۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تحلیل واشنگتن پست از اختلافات داخلی ایران

دعوا بر سر تولید بمب هسته ای

گِرگ میلر- جوبی واریک
برآوردهای جدید اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران کار تحقیقات بر روی اجزای کلیدی تسلیحات هسته ای را از سرگرفته است، اما به گفته مقامات آمریکایی، کندی و بروز وقفه در این تلاش ها نشان می دهد در داخل دولت ایران بر سر ساخت یا عدم ساخت یک بمب اختلاف نظر وجود دارد.
این یافته ها با نتایج برآوردهای بحث انگیز سال 2007 که بر توقف نظامی گری هسته ای ایران صحه گذاشته بود، تفاوت آشکاری دارد.
بر اساس این یافته ها، ایران مجدداً گام هایی را به سوی طراحی کلاهک هسته ای برداشته است و به این ترتیب، به نظر می رسد شک و گمان ها درباره نیت اصلی ایران که در برآوردهای قبلی وجود داشت، به کناری رفته باشد.
اما گزارش جدید درباره احتمال دستیابی ایران به بمب هسته ای، به نتایج محکمی نرسیده است. برآوردهای محرمانه از هم اکنون باعث بروز اختلاف نظر میان مسؤولان آمریکایی در این خصوص شده است که آیا تحریم های به رهبری آمریکا به عنوان ابزاری برای مهار برنامه تسلیحاتی، سبب بروز شک و تردید در میان رهبران ایران شده است یا خیر.
یک مقام آمریکایی که از محتوای این گزارش مطلع است گفت، در مجموع، سازمان اطلاعات ملی آمریکا نتیجه گرفته است که ایران "مراحل ابتدایی تحقیقات بر روی جوانب مختلف روند تولید تسلیحات هسته ای را در پیش گرفته است." در این گزارش از "بروز اختلاف نظرات جدی در داخل رژیم ایران ... بر سر نحوه ادامه این روند" سخن به میان آمده است.
برآوردهای جدید سبب بروز بحث های جدی شده است، نه تنها به این دلیل که به یکی از مهمترین معضلات اصلی امنیت ملی در پیش روی باراک اوباما می پردازد، بلکه به این دلیل که از دید منتقدان، برآوردهای قبلی گمراه کننده بودند و تلاش های جورج بوش برای تشدید فشارهای دیپلماتیک علیه ایران را تحت الشعاع قرار داده بودند. این گزارش از اعتبار زیادی برخوردار است زیرا اتفاق نظر تمام نهادهای جامعه اطلاعاتی آمریکا، به عوض تنها یک نهاد، را با خود همراه دارد.
مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که گزارش جدید بر خلاف برآوردهای چهار سال پیش، همچنان محرمانه باقی مانده و علنی نخواهد شد. آنها تنها حاضرند به صورت ناشناس درباره این گزارش گفتکو کنند. مقاله منتشر شده در نشریه وال استریت ژورنال، در هفته جاری به توصیف برخی از جوانب این گزارش پرداخت. 
جیمز آر کلاپر مدیرکل اطلاعات ملی آمریکا، روز چهارشنبه نکات کلیدی مندرج در این گزارش را در جلسه ای با کمیسیون اطلاعاتی سنا عنوان کرد. وی به نمایندگان گفت "«پیشرفت های فنی ایران، خصوصاً در بخش غنی سازی اورانیوم، دیدگاه ما را محکم تر کرده است که این کشور ظرفیت علمی، فنی و صنعتی لازم را در اختیار دارد که در نهایت سلاح هسته ای بسازد." وی افزود: "ایران ظرف چند سال، از نظر فنی قادر به تولید اورانیوم با خلوص بالای تسلیحاتی خواهد بود.»" وی گفت اینکه آیا چنین تصمیمی گرفته شده یا خیر، هنوز مشخص نیست. 
ارزیابی جدید، بحث انگیزترین بخش از برآوردهای سال 2007، مبنی بر متوقف شدن نظامی گری هسته ای از سوی رهبران ایران در سال 2003 ، را کاملاً رد نمی کند. این در حالی است که غنی سازی اورانیوم به عنوان سخت ترین بخش از روند تولید یک بمب، همچنان ادامه یافته است.
نهادهای جاسوسی آمریکا اطمینان دارند که مقامات ایران به طور موقت، دستور توقف برخی طرح های تحقیقات نظامی را که به مهندسی پیشرفته در ساخت کلاهک هسته ای مربوط می شد، صادر کرده اند. این قضیه در متون رايانه ای و فایل هایی که بدست آمریکا رسیده، ذکر شده است.
یک مقام ارشد دولت که برآوردهای جدید را بررسی کرده است، گفت: "این برنامه پس از سال 2003، معلق شد." با این حال، حتی در زمانیکه این طرح نظامی معلق مانده بود، تلاش ها "به جای یک برنامه، به سوی برنامه های مختلف در جهت همسان سازی سوق پیدا کرد و در اختیار شرکت های خصوصی قرار گرفت. اکنون تعیین اینکه تحقیقات در چه موردی انجام می شوند و تا کجا پیش خواهند رفت، به مراتب سخت تر شده است."
بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایران قصد دارد همان مسیری را طی کند که ژاپن و سایر کشورهای موسوم به "قدرت هسته ای بالقوه" طی کرده اند؛ یعنی تمام گام های اصلی برای ساختن تسلیحات هسته ای را طی کند اما بمب را در عمل نسازد.
تأخیر در برنامه هسته ای ایران تا حدودی به تلاش های صورت گرفته برای خرابکاری، از جمله انتشار یک بدافزار رایانه ای موسوم به استاکس نت، ربط داده می شود که سبب از کار افتادن دستگاه های سانتریفوژ در نطنز شد. بازرسان سازمان ملل به این نتیجه رسیده اند که صدها دستگاه در اثر این حملات از کار افتاده اند، اما ایران با سرعت بسیار این مقطع را پشت سر گذاشته و ماشین های جدیدی را جایگزین آنها کرده است.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارند ایران برای تولید اورانیوم خلوص پائین، سوخت اصلی رآکتورهای هسته ای در سطح تجاری،  به پیشرفت ادامه داده است.
منبع: واشنگتن پست- 19 فوریه

 

 

تحلیل فیگارو از:

ناوهای ایرانی و نگرانی اسراییل

مارک آنری
صدور مجوز از سوی ارتش مصر برای عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز که روز جمعه توسط خبرگزاری رسمی مصر منتشر گردید، از سال ۱۹۷۹ تاکنون بی سابقه بوده  و اسراییل نیز در این خصوص اعلام نگرانی کرده است.
دو ناو جنگی ایرانی، مجوز عبور از کانال سوئز را از سوی مسؤولان مصری دریافت کردند. خبرگزاری رسمی مصر، منا، گفته است دولتمردان جمهوری اسلامی در درخواست خود خاطرنشان کرده اند که این دو ناو هیچ سلاح یا تجهیزات هسته ای و شیمیایی حمل نمی کنند.
اسراییل روز چهارشنبه از زبان آویگدور لیبرمن، رییس دیپلماسی این کشور، تهدید کرد که "ایران را سرجایش خواهد نشاند". قرار است این ناوها برای اولین بار ازطریق آب های مدیترانه به سوی سواحل سوریه، در نزدیکی سواحل اسراییل، بروند.
رییس دیپلماسی اسراییل در ادامه افزوده است: "این درواقع یک اقدام تحریک آمیز است و نشان می دهد که مقامات جمهوری اسلامی تا حدی از خود مطمئن شده اند که به فکر ماجراجویی افتاده اند." به گفته او، جامعه بین المللی "باید بفهمد که اسراییل نمی تواند این وضعیت را تا ابد تحمل کند و باید در این رابطه با قاطعیت عمل کند". به بیان دیگر، اسراییل در صورتی که شناورهای ایران در سواحل سوریه جا خوش کنند، به زور متوسل خواهد شد.
ازطرف دیگر، مقامات کانال سوئز، گفته اند "مجوز عبور برای کشتی ها از هر ملیتی، در صورتی که با مصر خصومتی نداشته باشند، صادر می شود".

اولین گام به سوی لبنان
این سفر دریایی می تواند اولین گام برای رسیدن به سواحل لبنان باشد. حسن نصرالله، رهبر حزب الله، که ازنظر مالی و تسلیحاتی توسط جمهوری اسلامی تغذیه می شود و از یک موقعیت خوب در بیروت برخوردار است، روز چهارشنبه اعلام آمادگی کرد که در صورت بروز جنگ از سوی دولت یهود، "منطقه الجلیل را مورد حمله قرار خواهد داد".
نگرانی مقامات اسراییلی در مورد "جولان" کشتی های جمهوری اسلامی در مدیترانه جدی تر از "مصر پس از مبارک" است. عبور این دو شناور جنگی از کانال سوئز به نوعی آزمایش ارتش مصر است که اداره کشور را برعهده دارد. در وهله اول، نظامیان اسراییلی قصد داشتند از "همکاری" میان ستادهای نظامی دو کشور قدردانی کنند، ولی یک احساس بدگمانی به خوبی احساس می شد. در زمان صدارت حسنی مبارک، این دو کشور ائتلافی را علیه ایران تشکیل دادند. بدین ترتیب، در ژوئیه ۲۰۰۹ یک زیردریایی اسراییلی پس از مطلع کردن مقامات مصری از کانال سوئز به سوی یک مقصد "نامعلوم" عبور کرد.
به گفته کارشناسان نظامی خارجی، این زیردریایی، از نوع دلفین که قادر به حمل موشک های هسته ای نیز هست، به خلیج فارس وارد شد. در آن زمان، مصر نسبت به تلاش های جمهوری اسلامی در ایجاد بی ثباتی در نزد جامعه شیعیان، که در کشورهای خلیج فارس پراکنده اند، هشدار داده بود. به علاوه، چندین تن از اعضای حزب الله، متهم به انجام اقدامات ضد اسراییلی، در خاک مصر دستگیر شدند و محکومیت هایی از سوی دادگستری قاهره برای آنها صادر شد.
عصبانیت آویگدور لیبرمن در چنین شرایطی به ناظران اجازه می دهد که ببینند آیا سران مصری سیاست های خود علیه ایران، برنامه اتمی اش و تلاش هایش برای گسترش نفوذ در کل خاورمیانه را حفظ می کنند یا خیر.
به هرحال، فرماندهان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ماه قبل از پروژه استقرار ناوهای جنگی در سواحل سوریه "به مدت یک سال" که به درخواست دولت دمشق صورت خواهد گرفت، به طور رسمی سخن گفتند. به گفته رسانه ها، مسؤولان وزارت دفاع اسراییل معتقدند که این پروژه، در صورت تأیید، همچنین نشان دهنده خواست دولت تهران برای اعمال فشار به ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی است تا کشتی های خود را از خلیج فارس خارج کنند.
ازطرف دیگر، تأسیس یک پایگاه دریایی فرانسوی در امارات متحده عربی و حضور دائم نیروی دریایی آمریکا در این منطقه "نا آرامی و خشم" فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی را برانگیخته است.
منبع: فیگارو، ۱۸ فوریه

 

 

وزیر خارجه آلمان را برخلاف میل‌اش مجبور به دیدار با احمدی‌نژاد کردند

جواد طالعی

جواد طالعی
کلاينه سايتونگ، روزنامه اتريشی نوشت گيدو وستروله در تهران با رئيس جمهور احمدی‌نژاد نيز ملاقات کرد که از سوی بسياری از سياستمداران غربی ناديده گرفته می‌شود. رهبری ايران، چنين ديداری را به صورت غيرمنتظره شرط اصلی آزادی خبرنگاران اعلام کرد
به گزارش روزنامه اتريشی "کلاينه سايتونگ" دولت ايران ساعاتی پيش از آزاد ساختن دو روزنامه نگار آلمانی اسير، گيدو وستروله وزير خارجه آلمان را مجبور به ديدار با محمود احمدی نژاد کرد. اين گزارش می گويد که سفر وستروله به ايران تنها به منظور بازگرداندن دو خبرنگار صورت گرفت و وی هيچ قراری برای ديدار با احمدی نژاد نگذاشته بود، اما ساعتی پيش از آزادی خبرنگاران به وی گفته شد که اين امر تنها به شرطی عملی خواهد شد که او با احمدی نژاد ديدار کند.
روزنامه اتريشی روز يکشنبه ۲۰ فوريه ضمن چاپ عکسی از ديدار احمدی نژاد و وستروله، می نويسد: "آزادی دو روزنامه نگار آلمانی در ايران، نه تنها به بهای جنگ اعصاب وزيرخارجه آلمان تمام شد، بلکه سياستمدار حزب دموکرات ليبرال را مجبور کرد با احمدی نژاد نيز ديدار کند. پس از آن رسانه های ايرانی، از اين ديدار بهره برداری تبليغاتی گسترده ای کردند."
يکی خندان يکی عصبی
عکس کلاينه سايتونگ، احمدی نژاد را خندان و چهره وستروله را درهم فشرده نشان می دهد. روزنامه اتريشی در ادامه گزارش خود چنين می نويسد:"فرجامی خوب به دنبال بيش از ۴ ماه زندان در ايران: گزارشگران "بيلد يکشنبه" به آلمان بازگشتند. وزير خارجه آلمان گيدو وستروله دو روزنامه نگار را با هواپيمای ويژه دولت آلمان از تهران بازگرداند. اندکی پيش از پايان (ماجرا) دوباره جنگ اعصاب تازه ای با مقامات ايرانی پيش آمد. آزادی خبرنگاران، به ديدار وزير خارجه با رئيس جمهور احمدی نژاد مشروط شد. رسانه های ايرانی، از ديدار وستروله نهايت استفاده تبليغاتی را بردند و آن را پيروزی بزرگ سياست خارجی ايران جلوه دادند."
تنگنای چند روزه وستروله
شامگاه روز ۲۵ بهمن، در حالی که رسانه های غربی پر بود از گزارش های مربوط به ناآرامی های ايران، وزير خارجه آلمان در يکی از شبکه های تلويزيونی کشور خود ظاهر شد و ضمن اعلام آمادگی برای کمک به تحکيم روند دموکراسی در مصر و تونس، حمايت دولت خود را از اعتراضات مردم الجزاير نيز اعلام کرد. اما حتی يک کلمه از اعتراضات مردم ايران نگفت.
همان زمان ناظران گمان می بردند که علت سکوت وستروله درباره ناآرامی های ايران، مذاکره پشت پرده ای است که مدتی است بر سر مبادله احتمالی اورانيوم ايران بين تهران و اتحاديه اروپا ادامه دارد. ناظران بر اين عقيده بودند که وستروله با سکوت خود در برابر تحولات ايران، می خواهد فضا را برای اين معامله آرام نگه دارد. اما سفر ناگهانی وستروله به تهران نشان داد که سکوت او به خاطر جلوگيری از ادامه بازداشت دو خبرنگار آلمانی در ايران بوده است.
سوء استفاده جمهوری اسلامی
کلاينه سايتونگ در ادامه گزارش خود می نويسد: وستروله (در تهران) از تمامی کسانی که به حل مشکل بسيار پيچيده خبرنگاران کمک کرده اند، سپاسگزاری کرد و به طور مشخص از علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی نام برد. اما رئيس حزب دموکرات ليبرال در تهران با رئيس جمهور احمدی نژاد نيز ملاقات کرد که از سوی بسياری از سياستمداران غربی ناديده گرفته می شود. رهبری ايران، چنين ديداری را به صورت غيرمنتظره شرط اصلی آزادی خبرنگاران اعلام کرد.
کلاينه سايتونگ با اشاره به اظهارات معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی می افزايد: "حسن قشقاوی معاون وزارت خارجه اين ديدار را شکستی برای اتحاديه اروپا قلمداد کرد که وزيران خارجه آن قبلا تصميم گرفته اند به تهران نروند." قشقاوی گفته است:"ديدار وستروله اين تصميم را شکست."
در بخشی ديگر از گزارش روزنامه اتريشی آمده است:"مقامات ايرانی چنين جلوه دادند که سفر وستروله از مدت ها پيش برنامه ريزی شده بود." تلويزيون دولتی ايران سفر وستروله را نشانه تمايل آلمان به فعال کردن تماس خود با ايران تفسير کرد. خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) گزارش داد که دولت آلمان اکنون می خواهد به گفت و گو با ايران تحرک ببخشد. در گزارش ايسنا آمده است که دو خبرنگار موضوع اصلی نبوده اند، بلکه مذاکرات احمدی نژاد و وستروله بر سر موضوعات بين المللی و ادامه مذاکره بر سر آن ها در آينده بوده است.
تکذيب ادعاهای ايران
وستروله اولين وزير خارجه آلمان است که پس از ۷ سال به ايران سفر می کند. وی پس از بازگشت به برلين، در يک کنفرانس خبری گفت:"سفر من، در خدمت هدفی کاملا مشخص بود. اين ديداری نبود که در آن مذاکرات مهمی صورت گرفته باشد."
برپايه گزارش روزنامه اتريشی، تا هنگام پرواز هواپيمای وستروله، هنوز روشن نبود که دولت ايران واقعا اجازه خروج به خبرنگاران می دهد. جريمه نقدی دو خبرنگار را که در مجموع ۱۰۰ ميليون تومان (حدود ۱۰۰ هزار دلار) بود، بنياد انتشاراتی آکسل اشپرينگر آلمان پرداخته است. اين بنياد ناشر روزنامه بيلد و همچنين بيلد يکشنبه ها است.


خبرنگاران آلمانی بازداشت شده در ایران، وارد کشورشان شدند

وزیر امورخارجه آلمان
وزیرامورخارجه آلمان همزمان با خبر آزادی خبرنگاران آلمانی وارد تهران شد
دو شهروند آلمانی متهم در پرونده سکینه آشتیانی که ایران آنها را بعد از دریافت جزای نقدی آزاد کرده بود اکنون وارد کشورشان شده اند.
انگلا مرکل صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که این دو خبرنگار هرچه زودتر بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.
روز شنبه پس از اعلام آزادی آنها گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان به ایران سفرکرد تا دو خبرنگار را به کشورشان بازگرداند.
این اولین سفر یک وزیر خارجه آلمان به ایران از سال 2003 تاکنون بود.
در این سفر گیدو وستر وله با علی اکبر صالحی وزیرخارجه و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد.
روز شنبه( سی ام بهمن ) دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کردکه دو تبعه آلمانی متهم در پرونده سکینه آشتیانی را مستحق تخفیف در مجازات دانسته و ۲۰ ماه حبس تعزیری آن‌ها به جزای نقدی تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزارهای ایران، دادگستری این استان دو شهروند آلمانی را که چندی قبل به اتهام گفتگو با خانواده سکینه آشتیانی در تبریز دستگیر شده بودند، مستحق تخفیف در مجازات و برخورداری از رافت اسلامی تشخیص داده و حبس آن ها را به جزای نقدی تبدیل کرده بود.
در رای صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز آمده است: "به لحاظ وضعیت خاص این دو متهم و محرز شدن سواستفاده از آنان برای دستیابی به اهداف مربوط به ارتکاب جرم علیه امنیت ملی از سوی یکی دیگر از متهمان این پرونده، به استناد ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی، حبس آن‌ها به جزای نقدی تبدیل شده است."
این دو خبرنگار آلمانی در ماه اکتبر سال جاری برای تهیه گزارشی در مورد سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار که در تبریز زندانی است، به این شهر سفر کردند اما ظاهرا قبل از انجام مصاحبه با پسر و وکیل مدافع خانم آشتیانی، بازداشت شدند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل ایران با تایید دستگیری این دو نفر گفته بود که "این دو تبعه خارجی که با روادید توریستی در تبریز حضور یافته بودند، بدون مدرک، از نام خبرنگار سوء استفاده و با خانواده سکینه آشتیانی ارتباط برقرار کرده بودند."
آقای اژه‌ای هم چنین اعلام کرده بود که این دو آلمانی در زندان تبریز به "جرم خود اعتراف کرده‌اند."
پس از آن بود که مقامات آلمانی بارها خواستار آزادی این دو خبرنگار شدند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در واکنش به بازداشت دو تبعه این کشور در ایران، خواستار آزادی آن‌ها شده بود.
وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده بود دو تبعه خارجی دستگیر شده که در تلاش برای مصاحبه با خانواده سکینه محمدی آشتیانی بودند، با یک "شبکه ضد انقلاب خارجی" ارتباط داشته‌اند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، به خبرنگاران گفته بود: "آنان ویزای توریستی داشته‌اند و از آنجا که با شبکه‌های ضد انقلاب خارجی ارتباط داشته‌اند، دستگیر شده‌اند."
بر اساس قوانین ایران، خبرنگاران خارجی باید برای تهیه خبر و فعالیت‌های رسانه‌ای، ابتدا از اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد این کشور درخواست مجوز کنند و با اطلاع و پس از موافقت این بخش دولتی، به پوشش اخبار از داخل ایران اقدام کنند.
پیش از این و پس از در خواست وزیر امور خارجه آلمان، خبرنگاران آلمانی توانسته بودند در ماه دسامبر با خانواده های خود در تبریز ملاقات کنند.



تشدید فشارها بر رهبر لیبی و 'کناره‌گیری یک وزیر دولت'

ناآرامی های لیبی
معترضان علیه رهبر لیبی شعار می دهند و خواهان سرنگونی حکومت او هستند
گزارش های تائید نشده از طرابلس، حاکی از آن است که معمر قذافی، رهبر لیبی پایتخت را ترک کرده است.
روزنامه خصوصی قورینا در لیبی می گوید مصطفی عبدالجلیل، وزیر دادگستری لیبی در اعتراض به خشونت به کار گرفته شده علیه معترضان، از سمت خود کناره گیری کرده است.
هیات نمایندگی لیبی در سازمان ملل نیز خواهان اقدام جامعه جهانی و دفاع از شهروندان این کشور شده است.
چند دیپلمات ارشد لیبیایی هم در اعتراض به نحوه برخورد دولت معمر قذافی، رهبر لیبی با معترضان ناآرامی های چند روز گذشته، از سمت خود کناره گیری کرده اند.
معمر قذافی، رهبر لیبی به دلیل واکنش شدید هواداران خود در قبال معترضان، از داخل و خارج این کشور تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته است.
انتقاد از نحوه برخورد دولت با مخالفان افزايش يافته و سخنگوى سابق دولت ليبى نيز گفته است دولت با تهديد استفاده از خشونت، رويكرد غلطى را به كار گرفته است.
على عيسوى، سفير ليبى در هند با اعلام استعفاى خود، به بى بى سى گفت كه "مزدوران خارجى" براى مقابله با مردم ليبى به كار گرفته شده اند.
در قاهره، سفير ليبى در اتحاديه عرب به خبرنگاران گفت كه از سمت خود كناره گيرى كرده و به انقلاب پيوسته است.
سفير ليبى در چين نيز استعفا داده است.
یک فعال مخالف دولت به بی بی سی گفته است مقر حزب حاکم در کنترل مخالفان است.
عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، خواسته های معترضان در لیبی را مشروع خوانده و خواهان پایان یافتن خشونت ها در این کشور شده است.
اوضاع در پایتخت
خبرنگار بى بى سى مى گويد اوضاع در طرابلس امروز (دوشنبه، ۲۱ فوريه) تقريبا آرام است و نيروهاى امنيتى در ميدان سبز طرابلس در حال گشت زنى هستند.
طرابلس، پايتخت ليبى شب گشته شاهد درگيرى هايى ميان معترضان و هواداران معمر قذافى بود كه تلفاتى به جا گذاشت. صداى شليك گلوله در ساعات اوليه صبح امروز هم شنيده مى شد.

ناآرامی‌های خاورمیانه؛ لیبی

شاهدان نحوه برخورد پليس با معترضان را "كشتار" توصيف كرده اند.
شاهدان عينى به خبرگزارى فرانسه گفته اند كه شب گذشته، معترضان به ساختمان تلويزيون دولتى در طرابلس حمله كرده و آسيب هايى به آن وارد كرده اند.
اين در حالى است كه صبح امروز تلويزيون دولتى به پخش برنامه هاى عادى خود ادامه داد. شب گذشته همچنين چند ساختمان به آتش كشيده شدند.
سيف الاسلام قذافى، پسر معمر قذافى در سخنرانى كه تلويزيون دولتى ليبى شب گذشته آن را پخش كرد، نسبت به بروز جنگ داخلى در اين كشور هشدار داد و گفت كه هواداران سرهنگ قذافى، تا آخرين نفر و آخرين گلوله به مبارزه ادامه خواهند داد.
پسر سرهنگ قذافى تائيد كرد كه در برخى از شهرهاى شرقى مانند بنغازى و بيضا، مخالفان كنترل شهرها را در دست گرفته اند.
او به اشتباهات پليس و ارتش در برخورد با معترضان اعتراف كرد و پيشنهاد اصلاحات سياسى را ارائه داد.
ديده‌بان حقوق بشر مى گويد در جريان ناآرامى هاى ليبى، بيش از ۲۳۰ نفر كشته شده اند. اين سازمان حقوق بشرى از جامعه جهانى خواست تا مانع از كشتن شهروندان ليبيايى شوند.
"شليك به سر"
غروب روز يكشنبه، نيروهاى امنيتى به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب كردند. شاهدان گفته اند كه گاز اشک آور به سمت معترضان شليك شده است.
مردى كه در اعتراض هاى ميدان سبز طرابلس شركت كرده بود گفت تك تيراندازان كه در پشت بام ها مستقر شده بودند، به سمت مردم شليك مى كردند.
او به بى بى سى گفت : "به سر و پشت سر مردم شليك مى كردند."
ناآرامی های لیبی
برخى گزارش ها نيز حاكى از آن است كه مردان مسلح سوار بر خودروهايى كه تصاوير سرهنگ قذافى بر روى آنها بود، در خيابان هاى پايتخت در حال عبور و مرور بودند و به مردم شليك مى كردند و گاهى از روى آنها رد مى شدند."
معترضان در طرابلس شب گذشته، عليه رهبر ليبى شعار دادند و خواهان سرنگونى حكومت او شدند.
خروج اتباع خارجى
وزارت خارجه بريتانيا گفته است خانواده كارمندان سفارت اين كشور در ليبى از اين كشور خارج مى شوند. سفارت بريتانيا در ليبى كماكان باز خواهند ماند و به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
دولت بریتانیا، سفیر لیبی در این کشور را به وزارت خارجه احضار کرده و خشونت به کار گرفته شده علیه معترضان را محکوم کرده است.
تركيه هم براى خروج اتباع خود از ليبى هواپيمايى به اين كشور فرستاده بود كه اين هواپيما اجازه فرود نيافته و به استانبول برگشته است.
خبرگزارى فرانسه مى گويد رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه با معمر قذافى، رهبر ليبى گفت و گوى تلفنى داشته است. تركيه، حضور تجارى در ليبى دارد و شركت هاى ترك در فعاليت هاى ساختمانى در اين كشور مشاركت دارند. گروهى از اتباع تركيه هم در شهرهاى مختلف ليبى به كار و زندگى مشغولند.
شركت نفتى "بى پى" هم اعلام كرده كه برخى از كاركنان خود را به دليل وضعيت ليبى از اين كشور خارج مى كند. بى پى در ليبى در پروژه هاى استخراج نفت و گاز مشاركت دارد.
روسیه هم خواهان پایان یافتن خشونت ها در لیبی شده و از طرفین خواسته تا گفت و گو کنند. روسیه هم در لیبی طرح های اقتصادی دارد.
افزایش قیمت نفت
ناآرامی ها و خشونت های چند روز گذشته در لیبی منجر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.
اين بالاترين قيمت نفت در بازار از زمان بحران جهانى اقتصاد در سال ۲۰۰۸ است.
نفت خام برنت، بشکه ای یکصد و پنج دلار معامله شده است.


سبزها این بار مسیرها را مبهم و متغیر اعلام کردند تا حکومت، نگران همه جا باشد و از قدرت آسیب‌رسانی‌اش به مردم کاسته شود.
تجربه اول اسفند، جنبش سبز و حکومت را وارد مرحله تازه‌ای کرده است:

 الف) سبزها؛ استراتژی تجمع غیرمتمرکز، اعتراض متمرکز

سبزها این بار مسیرها را مبهم و متغیر اعلام کردند تا حکومت، نگران همه جا باشد و از قدرت آسیب‌رسانی‌اش به مردم کاسته شود. تجمع غیر متمرکز مردم در عین اینکه صدای اعتراض را نه در یک خیابان بلکه در گستره‌ی شهر تهران و شهرهای مختلف کشور منتشر کرد بلکه با ناآرام کردن سراسر کشور و آماده‌باش سپاه در همه شاخه‌هایش، حضوری پرفائده اما کم‌هزینه را تجربه کرد.
از سوی دیگر همه گزارش‌های مکتوب و تصویری از تجمعات پراکنده و پرشمار از اول اسفند، حاکی‌ست که شعارها بر محور "اعتراض متمرکز" به دیکتاتوری سید علی خامنه ای متمرکز بوده است. این نشان می‌دهد که افکار عمومی دریافته که باید از این پس، نوک حمله اعتراض‌ها و نقدها را متوجه رهبر جمهوری اسلامی کند.
معنای شعار فراگیر "مبارک، بن‌علی، نوبت سیّد علی" این است که مطالبات مشخّص و صریح جنبش سبز که در بیانیه هفدهم میرحسین موسوی آمده است با شکستن خامنه‌ای به عنوان "مجسمه‌ی واقعی استبداد دینی" به ثمر خواهد رسید.
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، درست در همان روز که مردم اول اسفند را تجربه می‌کردند در مجلس اعتراف کرد که با تدبیر جنبش سبز "...فرصت پیوند ملت ایران با انقلاب​های منطقه آسیب دید و رسانه​های خارجی دچار تحلیل اشتباه شده​اند و می​گویند چه فرقی میان ملت ایران و مصر در مخالفت با حکومت​هایشان است؟ و می​خواهند جوانان را تحریک کنند".(خبرآن‌لاین)

ب) سبزها؛ ایستادن و خواستن پیوسته

غروب روز یکشنبه اول اسفند در حالی که هنوز عزاداران هفتم شهدای 25 بهمن در خیابان‌ها بودند مشاور عالی مهدی کروبی با سپاس از "حضور و شعارهای تحسین‌برانگیز" مردم، از "برنامه شورای هماهنگی راه سبز امید برای ادامه تجمعات" خبر داد.
اتفاق نظر همه گروههای سیاسی خواهان اصلاح و تغییر در داخل و خارج کشور در اول اسفند پایان یک تجربه نبود بلکه آغاز یک "ائتلاف فراگیر" بود که موفقیت آن در گرو حرکت پیوسته و ایستادن حداکثری بر مطالباتِ حداقلی جنبش سبز یعنی "برگزاری انتخابات آزاد" و "آزادی همه زندانیان سیاسی" است.

ج) حکومت؛ استراتژی تولید دروغ و قلب واقعیت

کیهان آمار راهپیمایانی که بعد از نمازجمعه هفته گذشته، خواستار اعدام رهبران جنبش سبز شدند را "دهها میلیون نفر" می‌خواند. مدیر مسئول کیهان، شهید صانع ژاله را مُخبر و جاسوس کیهان معرفی می‌کند تا تصویر دیدارش با مرحوم آیت الله منتظری (معمار وحدت شیعه و سنی) را توجیه کند. خبرگزاری فارس ارگان سپاه، عصر یکشنبه می‌گوید: : "تهران در آرامش کامل است و هیچ خبری نیست و مردم در حال خرید عید هستند و شیرینی پخش می‌کنند". اما ساعتی بعد می‌گوید: "سردار رادان از میان آشوبگران، بمب دست‌ساز کشف کرده و فائزه هاشمی در حال دعوت مردم به آشوب، دستگیر شده است".
مهم این است که در لحظه حادثه، دروغ مناسب تولید شود تا از "ضربِ مهلک واقعیت" کاسته شود و حکومت، فرصتی برای بازیافت خود و تولید دروغی اطمینان‌بخش‌تر برای مخاطبانش داشته باشد.

د) سپاه؛ تاکتیک "تظاهرات پیشگیرانه‌ی نظامیان"

در سالهای اخیر، هرگاه که قرار بود رهبری در جمع دانشگاهیان حاضر شود و حضور و گفتگوی آزاد با دانشجویان را به عنوان گواه وجاهت و مقبولیت‌اش به رخ مردم و دنیا بکشد، سپاه حفاظت ولیّ امر با همکاری بسیج دانشجویی از شب قبل، تمام سالن سخنرانی رهبری را از خودی‌ها پر می‌کرد تا غیرخودی‌ها صبح هنگام، پشت در بمانند و از بیرون سالن، محضر آقا را درک کنند تا مبادا صدای اضافی آنها گوش معظم‌له را بیازارد و اگر هم برخی غیرخودی‌ها به داخل راه یابند و بخواهند صدایی به اعتراض بلند کنند صدای‌شان در طنین صدای دانشجویان پیرو ولایت گم شود.
اکنون جمهوری اسلامی، آن تاکتیک را در خیابان‌ها تجربه می‌کند و چنان نظامیان (اعم از رسمی و لباس شخصی) را به خیابان ها و پیاده‌روها گسیل کرده است که قبل از شکل‌گیری تظاهرات مردم، تظاهرات نظامیان شکل بگیرد و تصویر مخوف این تظاهرات، مردم را از هرگونه تجمع و شعار منصرف کند و البته گزارش‌های صوتی و تصویری اول اسفند نشان می‌دهد که در این تاکتیک نیز ناکام مانده است.
فرزند یک روحانی عالیرتبه نظام، از حضور یکصدهزار نیروی تحت امر سپاه در خیابان‌های سراسر تهران خبر می‌دهد تا صدای چکمه‌های‌شان فاصله‌ میان سرنوشت بن‌علی و سیدعلی را اندکی طولانی‌تر کند.





نامه ای از یک “فیلمساز ممنوعه” در ایران. . . . .

در این روزها که که خون صانع ژاله و محمد مختاری هنوز بر آسفالت خیابان نقش بسته است…….. در جایی دیگر حرامی ها و حرامزاده ی نان به نرخ روز خور در این ساعت همگی در برج میلاد میهمان آقای مشائی دلقک و حیله گر رژیم هستند.
در این روزها که سرزمین مادری من در آتش است. در این روزها که فریاد و فغان مادران ستمدیده  آسمان شهر من را پر کرده است.
در این روزها که که خون صانع ژاله و محمد مختاری هنوز بر آسفالت خیابان نقش بسته است.
در این روزها که اندوه غم بر چهره  شهر من نشسته.
در این روزها وقتی در کوچه و خیابان شاهد چهره دردناک مادران و پدرانی هستند که برای امرار و معاش خود و خانواده ایشان در اضطراب و نگرانی  به سر می برند و لحظه ها را شمارش می کنند که زمان پرداخت قسط ها و همه هزینه های سخت زندگی گویی همچون  طناب داری ست که آخر هر ماه به سراغشان می اید
می دانید در جایی دیگر چه اتفاقی در این لحظه ( ۲ اسفند ۱۳۸۹ ساعت  ۱٫۲۶ بامداد ) رخ می دهد. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یادمان باشد،
با خبر باشید که حرامی ها و حرامزاده ی نان به نرخ روز خور در این ساعت همگی در برج میلاد میهمان آقای مشائی دلقک و حیله گر رژیم هستند. همه اوباشان و حرامزاده ها به دور دلقک دموکرات نمای رژیم جمع شدند تا در این شب سور و سات شاید لقمه ایی چرب و نرم و امتیازی و وامهای بلاعوضی گیرشان بیاید. همانطور که اوتادی و هدیه خانم تهرانی گیرش آمد.
در همین لحظه همه هنربندان حرامزاده سبز نما ( رادان / لیلا اتادی / پژمان بازغی / علیرضا اکبری /  کیمیایی /  حامد بهداد / نیوشا ضیغمی / شهاب حسینی / بابک حمیدی / نادر مقدس / صدر عاملی / ده نمکی / مهتاب کرامتی / شریفی نیا / منوچهر محمدی/  بیژن بیرنگ /  فرهاد توحیدی /  ابولحسن داوودی /  فرح بخش / امیر حسین شریفی (تیر خلاص زن ) لیلا بلوکات / رزاق کریمی / جمیل رستمی /  و . . . . . به این مهمانی لبیک گفتند و در حال حاضر مشغول پاچه خواری توله های ولایت هستند.
یادمان باشد که چندین ساعت پیش در قلب تهران جوانانی برای رهایی و آزادی از یوغ این ستمگران خون شان آسفالت خیابانها را رنگین کرد.
فیلمساز ممنوعه  . . . . .




 
معترضان ليبيايي صداو سيما و چند ساختمان ديگر را تصرف كردند
جرس: در حالیکه معمر قذافی، رهبر لیبی، از آغاز تشدید بحران ها در آن کشور، تا کنون سکوت اختیار کرده، رسانه های خبری گزارش دادند که تظاهركنندگان مخالف حكومت ليبي، در شهر بنغازي - دومین شهر آن کشور- توانسته اند پس از چهار روز درگيري با نيروهاي امنيتي و اراذل و اوباش حامی حکومت، بر شهر مسلط شوند و همچنين بخشي از نيروهاي ارتش معروف به نيروهاي «صاعقه» به تظاهركنندگان پيوستند. همزمان رسانه های خبری از بحران در طرابلس، پایتخت آن کشور و فراگیری آن در سراسر شهر خبر داده اند.
  به گزارش خبرگزاریها به نقل از الجزیره، شاهدان عيني در بنغازي اعلام كردند كه نيروهاي صاعقه - که به مردم پیوسته اند- موفق شدند نيروهاي امنيتي را از ساختمان سازمان امنيت در مركز بنغازي بيرون كنند و آن را به تظاهركنندگان تحويل دادند. اين شاهدان افزودند كه تظاهركنندگان پس از تسخير ساختمان اسلحه و محتويات داخل آن را بردند و سپس ساختمان را به آتش كشاندند. 
به گفته‌ی شاهدان عینی و گزارشگر خبرگزاری فرانسه، از غروب یکشنبه اول اسفند، صدای تیراندازی و آژیر آمبولانس‌ها در مناطق مرکزی پایتخت شنیده می‌شده است. در برخی خیابان‌ها زنان کل می‌کشیده‌ و فریاد شادی سر می‌داده‌‌اند و بامداد دوشنبه نیز شایع بوده است که معمر قذافی پس از ۴۱ سال حکومت کشور را ترک کرده است. گفتنی است قذافی از یک هفته پیش و با آغاز اعتراض‌ها در کشور سکوت اختیار کرده است.
شاهدان عيني از سقوط شهر بني وليد به دست مردم پس از درگيري هاي شديد ميان تظاهركنندگان و نيروهاي امنيتي و مزدوران  خبر مي دهند.اين شهر در حال حاضر در آرامش به سر مي برد و نيروهاي امنيتي هيچ حضوري در آن ندارند.
شبكه تلويزيوني الجزيره تصاويري از شهر بني وليد منتشر كرد كه نشان مي دهد مردم در خيابان هاي اين شهر حضور دارند و برخي از آنها اسلحه هاي گرم در دست دارند.
از سوي ديگر، شاهدان عيني از طرابلس به الجزيره گفتند: "ساختمان تلويزيون مورد حمله تظاهركنندگان قرار گرفت و به‌طور كامل غارت شد. همچنين چند ساختمان دولتي به آتش كشيده شد." 
در همين حال، توليد نفت در ميدان نفتي «النافوره» واقع در جنوب شهر «اجدابيا» در شرق به‌دنبال اعتصاب كاركنان آن متوقف شد. 
خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه اتحاديه اروپا قصد دارد شهروندان خود را از ليبي خارج كند. پيش از اين نيز تركيه سه هواپيما براي تخليه صدها شهروندش از ليبي به اين كشور ارسال كرد.
رويترز نيز گزارش داد كه ساختمان مركزي دولت ليبي در طرابلس توسط مردم به آتش كشيده شد و دود غليظي از آن به آسمان رفته است. 
«نزار احمد»، يكي از روزنامه‌نگاران ليبيايي نيز به الجزيره گفت: "نيروهاي امنيتي از شهر طرابلس  خارج شده و بيشتر مراكز پليس به آتش كشيده شد."
احمد افزود: "مردم در حال تشكيل كميته‌هاي مردمي براي جايگزيني نيروهاي امنيتي هستند كه شهر طرابلس را تخليه كردند." 
«شيخ يوسف القرضاوي»، رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان نيز در تماسي تلفني با الجزيره گفت كه معمر قذافي طاغوت، كارش تمام شده است. 
وي افزود: "آنچه بر سر «زين العابدين بن علي» و «حسني مبارك»، روساي‌جمهوري سابق تونس و مصر آمده بر سر قذافي نيز خواهد آمد."
از سوي ديگر، منابع پزشكي در بنغازي به الجزيره گفتند: "بيمارستان‌هاي اين شهر پر از كشته و زخمي شده و با كمبود شديد امكانات و دارو مواجه شده‌اند."
در همين حال قبيله «ورفله»، يكي از بزرگ‌ترين قبايل ليبي اعلام كرد به تظاهركنندگان عليه رژيم قذافي پيوسته است.  
 همزمان رسانه های مستقل اعلام کردند در حالي‌كه نيروهاي امنيتي ليبي و مزدوران لباس شخصی قذافي متهم به «كشتار جمعي» و جنايت جنگي شده‌اند تظاهرات به قلب طرابلس پايتخت ليبي رسيده و هزاران تن از مردم طرابلس، در اعتراض به كشتار وسيع  مردم در شهرهاي شرقي و غربي اين كشور توسط نيروهاي امنيتي و مزدوران، دست به تظاهرات زدند. همچنين شب گذشته و به‌دنبال سخنان تلويزيوني «سيف الاسلام قذافي»، پسر قذافي ده‌ها هزار تن به نشانه اعتراض به خيابان‌هاي پايتخت ريختند. 
پسر معمر قذافی ضمن اعتراف به اینکه "ارتش با معترضان برخورد خشونت باری کرده است"،  "گروه های مخالف و اسلام گرایان را متهم کرده بدنبال ایجاد شکاف در کشور هستند."
سیف الاسلام گفت که "بعضی" مردم کشته شده اند، اما رسانه های خارجی را متهم به "اغراق" کرد و رقم بالای کشته ها را "تخیلی" خواند. او "عناصر مخالف" در خارج را متهم کرد که بدنبال تقلید از انقلاب مصر با استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک هستند و گفت: "آنها مبارزه ای را آغاز کرده اند تا لیبی را به نقطه مصر و تونس برسانند."
بر اساس گزارش خبرگزاری الجزیره، يكي از افسران سازمان امنيت به این رسانه گفته است: "بيشتر نيروهاي امنيتي و نيروهاي مسلح در طرابلس به مردم پيوستند."
«صادق الغرياني»، يكي از علماي ديني برجسته ليبي نيز گفت: "آنچه اكنون در ليبي در حال رخ دادن است غيرقابل تحمل است و نبايد در مقابل آن سكوت كرد."
بنا بر اين گزارش،‌ پنجاه تن از علماي دين، فرهيختگان و شيوخ قبايل نيز در بيانيه‌اي فوري خواستار توقف كشتار مردم توسط نيروهاي امنيتي شدند.
شاهدان عيني نيز گفتند كه تظاهركنندگان به ساختمان شبكه دو تلويزيون دولتي ليبي و شبكه تلويزيوني الشبابيه حمله كرده و آنها را به تسخير در آوردند. 
به‌دنبال پيوستن قبيله ورفله، قبيله «ترهونه»، يكي ديگر از قبايل بزرگ اين كشور نيز به تظاهركنندگان پيوستند. 
همچنين نماينده ليبي در اتحاديه عرب نيز در اعتراض به جنايت عليه تظاهركنندگان از سمت خود استعفا داد. 
يكي از ديپلمات‌هاي ليبي در پكن پايتخت چين نيز در اعتراض به كشتار و سركوب مردم اين كشور از مقام خود كناره‌گيري كرد و عبدالمنعم الهونی، نماینده‌ی دائمی لیبی در اتحادیه عرب نیز،  روز یکشنبه از مقام خود استعفا داد و اعلام کرد که به "انقلاب" مردم می‌پیوندند.
منابع خبری گزارش داده اند که ساختار حکومتی لیبی در حال ریزش است.
 همچنین روز دوشنبه (۲۱ فوریه / ۲ اسفند) یک دیپلمات ارشد لیبی در چین نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد. حسین صدیق المصراتی در برابر دوربین شبکه تلویزیونی الجزیره کلیه‌ی دیپلمات‌های لیبی را فراخواند از مقام خود کناره‌گیری کنند.
 این دیپلمات لیبیایی گفت که درگیری سختی میان پسران قذافی در جریان است، ولی شبکه الجزیره افزود که این خبر هنوز تأیید نشده است.
 آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب رهبری طرابلس را فراخوانده‌اند، اعمال خشونت علیه مردم معترض را متوقف کند. آنها پیشنهاد کرده‌اند که دولت لیبی در عوض با نمایندگان اپوزیسیون وارد گفت‌وگو شود، امری که تا کنون توسط رهبر لیبی و دستگاه حکومتی آن کشور نادیده گرفته شده است.


یک مأمور انتظامی: این رفتار بسیجی‌ها در ذهن مردم می‌ماند
جرس: تهران، یک‌شنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود.
 مهدی خزعلی، محقق، نویسنده و وبلاگ نویس منتقد دولت، به شرح گوشه ای از مشاهدات خود از اول اسفند – که بنا به ادعای حکومت در آرامش کامل بوده- پرداخت و همزمان با مقامات جمهوری اسلامی در مورد تداوم روند فعلی مقابله و برخورد با مردم اتمام حجت کرد.
خزعلی که بدلیل انتقاداتش در جریان سرکوب معترضات به نتایج انتخابات، دو بار نیز مورد بازداشت قرار و اهانت قرار گرفته بود، در گفتگو با دویچه وله، از وضعیت تهران در یک اسفند چنین می گوید :
"درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بودند و تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضد شورش بود."
وی همچنین از حضور پر تعداد خودروهای ضدشورش در خیابان پاستور، اطراف منزل میرحسین موسوی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: "تهران امروز یک‌شنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مثل ۲۵ بهمن نبود. این‌بار نیروهای گارد، کاملا تجهیز شده آمده بودند. گشتی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان آزادی زدم. همه جا مملو از نیروهای گارد بود. در خیابان کارگر به بسیجی‌هایی که در پیاده‌رو دسته‌جمعی با کلاه‌های ضد شورش و باتوم حرکت می‌کردند، گفتم، "مثل این که بنا بوده جنبش سبز راهپیمایی کند، شما راهپیمایی می‌کنید". در بلوار کشاورز جوان دانشجویی که از دانشگاه تهران بیرون آمده را گرفتند و او را جلوی چشم ما بد جوری زدند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضدشورش بود."
مهدی خزعلی می افزاید "در همان مسیر متعرض ما هم شدند، با این که در ماشین بودیم. ماشین را نگه داشتند و گفتند شما فیلمبرداری می‌کردید. گفتم نه ما فیلمبرداری نمی‌کردیم. کاملاً فضا امنیتی بود. پیاده‌روها پر از جمعیتی بود که در خیابان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند و مشخص هم بود که نیروهای امنیتی در بین جمعیت حرکت می‌کنند و نظارت خیلی شدیدی داشتند. پایین‌تر هم درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بود."

مأمور پلیس : این رفتار بسیجی‌ها در ذهن مردم می‌ماند
خزعلی درباره دیگر مشاهدات خود از وضعیت یک اسفند در تهران می‌افزاید: "امروز یک مامور پلیس پیش من درد دل می‌کرد. او گله می‌کرد و می‌گفت بسیجی‌ها وارد اتوبوسی شدند که ۲۰۰ سرنشین داشت. به زور زن و بچه را پایین ریختند تا یکنفر را دستگیر کنند. با چوب رفته بودند داخل اتوبوس. این رفتارها در خاطره‌ی مردم می‌ماند. اگر واقعاً براین باورند که تعداد مخالفین و منتقدین به تعبیر کیهان فقظ ۵۰ نفر هستند، نیازی نیست این جمعیت عظیم را به عنوان نیروهای ضدشورش و سرکوبگر به خیابان‌ها بیاورند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز (۱ اسفند ۱۳۸۹)، تظاهرات نیروهای ضدشورش بود. البته حضور مردم در خیابان‌ها خیلی زیاد بود. مردم در پیاده‌روها حرکت می‌کردند و برای این که درگیری نشود شعار نمی‌دادند."
مهدی خزعلی درباره کندی سرعت اینترنت در روزهای اخیر به دویچه‌وله گفت "از دیروز تا حالا سایت خودمان را هم نمی‌توانیم باز کنیم. به قدری سرعت اینترنت را پایین آورده‌اند که امکان باز کردن سایت‌های فیلترنشده هم نیست. از دو سال پیش گفتند، "فتنه" تمام شد، من فتنه را همین کسانی می‌دانم که سرکوب‌می‌کنند."
این وبلاگ نویس همچنین از اتمام حجت خود با مقامات حکومت خبر می‌دهد و خطاب به آنها گفته است "من با شما اتمام حجت می‌کنم و شرط می‌بندم. شرط می‌بندم اگر شما به معترضین مجوز راهپیمایی بدهید، در تهران ۱۰ میلیون نفر به خیابان می‌آیند. حالا شما می‌گویید جمعیت تهران این قدر نیست. همان طور که ماشالله، شما برای راهپیمایی‌هایتان از تمام شهرها آدم می‌آورید، ما نمی‌آوریم و اتوبوس هم نمی‌فرستیم. خود مردم می‌آیند. از تمام شهرهای اطراف می‌آیند. نگویید تهران ۱۰ میلیون جمعیت ندارد. نخیر، مطئمن باشید خیابان‌های تهران با ۱۰ میلیون معترض آرام و با سکوت پر خواهد شد. ما حاضریم مدیریت کنیم تا خدای نکرده کسی آزرده نشود. فقط شما دخالت نکنید."
 


رامتین مقدادی جوان ترین زندانی عضو ستاد مهندس موسوی در مازندران در آستانه محرومیت از تحصیل

رامتین مقدادی جوان ترین زندانی عضو ستاد مهندس موسوی در مازندران در آستانه محرومیت از تحصیل است.
به گزارش دانشجونیوز مسئولین اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل اقدام به تعلیق پرونده این نوجوان زندانی که در حوادث ۲۵ بهمن در بابل دستگیر شده بود، کرده اند و یک منبع مطلع گزارش می دهد که این فعال هفده ساله، دانش آموز کلاس سوم دبیرستان و عضو ستاد جوانان ستاد مهندس موسوی در بابل بوده که در حوادث ۲۵ بهمن به دست نهادهای امنیتی دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است. طی چند روز اخیر مقامات دادستانی شهرستان بابل هیچ گونه پاسخی مبنی بر نوع اتهام و مکان نگهداری این فعال نوجوان به خانواده اش نداده اند.
به دستور حراست آموزش و پرورش شهرستان بابل پرونده تحصیلی رامتین مقدادی معلق شده است.
رامتین مقدادی که در حوادث عاشورای سال گذشته در بابل دستگیر شده بود از سوی نهادهای امنیتی و مقامات حراست آموزش و پرورش شهرستان بابل مورد تهدید قرار گرفته بود که در صورت ادامه فعالیت، وی را از مدرسه اخراج خواهند کرد.




هشدار جمعی از فعالین جنبش سبز در خارج از کشور

هرگونه تعرض به رهبران جنبش سبز، عاقبتی سخت برای حکومت خواهد داشت

جمعی از فعالان جنبش سبز در خارج از کشور با صدور بیانیه ای با محکوم کردن رفتارهای خشن حکومت در برخورد با معترضان هشدار داده است که هر گونه تعرض و هتک حرمت نسبت به رهبران جنبش سبز عدالت خواهی ملت ایران عاقبتی سخت برای حکومت خواهد داشت.
به گزارش جرس در این بیانیه آمده است:” بی شک ظرفیت صبر فعالین جنبش مردمی سبز تحمل چنین رفتارهایی را نخواهد داشت و در صورت پافشاری کودتاچیان بر چنین برخوردهایی، نمایندگی های سیاسی دولت کودتا در خارج از کشور و مسئولان سیاسی آن ، مصون از اعتراضات مدنی نخواهند بود.”
این بیانیه افزوده:”ملت بزرگ و فهیم ایران در حالی سیاه ترین روزهای تاریخ را به نظاره نشسته اند که میراث خواران انقلاب و سپاهی ها و بسیجی های جبهه ندیده، تمام توان خویش را برای انتقام از صاحبان اصلی نظام، یعنی جمهورِ مردم و راه اندازی حکومتی واپسگرا به کار گرفته اند.”
متن این بیانیه به این شرح است:
هر خبری که می رسد پرپر شدن عزیزی و یا داغ پایمال شدن ارزشی را بر دلمان می نشاند. در این میانه ظلمت و در حالی که در تمام ۲۰ ماه گذشته دستگاه تبلیغاتی حکومت نوای مرگ “جنبش سبز” را سر میداد، خیزش عظیم مردم فهیم و ظلم ستیز ایران در حماسه ۲۵ بهمن و پس از آن ۱ اسفند و شهادت تعدادی از هموطنان در راه سبز آزادی، تمام تار و پود خانه عنکبوتی کودتاچیان را به لرزه در آورده و آنان را چنان خشمگین کرده که دیگر قادر به تشخیص منافع خویش نیز نبوده و هر روز که به پایان عمر این دولت نامشروع نزدیک می شوند با خشونت و سبعیت بیشتر از پیش و با پشتوانه ابزار و نیروهای نظامی که در هر حکومت و کشوری که بویی از قانون مداری برده باشد می بایست برای حفاظت از جان و مال مردم و تمامیت کشور در اختیار ملت قرار گیرد، در منجلابی که خود آن را رقم زده اند، فرو می روند.
قاضی القضات حکومت که مدت ها بشارت خام مدفون شدن “جنبش سبز” را می داد، امروز هراسان و نگران به اربابان قدرت تضمین می دهد که دیگر اجازه نخواهد داد بیانیه و اطلاعیه و خبری از سران جنبش به جامعه منتقل شود تا اولا مهر تاییدی باشد بر استراتژی گسترش آگاهی ها بعنوان چشم اسفندیار حکومت و همچنین دلیلی روشن که در تمام این مدت حضرات نه تنها اعتقادی به فروکش کردن جنبش سبز ملت ایران نداشتند که عمیقا از رشد آن نیز هراسان بوده اند.
در این میان گروهی که گویی شرف را به یکباره دفن کرده اند و انسانیت را به فراموشی سپرده اند، بار دیگر دست خود را بخون عزیزترین جوانان این مرز و بوم آغشته کرده و حریم رهبران جنبش سبز را مورد تعرض قرار داده اند!
ما جمعی از فعالین جنبش سبز در خارج از کشور، آخرین لایه عقلای حاکمیت را مخاطب قرار داده و هشدار می دهیم که هر گونه تعرض و هتک حرمت نسبت به رهبران جنبش سبز عدالت خواهی ملت ایران عاقبتی سخت برای حکومت خواهد داشت. بی شک ظرفیت صبر فعالین جنبش مردمی سبز تحمل چنین رفتارهایی را نخواهد داشت و در صورت پافشاری کودتاچیان بر چنین برخوردهایی، نمایندگی های سیاسی دولت کودتا در خارج از کشور و مسئولان سیاسی آن ، مصون از اعتراضات مدنی نخواهند بود.
همچنین یادآوری میکنیم اگر بنا بر این باشد که امنیت مردم ایران و رهبران جنبش حق طلبی سبز این مردم به مخاطره افتاده و فضای رعب و وحشت و ناامنی بر جامعه حاکم گردد، قاعدتا این حس عدم احساس امنیت دامن مسوولان سیاسی حکومت کودتا در ایران و سرتاسر جهان را نیز خواهد گرفت.
ما همچنان بیشماریم و بیشمار خواهیم ماند.
اندکی صبر سحر نزدیک است.
راه سبز ایرانیان مالزی (رسام)
راه سبز اتاوا



در شهری که اول اسفند «آرام» بود!اماکن عمومی به دستور پلیس تعطیل شده بود

رسانه‌های محافظه‌کار در حالی از اوضاع «آرام» شهر تهران در اول اسفند خبر داده‌اند که شبکه ایران وابسته به خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده مراکز عمومی این شهر در این روز به دستور پلیس تعطیل شده بود.
این سایت امروز دوشنبه (دوم اسفند) ادعا کرده که این اقدام پلیس با استقبال صاحبان اماکن عمومی مواجه شده و آن‌ها چند ساعت پیش از آغاز تجمعات مردمی اقدام به بستن مغازه‌ها و محل کسب و کار خود کردند.
به نوشته دیگربان شبکه ایران در عین حال ادعا کرده که این اقدام پلیس به منظور «جلوگیری از اجرای پروژه کشته‌سازی منافقین و حفظ جان شهروندان» صورت گرفته است.
این سایت محافظه‌کار همچنین نوشته که بسته شدن اماکن عمومی «می‌تواند ضررهای فراوان اقتصادی برای کسبه و مغازه‌داران به همراه داشته باشد.»
گزارش شبکه ایران درشرایطی منتشر می‌شود که طی ۲۴ ساعت گذشته تمام رسانه‌های محافظه‌کار و مقام‌های امنیتی از «عادی» بودن شهر تهران طی دیروز و امروز خبر داده‌اند.
آن‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که اوضاع شهر تهران «عادی و آرام» است و مردم به خاطر میلاد پیامبر اسلام مشغول «جشن و سرور» هستند.




تجمع سکوت در کرمانشاه، در روز اول اسفند


در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای حضور خیابانی مردم در اولین روز اسفند، مناطق نوبهار و مصدق در شهر کرمانشاه مملو از جوانانی بود که بدون سر دادن شعار در خیابان حضور داشتند.
به گزارش خبرنامه کرمانشاه، در چهار راه نوبهار و میدان مصدق فضای امنیتی حاکم بود، به طوری که یگان ویژه در آنجا مستقر بود.
بر اساس این گزارش، در حوالی ساعت ۵ بعدازظهر مأموران انتظامی حاضر در میدان مصدق قصد داشتند دو جوان را بازداشت کنند که آن دو توسط مردم و با اعتراض جوانان آزاد شدند.
در ساعت شش عصر نیز مناطق یادشده مملو از حضور خیابانی همراه با سکوت مردم و حضور همزمان مأموران انتظامی وامنیتی بود.
بنابر گزارش یادشده، مأموران حتی ماشین های راهنمایی و رانندگی را به کار گرفته بودند و درون آنها دیده می شدند. دو دستگاه ماشین آتش نشانی نیز مرتب در مناطق یادشده عبور می کرد.
این گزارش حاکی است، از ظهر روز یکشنبه خطوط موبایل در کرمانشاه دچار اختلال جدی شد و سرعت اینترنت هم به شدت کاهش یافت.
همچنین گفته می شود که در حوادث ۲۵ بهمن چند جوان هم بازداشت شده‌اند.




کروبی: هیچ‌یک از حکومت‌های منطقه، چنین برخوردی با مخالفان نداشت

حمله با نارنجک صوتی به منزل مهدی کروبی


سایت حزب اعتماد ملی خبر داد که نیمه شب گذشته، نیروهای خودسر با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات، به شکل همه‌جانبه به منزل مهدی کروبی حمله کرده‌اند.
به گزارش سحام نیوز، نیمه شب گذشته نیروهای اطلاعاتی با تخلیه کامل کوچه و مسدود نمودن آن، شرایط را برای حمله وحشیانه نیروهای خودسر و اراذل و اوباش فراهم نمودند. آنان نیز با شکستن شیشه‌های ساختمان، اقدام به پرتاب سه عدد نارنجک صوتی به داخل ساختمان نمودند.
در این راستا همچنین اراذل و اوباش سعی داشتند با ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم و ساکنان محل، جلوی هرگونه واکنش احتمالی آنان را بگیرند. در پی این اقدام، آقای کروبی با احضار محافظان خود، از آنان خواست تا ساختمان را ترک کنند و وی و همسرش را تنها بگذارند.
به نوشته‌ی سحام نیوز، کروبی به محافظان خود گفته است: “شما که توانایی مقابله با این افراد را ندارید و در صورت برخورد با آنها از سوی مقامات بالاتر خود مؤاخذه می‌شوید، بهتر است ساختمان را ترک کنید و ما را تنها بگذارید.”
آقای کروبی همچنین در ادامه متذکر شده که: اینان بیایند و با حکم قضایی اقدام به ورود به ساختمان کنند، نه اینکه بیایند و با رفتارهای وحشی و به دور از عقلانیت و انسانیت موجب آزار و اذیت مردم و همسایگان شوند!
ایشان همچنین گفته است: “طی چند ماه اخیر شاهد درگیری‌های فراوانی در منطقه خاورمیانه و آفریقا بودیم، اما هیچ وقت گزارشی از این نوع برخوردها که خود حکومت در رابطه با مخالفانش انجام دهد، نشنیدیم. این نوع رفتارهای قرون وسطایی و نخ‌نما شده به آبروی این مردم و کشور لطمه می زدند. دیگران می گویند مگر مملکت اینها قانون ندارد؟ مسئول ندارد؟ این رفتارهاست که باعث بی‌آبرویی می‌شود.”
آقای کروبی در پایان به محافظانش گفته است: “به آنها بگویید یا باید با حکم قضایی و دادگاهی عادل وارد شوند و یا جنازه‌ی مرا از این خانه بیرون ببرند، و تا آخرین لحظه و قطره‌ی خون خواهم ایستاد.”
سحام نیوز همچنین خاطرنشان کرده است که مهدی کروبی و همسرش در هفت روز اخیر از هرگونه تماس و ارتباط با فضای بیرون به شدت منع شده‌اند، تا جایی که حتی برای تهیه‌ی نیازهای اولیه با مشکل روبه‌رو شده‌اند. وضعیت مهدی کروبی و فاطمه کروبی به شدت وخیم گزارش شده و بیم آن می‌رود که این حبس شدید خانگی موجب ایجاد شرایط وخیم جسمی برای ایشان گردد.




آزادی محمد صادقی فرزند آیت الله خلخالی پس از یک روز بازداشت


محمد صادقی فرزند آیت الله خلخالی، که در تجمع یکم اسفند ماه دستگیر شده بود صبح امروز آزاد شد.
ندای سبز آزادی ضمن اعلام این خبر، افزوده است : در تجمع یکم اسفند عده زیادی دستگیر و روانه بازداشتگاه ها شده بودند




نامه عبدالناصر مهیمنی به رییس دادگستری گلستان پس از آزادی

خبرگزاری هرانا - عبدالناصر مهیمنی، رئیس خانه مطبوعات گلستان که در روز ۲۳ بهمن بازداشت و پس از ۸ روز از زندان آزاد شد، در نامه‌ای به رییس کل دادگستری گلستان نسبت بی‌روند و برخوردهای غیر قانونی صورت گرفته به خود انتقاد نمود.
متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

جناب آقای احمد فاضلیان، رییس کل محترم دادگستری استان گلستان
جناب آقای عباس پوریانی، دادستان محترم گرگان

با سلام و احترام،
به درگاه خدای تعالی حمد و سپاس می‌‌گویم از اینکه پیگیری‌های همسر عزیزم و برادران و خواهران و دوستان و بستگان خوبم، نتیجه داد و پس از هشت روز از حبسی که آن را غیرقانونی و کاملاً غیرضروری می‌دانم آزاد شدم.
از بخش‌هایی از اقدامات شما هم که ممکن است به تسریع روند آزادی من (موضوع برگ احضاریه پرونده ۸۹۰۹۹۸۰۱۶۶۶۰۰۹۷۷) کمک کرده باشد صمیمانه تشکر می‌کنم.
به آگاهی شما می‌رسانم که بیش از ۱۲۰ ساعت اول از مدت حبس را در سلول انفرادی در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات گرگان گذراندم که به نظرم بازداشتگاهی غیرقانونی و غیرلازم است. در تمام این مدت بدون تماس با بیرون، بدون تلفن، بدون هواخوری، بدون ملاقات، بدون کتاب و مجله و رادیو و تلویزیون بودم و در بعضی ساعت‌ها هم مکرر مجبور می‌کردند چشم‌هایم را ببندم. خانواده‌ام هم اصلاً نمی‌دانستند من در کجا و در چه وضعیتی هستم. در نتیجه در تمام این مدت به خاطر اعتراض به شیوه‌ها و اقدام‌هایی که غیرقانونی می‌دانستم در اعتصاب غذا بودم و فقط و فقط حدود روزی یک لیتر آب ساده خوردم. حتی چای هم نخوردم. دو روز آخر را تقریباً به صورت سرگردان در سه بند مختلف زندان امیرآباد گرگان گذراندم. و در ‌‌نهایت اندکی پس از ساعت ۳ بعدازظهر شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ به قید وثیقه (سند ملکی) آزاد شدم.
برخلاف تذکر مکرر مأمور فاقد هویتی که در ۴ جلسه نیمه‌شبانه با من گفتگو می‌کرد و اصرار و تأکید داشت که نوشتن نامه خطاب به شما آقایان فایده ندارد و فقط تصمیمات شخص اوست که رأی قضات را می‌سازد، در مدت حبس ۱۳ نامه و در حدود ۵۵ صفحه دستنویس خطاب به شما آقایان محترم نوشته و بخش‌هایی از دشواری‌ها و بی‌قانونی‌هایی را در حبس و در رفتار مأموران دیده‌ام یا درباره مسائل اجتماعی متذکر شده‌ام، تقاضا دارم و مایلم که آن‌ها را حتماً دریافت و مطالعه کرده باشید و مایلم تصویر آن نامه‌ها که در شرایط غیرعادی و حبس غیرقانونی نوشته شده برای بازنویسی و ویرایش به خودم داده شود تا سپس برای رسیدگی به اعتراضم دوباره به شما تقدیم شود.
جزییات اعتراض و پیگیری‌هایم را در نامه‌های بعدی به شما منعکس خواهم کرد.
با تشکر و احترام
عبدالناصر مهیمنی




اطلاعیه مطبوعاتی: تروریسم سایبری، تداوم راهبرد دستگاه امنیتی برای ممانعت از گردش آزاد اطلاعات

خبرگزاری هرانا - دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای حملات سایبری به وب سایت های خبری را تروریسم سایبری خوانده و آن را محکوم کرد و این قبیل اقدامات را نقض قوانین بین المللی از سوی دولت ایران و مستوجب پیگرد قانونی از سوی خسارت دیدگان دانست. بر این اساس نیز این تشکل توصیه کرد، گروههای مدافع حفوق بشر حسب رسالت خود ضمن تلاش برای محروم کردن حکومت ایران از دستیابی به تکنولوژی‌های مخابراتی و سانسور پیشرفته با تکیه بر علوم روز و با واقع بینی نیازهای اطلاع رسانی در راستای حمایت از گردش آزاد اطلاعات، اقدامات لازم را در این خصوص مبذول دارند.

اطلاعیه مطبوعاتی
همواره و به خصوص در طی یکسال اخیر دستگاه امنیتی دولت ایران با جمع بندی نقش مهم رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی در توانمند کردن معترضان در محور یافتن انسجام و سازمان یابی، این امکان را بعنوان یک هدف مهم که لازم است متوقف یا مختل شد در نظر گرفته است.
در این رابطه به خصوص در طی یکسال اخیر همواره همزمان یا پیش از آغاز تجمعات یا سایر برنامه‌های معترضان، شبکه‌های اطلاع رسانی هدف حملات دستگاه امنیتی قرار گرفته‌اند. ارسال پارازیت و مختل کردن شبکه‌های ماهواره‌ای برخلاف مقاوله نامه‌های بین المللی، مختل کردن سیستم‌های مخابراتی منجمله تلفن همراه و پیامک و همینطور ایجاد اختلال در تماس‌های بین المللی، بازداشت روزنامه نگاران و توقیف معدود نشریات منتقد، اعمال فیلترینگ گسترده و کاهش پهنای باند اینترنت و در بعضی مواقع قطع کردن ایترنت از جمله این مصداق‌ها هستند.
در مجموعه اقدامات فوق، اینترنت به دلیل خصوصیاتی چون قابلیت استفاده و دسترسی گسترده آن و با توجه به اینکه اشکال کاملا جدیدی از تعاملات، فعالیت‌ها، و سازماندهی‌های اجتماعی را پدید آورده است اهمیت فوق العاده‌ای پیدا می‌کند.
دستگاه امنیتی حکومت ایران و همینطور واحد جدید التاسیس سایبری سپاه پاسداران با همراهی بخش افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) در راستای مقابله با گردش آزاد اطلاعات در اینترنت برخلاف آنچه که با استفاده از امکانات تبلیغی خود قصد الغا به جامعه را داشته از توانایی بالایی برخوردار نبوده و پیشبرد اهداف خود را به واسطه هزینه کردن میلیون‌ها دلار از سرمایه‌های کشور و داشتن امکانات بی‌حد و حصر و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه سانسور همچون جمهوری خلق چین صورت داده است. در حالی که قربانیان آن‌ها از کمترین امکاناتی در این حوزه برخوردار نبوده‌اند.
تا پیش از وقایع موسوم به ۲۵ بهمن ماه، دستگاه امنیتی فعال در حوزه سایبری، راهبرد خود را مبتنی بر غلو و بزرگ نمایی توانمندی‌ها بنا نهاده بود، به طوریکه تلاش می‌نمود با استفاده از کمترین ظرفیت‌ها با تکیه بر ابزار تبلیغاتی با شگرد ایجاد رعب و وحشت با تکیه بر پروپاگاندا و بزرگنمایی توانمندی‌های خود، مخالفان را از فعالیت در فضای سایبری بر حذر سازد. بارز‌ترین نمونه این اقدام بازداشت تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر، شکنجه و کسب رمزهای عبور و سپس آسیب وارد کردن به سایت‌ها و سپس برگزاری ده‌ها برنامه تلویزیونی و مطبوعاتی با موضوع توان بالای نیروهای سایبری حکومت ایران در ۱۱ اسفندماه سال گذشته بود!.
در طی یکسال گذشته همواره به موازات اعتراضات خیابانی نبردی خاموش در فضای نت مابین مخالفان آزادی بیان و مدافعان آن در جریان بوده. اما آنچه که فعالیت‌های خرابکارانه نیروهای امنیتی را در مجموع وقایع موسوم به ۲۵ بهمن ماه که از آن بعنوان خیز جدید مخالفان برای صورت دادن اعتراضات یاد می‌شو متمایز می‌کند، انسجام و سازمان یافتگی بیشتر آنان باید قلمداد کرد، نهادهای امنیتی فعال در حوزه سایبری به یمن امکانات بی‌حد و حصر خود در این مرحله به رویکرد منسجمی دست یافته و از حوزه تبلیغ و ایجاد جو سازی برای دست کشیدن مخالفان از فعالیت در نت به سمت امور اجرایی منسجم‌تر پیش رفته‌اند.
این اقدامات را در وقایع ۲۵ ماه می‌توان به شرح ذیل دسته بندی کرد:

الف - گزارش‌های خلاف واقع به سرویس دهنده‌ها
نیروهای امنیتی در این رویکرد تلاش می‌کنند با شناسایی سرویس دهندگان و میزبانان وب سایتهای معترضان خود با ارسال نامه‌های متعدد و خلاف واقع، تارنماهای مورد اشاره را متهم به نقض قوانین الکترونیک، تقلب، دزدی و امثالهم کنند و با عنایت به عدم اطلاع سرویس دهندگان خارجی از اصل موضوع و هویت واقعی گزارشگران تخلف، بعضا موفق می‌شوند تارنما را مختل نموده و سرویس گیرنده را در تقابل با سرویس دهنده برای رسیدگی به شکایات جعلی وارده قرار دهند. این اقدام حتی صفحه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک یا یوتیوب را نیز در بر می‌گیرد.

ب - حملات دی داس
همانطور که پیش‌تر اشاره شد نیروهای سایبری دستگاه امنیتی فاقد توانمندی منسجم نفوذ و به اصطلاح علمی هک وب سایت‌های مخافان خود هستند، بنابراین با تکیه بر بودجه‌های کلان و امکانات در دسترس به حملات دی داس که عمدتاْ بر همین دو شاخصه استوار است روی اورده‌اند، این اقدام در حال حاضر بعنوان یک تاکتیک منسجم از سوی نیروهای سایبری دستگاه امنیتی انتخاب شده است، اقدامی که در یک سال گذشته در بستر آزمون و خطا قرار داشته.
در این روش شایع، حمله به این صورت است که خرابکاران سعی می‌کنند سرویس دهنده را از درخواستهای خارجی کاذب اشباع کنند به طوری که این تفاضاهای کاذب با ایجاد بار اضافی مانع پاسخگویی سرور به تفاضاهای معمول می‌شود یا به قدری سیستم کند و آهسته شود که در ‌‌‌نهایت قابل استفاده نخواهد بود. در واقع این تقاضاهای کاذب طوری منابع سیستم را مصرف می‌کنند که سایت هیج منبعی برای ارائه خدمات به مشتریان حقیقی نداشته باشد. غالیا این حملات بر دو دسته Flood Http و Flood TCP، UDP IP تعریف می‌شود.
وب سایتهای بالا‌ترین، هرانا، جرس، دانشجو نیوز، کلمه و بسیاری دیگر از تارنماهای فعال از برجسته‌ترین هدفهای این حملات در محدوده ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند محسوب می‌شوند.

پ - ارسال نامه‌های تهدید آمیز
هر چند این موضوع یعنی ارسال نامه‌های تهدید آمیز برای مدیران یا اعضای وب سایتهای سیاسی وخبری تازگی نداشته اما کماکان به خصوص در مورد تارنماهای هدفی که از طریق حملات دی داس یا ارسال گزارش تخلف متوقف نشده‌اند مورد استفاده قرار می‌گرد که بعنوان آخرین تیر از ترکش نیروهای سایبری دستگاه امنیتی قلمداد می‌شود. با این امید که شاید مدیران یا اعضای تارنمای مورد اشاره تحت تاثیر ادعا‌ها و تهدیدات مطرحه از تداوم اقدامات خود صرفنظر کنند.
هرانا بعنوان ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران برای چندمین بار از جمله دریافت کنندگان این نامه‌ها بود که بعنوان نمونه جهت آشنایی افکار عمومی در قسمتی از نامه دریافتی مورخ ۱۵ فوریه آن آمده بود؛ …این مرکز ضمن هشدار به مدیران و اعضای هرانا، تاکید می‌کند که تمامی فعالیت‌های گروهک فعالان در داخل و خارج کشور در حوزه رصد قرار داشته و به زودی با تمامی متخلفین داخل و خارج ایران برخورد خواهد شد. پیشنهاد می‌شود پیش ازگرفتارآمدن در پنجه قانون فعالیت‌های خود را متوقف کرده و از ادامه اقدامات مجرمانه پرهیز کنید....؛
بدیهی است مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تمامی موارد فوق را که با تکیه بر میلیون‌ها دلار سرمایه نیروهای سایبری و امکانات بی‌حد و حصر آنان شکل گرفته و به جاست از آن با نام تروریسم سایبری یاد شود محکوم کرده و این قبیل اقدامات را نقض قوانین بین المللی از سوی دولت ایران و مستوجب پیگرد قانونی از سوی خسارت دیدگان می‌داند‌. بر این اساس نیز این تشکل توصیه می‌کند، گروههای مدافع حفوق بشر حسب رسالت خود ضمن تلاش برای محروم کردن حکومت ایران از دستیابی به تکنولوژی‌های مخابراتی و سانسور پیشرفته با تکیه بر علوم روز و با واقع بینی نیازهای اطلاع رسانی در راستای حمایت از گردش آزاد اطلاعات، اقدامات لازم را در این خصوص مبذول دارند.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
دوم اسفندماه ۱۳۸۹ برابر با ۲۱ فوریه ۲۰۱۱




احضار و بازداشت چهار فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج

خبرگزاری هرانا - در پی افزایش فشار بر فعالین دانشگاه یاسوج چند دانشجوی دیگر این دانشگاه به ستاد خبری احضار و یا بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران حاجیعلی کمالی، احمد نارکی. داریوش جلالی وحید رفیعی از جمله بازداشت شدگان و احضار شدگان توسط وزارت اطلاعات هستند.
حاجیعلی کمالی و احمد نارکی پس از دو روز بازجویی وبا ضبط کامپیو‌تر به صورت موقت آزاد شدند و از سوی دیگر داریوش جلالی از فعالین دانشجویی که به دنبال تجمعات اعتراضی ابان ماه سال گذشته به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود جمعه شب در پی حمله شبانه نیروهای امنیتی به منزلش پس از اینکه مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت به همراه دو تن از دوستانش بازداشت شد.
نیروهای اطلاعاتی پس از انکه وسایل و کتب ان‌ها را ضبط کردند وی را به اداره اطلاعات منتقل کردند که پس از چند روز بازجویی و ضرب و شتم برای اعتراف گیری هم اکنون به همراه وحید رفیعی دیگر فعال دانشجویی که چهارشنبه گذشته دستگیر شد در بند مربوط به سازمان اطلاعات در زندان مرکزی نگهداری می‌شود.



بازداشت حدود ۵۰۰ نفر در تجمع اول اسفند

خبرگزاری هرانا - یکی از افراد بازداشت‌شده در تجمع دیروز -اول اسفندماه- که نیمه شب گذشته آزاد شده، در گفت و گو با یکی از رسانه های وابسته به اصلاح طلبان، تعداد تقریبی بازداشت‌شدگان دیروز را ۵۰۰ نفر اعلام کرد.
به گفته‌ی وی، اکثر بازداشت‌شدگانی که او مشاهده کرده، در محدوده‌ی خیابان و میدان آزادی، و توسط پلیس امنیت دستگیر شده بودند و بسیاری از آنها در ساعات پایانی دیشب و بامداد امروز آزاد شدند.
او که دیشب از مقر نیروی انتظامی فاتب واقع در ضلع جنوبی میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر جنوبی آزاد شده، خاطرنشان می‌کند که همزمان با دستگیری، مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته؛ و تاکید می‌کند که در زمان بازداشت برخورد بدی با آنها صورت نمی‌گرفت، مگر کسانی که به گفته‌ی او "بلبل زبانی" می‌کردند که به شدت کتک می‌خوردند.
به گفته‌ی او، تلفن‌های همراه همه‌ی بازداشت‌شدگان توقیف شده و به آنها گفته شده که بعد از عید برای پس گرفتن آنها مراجعه کنند.
همچنین یک کارگر که او هم دیشب از همین محل آزاد شده، با ابراز تعجب از رفتارهایی که در زمان بازداشت دیده، به برخورد خشن ماموران اشاره می‌کند و می‌گوید: اینها خودشان هم کسی را قبول نداشتند و به همه فحش می‌دادند، خودم شنیدم که حتی به آیت الله خمینی هم توهین می‌کردند.
به گفته‌ی او، افرادی را که قبلا هم سابقه‌ی بازداشت داشته‌اند و یا به هرحال می‌خواستند نگه دارند، به مقر اصلی پلیس امنیت منتقل می‌کردند. او می‌گوید که تنها مردان در این محل بازداشت بوده‌اند و زنان را از ابتدا به جای دیگری (احتمالا بازداشتگاه وزرا) منتقل کرده‌اند.



هومن فخار مقدم، فعال حقوق زنان آزاد شد

خبرگزاری هرانا - هومن فخار مقدم، فعال حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا از زندان اوین آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقای فخار بعدا ز ظهر یکم اسفند ماه از زندان آزاد شده است.
وی که به قید وثیقه آزاد بود، روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن ماه، پس از احضار، با لغو وثیقه مجددا بازداشت شد.
شایان ذکر است که وی بلافاصله پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده بود.



تجمع مردم بابل و کرمانشاه در روز یکم اسفند ماه

خبرگزاری هرانا - به رغم فضای امنیتی شهرهای بابل و کرمانشاه، مردم با برگزاری تجمعاتی یاد صانع ژاله و محمد مختاری را گرامی داشتند.
به گزارش شاهدان عینی در بابل، چندین دستگاه خودرو زرهی یگان وی‍ژه در جلوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و چند نقطه دیگر این شهر از جمله خیابان امیرکبیر، میدان باغ فردوس، چهارراه شهربانی و خیابان شهاب نیا مستقر بوده است.
به نوشته ی جرس، گزارش‌ها حاکی از تجمع گروهی از مردم در خیابان امیرکبیربوده است. این تجمع با دخالت سربازان یگان ویژه و نیروهای لباس شخصی موسوم به انصار منجر به خشونت گردیده است.
این درگیری‌ها تا ساعت ۹ شب ادامه یافته و منجر به شلیک تیر هوائی و گاز اشک آور از سوی مامورین امنیتی شده است. همچنین از طرفی چند تن از حامیان و جوانان جنبش سبز بابل دستگیر شده که هنوز از مشخصات افراد بازداشت شده خبری در دست نمی‌باشد.
در درگیری‌های ۲۵ بهمن در بابل بیش از ۱۵ تن از معترضین دستگیر شده بودند. اکثر افراد بازداشتی در هفته گذشته بابل آزاد شده‌اند. این افراد پس از آزادی خاطرنشان کردند که در اداره اطلاعات شهرستان بابل تحت فشار برای اقرار علیه فعالین و شخصیت‌های سیاسی و دانشجویی قرار گرفته‌اند.
هم چنین در شب‌های گذشته مامورین اداره اطلاعات شهرستان بابل به منزل دکتر علی اکبر سروش عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت مازندران یورش برده و قصد دستگیری این فعال سیاسی را داشتند. گفتنی است دکتر علی اکبر سروش که از حامیان مهندس میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بوده در هنگام یورش نیروهای امنیتی در منزل نبوده است. رئیس سابق اداره آموزش و پرورش در اسفند سال گذشته توسط نهادهای امنیتی بازداشت و مدت ۳۳ روز در زندان اداره اطلاعات ساری و متی کلا بابل تحت فشار و بازجوئی قرار گرفت.
همچنین در ادامه این خبر از بابل گزارش‌ها حاکی از شکنجه و تحت فشار قرار گرفتن فعالین دانشجویی زندانی است. گفتنی است در بعد از ظهر روز گذشته ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل پس از دستگیری تحت فشار برای گفتن مکان‌های سکونت چند تن از دانشجویان قرار گرفت. به گزارش منابع یاد شده ایمان صدیقی پس از دستگیری تحت فشار برای زنگ زدن به چند تن از فعالین دانشجویی قرار گرفت.
گفتنی است ایمان صدیقی برخلاف خواسته مقام‌های امنیتی، پس از تماس با چند تن از فعالین دانشجویی با صدای بغض آلود از فعالین دانشجویی بابل خواست که تا اطلاع ثانوی در معرض دید عموم قرار نگیرند. ایمان صدیقی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و عضو فعال ستاد مهدی کروبی در انتخابات سال گذشته بوده که برای سومین بار متوالی پس از انتخابات از سوی نهادهای امنیتی دستگیر شد.
از سویی دیگر نیز در روز یکم اسفندماه مناطق نوبهار و مصدق در شهر کرمانشاه مملو از جوانانی بود که بدون سر دادن شعار در خیابان حضور داشتند.
به گزارش خبرنامه کرمانشاه، در چهار راه نوبهار و میدان مصدق فضای امنیتی حاکم بود، به طوری که یگان ویژه در آنجا مستقر بود.
بر اساس این گزارش، در حوالی ساعت ۵ بعدازظهر مأموران انتظامی حاضر در میدان مصدق قصد داشتند دو جوان را بازداشت کنند که آن دو توسط مردم و با اعتراض جوانان آزاد شدند.
در ساعت شش عصر نیز مناطق یادشده مملو از حضور خیابانی همراه با سکوت مردم و حضور همزمان مأموران انتظامی وامنیتی بود.
بنابر گزارش یادشده، مأموران حتی ماشین‌های راهنمایی و رانندگی را به کار گرفته بودند و درون آن‌ها دیده می‌شدند. دو دستگاه ماشین آتش نشانی نیز مرتب در مناطق یادشده عبور می‌کرد.
این گزارش حاکی است، از ظهر روز یکشنبه خطوط موبایل در کرمانشاه دچار اختلال جدی شد و سرعت اینترنت هم به شدت کاهش یافت.
همچنین گفته می‌شود که در حوادث ۲۵ بهمن ماه نیز چند جوان هم بازداشت شده‌اند.






فرزند صادق خلخالی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - محمد صادقی فرزند صادق خلخالی، در میان بازداشت شدگان تجمعات اول اسفند می‌باشد.
به گزارش ندای سبز آزادی، محمد صادقی فرزند صادق خلخالی در شمار بازدشت شدگان تجمع روز یکشنبه اول اسفند ماه است که توسط نیروهای امنیتی در حوالی میدان انقلاب دستگیر شده است.
در حال حاضر از وضعیت وی و محل انتقال وی خبری در دست نیست.
گفتنی است یکم اسفند ماه ٨٩ قرار بود در تهران و چند شهر دیگر ایران از جمله شیراز، رشت، اصفهان و همچنین شهرهای کردنشین، مراسم بزرگداشت و هفتم جان باختگان بیست و پنجم بهمن (صانع ژاله و محمد مختاری) برگزار شد، اما نیروهای امنیتی با حمله و ضرب و شتم مردم، مانع شکل گرفتن تظاهرات شدند، اما تجمعات گسترده‌ای انجام شد، که منجر به بازداشت فله‌ای و همراه با خشونت گروهی از شهروندان توسط نیروهای گارد و لباس شخصی‌ها شد.
روز یکشنبه همچنین فائزه هاشمی، دختر رئیس فعلی مجلس خبرگان نیز به مدت چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.



محمد رضا ملكیان از اعضای ستاد موسوی در آمل بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - محمدرضا ملکیان، از اعضای اتاق بازرگانی استان مازندران، توسط نهادهای امنیتی استان بازداشت شده است.
به گزارش جرس، دکتر محمدرضا ملکیان از اعضای شورای مرکزی ستاد میر حسین موسوی در شهرستان آمل بوده است.
بر اساس این گزارش، هنوز از علت بازداشت و اتهام ملکیان خبری در دست نمی‌باشد.



بازداشت یک خواهر و برادر در سقز

خبرگزاری هرانا - یک شهروند سقزی به نام هیوا خالدی به همراه خواهرش لطیفه طی روزهای اخیر در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، هیوا خالدی که چند روز پیش بازداشت شده بود اخیراً به زندان مرکزی شهر سقز منتقل شده است ولی تاکنون از وضعیت خواهر وی اطلاعی در دست نیست.
گفته می شود علیرغم پیگیری های خانواده لطیفه خالدی، مقامات مسئول هیچ گونه پاسخی در رابطه با اتهامات احتمالی وی ارائه نداده اند.



سايت مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت مسدود شد

خبرگزاری هرانا - پایگاه اطلاع رسانی و سایت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط مراجع حکومتی مسدود و از دسترس خارج شد.
به گزارش جرس، سایت رجانیوز، ‌ وابسته به مراکز امنیتی ادعا کرده است که مسدود شدن این سایت به‌دلیل "انتشار محتوای مجرمانه و بر اساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه" بوده است.
گفتنی است این سایت طی ماه های گذشته، به بررسی و تحقیق پیرامون عملکرد دستگاه های مختلف کشور و ناکارآمدی آن‌ها پرداخته و اشاره کرده بود.
طی چند ماه اخیر، تعداد زیادی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها و پایگاههای اطلاع رسانی، توسط مراجع مختلف حکومتی و قضایی و امنیتی توقیف، فیل‌تر و از دسترس خارج شده‌اند.



کشته شدن یک دانشجو در جریان تجمعات دیروز شیراز

خبرگزاری هرانا - در جریان ناآرامی‌های دیروز شیراز، یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز به نام "حامد نورمحمدی" روز گذشته توسط نیروهای امنیتی کشته شده است.
به گزارش دانشجونیوز، حامد نورمحمدی دانشجوی رشته زیست‌شناسی دانشگاه شیراز، ساکن خوابگاه دستغیب، اهل شهر خرم آباد، روز گذشته ۱ اسفند در میدان نمازی مقابل ساختمان شماره ۱ دانشکده مهندسی، در حال فرار از دست ماموران امنیتی و بسیجی کشته شده است.
به گفته شاهدان عینی، حامد نورمحمدی از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی توسط ماموران امنیتی به پایین یرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان پایین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که اوضاع دانشگاه شیراز به شدت امنیتی گزارش می‌شود.
نعدادی از دانشجویان فعال به خوابگاه‌ها و صحن دانشگاه ممنوع الورود شدده‌اند، و در مواردی نیز با خانوداه آن‌ها تماس گرفته شده و مورد تهدید قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، شب گذشته راس ساعت ۱۰ شب به مدت ۱۵ دقیقه صدای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور در خوابگاه مفتح دانشگاه شیراز طنین افکن شد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.



تجمع چندصد نفری شهروندان گیلانی مقابل استانداری

خبرگزاری هرانا - به دنبال اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی مبنی بر عدم اجازه فعالیت بانک بهمن ایثار، از ساعت ۸ صبح امروز چندصد نفر از شهروندان گیلانی بات جمع درمقابل درب ورودی استانداری، خواستار ملاقات با استاندار شدند.
در این تجمع که پیر، جوان و نوجوانان هم چنان حضور دارند یک صدا خواستار پی گیری روح اله قهرمانی چابک به عنوان نماینده عالی دولت در استان شدند، که البته به چندین نفر از آنان اجازه داده شد با ورود به داخل آن با مسوولین استانی ملاقات بکنند.
بنا براین گزارش تا ساعت ۱۴ خبرنگار ایلنا حضور داشت از نتیجه دیدار این شهروندان که به شدت ناراحت و گریه می‌کردند، خبری نبود.
یکی از تجمع کنندگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه با بدبختی وبیچارگی ۵ میلیون تومان تهیه کرده و باسپرده گذاری در بهمن ایثار می‌خواستم وامی بگیرم و اتاقی بسازم، افزود: هیچ کدام از بانک‌های خصوصی حاضر به پرداخت وام حتی باسود ۲۴درصدی نبودند و به ناچار دریکی ازشعب بهمن ایثار سرمایه گذاری نمودم.
وی که خود را محسن نامید، خاطر نشان کرد: طی روزهای گذشته طی تماس تلفنی اعلام شد که پول را خوردند و رفتند، حال تکلیف من و امثال من چیست؟
این شهروند گیلانی میزان سپرده گذاری خود را به میزان ۵۰ میلیون تومان قابل ارزش دانست و تصریح کرد: از کار بیکار، فرزندان و کارگران بی‌روزی و صدایم از ناراحتی و فریاد گرفته است.
محسن تنها خواسته خود از استاندار گیلان را پی گیری مشکلات خود عنوان و متذکر شد: رییس جمهوری بار‌ها تاکید کرده که حق باید به حق دار برسد، بنابراین من حق خودم را می‌خواهم.
یک شهروند دیگر گیلانی نیز با اشاره به اینکه ۶ ماه قبل در بهمن ایثار ۲ میلیون تومان برای دریافت وام سپرده گذاری کرده است، گفت: مدیران این موسسه وعده پرداخت وام با کارمزد ۵/۲درصدی، بدون سود و سریع را داده بودند که هنوز دریافت نکرده‌ایم.
وی نام خود را حامد اعلام و خاطر نشان کرد: به تعدادی از شهروندان وام پرداخت شده، ولیکن در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده که فعالیت این موسسه غیرقانونی است، نمی‌توانیم هیچ پولی را دریافت یا پرداخت نماییم.
این شهروند گیلانی با تاکید براینکه مراجعه به بانک مرکزی و سرپرستی این موسسه هیچ گونه فایده‌ای نداشته است، تصریح کرد: شهروندان با تجمع مقابل استانداری از قهرمانی چابک می‌خواهند تکلیف آنان را مشخص کند.
به گفته حامد خود و برخی از دیگرشهروندان مدارک شناسایی، چک و سفته خود را به رسم امانت به مدیران شعب این موسسه داده‌اند ولی درب آن بسته و کسی جواب نمی‌دهد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان در گفت‌و‌گویی با تاکیدبرا ینکه رفع مشکلات مشتریان بانک بهمن ایثار باقوت در دستور کار قرار دارد، افزود: به نظر می‌رسد برای مشتریان این بانک سوء تفاهمی به وجود آمده است.
غلام علی رضوانی دلیل به وجودآمدن این مشکل عدم انجام تعهدات این بانک با بانک مرکزی عنوان و خاطر نشان کرد: در حال حاضر مدیران این بانک در گیلان پاسخ گو هستند ولی وقفه‌ای به وجود آمده ولی به زودی فعالیت خود را از سر خواهدگرفت.
وی در پایان به این گونه شهروندان گیلانی که دارای حساب هستند اطمینان داد به هیچ وجه نگران نباشند و استاندار به شدت حل این مساله را در دستور کار قرارداده تا مشکلات مشتریان حل بشود.



بازداشت علی منصوری و محمد هرمززاده، دو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد

خبرگزاری هرانا - علی منصوری دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی و محمد هرمززاده دانشجوی رشته ی مدیریت بازرگانی این دانشگاه عصر روز اول اسفند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند و خانواده ی آنان نیز از وضعیتشان بی خبرند.
به گزارش جرس، منصوری از فعالین نشریاتی و عضو شورای سردبیری هفته نامه ی "شب تاب" بوده و بارها به دلایل مختلف به کمیته ی انضباطی و اداره ی اطلاعات احضار شده بود.
هرمززاده نیز مدیرمسوول نشریات منتقد ژاژ و ریشه بود که نیمسال گذشته ی تحصیلی را با حکم کمیته ی انضباطی دانشگاه در تعلیق به سر برده بود. پیش از این نیز به طور قریب به اتفاق اعضای تحریریه ی این نشریه به طور جداگانه با احکام انضباطی و دادگاه انقلاب روبه رو بوده اند.
گفتنی است فضای سرکوب در دانشگاه فردوسی با شدت بیشتری رو به افزایش است و موج جدیدی از برخوردهای انضباطی و غیرقانونی با فعالین سیاسی و دانشجویی در حال شکل گیری است.
این گزارش همچنین افزود با توجه به تفکیک جنسیتی در بیش از ۵۰ عنوان درسی در این دانشگاه، اعتراض و نارضایتی زیادی نیز اخیرا در میان دانشجویان شکل گرفته است.



فضای امنیتی مریوان در پی کشته شدن چند تن از نیروهای سپاه

خبرگزاری هرانا - همزمان با فرا رسیدن هفتمین روز جان باختگان ۲۵ بهمن ماه و برپایی تجمعات اعتراضی در برخی شهرهای کشور به همین مناسبت، فضای بسیاری از مناطق کردنشین و به خصوص شهر مریوان نیز به شدت امنیتی گزارش شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بین مناطق مختلف کردنشین فضای شهر مریوان به علت درگیری بین برخی نیروهای اپوزیسیون کرد و سپاه پاسداران در شامگاه گذشته در این شهر  که منجر به کشته شدن چند تن از نیروهای سپاه پاسداران شده بود، فوق العاده امنیتی گزارش شده است.
گفته می‌شود به دلیل حضور چشم گیر ماموران امنیتی، معترضان در این شهر موفق به تشکیل تجمع نشده اند. هم چنین در روز یکشنبه، یکم اسفند ماه، شبکهٔ اینترنت در مریوان به طور کلی قطع بوده است.
پیش‌تر هرانا از اعتصاب گسترده در شهر بوکان به رغم فضای شدید امنیتی خبر داده بود. هم چنین منابع خبری دیگری چون تارنمای جرس نیز اعتصاب در سردشت و مهاباد را تایید کرده اند.
لازم به یادآوری ست که معترضان در مناطق کردنشین اعلام کرده بودند در هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله، دانشجوی کرد دانشجویان هنر تهران که در روز ۲۵ بهمن ماه بر اثر شلیک مستقیم گلولهٔ نیروهای امنیتی کشته شده بود، اعتصابی همگانی را شکل خواهند داد.



بازداشت حبیب فرحزادی و سهراب جعفری، دانشجویان دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - حبیب فرحزادی و سهراب جعفری دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران، عصر یکم اسفندماه، بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حبیب فرحزادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران و عضو انجمن دانشجویان دموکراسی‌خواه این دانشگاه، بعد از ظهر روز یک‌ام اسفندماه همزمان با تجمعات اعتراضی در بسیاری از شهرهای کشور و برگزاری مراسم هفتم کشته شدگان ۲۵ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.
هم چنین سهراب جعفری دانشجوی دانشکده علوم دانشگاه تهران نیز در حوالی میدان ولیعصر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.
گفتنی است که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند که اطلاعات کافی و دقیقی از اسامی آن‌ها در دست نمی‌باشد.
شایان ذکر است که حبیب فرهادی پیش از این در تاریخ ۱۰ مهر ماه امسال در خیابان ۱۶ آذر بازداشت و مدت کوتاهی را در بازداشت به سر برده است.


پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - امروز پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در هجوم نیروهای سپاه پاسداران به دانشکده علوم این دانشگاه بازداشت شدند.
این بازداشت ها در حالی انجام می شود که امروز و در پی مراسم بزرگداشت کشته شدگان ۲۵ بهمن در تهران، مقامات انتظامی از آرامش کامل در پایتخت خبر داده اند.
به گزارش دانشجونیوز، در ادامه برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان ظهر امروز ساعت ۱۲ نیروهای وابسته به سپاه پاسداران با هجوم به دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصیر پنج تن از دانشجویان این دانشگاه را بازداشت کردند.
بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته فیزیک این دانشگاه که هویت وی هنوز معلوم نشده است، دانشجویانی هستند که پس از ضرب و شتم شدید توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم خبر از محل نگهداری این دانشجویان خبری در دست نیست. 
گزارش های منتشر شده حاکی از بازداشت های گسترده در روزهای اخیر برای جلوگیری از ادامه تجمع های اعتراضی علیه حاکمیت می باشد.
در روزهای گذشته نیز شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه شریف با حمله به این دانشگاه بازداشت شده بودند.



تشدید فشار بر زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه

خبرگزاری هرانا - یکی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به زندان رجایی شهر کرج تبعید، و دیگری جهت بازجویی به ادارهٔ اطلاعات منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامهٔ موج جدید فشار بر زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که در پی اعدام حسین حضری شدت گرفته بود، دو زندانی سیاسی کرد به نام‌های "احمد تموئی" و "حسین میرزایی" توسط نیروهای حفاظت اطلاعات این زندان چهار روز پیش از زندان مرکزی ارومیه، به محل نامعلوم منتقل شدند.
بر همین اساس پس از گذشت چهار روز بی‌خبری مطلق مشخص شد احمد تموئی به ادارهٔ اطلاعات منتقل شده و حسین میرزایی نیز به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده است.
لازم به یادآوری ست که پس از اعدام حسین خضری در دی ماه سال جاری فشار بر زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه تشدید شده و ایشان از ابتدایی‌ترین حقوق خود نظیر استفاده از هواخوری، برقراری تماس تلفنی با خانواده، استفاده از آب گرم جهت استحمام، تماس با زندانیان عادی و مواردی از این دست محروم شده بودند.



محکومیت علی حسین دوست، فعال ستاد میرحسین موسوی به حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – سید علی حسین دوست طالشانی (حنیف) از اعضای فعال ستاد ۸۸ مهندس موسوی در سمنان به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا»، این فعال سیاسی در اولین محاکمه خود توسط دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است که حکم مذکور در هفدهم خرداد ماه به وی ابلاغ و در دادگاه تجدید نظر نیز تائید شده است.
 این در حالی است که مجددا شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان وی را به اتهام توهین به رهبری و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به دو سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.
حسین دوست طالشانی از اعضای فعال ستاد مهندس میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ شعبه سمنان بود.



قریب به ۱۵۰ تن از شهروندان معترض در رشت بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - گزارش ها از رشت حاکی از آن است که قریب به ۱۵۰ تن از شهروندان معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش بامداد خبر، هم‌زمان با راهپیمایی‌های پراکندهٔ مردم معترض در تهران، کردستان، شیراز، اصفهان و مشهد، صد‌ها نفر از شهروندان گیلانی نیز در خیابان‌های مرکزی شهر رشت حاضر شدند اما با حکومت نظامی اعلام‌نشده از سوی نیروهای سرکوب‌گر مواجه گردیدند.
از حدود ساعت دو بعدازظهر امروز (یکشنبه اول اسفند) نیروهای نظامی، بسیج و امنیتی در رشت با اشغال خیابان مطهری منتهی به میدان صیغلان و ضرب‌وشتم مردم، از هرگونه شکل‌گیری تجمع اعتراضی و سردادن شعار جلوگیری کردند.
یک شاهد عینی با اشاره به حضور چشم‌گیر نیروهای لباس‌شخصی در میان مردم، گفت که صد موتورسوار مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم با خشونت تمام مانع جمع شدن چهار نفر در کنار هم در طول خیابان مطهری می‌شدند و تنها در یکی از معدود دفعاتی که جمعی پنجاه نفره از معترضان در مقابل مجتمع تجاری رضا گرد هم آمدند با محاصره و ضرب‌وشتم، آنان را دستگیر و سوار بر ون‌های ویژه به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
این شاهد عینی همچنین از شناسایی و دستگیری نزدیک به ۱۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی روز ۲۵ بهمن در سطح شهر رشت خبر داد و با اشاره به فیلم‌برداری از معترضان در روز یکشنبه، احتمال داد که تعداد بیشتری ظرف روزهای آینده دستگیر شوند.
گفتنی است در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی امروز نیروهای سرکوب‌گر در تهران و شهرستان‌ها با هرگونه تجمع به شدت برخورد کردند و برخی ناظران شدت خشونت‌های امروز را بسیار بیشتر از روز دوشنبه ۲۵ بهمن توصیف نموده‌اند.


بازداشت سعیده عسگری و فرناز کمالی، دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز

خبرگزاری هرانا - در جریان تجمعات یکم اسفندماه در تهران، سعیده عسگری و فرناز کمالی دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعيده عسگرى دانشجوى رشته ی زبان فرانسه و فرناز كمالى دانشجوى رشته علوم سياسى دانشگاه آزاد واحد تهران مركز، عصر امروز، یکشنبه حوالی چهار راه فلسطین بازداشت شده اند.
بازداشت این دو دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، توسط سرنشینان یک خودروی "سمند نقره ای" که متعلق به نیروهای امنیتی بوده، صورت پذیرفته است.
از محل انتقال و سرنوشت این دو دانشجوی دختر تاکنون اطلاعی در دست نیست.