۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای سعید کلانکی

کمیته گزارشگران حقوق بشر- خانواده سعید کلانکی، فعال حقوق بشر از تعیین قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای وی خبر داده‌اند.
خانواده این عضو دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر امیدوارند با تودیع وثیقه بتوانند پس از حدود صدروز فرزندشان را آزاد کنند.
سعید کلانکی، دبیر سابق کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر است. وی نهم آذرماه در محل کارش بازداشت شد.
پیش از این، مسئولان دادگاه انقلاب از تعیین قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای سعید جلالی‌فر دیگر عضو دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داده بودند.
درحال حاضر ۷ تن از اعضای این نهاد مدنی در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، نوید خانجانی، سعید کلانکی، سعید جلالی‌فر، سعید حائری و مهرداد رحیمی این افراد هستند.

درسا سبحانی بازداشت شد


کمیته گزارشگران حقوق بشر- درسا سبحانی، فعال کمپین یک‌میلیون امضا و فعال حق تحصیل، حدود ساعت ۱۰ صبح امروز، ۱۶ اسفند در منزلش در ساری بازداشت شد.
بنابرگزارش‌های دریافتی تعداد ماموران ۱۲ نفر بوده است که دوتن از آنان فیلم‌برداری می‌کردند و تعداد زیادی نیز در بیرون از منزل حضور داشتند.
گفتنی است شام‌گاه ۱۱ اسفندماه، نیروهای امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی ۲۰ ساله، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی او اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضور او در منزل موفق به بازداشت وی نشدند.
روز ۱۳ اسفند نیز پدر درسا سبحانی، زمانی که قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.
نیروهای امنیتی اعلام داشتند اگر وی، دخترش درسا سبحانی را روز شنبه به وزارت اطلاعات تحویل ندهد وی را به همراه همسر و دختر کوچکش بازداشت خواهند نمود و منزل شخصی آنها را نیز مصادره خواهند کرد.
در بازداشت‌های گسترده ۱۱ و ۱۲ اسفندماه عده زیادی از فعالان مدنی و حقوق بشر بازداشت شدند. نوید خانجانی، بهزاد مهرانی، محبوبه کرمی، ابوالفضل عابدینی، حسام فیروزی و نصور نقی‌پور از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

دادستان تهران: حکم محمد امین ولیان در مرحله ی ابلاغ است

برای ۲۵۰ نفر از متهمان حوادث عاشورا کیفرخواست صادر شده است

اخبار روز: دادستان عمومی و انقلاب تهران، خبر اجرای حکم محمدامین ولیان دانشجوی محکوم به اعدام را تکذیب کرد و گفت وی هنوز فرصت اعتراض دارد. دادستان تهران همچنین از صدور کیفرخواست برای ۲۵۰ نفر از دستگیر شدگان حوادث روز عاشورا خبر داد.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا، "عباس جعفری دولت آبادی" در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست شعبه ۲۷ دادسرای جنایی تهران در جمع خبرنگاران با تکذیب اخبار رسانه ها افزود: ولیان، یکی از متهمان دادگاههای حوادث روز عاشوراست که حکم وی صادر و در مرحله ابلاغ است.
این مقام قضایی در عین حال تصریح کرد: این متهم تا ۲۲ اسفند فرصت اعتراض دارد و طبیعتا دستگاه قضایی نیز براساس حق اعتراض، به این پرونده رسیدگی می‌کند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: اولا وی با حضور وکیل محاکمه شده است و ثانیا حق اعتراض دارد که حتما به اعتراض وی توجه می‌شود.
جعفری دولت آبادی اظهار داشت: ‌این متهم، حتما اعتراض کرده و قضات عالی رتبه ما در مراجع بالا‌تر به این حکم رسیدگی دوباره خواهند کرد.
وی از رسانه های داخلی درخواست کرد هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه از مسیر دادستانی تهران صورت گیرد.
صدور کیفرخواست برای ۲۵۰ نفر از متهمان حوادث عاشورا
بنابر این گزارش دادستان تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که به چه تعداد از پرونده های دستگیرشدگان حوادث روز عاشورا رسیدگی شده است؟ گفت: تحقیقات ۲۵۰ فقره پرونده روز عاشورا تکمیل و کیفرخواست صادر شده است.
این مقام قضایی تصریح کرد: در صورتی که دلایل برای اتهام آنان کم باشد ، موجبات آزادی آنان به تدریج فراهم خواهد شد.
جعفری دولت آبادی اضافه کرد: دوستان ما در دادسرای انقلاب شبانه روزی فعالیت می‌کنند تا تکلیف این پرونده‌ها زودتر مشخص شود و امیدواریم با سرعتی که در رسیدگی به این پرونده‌ها انجام گرفته تا پایان سال با همین شتاب پیش رفته و دستگیر شدگان به حداقل تعدادی برسند که دارای جرایم سنگین هستند و امکان آزادی آنها نیست.
دادستان تهران درباره آخرین تحولات پرونده کهریزک نیز گفت: این پرونده در دادسرای نظامی مطرح است و باید موضوع را از آنها جویا شد.

روز جهانی زن بر تمام آزادگان جهان مبارک باد

و اکنون ، زمان ، زمان زنان است
در برنامه اکسیون ایستاده این هفته حامیان مادران عزادار ایران در دورتموند
با وجود هوای خیلی سرد تعدادی از هموطنان عزیز مان، به ما پیوستند و با آوردن دسته های گل
و قلبهای گرمشان، بار دیگر حمایت خود را از هم میهنان و زنان و مادران مبارز اعلام کردند
در این برنامه تعداد زیادی اعلامیه به مناسبت روز جهانی زن و همبستگی زنان جهان با جنبش زنان
در ایران به همراه گل پخش گردید ، که مورد استقبال فراوان قرار گرفت
روز جهانی زن بر تمام آزادگان جهان مبارک باد

حامیان مادران عزادار در ایران
مادران صلح - دورتموند

دیده بان حقوق بشر : طرفداران «مادران عزادار» را آزاد کنید - حداقل شش نفر بدون اتهام بازداشت شده اند

(نیویورک، 5 مارس 2010) – دیده بان حقوق بشر امروز گفت قوه قضائیه ایران باید به سرعت شش زنی را که در ژانویه و اوایل فوریه 2010 ظاهرا در ارتباط با فعالیت های صلح آمیز خود در حمایت از مادران عزادار دستگیر شده اند، آزاد کند.
مادران عزادار یک گروه جامعه مدنی هستند که در ژوئن 2009 توسط مادرانی که فرزندانشان را در خشونتهای دولتی پس از انتخابات جنجالی 12 ژوئن از دست دادند ایجاد شد. طی ماه های اخیر بسیاری از ایرانیان از این گروه حمایت کرده اند.
جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می گوید: «طرفداران مادران عزادار همچون سایر طرفداران جامعه مدنی ایران به نظر می رسد به دلیل حمایت هبستگی علنی از این گروه دربند هستند». وی می افزاید: «این زنان اکنون هفته هاست که بدون امکان ملاقات با خانواده و یا دسترسی به وکلای خود محبوسند».
در دستگیری های اخیر، مامورین وزارت اطلاعات پنج تن از طرفداران این گروه را در منازلشان در شب و یا اولین ساعات بامداد 6 و 8 فوریه بازداشت کردند. دستگیر شدگان عبارتند از: ام البنین ابراهیمی، الهام احسنی، ژیلا کرم زاده مکوندی، فاطمه رستگاری و لیلا سیف اللهی.
نفر ششم فرزانه زینالی است که جزء 32 تن از طرفداران مادران عزادار دستگیر شده در 9 ژانویه است. آنها قصد داشتند در پارک لاله محل تجمعات مسالمت آمیز این گروه اجتماع کنند. مسئولین به تدریج و طی چند روز 31 تن از آنان را آزاد کردند، اما زینالی حدود دو ماه است که همچنان در بازداشت به سر می برد.
دیده بان حقوق بشر می گوید هنوز روشن نیست آیا این زنان از علت دستگیری خود مطلع شده اند یا نه و هیچ یک از آنها رسما متهم به ارتکاب هیچ جرمی نشده است.
مادر احسنی به دیده بان حقوق بشر گفت شش مامور وزارت اطلاعات در 8 فوریه وارد منزل آنها شده و پس از جستجو برخی از لوازم شخصی دخترش را توقیف کردند. آنها سپس به احسنی گفتند که با آنها برود. اما وقتی مادر احسنی علت را پرسید، مامورین بازداشت گفتند «سؤالاتی از او درباره وقایع پس از انتخابات» دارند. آنها همچنین گفتند که او را به زندان اوین می برند.
مادر احسنی گفت که دخترش در یک سازمان جامعه مدنی ثبت شده فعال بوده است که خدمات اجتماعی به مادران محروم و فرزندانشان در تهران ارائه می کند. او همچنین در یک و یا دو مورد از تجمعات مادران عزادار شرکت کرده بود. خانواده احسنی مدتی بعد متوجه شدند که شرکت دخترشان در این تجمعات موجب دستگیری او شده است.
عضو خانواده یکی دیگر از بازداشت شدگان طرفدار مادران عزادار به دیده بان حقوق بشر گفت مامورین وزارت اطلاعات با یک مجوز کلی بازرسی وارد منزل آنها شدند. این مجوز به مامورین اجازه می داد برای بازرسی به منزل هر فردی که مشکوک به شرکت در فعالیت های غیرقانونی چند ماه گذشته بود وارد شوند.
آنها این منزل را مورد تفتیش قرار داده و لوازم شخصی از جمله کامپیوتر، چند سی دی و دفترچه یادداشت را توقیف کردند. مامورین از توضیح اینکه چرا این زن را بازداشت می کردند خودداری کردند و تنها گفتند که او به زندان اوین منتقل می شود.
بر اساس بیانیه مادران عزادار که در 21 فوریه منتشر شد، این شش نفر در بند 209 زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات ارائه می شود به سر می برند. خانواده این زنان هر شب از ساعت 8 تا 11 همراه با خانواده بسیاری دیگر از افرادی که طی هشت ماه گذشته زندانی شده اند در مقابل اوین جمع می شوند.
اعضای خانواده برخی از این شش زن دستگیر شده توانسته اند تلفنی با عزیزان خود تماس بگیرند. عضو یکی از این خانواده ها به دیده بان حقوق بشر گفت مکالمات تلفنی بسیار کوتاه و تحت نظارت شدید مامورین است. وی اظهار داشت: «او فقط گفت من خوبم، نگران نباشید». وی افزود: «صحبت معمولا یک یا دو دقیقه طول می کشد ... گاهی از او سؤالاتی می پرسم و او فقط با بله یا نه جوابم را می دهد».
خانواده ها اغلب مجبورند در جستجوی اطلاعاتی از عزیزان خود بین زندان اوین و شعبه های دادگاه انقلاب رفت و آمد کنند. عضو یکی از این خانواده ها گفت مسئولین زندان به وکلایی که توسط آنها استخدام شده اند اجازه نمی دهند برای امضای وکالتنامه ها با این زنان ملاقات کنند. این در حالیست که مطابق قوانین ایران این حق همه زندانیان است.
اصل 9 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز عضو آن است حبس خودسرانه را ممنوع می کند. اصل 9 همچنین تاکید می کند هر فردی که دستگیر می شود باید در هنگام دستگیری از علت حبس خود مطلع و «به سرعت» از اتهام های کیفری خود مطلع، و برای بررسی حبس خود «به سرعت» در برابر قاضی حاضر شود. این کنوانسیون همچنین ایران را ملزم به احترام به حق آزادی انجمن ها و تجمع های مسالمت آمیز می کند.
برای اطلاعات بیشتر، لطفا با این اشخاص تماس بگیرید:
در واشنگتن دی سی، جو استورک (انگلیسی): 
  موبایل   1-202-209-2945
 در نیویورک، فراز صانعی (انگلیسی، فارسی):
1-212-216-1290