۱۳۹۰ آذر ۲۹, سه‌شنبه

سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: در سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، ارزیابی های متفاوت از نتایج اجرای این قانون ادامه دارد. در حالی که احمدی نژآد مدعی است دنیا باید از این قانون الهام بگیرد، برخی سخنگویان اقتصادی دولت و مجلس از حذف کل یارانه های نقدی در آینده ای نه چندان دور و حذف بخش های مرفه تر از شمول این قانون در آینده ای نزدیک تر خبر داده اند، کارشناسان اقتصادی و فعالین کارگری معتقدند اجرای این قانون شرایط زندگی طبقه کارگر را سخت تر کرده است.

ده میلیون نفر حذف می شوند
در سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از برنامه دولت برای حذف یارانه نقدی سه میلیون خانوار خبر داده است؛ سه میلیون خانواری که با در نظر گرفتن بعد ٣.۶ نفری برای هر خانوار (آن‌گونه که رییس مرکز آمار ایران گفته است)، بیش از ۱۰ میلیون ایرانی را شامل خواهد شد.
به گزارش دنیای اقتصاد این در حالی است که سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت نیز حدود یک ماه قبل از «حذف یارانه پردرآمدها در آینده نزدیک» خبر داده بود.

این مدل را می توان در تمام دنیا اجرا کرد
محمود احمدی‌نژاد در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها تصریح کرد: درباره آمار و نتایج این طرح صحبت‌های زیادی بیان شده و مشخص شد ایراداتی که از برنامه ‌می‌گرفتند پایه درستی نداشت، البته این مساله به این معنی نیست که اجرای این قانون بدون مشکل بوده است‌.
احمدی‌نژاد گفت: اوایل اجرای طرح عنوان ‌می‌کردند با اجرای طرح هدفمندی لطمه زیادی به دولت وارد ‌می‌شود و نظم حاکم بر کشور به هم ‌می‌خورد و فکر ‌می‌کردند اجرای این طرح همه جنبه‌های کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما در حال حاضر که کارهای جاری را با سال گذشته مقایسه ‌می‌کنید چندان تفاوتی نمی‌بینیم و ضعف‌های پیش آمده آنقدر عظیم نیست که قابل توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح چند دستاورد تحولی در نظام برنامه‌ریزی و فکری کشور به وجود آورد، گفت: ایراداتی که به مدل‌های اقتصادی ایران وارد ‌می‌شد در مقایسه با دیگر کشور‌ها بود اما باید اقتصاد ایران را با مدل‌های کلی تحلیل کنیم و با اجرای این طرح معلوم شد باید در دروس دانشگاهی و مدل‌های اقتصادی تجدید نظر کنیم.
وی تصریح کرد: این مدل را ‌می‌توان در تمام دنیا اجرا کرد و طرح هدفمندی یارانه‌ها اساس اندیشه اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرارداد.
احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توانمندی کشور و مدیریت اقتصاد برای اجرای کارهای بزرگ به اثبات رسیده است، افزود: بخشی از مخالفت‌ها به دلیل عدم اعتماد به نفس بود و بیان ‌می‌کردند این طرح آنقدر پیچیده است که بهتر است به آن فکر نکنیم اما تنها با پرداختن به طرح‌های پیچیده است که ‌می‌توان آن را حل کرد و امروز شاهد این هستیم که حتی مراکز برنامه‌ریزی جهانی زبان به تمجید این طرح باز می‌کنند.

قرار بود عدالت محقق شود
دبیر اجرایی خانه کارگر لارستان گفت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در راستای تحقق عدالت در جامعه و خدمت به کارگران و طبقات فرودست طراحی شده بود اما تبعات چنین طرحی بیش از همه طبقات فرودست جامعه از جمله کارگران را دچار مشکل کرده است.
محمدحسن قوامی با بیان این مطلب، افزود: اگر دولت در کنترل قیمت‌ها موفق بود بدون شک این طرح (هدفمند کردن یارانه‌ها) می‌توانست در زندگی اقشار کم درامد جامعه و کارگران تاثیر گذار باشد.
او با تاکید بر اینکه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به هزینه‌های جانبی کارگران افزوده است، اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها تنها در بهبود وضعیت معیشت کارگرانی که در روستا‌ها ساکن هستند موثر است.
قوامی با با اشاره به اینکه کارگرانی هستند که ۵ الی ۶ ماه حقوق نگرفته‌اند تصریح کرد: چگونه ممکن است با این وضعیت حقوقی که کارگران از پس هزینه‌های انرژی خود هم بر نمی‌آیند، پرداخت یارانه‌ها بتواند بهبودی در وضعیت معیشتی آنان بوجود بیاید.
این فعال کارگری در خاتمه گفت: اگر دولت می‌توانست بر قیمت کالا و ارزاق کنترلی داشته باشد شاید هدفمند کردن یارانه‌ها برای قشر کارگر مفید می‌بود.

یارانه‌ها کفاف زندگی شهری کارگران را نمی‌دهد
یک کار‌شناس اقتصادی اعلام کرد: در حال حاضر قدرت خرید کلیه دهک‌های درآمدی کاهش یافته است.
ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا از تغییر الگوی مصرف خانوارهای کارگری در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و خاطرنشان ساخت: ‌ پرداخت نقدی یارانه‌ها کفاف زندگی هزینه‌های شهری را نمی‌دهد.
او با اشاره به شایعاتی مبنی بر توقف در پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال آینده تصریح کرد: در صورتی که دولت به دلیل کمبود بودجه از پرداخت نقدی یارانه‌ها خودداری کند به دلیل تغییر در الگوی مصرف نارضایتی عمومی به خصوص خانوارهای کارگری گسترش می‌یابد و قدرت خرید جامعه کارگری کشور بحرانی خواهد شد.
این کار‌شناس اقتصادی با رد اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی حفظ قدرت خرید هشت دهک درآمدی جامعه یاد آور شد: در حال حاضر قدرت خرید کلیه دهک‌های درآمدی کاهش یافته است.
ابراهیم رزاقی با اشاره به افزایش نرخ تورم در کشور تصریح کرد: به دلیل نوع سبد مصرفی خانوارهای شهری نرخ تورم در بین اقشار ضعیف جامعه بیش از ۱۹ درصد است.


اقشار ضعیف قربانیان اصلی هدفمندی یارانه‌ها هستند
یک کار‌شناس اقتصادی دیگر هم گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، کاهش ۵۰ درصدی ارزش پول ملی منجر به کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید جامعه کارگری کشور شد.
علی قنبری در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن انتقاد از روند اجرای غیر صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور تصریح کرد: مدیریت غیر صحیح دولت در روند اجرایی قانون موجب افزایش حجم نقدینگی و رکود تورمی و در ‌‌نهایت افزایش نرخ خط فقر در بین جامعه جامعه کارگری کشور شد.
او با بیان اینکه پرداخت یارانه‌های نقدی تاثیری در افزایش قدرت خرید سه دهک درآمدی پایین جامعه نداشت تصریح کرد: افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب شد که کارگران و کارمندان از قربانیان اصلی اجرای قانون هدفمندی در کشور باشند.
او وضیت زندگی خانوارهای کارگری را در کلان شهرهای کشور تاسف بار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کارگران بخش قابل توجهی از حقوق دریافتی خود را صرف افزایش هزینه حامل‌های انرژی می‌کنند. این در حالیست که نرخ تورم در کلان شهرهای کشور همچنان در حال افزایش است.

 

 

 بیست سال زندان در جمهوری اسلامی!



اخبار روز: سایت «کردپا» رنج نامه ی دو زندانی سیاسی کرد را منتشر کرده است که یکی از آن ها بیست سال است - از دوران هاشمی رفسنجانی تا دوره ی محمود احمدی نژاد - در زندان به سر می برد. این رنج نامه ها نشان می دهند که قصه ی تلخ زندان در جمهوری اسلامی برای غیرخودی ها، قصه ای همواره تکراری بوده است، چه دوران هاشمی بوده باشد، چه دوران خاتمی و چه دوران احمدی نژاد.

کُردپا: بیست سال قبل و در سال ۱٣۷۰ خورشیدی، شش فعال سیاسی شهرستان ارومیه توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران بازداشت که دو تن از آنان به طناب دار سپرده شده و دو نفر دیگر از این زندانیان سیاسی کُرد رویدادهای تکان دهنده آن زمان را بازگو می‌کنند.
اکنون بعد از سپری شدن بیست سال از بازداشت و بی‌خبری مطلق از سرنوشت این افراد، "عثمان مصطفی‌پور" کسی که بیست سال از عمرش را در زندان سپری کرده با انتشار رنج‌نامه‌ای از درون زندان خطاب به وجدان‌های بیدار، وضعیت کنونی خود و دیگر دوستانش را دوباره بازگو کرد.
یکی دیگر از شش فرد بازداشتی سال ۱٣۷۰ خورشیدی به نام "میرزا محمد قاسمی" که به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران ٨ سال را در زندان سپری کرده است در گفتگویی تلفنی با آژانس خبررسانی کُردپا از روزهای نخستین بازداشت و اتهامات وارده می‌گوید: سال ۱٣۷۰ خورشیدی در مکانی به نام "آسنگران" از توابع منطقه‌ی "ترگور" شهرستان ارومیه به همراه ۵ تن دیگر که دو نفر از آنان به نام‌های "حسین سطوت" و "محمدصالح شاهینی" در حین بازداشت هدف گلوله نیروهای نظامی سپاه پاسداران قرار گرفته و کشته شدند، بازداشت شدم.
این زندانی سیاسی کُرد در ادامه‌ی گفتگو با آژانس کُردپا افزود: بعد از تحمل حبس و شکنجه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه‌های اداره‌ی اطلاعات به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و در دادگاه‌هایی غیر قانونی و سرپایی دو نفر از رفقایم به نام‌های ملا جاسم دلنشین و ایوب جهانگیری به اعدام محکوم شدند و در سال‌های ۷۱ و ۷۲ در زندان این شهر حکم اعدام آنها اجرا گردید که از جنازه و محل دفن این عزیزان هیچ اطلاعی در دست نبوده و جنازه آنان به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد و من هم بعد از تحمل ٨ سال حبس از زندان آزاد شدم.
وی می‌افزاید: در مدت زمانی که زندان بودیم از هر گونه وکیل و امکانات قانونی بی‌نصیب بوده‌ایم و وکلای تسخیری ما در روند پیگیری پرونده فاقد صلاحیت بوده و عملاً نقشی بر عهده نداشتند.
حکم دادگاه بدوی این زندانی سیاسی "میرزا محمد قاسمی" نیز اعدام بوده که پس از چندین بار تجدیدنظر توسط دادگاه در نهایت به ٨ سال حبس تقلیل یافته است.
اکنون بعد از سپری شدن بیست سال از بازداشت و بی‌خبری مطلق از سرنوشت این افراد، "عثمان مصطفی‌پور" کسی که بیست سال از عمر خود را در زندان سپری کرده و هنوز هم در زندان است با انتشار رنج‌نامه‌ای از درون زندان خطاب به وجدان‌های بیدار و نیز احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، وضعیت کنونی خود و دیگر دوستانش را دوباره بازگو کرد.


رنجنامه ی تکان دهنده زندانی سیاسی عثمان مصطفی پور خطاب به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل و اذهان عمومی

اینجانب عثمان مصطفی‌پور فرزند"حسین" اهل روستای "کاسه کران" از توابع پیرانشهر، در تاریخ ۲٣/۰۴/۱٣۷۰ به همراه ۵ تن دیگر از رفقایم در مکانی به نام دره "آسن‌گران" ترگور در منطقه‌ی ارومیه دستگیر شدیم. دو تن از رفقایمان به نام‌های "حسین سطوت" و "محمدصالح شاهینی" در همان محل به ضرب گلوله نیروهای نظامی سپاه پاسداران شهید شدند.
سه تن دیگر نیز اسیر شدند که دو نفر از آنها به نام‌های "ملاجاسم دل‌نشین" و "ایوب جهانگیری" به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند که کسی تا کنون از نحوه‌ی اعدام و محل دفن‌شان خبر ندارد و نفر سوم نیز میرزا محمد قاسمی بعد از تحمل ۸ سال حبس از زندان آزاد شد.
اینجانب از لحظه دستگیری به مدت ۶ ماه در سلول‌های انفرادی سپاه پاسداران و اداره اطلاعات تحت شدیدترین شکنجه‌ها توهین و آزار و اذیت جسمی و روحی قرار داشتم.
حالا بعد از گذشت بیست سال از آن‌روزها خودم تعجب می‌کنم که چطور از زیر این همه ضرب و شتم و فشار زنده بیرون آمدم ، در طول این شش ماه غیر از بازجو و شکنجه‌گر هیچ انسانی را ندیدم و هیچ کس حتی خانواده‌ام از وضعیت و سرنوشتم اطلاع نداشتند.
۱٨/۱۰/۱٣۷۰ من‌را تحویل انفرادی زندان مرکزی ارومیه دادند، همان‌جا برای اولین بار پس از شش ماه دوستانم را ملاقات کردم. یک ماه در سلول انفرادی زندان بودم که برای اولین بار خانواده‌ام را ملاقات کردم. در پنجم بهمن ماه همان سال به اتفاق "ملا جاسم" و "ایوب" هر سه به اعدام محکوم شدیم با وجود اینکه خانواده‌ام برایم وکیل گرفته بودند به وکیلم اجازه حضور در دادگاه داده نشد و برایم وکیل تسخیری تعیین کردند.
سه روز بعد از به اصطلاح دادگاهی مرا صدا زده و حکم اعدامم را ابلاغ کردند و همان‌جا نسبت به آن اعتراض کردم ولی دوستانم را چند ماه دیگر به اطلاعات بردند و بعد از چند ماه حکم آنها ابلاغ شد.دو سال تمام در سلول انفرادی زندان که به آن قرنطینه می‌گویند تحمل شکنجه و توهین نمودم. تابستان سال ۱۳۷۱ حکم اعدام "ملا جاسم" اجرا شد و سال ۱۳۷۲ "ایوب" را اعدام کردند و پس از آن مرا صدا زده و گفتند که حکم اعدامت نقض شده و بلافاصله به زندان تبریز منتقل گشتم از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۴ دربند سیاسی زندان تبریز بودم، به‌جز من همه از بچه‌های کومله، فدائیان خلق، مجاهدین و توده‌ای‌ها بودند برایم بسیار جالب بود بعد از دو سال زندگی در وحشت بازجویی و شکنجه و سلول انفرادی در چنین جمع پاکی حضور می‌یافتم، فراموش نمی‌کنم که یکبار بخاطر انفجار در حرم امام رضا سر همه ما را تراشیدند و برای سه ماه علاوه بر ممنوع الملاقات بودن از رفتن به هواخوری و حمام محروم شدیم، چه زندگی وحشتناکی بود در طول این سه ماه تمام بچه‌ها به قارچ و بیماری‌های دیگر پوستی مبتلا شدند از جوندگان و کک وشپش هم که دیگر نباید پرسید …
سال ۱۳۷۴ دوباره من‌را به زندان ارومیه منتقل کردند و بی خبر از همه چیز و همه جا من را به دادگاه برده و بدون هیچ دلیلی برای من پرونده‌ای دال بر قاتل بودن من تنظیم کرده بودند، من هم که تا آن لحظه از این اتهام تازه بی خبر بودم در حضور قاضی اظهار بی اطلاعی کردم و تا سال ۱۳۷۹ در گیرودار این پرونده بودم و سال ۱۳۷۹ به من ابلاغ شد که به دلیل شرکت در قتل به ده سال زندان محکوم شده‌ام.
داد و بیدادم به جایی نرسید، چند ماه بعد از ابلاغ این حکم دلخوش از اینکه یک سال دیگر آزاد می‌شوم و تا آن زمان نُه سال زندان کشیده بودم.
بازهم بی خبر از همه جا مرا مجدداً به دادگاه انقلاب بردند و بخاطر عضویت در حزب دمکرات به ۱۵ سال زندان محکوم کردند، بعد از نه سال رنج و زجر زندان و دو سال و چند ماه انفرادی و قرنطینه چنین می‌نمود که داستان دادگاهی هایم به پایان می‌رسید دادگاهی که هیچگاه وکیلی نداشتم و هیچگاه نتوانستم از خودم دفاع کنم.
تمام مدارک آن ورقه کاغذهایی بود که در بازجویی و در زیر مشت و لگد و سیم‌های کابل از من گرفته بودند.
یکی از بازجوها انگشتم را می‌گرفت و برآنها مهر می‌زد حتی نتیجه این دادگاهی‌ها و محکوم شدن‌ها هیچگاه ورقه‌ای از کاغذ که دال بر محکومیتم باشد دادنامه‌ای و یا هر سند دیگری را ندیدم و دریافت نکردم هر آنچه را که برمن تحمیل کردند و بدان محکوم شدم شفاهی بود که ماموری از زندان یا اطلاعات می‌آمد و آنرا می‌گفت و می رفت.
اکنون در حین نوشتن این نامه "آذرماه ۱۳۹۰" بعد از تحمل ۲۰ سال و ۴ ماه زندان هیچگاه مرخصی نرفتم در همین زندان مادرم، یک برادر و یک خواهرم را از دست دادم حتی برای مراسم ختم این عزیزانم هم برخلاف آیین نامه داخلی زندان که می بایست تحت الحفظ مرا برسر جنازه عزیزانم می‌بردند این کار را هم نکردند و هنوز هم پایان حبس و تاریخ خاتمه حبسم را رسماً و کتباً به من ابلاغ نکرده اند.
اکنون از بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل، دیدبان حقوق بشر و مجامع جهانی و ملی حقوق انسان و همه انسان‌های آزاد و آزادی خواه و وجدان‌های بیدار در سراسر ایران و جهان درخواست دارم که نه اینکه فقط برای آزادی من کاری بکنند که با تحقیق پیرامون روند دادگاهی و تباه شدن بیست سال از عمر و جوانیم در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اجازه ندهند که جوانان دیگر از این سرزمین چنین عمر و جوانی‌شان را بر اساس ادعا و ادله بی اساس تباه شود.
آنچه که ذکر کردم یکی از هزار و قطره‌ای از دریای مصیبت‌هایی است که من در این سلول‌ها و زندان‌ها کشیده‌اند هرچند ممکن است که دوباره بخاطر نوشتن این نامه گرفتار انفرادی و بازجویی شوم ولی همین برایم بس است که گوشه‌ای اندک از ظلم‌ها و بی عدالتی هایی که برمن و دیگر زندانیان در زندان‌های‌رژیم جمهوری اسلامی گذشته و می‌گذرد را به گوش شما ومردمم برسانم.

با درود
عثمان مصطفی‌پور  

 

آینده به سوسیالیسم تعلق دارد
۱۳مین نشست بین المللی حزب‌های کارگری و کمونیستی


اخبار روز: 


سیزدهمین گردهمایی احزاب کمونیست و کارگری در آتن پایتخت یونان برگزار گردید.
به گزارش نامه ی مردم در شرایطی که بحران بی سابقه سرمایه داری جهانی ابعاد وسیع تری می گیرد، آتن، پایتخت زیبای یونان، در روزهای ۱۸ تا ۲۰ آذرماه، میزبان بزرگ‌ترین اجلاس حزب‌های کمونیست- کارگری جهان در دو دهه اخیر بود. نماینده گان ۷۸ حزب کمونیست- کارگری از پنج قاره جهان، در اجلاس مهمی با درون‌مایه اصلیِ ”آینده به سوسیالیسم تعلق دارد“ به منظور بررسیِ شرایط و دستاوردهایِ مبارزه طبقه کارگر در کشورهای گوناگون، دو دهه پس از شکستِ تجربه ساختمان سوسیالیسم در اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالیستی [سابق]، شرکت کردند. هیئت نمایندگیِ حزب توده ایران، به دعوتِ حزب کمونیست یونان، که میزبان این اجلاس بود، فعالانه در سیزدهمین اجلاس حزب‌های کمونیست جهان، شرکت کرد.
سیزدهمین اجلاس حزب های کمونیست جهان با سخنرانی با اهمیت رفیق آلکا پاپاریگا، دبیرکل حزب کمونیست یونان، و با حضور نمایندگان رسانه های گروهی یونان افتتاح گردید. رفیق پاپاریگا با ارائه تحلیلی در رابطه با زمینه های تاریخی مبارزه برای ساختمان سوسیالیسم در جهان و درس های آن، با ترسیم خطوط مبارزه تاریخی حزب کمونیست یونان در دو دهه اخیر، به اهمیت مبارزه ایئولوژیک و ایجاد وحدت نظری در حزب اشاره کرد. رفیق پاپاریگا سپس بر ضرورت انجام کار گسترده سیاسی و ایدئولوژیک و از جمله سازماندهی بحث و سخنرانی در مورد مسائل عمده ای مانند سوسیالیسم، تاریخ حزب، بحران اقتصادی سرمایه داری و سازماندهی طبقه کارگر تاکید کرد. رفیق پاپاریگا وظیفه ضروری امروز جنبش کارگری را تشدید مبارزه طبقاتی به منظور ایجاد سد در مقابل تهاجم سرمایه داری و تدارک نیرو برای مقابله با مواضع و منافع انحصاهای سرمایه داری قلمداد کرد.”

در طولِ سه روز بحث و بررسی، حزب‌های شرکت کننده تحلیل خود درباره سه مضمون کلیدیِ اجلاس: افشایِ دروغ بودنِ ”افسانه بهشت سرمایه داری“ پس از فروپاشی سوسیالیسم در اروپای شرقی، بحران عمیقِ ساختاری سرمایه داری جهانی، و نظام‌مند و نهادی بودنِ این بحران، و نهایتاٌ اینکه با شناختِ عدم تواناییِ نظام سرمایه داری از سوی توده های مردم، هر روزه قشرهای وسیع‌تری به جنبشِ مردمی در سراسر جهان، که نه تنها برای دستیابی به خواست های فوری بلکه به منظور سرنگونیِ سرمایه داری و جایگزین کردنِ آن با سوسیالیسم، به میدان مبارزه قدم می گذارده‌اند، ارائه دادند. بحث درباره شرایط بغرنج منطقه خاورمیانه و به ویژه تحول های اخیر کشور سوریه، مورد توجه ویژه حزب‌های شرکت کننده بود، و در این رابطه تحلیل های مفیدی ارائه شد.
نمایندگان حزب‌های کمونیست از کشورهای سوسیالیستی [سابق]، به طور جامع و مستدلی تجربه زحمت‌کشان رادر رابطه با استقرارِ سرمایه داریِ لگام گسیخته پس از سال ۱۹۹۱ میلادی، ترسیم کردند. آن ها این حقیقت را توضیح دادند که در جهنمِ سرمایه داریِ مسلط شده در کشورهایِ سوسیالیستی [سابق] در طولِ ۲۰ سال گذشته، مردمی که دهه ها در صلح و صفا زندگی کرده بودند به دشمنیِ خونین کشانده شدند، و به عنوان مثال، تحولاتِ دردناک، تخریبِ محیط زیست، و جنگ های برادرکشانه در منطقه های ”قفقاز“ و “بالکان“، و تلفات وحشتناک درمقام ره‌آوردِ اعاده سرمایه داری در میهنِ خلق های این کشورها را توضیح دادند. یکی از ”دستاورد“های شوم اعاده سرمایه داری در اروپای شرقی، معکوس شدن روندِ ریشه کن کردنِ فقر بوده است. در جمهوریِ “چک“ هر روزه لایه‌های وسیع‌تری از مردم به دایره گسترش یابنده فقر پرتاب می شوند. در بلغارستان متوسطِ درآمدِ مردم ۴۰ درصد پائین تر از متوسطِ درآمد در کشورهای اتحادیه اروپا ست. نقضِ حقوقِ انسانی و موازینِ بین المللیِ محترم شمرده شده در منشورِ سازمان ملل، رشدِ کمونیسم‌ستیزی، و جنایت در این کشورها، از برجسته ترین جنبه های تحلیل های ارائه شده در اجلاس بود.
رهبران حزب های کمونیست پرقدرت جهان، از اروپا، آسیا، و آفریقا، در این باره که بحرانِ تعمیق یابنده سرمایه داری از سال ۲۰۰۷ به بدبختیِ بیشتر، جنگ، و فاجعه قریب الوقوع محیط زیستی انجامیده است، در اجلاس تحلیل های همه جانبه‌یی ارائه دادند. نماینده حزب کمونیست “بنگلادش“ اظهار داشت که، این کشور به دلیل وجود منابع نفت، گاز، و ذغال سنگ، و همچنین موقعیتِ راهبُردی (استراتژیک)‌اش که مورد توجه ویژه امپریالیسم بوده است، و نیز عملکردِ سرمایه داری، بیش از ۳۰ میلیون نفر به فقر شدید کشانده شده‌اند و با آن دست‌به‌گریبانند. او اظهار داشت که، ۸۰ درصد تولیدِ ناخالص ملی از طریقِ فساد تحصیل می شود. حزب های متعددی ازکشورهای خاورمیانه، در ارتباط با برنامه های امپریالیسم در منطقه، توضیح هایی دادند، و دخالتِ کشورهای امپریالیستی را، بر ضدِ جنبش مبارزاتی و منافع آتیِ خلق های منطقه ارزیابی کردند، و بر آن بودند که چنین دخالت‌هایی به خدشه دار شدنِ مسیر، شعارها، و نتیجه‌های راهبُردیِ (استراتژیکِ) این جنبش ها منجر شده و می شود، و مبارزه در راه صلح، دموکراسی، و عدالت اجتماعی را به تعویق می اندازد. نمایندگان حزب های کمونیست از کشورهای اتحادیه اروپا، از بحران عمیق و شدت‌یابنده ای که اقتصادهای ۲۷ کشور عضو را فرا گرفته و همچنین از امکانِ جدی سقوط همه جانبه اقتصادی سخن گفتند. در آلمان ۳۵ درصد جوانان یا در اشتغالِ نامناسب و بی آینده و یا بیکارند. پرتغال به کشوری با وسیع‌ترین نابرابری های اجتماعی تبدیل شده است. ۱۰درصد مردم و ۳۰ درصد جوانان رسماٌ بیکارند.
نمایندگان حزب‌های کمونیست از کشورهای سوسیالیستی، در رابطه با تجربه خود برای پیشبرد ساختمان سوسیالیسم در شرایط حمله همه جانبه امپریالیسم جهانی سخن گفتند. رفیق کوبائی بر این حقیقت تاکید کرد که، روندِ تغییرهای پایه ای در اقتصاد کشور که از سال ۱۹۵۹ به منظور ساختمان سوسیالیسم در کوبای سوسیالیستی آغاز شد، ادامه خواهد یافت. نماینده حزب کمونیست ویتنام یادآور شد که در طول ۲۰ سال گذشته این کشور گام های بلندی در مسیر پایه گذاریِ یک اقتصاد پویا، عادلانه، و ارزش افزا برداشته است، و اینکه تولید ناخالصِ ملی این کشور در همین دوره، ۱۶ برابر شده است.
نمایندگان حزب‌های شرکت کننده در سیزدهمین اجلاس، بر پایه تحلیل های جامع خود از سیستم سرمایه داری، و بحرانِ نظام‌مندِ حاضر، و عدمِ توانائی و قابلیت‌اش به حل مهم ترین معضل‌های انسانی و طبیعی، به موضوعیت داشتن و قانون‌مند بودنِ آینده سوسیالیستیِ جهان اشاره داشتند. یکی از مهم ترین بخش های بحث های اجلاس، ترسیمِ خط‌های بنیانیِ مبارزه حزب‌های کمونیست در شرایط ویژه کشورهای خود و به منظورِ تدارک و پیشبردِ مبارزه در راهِ دگرگون کردن نظم حاکم و نقشه راه آیندهِ سوسیالیستی بود.

در شامگاه دومین روز اجلاس، به ابتکار سازمان جوانان کمونیست یونان، برنامه هنری جالبی برای شرکت کنندگان ارائه شد. در شروع این برنامه بسیار گیرای هنری، نمایشی، دبیرکل سازمان جوانان کمونیست یونان سخنرانی جامعی در رابطه با سهم جوانان زحمتکش کشور در مبارزه بر ضد سیستم سرمایه داری و برای پیروزی سوسیالیسم ادا کرد. حضور صدها کادر جوان کمونیست و شعارهای مبارزاتی آنان در طول برنامه شور ویژه ای به این مراسم داده بود. سیزدهمین اجلاس با تصویبِ بیانیه نهایی، که به تائید همه حزب‌های شرکت کننده رسید، و همچنین چندین بیانیه در رابطه با تحولات سیاسی کشورهای جهان، و از جمله در رابطه با تهدیدهای اخیر امپریالیسم بر ضد میهن مان، و حمایت از مبارزه مردم ایران در راهِ صلح، آزادی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی، با موفقیت کامل به کار خود پایان داد.

بیانیه ی پایانی
آینده به سوسیالیسم تعلق دارد


سیزدهمین نشست جهانی حزب‌های کمونیست و کارگری از ۱۸ تا ۲۰ آذرماه (نهم تا یازدهم دسامبر۲۰۱۱ ) در آتن با این مضمون برگزار گردید:
”آینده به سوسیالیسم تعلق دارد!
شرایط جهانی و تجربه‍ی کمونیست‌ها بیست سال پس از ضدانقلاب در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی.
وظائف پیشبرد مبارزه‍ی طبقاتی در شرایط بحران سرمایه داری، جنگ‌های امپریالیستی، مبارزات و جنبش‌های مردمی کنونی، برای حقوق مردمی زحمتکشان، تقویت انترناسیونالیسم پرولتری و جبهه‍ی ضدامپریالیستی، سرنگونی سرمایه داری و برپایی سوسیالیسم“

نشست با شرکت نمایندگان ۷۸ حزب از ۵۹ کشور جهان برگزار گردید. شماری از حزب‌ها که به خاطر شرایطی خارج از کنترل خودشان نتوانستند در جلسات حضور پیدا کنند، پیام‌هایی کتبی ارسال داشتند. ما از آتن به پیکار فزون‌یابنده مردمی که نیروی پُر توانی را به ضدِ امپریالیسم، بهره‌کشی، و بیداد سرمایه‌داری و برایِ حقوق اجتماعی، کارگری و تأمین اجتماعی کارگران به سرتاسر جهان می‌پراکنند، درود می‌فرستیم. نشست در شرایط حادی که بحران ژرف و دامنه‌دار سرمایه‌داری همچنان در جهان غالب ست، همراه با افزایش تجاوزگری امپریالیسم که در تصمیم‌های اجلاس ”لیسبون“ برای استراتژی نوین ناتو خود را نشان می‌دهد، برگزار گردید، تحلیل‌هایی که در بیانیه‌های دهمین، یازدهمین، و دوازهمین نشست‌های جهانی به ترتیب در برزیل (سائوپولو) در ۲۰۰۸، هندوستان (دهلی نو) در ۲۰۰۹ و آفریقای جنوبی (تشوانه) در ۲۰۱۰، این واقعیت را تأیید می‌کند.
برای میلیون‌ها زحمتکش در سرتاسر جهان به شکل فزاینده‌ای آشکار شده است که بحرانِ موجود بحرانِ خودِ نظام سرمایه‌داری است. و این کاستی‌های درونِ نظام نیستند، بلکه خودِ نظام نادرست است و بحران‌های مرتب و دوره ‌ای را پدید می‌آورد. این بحران از تشدید تضاد عمده سرمایه‌داری بین سرشت اجتماعیِ تولید و تملکِ خصوصیِ سرمایه‌داری ناشی می‌شود، و نه این یا آن نسخه خط‌مشی‌های مدیریتِ نظام و یا انحراف‌های ناشی از آزورزیِ برخی بانکداران و یا دیگر سرمایه‌داران و یا نبودِ سازوکار‌های موثر تنظیم‌کننده در آن. این بحران، مرزهای تاریخی سرمایه‌داری و نیاز به تقویت مبارزات برای ایجاد گسست‌های ضد انحصاری و ضد سرمایه‌داری به منظور سرنگونی انقلابی سرمایه‌داری را برجسته می‌سازد. در ایالات متحده، ژاپن، اتحادیه‍ی اروپا، و دیگر اقتصادهای سرمایه‌داری، بن‌بست‌های خط‌مشی‌های متفاوتِ مدیریتِ بورژوایی نمایان می‌شوند. از یک سو، مشی سیاسیِ تنگ و محدودکننده به بحرانی ژرف و دراز مدت منجر گردیده است و از سوی دیگر، مدیریت سیاسی توسعه‌طلبانه با بسته‌های حمایتی دولتیِ گسترده برای گروه‌های انحصارات، سرمایه‌های مالی، و بانک‌ها، تورم را افزایش داده و به متورم گردیدن بدهی عمومی می‌انجامد. سرمایه‌داری ورشکستگی شرکت‌ها بزرگ خصوصی را به ورشکستگی اقتصاد ملی تبدیل می‌کند. سرمایه‌داری برای بحران جز نابودی گسترده‍ی نیروهای تولیدی، منابع، اخراج‌های دسته جمعی، بستن کارخانه‌ها و حمله‍ی گسترده به حقوق کارگران و اتحادیه‌های کارگری، دستمزدها،پاداش، تأمین اجتماعی، پایین آوردن دستمزدها، افزایش شدید بیکاری و گسترش فقر پاسخ دیگری ندارد.
یورش ضد مردمی که خود را در شماری از منطقه‌ها با شدت ویژه‌ای نشان می‌دهد، در حال نیرو گرفتن است. انباشت و تمرکزِ سرمایه‍ی انحصاری، شناسه‍ی ارتجاعیِ قدرت اقتصادی و سیاسی را تشدید می‌کند. بازسازی ساختار سرمایه‌داری و خصوصی‌سازی به منظور رقابتی کردن و افزایشِ سود سرمایه به وسیله‍ی تضمین نیروی کار ارزان و به پس راندنِ دهه‌ها کسبِ حقوق اجتماعی و کارگری، رواج داده می‌شود.
شدتِ بحران، همگاه‌سازیِ جهانی آن، و چشم‌اندازِ بازیابی آرام و کم بنیه اقتصادی، دشواری‌های نیروهای بورژوایی را در مدیریت بحران تشدید می‌کند و به تیز شدن تضادها و رقابت‌های بین نیروهای امپریالیستی، و همزمان، شدت‌یافتنِ خطر جنگ‌های امپریالیستی، منجر می‌گردد.
حمله به حقوق دمکراتیک و حق حاکمیت در بسیاری کشورها در حال افزایش است. نظام‌های سیاسی واپس‌گراتر می‌گردند. کمونیسم‌ستیزی نیرومندتر می‌گردد. تنگناهای قانونی بر ضد فعالیت حزب‌های کمونیست و کارگری، بر ضد اتحادیه‌های کارگری، آزادی‌های سیاسی و دمکراتیک، تعمیم می‌یابند. طبقات حاکم با تلاش‌هایِ چندین سویه‌ای برای به محدود کردن ناخشنودی‌های همگانی به تغییرات در نظام‌هایِ سیاسی، به کارگیریِ سازمان‌های غیر دولتی طرفدار امپریالیسم و سازمان‌های مشابه دیگر، به هدایتِ ناخشنودیِ مردم به سوی جنبش‌های غیر سیاسی، و یا حتی با مشخصه‌های ارتجاعی، دست می‌زنند.
ما بر مبارزات گسترده و خیزش‌های مردم و کارگران برای حقوق دمکراتیک، سیاسی، و اجتماعی خود بر ضد رژیم‌های ضد مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا مشخصاً تونس و مصر درود می‌فرستیم. با وجود تضادهایی که در شرایط کنونی دیده می‌شوند، این آزمون چشم‌گیری است که جنبش کمونیستی باید آن را مورد ارزیابی قرار‌دهد و از آن بهره جوید. ما، همزمان، جنگ امپریالیستیِ ناتو و اتحادیه‍ی اروپا برضد مردم لیبی، و تهدیدها و مداخله در امور داخلی سوریه و ایران و هر کشور دیگری را، به شدت محکوم می‌کنیم. ما هرگونه مداخله‍ی خارجی بر بهانه ای بر ضد ایران را حمله به منافعِ کارگران ایران، و مبارزات آنان برای حقوق دمکراتیک، عدالت اجتماعی، و آزادی های اجتماعی خود ارزیابی می‌کنیم.
این تحولات ضرورت توانمندسازی حزب‌های کمونیست و کارگری برای اجرای نقش تاریخی خود، برای تقویت هرچه بیشتر مبارزات کارگران و مردم در راه دفاع از حقوق و آرمان‌هایشان، برای بهره‌جویی از تضادهای درون نظام و تضادهای بین امپریالیستی برای براندازی در سطوحِ قدرت سیاسی و اقتصادی و برای تأمینِ نیازهای مردم، را تأیید می‌کند. بدون نقشِ رهبریِ حزب‌های کمونیست و کارگری و طبقه‍ی پیشتاز، طبقه‍ی کارگر، مردم در برابر آشفتگی، یکسان‌سازی و جهت دادن تردستانه از سوی نیروهای سیاسی نماینده‍ی انحصارها، سرمایه‍ی مالی، و امپریالیسم آسیب‌پذیر خواهند گردید.
دگرگونی‌های چشم‌گیری در هم‌راستاییِ پیوند نیروها در سطح جهانی در حال انجام است. تضعیف نسبی مداوم موقعیت ایالات متحده، رکود عمومی در اقتصادهای پیشرفته‍ی سرمایه‌داری و پیدایش قدرت‌های نوین جهانی اقتصادی به ویژه چین در جریان است. افزایش‌ شتابنده در تضادهای موجود میان کانون‌های امپریالیستی و کشورهای دارای اقتصادهای ”در حال ظهور“، از رویدادهای مهم به شمار می‌روند.
خصلت تجاوزکارانه امپریالیستی تشدید می‌گردد. هم اکنون چندین کانون تنش و جنگ وجود دارد و شمار آنها افزایش می‌یابد که می‌توان از آن‌ها در آسیا و آفریقا و در خاورمیانه با تجاوزگری افزایش‌یابنده‍ی اسرائیل به ویژه بر ضد مردم فلسطین نام برد. همزمان می توان به سربرآوردن نیروهای نازی و بیگانه هراس در اروپا اشاره کرد، به مداخلات چند سویه، تهدیدها و یورش بر ضد جنبش‌های مردمی و نیروهای سیاسی ترقی‌خواه در آمریکای لاتین اشاره کرد. نظامی‌گری تقویت می‌شود. خطر بالاگرفتن انفجار خانمان برانداز در سطح منطقه‌ای هرچه بیشتر می‌گردد. بدین معنی گسترش و تقویتِ جبهه‍ی سیاسی و اجتماعی ضد امپریالیستی و مبارزه برای صلح در جهت از میان برداشتن علل جنگ‌های امپریالیستی اساسی است.
دو راه برای رشد وجود دارد:

- راه سرمایه‌داری، راه بهره‌کشی از مردم که خطرات بزرگی را در جهت جنگ‌های امپریالیستی و بر ضد حقوق دمکراتیک مردم و کارگران در بر دارد؛
- و راه رهایی با امکانات فراوان برای بسط منافع کارگران و مردم، برای دستیابی به عدالت اجتماعی، حق حاکمیت مردم، صلح و پیشرفت. راه مبارزات کارگران و مردم، راه سوسیالیسم و کمونیسم که نیازِ تاریخی است. مبارزات کارگران در اروپا و سراسر جهان، به خاطر سهم قاطع کمونیست‌ها و جنبش سندیکاییِ طبقاتی، نیرومندتر شده اند. تجاوز‌طلبی امپریالیستی با مقاومت توده‌ایِ مصمم در خاورمیانه، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین روبه رو می‌شود. این واقعیت همراه با تجارب گرد آمده کنونی به ویژه در آمریکای لاتین و مبارزات و روندهایی که شکل می‌گیرند، امکانات مقاومت و مبارزه‍ی طبقاتی برای این که مردم به جلو گام بردارند و به موضع‌هایی دست‌یابند که ضربه وارد آوردن به امپریالیسم هنگامی که هدفشان سرنگونی بربریت امپریالیستی است، را نشان ‌دهند. ما بر مبارزات کارگران و مردم درود می‌فرستیم و به ضرورت نیرومندتر کردن بیشتر آن‌ها آگاهی داریم. شرایط موجود تشدید مبارزات طبقاتی و نظری، سیاسی و توده‌ای برای جلوگیری از اجرای اقدامات ضد مردمی و بسط اهداف مبارزاتی که نیازهای کنونی مردم را تأمین کنند، را می طلبد. مقابله‍ی سازمان یافته‍ی کارگران برای ایجاد گسست‌های ضد انحصاری و ضد امپریالیستی، برای سرنگونی سرمایه داری و پایان بخشیدن به استثمار انسان از انسان از ضرورت‌های دیگر برای شرایط موجود است.
امروز شرایط برای ائتلاف‌های گسترده اجتماعی ضد انحصاری و ضد امپریالیستی که توانایی پس زدن یورش‌ها و تجاوز‌های چندسویه امپریالیستی را داشته باشند و مبارزه برای گرفتن قدرت و گسترش دگرگونی‌های ژرف، بنیادی و انقلابی مهیا است. اتحاد طبقه‍ی کارگر، سازمان‌یابی و جهت‌گیری طبقاتی جنبش کارگری، عوامل پایه‌ای برای تضمین بنای ائتلاف‌های موثر اجتماعی با دهقانان، لایه‌های طبقه‍ی متوسط شهری و جنبش های زنان و جوانان اند.
در این مبارزه نقش حزب‌های کمونیستی و کارگری در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی، و تحکیم همکاری آنان ضروری است. فعالیت همگام و مشترک حزب‌های کارگری و کمونیستی، سازمان‌های جوانان کمونیست و سازمان‌های ضدامپریالیستی که کمونیست‌ها در آن‌ها شرکت موثر دارند، یکی از قابل اطمینان ترین عناصر گسترش مبارزه ضدامپریالیستی و تقویت جبهه‍ی ضد امپریالیستی به شمار می‌روند.
مبارزه‍ی ایدئولوژیک جنبش کمونیستی برای دفاع و رشد سوسیالیسم علمی، دفع کمونیسم‌ستیزی امروزی، مقابله با ایدئولوژی بورژوایی، جریان‌های فرصت‌طلب، و بینش‌های ضد علمی، که مبارزه‍ی طبقاتی را نفی می‌کنند، مبارزه با نیروهای سوسیال دمکرات که با حمایت کردن از استراتژی سرمایه و امپریالیسم، سیاست‌های ضد مردمی و طرفدار امپریالیسم را اجرا و مورد دفاع قرار می‌دهند، اهمیت حیاتی دارد. پی بردن به وجوه یگانه‍ی وظائف مبارزاتی برای آزادی اجتماعی، ملی، و طبقاتی، و ترویج مشخص گزینه سوسیالیستی به ضد حمله‍ی ایدئولوژیک جنبش کمونیستی نیاز دارد.
سرنگونی سرمایه‌داری و بنای سوسیالیسم نیازی ضروری برای مردم است. توجه به بحرانِ سرمایه‌داری و پیامدهای آن، تجارب جهانی و آزمون بنای سوسیالیستی، برتریِ سوسیالیسم را اثبات می‌کند. ما بر همبستگی خود با مردمی که برای سوسیالیسم می‌رزمند و در بنای سوسیالیسم نقش دارند تأکید می‌کنیم. تنها سوسیالیسم است که می تواند شرایط از میان برداشتن جنگ‌ها، بیکاری، گرسنگی، سیه‌روزی، بیسوادی، ناامنی صدها میلیون انسان، نابودی محیط زیست را فراهم آورد. تنها سوسیالیسم است که می‌تواند شرایط رشد همگام با نیازهای امروزی کارگران را مهیا سازد.
زحمت‌کشان، دهقانان، کارگران شهری و روستایی، زنان، جوانان، ما شما را فرا می خوانیم تا با پیکار مشترک به وحشی‌گری سرمایه‌داری خاتمه بخشیم. امید هست، چشم‌انداز هم وجود دارد. آینده متعلق به سوسیالیسم است.
سوسیالیسم، آینده است!
آتن، ۲۰ آذرماه ۱۳۹۰ ( ۱۱دسامبر ۲۰۱۱)


بیانیه نشست در مخالفت با تهدیدهای مداخله‌گرایانه نظامی بر ضد ایران
شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نشست جهانی حزب‌های کارگری و کمونیستی، که در روزهای ۱۸ تا ۲۰آذرماه در آتن برگزار شد، پشتیبانی خود از پیکار بغرنج طبقه کارگر ایران برای صلح، استقلال، دمکراسی، و عدالت اجتماعی را اعلام می‌دارند.
ما با نگرانی اقدام‌های نیروهای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی)، پس از دخالت در لیبی، برای گسترش برنامه تغییر رژیم‌ها در سراسر منطقه خاورمیانه را شاهدیم. سیاست‌ها، بیانیه‌ها، و اقدامات مشخص اتخاذ شده در منطقه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، و اسراییل، همگی نشان‌گر کوششی هدفمند برای تغییر توازن قدرت در سرتاسر منطقه خاورمیانه به نفع امپریالیسم است. کمونیست‌ها بر این باورند که سیاست‌های امپریالیستی در خاورمیانه برای تضمین تسلط بر منابعِ سرشار انرژی و بهره‌برداری از بازارهای دست نخورده این منطقه مهم استراتژیکی برای انحصارها و شرکت‌های فراملی نفتی طرح ریزی می‌شود. افزایش تشنج‌های اخیر در رابطه با ایران، پس از تهدید اسراییل برای حمله اتمی به ایران، انتشار گزارش منفی آژانس انرژی اتمی جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، اقدامات تحمیلی جدید مالی و اقتصادی مصوب از سوی انگلستان، کانادا، امریکا، و متحدان شان در اتحادیه اروپا، فراخواندن اعضای سفارت انگلستان از سوی دولت این کشور و اخراج اعضای سفارت ایران از لندن، نگرانی‌های شدیدی را در رابطه با رویدادهای آینده در ایران به وجود می‌آورد. ما بار دیگر بر مخالفت خود با هر گونه مداخله‌ای بر ضد حاکمیت ملی کشورها تأکید می‌کنیم و آن را نقض منشور سازمان ملل می‌دانیم. کمونیست‌ها بر این باورند که این حق خود مردم ایران است که راه دگرگونی‌های آینده کشورشان را رقم زنند و به صلح، دمکراسی و پیشرفت دست یابند.تهدیدهای خارجی مداخله‌گرایانه، تحکیم ارتجاعی‌ترین بخش‌های طبقه حاکم را به ارمغان می‌آورد. ما هر گونه مداخله کشورهای امپریالیستی و حامیان آن‌ها را در ایران که درصدد پیشبرد برنامه خود برای تشکیل یک ”خاورمیانه بزرگ“ است، قاطعانه محکوم می‌کنیم.
ما بر این باوریم که این حق خود مردم ایران است که مسیر تحولات آینده کشور خود برای دستیابی به صلح، آزادی و پیشرفت اجتماعی را تعیین کنند.

 

 

آمریکا یک فرد و ۱۰ شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی پیش‌تر مورد تحریم سازمان ملل قرار گرفته بود
دولت آمریکا محدودیت های تجاری علیه ایران را گسترش داد و ده شرکت کشتیرانی و یک شخص حقیقی مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم های خود افزود.
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی اعلام کرد که این فرد و شرکت ها به خاطر تلاش برای دور زدن تحریم های ایران مجازات می شوند.
آقای کوهن روز سه شنبه در واشنگتن گفت: "مادامی که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت های زیرمجموعه آن به تلاش های فریبکارانه خود برای فرار از تحریم های بین المللی و تحریم های آمریکا ادامه می دهند، مانند امروز دست به اقدام خواهیم زد تا شرکت های صوری، عوامل آنها و مدیران مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی را رسوا کنیم و کسب و کار غیرقانونی آنها را متوقف کنیم."
این کار با هدف افزایش فشار بر برنامه اتمی ایران از طریق مسدود کردن دارایی های افراد و شرکت های همکاری کننده با برنامه اتمی ایران و ممانعت از دسترسی آنها به نظام بانکی آمریکا صورت می گیرد.
ده شرکت تحریم شده همگی در کشور مالت مستقر هستند.
آمریکایی ها می گویند که این شرکت ها به عنوان شرکت صوری برای کشتیرانی جمهوری اسلامی فعالیت می کردند.
شخص حقیقی مورد تحریم هم جمشید خلیلی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران و هند، وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی است.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت کشتیرانی ایران و هند پیش تر به وسیله شورای امنیت سازمان ملل متحد و ایالات متحده به خاطر همکاری با برنامه موشکی ایران و نیروهای مسلح این کشور تحریم شده اند.

 

 هشدار تازه رهبران عرب خلیج فارس به ایران

بعضی از مقامهای عربستان سعودی گفته اند در صورت دسترسی ایران، حتما عربستان سلاح اتمی کسب خواهد کرد
رهبران شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواستند به آنچه دخالت در امور داخلی اعضای این گروه خواندند، پایان دهند.
سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس امروز در پایان نشست سالانه خود در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در بیانیه ای خطاب به ایران اعلام کردند: "به این سیاستها و اعمال پایان دهید و دست از دخالت در امور داخلی اعضا بردارید."
آنها نسبت به آنچه تلاش ایران برای "تحریک مناقشه فرقه ای" خواندند، هشدار دادند.
به نظر می رسد این هشدار اشاره ای به اتهامهای بحرین علیه ایران درباره تحریک اکثریت معترض شیعه در این جزیره کوچک خلیج فارس است.
ایران هر گونه دخالت در امور داخلی بحرین و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس را تکذیب کرده است.
نتایج تحقیق کمیسیون مستقل تحقیق بحرین درباره ناآرامی های ۹ ماه اخیر این کشور عربی هم هر گونه نقش ایران را منتفی دانسته است.
با این حال حاکمان بحرین می گویند که یک گروه تروریستی را دستگیر کرده اند که توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران آموزش دیده اند.
همچنین در پایان این نشست دو روزه در ریاض، ملک عبدالله، پادشاه عربستان، بدون اشاره به ایران، اعلام کرد که امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس "هدف" قرار گرفته است.
او همچنین از اعضا خواست از مرحله "همکاری" بسوی "اتحاد" حرکت کنند.
پادشاه عربستان توضیحی درباره این پیشنهاد خود و تبعاتش نداد، ولی به نظر می رسد صرف نظر از همگرایی اقتصادی، در مرحله جدید حیات شورای همکاری خلیج فارس، تهدید نظامی علیه یک عضو، تهدیدی علیه تمام اعضا تلقی خواهد شد.
بعضی از مقامهای عربستان سعودی هشدار داده اند که در صورت دسترسی ایران به سلاح اتمی، حتما کشورشان را به سلاح اتمی مسلح خواهند کرد.
عربستان سعودی و آمریکا همچنین ایران را به طراحی توطئه ای برای قتل سفیر عربستان در واشنگتن متهم کرده اند، اتهامی که جمهوری اسلامی قویا رد کرده است.

 

کره : یک ملت و دو تجربه

سلسله کمونيستی کره شمالی دومين سلطان خويش را از دست داد: کيم جونگ ايل که در سال ۱۹۹۴ به جای پدرش کيم ايل سونگ بر تخت رهبری «جمهوری دمکراتيک خلق کره» تکيه زده بود، جای خود را به فرزند سی ساله اش کيم جونگ اون سپرد.

طنز سياه

صفاتی که نظام حاکم بر نيمه شمالی کره يدک می کشد (جمهوری + دموکراتيک+ خلق)، يکی از عريان ترين طنزهای سياهی است که تئاتر سياست در يکصد سال گذشته به نمايش گذاشت. و آنچه در درون مرزهای قفل خورده اين کشور بر بيست و پنج ميليون نفر از مردمان نگون بخت اش می گذرد، نشانه رياکاری دنيايی است که می تواند بر تبهکاری هايی چنين آشکار چشم ببندد.

رايج ترين شعار حاکم بر کره شمالی چنين فرمان می دهد: «همچون کيم ايل سونگ و کيم جونگ ايل بينديشيم، سخن بگوييم و عمل کنيم.» از امروز، با بر تخت نشستن کيم جونگ اون، نام او در کنار دو «ستاره درخشان» پيشين قرار خواهد گرفت.
کره شمالی يکی از پيامد های جنگ جهانی دوم است که در سال ۱۹۴۸ زير حمايت شوروی در بخش شمالی شبه جزيره کره به وجود آمد، حال آنکه در بخش جنوبی همان شبه جزيره، نظامی زير حمايت آمريکا شکل گرفت.
در ماه ژوئن ۱۹۵۰، با حمله نيروهای شمال به جنوب، جنگ بزرگی آغاز شد که در آن ارتش زير فرماندهی کيم ايل سونگ با برخورداری از پشتيبانی گسترده «داوطلبان» چين مائوييستی، به منظور تامين وحدت کره در زير سلطه کمونيسم، رو در روی نيرو های غربی و عمدتا آمريکايی قرار گرفت که زير پرچم سازمان ملل متحد می جنگيدند.
اين تهاجم به نتيجه نرسيد و دو طرف، در پی آتش بس ژوييه ۱۹۵۳، در پشت همان مرزهای بر جای مانده از جنگ جهانی دوم (مدار سی و هشت)، متوقف شدند.
جنگ خونين سه ساله کره، يکی از نخستين زور آزمايی های بزرگ شرق و غرب در پی جنگ جهانی دوم بود. دستگاه تبليغاتی استالينی، با توان بی نظير خويش، توانست بخش بسيار وسيعی از افکار عمومی جهان را به سود مهاجمان زير رهبری دستگاه مخوف کيم ايل سونگ، بسيج کند.
شعار «يانکی به خانه ات برگرد» بر ديوار بسياری از پايتخت های غرب نقش بست و شمار چشمگيری از سرشناس ترين روشنفکران جهان از «امپرياليست ها» می خواستند به «خلق قهرمان کره» اجازه دهد زير رهبری رفيق کيم ايل سونگ متحد شود.
پيکار روشنفکران به سود کمونيست های کره شمالی به ايران هم کشيده شد. شعر معروف شاملو برای رفيق «شن چوی» کره ای به همين مناسبت سروده شد:

شن چو کجاست جنگ؟
در خانه تو
در کره
در آسيای دور؟


شاعر مشهور معاصر ايران را، در دفاع از بنيادگذاران يکی از تبهکارترين ديکتاتوری های قرن بيستم، نبايد سرزنش کرد. فضای جهان در آن زمان، و سال های دراز بعد از آن، چنين بود و هنوز همان سنت، البته در ابعادی بسيار کوچک تر، در بخشی از روشنفکران ريشه دارد.

نور و تاريکی
از پايان جنگ سه ساله کره تا به امروز، طی حدود شصت سال، دو نيمه شبه جزيره، در دو سوی همان مدار سی و هشت درجه، به دو راه کاملا متفاوت گام نهادند. اين دو راه، نتايجی به بار آوردند که برای بسياری از پژوهشگران، از جمله اقتصاد دانان، گنجينه ای از تجربه را به نمايش می گذارد.
آنها که هواپيمای شان شبانگاه از فراز شبه جزيره کره می گذرد، شمال را فرو رفته در تاريکی می بينند، حال آنکه جنوب غرق در نور است. درخشش اقتصادی کره جنوبی، گذار آرام آن از ديکتاتوری به مردمسالاری و شکوفايی اش در عرصه های گوناگون فرهنگی، نماد يکی از شگفت ترين «معجزه» های اقتصادی چند دهه گذشته است. امروز کره جنوبی، که سيزدهمين قدرت اقتصادی دنيا است، در فروش رآکتورهای هسته ای به ابوظبی بر آلمان و فرانسه غلبه می کند و در عرصه تکنولوژی های نوين نيز «گالاکسی» را به دنيا ارائه می دهد که دست کمی از «آی پاد» آمريکايی ندارد.
کره شمالی اما، به رغم برخورداری از ثروت های زير زمينی (فلزات گرانبها و خاک های کمياب) در رده نود و سومين اقتصاد جهان (هشتاد پله پايين تر از جنوب) دست و پا می زند و طی دو دهه اخير، بارها هزاران نفر از مردمان اش با فرو رفتن در کام قحطی های مخوف، جان سپرده اند. همين امروز هم، بدون کمک های غذايی جنوب، شمالی ها با گرسنگی های مرگبار دست به گريبان خواهند شد. رژه های آنچنانی همراه با انبوه سلاح ها، نتوانسته است اين فقر سياه را بپوشاند.
به اين سان دو نيمه يک شبه جزيره، با يک تاريخ و يک زبان و يک مذهب، به دليل گزينش های اقتصادی خود، به دو نتيجه کاملا متفاوت رسيده اند.
اين تجربه ثابت می کند که با انتخاب های درست در عرصه اقتصادی، می توان حتی بر بسياری از بن بست های تاريخی و فرهنگی غالب آمد. عکس اين سخن نيز درست است: چه بسا ملت هايی که با تاريخ و فرهنگ درخشان، به دليل گزينش های نادرست، به روز سياه نشسته اند. اين را، ايرانيان، خوب می دانند.

 

 

افزایش بهای سکه و ارز ادامه دارد؛ دلار آزاد از مرز ۱۵۰۰ تومان گذشت

گزارش ها حاکی است که روز سه شنبه بهای نرخ ارز در بازار تهران به طور بی سابقه ای بالارفته و دلار از مرز  يک هزار و ۵۰۰ تومان گذشته است. اين در حالی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، گفته است که مخالف افزايش بهای دلار است و از «ساماندهی» بازار ارز و سکه خبر داده است.
گزارش برخی از سايت خبری حاکی است که بعداز ظهر سه شنبه بهای دلار در بازار تهران از مرز  يک هزار و ۵۰۰ تومان گذشت.
خبرگزاری فارس در اين زمينه نوشته است: نرخ دلار طی چهار روز در هفته جاری ۱۷۵تومان افزايش يافت و  روز سه شنبه به ۱۵۱۵ تومان رسيد.
«خبر آنلاین» نیز گزارش داده است که دلار آمريکا در پايان داد و ستدهای  روز سه شنبه  تا ۱۵۳۰ تومان صعود کرد.بدين ترتيب رکورد رشد ۸۵ تومانی قيمت دلار در يک روز ثبت شد.
خبرگزاری مهر نيز گزارش داده بهای دلار آزاد که صبح روز سه شنبه  يک هزار و ۴۴۵ تومان معامله شد، درطول روز افزايش يافت و به يک هزار پانصد تومان رسيد. قيمت هر يورو نيز افزايش يافته و ۱۸۹۰ تومان به فروش می رود.
طبق اين گزارش هم اکنون وضعيت مطلوبی در بازار سکه و ارز حکمفرما نيست و فروشندگان و خريداران سردرگم بوده و معامله‌ای انجام نمی‌شود.
قيمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح قديم در بازار حدود ۶۳۵ هزار تومان، طرح جديد ۶۲۵ هزار تومان و نيم سکه ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده، همچنين قيمت هر قطعه سکه ربع بهار آزادی در بازار براساس اعلام اتحاديه طلا و جواهر، ۱۵۳ هزار تومان و سکه گرمی ۸۰ هزار تومان است.
به گزارش خبرگزاری مهر،  رئيس اتحاديه کشوری طلا و جواهر با بيان اينکه افزايش قيمت سکه و طلا در بازار داخلی با وجود کاهش قيمت طلا در بازارهای جهانی به دليل افزايش نرخ دلار بوده است، گفت: تاکنون تصميمات بانک مرکزی تاثير مثبتی بر کاهش قيمت سکه و طلا نداشته است.
در همين زمينه، وب سايت «الف» وابسته به احمد توکلی، رييس مرکز پزوهش های مجلس، درمطلبی با  عنوان  «سقوط بی سابقه و عمدی ارزش پول ملی»  نوشته است:«افزايش شديد نرخ دلار از ابتدای اين هفته شروع شده است و اين سرعت کاهش ارزش پول ملی از بحران ارزی سال ۷۴ تاکنون بی‌سابقه است.»
«الف» دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرده است که  با توجه به کسر بودجه شديد دولت در ماه‌های پايانی امسال و نيز ذخيره بالای طلا و ارز بانک مرکزی ، «عمداً سياست کاهش ارزش پول ملی را در پيش گرفته تا بتواند نقدينگی بيشتری از جامعه جمع آوری کند و نيازی به ارايه لايحه کسر بودجه نداشته باشد.»
خبرگزاری فارس نيز می گويد، برخی از کارشناسان با توجه به انحصار عرضه ارز در بانک مرکزی برخی اين وضعيت را ناشی از عملکرد دولت برای تامين بودجه می‌دانند.

اين در حالی است که محمود احمدی نژاد در همايش اولين سالگرد اجرای هدفمند سازی يارانه ها در ساختمان سابق مجلس شورای نيز در واکنش به تحولات بازار ارز گفت:« بازار سکه و ارز ساماندهی خواهد شد ( شايد وضعيت فعلی طرح خريد باشد). در عين حال منابع ارزی بسيار زيادی داريم و درآمد ارزی بيش از مصرف است. افرادی می گويند که قيمت دلار بايد بالا برود اما اين گفته پايه اقتصادی ندارد.»
در همين زمينه، يک صراف ايرانی در بريتانيا که نخواست نامش فاش شود بعداز ظهر روز سه شنبه به راديو گفت: هم اکنون بهای دلار يک هزار ۵۵۰ تومان است و دو دليل را می توان عامل اين افزايش بهای دالار دانست.
وی اضافه کرد:اول، تحريم سيستم بانکی ايران باعث شده است تا دولت ايران قادار نباشد ارز خود را در سيستم بانکی جهان به جريان بيندازد و به همين دليل دچار مشکل شده است. دوم مساله نگرانی از حمله نظامی است که اين روزها در سانه های  بيرون از ايران تبليغ می شود. این مساله  به لحاظ روانی باعث شده است تا مردم به سمت خريد ارز و طلا هجوم برند.
این صراف تاکید می کند که هم اکنون نرخ رسمی دلار نزد بانک مرکزی ایران درحدود یک هزار و یکصد تومان است و با نرخ غیر رسمی بیش از چهارصد تومان اختلاف دارد و در خواست برای انتقال ارز به  خارج از ایران با مشکل مواجه شده است.

 

داگان: حرف از نزدیک بودن گزینه نظامی ممکن است نتیجه عکس بدهد

مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، دوشنبه در تازه‌ترین اظهار نظر در باره تصمیمات احتمالی  دولت اسرائیل در قبال ایران گفت «این همه جنجال در مورد نزدیک بودن گزینه نظامی، ممکن است نتایج معکوس به بار آورد و اگر سران ایران تا کنون اندک ملاحظاتی را نیز در تعامل با جهان رعایت کرده بودند، حال ممکن است چارچوب‌ها را شکسته و در حرکت در مسیر تصمیم‌گیری به سوی سوار کردن بمب اتمی با سرعت بیشتری پیش بروند».
رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، در سخنرانی در دانشکده امنیت ملی کشورش در شهر نتانیا، از دولت اسرائیل خواست که پیش از هر تصمیمی در قبال برنامه هسته‌ای ایران، «به خوبی همه جوانب را بسنجد» و خود نیز گفت «موافق است که گزینه نظامی مطرح باشد اما تنها به عنوان آخرین راهکار».
هشدارهای مشابه بیان شده ماه‌های اخیر از زبان آقای داگان به بی‌اعتمادی او به نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل تعبیر شد و ناخشنودی عمیق دولت اسرائیل را در پی آورد تا جایی که برخی از مقامات این کشور، خواهان محاکمه آقای داگان شدند و اظهارات او را «ضربه‌ای خطرناک» به امنیت کشورشان دانستند.
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، جمعه گذشته با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد و پس از آن به رادیوی اسرائیل گفت، «عزم مشترک اسرائیل و آمریکا برای بازداشتن ایران از رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای، راسخ است».
پس از آن دیدار نیز، باراک اوباما روز جمعه در سخنرانی در کنگره یهودیان رفرمیست در مریلند، گفت «ملاحظات دولت او در امور امنیتی اسرائیل، بیشتر از هر دولت دیگری در آمریکا بوده‌است» و نیز گفت: «طرح‌های هسته‌ای ایران محور نگرانی‌ها و خطری برای امنیت اسرائیل است... و باید هر گزینه‌ای را در برابر آن گشوده نگاه داشت».
اهود باراک در هفته‌های اخیر گفته‌است که تحریم‌های «خردکننده» علیه ایران باید گسترش یابد، هرچند که نسبت به اثرگذاری واقعی تحریم‌ها بر تغییر سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، ابراز تردید کرده‌است.
ایران به تازگی با رد آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن از ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته شده، به اسرائیل و آمریکا نسبت به پیامدهای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هشدار داد.
ایران تهدید کرده که می‌تواند افزون بر ضربه زدن به اسرائیل، رادارهای ناتو در ترکیه و پایگاه‌های آمریکایی در خلیج فارس را هدف  قرار دهد و حتی نسبت به بستن آبراه هرمز «درصورتی که نفت ایرانی از آن صادر نشود»، هشدار تلویحی داده‌است.

 

 

احضار سه خبرنگار روزنامه ایران به دادسرا

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه (۲۹ آذر/۲۰ دسامبر) از احضار سه خبرنگار روزنامه ایران به دادسرا خبر داده است.
ایرنا در این مورد نوشته است: «در حالی كه افكار عمومی و ناظران رسانه ای، منتظر بودند دستگاه قضایی با كسانی كه غیرقانونی وارد روزنامه شده و كاركنان روزنامه را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند، برخورد كند به نظر می‌رسد دستگاه قضایی به جای رسیدگی به شكایت روزنامه نگاران روزنامه ایران ، سه تن از خبرنگاران این روزنامه را كه یك تن از آنها در روز حادثه به شدت مجروح و در بیمارستان بستری شده بود، به دادسرا احضار كرده است.»
صبح دوشنبه (۳۰ آبان) تعدادی از مأموران دادستانی تهران به همراه مأمورین انتظامی برای بازداشت علی اکبر جوانفکر، مدیر مسئول روزنامه ایران، وارد دفتر این روزنامه شدند. این اقدام به درگیری با برخی از کارکنان و خبرنگاران این روزنامه منجر شد. 
ایرنا می‌نویسد، ده‌ها خبرنگار و روزنامه‌نگار روزنامه ایران که «بی‌گناه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند» در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار بررسی این موضوع و برخورد با خاطیان شده‌اند.

 

 

ناوی پیلای: پیگرد ضرب و شتم کنندگان تظاهرکنندگان قاهره

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار پیگرد قانونی آن دسته از نیروهای امنیتی مصر شد که طی روزها‌ی گذشته تظاهرکنندگان پایتخت این کشور را مورد ضرب و شتمی خونین قرار داده‌اند.
وی گفت، در قاهره انسان‌هایی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که قادر به هیچ مقاومتی نبودند. در همین حال پنجمین روز تظاهرات میدان تحریر قاهره نیز با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شد.
صدها تظاهرکننده تلاش کردند از میدان تحریر به ساختمان پارلمان راه یابند. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به گاز اشک‌آور، باتوم و تیراندازی متوسل شد.
تظاهرکنندگان مخالف حضور نظامیان در عرصه قدرت هستند. از روز جمعه گذشته تا کنون دست کم ۱۳ نفر در ناآرامی‌های قاهره کشته و بیش از ۸۰۰ تن زخمی شده‌اند.

 

 

هجوم نقدینگی سرگردان به آشفته‌بازار ارز و طلا

سقوط روز به روز ارزش ریال در برابر دلار

به رغم وعده‌های بانک مرکزی برای کنترل بهای ارز و طلا روز دوشنبه، ۲۸ آذر قیمت یک دلار آمریکا در بازار تهران از مرز ۱۴۴۰ تومان گذشت. افزایش شدید نقدینگی و جذب آن به وسیله بازارهای کاذب اقتصاد ایران را دچار بحران کرده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی قصد دارد با توقف فروش مستقیم سکه از طریق بانک‌ها (به استثنای بانک کارگشایی)، از روز سه شنبه ۲۹ آذر طلا را به صورت پیش‌فروش در اختیار متقاضیان قرار دهد. یکی از هدف‌های این برنامه جلوگیری از فعالیت سوداگرانی عنوان شده که در روزها و هفته‌های گذشته به بازار ارز و طلا هجوم آورده‌اند.

تاثیر معکوس سیاست‌های بانک مرکزی
بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعبه‌های این بانک در سراسر کشور، با ارائه‌ی کارت ملی بدون محدودیت سکه تمام بهار آزادی را به بهای ۵۴۶ هزار تومان (بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده) خریداری کنند. تحویل این سکه‌ها به مشتری چهار ماه پس از سفارش آن صورت می‌گیرد.
مطابق برخی گزارش‌ها در روزهای گذشته دلالان و سودگران عده‌ای را از مناطق مختلف به تهران آورده‌اند تا با صف کشیدن مقابل بانک و خرید سکه به بهای رسمی آن‌ها را وارد بازار آزاد کنند. اختلاف بهای رسمی و بازار عصر دوشنبه بیش از ۳۰ هزار تومان بوده است. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید برای ارزیابی تاثیر این اقدام باید کمی صبر کرد اما «در چند روز گذشته تمام اقدامات بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه و طلا نتیجه‌ی معکوس داشه است.»

رسیدن دلار به مرز ۱۴۴۵ تومان
خبرگزاری مهر، ۲۸ آذر از قول رئیس اتحادیه طلا و جواهر نوشت نوشت:«در دو روز گذشته، بر خلاف کاهش قیمت‌های جهانی طلا، در داخل کشور با افزایش بی‌رویه نرخ سکه و طلا مواجه بودیم که ناشی از تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار است.» بهای ارزهای مهم خارجی، از جمله دلار، یورو و پوند، در روزهای اخیر افزایش شدیدی داشته و روز دوشنبه با نوسان‌های فراوانی روبرو بوده است.
بنابر گزارش‌های دریافتی از تهران، نوسان بهای ارز به حدی زیاد شده که اغلب صرافی‌ها از ظهر دوشنبه از نوشتن ارقام و اعداد جدید روی تابلوهای خود امتناع کرده‌اند. پایگاه خبری برخی از صرافی‌های بزرگ تهران قیمت فروش یک دلار آمریکا را در ساعت ۷ بعد از ظهر دوشنبه ۲۸ آذر (به وقت محلی) ۱۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. به این ترتیب ارزش برابری پول ملی ایران در برابر دلار آمریکا از ابتدای سال جاری حدود ۲۸ درصد سقوط کرده است.

سود دولت از "تحقیر ریال"
ظهر یک‌شنبه، ۲۷ آذر، در حالی که قیمت هر دلار آمریکا به ۱۳۹۸ تومان رسیده بود، سایت خبرآنلاین آن را "پایین‌ترین ارزش پول ایران در طول تاریخ" و "تحقیر ریال" توصیف کرد. بهای دلار عصر یک‌شنبه در حالی از مرز ۱۴۰۰ تومان گذشت که نرخ رسمی آن از سوی بانک مرکزی حدود ۳۰۰ تومان کمتر تعیین شده بود.
برخی از کارشناسان و شماری از نمایندگان مجلس معتقدند دولت از آشفتگی بازار طلا و ارز سود می‌برد و بخشی از کسری بودجه را از این طریق تامین می‌کند. موسی‌الرضا ثروتی، عضو فراکسیون اصولگرایان، ۲۸ آذر در گفتگو با خبرگزاری ایسنا پیش بینی می‌کند کسری بودجه‌ی ۱۳۹۰ تا پایان سال به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد. او می‌گوید: «دولت احتمالاً از گرانی ارز ۱۵ هزار میلیارد تومان سود کرده است و قصد دارد کسری بودجه خود را از طریق سود ناشی از گرانی سکه و ارز تأمین کند.»

افزایش نقدینگی سرگردان
شمار دیگری از تحلیل‌گران اقتصادی اعتقاد دارند وضعیت موجود نشانه‌ی دیگری از بحران اقتصادی جمهوری اسلامی است که در آن نقدینگی به جای کمک به رشد اقتصاد و تولید داخلی، جذب بازارهای کاذب و غیرمولد می‌شود. ظاهرا بانک مرکزی نیز با این معضل بیگانه نیست. تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی این بانک نشان می‌دهد حجم نقدینگی روندی افزایشی دارد و به نزدیک ۳۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
خبرگزاری مهر، ۲۸ آذر از قول مسئولان بانک مرکزی نوشت: «نقدینگی موجود در جامعه باید توسط بخش‌های تولیدی و صنعتی جذب شود، در غیر این صورت پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.» بنابر این گزارش، برخی از تحلیل‌گران معتقدند: «در صورتی که نقدینگی مهار نشود، بخش‌های زیادی از آن به نقدینگی سرگردان تبدیل شده و به جای هدایت به بخش‌های تولیدی به بازارهایی همچون ارز، سکه و مسکن می‌رود.»

ناتوانی دولت در جذب سرمایه‌
از کار افتادن واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری و فقر، یکی از پیامدهای فرار سرمایه‌ها از فعالیت‌های مولد اقتصادی است. جمهوری اسلامی برای دست یافتن به هدف‌های برنامه پنجم توسعه، که از سال جاری آغاز شده، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت داخلی و خارجی است که در جذب هیچ یک موفقیتی نداشته است.
خبرگزاری ایلنا ۲۶ آذر از قول معاون وزیر اقتصاد، بهروز علیشیری نوشت:«برای تحقق اهداف این برنامه به حداقل هزار میلیارد دلار منابع مالی نیاز است که ۳۰۰ میلیارد دلار آن باید از محل منابع خارجی تامین شود‌.»
با توجه به اظهارات معاون وزیر اقتصاد، تا پایان سال ۹۴ باید حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از منابع مالی داخلی جذب شود تا کشور به رشد اقتصادی مطلوب برسد. این رقم دوبرابر میزانی است که به اعتراف بانک مرکزی اکنون به عنوان نقدینگی سرگردان، عمدتا صرف دلالی و سوداگری می‌شود.
  جمهوری اسلامی با توجه به تشدید تحریم‌ها و سوء مدیریت دستگاه‌های دولتی، در جذب سرمایه‌های خارجی نیز به شدت ناکام بوده است. در برنامه پنجم توسعه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در هر سال ۵۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. اما بهروز علیشیری اذعان می‌کند:«سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار از محل منابع خارجی تامین مالی صورت گرفت.»

 

تا سوم دی: کارخانه‌ها تعطیل و درجه شوفاژ خانه‌ها پایین

با اعلام سازمان هواشناسی ایران مبنی برناپایداری جوی دراستان تهران تا پایان هفته جاری،استاندار تهران اعلام کرده که کارخانه‌های آلوده کننده تا سوم دی ماه تعطیل خواهند بود.همچنین از تردد خودروهای آلوده کننده جلوگیری می‌شود.

این بار نوبت کارخانجات است، از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها خبری نیست. استاندار تهران اعلام کرده کارخانجات تولید آسفالت، شن و ماسه در اطراف تهران تا روز شنبه سوم دی ماه تعطیل خواهند بود. همچنين تمامی فعاليت‌های ساختمانی زيرمجموعه شهرداری تهران به جز مترو تا روز شنبه متوقف می‌شوند.
به گزارش ایسنا، مرتضی تمدن همچنین از برخورد با خودروهای دودزا اعم از دولتی و غيردولتی خبر داد. وی افزود: «پليس راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ موظف شده ضمن تشديد كنترل محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد، از تردد خودروهای دودزا و آلاينده اعم از دولتی و غيردولتی خصوصا سرويس‌های اتوبوس و مينی‌‌بوس‌ دستگاه‌های دولتی از امروز جلوگيری كند». 
وی همچنین از توقف فروش آرم‌های طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی خبر داد. آرم طرح ترافیک مجوزی است روزانه برای خودروهای شخصی که به وسیله آن می‌توانند به مرکز شهر و مناطق پرتردد رفت و آمد کنند. بدون این مجوز تنها وسایل نقلیه عمومی در ساعات کاری اجازه تردد در این مناطق را دارند.
استاندار تهران در ضمن از شهروندان تهرانی خواست تا درجه حرارت شوفاژخانه‌های منازل خود را کاهش دهند و از آوردن خودروی شخصی و انجام ترددهای غيرضروری طی روزهای آتی "به طور جدی" خودداری كنند.
این تصمیمات در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا که روز سه‌شنبه ۲۹ آذر تشکیل شد، اتخاذ شدند. مرتضی تمدن همچنین از برخورد با مراكز معاينه فنی در سطح استان تهران كه اقدام به صدور معاينه فنی صوری می‌‌كنند، خبر داد و گفت این مراکز ضمن معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی، پلمپ می‌شوند.
استاندار تهران تصريح كرد که این تصمیمات بر اساس پيش‌بينی سازمان هواشناسی اتخاذ شده که حاكی از ادامه ناپايداری جوی تا پايان هفته و افزايش غلظت آلاينده‌های هوای تهران است.
اعتراض مجلسی‌ها به کم‌کاری دولت
نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا ضمن انتقاد از سیاست‌های تاکنونی در حوزه مبارزه با آلودگی هوا گفت: «سند جامع کاهش آلودگی هوا هنوز به رویت نمایندگان نرسیده که بتوانند نسبت به آن اظهار نظر کنند اما آنچه مشخص است هیچ اقدام فنی و تخصصی برای کاهش آلودگی هوای تهران صورت نگرفته است».
وی مهمترین اقدام در کاهش آلودگی هوا را سرعت بخشیدن به ساخت و سازهای مترو دانست که به عقیده‌ی وی "عزم جدی در دولت برای انجام آن دیده نمی‌شود".
توسعه متروی تهران یکی از موارد اختلاف شهرداری با دولت احمدی‌نژاد است. احمدی‌نژاد از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش سعی داشت مدیریت مترو را مستقیما در اختیار دولت قرار دهد ولی با موانع قانونی برخورد کرد. پس از این تلاش‌ها، هرسال که بودجه مترو از سوی مجلس تعیین می‌شود، دولت از پرداخت این بودجه به شهرداری خودداری کرده و آن را گاه با تاخیر  شش ماهه پرداخت می‌کند
هم‌اکنون دعوای مترو و دولت وارد فاز جدیدی شده است. به گزارش سایت تابناک، دولت ۲۸ میلیارد تومان یارانه برای بلیت مترو پرداخت کرده، با این وجود مسئولان شهری معتقدند این پول کافی نیست و نمی‌توان با آن اقدام اساسی انجام داد.
مسئولان دولتی معتقدند که مترو بزرگترین بدهکار  سیستم بانکی است. از سوی دیگر مقامات شهرداری می‌گویند برخی مسئولان به بانک‌ها اعلام کرده‌‌‌‌اند که با مترو همکاری نداشته باشند، ولی مسئولان دولتی این موضوع را به شدت تکذیب کرده‌اند.

 

 

هشدار عربستان در مورد امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس

پادشاه عربستان در نشست شورای همکاری خلیج فارس

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در سی و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس نسبت به هدف قرار گرفتن امنیت و آرامش این کشورها هشدار داد. اعضای شورا افزایش نفوذ ایران بر شیعیان را تهدیدی برای ثبات منطقه می‌دانند.

مانور نیروی دریائی سپاه پاسداران، قدرت نمائی در برابر همسایگان جنوبی؟ سی و دومین نشست شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر، در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد. به گزارش شبکه خبری العربیه «بررسی مسائل مختلفی از جمله پیوستن اردن و مراکش به شورای همکاری، تحولات بهار عربی و همچنین پرونده ایران» در دستور کار این نشست قرار دارد.

اتحاد برای موازنه برابر ایران

پادشاه عربستان سعودی که ریاست اجلاس شورای همکاری را بر عهده داشت روز دوشنبه، ۲۸ آذر با اشاره به تهدیدهایی که امنیت کشورهای عضو شورا را هدف قرار داده، پیشنهاد کرد این تشکل سطح ارتباط ‌و همکاری‌های خود را ارتقا دهد. او گفت:«ما باید در برابر چالش‌های پیش‌رو هوشیار باشیم و تحولات جاری ما را مجبور می‌کند که با یکدیگر متحد شویم.»

روزنامه آلمانی "هندلزبلت" ظهر سه شنبه، ۲۹ آذر در گزارشی نوشت:« هدف پیشنهاد ملک عبدالله، ایجاد موازنه منطقه ‌ای در برابر جمهوری اسلامی ایران است. از نظر کشورهای کناره‌ی خلیج فارس، ایران برای رهبران سنی‌مذهب این کشورها یک تهدید محسوب می‌شود.»

ایاد علاوی رئیس ائتلاف العراقیه روز سه شنبه در بغداد ایران را متهم کرد که پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی تلاش می‌کند "با همدستی برخی گروه‌های داخلی" نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد.

تبدیل شورای همکاری به اتحادیه

به گزارش "هندلزبلت" نگرانی کشورهای عضو شورای همکاری «هم به خاطر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است،هم به دلیل نفوذ روبه افزایش ایران بر شیعیان عراق و دیگر کشورهای منطقه.» در حاشیه دیدار دو روزه در ریاض شایعاتی نیز در مورد احتمال کاهش روابط دیپلماتیک برخی از کشورهای عربی با ایران به گوش می‌رسید.

شبکه العربیه در مورد این شایعات از قول عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری نوشت «این کشورها در حال حاضر درصدد کاهش روابط با تهران نیستند.» ملک عبدالله در توضیح علت پیشنهاد خود مبنی بر ضرورت دست یافتن به وحدت گفته است:«تاریخ و تجارب به ما آموخت که نباید دست روی دست گذاشت. هر کس به این کار روی آورد عاقبت خود را در آخر کاروان گمراه خواهد یافت. ما این سرنوشت را برای سرزمین و وطن خود نمی‌پذیریم بنابراین از شما می‌خواهم از مرحله همکاری به مرحله وحدت منتقل شوید.»


تردید در مورد پیشنهادهای عربستان

در سی و دومین نشست شورای همکاری‌ خلیج فارس، پادشاه عربستان همچنین پیشنهاد عضویت دو کشور اردن و مراکش را که خارج از حوزه‌ی خلیج فارس قرار دارند مطرح کرد. گفته می‌شود این پیشنهاد با ملاحظات نظامی مطرح شده است؛ به اعتقاد ناظران کشورهای حوزه خلیج فارس تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای در اختیار دارند اما شمار نظامیان آموزش دیده‌ی آن‌ها اندک است.

ظاهرا پیشنهاد عضویت اردن و مراکش در شورای همکاری با استقبال تمام کشورهای عضو روبرو نشده است. امارات متحده عربی و عمان در مورد پیوستن این دو کشور ملاحظاتی دارند که طرح آن‌ها از موضوعات مورد بحث در دومین روز اجلاس بوده است.

برپایه برخی گزارش‌ها، عمان از پیشنهاد تشکیل اتحادیه‌ای از کشورهای عضو شورا نیز چندان استقبال نکرده است. این کشور برخلاف امارات، قطر و عربستان که منابع عظیم نفت و گاز در اختیار دارند، کشوری فقیر است و داشتن یک واحد مشترک پولی با این کشورها را به ضرر خود می‌داند.

 

 

یارانه نقدی ۳ میلیون خانوار ایرانی قطع می‌شود

کمیسیون اقتصادی مجلس و ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها از حذف بیش از ۳ میلیون خانوار و دهک‌های پردرآمد از چرخه دریافت یارانه نقدی خبر دادند. هم‌زمان، محمود احمدی‌نژاد یکسالگی حذف یارانه‌ها را با پخش شیرینی جشن گرفت.

محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، در همایش اولین سالروز اجرای این قانون که با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، از دستاوردهایی چون کاهش شاخص‌های انرژی و بهبود "عدالت" در جامعه سخن گفت.
وی تاکید کرد که مدیریت انرژی و بالا بردن افزایش بهره‌وری در این زمینه برای دولت در اجرایی کردن قانون یاد شده بسیار مهم  بوده است. او افزوده که دولت با پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی، عملا به افزایش مصرف آن‌ها دامن می‌زد و این بسیار نامطلوب بود.
محمدرضا فرزین یکی از دستاوردهای هدفمند سازی یارانه‌ها را آن دانسته که ایران را از واردکننده بزرگ بنزین به تولید کننده آن مبدل کرده است. طبق آمار ارائه شده توسط فرزین، مصرف بنزین در ایران در سال گذشته ۶ درصد، در حوزه نفت و گاز ۱۰ درصد و در نفت کوره ۳۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
دبیر ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها یادآور شده که با وجود اضافه شدن حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک خانگی و تجاری جدید به مصرف‌کنندگان گاز، پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ۸ درصد از مصرف گاز کشور کاسته شده است.وی همچنین خبر داد که ۱۰ میلیون نفر نیز در طول یک‌سال اجرای قانون، از دریافت نقدی یارانه انصراف دادند. 
مقامات دولتی ایران می‌گویند که شاخص‌های مصرف انرژی در یک سال گذشته کاهش یافته‌اند  محمد رضا فرزین، کاهش فاصله طبقاتی را نیز از جمله پیامدهای مثبت این قانون دانسته و اعلام کرده که در آینده نزدیک، دهک‌های پردرآمد از چرخه دریافت نقدی یارانه‌ها کنار می‌روند.
قطع یارانه نقدی دهک‌‌های بالا
علی موسوی جرف، نماینده آبادان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم خبر داده که در مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها، بیش از سه میلیون خانوار با میانگین چهارنفر از فهرست دریافت‌کنندگان کمک‌های نقدی خط خواهند خورد. در صورت حذف این عده، دولت بیش از شش هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی خواهد کرد.
 موسوی جرف به خبرگزاری ایلنا گفته که  دولت قصد دارد برای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها، به دهک‌های پایین جامعه کمک‌های بیشتری اختصاص دهد و در نتیجه حذف یا تعدیل دهک‌ها، یکی از مسئولیت‌های دولت است. وی از سوی دیگر، افزایش یکباره بهای بنزین را یک تخلف خوانده و افزوده که قیمت‌ها باید ظرف پنچ سال و به تدریج واقعی می‌شدند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از کسری زیاد درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و  تخلف دولت در خصوص حمایت از تولید نیز انتقاد کرده و گفته که در سال گذشته، برخی واحدهای تولیدی ورشکسته شدند و فرصت‌های شغلی زیادی هم از دست رفتند.
کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این نیز گزارش مفصلی از تخلف‌های دولت در اجرای قانون یاد شده و کسری بودجه ۱۵۶ هزار میلیارد ریالی آن خبر داده بود.
جشن دولت و ستایش از اجرای قانون
اما محمود احمدی‌‌نژاد، یک‌سالگی حذف یارانه‌ها را با حضور شماری از وزرا و مدیران دولتی و بخش شیرینی در ساختمان سابق مجلس جشن گرفت و بیلانی موفق از اجرای این قانون ارائه کرد. وی مدعی شد که «بسیاری کشورها از ما درخواست کرده‌اند که به‌آن‌ها در برنامه‌ریزی کشورشان کمک کنیم و حتی برخی درخواست کردند که برای اجرای این طرح در کشورشان مستقر شویم.»
با حدف بارانه‌ها، بنزین از لیتری صد تومان به لیتری هفتصد تومان رسید و بازار سیاه پیدا کرد
با اجرای طرح حذف یارانه ها، قیمت بنزین از لیتری یکصد تومان به هفتصد تومان، گازوئیل از لیتری ۱۶ تومان به ۳۵۰ تومان، گاز طبیعی از حدود هر مترمکعب ۱۳ تومان به ۷۰ تومان، برق از هر کیلووات ساعت ۱۶ تومان به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان و آب از مترمکعبی ۸۰ تومان به ۲۸۳ تومان افزایش یافته است.
بنا بر گزارش‌های موجود، درآمد دولت از محل حامل‌های انرژی بیش تر از نصف پولی نیست که به خانوارها پرداخته است. دولت بر همین اساس برای تامین کسری بودجه از بانک مرکزی قرض گرفته و هم‌چنین بخشی از بودجه وزارت‌خانه های نفت و نیرو را نیز برای پرداخت به مردم هزینه کرده است.
قرار بود سی درصد از درآمدهای حاصل از حذف یارانه ها به بخش صنعت داده شود اما تولید کنندگان می گویند دولت تاکنون کمکی به آن‌ها نکرده است.
روزنامه شرق روز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در یادداشتی به مناسبت یک‌سالگی اجرای قانون یارانه‌ها نوشته است: « با توجه به عملکرد دولت در اجرای این قانون و اخبار منتشر شده از جلسات شبانه دولت، پیش‌بینی می‌شود که قانون هدفمندی در ادامه‌ی راه، بنزین هزار تومانی، افزایش یارانه پرداختی و افزایش قیمت‌ها از جمله افزایش قیمت نان را تجربه کند.» این یادداشت نتیجه گرفته که چنین تجربه‌ای، قطعا تورم بیشتری در پی خواهد داشت.



دومین مرحله از مذاکرات مخفیانه طالبان با مقامات آمریکایی

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
مسئولان بلند پایه آمریکا بر این باورند که پس از ده ماه مذاکرات مخفیانه میان این کشور و نمایندگان طالبان افغانستان، این مذاکرات به نقطه عطفی رسیده است که می تواند به آغاز مذاکرات و گفتگوهای واقعی صلح منجر شود.

مسئولان آمریکایی خوش بین هستند که به زودی بر سر نتایج دومین مرحله گفتگوها به توافقی دست یابند که می تواند هموار کننده سومین مرحله از مذاکرات صلح یعنی مذاکرات مستقیم بین نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان باشد.
از هنگامی که مذاکرات با نمایندگان طالبان از سوی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا آغاز گردیده است، همواره این پرسش برای مقامات آمریکایی مطرح بوده است که آیا طالبان خواهان آشتی و صلح هستند؟
یکی از فرماندهان طالبان دیروز وجود مذاکرات بین آمریکا و نمایندگان طالبان را تکذیب کرد.وی در گفتگویی تلفنی به خبرگزاری رویترز در این باره گفت که چگونه مذاکراتی که آغاز نگردیده، می تواند به نقطه عطفی رسیده باشد.
طالبان کماکان بر نظر رسمی خود مبنی بر آنکه تا هنگامی که نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک نکنند، وارد مذاکرات نخواهند شد، تأکید می کنند. این موضوع احتمالاً مانع اصلی اعتراف طالبان به وجود مذاکرات با آمریکائیان است.از سوی دیگر، فرماندهان طالبان نگران این موضوع هستند که فاش شدن مذاکرات می تواند نتایج نامطلوبی بر روی روحیه نیروهای طالبان داشته باشد.



تداوم خشونت در سوریه و فشار کشور های خلیج فارس

نوشتۀ عزیز احمد فرد
تظاهرات علیه بشاراسدسران کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس، که در ریاض تشکیل جلسه داده اند، از سوریه خواسته اند تا خشونت برعلیه مردم این کشور را بس کند.

شش کشور ثروتمند خلیج فارس که چندان آسیبی از بهار عرب نخورده اند، و 45 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند، طی این اجلاس اعلام کردند که میخواهند دست به اصلاحات بزنند و در راه ایجاد اتحاد میان کشور های خود تلاش کنند. همچنان، «شورای همکاری خلیج فارس» از سوریه تقاضا کرده است، تا به کشتار و ریختن خون مردم، فوراً پایان بدهد.
روابط اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، که در راس آنان عربستان سعودی قرار دارد، با سوریه به سردی گراییده است. دلیل آن، البته سرکوب جنبش مردمی در این کشور است که از نه ماه به این سو، بر اساس آمار سازمان ملل، پنج هزار کشته به جای گذاشته است. دیروز در قاهره، مسئولین سوریه قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن، اتحادیۀ عرب به این کشور ناظر میفرستد. قرار است گروه اول این ناظرین، پنجشنبه، به سوریه بروند. همچنان، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواسته اند تا در امور داخلی آنان دخالت نکند. از زمانیکه عربستان سعودی، برای محافظت از پادشاه بحرین، به این کشور نیروی نظامی فرستاد، روابط میان ایران و کشور های عرب، خراب تر از گذشته شده است.
ولی بر اساس آخرین خبر ها، خشونت در سوریه ادامه دارد و امروز سه شنبه، در زد و خورد میان ارتش سوریه و عده ای از نظامیان این کشور که از ارتش بریده اند، و فرار کرده اند، باعث کشته شدن یا زخمی شدن صد تن از آنان شد.



موافقت مشروط مجاهدین با تخلیۀ اردوگاه اشرف

بروکسل، اول دسامبر: تظاهرات در حمایت از ساکنان اشرف

نوشتۀ فواد روستائی
مریم رجوی در این نامه خواستار انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به محل جدید با خودروها و کلیۀ اموال آنان تحت کنترل آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا شده است.عدم حضور عراقی ها در اردوگاه جدید یکی دیگر از شروط مندرج در این نامه است.

مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران، در نامه ای به باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا- و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن موافقت مشروط با انتقال ساکنان اردوگاه اشرف در عراق به اردوگاه "آزادی"، یکی از پایگاه های نیروهای آمریکائی در عراق، خواستار حداقلی از مراقبت دائم آمریکا و سازمان ملل بر این اردوگاه شده است.
خبرگزاری فرانسه ضمن یادآوری این نکته که دولت عراق می خواهد تا پایان ماه دسامبر سال جاری اردوگاه اشرف، محل اقامت ٣٤٠٠تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق، را برای همیشه تعطیل کند از این موافقت با جابه جائی مجاهدین به محل جدید تا انتقال آنان به کشورهای ثالث خبر داده است.
اردوگاه "ازادی"یکی از پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و در حومۀ غرب بغداد قرار گرفته است.
با عزیمت آخرین کاروان حامل نظامیان آمریکائی از عراق در روز یکشنبه، آمریکا به هشت سال حضور نظامی خود در عراق پایان داد. این نیروها در خاک عراق ٥٠٥ پایگاه داشتند.
مریم رجوی در این نامه خواستار انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به محل جدید با خودروها و کلیۀ اموال آنان تحت کنترل آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا شده است.
عدم حضور عراقی ها در اردوگاه جدید یکی دیگر از شروط مندرج در این نامه است.
از چند هفتۀ پیش مذاکراتی میان سازمان ملل متحد و مقامات عراق برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای این مسأله در جریان است.
 




بحران سیاسی کم نظیر در عراق : دلایل و پی آمدها

نوشتۀ ناصر اعتمادی
طارق الهاشمی در کنفرانس مطبوعاتی در اربیلدو روز پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق ائتلاف نیروهای شیعه در قدرت  به رهبری نوری المالکی و ائتلاف العراقیه مرکب از شیعیان و سنیان عرفیگرا به رهبری ایاد علاوی وارد رویارویی سیاسی با یگدیگر شده اند که در نتیجۀ آن  بحرانی کم نظیر بر عراق سایه انداخته است.

گفتگو با عبدالله مهتدی
 
20/12/2011 by ناصر اعتمادی
دو روز پس از خروج نیروهای آمریکایی بحران سیاسی عمیق و بی سابقه ای ساختار قدرت در عراق را در برگرفت و در رویارویی میان ائتلاف احزاب شیعه در قدرت و ائتلاف العراقیه مرکب از سنیان و شیعیان لائیک عراق به رهبری نخست وزیر پیشین ایاد علاوی تبلور یافت.
نوری المالکی از معاون خود صالح المطلق عضو ائتلاف العراقیه سلب اعتماد کرد و دولت او با متهم کردن طارق الهاشمی معاون رییس جمهوری و عضو دیگر ائتلاف العراقیه به تروریسم حکم بازداشت او را صادر کرد. هر دو شخصیت سیاسی العراقیه به کردستان عراق رفته اند و طارق الهاشمی آمادگی خود را برای محاکمه شدن در دادگاهی بیطرف در منطقۀ کردستان عراق اعلام کرده است.
همزمان ائتلاف العراقیه به نشانۀ اعتراض به اقدامات نوری المالکی و دولت او شرکت در جلسات کابینه و مجلس را تحریم کرده است. در این حال، سخنگوی نوری المالکی امروز اعلام کرد که نخست وزیر عراق خواستار گفتگوی رهبران احزاب سیاسی کشور برای حل بحران به وجود آمده است. مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان نیز با پیشنهاد تشکیل جلسه ای اضطراری خواستار پیشگیری از تبدیل شدن بحران جاری به منازعات جبران ناپذیر در کشور شد.
در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه، عبدالله مهتدی دبیر کل حزب زحمتکشان کردستان ایران-کومه له در مورد بحران سیاسی به وجود آمده در عراق توضیحاتی داده است.
 


موضوع ایران در دو اجلاس ریاض و رُم

سران کشورهای عرب در ریاض
سران کشورهای عرب در ریاض
Reuters

نوشتۀ ناصر اعتمادی
در ریاض شش کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان جلسۀ سالانه شان دخالت های ایران را در امور داخلی خود بار دیگر محکوم کردند و همزمان در رُم یازده کشور جهان مرکب از هفت قدرت صنعتی جهان و کشورهای عرب منطقه در بارۀ تحریم نفت ایران و کنترل پی آمدهای آن تصمیم گیری می کنند.

شش کشور عرب شورای همکاری خلیج فارس در پایان اجلاس سالانه شان در ریاض با انتشار بیانیه ای از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به دخالت های خود در امور کشورهای عرب منطقه به منظور ایجاد نفاق و دودستگی و برانگیختن جنگ های قومی و دینی در این کشورها خاتمه دهد. در این بیانیه شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر از ادامۀ برنامۀ اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.
مناسبات ایران و شش کشور عرب حوزۀ خلیج فارس در ماههای گذشته رو به تنش و سردی گذاشته است، به ویژه پس از مداخلۀ نظامی هزار و پانصد سرباز سعودی و اماراتی در بحرین.
این بحران در هفته های گذشته رو به وخامت بیشتر نهاد، پس از آنکه دولت آمریکا سپاه قدس ایران را به طرح ریزی توطئۀ قتل سفیر عربستان در آمریکا متهم کرد.
دیروز در اجلاس ریاض ملک عبدالله پادشاه عربستان خطاب به حاضران با اشاره تلویحی به ایران گفت که این کشور امنیت کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس را تهدید می کند.
بیانیۀ جدید شورای همکاری خلیج فارس همزمان است با اجلاس رُم که قرار است در آن در مورد تحریم نفت ایران به یاری عمدتاً عربستان و دیگر کشورهای عرب نفت خیز منطقه تصمیم گیری شود.
روز سه شنبه یازده کشور جهان در رُم تشکیل جلسه می دهند تا در آن دربارۀ موضوع تحریم نفت ایران و جلوگیری از افزایش بهای نفت در بازار جهانی تصمیم گیری کنند. به غیر از وزرای هفت قدرت صنعتی جهان، نمایندگان عربستان، امارات متحد عرب، استرالیا، کویت و یک نماینده از سوی اتحادیۀ اروپا نیز در این اجلاس شرکت دارند.
به نوشتۀ فاینشنال تایمز کشورهای عرب تولیدکنندۀ نفت به ویژه عربستان به رهبران غربی گفته اند که در صورت تحریم نفت ایران، تولید نفت خود را برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت افزایش خواهند داد.



مراودات تجاری ایران با امارات قطع شد

سحام نیوز: سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی خبر خبرگزاری مهر مبنی بر قطع مراوده تجاری ایران با امارات متحده عربی را تایید کرد.
محمد فیاض در گفتگو با مهر ضمن تایید خبر توقف ثبت سفارشات امارات و ایران گفت: تصمیم داخلی علت این موضوع بوده است.
پیش از این مهر گزارش داده بود: مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در دستورالعملی، توقف هرگونه مراوده تجاری با کشور امارات متحده عربی را تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است. از امروز ثبت سفارش مرتبط با این کشور نیز در سیستم سازمان توسعه تجارت ایران قفل شده است.
مشروح توضیحات فیاض در این باره متعاقبا منتشر خواهد شد.



همسر شهید باکری پاسخ نامه محمد نوری زاد را داد

سحام نیوز: محمد نوریزاد در وب سایت رسمی خود نوشت:
اولین فردی که به تقاضای من پاسخ گفت، خانم امیرانی (همسرشهید باکری) بود. و این برای من بسیار مبارک است. هم از این روی که درخواست من بی مخاطب نماند و از میان آن شانزده نفر، سرانجام یکی سربرآورد و گفت: اینک من! و هم از این روی که این نخستین نفر، یک “بانو”ست. بانویی که دراین سالهای پرآسیب، مشعلی از روشنگری بالا گرفته و به اطرافیان خود راه نمایانده است. و البته عملگان تیرگی نیز، مشعلبانیِ او را برنتافته اند و از حنجره ی کریهِ کیهانیِ خود، او را، و همراه سرخ زبان او را (همسرشهیدهمت را) به تلخی و تندی اسم برده اند تا مگر خیل خانواده های شهدا به تردید و انشقاق در نیفتند. و حال آنکه این تردید و انشقاق که نه، این نفرت غلیظ، دیرزمانی است از خانه ی شهدا به سمت زشت کاران خیز برداشته است.
نامه را که دریافت کردم، دانستم مخاطب نامه نه شخص رهبر که خود من است. و این از قرار ما به دور بود. با خود وی تماس گرفتم. که: ای گرامی، قرار ما براین بود که نامه را شما رو به رهبر بنویسید! که وی صمیمانه درآمد: نه، من نامه ای به ایشان نمی نویسم.
گفتگوی کوتاهی در گرفت. او را از اوضاع جامعه سخت گله مند یافتم. تاجایی که گفت: من گرچه سخت معترضم اما خواستار انقلابی دیگر نیستم. همان یک انقلابی که ما مرتکب شدیم برای هفت نسلمان بس است. ما خواستار اصلاح و تغییر هستیم. اصلاحاتی اساسی و تغییراتی بنیادین. ما هنوز امیدواریم عقلانیتی بکار آید و آنان که از مردم روی گردانده اند، به سمت مردم رو بگردانند.
اصرار من برای این که عنوان نامه رو به رهبر باشد نه رو به نوری زاد، بجایی نرسید. از همان راه دوری که با وی سخن می گفتم، به ارادت سرفرو بردم و گفتم: برسرچشم. من همین نوشته ی شما را منتشر می کنم.
و این همان نوشته ی ایشان است:

إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ( آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد)
خدمت برادر بزرگوار جناب آقای نوری زاد:
سلام
با عذر تقصیر از این که در جواب نامه ی شما وقفه افتاد. این روزها آخرهای آذرماه است و نزدیکی امتحانات ترم دانش آموزان، و منِ معلم باید جبران مافات کنم تا دانش آموزانم از امتحانات موفق بیرون بیایند. من هر روز با تکرار معادلات و قواعد ریاضی اصرار دارم که دانش آموزانم فکر کردن را یاد بگیرند تا بتوانند هر مسئله جدیدی را بدون کمک دیگران حل کنند.
اما شما، که از اهل قلم هستید و دارای استعداد استفاده بهینه از کلمات و واژه ها برای رسالتتان که قلم زدن است، به هر موضوع درستی و هر راه حل صحیحی که می رسید دست به قلم می شوید و به دیگرا ن تذکر می دهید. و انصافا مثل یک معلم عالی عمل می کنید. بارها درس را تکرار می کنید تا همه آن را بیاموزند و فرا بگیرند.
در ضمن بنظر اینجانب، برای مخاطبان خود دوست و رفیق خوبی نیز هستید. حتی افرادی را که با آنها اختلاف نظر دارید از این قاعده مستثنی نمی کنید. مرتب مثل آینه به مخاطبان محوری نوشته های خود دقیق می شوید و از تمام زوایا اشکالات آنها را تذکر می دهید تا آنها را از مسیر نزولی ای که در آن افتاده اند برگردانید. راستش را بخواهید یک جورهایی دارید کار ریاضی انجام می دهید.
برای این که یک نمودار از سیر نزولی به صعودی تغییر جهت بدهد، لازم است فاصله اش از نقطه مورد نظر کم شود و مشتق آن صفر گردد. تا زمانی که انسانها از موقعیت بالا به اطراف خود نگاه می کنند این تغییر جهت اتفاق نخواهد افتاد. و حال آنکه شما سعی می کنید فاصله ها را کم کنید .من تلاش شما را در همین راستا تحسین می کنم. ولی متاسفانه من مثل شما نیستم و نامه های اینجانب هم با نامه های شما متفاوت است. بنده هر گاه در شرایط خاص قرار می گیرم – چه در جامعه و چه در درون خودم – آنگاه عزم را برای نوشتن جزم می کنم و چیزکی می نویسم. در این نوشته ها از خودم و نسل خودم که برای خود آرمان هایی الهی و انسانی داشتیم دفاع می کنم و یا به اشتباهاتمان اعتراف می کنم. ترس از آن دارم نسل معترض امروز، اشتباه تاریخی ما را دوباره تکرار کند و همه چیز را سیاه و سفید ببیند.
وقتی به آقای عزیز جعفری – فرمانده فعلی سپاه – نامه می نویسم، از پاسداری برای او می گویم که یک زمانی همسر او بودم و عاشقانه لباس سبز پاسداری اش را دوست می داشتم. پاسداری که دروغ نمی گفت. غیبت نمی کرد. تهمت نمی زد. او و دوستانش مصداق آیه ی شریفه اشداء علی الکفار رحماء بینهم بودند. عاقلانه تصمیم می گرفتند و عاشقانه عمل می کردند. به کسی ظلم نمی کردند و تسلیم ظلم هم نمی شدند. در آن زمان که یک عده از مردم روستای قارنای کردستان خودمان بدست متعصبین بی فکر کشته شدند، آنها برای کمک به مردم ستم دیده آنجا شتافتند و آنقدر عاشقانه در رنج آنان زار زدند و آسیب ها را درحد مقدور خود ترمیم کردند که مردمان کرد، آن پاسداران پاک را باور کردند. و دانستند که می شود پاسدار بود و برای رنج مردم گریست. اینجا چه؟ در روز روشن آن هم روز عاشورا ماشین از روی یک انسان بی گناه و فقط معترض دو بار می گذرد. آقایان نه تنها اعتراض نمی کنند و پوزش نمی خواهند بلکه چند روز بعد باید نظاره گر تظاهراتی باشیم که برای دفاع از ظلم پایه ریزی شده است.
من زمانی به خانم همت نامه می نویسم که قصد دارم گذشته خودمان را مرور کنم و بدانم کجای کار این بنده خدا – خانم همت – با بی بصیرتی همراه بوده است که آماج تهمت ها و افتراها قرار می گیرد؟ ازدواجش با همت؟! صبر او در سال های بعد از همت؟! همتِ بلند او در اداره زندگی اش و یادگار های همسرش همت؟! و یا نه، کمک های بی ریای او به خلق خدا و به خانواده های شهدا؟!
نمی دانم، شاید جواب دادن به اتهامات، و ترس از دادگاه عدل الهی است که ما را به سمت سکوت برده است!
گاهی اوقات نامه های من متأثر از سوژه ای است که به آن بر می خورم. مثل جوابی که می خواهم با اجازه شما این جا به آقای جوانفکر بدهم که گفته اند: میر حسین موسوی را در ترشی نگه داشته بودند تا یک روزی او را از ترشی بیرون بیاورند. در جواب ایشان باید عرض کنم: خاصیت ترشی در این است که مواد را فاسد نمی کند. اتفاقا وقتی که همه چیز با هم قاطی شده باشد. این ترشی خاصیت درمانی دارد و مواد زاید را از مفید جدا می کند. حالا بگذریم از بعضی ها که ترشی را دوست ندارند. چون آنها باید کامشان شیرین باشد. حالا به سر بقیه چه بیاید مهم نیست.
اما آقای جوانفکر، بهتر است برویم سر بحث شیرین خمره که از اول انقلاب بار گذاشتید و هر چه دستتان آمد داخل آن ریختید و منتظر شدید تا وقتش سر برسد. یادتان هست برای ترشی خودتان چه تبلیغی راه انداختید؟ این که چه معجونی است، دوای هر درد بی درمان است، هر نشدنی را شدنی می کند، می شود فرمول آن را به تمام دنیا صادر کرد. تا چه شود؟ تا بنا به تبلیغ شما مردم با این ترشی اصل و اعلا عشق و حال کنند. اما از بخت بد و یا بخاطر نیت های مخرب، وقتی در خمره را بر داشتید معلوم شد زمینه رشد هر باکتریِ مضری مانند دروغ و تفرقه و تهمت و اختلاس و جعل مدرک با چاشنی رمالی در داخل خمره فراهم آمده است. انسانهای عاقل و متخصص متوجه عمق فاجعه شدند و فریاد کردند ولی خیلی ها مست پیروزی بودند و گوش نکردند. تا آنکه فساد به همه جا انتقال پیدا کرد. فسادی که مگر سالها برای از بین بردن آن تلاش کرد. اکنون کسانی که سرِ این خمره آلوده را باز کرده اند، مسئولیت بستن آن را هم باید به عهده بگیرند. دعا می کنیم موفق شوند.
اما برادر بزرگوار، شجاعت شما ستودنی است. بخاطر این که مانند “حُر” انتخاب بجایی کردید. سلامتی و موفقیت شما آرزوی ماست.
خداوند شما را در دو دنیا یاری کند. “ان شاءالله”
فاطمه امیرانی ۲۷/۹/۹۰




احمد توکلی: هنوز تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات نگرفته‌ام

سحام نیوز: ایسنا نوشت:
احمد توکلی گفت که هنوز تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم نگرفته‌ام.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله نشست‌های تقوای جمعی که در محل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برگزار شد، با مورد توجه قرار دادن بحث طرح نظارت بر نمایندگان شورای اسلامی، اظهار کرد: این بحث نظارت منطق اساسی دینی است، چرا که ما در عالم هیچ مختار غیر مسئول نداریم و هر کس اختیار دارد، باید پاسخگو باشد.
وی افزود: اصولا در مجالسی که پیشرفته، سابقه‌دار و دارای قوانین مختلف هستند، نظارت را برای نمایندگان پیش‌بینی کرده‌اند.
توکلی در ادامه با بیان پیشینه‌ای از بحث طرح نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: این بحث قبل از این مطرح بوده است و شروع این تفکر به بعد از انتخابات مجلس هفتم مربوط می‌شود که طی آن اصول‌گرایان چهار اجلاس داشتند و در واقع همه دور هم جمع شدند و در این اجلاس‌ها کارهایی را برای خود لازم کردند و کمیته‌هایی تشکیل شد.
وی با بیان این‌که در آن زمان یک نگاه دو سویه وجود داشت، اظهارکرد: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هدف منزلت مجلس است؛ چراکه اگر می‌خواهیم قوه مقننه محترم باشد و قانون‌گرایی ترویج شود، مجلس باید محترم، مشروع و خواستنی شود و حفظ منزلت مجلس با رفتار نماینده و حاکمیت قانون ارتباط دارد.
این نماینده مجلس با تاکید بر این‌که در نظام‌های دموکراتیک باسابقه، نمایندگان مجلس در همه کشورهای غربی برای خود یک سری قواعد رفتاری دارند، گفت: این در مورد روسای جمهورشان نیز صدق می‌کند. زمانی یکی از روسای جمهور آمریکا به ایران آمد و برای بازدید به سفر مشهد رفت. در آن زمان متولی آستان قدس یک هدیه طلا به او داد، اما او به وزیر کشاورزی ایران در زمان شاه گفت که چون دریافت هدیه، بیش از ۱۰ دلار برای ریاست جمهوری آمریکا ممنوع است، این هدیه را به شما برمی‌گردانم و می‌بینید که این کار، کار بسیار زیبایی است.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که این بحث نظارت بر نمایندگان مجلس کش و قوس‌های زیادی پیدا کرد تا این‌که شور دوم آن در تاریخ ۲۳ مرداد ماه سال جاری تصویب شد، گفت: در موادی از این بحث، آمده بود که نباید ثروت نماینده به طور غیر متعارف زیاد شود، اما بسیاری تلاش کردند که این کلمه غیر متعارف حذف شود. همچنین با توجه به این‌که ثروت ناحق هم در این راستا گنجانده شده بود، عده‌ای پافشاری کردند تا بگویند به جای ناحق، کلمه غیر قانونی گنجانده شود.
وی افزود: به هر ترتیب این بحث ۱۱ مهرماه به شورای نگهبان رفت که شورای نگهبان اشکالاتی را به این بحث وارد کرد.
توکلی در همین راستا گفت: من شورای نگهبان را قبول دارم و اگر شورای نگهبان نبود، معلوم نبود که از نظر قانون‌گذاری سر مملکت چه پیش می‌آمد. مهم این است که یک جایی باشد که از نظر قانون‌گذاری کنترلی را صورت دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: مخالفین بحث نظارت بر نمایندگان دو دسته بودند، یک نوع مخالفت طبیعی است چون اصلا انسان از نظارت خوشش نمی‌آید و دوست دارد راهش باز باز باشد و هیچ کس مزاحمش نشود، ولی اگر انسان به فطرتش بازگردد، می‌بیند که نمی‌تواند به هر طرف برود. یک دسته هم سالم نیستند. یک دسته هم معتقد بودند که این کار بی‌خاصیت و ضعیف است و البته من دفاع کردم و به این افراد گفتم که واقع‌بین باشید.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که من شهادت می‌دهم اکثریت قاطع نمایندگان مجلس دنبال مال حرام نیستند، اظهار کرد: به هر ترتیب هستند، انسان‌های بی‌توجهی که اهل تسامح‌هستند.
توکلی همچنین نقش احزاب را در این مسیر مورد توجه قرار داد و گفت: وجود حزب این نقطه مثبت را دارد که رای دادن و رای ندادن به نام یک دسته سیاسی ثبت می‌شود و اگر خلاف آنچه باید عمل شود، می‌توان موضع‌گیری صریحی علیه آن حزب داشت، اما نبود حزب باعث شده است که گاهی طرح‌ها و لوایحی به مجلس می‌آید که ما نمی‌دانیم تا روز آخر چه بلایی سرش می‌آید.
وی همچنین با اشاره به طرح بیمه بیکاری که قرار است در مجلس بررسی شود، گفت: برای این طرح ۵ هزار میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، اما دولت از کجا این هزینه را بیاورد؟
وی همچنین با باین این‌که انتقاداتی به دولت دارم ، افزود: معتقدم تا وقتی که این دولت سر کار است، وظیفه دارم خدمت کنم و از منافع ملی که به او ارتباط پیدا می‌کند، دفاع کنم.
وی در ادامه خطاب به حاضرین در این نشست گفت: شما هم حزبی رفتار کنید. کار حزبی کنید و از آدمی که قبولش دارید حمایت کنید و پایش بایستید. وقتی وارد ائتلاف می‌شوید و مثلا به ۸ + ۷ وارد می‌شوید، پای حرف‌تان بایستید. البته شرط بگذارید و بگویید کاندیدای مورد نظر ما باید تمامی شروط را رعایت کند. بدین صورت اگر کسی به آنچه شما خواستید عمل نکرد، از حزب اخراج می‌شود و دیگر رای نمی‌آورد.
توکلی گفت: اگر دیدید یک نماینده رفتار زندگی‌اش تغییر کرده بدانید که پول نمایندگی اینقدرها هم نیست. علیه این فرد تبلیغ کنید. من نماینده‌ای را سراغ دارم که در هتل چند ستاره افطاری می‌دهد، البته با توجه به این‌که اسناد این موضوع هم موجود است، سر موقع این اسناد را به شورای نگهبان می‌دهم؛ چراکه با پول نمایندگی نمی‌شود از این کارها کرد. شما هم به چنین کسی حتی اگر جای مهر نماز شب روی پیشانی‌اش باشد، رای ندهید.
به گزارش ایسنا در ادامه فردی از توکلی پرسید مگر حقوق نمایندگان چقدر است که توکلی پاسخ داد: حدود ۲ میلیون تومان در ماه است که البته این مقدار به خاطر رفت و آمدهای نمایندگان و خرج‌هایی که دارند، زیاد نیست.
در ادامه از توکلی پرسیده شد، شما در نقد وضعیت فساد در داخل به مصداق‌هایی از آمریکا و انگلیس اشاره کردید، تعریف‌تان از نظام این کشورها و نقد شما به آن‌ها چیست که توکلی در پاسخ به این سوال گفت: من برای صحبت کردن به شهادتین احتیاجی ندارم. نگاه من کلان است.
وی افزود: آمریکا و انگلیس دو کشور هستند که از نظر وجود دموکراسی از دیگر کشورها پیش هستند. در کنار نقاط منفی که وجود دارد، چیزهای بسیار زیبایی هم وجود دارد و من می‌توانم بگویم که آن‌ها در عمل به قرآن از ما جلو هستند. ما که بهترش را داریم، عمل کنیم.
وی در ادامه اظهارکرد: دموکراسی که در کشورهای دیگر وجود دارد، با تمام عیب‌هایی که ما به آن قائل هستیم، دستاورد بزرگ بشریت است و حتما در برابر دیکتاتوری یک پیشرفت بزرگ انسانی به حساب می‌آید و به دین نزدیک است؛ چرا که در دیکتاتوری همه چیز می‌میرد و البته مردم‌سالاری دینی هم بهتر از دموکراسی غربی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا از هر دو طیف سیاسی با طرح نظارت بر نمایندگان مخالفت کردند و این هم‌گرایی از چه زاویه‌ای بوده است، اظهار کرد: من نمی‌دانم شما این موضوع را چطور فهمیدید؟ فهمیدنش به این شکل محکم، مشکل است.
یکی دیگر از حضار از توکلی پرسید به نظر شما حزب نهادی برای باندبازی و محملی برای سیستم‌های سرمایه‌داری به حساب نمی‌آید که این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال با بیان این‌که این موضوعات خطر حزب قلمداد می‌شود، اظهار کرد: از آنجا که ما قالب مردم‌سالاری را از قبل پذیرفته‌ایم، باید لوازمش را هم بپذیریم. حزب می‌تواند برای مردم‌سالاری دینی قواعدی داشته باشد و خط قرمزها را هم مشخص کند.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بر اساس چه منطقی باید نظارت بر نمایندگان از درون باشد و بهتر نیست تا شورای نگهبان چنین کاری را انجام دهد، گفت: شورای نگهبان سازوکار پرداختن به این موضوع را ندارد.
در ادامه یکی دیگر از حاضرین سوال کرد به نظر شما مصادیق فتنه‌گران و جریان انحرافی و مفسدین چه کسانی هستند که توکلی در پاسخ به این سوال گفت: مشخص است فتنه‌گران چه کسانی هستند. فتنه ۸۸ را دو نفر از سیاستمداران ایران رهبری کردند. حال این‌که خودشان چقدر رهبری می‌شدند، بحث دیگری است. انحراف هم مربوط به برخی است، همه هم می‌دانیم. به بحث فساد اگر رسیدگی شود، برخی از ریشه‌هایش معلوم خواهد شد.
وی همچنین تاکید کرد: جریان انحرافی یک نفر صاحب نفوذ، یارگیر دارای ابزار قدرت است که جریان می‌سازد، فساد هم از نظر گفتمانی روشن است.
به گزارش ایسنا احمد توکلی در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد بحث تخریب‌های انتخاباتی بین اصول‌گرایان و موضع‌گیری‌های جبهه پایداری و جبهه متحد اصول‌گرایان اظهار کرد: در هفت، هشت سال اخیر حد نگه نداشتن درباره شخصیت‌های سیاسی بیش از گذشته رایج شده است که این موضوع آسیب‌ها و هزینه‌های بسیاری را متوجه نظام کرده است.
وی با بیان این‌که در این مسیر بی‌باکی و احترام نگذاشتن به پیش‌قراولان و پیشگامان بسیار رایج شده است، افزود: امام (ره) آینده هیچ شخصیتی را تضمین نکرده‌اند و تنها در مورد آقای مهدوی کنی گفتند که من به ایشان ارادت داشته‌ام، دارم و خواهم داشت و این مورد استثنایی است. من آقای مهدوی کنی را خیلی دوست دارم. ضمن این‌که به برخی مواضع ایشان هم ممکن است، انتقاداتی داشته باشم، اما به هر ترتیب ایشان نمونه‌ی یک آخوند طراز حکومت اسلامی است و مجتهد جامع‌الشرایطی است که کاملا سیاسی است و همه جا برای فداکاری برای انقلاب آماده بوده است.
وی با طرح این سوال که حال اگر کل دوستان جبهه پایداری را در یک کفه و آقای مهدوی کنی را در کفه دیگر قرار دهیم آیا این دو با هم برابر می‌شوند، افزود: اگر ایشان برای مجلس خبرگان نامزد نمی‌شدند، چه کسی جای آقای هاشمی را می‌گرفت؟ آقای مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان ایران است. اگر لیستش رای نیاورد چه می‌شود؟
وی افزود: فرض کنیم که لیست دوستان جبهه پایداری رای بیاورد. آیا خسارتی که به کشور خواهند زد، قابل جبران است؟ البته که قابل جبران نیست. بنابراین این دوستان باید تجدید نظر کنند؛ اگرچه من معتقدم این‌ها رای نمی‌آورند، فقط رای می‌شکنند.
یکی دیگر از حاضرین در مورد نوع برخورد مجلس شورای اسلامی در بحث استیضاح وزیر اقتصاد و اختلاس ۳ هزار میلیاردی پرسید که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: انصافا من معتقدم که مجلس با این موضوع خیلی قاطع برخورد کرد، اما به هر ترتیب استیضاح رای نیاورد، ولی از جهت نمایش این واقعیت که نمایندگان توانستند، آزادانه حرف بزنند، مصاف واقعی سیاسی را ملاحظه کردیم و من هم‌اکنون خیلی خوشحالم که هر حرفی راکه می‌خواهم بزنم، جلوی رییس جمهور می‌زنم، اما شما نمی‌دانید زمان شاه چه خبر بود؟
در ادامه یکی از حاضرین پرسید آیا نظارت ما ضعف دارد که توکلی پاسخ داد: نه ناظرین ضعف دارند. ما در مجازات مجرمان هم دچار ضعف قانونی هستیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا روح جمعی مجلس هشتم به سمت محافظه‌کاری نمی‌رود و ما با چه ضمانتی دوباره به کاندیداهای خودمان در ۸ + ۷ اعتماد کنیم، اظهار کرد: ضمانتی وجود ندارد. شما قائل به مقدورات باشید. اگر ما همه بگوییم که فلانی کار نمی‌کند و رها کنیم، خلائی ایجاد می‌شود که در این خلاء جای ما کس دیگری می‌آید و وضعیت خراب‌تر می‌شود. ما نسبت به برخی از کشورها وضعیت‌مان خوب است. مردم در کشورهایی که وضعیت‌شان بسیار بدتر از ماست، مایوس نمی‌شوند.
وی افزود: فساد سیستمی برای وقتی است که ناظران و کسانی که باید برطرف کننده فساد باشند، خودشان مشکل دارند. ما در مرحله اوان این موضوع هستیم. در قوه قضاییه از این مرحله گذشته‌ایم و در قوه مقننه هم در اوان هستیم و در قوه مجریه هم گرفتاری‌هایی داریم.
وی گفت: در مجلس بیش از ۱۰۰ نفر نماینده هستند که کلان‌نگر و ملی‌نگرند و متوجه اوضاع هم می‌شوند. بقیه هم بد نیستند، کلان‌نگر نیستند و به هر ترتیب اکثر نمایندگان، نمایندگان پاکی هستند که ممکن است از سر غفلت کاری کنند، اما شرایط امیدوار کننده‌ای وجود دارد، ولی باید بگویم که ضمانتی وجود ندارد. شما به نیمه پر لیوان نگاه کنید. گرفتاری ما این است که دفاع بی‌جا می‌کنیم که این دفاع بی‌جا و غیر واقعی به ضرر دین تمام می‌شود.
در پایان یکی از حضار از توکلی پرسید آیا شما کاندیدا می‌شوید و چه برنامه‌هایی در حوزه اقتصاد دارید که وی در پاسخ به این سوال گفت: من هنوز تصمیم نگرفته‌ام. در مورد برنامه هم بگویم تا این دولت سر کار است، هیچ برنامه‌ای ندارم.




پانه‌تا: ایران ممکن است در کمتر از یک‌سال به بمب اتمی دست یابد

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، با ارائه این ارزیابی که ممکن است جمهوری اسلامی ایران در کمتر از یک سال به توانایی جنگ‌افزار هسته‌ای برسد، آن را «خط قرمز» آمریکا دانست.
لئون پانه‌تا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی.بی.اس گفت «تمامی گزینه ها بر روی میز است.»
آقای پانه‌تا، دوشنبه، در برنامه «شصت دقیقه» این شبکه گفت که «علی‌رغم تلاش‌ها برای بازداشتن برنامه هسته‌ای ایران، ایرانی‌ها به مقطعی رسیده‌اند که می‌توانند در یک سال و حتی کمتر از آن، بمب اتمی داشته باشند.»
وزیر دفاع آمریکا این سخنان را به هنگام سفر روزهای اخیرش به افغانستان و عراق و از جمله برای حضور در آیین خروج نیروهای آمریکایی از عراق، با مجری شبکه سی.بی.اس که در این سفر همراه او بوده‌است، بیان کرد.
در پاسخ به پرسش اسکات پلی در این زمینه که «پس شما می‌گویید که ایران در سال ۲۰۱۲ بمب اتم خواهد داشت؟»، وزیر دفاع آمریکا گفت «رسیدن به این مرحله در یک سال و حتی کمتر از آن، مشروط به این است که (ایرانی‌ها) تأسیسات محرمانه‌ای در یک جایی داشته باشند که به آنها امکان غنی‌سازی سوخت را بدهد.»
آقای پانه‌تا در جواب این سؤال که حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات ایران می‌تواند چه گرفتاری‌هایی برای آمریکا ایجاد کند؟، گفت «نگرانی‌های ما و اسرائیل مشترک است. آمریکا نمی‌خواهد که ایران جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشد. این امر از نظر ما خط قرمز است و مسلماً برای اسرائیل نیز همینطور است. اگر قرار باشد که به سوی این اقدام برویم، می‌دانیم که باید (با پیامدهای حمله) هم روبه‌رو شویم.»
مجری سی.بی.اس بار دیگر به وزیر دفاع آمریکا گفت «الان گفتید که اگر انجام این اقدام لازم باشد، آن را عملی می‌کنیم. منظورتان دقیقاً کدام اقدام است؟». آقای پانه‌تا پاسخ داد: «اگر آنها (ایرانی‌ها در برنامه هسته‌ای خود) پیشرفت کنند و ما اطلاعاتی بیشتر بگیریم که (در مسیر) جنگ‌افزار هسته‌ای پیش می‌روند، بنا بر این، گام‌های لازم را برای متوقف کردن آنها برمی‌داریم.»
مجری سی.بی.اس از لئون پانه‌تا پرسید: «گام‌های نظامی را هم شامل می‌شود؟» که با این پاسخ وزیر دفاع آمریکا روبه‌رو شد که «هیچ گزینه‌ای نیست که روی میز نباشد. (جنگ‌افزار هسته‌ای در ایران) قابل قبول نیست.»
اسرائیل و آمریکا همراه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که ایران همه ابزار و امکانات لازم را فراهم کرده تا در زمانی که تصمیم استراتژیک خود را برای داشتن بمب اتم هم بگیرد، بتواند این هدف را تحقق بخشد.
درهمین حال، آقای پانه‌تا در مصاحبه با سی.بی.اس گفت، نشانه‌ای در دست نیست که دلالت کند که ایران از هم اینک آن تصمیم راهبردی را برای تولید بمب اتم گرفته‌است.
لئون پانه‌تا دو هفته پیش در سخنرانی در اندیشکده «سابان» برای صلح خاورمیانه در واشینگتن، در حالی که شماری از مقامات دولتی و اپوزیسیون اسرائیل و نیز رئیس پیشین موساد شنونده سخنان او بودند، نسبت به پیامدهای حمله نظامی یک‌جانبه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی عمیق کرد.
آقای پانه‌تا در آن سخنرانی گفته بود که حمله نیز کارساز نیست و تنها یکی دو سال برنامه هسته‌ای ایران را با تأخیر روبه‌رو می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های اسرائیل و غرب از برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌داند و بر صلح‌آمیز بودن این برنامه تأکید دارد.
رادیو فردا






طرح مجدد سوال از رئیس دولت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد
 جـــرس: یک عضو هیات رئیسه مجلس از ارائه دوباره طرح سوال از رئیس دولت به هیات رئیسه خبر داد.
همزمان اسامی۷۹ امضا کنندۀ طرح سوال از محمود احمدی نژاد نیز منتشر شد.
به گزارش تارنمای «خانه ملت»، حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، با بیان اینکه هیات رئیسه پس از دریافت طرح سوال از رئیس دولت با ۷۹ امضا، آن را به کمیسیونهای تخصصی ارائه داده است، افزود: این طرح به کمیسیون‌های تخصصی اصل ۹۰، فرهنگی، عمران، اقتصادی، اممنیت ملی، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارجاع شده است.
طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری باید نماینده خود را به کمیسیون‌های تخصصی بفرستد تا به سئوال‌های نمایندگان پاسخ دهد، ادامه داد: نشست‌های تخصصی با حضور منتخب نمایندگان سئوال‌کننده و نماینده رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود و نماینده رئیس‌جمهوری توضیحات خود را ارائه می‌کند.
وی توضیح داد: پس از یک هفته، چنانچه نمایندگان امضاکننده طرح سئوال از رئیس‌ دولت که حداقل یک چهارم تعداد نمایندگان مجلس هستند، از سئوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در نخستین نشست علنی سئوال نمایندگان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهوری ارسال کند.
این عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، با استناد به ماده ۱۹۷آیین‌نامه داخلی مجلس، یادآور شد: رئیس‌جمهوری باید در مدت یک‌ماه در صحن علنی مجلس حاضر شود و به سئوال نمایندگان پاسخ دهد.

هم قسم شده ایم
گفتنی است، روز گذشته علی مطهری، نماینده منتقد دولت در گفتوگو با خبرآنلاین با بیان اینکه طرح سوال از رئیس دولت را با ۷۹ امضا تحویل علی لاریجانی داده، گفته بود: ایشان همان زمان دستور ارجاع این طرح را به کمیسیونها دادند و بنا است که سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس نیز در مصاحبه ای این موضوع را به اطلاع رسانهها برساند.
این نماینده منتقد دولت اعلام کرد که امضا کنندگان این طرح با یکدیگر هم قسم شدهاند تا آن را به سرانجام برسد.

اسامی امضا کنندگان؛ رئیس فراکسیون اصلاحات امضا نکرده است
بر اساس این گزارش، اسامی نهایی امضاکنندگان سئوال از رئیس دولت به ترتیب حروف الفبا، به قرار زیر است:

1 اخوان-بهمن تفرش مستقل
2 اسدی-یونس مشکین شهر اصولگرا
3 اسلامی پناه-علی جیرفت اصولگرا
4 اسماعیلی-غفار هشترود اصولگرا
5 اکبرنژاد-شکور تبریز اصلاح طلب
6 اکرمی-سیدرضا تهران اصولگرا
7 امیری-حسین زرند اصلاح طلب
8 انصاری-جمشید زنجان اصلاح طلب
9 اولیاء-علی اکبر یزد اصلاح طلب
10 بختیاری-محمد تقی بافت اصولگرا
11 برنا-سیروس بروجن اصولگرا
12 بنایی-علی قم اصولگرا
13 پرتوی-محمدعلی پیرانشهر اصولگرا
14 پزشکیان-مسعود تبریز اصلاح طلب
15 پور فاطمی-سید محمد مهدی دشتی و تنگستان اصلاح طلب
16 پولادی-شاپور ایلام اصولگرا
17 تامینی-حسن رشت اصولگرا
18 ترابی-نصرالله شهرکرد اصلاح طلب
19 ثروتی-موسی الرضا بجنورد اصولگرا
20 جعفرزاده-سلیمان ماکو اصولگرا
21 جلالی-کاظم شاهرود اصولگرا
22 جمشیدزهی-عبدالعزیز سراوان اصولگرا
23 حسینی-سید عماد قروه مستقل
24 حسینی-سیدشریف اهواز اصولگرا
25 حسینی-سیدعلی نیشابور اصولگرا
26 حیدرپور- عوض شهررضا اصولگرا
27 حیدری-فخرالدین سقز اصولگرا
28 حیدری دستنایی-نورالله اردل اصولگرا
29 خباز-محمدرضا کاشمر اصلاح طلب
30 دستغیب-سید احمدرضا فرزند(سید فخرالدین) شیراز اصلاح طلب
31 دلاور-محمد علی درگز اصولگرا
32 دهدشتی-سیدحسین آبادان اصولگرا
33 رجایی-عباس اراک اصولگرا
34 رحیمی-امین حسین ملایر اصولگرا
35 رضاحسینی-مصطفی شهربابک اصولگرا
36 رهبر-محمدتقی اصفهان اصولگرا
37 زمانی-سید جواد کنگاور اصولگرا
38 سازدار-سیروس مرند اصلاح طلب
39 سقائی-محمد نی ریز اصولگرا
40 شعبانی-محمدرضا کرمانشاه اصولگرا
41 شهریاری-محمدمهدی بجنورد اصلاح طلب
42 ضابطی-محمد نطنز و قمصر اصولگرا
43 طاهرخانی-امیر تاکستان اصلاح طلب
44 طباطبایی نژاد-سید مصطفی اردستان اصولگرا
45 عباسپور تهرانی فرد-علی تهران اصولگرا
46 علیخانی-قدرت الله قزوین اصلاح طلب
47 فدایی-صمد سنقر کلیایی اصولگرا
48 فرج زاده-محمد امین بندرعباس اصولگرا
49 فروزش-پیمان زاهدان اصلاح طلب
50 فلاحت پیشه- حشمت الله اسلام آباد اصولگرا
51 قاضی پور-نادر ارومیه اصولگرا
52 قنبری-داریوش ایلام اصلاح طلب
53 کاتوزیان-حمیدرضا تهران اصولگرا
54 کرمی-عبدالجبار سنندج اصولگرا
55 کریمی-محمدعلی کرمان اصولگرا
56 کعبی-عبدالله آبادان اصلاح طلب
57 کمالیان-نصرالله فاروج و قوچان اصولگرا
58 کواکبیان-مصطفی سمنان اصلاح طلب
59 کیخا-احمدعلی زابل اصولگرا
60 لاهوتی-مهرداد لنگرود مستقل
61 محجوب-علی رضا تهران اصلاح طلب
62 محسنی ثانی-محمد رضا سبزوار اصولگرا
63 محسنی بندپی-انوشیروان نوشهر اصلاح طلب
64 محمدی-اقبال مریوان مستقل
65 محمودزاده-جلال مهاباد اصولگرا
66 مسعودی ریحان-غلام حسین اهر اصلاح طلب
67 مصباحی مقدم-غلام رضا تهران اصولگرا
68 مطهری-علی تهران اصولگرا
69 مطهری-علی شبستر اصولگرا
70 مقیمی-محمدحسین خمین اصولگرا
71 موسوی-سیدفاضل خدابنده اصلاح طلب
72 میرزایی-علی فومن اصولگرا
73 نریمان-محسن بابل اصلاح طلب
74 نصیرپور-مجید سراب اصلاح طلب
75 نصیری قیداری- سعدالله زنجان اصلاح طلب
76 نظری مهر-محمد جواد کردکوی اصولگرا
77 نورا-عباس علی زابل اصولگرا
78 هاشمی-سید حسین میانه اصلاح طلب
79 یوسف نژاد-علی اصغر ساری اصلاح طلب

گفتنی است، از میان ۷۹ نماینده امضا کننده طرح سوال از رئیس جمهور، ۲۶ نفر از اعضای فراکسیون اقلیت هستند، که البته نام محمدرضا تابش دبیرکل این فراکسیون، در میان امضا کنندگان طرح سوال از رئیس دولت دیده نمی شود و همچنین هیچ یک از اعضای هیات رئیسه مجلس و هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان نیز این طرح را امضا نکرده اند.




جـــرس: 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور و وزیر کشور دولت نهم گفت: من از دولت محمود احمدی نژاد جدا نشدم، بلکه مرا اخراج کردند و جزو اخراجی‌های دولت هستم.
به گزارش آفتاب، مصطفی پورمحمدی با حضور در جمع گروهی از اساتید و طلاب حوزه علمیه امام خمینی گفت: به رغم بد نمایی‌ها و سیاه نمایی‌هایی که طی سالیان گذشته علیه جمهوری اسلامی شد، توانستیم در منطقه تأثیر گذار باشیم و اکنون موضوعات کوچک در کشور ما زیرذره‌بین است.
پور محمدی با بیان این که امروزه قضات ایران دیگر به عنوان یک قاضی ساده در جهان مطرح نمی باشند گفت: کوچک‌ترین حکم دادگاه‌های ما برای غرب و دشمنان مسئله شده و اکثر مستندات گزارشگر حقوق بشر که اخیراً گزارشی به کمیسیون سوم مجمع حقوق بشر داد احکام قضایی دادگاه‌های ما بود و در حال حاضر اگر هر کدام از مسئولین ما یک جمله بگویند که جای سوء استفاده باشد به یک چهره جهانی تبدیل می‌شوند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مصاحبه برژینسکی مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا که اذعان کرده بود که جنگ لفظی بین ایران و آمریکا برایشان بسیار نگران کننده و مهم است و حاضر نیستند از مواضع خود عقب نشینی کنند،تصریح کرد:این گونه اظهار نظرها همه به دلیل این است که اگر بخواهند از مواضع خود عقب نشینی کنند حیثیت جهانی‌شان به خطر خواهد افتاد .
پورمحمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت طیف دولتی ها (موسوم به جریان انحرافی) و برنامه‌های این جریان برای انتخابات مجلس نهم گفت: این جریان در تلاش است تا به کرسی‌های مجلس دست پیدا کند و اگر ما بی‌تفاوت باشیم و وظیفه خود را انجام ندهیم باید احساس خطر کنیم.
وی در ادامه افزود: اگر ما هوشیار باشیم و به مردم آگاهی دهیم که به خوبی این جریان را بشناسند و به آنان اجازه حضور ندهند جای نگرانی نیست و الحمدلله این جریان بین مردم بدنام شده ‌است و در خصوص نامزدهای وابسته به این جریان نیز باید به مردم آگاهی دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص این سؤال که چرا نسبت به هشدارهای رهبری درباره فساد اقتصادی توجه نشده است؟ گفت: قوانین محکم مبارزه با فساد سست است چرا که دولت‌ها خیلی از نظارت خوششان نمی‌آید.
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که تحلیل شما از انتخابات آینده چیست؟ تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر همین تلاش‌ها و تحرکات ادامه یابد جریان اصولگرایی توفیقات خوبی به دست خواهد آورد واگر فعالیت‌های جریان اصولگرایی به رهبری جامعتین ادامه پیدا کند و موج ارزش مداری به شاخص‌ها ترغیب شود قطعاً اصول‌گرایان پیروز خواهند شد.
وی همچنین در واکنش به سؤال طلبه‌ای که مبنی بر این که آیا نظام قصد برخورد با جریان انحرافی را ندارد؟ گفت: نظام برخورد حذفی با هیچ تفکری را نمی‌پسندد و این که با جریان انحرافی برخورد حذفی شود را قبول نمی‌کنیم چرا که اسلام هم قبول ندارد تا کسی شمشیر نکشیده و اخلال نکرد حذفش کرد.
پورمحمدی در واکنش به طلبه‌ای که معتقد بود جبهه پایداری باعث اختلاف اصول‌گرایان شده است، گفت: اگر روال کنونی و اختلافاتی که مطرح می‌شود اگر اختلاف میان اصولگرها ادامه پیدا کند دلیل اصلی را جریان انحرافی دانست .و امیدواریم هر چه سریع‌تر تمامی گروه‌ها اصولگرا به موضع وحدت و انسجام کلمه اعتقاد پیدا کنند. 
وی در پاسخ به طلبه‌ای که می‌گفت مقصر اصلی پرونده فساد بانکی اخیر دولت است یا دستگاه دیگر؟ گفت: مقصر اصلی در این فساد، متهمین هستند که دستگیر شده‌اند و مجرم اصلی افراد مفسد اقتصادی که در زندان به سر می برند اما این افراد از ضعف سیستم بانکی و عدم کنترل و نظارت‌های لازم بر بانک‌ها و ضعف برخی مدیران سوء استفاده کردند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشورهمچنین در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از این‌که از دولت جدا شوید شاهد فعالیت جریان انحرافی در دولت بودید؟، گفت: من از دولت جدا نشدم بلکه جزو اخراجی‌های دولت هستم. زمان حضور من در دولت نکات انحرافی به نحوی که امروز مطرح است وجود نداشت ولی رگه‌هایی از انحراف زمزمه می شد همان زمان دو سه نکته به نظر من آمد که نسبت به آن‌ها واکنش و عکس‌العمل نشان دادم.




دعوت جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه بهشتی از دانشجویان سراسر کشور
  جـــرس: در پی دعوت فعالان دانشجویی و جمعی از اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برای تشکیل هسته های غیرعلنی و تیم های فعال در دانشگاه، جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه بهشتی، با صدور بیانیه ای، ضمن استقبال از این فراخوان، دانشجویان سراسر کشور را به تشکیل گروهها و تیمهای غیرعلنی در دانشگاهها و محیط های دانشگاهی دعوت کردند. 
گزارش های رسیده به جرس حاکیست، با گذشت بیش از یک هفته پس از درخواست جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از دانشجویان سراسر کشور جهت تشکیل تیم ها و تشکیلات غیرعلنی دانشجویی به منظور راهکاری برای خروج جنبش دانشجویی از فضای انفعال کنونی، جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از این طرح، از دانشجویان دانشگاه خود و همچنین دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور خواستند تا با تشکیل هسته ها و تیم های دانشجویی ضمن شکستن فضای رعب آلود حاکم، تمام ظرفیت های خود را برای بسط و افزایش آگاهی در جامعه به کار برده و تمام توان خود برای «تحریم فعال انتخابات» بکارگیرند و با توجه به حساسیت انتخابات آتی فعالیت های خود را به خارج از دانشگاهها تسری بخشند.

متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس نیز قرار گرفته، به شرح ذیل می باشد :


بسم الله الرحمن الرحیم
بیش از پنجاه سال است كه جنبش دانشجویی پیشگام تحولات سیاسی و پرچمدار عدالت خواهی و استبداد ستیزی می باشد و جامعه ایرانی، دانشگاه و دانشجو را به عنوان دیدبانان آحاد مردم و سدی استوار در برابر رواج ظلم و ستم می شناسد. به همین علت است که برخی از فكر، اندیشه و عمل دانشجو به شدت می هراسند و نفع خویش را در تضعیف هر چه بیشتر دانشجو و نهاد دانشگاه دانسته و سعی می نمایند تا با مصادره هر چند ظاهری این قشر به نام خود، سیر تحولات و جابجایی های قدرت را به کام خود نمایند. به همین خاطر است که در شانزدهم آذر امسال نیز به مانند چند سال گذشته دانشگاه تبدیل به صحنه تئاتری برای هنرنمایی جمعیتی بی اختیار گشت تا به نام دانشجو در راستای خواسته های حاكمان خودكامه شعار سر دهند، بی شك كارگردانان این نمایش مضحك دفاتر نمایندگی ولی فقیه و روسای بی اختیارتر دانشگاهها می باشند و به هر شکل شاهد آن بودیم كه این ۱۶ آذر نیز در فضای اختناق شدید به سكوت و نمایش این دونمایگان سپری گردید.
در این سالیان چه ها كه توسط دولت برآمده از دروغ بر سر دانشجو و دانشگاه نیامده است. بیشترین تعداد شهدا و زندانیان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ از میان دانشجویان بوده اند و به جرات می توان گفت که در طی این رشته اعتراضات هیچ قشری تا به این حد هزینه پرداخت نکرده است. در سالیان اخیر بسیاری از اساتید منتقد یا بازنشسته و یا از دانشگاههای خود اخراج گشتند و حتی در مواردی برخی نیز راهی زندان شدند. کمتر فعال دانشجویی را می توان در دانشگاه یافت که بازداشت و زندانی و یا حداقل مشمول احکام انضباطی نگشته باشد. هم اکنون بسیاری از فعالین دانشجویی یا در زندان به سر می برند و یا با احکامی سنگین در انتظار اجرای حکم خود می باشند و تعداد قابل توجهی نیز جلای وطن نموده و سرگردان در کشورهای مختلف به سر می برند. از سویی دیگر، دانشگاه های کشور قربانی طرح هایی ناپخته و ناسنجیده چون طرح تکفیک جنسیتی شده و محیط دانشگاهها جولانگاه لباس شخصی ها و حتی مخبرین دستگاههای امنیتی گشته است. فضای خفقان تا درون کلاس های دانشگاهها پیش رفته تا سخنی در مذمت ظلم خودکامگان حتی در محیط کوچکی چون یک کلاس درسی نیز مطرح نگردد.
از دیگر سوی و در جامعه نیز دولتی كه همواره مدعای اسلام خواهی و عدالت گستری را داشته، خود به بزرگترین بنگاه دروغ، نیرنگ و اختلاس تبدیل گشته است. دولتی که حتی در این میان از نفوذ به حریم شخصی افراد و هتك حرمت مومنین با انواع دروغ و نیرنگ ها نیز دریغ نمی نماید. دولتی كه از ایران چهره ای عبوس، خشن و به دور از عقلانیت در نزد جامعه جهانی ارائه و به همپیمانی با صندلی های خالی سازمان ملل افتخار می ورزد. از سوی دیگر ولی فقیهی كه از آن با نام جانشینی ائمه و اهل بیت یاد می شود و قرار بود پناهگاه مظلومان و پابرهنگان باشد، به طاغوتی بدیل تبدیل گشته است و با تایید دولت دروغ و ایجاد فضایی بسته برای مراجع آزادی خواهی همچون آیات عظام بیات زنجانی، صانعی و وحید خراسانی و ... گوی سبقت را در ناراستی از دولت نیرنگ ربوده و آن جایگاه الهی را كه خداوند فقط به بندگان خاص خود ارزانی می دارد را به نخوت ها و طمع های دنیوی آلوده است. پس ما نیز همانند یاران دبستانیمان در دانشگاه تهران به این طاغوت كافر می شویم و فریاد «یومن بالله » سر می دهیم و همگان را به ولایت حقیقی كه همان «عروة الوثقی » ست دعوت می نماییم و همچون مولای آزاده مان حسین بی علی (ع) كه مرگ را جز سعادت و حیات در كنار ظالمان را جز خسران نمی دانست ندای آزادیخواهی سر می دهیم.
لذا ما به عنوان جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با توجه به فضای خفقان و همچنین افزایش بیسابقه هزینه فعالیت علنی در دانشگاهها ضمن تایید پیشنهاد ارائه شده از سوی جمعی از دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تهران مبنی بر لزوم تشكلیل گروهها و تیم های متعدد دانشجویی در راستای ایجاد شور انقلابی و شكستن فضای رعب آلود کنونی ، از کلیه دانشجویان دانشگاه بهشتی و همچنین دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور می خواهیم كه با تشکیل تیم های کوچک و غیر علنی و ساماندهی فعالیت های خود در قالب آن از تمام ظرفیت های جنبش دانشجویی برای بسط و افزایش آگاهی در جامعه بهره برده و با تمام توان خود در جهت تحریم فعال انتخابات تلاش كنند و با توجه به حساسیت انتخابات آتی فعالیت های خود را به خارج از دانشگاهها تسری بخشند.
۲۷ آذر ماه ۹۰
جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

گفتنی است، طی هفته های گذشته نیز، جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی طی بیانیه ای ضمن نقد فضای امنیتی دانشگاههای کشور و وضعیت کنونی جامعه از دانشجویان سراسر کشور خواسته بودند تا برای خروج جنبش دانشجویی از وضعیت انفعال کنونی اقدام به تاسیس تیم ها و تشکیلات غیر علنی کرده و در این ساختار اقدام به فعالیت نمایند.




ژل های سیلیکونی شرکت (PIP) توسط جراحان زیبایی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است
در فرانسه انتظار می رود از حدود سی هزار زنی که از نوعی بافت سیلیکونی برای پیوند پستان استفاده کردند، خواسته شود که بافت های جایگزین شده را از بدنشان خارج کنند.
به گفته روزنامه لیبراسیون، این نگرانی وجود دارد که بافت های سیلیکونی پیوندی شرکت پولی ایمپلنت پروتز (Poly Implant prothese (PIP که مرکز آن در مارسی فرانسه است، خطرات بالقوه ای را ایجاد کند.
تاکنون هشت مورد سرطان در بین زنانی که از بافت سیلیکونی شرکت (PIP) استفاده کردند، گزارش شده است.
این نگرانی وجود دارد که شماری از موارد ابتلا به سرطان مربوط به نشت سیلیکون از این بافت های پیوندی باشد.
هر چند که مقامات بهداشت فرانسه گفته اند هیچ دلیلی که نشان دهنده این ارتباط باشد وجود ندارد، اما فشارها بر دولت افزایش یافته است.
ژل های سیلیکونی تولیدی شرکت (PIP) توسط جراحان زیبایی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.
اما سال گذشته مشخص شد که ژل ها سیلیکونی تولید شده در (PIP) دارای استانداردهای تعیین شده نیستند.
این شرکت (PIP) که حالا شرکتی ورشکسته است، کارش به دادگاه کشیده است .
اماعوارضی همچون تورم و نشت بافت ژلی دربین صدها زنی که از بافت های سیلیکونی این شرکت فرانسوی استفاده کردند، دیده شده است.
والری پیکریز، سخنگوی دولت فرانسه گفته است قرار است تا اواخر هفته جاری اقدامات لازم در این مورد اتخاذ شود.
او همچنین افزوده تمامی زنانی که از این بافت سیلیکونی استفاده کردند باید فورا به پزشک شان مراجعه کنند.
تحقیقات انجام شده توسط جامعه جراحان پلاستیک فرانسوی در سال گذشته نشان می دهد که احتمال گسیختگی بافت های سیلیکونی پیوندی شرکت (PIP) به نسبت سایر بافت های مصنوعی بیشتر است و سیلیکون به کار رفته در این بافت های مصنوعی برای استفاده پزشکی مناسب نیستند.
پلیس تاکنون ۲۰۰۰ شکایت از زنانی که از این نوع بافت سیلیکونی استفاده کردند، دریافت کرده است .
به گفته روزنامه لوموند از زمانی که مشخص شد بافت سیلیکونی شرکت (PIP) دارای اشکالاتی است ، ۵۲۳ مورد با فت های پیوندی را از بدن زنان خارج کردند.
بافت های سیلیکونی پیوندی شرکت (PIP) در بین ارزان ترین بافت های مورد استفاده در پیوند های پستان قرار دارد و این بافت ها به میزان زیادی به سایر کشورها هم صادر شده است.