۱۳۹۰ دی ۲۱, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهار شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

نامه سرگشاده گزارش‌گران بدون مرز به ناوی پیلای کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل در باره وضعیت نگران کننده آزادی اطلاع رسانی، روزنامه نگاران و شهروند وب ‌نگاران زندانی در ایران

گزارش‌گران بدون مرز سازمان مدافع ازادی اطلاع‌رسانی خواهان جلب توجه شما به تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اینترنت در ایران است. وضعیتی فاجعه‌بار که نیازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر است.
سرکار خانم
گزارش‌گران بدون مرز سازمان مدافع ازادی اطلاع‌رسانی خواهان جلب توجه شما به تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اینترنت در ایران است. وضعیتی فاجعه‌بار که نیازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر است. ما همچنین از اقای احمد شهید گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌ایم در این باره اقدام کنند.
از فردای انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مورد مناقشه خرداد ١٣٨٨ جنگ همه جانبه‌ای علیه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران آغاز شده است. این قربانیان بی‌پناه و آسیب‌پذیر نیازمند حمایت جامعه جهانی و کمیساریای عالی حقوق بشر هستند. فضای بحرانی امروز ایران نباید مانع توجه‌ مدافعان حقوق بشر و از جمله شخص شما به وضعیت قربانیان شود.
ما از شما خواهان برخوردی قاطع با مسوولان جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از اعدام دو وب‌نگار زندانی سعید ملک‌پور و وحید اصغری هستیم. این دو در دی ماه ١٣٨٩ بنا بر گفته‌ی دادستان تهران، به اتهام " اقدام علیه امنیت ملی" و " توهین به اسلام" مجرم شناخته شده‌اند. احکام اعدام آنها از سوی دستگاه قضایی ایران صادر شده است و هم اکنون در دیوان عالی در دست بررسی است. تنها جرم آنها تلاش برای اطلاع‌رسانی به شهروندان ایرانی است.
ما از شما می‌خواهیم با جدیت از حقوق زندانیان عقیدتی که در شرایطی غیر انسانی در زندان بسر می‌برند، و قربانی تضعیقات و اعمال فشارهای هر روزه‌ی مقامات مسوول هستند، دفاع کنید. هر آنچه در توان دارید برای آزادی ٢٩ روزنامه‌نگار و ٢١ وب‌نگار زندانی به کار گیرید. در روزهای اخیر، موج تازه‌ای از دستگیری‌ها آغاز شده است. در تاریخ ١٧ دی ماه روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی و در تاریخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌اند.
دخالت شما برای بسیاری از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، از نظر روحی و جسمی به شدت اسیب دیده‌اند، بیمار هستند و از امکانات پزشکی لازم محروم شده‌اند، حیات بخش است. وضعیت سلامت بسیاری از انها از جمله : مسعود باستانی، عیسی سحرخیز، محمد صدیق کبودند، حسین رونقی ملکی، سعید متین‌پور، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی بهبهانی، آرش هنرور شجاعی و... به ویژه نگران کننده است. جان زندانیان بیمار در خطر است.
ما از شما می‌خواهیم به مسوولان جمهوری اسلامی ایران، وظایف انها را در برابر قوانین جهانی از جمله خودسرانه بودن سانسور اینترنت و اجرای قانون جدید " جرایم ریانه‌ای"، یادآور شوید. باید به مقامات جمهوری اسلامی ایران در باره خطر راه اندازی " اینترنت ملی" که اکثریت شهروندان را از اتصال به شبکه جهانی اینترنت محروم می‌کند، تذکر دهید.
ما از شما می‌خواهیم در چارچوب نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب آزادی بیان، پرونده‌‌ی همکاری کمپانی‌های غربی با رژیم‌های سرکوبگر و به ويژه همکاری آنها با شرکت‌های "ویترین" تاسیس شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، را بررسی کنید. این شرکت‌ها باید به شکلی شفاف حساب پس دهند و برای همکاری با رژیم ایران مجازات شوند.
به پیوست گزارش موارد نام برده در این نامه و همچنین نامه‌ای که در بهمن ماه ١٣٨٩ در باره وضعیت ٨ وب‌نگار زندانی و درخواست برای اقدام شما در این باره ارسال شده بود، خدمتتان ارسال‌ می‌کنیم، برای اطلاعات تکمیلی در خدمت شما هستیم. با سپاس از توجه شما به درخواست‌های ما و در انتظار پاسخی از سوی شما، بهترین آرزوهای ما را پذیرا باشید.
١٠ ژانویه ٢٠١٢
ژان فرانسوا ژولیارد
دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز



ولایت علیه ولایت

اگر محمود احمدی نژاد در ۷ سال گذشته ظرفیت‌های پنهان مقامی را در جمهوری اسلامی آشکار کرد که گفتمان اصلاحات با همه‌ی زور روشنفکری دینی پشت سرش و پشتوانه‌ی طبقه ی متوسط اجتماعی ثابت می‌کرد، یک «تدارکات‌چی» بیش نیست. امروز محمود احمدی نژاد، با «رد صلاحیت» چهره‌های شاخص نمایندگان مخالف خود (مثل علی مطهری)، و آن هم به بهانه‌ی «عدم اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه»! ظرفیت تازه‌ای از نظام مقدس را معرفی کرد که این یکی دیگر یک چیزی است آن ور ولایت که با سلاح «ولایت» بروی به جنگ ولی فقیه! و از تیغ «رد صلاحیت شورای نگهبان ولایت»- که اصلاح‌طلبان عمری از آن نالیدند و دیگر هیچ!- شمشیری بسازی در مقابل شورای نگهبان!

صرف‌نظر از منافع بسیار مهم سیاسی کوتاه مدت برای احمدی (حتا اگر شورای نگهبان با «ایشاالله گربه است» رد صلاحیت شده‌های احمدی را تایید صلاحیت هم کند، باز این پالس قوی را به نمایندگان ملت در مجلس- که انصافا دماغ‌هایی سوپرحساس در بو کشیدن نسیم قدرت و اصلاح و تنظیم به سوی قدرت دارند- می‌دهد که: «و اینک احمدی! زیبا و قوی، در مقابل رهبری! (بعد از ماجرای مصلحی)»، و بنابراین آقا و شورای نگهبان اگر بخواهد در مقابل این ماجرا قد علم کند، مجبور است یک گوشمالی خوب از احمدی را هم چاشنی کند، که آن هم در این شرایط سخت و فاکتور پیش بینی ناپذیری احمدی، خطرات خود را دارد)، احمدی توانست آنجا را که «ولایت» عملا به «ضد ولایت» تبدیل می‌شود، آشکار سازد!

اگر نیک‌خواهان در سی و سه سال گذشته از سر دل سوزی به روحانیان‌مان می‌گفتند: «این ره که تو می‌روی به ترکستان است» و می‌رفتند پی کارشان، در عوض احمدی دست آخوند‌های نظام مقدس را گرفته و بدو-بدو به سمت «ترکستان» می‌روند...




جاسبی، پر

یکی دیگر از سنگربان‌های هاشمی رفنسجانی، سنگرش را از دست داد. به این ترتیب، در مدتی بسیار کوتاه مانده به پایان دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی عملا در موقعیتی ضعیف‌تر از همیشه قرار گرفته است. گفته می‌شود به خاطر حکم تایید نشده زندان فائزه هاشمی، رئیس مجمع فعلا در باره بسیاری از مسائل سیاسی از جمله انتخابات مجلس، اظهار نظر نمی‌کند. عبدالله جاسبی که پشتوانه هاشمی ۲۹ سال بر دانشگاه آزاد حکومت کرد، از فردا باید به دنبال «پست» دیگری بگردد.
به گزارش فارس، در جلسه امروز اکبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، حمید میرزاده به عنوان نمایندگان هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان اعضای حقوقی این هیئت و فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان ۳ هیات علمی عضو در هیئت امنای دانشگاه آزاد و نیز عبدالله جعفر علی جاسبی به عنوان رئیس سابق دانشگاه آزاد و دبیر هیئت امنا حضور داشتند.
پس از اینکه در این جلسه فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی هیات امنای دانشگاه آزاد برای تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد مشخص شد، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید برادر خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند تا وی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی آورده و رئیس جدید دانشگاه آزاد شود. 
مهدی هاشمی، فرزند رئیس سابق مجلس خبرگان با واسطه موقعیت شغلی‌اش در دانشگاه ازاد توانسته بود به عنوان ماموریت از ایران خارج و با حکم ماموریت از بازگشت به کشور خودداری کند. بنا به گزارش‌هایی که سال پیش منتشر شد، از دفتر مهدی هاشمی، اسنادی درباره برخي قراردادهاي نفت و گاز و اسناد مالي غير مرتبط با دانشگاه آزاد و همچنین «اسناد محرمانه دولتي» به دست آمده بود.
از سوی دیگر، بنا به گفته یکی از نزدیکان به کمپین موسوی، از امکانات دانشگاه آزاد در انتخابات سال ۸۸ استفاده زیادی شده بود.



فرود هواپیمای احمدی‌نژاد در جزایر قناری

image
محمود احمدی‌نژاد که برای چندمین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری‌ خود به کشورهای آمریکای لاتین سفر کرده است، امروز و در مسیر ونزوئلا «به‌صورت اتفاقی» وارد جزایر قناری شد.
به گزارش مشرق هواپیمای رییس دولت امروز و پیش از رسیدن به کاراکاس، در فرودگاه لاس پالماس واقع در جزایر قناری اسپانیا فرود آمده است.
گفتنی است رسانه‌های داخلی علت فرود هواپیمای احمدی‌نژاد در جزایر قناری را «سوخت‌گیری» عنوان کرده‌اند؛ اما برخی رسانه‌های دیگر منتقد دولت نیز نوشته‌اند که برای «سوخت‌گیری» گزینه‌های دیگری هم وجود داشته است، و اینکه چرا رییس دولت جزایر قناری را انتخاب کرده است ظاهرا علت دیگری داشته است.




اقلیم کردستان عراق الهاشمی را به دولت مرکزی تحویل نمی‌دهد

اقلیم کردستان عراق طارق الهاشمی را به دولت مرکزی تحویل نمی‌دهد. فواد حسین، یکی از مشاوران رئیس اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه (۲۱ دی / ۱۱ ژانویه) در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت تنها در صورتی که محاکمه‌ای عادلانه برای طارق الهاشمی در نظر گرفته شود، او خود حاضر است در جلسات دادگاه شرکت کند.
نوری مالکی، نخست وزیر شیعی‌مذهب عراق، طارق الهاشمی را متهم کرده در بسیاری از سوءقصدها، بمب‌گذاری‌ها و کشتار مردم عراق دخالت داشته ‌است. هاشمی این اتهامات را رد می‌کند.
 طارق الهاشمی سیاست‌مدار عراقی سنی‌مذهب از سال ۲۰۰۶ تاکنون معاون جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق است و تا سال ۲۰۰۹ نیز دبیرکل حزب اسلامی عراق بود.
هاشمی در انتخابات مجلس نمایندگان عراق در سال ۲۰۱۰ میلادی ریاست "فهرست تجدد" را برعهده داشت که جزئی از ائتلاف العراقیه بود و توانست در این انتخابات ۹ کرسی مجلس را از آن خود کند.

استعفای یکی از ناظران اتحادیه عرب در سوریه

یکی از ناظران اتحادیه عرب در سوریه

انور مالک، ناظر الجزایری اتحادیه‌عرب در سوریه به‌عنوان اعتراض به سرکوب خونین معترضان در این کشور و «جنایات زنجیره‌ای علیه مردم» توسط دولت اسد، استعفا داد.وی دولت سوریه را متهم به صحنه‌سازی شرایط در هنگام حضور ناظران کرد

مالک که عضو هیئت ناظران اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع در سوریه است، روز چهارشنبه (۲۱ژانویه /۱۱ دی) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت، دولت بشار اسد برای نشان دادن عادی بودن اوضاع موقعیت‌های صحنه‌سازی شده را برای ناظران اتحادیه عرب در این کشور به نمایش گذاشته است. وی این شرایط را «ناامید کننده» خواند.
این ناظر اتحادیه عرب هم‌چنین اظهار داشت: «رژیم بشار اسد نه تنها جنایت جنگی علیه مردم خود انجام داده، بلکه مظنون به انجام یک سلسله از جنایات برنامه‌ریزی‌شده علیه سوری‌ها است.»
به گفته مالک دولت اسد هیچ کدام از نکات طرح توافقنامه با اتحادیه عرب را انجام نداده است. وی افزود، تانک‌‌های ارتش از شهرهای سوریه عقب ‌ننشسته‌اند، بلکه تنها از دید هیئت مخفی نگاه داشته شدند و پس از خروج ناظران اتحادیه عرب دوباره در خیابان‌ها مستقر هستند.
شکنجه در زندان‌ها
مالک از اعمال شکنجه شدید علیه زندانیان سوری خبر داده است. وی با استناد به شواهد می‌گوید که دولت اسد تنها برای نشان دادن صحنه  آزادی زندانیان، تعدادی را در خیابان دستگیر و سپس در حضور ناظران آزاد کرده است. به نظر مالک، دولت سوریه نیروهای امنیتی و اعضای سازمان امنیت و اطلاعات خود را به عنوان راننده و یا همراه در اختیارناظران اتحادیه عرب قرار داده است. وی می‌گوید: «به محض خروخ ناظران از یک منطقه شهر، حمله نیروهای امنیتی به مردم آغاز می‌شد.»
بشار اسد در سخنرانی روز سه‌شنبه (۱۰ ژانویه) خود اعلام کرد که به هیچ وجه حاضر نیست از قدرت کناره‌گیری کنداتحادیه عرب دولت سوریه را متهم کرده که اقدامات لازم را برای حفاظت از جان هیئت ناظران این اتحادیه انجام نداده است. نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرده که تعدادی از اعضای هیئت ناظران این اتحادیه در سوریه مجروح شده‌اند.
وظیفه ناظران اتحادیه عرب که از ۲۶ دسامبر در سوریه به‌سر می‌برند، تلاش در جهت پایان دادن به سرکوب معترضان و درگیری‌های خونین در این کشور است. خواست اتحادیه عرب آزادی زندانیان سیاسی، خروج نیروهای ارتش از شهرها و آزادی ورود ناظران بی‌طرف بین‌المللی و روزنامه‌نگاران به سوریه است.
به گفته لین پاسکو، از نمایندگان برجسته سازمان ملل متحد، تنها در ده روز گذشته ۴۰۰ تن دیگر از معترضان سوری قربانی خشونت نیروهای امنیتی شده‌اند. این آمار نشان دهنده افزایش تعداد کشته شدگان به‌رغم حضور ناظران عرب در سوریه است.  


«با بازی‌های رد و تایید می‌خواهند تنور انتخابات را گرم کنند»

«هرکس که از دولت انتقاد کرده رد صلاحیت شده» این نظر کاندیداهای ردصلاحیت‌شده است. اما سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگار مقیم پاریس معتقد است اینها بازی‌‌ای بیش نیست و اکثر کاندیداها توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند.

دویچه‌وله: آقای میردامادی! تعدادی از کاندیداهایی که برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده بودند، توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور رد صلاحیت شده‌اند. کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، نمایندگان فعلی مجلس هستند و آن چیزی که جلب توجه می‌کند این است که اکثر رد صلاحیت‌شدگان اصولگرا هستند و در مقابل چندتایی از نمایندگان اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شده‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند که شاید اصلاً بازی‌هایی در پشت پرده در جریان باشد. نظر شما راجع به این موضوع چیست؟
سراج‌الدین میردامادی: نتایج اولیه تأیید صلاحیت در هیئت‌های اجرایی که منتشر شد، چند گونه تحلیل و پیش فرض در خصوص این نتایج در فضای سیاسی انتشار پیدا کرد. یکی از تحلیل‌ها این بود که در مرحله‌ی اجرایی این‌ها رد صلاحیت می‌شوند و بعد به احتمال زیاد در مراحل نظارتی و هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان تأیید می‌شوند و بعد از تایید از این افراد تعهداتی گرفته می‌شود که اگر رای بیآورند و به مجلس آتی راه پیدا کنند، رفتارشان رفتاری باشد که مورد پسند حاکمیت و به‌ویژه مورد پسند دولتی‌ها باشد.
تحلیل دیگر این است که چون فضای کلی انتخابات بسیار سرد است و علی‌رغم حضور شخص رهبر جمهوری اسلامی برای داغ کردن این فضا و علی‌رغم تهدیداتی که قوه قضاییه اعلام کرده که هر کس انتخابات را تحریم کند و حتی هجو و شوخی کند و برای کاهش مشارکت مردم تلاش کند با او برخورد قضایی شدید می‌شود، تنور انتخابات هنوز گرم نشده است.
در نتیجه این بازی‌های انتخاباتی رد و تأیید ممکن است مردم را به گونه‌ای حساس کند، به‌ویژه آنهایی که بسیار صاحب نام بوده‌اند و بسیار فعالیت می‌کردند و حرف می‌زدند، مثل امثال آقای علی مطهری. رد صلاحیت آقای علی مطهری خودش ممکن است توجه افکار عمومی را به اخبار انتخابات جلب کند و ممکن است این تنور سرد را تا حدودی گرم کند که البته در مراحل بعدی هم این‌ها به احتمال زیاد تأیید خواهند شد.
اما در خصوص اصلاح‌طلبها مشخص بود و پیش‌بینی هم می‌شد. البته تعدادی از اصلاح‌‌طلبها هم رد صلاحیت شده‌اند، مانند امثال آقای علیخانی و دیگران. ولی به طور مشخص اتفاقاً این دوره می‌خواهند نسبت به اصلاح طلبها با رأفت و مدارای بیشتری برخورد کنند تا در برابر اکثریت اصلاح‌طلب‌هایی که انتخابات را تحریم کرده‌اند و به عرصه نیآمده‌اند، این گروهی که حضور پیدا کرده و فشار افکار عمومی و حامیان جنبش سبز را تحمل کرده و علی‌رغم تحریم اعلام شده به صحنه آمده‌، این‌ها را پشیمان نکنند و به گونه‌ای جذب‌شان کنند. این تأیید اتفاقاً پیش‌بینی می‌شد.
حدود یکی دو ماه پیش رسانه‌های تندروی اصولگرا خبر از ائتلاف پنهانی اصلاح‌طلبان با جناح احمدی‌نژاد‌ـ مشایی دادند که خب بلافاصله این خبر از هر دو سو تکذیب شد. الان با تأیید صلاحیت تعداد کمی از اصلاح طلبها آیا این ظن می‌تواند تقویت شود که جناح احمدی‌‌‌نژادـ مشایی می‌خواهد در حقیقت کمی آبرو برای خودش بخرد و کمی رأی برای خودش جمع کند، با اعلام این که ما در کنار اصلاح طلبها هستیم؟
بعید می‌دانم که چنین چیزی وجود داشته باشد. حتی اگر در نیت هیئت‌های اجرایی هم چنین تحلیل، فرضیه‌ و چنین طرحی نقش بسته باشد، ولی در پیاده کردن آن خیلی ناکام خواهند بود. به دلیل این که اولاً اصلاح طلبها و جنبش اعتراضی و جنبش سبز بیشترین ضربه را از خود آقای احمدی‌نژاد و حامیان ایشان خورده‌اند.
سراج‌الدین میردامادی معتقد است در این دوره با معدود اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده برای انتخابات با مدارای بیشتری برخورد خواهد شد
علی‌رغم این که اختلافات رهبری و رئیس جمهور را جنگ زرگری نمی‌دانیم و این اختلافات را واقعی می‌دانیم، ولی در عین حال از دید جنبش سبز و در موضع اصلاح‌طلبها فرق زیادی بین حامیان آقای احمدی‌نژاد و حامیان رهبری وجود ندارد و در نتیجه اگر چنین چیزی باشد، هرگز نه در کنار حامیان رهبری قرار می‌گیرند و نه در کنار احمدی‌نژاد و تلاش می‌کنند با هر دوی اینها مرزبندی خودشان را حفظ و برجسته کنند.
مضاف براین که در فرایند بررسی صلاحیت، نظر نهایی را هیئت‌های نظارت منصوب شورای نگهبان می‌دهند که عملاً در جهت حامیان رهبری هستند و نه حامیان دولت. حامیان دولت، هیئت‌های اجرایی را در سیطره و در قبضه‌ خود دارند و در این مرحله است که می‌توانند اعلام نظر کنند. ولی نظر نهایی، نظر حامیان دولت نیست، نظر حامیان رهبری است.
در حالی که تمام رسانه‌ها از رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس سخن گفته‌اند، روزنامه کیهان امروز در ستون ویژه خود تیتر زده: «۷۰ درصد کاندیداها تأیید صلاحیت شده‌اند». از آنجا که روزنامه کیهان همیشه منعکس کننده‌ی نظرات رهبر جمهوری اسلامی‌ست، جایگاه رهبر را در این رد صلاحیت‌ها چگونه می‌بینید؟ به نظر می‌رسد که آقای خامنه‌ای خیلی مایل نیست روی قضیه رد صلاحیت‌ها مانور دهد، درست است؟
اولاً یک نکته را باید اینجا مشخص کرد که رسانه‌های حاکمیت یک بازی رسانه‌ای یا یک فریبکاری رسانه‌ای انجام می‌دهند و آن هم بازی با آمار و ارقام است. می‌آیند میزان رد صلاحیت‌شده‌های دوره‌‌های قبل را با میزان رد صلاحیت‌شده‌ها در مرحله‌ی هیئت اجرایی در این دوره مقایسه می‌کنند و بعد اعلام می‌کنند نسبت به دوره‌ی قبل رد صلاحیت ‌کمتری صورت گرفته است.
شاید از نظر آماری و ارقامی این حرف درست باشد به دلیل این که اولاً در کل، ثبت نام نامزدها کمتر صورت گرفته یعنی میزان مشارکت مردم در مرحله‌‌ی ثبت نام بسیار پایین آمده و نکته‌ی دوم این که تعداد رد صلاحیت شده‌ها حائز اهمیت نیست، کیفیت آدم‌هایی که رد صلاحیت شده‌‌اند و الان در مجلس هستند، این محل بحث و شک و تردید است.
اما در خصوص نقش خود رهبر بی‌تردید در تصمیم نهایی هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان که هنوز دو سه هفته‌ای باقی داریم که به آن مرحله برسد، به‌ویژه در خصوص نیروهای شاخص سیاسی حتماً رهبر جمهوری اسلامی اعمال نظر و دخالت می‌کند و به طور کلی در سیاست‌های کلی بررسی صلاحیت، نظر ایشان و منصوبان مستقیم و غیرمستقیم ایشان اعمال می‌شود و بی‌تردید آن چیزی که در روز انتخابات به عنوان لیست نهایی اعلام می‌شود و مردم باید به آن رأی دهند، لیستی‌است که با مهندسی و هماهنگی اتاق فکر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی نهایی شده، در این شکی نیست.
آقای عماد افروغ، نماینده سابق اصولگرا، در گفتگو با یکی از سایت‌های داخلی در مورد رد صلاحیت‌ها گفته‌: "با اقدام اخیر هیئت اجرایی می‌توان گفت آفتاب آمد دلیل آفتاب. بخشی از آن چیزی که ما بنابه مصلحت تا به امروز نگفته بودیم، امروز رخ عیان کرده و چهره‌ی واقعی دولت نمایان شده است". آیا واقعاً این نظریه می‌تواند درست باشد و این رد صلاحیت‌ها یکجور اعلان جنگ رسمی جناح دولت با جناح مقابل باشد؟
خب بله. دولت به‌هرحال تمام تلاش خودش را در طول این مدت کرده که بتواند حامیان خودش را بالا بیآورد و طرف مقابل و حامیان رهبری را به عقب براند، از ابزارهای رسانه‌ای، از ابزارهای اجرایی در داخل مجلس و بیرون مجلس، در میان احزاب، در میان مطبوعات و به‌ویژه در ماجرای مشاور مطبوعاتی آقای رئیس جمهور که ریختند و ایشان را گرفتند، در تمام فضاها و بسترهایی که برای‌شان ایجاد شده، تلاش کرده‌اند که زورآزمایی کنند و نشان دهند که جریان آقای احمدی‌نژاد جریان زنده و ریشه‌داری است.
ولی تحلیلگران معتقدند چنین نیست. آقای احمدی‌نژاد عملاً ابزاری در اختیار ندارد و کف روی آبی بوده که تا آنجا که لازم بوده، استفاده‌اش را جریان رهبری برده و عملاً دیگر فاقد پایگاه و نفوذ است و توانایی کسب اکثریت را در مجلس آتی ندارد و عملاً تنها چند روزنامه و چند سایت و مقداری پول و نقدینگی در اختیارشان هست.
اکثر مدیران دولتی آقای احمدی‌نژاد هم به سمت جناح رهبری برگشته‌اند و به آقای احمدی‌نژاد و آقای مشایی پشت کرده‌اند در نتیجه بزنگاه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌تواند فرصتی باشد که آقای احمدی‌نژاد بتواند نیروهای خودش را در سراسر کشور بازسازی و جریان حامیان خودش را احیاء کند تا بتواند در خوشبینانه‌ترین وضع، یک اقلیتی را در مجلس آتی از آن خودش کند.
در این فرصت بررسی صلاحیت‌ها هم تلاش کرده‌اند که آن کینه‌ها و نفرت‌ها و تسویه‌حسابهایی را که دارند، به‌ویژه با اصولگرایان منتقد دولت، به منصه ظهور برسانند و نشان دهند که هر کس با دولت زاویه داشته او را رد کرده‌اند و به استناد عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام و ولایت فقیه، آنها را رد صلاحیت کرده‌اند. این چیزی است که پیش‌بینی می‌شد.
ولی من فکر می‌کنم در فرایند انتخابات این‌ها دست بالا را ندارند. همان طور که گفتم نظر نهایی، نظر هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان است که مستقیما منصوب و غیرمستقیم مرتبط با تشکیلات و جناح رهبری هستند و عملاً فکر می‌کنم کسانی که در میان اصولگرایان باشند و جزو باند و جریان آقای خامنه‌ای باشند، از سد بررسی صلاحیت‌ها عبور خواهند کرد.
پس شما پیش‌بینی‌تان این است که این قضیه در حقیقت به اصطلاح رایج در جمهوری اسلامی "جمع می‌شود"، یعنی منجر به یک رودررویی جناح دولت با جناح رهبر نمی‌شود و آن طور که شما گفتید مثلاً عده‌ای از این‌ها دوباره تعیین صلاحیت می‌شوند و نهایتا یک تعهد ازشان گرفته می‌شود. این پیش‌بینی شماست ؟
بله، من فکر می‌کنم این طور می‌شود. یعنی اولاً تعدادی از نیروهای موسوم به «جریان انحرافی» یا حامیان آقای احمدی‌نژاد و مشایی، در این دعوا و درگیری و فضای رسانه‌ای بالاخره در تعدادی از حوزه‌ها موفق می‌شوند که از هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان هم تأییدیه بگیرند و در این کشاکش و درگیری و تعاملی که ممکن است باهم داشته باشند، در لیست‌های اصولگراها قرار گیرند.
از آن طرف همان طور که گفتم، با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان و دخالت‌های رهبری، الان دست بالا را در فرایند انتخابات، وزارت کشور و هیئت اجرایی ندارند. رهبر هم الان نشان داده که به سمت جبهه متحد اصولگرایان و حتی جبهه پایداری تمایل دارد و سایر گروه‌هایی که حامی آقای احمدی‌نژاد هستند، به آن میزان از دوپینگ حمایت رهبری برخوردار نیستند.
در نتیجه این انتخاباتی‌ست یکسویه و از قبل مهندسی‌شده که در آن حمایت رهبری پشت جبهه متحد اصولگرایان است و عملاً بعید است که امثال آقایان علی مطهری و کاتوزیان و دیگرانی که رد صلاحیت شده‌اند، تا مراحل آخر در لیست رد صلاحیت‌شدگان باقی‌بمانند.
مصاحبه‌گر: میترا شجاعی
تحریریه: مصطفی ملکان




توصیه دقیقه ۹۰ وزیر خارجه آلمان به مقامات ایرانی

وزیر خارجه آلمان از تصویب تحریم‌های سخت اتحادیه اروپا علیه ایران "احتمالأ در چند روز آینده" خبر داد. گیدو وستروله این اقدام را گریز ناپذیر دانست و به مقامات ایرانی توصیه کرد فرصت همکاری با جامعه جهانی را از دست ندهد.

آلمان از تحریم نفت ایران حایت می‌کند یک روز پس از آنکه اعلام شد نشست وزرای‌خارجه اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران یک هفته زودتر برگزار می‌شود، وزیر خارجه آلمان از تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران "احتمالأ در چند روز آینده" خبر داد.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان چهارشنبه (۱۱ ژانویه / ۲۱ دی) با توجه به تحولات اخیر در برنامه اتمی ایران در برلین گفت: «من تصور می‌کنم راه‌دیگری غیر از این باقی نمانده است که ما به وضوح با تحریم‌های تازه و فراگیر، به تاز‌ه‌ترین تحولات (برنامه اتمی) ایران واکنش نشان دهیم.»  
گیدو وستروله در ادامه تأکید کرد که در مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران اتحادیه تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران را «احتمالأ در چند روز آینده» تصویب خواهد کرد.
وزیر خارجه آلمان همزمان ضمن حمایت از تحریم خرید نفت از ایران گفت که به صراحت خواستار تحریم اقتصاد انرژی جمهوری اسلامی است.»


«بیش از این خود را منزوی نکنید»

با افزاش تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران تصویب کرده است. این کشور در تلاش است دولت چین را نیز متقاعد به همکاری در اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی ایران کند.
کشورهای غربی خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم و همکاری کامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند. چین که از مهمترین شرکای اقتصادی ایران به شمار می‌ر‌ود، درخواست تحریم نفت ایران را رد کرده است.

وزیرخارجه آلمان، گیدو وستروله روز جهارشنبه از مقامات ایرانی خواست همکاری با جامعه جهانی را از سر گیرند. او در ادامه افزود: «ما مدتی‌است که با نگرانی بسیار آنچه در ایران می‌گذرد را زیرنظر داریم و ضروری می‌دانیم که به ایران و مقامات ایرانی اخطار کنیم که خود را بیش از این در جامعه جهانی منزوی نکنند.»

  وزیرخارجه آلمان در انتها تأکید کرد که ایران هنوز فرصت را دارد که با "شفا‌ف‌سازی و همکاری مانع تصویب تحریم‌های در نظر گرفته شده شود".



ابتدا

تصور می‌شد فقط ساکنان اردوگاه 'داداب' در حال لمس آثار قهقرای توان زادآوری زمین هستند، اما این اثرات در قلب وال‌استریت هم فریاد زده می‌شود.
فرق نمی‌کند؛ منهتن، لیسبون، لندن، آتن یا مادرید. حالا انگار کارد به استخوان چشم سبزها و مو بورها هم رسیده است. همه دریافته‌اند ماجرا فراتر از فشار یک گروه یا طبقه برای ممانعت از حتی اندکی تقلیل در خوش‌باشی موجود است.
در اردوگاه شمال نیز روز به روز بر تعداد نگران‌ها، آنها که مطمئن نیستند هفته آینده، ماه آینده، یا سال آینده روزگار رو به سامانی خواهند داشت یا نه، افزوده می‌شود. تا همین اواخر، گمان می‌شد موضوع ناشی از مشکلات نظام‌های بانکی و مالی است و یا سوء مدیریت این حزب عوامگرا یا آن دولت بی‌کفایت. یک جایی که هیچ کس انتظارش را نداشته، نکته‌ای خلاف انتظار رخ داده و چیزی کم آمده است. کدام نکته و کدام چیز؟

بعد

یک لطیفه این بود که می‌گفتند این همه تنعم و بهره‌مندی و رفاه و خوشبختی از قوه دماغی خدادادی انگلوساکسون‌ها و ژرمن‌ها و اسلاوها و غیره ناشی می‌شود و بس. اما جدی‌تر این که حتی از نیمه قرن پیش هم این انگاره وجود داشت که این پول استعمار است که تفاوت شمال و جنوب را رقم می‌زند؛ پولی که در قرون هجده و نوزده، از حوزه جنوب غارت شده و در قرن بیستم در قالب سرمایه، به صنعت و فناوری و زیرساخت و غیره تبدیل شده است. ترکیب پول استعمار و زادآوری زیستی غنی و پرمایه در محدوده خط همدمای ۲۱ درجه، اروپا و آمریکای شمالی و جنوب استرالیا و نیوزیلند را به چنان تنعم رشک‌برانگیزی رسانده است.
اما به هر حال هر مایه زادآوری محیطی هم حدی دارد و هر سرمایه‌ای نیز روزگاری مستهلک می‌شود و دیگر آنقدر سود نمی‌رساند که پیشتر می‌رساند. منابع زیستی زمین، از آب و خاک گرفته تا هوا، دیگر تکافوی این نیاز فزاینده جمعیت هفت میلیاردی را نمی‌کند.س
کره زمین با یک میلیون انسان گرسنه، بزرگ‌ترین قحطی تاریخ را از سر می‌گذراند. برای مثال، این نکته قابل توجه است که روند افزایش تولید غلات دست‌کم بیست سال است که از روند رشد جمعیت کره زمین عقب افتاده است. تصور می‌شد فقط ساکنان اردوگاه "داداب" در حال لمس آثار قهقرای توان زادآوری زمین هستند، اما اکنون ثابت شده است که این اثرات در قلب وال‌استریت هم فریاد زده می‌شود.
مشکل اردوگاه شمال این است که سبک زندگی آنها بر مبنای همان خوش‌باشی بنا نهاده بر خوش‌باوری بی‌حد و حصر متکی به انگاره "پایان‌ناپذیر بودن" سرمایه استعمار و بی‌انتها بودن زادآوری زمین شکل گرفته است. عادت کرده‌اند که از بدو تولد، دولت حتی بیاید لگن زیر آنها بگیرد و از درآمد عمومی، نصف شب کسی برای‌شان لالایی بخواند و پای گور هم دولت برای‌شان گریه‌کن و جامه‌دران بفرستد.
حالا دولت‌ها کم آورده‌اند. التماس می‌کنند به مردم که کمی، خیلی کم، بگذارید کمربندها را سفت‌تر ببندیم. نکته این است که مردم نگران‌اند دولت‌ها قدم به قدم جلوتر بیایند و به این "خیلی کم" اکتفا نکنند؛ نگرانی هوشمندانه و درستی است.

سرانجام

قحطی در سومالی
چند سالی است که سال‌ها دیگر نه عنوان علمی و فرهنگی بلکه عمدتاً عناوینی پیدا می‌کنند مرتبط با بحران‌های فزاینده زیست محیطی؛ مثل امسال که سال "انرژی پایدار برای همه" نامیده شده و تأکیدی بر ناپایداری دامن‌گستر و ویرانگری که یکی از نمایه های آن، شکاف عظیم در میزان بهره‌مندی از انرژی قابل دسترس از یک سو و مخاطرات ناشی از استفاده از انرژی‌های زیانبار و مخرب از سوی دیگر است.
حتی در این زمینه هم بشر چندان به جلو نرفته است. هنوز انرژی‌های پاک بسیار گران و کم در دسترس هستند و هنوز گسل یک طرفه انرژی از جنوب به شمال یکی از مهم‌ترین دلایل ناپایداری سیاسی و بروز بحران‌های امنیتی در جهان است.
نه؛ برای اردوگاه شمال، این برندگان مطلق همه کشاکش‌های سیاسی کره زمین در دو قرن اخیر، اوضاع هرگز به وضع سابق بر نخواهد گشت. ماجرا فقط زنگ هشدار دزدان دریایی خلیج عدن نیست که نمی‌خواهند دیگر به این راحتی‌ها محموله‌ای از جنوب به شمال برود.
یک کودک آمریکایی به طور متوسط هفتاد برابر یک کودک چینی یا هندی انرژی مصرف کرده و صد برابر او زباله تولید می‌کند. وقت آن است که این نازپرودگان تنعم‌ها قدری پستان خشکیده مام زمین را رها کنند و به او استراحتی بدهند. بله؛ برای اردوگاه شمال، اوضاع هرگز به وضع سابق برنخواهد گشت؛ بلکه خراب‌تر هم خواهد شد.




در حالی که بریتانیا و آلمان مایل به تحریم فوری نفت ایران هستند، یونان، ایتالیا و اسپانیا می خواهند این تحریم مرحله به مرحله اعمال شود
در حالی که ریاست دانمارکی اتحادیه اروپا درباره وضع تحریمهای شدید علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران ابراز اطمینان کرده، تلاشهای آمریکا برای همراه کردن عربستان سعودی در این تحریمها شدت یافته است.
ویلی سوندال، وزیر خارجه دانمارک، در یک نشست رسانه های بین المللی در کپنهاگ گفت که مساله وضع تحریمهای تازه علیه ایران در نشست ۲۳ ژانویه وزرای خارجه اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.
ابتدا قرار بود این نشست آخر ماه ژانویه برگزار شود، ولی به دلیل تشدید تنش میان ایران و غرب، زمان برگزاری آن به یک هفته جلوتر آورده شد.
وزیر خارجه دانمارک در پاسخ به سوالی درباره این که آیا بانک مرکزی ایران هم مشمول تحریمهای اتحادیه اروپا می شود، گفت: "ما در زمینه تحریمهای نفتی و تحریم موسسات مالی (ایران) فراتر خواهیم رفت."
در ماه نوامبر بریتانیا اولین کشور دنیا شد که در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیتهای اتمی نظامی ایران بانک مرکزی ایران را تحریم کرد.
در آخرین روز سال ۲۰۱۱ نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قانونی را امضا کرد که شرکتهای طرف معامله با بانک مرکزی ایران را از دسترسی به منابع و بازارهای مالی ایالات متحده منع خواهد کرد.
چنانچه دیگر اعضای اتحادیه اروپا، همسو با بریتانیا، بانک مرکزی ایران را تحریم کنند، پیش بینی می شود فشاری فلج کننده به اقتصاد ایران وارد شود.
غرب بانک مرکزی ایران را متهم به تامین مالی هزینه های برنامه اتمی و موشکی ایران و پولشویی کرده اند، اتهامی که مدیران این بانک قویا رد کرده اند.
به گفته وزیر خارجه دانمارک، تحولات اخیر از جمله تایید آغاز غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو در حوالی قم "این برداشتها را تقویت می کند که ایران نمی خواهد به قوانین بین المللی پایبند بماند. ما باید فشار به ایران را افزایش دهیم تا به میز مذاکره برگردد."
پیشتر وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بود که اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران به توافق اصولی دست یافته اند و تنها باید درباره برخی جزئیات به توافق برسند.
اتحادیه اروپا حدود ۲۰ درصد نفت صادراتی ایران را وارد می کند و دومین خریدار بزرگ نفت خام این کشور بعد از چین است.
کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا که بیشترین بهره را از نفت ایران می برند، می خواهند تحریم نفتی جمهوری اسلامی مرحله به مرحله به اجرا گذاشته شود تا شاید بتوانند جایگزینی مطمئن بیابند.
وزیر خارجه دانمارک ابراز اطمینان کرد که می توان منابع جایگزین برای نفت ایران یافت.
او گفت: "کشورهای خلیج فارس مانند عربستان سعودی و کویت خیلی به این وضعیت علاقه مندند تا تولید خود را افزایش دهند. ما می دانیم که لیبی در شرف افزایش تولید خود است. جامعه بین الملل سخت روی این مساله کار می کند."
اتکا به عربستان
چنانچه نفت صادراتی ایران تحریم شود، عربستان سعودی، دست کم روی کاغذ، می تواند کمبود عرضه نفت خام را جبران کند و از اضطراب بازار بکاهد.
امروز چهارشنبه وزارت نفت عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اریک کانتور، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با علی النعیمی، وزیر نفت سعودیها، دیدار کرده است.
این تازه ترین دیدار یک مقام آمریکایی با رهبران سیاسی و انرژی عربستان سعودی از زمان تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در یک ماه گذشته است.
در بیانیه وزارت نفت عربستان آمده است که طرفین بر اهمیت هماهنگی میان صادرکنندگان و واردکنندگان برای تثبیت بازار تاکید کردند.
اما امروز خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از برخی منابع آگاه در منطقه خلیج فارس اعلام کرد که عربستان سعودی به آخرین حد ظرفیت تولیدش نزدیک می شود و شاید نتواند جای خالی نفت ایران، را در صورت وضع تحریمی بین المللی، پر کند.
بنا به این گزارش، عربستان در حال حاضر اندکی کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می کند و هنوز سرمایه گذاریهای عظیمش برای افزایش ظرفیت تولید به ۱۲ و نیم میلیون بشکه به بهره برداری نرسیده است.
ایران اکنون روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند. نیاز کنونی جهان به نفت خام حدود ۸۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده است.




چین و آمریکا
آیا چین به جنگ با ابرقدرت بی‌چون و چرای امروز جهان می‌رود؟
آیا اوج گرفتن چین به تنش با آمریکا می‌انجامد؟ آیا سرنوشت این است که چین به جنگ با ابرقدرت بی‌چون و چرای امروز جهان برود؟
این سوال صریحا در بازبینی جدید راهبرد دفاعی ایالات متحده طرح نمی‌شود. اما بی سر و صدا آن‌جا است و میان سند پایه‌ای ایده‌های نظامی آمریکا در قرن ۲۱ جولان می‌دهد.
با خواندن این سند واضح است که چالش ناشی از چین جای ویژه ای در راهبرد دفاعی جدید آمریکا جای دارد.
سند مراقب است تا بگوید چین یک دشمن بالفطره نیست. اما روشن می‌سازد که آمریکا ارتش خود را برای بازداری چین و یا حتی در صورت لزوم برای رویارویی با آن تجهیز می‌کند.
استراتژی جدید دفاعی آمریکا که باراک اوباما آن را در پنتاگون اعلام کرد هدف روشنی دارد: بازسازی نیروهای نظامی آمریکا به نحوی که "برتری نظامی آمریکا را حفظ کنند و ضامن رهبری جهانی‌اش باشند".
پنتاگون و کاخ سفید به یقین آماده پذیرش این تصور نیستند که آمریکا با افولی اجتناب‌ناپذیر مواجه است، آن هم در شرایطی که ترقی چین به همان اندازه اجتناب‌ناپذیر است. آمریکا می‌خواهد اول باشد و این سیاست دفاعی برای همین منظور طراحی شده است.

فقدان اعتماد

 
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما می‌گوید:"ملت ما در دوران گذار به سر می‌برد" و سند بازبینی ابراز می‌کند که "ما در مقابل یک نقطه عطف هستیم". این سند دو نیروی اساسی که این گذار را شکل می‌دهند برمی‌شمرد: یکی درون آمریکا و دیگری بیرون آن.
از منظر داخلی فشارهای فزاینده بودجه‌ به معنی ضرورت کاهش هزینه‌های نظامی است. اما از منظر خارجی باید نسبت به توان اقتصادی رو به رشد چین که مناسبات قدرت را در آسیا دگرگون می‌سازد هشیار بود.
به گفته ایالات متحده، آرایش دفاعی جدید، مشوق "اعتلای صلح‌آمیز قدرت‌های جدید" است که اشاره به استقبال از رشد چین است و پیش از این نیز بارها بیان شده است.
راهبرد جدید دید بازی به تبعات رشد چین دارد و می‌گوید: "در دراز مدت، ظهور چین به عنوان قدرتی منطقه‌ای ظرفیت اثرگذاری بر اقتصاد و امنیت ایالات متحده را دارد".
توجه کنید که چرا چین ذیل عنوان "قدرت منطقه‌ای" در حال ظهور توصیف شده است. پنتاگون آماده پذیرش چین به عنوان یک قدرت یا ابرقدرت جهانی، یا حتی ابرقدرتی در حال شکل‌گیری، نیست. این امر بازتاب این واقعیت است که حوزه نفوذ نظامی چین تا مقیاس جهانی راه درازی دارد.
با این حال قدرت اقتصادی چین اینک جهان را در مشت خود دارد. آمریکا و چین به واسطه منافع مشترک به یکدیگر گره خورده‌اند. اما در سند بازبینی فقدان عملی اعتماد به وضوح بیان می‌شود.
"دو کشور، سهم عمده‌ای در صلح و ثبات آسیای شرقی دارند و به گسترش روابط همکاری فی‌مابین علاقه‌مندند. با این‌وجود توسعه توان نظامی چین می‌بایست برای پرهیز از تنش‌زایی در منطقه با شفافیت بیشتری درباره اهداف راهبردیش همراه باشد".

مسابقه تسلیحاتی

نیروهای چینیآمریکا می‌خواهد همه برگ‌ها را نگه دارد. سال گذشته دولت اوباما "چرخش" خود را با توجه به آن سوی اقیانوس آرام آشکار ساخت. این تغییر نگاه، در سند جدید واضح است. سند جدید راهبردی آمریکا خاطرنشان می کند که این کشور "خواهان توازن جدیدی در منطقه آسیا- اقیانوسیه است".
آمریکا می‌گوید که برای مواجهه با قدرت روبه‌رشد چین در جبهه‌های متعددی مشغول است.
تلاش‌های چین برای دستیابی به تسلیحاتی که عملیات نظامی در شرق آسیا را برای آمریکا دشوار می‌کنند یکی از دغدغه‌های اصلی است. چین در حال سرمایه‌گذاری روی سلاح‌های پیشگیرانه و تدافعی مانند موشک "قاتل هواپیمابر" است که می‌تواند ناوهای هواپیمابر آمریکا را در دریا هدف قرار داده و غرق کند. همچنین سرمایه‌گذاری سنگینی روی زیردریایی‌ها و جت‌های ضدرادار کرده است.
همه این‌ها می‌تواند ناوگان ناوهای هواپیمابر آمریکا را از سواحل چین براند و اثربخشی‌شان بر مسیرهای تجاری مهم جنوب دریای چین را محدود کند و آنان را از دفاع از تایوان در صورت حمله چین بازدارد.
سند بازبینی می‌گوید: "حکومت‌هایی نظیر چین و ایران به جستجوی راه‌های غیرمتقارن برای مواجهه با توان ما ادامه خواهند داد" اما وعده می‌دهد که "ایالات متحده توان خود را برای نمایش قدرت در مناطقی که دسترسی و آزادی عملش محدود شده، حفظ می‌کند".
ایالات متحده می‌خواهد برتری نظامیش نسبت به چین پابرجا بماند. امری که با اقدامات آمریکا در واکنش به پیشرفت نظامی چین به گسترش مسابقه تسلیحاتی می‌انجامد.
به نوعی پنتاگون با سرمایه‌گذاری در انواع مشابهی از تسلیحات خود در حال الگوبرداری از چین است. آنها بر توسعه توان هوایی و دریایی، سلاح‌های پیشرفته‌ای چون جت‌های ضدرادار حتی پیچیده‌تر از پیش، هواپیماهای بی‌سرنشین و موشک‌ها متمرکز خواهند شد؛ و البته در کنار جنگ سایبری و گسترش توان فضایی.

دوستیابی

تقویت شبکه‌ای از متحدان اطراف چین رکن دیگر این استراتژی است. "ما متحدان فعلی خود را که پایه حیاتی امنیت آسیا-اقیانوسیه هستند تقویت می‌کنیم. هم‌چنین شبکه همکاری خود با شرکای جدید را به همه منطقه آسیا-اقیانوسیه گسترش می‌دهیم".
ایالات متحده هم اکنون هم روابط دفاعی نزدیکی با ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، تایوان و استرالیا دارد و در پی برقراری پیوندهایی با ویتنام و اندونزی است و روی "شراکت راهبردی درازمدت با هند سرمایه‌گذاری می‌کند".
نیروی دریایی چین
این همه از پیامی بسیار قوی برای بازدارندگی چین خبر می‌دهند. ایالات متحده با هر چه که سلطه‌اش را به خطر اندازد می‌ستیزد. پیوندهایش با متحدان مهم در همسایگی چین را استوار خواهد ساخت و از منافعش در شرق آسیا محافظت خواهد کرد.
به پرسشی که از آن آغاز کردیم بازگردیم. آیا روزی تنشی میان چین و ایالات متحده بروز خواهد کرد؟
پاسخ به آن به واکنش چین به راهبرد اعلام شده آمریکا وابسته است. آیا چین درصدد تحمیل قدرت خود بر شرق آسیا خواهد بود؟ چنین امری موجب تنش در منطقه خواهد شد؟
روزنامه دولتی گلوبال تایمز که مواضعی ملی گرایانه دارد اولین واکنش‌ را نسبت به این متن نشان داد.
این روزنامه نوشت: "چین می‌بایست توان تهاجی دوربرد خود را افزایش دهد و برای تهدید قلمرو ایالات متحده به منظور گسترش محدوده "بازی" با آمریکا راه‌های جدیدی بیابد".
به نوشته این روزنامه "چین باید ایالات متحده را به فهم این نکته وادارد که پیشرفتش توقف‌پذیر نیست و برای آمریکا بهتر این است که با چین دوستی کند".



یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران گفته است که به دلیل محقق نشدن تمام درآمدهایی که در بودجه برای دولت پیش‌بینی شده بود، دست‌کم ۱۵ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی امسال محقق نشده است.
عباسعلی نورا به خبرگزاری فارس گفت که درآمدهایی که انتظار می‌رفت دولت از محل فروش شرکت‌های دولتی، واگذاری اموال نهادهای دولتی و دریافت مالیات به دست آورد، کاملا محقق نشده است.
او اضافه کرد که در منابع مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها هم حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.
او گفت: در شش ماه اول امسال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته است و علت عدم تخصیص اعتبار عمرانی، کسری بودجه ناشی از عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده بود، چون در بررسی‌ها مشخص شده است که دست‌کم ۱۵ هزار میلیارد تومان از درآمدها تحقق پیدا نمی‌کند.
این نماینده مجلس ایران، کسری بودجه در بخش عمرانی را یکی از نقدهایی خواند که به دولت می‌شود و گفت: "زمانی که بودجه در حال تدوین بود، مجلس معتقد بود که بودجه کسری خواهد داشت، ولی دولت این مساله را رد می‌کرد."
او اضافه کرد: "برآورد این است که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها به دست خواهد آورد، ولی باید ۴۶ هزار میلیارد تومان بپردازد و به نظر می‌رسد این کسری را باید از بخش‌های دیگر تامین کند."
'کاهش بودجه عمرانی اختلاف نماینده‌ها را به دنبال دارد'
همچنین این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران گفت که مناطق برخوردار در ایران، همواره سهم بیشتری از اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص می‌دهند و با آن که دولت محمود احمدی‌نژاد در چهار سال اول، بین بخش‌های مختلف توازن برقرار کرد، این توازن در اواخر از بین رفت و شکاف دوباره ایجاد شد.
او اضافه کرد: "در برنامه پنجم توسعه دولت پیشنهاد کرد که برای توسعه متوازن کشور، برای اولین بار دو درصد کل درآمد کشور به مناطق غیربرخوردار و کمتر توسعه‌یافته اختصاص یابد که این قانون در بودجه سال ۹۰ اجرایی شده است."
به گفته این نماینده مجلس ایران، در صورت کاهش درآمدها، مجلس باید هزینه‌ها را تعدیل کند که باعث حذف برخی طرح‌های عمرانی در استان‌ها می‌شود و اعتراض برخی نمایندگان را به دنبال دارد، به همین دلیل مجلس نمی‌تواند تغییرات چندانی در منابع و مصارف عمرانی داشته باشد و دولت باید در این بخش، بودجه را به صورت کارشناسی ارائه کند.
تاخیر دوباره در ارائه بودجه سالانه
در عین حال، تاخیر دوباره دولت ایران در ارائه بودجه سال آینده ایران، اعتراض نمایندگان مجلس این کشور به دنبال داشته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی، روز چهارشنبه، ۲۱ دی ماه، در اخطاری به دولت، گفت که بودجه سالانه کل کشور باید به ترتیبی که قانون مشخص می‌کند، از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی به مجلس ارائه شود.
او گفت که قانون، ۱۵ آذر ماه را به عنوان زمان ارائه لایحه بودجه تعیین کرده است و "اگر این طور پیش برود، اتفاق پارسال تکرار می‌شود و ما ناچار به تصویب تن‌خواه برای دولت هستیم."
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم در واکنش به این اخطار قانون اساسی، گفت: "دولت در این مورد تخلف کرده که بودجه را نداده و این رویه نادرست است که برای کشور هم مشکل ایجاد می‌‎کند."
با این حال، محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، گفته است که دولت به محض نهایی کردن تدوین لایحه بودجه، آن را به مجلس ارائه خواهد کرد.
او در جمع خبرنگاران گفت که مجلس می‌تواند با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده، بررسی لایحه بودجه را پیش از پایان سال تمام کند و بودجه ۹۱ مثل بودجه ۹۰ به سال بعد موکول نخواهد شد.



علی مطهری، برادر همسر آقای لاریجانی هم در شمار رد صلاحیت شدگان است
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از رد صلاحیت شماری از نماینده های کنونی مجلس که برای شرکت در رقابت های انتخاباتی دوره بعد نامزد شده بودند، انتقاد کرده است.
آقای لاریجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه، گفته است: "رد صلاحیت برخی از نامزدهای نمایندگی مجلس که در وزارت کشور و هیات‌های اجرایی انجام شده، کار درستی نبود و مبنای درستی نداشت."
آقای لاریجانی گفته است وقتی یک نماینده چهار سال در مجلس بود، عدم احراز صلاحیت معنا ندارد.
به گفته آقای لاریجانی این عنوان برای کسی به کار می رود که شناخته شده نباشد.
انتخابات مجلس ایران قرار است روز دوازدهم اسفند برگزار شود.
در حال حاضر هیات های اجرایی که متشکل از نمایندگانی به انتخاب وزارت کشور ایران هستند، مرحله اول تایید صلاحیت ها را انجام داده اند.
معمولا در این مرحله، تعدادی از نامزدها از سوی هیات های اجرایی به دلیل "احراز نشدن صلاحیت" از شرکت در مرحله بعدی باز می مانند.
علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علیرضا محجوب، علی عباسپور تهرانی، فاطمه آجرلو، عباسعلی‌نورا، پیمان فروزش، قدرت الله علیخانی و داریوش قنبری از جمله نمایندگان فعلی مجلس هستند که در مرحله اول تایید صلاحیت ها، رد شده اند.
احمدی توکلی، از اعضای کنونی پارلمان ایران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه به این رد صلاحیت ها اعتراض کرده است.

چطور می شود در ایران نماینده مجلس شد؟

روند اجرایی انتخابات مجلس ایران از آغاز به کار ستاد انتخابات کشور تا افتتاح دوره جدید مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک سال طول می کشد.
فرمان آغاز عملیات انتخابات از سوی وزارت کشور ایران به عنوان مجری انتخابات صادر می شود و در ادامه با همکاری شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات ادامه پیدا می کند.
مرحله نهایی انتخابات با گزارش وزیر کشور در روز افتتاح دوره جدید مجلس در حضور رئیس دفتر رهبر ایران، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و رئیس سنی مجلس جدید، پایان می گیرد.
آقای توکلی گفته است: "برخی از نمایندگان به دلیل عدم التزام به اسلام از سوی وزارت کشور رد صلاحیت شدند و این باعث لطمه به آبروی نظام و سو‌استفاده دشمنان می‌شود."
علی لاریجانی در پاسخ آقای توکلی اعتراض او را وارد دانسته و گفته است که اعتراض به رد صلاحیت‌ها باید به هیات‌های نظارت شورای نگهبان منعکس شود و افرادی هم در مجلس مشخص شده اند تا با آنها مذاکره کنند.
دلیل رد صلاحیت بسیاری از این نمایندگان به طور رسمی اعلام نشده، اما علی مطهری و پیمان فروزش گفته اند که رد صلاحیت آنها به استناد بندی از قانون انتخابات بوده که اعتقاد و التزام به اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه را برای نمایندگی مجلس الزامی می کند.
مطابق قانون در این مرحله، اعتراض رد صلاحیت شدگان به هیات های نظارت شورای نگهبان ارجاع می شود.
در صورتی که این هیات های نظارت هم رای به رد صلاحیت نامزدها بدهند، شورای نگهبان به اعترضات رسیدگی و دست آخر همین شورا، فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده را برای برگزاری انتخابات به وزارت کشور می دهد.

رد صلاحیت نمایندگان مجلس برای شرکت در انتخابات

رد صلاحیت نمایندگان برای حضور در رقابت های انتخاباتی دوره بعدی مجلس، سی سال گذشته بی سابقه نبوده است.
از دوره چهارم مجلس شورای اسلامی با تغییر قانون انتخابات، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس را "استصوابی" تفسیر کرد و در هر دوره شماری از نمایندگان مجلس به دلیل رد صلاحیت از حضور در رقابت های انتخاباتی باز مانده اند.
از جمله نزدیک به ۴۰ نماینده دوره سوم مجلس برای شرکت در رقابت های انتخاباتی دوره چهارم رد صلاحیت شدند که از نخستین نماینده های رد صلاحیت شده بودند.
دامنه رد صلاحیت ها در دوره های بعدی مجلس گسترده تر شد.
رد صلاحیت نمایندگان دوره ششم مجلس برای شرکت در رقابت های دوره هفتم باعث اعتراض کم سابقه آنها شد.
۱۳۹ نفر از نمایندگان دوره ششم که نایب رئیسان و روسای کمیسیون های اصلی در میان آنها بودند، در اعتراض به "رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان" در مجلس دست به تحصن زدند.
این افراد سرانجام با برگزاری انتخابات مجلس هفتم بدون تغییر در رای شورای نگهبان، از سمت نمایندگی به شکل دسته جمعی استعفا کردند.
نمایندگان رد صلاحیت شده دلیل رد صلاحیت خود را در ارتباط با محتوای نطق های پیش از دستور، تصویب طرح های همسو با سیاست های دولت محمد خاتمی و موضع گیری های صریح درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور می دانستند که در مواردی به بازداشت موقت نمایندگان هم انجامیده بود.
به موجب اصل ۸۶ قانون اساسی، نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار نظر و رأی‏ خود آزادند و نمی‏توان‏ آنها را به‏ دلیل نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏اند یا آرایی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏اند، تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد.



براساس گزارش‌ها، یک خبرنگار فرانسوی که تحت حفاظت دولت سوریه به شهر حمص رفته بود، کشته شده است.
مسئولان شبکه تلویزیونی فرانسوی دو (Deux) تایید کرده‌اند که ژیل ژاکیه (خبرنگار این شبکه) در یک انفجار کشته شده است. در عین حال، آنها اعلام کرده‌اند که جزئیات این حادثه هنوز روشن نیست.
بر اساس گزارش‌ها، یک خبرنگار اروپایی دیگر هم زخمی شده است.
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، خواهان مشخص شدن جزئیات این حادثه شده است.



در نیجریه، اعتصاب عمومی در اعتراض به حذف یارانه سوخت برای سومین روز متوالی ادامه دارد.
دولت به کارکنان بخش عمومی که هسته اصلی اعتصاب کنندگان هستند، هشدار داده در صورتی که دست از اعتصاب برندارند، پولی به آنها پرداخت نخواهد شد.
خبرنگار بی بی سی در لاگوس، می گوید اعتصاب اخیر باعث افزایش فشار به گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری نیجریه شده است.
برخی از سیاستمداران، از رئیس جمهور خواسته اند تا در مورد حذف یارانه سوخت تجدید نظر کند.



علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به ترکیه سفر می کند و گفته شده است که این دیدار در چارچوب تلاش برای کاهش اختلاف دو کشور بر سر نحوه برخورد با بحران سیاسی سوریه انجام می گیرد.
ایران از جمله متحدان نزدیک سوریه بشمار می رود اما رهبران ترکیه اقدامات دولت سوریه در سرکوب معترضان در این کشور را محکوم کرده اند.
دولت ایران همچنین از تصمیم ترکیه برای استقرار بخشی از تجهیزات سپر دفاع موشکی ناتو در آن کشور ابراز ناخرسندی کرده است.
اوایل ماه جاری میلادی ترکیه پیشنهاد کرد که مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ ، که از زمان اجلاس استانبول در یک سال پیش متوقف بوده است، از سرگرفته شود.



«حوزه انرژی ایران، هدف بیشترین حملات سایبری در دو سال گذشته بوده است»

غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت که در دو سال گذشته، حملات سایبری زیادی به ایران انجام شده که بیشترین این حمله ها در حوزه انرژی بوده است. وی همچنین گفته است: «دشمن در صدد است تا در سناریوهایی، زیرساخت های برق و مخابرات و اطلاعات را در کشور هدف بگیرد و آن را از کار بیاندازد.»
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جلالی روز چهارشنبه گفته است: «از کار انداختن نیروگاه برق و قطع برق سراسری در کشور، ایجاد سفارت مجازی آمریکا در ایران، توسعه شبکه های جمع آوری اطلاعات از طریق توسعه شبکه های اجتماعی، هدایت جریان فتنه از طریق شبکه های اجتماعی در فضای سایبری و حمله به سامانه فیلترینگ شرکت ارتباطات زیرساخت در یک برهه زمانی را از دیگر تهدیدهای سایبری دشمنان طی سال های اخیر بوده است.»
رییس سازمان پدافند غیرعامل همچنین گفت: «سناریوهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها مربوط به عملیات مستقل سایبری با هدف فلج سازی راهبردی در مدل حمله چند مرحله ای با حمله به زیرساخت های بانکی و پولی، مدیریت و کنترل، خدمات عمومی، امنیت، انرژی، ارتباطات و اطلاع رسانی است که با تولید بی نظمی و بی ثباتی در مسیر به هم زدن اقتدار نظام طراحی می شود.»
وی افزود: « در سال گذشته شاهد حملات نوین سایبری بودیم که ممکن است تکرار شود. روزانه ۵۵ هزار ویروس رایانه ای در جهان تولید و منتشر می شود که بر اساس تخمین اغلب مقاصد سیاسی و هکری را دنبال می کند.»
گفته می‌شود حمله سایبری استاکس نت که سال گذشته صورت گرفت، نیمی از سانتریفوژهای ایران را یا از کار انداخت یا در حدی به آنها آسیب زد که دیگر برای ادامه کار قابل اعتماد نبودند.
در اردیبهشت‌ماه سال جاری هم سازمان پدافند غیرعامل ایران از شناسایی ویروس «جاسوسی»‌ دیگری با نام استارس خبر داد و گفت که ممکن است اين ويروس با فايل های اجرايی دستگاه‌های دولتی اشتباه گرفته شود.
اکثر کار‌شناسان ایمنی شبکه‌های کامپیو‌تری معتقدند که سازمان‌های امنیتی- اطلاعاتی کشورهای غربی، بدافزار «استاکس‌نت» را طراحی کرده و شرایطی را فراهم کردند که این بدافزار به مراکز کنترل برنامه هسته‌ای ایران که از سیستم‌های مدیریت صنعتی ساخت شرکت آلمانی زیمنس استفاده می‌کند حمله کنند.
ایران همواره کشورهای غربی و اسرائیل را پشت حملات سایبری علیه جمهوری اسلامی دانسته است.



عسگراولادی: تورم واقعی ۴۰ درصد است

اسدالله عسگراولادی، رييس اتاق بازرگانی ايران و چين می گويد که «تورم دی‌ماه» در ایران با لحاظ نوسانات نرخ ارز «۴۰ درصد» است. وی در گفتگويی با روزنامه شرق که چهارشنبه منتشر شد، افزود: «با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها بيش از ۳۰ درصد نيز به تورم کنونی افزوده خواهد شد و بر همين اساس بايد منتظر تورم ۷۰ درصدی در ماه‌های آتی باشيم.» 
  به گفته اسدالله عسگراولادی واردات با دلار هزار و ۶۰۰ تومانی و وضعيت فعلی توليد، به همراه اتفاقات ناگواری چون کمبود کالاهای اساسی و مصرفی طی شش ماه آينده، باعث رشد روزافزون قاچاق و به نفس افتادن توليد خواهد شد.در پی تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، واحد پول ایران طی هفته‌ای که گذشت ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد  و تزریق ۲۰۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به بازار که روز چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، نیز نتوانسته‌ است در مهار بازار تأثیری جدی بگذارد.
محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، می‌گوید که برای ثبات بازار ارز برنامه‌هایی دارد که آنها را به اجرا در خواهد آورد، اما به صلاح نیست که این برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کند.
رييس اتاق بازرگانی ايران و چين در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود افزود که: «در چنين شرايطی که تورم ۴۰درصد است و بانک مرکزی هم آمار نمی‌دهد، مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به مصلحت نيست.»
عسگراولادی تصريح کرد: «به نظر می‌رسد با توجه به واردات کالا با دلار هزار و ۶۰۰تومانی و مشکلات توليد، در شش ماه آينده با کمبود بسياری از کالاها در کشور مواجه خواهيم شد که برای تهيه آنها يا بايد متوسل به قاچاق شويم يا اينکه هزينه بسياری بابت قاچاق بپردازيم.»
آقای عسگراولادی همچنين به ايلنا گفت که سياست‌های ارزی دولت منجر به افزايش فشار بر بازار ارز آزاد شده است.
وی افزود: «توليدکنندگانی که پيش از اين وام‌های ارزی دريافت کرده بودند، امروز در بازپرداخت اين وام‌ها به شدت با مشکل روبرو شده‌اند چرا که نرخ ارز به شدت طی دو ماه اخير افزايش يافته است.»
عليرضا محبوب رئيس فراکسيون کارگری مجلس شورای اسلامی پيشتر گفته بود «واحد‌های صنعتی کارخانه‌ها به دليل گرانی ارز تعطيل شده‌اند.»



ابر‌های تیره بر فراز بازار‌ نفت ایران

بر پایه تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی، فروش نفت صادراتی ایران نه تنها در اتحادیه اروپا، بلکه در بازار‌های آسیایی نیز با تردید‌های جدی روبه‌رو شده است.
  • رادیوفردا: خبر‌های رسیده از پایتخت‌های غربی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا بر سر تحریم خرید نفت از ایران به توافق نزدیک‌تر شده است. در رابطه با این تحریم، چه تحولات تازه‌ای در اتحادیه اروپا در جریان است و بازار جهانی نفت، در رابطه با این تصمیم‌گیری، چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟
فریدون خاوند: به نوشته رسانه‌های فرانسوی از جمله روزنامه «لوموند»، نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا بر سر تصمیم‌گیری در تحریم خرید نفت از ایران، که پیش از این به سی‌ام ژانویه موکول شده بود، احتمالا یک هفته زود‌تر از تاریخ پیش‌بینی شده برگزار خواهد شد.
گفت‌وگو با فریدون خاوند درباره بحران نفت ایران در آسیا

ظاهرا تصمیم مربوط به تحریم خرید نفت ایران که پیش از این مخالفت‌هایی را بین بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا به وجود آورده بود، به تدریج به نقطه مورد توافق همگانی نزدیک می‌شود. انگلیس طبعا هوادار این گزینه است. آلمان بیش از پیش علقه‌های نزدیک خود با ایران را، از جمله در عرصه صنعتی، کم می‌کند. کشور‌های اسکاندیناوی هم از قرار معلوم به این نتیجه رسیده‌اند که برای جلوگیری از دستیابی نظام تهران به سلاح هسته‌ای، استراتژی دیگری وجود ندارد.
با این حال «لوموند» می‌نویسد که بعد از اتخاذ تصمیم احتمالی اروپا در مورد تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی، عملی کردن این تصمیم به چند ماه وقت نیاز دارد، به ویژه از این نظر که اتحادیه اروپا با توجه به شرایط ناشی از بحران اقتصادی‌اش باید راهی را انتخاب کند که بازار جهانی نفت، به دلیل این تصمیم، دچار بی‌ثباتی نشود.
با این حال در شرایط کنونی، با وجود چشم‌انداز تحریم نفت ایران از سوی اروپا و اوج‌گیری تنش در خلیج فارس، بازار جهانی نفت آرام است و هیجان خاصی در آن دیده نمی‌شود.
تقاضای نفت به دلیل نبود رونق اقتصادی در آمریکا و اروپا چندان زیاد نیست و عربستان سعودی هم از هر فرصتی استفاده می‌کند تا به گونه‌ای نه چندان پنهان به دنیا اطمینان دهد از ظرفیت اضافی لازم برای تامین نیاز‌های بازار، در صورت حذف نفت صادراتی جمهوری اسلامی، برخوردار است.
با این همه آینده بازار نفت، ورای داده‌های اقتصادی، با تحولات ژئوپلیتیک در منطقه خلیج فارس ارتباط دارد و پیش‌بینی آن، در شرایط کنونی، کار آسانی نیست.
  • رسانه‌های ایران به نقل از منابع آگاه در دهلی نو می‌نویسند که هند هم، به جای خرید نفت از ایران، بیش از پیش به عربستان سعودی متوسل می‌شود. دلیل این جابه‌جایی چیست؟
هند، بعد از چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت از ایران است و گویا در سال ۲۰۱۱ میلادی معادل دوازده میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده است.
ولی از مدتی پیش به این طرف، پرداخت دلاری مابه‌ازای خرید نفت از سوی هند به ایران با دشواری‌های زیاد روبه‌رو بوده است. به دلیل همین دشواری‌ها، پرداخت پول نفت ایران مدتی از راه آلمان انجام می‌گرفت و بعدا به هالک بانک ترکیه منتقل شد که این راه هم بسته شده است.
گویا با توجه به همین مشکلات در تسویه حساب پول نفت خریداری شده از جمهوری اسلامی، شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی هند تصمیم گرفته‌اند جای ایران را به دیگر کشور‌ها بدهند و از قرار معلوم آرامکوی عربستان سعودی قرارداد‌هایی را با شرکت‌های هندی امضا کرده و در تصاحب بازار نفت ایران در هند، سهم اصلی را از آن خود کرده است.
  • چین چه طور؟ آیا بازار نفت ایران در چین از خطر دست‌اندازی رقیبان کاملا در امان است؟
چین رسما هر گونه تحریم خرید نفت از ایران را به صورت قاطع رد کرده است. با این حال در آستانه سفر ون جیابائو، نخست وزیر چین، به سه کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده و قطر، که شنبه چهاردهم ژانویه آغاز خواهد شد، پرسش‌هایی در محافل جمهوری اسلامی مطرح شده و ترس از تغییر موضع پکن، در این محافل، به خوبی احساس می‌شود.
روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ تهران در شماره روز چهارشنبه خود در انعکاس همین ترس می‌پرسد: آیا مقاومت چین در برابر درخواست آمریکا برای پیوستن به تحریم‌کنندگان نفت ایران ادامه خواهد یافت؟
گویا ایران در فهرست مسائلی جای دارد که در جریان دیدار نخست وزیر چین از سه کشور منطقه خلیج فارس با رهبران این کشور‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به نوشته رسانه‌های اقتصادی فرانسوی، چین خرید نفت خود از جمهوری اسلامی را کاهش داده و در پی یافتن صادرکنندگان دیگر این کالاست. عربستان سعودی، که در صدور نفت به چین جای اول را دارد و از ظرفیت تولید نفت اضافی برخوردار است، برای گرفتن سهم ایران در این کشور دست بالا را دارد.
چینی‌ها بیش از غربی‌ها از بسته شدن تنگه هرمز زیان خواهند دید و بنابراین تلاش خواهند کرد جلو انجام این کار را بگیرند. چینی‌ها نشان داده‌اند که هر بار منافع‌شان اقتضا کند، در قربانی کردن جمهوری اسلامی لحظه‌ای تردید نمی‌کنند و سعودی‌ها هم، برای تشویق پکن به تغییر موضع، از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهند کرد.




نصايح علايی به رهبر

 
يادداشت حسين علايی (با عناوينی مثل فرماندهی يگان دريايی سپاه، فرماندهی مناطق بزرگ سپاه، رياست ستاد مشترک سپاه، فرماندهی نيروی تازه تأسيس دريايی سپاه و قائم مقامی وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در پيشينه‌ی کاری‌اش، و فعلا عضو هيئت علمی دانشگاه امام حسين سپاه) در روزنامه‌ی اطلاعات (مورخ ۱۹ دی ۱۳۹۰) اگر پديده‌ی قابل توجهی در تحليل تحولات و شکاف‌های درون سپاه در سطح فرماندهی آن در شرايط امروز نباشد، پديده‌ی قابل توجهی در فضای عمومی و سياسی ايران است، از سه جهت:

۱) قرار گرفتن در ميان سيلی از نامه‌های مشفقانه و ناصحانه که به رهبر کشور نوشته می شوند،

۲) بيان غير مستقيم و تلويحی مسئوليت‌های رهبر کشور در سرکوب‌ها (تا حد تيراندازی به تظاهر کنندگان، حصر خانگی نامزدهای انتخابات، و محکوم کردن صدها فعال سياسی و روزنامه نگار به سال‌ها زندان) از سوی يکی از فرماندهان پيشين سپاه که در ميان نسل سپاهيان درگير در جنگ هشت ساله دارای ارج و قرب است، و

۳) انتشار آن در روزنامه‌ی اطلاعات که تحت نظر نماينده‌ی ولی فقيه در موسسه‌ی اطلاعات اداره می شود.

خامنه‌ای در تيررس

در دوران ياس و نوميدی از اصلاح حکومت، افسردگی های ناشی از سرکوب‌ها و انسداد سياسی، و انتظار يک انتخابات سرد و فرمايشی در اسفند ۱۳۹۰، بخشی از منتقدان حکومت (عمدتا نيروهای مذهبی) راه نصيحت و انذار حاکمان و بالاخص شخص رهبر را که قدرت مطلقه در او تمرکز يافته در پيش گرفته‌اند.
اين رهيافت که نقدهايی نيز از جهت مورد هدف قرار دادن شخص به جای فرايندها و سياست‌ها، بی تاثير بودن صدها نامه‌ای که قبل به خامنه‌ای نوشته شده، و مغفول گذاردن رو به افول بودن اقتدار شخص خامنه‌ای در جامعه‌ی ايران مورد انتقاد بخشی از مخالفان واقع شده، در حلقات بسته‌ی حکومتی و کسانی که سال‌ها در درون گفتمان شخص محور رژيم تنفس کرده‌اند هنوز موثر است. شاهد اين تاثير نيز هزينه‌هايی است که نويسندگان اين گونه نامه‌ها يا گويندگان اين گونه هشدارها (مرحوم منتظری، سعيدی سيرجانی، جمعی از نمايندگان مجلس ششم، اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد قابل، هاشم آغاجری، قاسم شعله سعدی، عبدالله مومنی، احمد زيد آبادی و دهها نفر ديگر) در داخل کشور در دو دهه‌ی گذشته پرداخته‌اند.
  نامه‌های پی در پی محمد نوری زاد که بعدا با نامه‌های ديگر روشنفکران و فعالان سياسی مذهبی داخل و خارج کشور بالاخص نامه‌ی ابوالفضل قديانی، عضو مجاهدين انقلاب اسلامی، و احمد رضا احمد پور، عضو حزب مشارکت، همراه شد خامنه‌ای را که تا سال ۱۳۸۸ بر فراز دو جناح ايستاده و بيشتر حساب کشی می کرد تا حساب پس دهی، مجددا در تيررس مسئوليت خواهی و تقاضای پاسخگويی قرار داده است. يادداشت حسين علايی که با يادآوری اقدامات خطای حکومت پهلوی در مواجهه با مخالفان، علی خامنه‌ای را به عنوان مخاطب برای هر ايرانی تداعی می کند از جنس همين نصايح مشفقانه است. 

سپاه نوستالژيک و سپاه استبداد
سپاه پاسداران از اوايل دهه‌ی شصت تا نيمه‌ی اول دهه‌ی هفتاد خورشيدی دو چهره‌ی بسيار متفاوت داشت: مرکزی برای جذب نيروهايی که می خواستند از کشور در برابر هجوم دشمن خارجی دفاع کنند، و محملی برای تحکيم قدرت روحانيت و سرکوب هر گونه دگر انديشی و دگر باشی.
چهره‌ی اول، دانشجويان و روحانيون جوانی را که نمی خواستند در منافع قدرت سياسی سهيم شوند يا از تنازعات قدرت و مسابقه بر سر کسب قدرت و ثروت خسته بودند جذب می کرد و هزاران تن از اين افراد در جبهه ها جان خويش را از کف دادند. چهره‌ی دوم به کار پاسداران شخصی روحانيون، اراذل و اوباش محلات، نيروهای ستادی-امنيتی که اکنون ميان سپاه، وزارت اطلاعات، و نيروی انتظامی در رفت آمد بودند، و آن دسته از فرماندهانی که از جنگ برخوردار شده بودند يا می خواستند برخوردار شوند (دست اندرکاران واردات اسلحه و قاچاق به داخل کشور) می آمد. خامنه‌ای به تدريج چهره‌ی اول را حذف کرد و به جاه طلب ترين نيروهای دسته‌ی دوم فرصت بر آمدن به قدرت در کنار تبعيت تام و تمام از خودش را داد.
  سپاهيان دسته‌ی اول در چهار دوره از سپاه تصفيه شدند: برکناری منتظری از قائم مقامی رهبری که تصفيه‌ها و کناره گيری‌های گسترده‌ای را در سپاه به دنبال داشت (نماد روشن اين گروه داود کريمی فرمانده سابق قرارگاه محمد رسول‌الله است که نقشی موثر در شکستن حصر آبادان داشت و نام وی از تاريخ جنگ در جمهوری اسلامی حذف شده است)، انتخاب خامنه‌ای به رهبری، روی کار آمدن دولت خاتمی (که با رای هفتاد درصدی خاتمی در شهرک‌های سپاه برای خامنه‌ای هشدار دهنده بود)، و انتخابات سال ۱۳۸۸ که بخشی از خانواده‌های سپاهيان و فرزندان آنها را رو در روی خامنه‌ای قرار داد.
  تنها از سپاهيان دسته‌ی اول که همه از سپاه تصفيه شده يا بازنشسته شده يا از سطوح فرماندهی کنار گذاشته شده‌اند می توان انتظار داشت که به علی خامنه‌ای هشدار دهند، ديکتاتوری او را با ديکتاتوری محمد رضا پهلوی مقايسه کنند، جنايات وی را عليه مردم به رخ او بکشانند، و عن قريب بودن سقوط وی را همانند شرايط سال ۱۳۵۷ برای محمدرضا پهلوی نويد دهند. تنها اين دسته هستند که در پايان نوشته‌هايشان می توانند به طور تلويحی با ذکر "فاعتبرو يا اولی الابصار" بر بی بصيرتی رهبر کشور تاکيد کنند، در حالی که وی حتی غير طرفداران پر سر و صدای خود، حتی از ميان وفاداران به جمهوری اسلامی و قانون اساسی، را بی بصيرت خطاب می کند.

چهره‌‌های جمالی و جلالی "آقا"
رفتار محمود دعايی در روزنامه‌ی اطلاعات در سه دهه‌ی گذشته نشان می دهد که وی اهل مخاطره نبوده و در هيچ دوره‌ای رفتاری که خاطر خمينی و خامنه‌ای را برنجاند يا رو در روی آنها بايستد انجام نداده است. دعايی قرار بوده چهره‌ی ادب دوست و هنر پرور خامنه‌ای را در کنار چهره‌ی کريه و خشن اطلاعاتی- امنيتی وی در کيهان به نمايش بگذارد و علی رغم همه‌ی تفاوت‌ها به همين منظور تحمل شده است (صورت جمالی ولی فقيه در برابر صورت جلالی جبار در عرف مکتبی‌ها که البته بر تصور مقام الهی برای وی دلالت می کرده است).
  دعايی که از نزديکان خمينی در نجف بوده و از خود نقشی فرا جناحی و حامی سياست‌های رهبری به يادگار گذاشته و حتی پس از بازداشت حسن فتحی، روزنامه نگار با سابقه حاضر نشد همکار بودن وی در موسسه‌ی اطلاعات را پذيرا شود اين يادداشت را به سه دليل محتمل منتشر کرده است:

۱) مشورت وی با فردی از درون بيت قبل از انتشار يادداشت و لذا حرکت در چارچوبی موجه و قابل اطمينان (که احتمال آن در آستانه‌ی انتخابات برای ارسال علامت نقد پذيری "آقا" وجود دارد، اما با توجه به شخصيت خامنه‌ای بسيار اندک است)،

۲) تلاش برای بازنشستگی آبرومندانه از سوی دعايی (از مدتها پيش دندان بيت و نزديکان به احمدی نژاد برای در اختيار گرفتن موسسه‌ی اطلاعات تيز شده بوده است)، و

۳) تلاش خودسرانه‌ی محمود دعايی برای تلائم ميان نيروهای درون حکومتی سابق و لاحق در شرايط پر مخاطره‌ی امنيتی برای کشور که برای وی پر هزينه خواهد بود.

تنها سايت خبری در داخل کشور که يادداشت علايی را پس از انتشار در روزنامه‌ی اطلاعات در دنيای مجازی منتشر کرد سايت خبر آنلاين نزديک به علی لاريجانی بود که پس از ساعاتی آن را برداشت. سايت‌های سياسی- خبری ديگر و دارای مخاطب قابل توجه در داخل کشور مثل الف و تابناک که گهگاه صدای انتقادی از آنها شنيده می شود نيز اين يادداشت را ناديده گرفتند. آنها به خوبی از واکنش خامنه‌ای به اين نوع نوشته‌ها و هزينه‌هايی که بايد برای انتشار آنها پرداخت کنند آگاه هستند.

* نظرات مطرح شده در این یادداشت الزاماً دیدگاه رادیو فردا نیست.




تهران نگران دیدار نخست وزیر چین از منطقه

دیدار شش روزه ون جیابائو، نخست وزیر چین، از سه کشور عربستان، امارات و قطر، در جریان بحران ناشی از تهدید‌های ایران دایر بر بستن تنگه هرمز، امتیاز تازه‌ای است که متحدان سیاست محدود ساختن جمهوری اسلامی، در جریان جنگ روانی تهران و واشینگتن کسب می‌کنند.
مهم‌ترین موضوع مذاکرات نخست وزیر چین در عربستان، قطر و ابوظبی حفظ امنیت انرژی در خلیج فارس و توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های نفت و گاز و پالایش است.
قرارداد نهایی ایجاد پالایشگاه بزرگی با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز، در «یانبو» با سرمایه مشترک شرکت دولتی نفت عربستان «آرامکو» و «شینو پک» چین، در جریان دیدار ون جیابائو از عربستان به امضا خواهد رسید.
آرامکو ۶۲.۵ درصد از مالکیت پالایشگاه یاد شده را در اختیار خواهد داشت و ۲۷.۵ درصد باقی‌مانده سهام در متعلق به شرکت شینو پک خواهد بود. بخش بزرگی از تولیدات این پالایشگاه قرار است راهی بازار‌های صادراتی من‌جمله کشور چین شود.
عربستان سعودی در جریان افزایش سریع تجارت خارجی با چین، علاوه بر افزایش صادرات نفت خام، صادرات مواد پالایش شده نفتی به آن کشور را نیز مورد توجه قرار داده است.

انتقال منابع تامین
در حال حاضر عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده مواد نفتی به عربستان سعودی محسوب می‌شود، مقامی که تا همین سه سال قبل در اختیار ایران بود. ایران در حال حاضر بعد از کشور آفریقایی آنگولا، سومین صادرکننده نفت به چین محسوب می‌شود.
صادرات نفت خام عربستان به چین طی سال جاری نسبت به سال قبل بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است، در حالی که صادرات نفت خام ایران به آن کشور به همین نسبت کاهش یافته. بازار نفت چین با تخصیص بیش از ۲۲ درصد از مجموع صادرات نفت خام ایران، از اهمیت خاص برخوردار است.
گرچه مسئولان عربستان سعودی طی بیانیه‌های رسمی و در جریان گفت‌وگو‌های دوجانبه با مقامات ایرانی اظهار می‌دارند که بازار‌های صادراتی نفت ایران در آسیا را با نفت خود اشباع نخواهند ساخت، در عین حال، آمار و ارقام تجارت خارجی عربستان با چین و هند حاکی است که ریاض مسیر مخالف این جریان را با چراغ خاموش دنبال کند.

امارات و قطر
دو توقف بعدی نخست وزیر چین در خلیج فارس در امارات و قطر خواهد بود. در ابوظبی، آقای ون ضمن شرکت در کنفرانس جهانی انرژی، سیاست‌های چین در زمینه امنیت انرژی را مطرح خواهد ساخت.
چین اگرچه مخالف تشدید تحریم‌های جهانی علیه ایران است و ترجیح می‌دهد که تنوع منابع تامین نفت خود را همچنان حفظ کند، در عین حال، ادامه تامین نفت خام خود را به دفاع از صادرات نفت ایران ترجیح می‌دهد.
این سیاستی است که چین دقیقا در قبال مسدود ساختن تنگه هرمز و ضرورت آزادی جریان صدور نفت خام از خلیج فارس و ورود کالا به آن نیز دنبال می‌کند.
چین مخالف جدی حمله نظامی علیه ایران، حتی در صورت تلاش قطعی تهران برای دست یافتن به ظرفیت مبادرت به یک آزمایش اتمی است. در عین حال، باز نگاه داشتن تنگه هرمز را به هر قیمت، حتی از راه توسل به حمله نظامی علیه ایران، اولویت غیر قابل اجتناب خود تلقی می‌کند.
این دقیقا نکته‌ای است که غرب و هم‌پیمانان آمریکا در حاشیه جنوبی خلیج فارس، در رابطه با چین مورد توجه خاص قرار داده و مصمم به حداکثر بهره‌برداری از آن هستند.

تاثیر تجارت بر سیاست
درخواستی که رهبران سه کشور عرب خلیج فارس طی مذاکرات شش روزه با نخست وزیر چین مطرح خواهند ساخت، همکاری جدی چین در اعمال فشار‌های مالی و اقتصادی بیشتر بر تهران، و اجرای مفاد تحریم‌ها به منظور متوقف ساختن جمهوری اسلامی در راه دست یافتن به سلاح اتمی، بدون توسل به جنگ علیه آن کشور است.
تعهد متقابل کشور‌های عرب در مقابل پکن، ضمانت تامین نیازهای انرژی چین با حداکثر توان و پر کردن جای خالی ایران در بازار‌های مصرف آن کشور است.
با توجه به افزایش قدرت مصرف کشور‌های جنوبی خلیج فارس، بازار‌های صادراتی این منطقه، نسبت به بازار کم‌رونق و بی‌ثبات ایران برای چین از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در گذشته به دلیل اهمیت بازار‌های صادراتی آمریکا نسبت به بازار مصرفی ایران که کوچک‌تر از ده درصد آن است، پکن ضمن ابراز نارضایتی، و حتی مخالفت شفاهی با سیاست‌های تنبیهی غرب علیه ایران، هنگام تصمیم‌گیری‌های رسمی همواره در کنار آمریکا و متحدان آن و در مقابل ایران قرار گرفته است.
پیوستن چین (و روسیه) به ۴ قطعنامه تنبیهی شورای امنیت علیه ایران، شاهد روشن بر این نحوه عمل دوگانه پکن است. روند سیاست‌های گذشته چین در قبال آمریکا و ایران، اینک در رابطه با کشور‌های عربی و مقابله با ایران در حال تکرار شدن است.

پیشگامی آمریکا
طی دو سال گذشته، سیاست آمریکا در قبال دوستان نیم‌بند ایران در جامعه جهانی، یعنی چین و روسیه، علاوه بر وارد آوردن فشارهای مستقیم، استفاده از اهرم‌های محلی و نفوذ کشور‌های دیگر در پکن و مسکو، برای جلب همکاری‌های بیشتر آنها در مقابله با ایران بوده است.
نزدیکی محسوس عربستان به چین نماد روشن موفقیت این سیاست به شمار می‌رود، اگرچه استعداد کافی در ریاض و پکن برای توسعه این مناسبات نیز از پیش وجود داشته است.
واشینگتن با درک این استعداد‌ها، تشویق کشور‌های متحد برای اعمال فشار علیه چین و روسیه در قبال ایران را کاملا کارساز و مکمل فشار‌های مستقیم خود علیه دو کشور یاد شده تلقی می‌کند.
پیگیری این سیاست موازی را می‌توان در برنامه دیدار هفته جاری تیموتی گایتنر، وزیر خرانه‌داری آمریکا، از چین و ژاپن، چند روز پیش از آغاز سفر نخست وزیر چین به خلیج فارس، که با دعوت پادشاه عربستان سعودی و رهبران دو کشور دیگر میزبان وی صورت می‌گیرد، شاهد بود.
هدف سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین و ژاپن، تشویق دو کشور یاد شده به همکاری بیشتر در جهت اعمال تحریم‌های تازه (بانک مرکزی و نفت ایران از سوی آمریکا و جامعه اروپا) علیه تهران است.
اگرچه ژاپن به دلیل تعطیل ساختن اکثریت ۵۴ رآکتور اتمی خود، اینک بسیار بیشتر از گذشته متکی به واردات نفت از خارج است، تامین این نیاز افزوده، نه تنها متوجه منابع نفت صادراتی ایران نشده، که کاهش تکیه بر این منبع اینک مورد توجه قرار گرفته است.
در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز ژاپن از سوی ایران تامین می‌شود. انتقال تدریجی منابع تامین این نیاز از ایران به سایر کشور‌های نفتی صادرکننده هدف رفت و آمد‌های سیاسی جاری در آسیا و حاشیه جنوبی خلیج فارس است.



برای پرهیز از جنگی فراگیر، «باید آخرین شانس را به ایران داد»

جفری گلدبرگ، تحلیل‌گر خبرگزاری بلومبرگ و از روزنامه‌نگاران آشنا به مسائل بین‌المللی، در تحلیلی از تنش بین ایران و آمریکا می‌نویسد که در راستای ایده اولیه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در آغاز ریاست جمهوری خود یعنی تلاش برای تجدید مناسبات با ایران اکنون برای پرهیز از وقوع جنگی تمام‌عیار باید شانس دیگری به ایران داده شود.
این تحلیل‌گر به اقدامات باراک اوباما در ماه‌های اول ریاست جمهوری خود از جمله ارسال پیام تبریک نوروز به مردم و ارسال نامه‌ای خصوصی به رهبر جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند که وی در آنها خواهان آغازی متفاوت در مناسبات دو کشور شد. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که سیاست محوری دولت وی دیپلماسی است و تاکید کرد که طرفدار بنا نهادن مناسباتی سازنده با ایران است.

حتی در دوران اعتراضات سیاسی گسترده مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز پرزیدنت اوباما با احتیاط فراوان از خواسته‌های مشروع مردم ایران دفاع کرد. شاید او نمی‌خواست رهبران ایران را بترساند یا معتقد بود که این جنبش به موفقیت نخواهد رسید و دولت آمریکا کماکان ناگزیر است با حاکمیت فعلی ایران کلنجار برود. در هر حال هیچ یک از این تلاش‌های دولت آمریکا نتیجه نداد و حاکمان جمهوری اسلامی به تجدید مناسبات علاقه‌ای نشان ندادند.

ستون‌نویس خبرگزاری بلومبرگ سپس به حوادث هفته‌های اخیر می‌پردازد و می‌نویسد که اکنون سیاست باراک اوباما در قبال ایران حتی از سیاست دولت جرج بوش نیز سخت‌گیرانه‌تر است. علاوه بر اعمال تحریم‌های شدید، دولت آمریکا می‌کوشد ایران را به شدت منزوی کند. برخی از منابع مطلع در دولت آمریکا می‌گویند که رایزنی‌هایی با کشورهای عربی خلیج فارس در جریان است تا مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را به حداقل کاهش دهند.

موضوع محوری در تشدید تنش بین دو کشور، آن طور که منابع غربی می‌گویند، تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. مقامات امنیتی و دفاعی آمریکا در هفته‌های اخیر ضمن اعلام این نکته که هنوز ایران تولید سلاح هسته‌ای را آغاز  نکرده هشدار دادند که آمریکا از هر وسیله‌ای برای ممانعت از دستیابی ایران به این تسلیحات جلوگیری خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که این تهدیدها تاکنون روی رفتار جمهوری اسلامی ایران هیچ تاثیری نگذاشته است، کما این که در هفته‌های اخیر شاهد مانور نظامی، آزمایش‌های موشکی و حتی تهدید فرماندهان نظامی ایران به مسدود کردن تنگه هرمز بودیم. در روزهای اخیر نیز دستگاه قضایی ایران یک آمریکایی ایران‌تبار را که سابقا جزء تفنگداران دریایی آمریکا بوده به جرم جاسوسی به مجازات مرگ محکوم کرده است. و بالاخره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین روزها اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم را آغاز کرده است.

جفری گلدبرگ در ادامه تحلیل خود در بخش دیدگاه‌های خبرگزاری «بلومبرگ» یادآوری می‌کند که برخی از سیاستمداران آمریکایی استدلال می‌کنند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باید هم اکنون یا در آینده نزدیک به ایران حمله کرد، در غیر این صورت ممکن است آن کشور به زودی به سلاح هسته‌ای دست یابد و حمله نظامی بی‌معنا شود.

استدلال این گروه از سیاستمداران و از جمله اکثر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا این است که هسته‌ای شدن ایران بزرگ‌ترین خطری است که منافع آمریکا و متحدان آن را در خاورمیانه تهدید می‌کند. ولی نتیجه‌گیری از این استدلال که حمله نظامی پیش‌گیرانه بهترین راه مقابله با این خطر است درست نیست.

ستون‌نویس خبرگزاری «بلومبرگ» می‌نویسد که شاید دولت آمریکا یک روزی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران مجبور باشد از نیروی نظامی استفاده کند، ولی قبل از روی آوردن به اقدام نهایی می‌توان روش‌های دیگری را نیز آزمایش کرد. می‌توان به ایران نشان داد که در صورت تغییر روش خود می‌تواند به جامعه بین‌الملل بازگردد.

مسلما دراز کردن دست دوستی یا تلاش برای تجدید رابطه با ایران در سال انتخابات ریاست جمهوری برای پرزیدنت اوباما کار بسیار دشواری خواهد بود، ولی وی می‌تواند این کار را به شکلی انجام دهد که نشانه ضعف وی و ضعف آمریکا تلقی نشود.

شاید در حال حاضر که ایران از نظر اقتصادی به شدت تحت فشار است و در شرایطی که اعمال تحریم‌های بین‌المللی به نتایج نسبتا مطلوبی رسیده است پیشنهاد مشوق‌های اقتصادی بتواند روی موضع‌گیری حکومت ایران اثرگذار باشد. البته شانس موفقیت یک چنین بازنگری در نحوه برخورد با حکومت ایران بسیار ناچیز است، چون آمریکاستیزی از ستون‌های اصلی بنا و موجودیت جمهوری اسلامی است.

در عین حال اسرائیل و متحدان عرب آمریکا را باید قانع کرد که این آخرین شانس برای تغییر رفتار حکومت ایران فقط برای مدت زمان محدودی است. جنگ با ایران برای همه طرف‌های درگیر و حتی آنها که درگیر جنگ نخواهند شد فاجعه‌بار خواهد بود. به نظر می‌رسد که دادن آخرین شانس به ایران برای گفت‌وگو در مقایسه با عجله برای راه انداختن جنگی دیگر زیان کمتری خواهد داشت.




گزارش های مختلف از انفجار تروریستی امروز

سحام نیوز: رسانه های ایران روز چهارشنبه خبر دادند که یکی از مسوولان تاسیسات هسته ای نطنز بر اثر انفجار بمبی مغناطیسی کشته شده است. در جریان ترور این استاد دانشگاه دو نفر دیگر مجروح شدند که بر اساس گزارش های تازه، یکی از مجروحان درگذشته است.
خبرگزاری های داخلی هویت فرد کشته شده را «مصطفی احمدی روشن» اعلام کرده اند.
خبرگزاری ایلنا به نقل از صفرعلی براتلو، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گزارش داده که این انفجار در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جریان آن «یک موتورسوار با متصل کردن یک بمب مغناطیسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشین بوده، این خودرو را منفجر کرد.»
این انفجار در حوالی میدان کتابی و در خیابان گل نبی رخ داده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است، دو نفر را دیده اند که سوار بر موتور بوده اند و بمبی را به خودرو حامل این افراد چسباندند. بر اساس این گزارش، علاوه بر کشته شدن مصطفی احمدی روشن، یک عابر پیاده نیز در این انفجار جان باخته است.
مقام های ایرانی هنوز کشته شدن این فرد را تایید نکرده اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشده است، گفته که «دو مجروح این انفجار نیز به بیمارستان های ایرانمهر و رسالت منتقل شده اند.» هویت این دو نفر اعلام نشده است.
در همین حال، خبرگزاری فارس لحظاتی پیش اعلام کرد که یکی از مجروحان این انفجار، «علیرغم تلاش پزشکان، در بیمارستان‌ رسالت تهران به شهادت رسید.»​​
این خبرگزاری گفته است: «قاضی پرونده دستورات لازم برای انتقال پیکر این شهید را به پزشکی قانونی صادر کرده است.»
رسانه های ایران این فرد را «رضا قشقایی» و راننده مصطفی احمدی روشن معرفی کرده اند.
خبرگزاری ایرنا می گوید که مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است. وی در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شده بود.
تاسیسات هسته ای نطنز مهمترین مرکز اتمی ایران است که در آن اورانیوم با غنای پایین غنی سازی می شود.
بر اساس این گزارش، آقای احمدی روشن، «از دانشجویان برجسته در حوزه های علمی و فرهنگی بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد همکاری داشته است.»
ترور «دانشمندان هسته ای» ایران در سال های اخیر شدت گرفته است و مقام های ایرانی کشورهای اسرائیل و آمریکا را مسوول این ترورها دانسته اند.
محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری ایران، در نشست روز چهارشنبه هیات دولت، عوامل به گفته وی وابسته به «رژیم صهیونیستی» را در این انفجار دخیل دانست و گفت: «ترور یک دانشمند خیانت به عرصه علم و فناوری و جلوگیری از خدمت به بشریت است.»​
لحظاتی پس از انفجار خودروی حامل مصطفی احمدی روشنخبرگزاری ایرنا نیز از قول «مقام آگاه» مورد اشاره خود گفته است: «شیوه شهادت این استاد دانشگاه همچون سایر ترورهای صورت گرفته توسط عوامل صهیونیستی از طریق چسباندن بمب مغناطیسی به وسیله نقلیه بوده است.»
لحظاتی پس از انفجار خودروی حامل مصطفی احمدی روشن
آمریکا پیشتر دست داشتن در هر گونه تروری را رد کرده است ولی مقام های اسرائیلی حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده اند.
با این حال روز سه شنبه، ژنرال بنی گاتز، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته بود که ایران در سال ۲۰۱۲ باید انتظار حوادث «غیر مترقبه» داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی که در نشست پارلمان شرکت کرده بود اظهار داشت: «سال ۲۰۱۲ برای ایران سالی حیاتی در زمینه مسائلی چون ادامه هسته ای شدن، تغییر داخلی در ترکیب رهبری، ادامه و گسترش فشار از ناحیه جامعه بین المللی و موارد دیگری خواهد بود که غیر مترقبه رخ خواهند داد.»
بر اساس گزارش یاد شده، اظهارات این ژنرال اسرائیلی که پشت درهای بسته پارلمان بیان شد گمانه زنی های زیادی در زمینه دست داشتن این کشور در خرابکاری های قبلی در ایران بوجود آورده است.
در همین حال، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که «عملیات تروریستی صبح امروز» را بررسی می کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، احتمالا برخی از مسوولان و مقامات امنیتی و اطلاعاتی در این جلسه حضور خواهند داشت.
کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش از این نیز جلساتی درباره ترورها در ایران برگزار کرده بود ولی هیچگاه نتایج آنها را منتشر نکرده است.




داود رشیدی بیانیه منتشر شده در خبرگزاری های دولتی را رد کرد

سحام نیوز: رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران تاکید کرد این انجمن هیچ ارتباطی با انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ندارد که بیانیه حمایت از انحلال خانه سینما را امضا کرده‌اند.
داود رشیدی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در مورد بیانیه‌ای که با عنوان حمایت از انحلال خانه سینما منتشر شده و در آن امضای انجمنی به عنوان «انجمن بازیگران سینما و تلویزیون» مشاهده می‌شود، اظهار داشت: «این انجمن هیچ ربطی به ما ندارد. ما انجمن بازیگران سینمای ایران هستیم و انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ربطی به ما ندارد.»
او تاکید کرد:‌ «ما هیچ ارتباطی با این انجمن نداریم و اصلا نمی‌دانیم که رئیس و اعضای آن چه افرادی هستند، ضمن اینکه در این مدت شاهد هیچ فعالیتی از سوی چنین انجمنی نبوده‌ایم.»
سه‌شنبه بیستم دی‌ماه بیانیه‌ای با عنوان «حمایت هشت صنف سینمایی از اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سینما» منتشر شد که نام سه صنف عضو خانه سینما در آن به چشم می‌خورد؛ بیانیه‌ای که به گفته رشیدی هیچ‌گونه ارتباطی با انجمن بازیگران سینمای ایران که عضو خانه سینماست ندارد.
خبرگزاری فارس روز گذشته با انتشار این بیانیه نوشته بود که هشت صنف سینمایی کشور از انحلال خانه سینما حمایت کرده اند.



جـــرس: به گزارش منابع خبری، تعداد قربانیان انفجار بمب مغناطیسی در شمال تهران، که صبح روز چهارشنبه بوقوع پیوست، به دو تن رسید که علاوه بر «مصطفی احمدی روشن»، از مسوولان تاسیسات هسته ای نطنز، رانندۀ وی نیز که اعلام شده بود، از مجروحان حادثه است، عصر چهارشنبه در بیمارستان درگذشت و هنوز یکی دیگر از مجروحان در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه بستری می باشد.
منابع خبری همچنین گزارش داده اند که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از کشته شدن احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند . همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و برخی مقامات مجلس، از دخالت اسرائیل در این انفجار و موارد مشابه خبر داده اند.
همسر مصطفی احمدی روشن نیز گفته است که همسرش "در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته است."

اخبار اولیه
به گزارش ایلنا، صفرعلی براتلو، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفته است که انفجاری در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جریان آن "یک موتورسوار با متصل کردن یک بمب مغناطیسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشین بوده، این خودرو را منفجر کرد."
بر اساس گزارش ها، این انفجار در حوالی میدان کتابی و در خیابان گل نبی در حوالی سید خندان رخ داده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده بود که دو نفر را دیده اند که سوار بر موتور بوده اند و بمبی را به خودرو حامل این افراد چسباندند. بر اساس این گزارش، علاوه بر کشته شدن مصطفی احمدی روشن، همراه وی نیز جان باخته است.

نفر دوم راننده بوده
خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفته بود که "دو مجروح این انفجار نیز به بیمارستان های ایرانمهر و رسالت منتقل شده اند"، که بعد از ظهر چهارشنبه هویت فرد همراه احمدی‌روشن که راننده وی بود، مشخص شد.
وی رضا قشقایی و راننده مصطفی احمدی روشن بوده، که به گزارش فارس، ابتدا به بیمارستان رسالت تهران انتقال پیدا کرد اما علیرغم تلاش پزشکان جان باخت.

جزئیاتی در مورد دانشمند جانباخته
به گزارش ایرنا، همان مقام آگاه امنیتی که نامش فاش نشده، گفته بود: "شیوه شهادت این استاد دانشگاه همچون سایر ترورهای صورت گرفته توسط عوامل صهیونیستی از طریق چسباندن بمب مغناطیسی به وسیله نقلیه بوده است."
بر اساس این گزارش، مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سایت نطنز – سایت غنی سازی اورانیوم- بوده، که سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شده بود.
ایرنا نوشته است که "احمدی روشن از دانشجویان برجسته بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد همکاری داشته است."
خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است که احمدی روشن که به نظر می‌رسد هدف اصلی این ترور بوده است بر اساس گفته‌های یکی از همکارانش، در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است.
به گزارش الف، برای غنی سازی اورانیوم از غشاهای پلیمری استفاده می شود، بطوریکه ابتدا اورانیم به صورت "گاز هگزا فلورید اورانیم" درآورده می شود و سپس این گاز از یک غشای پلیمری مخصوص عبور داده می‌شود. با این کار اورانیوم ۲۳۵ زودتر از ۲۳۸ از غشای پلیمری عبور می‌کند. و به این شیوه اورانیوم غنی سازی می‌شود.

"نقش اسرائیل بارز است"
لحظاتی پس از این حادثه تروریستی، صفرعلی براتلو دبیر شورای تأمین استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأکید کرد که بمب‌های استفاده شده برای به شهادت رساندن مهندس احمدی روشن از نوع بمب‌هایی بوده است که قبلاً نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی به کار گرفته شده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ، با اعلام اینکه بزودی موضع این وزارتخانه درباره انفجار تروریستی صبح امروز تهران اعلام می شود، اظهار کرد: همه نشانه ها حاکی از دخالت عوامل صهیونیستی در انفجار صبح امروز تهران است.
رامین مهمانپرست درباره خبر یکی از روزنامه های هندی درباره دست داشتن اسرائیل در انفجار تهران، گفت: همه شواهد و نشانه ها حاکی از دست داشتن عوامل اسرائیل در این انفجار است و موضع وزارت خارجه در این خصوص به زودی اعلام می شود.
گفتنی است، روزنامه هندی زی نیوز از دست داشتن عوامل اسرائیل در انفجار امروز تهران خبر داده بود.
در پی انفجار تهران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت که طرح‌ریزی این حادثه با توجه به شباهت‌هایی که با عملیات‌های قبلی ترور در ایران دارد؛ مربوط به صهیونیست‌هاست.
محمد کوثری که کمیسیون متبوع وی در روز جاری پیرامون این حادثه تروریستی تشکیل جلسه فوق‌العاده داد در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد که ردپای عوامل استکبار جهانی در این رخداد دیده می‌شود.
معاون اول محمود احمدی نژاد نیز با محکوم کردن حادثه چهارشنبه تأکید کرده است که "این اقدام تروریستی توسط عوامل صهیونیستی اجرا شده است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز اظهار عقیده کرد این ترور از نوع ترورهای آمریکایی _ صهیونیستی است".
کاظم جلالی گفت این ترور نشان داد که اصل ترور در رفتار و سیستم آمریکا و رژیم صهیونیستی نهادینه شده است.
همزمان با وی، حسین ابراهیمی، نایب رئیس مجلس نیز هدف از بمب گذاری روز چهارشنبه را تلاش برای کاهش حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای و "توطئه امنیتی کردن فضای انتخابات با هدف کاهش مشارکت مردم" توصیف کرده و گفته است که "مدعیان دموکراسی و حقوق بشر، برای مقابله با ایران، اقدام به ترور دانشمندان ایرانی می کنند."
به گزارش فارس، مصطفی احمدی روشن، که بر اساس گفته‌های دوستانش همواره در آرزوی شهادت بوده است، امروز در حالی شهید شد که بخش فارسی رادیو اسرائیل روز گذشته از دیدار "الیستر برست" وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه با دانی ایالون معاون وزیر خارجه اسرائیل در تلاویو خبر داد.
دانلی ایالون در این دیدار اعلام کرده بود که روند تلاش ایران برای رسیدن به بمب اتمی، وارد مراحل خطرناک‌تر خود شده است و مدعی شد که آغاز غنی سازی اورانیوم در تأسیسات اتمی جدید ایران در منطقه "فوردو" در قم شاهد این مدعا است.

ترورهای مشابه
ترور «دانشمندان هسته ای» ایران در سال های اخیر شدت گرفته است و مقام های جمهوری اسلامی کشورهای اسرائیل و آمریکا را مسوول این ترورها دانسته اند.
در اوایل آذرماه سال ۱۳۸۹، دو موتور سوار بر روی خودروی حامل مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق در پروژه سزامی، بمبی سوار کردند که موجب کشته شدن وی شد.
فریدون عباسی دوانی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی، در همان روز از یک حادثه مشابه جان سالم به در برد.
در دی ماه سال ۱۳۸۸ نیز، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، بر اثر انفجاری مشابه جان خود را از دست داد.
در مردادماه سال جاری نیز مقام های ایران از ترور فردی به نام «داریوش رضایی نژاد» خبر دادند که استاد فیزیک هسته ‌ای دانشگاه محقق اردبیلی بوده است.
در همین زمینه عصر چهارشنبه گزارش شد که همسران دانشمندان جانباخته (علیمحمدی، شهید شهریاری و رضایی نژاد)، با حضور در منزل احمدی روشن به خانواده وی دلداری داده و ابراز همدردی کردند.
گفتنی است احمدی روشن پسری چهار ساله داشته است.
مادر و پدر این دانشمند اتمی جمهوری اسلامی گفته اند دستگاه‌های امنیتی سریعتر وارد عمل شوند و كسانی كه این اقدام را انجام داده اند به سزای عمل كثیف خود برسانند.

همسرم نقش مهمی در نطنز داشت
همسر شهید احمدی روشن گفت: همسرم در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته است.
همسر مرحوم احمدی روشن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: همسرم پیشرفت كشور و به نتیجه رسیدن سایت نطنز فعالیت های خود را دنبال می كرد و در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته و به طور قطع مطمئن هستم كسانی كه این اقدام تروریستی را انجام داده اند از سوی دستگاه اطلاعاتی ما به سزای عمل خود خواهند رسید.

مصطفی با مقامات آژانس دیدار داشته
در گزارشی دیگر، خبرگزاری مهر اعلام کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از انفجار و کشته شدن احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند.
رسانه ها پیش از این خبر داده بودند که نام دانشمندان هسته ای ایران که در ماه های گذشته کشته شده اند، در لیست تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده و انتشار این فهرست توسط منابع غربی بهترین رانت اطلاعاتی به گروه های تروریستی برای شناسایی و ردیابی دانشمندان ایرانی است.
به گزارش مهر، انتشار این فهرست و هم چنین دیدار چندی قبل بازرسان آژانس با شهید احمدی روشن شائبه هماهنگی و یا درز عمدی اطلاعات از سوی نهادهای بین المللی چون آژانس را بیش از پیش تقویت می کند.
هنوز سازمان بین المللی انرژی اتمی، واکنشی در زمینه دیدار با احمدی روشن و مسئله انفجار از خود نشان نداده است.

بیانیه شدید اللحن سازمان انرژی اتمی ایران
سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه ای ضمن محكوم كردن انفجار تروریستی صبح چهارشنبه اعلام كرد: راه احمدی روشن و دیگر شهدای این عرصه كه با آگاهی كامل برگزیده شده، با قدرت ادامه خواهد داشت و استكبار جهانی بداند، شعار ملت ایران همچنان فرمودۀ امام است که گفت "بكُشید ما را، ملّت ما بیدارتر می‌شود".
قرار است، مصطفی احمدی‌روشن بعد از اقامه نماز جمعه این هفته تشییع و در یکی از ۲ امام‌زاده علی‌اکبر چیذر و امام‌زاده صالح تدفین ‌شود.





جـــرس:
در ادامه انتصابات در سپاه پاسداران، فرمانده کل سپاه، روز چهارشنبه با صدور حکمی، پاسدار مهدی ربانی، جانشين قرارگاه ثارالله، را به عنوان معاون جديد عمليات سپاه منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، مراسم توديع و معارفه معاون عمليت سپاه با حضور جمعی از فرماندهان و مسوولين سپاه برگزار شد، که در اين مراسم از محسن کاظمينی، معاون پيشين عمليات سپاه، تقدير شده و به جای وی سردار مهدی ربانی به عنوان معاون جديد عمليات سپاه منصوب شد.
محسن کاظمينی آذر ماه امسال از سوی محمدعلی (عزیز) جعفری، به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ منصوب شد.
بر اساس اساسنامه سپاه پاسداران، اين نيروی نظامی از شش واحد تشکيل شده است که عبارتند از: واحد عمليات، واحد تحقيقات و اطلاعات، واحد آموزش، واحد تدارکات، واحد ارتباط اجتماعی، واحد اداری و مالی.
در گزارش انتصاب مهدی ربانی به عنوان معاون عمليات سپاه، هيچگونه اطلاعاتی درباره سوابق وی منتشر نشده، اما از اين فرمانده سپاه به عنوان موسس گردان های امنیتی و ضد شورش موسوم به «امام علی»، نام برده می شود، که وظيفه مقابله با شورش های شهری و آشوب های خيابانی را بر عهده دارد.






جـــرس: 
در آستانه تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا و در حالیکه روز گذشته اعلام شده بود عربستان سعودی و امارات متحده حاضر به پذیرفتن جایگزینی احتمالی و جبران کمبودهای ناشی از تحریم نفتی ایران شده اند، ریاست اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که لیبی و کشورهای منطقه خلیج فارس برای پر کردن شکافی که تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد آمادگی دارند.
خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه گزارش داد که ویلی سووندال، وزیر خارجه دانمارک که هم‌اینک ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد با اظهار این مطلب هم‌چنین تأیید کرد که تصمیم این اتحادیه درخصوص تحریم مالی ایران در روز ۲۳ ژانویه گرفته خواهد شد.
رئیس اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان احتمال تحریم بانک مرکزی ایران گفت که در جلسه ۲۳ ژانویه "هم در موضوع تحریم نفت و هم درخصوص تحریم علیه ساختار مالی ایران کار را به پیش خواهیم برد."
بنا بر این گزارش ویلی سووندال در مورد مسئله جایگزینی نفت ایران به خبرنگاران گفت:‌ "کشورهای دیگر خلیج فارس، سعودی‌ها، کویتی‌ها و دیگران، بسیار علاقه‌مند هستند که در چنین شرایطی تولید خود را افزایش دهند؛ و می‌دانیم که لیبیایی‌ها در حال ترمیم هستند تا به تولیدی که پیش از آغاز جنگ داشتند برسند."
سووْندال افزود: "این امر از تأثیرات سوء بر کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا در اتحادیه اروپا که بیشترین وابستگی را به نفت ایران دارند می‌کاهد."
وی در مورد اهمیتِ یافتن گزینه‌های نفتی به جای ایران اظهار داشت: "ما البته از این امر آگاهیم که کشورهای جنوب اروپا در وضعیتی قرار دارند که در صورت نبود گزینه ضربه می‌خورند"، و افزود که جامعه جهانی هم‌اینک به‌شدت بر روی این موضوع کار می‌کند.
گفتنی است، اسپانیا، یونان و ایتالیا به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری می‌کنند و ۱۷ بهمن‌ماه منابع نزدیک به دیپلمات‌های اروپایی از درخواست چند کشور عضو اتحادیه اروپا برای به تعویق افتادن تحریم خرید نفت از ایران خبر دادند.
اتحادیه اروپا ۱۴ دی‌ماه، اعلام کرد که سران این اتحادیه به طور اصولی با اعمال تحریم نفتی علیه ایران به توافق رسیده‌اند و اکنون باید در مورد زمان اجرای این تحریم به توافق برسند، که بعد از چند روز یک مقام وزارت نفت عربستان سعودی اعلام کرد که خرید یا عدم خرید نفت از ایران از امور داخلی کشورها محسوب می‌شود اما کشورهای تولید کننده‌ی نفت در حاشیه‌ی خلیج فارس آمادگی دارند حذف نفت ایران را جبران کنند.
وزیر انرژی امارات نیز روز دوشنبه (۹ ژانویه) اعلام کرد "ساخت خط لوله ای که بتواند بدون نیاز به تنگه هرمز، نفت را به اروپا و مقصد برساند، تقریبا کامل شده و امیدواریم تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد."



جـــرس: 
رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از ارسال پرونده متهمان اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در هفته آینده به دادگاه خبر داد و گفت: تلاشها به مرحله‌ای رسیده که تحقیقات مقدماتی بخش عمده پرونده فساد مالی به اتمام رسیده و کیفرخواست تعدادی از متهمان هفته آینده به دادگاه ارسال و دادگاه متهمان اصلی برگزار می شود.
رئیس دستگاه قضایی، بدون رویکرد به سوء مدیریت و وعده های عملی نشده مسئولین در کنترل بازار و تورم و وضع پولی- مالی کشور، اظهار عقیده کرد "دست داشتن مخالفان نظام در ایجاد تلاطم در نظام اقتصادی احتمال معقولی است و ما اجازه نمی‌دهیم که عده‌ای برای ایجاد ناامیدی در مردم به ایجاد تلاطم و بی‌ثباتی در نظام اقتصادی کشور بپردازند تا زندگی و معیشت مردم را تحت‌الشعاع خود قرار دهند."
به گزارش مهر، صادق آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با اعلام این خبر افزود: امیدواریم در اسرع وقت و با رعایت تمام موازین شرعی و قانونی احکام متهمان این پرونده صادر شود.
رئیس قوه قضائیه بدون اشاره و رویکرد به عدم اراده و توان کافی برای مبارزه با دانه درشت های دولتی و مقامات دخیل در پرونده های فساد مالی و اختلاس، از "آمادگی دستگاه قضایی برای برخورد جدی و سریع با اخلالگران نظام اقتصادی کشور برحسب وظایف دستگاه قضایی" خبر داد و گفت: معیشت و رفاه مردم مسئله مهمی است که نمی‌توان بسادگی از کنار آن عبور کرد و اجازه داد که دلالانی به طمع سودهای کلان به وضعیت نظام اقتصادی دامن بزنند و دولت نیز باید با تدبیر در ایجاد ثبات بازار اقتصادی اقدام کند و با برخورد قاطع با افراد سودجو به این وضعیت سر و سامان بدهد.

درخواست از دستگاههای امنیتی برای برخورد با دلالان بازار ارز
لاریجانی با تاکید بر اینکه وضعیت نظام اقتصادی و بویژه بازار طلا و ارز باید در دو محور تدبیر و برخورد ساماندهی شود، از قوه مجریه خواست اخلالگران نظام اقتصادی و بازار ارز و سکه کشور را برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی کند ولی در عین حال تاکید کرد: گرچه ما از دستگاه‌های اجرایی و امنیتی نیز می‌خواهیم که در اسرع وقت سودجویان و دلالان مخل در نظام اقتصادی را به قوه قضائیه معرفی کنند اما دستگاه قضایی در صورت کشف موارد فساد و اخلال منتظر اعلام هیچ دستگاهی نیز نمی‌ماند و برحسب وظیفه قانونی خود بشدت با این اخلالگران خارج از نوبت، برخورد قضایی می کند.
رئیس قوه قضائیه بدون اشاره به سوء مدیریت ها و وعده های عملی نشده مسئولین در کنترل بازار و تورم و وضع پولی- مالی کشور، اظهار عقیده کرد "دست داشتن مخالفان نظام جمهوری اسلامی در ایجاد تلاطم در نظام اقتصادی احتمال معقولی است " و گفت: اخلال در نظام اقتصادی کشور جرمی است که ضرورت برخورد قاطع‌تری را می‌طلبد و ما اجازه نمی‌دهیم که عده‌ای برای ایجاد ناامیدی در مردم به ایجاد تلاطم و بی‌ثباتی در نظام اقتصادی کشور بپردازند تا زندگی و معیشت مردم را تحت‌الشعاع خود قرار دهند و در مسیر سرمایه‌گذاری سالم و معقول و مشروع هم سنگ‌اندازی کنند.

برگزاری سالم انتخابات مجلس
آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری سالم انتخابات مجلس شورای اسلامی و ابراز اطمینان نسبت به "برگزاری انتخاباتی پرشور و باشکوه" مدعی شد:‌ انتخابات نقطه قوت نظام اسلامی است؛ دشمنان نظام هم همواره به دنبال این بوده و هستند که این نقطه قوت را زیرسوال ببرند و کمرنگ کنند اما هربار نیز با شکست مواجه شده‌اند و مردم بصیر ایران اسلامی حتی گاهی بصیرتر از مسئولان اجازه قدرت‌نمایی دشمنان و ایجاد یاس و ناامیدی در مسیر برگزاری انتخابات را نمی‌دهند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به این‌که ممکن است مردم اشکالات و انتقاداتی به قوای سه‌گانه کشور داشته باشند، تاکید کرد: مردم ما با وجود این‌که شاید انتقاداتی به مدیران و دستگاه‌های اجرایی و قضایی و سایر دستگاه‌ها دارند اما معنی دوستی‌ها و دشمنی‌ها را می‌فهمند و دوست و دشمن را می‌شناسند و وقتی که مرزهای دوستی و دشمنی مشخص شد، آنگاه با قدرت وارد صحنه می‌شوند.
وی اظهار داشت: این بار هم علی‌رغم تلاش دشمنان و فتنه‌گران داخلی و ضدانقلاب انشاءالله انتخابات با آرامش و آزادی کامل برگزار خواهد شد و مردم، دلسوزان و دوستداران نظام را برای دفاع از حقوق خود به مجلس خواهند فرستاد.

هشدار به برهم زنندگان آرامش انتخابات
رئیس قوه قضائیه بدون اشاره به رد صلاحیت های گسترده و موانع برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه و عادلانه در کشور مدعی شد " عده معدودی که قصد دارند آرامش انتخابات را به تلاطم بیندازند " وی هشدار داد: قوه قضائیه با شدت با اخلالگران نظم و آرامش انتخابات برخورد خواهد کرد و مردم هم مطمئن باشند که در برخورد با جرایم انتخاباتی و فتنه‌گری‌ها در مسیر انتخابات تردید نخواهیم کرد و تمام دستگاه‌ها موظفند بر حسب وظایف قانونی خود از آرای مردم صیانت کنند.
لاریجانی خطاب به برخی کشورهای غربی که تحلیل‌های نادرستی از موقعیت سیاسی ایران دارند، گفت: به کشورهای غربی توصیه می‌کنیم براساس آدرس‌های غلط از داخل و خارج کشور، تحلیل‌های نادرست ارائه ندهند و دنباله‌رو عقب‌افتاده‌های سیاسی نباشند و با تدبیر و تحلیل درست، قدرت واقعی ایران را درک کنند.
رئیس دستگاه قضایی تاکید کرد: غربی‌ها باید درک کنند که شعار و اهداف ایران اسلامی، شعارها و اهدافی برحق و برپایه دفاع از مظلومان است و از این روست که ایران هم اکنون در قلوب مردم جهان جای دارد و الگوی ملت‌های مظلوم دنیاست و در حقیقت هیچ زمانی جمهوری اسلامی تا این حد به لحاظ سیاسی، نظامی و سایر جهات دارای استقرار و ثبات نبوده است.





» گزارش دیدار محمد نوری زاد از سفر به قم

سردار سپاه: با این رفتار زیاد دوام نخواهیم آورد، حق مردم است که اعتراض کنند

محمد نوری زاد در ذکر خاطره یکی از سرداران سپاه به نقل از وی می نویسد: ما نباید با مردم اینطور بدرفتاری می کردیم. ما با این رفتاری که با مردم می کنیم زیاد دوام نخواهیم آورد. ما برای همین مردم و با همین مردم انقلاب کردیم. این مردم حق دارند اعتراض کنند و خواستار اصلاح امور باشند.
به گزارش کلمه، وی با اشاره به دیدار خود با یکی از سرداران سپاه قم اشاره می کند و می افزاید: عصربود که یکی از سرداران سپاه قم به دیدنم آمد. او را پیش از این نیزدیده بودم. از همان سردارانی است که می شود با او رفیق شد و تا پای جان برای صیانت از انسانیت با او همقدم شد. با هم درباره ی نوشته ی اخیرسردار حسین علایی صحبت کردیم. واین که وی درآن نوشته با هوشمندی، فصل مشترک همه ی نظام های دیکتاتوری را یک به یک شماره کرده و سرانجام کارشان را نیز عریان ساخته است.
وی در ادامه به ذکر خاطره ای از این سردار می پردازد و می نویسد: سردارقمی خاطره ای برای من گفت که بسیار دلنشین بود. گفت: با راننده ام به دل تظاهرات مردم در بیست و پنج بهمن معروف رفتیم. من برای کاری از اتومبیل پیاده شدم. موقع برگشتن شنیدم که راننده دور از چشم من تلفنی با یکی صحبت می کند و می گوید: اگر این سردار(یعنی من)  بخواهد به طرف مردم شلیک کند، من خودم او را ازپا درمی آورم.
نوری زاد افزوده است: سردارقمی گفت: من این مکالمه ی تلفنی راننده ام را شنیدم. بدون آنکه او بفهمد من از قصد و غرض او آگاه ام. سوار شدیم و از خیابانی به خیابانی رفتیم. درراه به او گفتم: من سرم درد می کند. از این همه ظلم، از این همه نفرتی که بین مردم دست به دست می شود. به او گفتم: ما نباید با مردم اینطور بدرفتاری می کردیم. ما با این رفتاری که با مردم می کنیم زیاد دوام نخواهیم آورد. ما برای همین مردم و با همین مردم انقلاب کردیم. این مردم حق دارند اعتراض کنند و خواستار اصلاح امور باشند. راننده روی ترمز زد. با تعجب پرسید: یعنی شما از خود مایی؟ لبخند زدم. واو با همان لبخند از دل من خبرگرفت.
 محمد نوری زاد، نویسنده و مستند سازبا اشاره به سفر خود به قم می نویسد:  شهرقم، از نفرت ها و تفرقه ها و حسادت ها و منیت های علما در رنج است. جلوی چشم دنیا، و جلوی چشم مراجع قم، زدند و بساط بیت و زندگی چند مرجع صاحب نام اما منتقد را با خاک یکسان کردند و مراجعی که در همسایگی آنان بودند، دم برنیاوردند.
وی می افزاید: من مانده ام که این مراجع، آنجا که شجاعت را شرط ضروری مرجعیت فتوا می دادند، آیا به یک چنین مخمصه ی آشکاری می اندیشیده اند که خود مخالف فتوای خود عمل کنند و به ترس و دهان بستگی دچار شوند؟ پس کجاست حنجره ای که به آقایان بگوید: آهای مراجع گرانقدر، این سکوت شما، اسمش تقیه نیست. ترس است. وترس برای یک مرجع، مثل آفت در یک مزرعه، همه ی رشته ها را پنبه می کند. وتداوم آن البته، علت حتمیِ تنزل و سقوط او از مقام مرجعیت است.
این مستند ساز در بخش  دیگری از نوشته خود می افزاید: قم اما درد اصلی اش به این ظواهرمربوط نبوده و نیست. شهرقم، از درون می گدازد. این که در قم، هرعالمی و هرمرجع تقلیدی، دستگاهی برای خود پرداخته است و سال به سال از مرجع مجاور خود سراغ نمی گیرد. چه می گویم؟ گاه مرجعی، چشم دیدن دیگران را نیزندارد. دراین سی و سه سال پس از انقلاب، چند بار شنیده باشیم که در یک مجلس، مراجع دورهم جمع شده اند و برای رفع معضلی یک بیانیه ی مشترک بیرون داده اند؟ اساساً مگر می شود مجسم کرد مرجعی، از بیت خود بیرون زده باشد و به درخانه ی مرجعی دیگر رفته باشد و آن دو برای هم آغوش گشوده باشند و با دسته بندی اولویت ها، به آسیب شناسیِ اسلامی که دراین سرزمین پوست از تن انسانیت می درد بپردازند؟ متاسفانه مراجع، همدیگر را به چشم رقیب می بینند. واین از اساس با روح ابتدائیات آن اسلامی که مشغول نشرآنند مغایرت دارد.

دلایل آیت الله صانعی از ننوشتن نامه به رهبری
به گزارش کلمه، نوری زاد در آخرین نوشته خود که در وبسایت شخصی اش منتشر شد، از دیدارش با آیت الله صانعی نیز خبر داده است. وی نوشته است که حدود ظهر بود که به دیدار آیت الله صانعی رفتم. از این که وی را همچنان پراز انرژی و معترض و منتقد و البته منصف و فرانگر یافتم،  مسرور شدم. با وی از هردری سخن گفتم. گشادگی و بی تکلف بودن آن دیدارکوتاه، مرا به سخن گفتن صریح ترغیب کرد. پرسیدم: چرا  مرا یاوری نفرمودید؟ من از شما و از پانزده شخصیت دیگر تقاضا کردم با نگارش نامه به رهبری، وی را از حادثه های درکمین و  آسیب های جاری جامعه پرهیز دهید. گرچه من خود راز این پاسخ نگفتن ها را می دانم اما علاقه مندم از زبان خود شما دلیلش را  بشنوم.جناب صانعی فرمود: من هم باید همانند سرکار خانم باکری، نه نامه ای به رهبر، که نامه ای به خود شما می نوشتم. واین، شایسته  ی تقاضای شما نبود.
وی به نقل از آیت الله صانعی در خصوص دلایل عدم نوشتن نامه به رهبری نوشته است: جناب صانعی با شماره کردن دلایل بسیار، تلویحاً به من فرمود: این خانه ی کوچک، محل رفت و آمد دردمندان و آسیب دیدگان بسیاری  است. ما از همین خانه ی کوچک، بقدر وسع خود، به آلام دردمندان مرهم می نهیم. می نشینیم و صبورانه دردها را می شنویم. واگر راهی پیش پا باشد، چاره اندیشی می کنیم. نامه ی من به شما، درِ این خانه را می بست (یاشاید از پاشنه درمی آورد – این تعبیر از منِ نوری زاد است). من رنج شما را وتبعات این پاسخ نگفتن را می دانم. منتها با نگاه به حادثه های درکمین این خانه، ومردمانی که درهمین حد مختصری که از ما برمی آید، بی مخاطب می مانند، مرا به پاسخ نگفتن به شما مجبورکرد.
نوری زاد در ادامه می افزاید: راستش را بخواهید من خود همین ها را و بسیاری دیگر از ناگفتنی ها را می دانستم. اما روح مشترک همه ی کسانی که به تقاضای من پاسخ نگفتند، از آیت الله ها تا شخصیت های سیاسی و علمی و اجتماعی، تنها و تنها وضعیت شرم آور امنیتی ای است که برکل کشور خیمه بسته است. درلابلای صحبت جناب صانعی نکته های فراوانی به دل می نشست. این را نیز شنیدم که گفت: داماد آقای هاشمی رفسنجانی فوت می کند. رهبر به خانواده ی مرحوم پیام تسلیت می نویسد اما در آن حتی اشاره ای به آقای هاشمی این رفیق سالهای دور خود نمی کند. به ایشان گفتم: همین پاسخ نگفتن های شما عزیزان به درخواست من، خود دلیل این است که ما چه جامعه ای و چه حاکمیتی پرداخته ایم.





آریا آرام نژاد؛ هنرمند سبز با دست بند و پابند در دادگاه

همسر آریا آرام نژاد خبر داد که این هنرمند سبز با دستبند و پابند به دادگاه آورده شده است.
به گزارش کلمه، عادله ضیایی همسر این هنرمند سبز در صفحه فیس بوکش نوشته است:
امروز برای بررسی مواردی از پرونده دوم آریا به دادگاه آمد هرچند همشهریانش از دیدنش خوشحال شدند و با ادب ومهربانی واحترام با او برخورد می کردند: اما” فرزند خلف پدر ،با دستبند وپابند به دادگاه آورده شد”
هرچند او با لبخندی به لب ،آرام بود و می گفت :این لباس به من احساس بدی نمی دهد .این نظام ماست که باید ، از اینکه یک هنرمند را در این وضعیت قرار داده است احساس بدی داشته باشد.
من اما، دلگیرم
من بغض دارم
معترضم ،معترضم
به این همه هتاکی
به هتک حرمت انسان
به هتک حرمت هنر
به هتک حرمت هنرمند…

گفتنی است،  آبان ماه جاری، پنج مامور اداره اطلاعات استان مازندران با ورود به منزل این هنرمند جوان هوادار جنبش سبز در بابل، او را بازداشت کردند. این در حالی است که او در همین روز برای برای پیگیری پرونده خود در مرحله تجدیدنظر، به شهر ساری و دادگاه استان مازندران مراجعه کرده و در زمان هجوم ماموران، تازه از ساری برگشته بود.
دستگیری این فعال جنبش سبز با ضرب و شتم همراه بوده و ماموران در داخل منزل به آقای آرام نژاد دستبند زده اند. آنها همچنین ضمن تفتیش منزل، بخشی از دست نوشته های آریا و مدارک کاری و همچنین کامپیوتر شخصی او را نیز توقیف کرده و با خود برده‌اند.
آریا آرام نژاد ماه پیش، از بند انفرادی بازداشتگاه شهید کچوئی اداره اطلاعات ساری به بند انفرادی زندان متی کلای شهرستان بابل منتقل شد. با توجه به شرایط زندان و وضعیت آریا خانواده وی از سلامتش ابراز نگرانی می کنند.
آریا آرام نژاد، هنرمند جوان و آهنگ‌ساز نام‌آشنای هوادار جنبش سبز است که پس از عاشورای ۱۳۸۸ ترانه‌ای با عنوان «علی برخیز» منتشر کرد. او چندی بعد، در پی استقبال قابل توجه از این اثرش در فضای مجازی، در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط اداره اطلاعات بابل به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شد.
او پس از گذراندن نزدیک به ۵۰ روز انفرادی و زندان که تمام این مدت را در بند انفرادی زندانهای متی‌کلا شهرستان بابل و بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان ساری سپری کرده بود، به قید وثیقه آزاد و در دادگاه انقلاب شهرستان بابل به نه ماه حبس تعزیری محکوم شد.
از این آهنگ ساز و خواننده ی مردمی تا به حال آهنگ هایی چون علی برخیز، دلتنگی و برای لمس آزادی منتشر شده است




پس از ٢٩ سال، فرهاد دانشجو جانشین عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد شد

هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، "فرهاد دانشجو"، رییس دانشگاه تربیت مدرس، را به عنوان رییس جدید این دانشگاه انتخاب کرد.
به گزارش دانشجونیوز، محمدیان، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه های کشور، در پایان دومین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اعلام کرد که فرهاد دانشجو به عنوان رییس پیشنهادی دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد. ریاست این جلسه بر عهده آقای هاشمی رفسنجانی بود.
دانشجو با کسب پنج رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین نه رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد.
فرهاد دانشجو، برادر "کامران دانشچو" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، هم اکنون ریاست دانشگاه تربیت مدرس را بر عهده دارد. وی دارای مدرک دكترای مهندسی عمران گرايش مهندسی سازه و مهندسی زلزله است.
وی پیش از برگزاری جلسه اعلام کرده بود: "بنده احساس تكليف كردم و براي همين پيشنهاد نامزدي رياست دانشگاه آزاد را پذيرفتم." برخی خبرگزاری ها از حمایت محمود احمدی نژاد از وی خبر داده بودند.
توافقی برای رای گیری نبود
فرهاد دانشجو پس از پایان نشست امروز در جمع خبرنگاران گفت: "چهار نفر از اعضای هیئت امنا موافق با رای گیری نبودند و می گفتند که تک تک کاندیداها در صورت لزوم، شرح حال خود را ارائه کنند. نظر دیگر نیز این بود که اطلاعات در خصوص مسائل مالی، سازمانی و تشکیلاتی گرفته و سپس برنامه ارائه شود."
وی اظهار داشت: "در هر صورت تا انتهای جلسه توافقی برای انجام رأی گیری نبود و چهار نفر از اعضا اصرار داشتند که جلسه به تاخیر بیافتد و تک تک افراد بیایند و اظهار نظر کنند."
وی هم چنین د ر مورد مخالفت هاشمی رفسنجانی در مورد کاندیداتوری وی گفته است: "همچنین در جلسه ای با آیت الله هاشمی رفسنجانی از ایشان خواستم اگر واقعاً مخالف کاندیداتوری من هستند، من کاندید نشوم و ایشان اعلام کردند که همه اعضا می توانند کاندید شوند و این مشکلی نیست."
چه کسانی رای دادند
هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، حمید میرزاده و عبدالله جاسبی از اعضای هيات موسس دانشگاه آزاد هستند که در هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور پیدا می کنند و عضویت هيات امنای دانشگاه آزاد را نیز عهده دار هستند. حجت‌الاسلام محمدیان، کامران دانشجو و مرضیه وحید دستجردی از اعضای حقوقی هيات امنا بوده که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت این هيات در آمده‌اند. بهمن یزدی صمدی، عضو هيات علمی دانشگاه تهران و از مدیران دانشگاه آزاد، فریدون عزیزی، عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرهاد دانشجو، عضو هيات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان سه عضو هيات علمی که برای عضویت در هيات امنا به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده اند، در این جلسه حضور پیدا کردند.
عبدالله جاسبی پس از ٢٩ سال در حالی از مقام ریاست دانشگاه آزاد کنار گذاشته می شود، که در نهایت درگیری محمود احمدی نژاد با هاشمی رفسنجانی بر سر ریاست دانشگاه آزاد، با انتخاب گزینه مورد نظر احمدی نژاد به پایان رسید.




محمد سیف زاده: در دادگاه نامشروع و غیر قانونی شرکت نمی کنم

محمد سیف زاده، وکیل زندانی و فعال حقوق بشر با نامشروع خواندن دادگاه بدلیل نبود هیات منصفه و علنی نبودن، از شرکت در آن خودداری کرد.
به گزارش خبرنگارکلمه، محمد سیف زاده دادگاه انقلاب را ازاساس غیرقانونی دانسته و تصریح کرده است که به دلیل نبود هیات منصفه وعلنی نبودن دادگاه آنرا نامشروع می داند. وی همچنین تصریح کرده است که به دلیل دخالت مقامات اطلاعاتی درروند رسیدگی قضایی آن را عادلانه نمی داند.
گفتنی است پیش از این ابوالفضل قدیانی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز از شرکت در دادگاه خودداری کرد.
این فعال سیاسی آبان ماه، با امتناع از حضور در دادگاه انقلاب، صلاحیت دادگاهای انقلاب – که بدون حضور هیات منصفه و به صورت غیر علنی برگزار می شود – را رد کرده و از عدم رسمیت آن خبر داده بود.
محمد سیف زاده قرار بود روز٢١ دیماه ١٣٩٠ درشعبه ١۵ دادگاه انقلاب به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شود مستندات این اتهام نگارش نامه به سید محمد خاتمی وامضای چند بیانیه ازجمله بیانیه های ٣۶ و ٣٩ امضایی درخصوص انتخابات پیش رو بود.
او بعد از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری بازداشت و توسط قاضی مرتضوی متهم به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند. سیف زاده تبلیغ علیه نظام شد و بیش از ۷ ماه را در زندان اوین گذراند.
وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم گردید. اما دادگاه تجدید نظر وی را پس از ۲۱۹ روز حبس از کلیه اتهامات تبرئه کرد و تلاشهای او برای تحت پیگرد قرار دادن مقامات دستگاه قضایی به نتیجه‌ای نرسید.
آخرین بار وی شهریور ماه جاری به زندان فراخوانده شد.
این زندانی سیاسی درنامه ای به دادگاه دلایل عدم حضور خود رابه اطلاع قاضی پرونده رسانید.
متن کامل نامه که در اختیار کلمه قرار گرفت، به شرح زیر است:
به: ریاست شعبه ١۵دادگاه انقلاب تهران
درخصوص پرونده قضایی اینجانب به استناد اصول ١۵٩،١۶٨و١٧٢قانون اساسی وتبصره ذیل ماده ٢٠ قانون تشکیل دادگاههای عمومی وانقلاب مصوب سال٧٣، اصلاحی سال٨١
اولا: دادگاههای انقلاب از اساس غیر قانونی بوده وهیچ مشروعیت قانونی ندارد.
ثانیا: به اتهامات متهمین سیاسی، انحصارا واختصاصا باید در محاکم عمومی دادگستری، باحضور هیات منصفه واقعی(نه حکومتی) وبه صورت علنی انجام گیرد.
ثالثا: به لحاظ عدم استقلال قوه قضاییه وقضات وفقدان دادرسی منصفانه وتهدید مدیرکل اطلاعات آقای فرهانی(می گفت نامش این است) پس ازنقض حکم اول درشعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر وامتناعم ازدروغ پراکنی علیه همکاران عزیز کانون مدافعان دایر بر اینکه آنها رامتهم به ارتباط بابیگانه نمایم، تهدید کرد، برایم ٢٠ سال حبس خواهد گرفت ونامه وزارت به دادسرای تهران درخصوص ارسال نامه خاتمی ریس جمهور سابق که ضمیمه پرونده ام گردیده که درخواست شده بود ،مطابق مواد ۵٠٠و۶١٠ قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب قرار گیرم ودرهمین پرونده قاضی فرهانی این نامه را منطبق بامواد فوق دانسته وتفهیم اتهام مغایر با اصل٣٢ قانون اساسی نمود وبر همین مبانی کیفرخواست صادر وبه دادگاه ارسال شده است ،وفقدان کوچکترین حقوقی ،مانند حق مکاتبه ،حق مراوده ،نامه نگاری ،ملاقات حضوری وخصوصی با خانواده (علی رغم تصریح در آیین نامه ناقض قانون کنونی) وحق ملاقات باوکیل (به جزیکبار) وحتی ادامه فیزوترابی ومعالجه دیسک وسایر بیماری ها راجلوگیری نموده اند،حضور دردادگاه نخواهم داشت ،لازم به توضیح نیست که مطابق قانون آیین دادرسی کیفری باید آن رأی غیر قانونی در دفتر به وکیلم ودر زندان به اینجانب ابلاغ گردد. اعمال خلاف قانون دادسرا و دادگاه بجایی رسیده که علی رغم تصریح ماده ١٠٨ ق.آ.د.ک وبندهای ٨،١٠،١۴ قانون احترام به آزادی های مشروع وحفظ حقوق شهروندی وماده ١٠قاون مجازات اسلامی ازاسترداد اموال ونوشتجات غیرمرتبط به جرم امتناع نموده و ابای ازقانون شکنی نیز ندارم.
سید محمد سیف زاده
وکیل زندانی موسس کانون مدافعان حقوق بشر ایران




سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین با درخواست تحریم نفت ایران

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز چهارشنبه در دیدار با مقام‌های چینی در پکن از آن کشور خواست تا به جمع تحریم‌کنندگان نفت ایران بپیوندد اما گزارش‌ها حاکی است در این دیدارها نشانه‌ای از همراهی پکن در این زمینه دیده نشده‌است.
به نوشته رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه در جریان دیدارهای آقای گایتنر با مقام‌های چینی، «لیو ویمن»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که «چین در زمینه انرژی با ایران همکاری عادی دارد که شفاف است و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی‌کند.»
وی با اشاره به خواسته‌های آمریکا در زمینه تحریم بیشتر ایران افزود: «اینکه قانون محلی یک کشور را بالاتر از قانون بین‌الملل قرار بدهند و بر دیگران فشار بیاورند کاری منطقی نیست.»
«لیو ویمن» هم‌چنین نسبت به همکاری هرچه سریع‌تر ایران و آژانس در زمینه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای اظهار امیدواری کرد.
در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیموتی گایتنر در این سفر هم‌چنین قرار است با «ون جیابو»، نخست‌وزیر چین دیدار کند. این دیدار در آستانه سفر ون جیابو به کشورهای نفت‌خیز عرب منطقه خلیج فارس انجام می‌شود.
مقام‌های چینی در مورد اهداف گفت‌وگوهای پیش رویِ «ون جیابو» با عربستان سعودی، امارات متحده و قطر جزئیاتی ارائه نداده‌اند اما خبرگزاری‌ها از «فرصتی در سطح مقامات بلندپایه برای بررسی گزینه‌های احتمالی واردات نفت توسط چین» سخن می‌گویند.
چین در ماه نوامبر در حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران خرید که این میزان، حدود یک‌سوم از کل صادرات روزانه نفت ایران را تشکیل می‌دهد
دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا از طریق تحریم‌های اقتصادی می‌کوشند حکومت ایران را تحت فشار قرار داده تا غنی‌سازی اورانیوم در برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کند و در این راه اخیراً موضوع تحریم بیشتر صادرات نفت ایران را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری شینهوای چین، «وانگ چیشان»، معاون نخست‌وزیر چین روز سه‌شنبه در دیدار با وزیر خزانه‌داری آمریکا از او خواسته‌است ترتیباتی را برای کاستن از کنترل صادرات کالاها و فناوری‌های پیشرفته دومنظوره فراهم کند.
ایالات متحده برای جلوگیری از استفاده برخی تجهیزات در برنامه هسته‌ای ایران ممنوعیت‌هایی را بر تعدادی از کالاها با کاربرد دومنظوره وضع کرده‌است و چین مدت‌ها است که به این اقدام آمریکا معترض است.
سوی تیانکای، معاون وزیر خارجه چین، در آستانه سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن گفته‌بود که: «معاملات تجاری و نفتی ایران و چین هیچ ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. مسائل گوناگون را نباید با یکدیگر خلط کرد. نگرانی‌ها و منافع مشروع چین باید مورد احترام قرار بگیرد.»
تیموتی گایتنر قرار است عصر روز چهارشنبه به ژاپن سفر کند و به منظور افزودن به تحریم‌های ایران گفت‌گوهایی را نیز با مقامات آن کشور که ازجمله خریداران عمده نفت ایران است انجام دهد.





محسن آرمین به ۶ سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - حکم دادگاه محسن آرمین از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شده بود اعلام شد.
به گزارش سایت مشرق، محسن آرمین از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب به جرم اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شد.
آرمین همچنین به جرم تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و ۵ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه های سیاسی و فعالیت های تبلیغی محکوم شد.
این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین مجموعا به تحمل ۶ سال حبس و ۵ سال دوری از فعالیت های سیاسی – تبلیغی و عضویت در احزاب و گروه ها محکوم شد.



امین احمدیان همسر بهاره هدایت بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - امین احمدیان عضو شورای مرکزی ‫و شورای سیاستگذاری‬ سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی(ادوار تحکیم وحدت) بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، وی دیروز به شعبه دو دادسرای اوین جهت اخذ پاره ای توضیحات احضار شده بود که امروز و بعد از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت شد.
مامورین بعد از بازداشت، وی را به منزلش انتقال دادند و پس از بازرسی منزل، وی را با خود بردند.
‫همسر امین احمدیان، بهاره هدایت‬، ‫‫عضو دربند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت‬ نیز هم اکنون نزدیک به دو سال است در زندان به سر می برد.
توضیح از هرانا: خبر فوق ساعتی پیش از وب سایت ادوار نیوز حذف شده است و توضیحی در خصوص علت حذف آن ارائه نشده است.



۹ نفر در استان فارس اعدام خواهند شد

خبرگزاری هرانا - دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: به زودی احکام ۹ نفر از اشرار، متجاوزان به نوامیس و قاچاقچیان مواد مخدر در استان فارس اجرا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی القاصی در حاشیه نشست ستاد جرائم خاص استان دادستان عمومی و انقلاب شیراز از اجرای مجازات اعدام متجاوزان به نوامیس و اشرار در ملاء عام و چهار نفر از محکومان قاچاق مواد مخدر در زندان عادل آباد شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
وی اظهار داشت: یک نفر از این محکومان به اتهام تجاوز به عنف به مجازات اعدام در ملاء عام و ۱۵ سال حبس، یک نفر دیگر نیز به اتهام تجاوز و آدم ربایی به مجازات اعدام در ملاء عام و ۱۵ سال حبس، دو نفر دیگر از محکومان از باب مشارکت در سرقت مسلحانه بانکهای شیراز به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.
دادستان شیراز تصریح کرد: محکوم دیگری که به جرم سه فقره قتل و سه فقره آدم ربایی به سه بار قصاص و ۱۵ سال حبس محکوم شده نیز در ملاءعام به دار مجازات آویخته خواهد شد.
وی در این رابطه بیان داشت: اقدامات ویژه‌ای در راستای تسریع در اجرای احکام این مجرمان توسط دادسرای مرکز استان و ریاست کل دادگستری استان انجام شد و با پیگیریهای لازم و طی شدن مراحل تشریفات قانونی، موافقت ریاست قوه قضائیه برای مجازات این افراد اخذ شد.
نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز گذشته با انتشار گزارش سالانه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱ دست کم ۵۲۹ نفر در ایران اعدام شدند.




كارگران كارخانه قطعه سازي فولاد كرج در مقابل مجلس تجمع كردند

خبرگزاری هرانا - جمعی از کارگران کارخانه قطعه‌سازی کرج در مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کردند.
به گزارش ایلنا، در این تجمع پارچه‌نوشته‌ای خطاب به مسئولین در دست کارگران بود که بر روی آن نوشته شده بود:
«ما کارگران شرکت قطعه سازی فولادی کرج با بیش از ۲۰ سال سابقه کار به مدت ۱۰ ماه است که حقوق نگرفته‌ایم و این درحالی‌ست که با این سابقه کار اخراج شدیم.»
گفتنی است این تحصن به صورت مسالمت آمیز در حال برگزاری است.




تجمع کارگران ویتانا به دلیل تعویق ۴ ماه حقوق در مقابل کارخانه

خبرگزاری هرانا - عضو سابق شورای اسلامی کار کارخانه ویتانا گفت: ۹۰ کارگر از ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ویتانا صبح امروز به علت عدم دریافت چهار ماه حقوق معوقه خود در مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.
برات زارع که از کارگران شاغل در این واحد تولیدی است در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: کارگران این واحد برای حل مشکلات خود به همه مقامات و ارگان‌های مسئول نامه نوشته‌اند اما متاسفانه هیچ پاسخی شنیده نشده است.
او ادامه داد: هم اکنون ۳۰ نفر از همکاران رسمی ما با سابقه ۲۰ الی ۲۷ سال از سوی مالک جدید این کارخانه، بدون هیچ دلیل موجهی اخراج شده‌اند.
او گفت: این کارگران اخراج شده با وجود ۴حکم بازگشت به کار از سوی اداره کار اسلامشهر، هنوز از ورودشان به این واحد تولیدی ممانعت می‌شود.
او با اشاره به اینکه کارخانه ویتانا از واحدهای تولیدی پر سابقه کشور است، اظهار داشت: این کارخانه دارای فروش و تولید خوبی است وکارگران بصورت شبانه روزی در سه شیفت مشغول بکار هستند.
او عنوان کرد: در یک قسمت مخروبه کارخانه اتاقی ساخته شده است تحت عنوان بازداشتگاه، و کارگران معترض به این اتاقک فرستاده می‌شوند و حق خروج ندارند تا ساعت کارشان تمام شود.
این کارگر متعرض در خاتمه گفت: مسئولین به اعتراض این گروه از کارگران توجه کنند و به فکر احقاق حق کارگران این واحد تولیدی باشند.




۶ ماه تا ۲ سال زندان برای نگهداری آنتن ماهواره

خبرگزاری هرانا - روزنامه روزگار از «تصویب شش ماه تا ۲ سال زندان برای نگهداری آنتن ماهواره» خبر داده است.
به گزارش روزنامه روزگار بر اساس ماده ۱۹ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی هر کس مرتکب قاچاق ممنوع شود یا کالا ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل کند و یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به ۶ ماه تا ۲ سال حبس، جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.»
بر اساس این قانون در «تبصره ۵ ذیل ماده ۱۹» نیز فهرست کالاهای «ممنوع و قاچاق» از «مشروبات الکی، اموال تاریخی - فرهنگی، تجهیزات دریافت از ماهواره به طور غیرمجاز، آلات و وسایل قمار و آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن» به عنوان «مصادیق کالای ممنوع» اعلام شده است، و به این ترتیب «مجازات ۶ ماه تا ۲ سال زندان» با تصویب مجلس شامل «دارندگان آنتن ماهواره» نیز می‌شود.



اخراج ۶۰ نفر از کارگران کارخانه قند موکریان در مهاباد

خبرگزاری هرانا - بیش از یک هفته است که تعداد ۶۰ نفر از کارگران کارخانه قند موکریان به بهانه نبود شکر از کار اخراج گشته و بیکار شده‌اند
به گزارش کمیته هماهنگی، این کارگران بصورت روز مزد با مبلغ ۱۱۲۰۰ تومان کار می‌کنند و از شرایط و ضوابط قانون کار و مزایای کارگری اعم از بن کارگری و سنوات نیز محروم هستند.
اداره کار و بازرسین نیز هیچ گونه پیگیری قانونی انجام نمی‌دهند تا حدی که به گفته یکی از کارگران، مدیریت کارخانه مزبور در قبال آسیب‌ها و سوانح ناشی از کار برای کارگران هیچ گونه تعهدی را نپذیرفته و برده وار کارگران را استثمار می‌نماید.
کارخانه قند موکریان واقع در شهرک صنعتی مهاباد دارای ۸۵ الی ۹۰ کارگراست که در دو شیفت کاری مشغول به کار می‌باشند.




 کارگران کارخانه ذوب فولاد ملایر دست به اعتصاب زدند

خبرگزاری هرانا - جمعی از کارگران کارخانه ذوب فولاد ملایر در اعتراض به پرداخت نکردن شش ماه از حقوق عقب افتاده خود دست به اعتصاب زدند.
به گزارش ایلنا، اعتصاب کارگران کارخانه ذوب فولاد ملایر یک روز به طول انجامید. فرماندار رژیم در ملایر با نگرانی از استمرار و گسترش اعتصاب، تلاش کرد مدیر کارخانه را مجاب کند که حقوق عقب افتاده کارگران پرداخت شود.
بنا به همین گزارش، در پی این اعتصاب، مدیر کارخانه متعهد شد، حقوق عقب افتاده کارگران به صورت هفتگی به آنان پرداخت شود.




۲۰ درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند

خبرگزاری هرانا - معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت اجتماعی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند، گفت: ۸۰ درصد بی‌خانمان‌ها شهرستانی‌ هستند.
رضا جاگیری با تأکید بر این موضوع که کارتن‌خواب‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم، گفت: روزانه به طور متوسط ۱۰۰ کارتن‌خواب را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم.
معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت اجتماعی با تأکید بر این موضوع که اکثر بی‌خانمان‌ها آقا هستند، گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد بی‌خانمان‌ها خانم است.
وی با بیان اینکه بی‌خانمان‌ها اتباع بیگانه نیستند، گفت: بیش از ۸۰ درصد بی‌خانمان‌ها در تهران شهرستانی هستند.
همچنین زارع صفت مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره کارتن‌خواب‌ها گفت: با ورود فصل پائیز و زمستان ورود افراد به گرمخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها افرادی هستند که به صورت داوطلبانه به گرم‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه تعارضاتی است که در امر رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، گفت: بخش عمده آسیب‌دیدگان از پدیده اعتیاد رنج می‌برند و در خصوص ارائه خدمات به این افراد به گونه‌ای است که به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند و شهرداری بخش قابل توجهی از هزینه این افراد را متقبل می‌شوند.



دو نفر در زندان اوین اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - دو مرد که در دادگاه کیفری‌استان تهران محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند، صبح ‌امروز در زندان اوین اعدام شدند.
به گزارش آفتاب؛ اولین اعدامی فضل‌اله نام دارد. گفته می‌شود او با شکایت ۲۰ دختر جوان دستگیر و در ‌‌نهایت به دلیل دو فقره تجاوز به عنف به مرگ محکوم شد.
در حالی‌که فضل‌اله ابتدا به ۲۰ فقره تجاوز متهم شده بود بعد از محاکمه در شعبه ۷۲ دادگاه کیفری استان تهران در دو مورد مجرم شناخته و به مرگ محکوم شد.
هیات قضات همچنین متهم را به دلیل رابطه نامشروع و سرقت به ۱۷۳ ضربه شلاق و هفت سال زندان محکوم کردند که این رای به تایید دیوان‌عالی کشور رسید و صبح امروز اجرا شد.
اعدامی دیگر مردی است که گفته می‌شود با تعرض به دختری جوان به نام فریبا باعث شد او دست به خودکشی بزند. این پرونده روز ۲۸ اردیبهشت سال ۸۷ با مرگ فریبا به جریان افتاد و مضنون بازداشت و به جرمش اعتراف کرد. او بعد از محاکمه در شعبه ۷۷ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد که این رای به تایید دیوان‌عالی کشور رسید.