۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مداحان رهبرعلیه مرد اول رئیس جمهور

تیتر این مطلب به علت غیراخلاقی بودن حذف شد

دو تن از مداحان مورد علاقه رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی جداگانه و البته عمومی، اسفندیار رحیم مشایی را به آلت تناسلی مردانه تشبیه کردند.حاج منصور ارضی و حاج سعید حدادیان که به عنوان مداح، پای ثابت مراسم مداحی و روضه خوانی های حسینیه امام خمینی در دفتر آیت الله خامنه ای به شمار می آیند، در سخنرانی های مجزایی که به مناسبت ماه رمضان در نقاط مختلف تهران داشتند، این تشبیه را در مورد رئیس دفتر احمدی نژاد به کار بردند.
سخنان اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد درباره مکتب ایران و واکنش های بعدی روحانیون ارشد حکومتی و محافظه کاران سنتی علیه این اظهارات، پای مداحان مشهور کشور را نیز به این منازعه باز کرد.
مداحانی که این بار و بر خلاف سابق نه در حمایت از دولت احمدی نژاد که در انتقاد از دولت اصولگرا و رئیسش به موضع گیری پرداختند.
حاج منصور ارضی که به تازگی به علت حادثه آتش سوزی مسجد ارک تهران در سال 83 به دادگاه فراخوانده شده بود، در سخنان اخیرش که در همین مسجد بیان شد، گفت: "این موجود در دولت عين آلت تناسلی است و بايد فكري به حالش كرد."
وی با اشاره به سخنان اخير مشايي و واكنش مراجع تقلید و روحانیون به آن، اظهار داشت: "از دفتر رئيس جمهور سخناني شنيده مي‌شود كه اصلا در شان رئيس جمهور نيست."
اين مداح مشهور برای توضیح هرچه بیشتر انتقاداتشاز مشایی  به ذكر يك حكايت تاریخی پرداخت و گفت: "يك روز يك فرد ضد اسلام به يكي از عاقد‌ها كه در حال خواندن خطبه عقد بود گفت: با چهارتا كلمه مانند «انكحت» و «زوجت»دو نفر به هم محرم مي‌شوند؟ اينها همه حرف است و حرف هم كه اثر ندارد! فرد عاقد رو به آن شخص كرد و زبان به فحاشي باز كرد كه اي مادر فلان! و خواهر فلان! فرد ضد اسلام با عصبانيت به عاقد گفت كه چرا فحش مي‌دهي و اين چه صحبت‌هايي است كه مي‌كني؟ عاقد هم كه رند بود گفت: اين‌ها همه حرف است و حرف هم كه اثر ندارد."
حاج منصور با ذکر این حکایت به مشایی اشاره کرد و گفت: "حالا مشايي هم مي‌گويد اين‌ها همه حرف است و اثر ندارد من هم...."
این مداح مورد علاقه آیت الله خامنه ای در پایان سخنان تند و تیزش که با تکبیر و تشویق جمعیت حاضر همراه بود به احمدی نژاد هشدار داد: "اگر پيرامون اين شخص عمل مناسبي صورت نگيرد من خودم درستش مي‌كنم."

مشایی از سلمان رشدی هم بدتر است
این نخستین بار نیست که تیغ تیز انتقادات مداح مشهور ایران دامان رئیس دفتر احمدی نژاد را می گیرد.
منصور ارضی پیش از این نیز با مقایسه رحیم مشایی و سلمان رشدی، گفته بود: "این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است."
وی با اشاره به سیاستهای جدید فرهنگی دولت احمدی نژاد به رهبری مشایی، افزوده بود: "این فرد کارهایی که خاتمی و ابطحی در دوره گذشته با کمک هم نتوانستند انجام دهند یک تنه دارد انجام می دهد."
اظهارات تندی که بلافاصله با واکنش یکی از سایت های حامی رحیم مشایی مواجه شد.
سایت "یاران خورشید" در همان هنگام با ابراز نگرانی از ترور یا قتل مشایی به دلیل مقایسه او با سلمان رشدی توسط حاج منصور، خطاب به این مداح توصیه کرده بود که "مدتی سکوت کند و به آموزش دین بپردازد".
این سایت در این خصوص تصریح کرده بود که: "آیا فکر نمی کنید مقایسه مشایی با سلمان رشدی واجب القتل، زمینه قتل یا ترور مهندس مشایی را آماده می کند؟ متاسفانه برخی افراد عادت کرده اند هر که از او خوششان نمی آید را با کفار و منافقین مقایسه کنند و شمر و یزید و معاویه و اخیراً هم سلمان رشدی بخوانندش و گویا واقعاً ترک عادت هم موجب مرض است!"
حامیان مشایی در ادامه افزوده بودند: "به راستی شگفت انگیز است که با وجود تصریحات فراوان در متون و معارف اسلامی نسبت به معصیت و گناه بودن هتک مومن چرا شما و بعضی از گروه ها بی باکانه و بدون مهابا به تاخت و تاز در حریم آبرو و حیثیت چهره های مومن و صالح که به خدمات صادقانه و خالصانه در عرصه های گوناگون کار و تلاش و حوزه های مختلف تدبیر و مدیریت اشتغال دارند می پردازند و به این رفتار و عملکردهای تباه افتخار هم می کنند!"
سایت یاران خورشید در ادامه مطلب خود خطاب به منصور ارضی نوشته بود: "شما در چه مقام و پایه اجتهاد هستید که فتواء صادر میکنید و بر پایه تهمت ها در سر آغاز مجلس پاک و محترم مولایمان امام حسین علیه السلام بدون هیچ شناخت و صحت شروع به تخریب یاران صدیق و خدمتگذار نظام اسلامی می کنید؟"
این سایت حامی مشایی در پایان به بیان توصیه ای به اصولگرایان منتقد او و منصور ارضی پرداخته و نوشته بود: "به مدعیان دینداری و ارزش گرایی، قویاً توصیه می کنیم، مدتی را به سکوت و مطالعه در آموزه های دینی بپردازند و از جمله برای یک بار هم که شده ترجمه قرآن را بخوانند تا لااقل بفهمند که آنچه می گویند و عمل می کنند، با اسلام حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) و امام حسین(ع)، فرسنگ ها فاصله دارد ؛ آن گاه، یا رفتارهایشان را اصلاح کنند و یا لطفی به دین و دینداران کنند و از آن پس به نام دین و به حساب دین سخن نگویند تا هزینه ندانم کاری ها و کج روی هایشان بر دوش شریعت پاک محمدی نیفتد."
نکته جالب توجه در زمان انتشار پاسخ سایت حامی مشایی به مداح مورد علاقه آیت الله خامنه ای این بود که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) بی آنکه سخنان منصور ارضی علیه مشایی را منتشرکند پاسخ سایت یاران خورشید علیه این مداح را منتشر کرد.
این در حالی است که ایرنا همواره اتهامات و ناسزاهای مشابه منصور ارضی علیه دیگر چهره های سیاسی مانند میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمدباقر قالیباف، هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی و... را منتشرمی کند.
منصور ارضی مداحی بود که به علت نفوذ بالایش در اقشاری مانند بسیج  و نقشی که در پیروزی احمدی نژاد در انتخابات نهم ریاست جمهوری ایفا کرد، او و هیات دولت را در دور اول سفرهای استانیش همراهی کرد. اما آنگونه که بعدا اعلام کرد به علت "کمک هایی که مشایی به {...} می کند و دیدارهایی که هر ماه با آنها داشت" از دولت خارج شد.

مشایی قله ای است که باید شناخته شود
بالا گرفتن اختلافات ارضی و احمدی نژاد بر سر رحیم مشایی، برخی از حامیان و اطرافیان مشترک این دو را بر آن داشت تا با برگزاری جلسه ای مشترک، در صددپایان بخشیدن به این اختلافات برایند.
این دو چهارشنبه 9 دی ماه سال گذشته و هنگامی که احمدی نژاد برای شرکت در مراسم عزاداری ایام محرم به مسجد ارک رفته بودند، با هم روبرو شدند.
سایت جهان آن هنگام گزارش داد که ارضی در اتاق های مسجد ارک میزبان احمدی نژاد شد و از او خواست به توصیه اطرافیان دلسوز خود در خصوص مشایی توجه کند. توصیه ای که چیزی جز "برکناری" رئیس دفترش نبود.
آنگونه که سایت جهان گزارش داده: "دراین مذاکره و گفتگوی نیم ساعته منصور ارضی مواضع و دیدگاههای خود و اطرافیانش درمورد مشایی را به رییس جمهور منتقل کرد اما گویا با استقبال وی مواجه نشد.رییس جمهور با تاکید بر اینکه مشایی قله ای است که باید بیشتر شناخته شود به تقاضاها و درخواستهای مطرح شده توجهی نکرد."
بی توجهی احمدی نژاد به درخواستهای منصور ارضی باعث شد وی درسخنرانی اخیرخود از موضع گیری های رئیس دولت انتقاد و عنوان کند: "ما مرید رهبریم و با کسی هم عقد اخوت نبسته ایم.درخصوص مشایی هم با احمدی نژاد صحبت کردیم ولی به حرفهای ما گوش نمی دهد."
گفته می شود دلخوری مداح مورد عنایت رهبر از احمدی نژاد تا بدان جا پیش رفته که حتی هنگام ورود رئیس جمهور به مسجد ارک، برخلاف رویه گذشته به استقبال احمدی نژاد نرفت. این در حالیست که ارضی در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری به صورت علنی و گسترده به حمایت از احمدی نژاد پرداخته بود.

احمدی نژاد کدام گندم را خورده؟
به جز منصور ارضی، یکی دیگر از مداحان مورد علاقه آیت الله خامنه ای هم رحیم مشایی را به آلت تناسلی مردانه تشبیه کرده است.
سعید حدادیان هنگام قرائت دعای افتتاح در مراسم سخنرانی شب اول ماه رمضان در جمع هیات رزمندگان غرب تهران با اشاره به سخنان مشایی درباره مکتب ایرانی گفت: "حرف های نهضت آزادی و منافقین از دفتر احمدی نژاد شنیده می شود."
حدادیان از رهبران گروه انصار حزب الله به شمار می آید و در جریان سرکوب خشونت بار تظاهرات مردمی سال 88 در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری، نقشی محوری ایفا کرد. او همان کسی است که پس از اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به دفن پیکر تعدادی از شهدای جنگ ایران و عراق در این دانشگاه در سال 84، با بر عهده گرفتن هدایت نیروهای انصار حزب الله و حمله خشن به دانشجویان تعداد زیادی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد و مجروح کرد. در جریان تجمع چندصد نفره حامیان احمدی نژاد در میدان ولی عصر تهران هم که به عنوان جشن پیروزی او در انتخابات 22 خرداد 88 دو روز پس از انتخابات برگزار شد، حدادیان اجرا و مدیریت برگزاری آن مراسم را بر عهده داشت.
این مداح مشهور در ادامه سخنانش علیه رحیم مشایی به مخالفت های روحانیون حکومتی با رئیس دفتر احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: "ممکن است ما از خیلی ها بی توقعی مان نشود، ولی از رئیس جمهور توقع این کارها را نداشتیم این حرفهای مشائی چنان سخیف بود که منجربه اعتراض شدید حجج اسلام علم الهدی امام جمعه مشهد، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و آیت الله مصباح یزدی شد. البته ما حیفمان می آید که علمای بزگوار ما بخواهند برای چنین فرد بی ارزشی مثل رحیم مشائی پا به میدان بگذارند. اما نباید این حرفها را بی جواب گذاشت و جواب دادن به این حرفهای سخیف هم کار ماست."
وی سپس در مقام پاسخ به اظهارات رئیس دفتر احمدی نژاد تصریح کرد: "آدم هم اول در بهشت بود و مقام و جایگاهی داشت. اما کار بیجایی کرد که باعث شد عورتش نمایان شود، و دیگر در بهشت جایی نداشته باشد. بعدهم بیرونش کردند."
حدادیان در ادامه با بیان جملاتی بی سابقه خطاب به احمدی نژاد گفت: "سئوال ما از آقای احمدی نژاد این است که ایشان کدام گندم را خورده که این گونه عورتش بیرون زده؟ آقای احمدی نژاد بداند که حزب اللهی ها دیگر ساکت نمی نشینند و بموقع خود این عورت زشت را قطع می کنند و دور می اندازند."
به گزارش برخی از وبلاگ های حامی احمدی نژاد، دراینجا اعضای هیات رزمندگان غرب تهران با صدای بلند تکبیر گفتند و سخنان این مداح را تایید کردند.
این مداح مورد علاقه آیت الله خامنه ای در پایان سخنانش به صراحت به احمدی نژاد هشدار داد که: "خیلی ها بودند که کارهای خوب زیادی انجام دادند ولی با اصرار بر اشتباه سقوط کردند، آقای احمدی نژاد مواظب باش به خاطر حمایت از مشایی اشتباه بزرگی را صورت ندهی. آقای احمدی نژاد یادت نرود که وقتی مشائی دم از دوستی با مردم اسرائیل زد صدای اعتراض همه بلند شد و کاربه دخالت مقام معظم رهبری در نمازجمعه رسید، اما تو آن روز هم سکوت کردی و با سکوتت حرفهای بیربط مشائی را تایید کردی."
 
 
 
 
زنی ۲۳ ساله در خطر سنگسار در رشت

فرزند سکینه محمدی: مادرم در قتل نقشی نداشت

حامد خیرخواه، وکیل خدیجه گلپور دهسری، زن جوانی که در رشت به سنگسار محکوم شده در مصاحبه با "روز" از تایید حکم سنگسار موکلش در دادگاه تجدید نظر و ارسال آن به دیوان عالی کشور خبرداد. همزمان سجاد قادرزاده، فرزند سکینه محمدی آشتیانی به "روز" گفت مادرش تحت فشار در تلویزیون حضور یافته؛ او ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه مادرش با زدن آمپول بی هوشی به پدرش، در قتل او دست داشته را رد و تاکید کرد کسانی که چنین ادعاهایی مطرح میکنند باید مدرک ارائه دهند.

تشدید فشارها بر سکینه محمدی آشتیانی
در حالیکه سرنوشت سکینه محمدی هچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، سجاد قادر زاده، فرزند این زن 45 ساله به "روز" می گوید: "نه مدرکی وجود دارد که نشان دهد مادرم در قتل پدرم دست داشته و نه مادرم چنین اعترافی کرده و آنچه رئیس دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرده کذب است."
آقای قادرزاده می افزاید: "پرونده قتل پدرم در شعبه ای جدا از شعبه ای که به پرونده زنا رسیدگی میکرد رسیدگی و مختومه شد؛ مادرم هم در این پرونده تبرئه شد. از طرفی ما به عنوان اولیای دم نیز رضایت دادیم و آن قضیه تمام شد اما اکنون چرا دوباره این پرونده را مطرح میکنند من واقعا نمیدانم."
وی با اشاره به مباحثی که درباره دست داشتن مادرش در قتل پدرش مطرح می شود می گوید: "مادر من در آن پرونده هیچ نقشی نداشته و تبرئه شده است؛ اگر کسی مدرکی در این زمینه دارد لطفا ارائه دهد. از مسئولان قضایی هم همین را میخواهیم. اگر مدرکی دارید ارائه دهید اگر ندارید ـ که ما نیز میدانیم هیچ مدرکی نیست ـ چرا این حرفها را می زنید؟ دیروز شنیدیم آقای مصطفایی هم به اشپیگل چنین حرفهایی زده؛ما واقعا از این موضوع به شدت ناراحت ایم. آقای مصطفایی در پرونده قتل، وکیل مادر من نبود؛ در اصل او تنها در پرونده زنا و سنگسار، وکیل مادرم بود پس چگونه می تواند اکنون درباره پرونده ای که نه وکالت آن را داشته و نه آن پرونده را خوانده است اظهار نظر کند؟ در پرونده قتل، وکیل مادرم، آقای جاوید هوتن کیان بودند که اکنون با خروج آقای مصطفایی از ایران، چون عملا آقای مصطفایی دیگر نمی توانند از نظر حقوقی، پرونده سنگسارمادرم را پی گیری کنند، آقای کیان در پرونده سنگسار نیز، وکیل مادرم هستند. هر چند که آقای کیان از ابتدا یعنی از سه سال پیش در پرونده زنا نیز، وکیل تسخیری مادرم بودند اما اکنون همه پی گیری های حقوقی این پرونده توسط ایشان انجام می شود."
فرزند سکینه محمدی آشتیانی می افزاید: "از طرفی بحث ده سال زندان را مطرح و وانمود می کنند که مادرم در پرونده قتل به ده سال زندان محکوم شده در حالیکه این قضیه کذب محض است. مادر من در آن پرونده تبرئه شد اما در پرونده زنا به  زندان و سنگسار محکوم شد. باز هم می گویم هر کسی مدرکی دارد ارائه دهد و دروغ پراکنی نکند."
آقای قادرزاده که روز پنجشنبه مادرش را ملاقات کرده می گوید: "مادرم به شدت استرس دارد و تحت فشارست و داروهای اعصاب مصرف میکند. از طرفی جدیدا اجازه ملاقات مادرم با وکیلش، یعنی آقای کیان را نمی دهند و ما نیز که به ملاقات می رویم تنها دو دقیقه می توانیم او را ببینیم. در اصل زمان ملاقات ده دقیقه است اما اینقدر مشکل به وجود می اورند که هر بار این زمان کوتاه تر می شود؛یکبارروی برگه آشتیانی را نمی نویسند یکبار محمدی را نمی نویسند! کلی معطل می شویم تا آن را درست کنند و اجازه ملاقات بدهند و در آخر دو دقیقه مادرم را می بینیم. از سوی دیگر یکشنبه ماموران وزارت اطلاعات رفته اند منزل آقای کیان را تفتیش کرده و اسناد و مدارک ایشان و پرونده ها را با خود برده اند. در کل هم مادرم، هم ما وهم وکیل ما تحت فشار هستیم."
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مادرش می گوید: "آقای کیان روز شنبه به دیوان عالی کشور رفته بودند. از ایشان کپی حکم ها و یه سری مدارک دیگر خواسته اند که ایشان ارائه داده اند و به او گفته اند هفته دیگر مراجعه کنید. قرار است هفته دیگر باز آقای کیان به دیوان عالی کشور بروند تا ببینیم چه جوابی میدهند. در اصل قرار بود ظرف 20 روز از زمانی که آقای کیان لایحه اعاده دادرسی را به دیوان عالی کشور داد جواب دهند اما با خروج آقای مصطفایی از کشور، این مساله اتفاق نیفتاد و منتظریم ببینیم هفته دیگر چه جوابی می دهند."
سکینه محمدی آشتیانی، زنی 45 ساله است که از سال 85 در زندان تبریز به سر می برد.
او به اتهام رابطه نامشروع ابتدا در شعبه 101 دادگاه جزایی اسکو به 90 ضربه شلاق محکوم شد اما پس از اجرای حکم، شعبه 6 دادگاه کیفری آذربایجان شرقی  با باز شدن پرونده قتل همسر خانم محمدی، مجددا به اتهام رابطه نامشروع (زنا) او را محاکمه کرد و  حکم به سنگسار داد اما واکنش ها و اعتراضات شدید بین المللی مانع از اجرای حکم سنگسار خانم محمدی شد و سرنوشت و پرونده او همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وکیل خدیجه گلپور دهسری: حکم سنگسار موکلم تایید شد
در حالیکه توجه افکار عمومی و رسانه ها به پرونده و سرنوشت سکینه محمدی آشتیانی جلب شده است، حکم سنگسار یک زن 23 ساله در رشت تایید شد.
خدیجه گلپور دهسری که یک بچه 7 ساله دارد، از 9 ماه پیش در زندان لاکان رشت به سرمی برد.
حامد خیرخواه، وکیل خانم گلپور در مصاحبه با "روز" درباره پرونده موکلش چنین توضیح میدهد: "حکم سنگسار خانم گلپور در دادگاه تجدید نظر هم تایید شد و اکنون با اعتراض ما به دیوان عالی کشور رفته است  و ما منتظر اعلام نظر دیوان عالی کشور هستیم اما ما به عنوان وکیل اختیارات محدودی داریم و در اصل وقتی حکمی تایید شود دیگر کاری از دست ما ساخته نیست."
آقای خیرخواه که در مرحله رسیدگی به پرونده خانم گلپور در دادگاه تجدید نظر، وکالت او را پذیرفته است می افزاید: "موکل بنده سطح آگاهی چندانی ندارد و تصور میکرد چون مدتهاست جدا از شوهرش زندگی میکند زندگی با یک جوان دیگر آن هم با صیغه رسمی اشکالی ندارد. چون او و آن جوان،  توسط سردفتر رسمی به عقد موقت هم در می آیند و رسما صیغه می شوند و سردفتر هم در این زمینه هیچ تذکری به آنها نمی دهد و این مساله در پرونده هم هست ؛ صیغه نامه رسمی نیز موجود است هرچند که سردفتر مذکور در دادگاه گفته من اطلاعی از اینکه این خانم شوهر دارد نداشتم اما همه میدانند که اطلاع داشته و شناسنامه موکلم را نیز دیده بود."
آقای خیرخواه با اشاره به تبرئه و آزادی جوانی که با خانم گلپور صیغه کرده بود می گوید: "جوانی که موکلم با او رابطه داشته هم سن و سال خودش بوده و اظهار بی اطلاعی کرده و گفته من فکر میکردم این خانم مجرد است.او به همین دلیل تبرئه و آزاد شد اما موکل من صادقانه در دادگاه ابراز پشیمانی و توبه کرده و گفت که چون صیغه نامه رسمی داشته تصور نمیکرده که مشکلی پیش بیاید اما دادگاه کیفری توبه و پشیمانی و توضیحات موکلم را نپذیرفته و او را بر پایه اعترافات اش محکوم به سنگسار کرده است. هر چند در آن مرحله من وکیل ایشان نبودم و در مرحله تجدید نظر، وکالت ایشان را بر عهده گرفتم."
وکیل خانم گلپور سپس در پاسخ به این سئوال که آیا موکلش 4 بار به زنا اعتراف کرده است؟ می گوید: "موکل من صادقانه در دادگاه مسائل را بیان کرده و طلب بخشش کرده است اما وکیل سابق موکلم که در دادگاه بدوی حضور داشته، می گوید در اعترافات مورد شکلی رعایت نشده است. یعنی بر اساس قانون باید 4 بار به یک شکل اعتراف کند که از موکل من در یک جلسه دادگاه و 4 بار پشت سر هم اعتراف گرفته اند در حالیکه باید فاصله زمانی میدادند و حداقل از دادگاه خارج و دوباره وارد می شده و اعتراف میکرده است. من در لایحه ای که برای دیوان عالی کشور فرستادم به این قضیه نیز اعتراض کرده ام و امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد."
آقای خیرخواه همچنین با اشاره به نوع زندگی و شرایط حاکم بر زندگی موکلش می گوید: "موکل من در 13 سالگی از سوی پدرش مجبور به ازدواج با یکی از دوستان پدرش می شود که فاصله سنی بسیار زیادی داشتند و این آقا متاسفانه معتاد هم بودند. این آقا با وجود اینکه یک بچه هم داشتند، بعد از مدتی  موکل مرا ترک می کند و موکلم مدتها بود که هیچ خبری از همسرش نداشت تا اینکه با جوانی هم سن و سال خودش آشنا می شود و به عقد موقت او در می آید و با او شروع به زندگی میکند. شما ببینید شوهر موکل من حتی وقتی فهمیده که چنین اتفاقی برای همسرش افتاده مراجعه کرده و گفته که اگر 50 میلیون تومان به من بدهید من رضایت میدهم در حالیکه این قضیه هیچ ارتباطی به رضایت یا عدم رضایت او ندارد. یعنی در اصل می خواهم بگویم پایگاه اجتماعی و مسائلی که باعث این گونه قضایا می شود ناشی از عدم آگاهی یا شرایط اجتماعی و خانوادگی بسیار بدی است که وجود دارد.اکنون هم خانواده موکلم متاسفانه چندان کمکی به ما نمی کنند و می ترسند که این نیز ناشی از ناآگاهی آنها است."
وکیل خانم گلپور وضع روحی موکلش را "بسیار بد" توصیف میکند: "متاسفانه او  وضع روحی خیلی بدی دارد وبه شدت می ترسد، تا به حال چندین بار در زندان دست به خودکشی زده که موفق نبوده است  و در حال حاضر قرص های بسیار قوی مصرف میکند. در اصل وقتی صادقانه در دادگاه مسائل را بیان میکرد به هیچ عنوان تصور صدور چنین حکمی را نمیکرد. من به خودش هم گفته ام که کاش بیشتر به حرف وکلایش در دادگاه بدوی گوش میکرد و.... بچه 7 ساله اش نیز پیش برادر موکلم زندگی میکند و در کل وضعیت روحی مناسبی ندارند."
آقای خیرخواه سپس ابراز امیدواری می کند که با رسانه ای شدن اینگونه پرونده ها، جلوی صدور و اجرای احکام این چنینی گرفته شود. او می گوید: "من با توجه به اتفاقاتی که در مورد پرونده خانم سکینه محمدی آشتیانی پیش آمد فکر میکنم هنوز روزنه امیدی هست که با توجه به فشارهای بین المللی و رسانه ای، حکم موکل من نیز نقض شود هرچند که سابقه دیوان عالی کشور درباره اینگونه حکم ها نشان میدهد اکثرا احکام دادگاههای بدوی مورد تایید قرار می گیرد اما در هر صورت ما تلاش خود را میکنیم و از رسانه ها نیز میخواهیم کمک کنند تا جلوی صدور و اجرای اینگونه احکام گرفته شود."

 

 

 

مهمانپرست: درخواست توقف حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی «توطئه غرب» است

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه سخنانش تقاضای برزیل و برخی دیگر از کشورها مبنی بر توقف اجرای حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی را «توطئه» غرب خواند و اعلام کرد که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد کشورهای دیگر در امور داخلی ایران دخالت کنند.

وی با اشاره به درخواست برزیل مبنی بر قبول پناهندگی خانم محمدی آشتیانی به این کشور اعلام کرد که مطرح کردن بحث پناهندگی از سوی برزیل برگرفته از «رویکرد انسانی» و به دلیل روابط نزدیک و صمیمانه این کشور با ایران است و خاطر نشان کرد که با اطلاع رسانی در مورد جزئیات پرونده، برزیل متوجه خواهد شد که این موضوع «که بیشتر در رسانه‌های غربی دنبال می‌شود، توطئه است».

سفیر برزیل در ایران طی هفته گذشته برای بار دوم از مقامات ایران درخواست کرد تا اجازه بدهند سکینه محمدی آشتیانی به کشور برزیل پناهنده شود که این درخواست برای بار دوم توسط جمهوری اسلامی رد شد.

آقای مهمان‌پرست در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر «دقت بالای مراجع قضایی ایران در صدور حکم»، اعلام کرد که غربی‌ها در تلاش هستند تا با حمایت از قاتلین و کسانی که جرم‌های بزرگی مرتکب شده‌اند «یک جریان سیاسی» به وجود بیاورند.

در هفته های اخیر سازمان های حقوق بشری بین المللی و شخصیت های مطرح جهانی با محکوم کردن حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی خواستار جلوگیری از اعدام وی شده اند.

خانم آشتیانی از سوی دادگاهی در تبریز متهم به قتل شوهرش و زنای محصنه شده است. به دنبال افزایش فشارهای بین المللی، قوه قضاییه ایران می گوید که حکم سنگسار این متهم مورد تجدید نظر قرار می گیرد و این در حالی است که حکم اعدام خانم آشتیانی هنوز لغو نشده است.

هشدار به اسرائیل

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی روز سه شنبه خود هشدار داد که هرگونه تعرض اسرائیل به نیروگاه بوشهر «واکنش جدی» ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تهدید‌های اسرائیل «تکراری» شده و «خاصیت خود را از دست داده» است گفت: با این‌حال در صورت هر گونه تعرض از سوی اسرائیل به نیروگاه اتمی بوشهر، ایران «به طور جدی» واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که فرآیند سوخت گذاری نیروگاه بوشهر از تاریخ ۳۰ مرداد آغاز می‌شود و هم اکنون نیز سوخت لازم در مجاورت نیروگاه قرار دارد و هر نوع تعرضی به این نیروگاه می‌تواند «عکس العمل‌های شدیدی»‌را در پی داشته باشد.

آقای مهمان‌پرست در ادامه خاطر نشان کرد که آسیب رساندن به تأسیساتی نظیر نیروگاه بوشهر که حاوی سوخت واقعی هسته‌ای هستند، خلاف مقررات بین‌المللی است.

اسرائیل که همواره از مخالفان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بوده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت و تمامیت خود می‌داند، بارها هشدار داده است که در صورت بالا گرفتن این تهدیدها تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار خواهد داد.

«آمریکا هم می‌تواند در برنامه‌های هسته‌ای آینده ایران شرکت کند»

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی ایران برای همکاری با آمریکا در زمینه ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای اعلام کرد که ایران آمادگی دارد با هر کشوری همکاری کند.

آقای مهمان‌پرست گفت: «آمادگی داریم با هر شرکتی از هر کشوری که توانایی داشته باشد تا با استاندارد‌های بالا این تأسیسات را ایجاد کند، همکاری کنیم».

وی همچنین در واکنش به اظهارات سخنگوی کاخ سفید که اعلام کرده بود به دلیل تأمین سوخت نیروگاه بوشهر از سوی روسیه، ایران ممکن است غنی سازی خود را به حالت تعلیق در‌آورد، این سخنان را تکذیب کرد و گفت: «اگر تأسیسات هسته‌ای در یک کشور فعالیت خود را آغاز کند، به معنای این است که آن کشور به سوخت احتیاج دارد».

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که علی اکبر صالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، ۲۵ مردادماه اعلام کرد که مکان‌یابی برای احداث ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی در ایران به پایان رسیده است و ساخت یکی از این مراکز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

آقای مهمان‌پرست همچنین در مورد مذاکره با گروه وین در زمینه تبادل سوخت اعلام کرد که وین باید هرچه سریع‌تر این نشست را برگزار کند و افزود: «به محض این‌که جزئیات مربوط به زمان و مکان نشست وین روشن شود، آماده شروع مذاکرات هستیم».

 

 

عیسی سحرخیز از شرکت نوکیا زیمنس در آمریکا شکایت کرد

 

در دادخواست اين شکايت که وکلای آقای سحرخيز در تاريخ دوشنبه ۲۵ مرداد در دادگاه فدرال آمريکا تسليم کرده اند، آقای عيسی سحرخيز مدعی است که شرکت نوکيا زيمنس با توجه به آگاهی عمومی نسبت به تخطی های ايران از قوانين بين الملل و کارنامه حقوق بشر ايران، که همگی دال بر تجاوز به حقوق مدنی و حقوق بشر ايرانيان است، نمی بايست تجهيزات و فن آوری لازم برای فيلترينگ ، استراق سمع، و مونيتورينگ را به ايران می فروخت. اين تجهيزات می بايست تنها در اختيار کشوری قرار گيرد که ساختار قضايی لازم برای حفاظت از حقوق مدنی شهروندانش بر اساس حداقل استانداردهای جهانی را دارا باشد.
آقای سحرخيز مدعی است که شرکت نوکيا زيمنس عامدانه و آگاهانه اين تجهيزات را در اختيار ايران قرارداده است. بنابراين آنها شريک تخطی های ايران در تجاوز به حقوق مدنی و اساسی مردم ايران هستند وبنابراين شرکت نوکيازيمنس مسئول صدمات ناشی اين تجاوزات بر شهروندان ايران و آقای سحرخيز می باشد.
آقای عيسی سحرخيز که در اتفاقات بعد از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ در روستايی در توابع استان مازندران دستگير شده است مدعی است که فن آوری های فروخته شده توسط شرکت نوکيا زيمنس موجب دستگيری او شده است که بدون آن فن آوری ها امکان دستگيری او توسط نيروهای امنيتی ايران وجود نداشته است. او پس از دستگيری مورد ضرب و شتم، شکستگی استخوان، سلول انفرادی ، حبس بی دليل و ديگر نمود شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته است که طبق قوانين بين المللی از جمله اعلاميه جهانی حقوق بشر، ميثاق جهانی حقوق مدنی و سياسی ، منشور سازمان ملل، و ميثاق جهانی منع شکنجه خلاف قانون شمرده می شوند.
آقای سحرخيز د راين دادخواست خواهان قطع فروش دستگاههای متشابه و قطع پشتيبانی و پايان دادن به سرويس های موجود در تجهيزات فروخته شده توسط نوکيا زيمنس به ايران می باشد.
يکی از اهداف اين دادخواست پايان دادن به اعمال شرکت های خارجی است که همچون استعمارگران قرون گذشته با يک دست منافع ايران را تصاحب و با دستی ديگر موجب تجاوز به حقوق مدنی و اساسی ملت ايران می شوند. شرکتهای غربی که دايه دار حقوق بشر هستند می بايست اين استانداردها را در روابط تجاری خود با دولت هايی که خاطی اين حقوق هستند رعايت کنند.
شاکيان اين پرونده عيسی سحرخيز و مهدی سحرخيز و ايرانيانی هستند که بطور مشابه حقوقشان پايمال شده است.
وکلای اين پرونده علی هريسچی و ادوراد معوض از دفتر حقوقی Moawad & Herischi, LLP در ايالت مريلند آمريکا هستند.

علی هريسچی
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹
Monday August 16, 2010

 

حمایت میلان کوندرا و باب گلداف از سکینه محمدی آشتیانی

بعضی از چهره های برجسته دنیای هنر و ادبیات در نامه ای که در روزنامه فرانسوی لیبراسیون چاپ شده خواستار تلاش فوری برای جلوگیری از اعدام سکینه محمدی آشتیانی در ایران شده اند و همزمان دولت فرانسه می گوید در پی یافتن راهی برای لغو حکم اعدام است.
سکینه محمدی آشتیانی، 43 ساله و مادر دو فرزند، به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شده است. مقام های جمهوری اسلامی ماه گذشته در پی فشارهای شدید بین المللی گفتند که حکم سنگسار او فعلا اجرا نخواهد شد.
خانم آشتیانی ابتدا چند سال قبل به حکم دادگاهی به جرم رابطه نامشروع شلاق خورد، اما بعدا توسط دادگاه دیگری که در ارتباط با قتل همسرش تشکیل شده بود، به جرم زنا در زمان حیات همسرش به سنگسار محکوم شد.
در نامه ای که دوشنبه در روزنامه فرانسوی لیبراسیون خطاب به رهبران جهان چاپ شده آمده است: "برای جلوگیری از این اعدام که ناظران آن را قریب الوقوع می دانند، دخالت فوری لازم است."
به گزارش خبرگزاری فرانسه این نامه با تلاش برنارد آنری لوی، فیلسوف فرانسوی، تنظیم شده و از جمله توسط میلان کوندرا نویسنده چک، باب گلداف ستاره پاپ و مبارز ضدفقر، جولیت بینوش هنرپیشه فرانسوی و میا فارو هنرپیشه آمریکایی امضا شده است. وول سویینکا و جودی ویلیامز برندگان جایزه نوبل هم از امضا کنندگان آن هستند.
امضاکنندگان خواستار "لغو علنی هر گونه اعدام، آزادی بدون تاخیر و به رسمیت شناختن بی گناهی" خانم آشتیانی شده اند.
درحالی که خانم آشتیانی قبلا به اتهام زنا محکوم شده بود، تلویزیون ایران هفته قبل مصاحبه ای را با زنی که گفت خانم محمدی آشتیانی است، پخش کرد که وی در آن به دست داشتن در قتل همسرش اعتراف کرد. چهره زن مصاحبه شونده که چادر به سر داشت در این برنامه تار شده بود.
اما بنابه گزارش ها جاوید هوتن کیان، وکیل خانم آشتیانی گفت که این اعترافات به زور گرفته شده است.
همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت فرانسه می گوید در پی یافتن راهی برای نجات جان خانم آشتیانی است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: "فرانسه و متحدان اروپایی آن هم اکنون درحال مطالعه همه راه هایی هستند که می توان برای اطمینان از عدم اجرای حکم سکینه محمدی آشتیانی به آنها دست زد."
از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در مصاحبه ای با تلویزیون ایران که دوشنبه شب پخش شد گفته است که خانم آشتیانی در اختیار برزیل گذاشته نخواهد شد.
برزیل از ایران خواسته بود اجازه دهد خانم آشتیانی در آن کشور پناهنده شود.
آقای احمدی نژاد گفت که "شمار چنین افرادی خیلی خیلی ناچیز است" و اینکه فکر نمی کند لازم باشد خانم آشتیانی به برزیل فرستاده شود و اینکه قوه قضاییه نیز با این کار مخالف است.

منبع: بی بی سی

 

 

فرح واضحان، از بازداشت شدگان ششم دی ماه یه اعدام محکوم شد

خبرگزاری هرانا - فرح (المیرا) واضحان از بازداشت شدگان حوادث 6 دی ماه (عاشورا) به اعدام محکوم شد.
فرح واضحان که اولین زن محکوم به اعدام بازداشت شده در ششم دی ماه است علاوه بر این حکم ضد انسانی به تحمل 2 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم شده است.
به گزارش وبلاگ فعالین حقوق بشر و دموکراسی، خانواده واضحان و وکیل او نسبت به این حکم اعتراض نموده اند.
خانم واضحان پس از اعتراضات مردمی ششم دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلشان همراه با دو فرزندش دستگیر شدند.
وی به یکی از زندان های مخفی وزارت اطلاعات منتقل شد و بیش از یک ماه در سلول های انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی جهت اخذ اعترافات تلوزیونی قرار داشت؛ سپس به سلول های انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد.
گفته می شود فرزندان این زندانی سیاسی نیز که مدتی در سول انفرادی نگهداری می شدند، جهت اعتراف علیه مادرشان تحت فشار قرار داشتند. این درحالی بود که دختر خانم واضحان مبتلا به سرطان لنف بود و در شرایط سخت جسمی بسر می برد.
خانم واضحان در حال حاضر در بند زنان زندان اوین زندانی است و پس از گذشت بیش از 8 ماه از باداشتش محکوم به اعدام می شود.
اتهاماتی که بازجویان وزارت اطلاعات علیه او بکار برده اند تهیه عکس و فیلم از اعتراضات مردم و داشتن ارتباط با یکی از سازمان های معاند نظام جمهوری اسلامی است.
گفتنی است که دایی خانم واضحان از اعدام شدگان دهۀ 60 می باشد.

 

بلاتکلیفی رضا شریفی بوکانی، از زندانیان سیاسی کرد

خبرگزاری هرانا - رضا شریفی بوکانی، زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در شرایط بلاتکلیفی به سر می برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی کرد که مورخ پانزدهم اردی بهشت ماه سال جاری توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران دستگیر شده است با توجه به تشکیل جلسه ی دادگاه، کماکان بلاتکلیف است.
رضا شریفی بوکانی در طی مدت بازداشت تحت انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته است و تاکنون جهت اخذ اعترافات تلوزیونی تحت فشار شدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشته است.
وی بسیاری از زمان بازداشت خود را در سلول انفرادی به سر برده است.
لازم به یادآوری است که با توجه به اصل تفکیک جرایم، این زندانی سیاسی اکنون در بند دو زندان رجایی شهر کرج و در کنار زندانیان عادی ائم از متهمین به قتل و سارقین مسلح نگهداری می شود.

وخامت حال کیوان صمیمی و بی توجهی پزشکان زندان اوین

خبرگزاری هرانا - هشت روز است که تیم پزشکان زندان اوین به کیوان صمیمی روزنامه نگار دربندی که وارد بیست و دومین روز اعتصاب غذای خود شده، سر نزده و اوضاع جسمانی او را کنترل نکرده اند.
به گزارش کلمه، بی توجهی پزشکان ناشی از دستور مقامات زندان اوین بویژه صداقت رییس زندان اوین و بزرگ نیا رییس بند 350 این زندان است.

خانواده صمیمی به شدت نگران سلامت وی هستند و از همه مسوولان قضایی بویژه دادستان تهران درخواست توجه فوری به وضعیت وی را دارند.

کیوان صمیمی، روزنامه نگار دربند که در بیست و دومین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد وضعیت جسمانی بسیار نگران کننده ای دارد.

در حالی هشت روز تمام پزشکان زندان اوین به این روزنامه نگار دربند سر نزده و اوضاع جسمانی او را کنترل نکرده اند که طبق روال معمول زندان ها وقتی یک زندانی اعتصاب غذا می کند هر روز پزشکان زندان باید وضعیت عمومی او را کنترل کنند و در صورت نیاز کمکهای اولیه به پزشکی به او بدهند.

کیوان صمیمی 62 ساله است و با توجه به سنش این بی توجهی مسولان زندان اوین برای سلامتش بسیار خطرناک محسوب می شود.

صمیمی و 16 زندانی سیاسی دیگر زندان اوین سه هفته قبل به خاطر اعتراض به برخوردهای نامناسب زندانبانان و ماموران زندان به خصوص وعده های دروغین و رفتارهای نامناسب رییس زندان اوین، صداقت به سلول انفرادی منتقل شدند. آن ها بعد از آن دست به اعتصاب غذا زدند.

بقیه این زندانی ها بعد از دو هفته به خاطر پیام های اقشار مختلف مردم بویژه شخصیت های جنبش سبز از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی به اعتصاب غذای شان پایان دادند اما صمیمی همان موقع اعلام کرد که تا زمان انتقال همه زندانیان اعتصاب کننده به بند عمومی اعتصاب غذایش را پایان نخواهد داد.

اکنون زندانیان اعتصاب کننده بارها از وی خواسته اند که به اعتصاب غذایش پایان دهد اما او اعلام کرده که به خاطر فرزندان دربندش این کار را نخواهد کرد و تا رهایی آنها از سلول انفرادی به این اعتصاب ادامه خواهد داد.

کشته شدن یک شهروند بلوچ به دست ماموران نیروی انتظامی


خبرگزاری هرانا - روز چهارشنبه بیستم مردادماه، یک شهروند بلوچ به نام "خدانظر نارویی" به دست نیروی انتظامی در زاهدان کشته شد.
به گزارش انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان، ماموران کلانتری نوزده به طرف یکدستگاه پژو 405 که حامل سوخت از زاهدان به مقصد شهرستان سراوان بود، آتش گشودند که بر اثر آن راننده پژو در دم جان سپرد.
حمل مواد سوختی از مناطق مختلف و رساندن آن ها به مناطق مرزی، یکی از کارهای متداول در بین مردم این منطقه برای گذران زندگی است.

 

بازداشت دو تن دیگر از دراویش گنابادی الشتر


خبرگزاری هرانا - ايرج ملك شاهي و احسان ميرزاپور دو تن ديگر از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي ساكن الشتر  صبح امروز توسط نيروهاي امنيتي مقابل دادگستري اين شهرستان دستگير و تحويل بازداشتگاه اطلاعات شدند.
به گزارش خبرنگار سايت مجذوبان نور، صبح امروز دوشنبه 25 مردادماه، آقایان ايرج ملك شاهي و احسان ميرزاپور كه  جهت پرس وجو و کسب اطلاع  از وضعیت  بازداشتي های روز های اخیر الشتر به دادگستري این شهرستان مراجعه كرده بودند، از سوي مأمورين اداره اطلاعات دستگير و با قرار دادستاني، تحويل بازداشتگاه  این نهاد امنیتی شدند.
با دستگيري اين دو درويش، تعداد بازداشتي هاي الشتر به 7 نفر رسيد. اين افراد تا کنون از داشتن وكيل محروم  و اجازه ملاقات با وكلا و خانواده خود را ندارند.


آب دریاچه ارومیه سرخ شد

آب دریاچه ارومیه به طور غیر منتظره به رنگ سرخ درآمده است. کارشناسان زیست محیطی فرضیه های متعددی برای وقوع چنین رویدادی دارند و همزمان نگرانی‌ها در مورد "فاجعه زیست محیطی" در این منطقه افزایش یافته است.
آب این دریاچه در شمال غرب ایران که به خاطر شوری آبش شهرت دارد، از اوایل مرداد ماه به رنگ سرخ متمایل شده است و در روزهای اخیر میزان سرخی آب آن، توجه همگان را به خود جلب کرده است.

به گزارش بی بی سی، فرضیه های متعددی درباره علت سرخی دریاچه ارومیه مطرح شده است و همزمان مسئولان سازمان محیط زیست ماموریت یافته اند تا علت اصلی این پدیده زیست محیطی را بررسی کنند.

فرضیه اول: کشند قرمز

شکور اکبرنژاد، نماینده تبریز در مجلس ایران، امروز (دوشنبه ۲۵ مرداد - ۱۶ اوت) گفت: "دو استان آذربایجان غربی و شرقی در حال حاضر از مشکل به وجود آمده برای دریاچه ارومیه در رنج هستند."

آقای اکبرنژاد گفت که برای بررسی فرضیه سرخ شدن آب دریاچه ارومیه بر اثر پدیده "کشند قرمز،" او از سازمان های جهاد کشاورزی و محیط زیست درخواست خواهد کرد تا آن را پیگیری کنند.

کشند قرمز به پدیده ای اطلاق می شود که بر اثر آن رشد جلبک‌های دریاچه و تالاب‌ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد و گسترش معنادار این جلبک‌ها بر بستر آب، رنگ دریاچه را تغییر می دهد.

از علل اصلی شکل‌گیری پدیده کشند قرمز می توان به ورود بی رویه پساب‌های صنعتی و زهاب‌های کشاورزی به آب دریاچه ارومیه اشاره کرد که طی سال‌های اخیر بارها از سوی کارشناسان زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است.

در همین حال، مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس تالاب‌های ایران در سازمان محیط زیست، طرح فرضیه کشند قرمز به عنوان علت اصلی سرخ شدن آب دریاچه ارومیه را منتفی دانسته است.

آقای باقرزاده کریمی، امروز (۲۵ مرداد) به خبرگزاری مهر گفت: "میزان شوری آب دریاچه ارومیه آن قدر زیاد است که جلبک‌های عامل کشند قرمز نمی توانند در این محیط زیست کنند."

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و در عین حال دومین دریاچه آب شور جهان محسوب می شود.

فرضیه دوم: تخمگذاری آرتمیا
از دیگر فرضیه‌ها درباره علل سرخی دریاچه ارومیه، تخمگذاری موجودات سخت پوستی به نام آرتمیا است که در اوسط فصل تابستان هرسال حادث می شود.

در همین رابطه، اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، به بی بی سی فارسی گفت که آرتمیا ارومیانا (که نوع ویژه ای از سخت پوستان دریاچه ارومیه است) هر سال میلیارد های تخم صورتی رنگ را در آبهای این دریاچه رها می‌کنند و تجمع این تخم‌ها در سواحل، آب دریاچه ارومیه را به رنگ صورتی متمایل می کند.


بنابر نظر آقای کهرم، روی دادن چنین پدیده ای با توجه به فصل تخم گذاری آرتمیا، طبیعی به نظر می رسد و تنها نکته قابل توجه این است که با وجود کم شدن آب دریاچه و افزایش بی رویه سطح نمک آب دریاچه، کارشناسان انتظار نداشتند که این موجودات سخت پوست در این آبهای بسیار شور تولید مثل می کنند.

این کارشناس زیست محیطی، میزان فعلی نمک در آب دریاچه ارومیه را ۳۳۰ میلی گرم در لیتر عنوان کرد و گفت: "با وجود اینکه آرتمیاها موجودات آب شور هستند اما محیط ایده آل برای تولید مثل آنها آبهایی با شوری ۸۰ تا ۱۲۰ میلی گرم در لیتر است و کسی تصور نمی کرد که این آبزیان بتوانند در آب به غایت نمکی شده دریاچه ارومیه تخم گذاری کنند."

دریاچه ارومیه ایران از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان محسوب می شود و این موجودات سخت پوست از منابع اصلی پروتئین در صنایع غذایی دریایی نظیر پرورش میگو و ماهی به شمار می روند.

فرضیه سوم: نمک‌های منیزیم‌دار

گسترده شدن نمک این دریاچه می تواند تمامی انگورستان‌های معروف ارومیه و باغ های سیب آن منطقه را با خطر نابودی روبرو کند

تغییر ترکیبات نمک منیزیم‌دار در آبهای دریاچه ارومیه، از دیگر فرضیاتی است که کارشناسان مطرح کرده اند.

آقای باقرزاده کریمی، مسئول تالاب‌های سازمان محیط زیست ایران، می‌گوید که یکی از عوامل تغییر رنگ دریاچه ارومیه می تواند تغییر در ترکیبات نمک های موجود در این تالاب بین المللی باشد.

آقای باقرزاده کریمی با تشریح تفاوت میان انواع نمک‌های تولید شده در دریاچه ارومیه گفت که نمک‌های سدیم دار با بلورهای سفید خود معمولا ته نشین می شوند و بر بستر دریاچه می نشینند اما نمک های منیزیم دار که نارنجی یا نارنجی متمایل به قرمزند به علت مقاومت بالا می توانند همچنان به شکل مایع باقی بمانند.

اما آقای کهرم ضمن پذیرش احتمال شکل گیری بخش از سرخی دریاچه ارومیه به علت پدیده کشند قرمز یا نمک‌های منیزیم‌دار، معتقد است که میزان سرخی آب براثر چنین پدیده هایی نمی تواند تا به آن حد در سرخی دریاچه تاثیر گذار باشد و بیشتر احتمال می رود تخمگذاری گسترده آرتمیا علت قرمز شدن رنگ آب دریاچه باشد.
اگر دریا بمیرد

طی سالهای اخیر، دریاچه ارومیه همواره در صدر اخبار زیست محیطی ایران قرار داشته و کارشناسان از احتمال خشک شدن این دریاچه به عنوان "فاجعه زیست محیطی" یاد کرده اند.

حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی، با اعلام کاهش سطح آب دریاچه نسبت به خرداد ماه گذشته اعلام کرد که میزان ورودی آب دریاچه ارومیه به صفر رسیده است.

مختل شدن چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه باعث شده است که شوری بخش جنوبی دریاچه ارومیه به بیش از ۳۰۰ گرم در هر لیتر برسد و مهمترین کانون زیستی این دریاچه با بحران مواجه شود

آقای عباس‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد که علت قرمز شدن آب این دریاچه می تواند به ترشح رنگدانه‌های قرمزی از سوی جلبکی با نام دونالی لاسالینا باشد که برای تنفس بهتر و سازگاری با محیط زیست چنین رنگدانه‌هایی را از خود ترشح می کند.

کارشناسان محیط زیستی عبور بزرگراه شهید کلانتری از دریاچه ارومیه را یکی از عوامل تخریب آن می دانند. هدف از احداث این بزرگراه نزدیک کردن شهر ارومیه به شهر تبریز بوده است. حدود چهارده کیلومتر خاک ریزی در داخل دریاچه صورت گرفته است.

مختل شدن چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه باعث شده است که شوری بخش جنوبی دریاچه ارومیه به بیش از ۳۰۰ گرم در هر لیتر برسد و مهمترین کانون زیستی این دریاچه با بحران مواجه شود.

طی سالهای اخیر بیش از یک چهارم از وسعت دریاچه ارومیه کاسته شده است. کارشناسان می گویند که تصاویر ماهواره ای این پسروی را در شرق و جنوب دریاچه به وضوح نشان می دهد.

به نظر آقای کهرم خشک شدن آب دریاچه ارومیه "فاجعه‌ای" است که اثرات بی نهایت مخربی بر اکوسیستم شمال غرب ایران و شرق ترکیه و شمال شرقی عراق خواهد داشت.

از نظر این کارشناس مسایل محیط زیست ایران، گسترده شدن نمک این دریاچه می تواند تمامی انگورستان‌های معروف ارومیه و باغ های سیب آن منطقه را با خطر نابودی روبرو کند و به مانند ضایعات عظیمی که خشک شدن دریاچه هامون بر اقلیم سیستان و بلوچستان (درشرق ایران) گذاشت، خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند اکوسیستم مناطق اطراف را تحت تاثیر قرار دهد.

 

قرار بازداشت رضا شهابی به مدت دوماه دیگر تمدید شد

خبرگزاری هرانا - قرار بازداشت موقت رضا شهابی، از فعالین کارگری و مسئول مالی شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه به مدت دو ماه دیگر تمدید شد.

روز یکشنبه 24 مردادماه رضا شهابی طی تماس کوتاهی که با خانواده اش داشت به آن ها اطلاع داد که مدت بازداشت او را برای 2 ماه دیگر تمدید کرده اند.
به گزارش وبلاگ فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این فعال سندیکایی هم چنین به خانواده اش گفته است که او را به بند عمومی منتقل کرده اند ولی بدلیل کوتاه بودن مدت تماس نتوانست مشخص کند که منظور او از بند عمومی انتقال به سلول های چند نفره بند 209 زندان اوین است که بازجویان وزارت اطلاعات به آن بند عمومی اطلاق می کنند؛ می باشد و یا اینکه به بندهای عمومی زندان اوین منتقل شده است.

رضا شهابی 22 خرداد ماه سال جاری در حالی که مشغول بکار بود توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول های انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد و تاکنون ممنوع الملاقات بوده است و تنها موفق به برقراری چند تماس کوتاه با خانواده ی خود شده است.
بازداشت رضا شهابی اعتراضات گسترده ی سندیکاهایی بین المللی را در پی داشته است.