۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز ، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اعتراض خاتمی به بی‌حرمتی به خانواده همت و باکری

چـرا سرداران جـــنگ فریــاد نمی‌زنند؟



چکیده : ما بیش از هر چیزی باید از تحریف ارزش ها و مفاهیمی که در انقلاب ما بود جلوگیری کنیم و گفتارها و رفتارهای خلاف آن را نقد کنیم. دل اکثریت ملت با حرف‌هایی است که ما می زنیم. اگر اکثریت قاطع مردم حرف اصلاح طلبان را قبول ندارند، چرا بخشنامه می کنند دستگاههای رسمی هیچ حرف و خبری از این طرف را منتشر نکند؟

رئیس جمهوری سابق کشورمان با بیان اینکه آنچه در عمل جریان دارد سیاست دفع حداکثری و عدم جذب است، گفت: معتقدم دل اکثریت ملت با حرف هایی است که ما می زنیم که اگر اکثریت قاطع مردم حرف اصلاح طلبان را قبول ندارند، چرا بخشنامه می کنند دستگاههای رسمی هیچ حرف و خبری از این طرف را منتشر نکند؟
سید محمد خاتمی در دیدار با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: وجود این شورا، موقعیت مغتنمی است که باید فعال تر شود، اولا خودشان علی رغم همه تنگناها، نشست هایشان، دیدارهایشان، برنامه ریزی ها و موضع گیری هایشان بیشتر بشود ودیدارهایی با چهره های نظام و شخصیت های مؤثر داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه همه رفتارها و کارهای ما قانونی است و نمی خواهیم کاری خلاف قانون انجام دهیم، اظهار داشت:توصیه می کنم نشست هایتان را بیشتر کنید تا هم پشتوانه ای برای تشکل های دیگر باشید و هم خود درعرصه حیات اجتماعی فعال باشید.
رئیس بنیاد باران در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، افزود:دفاع مقدس برای همه ما یک واقعه مهم در تاریخ انقلاب و ایران بوده و مقاومتی بزرگ و مقدس در برابر ستمی بود که با پشتیبانی همه قدرت های دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود و ملت ایران با ایمان مردم و پایداری نیروهای جوان خود با دست تهی مقاومت کرد و پیروز شد.
سید محمد خاتمی با تأکید بر اینکه برای ما دفاع مقدس حادثه ای که رخ داده و گذشته نیست، گفت:این دوران، دوران دفاع از انقلاب ما، تمامیت ارضی ما و سربلندی ملت و دفع تجاوزها از کشور و انقلاب بود. یاد شهدا را گرامی می داریم، آزادگان عزیز را ارج می نهیم و ایثارگران و جانبازان بزرگوار را مورد تجلیل قرار می دهیم و امیدوارم روح شهدا از ما راضی باشد.
تروریسم محکوم است
وی با اشاره به حادثه تروریستی رخ داده در مراسم بزرگداشت دفاع مقدس در مهاباد گفت:حادثه ای که رخ داد، حادثه ای زشت، پلید و تروریستی بود که موجب شد عده ای از هموطنان عزیز ما شهید و مجروح شدند.
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:فکر می کنم همان ها که به جمهوری اسلامی حمله کردند و می خواستند انقلاب را از بین ببرند، امروز هم نمی توانند ببینند ازسالگرد دفاع مقدس تجلیل می شود و این اعمال تروریستی از نظر ما همواره محکوم بوده و هست.
برخی معلمان و اساتید، گرفتار فشار و زندان‌اند
سید محمد خاتمی اضافه کرد:موضوع دیگر شروع سال تحصیلی است. باید به همه معلمان و مربیان و دانش آموزان تبریک بگوییم، ولی متأسفیم که در حالی سال تحصیلی آغاز می شود که پاره ای از معلمان و همچنین اساتید گرفتار فشار و زندان هستند و جریاناتی تلاش می کنند که محیط پاک و زاینده مدارس و آموزشگاهها و دانشگاه ها را با فشار بر معلمان، استادان و مربیان مستقل و آزاده آلوده کند و ذهن نوجوانان و جوانان را از حقایق منحرف کند.
وی تاکید کرد:تعلیم وتعلم و تربیت کار پیامبران است تا انسانها آگاه، آزاد، مسؤولیت شناس و مفید باشند. باید فضای آموزشی ما آزاد، اندیشه پرور، اخلاقی و رشد دهنده شخصیت علمی، اجتماعی، دینی و اخلاقی نوباوگان باشد.
اگر از بی‌حرمتی به خانواده همت و باکری بیزارند، چرا فریاد نمی‌زنند؟
رئیس بنیاد باران در ادامه اظهار داشت:اما در این هفته حوادثی رخ داد که موجب تأسف است، از جمله اهانتی که به بعضی از خانواده های بزرگ شهیدانی که سمبل مقاومت و اندیشه رهایی بخش انقلاب اسلامی بودند انجام شد.
رئیس جمهوری سابق کشورمات تصریح کرد:همسران شهید همت و باکری، دو بانوی بزرگواری که بحق عرض می کنم اگربخواهیم خصلت ها و خصوصیات همت و باکری ها را بیابیم باید به این دو بانوی بزرگوار، شجاع، موقرو متدین و علاقه مند رجوع کنیم که همه زندگیشان را در رابطه با انقلاب و دفاع مقدس معنا کردند و سعی کردند جایگاه و پایگاه و حرمت دو شهید بزرگوار که به حق سمبل بزرگ مقاومت و ایثار و فداکاری و ایمان بودند نگاه دارند.
سید محمد خاتمی تأکید کرد:تعجب می کنم چرا وقتی خانواده های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می گیرند سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده اند فریاد نمی زنند. آنان که واقعاً از این رفتارها بیزارند این انتظار را از آنان داریم که برای دفاع از واقعیت سپاه و بسیج آشکارا موضع بگیرند، البته آرام و محترمانه، و نگذارند نهادهای انقلابی لطمه ببینند.
وی افزود:با این حال به این دو بانو و فرزندانشان تعرض شد وبرایشان مشکل ایجاد کردند، آیا کسانیکه این کارها را انجام می دهند، علاقمند به شهیدان و بزرگداشت دفاع مقدس هستند یا اینکه اینها دچار غفلت اند و یا خدای ناکرده توطئه ای وجود دارد که با نیروهایی که بیشتر به امام و انقلاب و مردم نزدیکتر بودند و بهتر از اصل انقلاب که متاسفانه امروز در معرض تهدید است نمایندگی می کنند، برخورد می کنند.
از قدرت نیروهایی که گفته می‌شود خودسرند، در عجبم!
سید محمد خاتمی تاکید کرد:ممکن است مثل همیشه گفته می شود نیروهای خودسر این اعمال را انجام دادند! عجب نیروهای خودسر قوی هستند که همه کاری می کنند و یه صورت رسمی هم علیه شان موضع گرفته می شود ولی باز هم رفتارهایشان را تکرار می کنند، تعجب می کنم در نظامی مقتدر و با وجود نیروهایی که مدعی می شوند بر همه چیز مسلط هستند نمی توانند با آنها برخورد کنند.
رئیس جمهوری سابق کشورمان یادآور شد:به مراجع و شخصیت های نظام حمله می شود، حتی یک مجلس ترحیم که جنبه سیاسی هم ندارد، عده ای می ریزند به هم می زنند یا جلویش را می گیرند، اینها چه نیروهایی هستند؟ باید با تردید با این مساله برخورد کنیم اگر اینها طرفدار و مدعی طرفداری از انقلاب هستند، پس چرا چهره هایی که در انقلاب نقش داشتند و بعضی هایشان سمبل انقلاب هستند مورد تعرض قرار می گیرند؟
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها اظهار داشت:این امر باعث تاسف است، امیدوارم برای پاسداری از اصل انقلاب و نظام و راه امام و خون شهیدان ما شاهد تحول دیدگاهی در مدیران و مسئولان کشور باشیم و بدانیم به نحو دیگری باید کشور را اداره کرد چرا که اولین زیان این مسائل به نظام بر می گردد.
اگر کوتاه بیاییم، انقلاب تحریف می‌شود
وی با طرح این سئوال که در این خصوص وظیفه ما چیست، گفت:جریانی وجود دارد که به نظر من سعی می کند در همه ارکان و امکانات نظام دست بیاندازد و همه نیروها را از رده خارج کند.خوشبینانه ترین وضع این است که آنها دچار توهم و تنگ نظری هستند و در حالیکه بسیاری از روش ها و شیوه هایی که اعمال می شود نه با قانون سازگار است نه با شرع و نه با شیوه هایی که لااقل ما از امام و انقلاب خودمان آموخته ایم.
سید محمد خاتمی تاکید کرد:خیال نکنید که تنها اصلاح طلبان در معرض حملات و فشارهای این جریان هستند، درست است که آشکارا بیش از همه فشار روی اصلاح طلبان است ولی همه نیروهای استخوان دار، معتدل، نیروهایی که واقعا خوبند، حاضر نیستند به بعضی روش های نادرست تمکین کنند یا به بعضی از روش های موجود انتقاد دارند آنها هم مورد فشار هستند.
آنچه در عمل جریان دارد، دفع حداکثری و عدم جذب است
رئیس بنیاد باران افزود:بر خلاف سیاست اعلام شده جذب حداکثری و دفع حداقلی، آنچه در عمل جریان دارد سیاست دفع حداکثری و عدم جذب است.
وی ادامه داد:باید در این زمینه فعال شد، یعنی اگر بعضی روش ها با معیارهای قانونی و انقلاب نمی خواند گفته شود و پیگیری کنیم، گرچه متاسفانه پیگیری هم که می شود ثمری ندارد، بلکه بالعکس اغلب تبلیغات و اعمال رسمی هم همسو با جریاناتی است که جز خشونت و افراط و قانون شکنی کاری ندارند.
رئیس جمهوری سابق کشورمان هشدار داد:به نظرم آنچه امروز در معرض تهدید است، اگر در مقابلش کوتاه بیاییم تحریف کننده همه معیارهای اصلی انقلاب و خصوصیاتی است که نظام ما باید داشته باشد.
آزادی، برترین حق مردم است
وی با اشاره به اینکه عدالت، محور کار پیامبران و پیاده کننده آن خود مردم هستند، اظهار داشت:عدالت و محبت، زاینده صلح است و ادیان الهی هم این را می خواهند و نیز عدالت و آزادی با همدیگراند.
سید محمد خاتمی افزود:اگر عدالت اعطا حق هر ذیحقی به اوست، کدام حق بالاتر از اینکه انسان ها آزاد و بر سرنوشت خود حاکم باشند و حکومت اگر روشن ترین حق را از انسانها بگیرد، دیگر می تواند ادعای عدالت کند؟ اولین گام عدالت تامین آزادی های اساسی است و مهمترین مساله درعرصه اجتماعی اینکه مردم حاکم بر سرنوشت خود باشند.
رئیس دولت اصلاحات همچنین اظهار داشت:اگر این همه امام راحل تاکید می کرد که میزان رای ملت است، آیا شوخی می کردند؟ البته بعضی ها می گویند امام شوخی می کردند و امروز اینها می خواهند بگویند، ما ایدئولوگ انقلابیم، این خطرناک است.می گویند امام به مردم اعتقاد نداشت، اسلام به مردم اعتقاد ندارد اسلام به رای مردم اعتقاد ندارد!
وی افزود: امیرالمومنین(ع) که بالاتر از امام راحل و همه است و حاکم منصوب الهی و شایسته است، می فرماید تا رضایت مردم نباشد و مردم نخواهند من بر آنها حکومت نمی کنم؛ این آزادی است و ما اگر از آزادی و حق مردم دفاع و بر آن تکیه می کنیم به جهت دفاع ما از انقلاب است.
خدا حکومت بر اساس دروغ را نمی‌خواهد
رئیس جمهوری سابق کشورمان با بیان اینکه ما بیش از هر چیزی باید از تحریف ارزش ها و مفاهیمی که در انقلاب ما بود جلوگیری کنیم و گفتارها و رفتارهای خلاف آن را نقد کنیم، اظهار داشت:از معیارهای اصلی حکومت این است که دروغ در آن نباشد، اگر کارها بر اساس دروغ و دغل باشد، غلط است و آنچه خدا می خواهد این است که نظام بر اساس عدالت و راستی و درستی مستقر شود و استقرار پیدا کند و انقلاب اسلامی هم برای همین بود.
وی یادآور شد:اگر کسانی که در راس امور هستند و مسئولیت های مهمی دارند و از مردم رای می گیرند که خدمتگزار آنها باشند، اگر رفتارهای نادرستی داشته باشند، اگر خلاف واقع بگویند، اینها بر خلاف معیارهایی است که انقلاب ما داشته است، اینها را باید تذکر داد.
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:وقتی می گوییم اصلاحات، اتفاقا همین را می گوییم که این نارواییها و نارسایی ها نباشد و نظم و انتظام مطابق با معیارهایی باشد که در انقلاب و مورد خواست مردم بود، یعنی همه کارها و مواضع بر اساس راستی و درستی و عدالت، خدمت به مردم و احترام به مردم و تأمین آزادی های مردم باشد.
وی افزود:ما از حق دفاع می کنیم، معتقدم دل اکثریت ملت با حرف هایی است که ما می زنیم.چرا اجازه روزنامه به ما نمی دهند؟چرا بخشنامه می کنند دستگاههای رسمی هیچ حرف و خبری از این طرف را منتشر نکند؟
اگر اکثریت مردم حرف اصلاح طلبان را قبول ندارند، این بخشنامه‌ها چیست
خاتمی تاکید کرد:خوب اگر اکثریت قاطع این حرفها را قبول ندارند از چه بیم دارند که جلو آزادی بیان و نشر افکار و اندیشه هایی که معتقدیم به انقلاب و امام نزدیکتر است می گیرند؟
رئیس جمهوری سابق کشورمان ادامه داد:باید حرف را زد و گفت، الحمدالله دنیا طوری شده که دیگر این محدودیت های رسمی و بخشنامه ای خیلی اثرگذار نیست هرچند که این حق همه جریانها است که روزنامه و رسانه و تریبون داشته باشند.
وی تصریح کرد:صدا و سیمای جمهوری اسلامی، باید صدا و سیمای کل ملت ایران باشد نه فقط ترویج کننده یک فکر، روش و جریان. نه اینکه یک طرفه هر اتهامی می خواهند بزنند و طرف حق نداشته باشد به آن اعتراض کند! یا اگر کرد هیچ ترتیب اثری به آن داده نشود.
رئیس دولت اصلاحات هشدار داد:هر چه آزادی ها محدود شود و هر چه حضور قانونی مردم با تنگنا روبرو شود زمینه برای پیدایش و بروز و ظهور حرکت های خشن در مقابل خشونت وحرکت های افراطی پیدا می شود و همه و از جمله کشور و نظام آسیب می بیند و برای حفظ نظام هم شده باید فضا را باز کرد.
سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:همچنان که در دانشگاه ها تنگنا هست، در مدارس نیز این امر مشاهده می شود، به نام های مختلفی ممکن است اندیشه های انحرافی وارد شود و به بچه ها تزریق می کنند، در حالیکه آنها را طوری باید تربیت کرد که خودشان بتوانند انتخاب کنند و بتوانند در جامعه موثر باشند.
در آغاز این دیدار هر یک از اعضاء شورا به ابراز نظر پرداخته و مطالبی را بیان داشتند.
ابتدا ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و یادآوری شهامت و شهادت های آن دوران به آغاز سال تحصیلی اشاره کردند و از بعض تضییقات نسبت به استادان و معلمان و دانش جویان و دانش آموزان ابراز نگرانی کرده، همچنین از اینکه نسبت به خانواده های شهیدان و سرداران شهید دفاع مقدس تعرض صورت گرفته است اظهار تأسف نموده و با تأکید بر اینکه همه ما خواستار تقویت نظام هستیم از محدودیتهایی که ایجاد می شود ابراز نگرانی کردند.
همچنین بر لزوم فعال تر شدن تشکل ها در چارچوب قانون و دفاع از حقوق مردم تأکید و خواستار فضای امن و آزاد در جامعه شدند و تقویت واقعی نظام را در آن دانستند.
پیگیری قانونی امور از جمله پیگیری شکایت هایی که در مورد اهانت ها و تهمت ها و برخوردهای نادرست می شود لازم دانستند و از اینکه بسیاری از نیروهای ارزنده سیاسی و اجتماعی در زندان به سر می برند یا برایشان تضییقات ایجاد می شود امری نگران کننده دانستند و خواستار تبدیل حالت امنیتی به فضای امن و آزادی برای همه کسانی شدند که به نظام اعتقاد دارند و درخواستی جز رعایت قانون و عمل در چارچوب موازین قانون اساسی و ارزشهای انقلاب ندارند شدند.




دولت برای نظارت بر حجاب و رفتار دانشجویان دانشگاه‌ها ۱۹ آئین‌نامه تصویب کرده است. این مصوبه‌ها در کنار طرح انتقال دانشگاه‌ها به خارج از تهران و‌ جداسازی جنسیتی دانشجویان، نشانگر تشدید فشارها بر دانشجویان است.
با شروع سال تحصیلی جدید، فشار بر دانشجویان تشدید شده است. با تصویب شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی، که متشکل از معاونان فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی رهبری است، از آغاز سال تحصیلی جدید، ۱۹ مصوبه برای حجاب در دانشگاه‌ها قابل اجرا خواهد بود.
طبق این طرح دانشجویان موظف به داشتن شناسنامه فرهنگی، میثاق‌نامه و امضای تعهدنامه اخلاقی هستند. در این شناسنامه دانشجویان بایستی همه‌ی موارد فرهنگی و اخلاقی، از جمله نحوه رعایت "حجاب و عفاف" و نیز برنامه‌های فرهنگی خود را ثبت کرده و متعهد به اجرای آن‌ شوند.
یکی دیگر از طرح‌هایی که اعتراض دانشجویان را به دنبال داشت، طرح لباس‌های همگون برای آن‌ها بود. فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، آمادگی این دانشگاه‌ را برای اجرای این طرح و تهیه پوشش ثابت با رنگ و مدل یک‌سال اعلام کرده بود.
وی ضمن اشاره به لزوم پوششی "برازنده"ی دانشجویان، تصریح کرد: «شان دانشگاه،‌ لباس مهمانی و عروسی نیست و چرا باید در دانشگاه‌ها پوششی داشته باشیم که دور از شان دانشگاه و دانشجو است».

همگامی وزیر علوم با "طرح حجاب و عفاف"
سخنان کامران دانشجو، وزیر علوم، حکایت از همراهی وی با عملی شدن طرح حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها می‌کند.
وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت حجاب اسلامی در دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: «مطالبه عمومی مردم ما این است که آنچه اسلام آن را تعیین کرده باید رعایت شود. ما دانشگاه اسلامی داریم، دانشگاه‌های ما با جهان‌بینی اسلامی حرکت می‌کنند و باید در تمام مقولات اسلامی باشد نه تنها در علم».
وزیر علوم همچنین اعلام کرد: «یکی از راه‌های مقابله با هجمه فرهنگی که امروز جامعه را به خطر انداخته، رعایت پوشش و حجاب است که خواست جامعه و دانشگاهیان نیز است.»
به موازات طرح حجاب و پوشش همگون در دانشگاه‌ها، طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان نیز به تصویب رسیده است. بر اساس این طرح، کلاس‌ها و فضاهای دانشجویی دختران و پسران از یکدیگر تفکیک خواهند شد.
فعالان دانشجویی می‌گویند، پس از تحولات یک‌سال اخیر فشار حاکمیت بر دانشجویان شدت یافته و دولت در صدد است که با جداسازی آن‌ها یا دور کردن‌شان از پایتخت و فشارهای روانی و رفتاری مانند حجاب، مانع از فعالیت‌های گروهی و سیاسی آن‌ها شود.

بیانیه‌ی دفتر تحکیم وحدت
هم‌زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، دفتر تحکیم وحدت، تشکل دانشجویی منتقد حاکمیت، در بیانیه‌ای از تشدید فشارها بر دانشجویان سخن گفته است.
دفتر تحکیم در بیانیه خود نوشته است: «دانشگاه‌ها به مثابه بخشی از پیکره اجتماع به تبع دیگر بخش‌های آن، متاثر از فشارها و سرکوب‌های شدیدی که همه روزه بر پیکره کاردآجین شده آن وارد می‌آید، روزهای سختی را صبوری می‌کند، روزی یکی از عدم نیاز به رشته‌های علوم انسانی سخن می‌گوید، دیگری از عدم پذیرش دانشجو و دیگری سودای با خاک یکسان کردن دانشگاه را در سر می‌پروراند.»
در ادامه بیانیه دفتر تحکیم آمده است: «نیروهای ایدئولوژیک هیچ‌گاه به ناکارآمدی سیاست‌های خود باور ندارند و همواره مشکل را جای دیگر و از جانب توطئه‌گرانی می‌داند که در اتاق‌های توطئه مشغول گره زدن بر دست و پایشان هستند. لذا چاره حل مشکل را در بگیر و ببند می‌بیند، اقتدارگرایان چاره‌ای جز پذیرش واقعیت‌های موجود چه در سیاست داخلی و خارجی، چه اقتصاد، چه فرهنگ و دیگر زمینه‌ها ندارند. هر چه چشم بر این واقعیت‌ها بیشتر بسته بماند مشکلات و بحران‌ها از هر سو بیشتر فزونی می‌گیرد».
با همه‌ی این فشارها، به اعتقاد دفتر تحکیم وحدت «دانشگاه همان‌گونه که پیش از این هم نشان داده بر ذات خود استوار می‌ماند. حتی اگر چند صباحی استاد و دانشجو و کتاب و درس و مشقش را با هرزه‌گری‌های ایدئولوژیک بفرسایند. مگر دیگر بار، آن هم با شدتی و حدتی بسیار فراتر از این، دست به تصفیه دانشگاه نبردند و عاقبت کار را همه دیدند و دیدیم. چه این که این بار اتفاقات تراژیک گذشته به شکل کمدی در حال اجراست».

بان کی مون:احمدی نژاداز تریبون این سازمان سوء استفاده می کند


دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد از احمدی نژاد درباره حملات ۱۱ سپتامبر، مدعی سوء استفاده وی از تریبون این سازمان شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، “بان کی مون” دبیرکل سازمان ملل متحد سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد را به باد انتقاد گرفت.
وی با اشاره به اظهارات احمدی نژاد که در آن از بهره برداری دولت آمریکا از حملات ۱۱ سپتامبر سخن گفته و خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب در این مورد شد ادعا کرد : من به شدت این اظهارات و شکل گیری حملات مذکور از داخل خاک آمریکا را رد می کنم.   بان کی مون که به عنوان  دبیرکل سازمان ملل متحد سخن می گفت، اظهارداشت قابل قبول نیست که کسی از تریبون سازمان ملل متحد به هر عنوانی سوء استفاده کند.   این در حالی است که احمدی نژاد  در سخنان خود با متهم کردن دولت آمریکا، خواستار تحقیق بین المللی درباره حقایق کتمان شده از سوی کاخ سفید در خصوص حملات ۱۱ سپتامبر شده است.   در همین حال “باراک اوباما” رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی از سخنان احمدی نژاد در سازمان ملل متحد انتقاد کرده و آن را اهانت آمیز خواند.   اوباما در ادامه اظهارات خود مدعی شد که سخنان احمدی نژاد در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و در فاصله کمی از ویرانه های مرکز تجارت جهانی غیرقابل توجیه است.



اعتصاب طلافروشان تهران، مشهد و شیراز

 عکس از 
آرشیو

طلافروشان تهران، شیراز و مشهد در مخالفت با قانون مالیات بر ارزش افزوده مغازه‌های خود را از اول مهر بسته‌اند. اعتصاب‌کنندگان به اخذ سه درصد مالیات برای هر معامله در روند تولید طلا اعتراض دارند و نگران کاهش فروش خود هستند.


به جریان افتادن قانون مالیات بر ارزش افزوده در اول مهر موجب تعطیلی بازار طلای تهران، مشهد و شیراز شده است. این قانون ۱۲ گروه صنفی را ملزم به پرداخت ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌کند که صنف طلا و جواهر نیز در زمره آنان است. مسئولان این صنف می‌خواهند تنها از "قیمت اجرت و دستمزد طلای مصرفی" مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، اما دولت آنها را ملزم به پرداخت سه درصد در هر مرحله از فرایند تولید طلا کرده است.
طلافروشان دلیل اصلی مخالفت با این قانون را گران‌تر شدن طلای مصرفی، ناتوانی خریداران از پرداخت بهای تمام شده و رکود و کسادی کار خود عنوان می‌کنند. رضا راسخ، رییس اتحادیه طلا و جواهر شیراز، تاکید کرده که صنف طلافروشان ناچار است مالیات‌های متوالی در هر معامله‌ی طلا را از مشتریان اخذ کند و این نشدنی است.
محمدصادق 
جوادی‌حصارمحمدصادق جوادی‌حصار، روزنامه‌نگار ساکن مشهد، با تایید خبر تعطیلی بازار طلای این شهر به دویچه وله می‌گوید: «اولین و عمده‌ترین دلیل این اعتراض، حفظ منافع عمومی طلافروشان است. وقتی بهای نهایی طلا بالا برود و خریدار کمتر شود، طلافروشان ضرر می‌کنند. طلافروشان معتقدند که تنها ارزش افزوده در مراحل تولید کالا از طلا زمانی است که شمش طلا به طلای مذاب تبدیل می‌شود. از اینجا به بعد کار به صورت تجارت و بازرگانی در می‌آید که دولت بر اساس فاکتورها از فروشندگان و اصناف مالیات بر درآمد آن را می‌گیرد.»
تبدیل شمش به طلای اولیه، انتقال به عمده‌فروشان استانی، دلالان، خرده‌فروشان و در نهایت تبدیل طلا به وسیله زینتی، مراحل پنح‌گانه‌ی کار طلافروشان است. آنها قانون ارائه شده را مبهم می‌دانند و می‌گویند که برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای هر داد و ستد در چرخه تولید طلا، توجیه نشده‌اند.
اما علی عسگری، رییس سازمان امور مالیاتی کشور، روز شنبه سوم مهر به خبرنگاران گفته است که این سازمان تاکنون چهار جلسه تخصصی با اتحادیه طلافروشان برگزار کرده و اعضای این صنف از کم و کیف قانون مالیات بر ارزش افزوده اطلاع کامل دارند. وی طلافروشان را متهم کرده که با اجرای این قانون، از شفاف شدن مراحل تهیه، تولید و فروش طلا واهمه دارند. آقای عسگری به رسانه‌ها گفته است که طلافروشان نگران‌اند با روشن شدن درآمد واقعی‌شان، مجبور به پرداخت مالیات بردرآمد بیشتری شوند.
محمدصادق جوادی‌حصار می‌گوید که این اتهام پذیرفتنی نیست، زیرا فروش شمش طلا در جمهوری اسلامی در انحصار بانک مرکزی است و هر خریدی باید به صورت کاملا رسمی انجام گیرد: «ما در ایران صادرات یا واردات طلا نداریم مگر به صورت قاچاق. خرید و فروش بدون فاکتور در طلافروشی‌ها نیز ممنوع است و جنبه جرم و دزدی دارد.»
عکس از 
آرشیورییس سازمان امور مالیاتی کشور یادآوری کرده که قانون ارائه شده حتما اجرا خواهد شد و دلیلی برای عقب‌‌نشینی از آن وجود ندارد. محمدصادق جوادی‌حصار نیز از بی‌نتیجه بودن دیدار نمایندگان صنف طلا فروشان مشهد با نمایندگان این شهر برای تعامل بهتر با دستگاه مالیاتی خبر می‌دهد و در تحلیل قانون ارائه شده به دویچه وله می‌گوید: «دولت احساس می‌کند در چرخه تولید و فروش طلا سودی هست که از ‌آن بی‌نصیب مانده است. زمانی که بازار مسکن رونق داشت و بخش خصوصی و خرده‌‌‌‌‌‌‌‌پاها و میانه‌حال‌ها در آن دست داشتند، دولت دخالت کرد و با ارائه طرح مسکن مهر خواست بر این بازار مسلط شود. به‌نظر می‌رسد این بار هم دولت می‌خواهد سود بیشتری از بازار طلا برای خود دست و پا کند.»
خبرهای تایید نشده از تماس نیروهای امنیتی با طلافروشان مشهدی و تهدید آنها به شکستن اعتصاب حکایت می‌کنند. محمدصادق جوادی‌حصار با تاکید بر غیرسیاسی بودن اعتراض بازاریان مشهد می‌گوید: «دستگاه مالیاتی عزم خود را جزم کرده که حرف خود را به کرسی بنشاند. این تصور که ما از طلافروشان قانون را خواستیم و آنها مقاومت کردند و در نتیجه ما هم مقاومت می‌کنیم، یعنی آلوده شدن فضا و در نهایت سیاسی شدن ماجرا.»
این دومین بار است که طلافروشان تهران و مشهد در اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده، مغازه‌های خود را می‌بندند. نخستین اعتراض آنان در تیر ماه سال جاری پس از مذاکره با نمایندگان دستگاه مالیاتی، به توافق برای معلق کردن این قانون و عقب‌نشینی دولت منجر شد.
مهیندخت مصباح
تحریریه: بابک بهمنش


سارا شورد (راست)، شین باوئر (چپ) و جاشوآ فتال (وسط) عمان به دنبال «میانجی‌گری» در مورد دو شهروند زندانی آمریکایی


روزنامه جمهوری اسلامی روز یکشنبه از قول «منابع مطلع» نوشته‌است که هیئت عمانی که واسطه آزادی «سارا شورد» از زندان ایران بود، «قرار است برای آزاد کردن دو آمریکایی دیگر متهم به جاسوسی به تهران بیاید.»
این خبر می‌افزاید: «این دو آمریکایی نیز در صورت آزاد شدن، مثل سارا شورد همراه این هیئت به مسقط و از آن‌جا عازم نیویورک می‌شوند.»
دولت پادشاهی عمان، در میانجی‌گری برای آزاد شدن سارا شورد، شهروند آمریکایی که ۴۱۰ روز را در ایران در حبس گذرانده بود نقشی اساسی داشته‌است و سارا شورد پيش از ترک مسقط به سوی آمريکا با صدور بيانيه‌ای از دولت عمان به دليل ميانجی‌گری در سپردن وثيقه نيم ميليون دلاری برای آزادی‌اش تشکر کرد.
خانم شورد به همراه شین باوئر و جاش فتال، یکی از سه شهروند آمریکایی بود که حدود ۱۴ ماه پیش در نواحی مرزی عراق و ایران از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تماس با مقام‌های وزارت خارجه عمان برای تأیید این خبر هنوز میسر نشده و مسعود شفیعی، وکیل مدافع سه شهروند آمریکایی به این خبرگزاری گفته که از سفر هیئت عمانی بی‌خبر است.
به گفته تحلیلگران، نقش میانجی‌گری سلطان‌نشین عمان بین ایران و آمریکا ریشه در مناسبات دیرین امنیتی و منطقه‌ای این کشور با ایران دارد.
خانم شورد که هفته گذشته «به دلایل انسان‌دوستانه» از زندان اوین رها شد روز جمعه به اتفاق مادرش و مادران دو زندانی دیگر در هتلی در نیویورک با رئیس جمهور ایران دیدار کرد، دیداری که به گفته خودش «بسیار انسانی و شخصی» بود.
شین باوئر، نامزد خانم شورد، و جاش فتال که در ژوئیه سال ۲۰۰۹، در بحبوحه حوادث انتخابات در ایران، در نزدیکی مرز ایران و عراق به اتفاق سارا شورد دستگیر شدند همچنان در حالی در زندان اوین به سر می‌برند که سایه اتهام جاسوسی بر سر آن‌هاست.
با این حال سارا شورد در هتل محل ملاقات خود با احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت که امیدوار است محمود احمدی‌نژاد برای آزادی دوستان او از نفوذ خود استفاده کند.
به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان در آمریکا می‌گویند که سرنوشت نهایی باوئر و فتال بیشتر به نتیجه کشمکش‌های میان محمود احمدی‌نژاد و محافظه‌کاران قوه قضائیه بستگی دارد.
از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد آزاد شدن ایرانیان زندانی در آمریکا را در قبال آزادی سارا شورد را مطرح کرده‌بود که این مسئله از سوی وزارت خارجه ایالات متحده رد شد.
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته‌است: «بین مورد ایرانیان زندانی در آمریکا که تفهیم اتهام شده‌اند و یا دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، با شهروندان آمریکایی که بخاطر عبور از مرزی علامت‌گذاری نشده، دستگیر و بدون تفهیم اتهام زندانی شده‌اند، هیچ ارتباطی وجود ندارد.»
به گفته آقای احمدی‌نژاد، ایران فهرستی از ایرانیان بازداشت شده که در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند را به پادشاه عمان ارائه کرده‌است. 
 
 
 

واکنش‌ها به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد ۱۱ سپتامبر ادامه دارد


واکنش‌ها به سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد واقعه ۱۱ سپتامبر همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اظهار نظر، خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی محمود احمدی‌نژاد، را به بیان سخنانی «وقیحانه» متهم کرد. اظهارات آقای احمدی‌نژاد از سوی دبیرکل سازمان ملل نیز «قویاً» محکوم شده‌است.
 
 
 
خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی و برنده صلح نوبل، روز شنبه محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که در مورد حوادث ۱۱ سپتامبر «سخنان شنیعی» بر زبان رانده است.
آقای هورتا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، می‌تواند هر معجون عقلانی، فلسفی یا دینی که ذهن بی‌نظیرش ممکن است بسازد را باور کند و بدون فکر تکرار کند، اما به نظر من هیچ‌یک از ما نباید مقررات و عرف‌های اساسی رفتاری در میان سران را زیر پا بگذاریم و در این مجمع والامقام حرف‌های شنیع بزنیم.»

محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تلویحاً مقام‌های دولت وقت آمریکا را به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به نیویورک متهم کرد.
رئیس جمهور تیمور شرقی با اشاره به این اظهارات افزود: «او برای چندمین بار کار را در این مجمع و در دیگر تریبون‌ها از حد گذرانده همان‌طور که یک بار دیگر هم واقعیات هولوکاست را زیر سؤال برد».
محمود احمدی‌نژاد، که پیشتر واقعه کشتار یهودیان را توسط آلمان نازی نیز انکار کرده‌است، روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها» بر این باورند که دولت آمریکا خود در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته‌است.
در واکنش به سخنان تازه رئیس جمهور ایران، بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اظهارات محمود احمدی‌نژاد را در مورد  دست داشتن دولت آمریکا در حملات ۱۱ سپتامبر، «قویاً» محکوم کرد.
آقای بان اظهار داشت: «من قویاً اظهاراتی که روز گذشته توسط رهبر یکی از هیئت‌ها در مورد زیر سؤال بردن علت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به خاک ایالات متحده بیان شد را محکوم می‌کنم.»
در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی امسال سازمان ملل، نمایندگان ایالات متحده و همین طور نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به این ادعای آقای احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کردند.
هیئت آمریکایی حاضر در سازمان ملل حتی پیش از به پایان رسیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کرد و گفته‌های او را «نفرت‌انگیز و متوهمانه» خواند.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد آن را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر، «توهین‌آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» دانست.
در پی آن، محمود احمدی‌نژاد نیز به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره سخنرانی خود در نیویورک واکنش نشان داده و آن را «ناشیانه» دانسته و علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، را یک «شرور» بین المللی خوانده‌است.
 




۱۱۰۰ سال زندان برای زندانیان سیاسی ایران در حال اجراست

چکیده : زندان اوین و بند 350 آن هم اکنون تبدیل به مرکزی جهت اعمال فشار و محدودیت بیشتر برای زندانیان سیاسی- عقیدتی ایران تبدیل شده است. هم اکنون حدود 145 نفر در این زندان به اتهام های سیاسی و عقیدتی در حال گذران دوران زندان خود هستند. جوان ترین این زندانیان جوانی 19 ساله به نام محسن شوشتری است که به یک سال حبس محکوم شده و مسن ترین آنها امیرعلی مهرنیا با 73 سال سن است. او یک معلم بازنشسته است که درحوادث پس از انتخابات بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده است.

کلمه: مشخصات دقیق ۲۱۶ زندانی سیاسی- عقیدتی و امنیتی در زندان های مختلف ایران شناسایی شده است که بیش از ۱۱۰۰ سال محکومیت دارند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان های مختلف ایران هستند. این در حالی است که از میان این زندانیان برخی به اعدام و حبس ابد محکوم شده اند که اگر برای هر کدام از این افراد و میزان محکومیت شان، چندین سال را در نظر بگیریم، بیش از یک هزار و ۵۰۰ سال زندان خواهد شد که میزان بالایی از این هزار و پانصد سال زندان به جرم آزادی طلبی و دموکراسی خواهی در ایران برای این افراد صادر شده و هم اکنون در حال اجراست.
این گزارش مستند از اسامی زندانی ها توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته است.
براساس این گزارش ، زندان اوین و بند ۳۵۰ آن هم اکنون تبدیل به مرکزی جهت اعمال فشار و محدودیت بیشتر برای زندانیان سیاسی- عقیدتی ایران تبدیل شده است. هم اکنون حدود ۱۴۵ نفر در این زندان به اتهام های سیاسی و عقیدتی در حال گذران دوران زندان خود هستند. جوان ترین این زندانیان جوانی ۱۹ ساله به نام محسن شوشتری است که به یک سال حبس محکوم شده و مسن ترین آنها امیرعلی مهرنیا با ۷۳ سال سن است. او یک معلم بازنشسته است که درحوادث پس از انتخابات بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده است.
از میان این زندانیان شش نفر بلاتکلیف، ۹ نفر محکوم به اعدام، ۴ نفر در مرحله بازپرسی و ۱۳ نفر به اتهام جاسوسی محکوم هستند. عمده این ۱۴۵ نفر را دانشجویان و فعالان سیاسی-مطبوعاتی تشکیل می دهند.
از سوی دیگر تمام گروه های سیاسی از جمله جبهه مشارکت، مجاهدین انقلاب، ملی –مذهبی ها، کارگزارانی ها، ادوار تحکیم وحدت و دفتر تحکیم وحدت نمایندگانی در میان این زندانیان دارند. روزنامه نگاران مستقل و معترضان اجتماعی –فرهنگی و منتقدان به کودتای ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ که در فواصل بین ۲۵ خرداد، روز قدس و عاشورا بازداشت شده اند ،تعداد دیگری از این زندانیان سیاسی را تشکیل می دهند. زندانیان سیاسی-عقیدتی مستقر در بند ۳۵۰ زندان اوین روی هم رفته باید ۶۴۰ سال زندانی بکشند.
از میان زندانیان شناسایی شده، تعداد ۴۴ نفر را فعالان کرد تشکیل می دهند. این افراد هم اکنون در زندان های مختلف ایران دوران زندان خود را سپری می کنند. در میان آنها شاکر باقی بالاترین میزان حبس به مدت ۳۵ سال را دارد که از سال ۱۳۸۷ در زندان کاشمر به سر می برد. فرید صادقی هم با داشتن حبس ابد هم اکنون ۱۸ سال است که در زندان ارومیه به سر می برد.
زندانیان سیاسی کرد باید مجموعا ۳۲۲ سال زندان را بگذرانند. از میان آنها سه نفر هم محکوم به اعدام هستند. شنیده شد که هم اکنون ۲۰ نفر دیگر از زندانیان کرد که تا کنون قادر به شناسایی نام آنها نشده ایم، در زندان های غرب کشور منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.
علاوه بر این تا کنون تعداد ۲۵ نفر از زندانیان به خاطر وابستگی های خانوادگی و فامیلی به سازمان منافقین که در زندان های تهران و کرج زندانی هستند، شناسایی شده اند. اغلب این افراد هرگونه همکاری و وابستگی تشکیلاتی خود را به این سازمان منفور رد کرده اند. شش نفر از این زندانیان زن هستند که خانم فرح واضحان و از میان مردان آقای علی صارمی حکم اعدام دارند و منتظر اجرای حکم خود هستند.
یادآور می شود که این فهرست شامل زندانیانی است که تاکنون با مشخصات کامل و با همکاری خود زندانیان سیاسی شناسایی شده و میزان محکومیت آنها لحاظ شده است که با احتساب آنهایی که هنوز شناسایی نشده و یا هم اکنون در زندان های امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات و یا زندان های وابسته به سپاه به سر می برند، تعداد آنها و میزان سال هایی که باید در زندان سپری کنند بیش از این خواهد بود.
تخمین ها این میزان زندان را تا ۲ هزار سال زندان برآورد می کند. این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی از فعالان سیاسی – فرهنگی و دانشجویی با حکم های سنگین در بیرون از زندان در قالب مرخصی و یا منتظر اجرای حکم به سر می برند. در یک مورد تنها نیروهای ملی – مذهبی دارای حدود ۱۰۰ سال زندان هستند که برخی گمانه زنی ها هم اکنون با اجرای حکم زندان هدی صابر حاکی از آن است که حکم دیگر اعضاء و وابستگان و نزدیکان این گروه اجرا شود.
در میان این زندانیان هم اکنون تعدادی زندانی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان و سوریه وجود دارند که دولت احمدی نژاد آشکارا بین شرایط نگهداری آنها و زندانیان غربی تفاوت می گذارد. در حالی که زندانیان غربی را در هتل های چند ستاره پذیرایی می کند و شرایط را برای دیدار آنها با خانواده هایشان فراهم میکند، این زندانیان فاقد امکان تماس تلفنی هستند و برای دیدار با سفرای کشورهای خود در تهران و تماس تلفنی با خانواده هایشان دچار مشکل هستند. متین ارجان از ترکیه و رمضان احمد کمال از سوریه  و باتیر شاه محمداف و چاری دو تبعه ترکمنستان هستند .
زندانی های سیاسی ،مطبوعاتی و حزبی (اغلب حوادث پس از انتخابات )

نام و نام خانوادگی
تاریخ بازداشت
اتهام
میزان محکومیت
وضعیت
۱
بهمن احمدی امویی
۳۰/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال حبس قطعی
تحمل حبس در اوین
۲
رجبعلی داشاپ
۱۲/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال حبس قطعی
تحمل حبس در اوین
۳
علیرضا ایرانشاهی
۵/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی/ توهین به رهبری
۹ سال حبس قطعی
تحمل حبس در اوین
۴
میلاد اسدی
۹/۹/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۷ سال حبس قطعی
تحمل حبس در اوین
۵
عبدالله مومنی
۳۱/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ حبس سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۶
کیوان صمیمی
۲۳/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷
سید ضیاء الدین نبوی
۲۵/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱۰ سال قطعی
به زندان کارون اهواز تبعید شد
۸
علی پرویز
۱۲/۸/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۹
حمیدرضا محمدی
۱۳/۱۱/۸۳
اقدام علیه امنیت ملی/ تبلیغ و عضویت در گروه های معاند/ توهین به مقدسات
۱۱ سال و ۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰
متین ارجان
۹/۲/۸۴
فعال کرد- عضویت در گروه های معاند
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱
رمضان سعیدی
۲۵/۱۱/۸۴
فعال کرد- عضویت در گروه های معاند
۸ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲
رمضان احمدکمال
۱۰/۶/۸۷
فعال کرد- عضویت در گروه های معاند
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳
علی ملیحی
۲۰/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۴ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۱۴
مصطفی تاج زاده
۲۳/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۵
محمد نوری زاد
دی ماه ۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۶
محمدرضا رجبی
۴/۶/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۷
سید حسین مرعشی
۲۶/۱۲/۸۸
تبلیغ علیه نظام
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۸
محمد نوید طاهری قزوینی
۲۷/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۹
هادی باقری
۱۹/۱۲/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ ماه تعزیر ۱٫۵ سال تعلیقی
تحمل حبس در اوین
۲۰
محسن امین زاده
۲۵/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۲۱
عماد بهاور
۲۲/۱۲/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
بلاتکلیف
تحمل حبس در اوین و در انتظار برگزاری دادگاه
۲۲
آرمان رضاخانی
۱۸/۹/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال و ۵ روز
تحمل حبس در اوین
۲۳
ناصر عبدالحسینی
۲۸/۳/۸۸
محاربه
۱۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۲۴
محسن میردامادی
۲۶/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۲۵
علیرضا بهشتی شیرازی
۷/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
بلاتکلیف
تحمل حبس در اوین و در انتظار برگزاری دادگاه
۲۶
علی تاجرنیا
۲۶/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۲۷
محسن صفایی فراهانی
۲۵/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۲۸
محسن شوشتری
۱۴/۹/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۲۹
احمد کریمی
اردیبهشت ۸۸
محاربه
۱۵ سال قطعی
چندی پیش به گنبد تبعید شدند
۳۰
حامد روحی نژاد
اردیبهشت ۸۸
محاربه
۱۰ سال قطعی
چندی پیش به زنجان تبعید شدند
۳۱
امیرعلی آقایاری
شهریور ۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۷ سال قطعی
چندی پیش به قزل حصار تبعید شدند
۳۲
هادی عرب قبادی
شهریور ۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۸ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۳۳
احمد زیادآبادی
۲۳/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۳۴
مسعود باستانی
۱۶/۴/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۳۵
داوود سلیمانی
۲۵/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۳۶
مهدی محمودیان
۲۵/۶/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۳۷
عیسی سحرخیز
تیرماه ۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱۵ ماه بدوی
۵ سال قطعی (قبلی)
به رجایی شهر تبعید شدند
۳۸
رسول بداقی
۹/۶/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۳۹
رضا رفیعی فروشان
۲۷/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳٫۵ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۴۰
حشمت الله طبرزدی
۷/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
بلاتکلیف
به رجایی شهر تبعید شد و در انتظار صدور حکم
۴۱
مجید توکلی
۱۶/۹/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۸ سال بدوی
به رجایی شهر تبعید شدند
۴۲
منصور اصانلو
۱۹/۴/۸۶
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال قطعی
به رجایی شهر تبعید شدند
۴۳
عاطفه نبوی
۲۵/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
بند نسوان اوین
۴۴
شیوا نظرآهاری
۳۰/۹/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی/ محاربه
شش سال حبس توام با تبعید در زندان ایذه
با وثیقه پانصد میلیون تومانی به طور موقت ازاد است
۴۵
مهدیه گلرو
۱۶/۹/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال و ۴ ماه
بند نسوان اوین
۴۶
هنگامه شهیدی
خرداد ۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۶ سال قطعی
بند نسوان اوین
۴۷
بهاره هدایت
۶/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۹٫۵ سال قطعی
بند نسوان اوین
۴۸
محمد داوری
۱۷/۶/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۴۹
میثم بیک محمدی
۶/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۵۰
مهدی مصطفوی
۱۰/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۵ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۵۱
امید شریفی دانا
۷/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۵۲
سعید حاتمی
۲۱/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۵۳
حسین فرجی
۲۴/۹/۸۸
جاسوسی
۵ سال
تحمل حبس در اوین
۵۴
حسن فرجی
۸/۱۰/۸۸
جاسوسی
۱۰ سال
تحمل حبس در اوین
۵۵
حسن سرچاهی
۶/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۲ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۵۶
سینا ظهیری
۸/۲/۸۹
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
بلاتکلیف
تحمل حبس در اوین
۵۷
محمد آذری
۱۵/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۱۸ ماه
تحمل حبس در اوین
۵۸
امیرحسین کاظمی
۱۵/۱۲/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۵۹
علی ارشدی
۶/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی/ فعالیت تبلیغی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۰
آبتین غفاری
۲۱/۱۱/۸۸
اجتماع و تبانی/ فعالیت تبلیغی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۱
جعفر اقدامی
۸/۶/۸۷
اقدام علیه امنیت ملی
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۲
هادی امینی
۲۰/۶/۸۶
اقدام علیه امنیت ملی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۳
مجید دری
۱۸/۴/۸۸
اقدام علیه امنیت ملی
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۴
احمد دانشپورمقدم
۶/۱۰/۸۸
محاربه/ اجتماع و تبانی/ تبلیغ
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۵
محسن دانشپورمقدم
۶/۱۰/۸۸
محاربه/ اجتماع و تبانی/ تبلیغ
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۶
علی زاهد
۱۶/۲/۸۷
محاربه
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۷
حمید قاسمی
۱۷/۴/۸۷
جاسوسی
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۶۸
ایمان آذریان
۶/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی
۳ سال
تحمل حبس در اوین
۶۹
حسین اصغری
۱۵/۹/۸۵
جاسوسی
۸ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۰
سیامک صالحیان
۶/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی
۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۱
مهدی سادات شریف
۸/۲/۸۹
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۲
مهدی کوهکن
۱۸/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۳
سعید ملک پور
۱۳/۷/۸۷
راه اندازی سایت های غیراخلاقی
۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۴
بهزاد عباسی
۱۷/۱۰/۸۷
جاسوسی
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۵
تیمور رضاییان
۸/۱۱/۸۸
اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۶
احمد رشیدنیا
۱۳۸۳
جاسوسی
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۷
ابوالفضل قاسمی
۶/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی/ اقدام علیه امنیت
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۸
غلامرضا ملکیان (رضا ملک)
۱۳۸۰

۱۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۷۹
ماشاء الله حائری
۱۶/۹/۸۸
هواداری و ارتباط با سازمان منافقین
۱۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۸۰
ایوب پرکار
۱۴/۱۰/۸۷
محاربه/ ارتباط با سازمان
۲۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۸۱
ابراهیم بابایی زیدی
۱۸/۱۱/۸۸
تبلیغ/ اجتماع و تبانی
بلاتکلیف
تحمل حبس در اوین و در انتظار برگزاری دادگاه
۸۲
علی اصغر محمودیان
۱۰/۱۰/۸۸
تبلیغ/ اجتماع و تبانی/ هواداری از سازمان
بلاتکلیف
تحمل حبس در اوین و در انتظار برگزاری دادگاه
۸۳
پرویز ورمزیایی
۱۰/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی
۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۸۴
جواد لاری
۲۵/۶/۸۸
تبلیغ و هواداری از سازمان
اعدام
تحمل حبس در اوین
۸۵
سامان نورانیان
۶/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۸۶
سیدهادی قائمی
۶/۱۰/۸۸
تبلیغ/ اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۵ سال
اخیرا به گنبد تبعید شدند
۸۷
مجید رضایی
۱۰/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت / اجتماع و تبانی
۲ سال
تحمل حبس در اوین
۸۸
امیر خسرو دلیرثانی
۱۴/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت / اجتماع و تبانی
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۸۹
امیدعلی مهرنیا
۱۲/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی/ تبلیغ
۲ سال
تحمل حبس در اوین
۹۰
سینا گلچین
۱۰/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی/ تبلیغ/ توهین
۲ سال و ۳ ماه
تحمل حبس در اوین
۹۱
بهرام کریمی
۲۱/۱۱/۸۷
جاسوسی
۱۰ سال
تحمل حبس در اوین
۹۲
جمشید صادق الحسینی
۸۶
جاسوسی
ابد
چندی پیش به رجایی شهر منتقل شد
۹۳
سعید همبری
۱/۱۱/۸۸
اجتماع و تبانی
۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۹۴
عباس کاکایی
۱۶/۹/۸۸
تبلیغ علیه نظام
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۹۵
علی عجمی
۲۰/۱۱/۸۸
تبلیغ/ اجتماع و تبانی
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۹۶
کوهیار گودرزی
۲۹/۹/۸۸
تبلیغ
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۹۷
علی بهزادیان نژاد
۲۷/۳/۸۸
تبلیغ و تبانی و اجتماع
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۹۸
احسان عبده تبریزی
۲۶/۱۰/۸۸
تبلیغ/ توهین به رهبری/ اجتماع و تبانی
در مرحله بازپرسی
تحمل حبس در اوین
۹۹
مهدی کریمیان اقبال
۱۱/۸/۸۸
تبلیغ/ اجتماع و تبانی
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۰
قادر رحیمی
۱۰/۱۰/۸۸
تبلیغ
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۱
محمدعلی رباطی
۸/۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۲
امیر اصلانی
۲۸/۵/۸۸
اجتماع و تبانی
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۳
ایوب قنبر پوریان
۲۳/۳/۸۸
اجتماع و تبانی
۵ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۱۰۴
محسن جعفری
۳۰/۳/۸۸
اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۵
حمزه کرمی
۲۷/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت / اجتماع و تبانی
۱۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۶
هدی صابر
۲/۵/۸۹
اقدام علیه امنیت / اجتماع و تبانی
۵ سال و ۶ ماه
تحمل حبس در اوین
۱۰۷
مهدی فتاح بخش
۲۶/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت / تخریب اموال
۳ سال و ۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۸
فرامرز عبدالله نژاد
۳۱/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت / تخریب اموال
۲ سال و چهار ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۰۹
حسین اعظامی
۲۴/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت / تخریب اموال
۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۰
حمزه باغبان
۶/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت / تخریب اموال
۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۱
غلامحسن عرشی
۱۷/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت / تخریب اموال
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۲
محمدامین ولیان
۲۲/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت / توهین به رئیس جمهور
۳ سال و ۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۳
کیارش کامرانی
۶/۱۰/۸۸
اقدام/ تبلیغ/ تمرد/ توهین به رئیس جمهور
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۴
ارسلان ابدی
۶/۱۰/۸۸
اقدام/ تبلیغ/ تمرد/ توهین به رئیس جمهور
۶ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۵
حسین سهرابی
۱۸/۶/۸۸
نشر اکاذیب و تشویش اذهان
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۶
یاسر ترکمن
۸/۴/۸۹
فعالیت تبلیغی علیه نظام
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۷
مهرداد ورشویی
۳۰/۳/۸۸
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۱۸
محسن دگمه چی
۱۷/۶/۸۸
اجتماع و تبانی/ هواداری از سازمان
۱۰ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۱۱۹
محمدعلی حاج آقایی
۲۷/۶/۸۸ (روز قدس)
هواداری با سازمان
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۰
محمد اولیایی فر
اردیبهشت ۸۹
تبلیغ علیه نظام
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۱
بهزاد هوشمند
۸۷
جاسوسی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۲
محسن عبدی
دی ماه ۸۸
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۳
نیما نحوی
فروردین ۸۹
اقدام علیه امنیت
۱۰ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۴
مسعود باباپور
دی ماه ۸۸
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۲ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۵
حسن اسدی زیدآبادی
مرداد ۸۹
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۵ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۱۲۶
حامد یازرلو
۲/۱۲/۸۷
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی/ هواداری از سازمان
۳ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۷
عبدالرضا قنبری
دی ماه ۸۸ (روز عاشورا)
هواداری از سازمان
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۸
آرش ترابی
مرداد ۸۷
جاسوسی
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۲۹
جواد ماه زاده
۲۹/۷/۸۸
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی
۴ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۰
نادر احسنی
بهمن ۸۸
اقدام علیه امنیت
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۱
نادر کریمی جونی
آبان ۸۷
جاسوسی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۲
سعید متین پور
۴/۳/۸۸
ارتباط با بیگانگان/ فعال قومی ترک زبان
۸ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۳
جعفر کاظمی
۲۷/۶/۸۸ (روز قدس)
اجتماع و تبانی/ هواداری از سازمان منافقین
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۴
محمدصدیق کبودوند
تیر ۸۶
اجتماع و تبانی/ تبلیغ علیه نظام/ اقدام علیه امنیت
۱۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۵
سید علی اکبر سیادت
۸۷
جاسوسی
اعدام قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۶
عبدالرحمان ماهوش
۸/۱۲/۸۸
اقدام علیه امنیت/ تبلیغ
۱۸ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۷
امید یاوری
۳۰/۱۰/۸۸
اقدام علیه امنیت
۱ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۸
امیر عباسقلی نژاد
۲/۵/۸۹
فعالیت تبلیغی علیه نظام
۶ ماه قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۳۹
امیررضا عارفی
۲۶/۱/۸۸
محاربه و اقدام علیه امنیت
۱۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۴۰
حیدرعلی حیدری
۱/۵/۸۷
اقدام علیه امنیت/ خرید و فروش اسلحه
۱۰ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۴۱
حسن ناهید
۷/۹/۸۳
جاسوسی
۵ سال قطعی
تحمل حبس در اوین
۱۴۲
نظام حسن پور
۱/۲/۸۹
اقدام علیه امنیت
۶ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۱۴۳
احمد شاه رضایی
۲۲/۳/۸۹
جاسوسی/ اجتماع و تبانی/ توهین به رهبری
بازپرسی
تحمل حبس در اوین
۱۴۴
وحید کله هویی
۲۰ ماه پیش
جاسوسی
بازپرسی
تحمل حبس در اوین
۱۴۵
مهدی حمیدی هدایت
۲۳/۹/۸۷
قانون جرایم نیروهای مسلح
۵ سال بدوی
تحمل حبس در اوین
۱۴۶
محسن صادقی نور
۱۸/۱۱/۸۸
اقدام علیه امنیت/ توهین به رئیس جمهور
شعبه ۲۶، حکم صادر نشده
تحمل حبس در اوین
۱۴۷
رضا خادمی
۲۳ /۳/ ۸۸
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی/ محاربه
۱۲ سال
اخیرا به رجایی شهر منتقل شد
۱۴۸
عالیه اقدام دوست
۱۲/۱۱/۸۷
اقدام علیه امنیت/ اجتماع و تبانی/ تمرد
۳ سال
بند نسوان اوین
فعالان سیاسی کرد در زندان های ایران: ۳۲۲ سال به علاوه سه اعدام و یک ابد

نام و نام خانوادگی
میزان حکم
تاریخ دستگیری
محل تحمل حبس
توضیحات
۱
حسین خضری
اعدام
۸۷
ارومیه

۲
حبیب الله لطیفی
اعدام
۸۷
سنندج

۳
زینب جلالیان
اعدام
۸۷
اوین

۴
متین ارجان
۱۰ سال
۸۴
اوین

۵
رمضان احمدکمال
۱۰ سال
۸۷
اوین

۶
رمضان سعیدی
۸ سال
۸۴
اوین

۷
هادی امینی
۵ سال
۸۶
اوین

۸
علی احمد سلیمان
۶ سال
۸۴
ارومیه

۹
مصطفی علی احمد
۱۰ سال
۸۴
ارومیه

۱۰
احمد تمویی
۱۵ سال
۸۶
ارومیه

۱۱
یوسف کاله هی
۹ سال
۸۶
ارومیه

۱۲
ارسین تکین
۳ سال
۸۷
ارومیه

۱۳
سزای یامان
۳ سال
۸۷
ارومیه

۱۴
یوسف آدساز
۳ سال
۸۶
ارومیه

۱۵
بلال چلیگر
۱۰ سال
۸۶
ارومیه

۱۶
احسان توپوز
۱۳ سال
۸۵
زنجان

۱۷
جمهور اوزگوچ
۱۳ سال
۸۵
تبریز

۱۸
محمود بوداق
۱۳ سال
۸۵
قزوین

۱۹
ارجان قریل
۱۳ سال
۸۵
قزوین

۲۰
عمر چاپراز
۱۳ سال
۸۵
اردبیل

۲۱
مطلب عشیق
۴ سال
۸۷
زنجان

۲۲
ناصح یوسفی
۸ سال
۸۵
کرج

۲۳
ابراهیم احسن
۴ سال
۸۶
ارومیه

۲۴
محمد سعادت
۴ سال
۸۶
ارومیه

۲۵
عثمان مصطفی پور
۲۵ سال
۶۸
ارومیه
بیست سال است که تحمل کیفر می کند
۲۶
عزیز صادقی
ابد
۷۰
ارومیه
۱۸ سال است که تحمل کیفر م یکند
۲۷
رحمال چنگالی
۵ سال
۸۶
ارومیه

۲۸
صلاح احمدی
۵ سال
۸۶
ارومیه

۲۹
شاکر باقی
۳۵ سال
۸۷
کاشمر

۳۰
یاسر قلی
۱۵ سال
۸۷
شیراز

۳۱
فرحان چالش
۱۰ سال
۸۷
زنجان

۳۲
احمد گونش
۵ سال
۸۶
قزوین

۳۳
رمضان سهن
۵ سال
۸۶
یزد

۳۴
روناک صفارزاده
۵ سال
۸۶
سنندج

۳۵
زینب بایزیدی
۵ سال
۸۶
زنجان

۳۶
هانا عبدی
۶ سال
۸۶
سنندج
با وثیقه آزاد شده است
۳۷
بهرام جندوی
۲ سال
۸۶
مهاباد

۳۸
علی پاسپار
۲ سال
۸۶
مهاباد

۳۹
امیر مصباح
۲ سال
۸۶
مهاباد

۴۰
ابوبکر سلیمانی
۵ سال
۸۶
بوکان

۴۱
کاوه احمزاده
۲ سال
۸۶
بوکان

۴۲
محی الدین آزادی
۶ سال
۸۸
سنندج

۴۳
کژال محمدی
۳ سال
۸۸
مهاباد

۴۴
حسین بنگین پور
۲ سال
۸۸
مهاباد

زندانیانی که اتهام آنها ارتباط با سازمان منافقین ذکر شده است اما اغلبشان این اتهام را تکذیب کرده اند

نام و نام خانوادگی
تاریخ بازداشت
اتهام
محکومیت
محل نگهداری
۱
ریحانه حاج ابراهیم دباغ
۶/ ۱۰/ ۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۵ سال قطعی
نسوان اوین
۲
مطهره بهرامی حقیقی
۶ /۱۰/۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۰ سال قطعی
نسوان اوین
۳
فرح واضحان

اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
اعدام+۲ سال+ نقدی
نسوان اوین
۴
معصومه یاوری
۲۷/۶/۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۷ سال قطعی
نسوان اوین
۵
زهرا جباری
۲۷/۶/۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۴ سال قطعی
نسوان اوین
۶
نازیلا دشتی
خرداد ۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۳ سال قطعی
نسوان اوین
۷
کفایت ملک محمدی

اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۵ سال قطعی
نسوان اوین
۸
محمدعلی منصوری
۷۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۷ سال قطعی
رجایی شهر
۹
حسن طرلانی
اسفند۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۰ سال قطعی
کرمان
۱۰
کبری بنازاده امیرخیزی
دی ۸۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۵ سال قطعی
رجایی شهر
۱۱
فاطمه ضیایی آزاد
اسفند ۸۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۲ سال قطعی
رجایی شهر
۱۲
شبنم مددزاده
اسفند ۸۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۵ سال قطعی
رجایی شهر
۱۳
شیرمحمد رضایی
دی ۸۶
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۴ سال قطعی
رجایی شهر
۱۴
صالح کهندل
اسفند ۸۵
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۰ سال قطعی
رجایی شهر
۱۵
علی صارمی
شهریور ۸۶
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
اعدام قطعی
رجایی شهر
۱۶
سعید ماسوری
۷۹
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۵ سال قطعی
رجایی شهر
۱۷
میثاق یزدان نژاد
شهریور ۸۶
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۱۴ سال قطعی
رجایی شهر
۱۸
هود یازرلو
خرداد ۸۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۳ سال قطعی
رجایی شهر
۱۹
فرزاد مددزاده
اسفند ۸۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۵ سال قطعی
رجایی شهر
۲۰
افشین بایمانی




۲۱
غلام کعبی
۷۹
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
ابد
اهواز
۲۲
سعید شاه قلعه
۷۹
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
ابد
بوشهر
۲۳
هاشم شاهین نیا
۸۴
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
۷٫۵ سال قطعی
بوشهر
۲۴
غلامرضا خسروی
اردیبهشت ۸۷
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
بلاتکلیف
بند ۲۴۰ اوین
۲۵
محمد بنازاده امیرخیزی
۱۶/۹/۸۸
اجتماع و تبانی/ ارتباط با سازمان
بلاتکلیف
بند۲۴۰ اوین





 
جرس: ماموران لباس شخصی  به منزل شهید باکری هجوم بردند و موجب آزار خانواده این شهید شدند.
به گزارش جرس، این حمله در حالی صورت می‌گیرد که گروهی از اعضای حزب مشارکت و خانواده زندانیان سیاسی برای دلجویی از خانواده باکری پس از حمله به آنان در مقابل منزل مهدی کروبی، به دیدار آن‌ها رفته بودند.
آسیه باکری فرزند حمید باکری توضیح می‌دهد: ساعاتی پیش از این دیدار که همراه با برپایی جلسه ختم قرآن بود، ماموران در مقابل منزل جمع شده بودند و مهمانانی که از راه می‌رسیدند را به داخل ون برده و سوال و جواب‌هایی نظیر بازجویی انجام می دادند.
 او در ادامه می‌گوید: ماموران لباس شخصی بدون مجوز و به زور وارد ساختمان شدند و باز هم از مهمانان‌ ما بازجویی کردند.
وی ادامه می‌دهد: رفتار توهین آمیز این ماموران به نحوی بود که  یکی از مهمانان از حال رفت و بقیه افراد نیز از برخورد بد ماموران به شدت عصبی شده بودند.
 گفتنی است روز ۳۱ شهریور ماه، بعد از ممانعت نیروهای امنیتی از دیدار خانواده شهیدان باکری و همت با میرحسین موسوی و حضور این خانواده‌ها در مقابل منزل مهدی کروبی، نیروهای لباس شخصی با گاز اشک‌آور به آنان حمله‌ور شدند و احسان باکری، فرزند حمید باکری را برای ساعاتی بازداشت کردند.
این عمل نیروهای لباس شخصی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.



جرس: سید محمد صدر کارشناس مسایل سیاست خارجی می گوید: تحریم‌های جدید سازمان ملل، تحریم‌های مضاعف از سوی کشورهای دیگر، پیوستن روسیه و چین به جمع تحریم‌کنندگان ایران و موضع‌گیری‌های شدیداللحن اخیر علیه ایران، آخرین نشانه‌های انزوای شدیدی است که به علت سیاستهای غلط دولت احمدی‌نژاد، جمهوری اسلامی در آن گرفتار شده است."
  معاون وزارت خارجه در دوران خاتمی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی تاکید دارد: احمدى‌نژاد روزی که دولت را تحويل گرفت پرونده ایران هنوز در آژانس بود. همان موقع از سوی کارشناسان مطرح می‌شد که باید در مورد موضوعات و مشکلات در این حوزه مذاکره کرد و باید سعی کرد مسائل را حل کرد. ولی ایشان با طرح همین موضوعات شعاری و بحث‌های جنجال برانگیز، اساسا به این نکات کارشناسى توجه نکرد و این موجب شد که پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت برود و بعد از آن قطعنامه‌هاى شورای امنیت یکی پس از دیگری صادر شد و ایران مورد تحريم سازمان ملل قرار گرفت. 

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

همانطور که مطلع هستید مذاکرات صلح خاورمیانه حدود یک ماه پیش به ابتکار اوباما آغاز شد. اوباما در صحبت‌های خود این موضوع را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود دانسته است. به نظر شما چرا این موضوع برای اوباما از اهمیت برخوردار شده است و او به تلاش برای حل این منازعه با رویکردی نسبتا متفاوت از روسای جمهور قبلی آمریکا روی آورده است؟

آنچه مشخص است باراک اوباما تفاوت‌های زیادی با روسای جمهور پیشین ایالات متحده دارد. علاوه بر تفاوت‌هایی که معمولا میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان وجود دارد، اوباما حتی با اسلاف دموکرات خودش در مسئله فلسطین و نگاه به جهان اسلام تفاوت دارد. باید توجه داشت که در گذشته‌ها در قضیه اسرائیل هیچ تفاوت جدى بین حزب دموکرات و حزب جمهورى خواه در ایالات متحده وجود نداشته است. یعنى هر دو حزب در طول تاریخ به صورت جدى به دنبال تأمین منافع اسرائیل بودند. اما در سال‌های اخیر دو اتفاق جدیدى که رخ داد که متفاوت از گذشته به نظر مى‌رسید، یکى به ریاست جمهوری رسیدن جورج بوش پسر از حزب جمهورى خواه بود و دیگری رئیس جمهور شدن باراک اوباما از حزب دموکرات است. دروقع هر دوی این‌ها متفاوت‌تر از روسای جمهور هم حزبی خود بودند.
جورج بوش پسر، عضو نومحافظه کاران محسوب می‌شد. نئوکانسرواتیو‌ها همواره در ایالات متحده و حزب جمهورى خواه بودند اما هیچ‌گاه نتوانسته بودند قدرت را در آمریکا در دست بگیرند. از طرف دیگر اوباما با ویژگى‌هاى خاصى که دارد پدیده‌ای در میان روسای جمهور دموکرات محسوب می‌شود. اوباما اولا به دلیل پدر مسلمانى که داشته و به هر حال مسلمان‌زاده محسوب می‌شود و به دلیل تاریخ زندگى که داشته و تجربه زندگی در یک کشور اسلامی‌ مثل اندونزى را دارد در مقایسه با دیگر روسای جمهور آمریکا، دارای نگاه بسیار متفاوتی به جهان اسلام است. دومین مسئله‌ای که او را متفاوت از گذشتگانش می‌کند جمع‌بندى تجربیات گذشته سیاست خارجی آمریکا در مورد فلسطین، هم در دوران دموکرات‌ها و هم در دوران جمهورى خواهان است.

این تجربیات چه بوده و چه جمع بندی و نتیجه‌گیری از این تجربیات وجود دارد؟

سیاست خارجى آمریکا همواره به دنبال حفظ موجودیت اسرائیل و تأمین امنیت اسرائیل بوده و این براى هر دو حزب جزء اولویت‌هاى درجه اول سیاست خارجى آمریکا بوده است. این قضیه باعث شده است که منافع و اعتبار آمریکا در درجه اول در فلسطین در درجه دوم در جهان عرب و در درجه سوم در جهان اسلام زیر سؤال رود. نتیجه این است که برخی در آمریکا بحث‌ مى‌کنند آیا در ارزیابی هزینه- فایده، با وجود همه ویژگیهاى مقدسى که اسرائیل براى دولت آمریکا دارد، این به نفع آمریکاست که به خاطر این کشور، فلسطین،‌ جهان عرب و همه جهان اسلام را از دست دهیم؟

چیزى که در این زمینه مؤثر بود، فضای ضد آمریکایی بود که در کشورهای اسلامی‌ به راه افتاد. به ویژه بعد از عملکرد بوش و مواجهه با جهان اسلام و حرف‌هاى عجیب و غریب در مورد جنگ صلیبى و بعد حمله به افغانستان و عراق، که نتیجه این عملکرد این شد که به گفته آمار خود آمریکایى‌ها، حداقل ۷۵ درصد کشورهاى اسلامى، آمریکا را دوست ندارند. نکته مهم این است که چون دولت‌هاى این کشورها با آمریکا رابطه خوبى دارند، این به معناى تحمیلى بودن و عدم مشروعیت دولت‌های این کشورها خواهد بود. این موضوع باعث شد که تغییراتى در روش برخورد آمریکا با فلسطین و جهان عرب و جهان اسلام ایجاد شود که شاید بتوان گفت یکى از مضوعاتی که اوباما در شعار «تغییر» در دوران انتخابات بیان مى‌کرد همین مورد بود. مجموعه عملکرد و برخوردهایى که تاکنون داشته است نیز در همین جهت بوده است. به عنوان مثال سخنرانى‌هاى متفاوتی در مصر و ترکیه ایراد کرد و جو را تغییر داد. به نظر من به همین دلایل نگاه جهان اسلام نسبت به اوباما با نگاه به بوش متفاوت است.

این «تغییر» و تفاوت نگاه چه تفاوتی در موضوع صلح خاورمیانه و موضوع فلسطین داشته است؟

آمریکایی‌ها در علت‌یابی این که چرا در کشورهای اسلامی‌ آمریکا منفور شده است، متوجه شدند که مهمترین مسئله‌ای که وجود دارد و موجب به وجود آمدن این نگاه می‌شود موضوع فلسطین است. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر موضوع فلسطین حل نشود اولا مسئله افکار عمومى‌ جهان اسلام حل نمى‌شود ثانیا کشورهایی که در جهان اسلام با سیاست‌های آمریکا مخالف هستند می‌توانند از این پدیده در جهت منافع خود و تحریک جهان اسلام علیه سیاست‌ها و منافع آمریکا استفاده کنند و در این کار موفق هم می‌شوند چرا که این تفکر پایگاه مردمى ‌دارد. به همین دلیل اوباما وارد این قضیه شده که آن را حل کند تا بتواند نگاه عمومی‌ را به آمریکا تغییر دهد.

این نگاه مختص اوباماست یا وزیر خارجه آمریکا؟

به نظر من اوباما به یک معنا هیلاری کلینتون را با خود به سمت این سیاست می‌کشاند. چرا که هیلاری کلینتون به لحاظ مواضع سیاسى همواره بین حزب دموکرات و حزب جمهورى‌خواه محسوب می‌شد. هنگامی ‌هم که سناتور بود به بسیاری از اقدامات جورج بوش رأى مثبت داد. ولی به هر حال در حال حاضر وزیرخارجه اوباما است و نمی‌تواند زیاد مخالف سیاست‌های اوباما رفتار کند.

 با توجه به اظهارات مثبت و خوشبینانه‌ای که مقامات آمریکایی داشته اند و اخبار مثبتی که از مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها منتشر می‌ شود تا چه حد می‌توان به این مذاکرات خوش بین بود؟
 من معتقدم حداقل در کوتاه مدت این مذاکرات به جایى نمى‌رسد. برای این گفته چند دلیل می‌توان ذکر کرد.
 اولا، علی‌رغم همه خصوصیاتی که برای اوباما ذکر شد و نگاه او به جهان اسلام، هنوز مقامات آمریکایی حساسیت قضیه فلسطین را درک نکرده‌اند. یعنی واقعا نمی‌دانند که مسئله فلسطین چیست. در موضوع فلسطین چند مسئله وجود دارد. یکى از مهمترین این مسائل بحث قدس است که به این راحتی قابل حل نیست. قدس متعلق به فلسطین، جهان عرب و جهان اسلام است و تمام اینها بر این مسئله حساسیت دارند. بحث قدس را چگونه مى‌خواهند حل کنند؟ باید توجه کرد که مسئله قدس آنقدر حساس است که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، مذاکرات کمپ دیوید ۲ به واسطه آن با شکست روبه‌رو شد. مذاکراتی که یک طرف آن هم عرفات بود. عرفات شخصیتی کاریزماتیک در فلسطین بود و این قدرت را داشت که اگر قرار بود امتیازی به اسرائیل داده شود او این امتیاز را واگذار کند و مشکلی در افکار عمومی‌ برایش ایجاد نشود و بتواند آن را توجیه کند. با این حال در آخرین لحظه این موضوع را نپذیرفت و مذاکرات با شکست مواجه شد. على‌رغم اینکه بیل کلینتون ۱۵ روز تمام مسئولیت‌های دیگر خود را رها کرد و هر روز در مذاکرات شرکت می‌کرد. با این حال به دلیل حساسیت این موضوع به نتیجه نرسید.
 مشکل قضیه فلسطین به گونه‌اى است که طرف فلسطینى نمى‌تواند زیاده‌خواهى‌های اسرائیل و امتیازاتی که می‌خواهد را بپذیرد. از سوی دیگر اسرائیل هم که به لابی یهود در آمریکا مستحضر و پشتگرم است کوتاه نمى‌آید و امتیازات خیلی بیشتری از آن چه در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده را می‌طلبند. به بیان دیگر کشورى که موجودیتش برمبناى قطعنامه‌هاى سازمان ملل است، حاضر نیست قطعنامه‌های سازمان ملل را به طور کامل اجرا کند و سرزمینهاى فلسطینی بر مبنای این قطعنامه را به فلسطینی‌ها واگذار کند. که این موضوع و بحث شهرک سازی در این مناطق، مشکل مهم دیگر بر سر حل این منازعه است. در کنار این عوامل، حضور دولت تندرویى مثل دولت لیکود و حضور وزیرخارجه‌‌ای مثل آویگدور لیبرمن وزیر خارجه کنونی اسرائیل لیبرمن که تندتر از خود نتانیاهو است از مشکلات دیگری است که امیدها به حل این موضوع در شرایط کنونی را کاهش می‌دهد.
 این گروههای تندرو در حال حاضر در حال فشار وارد کردن هستند که ظرف روزهای آینده شهرک‌سازى‌ها دوباره آغاز شود. بنابراین با حضور دولت فعلى اسرائیل که دولت ائتلافى بسیار تندرو و افراطى است از یک سو و از سوی دیگر اختلاف میان گروه های فلسطنی که موجب شده نصف فلسطین یعنی حماس در مذکرات حضور نداشته باشد و بیش از ده گروه فلسطینی دیگر مخالف آن باشند، طبعتاً این مذکرات نمى‌تواند به جاى برسد.
در مجموع باید بگویم به نظر من به دلیل مقدمه‌ای که گفته شد آمریکا به دنبال این هست که مذاکرات را به جایی برساند و مشکل حل شود اما با این روشی که شروع کرده و در واقع نشان از عدم درک حساسیت‌هاى قضیه فلسطین از جمله مسئله قدس، مسئله گروههاى مقاومت و مسئله حساسیت‌های جهان عرب و جهان اسلام دارد، خیلی بعید است که این مذاکرات به چنین نتیجه‌ای برسد.
 سفرهای اخیر مقامات آمریکایی به سوریه و لبنان را در چه راستایی ارزیابی می‌کنید؟ آیا ممکن است سوریه هم به مذاکرات صلح بپیوندد؟
 آمریکا به دنبال جدا کردن سوریه از ایران است تا بتواند به اعمال فشار از طریق سوریه برگروه‌هاى مقاومت که عموما سرانشان درسوریه هستند بپردازد. سوریه هم ضمن اینکه تا الان جزء جبهه مقاومت بوده و از حقوق فلسطینیان دفاع کرده علاوه بر این خود سوریه هم در این موضوع دربحث جولان طرف اسرائیل است. به نظر من سوریه تا جولان را پس نگیرد در عمل به روند صلحی که آمریکا می‌خواهد نمى‌پیوندد. ممکن است سوریه سکوت کند و مخالفت علنی با مذاکرات صلح نکند چنانچه در دور اخیر مذاکرت تاکنون چنین کرده است. معناى سکوت سوریه این نیست که این کشور بدون آنکه جولان را که جزئی از سرزمین سوریه است بازپس بگیرد، همکاری می‌کند و در جهت حل قضیه فلسطین و اسرائیل حرکت کند. بنابراین صرف سفر جورج میچل و هیلاری کلینتون به سوریه و لبنان مشکل را حل نمى‌کنند و مسئله سوریه و فلسطین به مسئله جولان وابسته است.
 اخیرا شاهد این بودیم که مقامات فلسطین در پاسخ به اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد فلسطین، به تندی صحبت کردند. آیا پیش از این هم چنین نوع برخوردی ازسوی مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد صحبت‌های مقامات کشورمان شاهد بوده‌ایم؟
 نه. تا به حال چنین چیزی به این صورت که رسماً بیایند علیه مقامات ایران صحبت کنند، به رد اظهارات بپردازند و وارد مسائل داخلی ایران شوند آنچنان که نبیل ابوردینه، سخنگوى محمود عباس، در اظهاراتش انجام داده، سابقه نداشته است. البته خود محمود عباس دیپلماتیک‌تر از سخنگویش در این مورد موضع‌گیری کرد.

 چرا چنین موضع‌گیری می‌شود؟ آیا این به تغییر موضع‌گیری ما مربوط است؟ آیا این اظهارات غیردیپلماتیک سخنگوی ابومازن به معنی این نیست که ما هم دیپلماتیک حرف نزده‌ایم؟
 آنچه مشخص است این است که نوع موضع‌گیرى‌هایی که ما داشته‌ایم به گونه‌ای بوده که چنین واکنشی را برانگیخته است. چرا که حمایت جمهوری اسلامی‌ ایران از موضوع فلسطین که به امروز و دیروز و این دولت و آن دولت که مربوط نمی‌شود. ایران از زمان انقلاب تاکنون همواره از فلسطینیان و حقوق آنها حمایت کرده است. دولت‌های مختلف حمایت کرده‌اند. هیچ موقع چنین عکس‌العمل و اظهاراتی را از سوی مقامات تشکیلات خودگردان شاهد نبوده‌ایم.
 از حمایت ایران از موضوع فلسطین در همه دولت‌ها صحبت کردید. شما که خود از مقامات عالی وزارت خارجه در در دوران اصلاحات بودید؛ آیا به نظر شما تفاوتی در نگاه به مسئله فلسطین در این دوران وجود داشته است؟
 در دوران اصلاحات هم همانند سالهای پیش از آن، از مقاومت مردم فلسطین با تمام امکانات و توانایی حمایت مى‌شد. اما این حمایت عاقلانه و دیپلماتیک بود. یعنی این حمایت به گونه‌ای بود که هیچ موقع به اسرائیل اجازه نمی‌داد که از حمایت‌هاى ایران سوء استفاده کند و مظلوم نمایی کند و همه کشورها را علیه ایران تحریک کند. متاسفانه بحث هولوکاست که توسط آقای احمدی نژاد مطرح شد موجب شد که اسرائیل بتواند از آن به عنوان وسیله‌ای برای مظلوم نمایی و یارگیری استفاده کند. موضوع «هلوکاست» و «محو اسرائیل از نقشه جهان» نه ربطی به قضیه فلسطین داشت نه به جمهوری اسلامی‌ مربوط بود. به نظر من ما بی‌خود به این موضوع وارد شدیم. این رفتارها و اظهارنظرها هیچ کدام عاقلانه و دیپلماتیک نبود و منافع ایران را هم تأ‌مین نمى‌کرد.
 در زمان اصلاحات ضمن آنکه از مقاومت مردم فلسطین حمایت می‌شد، ضمن آنکه اشغال فلسطین توسط اسرائیل محکوم مى‌شد، ضمن آنکه ایران اسرائیل را یک دولت تحمیلی در منطقه می‌دانست، ولى در عین حال به گونه‌اى عمل مى‌کرد که منافع ایران ضربه نخورد. در آن دوران ایران به کشورهاى عربی و اسلامى‌ نزدیک‌تر شد و این نزدیک‌تر شدن موجب شد که حمایت سیاسى و معنوى جدى‌ترى نسبت به فلسطین بوجود بیاید. فلسطینی‌ها هم احساس کردند قدرتى مثل ایران با اعتبار بین المللی که که در آن زمان دولت اصلاحات داشت، در کنار کل کشورهای جهان عرب حامی ‌فلسطین هستند. در نتیجه این سیاست ایران موجب می‌شد که منافع فلسطینى‌ها تأمین مى‌شد و منافع ایران هم تامین می‌شد و هیچ گاه ایران به واسطه حمایت از فلسطین سیبل و هدف نمی‌شد و در خطر قرار نمى‌گرفت. چرا که این حمایت‌ها عاقلانه و دیپلماتیک بود.

همانطور که می‌دانید گزارش جدید یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو هفته پیش منتشر شد و لحن این گزارش تندتر از گزارش‌های پیشین تفسیر شد. تحلیل شما از این موضوع چیست و به نظر شما این گزارش چه تاثیر بر ادامه مذاکرات و اقدامات شورای امنیت خواهد گذاشت؟
 این‌ها همه نتیجه سیاست‌هاى پنج ساله آقای احمدى نژاد است. در سیاست خارجى اگر در زمان مناسب، اقدام مناسب انجام نگیرد، شرایط بدتر مى‌شود و این بدتر شدن همینطور ادامه پیدا مى‌کند. آقای احمدى‌نژاد روزی که دولت را تحویل گرفت پرونده ایران هنوز در آژانس بود. همان موقع از سوی کارشناسان مطرح می‌شد که باید در مورد موضوعات و مشکلات در این حوزه مذاکره کرد و باید سعی کرد مسائل را حل کرد. ولی ایشان با طرح همین موضوعات شعاری و بحث‌های جنجال برانگیز، اساسا به این نکات کارشناسى توجه نکرد و این موجب شد که پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت برود و بعد از آن قطعنامه‌هاى شورای امنیت یکی پس از دیگری صادر شد و ایران مورد تحریم سازمان ملل قرار گرفت.
 به نظر می‌رسد روندی که در چند سال اخیر جریان داشته ادامه یابد. در حال حاضر آژانس و شوراى امنیت مکمل یکدیگر براى فشار بیشتر بر ایران شده‌اند. شورای امینت در قطعنامه ۱۹۲۹ از یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس، خواسته بود که بعد از ۳ ماه ایشان گزارشی در مورد وضعیت هسته‌ای ایران بدهد. گزارشی که ایشان ارائه داد گزارش تندى عیله ایران بود. این گزارش بهانه به شوراى امنیت می‌دهد که اقدام بعدی را انجام دهد. یعنی این گزارش زمینه مناسب را در شورای امنیت برای فشار بیشتر آماده مى‌کند. به نظر می‌رسد شورای امنیت در آینده تشدید و توسعه دامنه تحریم‌ها را دنبال می کند و این مسیر ادامه خواهد داشت.

ایران آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کرده است. به نظر شما مذاکرات ایران با غرب تاثیری بر این روند خواهد داشت؟ یعنی این مذاکرات می‌تواند موجب توقف روند تشدید تحریم‌ها شود؟
 تجربه قبلى نشان می‌دهد که مذاکرات در این شرایط بر آن روند تأثیر ندارد. اگر خاطرتان باشد زمانی که ایران اجلاس تهران را به همراه برزیل و ترکیه برگزار کرد و توافق تبادل سوخت را اعلام کرد، دولت ایران تصور می‌کرد با این کار قطعنامه ۱۹۲۹ صادر نمى‌شود ولی شاهد بودیم که درست چند روز بعد از آن این قطعنامه در شورای امنیت صادر شد. از همین جهت است که گفتم در سیاست خارجى بر اقدام مناسب در زمان مناسب تاکید می‌شود. اگر زمان از دست رفت و اقدام مناسب در موقع خود انجام نشد، اقدام دیرهنگام تاثیری نخواهد داشت. متاسفانه به نظر می‌رسد همینطور که اوضاع پیش می‌رود وضع بدتر می‌شود و با یک سری صحبت‌های جنجال برانگیزی که می‌شود و بعد از حرفهای خود شاد هم می‌شویم نتیجه این می‌شود که روز به روز متاسفانه فشارها بیشتر می‌شود.


  یک شهروند بهایی در سمنان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – علی احسانی، شهروند بهایی ساکن سمنان برای اجرای حکم دو سال زندان در حالی که عازم محل کار خود بود بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علی احسانی شهروند بهایی ساكن سمنان كه مدتی در سال 1388 بازداشت شده و سپس طبق حكم دادگاه بدوی و تجدید نظر استان سمنان به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق عضویت در تشكیلات بهایی به دو سال حبس تعزیری و 2 سال تبعید در نقطه ای خارج از سمنان محكوم شده بود  روز چهاشنبه 31 شهریور ماه 89  ساعت 7 صبح در حالیكه عازم محل كار بود توسط ماموران امنیتی در خیابان دستگیر و برای سپری كردن محكومیت 2 ساله به زندان سمنان منتقل گردید .
 لازم به ذکر است،  مسئولین پس از مراجعه خانواده احسانی به ایشان گفته اند چون آدرس منزل علی احسانی را نداشته اند لذا مجبور شده اند نامبرده را در خیابان دستگیر كنند .
این در حالیست كه سمنان شهربسیار كوچكی می باشد و علی احسانی سال گذشته توسط ماموران در منزلش دستگیر شده بود.


ضرب و شتم دانشجويان دانشگاه آزاد رشت توسط انتظامات و حراست در اولین روز بازگشایی دانشگاه

خبرگزاری هرانا - روز شنبه سوم مهرماه با بازگشايي دانشگاه آزاد رشت، انتظامات این دانشگاه به دستور حراست، از ورود دانشجويان پسری كه لباس‌هاي آستين كوتاه بر تن داشتند و دانشجویان دختري که به گفته مسؤولين حراست «پوشش نامناسب» داشتند ممانعت به عمل آورد.
به گزارش بامدادخبر، اين برخورد انتظامات دانشگاه که بدون اعلام و اطلاع‌رسانی قبلی، صورت می‌گرفت، موجب شد تا تعداد بسيار زيادي از دانشجويان در مقابل درب ورودي دانشگاه نسبت به ممانعت از ورود خود اعتراض كنند كه در این هنگام انتظامات دانشگاه شروع به ضرب و شتم دانشجويان به منظور پراکنده کردن آن‌ها و جلوگيري از ورود آنان به دانشگاه می نماید.
بر اساس این گزارش، هنگامي كه انتظامات دانشگاه نتوانست مانع دانشجويان براي ورود به دانشگاه شود. نيروي انتظامي در مقابل دانشگاه مستقر شد و دانشجويان را پراكنده كرد. این نیروها، ساعت‌ها بر ورود و خروج دانشجويان نظارت داشتند.
ضرب و شتم دانشجويان دانشگاه آزاد، توسط انتظامات و حراست این دانشگاه، بارها تكرار شده و امری مسبوق به سابقه می‌باشد تا آنجا که در بسیاری از موارد نیز مسئولان دانشگاه اجازه ورود نيروي انتظامي به درون دانشگاه مي‌دهند که از آن جمله می توان به برخوردهای صورت گرفته در یک سال اخیر در دانشگاه‌هاي آزاد واحد تهران-مركز (مجروح شدن بيش از 10 نفر)، واحدمشهد (مجروح شدن بيش از 20 نفر)، واحد تهران-جنوب (حبس و ضرب و شتم دو تن از دانشجویان)، واحد رودهن (ضرب و شتم یک دختر دانشجو در خیابان توسط عوامل انتظامات)، واحدکرج و واحد شهركرد و ... نام برد.



كارگران «زهش» سه ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری هرانا - كارگران كارخانه چيلرسازي زهش مي‌گويند: با وجود فعال بودن خطوط توليد و فروش محصولات اين كارخانه در سه ماه گذشته حقوق دريافت نكرده‌اند.
به گفته اين كارگران شنيده مي‌شود كه مديريت كارخانه در ازاي دريافت پول مربوط به تامين و فروش دستگاه‌هاي چيلر جذبي و تهويه مطبوع مورد نياز پروژه‌هاي مسكوني و اداري- تجاري، مالكيت واحدهاي ساخت شده را قبول مي‌كند.
اين كارگران مي‌گويند: در نتيجه اين وضع حقوق يك‌صد كارگر از سه ماه پيش تاكنون پرداخت نشده است.
كارگران همچنين به نقل از كارفرماي خود از احتمال واردات محصولات چيني و اجراي سياست‌هاي تعديل نيروي انساني در يك ماه آينده خبر داد مي‌دهند.
كارخانه زهش در منطقه آب‌يك قزوين واقع شده‌است.



كارگران «زهش» سه ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری هرانا - كارگران كارخانه چيلرسازي زهش مي‌گويند: با وجود فعال بودن خطوط توليد و فروش محصولات اين كارخانه در سه ماه گذشته حقوق دريافت نكرده‌اند.
به گفته اين كارگران شنيده مي‌شود كه مديريت كارخانه در ازاي دريافت پول مربوط به تامين و فروش دستگاه‌هاي چيلر جذبي و تهويه مطبوع مورد نياز پروژه‌هاي مسكوني و اداري- تجاري، مالكيت واحدهاي ساخت شده را قبول مي‌كند.
اين كارگران مي‌گويند: در نتيجه اين وضع حقوق يك‌صد كارگر از سه ماه پيش تاكنون پرداخت نشده است.
كارگران همچنين به نقل از كارفرماي خود از احتمال واردات محصولات چيني و اجراي سياست‌هاي تعديل نيروي انساني در يك ماه آينده خبر داد مي‌دهند.
كارخانه زهش در منطقه آب‌يك قزوين واقع شده‌است.


نماینده سنندج: پنج‌بار به محاکم قضایی احضار و از دو ماه تا دو سال به حبس محکوم شدم

خبرگزاری هرانا - عبدالجبار کرمی در نطق امروز خود از پنج بار احضارش به محاکم قضایی خبر داد که در نتیجه آنها به دو ماه تا دو سال حبس محکوم شده است.
به گزارش خبرآنلاین، نماینده سنندج که می‌گفت این احضارها و حکم صادره به دلیل دفاع وی از حقوق از دست رفته مردم حوزه انتخابیه اش و اختلافاتش با استاندار پیشین کردستان بوده است، از تغییر استاندار کردستان از سوی دولت تشکر کرد و گفت: وی به دور از چشم مسئولان ارشد کشور در صدد ایجاد و تشدید فضای امنیتی در کردستان بود که نارضایتی‌های بسیاری را در پی داشت. وی افزود: او حتی حرمت مصونیت قانونی نماینده مجلس را  با 5 بار احضار بنده به مراکز قضایی به دلیل دفاع از حرمت مردم شکست. این در تاریخ انقلاب بی سابقه بوده که نماینده ای را به جرم دفاع از حقوق از دست رفته مردم حوزه انتخابیه‌اش به دوماه تا دو سال حبس محکوم کنند.
نماینده سنندج ادامه داد: در اندیشه خادمان ملت جایی برای تساهل و تسامح نیست و دهها محاکمه و برخورد مانع از اعمال وظایف قانونی نماینده مجلسی که به گفته امام در راس امور است نمی‌شود.
کرمی با بیان اینکه ”آنها حتی مرا در صداو سیمای استان ممنوع التصویر کردند“ از تلاش‌های ضرغامی برای رفع این مساله سپاسگزاری کرد.



واحدهاي صنعتي و توليدي را از هدفمند سازي يارانه‌ها معاف كنيد

خبرگزاری هرانا - عضو اتاق بازرگاني تهران گفت: با توجه به ركود تورمي كه در كشور وجود دارد و تحريم‌هاي همه‌جانبه‌اي كه براقتصاد ايران اعمال شده است بخش‌خصوصي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها را به مصلحت نمي‌داند و از دولت مي‌خواهد تا اجراي آن را اندكي به تاخير اندازد.
حميدحسيني در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به تاثيرات اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها بر فعاليت‌ بخش‌خصوصي گفت: براي آن‌كه بخش‌خصوصي بتواند براي مقابله با آثار منفي طرح هدفمندساري يارانه‌ها برنامه‌ريزي كند بايد نسبت به چند و چون و چگونگي اجراي اين طرح توجيه شود.
وي افزود: بخش‌خصوصي كشور بايد اطمينان داشته باشد كه تصميم دولت براي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها شامل تمام بخش‌ها مي‌شود و اين طرح به طور كامل مورد اجرا قرار مي‌گيرد.
اين عضو اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: بخش‌خصوصي كشور نگران است كه در صورت واكنش افكار عمومي نسبت به اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها اين طرح در رابطه با بنگاه‌هاي تجاري مورد اجرا قرار گيرد اما با واكنش خانوار از اجراي آن در بخش‌هاي ديگر صرف‌نظر شود.
وي خاطرنشان كرد: تجاربي كه ما از اجراي طرح افزايش ارزش افزوده داشتيم موجب نگراني بخش‌خصوصي شده است؛ فعالان اقتصادي كشور نگران هستند كه واكنش افكار عمومي باعث شود كه دولت تنها به اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها در بخش خصوصي اقدام كند و از اجراي اين طرح در بخش‌هاي ديگر منصرف شود.
به گفته حسيني اظهارات سخنگوي كارگروه اقتصادي كشور مبني بر اين‌كه دولت صد سناريو در رابطه با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها دارد موجب نگراني بخش خصوصي شده است چراكه فعالان اقتصادي كشور هنوز اطلاعي از چند و چون اين سناريوها ندارند و نمي‌دانند كه تصميمات دولت چه تاثيري بر فعاليت‌هاي آنها باقي مي‌گذارد.
وي متذكر شد: ما بايد بدانيم كه اجراي هر طرح چه نتيجه‌اي بر فعاليت‌هاي بخش خصوصي باقي مي‌گذارد اما شفاف نبودن نحوه اجراي طرحي چون هدفمندسازي يارانه‌ها علاوه بر ابهام و نگراني موجب عدم شفافيت از برنامه‌هاي دولت شده است.
اين فعال اقتصادي ادامه داد: در شرايط فعلي كشور كه بنگاه‌هاي اقتصادي با مشكلات فراواني مواجه هستند ما از دولت مي‌خواهيم تا واحدهاي صنعتي و توليدي را از اجراي اين طرح معاف كنند و طرح هدفمندسازي يارانه‌ها را در رابطه با بخش‌هاي ديگر به اجرا بگذارد.
حسيني خاطرنشان كرد: با وجودي كه طرح هدفمندسازي يارانه‌ها با مصوبه مجلس قانوني شده است اما فعالان بخش‌خصوصي از دولت و مجلس مي‌خواهند تا با برنامه‌ريزي‌هاي جديد تغييري در شرايط حاصل كنند.



به بهانه آغاز سال تحصیلی، پنجمین ماه چشم به راهی پیکر معلم اعدام شده، فرزاد کمانگر

خبرگزاری هرانا – با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در کشور و با گذشت پنج ماه از اعدام 4 تن از زندانیان سیاسی به همراه فرزاد کمانگر معلم کردستانی با 13 سال سابقه تدریس در مدارس این استان مقامات امنیتی علاوه بر عدم تحویل پیکر ایشان با افزایش فشار ها سعی در متوقف کردن پیگیری ها از سوی خانواده ها هستند.
فرزاد کمانگر یک روز پس از پایان هفته معلم و در بامداد 19 اردی بهشت ماه سال 88 به همراه فرهاد وکیلی، علی حیدریان، مهدی اسلامیان و شیرین علم هویی در زندان اوین و به صورت مخفیانه اعدام شدند.

در حالی که جامعه در شُک اعدام ایشان بسر می برد خانواده ها از لحظه دریافت خبر از رسانه های دولتی به تهران رفته و با تجمع مقابل زندان اوین خواهان تحویل پیکر آنان شدند که با پیگیری یک هفته ای در تهران راه به جایی نبرده و با قول مساعد برخی مسئولین به کردستان بازگشتند.
پیگیری ها از طریق نمایندگان کُرد مجلس و استانداری کردستان ادامه یافت اما  بهانه تراشی های دستگاه امنیتی به دلیل نزدیکی به سالگرد انتخابات تحویل پیکر قربانیان 19 اردی بهشت به زمان نامعلومی موکول کرد که تا کنون و با گذشت بیش از چهار ماه همچنان خانواده ها در سرگردانی بسر می برند.
خانواده فرزاد کمانگر در طی 4 ماه گذشته و در پنجمین ماه اعدام این معلم همچنان پیگیر تحویل جسد وی هستند و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی علی رغم اینکه از تحویل جسد وی امتناع کرده است در ماه های اخیر فشار را بر خانواده وی از طریق بازداشت آزاد کمانگر خواهر زاده فرزاد کمانگر افزایش داده است.
با وجود این فشار ها و تهدیدات خانواده وی همچنان به دنبال تحویل پیکر و یا آدرس محل دفن فرزاد کمانگر هستند و این امر موجب سرگردانی خانواده های جانباختگان شده است.
از سوی دیگر پدر فرهاد وکیلی دیگر زندانی اعدامی نیز به دلیل وجود این فشارها دچار سکته قلبی شده و فوت نموده است، سایر خانواده ها نیز پس از اعدام بستگانشان به شکل های مختلفی تهدید و محدود شده اند.
از سوی دیگر و  با آغاز سال تحصیلی تنی چند از  دانش آموزان فرزاد کمانگر در کامیاران با برگزاری مراسمی به صورت سمبلیک یاد معلم خود را گرامی داشتند و به استقبال سال تحصیلی رفتند.


صدور حکم زندان برای دو شهروند کرد

خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب اسلامی شهرسقز، دو شهروند اهل این شهر را به نام های جمال امینی و محمد منیری به حبس محکوم کرد.
سید وفا حسینی وکیل این دو شهروند در گفتگو با آژانس خبری موکریان ضمن تایید این خبر اظهار داشت : براساس حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز ، جمال امینی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با احزاب اپوزیسیون به تحمل 3 سال حبس محکوم گردیده که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان عینا تایید شده است .
وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده دیگر موکل خود ، محمد منیری گفت : شعبه اول دادگاه انقلاب سقز محمد منیری را به اتهام همکاری با احزاب مخالف و فعالیت تبلیغی علیه نظام به 5 سال زندان محکوم نمود که این حکم در شعبه 4 دادگاه تجدید نظر استان کردستان به یک سال کاهش یافت .
گفتنی است این دو شهروند سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.




تجمع مجدد کارگران شرکت کرپ ناز کرمانشاه مقابل بانک ملت

خبرگزاری هرانا - کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه، پس از تجمع در مقابل اداره کار و امور اجتماعي و استانداري، براي چندمين بار مقابل ساختمان مرکزي بانک ملت کرمانشاه تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، اين کارگران در اين تجمع خود، خواهان اجرايي شدن مصوبات جلسه استاندار و مسوولين اين کارخانه از سوي بانک ملت کرمانشاه که سياست گذار و سهام دار اصلي اين کارخانه است، شدند.
کارگران اين کارخانه با بيان اين مساله که دو ماه است کارخانه هيچ توليدي نداشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، خاطرنشان کردند: مسووليني که براي تصدي اين کارخانه از طرف بانک ملت معرفي مي‌شوند با سياست به تعطيلي کشاندن کارخانه شروع به فعاليت مي‌کنند، به گونه‌اي که گاها اين کارخانه به خاطر هزينه‌هاي کمتر از 10 هزار تومان نيز چندين روز تعطيل مي‌شود.
يکي از کارگران با اشاره به جوان بودن ماشين آلات اين کارخانه، اظهار داشت: چنين ماشين آلاتي تنها به علت عدم رسيدگي که با سياست تعطيل کردن کارخانه و توجيه اين مساله که کارخانه هيچ گونه سودي ندارد مي‌تواند خاموش باشد.
وي ادامه داد: اين کارخانه روزانه مقدار زيادي پارچه در انواع مختلف توليد مي‌کرد که هيچ گاه در فروش آن مشکلي نداشته و هيچ پارچه‌اي در کارخانه نمي‌ماند، اما هم اکنون گاها به علت نبود يک وسيله بسيار ساده، کارخانه دو يا سه روز تعطيل مي‌شود.
يکي ديگر از کارگران اين کارخانه با اشاره به سن بالاي کارگران مي‌گويد: اکثر کساني که اينجا تجمع کرده‌اند بيشتر از 10 سال است که در اين کارخانه کار مي‌کنند و با اين شرايط در صورت عدم پرداخت سنوات خود نمي‌توانند در هيچ جاي شروع به کار کنند.
اين کارگران دليل تجمع خود را در مقابل بانک ملت اينگونه بيان کردند: کارخانه کرپ ناز زير نظر شرکت خردمندان است و بانک ملت سياست گذار اصلي و سهام دار اين شرکت است، اگر مسوولين بانک ملت نمي‌خواهند اين کارخانه به فعاليت خود ادامه دهد، تکليف کارگران را روشن کنند.
مديرت شعب بانک ملت کرمانشاه حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نشد.



تجمع بيش از ششصد معلم خريد خدمتي مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - بيش از 600 نفر از معلمان خريد خدمتي آموزش و پرورش در اعتراض به تمديد كردن قراردادهايشان از سوي آموزش و پرورش صبح امروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي ايلنا، اين معلمان در اعتراض به سياست‌هاي جديد وزارت آموزش و پرورش در بحث استعلام و مديريت نيروي انساني در آموزش و پرورش اقدام به تجمع كردند.
نماينده نيروهاي تجمع‌كننده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايلنا با اشاره به اينكه هيچ‌كدام از مسئولان آموزش و پرورش پاسخي به اعتراضات و مطالبات ما نداده‌اند، گفت: اكثر نيروهايي كه امروز دست به تجمع زده‌اند با سه تا چهار سال سابقه براي آموزش و پرورش و سيستم آموزشي اين كشور زحمت كشيده‌اند و با مدارك بالا همچون ليسانس و فوق‌ليسانس تدريس مي‌كنند اما مسئولان آموزش و پرورش تمامي سهميه‌هاي خود را براي استخدام به نيروهايي داده‌اند كه در آزمون استخدامي قبول شده‌اند.
وي افزود: ما با درخواست خود اين وزارتخانه به مدارس رفتيم و حالا در اوايل راه و پس از گذشت سه سال ديگر مي‌گويند نيازي به حضور شما نيست. نيروهاي خريد خدمتي زماني به داد آموزش و پرورش رسيده‌اند كه اين وزارتخانه با كمبود نيرو مواجه بود و با كم‌ترين حقوق كار كرديم.
وي ادامه داد: اما امروز كه آموزش و پرورش ديگر نيازي به حضور ما نمي‌بيند، ما را پس مي‌زند.



خاتمی از زندانی بودن شماری از معلمان و استادان دانشگاه ها در شروع سال تحصيلی انتقاد کرد

خبرگزاری هرانا - محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، روز يکشنبه از زندانی بودن شماری از معلمان و استادان دانشگاه ها در شروع سال تحصيلی انتقاد کرد. آقای خاتمی گفت : جرياناتی تلاش می کنند که محيط پاک مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها را با فشار بر معلمان، استادان و مربيان مستقل و آزاده آلوده کنند.
به گزارش وبسايت « کلمه»، آقای خاتمی همچنين، آنچه که « بی حرمتی » به خانواده های برخی از کشته شدگان جنگ عراق و ايران، از جمله خانواده های باکری و همت، ناميد، مورد انتقاد قرار داد.
وی گفت: ممکن است مثل هميشه گفته شود نيروهای خودسر اين اعمال را انجام دادند اما جای تعجب دارد که « در نظامی مقتدر و با وجود نيروهايی که مدعی می شوند بر همه چيز مسلط هستند، نمی توانند با آنها برخورد کنند.»
رئيس جمهوری سابق ايران همچنين هشدار داد: « هر چه  حقوق قانونی مردم محدود شود، زمينه برای پيدايش حرکت های خشن در مقابل حرکت های افراطی  فراهم می  شود و همه از جمله نظام، آسيب می بينند.»