۱۳۹۰ آذر ۱۸, جمعه

روز جمعه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

دفاع باراک اوباما از سیاست های خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران

نوشتۀ فواد روستائی
در پی انتقادهای شدید جمهوری خواهان از سیاست های باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا- در مقابل جمهوری اسلامی ایران، اوباما ضمن دفاع از سیاست های خود در این عرصه بر منزوی بودن ایران در عرصۀ بین المللی و رو به رو بودن تهران با «شدیدترین تحریم ها» تأکید کرد.

باراک اوباما گفت امروز ایران در جهان منزوی است و دنیا در اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران متحد و همبسته است.
رئیس جمهوری آمریکا که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت اطمینان داد که در ارتباط با پروندۀ هسته ای ایران «به همۀ گزینه ها میاندیشد».
باراک اوباما گفت جمهوری اسلامی می داند که در مقابل یک «انتخاب» قرار دارد.
به گفتۀ رئیس جمهوری آمریکا، جمهوری اسلامی ایران باید از دو گزینۀ «در پیش گرفتن خط مشی مسئولانه و چشم پوشی از سلاح هسته ای و بیرون آمدن از انزوا» یا «ادامۀ سیاستی که به انزوای این کشور منجر شده است» یکی راانتخاب کند.
اوباما این نکته را نیز نا گفته نگذاشت که بارها تأکید کرده است که تلاش ایران برای دست یابی به جنگ افزار هسته ای با امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا و امنیت ملی و منافع متحدان واشنگتن از جمله اسرائیل در تضاد و تناقض است.
شایستۀ یادآوری است که در روز چهارشنبه (پریروز) داوطلبان نامزدی حزب جمهوری خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ضمن انتقاد های شدیدی از سیاست اوباما در قبال ایران، او را متهم کردند که با سیاست های خود امنیت اسرائیل را به خطر انداخته و روند صلح خاورمیانه را نیز به نفع جمهوری اسلامی ایران به مخاطره انداخته است.
رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به منتقدان جمهوری خواه خود از آنان خواست از اسامه بن لادن و بیست و دو رهبر دیگر سازمان تروریستی القاعده که از میان برداشته شده اند بپرسند که آیا سیاست های اوباما سیاست مماشات است؟





هفده کشته در شهر "حُمص" طی بیست و چهارساعت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
درسوریه، امروز نیز با فراخوان رهبران اپوزیسیون رژیم بشاراسد، دربرخی از شهرهای این کشورتظاهرات اعتراضی برگزارشد

به دنبال مصاحبه این هفته بشاراسد رئیس جمهوری سوریه با یک کانال تلویزیونی آمریکا و انکاردخالت خود در سرکوب ها، رهبری اپوزیسیون روز پنچشنبه (دیروز) اعلام کرد که دراعتراض به سخنان غیرواقعی بشاراسد از امروز (جمعه نهم دسامبر) تظاهرات و اعتصابات وسیعی را تحت عنوان «اعتصاب برای حفظ کرامت انسانی» برگزارخواهد کرد. به همین مناسبت اپوزیسیون طی فراخوانی از همه شهروندان سوری خواسته بود درسراسرکشوربا پیوستن به اعتصابات دست به نافرمانی مدنی بزنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فراخوان اپوزیسیون امروز در بسیاری از شهرهای بزرگ سوریه شنیده شد و درشهرهائی مانند درعا، دیرالزور، ادله، حُمص و حما مراعات گردیده است.
اپوزیسیون سوریه امروز هشدارداد که رژیم درحال طرح ریزی یک قتل عام واقعی در "حُمص" است. روزگذشته هفت نفرازجمله یک زن در تیراندازی نیروهای مسلح رژیم علیه غیرنظامیان جان خود را ازدست دادند.
امروز نیز بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، درسرکوب های خشن نیروهای مسلح رژیم در "حُمص" حداقل ده تن ازجمله چهارکودک به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند.
واما درترکیه اعلام شد که دولت آنکار درادامه تشدید تحریم ها علیه حکومت سوریه، پیمان مبادلات آزاد تجاری میان دوکشور لغو خواهد شد. این پیمان درهفته های اخیردراعتراض به سیاست های ترکیه علیه سوریه از سوی دولت دمشق به حالت تعلیق درآمده بود.
دراین حال احمد داود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به سخنان رئیس جمهوری سوریه با منبع خبری امریکا گفت: اگر رئیس حمهوری سوریه درسخنان خود  صادق است باید مسببین کشتارهای سوریه را به دست عدالت بسپارد.
لازم به یادآوری است که بشاراسد، درمصاحبه با کانال سی بی اس آمریکا، گفته بود وی هرگز دستورتیراندازی به سوی مخالفین را نداده است و هیچ رئیس کشوری، به گفته وی، چنین دستوری صادر نمی کند، مگر اینکه "دیوانه" باشد.
اشاره داوود اغلو به این سخنان رئیس جمهوری سوریه است که درمصاحبه با کانال سی بی است آمریکا ایراد شد ودرمجامع جهانی مورد قبول قرارنگرفت.




امام جمعه تهران: سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا، پاداش عزاداری‌های مردم بود

image
امام جمعه موقت تهران در اختیار گرفتن کنترل هواپیمای جاسوسی ایالات آمریکا توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را پاداش عزاداری‌های مردم در محرم و «امداد غیبی» دانست و گفت این هدیه به خاطر «فقدان سردار تهرانی‌مقدم» از طرف خداوند بود.
به گزارش خبرگزاری مهر کاظم صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، گفت: «آمریکایی‌ها هواپیمایی را با عنوان شکارچی نامرئی که فوق‌ پیشرفته و رادارگریز است، با انواع امکانات به آسمان ایران فرستاده بودند، اما خداوند پاداش عزاداری‌ها را به ما داد و فقدان سردار تهرانی‌مقدم که با شهادت ایشان سنگری خالی شد، را برای ما جبران کرد.»
گفتنی است جمهوری اسلامی با تبلیغات فراوان گفته است که هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا«بهپاد»، طی یک عملیات الکترونیکی سرنگون شده است٬ اما مقامات نظامی آمریکایی علت سقوط آن را «نقص فنی» اعلام کرده‌اند.
همچنین در خصوص اشاره کاظم صدیقی به «فقدان» حسن تهرانی‌مقدم، که منجر به «هدیه خداوند برای در اختیار گرفتن بهپاد» شد نیز باید گفت که آقای تهرانی‌مقدم، مسئول جهاد خودکفایی سپاه بود که در انفجارهای مشکوک ملارد کشته شد و برخی تحلیل‌ها از دست داشتن «دشمنان جمهوری اسلامی» در این انفجار حکایت داشت.




پدر معنوی اصلاح‌طلبان:‌ ما به‌هیچ‌وجه برانداز نیستیم

image«مرد خاکستری اصلاحات» در تازه‌ترین یادداشت خود صراحتا گفته است که اصلاح‌طلبان برانداز نیستند و فقط به دنبال «انتقاد از عملکرد مسؤلان کشور» هستند.
به گزارش آهنگ راه، وب‌سایت شخصی محمد موسوی خویینی‌ها، وی این موضوع را در پاسخ به سوالی در خصوص علت به حاشیه رانده شدن اصلاح‌طلبان بیان کرده است.
فرد پرسشگر از آقای خوییینی‌ها پرسیده است: «آقای خوئینی‌ها، چرا اکثر نزدیکان، یاران و حتی بیت امام و جنابعالی که دادستان ایشان بودید به حاشیه رانده شده‌اید و برچسب مخالفت با حکومت خورده‌اید؟»
خویینی‌ها در پاسخ با بیان اینکه منتقدان و مخالفان اصلاح‌طلبان اصرار دارند که ما را برانداز معرفی کنند، در حالی که حاکمیت «دو چندان اصرار دارد که بگوید شما منتقد نیستید و براندازید» گفت: که اصلاح‌طلبان برانداز نیستند و به دنبال سرنگونی نظام اسلامی نیستند.
وی در خصوص علت برانداز خوانده شدن اصلاح‌طلبان از طرف حاکمیت گفت: «حاکمیت چون نقد را بر نمی‌تابد برای بستن دهان منتقدان، اول به آنان برچسب مخالف نظام و برانداز و امثال آنها می‌زند و بعد دست به کار می شود.»
موسوی خوینی‌ها در پایان نیز در خصوص به حاشیه رانده شدن اصلاح‌طلبان از قدرت هم گفت که حاکمیت جمهوری اسلامی قصد داشته است آنها را «حتی از این دنیا» هم بیرون و اینکه هنوز آنان زنده‌اند، به لطف خداوند بوده است.



فشار بر فعالین کارگری هر روز بیشتر می شود!

از رسول علینژاد عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری دفاع کنیم


پلیس و دستگاه قضائی به صورت سازمان یافته و سیستماتیک فعالین کارگری، دانشجویی و دیگر جنبش های اجتماعی را به طور منظم تحت پیگرد، دستگیری، محاکمه و زندان قرار می دهد و یا با وثیقه های بسیار سنگین میان زمین و آسمان بلاتکلیف می گذارد و یا به صورت کاملا غیرقانونی ماه ها در بازداشت موقت و در شرایط بسیار رنج آور و بیماری نگاه می دارد.
در عملی شدن عبارت "بازداشت موقت" روی کلمه موقت دقت کنید!!! معنای خود را از دست داده است چرا که موقت تبدیل به 19 ماه که هنوز ادامه دارد شده است.این بارزترین عمل غیرقانونی است که در پوشش قانون انجام می شود.
همچنین بسیاری از فعالین جنبش های اجتماعی به خصوص جنبش کارگری برای نجات از دستگیری، محاکمه و زندانی شدن،بی هیچ تقصیر و گناهی و برای نجات جان و زندگی خود مجبور به فرار از وطن می شوند.در این میان اعضای کمیته ی پیگیری ایجاد تشکل های کارگری تحت بیشترین فشارها و بالاترین احکام صادره قرار گرفته اند، از جمله پنج سال حکم زندان برای بهنام ابراهیم زاده، یازده سال زندان برای شاهرخ زمانی،پنج سال زندان برای محمد جراحی، آزادی موقت آیت نیافر،سخنگوی کمیته ی پیگیری، با صد میلیون وثیقه و ...
و اکنون رسول علینژاد یکی دیگر از اعضای کمیته ی پیگیری ایجاد تشکل های کارگری به علت اینکه در معرض دستگیری، محاکمه و زندان قرار داشت مجبور به خروج از وطن شده است.
ما، اعضای کمیته ی پیگیری ایجاد تشکل های کارگری با توجه به موارد بالا و ده ها مورد بیان نشده از تمامی تشکل های کارگری و آزادی خواه، نهادهای حقوق بشر و نهادهای کارگری جهانی و داخلی می خواهیم برای احقاق حقوق و امنیت جانی فعالین جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی و رسول علی نژاد که هم اکنون در خطر به سر می برد حمایت کنند.
همچنین خواهان آزادی بی قید و شرط زندانیان و عدم تعقیب و پیگرد فعالین هستیم.



کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری
16/9/1390


ایران محور گفتگوی وزرای خارجه اسرائیل و روسیه در مسکو

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، یکی از محورهای اصلی دیدار و گفتگوی وزیر خارجه روسیه با همتای اسرائیلی خود در مسکو، برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران بوده است. سرگئی ریابکوف، قائم‌مقام وزارت خارجه روسیه  پس از دیدار  دو وزیر خارجه در روز جمعه (۹ دسامبر/ ۱۸آذر) اعلام کرد که در مورد گزینه نظامی علیه ایران به اسرائیل هشدار داده است. ریابکوف در گفتگو با  شبکه خبری وستی ۲۴ تأکید کرد که روسیه مایل نیست "عدم پیشرفت مذاکرات با ایران به محرکی برای روی آوردن به گزینه نظامی" تبدل شود.در مقابل آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل پس از گفتگو با همتای روسی خود با اشاره به موضع مختلف دو کشور در مورد ایران گفت: «ما به تفاهم بیشتر روسیه برای موضع خود امیدواریم.»

بهار عربی، آزمون دموکراسی و نیروهای اسلام‌گرا

برگزاری انتخابات آزاد در سه کشور عربی تونس، مصر و مراکش و پیروزی چشمگیر نیروهای اسلام‌گرا پرسش‌های فراوانی را پیرامون سرنوشت آن چه در رسانه‌های جهان «بهار عربی» نام گرفته به میان آورده است. شماری از ظهور زودهنگام «خزان عربی» سخن می‌گویند و کسانی هم با اشاره به پیشروی اسلام‌گرایان بر این باورند که جنبش‌های دموکراسی‌خواهانه کشورهای عربی توسط این نیرو‌ها مصادره شده است.
نگاهی به نتایج انتخابات در مصر و تونس نشان می‌دهد که برندگان انتخابات همان‌هایی شاید نیستند که در هفته‌های سرنوشت‌ساز مبارزه خیابانی مسالمت‌آمیز علیه بن‌علی یا حسنی مبارک در صف اول قرار داشتند و افکار عمومی منطقه و جهان آنها را در رسانه‌ها می‌دید.
در تونس نیروهای اسلام‌گرا کم و بیش در حاشیه جنبش خیابانی قرار داشتند و در حوادث میدان تحریر قاهره جوانانی که علیه حکومت غیردموکراتیک حسنی مبارک و فساد دولتی شورش کرده بودند در صف اول قرار داشتند. امروز برای بسیاری پرسش این است که چگونه از پی بهار عربی اسلام‌گرایان دست بالا را از آن خود کردند؟ آیا نیروهای اسلام‌گرا تا آن اندازه به روندهای دموکراتیزه کردن این جوامع صادقانه باور دارند یا این که از فضای دموکراتیک ایجاد شده برای تحمیل نوعی از حکومت دینی مورد نظر خود بهره خواهند گرفت؟ همزمان می‌توان پرسید آیا دموکراسی چاره دیگری هم جز پذیرش این نیرو‌ها در نظم نوظهور دارد؟

شرایط بسیار متفاوت
سه کشوری که در هفته‌های پیش شاهد انتخابات بودند شرایط بسیار متفاوتی دارند و ترکیب و توازن نیروهای سیاسی و تجربه چند دهه گذشته آنها به یک گونه نبوده است.
در تونس حزب اسلام‌گرای النهضه پس از سال‌ها فعالیت مخفی توانست با کسب ۸۹ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی از دیگران پیشی گیرد. ولی همزمان احزاب مهم سکولار لیبرال یا چپ مانند حزب چپ ناسیونالیستی کنگره برای جمهوری (۲۹ کرسی)، حزب بیانیه مردمی با ۲۶ کرسی و دو حزب چپ‌گرای تاریخی (۳۶ نماینده) وزنه مهمی در مجلس تونس به شمار می‌روند. رهبر تاریخی حزب النهضه بار‌ها اعلام کرده است که او بیشتر هوادار الگوی ترکیه است و بر آن است دولت تونس را بر پایه ائتلاف با احزاب سکولار تشکیل دهد.
در مصر وضعیت بسیار متفاوتی حاکم است. در بخش اول انتخابات این کشور که در چند شهر بزرگ برگزار شد حزب عدالت و آزادی (اخوان‌المسلمین) حدود ۳۷ درصد، حزب اسلام‌گرای افراطی النور ۲۴ درصد و حزب اسلامی الواسط (میانه‌رو) ۴ درصد آرا را از آن خود کردند. شش فهرست انتخاباتی احزاب لیبرال و سکولار با کسب حدود ۳۰ درصد آرا در اقلیت قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد خطر اصلی افراطی‌گری اسلامی از جانب سلفی‌های حزب النور باشد.
در مراکش گشایش سیاسی در پی بحران عمیق سیاسی و سرنگونی دولت خودکامه به وجود نیامده است. ظهور جنبش‌های دموکراتیک در سایر کشورهای عربی روند اصلاحات سیاسی در این کشور را شتاب بخشیده و مراکش در حال گذار از یک حکومت سلطنتی مستبد به یک مشروطه پارلمانی است. در انتخابات اخیر حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه ۱۰۷ کرسی (مجموع ۳۹۵) را به دست آورد، در حالی که در انتخابات سال ۲۰۰۷ تعداد نمایندگان‌های این حزب از ۴۷ نفر فرا‌تر نمی‌رفت. چهار حزب رقیب یعنی استقلال (۶۰ کرسی)، اجتماع ملی مستقل‌ها (۵۲ کرسی) و اتحاد سوسیالیستی نیروهای مردمی (۳۹ کرسی)، حزب سوسیالیست و ترقی (۱۸ کرسی) شرکای احتمالی آینده اسلام‌گرایان در اداره کشور خواهند بود.
نکته قابل توجه در هر سه تجربه پراکندگی چشمگیر نیروهای سکولار و دموکراتیک است که با وجود حضور فعال نیروهای اسلام‌گرا قادر به به وجود آوردن جبهه مدنی گسترده برای دفاع از دستاوردهای دموکراسی و حقوق شهروندی نیستند. برخی از این نیرو‌ها توانسته‌اند با اسلام‌گرایان زبان مشترکی بیابند و دیگران ماندن در اپوزیسیون را ترجیح می‌دهند.

اسلام‌گرایان و موج دموکراسی
آن چه سرخوردگی بخشی از افکار عمومی در منطقه و جهان را سبب شده این واقعیت مهم است که دختران و پسران جوان و فعالان جامعه مدنی که نقش موتور تحولات سیاسی را در تونس و مصر بازی کردند نیروهای اسلام‌گرای پیروز در انتخابات نمایندگی نمی‌کنند. این شکاف آشکار تا حدود زیادی نتیجه وضعیت سیاسی این دو کشور است.
این البته بدان معنا نیست که نیروهای اسلام‌گرا یک‌شبه از زمین سر برآورده‌اند و دستاوردهای مردمی را به «غارت» برده‌اند. در مصر همه می‌دانستند که اخوان‌المسلمین نفوذ فراوانی در افکار عمومی دارد، ولی فقدان دموکراسی در گذشته اجازه نمی‌داد تصویری روشن از صف‌آرایی سیاسی و نفوذ واقعی هر نیرو داشت. شماری از این نیرو‌ها هم‌ گاه بازیگر خاموش، اما واقعی زندگی سیاسی بوده‌اند که به برکت دموکراسی از سایه بیرون آمده‌اند و بهتر از دیروز دیده می‌شوند. نیروهای اسلام‌گرا در بسیاری از کشورها در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند و از طریق مساجد، تشکل‌های کمک به تهیدستان و مدارس دینی نفوذ خود را گسترش می‌دهند. بخشی از افکار عمومی در این کشور‌ها به‌ویژه در میان گروه‌های سنتی یا تهیدستان به دلایل مختلف به پروژه اسلام‌گرایان تمایل دارند. اسلام‌گرایان توزیع بهتر ثروت یا مبارزه با فساد را در مرکز برنامه‌های خود قرار داده‌اند و این شعار‌ها می‌تواند برای بسیاری از مردم جذاب باشد.
استقرار دموکراسی در کشورهایی که از تجربه طولانی حکومت‌های آمرانه و غیرمشارکتی جدا می‌شوند روندی خطی و ساده نیست. اگر دموکراسی را نه فقط به عنوان ساز و کار سیاسی و حکومت‌مداری، که به مثابه فرهنگ هم نگاه کنیم، شاید درک این روند‌ها و چالش‌ها آسان‌تر شود. خطر دست‌اندازی به دموکراسی فقط شامل نیروهای اسلام‌گرا نمی‌شود و برخی از گرایش‌های سکولار و حتی ضد مذهبی و یا نیرویی مانند ارتش هم با دموکراسی و روش‌های دموکراتیک میانه خوشی ندارند.
دموکراسی را باید در روند زندگی سیاسی و اجتماعی یاد گرفت و در پراتیک اجتماعی جاری ساخت. جامعه و احزاب و سازمان‌های مدنی در جریان این تجربه پوست می‌اندازند و دموکراسی را به عنوان ارزش اصلی جامعه امروزی درونی می‌کنند. بدون گذار از پراتیک (عمل) اجتماعی نه فرهنگ دموکراسی به وجود می‌آید و نه احزاب گوناگون زندگی دموکراتیک را یاد می‌گیرند.
واقعیت سیاسی در این کشور‌ها این است که نیروهای اسلام‌گرا از نفوذ قابل توجهی برخوردارند و دموکراسی بدون مشارکت واقعی آنها پا نخواهد گرفت. این هم بخشی از بازی دموکراسی و چالش گذار به دموکراسی است هر چند می‌تواند‌ گاه موجودیت آن را هم تهدید کند. برای دموکراسی، جامعه نیاز به افراد و نیروهای دموکرات (مذهبی و سکولار) و نیز تجربه و فرهنگ دموکراسی دارد. آن چه در انتخابات تونس، مراکش و نیز مصر اساسی است حضور نیروهای سکولار دموکراتیکی است که نقش مهمی در توازن قوا و پاسداری از روند نهادی شدن دموکراسی ایفا می‌کنند. در تونس و مراکش نیروهای اسلام‌گرا به تنهایی نمی‌توانند حکومت کنند و این خود زمینه را برای همکاری نیروهای متفاوت و قوام دموکراسی و عدم کاربرد روش‌های ضددموکراتیک فراهم می‌آورد. در مصر اما وضعیت بسیار حساس و شکننده است و جامعه در برابر چالش بزرگی قرار گرفته است.
نکته مهم دیگر این است که دموکراسی در این کشور‌ها فقط به برگزاری انتخابات دوره‌ای و تشکیل مجلس محدود نمی‌شود، آن چه به نظر می‌رسد بیشتر در معرض خطر باشد حقوق زنان، اقلیت‌های دینی یا آزادی‌های سندیکایی و فردی جامعه مدنی است. دفاع از این بخش از دموکراسی بخشی از مبارزه دموکراتیک و گره‌گاه اساسی آینده جامعه است.

پوست‌اندازی احزاب اسلام‌گرا؟
تجربه دموکراتیک در کشورهای منطقه در صورت تداوم در زمان به روندی تاریخی برای تحول آینده‌ساز این بخش استبدادزده جهان تبدیل خواهد شد. مشارکت احزاب اسلام‌گرا در زندگی سیاسی دموکراتیک می‌تواند در صورت تداوم به تحول درونی و فرهنگی آنها منجر شود. پذیرش ساز و کارهای حکومت مدرن و شرکت در زندگی دموکراتیک و چرخش قدرت سیاسی در جامعه نوعی سکولاریزه شدن از پایین هم هست.
بسیاری از احزاب دموکرات مسیحی در نقاط مختلف جهان این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند. هر چند شرایط کشورهای عربی متفاوت است و نیروهای اسلام‌گرا به‌ویژه بخش‌های بنیادگرا و افراطی که رویای حکومت اسلامی تمام‌عیار را در سر می‌پرورانند را نمی‌توان به آسانی با نیروهای مذهبی مسیحی دهه‌های گذشته مقایسه کرد، اما مسئله بر سر به وجود آمدن تجربه و فرهنگی است که در کشورهای منطقه وجود ندارد و باید شکل گیرد. واقعیت این است که به جز تجربه‌های بسیار نادر هیچ یک از نظام‌های سکولار یا نیمه‌سکولار دنیای اسلامی با دموکراسی سر کار نیامدند و نتوانستند راه دموکراسی را در کشور خود بگشایند. تجربه‌های سکولار در منطقه بیشتر با کودتا و سرکوب و زور، نابرابری و فساد و تحقیر انسان‌ها همراه بوده است. بخشی از محبوبیت نیرو‌های اسلام‌گرا به خاطر همین تجربه‌ها و کارنامه منفی، فساد گسترده دولت‌های ضد دموکراتیک و تحقیر انسان‌ها و بی‌عدالتی است.

گذار دشوار به دموکراسی
گذار جوامع به سوی دموکراسی و جامعه سکولار و مدنی و قانون‌مدار یک‌شبه و به اشکال همگون اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر روند سکولاریزه شدن جامعه یک‌سویه و از بالا (نهادهای رسمی) به پایین نیست. با یک جنبش اجتماعی کوتاه نمی‌توان از یک کشور بسته و بی‌تجربه در حوزه مدنی و دموکراسی به سوی جامعه‌ای با بلوغ مدنی و دموکراتیک جهش کرد. انتظار گذار جهشی نوعی توهم است. باید به این تجربه جدید به صورت روندی طولانی و پرتنش نگریست. تجربه‌های گذار به جامعه سکولار بسیار متفاوت‌اند و چند و چون رابطه مذهب با دولت و سیاست هم در همه جا یکسان نیست.
میان دموکراسی مطلوب و استبداد خشن حالت‌های بینابینی می‌تواند وجود داشته باشد. وزن نیروهای دموکرات (سکولار یا مذهبی) و میزان پویایی آنها در پاسداری از دستاوردهای دموکراتیک نقش مهمی در تحکیم ارزش‌های سکولار و دموکراتیک بازی می‌کند.
پیروزی نیروهای اسلام‌گرا در انتخابات دموکراتیک پرسش روندهای دموکراتیزه کردن جوامع مسلمان را بار دیگر به صورتی حاد و جدی مطرح می‌کند. منطقه در برابر دورنمای سیاسی جدیدی است. فردا همین پرسش‌ها در لیبی، یمن، بحرین، سوریه و سایر کشور‌ها به میان خواهند آمد. ایران ما نیز با این چالش روبه‌رو خواهد بود.
باید با نگاهی غیر جامد به سراغ تجربه‌های جدید رفت و با حساسیت آنها را پی گرفت. تجربه ترکیه در چند سال گذشته نشان داد که سکولاریزه کردن دموکراتیک جامعه همواره از راه‌های تجربه و شناخته شده عبور نمی‌کند. اگر امروز از الگوی ترکیه در برابر جمهوری اسلامی ایران سخن به میان می‌آید به برکت به وجود آمدن این تجربه مهم است. چند سال پیش پیروزی نیروهای اسلام‌گرا در ترکیه نیز همین پرسش‌ها و نگرانی‌ها را به وجود آورد. در آن زمان هم کسانی با مقایسه تجربه جبهه نجات اسلامی الجزایر یا جمهوری اسلامی آینده تیره و تاری برای ترکیه پیش‌بینی می‌کردند. این نگرانی‌ها همیشه هم بی‌مورد نبودند. اکنون هم شرایط ترکیه با یک دموکراسی پیشرفته اروپایی فاصله دارد. ولی ترکیه را دیگر نمی‌توان کشوری غیر دموکراتیک به شمار آورد و وجود نیروهای دیگر سیاسی در کنار اسلام‌گرایان یا نقش ارتش و نیز پیوندهای این کشور با جهان سبب شدند نوعی تجربه جدید گذار به شکلی از دموکراسی شکل گیرد و امروز به عنوان الگو در برابر کشورهای عربی مطرح شود.
مشارکت در پراتیک دموکراتیک، حتی در سطح محدود، به تحول درونی نیروهای اسلام‌گرا کمک می‌کند. در حقیقت این روندی دورانی و دیالکتیکی است که یک نیروی سیاسی همه در تحول جامعه شرکت می‌کند و هم خود متحول می‌شود. ناگفته پیداست که روندهای این‌چنینی شکننده‌اند و‌ گاه پر از تنش و محدودیت. ولی دموکراسی در شرایط کنونی راه میان‌بر ندارد. این چالش حیاتی کشورهای منطقه ماست در آغاز دومین دهه قرن بیست و یکم و مردمی که برای نخستین بار در تاریخ خود انتخابات آزاد و دموکراسی را تجربه می‌کنند.

اتحادیه اروپا تا پايان ژانويه ۲۰۱۲ تحریم های ایران را تشدید می کند

رهبران اتحاديه اروپا روز جمعه خواستار  تصويب تحريم های بيشتر عليه ايران  تا پايان ماه ژانويه ۲۰۱۲ شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در بيانيه ای  « نگرانی جدی و عميق» خود را  نسبت به برنامه هسته ای ايران به ويژه پس از انتشار گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی بيان کرده اند.
يوکيا  امانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی درگزارش آبانماه گفته بود که اين نهاد به طور جدی نگران جوانب نظامی احتمالی برنامه اتمی ايران است.
رهبران کشورهای عضو اتحاديه روپا از شورای وزيران امورخارجه کشورهای  عضو خواسته اند تا تحريم‌های تازه علیه ایران را به مثابه «الويت» درنظر گرفته و تا پيش از پايان ژانويه ۲۰۱۲ برابر با ۱۰ بهمن ماه  و نشست اتی خود تصويب کنند.
دراين بيانيه تصريح شده است تحريم های تازه در امتداد و گسترش تحريم های گذشته خواهد بود.
رسانه های خبری می گويند تحريم های تازه  شامل ممنوعيت سفر و مسدود کردن اموال افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران  خواهد بود.
اين اتحاديه در آخرين اقدام خود ۱۸۰ شخصيت و شرکت ايرانی را مورد تحريم قرار داد. تحريم های جديد در واکنش به خودداری جمهوری اسلامی ايران از اجرای تعهدات بين المللی خود در زمينه همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت بر سر پرونده هسته ايش اتخاذ شده است.
طی هفته های اخیر گفته می شد اتحاديه اروپا تحريم نفتی ايران را مد نظر دارد، اما تاکنون رهبران اروپایی در خصوص این مساله به توافقی دست نیافته اند.
 در بيانيه‌ روز جمعه اتحاديه اروپا اشاره‌ای به تحريم نفت ايران نشده است.

محکوميت حمله به سفارت بريتانيا
رهبران  کشورهای عضو اتحاديه اروپا همچنين از حمله به سفارت بريتانيا درتهران انتقاد کرده اند.
رهبران اتحاديه اروپا  «قصور ايران را در اجرای تعهدات و مسئوليت های بين المللی خود برای محافظت از افراد و  مکان های ديپلماتيک بر اساس کنوانسيون وين» محکوم کرده اند.
وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا پنجشنبه  هفته گذشته با ابراز «خشم» عليه حمله به سفارت بريتانيا، اقدام مهاجمان را شديدا محکوم کرده و اعلام کردند که کشورهای عضو، اقدام های «مقتضی» را برای پاسخ به اين حمله اتخاذ خواهند کرد.
وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا گفته بودند: «شورای اتحاديه اروپا اين دسته اقدامات عليه بريتانيا را به عنوان اقدام عليه کل اتحاديه اروپا تلقی می کند. اين اتحاديه در صدد است تا اقدام های مقتضی در اين زمينه اعمال کند.»
روز سه شنبه  هشتم آذرماه تظاهر کنندگان به ساختمان سفارت بريتانيا در تهران و باغ قلهک که در اختيار اين کشور است، حمله  کردند و پس از ورود به محوطه های اين مجموعه ها دست به تخريب گسترده  اموال آن زدند.
به دنبال  اين حمله، بريتانيا کليه کارکنان سفارت خود درتهران  را از ایران خارج کرد و  ۴۸  ساعت به ديپلمات های ايرانی مهلت داد که خاک اين کشور را ترک کنند.
وینا ملک، هنرپیشه زن پاکستانی، از انتشار عکسش روی جلد یک مجله هندی دفاع کرده، ولی می گوید که آن عکس نیمه برهنه بوده است، ولی ناشران مجله آن را با دستکاری دیجیتالی، تماما عریان جلوه داده اند.
خانم ملک همچنین از نشریه "اف اچ ام هند" بابت این "دستکاری" دو میلیون دلار غرامت مطالبه کرده است. این مجله این ادعا را رد کرده است.
این هنرپیشه زن به بی بی سی گفت که برای گرفتن این تصاویر که جنجال بزرگی در کشورش پاکستان براه انداخته، پولی نگرفته است.
او افزود که پیشنهاد دیگری را برای گرفتن عکسهای برهنه رد کرده است.
این تصاویر در شماره ماه دسامبر نشریه اف اچ ام هند منتشر شده است. مساله دیگری که جنجال آفرین شده، خالکوبی روی بازوی خانم ملک است.

'کار، کار آی اس آی است'

این خالکوبی حروف اول سازمان اطلاعاتی پاکستان، آی اس آی، را نشان می دهد.
خانم ملک درباره عکسهای منتشر شده اش در نشریه هندی گفت که تنها نیم تنه بالای بدنش برهنه بوده و با دست بخشهایی از آن را هم پوشانیده است.
او می گوید: "من از ایده گرفتن عکسهای جسورانه خوشم آمد، اما عکس برهنه نگرفتم. برای همین است که امروز اینجا هستم، زیرا می خواهم حقیقت را اثبات کنم. من اجازه نمی دهم کسی بیکینی یا شلوار یا روسری ام را حذف کند. اگر بخواهم، خودم برمی دارم و اگر بردارم، انکارش نمی کنم."
اما سردبیر این نشریه هندی می گوید که تصاویر ویدئویی از جریان تهیه عکسها را در اختیار دارد که اثبات می کند تصاویر دستکاری نشده است.
کبیر شرما به بی بی سی گفت: "ایده نوشتن آی اس آی روی بازوی وینا ملک ایده من بود و وینا خودش پیشنهاد داد که آن را با حروف درشت بنویسیم. ما قصد شوخی داشتیم چون در هند هر وقت چیزی خراب می شود، می گوییم که کار، کار آی اس آی است."
در ماه های اخیر بدلیل متهم شدن دستگاه اطلاعاتی پاکستان از سوی آمریکا به حمایت از طالبان، آی اس آی بارها و بارها خبرساز شده است.
در سپتامبر، دریاسالار مایک مولن، عالی رتبه ترین مقام نظامی ایالات متحده، اعلام کرد که شبکه حقانی، بازوی سازمان اطلاعاتی پاکستان است.
پاکستان اتهام حمایت از پیکارجویان را قویا رد کرده است.

انتقاد از مردان معترض

وقتی بی بی سی از خانم ملک درباره گزارشهایی مبنی بر این که پدرش او را طرد کرده و خواهان مجازاتش شده، سوال کرد، او جواب داد: "پدرم عصبانی است."
او ادامه داد: "آنها خانواده من هستند و من آنها را دوست دارم. وقتی از این پرونده فارغ شوم، نزد خانواده ام برمی گردم و آنها را متقاعد می کنم."
بسیاری از شنوندگان و خوانندگان با سرویس جهانی بی بی سی تماس گرفته اند تا یا از وینا ملک حمایت کنند یا انتقاد. بعضی از این انتقادها بسیار تند بوده است.
یک شنونده پاکستانی خانم ملک را متهم به رفتار غیراسلامی و خیانت به اسلام و کشورش پاکستان کرد.
اما خانم ملک از این تصاویر دفاع کرد و گفت: "اگر به صنعتی که اکنون در آن کار می کنم نگاه کنید، نمونه های متعددی از این گونه تصاویر می بینید. اینطور نیست که من اولین نفری باشم که چنین عکسهایی می گیرم. چرا مسائل جنسی چنین مشکل بزرگی است؟ آیا واقعا بالغ شده ایم؟ آیا هنوز در جنگل زندگی می کنیم؟"
بینا شاه، روزنامه نگار و نویسنده مقیم کراچی، می گوید که این انتقادها از خانم ملک نامنصفانه است.
او به بی بی سی گفت: "پرسش من از تمام مردانی که تا این اندازه خشمگین شده اند، این است چرا به این عکسها نگاه کردید؟ اگر شما را اینقدر ناراحت می کند، چرا روی لینک آن کلیک کردید؟"
این اولین باری نیست که وینا ملک جنجال آفرین می شود.
سال گذشته نیز وقتی او در یک برنامه تلویزیون هند حضور یافت، خشم محافل محافظه کار پاکستان را برانگیخت.
همچنین در ماه مارس سال جاری میلادی نیز به دلیل به چالش کشیدن دیدگاه های یک روحانی پاکستانی در تلویزیون خبرساز شد.
جـــرس: 
مهدی خزعلی، نویسنده، ناشر و وبلاگ نویس منتقد حکومت خبر داد که شامگاه جمعه، عده ای "معلوم الحال"، با هماهنگی برخی پرسنل بیمارستان مدرس، در بخش مراقبت های ویژه (سی سی یو)، به عباس پالیزدار، (افشاگر فساد مقامات و زندانی امنیتی)، حمله کردند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
خزعلی در وبلاگ خود نوشته است، خانم پالیز دار - که خود نیز بیمار است و تحت شیمی درمانی قرار دارد - با نگرانی و اضطراب به دفترم آمد، از محل حادثه می آمد و همراه خود فیلمی از عباس داشت، از دست عباس خون می ریخت و زمین سی سی یو پر از خون بود، فیلم لحظاتی بعد از حمله را نشان می داد!( این استرس ها برای هر دو خطرناک است)
در ادامه آمده است: نگهبان زندان بجای پرستارانِ بیمارستان، به عباس می رسید و او را روی تخت می گذاشت، خانم پالیزدار می گفت: " اگر نگهبانان زندان نبودند که این از خدا بی خبران او را می کشتند."
پالیزدار تماس گرفت و می گفت: " در اورژانس بیمارستان روی تختی بستری شدم که " مرحوم هدی صابر " بستری شده بود و اگر می خواهند مرا نیز چون او بکشند، اصلاً نمی خواهم در این بیمارستان بمانم، مرا به بیمارستان قبل یا زندان برگردانید!"
ماجرا از آن جا شروع شد، که هفته قبل عباس را به بهانه پزشکی قانونی از بیمارستان لاله که تحت درمان بود، خارج کردند و درمان را نیمه کاره رها کرده و او را به زندان بازگرداندند!
اما پس از چند روز با حمله و سکته مجدد قلبی بصورت اورژانس او را به سی سی یو ی بیمارستان مدرس (نزدیکترین بیمارستان به اوین) منتقل کردند و این ماجرا پس از انتقال به بیمارستان اتفاق افتاد!
خزعلی نوشت: فراموش نکنیم که " هدی صابر" هم در اثر درگیری با کادر درمان دار فانی را وداع گفت!
تکرار این وقایع شبهه درگیری عمدی را تقویت می کند، خصوصاً اینکه درگیری برای بیمار قلبی خطرناک و می تواند به یک حمله و ایست قلبی منجر شود! لازم به توضیح است که سه بار پزشکی قانونی گواهی بر عدم تحمل کیفر برای پالیزدار صادر کرده است.



جـــرس: 
به گزارش منابع خبری، ابراهيم مددی، نايب رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، که بعد از گذشت بيش از ۳ سال زندان، چند روز پیش با قرار وثيقه آزاد شده بود، هنگام مراجعه به زندان اوين برای تمديد مرخصی اش، مجددا بازداشت و به زندان منتقل شد.
منابع کارگری نیز اعلام کرده اند که برای ضامن عليرضا ثقفی، عضو کانون مدافعان حقوق کارگر  اخطاريه ای ارسال شده است و او بايد تا دوم دی ماه بايد به مراجع قضايی معرفی شود.
همچنين فريبرز رئيس دانا، اقتصاددان منتقد دولت، نيز به دادگاه احضار شده است.
دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، بازداشت ابراهيم مددی را اقدامی غير قابل قبول دانست و در عين حال، خواستار آزادی رضا شهابی، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شد.
 به گزارش رادیو فردا، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اعلام خبر بازداشت دوباره ابراهيم مددی نوشت که حکم سه و نيم سال زندانش به خاطر فعاليت های صنفی در اواخر فروردين سال آينده به پايان می رسد.
مددی در سال ۱۳۸۶ در تهران بازداشت و به اتهام های امنيتی محکوم به سه سال و نيم زندان شد.
در اين ارتباط، کنفدراسيون بين الملی اتحاديه های کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل از بازداشت دوباره ابراهيم مددی ابراز تعجب و انزجار کردند.
ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، بازداشت ابراهيم مددی را اقدامی غير قابل قبول دانست و در عين حال، خواستار آزادی رضا شهابی، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شد.
در اين خصوص، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اشاره کرد که آقای شهابی با شرايط بد جسمانی همچنان بصورت بلا تکليف، زندانی است.
اين فعال کارگری روز ۲۲ خرداد سال گذشته بازداشت و در دادگاه به اتهام های امنيتی متهم شد.
با اين همه، هنوز حکمی از سوی دادگاه صادر نشده و با آزادی رضا شهابی به قيد وثيقه نيز مخالفت شده است. اين موضوع همراه با بی توجهی مقام های قضاييه به بيماری آقای شهابی، اعتصاب غذای او را به دنبال داشته است.
همزمان، تارنمای «کانون مدافعان حقوق کارگر» اعلام کرد که برای ضامن عليرضا ثقفی، عضو کانون مدافعان حقوق کارگر و کانون نويسندگان ايران اخطاريه ای ارسال شده است و او بايد تا دوم دی ماه بايد به مراجع قضايی معرفی شود.
به گزارش این منبع کارگری، حکم دادگاه تجديد نظر هنوز به ثقفی يا وکيلش ابلاغ نشده است.
عليرضا ثقفی در جريان مراسم روز جهانی کارگر دو سال پيش در پارک لاله تهران بازداشت و در دادگاه انقلاب به ٣ سال حبس تعزيری محکوم شد.
همچنين فريبرز رئيس دانا، اقتصاددان منتقد دولت، نيز به دادگاه احضار شده است.
این استاد سابق دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی طیف چپ، سال گذشته در پی انتقاد از طرح حذف يارانه ها بازداشت و مدتی زندانی بود.

علی مطهری: در موضوع مترو مسائل سیاسی بر قانون گرایی غلبه کرده است

نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر تهران با پیگیری وضعیت بودجه حمل و نقل عمومی، خواستار احقاق حقوق و پرداخت مطالبات شهروندان و اجرای کامل قانون به جای ورود به مسائل سیاسی در موضوع متروی تهران شدند.
به گزارش ایلنا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:«نمایندگان مجلس از نظر قانون‌گذاری برای پیشرفت حمل و نقل عمومی کشور اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما دولت آن ها را اجرا نکرده است.»
“علی مطهری” افزود:«به عنوان نمونه می‌توان از قانون اختصاص دو میلیارد دلار تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلان‌شهرها یاد کرد که اقدام بسیار خوبی بود ولی‌ متاسفانه دولت آن را اجرا نکرد.»
وی با بیان این که در بودجه سال ۹۰ نیز قانون خوبی برای یارانه مترو تصویب شده اما با این که سه ماه بیشتر تا پایان سال فاصله نداریم هنوز نسبت به پرداخت آن اقدام نشده، اعلام کرد:«همچنین مجلس بر اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان کار خوب مجلس هفتم تأکید دارد.»
مطهری با تأکید بر این که دولت قوانین را خیلی جدی نمی‌گیرد، اظهار کرد: «بعضی از این قوانین اصلاً اجرا نشده و تعدادی هم ناقص اجرا شده و در واقع عملکرد مجلس از جنبه نظارتی ضعیف بوده و نمایندگان مجلس باید در زمینه نظارت جدی‌تر باشند.»
وی با بیان این که مجلس باید برای خودش و قانونی که مصوب می‌کند ارزش قائل شود، تصریح کرد:«نباید دولت در مقابل قانونی که مجلس تصویب می‌کند، بایستد و به صورت علنی اعلام کند آن قانون را اجرا نمی‌کند و پس از آن هم اتفاقی نیفتد.»
مطهری با بیان این که نظارت مجلس بر دولت و بر اجرای قانون مهم‌تر از اصل قانون‌گذاری است، اضافه کرد:«مجلس باید دولت را مجبور به اجرای قانون کند چون اگر قانونی که مجلس تصویب کرده اجرا نشود، فلسفه وجودی مجلس زیر سوال می‌رود و این نوعی توهین به مردم است.»
مطهری با تأکید بر این که مصلحت نیست مجلس سکوت کند بلکه نمایندگان مردم در هر شرایطی باید به وظایف خود عمل کرده و از حقوق مردم دفاع کنند، گفت:« انشاءا… قانون مترو را جدی‌تر پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم دولت پاسخگو باشد.»
وی با اشاره به این که در بودجه سال ۹۰ مترو دولت مدعی است یارانه را پرداخت کرده اما شهرداری تهران اعلام می‌کند یارانه پرداخت نشده‌، افزود:«اما اختصاص دو میلیارد دلار تسهیلات ارزی به مترو که قطعاً پرداخت نشده و هیچ تردیدی در آن نیست.»
نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با اعلام این که اگر این دو میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن مربوط به تهران بود پرداخت می‌شد امروز وضع متروی تهران بسیار بهتر بود،خاطرنشان کرد:«حدسم این است که مسائل سیاسی بر قانون‌گرایی غلبه کرده است.»
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در مورد عدم پرداخت سهم حمل و نقل عمومی از بودجه‌های سالانه در چند سال اخیر به مردم پاسخگو باشند.
حسن بیادی با تاکید بر این که مجلس به دلیل نقش مهم نظارتی خود باید مطالبات مدیریت شهری از دولت را پیگیری کند و نتیجه آن را به صورت شفاف به شهروندان اعلام کند، گفت:«نمایندگان مجلس پیگیری کنند چرا مصوبات مجلس از طرف قوه مجریه اجرا نمی‌شود»
وی با اشاره به این که عدم اجرای مصوبات مجلس در بخش حمل و نقل عمومی سبب صدمه به مردم شده، افزود:«لازم است نمایندگان به تحقق بودجه مصوب در بخش حمل و نقل عمومی به صورت جدی کمک نمایند و با عمل به وظایف نظارتی خویش بر نهادهای مربوطه، نظارت اثربخش و کارآمد داشته باشند.»
بیادی با طرح این پرسش که مگر مجلس دستگاه نظارتی بر اجرای قانون نیست؟ اظهار کرد:«نمایندگان مجلس باید پاسخ دهند چرا در چهار سال اخیر دولت از پرداخت بودجه‌های حمل و نقل عمومی شانه خالی می‌کند.»
وی با بیان این که در صورت عدم اجرای مصوبات مجلس شان نمایندگی مخدوش می‌شود، تصریح کرد:«نمایندگان مردم نباید با مصلحت اندیشی‌شان نظارتی خویش را کم‌رنگ کنند چرا که این رفتار مغایر با قانون اساسی است.»
بیادی در مورد برخی اظهارات مبنی بر عدم پرداخت مطالبات حمل و نقل عمومی تهران گفت:«این گونه اظهارات توهین به نمایندگان مردم در شورای شهر است.»
وی در مورد این اظهار نظر که چون نمی‌دانیم اعتبارات حمل و نقل عمومی چطور خرج می‌شود بودجه نمی‌دهیم،افزود:«مگر کشور دستگاه‌های نظارتی ندارد و مگر کار ویژه شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم نظارت بر این گونه موارد نیست.»
بیادی این گونه اظهارات را نشان دهنده این دانست که برخی مسئولان اجرایی درک دقیقی از اهمیت شورای شهر به عنوان نماینده مردم و اساساً درک درستی از رای مردم ندارند، اظهار کرد:«درکشور قوه قضاییه وجود دارد و خدا را شکر که هم شورای شهر و هم دستگاه‌های نظارتی تا کنون بر سلامت مالی در مدیریت شهری تهران صحه گذاشته‌اند.»
وی با تأکید بر این که در کشور دستگاه‌های بازرسی وجود دارد و اگر قرار باشد از هزینه‌کرد مترو حسابرسی انجام شود شورای شهر با تعیین حسابرسان رسمی به این امر می پردازد، تصریح کرد:«البته سازمان بازرسی هم می‌تواند این کار را انجام ‌دهد و نمی‌توان گفت چون به ما گزارش مالی نمی‌دهند پس ما هم بودجه نمی‌دهیم.»
نایب رییس شورای شهر تهران در پایان با اعلام این که قانون بودجه، مصوب مجلس بوده و اجرای این قانون جزو وظایف دولت است نه اختیارات آن که اگر دلش خواست آن را پرداخت نکند، خاطرنشان کرد:«از مسئولان دولتی می‌خواهیم به جای بی توجهی به مردم و نمایندگان آن‌ها، کار را به مدیریت شهری تهران بسپارند تا سند چشم انداز بیست ساله محقق شود.»

مشکلات نیروی‌کار گریبان‌گیر تمام جامعه می‌شود

یک فعال کارگری گفت:از ابتدای سال جاری تا کنون نرخ تورم در سبد هزینه خانوار کارگری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.
در پی اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر بی‌تاثیر بودن هدفمندی یارانه‌ها بر قدرت خرید هشت دهک اجتماع، حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایلنا از کاهش قدرت خرید جامعه کارگری کشور در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و اظهار داشت: ‌ همزمان با اجرای این قانون بخشی از جامعه کارگری کشور به زیر خط فقر سقوط کردند.
او با بیان اینکه هم‌اکنون جامعه کارگری کشور برای تامین نیازهای معیشتی خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند و پرداخت نقدی یارانه‌ها به زحمت جبران بخشی از هزینه‌های حامل‌های انرژی را می‌کند یاد آور شد: همزمان با آزاد سازی نرخ حامل‌های انرژی از ابتدای سال جاری تا کنون نرخ تورم در سبد هزینه خانوار کارگری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.
حاج اسماعیلی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد مردم در ایران کارگر هستند تصریح کرد: باید راهکارهایی برای کاهش فشار ناشی از هدفمندی یارانه بر روی این قشر در نظر گرفته شود چون مطمئنا مشکلات نیروی کار آن گریبان‌گیر تمامی جامعه می‌شود.
به گفته این فعال کارگری نحوه تعیین دهک‌ها و برنامه دولت برای پرداخت یارانه به کارگران مبهم است و هیچ صحبتی راجع به این موضوع در مجلس هم صورت نمی‌گیرد.

رییس پژوهشکده بیمه ایران: محصولات بیمه‌ای نمی‌توانند ریسک‌های اقتصادی را پوشش دهند

رییس پژوهشکده بیمه ایران گفت: عرضه محصولات شرکت‌های بیمه‌ای در شرایط فعلی نمی‌توانند ریسک‌های اقتصادی را پوشش دهند.
غدیر مهدوی در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: محصولات بیمه‌ای ارائه شده در صنعت بیمه پاسخگوی بسیاری از ریسک‌های اقتصادی در شرایط فعلی با تعاریف کنونی را ندارند.
به گفته وی علت این امر عدم بازاریابی مناسب در صنعت بیمه و همچنین نبود تعاریف لازم در این زمینه برای پوشش‌های ریسکی بیمه است.
رییس پژوهشکده بیمه ایران تاکید کرد: در حال حاضر با شرایط فعلی نباید امیدی به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور داشت.
مهدوی در ادامه به حوزه تقاضا در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: در عین حال که صنعت بیمه در حوزه عرضه با مشکلات عدیده‌ای مواجه است حوزه تقاضا نیز به دلیل ریسک گریزی مشتریان و عدم آینده نگری در بین مردم با چالش‌های مشابه‌ای مانند عرضه مواجه است.



نامه مادر محمد داوری، روزنامه نگار زندانی به همبندی فرزندش علی پورسلیمان

علی پورسلیمان، معلم زندانی که به اتهام تبلیغ علیه نظام اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.
به گزارش کلمه، یکی از موارد اتهامی علی پورسلیمان ارسال نامه مادر محمد داوری، روزنامه نگار و معلم زندانی برای انتشار در سایتهای خبری بوده است. پور سلیمان بعد از گذشت دو سال از حبس داوری زندانی و بازداشت شد. اتهامی که وی در جلسه ی دادگاه، مسوولیت آن را پذیرفته و انگیزه و هدفش را کمک به مادر و خانواده محمد داوری و وظیفه انسانی و اخلاقی اش عنوان کرده است.
مادر داوری در این نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل از وضعیت فرزندش نوشته بود و از او وی خواسته بود به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران و از جمله فرزندش توجه کند.
علی پورسلیمان، فعال صنفی معلمان در تاریخ بیست و چهام مهرماه سال جاری توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس محکوم شد.
مادر محمد داوری که مطلع شده این معلم بخشی از مجازاتش به خاطرکمک به او و فرزند دربندش بوده دل نوشته ای را خطاب به علی پورسلیمان نوشته است.
محمد داوری به شش سال حبس محکوم شده است و بیش از دو سال و نیم است که بدون یک روز مرخصی در زندان اوین به سر می برد.
متن این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
علی جان
وقتی شنیدم تو را به علت کمک به انتشار نامه من خطاب به دبیر کل سازمان ملل مجرم شناخته اند و در زندان نگاه داشته اند، به شدت ناراحت و متاثر شدم، ناراحت از اینکه همیشه دیدن تو بخشی از نبود محمد را برای من تسکین می داد و اینکه چراباید تاوان رفاقت و دوستی در این زمانه این قدر سنگین و ناجوانمردانه باشد.
در زمانه ای که سال تا سال، برادر از برادر خبری نمی گیرد و همسایه از حال همسایه بی اطلاع است اما تو و خانواده ات وقتی که من برای ملاقات با محمد پس از طی مسافت طولانی از بجنورد به تهران می آمدم با روی گشاده از من پذیرایی می کردید و تمام تلاشتان کمک به محمد و آزادی او بود. این چه زمانه ای است که این گونه ویژگی های انسانی و اخلاقی تاوان و مجازات دارد؟ بزرگترین افتخار من داشتن محمد ودوستان اوست که این گونه فضایل انسانی و اخلاقی را پاس می دارند.
وقتی شنیدم تو را با آن وضع دردناک و دلخراش دستگیر کرده و سرت را شکسته اند و این همه بلا و مصیبت بر سرت آورده اند و پس از آن تو را به زندان انداخته اند نمی توانستم جلوی اشکهایم را بگیرم. این برخوردها در حالی با تو و محمد من و دیگر زندانیان سیاسی می شود که صدها خلافکار و دزد به راحتی در جامعه می گردند.
وقتی شنیدم مادرت زمانی که فهمیده تو دوباره راهی ۲۰۹ شده ای به دلیل شوک عصبی راهی بیمارستان شده بی اختیار گریه کردم و قلبم به درد آمد آن روز آرزوکردم که کاش من به جای او بودم و حداقل با تحمل بخشی از درد و غصه مادرانه او قسمت کوچکی از زحمات تو را جبران می کردم.
امروز مثل بسیاری دیگر از مردم شرمنده محمد، تو و دیگران هستم، اینکه کاری برای آزادی شما از من بر نمی آید. اما من همیشه برای آزادی شما و همه آنهایی که به خاطر عقیده شان در زندان هستند دعا می کنم و آرزوی نابودی ظالمان را دارم.
مادر محمد داوری (روزنامه نگار و معلم زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین)




هرانا؛ محکومیت سعید موغانلی به ۶ ماه حبس از سوی دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا - خبرگزاری هرانا - دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی با رد اعتراض به حکم صادره از سوی دادگاه بدوی، حکم ۶ ماه حبس "سعید موغانلی" شاعر و روزنامه نگار تبریزی را تایید کرد. 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید موغانلی طی حکمی از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز از اتهام "همکاری با کشور متخاصم آمریکا" (به دلیل شرکت در دوره آموزش خبرنگاری در جمهوری آذربایجان) تبرئه شده و یکی دیگر از اتهامات وی دائر بر "تحصیل مال نامشروع" به علت "شرکت در دوره خبرنگاری" با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه عمومی جزایی ارجاع شده است. 

این در حالیست که اتهام دیگر سعید موغانلی مبنی بر "تبلیغ علیه نظام" به علت "سرودن شعر و انتشار آن در وبلاگ شخصی‌اش" منجر به صدور ۶ ماه حبس تعزیری شده است.



سقوط کارگری به عمق ۱۵ متری چاه

خبرگزاری هرانا - روز گذشته مورخ هفدهم آذرماه، یک کارگر چاهکن تبعه افغانستان که ۴۵ سال سن داشت به عمق ۱۵ متری چاهی در تهران سقوط کرد.
به گزارش فارس، با اعلام رخداد این حادثه، ستاد فرماندهی آتش نشانان گروه نجات ایستگاه ۶۰ وآتش نشانان ایستگاه ۳۱ بصورت همزمان دیروز به محل حادثه در خیابان ششم نیروی هوایی، اعزام کرد.
این کارگر هنگام کار بر اثر وجود نقص فنی درسیستم بالابر به داخل چاه سقوط کرد و از ناحیه پای چپ و گردن به شدت آسیب دید.
آتش نشانان و نجاتگران با استفاده از تجهیزات ایمنی و نجات، ایمن سازی محل را انجام دادند. سپس یکی از آنان به عمق چاه رفت و با رعایت اصول ایمنی این کارگر را به بیرون از چاه منتقل کرد.
امدادگران اورژانس کارگر آسیب دیده تبعه افغانستان را برای مداوا به مرکز درمانی منتقل کردند.

روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

بنی صدر در گفتگو با اسکای نیوز: کنش و واکنش‌های دو دولت ایران و انگلیس اسفناک است

image
ابوالحسن بنی صدر در بخشی از این گفتگوی تلویزیونی افزود: «حمله به سفارت بریتانیا از سوی عوامل دولت ایران، به منظور شعله ور ساختن تنش با غرب، هدایت شد. برای آیت الله خامنه‌ای سودآورتر است که مورد تهدید جنگ و تحریم هایی که مستقیما به مردم ایران صدمه می زنند، باشد. این وضعیت حکومت او را تقویت می کند.»

متن بخش‌هایی از این گفتگوی تلویزیونی که در روز ۶ دسامبر در اسکای نیوز و یاهونیوز منتشر شده است، به شرح زیر است:
رییس جمهور اسبق ایران به اسکای نیوز می‌گوید که دیوید کامرون در تله رژیم ایران افتاد.
ابوالحسن بنی صدر، در مصاحبه‌ای با یک رسانه انگلیسی زبان، ادعا می‌کند که حمله هفته گذشته به سفارت بریتانیا از سوی عوامل دولت ایران، به منظور شعله ور ساختن تنش با غرب، هدایت شد. وی می‌گوید: «برای آیت‌الله خامنه ای سودآورتر است که مورد تهدید جنگ و تحریم‌هایی که مستقیما به مردم ایران صدمه می‌زنند، باشد. این وضعیت حکومت او را تقویت می‌کند.» با اشاره به نخست وزیر انگلیس به عنوان اولین رییس دولتی که تحریم‌ها بر علیه بانک مرکزی ایران را برقرار کرد، آقای بنی صدر ادعا می‌کند که غرب «در تله رژیم ایران افتاد.» وی افزود: «برای آقای خامنه‌ای فقر اقتصادی مردم (ایران) مساله‌ای نیست، تنها نگرانی خامنه‌ای این است که به هر قیمتی در قدرت بماند.» رییس جمهور پیشین، که در فرانسه در تبعید زندگی می‌کند، از دولت‌های غربی خواست به عوض واکنش‌های تنبیهی در مقابل تحریکات دولت(ایران) از جنبش های دمکراتیک در درون ایران حمایت کنند. وی گفت «وقتی مردم ایران احساس کنند که از طرف دنیای خارج مورد تهدید قرار ندارند، خودشان رژیم(حاکم) را به زیر سوال  کشیده  و خواهند پرسید چرا ما در چنین وضعیتی قرار داریم؟» وی در مصاحبه با اسکای نیوز هم چنین سیاست‌های انگلیس در باره ایران را مورد انتقاد قرار داد و «رشته کنش و واکنش‌های غیر عقلانی» دو دولت را اسفناک خواند.
تنش میان ایران و بریتانیا به دنبال گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت‌های اتمی ایران افزایش یافت. این گزارش ادعا می‌کند که ایران دست به فعالیت‌هایی زده است که «متناسب با ایجاد انفجار در یک دستگاه اتمی» است در واکنش به این گزارش بریتانیا هرگونه ارتباط مالی به بانک‌های ایرانی را متوقف کرد. وزارت خارجه (انگلیس) می‌گوید خواستار مذاکره برای (یافتن) راه حل می‌باشد اما اصرار دارد که «همه گزینه‌ها بایستی بر روی میز باقی بمانند»، اما آقای بنی صدر هشدار می‌دهد که ایران و غرب مدتی است که «در وضعیت جنگی» قرار دارند و «تنها یک عمل» می‌تواند جرقه‌ای برای یک تقابل کامل باشد. او می‌گوید: «این مردم هستند که تغییر را در ایران ایجاد می‌کنند. بمباران تاسیسات اتمی ایران توسط بریتانیا، آمریکا یا اسراییل چه چیزی را تغییر می‌دهد؟ رژیم باقی خواهد ماند اما مردم (ایران) باز هم بیشتر غارت خواهند شد.»
 
 
 
 
 
سایت «کیان‌پرس» متعلق به تیم احمدی‌نژاد:

اصول‌گرایان انگلیسی‌های وطنی هستند

سایت «کیان‌پرس» متعلق به تیم محمود احمدی‌نژاد٬ اصول‌گرایان به خصوص اعضای جبهه متحد اصول‌گرایان را «انگلیسی‌های وطنی» خواند.
این سایت روز جمعه (۱۸ آذر) به نقل از وبلاگ «ندایی از درون» نوشته که اصول‌گرایان و انگلیسی‌ها «دارای یک تفکر و یک شیوه عمل هستند.»
آن‌طور که این سایت نوشته است: «اصول‌گرایان،‌‌ همان انگلیسی‌های وطنی هستند، فقط ملیت و هدفشان کمی فرق دارد» و اگر «انگلیسی بودن را به جغرافیایی محدود کنیم، اوج سطحی‌نگری را نشان داده‌ایم.»
«کیان‌پرس» در ادامه نوشته که «آنها {اصول‌گرایان} جرئت ندارند که انگلیس را خارج از مرز‌ها و در تفکرات ببینند، چون خودشان اولین انگلیسی‌های ایرانی هستند.»
به نوشته این سایت٬ رسانه‌های اصول‌گرا «سعی می‌کنند مخالفان خود که هیچ مدرکی علیه آنها ندارند را به منحرف بودن متهم می‌کنند» اقدامی که به اعتقاد تیم احمدی‌نژاد «سرمشقی انگلیسی» است.
این یادداشت در واکنش به استقبال گروهی از محافظه‌کاران از خروج سفیر بریتانیا از ایران و کاهش روباط تهران‌ـ‌لندن منتشر شده است.
محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد در حال حاضر در سه قالب «جبهه متحد اصول‌گرایان»٬ «جبهه پایداری» و «جریان انحرافی» رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.
«جبهه متحد اصول‌گرایان» را محمدرضا مهدوی‌کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری هدایت می‌کند و مسئولیت هدایت «جبهه پایداری» نیز برعهده محمدتقی مصباح‌یزدی است.
این دو جریان بار‌ها اعلام کرده‌اند که با تیم احمدی‌نژاد با‌‌ همان «جریان انحرافی» زاویه داشته و این تیم را خطر بزرگی برای جمهوری اسلامی می‌دانند.
این در حالی است که «جبهه متحد اصول‌گرایان» معتقد است «جبهه پایداری»‌‌ همان «جریان انحرافی» است که در قالب تازه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است.






یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

پهپاد اگر نظامی بود٬ به پایگاه‌های آمریکا حمله می‌کردیم


اسماعیل کوثری٬ فرمانده سابق سپاه اعلام کرد اگر هواپیمای تجسسی آمریکا (پهپاد) که در شرق ایران سرنگون شد٬ هواپیمای جنگنده بود٬ تهران تا حالا به تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و جهان حمله کرده بود.
به گزارش روز جمعه (۱۸ آذر) خبرگزاری فارس٬ آقای کوثری به مجامع بین‌المللی هشدار داده که «اگر بار دیگر هواپیماهای جاسوسی آمریکا به خاک ایران تجاوز کند، تهران پاسخی وحشتناک به آمریکایی‌ها» خواهد داد.
به گفته این نماینده مجلس «اگر آمریکایی‌ها با هواپیمای نظامی و جنگنده وارد حریم ایران شوند، ما به خودمان اجازه خواهیم داد تا تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا را در سراسر کره زمین مورد هدف قرار دهیم.»
کوثری اضافه کرده که «بار‌ها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که در صورت تجاوز به حریم کشورمان٬ دفاع را در محدوده جغرافیایی خود خلاصه نخواهیم کرد.»
«هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکایی» آن‌طور که رسانه‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند٬ توسط نیروهای مسلح ایران در زمانی نامعلوم در شرق کشور سرنگون شده است.
جمهوری اسلامی می‌گوید این هواپیما طی یک عملیات الکترونیکی سرنگون شده است٬ اما مقام‌های آمریکایی علت سقوط آن را «نقص فنی» اعلام کرده‌اند.
تنش‌ میان آمریکا٬ غرب و اسرائیل با جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها علیه تهران نسبت به گذشته٬ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
در این میان گزارش‌هایی نیز مبنی بر آمادگی اسرائیل برای حمله نظامی به ایران منتشر شده که با واکنش تند فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.






یک موسسه تحقیقاتی انرژی تخمین می زند که امسال به لطف نفت بشکه ای صد دلار، درآمد ایران از محل صادرات نفت به بیش از ۷۲ میلیارد دلار می رسد.
بنا به تخمین مرکز مطالعات انرژی جهان، اعضای اوپک در سال ۲۰۱۱ حدود ۸۹۴ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت که ۳۸ درصد بیشتر از سال گذشته میلادی است.
عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان، در سال جاری میلادی ۲۸۷ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد.
در حالی که امارات، کویت و عراق در رده دوم تا چهارم پردرآمدترین کشورهای این کارتل انرژی هستند، ایران با ۷۲ میلیارد و دویست میلیون دلار در مقام پنجم ایستاده است.



یک بمب جاسازی‌شده در یک بسته پستی، در یکی از دفاتر اداره مالیات شهر رم منفجر شد.
پلیس می‌گوید که مدیر این دفتر که بسته را باز کرده، از ناحیه دست و چشم زخمی شده است.
روز پنج‌شنبه نیز یک گروه چپ‌گرای افراطی در ایتالیا اعلام کرد که یک بسته حاوی بمب برای یوزف آکرمن، مدیرعامل دویچه‌بانک آلمان فرستاده است.
این بسته در دفتر پستی ساختمان مرکزی این بانک در فرانکفورت شناسایی شد.



رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه (۹ دسامبر) خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور شدند.
رهبران اروپایی خواسته‌اند تا تحریم‌های تازه، شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن اموال افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تا پایان ماه ژانویه ۲۰۱۲ (۱۰ بهمن ۱۳۹۰) تصویب شود.
در بیانیه رهبران اروپا اشاره‌ای به ممنوعیت واردات نفت از ایران نشده است. احتمال اعمال تحریم نفتی علیه ایران در نشست قبلی وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده بود. در آن نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای علیه ۱۴۱ شرکت و ۳۹ ایرانی تصویب کردند.



حمله به سفارت بریتانیا در تهران
حمله به سفارت بریتانیا در ایران روابط دو کشور را بحرانی کرد
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در جلسه یکشنبه آینده خود درخواست دولت بریتانیا برای دریافت غرامت از ایران را بررسی می کند.
محمود احمدی بیغش، عضو این کمیسیون، امروز پنجشنبه ۱۷ آذر (۸ دسامبر) به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت که مبلغ مورد درخواست دولت بریتانیا برای جبران خسارات ناشی از حملات به سفارتخانه و اقامتگاه دیپلمات های این کشور، یک میلیون پوند است.
پیش تر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود که درخواست غرامت بابت حملات مذکور، به کاردار سابق ایران در لندن ارائه شده است.
آقای بیغش در مورد این درخواست گفت: "انگلیس هم باید پاسخ خساراتی را که در طول چندین دهه به ایران وارد کرده است بدهد".
او به نقض بی طرفی ایران در جریان جنگ جهانی اول و ایفای نقش در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به عنوان نمونه هایی از آنچه دولت بریتانیا باید پاسخگوی خسارات آن باشد اشاره کرد.
آقای بیغش همچنین دولت بریتانیا را به حمایت از سازمان مجاهدین خلق ایران، حمله به سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۵۹، ارسال بمب های شیمیایی به عراق در دوران جنگ با ایران و دخالت در اعتراضات انتخاباتی دو سال پیش ایران متهم کرد.
همزمان حسین ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از حضور مسئولان وزارت امور خارجه این کشور در جلسه آینده هیأت رئیسه این کمیسیون برای بررسی تحولات مربوط به روابط ایران و بریتانیا خبر داد.
روابط دو کشور در پی حمله هفته گذشته به ساختمان سفارت و اقامتگاه دیپلمات های بریتانیا در تهران بحرانی شد.
دیپلمات های بریتانیایی یک روز پس از این حملات به همراه اعضای خانواده های خود ایران را ترک کردند و بلافاصله دولت بریتانیا اعلام کرد که سفارت ایران در لندن هم باید تعطیل شود و دیپلمات های ایرانی به کشور خود باز گردند.
سفیر سابق بریتانیا در تهران گفته است که حملات مذکور بدون توافق بخش هایی از حکومت ایران ممکن نبوده است.
وزارت امور خارجه ایران از این حملات ابراز تأسف کرده است و پلیس ایران می گوید که مأمورانش تلاش خود را برای جلوگیری از حملات مذکور انجام داده اند، اما قادر به مهار مهاجمان خشمگین نبوده اند.



مدیر بی‌بی‌سی فارسی: دولت ایران به هیچ تعهدی پای‌بند نیست

بی‌بی‌سی، رادیو تلویزیون خارجی فرانسه، دویچه وله یا همان صدای آلمان، رادیوی جهانی هلند، و صدای آمریکا، روز چهارشنبه گذشته در پی نشستی در لندن، پایتخت بریتانیا، اعلامیه‌ای صادر کرده و در آن از جمهوری اسلامی، به دلیل ادامه انداختن پارازیت روی فرکانس‌هایشان، به‌تندی انتقاد کردند.
گفت‌وگوی علیرضا طاهری با صادق صبا

این اعلامیه در حالی منتشر شد که پارلمان اروپا، نزدیک به سه هفته پیش، بهره‌گیری جمهوری اسلامی از پارازیت را قویاً محکوم کرد، و خواستار تحریم تهران در کاربرد ماهواره‌های تلویزیونی شد.

در آغاز گفت‌و‌گویی با صادق صبا، مدیر بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی، رادیو فردا می‌پرسد که این پارازیت انداختن‌ها تازگی ندارد، چرا این رسانه‌ها به فکر طرح مجدد آن افتاده‌اند؟
صادق صبا: علتش این است که علی‌رغم همه فشارهایی که از سوی جامعه بین‌الملل و صاحبان ماهواره‌ها به دولت ایران وارد شده است، دولت ایران همچنان هم پارازیت‌اندازی بر روی کانال‌های تلویزیونی را ادامه می‌دهد.
به همین دلیل بود که روسای رسانه‌های بین‌المللی که در لندن گرد هم آمده و جلسه‌ای داشتند، تصمیم گرفتند این بیانیه مشترک را صادر کنند و بار دیگر هم به ایران هشدار بدهند که این کارشان برخلاف مقررات بین‌المللی است.
از سوی دیگر می‌خواستند به صاحبان ماهواره‌ها این پیام را برسانند که شما هم می‌توانید در این راستا اقداماتی انجام بدهید که ایران نتواند از یک سو از ماهواره برای پخش برنامه‌هایش استفاده کند و از سوی دیگر هم اجازه ندهد که از طریق‌‌ همان ماهواره‌ها، بی‌بی‌سی یا وی‌او‌اِی [صدای آمریکا] برنامه پخش کنند.

  • شما از صاحبان ماهواره‌ها انتظار دارید که سهم دولت ایران را در پخش برنامه‌های تلویزیونی کاهش دهند؟ چه کار باید بکنند؟ چه انتظاری دارید؟
ما چنین انتظاری نداریم. بی‌بی‌سی معتقد است که آزادی بیان باید برای همه و حتی برای دولت ایران وجود داشته باشد. چیزی که انتظار می‌رود این است که جامعه جهانی با پدیده زشت پارازیت‌اندازی برخورد جدی‌تری بکند.
برای این که دولت ایران علی‌رغم همه مقررات بین‌المللی کماکان به کار خودش ادامه می‌دهد و به هیچ کدام از این مقررات پای‌بند نیست.
لااقل الان نوبت جامعه بین‌المللی است که به ایران بفهمانند که کارشان اشتباه است و شما باید این روند را متوقف کنید.

  • شما در این اعلامیه خطاب به نهادهای نظارتی درخواست‌هایی داشته‌اید. منظورتان از «نهادهای نظارتی» چه نهادهایی است؟
منظورمان از نهادهای نظارتی نهادهایی مانند آی‌کی‌یو است که یک نهاد بین‌المللی وابسته به سازمان ملل است و همه کشور‌ها از جمله ایران در آن عضو هستند و وظیفه این نهاد این است که بر فرکانس‌هایی که در دنیا بین تلویزیون‌ها و رادیوهای مختلفی تقسیم شده است نظارت کند تا کسی از مقررات آن تخطی نکند.
این مسئله خیلی ساده است. مثلا به ایران می‌گویند که شما فقط از این فرکانس برنامه پخش کنید. به بی‌بی‌سی می‌گویند که این فرکانس مختص شماست و به رادیوفردای شما هم یک فرکانس دیگر را پیشنهاد می‌کند.
با این حساب اگر دولت‌ها بخواهند در کار همدیگر اخلال ایجاد کنند، قانونی مثل قانون جنگل حکمفرما می‌شود.

  • و به اعتقاد شما چاقوی این نهادهای نظارتی چه قدر برش دارد؟
متاسفانه این نهادهای نظارتی قدرت اجرایی چندانی ندارند. ولی از سوی دیگر نمی‌شود فشاری که بر ایران وارد می‌کنند را نادیده گرفت. واکنشی که تا به حال ایران مثلا به آی‌کی‌یو نشان می‌داده است این است که ما بر فرکانس هیچ کجا پارازیت نمی‌اندازیم. آنها خیلی راحت این ادعا را می‌کنند. در صورتی که همه شواهد نشان می‌دهد که پارازیت انداخته می‌شود.
بعد‌ها مهندسان فنی مثلا ماهواره هات‌برد به ایرانی‌ها ثابت کردند که «آقا ما دلایل قانع‌کننده داریم که پارازیت دارد از سوی ایران در ماهواره‌ها اختلال ایجاد می‌کند».
واکنش مقامات ایرانی در چنین مواقعی چیست؟ می‌گویند خب! حالا که می‌گویید پارازیت از سوی ایران می‌آید، چه طور می‌توانید ثابت کنید که این کار را دولت ایران انجام می‌دهد؟ بلکه ممکن است مخالفان ما برای بدنام کردن‌مان این کار را انجام می‌دهند.
شما الان با چنین دولتی در دنیا روبه‌رو هستید که به هیچ تعهدی پای‌بند نیست. ولی به هر حال این ماجرا به جایی می‌رسد که حوصله همه از آن سر می‌رود.
جامعه جهانی خطاب به ایران می‌گوید که آقا دیگر بس کن. شما دارید همه چیز را زیر پا می‌گذارید. ما می‌دانیم که دارید این کار را انجام می‌دهید. باید این روند را متوقف کنید. والله فشارهای زیادی بر شما وارد می‌شود.
فشاری که ممکن است به ایران وارد کند می‌دانید چه خواهد بود؟ این است که ممکن است یک زمانی اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که شرکت‌های ماهواره‌ای را که به ایران سرویس می‌دهند تحریم نمایند. در آن صورت است که حتما این کشور‌ها به ایران فشار وارد می‌کنند که شما باید روند پارازیت‌اندازی را متوقف کنید.
نباید یادمان برود که ایران بیش از بی‌بی‌سی به ماهواره برای پخش برنامه‌هایش نیازمند است، نه فقط در سطح جهان، بلکه حتی در داخل کشور هم اگر ماهواره نباشد، خیلی از مردم ایران در داخل کشور برنامه‌های جمهوری اسلامی را نمی‌بینند.



پیامی ویدیویی از مأمور سابق اف‌بی‌آی ناپدید شده در ایران

با گذشت نزدیک به پنج سال از ناپدید شدن رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی در ایران، گزارش‌ها حاکی است که خانواده وی در یک سال گذشته یک پیام ویدیویی و چندین عکس از آقای لوینسون دریافت کرده‌اند.
به گزارش آسوشیتد پرس، خانواده رابرت لوینسون نوامبر سال ۲۰۱۰ یک پیام ویدیویی از آقای لوینسون دریافت کرده‌اند که در این پیام این مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، از دولت آمریکا درخواست کرده‌است تا با عمل کردن به خواسته‌های افرادی که وی را ربوده‌اند، شرایط آزادی‌اش را فراهم کنند.
آقای لوینسون در این پیام ویدیویی گفته است: «با من خوش رفتاری شده است، اما من به کمک دولت ایالات متحده احتیاج دارم. می‌خواهم آمریکا به خواسته‌های گروهی که در سه سال و نیم گذشته من را نگاه داشته‌اند، عمل کند... و خواهش می‌کنم کمک کنید تا من به خانه بازگردم.»
رابرت لوینسون فروردین ماه سال ۸۶ زمانی که در قالب یک سفر کاری به ایران رفته بود، در جزیره کیش ناپدید شد.
چند سال پس از این واقعه، در حالی که گمانه‌هایی در مورد امکان زنده نبودن آقای لوینسون زده می‌شد، در اسفندماه سال ۱۳۸۹، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که بنابر اطلاعات دست یافته، رابرت لوینسون زنده است.
​​​​آن زمان دولت آمریکا از انتشار شواهد این امر در رسانه‌ها خودداری کرد و تأکید داشت که انتشار این شواهد می‌تواند شرایط آزادسازی رابرت لوینسون را دشوار کند، با ‌این‌حال اکنون، واشینگتن در نهایت موافقت کرده است تا اطلاعاتی را که در اختیار دارد رسانه‌ای شوند.
به گزارش آسوشیتد پرس، در این پیام ویدیویی ۵۴ ثانیه‌ای که یک کپی از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، آقای لوینسون که به دیابت مبتلا است و از فشار خون بالا رنج می‌برد، تأکید کرده است که از وضعیت سلامت خیلی خوبی برخوردار نیست و افزوده است: «داروی دیابت من به سرعت در حال تمام شدن است.»
در این پیام ویدیویی به نظر می‌رسد آقای لوینسون مقدار قابل توجهی وزن کم کرده است، اما نشانی از آزار جسمی در وی دیده نمی‌شود.
 

خانواده آقای لوینسون هویت وی را در این ویدیو تأیید کرده‌اند و مقامات نیز پس از تحقیقات خود بر این تأیید صحه گذاشته‌اند.
در این پیام ویدیویی که برای خانواده لوینسون ارسال شده همچنین از ایالات متحده خواسته شده است تا زندانیانی را که فهرست نام آن‌ها با این پیام ویدیویی ارسال شده است، آزاد کنند، اما مقامات واشینگتن می‌گویند که هیچ‌یک از افرادی که نامشان در این فهرست آمده در اختیار آمریکا نیستند.
به گزارش آسوشیتدپرس، پیشتر تصور غالب در دولت آمریکا مبنی بر این بود که ناپدید شدن آقای لوینسون، یک مسئله دیپلماتیک است.
مقامات آمریکایی معتقد بودند که وی توسط مقامات اطلاعاتی ایران دستگیر شده‌است تا جمهوری اسلامی بتواند از وی به عنوان دستاویزی در مذاکره با واشینگتن استفاده کند؛ ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.
با این‌حال پیام‌ ویدیویی و عکس‌هایی که در یک‌سال اخیر برای خانواده لوینسون فرستاده شده بر این فرضیه سایه انداخته‌اند.
پیشتر نیز محمد حسین آقاسی، وکیل رابرت لوینسون در گفت‌و‌گو با رادیو فردا/ رادیو اروپای آزاد تأکید کرده بود که ربوده شدن آقای لوینسون می‌تواند به مافیای سیگار در ایران ارتباط داشته باشد.
خانواده آقای لوینسون نیز تأکید کرده است که تحقیقات رابرت لوینسون در مورد قاچاق سیگار دلیل سفر وی به جزیره کیش بوده‌است.

افزایش شبهه در مورد محل نگهداری رابرت لوینسون
در کنار این پیام ویدیویی، خانواده لوینسون در یک سال گذشته چندین عکس نیز از آقای لوینسون دریافت کرده‌اند که این پیام ویدیویی و عکس‌های موجود در مورد محل دقیق نگهداری رابرت لوینسون بیش از پیش شبهه ایجاد می‌کنند.
به گفته مقامات آمریکایی که نخوسته‌اند نامشان فاش شود، بر اساس تحقیقاتی که بر روی پیام ویدیویی ارسال شده صورت گرفته، به نظر می‌رسد آقای لوینسون نه در ایران که در پاکستان نگهداری می‌شود.
محققانی که این سند را مورد بررسی قرار داده‌اند می‌گویند در پس زمینه این پیام ویدیویی، به طور مبهم صدای موسیقی پشتون به گوش می‌رسد.
همچنین این پیام ویدیویی از طریق یک آدرس اینترنتی در پاکستان ارسال شده است.
اما چند‌ماه پس از این پیام ویدیویی، خانواده لوینسون مجموعه‌ای عکس از رابرت لوینسون دریافت کردند که از آدرسی اینترنتی در افغانستان ارسال شده بود.
در این مجموعه آقای لوینسون که لاغرتر از پیش شده و ریشش نیز بلندتر شده است، لباس نارنجی رنگی همانند آن‌چه زندانیان زندان گوانتانامو می‌پوشند، بر تن دارد.
در هر یک از این عکس‌ها پیامی نوشته شده بر روی یک صفحه بر گردن آقای لوینسون آویخته شده است. بر روی یکی از این صفحات که آقای لونیسون بر گردنش آویخته، نوشته شده است: «چرا نمی‌توانید به من کمک کنید؟»
بر اساس این شواهد اکنون مقامات آمریکایی در خصوص محل نگهداری آقای لوینسون میان ایران، افغانستان و پاکستان مردد مانده‌اند.
همچنین هنوز واشینگتن نمی‌تواند به درستی بگوید آیا آقای لونیسون توسط مقامات ایرانی دستگیر شده و یا از سوی شبه‌نظامیان ربوده شده است.






ایران : سازمان ملل «تجاوز» هواپیمای آمریکایی را محکوم کند

 جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به  دبیرکل ، رییس شورای امنیت و رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار محکومیت ورود هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا به حریم هوایی این کشور شد.
به گزارش واحد مرکزی خبری در این نامه آمده است: «متأسفانه دولت آمریکا در ماه‌های اخیر اقدام‌های تحریک آمیز و عملیات مخفی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده‌است، به گونه‌ای که اخیرا یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا از نوع RQ170 با نقض حریم هوایی، به عمق ۲۵۰ کیلومتری خاک ایران تجاوز کرد.»
دولت جمهوری اسلامی در این نامه ضمن اشاره به اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به «در اختیار گرفتن» این هواپیما، این اقدام را «مصداق بارز نقص تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی دولت آمریکا» دانسته و خواستار واکنش سازمان ملل در این خصوص شده است.
روز یکشنبه رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند که «یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی» توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مناطق مرزی شرق ایران سرنگون شده است.
به دنبال این خبر، روز پنجشنبه، نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران با انتشار تصاویر این هواپیما که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به تشریح ویژگی‌های این هواپیما پرداخت.
به گفته این نهاد سپاه پاسداران، طول دو بال این هواپیمای «تجسسی» بدون سرنشین حدود ۲۶ متر، طول بدنه آن چهار و نیم متر و ارتفاع آن یک متر و ۸۴ سانتی‌متر است.
سپاه پاسداران تأکید کرده است که این هواپیما دارای سیستم‌های پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه‌های راداری مختلف است.
سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه روز پنجشنبه در خصوص ویژگی‌های این هواپیما گفت: «این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فنآوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است که آمریکا مورد استفاده قرار می‌دهد.»
به گفته وی هواپیمای مزبور که «قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز ایران» را  داشته، پس از ورود به فضای شرق ایران، «در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد».
علیرغم تأکید تهران بر تلاش واشینگتن برای جاسوسی بر فراز ایران با کمک این هواپیما، نیروهای ناتو در افغانستان می‌گویند این هواپیما امکان دارد یک هواپیمای شناسایی باشد که در جریان عملیاتی در غرب افغانستان به اشتباه از مسیر خود خارج شده‌است.
جمهوری اسلامی در نامه خود به رئیس شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به ورود این هواپیما به حریم هوایی ایران، نسبت به عواقب تکرار چنین اقدام‌هایی هشدار داد و تأکید کرد که «مسئولیت تأثیرات مخرب» این دست از اقدامات بر صلح و امنیت منطقه‌ای، متوجه دولت آمریکا است.
تهران از سازمان ملل خواسته است تا ضمن «محکوم کردن» این اقدام، برای جبران و توقف این روند به اقدامات روشن و موثری دست بزند.







وزیران خارجه اتحادیه اروپا مامور تحریم شدیدتر ایران شدند

مرکل و سارکوزی رهبران آلمان و فرانسه در نسشت اتحادیه اروپا ۹ دسامبر ۲۰۱۱

همزمان با تشدید تحریم‌های ژاپن علیه جمهوری اسلامی، نشست رهبران اتحادیه اروپا نیز در قطعنامه پایانی خود به وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو ماموریت داد که حداکثر تا ماه ژانویه ۲۰۱۲ طرحی برای تشدید تحریم‌ها تهیه کنند.


نشست رهبران اتحادیه اروپا که از دیروز برای مقابله با بحران بدهی‌ها و ثبات یورو در بروکسل تشکیل شده بود، نیمروز جمعه (۹ دسامبر، ۱۸ آذر) به کار خود پایان داد. قبلا اعلام شده بود که این نشست تنها به مشکل بدهی‌های کشورهای عضو حوزه یورو می‌پردازد. اما با رسیدن کپی قطعنامه این نشست به خبرگزاری آلمان، روشن شد که تنش اتمی جمهوری اسلامی نیز در آن مطرح شده است.

احتمال تحریم خرید نفت
به‌گزارش خبرگزاری آلمان، در قطعنامه پایانی نشست بروکسل تاکید شده است که وزیران خارجه اتحادیه اروپا باید حداکثر تا پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی (۵۰ روز دیگر) طرحی برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تهیه کنند.
در این سند، جزئیات بیشتری فاش نشده است. اما خبرگزاری آلمان می‌نویسد: «در اتحادیه اروپا مدت‌ها است بر سر تحریم خرید نفت ایران بحث می‌شود.»
وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در آغاز دسامبر امسال تعداد بانک‌ها و موسسات ایرانی را که دیگر اجازه معامله با اتحادیه اروپا را ندارند، از ۱۴۳ واحد به ۴۳۳ واحد افزایش دادند. این تحریم‌ها، علاوه بر کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، موسساتی را دربر می‌گیرد که غرب آن‌ها را به همکاری با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی متهم می‌کند.

۱۱۳ مقام ممنوع الورود به اروپا
در مصوبه اول دسامبر وزیران خارجه اتحادیه اروپا، تعداد مقامات جمهوری اسلامی که سفر آن‌ها به اتحادیه اروپا ممنوع شده است نیز، از ۳۷ نفر به ۱۱۳ نفر افزایش یافت. کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، روسای ۱۲ شرکت کشتی‌رانی و گروهی از مدیران اصلی بانک‌های جمهوری اسلامی در شمار این تحریم‌‌شدگان هستند.
چند ساعتی پیش از صدور قطعنامه نشست رهبران اتحادیه اروپا، وزیرخارجه ژاپن  در توکیو جزئيات تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. به گفته این مقام، با تشدید تحریم‌ها، اکنون ۳۵۳ بانک، شرکت‌، نهادها و شخصیت‌حقیقی جمهوری اسلامی  مشمول تحریم‌های ژاپن شده‌اند. دارائی‌های این اشخاص حقیقی و حقوقی در ژاپن مسدود شده است.








«۲۰۱۱؛ سال انزوای ایران به دلیل نقض حقوق بشر»

۱۰ دسامبر، ۱۹ آذر روز جهانی حقوق بشر است. به همین مناسبت در گفت وگو با عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس جوامع بین‌المللی حقوق بشر نگاهی انداخته‌ایم به تلاش‌های جامعه جهانی به منظور توقف نقض حقوق بشر در ایران.


دویچه‌وله: آقای دکتر لاهیجی! ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر است. این سال حقوق بشری یعنی از ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۱ برای ایران سال پرتلاطمی بود. حداقل دو قطعنامه‌ی تعیین‌کننده علیه ایران تصویب شد که یکی منجر به تعیین گزارشگر ویژه برای ایران شد. در مجموع شما اقدامات جامعه جهانی را در این سال برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران چه طور ارزیابی می‌کنید؟
دکتر عبدالکریم لاهیجی: از نظر مکانیزم‌هایی که در اختیار مراجع بین‌المللی هست، به عقیده‌ی من همان طور که به درستی اشاره کردید، ما موفقیت‌هایی را به دست آوردیم. به خاطر این که هشت سال بود که برای ایران و برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران گزارشگر ویژه وجود نداشت. جمهوری اسلامی تمام درها را بر روی گزارشگران موضوعی سازمان ملل بسته بود. آخرین گزارشگر موضوعی که به ایران رفته بود، پنج سال پیش بود و بنابراین راه دیگری نبود، مگر انتخاب گزارشگر ویژه.  نمایندگان جمهوری اسلامی هم به‌ویژه در جریان رسیدگی دوره‌ای به وضعیت حقوق بشر در کشورها و ازجمله ایران تمام تلاش و کوشش‌شان را کردند که ما نتوانیم این قطعنامه را به دست آوریم. ولی خوشبختانه این قطعنامه تصویب شد و آقای احمد شهید با کمک‌هایی که به او شده، کوشش خواهد کرد که طی دو ماه آینده گزارشش را برای ارائه به شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه کند. البته توجه داشته باشید که این گزارش هرگز نمی‌تواند شامل تمام موارد نقض حقوق بشر طی سالهای اخیر در ایران باشد، ولی تا آن قدر که در حوصله ‌و وقت کم او بوده طی این چهارماه گذشته، این گزارش را تنظیم خواهد کرد.
قطعنامه‌ی دیگری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل حدود یکماه پیش تصویب شد، با رأی بسیار بالا، ۸۶ رأی مثبت برای اولین بار و در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران. اهمیت این قطعنامه را چه طور ارزیابی می‌کنید؟
این حاکی از دو امر است. نخست این که جامعه بین‌المللی به این واقعیت رسیده که جمهوری اسلامی و مسئولان جمهوری اسلامی این اراده‌ی سیاسی را از خودشان نشان نداده‌اند که در راستای بهبود وضعیت حقوق بشر با جامعه بین‌المللی وارد همکاری شوند. این دلیل انزوای بیشتر جمهوری اسلامی است در عرصه‌ی بین‌المللی. دوم این که ابعاد نقض حقوق بشر در ایران روز به روز ابعاد گسترده‌تر و وحشتناک‌تری را پیدا می‌کند به طوری که دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت بماند. به‌عنوان یک نمونه خدمت‌تان عرض می‌کنم. آخرین رقمی که ما در گزارشی که ظرف امروز و فردا منتشر خواهیم کرد، در ارتباط با اعدام‌های سال گذشته به آن رسیده‌ایم، چیزی ‌است متجاوز از ۶۰۰ اعدام، یعنی در فاصله‌ی آذر و دی ۱۳۸۹ تا آذرماه ۱۳۹۰. فکر می‌کنم بقیه سازمانهای بین‌المللی هم به همین نتیجه رسیده باشند یا برسند، حدود ۶۰۰ اعدام شاید هم بیشتر. به‌خصوص اعدام‌های مخفی که از جمله طی دو نوبت در زندان‌های خراسان و به‌ویژه زندان مشهد صورت گرفت. رقم دیگری که در مورد همکاران شما یعنی روزنامه‌نگاران است و همین دیروز منتشر شد که بیشترین تعداد آنها در جمهوری اسلامی در زندان هستند، یعنی باز جمهوری اسلامی بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران است. باز در این گزارشی که ما داده‌ایم، طی سال گذشته بیش از ۸۰ زن در ارتباط با فعالیت‌های اجتماعی ‌و بشردوستانه‌شان به زندان افتاده‌ و محکومیت سنگین برایشان بریده‌اند. در مقابل یک چنین بیلان سیاهی کدام دولت می‌تواند واقعاً در رأی‌گیری، حداقل اگر رأی موافق نمی‌دهد، رأی مخالف به سود جمهوری اسلامی ندهد.
دکتر عبدالکریم لاهیجیاتفاق دیگری که در این سال افتاد تصویب قطعنامه‌ی پیشنهادی عربستان در محکوم کردن ایران بود، درباره اتهامی که به ایران وارد شده بود، مبنی بر قصد ترور سفیر عربستان در آمریکا. این قطعنامه هم با رأی نسبتاً بالایی تصویب شد. آیا به نظر شما تصویب این قطعنامه می‌تواند تا حدی جلو حرکت‌های ایران را در خارج از کشور به‌خصوص در سرکوب مخالفانش بگیرد؟
اصولاً پس از رأی دادگاه برلین در پرونده‌ای که معروف شده است به «پرونده‌ی میکونوس»، کشورهای اروپای غربی به جمهوری اسلامی فهماندند که اگر بخواهد دوباره مرتکب عملیات تروریستی در خاک حداقل کشورهای اروپایی شود، باید بهای سنگینی بپردازد. ولی این دلیل براین نمی‌شود که بگوییم جمهوری اسلامی برای همیشه این سیاست را کنار گذاشته است. ما نمی‌دانیم واقعاً در پرونده‌ای که در دادگستری آمریکا در ارتباط با این توطئه وجود دارد چه دلایل و شواهدی مطرح شده. من به‌عنوان وکیل دادگستری نمی‌توانم یکجانبه قضاوت کنم. ولی همان طور که به درستی اشاره کردید، این که این قطعنامه با رأی بالایی در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، حاکی از این است که جامعه بین‌المللی دیگر نمی‌تواند بپذیرد که یک دولت درصدد ترور نماینده‌ی یک دولت دیگر در قلمرو یک کشور دیگر باشد، حالا چه کشور آمریکا یا چه کشور دیگری، بقیه ماجرا در صلاحیت دادگستری آمریکاست تا بالاخره آن کسانی که متهم به شرکت در این توطئه هستند، محاکمه شوند و به سزای اعمالشان برسند. آنچه مسلم است این است که جامعه بین‌المللی در قبال یک چنین ماجراجویی‌هایی دیگر سکوت نخواهد کرد و این همان طور که گفتم نشان می‌دهد، از یکطرف جمهوری اسلامی در یک انزوای بی‌سابقه‌ای در عرصه‌ی بین‌المللی خودش را درگیر کرده و دیگر این که جامعه بین‌المللی عزم جزم کرده که در قبال ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی مقاومت کرده و موضع بگیرد.
با توجه به اتفاقاتی که در این یکسال افتاد، تصویب حداقل دو قطعنامه علیه ایران به طور مشخص در ارتباط با نقض حقوق بشر، تعیین گزارشگر ویژه، شما و سازمان متبوع‌تان به‌عنوان شخص و سازمانی که مرتب وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر نظر دارد، آیا تصویب این قطعنامه‌ها توانسته تأثیری بر وضعیت حقوق بشر بگذارد و احیاناً یک مقداری وضعیت را در ایران بهتر کند و یا لااقل چشم‌‌انداز روشنی می‌بینید که این وضعیت کمی بهبود پیدا کند؟
باید بگویم که علاوه براین دو قطعنامه اتفاقات دیگری هم افتاده. با توجه به این که دولت جمهوری اسلامی سال گذشته با ۱۸ سال تأخیر گزارشی از چگونگی اجرای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که می‌دانید ایران عضو آن است، به کمیته‌ی حقوق بشر تسلیم کرد، ماه گذشته اجلاس این کمیته در ژنو برگزار شد و ما هم شرکت داشتیم، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی هم شرکت داشت و متأسفانه، البته متاسفانه برای جمهوری اسلامی، آنجا هم دیدیم که کمیته‌ی حقوق بشر در ملاحظاتی که در پایان اجلاس کمیته صادر کرد، موارد متعدد عدم اجرای میثاق را متذکر شد و از این جهت هم باز پرونده‌ی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی سنگین و سنگین‌تر شد و این دیگر مسئولیت جامعه بین‌المللی را در قبال وضعیت حقوق بشر در ایران سنگین‌تر خواهد کرد. همان طور که گفتم مجمع عمومی ظرف امروز و فردا (۹ و ۱۰ دسامبر، ۱۸ و ۱۹ آذر) قطعنامه‌ی دیگری صادر خواهد کرد که به مراتب از قطعنامه‌ی سال گذشته شدیدتر خواهد بود و ما باید در انتظار تشکیل شورای حقوق بشر بود در اسفندماه آینده باشیم. دراین شورا قرار است به گزارش آقای احمد شهید رسیدگی شود و آن زمان می‌بینیم که شورای حقوق بشر چه تصمیمی را درباره‌ی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهد کرد. آنچه ما طی سالهای گذشته مورد درخواست‌مان بوده، این است که جامعه بین‌المللی فکر نکند که درباره‌ی جمهوری اسلامی فقط با چالش پرونده‌ی هسته‌ای روبه‌روست. چالش اصلی که به عقیده‌ی من جامعه بین‌المللی در کنار مردم ایران با جمهوری اسلامی دارد، چالش احترام به حقوق و آزادی‌های اساسی در ایران و برقراری نظام برخاسته از رأی آزاد مردم در ایران است.

مصاحبه‌گر: میترا شجاعی
تحریریه: مصطفی ملکان




جـــرس:
در پی تعطیلی سفارتخانه جمهوری اسلامی در بریتانیا و تداوم چالش میان تهران – لندن، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که "به زودی حافظ منافع خود در لندن را مشخص می‌کنیم."
به گزارش فارس، رامین مهمان‌پرست در پاسخ به این سوال که گزینه‌های وزارت خارجه برای دفتر حافظ منافع ایران در لندن چه کشور‌هایی هستند، اظهار داشت: در وزارت خارجه مشغول بررسی این موضوع هستیم.
وی افزود: در اولین فرصت اعلام می‌کنیم که حافظ منافع ایران در لندن چه کشوری است.
مهمان‌پرست در خصوص آخرین وضعیت باغ‌قلهک (محل اقامت کادر دیپلماتیک بریتانیا در ایران) نیز گفت که پرونده باغ قلهک در قوه قضاییه در حال پیگیری است.
گفتنی است، بريتانيا پس از رخدادهای اخیر، که از تصویب طرح کاهش روابط با بریتانیا در مجلس شورای اسلامی آغاز و به حمله به سفارت آن کشور در تهران منتهی شد، ضمن تصمیم به خروج دیپلمات های خود از ایران، از تعطیلی سفارت ايران در لندن و اخراج ديپلمات های ايرانی از خاک خود خبر داد، که در نهایت روز جمعه گذشته کارمندان سفارت ایران، انگلستان را به مقصد تهران ترک کردند.


جـــرس:  
وقوع چند زلزله در  تعدادی از شهرستانهای ایران، هر چند تلفات جانی نداشت اما چند مجروح و خساراتی مالی در پی داشت.
به گزارش فارس،‌ صبح امروز زمین‌ لرزه‌ای در ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه و یک ثانیه ‌در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در بومهن (شرق تهران) ثبت شده است.
این زمین‌لرزه در چهار کیلومتری رودهن، هفت کیلومتری بومهن، یازده کیلومتری دماوند و پنجاه کیلومتری تهران و در عمق چهارده متری زمین رخ داده است.
وقوع این زمین‌لرزه را شبکه لرزه‌نگاری تهران وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تأیید کرده است.
رضا طاهرخانی، بخشدار رودهن درباره خسارات احتمالی زلزله صبح امروز حوالی رودهن اظهار داشت: این زمین‏لرزه احساس نشد و گزارشی از خسارات آن در دست نیست.
وی با بیان اینکه تصور نمی‏کنیم این زلزله خساراتی داشته باشد، بررسی دقیق موضوع و اعلام وضعیت زلزله را به روز آینده موکول کرد.

‌وقوع زمین‌لرزه در اسفراین‌

همچنین در زمین لرزه ‌اسفراین مردم این شهر شب گذشته را ‌در خیابان‌ها گذراندند.

بر اساس این گزارش، ‌وقوع دست کم چهار زمین لرزه با شدت بالای ۲ ریشتر سبب شد تا مردم این شهر علی‌رغم برودت هوا با نصب چادر، شب را در معابر این شهر سپری کنند.
حضور مردم در خیابان‌های اسفراین سبب ایجاد ترافیک شدید در اکثر معابر به ویژه مناطق مرکزی این شهر تا پاسی از شب شد.
به گفته فرماندار اسفراین در پی وقوع این زمین لرزه به تعدادی از واحدهای روستاهای امین‌آباد آسیب وارد شده و چندین خانواده نیز در چادرها اسکان یافتند.
محمد محمدزاده مرکز زمین لرزه شب گذشته اسفراین را روستای امین‌آباد در ۵کیلومتری این شهر عنوان کرد و گفت: به محض وقوع این زلزله اعضای مدیریت بحران به این روستا و روستاهای اطراف اعزام شدند.
وی با بیان اینکه در این زمین لرزه سقف یک واحد خالی از سکنه فرو ریخته و چند واحد مسکونی دچار ترک خوردگی شده بودند یادآور شد: فرمانداری و مدیریت بحران اسفراین هم اکنون در حال آماده باش و آماده خدمات دهی به مردم در این مناطق است.
وی گفت: تاکنون این زمین لرزه خوشبختانه هیچگونه خسارات جانی نداشته است.
شدت زمین لرزه‌های اسفراین به حدی بود که این زلزله‌ها در بجنورد نیز احساس شده است.


پارسیان پیاپی لرزید اما خسارتی ندید

همچنین وقوع چندین زمین‌لزره ساعاتی پیش شهرستان بندرپارسیان (گاوبندی) در غرب هرمزگان را لرزاند اما تاکنون خسارت آنچنانی از این شهرستان گزارش نشده است.

مدیر کل مدیریت بحران هرمزگان با بیان اینکه شرایط و اوضاع در شهرستان پارسیان و حومه کاملا تحت نظر دستگاه‌های مربوطه است، افزود: تاکنون خسارت آنچنانی در پی بروز زمین‌لرزه‌های امروز گزارش نشده است.
احمد غیبی در عین حال یادآور شد: البته به دلیل وجود سازه‌های قدیمی مسکونی در این شهرستان باید ترک‌های جزیی را در برخی از ساختمان‌ها با توجه به قدرت زمین لرزه امروز متصور بود.

لامرد از شش بامداد امروز تا کنون‌ همچنان می‌لرزد

‌از ساعت شش بامدار امروز تا به حال زلزله شهرستان لامرد را چند بار لرزاند که همچنان این زمین‌لرزه‌ها ادامه دارد.

‌این شهرستان ‌بیش از پنجاه بار لرزیده که باعث بروز ترس و وحشت در میان مردم شده است.
نخستین زلزله در بامداد به شدت این شهرستان را لرزاند که مرکز آن بندر مقام واقع در شهرستان پارسیان گزارش شده است.
پس از این زمین لرزه بیش از بیست پس لرزه این شهرستان را لرزاند و مردم را به خیابان‌ها کشاند.
زلزله بزرگ دیگری نیز سپس به مرکزیت شهرستان پارسیان، لامرد را لرزاند که باعث خرابی‌هایی در این شهر شد.
این زمین لرزه قوی باعث خرابی سر در منازل و ادارات و مغازه‌های مردم شده که بر اثر ریزش یک منزل مسکونی یک نفر مصدوم و راهی بیمارستان شد.
هم‌اکنون مردم برای دریافت چادر در مقابل هلال احمر این شهرستان تجمع کرده‌اند.



کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید جامعه کارگری

عضو سابق شورای عالی پول و اعتبار گفت:با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلات کارگران بیشتر از گذشته شده است.
به گزارش ایلنا، علی قنبری اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را منجر به افزایش بی‌رویه نرخ تورم اعلام کرد و اظهار داشت: به رغم ادعای وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر حفظ قدرت خرید هشت دهک جامعه ما هم اکنون شاهدیم قدرت خرید این دهک‌ها بیش از گذشته کاهش یافته است.
عضو سابق شورای عالی پول و اعتبار با اشاره به افزایش نرخ خط فقر در کشور تصریح کرد: در حال حاضر نرخ خط فقر در کلان شهرهای کشور بیش از ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که میزان پایه حقوق دریافتی کارگران ۳۵۰ هزار تومان است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس، خواستار افزایش سیاست‌های حمایتی دولت از کارگران شد و گفت: در حال حاضر یارانه‌های دریافتی تنها جوابگوی هزینه‌های آب و برق خانواده‌های کارگری است و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلات این قشر بیشتر از گذشته شده است.



عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس: مجلس نظارتی بر عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر ندارد

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: «از آنجا که ستاد مبارزه با مواد مخدر زیر نظر ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، مجلس نظارتی دقیق بر عملکرد آن ندارد.»
به گزارش ایلنا، سید مهدی پورفاطمی”در پاسخ به این پرسش که چرا با افزایش آمار ضبط مواد مخدر توسط پلیس، همچنان جامعه معتادان در حال رشد است؟، گفت: «اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی پایه‌ای بر مبنای انتقال دانش و استفاده از مواد مخدر بر بدن شخص و وضعیت خانوادگی وی هنوز در صدور رسانه‌ها قرار نگرفته است.»
نماینده دشتی و تنگستان در مجلس تاکید کرد: «با پخش چند انیمیشن درباره مصرف مواد مخدر نمی‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.»
وی همچنین در ادامه گفت: «از آنجا که تا خاتمه مجلس دوره هشتم زمان زیادی باقی نمانده است به نظر نمی‌رسد بتوان نظارتی دقیق از سوی مجلس بر عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر اعمال کرد.»




در پی واردات مرکبات در فصل برداشت؛ کارگران بخش کشاورزی دیگر رغبتی به تولید ندارند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران گفت: واردات بی‌رویه در فصل برداشت و همچنین عدم استفاده کارگران کشاورزی از مقرری بیمه بیکاری، باعث شده این کارگران نسبت به کار و تولید رغبتی نداشته باشند.
به گزارش ایلنا، نصرالله دریابگی ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: در بخش صنعت، بیکاری در این استان گسترده است و متاسفانه در ده سال گذشته هزاران کارگر بخاطر سیاست‌های غلط دولت و همچنین با ورود بی‌رویه کالاهای خارجی بیکار شده‌اند.
او با بیان اینکه در بخش خدمات هم به لحاظ پایین بودن قدرت خرید نرخ بیکاری بالا است، اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین معضل کشاورزان این استان ورود محصولات کشاورزی مثل پرتقال و نارنگی است که در فصل برداشت و فروش صورت می‌گیرد.
او افزود: با وجود اینکه استان مازندران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان مرکبات و برنج است اما در حال حاضر بازار این استان مملو از پرتقال و نارنگی و برنج‌های پاکستانی و هندی است.
دریابگی افزود: این واردات باعث ورشکستگی کشاورزان شده وآنان دیگر رغبتی به کار کشاورزی نشان نمی‌دهند.
این فعال کارگری با انتقاد از عملکرد بعضی از نهاد‌ها از جمله جهاد کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی درخصوص حمایت از این کارگران، گفت: عدم حمایت بیمه‌ای این کارگران باعث نگرانی آنان شده است.
وی با بیان اینکه کارگران بخش کشاورزی احساس یاس و ناامیدی می‌کنند، اظهار داشت: آن‌ها به جهت نداشتن تشکیلات منسجم کارگری دارای امنیت شغلی نیستند و بیمه بیکاری این کارگران فصلی خصوصا در بخش کشاورزی شامل این کارگران (برنج کار، چایکار، وتوتون کار و کارگران باغات مرکبات) نمی‌شود.
دریابیگی ادامه داد: به عنوان مثال این کارگران در شرکت دخانیات و در فصل برداشت توتون و یا چای مشغول بکار می‌شوند و بعد از فصل برداشت بیمه آنان قطع شده و تحت بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند.
او گفت: با توجه به عدم استفاده این کارگران از مقرری بیمه بیکاری، این معضلات باعث شده است کشاورزان و کارگران کشاورزی نسبت به کار و تولید رغبتی نداشته باشند.
دریابگی خاطر نشان کرد: از مسئولین دولتی خواستاریم با عدم واردات بی‌رویه و تحت پوشش قرار دادن کارگران در دوران کار و برداشت از بیمه تامین اجتماعی باعث شوند رغبت به کار و تولید میان این کارگران باز گردد.




شیرین عبادی و هادی قائمی: اروپائیان به ایران پارازیت انداز، هدیه ندهند

سحام نیوز: شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از شرکتهای اروپایی خواستند از برنامه حکومت جمهوری اسلامی برای ارسال پارازیت روی امواج ماهواره ای شبکه های تلویزیونی حمایت نکنند.
به گزارش بی بی سی، آنها امروز جمعه در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشتند که سرمایه گذاری حکومت ایران روی فناوری سانسور اینترنت و ارسال پارازیت “برای کنترل و فریب دادن مردم” شگفت انگیز نیست، ولی “تعجب آور آن که شرکت های اروپایی به خصوص شرکت هایی که امکان پخش ماهواره ای را فراهم می کنند، با وجود حمله گسترده این حکومت به آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنان به ارائه خدمات به آن ادامه می دهند.”
خانم عبادی و آقای قائمی مشخصا از شرکتهای ماهواره ای اروپایی یوتل‌ست، آرکیوا و اینتل‌ست انتقاد کرده اند که با وجود پارازیت اندازی ایران روی شبکه های تلویزیونی خارجی، آنها به ارائه خدمات فنی به شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی مانند العالم و پرس تی وی می گذارند.
در این مقاله آمده است: “در طی دو سال گذشته که حکومت ایران پارازیت افکنی بر روی کانال های فارسی زبان را به صورت چشمگیری افزایش داده است، یوتل ست اقدام چندانی برای پاسخگو نگهداشتن حکومت انجام نداده است. در عوض یوتل ست پخش برنامه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا فارسی را از روی ماهواره پربیننده و قابل دسترس خود هاتبرد-۶ برداشته و به ماهواره های دیگر که کمتر(برای مردم ایران) ‌قابل دسترس است، انتقال داده است.”
خانم عبادی و آقای قائمی ادامه این رفتار شرکتهای مذکور را یک “هدیه” برای حکومت ایران توصیف کرده اند.
آنها همچنین استدلال کرده اند که شبکه های رادیویی و تلویزیونی حکومت جمهوری اسلامی “بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران” است و “شماری از کارکنان و دوربین های صداوسیما نقش بازجویان را در زندان ها ایفا می کنند و در اخذ اعترافات اجباری از زندانیان عقیدتی، دست دردست ماموران اطلاعاتی و شکنجه گران، نقش بارزی دارند.”
هفته گذشته نهاد ناظر بر رسانه های بریتانیا شبکه پرس تی وی ایران را به دلیل پخش مصاحبه ای با مازیار بهاری، مستندساز ایرانی، جریمه کرد. آقای بهاری می گوید این مصاحبه در زمانی که پس از اعتراضهای مردمی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به زندان افتاده بود، تحت فشار بازجویان ضبط شده است. پرس تی وی این اتهام را رد کرده است.
در مقاله شیرین عبادی و هادی قائمی در روزنامه وال استریت ژورنال خاطر نشان شده است که آقای بهاری تنها یکی از قربانیان استفاده ابزاری دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی از رسانه های عمومی است.
در این مقاله آمده است: “شمار بسیاری از زندانیان عقیدتی در دست بازجویانی که با همکاری صدا و سیما، اعترافات اجباری آنها را در تلویزیون پخش کرده است، زجرکشیده اند. صدا و سیما چنین اعترافاتی را حتی قبل از دادگاهی شدن زندانیان پخش می کند. صدا و سیما همچنین مرکز و محور پخش برنامه های افترا آمیز و نفرت پراکنی علیه طیف گسترده ای از ایرانیان است از آن جمله فعالان جامعه مدنی، اقلیت های مذهبی مانند بهائیان و صوفی‌های شیعه، روحانیون منتقد دولت و کلا هرکسی که قرائت رسمی حکومت را به چالش می کشد.”
نویسندگان این مقاله استدلال شرکتهای اروپایی برای ارائه خدمات به حکومت ایران با وجود پارازیت اندازی آن روی شبکه هایی مانند بی بی سی فارسی بخاطر “تعهدات قراردادی” غیرقابل قبول است.
آنها می نویسند: “این قراردادها دقیقا می تواند به آنها اجازه بدهد که ارتباطات خود را با دولت ایران قطع کنند یا این که خدمات خود را مشروط بر رعایت قوانین اساسی ارتباطات بین المللی و استانداردهای حقوق بشر کنند.”
شیرین عبادی و هادی قائمی در پایان این مقاله از اتحادیه اروپا و آمریکا خواسته اند به شرکتهای ماهواره ای برای قطع همکاری با حکومت ایران اقدامات قاطع و فوری لازم را انجام دهند.
ماه گذشته میلادی پارلمان اروپا از شرکت یوتل ست خواست تا وقتی ارسال پارازیت روی امواج ماهواره ای شبکه های تلویزیونی مانند بی بی سی فارسی ادامه می یابد، ارائه خدمات به ایران را پایان دهد.
خانم عبادی و آقای قائمی از شورای اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، خواسته اند با صدور حکمی الزام آور، ارائه تمام خدمات فنی و ماهواره ای به شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی را متوقف کنند.



ژاپن ۱۰۰ شرکت ایرانی را تحریم کرد

سحام نیوز: در پی افزایش فشارهای بین‌المللی بر ایران، به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، دولت ژاپن نیز تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرد.
به گزارش بی بی سی، کابینه ژاپن در جلسه روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کرد که نام بیش از ۱۰۰ فرد و گروه ایرانی را به لیست سیاه خود اضافه کرده است. به این ترتیب شمار افراد و شرکت‌های ایرانی مورد تحریم ژاپن، که اموال آنها در این کشور مسدود می‌شود، به بیش از ۳۰۰ مورد رسید.
دولت ژاپن همچنین با ممنوع کردن ارتباط مالی با سه بانک دیگر ایرانی، شمار بانک‌های تحریم‌شده ایرانی را به ۲۰ بانک رساند. تحریم‌های تازه ژاپن شامل بخش انرژی ایران نخواهد شد.
وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن هشدار داد که این کشور باید نسبت به هرگونه توقف صادرات نفت خام با احتیاط برخورد کند. ایران چهارمین تامین‌کننده نفت ژاپن است.
ژاپن همچنین گفت که سرمایه‌گذاری‌های تازه در صنعت نفت و گاز ایران را تعلیق خواهد کرد. ژاپن بعد از چین و هند سومین واردکننده بزرگ نفت خام از ایران است.
  
تحریم‌های ژاپن علیه ایران
تحریم‌های تازه ژاپن علیه ایران شامل ۱۰۶ شرکت و سازمان، یک فرد و سه بانک ایرانی می‌شود. با اضافه شدن تحریم‌های تازه، در مجموع ۲۶۷ شرکت، ۶۶ فرد و ۲۰ بانک ایرانی در فهرست تحریم‌های ژاپن قرار گرفتند.
در پی انتشار گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار شامل جزئیاتی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران بود، موج تازه‌ای از تشدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد.
اتحادیه اروپا نیز به منظور افزایش فشار بر دولت ایران برای همکاری شفاف‌تر با آژانس هفته گذشته، تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران وضع کرد و تهدید کرد که در مرحله بعد ممکن است به تحریم خرید نفت ایران رو بیاورد.
ایران همواره تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است.



اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در زندان ارومیه

دو زندانی محبوس در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زدند.
براساس گزارش آژانس خبری موکریان، صبح دیروز دو زندانی اهل خوی به نام های ناصر جعفری و ابراهیم کچلان لو در مخالفت با انتقال به بند جوانان زندان مرکزی ارومیه، دست به اعتصاب زده اند.
گفته میشود که جعفری به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف به یک سال زندان و کچلان لو نیز به اتهام فعالیت به نفع یکی از احزاب مخالف نظام، به تحمل 6 ماه حبس محکوم شده است. براساس آخرین خبرهای رسیده این دو زندانی پس از اعتصاب غذا به قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شده اند.



برای سومین بار در یک ماه اخیر، مسموميت دو دانشجو در پی نشت گاز در خوابگاه

برای سومین بار در یک ماه اخیر، عدم رعایت مسائل ایمنی در محل اسکان دانشجویان و انتشار گاز منواکسید کربن، جان دانشجویان را در معرض خطر قرار داد.
به گزارش دانشجونیوز، در دو هفته گذشته ٦ دانشجو در ایران بر اثر "استنشاق گاز منوکسید کربن" جان خود را از دست داده اند. در حادثه شب گذشته با اقدام فوری ماموران آتش نشانی، این دانشجویان از خطر مرگ حتمی نجات یافتند.
در همین راستا خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که صبح روز جمعه، دو دانشجو در یک خوابگاه دانشجویی واقع در میدان سلماس بر اثر  فقدان تهويه مناسب در موتورخانه و انتشار گاز منواکسید کربن دچار مسمومیت شدند.
به گفته مسئول آتش نشانی حاضر در عملیات نجات دانشجویان، موتورخانه اين ساختمان سه طبقه به دليل نداشتن تهويه مناسب، انتشار گاز منواکسيد کربن و سرايت به طبقات را به همراه داشت که منجر به مسموميت دو جوان ٢٦ و ٢٧ ساله شد.
جان باختن ۳ دانشجو در تبریز بر اثر مسمومیت با مونوکسید کربن
روز چهارشنبه، نه آذر، ۳ دانشجوی دانشکده دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز بنام های مجید عسگری، امین بابازاده و جعفر بابازاده، در اثر «مسمومیت با مونوکسید کربن» در این شهر جان خود را از دست دادند.
به گزارش دانشجونیوز، حبیب حسینقلی‌زاده، مدیر روابط عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرده بود که «سه دانشجوی اهل شهرستان مرند و دانشجوی دانشکده فنی و حرفه‌ای تبریز در خوابگاه و خانه خود در شهرک طالقانی ١٢ متری تراکتورسازی تبریز به دلیل مسمومیت با مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.»
تکرار حادثه "مرگ خاموش" برای سه دانشجوی دیگر در صفاشهر
سه روز پس از حادثه تبریز، خبرگزاری های ایران از کشته شدن سه دانشجوی مقاطع کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر بر اثر «استنشاق گاز منوکسید کربن حاصل از گرفتگی دودکش بخاری» خبر دادند.
در ادامه مرگ خاموش دانشجویان در ایران و تنها پس از گذشت ۳ روز از جان باختن چند دانشجوی دانشگاه تبریز که رسانه های دولتی اعلام مرگ آنان را «نامناسب بودن سیستم گرمایشی» خوانده بودند، ۳ دانشجوی دیگر به نام های عبدالله یادگاری - دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی، اهل کرج، یاسر کوثری شهرکی- دانشجوی رشته تاسیسات در مقطع کارشناسی، اهل مرودشت و محمدجواد سلطانی - دانشجوی رشته الکترونیک در مقطع کاردانی و اهل مرودشت در اثر «استنشاق گاز منوکسید کربن حاصل از گرفتگی دودکش بخاری» جان خود را از دست دادند.
در ادامه حوادث ناگوار برای دانشجویان، صبح روز هفت آذر ماه نیز رسانه ها در گزارش دیگری از کشته شدن یک دانشجوی دیگر بر اثر "بی دقتی" راننده اتوبوس سرویس دانشگاه آزاد اسلامی ورامین خبر داده بودند. این اتوبوس هنگام دور زدن در داخل محوطه دانشگاه، حادثه آفرید و منجر به فوت آزاده عطاء اللهی، دانشجوی دختر ترم اولی زبان و ادبیات انگلیسی شده بود.
همچنین مهرماه سال جاری نیز آمنه زنگنه، دانشجوی فوق لیسانس مهندسی پلیمر، به دلیل مجهز نبودن حمام خوابگاه به سیستم تهویه دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست داد.
اواسط آبان ماه سال جاری نیز یک دانشجوی کرد بنام میلاد رشید‌زاده، دانشجوی ترم اول دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در خوابگاه این دانشگاه پیدا شد. میلاد رشید‌زاده، دانشجوی رشته مطالعات و برنامه‌ریزی علوم‌اجتماعی در مقطع کارشناسی، ورودی سال ۹۱-۹۰ و اهل ایلام بود که در کوی دانشگاه تهران سکونت داشت. دوستان این دانشجو، وی را در حالت "بی جان" و در اتاقش پیدا کرده بودند.
تکرار حوادث تلخ مشابه برای دانشجویان در هفته های اخیر نشان از عدم توجه مسئولین به رعایت مسائل ایمنی در دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی است که منجر به از دست رفتن جان دانشجویان، به عنوان سرمایه های انسانی کشور می شود. نگاهی به وضعیت نامناسب خوابگاه های دانشجویی در سراسر کشور زنگ هشدار را برای تکرار حوادث تلخ مشابه در آینده به صدا در می آورد. در حالی که هزینه های هنگفتی صرف بازسازی نهادهای سرکوب کننده دانشجویان می شود، به نظر می رسد جان دانشجویان برای مقامات مسئول در کشور اهمیت چندانی ندارد.

جان باختن ۳ دانشجوی دیگر؛ اینبار در تبریز و بر اثر "مسمومیت با مونوکسید کربن"

جان باختن ۳ دانشجوی دیگر در ایران بازهم بر اثر «استنشاق گاز منوکسید کربن»

تصادف در محوطه دانشگاه جان دانشجوی دختر را گرفت/ تحصن دانشجویان

جان بی ارزش دانشجویان در ایران