۱۳۸۹ اسفند ۲۳, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها



اخبار روز: 

اخبار روز: اتحاد جمهوریخواهان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب دمکراتیک مردم ایران، حزب کومه‌له کردستان ایران، جبهه ملی ایران ـ اروپا، سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)،
کمیته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران و شورای همآهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران پیام مشترکی به مناسبت سال نو منتشر کرده اند:


اعلامیه ۹حزب و سازمان اپوزسیون به مناسبت فرارسیدن نوروز
نوروز ۱۳۹۰بر همه هموطنان خجسته باد!

فرا رسیدن نوروز، نخستین روز بهار را به همه‍ی هموطنان در ایران و در سراسر جهان شاد باش می گوئیم.
امسال نوروز و نو بهار در زمانی فرا می رسد که طی سال گذشته نیز، هجوم حکومت به جنبش اعتراضی مردم و نقض حقوق بشر با شدت تمام ادامه یافت. فعالان جنبش های اجتماعی باز هم دستگیر، شکنجه و زندانی شدند و در دادگاه های فرمایشی به حبس های طویل المدت و اعدام محکوم گشتند. طی یک سال گذشته نیز، رژیم با یورش به تظاهرات مردم، جنبش های اجتماعی زنان، کارگران، دانشجویان ، دانشگاهیان، و تشدید هر چه بیشتر فضای امنیتی و پلیسی به ویژه در مناطق تحت ستم اتنیکی همچون بلوچستان، آذربایجان، کردستان و...، و سرکوب خواست ها و اعتراضات آنها، افزایش اعدام های سیاسی، بازداشت فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و ... تلاش کرد که جو ترس وحشت را در جامعه گسترش دهد. تعدادی از مخالفان حکومت با اتهامات واهی به دار آویخته شدند. تلاشگران سیاسی، فرهنگی و مدنی تحت تحقیرآمیزترین شرائط در زندان ها به بند کشیده شدند. اکنون بیش از یک ماه است که در پی تظاهرات مردم در ۲۵ بهمن ماه و اول اسفند و کشته شدن چند نفر، حکومت تعداد زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات اخیر را دستگیر کرده و حتی آقایان موسوی، کروبی و همسرانشان را به نقطه نامعلومی برده و تمامی ارتباطات آن ها با بیرون و اعضای خانواده شان را قطع کرده اند. سردمداران حکومت جمهوری اسلامی سراسیمه تر از پیش، با تهدید و طرد جناح ها و نیروهای درون نظام در تلاش اند تا صفوف خود را برای سرکوب جنبش مردم یکدست کنند، اما شکاف ها در صفوف آن ها عمیق تر از آن است که چنین امکانی را فراهم سازد و جنبش مردم قدرتمند تر از آن است که با ادامه سیاست سرکوب خشن کنونی، از میدان به در شود.
سال ۸۹، سالی دیگر در تداوم مبارزه علیه استبداد مذهبی حاکم بر کشور بود. در این سال جنبش آزادیخواهی مردم ایران با ایستادگی و مقاومت خود حکومت را به چالش کشید و عرصه را بر مستبدان حاکم تنگ تر نمود. در هر مناسبتی و هر جا که فرصت یافت حضور خود را اعلام داشت و در آخرین ماه های سال همگام با جنبش های ضد استبدادی منطقه، که پایه های دیکتاتوری در مصر و تونس و ... را به لرزه درآورده است، برآمد نوینی را تجربه کرد و با تجمعات گسترده در ۲۵ بهمن، اول اسفند و ... یک گام فراتر نهاده، ارکان سرکوب دیکتاتوری حاکم و در راس آن ولی فقیه، علی خامنه ای را مورد هدف قرار داد.

در سال ۸۹ شرائط گذاران زندگی برای اکثریت مردم کشور ما دشوارتر شد. رژیم جمهوری اسلامی ایران باز هم با ادامه سیاست خارجی تنش زای خود در عرصه بین المللی، بی اعتنا به درخواست های جامعه جهانی و قطعنامه های سازمان ملل، هر گونه تلاشی برای پایان دادن به بحران اتمی را عقیم گذاشت و متقابلا شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ تحریم های اقتصادی علیه کشور ما را تشدید نمود و تدابیر کشورهای غربی و متحدان آن ها در گسترش این تحریم ها، اقتصاد کشور ما را با مشکلات جدی مواجه ساخت. تمامی بخش های تولیدی، که وابسته به تکنولوژی و واردات از خارج بودند، سخت در مضیقه قرارگرفتند. معاملات با خارج و مبادلات با کشورهای دیگر دچار اختلال شد. امروز اقتصاد کشور ما در نتیجه تحریم های بین المللی، و سیاست های اقتصادی ویرانگر دولت احمدی نژاد، بیش از پیش زمینگیر شده است. ورشکستگی، بیکاری و فقر گسترده تر، سفره بخش عظیمی از مردم کشور تهی تر گشته است. تصویب و اجرای «طرح هدفمند سازی یارانه ها» هم مزید بر علت شده است. در آستانه سال جدید مردم کشور ما با افزایش نجومی هزینه مایحتاج اولیه زندگی خود مواجه اند و کمرشان در زیر بار تورم و گرانی خم شده است. اجرای این طرح به تعطیلی بسیاری از موسساتی انجامیده که تولید در آن ها با استفاده از انرژی ارزان ممکن بود. این امر از یک سو منجر به افزایش تعداد بیکاران و از سوی دیگر ناتوانی هر چه بیشتر بازار کار در جذب نیروی جوان کشور شده است.
دولت همزمان با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها با تجهیز نیروهای سرکوب خود کوشید که با نارضایتی مردم تحت عنوان «فتنه اقتصادی» به مقابله برخیزد و با ریختن پول به حساب های بانکی مردم ، دامنه نارضایتی ها را در ابتدای اجرای طرح، محدود تر سازد. کشف «فتنه اقتصادی» و بسیج نیرو علیه اعتراضات مردم تحت این عنوان، نشاندهنده هراس حکومت از برافروخته شدن شعله اعتراضات مردم علیه سیاست اقتصادی ویرانگر خود است.
سال ۸۹ با تحولات عظیم در منطقه و جهان به پایان رسید. نسیم آزادی در منطقه وزیدن گرفته است. پایه های دیکتاتوری های منطقه در زیر پای مبارزات آزادیخواهانه مردم به لرزه درآمده است. مرزهای سانسور و سرکوب بیش از پیش درهم شکسته شده است و ادامه حکومت سرنیزه در دنیای به هم پیوسته و بدون مرز کنونی، غیر ممکن تر شده است. سقوط دیکتاتوری ها فقط به مصر و تونس منحصر نخواهد شد. کشتار مردم معترض در لیبی، دیکتاتوری قذافی را نجات نخواهد داد. در کشور ما نیز حاکمیت سازماندهندگان کهریزک ها و ده ها فاجعه دیگر، دوام نخواهد داشت. دوران تکیه بر سرنیزه ها دیگر به سر رسیده است و جامعه ما ناقوس مرگ دیکتاتوری را بسیار پیش تر از دیگر مردم منطقه به صدا در آورده است.
بهار شکوفان طبیعت امسال هم در شرائطی پا به میهن ما می گذارد که در آن از شکفتن آزادی هنوز خبری نیست و جمهوری اسلامی هر چه را که سمبل آزادی است، دشمن می پندارد. با رقص و پای کوبی در ستیز است. خنده و شادی را کفر می انگارد. رنگ های شاد را بر نمی تابد. گریه را می ستاید، عزا را می پرستد، غم واندوه را می پسندد و مرگ و نیستی را دوست می دارد. برای مبارزه با این حکومت کافی است گل و سبزه کاشت، هفت سین آراست، زردی روی به سرخی آتش سپرد ، ماهی سرخ به آب انداخت، پای کوبید و دست افشاند و با رقص و شادی به استقبال چهارشنبه سوری که در راه است به خیابان ها شتافت. و نوروز را با دید و بازدید با همدیگر و به ویژه با دیدار از خانواده آسیب دیدگان و زندانیان سیاسی، پشت سر نهاد.
ما احزاب و سازمان های سیاسی جمهوری خواه مدافع حقوق بشر و طرفدار آزادی و برابری و دموکراسی و جدایی دین و دولت در این نوروز، سالی پر از شادی، سرشار از موفقیت و آمیخته با عطر تازه امید، برای مردم ایران آرزو می کنیم و امیدواریم که سال ۱۳۹۰، سال مقاومت متحدانه تر در برابر سیاست های حکومت جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها، سال شکستن سد دیکتاتوری و استبداد و گام نهادن در راه ایجاد جامعه ای آزاد و عادلانه برای همه مردم ایران باشد. ما فرا رسیدن نوروز را با یاد گرانقدر همه مبارزان راه آزادی، همه آزاد زنان و آزاد مردان دلیری که با داس استبداد بر خاک افتاده اند، به همگان شادباش می گوئیم. به زندانیان سیاسی که سال نو را به دور از عزیزانشان در زندان های پرشمار جمهوری اسلامی سپری می کنند، درود می فرستیم. با ارج گذری بر ایستادگی روشنفکران و هنرمندان در برابر تهاجم استبداد، دستان تمامی هموطنانی که در راه آزادی مبارزه می کنند، از کردستان گرفته تا بلوچستان، از مازندران تا خوزستان، از آدربایجان تا خراسان، از یزد تا تهران، از اهواز تا لرستان و گرگان در هر گوشه دیگری از این جهان، به گرمی می فشاریم. امیدواریم که در پرتو رزم مشترک همه تلاشگران راه استقرار دمکراسی در ایران، این بذرها برخاک نمانند و مبارزه برای آزادی، بساط جور و ستم سیاه استبداد حاکم را برچیند و صبح آزادی در بهار استقرار دمکراسی ، به دور از ترور و تهدید، بدون هراس از بازداشت و محاکمه به خاطر اندیشه، بدون ‏سانسور و سرکوب و بدون داشتن غم کار و نان، بر افق میهنمان بردمد.
به امید آن روز، هر روزتان نوروز و نوروزتان پیروز و خجسته باد!

اتحاد جمهوریخواهان ایران
حزب دمکرات کردستان ایران
حزب دمکراتیک مردم ایران
حزب کومه‌له کردستان ایران
جبهه ملی ایران ـ اروپا
سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
کمیته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران
شورای همآهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران

دوشنبه ۲٣ اسفند ۱٣٨۹ - ۱۴ مارس ۲۰۱۱
اخبار روز: 

بی بی سی: در حالی که مخالفان دولت ایران از آمادگی برای شرکت در مراسم شب چهارشنبه سوری سخن می گویند، نهادهای مختلف دولتی در این کشور از اقدامات گسترده برای کنترل این مراسم خبر داده و مدارس پایتخت هم به همین منظور فردا زودتر تعطیل می شوند.
علی اکبر حامدی، قائم مقام سازمان آموزش و پرورش ایران، امروز (دوشنبه ۲۳ اسفند - ۱۴ مارس) گفت: "برای کاهش آسیب‌ها و خطرات احتمالی در روز چهارشنبه آخر سال، فردا نوبت بعداز ظهر شهر تهران دو ساعت زودتر تعطیل می شوند."
در همین ارتباط، احمد حاجی زاده، معاون استاندار قم، دیروز (یکشنبه) پیشنهاد کرده بود که با نگه داشتن دانش آموزان در کلاس درس اجازه حضور در خیابان ها در شب چهارشنبه سوری به آنها داده نشود.
همزمان سرهنگ محسن خانلرچی، رئیس پلیس پیشگیری تهران از دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در ارتباط با توزیع مواد محترقه خبر داده است.
آقای خانلرچی، همچنین هشدار داده است که پلیس با افرادی که به هشدارهای نیروهای انتظامی توجه نکنند "برخورد" خواهد کرد.
فرمانده پلیس پیشگیری تهران از مردم خواسته است که مراسم چهارشنبه سوری را در محله ها و کوچه ها برگزار کنند و "وارد معابر اصلی نشوند، ترافیک ایجاد نکنند و آسیبی به مردم و بیت المال نرسانند."
اگرچه هشدارهای پلیس در ارتباط با مراسم چهارشنبه سوری، هر سال و در روزهای آخر اسفندماه شدت می گیرد، اما به نظر می رسد سخنان مقام های ایرانی طی چند روز گذشته، در کنار اقدامات هر ساله، واکنشی بوده است به درخواست رهبران معترضان که خواستار ادامه اعتراض به بازداشت رهبران معترضان در چند سه شنبه آخر سال و از جمله شب چهارشنبه سوری شده بودند.
در روزهای گذشته مخالفان دولت ایران با انتشار ویدیوهایی در فیس بوک و شبکه های اجتماعی، خواهان ادامه اعتراض به ادامه بازداشت خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شب چهارشنبه سوری شده اند.
دیروز (یکشنبه) هم علیرضا آوایی رییس کل دادگستری تهران خبرنگاران گفته بود که قضات برای برخورد با کسانی که "متخلفان" چهارشنبه سوری نامیده، دارای اختیارات ویژه هستند.
رئیس کل دادگستری تهران به معترضان به دولت ایران هشدار داده است که در شب چهارشنبه سوری با آن ها " برخورد " خواهد شد.
آقای آوایی دیروز به خبرنگاران گفته بود: "دشمنان قصد دارند تا از احساسات جوانانی که اصلا انگیزه ضد انقلابی ندارند سوء استفاده کند و از بین آنها وارد شود."
سال گذشته نیز، سه شنبه آخر سال در تهران با حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگیری ۵۰ نفر به اتهام "ایجاد مزاحمت برای مردم" همراه بود.






اخبار روز: 

این نامه به ابتکار برخی از فعالین جنبش زنان نگاشته و توسط ۱٨۰ نفر از حامیان و فعالین جنبش برابری جنسیتی در ایران امضا شده و در آن از رئیس جمهور برزیل خواسته شده است به زنان ایران و جهان نشان دهد به نقض حقوق زنان در ایران معترض است.


خانم دیلما روسف،ر ییس جمهور کشور برزیل
خانم رییس جمهور، ابتدا پیام تبریک ما را به مناسبت روز جهانی زن بپذیرید. امیدواریم که شما بتوانید با اتکا به آرای مردمان برزیل به خواست های جنبش زنان در کشور خود تحقق ببخشید. ما آرزومندیم که همبستگی شهروندان برزیل و ایران با تحکیم روابط دوستانه و مبتنی بر آزادی و برابری خواهی و به ویژه پی گیری مبارزه علیه همه ی مظاهر ستم جنسی در جوامع ما، تحکیم و تعمیق یابد.
خانم روسف، رییس جمهور محترم کشور برزیل، آنچه ما، جمعی از فعالین در عرصه حقوق زنان، را به نوشتن این نامه خطاب به شما واداشت، دو دلیل عمده دارد:
شما نخستین رئیس جمهور زن منتخب برزیل هستید، از مبارزان سرشناس جنبش آزادی خواهی برزیل بوده اید، روزگاری زندانی سیاسی بوده اید و معنای شکنجه، آزار جسمی و روانی را لمس کرده اید.
دلیل دوم وجود روابط گسترده ی دیپلماتیک و اقتصادی ایران و برزیل است که در دولت های پیش از شما دنبال شده است. قاعدتا دولتمردان تاریخ و یا دولتزنانی که در روابط با سایر کشورها جز به منافع اقتصادی و سیاسی کشورشان نمی اندیشند، مورد توجه ما نیستند، اما سابقه فعالیت گسترده شما در مبارزات آزادیخواهانه ما را بر آن داشت تا از شما بخواهیم در مذاکراتی که با دولت ایران انجام می دهید موارد مربوط به نقض حقوق زنان و آزادی های فردی را مورد اعتراض قرار دهد، و منافع شهروندان و رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در ایران را در چگونگی روابط تان با دولت ایران مدنظر قرار دهید.
خانم رییس جمهور روسف، وضعیت تبعیض علیه زنان در ایران اسفناک است، به عنوان مثال، در زمینه حقوق سیاسی، هم براساس ابهامات قانونی در قانون اساسی و هم نهادهایی چون شورای نگهبان که ناظر بر امور انتخابات است، هیچ زنی نمی تواند در ایران رئیس جمهور شود.
در زمینه ی قوانین خانواده، طبق قوانین ایران، زنان از حقوق برابر با مردان برخوردار نیستند، به صرف زن بودن ملزمند که برای سفر، انتخاب شغل و تحصیلات از شوهر و خانواده پدری اجازه ی کتبی دریافت کنند. حق سرپرستی درخانواده با مرد است، و دختران در انتخاب شوهر استقلال ندارند و تنها با اجازه پدر و جد پدری می توانند ازدواج کنند. خشونت های ناموسی علیه زنان و چراغ سبز قانون به مردان، اعمال خشونت های خانگی علیه زنان را افزایش داده است. زنان حق طلاق برابر با مرد ندارند و قوانینی چون چند همسری مردان بسیاری از زنان را با مشکل مواجه کرده است.
درزمینه حقوق شهروندی، زنان در ایران از حق انتخاب آزادانه ی پوشش خود محرومند و هر روز به دلیل شکل حجاب شان با خشونت پلیسی مواجه می شوند. زنان دانشجو با تبعیضات جنسیتی در دانشگاه ها رو به رو هستند و هم اکنون همچون مردان دانشجو به دلیل انتقاد و ابراز عقیده یا در زندان و تبعیدند یا از حق تحصیل محروم شده اند. فعالان کارگری، قومیتی و مذهبی به دلیل اعتراض به نقض حقوق شان، به خاطر دفاع از حق تحصیل به زبان مادری و به خاطر اعتراض به وجود فقر و محرومیت مورد خشونت قانونی قرار گرفته اند. زنان معترضی چون شیرین علم هولی فعال کرد جانش را به همین دلایل تسلیم اعدام کرد و و هر روز آمار اعدام و صدور حبس های طولانی برای زندانیان افزایش می یابد.
نابرابری ها در عرصه ی حقوقی منجر به افزایش سرکوب و خشونت به زنان در همه ی عرصه های زندگی اجتماعی و خانوادگی شده است و اعمال خشونت های قانونی علیه زنان را شده است. قوانین خشونت آمیز اعدام و سنگسار تاکنون جان زنان زیادی را که سعی کرده اند در برابر بن بست های قانونی راه حل های فردی بیابند، گرفته است.
خانم رئیس جمهور، زنان ایران در برابر این خشونت ها ساکت ننشسته اند، حقوق دانان و وکلای حقوق بشر و زنان، در قالب اقدامات فردی و جمعی و کمپین های بسیار، دست به اعتراض زده اند اما اعتراض آنان با بازداشت، تبعید و محرومیت از تحصیل مواجه شده است. نمونه هایی را نام می بریم؛ بهاره هدایت فعال دانشجویی و فعال حقوق زنان به خاطر خواندن بیانیه ای خطاب به دانشجویان جهان و شرکت در تجمع اعتراضی زنان به ۹ سال زندان محکوم شده است، شیوا نظر آهاری گزارشگر حقوق بشر، فعال زنان و دانشجوی محروم از تحصیل به ۴ سال زندان در تبعید و شلاق محکوم شده است. نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر که به جرم دفاع از موکلانش که عمدتا فعالان حقوق زنان، دانشجویی و کارگری و یا زنان و کودکان محروم و محکوم به اعدام بوده اند و هم چنین گفتگو با رسانه ها، از سپتامبر سال گذشته تاکنون در زندان است و اکنون به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.
شما به تجربه می دانید که صاحبان قدرت برای موجه جلوه دادن سرکوب مردم و فعالین جنبش های مردمی، آنان را به جرایمی متهم و منتسب می کنند که واقعی نیستند. شما که برای سربلندی و رهایی مردمان برزیل رزمیده اید می دانید که آرمان خواهان همواره توسط قدرتمداران به همکاری با بیگانه و یا جرائمی مشابه و مستوجب مجازات، متهم می شوند.
هم اکنون بسیاری از فعالان قومیتی، روزنامه نگاران، فعالان کارگری، سیاسی محکومیت های سنگین دریافت کرده اند.
رییس جمهور محترم برزیل، تنها آرمان زنان مبارز ایرانی ارتقای آگاهی خود و خواهرانشان و تلاش برای تغییر موقعیت تبعیض آمیزشان بوده است. زینب جلالی زن جوان کرد و فعال جنبش کارگری اکنون پس از سال ها زندان، در انتظار اعدام به سر می برد. خانواده ها را به جرم اعتراض به زندانی و یا کشته شدن فرزندانشان به زندان می افکنند.
خانم رییس جمهور، صدای مردم ایران را اکنون جهانیان می شنوند، صدایی که کاملا تفکیک شده از صدای دولت و مراجع قدرت در ایران است. ما معتقدیم که منافع درازمدت کشور برزیل با رشد دموکراسی در ایران و توجه به حقوق سیاسی و مدنی شهروندان ایران گره خورده است. منافع برزیل و پیوند عمیق و برابر مردم کشور شما و ما تنها در چارچوب احترام به آرمان های مشترک مردمان این دو کشور تحقق می یابد.
ما از شما درخواست می کنیم که در هر نوع ارتباطی که طبق قوانین کشور خود با ایران لحاظ می کنید، به زنان ایران و جهان نشان دهید که شما به عنوان اولین رییس جمهور زن برزیل، در کنار آنان ایستاده اید و به نقض حقوق زنان و شهروندان در ایران معترضید.

با احترام





اخبار روز: 

مسیرهای راهپیمایی،میدان آزادی ؛ خیابان مدرس تا مصدق

خبرنامه ی کرمانشاه: ۲۶ روز از بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز می گذرد.در این مدت عوامل کودتا بارها با توسل به دروغ اخبار مربوط به حصر و بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی و فاطمه کروبی را انکار کرده اند تا مگر با سیاهکاری مانع از حضور امواج خروشان ملت در خیابان ها شوند.
با این حال همچنان این حصر ادامه یافته و هر از چند گاهی اخبار ضد و نقیضی مبنی بر انتقال آنها به خانه های امن یا بازداشتگاه های مخفی به گوش می رسد.
در هفته های گذشته و بر اساس فراخوان سراسری که فعالان جنبش سبز در داخل و خارج از کشور صادر کرده اند روزهای سه شنبه به عنوان روزهای اعتراض به این اقدام غیر قانونی حکومت اعلام شده است.
شورای فعالان جنیش سبز استان کرمانشاه،بر این اساس از عموم مردم آزادیخواه و قهرمان کرمانشاه دعوت می کند تا در روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه و از ساعت ۱۷ در مسیرهای میدان آزادی و خیابان مدرس تا میدان مصدق حضور یافته و فریاد آزادی و رفع حصر و بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز را سر دهند.






حداقل مزد کارگران فقط ۹ درصد افزایش یافت


اخبار روز:
حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۰ فقط به میزان ٣۰ هزارتومان، برابر با ۹ درصد افزایش یافت. ولی اله صالحی عضو شورای عالی‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبر متذکر شد با احتساب ۹ درصد، حداقل مزد کارگران برای سال آینده ٣٣۰ هزار و ٣۰۰ تومان تعیین شده است.
وی در مورد سایر سطوح مزدی نیز تصریح کرد: دراین خصوص مقرر شد که شش درصد به علاوه روزنامه ٣۰۴ تومان به این افراد تعلق گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که در مورد بن کارگری چه تصمیمی گرفته شد؟ گفت: بن کارگری از ۲۰ هزار تومان به ۲٨ هزار تومان افزایش یافت.
صالحی گفت: درمورد حق مسکن کارگران تصمیمی اتخاذ نشد.
افزایش ۹ درصدی حقوق کارگران در شرایطی است که طبق آمارهای رسمی نرخ تورم در بهمن ٨۹ به میزان ۱۱.۶ درصد اعلام شده بود. با این تصمیم بین حداقل دستمزد اعلام شده برای میلیون ها کارگر در سال آینده با خط فقر موجود در همین سال جاری، حدود ۷۰۰ هزار تومان فاصله وجود دارد.

معاون خانه کارگر: سفره کارگران در سال ۹۰ خالی‌تر از امسال خواهد بود
معاون امور استان‌های خانه کارگر با اشاره به مصوبه امروز شورای عالی کار درباره حداقل مزد کارگران در سال ۹۰ گفت: بهترین چیزی که در این ارتباط می‌توان گفت این است که مزد کارگران افزایش پیدا نکرده است.
حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تورم نقطه‌ای ۱۳ درصدی‌ گفت: با افزایش ۹ درصدی حداقل مزد، قدرت خرید کارگران در سال آینده کاهش خواهد یافت.
وی گفت: به نظر می‌رسد دولت با این تصمیم خود به دنبال نوعی تفکر توهمی در برخورد با تورم سال آینده است.
این فعال کارگری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تورم سال آینده ۲۵ درصد باشد، گفت: سفره کارگران در سال ۹۰ تهی‌تر از سال جاری خواهد بود.
صادقی با اظهار نگرانی از تامین نشدن حداقل‌های معیشتی کارگران گفت: این موضوع می‌تواند دارای تبعات بسیار بدی باشد.
معاون امور استانهای خانه کارگر با بیان اینکه نمایندگان کارگری شورای عالی کار خوب عمل نکرده‌اند، گفت: حداقل مزد کارگران به جایی رسیده‌ که دیگر دو رقمی هم افزوده نمی‌شود.
صادقی با اشاره به افزایش ۶ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری گفت: دولت وقتی که دید با این کار هیچ اتفاقی نیفتاد حداقل حقوق کارگران را هم ۹ درصد افزایش داد که این عادلانه نیست.
معاون امور استانهای خانه کارگر تاکید کرد: تنها سوال من این است شورای عالی کار عدد ۹ درصد را با چه روشی محاسبه و اعلام کرده است.




امیرجواهری لنگرودی           
چهارشنبه سوری امسال در متن "سه شنبه های اعتراض وخشم " علیه تمامیت نظام جمهوری اسلامی ایران بر پا می گردد.
جوانان ما فریاد بر می دارند :
اسپند اسپند دونه، سید علی خوب بدونه/ بزودی سرنگونه!
اسپند اسپند دونه، دیکتاتوری نمونده / دیکتاتور سر نگونه!
اسپند دونه دونه ،سید علی سرنگونه/ محمود جون به دنبالش رونه

سال ۹۰ از راه می رسد.
درسال نو
آزادی وآبادانی
وشادی خواهد آمد!
چهارشنبه سوری امسال درسری سه شنبه های اعتراض ۲۴اسفند ، درهرکوی وبرزنی، شعله افروزبرافروختن بوته های آتش ،میلیون ها تن ازجوانان شاد دختر و پسرکشورمان درایران خواهیم بود که آوازخوانان درحلقه جنگ و گریزهای گریلایی شان دربرپایی مراسم چهارشنبه سوری امسال فریاد سرمی دهند :
 اسپند اسپند دونه، سید علی خوب بدونه/ بزودی سرنگونه! و بدین ترتیب شادمانانه به پیشواز نوروز و بهار می روند.
درسال جدید؛ تردید مدارکه همه ازراه خواهند رسید وجمع ما جمع خواهد شد ودرسال جدید، "کسی ازگدایی غرور درسال بد سخن نخواهد گفت" . سال ۸۹ ضربان پرطپش همه آحاد جامعه ما دردرون کشوروایرانیان درسراسرجهان را با خود داشت. ضربانی که قلب شان دراین سوی جهان با دهن های بسته هزاران هزارومیلیون ها تن درصف به هم پیوسته میدان فوزیه تا میدان آزادی پهلوبه پهلوی هم داشتند ودربرابررژیم وشرارت های سرکوبگرانه آن به هم لبخند می زدند. و شعارمی دادند ، "نترسیم، نترسیم / ما همه باهم هستیم" . درسال ۸۸، ضربان قلب مان در۱۸تیر، با ضربآهنگ فریاد هزاران هرازدانشجوبرفضای تب آلود میهن مان سایه افکند تا فریادشان رابرای شکستن سکوت خوف آورسالیان و نبود بیشمار یاران، گره زنند. ضربان قلب یکایک مان،آنگاه که عکس خونین " ندا آقا سلطان" زن جسارت آفرین نماد جنگ های نابرابرخیابانی وسنگفرش های آن، دربرابرچشمان همگان برزمین فتاد، دریافتیم که دستاربندان حق تیرگرفتند تا تیرماه را به خون کشند. آنگاه که حرامیان بزدل، جنازه سوخته " ترانه موسوی " را دربیابان ها رها کردند، مردمان ما با چشمانی اشک آلود، به یاد جنازه های رها شده دوست مان " مجید شریف " ویاران مان "محمد مختاری " و" محمد جعفر پوینده" دربیابان های اطراف تهران ویا درسرد خانه ها، درهنگامه فراموش نشدنی سلسله قتل های زنجیره ای سیاسی ایران افتادیم. همگان دریافتیم که این جانوران ازاسلاف همان درنده خویان امنیتی " اسلامی " ها و " کاظمی " ها اند که همچنان می کُشند تا خود زنده بمانند . همچنانکه بدن درهم دریده" امیرجوادی فر لنگرودی" دانشجوی جوان را ازخیابان به زندان کهریزک ، بعد به بیمارستان ودیگرباربه کشتارگاه می کشانند وبعد ترجنازه اورا تحویل پدرش دادند. ازکشته ها پُشته ساختند وسعی داشتند، بخشی ازآن کشته شده گان رادرگورهای جمعی، شبانه دربهشت زهرا به خاک بسپارند که گندش درآمد ونتوانسند دیگرباردربرابر حضورمیلیونی مردم ازجای برجسته، "خاوران "دیگری بیافرینند.با اینهمه بخشی ازپیکرهای مثله شده را تحویل خانواده ها دادند. جنازه خونین "سینا آرامی لنگرودی " به گورستان وادی آن شهرستان شمالی منتقل شد وهمه اهالی فامیل توسط نیروهای امنیتی تهدید شدند تا بدون هیچ سروصدایی جنازه را به خاک بسپارند ولی آنگاه که مردم خبرشدند وبدن "سینا" درهای وهوی جمعی مردم وتجلیل ازاین جوان به خاک سپرده شد، سر سپردگان اطلاعاتی فراررا برقرارترجیح دادند. بدین ترتیب در ورای نبرد یکسال اندی؛ پیشروی وعقب نشینی مردم ، دردادن هزینه های سخت، کشتار، بازداشت و زندان وشکنجه وتجاوزوداغ دل مادران پارک لاله ومادران اعدامی دربرابر وجود صدها تن اعدامی درکردستان، بلوچستان، مشهد و پهنه جغرافیای ایران، نظر تمامی جهانیان رابه ابعاد این جنایات جلب نمود.
رودررویی فروخفته مردم وعقب نشینی آنان با خیزش دگرباره موج اعتراضات واعتصابات مردم تونس ومصر، و فراردیکتاتورها " بن علی " و " مبارک " فرصت همدردی وهمبستگی مردم ما ن با مردم هم سرنوشت مان درتونس ومصر، باردیگرخیزش خیابانی رادر۲۵ بهمن واول اسفند و۱۰اسفندودیگرباردرسه شنبه های اعتراض وخشم جوانان شعله ورساخت وشعار" مبارک ، بن علی / نوبت سید علی" در سراسر ایران طنین اندازشد.

امسال آخرین "سه شنبه اعتراض و بروزخشم" جوانان با مراسم عظیم ومیلیونی چهارشنبه سوری وآتش بازی گره خورده ودرمیان های وهوی سرداران سپاه وامامان جمعه وفتاوی شداد وغلاظ ولی فقیه، پیشقراولان جنبش خیابانی یعنی توده میلیونی جوانان دخترو پسر، دندان تیزکردند تا داد ستانند. دراساس جشن وسرورچهارشنبه سوری ونوروزامسال، پاسخی قاطع علیه تاریک اندیشان جمهوری اسلامی ایران است. باید آن راشعله ورنمود ودردل هرکوی وبرزنی پرتوافکن ساخت. تاآتش بوته ها ی برافروخته، خرمن سوزوبسیج گر، دل هایی شود که برای شادی وشاد خواری دربرابرارتجاع می تپد وایستادگی و مقاومت جنبش ضد دیکتاتوری را پله به پله به پیش می برند.
جمهوری اسلامی در فرامین سرداران سپاه، مُصراست از تجمع میلیونی جوانان جلوگیری کند. چرا که می داند این مراسم می تواند یه خاطر خصلت غیرمتمرکز وسراسری خود، در دل جنبش عظیم میلیونی ضد دیکتاتوری، اگرتوسط سرکوبگران اش به خشونت کشیده شود، می تواند با پایداری ومقاومت توده ای روبروگردد. به شعله ورشدن آتش کینه و خشم مردم برای فروریزاندن همه دیواره های توحش ووحشیگری نظام خونریزبدل گردد. اینجاست که باید دراین شرایط حساس تاریخی کشورمان،ایستادگی ومقاومت را با هدفمند شدن وسازمانیابی هسته های مقاومت درهرکوی وبرزنی درسطح محلات، پیوند داد تا شکاف را عمیق ترساخته و پیشروی را ممکن گرداند. درامرسازمانگری این جشن فرخنده همه اقشارو لایه ها ومحرومین و طبقه فرودست و فعالان سازمانگر جنبش های اجتماعی بویژه مادران و زنان ،می توانند  سهم بایسته ی خود را ایفاء کنند.
می توان تمامی جامعه ازخانه تا کوچه وخیابان، ازخانه تا مدرسه و دانشگاه، ازمحیط زیست تا کارخانه ،با برپایی کُوپه های آتش، شعله مقاومتی برافروخت تا زبانه های سرخ فام آن، دامنه نهاد های فتنه وفساد وتباهی رژیم را به عقب نشینی کشاند. 
می توان مراسم چهارشنبه سوری، نوروزوسیزده بدرامسال را با شادی و لذت و همراهی پرشمار توده ای با مادران خاوران واعدامی، مادران پارک لاله و ناپدید شده و زندانی، به سکوی پرشی برای هماهنگ کردن مبارزات گسترده توده ای و اعتصابات سراسری بدل ساخت.
می توان ازاین ایام برای مستحکم کردن ارتباطات همه طبقات محروم و زحمتکش جامعه جوان ما با ایجاد شبکه های مستقل اطلاع رسانی و تدارک هسته های مقاومت مستقل جوانان هرمحله کشاند و آتش تداوم مبارزه با حاکمان زور مداررا نقشه مند ومستمرساخت .
پیام هرجوان و نوجوانی که ازروی بوته آتش می پرد؛ یاد: ندا- سهراب – کیانوش- پروانه- امیر- رامین- سینا- محسن- فرزاد وده ها و صد ها تن دیگر، مبارزه با بیداد دین سالاران،حزب الله، ثارالله،لباس شخصی ها ودیگر ماموران اطلاعاتی و نظامی رژیم خواهد بود.
 
هرجوان، هردانش آموزدختروپسر، هرمعلم، هراستاد دانشگاه، هرپرستار، هراخراجی ازکاروبیکارشده، هرمادرو پدر، هرخانواده اعدامی وزندانی، هرکاسب وشاغل، هرروستایی وشهری که ازبوته های آتش می پرند،با شعارخود؛" آی بته،بته، بته/ رژیم باید بیفته" بواقع تمامیت موجودیت نظام رانشانه می گیرند تا پایه های بی بنیان حاکمیت اش را بیش ازپیش بلرزانند تا اوراازمعرکه ساقط سازند.
باید سرخی را ازآتش برگرفت وبرسرحاکمان کُوفت و این جرثومه های بی بوته را ازپیش پای رُفت. باری ؛
سال ۹۰ از راه می رسد.
درسال نو
آزادی وآبادانی
وشادی خواهد آمد
نوروز 
۱۳۹۰برهمگان مبارک باد!         
اسفند ۱۳۸۹





چهارشنبه‌سوری: از خط و نشان کشیدن نیروی انتظامی تا پریدن اصلاح‌ط‌لبان از روی آتش!

چهارشنبه‌سوری امسال با آخرین سه‌شنبه‌ی اعتراض مخالفان مصادف شده است. این هم‌زمانی، نیروهای امنیتی را برای برخورد با معترضان مصمم‌تر و در عین حال آشفته‌تر کرده است. آشفتگی‌ای که با تناقض‌های کلامی آشکار شده‌اند.


آخرین سه‌شنبه‌شب سال، نزد ایرانیان شب سور و شادی است اما سی سالی می‌شود که این سور و شادی با دلهره، نگرانی و حتی ترس از بازداشت توسط پلیس عجین شده است.
برخی از روحانیون حتی تا حرام اعلام کردن این جشن ملی نیز پیش رفتند و آن را معادل آتش‌پرستی و در نتیجه گناهی بزرگ و نابخشودنی دانستند.
آیت‌الله مکارم شیرازی درباره چهارشنبه‌سوری گفته است: «چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی بر گرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد».
محمد غروی استاد حوزه علمیه قم نیز چهارشنبه سوری را مبتنی بر آداب و رسوم غلط دانسته و گفته: «هر چند چهارشنبه سوری دارای پشتوانه صرف تاریخی است، ولی هرآنچه که پشتوانه تاریخی داشته باشد لزوما مسئله صحیحی نیست و نباید از آن تقلید و یا دفاع کرد. چهارشنبه سوری، آتش‌بازی و از روی آتش پریدن هم خطرناک و هم خرافی است و ریشه در جهالت‌های گذشتگان دارد».
 با گذشت سال‌ها و اصرار مردم بر برپایی این جشن، حتی توام با ترس و دلهره، کم‌کم اظهارنظرها نیز رنگ عوض کرده. سخن از "بهینه‌سازی" برپایی جشن چهارشنبه‌سوری شده و کنترل نیروی انتظامی بر رفتار مردم.
توصیه‌های ایمنی به رسانه‌ها سرازیر شده‌اند و از آن سو نیز تهدیدها: «نیروی انتظامی با متخلفان چهارشنبه‌سوری شوخی ندارد»، «با هرگونه تخلف در شب چهارشنبه‌سوری برخورد خواهد شد»، «دستگیرشدگان چهارشنبه‌ی آخر سال تا پایان تعطیلات نوروز آزاد نخواهند شد» و...
امسال اما چهارشنبه‌ی آخر سال رنگ و بوی دیگری نیز به خود گرفته: آخرین سه‌شنبه از "سه‌شنبه‌های اعتراض"؛ طرحی که بعد از اعتراضات ۲۵ بهمن به سرعت پا گرفت و شامل سه سه‌شنبه می‌شد: ۱۰ اسفند تولد میرحسین موسوی، ۱۷ اسفند روز جهانی زن و ۲۴ اسفند شب چهارشنبه‌سوری. در توصیه‌ها و "تهدید"های امسال نیروی انتظامی ردی نیز از این طرح دیده می‌شود.

پلیس با شادی مردم مخالف نیست

رئیس کل دادگستری تهران شاید اولین کسی بود که در این باره مستقیما موضع گیری کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا، وی در حاشیه مراسم تجلیل از قضات بازنشسته دادگستری درباره چهارشنبه آخر سال گفت: «دشمنان قصد دارند تا از احساسات جوانانی که اصلا انگیزه ضدانقلابی ندارند سواستفاده کرده و بین آنها وارد شوند». وی همچنین تاکید کرد که «دستگاه قضایی به هیچ عنوان دوست ندارد با کسی برخورد کند اما با متخلفانی که سبب بر هم زدن آسایش مردم شده‌اند به شدت برخورد خواهد کرد».
 اما متفاوت‌ترین دیدگاه را شاید بتوان به معاون اجتماعی ناجا نسبت داد. وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشته: «پلیس با شادی مردم مخالف نیست. همه کشورهای دنیا هزینه صرف می‌کنند تا مردم خود را شاد کنند و ما نیز نباید جلوی شادی صحیح مردم را بگیریم». وی در ادامه سخنانش اما تصریح کرده که پلیس در چهارشنبه‌سوری با کسی تعارف ندارد و اجازه تجمع نمی‌دهد.
 از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی تهران گفته بیش از ۹۵درصد مردم تمایلی به برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری ندارند. وی البته توضیح نداده که این آمارگیری کی و کجا و با چه روش‌هایی انجام شده است و ضمنا اشاره‌ای نیز به سخنان معاونت اجتماعی خود نکرده که جشن و شادی را حق مردم دانسته است.
 ساجدی‌نیا همچنین برخورد با "هنجارشکنان و مزاحمان امنیت مردم" را خواست خود مردم دانسته است.

تعطیلی مدارس شیفت بعدازظهر

این اظهارات ضدونقیض با یک خبر تازه‌ی دیگر کامل می‌شود. قائم‌مقام آموزش و پروش استان تهران اعلام کرده که در سه‌شنبه‌ی آخر سال، مدارس نوبت بعدازظهر در شهر تهران دو ساعت زودتر تعطیل خواهند شد.
وی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته این اقدام برای کاهش و جلوگیری از سوانح و حوادث احتمالی در این روز انجام می‌شود.
 اخبار رسیده از سطح شهر تهران، حاکی از حضور پرتعداد ماموران پلیس در سطح شهر و برپایی فضایی امنیتی در پایتخت است.
 فضای مجازی نیز لبالب است از پیشنهادات مختلف و گاه عجیب کاربران برای هرچه بهتر برگزار شدن شب چهارشنبه‌سوری و آخرین سه‌شنبه‌ی اعتراض. نیک‌آهنگ کوثر کارتونیست مقیم کانادا در سایت خودنویس پیشنهاد داده که سران اصلاح‌طلبان در این روز به منظور نشان دادن همگامی خود با مردم از روی آتش بپرند!
وی در یادداشت خود نوشته: «همیشه که قرار نیست مردم برای نشان دادن وحدت همانی را بکنند که سیاسیون می‌خواهند! چرا این بار سیاسیون به راه مردم نیایند؟ چرا چهارشنبه سوری امسال با همه سال‌های گذشته فرق نداشته باشد؟ از روی آتش پریدن جرم است؟ کدام ماده قانونی می‌گوید جرم است؟ اگر فرض می‌کنید با پریدن از روی آتش، روزنامه‌های کیهان و رسالت شما را تکفیر می‌کنند، بگذارید بکنند. از چه می‌ترسید؟ از ترس‌تان عبور کنید!».

میترا شجاعی
تحریریه: داود خدابخش




بازار پررونق فروش اسلحه در جهان

انستیتوی تحقیقات صلح در شهر استکهلم سوئد (سیپری) از سال  ۱۹۶۶ به تحقیق در امر صلح می‌پردازد

دولت هند طی پنج سال گذشته بیش از هر کشور دیگری در جهان اسلحه و تجهیزات نظامی خریداری کرده است. چین که در گذشته بزرگ‌ترین واردکننده اسلحه دنیا بود، اکنون مقام دوم را در این عرصه داراست.

بر مبنای پژوهش انستیتوی تحقیقات صلح در شهر استکهلم سوئد که روز دوشنبه (۲۳ اسفند / ۱۴ مارس) منتشر شد، ۹ درصد کل صادرات اسلحه جهان در فاصله سال‌های‌ ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به هند بوده است. بر این مبنا این کشور ۲۱ درصد به واردات سلاح‌های خود افزوده و مقام اول را در میان کشورهای واردکننده اسلحه در سراسر جهان به دست آورده است.
روسیه بیشترین سود را از صادرات اسلحه به هند برده است، زیرا ۸۲ درصد سلاح‌های وارد شده به هند ساخت شرکت‌های اسلحه‌سازی روسیه بوده‌اند؛ در این میان ۷۱ درصد سلاح‌های وارداتی به هند را هواپیماهای جنگی تشکیل می‌دهند.
دیگر واردکنندگان اسلحه
چین و کره جنوبی پس از هند مقام دوم را در واردات اسلحه دارند. این دو کشور ۶ درصد صادرات اسلحه جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که چین بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ در واردات اسلحه، مقام اول را در جهان دارا بود، اما هم‌اکنون این کشور با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش صنایع نظامی، خود به تدریج به صادرکننده اسلحه تبدیل شده است.
پژوهش انستیتوی تحقیقات صلح در شهر استکهلم سوئد نشان‌دهنده آن است که پاکستان در واردات اسلحه مقام سوم را در جهان دارد. این کشور ۵ درصد ِ سلاح‌های صادراتی جهان را به خود اختصاص داده و در پنج سال گذشته واردات اسلحه به این کشور افزایشی ۱۲۸ درصدی داشته است.
آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه
آمریکا همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در سطح جهان است. این کشور ۳۰ درصد صادرات اسلحه را در سراسر جهان به عهده دارند. پس از آمریکا اتحادیه اروپا قرار دارد که در مجموع ۳۴ درصد صادرات اسلحه را در اختیار دارد. روزنامه آلمانی "فرانکفورتر روندشاو" در این رابطه نوشته است که کشورهای صادرکننده اسلحه در اتحادیه اروپا بیشترین صادرات را به خود کشورهای عضو این اتحادیه دارند.
زیردریایی ساخت آلمان برای فروش به یونانالبته میزان فروش اسلحه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ناهماهنگ است. در حالی که صادرات اسلحه از آلمان در پنج سال ِ مورد تحقیق افزایشی ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد، این افزایش در کشور فرانسه ۱۰درصد و در بریتانیا ۱۱ درصد بوده است.
مهم‌ترین مشتریان سلاح‌های آلمانی، برمبنای نتیجه تحقیق انستیتوی تحقیقات صلح در شهر استکهلم سوئد، یونان است با ۱۵ درصد، آفریقای جنوبی است با ۱۱ درصد، ترکیه با ۱۰درصد، کره جنوبی با ۹درصد و مالزی است با ۷درصد. صنایع اسلحه‌سازی آلمان در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ میلادی، ۲۳۰۰ تانک به کشورهای دیگر صادر کرده‌اند. اما مهم‌ترین بخش فروش لوازم جنگی آلمان کشتی‌های جنگی بوده‌اند.
در این پژوهش همچنین آمده است که شرکت‌های اسلحه‌سازی در جهان رقابتی شدید با یکدیگر بر سر فروش کالا دارند و بازار کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای فروش سلاح بسیار مساعد به نظر می‌رسند. در میان این کشورها امارات متحده‌ی عربی ، اسرائیل، مصر و الجزایر به شدت بر واردات اسلحه خود افزوده‌اند.




بحث تحریم هوایی لیبی در شورای امنیت

شورای امنیت بعد از ظهر دوشنبه ۱۴ مارس برای تصمیم‌گیری در باره بستن حریم هوایی لیبی تشکیل جلسه خواهد داد. این نشست که با تبادل آخرین اطلاعات پیرامون وضعیت لیبی همراه است، پشت درهای بسته انجام می‌شود.

نشست امروز شورای امنیت به درخواست اتحادیه عرب صورت می‌گیرد و لین پاسکوئه، معاون دبیرکل سازمان ملل، شرکت‌کنندگان را در جریان تازه‌ترین تحولات و اخبار لیبی قرار می‌دهد. به گفته محافل دیپلماتیک، بعید است که پانزده عضو شورای امنیت در نخستین دور مشاورات خود، تصمیم به تحریم هوایی لیبی بگیرند. اتحادیه عرب در نشست آخر هفته خود در شهر قاهره، خواستار کنترل حریم هوایی لیبی شد.
احتمال می‌رود که لبنان به‌عنوان تنها کشورعربی عضو شورای امنیت، رسما درخواست تحریم هوایی لیبی را ارائه کند تا به این ترتیب، جلوی حملات هوایی دولت لیبی به مخالفان و غیرنظامیان گرفته شود.
به نقل از دیپلمات‌های مقیم نیویورک، هنوز پیش‌نویسی برای تحریم یاد شده به شورای امنیت داده نشده است. پاره‌ای کشورها از جمله روسیه و چین موضعی خویشتندارانه در این زمینه گرفته‌ و آلمان و آمریکا نیز صبر پیشه کرده‌اند. کشورهای غربی تاکید کرده‌اند که تنها در صورت پشتیبانی کشورهای همسایه لیبی این پیشنهاد را بررسی جدی می‌کنند.
فرانسه با همراهی بریتانیا در صدد به تصویب رساندن پیشنهاد تحریم هوایی لیبی است. فرانسه نخستین کشوری است که شورای ملی لیبی را به رسمیت شناخته و نیکلا سرکوزی نیز اولین رییس جمهور دنیاست که با محمود جبرئیل و یک عضو دیگر شورای ملی لیبی ملاقات کرده است.
لین پاسکوئه، معاون دبیرکل سازمان مللروسیه در این میان خواهان اطلاعات بیشتری پیرامون تحریم هوایی لیبی یا اقدام نظامی علیه حکومت قذافی است. کارشناسان می‌گویند که اعمال ممنوعیت پرواز علیه هواپیماهای لیبیایی نیازمند به‌کارگیری صدها هواپیماست. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده که کشورهای غربی توانایی اجرای چنین تحریمی را دارند، اما موضوع بر سر تصمیم سیاسی برای عملی کردن چنین تدبیری است.
دیدار کلینتون با اپوزیسیون لیبی
ملاقات با نماینده اپوزیسیون لیبی نیز در دستور کار هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از آغاز اجلاس جی‌۸ قرار گرفته است. کلینتون که صبح دوشنبه (۱۴ مارس / ۲۳ اسفند) وارد پاریس شده، عصر همین روز با محمود جبرئیل، مسئول سیاست خارجی شورای ملی لیبی، دیدار خواهد کرد.
مشاوره‌های وزیران امور خارجه هشت کشور مهم صنعتی دنیا در پاریس در شامگاه دوشنبه ۱۴ مارس در پاریس آغاز می‌شود. اوضاع لیبی و فاجعه اتمی ژاپن دستور کار اصلی مذاکرات این اجلاس خواهند بود.
در اجلاس هشت کشور صنعتی دنیا، اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل به استثنای چین، ایتالیا، کانادا و ژاپن حضور دارند.
بمباران شهر اجدبیه در لیبی
نیروهای وفادار به معمر قذافی روز دوشنبه ۱۳ مارس شهر شمالی اجدبیه را که در کنترل مخالفان بود، چند مرتبه بمباران کرده‌اند. از شرق لیبی نیز خبر درگیری میان نیروهای دولتی و شورشی در شهر بریقه می‌رسد. شهر بریقه از مراکز مهم نفتی لیبی است و تصرف آن یک پیروزی استراتژیک برای طرفین به‌شمار می‌رود.
ارتش لیبی نیز در تلویزیون این کشور اعلام کرده که از مجازات سربازان متمرد و فراری به شرط تحویل اسلحه و ابراز وفاداری، صرفنظر می‌کند.
در این میان، معمر قذافی با تهدید به اخراج همه کمپانی‌های نفتی غربی از کشورش، از شرکت‌های هندی، روسی و چینی دعوت به همکاری کرده است. خبرگزاری دولتی لیبی گزارش داده که قذافی با سفیران این سه کشور در زمینه یاد شده، دیدار و گفتگو کرده است.




صنایع و بورس ژاپن در اغماء

زلزله‌ی ژاپن بازارهای نفتی و مالی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تعلیق فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در این کشور به کاهش مصرف و بهای نفت انجامیده و قیمت سهام بورس‌های شاخص آسیا، اروپا و آمریکا نیز سقوط کرده‌اند.

ژاپن سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیاست و تعطیلی کامل یا نسبی  کارخانه‌های عمده این کشور، مصرف نفت و بهای آن را کاهش داده است. روز دوشنبه ۱۴ مارس، هر بشکه نفت برنت در بازار لندن با نزول ۲ دلار و ۴۴ سنت، به قیمت ۱۱۱ دلار و ۴۲ سنت فروش رفت. در نیویورک نیز هر بشکه نفت با افت ۱ دلار و ۷۴ سنت، به قیمت ۹۹ دلار و ۴۲ سنت داد و ستد شد.
ارزش سهام نیک‌ای، معتبرترین شاخص مالی آسیا در روز دوشنبه (۱۴ مارس /۲۳ اسفند) در بازار بورس توکیو ۶۳۴ واحد سقوط کرد. این در حالی است که بانک مرکزی ژاپن بلافاصله پس از زلزله، برای ثبات بازار مالی این کشور پولی به میزان ۱۵ تریلیون ین برابر با ۱۸۳ میلیارد دلار به سیستم بانکی این کشور تزریق کرد.
کارخانه‌های عمده ژاپن هم‌چون سونی، تویوتا، نیسان و هوندا بسته شده‌ یا نیمه تعطیل هستند. کنسرن خودروسازی تویوتا اعلام کرده که کارخانه‌های داخلی خود را دستکم تا روز پنجشنبه ۱۸ مارس تعطیل می‌کند. تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند که خوابیدن تولید در ژاپن اثری گسترده روی اقتصاد جهان خواهد گذاشت، زیرا اکثر صنایع، تجهیزات فنی و قطعات خود را از طریق ژاپن تامین می‌کنند.
دولت ژاپن برای جلوگیری از خاموشی، طرح سهمیه‌بندی توزیع برق را معرفی کرده و از مردم این کشور خواسته که روز دوشنبه به محل کار یا مدرسه نروند چون شبکه حمل و نقل عمومی قادر نخواهد بود هجوم انبوه جمعیت را تحمل کند.
شرکت‌های عرضه‌کننده نیرو در ژاپن هشدار می‌دهند که مناطق شرقی این کشور در نتیجه کمبود برق، خاموشی‌هایی را تجربه کنند. انتظار می‌رود مصرف گاز و قیمت آن  در ژاپن در هفته‌ها و ماه‌های آینده به‌عنوان انرژی جایگزین برق بالاتر و بالاتر رود.
بحران نیازمندی‌های انسانی
میلیون‌ها نفر در ژاپن در سرمای زمستان و در دمای نزدیک به صفر، بیش از سه شب است که آب، غذا و وسیله گرم کردن خود را نداشته‌اند. در بسیاری شهرهای ژاپن مردم ناچارند برای تامین آذوقه، آب آشامیدنی و بنزین ساعت‌ها در صف‌های طولانی سوپرمارکت‌ها و پمپ‌های بنزین بایستند. 
خبرگزاری کیودو ژاپن اعلام کرده که بیش از پانصد هزار نفر به‌دلیل زمین‌لرزه، سونامی و خطر انتشار مواد رادیو اکتیو آواره شد‌ه‌اند. بسیاری از شهرهای کوچک و دورافتاده ژاپن هنوز قابل دسترسی نیستند و تاکنون کمکی دریافت نکرده‌اند.
امواج آب تاکنون اجساد حدود دو هزار نفر را به سواحل منطقه میاگی در شمال شرق ژاپن آورده است. پلیس ژاپن می‌گوید آمار کشتگان و ناپدید شدگان، از چند هزارنفر فراتر است. نخست وزیر ژاپن اعلام کرده که کشورش با بزرگترین چالش از زمان پایان جنگ جهانی دوم روبروست.
برخی هواشناسان بیم آن دارند که تغییر جهت وزش باد از غرب به شمال شرقی ژاپن در دوشنبه شب، مواد رادیواکتیو نشت کرده از نیروگاه فوکوشیما را به سمت توکیو براند.





فعالیت نیروگاه‌های اتمی آلمان موقتا تمدید نمی‌شود

صدراعظم آنگلا مرکل، و وزیر امور خارجه آلمان، گیدو وستروله، در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه درباره نیروگاه‌های اتمی آلمان

صدراعظم آلمان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی از تعویق سه ماهه در تمدید فعالیت نیروگاه‌های اتمی آلمان خبر داد. شهرهای آلمان همزمان شاهد تظاهراتی ده‌ها هزار نفری علیه انرژی اتمی بودند.

آنگلا مرکل روز دوشنبه (۱۴ مارس / ۲۳ اسفند) در برلین اعلام کرد که اجرای قانون تمدید کار نیروگاه‌های اتمی آلمان را به مدت سه ماه عقب می‌اندازد. وی تاکید کرد که فاجعه ژاپن، واجد این آموزه است که حوادث مطلقا غیرممکن، کاملا هم غیرمحتمل نیستند.
صدراعظم آلمان افزود که پیش‌شرط‌ ‌ها و ضریب ایمنی تمام نیروگاه‌های اتمی کشور به دقت بازرسی و بازبینی می‌شوند و در این زمینه هیچ ملاحظه‌ای در نظر گرفته نخواهد شد. با این‌همه، وی تصریح کرد که « ما نمی‌توانیم از این تکنولوژی صلح‌آمیز دوران گذار صرفنظر کنیم».
تظاهرات مردم در برلین با شعار
احزاب مخالف دولت ائتلافی آلمان معتقدند که تصمیم اخیر آنگلا مرکل با توجه به حادثه اخیر در ژاپن کافی نیست. چپ‌ها، سوسیال دمکرات‌ها‌ و سبزها خواستار توقف کامل کار نیروگاه‌های اتمی و دستیابی به انرژی‌های تجدید پذیر هستند.
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، پیش‌تر از امکان بازنگری در تمدید مدت زمان کار رآکتورهای اتمی در آلمان سخن گفته بود. وی در برلین یاد‌آوری کرده بود که ایمنی شهروندان بر منافع اقتصادی ارجحیت دارند.
نوربرت روتگن، وزیر محیط زیست آلمان نیز در اظهار نظری دیگر، گفته بود که ضروری است از انرژی هسته‌ای برای مدتی محدود و تا زمان تامین انرژی از منابع دیگر استفاده شود.
تظاهرات مردم در آلمان علیه انرژی اتمی
تظاهرات در پوتسدام علیه انرژی اتمی
مخالفت صدراعظم آلمان با توقف کامل کار نیروگاه‌های اتمی کشور در حالی ابراز شد که بیش از ۱۱۰ هزار نفر در ده‌ها شهر آلمان در اعتراض به فعالیت نیروگاه‌های موجود، دست به تظاهرات زدند.
شامگاه روز دوشنبه ۱۴ مارس نیز صدها نفر که در میان آنها رهبران احزاب اپوزیسیون نیز به چشم می‌خوردند، در برابر دفتر صدراعظم آلمان در برلین اجتماع کرده و نسبت به مخاطرات احتمالی این نیروگاه‌ها هشدار دادند.
زیگمار گابریل، رییس حزب سوسیال دمکرات آلمان، سه پیشنهاد در این زمینه ارائه داده که شامل بسته شدن هفت نیروگاه اتمی موجود در کشور، لغو قانون تمدید فعالیت آنها و افزایش تدابیر ایمنی و آزمایشی در یکایک این نیروگاه‌هاست.





مخالفت‌های گسترده با سفر احتمالی پادشاه اردن به ایران

ملک عبدالله و  اسفندیار رحیم مشایی در اردن علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت ملک عبدالله به دعوت رئیس جمهوری برای سفر به ایران پاسخ مثبت داده و در عین حال از مخالفت مجلس با سفر پادشاه اردن خبر داد.
از سوی دیگر در همین روز شمار دیگری از نمایندگان مجلس و از جمله احمد توکلی نیز از سفر احتمالی پادشاه اردن به ایران به شدت مخالفت کرده‌اند.
در حالی که ایران و اردن پس از انقلاب اسلامی دارای مناسبات تیره‌ای با یکدیگر بوده‌اند، در آذر ماه سال ۱۳۸۹(دسامبر ۲۰۱۰) اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد با سفر به اردن، از سوی رئیس جمهوری ایران، ملک عبدالله را به دیدار به ایران دعوت کرد.
اکنون علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سفر پادشاه اردن به ایران را در مقطع فعلی «بدسلیقگی سیاسی» خوانده و گفت: «در صورت تحقق این امر مجلس واکنش نشان می‌دهد.»
بروجردی با بیان اینکه «آخرین خبرها نیز حاکی از تحقق این امر دارد»، تصریح کرد: «در مقطع فعلی با توجه به وضعیت منطقه، سفر ملک عبدالله به ایران می‌تواند در ارتباط با افکار عمومی منطقه مورد سواستفاده قرار بگیرد.»
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت: «کشورهای طرفدار آمریکا در منطقه به ضعف گراییده و در رابطه با این تحولات نیازی در خود احساس می‌کنند تا به ایران نزدیک شوند تا بتوانند در خصوص افکار عمومی مردم کشورهای خود موازنه ایجاد کنند.»
اردن در جنگ ایران و عراق از حامیان اصلی صدام حسین بود و در سال‌ ۲۰۰۴ نیز ملک عبدالله با مطرح ساختن «هلال شیعه» نسبت به گسترش نفوذ ایران هشدار داد؛ به گفته ملک عبدالله در این هلال شیعی که از لبنان آغاز شده و با گذر از سوریه و عراق به ایران می‌رسد، تهران نقشی تعیین‌کننده داد.
پس از آن بود که حسنی مبارک، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، در سال ۲۰۰۶ تصریح کرد که شیعیان منطقه،  به ایران وفادارتر از دولت‌هایشان هستند.
در همین حال احمد تولکی، نماینده اصولگرای مجلس نیز با عبارات تندی، از دعوت ملک عبدالله به ایران انتقاد کرد.
احمد توکلی با بیان اینکه «عبدالله اصلا در سطحی نبود که از او برای سفر به تهران دعوت شود»، گفت: «در شرایط کنونی که انقلاب اسلامی ایران و تلاش‌های حزب الله و فلسطینی‌های غزه نشان داده‌اند مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا امکان‌پذیر است و ملت‌ها برای استقلال و آزادی خود قیام کرده و عزت اسلامی یافته‌اند دعوت از این عنصر وابسته توسط رئیس دفتر مسئله‌دار رئیس جمهور مسئله بزرگی است.»
احمد توکلی گفت: «اگر من احتیاط کنم و نخواهم بگویم که این دعوت یک خیانتِ فعلی است، نه فاعلی، حداقل باید بگویم این دعوت یک اشتباه بزرگ تاریخی است.»
این نماینده مجلس تصریح کرد: «در این شرایط، دعوت از یک پادشاه بدسابقه از نظر روابط با ایران، از یک پادشاه بدسابقه از خاندان کثیفی که فلسطینی‌ها را سرکوب می‌کرد و از یک خانواده بدسابقه از جهت صلح با رژیم صهیونیستی که بعد ازکمپ دیوید نیز مورد نفرت مردمش قرار گرفته، چه توجیهی دارد؟»
وی همچنین گفت: «تا آنجا که بنده اطلاع دارم با این اقدام در جاهایی که باید تصمیم‌گیری شود، مخالفت شده ولی نمی‌دانم که اطاعت می‌شود یا نه.»
به گفته احمد توکلی، «تحلیل‌های غلطی  پشت پرده این موضوع است، که باید سریعاً این موارد روشن شود.»
درحالی که احمد توکلی درباره این «تحلیل‌های غلط» سخنی نگفته است، وب‌سایت الف که نزدیک به وی است، روز دوشنبه با انتشار مطلبی نسبت به ادعاهای «شیادان» درباره ظهور امام زمان هشدار داده است.
در این مطلب که همچنین  به نقد فیلمی با عنوان «ظهور نزدیک است»، می‌پردازد، نسبت به بهره‌برداری مدعیان ظهور قریب‌الوقوع امام زمان هشدار داده و تصریح می‌کند: «دسته‌ای از محبت و شوق مردم ساده‌دل سوء استفاده می‌کنند و این محبت و شور فریب آنان را راحت‌تر می‌کند.»
در این فیلم که در اینترنت انتشار یافته است از ملک عبدالله، به عنوان «سفیانی» یاد شده است که «قیام» وی  «نشانه» ظهور امام زمان است؛ این فیلم همچنین از محمود احمدی‌نژاد به عنوان شعیب‌بن صالح یاد کرده است.

«سفر مشکوک»


 در ادامه واکنش‌ها به سفر احتمالی پادشاه اردن،حشمت‌الله فلاحت پیشه، که رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اردن نیز است، سفر وی  به ایران را «تامل‌برانگیز» دانسته و آن را با «خاستگاه دستگاه دیپلماسی ایران» در تغایر خوانده است.
داریوش قنبری، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با «مشکوک» خواندن سفر احتمالی ملک عبدالله، دولت را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن این سفر «مسئولان وزارت خارجه» برای توضیح به مجلس فراخوانده خواهند شد.
محمود احمدی بیغش، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با مخالفت با این سفر گفت: «جمهوری اسلامی ایران از مردم اردن برای قیام علیه حکومت انگلیسی ملک عبدالله حمایت می‌کند، بنابراین سفر پادشاه اردن به تهران برخلاف استراتژی جمهوری اسلامی ایران است.»
علیرضا زاکانی، دیگر نماینده مجلس نیر دعوت از پادشاه اردن را «بر خلاف مصالح انقلاب اسلامی و آسیب جدی برای جهان اسلام» عنوان کرده است.
حسن ابراهیمی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت در صورتی که این سفر عملی شود: «قطعا با وزیر خارجه و مسئولان مربوطه برخورد خواهیم کرد.»
در همین حال احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس «حضور هریک از دیکتاتورهای منطقه را در این مقطع زمانی» در  ایران را به مصلحت ندانست.





نظرسنجی مجلس؛ ۴۵ درصد معتقد به بروز نارضایتی عمومی در آینده هستند

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می گوید بر اساس یک نظرسنجی که انجام داده است، ۴۵.۵ درصد از پاسخ ‌دهندگان معتقدند که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.
این نظرسنجی که در مورد «وضعیت عمومی جامعه و عملکرد نهادهای حکومتی» بوده است، نشان می دهد که ۵۷.۴ درصد از پاسخگویان معتقدند که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب افزایش قیمت‌ها و تورم خواهد شد.
مرکز پژوهش های مجلس می گوید که در نقطه مقابل، ۲۶.۸ درصد معتقدند که این مسئله موجب بروز نارضایتی نخواهد شد.
این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که ۴۴.۲ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی کالای یارانه‌ای را به دریافت نقدی یارانه ترجیح می‌دهند و ۳۴.۵ درصد خواستار دریافت نقدی یارانه هستند.
لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که از آن تحت عنوان «جراحی بزرگ اقتصاد ایران» یاد می‌شود، اسفندماه سال گذشته به تصویب نهایی مجلس رسید.
قرار بر این است که با حذف یارانه‌ کالاهای اساسی، ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیر نقدی به مردم پرداخت شود، ۳۰ درصد آن به تولید کنندگان برسد و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.
بر اساس اين نظرسنجی، در مجموع ۴۱.۷ درصد از پاسخگويان، عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها را «خوب و بسيار خوب» ارزيابی کرده و ۴۵ درصد نيز آن را «متوسط، ضعيف و بسيار ضعيف» دانسته اند.
نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس بیانگر آن است که ۳۲.۱ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که اعتماد مردم به مسئولان نسبت به گذشته کاهش یافته و این در حالی است که ۳۲.۳ درصد می‌گویند میزان این اعتماد تغییری نکرده است.
۲۸ درصد از پاسخ دهندگان نیز بر این باورند که سطح اعتماد به دولت افزایش یافته است.
بر اساس نتایج این نظر سنجی، ۹.۴ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که مصوبات سفرهای استانی دولت اصلا اجرا نشده است؛ ۴۰.۶ درصد معتقدند که این مصوبات در حد پایینی اجرا شده و ۲۰.۱ درصد نیز می‌گویند که این مصوبات تا حد زیادی به اجرا در آمده است.
۵۲.۲ درصد از پاسخ دهندگان همچنین معتقدند که پارتی بازی در دولت و نهادهای دولتی افزایش یافته و این در حالی است که ۲۶.۶ درصد می‌گویند که میزان پارتی بازی تغییر نکرده است.
۱۴.۶ درصد نیز بر این اعتقادند که سطح پارتی بازی کاهش یافته است.
نظر سنجی یاد شده همچنین نشان می دهد درصد افرادی که معتقد به افزایش میزان فساد اداری، فساد اخلاقی و ریاکاری در سطح جامعه هستند نسبت به افرادی است که می‌گویند این معضلات نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده‌اند.
مرکز پژوهش های مجلس می گوید که این نظرسنجی در آبان و آذرماه سال ۱۳۸۹ در ۳۰ مرکز استانی و میان بیش از ۱۷ هزار نفر انجام شده است.




«در يک ماه اخير بيش از شانزده دانشجوی دانشگاه شریف بازداشت شده اند»

.
.
۱۳۸۹/۱۲/۲۳
 منابع دانشجویی در ایران از افزایش بازداشت  دانشجویان خبر می دهند و یک فعال دانشجویی در این  زمینه،  به رادیو فردا گفته است: از اواخر بهمن ماه تاکنون بیش از شانزده دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شده اند.

ارژنگ عليپور، دانشجوی رشته معماری دانشگاه شيراز و از فعالان دانشجويی در حاليکه روز شنبه ۲۱ اسفند ماه برای سومين بار به کميته انضباطی احضار شده بود، بازداشت شد.

ارژنگ عليپور پيشتر در ستاد انتخاباتی مير حسين موسوی فعاليت می کرد و در جريان تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ خرداد در دانشگاه شيراز سخنرانی کرده بود. او به دنبال کشته شدن حامد نورمحمدی، دانشجوی رشته زيست شناسی دانشگاه شيراز در اول اسفند ماه سال جاری درباره چگونگی کشته شدن اين دانشجو با رسانه ها مصاحبه کرده بود. مسوولان دانشگاه شيراز اين فعال دانشجويی را از ورود به دانشگاه منع کرده بودند.

در همين حال از ضيا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل که از يک ماه پيش از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی منتقل شده بود، خبرهای جديدی در دست است.

علی نظری، دبير اجرايی سابق انجمن اسلامی دانشگاه مازندران و هم دانشگاهی سابق آقای نبوی، در گفت و گو با راديو فردا درباره آخرين وضعيت ضيا نبوی می گويد:« اينطور که پدر ضيا نبوی گفته بود، ضيا را به مکان نامعلومی که بعدا مشخص شد اداره اطلاعات اهواز بوده، انتقال داده بودند و خبرها از طريق هم بندی های ضيا به پدرش رسيده و گويا او را دوباره به زندان اهواز بازگردانده اند.»

علی نظری می گويد اين دانشجوی زندانی در يک ماهی که خانواده اش از او خبری نداشتند، تحت بازجويی بوده و می افزايد:« ضيا نبوی را تحت فشار گذاشته بودند که در مصاحبه ای تلويزيونی دست نوشته هايش که چند ماه پيش از داخل زندان منتشر شده بود را انکار کند و ديگر خواست مسولان اين بوده که ضيا نبوی، وجود دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل را انکار کند.»

ضيا نبوی از بنيانگذاران و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل بود که در ۲۵ خرداد ۸۸ بازداشت شد. او پس از ۵ ماه بلاتکليفی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد و در دادگاه تجديد نظر به ۱۰ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان ايذه محکوم شد. او در مهرماه سال ۸۹ به زندان کارون اهواز منتقل شد.

محسن برزگر، دانشجوی دانشگاه نوشيروانی بابل و عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت هم دانشجوی ديگری است که در روزهای اخير بازداشت شده است. او به ده ماه حبس تعزيری محکوم شده است.

در همين حال مادر مجيد توکلی، دانشجوی دانشگاه امير کبير و از اعضای دفتر تحکيم وحدت در گفت و گويی با وب سايت جرس از مسوولان خواسته است که به فرزندش مرخصی بدهند تا برای تعطيلات نوروز به خانه برود.

رييس قوه قضاييه طی بخشنامه ای در مورد مرخصی های نوروزی زندانيان اعلام کرده که زندانيان سياسی به مرخصی نوروزی نمی روند.

مادر مجيد توکلی در اين مصاحبه گفته که ماه هاست فرزندش را نديده و از اول بهمن ماه هيچ خبری از او ندارد و حتی اجازه تماس تلفنی با او را نداشته است.

علی نظری دبير اجرايی سابق انجمن اسلامی مازندران می گويد فعالان دانشجويی با برپايی کمپين، خواستار مرخصی دانشجويان زندانی برای تعطيلات نوروز شده اند و می افزايد:« چند کمپين تشکيل شده و کمپين تماس سبز و ديدار سبز از اين جمله هستند. قرار است اين کمپين ها برای نوروز، کارت پستال هايی برای خانواده های زندانيان سياسی ارسال کنند.»

به دنبال بازداشت چند نفر از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شريف و پرونده سازی های گسترده برای اين انجمن، در نهايت فعاليت های اين انجمن متوقف شد. اين درحالی است که قول برگزاری انتخابات انجمن اسلامی از سوی مسوولان دانشگاه به دانشجويان داده شده اما فعالان دانشجويی دانشگاه شريف از چگونگی تاييد صلاحيت کانديداها و روند برگزاری انتخابات انجمن اسلامی نگرانند.

يکی از فعالان سابق دانشجويی در دانشگاه شريف در گفت و گو با راديو فردا می گويد دانشجويان اميدی به قول مسوولان ندارند و فکر می کنند اين سناريويی تکراری برای پلمب کردن انجمن است و می افزايد:« بيشتر از يک سال است که قرار است انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه شريف برگزار شود اما مرتب توسط مسوولان به تعويق افتاده. در حال حاضر کليد اتاق انجمن اسلامی را عوض کرده اند و هرنوع بيانيه و هر حرکتی از سوی انجمن ممنوع شده و به نظر می اید که نمی خواهند با اعضای انجمن اسلامی همکاری کنند. البته شنيده ايم که تعدادی از اسناد انجمن به سرقت رفته است که بار اول نيست اين اتفاق می افتد. »

اين دانشجوی سابق دانشگاه شريف می گويد بسيج دانشگاه در نشريه هايی که دارد به اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه حمله کرده و به طور غير اخلاقی تلاش کرده از وجهه انجمن بکاهد.

اين فعال دانشجويی سابق دانشگاه شريف می گويد در ۲۴ و ۲۵ بهمن تعداد زيادی از دانشجويان دانشگاه شريف بازداشت شدند و می افزايد:« اينطور که اعلام شده شانزده تا هجده نفر از دانشجويان دانشگاه شريف بازداشت شده اند که حتی احتمال می رود اين تعداد بيشتر باشد. چون بعضی از خانواده ها درخواست کرده اند که نام فرزندان بازداشت شده شان اعلام نشود.»

او همچنين می گويد:« نيروهای حراست حضور گسترده ای داشتند و با نيروهای امنيتی اطراف دانشگاه شريف همکاری زيادی می کردند. همه درهای دانشگاه را بسته بودند و همه دانشجويان برای خروج از دانشگاه بايد از آن در خارج می شدند.»

در همين حال با وجود گذشت يک هفته از بازداشت لقمان قديری، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شيراز، خانواده او اعلام کرده اند هيچ خبری از وضعيت فرزندشان ندارند. لقمان قديری دوشنبه هفته گذشته برای حل مشکل ممانعت حراست از برگزاری جلسه دفاعيه اش به اين نهاد مراجعه کرده بود اما توسط مسوولين حراست دانشگاه شيراز به نهادهای امنيتی تحويل داده شده است. خانواده او علی رغم مراجعه به دادگاه نتوانسته اند اطلاعی از وضعيت پرونده اش بدست آورند.

خبرها از دانشگاه هنر از افزايش فشارها بر روی سجاد رضايی، دبير انجمن اسلامی اين دانشگاه حکايت دارد. سجاد رضايی دو هفته است از ورود به خوابگاه و دانشگاه منع شده و تا تعيين حکم کميته انضباطی از تحصيل معلق شده است.

سجاد رضايی به دنبال کشته شدن صانع ژاله، عضو انجمن اسلامی دانشگاه هنر در گفت و گو با رسانه ها او را از اعضای ستاد مير حسين موسوی در دانشگاه هنر معرفی کرده بود.

مقام های جمهوری اسلامی صانع ژاله را بسيجی و از طرفداران دولت ناميده بودند. سجاد رضايی به اقدام عليه امنيت ملی، تشويش اذهان عمومی و توهين به خون شهدا متهم شده است.

از دانشگاه سمنان هم خبر می رسد که صبح روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ماموران لباس شخصی با ورود به منزل سه نفر از دانشجويان اين دانشگاه خانه های آنها را تفتيش کرده اند و با حکم دست نويس کپی شده برای تحقيق، امير روغنی، دانشجوی فنی و احسان قشقايی، دبير سياسی دو دوره مجمع اسلامی دانشجويان دانشگاه سمنان و دبير فعلی واحد روابط عمومی اين تشکل را با خود به مکان نامعلومی برده اند.

ابوالفضل قربانيان و محمد زارعی، دانشجويان دانشگاه سمنان هم هرکدام به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند.

کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری پيشتر در مراسمی در دانشگاه تربيت مدرس گفت که همراهی با به گفته او جريان فتنه، همراهی با ضد انقلاب است و به مديران دانشگاه ها هشدار داد که هيچ مديری در هيچ دانشگاه دولتی يا غير دولتی حق مسامحه با اين افراد را ندارد.





حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۰ هزار تومان افزایش یافت

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در حالی حدود ۳۳۰ هزار تومان تعيين  شده است که بيش از ۸۰ درصد از هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ايرانی قراردادی هستند.
بر اساس مصوبه شورای عالی کار در ایران که روز دوشنبه به تصویب رسید، حداقل دستمزد سال آينده کارگران به ميزان ۹ درصد افزايش یافت.
بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، شورای عالی کار همچنين  ۲.۶ درصد نيز به کمک هزينه خانوار در بخش بن نقدی کارگری اضافه کرد.
در همين ارتباط، ولی الله صالحی، عضو شورای عالی کار، به خبرگزاری ها گفته است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران از ۳۰۳ هزار تومان در سال جاری به ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در سال آينده افزايش می‌ يابد.
ميزان افزايش یاد شده توسط اين نهاد دولتی در شرايطی اعلام می شود که بسياری از کارشناسان اقتصادی می گويند خط فقر در ایران حدود يک ميليون تومان در ماه است.
بدين ترتيب، بين حداقل دستمزد اعلام شده برای ميليون ها کارگر در سال آينده با خط فقر موجود در همين سال جاری، حدود ۷۰۰ هزار تومان فاصله وجود دارد.
علی، يک کارگر در استان خوزستان با اشاره به اينکه اين ميزان نمی تواند حداقل نيازهای يک خانوار کارگری را تامين کند، به رادیو فردا می گوید: «از شنيدن اين خبر شوکه شدم. اين مبلغ اصلا برای گذران زندگی يک خانواده کارگری با توجه به تورم جاری و گرانی موجود واقعا کم است.»
او با انتقاد از تصميم گيرندگان در مورد حداقل دستمزد کارگران می گويد: «آنها بايد خودشان را جای ما قرار دهند. آيا آنها می توانند با اين حقوقی که برای ما تعيين می کنند، زندگی کنند؟»
در اين ميان، ولی الله صالحی، عضو شورای عالی کار، در مورد دليل افزايش۱۱.۶ حداقل دستمزد سال آينده کارگران گفت که تصميم اين شورا، نرخ تورم ۱۱.۶ درصدی پايان بهمن ماه امسال که توسط بانک مرکزی اعلام شده است، را پوشش داديم.
تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حالی مورد استناد شورای عالی کار قرار گرفته است، که شمار بسياری از کارشناسان اقتصادی بر اين باورند که نرخ تورم بيش از آن چيزی است که بانک مرکزی اعلام کرده است.
احمد علوی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در سوئد، در پاسخ به اين پرسش که آيا نرخ تورم اعلام شده از سوی دستگاه های دولتی می تواند ملاک تعيين حداقل دستمزد کارگران قرار بگيرد، می گوید: «نرخ های تورمی که اکنون گفته می شود، نه دقيق است و نه شفاف. وقتی ما نمی دانيم نرخ تورم واقعی چقدر است، هر چه در مورد دستمزدها بگوييم درست نخواهد بود.»
پيشتر، در گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های رسمی ایران، گفته شده بود که به احتمال زياد، حداقل دستمزد کارگران بين ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش خواهد يافت که همين موضوع با انتقاد شماری از فعالان و تشکل های کارگری مواجه شده بود.
در عين حال، وزير کار و امور اجتماعی و وزير اقتصاد در روزهای اخير با اشاره به اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها، از احتمال تغيير نکردن حداقل دستمزد کارگران سخن گفته بودند.
با اين همه، تشکل های مستقل کارگری در ايران با توجه به گرانی روزافزون و پيامدهای ناشی از حذف يارانه ها، خواستار افزايش حداقل دستمزد کارگران به گونه ای شده اند که هزينه های يک زندگی شرافتمندانه را برای آنان تامين کند.
سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و اتحاديه آزاد کارگران ايران از جمله اين تشکل ها بوده اند.
درخواست اين تشکل ها با اشاره به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار عنوان شده که در آن بر توجه به هزينه‌های واقعی يک خانواده کارگری تاکيد شده است.
در همين حال، حداقل دستمزد ماهانه کارگران در حالی حدود ۳۳۰ هزار تومان تعيين  شده است که بيش از ۸۰ درصد از هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ايرانی قراردادی هستند و در سال جاری، حتی حداقل دستمزد ماهانه ۳۰۳ هزار تومانی را دريافت نمی کرده اند.




نوبت عصر مدارس تهران فردا 2 ساعت زودتر تعطيل می ‌شود

آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است که نوبت عصر مدارس تهران، فردا به دليل آنچه که كاهش خطرات احتمالی چهارشنبه سوری، خوانده شده، دو ساعت زودتر تعطيل می ‌شود.
سيد علی يزديخواه از مسئولان آموزش و پرورش تهران به خبرگزاری فارس گفته است که درهفته‌های گذشته بخشنامه‌ای به مدارس ابلاغ شد و آگاهی ‌های لازم در باره خطرات چهارشنبه آخر سال به آنها داده شد.

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

این خلاصه دردسترس نیست. برای مشاهده پست لطفاً اینجا کلیک کنید .