۱۳۹۰ آذر ۲۳, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تلاش آیت الله خامنه ای برای نزدیک شدن به عربستان

نوشتۀ فرزاد جوادی
دکتر منصور فرهنگ، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی در آمریکا: پیش از هر چیز باید گفت که سفرحیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی، در راستای فرامین آقای خامنه ای انجام گرفته است، نه وزارت امور خارجه او فرستاده خامنه ایست، نه دولت ایران 

گفتگو با منصور فرهنگ
 
14/12/2011 by فرزاد جوادی
منصور فرهنگ: از همان آغاز حکومت اسلامی در ایران آقای خمینی با تحریکات خود علیه عربستان سعودی روابط بین دو کشور را سرد و تیره ساخت. بعد از فوت خمینی مسئولین دولت اسلامی سعی کردند میزان تنش بین دو کشور را تقلیل دهند، اما در عین حال دست از تبلیغات خود علیه عربستان سعودی بر نداشتند.
سفر آقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت اسلامی، به عربستان تلاشی از سوی آقای خامنه ای، و نه دولت احمدی نژاد، برای بهبود روابط با آنکشور است. تلاشی، که معلوم نیست به موفقیت بیانجامد. زیرا از یکطرف، حمایت ایران از دولت سوریه، و از طرف دیگر، ادامه تبلیغات ضد سعودی ایران، بخصوص تبلیغات رادیوی عربی زبان حمهوری اسلامی ایران، "العالم"، مانع از عادی سازی روابط میشود.
ضمنأ این عامل را نیز به فعل و انفعالات دیپلماتیک مسئولین رژیم تهران باید اضافه نمود که علیرغم کوششی که در راستای بهبود مناسبات خود با عربستان سعودی بکار میبرند؛ در عین حال به عملیات پنهانی خود برای تحریک شیعیان در کشورهای منطقه، از جمله در عربستان سعودی نیز ادامه میدهند.
این تضاد آشکار در گفتار و رفتار مسئولین جمهوری اسلامی ایران، که بی شک برای جهانیان حیرت آور بنظر میرسد، از عوامل اصلی ناکامی دیپلماسی جمهوری اسلامی است....



برژینسکی: نتایج جنگ آمریکا با ایران فاجعه‌بار خواهد بود

برژینسکی، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا طی سخنانی دربرابر شورای مطالعات آتلانتیک در واشنگتن گفته است که سیاست خصمانه ای که دولت آمریکا در قبال ایران پیش گرفته، می تواند منجر به یک جنگ با نتایج بسیار مخرب گردد.

گفتگو با رضا تقی زاده
 
14/12/2011 by شاهرخ بهزادی
برژینسکی گفت که این باور در آمریکا وجود دارد که به منظور احتراز از یک جنگ با ایران آمریکا باید فشار ها ومجازات های بیشتری را بر جمهوری اسلامی ایران وارد آورد تا این کشور را وادار سازد تا برنامه نظامی هسته ای خود را رها کند. وی در این رابطه اظهار داشته است که تشدید مجازات ها و فشار ها بر روی ایران در صورتی که نتیجه مورد انتظار را تأمین نکند، مخاطرات در گیری و جنگ بین آمریکا و ایران را افزایش می دهد. وی تأکید کرده است که در چنین شرایطی، دامنه عمل و تمهیدات سیاسی آمریکا برای حل مشکل هسته ای جمهوری اسلامی به نحو بی سابقه ای کاهش خواهد یافت.
برژینسکی تصریح کرده است، در صورتیکه آمریکا به هر شکلی وارد جنگ با ایران شود، نتایج یک چنین جنگی، در سطح کلی و به صورت انبوه برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود.
یاد آور می شویم که "زیبگنیو برژینسکی" در زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1379 مشاور امنیت ملی جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا بوده است. وی که همواره به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار در مصاحبه های مطبوعاتی بسیاری شرکت می کند، در گفتگوی اخیر خود با روزنامه وال استریت ژورنال نظرات و توصیه های خود را در باره سیاست آمریکا نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز داشته است.

در باره این موضوع گفتگویی انجام داده ایم با رضا تقی زاده پژوهشگر و استاد دانشگاه در گلاسکو.
رضا تقی زاده می گوید که بر سخنان برژینسکی این انتقاد وارد است که همزمان با محدود شدن گزینه های سیاسی آمریکا در قبال ایران، ایران نیز انعطاف لازم را در برابر جامعه حهانی نداشته است. بنابراین همراهی با نظرات برژینسکی نمی تواند تصویر روشنی از وضعیت موجود داشته باشد::.




سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قصد ما برداشتن پرده الکترونیکی ایران است

آلن اير، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا
راه اندازی این تارنما بخشی از کوشش های دولت امریکا برای برقراری ارتباط با مردم ایران است و در این تارنما فقط اطلاعات مفید مربوط به چگونگی اخذ رواید، سفر و جامعه آمریکا وجود دارد و هیچ چیز جاسوسی ندارد.

گفتگوی دلبر توکلی با آلن اير، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا
14/12/2011
دلبر توکلی
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، پیش تر در گفتگویی با بی بی سی فارسی و صدای آمریکا اعلام کرد، با توجه به این که آمریکا و ایران مناسبات دیپلماتیک ندارند، واشنگتن در صدد است سفارتخانه ای مجازی راه اندازی کند تا از این طریق شهروندان ايرانی بتواند در خواست های خود برای ویزا را مطرح کنند. این سفارت مجازی روز سه شنبه (ششم دسامبر) آغاز به کار کرد.
خانم کلینتون به مناسبت آغاز به کار این سفارت مجازی در پیامی ویدئویی در توضیح دلیل راه اندازی این سفارت مجازی گفته است: "ایالات متحده دارای نمایندگی های دیپلماتیک در سراسر جهان است تا از این طریق با سایر دولت ها ارتباط داشته باشد. اما از آن جا که ایالات متحده و ایران دارای روابط دیپلماتیک نیستند و ما برخی فرصت های مهم برای گفت و شنود با شما شهروندان ایرانی از دست داده ایم. از این رو می‌توانیم فناوری های نوین را برای ایجاد پل و ارتقاء تفاهم بهتر بین دو کشور و مردم این دو کشور به کار بگیریم."
وزیر خارجه آمریکا همچنین در این پیام افزوده است که این تارنما عرصه ای برای گفت وگوی "شفاف و بدون ترس" مردم دو کشور در زمینه های سیاسی و فرهنگی است.
واکنش ها به راه اندازی سفارت مجازی آمریکا
راه اندازی سفارت مجازی آمریکا برای مردم ایران، با واکنش های متفاوتی از سوی مقامات جمهوری اسلامی رو برو شد و در همان نخستین ساعت های راه اندازی این سفارت مجازی، سایت آن را فیلتر کردند. همزمان چند نماینده مجلس، اقدام اخیر آمریکا را "منافقانه" و برای "جاسوسی" ارزیابی کردند.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفته بود که این برنامه با شکست روبرو خواهد شد و "اگر آمريکايی ها تصور می کنند که می توانند با سفارتخانه مجازی خود در ايران کاری انجام دهند، در اشتباه هستند."
این درحالی است که "الن ایر" سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با بخش فارسی رادیو فرانسه این ادعای ایران را نادرست دانسته و گفت:" راه اندازی این تارنما بخشی از کوشش های دولت امریکا برای برقراری ارتباط با مردم ایران است و در این تارنما فقط اطلاعات مفید مربوط به چگونگی اخذ رواید، سفر و جامعه آمریکا وجود دارد و هیچ چیز جاسوسی ندارد."
او همچنین تاکید براین دارد که متقاضیان ایرانی برای اخذ ویزا نیاز به مصاحبه حقیقی دارند واین سفارت خدمات صدور ویزا را به متقاضیان ارائه نمی دهد بلکه تنها اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می دهد.
سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش تاکید دارد که مناقشات موجود بین دو کشور تاثیری بر روند صدور ویزا برای مردم ایران در سفر به آمریکا ندارد.
او در ادامه صحبت های خود گفت:" در حالی که ایران سعی دارد یک پرده الکترونیکی به دور مردم خود بکشد، ما تلاش می کنیم با نرم افزار و سخت افزارهای مختلف این پرده را برداریم."
سردار محمدرضا نقدي رييس سازمان بسيج مستضعفين نیز در جمع مسوولان بسيج كارگري در مشهد، در واکنش به راه اندازی این سفارت مجازی از سوی آمریکا گفت:" مردم آمريكا به زودي تفاله هاي نظام سرمايه داري را از كاخ سفيد بيرون مي ريزند و رييس جمهور آمريكا بايد از حالا به فكر كاخ سفيد مجازی هم باشد."
نقدی در ادامه گفت:"آمريكا حق دارد سفارتخانه مجازي درست كند و بايد پس از اين، يك ايران مجازی و يك تهران مجازی هم بسازد و در خيابان هاي آن قدم بزند تا مردم آنجا را مثل گذشته تحقير و نفت و ذخاير آن را غارت كند تا شايد قدری زخم شكست را با اين بازي هاي رايانه اي التيام بخشد."
از سوی دیگر "وندی شرمن"، معاون وزارت امور خارجه آمريکا در امور سياسی، نیز به هنگام آغاز به کار اين سفارتخانه مجازی بر ارتباط با مردم ایران تاکید کرد و گفت: "ما می خواهيم به صورت مستقيم با مردم ايران ارتباط برقرار کنيم. ما می خواهيم همه مردم ايران به ويژه جمعيت بزرگ جوانان درداخل ايران بدانند که ايالات متحده به مردم ايران و تمدن آنها عميقا احترام می گذارد."
تهران و واشنگتن به دنبال حمله دانشجویان موسوم به "پیرو خط امام" به سفارت آمریکا در تهران در روز ۱۳آبان ۱۳۵۸، سه دهه است که با یکدیگر مناسبات دیپلماتیک ندارند و از آن زمان تنش در روابط دو کشور همواره فراز و فرودهای زیادی داشته است.
نشانی سفارت مجازی آمریکا به انگلیسی :
iran.usembassy.gov
tehran.usembassy.gov
نشانی به زبان فارسی :
persian.iran.usembassy.gov






اخبار روز: 
بنا به گزارش‌ها حدود ٣۴۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف در شمال بغداد در عراق در وضعیت خطیری قرار گرفته‌اند. دولت عراق، با استناد به حق حاکمیت ملی، خواهان آن است که ساکنان اردوگاه آن را ترک کنند و خود کنترل محل را به دست بگیرد، و برای این منظور ضرب الاجل ٣۱ دسامبر ۲۰۱۱ (۱۰ دی ماه ۱٣۹۰) را تعیین کرده است. اکثریت ساکنان اردوگاه از هیچ نوع روادید برای رفتن به کشور ثالثی برخوردار نیستند و کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان پذیرفته است که تقاضای آنان برای پناهندگی را مورد بررسی قرار دهد. ولی در این فاصله کوتاه امکان بررسی این تقاضاها و پیدا کردن کشورهایی که پناهندگان را بپذیرند وجود ندارد. این وضعیت بن بست خطرناکی را به وجود آورده است.
ساکنان اردوگاه اشرف نگران آن هستند که با انقضای ضرب الاجل یاد شده، دولت عراق در صدد برآید که با اعمال قهر اردوگاه را تصرف کند. آنان با توجه به روابط سیاسی بسیار نزدیک دولت عراق با حکومت ایران، به خصوص از این نگرانند که دولت عراق تعدادی از ساکنان را به حکومت ایران تحویل دهد که در این صورت آنان بدون تردید در معرض خطر جدی شکنجه و اعدام قرار خواهند گرفت. این نگرانی‌ها مسبوق به سابقه است: از سال ۲۰۰۹ که حفاظت از اردوگاه اشرف از سوی نیروهای آمریکایی به دولت عراق واگذار شد، در چند نوبت نیروهای عراقی تلاش کرده‌اند با کاربرد سلاح گرم به اردوگاه وارد شوند که با مقاومت ساکنان آن روبرو شده و ده‌ها نفر از آنان کشته و زخمی شده‌اند. هم اکنون نیز، بنا به گزارش‌ها، مقامات عراقی محدودیت‌هایی برای ورود مواد ضروری زندگی و از جمله دارو و لوازم پزشکی به اردوگاه ایجاد کرده‌اند که زندگی ساکنان آن را به خطر انداخته است.
ما امضاکنندگان زیر، صرف نظر از مواضع و عملکردهای سازمان مجاهدین خلق ایران و مرزبندی‌های مشخصی که با آن داریم، خواهان حل و فصل مشکل اردوگاه اشرف به صورت انسانی و مسالمت‌آمیز هستیم و نسبت به عواقب سوء و فاجعه‌بار کاربرد زور و هر اقدامی که سلامتی و حیات ساکنان اردوگاه را به خطر بیندازد هشدار می‌دهیم. ما معتقدیم که ساکنان اشرف باید از حقوق انسانی و بشری خود و از جمله حق پناهندگی برخوردار شوند و بتوانند هر چه زودتر به کشور دیگری سفر و در آن‌جا اقامت کنند.
ما از کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان می‌خواهیم که در رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف تسریع کند و برای سفر و اسکان آنان در کشورهای دیگر تسهیلات لازم را فراهم آورد.
ما از جامعه جهانی و به خصوص کشورهای دموکراتیک می‌خواهیم که برای دادن پناهندگی به ساکنان اشرف با کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان حد اکثر همکاری را به عمل آورند تا انتقال پناه‌جویان به آن کشورها در اسرع وقت انجام شود.
ما هم‌چنین با احترام به حق حاکمیت ملی عراق از دولت این کشور می‌خواهیم که
۱ - ضرب الاجل ٣۱ دسامبر را برای مدتی که روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف طول می‌کشد (به تشخیص کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان) تمدید کند؛
۲ - تسهیلات لازم را برای کار کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف فراهم کند تا این روند هر چه زودتر به انجام برسد؛
٣ - از کاربرد هرگونه خشونت برای ورود به اردوگاه اشرف اجتناب کند؛
۴ - رسما تعهد کند که هیچ یک از ساکنان اردوگاه اشرف را در هیچ شرایطی به حکومت ایران تحویل نخواهد داد؛
۵ - محدودیت‌های ورود مواد مورد نیاز زیستی و پزشکی و مزاحمت‌های صوتی ساکنان اردوگاه اشرف را فورا بر طرف کند.

به باور ما مسئولان سازمان مجاهدین خلق با پذیرش واقعیت ها و شرایط عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین باید برای تسریع خروج اعضای خود از عراق و دریافت پناهندگی تلاشهای لازم را انجام دهند و در هر شرایطی حفظ جان و حقوق انسانی ساکنان اشرف را بر سرنوشت سازمان و مصلحت های سیاسی آن مقدم بدارند. ما امیدواریم مشکل ساکنان اردوگاه اشرف با همکاری دولت عراق، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، و جامعه جهانی در اسرع وقت به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و آنان بتوانند با استقرار در کشورهای دموکراتیک در باره آینده خود آزادانه تصمیم بگیرند

ابراهیم جهانگیری، کانادا
احمد باطبی، آمریکا
اردو ملکی، آلمان
اسد جلالی، بریتانیا
اصغر سرپا، آمریکا
اکبر اغراقی، اسپانیا
اکبر زرگر
اکرم موسوی، المان
الهه شکرایی، کانادا
امیر اعتدالی، آمریکا
امیر خدیر، کانادا
امیر هوشمند ممتاز، آمریکا
امیررضا امیربختیار، پاریس
انوشه مشعوف، کانادا
اوا سونی
آتوسا محبی، آمریکا
آذر فهیمی، کانادا
آزاد مرادیان، آمریکا
آزیتا رضوان، امریکا
آیدین حق دوست، سوئد
بابک تردست، المان
بهرام شفیعی، بریتانیا
بهروز ستوده، امریکا
بهزاد کریمی، هلند
بهزاد مهرانی، ترکیه
بهنام وفا سرشت، آلمان
بیژن کریمی، آمریکا
بیژن افتخاری، اتریش
بیژن پری زاده، آمریکا
پرنیا وفائی، کانادا
پروین طباطبائیان، کانادا
پروین قاسمی، آلمان
پیروز کریمی، استرالیا
تراب مستوفی، اتریش/ وین
تقی امجدی، آمریکا
تقی مختار، آمریکا
جلال الدّین مظهری ملکشاه، آلمان
جهانشاه جاوید، آمریکا
حبیب لواسانی، ایران
حجت نارنجی، سوئد
حسن درویش پور، آلمان
حسن زهتاب، سوئد
حسن کلانتری، آمریکا
حسن ماسالی، آلمان - آمریکا
حسن نایب هاشم، اتریش
حسین باقر زاده، بریتانیا
حسین علوی، آلمان
حمید رضا عسگری نژاد، امریکا
حمید شیرازی، کانادا
حمید کوثری، آمریکا
خسرو بندری، امریکا
داریوش مجلسی، هلند
داریوش مرادی، آلمان
داریوش معرفت، آمریکا
داود آزادفر، فرانسه
داوود نواپیان، سوئد
درنا بندری، آمریکا
دنیا اکبری، ترکیه
راضیه (پری) نشاط، ترکیه
رامین پرهام، اروپا
رحیم شامبیاتی، آمریکا
رشید اسماعیلی، ایران
رضا پیرزاده، آمریکا
رضا ترابی، هلند
رضا چرندابی، آلمان
رضا سعیدانی آبادانی، ایران
رضا قاضی نوری
رضا گوهرزاد، آمریکا
رضا مبین، ترکیه
رضوان مقدم
روبرتو گودوی، کانادا
روحی شفیعی، بریتانیا
روشنک آسترکی، مالزی
زهره خیام، آمریکا
زهره صادقی، کانادا
ساسان دهقان، آمریکا
سجادی، آلمان
سعید پیوندی، فرانسه
سعید رهنما، کانادا
سمیرا حقی، آمریکا
سهراب بهداد، ایالات متحد امریکا
سیاوش بابایی، هلند
سیاوش صفوی، ترکیه
سیاوش عبقری، آمریکا
سیاوش فرجی، سوئد
سیما ایزد، آلمان
سینا حشمتی، آلمان
شروین نکوئی، هلند
شعله آتش، آمریکا
شهاب فیضی، سوئد
شهران آزاد
شهروز اسدی
شهریار سنگری، فرانسه
شهلا باور، آمریکا
شهلا بهاردوست، آلمان
شهلا عبقری، آمریکا
شیرزاد راستان، آمریکا
شیوا نوجو
صلاح عباسی، سوئد
صمد دژبان ، آلمان
طاهره دزفولی، آمریکا
عباس خرسندی، عراق
عباس سایه، آمریکا
عزیز منجمی، امریکا
عفت ماهباز، لندن انگلیس
علی افشاری، آمریکا
علی اکبر مهدی، آمریکا
علی بکائی، آلمان
علی پورنقوی، هلند
علی تقی پور، مالزی
علی جمشیدی، سوئد
علی حسینی، سوئد
علی دشتی، دانمارک
علی رضا نیک منش، آمریکا
علی شاکری، آمریکا
علی طاهری، آمریکا
علی عبدی، امریکا
علی محمدی، ایران
علیرضا محسنی، هلند
علیرضا وکیلی، کانادا
غلام عباسی، امریکا
فتحیه زرکش ، انگلستان
فرامرز رفیعی، آمریکا
فرح نصیری، هلند
فرحناز نیاکان، استرالیا
فرزاد سلطانزاده نادری، سوئد
فرناز آبادانی، آمریکا
فرهاد فرهانی، آمریکا
فرهاد نعمانی، ،فرانسه
فروزان خرمیان، امریکا
فریبا داودی مهاجر، امریکا - واشنکتن
فریبا معتمدی، هلند
فرید اشکان، آمریکا
فریدون احمدی، آلمان
فرین نسیم، کانادا
فیروز محمودی، ایران
کارین فرند، آلمان
کاظم علمداری، آمریکا
کامران مهرپور، امریکا
کریم شامبیاتی، آلمان
کریم شاهی، آمریکا
کمیل نورانی فرد، عراق
کورش عرفانی ، آمریکا
کی سحر، آمریکا
گودرز اقتداری، ایالات متحده امریکا
لیلا بوریا ، ایران
لیلا پارسی، امارات متحده عرب
لیلا سیف اللهی، ترکیه
ماشاالله سلیمی، آلمان
متین سـال مه، نروژ
مجتبی محمدی، سویس
مجید عبدالرحیم پور، آلمان
محسن سازگارا، آمریکا
محسن نژاد، آمریکا
محمد برقعی، امریکا
محمد تاج‌دولتی، کانادا
محمد حسن، ایران
محمد صالح شبلی، آلمان
محمد فراهانی، آمریکا
محمدرضا شکوهی فرد، فرانسه
محمدرضا نیکفر، آلمان
محمود رفیع، برلن - آلمان
مراد خورشیدی، سوئد
مرتضی انوری، آمریکا
مریم افشاری، سوئد
مریم اهری، آمریکا
مریم مقدم ، ترکیه
مریم نوری
مزدک عبدی پور، آلمان
مسعود شب افروز، آمریکا
مسعود مناف، سوئد
مصطفی مرید، آلمان
منوچهر حیدری، سوئد
منوچهر شفائی، آلمان
منوچهر مقصودنیا، آلمان
منیر مظلومی، آلمان
مهدی امینی، آمریکا
مهدی جامی، هلند
مهدی حبیبی، ایران
مهدی مجتهدپور، آلمان
مهدی یوسفی، آمریکا
مهران میرفخرائی، ایتالیا
مهرداد درویش پور، سوئد
مهرداد عمادی، بریتانیا
مهرداد لوائی، هلند
مهناز کردجازی، سوئد
میثاق پارسا، آمریکا
میر حمید سالک، آمریکا
ناهید فرشی، آلمان
نبیل حقیقی، ایران
نگین سپهری، ایران
نوروز اقلیمی، ایران
نوید محبی، ترکیه
نیره توحیدی، آمریکا
نیما مشعوف، کانادا
هادی یوسفی، دانمارک
هایده مغیثی، کانادا
همت آزاده، آلمان
همن سیدی، بریتانیا
هومن سلطانی، بریتانیا
وحید آزاد، ایران
یوسف توسلی، آمریکا
یوسف عزیزی بنی طرف، انگلستان



تصویب افزایش تولید نفت در کنفرانس اوپک و نگرانی‌های ایران

بنا به تصمیم اعضای اوپک، تولید نفت از ۲۵ میلیون بشکه در روز به ۳۰ میلیون خواهد رسید. رستم قاسمی، وزیر نفت مدعی شد، نماینده عربستان به او اطمینان داده، درصورت تحریم نفتی ایران، عربستان کمبود نفت را جبران نخواهد کرد.

پیش از آغاز کنفرانس اوپک در روز چهارشنبه (۱۴ دسامبر/۲۳ آذر) رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود، آیا با رساندن تولید نفت به مرز ۳۰ میلیون در روز موافقید، گفته بود: «فعلا بحث ۳۰ میلیون مطرح نیست، بلکه بازار مهم است و باید ببینیم، کشش بازار چیست».
مهم‌ترین تصمیم این کنفرانس که درمحل دبیرخانه‌ی اوپک در وین برگزار شد، افزایش سقف تولید نفت خام به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز بود. به گفته‌ی وزیر نفت ایران، علت این تصمیم "تعادل در بازار" بوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تولید نفت اوپک در سه سال گذشته به طور رسمی ۲۵ میلیون بشکه در روز بوده اما دوازده عضو اوپک در حال حاضر ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند.


"رویارویی با بی‌ثباتی"

یکصد و شصتمین نشست وزارتی اوپک با سخنرانی رئیس دوره‌ای آن، رستم قاسمی آغاز شد. قاسمی ابتدا به نوسانات بازار جهانی نفت در شش ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر چالش مهم پیش روی بازار نفت رویارویی با بی‌ثباتی بسیاری زیادی است که رشد اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.»علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی
به گفته‌ی وزیر نفت ایران، از زمان برگزاری نشست ماه ژوئن اوپک تاکنون بسیاری از برآوردهای رشد اقتصادی با کاهش چشمگیری روبرو بوده‌اند. او سپس تاکید کرد که «عدم اطمینان از رشد اقتصادی منجر به عدم اطمینان در زمینه تقاضا برای نفت می‌شود.»
قاسمی در ادامه اظهار داشت: «از یک سو متعهد هستیم از عرضه‌ی کافی نفت خام به بازار جهانی اطمینان حاصل کنیم. از سوی دیگر با چشم‌اندازی از اقتصاد جهان مواجه هستیم که می‌تواند در ماه‌های آتی در جهت‌های مختلف در نوسان باشد. به عبارت دیگر شرایط می‌تواند منجر به بهبود اقتصادی پایدار شده یا مجدداً به بروز کسادی و یا حتی رکود بیانجامد.»

در نشست روز چهارشنبه‌ی اوپک، وزیر نفت عراق به عنوان رئیس دوره‌ای آینده‌ی اوپک انتخاب شد. ریاست ایران با آغاز سال نوی مسیحی به پایان می‌رسد.


توافق با عربستان؟

رستم قاسمی پیش از آغاز کنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که در دیدار روز سه‌شنبه‌ی خود با علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی به توافق رسیده‌اند که روابط دو کشور را در زمینه‌ی انرژی گسترش دهند.

قاسمی ضمن تاکید بر اینکه ایران روابط خوبی با عربستان سعودی دارد گفت، النعیمی به او اطمینان داده است که کشورش مایل نیست، در صورتی که آمریکا و اروپا صنایع نفتی ایران را تحریم کنند، کمبود نفت جهانی حاصل از تحریم‌ها را جبران کند.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که وزیر نفت عربستان سعودی این ادعای قاسمی را نه تایید و نه رد کرده است.

پیشتر عربستان سعودی اعلام کرده بود که اگر کشورهای غربی به دلیل گسترش تحریم‌ها علیه ایران با کمبود نفت روبرو شوند، این کشور برای جبران کمبودها آمادگی دارد.

ایران روزانه ۴۵۰هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر می‌کند. مهم‌ترین خریداران اروپایی نفت ایران، ایتالیا و اسپانیا هستند.


ایران: تحریم به ضرر اروپاست

وزیر نفت ایران پیش از آغاز کنفرانس اوپک در جمع خبرنگاران بار دیگر تردید خود را مبنی بر تحریم صنایع نفتی ایران توسط اتحادیه‌ی اروپا تکرار کرد. او گفت: «ما به طور سنتی روابط خوبی با یونان و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی داریم و من گمان نمی‌کنم که آنها نفت ایران را تحریم کنند.»
رستم قاسمی، فرمانده‌ی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است
قاسمی روز یکشنبه (۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر) نیز در یک نشست خبری گفته بود که «تحریم ایران بازار نفت جهانی را به هم می‌زند». او مدعی شد که کشورش نگران تحریم‌های جدید نیست، زیرا برای «۱۸ درصد نفت صادراتی به اروپا جایگزین دارد».
وزیر نفت ایران در عین حال تاکید کرد که «تحریم نفتی ایران موجب نوسانات شدید قیمتی می‌شود و به همین دلیل اتحادیه اروپا هرگز به دنبال تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران نخواهد بود».

در ۶ دسامبر گونتر اوتینگر، مسئول انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم نفتی ایران به توافق رسیده‌اند.
ناظران سیاسی معتقدند که مقامات اروپایی به طور جدی برای قطع واردات نفت از ایران و یافتن جایگزین تلاش می‌کنند.





مانور نیروهای مسلح ایران برای تمرین بستن تنگه هرمز

تنگه هرمز

جمهوری اسلامی در تدارک برگزاری رزمایش دریایی نیروهای مسلح در تنگه هرمز است. تمرین بستن تنگه هرمز، یکی از هدف‌های این رزمایش است، اما مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که ایران چنین قصدی ندارد.

 پرویز سروری رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۲۳ آذر به خبرنگاران گفت که نیروهای مسلح ایران در تدارک برگزاری یک رزمایش دریایی در تنگه هرمز هستند و این رزمایش در آینده نزدیک انجام می‌شود. به گفته این نماینده، رزمایش دریایی پیش‌بینی شده «برای دفاع از آرامش و امنیت ایران برگزار خواهد شد، البته یکی از ابعاد آن پاسخ به تهدیدات نفتی دشمنان است».
سروری روز دوشنبه ۲۱ آذر با اشاره به رزمایش دریایی تاکید کرده بود که تمرین برای بستن تنگه هرمز، بخشی از مانور برنامه‌‌ریزی شده نیروهای دریایی ایران خواهد بود.

وی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در تهران به موضوع بستن هرمز یا تمرین برای بستن این تنگه استراتژیک اشاره‌ای نکرد، اما گفت: «اگر دشمنان بخواهند تهدیدات را علیه ما عملی کنند، ما هم از ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد و قطعا یکی از این ظرفیت‌ها تنگه هرمز خواهد بود.»

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس افزود: «اگر قرار باشد تنگه هرمز برای همه امن بوده و برای ایران نا امن باشد طبیعتا این ظرفیت برای ایران قابل استفاده خواهد بود که طبق مقررات بین‌المللی در حدود و اراضی خود اگر احساس تهدید کرد، تهدیدات را در چارچوب قانونی مسدود کند.»

اظهارات پرویز سروری بخشی از جنگ لفظی میان جمهوری اسلامی و غرب بر سر برنامه‌ی اتمی ایران در هفته‌های اخیر است. این تنش‌ها پس از انتشار آخرین گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی افزایش یافته است. آمانو در گزارش خود از ابعاد احتمالاَ نظامی برنامه‌ی اتمی ایران و عدم همکاری کافی این کشور با آژانس ابراز نگرانی کرده است.

در پی انتشار گزارش آمانو، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران افزایش یافت. این تحریم‌ها حساس‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران، نفت، صنایع پتروشیمی و بانک‌ها و موسسات مالی  را هدف گرفته‌اند. هم‌اکنون تحریم دادوستد مالی با بانک مرکزی ایران و تحریم خرید نفت این کشور در مرکز توجه غربی‌ها قرار دارد. هفته گذشته اعلام شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای تحریم خرید نفت از ایران به توافق رسیده‌اند.


«حق بستن تنگه هرمز»

برخی مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند اگر برای صدور نفت ایران مشکل ایجاد شود، ایران نیز راه عبور نفت از تنگه هرمز را خواهد بست.  اظهارات پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس در این راستاست. او گفت یکی از ابعاد رزمایش دریایی پیش‌بینی‌شده  "پاسخ به تهدیدات نفتی دشمنان" است.

در حالی که رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزرات خارجه تاکید کرده که ایران قصد بستن تنگه هرمز را ندارد، حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه‌ی کیهان گفته است، "بستن تنگه هرمز حق قانونی ایران است".

حسین شریعتمداری در یادداشتی در شماره روز سه‌شنبه ۲۲ آذر (۱۳دسامبر) نوشته است: «در صورتی که صدور نفت ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی و یا سایر متحدان آسیایی آن‌ها نظیر ژاپن، تحریم شود، آیا عبور کشتی‌های حامل نفت برای کشورهای یاد شده که در حالت مورد اشاره، دشمن تلقی می‌شوند "عبور بی‌ضرر"! خواهد بود؟ بدیهی است که پاسخ این سؤال منفی است و ایران اسلامی حق دارد و می‌تواند با جلوگیری از عبور این کشتی ها مانع توانمندی دشمن در تهدید امنیت ملی خود شود.»


امکان دور زدن تنگه هرمز

گذرگاه استراتژیک هرمز ۵۰ کیلومتر عرض و حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می‌کند. روزانه به‌طور متوسط  ۱۵ میلیون بشکه نفت از این آبراه عبور می‌کند که بیش از ۴۰ درصد نفت مصرفی جهان است. با وجود این، به دلیل قدمت تنش میان ایران و غرب و خطر وقوع درگیری، کشورهای عرب منطقه راه‌های دیگری برای انتقال نفت خود پیدا کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

حدود سه هفته پیش (اول آذر ۱۳۹۰) خبرگزاری رویترز از قول منابع مطلع در امارات متحده عربی خبر داد خط لوله‌ای که نفت را از راه زمین و بدون نیاز به تنگه هرمز منتقل می‌کند از ماه آینده میلادی وارد مدار فعالیت می‌شود. این پروژه که "خط لوله ابوظبی" نام دارد به طول ۴۸۰ کیلومتر و با ظرفیت انتقال دو و نیم میلیون بشکه نفت خام در روز، تنگه هرمز را از طریق زمینی دور می‌زند.

این گزارش در وبسایت‌های داخل ایران از جمله "عصر ایران" نیز منتشر شد. با راه اندازی این خط لوله، انتقال نفت خام از خلیج فارس بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز امکان پذیر می‌شود. این خط لوله میدان‌های نفتی "حبشان" خلیج فارس را که به شرکت ملی نفت ابوظبی تعلق‌ دارد، به بندر فجیره امارات در ساحل دریای عمان وصل می‌کند.




کیومرث پوراحمد
آقای پور احمد چندی پیش در جشن خانه سینما مدیران دولتی را به مهمان سینمای ایران تشبیه کرده و گفته بود "ما صاحبخانه هستیم و نباید اجازه دهیم مهمانان بین صاحب‌خانه‌ها تفرقه بیندازند و یارکشی کنند"
سیاست های اخیر معاونت سینمایی وزارت ارشاد در زمینه تولید و نمایش فیلم ها، نارضایتی عده ای از سینماگران و تهیه کنندگان غیردولتی سینمای ایران را برانگیخته است.
در اعتراض به این سیاست ها، شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما که از زیرمجموعه های خانه سینما به شمار می رود، اخیرا "بی‌برنامگی مدیران سینمایی" را مسئله اصلی سینمای امروز ایران عنوان کرد.
شورای عالی تهیه کنندگان سینما در انتقاد به بی برنامگی مسئولان سینمایی کشور، شوراهای دولتی منصوب معاونت سینمایی را فاقد مشروعیت دانسته و اعلام کرد که اعمال سلیقه های شخصی، جایگزین "آیین نامه های باری به هر جهت" این شوراها شده است.
به گزارش این شورا، سینمای ایران ۳۲ سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی، همچنان "سیاست آزمون و خطا" را دنبال کرده و "سرمایه‌های سینمایی کشور را به هدر می دهد".
به اعتقاد شورای عالی تهیه کنندگان سینما، عملکرد سلیقه ای شورای صنفی نمایش که شورایی دولتی است و برنامه ریزی اکران فیلم های سینمایی را (زیرنظر "اتحادیه تهیه کنندگان ۲") به عهده دارد، موجب شکست اقتصادی فاحش بیشتر تولیدات سینمایی شده است.

توقف ۱۲۰ پروژه سینمایی

غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان سینما، اخیرا از متوقف شدن ۱۲۰ پروژه سینمایی به خاطر مشکلات اقتصادی خبر داده بود.
فرشته طائرپور
خانم طائرپور، تهیه کننده "آینه ای روبرو" در اعتراض به برخی سیاست های سینمایی ، اعلام کرد که نمی خواهد فیلمش در ایران اکران شود
فرشته طائرپور، تهیه‌کننده فیلم سینمایی "آینه‌های روبرو" که در اعتراض به نحوه اکران فیلمش، با نمایش آن در ایران مخالفت کرد، در انتقاد از وضعیت سینمایی موجود به خبرآنلاین گفت: "امروز دیگر با تمام وجود باور می‌کنم که اراده‌ای برای انهدام نوعی از سینما و سینماگران در کشور وجود دارد که برخی از همکاران خودمان، سربازان پیاده نظام آن شده‌اند."
یکی دیگر از انتقادات شورای عالی تهیه کنندگان، به عملکرد وزارت ارشاد در زمینه صدور پروانه ساخت فیلم هاست.
به اعتقاد شورای عالی تهیه کنندگان سینما، اعمال برخی سیاست ها در مورد صدور پروانه ساخت فیلم ها باعث شده که در میان فیلم‌های آماده نمایش برای سال آینده ، "به تعداد انگشتان دست"هم فیلم "قابل تامل" از "فیلمسازان صاحب‌نام" وجود نداشته باشد.
بر اساس این گزارش، بسیاری از کارگردانان و یا تهیه‌کنندگان فیلم‌های در دست تولید، افراد گمنام و ناشناخته اند.

'اتحادیه تهیه کنندگان'، تشکیلاتی دولتی در برابر سینمای مستقل؟

بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان سینمایی، دولتی بودن سینما در ایران را مسبب اصلی معضلات کنونی سینمای ایران می دانند و خواهان کاهش نقش نظارتی دولت و معاونت سینمایی در روند تولید و نمایش فیلم های سینمایی اند.
چندی قبل معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که بخشی از اختیارات شورای صدور پروانه ساخت فیلم به "اتحادیه تهیه‌کنندگان" (اتحادیه ۲) تفویض شده و از این پس این اتحادیه به بررسی پرونده‌های متقاضی دریافت پروانه ساخت فیلم خواهد پرداخت.
واگذاری بخشی از اختیارات شورای پروانه ساخت فیلم به این اتحادیه از سوی وزارت ارشاد، واکنش‌های متفاوتی را در میان سینماگران ایرانی برانگیخت.
پرسش سینماگران این بود که دولتی که همه تلاشش قبضه کردن سینما و تحت کنترل گرفتن نهادهای مستقل مثل خانه سینماست، چگونه حاضر شده است بخشی از مسئولیت نظارتی خود را به اهالی سینما واگذار کند. بسیاری از سینماگران می پرسیدند حالا که دولت تصمیم گرفته بخشی از مسئولیت‌ نظارتی خود را به اهالی سینما واگذار کند، چرا این را به خانه سینما و شورای عالی تهیه کنندگان سینما واگذار نکرده است، شورایی که بخش مهمی از تهیه کنندگان قدیمی و باسابقه سینمای ایران عضو آن اند و طیف‌های مختلف تهیه‌کنندگان را در برمی‌گیرد، نه اتحادیه تهیه کنندگان که مشروعیت آن از طرف بدنه اصلی سینمای ایران زیر سؤال است.
به باور بسیاری از سینماگران، "اتحادیه تهیه کنندگان۲"، تشکلی دولتی است که با حمایت دولت و معاونت سینمایی وزارت ارشاد به وجود آمده و تشکیلاتی موازی خانه سینما به شمار می رود.
واگذاری بخشی از مسئولیت های خانه سینما از جمله شورای صنفی نمایش به عهده این اتحادیه از طرف معاونت امور سینمایی، با اعتراض شدید اعضای خانه سینما و تهیه کنندگان مستقل مواجه شد.
به گزارش بانی فیلم، به اعتقاد عبدالحسن برزیده، فیلمساز و عضو کانون کارگردانان سینمای ایران، "اعضای اتحادیه تهیه کنندگان، کاملا در خدمت دولت هستند" و صلاحیت بررسی پرونده‌های پروانه ساخت ندارند.
محمد علی سجادی، کارگردان
آقای سجادی کارگردان ایرانی می گوید شرایط حاکم بر سینمای ایران به گونه ای است که باعث می شود کسانی که سالهاست در این عرصه فعالیت می کنند به دنبال شغل جدید باشند
به گفته این فیلمساز، بیانیه‌هایی که از سوی اتحادیه تهیه کنندگان صادر می شود با "تهمت، افترا و ناسزا" همراه است و نشان می‌دهد که این مجموعه، "‌مجموعه‌ای کاملا سیاسی است که صرفا می‌خواهد کار سیاسی انجام دهد نه کار فرهنگی".
اعضای شورای عالی تهیه کنندگان بر این باورند که هدف از تاسیس اتحادیه تهیه کنندگان ۲ ، "ایجاد اختلاف و شکاف بیشتر" میان اهالی سینماست.
بر اساس بیانیه شورای عالی تهیه کنندگان سینما که چندی قبل در اعتراض به تصمیم وزارت ارشاد در واگذاری بخشی از اختیارات این وزارتخانه به اتحادیه تهیه کنندگان صادر شد، این اتحادیه به قصد "تخریب و تضعیف خانه سینما طراحی گردیده" و قصد دارد "با ایجاد شکاف در بدنه اصناف سینمایی، مأموریت ناتمام دولت در به تعطیلی کشاندن خانه سینما را به اتمام رساند."
"کانون کارگردانان" نیز در بیانیه مشترکی با شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران به این اقدام وزارت ارشاد اعتراض کرده و نوشت: "این حرکت بر خلاف مصالح سینمای ایران و درست در جهت تخریب همدلی، وحدت و تفاهم جمعی تولید کنندگان آثار سینمایی خواهد بود و آثار سوء آن تا در مدت‌ها بر پیکره این سینما باقی خواهد ماند."
اما برخی از سینماگران مثل علیرضا رئیسیان با موضع گیری شورای عالی تهیه کنندگان سینما و کانون کارگردانان در این مورد مخالفت کرده و به حمایت از این اقدام وزارت ارشاد پرداختند.
به گزارش بانی فیلم، علیرضا رئیسیان در مخالفت با شورای تهیه کنندگان خانه سینما گفت: "برخی تحت ‌تأثیر مدیریت خانه سینما با اقدامی مخالفت می‌کنند که هیچ دلیل منطقی برای زیر سوال بردنش وجود ندارد."
رئیسیان همچنین گفت: "پرسش اصلی این است؛ موضع نهادهای صنفی درون خانه سینما نسبت به موضع دولت در شورای پروانه ساخت چیست؟ و اگر دولت بخشی از اختیارات خود را واگذار کند این از نظر دوستان بد است. چرا بد است؟ "
نگرانی بیشتر سینماگران این است که اتحادیه تهیه کنندگان ۲ با وابستگی اش به دولت و گرایش های انحصارطلبانه اش، جلوی فعالیت سینماگران مستقل و منتقد وضعیت موجود را بگیرد.
اما علیرضا رئیسیان این نگرانی سینماگران را بی مورد دانسته و می گوید: "تمام حرف من این است که اتحادیه قرار نیست پروانه صادر کند یا نکند. صدور پروانه فقط همچنان در دست وزارت ارشاد است. "
اما این سوال همچنان بی پاسخ مانده که اگر قرار است وزارت ارشاد همچنان پروانه ساخت را خودش صادر کند، پس چه لزومی داشت که این وظیفه را به "اتحادیه تهیه کنندگان" محول کند؟
سعید ابراهیمی‌فر، کارگردان سینما نیز در گفتگو با بانی فیلم، می‌گوید تا زمانی که حاصل کار اتحادیه تهیه کنندگان در خصوص بررسی پرونده‌های متقاضی مشاهده نشده، نمی‌توان در این خصوص قضاوت دقیقی انجام داد.
ابراهیمی‌فر در مورد انحصارطلبی اتحادیه تهیه کنندگان و این نگرانی در میان فیلمسازان که ممکن است این اتحادیه به خاطر اختلافاتش با برخی از تهیه کنندگان، برای آنها پروانه ساخت صادر نکند، گفت: "هر دوی این حالت‌ها ممکن است به وجود بیاید، اما اگر تیمی که پروانه ساخت‌ها را ارزیابی می‌کند اصناف، یعنی خانه سینما را در اولویت قرار دهند، عملکردشان درست است."

تعامل سینماگران با دولت

در حالی که بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان عضو خانه سینما، از ناتوانی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در برقراری تعامل با بدنه سینما حرف می زنند، به اعتقاد سیدضیاء هاشمی، تهیه کننده قدیمی سینمای ایران و رئیس اتحادیه تهیه کنندگان، رابطه بین تهیه کنندگان و مدیران دولتی در ایران، همواره براساس تعامل بوده و این تعامل همیشه شکل گرفته است.
آقای هاشمی، مسئولیت تشتت و اختلاف درون تهیه‌کنندگان را متوجه خود تهیه کننده ها می داند تا دولت.
رئیس اتحادیه تهیه کنندگان در مورد تعامل بدنه سینما با دولت، به خبرآنلاین می گوید: "خواست ما از معاونت سینمایی با هر دیدگاه سیاسی که باشد، به دست آوردن سینمای خودمان است؛‌ یعنی سینمای ملی. در واقع این سینما نباید با جابه‌جایی مسئولان تغییر کند."
مرتضی شایسته، تهیه کننده باسابقه و سرشناس سینمای ایران و عضو هیئت مدیره "اتحادیه تهیه کنندگان" سینما نیز در گفتگو با خبرآنلاین، در دفاع از عملکرد وزارت ارشاد و موفقیت آن در ایجاد تعامل با بدنه سینما می گوید: " تعامل بین مدیران دولتی و بخش خصوصی این روزها در بهترین شکل و صورت اتفاق می‌افتد. زیرا شورای صنفی نمایش به اتحادیه واگذار شده و سایر شوراها نیز در داخل صنف قرار می‌گیرد و جایگاهی که در برنامه سوم توسعه برای دولت به عنوان بخش نظارت‌کننده در سینما تعیین شد در حال اجرا است."

محمد علی سجادی، کارگردان

اما اگر بنا بر آنچه مدیران اتحادیه تهیه کنندگان می گویند دولت توانسته باشد با بدنه سینمای ایران و بخش خصوصی، تعامل درستی برقرار کرده کند، پس دلیل نارضایتی و سرخوردگی سینماگران و تهیه کنندگان ایرانی چیست؟
واضح است که رویکرد مسئولان کنونی سینمایی ایران و تلاش دولت برای کنترل همه جانبه سینما و دخالت در اختلافات صنفی سینما، نه تنها به تشتت موجود در میان اقشار مختلف سینمایی دامن زده بلکه باعث سرخوردگی و ناامیدی بیشتر دست اندرکاران سینمای ایران شده است.
فرشته طائرپور تهیه کننده باسابقه سینمای ایران در مورد نقش دولت در دعواهای صنفی بین تهیه کننده ها به خبرآنلاین می گوید: "اگر قرار باشد در یک سوی یک جدال صنفی، دولت ایستاده باشد، آنهم دولتی که ثابت کرده مواضع بی‌طرفانه‌ای نسبت به آدم‌ها و تشکل‌های سینمایی ندارد و با بدترین پیش داوری‌ها وارد عرصه شده، دیگر آیا شکست و پیروزی معانی درستی خواهد داشت؟"
کیومرث پوراحمد، کارگردان سینمای ایران چندی قبل در مراسم جشن سینمای ایران در خانه سینما گفت: "دست‌هایی هست که نمی‌خواهد ما یگانه بمانیم. یادمان باشد مدیران دولتی مهمانند. ما صاحبخانه هستیم و نباید اجازه دهیم مهمانان بین صاحب‌خانه‌ها تفرقه بیندازند و یارکشی کنند."
محمدعلی سجادی، کارگردان سینما نیز در سخنرانی خود در این جشن در انتقاد از وضعیت موجود سینمای ایران گفت: "معاونت سینمایی جدید با اضافه کردن به عدد و رقم کارگردانان، فصای بیکاری برای فیلمسازان باسابقه به وجود آورد. این وضعیت ما را به شرایطی می برد که بعد از این همه سال کار در سینما به دنبال شغل جدید باشیم. مدیران سینما با راه‌اندازی ماجرای اتحادیه ۲ کاری می کنند که در مقابل هم قرار بگیریم و آنان با سیستم تفرقه بیانداز و حکومت کن به کار خود ادامه دهند. آنان نمی‌توانند از پس مشکلات سینمای ایران برآیند و به این شکل توجه‌ها را به سمت دیگری معطوف می‌کنند."
حرف های برخی سینماگران ایران، حاکی از تنگناها، فشارها، بحران ها و استیصال موجود در سینمای ایران است. بحران هایی که بیش از همه فشار آن متوجه سینماگران و تهیه کنندگان مستقل و غیر دولتی است. به این ترتیب این پرسش همچنان برای سینماگران ایران باقی است که آیا تهیه کنندگان سینمای ایران می توانند فارغ از دخالت های بی رویه دولت به کار خود ادامه دهند و اتحادیه های مستقل خود را داشته باشند؟ آیا مسئولان سینمایی فعلی می توانند این بحران ها را مهار کرده و به معضلات کنونی سینمای ایران پایان دهند؟





اوپککشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت، اوپک، در مورد تعیین سقفی جدید برای تولید نفت خام توافق کردند که حدود روزانه ۶ میلیون بشکه بالاتر از سقف قبلی است.
بر اساس این توافق، کشوهای عضو اوپک روزی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام تولید خواهند کرد.
سقف قبلی تولید نفت توسط کشورهای عضو سازمان اوپک پس از خارج شدن لیبی از چرخه تولید عملا رعایت نمی شد و میزان تولید روزانه این کشورها نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه بود.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران که ریاست دوره ای اوپک را به عهده دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس امروز در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی گفت که این نخستین باری است که همه اعضای اوپک به یک توافق جمعی رسیده اند.
امیر پایور، خبرنگار اعزامی ما به وین می گوید که اجلاس امروز دو ساعت زودتر از موعد تمام شد و این مسئله نشان می داد که توافق اصلی، دیروز در دیدار وزیران نفت ایران و عربستان سعودی حاصل شده است.

تحلیل - امیر پایور


توافق ایران با افزایش سقف تولید نفت اوپک که ظاهرا دیروز در دیدار وزیر نفت این کشور با وزیر نفت عربستان سعودی به دست آمده بود، می تواند تلاشی برای ترمیم روابط دو کشور تلقی شود.
این احتمال به ویژه هنگامی جدی تر به نظر می رسد که این اقدام در کنار سفر اخیر وزیر اطلاعات ایران به عربستان و ملاقات او با ولیعهد این کشور دیده شود.
روابط دو کشور که در سال های اخیر رو به سردی بوده است، پس از متهم شدن ایران به دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن رو به وخامت رفته بود.
عربستان در اجلاس پیشین اوپک در ماه ژوئن هم خواهان افزایش سقف تولید این سازمان بود، اما درخواست این کشور با مخالفت ایران و همپیمانانش در اوپک روبرو شد.
اما این بار ایران با افزایش سقف تولید موافقت کرد، شاید به این امید که عربستان را از همسویی با تلاش بعضی کشورهای غربی برای تحریم خرید نفت از ایران منصرف کند.
از عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهایی یاد می شود که می تواند قطع احتمالی صادرات نفت ایران را در بازار جهانی جبران کند.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عراق، ایران، لیبی، نیجریه، الجزایر، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا ۱۲ عضو اوپک هستند.
درخواست عربستان سعودی برای افزایش سقف تولید در اجلاس پیشین اوپک در ماه ژوئن توسط سایر اعضا رد شد، اما عربستان و همپیمانانش در حاشیه جنوبی خلیج فارس به اضافه تولید برای جبران کمبود نفت در بازار ادامه دادند. این کمبود عمدتا از توقف صادرات نفت لیبی ناشی می شد.
اضافه تولید نفت توسط عربستان و همپیمانانش باعث شد قیمت نفت خام از بشکه ای ۱۲۷ دلار در ماه آوریل به حدود ۱۰۰ دلار در حال حاضر برسد.
اکنون که تولید و صادرات نفت در لیبی از سر گرفته شده است، عربستان باید تولید نفت خود را کاهش دهد تا فضا برای صادرات نفت لیبی باز شود.
هنوز سهمیه هر یک از کشورهای عضو اوپک از سقف ۳۰ میلیون بشکه تولید نفت خام در روز مشخص نشده است.
ممکن است تعیین این سهمیه به زمان برگزاری اجلاس بعدی اوپک موکول شود.
اجلاس امروز، دومین و آخرین اجلاسی بود که ایران به عنوان رئیس دوره ای سازمان صادرکنندگان نفت، ریاست آن را به عهده داشت.



«معترض» به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۱ مجله تایم اعلام شد

هفته‌نامه آمریکایی «تایم»، «معترض» را به عنوان «شخصیت سال ۲۰۱۱» خود اعلام کرد و در ارتباط با این انتخاب خود گفت که در این سال معترضان و تظاهرکنندگان در نقاط مختلف جهان باعث «دگردیسی سیاست جهانی» شده‌اند.
مجله تایم در این زمینه به حرکات گسترده اعتراضی در خاورمیانه و شمال آفریقا و هم‌چنین در بخش‌هایی از اروپا و ایالات متحده اشاره کرده‌است.
تایم در مقاله خود در باره این انتخاب می‌نویسد: «روزی روزگاری... شمار زیادی از شهروندان بدون سلاح به خیابان‌ها آمده و اعلام اعتراض می‌کردند. در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا معترضان برای حقوق مدنی و علیه جنگ ویتنام تظاهرات کردند، معترضان در دهه هفتاد در ایران و پرتغال به‌پا خاستند، و در دهه هشتاد حرکات اعتراضی علیه جنگ‌افزار هسته‌ای در ایالات متحده و اروپا، علیه اشغال کرانه باختری و نوار غزه به‌دست اسرائیل، و علیه ستم کمونیسم در میدان تیانانمن چین و اروپای شرقی شکل گرفت. در آن دوره، اعتراض دنباله طبیعی روش‌های دیگر سیاسی بود.»
به نوشته تایم، به‌جز در مواردی چند، از آن سال‌ها به این‌سو، اعتراضات گسترده و مؤثر خیابانی از صحنه جهان رخت بربسته بود تا این‌که درست یک سال پیش بهار عربی و دیگر جنبش‌ها «تبدیل به شناسنامه دوران ما شد.»
«شخصیت سال تایم» بنا بر تعریف خود این هفته‌نامه، شخص یا مفهومی است که بیشترین تأثیر را بر فرهنگ و اخبار طی سالی که گذشته گذاشته باشد، چه این تأثیر مثبت بوده‌باشد چه منفی.
سال گذشته «مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار و رئیس شبکه اجتماعی «فیس بوک» با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، به عنوان مرد سال مجله تایم انتخاب شد. ایجاد محیطی که در آن مردم به اشکال جدید با هم ارتباط برقرار می‌کنند، از دلایل این انتخاب ذکر شده‌است.
مجله تایم سال پیش از آن، «بن برنانکی» رئیس خزانه‌داری آمریکا را با عنوان مرد سال و یک سال پیشتر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به عنوان چهره سال معرفی کرده بود.
آیت‌الله روح‌الله خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در ایران و محمد مصدق، نخست‌وزیر و از عوامل اصلی ملی کردن صنعت نفت در ایران هم در سال‌های گذشته به عنوان چهره سال مجله تایم انتخاب شده‌اند.




گروهی از راستگرایان تندرو اسرائیلی به مسجدی متروکه متعلق به قرن دوازدهم در مرکز بیت المقدس حمله کرده، و شعارهای توهین آمیزی را نسبت به اعتقادات مسلمانان بر دیوارهای آن نوشته اند.
گفته شده این حادثه در ارتباط با مجموعه حملاتی صورت گرفته که اخیرا توسط ساکنان شهرک های یهودی نشین و افراط گرایان راستگرا در واکنش به تلاش های دولت در محدود کردن ساختمان سازی در اراضی اشغالی انجام می شود.
براساس گزارش ها در جریان این حمله، آسیبی به ساختمان این مسجد وارد نشده است.
مسجد نبی آکاشا در مرکز محل سکونت افراط گرایان در بیت المقدس واقع است.
رسانه های اسرائیل گفته اند که از سال ۱۹۴۸ میلادی از این مکان، به عنوان محلی برای عبادت استفاده نمی شده است.
این مکان اخیرا بازسازی و از آن به عنوان انبار شهرداری استفاده می شد.
براساس گزارش ها، اوایل امروز( چهارشنبه ۱۴ دسامبر) اداره آتش نشانی بیت المقدس باخبر شد که ساختمان این مسجد آتش گرفته است.
افراط گرایان اسرائیلی مخالف سیاست های دولت در محدود کردن گسترش شهرهای یهودی نشین هستند
ماموران آتش نشانی پس از اطفای حریق، و بازرسی در ساختمان متوجه تصاویر و کلماتی توهین آمیز در مورد پیامبر اسلام و اعراب بر دیوارهای مسجد شدند.
شهردار شهر بیت المقدس ضمن محکوم کردن این حمله گفته است :" ما انجام این گونه خشونت ها را به هر شکلی تحمل نمی کنیم."
پلیس اسرائیل گفته است که تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است.
راستگرایان افراطی اسرائیل دولت را به ایجاد مانع بر سر گسترش شهرک های یهودی نشین در سرزمین های فلسطینی واقع در کرانه باختری رود اردن متهم می کنند و تهدید کرده اند به تلافی این محدودیت ها، به حملاتی دست خواهند زد.
خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس می گوید حمله به این مسجد نگرانی های بیشتری را برای دولت در مورد افزایش فعالیت راستگرایان ایجاد کرده است.
اسرائیل گفته است برای مقابله با خشونت ها قوانین شدید تری اعمال خواهد کرد.



صالحی اظهارات درباره حمله به سپر دفاع موشکی ناتو در ترکيه را رد کرد

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، اظهارات برخی مقامات حکومتی جمهوری اسلامی در خصوص حمله به  تاسيسات سپر دفع موشکی سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در ترکيه را رد کرده و گفته است اين سخنان «ديدگاه شخصی» بوده و بيانگر نظرات رسمی دولت جمهوری اسلامی نيست.
علی اکبر صالحی در گفت وگو با خبرگزاری دولتی آناتولی، که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است، به کسانی که چنين اظهارات «غيرمسئولانه ای» را مطرح کرده اند، «هشدار داده شده است.»
وی اضافه کرده است:«ما کاملا چنين ديدگاه هايی را رد می کنيم.»
گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است که احمد داود اوغلو، وزير خارجه  ترکيه، نيز درگفت وگويی تلفنی با علی اکبر صالحی ، مراتب ناخرسندی دولت خود از اظهارات مقامات ايرانی در خصوص حمله  به تاسيسات سيستم سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک اين کشور را  به وی ابلاغ کرده است.
حسين ابراهيمی، نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس در گفت وگو با  روزنامه «شرق» در هفدهم آذرماه هدف استقرار  طرح سپر دفاع موشکی  در ترکیه را «دفاع از اسرائيل» دانسته و گفته بود: « هدف بودن سپر دفاع موشکی در خاک ترکيه، درصورت اجرايی شدن هر نوع تهديدی عليه جمهوری اسلامی يک واکنش حتمی و طبيعی است و قطعا نيروهای مسلح ما برای اين کار و اين هدف برنامه ها و تاکتيک های از پيش تعيين شده ای دارند.»
اين در حالی است که علی اکبر صالحی گفته است: «موضع رسمی جمهوری اسلامی در قبال ترکيه برمبنای برادری و دوستی استوار است.»
به گزارش خبرگزاری آناتولی، علی اکبر صالحی  همچنين تصريح کرده که هرگونه دیدگاه در سیاست خارجی کشور از سوی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، رييس جمهور و وی بيان می شود و «هرگونه اظهار نظر ديگری بيانگر ديدگاه شخصی افراد خواهد بود.»
پيش از اين اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی موشکی سپاه پاسداران، درپنجم آذرماه گفته بود در صورتی که ايران هدف حمله خارجی قرار گيرد سپر دفاع ضد موشکی ناتو در استان مالاتيا درجنوب ترکيه هدف قرار خواهد گرفت.
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران، با بيان اينکه استقرار سپر موشکی ناتو در خاک ترکيه برای حفاظت از اسرائيل است، گفته بود که آمريکا برای پوشش کامل ايران در يکی از کشورهای خليج فارس هم می‌خواهد سپر موشکی ايجاد کند.
ترکيه، عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، سال جاری میلادی با استقرار سيستم دفاع موشکی ناتو درخاک اين کشور موافقت کرد. آمريکا می گويد هدف اين سيستم مقابله با تهديد های موشکی از خاورميانه و به ويژه ايران است.
پيش از اين شماری از مقام‌های ايرانی و از جمله يحيی رحيم صفوی، مشاور نظامی آيت الله خامنه‌ای از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکيه انتقاد کرده بودند.
يحيی رحيم صفوی از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکيه به عنوان «خطای استراتژيک» ديگری ياد کرده که به گفته او می‌تواند هم برای ايران و هم برای روسيه «پيام روشنی» داشته باشد.
مرکز پژوهش‌های مجلس نيز استقرار سپر دفاع موشکی در ترکيه را «در زمره تهديدات امنيتی» ارزيابی کرده است.
در تابستان امسال ديميتری راگوزين، نماينده روسيه در ناتو گفته بود که از اين سامانه ممکن است برای حمله به ايران استفاده شود.



ابراز اطمینان قاسمی از عدم حمایت عربستان از تحریم نفت ایران

رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در وین، پایتخت اتریش، ابراز اطمینان کرد که در صورت تحریم نفت خام ایران از سوی قدرت‌های غربی، عربستان سعودی جای خالی ایران را پر نخواهد کرد.
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز در همین کنفرانس خبری علی النعیمی، وزیر نفت عربستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
گفته وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد نشانه نگرانی مقامات جمهوری اسلامی از احتمال حمایت عربستان سعودی از تحریم نفت خام ایران است که پیشتر رسما اعلام کرده است در صورت تصویب این نوع تحریم جای خالی نفت ایران را در بازارها پر خواهد کرد.
آقای قاسمی که برای شرکت در اجلاس اوپک،‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در وین، پایتخت اتریش، به سر می‌برد گفت: «ما دیروز با او [وزیر نفت عربستان] گفت‌وگویی مفصل داشتیم و آقای نعیمی این امر را رد کرد که در صورت تحریم نفت ایران عربستان جای ایران را خواهد گرفت.»
در حالی که در چند ماه اخیر بر شدت تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی بر مناقشه هسته‌ای افزوده شده، اتحادیه اروپا به پیشنهاد فرانسه، متحد آمریکا، اکنون در حال بررسی تحریم کامل نفت خام و بانک مرکزی ایران است.
در صورت اجرای این تحریم از سوی اتحادیه اروپا، ۴۵۰ هزار بشکه نفتی که ایران روزانه به این اتحادیه می‌فرستد دیگر خریداری نخواهد داشت، موضوعی که به نظر می‌رسد نگرانی مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشته است.
این در حالی است که مقامات تهران همواره با اطمینان اعلام کرده‌اند که تحریم‌های غرب علیه ایران هیچ اثری بر کشور نداشته و برعکس باعث تقویت اقتصاد کشور شده است.
اظهار نظر وزیر نفت ایران در وین یک روز پس از انتشار خبر سفر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به عربستان صورت گرفته است، سفری که اغلب تحلیل‌گران بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه ايران روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت که سفر وزير اطلاعات به عربستان سعودی به منظور گفت‌وگو با مقام‌های اين کشور «برای رفع سوء تفاهم‌های پيش آمده و به بحث گذاشتن مسائل امنيتی» صورت گرفته است.
 ايران پس از عربستان سعودی دومين تولیدکننده در ميان اعضای سازمان اوپک است که روزانه  دو ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند.




ابوالقاسم مظفری٬ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء:

سپاه پاسداران وارد حوزه آی‌تی می‌شود

ابوالقاسم مظفری شمس٬ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء از ورود این قرارگاه به حوزه آی‌تی و مخابرات خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ آقای مظفری شمس روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) در نشستی خبری گفته است: «بخش آ‌ی‌تی برای ما بسیار مهم است و معتقدیم که برای آینده کشور بسیار مهم و مفید خواهد بود.»
سپاه پاسداران با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن تلاش‌ها برای کنترل  تمامی فعالیت‌های مخابراتی در جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.
شرکت‌های وابسته به این نیرو مهرماه سال ۱۳۸۸ در بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس ایران، ۵۰ درصد شرکت مخابرات به ارزش حدود هشت میلیارد دلار را خریداری کردند.
با گذشت نزدیک به دو سال از این معامله تاریخی٬ سپاه از آمادگی خود برای ورود به بخش آی‌تی نیز خبر داده است.
قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران آن‌طور که فرمانده جدید آن می‌گوید به دستور علی خامنه‌ای و به منظور کمک به دولت‌های وقت برای «آبادانی» ایران تشکیل شده و در حال حاضر خود را رقیب شرکت‌های خصوصی نمی‌داند.
مظفری شمس ادعا کرده است: «بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش خصوصی نیز از این نوع عملکرد قرارگاه ناراضی نیست.»
وی همچنین از صرف بخش‌هایی از درآمد این قرارگاه برای «محرومیت‌زدایی» در کشور خبر داده و گفته است: «عمق‌بخشی انقلاب و رضایت مردم از اولویت‌های ماست.»
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی اشاره کرده و افزوده که «می‌توان گفت این تحریم‌ها کاملا بی‌اثر بوده است.»





علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور بین‌الملل علی خامنه‌ای:

مسائل سوریه به کشور‌های همسایه ربطی ندارد


علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای می‌گوید: «به کشورهای همسایه چه ارتباطی دارد که در مسائل داخلی و حتی خاک سوریه دخالت می‌کنند.»
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای ولایتی روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) در یک نشست خبری گفته است:  «جمهوری اسلامی با هیچ کشوری بر سر بیداری اسلامی رقابت نمی‌کند.»
وی از «دخالت» عربستان سعودی و ترکیه در امور داخلی سوریه انتقاد کرده و افزوده است: «به نظر می‌رسد بعضی از کشورهای منطقه دخالت‌هایی در سوریه دارند که به نفع خود آن‌ها نیست.»
مشاور خامنه‌ای به طور تلویحی به مقام‌های این کشور‌ها هشدار داده که «اگر قرار باشد چنین دخالت‌هایی مجاز شمرده شود، دیگر هیچ کشوری در منطقه مصون نخواهد بود.»
آن‌طور که «دبیر کل مجمع بیداری اسلامی» ادعا کرده است: «حکومت بشار اسد در سوریه حکومت ریشه‌داری است و ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که این دولت سقوط کند.»
به گفته وی «آنچه در سوریه می‌گذرد با آنچه در مصر می‌گذرد متفاوت است، زیرا غربی‌ها و اسرائیلی‌ها از اتفاقات مصر ناخشنود هستند و از آنچه در سوریه می‌افتد احساس رضایت دارند.»
ولایتی در شرایطی ریاض و آنکارا را از دخالت در امور داخلی سوریه منع می‌کند که خود در پایان این نشست گفته است: «بحرین کشور همسایه ماست و مردم آن خواسته‌های مشروعی دارند که ما از این خواسته‌ها حمایت می‌کنیم.»





جـــرس:  
حسن قشقاوی، سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی دولت محمود احمدی نژاد و معاون فعلی وزیر خارجه، در جریان نشستی در دانشگاه شهید بهشتی، به تشریح روابط دوکشور ایران و لیبی پرداخت و ابتدا گفت: "ارتباط ما با لیبی در دوران حاکمیت قذافی نمودار متغیری را داشت. در زمان جنگ قذافی و حافظ اسد به نفع صدام اقدام نکردند و عملا در جهت اجماع کشورهای عربی برای حمله به ایران اقدامی را مرتکب نشدند."
 به گزارش مهر،وی افزود: "در مقطعی که رهبری رئیس جمهور بود، با قذافی دیدار کرد و هیئت های زیادی برای گفتگو و مذاکره به این کشور سفر می کردند اما مهمترین موضوع برای ما موضوع امام موسی صدر بود و نمی توانستیم به این راحتی از این موضوع بگذریم."
حسن قشقاوی گفت: "در این چند سال هیچ مقام مسئولی به طرابلس سفر نکرده است، البته در مجامع بین المللی مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی با قذافی دیدارهایی را انجام داده بودند، اما از زمان جنبش مردمی علیه قذافی وزارت امور خارجه به صورت فعال ایفای نقش کرد.گ
معاون وزیرخارجه جمهوری اسلامی، بدون اشاره به اینکه مقامات دولت ایران تا ماهها، هیچگونه واکنشی نسبت به کشتار و سرکوب معترضان در لیبی نشان نداده و پس از سنگینی وزنه به نفع مخالفین، جهت گیری اتخاذ کرد، گفت: "در جریان تحولات در لیبی سفیر کشورمان را فراخواندیم. همچنین میزان حضور هیئت های دیپلماتیک را در حد کاردار تقلیل دادیم."
سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی دولت نهم، همچنین مدعی شد: "درباره لیبی دیپلماسی ما پنهان بود، به خاطر اینکه ما نگران جان دیپلمات های کشورمان در لیبی بودیم اما در عین حال تهران پایتخت انقلابیون لیبی شده بود و با نیروهای مبارز لیبی چند جلسه برگزار کردیم، اینها را نگفتیم و رسانه ای نکردیم چون به صلاح نمی دانستیم.
 همچنین با بعضی از کشورهای ضد حاکمیت قذافی طراحی حمایت از اپوزوسیون را در نظر گرفته بودیم، البته از من نخواهید که نام این کشورها را اعلام کنم فعلا نمی توانم شاید در زمان معین اسامی این کشورها نیز اعلام شود."
وی همچنین ادعا کرد "بنده بارها به علی اکبر صالحی، وزیر خارجه گفته بودم که اقدامات وزارتخانه در قبال بیداری اسلامی (قیام های منطقه) را بازگو کنید، فقط دشنام به وزارت خارجه داده می شود. از سویی دیگر ما در جلسات داخلی با نمایندگان مجلس این موارد را به آنها بازگو کردیم و آنها موقعی که متوجه شدند از این اقدام وزارت خارجه تشکر کردند."

ایران و لیبی
گفتنی است، خبرآنلاین چندی پیش مصاحبه ای با محسن رفیقدوست، وزیر سپاه در دوران جنگ با عراق داشت، که این سردار سپاه و فعال اقتصادی سالهای بعد، از معاملات تسلیحاتی که بین ایران و لیبی در جریان بوده است سخن به میان آورده و گفته بود: "در سفر اول به لیبی من سه تا کشتی اسلحه و مهمات مجانی از لیبی به ایران آوردم. هشتصد میلیون دلار با حدس و محاسبه من، رهبر لیبی به ما اسلحه و مهمات رایگان داد. موشکها و ضد هوایی‌هایی را که لیبی به ما داد، شاید ارزش آن از نظر دلاری دویست، تا سیصد میلیون دلار بود، اما اگر لیبی به ما کمک نمی‌کرد، ما آن موشکها و ضد هوایی‌ها را با سی میلیارد دلار هم نمی‌توانستیم خریداری کنیم."

علی مطهری نکات تازه ای از ماجرای مرگ هاله سحابی را شرح داد

سحام نیوز: علی مطهری، نماینده مجلس ایران در مورد سئوال از وزیر اطلاعات این کشور در مورد مرگ هاله سحابی در مجلس و پاسخ های او نکاتی تازه را مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری بی بی سی ، مطهری دیروز سه شنبه ۲۲ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: “از وزیر اطلاعات در باره مرگ هاله سحابی سئوال کردیم تا به کمیسیون بیاید و توضیحاتی را ارائه بدهد؛ قرار شد که سی‌دی [حاوی فیلم مربوط به وقایع تشییع جنازه عزت الله سحابی] را به ما بدهند تا آن را مشاهده کنیم و اگر قانع نشدیم، وزیر به صحن علنی بیاید و توضیح بدهد”.
هاله سحابی، از فعالان سیاسی مخالف دولت ایران، خرداد ماه امسال در پی حمله ماموران امنیتی به مراسم تشییع جنازه پدرش در لواسان، درگذشت.
حاضران در صحنه گفتند که یک مأمور لباس شخصی ضربه ای به او زده بود که باعث از حال رفتن و نهایتا مرگ او شد، اما مقامات رسمی مرگ او را “طبیعی” و بر اثر سابقه بیماری قلبی، گرمای هوا و شوک ناشی از مرگ پدرش توصیف کردند.
اکنون آقای مطهری می گوید که وزارت اطلاعات در پاسخ به سئوال او اعلام کرده است که آنها “نمی خواستند که او از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مأمور بوده است”.
آقای مطهری در این مورد گفت: “اگر مأمور خطایی انجام داده، باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود”.
او از تلاش عده ای برای ایجاد “قداست بی جا برای نظام” انتقاد کرد و گفت که اعتراف به اشتباهات به حکومت آسیبی نمی زند.
هاله سحابی از فعالان ملی مذهبی و مدافعان حقوق زنان ایران بود که به اتهام شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شد.
او پس از مرگ پدرش، عزت الله سحابی که از سرشناس ترین چهره های ملی-مذهبی ایران بود، برای شرکت در مراسم تدفین او از زندان به مرخصی آمد، اما در جریان حمله به این مراسم آسیب دید و درگذشت.
چند روز پس از درگذشت او، هدی صابر، فعال ملی مذهبی دیگری که به اتهامی مشابه در زندان به سر می برد در اثر اعتصاب غذا در اعتراض به نحوه مرگ خانم سحابی، جان خود را از دست داد.
مخالفان دولت ایران مقامات زندان را به سهل انگاری در مراقبت از آقای صابر متهم کردند.
آقای مطهری در سخنان دیروز خود در دانشگاه تهران از نحوه برخورد حکومت با اعتراضات پس از انتخابات دو سال پیش ایران و زندانی کردن معترضان انتقاد کرد.
او گفت که به نوع برخوردی که در جریان وقایع پس از انتخابات با معترضان شد معترض بوده است و عقیده دارد که آن همه “سختگیری” لازم نبوده است.
آقای مطهری با انتقاد از زندانی کردن افراد به دلیل اعتقاداتشان افزود: “به غیر از کسانی که در حوادث سال ۱۳۸۸ دست به تخریب و ایجاد حریق زدند، کسی نباید زندانی باشد”.



کمبود ۴۵۰۰ بازرس کار در واحدهای تولیدی ایران

دبیر سابق کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از کمبود ۴۵۰۰ بازرس کار در واحدهای تولیدی ایران خبر داد.
علیرضا حیدری در گفتگو با ایلنا تعداد بازرسان کار را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون واحد کوچک تولیدی در کشور فعال است که تعداد بازرسین پاسخگوی روند بررسی بازرسی نیست.
حیدری در ادامه با اشاره به آمار فزاینده حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی کشور یاد آور شد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از کار در کشور ثبت نمی‌شود.
او یکی از وظایف اصلی بازرسی کار را حفظ ایمنی نیروی کار از طریق بازرسی‌ها اعلام کرد و گفت: به منظور کاهش حوادث ناشی از کار دولت باید با افزایش تعداد بازرسین روند بازرسی‌ها را در واحدهای صنعتی کشور افزایش دهد.



اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور به شریعتمداری: «کیهان، رسانه فاشیست»

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه حکومتی کیهان که روز یکشنبه ۲۰ آذر در دانشگاه شهید عباسپور حضور پیدا کرده بود، تا در ارتباط با «تبين روز دانشجو و 16 آذرماه» سخنرانی کند با اعتراض دانشجویان این دانشگاه به چالش کشیده شد .در جریان این سخنرانی چندین دانشجو تصاویر زندانیان سیاسی را بالاگرفته بودند و یکی از دانشجویان دختر نیز پلاکاردی را در دست داشته که در آن نوشته شده بود: «کیهان، رسانه فاشیست»
به گزارش دانشجونیوز، حسین شریعتمداری، مديرمسئول روزنامه كيهان و از چهره های نزدیک به نیروهای امنیتی و حکومتی ایران، که روز یکشنبه به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه آب و برق شهید عباسپور در این دانشگاه حضور پیدا کرده بود، با اعتراض دانشجویان روبرو شد.
بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض حاضر در این مراسم با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی چون؛ احمد زیدآبادی، مصطفی تاجزاده، نسرین ستوده، مجید توکلی و... و همچنین با حمل برخی از پلاکاردهای حاوی شعارهای اعتراضی، به حسین شریعتمداری اعتراض نموده که این امر موجب عصبانیت و استفاده ازالفاظ توهین آمیز از سوی وی در ارتباط با این دانشجویان شده بود.
خبرگزاری حکومتی "دانشجو"، نزدیک به دانشجویان بسیجی و حامی حکومت ایران نیز که به پوشش این سخنرانی پرداخته بود، این اقدام اعتراضی دانشجویان را توهین به شریعتمداری ارزیابی کرده است.
پلاکارد دانشجوی معترض خطاب به شریعتمداری: «کیهان؛ رسانه فاشیست»
بر اساس این گزارش، در جریان این مراسم، یکی از دانشجویان دختر دانشگاه شهید عباسپور که در فاصله نزدیکی با حسین شریعتمداری نشسته بود، پلاکاردی را خطاب به وی بالاگرفت که روی ان نوشته شده بود: «کیهان؛ رسانه فاشیست»
روی پلاکارد دانشجوی دختر نوشته است: کیهان، رسانه فاشیست
این اقدام این دانشجوی معترض با عصبانیت شریعتمداری روبرو شده و وی را مجبور ساخت تا به تکرار ادعای سایر نیروهای حکومتی پرداخته و این اقدام را تعبیر «رادیو اسراییل» و «کف و سوت زدن برای نتانیاهو» بنامد.
شریعتمداری در این مراسم با اشاره به اینکه «معترضان عاشورای ۸۸ به امام حسین توهین کرده اند» خطاب به دانشجویان گفت: «شما كه به طور قطع مثل آن اشخاصي نيستيد كه عاشوراي دو سال پيش به ساحت اباعبدالله(ع) توهين كردند؛ چون اگر خودتان هم بگوييد هستيد، من مي گوييم نيستيد چون به چهره‌تان نمي آيد.»
یک دانشجو خطاب به شریعتمداری: «ما مثل شما نيستيم؛ چون باتوم نداريم.»
در این هنگام یکی از دانشجویان با صدای بلند خطاب به شریعتمداری گفت: «ما مثل شما نيستيم؛ چون باتوم نداريم.»
در ادامه حسین شریعتمداری دانشجویان سوال کننده و سایر دانشجویان معترض را متهم به آدم کشی با «قمه» و «بلوک سیمانی» کرد و مدعی شده بود که «بلوك سيماني بر سر بسيجي مي اندازيد.»
مديرمسئول روزنامه حکومتی كيهان در واکنش دیگری به اعتراض دانشجویان، با ادعای آنکه «هزاران نشريه از آمريكا و اسرائيل حاميتان هستند و از شما دفاع مي كنند» اضافه کرد: «اگر بچه حزب اللهي‌ها اين حرف را بزنند، حق دارند؛ تا يك سايت راه اندازي مي كنند سايتشان را هك مي كنند.»
در حالی که بنظر می رسد گروهای اصولگرا در ایران با تشکیل چندین شاخه متفاوت، با یکدیگر اختلاف نظر داشته و یکدیگر را تهدید می کنند، شریعتمداری در پاسخ به یکی از دانشجویان آن را منکر شده و ادعا کرده است که کمیته های اصولگرایی « ۸+۷ »و «جبهه پايداري» به هم مي‌پيوندند.
وی در بخشی دیگر از سخنانش، تسخیر سفارت بریتانیا از سوی نیروهای بسیجی را «قابل پیش بینی» دانسته و آن را ناشی از «حق طلبي و غيرت ديني و اسلامي بود كه پسنديده و معقول» ارزیابی نمود.
شریعت مداری: اصلاح طلبان شیشه لیس بزنند
مديرمسئول روزنامه كيهان همچنین به راه اندازی سفارت مجازی در ایران نیز اشاره نموده و آن را «کاسه لیسی» برای اصلاح طلبان دانسته و در ارتباط با تعبیر اصلاح طلبان از این سفارت مجازی گفت: «تعبيرشان اين است كه خانم كلينتون يك شيشه مربا را گذاشته و مي گويد يا شيشه را ليس بزنيد يا نانتان را به شيشه مربا بماليد؛ البته به نظر من كار بدي نيست چون كار آنها كاسه ليسي است حالا به جاي كاسه، شيشه ليس بزنند.»
در حالی که شريعتمداري در جریان سخنرانی اش چندین بار با بهره گیری از ادبیات نامتعارف و زننده، به برخی از دانشجویان و گروهای سیاسی منتقد توهین کرده بود، در بخشی از سخنانش در ارتباط با اصلاح طلبان، اضافه کرد: ‌«در اين باره تعابير ديگري هم وجود دارد كه خيلي زشت است و من در چنين محفلي از اسم بردن آنها خودداري مي كنم، اما همين حياست كه بي حياها را پررو مي كند.»
شریعتمداری می تواند «چند دقيقه بدون حرف زدن از اسرائيل و آمريكا صحبت كند؟»
در بخش دیگری از سخنرانی وی، یکی از دانشجويان این دانشگاه با تاکید بر اینکه «شما(شریعت مدری) به عنوان مديرمسئول روزنامه پرتيراژ كيهان، به خاطر افكار و قلم متعصبانه و متحجرانه كه در اغلب مسائل بروز و ظهور دارد، براي قشر جوان غير قابل پسند هستيد و مخاطبي در قشر جوان امروز نداريد.»
اين دانشجو همچنين خطاب به شريعتمداري گفت: ‌«شما وقتي مي خواهيد صحبت كنيد سريعاً پشت دشمن پنهان مي شويد، ما در اين مملكت ‌رئيس جمهور، قانون و جامعه داريم و اگر مشكلي داشته باشيم خودمان مي توانيم حل كنيم، لازم نيست با اين لفظ صحبت كردن از آمريكا و اسرائيل و خانم كلينتون و نتانياهو جواب سوالات ما را بدهيد.»
در ادامه این دانشجو خطاب به شریعتمداری گفت: «شما مي توانيد چند دقيقه بدون حرف زدن از اسرائيل و آمريكا صحبت كنيد؟»
شريعتمداري در پاسخ به اين دانشجو بار دیگر به اصلاح طلبان اشاره نموده و آنها را «متحجرترين افراد» خواند.
شريعتمداري که از انتقادات و اعتراضات دانشجویان به شدت برافروخته بود خطاب به دانشجویان گفت: «من هم مثل شما دانشجو بودم، اما در آن زمان كسي جرات نمي كرد كه مثلا 16 آذر را به نفع آمريكا مصادره كند. فاشيست يعني كسي كه جنايات آمريكا و اسرائيل را مي بيند و از آن حمايت مي كند يعني اصلاح طلبان.»
با وجود اینکه شریعت مداری بارها در این مراسم به دانشجویان توهین نموده و پاسخی برای انتقادات دانشجویان نداشته است، این مراسم را «منطقی» و همراه با نماینده بسیج ادعا کرد که «اصلاح طلبان» از حضور در آن و مناظره با شریعتمداری خودداری کرده و «فرار» کرده اند.
کمیته صیانت از آرا حرف "جین شارپ" است
وی در بخش دیگری از سخنان اش باردیگر به «فتنه ۸۸ » اشاره نموده و مدعی شد افزود: چه كسي گفته كه «شعارها وتشكيل كميته صيانت از آرا» حرف جين شارپ است.
مدير مسئول روزنامه كيهان در ادامه از حذف اصلاح طلبان استقبال نموده و گفت: مگر منافقين حذف شدند نظام تك قطبي شد كه اين طيف از اصلاح طلبان كه متاسفانه زياد هم هستند، اگر حذف شوند نظام تك قطبي شود، البته اصلاح طلبان زياد نيستند، آن طيف زياد است يعني زيادي است.»
دانشجوي ديگري با طرح سوال خود گفت:‌ «شما گفتيد براي اسلام كار مي كنيد، اما اگر ما زندگي ائمه و امام حسين را ببنيم كه چطور براي اسلام كار كردند، بايد بگوييم ما براي اسلام كاري نكرديم از طرف ديگر گفتيد بسيجي تكه تكه مي شود تا ما راحت زندگي كنيم درست است اما تمام بسيجي ها يا شهيد شدند و يا در بيمارستان ساسان و آسايشگاه ثارالله هستند نه در خيابان ها.»
شريعتمداري در پاسخ به اين دانشجو این سوال را نیز در راستای حمایت از امریکا و اسراییل ارزیابی کرد وگفت: «شما با اين حرف مي خواهيد به آمريكا و اسرائيل دلداري دهيد كه بسيجي وجود ندارد!»
اين دانشجو در ادامه سوال خود گفت: نظر شما راجع به دين زدگي كه در مردم و جامعه رخ داده چيست؟ و چرا ما بايد كار خود را به اسلام بچسبانيم كه منتقد ما منتقد اسلام شود.
شریعتمداری را «یک دروغگو می دانم»
در بخش دیگری از این سخنرانی یکی از دانشجويان پشت تريبون قرار گرفت و گفت: «من آقاي شريعتمداري را در حدي نمي بينم كه از او سوال كنم او را يك دروغگو مي دانم، او را حتي سركرده آمريكا و اسرائيل هم نمي دانم.»
وي همچنین ادامه داد:‌ «دوستان او يعني آقاي الله كرم، ارضي و سازور سركرده آمريكا هستند و من هيچ صحبتي با آنها ندارم.»
دانشجوي ديگري سوال كرد: «برخي مطالبي كه در روزنامه كيهان مطرح مي كنيد مشابه يك حكم دادگاهي است و نياز دارد كه طرفين بيايند و قضيه ثابت شود، لطفا بفرماييد چطور شما به خودتان اجازه مي دهيد كه چنين حكم هايي در روزنامه خودتان صادر كنيد.»
شریعتمداری در پاسخ به این سوالات با ادعای اینکه «به صراحت می گویم گزارشاتي را كه ما داريم وزارت اطلاعات هم ندارد.» اضافه نمود: «همه جا بچه هاي بسيجي هستند و گزارشات خود را به ما مي دهند .»
وي ادامه داد: «خاتمي مي گويد من با جرج سروز ديدار نكردم، ما مي دانيم كه دو بار با او ديدار كردي و دفعه دوم هم خيلي ناراحت شدي و گفتي اگر لو برود خيلي بد است.»
مدير مسئول روزنامه كيهان همچنین ادعا کرد: «دولت اصلاحات قصد داشت 400 هزار دلار به يكي از فيلمسازان معروف بدهد كه يك شبكه ماهواره‌اي راه بياندازد ما باخبر شديم و گفتيم كه چنين چيزي مطرح است كه آقاي خاتمي تكذيب كرد؛ نامه‌اش را يكي از بچه‌ها براي ما آورده بود ولي به خاطر اينكه آقاي خاتمي رئيس جمهور بود آن را پاك كرديم اما بعد كه ديديم خودشان هم مي گويند دروغ است آن را چاپ كرديم.»
شریعتمداری خطاب به دانشجویان: خوشحالم که از من ناراحت هستید!
شريعتمداري همچنین خطاب به اعتراض دانشجوياني كه در سالن وجود داشت، گفت: «من خوشحالم كه از من ناراحت هستيد، خانم شيرين عبادي هشت وكيل داشت كه دو نفر آنها خانم بودند بنابراين حرمت خانم‌ها را نگه داريد، هر چه ما گفتيم و استناد كرديم به حرف‌هاي خودشان بود.»
"متاسفم برای دانشگاه و دانشجويی كه سخنران و سخنگوهايش حسين بازجو هستند"
در بخش انتهایی این سخنرانی یک دانشجوی معترض دیگر خطاب به دانشجویان و شریعتمداری گفت : «متاسفم براي دانشگاه و دانشجويي كه سخنران و سخنگوهايش حسين بازجو هستند، يك عمر است روزنامه در دست توست.»
شريعتمداري نیز در پاسخ به این دانشجو گفت: «من بازجو نبودم ولي افتخار مي كنم در نظام جمهوري اسلامي چنين كاري بكنم متاسفم از اينكه ثواب بازجويي در نظام جمهوري اسلامي و جمع كردن كثافت‌ها از جمعيت در اعمالم ثبت نشده است.»
دانشجويي ديگري با طرح سوال خود خطاب به شریعت مداری گفت: «در عاشورا كسي كه نامسلمان بود و خون ريخت و از روي پل مردم را به پايين پرتاب كرد و با ماشين از روي آنها رد شد، وجود داشت، شما بزرگترين خادم آمريكا و اسرائيل هستيد، شما آنها را دشمن كرديد كه مردم را در كشور سركوب كنيد و آنها هم شما را دشمن كردند تا تمام خاورميانه را اسلحه بپوشد، شماها لولوي آنها و آنها لولوي شما هستيد.»
عکس مجید توکلی مقابل صورت شریعتمداری
گفتنی است در انتهای این مراسم دانشجویان دانشگاه آب و برق شهید عباسپور، تصویر "مجید توکلی" را در مقابل صورت شریعتمداری گرفتند.
در پی برگزاری این برنامه، خبرها از این دانشگاه حاکی از آن است که بسیج دانشجویی قصد دارد از انجمن اسلامی این دانشگاه که قانونی بوده و قبلا نیز یک بار تعلیق شده شکایت نماید.



جای خالی تخصص در آموزش و پرورش

در شماره ی ۶۹ نشریه ی ارزنده ی «چشم انداز ایران»، گفت گویی چاپ گردید با مرتضی حاجی، یکی از وزیران آموزش و پرورش دوره اصلاحات. کانون صنفی معلمان ایران، لازم می بیند که دیدگاه و ارزیابی خود را از آن سخنان، هر چند فشرده و گذرا، خدمت مسئولان و خوانندگان گرامی نشریه و همچنین همه ی فرهنگیان فرهیخته کشور برساند.
پیش از هرچیز، بر خود بایسته می دانیم، از نشریه چشم انداز ایران، به خاطر توجه به آموزش و پرورش، سپاسگزاری ویژه ای نماییم. در نگاه ما، پرداختن به پدیده ی آموزش، و وارسی و آسیب شناسی آن، یکی از ضرورت های پیشرفت هر جامعه ای است، و درک و دریافت این مهم نیز، خود نشانی است از نگرش جدی و ژرف به واپس ماندگی های گوناگون اجتماعی و فرهنگی. اکنون بیان این واقعیت، که یکی از پیش زمینه های توسعه پایدار هر کشوری، آموزش و پرورش پویا و توانمند آن است، بیش از پیش پذیرفتنی می نماید و در این روزگار، شاید آن چنان لازم نباشد که از اهمیت فرهنگ و دانش در رشد و تعالی یک ملت سخن گفت. با این همه، افسوس که در کشور ما، آموزش و پرورش هیچ گاه نقش و جایگاه شایسته و فراخور خود را نداشته و نیافته است، چه در میان دولت مردان و چه در میان روشنفکران و منتقدان. گویی «سیاست زدگی» آنچنان بر جان و اندیشه ی همگی ما سایه انداخته که چندان جایی برای دیگر گستره های زندگی و جامعه، و از آن میان آموزش و پرورش نمانده است. بد نیست درباره ی این بی توجهی به آموزش و پرورش، به نمونه تازه ای اشاره کنیم.
می دانیم که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو در سال ۱۹۹۴ میلادی، روز پنجم اکتبر برابر سیزدهم مهرماه را روز جهانی معلم اعلام نموده است و کشور ایران نیز در زمان وزارت محمد علی نجفی، این روز را به عنوان روزجهانی بزرگ داشت مقام معلم پذیرفته است. اما آموزش و پرورش از آن زمان تاکنون، تنها یک بار و آن هم در همان سال نخست، این روز را به فرهنگیان تبریک گفته است و پس از آن، گویا قرار بر این شده، به فراموشی سپرده شود. یونسکو هر سال بزرگ داشت این روز را با پیام و شعاری نیز همراه می کند. پیام امسال «Teachers for gender equality» آموزگاران برای برابری جنسیتی، اعلام گردید، که با توجه به کوشش و مبارزه زنان و مردان بسیاری در سطح جهان، برای زدودن تبعیض های جنسیتی، شعار هوشمندانه و ارزنده ای است و بر نقش اجتماعی معلمان، در توسعه ی همه جانبه ی جامعه انسانی نیز تاکید می نماید. با این رو، براستی در ایران، حتی در میان رسانه های غیردولتی و مستقل، تا چه اندازه به این روز و به این پیام پرداخته شد؟ بی گمان باید گفت، بسیار ناچیز!
باری، سخن این است که آموزش در ایران آنچنان که باید و شاید، کاویده نمی شود، و شاید یکی از بزرگترین ایراد نوگرایان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ما، همین نادیده انگاشتن گستره ی آموزش باشد. از همین جا می توان به برجسته ترین انتقاد آموزشی ای ورود یافت که از دید ما، به دوره ی اصلاحات وارد است. چنین می نماید که اصلاح طلبان، از گذشته تاکنون، تئوری آموزشی نوین و تازه ای که فراخور زندگی جامعه ی کنونی باشد، نداشته و ندارند. چه در دوره ی اصلاحات و چه پیش و پس از آن، در ادبیات آموزشی اصلاح طلبان، آن چنان نشانی از تحول و نوخواهی در آموزش و پرورش دیده نمی شود. اگر هم پژوهشی بوده است در همان پژوهشکده ها، خاک خورده، به گستره ی همگانی کشیده نشده است.
جناب مرتضی حاجی، از ادغام معاونت آموزشی و پرورشی سخن می گوید که در دوره ی وزارت ایشان انجام گرفت، که البته کار ارزنده و مفیدی هم بود. اما، پرسشی که به ذهن می رسد ریشه اندیشگی و انگیزه ی انجام چنین کاری است. همان زمان هم، برخی فرهنگیان و کوشندگان صنفی آنها، خاستگاه چنین کارهایی را سیاسی می دانستند، یعنی برخواسته از یک رقابت با جناح دیگر حکومت، که بی گمان میان مربیان پرورشی، پایگاه استوارتری داشت. نکته ای که چنین گمانه ای را تقویت می کرد و می کند همین نبود، و یا دست کم ناپیدایی زمینه فکری چنین اقداماتی است. روشن است که اگر کاری از بستری اندیشیده و دانش ورانه برخواسته باشد، نشانه و نمودهای گوناگون می یابد و کنش های همراه و هماهنگ خویش را فرامی خواند. اما از کردار و گفتمان نوگرایانه و نواندیشانه آموزشی اصلاح طلبان، نه تنها از گذشته، کار و سخن چندانی در یادها نمانده است که هنوز هم گویا پرداختن به آموزش و درون مایه و هدف های آن، در دستور کار آنها قرار نگرفته است. از دیدی آموزشی، یکی از انتقادهای جدی به دوره ی اصلاحات، برگزیدن وزیرانی بود که آنچنان که باید، با آموزش و پرورش نوین، پیوندی نداشتند و به راه و روشی علمی و تخصصی، به چنین دستگاه پر زیر و بم و پیچیده ای نپرداخته بودند. جناب مرتضی حاجی از وزارت تعاون به آموزش و پرورش آمدند، و راست این است که دلبستگی های سیاسی ایشان، بر دغدغه های آموزشی وی می چربید. بسیاری از فرهنگیان از همان آغاز، چنین گزینشی را سیاسی می دانستند و هنوز هم می دانند. ناگفته نماند که این خرده، تنها به دوره ی اصلاحات برنمی گردد و بیش و کم، به همه ی سال های پس از انقلاب وارد است؛ یعنی بیش از سه دهه است که وزارت آموزش و پرورش ایران، مدیریتی دانشورانه و فرهنگ مدارانه به خود ندیده است. می توان گفت به جز دوره ی کوتاه دکتر غلامحسین شکوهی در روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب، بر بزرگترین دستگاه آموزشی کشور، سیاسی مردان جناح های گوناگون حکومت، ریاست نموده اند و همانگونه که بسیاری گفته و می گویند بدون نگرشی ژرف و اندیشیده و با برنامه ای حساب شده و بسامان، فرمان این نهاد بزرگ فرهنگی کشور را در دست گرفته و رانده اند.
ما نمی خواهیم چشم خویش را بر کارهای درست و مثبتی که گاه- گاه انجام گرفته است ببندیم. بی گمان در این سال ها، پراکنده و اینجا و آنجا، کارهای مفیدی روی داده است. جناب حاجی از مدیریت انتخابی مدارس می گوید که تااندازه ای در دوره ی ایشان انجام گرفت و شوربختانه با تغییر دولت، سراسر به کنار گذاشته شد. اما نباید فراموش کرد که چنین کاری در دولتی صورت گرفت که دو دوره با شعار جامعه مدنی و دموکراسی به قدرت رسید. از این رو شاید این کمترین کاری بود که می توانست در بستر آموزش و پرورش انجام گیرد، و بنابراین چندان هم، برجسته و شاخص نمی نماید. مدیریت انتخابی مدارس در راستای توانمندی و جایگاه بخشی معلمان در آموزش و پرورش، ارزیابی می شود. از این رو، اگر اندیشیده و هدفمند انجام می گرفت باید با برنامه هایی دیگر همچون تشکیل شورای عالی معلمان همراه می شد که متاسفانه آموزش و پرورش در آن زمان آنچنان روی خوشی به این دست کارها و برنامه ها نشان نمی داد. یا می توان از صندوق ذخیره ی فرهنگیان نام برد که در دوران وزارت حاجی، مدیریت این نهاد مهم و بزرگ اقتصادی به برادر ایشان واگذار گردید و دریغ که در این دوران نیز، به سان دیگر زمان ها، فرهنگیان را، از آن همه سرمایه و امکانات، بهره ای و سودی نرسید.
اگر براستی جناب حاجی نگاه به جایگاه آموزگاران داشت و می کوشید که موقعیت آنها را بهبود بخشد، نمی بایست- چه خود و چه دیگر کارگزاران ارشدش- با اعتراض های بحق و قانونی آنها، منفی برخورد نمایند. ما به یاد داریم که برخی از بالاترین مسئولان وزارت، آموزگاران معترض را «معلم نما» می گفتند و می نامیدند. این که ایشان در همین گفت و گو، درباره ی آن اعتراض ها می گوید: «در خصوص چند مورد اعتصاب و تعطیلی مدارس هم باید توجه داشت کسانی بودند که قصد تحریک داشتند و این منجر به آن تعطیلی‌ها و تجمعات خیابانی شد. کسانی در داخل و خارج با هدف‌هایی مشخص، معلمان را تحریک می‌کردند». خود، گواهی است از همان دیدگاه. دیدگاهی که متاسفانه زمینه های واقعی اعتراض ها را باور نداشته و ندارد و معلم را بازیچه دست دیگران می شمارد. همان زمان نیز، با سخنانی این چنین، هم به شعور فرهنگیان توهین می کردند و هم به فرافکنی مشکلات می پرداختند. راستی چگونه می شود که تنگناهای معیشتی گذشته و اکنون زندگی فرهنگیان را پذیرفت، اما در همان زمان، ریشه ی اعتراض ها را در بیرون جست و جو نمود!؟ بنابراین چه بسا بتوان به زبان جان دیویی، فیلسوف بزرگ آموزش و پرورش، تفاوتی گذاشت میان کنش و تجربه ی اندیشیده از یک سو، وسلیقه و آزمایش و خطا، از سوی دیگر.
ما فرهنگیان از این تناقض گویی ها و رفتارهای ناساز بسیار دیده ایم. یک نمونه اش بحث سند ملی آموزش و پرورش است که دست کم چهار- پنج وزیر آموزش و پرورش، خود را در تهیه آن سهیم می دانند و به این کار خویش می نازند. سندی که در «رهنامه» اش و درباره ی جایگاه مردم و فرهنگیان و جامعه مدنی در آموزش و پرورش آمده است: «مشارکت مردم، خانوارها و نهادها و سازمان های غیر دولتی و تشکل های مردم نهاد (جامعه مدنی)، در سیاست گذاری و برنامه ریزی، پشتیبانی و هماهنگی، اجرا و نظارت و ارزشیابی در جهت تحقق رسالت و اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی» و یا «مشارکت معلمان در تولید طرح ها و برنامه های تربیتی و اصلاحی، تولید محتوا، تصمیم گیری ها در سطح مدرسه، مناطق و کشور از طریق تشکل ها و انجمن های علمی و حرفه ای.» اما در تهیه ی خود این سند، چنین دستورکار و راهنمایی، در نظر گرفته نمی شود و جامعه مدنی و فرهنگیان و مردم، سراسر فراموش می شوند!

باری، در ارزیابی وزارت جناب حاجی، چنین می نماید که هرچند گام هایی در راستای افزایش نقش فرهنگیان در آموزش و پرورش برداشته شد اما بر بستر فکری فراخور و شایسته ای استوار نبودند، افزون بر این که رفتارهایی ناهمساز نیز، آنها را همراهی می کردند. نباید از یاد برد که دولت اصلاحات تا واپسین روزهای قدرتش از بردن قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس- که قرار بود دستمزدهای کارمندان دولت را دست کم به هم نزدیک کند- سرباز می زد. پس از اصلاحات نیز، کارگزاران دولت جدید، اجرای درست قانون مدیریت خدمات کشوری را به کنار نهادند. یکی از بهانه ها، این بود که دولت پیشین، شانه خالی نموده و توپ را به زمین ما انداخته است! هم اکنون چندین سال است که در افزایش حقوق سالانه، آشکارا قانون مدیریت خدمات کشوری به زیرپا گذاشته می شود. در بند ۱۲۵ این قانون می خوانیم که افزایش حقوق هر سال، دست کم باید برابر نرخ تورم سالانه ای باشد که از سوی بانک مرکزی اعلام می گردد. اما دولت، که باید الگوی قانون مداری باشد، دلبخواهانه، کمتر از نصف تورم را به حقوق ها می افزاید. ناگفته پیداست که مسئولیت این کردار خلاف قانون دولت کنونی، بر گردن خود آنهاست، اما گریز اصلاح طلبان را نیز از اجرای درست این قانون نباید نادیده گرفت.
به هر رو، سخن انتقاد از یک شخص و حتی یک گروه نیست، ارزیابی آن چیزی است که سال هاست بر آموزش و فرهنگیان این مرز و بوم گذشته و می گذرد. واقعیت ها را باید گفت، هرچند که آزاردهنده باشند، بسا راهی گشوده شود برای پیشرفت و سربلندی آیندگان.



بازداشت یک فعال سیاسی در اهواز

خبرگزاری هرانا – سامان آریامن دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز از هفدهم ماه سالجاری در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می برد.
به گزارش تارنمای حزب پان ایرانیست، این دنشجو یک ماه پیش از سوی ماموران امنیتی در منزل مسکونی خود در اهواز بازداشت و به اداره اطلاعات شهر مذکور منتقل شده است.
خانواده آریامن به ستاد خبری اداره اطلاعات هم مراجعه کرده اند، ولی به آنها درباره علت دستگیری فرزندشان و اتهامات او پاسخی داده نشده است.
آریامن از دانشجویان عضو حزب پان ایرانیست است که چند سال قبل هم به خاطر فعالیت های سیاسی و انتشار نشریه ای درباره مسایل ملی در خوزستان توسط اداره اطلاعات احضار و بازداشت شده بود.



بلاتکلیفی یک زندانی سیاسی در بند ۲۰۹ زندان اوین

خبرگزاری هرانا – هادی اسدالله از زندانیان سیاسی سابق از ۱۴ ماه پیش تاکنون در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین به صورت بلاتکلیف نگهداری می شود.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این زندانی ۵۳ ساله که سابقه حبس در دهه ۶۰ را نیز دارد پس از اعتراضات سال ۸۸ به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شده است.
زندانیان مرتبط با این سازمان سیاسی همواره تحت فشارهای روجی و جسمی شدیدی قرار داشته و با دیکته بازجویان وادار به پذیرش اتهاماتی بر علیه خود می شوند.
ماموران وزارت اطلاعات در روندی جدید زندانیان که مرتبط با این سازمان بازداشت می شوند را تحت تدابیر امنیتی به کشور عراق منتقل کرده و از آنها می خواهند در مقابل درب کمپ پناهندگان عضو این سازمان شعارهایی را در راستای منافع دستگاه امنیتی تکرار کنند.
زندانیان که با خواسته بازجویان پرونده خود مخالفت میکنند، ماه های مدیدی بلاتکلیف در بازداشتگاه ها و سلولهای انفرادی رها شده و سپس با احکام سنگینی از سوی دستگاه قضایی مواجه می شوند.



هرانا؛ عبدالله شاهینی روحانی منتقد بازداشت و در قدس علوی ممنوع التدریس شد

خبرگزاری هرانا - صبح امروز حجت الاسلام عبدالله شاهینی، از روحانیون منتقد در استان گلستان توسط نیروهای ناشناس بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از گرگان، صبح امروز نیروهای ناشناس عبدالله شاهینی از روحانیون منتقد و وبلاگ نویس در استان گلستان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. عبدالله شاهینی از جمله روحانیون روزنامه نگار و وبلاگ نویس گرگانی است.
وی پیش از این مدیر کل اجتماعی و انتخابات استان در دوره اصلاحات، رییس سازمان ملی جوانان، و عضو اولین دوره شوراهای شهر در گرگان، مرکز استان گلستان بوده است. شاهینی از جمله روحانیون با سابقه ایست که به تدریس در حوزه و دانشگاه نیز مشغول بوده است.
همچنین پیش از این نیز، با فشار دستگاه های اطلاعاتی وی از تدریس در حوزه علمیه گرگان، که زیر نظر آیت الله نورمفیدی اداره می شود، منع شده بود.
علاوه بر وی حجت الاسلام رضی قدس علوی نیز از تدریس در حوزه منع شده است. وی نیز از جمله روحانیون برجسته و معتبر گلستانی است که مسوولیت دفتر آیت الله صانعی در این استان را بر عهده دارد.
پیش از این و در ایام سرکوب های سال ۸۸ و ۸۹ نیروهای امنیتی این استان چندین بار حملات سازماندهی شده ای را به دفتر این مرجع تقلید در این استان انجام داده بودند و به تازگی دفاتر و محل نمایندگی این مرجع تقلید در گلستان به طور کل و برای چندمین بار پلمپ شد.



هرانا؛ محاکمه ۱۲۸ تن از شهروندان معترض آذربایجانی

خبرگزاری هرانا - روز سه شنبه، ۲۲ آذر ماه دادگاه ۱۲۸ نفر از دستگیرشدگان اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه در شعبه ۱۰۴ عمومی تبریز به ریاست قاضی کیانوش شکوه تازه برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، محاکمه این افراد از ساعت ۳۰: ۸ الی ۱۴ به طول انجامید. به علت کثرت متهمین، قاضی بصورت گروه های ۳۰ نفره اقدام به فراخوانی افراد برای محاکمه به داخل دادگاه می کرد.
یوسف مولایی و موسی برزین خلیفه لو وکالت این افراد را بر عهده داشتند. اتهام وارده به این افراد اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.
لازم به ذکر است، به علت حضور این افراد به همراه خانواده هایشان ازدحام بسیار زیادی در دادگستری تبریز ایجاد شده بود.
افراد محاکمه شده در جریان تظاهراتهای مربوط به دریاچه ارومیه در تبریز و چند بازی تیم تراکتورسازی دستگیر شده و با قرار وثیقه آزاد شده بودند.
در جریان تظاهرات های مسالمت آمیز مردمی در اعتراض به رد طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه از سوی مجلس صدها تن از شهروندان بازداشت شدند.


بازداشت حسنعلی مصطفايی روحانی منتقد

خبرگزاری هرانا - صبح روز دوشنبه بيست و دوم آذر حسنعلی مصطفايی، روحانی منتقد دولت بازداشت شد.
به گزارش جرس، صبح روز دوشنبه مامورين وزرات اطلاعات به منزل حسنعلی مصطفايی، از روحانيون منتقد و فعال سياسی مقيم نجف آباد وارد شدند و پس از بازرسی خانه، ايشان را به مکان نامعلومی بردند و کماکان اطلاعی از وضعيت وی در دست نيست.
اين روحانی بازداشت شده در دروس وحيد خراسانی، مکارم شيرازی، صانعی، نوری همدانی شرکت داشته و از شاگردان نزديک آيت الله منتظری بودند.
هنوز از علت بازداشت حسنعلی مصطفايی و سرنوشت وی خبری در دست نیست.