۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

وزیر اطلاعات: از بازداشت سرتیم محافظان موسوی بی اطلاعم!

اخبار روز: 

 وزیر‌ اطلاعات اعلام کرد: آزادی کلوتید ریس تبعه فرانسوی با وکیلی‌راد هیچ ربطی به هم ندارد و مساله هر کدام جداگانه است.
به گزارش خبرنگار ایلنا حیدر مصلحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص آزادی وکیلی‌راد تبعه ایران که در فرانسه بازداشت بوده وا ینکه آیا ایران قصد دارد به این دلیل از فرانسه شکایت کند،گفت: ایران بررسی می‌کند تا ببیند نوعی برخوردی با ایشان شده چگونه بوده و سپس تصمیم می‌گیرد و اگر به دلایل واهی بوده قطعا روی آن اقدام خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر خانواده سه تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت هستند،گفت: ما براساس حس انسان دوستی و اینکه این مسئله را به دنیا اعلام کنیم خانواده آنها را در ایران‌پذیرفتیم و از آمریکایی‌ها نیز خواسته‌ایم که با ایرانیان بی‌گناهی که در دست آنها هستند نیز چنین برخوردی داشته باشند.
وزیر اطلاعات در عین‌حال گفت: آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت هستند جرمشان جاسوسی بوده و اقدامشان غیر قانونی بوده، ولی ما براساس احکام دینی و حس بشردوستی به خانواده‌های آنها اجازه ملاقات دادیم، ولی آنها که ادعای حقوق بشر دارند ببینند با ایرانیان زندانی بی‌گناه در آنجا چگونه برخورد می‌کنند.
مصلحی در پاسخ به سوالی در خصوص دستور احمدی نژاد برای برخورد با پارتی بازی گفت: از ما خواسته شده که گزارشی را در سطح کشور در این ارتباط تهیه کنیم و به رئیس‌جمهور تحویل دهیم تا اقدام لازم در این خصوص انجام گیرد.
وی در مورد این سوال که آیا متقاضی دریافت یارانه نقدی هستید یا خیر گفت: مستحق‌تر از ما وجود دارد و من متقاضی نیستم.
وزیر اطلاعات درپاسخ به این سوال که آیا این وزارتخانه در مورد قطع رابطه با انگلیس گزارشی به کمیسیون امنیت ملی ارائه داده است،گفت: از ما گزارشی در این ارتباط نخواستند و بررسی‌هایی را در رابطه با مباحث ارتباط با انگلیس انجام دادیم و پیشنهاداتی داشتیم که به کمیسیون امنیت ملی دادیم، ولی در نهایت باید در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی‌گفت: در این مورد باید دستگاه قضایی تصمیم بگیرد، ولی حکم جلب او صادر شده و به محض اینکه به ایران بیاید باید جلب شود.
مصلحی در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف آمریکا از اتخاذ رویکرد منفی نسبت به اجلاس تهران گفت: آمریکا می‌خواهد حالتی که برایش ایجاد شده مرتفع کند و همانطور که کارشناسان سیاسی این کشور نیز اذعان داشتند آمریکا در برابر ایران خلع سلاح شده و زیر پایش خالی است،بنابراین در تلاش است از این وضعیت بیرون بیاید و اگر آقایان به دنبال ایجاد آرامش و برطرف کردن تنش‌ها هستند باید نتایج اجلاس تهران را دنبال کنند و به نظرم این تعبیر رهبری کاملاً درست است که سخنان آمریکایی‌ها دستی چدنی است در دستکش مخملی قرار گرفته است.
وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که اهداف برخی از زیر سوال بردن تصمیمات نظام چیست گفت: زمانی انتقاد سازنده‌ای صورت می‌گیرد، ولی عمدتا احساس ما این است که طرح این مباحث غرض ورزی است و از سوی دلسوزی برای نظام و اهداف آن نیست.
مصلحی در پاسخ به این سوال که آیا آزادی کلوتید ریس تبعه فرانسوی که در حوادث بعداز انتخابات بازداشت شده بود در مقابل با آزادی شهروند ایرانی در فرانسه است گفت: این دو هیچ ربطی به هم ندارد و مساله هر کدام جداگانه است.
وی در مورد دستگیری سرتیم محافظ میرحسین موسوی نیز گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.
وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که در آستانه سالگرد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنندکه اینگونه القا کنند آشوب‌هایی را در خیابان‌ها خواهیم داشت، گفت:وضعیت فتنه با سرکوبی که پیدا کرده به گونه‌ای نیست که بتواند حرکتی داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که دستگیری سران فتنه در چه مرحله‌ای است،گفت: در دستگیری سران فتنه تدبیر نظام را دنبال می‌کنیم.

درخواست دبیرکل حزب دموکرات کردستان از سازمان های مدافع حقوق بشر

اخبار روز:
درخواست دبیرکل حزب دمکرات کردستان از سازمانهای حقوق بشر
برای یاری رساندن به زندانیان سیاسی کرد.

سازمانهای بین¬المللی حافظ امنیت و حقوق بشر
سازمانهای مدافع حقوق بشر
احزاب و سازمانهای دمکرات و آزادیخواه
شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و آزادیخواه
صدها سال است که ملت کرد در کردستان ایران تحت ستم است و در زیر یوغ استبداد و استعمار از دستیابی به ابتدائی¬ترین حقوق خویش محروم است و در راستای دستیابی به این حقوق و آزادیها هزاران قربانی را فدای بارگاه آزادی نموده است. چه در زمان حاکمیت حکومتهای قبل از جمهوری اسلامی و چه در زمان حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی همواره از سوی دولتهای مرکزی به عنوان شهروند درجه ۲ به ملت کرد نگریسته شده است، از تمام حقوق ابتدائی و بدیهی خویش محروم گشته و سادهترین مطالباتش با سرکوب و خشونت پاسخ داده شده است. در دورهی حاکمیت جمهوری اسلامی ظلم و جور سران حاکمیت در حق به ملت کرد به اوج خود رسیده و کردستان ملیتاریزه گشته است.
فضایی امنیتی بر کردستان حاکم گشته و هرگونه فعالیت فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی بر اساس معیارهای نظامی و امنیتی مورد ارزیابی قرار میگیرد و کوچکترین حرکت اعتراضی در برابر رژیم، با سنگین ترین مجازات پاسخ داده میشود. تاکنون صدها زن و مرد کرد به علت فعالیتهایی که در جهان دمکرات و آزاد در چارچوب ابتدائی¬ترین آزادیهای انسان طبقهبندی میشوند، شکنجه شدهاند و با احکام سنگین نظیر زندان طویل¬المدت و یا اعدام مواجه شدهاند. بارزترین مثال این امر اعدام چهارتن از مبارزان ملت کرد و یک ایرانی دیگر در مورخ ۹/۵/۲۰۱۰ در زندان اوین تهران بود. فرزاد کمانگر معلم مدارس شهر کامیاران، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان که در این روز توسط ایادی جنایتکار جمهوری اسلامی حکم اعدامشان اجرا شد، مرتکب هیچ جرمی نشده بودند. اگر آنها در کشوری آزاد می¬زیستند، حتی یک روز نیز زندانی نمی¬شدند، اما در دادگاهی ناعادلانه و در غیاب وکیل و بدون آنکه فرصتی برای آنان وجود داشته باشد تا بتوانند از خود دفاع نمایند، در پشت درهای بسته حکم اعدام این فعالان سیاسی و مدنی صادر و متأسفانه اجرا شد.
رژیم ایران کردستان را به کشتارگاهی انسانی مبدل ساخته است تا مردم مناطق دیگر را با استفاده از این شیوه مرعوب سازد.
هر زمانی که این رژیم در تهران و سایر کلان شهرهای دیگر ایران به چالش طلبیده میشود، جمعی از جوانان کرد بیگناه را که در زندانهای جمهوری اسلامی بسر میبرند اعدام میکند. هم¬اکنون نیز ۱۷ تن از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی دیگر کرد به اعدام محکوم شدهاند و این خطر وجود دارد که جمهوری اسلامی برای مرعوب ساختن هرچه‌ بیشتر مردم آنها را نیز اعدام نماید. حتی موسس و دبیر اول سازمان حقوق بشر کردستان محمد صدیق کبودوند نیز در زندان است.
برای کردهای کردستان ایران بسیار تعجب¬آور است که رژیمی همچون جمهوری اسلامی با تمام این اوصاف هم¬اکنون نیز از سوی دول جهانی و حتی سازمان ملل متحد به عنوان دولت قانونی ایران پذیرفته‌ میشود و طرف نشست و مذاکرهی آنان است.
ما از همهی فعالان حقوق بشر، از همهی دولت¬ها، سازمانها و انسانهای آزادیخواه دنیا میخواهیم که به یاری جوانان دختر و پسر کرد بشتابند و اجازه ندهند که دیگر این جوانان، توسط ایادی و سران جنایتکار جمهوری اسلامی که‌ هدفی جز ارعاب ندارند به دار اعدام آویخته شوند.

خالد عزیزی
دبیرکل حزب دمکرات کردستان
۱۷/۵/۲۰۱۰

برگزاری مراسم افطار دانشجویان دانشگاه آزاد برای آزادی هم‌کلاسی‌های دربندشان


اخبار روز:


بامدادخبر: در پی اعلام روزه سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد به مناسبت صدمین روز باز داشت علی ملیحی و هشتادمین روز بازداشت مهدی خدایی، دو تن از دانشجویان دربند این دانشگاه، شب گذشته (چهارشنبه) گروهی از این دانشجویان روزه‌های خود را در مقابل زندان اوین افطار کردند و یاد همکلاسی‌های در بند خود را گرامی داشتند. پیش‌تر در بیانیه این دانشجویان، علی ملیحی و مهدی خدایی نماد فعالیت شفاف و قانونی دانشجویی شناخته شده بودند.
به گزارش بامدادخبر، حضور این دانشجویان که عکس‌هایی از همکلاسی‌های بازداشتی خود و نیز برخی از زندانیان سیاسی را به همراه داشتند در ابتدا با ممانعت نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در محل روبرو شد که با اصرار و پای‌فشاری دانشجویان از متفرق کردن آنان منصرف شدند.
در ادامه مراسم نیز علی ملیحی و میلاد فدایی‌اصل دیگر دانشجوی دربند دانشگاه آزاد و همچنین میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفترتحکیم‌وحدت (که روز گذشته حکم سنگین هفت سال زندان برای او صادر شد) از داخل بند ٣۵۰ زندان با دانشجویان تماس گرفتند و ضمن تشکر از ایشان با روحیه‌ای مثال زدنی، خواستار ایستادگی و مقاومت دانشجویان شدند.
این درحالی است که مهدی خدایی دیگر دانشجوی دربند دانشگاه آزاد همچنان در بند امنیتی سپاه (دو-الف) در شرایط دشوارتری به‌ سر می‌برد و امکان برقراری تماس برای وی بسیار محدود می‌باشد.
یکی از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم در گفتگو با خبرنگار بامدادخبر با تاکید بر تداوم حرکت‌های اینچنینی تا زمان آزادی همه‌ی دانشجویان گفت: «برگزاری مراسم افطار و اقدامات نمادینی مانند آن، کمترین کاری است که در شرایط موجود می‌توانیم برای این عزیزان انجام دهیم. برای ما سخت است که جای خالی همکلاسی‌هایمان را در کلاس درس ببینیم. خواستیم تا جلوی زندان اوین افطار کنیم تا هم اعتراض خود را به روند موجود اعلام کنیم و هم در نزدیک‌ترین جای ممکن به همکلاسی‌های خود این کار را انجام داده باشیم.»
گفتنی است علی ملیحی، مهدی خدایی، میلاد فدایی اصل، شیوا نظرآهاری، سینا گلچین، محمدعلی الهی، شهاب اکبرزاده، حمید پیروزفام، سعید ملکی، امین کشاورز، پویا قربانی، فرامرز عبدالله نژاد، مهران صفری، آرش قاسمی از دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه آزاد هستند که هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

ضرب و شتم شدید محمد نوری زاد در زندان اوین

اخبار روز: 

کلمه: ماموران زندان اوین محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان دربند را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند.
به گزارش خبرنگار کلمه، روز سه شنبه محمد نوری زاد را به بهانه ی هواخوری از سلول خارج کرده اند و سپس ۵ نفر از عوامل امنیتی اوین بر سر وی ریخته و به قصد کشت او را کتک زده اند.
به طوریکه ضربه شدیدی که به سر او وارد آمده است توسط پزشک زندان ضربه مغزی تشخیص داده شده است.بر اثر این ضربه بینایی وی مختل شده است.
نوری زاد بعد از این عمل غیر اخلاقی و غیر قانونی ماموران زندان اوین در اعتصاب کامل آب و غذا به سر می برد. وی به خانواده خود اعلام کرده اگر وضعیت به همین منوال باشد زنده نخواهد ماند.
همچنین نوری زاد پس از ضرب و شتم از سلول دو نفره اش دربند ۲۴۰ به دخمه ای بی نور و بدون جریان هوا و همچنین سرویس بهداشتی منتقل شده است.
محمد نوری زاد سه نامه به رهبر و همچنین رئیس قویه قضائیه نوشته بود که آنها را در وبلاگش منتشر کرد و در پی آن به اتهام توهین به رهبری و رئیس قویه قضائیه از ۳۰ آذر ۱۳۸۸ در بازداشت به سر می برد . وی چهارمین نامه خود به رهبری را از داخل زندان اوین نوشت+. دادگاه در حکم بدوی برای این هنرمند ۳ سال و نیم حبس به علاوه ۵۰ ضربه شلاق تعیین کرده است.

ادامه ی اعتصاب غذا - جعفر پناهی به دو خواسته ی خود رسید

اخبار روز:

خبرنگار پویا خبر از تهران گزارش داد جعفر پناهی سینماگر جسور و نامدار ایرانی صبح امروز در پی پنجمین روز اعتصاب غذای خشک موفق شد در حضورعباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، فریده غیرت وکیل مدافع خود و نیز خانواده اش را ملاقات نماید.
جعفر پناهی به دادستان تهران اعلام کرد تا متحقق شدن سومین خواسته اش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.
عباس جعفری دولت آبادی ضمن در اختیار گذاردن پرونده جعفر پناهی به وکیل وی اعلام کرد: «پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است تا روال قانونی خود را طی روزهای آینده دنبال کند».
این احتمال وجود دارد روز شنبه هفته آینده جعفر پناهی همراه فریده غیرت در دادگاه انقلاب در برابر اتهامات وارده از خود دفاع نماید.
هم چنین در پی تلاش هنرمندان ایرانی و فرانسوی مقیم پاریس قرار است طی روزهای آینده هیئتی چهار نفره از سوی فردریک میتران وزیر فرهنگ و برنارد کوشنر وزیر امور خارجه راهی ایران شوند تا درخواست کتبی خود را جهت آزادی فوری این سینماگر برجسته به مقامات دولت احمدی نژاد ارائه دهند.

فرهنگسرای پویا – پاریس – ۲۰ ماه مه ۲۰۱۰

هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان ایرانی: جان جعفر پناهی در خطر است

به دنبال اعتصاب غذای جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی در زندان و در اعتراض به شرایطی که بر وی تحمیل شده، نگرانی در مورد وی افزایش یافته است.به ویژه آنکه پناهی به اعتصاب خشک مبادرت کرده و به "سینما" سوگند خورده تا دستیابی به خواسته هایش، دست از اعتصاب نکشد. وضعیتی که باعث شد جمعی از چهره های ادبی، فرهنگی و مطبوعاتی  با صدور بیانیه ای، از وی بخواهند اعتصاب غذای خود را بشکند.

متن این بیانیه به شرح زیرست:
جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی که هفته هاست در بازداشت به سر می برد، از روز یکشنبه 26 اردیبهشت در اعتراض به وضعیت خود  دست به اعتصاب غذا زده است؛ وضعیتی که در توصیفش نوشته است: "صبح روز يکشنبه مرا به بازجويی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فيلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهديد کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگير و به اوين منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با اين حرف ها قدرت تجزيه و تحليل را از من سلب کردند."
اعتصاب غذای پناهی خشک است و خطرناک و خواسته هایش بسیار ساده و به حق:
۱. تماس و ديدار با خانواده و اطمينان کامل از سلامت آنها.
۲. حق داشتن وکيل بعد از ۷۷روز و مشورت با او.
۳. آزادی بدون قيد و شرط تا تشکيل دادگاه و صدور حکم قطعی.
ما به عنوان شماری از هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان ایرانی، ضمن ابراز همدلی با جعفر پناهی و ابراز نگرانی شدید در مورد سلامتی وی، بدینوسیله اعلام می کنیم که دستگاه های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی مسئول به خطرافتادن جان جعفر پناهی و هر اتفاق ناگوار دیگری هستند که در زندان برای این هنرمند سرشناس پیش بیاید.
از این رو از یک سو از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهیم سریعا و بدون هیچ قید و شرطی جعفر پناهی را که از مفاخر هنری کشورمان است، آزاد کنند واز سوی دیگر، خطاب مان به جعفر پناهی است که جان عزیز هنرمند را این چنان به خطر نیفکند؛ اعتصاب خویش را بشکند و به یاد داشته باشد که ایران و هنر ایران زمین بیش از اینها به وی نیاز دارد.
اسامی امضا کنندگان این بیانیه به شرح زیرست:
داریوش آشوری/ سیمین بهبهانی /حمید دباشی/ بهمن قبادی/ نوشابه امیری/ هوشنگ اسدی/ مهرانگیز کار/ احمد رافت / فرشته قاضی/ سامان رسول پور/ مازیار بهاری/ نیک آهنگ کوثر/ مانا نیستانی/ بابک پیامی/ شادی صدر/ آسیه امینی/ مسیح علی نژاد/ شهرام رفیع زاده/ سید ابراهیم نبوی/ هادی قائمی/ فاطمه حقیقت جو/ جواد منتظری.

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: ما را از سر بریده نترسانید

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) با صدور بیانیه ای اعدام های اخیر را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:" طراحان سناریو مرگ با  انتخاب قربانیان خود از میان کردها و سیاه نمایی پیرامون عضویت آنان در گروه های تروریستی ، قصد داشتند تا علاوه بر ایجاد وحشت در جامعه، میان رهبران جنبش سبز و فعالین دموکراسی و حقوق بشر گسستگی ایجاد کنند. ماه هاست آرزوی ایجاد چنین شکافی رادر سر می پرورانند. "!
متن کامل بیانیه را در زیر بخوانید:
خبر کوتاه بود، اعدام شان کردند. طالبان شیعی جنایتی دیگر مرتکب شد.
اجرای احکام ناعدلانه اعدام برای 5 زندانی سیاسی، جامعه ایران را در بهت فرو برد و شعله های خشم را برافروخت. شعله خشمی که زبانه هایش به زودی دودمان حاکمان ستم و ناراستی را خواهد گرفت.
فرزاد کمانگر معلم آزادی خواه و فعال مدنی، همان که مجید توکلی " یک ملت" خطابش کرد، به همراه چهار تن دیگر بدون هیچ گونه مدرک مستدلی و در طی یک پروژه ی امنیتی منزجر کننده به کام مرگ کشانده شدند تا مارهای بر دوش ضحاک که این روزها در کاخ دادگستری به رقاصی مرگ مشغول اند، با آشامیدن خون جوانان وطن روزی دگر را سپری کنند.
در پی این عمل ددمنشانه فریاد خشم و غریو انزجار آزادی خواهان در سراسر دنیا بر آسمان بلند شد و زمین سست تکیه گاه جنایت کاران رو سیاه را به لرزه افکند.
عاملان و بانیان این پروژه می پنداشتند که با کشتار 5 شهروند بی گناه می توانند در دل مبارزین صلح جوی این مرز و بوم رعب ایجاد کنند و آنان را از مسیر مبارزات مدنی خویش منصرف سازند. این کشتارهای سیاسی هدف دیگری نیز در پس خود نهفته داشت و آن همانا ایجاد شکاف در میان ملت متحد ایران است. ملتی که این روزها جوانانش سینه سپر کرده اند و استوار در مسیر آزادی گام برمی دارند.
طراحان سناریو مرگ  انتخاب قربانیان خود از میان کردها و سیاه نمایی پیرامون عضویت آنان در گروه های تروریستی ، قصد داشتند تا علاوه بر ایجاد وحشت در جامعه، میان رهبران جنبش سبز و فعالین دموکراسی و حقوق بشر گسستگی ایجاد کنند. ماه هاست آرزوی ایجاد این شکاف رادر سر می پرورانند. اما زهی خیال باطل!
شعور و بلوغ سیاسی مردمان ایران زمین به درجه ای از تکامل رسیده که نه تنها دسسیسه های شوم کودتا گران را بی اثر می کند بلکه برعکس اسباب اتحاد و انسجام معترضین و مخالفین را بر حول محور حقوق بشر و مخالفت با اعدام های  سیاسی فراهم می آورد.
اینک نیز گستاخانه چرخ اعدام را به راه انداخته اند تا مبارزین پاک نهاد وطن را به زعم خویش مرعوب نمایند. دادستان بیداد گستر تهران می گوید اعدام های جدید در راه اند و برای رهبران جنبش سبز خط و نشان می کشد. متحیریم که اینان چگونه هنوز صدای مردم را نشنیده اند و روز به روز پرونده تبهکاری خویش را سیاه تر می نمایند و از عاقبت روز جزا در درگاه ملت شریف ایران نمی ترسند.
در پایان، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر ضمن محکوم کردن این جنایت و همدردی با خانواده های متالم این عزیزان،  برخود لازم  می داند تا ددمنشان شب پرست را هشدار دهد که چنین اقداماتی نه تنها هراسی در دل فرزندان آزاده ایران زمین ایجاد نمی کند، بلکه اراده و همت ایشان را برای به زیر کشاندن ستمگران بیش از پیش می سازد.
اربابان قدرت را خطاب می کنیم که " ما را از سر بریده نترسانید". ما زنده برآنیم که آرام نگیریم.

هرانا؛ صدور حکم سی و شش ماه حبس تعزیری برای نخبه ی جوان

خبرگزاری هرانا - با حکم قاضی مقیسه ریاست شعبه 28 دادگاه انقلاب، آرمان رضاخانی دانشجوی رشته مهندسی آی تی به 36 ماه حبس تعزیزی محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، رضاخانی در اواخر آذر ماه در حالی که برای مصاحبه پیرامون موفقیت های علمی کسبی به یکی از روزنامه های کثیر انتشار دعوت شده بود بازداشت گردید.
وی در 40 روز نخست بازداشت در بازداشتگاه های سپاه از جمله کاخ جوانان و 2 – الف، تحت شرایط سخت بازجویی و فشار شکنجه مجبور به اعترافات ساختگی شد و با وعده ی آزادی، راهی زندان اوین گردید تا پس از 5 ماه بازداشت در 29 اردی بهشت ماه در شعبه 28 دادگاه انقلاب به اتهام "توهین به رهبری" به 2 سال حبس تعزیری به اتهام "توهین علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری و به اتهام "توهین به رییس جمهوری" به 100 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.
آرمان رضا خانی دانشجوی رشته مهندسی آی تی، برگزیده ی دوم جشنواره خارزمی، نخبه ریاضیات ممتاز کشوری در المپیاد ریاضی، مکتشف قانون در ریاضی به نام قانون مربعات و مثلثاث رضا خانی و مخترع جوان در زمینه هایی چون سازه های معماری و کمک آموزشی پیکتال است.
آرمان در سال های گذشته کتبی در زمینه ریاضیات، ادبیات و جامعه شناسی تعلیف کرده که در انتظار چاپ است. وی به زبان های انگلیسی و ایتالیایی تسلط دارد و با زبان های روسی و اکراینی آشناست و در مسابقات مختلفی چون سازه های ماکارونی حضور موفقی داشته است. از دیگر موفقیت های رضاخانی حل یکی از مسائل اوپن ریاضیات است که مورد تعیید اساتید دانشگاه های مطرح کشور قرار گرفته است. وی هم چنین فعالیت های دیگری در زمینه ی برنامه نویسی و آی تی و ریاضیات نیز دارد .
آرمان رضاخانی متولد بهمن 69 است و پدر ایشان در حالی که آرمان کمتر از 2 سال داشته است به وسیله جلال الدین پارسی کاندیدای دوره نخست ریاست جمهوری و از حامیان سرسخت جمهوری اسلامی به قتل رسیده است. محمد رضا رضاخانی پدر آرمان مترجم کتاب معروف "امپریالیسم ژاپن" است که در سال 71 با شلیک گلوله ای جلال الدین پارسی به قتل رسیده است.
گفتی است در حالی که خانواده رضاخانی داغدار و منتظر رسیدگی عادلانه به این جنایت بودند، پارسی در دادگاه نمایشی که بعد ها موضوع کتاب محاکمه قانون، روند بررسی دادگاه جلالدین پارسی شد؛ آزاد گردید.

فرانسه خواستار متوقف شدن اجرای احکام اعدام در ایران شد

خبرگزاری هرانا - سخنگوی وزارت امورخارجۀ فرانسه ضمن انتقاد از این که مجازات اعدام به جزئی از سیاست سرکوب جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مطالبات دموکراتیک و آزادی های مردم تبدیل شده است گفت فرانسه چون دیگر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.

در همین راستا دولت فرانسه از جمهوری اسلامی ایران خواست احکام اعدام صادره برای گروهی از بازداشت شدگان پس از انتخابات بیست و دوم خرداد ماه سال گذشته را به موقع اجرا نگذارد.

برنار والرو، سخنگوی وزارت امورخارجۀ فرانسه، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت فرانسه از محکوم شدن گروهی از بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به مجازات اعدام به شدت نگران است.
سخنگوی وزارت امورخارجۀ فرانسه ضمن انتقاد از این که مجازات اعدام به جزئی از سیاست سرکوب جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مطالبات دموکراتیک و آزادی های مردم تبدیل شده است گفت فرانسه چون دیگر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به سخنان سخنگوی وزارت امورخارجۀ فرانسه اختصاص داده است یادآوری می کند که قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران در روز شنبه از تأیید حکم اعدام شش تن از این بازداشت شدگان خبر داده است و آنان را به عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران متهم کرده است.

به گفتۀ جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، سه تن از این شش نفر در ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی دستگیر شده اند. این سه تن احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم و علی رضا قنبری نام دارند. احمد و محسن دانشپور مقدم پدر و پسر هستند و پدر مردی هفتاد ساله و بیمار است.

سامان نورانیان به سه سال حبس قطعی محکوم شد

خبرگزاری هرانا - محکومیت سامان نورانیان به سه سال حبس تعزیری عینا توسط دادگاه تجدید نطر تائید شد.
به گزارش دانشجونیوز، حکم اولیه حبس سامان نورانیان از فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر توسط شعبه 15 دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی صلواتی، تائید شده است.
گفتنی است سامان نورانیان که اکنون در بند 350 زندان اوین محبوس است، در پی اعتراضات مردمی 6 دی ماه(عاشورا) بازداشت شده است.

محکومیت مجید دری به شش سال حبس قطعی

خبرگزاری هرانا - وکیل مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل زندانی که در دادگاه بدوی به 11 سال حبس محکوم شده بود، از تایید شش سال حبس او در دادگاه تجدید نظر خبر داد.
منیژه محمدی گفت: "مجید دری در دادگاه بدوی به 5 سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، 5 سال حبس در تبعید به شهرستان ایذه با اتهام فعالیت مستمر با گروه نفاق و یک سال حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده بود."
به گزارش جرس وی ادامه داد: "در دادگاه تجدید نظر، ماده 610 منتفی شد و 5 سال حبس که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بود، از احکام کاسته شد و 5 سال حبس در تبعید و یک سال حبس برای او تایید شد."
محمدی با تاکید بر این که هیچ مستنداتی برای همکاری مجید دری با سازمان مجاهدین خلق وجود نداشته، عنوان کرد: "در صحبت‌های که با قضات داشتیم، قبول کرده بودند و می‌دانستند که مجید بی‌گناه است، اما در نهایت رای صادره این چنین شد."
وکیل مجید دری دلیل یک سال حبس او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی را فعالیت‌های وی در شورای دفاع از حق تحصیل عنوان کرد.
مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل بود که روز 18 تیر ماه سال گذشته بازداشت شد.

محکومیت پویا قربانی به شش سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - پویا قربانی، دانشجوی دربند گمنام، توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب به رسایت قاضی صلواتی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد.
پویا قربانی دانشجوی زندانی که هم اکنون در بند 350 زندان اوین محبوس است، از بازداشتی های حوادث پس از انتخابات محسوب می شود که در طول بازجویی های خویش به شدت به منظور اخذ اعتراف بر علیه نزدیکان خود تحت فشارهای جسمی و روحی قرار داشته است.
به گزارش دانشجونیوز، پویا قربانی به همراه همسر و برادر خود بازداشت شده بود. همسر وی در شعبه 26 دادگاه انقلاب به 30 ماه حبس تعلیقی محکوم شد و برادر وی با قید وثیقه آزاد شد.
گفتنی است وضعیت روحی وی در حال حاضر نامناسب گزارش شده است.

انتقال کوهیار گودرزی به سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا - کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و دانشجوی دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف که در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد، به سلول انفرادی منتقل شده است.
به گزارش دانشجو نیوز، گودرزی به خاطر درگیری با رئیس بند 350 زندان اوین، بزرگ‌نیا، که بارها دیگر زندانیان این بند را آزار داده، به انفرادی منتقل شده و تاکنون بازنگشته است.

مسئولین بند 350 اوین اخیرا در اقدامی گستاخانه ریش و موهای سر برخی از زندانیان را کوتاه کرده و به صورتی تحقیر آمیز اقدام به تفتیش بدنی ایشان کرده اند. این اعمال گستاخانه اعتراضات وسیع زندانیان بند 350 را بر انگیخته است.
شایان ذکر است به تازگی و پس از تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، پرونده ی این فعال حقوق بشر که از 29 آذرماه سال گذشته در زندان محبوس است، مفقود شده است.

محمد نوری زاد پس از شرب شتم شدید از سوی عوامل امنیتی، دست به اعتصاب غذای کامل زد

خبرگزاری هرانا - پس از آنکه ماموران زندان اوین محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان دربند را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند، در اعتراض به این عمل وی دست به اعتصاب به غذای کامل زده است.
به گزارش کلمه، روز سه شنبه 28 اردی بهشت ماه محمد نوری زاد را به بهانه ی هواخوری از سلول خارج کرده اند و سپس 5 نفر از عوامل امنیتی اوین بر سر وی ریخته و به قصد کشت او را کتک زده اند؛ به طوریکه ضربه شدیدی که به سر او وارد آمده است توسط پزشک زندان ضربه مغزی تشخیص داده شده است. بر اثر این ضربه بینایی وی مختل شده است.
نوری زاد بعد از این عمل غیر اخلاقی و غیر قانونی ماموران زندان اوین در اعتصاب کامل آب و غذا به سر می برد. وی به خانواده ی خود اعلام کرده اگر وضعیت به همین منوال باشد زنده نخواهد ماند.
هم چنین نوری زاد پس از ضرب و شتم از سلول دو نفره اش دربند 240 به دخمه ای بی نور و بدون جریان هوا و همچنین سرویس بهداشتی منتقل شده است.
محمد نوری زاد سه نامه به رهبر و هم چنین رئیس قویه قضائیه نوشته بود که آنها را در وبلاگش منتشر کرد و در پی آن به اتهام توهین به رهبری و رئیس قویه قضائیه از 30 آذر 1388 در بازداشت به سر می برد. وی چهارمین نامه ی خود به رهبری نظام جمهوری اسلامی را از داخل زندان اوین نوشت.
گفتنی است دادگاه در حکم بدوی برای این هنرمند 3 سال و نیم حبس به علاوه 50 ضربه شلاق تعیین کرده است.

هشدار همسر نوری زاد به مسوولان: جان یک انسان در خطر است


جرس: محمد نوری زاد، کارگردان و نویسنده ای که از آذرماه سال گذشته تا کنون به اتهام توهین به مسوولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در زندان است روز سه شنبه توسط عوامل امنیتی اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این روزنامه نگار در اعتراض به این اقدام ماموران اوین دست به اعتصاب کامل زده است.

محمد نوری زاد سه نامه به رهبر و همچنین رئیس قویه قضائیه نوشته بود که آنها را در وبلاگش منتشر کرد و در پی آن به اتهام توهین به رهبری و رئیس قویه قضائیه بازداشت شد . وی چهارمین نامه خود به رهبری را از داخل زندان اوین نوشت. دادگاه در حکم بدوی برای این هنرمند ۳ سال و نیم حبس به علاوه ۵۰ ضربه شلاق تعیین کرده است

این روزها محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان تلویزیونی به همراه جعفر پناهی کارگردان دیگری که در اوین بازداشت است، دست به اعتصاب در زندان زده اند، اما تاکنون هیچ یک از مسوولان قضایی در این مورد اظهار نظر نکرده اند. با  همسر محمد نوری زاد گفتگویی انجام شده است که در پی می آید:

  با خبر شده ایم که همسر شما در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و در اعتراض به این اقدام نیز دست اعتصاب غذا به زده است، آیا این خبر صحت دارد و شما خودتان چگونه مطلع شده اید؟

وقتی در ملاقات کابینی آقای نوری زاد را دیدم، لازم نبود که حرفی بزند، سر و وضع آشفته او، خود گویای همه چیز بود. به قصد کشت او را کتک زده بودند، وقتی همسرم می خواست این واقعه غیر انسانی که باورش هنوز برای همه ما دشوار است را تعریف کند، هم او گریه می کرد و هم ما. گفته است دو شبانه روز است که در اعتراض به این رفتار خشونت آمیز لب به آب و غذا نزده است. اگر کسی امروز به داد او نرسد تا دو سه روز دیگر باید پیکر بی جان آقای نوری زاد را از اوین تحویل بگیریم.

کمی بیشتر از وضعیت جسمی ایشان به ما می گویید؟ جراحت تا چه اندازه ای است و آیا مراقبت ها هم متناسب با حال ایشان هست؟

فاجعه اینجاست که همسرم در این ضرب و شتم، دچار ضربه مغزی شدیدی شده است، می گوید بینایی اش هم در اثر ضربه ای که به مغرش وارد کرده اند، مختل شده است. متاسفانه وضعیت او خیلی حاد است. آنقدر چهره اش متاثر بود که من خودم را به سختی کنترل کردم تا شاید کاری برایش بکنم. می گفت؛ بعد از اینکه کتکش زده اند او را به یک دخمه ای منتقل کرده اند که از کمترین امکانات بهداشتی برای مداوای بلایی که خودشان به سرش آورده اند هم محروم مانده است. به چه کسی بگوییم که این رسم انسانیت نیست ، یک انسان را به جرم نوشتن چند نامه در زندان بیاندازند و بعد هر روز ما (خانواده اش) را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

همسر شما یک بار از زندان به رهبری نامه نوشته است و او بارها ایشان را پدر هم خطاب قرار داده اند، آیا ممکن است بار دیگر به دلیل نوشتن نامه ای جدید مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد؟

هیچ نمی دانم. من فقط می دانم تمام وسایل اش را هم در زندان به غارت برده اند. همه دست نوشته هایش را از او گرفتند، حتی کاغذ و قلم هم دیگر ندارد.
وقتی خبر را مطلع شدید آیا با مسولان قضایی تماس گرفته اید؟ به عنوان مثال با نمایندگان مجلس یا هیچ مسوولی که بتواند در این زمینه شما را یاری کند دیدار یا گفتگو کرده اید؟

هیچ کس علی الظاهر پاسخگو نیست. من فقط با آقای تابش نماینده مجلس تماس گرفته ام و از ایشان خواسته ام به دادمان برسد. هیچ کس نمی خواهد بشنود در این کشور چه بلایی دارد به سر دلسوزان کشور می آید؟ چشم هایشان را بسته اند، گوش شنوایی نیست . با چه زبانی بگویم اگر امروز کسی به داد مان نرسد تا سه چند روز دیگر فاجعه بزرگتری اتفاق خواهد افتاد..

من حتی از آقای ابوترابی و احمد توکلی نمانیدگان تهران خواهش کرده ام که فقط یک بار بروند به زندان. این وظیفه مجلس است. از آنها بارها خواهش کرده ام فقط برای هواخوری یک بار بروند در اوین راه بروند تا بفهمند آنجا چه خبر است. این مجلس اگر قرار بود کاری بکند دیگر به طرحی که مربوط به تحقیق و تفحص از بازداشتگاه های کشور بود نه نمی گفتند همین رای منفی مجلس یعنی حتی نمی خواهند تحقیق کنند، نمی خواهند بشنوند.

با مسولان قضایی چه؟ آیا با خود دادستان که مسول رسمی این پرونده ها است صحبت کرده اید؟

تنها یک بار موفق شده ام با خود آقای جعفری دولت آبادی دادستان تهران دیدار کنم که همان یکبار هم ایشان به من گفت تا زمانی که اندیشه آقای نوری زاد مهار نشود، از آزادی خبری نخواهد بود که من به همین هم اعتراض کردم و گفتم اگر امروز به جایی رسیده ایم که باید شمشیرها را علیه اندیشه افراد بالا ببریم، باکی نیست اما چرا کسی را که به خاطر اندیشه اش زندانی کرده اند این چنین با بی رحمی و خلاف اصول ابتدایی انسانی مورد ضرب و شتم قرار می دهند؟ چرا خانواده ها را آزار می دهند، این انصاف نیست. .

آقای نوری زاد در اعتصاب به سر می برد، وقتی که با او دیدار کابینی داشتید آیا این اعتصاب را فراگیر یافتید یا تنها مختص خود ایشان بوده است؟

نمی دانم آنجا چه خبر بود. اطلاعی در این زمینه ندارم اما یک جو امنیتی عجیبی امروز بر اوین حاکم بود. برخلاف گذشته که تنها دو مامور آن بالا نظارت می کردند بر ملاقات، امروز تردد و رفت آمد ماموران بسیار چشمگیر بود و چهار نفر مراقب ایستاده بودند. شاید هم به دلیل اینکه در آستانه خرداد قرار داریم نگران شده اند.

وضعیت خانواده شما چگونه است و شرایط جدید آقای نوری زاد چه تاثیری بر فضای روحی حاکم بر خانه و دختران تان گذاشته است؟

سخت است که مرد زندگی مرا برده اند و بعد هیچ کاری از دست مان بر نمی آید تا برای آزادی او انجام دهیم. دست مان از همه جا کوتاه مانده است. همه وسایل ما را هم که برده اند، من حتی برای پس گرفتن کارت های بنزین و وسایل شخصی ام به هر دری زده ام. در رفت و آمدهایی که با نهادهای قضایی داشتم، یافته ام که هیچ گوش شنوایی نیست. به آنها گفته ایم حالا که تصمیم گرفته اید مرد خانه ما در زندان باشد و می خواهید اینگونه آدم ها را ادب کنید، قبول، ما هم می پذیریم که او در زندان باشد تا به قول شما هرج و مرج در کشور پیش نیاید، ما هم شکایت مان را تنها به خدا برده ایم. از رنجی که بر خانواده ما می رود هیچ پناهی در این کشور نیافته ایم جز خدا. خانواده ما برای احیای این انقلاب همه کار کرده است اما حالا که شما تصمیم گرفته اید با بی رحمی زندانی کنید و بزنید هیچ ایرادی ندارد، ما خودمان را برای هر اتفاقی آماده کرده ایم. اگر می خواهید بکشید، شرم نکنید.چنان که تا به حال هم نکرده اید.

نهادهای امنیتی با برخی از خانواده های زندانیان سیاسی تماس گرفته اند و آنها را از مصاحبه منع کرده اند، آیا خانواده شما تاکنون از طرف نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته است؟

بله، دوبار به خانه ما زنگ زده اند، من اساسا اهل گفتگو نبوده ام، اهل فریاد زدن هم نبوده ام، تا به حال دلم نمی خواست صدای فریادمان را کسی بشنود، فقط دو بار که کسی پاسخگوی وضعیت همسرم نبود با بی بی سی مصاحبه کرده ام، بلافاصله به من زنگ زده اند و گفته اند به چه حقی مصاحبه می کنید.

و شما پس از آن تماس تلفنی، سکوت کردید؟

دو روز است که همسرم حتی لب به آب نزده است، مگر می شود سکوت کرد؟ چشم هایش، بینایی اش، سلامتی اش، مگر می شود هیچ نگفت؟ در اعتراض به این رفتار خشونت آمیز و غیر انسانی در اعتصاب کامل است. من تا به حال به هر دری زده ام، با خود آقای دادستان هم که دیدار کرده ام، دوباره برایشان نامه نوشتم برای پس گرفتن وسایل شخصی خودم همه جا رفتم اما وقتی کسی جواب نمی دهد، دادم را به کجا بگویم؟ همین امروز اگر داد نزنم، همسرم تا چند روز دیگر جان خودش را از دست می دهد. درست است که در برابر همه این رفتارهای غیر انسانی، وقتی هیچ راهکاری پیش روی ما نمی گذارند به اجبار خودمان را برای همه چیز آماده کرده ایم اما چگونه توقع دارند که داد هم نزنیم؟ حال ما شبیه کسانی است که دارند ما را در آب غرق می کنند، دارند جان مان را می گیرند بعد می گویند داد هم نزنید، کمک هم طلب نکنید.

آخرین پرسشم، چه توقعی از مقامات ارشد کشور دارید؟

همه در جریان هستند، همه خوب می دانند که چه اتفاقی دارد در زندان ها می افتد، امیدوارم تا دیر نشده کاری بکنند، این وظیفه قانونی شان است که بیایند حالی از خانواده های زندانیان بپرسند تا ما به آنها بگوییم چه بلایی دارند سر مان می آورند. اگر تا به حال نیامده اند، باید بدانند که اینبار جان یک انسان در خطر است و اگر به وضعیت او در دخمه ای که رهایش کرده اند نرسند ممکن است دیگر زنده نماند
 

خلیل بهرامیان وکیل فرزاد کمانگر بازداشت شد


جرس: خلیل بهرامیان وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی مانند فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی بازداشت شد.
 
طبق اخبار رسیده به جرس، وی توسط مامورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بهرامیان پس از اعدام ناگهانی پنج زندانی کرد، در مصاحبه با بسیاری از رسانه‌ها به دفاع از موکلانش پرداخت و افشاگری‌های بسیاری نسبت به نوع دادرسی در پرونده‌های این افراد انجام داد.
وی به وضوح اعلام کرد که تمام مسئولان می‌دانستد که فرزاد کمانگر بی‌گناه است اما باز هم حکم اعدام یک بی‌گناه را صادر کردند.
هنوز در مورد علل و چگونگی بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.
خلیل بهرامیان از سال ۱۳۴۷ به کار وکالت و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی مشغول بوده است.