۱۳۹۰ دی ۱۱, یکشنبه

یکشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

در واردات و فروش بنزین صورت گرفت تخلف ۴ هزار میلیارد تومانی دولت

اخبار روز: 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تخلف ۴٣ هزار میلیارد ریالی دولت در واردات و فروش بنزین را محرز اعلام کرد.
به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای با اشاره به بررسی گزارش دیوان محاسبات کشور درباره یک تخلف دولت گفت: اخیراً دیوان محاسبات گزارشی را به کمیسیون ارائه داده بود که بر اساس آن، دولت در بودجه ٨٨ ممنوعیتی داشت و نمی‌توانست از بودجه کل کشور و هیچ منبع دیگری برای واردات بنزین هزینه کند.
وی در همین زمینه افزود: بر اساس قانون بودجه سال ٨٨، دولت نباید بنزین تولید داخل کشور را به صورت یارانه‌ای بین مردم توزیع کند اما علی‌رغم این تأکید قانونگذار، دولت از محل صادرات نفت، بنزین به کشور وارد کرده و در این راستا مرتکب ۲ تخلف شده است.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: تخلف اول این بود که دولت نباید بنزین را به صورت یارانه‌ای وارد می‌کرد و تخلف دوم هم این بود که دولت باید مابه ازای نفت صادراتی را به خزانه واریز می‌کرد که این اقدام را هم انجام نداد.
اسداللهی اضافه کرد: دولت از محل فروش بنزین یارانه‌ای به مردم حدود ۷ هزار میلیارد ریال به خزانه واریز کرده است، اما باید رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال به خزانه واریز می‌کرد.
وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بر همین اساس دولت رقمی حدود ۴٣ هزار میلیارد ریال را از محل واردات بنزین و صادرات نفت به خزانه واریز نکرده است. 




دفاع حداد عادل از سانسور کتاب و متهم کردن نویسندگان به فساد اخلاقی

image
غلامعلی حداد عادل در واکنش به اعتراض نویسندگان و ناشران درباره شدت گرفتن ممیزی کتاب در ایران، آنها را به فساد اخلاقی متهم کرده و همچنین گفته «اگر کسی بگوید که من کتابی نوشته‌ام و در آن از دولت و دیگر قوای جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌ام و به همین دلیل کتابم توقیف شده دروغ می‌گوید.»
غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و رییس دانشنامه جهان اسلام، به دفاع از ممیزی کتاب در جمهوری اسلامی پرداخته است.
وی در یادداشتی نوشته است: «با توجه به معیارهای ممیزی کتاب در ایران، اگر کسی بگوید که من کتابی نوشته‌ام و در آن از دولت و دیگر قوای جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌ام و به همین دلیل کتابم توقیف شده دروغ می‌گوید. امروز در روزنامه‌ها و مجلات انتقادات بعضاً تندی منتشر می‌شود و دلیلی ندارد که ما جلوی انتقادها را بگیریم. اگر از هر ده انتقاد یک انتقاد نیز درست باشد ما سود کرده‌ایم، بنابراین امروز باب انتقاد در کشور ما باز است.»
حداد عادل ادامه داده است: «آنچه جمهوری اسلامی می‌خواهد این است که نویسندگان به مقدسات مردم اهانت نکند. هر کشوری برای خود مقدساتی دارد که این امور مقدس در هر کشوری تفاوت دارد، ملاک این است که حرمت‌ها و قداست‌ها را حفظ کنیم. ما همان‌طور که امروز مکاتب غربی را به عنوان منابع اصلی در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم، از نقد اندیشه و مبانی فکری غیراسلامی استقبال می‌کنیم و معتقدیم در کتاب نباید به مقدسات اهانت شود.»
وی معترضان به ممیزی را به فساد اخلاقی متهم کرد و گفت: «از دیگر خطوط قرمز نظام رواج بی‌بند و باری اخلاقی است و بسیاری از کسانی که امروز از شیوه ممیزی کتاب انتقاد می‌کنند در کتاب‌هایشان دچار مشکل اخلاقی هستند و حریم عفت عمومی و مفاهیم بالای انسانی را نقض می‌کنند. اگر دنیای غرب از این ارزش‌ها فاصله گرفته دلیل نمی‌شود که ما نیز از این ارزش‌ها فاصله بگیریم. این نشانه استقلال ماست که بر عقاید خود پافشاری می‌کنیم. اگر نمی‌خواهیم به دوران قبل از انقلاب برگردیم باید در حفظ این استقلال کوشا باشیم.»





افزایش تعداد بچه‌های مسوولان جمهوری اسلامی که «اداره نمی‌شوند»!

imageپس از مصطفی موسوی لاری فرزند وزیر کشور دولت اصلاحات، روح‌الله زم فرزند رییس اسبق حوزه هنری نیز به رهبر جمهوری اسلامی نامه تندی نوشته است؛ این در حالی است که صفار هرندی به تازگی گفته «برخی در فتنه نتوانستند بچه‌های خود را اداره کنند.»
روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم رییس اسبق حوزه هنری، نامه شدیدالحنی به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.
وی در این نامه نوشته است: «سیدعلی خامنه‌ای کنون آن رهبری نیست که من از کودکی با یاد و نام او عجین بودم و عکس او را در کیف داشته و به آن میبالیدم. او اکنون تبدیل به رهبر خودخواهان، مال‌اندوزان، فاسدان اطلاعات سپاه، غارتگران بیت المال پیشین! و خونریزان ملت ایران گردیده است.»
روح‌الله زم در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ دستگیر و مدتی زندانی سپاه پاسداران شده بود.
پیش از این مصطفی موسوی لاری، فرزند عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوران اصلاحات نیز به خامنه‌ای نامه نوشته بود.
این در حالی است که صفار هرندی اخیرا گفته است که پس از انتخابات گذشته «گروهی نتوانستند مدیر خانه‌های خود باشند، نتوانستند بچه‌های خود را اداره کنند و آنها به دلیل تبعیت از اهوای نزدیکان و اطرافشان سقوط کردند.»




«محراب» جمهوری اسلامی به هوا رفت؛ آزمایش یک موشک جدید در تنگه هرمز

image
در مانور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که این روزها در خلیج فارس در حال برگزاری است، یک موشک جدید با نام «محراب» آزمایش شده که گفته می‌شود مجهز به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه‌های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر است.
به گزارش ایسنا، «محراب» سامانه موشكی سطح به هوای برد متوسط و مجهز به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه‌های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر است که برای نخستین بار در رزمایش «ولایت ۹۰» توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، سامانه موشكی محراب با بهره‌گیری از «دانش متخصصان داخلی» طراحی و تولید شده است.
همچنین به گزارش ایرنا، سید محمود موسوی، سخنگوی رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» نیز گفته است که این موشك میانبرد ضدرادار نیروی دریایی ارتش «با موفقیت» پرتاب شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رزمایش «ولایت ۹۰» كه از روز شنبه سوم دی در محدوده شرق تنگه هرمز، مدار ۲۰ درجه و شمال اقیانوس هند آغاز شده است، روز سه شنبه ۱۳ دی با رژه یگان‌های شركت‌كننده در این رزمایش ازجمله یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی به كار خود خاتمه می‌دهد. 




«غول برره» هم فهمید و از نامزدی انتخابات انصراف داد!

image
بازیگر نقش «غول برره» از نامزدی در انتخابات مجلس نهم انصراف داد؛ وی پیشتر گفته بود که برای دفاع از حقوق مردم خوزستان، تلاش می‌کند نماینده شهر آبادان شود.
احمد ایراندوست پس از انصراف از نامزد شدن در انتخابات مجلس گفته است: «کنسرت رفتن و خنداندن مردم را به سیاست ترجیح می‌دهم!»
این بازیگر که به خاطر بازی در نقش «غول برره» در سریال شب‌های برره، به این اسم مشهور شده، پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا گفته بود: «قصد دارم به عنوان نماینده مردم آبادان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران کاندیدا شوم و نشان دهم مردم آبادان صندلی نمی‌خواهند بلکه تریبون می‌خواهند.»
وی با تأکید بر اینکه «نماینده مردم آبادان باید حرف بزند» گفت: «مسوولان باید به خاطر بیاورند مردم خوزستان حقشان این نیست که دلشان را به ته‌لنجی‌ها خوش کنند، باید کشتی‌های بزرگ در آبادان پهلو بگیرند و پالایشگاه این شهر به بهترین شکل فعالیت کند و از این بنزینی که با این مضرات تولید می‌شود یک دلار را به مردم خوزستان اختصاص دهند.»
احمد ایراندوست اهل آبادان است و قبل از بازیگری در ایران به عنوان بادیگارد در هالیوود و بالیوود مشغول بوده است.


ایران تهدید کرد، اوباما عمل؛ بانک مرکزی رسما تحریم شد

image
به دنبال تهدیدهای متوالی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، روز گذشته، باراک اوباما پیش از پایان سال ۲۰۱۱، مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر تحریم‌های مالی گسترده جمهوری اسلامی و همچنین تحریم بانک مرکزی را امضا کرد. به دنبال این لایحه مدت‌ها میان دولت و کنگره دست به دست می‌شد. اولین نتیجه امضای این لایحه از سوی اوباما، افزایش قیمت دلار آمریکا به ۱۶۰۰ تومان بود.
بر اساس تحریم‌های جدید، شرکت‌های خارجی باید از میان آمریکا و ایران در حوزه‌های مالی و نفتی، یکی را انتخاب کنند. با این حال، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است که ایران راه‌های دیگری را برای عبور از وضعیت جدید جستجو خواهد کرد.
در حالی‌که باراک اوباما و دولت نگران تحریم‌های شدیدتر علیه ایران بودند که می‌توانست قیمت نفت را به نحو چشم‌گیری بالا ببرد، کشورهای اروپایی نیز درگیر بررسی راه‌هایی برای تحمیل تحریم‌های جدیدتر روی ایران بوده‌اند. با این حال، برخی از کشورهای اروپایی خواستار قائل شدن استثناهایی برای رابطه مالی و نفتی برخی شرکت‌های بزرگ با ایران بوده‌اند. انتظار می‌رود با امضای لایحه کنگره آمریکا از سوی اوباما، اروپا نیز در ماه ژانویهیک گام به پیش بگذارد. رویترز به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا گزارش داد که در جلسه بعد شورای روابط خارجی این اتحادیه در ۳۰ ژانویه در این باره بحث و احتمالا تصمیم‌گیری خواهد شد.

به دنبال تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در صورت ایجاد مانع بر سر صادرات نفتی‌اش، ناوگان پنجم آمریکا تبدیل به بزرگ‌ترین مانع ایران خواهد شد.
بر اساس گزارش‌های رسیده از تهران، اولین نتیجه تایید تحریم بانک مرکزی از سوی اوباما، عبور  قیمت دلار از مرز ۱۶۰۰ تومان بوده است.
درست پیش از نهایی شدن تحریم‌های جدید، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران خواستار از سرگیری مذاکرات جدید با کشورهای ۵+۱ شده بود. اما جلیلی امروز گفته است که هر گونه تهدیدی با پاسخ «مضاعف و پشيمان کننده» همراه خواهد داد.
بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به امضای لایحه تحریم واکنش نشان داد و آن‌را خنده‌دار خواند. بهمنی گفت: «برخی غربی‌ها بحث سیاسی به راه می‌اندازند و استقلال بانک مرکزی را نادیده می‌گیرند، در حالی که بانک مرکزی مستقل است و در تمام دنیا نیز بانک‌های مرکزی وابسته به دولت‌ها نیستند، بنابراین تحریم بانک مرکزی غیر اصولی و غیرمنطقی است.»




علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه:

نمی‌توانیم موسوی و کروبی را محاکمه کنیم

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام کرد جمهوری اسلامی توان محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به خاطر «طرفدارانشان» ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای سعیدی روز یکشنبه (۱۱ دی) در همایشی با عنوان «تجلیل از پیشکسوتان بسیج» گفته است: «ما چند نفر عمامه به سر داریم که از عناصر فتنه حمایت می‌کنند.»
وی افزوده است: «برخی می‌گویند که چرا موسوی و کروبی را محاکمه نمی‌کنند، دلیل این است که آن‌ها حریم و یک عده هوادار دارند که من نمی‌توانم اسم هواداران آن‌ها را ببرم.»
نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرده است: «غیر از موسوی و کروبی عناصر و بنیانگذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را یا نمی‌توان شناخت و یا به راحتی نمی‌توان معرفی کرد، چون حریم دارند و این فتنه را عجیب و سخت می‌کنند.»
حامیان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به طور مشخص از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان مهم‌ترین عامل حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ یاد می‌کنند.
آقای هاشمی که از وی به عنوان «خواص مردود» نیز یاد می‌شود در دو سال گذشته حاضر نشده است سرکوب معترضان و اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را تائید کند.
مقام‌های جمهوری اسلامی پس از حصر رهبران جنبش سبز، نه تنها بار‌ها اظهارات خلاف واقعی درباره آنها مطرح کرده‌اند٬ بلکه در سخنرانی‌های متعدد ادعا کرده‌اند که این جنبش هواداران خود را از دست داده و مقام‌های جمهوری اسلامی موفق شده‌اند «چشم فتنه» را درآورند.
 



مقتدا صدر افراد منشعب‌شده از گروه خود را "وابستگان به ایران" خواند

مقتدا صدر، روحانی شیعه‌ی عراقی، از انشعاب در میان گروه خود بشدت انتقاد کرد و جداشدگان را گروهی در دستان حکومت ایران خواند که به قتل سربازان عراقی کمر بسته است.
کسانی که از گروه تحت رهبری مقتدا صدر جدا شده‌اند گروهی با نام «عصائب اهل حق» تشکیل داده‌اند.
مقتدا صدر، که خود نیز متهم به داشتن روابطی نزدیک با تهران است، در نوشته‌ای که روز یکشنبه منتشر شد گفته است از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود اسم و دو رهبر گروه عصائب را تغییر دهند اما آنها با این درخواست او مخالفت کرده‌اند.
رهبر گروه جیش المهدی پیش از نیز افراد جداشده از گروهش را «کافر و عاشقان مقام» خوانده بود اما برای نخستین بار است که این گروه را به صراحت وابسته به ایران می‌خواند.



نماينده ولی فقيه در سپاه: موسوی و کروبی را نمی توان محاکمه کرد

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران می گويد که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ايران، را نمی توان محاکمه کرد چرا که «آنها حريم و عده ای هوادار دارند» و «ما چند نفر عمامه به سر داريم که همچنان از عناصر فتنه حمايت می کنند.»
علی سعيدی در همايشی با عنوان «تجليل از پيشکسوتان بسيج» با اشاره به نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ که از آن با عنوان «فتنه» نام برده، گفته است: «فتنه گران را می توان معرفی کرد ولی موسسان فتنه را نمی توان. برخی می گويند که چرا موسوی و کروبی را محاکمه نمی کنند، دليل اين است که آنها حريم و يک عده هوادار دارند که من نمی توانم اسم هواداران آنها را ببرم.»

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس از سخنان نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران منتشر کرده، اين روحانی گفته است: «همين چند روز پيش مرد خاکستری گفته بود که "من از اين دو نفر تبری نمی جويم. اينها آدم های خوبی هستند." خب حالا ببينيد ما چند نفر عمامه به سر داريم که همچنان از عناصر بين الغی در فتنه حمايت می کنند.»

حجت الاسلام سعيدی اشاره ای به نام اين «مرد خاکستری» نکرده است ولی به نظر می رسد که اشاره وی به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، باشد که در دو سال گذشته بارها از سوی اصولگرایان متهم شده است که از «فتنه ۸۸» حمايت می کند.

در جريان نا آرامی های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری، دهها نفر کشته و هزاران نفر نيز بازداشت شدند. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نیز به دليل فراخوان مخالفان برای راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۹، از آن زمان در حصر خانگی قرار دارند.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران می گويد که «فتنه سال ۸۸ متعلق به آن سال نبود» و افزوده است: «غير از موسوی و کروبی عناصر و بنيانگذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را يا نمی توان شناخت و يا به راحتی نمی توان معرفی کرد، چون حريم دارند و اين فتنه را عجيب و سخت می کنند.»

آقای سعيدی با ابراز نگرانی از «چالش های امنيتی» در انتخابات مجلس نهم گفته است: «ممکن است بقايای فتنه بخواهند دست به فتنه گری بزنند و همچنين ممکن است بيگانگان بار ديگر از فرصت سوء استفاده کنند و ضعف دستگاه های اجرايی و نظارتی ممکن است زمينه ساز وقوع انتخابات باشد.»

انتخابات مجلس نهم قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود و کار ثبت نام نامزدهای اين دوره از انتخابات، که از سوم دی ماه آغاز شده بود روز جمعه، نهم دی ماه، پايان يافت.

بر اساس اعلام مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، در اين دوره از انتخابات، پنج هزار و ۲۸۳ نفر ثبت نام کرده اند. اين در حالی است که برای انتخابات مجلس هشتم، هفت هزار و ۵۹۷ نفر ثبت نام کرده بودند.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران می گويد که اصلاح طلبان «گفته بودند در انتخابات شرکت نمی کنند ولی ديديم جمعيت زيادی از آنها ثبت نام کردند که يقين هم دارند رد صلاحيت می شوند و اين فقط برای ايجاد يک تنش در جامعه است تا خوراکی برای بيگانگان فراهم کنند.»

احزاب و شخصيت های اطلاح طلب اعلام کرده اند که به دليل فراهم نشدن شرايط و زمينه برگزاری انتخابات سالم و آزاد، در رای گيری روز ۱۲ اسنفدماه شرکت نخواهند کرد.

محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، محمد موسوی خوئينی ها، دبيرکل مجمع روحانيون مبارز، جبهه مشارکت ايران اسلامی، شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به طور رسمی از شرکت در انتخابات مجلس نهم کناره گيری کرده اند.

با اين حال، برخی گروه ها و افراد که خود را اصلاح طلب معرفی می کنند گفته اند که در انتخابات شرکت می کنند.

در همين زمينه، مصطفی کواکبيان، دبيرکل حزب مردم سالاری روز يکشنبه اعلام کرد که «جبهه مردم سالاری» را متشکل از «۱۴ حزب و تشکل قانونی» برای شرکت در انتخابات راه اندازی کرده است.

آقای کواکبيان که عضو فراکسيون اقليت در مجلس هشتم است، مدعی شده است: «حدود ۷۰۰ نفر از کسانی که در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده اند گرايش اصلاح طلبی دارند و در اين ميان شايد حدود ۱۰۰ نفر، از افراد مشهور باشند.»

این نماینده مجلس تاکید کرده است: «در هر حالتی در انتخابات مجلس نهم شرکت خواهیم کرد و اهل قهر و تحریم نیستیم.»



ایران می‌گوید یک موشک میان‌برد را با «موفقیت» پرتاب کرده‌است

ایران می‌گوید که در جریان رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» برای نخستین بار یک موشک میان‌برد ضد رادار نیروی دریایی ارتش را «با موفقیت» پرتاب کرده‌است.
دریادار محمود موسوی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود که «این موشک میان‌برد به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه‌های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است»  و «با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی طراحی و تولید شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران سامانه موشکی محراب «در صورت ایجاد اختلال از سوی دشمن در هنگام شلیک می‌تواند بلافاصله منبع ارسال سینگال‌های اخلال‌گر را شناسایی و به سمت آن تغییر جهت داده و سامانه مختل کننده را هدف قرار دهد.»

بنا به این گزارش‌ها، این موشک از سوی شناور موشک‌انداز کلاس پیکان «گرز» نیروی دریایی شلیک شده و هدف پروازی مورد نظر را منهدم کرده‌است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش روز یک‌شنبه هم‌چنین از قصد این نیرو برای تمرین آرایش جدید تاکتیکی طی روز دوشنبه خبر داد که به گفته وی، با این آرایش جدید «تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز در صورت اراده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران غیرممکن خواهد بود.»

در پی تهدید غرب به تحریم واردات نفت از ایران، مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر تهدید کرده اند تنگه هرمز را که از گلوگاه‌های اصلی صادرات نفت جهان است خواهند بست، ولی محمود موسوی روز یکشنبه با بیان اینکه «ایران از حق خود در مورد تنگه هرمز غفلت نخواهد کرد»، گفت: «برای تردد از تنگه هرمز ممانعتی ایجاد نمی‌کنیم و به دنبال این مسئله نیستیم.»

این در حالی است که حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه گفته‌بود: «در صورتی که منافع حیاتی ایران تهدید شود، ایران تهدید را در مقابل تهدید قرار می‌دهد و از اِعمال استراتژی‌های خود دست بر نمی‌دارد.»

پیش از آن، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران گفته بود در صورت تحریم نفت ایران، یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

روز شنبه نیز حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که پیشتر گفته‌ بود «بستن تنگه هرمز برای نیروی دریایی ایران بسیار آسان است» هشدار داد: «پیام رزمایش بزرگ ولایت ۹۰ بیانگر آن است که قدرت‌های استکباری جایی برای حضور در منطقه ندارند.»

در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ایران درباره توان ایران برای بستن تنگه هرمز، ایالات متحده، اعلام کرده‌است که چنین اقدامی از سوی واشینگتن
تحمل نخواهد شد.
روز جمعه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تهدیدهای اخیر ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز را «رفتاری غیرمنطقی» خواند و این تهدیدها را ناشی از تاثیر تحریم‌ها دانست و گفت: «می‌توان حدس زد که تاثیر گزنده تحریم‌های بین‌المللی بر ایران آغاز شده و افزایش فشار، به خصوص بر بخش نفت ایران، به اندازه‌ای  گزنده بوده که موجب این واکنش‌ها شده‌است.»

برگزاری رزمایش دریایی ده‌روزه از سوی ایران و اظهارات مسئولان ایرانی در مورد احتمال بستن تنگه هرمز به نشانه واکنش به تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه تحریم‌های تازه دیگری را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

باراک اوبامادر این روز
با امضای لایحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مشمول تحریم‌های جدید آمریکا کرد.




«رزمایش دریایی ایران»؛ کیفیت تجهیزات، حساسیت های جهانی

نيروی دريايی ارتش ايران می‌گويد، در روزهای پايانی مانور ۱۰ روزه‌ اش که تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، برای نخستين بار، موشک‌هايی با برد ۲۰۰ کيلومتر و موشک‌های سطح‌ به ‌هوای برد متوسط را آزمايش خواهد کرد.
مرحله سوم مانور نيروی دريايی ارتش ايران، «مرحله قدرت» نام‌گذاری شده است. در ارتباط با این مانور، رادیو فردا با هوشنگ حسن‌ياری، استاد مسايل استراتژيک در دانشگاه نظامی سلطنتی کانادا، گفت و گو کرده است.

گفت و گو با هوشنگ حسن یاری درباره رزمایش دریایی ایران و تجهیزات نظامی مورد استفاده
با توجه به برنامه‌های اعلام شده، تا چه اندازه می‌توان اين مانور را موفق ارزيابی کرد؟
هوشنگ حسن ياری:
اطلاعاتی که وجود دارد بيشتر از منابع رسمی است و اين منابع رسمی بر اين عقيده هستند که طبق برنامه از پيش طرح ريزی شده همه اين مراحل موفقيت آميز بوده است.
اين مرحله سوم هم مرحله ای است که باز از ديد جمهوری اسلامی ايران به خاطر تجهيزاتی که به کار گرفته شده و قدرتی که اين تجهيزات از خودشان نشان می دهند، مرحله موفقی است. منتها تاکيد بايد بر اين امر باشد که اين گفته و برداشت جمهوری اسلامی است.

سخنگوی رسمی رزمايش عنوان کرده است که در مرحله سوم اين رزمايش که از روز شنبه آغاز شده است، موشک های کروز با برد ۲۰۰ کيلومتر، همچنين موشک های سطح به هوا و زيردريايی ها يا زير سطحی های نيروی دريايی ارتش، آزمايش می شوند. مجهز شدن به اين سلاح ها تا چه اندازه می تواند اهميت داشته باشد؟ چه برای ايران و چه برای کشورهای منطقه و فرا منطقه ای؟

چيزی که مهم است اين است که اين ادواتی که شما به آن اشاره کرديد، از نظر قدرت نظامی و کيفيت تجهيزات بايستی با کل قدرت صنعتی و قدرت توليد تسليحات در ايران همخوانی داشته باشند. اين قدرت بالطبع با توان و تجهيزات و ادواتی که در نيروی دريايی آمريکا به کار گرفته می شود، اختلافات جدی دارند.

منظورتان چه اختلافی است؟ به لحاظ کيفيت و برد؟

بله! از لحاظ کيفيت. به لحاظ برد و به لحاظ کميت. از آن جايی که آمريکا به واقع يک قدرت دريايی است.

اگر به تاريخ کشورهای عمده جهان نگاه کنيم، به خصوص به تاريخ کشورهای قدرتمند جديدتر، مثل انگلستان و آمريکا، اين کشورها از آن  جايی که در سطح اقيانوس ها حضوری دائمی داشته و دارند، و اين حضور دائمی را می توانند برای مدت مديدی در حالت رزمی و آمادگی نگه دارند، به طبع چنين وضعيتی را کشوری جهان سومی نظير ايران ندارد و به همين دليل هم اختلاف کيفی و کمی بسيار بسيار بزرگی ديده می شود.

در شرايط فعلی که تنش های لفظی ميان ايران و آمريکا بر سر بسته شدن يا بسته نشدن تنگه هرمز بالا گرفته است، اعلام اينکه ايران قصد دارد موشکی با برد ۲۰۰ متر را در دريا آزمايش کند، به باور شما برای طرف های بيرونی ايران تحريک کننده نيست؟

از اين نظر تقريبا همه نيروهای مسلح کشورهای مختلف دست به مانورهايی می زنند.

منظورم حساسيتی بود که اين روزها به ويژه بر سر برنامه های موشکی ايران وجود دارد.

بله. بله. چيزی که امروز اين رزمايش را مهمتر از رزمايش های ديگری که در گذشته ايران برگزار می کرد، می کند، همين جوی است که امروز وجود دارد.

جوی که بسيار بسيار پر تنش است و در اين جو حساسيت های بسيار زيادی نسبت به برنامه هسته ای ايران و برنامه موشکی ايران وجود دارد. در نتيجه در اين مرحله حساس کوچکترين برداشت نادرستی از نيات طرف مقابل می تواند به راحتی مشکل ساز باشد.

بنابر اين حساسيت بيشتر به علت اين جوی است که وجود دارد. و گرنه اگر اين رزمايش در حالی صورت می گرفت که روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا عادی بود و يا اينکه جو جنگی که خيلی جدی تر از جانب بسياری از جمله برخی از مقامات جمهوری اسلامی ايران دامن زده می شود، وجود نداشت، حساسيت ها بسيار کمتر بود.

کما اينکه کشورهای ديگری نيز در مناطق مختلف جهان مانورهايی از اين دست انجام می دهند. منتها خبر آن مانورها نه در اخبار مطرح می شود و نه اينکه حساسيت ها و نگرانی هايی را به وجود می آورد.

در مورد ايران هر دوی اين مسائل وجود دارد، دقيقا به خاطر آن روابطی که ايران با کشورهای پيرامونش و با کشورهای ديگر جهان دارد.



سازمان پزشکان بدون مرز نسبت به امنیت بیش از ۱۳۰ نفر از کارکنانش در سودان جنوبی به شدت ابراز نگرانی کرده است.
مسئولان پزشکان بدون مرز به بی‌بی‌سی گفته اند که کارکنان این سازمان خیریه در شهر پیبور در سودان جنوبی، برای فرار از حمله‌های هزاران پیکارجوی مسلح، از شهر گریخته‌اند و ارتباط با آنها قطع شده است.
مقامات دولتی سودان جنوبی هم اعلام کرده‌اند که برای کنترل اوضاع، نیروهای کمکی به این شهر می‌فرستند. یک سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفته است که دو هزار نیروی پلیس و نیز نظامیان بیشتری از ارتش این کشور به منطقه اعزام می‌شوند.
با وجود حضور نیروهای نظامی سازمان ملل متحد و نیروهای دولتی، روز شنبه، ۳۱ دسامبر، شهر پیبور به دست افراد قبیله لونوئر افتاد.
شهر پیبور محل زندگی اعضای قبیله مرل است و حمله اخیر به این شهر، در واکنش به حمله‌های پیکارجویان مرل انجام شده است.
هزاران نفر از اعضای قبیله مرل از این منطقه گریخته‌اند.
شاهدان عینی می‌گویند که ساختمان‌های شهر، از جمله خانه‌های مردم و کلیساها آتش زده شده و سوخته‌اند.





حدود یکماه پیش بود که داستان "گلناز" زنی که به او تجاوز شده بود اما به اتهام زنا، با کودکش در زندان بود، برسر زبانها افتاد. گلناز در اثر تلاش یک وکیل مدافع خارجی سرانجام بیگناه شناخته شد و به دستور حامد کرزی از زندان آزاد شد.
اما گلناز تنها زنی نبود که قربانی خشونت سازمان یافته در افغانستان شده اند.
یکی از آنها "قمرگل" است، زنی از سوی دو مرد مورد تجاوز قرار گرفته اما به اتهام زنا در ولایت سرپل در شمال افغانستان زندانی است. قمرگل نیز مانند گلناز در زندان کودکی به دنیا آورده است.
قمرگل، می گوید: که پول هنگفتی از سوی کسانی که به او تجاوز کردند برایش پیشنهاد شده بود تا شکایت خود علیه "متجاوزان" را پس بگیرد اما نپذیرفت و سرانجام به او تجاوز کردند.
قمرگل، در ولسوالی دورافتاده موسوم به "گوسفندی" در ولایت سرپل خیاطی می‌کرد. سال گذشته یکی از زورمندان محل با راننده‌ اش، پس آن که او را بیهوش کردند، به مزارشریف آوردند؛ در یکی از هتل‌ها به او تجاوز کردند و پس از آن فرار کردند.
او پس از مراجعه به نهادهای حقوقی در مزارشریف،‌ مدتی را در "خانه‌ی امن" سپری کرد.
"خانه‌ی امن" مکانی است که برای نگهداری زنان بی‌سرنوشت، توسط نهادهای مدافع حقوق بشر ایجاد شده است.
پرونده قمر گل، پس از مدتی به ریاست امور زنان ولایت سرپل سپرده شد و پس از آن مقامات امنیتی سرپل او را به اتهام زنا زندانی کردند.
نسیمه آرزو، رئیس امور زنان در سرپل، می‌گوید کسانی که به قمرگل تجاوز کرده اند، به دلیل نفوذی که در محل دارند، آزادند. اما دادگاه محلی گفته است متهمان به تجاوز با ضمانت رها شده اند.
خانم آرزو خشونت علیه زنان در این ولایت را رو به افزایش خواند و با شکایت از دادگاه محلی این ولایت گفت: قضایای مشابه زیادی در این ولایت وجود دارد که به آن رسیده‌گی نمی‌شود.
اگر چه رئیس امور زنان در سرپل نام‌های کسانی را که به قمر گل تجاوز کرده اند و شماری افراد دیگری را که به جرایم مشابهی متهم اند گفت، اما تاکید کرد که حاضر نیست این اسامی در رسانه ها منتشر شود. او گفت: آنها هنوز قدرتمند اند و ممکن است به خانواده های قربانیان آسیب برسانند.
او مانند "گلناز" وکیل مدافع ندارد و از جامعه جهانی و حکومت در پیشبرد پرونده اش، خواهان حمایت حقوقی است.
نسیمه آرزو
رئیس امور زنان در سرپل، می‌گوید کسانی که به قمرگل تجاوز کرده اند، به دلیل نفوذی که در محل دارند، آزادند
وقتی کودک قمرگل دوماهه بود، او را برای معاینات ژنتیکی(DNA) به کابل بردند ولی تا هنوز نتیجه‌ این معاینات نامعلوم است و یا هم از سوی شماری از افراد پنهان نگهداشته شده است.
رئیس امور زنان در سرپل افراد مسئول در این زمینه را متهم به بهانه‌گیری و کم‌توجهی کرد.
رئیس امور زنان سرپل گفت موارد دیگر خشونت علیه زنان نیز در این ولایت وجود دارد اما به گفته او این پرونده ها به فراموشی سپرده شده و بصورت جدی به آنها پرداخته نشده است:"تزریق زهر در سیروب (سرم) یک زن در بستر بیماری توسط شوهرش یکی از این پرونده ها است اما پس از آن که پسرش متوجه این مساله شد، از پدرش به مقام های محلی شکایت کرد اما از آن پس تاکنون زنده و مرده این پسر گم است".

متجاوزان به مخالفان می‌پیوندند

نسیمه آرزو رئیس امور زنان در سرپل می‌گوید بیشتر کسانی که متهم به تجاوز و خشونت علیه زنان هستند، قبل از این که بازداشت شوند، به گروه های مسلح مخالف دولت می پیوندند.
او از صالح محمد، یکی از فرماندهان سابق محلی نام برد که پس از تجاوز بر یک دختر به صف مخالفان دولت پیوست. به گفته‌ خانم آرزو، تا هنوز زورمندان و فرماندهان پیشین، درمناطق دور دست سرپل، حاکم و صاحب اختیار اند.
مسئول سازمان "زنان برای زنان افغان"، گفت از داستان قمرگل خبر دارد ولی هنوز نتوانسته اند اسناد لازم برای رهایی او را برای ارائه به دادگاه آماده کنند
با آن که شاخه‌ای از نهاد حقوقی موسوم به "زنان برای زنان افغان" در سرپل فعال است اما رئیس امور زنان در این ولایت خواهان ایجاد یک مرکز دادخواهی برای زنان است. نهادی که بتواند برای زنان وکیل مدافع معرفی کند و پرونده های آنان را دنبال کند.
ظاهره زهل، مسئول سازمان "زنان برای زنان افغان"، گفت از داستان قمرگل خبر دارد ولی هنوز نتوانسته اند اسناد لازم برای رهایی او را برای ارائه به دادگاه آماده کنند.
در سال جاری تنها در ولایت شمالی سرپل، ۱۵۰ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که "قمرگل" یکی از آنها است.
شاید اگر خانم کیمبرلی موتلی، وکیل گلناز نبود، او نیز هنوز در زندان بسر می برد و شاید اگر قمرگل و زنان دیگری که در مناطق دور دست افغانستان زندانی اند، وکیل مدافعی داشته باشند، آزاد شوند. این اما و اگر ها حرف زنان و دخترانی است که در زمینه حمایت از حقوق زنان در شمال افغانستان کار می کنند.




دسته‌ای از زنان با حجاب ساده در محوطه باب العزیزیه در طرابلس مقر معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی جمع شده‌اند.
در این محفل زنانه، عروس سراپا صورتی‌پوش در برابر بقایای آن‌چه روزگاری یکی از محل‌های اقامت سرهنگ قذافی بوده است برای دوربین‌های دوستانش دست تکان می دهد.
این محوطه با جذب جماعت کنجکاو از گوشه و کنار لیبی به جاذبه‌‌ای گردشگری بدل شده است. آنها ویرانه‌ها را می‌نگرند و از دیوارنوشته‌ها عکس می‌گیرند. بعضی با بیل برای جستجوی طلا به این‌جا می‌آیند.
هم‌چنان که دسته خانم‌های با روسری‌های یک‌دست آبی کم‌رنگ را ترک می‌کنیم، تعدادی از کاوشگران سر می‌رسند.
یکی از زنان، دوربینش را می‌فشرد و به ما علامت پیروزی نشان می‌دهد، او با غرور می‌گوید: "ما از مصراته آمده‌ایم"(شهری که جنازه سرهنگ قذافی پس از کشته شدنش در اکتبر در آن به نمایش گذاشته شد.)
"تنها چیزی که همه از لیبی می‌شناسند قذافی است"
اما این آثار عهد دیگری است که مقامات به ظرفیت‌های آن برای جذب گردشگران خارجی امیدوارند.
محوطه‌های باستانی صبراته و لبده الکبری متعلق به زمان رومیان در شرق طرابلس قرار دارند.
محل دلربا و تاریخ جذاب آن‌ها همین حالا هم تعدادی از بازدیدکنندگان محلی را به خود جلب کرده است اما دولت موقتی که بر سر کار آمده در جستجوی راه‌هایی برای جذب بیشتر خارجی‌ها است.
کنوسوس در کرت را در نظر بگیرید، یا اهرام مصر و یا پمپئی ایتالیا را. حال آن‌ها را بدون هیچ جمعیتی در نظر آورید، این می‌شود لیبی.

محدودیت روادید

احمد، دانشجوی مهندسی از یکی از محلات اطراف بقایای لبده الکبری با تاسف می‌گوید: "تنها چیزی که همه از لیبی می‌شناسند قذافی است".
او از نسلی است که شاهد رشد خیره‌کننده فرصت‌ها در لیبی است، کشوری که سرنوشتش را خودش رقم می‌زند.
سال‌ها است که قراردادهایی امضا شده تا هتل‌هایی جدید ساخته شوند. مالتی‌ها هم سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این خصوص کرده‌اند. البته سرعت پیشرفت این طرح ها لاک پشتی است.
اما احتمالا این روند، شتاب بیشتری می‌گیرد و احمد برخلاف بسیاری از دانشجویان لیبیایی که در جستجوی شغلی خارج از لیبی هستند می‌خواهد در بازسازی کشورش و جلب نظر خارجی‌ها تلاش کند.
پیشتر مشکلات مربوط به ویزا و پول نقد(در بسیاری از بخش‌های لیبی تسهیلات کارت اعتباری بسیار محدود است)شمار گردشگران لیبی را محدود می‌ساخت.
اغلب ۲۲۰۰۰۰ نفری که هر سال به لیبی می‌آمدند برای امور تجاری وارد این کشور می‌شدند و تنها پنجاه هزار نفر، گردشگرانی بودند که در تعطیلات به سر می‌بردند.
جلال بعیو از شرکت عربی گردشگری و توسعه که اغلب قراردادهای فرعی مربوط به توسعه گردشگری را برای دولت جدید انجام می‌دهد می‌گوید: "حالا دور دور ما است".
بانکی در لیبی
در بسیاری از بخش‌های لیبی تسهیلات کارت اعتباری بسیار محدود است
به باور او لیبی می‌تواند با سرمایه‌گذاری زیربنایی و بهبود امنیت "به مقصدی برتر و ظرف ده سال به رقیبی برای مصر" بدل شود.
اما در حالی که گروهک‌های شبه نظامی مخالف هم‌چنان فعالند و هر کسی را در خیابان می‌بینید تفنگی به دوش انداخته است، این باوری خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.
البته اکنون شروع کار و بهبود امنیت و اعتماد است و هموار کردن راه به سوی انتخابات توسط دولت موقت از فرصت‌هایی بزرگ خبر می‌دهد.
بعیو می‌گوید: "گردشگری می‌تواند به دومین منبع درآمد پس از نفت تبدیل شود".

با جرعه‌های ماکیاتو

جورج اور که پذیرفت "نگاه خارجی" به طرابلس را به ما ارائه دهد سی سال را در آن سپری کرده است. او اصالتا اهل فایف اسکاتلند است و همینک لیبی دیگر مثل خانه‌اش است.
او با حسرت می‌گوید: "ای کاش زمینی نزدیک ساحل خریده بودم".
"لیبی می‌تواند با سرمایه‌گذاری زیربنایی و بهبود امنیت به مقصدی برتر و ظرف ده سال به رقیبی برای مصر بدل شود"
جورج با اعتماد به نفس یک فرد محلی در کوچه پس‌کوچه‌ها می‌پلکد و ما را با تاریخ نخستین کلیسای آنگلیکان لیبی، یعنی سن ماری، که پیشتر کلیسایی کاتولیک بوده است آشنا می‌سازد. در هتلی زیبا در محله ایتالیایی طرابلس، با عربی بی نقص با مالک هتل گفتگو می‌کند و قهوه قوی لیبیایی می‌نوشد.
از مردمی که گرداگرد یک میدان با چشم‌انداز کلیسای اسپانیایی سابق و مسجد فعلی، قهوه ماکیاتو می‌نوشند بگیرید تا سرعت آسوده و مدیترانه‌ای زندگی، همه جا ردپای ایتالیایی‌ها را می‌بینید، و این به رغم خاطرات هولناکی است که از استعمارشان به جای مانده است.
پیش از این گروهی از گردشگران برنامه‌ای برای سفر بر می گزیدند که شامل گورستان‌های طبرق، بن‌غازی و طرابلس بوده باشد تا به درگذشتگان جنگ جهانی دوم به این سو ادای احترام کنند.
انتظار می‌رود که این بخش رشد کند اما لیبی به جای کشوری که گذشته‌اش را داد و ستد می‌کند، می‌خواهد تصویر یک مقصد مدرن گردشگری از خود ارائه دهد.



آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت سال نوی میلادی از واحد پول یورو دفاع کرد و گفت یورو "زندگی روزمره را آسانتر و اقتصاد ما را قدرتمنتر کرده است"
در حالی که بسیاری از اقتصاد دانان پیش بینی کرده اند که اروپا در سال ۲۰۱۲ با رکود مواجه خواهد شد، رهبران اروپایی نسبت به دشوار بودن سال پیش رو هشدار داده اند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: اروپا "دشوارترین آزمون خود در دهه های اخیر" را تجربه می کند، اما در عین حال افزود که بحران مالی کشورهای اروپایی را به هم نزدیکتر کرده است.
نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه هشدار داد که این بحران هنوز تمام نشده و رییس جمهور ایتالیا هم خواستار ایثار و از خود گذشتگی بیشتر شد.
در حالی که دولتهای اروپایی به دلیل بحران بدهی، هزینه های خود را کاهش داده اند، رشد اقتصادی در اروپا متوقف شده است.
همزمان با پیامهای سال نوی رهبران اروپایی، اقتصاد دانان برجسته ای که در یک نظرسنجی بی بی سی شرکت داشته اند، پیش بینی کرده اند که اروپا در نیمه اول سال ۲۰۱۲ دوباره دچار رکود خواهد شد.
به دلیل این نگرانی که ممکن است شماری از بزرگترین قدرتهای اقتصادی اروپا نتوانند بدهی های فعلی خود را بپردازند، هزینه دریافت وام های بیشتر برای این کشورها در ماه های اخیر افزایش چشمگیری یافته است.
در حالی که رشد اقتصادی در اروپا متوقف شده، دولتهای اروپایی تحت فشار هستند تا در چارچوب تعهداتشان نسبت به بدهی های خود، از میزان هزینه هایشان بکاهند.
این فشار بر دوش تمام کشورهای اروپایی احساس می شود، چه آنهایی که در حوزه یورو قرار دارند و چه آنهایی که از واحد پولی دیگری استفاده می کنند.
اکنون نگرانی اصلی آن است که بدهی های سنگین ایتالیا به بانکهای اروپایی، این بانکها را گرفتار کند و در نتیجه موج جدیدی از بحران مالی اروپا را فرا بگیرد.

دفاع از یورو

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت سال نوی میلادی گفت که آلمان اگر چه از وضعیت اقتصادی نسبتا خوبی برخوردار است، اما بدون تردید سال پیش رو از سال ۲۰۱۱ دشوارتر خواهد بود.
خانم مرکل افزود: "راه غلبه بر (بحران مالی) راهی طولانی است که طی آن بدون مشکل نخواهد بود، اما در پایان این مسیر و هنگام خروج از بحران، اروپایی قدرتمندتر ظاهر خواهد شد."
صدر اعظم المان همچنین از واحد پول یورو دفاع کرد و گفت یورو "زندگی روزمره را آسانتر و اقتصاد ما را قدرتمندتر کرده است... و ما را از مواجهه با عاقبتی بدتر، نجات داده است."
نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه هم که امسال انتخاباتی را پیش رو دارد، گفت برای احیای رشد اقتصادی باید تغییراتی ساختاری در اقتصاد اعمال شود.
آقای سارکوزی که در تلویزیون فرانسه خطاب به مردم کشورش گفت: "می دانم که زندگی بسیاری از شما که در دو سال دشوار گذشته مورد آزمون قرار گرفته، بار دیگر به آزمون گذاشته می شود."
رییس جمهور فرانسه افزود :"شما سال را در حالی به پایان می برید که نگرانی هایتان در مورد خود و فرزندانتان بیشتر شده است."
اما آقای سارکوزی که پیشتر در سال ۲۰۱۱ برای جلوگیری از کاهش اعتبار مالی فرانسه از هزینه های دولت کاسته بود، قول داد که در این هزینه ها کاهش بیشتری صورت نخواهد گرفت.
او گفت: "کاری که باید توسط دولت انجام می شد، انجام شده است."
قرار است که آقای سارکوزی برای گفتگو در مورد پیشبرد و اجرای توافق مالی جدید اتحادیه اروپا که در ماه دسامبر حاصل شد، در ماه ژانویه با صدر اعظم آلمان دیدار و گفتگو کند.

ایثار و از خودگذشتگی 'اجتناب ناپذیر'

رییس جمهور ایتالیا، سومین قدرت اقتصادی حوزه یورو، مردم کشورش را ترغیب کرد تا برای جلوگیری از "فروپاشی مالی ایتالیا" ایثار و از خودگذشتگی بیشتر نشان دهند.
جورجیو ناپولیتانو گفت: "ایثار و از خودگذشتگی برای تضمین آینده جوانان ضرورت دارد. این هدف وتعهدی است که نمی توانیم از زیر آن شانه خالی کنیم."
احتمال دچار شدن ایتالیا به وضعیت یونان باعث بروز نگرانی هایی شده که در نتیجه هزینه دریافت وام توسط دولت ایتالیا را بالا برده است.
همین شرایط نهایتا باعث شد که سیلویو برلوسکونی از سمت نخست وزیری استعفا دهد و ماریو مونتی جای او را بگیرد.
کابینه ماریو مونتی در حال حاضر از گروهی کارشناس غیر منتخب تشکیل شده است.
جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهور ایتالیا در ادامه پیام سال نوی خود گفت : "هیچ شخص و یا گروهی امروز نمی تواند از زیر تعهد به مشارکت در پاکسازی بدهی های عمومی شانه خالی کند. این مسئله برای جلوگیری از فروپاشی مالی ایتالی ضرورت دارد."
او افزود: "این ایثاری است که به هدر نخواهد رفت."


محمود بهمنی: تحریم بانک مرکزی ایران غیراصولی و غیرمنطقی است
به دنبال امضای قانونی جدید در آمریکا که تشدید تحریم‌های ایران از جمله مجازات شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی این کشور را شامل می‌شود، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است که به دلیل اعمال چنین تحریمی "دنیا به آمریکا می‌خندد."
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تحریم این بانک را یک مانور سیاسی و "گزینه‌ای ناکام" خوانده و گفته است: "برخی غربی‌ها بحث سیاسی به راه می‌اندازند و استقلال بانک مرکزی را نادیده می‌گیرند. در تمام دنیا هم بانک‌های مرکزی وابسته به دولت‌ها نیستند، بنابراین تحریم بانک مرکزی غیراصولی و غیرمنطقی است."
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، قانون جدید بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرد که تشدید تحریم‌های ایران، از جمله مجازات شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی این کشور را هم شامل می‌شود.
بر اساس این قانون، دسترسی شرکت‌های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران به نظام مالی ایالات متحده منع می‌شود.
اعمال این محدودیت‌های جدید از سوی دولت آمریکا می‌تواند بر انتقال درآمدهای نفتی ایران تاثیر بگذارد و انتقال پول حاصل از فروش نفت به داخل این کشور را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.
در ماه‌های گذشته و در شرایطی که هیچ محدودیتی بر بانک مرکزی ایران اعمال نشده بود، این کشور در دریافت پول نفت خام خود به کشور هند با مشکلاتی روبه‌رو شد و دریافت این منابع مالی از هند، برای چندین ماه به تاخیر افتاد.
گفته شده است که دولت آمریکا پیش از این، نگرانی خود را از تبعات تحریم بانک مرکزی ایران به اطلاع نمایندگان کنگره رسانده بود. این نگرانی وجود داشت که در صورت اعمال چنین تحریم و محدودیت‌هایی، قیمت‌های جهانی نفت با افزایش ناگهانی روبه‌رو شود، ولی نمایندگان کنگره آمریکا با در نظر گرفتن تمهیداتی، سعی کردند این نگرانی را کاهش دهند.
بر اساس این مصوبه، مجازات موسسه‌های مالی طرف معامله با بانک مرکزی ایران شش ماه پس از ابلاغ این قانون اجرایی خواهد شد تا شوک کمتری به بازارهای نفتی وارد شود.
در قانون جدید آمریکا، رئیس جمهور این کشور می‌تواند برای حفظ و تامین منافع و امنیت ملی این کشور، بعضی از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را به اجرا نگذارد
همچنین به رئیس جمهور آمریکا این اختیار داده شده است که برای حفظ و تامین منافع و امنیت ملی این کشور، بعضی از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را به اجرا نگذارد.
در زمان تصویب قانون جدید آمریکا که تحریم بانک مرکزی ایران را هم شامل می‌شود، بازارهای جهانی نفت به دلیل تعطیلات، فعالیت نمی‌کردند و واکنش احتمالی معامله‌گران این بازار به چنین محدودیتی، در روزهای آینده قابل مشاهده خواهد بود.
ثبت رکوردهای پیاپی در بازار ارز
همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت ارزهای جهانی از جمله دلار و یورو در بازار آزاد ارز ایران افزایش یافته است.
قیمت دلار که در چند ماه اخیر در بازار ایران رشدی دائمی داشته است، در معاملات صبح روز یکشنبه، ۱۱ دی ماه، یک هزار و ۵۹۰ تومان گزارش شد. قیمت هر یورو هم ۲ هزار و ۶۰ تومان و هر پوند ۲ هزار و ۴۸۵ تومان اعلام شد.
بازار ارز ایران در هفته‌های گذشته با تلاطم‌هایی روبه‌رو بود و قیمت هر دلار در معاملات صبح روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر (۵ دی)، به یک هزار و ۵۵۰ تومان رسید که رکوردی در معاملات ارز ایران به شمار می‌آمد اما رسیدن نرخ دلار به مرز ۱۶۰۰ تومان رکورد بی سابقه ای به حساب می آید.
البته در ماههای اخیر ارزش ریال در برابر ارزهای عمده نظیر دلار و یورو به شدت کاهش پیدا کرده و امروز به پائین ترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است.
در عین حال، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا گفته است: "عده‌ای فکر می‌کنند تحریم‌ها به نقطه ضربه‌زننده خود رسیده است و اگر تحریم‌ها شامل بانک مرکزی شود، کار ایران یکسره می‌شود، در حالی که ما برخلاف آنها فکر می‌کنیم، چون این آخرین حربه آنها است و بعد از این، تحریم معنایی ندارد."
پیش از این، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، گفته بود: "قانونی در دنیا وجود دارد که بر اساس آن، حتی کشورهای در حال جنگ هم مجاز نیستند بانک مرکزی کشوری را تحریم کنند و این، یک قانون بین‌المللی است."
او پیش‌بینی کرده بود که تحریمی علیه بانک مرکزی ایران اعمال نمی‌شود و "سازمان ملل قطعا این کار را نخواهد کرد، اما اگر روزی آمریکا و اروپا این کار را بکنند، قطعا راهکار برای آن وجود دارد."


اعزام "مرغ مگس‌خوار" ارتش آمریکا به افغانستان

یک مرکز کنترل پرنده‌های بی‌سرنشین

ارتش آمریکا پرند‌ه‌های جاسوسی بی‌سرنشین تاز‌ه‌ای به افغانستان اعزام می‌کند. این پرنده‌ها هلی‌کوپترهایی به نام مرغ مگس‌خوار، ساخت شرکت بوئینگ هستند که قادرند همزمان فعالیت ۶۵ هدف مختلف را زیر نظر بگیرند.


آمریکا در نظر دارد، ۳ هلی‌کوپتر بی‌سرنشین از نوع A-160T  را با نام "مرغ مگس‌‌خوار" از ماه مه یا ژوئن (اریبهشت / خرداد) وارد عملیات افغانستان کند. ارتش آمریکا در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرده است که این هلی‌کوپترها که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ هستند، به دوربین‌های بسیار پیشرفته "Argus-IS"  مجهزند.
به نقل از تارنمای هفته‌نامه‌ی آلمانی اشپیگل، این نوع دوربین در مجموع ۳۶۸ گیرنده تصویری دارد که تمامی اطلاعات خود با ارائه تصویری با شفافیت ۸ / ۱ گیگا پیکسل به نمایش می‌گذارد.


تصویربرداری همزمان از فعالیت اهداف مختلف با کیفیت بسیار بالا

نام این دوربین برگرفته از نام آرگوس یکی از قهرمانان اساطیری یونان باستان است که در تمام بدن خود بیش از صد چشم داشت و نگهبان خدایان بود. دوربین آرگوس-ای ‌اس قادر است انسان‌ها را در سطح زمین تشخیص دهد و تا ۶۵ نفر یا مورد، از جمله وسیله‌ی نقلیه، را همزمان آن‌هم در محدوده‌ای تا شعاع ۷ کیلومتر زیرنظر داشته باشد.

برین لنینگر، یکی از مدیران برنامه‌ریزی دوربین آرگوس-ای اس، به شبکه جهانی بی‌‌بی‌سی گفته است که این دوربین قادر است به طور خودکار افراد یا اتومبیل‌های مختلفی را همزمان دنبال کند و دیگر نیازی نیست که در صورت خروج همزمان چند فرد مظنون از مخفیگاه‌شان، برای ردیابی یکی از آنها تصمیم گرفت.

به گفته لنینگر، مرکز تحقیقات پنتاگون همچنین در همکاری با کنسرن تسلیحاتی بریتانیایی BAE در حال تکمیل سیستم پیشرفته‌تری از دوربین‌های آرگوس-ای اس است.
یک مدل از هواپیماهای بی‌سرنشین ارتش آمریکا نوع پیشرفته‌تر این دوربین قادر است در زمان واقعی تا ۱۳۰ هدف را کنترل کند. این سیستم از قرار ژوئن ۲۰۱۲ میلادی (خرداد/ تیر ۱۳۹۱) به مرحله آزمایش می‌رسد.
دوربین آرگوس-ای اس کنونی قادر است اطلاعات انبوهی تولید کند.

هر کدام از ۳۶۸ تصویری که توسط گیرند‌ه‌های این دوربین تهیه می‌شود، شفافیت ۵ مگاپیکسلی دارد. این شفافیت دو برابر و نیم شفافیت یک فیلم مدرن با کیفیت HDTV است.

"پیشرفتی قابل ملاحظه در مقایسه با هواپیماهای جاسوسی"

یکی از طراحان آشنا با سیستم این دوربین که نامش فاش نشده، به اشپیگل‌آنلاین گفته است که اطلاعات این دوربین برای عملیات تاکتیکی گروه‌های پیاده‌نظام در مناطق جنگی مناسب نیست. به گفته‌ی این کارشناس، این حجم انبوه از اطلاعات برای سربازان پیاده قابل استفاده نیست و در چنین شرایطی پرند‌ه‌های بی‌سرنشین کوچک و ارزان‌تر مناسب‌تر هستند.

هلی‌کوپتر "مرغ مگس‌خوار" حدود ۱۳ متر طول دارد و در ارتفاع ۶ کیلومتری پرواز می‌کند. تصاویر تهیه شده از این ارتفاع، زاویه دید مناسبی برای نیروهای پیاده‌نظام یا حتی پلیس شهری ندارد.

تفاوت تعیین‌کننده‌ی "مرغ مگس‌خوار" با
هواپیماهای بی‌سرنشین جاسوسی در اینجاست که این هلی‌کوپتر قادر است در هوا ثابت بماند و به این ترتیب کنترل درازمدت منطقه‌ای حدود ۴۰ کیلومتر مربع را ممکن ‌کند.
یک کارشناس پرنده‌های بی‌سرنشین جاسوسی به اشپیگل‌آنلاین گفته است که "مرغ مگس‌خوار" با کنترل پایدار و ارائه جزئیات دقیق، حتی در مقایسه با کنترل‌های ماهواره‌ای هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود.

ورود این هلی‌کوپترها به عملیات افغانستان بخشی از برنامه‌ی ارتش آمریکا برای استفاده از پرنده‌های بی‌سرنشین ساخت بوئينگ در مدت یک سال است. ارتش آمریکا اعلام کرده است که پس از آن، رقابتی عمومی برای گزینش مناسب‌ترین پرنده‌های جاسوسی بی‌سرنشین نسل دوم برگزار خواهد کرد.

 




یهودیان افراطی اسرائیل را همانند "آلمان نازی" خواندند

درخواست این گروه از افراط ‌گرایان یهودی با مخالفت شدید عمومی در اسرائیل روبه‌رو شده است

شماری از یکی از فرقه‌های افراطی یهودی در تظاهراتی اعتراضی در اسرائیل، این کشور را با آلمان دوران نازی‌ها مقایسه کردند. فرقه "هاردی" که به عنوان محافظه‌کارترین فرقه یهودی شناخته می‌شود، خواهان جدایی جنسیتی در اسرائیل است.

شماری از یهودیان افراطی در اسرائیل دولت این کشور را متهم به "دخالت نابجا در سبک زندگی مذهبی" خود کردند.

نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از یهودیان "هاردی" که ماورای افراطی نیز خوانده می‌‌شوند، روز شنبه (۳۱ ژانویه / ۱۰ دی) طی تظاهراتی در اورشلیم شرایط کنونی در اسرائیل را با آلمان دوران نازی‌ها مقایسه کرده و مدعی شده‌اند که آنچه اکنون در این کشور رخ می‌دهد، «همانند وقایعی است که در آلمان پیش از جنگ جهانی دوم» روی داده است.

ریشه‌ی اتهامات وارده از سوی این یهودیان افراطی به دولت اسرائیل از آنجا ناشی می‌شود که اقلیتی از این گروه خواهان جدایی جنسیتی در اماکن عمومی اسرائیل شده‌اند.

به گفته‌ی این افراد، زنان بایستی در قسمتی جدا از مردان در انتهای وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس‌ها بنشینند، در فروشگاه‌ها به هنگام پرداخت در صف‌های جداگانه بایستند و حتی به هنگام انتخابات نیز حوزه‌های رأی‌گیری بایستی زنانه و مردانه شوند. یهودیان "هاردی" به عنوان محافظه‌کارترین فرقه یهودیان شناخته می‌شوند.

درخواست این گروه از افراط ‌گرایان یهودی با مخالفت شدید عمومی در اسرائیل روبه‌رو شده و حتی محافل مذهبی یهودی نیز به انتقاد از آن پرداخته‌اند.


نصب ستاره زردرنگ به سینه

تظاهرکنندگان که در میان آنها کودکان خردسال نیز حضور داشتند، در جریان اعتراض روز شنبه لباس‌‌هایی راه راه به رنگ سفید و سیاه به تن داشتند که یادآور لباس زندانیان در ارودگاه‌های آلمان نازی است.

افزون بر این، شماری از آنان ستاره‌های داود زردرنگی را به سینه نصب کرده بودند که در وسط این ستاره‌ها کلمه "یهودی" نقش بسته بود. در دوران آلمان نازی یهودیان مجبور بودند برای آنکه از دیگران مجزا شده و قابل شناسایی باشند، این ستاره‌ها را به سینه بزنند.

سیاستمداران اسرائیلی اقدام تظاهرکنندگان افراطی یهودی را در مقایسه این کشور با آلمان نازی به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، رفتار این گروه و نصب ستاره‌های زردرنگ به سینه‌ را "وحشتناک و تکان‌دهنده" خوانده و ضمن غیرقابل پذیرش خواندن این رفتار خواهان توقف فوری آن شده است.

در همین حال زیپی لیونی، رییس اپوزیسیون اسرائیل، نیز در صفحه خود در فیس‌بوک پوشیدن لباس‌های اردوگاه‌های نازی از سوی تظاهرکنندگان را "توهین بزرگی به خاطره واقعه هولوکاست" دانسته است.

به گفته‌ی این سیاستمدار اسرائیلی، با وجود احترام به حق برپایی تظاهرات از سوی یهودیان هاردی، "خط قرمزهایی وجود دارند که نبایستی از آنها عبور کرد."



نگرانی تولیدکنندگان و واردکنندگان از وضعیت بازار ارز

برابری نرخ دلار و ریال در بالاترین قیمت در تاریخ خود قرار دارد. کارشناسان سیاست‌های مالی دولت را در ایجاد این وضع موثر می‌دانند. تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا نیز نسبت به وضعیت حاکم بر بازار ارز ابراز نارضایتی می‌کنند.


شاید چند ماه پیش تصور دلار ۱۵۰۰ تومانی برای کمتر کار‌شناس اقتصادی قابل باور بود. زمانی که رییس بانک مرکزی گفت قیمت دلار را واقعی می‌کنیم، قیمت دلار برای چند ماهی روند کاهشی داشت اما این شرایط چندان دوام پیدا نکرد.
با شروع افزایش قیمت ارز، برخی کار‌شناسان انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه رفتند و مدعی شدند دولت با دخالت در بازار ارز و طلا سعی در جذب نقدینگی موجود را دارد. دولتی که برای اجرای طرح هدفمندی رایانه‌ها و پرداخت نقدی به شهروندان با کمبود منابع روبرو است.

اما به نظر می‌رسد شرایط از کنترل دولت خارج شده و سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف نهادهای مالی مسئول نیز نتوانسته ثبات را به بازار برگرداند؛ بی‌ثباتی‌ای که دامنگیر واردکنندگان کالا نیز شده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان ایرانی که افزایش قیمت ارز را فرصتی برای جان دوباره یافتن صنایع داخلی می‌دیدند نیز از این شرایط ناراضی هستند.


بحران کمبود کالا در بازار

به گفته فعالان اقتصادی ایران، بالا رفتن قیمت ارز موجب شده است که وارد کنندگان از ترخیص کالاهای خود از گمرک خودداری کنند. آن‌ها امیدوارند با افزایش قیمت ارز، قیمت‌ها نیز بالا‌تر برود و بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

اما این تنها دلیل این واردکنندگان نیست. اگر کالاهایی که با ارز ۱۱۰۰ تومانی وارد شده با قیمت‌های فعلی به فروش برسد، واردات کالا با ارز ۱۵۰۰ تومانی، واردکنندگان را دچار مشکل خواهد کرد. آن‌ها باید در این شرایط سرمایه بیشتری برای واردات داشته باشند و یا کالای کمتری وارد کنند.

در این شرایط یک اتفاق محتمل است. عدم ترخیص کالا از گمرک، بازار را با کمبود روبرو خواهد کرد. از سوی دیگر قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت. اگر هم اکنون این کالا‌ها به بازار وارد شوند مشکل کمبود کالا تنها به ماه‌های آینده منتقل خواهد شد.


  محمد حسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردکنندگان به خبرگزاری مهر می‌گوید: «بازرگانان سیاست‌های خود را در اثر واکنش‎های شدید ارزی تغییر می‌دهند، چراکه این درصد تغییرات، باعث می‌شود که در ‌‌نهایت سرمایه در گردش کاهش یابد و عرضه‌ای که باید در بازار صورت گیرد، کاهش یابد.»
وی می‌افزاید، در نتیجه بعد از ۶ ماه نه بازار قدرت کنترل خواهد داشت و نه واردکننده توان دارد که کالا وارد کند. «بنابراین عواقب بازار ارز، همین الان نخواهد بود و به طور قطع در ماه‌های آینده بروز می‌کند.»

این فعال اقتصادی می‌گوید، افزایش قیمت ارز باید پلکانی صورت می‌گرفت: «فاصله پله‌ها نیز باید مناسب باشد، چراکه نقدینگی داخلی و تورم جهانی، هم اکنون اوضاع حساسی را بوجود آورده است و ضررهایی را متوجه موسسات دولتی، خصوصی و افراد خواهد کرد.»


نارضایتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان

صادرکنندگان گرچه با افزایش نرخ ارز، سود زیادی نصیب آن‌ها خواهد شد اما نگران بی‌ثباتی اقتصادی و عدم امکان برنامه‌ریزی بلند مدت هستند. احمد ‌پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: «در بخش صادرات همه آرزوی ما این بود که در هر سال، حداقل ۵ درصد نرخ ارز تغییر کند چرا که معتقد بودیم که اگر این تغییر نرخ بوجود آید، صادرکنندگان کشور می‌توانند در فضای رقابتی صادرات موفقی داشته باشند، اما انتظار نداشتیم که به صورت یکباره و ظرف دو تا سه ماه، ۴۰ درصد نرخ ارز تغییر کرده و همه فضای اقتصاد را متلاطم کند.»

وی می‌افزاید: «هم اکنون این نوسانات، گیجی بسیاری بر بازار حاکم کرده است؛ به نحوی که حتی برای یک هفته نیز نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد. امروز افرادی که اجناس خود را وارد گمرک کرده‌اند، نگران نرخ ارز هستند. شرایط به گونه‌ای شده است که کسی جنسی وارد گمرک نمی‌کند؛ چراکه نمی‌داند در روز مبادله اسناد، با چه نرخی روبرو خواهد شد.»


  آقای فلاح معتقد است یکسان‌سازی قیمت ارز باید هرچه زود‌تر صورت بگیرد: «در غیر این صورت باید منتظر کاهش تولید ناخالص داخلی بود و سرمایه‌گذاری را فراموش کرد. جذب سرمایه از کشورهای خارجی نیز در این شرایط متلاطم است، چراکه نمی‌دانند ارز با چه نرخی باید وارد سرمایه‌گذاری شود و نگرانی‌ها شدت می‌یابد.»
تفاوت قیمت ارز دولتی و بازار آزاد معایب دیگری نیز به همراه دارد. این مسئله می‌تواند دلالی ارز را دامن بزند و برخی با تهیه ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد سودهای هنگفتی را نصیب خود کنند. از سوی دیگر تلاش برای تهیه ارز دولتی نیز رانت‌خواری را افزایش خواهد داد.


سیاست‌های دولتی، عامل بی‌ثباتی

اقتصاد دولتی ایران متاثر از اقدامات و سیاست‌گذاری‌های دولت است. از یک سو سیاست‌های چند سال اخیر در بی‌ثباتی اقتصاد ایران تاثیر مستقیم داشته است. همچنین بی‌ثباتی در مدیریت اقتصادی که ناشی از تغییر پی در پی مدیران اقتصادی دولت است، نیز بی‌تاثیر نیست.

از سوی دیگر فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «کار تولیدی را می‌توان تنها در یک اقتصاد سالم انجام داد و فراهم‌سازی یک اقتصاد سالم نیز کار دولت است. می‌تواند تعریف کند که من که کار تولیدی انجام می‌دهم آیا می‌توانم در گردش کار تداوم داشته باشم، این مسئولیت دولت است.»


وی می‌افزاید: «صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه در هر سوپرمارکت سکه می‌فروشیم، خود عاملی شده است که مردم تحریک به خرید سکه شوند؛  در حالی‌که دلیلی ندارد که سرمایه‌های مولد به سمت خانه‌ها برود و بعد هم به بهانه ارز و سایر نوسانات در بازار،  همچون سیلی ویرانگر روانه بازار شود.»

سیاست‌های بانکی دولت از جمله پایین آوردن نرخ سود بانکی نیز سرمایه‌ها را از بانک‌ها به سوی بازارهای سودآور‌تر روانه کرده است. پس از اینکه بازار مسکن دچار سکون شد، سرمایه‌های سرگردان راه خود را به بازار طلا و ارز گشودند؛ اتفاقی که موجب تشدید قیمت‌ها شد. فروش سکه و ارز از سوی دولت نیز گرچه در کوتاه مدت موثر بود اما در ‌‌نهایت تب این بازار را بالا‌تر برد و بسیاری از سرمایه‌های کوچک را نیز به سوی خود کشید.

شاید به دلیل تداوم سیاست‌های نادرست دولت است که کار‌شناسان معتقدند، حتی می‌توان انتظار داشت دلار در قیمت کنونی خود نماند و با افزایش دیگر ارز‌ها همچون یورو و پوند، اقتصاد ایران دچار تلاطم بیشتری شود.

مهدی محسنی

تحریریه: داود خدابخش

 



ادامه اخراج کارگران استان زنجان به دلیل کمبود نقدینگی

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان خرم‌ دره، از افزایش نرخ بیکاری در استان زنجان خبر داده است. کاظم خلجی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا از تعطیلی شماری از واحدهای تولیدی و کارخانه‌های شهرک صنعتی ابهر، خرم دره و چند شهر کوچک استان زنجان خبر داده است. کارخانه ذوب فلزات، کارخانه سوخت فلزات، کارخانه فولاد، کارخانجات نساجی نخ ایران، فرتاب و الیاف و یک واحد تولیدی دانه طیور از جمله این واحدهای تولیدی و کارخانجاتی هستند که به دلیل کمبود نقیدنگی یا تعطیل شده یا ۵۰ درصد نیروی کارگری خود را تعدیل کرده‌اند. اجرای شتابزده‌ی قانون هدفمندی یارانه و حذف یارانه‌ی سوخت تولیدکنندگان از جمله دلایل ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارخانجات در ماه‌های اخیر عنوان می‌شود.



ایران از "آزمایش موفق" میله سوخت هسته‌ای خبر داد

یک روز پس از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات با گروه ۱+۵، سازمان انرژی اتمی ایران از آزمایش موفق میله سوخت هسته‌ای خبر داد. کشورهای غربی به توانایی ایران در ساخت میله‌های بارگذاری شده سوخت هسته‌ای تردید دارند.


آخرین دور مذاکرات ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول سازمان انرژی اتمی ایران یکشنبه (۱۱ دی / ۱ ژانویه) از "آزمایش موفق" نخستین نمونه میله سوخت هسته‌ای ساخت ایران خبر داد. به نقل از روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، میله سوخت حاوی اورانیوم طبیعی که پیش‌تر در قلب رآکتور تحقیقاتی تهران جاسازی شده بوده، با موفقیت آزمایش شده است.
به گفته‌ی این سازمان، میله سوخت هسته‌ای «پس از گذراندن کلیه آزمایش‌های فیزیکی و ابعادی به منظور بررسی عملکرد در شرایط عملیاتی به داخل قلب راکتور تحقیقاتی تهران منتقل شد.»


عدم شفافیت در مورد آزمایش میله سوخت"خالی" یا "بارگذاری شده"

میله‌های سوخت هسته‌ای حاوی ساچمه‌های سفتی از اورانیوم غنی‌شده هستند که در میله‌های خالی بارگذاری می‌شوند.

خبرگزاری آلمان در پوشش این خبر تأکید کرده که سازمان انرژی اتمی ایران مشخص نکرده است که آیا این میله حاوی اورانیوم غنی‌شده بوده یا اینکه خالی آزمایش شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نیز در انتشار این خبر به "پرتودهی ۱۵۰۰ مگاوات ساعتی این میله سوخت" اشاره کرده و از موفقیت «مراحل آزمون نوترونی به لحاظ میزان راكتیویته و نشت نشدن مواد هسته‌ای را در مراحل اولیه در قدرت‌های مختلف راكتور» خبر داده است.
به نوشته‌ی ایرنا، «این میله سوخت هم‌اكنون برای بررسی در شرایط طولانی‌مدت در قلب
راكتور تحقیقاتی تهران پرتودهی می‌شود.»

تردید غرب در توانایی ایران در ساخت میله‌های سوخت هسته‌ای

کشورهای غربی به توانایی ایران در ساخت میله‌های سوخت هسته‌ای تردید دارند. در پی مناقشه جامعه جهانی بر سر اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و تصویب تحریم‌های بین‌المللی گسترده علیه این کشور، تهران اعلام کرده است، حاضر به خرید اورانیوم غنی‌شده نیست و سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را خود تولید می‌کند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دو هفته پیش از این تاریخ از
تولید نخستین میله سوخت هسته‌ای در دو ماه آینده خبر داده بود.
علی‌اکبر صالحی پنج‌شنبه (۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر) در گفت‌وگو با ایرنا هدف از تولید میله سوخت با اورانیوم ۲۰ درصد را استفاده از آن در راكتور تحقیقاتی تهران عنوان کرده بود.

ماجرای کشف مواد رادیواکتیو با کاربرد پزشکی به مقصد تهران

یک روز پس از سخنان وزیر خارجه ایران، جمعه (۱۶ دسامبر / ۲۵ آذر)  ماموران گمرک روسیه در فرودگاه بین‌المللی مسکو در
چمدان مسافری که عازم تهران بود، ۱۸میله فلزی رادیواکتیو کشف کردند. هر یک از این میله‌های فلزی به طور جداگانه در یک حفاظ استیل بسته‌بندی شده ‌بودند.
به گفته مقامات گمرک روسیه، آزمایش‌ها بر روی این ماده‌ی کشف‌شده نشان می‌دهند که این ماده یک ایزوتوپ رادیواکتیو است که تنها می‌تواند در یک راکتور اتمی به دست آمده باشد.

سخنگوی گمرک فرودگاه مسکو در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز تنها به گفتن اینکه این ماده "سدیم ۲۲" نام دارد اکتفا کرده و از هرگونه توضیح دیگری پرهیز کرده بود . سدیم ۲۲ یک ایزوتوپ رادیواکتیو با کاربرد پزشکی است.


درخواست ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای
خبر تولید و آزمایش موفق میله سوخت هسته‌ای یک روز پس از پیشنهاد ایران برای آغاز دور تاز‌ه‌ای از مذاکرات هسته‌ای منتشر شده است.
سعید جلیلی‌ گروه ۵+۱ را  به ادامه گفت‌وگو دعوت کرد
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، شنبه (۱۰ دی / ۳۱ دسامبر) از پیشنهاد ایران برای انجام دور جدیدی از مذاکرات با گروه ۱+۵ خبر داد و خواستار بازگشت به ‎"مسیر گفتگو برای همکاری" از سوی گروه ۱+۵ شد.‎
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، شنبه (۳۱ دسامبر / ۱۰ دی) در جریان سفر یک مقام چینی به ایران، از علاقمندی تهران به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای خبر داده بود.

مذاکرات هسته‌ای حدود یک سال پیش به دلیل
پافشاری ایران بر پیشبرد برنامه غنی‌سازی اورانیوم در داخل و عدم شفافیت تهران در سیاست اتمی‌اش متوقف شد.
در طول یک سال گذشته ایران بارها از آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات و یا دعوت از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران سخن گفته، اما عملاَ تغییری در وضعیت کنونی حاصل نشده است.

 



واکنش محتاطانه آلمان به پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

آلمان می‌گوید این کشور به

به گفته‌ی سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات با گروه ۵+۱ از سوی آلمان "به دقت ثبت شده" اما دولت این کشور نه "اعلام آمادگی مبهم"، بلکه "اقدامات مشخص و قابل اثبات" را مورد توجه قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه آلمان روز یکشنبه (۱ ژانویه / ۱۱ دی) در واکنش به پیشنهاد اخیر جمهوری اسلامی بار دیگر بر لزوم شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای و همچنین پایبندی به تعهدات بین‌المللی از سوی ایران تأکید کرد و در پیش گرفتن این رویه را راهی برای جلوگیری اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی دانست.
یک روز پیش سفیر ایران در آلمان از اعلام آمادگی تهران برای از سرگیری گفت‌وگوهای اتمی با گروه ۵+۱ خبر داد و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز این خبر را تأیید کرد.

هر چند جمهوری اسلامی تا کنون بارها نسبت ادامه گفت‌وگوها در مورد برنامه‌های اتمی ایران و دعوت از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفته، اما در عمل تغییری در وضعیت کنونی ایجاد نشده است.

همین امر موجب شده بسیاری از ناظران این حرکات را به "حربه‌های سیاسی ایران" در مواقعی که تهدیدهای غرب علیه این کشور افزایش می‌یابد، تعبیر می‌کنند.

روز شنبه (۳۱ دسامبر/۱۰ دی) باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قانون تحریم بانک مرکزی ایران را با هدف ایجاد مانع بر سر کسب درآمدهای نفتی از سوی تهران به امضا رساند.

در همین حال در روزهای اخیر تنش ‌بر سر بستن تنگه هرمز از سوی ایران به اوج خود رسید، هر چند مقام‌های ایرانی در پی واکنش ‌شدید کشورهای غربی از این تهدید فاصله گرفتند.  

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به وضعیت خلیج فارس و تهدید‌های ایران برای بستن تنگه هرمز نسبت به آنچه احتمال به واقعیت پیوستن تشدیدهای کلامی به تشدیدهای واقعی خوانده شده، اظهار نگرانی کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان "آزادی آب‌ها یک موضوع با اهمیت است و بایستی در خلیج فارس نیز از سوی تمامی طرف‌ها محترم شمرده شود.»

همزمان با اظهارات تازه جمهوری اسلامی برای از سرگیری گفت‌وگوها با گروه ۵+۱، سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه (۱ ژانویه / ۱۱ دی) خبری را مبنی بر "آزمایش موفق" میله سوخت هسته‌ای اعلام کرد. با این حال کشورهای غربی توانایی ایران در ساخت میله‌های بارگذاری شده سوخت هسته‌ای را مورد تردید قرار داده‌اند.



نماینده رهبری: موسوی و کروبی حریم و هوادار دارند

سحام نیوز: علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در همایش تجلیل از پیشکوستان بسیج گفت: “برخی می‌گویند چرا موسوی و کروبی را محاکمه نمی‌کنند، دلیلش این است که آنها حریم و یک عده هوادار دارند که من نمی‌توانم اسم هواداران آنها را ببرم.”
به گزارش فارس، وی در خصوص اصولگرایان گفت: تمرکز قدرت در دهه ۸۰ در دست اصولگرایان بود و باید به این نکته تاکید کنم که حرکت اصولگرایان به هیچ عنوان قابل مقایسه با اصلاح طلبان نبوده است. چرا که اصولگرایان توانستند عملکرد خوبی از خود نشان داده و با اقبال مردم مواجه شوند.
سعیدی بدون نام بردن از افراد، با اضاره ضمنی به اصلاح طلبان گفت: عده‌ای گفتند در انتخابات لیست نمی‌دهیم چون قطعا می‌دانستند رد صلاحیت می‌شوند. برخی نیز به عمد ثبت‌نام کردند تا غائله‌ای را به وجود بیاورند. لذا ممکن است در انتخابات پیش رو عده‌ای نامتعارف عمل کنند.
خبرگزاری بی بی سی به نقل از فارس اضافه کرده بود: آقای سعیدی در ادامه سخنانش افزوده است: “همین چند روز پیش مرد خاکستری گفته بود که “من از این دو نفر تبری نمی‌جویم. اینها آدم‌های خوبی هستند”. خب حالا ببینید ما چند نفر عمامه به سر داریم که همچنان از عناصر بین الغی در فتنه حمایت می‌کنند.”
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران همچنین در مورد رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران گفته است: “غیر از موسوی و کروبی عناصر و بنیانگذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را یا نمی‌توان شناخت و یا به راحتی نمی‌توان معرفی کرد، چون حریم دارند و این فتنه را عجیب و سخت می‌کند.”
متاسفانه این بخش از سخنان آفای سعیدی از روزی خروجی سایت فارس حذف شده است.




روایت توکلی از پارتی​بازی و رفیق​بازی در دولت

سحام نیوز: احمد توکلی در نشست علمی دانشجویان دانشگاه شیراز با موضوع «کالبد شکافی تقلب ۳ هزار میلیارد تومانی» با اشاره به نقص موازین شایسته‌سالاری در قالب‌های مختلف اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ملاک تصمیم‌گیری در حکومت، رفیق بازی، تبارگرایی و گروه‌آرایی است.
به گزارش فارس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: رفیق بازی در سپردن مناصب یا واگذاری امتیازات به شکل غیر رقابتی، ارتقای اداری و سیاسی دوستان و رفیقان ویژه بدون توجه به قابلیت و اهلیت این افراد بوده که از جمله آن‌ها انتصاب جهرمی به دستور رئیس جمهور به مدیرعاملی بانک صادرات یا پرویزیان به مدیر عاملی بانک توسعه صادرات و شورای پول و اعتبار است.
توکلی گفت: انتصاب پورمحمدی با حمایت مشایی و حکم آقای احمدی‌نژاد به قائم مقامی رئیس کل بانک مرکزی بدون داشتن صلاحیت علمی و تجربی لازم از دیگر نمونه‌های پارتی بازی در دولت است.
عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: این پارتی بازی‌ها منافع اقتصادی دوستان و رفیقان صاحبان منصب را تضمین می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به تبارگرایی و قوم و خویش بازی در دولت خاطرنشان کرد: تبارگرایی و قوم و خویش بازی با سپردن امکانات و دادن امتیاز به اعضای خانواده و نزدیکان صاحبان منصب صورت می‌گیرد که مهدی خورشیدی و فرهاد همتی گل سفیدی نمونه‌هایی از این مورد هستند.
توکلی پارتی بازی و حمایت ویژه از برخی افراد را عوامل نقص شایسته‌سالاری دانست و اضافه کرد: توزیع امکانات خارج از مقررات به فرد یا گروه خاص با حمایت‌های مالی و اداری برای جلب آرای افراد، موضوعی است که توسط برخی در دولت انجام می‌شود.
وی با بیان مثالی از حمایت ویژه از یک سری افراد خاص بیان کرد: حمایت ویژه برخی نمایندگان از عدم استیضاح وزیر بازرگانی و صنایع، حمایت دفتر ریاست جمهوری از گروه امیر منصور آریا و تلاش مدیرکل حقوقی ریاست جمهوری در زمان معاونت حقوقی رحیمی برای تقسیم پول بین برخی از استیضاح کنندگان مرحوم کردان نمونه‌ای از این حمایت‌های ویژه است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از افراد به واسطه فردی صاحب منصب در دولت از قدرت سوء استفاده کرده و تا پولی را از فرد گرفتار و متقاضی نگیرند، کار آن شخص را انجام نمی‌دهد که در بعضی مواقع نیز کارهای صورت گرفته به شکل حمایت‌های انتخاباتی جبران می‌شود.
وی بهره‌برداری از مناسبات ساختاری سیاسی به منظور کسب منافع اقتصادی را نمونه بارز رانت‌خواری دانست و تصریح کرد: رانت‌خواری باعث کاهش کارآیی اقتصاد می‌شود و در چنین فضایی شرکت‌ها به جای اینکه در فضای سالم در راستای بهبود کیفیت محصولات خود رقابت کنند تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا به افراد صاحب نفوذ در دولت نزدیک‌تر شوند.
توکلی در ادامه با اشاره به فساد مالی‌ در ایران ‌اضافه کرد: مطالعات بانک توسعه آسیایی نشان می‌دهد که اندازه فساد در شرایطی تا ۱۷ درصد تولید داخل کشورها نیز می‌رسد و اگر فساد مالی اخیر را با نرخ رسمی هر دلار ۹۹۰ تومان و با توجه به میزان GDP سال ۲۰۰۹ ایران بسنجیم، با نرخ رسمی ۳۳۱ میلیارد دلار بوده است.
وی ادامه داد: با صراحت می‌توان گفت که فساد مالی اخیر دو برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین رسوایی سال ۲۰۰۹ آمریکا بوده که این فساد مشابه آن فسادهایی است که علاوه بر ضربه به اقتصاد ملی، مشروعیت سیاسی حکومت را به طور مستقیم زیر سئوال می‌برد.
‌توکلی با اشاره به اعطای نادرست مجوز بانک آریا ابراز داشت: در تاسیس بانک آریا که با پشتیبانی افرادی از درون بانک مرکزی صورت گرفت، این فرد ۱۵ بار تلاش کرد با تقلب مجوز بگیرد اما نشد و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که بار شانزدهم این فرد موفق به گرفتن مجوز شد و پس از آن نیز با مجوز اقدام به پولشویی کرد.
وی گفت: این سئوال است که چرا زمانی یک فرد می‌خواهد ۱۵ بار کلاهبرداری کند بار شانزدهم مجوز تاسیس بانک می‌گیرد.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از دانشجویان خواست با حمایت از قوه قضائیه خواهان رسیدگی سریع‌تر به فساد مالی باشند چرا که عده‌ای از درون دولت فشار می‌آورند که پرونده روال خود را طی نکند اگر چه قوه قضائیه کار خود را با جدیت دنبال می‌کند و بهترین بازپرس را برای این پرونده در نظر گرفته است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص‌های مرتبط با فساد مالی اخیر افزود: تبعیض ناروا در تصمیمات مسئولان، انحراف منابع عمومی از مقاصد اصلی، پرداخت‌های غیرقانونی و رشوه، تبذیر در هزینه‌های عمومی و… از جمله شاخصه‌های مرتبط با فساد مالی اخیر هستند.
وی به ارتباط فساد سیاسی با تولید و اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: فساد سیاسی کاهش اعتماد عمومی و افزایش نرخ بیکاری را به همراه دارد ضمن اینکه هر چه اعتماد عمومی بیشتر شود نرخ سرمایه‌گذاری نیز بالاتر می‌رود.
توکلی با اشاره به تاثیر فساد سیاسی بر عدالت اجتماعی نیز بیان داشت: فساد سیاسی باعث بالا رفتن روحیه تجمل‌گرایی مسئولان شده و منابع محدودی که باید صرف تولید کالاهای ضروری شود صرف تولید کالاهای لوکس می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: روحیه تجمل‌گرایی بین مدیران از زمان هاشمی رفسنجانی آغاز شد.




‘شلیک’ یک موشک میانبرد توسط ایران

سحام نیوز: نیروی دریایی ارتش ایران اقدام به شلیک یک “موشک میانبرد ضد رادار” در خلیج فارس کرده است. پرتاب این موشک در جریان رزمایش دریایی “ولایت ۹۰” صورت گرفته است.
به گزارش بی بی سی و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دریادار محمود موسوی سخنگوی این رزمایش دریایی، به خبرنگاران گفته است که این موشک یکی از سامانه های جدید موشکی سطح به هوا با برد متوسط ایران است.
موسوی که معاون عملیات نیروی دریایی ارتش ایران است همچنین گفت: “این موشک میانبرد به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است.”
او افزوده است که این موشک “با بهره گیری از دانش متخصصان داخلی” طراحی و تولید شده است.
دریادار موسوی همچنین در گفتگویی با شبکه خبر وعده داده است که عصر روز یکشنبه ۱۱ دی ماه، موشک سطح به هوا و موشک دوش پرتاب میثاق ۲ “که علیه اقدامات جنگ الکترونیک دشمن تجهیز شده است”، آزمایش می شود.
ایران هفته گذشته گفت در جریان مانورهای دریایی در تنگه هرمز، موشک‌های دارای برد کوتاه و بلند از جمله موشک‌های ساحل به دریا، زمین به زمین و زمین به هوا را آزمایش خواهد کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داد که در این مرحله از مانورهای دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، انواع اژدرهای ساخت صنایع دفاعی ایران از جمله ‘اژدر الکتریکی’ توسط زیرسطحی‌های نیروی دریایی ارتش به سوی اهداف تعیین شده پرتاب می‌شود.
مانورهای ده روزه دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز از روز شنبه سوم دی آغاز شد و تا سه شنبه این هفته ادامه خواهد داشت.




با شکایت عباس پالیزار، پرونده سعید مرتضوی و همكارانش به جریان افتاد
جرس:
به گزارش منابع خبری از تهران؛ پرونده سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به همراه دو تن دیگر از همکاران وی با شکایت عباس پالیزدار به دادسراي کارکنان دولت ارجاع شد.
به گزارش پایگاه خبری «فرهنگ آشتی آنلاین»، رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۵ بازپرسی کارکنان دولت آغاز شد.
بر اساس این گزارش، در پرونده مفتوحه علیه دادستان وقت سعید مرتضوی، رضا جعفری رئیس دادسرای وقت کارکنان دولت و حسین صادقیان بازپرس شعبه دوم همین دادسرا اعلام جرم شده است.
شاکی این پرونده مجموعه اصحاب پرونده پالیزدار هستند .
صدور قرار های بازداشت غیر قانونی از جمله قرار ۱۵ ماه بازداشت موقت و عدم اجرای فرایند تفهیم اتهام از جمله دلایل اعلام جرم علیه این افراد است.
پیش از این سعید مرتضوی و همکاران وی با حکم دادسرای انتظامی قضات و تائید دادگاه انتظامی قضات از درجه قضاوت، معلق و عدم صلاحیت آنها در امر قضاوت و رسیدگی به پرونده های قضایی محرز شده بود، اما نتیجه ای حاصل نگردیده بود.
گفتنی است سعید مرتضوی پس از انتصاب صادق لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد، اما محمود احمدی‌نژاد، پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.



یک مقام دولتی: افزایش قیمت آب حداقل ۲۰درصد خواهد بود
جرس: 
مدیر عامل آب‌های کشور گفت: براساس پیشنهاد وزارت نیرو قیمت آب در فاز هدفمند کردن یارانه‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
هفته گذشته، وزیر نیروی دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود که مجموعه وزارت نیرو پس از بررسی‌های فراوان پیشنهاد ۲۰ درصدی قیمت آب را مطرح کرده و اکنون تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع به‌عهده کارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمند کردن یارانه‌هاست. مجید نامجو افزود: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۲۰ درصد افزایش قیمت بوده است که باید برای این موضوع توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم‌گیری شود.
به گزارش ایسنا، سیدمهدی ثمره‌هاشمی درباره‌ی زمان و میزان افزایش مجدد قیمت آب گفت: وزارت نیرو پیشنهاد خود را در پیشنهادهای مختلف به کارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها ارائه کرده و هرگونه تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت آب با این کارگروه و شخص رییس‌جمهور است.
این مقام مسوول افزود: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت آب در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همان‌طور که وزیر نیرو نیز اعلام کرده، افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت آب است، ولی هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه چیزی را ابلاغ نکرده و جلسات تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت آب ادامه دارد.
ثمره‌هاشمی با اشاره به این‌که براساس قانون، اضافه درآمد بخش آب ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به این صورت تقسیم‌بندی شد که ۷۰ درصد آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برسد و ۳۰ درصد مابقی در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار گیرد، افزود: اما در یکسال گذشته درآمدی که از محل افزایش قیمت آب پیش‌بینی شده بود، محقق نشد و در حالی که طبق برنامه‌ریزی باید به طور میانگین ۲۸۸ تومان و پنج ریال برای فروش هر مترمکعب آب محقق می‌شد، درآمد محقق شده حدود ۲۵۰ تومان بوده است که ۳۸ تومان آن را نتوانستیم دریافت کنیم.
به گفته‌ی وی، جلسات متعددی برای اصلاح این روند برگزار شده که در نهایت پیشنهادی به مسوولان ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد مبنی بر این که با توجه به محقق‌نشدن درآمد شرکت‌ها از محل افزایش قیمت در هدفمندی یارانه‌ها، سهم سازمان هدفمندی از افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کند که در این زمینه موافقت اولیه مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها را جلب کردیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه گفت: قیمتی که پس از هدفمندشدن یارانه‌ها از سوی دولت به ما ابلاغ شد، با قیمت تمام شده‌ای که برای آب محاسبه کرده بودیم، فاصله زیادی داشت. این درحالی است که قیمت تمام شده آب نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و نرخ خدمات، مواد تسویه‌کننده، هزینه نیروی انسانی و برق نیز نسبت به سال گذشته رشد کرده که این مساله در قیمت تمام‌شده آب تاثیرگذار است.

سوت قطار جاده ابریشم به گوش نمی رسد/ جاده کهن در انتظار رونق مجدد

۱۶ سال از افتتاح جاده ابریشم در مرز ایران با آسیای میانه می گذرد، این نام قدیمی دایره المعارف تجارت دنیا به مسئولیت خود در قبال خراسان رضوی عمل نکرده است.
به گزارش مهر، قرار بود با صرف هزینه های ارزی و ریالی هنگفت، این مسیر که بازار ۳۰ میلیون نفری اکو را به هم متصل می کند به دروازه شکوفایی اقتصادی خراسان رضوی تبدیل شود.
قرار بود راه آهن سرخس ماموریت جابه جایی گروه گروه ایرانگردانی را به عهده بگیرد که از آسیای میانه و دیگر کشورهای مسیر این جاده قدیمی تا چین وارد ایران می شوند.
قرار بود سرخس ورودی اشتغال زا و درآمد زای منطقه باشد، مشهد مرکز پذیرش اولیه کسانی بود که با دلار وارد این شهر می شوند و راه آهن مشهد – تهران و چابهار نقطه اتصال آنان به مرکز کشور و آب های خلیج فارس و شیخ نشین های آن سوی آب، اما نه صدای سوتی از قطار شنیده می شود، نه رفت و آمد و تراکمی وجود دارد و نه تحرکی برای سامان دادن به این سکوت معنادار مشاهده می شود.
جاده ابریشم در سکوت
رضا طیبی کارشناس تاریخ درباره جاده ابریشم قدیمی ترین راه مواصلاتی جهان می گوید: از طریق این جاده در هزاره های ماضی تمدن های بزرگ با هم پیوند می خوردند و صدای جارچی های کاروان های بزرگ پارچه های زربفت، چینی های خوش نقش و سایر نیازهای مردم از ایران تا آن سوی سیحون و ماورالنهر و از آنجا تا چین و کناره های پامیر طنین می انداخت.
وی می افزاید: جاده ابریشم عمری به اندازه قدمت شکل گیری تمدن در میان قبایل بشری دارد، کاروانسراهای بزرگ و دیگر آثار باقی مانده در این مسیر حاکی از آن است که در دوره ای به ازای چند قرن این راه نقطه وصل بسیاری از سرزمین های دور به یکدیگر بوده است تا از طریق رونق تجارت و داد و ستد مردمان هر سامان نیاز خود را مرتفع و با دادن سکه و یا معامله کالا به کالا، متاع مطلوب خویش را خریداری کنند.
طیبی بیان می کند: با تحولات گسترده قرون اخیر و تغییر ساختارملل و شهرها و نحوه زندگی، این جاده نیز اهمیت خود را به تدریج از دست داد به گونه ای که دیگر صدای دلنشین زنگوله شترهای پر از بار مدت ها شنیده نمی شد، اما در دهه گذشته عزم کشورهای مجاور این جاده به ویژه ایران شرایطی را به وجود آورد تا جاده ابریشم دوباره احیاء و در تاریخ مجال تنفس یابد.
هزینه
طی دهه گذشته از سوی ایران میلیون ها دلار برای احداث راه آهن مشهد – سرخس، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، ایجاد گمرک و احداث فرودگاه در سرخس هزینه شد.
حمید توسلی کارشناس اقتصادی می گوید: بر اساس محاسبات انجام شده قرار بود حجم مسافرانی که در مسیر این جاده جابه جا می شوند به ۲ میلیون نفر در سال برسد.
وی تاکید می کند: این مسافران که جهانگردان حاشیه جاده ابریشم بودند بر مبنای این معادله می بایست سالانه ۸ میلیون تن کالا جا به جا و زمینه ساز رونق تجارت خارجی در ایران، گسترش صنعت هتلداری در مشهد و ایجاد هزاران شغل در حوزه ایرانگردی و جهانگردی شوند.
خبری نیست
شواهد حاکی است این اتفاق رخ نداده است. سوت قطار مشهد – سرخس کمتر شنیده می شود و حضور مسافران خارجی در مرکز استان خراسان رضوی هم چندان محسوس و مشهود نیست.
با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده از سوی ایران انتظار می رود به این بخش به عنوان یک اولویت توجه شود. بدون شک رونق جاده ابریشم به رونق خراسان رضوی و حل گره های اقتصادی پهناورترین استان کشور می انجامد.
با توجه به سرمایه گذاری ده هزار میلیارد ریالی در راه آهن مشهد – بافق- بندر عباس در پی آن هستند که ایران را به نقطه استراتژیک منطقه تبدیل و امکان اتصال ریلی شرق آسیا با غرب آسیا را از طریق راه آهن امکان پذیر سازند.
با توجه به آنچه در دفترچه برنامه ریزی کلان کشور قرار دارد، توجه جدی به جاده ابریشم و سرمایه های انباشت در آن اجتناب ناپذیر است.



یک کار‌شناس انرژی: مشکلات قانونی منجر به شکست طرح GTL مروارید شد

کار‌شناس ارشد انرژی و بازار بین الملل گفت: یکی از مشکلات شکست طرح GTL مروارید در دوران اصلاحات، مشکل قانونی از جمله قانون اصل ۴۴ بود چرا که این اصل به صورتی که درحال حاضر اجرا می‌شود اجرا نمی‌شد.
محمدعلی صادقی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص برخی مشکلات اجرای طرح GTL مروارید برای تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی که در دوران اصلاحات مطرح شده بود، افزود: باید علت لغو چنین قراردادی را علاوه بر کوتاهی‌هایی که منجر به اجرای همین قرارداد در قطر شد، در مشکل قانونی دانست چرا که در آن زمان اجرای اصل ۴۴ به صورت امروزی نبود.
وی در ادامه گفت: در آن زمان اصل ۴۴ حضور سرمایه گذاران خارجی را ممنوع کرده بود که بعد از آن با اصلاحیه‌ای، این مورد قدری رفع شد ولی باز هم به دلیل تحریم‌ها، حضور شرکت‌های خارجی کمرنگ‌تر شد.
این کار‌شناس انرژی با بیان اینکه باید مجموعه عوامل را در ناموفق بودن چنین طرح بزرگی موثر دانست، گفت: نباید بین اصولاگرا و اصلاح طلب در این رابطه فرقی قائل شد چرا که لازم است شکست دولت‌های قبلی در چنین طرح‌هایی را بررسی کرد تا دوباره تکرار نشود.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت فعلی نیز در مواردی به چنین اشتباه‌هایی دست زده و همه به جای توجه به منافع ملی به بحث‌های سیاسی می‌پردازند.
صادقی پیشنهاد کرد: بهتر است مسئولین دولت فعلی نیز با دولت‌های قبلی میزگردهایی برگزار کنند و علت‌های شکست چنین پرو‍ژه‌هایی را ریشه یابی کنند.



دولت صاحب خانه هارا تنبیه نکند

رییس کانون سراسری انبوه سازان ایران گفت: دولت باید برای تولید مسکن در جهت فروش و اجاره انگیزه به وجود آورد.
ایرج رهبر در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه نباید مالیات‌ها را افزایش داد، افزود: باید صاحب خانه را تشویق کنیم نه اینکه آن‌ها را تنبیه کنیم.
وی تصریح کرد: شخصی که ملکی دارد هدف او فروش یا اجاره ملک است و کمتر کسی پیدا ‌می‌شوند که بخواهد ملک خود را نگه دارد؛ آن هم در شرایط خاص اتفاق می‌افتد که مالک به دنبال فرد خاصی است.
رییس کانون سراسری انبوه سازان ایران در ادامه تصریح کرد: اما اقشاری از مردم هستند که سرمایه و توان مناسبی دارند و شرایط آن‌ها به گونه‌ای است که آمادگی زندگی در واحدهای مسکونی مهر را ندارند و با توجه به کیفیت ارزشی بالا‌تر ‌می‌خواهند صاحب ملک با کیفیت شوند.
وی گفت: برای اینکه ساخت و ساز برای این قشر نیز روند خوبی داشته باشد دولت باید تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.
رهبر اظهار داشت: تولید مسکن برای اقشار دهک‌های بالای جامعه در دستور کار قرار گیرد و برای این قشر از مردم نیز از الان باید پیش بینی‌های لازم را کرد.
رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد: از هم اکنون در جهت پرداخت تسهیلات به صورت غیره یارانه‌ای برای خرید و اجاره باید فکر شود که درحال حاضر چنین چیزی اتاق نیفتاده است.




زندگی با یک کارگر ساختمانی؛ زندگی بدون بیمه، بدون امید به همراه درد

پدر کارگری که بر اثر سقوط از داربست توان کار کردن را از دست داده است، با حضور در دفتر ایلنا گوشه‌ای از مشکلات کارگران ساختمانی محروم از بیمه و خدمات تامین اجتماعی را تشریح کرد.
محمد زمانی زیلوا که خود با ۳۲ سال کار بنایی هیچ گاه بیمه‌ نبوده است درباره فرزندش به ایلنا گفت: بهزاد ۱۶ اسفندماه سال گذشته هنگام گچکاری از داربست سقوط کرد و دچار صدماتی شد که تا امروز او را خانه نشین کرده است.
او با اشاره به انجام جراحی‌های متعدد و پر هزینه برای بهبودی فرزندش، محروم بودن از هر نوع حمایت اجتماعی را ظلمی در حق کارگران ساختمانی توصیف کرد و ادامه داد: ما با فروش وسایل خانه و قرض و وام هزینه‌ی جراحی‌ها را تا امروز پرداخت کرده‌ایم و حالا برای ادامه درمان نه خانه و وسیله‌ای برای‌مان مانده و نه دیگر کسی برای پول قرض دادن به ما اعتماد می‌کند.
این کارگر با ابراز ناامیدی از سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که جهت دادخواهی به آنها مراجعه کرده است، شکایتش را متوجه نهادهای نظارتی دانست که به کارفرمای پسرش اجازه داده‌اند بدون فراهم کردن حداقل ایمنی به بالای داربست برود و کار کند.
محمد زمانی با بیان اینکه پسرش پنج ماه پیش از حادثه ازدواج کرده بود، از وضعیت تاسف‌بار او در حالی که با وجود هزینه‌های کمرشکن درمان، یک سال بیکار بوده و امیدی به بازیافتن توان کار کردن در آینده را نیز ندارد سخن گفت و افزود: دولت و مجلس و تمام مسئولین سالهاست که وعده بیمه کارگران ساختمانی را می‌دهند و به طور مرتب هم در روزنامه ها و تلویزیون از بیمه شدن هزاران کارگر ساختمانی خبر می‌دهند اما زندگی امروز من و پسرم با سالها کارگری ساختمان و داشتن کارت مهارت نمونه روشنی از تحقق وعده‌های مسئولین است.



وب سایت “چمران نیوز” در ایران فیلتر شد

وب سایت خبری تحلیلی چمران نیوز به دستور مراجع قضایی در ایران فیلتر شد.
باوجود فعالیت وب سایت خبری تحلیلی چمران نیوز در قالب یک رسانه مستقل و اداره و راه اندازی آن توسط متعهدین به نظام جمهوری اسلامی این وب سایت نیز توسط دولت ایران فیلتر شد.
این وب سایت که فعالیت مجدد خود را از اواخر آبان ماه آغاز کرده بود پس از گذشت چند روز از فعالیتش از سوی مرکز رسیدگی به جرائم رایانه ای مجرم شناخته شده و از دسترس کاربران در ایران خارج شد.
وب سایت چمران نیوز که در راستای اهداف اصلاح طلبان خط مشی خود را تعریف کرده، همواره کوشیده است تا بدور از خبرسازی ها با انتشار اخبار صحیح به رسالت خود عمل کند و در جهت آگاه سازی افکار عمومی اندک قدمی را بردارد.



روزنامه رسالت دلیل فیلترینگ سایت هاشمی را مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد

به دنبال فیلتر شدن سایت شخصی هاشمی رفسنجانی و عدم امکان دسترسی کاربران داخل کشور به این تارنما، یک روزنامۀ مدعی اصولگرایی اظهار کرده که “علت بسته شدن سایت هاشمی رفسنجانی برخورد گزینشی مسئولین این سایت با برخی خاطرات وی بوده است.”
روزنامه رسالت، در واکنش به فیلترینگ سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نوشته است: “برخی تیتر های مطالب سایت، از لابلای خاطرات هاشمی رفسنجانی در دهه شصت به گونه ای انتخاب می شده که با روشن ترین مصوبات شورای عالی امنیت ملی مغایر بوده است.”
رسالت با حمله به محمد هاشمی، برادر و رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی نوشته است: “یکی از بستگان نزدیک هاشمی ضمن فرافکنی در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها، توضیحاتی در این خصوص ارائه داده و این اقدام را منسوب به مراجع قانونی کرده که به سرعت در رسانه های ضد انقلاب بازتاب داشته است.”
لازم به ذکر است، در پی فیلترینگ سایت هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی مسوول دفتر وی خبر “از دسترس خارج شدن سایت رسمی هاشمی رفسنجانی ـ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام” را تایید کرده و گفته بود: “چند روز پیش از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بود. ”
محمد هاشمی ضمن تایید مسدود شدن سایت هاشمی‌رفسنجانی، خاطر نشان کرده بود: چند روز پیش از سوی گروهی منتسب به گروه نظارت تارنما ایمیلی روی سایت رفسنجانی قرار گرفت که طی آن از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه رفسنجانی اعلام کرده بود.
هاشمی ادامه داد: بی‌توجهی مدیریت سایت به این درخواست غیرقانونی و تعجب‌آور، در ‌‌نهایت منجر به از دسترس خارج شدن سایت هاشمی شد.



دیدار جمعی از خانواده زندانیان سیاسی با خانواده های شهدای عاشورا

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی به همراه زنان و جوانان سبز ایران، با حضور در منزل شهدای عاشورایی و یا بر سر مزار آنان در روز نه دی، نام و یاد آن بزرگواران را گرامی داشته از خانواده های مکرمشان دلجویی کردند.
به گزارش تحول سبز، روز جمعه نهم دی ماه در ادامه دیدار خانواده زندانیان سیاسی با خانواده شهدای جنبش سبز، تعدادی از این عزیزان با حضور در منزل شهید احمد نجاتی کارگر که چند روز پس از رهایی از زندان کهریزک به شهادت رسید، به درددل های مادر و پدر او که فرزند دیگری را نیز از دست داده بودند، گوش سپردند.
مادر شهید با ذکر ویژگی های شخصیتی ارجمند احمدش، دردمندانه از اقدامات غیراخلاقی مبنی بر دروغ خواندن شهادت احمد و تهیه سناریوی دروغین مردم فریب و نمایش آن در رسانه ملی با معرفی فردی به جای شهید این خانواده، شدیدا گله کرد و گفت من انتقام از کسانی که پا بر روی خون شهید ما گذاشتند را به خدا سپرده ام.
این عده هم چنین با حضور بر سر مزار شهید محمد علی راسخ نیا در مراسم سالگرد شهادت وی که با چند روز تاخیر برگزار شد، شرکت کردند و خانواده اش را تسلا گفتند.
دیدار با خانواده شهید عاشورایی مصطفی کریم بیگی نیز چند روز پس از مراسم سالگردش در عصر جمعه انجام شد که در این دیدار مادر مصطفی با ذکر خصائل فرزندش خوبی های او را بی مثال و فقدانش را مصیبتی بزرگ برای خانواده و جامعه خواند.
خانواده های شرکت کننده در این دیدارها ضمن تشکر از این که امکان دیدار فراهم شده از طرف عزیزان دربند خود شهادت فرزندان پاک ملت را تسلیت گفتند و پاسداری از خون این شهیدان و بزرگداشت خانواده های مکرمشان را برخود واجب دانستند.
خانواده های شهدا نیز با دعا برای رهایی همه آزادگان در بند و رهبران جنبش که درحصر هستند، روزهای خوب برای ایران و ایرانی را آرزو کردند.