۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

گزارش اکسیون دسته جمعی حامیان مادران عزادار ایران در شهر بوخوم - آلمان در اعترا ض به اعدام ها در ایران

از روز دوشنبه تا پنجشنبه ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت برای اعترا ض به اعدام  شیرین علم‌هولی، فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی،
علی حیدریان و مهدی اسلامیان در ایران و برای همبستگی با مادران و خانواده های این عزیزان قربانی برای پس گرفتن
پیکر عزیزانشان  و برای افشاگری اعدام های احتمالی در ایران ,گروه های مختلفی به صورت جمعی دست به یک اکسیون
اعترا ضی خبر رسانی و تحصن زدیم  ، که این حرکت  با موفقیت کامل اجرا گردید.
در این چند روز ما موفق به جمع کردن مقدار زیادی امضا بر علیه اعدام و رسیدگی به پرونده  زندانیان سیاسی در ایران شدیم ،
که همه امضا ها برای بان کی مون دبیر اول سازمان ملل متحد ارسال گردید  .
حمایت گروه های مختلف از این اکسیون در حد فوق العاده خوبی پیش رفت .
برخورد ها و ارتباط و همبستگی  مردم  با ما و احساسات آنها در رابطه با اعدام ها در ایران به حدی همدلانه بود ،
که گاه ، فراموش می کردیم ، که دور از وطن به سر می بریم .
 گروهای غیر ایرانی هم  از ما در این حمایت کردند ، که از جمله گروه دانشجویان کرد دانشگاه بوخوم بودند و همچنین سازمان عفو بین الملل از شهر بوخوم و اسن ، که دبیر اول  سازمان عفو بین الملل از شهراسن ، در روز آخر به ما ملحق گشت  و همبستگی خود را با ما بصورت حضوری اعلام 
گردید .
با تشکر فراوان از همه عزیزان ، که ما را در پیشبرد این برنامه یاری رساندند ، و با تشکر از همه عزیزان ،
که با همراهی خود ، قدم های ما را استوارتر کردند .
 به امید آزادی
گروه حامیان مادران عزادار ایران - آلمان

* در لینک زیر ، نام همه گروه های هماهنگ کننده  و پشتیبانان ذکر گردیده است  ، به جز چند گروه
  که پیغام آنها دیرتر به دست ما رسید .
http://news.gooya.com/politics/archives/2010/05/105067.php
 
DSC07062.JPG


 
DSC07066.JPG 
DSC07077.JPG
DSC07079.JPG
DSC07033.JPG        
DSC07026.JPG     
DSC07070-1.JPG
  
DSC07024.JPG

مادر بهکیش، همچنان استوار است

هر وقت یاد مادرانی می افتم که چند نفر از فرزندان شان اعدام شده اند، تنم می لرزد و فکر میکنم چطور طاقت آورده اند، چگونه زندگی می کنند و در مقابل شان احساس حقارت می کنم که خودم با بازداشت پسرم چطور پریشان بودم و نمی توانستم حتی درست فکر کنم و دست از خودم و همسر و خانه و زندگی شسته بودم و مجنون وار در خیابان ها می چرخیدم . 
با مادرانی داغدار، چشم انتظار و عزادار وارد منزل مادر بهکیش می شویم. شنیده و خوانده بودیم که 5 تن از فرزندان و دامادش، یعنی 6 نفر از اعضای این خانواده را در سالهای مختلف دهه شصت اعدام کرده اند ولی نمی دانیم که این سالها چطور براین مادر گذشته. برای ادای احترام خدمت ایشان می رویم

مثل تندیسی زیبا روی مبل، کنار واکر مخصوص راه رفتن اش نشسته است. خانه اش از عکس های بچه های جان باخته اش و گلدان های سبز و سرحال پوشیده شده، چای و شیرینی و میوه حاضر و آماده است و منصوره اش، پروانه ای شده بر گردش .
دلمان نمی آید از گذشته صحبت کنیم از هر دری می گوییم . مادری از میان جمع از دلتنگی هایش از رنج هایی که کشیده و هنوز چشم انتظار فرزندش، شب و روز ندارد می گوید. مادران  از بی رحمی ها، از ظلم، از زندان، از بهشت زهرا، از خاوران، از مادر ندا، مادر مسعود، مادر کیانوش و از سفر رشت و کرمانشاه، از اعدام های اخیر و از بی قانونی های موجود سخن می گویند.
مادر بهکیش، اینگونه آغاز می کند: این دل که طاقت حرف زدن نداره، یکی، دو تا، سه تا، 5 تا از بچه هامو ازم گرفتند، 5 جوان تحصیلکرده و انسان، از کدامشان بگویم. همه خوب بودند، دلسوز و مهربون، می تونستند زندگی خوبی داشته باشن.
بچه بزرگم که کشته شده زهرا بود، فوق لیسانس فیزیک و دبیر بود. خودش مشکلی نداشت و برای مردم خودش را به کشتن داد. شوهرش سیامک اسدیان را هم کشتند و هر دو خیلی انسان و دلسوز مردم بودند. سیامک(اسکندر) را در سال 60 در یک درگیری کشتند. او پسری بسیار نازنین و مهربان بود. او حتی آزارش به یک مورچه هم نمی رسید. برای او مراسم با شکوهی در خرم آباد گرفته بودن که بی نظیر بود. همه لرها به صورتشان چنگ می انداختند و مویه می کردند. خانه و خیابان پر از جمعیت بود.
زهرا اول سال از همه شاگردانش می پرسید" شغل پدرت چیست؟ " بعد بیشتر حقوق اش را صرف شاگردهایی می کرد که فقیر بودند. می گفتم: زهرا جان، قدری هم برای خودت نگه دار. می گفت:" مادر اینها گرسنه اند، تقصیر خودشون که نیست". سر این بود که گرفتنش. به جرم انسان بودن. نمی دونید چه جور گرفتنش و با چه وضعی کشتنش، حتی قبرش رو هم نشانمون ندادند . همیشه می گم آقایون خیلی افتخار نکنید، دختر پیغمبر هم قبرش ناپیداست، بگذار قبر زهرای من هم ناپیدا باشه.
برای اینکه بچه ها رو جمع و جور کنیم، شبانه خونه مشهد رو فروختیم و به کرج اومدیم ولی همونجا همه بچه هامو جلوی چشمان من و پدرش گرفتند.
بعدش محمود، محمد، محسن و علی ... از کدومشون بگم. هر کدومشون در کاری که بودند مسئولانه کار می کردند و گاهی به همین دلیل دچار مشکل می شدند. محمود در سال 62 مسئول کنترل کیفی کارخانه پلاسکو بود و یک بار به دلیل عدم استفاده از مواد اولیه بهداشتی، در انبار را پلمپ کرده بود و ... باز تکرار می کند: " زهرای من فوق لیسانس فیزیک و دبیر بود ." اونها زندگی شونو برای مردم دادن ولی مردم از دل ما خبر ندارند .
محمود زمان شاه هم زندان بود و حبس ابد داشت و بعد از رفتن شاه، قبل از انقلاب سال 57 روی دست های مردم به همراه سایر زندانیان سیاسی از زندان آزاد شد. ولی دوباره او را در سال 62 دستگیر کردن و بهش 10 سال حکم دادند. 5 سال حبس اش رو کشیده بود که در سال 67 اعدام اش کردند. یک روز که ملاقات رفته بودم، یک دفعه دیدم دندونهای جلوی محمود نیست، گفتم چی شده پسرم ؟ گفت: "هیچی مامان جان، زمین خورده ام ناراحت نباش" .
محمد نازنین که می گن جلوی خونه تیمی اش کشته شده. او هیچ اسلحه ای به همراه نداشته ولی دور خونش محاصره بود و در همانجا او را به همراه دوستش، خشایار پنجه شاهی به رگبار بستن و با هم کشته شدن. مادر پنجه شاهی هم پنج تا بچه اش کشته شدن. ما با هم خیلی دوست شده بودیم و او دایم به خانه ما، در کرج می آمد. ما دردهای مشترکی داشتیم و زبون همو خوب می فهمیدیم. او زن خیلی مقاومی بود که متاسفانه فوت کرد.

محسن نازنین و مهربان منو که 21 سال داشت و برای استقبال آقای خمینی سر و دست می شکست که از مشهد به تهران بیاید، در سال 62 گرفتن و سال 64 کشتنش. اصلاً نفهمیدیم که چرا اونو اینقدر بی سر و صدا و با سرعت کشتن.
علی کوچولوی ته تغاری منو که 19 سال بیشتر نداشت و هیچ کار خلافی نکرده بود، در شهریور سال 62 دستگیر کردند. او یک هوادار ساده سازمان فدایی بود و شاید چند اعلامیه پخش کرده بود. اونو آنقدر کتک زده بودن و با پاهای خون آلود به خونه آوردن. من مادر که قیافه او رو دیدم داشتم دیوانه می شدم. او فقط می خواست مردم فقیر نباشند و زندگی راحتی داشته باشن. با این جرم برای او 8 سال حکم بریدند و اونو هم در سال 67 با اعدام های دسته جمعی کشتنش .
همسرم، سه سال آخر عمرش دیوانه شده بود. او بچه ها، بخصوص زهرا و محمود را خیلی دوست داشت. دم خونه قالیچه می انداخت و می نشست و می گفت: "مواظبم نیان ما رو ببرن سر چها راه دار بزنن". می گفتم: " مگه ما چیکار کردیم که ما رو بکشن؟" می گفت: "هیچی، مگه بچه های ما چیکار کرده بودند" .
چی بگم، بی رحم ها، محمد رو اسفند سال 60، سیامک رو مهر ماه 60، زهرا رو شهریور 62، محسن رو اردیبهشت 64 و محمود و علی رو شهریور 67 کشتن. من بیشتر عمرم رو جلوی در زندان ها، برای گرفتن ملاقات و در گورستان ها گذروندم.
مادر بهکیش باز آهی می کشد و تکرار می کند: زهرا فوق لیسانس فیزیک و دبیر بود، شوهر داشت، می تونست زندگی خوبی داشته باشه، ولی دلش طاقت نمی آورد مردم گرسنه باشند. هم او و هم شوهرش سیامک را کشتند
یکی از مادران عزادار با گریه می گوید" مادر؛ حرفی، پیامی، برای ما مادران عزادار دارید. پاسخ می دهد: صبر و استقامت داشته باشید، بالاخره نتیجه می ده.
ببینید جسد هیچ کدوم از بچه هام رو به من ندادند. داغ فرزند خیلی سخته. اونهم نه یکی نه دو تا پنج تا، با دامادم میشه شش تا. آنهم چه بچه هایی، یکی از یکی نازنین تر. من به اسم همشون قسم می خورم و امید دارم که روزی دادم را بستانم.
محمود و علی رو که کشتن، بعداز سه ماه فقط ساک اونها رو دادند و حتی وصیتنامه هایشان را هم ندادند و گفتند: "پاره کرده ایم". هر چه فریاد می زدم، التماس می کردم ، بگید کجا خاکشان کرده اید؟ نگفتند. مدتهای طولانی در راه اوین و بهشت زهرا سرگردان بودم. به بهشت زهرا می رفتم می گفتند:" برید از اوین بپرسید ما نمیدانیم"، به اوین می رفتم می گفتند:" برید از بهشت زهرا بپرسید ما نمی دانیم". آخر، یکی از مامورهای بهشت زهرا دلش به حال ما سوخت و آدرس خاوران رو داد که با همسرم به خاوران رفتیم ودیدیم چه فاجعه ای اتفاق افتاده. فقط برای همه مادرا آرزوی صبر دارم و امیدوارم خون بچه های ما پایمال نشه
همه تحت تاثیر صحبت های مادر، در حالی که  اشک می ریختند، آرزو می کنند خون این جوانان درخت آزادی را بارور کند و دیگر هیچ مادری عزادار و داغدار نشود.
یک مادر داغدار

رنجنامه زندانی سیاسی، حسن میرزایی از زندان اورمیه


خبرگزاری هرانا – حسن میرزایی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به تحمل 32 ماه حبس محکوم شده است با نگارش رنجنامه ای از شکنجه های روا شده بر خود در طول بازداشت اش در اداره اطلاعات سلماس، خوی، ارومیه و اوین خبر داد.
متن رنجنامه ی این زندانی که به خبرگزاری هرانا ارسال شده است به قرار زیر است:
اینجانب حسن میرزایی در تاریخ 3/3/88 در ایست بازرسی سپاه  در منطقه سلماس توسط ماموران امنیتی دستگیر شدم و حدود هفده روز در وزارت اطلاعات شهرستانهای سلماس و خوی بازداشت بوده و تحت بازجویی بودم در مورخ 21/3/88 از زندان شهرستان خوی به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه منتقل شدم و حدود 47 روز تحت شکنجه های فیزیکی و روحی شدیدی قرار داشتم.
در طول  47 روز شکنجه در اداره اطلاعات شهرستان ارومیه شاهد شکنجه های فیزیکی از قبیل ضرب و شتم، شلاق زدن به پاها و کتف هایم، جوجه کباب (آویزان کردن از دست ها و پا ها ) و آویزان کردن از دو دست بودم.
از روز هفتم بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه روزانه دو بار صبح و عصر توسط صندلی برقی شکنجه شدم و  بعد از 14 روز به  بند 209 اوین منتقل شدم و در آنجا نیز با تزریق 3 بار امپول به بدنم دچار کندی عضلات و کندی عجیب در پاسخگویی به سوالات و عدم توانایی در راه رفتن شدم و طی این مرحله حدود 7 الی 8 روز به جز آب نمیتوانستم غذا بخورم.
سپس از  بند 209 زندان اوین به زندان خوی منتقل شدم که در ایام سپری شده در این زندان به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه سینه دچار تنگی نفس و سرفه های شدید به همراه خلط شده ام و زانوی چپم نیز به دلیل تحمل شکنجه های شدید جسمی همچنان اذیتم می کند.
در مدت یک سال که در زندان های شهرستان خوی و ارومیه هستم یعنی تحمل حبس مینمایم با توجه به پیگیری هایم و مراجعات متعدد به بهداری زندان و طبق نظر پزشک زندان خوی و زندان ارومیه در معاینات اولیه اعلام شد که شش هایم نیازی فوری به  عکس رادیو لوژی دارد و همچنین در معاینات مقدماتی در بهداری زندان اوین نیز پزشک زندان گفت بر اثر آن شکنجه ها رشته های عصبی قسمت زانوی پای چپ آسیب شدید دیده و این موضوع باعث لاغر شدن پای چپم شده است
پس از معایانات پزشکی بارها در خواست معالجه با هزینه شخص ام در بیمارستانی در خارج از زندان شدم و یا خواهان ملاقات با یک پزشک متخصص شده ام که تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است و حال عمومی ام روز به روز به وخامت می گراید.
با مشاهده این ظلم ها و تحمل شکنجه های جسمی و روحی و عدم درمان بیماری هایم و کارشکنی های صورت گرفته از سوی مسئولین از تمامی سازمانها و نهاد های حقوق بشری در داخل کشور تقاضا دارم نسبت به انتشار شکنجه های متحمل شده ام افشاگری نموده و آنرا به گوش جهانیان برسانند.
هم چنین از کلیه هم وطنان در خارج از کشور که در فعالیت های بشر دوستانه پیش قدم هستند در خواست دارم  که به نیابت از بنده شکایتی را از رژیم منحوس حاکم بر ایران در دادگاه بین المللی لاحه طرح کنن تا بعد از آزادی از زندان مخوف رژیم جهل و ظلم از طریق محافل حقوقی پیگیر این وحشی گری ها شوم در نهایت از تلاش تمامی دوستان و مدافعان حقوق بشر تشکر مینمایم.
حسن میرزایی فرزند علی
زندان مرکزی ارومیه
1 خرداد ماه 89
منبع : خبرگزاری هرانا

نامه ای از یک دانش آموز محروم از تحصیل

خبرگزاری هرانا - نورا ثابت دانش آموز مرحوم از تحصیل بهایی با ارسال نامه ای به خبرگزاری هرانا برخورد های تبعیض آمیز سیستم آموزشی در خصوص پرونده اش به دلیل اعتقاد به آئین بهایی را بازگو نموده است.
متن این نامه که به خبرگزاری هرانا ارسال شده است به قرار زیر است:
من نورا ثابت یک دانش آموز بهایی هستم که در پایه ی سوم راهنمایی درس می خوانم به دنبال گزارش بخشنامه ی شرکت دانش آموزان  در آزمون ورودی مدرسه تیزهوشان ،بنده برای شرکت در این آزمون داوطلب شدم و متوجه شدم که برای ثبت نام در این آزمون نیازمند داشتن گواهی اشتغال به تحصیل که به مهر مدرسه ممهور باشد،هستم
بنابراین از مدرسه تقاضای دریافت این گواهی را کردم و مدرسه در ابتدا این گواهی را به من داد اما پس از چند دقیقه مرا در دفتر مدرسه خواستند و گواهی مرا از من گرفتند و گفتند که آنها باید ابتدا  از حراست منطقه کسب اجازه کنندو سپس این گواهی را به من دهند . والدین من در روز بعد به مدرسه آمدند و با مشکلات فراوان هر طور بود این گواهی را از مدرسه گرفتند. ما پس از دریافت این گواهی به محل مربوط به ثبت نام  در این آزمون رفتیم و این گواهی را به همراه اصل فیش واریزی 70000 ریال به آنجا دادیم و پس  از آن کاغذی که حاوی شماره کارت و رمز عبور بود را دریافت کردیم. سپس می بایست این رمز عبور و شماره کارت را در سایت رسمی مرکز سنجش آموزش و پرورش به همراه دیگر اطلاعات شخصی وارد  سایت می کردیم و پس از طی کردن مراحل پایانی ثبت نام در این  آزمون کد رهگیری  را از این سایت دریافت می کردیم که وجود این کد نیز بسیار ضروری است. ولی به دلیل اینکه یکی از مواردی که باید توسط ما در این سایت پر می شد،ستون دین بود و چون در بین ادیان انتخابی تنها چهار دین رسمی کشور ایران(اسلام،مسیحی،کلیمی و زرتشتی) وجود داشت لذا من نتوانستم در این آزمون ثبت نام کنم . البته والدینم در این خصوص پی گیری های زیادی را انجام دادند که در نهایت  به هیچ نتیجه نرسیدند و به ما گفته شد که ما فقط می توانیم یکی از از ادیان رسمی را در سایت انتخاب کنیم.


شایان ذکر است است که من سه سال گذشته یعنی زمانی که در کلاس پنجم دبستان هم بودم علیرغم اینکه در مرحله اول این آزمون قبول  و در مرحله دوم نیز با وجود اینکه مطمئن بودم قبول شدم ولی در مصاحبه با توجه به سوالاتی که از اعتقاد من در سن 11 سالگی شد مرا از پذیرش ممنوع و گفتند تو قبول نشدی و با ارائه یک کلید سوال متفاوت از بقیه می خواستند به ظاهر مرا متقاعد کنند که قبول نشدم  و از ورود من به این مرکز ممانعت به عمل آمد.

متاسفم از اینکه چنین تبعیضاتی با نام قانون در کشور ما بسیار دیده می شود.. برای ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی بسیاری هم امسال و هم سه سال پیش در مقطع راهنمایی مراجعه نمودم که هیچکدام از مدارس غیر انتفاعی درجه یک مرا نپذیرفتند و اعلام نمودند ما با توجه به ضوابطی و یا بر طبق آیین نامه هیئت موسسان از پذیرش غیر مسلمان و یا بهایی معذوریم .در این صورت برای یک دانش آموز بهایی در این کشور یا رفتن به نزدیک ترین مدرسه دولتی به خانه اش امکان پذیر است آن هم اگر مدیر و مربی مسئله خاص و یا کینه ای نسبت به بهاییان نداشته باشند و الا آنجا هم برای ما سخت و مشکل خواهد بود.

با آرزوی  روزی که قلب همه انسان ها به صلح و وحدت و عدالت روشن شود.
نورا ثابت

گزارش تکمیلی حمله خشونت آمیز به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران- مرکز

خبرگزاری هرانا - در اولین روز از خرداد ماه سال جاری دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز دست به تجمعی اعتراضی زدندکه از سوی عوامل امنیتی و نیروهای بسیجی به خشونت کشیده شد.

در پی فراخوان دانشجویان مبنی بر برگزاری تجمع در اعتراض به کودتای انتخاباتی صورت گرفته چند صد نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز دست به تجمع زدند.
به گزارش ادوار نیوز، از صبح امروز فضای دانشگاه به شدت امنیتی بود به حدی که نیرو های امنیتی و بازجویان وزارت اطلاعات و نیرو های انصار حزب الله در داخل دانشگاه حضور داشتند و گارد ضد شورش خیابانهای اطراف دانشکده را به محاصره در اورده بودند و نیرو های امنیتی مانع ورود بسیاری از دانشجویان می شدند.

دانشگاه نیز از صبح امروز بیش از پنجاه نفر از دانشجویان را ممنوع الورود کرده بود.

با پایان یافتن کلاس های نوبت صبح ونزدیک شدن به زمان تجمع رفته رفته بر تعدا د دانشجویان اضافه می شود وتجمع با سر دادن شعار « یا حسین، میر حسین» آغاز می شود و شعار های «مرگ بر دیکتاتور»،«دانشجوی با غیرت حمایت»،«دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و ... از دیگر شعار های دانشجویان بود.

دانشجویان با خواندن سرود یار دبستانی و سخنرانی یکی از دانشجویان به تجمع خود پایان دادند. نیروهای امنیتی و بسیجی به همراه بازجویان وزارت اطلاعات که شخصا در داخل دانشکده فنی حضور داشتند قصد باز داشت تعدادی از دانشجویان را داشتند که دانشجویان موفق به فرار از دست ایشان شدند و تعدادی نیز بازداشت شده اند.كلاس هاي بعد از ظهر دانشكده فني تهران مركز در اثر شدت درگيري ها و ممانعت از ورود دانشجویان به دانشگاه تعطیل شده است.

تا لحظه تنظیم خبر چهار تن از دانشجویان در حالیکه به شدت خونریزی داشتند و توسط نیروهای بسیجی مصدوم و مضروب شده بودند در داخل دفتر انتظامات باز داشت هستند و از انتقال آنها به بیمارستان جلوگیری می شود.از حدود یک ساعت پیش از آغار تجمع تا لحظه تنظیم خبر موبایل ها قطع می باشد و به همین دلیل از تعداد بازداشتی ها و زخمی ها ی بیشتر آمار دقیقی در دسترس نیست.

این چندمین باری است که تجمعات اعتراضی دانشجویان این دانشکده به خشونت کشیده می شود و این در حالی است که دکتر گذشتی رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز پیش از این قول جلوگیری از تکرار چنین حوادثی را داده بود. دانشجویان معتقدند ورود آزادانه لباس شخصی ها و بازجویان وزارت اطلاعات و ضرب و شتم دانشجویان بدون هماهنگی با ایشان صورت نمی گیرد و صدور احکام سنگین و بی سابقه ممنوعیت از تحصیل و تبعید مکرر دانشجویان و گماردن دکتر افتخاری بر مسند ریاست دانشکده فنی جهت امنیتی تر کردن فضا را در این راستا می دانند.

گفتنی است دانشجویان دانشگاه آزاد پیش از این و در ابتدای سال تحصیلی هفت تجمع در اعتراض به دولت کودتا برگزار کرده بودند که تجمع سوم دانشجویان تهران مرکز در 21 مهر ماه سال 88 با ضرب و شتم دانشجویان و شلیک گاز اشک آور از سوی نیرو های امنیتی و بسیجی مواجه شد که منجر به بستری شدن تعدادی از دانشجویان در بیمارستان شد.

در سال تحصیلی جاری نیز بیش از پنجاه ترم حکم تعلیق و تبعید از تحصیل برای دانشجویان واحد تهران مرکز صادر شده است. اعتراض به کودتای انتخاباتی صورت گرفته و بازداشت دانشجویان و احکام گسترده ممنوعیت از تحصیل برا دانشجویان این واحد از محورهای این تجمع ذکر شده بود. نيروهاي یگان ويژه موتور سوار هم دور دانشكده فني تهران مركز در حال تردد هستند و در بعضي از موارد دانشجويان مورد ضرب و شتم قرار مي دهند.

تدوام یورش گارد زندان رجایی شهر به زندانیان بی دفاع / ضرب و شتم و تخریب اموال زندانیان

خبرگزاری هرانا – در پی یورش گارد زندان رجایی شهر به زندانیان بی دفاع این زندان عده ای به شدت مصدوم و بسیاری از وسایل زندانیان تخریب شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در تداوم یورش های سیستماتیک گارد ضد شورش زندان رجایی شهر کرج صبح امروز عده ای از زندانیان بر اثر ضرب و شتم دچار مصدومیت هایی از ناحیه سر، صورت، دست و پا شده اند و درمان این زندانیان با مخالفت مسئولین نیز تا کنون از سوی بهداری مستقر در زندان انجام نگرفته است.
در این یورش سازمان یافته که در ماه های اخیر روند سیستماتیکی به خود گرفته است دست کم 80 دستگاه یخچال که با هزینه زندانیان خریداری شده بود توسط گارد زندان تخریب شد.
زندان رجایی شهر در سالهای اخیر به تبعید گاه برخی از زندانیان سیاسی تبدیل شده است که بدون تفکیک جرایم در میان زندانیان عادی و مبتلا به بیماری های پوستی و خونی نگهداری می شوند.

بازداشت بهبود قلیزاده، از فعالین مدنی آذربایجان

خبرگزاری هرانا - بهبود قلیزاده از فعالین مدنی آذربایجان، روز جمعه 31 اردی بهشت ماه توسط ماموران امنیتی در میاندوآب بازداشت شد.

ماموران امنیتی ظهر روز جمعه با مراجعه به مغازه ی عکاسی قلیزاده درخیابان امام میاندوآب، این فعال آذربایجانی را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه وی نمودند و کیس های کامپیوتر، سی دی ها و سایر وسایل شخصی وی را با خود بردند.

به گزارش ساوالان سسی، مسئولین امنیتی و قضایی میاندوآب از دادن پاسخ به سوالات خانواده ی این فعال مدنی در خصوص علت بازداشت و محل نگهداری و اتهامات امتناع می کنند.

بهبود قلیزاده دبیر سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان است که در ماه های اخیر توسط شورای تامین شهر میاندوآب با اتهام قومیت گرایی لغو مجوز شد.

دادگاه انقلاب مهاباد چندی پیش این فعال آذربایجانی را در رابطه با استفاده از نام ترکی و سمبل های آذربایجانی در تابلو مغازه عکاسی و فعالیت های قوم گرایانه از طریق آموزش رقص آذربایجانی در سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان به دادگاه احضار نموده بود.
گفتنی است قلیزاده پیش از این نیز در جریان تظاهرات آذربایجانی ها بر علیه چاپ کاریکاتور نژادپرستانه در روزنامه دولتی ایران در سال 85 بازداشت و پس از چند ماه بازداشت موقت آزاد شده بود.

هرانا؛ لیست بازداشت شدگان ثبت شده در اردی بهشت 89

خبرگزاری هرانا - آنچه که در پی می آید مشخصات و هویت 55 شهروندی است که در رابطه با فعالیت های مذهبی، سیاسی یا اجتماعی توسط نیروهای انتظامی یا امنیتی بازداشت شده اند، این لیست افرادی را در برمی گرد که در محدوده ی اردی بهشت ماه  1389 بازداشت یا نزدیک به این تاریخ از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام هویت شده اند.

1   محمد تقی فلاحی - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
2    ایرج جوادی- نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
3    فرقانی - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
4    محمدی - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
5    رئیس زاده - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
6    خانم باد پر - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
7    زینال زاده - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت:  12 ارديبهشت 89
8    سوری - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
9    شیورانی - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
10  ایمان زاده - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
11  منتجبی - نوع فعالیت: معلم - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
12  خسروی - نوع فعالیت: سردبیر سایت هم میهن نیوز - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
13  مریم عباسی نژاد - نوع فعالیت: دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی - تاریخ بازداشت: 12 ارديبهشت 89
14  حسین رئیسیان - نوع فعالیت: استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی - تاریخ بازداشت: 13 اردبیهشت 89
15  حسين محمدي الوار - نوع فعالیت: فعال مدنی آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 14 اردبیهشت 89
16  مجید اسلامی - نوع فعالیت: بهایی-  تاریخ بازداشت: 9 اردیبهشت 89
17  وحید طلایی - نوع فعالیت: عضو کمیته پیگیری حقوقی میرحسین موسوی - تاریخ بازداشت:14 اردیبهشت 89
18  سیمین گرجی - نوع فعالیت: بهایی-  تاریخ بازداشت: 15 اردیبهشت 89
19  پیمان نودینیان- نوع فعالیت: اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان- تاریخ بازداشت: 19 اردبیهشت 89
20  ملکی - نوع فعالیت: اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان - تاریخ بازداشت: 19 اردبیهشت 89
21  زارع - نوع فعالیت: اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان - تاریخ بازداشت: 19 اردبیهشت 89
22  زندی نیا - نوع فعالیت: اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان - تاریخ بازداشت: 19 اردبیهشت 89
23  آرام ویسی - نوع فعالیت: فعال دانشجویی - تاریخ بازداشت:  23 اردبیهشت 89
24  فواد  مرادی - نوع فعالیت: فعال دانشجویی - تاریخ بازداشت:  23 اردبیهشت 89
25  توفیق  پرتوی - نوع فعالیت: فعال دانشجویی - تاریخ بازداشت: 23 اردبیهشت 89
26  دانا لنجاوایی - نوع فعالیت:  فعال دانشجویی - تاریخ بازداشت: 23 اردبیهشت 89
27  سامان زندی - نوع فعالیت: فعال دانشجویی - تاریخ بازداشت:  23 اردبیهشت 89
28  علیرضا شیرازی - نوع فعالیت: مدیر سرویس وبلاگ بلاگفا- تاریخ بازداشت:    23 اردبیهشت 89
29  علیرضا حسین زاده - نوع فعالیت: فعال مدنی آذربایجان  - تاریخ بازداشت: 21 اردیبهشت 89
30  رضا  عبدی - نوع فعالیت:  فعال مدنی آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 21 اردیبهشت 89
31  علی نجفی-  تاریخ بازداشت: 4 اردبیهشت 89
32  محمد خانی- تاریخ بازداشت: 4 اردبیهشت 89
33  سعید جهان آرا - تاریخ بازداشت: 4 اردبیهشت 89
34  علی رضا هاشمی - نوع فعالیت: دبیر کل سازمان معلمان ایران - تاریخ بازداشت: 8 اردیبهشت 89
35  توفيق مرتضي پور - نوع فعالیت: اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز - تاریخ بازداشت: 8 ارديبهشت 89
36  علی اکبر باغانی - تاریخ بازداشت: 8 اردی بهشت 89
37  محمد بهشتی لنگرودی  - تاریخ بازداشت: 8 اردی بهشت 89
38  مسعود حیدری - نوع فعالیت: مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا - تاریخ بازداشت: 26 اردیبهشت 89
39  محسن آرمین - نوع فعالیت: سخنگو و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی- تاریخ بازداشت: 26 اردیبهشت 89
40  متین فتاحیان - نوع فعالیت: شهروند کرد - تاریخ بازداشت: 22 اردبیهشت 89
41  حاج احمد  یزدانفر - نوع فعالیت: محافظ ارشد میر حسین موسوی - تاریخ بازداشت: 27 اردیبهشت 89
42  بهمن خدادادی - نوع فعالیت: دانشجوی طیف چپ اصفهان - تاریخ بازداشت: 18 اردیبهشت 89
43  مصطفی  جمشیدی - نوع فعالیت: روزنامه نگار آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 28 اردیبهشت 89
44  رامین جباری - نوع فعالیت: روزنامه نگار آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 27 اردیبهشت 89
45  حافظ  سردارپور  - نوع فعالیت: فعال فرهنگی آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 27 اردیبهشت 89
46  مهناز  کریمی  - نوع فعالیت: شاعر آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 28 اردیبهشت 89
47  نادر  عزیزی - نوع فعالیت: فعال فرهنگی آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 27 اردیبهشت 89
48  مهدی  زینالی - نوع فعالیت: فعال فرهنگی آذربایجانی - تاریخ بازداشت: 28 اردیبهشت 89
49  زهرا شمس - نوع فعالیت: دانشجوی رشته ی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد - تاریخ بازداشت: 16 اردیبهشت 89
50  مصطفی شعار - نوع فعالیت: استاد و مفسر قرآن - تاریخ بازداشت:  اردیبهشت 89
51  وحيد اسماعيل زادگان - نوع فعالیت: شهروند بهايي - تاریخ بازداشت: 11 اردیبهشت 88
52  محمد  فرجیان - نوع فعالیت: فعال مدنی آذربایجانی و معلم - تاریخ بازداشت:  29 اردیبهشت 89
53  اجلال قوامی - نوع فعالیت: سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان - تاریخ بازداشت: 23 اردبیهشت 89
54  آیدین خواجه ای - نوع فعالیت:  فعال دانشجویی - تاریخ بازداشت: 29 اردیبهشت 89
55  اسماعیل عبدی - نوع فعالیت: اعضای کانون صنفی معلمان - تاریخ بازداشت: 29 اردیبهشت 89

هرانا؛ محکومیت میثم رودکی به تحمل سه سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - میثم رودکی صبح شنبه اول خرداد ماه توسط شعبه ی 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اتهام این فعال سیاسی، "اقدام علیه امنیت ملی"، "عضویت در احزاب سیاسی" و "همکاری با اپوزیسیون" عنوان شده است.
این حکم به موجب بازداشت رودکی در 18 شهریور ماه سال 86 صادر شده است. وی در آذرماه همان سال و پس از تحمل 2 و نیم ماه حبس در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین با قید وثیقه ی 50 میلیون تومانی آزاد شده بود.
هم چنین میثم رودکی، 14 مرداد ماه سال 88 نیز مجددا توسط ماموران امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی در زمان دستگیری تلاش داشت تا گزارش‌هایی از موارد نقض حقوق بشر در ایران را به دفتر سازمان ملل در تهران تحویل دهد. وی 28 بهمن ماه 88 با قید وثیقه ی 30 میلیون تومانی از زندان آزاد شد که پرونده ی وی همچنان مفتوح است.
گفتنی است وضعیت جسمی میثم رودکی، در زمان بازداشت به دلیل ابتلا به بیماری شدید گوارشی و زخم معده و عدم رسیدگی مسئولان زندان در این زمینه بسیار وخیم گزارش شده بود.

حمله نیروهای بسیج به تجمع امروز دانشجویان دانشگاه آزاد تهران-مرکز

 خبرگزاری هرانا - تجمعی اعتراضی ظهر امروز دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران-مرکز، با حمله نیروهای شبه‌نظامی بسیج روبرو شده است.
این تجمع در پی فراخوان روزهای گذشته فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد و در اعتراض به بازداشت، اخراج و احکام محرومیت از تحصیل این دانشگاه صورت گرفته است.
به گزارش بامدادخبر، درحالی‌که از صبح امروز حضور نیروهای امنیتی بی‌سیم به دست در داخل و خارج دانشگاه، چشمگیر بوده و انتظامات و حراست دانشگاه از ورود ده‌ها دانشجوی این دانشکده ممانعت به عمل آورد‌ه‌اند. هم‌زمان آنتن تلفن‌های همراه در دانشگاه و مناطق اطراف قطع شده است و دانشجویان هیچ ارتباطی با خارج از دانشکده ندارند.
اخبار تایید نشده از بازداشت تعدادی از دانشجویان و تعطیلی کلاس های نوبت عصر دانشگاه حکایت دارد.
اخبار تکمیلی در این رابطه متعاقبا اعلام می شود.

گزارش ماهانه - تفصیلی نقض حقوق بشر / اردی بهشت ماه ۸۹

خبرگزاری هرانا - 
با توجه به نقض گسترده ی حقوق بشر در ایران و شرایط دشوار جمع آوری اخبار در فضای پلیسی کشور، خصوصا در آستانه ی سالگرد اعتراضات مردمی به دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری، گزارشی که ارائه می شود با تمام تلاش هایی که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صورت گرفته، تنها بیانگر آماری حداقلی از شرایط وخیم  نقض حقوق بشر در ایران در اردی بهشت ماه ۱۳۸۹ است. ذکر این نکته نیز ضروری است که ممکن است زمان وقوع برخی اخبار آمار ذیل مربوط به گذشته باشد و تنها انتشار آن مربوط به محدوده ی زمانی مذکور باشد.

در اردی بهشت ماه سال جاری 2625 مورد نقض حقوق بشر که از سوی ناقضان آن در کشور صورت پذیرفته، از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به ثبت رسیده است.
در طول ماه گذشته، بيش از 1388 مورد نقض حقوق كارگران، 237 مورد نقض حقوق دانشجويان، 327 مورد نقض حقوق فعالين سياسي و مدني در حوزه ي آزادي انديشه و بيان، 35 مورد صدور، تایید یا اجراي حكم اعدام، 296 مورد شكنجه و نقض حقوق زندانيان سياسي در زندان ها، دست كم 6 مورد كشته شدن شهروندان به دست نیروهای انتظامی، 53 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت هاي ملي و 70 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت هاي مذهبي را شاهد بوده ايم.
در اردی بهشت ماه سال جاری، دستکم 22 بار دستگاه قضایی اقدام به اجرای حکم اعدام نموده است که در این میان اعدام 5 تن از زندانیان سیاسی در سحرگاه نوزدهم اردی بهشت، آن هم به صورت مخفیانه و در شرایطی که پرونده ی دو تن از اعدامیان به نام های شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان در مرحله ی تجدید نظرخواهی قرار داشت؛ توجه جهانیان را به نقض آشکارحقوق بشر در ایران برانگیخت تا جایی که در اقصی نقاط جهان بر علیه مجازات اعدام در ایران تجمعات اعتراضی برپا و بعضا به کنسولگری و سفارت ایران نیز حمله شد. در کردستان نیز با توجه به کرد بودن فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و شیرین علم هولی جدا از اعتراضات پراکنده، مورخ 24 اردی بهشت ماه، اعتصابی سراسری شکل گرفت.  ذکر این نکته نیز ضروری است که دستگاه قضایی-امنیتی تا لحظه ی تنظیم این گزارش کماکان از تحویل اجساد اعدامیان نوزده اردی بهشت خودداری می نماید.
با توجه به پشت سر گذاشتن اول ماه مه(روز جهانی کارگر)، شاهد موجی از اعتراضات کارگری در این ماه عموما و یازدهم اردی بهشت ماه خصوصا بوده ایم. این درحالیست که دستگاه امنیتی با توجه به اطلاع از قرار تجمع کارگران در مقابل وزارت کار، با حضور گسترده و ایجاد فضای پلیسی مانع از شکل گرفتن این تجمع اعتراضی شد و بر همین اساس لااقل 8 تجمعی که به مناسبت روز جهانی کارگر شکل گرفت منوط به شهرستان ها شد. هم چنین آمار بیکاری در کشور همچنان سیر صعودی دارد و رقم آن در برخی استان ها 45% ذکر شده است، تاجایی که بنا به گفته ی نماینده ی استان ایلام در مجلس شورای اسلامی 11 تن به دلیل فشارهای فزاینده ی ناشی از مسائل معیشتی در این استان خودکشی نموده اند.
از سویی با توجه به گرامی داشت معلم در روز 12 اردی بهشت و طبق سنتی سالانه، برخورد با این صنف به طور بی سابقه ای افزایش یافت. تا جایی که 14 تن از معلمان کشور که اکثرا از اعضا و مسئولین ارشد کانون صنفی معلمان ایران بودند؛ بازداشت شدند و دستکم 11 تن از فعالین شرکت کننده در مراسم گرامی داشت روز معلم در آرامگاه خانعلی واقع در ابن بابویه، دستگیر شدند. از طرفی نباید فراموش کرد که معلم کامیارانی، فرزاد کمانگر نیز جزو اعدام شدگان 19 اردی بهشت بود.
فضای دانشگاه های کشور نیز از سویی با آغاز اجرای طرح حجاب و عفاف و از سوی دیگر با صدور احکام سنگین و بی سابقه برای فعالین دانشجویی، بسته و خفقان آور توصیف شده است. دادگاه انقلاب در اردی بهشت ماه دستکم برای 13 تن از فعالین دانشجویی احکام سنگین حبس صادر کرده، 61 دانشجو را به دادگاه احضار کرده و یا مورد بازجویی قرار داده و کمیته های انضباطی نیز وضعیت تحصیلی حداقل 91 دانشجو را به حالت تعلیق و بعضا اخراج درآورده اند.
هم چنین در اردی بهشت ماه فشار بر زندانیان افزایش چشمگیری داشت؛ تا جایی که بند 350 زندان اوین منحل می شود و با تبعید ده ها زندانی سیاسی به زندان رجایی شهر کرج، وضعیت خواب زندانیان را نوبتی می کند؛ شیوع امراض زنانه در بند زنان زندان اوین، چندین مورد درگیری بین زندانیان و زندانبانان، اعتصاب غذای دستکم 11 تن از زندانیان سیاسی به صورت فردی و 3 اعتصاب غذای جمعی و مرگ یا خودکشی 2 زندانی عادی از دیگر موارد مهم آماری محسوب می شود. اما با تمام این تفاسیر مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه های کشور مخالفت کرده است.
هم چنین دستگاه قضایی در اقدامی بی سابقه برای 100 تن از فعالان عرصه های مختلف،  سه و نیم قرن زندان صادر و یا تایید کرده است که این خود زنگ خطری برای اعمال فشار بیش تر بر جامعه ی مدنی است.

گزارش تفصیلی
زندانیان
بلاتکلیفی
ادامه بازداشت یک فعال سیاسی در استان فارس: مهندس محمد صابر عباسیان رئیس ستاد ۸۸ و عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت منطقه ی فارس از ۱۷اسفند تا کنون در بازداشت به سر می برد.
قرار بازداشت یک زندانی گمنام پس از گذشت ۹ ماه تمدید شد: پس از گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت کبری زاغه دوست، با وجود وعده مسئولان قضایی در خصوص تسریع در رسیدگی به پرونده‌های بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، قرار بازداشت وی، مجددا تمدید شد.
بلاتکلیفی و تداوم بازداشت سه تن از بنیانگذاران یک انجمن فرهنگی: سه تن از اعضای یک انجمن فرهنگی با نام های دکتر ابراهیم بابایی، مهدی کوهکن و محسن صادقی نور، پس از گذشت 4 ماه از زمان بازداشتشان، در شرایط مبهمی در زندان اوین نگهداری می شوند
بلاتکلیفی دو زندانی سیاسی متهم به محاربه در زندان ارومیه: مراد محالی و حسین عبدالله زاده  که به اتهام محاربه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند با گذشت بیش از 75 روز هم چنان در سلول های انفرادی زندان مرکزی ارومیه تحت بدرفتاری و فشارهای روحی و جسمی قرار دارند
تداوم بلاتکلیفی مجید دری، دانشجوی ستاره دار زندانی: مجید دری، از فعالین دانشجویی هم چنان در بند ۳۵۰ اوین بلاتکلیف است و با درخواست مرخصی وی مخالفت شده است.
بلاتکلیفی و عدم ملاقات ایوب قنبر پوریان پس از گذشت ده ماه بازداشت: ایوب قنبرپوریان یکی از زندانیان گمنام حوادث پس از انتخابات، بیش از ده ماه است که هیچ ملاقاتی با خانواده و بستگان خود نداشته است.
ماه ها بلاتکلیفی فرامرز عبدالله‌ نژاد و زهرا بهرامی دو زندانی معترض به نتایج انتخابات: فرامرز عبدالله‌نژاد و زهرا بهرامی دو نفر از دهها بازداشت‌شده کمتر شناخته شده اعتراضات پس از انتخابات هستند که ماه ها زندان انفرادی را تحمل کرده‌اند و کماکان در بازداشت به سر می‌برند.
پس از شش سال، فرزاد کمانگر و دو هم پرونده ای همچنان در خطر اعدام: اعمال نفوذ قضات و بازجوها در مسیر رسیدگی به پرونده قضایی فعالان سیاسی این روزها ابعاد نگران کننده ای یافته است.
حمزه کرمی بعد از ده ماه حبس همچنان بلاتکلیف است: حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت و از مدیران سابق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پس از تحمل ده ماه حبس در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ اوین هم چنان بلاتکلیف است.
بلاتکلیفی کیارش کامرانی، دانشجوی زندانی در بند ۳۵۰: کیارش کامرانی، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نور تهران که مورخ 6 دی ماه سال گذشته بازداشت شده است علی رغم صدور حکم نهایی دادگاه همچنان محروم از مرخصی و در بند 350 زندان اوین زندانی است.
بلاتکلیفی یک دانشجوی زندانی در زندان اوین: حامد امیدی، از فعالین دانشجویی شهرستان تکاب، بیش از 3 ماه است که در بازداشت نیروهای امنیتی در زندان اوین به سر می برد و تا به حال نیز هیچ نهادی خود را پاسخ گو به خانواده ی وی ندانسته است.
بلاتکلیفی و تمدید قرار بازداشت بدرالسادات مفیدی و جعفر پناهی: بدرالسادات مفیدی، دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و جعفر پناهی، سینماگر زندانِی، کماکان در بازداشتگاه بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برند و بنا بر آخرین گزارش ها، قرار بازداشت آنها تمدید شده و هم چنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند. همزمان حکم حبس هاشم خواستار، معلم زندانی به اجرا در آمد.
تمدید قرار بازداشت جعفر پناهی برای دو ماه: روز گذشته و پس از انتشار نامه جعفر پناهی به همکارانش در جشنواره کن، قرار بازداشت موقت او تمدید شد.
مخالفت اطلاعات با آزادی کاوه کرمانشاهی/ تمدید دو ماهه قرار بازداشت بهشتی شیرازی: با وجود صدور قرار وثیقه برای کاوه کرمانشاهی و تهیه آن توسط خانواده، مسئولان بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه با آزادی وی، مخالفت کردند.
تداوم بازداشت امیرحسین کاظمی، عضو نهضت آزادی ایران: امیرحسین کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی به صورت غیرقانونی هم چنان در بازداشت به سر می‌برد.
تمدید قرار بازداشت عماد بهاور برای دو ماه دیگر: قرار بازداشت عماد بهاور، فعال سیاسی به مدت دو ماه دیگر نیز تمدید شد.
تداوم انفرادی دانشجوی المپیادی پس از دوماه بازداشت: عبدالله یوسف‌زادگان در ملاقات با خانواده ی خود از تداوو نگهداری اش در سلول انفرادی خبر داه است.
تداوم بازداشت سه تن از فعالین صنفی معلمان: با گذشت یک هفته از بازداشت دبیر کل سازمان معلمان ایران و دو تن از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان ایران، ایشان کماکان در بند امنیتی 209 زندان اوین محبوس اند.
بلاتکلیفی نیما لطیف تجار، دانشجوی زندانی دانشگاه امیرکبیر: نیما لطیف تجار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، در وضعیت بلاتکلیفی در زندان به سر می برد.
اعتصاب غذا
سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران دست به اعتصاب غذا می زنند: سفیر سوییس در تهران گفت: " سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران قصد دارند به اعتصاب غذا دست بزنند."
اعتصاب غذای رسول بداقی در آستانه ی روز معلم: رسول بداقي، از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، در روزهاي يازدهم و دوازدهم ارديبهشت ماه، اعتصاب غذا خواهد نمود.
تحصن زندانیان زن سیاسی در بند نسوان: زندانیان زن سیاسی در بند زنان اوین امروز در اعتراض به عدم رعایت آیین نامه زندان ها مبنی بر تفکیک جرایم در مقابل در رییس این بند (خانم رضایی) تحصن کرده اند و خواستار اجرای این بند از آیین نامه زندان ها شده اند.
آغاز روزه های سیاسی زندانیان در بند 350 اوین همزمان با دور جدید فشار و تهدید: درپی انتشار نامه تکان دهنده زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین در خصوص تشریح شکنجه ها و رفتارهای غیرقانونی بازجویان با آنها خطاب به مراجع تقلید شیعه و علنی شدن تصمیم روزه ی سیاسی، فشارها بر این زندانیان به شدت افزایش یافته و شرایط اسارت آنها دشوارتر از پیش گردیده است.
اعتصاب غذای محدود محمد داوری در زندان: محمدداوری، مسوول دفترمهدی کروبی و سردبیر سایت سحام نیوز در دو نوبت اقدام به اعتصاب غذای موقت کرده است.
در همبستگی با کارگران و معلمان / اعتصاب غذای جمعی از زندانیان: جمعی از زندانیان و زندانیان سیاسی-عقیدتی زندانهای رجایی شهر، اوین و ارومیه در اقدامی خودجوش در حمایت از کارگران و معلمان دست به اعتصاب غذا می زنند.
اعتصاب غذای یونس آقایان زندانی اهل حق در زندان ارومیه: یونس آقایان شهروند آذربایجانی و از پیروان اهل حق(گوران) در زندان ارومیه از روز سه شنبه ۱۴ اردي بهشت ماه، دست به اعتصاب غذا زده است.
در همبستگی با کارگران و معلمان/ اعتصاب غذای فرزاد کمانگر و رسول بداقی در زندان: فرزاد کمانگر، معلم محکوم به اعدام و رسول بداقی، عضو هیئت مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران، در روزهای 11 و 12 اردی بهشت ماه در زندان دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اوین: زندانیان سیاسی زندان اوین، در اقدامی اعتراض آمیز دست به اعتصاب غذا زدند
جعفر پناهی، با انتشار نامه ای ار زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زد: صبح روز سه شنبه مورخ ۲۸ اردی بهشت ماه، جعفر پناهی طی تماس با خانواده خبر از اعتصاب غذای خود داد.
محمد نوری زاد پس از ضرب شتم شدید از سوی عوامل امنیتی، دست به اعتصاب غذای کامل زد: پس از آنکه ماموران زندان اوین محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان دربند را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند، در اعتراض به این عمل وی دست به اعتصاب غذای کامل زده است.
اعتصاب غذای حبیب الله گلپری پور، زندانی کرد محکوم به اعدام: حبیب الله گلپری پور، زندانی کرد محکوم به اعدام در زندان مهاباد از روز چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه جاری، دست به اعتصاب غذا زده است.
کاوه قاسمی کرمانشاهی دست به اعتصاب غذا زده است: کاوه قاسمی کرمانشاهی در اعتراض به وضعیت نامشخص اش دست به اعتصاب غذا زده است.
اعمال فشار
انتقال کاظمینی بروجردی، روحانی مخالف ولایت فقیه به مکانی نامعلوم: در پی اعتراض حسین کاظمینی  بروجردی روحانی مخالف نظام جمهوری اسلامی نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در زندان، صبح روز گذشته (پنج‌شنبه) وی به جرم اغتشاش در زندان، به مکانی نامعلوم منتقل شد.
بازجویی وفشار بی سابقه اطلاعات ساری به علی اکبر سروش: با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازداشت دکتر علی اکبر سروش، استاد دانشگاه مازندران و رئیس جبهه مشارکت شاخه استان مازندران، آخرین اخبار رسیده حکایت از ادامه بازجویی و فشارهای شدید بر وی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات شهر ساری است.
فشار بر محمد داوری در زندان برای انکار تجاوزها: محمد داوری، سردبیر زندانی سایت سحام نیوز، روز یکشنبه در جریان محاکمه خود اعلام کرد که "می خواهند در قضیه تجاوز به زندانیان، کسی را قربانی کنند و بهتر از من کسی را پیدا نکردند".
نگرانی از سلامت جسمي لاله حسن‌پور، فعال حقوق بشر در زندان اوين: لاله حسن پور، فعال حقوق بشر و زنان كه از تاریخ 25 اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، از لحاظ جسمی در شرایط نامطلوبی به سر می برد و به شدت بیمار است.
فشار بر لاله‌ حسن‌پور جهت اخذ اعترافات تلویزیونی: روز گذشته، سه‌شنبه هفتم اردی بهشت ماه، لاله حسن‌پور، طی یک تماس تلفنی از زندان اوین اعلام کرد که "تحت فشار شدید برای اخذ اعتراف تلویزیونی" قرار دارد.
اعمال فشار بر دو معلم بازداشتی در زندان اوین: دو معلم بازداشتی به نام های قربان احمدی، و حسین باستانی نژاد از سوی بازجویان وزارت اطلاعات تحت فشار قرار گرفته اند تا از انتشار اخبار مربوط به این زندانیان توسط خانواده شان جلوگیری شود.
فشاربرای اعتراف گیری از شیرین علم هولی و زینب جلالیان: شیرین علم هولی و زینب جلالیان، دو تن از فعالین زن کرد محکوم به اعدام و محبوس در زندان اوین، طی روزهای اخیر از طرف بازجوهای وزارت اطلاعات جهت اخذ اعترافات تلویزیونی تحت فشار قرار گرفته اند.
اعمال محدودیت های تازه بر عبدالله مومنی: محدودیت ها فشارها بر عبدالله مومنی پس از بازگشت دوباره به زندان مجددا سخت تر شده است.
انتقال مهدی اسلامیان، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم: ساعت 13 ظهر امروز شنبه 18 اردي بهشت ماه، مهدی اسلامیان زندانی سیاسی محکوم به اعدام از زندان رجایی شهر کرج به مکان نامعلومی منتقل شد.
فشار بازجویان بریک وکیل دادگستری برای اعترافات تلوزیونی: حسن سرچاهی، وکیل دادگستری که بیش از صد و سی روز را در باز داشتگاه اوین به سر می برد، تحت فشار شدیدی برای اعتراف تلوزیونی قرار دارد.
عدم درمان
انتقال یک زندانی سیاسی به بیمارستان: علی محمدی مقدم از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین در پی مسمویت دارویی به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شده است.
وضعيت وخيم جسمي شبنم مددزاده در زندان اوين: حال جسمی شبنم مدد زاده، نایب رییس سابق شورای تهران دفتر تحکیم وحدت، وخیم گزارش می شود و این بیانگر عدم رسیدگی پزشکی و مداوای او در زندان می باشد.
شدت بیماری قلبی هاشم خواستار در زندان مشهد: هاشم خواستار، معلم بازنشسته مشهد و عضو کانون صنفی معلمان استان خراسان در زندان وکیل آباد مشهد بشدت به بیماریهای داخلی و قلبی مبتلا شده است.
وضعیت جسمانی هنگامه شهیدی در اوین نامناسب است: هنگامه شهیدی،در  وضعیت جسمی نامساعدی به شر می برد و این تاجایی است که هفته گذشته در بهداری زندان اوین، بستری شده است.
عدم رسیدگی پزشکی به یک زندانی سیاسی در زندان اوین: یک زندانی کرد تبعه ی سوریه به نام "رمضان احمد کمال" علی رغم وضعیت جسمی نامساعد و نیاز به مداوای پزشک، با بی توجهی مسئولان زندان مواجه شده است.
انتقال علی پرویز، از بیمارستان به زندان: علی پرویز دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر که پیش از عید به مرخصی آمده بود با وجود شرایط وخیم جسمانی توسط مامورین امنیتی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.
اولین ملاقات ابوالفضل عابدینی با خانواده اش پس از گذشت دو ماه: صبح روز جاری مورخ 8 اردیبهشت 88، مادر ابوالفضل عابدینی نصر خبرنگار مستقل، و مسئول پیشین روابط عمومی مجموعه فعالین حقوق بشر در ایران پس از قریب به دو ماه با وی در زندان اوین ملاقاتی کوتاه داشت.
سلامت مهديه گلرو در زندان، به طور جدی در خطر است: مهديه گلرو، فعال دانشجويی از وضعيت نامناسب جسمانی در زندان اوين رنج می‌برد و به گفته نزديکانش سلامت او، به طور جدی در خطر است.
وضعیت وخیم جسمانی یک زندانی بوکانی در زندان تبریز: وضعیت جسمانی یک زندانی بوکانی به نام علی بایزیدزاده در زندان تبریز وخیم گزارش شده است.
اجرای حکم یک فعال سیاسی با وجود شرایط حاد جسمی: هادی عابد با خدا از زندانیان سیاسی سابق که در حین بازداشت در دهه 60 فلج شده است و اخیرا از سوی دادگاه انقلاب به 2 سال حبس تعزیری محکوم شده، به زندان مرکزی رشت جهت اجرای حکم منتقل شد.
وضعیت حاد جسمی حسین خضری، زندانی کرد محکوم به اعدام: حسین خضری از زندانیان کرد محکوم به اعدام در شرایط جسمی حادی به سر می برد و در معرض خطر قرار دارد.
شرایط اسفناک احمد زيدآبادی در زندان رجایی‌شهر و خطر ابتلای وی به ایدز: مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی که در اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است با ابراز نگرانی نسبت به خطر ابتلای وی به بیماری ایدز، می گوید نگران همسرش است که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در شرایطی بسیار سخت و در بازداشتگاهی که فاقد هرگونه طبقه بندی زندانیان است در میان مجرمان عادی و بعضا خطرناک نگهداری می شود.
وخامت وضعیت جسمی کاوه کرد مقدم، زندانی سیاسی کرد: وضعیت جسمی کاوه کرد مقدم، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه بسیار وخیم است.
وضعیت مهدی محمدیان پزشکان بیمارستان امام خمینی را نگران کرد: طبق معاينه پزشکانِ بيمارستان امام خمينی، هر دو ريه  مهدی محمودیان، روزنامه نگا شديداً عفونت کرده که اين مسئله پزشکان را بسيار نگران کرده است.
عدم دسترسی به وکیل
مجيد توکلی پس از چهار ماه بازداشت کماکان از دسترسی به وکیل محروم است: مجيد توکلی، دانشجوی دانشگاه اميرکبير پس از بيش از چهارماه بازداشت همچنان از دسترسی به وکلای خود محروم است.
وکالت‌نامه احسان مهرابی پذیرفته نشد: بازپرسی مستقر در اوین  وکالت نامه‌ای که خانواده ی احسان مهرابی در اختیار وکیل پایه یک دادگستری، علیزاده طباطبایی قرار داده بودند را نپذیرفت.
بی خبری
وضعیت نامشخص رزیتا واثقی، یکی دیگر از زندانیان بهایی: رزیتا واثقی شهروند بهایی ساکن مشهد که مورخ 24 اسفندماه سال گذشته به همراه ناهید قدیری، دیگر شهروند بهایی، دستگیر شد، 24 فروردین ماه سال جاری به بخش قرنطینه ی زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد  و در موضعیت نامشخصی به سر می برد.
وضعیت وخیم و نگران کننده زندانیان سیاسی در بند350: گزارش های موثق از وضعیت بسیار نامطلوب شرایط زندگی زندانیان سیاسی در بند 350 زندان اوین حکایت دارد.
وخامت وضعیت جسمي و روحي محبوبه كرمي در زندان: محبوبه کرمی از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در شرایط روحی و جسمی نامناسبی در زندان اوین نگهداری می شود.
بی خبری از وحیدطلایی ،عضو کمیته پیگیری حقوقی میرحسین موسوی: وحید طلایی، عضو کمیته پیگیری حقوقی میرحسین موسوی تا کنون با خانواده خود تماسی نداشته و هنوز خبری از محل نگهداری او در دست نیست.
تداوم بی خبری از سرنوشت یک نوجوان کرد: بی خبری از وضعیت یک نوجوان کرد به نام " یونس شیخ احمدی" که توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده است موجب نگرانی خانواده وی شده است.
بی خبری از وضعیت بهمین خدادادی، از دانشجویان طیف چپ: از وضعیت و محل نگهداری بهمن خدادادی، از دانشجویان طیف چپ اصفهان، هیچ اطلاعی در دست نیست.
سه ماه بی خبری از سرنوشت عزیر محمد زاده، زندانی کرد محکوم به اعدام: از وضعیت عزیر محمد زاده، زندانی کرد محکوم به اعدام که به سقز منتقل شده است، اطلاعی در دست نیست.
چهل و سه روز بی خبری از وضعیت حسین نصیری، از فعالین مدنی آذربایجان: حسین نصیری فعال مدنی آذربایجانی که توسط ماموران امنیتی در اطراف پل میانگذر دریاچه ارومیه بازداشت شده بود پس از گذشت چهل و سه روز از زمان دستگیری در شرایط بی خبری کامل به سر می برد.
مرگ و خودکشی، قتل مشکوک
خودکشی یکی از زندانیان عادی در زندان گوهردشت کرج: روز چهارشنبه 8 اردی بهشت ماه یکی از زندانیان عادی زندان گوهردشت کرج به نام "حسن نصيروند" به علت فشارهای طاقت فرسا اقدام به خودکشی نمود.
مرگ یکی از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر به علت عدم رسیدگی پزشکی: "مهدی فتوحی"، جانباز 65 درصد جنگ ایران و عراق، شب گذشته به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان رجایی شهر کرج، جان باخت.
ممانعت از آزادی
ممانعت از آزادی یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات علی رغم تودیع وثیقه ی سنگین: خانواده مهدی مرتضی پور، یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات می گویند: با موافقت دادستانی تهران وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای آزدی فرزندشان تودیع کرده اند، اما هم چنان و پس از دو هفته، خبری از آزادی او نیست.
رضا خندان علی رغم سپردن وثیقه و شرایط حاد جسمی همچنان در بازداشت به سر می برد: رضا خندان نویسنده و فعال حقوق کودکان، علی رغم تودیع وثیقه و ابتلا به بیماری های جسمی حاد پس از گذشت بیش از 3 ماه کماکان در بازداشت به سر می برد و بازجوی پرونده از آزادی وی ممانعت به عمل می آورد.
ممانعت از آزادی و تفهم جدید برای عمادالدین باقی: عمادالدین باقی برغم صدور دومین قرار وثیقه، هنوز در زندان است و اتهام تازه ای به او تفهیم شده است.
جلوگیری از آزادی کوهیار گودرزی پس از پنج ماه بازداشت: باوجود صدور قرار وثیقه برای کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، مسئولان شعب مختلف دادگاه انقلاب، از آزادی وی جلوگیری کرده و گفته‌اند پرونده او در هیچ‌یک از شعب موجود نیست.
ممانعت از آزادی جهانگیر عبداللهی و احضار مهدی تاجیک دیگر دانشجوی دانشگاه تهران: جهانگیر عبداللهی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران با گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشتش همچنان در زندان اوین به سر می برد.
ممنوع الملاقات
آرش صادقی، از تماس تلفنی محروم و ممنوع‌الملاقات شد: آرش صادقی، فعال دانشجويی در دو هفته گذشته از تماس تلفنی محروم و ممنوع‌الملاقات بوده است.
معلمان زندانی همچنان ممنوع الملاقات هستند: متاسفانه  معلمان زندانی آقایان داوری، هاشمی، بهشتی، باغانی هم چنان ممنوع الملاقات هستند و در این راستا هیچکس پاسخگو نیست.
بهداشت محیط زندان
پرده برداری از وضعیت نامناسب زندان های بهشهر: نماينده مردم نكا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي از وضعيت نامناسب زندان‌هاي بهشهر پرده برداشت
وضع بحرانی بندهای زنان زندان اوین به علت شیوع بیماری در میان زنان زندانی: وضع بهداشتی بندهای زنان در زندان اوین از نظر بهداشتی کاملا بد و غیربهداشتی گزارش شده است.
زندانیان سیاسی در حسینیه زندان رجایی شهر نوبتی می خوابند: عیسی سحرخیز روزنامه نگار و فعال مدنی که به دلیل اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد می گوید زندانیان سیاسی در حسینیه زندان رجایی شهر نوبتی می خوابند.
تبعید
تبعید یک زندانی بهایی به زندان زابل: "مهران بندی" از شهروندان بهایی محبوس در زندان یزد، به زندان زابل تبعید شد.
جابجایی برخی از زندانیان سیاسی از اوین به بازداشتگاههای دیگر: داوود سلیمانی، رسول بداغی، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان، دکتر رفیعی و عیسی سحرخیز از زندان اوین منتقل شدند.
عدم تفکیک جرایم
بند ۳۵۰ زندان اوین منحل شد: روز گذشته زندانیان سیاسی ۳۵۰ که هم بند خود فرهاد وکیلی را از دست داده بودند اقدام به سوگواری نمودند که این عمل با واکنش بزرگ نیا، رئیس بند وابسته به وزارت اطلاعات بند ۳۵۰ مواجه می شود.
انتقال به انفرادی
انتقال کوهیار گودرزی به سلول انفرادی: کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و دانشجوی دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف که در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد، به سلول انفرادی منتقل شده است.
انتقال هیوا بوتیمار به سلول انفرادی زندان مریوان: هیوا بوتیمار، زندانی سیاسی کرد به یکی از سلول های انفرادی مریوان منتقل شد است.
اندیشه و بیان
بازداشت
سی نفر در سنندج بازداشت شدند: مصطفی محمدنجار، وزیر کشور، از دستگیری گروهی در سنندج از سوی ماموران وزارت اطلاعات خبر داده است.
مازیار خسروی بازداشت شد: مازیار خسروی، سردبیر سایت هم میهن نیوز، 12 اردی بهشت ماه روانه زندان اوین شد.
وحید طلایی ،عضو کمیته پیگیری حقوقی دفتر میرحسین موسوی بازداشت شد: وحید طلایی، عضو کمیته پیگیری حقوقی میرحسین موسوی صبح روز گذشته 14 اردی بهشت ماه، بازداشت شد.
علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا بازداشت شد: ظهر امروز پنج شنبه، 23 اردی بهشت ماه، علیرضا شیرازی مدیر سرویس وبلاگ بلاگفا با حکم قاضی در منزل دستگیر و به دادسرای نیابت منتقل شد.
خواهر و مادر شيرين علم‌هولی بازداشت شدند: صبح امروز سه شنبه 21 اردی بهشت ماه، خواهر و مادر شيرين علم هولی، از فعالین سياسی کرد اعدام شده در نوزده اردی بهشت ماه، در منزل شان در ماکو توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند.
مسعود حیدری، مدیرعامل سابق ایلنا بازداشت شد: مسعود حیدری، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا، صبح امروز مورخ 26 اردی بهشت ماه، بازداشت شد.
محسن آرمین بازداشت شد: محسن آرمین، سخنگو و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، صبح امروز مورخ 26 اردی بهشت ماه، بازداشت شد.
محافظ ارشد میر حسین موسوی بازداشت شد: محافظ ارشد میر حسین موسوی ملقب به "حاج احمد یزدانفر" بازداشت شد.

محاکمه
ارسال پرونده اصغر خندان، پاسداربازنشسته به دادگاه تجدید نظر: پرونده اصغر خندان ، عضو ستاد میرحسین موسوی ،پاسدار بازنشسته ، فرزند و برادر شهید پس از اعتراض وکیلش به حکم دادگاه بدوی به شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب ارجاع شد.
مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد محاکمه شد: دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر مسئول روزنامه "آفتاب یزد"صبح امروز 5 اردی بهشت ماه در شعبه‌ 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.
برگزاری دومین جلسه ی دادگاه محمد داوری: دومین جلسه دادگاه محمد داوری، سردبير سایت سحام نيوز در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران، روز دوشنبه سیزدهم اردی بهشت ماه برگزار شد.
دادگاه میلاد اسدی برگزار شد: دادگاه میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم که پنج ماه در بازداشت است، پس از سه بار تعویق امروز یکشنبه 19 اردی بهشت ماه، برگزار شد.
حضور اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در دادگاه و اخذ آخرین دفاعیات: طی چند روز گذشته چند تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر با حضور در دادسرای مستقر در زندان اوین و دادگاه انقلاب تفهیم اتهام شده و آخرین دفاعیات از آنان اخذ گردید.
دادگاه امیر خسرو دلیر ثانی برگزار شد: جلسه رسیدگی به دادگاه امیر خسرو دلیر ثانی، فعال سیاسی در شعبه 28 دادگاه انقلاب تشکیل شد.
جلسه اول دادگاه علی ملیحی برگزار شد: جلسه محاکمه علی ملیحی، مسئول روابط عمومی سازمان ادوارتحکیم وحدت امروز چهارشنبه 22 اردی بهشت ماه، در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
دادگاه بهاره هدایت برگزار شد: جلسه رسیدگی به اتهامات بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، امروز چهارشنبه 15 اردی بهشت ماه برگزار شد.
برگزاری اولین جلسه دادگاه احمد قابل: اولین جلسۀ دادگاه احمد قابل، پژوهشگر و نویسندۀ زندانی، امروز چهارشنبه مورخ ۲۹ اردی بهشت ماه در مشهد برگزار شد.

تفهیم اتهام تازه به عمادالدین باقی، روزنامه نگار: فاطمه کمالی، همسر عمادالدین باقی از تفهیم اتهام تازه به همسر خود که همانا "نگارش کتاب"ی می باشد؛ خبر داد.
محمدرضا یزدان پناه، روزنامه نگار تفهیم اتهام شد: اتهامات محمدرضا یزدان پناه، روزنامه نگاری که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود، به طور شفاهی و از طریق بازجو به وی اعلام شد.
آخرين تفهيم اتهام به محبوبه کرمی: محبوبه کرمی روز پنج شنبه ۹ اردي بهشت ماه طی تماس با منزل از آخرين تفهيم اتهام خود در دادسرای امنيتی شعبه اوين خبر داد.
شیوا نظرآهاری تفهیم اتهام شد: دادسرای مستقر در زندان اوین، پس از اخذ آخرین دفاعیات از شیوا نظرآهاری، اتهامات "تبلیغ علیه نظام" و "اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان و ۱۶ آذر" را به وی تفهیم کرد.
برگزاری آخرین جلسه دادگاه زهرا جباری: آخرین جلسه دادگاه زهرا جباری روز گذشته، مورخ بیستم اردی بهشت ماه، برگزار شد.
اخراج
اخراج یک خبرنگار از محل کارش به دستور رییس اتاق ایران: رییس اتاق ایران خواستار اخراج یک خبرنگار از رسانه اش شد.
اخراج زینب کاظم خواه از خبرگزاری ایسنا: زینب کاظم‌خواه، خبرنگار ایسنا که در تاریخ 18 بهمن بازداشت شده بود، پس از آزادی و مراجعه به خبرگزاری ایسنا با اخراج و اتهام "خائن به وطن" از سوی سعید پورعلی، مدیر عامل ایسنا، مواجه گشت.

حذف موسوی از هیات موسس دانشگاه آزاد: محمود احمدی‌نژاد با حذف نام میرحسین موسوی به عنوان یکی از اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد، اساسنامه جدید این دانشگاه را ابلاغ کرد.
احضار به دادگاه و ارگان های اطلاعاتی
احضار یک نماینده مجلس به دادگاه با شکایت دولت: نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره به اتهام توهین به دولت توسط دادستان انقلاب تهران احضار شد.
احضار مجدد محمدرضا جلایی پور: محمدرضا جلایی‌پور، سخنگوی کمپین موج سوم و از اعضای ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی طی تماس تلفنی مجددا از سوی وزارت اطلاعات احضار شده است.
احضار مجدد علی کلائی به شعبه‌ی سوم بازپرسی: علی کلایی، از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر بر اساس احضاریه کتبی که روز یکشنبه 5 اردی بهشت ماه به دستش رسیده است، بار دیگر به دادگاه احضار شد.
مهدی آمیزش، بار دیگر به دادگاه احضار شد: مهدی آمیزش فعال حقوق زنان، کارگران و کودکان کار که در طی سال گذشته سه بار بازداشت شده بود، توسط دادگاه عمومی شهر ری برای محاکمه در رابطه با اتهام "تحصیل مال نامشروع" احضار شد.
زهرا مجردی، همسر دبیرکل جبهه مشارکت احضار شد: زهرا مجردی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همسر محسن میردامادی دبیرکل این تشکل اصلاح طلب، به دادسرای اوین احضار شد.
فرزند محسن میردامادی به دادگاه احضار شد: مهدی میردامادی، فرزند ارشد محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت با یک تماس تلفنی به دادسرای فن آوری اطلاعات احضار شد.
احضار تلفنی مادر پیمان عارف به اداره اطلاعات تبریز: مهناز مدبری، مادر پیمان عارف، طی یک تماس تلفنی، به اداره ی اطلاعات تبریز احضار شده است.
فرهاد باغبانی روزنامه نگار خوزستانی در دادگاه انقلاب اهواز حاضر شد: فرهاد باغانی روزنامه نگار خوزستانی برای دفاع از اتهامات وارده در دادگاه انقلاب اهواز حضور یافت.
ارجاع پرونده حسن اسدی زیدآبادی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب: پرونده حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارجاع شد.
محمد نوری زاد بار دیگر به دادگاه احضار شد: محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان زندانی، برای روز ۲۲ خرداد ۸۹ به‌ دلیل شکایت شورای سیاستگزاری ائمه‌ی جماعات به دادسرای کارکنان دولت احضار شد.

توقیف نشریات
خیام‌نامه، تنها نشریه نیشابور توقیف شد: هیئت نظارت بر مطبوعات در آستانه روز ملی خیام نیشابوری، خیام‌نامه، تنها نشریه نیشابور را توقیف کرد.
ممنوع الخروج
حسن اسدی زیدآبادی ممنوع الخروج شد: حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی و دبیر کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) ممنوع الخروج شد.
محمد صادقی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت ممنوع الخروج شد: محمد صادقی، عضو شورای مرکزی و دبیرکمیته شعب سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) از سوی دادسرای انقلاب  تهران ممنوع الخروج شد.

صدور حکم
مهرداد اصلانی، شهروند معترض به نتیجه انتخابات به هجده ماه حبس محکوم شد: مهرداد اصلانی، از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است، که به خاطر شرکت در اعتراض های مسالمت آمیز مردم، به هجده ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
سه سال حبس قطعی برای یک معترض به نتیجه انتخابات: دادگاه تجدید نظر، عذرا سادات قاضی میرسعید را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد.
محکومیت کیارش کامرانی، یکی از بازداشت شدگان عاشورا به چهارسال زندان: کیارش کامرانی از بازداشت شدگان روز عاشورا به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.
ده سال حبس برای سه نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا: آرش قاسمی، ابولفضل قاسمی و امید یاوری، سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی6 دی ماه(عاشورا)، از سوی دادگاه انقلاب تهران مجموعا به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شدند.
تایید حکم پنج سال حبس تعزیری منیره ربیعی در دادگاه تجدیدنظر: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم پنج سال حبس تعزیری برای منیره ربیعی را عینا تایید کرد.
یک روحانی دیگر هم بنا بر حکم دادگاه خلع لباس شد: حکم خلع لباس شدن حجت الاسلام میراحمدی، از روحانیون استاد در دانشگاه شهر قم صادر شد.
امیررضا عارفی به پانزده سال حبس قطعی محکوم شد: محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری از احتمال کاهش حکم اعدام امیررضا عارفی، زندانی محکوم به اعدام، خبر داد.
صدوراحکام حبس برای اعضای شورای مرکزی حزب جامعه مدنی همدان: دادگستری همدان برای دبیرکل و سه تن از اعضای حزب جامعه مدنی همدان احکام حبس صادر کرده است.
محکومیت ابوالفضل قاسمی به سه سال حبس تعزیری: ابوالفضل قاسمی از بازداشتی های روز 6 دی ماه (عاشورا) به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
دو تن از معترضان به نتیجه انتخابات به تحمل 8 سال حبس محکوم شدند: دو تن از معترضان به نتیجه انتخابات از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب در مجموع به 8 سال زندان محکوم شدند.
ابلاغ ۲۵ سال حبس توام با تبعید به حامد روحی نژاد و احمد کریمی: صبح امروز یکشنبه 12 اردی بهشت ماه، شعبه 6 اجرای احکام دادگاه انقلاب حکم 25 سال حبس توام با تبعید به آقایان حامد روحی نژاد و احمد کریمی را ابلاغ نمود.
محکومیت سعید سودملی، از متهمان وقایع پس از انتخابات، به یک سال حبس تعزیری: سعيد سودملی، از متهمان وقایع پس از انتخابات، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
هجوم مأموران به منزل عابد توانچه و تلاش برای پلمب منزل در ازای وثیقه: صبح امروز مأموران دادستانی شهرستان اراک با ورود به منزل شخصی عابد توانچه، از فعالین سابق دانشجویی طیف چپ، اقدام به بیرون کردن ساکنین منزل و تلاش برای پلمب منزل نمودند.
محکومیت قطعی کوهزاد اسماعیلی به سه سال حبس تعزیری: حکم سه سال حبس تعزیری سید کوهزاد اسماعیلی، مسئول شعبه گیلان سازمان ادوار تحکیم وحدت تنها ظرف مدت چند ساعت مورد تایید قرار گرفت.
محکومیت حمزه کرمی به یازده سال حبس قطعی: شعبه ‪ ۳۶دادگاه تجدیدنظر تهران، حمزه کرمی را به ۱۱ سال حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرد.
محکومیت قطعی عبدالله مومنی به چهار سال و یازده ماه حبس تعزیری: حکم نهایی و قطعی عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) که از سوی دادگاه تجدیدنظر انقلاب اسلامی صادر گردیده، در زندان به وی ابلاغ شد.
محکومیت سه زندانی سیاسی از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران احکام صادره در خصوص فیض الله عرب سرخی، هاله سحابی و مهدی کلاری را تایید کرد.
محاکمه یک روحانی در دادگاه روحانیت اهواز: جهانگیر محمودی از  روحانیون حامی میرحسین موسوی  فردا در اهواز به اتهام تشویش اذهان عمومی و تحریک مردم خرم اباد روز  سه شنبه 21 اردیبهشت در دادگاه روحانیت اهواز مورد محاکمه قرار خواهد گرفت
مازیار بهاری به ۱۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد: دادگاه انقلاب ایران مازیار بهاری، روزنامه نگار و فیلمساز ایرانی- کانادایی را به بیش از ۱۳ سال زندان محکوم کرده است.
محکومیت قطعی هنگامه شهیدی به ۶سال حبس تعزیری: وکیل هنگامه شهیدی از متهمان حوادث پس از انتخابات از صدور حکم قطعی موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.
ابوالفضل عابدینی نصر به یازده سال حبس قطعی محکوم شد: شعبه 13 دادگاه تجدید نظر استان خوزستان، ابوالفضل عابدینی را به تحمل یازده سال حبس قطعی محکوم کرد.
محکومیت مهدی تاجیک به 27 ماه حبس  و 30 سال محرومیت سیاسی: مهدی تاجیک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و از فعالان عرصه خبری در طی حکمی که از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر گردید به 27 ماه حبس تعزیری و 30 سال محرومیت سیاسی محکوم شد.
محکومیت محمدرضا نسب عبداللهی به هشت ماه حبس تعزیری: محمدرضا نسب عبداللهی، روزنامه نگار شیرازی که خبر و عکس کشف چهار صندوق رای را منتشر کرده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس تعزیزی محکوم شد.
محكومیت قطعی مسعود باستانی به شش سال حبس تعزیری: وكیل مسعود باستانی از محكومیت قطعی موكل خود به 6 سال حبس تعزیری خبرداد و گفت:‌ شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران،حكم شعبه 15 دادگاه انقلاب را عینا تایید كرد.

محکومیت میثاق یزدان نژاد به سیزده سال حبس قطعی: حکم ۱۳ سال زندان میثاق یزدان نژاد توسط شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب مورد تایید قرار گرفت.
علی محمودی به شش سال حبس قطعی محکوم شد: علی محمودی فعال اجتماعی، نویسنده و عضو انجمن ادبی شهر مریوان در کردستان ایران، در دادگاه تجدید نظر به تحمل 6 سال حبس قطعی محکوم شد.
محکومیت سعید نورمحمدی به پنج سال حبس و سی سال محرومیت از فعالیت های سیاسی: وكيل سعيد نورمحمدي از محكوميت موكلش به 5 سال حبس و 30 سال محروميت از فعاليت‌هاي سياسي خبر داد.
محکومیت آذر منصوری به سه سال حبس قطعی: آذر منصوری از سوی دادگاه تجديد‌نظر به سه سال حبس قطعی محکوم شد.
لغو حکم اعدام محمد امین ولیان و محکویت كلوتيدريس به جزای نقدی: دادگاه تجدید نظر حکم اعدام محمد امین ولیان را به حبس و حکم حبس كلوتيدريس را به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس تبدیل کرد.
احکام زندان برای افغان های دستگیر شده درحوادث انتخاباتی ایران: پنج افغانی دستگیر شده در حوادث پس از انتخابات ، هم اکنون با حکم هایی بین یک تا سه سال مواجه اند و از سال گذشته تاکنون در زندان اوین نگه داری می شوند.
محکومیت محمد داوری و مهدی محمودیان به پنج سال حبس تعزیری: مهدی محمودیان از اعضای جبهه مشارکت و محمد داوری سر دبیر سایت سحام نیوز ارگان رسمی حزب اعتماد ملی، به جرم تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.
محکومیت امیر خسرو دلیرثانی به تحمل چهار سال حبس تعزیری: امیر خسرودلیر ثانی از فعالین ملی-مذهبی و عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه، از سوی شعبه ی 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شد.
محکومیت پویا قربانی به شش سال حبس تعزیری: پویا قربانی، دانشجوی دربند گمنام، توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب به رسایت قاضی صلواتی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد.
محکومیت مجید دری به شش سال حبس قطعی: وکیل مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل زندانی که در دادگاه بدوی به 11 سال حبس محکوم شده بود، از تایید شش سال حبس او در دادگاه تجدید نظر خبر داد.
سامان نورانیان به سه سال حبس قطعی محکوم شد: محکومیت سامان نورانیان به سه سال حبس تعزیری عینا توسط دادگاه تجدید نطر تائید شد.
چهارسال حبس برای مهدی اقبال، از فعالین اصلاح طلب: دادگاه تجدید نظر حکم 4 سال حبس مهدی اقبال عضو جبهه مشارکت و قاری دعای کمیل در مراسم های دعا خوانی اصلاح طلبان را تایید کرد.
محکومیت میثم بیگ محمدی به یک سال حبس قطعی: دادگاه تجدید نظر، میثم بیگ محمدی را به تحمل یک سال حبس قطعی محکوم کرده است.
میلاد اسدی و بهاره هدایت، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به ۱۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شدند: بهاره هدایت و میلاد اسدی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به ترتیب به نه سال و نیم، و هفت سال حبس تعزیری محکوم شدند.
یازده سال زندان و تبعید برای معصومه یاوری و زهرا جباری: شعبه 28 دادگاه انقلاب احکام معصومه یاوری و زهرا جباری را به این دو زندانی سیاسی ابلاغ کرد.
فیلترینگ
جانشین فرمانده نیروی انتظامی می گوید فقط فیلتر کردن چند مطلب کافی نیست: محمد رضا علیپور در رابطه با برنامه‌های پلیس در بخش سایبر گفت: در بحث‌های سایبری احساسمان این است که باید تمرکز بیشتری کنیم چرا که بحث‌های انحرافی شدیدی را در سایت‌های اینترنتی می‌بینیم که شاید فیلتر کردن چند مطلب کافی نباشد و نیاز به انسجام بیشتری وجود دارد.
حملات مجدد سایبری به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: طی ۲۴ ساعت گذشته وب سایتهای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بصورت گسترده مورد حملات اینترنی قرار گرفته است که این حملات منجر به هک شدن خبرنامه مجموعه در سرویس گوگل شد.
فیلتر شدن سایت های صنفی معلمان در آستانه ی روز معلم: روز گذشته برخی سایت های خبری وابسته به صنف معلمان منجمله سایت کانون صنفی معلمان ایران، سخن معلم و بسیاری از وبلاگ های خبری این صنف فیلتر شدند.
تارنمای کانون صنفی معلمان ایران هک شد: ظهر روز سه شنبه 7 اردی بهشت ماه و در آستانه ی روز معلم، تارنمای کانون صنفی معلمان ایران به طرز مشکوکی هک شد.
همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، دانشجونیوز فیلتر شد: وب سایت خبری دانشجویان ایران همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، از صبح امروز توسط شرکت مخابرات ایران و در عمده شهرهای کشور فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد.
مسدود شدن وبسایت اجتماعی "جامعه شناسی ایران": دیروز، سرور "میهن بلاگ" به جای وب سایت "جامعه شناسی ایران" نشست و با مسدود کردن این سایت به دستور کمیته  ی مصادیق جرایم اینترنتی، سایت های منتخب خود را به خوانندگان سایت مسدود شده توصیه نمود.
خبرگزاری آفتاب نیوز فیلتر شد: خبرگزاری آفتاب نیوز، نزدیک به حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجددا فیلتر شد.
سرویس بین المللی وبلاگ نویسی فیلتر شد: "بلاگر" به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سرویس های وبلاگ نویسی دنیا، در ایران فیلتر شد.
قطع خطوط تلفن همراه و اینترنت در سنندج و کامیاران: اداره مخابرات استان کردستان برای جلوگیری از شکل گیری تجمعات اعتراضی در شهر های سنندج و کامیاران اقدام به قطع خطوط تلفن همراه و اینترنت نمود.
روزنامه جمهوری اسلامی از کنترل پیامک‌ها در رشت خبر داد: از رشت خبر می‏رسد پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات (واگذاری آن به سپاه پاسداران) ارائه خدمات گزینشی به مردم موجبات نگرانی‏های مختلف مردم را در پی داشته است.
تهدید و ارعاب
حمله به دفتر نماینده اصلاح‌طلب مردم کرمان: دفتر ارتباطات مردمی مهندس محمد علی کریمی نماینده ی مردم کرمان و راور و عضو فراکسیون خط امام مجلس مورد هجوم قرار گرفت.
خانه شیرین علم هولی در ماکو تحت کنترل و فشارهای امنیتی قرار دارد: از روز گذشته، نیروهای امنیتی در ماکو با استقرار در تپه ای مشرف به خانه شیرین علم هولی و همچنین کوچه ای که خانه در آن واقع است، کنترل خانه را در دست گرفته اند و هر چند ساعت یک بار به تفتیش خانه می روند.
تهدید خانواده جعفرپناهی توسط ماموران امنیتی: صبح روز یکشنبه بیست و ششم اردی بهشت ماه، هشت مامور امنیتی که دو تن از آنها زن بودند با حضور در منزل جعفرپناهی، خانواده این کارگردان معروف را تهدید کردند که در صورت هر گونه مصاحبه واطلاع رسانی درباره وضعیت آقای پناهی بازداشت خواهند شد.
جلوگیری از تجمع
افزایش تدابیر امنیتی در مناطق کردنشین در پی اعدام زندانیان سیاسی: نیروهای انتظامی در مناطق کردنشین خصوصا در منطقه کامیاران، سنندج و مهاباد در راستای مقابله با اعتراضات احتمالی مردمی پس از اعدام زندانیان سیاسی مستقر شده اند.
مانور نظامی سپاه در کامیاران: روز گذشته و در پی اعدام 5 فعال سیاسی در زندان اوین نیروهای سپاه پاسداران در شهرستان کامیاران مانور نظامی برپا کردند.
حضور گسترده ی نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه تهران: بنابر اعلام خانواده ی چند تن از اعدامیان روز گذشته مبنی بر تجمع اعتراضی در مقابل دانشگاه تهران، از اولین ساعات صبح امروز دوشنبه 20 اردی بهشت ماه در میدان انقلاب و خصوصا حوالی دانشگاه تهران نیروهای امنیتی و لباس شخصی به صورت چشمگیری حضور دارند.

دانشجویی
بازداشت
دستگیری پانزده تن از فعالین دانشجویی مریوان: پس از تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان در اعتراض به اعدام های نوزده اردی بهشت، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه و دعوت مردم مریوان به شرکت در اعتصاب عمومی، حداقل 15 تن از فعالین دانشجویی این شهر بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل شده اند.
آرش صابونچی، فعال دانشجویی بازداشت شد: ارش صابونچی از فعالین دانشجویی در اراک توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.
بازداشت مشفق سمندری جهت اجرای حکم: مشفق سمندری از جمله فعالان دانشجویی، روز گذشته راهی زندان متی کلای بابل شد تا دوران محکومیت خود را سپری کند.
مریم عباسی‌نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران بازداشت شد: مریم عباسی نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی، شب گذشته مورخ 12 اردی بهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
بازداشت آیدین خواجه ای، از فعالان دانشجویی در تبریز: آیدین خواجه ای دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز روز چهارشنبه 29 اردی بهشت ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
بازداشت زهرا شمس، از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا شمس، دانشجوی رشته ی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، 16 اردی بهشت ماه در منزل پدری اش در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
تجمع
تجمع اعتراضی داوطلبان آزمون دستياري امروز مقابل وزارت بهداشت: جمعي از داوطلبان آزمون دستياري امسال در اعتراض به نتايج اعلام شده اين آزمون از صبح امروز مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع كردند.
تجمع داوطلبان معترض آزمون دستیاری مقابل مجلس: برخی از داوطلبان شرکت کننده در آزمون دستیاری که به نتایج اولیه آزمون که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده معترض هستند در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
در پی حضور غیرمنتظره احمدی نژاد در دانشگاه تهران دانشجویان دست به تجمع اعتراضی زدند: صدها تن از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حضور محمود احمدی نژاد در این دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند.
اعتراض و تحصن صنفی دانشجویان تربیت مدرس: ظهر روز یکشنبه 12 اردی بهشت ماه، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر حذف یارانه غذای دانشجویی دست به اعتراض و تحصن زدند.
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه هنر تهران: دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اعتراض به پوشیدن اجباری مقنعه در دانشگاه، تجمع برگزار کردند.
اعتصاب در دانشکده ی برق دانشگاه صنعنتی امیرکبیر: دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه امیر کبیر، در مقابل دانشکده برق دست به تحصن زده اند و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع سوء قصد به جان دکتر معتمدی شده اند.
تداوم اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری و تجمع ایشان در مقابل مجلس: برخی از داوطلبان آزمون دستیاری در اعتراض به تقلب صورت گرفته در این آزمون برای چندمین بار طی روزهای اخیر، امروز سه شنبه 14 اردی بهشت ماه، مقابل مجلس تجمع کردند.
اعتراض و تحصن دانشجویان در دانشگاه آزاد شهرکرد: ظهر روز گذشته، دوشنبه سیزدهم اردی بهشت ماه، دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد در محوطه دانشگاه دست به تحصن زدند.
دانشجویان کرد در اعتراض به اعدام ها تجمع خواهند کرد: در حالی که اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، ایرانیان را در سراسر نقاط جهان به اعتراض واداشته، دانشجویان مناطق کردنشین نیز اعلام کرده اند اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.
اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به حضور احمدی نژاد در دانشگاهشان: صبح امروز دوشنبه 20 اردی بهشت ماه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به حضور محمود احمدی نژاد، تجمعی اعتراضی برپا کردند.
اعتراض دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به حضور سردار جعفری فرمانده سپاه در این دانشگاه: دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر امروز در حرکتی خود جوش، نسبت به حضور سردار جعفری فرمانده سپاه در این دانشگاه، دست به اعتراض زدند.

احضار به دادگاه
احضار محسن صنعتی پور، فعال دانشجویی به دادگاه انقلاب مشهد: محسن صنعتی پور، دبیر فراکسیون مدرن انجمن  اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد از سوی دادگاه انقلاب مشهد احضار شد.
پرونده سازی های جدید علیه نادر احسنی، از فعالین دانشجویی طیف چپ: بازجویان وزارت اطلاعات به گواه احضاریه ای که فرستادند قصد دارند علیه نادر احسنی از فعالین دانشجویی طیف چپ، علی رغم اینکه اخیرا دستگیر و در زندان بسر می برد، پرونده ی جدیدی بگشایند.
احضار مصطفی رسته مقدم از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به دادگاه: مصطفی رسته مقدم دانشجوی دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران به اتهام توهین به مقامات به دادگاه احضار شد.
احضار 7 تن از دانشجویان کرد به دادسرای مستقر در زندان اوین: روز چهارشنبه  22 اردی بهشت ماه، 7 تن از دانشجویان کرد دانشگاه تهران به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شدند.
محاکمه
برگزاری جلسه دوم دادگاه محمد یوسف رشیدی، دانشجوی سوسیالیست پلی‌تکنیک: جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد یوسف رشیدی، دانشجوی سوسیالیست پلی تکنیک، ظهر روز گذشته 13 اردی بهشت ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
ارسال پرونده محمد یوسفی دانشجوی دربند پلی تكنیك به دادگاه تجدید نظر: پرونده محمد یوسفی دانشجوی دربند پلی تكنیك که پیش از این به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است، اما وکیل این دانشجو علیرغم تلاش فراوان هنوز موفق به ملاقات قاضی دادگاه تجدید نظر برای دادن لایحه دفاعیه نشده است.
احضار امیر حسین توکلی، دانشجوی زندانی دانشگاه قزوین: امیر حسین توکلی، دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین که هم اکنون در زندان به سر می‌برد بار دیگر به دادگاه احضار شد.
احضار، بازجویی و تهدید دانشجویان معترض به احمدی نژاد: دست کم 20 تن از دانشجویان دانشگاه تهران به اداره پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدند.
صدور حکم
صدور حکم سه سال حبس قطعی برای محمد پور عبدالله: محمد پور عبدالله، از دانشجویان طیف چپ، بر اساس صدور رای دادگاه تجدید نظر محکوم به تحمل سه سال حبس قطعی شده است.
صدور حکم دو سال حبس تعزیری برای محسن غمین: شعبه ی 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، محسن غمین از فعالین دانشجویی طیف چپ را محکوم به تحمل حبس نمود.
محکومیت نصیر اسدی دانشجوی دانشگاه تهران به هفت ماه حبس قطعی: نصیر اسدی، دانشجوی فوق‌لیسانس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران به هفت ماه حبس قطعی محکوم شد.
محکومیت علی وفقی، به شش سال حبس: علی وفقی، مسئول کمیته دانشجویان استان تهران ستاد مهندس موسوی از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم شد.
محکومیت مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار به دو سال حبس تعزیری: مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار، روز گذشته از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
احضار به کمیته انضباطی
احضار شمار قابل توجهی از داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد به واحد گزینش سازمان سنجش: در حالی که تنها دو هفته به زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد باقی مانده است، بسیاری از فعالین دانشجویی که در این آزمون شرکت کرده بودند به واحد گزینش استاد و دانشجو سازمان سنجش احضار شده اند.
ارسلان ابدی به 9 سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد: ارسلان ابدی، دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین به 9 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.
محکومیت علیرضا عزآباد دانشجوی کارشناسی آمار به یک سال حبس تعزیری: علیرضا عزآباد، از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
محکومیت محمد یوسف رشیدی به یک سال حبس تعزیری: محمد یوسف رشیدی، از دانشجویان طیف چپ دانشگاه امیرکبیر، توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
صدور حکم سی و شش ماه حبس تعزیری برای نخبه ی جوان: با حکم قاضی مقیسه ریاست شعبه 28 دادگاه انقلاب، آرمان رضاخانی دانشجوی رشته مهندسی آی تی به 36 ماه حبس تعزیزی محکوم شد.

صدور حکم کمیته انضباطی
حكم تعليق و ممنوع الورودی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز: حداقل 8 تن از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با احکام تعلیقی روبه رو شده و به دستور ریاست دانشگاه، به دانشگاه ممنوع الورد شدند.
حکم تعلیق کلیه فعالیتهای دانشگاهی دکتر بهزادیان نژاد: دانشگاه تربیت مدرس در اقدامی عجیب در فروردین ماه سال جاری علاوه بر فعالیت دکتر علیرضا بهشتی فعالیت دکتر قربان بهزادیان نژاد از دیگر اساتید این دانشگاه و از مشاوران میرحسین موسوی را به حالت تعلیق در آورد.
صدور پنجاه حكم انضباطی برای دانشجویان پس از انتخابات: معاون دانشجویی وزیر علوم امروز، سه‌شنبه 7 اردی بهشت ماه در نشستی مطبوعاتی با اشاره به احكام انضباطی صادر شده برای دانشجویان پس از انتخابات سال 88، گفت: حدود 50 حكم نهایی انضباطی صادر شده كه این احكام شامل توبیخ كتبی، درج در پرونده‌، تعلیق از تحصیل و یا جابجایی دانشگاهی بوده است.
صدور حکم دو سال حبس تعزیری برای محسن عبدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان: محسن عبدی دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان كه از روز عاشورا در بازداشت به سر می برد، هفته گذشته از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به دو سال حبس تعزیری محكوم شد.
هشت حكم محرومیت از تحصیل برای دانشجویان دانشگاه یاسوج: در ادامه صدور احكام تعلیقی و محرومیت ازتحصیل برای فعالین دانشجویی دانشگاه یاسوج، 8 دانشجوی دیگر این دانشگاه به دلیل  شركت در تجعمات آبان ماه و 16 آذر از طریق كمیته انضباطی و حراست احضار و برای آنها احكام تعلیق از تحصیل صادر شد.
صدور حکم محرومیت از تحصیل برای ده تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد: در موج سوم برخورد با دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و در آستانه خرداد ماه، 15 تن از دانشجویان منتقد دانشگاه آزاد مشهد با احکام سنگین کمیته انضباطی این دانشگاه روبرو شدند.
صدور حکم يک ترم تعليق برای سيامک امين از دانشجويان طیف چپ: سيامک امين از فعالين دانشجويی طیف چپ و دانشجوی اقتصاد دانشگاه اروميه به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شد.
ادامه صدور احکام محرومیت از تحصیل در دانشگاه کردستان: در پی صدور احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه کردستان، چهار تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه از تحصیل محروم شدند.
اخراج دانشجویان دانشگاه شیراز: در ادامه سیاست سركوب در دانشگاههای كشور تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز با احكام سنگین اخراج و تبعید مواجه شدند.
اخراج ۴ فعال دانشجویی از دانشگاه علم و صنعت: تن از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به نام های پویا شریفی، حمیدرضا صحرایی، علی اسدالهی و سجاد درویش بر اساس صدور احکام کمیته ی انضباطی اخراج شدند.
اعتصاب غذا
دانشجویان در روز جهانی کارگر اعتصاب غذا خواهند کرد: دانشجویان برخی از دانشگاه های کشور در روز جهانی کارگر دست به اعتصاب خواهند زد.
تداوم اعتراض دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به طرح این دانشگاه در مورد یارانه غذا: اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر نقدی کردن یارانه غذای دانشجویی وارد دومین روز خود شد.
آغاز اعتصاب غذا در دانشگاه آزاد شهرکرد: در پی صدور بيانيه ی تشکل سازمان مستقل آزاد انديشان دانشگاه آزاد شهرکرد مبنی بر اعتراض به عدم کسب مجوز انتخابات شورای مرکزی اين تشکل، اعضای اين تشکل با تجمع مقابل دفتر نهاد رهبری در دانشگاه اعتراض خود را نشان دادند.
دانشجویان دانشگاه کردستان در اعتراض به اعدام غیرانسانی 5 زندانی سیاسی اعتصاب غذا کردند: امروز دانشجویان دانشگاه کردستان با شکل دادن یک حرکت اعتراضی و اعتصاب غذای عمومی نسبت به اجرای احکام اعدام فرزاد کانگر و 4 فعال کرد دیگر اعتراض کردند.
روزه سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد برای آزادی دانشجویان دربند: دانشجویان دانشگاه آزاد قصد دارند در صدمین روز بازداشت علی ملیحی، برای آزادی تمامی دانشجویان دربند روزه اعتراضی بگیرند.
لغو مجوز تشکلات
لغو مجوز تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز و بازجویی اعضای این تشکل در دادگاه: تشکل دانشجویی آرمان، تنها تشکل مجوزدار دانشجویان آذربایجانی در دانشگاه های ایران لغو مجوز و اعضای آن به دادگاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
ممانعت از سخنرانی
جلوگیری از سخنرانی علیخانی در دانشگاه گرگان: دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از مخالفت مسئولان این دانشگاه با سخنرانی قدرت الله علیخانی در دانشگاه گرگان خبر داد.
خودکشی، مرگ مشکوک، قتل
خودكشي دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف در خوابگاه: مرگ مشكوك يك دانشجوي 23 ساله در خوابگاه دانشگاه صنعتي شريف، بازپرس و پليس جنايي را در مقابل فرضيه خودكشي قرار داد.
تفکیک جنسی
تفکیک ورودی دختران و پسران دردانشگاه علامه طباطبائی: در راستای کنترل وضع پوشش در دانشگاه‌ها و خبرهایی که از تصویب آئین نامه مبارزه با بد حجابی در وزارت علوم به گوش می‌رسد، شنیده ها حاکی است که دانشگاه علامه طباطبایی طرح جدیدی در دستور کار دارد.
دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای بد حجابی نيز احضار ميشوند: معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص مبارزه با بدحجابی در این دانشگاه گفت: طرح مبارزه با بدحجابی در این دانشگاه اجرا می شود اما به دلیل رعایت حجاب و عفاف تنها تعداد معدودی از دانشجویان به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند.
ابلاغ طرح مبارزه با بدحجابی‌ در دانشگاه‌ها: حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح برخورد با "بدحجابی" را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.
اقلیت های مذهبی
صدور حکم
محکومیت یک شهروند بهایی اهل سمنان به زندان و تبعید: یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام شعله طائف، که در آذرماه سال گذشته بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود؛ بر اساس رای دادگاه انقلاب سمنان به تحمل یک سال حبس تعزیری در تهران و دوسال زندگی خارج از سمنان محکوم شده است.
پیام فناییان، شهروند بهایی به یک سال حبس قطعی محکوم شد: پیام فناییان از بهاییان بازداشت‌شده در تاریخ ۱۳ دی ‌ماه، در دادگاه تجدید به یک سال حبس قطعی محکوم شد.
صدور احکام سنگین حبس برای شهروندان بهایی مشهدی: دادگاه تجدید نظر برای 9 شهروند بهايي ساكن مشهد به نام های سیما اشراقی، رزیتا واثقی، داور نبیل زاده، جلایر وحدت، ناهید قدیری، نسرين قديري، كاويز نوزدهي، هومن بخت آور و سيما رجبيان احکام سنگین حبس صادر کرده است.
محکومیت یک شهروند بهایی به شش ماه حبس تعزیری: "مشفق سمندری" از شهروندان بهایی ساکن بابل، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.
محکومیت علی احسانی، شهروند بهایی به دو سال حبس تعزیری: علی احسانی، شهروند بهایی ساکن در سمنان به دو سال حبس تعزیری و پس از آن دو سال تبعید به صورت قطعی محکوم شده است.
محکومیت سوسن تبيانيان شهروند بهایی به یک و نیم سال حبس تعزیری: دادگاه انقلاب شهر سمنان، سوسن تبيانيان، شهروند بهایی ساکن این شهر را به تحمل یک و نیم سال حبس تعزیری محکوم کرد.
محکومیت بیست و چهار نفر از دراویش گنابادی به زندان ، شلاق و تبعید: 24 تن از دراویش و پیروان سلسله نعمت اللهی گنابادی به اتهام "اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی"، به تحمل حبس، شلاق و تبعید به مناطق محروم محکوم شدند.

بازداشت
حمله به منزل يكی از دراويش گنابادي در استان فارس و دستگيري وي: روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه، ساعت 7 بعد از ظهر ، منزل شخصي بهيار رجبي از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي در روستاي قصيرا از توابع كوار در استان فارس مورد حمله و هجوم عده اي از افراد لباس شخصي قرار گرفت.
بازداشت فواد خانجانی، یکی دیگر از شهروندان بهایی: عصر امروز 7 اردی بهشت ماه، فواد خانجانی، از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بازداشت سیمین گرجی شهروند بهایی ساکن قائم شهر: سیمین گرجی شهروند بهایی ساکن قائم شهر توسط نروهای انتظامی بازداشت شد.
پلمپ محل کار
محل کسب یک شهروند بهایی در بیرجند پلمپ شد: در تدوام اعمال فشار بر شهروندان بهايي در ايران، محل كسب يك شهروند بهايي ساكن شهرستان بيرجند پلمپ شد.
فشار بر بهائیان ساکن مرودشت: به تازگی ادارۀ اماکن شهرستان مرودشت در استان فارس، از برخی بهائیان خواسته تا به معرفی دیگر بهائیان شاغل بپردازند.
گزارشی از فشارهای اقتصادی بر بهاییان: شهروندان بهایی، طی ماه های اخیر بر اساس حساسیت و فشارهای دستگاه امنیتی متحمل فشارها و زیان های اقتصادی فراوانی شده اند.
تهدید و ارعاب
یورش نیروهای امنیتی به منزل یکی از شهروندان بهایی ساکن یزد: منزل مجید اسلامی، از شهروندان بهایی ساکن یزد مورخ 9 اردی بهشت ماه سال جاری، مورد یورش نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفته است.
تشدید فشارعلیه دراویش در بهبهان و اجبار آنها به تعطیلی مجلس: اداره اطلاعات و نیروی انتظامی شهرستان بهبهان در استان خوزستان، فشار بر دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی را به منظور تعطیلی مجالس درویشی در این شهرستان افزایش داده است.
تجمع اعتراضی
تجمع نیروهای لباس شخصی در مقابل حسینیه دراویش کرج: در ساعات پایانی  شب سه شنبه  21 اردیبهشت ماه 1389 عده ای از نیروهای لباس شخصی در مقابل حسینیه دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی در شهرستان  کرج اجتماع  کرده و اقدام به دادن شعار علیه دراویش نمودند.
احضار به دادگاه و ارگان های اطلاعاتی
هجوم ماموران امنيتي به منزل دو شهروند بهايي قائمشهر و احضار ايشان: نیروهای امنیتی روز سه شنبه مورخ 21 اردی بهشت ماه1389 به منزل دو تن از شهروندان بهائی ساکن قانم شهر به نام های چنگیز اولادی و پرویز اولادی مراجعه کردند.
صدور وثیقه
حافظ عبدالرشید با قید وثیقه آزاد شد: حافظ عبدالرشید، امام جمعه اهل سنت شهرستان زابل، پس از شش روز بازداشت، با قید وثیقه آزاد شد.
حقوق ملیت ها
محاکمه
برگزاری دومین جلسه دادگاه شهروز اسدی فعال مدنی آذربایجانی: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات شهروز اسدی فعال مدنی آذربایجانی در گرمی روز دوشنبه ۳۰ فروردین ۸۹ در شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شد.
برگزاری دادگاه یک فعال آذربایجانی در تبریز: جلسه رسیدگی به اتهامات صمد مولاقلی از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز روز شنبه ۲٨ فروردين ماه در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار شد.
صدور حکم
صدور حکم اعدام برای حبيب‌الله گلپری‌پور، شهروند کرد در مهاباد: يک شهروند کُرد اهل سنندج به نام حبيب‌الله گلپری‌پور از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد.
محکومیت دو شهروند بوکانی به چهل سال زندان: دادگاه تجدیدنظر آذربایجان غربی حکم چهل سال زندان دو شهروند اهل بوکان به نام های قادر محمدزاده و محمد امین عبدالهی را که متهم به محاربه و درگیری با مأموران دولتی شده اند؛ تأیید کرد.
محکوميت صادق آهنگری، فعال کُرد به هجده ماه حبس تعزیری: يک شهروند اهل بوکان به نام صادق آهنگری از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به زندان محکوم شد.
کشتار مرز نشینان و شهروندان
کشته شدن یکی دیگر از شهروندان مرزنشین به دست نیروی انتظامی: در پی تداوم کشتار شهروندان مرز نشین، نیروهای انتظامی شنبه مورخ 4 اردی بهشت ماه، یکی از شهروندان مریوانی را با شلیک گلوله کشته اند.
پنج کشته و بیست و دو زخمی در درگیری با نیروهای امنیتی در اهواز: در یک درگیری در اهواز بین اعضای قبیله ی العمور و نیروهای بسیج 5 تن کشته و 22 تن دیگر زخمی شدند.
بازداشت
بازداشت آیت مهرعلی بیگلو فعال مدنی آذربایجانی: آیت مهرعلی بیگلو، فعال سابق دانشجویی آذربایجان ظهر روز دوشنبه ۲۰ اردي بهشت ماه در منزل شخصی خود در شهر صوفیان از توابع شهرستان تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بازداشت علیرضا حسین زاده از فعالان مدنی آذربایجان: علیرضا حسین زاده فعال مدنی آذربایجانی در تبریز، مورخ ۲۱ اردیبهشت ۸۹ توسط ماموران امنیتی در مغازه اش بازداشت شد.
بازداشت حسين محمدي الوار، یکی دیگر از فعالان مدنی آذربایجان: حسين محمدي الوار فعال مدنی آذربایجانی و از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی، روز سه شننبه ۱۴ اردی بهشت ماه توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز بازداشت شده است.
بازداشت رضا عبدی، فعال مدنی آذربایجانی: رضا عبدی دانشجوی علوم سیاسی وفعال مدنی آذربایجانی روز سه شنبه ۲۱ اردی بهشت ماه، توسط ماموران امنیتی در منطقه نصف راه تبریز بازداشت شد.
دکتر متین فتاحیان بازداشت شد: دکتر متین فتاحیان شهروند کرد ساکن تبریز از سوی نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.
محمد فرجیان، معلم آذربایجانی بازداشت شد: محمد فرجیان فعال مدنی آذربایجانی و معلم دبستان های پارس آباد مغان روز چهارشنبه 29 اردي بهشت ماه پس از احضار به اداره اطلاعات پارس آباد(مغان)بازداشت شد.
بازداشت شش روزنامه نگار و فعال فرهنگی آذربایجانی: مهندس مصطفی جمشیدی و رامین جباری روزنامه نگاران آذربایجانی و مهندس حافظ سردارپور، مهناز کریمی، نادر عزیزی و مهدی زینالی از فعالان فرهنگی آذربایجانی بازداشت شدند.
زبان مادری
ممنوعیت پخش برنامه ی کودکان و نوجوانان به زبان ترکی در شبکه ی استانی زنجان: صداو سیمای ایران پخش برنامه های ویژه کودکان، نوجوان و جوانان به زبان ترکی آذربایجانی در شبکه های استانی استان های ترک نشین را ممنوع و پخش برنامه به زبان ترکی آذربایجانی را محدود کرده است.
کارگران
بلاتکلیفی
قرارداد كارگران شركتي در بلاتكليفي: باوجود برنامه‌هاي اعلامي و وعده‌هايي كه داده شده است، هنوز بخش عمده‌اي از "كارگران شركتي" نتوانسته‌اند با بهبود وضعيت خود به كارگران قراردادي تبديل شوند.
توقف فعالیت بزرگترین کارخانه گندله‌سازی خاورمیانه و بلاتکلیفی کارگران آن: کارخانه گندله‌سازی گل گهر سیرجان که در سفر اخیر رئیس‌ دولت به استان کرمان به عنوان بزرگترین شرکت گندله‌سازی در خاورمیانه افتتاح شده بود، در کمتر از دو هفته از کار باز ایستاد و اکنون کارگران آن بلاتکلیف اند.

صدور حکم
محکومیت همایون جابری از اعضای سندیکای شرکت واحد به سه سال حبس تعلیقی: در آستانه ی 1 مه روز جهانی کارگر همایون جابری، یکی از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از سوی شعبه 14 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی تقوی به 1 سال حبس تعزیری به مدت 3 سال تعلیق محکوم شد.
بیکاری، اخراج
احتمال تعطیلی یک کارخانه و بیکار شدن دویست و بیست کارگر در کرمان: محمود عباسی گفت: اگر مشكل نقدينگي ما رفع نگردد منجر به تعطيلي شركت وبيكاري220 نفر كارگر خواهد شد.
اخراج صد و بیست کارگر شرکت مخابرات گلستان: در حالیکه بر اساس سند اشتغال در سال جاری باید بیش از 187 هزار شغل جدید در گلستان ایجاد شود، خبر اخراج 120 کارگر شاغل در شرکت مخابرات استان موجی از نگرانی ایجاد کرده و این قشر را به آسیب پذیرترین قشر جامعه تبدیل کرده است.
اخراج سیصد کارمند شرکت هواپیمایی تابان: با ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی توپولف بیش از ۳۰۰ کارمند یک شرکت هواپیمایی ایرانی در آستانه اخراج قرار گرفتند.
تعلیق از کار فعالین سندیکایی شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه ادامه دارد: ناصر محرم زاده، یکی دیگر از کارکنان اتوبوس رانی تهران و حومه توسط کمیته انظباطی تعلیق از کار شد.
ممانعت از بازگشت به کار فعالین سندیکای شرکت واحد توسط حراست شرکت: دیوان عدالت اداری طی یک پروسه ی حقوقی طولانی رای به بازگشت آقای عطا باباخوانی یکی از فعالین سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه که از سال 84 از کار تعلیق شده بود، داده است ولی حراست شرکت از بازگشت به کار او ممانعت به عمل آورد.
تجمع
اعتراض کارگران شرکت کننده در اولين روز مراسم هفته کارگر: کارگران شرکت کننده در اولين روز مراسم گراميداشت هفته کارگر به پيامدهای سياست های اقتصادی دولت، از جمله افزايش واردات و رشد بيکاری اعتراض کردند.
اعتراض کارگران شرکت کشتی سازی بندرعباس به آغاز موج اخراج ها در این شرکت: کارگران شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل بندرعباس به نبود امنیت شغلی و تصمیم مسئولان برای اخراج آنها از شرکت اعتراض کردند.
تجمع اعتراضی کارگران بعد از سخنرانی وزیر کار در مشهد: عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی در اولین همایش کشوری روز بسیج کارگری و تجلیل از شهدای کارگر که روز گذشته در مشهد برگزار شد، به تفسیر آیه سوم سوره‌ بقره و تبیین مفهوم غیب و ایمان پرداخت و به دلیل اینکه در این همایش که به مناسبت روز کارگر برگزار شده بود سخنی درباره وضعیت کارگران به زبان نیاورد مورد اعتراض قرار گرفت.
تجمع کارگران شیرازی مقابل استانداری فارس: ساعت ۱۰ صبح امروز ۱۱ اردی بهشت ماه(اول مه)کارگران در شیراز به مناسبت روز کارگر، تجمع اعتراضی برپا کردند.
عدم پرداخت مطالبات، بازنشستگان واگن پارس را به تجمع واداشت: عدم تعهد مسئولين به وعده ها و تأخير در پرداخت مطالبات بازنشستگان در آستانه هفته كارگر، منجر به تجمع اعتراض آميز 400 كارگر بازنشسته شركت واگن پارس در ساعت 10 صبح روز چهارشنبه ی گذشته گرديد تا كارگران این شركت براي پيگيري تحقق وعده ها و پرداخت مطالبات 10 تا 15 ميليون تومان، صداي اعتراض خود را به گوش مسئولين برسانند.
تجمع صدها تن از کارگران تبریزی در مقابل اداره کار به مناسبت روز چهانی کارگر: صدها تن از کارگران و مردم در مقابل اداره کار شهر تبریز واقع در خیابان امام خمینی، به مناسبت روز جهانی کارگر (اول ماه مه) دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی هزاران تن از کارگران در قزوین: هزاران تن از کارگران قزوین برای گرامیداشت روز جهانی کارگر، با برپایی تجمعی علیه اخراج کارگران و سایر مشکلات کارگری دست به اعتراض زدند.
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه چینی البرز: در پی پرداخت نشدن ۷ ماه مطالبات معوقه کارگران چینی البرز و نیز اعلام انحلال این کارخانه، جمعی از کارگران این واحد تولیدی، صبح امروز سه شنبه 14 اردی بهشت ماه در مقابل دفتر سهام‌دار عمده چینی البرز تجمع اعتراضی برپا کردند. 
دومین تجمع کارگران بازنشسته شرکت واگن پارس در سال جاری: کارگران بازنشسته شرکت واگن پارس برای دومین بار در سال جاری پس از اجتماع اعتراض‌ آمیز نسبت به عدم پرداخت مطالبات معوق در روز ۸ اردیبهشت ماه و انعکاس مشکلات خود به دفتر ریاست جمهوری به صورت حضوری در آن زمان، با توجه به عدم پاسخگویی این دفتر به مشکلاتشان بار دیگر روز گذشته، مورخ چهاردهم اردی بهشت ماه، مقابل در ورودی شرکت اجتماع کرده و بر تحقق خواسته‌های خود تاکید کردند.
تجمع كارگران اخراجي نوشابه‌ سازي ساسان: صبح امروز دوشنبه 20 اردی بهشت ماه، جمعي از كارگران اخراجي نوشابه‌ سازي در اعتراض به دريافت نكردن مقرري بيمه بيكاري در محل كار سابق خود تجمع كردند.
تجمع کارگران مخابرات مقابل مجلس: کارگران مخابرات صبح امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
اعتراض كارگران صنايع فلزي به پرداخت نشدن مطالبات معوقه: كارگران كارخانه صنايع فلزي(1) مي‌گويند در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود از چهارشنبه ی گذشته تاكنون اعتصاب كرده‌اند.
عدم دریافت حقوق
ششصد تن از کارگران کارخانه صنايع مخابراتی ‌راه دور ايران خواستار دريافت سیزده ماه حقوق معوقه خود شدند: ۶۰۰ تن از کارگران کارخانه صنايع مخابراتی ‌راه دور ايران در استان فارس به دنبال برآورده نشدن خواسته ‌های صنفی خود، با انتشار بيانيه ای خواستار تحقق مطالباتشان، از جمله دريافت ۱۳ ماه حقوق معوقه خود شدند.
تهدید و ارعاب
تهدید کارگران به اخراج و ایجاد فضای امنیتی در سطح شهر تهران: همزمان با ۱۱ اردی بهشت ماه روز جهانی کارگر در سطح شهر تهران به خصوص در مناطق مرکزی شهر، فضای امنیتی حاکم شده است.
اصناف
بازداشت
سه فعال صنفی معلمان در آستانه روز معلم بازداشت شدند: اداره اطلاعات همدان از سه نفر از معلمان و فعالان صنفی معلمان به نام های علی نجفی و محمد خانی و سعید جهان آرا پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات و بازجویی های طولانی در نهایت ایشان را بازداشت و به بازداشتگاه های انفرادی اداره اطلاعات منتقل کرد.
بازداشت علی اکبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی، دو تن از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان: صبح روز چهارشنبه، هشتم اردی بهشت ماه ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به خانه‌های علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان و محمد بهشتی لنگرودی سخنگوی این کانون، آنها را دستگیر کردند.
بازداشت یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز: در پی فشارهای فزاینده بر فعالان صنفی معلمان در آستانه ی روز معلم، یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز بازداشت شد.
دبیر کل سازمان معلمان ایران بازداشت شد: در آستانه ی روز معلم، علی رضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران مورخ چهارشنبه 8 اردی بهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بازداشت شماری از معلمان در روز معلم: شماری از معلمان و فرهنگیان که امروز قصد داشتند به مناسب روز معلم در مزار "دکتر ابوالحسن خانعلی" گرد آیند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
چهار تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان بازداشت شدند: عصر امروز چهار تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بازداشت اسماعیل عبدی، از اعضای کانون صنفی معلمان ایران: اسماعیل عبدی، از اعضای کانون صنفی معلمان ایران روز چهارشنبه مورخ 29 اردی بهشت ماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.
محمد اوليايي فرد، وکیل دادگستری بازداشت شد: محمد اولیایی‌فرد حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری صبح امروز بازداشت شد.
دکتر حسین رئیسیان استاد دانشگاه بین‌المللی قزوین بازداشت شد: دکتر حسین رئیسیان استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی همزمان با موج جدید احضار های دانشجویی به کمیته انضباطی دانشگاه و اداره اطلاعات شهر قزوین بازداشت شد.
احضار به دادگاه و ارگان های اطلاعاتی
احضار دبيركل و سخنگوی كانون صنفی معلمان ايران به وزارت اطلاعات: دبيركل و سخنگوی كانون صنفی معلمان ايران در آستانه روز معلم به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.
احضار سه تن دیگر از فرهنگیان سنندجی به ستاد خبری: صبح روز دوشنبه بیستم اردی بهشت ماه سال جاری، سه تن دیگر از فعالان انجمن صنفی معلمان کردستان به ستاد خبری اطلاعات سنندج احضار شدند.
صدور حکم
محکوميت علی صادقی و محمد توکلی، دو تن از اعضای کانون صنفی معلمان کرمانشاه: شعبه ۱۱۱ دادگاه جزايی کرمانشاه احکام دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه را صادر کرد.
محکومیت یک معلم به حبس تعزیری: حسن صالح زاده، عضو هيات مديرة انجمن صنفى معلمان استان كردستان ، از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری به مدت 2 سال تعلیق محکوم شده است.
اعتصاب
اعتصاب غذای معلمان مشهدی در اعتراض به ادامه نگهداری هاشم خواستار در زندان: جمعی از اعضای گروههای صنفی معلمان در مشهد روز معلم ۱۲ اردی بهشت، در اعتراض به ادامه نگهداری مهندس هاشم خواستار ، معلم دربند مشهدی  در زندان، اعتصاب غذا کردند و در حالی که در اعتصاب غذا  بودند در منزل مهندس خواستار حاضر شدند
ممنوع التدریس
علی انجم روز، از تدریس منع شد: علی انجم روز عضو شعبه گیلان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم)، پس از آزادی از زندان، با حکم هسته گزینش سازمان آموزش و پرورش، از تدریس منع شده است.
رحمت الله باستانی ممنوع التدریس شد: در ادامه جلوگیری از تدریس استادان، رحمت الله باستانی یکی دیگر از اساتید باسابقه در دانشگاه سیستان و بلوچستان، ممنوع‌التدریس شد.
محاکمه
محاکمه دو وکیل، به جرم وکالت: فرشید یداللهی فارسی و امیراسلامی از وکلای دراویش گنابادی که پیشتر خود نیز به وزارت اطلاعات احضار شده بودند، طی نامه ای از روند محاکمه خود و آنچه "به چالش کشیدن شأن و حیثیت شغل شریف و کالت" نامیده اند، انتقاد کرده اند.
اعدام
صدور حکم
حکم قصاص برای سه نفر از متهمان کهریزک: دادگاه متهمان کهریزک در آستانه صدور حکم قرار دارد و حکم قصاص سه نفر از متهمان این پرونده قطعی شده است.
تایید حکم ده بار قصاص برای امید برک: حكم 10 بار قصاص "اميد برك" متهم به قتل های سريالي زنان در كرج تأييد شد.
دادستان تهران از قطعیت سه حکم اعدام خبر داد: عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از تایید و قطعیت حکم اعدام محمدعلي صارمي، جعفر كاظمي و محمدعلي حاج آقايي خبر داده است.
تایید حکم اعدام دو تن از متهمان وقایع پس از انتخابات: حکم اعدام محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی، دو تن از متهمان وقایع پس از انتخابات از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.
قطعی شدن حکم اعدام سه تن از متهمان حوادث 6 دی ماه(عاشورا): دادستان تهران گفت حکم اعدام احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم و عبدالرضا قنبري از بازداشت شدگان حوادث 6 دی ماه(عاشورا) قطعی شده ولی ایشان تقاضای عفو کرده اند.
اجرای حکم
اعدام دو زندانی بلوچ در کرمان: دو زندانی بلوچ زاهدانی به نام های "فیض الله" و "نظراز" طایفه براهوئی، در زندان کرمان اعدام شده اند.
اجرای سه حکم اعدام و یک حکم شلاق در ملاء عام: طی هفته ی گذشته سه نفر در مشهد و دزفول اعدام شدند و حکم شلاق در ملاء عام یک نفر دیگر نیز از سوی دستگاه قضایی اجرا شد.
یک نفر در اردبیل اعدام شد: یک نفر در هفته جاری در زندان اردبیل به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شد.
با قطع تلفن ها، فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی در اوین اعدام شدند: مسولان زندان اوین با قطع تلفن های این زندان از دو روز گذشته اقدام به اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی فرزاد كمانگر فرزند باقي، علي حيدريان فرزند احد، فرهاد وكيلي فرزند محمد سعيد، شيرين علم‌هولي فرزند خدر و مهدي اسلاميان فرزند محمد نمودند.
شش متهم به قاچاق مواد مخدر اعدام شدند: دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که شش قاچاقچی مواد مخدر در سحرگاه امروز شنبه ۱۸ اردی بهشت ماه در زندان قزل حصار کرج به دار آویخته شده اند.
اعدام دو تن به جرم قاچاق مواد مخدر در اصفهان: دو تن به نام های مرتضی و عزیزالله در محوطه ی زندان مركزي اصفهان به دار آوبخته شدند.
دو نفر طی روزهای اخیر در استان خوزستان اعدام شدند: یک نفر به اتهام خرید و فروش مواد مخدر روز سه شنبه 28 اردی بهشت ماه در شهر اهواز و در "ملا عام" اعدام شد.
یک نفردر اصفهان اعدام شد : صبح روز پنج شنبه مورخ 30 اردی بهشت ماه، دستگاه قضایی حکم اعدام یک تن به نام محمد را که متهم به قتل بود، در زندان اصفهان به اجرا در آورد.
عدم تحویل اجساد
تداوم خودداری از تحویل اجساد اعدامیان نوزده اردی بهشت/ آمادگی خانواده ها برای تحصن: پس از اعدام مخفیانه ی 5 زندانی سیاسی در سحرگاه نوزده اردی بهشت، دستگاه قضایی-امنیتی هم چنان از تحویل پیکرهای ایشان خوداری می کند.
فرهنگی
بازداشت
هشتاد دختر و پسر دريک کنسرت غير قانونی بازداشت شدند: عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است که پليس شامگاه پنجشنبه در جريان يک "کنسرت غير قانونی" در تهران ۸۰ دختر و پسر را  به اتهام "شرکت در مجالس لهو و لعب" بازداشت کرده است.
تهدید و ارعاب
نمايشگاه كتاب تهران، زير فشار ماموران امنيتی: بیست و سومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با فشار بی سابقه ماموران امنیتی همراه شده است.
مراسم تدفین مادر سینمای ایران در محاصره ماموران امنیتی: پیکر حمیده خیرآبادی (نادره)، بازیگر سرشناس سینمای ایران دیروز در محاصره ماموران امنیتی دفن شد.
کنترل نمایشگاه کتاب با دوربین‌های مداربسته: محسن پرویز، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید هیچ‌کس نباید از نمایشگاه، بهره‌برداری سیاسی کند و "محیط نمایشگاه با دوربین‌های مداربسته کنترل خواهد شد."
لغو جلسات نقد کتاب "روشنگران" پس از انصراف این انتشارات از حضور در نمایشگاه کتاب: انتشارات روشنگران پس از انصراف از شركت در نمايشگاه كتاب، قصد داشت در دفتر انتشارات و با حضور نويسندگان و مترجمان كتاب‌ها و مخاطبان؛ به معرفي و بررسي آثار تازه منتشر شده‌اش بپردازد اما شهلا لاهيجي(مدير اين انتشارات) فعلا و به دليل شرايط موجود از برگزاري اين جلسات صرف‌نظر كرده است.
جمع آوری کتاب
کتاب‌های آیت‌الله منتظری و صانعی از نمایشگاه کتاب جمع آوری شدند: در نخستین روز از برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، تمام آثار آیت‌الله صانعی و منتظری از سطح غرفه‌های منتسب به ایشان و سایر غرفه‌های نمایشگاه جمع‌آوری شد.
جمع آوری کتاب های هوشگ گلشیری و فروغ فرخزاد از نمایشگاه کتاب: عرضه كتاب‌هاي هوشنگ گلشيري و مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، در نمايشگاه كتاب ممنوع شده است.
جلوگیری از ارائه ی آثار محمود دولت آبادی در نمایشگاه کتاب: ساداتيان(مدير غرفه نشر قطره در نمايشگاه كتاب تهران) اعلام كرد: اجازه ارائه كتاب‌هاي محمود دولت‌آبادي را نداريم.
پلمپ غرفه کتاب
غرفه جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در نمایشگاه کتاب تعطیل شد: غرفه ی جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی تهران، ه دستور مدیر ستاد هماهنگی تعطیل شد.
غرفه آیت الله بهشتی از نمایشگاه کتاب حذف شد: مسئولان وزارت ارشاد و نمايشگاه كتاب اجازه حضور انتشارات بنياد حفظ و نشر آثار آيت‌الله بهشتي را در نمايشگاه لغو كردند..
پلمپ غرفه مشاهیر ایران در نمایشگاه کتاب تهران: غرفه مشاهیر و مفاخر ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی مسوولان برگزار کننده این نمایشگاه پلمپ شد.
توقیف آثار و اعمال محدودیت
جلوگیری از اکران فیلم تسویه حساب در مشهد: مسئولان استان خراسان رضوی از اکران فیلم تهمینه میلانی با عنوان "تسویه حساب" جلوگیری کردند.
استفاده از واژگان خارجي براي نام فيلم‌هاي سينمايي ممنوع شد: با توجه به مصوبه هيئت دولت، معاونت امور سينمايي طي نامه‌اي به مدير کل نظارت و ارزشيابي دستور ممنوعيت استفاده از واژگان خارجي براي نام فيلم‌هاي سينمايي ايراني را صادر کرد.
نام «فروغ فرخزاد» از کتاب شعر شاعران ایران و جهان حذف شد: دبیر همایش شاعران ایران و جهان در پاسخ به پرسشی درباره حذف نام “فروغ فرخزاد” از کتاب شعر شاعران ایران و جهان گفت: ما یک دیپلماسی فرهنگی داریم و یک دیپلماسی دولتی، به همین دلیل نام “فروغ فرخزاد” گرچه در میان مخاطبان شعر شناخته شده اما به دلایل مختلفی در این کتاب نیامده است
محاکمه
دادگاه چهار فعال فرهنگی آذربایجانی در تبریز برگزارشد: جلسه رسیدگی به اتهامات سعید چلبیانی، رضا گردانی، بهرام بهیمی و جمال تسوجیان مسئولان گروه فرهنگی کودکان وارلیق و از فعالان فرهنگی آذربایجانی در تبریز روز سه شنبه ۳۱ فروردین ۸۹ در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.
اخراج
ممانعت از کار یک فعال حقوق بشر در صدا و سیما: دکتر محمد حسن یوسف پورسیفی، به دلیل فعالیت های حقوق بشری، از کار در صدا و سیما منع شده است.
زنان
صدور حکم
محکومیت شادي صدر و محبوبه عباسقلي‌زاده به حبس و شلاق: شعبه 26 دادگاه انقلاب شادی صدر را به 6 سال حبس تعزيري و تحمل 74 ضربه شلاق و محبوبه عباسقلس زاده را به 2 سال و شش ماه حبس تعزیری و تحمل 30 ضربه شلاق محکوم کرده است.
حجاب اجباری
يكسان‌سازي پوشش معلمان زن براي اجراي طرح عفاف‌ و حجاب: معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي گفت:طرح يكسان‌سازي لباس كارمندان زن در ادارات در راستاي طرح عفاف و حجاب است و شروع به كار اين طرح با همكاري وزارت كشور و پشتوانه پژوهشي دانشگاه الزهرا، جدا از مسئله يكسان‌سازي، حفظ ارزش‌هاي خودمان در چهارچوب موازين اسلامي بوده است.
طرح عفاف و حجاب وارد كتاب‌های درسي می‌شود: معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی با تاكيد بر اينكه اعتقاد داريم كه هر كاری بايد در آموزش‌وپرورش شروع شود تا اقدامی ريشه‌ای صورت گيرد گفت: آموزش و پرورش يكی از سازمان‌های عضو شورای اجتماعی وزارت كشور است كه براين اساس معتقديم كه طرح عفاف و حجاب بايد وارد كتب درسی شود. 
آموزش عفاف در قالب بازي و شعر در مهدكودك‌ها: مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور گفت: آموزه‌هاي ما نبايد به صورت مفاهيم انتزاعي باشد به اين دليل كه كودكان تصويري از عفاف ندارند، بلكه بايد در غالب بازي و شعرهاي كودكانه باشد.
اشد مجازات براي افراد بدحجاب در طرح عفاف‌و‌حجاب اعمال شود: پروین احمید نژاد، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: بايد در راستاي طرح حجاب و عفاف با افراد لجوج و معاند در امر حجاب برخورد شديد شود.
زنان كارمند وزارت صنايع و معادن پوشش يكسان خواهند داشت: ثريا ظفري، مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صنایع و معادن، گفت: با توجه به بودجه‌اي كه در اختيار اين وزارتخانه قرار دارد، براي 400 نفر زن وزارت صنايع و معادن دو دست لباس فرم مخصوص تابستان و زمستان طراحي شده است.