۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

پیرامون یارانه ها و برچیدن آنها

  گفتگو با فرشین کاظمی نیا تحلیل گر سیاسی و اقتصادی پیرامون برچیدن یارانه ها….




طرح برچیدن یارانه ها سرنوشتی بهتر از سهام عدالت و بنگاههای زودبازده نخواهد داشت! (نوید مهرآذر)

تعداد زیادی از بنگاه های زودبازده به دلیل عدم تولید و ورشکستگی با عدم باز پرداخت وام ها روبرو بوده اند و کارشان به تعطیلی کشیده شده است. در حقیقت ایجاد اشتغال پایدار نمی تواند در شرایط فقدان استراتژی جامع توسعه محور، به شیوه ضربتی متحقق شود.
وبلاگ رادیو راه کارگر: طرح برچیدن یارانه ها  که بخش هایی از آن در شرایط ادامه ابهام آفرینی در مورد جزئیات و ویژگی های دقیق بخش های دیگرش عملا به اجرا گذاشته شده، فاجعه ای است  که با عبور از نارضایتی پراکنده به نافرمانی سازمان یافته در سطح مناطق کار و زیست زحمتکشان می شود با آن مقابله کرد. تبلیغات دولت در مورد بهبود وضع معیشتی مردم در صورت اجرای این طرح یک دروغ بزرگ است و سرنوشتی بهتر از دو طرح بزرگ دیگر احمدی نژاد ندارد. از میان این طرح های عوام فریبانه پرسروصدا یکی طرح سهام عدالت بود؛ طرحی که حالا حتی بخشی از مخالفان داخلی احمدی نژاد نیز می گویند که با وجود آن همه هیاهو در باره آن در حقیقت یک رشوه تبلیغاتی برای خرید رای بوده و جمع بندی داده های آماری خود دولتمردان رژیم در باره سرنوشت این طرح نشان می دهد که پشت همه گردو خاک تبلیغاتی صورت گرفته، وجه نقد داده شده در قالب این سهام عملا چیزی کمتر از معادل یک و نیم کیلو گوشت گوسفند بوده و تازه همین هم حالا ماههاست بکلی متوقف شده است. دومین طرح بزرگ احمدی نژاد که قرار بود نشانه عدالت ورزی دولتش باشد طرح ایجاد بنگاههای زودبازده بود. اما طرح بنگاه های زودبازده که طرحی بود برای اشتغال زایی و در اسفند سال ۸۴ کلید آن از طرف دولت احمدی نژاد زده  شد؛ به گل نشسته است و باد به دست مردم رسیده است. به بهانه ایجاد اشتغال 20 هزار ميليارد تومان، معادل21 ميليارد دلار سرمابه هزينه کردند، اما این طرح نه تنها نتوانست رقم بيکاري کشور را کاهش دهد، بلکه با افزايش نقدينگي و ايجاد تورم، طبقات ضعيف جامعه را که قرار بود شغلي از اين رهگذر بيابند، بيشتر تحت فشار قرار داد و خود باری شد بر دوش مردم.
رژیم جمهوری اسلامی که دو پایش بر دروغ و تقلب راه می رود، هرگز آمار و اعداد واقعی را بیرون نمی دهد .اما حتی همان آمارهای رسمی نیز شکست این طرح را نشان می دهد. براساس جمع بندی این آمارهای متناقض، طرح بنگاههای زودبازده از 4 تا 38 درصد انحراف داشته و میزان شغلی که ادعای ایجاد آن از سوی مسوولین دولتی مطرح شده، بین 900 هزار تا 1 ميليون و 200 هزار نفر بوده است. براساس روایت خود رژیم، عملکرد بنگاه هاي زودبازده از اسفند ماه 84 تا پايان فروردين ماه 88 نشان مي دهد، از 491 هزار و 306 طرحي که به بهره برداري رسيده،  946 هزار و 132 شغل در قالب بنگاه هاي زودبازده از ابتداي اجراي طرح تا پايان فروردين ماه 88 ايجاد شده است. حتی اگر همین روایت را مبنا قرار دهیم معلوم می شود که مهار بیکاری در قالب اجرای این طرح محقق نشده زیرا در همین بازه زمانی چهار ساله، حدود 4 ميليون و 200 هزارنفر به جمعيت فعال کشور افزوده شد و تعريف فرد شاغل از فردي که بايد 2 روز در هفته کار مي کرد به فردي با 2 ساعت کار در هفته تنزل يافت، که خود اين نکته به تنهايي 1 تا 2 درصد آمار بيکاري در کشور را کاهش ميدهد.
با در نظر داشتن تعداد شغل های ایجاد شده و افزایش جمعیت و عدم تناسب این طرح با نیازهای رشد جمعیت جامعه، توجه به دو نکته اهمیت دارد
اولا، تعداد زیادی از بنگاه های زودبازده به دلیل عدم تولید و ورشکستگی با عدم باز پرداخت وام ها روبرو بوده اند و کارشان به تعطیلی کشیده شده است. در حقیقت ایجاد اشتغال پایدار نمی تواند در شرایط فقدان استراتژی جامع توسعه محور، به شیوه ضربتی متحقق شود.
ثانیا، هیچ نظارت مستقل توده ای؛ هیچ فشار اجتماعی سازمان یافته ای از سوی توده بیکاران، یا حتی نظارت موثری از سوی سازمان ها و نهادهای وابسته به حاکمیت نظیر مجلس یا دیوان محاسبات بر نحوه هزینه کرد و اجرائیات طرح وجود نداشت. در نتیجه بخش اصلی وام ها به جیب وابستگان رژیم رفت؛ سیستم بانکی به گاوی شیرده  تبدیل شد که از سوی همین وابستگان رژیم درشهرستان ها تا سرحد امکان دوشیده شد و وقتی در واکنش به این مصادره فجیع تدریجی، حتی از نظر تسهیلات دهی “سه قفله ” شد بازهم  پنجاه میلیارد دلار طلبکار شد که تا به امروز بازپرداخت نشده است. معلوم شد که پنجاه درصد کل تسهیلات بانکی که در قالب طرح اشتغال از طریق بنگاههای زودبازده داده شد در اختیار 168 نفر قرار گرفته است. و معلوم شد که کل این طرح تنها بهانه ای تازه  بود برای انباشت هر چه بیشتر ثروت از سوی باند حاکم و رشوه دهی به لایه محدود دسته های ضربت آن.
سرنوشت دو طرح کلان دولت احمدی نژاد، یعنی سهام عدالت و ایجاد اشتغال از طریق بنگاههای زودبازده که هر دو نمادهای اصلی سیاست این دولت و نمودهای کلان مهرورزی و وعده آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم بوده اند، جای تردیدی باقی نمی گذارد که طرح برچیدن یارانه ها هم سرنوشت بهتری نخواهد داشت. با این طرح تنها می خواهند  سفره کارگران و زحمتکشان را، خالی تر از گذشته کنند. با توجه به سرنوشت این طرح های پر خرج شکست خورده، طرح برچیدن یارانه ها در همه ی اجزای آن فاجعه سیاه دیگری است برای اکثریت مردم ایران.



مشت سهام عدالت؛ نمونه خروار وعده پرداخت نقدی برچیدن یارانه هاست!

از پایان مرداد ماه به این سو تعداد شرکت های بزرگ فراملی و دولت های غربی و متحد آمریکا که به تحریم مضاعف اقتصادی ایران پیوسته اند افزوده شده است و تحریم اقتصادی هزینه های تامین مواد مصرفی مورد نیاز را در حدی بالا برده است که حالا افرادی مانند جنتی رسما مردم را به ریاضت کشی دعوت می کنند. با این وضع روشن است که شرکت های زیان ده و ورشکسته ای که حتی در شرایط عدم تشدید تحریم ها هم بدهکار بودند نخواهند توانست سودی بدهند که بتوان آن را بعدا در قالب سهام عدالت پخش کرد.
وبلاگ رادیو راه کارگر: در آستانه مهر ماه، موعد از پیش اعلام شده برچیدن یارانه ها و اجرای شوک تراپی؛ بحث در باره چند و چون حذف یارانه ها به محور مهم خبرها و رویدادها تبدیل شده است. این در حالی است که دولت عامدانه به تولید پرده دود، از طریق پخش خبرها و اظهار نظرهای ضد و نقیض در باره برچیدن یارانه ها، ادامه می دهد تا با حداکثر پنهان کاری سیاست خود را پیش ببرد. برای بسیاری از مردم این مساله که اصولا وعده پرداخت نقدی در ازای برچیدن یارانه ها محقق خواهد شد یا در حد حرف خواهد ماند، با توجه به فقر گسترده و تنگناهای مالی پراهمیت است. با این حال انتظار دریافت وجه نقدی هر ویژگی ای داشته باشد تجربه همین دولت احمدی نژاد در دو زمینه نشان می دهد که جز بی اعتمادی مطلق هیچ روش برخورد دیگری نسبت به وعده های دولت معقول و منطقی نیست. این دو تجربه یکی طرح ایجاد اشتغال از طریق بنگاههای زودبازده است که به یک فاجعه کامل منجر شده و دیگری طرح پرداخت سهام عدالت است. به سرنوشت طرح بنگاههای زودبازده می توان و باید جداگانه پرداخت. اما در باره سهام عدالت و سرنوشتی که به آن گرفتار آمد تنها اشاره ای کافی است. اگر مراحل محتلفی که این طرح از زمان ظهور تا امروز طی کرده، تحولاتی که از سر گذرانده، شرکت هایی که وارد سبد سهام شده اند، مساله تشکیل شرکت های استانی و مسایلی از این دست را حذف کنیم، در درک سرنوشت این طرح و گرد و خاکی که برایش به پا کردند همان اظهارات رسمی خود مقامات دولتی سرنوشت این طرح را روشن می کند. طرح واگذاري سهام شركت هاي دولتي مشمول واگذاري با عنوان سهام عدالت با اجراي اصل 44 از سال 85 شروع شد. چهار سال بعد یعنی در همین سال جاری و در آخرین روز مردادماه گذشته خبرگزاری فارس؛ نزدیک به پاسداران و حامی سیاست های دولت گقتگویی با محمدجواد شيخ مديرعامل سابق كارگزاري منحل شده سهام عدالت را انتشار داد که موقعیت فعلی این طرح را شرح می دهد. این خبرگزاری در مورد ” آخرين وضعيت بدهي وزارتخانه ها و 56 شركت حاضر در سبد عدالت” می نویسد که این بدهی  با افزايش چند برابري نسبت به گذشته مواجه شده و به بيش از هزار و 776 ميليارد تومان رسيده است.
وی در اين رابطه گفت:متاسفانه عمده اين بدهي ها مربوط به شركت هاي زير مجموعه وزارت نفت است. چراكه 75 درصد از مجموع آخرين بدهي ها يعني هزار و 324 ميليارد تومان به شركت هاي وابسته به پالايش و پخش و همچنين پتروشيمي اميركبير و 20.8 درصد ديگر معادل 371 ميليارد تومان نيز به شركت هاي زيرمجموعه وزارت صنايع ومعادن اختصاص دارد.
وي با بيان اينكه اين طلب مربوط به سال هاي مالي 85 تا 87 شركت ها است ادامه داد: با اين اوصاف تاكنون 44 درصد سود تقسيمي سهام عدالت پرداخت نشده است. از طرف ديگر مبالغ پرداخت نشده نه تنها بابت سود سهام عدالت تخصيص نيافته بلكه به خزانه نيز واريز نشده است.
شيخ تاكيد كرد: با اين شرايط علاوه بر وجود مشكل اساسي در پرداخت سود به بيش از 35 ميليون و 369 هزار مشمول، امكان پرداخت اقساط به دولت نيز فراهم نخواهد بود.
معنای سخنان محمد جواد شیخ این است که نه تنها قرار نیست سودی به بيش از 35 ميليون نفر مشمول دریافت سهام عدالت پرداخت شود، که وضع شرکت هایی که قرار بود سود آنها بین مردم تقسیم شود در حدی خراب است که حتی نمی توانند بدهی شان را به دولت تصفیه کنند.
مشاور وزیر اقتصاد در تازه ترین اظهار نظر در باره سهام عدالت آمار داده که: 43میلیون نفر تاکنون برای دریافت سهام عدالت نام نویسی کرده اند که از این تعداد به 38 میلیون نفر سهام تعلق گرفته و 11هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت نیز بین این افراد توزیع شده است.
و وزیر تعاون محمد عباسی با آن که آخرین آمار مربوط به تعداد عضویت مردم در تعاونیهای سهام عدالت را 40 میلیون نفر اعلام کرد، یعنی سه میلیون نفر کمتر از مشاور وزیر اقتصاد، آب پاکی را روی دست مردم ریخت و به خبرگزاری مهر گفت: سهام عدالت فعلا قابل خرید و فروش نیست. وزیر تعاون اضافه کرد که”تا زمانی که بازپرداخت سهام واگذار شده مردم به اتمام نرسد آنها نمی توانند در سهام عدالت خود تصرفی داشته باشند و امکان خرید و فروش نیز وجود نخواهد داشت.”
به این ترتیب معلوم می شود که به حدود 40 یا 43 میلیون نفر وعده پرداخت سهام داده اند ولی سودی در بساط نیست که  به بیش از 35 میلیون نفر همین سهام را بدهند و تازه همین سهام را هم وقتی واگذار می کنند عملا فرقی با کاغذ بی مصرف ندارد برای این که امکان خرید و فروش آن وجود ندارد.
از پایان مرداد ماه به این سو تعداد شرکت های بزرگ فراملی و دولت های غربی و متحد آمریکا که به تحریم مضاعف اقتصادی ایران پیوسته اند افزوده شده است و تحریم اقتصادی هزینه های تامین مواد مصرفی مورد نیاز را در حدی بالا برده است که حالا افرادی مانند جنتی رسما مردم را به ریاضت کشی دعوت می کنند. با این وضع روشن است که شرکت های زیان ده و ورشکسته ای که حتی در شرایط عدم تشدید تحریم ها هم بدهکار بودند نخواهند توانست سودی بدهند که بتوان آن را بعدا در قالب سهام عدالت پخش کرد.
سهام عدالت عملا به کاغذهای بی مصرف تبدیل شده که مردم نمی توانند برای پر کردن حفره های زندگی شان آن را استفاده کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که سرنوشت وعده پرداخت نقدی حاصل از برچیدن یارانه ها سرنوشت بهتری از سهام عدالت پیدا کند. در حقیقت جز خودداری از پرداخت قبض های جدید آب و برق و گاز، جز اعتراض به افزایش قیمت اتوبوس ها و جز بیان جمعی نارضایتی از گرانی قیمت نان راه دیگری برای شهروندان باقی نمانده است. زیرا در دولت احمدی نژاد آن چه نقد است همین گرانی سرسام آور و کمرشکن است و آنچه نسیه، وعده پرداخت نسیه. آنها که تصور می کنند ممکن است از محل برچیدن یارانه ها پولی عایدشان شود بهتر است تجربه تلخ سهام عدالت و کاغذپاره های بی مصرفی که به آنها داده شده را از یاد نبرند.



به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصادی و دارایی سه شنبه در بیست و یکمین گردهمایی ائمه جمعه و در توضیح اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها افزود: بحث هدفمند کردن یارانه ها امروز برای اقتصاد کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.
وی افزود: با این روند یعنی فروش نفت و دادن یارانه ممکن است دولت دهم و یازدهم بتواند کشور را اداره کند ولی به یقین دولت دوازدهم توان اداره کشور را نخواهد داشت و هر چه زمان می گذرد هدفمند کردن یارانه ها پروژه ای سخت تر می شود.
حسینی در ادامه به دریافت مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: روی دیگر طرح هدفمند کردن یارانه ها دریافت مالیات بر ارزش افزوده است که در حقیقت به طور منفی بر کاهش مصرف تاثیر می گذارد. البته ما برای این منظور ابتدا به سراغ کالاهای مصرفی لوکس رفته ایم.
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه شیوه امروز کشور در اعطای یارانه غلط است، گفت: با شرایط کنونی اقتصاد کشور آن کس که بیشتر مصرف می کند بیشتر از یارانه بهره مند می شود و این خود بیانگر غلط بودن شیوه دادن یارانه ها است.
حسینی اضافه کرد: چندین نظریه برای بازتوزیع یارانه ها مطرح بود اما ما ابتدا خواستیم که مردم خود در رابطه با دریافت یارانه اعلام نظر کنند که از قضا 20 درصد از طبقه بالای جامعه که دهک های بالایی را شامل می شود برای دریافت باز توزیع نقدی یارانه ها ثبت نام نکردند.
وی تصریح کرد: ما به مناطق محروم و قشر محروم در بازتویع یارانه ها توجه ویژه داشته ایم ولیکن در این امر قشر متوسط را نیز از نظر دور نداشته ایم و تفاوت پرداختی از بازتوزیع یارانه ها میان دهک ها پایین و بالا حداکثر 10 درصد خواهد بود.
وزیر اقتصاد درباره افزایش مبلغ قبض برق برخی از مناطق کشور نیز گفت: این امر هیچ ارتباطی با بحث هدفمند کردن یارانه ها ندارد و تنها عامل موثر افزایش مصرف مشترکین بوده اند.


محمود اسلاميان 
 
شرايط مصرف انرژي در كشور به گونه‌اي پيش مي‌رود كه مآلا علاوه‌بر اسراف خارج از تصور منابع مي‌تواند به تدريج امكان صادرات نفت را محدود و عملا قدرت اقتصادي كشور را با مشكل مواجه كند.

هر دولت ديگري نيز اگر در مصدر امور بود، راهي جز چاره‌جويي براي يارانه‌ها نداشت و در حال حاضر تمامي نخبگان كشور بر اين امر متفق‌القول هستند. آنچه كه باعث اختلاف‌نظر هست نحوه عملياتي اجرايي است؛ بنابراين هرگاه در يك اقدام، اجماع ملي وجود دارد نبايستي سازمان‌هاي زمينه‌ساز يا بخش‌هاي اقتصادي در اجراي اصل طرح، تشكيك نمايند و با توجه به موضوع تحريم‌ها و فشار غرب بر ميهن اسلامي، هر كس و هر نمادي بايستي ضمن تاكيد بر آثار مثبت طرح نقطه‌نظرات خويش را در جهت بهبود اجرا ارائه نمايند. اين طرح مي‌تواند به صورت سيستماتيك منابع ملي كشور را به بهره‌وري مناسب برساند.
1 - در اجراي عمومي طرح براي مردم هر چند تامين نقدي يارانه‌ها مفيد است، ليكن بهتر است در ميان‌مدت به كمك سيستم بانكي به گونه‌اي منابع مذكور به صورت سرمايه در اختيار مردم قرار گيرد تا ضمن كاهش اثرات تورمي طرح، منابع در خدمت اشتغال جامعه قرار گيرد. از منابع مردمي طرح، چنانچه بخشي به نيازمندي‌هاي بيمه‌اي و درماني اختصاص يابد، كمك بزرگي به اقشار آسيب‌پذير جامعه است و نيازمندي‌هاي بهداشتي طبقات كم‌درآمد بايد در اولويت باشد.
2 - در محدوده تامين يارانه جهت صنايع انرژي‌بر كشور بايستي مطالعه و دقت عمل كافي به عمل آيد؛ زيرا تنوع تكنولوژي در صنايع مذكور، ميزان توليد هر واحد و ده‌ها عوامل ديگر باعث مي‌شود برعكس بخش يكسان مردمي، نحوه توزيع، نيازمند برنامه‌ريزي بسيار دقيقي باشد. اين امر نيازمند تعامل و اطلاع‌رساني از طرف سازمان‌هاي مسوول و بخش‌ها و تشكل‌هاي اقتصادي است.
3 - آنچه تا حدي باعث نگراني دست‌اندركاران و مردم است، احتمال افزايش قيمت‌ها به صورت واقعي و ذهني است. پيشنهاد مي‌شود كارگروه صنعت هدفمند كردن يارانه‌ها با همكاري وزارتخانه‌هاي مربوطه، خصوصا تشكل‌هاي اقتصادي و صنفي تعامل فعالي را برقرار نمايند. اين تعامل امكان دستيابي دقيق و واقعي به ميزان افزايش قيمت تمام‌شده هر كالا خصوصا كالاهاي استراتژيك و پرمصرف را فراهم مي‌سازد؛ كالاهايي همچون فولاد، مس، آلومينيوم، سيمان، مصالح ساختماني و ... كه تاثير مستقيم و غيرمستقيمي در افزايش ساير كالاها و خدمات دارند. از اين رهگذر توافق‌نامه‌اي في‌مابين تشكل‌هاي صنعتي مربوطه و كارگروه حاصل و در اين پيمان دوطرفه علاوه‌بر نحوه تامين يارانه واحدهاي مذكور، تشكل‌ها تعهد به كنترل قيمت بر مبناي توافق بدهند. تجربه نشان داده است توافقاتي از اين دست به مراتب بهتر از قيمت‌هاي دستوري عمل خواهد كرد.
4 - سابقه و تجربه افزايش قيمت بنزين طي سنوات گذشته نشان داده است كه بخش‌هاي مختلف به مراتب بيشتر از تاثير افزايش سوخت در قيمت خدمات خود توقع و انتظار داشته و از اين جهت مردم در مضيقه قرار مي‌گيرند.
هر چند نگارنده مخالف سازمان‌هاي كنترل قيمت هستم، ليكن فكر مي‌كنم پس از توافقات بند 4 بايستي نظارت دقيقي بر ارائه قيمت‌هاي توافقي در يك دوره‌اي انجام پذيرد. خوشبختانه در قانون، پيش‌بيني لازم براي ارائه تسهيلات در جهت تغيير تكنولوژي واحدهاي انرژي‌بر به شرايط بهينه مصرف انرژي لحاظ شده است. هر چند خود به خود تمام واحدهاي توليدي اين مسير را به خاطر قيمت تمام‌شده طي خواهند كرد، ليكن حمايت‌هاي دولت مي‌تواند اين روند را تسريع نمايد. اين امر نيازمند تامين تكنولوژي جديد است و به جا است براي كاهش هزينه‌ها به كمك سازمان‌هاي مربوطه و بخش‌هاي توليدي، ورود و خريد تكنولوژي منوط به توسعه ساخت داخل كشور و رسيدن به توانمندي‌هايي باشد كه از خريدهاي تكراري و پرهزينه جلوگيري نمايد. متاسفانه تعامل بخش‌هاي توليدي با نهادهاي تصميم‌گير به صورت تخصصي مناسب نيست. اين تعاملات اگر سيستماتيك و مسووليت‌برانگيز باشد، بار دولت را كاهش داده و بخشي از فعاليت‌ها در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. در هر صورت، واقعيات اقتصادي كشور نشان مي‌دهد راه گريزي از اجراي طرح تحول اقتصادي نيست. اين موضوع سال‌ها است كه موجب دلمشغولي مسوولان و نخبگان كشور شده است و خوشبختانه كاري است كه بايد يك بار انجام شود. به هر ميزان كه اطلاع‌رساني و تعامل با مردم و بخش‌هاي اقتصادي شفاف‌تر و فعال‌تر باشد، امكان اجراي موفق طرح بيشتر فراهم مي‌شود.
با توجه به ضرورت فضاي رقابتي بين توليدات داخلي و واردات، خوب است تمهيدات لازم براي امكان رقابت فراهم شود. امروز بحث واردات با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري مورد توجه قرار گرفته است. چنانچه نرخ ارز تا حدي مديريت و تعديل شود و سازمان استاندارد با جديت در گمركات از ورود كالاهاي غيراستاندارد و ارزان جلوگيري نمايد، امكان رقابت فراهم مي‌شود. متاسفانه كمترين كنترل كيفي در گمركات كشور اعمال مي‌شود. در كشور جنگ‌زده عراق، آناني كه دستي در صادرات به عراق دارند، مي‌دانند كه سازمان استاندارد كشور مذكور چه جديتي در كنترل كيفي محصولات صادراتي از خود نشان مي‌دهد. قيمت يك محصول كيفي و غيركيفي مي‌تواند تا 20 درصد تفاوت داشته باشد. اين امر هم خدمت به مردم است و هم بازار داخلي را از جهت قيمت تخريب نمي‌نمايد.
* رييس اتاق بازرگاني و صنايع‌و‌معادن اصفهان 



مهمترین خبرهای روز ، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 همایش دانشجویان و جوانان ایرانی مقیم اروپا در دانشگاه آزاد برلین

همایش جوانان و دانشجویان ایرانی در برلین

پژمان اکبرزاده

همایش دانشجویان و جوانان ایرانی مقیم اروپا، روز گذشته، اول اکتبر (نهم مهرماه) در دانشگاه آزاد برلین آغاز شد.
این همایش که تا عصر فردا ادامه خواهد داشت، از سوی شماری از فعال‌ترین گروه‌های دانشجویی و جوانان ایرانی در اروپا سازماندهی شده و موضوع آن «دیالوگ» (گفت‌وگو) است.
همایش «دیالوگ» با یک دقیقه سکوت «برای قربانیان راه آزادی» گشایش یافت. در پی آن، متنی از سیامک پورجزنی- فعال دانشجویی- با عنوان «سرود دسته جمعی در برلین» قرائت شد.
در آغاز این متن آمده بود: «این از بازی‌های زمانه است که برلین، شهری که نامش با دیوار و جدایی پیوند خورده است، اکنون معنابخش اتحاد باشد.»
پورجزنی هم‌چنین در متن خود نوشته بود: «برلین میزبان واقعه‌ای است که سال‌ها انتظارش می‌رفت تا شهرها، شبکه‌ها و انجمن‌هایی را که پراکنده‌اند و هر از چندگاهی به خروش آمده‌اند گردهم آورد.»

آرزو پوراسماعیلی، فعال دانشجویی که از ایتالیا در همایش شرکت دارد در آغاز برنامه اعلام کرد: «قرار بر این نبود که این همایش به صورت دانشگاهی برگزار شود. قرار بود بخش عمده‌ی زمان به بحث و مشارکت شرکت‌کنندگان در موضوع همایش متکی باشد.»
پوراسماعیلی با ارائه پژوهشی درباره‌ی ضرورت سازمان‌یابی جوانان و دانشجویان خارج از کشور گفت: ظهور و افول جنبش اعتراضی اخیر در ایران، به نوعی ضرورت وجود یک تشکل دانشجویی را نشان داد.»
آرزو پوراسماعیلی از سه زاویه‌ی سرخوردگی‌های دانشجویان در رویدادهای هجدهم تیرماه سال ۷۸، مهاجرت فزاینده و انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران به بررسی موضوع یادشده پرداخت و افزود: «روایتی یگانه، هر یک از ما را به اینجا آورده: ضرورت سازمان‌یابی، فراهم کردن امکان بهترین انتخاب برای این نقطه‌ی عطف تاریخی و تغییر بزرگ، از وضعیت انفعالی به وضعیت کنشگری. از معناپذیری به معناسازی است.»
یکی دیگر از سخنرانان که از وین در همایش شرکت داشت، آریا خسروی بود.
این فعال دانشجویی، سخنان خود را بدینگونه آغاز کرد: «در شرایط کنونی ایران، ما جوانان دو راه در پیش رو داریم؛ ماندن یا سازگاری با شرایط موجود.»
خسروی دور هم جمع شدن جوانان را «لرزه ای بر اندام دیکتاتورها» دانست و بر همین اساس، گردهمایی جوانان در همایش «دیالوگ» را «نخستین موفقیت» دانست.
سخنران بعدی همایش جوانان و دانشجویان ایرانی در برلین، پژمان سلیم بود. او مشاور حقوقی و فعال دانشجویی مقیم هلند است.
سلیم در سخنانش گفت: «هر روز ما از خودمان می‌پرسیم برای مردم ایران چه می‌توانیم بکنیم؟ به عقیده‌ی من یکی از مهم‌ترین کارها، مشروعیت‌زدایی از حکومت ایران و جلب توجه به جنبش اعتراضی مردم ایران است.»
سلیم با استناد به مارتی وایت، نظریه‌پرداز تئوری‌های دیپلماسی افزود: «هرچند تئوری‌های واقعگرایانه در علوم سیاسی، منکر نقش بازیگران غیر دولتی در صحنه‌ی بین‌المللی هستند، با این وجود، در سده‌ی جدید شاهد ایفای نقش هر چه بیشتر بازیگران غیر دولتی در روابط بین‌الملل و دفاع از حقوق بشر بوده‌ایم.»
در برلین، شهری که هزاران ایرانی در آن ساکن هستند، حدود یکصدنفر در همایش «دیالوگ» شرکت کرده‌اند. در فراخوان همایش، تاکید زیادی روی جوان بودن سخنرانان شده بود و شاید به همین دلیل برخی از علاقه‌مندان از شرکت در آن - حتی به عنوان شنونده - صرف نظر کرده‌اند.
سارا دهکردی، از دانشجویان مقیم برلین به رادیو زمانه گفت که در ماه های اخیر، ریزش زیادی در بین اعضای گروه دانشجویی‌شان در برلین داشته‌اند.

وی افزود: «حتی برخی از پروفسورهای آلمانی که همراه با شاگردان ایرانی خود در پی انجام طرح‌های پژوهشی در ایران یا آسیای میانه بوده‌اند به دانشجویان خود هشدار داده‌اند که از شرکت در چنین همایش‌هایی خودداری کنند.»
یک ایرانی میانسال که خود در رشته‌های علوم تربیتی و ایران‌شناسی در دانشگاه برلین تحصیل کرده و هم‌زمان با همایش، در کتابخانه‌ی دانشگاه مشغول مطالعه بود به «زمانه» گفت تنها خواستار برچیده شدن جمهوری اسلامی در هر نوع آن است و نیازی به شرکت در همایش نمی‌بیند.
امید ابراهیمی یکی از هواداران میرحسین موسوی است که به عنوان شنونده در همایش شرکت دارد. وی که دانشجوی فیزیک در دانشگاه آزاد برلین است از حضور اندک دانشجویان هوادار میرحسین موسوی در این همایش سه‌روزه اظهار تاسف می‌کند و به «زمانه» می‌گوید:
«نمی‌دانم دلیل اصلی حضور ناچیز دانشجویان در چنین همایشی چیست. پیش از برگزاری همایش، نوعی جوسازی در محافل اصلاح‌طلب ایرانی به‌ویژه بین فعالان ادوار تحکیم در برلین صورت گرفت که در این همایش، تنها فعالان چپ‌اندیش شرکت دارند و جایی برای افکار دیگر نیست. در صورتی که با برگزاری این همایش می‌خواستیم همه‌ی گرایش های سیاسی را دور هم جمع بکنیم.»
این فعال دانشجویی می‌افزاید: «پس از انتخابات اخیر در ایران، دو سه گرایش سیاسی متفاوت در برلین پدید آمد که پس از یک سال‌واندی هنوز جو میانی به وجود نیامده است. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در خارج از کشور است.»
بخش بین‌المللی همایش «دیالوگ» به زبان انگلیسی است. گزارش‌های تکمیلی درباره‌ی این همایش در تارنمای «زمانه» و در صفحه‌ی فیس‌بوک رادیو زمانه ارایه می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در صف مهاجرت به کانادا، خبرنامه گویا

mehmanparastCan4.jpg

اختصاصی خبرنامه گویا - بر اساس گزارش یک منبع موثق در سفارت کانادا در سوریه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دولت محمود احمدی نژاد، از کانادا تقاضای مهاجرت کرده و منتظر پاسخ اداره مهاجرت این کشور است. این منبع موثق که خود شاهد ثبت پرونده رامین مهمانپرست بوده جزئیات بیشتری از نوع تقاضای مهاجرت وی بدست نداده اما با توجه به مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال پدیده مهاجرت خصوصا به کشورهای غربی، اقدام وی بسیار قابل توجه است.
رامین مهمانپرست متولد ۱۳۳۹ در تهران، ششمین سخنگوی وزارت خارجه است و پیشتر، از جمله به عنوان سفیر در این وزارتخانه خدمت کرده است.
تقاضای مهاجرت رامین مهمانپرست از کاناد به این دلیل جالب است که وی چندی پیش دیپلمات های معترض ایرانی را که به نروژ پناهنده شده بودند به ترجیح دادن منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی متهم کرده بود.
او گفته بود: "کسی در وزارت امور خارجه انگیزه آنها را باور نمی‌کند. در این اقدام بیشتر نوعی ترجیح منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی، قابل توجه است".
اقامت در خارج از ایران برای دیپلمات های ایرانی موضوع تازه ای نیست و برخی از آنها بعد از بازنشستگی یا پایان خدمت در کشور محل ماموریتشان می مانند.
در عین حال این مسئله برای فرزندان و خانواده مقامات ایرانی بیشتر صادق است تا جایی که چندی قبل اعلام شد حدود ۴۰۰ نفر از فرزندان مسئولان در کشورهای غربی از جمله انگلستان مشغول زندگی و تحصیل هستند. در پی اعلام این آمار، برخی از اعلام ممنوعیت تحصیل در خارج از ایران صحبت کرده بودند.
اما این سخنان با واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه روبرو شده بود و رامین مهمانپرست به نوعی این اظهارات را تکذیب کرد. وی در این‌باره گفته بود: "ما بحث جدیدی که نشان دهنده ممنوعیت تحصیلات فرزندان ایرانی اعم از فرزندان مسئولان و غیرمسئولان در کشورهای اروپایی باشد، به این معنا نداریم. البته مهمانپرست توصیه کرد: ظرفیت‌های دانشگاهی کشور در داخل به شکلی فراهم شود که امکان بازگشت اتباع ایرانی که آمادگی دارند در دانشگاه‌های داخل کشور ادامه تحصیل دهند، فراهم شود".
در سال های گذشته نسبت به اقامت دیپلمات ها ومقامات ایرانی و بستگان درجه یک آنها در خارج کشور حساسیت زیادی وجود داشت. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اغلب هرگونه نشانه ای از این دست را به جد مورد بررسی قرار می داد و مسئول مربوطه را برای ادای توضیح فرا می خواند.
mehmanparastCan5.JPG مهمانپرست فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. او قبلا پست هایی نظیر سفیر ایران در قزاقستان و تایلند، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزیر خارجه در امو مدارس خارج از کشور را عهده دار بوده است.
 
 
 

آیا تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران فراگیر خواهد شد؟

 در پی تحریم هشت مقام دولتی ایران از سوی امریکا، ناظران سیاسی معتقدند که این اقدام دولت امریکا ممکن است به اروپا و کانادا نیز سرایت کند. کاهش سطح روابط دیپلماتیک می‌تواند یکی از اقدامات اروپا در این زمینه باشد.
ایالات متحده امریکا روز پنج‌شنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) نام هشت تن از مقامات دولتی ایران را  به عنوان "ناقضان جدی حقوق بشر" منتشر کرد و آنان را در لیست تحریم‌های این کشور علیه ایران قرار داد.
این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر این افراد به ایالات متحده امریکا و نیز مسدود شدن دارایی‌های آنان در این کشور و بانک‌های وابسته به امریکاست.
محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران)، صادق محصولی (وزیر رفاه فعلی و وزیر سابق کشور)، غلامحسین محسنی اژه‌ای (دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات)، سعید مرتضوی (دادستان سابق تهران)، حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات)، مصطفی محمد نجار (وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی)، احمدرضا رادان (جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی) و حسین طائب (معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج) هشت نفری هستند که مورد تحریم ایالات متحده امریکا واقع شده‌اند.
 وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به این اقدام دولت امریکا، سفیر سوئيس در تهران را فراخوانده و این اقدام دولت امریکا را دخالت در امور داخلی ایران دانسته است.
 مهران براتی تحلیلگر سیاسی مقیم آلمان ضمن رد این اتهام جمهوری اسلامی، می‌گوید: «جمهوری اسلامی هم منشور عمومی حقوق بشر سازمان ملل را امضا کرده و هم کنوانسیون‌های مربوط به حقوق مدنی و سیاسی را به‌شکل لازم‌الاجرا امضا کرده و پذیرفته است و چون هم این کنوانسیون و هم آن اعلامیه حقوق بشر را پذیرفته، بنابراین استناد به این اسناد و خواست اجرای حقوق بشر در ایران مسأله‌ای نیست که دخالت در امور داخلی کشور باشد».

احتمال پیوستن اروپا به تحریم‌ها

ناظران و تحلیلگران سیاسی معتقدند تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران، زمانی موثر خواهد بود که دول اروپایی نیز به آن بپیوندند. دکتر مهران براتی معتقد است قبل از این که اروپا بخواهد وارد این تحریم‌ها شود لازم است که دامنه این تحریم‌ها غیر از ممنوعیت سفر و انسداد دارایی‌ها، دامنه‌های حقوقی نیز پیدا کند.
 وی می‌گوید: «اقدام آمریکا زمانی معنی پیدا خواهد کرد که در سطح حقوقی برای این افراد غیر از ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌‌شان، عواقب حقوقی داشته باشد. عواقب حقوقی‌اش هم همان اعلام جرم است. چون آمریکا این افراد را در مورد نقض حقوق بشر مسئول می‌داند یعنی به طور مشخص در مقاماتی که داشتند در نقض حقوق بشر نقش و دست داشته‌اند و به‌نام هم از این افراد اسم برده و نامشان را آورده است».
مهران براتی 
می‌گوید با تشدید تحریم‌های بین‌المللی، دامنه اعتراضات داخلی نیز افزایش 
خواهد یافت آقای براتی اضافه می‌کند که در این صورت نیاز هست که علیه تک تک این افراد اقامه دعوا شود: «اهمیت این مسأله زمانی روشن خواهد شد که با توجه به قوانین اروپایی، اقداماتی از طرف ایرانیانی انجام گیرد در این جهت که مثلا اقوام‌شان در ایران به دست این افراد شکنجه یا کشته‌شده‌اند و یا به نحو دیگری مورد تضییقات غیرقانونی قرار گرفته‌اند. الان کشورهای اروپایی قوانین جزایی‌شان را بین‌المللی کرده‌اند. به این معنا که شهروندانی که اینجا زندگی می‌کنند، اگر جرمی در کشور اصلی‌شان اتفاق افتاده که مربوط به این‌ها یا اقوام‌شان می‌شود، می‌توانند علیه کسانی که مجرم هستند مثلاً در آلمان یا بلژیک اعلام جرم کنند».
 به گفته‌ی آقای براتی این مسأله قبلاً در بلژیک انجام گرفته بود. این تحلیلگر سیاسی می‌گوید به عنوان مثال علیه آقای رفسنجانی آنقدر شکایت از طرف ایرانیان مقیم این کشور صورت گرفته بود که دولت بلژیک مجبور شد کمی قوانین‌اش را تغییر دهد تا هر روز ایرانیان با استناد به این قوانین به دادگاه‌های بلژیک شکایت نبرند.

احتمال کاهش سطح روابط دیپلماتیک اروپا با ایران

این که دامنه تحریم‌های جدید دیپلماتیک امریکا علیه ایران به اروپا سرایت کند یا نه، هنوز در حد گمانه‌زنی است. اما مهران براتی این احتمال را ضعیف نمی‌داند.
 او می‌گوید: «اگر جمهوری اسلامی به اقداماتی از این دست ادامه دهد، من پیش‌بینی می‌کنم که به‌عنوان آخرین امکان و یکی از آخرین اقدامات جامعه بشری یا کشورهای دموکرات غربی این باشد که سطح روابط دیپلماتیک‌شان را با ایران به حداقل برسانند».
 این ماجرا پس از برگزاری دادگاه میکونوس نیز اتفاق افتاد. در این دادگاه برخی از مقامات ایرانی در کشته شدن رهبران مخالفان دولت ایران در رستوران میکونوس آلمان مجرم شناخته شدند.
پس از صدور این رای، برخی از کشورهای اروپایی سفرای خود را از ایران فراخواندند ولی پس از چندماه، این سفرا مجددا به ایران بازگشتند.
مهران براتی اما معتقد است که شرایط کنونی ایران با آن زمان اصلا قابل مقایسه نیست. او می‌گوید: «زمان فعلی با زمان میکونوس بسیار متفاوت است و این مسأله الان اگر انجام گیرد، معنایش این است که دنیا با ایران به آخر خط رسیده و نمی‌داند دیگر با ایران چه باید کار کرد. حداکثر این است که دیگر هیچ نوع رابطه‌ای با این مملکت نداشته باشد و از تمام مزایای روابط تجاریش با ایران بگذرد. چون ممکن است فکر کنند که ضرر این حرکت کمتر از ضرری باشد که با ادامه‌ی روابط با ایران و ادامه‌ی سیاست‌های کنونی حاکمیت ایران برای جامعه جهانی ممکن است پیدا شود».

آیا فشارهای داخلی بیشتر خواهد شد؟

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه ۹ مهر در مورد تحریم هشت مقام ایرانی از سوی دولت امریکا گفته است: «این اقدام ثابت می‌کند که امریکا قانون‌شکنی و ناآرامی در داخل کشور را حمایت کرده و باعث تهییج و تحریک اینگونه اعمال می‌شود».
 مقامات جمهوری اسلامی از ابتدای شروع اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، همواره ادعا کرده‌اند که این اعتراضات از سوی غرب و امریکا حمایت و پشتیبانی و حتی سازماندهی می‌شود.
 آیا این سخنان مهمان‌پرست نشان‌دهنده این است که پس از اعمال این تحریم‌‌های جدید، فشار بر فعالان سیاسی ایران بیشتر خواهد شد؟
 مهران براتی معتقد است این اتفاق نخواهد افتاد: «مسأله برعکس است. روز به روز دامنه‌ی اعتراضات به حکومت ایران بیش‌تر خواهد شد. به‌خصوص تازگی با رفتاری که با آقایان موسوی و کروبی و نزدیکان‌شان کرده‌اند، الان هم در پارلمان اروپا و هم در میان سران کشورهای اروپایی این بحث انجام گرفته که باید در این مورد اقدام کنند. اگر قرار شود که همه‌ی مخالفین در ایران سرکوب و نابود شوند، معنایش این است که دنیا و جامعه بشری ساکت می‌نشیند و جمهوری اسلامی هرکاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و می‌گوید اگرهم حرفی بزنید، من فشار را به مخالفین بیش‌تر می‌کنم. من حدس نمی‌زنم که دیگر امکان فشار بیش‌تری وجود داشته باشد. من نمی‌دانم دیگر چه کاری باقی مانده که جمهوری اسلامی انجام نداده باشد».

میترا شجاعی
تحریریه: علی امینی
 
 
 
شجاع کیست؟ مجید دری یا محمود احمدی نژاد ؟


مدت هاست آرزوی نوشتن مطلبی را برای مجید توکلی و مجید دری در سر دارم و گرفتاری های روزگار اجازه  نمی دهد که، نمی دهد .
قصه این است که ، شجاعت و قهرمانی  « این دو مجید » ، من را شیفته ی خود کرده است و البته این شجاعت نه از جنسِ شجاعت نداشته ی احمدی نژاد است و با تکیه بر پول نفت وآبروی ملت ایران و  فرهنگ و تمدن ایرانی است   ؛ که شجاعت اینان از سر حریت و آزادگی در عین اسارات و زندان است .
مجید توکلی را می شناختم و از سخنرانی مشهورش در دانشگاه امیر کبیر و ضربه هایی که یک تنه بر پیکر استبداد زده بود ، اطلاع داشتم . اما دروغ چرا ، مجید دری را نمی شناختم تا همین چند وقت پیش که نامه ی زیرکانه و شجاعانه ش را به محمود احمدی نژاد دیدم .
ماجرای این نامه ، از این قرار است که مجید دری در آستانه ی بازگشایی دانشگاهها از بند 350 اوین نامه ای به محمود نوشته بود و به  احمدی نژاد پیشنهاد داده بود  که  اگرشجاعتش را  دارد  تنها یک روز با اطلاع قبلی به یکی از دانشگاههای تهران بیاید . و البته همان جا هم او را به عاقبت این کار هشدار داده بود و ترسانده بود که اگر بیایی، شاهد  تلخ ترین روز زندگی ات خواهی بود . و سرانجام  مجید در آخر نامه اش به محمود پیشنهاد ساده تری هم  داده بود و از او خواسته بود که پیشنهاد اولش را قبول نکند و با اطلاع قبلی به دانشگاه نیاید . این نامه من را با این مجید دیگر هم آشنا کرد و فهمیدم کم نیستند قهرمانانی که آنها را نمی شناسم .
چند روز قبل ، شایع شد که احمدی نژاد می خواهد در دانشگاه تهران حضور یابد ، تا به تعبیر مجید شاهدی بر تلخ ترین روز زندگی اش باشد . اما یکی دو روز بعد ، خبرانصراف محمود منتشر شد و  بااین توضیح جالب در سایت کلمه همراه شد که گویی احمدی نژاد « پیشنهاد دوم ِمجید  » را پذیرفته و از حضور با اطلاع قبلی در دانشگاه منصرف شده است .
به همین بهانه ، من هم می خواهم  بر این نکته سنجی کلمه ،  چیزی بیافزایم و به نکته ای دیگر اشاره کنم و صاحبان بصیرت را بر تامل در آن فرا بخوانم .
به نظر من شجاعتی که محمود از آن دم می زند نوعی حماقت اگر نباشد ، نوعی تظاهر اگر نباشد  ونوعی ژست عوام فریبانه اگر نباشد ، حداقل یک نوع مریضی  است . هر آدم عاقلی می داند که ،  شجاعت اگرچه  صفت پسندیده ای است اما شروط بسیار و  همسایه های خظر ناکی  دارد.

اولین و بدیهی ترین شرط شجاعت ، آزادی و انتخاب  است . نمی شود مجبور بود و کاری کرد و بابت آن ادعای شجاعت داشت . نمی شود از سر ترس جیغی کشید و آن رانعره ی شیرانه خواند . همه ی مردم تفاوت  جیغ و نعره را  به خوبی می دانند . واکنشی که  بی اختیار انجام می شود ، هر چند جسورانه باشد ، چون از سر انتخاب نیست شجاعت به حساب نمی آید .
هم چنین ، آشنا ترین و خطرناک ترین مرز شجاعت هم ، حماقت است . نمی شود از خطری که در پیش روست خبر نداشت و ندانسته به آغوشش رفت و  خود را شجاع خواند . کودکی که با آتش بازی می کند و خود را و خانه و کاشانه را به آتش می کشد ، حتماً شجاع نیست وکسی هم او را شجاع نمی خواند .  بازی با آتش ، اگر از سر ندانستن و عدم  بلوغ نباشد ،  لاجرم از سر حماقت و یا دیوانگی است .
با این وصف ،چه بهتر است این سوال در صدر افکار قرار گیرد ، شاید اولیاء بصیرت و بصیرت طلبان هم بشنوند که : براستی شجاع واقعی کیست ؟ مجید دری یا محمود احمدی نژاد ؟ 
 
 
 

واکنش تند نمایندگان طرفدار دولت به نامه علی مطهری

انتشار نامه علی مطهری، از نمایندگان منتقد دولت در مجلس، خطاب به رئیس قوه قضائیه واکنش تند برخی از نمایندگان حامی دولت را برانگیخت. مطهری در این نامه دولت را زمینه‌ساز حوادث پس از انتخابات خوانده است.

مجلس شورای 
اسلامی صحنه تنش و درگیری گهگاه میان نمایندگان نامه علی مطهری، نماینده تهران در مجلس هشتم، به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه،  در ارتباط با برخورد قضائی با عاملان حوادث پس از انتخابات با واکنش تند برخی نمایندگان هوادار دولت روبرو شد.
 فاطمه آلیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه (۱۰ مهر/ ۲ اکتبر) در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، نامه‌ی علی مطهری «توهین‌آمیز» نسبت به رئیس جمهور خواند.
 آلیا ادعا کرد: «مزدوری و وابستگی برخی از سران فتنه و همکاران آنها به بیگانگان» ثابت شده و «نامه پراکنی‌های وی (مطهری) مغرضانه است و نشان از بی‌اطلاعی‌اش از مسایل سیاسی دارد.»
 این نماینده تندروی مجلس هم‌چنین مطهری را به «سوءاستفاده» از «مقام نمایندگی مجلس» و«جایگاه پدرش» متهم کرد.
 محمود احمدی بیغش، دیگر نماینده‌ی طرفدار دولت احمدی‌نژاد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «ایرنا»، علی مطهری را «شخصی متوهم و دارای مشکلات روحی» توصیف کرد. این نماینده مدعی شد، که علی مطهری، احمدی‌نژاد را زیر سؤال می‌برد و با این کار «عوامل آمریکا و اسرائیل و سران فتنه» را شاد می‌کند.
وی  در ادامه‌ی این گفت‌وگو مدعی شد، مطهری «پای خود را خارج از حریم اصول‌گرایی و واقع‌گرایی گذاشته است، حرفهایش بی‌ارزش است و ما متاسفیم که فرزندان بهشتی و مطهری که نقش اساسی در پیروزی انقلاب داشته‌اند این اقدامات و مواضع را اتخاذ می‌کنند.»

نامه مطهری به رئیس قوه قضائیه

علی مطهری روز جمعه (۹ مهر/ اول اکتبر) در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه خواستار «محاکمه عادلانه همه عوامل موثر در حوادث پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران» شد.
 وی در این نامه روند برخورد با «سران معترضان» را نادرست خواند و متذکر شد که «افراد یا مجرمند یا مبرا از جرم، در حالت اول باید محاکمه شوند و به مجازات عمل خود برسند و در غیر این صورت تا زمانی که جرم آن‌ها در دادگاه صالح اثبات نشده است باید از همه حقوق شهروندی برخوردار باشند».
 مطهری با اشاره به تصمیم ریاست قوه قضائیه در رسیدگی به جرائم «فتنه‌گران و مدعیان تقلب»، خواستار جایگزینی محاکمه به جای سخت کردن زندگی عادی متهمان و همچنین طرد شدن آن‌ها از طرف مردم شد.
 علی مطهری در پایان نامه خود، ‌به رئیس قوه قضائیه نوشت: «اجرای عدالت در این موضوع منوط به این است که اتهامات همه اطراف این بحران مورد رسیدگی قرار گیرد، هم کسانی که ادعای تقلب را مطرح کردند و هم کسانی که با اتهام زنی‌های خود در مناظرات و سخنان و رفتارشان در جشن پیروزی، بخشی از زمینه این فتنه را فراهم کردند.»
در یکسال گذشته اختلافات دولت و مجلس از یکسو و اختلافات نمایندگان مجلس با یکدیگر بر سر چگونگی برخورد با دولت افزایش یافته است.
 با این حال، هفته گذشته محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس جمهور، این اختلافات را نتیجه «بزرگ‌نمایی رسانه‌ها» خواند. وی به خبرگزاری مهر گفت: «ما معتقدیم که  زمینه‌های وحدت و همکاری فراوانی داریم و دامن زدن به اختلافات را بیشتر در رسانه‌ها می‌بینیم.»
 علیرغم گفته معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، ماه گذشته در پی بالا گرفتن اختلاف نظرهای بین قوه مجریه و قوه مقننه در ارتباط با حدود و مرزهای تقنین و اجرا و رفع شبهات در این زمینه، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای کمک خواست. آیت‌الله خامنه‌ای نیز به شورای نگهبان دستور داد تا با ایجاد کارگروه ویژه‌ای به رفع این اختلافات کمک کند.

 
پارلمان‌نیوز:   
شب گذشته فیروزه صابر هنگام عزیمت به بوستون جهت شرکت در کارگاه آموزش رهبری زنان در دانشگاه ماساچوست و متعاقب آن شرکت در نشست (PGN) شبکه زنان فارسی زبان در دانشگاه شیکاگو که با همکاری بانک جهانی (در ماه اکتبر)بود، در فرودگاه امام خمینی(ره) بدون هیچگونه توضیحی از سفر منع شد و پاسپورتش ضبط شد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، فیروزه صابر اولین محقق ایرانی است که در مقوله کارآفرینی زنان پژوهش و مطالعه داشته و علاوه بر چاپ پایان نامه کارشناسی ارشدش با عنوان «کارآفرینی زنان در ایران» که هنوز تنها منبع پژوهشی در این زمینه است، مقالات و نوشتارهایی در این زمینه دارد که در نوع خود به لحاظ علمی منحصر به فرد است. هم از این روز خانم صابر به دلیل خدمات ارجمندی که به جامعه علمی کشور و نیز شبکه زنان کارآفرین ایران نموده به عنوان مادر کارآفرینی در ایران شهره گشته است.
مثبت اندیشی و نگاه آینده نگر از ویژگی های بارز این بانوی پژوهشگر و حامی همیشگی کارآفرینان است و به همین دلیل تاکنون هیچ فرصت داخلی و جهانی را برای ترویج فرهنگ کارآفرینی و نیز معرفی کارآفرینی زنان از دست نداده است.
وی تجربه چندین سفر علمی و شرکت در کارگاه‌های آموزشی پژوهشی و ارائه مقالات و ایراد سخنرانی‌های متعدد پیرامون معرفی زنان کارآفرین ایران و حوزه‌های کسب و کار و موفقیت‌های آنان به همراه ارائه مستندات و مطالعات موردی را در کشورهای مختلف داشته است که همگی تأثیر مثبتی از فعالیت‌های کارآفرینانه زنان در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی به جای گذاشته است.


رفسنجانی، گروگان راهکار ناکارآمد خود

منصور امان
دُرُست همان زمانی که آقای رفسنجانی گمان می بُرد روی جاده آسفالته به سمت ثبات بخشیدن به موقعیت خود در حرکت است، یک برخورد غیرمُنتظره با رییس قُوه قضاییه به او یادآوری کرد که به انتهای بُن بست استراتژی بقای خود نزدیک تر شده است.
آیت الله لاریجانی، گُماشته ولی فقیه بر کُرسی ریاست دستگاه قضایی در این مُلاقات غیرمُستقیم، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به طور ضمنی "عوام" خواند و با لحنی تحقیرآمیز از گارد دفاعی آقای رفسنجانی در برابر مُصادره دانشگاه آزاد به عُنوان "سُخنی که شایسته او نیست" یاد کرد. وی با گرفتن ژست استقلال، گُفته هایش را اینگونه تکمیل کرد که پرونده بُنگاه اقتصادی مزبور را بعد از "بررسی فقهی و حُقوقی" زیر تُشک" مقام رهبری" گذاشته است.
پیام آیت الله لاریجانی بی پرده تر از آن است که آقای رفسنجانی مُتوجه نشود. او روشن ساخته که در بازی در حال جریان، همه ی راه ها به "رهبر" ختم می شود و رییس مجمع نه قدم زنان بلکه، روی زانو باید این مسیر را بپیماید.
این حمله می تواند برای آقای رفسنجانی یک شوک باشد زیرا هنگامی صورت می گیرد که او بیشترین تلاش را برای بهانه ندادن به دست رُقبا به خرج داده است. رییس مجلس خُبرگان ایفای نقش سیاهی لشکر آقای خامنه ای در نشست اخیر نهاد مزبور را به گردن گرفت و آنچنانکه خود توصیف کرد، آن را "خوب و آرام" ایفا نمود. این حرکت پس از دفاع وی از طرح حذف رایانه ها، جانبداری از سیاست تنش زای هسته ای آقای خامنه ای و شُرکا و همچنین فراخوان به شرکت در نمایش حُکومتی "روز قُدس" صورت می گرفت.
در تمام این رویکردها تلاش برای پرهیز از رویارویی مُستقیم با "رهبر" و دور زدن مُشکل اصلی خود را آشکار می ساخت؛ تاکتیکی که به دلیل سطح بُحران و در نتیجه آن، بی ثباتی دستگاه قدرت نمی توانست برای آیت الله خامنه ای کافی باشد. او کُرنشهای یا غار پیشین خود را که ریاکارانه کوشش می کرد حساب "مقام مُعظم رهبری" را از همدستانش جُدا کند، با بیزاری، "دوپهلو" می خواند.
علت بندبازی آقای رفسنجانی و طیف بورژوازی بوروکرات در منافع کلانی نهفته است که دستیابی به آن تنها در چارچوب "نظام" مُیسر می باشد. یک فشار دوجانبه آنها را به راه رفتن روی طناب تشویق می کُند، از یک سو نگرانی از خُشکیدن منبع قُدرت و ثروت به دست مردُم و از سوی دیگر ترس از کف دادن همه چیز به دست رُقبا. این همان تشویش مُضاعفی است که مُلاهای قُم و مشهد، بازاریان مکتبی، بورژوازی رانت خوار و لایه بالایی دستگاه بورورکراسی را در جُغرافیای سیاسی کشور منزل نشین ناکُجا آباد می کند.
آیت الله خامنه ای و باند او به خوبی بر این تنگنا آگاهی دارند و روی آن شرط بسته اند. شناخت مزبور به آنها امکان می دهد همیشه یک گام از همراهان "بی بصیرت" خود جلو تر بوده و میدان مانور و نقشه پردازی داشته باشند. این در حالی است که آقای رفسنجانی هر چه بیشتر به گروگان راهکار ناکارآمد خود تبدیل می شود.
او در واکُنش به جنجال باند رقیب در باره این سُخن خود که گُفته بود باطل کُننده وقف دانشگاه آزاد "از خُداوند قوی تر است"، توضیح داد که گفته است: "خُداوند قوی تر است و خودش پس می گیرد". این استدلال مُنفعلانه شباهت بسیاری به رویکرد آقای رفسنجانی در نمایش انتخاباتی 84 دارد؛ زمانی که وی هیچ راهکاری مووثر تری از "پناه بُردن به خُدا" پیدا نکرد. او می تواند کارایی این سیاست را با مُقایسه موقعیت خود در سال 84 با اکنون تخمین بزند.


وزارت ارشاد: فرهادی «عذرخواهی کرده» و می‌تواند فیلم‌برداری را شروع کند

اصغر فرهادی، به هنگام کارگردانی فیلم «درباره الی»
معاون سینمایی وزارت ارشاد می‌گوید در پی «عذرخواهی» اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، به خاطر سخنانی که در «چهاردهمین جشن خانه سینما» بیان کرده‌بود، وی مجاز است کار ساخت فیلم خود را ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، حمیدرضا دیبایی، مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی این مطلب را روز جمعه، در برنامه «هفت» اعلام کرد.
وی در این برنامه گفت: «مجوز ادامه ساخت فیلم سینمایی 'جدایی نادر از سیمین' به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی توسط جواد شمقدری صادر شده و وی می‌تواند از روز شنبه، ۱۰ مهر، فیلم‌برداری را مجدد آغاز کند.»
آقای دیبایی افزود: «این تصمیم در پی سخنان روز پنج‌شنبه، ۸ مهر وزیر ارشاد، و گفت‌وگوی روز جمعه، ۹ مهر اصغر فرهادی و عذرخواهی وی صادر شده‌است.»
اصغر فرهادی که از کارگردانان برجسته سینمای امروز ایران به شمار می‌رود، در چهاردهمین جشن خانه سینما، زمانی که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، در سخنانی آرزو کرد که در سال آینده عده‌ای از سینماگران ایرانی مقیم خارج چون گلشیفته فراهانی و محسن مخملباف بتوانند به ایران بازگردند و جعفر پناهی بتواند فیلم بسازد.
جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی این اظهارات را «حرف‌هایی بسیار ناجور» خواند و این وزارتخانه در واکنش به این سخنان، مجوز فیلم «جدایی نادر از سیمین» را که به گفته آقای فرهادی حدود «۳۵ درصد» از آن ساخته شده‌است لغو کرد.
به گزارش ایلنا، روز جمعه، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در باره «چهاردهمین جشن خانه سینما» و سخنان اصغر فرهادی گفت: «برخی حرکات که در آن مراسم انجام شد، مثل بالا بردن مچ‌بند سبز، در حالیکه این حرکات بعد از گذشت یک سال و سه ماه از جریان انتخابات و این که همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت‌طلب‌ها، کومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته‌است، قابل پذیرش نیست.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره «جشن خانه سینما» گفت: «برخی حرکات که در آن مراسم انجام شد، مثل بالا بردن مچ‌بند سبز، در حالیکه این حرکات بعد از گذشت یک سال و سه ماه از جریان انتخابات و این که همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت‌طلب‌ها، کومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته‌است، قابل پذیرش نیست».
وی افزود: «اگر کسی بخواهد جنبش مرده را زنده کند و فردی ضدانقلاب را برگرداند و ما برای او فرش قرمز بیندازیم غیر قابل قبول است. فردی که خواهان برگرداندن او هستند، از نظر اخلاقی و حرفه‌ای نزول کرده‌است و اگر کسی خواهان بازگشت او باشد، موضوعی صنفی و سینمایی را مطرح نکرده‌ است».
اشاره آقای حسینی به آرزوی اصغر فرهادی برای بازگشت محسن مخملباف، فیلم‌ساز سرشناس ایرانی و از حامیان میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت به ایران، است.
وزیر ارشاد در ادامه گفت: «با فرهادی و هیچ‌کس دیگر بحثی نداریم. مقصر در این مورد صحنه‌گردانان هستند که فضا را برای مطرح کردن چنین جملاتی باز می‌کنند. امیدواریم فرهادی جبران کند.»
این در حالی است که جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته‌بود که به آقای فرهادی یک هفته مهلت داده شده تا «حرف‌های‌شان را اصلاح کنند»، اما اصغر فرهادی نظرات خود را پس نگرفته‌است.
در واکنش به این سخنان اصغر فرهادی گفته بود که اگر قصد ابراز نظر سیاسی داشت، به جای جشن خانه سینما در مصاحبه‌های مطبوعاتی کشورهای مختلف این سخنان را مطرح می‌کرد.
به دنبال انتشار گفته‌های آقای فرهادی که در جشن خانه سینما مهم‌ترین جوایز را با فیلم «درباره الی» از آن خود کرد، رسانه‌های خبری متعلق یا نزدیک به اصول‌گرایان و تندروها در جمهوری اسلامی بلافاصله به اظهارات او واکنش نشان دادند.
در یکی از تندترین واکنش‌ها، روزنامه کیهان که ارگان رسمی رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود اعلام کرد که اصغر فرهادی «در موضع‌گیری‌های اخیر خود با محافل جریان برانداز هم‌نوایی می‌کند».
اصغر فرهادی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان امروز ایران است که علاوه بر ارائه فیلم‌هایی چون «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، و «چارشنبه‌سوری»، نوشتن فیلمنامه فیلم‌های برجسته‌ای چون دایره زنگی، کنعان، و ارتفاع پست را نیز در کارنامه خود دارد.
آقای فرهادی تاکنون دو بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ایران و یک بار خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را به عنوان بهترین کارگردان از آن خود کرده‌است.


لبه پرتگاه

"یکی از اقدامات رهبری و تیم حاکم بر ایران، رساندن کشور به لبه پرتگاهی است که اگر خدای رحمان به ملت ایران تفضل نکند، تمامی هستی این ملت رنجدیده در فاصله زمانی کوتاهی خواهد سوخت."
"وصیت نامه" احمد قابل با این جمله پایان می گیرد؛ وقتی پائیز رسیده است و برگهای پائیزی به یاد می آورند"حسین منزوی" شاعر را که آنها رازیر پای عاشقان شعرمی دید.
احمد قابل، از شاگردان برجسته آیت الله منتظری که بین زندان اوین و وکیل آباد مشهد پاس داده می شود، سخن ابوالقاسم خزعلی  را به یاد می آورد که در ماه های اولیه ی رهبری آقای خامنه ای اقرار کرده بود: "حالا دیگر رهبری کشور هم از ماست". و به امروز می رسد: "آقای خامنه ای و جناح راست حزب جمهوری اسلامی، در تشکلی که نام و نشان حزبی آن را معرفی نمی کنند و نام مستعار «نظام جمهوری اسلامی» را بر حزب خود گذاشته اند، بر ارکان قدرت، مسلط شده اند."
نام های خزعلی و خامنه ای اذهان را متوجه "57 سال فعالیت در سایه انجمن حجتیه" می کند و بحث شکل گیری "نئوحجتیه"  به شکل دولت کودتایی احمدی نژاد به میان می آید. 

رئیس دولت کودتا "امن ترین کشور دنیا را" ـ به قول وزیردفاعش- که ایران باشد، گذاشته و برای بار چندم دوان دوان به نیویورک رفته تا مشکل فقرا وکارتون خوب های آمریکا را حل کند.
در تهران، خانواده‌های محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی فر که در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه به قتل رسیده اند، دو افسر نگهبان نیروی انتظامی راکه "عامل" شناخته شده و به قصاص نفس محکوم شده‌اند، مورد بخشش قرار می دهند. این خانواده‌ها خواستار پیگرد و مجازات آمران این جنایات هستند. سرنخ به قاضی سعید مرتضوی می رسدواز طریق او لابد به "ستاد کودتا". آیا قاضی مرتضوی هم مانند دو پزشک شاهد جنایات کهریزک به طور مرموزی ترور می شود؟ آیا این پرسش ارژنگ بامشاد بسیار هوشیارانه و بموقع نیست: "قتل های زنجیره ای دیگری در راه است؟"
 آخر در روزهائی هستیم که برادر بازجو حسین شریعتمداری فرمان شلیک "ستاد کودتا" را صادرکرده است. این بار "اسلحه بر پیشانی همسر فرمانده جنگ" است. همسرسردار باکری و سردار همت به "خون فروشی" متهم شده اند و برایشان عاقبتی مانند زنان "نوح و لوط" پیش بینی شده است. بیهوده نیست که نیروهای امنیتی به منزل خانواده باکری هجوم می برند.
کسی هم به پرسش محمدخاتمی جواب نمی دهد: "تعجب می‌کنم چرا وقتی خانواده‌های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می‌گیرند، سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده‌اند، فریاد نمی زنند؟"
شاید همه منتظر اند تا اعلام شود مهاجمین به خانه سرداران جنگ مانند حمله کنندگان به خانه کروبی به دستورفرماندار و استاندار "خود سرانه" دست به چنین عملیاتی زده اند؛ آنهم درکشوری که اصغر فرهادی کارگردان سینما "حرف ناجور" از دهانش در نیامده، پروانه فیلمش لغو می شود. و همان روز محمدحسین صفار هرندی سر دبیر سابق کیهان، که به وزارت ارشاد رسید و همه مسائل فرهنگی را حل و فصل کرد،  بر صندلی معاون فرهنگی، اجتماعی و راهبردی سپاه می نشیند.
و این البته کاملا تصادفی است که همزمان سپاه بعد از "فیلترالبرز" کارخانه "آریان فولاد" را هم مصادره می کند.

به راستی که کشور امن و امان است. تنها چیزی که فصای امن ترین کشور دنیا رابهم می زند، دوسه تا مساله کوچک اقتصادی است. نساجی‌های ایران اعلام می کنند: "تولیدمان تا 10 روز دیگر متوقف می‌شود."علت هم ممنوعیت واردات پنبه است.طلافروشان تهران در مخالفت با قانون مالیات دوباره اعتصاب می کنند. بازار آهن تهران هم به آنها می پیوندد.این مال اول هفته است. آخرهفته "بازار ارز سرفه می‌کند"، "دلار در بازار ايران ديوانه" می شود و افزايش بهای ارزهای موجود در بازاربه  30 درصد می رسد. 

شک نباید کرد که کار، کار دشمن است. در هفته ای که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات خبر می دهد: "روحانیان برجستۀ حوزه علمیه قم در دام سرویس های اطلاعاتی آمریکا افتاده اند" و "یک صهیونیسم شیعی" توسط سیا درحال شکل گیری است، چگونه ممکن است تحولات اقتصادی روی هوا اتفاق بیفتد؟

روزنامه "جهان صنعت" در این باره "رمز گشایی" می کند: "از چند روز پیش از تبادل طلا به ریال توسط تاجران ایرانی در امارات ممانعت به عمل آمده است. به این دلیل تقاضا برای دلار و درهم امارات افزایش محسوسی یافته و قیمت درهم به رکورد بی‌سابقه 300 تومان رسیده است."
بله. همه چیز به تحریم و مرکز اعمالش، آمریکا بر می گردد. جائی که رئیس دولت کودتا درجلوی صحنه، جنجال بزرگ دیگری به بهانه "11سپتامبر" بر پا کرده، تاپشت پرده مذکرات لازم انجام شود.
سخنان ماجراجویانه محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقش دولت آمریکا در حوادث یازدهم سپتامبر باعکس العمل شدید روبرو می شود. بسیاری از هیات‌های نمایندگی، از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و مجارستان، در حین سخنرانی احمدی‌نژاد، به حالت اعتراض اجلاس سازمان ملل را ترک می کنند. کشورهای نظیر آرژانتین، کوستاریکا، استرالیا و زلاند نو نیز به جمع معترضان می پیوندند.

"نفرت انگیز" و "توهین آمیز" پاسخ رسمی آمریکاست. "گستاخانه وغیرقابل قبول" جواب اتحادیه اروپا.دبیر کل سازمان ملل این حرفها را "نفاق و تفرقه" نام می دهد و کار بجائی می رسد که خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی از واژه "وقیحانه" استفاده می کند.

هرمیداس باوند، حرفهای احمدی نژاد را مخالف منافع ملی ایران می داند. صادق زیبا کلام می گوید: "اگر ملاک ما منافع ملی کشورمان باشد، تردیدهای جدی دارم که این چند سفر به سود و نفع منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد. بالعکس معتقدم که اتفاقا سفرهای ایشان و مطالبی که در صحن علنی سازمان ملل مطرح کردند به هیچ وجه به خیر و صلاح و نفع کشور مان نبود."

و هنوز رئیس دولت کودتا از نیویورک برنگشته که "سخنان پر مغز" او ـ به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی ـ ثمر می دهد: تهدید نظامی ایران از سر گرفته می شود. بیش از 50 تن از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه ای به باراک اوباما از احتمال دستیابی ایران به بمب اتم در هفته ها یا ماه های آینده سخن می گویند. نمایندگان می خواهند تا "هر چه آنچه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته ای" بکار گیرد، "همه گزینه ها" را برای توقف برنامه اتمی ایران در نظر داشته باشد و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تشویق به اعمال تحریم های شدید علیه ایران کند.
یکی ازاین کشورها روسیه است. آخرین خبرها حکایت از این دارد: "مناسبات مسکو و تهران روز به روز سردتر می‌شود."
رئیس جمهور روسیه این هفته دستور می دهد تحریم های متنوعی علیه تهران از جمله منع انتقال سامانه های دفاع موشکی اس -300 به ایران اجرایی شود. مطابق دستور مدودف، صادرات "تانک، زره پوش رزمی، ضد هوایی از نوع سنگین، بالگردهای رزمی و ناوهای جنگی" روسیه به ایران ممنوع وورود اتباع ایرانی مرتبط با فعالیت‌های هسته ای یا موشکی تهران به روسیه منع می‌شود.
قاعدتا بعد از پیوستن کامل روسیه به آمریکا، نوبت بازی بامهره چین رسیده است. دو سناتور آمريکايی خواستار تحريم شرکت چينی به دليل سرمايه گذاری درايران می شوند.
تا رئیس دولت کودتا به ایران برسد، ناظران سیاسی سیمای واحدی از او ترسیم کرده اند: "ورود با اتکاء  به نفس به آمریکا، خروج عصبی و آشفته."
علت هم روشن می شود. احمدی نژاد در آمریکا رسما اعلام کرده بود: "ما احتمالاً در اکتبر آماده گفت وگو خواهيم بود. درها برای گفت وگو و مذاکرات در چهارچوب عدالت و احترام باز است."
اما هدف اصلی را منوچهر متکی برملا می کند: "تهران به پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان پیشنهاد داده بود که در نیویورک و در سطح وزیران خارجه در زمینه مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کند، اما این درخواست «به رغم همه شعارها» نادیده گرفته شد و «آنان این فرصت طلایی» را هم از دست دادند."
مذاکرات پنهانی تر هم ظاهرا نباید به نتیجه رسیده باشد. حاصل
 بندبازی رمزی کلارک با احمدی نژاد و رحیم مشائی در در هتل "باربیچ" نیویورک را، اول ازهمه اسرائیلی ها رصد و رو می کنند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص می نویسدکه مقام های ایرانی و آمریکایی در نیویورک درباره طرح ایالات متحده برای برقراری "روابط دیپلماتیک غیررسمی" گفت وگوهایی داشته اند.
خبرگزاری "ریا نووستی" روسیه، بر خبر مهر تائیدجهانی می زند: "رسانه های گروهی جهان در روز های اخیر احتمال برگزاری مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران را بطور گسترده مورد بحث قرار داده اند.  طبق آخرین گزارش خبرنگاران، مقامات عالی رتبه آمریکا و ایران در چهارچوب اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بطور مخفیانه در مقر این سازمان با یکدیگر ملاقات کرده اند."
آیا عصبانیت احمدی نژاد ازاین است که باردیگر دست خالی برگشته و سیاست دشنام درجمع، سازش در خلوت، شکست خورده است؟
جواب هر چه باشد، تا  رئیس دولت کودتائی به تهران می رسد، تذکر کتبی 170 نماینده مجلس انتظارش را می کشد. علی لاریجانی در غیاب رئیس دولت کودتاگفته است: "مجلس در جايگاه خود ترديدی ندارد که لازم باشد خود را اثبات کند، " و حالا تذکر کتبی رو شده است.
در این تذکر کتبی، اظهارات محمود احمدی نژاد درباره جایگاه مجلس بر خلاف سخنان آیت الله خمینی، آیت الله خامنه ای و قانون اساسی و باعث خدشه دار کردن جایگاه مجلس دانسته شده است.
خبرهای دیگر حکایت از برکناری محمد علی رامین، چهره افراطی بسیارنزدیک به احمدی نژاد دارد. طراح نفی  هولوکاست  وعامل اصلی سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران در یک سال گذشته به گزارش سایت نمایندگان فراکسیون اقلیت، قطعا از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برکنار خواهد شد.
پیش ازاو هم محمد خوش چهره، از چهره های شاخص اصولگرا با حکم "بازنشستگی" از این دانشگاه اخراج شده است.خوش چهره از حامیان اصلی محمود احمدی نژاد در جریان مبارزات تبلیغاتی انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 بود. او به واسطه حمایت های قاطعانه اش از شهردار وقت تهران و بخصوص مناظره تلویزیونی مشهورش با حسین مرعشی، نماینده ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی در آن انتخابات، از سوی حامیان احمدی نژاد به "زبان ناطق" احمدی نژاد، معروف شده بود.
آیا این "اخراج ها"، حاصل توصیه ـ تهدید هفته گذشته کیهان برای کنار گذاشتن "افراسیاب"ها از سیستم دولتی  است و یا شکاف تازه ای در میان گروه بندی امنیتی ـ نظامی باز شده است؟

خانم ها!آقایان!
اخبار بسیارمهم نیمه شب چهار شنبه می رسد. آیت اله علی محمد دستغیب به عنوان مرجع تقلید، فتوائی تاریخی می دهد: "ولایت مطلقه فقیه و ولی فقیه معین شده از طرف خبرگان دو مقوله جداگانه است که گاهی هم اتفاق می افتد در یک نفر تجلی می کند، همانند امام امت. شخصی که مطابق قانون اساسی توسط مجلس خبرگان به رهبری انتخاب می شود، تنها وظیفه تنظیم روابط میان قوای سه گانه حکومتی و ممانعت از تضییع حق شهروندان توسط این قوا را دارد.این شخص می شود ولی فقیه جهت اداره مملکت و هیچ حق دخالت در امور مردم، چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه علمی و فرهنگی مردم را ندارد".

آمریکا برای نخستین بار8 تن از مقامات جمهوری  اسلامی را به دلیل سرکوب اعتراضات تحریم می کند.این هشت نفر که به دست داشتن در "نقض جدی حقوق بشر و آزار مردم ایران" در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری متهم شده اند، عبارتند از: محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران)، صادق محصولی (وزیر دفاع فعلی و وزیر سابق کشور)، غلامحسین محسنی اژه ای (دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات)، سعید مرتضوی (دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران)، حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات)، مصطفی محمد نجار (وزیر کشور و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در نیروی انتظامی)، احمدرضا رادان (جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی) و حسین طائب (معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج).

خانم هیلاری کلینتون می گوید: "شهروندان ایرانی تحت نظارت یا فرماندهی این افراد بی جهت بازداشت شدند، کتک خوردند، مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتند، تهدید و حتی کشته شدند. این اعمال با ادعاهایی که اخیرا در سازمان ملل مطرح شده مبنی بر اینکه «ایرانی ها از آزادی بیان برخوردارند و هیچ کس در ایران به دلایل سیاسی در زندان نیست» تناقض دارد."
پائیز دیگری است. مرزها روشنتر می شود. عاشقان و دشمنان ایران، در دوسو صف کشیده اند. احمد باقی به گوش تاریخ می گوید: "جنگ افروزان خارجی با کمک جنگ طلبان داخلی، هرروز که می گذرد، کشور و ملت را یک قدم به جنگی نا برابر و خانمانسوز نزدیک می کنند. جنگی که در یک سوی آن قدرت نظامی غرب قرار می گیرد و در طرف مقابل توان نظامی سپاه و ارتش ایران، و بعید می دانم هیچ صاحبنظری در مصاف این دو نیرو، امکان پیروزی نظامی ایران را پیش بینی کند.حتی تحلیل گران سپاه پاسداران نیز حد اکثر سخن از تنبیه امریکا و زدن ضربه های سختی به امریکا و غرب به میان می آورند و در برابر، به ملت نمی گویند که فقط نتیجه ی یک ماه موشک باران و بمباران های گسترده -  از آن نوع که در افغانستان و عراق و صربستان انجام دادند- به معنی انهدام تمامی سرمایه های اقتصادی، ارتباطی و نظامی ملت ایران خواهد بود -که در طول دهها سال، اندک اندک روی هم انباشته شده- و خسارتی در حد چند هزار میلیارد دلار را بر ملت رنجدیده ی ایران تحمیل خواهد کرد و دهها سال او را در فقر و فلاکت و فحشاء فرو خواهد برد و نسل فعلی و نسل های بعدی را محتاج کمک های سازمان ملل و در معرض وابستگی به کشورهای بیگانه قرار خواهد داد. جناب آقای خامنه ای نه شرعا و نه عقلا، حق به مسلخ بردن یک ملت هفتاد میلیونی و سوزاندن منافع او را ندارد."

مصطفی تاجزاده فریاد دیگری می زند: "بگیر و ببند و سرکوب و انسداد در زمان محمدرضا شاه جواب نداد و به طریق اولی در دنیای به هم‌پیوسته کنونی روش‌های استبدادی نمی‌تواند پاسخگوی اداره کشور باشد."

گوش شنوائی خواهد بود؟


بشار اسد در تهران: هدف گفت‌وگوهای صلح تنها حمایت داخلی از اوباما است

بشار اسد و 
محمود احمدی‌نژاد
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد وارد تهران شده، روز شنبه با اشاره به موضوع صلح اسرائیل و فلسطین گفت که «در روند صلح فلسطین هیچ تغییری ایجاد نشده‌است و این مذاکرات هدفی جز حمایت از اوباما در داخل آمریکا دنبال نمی‌کند.»
دور تازه گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان یک ماه پس از آغاز، هم‌اینک به خاطر عدم تمدید قانون توقف شهرک‌سازی توسط اسرائیل در کرانه باختری رود اردن، با خطر رسیدن به بن‌بست مواجه شده‌است.
دولت اوباما که در حال میانجی‌گری برای ایجاد صلح میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی و تشکیل کشور مستقل فلسطین است در روزهای اخیر تلاش کرده از یک سو اسرائیل را زیر فشار بگذارد که تعلیق در خانه‌سازی‌ها را ادامه دهد و از سوی دیگر نیز در حال تلاش برای متقاعد کردن تیم مذاکره‌کننده فلسطینی بوده است تا مذاکرات را ترک نکنند.
سفر بشار اسد به تهران در حالی صورت می‌گیرد که دولت اوباما به طوری فزاینده سوریه را به ایجاد روابط بهتر با ایالات متحده و گرفتن فاصله از تهران ترغیب کرده‌است.
در همین حال، مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، ایران و سوریه را متهم می‌کنند که با تسلیح گروه پیکارجوی حزب‌الله لبنان باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شوند.
به گفته رسانه‌های داخل ایران، موضوع لبنان، عراق و فلسطین از موضوعات اصلی گفت‌وگوها میان بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد در تهران خواهد بود.

اعطای نشان عالی به بشار اسد

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در این سفر هم‌چنین طی مراسم رسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، به بشار اسد، نشان درجه یک «جمهوری اسلامی» اعطا شد.
نشان عالی درجه یک، عالی‌ترین نشانی است که به موجب آیین‌نامه اعطای نشان‌های ایران، به سران و رؤسای جمهور کشورها اعطا می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، بشار اسد از جمله به خاطر آن‌چه «دفاع از حقوق ملت ایران به خصوص در موضع هسته‌ای» و «ایستادگی در کنار مردم فلسطین و لبنان در برابر تهاجم صهیونیست‌ها و همگامی سوریه با جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی» توصیف شده شایسته دریافت این نشان دانسته شده‌است.
بنا بر آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی ایران، از جمله شرایط دریافت نشان عالی «جمهوری اسلامی» توسط مقام‌های دیگر کشورها، «تلاش بی‌وقفه برای ایجاد صلح و امنیت و آسایش در جهان»، «اکتساب آزادی‌های اساسی و حقوق بشر برای مردم کشور خود» و «حمایت‌های حساس و شایسته از مواضع ایران در صحنه‌های مهم بین‌المللی» است.
این نشان پیش از این نیز در سال ۸۵ از سوی دولت ایران به هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا اعطا شده بود.
 

وزیر اطلاعات ایران از بازداشت «تعدادی جاسوس هسته‌ای» خبر داد


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با تأکید بر اشراف دستگاه امنیتی ایران بر شبکه‌های مجازی می‌گوید که این وزارتخانه برای جلوگیری از «فعالیت تخریبی دشمن»، تعدادی از «جاسوسان هسته‌ای» را بازداشت کرده است.
حیدر مصلحی که با خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر مصاحبه کرده است، توضیحات بیشتری در مورد تعداد و هویت دستگیرشدگان نداده است اما تأکید کرده است که «اشراف ما بر شبکه‌های مجازی اجازه فعالیت در این زمینه را از دشمنان سلب کرده است».
گفته‌های آقای مصلحی واکنشی است به گزارش‌های برخی از نشریات غربی که در آنها به حمله ویروسی به شبکه رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره شده بود.
بر اساس این گزارش‌ها کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که در ماه‌های اخیر به صورت گسترده شبکه‌های رایانه‌ای ایران را مورد حمله قرار داده بود، با هدف تأثیر بر فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران به ویژه بوشهر طراحی شده است.
ایران حمله کرم یارانه‌ای استاکس نت به تأسیسات بوشهر را رد کرده اما تأیید کرده است که بیش از ۳۰ هزار آی.پی واحدهای صنعتی به این بدافزار رایانه‌ای آلوده شده‌اند.
اکنون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید که «اقدامات مخرب استکبار در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان به سرعت کشف و راه‌کارهای مقابله با آن به اجرا گذاشته می‌شود».
آقای مصلحی افزوده است که «مجموعه اطلاعاتی اشراف و سلطه کاملی بر فضای مجازی پیدا کرده و اجازه رخنه و تخریب فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را نخواهد داد».
ایران پس از سال‌ها تأخیر در راه‌اندازی نخستین نیروگاه اتمی‌اش در بوشهر، انتظار دارد که با ترزیق سوخت به قلب نیروگاه در روزهای آینده، شاید آغاز به کار رسمی این نیروگاه هزار مگاواتی باشد، به گونه‌ای که بتواند در آذرماه این نیروگاه هسته‌ای را به شبکه تولید برق کشور وصل کند.
با این حال حساسیت کشورهای غربی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه غنی‌سازی اورانیوم در حدی است که بارها تهدید کرده‌اند که هیچ گزینه‌ای را برای مقابله با برنامه اتمی ایران کنار نخواهند گذاشت.
اصرار آمریکا و اسرائیل بر استفاده از تمامی گزینه‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران تا کنون به حمله نظامی احتمالی به تأسیسات اتمی ایران تعبیر شده است، اما این نخستین بار است که برخی از  تحلیلگران استفاده از بدافزارهای رایانه‌ای را برای اخلال در فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران ا
به گمان کشورهای غربی ایران در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است. ادعایی که همواره از سوی مقام‌های تهران رد شده است.
ایران هدف نهایی برنامه هسته‌ای خود را تولید برق و فرآورده‌های پزشکی عنوان می‌کند اما همزمان توقف غنی‌سازی را که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، خط قرمز خود عنوان می‌کند.
 

 
تداوم بحران در بازار ارز و طلا؛  سود دولت در جریان افزایش نرخ ارز 
است
جـــرس: با گذشت یک هفته از بحران بیسابقۀ بازار ارز ایران و همزمان با اعلام خبر اینکه مردم و فعالان اقتصادی، روز شنبه دهم مهرماه، برای خرید ارز ارزان به صرافی‌های وابسته به بانکها هجوم آورده‌ و دلار در بازار تا ١۰۹۰ تومان کاهش یافته است، اما آخرین گزارش ها از تداوم بحران و کمبود در بازار ارز و طلا خبر داده و محاسبات نیز نشان می دهد "دولت از افزایش نرخ ارزهای خارجی طی هفته گذشته، بیش از ۷۵ هزار میلیارد ریال سود برده و از افزایش این نرخ‌ها رضایت دارد و تمایلی به کاهش نرخ ارزهای خارجی نخواهد داشت."
 گزارش های بر آمده از محاسبات نیز، نشان گر این واقعیت مهم در بحران اخیر بوده است که "افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دولت، سبب تمایل آن به افزایش نرخ ارزهای خارجی شده است؛ چرا که درآمدهای دولت به‌صورت دلاری و یورویی است اما مخارجش به‌صورت ریالی، و با افزایش نرخ ارزهای خارجی دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران نموده و هزینه‌هایش را پوشش دهد؛ لذا تمایلی به کاهش قیمت ارز ندارد و نخواهد داشت."
هفته گذشته بازار طلای کشور (به خاطر اعتصاب طلافروشان در اعتراض به سیاست مالیاتی جدید دولت) شاهد توقف و همچنین بازار ارز (در خیابان فردوسی و بازار تهران)، شاهد افزایش غیرمترقبه نرخ دلار، یورو و ارزهای معتبر دیگر بود؛ بطوریکه قیمت دلار از ١۰۰۶ تومان در روز شنبه گذشته، به ١۴۰۰ تومان در بامداد چهارشنبه ... قیمت یورو از ١٣١۹ تومان، به ١۶۹٣ تومان... و پوند انگلیس از ١۴۸۶ تومان به ١۸۹۰ تومان رسید. همچنین قیمت سکه طلا (طرح قدیم) از مرز ٣۵۸ هزارتومان عبور کرد .

تداوم بحران ارز در بازار
به گزارش مهر از صرافی های واقع در میدان فردوسی تهران که مرکز فروش ارز محسوب می شود، تحولات و نوسانات بازار ارز و سکه روز شنبه دهم دی ماه نیز کماکان ادامه داشت، به نحوی که بسیاری از صرافی ها، یا مغازه های خود را تعطیل کرده بودند؛ یا بطور کل خرید و فروشی نداشتند.
همچنین صرافی ها قیمتهای ارز و سکه طلا را بر روی تابلوهای خود درج نکرده اند و فعالان و صرافی های بازار نیز، دلیل این امر را کمبود ارز و نوسانات قیمتهای سکه و ارز به ویژه دلار اعلام می کنند.
  در پی اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه به هر متقاضی به هر میزان و بدون هیچگونه محدودیتی ارز فروخته می شود، بسیاری از فعالان بازار و مردم امروز برای دریافت ارز به صرافی های بانکها هجوم آورده بودند.
با این وجود، امروز قیمت فروش هر دلار آمریکا در بازار تا ١١۰۰ تومان اعلام شد؛ که نسبت به هفته گذشته کاهش نشان داد، علیرغم اینکه در بازار، ارزی برای ارائه وجود نداشت.

مقامات بانک مرکزی و ادعاهای متغیر
همزمان محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نیز ادعا کرده است "قیمت دلار در بازار را تا ١۰۶۰ تومان می رسانیم"، این در حالی است که حمید پورمحمدی قائم مقام وی با بیان اینکه "نمی توان رقم دقیقی از نرخ دلار را پیش بینی کرد، چرا که بازار بازی و آزادی خود را دارد"؛ وعده داده که جهش قیمت دلار مهار شده و در روزهای آینده به حدود ١۰۵۰ تومان خواهد رسید.
همزمان محمود رضا خاوری، مدیرعامل بانك ملی امیدوار است تا پایان هفته جاری، بانك مركزی با مشاركت سایر بانك‌ها بتواند دلار را به "قیمت واقعی" آن یعنی ١۰۶۰ تومان برساند.
خاوری كه در نشستی خبری در محل صرافی این بانك سخن می‌گفت مردم و بازار ارز را مخاطب قرار داد و گفت: "بازار هشیار باشد مردم نیز فریب سفته‌بازی‌های بازار ارز را نخورند" و هشدار داد "در صورت تخلف، مجوز صرافی‌ها باطل می‌شود."
گزارش های دیگری از بازار نیز نشان می دهد که قیمت انواع سکه طلا در بازار متغیر است، به نحوی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز برای خرید ٣۷۰هزار تومان و طرح جدید ٣۶۰هزار تومان عرضه می شود.

برنده اصلی بازی
همزمان گزارش کارشناسان امر و محاسبات حاکی از آن است که برخلاف شایعاتی که دلیل عمدۀ افزایش نرخ دلار و ارزهای خارجی را "قطع همکاری‌های بانکی کشور امارات با بانک‌های ایرانی ذکر کرده بودند"، "این دولت بوده است که از افزایش نرخ ارزهای خارجی بیش از ۷۵هزار میلیارد ریال سود برده و برخلاف وعده های سخنگوی سیاسی دولت، نه تنها از افزایش این نرخ‌ها رضایت دارد، بلکه تمایلی نیز به کاهش محسوس نرخ ارزهای خارجی ندارد."
به گزارش آفتاب، واقعیت این است که "افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دولت، تمایل آنرا به افزایش نرخ ارزهای خارجی بالا برده است؛ چرا که درآمدهای دولت به‌صورت دلاری و یورویی است اما مخارجش به‌صورت ریالی، و با افزایش نرخ ارزهای خارجی دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران نموده و هزینه‌هایش را پوشش دهد، تمایلی به سقوط و کاهش قیمت ها ندارد."
این درحالی است ‌که بر اساس قانون بودجه ۸۹، فروش دلار توسط دولت ۹۸۵ تومان تعیین شده اما از ابتدای امسال نرخ دلار در شبکه بانکی ١۰۵۰تومان بوده و بتدریج با ١۵ درصد افزایش، به ١١٣۰تومان رسید.
به این ترتیب با احتساب درآمد ۶۰میلیارد دلاری دولت از صادرات نفت و میعانات گازی و پتروشیمی با فرض فروش به میانگین ١١۰۰ تومان، تا پایان سال حداقل ۶۵ هزار میلیارد ریال سود اضافه نصیب دولت خواهد شد.
از سوی دیگر دولت از کالاهای ورودی نیز تعرفه دریافت می‌کند و سالانه بیش از ده هزار میلیارد ریال از کالاهای مالیاتی عوارض و مالیات می‌گیرد که با احتساب ده درصد افزایش نرخ دلار؛ درآمد دولت از کالاهای وارداتی به دلیل افزایش نرخ دلار حداقل ده هزار میلیارد ریال اضافه خواهد شد.
بدین ترتیب در اثر افزایش نرخ ازهای خارجی، درآمد دولت از عوارض صادرات و سایر محل‌ها هم اضافه خواهد شد و در صورت محاسبات دقیق سود دولت بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته و برنده اصلی افزایش نرخ ارزهای خارجی دولت خواهد بود و ظاهرا افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه دولت به قدری زیاد می باشد، که دیگر شاهد کاهش قابل ملاحظه نرخ ارزهای خارجی در شبکه بانکی و بازار آزاد کشور نخواهیم بود.

تداوم بحران در بازار طلا، بازار ساعت را نیز در اغما فرو برد
با گذشت بیش از یک هفته از اعتصاب و اعتراضات صورت گرفته به نحوه محاسبه قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی اصناف مختلف که با اعتصاب صنف طلافروشان در روزهای اخیر به اوج رسید، به گزارش شاهدان عینی و منابع خبری، امروز شنبه دهم مهرماه نیز، صنف ساعت فروشان به اعتصاب پیوسته و مغازه های خود را تعطیل کردند.
پایگاه خبری سفیر در این باره گزارش داد که امروز (شنبه دهم مهرماه)، بسیاری از مغازه‌های بازار ساعت‌فروشان در بازار تهران تعطیل بود و ‏بر اساس این گزارش، اعتراض صنف طلافروشان نیز که از هفته گذشته با بستن مغازه‌هایشان آغاز شده بود، علیرغم انتشار اخباری مبنی بر "هشدار مقامات و پایان اعتصاب"، همچنان ادامه دارد.


حمیدرضا ظریفی نیا
 
 
 
جرس:
بیش از 50 تن از ساکنان محله رباط طرق مشهد با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری، به تصرف و تخریب غیرقانونی منازلشان توسط شهرداری مشهد اعتراض کردند.
به گزارش جرس، این شهروندان که عموما کارگر و کشاورز هستند و خود را به سختی از مشهد به تهران رسانده اند با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان توقف روند غیرقانونی تصرف و تخریب خانه هایشان توسط شهرداری مشهد شدند.
همچنین نمایندگان این عده با بعضی کارکنان دفتر ریاست جمهوری و برخی از نمایندگان مجلس گفتگو کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.
گفتنی است منطقه رباط طرق مشهد در حاشیه شهر مشهد است و تا چند سال گدشته روستا محسوب می‌شده و دارای ده‌داری بوده است و از دو سال پیش به محدوده شهری شهرداری مشهد اضافه شده است. اکنون شهرداری مشهد در اقدامی غیرقانونی قصد تخریب بیشتر از 200 خانه و تصرف یک هزار قطعه زمین کشاورزی این منطقه را دارد و در هفته گذشته 10 خانه از این 200 خانه را به زور و با کمک نیروی انتظامی مشهد تخریب کرده است و هم اکنون حکم تخریب باقی خانه ها را به پاسگاه محل ابلاغ کرده است.
 در صورت تخریب این 200 خانه، صدها تن از ساکنان آنها که همگی کشاورز و کارگر هستند، بی خانمان خواهند شد.
 این گزارش حاکیست زمین های این منطقه آستانه ای است و حدود 40 سال پیش از طرف آستان قدس به صاحبان فعلی آنها اجاره 99 ساله داده شده است.
  بسیاری از اراضی حاشیه ای و شهری مشهد که موقوفه آستان قدس هستند، به همین صورت به مردم به مدت های طولانی 99 ساله اجاره داده می‌شود و صاحبان قانونی این زمین ها کشاورزان و کارگرانی هستند که در این زمین ها سکونت دارند.
 یکی از ساکنان این منطقه که خانه وی نیز در آستانه تخریب است گفت: "شهرداری مشهد می خواهد در محدوده ای که حدود 1000 قطعه از این اراضی و 200 خانه در آن قرار دارد یک پارک ایجاد کند و به همین دلیل به تصرف غیرقانونی زمین ها و خانه های ما اقدام کرده است و قصد دارد 200 خانه که صاحبان قانونیشان در آنها سکونت دارند را تخریب کند و از سال گذشته در این محله مسکونی و در کنار خانه ها درخت های چند ساله کاشته است و در هفته گدشته 10 خانه مسکونی را تخریب کرده و حکم تخریب باقی خانه ها را نیز صادر کرده است."
 این فرد که یک کارگر ساده است همچنین افزود: " من ، همسر و سه فرزندم در یک اتاق 40 متری و به سختی زندگی می‌کنیم و من با 12 ساعت کار در روز با زحمت می‌توانم شکم زن و بچه ام را سیر کنم. در صورتی که همین خانه نیز تخریب شود، قطعا بی سرپناه و آواره خیابان خواهیم شد و حتی قادر به اجاره یک اتاق هم نخواهیم بود."
 این اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی شهرداری مشهد درحالی روی می‌دهد که ساکنان محله رباط طرق مشهد تاکنون تجمعات متعدد در اعتراض به این اقدامات برگزار کرده اند و پیگیری های حقوقی و شکایت نیز انجام داده‌اند و همچنین آستان قدس رضوی نیز با تصرف و تخریب خانه های مردم توسط شهرداری مخالفت کرده است.
 همچنین گفتنی است هیچ یک از نهادهای قانونی مشهد مانند دادستانی، فرمانداری و استانداری اقدام مناسبی برای جلوگیری از این رفتار غیرقانونی شهرداری انجام نداده اند و علی رغم غیر قانونی بودن این تصرف ها و تخریب ها، به نوعی جانب شهرداری مشهد را گرفته اند.

از همین رو کشاورزان و کارگران ساکن منطقه رباط طرق مشهد با تجمع مقابل مجلس و نهاد ریاست جمهوری، خواهان مداخله این نهادها برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی شهرداری مشهد شده اند.
 تصرف و تخریب غیرقانونی خانه روستانشین های حاشیه شهر مشهد در حالی روی می‌دهد که مسئولان دولتی ایران بارها اقدامات مشابه دولت اسرانیل در تخریب خانه های فلسطینیان را محکوم نموده اند و خواهان مقابله نهادهای بین‌المللی با تخریب خانه های فلسطینیان شده اند و صدا و سیما نیز بارها تصاویر تخریب خانه های مردم توسط ارتش رژیم اسرائیل را نشان داده است.

فرزانه بذرپور

 

 
جرس:
دالان های پر پیچ و خم و تنگ بازار را که می گذرم؛ پس از راستای لوازم خانگی گذری است که یک پله می خورد و سقفش کمی کوتاه تر است. اینجا تیمچه طلا و جواهر است.
بر روی بنری نوشته شده "از مغازه داران و کسبه محترم خواهشمند است که به بازگشایی مغازه های خود اقدام کنند." این بنر از سوی شورای اصناف کشور نصب شده است.
همه مغازه های راسته ی صنف طلا و جواهر امروزهم  تعطیل بود به جز اولین طلافروشی که در راستای تیمچه نبش لوازم خانگی ها قرار داشت.
وارد که می شوم، صاحب مغازه می گوید "خرید و فروش نداریم."
می‌پرسم چرا و فورا می‌شنوم: صنف طلا و جواهر اعتصاب است.
دوباره چرایی‌اش را می‌پرسم و این بار بی‌حوصله می‌گوید: به خاطر افزایش مالیات.
کنجکاوی‌ام را می‌بیند و توضیح می‌دهد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده سه درصد شده، از سود هر گرم طلا که این مبلغ بالایی است. باید به سه درصد از سود مزد ساخت طلا مالیات تعلق بگیرد وگرنه همه صنف طلافروشان به خاک سیاه می نشینند.
می‌گویم "مسئولان معتقدند که طلافروشان از شفاف شدن درآمد خودشان واهمه دارند، واقعا این طور است؟"، عصبی می‌شود، اما خودش را کنترل می‌کند: اصلا این طور نیست . ریز درآمد ما هم در اتحادیه صنفی طلا و سکه و ارز موجود است و هم اینکه خود دولت آن را از گذشته دارد. تازه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هم کسانی که پرکرده اند کاملا مشخص است که هر فرد چقدر دارایی و درامد دارد اینها بهانه است.
نظرش را راجع به تاثیر این شکل اعتراض و ادامه آن می‌پرسم، جواب می‌دهد: امیدواریم که این اتفاق بیفتد. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در برخی صنوف باعث افزایش قیمت کالا و به تبع آن کاهش تقاضا می شود.
یکی دیگر از افرادی که در داخل طلافروشی است و در حال حساب و کتاب کردن است در این باره می گوید: فعلا که رییس سازمان مالیاتی گفته که ما به اعتراض ها کاری نداریم و پیغام داده که انگار مردم می خواهند مالیات بدهند ..شما کاسبها چرا جوشش می زنید. ما البته این را دهان به دهان از کسبه شنیدیم.
از مغازه طلا فروشی بیرون می‌آیم. تمام صنف طلا و جواهر بسته است چهار پنج تایی از مغازه هایی که ساعت می فروشند باز هستند. ازآنها دلیل کار نکردن این صنف را می پرسم.
یکی می گوید: این مالیات گفته شده که شامل حال ساعت فروشان هم می شود.
در جواب سوال‌ام که "چرا شما تعطیل نکرده اید؟" می‌گوید: به نظرم یک دست صدا ندارد همه بازار باید در کنار هم تعطیل کنیم.
مغازه ای که کنار لباس فروشی قرار دارد و ساعت می‌فروشد، باز است. از او علت تعطیلی برخی مغازه های ساعت فروشی را می پرسی، او هم دلیلش را افزایش مالیات می داند.
از او می پرسم "فکر می کنی مردم از اعتصاب هایی که در بازار است حمایت می کنند" می گوید: فکر نمی کنم دیگر از آن انسجام های سی سال پیش خبری نیست.

ایران فروهر

 

 پاسخ رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به متصدی وزارت ارشاد

فقط خدا می‌تواند به داد اهل فکر و فرهنگ و قلم برسد

کلمه:
علی مزروعی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، با انتشار یادداشتی به اظهارات متصدی وزارت ارشاد پاسخ داد و ضمن متهم کردن وزیر به بی‌اطلاعی از سابقه انجمن صنفی مذکور، تاکید کرد که “از اینهمه دروغ و دغل و ظلم و جفا به اهالی هنر و فرهنگ و قلم”، باید به خدا پناه برد.
مزروعی همچنین خاطرنشان کرد: آنچه بر سر انجمن آمده جز بر پایه قاعده زور و اصلی که حق را با غالب می داند ، توجیه پذیر نیست، و صد البته برای هشدار دادن به دیگران لازم نبود ایشان اینهمه به خود زحمت دهد و از انجمن مایه بگذارد بلکه می توانست بدون رودربایستی بگوید در این دولت برآمده از آن انتحابات اداره امور بر پایه قاعده و قانون زور می چرخد و هر نهاد و فردی به غیر از آنچه متصدیان این دولت فکر می کنند و می پسندند ، فکر و عمل کند، سرنوشتش حذف ، تعطیلی و نابودی است.
متن کامل این نامه به نقل از سایت نوروز در ادامه می‌آید:
اخیرا متصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنشی که نسبت به جشن خانه سینما نشان داده اند لگدی هم به ” انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران ” زده و گفته اند: ” چند سال قبل انجمنی بود به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به جای کار صنفی کار سیاسی می‌کرد و دیدیدم که چه بر سرش آمد. ”
هرچند محتوای گفته ها و عملکرد ایشان از بدو بدست گیری مسئولیت این وزارتخانه بخوبی نشانده عدم دانش و تجربه ایشان نسبت به مدیریت امورفرهنگی و هنری درکشوربوده است اما واکنش اخیر ایشان نسبت به جشن خانه سینما و مایه گذاشتن از انجمن صنفی برای عبرت گیری مسئولان این نهاد صنفی اثبات مضاعفی است براینکه نسبت ایشان با اموراتی که ارتباط با فعالیت های زیر مجموعه شان دارد جز تباین نیست.
برای اینکه معلوم شود ایشان از موضوع پرت است و چقدر از وضعیت ” انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران ” اطلاع دارد که دیگران به درس آموزی از سرنوشت آن دعوت می کند ، به اطلاع ایشان می رسد :
۱- انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در مهرماه سال ۷۶ اولین مجمع عمومی خود را با حضوربیش از ۶۰۰ نفر از روزنامه نگاران تشکیل داد و با تصویب و به ثبت رساندن اساسنامه خود در وزارت کار و امور اجتماعی فعالیت خود را شروع کرد وخوشبختانه توانست با عملکرد خود اعتماد قاطبه روزنامه نگاران را بدست آورد بگونه ای که بطور متوسط هر روز یک روزنامه نگار به عضویت آن درآمد و تعداد اعضای ثبت نام شده آن به چهار هزار نفر( دو سوم کل روزنامه نگاران کشور) بالغ شد و این امر بخوبی نشانده عملکرد صنفی انجمن در جلب رضایت روزنامه نگاران است و آنچه می تواند معیار عملکرد یک نهاد صنفی در مورد صنفی یا سیاسی بودن عملکردش باشد داوری اعضاست و نه افرادی خارج از صنف که قطعا می تواند ناشی ازنگاه های جانبدارانه غیرصنفی و سیاسی باشد .
۲- این انجمن همواره بر فعالیت در چارچوب قانون و اساسنامه خود و درتعامل با همه نهادهای حاکمیتی تاکید و عمل می کرد و سوابق مکتوب بخوبی اثبات کننده این مدعاست . متاسفانه پس از روی کارآمدن دولت نهم کارگزاران این دولت در دو وزارتخانه فرهنگ و ازشاد اسلامی و کار و امور اجتماعی برپایه نوعی پیشداوری سیاسی و سوء تفاهم به عدم تعامل و کارشکنی در امور انجمن روی آوردند و درادامه همه تلاش خود را برای در اختیار گرفتن یا به تعطیلی کشاندن و انحلال این نهاد به کار بستند اما از آنجایی که از ارائه هرگونه دلیل و مدرک حقوقی در این زمینه به مراجع مربوطه عاجز بودند و حتی بهانه گیری آنها در مورد تعداد اعضای حاضر در مجمع عمومی انجمن با حضور پرشور و بیش از نهصد نفری آنان در سال ۸۷ بی اعتبار شد ، انجمن توانست به رغم همه کارشکنی ها بکار خود و ارائه خدمات صنفی به اعضا تا مردادماه سال ۸۸ ادامه دهد . بنابراین این سخن وزیر که :” چند سال قبل انجمنی بود به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به جای کار صنفی کار سیاسی می‌کرد ” بخوبی نشاندهنده بی اطلاعی ایشان از طول عمر و فعالیت های این نهاد می باشد.
۳- اما این سخن که :” و دیدیدم که چه بر سرش آمد ” ، جهت اطلاع ایشان به عرض می رسد در سال گذشته ، درآستانه روز خبرنگار و درحالی که هیات مدیره انجمن اعضا را به مجمع عمومی عادی سالانه برای ارائه گزارش عملکرد و انتخاب بازرسین دعوت کرده بود ، مامورینی شبانه و بدون ارائه حکم و دلیلی به پلمپ درب ساختمان و دفتر انجمن اقدام کردند و بدینگونه از ادامه فعالیت های صنفی این نهاد جلوگیری کردند . لابد ایشان می دانند که انجام این اقدام آنهم پس از رخدادهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و بازداشت و زندانی کردن دهها روزنامه نگارهیچگونه ارتباطی با مدعای ایشان در مورد فعالیت های انجمن ندارد و گفته ایشان مصداق تجاهل العارف است ، چراکه در همین ایام تعداد دیگری از نهادهای صنفی و مدنی نیز پلمپ و تعطیل شدند . جالب آنکه تا امروز به رغم همه پیگیری ها در قوه قضائیه و حتی جابجایی قاضی مرتضوی از دادستانی تهران ، که به قاتل مطبوعات و دشمنی با روزنامه نگاران شهره بود و ایضا دشمن خونی انجمن بود ، تاکنون هیچکس پاسخگو و ارائه دلیل و حکم قانونی برای پلمپ دفتر انجمن نبوده است و این اقدام را به نیروهای غیبی نسبت می دهند! و جالبتر اینکه در جریان بازداشت و زندانی کردن نائب رئیس انجمن ( شمس الواعظین ) و دبیر( خانم مفیدی) بر بازجویان و دستگاه اطلاعاتی کشور نیز روشن شد که انجمن هیچ فعالیتی خارج از چارچوب قانون و اساسنامه خود نداشته است .
۴- با توجه به آنچه آمد آنچه بر سر انجمن آمده جز بر پایه قاعده زور و اصلی که حق را با غالب می داند ، توجیه پذیر نیست ،و صد البته برای هشدار دادن به دیگران لازم نبود ایشان اینهمه به خود زحمت دهد و از انجمن مایه بگذارد بلکه می توانست بدون رودربایستی بگوید در این دولت برآمده از آن انتحابات اداره امور بر پایه قاعده و قانون زور می چرخد و هر نهاد و فردی به غیراز آنچه متصدیان این دولت فکر می کنند و می پسندند ، فکر و عمل کند سرنوشتش حذف ، تعطیلی و نابودی است . فرق نمی کند روزنامه نگارباشد یا انجمن صنفی روزنامه نگاران ، سینماگر باشد یا خانه سینما ، نویسنده باشد یا ناشر،… و یحتمل این نوع اداره امور فرهنگی و هنری کشور و برخورد با اهل فکرو فرهنگ و نهادهای صنفی کارنامه ای بس درخشان برای متولیانش برجای خواهد نهاد و فقط دراین میان و میدان خدا می تواند به فریاد دادخواهان و اهل فکر و فرهنگ و قلم برسد و ما نیز شکایت به خدا می بریم از اینهمه دروغ و دغل و ظلم و جفا به اهالی هنر و فرهنگ و قلم.
علی مزروعی
رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران


اعتصاب طلافروشان ادامه دارد؛ ساعت‌فروشان هم مغازه‌ها را بستند!


کلمه:
به دنبال اعتراضات صورت گرفته به نحوه محاسبه قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی اصناف مختلف که با اعتصاب صنف طلافروش در روزهای اخیر به اوج رسیده، صنف ساعت فروشان هم امروز مغازه‌های خود را باز نکردند.
پایگاه خبری سفیر در این باره گزارش داد که امروز بسیاری از مغازه‌های راسته بازار ساعت‌فروشان در بازار تهران تعطیل بود.
‏بر اساس این گزارش، اعتراض صنف طلافروشان نیز که از هفته گذشته با بستن مغازه‌هایشان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
جهان نیوز نیز در این باره به نقل از یک طلافروش باسابقه نوشت: ما هر روز به بازار می‌رویم اما وقتی می‌بینیم بازار بسته است برمی‌گردیم.
این طلافروش همچنین با اشاره به شایعه حمله اوباش به طلافروشان در هفته گذشته، گفته است: اتحادیه طلا هم به مغازه داران می‌گوید بروید مغازه‌ها را باز کنید و ما هم می‌گوییم که اگر باز کنیم شما امنیت ما را برقرار کنید.

 

 معاون وزیر بازرگانی: قیمت برنج و روغن افزایش یافته، اما ربطی به هدفمند کردن ندارد

کلمه:

معاون توسعه داخلی وزیر بازرگانی با تایید افزایش قیمت روغن و برنج، افزایش قیمت روغن را ناشی از قیمت‌های جهانی و منطقی دانست و افزایش قیمت برنج را تنها مربوط به برنج‌های وارداتی ناشی از حوادثی مانند سیل پاکستان عنوان کرد. او همچنین افزایش قیمت‌ روغن را بی‌ارتباط با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ذکر و تصریح کرد: هرچند ذخایری وجود دارد؛ اما نیازی نیست که برای این موضوع به بازار ورود کنیم.
محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش قیمت روغن و برنج در سطح بازار با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد روغن کشور به قیمت بازارهای بین‌المللی وابسته است، گفت: در واقع تامین روغن خام و دانه‌های روغنی از خارج از کشور است و در داخل کشور روغن‌کشی و تصفیه به صورت کامل انجام می‌شود.
او با اشاره به افزایش قیمت‌ جهانی روغن، افزود: این افزایش قیمت به چند هفته قبل مربوط است و یک روند افزایشی در بازارهای جهانی در ارتباط با روغن داشتیم.
ضیغمی اضافه کرد: بعضی‌ها اشاره کرده‌اند که این موضوع به آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مربوط است؛ اما اگر قیمت‌های روغن خام و دانه‌های روغنی در بازار بین‌المللی را بررسی کنیم، این افزایش قیمت در بازارهای بین‌المللی کاملا مشهود و قابل ملاحظه است و ربطی به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ندارد.
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه درباره قیمت برنج نیز توضیح داد: البته این موضوع را باید بررسی کنیم؛ اما طبق اطلاعاتی که دارم، فکر می‌کنم برنج هم همین شرایط را دارد و با توجه به وضعیتی که در پاکستان ایجاد شده و سیلی که در آنجا رخ داده، مقدار عرضه برنج پاکستانی در بازارهای بین‌المللی کم شده و بر روی قیمت برنج هندوستانی تاثیر گذاشته است.
او خاطرنشان کرد: برنج هند و پاکستانی تقریبا جایگزین هم هستند و به نوعی در یک رده کیفی و قیمتی قرار دارند.
معاون وزیر بازرگانی متذکر شد: در حال حاضر قیمت روغن داخلی ما واقعا در یک سطح منطقی‌ دارد عرضه می‌شود و به نظرم قیمت روغن‌های آزاد در بازار قیمت مناسبی است.
او در این باره خاطرنشان کرد: اگر پایه قیمت‌ها بررسی شوند، تقریبا دو سال است که روغن هیچ تغییر قیمتی نداشته است. بررسی گزارش‌های بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که تقریبا قیمت روغن ثابت بوده، اما اکنون میزان تقاوتی که در نرخ خرید روغن برای صنایع روغنی ایجاد شده، این تغییر قیمت را منطقی نشان می‌دهد.

صفهای طویل برای خرید دلار؛ در ده سال گذشته بی سابقه است

کلمه:
بازار ارز داخلی از روز پنجشنبه به طور کامل در حالت تعطیلی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عدم مبادله ارز در این بازار عامل اصلی تعطیلی چند روزه بازار داخلی ارز بوده است.
در حالی که بانک کارگشایی اقدام به فروش دلار به قیمت یک هزار و ۸۵ تومان کرده است، اما هیچ‌یک از خریداران دلار اقدام به فروش دلار در بازار ارز نکردند.
یکی از صرافان در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: بازار ارز داخلی کاملاً مبهم و پرتلاطم است؛ چرا که در حال حاضر خریداران دلار به امید افزایش بیش از پیش قیمت آن، اقدام به فروش ارز و دلار نکردند.
این صراف ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود رکورد قیمت دلار که روز پنجشنبه به هزار و ۳۰۰ تومان رسید، بار دیگر شکسته شود.
در حال حاضر خریداران بسیاری در محل بانک‌هایی که اقدام به فروش دلار و ارز کرده‌اند تجمع کرده و صف‌های طویلی را تشکیل دادند.
به گفته یکی از خریداران دلار، این موضوع در طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
یکی دیگر از خریداران دلار به خبرنگار ایلنا گفت: اعلام اجرای طرح تحول اقتصادی که امروز نیز سخنگوی اقتصادی دولت بر آن تاکید کرد، باعث شده است تا خریداران بیشتری تمایل به خرید دلار کرده و نسبت به عدم فروش آن برای افزایش قیمت دلار اقدام کنند.
براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که بازار دلار و حتی طلای ایران طی هفته آینده روزهای پرتلاطمی را پشت سر بگذارد.

 

قیمت طلا و دلار باز هم افزایش یافت

کلمه:
قیمت طلا در بازارهای جهانی بار دیگر افزایش یافت و هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز به یک هزار و ۳۱۹ دلار و ۲ سنت رسید.
به گزارش ایلنا، قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در ایران ۱۵۳ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز با افزایش ۲ درصدی مواجه بوده است.
پیش‌بینی می‌شود قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار تا ۱۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان نیز افزایش یابد.
قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز امروز به ۱۶۳ هزار و ۷۲۰ تومان رسید که باز نسبت به روز گذشته از روند روبه رشدی برخوردار بود.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار طی ساعات آینده بیش از یک هزار تومان دیگر هم افزایش یابد و به ۱۶۴ هزار و ۷۹۰ تومان برسد.
امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۵ هزار و ۵۳۰ تومان معامله شد که پیش‌بینی می‌شود قیمت آن طی ساعات آینده به ۳۵ هزار و ۷۶۰ تومان برسد.
قیمت سکه همچنان رو به بالا
قیمت سکه نیز همچنان با افزایش مواجه است و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت آن طی روزهای آینده با رشد قابل توجهی برخوردار شود.
البته گروه دیگری از کارشناسان و فعالان بازار عقیده دارند با عرضه سکه به بازار از سوی بانک کارگشایی روند رو به رشد قیمت سکه تا حدودی متوقف می‌شود.
هر سکه تمام بهار آزادی در حال حاضر ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود طی ساعات آینده با هزار تومان افزایش به ۳۵۱ هزار تومان برسد.
قیمت هر نیم سکه نیز ۱۷۳ هزار تومان معامله شد.
پیش‌بینی می‌شود که هر نیم سکه در ساعات آینده ۱۷۵ هزار تومان به فروش برسد.
هر ربع سکه نیز امروز در بازار ۸۸ هزار تومان معامله شد.
پیش‌بینی شده است افزایش ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت این نوع سکه در ساعات آینده‏ قیمت آن را به ۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان برساند.
قیمت دلار هم رو به بالا رفت
هر دلار امریکا نیز با افزایش قیمت مواجه شد و امروز یک هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رفت. این در حالی است که قیمت آن در بازارهای جهانی با کاهش ۵ درصدی مواجه شده است.
امروز هر دلار کانادا نیز یک هزار و ۱۴۰ تومان و هر یورو نیز یک هزار و ۵۲۰ تومان در بازار ارز کشور معامله شد.
هر پوند انگلیس نیز یک هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رفت.

 

هفته ای که گذشت؛ تداوم بازداشتها و احکام غیرعادلانه
جـــرس: 
هفته ای که گذشت، سال تحصیلی جدید دانشگاههای کشور با تداوم بازداشت بیش از ۷۰ فعال دانشجویی، افزایش موج فشارهای امنیتی بر دانشجویان و حذف استادان دگراندیش آغاز شد و با صدور حکم انحلال دو حزب عمدۀ حامی جنبش سبز، توقیف دو نشریه اصلاح طلب و دو تشکل دانشجویی، افزایش فشار بر زندانیان سیاسی و خانواده های آنان و تداوم قطع ارتباط تلفنی بند ٣۵۰ زندان اوین، بعنوان مهمترین اخبار هفته ادامه یافت.
همین هفته گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، در شش ماهه نخست سال جاری، برای ٢۹۰تن از فعالین سیاسی و مدنی در حوزه های مختلف بیش از نه و نیم قرن حبس تعزیری و ۸ حکم اعدام صادر و یا تائید کرده است.
ادامۀ واکنش ها به حملات نیروهای امنیتی و لباس شخصی های حامی حکومت به چند تن از خانواده شهدا، گسترش دامنه انتقادات از رهبری، مجلس خبرگان و دولت، اعتراض گروهی از معلمان و اصناف کشور در مورد وضعیت شغلی، تداوم اعتراضات زنان به لایحه موسوم به "حمایت از خانواده"، اعتصاب صنف طلافروشان تهران و شهرهای مختلف کشور، صعود بیسابقه قیمت ارز و طلا در بازار کشور، افزایش مشکلات کارگران کشور و دایره بیکاری ها، گسترش دایره تحریم های اِعمالی علیه تهران و تحریم هشت مقام امنیتی- قضایی جمهوری اسلامی توسط دولت آمریکا نیز، از اهم اخبار سوم تا نهم مهرماه ۸۹ بود.
منابع خبری جرس نیز طی همین هفته گزارش دادند که در آخرین جلسه شورای امنیت ملی - عالی ترین نهاد امنیتی کشور - کلیه وظائف امنیتی داخلی از وزارت اطلاعات گرفته شده و به سپاه پاسداران واگذار گردیده است.

افزایش فشار و تهدید بر دانشگاه، دانشجویان و استادان
سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شد که ۷۴دانشجوی زندانی در زندان های مختلف کشور محبوس می باشند.
مهدی کروبی در آغاز سال تحصیلی طی پیامی اظهار داشت: نباید مطالبات دانشجویان بی پاسخ مانده و انباشته گردد...
او تاکید کرد دانشگاه همیشه زنده است و هیچ کسی نمی تواند آنرا با خاک یکسان کند.
محمد داوری و عبدالله مومنی، دو معلم زندانی که برای دومین سال پیاپی، نتوانسته‌اند سال تحصیلی را همراه دانش‌آموزان و همکاران خود آغاز کنند، به مناسبت سال جدید تحصیلی نامه‌ای را منتشر کردند.
طی هفته ای که گذشت، بر تعداد استادان مشمول حکم بازنشستگی اجباری و ترک دانشگاه افزوده شد و نام هشت تن از آنان روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. محمد معز اردلان، جواد فرهودی، سید محسن حبیبی، محمد حسین رفیعی، روح اله عالمی دانشیار، غلامرضا ظریفیان، محمد خوش چهره و دکتر احمد مدرس، اسامی استادان فوق الذکر بود.
وزارت علوم طی ماههای اخیر، در راستای "اسلامی کردن" مجدد دانشگاهها و "تداوم نهم دی ماه"، اقدام به بازنشسته کردن استادان دگراندیش، مستقل و منتقد کرده است؛ اقدامی که به "انقلاب فرهنگی دوم" تعبیر شده است.
گفتنی است در واکنش به اقدامات ماههای اخیر وزارت علوم دولت دهم در اخراج، بازنشستگی اجباری و حذف استادان دگراندیش دانشگاههای کشور، زمزمه‌هایی مبنی بر استیضاح وزیر علوم با محوریت موضوع "برخورد با استادان دانشگاه" در صح مجلس شنیده می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: هیچ علم و عملی در دنیا بدون گره خوردن به ولایت وسیله پیشرفت و تکامل بشر نخواهد بود. وی با بیان اینکه "در دوره‌ای كه من در وزارت علوم هستم، دانشگاه نباید به سمت كادرسازی برای جناح ها و احزاب حركت كند"، اظهار عقیده کرد "دشمن ضربات سنگینی را از دانشگاهیان ولایت‌مدار كشور دریافت كرده و باید منتظر ضربات سنگین‌تر باشد."
  سوم مهر ماه و در اولین روز بازگشایی دانشگاههای کشور، دانشجویان دانشگاه آزاد رشت، به بهانه پوشش و وضع ظاهری، توسط انتظامات و ماموران حراست مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
یک روز بعد، در چهارم مهرماه، مصوبات ١۹ گانه شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها درباره عفاف و حجاب به دانشگاههای سراسر کشور ابلاغ شد که طی آن تهیه شناسنامه فرهنگی برای دانشجویان، میثاق نامه دانشجویان با محور مسائل اخلاقی و اخذ تعهدنامه از آنها تصویب شده است.
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نیز، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، از شرایط حال حاضر کشور انتقاد کرده و آورده‌اند: "قدری به خود آیید و ببینید كه ایران را در چه گردابی فرو برده‌اید."
دفتر تحکیم وحدت نیز، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید بیانیه ای منتشر کرده است که در آن از لزوم تدوین مدل های جدید فعالیت دانشجویی در سال تحصیلی پیش رو سخن به میان آماده و تاکید شده است که اقتدارگرایان چاره ای جز پذیرش مطالبات مردم ندارد.
در پی توقیف و پلمب دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز توسط هیئت نظارت دانشگاه، این تشکیلات دانشجویی طی نامه‌ای خطاب به هیئت نظارت دانشگاه خاطرنشان کرد "هدفتان خاموش کردن صدای منتقدان است."
منابع حقوق بشری گزارش دادند که ضیا‌ءالدین نبوی، فعال دانشجویی که به زندان اهواز منتقل شده، بر اثر ضرب و شتم و انتقال به سلول انفرادی، در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. (چهارم مهرماه)
پدر ضیاء از عدم پاسخگویی و برخورد بد مقامات قضایی گله کرده و همزمان خواستار تغییر حکم تبعید پسر دانشجویش شد.
  احکام انضباطی برای ١۷ تن از فعالان دانشجویی بابل صادر شد و همزمان انجمن اسلامی دانشجویان، توسط ریاست انتصابی دانشگاه منحل اعلام گردید.
دادگاه علی انجم روز، روزنامه‌نگار و عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم) در گیلان، روز دوشنبه پنجم مهرماه در شعبه‌ اول دادگاه انقلاب رشت برگزار شد.
پیمان عارف فعال دانشجویی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل نیز، چهارم مهرماه به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شد.
مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت از سوی اجرای احکام دادسرای اوین جهت اجرای حکم ٣۰ماه حبس تعزیری فراخوانده شد.
جواد علیخانی فعال دانشجویی زندانی، برای اجرای حکم حبس خود، به زندان اوین تهران منتقل شد.
آزاد کمانگر دانشجوی دانشگاه یزدان پناه سنندج (از اقوام فرزاد- که چندی پیش اعدام شد)، از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به قرنطینه زندان سنندج منتقل شد. (ششم مهرماه)
همزمان پنج دانشجوی همان دانشگاه، که متهم به برگزاری مراسم برای اعدامیان اردیبهشت امسال بودند، هر یک به دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
تعدادی از دانشجویان معترض و منتقد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز تبعید شدند/ صدور پنجمین حکم کمیته انضباطی
طی همین هفته (سوم مهرماه) سامانه خبری- تحلیلی «اصلاحات نیوز» بعنوان پایگاه خبری جنبش اتحادی فعالین دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور، راه اندازی شد.

تداوم نقض حقوق بشر؛ ۱۱۰۰ سال محکومیت برای ۲۱۶ زندانی سیاسی- عقیدتی
بر اساس گزارش ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، در شش ماهه نخست سال جاری، برای ٢۹۰تن از فعالین سیاسی و مدنی در حوزه های مختلف بیش از نه و نیم قرن حبس تعزیری و ۸ حکم اعدام صادر و یا تائید کرده است.
بر اساس این گزارش، شعب مختلف دادگاه های انقلاب (بدوی) برای ١۸۹ نفر و در مجموع چهار و نیم قرن حکم صادر کرده است که علاوه بر این احکام دو تن نیز به اعدام محکوم شده اند.
همچنین حکم ١۰١نفر توسط دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفته است که دال بر بیش از پنج قرن حبس تعزیری بود و احکام اعدام شش نفر توسط دادگاه های تجدید نظر مورد تائید قرار گرفت.
در این میان معاون سازمان زندان‌های ایران خاطرنشان کرد شمار زندانیان کل کشور در مقایسه با سال گذشته، ۳۵ درصد بیشتر شده است.
سامانه خبری کلمه نیز مشخصات دقیق ۲۱۶ زندانی سیاسی- عقیدتی و امنیتی را که در زندان های مختلف ایران شناسایی شده اند و بیش از ۱۱۰۰ سال محکومیت دارند را، منتشر کرد.
احمد صدرحاج سیدجوادی، در نامه ای خطاب به چهره های سرشناس بین المللی خواستار موضع گیری آنان علیه ظلم به زندانیان سیاسی ایران و پیگرد حقوقی عاملان و آمران فجایع بعد از انتخابات شد.
و عباس امیرانتظام، قدیمی ترین زندانی سیاسی ایران، که اخیرا نامزد دریافت جایزه سالیانه ساخاروف شده، طی پیامی خطاب به نسل جدید خواستار آن گردید که "با تمام توان خود، برای ارتقاء نام ایران و ایرانی بطور خستگی ناپذیر بکوشند و مبارزه کنند."
طی هفته ای که گذشت، عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به سه سال حبس محکوم شد.
همچنین محسن مختاری، از بازداشت شدگان روز عاشورا که با تودیع وثیقه آزاد شده بود جهت تحمل حبس تعیین شده به زندان اوین منتقل گردید.
کریم پورصمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر که چندی پیش به مکان نامعلومی منتقل شده بود، مجددا به آن زندان بازگردانده شد. (سوم مهر ماه)
روز دوشنبه (پنجم مهرماه) نیز، دادگاه مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، برگزار گردید و همان روز مریم اکبری منفرد از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل گردید.
یک روز بعد (ششم مهرماه) احمد جلالی‌فراهانی، فعال مطبوعاتی و دبیر سابق سرویس اجتماعی خبرگزاری مهر، به دادسرای اوین احضار شد.
حیدر زمان، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان نیز، به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار شد.
طی همین هفته ژینوس سبحانی منشی کانون مدافعان حقوق بشر و شهروند بهایی که پس از حوادث عاشورا بازداشت شده بود، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
اواسط هفته گذشته خبر رسید که امیر شیبانی از فعالان مشهد دستگیر شده است.
در آخرین روز کاری هفته (پنجشنبه ۸ مهرماه)، آریا آرام‌نژاد، هنرمند جنبش سبز، با قرائت متن دفاعیات خود، به شرح آنچه در دوران بازداشت در زندان بر وی گذشته اشاره کرد و بخشی از شکنجه‌های روحی و جسمی که از سوی بازجویان و ماموران زندان بر او وارد شده را شرح داد.
در پی بازداشت داریوش ممبینی، عضو شورای شهر اهواز، وی در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زد.
در پی تعلل مقامات قضایی در محاکمه و مجازات آمران جنایت کهریزک، خانواده سه شهید حوادث کهریزک، گذشت خود از قصاص دو مجری محکوم به اعدام این جنایت را اعلام کردند و همزمان خواستار آن شدند که اراده جدی برای پیگرد و مجازات آمران سیاسی، قضایی و امنیتی این جنایت نیز بزودی محقق شود.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل بازداشتی در زندان اوین، طی نامه ای به دادستان تهران نسبت به ادامه روند فعلی هشدار داد و گفت "مجازات كودكان بخاطر عملكرد بزرگترها شیوه‌ای غیرانسانیست."
عبدالجبار کرمی، نماینده سنندج در مجلس، طی نطق چهارم مهرماه خود، از پنج بار احضارش به محاکم قضایی خبر داد که در نتیجه آنها به دو ماه تا دو سال حبس محکوم شده است.
محمدجواد امام رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در شهر تهران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

رسانه های خبری و منابع حقوق بشری، از شرایط وخیم زندانیان سیاسی تبعیدی به زندان مرکزی یزد خبر دادند.

محمدباقر ولدان (از حمله کنندگان به مسجد و شاگردان آیت الله دستغیب، که به اتهام اخلال در نظم عمومی و آتش سوزی مسجد قبا)، سوم مهرماه با حکم دادگاه ویژه روحانیت و قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان آزاد شد.
حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی نیز، به ١۹ سال و نیم حبس محکوم گردید.
تداوم پروژه هتاکی و توهین به حامیان جنبش و واکنش های متقابل
طی هفته ای که گذشت (چهارم مهر ماه)، نیروهای لباس شخصی در تداوم عملیات هفته های اخیر خود، به منزل شهید باکری هجوم بردند و موجب آزار خانواده این شهید شدند. حمله زمانی صورت گرفت که گروهی از اعضای حزب مشارکت و خانواده های زندانیان سیاسی، به دیدار این خانواده آمده و جلسۀ ختم قرآن برقرار بود.
  همسر شهید باکری در واکنش به حملات نیروهای امنیتی و لباس شخصی های حامی حکومت به خانواده وی و شهید همت (فرماندهان جنگ)، گفت: اکنون که سخنانمان به مذاق آقایان خوش نمی آید، ضد انقلاب شده ایم.
خانواده زندانیان سیاسی با اشاره به ظلم ها و ستم هایی که در طی این مدت بر آنها رفته، بیانیه بیست و نهم خود را در اعتراض به رفتارهای صورت گرفته با خانواده شهیدان همت و باکری صادر کرده و تاکید نمودند که حقوق زندانیان سیاسی به دلیل انتقاد و اعتراض به کج روی های دولتمردان غاصب سلب شده است.
در اعتراض به اقدامات اخیر، جمعی از زنان اصلاح طلب خطاب به خانواده شهید باکری خاطرنشان کردند که اجازه نخواهیم داد خون شهدایمان را مصادره کنند.
در ادامه واکنش ها به اقدامات خشونت بار شبه نظامیان، محمد خاتمی اظهار داشت: تعجب می‌کنم چرا وقتی خانواده های این دو شهید مورد تعرض قرار می‌گیرند سرداران و رزمندگانی که همراه این دو شهید بوده‌اند فریاد نمی زنند.
وزیر اطلاعات در ادامه ادعاهای اخیر خود، بار دیگر در كمیسیون امنیت ملی مجلس از افشای قریب‌الوقوع پشتیبانی‌های مالی سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی از جریان فتنه خبر داد.

ماکیاولیسم وطنی
نوشته های هتاکانه وتوهین های اخیر حسین شریعتمداری به حامیان جنبش سبز، سرانجام با واکنش تند سبزها روبرو شد . تاجزاده پیشنهاد داد (چهارشنبه ۷ مهر) که با توجه به شباهت های او با "مُـلا محمد عمر" در افغانستان او را "مُلا حسین" بنامند و سایت کلمه هم او را "نماد ماکیاولیسم وطنی" خواند . گروهی از سبزها نیز مواجهه با حسین شریعتمداری را به "شکستن شاخ غول" تعبیر کردند و او را "یک رکورد دار" خواندند. "رکورددار شایعه هایی که ساخته، تهمت هایی که زده، توهین هایی که کرده، حریم هایی که دریده، حرمت هایی که شکسته و رکورد دار تکذیبیه هایی است که چاپ نکرده است ."

صادق لاریجانی هفتم مهرماه مدعی شد "فتنه گران منتظر برخورد باشند و فرمانده کل سپاه به تاسی از جریان حاکمیت ادعا کرد "وقایع بعد از انتخابات، ادامه جنگ تحمیلی بود."

گسترش دامنه انتقادات به رهبری، دولت، خبرگان
در اولین روز هفته ای که گذشت (شنبه سوم مهر)، شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد که "سکوت مجلس در برابر سخنان محمود احمدی نژاد، به خاطر حضور وی در آمریکا به نمایندگی از ملت ایران" بوده است.
احمدی نژاد پیش از سفر به نیویورک در مصاحبه با روزنامه ایران، رئیس جمهوری را بعد از رهبر بالاترین مقام کشور خوانده و سخن آیت الله خمینی مبنی بر این که "مجلس در راس امور است" را مربوط به گذشته دانست که نخست وزیر کشور را اداره می کرد و نخست وزیر هم از طریق مجلس انتخاب می شد.
در اواسط هفته ای که گذشت همچنین ۱۷۰ تن از نمایندگان مجلس طی تذکری کتبی به رئیس دولت هشدار دادند: "لازم است دولت به جای دخالت در امور قوای دیگر و نفی جایگاه مجلس که نماد اصلی مردم سالاری دینی است، به وظایف خود عمل کند." (سه شنبه ۶ مهر)
گفتنی است در اولین روز هفته ای که گذشت همچنین آیت‌الله صانعی خاطرنشان کرده بود "حکومت بر مدار خشونت و دروغ و تزویر، از حکومت‌های دوران جاهلی بدتر است."
  در روزهای آغاز هفته ای که گذشت، محمد خاتمی، با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دیدار و از محدودیت های رسمی و بخشنامه ای علیه اصلاح طلبان انتقاد کرد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به "ترویج یک فکر، روش و جریان" متهم ساخت.
در همین هفته مهدی کروبی طی مصاحبه ای با سایت تغییر، با استناد به سخنان رهبر فقید جمهوری اسلامی که گفته بود "بالاترین انحراف که منجر به انحراف تمام ارگان ها می شود، انحراف رهبری است"، از قرار گرفتن "سرنوشت خبرگان زیر ساطور شورای نگهبان" انتقاد کرد و واکنش شدید به انتقاد از دولت و مقام های حکومتی را ویژه جوامعی دانست که در آنها "فضای خفقان، خودسانسوری و انحصار طلبی" حکمفرماست. (چهارشنبه ۷ مهر)
 

از وقایع هفته گذشته، انتشار مشروح پاسخ آیت الله علی محمد دستغیب، مرجع تقلید منتقد حکومت، به استفتایی در مورد ولایت مطلقه فقیه بود، که وی ولایت مطلقه فقیه و ولی فقیه معین شده از طرف خبرگان را دو مقوله جداگانه دانست و خاطرنشان کرد "شخصی که مطابق قانون اساسی توسط مجلس خبرگان به رهبری انتخاب می شود، تنها وظیفه تنظیم روابط میان قوای سه گانه حکومتی و ممانعت از تضییع حق شهروندان توسط این قوا را دارد؛ او"می شود ولی فقیه جهت اداره مملکت، و هیچ حق دخالت در امور مردم، چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه علمی و فرهنگی مردم را ندارد".
 گفتنی است این فتوا پاسخی بود به سخنان دو ماه پیش آقای خامنه ای که در قالب پاسخ به چند پرسش استفتایی نظر داده بود: "تصمیمات و اختیارات ولى فقیه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است."
طی همین هفته محسن رضایی با ادعای این‌كه "در فتنه بودن وقایع پس از انتخابات شكی نیست"، مدعی شد: "بسیاری از مردم تا نهم دی نمی‌دانستند كه چه اتفاقی افتاده است و فتنه‌ای كه رخ داد مقدمه‌ای برای رویارویی سوم ایران و آمریكا بود." فرمانده اسبق سپاه همچنین با بیان این‌كه "باید بین من و میرحسین و مهدی كروبی فرقی باشد"، ادعا کرد: "من نمی‌توانم ادای كسانی را در بیاورم كه تنها به دنبال جلب افكار عمومی هستند. "

توقیف دو تشکل جنبش سبز، ادامه انتقادات به استبداد
غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور، روز دوشنبه ۵ مهر در نشستی خبری گفت: "کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نسبت به انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اقدام کرده و دادگاه نیز این دو حزب را منحل نموده است و آنها حق فعالیت ندارند."

در واکنش به این اظهارات علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: "محسنی اژه ای یا بی اطلاع است و یا خلاف می گوید، همان طور که این روزها خلاف گفتن در بین مسئولان باب شده، و دروغگویی که زمانی فکر می کردیم فعل حرام است، برای آقایان تبدیل به فعل واجب شده است."
سازمان مجاهدین انقلاب نیز، با صدور اطلاعیه ای ضمن غیرحقوقی دانستن اظهارات اژه ای، بر ادامه فعالیت قانونی خود تأکید کرد.
و جبهه مشارکت اعلام کرد "ادعای دادستان کشور مصداق کامل جنگ روانی و اشاعه کذب است."
روز بعد از آن، خبر دیدار میرحسین موسوی و محمد خاتمی منتشر شد که در دیدار با یکدیگر "تلاش نافرجام جریانی خاص برای القاء اختلاف و تقابل میان شخصیت ها" را محکوم کردند.
پیش تر بعضی از رسانه های حامی دولت، از جمله جوان آنلاین و روزنامه رسالت، از اختلاف بین این خبر داده بودند.
اعتصابات و بحران در بازار طلا و ارز
با گذشت سه ماه از اعتصابات اصناف بازارهای تهران و چندین شهر دیگر ایران بدلیل چالش های مالیاتی با دولت، صنف طلافروشان تهران مجددا دست به اعتصاب زده و ازروز شنبه سوم مهرماه دست از کار کشیدند... طلافروشان چندین شهر دیگر کشور نیز، به این موج پیوستند.
  بازار آهن و استیل نیز، بعد از چند روز به اعتصابات پیوستند؛ که در جریان اعتصاب و تجمع استیل فروشان مجتمع «پارس غدیر» جاده قدیم کرج، دو نفر از متحصنین بازداشت شدند.

نقض حقوق مدنی، کارگران و اصناف
اعتراضات و مقاومتهای مدنی در هفته ای که گذشت، کماکان جریان داشت. بیش از ششصد نفر از معلمان خرید خدمتی آموزش و پرورش در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان از سوی آموزش و پرورش مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كردند.
بیش از ۴۰ زن ایرانی و فعالین مدنی، با حضور در مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار از نمایندگان مجلس خواستند که برای ترویج ازدواج‌موقت و چندهمسری تلاش نکنند، بلکه به جای آن برای "ممنوعیت چندهمسری" قانون تصویب کنند.
زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه نیز، در نامه ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، به لایحه خانواده که چند همسری را تسهیل می کند اعتراض کرد و از وی در خواست نمود تا مواد ۲۳،۲۲ و ۲۴ لایحه مذکور، از دستور قوه مقننه خارج شود.
كارگران كارخانه چیلرسازی زهش می‌گویند: با وجود فعال بودن خطوط تولید و فروش محصولات این كارخانه در سه ماه گذشته حقوق دریافت نكرده‌اند.
منابع حقوق بشری نیز از تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه در مقابل ارگان های ذیربط خبر دادند.
در اواسط همین هفته کارگران کارخانه روغن نباتی قو (واقع در تهران)، دراعتراض به عملکرد مدیریت آن شرکت و پرداخت حقوق کارگران از محل فروش املاک شرکت قو دست ازکار کشیدند.
بنا به گزارش منابع خبری، کارگران کارخانه ریسندگی کاشان بین ۲۰ تا ۲۶ ماه حقوق معوقه خود را طلب د ارند و هیچیک از مسئولین نیز به آنها در این مورد پاسخگو نیست.
گروهی از روزنامه نگاران در اعتراض به فشار و سانسور حاکم بر روزنامه جدید التاسیس «ملت ما» استعفا داده و تمام گروههای اجتماعی، اقتصادی و کاریکاتوریست ها این روزنامه را ترک کردند. (روزنامه نزدیک به محسن رضایی)

گسترش دامنه تحریم ها
رییس جمهور ایالات متحده، طی دستوری که روز چهارشنبه هفتم مهر (٢۹ سپتامبر) صادر کرد، تحریم هایی را در مورد برخی مقامات جمهوری اسلامی - که آنها را در نقض حقوق بشر مسئول دانست- اتخاذ نمود و محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، صادق محصولی وزیر کشور وقت، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر وقت اطلاعات، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، حیدرمصلحی وزیر اطلاعات کنونی، مصطفی نجار وزیر کنونی کشور، احمدرضا رادان معاونت فرماندهی کل نیروی انتظامی، حسین طائب فرمانده وقت بسیج و رییس کنونی سازمان اطلاعات سپاه را مشمول تحریم ساخت.

و تهران با احضار سفیر سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران)، نسبت به این مسئله اعتراض کرد.
گفتنی است برخی از فعالان حقوق بشری ایرانی نیز، از اقدام آمریکا در تحریم ناقضان حقوق بشر حمایت کردند و شیرین عبادی آن را نقطه عطفی در جهان خواند.
رسانه های ژاپنی از قطعیت انصراف شرکت نفتی بزرگ آن کشور از حوزه نفتی ایران خبر می دهند.
در راستای تحریم های فراگیر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، این کشور شرکت نفتی «نفتیران» را که در سوئیس مستقر و از موسسات اقماری شرکت نفت ایران است، تحریم کرده و چهار شرکت بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی را به دلیل توقف سرمایه گذاری در ایران، از مجازات معاف نموده است.

طی همین هفته افشا گردید
طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده پیرامون دکتر عبدالرضا سودبخش، دانشیار دانشگاه تهران که طی هفته گذشته مورد سوء قصد مسلحانه قرار گرفته و جان باخته است، وی علاوه بر بازدید زندانیانی که در بازداشتگاه کهریزک مورد آزار قرار گرفته بودند، از کارشناسان رسمی سازمان پزشکی قانونی بوده، که حاضر به نقض سوگند پزشکی خود نشده بوده و علیرغم دستور سازمان پزشکی قانونی به وی که علت مرگ زندانیان را "مننژیت مغزی" اعلام کند، او در گزارشهای رسمی واقعیت را منعکس کرده بود."
اواسط هفته ای که گذشت، دخالت مستقیم فرماندار شمیرانات در حمله و تخریب منزل مهدی کروبی افشا شد و گزارش ها از دخالت محمد معتقد لاریجانی(فرماندار) و حسن امینیان (عضو بسیج) در جریان آن حوادث خبر داد.
اظهارنظرهای متناقض پیرامون بازداشت، فرار و خودکشی ضاربین غلامرضا سرابی، پزشکی که هفته گذشته مورد سوء قصد قرار گرفت، و همچنین دستپاچگی نیروهای امنیتی در سرپوش گذاشتن بر پرونده ترور وی، باعث گردید تا این موضوع زوایای تازه ای به خود بگیرد.

طنز هفته
حسین شریعتمداری: "خانواده شهید باکری و همت خون پاک شهدا را به فروش گذاشته اند..."

محکومیت 5 دانشجوی کرد به دو سال حبس تعلیقی

خبرگزاری هرانا – پنج دانشجوی دانشگاه یزدان پناه سنندج که متهم به برگزاری مراسم برای اعدامیان 19 اردی بهشت هستند هر یک به دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پنج دانشجوی کرد کامیارانی که به اتهام شرکت در تجمع اعتراضی دانشکده یزدان پناه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند و سپس با تودیع وثیقه آزاد شده بودند هریک به دو سال حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شده اند.
گفتنی است آزاد کمانگر دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز هم اکنون در بازداشت وزارت اطلاعات قرار دارد و در قرنطینه زندان مرکزی سنندج نگهداری می شود.

 

اعتصاب غذای یک زندانی کرد بیمار در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا - یک زندانی به نام داود قاسم زاده در زندان ارومیه دست به اعصاب غذا زد.
داود قاسم زاده که حدود ۹ ماه است به همراه دو برادر دیگر خود جواد و بهاء قاسم زاده در زندان ارومیه به سر می برد، در اعتراض به اتهام وارده علیه خود (قتل مأمورین ) اعتصاب کرده است.
به گزارش آژانس خبری موکریان، داود قاسم زاده حین حمل سوخت، از منطقه ای که بین یکی از احزاب کردی و نیروهای حکومتی درگیری بوده، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به سبب آن قطع نخاع شده است.

 

روز شمار نقض حقوق شهروندان بهايي شهريور 89

خبرگزاری هرانا - در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می شود که گزارش مذبور نقض حقوق بهائیان در شهریور ماه است.

1شهريور : در اين روز ماموران امنيتي به منزل يك شهروند بهايي ساكن ساري به نام " سهراب زاهدي " هجوم آورده كه پس از تفتيش منزل  و ضبط بعضي وسايل شخصي و مذهبي نامبرده ، منزل را ترك نمودند . - " سما نوراني " دانشجوي بهايي محروم از تحصيل و از اعضاي جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلي براي اخذ آخرين دفاعيات به شعبه 3 دادسراي اوين احضار شد . نامبرده در 11 اسفند ماه سال گذشته بازداشت كه پس از توديع وثيقه در 6 ارديبهشت ماه سال جاري آزاد گرديد .
- قرار بازداشت نورا نبيل زاده شهروند بهايي ساكن مشهد كه دو ماه در بازداشت بود به مدت يك ماه ديگر تمديد شد .
2 شهريور : يك شهروند بهايي ساكن كرج به نام حسين شايگان كه محل كسب وي در زمستان گذشته پلمپ شده بود در اين روز براي پيگيري مورد مذكور به شعبه 6 دادگاه انقلاب كرج احضار كه پس از معرفي خود به دادگاه، بازداشت شد .
3 شهريور : مژگان عبادي فعال اجتماعي و شهروند بهايي ساكن ويلا شهر اصفهان  توسط ماموران امنيتي اين شهر پس از تفتيش منزل و ضبط بعضي اموال شخصي و مذهبي بازداشت شد .
6 شهريور : پنج شهروند بهايي ساكن ويلاشهر اصفهان كه به دليل فعاليتهاي اجتماعي عمدتا سواد آموزي در قلعه موساخان بازداشت شده بودند با قرار وثيقه آزاد شدند . اسامي اين شهروندان عبارتست از : ژينوس جوشنيان ، نسيم روحي ، فراز روحي ، افراز روحي و مژگان عبادي .
7 شهريور : مژگان عبادي و نسيم روحي پس از 24 ساعت آزادي بار ديگر بازداشت شدند .( نامبردگان روز بعد آزاد شدند )
9 شهريور : " سرور سروريان " شهروند بهايي ساكن همدان كه در حال سپري كردن محكوميت يك ساله خود در زندان همدان بود بطور ناگهاني به زندان نهاوند منتقل شد .
- رزيتا واثقي شهروند بهايي ساكن مشهد پس از دو ماه ممنوع الملاقات بودن با حضور ماموران امنيتي با مادرش ملاقات كرد .
12 شهريور : در اوايل بامداد اين روز تعدادي عناصر خودسر به منزل يك شهروند بهايي ساكن سمنان به نام  يحيي هدايتي هجوم آورده كه پس از شكستن شيشه هاي منزل نامبرده متواري شدند همچنين در اين روز گروهي ديگر از اشخاص ناشناس به شكستن تابلوي فروشگاه علي اكبر پورحسيني و شيشه هاي اتومبيل پيمان شادمان ( دو شهروند بهايي ديگر اهل سمنان ) اقدام كردند كه پس از انجام اين اعمال متواري شدند.
13 شهريور : نويد خانجاني شهروند بهايي محروم از تحصيل ، عضو كميته گزارشگران حقوق بشر و جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلي طبق احضاريه اي كتبي براي تاريخ 13 مهر به دادگاه انقلاب احضار شد .
- عده اي ناشناس بر ديوار و درب مغازه يك شهروند بهايي ساكن تنكابن به نام سروش گرشاسبي شعارهاي توهين آميزي مانند " مرگ بر بهايي " نوشتند قابل ذكر است سروش گرشاسبي چند ماه پيش از اين مدتي در بازداشت بوده است .
16 شهريور : ماموران امنيتي به منزل يك شهروند بهايي ساكن ساري به نام نغمه حافظي هجوم آورده و پس از ضبط بعضي وسايل شخصي و مذهبي نامبرده محل را ترك نمودند .
19 شهريور : با اعلام نتايج كنكور سراسري دانشگاههاي ايران طبق روال سالهاي گذشته بسياري از داوطلبان بهايي با اعلام نقص پرونده و يا عدم اعلام نتيجه مواجه شدند .
20 شهريور : صهبا رضواني زنداني بهايي اهل سمنان كه در حال گذراندن محكوميت 3 ساله خود در زندان اوين مي باشد چند ماه است كه به دستور مسئولين زندان از ملاقات حضوري محروم شده است .
23 ارديبهشت : بيش از 15 تن از محصلين بهايي در سازمان مديريت صنعتي اصفهان طي حكم شفاهي اخراج و از تحصيل محروم شدند اين اقدام در حالي صورت گرفت كه بسياري از اين دانشجويان در ترمهاي آخر مشغول به تحصيل بودند .
24 شهريور : به وكلاي هفت مدير سابق  جامعه بهايي ايران به طور شفاهي اعلام شد كه حكم موكلانشان از 20 سال به 10 سال حبس تعزيري كاهش پيدا كرد .اسامي اين 7 شهروند بهايي كه هم اكنون در حال سپري كردن ايام حبس در زندان رجائي شهر هستند عبارتست از : مهوش ثابت ، فريبا كمال آبادي ، وحيد تيزفهم ، جمال الدين خانجاني ، سعيد رضايي ، بهروز توكلي و عفيف نعيمي .
28 شهريور : نورا نبيل زاده شهروند بهايي ساكن مشهد پس از قريب به سه ماه بازداشت با توديع وثيقه 50 ميليون تومان آزاد شد .
29 شهريور : دادگاه انقلاب ساري " پژمان روشنكوهي " شهروند بهايي ساكن شهر مزبور تشكيل و نامبرده به پرداخت 5000000 ريال جريمه نقدي محكوم شد . نامبرده مدتي در خرداد ماه سال جاري بازداشت بوده است .
- " درسا سبحاني " دانشجوي بهايي محروم از تحصيل و فعال حقوق زنان جهت تكميل پرونده و اخذ آخرين دفاعيات روز سه شنبه 30 شهريور به شعبه 3 دادسراي اوين احضار شد . نامبرده در 16 اسفند ماه سال گذشته در ساري بازداشت و پس از 45 روز حبس در زندان اوين آزاد گشت .
31 شهريور : " علي احساني " شهروند بهايي ساكن سمنان كه پيش از اين به دو سال حبس تعزيري و دو سال تبعيد محكوم شده بود توسط ماموران امنيتي سمنان در خيابان بازداشت و براي سپري كردن دوران محكوميت به زندان سمنان منتقل گرديد .
- روح الله قدرت دانشجوي بهايي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان طي نامه اي از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به معاونت دانشكده مزبور به دليل بهايي بودن از ادامه تحصيل محروم و اخراج گرديد .

 

تحمل سه ماه انفرادی برای محو آثار شکنجه دو زندانی سیاسی

خبرگزاری هرانا – دو زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه که به تازگی از اداره اطلاعات این شهر به این زندان منتقل شدند برای محو آثار شکنجه بیش از سه ماه است که در سلولهای انفرادی این زندان نگهداری می شوند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بهروز آقا خانی، اهل سلماس به همراه اکبر اکبرلو، اهل خوی بیش از شش ماه در اداره اطلاعات ارومیه تحت شکنجه های بسیار شدید جسمی قرار گرفته و پس از اتمام بازجویی ها مدت سه ماه است که در سلولهای انفرادی زندان ارومیه نگهداری می شوند و از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده نیز محروم هستند تا آثار شکنجه های جسمی این افراد از بین برود.
گفتنی است، وضعیت جسمی این افراد که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده اند به شدت نگران کننده است و مسئولین زندان نیز از رسیدگی پزشکی به آنها سر باز می زنند.
یکی از مسئولین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد: این روش همواره از سوی دستگاه اطلاعاتی در شهرستان ها به خصوص در مناطق کردنشین انجام می گیرد و در اوایل سالجاری نیز یک نمونه در تهران داشتیم که یک دانشجوی کرد علی رغم صدور قرار وثیقه به دلیل اعتصاب و وجود ضعف شدید جسمانی به مدت یک ماه در بند زنان نگهداری شد و سپس آزاد شد.

 

فرمانده سپاه محمد رسول الله: دنبال این هستیم که همه جمعیت تهران بسیجی شوند

خبرگزاری هرانا - فرمانده سپاه محمد رسول الله از نقش بسیج در سرکوب اعتراضات سال گذشته دفاع کرد و استفاده از این ارگان شبه نظامی را برای حفظ انقلاب ضروری دانست.
این فرمانده سپاه تصریح کرد: اگر قرارباشد که نظام آسیب بیند و بسیج آسیب نبیند، ما چنین بسیجی را نمی خواهیم. سردار حسین همدانی در گفت و گوی تفصیلی با خبرآنلاین درباره عملکرد منفی برخی نیروهای امنیتی در جریان حوادث سال گذشته گفت: برخی می گویند چرا سپاه و بسیج ما سال قبل بدعمل کرد. ما این چنین نمی بینیم.ما باید عمیق تر نگاه کنیم.اولا ما بسیج رابرای چه زمانی می خواهیم؟ ما بسیج را برای بسیج می خواهیم یا انقلاب؟ اگر قرار باشد که نظام آسیب بیند و بسیج آسیب نبیند، ما چنین بسیجی را نمی خواهیم.
وی با طرح این سوال که آیا می پذیریم که در جریان حوادث سال قبل به نظام  و مردم حمله شد، ادامه داد: اگر این را بپذیریم بسیج فدایی است. یک جا در دفاع مقدس جانش را می دهد و یک جا از آبرویش هزینه می کند. سال گذشته خیلی ها این سوال شما را از من می پرسیدند.سوال جدیدی نیست. می گفتند چرا بسیج را می آورید در عرصه؟ ما می خواهیم بسیج را چه کارش کنیم؟ بگذاریم در قوطی کبریت بماند؟!
وی گفت:شما ببینید سال قبل چقدر ویرانی درست کردند. تخریب را به حد اعلای خودشان رساندند.
وی با اشاره به حوادث روز عاشورا سال قبل، گفت: ما باور نمی کردیم که آنها روز عاشورا جسارت را به حد اعلای خودش برسانند. فکر می کردیم اینها با دولت و برخی بخش های نظام مخالفند اما اینها نباید با امام حسین مخالفت می کردند. وقتی روز عاشورا چنین جسارتی می کنند بسیج سالم بماند؟ ما چنین بسیجی را نمی خواهیم. ما بسیجی می خواهیم در زمان خطر آبرو، جان و همه سرمایه اش را به میدان بیاورد.
فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) می گوید:به دنبال این هستیم که جمعیت 8 میلیون و500 هزار نفری تهران همگی بسیجی شوند.
سردار حسین همدانی  در پاسخ به اینکه آیا این وعده واقعی است، افزود: بله واقعی است. از این منظر که اسلام می گوید ایده ال نگاه کنید. ما باید مدینه فاضله برای خودمان تعریف کنیم تا به آن برسیم. اگر ما قصدمان این باشد که ایرانی آباد داشته باشیم نباید به کشور خودمان محدود شویم.

 

ممانعت از برگزاری نشست سرپرستان روزنامه کار و کارگر در مازندران

خبرگزاری هرانا - از برگزاری نشست سرپرستان روزنامه کار و کارگر که قرار بود در سالن اجتماعات صنایع چوب و کاغذ مازندران برگزار شود جلوگیری بعمل آمد.
به گزارش مردم سالاری، دقایقی مانده به ساعت برگزاری این مراسم به برگزار کنندگان این نشست اطلاع داده شد که سالن مورد نظر را نمی توانند در اختیار آنها قرار دهند.
ظاهرا علت این اقدام مخالفت شورای تامین استان با برگزاری این نشست بود.
این در حالی است که مسوولان برگزاری بیستمین نشست سراسری سرپرستان روزنامه کار و کارگر توافقات نهایی را برای مکان این نشست با صنایع چوب و کاغذ مازندران انجام داده بودند.
در نهایت این مراسم در دانشگاه علمی-کاربردی خانه کارگر مازندران برگزار شد.

 

بازداشت دبیرکل و گروهی از اعضای نهضت آزادی

خبرگزاری هرانا - دبیرکل و چند تن از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در حالی که برای شرکت در مراسم ختمی به شهر اصفهان سفر کرده بودند، بعد از ظهر امروز در این شهر بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار میزان خبر، دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل و مهندس هاشم صباغیان،دکتر غفار فرزدی احد رضایی از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ایران که برای شرکت در مراسم ختمی مربوط به یکی از اعضاء نهضت آزادی در شهر اصفهان به این شهر سفر کرده بودند، بعد از ظهر امروز به اتفاق دکتر سید علی اصغر غروی مسئول شاخه اصفهان این حزب دستگیر شدند.
دستگیری این اعضای بلند پایه نهضت آزادی ایران در پی آن رخ داد که تعدادی از اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی پس از شرکت در مراسم ختمی در این شهر برای اقامه نماز گردهم آمده بودند. در این حادثه ماموران لباس شخصی بدون ارایه هیچگونه حکم قضایی و با استفاده از زور و ضرب و شتم وارد منزل شخصی محل اقامه نماز شده و دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل، مهندس هاشم صباغیان عضو شورای مرکزی، دکتر سیدعلی اصغر غروی، مسئول شاخه اصفهان، دکتر غفار فرزدی، مسئول شاخه آذربایجان، احد رضایی، مسئول شاخه زنجان نهضت آزادی ایران را به همراه تعدادی از حاضران از جمله مصلحی و ورپایی را دستگیر کردند.
ماموران لباس شخصی که بدون ارایه حکم قضایی وارد محل شده و خود را نیروهای امنیتی و اعضاء بسیج معرفی می نمودند با این توجیه که دکتر سید علی اصغر غروی در این محل بصورت غیر قانونی نماز جمعه اقامه نموده است، پس از بازداشت این چند تن نسبت به ارعاب و تهدید سایر حاضرین و فیلمبرداری و ثبت مشخصات آنها اقدام نموده و سپس محل حادثه را ترک کردند.

 

استادان بازنشسته دانشگاه‌های دولتی در دانشگاه آزاد جذب می‌شوند

خبرگزاری هرانا - عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد از برنامه این دانشگاه برای جذب دانشیاران و استادان بازنشسته دانشگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: از میان اعضای هیأت علمی بازنشسته افرادی که از نظر سنی شرایط و امکان خدمت دارند و افرادی که در مرتبه علمی دانشیار و استاد هستند برای واحدهای تهران جذب می‌شوند.
جاسبی پنجشنبه شب در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی پردیس دانشگاهی واحد تهران شمال، گفت: مصمم هستیم که هم نسبت هیأت علمی به دانشجو را در دانشگاه آزاد اسلامی به سرعت به استانداردها نزدیک کنیم و هم اینکه در راستای بهبود هرم هیأت علمی دانشگاه آزاد نسبت به جذب هیأت علمی اقدام کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد افزود: در واحدهای تهران دانشگاه آزاد اسلامی باید بهبود نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو و بهبود هرم اعضای هیأت علمی به‌طور همزمان انجام شوند؛ یعنی در واحدهای تهران دانشگاه آزاد کلیه اعضای هیأت علمی که جذب می‌شوند باید دارای دکتری تخصصی باشند که همزمان هرم هیأت علمی نیز اصلاح شود.
وی بهبود شاخص‌های نسبت استاد به دانشجو و هرم هیأت علمی در دانشگاه آزاد را مستلزم جذب تعداد زیادی عضو هیأت علمی دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر هیأت علمی فراوان شده است هم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و هم دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه آزاد جذب می‌شوند.

 

اعتصاب غذای داریوش ممبینی، عضو بازداشتی شورای شهر اهواز

خبرگزاری هرانا - در پی بازداشت داریوش ممبینی، عضو شورای شهر اهواز، وی در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده است و از آنجا که نامبرده جانباز ۵۰ درصد جنگ ایران و عراق می باشد، ادامه این وضعیت نگران کننده می باشد.
داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز، دوم مهرماه، پیش از کنفرانس مطبوعاتی خود – که قصد داشت تخلفات مقامات دولتی را افشا کند- بازداشت شد.
به گزارش جرس، در همین راستا سه شنبه ششم مهرماه، جلسه هیئت حل اختلاف مركزی شوراها در محل وزارت كشور جهت بررسی وضعیت سلب عضویت داریوش ممبینی (كه توسط هیئت حل اختلاف استان خوزستان انجام شده بود) برگزار گردید؛ كه اعضای شورای حل اختلاف به دلیل ارائه ندادن مستنداتی از سوی استاندار، راضی به صدور رای نشده و مقرر گردیده که استاندار ظرف مدت چهار روز، در صورت داشتن مستنداتی آن را به دبیرخانه هیئت حل اختلاف مركزی تحویل تا موضوع بررسی شود.
گفتنی است خواهر داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز نیز، به دلیل اعتراض به وضعیت نامشخص برادر خود، روز پنجم مهر ماه بازداشت شد.
پيش از اين حمید حسن‌زاده، رئیس شورای شهر اهواز نيز دهم شهريور ماه بازداشت شده بود.
حسن زاده، رمضان منجزی، داریوش ممبینی، آرزو بابادی و قاسم حمادی اعضای شورای اسلامی شهر اهواز، شهریور ماه از سوی وزارت کشور سلب عضویت شدند.

 

اعتصاب سه روزه بیش از سه هزار کارگر لاستیک بارز

خبرگزاری هرانا - حدود سه هزار و پانصد کارگر لاستیک بارز از ظهر روز یکشنبه چهارم مهر ماه ۸۹ در اعتراض به شرایط اسف بار کارشان و عدم پرداخت اضافه کاری روتین خود که ماهیانه به انان پرداخت می شد بطور یکپارچه ای دست از کار کشیدند و تا صبح روز چهارشنبه هفتم مهر ماه به اعتصاب ادامه دادند.
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این کارگران سال های قبل ماهیانه ۱۲۰ ساعت اضافه کاری دریافت میکردند که کارفرما بتدریج آنرا به ۳۰ ساعت تقلیل داده بود و بدلیل سه روز تعطیلی در شهریور ماه امسال، این سی ساعت را به سه ساعت تقلیل داد و همین امر بعلاوه دیگر شرایط برده وار در این کارخانه، خشم کارگران را برانگیخت و آنان صبح روز یکشنبه بطور یکپارچه ای دست به اعتصاب زدند.

کارگران این کارخانه که ۹۰ درصد آنان با قرارداد موقت یکماهه و بقیه با قرار داد موقت یکساله مشغول بکار هستند ماهیانه از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دستمزد میگیرند که از این مبلغ حدود ۳۷ هزار تومان بعنوان مالیات بر مشاغل از دستمزدهای این کارگران بعلاوه حق بیمه معمولی و تکمیلی از حقوق آنان کسر میشود.

کارگران این کارخانه  در سال های قبل بابت بیمه تکمیلی ۲۵ درصد مبلغ کل آنرا پرداخت میکردند اما در حال حاضر بابت این نوع بیمه ۵۰ درصد کل مبلغ بیمه از حقوق آنان کسر میشود. همچنین کارفرمای این کارخانه از تحویل حدود ۸۰ واحد مسکونی که در سال ۷۲ با دریافت یکصد هزار تومان از هر کارگر ساخته شده است خودداری میکند و این منازل بصورت بلامصرف رها شده است.

کارگران کارخانه لاستیک بارز در سالهای گذشته بارها در اعتراض به شرایط مشقت بار خود دست به اعتراض زده اند اما کارفرما هر بار از تمدید قرار داد کارگرانی که در اعتصاب نقشی داشته اند خودداری نموده و آنان را از کارشان اخراج کرده است و در مقابل شکل دیگر اعتراض این کارگران که بصورت اعتصاب غذا بوده است به کارگران اعلام کرده است، اشکالی ندارد شما غذا نخورید و اگر نخورید آنرا جلوی سگها میریزم.

بنا بر اظهار کارگران این کارخانه در طول سالهای گذشته بارها کارگران دچار سوانح کاری از قبیل قطع دست و دیگر لطمات جسمانی شدید شده اند و کارفرما هر بار پس از مدتی این کارگران را تمدید قرار داد نکرده و آنان را به حال خود رها کرده است.

در ادامه اعتصاب کارگران لاستیک بارز صبح روز گذشته رئیس اداره کار کرمان با لباس بسیجی در میان کارگران حاضر شد و با وعده تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به خواستهای آنان، کارگران را وادار به بازگشت بکار کرد.

بنا بر اظهار کارگران لاستیک بارز، بدلیل باز بودن دست کارفرما در عدم تمدید قرار داد یکماهه کارگران، آنان ناچار به شکستن اعصاب خود شدند و هیچ امیدی نیز به تحقق وعده های رئیس اداره کار کرمان ندارند و فقط بدلیل شرایط بسیار مشقت بار زندگی و معیشت شان که ناچارند مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از دستمزد دریافتی ۳۵۰ هزار تومانی خود را به دو اتاق اجاره ای بپردازند مجبور به بازگشت بر سر کارهای خود شده اند.

لازم به یادآوری کارخانه لاستیک البرز روزانه ۲۴۰ تن لاستیک تولید میکند و سود خالص آن در سال گذشته مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

 

هيات حل اختلاف شوش اخراج كارگران هفت تپه را تاييد كرد

خبرگزاری هرانا - هيات حل اختلاف اداره‌كار شهرستان شوش راي به اخراج چهار نفر از كارگران كارخانه نيشكر‌هفت‌تپه داد.
رضا رخشان از فعالان كارگري در كارخانه نيشكر هفت تپه درگفت‌وگو با ايلنا اعلام كرد: هيات حل اختلاف اداره شوش در تازه‌ترين احكام خود اخراج فريدون نيكو‌فرد، جليل احمدي، قربان‌عليپور و محمد حيدري مهر را تاييد كرد.
وي افزود: اين افراد از كارگران عضو سنديكاي كارگري نيشكر هفت تپه بودند كه در ارتباط با اعتراض‌هاي كارگري و فعاليت صنفي توسط كارفرما اخراج شده‌اند.
كارخانه نيشكر هفت‌تپه كه يكي از بزرگترين واحدهاي توليد كننده شكر خام در ايران است در پي بحران شدن صنايع قند شكر به يكي از واحدهاي بحراني تبديل شده بود.
گرچه كارگران وضعيت كنوني اين واحد توليدي را نسبت به گذشته مطلوب توصيف مي‌كنند اما درماه هاي گذشته اخباري در خصوص اخراج فعالان كارگري اين واحد توليدي به گوش مي‌رسد.

 

گزارشی از افزایش بی‌سابقه زندانیان کشور

خبرگزاری هرانا - مسئولان سازمان زندانهای کشور از تراکم فوق العاده زیاد زندانیان در زندانهای کشور خبر می دهند و می گویند تعداد زندانیان، نسبت به سال گذشته، بیش از 35 درصد افزایش یافته. آنها می گویند متوسط جهانی حضور شهروندان در زندان، 123 نفر در هر یکصدهزار نفر است، در حالی که آمار نشان می دهد در برخی استانهای ایران، تعداد زندانیان بیش از سه برابر، حد معمول در جهان است.
امید سلیمی بنی :مسئولان سازمان زندانهای کشور از تراکم فوق العاده زیاد زندانیان در زندانهای کشور خبر می دهند و می گویند تعداد زندانیان، نسبت به سال گذشته، بیش از 35 درصد افزایش یافته. آنها می گویند متوسط جهانی حضور شهروندان در زندان، 123 نفر در هر یکصدهزار نفر است، در حالی که آمار نشان می دهد در برخی استانهای ایران، تعداد زندانیان بیش از سه برابر، حد معمول در جهان است.
به طور مثال، استان خراسان جنوبی که دارای بیشترین تراکم زندانی در کشور است، در مردادماه امسال، به ازای هر صدهزار خراسانی، 410 نفر را در بند دید.
آماری که روز به روز بالا می رود
یکی از مقامات سازمان زندانها درباره آخرین آمار تعداد زندانیان کشور، می گوید: تا پایان ماه گذشته بیش از 204 هزار نفر در زندانهای کشور محبوس بودند.
بنا به اظهارات محمد علی زنجیره ای، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، آمار کل زندانیان کشور نسبت به سال قبل افزایش 35 درصدی را نشان می‌دهد.
این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می دهد در نیمه نسخت سال 89، تعداد زندانیان به طور مداوم در حال افزایش بوده است. زندانیان ایران از نزدیک به 182 هزار نفر در فروردین امسال، به 186 هزار و 485 نفر در اردیبهشت و نزدیک به 194 هزار نفر در خرداد افزایش یافته اند. مقامات امور زندانیان کشور می گویند در تیر 89، نزدیک به 200 هزار نفر در زندانهای کشور، از دیدار خانواده محروم بوده اند و این میزان با نزدیک به 4 هزار نفر افزایش در مردادماه امسال به 204 هزار و 365 نفر رسیده است.
این در حالی است که ماه های مختلف در سال گذشته، شاهد کاهش و افزایش دوره ای زندانیان بوده، به طور مثال ماه های خرداد، تیر و مرداد سال گذشته، افراد کمتری نسبت به اردیبهشت ماه، شب را زیر سقف زندان خوابیده بودند.
با این همه به نظر می رسد آمار ورودی به زندانهای کشور نسبت به خروجی افراد از محبس، پیشی گرفته و با توجه به روند موجود، شاید پیش بینی آینده ای با مشکلات فراوان برای زندانیان و زندانبانان، چندان سخت نباشد.
زندان یک دو شبه
با وجودی که مقامات ارشد زندانبانی می گویند زندان برای جامعه و حاکمیت یک ضرورت است، با این وجود از آرای زندانهای کوتاه مدت که توسط برخی قضات صادر می شود، ابراز نارضایتی می کنند. به عنوان مثال، غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانها در یکی از جلسات استانی در حضور همکاران خود گفته بود: "از ضرورت (زندان) باید در حد ضرورت استفاده شود و به این معنی نیست که به عنوان قاضی قلم در دست ما است بسیاری از متهمین را یکی دو شب به زندان بفرستیم چراکه زندان محل اصلاح وتربیت است و برنامه دارد."
این مقام ارشد قضایی در ادامه سخنان خود از قضات خواسته بود یا زندانیان را به زندان نفرستند و یا برای آنها مدت زمانی بیش از 6 ماه حبس را در نظر بگیرند تا اقداماتی که به تعبیر وی "برنامه برای اصلاح و تربیت" زندان است، تاثیرگذار شود.  اسماعیلی در ادامه انتقاد خود از نحوه صدور آرای حبسهای کوتاه مدت گفته بود: "اصلاح و تربیت زندذانی منوط به این است که حداقل 6 ماه در زندان بماند و یک شب و دوشب  نه تنها اثر تربیتی ندارد بلکه افزایش زندانها را در پی دارد لذا از ضرورت زندان باید در حد ضرورت استفاده شود."
همچنین غلامحسین اسماعیلی در نخستین همایش روسای حوزه‌های قضایی دادگستری استان اصفهان با اشاره به افزایش زندانیان در کشور، گفته بود: "بازداشت‌های مکرر یک فرد به جرم اعتیاد نیز به این وضعیت دامن‌زده که صحیح نیست و با سیاست کاهش جمعیت کیفری نیز که سیاست مصوب نظام است، منافات دارد."
مواد مخدر، عامل اول ورود به زندان
با وجود تصویب و اجرای قوانین سختگیرانه زیادی که در رابطه با تولید، قاچاق، فروش، نگهداری و مصرف مواد مخدر در کشور وجود دارد، باز هم جرایم مربوط به مواد افیونی، بیشترین میزان ورودی به زندانها را تشکیل می دهد.
نفوذ این مواد در جامعه و حتی داخل زندان به قدری است که سخنگوی تازه منصوب شده قوه قضائیه در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود، قسمتی از سخنانش را درباره مواد مخدر در زندانها، اختصاص داد. غلامحسین محسنی اژه ای در پاسخ سوال خبرنگاری درباره وجود مواد مخدر در زندان‌ها، می گوید: "رد نمی‌کنم که مواد مخدر داخل زندان‌ها وجود دارد. من از روزهای اول که دادستان کل کشور شدم نامه‌ای به رییس سازمان زندان‌ها نوشتم و گفتم حتی اگر نیاز به هزینه‌ی بالایی داشته باشد نباید اجازه دهیم مواد داخل زندان برود. البته الان اقداماتی انجام شده، دستگاهی خریداری شده تا بتوانند از طریق آن کنترل بیشتری انجام دهند."
این در حالی است که از سوی مقامات زندانها بارها اعلام شده است جرایم مواد مخدری، بیش از 50 درصد پرونده های ورودی به زندانها را ساخته است. به گفته رئیس سازمان زندانها، حدود 20 درصد زندانیان، پس از طی دوران مجازات خود، بار دیگر به زندان بار می گردند. هر چند به گفته وی درصد بسیاری از افراد در "دروان بازگشت به زندان" به صورت کوتاه و در حد چند روز به زندان می روند.
با این همه، آمارها نشان می دهد حضور زندانیان مالی، به خصوص محکومان به پرداخت دیه، نسبت به سال گذشته در زندانها بسیار کمتر شده است. جولایی، رئیس ستاد دیه کشور در این باره می گوید: "با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث که از آن به عنوان وثیقه استفاده خواهد شد، میزان ورودی زندانیان بدهکار دیه به زندانها بسیار کم خواهد شد."
وی همچنین با اشاره به آمار زندانیهای تصادفات می گوید: "در ۶ ماه اول سال ۸۷، حدود ۹ هزار نفر به دلیل تصادف وارد شدند ولی بعد از تصویب این قانون در مدت زمان ۲۲ ماه بعد از آن، فقط یک هزار نفر روانه زندان شده اند." به بیان دیگر، میزان ورودی زندانیهای تصادفی ئو محکوم به پرداخت دیه، در دو سال گذشته، از سالانه 18 هزار نفر به سالی 500 نفر رسیده، یعنی کمتر از 3 درصد قبل.
سرانه زندانی، چند برابر معمول جهان
ولی با وجود تصویب قوانینی که باعث می شد حضور زندانیان در پشت میله ها، کمتر و کمتر شود، عملا وضعیت زندانهای ایران، مطلوب نشده است. به گفته رئیس سازمان زندانها نرخ متوسط زندانی در جهان 132 زندانی به ازای هر 100 هزار نفر است. در حالی که این میزان در برخی استانهای کشور به بالای 400 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده، یعنی بیش از 3 برابر استاندارد زندانیان در جهان.
آمار رسمی می گوید استانهای خراسان جنوبی با 410 زندانی در هر 100 هزار جمعیت، بالاترین نرخ محبوسین کشور را دارد. پس از آن استان همجوارش یعنی خراسان رضوی با 393 نفر در هر 100 هزار شهروند و در رتبه سوم نیز استان قم با 391 هزار زندانی در 100 هزار شهروند، قرار گرفته. با وجود این، استانهایی مانند چهارمحال و بختیاری دارای سرانه زندانی اندکی است که البته هنوز با نرخ معمول زندانیان در جهان، فاصله دارد. شهرکرد با داشتن 137 زندانی در هر 100 هزار جمعیت، کمترین شهر زندانی پرور کشور است.
با این وجود، آمارهای ارائه شده از سوی مقامات ارشد زندان در ایران، متفاوت است. اسماعیلی، رئیس سازمان زندانها، میزان حضور افراد در زندانها را 348 زندانی در هر 100 هزار زندانی اعلام کرده، در حالی که محمدعلی زنجیره ای، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور این شاخص را در ایران 271 نفر عنوان کرده، اکنون اگر این میزان 348 یا 271 نفر در صدهزار نفر باشد، تفاوتی نمی کند، زیرا وضعیت زندانهای ایران، مدتهاست از خط قرمز عبور کرده. این را می توان به خوبی از سخنان مقامات ارشد زندان نتیجه گیری نمود، زیرا آنها می گویند تراکم جمعیت در برخی زندانهای ایران از 300 درصد نیز عبور کرده است.
اسماعیلی رئیس سازمان زندانها با بیان اینکه ظرفیت ندامتگاه های کشور حدود 80 هزار نفر است، می گوید: "تراکم در زندانها از 20 تا 300 درصد است و جمعیت حاضر در ندامتگاه ها بیش از ظرفیت اسمی است." بنابراین، برای 164 هزار نفر زندانی اضافه بر ظرفیت زندانها، هیچ امکانی در نظر گرفته نشده. یعنی این زندانیها، سربار 80 هزار زندانی ای هستند که بودجه و امکانات از سوی قوه قضائیه برای نگهداری آنها، پیش بینی شده. پس بیراه نیست اگر در زندانها، مواردی مانند شیوع مواد مخدر، بیماریهای واگیر مانند ایدز و هپاتیت، به وفور مشاهده شود.