۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

زهرا رهنورد: توافق تهران از قراردادهای ترکمن چای و گلستان بدتر است

• اگر نوسازی پیش می رفت کار به اینجا نمی رسید که بعد از ۲۰۰ سال یک ترکمنچای دیگر امضا کنیم و آن را فتح الفتوح و فتح المبین بگوییم ...

اخبار روز: خانم زهرا رهنورد، در سخنانی به مناسبت سالگرد آزادی خرمشهر در جنگ هشت ساله، به مقایسه عملکرد دولت در آن دوران و دوره ی فعلی پرداخت و توافق نامه ی هسته ای هفته ی گذشته در تهران را توافقنامه ای ننگین نامید که از قراردادهای ترکمن چای و گلستان بدتر است.
به گزارش سایت کلمه جمعی از خانواده های جان باختگان جنگ با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند.
دکتر زهرا رهنورد در این دیدار ضمن تشکر و خوش آمد گویی از حضوراین جمع، بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر را به خاندان شهادت و ایثار و رزمندگی تبریک گفت و افزود: روز فتح خرمشهر، روز بزرگی است که بر تارک حفظ تمامیت ارضی ما مثل خورشید می درخشد. من در ایام حصر آبادان و فتح خرمشهر با همسران اعضای کابینه مهندس موسوی در خرمشهر و آبادان بودیم و شاهد ایثارگری ها، فداکاری ها و شهادت ها از نزدیک بودیم. رهنورد افزود: واقعا از آنچه می دیدیم، نیرو گرفتیم و قسم خوردیم که همیشه پاسدار این همه ایثار و فداکاری باشیم و فکر نمی کنم سایه نورانی آن رویدادها بر زندگی ام هیچ وقت حذف شود. همیشه مثل حضرت موسی که می فرمود من هیچ وقت ظهیراللکافرین نخواهم شد، انجا قسم خوردم که هیچ وقت یار کافرین چه بی دینان و چه کسانی که حق، زیبایی، عدالت و آزادگی را پایمال می کنند نباشم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بر تارک تمامیت ارضی ما فتح خرمشهر و آبادان می درخشد. وقتی بیشتر درخشش این پیروزی ها درک خواهد شد که آن را با برخی از توافقنامه های امروزی مقایسه کنیم. توافقنامه هایی که از قرار دادهای ننگین ترکمنچای و گلستان بدتر است و آخرین نمونه اش همین معاهده هسته ای هفته گذشته است.
وی با یاد آوری این که در زمان قاجار هم ما با این معاهدات روبه رو بودیم، گفت: فقط شاید فرق آن قراردادها با الان این باشد که قاجارها وقتی این شکست ها را خوردند شخصی مثل عباس میرزا بود که تمام دلایل شکست را احصا کرد و اقداماتی برای نوسازی کشور انجام داد.
رهنورد ادامه داد: شاید اگر حیات پربرکت امیرکبیر ادامه می یافت، نوسازی ای که در زمان عباس میرزا آغاز شد، خوب پیش می رفت و کار به اینجا نمی رسید که بعد از ۲۰۰ سال یک ترکمنچای دیگر امضا کنیم و آن را فتح الفتوح و فتح المبین بگوییم.
رهنورد با اشاره به این که ایثارها و رزمندگی ها و شهادت های ایام جنگ تحمیلی نهایتا به شکوه و حفظ تمامیت ارضی انجامید، گفت: جنبش سبز به نوعی دیگر به همان دوره متصل است و تمامیت و هویت شکوهمند ملی را حفظ می کند. جنبش سبز امروز در جهت احیای آن ارزش های متعالی است که انقلاب اسلامی با آن ارزش ها شکل گرفت و شهدای عزیز، رزمندگان و جانبازان یه خاطر آن ارزش ها زندگی خودشان را تقدیم کردند.
رهنورد همچنین یادآور شد: امروز هم جنبش سبز به دنبال همان ارزش های متعالی و در امتداد اهداف انقلاب و دفاع مقدس است و شهدای جنبش سبز و رزمندگان و جانبازان این جنبش، رهروان همان شهدای هشت سال دفاع مقدس و بویژه فتح آبادان و خرمشهر هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
“شهدای جنبش سبز امروز همان پرچم شهدای دفاع مقدس را بلند کرده اند و خاطره فداکاری مادرانی را زنده می کنند که گهواره های فرزندان شهیدان، رزمندگان و جانبازان را به حرکت در می آوردند. امروز آن فرزندان از گهواره ها برخاسته و هرکدام به یک سلحشور و ایثارگر تبدیل شده اند. اینجاست که نقش بانوان، دختران و همسران بیت شهدا به عنوان پرچمداران پاکی، عدالت و آزادگی واقعا فراموش نشدنی است و فرا روی همه ما خواهد بود.
دکتر رهنورد در ادامه با تشریح معنای اصلاحات افزود: “اصلاحات همیشه در جهان اسلام بوده و چیز تازه ای هم نیست. بیداری، احیا و اصلاح همواره همراه هم بوده اند و این سه مقوله در امور سیاسی تئوریزه شده اند. جنبش سبز نیز همین پدیده ها را دنبال می کند، احیا ارزش ها، اصلاح کجی ها، بیداری و دردمندی ای که براساس آن به مظالم حکومت ها و دولت ها تن ندهیم. مظالمی که در هر حکومتی ممکن است مثل یک اژدها به جان مردم بیفتد.”
وی خطاب به خانواده های شهدا گفت: ”مایلم در حضور شما که هر کدام شاهدانی ارزشمند بر ارزش های شهدایتان بوده و هستید بگویم که این نظام اگر در پی درخواست ها و مطالبات متعالی و ارزشی جنبش سبز نباشد قطعا خودش، خودش را شکست خواهد داد. حاکمیت باید بداند که طبع اصلاحات ”اصلاح“ است و برانداز نیست. اما ممکن است این نظام با روشی که در پیش گرفته، خودش را براندازد. حکومت امروز نه ۹۰ درجه که ۱۸۰ درجه ازارزش های متعالی اسلام و انقلاب و جنگ تحمیلی انحراف پیدا کرده است.”
رهنورد در پایان سخنانش خطاب به دولتمردان امروز ایران گفت: ”جنبش سبز نمی خواهد شما سقوط کنید، انقلاب کبیر اسلامی ما به ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی خاتمه داد و به نهضت انبیا پیوست. این انقلاب هیچ وقت سقوط نمی کند ولی این حاکمیت فعلی اگر خودش را اصلاح نکند و به مطالبات مردم پاسخ ندهد، جنبش سبز آن را بر نمی اندازد، بلکه این حاکمیت خودش، خودش را بر می اندازد. ما امیدواریم که این گونه نشود. ما دلمان می خواهد که همه چیز به بهترین وجه اصلاح شود. امیدواریم خود نظام پیشوایی این مطالبات را بر عهده بگیرد و آن را به انجام برساند. اگر هم به مطالبات مردم بی توجه باقی بماند، تیشه به ریشه خود زده و امیدواریم اینطور نشود.

اعتراض به سرکوب در برلین


• روز شنبه ۲۲ مای به دعوت ۵ نهاد ابرانی و سه نهاد کرد ترکیه، تظاهراتی در اعتراض به اعدام و سرکوب گسترده و اعدام ۵ زندانی سیاسی برگزار شد ...

 اخبار روز - گزارش دریافتی: روز شنبه ٢٢ مای به دعوت ٥ نهاد ابرانی و سه نهاد کرد ترکیه، یک تظاهرات در اعتراض به اعدام و سرکوب گسترده وجتایت اخیر رژیم در رابطه با اعدام ٥ زندانی سیاسی ، فرزاد کمانگر، شیرین الم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی ، چهار مبارز کرد و مهدی اسلامیان با شرکت بیش از٥٠٠ نفر برگزار شد. حواسته های تظاهرکنندگان لغو مجازات اعدام، توقف هر نوع شکنجه و آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی - عقیدتی، جلب همبستگی بین المللی برای توقف سرکوب و اعدام در ایران و محکوم کردن رژیم بود که در قالب شعار و پلاکارت بیان می شد.
مسیر این تظاهرات از خیابان های اصلی شهر برلن شروع و در محل لوح یابود قربانیان ترور دولتی رژیم اسلامی ایران در رستوران میکونوس برلن (که دکتر صادق شرفکندی، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران به همراه سه تن از یارانش توسط کوماندوی مرگ رژیم در ١۷ سپتامبر ١٩٩٢ به قتل رسیدند) خاتمه یافت.
شرکت کنندگان در تظاهرات با شعارهای "قطع فوری احکام اعدام" زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "جمهوری اسلامی نابود باید گردد، " مرگ بر دیکتاتوری" نه به جمهوری اسلامی"، "قتل ترور و آعدام، ماهیت جمهوری اسلامی" به آلمانی اعتراض خود را نسبت به این جنایت و جنایات ٣١ ساله رژیم اسلامی ایران ابراز نمودند.
در بین راه برگزار کنندگان با توضیح علت حضور خود در خیابان به افشای جنایات رژیم پرداختند.
درمیتیگ پایانی تظاهرات ، بعد از اعلام یک دقیقه سکوت، نماینده حزب دمکرات کردستان ایران و کمیته همبستگی کردستان (ترکیه)، کانون فرهنگی افغانستان پیام خواندند و این جنایت را محکوم کردند.

خبراین تظاهرات در رادیو هائیی که در داخل ایران انعکاس می یابند، در تلویزیون برلن و تلویزیون ایرانیان برلن و Info Radio انعکاس یافت.   
سه نهاد همگامی کانون ها و نهادهای ایرانی در همبستگی و پشتیبانی از مبارزات مردم ایران در خارج از کشور از برلن و هانوفر از برگزارکنند گان این تظاهرات بودند.

بازداشت بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی در ماکو

اخبار روز: 

ساوالان سسی: بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی شنبه ۱ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شد.
ماموران امنیتی ساعت ۲ بامداد شنبه ۱ خرداد ۸۹ بدون در دست داشتن حکم به منزل این معلم آذربایجانی مراجعه و وی را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت نصیرزاده اقدام به تفتیش منزل نموده و دوربین فیلمبرداری، سی دی ها، کتابها و اشعار و دست نوشته های او را با خود بردند.
به گفته نزدیکان خانواده نصیرزاده مسئولین قضایی و امنیتی از پذیرفتن مسئولیت بازداشت این فعال مدنی آذربایجانی امتناع می کنند و از محل نگهداری وی ابراز بی اطلاعی می نمایند.
منابع محلی احتمال می دهند بازداشت این معلم و شاعر آذربایجانی بدنبال پخش گسترده اعلامیه هایی در رابطه با ۱ خرداد سالروز قیام آذربایجانیها پس از چاپ کاریکاتور توهین آمیز در روزنامه ایران و دستگیری گروهی از فعالان مدنی باسابقه در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته باشد.
نصیرزاده پیش از این نیز در جریان اعتراضات گسترده آذربایجانیها در سال ۸۵ بازداشت و پس از نزدیک به یک ماه بازداشت موقت از زندان آزاد شده بودند.
بازداشت فعالین آذربایجانی در روزهای منتهی به ۱ خرداد سیر صعودی به خود گرفته است و در طی هفته های گذشته بیش از ۱۴ فعال مدنی آذربایجانی بازداشت شده اند.

سپاه پاسداران به سناریو سازی خود بر علیه فعالان حقوق بشر ادامه می دهد

اطلاعیه مطبوعاتی ‪/‬ دستگیریهای گسترده شماره پنجخبرگزاری هرانا - مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد سپاه پاسداران به عنوان مجری سناریویی که علیه فعالان حقوق بشر در ایران از اسفندماه سال گذشته با بازداشت تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر جاری شده است، کماکان به تلاش های خود برای پیش بردن این سناریو ادامه می دهد. این نیروهای امنیتی که سابقه طولانی در فعالیت های خودسرانه و برخلاف قانون دارند علیرغم واکنش منفی جامعه به سناریوسازی آنان بر علیه مدافعان حقوق بشر همچنان در تلاش هستند با سوء استفاده از قدرت خود و بی توجهی به قانون از آخرین ظرفیتهای راهبری این سناریو اعم از ساخت فیلم، پخش اعترافات تلویزیونی و برگزاری دادگاهها استفاده کنند. سناریو سازی که در کلیت آن اندیشه حقوق بشر را هدف گرفته است، هرچند مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر این اقدامات را تسلسل باطلی خوانده است که تنها به تضعیف جریان قانون و بی اعتمادی بیشتر نسبت به مجریان عدالت در ایران دامن می زند.
در این سناریو و مجموع بازداشتهای چهارماه پایانی سال گذشته مدافعان حقوق بشر بالغ بر ۴۶ بازداشت گزارش شده است که از این تعداد ۳۷ بازداشت آن تنها مربوط به اسفندماه بوده است، از فعالان حقوق بشر بازداشت شده در حال حاضر سید مهدی خدایی، لاله حسن پور، محبوبه کرمی، نصور نقی پور، میلاد ابراهیمیان، عبدالرضا احمدی، شعله منصوری، سما بهمنی(زندان مهاباد)، پوپک ناظمی، مجتبی بیات، امیر احسان تهرانی سخاوت، نیما گلزاری، حسام فیروزی و ابوالفضل عابدینی نصر ( زندان کارون اهواز)  همچنان در بند ۲ الف سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین در بازداشت به سر می برند.
سایر بازداشت شدگان این سناریوسازی در فاصله زمانی ۱۴ فروردین ماه تا کنون با تودیع وثیقه های سنگین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده اند، در حال حاضر مجتبی بیات، شعله منصوری و پوپک ناظمی علیرغم صدور وثیقه به دلیل عدم توان تودیع وثیقه های سنگین خواسته شده در بازداشت هستند و قرار بازداشت سایر افراد نیز همچنان بدون تغییر باقی است.
از آغاز سناریوی پرطمطراق نهادهای امنیتی، علیرغم گسترده بودن پرونده و تعدد بازداشت شدگان و زمان سپری شده تاکنون به هیچیک از وکلای بازداشت شدگان برخلاف قانون اجازه ملاقات با موکلان یا دسترسی به پرونده آنان که عمدتاْ در شعبه ۳ دادسرای غیرقانونی مستقر در زندان اوین به ریاست قاضی کیان منش مفتوح و در جریان است داده نشده است. همچنین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد‪،‬ گزارشات متعددی از ضرب و شتم، شکنجه جسمی و روحی بازداشت شدگان دریافت کرده است که با آزادی تعدادی از متهمان پرونده زوایای بیشتری از آن مشخص شده، شاهدین و قربانیان عنوان می کنند برای قبول اعترافات غیرواقعی که نیروهای امنیتی از آنان خواسته اند به شدت تحت فشار و بدرفتاری روحی و جسمی قرار گرفته اند.
بسیاری از بازداشت شدگان به وسیله چوب، باتوم، کابل، بیدار نگه داشتن بلند مدت، ضرب و شتم مستمر، آسیب جسمی دیده اند و همچنین از طریق اتهام سازی، منع تماس و ملاقات با خانواده و وکیل، تهدید و نگهداری بلند مدت در سلول انفرادی از لحاظ روانی نیز در فشار بوده اند.
بنا به اطلاع مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از بسیاری از بازداشت شدگان اعترافات تلویزیونی به صورت قراءت متن یا پرسش و پاسخ با زمان بندی های ۷ دقیقه الی ۲ ساعته گرفته شده است بدین صورت که افراد بازداشتی در مقابل دوربین به بیان خواسته های تیم بازجویی سپاه پاسداران مبنی بر ارتباط با رسانه های خارج کشور خصوصاْ تلویزیونها، استفاده گسترده از سرویس های اینترنتی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و فعالیت های تبلیغی هدفمند و سازمان یافته بر علیه حکومت ایران و موارد مشابه دیگر پرداخته اند.
از میان افراد همچنان در بازداشت، آقای ابوالفضل عابدینی در همین ایام در پرونده مربوط پیشین خود به تحمل ۱۱ سال حبس توسط دادگاه انقلاب اهواز که ۵ سال آن مربوط به عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است محکوم شده است و بصورت غیرقانونی مجدداْ به همین اتهام هم اکنون در بازداشت سپاه پاسداران به سر می برد، همینطور خانم سما بهمنی که سال گذشته به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود مجدد با همین تفهیم اتهام بازداشت و به یکسال زندان و اجرایی شدن حکم سه ساله تعلیقی سابق محکوم شد و هم اکنون نیز در زندان مهاباد به سر می برد، همینطور لازم است اشاره شود سید مهدی خدایی نیز کماکان در سلول انفرادی و محروم از تماس با خانواده در وضعیت بسیار نگران کننده ای به سر می برد و خانمها لاله حسن پور و محبوبه کرمی نیز به دلیل شرایط بد جاری از وضعیت بسیار بد جسمی و روحی برخوردار هستند.
تمامی رفتارهای غیرانسانی با بازداشت شدگان از سویی و از سوی دیگر فشار بر خانواده فعالان حقوق بشر از قبیل اخراج دختر نوجوان سما بهمنی از مدرسه، شعارنویسی بردیوار منزل چند تن از اعضای سابق مجموعه منجمله آقای عابدینی و همینطور بازداشت اعضای خانواده بعضی از مسولان و نیز تهدید سایر اعضا از طریق ارسال ایمیل قسمتهای دیگری از پشت پرده های این سناریوسازی و فعالیت نیروهای قانون گریز را تشکیل می دهد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن یکه تازی و اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی دستگاه امنیتی حکومت ایران، تاسف عمیق خود را از عملکرد دستگاه قضایی اعلام کرد، این مجموعه معتقد است عملکرد دستگاه قضایی در این سناریو ناقض استقلال قوا و نفس قانون و وظیفه آن قوه بوده است، به طوریکه این تشکل باور دارد دستگاه قضایی چشم خود را بر روی تضییع حقوق شهروندان ایرانی بازداشت شده که تنها به فعالیت های مدنی و قانونی پرداخته بودند بست و از این طریق به نیروهای خودسر برای پیش برد سناریوی غیرانسانی جاری کمک کرد. تمامی شکنجه ها و بدرفتاری ها و اساس سناریوی سراسر کذب و جعل دستگاه امنیتی ایران در حالی است که دولت ایران همواره منکر وجود نقض حقوق بشر در ایران می شود.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مجدد تاکید کرد که این مجموعه و تمامی بازداشت شدگان فعالان مدنی با سوابقی روشن هستند و سناریو سازی دستگاه امنیتی با استفاده از حنای بی رنگ رسانه های دولتی به هیچ عنوان اعتباری در نزد این تشکل و همینطور وجدان های بیدار نخواهد داشت، این مجموعه جامعه بین الملل را به توجه جدی تر به وضعیت فعالان حقوق بشر دربند و کلیت وضعیت حقوق بشر در ایران فرا می خواند.


دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
یکشنبه - ۲ خرداد ماه ۱۳۸۹

هرانا؛ انتقال رضا ملک به سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا –  معاون سابق تحقیق و بررسی وزارت اطلاعات روز گذشته به دلیل نامعلومی به بند 240 زندان اوین منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، رضا ملک معاون سابق تحقیق و بررسی وزارت اطلاعات در دوره تصدی گری علی فلاحیان که پس از افشای قتل های زنجیره ای در زندان بسر می برد روز گذشته به دلیل نامعلومی از اندرزگاه 8 زندان اوین به سلول انفرادی بند 240 منتقل شد.
آقای رضا ملک پیشتر در بند 350 زندان اوین تحمل حبس می نمود و در پی انحلال بند 350 به اندرزگاه 8 زندان اوین منتقل شد.

بر پایه ی طرح "مقابله با مزاحمان نوامیس" جلوی خودروی افراد "بدحجاب" گرفته شد

خبرگزاری هرانا - ماموران یگان امداد و پلیس امنیت اخلاقی بر پایه ی طرحی موسوم "مقابله با مزاحمان نوامیس" با دختران بدحجاب و پسرهای بدپوشش در خودروها برخورد کردند.
در این طرح که به تازگی و در شرق تهران (خیابان گلبرگ) به اجرا درآمده است، ماموران با ضبط مدارک خودرو این افراد و دادن یک رسید، به آن ها می‌گفتند که برای دریافت مدارک به یگان امداد مراجعه کنند.
به گزارش ایلنا، در حالیکه تعداد زیادی مامور در محل مستقر بود و سرنشینان بیش تر خودروها متوجه حضور ماموران می‌شدند، ماموران اقدام به متوقف کردن خودروهایی می‌کردند که سرنشینان آنها به عقیده ماموران "بدحجاب" و یا "بدپوشش"بودند.
نیروهای پلیس در بعضی موارد خودروها هم را توقیف کرده و در برخی موارد به ضبط مدارک بسنده می‌کردند.
گفته می شود حضور تعداد زیادی خوردو و مامور پلیس در محل باعث شده بود، اهالی محل در خیابان جمع شوند که ماموران از مردم می خواستند محل را ترک کنند.
این طرح با حضور معاون عملیات پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ به اجرا گذاشته شد و هم اکنون نیز در حال اجرا است.
بر اساس این گزارش، تاکنون ده ها خودرو از سوی پلیس توقیف شده است.

یک نفر در ملا عام در شهر اهواز به دار آویخته شد

خبرگزاری هرانا - ظهر جمعه مورخ 31/2/89 یک تن در اهواز و در ملا عام از سوی دستگاه قضایی به دار آویخته شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، محل اجرای این حکم اعدام ابتداي جاده ی کوت عبدالله، جنب ترمينال آبادان، بود.
دادگاه انقلاب اهواز جرم نامبرده را قاچاق مواد مخدر عنوان کرده است.
گفته می شود حکم اعدام صادره از سوي ديوان عالي کشور نیز تایید شده بود.

بازداشت بهمن نصیرزاده، معلم و شاعر آذربایجانی

خبرگزاری هرانا - بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی روز شنبه مورخ اول خرداد ماه، توسط ماموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شد.

ماموران امنیتی ساعت 2 بامداد شنبه بدون در دست داشتن حکم به منزل این معلم آذربایجانی مراجعه و وی را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت نصیرزاده اقدام به تفتیش منزل نموده و دوربین فیلمبرداری، سی دی ها، کتابها و اشعار و دست نوشته های او را با خود بردند.
به گزارش ساوالان سسی، مسئولین قضایی و امنیتی از پذیرفتن مسئولیت بازداشت آقای نصیر زاده، امتناع کرده و از محل نگهداری وی ابراز بی اطلاعی می نمایند.

نصیرزاده پیش از این نیز در جریان اعتراضات گسترده آذربایجانی ها در سال 85 بازداشت و پس از نزدیک به یک ماه بازداشت موقت از زندان آزاد شده بودند.
منابع محلی احتمال می دهند بازداشت این معلم و فعال مدنی بدنبال پخش گسترده اعلامیه هایی در رابطه با ۱ خرداد سالروز قیام آذربایجانیها پس از چاپ کاریکاتور توهین آمیز در روزنامه ایران و دستگیری گروهی از فعالان مدنی باسابقه در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته باشد.

دادستان قزوین از پیگیری قانون قطع دست برای کاهش سرقت در قزوین خبر داد

خبرگزاری هرانا - صادقی نیارکی، دادستان قزوین، با بیان این‌که برخی جرایم در قزوین در حال افزایش است، اظهار کرد: مواد مخدر، سرقت و ضرب و جرح عمدی به ترتیب بیش ترین جرایم را به خود اختصاص داده است که با احکام سنگین تر نظیر قطع دست و اجرای فوری آنها مطابق با قانون، درصدد کنترل این جرایم هستیم.
صادقی با تاکید بر این‌که اجرای احکام با جدیت و حتمیت پیگیری می‌شود، گفت: در اجرای احکام در حال حاضر 15 هزار رای در جریان است که 7 هزار مربوط به اجرای احکام انقلاب و بقیه در حوزه مواد مخدر است.
به گزارش ایسنا، دادستان قزوین به آمار بازداشت شده‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت: در دو ماهه سال گذشته 802 نفر بازداشت و روانه زندان شده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال جاری هزار و 819 نفر است.
به گفته وی، در زمینه مبارزه با بزهکاری و مجرمان 126 درصد رشد وجود داشته است و برای کنترل آن احکام سنگین تری اجرا می‌شود و قرار است اجرای احکام سرقت بر مبنای قطع دست پیگیری شود.
وی تاکید کرد: در اجرای احکام در همه جرایم با شدت و حتمیت بالاتری عمل خواهد شد.