۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

ترکیه سفارت خود را در سوریه بست

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور در پی ناآرامی‌ها در سوریه سفارت‌خانه‌‌اش را در این کشور تعطیل کرده است. ترکیه به این ترتیب با سیاست بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و شش کشور حاشیه خلیج فارس همراه شده است.
در سوریه نیروهای دولتی هفته‌هاست به‌شدت معترضان به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، را سرکوب می‌کنند. سازمان ملل متحد اعلام کرده است تاکنون بیش از هشت هزار تن در پی ناآرامی‌ها در سوریه کشته شده‌اند.



صدور حکم اعدام برای نوجوانی در زندان سیاهکل

به گزارش "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" صدور حکم اعدام حمید احمدی، نوجوان زندانی در زندان سیاهکل تایید شده است.
گفته می‌شود حمید احمدی، از اهالی شهر سیاهکل، در سن ۱۵ سالگی به اتهام مشارکت در قتل دستگیر شده بود. اکنون قوۀ قضاییه ایران پس از ۴ سال زندانی کردن حمید احمدی و رسیدن او به سن ۱۹ سالگی او را به اعدام محکوم کرده است.
حکم اعدام اخیرا به وی و خانواده‌اش ابلاغ شده است.



واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی در ایران

اقبال محمدی، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس اسلامی ایران، با انتقاد از نبود مدیریت واحد در مورد واردات محصولات کشاورزی و دامی گفت، عده محدودی با استفاده از رابطه و بدون ضابطه اقدام به ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی و دامی می‌کنند و به این ترتیب مشکلاتی را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی به وجود می‌آورند.
محمدی با بیان این که این واردکنندگان به‌راحتی در وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و گمرک فعالیت می‌کنند، افزود: «متاسفانه این افراد پا را از قانون فراتر گذاشته و اقدام به واردات محصولات کشاورزی و دامی به شکل سرسام‌آور و بی‌رویه‌ای می‌کنند.»
این نماینده مجلس هشتم در ادامه خاطر نشان کرد که واردات بی‌رویه و عدم توجه به بخش تولید موجب شده که سرمایه در گردش تولیدکنندگان به صفر برسد، این افراد نزد بانک‌ها بد حساب شوند و ظرفیت تولیدشان به حدی پایین بیاید که مجبور به اخراج کارگران خود شوند.


مسئولان جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند اسرائیل به دلیل وحشت از واکنش ایران به این کشور حمله نمی‌کند. ولی دو سوم شهروندان اسرائیل خطر ایران مجهز به بمب اتمی را بیشتر از عملیات تلافی‌جویانه احتمالی می‌دانند.
نتایج یک نظرسنجی تازه در اسرائیل نشان می‌دهد نگرانی اکثریت قاطع شهروندان این کشور از دست یافتن جمهوری اسلامی به سلاح اتمی به مراتب بیشتر از وحشت از واکنش احتمالی ایران به یک حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای است.

۶۰ درصد موافق حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران
روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) نتایج یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در مورد پیامدهای احتمالی بمباران تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی توسط نیروی هوایی اسرائیل را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۶۵ درصد از سوال‌شوندگان بر این نظرند که بهایی که اسرائیل در صورت تجهیز جمهوری اسلامی به بمب اتمی باید بپردازد از بهای واکنش احتمالی این کشور به یک حمله بازدارنده بسیار بیشتر است.
بنابر این گزارش، ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظر سنجی اعتقاد دارند، برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تنها از طریق یک عملیات نظامی متوقف می‌شود. به این ترتیب در چهارماه گذشته حدود ده درصد به تعداد موافقان حمله نظامی علیه ایران افزوده شده‌اند.

در انتظار تاثیر تحریم‌های بین‌المللی

کمپین دوستی مردم اسرائیل و ایران
در نظرسنجی مشابهی که روزنامه هاآرتص نتایج آن را نوامبر سال گذشته میلادی منتشر کرده بود شمار موافقان و مخالفان حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی تقریبا برابر بوده ‌است.
یک نظرسنجی دیگر در ابتدای ماه مارس سال جاری حکایت از مخالفت ۳۴ درصد از اسرائیلی‌ها با اقدام یک‌جانبه ارتش اسرائیل علیه ایران داشت. ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند در صورتی که چنین حمله‌ای با موافقت و همکاری آمریکا انجام شود با آن موافق هستند.
مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا می‌گویند تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی موثر خواهد بود و اسرائیل بهتر است تا آشکار شدن این تاثیر دست نگه دارد.
‌گفته می‌شود رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما در دیدار اخیرش با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تنها زمانی قابل توجیه خواهد بود که تدبیرهای کنونی به نتیجه نرسند.


«تهدیدهای اسرائیل فقط جنگ روانی است»
تقریبا هم‌زمان با انتشار نتایج نظرسنجی یادشده احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران با اشاره به خبرهایی منتشر شده در مورد حمله‌ی احتمالی اسرائیل به ایران گفت: «این زمزمه‌های شوم جز جنگ روانی چیزی نیست. آنها می‌دانند که حمله به ایران بازی با دم شیر است و کابوسی برای آنها خواهد بود.»
خبرگزاری مهر روز دوشنبه (۷ فروردین) نوشت احمد خاتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم می‌گوید اسرائیلی‌ها می‌دانند که "حمله به ایران به معنای نابودی محض" آنهاست.
خاتمی به نقل از رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای گفت: «اگر دشمن بخواهد حمله کند، در همان سطح پاسخ می‌دهیم؛ یعنی اگر به مراکز هسته‌ای ما حمله کنند به مراکز هسته‌ای آنها حمله می‌کنیم.»
به گزارش خبرگزاری مهر خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت اسرائیلی‌ها که «نتوانستند در برابر سلاح حزب‌الله که حداکثر برد آن ۷۰ کیلومتر بود مقاومت کنند (...) چگونه می‌خواهند در برابر توانایی موشکی ایران تاب بیاورند.» خاتمی می‌گوید: «سیستم دفاعی جمهوری اسلامی همان‌طور که قرآن بیان می‌کند، سیستم بازدارنده است.»
در همین حال منابع خبری گزارش می‌دهند شامگاه شنبه (۲۴ مارس/ ۵ فروردین) حدود هزار نفر در مخالفت با حمله نظامی به جمهوری اسلامی در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند. در شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیسبوک نیز چند شهروند اسرائیلی و ایرانی با راه‌اندازی کمپین‌هایی بر ضد یک جنگ احتمالی خواهان ابراز محبت و دوستی میان مردم دو کشور شده‌اند.



هیأت آمریکایی حاضر در پنجمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی افغانستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در اعتراض به سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره سیاست‌های آمریکا و ناتو در این کشور، محل نشست را ترک کرد.
این اجلاس صبح روز دوشنبه ‌(هفتم فروردین/ ۲۶ مارس) با حضور حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان و رؤسای جمهوری ایران، پاکستان و تاجیکستان و نیز هیأتی از آمریکا در دوشنبه آغاز به کار کرد.
احمدی‌نژاد، سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در افغانستان را ریشه اصلی مشکلات این کشور عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه وی گفت: «علت همه مشکلات در افغانستان، حضور نیروهای ناتو و بالاتر از همه ایالات متحده آمریکا در خاک افغانستان است.»
رابرت بلیک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در آسیای جنوبی و مرکزی که ریاست هیأت آمریکایی در این اجلاس را بر عهده دارد، با آغاز اظهارات تند احمدی‌نژاد همراه با هیأت همراه به سرعت سالن اجلاس را ترک کرد. وی پس از پایان اظهارات احمدی‌نژاد دوباره به محل اجلاس بازگشت.
رئیس جمهوری ایران که کشورش دارای مرز مشترک طولانی با افغانستان است، افزود: «نیروهای آمریکا با هدف تحت تاثیر قرار دادن کل منطقه وارد خاک افغانستان شده‌اند.»
به گفته وی «آنها به بهانه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده‌اند و حالا با همان بهانه، روسیه، چین و هند را هم محاصره کرده‌اند.»
احمدی‌نژاد در ادامه سخنرانی خود خواستار خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که احمدی‌نژاد در سخنرانی خود گفته است: «آمریکا دیگر نمی‌تواند سیاست‌های خود را به دنیا دیکته کند». وی نسبت به افزایش بی‌ثباتی در روابط میان غرب و پاکستان هشدار داده است.
همین خبرگزاری از قول احمدی‌نژاد می‌افزاید: «ناتو وآمریکا باید سیاست‌های خود را تغییر دهند، چرا که زمان دیکته کردن سیاست‌هایشان بر دنیا به پایان رسیده است.»
به گفته‌ی احمدی‌نژاد «دوران امپریالسم خیلی وقت است که به سر آمده و کسانی که از اشتباهات خود درس نگیرند، تنبیه خواهند شد.»
این پنجمین اجلاس است که از سال ۲۰۰۵ برای همکاری بر سر بازسازی افغانستان برگزار می‌شود.
ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ یعنی مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب در ایران، روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. تنش‌ها میان دو کشور بدنبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی افزایش یافته است.



باراک اوباما در آستانه‌ی دومین اجلاس بین‌المللی برای امنیت هسته‌ای در مورد "جهان عاری از تسلیحات اتمی" سخنرانی کرد. او بخشی از سخنان خود را به مناقشه‌ی اتمی غرب با پیونگ‌یانگ و جمهوری اسلامی اختصاص داد.
روز دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) نشستی بین‌المللی در سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی، برای امنیت هسته‌ای برگزار می‌شود. نمایندگان ۵۳ کشور جهان در این اجلاس دو روزه شرکت می‌کنند.

نخستین اجلاس بین‌المللی برای امینت هسته‌ای دو سال پیش در واشنگتن برگزار شد. مناقشه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی و کره‌ی شمالی نیز از موضوعاتی است که انتظار می‌رود در نشست دو روزه‌ی سئول به آن پرداخته شود.
رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ساعتی پیش از آغاز این نشست در جمع دانشجویان در پایتخت کره‌ی جنوبی سخنرانی کرد.
باراک اوباما در بخشی از سخنان خود ایران و کره‌ی شمالی را به تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای‌شان فراخواند.
کره‌ی شمالی در روزهای اخیر از قصد خود برای آزمایش موشکی دوربرد در ماه آوریل خبر داد. این موضوع بار دیگر بر نگرانی‌ها از بعد نظامی برنامه‌ی هسته‌ای پیونگ‌یانگ دامن زده است.
کره‌ی جنوبی و ژاپن اعلام کرده‌اند که موشک‌های کره‌ی شمالی را در صورت ورود به حریم هوایی خود هدف قرار خواهند داد.
باراک اوباما در جمع دانشجویان در سئول با اشاره به برنامه‌ی هسته‌ای کره‌ی شمالی تأکید کرد «دیگر باید روشن شده باشد که تحریک آنها [سران کره‌ی شمالی] و تلاش‌شان برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای امنیتی را که آنان در پی ‌آن هستند در پی ندارد.». به گفته‌ی وی، دیگر از تحریک تقدیر نخواهد شد.
کره‌ی شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ دو آزمایش هسته‌ای انجام داد. آزمایش‌هایی که اعتراض‌های شدید جامعه‌ی جهانی و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را در پی داشت.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین به برنامه‌ی هسته‌ای ایران اشاره کرد. اوباما بار دیگر تأکید کرد که هنوز زمان برای حل دیپلماتیک مناقشه‌ی هسته‌ای تهران با غرب وجود دارد. او در عین حال هشدار داد که «این زمان کوتاه است».
"جهان عاری از تسلیحات اتمی"
رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان‌اش بار دیگر بر اهداف خود برای تحقق "جهان عاری از تسلیحات اتمی" تأکید کرد.
اوباما با اشاره بر لزوم کاهش تسلیحات هسته‌ای، به تهدیدها در این عرصه اشاره کرد: «ما می‌دانیم که مواد هسته‌ای – کافی برای ساخت تسلیحات فراوان – همچنان بدون محافظت درخور در مکان‌های مختلف انبار شده‌اند. ما می‌دانیم که تروریست‌ها و گروه‌های تبهکار هنوز هم تلاش می‌کنند به این مواد دست یابند [...] خطر تروریسم هسته‌ای همچنان یکی از تهدیدهای اصلی امنیت جهانی به شمار می‌رود».

باراک اوباما و لی میونگ با، رئیسان جمهوری آمریکا و کره‌ی جنوبی، در سئول
باراک اوباما تأکید کرد: «ما قطعا می‌توانیم بگوییم که بیش از حد نیازمان سلاح هسته‌ای داریم».
رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۹ در پراگ، پایتخت جمهوری چک، نیز در مورد "جهان عاری از تسلیحات اتمی" سخن رانده بود. او روز دوشنبه گفت: «من قویا به این موضوع اعتقاد دارم که ما قادریم امنیت ایالات متحده و هم‌پیمانان خود را تأمین می‌کنیم، به هر تهدیدی به شدت واکنش نشان دهیم و همزمان از تسلیحات هسته‌ای خود بکاهیم».
رئیس جمهوری آمریکا مسئولیت‌پذیری همه‌ی کشورها از جمله آمریکا در باره کنترل تسلیحات هسته‌ای را پیش‌‌شرط نزدیکی گام به گام به تحقق «امنیت و صلح در جهانی عاری از سلاح هسته‌ای» دانست.
ادامه‌ی گفت‌وگوها با روسیه
باراک اوباما هم‌چنین در سخنرانی روز دوشنبه‌ی خود از ادامه‌ی گفت‌وگوها با روسیه در مورد کاهش تسلیحات هسته‌ای خبر داد. او گفت که در ماه مه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری جدید روسیه، دیدار خواهد کرد تا در مورد تحدید زرادخانه‌های دو طرف گفت‌وگو کند.
رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در دیدار با پوتین نه تنها در مورد کاهش کلاهک‌های اتمی استراتژیک صحبت کند، بلکه موضوع کاهش تسلیحات و کلاهک‌های تاکتیکی را هم پیش بکشد.
روسیه و آمریکا در سال ۲۰۰۹ بر سر کاهش تسلیحات هسته‌ای تواق کردند. همچنین بر اساس موافقت‌نامه‌ی دو کشور پس از نخستین نشست امنیت اتمی جهان در واشنگتن، روسیه و ایالات متحده هر کدام ۳۴ تن پلوتونیوم خود – کافی برای تولید حدود ۱۷ هزار بمب اتمی – را از بین می‌برند.



با تشدید تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، عملا مسیر انتقال پول به کشور از طریق سیستم بانکی مسدود شده است. کمپانی شل تا کنون نتوانسته برای پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به شرکت ملی نفت ایران راهی بیابد.
اتحادیه اروپا تا ۱ جولای فرصت داده که کمپانی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کنند کمپانی بریتانیایی "رویال داچ شل" به شدت در تکاپوی یافتن راه‌‌حلی برای پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به دولت ایران است، اما از آنجایی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده انتقال پول به بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به امری غیرممکن بدل کرده‌اند، هنوز راه مطمئنی برای انتقال نیافته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از برخی منابع فعال در صنعت نفت جهان اطلاعاتی را افشا کرده که نشانگر وخامت اوضاع اقتصادی و مالی ایران در نتیجه فشارهایی است که اخیرا به‌طور بی‌سابقه‌ای شدت یافته تا رهبران جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی در بحران هسته‌ای ایران کند.
بدهی‌های کمپانی نفتی شل به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بابت فروش نفت‌خام کشور است. رقم یک میلیارد دلاری بدهی تقریبا برابر با ارزش ۸ میلیون بشکه نفت‌خام تولید ایران است.
منابعی که این اطلاعات را در اختیار رویترز قرار داده‌اند، نخواستند که هویت واقعی‌شان فاش شود. یکی از آنها می‌گوید «شل سخت در تلاش است تا راهی بیابد، اما این کار با دشواری‌های بسیاری روبرو است. آنها می‌خواهند به تعهدات خود در قبال ایران پای‌بند بمانند، اما نمی‌توانند از سد تحریم‌ها عبور کنند.»


تشدید تحریم‌ها اقتصاد ایران را از همیشه منزوی‌تر کرده است
هیچ‌یک از مقامات کمپانی شل حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات رویترز درباره این موضوع نشده‌اند. مقامات ایرانی هم هنوز واکنشی رسمی به انتشار این اطلاعات نشان نداده‌اند. شل دومین مشتری بزرگ نفت ایران در میان کمپانی‌های نفتی جهان است و روزانه صدهزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند. توتال، از دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران هم خرید روزانه صدهزار بشکه‌ای خود را سال گذشته و در پی اعمال فشارها، متوقف کرد.

اقتصاد ایران در مسیر انزوای بیشتر از اقتصاد جهانی
اواخر ژانویه سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تصمیم به قطع کامل واردات نفت‌خام از ایران گرفت، اما به کمپانی‌ها تا اول ژوئیه فرصت داد که به تجارت و تعاملات مالی خود با ایران پایان دهند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا آسیب‌های جدی به صنعت نفت ایران وارد خواهد کرد
پیتر فوسر، مدیرعامل کمپانی شل اوایل ماه مارس اعلام کرده بود که این کمپانی آخرین محموله‌های نفتی ایران را وارد می‌کند و پس از آن ظرف چند هفته این روند متوقف خواهد شد.
برخی از مقامات بانکی و فعالان صنعت نفت در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که تحریم‌های آمریکا چنان موثر بوده که انتقال بدهی‌ها و هرگونه استفاده از سیستم بانکی را تقریبا به امری محال تبدیل کرده است.
پیش‌تر برخی از مشتریان بزرگ نفت ایران از طریق "بانک اسلامی نور" مستقر در دوبی انتقال پرداخت‌ها را انجام می‌دادند، اما در پی اعمال فشارهای بی‌سابقه از سوی واشنگتن، اواخر سال ۲۰۱۱ این بانک هم همکاری‌های خود با ایران را متوقف کرد.
برخی از مدیران نفتی می‌گویند با توجه به محدودیت‌های موجود احتمالا تنها راه باقی‌مانده برای کمپانی شل این است که از دولت بریتانیا بخواهد راهی برای انتقال این بدهی بیابد.





دو سرباز بریتانیایی عضو ناتو به ضرب گلوله فردی که گفته می‌شود عضو ارتش افغانستان بوده، در جنوب این کشور کشته شدند. فرد مهاجم که لباس نظامی به تن داشته در تیراندازی متقابل سربازان بین‌المللی از پا درآمد.
یک مقام دولتی افغان به خبرگزاری فرانسه گفته است که حمله‌ی روز دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) فرد مسلح به سربازان بریتانیایی در یک پایگاه نظامی ایالات متحده در لشکرگاه، مرکز ایالت هلمند در جنوب افغانستان رخ داده است. در ایالت ناآرام هلمند بیشتر سربازان آمریکایی و بریتانیایی حاضرند.

به گفته‌ی داود احمد، سخنگوی فرماندار ولایت هلمند، تحقیقات نخستین نشان می‌دهند که فرد مهاجم در مقابل درب ورودی پایگاه به قربانیان خود شلیک کرده است. این سخنگو فرد مهاجم را عضوی از "ارتش ملی افغانستان" دانسته است.
بدین ترتیب شمار سربازان خارجی حاضر در افغانستان که به دست مأموران نظامی و امنیتی افغان به قتل رسیده‌اند به ۱۹ تن در سال جاری افزایش یافته است.
در روزهای پایانی فوریه‌ی سال جاری هم یک درجه‌دار افغان در ساختمان وزارت کشور افغانستان در کابل دو مشاور نظامی آمریکایی را به ضرب گلوله کشت.
ارتش افغانستان پیش از این و در پی افزایش حملات مشابه از اتخاذ تدابیر ویژه‌ای برای حفظ جان سربازان بین‌المللی خبر داده بود. کنترل دقیق‌تر افراد، ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در اردوگاه‌های نظامی و کنترل تصویری نقاط حساس از جمله اقداماتی هستند که وزارت دقاع افغانستان از آنها سخن رانده بود.
سال ۲۰۱۲ میلادی برای بریتانیا سال خونینی در افغانستان بوده است. ارتش این کشور در هفته‌های اخیر هم ۶ سرباز خود را در حمله به یک خودروی نظامی از دست داد.




سفر به ارمنستان؛رقص در کلوپ و الکل آزاد

همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی تعداد زیادی از ایرانی ها به کشور ارمنستان سفر کردند.
خبرنگار بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید که ایرانی‌هایی که به ایروان سفر کردند، از سپری کردن تعطیلات نوروز در این کشور مسیحی لذت می‌برند.
ایرانی‌هایی که به کشور همسایه خود، ارمنستان سفر کردند، می گویند که آزادی این کشور و نزدیکی آن به ایران آنها را جذب کرده است. آزادی دختران، و دسترسی آزاد به الکل، دلایل سفر ایرانی ها به ارمنستان است.
 
 
گزارشگر بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، از یکی از جوانان ایرانی که به ایروان سفر کرده، می‌پرسد که برای چه تعطیلات عید را در آنجا گذرانده است؟
این پسر جوان که حدود ۳۰ سال سن دارد، می گوید در ارمنستان آزادی بیشتر است، او و دوستانش می‌توانند بیشتر خوش بگذرانند، دخترها ملزم به رعایت حجاب نیستند، و می‌توانند در کلاپ‌ها برقصند و مشروب بخورند، کارهایی که در ایران امکان‌پذیر نیست.
علاوه بر آزادی نوشیدن مشروب در ایروان، یکی از دلایلی که ایرانی ها را به این شهر جذب می‌کند، برگزاری کنسرت‌های خوانندگان لس‌آنجلسی در این شهر است. در عین حال شهر ایروان نقاط دیدنی زیادی دارد.
یک راننده اتوبوس که مسافران ایرانی را به دیدن مناطق تروریستی و دیدنی ایروان می برد، به خبرنگار بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، چنین می‌گوید: ما ایرانی‌ها را به دیدن کلیساها، موزه‌های هنری، مجسمه‌های تاریخی، پارک آزادی و دیگر نقاط دیدنی می‌بریم.
اما امسال تعداد توریست‌های ایرانی به اندازه سال‌های گذشته نیست. کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت هتل‌ها در ایروان باعث شده است که تعداد ایرانی‌هایی که به ایروان سفر می‌کنند، کاهش پیدا کند.
بعضی از مردم ایروان هم می‌گویند که همه مردم این کشور با توریست‌ها میانه خوبی ندارند.
  آرلن داوودیان، مدیر یک آژانس مسافرتی در ایروان می‌گوید: ما به راحتی ایرانی‌ها را در کشورمان نمی‌پذیریم. ما درباره مهمان‌نوازی و مهمان‌دوستی خود حرف می‌زنیم، اما در بیشتر مواقع آن رفتاری که با توریست‌های اروپایی داریم را با توریست‌های ایرانی نداریم.
ایران و ارمنستان روابط فرهنگی و سیاسی خوبی دارند. سفر به ارمنستان راحت است و ایرانی‌ها به هنگام ورود به خاک ارمنستان می‌توانند ویزای این کشور را بگیرند.




برخورد نادرست با ماهی قرمز، سمندر را سفره نشین کرد

 آیا تلاش های چند ساله برخی از هواداران محیط زیست برای تحریم خرید ماهی قرمز، به سود این «سفره نشین» هفت سین تمام شده است؟ سپهر سلیمی، فعال محیط زیست با رادیو فردا در این مورد گفت‌ و گو کرده است.

کمپينی از سوی هواداران محيط زيست و حيوانات عليه خريد ماهی قرمز چند سالی در ايران و به ويژه دنيای مجازی به راه افتاده است. این کمپین تا چه حد تأثیرگذار بوده است؟
شخصاً اعتقاد دارم که تنها بخشی از کمپينی که هر ساله بر عليه خريد ماهی قرمز انجام ميشه توسط دوستداران محيط زيست و حيوانات مديريت می شود و شوربختانه در اين کمپين گروه هايی حضور دارند که با هدف ستيز با حيوانات و طبيعت و يا مخالفت با نوروز و نمادهايش در پوشش دلسوزی برای ماهی قرمز فعاليت می کنند.
آن بخش از دوستداران حيوانات و محيط زيست که مخالف خريد ماهی قرمز هستند افراد دلسوز و بعضاً شناخته شده ای هستند که برای حذف ماهی قرمز استدلال‌هایی دارند و با هدف حفظ حقوق اين حيوانات و جلوگيری از مرگ و مير بالای اين حيوانات معتقد هستند که ماهی قرمز بايد به هر صورتی حذف شود ولی متاسفانه در کنار اين گروه ها، گروه های ديگری نيز وجود دارند که با اهداف ديگری موافق حذف ماهی قرمز هستند.
بطور قطعی و مشخص نمی شود در مورد اثرات اين کمپين اظهار نظر کرد ولی بررسی های ظاهری و ميدانی نشان می دهد که نتيجه تبليغات نادرست برای حذف ماهی قرمز، باعث بروز حيوان ترسی در بين برخی افراد شده چون که متاسفانه برخی از هوادارن کمپين حذف ماهی قرمز در ابتدا به دروغ اعلام کردند که ماهی قرمز بيماری زا و خطرناک است و اين باعث ايجاد ترس و نگرانی در بخشی از مردم عادی از ماهی قرمز و بطور کلی حيوانات خانگی شده است.
همچنين در اثر مديريت نادرست اين مسئله، متاسفانه شاهد حضور حيواناتی نظير سمندر، لاک پشت و مارآبی در سفره هفت سين هستيم که اين مساله بی ارتباط با تلاش های صورت گرفته برای حذف ماهی قرمز نيست.
البته در کنار همه اين مسائل عده ای هم از خريدن ماهی قرمز صرف نظر کرده اند. با اين شرايط به نظر من تلاش های صورت گرفته برای حذف ماهی قرمز منجر به نجات جان ماهی ها و بهبود شرايط توليد، توزيع و نگهداری ماهی قرمز نشده است و تنها باعث بروز پديده حيوان ترسی و يا راه يافتن حيواناتی نظير سمندر به سفره های هفت سين شده است.
اين نکته را نبايد از نظر دور داشت که بخش ديگری از دوستداران حيوانات و محيط زيست مخالف حذف ماهی قرمز به اين شکل هستند و اصرار دارند که راه نجات ماهی قرمز آموزش همگانی و فرهنگ سازی در اين خصوص است و معتقدند بايد از طريق گروه های مدنی فشارهای لازم برای اصلاح شيوه توليد، توزيع و نگهداری ماهی قرمز صورت بگيرد.

آیا سفره نشین شدن سمندر و لاک پشت ناشی از يک جور مد جديد است؟
حضور لاک پشت و سمندر در سفره هفت سين نتيجه تلاش نادرست و بی حساب برای حذف ماهی قرمز است و عده ای سودجو از فضای بوجود آمده برای حذف ماهی قرمز استفاده کردند و اين حيوانات را روانه سفره هفت سين کردند. شوربختانه لاک پشت و سمندر و بويژه سمندر از گونه های در خطر انقراض هستند و بقای نسل آنها به شدت مورد تهديد است.

برخی ماهی قرمز را برگرفته از فرهنگ چينی و نه ايرانی می دانند نظر شما در اين مورد چيست؟
واقعيت اين است که مدعيان اين حرف سندی برای اثبات ادعای خود ندارند و بر عکس بر اساس پژوهش هايی که توسط کارشناسان و محققان موافق حضور ماهی قرمز صورت گرفته اسنادی از نقش ماهی قرمز در مجسمه های هخامنشی کشف شده و اين نشان از قدمت بالای حضور ماهی قرمز است. ضمن اينکه چينی ها هم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سين را رسمی ايرانی می دانند و ادعايی در خصوص چينی بودن این سنت ندارند.
در کنار همه اين مسائل بايد گفت که ماهی قرمز به عنوان نماد زندگی و طبيعت سال های زيادی است که وارد سفره های هفت سين ايرانی و فرهنگ ايرانی شده است، بطوريکه شخصاً در نوروز امسال ديدم که پارسيان هند که در واقع اقوام ايرانی زرتشتی هستند که سال ها پيش از ايران وارد هند شده اند و خيلی از آنها متولد هندوستان هستند، ماهی قرمز را بخشی از سفره هفت سين و هفت شين خود می دانند و آنرا بر سر سفره هفت سين و هفت شين خود می گذارند.

آيا نظارتی بر توليد و توزيع ماهی قرمز وجود دارد؟ آيا این تولید و توزیع به صورت عمده صورت می‌گیرد؟
گفته می ‌شود که نظارت وجود دارد ولی مسئله مهم اين است که اين نظارت از بعد کمی و کيفی راضی کننده نيست و بايد بيش از اين باشد. بررسی ها نشان داده است که دليل اصلی مرگ و مير ماهی های قرمز در سيستم نادرست توليد و توزيع ماهی قرمز نهفته است و اگر در مسير اصلاح اين سيستم کوشش جدی صورت بگيرد آنوقت می شود انتظار داشت که درصد بالای مرگ و مير ماهی ها کاهش پيدا بکند.
وقتی در سيستم نادرست توليد و توزيع، ماهی بيمار و آسيب ديده ای توليد شود اين ماهی خواه ناخواه پس از چند روز در خانه ها خواهد مرد و شرايط نگهداری در خانه هيچگونه تاثيری در سرنوشت ماهی نخواهد داشت.




«جمهوری اسلامی درصدد انفجار کشتی های اسرائيلی بوده است»

 به گزارش روزنامه مصری الاهرام، دادستان دادگاه امنيت ملی اين کشور مدعی است که جمهوری اسلامی ايران با يارگيری در مصر، در صدد انفجار کشتی های اسرائيلی به هنگام عبور از آبراه سوئز بوده است.
  الاهرام شنبه نوشت که دادستان دادگاه امنيت ملی مصر در کيفرخواستی که عليه دو شهروند مصری تنظيم کرده است، آن ها را به تلاش برای اجرای مأموريتی از سوی ايران برای ضربه زدن به کشتی های اسرائيلی در آبراه سوئز متهم کرده است.
  به نوشته الاهرام، دو شهروند مصری که به جمهوری اسلامی ايران قول همکاری داده بودند، سليمان رازق عبدالرازق و سلامه احمد سلامه نام دارند.
  بنا بر اين گزارش، دادستان اين دادگاه مدعی است که اين دو مصری «دستوراتی از عوامل ايرانی دريافت کردند و حتی ايران پيشنهاد کرد که مبلغ پنجاه ميليون ليره مصری (معادل حدود هشتصد هزار دلار آمريکا) را برای تأمين هزينه انفجار در کشتی اسرائيلی، در اختيار آنها قرار دهد.»
  به نوشته الاهرام، کار اصلی انفجار به فرد ديگری به نام محمد ذکری محول شده بود.
در همين حال، الاهرام نوشته است که دو متهم دستگيرشده که مورد بازجويی سازمان اطلاعات و امنيت مصر قرار گرفته اند، اتهامات وارده را رد می کنند.
  از زمان تغيير حاکميت در مصر اين نخستين بار است که دادستان ديوان امنيت ملی اين کشور افرادی را در ارتباط  با نهادهای اطلاعاتی و نظامی ايران به اقدام عليه امنيت ملی مصر متهم می کند.
  در آخرين سال های حکومت حسنی مبارک، حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان، گفت که مأمور بلند پايه ای را از سال ها پيش به مصر فرستاده بود تا «به مسلمانان مصری» برای ضربه زدن به اسرائيل کمک کند.
  دادستانی مصر در آن زمان حزب الله و ايران را به تلاش های تروريستی در مصر متهم کرد و ۴۹ نفر را نيز در اين ارتباط  متهم نمود.
دادستانی مصر در زمان حسنی مبارک نيز تأکيد داشت که باند ياد شده اطلاعات زيادی را در مورد تردد کشتی های اسرائيلی در آبراه هرمز بدست آورد و تشکيلات گسترده ای برای پيشبرد هدف های خود، از جمله از راه تأسيس شرکت های پوششی و انتقال مهمات و تسليحات قاچاقی به مناطق مورد نظر، برپا کرده بود.
تروريست های متهم در آن ماجرا که به حبس های طويل المدت محکوم شده بودند، در زمان انقلاب فوريه سال گذشته مصر، از زندان گريختند و به لبنان بازگشتند و دوباره در کنار حزب الله قرار گرفتند.
کشف آن گروه تروريستی مرتبط با ايران در خاک مصر، همواره يکی از معضلات بزرگ در مناسبات ايران و مصر در آخرين سال های پيش از ساقط شدن حکومت حسنی مبارک بود.
اما اکنون به نوشته روزنامه هاآرتص، اسرائيل نيز مدعی است که از زمان تغيير حکومت در مصر، صحرای سينای به جولانگاه گروههای تروريستی همسو با القاعده و آنچه که «جهاد جهانی» ناميده می شود، مبدل شده است.
 



سفیر آمریکا: ایران از شورشیان شیعه و تجزیه‌طلبان یمن حمایت می‌کند

سفیر آمریکا در یمن می‌گوید که ایران از شورشیان شیعه در شمال یمن و تجزیه‌طلبان مستقر در جنوب این کشور حمایت و پشتیبانی می‌کند، امری که به گفته وی تهدیدی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود.
به گزارش رویترز، جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، در گفت‌و‌گویی با روزنامه عربی «الحیات» روز یکشنبه، ششم فروردین، گفته است که ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در یمن و منطقه است و قصد دارد رد پایی از خود در شبه‌جزیره عربستان بر جای بگذارد.
وی افزود: « این طبیعتا چیزی است که از سوی عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یک تهدید امنیتی به حساب می‌‌آید.»
آقای فایرستین در ادامه حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین را نیز متهم کرد که از این تلاش‌های ایران حمایت می‌کنند و تأکید کرد که شواهدی در خصوص این حمایت‌ها در دست است.
جرالد فایرستین ماه گذشته نیز به خبرگزاری رویترز گفته بود که نشانه‌‌هایی از فعالیت‌های گسترده ایران در یمن وجود دارد.
وی آن زمان اظهار کرده بود: «شواهدی از فعالیت‌های ایران داریم که به تقویت توان نظامی هم مربوط می‌شود. این یک پدیده نسبتاً تازه است و ایران دارد از این دوره بی‌ثباتی سیاسی و نبود کنترل دولتی بر بخش‌های بزرگی از کشور استفاده می‌کند.»
در ماه‌‌های اخیر در جریان ناآرامی‌های یمن و پس از آن، خروج علی‌ عبدالله صالح از قدرت، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مناطق جنوب در اثر حملات گروه‌های مسلح تجزیه طلب شاهد تنش بوده است.
سفیر آمریکا در یمن ایران را متهم می‌کند که به این ناآرامی‌ها دامن می‌زند.
تنش میان شیعیان شورشی یمن که به حوثی‌ها شهرت دارند و سلفی‌های سنی‌مذهب، در سال های اخیر کشور یمن را دستخوش نا آرامی هایی کرده است.
دولت یمن پیشتر و از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در شمال این کشور با شورشیان حوثی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از این شورشیان متهم کرده بود. مقام های جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده‌اند.




اوباما: ایران برای حل مسئله هسته‌ای خود سرعت عمل بیشتری داشته باشد

باراک اوباما روز دوشنبه بار دیگر با تأکید بر فرصت کوتاه ایران برای حل مسئله بحران ‌هسته‌ای خود، از ایران خواست تا در این خصوص سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما، هفتم فروردین‌ماه و در نخستین روز از همایش امنیت هسته‌ای در سئول، با تأکید بر این‌که تهران باید برای حل مسئله هسته‌ای خود با «جدیت و فوریت» وارد عمل شود، گفت: «فرصت برای حل دیپلماتیک این مسئله باقی است، اما این فرصت کوتاه است.»
وی اگرچه حق ایران برای توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخت، افزود ایران بارها راه «انکار و فریب» را در پیش گرفته است.
باراک اوباما روز یکشنبه نیز، در سئول گفته بود: «من معتقدم که دریچه‌ای برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد اما با گذشت زمان این دریچه در حال بسته شدن است.»
رییس جمهوری آمریکا به همراه رهبران ۵۲ کشور دیگر در نشست بین‌المللی امنیت هسته‌ای در سئول حضور یافته است.
باراک اوباما در نخستین روز از این همایش دو روزه گفت: «یک روند جدید بین‌المللی در حال ظهور است... پیمان‌ها الزام‌آور است، قوانین به اجرا در خواهند آمد و تخطی از قوانین دارای عواقب خواهند بود. تمام این‌ها بدان دلیل است که تسلیم شدن در برابر آینده‌ای که در آن تعداد بیشتری از حکومت‌ها کشنده‌ترین سلاح دنیا را در اختیار داشته باشند، برای ما پذیرفتنی نیست.»
در این نشست اگرچه مسئله هسته‌ای کره شمالی و ایران به طور رسمی در برنامه‌کار نبود، همان‌طور که انتظار می‌رفت باراک اوباما به مسئله هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تهران اشاره کرد.
وی از کره شمالی خواست تا از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشد و به ایران نیز فرصت کوتاهش برای حل مسئله هسته‌ای خود را گوشزد کرد.
باراک اوباما روز دوشنبه در سخنان خود در دانشگاه «هانکوک» سئول تأکید کرد که ایران تا کنون نتوانسته‌است جامعه بین المللی را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود متقاعد کند.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی‌ است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده است. جمهوری اسلامی اما همواره تأکید کرده است که از فعالیت‌های هسته‌ای خود اهدافی کاملا صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
باراک اوباما روز دوشنبه خاطر نشان کرد که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه گفت‌و‌گو داشته است و افزود که هر دو کشور بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تأکید دارند.
آقای اوباما گفت: «ما به توافق رسیدیم که مذاکره گروه ۵+۱ با ایران باید هرچه زودتر انجام شود... این مذاکرات به ما فرصت خواهد داد تا از طریق دیپلماتیک لزوم پایداری به تعهدات بین‌المللی‌ را به ایران گوشزد کنیم، پایداری‌ای که به ایران امکان می‌دهد تا بار دیگر به جامعه بین‌المللی بپیوندد.
گروه ۵+۱، شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، ماه گذشته پس از دریافت نامه‌ای از ایران و تعهد این کشور به گفت‌و‌گو در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر سر آغاز دور جدیدی از مذاکرات به توافق رسیدند.
آخرين دور مذاکرات بيش از يک سال پيش در استانبول صورت گرفت که نتيجه ای در بر نداشت



انتقاد شدید احمدی‌نژاد از سیاست‌های ناتو در افغانستان

 محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه، در پنجمين کنفرانس اقتصادی افغانستان که با حضور روسای جمهور افغانستان؛ پاکستان و تاجيکستان تشکيل شد، به شدت از سیاست های ناتو و آمریکا در افغانستان انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا،  آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، علت اصلی بحران های افغانستان و ديگر کشورهای مشابه را سياست های نادرست ناتو و دولت های عضو آن دانست و گفت: «اصلاح اوضاع اين سرزمين ها با شرايط کنونی و سياست های ناتو دشوار است.»
در اعتراض به سخنان محمود احمدی‌نژاد در تاجیکستان، هیأت آمریکایی محل نشست را ترک کرد.
آقای احمدی نژاد افزود: «حادثه پر رمز و راز ۱۱ سپتامبر که در نهايت منجر به دستگيری يک متهم و کشته شدن آن پس از ۱۰ سال شد، عامل اصلی دخالت ناتو در افغانستان بيان شد.»
محمود احمدی نژاد  پیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفته بود که بر طبق یک نظریه، دولت آمریکا خود طراح حمله های ۱۱ سپتامبر بوده است، سخنانی که با واکنش دولت آمریکا روبرو شد و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این سخنان آقای احمدی نژاد را «توهین آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» خوانده بود.

گروه تروریستی القاعده نیز  در پیامی از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران خواسته بود حملات یازدهم سپتامبر به آمریکا را به تئوری توطئه گره نزند و مدام نگوید دولت آمریکا پشت این حملات بوده و در آن دست داشته است.
محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در سخنرانی خود اظهار کرد که «با رفتن نيروهای ناتو بدون شک جريان مواد مخدر و تروريسم در افغانستان از ميان خواهد رفت.»
در همین حال، در پنجمین نشست سران كشورهای ایران، تاجیكستان و افغانستان، سه کشور درمورد موضوع احداث خطوط ارتباطی جاده ای و ریلی و احداث خط لوله نفت و گاز و انتقال آب و اتصال شبكه برق سه كشور به یكدیگر توافق کردند.
به گزارش ایرنا، در نشست روز یکشنبه مقرر شد كارگروه مشتركی از سوی سه كشور تشكیل شده و دو ماه پس از امضای تفاهم نامه اجرای این توافق ها اولین جلسه این كارگروه در تهران برگزار شود.
روسای جمهوری ایران، تاجیكستان و افغانستان توافق كردند جهت اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این پروژه ها از امكانات مالی بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آسیایی و دیگر منابع مالی بین المللی استفاده كنند.



محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر روز دوشنبه ۷ فروردین، ۲۶ مارس اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۰ نفر در سواحل چابهار، در جنوب شرق ایران، در بر اثر نیش عروس دریایی طی ۲۴ ساعت زخمی شدند.
آقای مظفر با اشاره به اینکه به دلیل گرم شدن هوا عروس‌های دریایی به مناطق ساحلی نزدیک شده‌اند، گفت که به علت حضور مردم و گردشگران در ساحل برای شنا، تعداد زیادی دچار گزش عروس دریایی شده اند.
به گفته آقای مظفر بیشتر افراد مصدوم به شکل سرپایی مداوا شدند اما تعدادی هم به علت شدت جراحتشان به مراکز درمانی محل منتقل شده‌اند.
گزش این جانور دریایی، سبب التهاب پوستی و سوزش شدید محل گزیدگی می‌شود.



نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران گفت که با اجرای طرحی قرار است دانش‌آموزان نخبه شناسایی شوند و از نظر علمی و معنوی مورد رصد و هدایت نامحسوس قرار گیرند.
خانم سلطانخواه روز دوشنبه، ۷ فروردین، ۲۶ مارس به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت که در "طرح ملی شهاب" که از مدتی قبل به صورت آزمایشی اجرا شده، قرار نیست به دانش آموزان شناسایی شده، این موضوع گفته شود و آنها نباید احساس کنند نسبت به بقیه ارجحیت یا امتیازی دارد ."
او گفت که طی این طرح که قرار است در سال جدید اجرا شود، دانش‌آموزان نخبه به صورت "ساکت شناسایی و به شکل نامحسوس هدایت می‌شوند."




خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داده است که شرکت نفتی "رویال داچ شل" برای پرداخت مبلغ ۱ میلیارد دلار، که بابت خرید نفت به ایران بدهکار است به دلیل تحریم‌ها با مشکل روبرو شده است.
بر اساس این گزارش به دلیل تحریم‌های مالی و بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، این شرکت قادر به پرداخت بدهی خود بابت خرید حدود هشت میلیون بشکه نفت خام نیست.
شرکت شل در میان شرکت های خصوصی نفتی ، یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است، و روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از این کشور می خرد.
مقامات این شرکت حاضر نشده اند در مورد مشکلات مربوط به پرداخت بدهی به ایران با بی بی سی فارسی صحبت کنند.




دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که جزئیات مربوط به تمام اهداکنندگان منابع مالی به حزب محافظه‌کار را که با او در خانه‌اش در داونینگ استریت شام خورده‌اند، منتشر خواهد کرد.
نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که در چهار مورد، او در ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت، میزبان اهداکنندگان منابع مالی به حزب تحت رهبری خود بوده است.
او گفته است که بیشتر این افراد از دوستانش بوده‌اند.
همچنین اعلام شده است که فهرست اهداکنندگان منابع مالی به محافظه‌کاران که با مقامات ارشد دولتی بریتانیا غذا خورده‌اند، نیز منتشر خواهد شد.
درخواست‌ها برای انتشار فهرست مهمانان نخست‌وزیر بریتانیا پس از آن مطرح شد که یکی از جمع‌آوری‌کنندگان کمک‌های مالی برای حزب محافظه‌کار این کشور متهم شد از متقاضیان دیدار با آقای کامرون، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کرد تا مقدمات این دیدار را فراهم کند.
دیوید کامرون وعده داده است که "تحقیقاتی مناسب" درباره این ادعاها انجام شود.
پیش از این، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا انتشار فهرست مهمانان آقای کامرون در ساختمان داونینگ استریت را رد کرده بود، ولی با افزایش فشارها آقای کامرون گفت که دفتر نخست‌وزیری، این اطلاعات را منتشر می‌کند.
او روز دوشنبه، ۲۶ مارس، گفت که از وقتی نخست‌وزیر شده است، در سه مورد، با "اهداکنندگان شاخص منابع مالی" شام خورده است.
نخست‌وزیر بریتانیا اضافه کرد که در چهارمین مورد، اهداکنندگان منابع مالی، پس از انتخابات در جشنی در داونینگ استریت شرکت کرده‌اند. اسامی حاضران در این مراسم نیز منتشر خواهد شد.

شام خصوصی با نخست‌وزیر

بیشترین منابع مالی اهدایی به محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۱

پیتر کرادس - ۳۸۲ هزار و ۴۵۱ پوند
مارک بمفور – ۱۵۰ هزار پوند
جین پارمر – ۱۵۰ هزار پوند
مری کراس – ۱۱۱ هزار پوند
ادوین هیلی – ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ پوند
نیکلاس جنکینز – ۱۰۰ هزار پوند
الکساندر ناستر – ۱۰۰ هزار پوند
منبع: کمیسیون انتخاباتی
نشریه بریتانیایی ساندی‌تایمز فیلمی را منتشر کرده است که در آن، پیتر کرادس، یکی از افرادی که برای حزب محافظه‌کار بریتانیا کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کرد، به چند نفر می‌گوید که با دادن ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار پوند می‌توانند به مقامات عالی‌رتبه حزب محافظه‌کار دسترسی داشته باشند، از جمله به مراسم شام خصوصی با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، دعوت شوند.
افرادی که در فیلم با آقای کرادس صحبت می‌کردند، خبرنگارانی بودند که خود را به عنوان کارمندان یک بنیاد متمول معرفی کرده بودند.
آقای کرادس به دنبال انتشار این فیلم و شدت گرفتن انتقادات، روز یکشنبه، ۲۵ مارس، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
پیش از این، اعلام شده بود که هیچ جزئیاتی درباره فهرست اسامی مهمانان نخست‌وزیر منتشر نخواهد شد، چون واحدی که در طبقه بالای ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری) در اختیار آقای کامرون است، واحدی خصوصی و محل زندگی خانواده اوست.
مقامات حزب کارگر، از احزاب اصلی رقیب محافظه‌کاران در بریتانیا، خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره ادعاهای آقای کرادس و نیز انتشار کامل فهرست مهمانان آقای کامرون در منزلش در داونینگ استریت شده‌اند.
در عین حال، آقای کامرون گفته است که نه پیتر کرادس در این دیدارها نقش داشته است و نه اهداکنندگان منابع مالی، در خط‌مشی و سیاست‌های دولت بریتانیا تاثیر گذاشته‌اند.
او گفت: "هیچ‌کس در واحد سیاستگذاری ساختمان شماره ۱۰ به درخواست پیتر کرادس، کسی را ملاقات نکرده است."



آنگلا مرکل
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در یک مصاحبه اختصاصی به بی بی سی گفته است در صورتی که یونان منطقه یورو را ترک کند، یک فاجعه سیاسی رخ خواهد داد.
وی در این مصاحبه همچنین گفت که آلمان آنچه در توان دارد انجام خواهد داد تا منطقه یورو متحد باقی بماند.
او ضمن تحسین برنامه ریاضتی بریتانیا گفت: "هیچ کشوری نمی‌تواند بیشتر از بضاعتش زندگی کند."
وزرای دارایی حوزه یورو اخیرا از دومین طرح نجات مالی یونان به ارزش ۱۳۰ میلیارد یورو حمایت کرده اند.
سهم آلمان در این طرح باید بیشتر از هر کشور دیگر باشد، امری که خشم بسیاری از شهروندان آلمانی و سیاستمداران این کشور را برانگیخته است.
بعضی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تدابیر انجام شده کافی نیست و نگرانی هایی ابراز کرده اند مبنی بر اینکه یونان ممکن است به کمک های بیشتری نیاز داشته باشد.
خانم مرکل در پاسخ به سوالی درباره آینده یونان به برنامه "نیوزنایت" بی بی سی گفت که آتن بارها گفته که مایل است عضو منطقه یورو باقی بماند.
وی گفت: "یونان چه در زمینه اداره کشور و چه در زمینه ایجاد رقابت های تجاری، ضعف های اساسی دارد اما در صدد است تا آنها را رفع کند و در راستای آن راه طولانی و سختی را در پیش دارد."
خانم مرکل در ادامه گفت: "ما تصمیم گرفتیم که یک واحد پولی مشترک داشته باشیم. این تنها یک تصمیم مالی نبود بلکه یک تصمیم سیاسی نیز بود. این فاجعه‌بار است که به کشورهایی که تصمیم گرفتند به ما بپیوندند بگوییم که ما دیگر شما را نمی خواهیم."
وی گفت که منطقه یورو با خروج یونان "به شدت تضعیف" خواهد شد.
او در این باره گفت: " همه دنیا سوال خواهند کرد که نفر بعدی کیست؟"
خانم مرکل اضافه کرد: "این اشتباه سیاسی بزرگی است که بگذاریم یونان منطقه یورو را ترک کند. به همین دلیل ما با یونان شفاف عمل می کنیم و می گوییم که اگر می خواهید متعلق به واحد پولی مشترک باشید، باید درستان را خوب بیاموزید اما در عین حال ما نیز از شما حمایت می کنیم."
وی اضافه کرد که کشورهای دموکراتیک در سراسر دنیا عادت کرده اند که بیش از سطح درآمدشان مصرف کنند و باید مواظب باشند تا در حد بضاعت خود زندگی کنند.
صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر لزوم حفظ اتحاد و همبستگی اروپا گفت: در طول دو سال گذشته در منطقه یورو درس های زیادی آموخته ایم و باید هر از چند گاهی یادآور شویم که چرا به هم پیوسته ایم. ما جامعه ای متحد و نسبت به یکدیگر مسئول هستیم.
او گفت: " اروپا به ویژه منطقه یورو در نتیجه رکود اقتصاد جهانی وارد بحران شده و اکنون اوضاع بسیار وخیم است."
به نظر او دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا "حق داشت" که یک رشته تدابیر ریاضتی مالی را اعمال کند.
وی گفت: "این کاری است که هر یک از کشورهای اروپایی می توانند انجام دهند زیرا همه ما باید یاد بگیریم که هیچ کشوری نمی تواند بالاتر از سطح بضاعتش زندگی کند."
خانم مرکل در پاسخ به این سوال که آیا بریتانیا می تواند نقش مهم تری در اروپا ایفا کند گفت: "بریتانیا نقش بسیار مهمی را در اروپا ایفا می کند. بریتانیا و آلمان دیدگاه مشترکی نسبت به آینده تجارت جهانی دارند. آنها هر دو معتقدند که چنین چیزی بسیار سودمند است."
"اما سرانجام این بریتانیاست که خود باید تصمیم بگیرد تا چه حد می خواهد بخشی از اروپا باشد."



مزرعه خشخاش در افغانستان
یک قاچاقچی "عمده" مواد مخدر در افغانستان به تحمل بیست سال حبس محکوم شده است.
نام این فرد افشا نشده است، اما از او به عنوان یکی از اعضای "رده بالای مافیای مواد مخدر" در افغانستان یاد می‌شود.
مقامات افغان بازداشت و زندانی شدن این فرد را دستاورد بزرگی در راستای مبارزه با مواد مخدر می‌دانند.
بازمحمد احمدی، معاون مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخله (کشور) افغانستان می‌گوید که این فرد بیش از ۱۰ تن مواد مخدر را به کشورهای مختلف قاچاق کرده بود.
همچنین مقامات گفته‌اند که این فرد، رهبری یک شبکه قاچاق مواد مخدر را در افغانستان برعهده داشت.
این فرد حدود سه ماه پیش، در نتیجه عملیات نیروهای مبارزه با مواد مخدر در غرب افغانستان بازداشت شد.
افغانستان با وجود مصرف منابع مالی هنگفت برای مبارزه با مواد مخدر، همچنان یکی از تولیدکنندگان عمده هروئین در سطح بین‌المللی قلمداد می‌شود.
ناظران امور، شدت کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان را با ناامنی در این کشور مرتبط می‌دانند.
اما در عین حال، این انتقاد نیز وجود داشته است که دولت افغانستان و متحدان بین‌المللی آن، نتوانسته‌اند از نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر در نهادهای دولتی جلوگیری کنند.
این اتهام مطرح شده است که برخی مقامات دولتی افغانستان، در تجارت مواد مخدر سهم دارند و از قاچاق آن به خارج از افغانستان سود می‌برند.
اما مسئولان مبارزه با مواد مخدر در افغانستان می‌گویند که قاچاقچیان رده بالای مواد مخدر را به تازگی هدف قرار داده‌اند.
آنها می‌گویند که در سه ماه گذشته، دست‌کم چهار قاچاقچی عمده مواد مخدر در افغانستان بازداشت شده‌اند.




رئیس جمهور ایران بحران در کشورهایی همچون افغانستان را ناشی از سیاست‌های ناتو و اعضای این سازمان خوانده و این کشورها، به ویژه آمریکا را دعوت کرده است تا "سیاست‌های خصمانه خود را در مقابل ملت‌ها تغییر دهند."
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه، ۲۶ مارس، در همایش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در امور افغانستان، با انتقاد از سیاست‌های ناتو و امریکا گفته است: "آنها باید بپذیرند که دوران امپراتوری‌ها به پایان رسیده است."
او آنچه را که اوضاع تحمیلی در افغانستان خواند، "تنها یک نمونه از مدیریت حاکم بر جهان" ارزیابی کرد و گفت: "عراق، فلسطین، پاکستان، آفریقا، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آسیا نیز تحت‌تاثیر همین مدیریت، با بحران‌های امنیتی اقتصادی و سیاسی مواجه هستند."
او همچنین علت اصلی بحران در افغانستان را ناشی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو و اعضای این سازمان ارزیابی کرد و گفت: تا زمانی که این سیاست‌ها برقرار است، اصلاح اساسی وضع مشکل خواهد بود.
به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، همزمان با آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، اعضای هیات آمریکایی حاضر در محل کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در امور افغانستان، محل کنفرانس را ترک کردند و با پایان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد، دوباره به محل نشست بازگشتند.
رابرت بلیک، از دستیاران وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست هیات آمریکایی حاضر در کنفرانس دوشنبه را به عهده داشت.
همایش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در امور افغانستان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.
رئیس جمهور ایران همچنین خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و نیز پرداخت غرامت از سوی دولت‌های عضو ناتو به این کشور شده است.
محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد کرده است: "برای جبران خسارات وارده از ناحیه نظامیان خارجی در افغانستان به مدت ۱۰ سال، سالانه فقط ۲۵ درصد هزینه نظامی حضور نیروهای ناتو در این کشور و یا فقط ۵ درصد بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو در اختیار دولت افغانستان قرار بگیرد."




وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود از "نقض حقوق بشر" در ایران انتقاد کردند
نام رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۱۴ مقام قضایی، انتظامی و نظامی ایران در تازه ترین فهرست تحریم‌‌شدگان ایرانی توسط اتحادیه اروپا دیده می‌شود.
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه ۴ فروردین (۲۳ مارس) در بروکسل، ۱۷ مقام ایرانی را به دلیل "نقض فاحش حقوق بشر" مشمول تحریم قرار دادند.
بر اساس این تصمیم، دارایی های احتمالی این افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود و صدور ویزای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آنها محدود می‌شود.
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین در جلسه اخیر خود تحریم های قبلی وضع شده علیه ۶۱ نفر دیگر از مقامات ایران را برای یک سال تمدید کردند.
۱۷ نفری که نام آنها بتازگی به فهرست تحریم های اتحادیه اروپا اضافه شده است، عبارتند از:
۱.عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما
اتحادیه اروپا علت قرار دادن نام آقای ضرغامی را پخش "اعترافات اجباری متهمان" و "دادگاه‌های نمایشی" از شبکه های تلویزیونی تحت مدیریت او در اوت سال ۲۰۰۹ و دسامبر ۲۰۱۱ عنوان کرده و او را به این دلیل به نقض حق متهمان برای داشتن محاکمه عادلانه متهم کرده است.
۲. رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
اتحادیه اروپا آقای تقی پور را یکی مقام‌های بلندپایه ایران معرفی کرده است که بر سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی و حتی مکالمات تلفن همراه شهروندان نظارت دارند.
درباره علت اتهام آقای تقی پور آمده است: "از زمان آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و در جریان اعتراضات خیابانی پس از آن، بارها و در موارد مختلف سیستم‌های تلفن همراه و پیامک در این کشور قطع، تلویزیون‌های ماهواره‌ای دچار پارازیت و اینترنت به طور کلی قطع شد یا سرعت آن به طرز محسوسی پایین آمد."
۳. تورج کاظمی، معاون سازمان مبارزه با جرایم فضای تولید و تبادل اطلاعات پلیس ایران (فتا)
اتحادیه اروپا نوشته است که این مقام انتظامی ایران به تازگی اعلام کرده است که کلیک پلیس می تواند از تخصص و توانمندی های برخی از هکرها برای کنترل بهتر در تبادل اطلاعات و حمله به سایت‌های خطرناک استفاده کند.
۴. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه
درباره او به عنوان عالی ترین مقام قضایی ایران آمده است که صدور بسیاری از احکام اعدام، شلاق، قطع عضو و سنگسار و احکامی مانند ریختن اسید در چشم محکومان، با امضا و تایید آقای لاریجانی بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۹ که آقای لاریجانی به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شده، بازداشت فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر شدت پیدا کرده است.
۵. اصغر میرحجازی، معاون امنیتی، سیاسی دفتر آیت الله خامنه‌ای
آقای میرحجازی متهم شده که به دستور مستقیم رهبر ایران طرح‌های "سرکوب اعتراضات را از سال ۲۰۰۹، هدایت کرده است."
۶. علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران
درباره آقای سعیدی آمده است که با توجه سمت رسمی‌اش او "نقش مهمی در انتقال دستورات صادر شده از بیت رهبری به سپاه پاسداران" داشته است.
۷. محمد علی رامین، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت ارشاد
آقای رامین به سانسور مطبوعات و داشتن مسئولیت مستقیم در توقیف چند روزنامه و برخورد و بازداشت روزنامه نگاران متهم شده است.

۸. صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور
آقای مرتضوی به هدایت روند سرکوب افرادی که برای حقوق قانونی خود از جمله حق آزادی بیان اعتراض کرده‌اند، متهم شده است.
۹. غلامعلی رضوانی، معاون استاندار گیلان
دارا بودن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی"

۱۰. مالک اژدر شریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی
دارا بودن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی"
۱۱. موسی خلیل اللهی، دادستان عمومی و انقلاب تبریز
متهم به سازماندهی برای نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی.

۱۲. علی فرهادی، دادستان عمومی و انقلاب کرج
داشتن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی" و صدور حکم اعدام برای افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند.
۱۳. علی رضوان منش، معاون دادستان کرج
متهم است به داشتن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند یک دادرسی قضایی" و صدور حکم اعدام برای افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند.
۱۴. غلامحسین رمضانی، از فرماندهان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
متهم به نقض شدید حقوق بشر و آزادی بیان و داشتن مسئولیت مستقیم در بازداشت و شکنجه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران.

۱۵. محمد صادقی، فرمانده سپاه انصار الحسین و از اعضای ارتش سایبری
"مسئول بازداشت و شکنجه وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران"

۱۶. رضا جعفری، رئیس دادسرای جرایم رایانه‌ای
"مسئول بازداشت و بازجویی از وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران"

۱۷. بهرام رشته احمدی، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها و سرپرست مجتمع قضایی شهید مقدس (اوین)
آقای رشته احمدی به دلیل تضییع حقوق زندانیان، از جمله ندادن اجازه ملاقات و یا امکان استفاده از دیگر مزایای قانونی به ویژه در مورد زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، به نقض حقوق بشر متهم شده است.




فیلم گشت ارشاد
یکی از مسئولان وزارت ارشاد ایران تأیید کرده است که نمایش دو فیلم سینمایی که مورد اعتراض محافظه کاران قرار گرفته بود متوقف و دو فیلم دیگر به جای آنها در سینماها به نمایش در آمده اند.
گروه های معروف به حزب اللهی و شماری از امامان جمعه در ایران اخیرا به نمایش دو فیلم "خصوصی" و "گشت ارشاد" به شدت اعتراض کرده بودند.
اکنون علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای اعلام کرده است که دو فیلم "نارنجی‌پوش" و "بوسيدن روی ماه" در پرده سینماها جایگزین این دو فیلم شده است.
حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیش تر اعلام کرده بود که نمايش اين دو فيلم مورد اعتراض را در سينماهای خود متوقف كرده است.
این سازمان امروز یکشنبه ۶ فروردین (۲۵ مارس) در اطلاعیه ای نوشت که با توجه به اینکه اکران این دو فیلم با حاشیه‌هایی همراه بوده و حساسیت‌هایی را در جامعه به وجود آورده است، حوزه هنری ظرفیت نمایش سالن‌های خود را در اختیار فیلم‌های "ضدارزشی" قرار نمی‌دهد.
معترضان می گویند که این دو فیلم "امر به معروف و نهی از منکر" و "ارزش‌های اسلامی"را به "تمسخر" گرفته اند.
آنها به دلیل صدور پروانه برای این فیلم ها به تندی از وزارت ارشاد انتقاد کرده بودند.
دامنه این اعتراض‌ها و انتقادها که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ اوج گرفته بود، به خطبه‌های اولین نماز جمعه سال ۱۳۹۱ در چند شهر از جمله تهران و مشهد هم کشیده شد.
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران روز جمعه ۴ فروردین، در خطبه های نماز جمعه گفت: "اجازه اکران برخی از فیلم‌های ضداخلاقی در ایام نوروز و در برخی سینماهای مراکز استان‌ها صادر شده است؛ این فیلم‌ها در دهه فجر پخش و مورد اعتراض واقع شده بود، مسئولان باید بدانند که ما در مورد دین و اخلاق مردم با هیچ کس رودربایستی نداریم."
او همچنین خطاب به وزیر ارشاد گفت: "در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید."
فیلم "گشت ارشاد" ساخته سعید سهیلی است و ماجرای سه جوان ساکن جنوب شهر تهران را روایت می کند که برای به دست آوردن پول دست به کارهای خلاف می‌زنند. یکی از کارهای آنها این است که درقالب گشت ارشاد از مردم اخاذی می‌کنند.
داستان فیلم "خصوصی" هم که توسط محمدحسین فرحبخش کارگردانی شده است، درباره مردی است که سال‌ها پیش از تندروهای انقلابی بوده، اما حالا در جایگاه سیاسی متفاوتی قرار گرفته است. آشنایی و دلبستگی او به یک زن نویسنده او را در زندگی خانوادگی و کاری‌اش با مشکلاتی رو به رو می‌کند.




گروههای مخالف دولت سوريه
در تلاش برای توافق بر سر یک "میثاق ملی"، گروههای مخالف و متفرق دولت سوريه در ترکيه ملاقات خواهند کرد تا درباره چگونگی سرنگونی دولت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، مذاکره کنند.
گروه موسوم به شورای ملی سوریه می گوید، همه گروههای مخالف دولت آقای اسد به این مذاکره دعوت شده اند.
این گروه مخالف به دلیل اختلافات داخلی ضعیف شده و حمایت گروههای دیگر مخالف دولت آقای اسد را از دست داده است.
این نشست پس از آن برگزار می شود که روسیه اعلام کرده است از ماموریت کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، حمایت می کند.
در عین حال دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که ماموریت کوفی عنان، احتمالا آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی دراین کشور است.
آقای مدودف این سخنان را روز یکشنبه در جریان دیدارش با آقای عنان در مسکو بیان کرد.
رئیس جمهوری روسیه از آقای عنان خواست تا با دولت سوریه و گروههای مخالف دولت این کشور صحبت کند و از آنها بخواهد تا به خشونت خاتمه دهند.
مقامات روسیه در عین حال گفته اند که هیچ ضرب الاجلی نباید در مورد اجرای طرح صلح آقای عنان وجود داشته باشد.
آقای عنان هم گفته که این ماموریت فرصتی برای سوریه است تا به خشونت ها در این کشور پایان دهد.
آقای عنان در پیشنهاد خود ازنیروهای دولت سوریه می خواهد تا استفاده از سلاح را در مناطق پر جمعیت را کنار بگذارند.
او همچنین از گروههای مخالف می خواهد تا دست از حملات خود بردارند.
آقای عنان قرار است به چین سفر کند.
روسیه تاکنون دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه را وتو کرده، اقدامی که با واکنش تند جامعه جهانی روبرو شده است.
اما هفته گذشته اعلام کرد که از ماموریت آقای عنان حمایت می کند.
درگیریها هنوز در سوریه ادامه دارد و سازمان دیدبان حقوق بشر هم دولت سوریه را مسئول کشتار غیر نظامیان می داند.
به گفته مخالفان و سازمانهای مدافع حقوق بشر، از آغاز درگیریها تا کنون، حدود هشت هزار نفر در سوریه کشته شده اند.




اخبار روز:

در قرن ٢١ هنوز در کردستان، آزادی بیان و دگراندیشی همچنان گناه نابخشودنی است و هر نوع صدای آزادی خواهی در زیر سایه‌ی حکومت های حاکم بر کوردستان، به‌ شکل های غیره‌ انسانی‌ سرکوب می شود. در کوردستان ترکیه‌ و ایران نویسندگان و دگراندیشان هر روز روانه‌ زندان و شکنجه‌ و یا اعدام می شوند. حکومت های نامبرده‌ به‌ طور سیستماتیک و آشکار تلاش می کنند هویت ملت کورد را به‌ هر شکل ممکن محو و نابود سازند. این محوسازی هویت، پدیده‌ی تازه‌ای نیست. در طول تاریخ حکومت های ترکیه‌، ایران، سوریه‌ و عراق، این اعمال غیره‌انسانی در جهت نادیده‌گرفتن ابتدایی ترین حقوق انسانی در جریان بوده‌ و هست. برنامه‌ای هم که‌ در حال حاضر از طرف حکومت های ترکیه‌ و ایران به‌ عنوان رفرم و فضای باز سیاسی معطوف به‌ ملت کورد ارائه‌ می شود، یک نوع ظاهرسازی است برای قانع کردن افکار عمومی جهان ولی در عمل، زبان اسلحه‌ تنها باب گفتگوی آنهاست.
ماشین جنگی برای کشتار و قتل و عام ملت کورد روزانه‌ در کوچه‌ها و خیابان ها در حرکت است. در تازه‌ترین مورد می توان به‌ مراسم نوروزی مردم کوردستان ترکیه‌ اشاره‌ کرد که‌ درجریان آن، نیروهای نظامی حکومت (AKP) به‌ جشن ملی کوردها یورش برده‌ و صدها نفر را دستگیر و زخمی و یک نفر را نیز به قتل رسانده‌اند. آنچه‌ که‌ از قبل تا به‌ امروز به‌خصوص در کوردستان ترکیه‌ روی داده‌، سیاست نژادپرستانه‌ی قرون وسطایی و عصر برده‌داری است. ولی برای ملت کورد و کانون نویسندگان کوردستان‌، سکوت سوال برانگیز مجامع بین المللی و سازمان های مدافع حقوق بشر در برابر این نقض آشکار حقوق انسانی جای تامل است.
ملت کورد در هر چهار بخش کوردستان و به‌ خصوص کوردستان ترکیه‌ به‌ هر شیوه‌یه‌ی ممکن اعتراض هایشان را در برابر نقض ابتدایی ترین حقوق انسانی خود ابراز کرده‌اند. در حال حاضر ۱۵ شخصیت از نویسندگان و مدافعان حقوق بشر و فعالین حقوق زنان که‌ از چهره‌های بارز کوردستانند، در شهر استراسبورگ فرانسه‌، جلو سازمان منع شکنجه‌ی اروپا (CPT) د‌ست به‌ اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند و به‌عنوان آخرین شیوه‌ی اعتراض، حامل بخشی از دادخواهی ملت کورد هستند.
کانون نویسندگان کوردستان ضمن اعلام حمایت خود از خواسته‌های انسانی و برحق اعتصاب گران استراسبورگ فرانسه‌، براین باور است که‌ همه‌ی سازمان ها و اشخاص مرتبط با این حرکت اعتراضی، مسئول جان آنها هستند. همچنین انتظار دارد که‌ سازمان های مربوطه‌ی جهانی، سکوت خود را شکسته و در جهت‌ خواسته‌های این اعتصاب گران که‌ برای آزادی انسان، زندگی خود را در برابر چشم جهانیان به‌ خطر انداخته‌اند، گام مثبت بردارند.

کانون نویسندگان کوردستان
۲۶. ۰٣.۲۰۱۲ 



انصارحزب الله از اکران دو فیلم ممانعت می کند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
اکنون بیش ازیک هفته است که ماجرای اکران شدن دو فیلم ایرانی درتهران و شهرهای بزرگ این کشورجنجال آفرین شده است.

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران
گفتگو با رضا صدیق، نقد نویس و روزنامه نگارایرانی
More 
رحمت قاسم بیگلو
امامان جمعه برخی ازشهرهای این کشور گروه هائی که درایران خود را انصارحزب الله می نامند با انجام تظاهرات و اعتراضات خیابانی درمقابل سینما ها خواستارحذف این فیلم ها ازاکران شده اند.
این دو فیلم که " گشت ارشاد" و "خصوصی" نام دارند درحال حاضر درایران ازنمایش محرومند.
احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز این هفته با انتقاد ازاین دوفیلم آنها را "غیراخلاقی" توصیف کرده بود. با این حال وزارت ارشاد که جوازاکران این دوفیلم راصادرکرده بود، با انتشاربیانیه ای به تظاهرات حزب الله و جلو گیری از اکران فیلم های یاد شده انتقاد کرد.
دریک گفت وگوی تلفنی با رضا صدیق نقد نویس و روزنامه نگارایرانی درآغازازوی درباره دلیل این اعتراضات به محتوای فیلم های تولید شده درایران و با اجازه وزارت ارشاد پرسیدم. رضا صدیق درمالزی. گوش کنید:

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: 


حاجی فیروز ها با شادی و پایکوبی خود در پارلمان اروپا، خبر ورود تاریخی
عمو نوروز به قلب اروپا را به گوش ایرانیان در سراسر گیتی رساندند.
کمیته پشتیبانی از جشن نوروز در پارلمان اروپا: در نخستین روز بهار ۱۳۹۱، همزمان با مردم ایران و دیگر «کشورهای نوروزی»، پارلمان اروپا و انجمن های فرهنگی ایرانیان در اروپا، نوروز را در پارلمان جشن گرفتند. این جشن که از سوی احزاب سبزهای اروپایی،
در راستای ارزش گذاری آنان به آئین ها و فرهنگ های ملل دیگر و به عنوان یک جشن دوستداران زیستگاهی و مبارزه با نژادپرستی و جنگ و در راه صلح و نزدیکی ملت ها صورت گرفت، از ساعت ۱۹ آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه یافت.
بخش نخست برنامه در یک سالن کنفرانس برگزار شد که با فرش های زیبای ایرانی و دسته گل هایی آذین بندی شده بود و تعداد جمعیت بیش از گنجایش آن بود و مهمانان زیادی سرپا ایستاده بودند. چهار حاجی فیروز که از فرانسه و آلمان و بلژیک آمده بودند و زیر نظر آقای حمید دانشور، کارگردان تئاتر کار گرده بودند، با ورود ناگهانی خودشان به سالن، سخنان جدی مجریان برنامه را قطع کرده و رنگ و بوی شادی و جشن و سرور نوروزی به محل دادند. آنان با جملات معروف: «حاجی فیروزه، بله؛ سالی یک روزه، بله؛ امروز نوروزه، نوروز همیشه پیروزه...» همه را از جمله سخنرانان را به شور و شعف واداشتند. آقای دانشور در این برنامه از دو مرد و دو زن به عنوان برابری زنان و مردان در همه زمینه های زندگی و سیاسی ـ اجتماعی استفاده کرده بود.
پس از برنامه شادی آفرین حاجی فیروزها، خانم سابین مایر به عنوان گرداننده بخش غیر ایرانی برنامه، به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی به همه مهمانان خوش آمد و نوروز را شادباش گفت و برنامه جشن را اعلام نمود. سپس خانم نینا ممقانی مجری زبان پارسی، به همه حاضرین فرارسیدن نوروز را شاد باش گفته و از احزاب سبز و نمایندگان پارلمان برای اجرای مراسم نوروزی در پارلمان اروپا سپاسگزاری کرد و برنامه را به
زبان پارسی اعلام نمود.
خانم ایزابل دوران، معاون پارلمان اروپا، به عنوان اولین سخنران، برنامه مراسم شب جشن را رسما گشود و پیام صلح و شادباش پارلمان و مردم اروپا را برای مردمان «کشورهای نوروزی» فرستاد و آرزوی همزیستی صلح آمیز را در منطقه و جهان کرد. ایشان همکاری انجمن های فرهنگی ایرانیان در بهتر برگزار شدن جشن را ستود و در پایان سخنانش به زبان پارسی، « نوروز بر همه شما مبارک باد» گفت که با تشویق ایرانیان روبرو شد.
شهلا نقدی پور، دختر جوان از گروه رقص بختیاری، برای سپاس از خانم دوران و احزاب سبز در برگزاری جشن نوروز در پارلمان، گردن بند زیبایی را که نشانه ای از ایران باستان داشت، به او هدیه کرد.
سخنرانان بعدی که به زبان های انگلیسی و فرانسوی صحبت کرده و نوروز را شادباش گفتند، عبارت بودند از:
خانم تاریا کورنبرگ، وزیر امور اجتماعی پیشین کشور فنلاند و نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز فنلاند و رئیس نمایندگی امور ایران و اروپا در پارلمان،
خانم نیکول کیل نلسن، نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز فرانسه و معاون نمایندگی امور قزاقستان، قیرقیرستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و مغولستان در پارلمان اروپا،
خانم جین لامبرت، نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز انگلستان و رئیس نمایندگی امور آسیای جنوبی و اروپا در پارلمان اروپا.
پس از نمایش فیلم شاد و کوتاهی که توسط آقای حمید حمیدی (از هلند) در باره جشن نوروز در نقاط گوناگون ایران، تاجیکستان، آذربایجان و افغانستان ساخته شده بود، نوبت سخنرانی به خانم دکتر فیروزه نهاوندی، استاد جامعه شناسی و کارشناس کشور های حوزه نوروزی رسید تا برای اروپائیان به طور کوتاه تاریخچه نوروز، حاجی فیروز، چهارشنبه سوری و ۱۳ بدر را شرح دهد. همزمان با این سخنرانی، عکس هایی از شیراز، اصفهان و دیگر نقاط تاریخی مانند بیستون و نقش رستم و آرامگاه فردوسی و... بر روی پرده نمایش داده شد.
پس از سخنان خانم نهاوندی، برنامه تکنوازی تنبک توسط استاد دادمهر پیش بینی شده بود که متاسفانه به دلیل اشتباه گردانندگان، اجرا نشد.
در این قسمت از برنامه از سوی انجمن های فرهنگی ایرانیان در اروپا به سخنرانان جعبه های پسته، در بسته بندی های زیبا که یک روز پیش از ایران رسیده بود، اهدا شد و مجری برنامه اعلام داشت که دسته گلی از باغ های شیراز تهیه شده بود تا به سخنرانان و ایرانیان در برنامه تقدیم شود که متاسفانه به دلایلی عملی نشد. در بخش پایانی این قسمت، مردم با شنیدن سرود بهاران خجسته باد از زنده یاد کرامت دانشیان، به یاد زندانیان سیاسی و همه جانباختگان راه آزادی، به پا خاسته و سپس سالن را ترک کردند.
بخش دوم برنامه در فضایی بسیار بزرگتر برگزار شد و کارکنان پارلمان و خبرنگاران زیادی در آنجا به جشن پیوستد.
این بخش با گفتار کوتاهی از آقای انور میرستاری از طرف فدراسیون اروپرس آغاز گردید. ایشان بعد از خوش آمدگویی و شادباش نوروزی به مهمانان برنامه، از نمایندگان احزاب سبز اروپا تشکر کرد و اشاره نمود که این اولین نوروز ایرانیان در پارلمان اروپا، گام آغازین برای بوجود آمدن اتحادیه سراسری انجمن های فرهنگی، اجتماعی، حقوق بشری و صنفی ایرانیان در اروپا است و اظهار امیدواری نمود که با پشتیبانی انجمن ها بزودی کنگره ای بدین منظور در بروکسل تشکیل شود تا به یاری همه انجمن ها، نوروز در سال آینده با شکوه بیشتری برگزار شود.
پس از آن، رقص جوانان کرد ایرانی، ترکیه و عراقی به سرپرستی خانم حلیمه آلدور آغاز شد. این گروه توانست تمام مهمانان را دعوت به رقص نماید و همه دست در دست هم رقص کردی نمایند.
سپس نوبت رقص و هنر نمایی گروه بختیاری به سرپرستی آقای فرخ نقدی پور رسید. دختران و پسران گروه بختیاری دارای لباس های بسیار قشنگ با رنگ های شاد بودند که خود آقای نقدی پور آن ها را طراحی کرده و دوخته بود. این گروه در صفی منظم، با رقص و به همراه موسیقی بختیاری وارد سالن شد و مورد استقبال شدید مهمانان قرار گرفت.
پس از گروه بختیاری، نوبت هنرنمایی آقایان مهرداد هدایتی (خواننده) و فرید (نوازنده) رسید که از شهر کلن آمده بودند و با آهنگ های شاد نوروزی و محلی مورد شایان توجه قرار گرفتند و موجب شادی و گرمی بیشتر مجلس شدند.
آخرین برنامه شب نوروزی، پخش ترانه های آذری، بلوچی، بندری، پارسی، ترکی، عربی، کردی، گیلکی، لری، مازندرانی و آهنگ های فرنگی توسط دی جی پویان بود.
در کنار این برنامه های هنری، با شام ایرانی و شیرینی های خانگی و تازه ایرانی به همراه چای و قهوه و انواع نوشیدنی از مهمانان پذیرایی می شد.
آقایان صادق کیهانی و بهداد ثابت به همراه دیگر نمایندگان اتحادیه انجمن های ایرانی در فرانسه، دوستداران شراب را به نوشیدن شرابی که ساخته یک مهندس ایرانی و یکی از برندگان جایزه بهترین شراب سال ۲۰۱۱ فرانسه بود، مهمان کردند.
نمایندگانی از انجمن های ایرانیان در آلمان در این جشن شرکت داشتند که آقایان ارژنگ برهان آزاد، برگزیده انجمن های فرهنگی ایرانیان شهر کلن و استان مربوطه، آقای مجید فلاح زاده و خانم بهرخ بابایی از بن (انجمن تئاتر در آلمان)، آقای حسین خرمی (مرکز ایرانِیان اسن)، خانم فاطمه رضایی از شهر دورتموند ( مادران صلح دورتموند) و آقای کمیجانی (انجمن فرهنگی بوخوم )، خانم فرح تجربه کار از شهر آخن (کانون ره آورد)، در میان آنان بودند. این دوستان کتابچه هایی را در باره چهارشنبه سوری، نوروز، ۷ سین و ۱۳ بدر به زبان های آلمانی، انگلیسی، پارسی و فرانسوی چاپ کرده بودند که در میان مردم پخش کرده و یا در کنار سفره ۷ سین گذاشته بودند.
سفره ۷ سین زیبایی با دیوان حافط در میان آن، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کرد. مهمانان در کنار آن با دوستان و خانواده های خود عکس های یادگاری می گرفتند.
در این جشن برخی از شخصیت های حقوق بشری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ملی، زنان، روزنامه نگاری و حامیان مادران پارک لاله، خانواده های جانباختگان و زندانیان سیاسی، از ایتالیا تا سوئد، حضور داشتند
که در فرصت های مناسب از نمایندگان پارلمان اروپا به خاطر برگزاری آئین نوروزی، از سوی نهادهای خود سپاسگزاری کرده و آرزو می نمودند که در سال های آینده نیز جشن نوروز با شکوه بیشتری برگزار شود.
نوروز در شرایطی در پارلمان اروپا جشن گرفته شد که سردمداران حکومت اسلامی در ایران و کشورهای اسرائیل و آمریکا بر طبل جنگی می کوبند و جهان را نگران ساخته اند. جشن نوروز پیام آور صلح و دوستی و شادی و پاک نگهداری طبیعت و عشق به زیستگاه بود و به درستی خانم نینا ممقانی برای همه مردم جهان آب پاک، هوای پاک و دنیای بدون بمب اتم، در آعاز برنامه، آرزو کردند.
آقای اصغر نصرتی نماینده اتحادیه انجمن های سراسری سوئد و یکی از بنیانگذاران اتحادیه انجمن های ایرانی در اروپا که در این جشن شرکت داشت، به خانم ایزابل دوران گفت: امسال نیز رژیم ایران، جوانان را از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و دیگر مراسم نوروزی منع کرده و پلیس تهران آنان را تهدید به دستگیری و بازداشت تا پایان نوروز نمود و این در حالی است که در سراسر جهان نوروز جشن گرفته می شود و سازمان ملل آنرا به رسمیت شناخته است و در تاجیکستان جشنواره بین المللی نوروز برگزار می شود. آقای ارژنگ برهان آزاد نیز در طی گفتگوی تلفنی خود به خبرنگار رادیو فردا گفت: پارلمان اروپا نوروز را جشن می گیرد ولی شوربختانه در پارلمان ایران خبری از جشن ملی و باستانی نوروز نیست.
آقای صادق کیهانی به خانم سابین مایر و تاریا کورنبرگ گفت: انجمن های فرهنگی ایرانیان که در بهتر برگزار شدن جشن نوروزی به احزاب سبز پارلمان اروپا یاری رسانده بودند، این تلاش خود را تقدیم زندانیان سیاسی در ایران کرده و آرزوی آزادی آنان را دارند و امیدوار است که خانم کورنبرک بتواند در این سال از زندانیان سیاسی در ایران دیدار کرده و در راه آزادی آنان تلاش کنند.










اخبار روز: 

سوسن محمدخانی غیاثوند(هیوا ایل): هفده تیرماه سال ٨٨، پسر امام جمعه مریوان و دوتن از همراهانش هدف یک حمله مسلحانه قرار گرفته و کشته شدند. کمی پس از حادثه ی ترور، «لقمان و زانیار » مرادی، دو جوان کرد اهل مریوان به اتهام کشتن پسر امام جمعه ی این شهر بازداشت شدند. مدتی بعد از بازداشت این دوجوان کرد، فیلم اعترافات آنها از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. آنها در این فیلم به ترور پسر امام جمعه اقرار کردند. زانیار مرادی و لقمان مرادی در اول دی ماه ۱٣٨۹ به حکم قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ظرف چند دقیقه به اعدام در ملاء عام محکوم شدند. حکم اعدام «زانیار و لقمان» مرادی توسط قضات شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام فرستاده شده است.
مهین شکرالله پور، فعال حقوق بشر کرد که به همراه تعدادی از فعالان مدنی، کمپینی را برای لغو حکم اعدام «لقمان و زانیار» مرادی راه انداخته اند طی مصاحبه ای اظهارداشت: این دو جوان که تحت شدیدترین شکنجه ها وادار به اعتراف به قتل پسرامام جمعه مریوان شده بودند، در تاریخ ٣۰/٨/۱٣٨۹ به تهران منتقل و از همان اوایل به سلولهای بند ۲۰۹ زندان اوین برده شدند و به مدت یک ماه ونیم بدون هیچ ملاقات و تماس تلفنی با خانواده، نگهداری شدند که یک هفته پس از دادگاه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند .
شکرالله پور همچنین گفت: زانیار و لقمان مرادی بعدا طی دو زجرنامه مجزا اعلام کردند ارتباطی با موضوع قتل فرزند امام جمعه شهر مریوان نداشته و گفته هایشان در اعترافات تلویزیونی تحت شدید ترین شکنجه‌های وحشیانه قرون وسطایی و غیر انسانی صورت گرفته و آنها وادار به این کار شده‌اند.  
مصاحبه ام با خانم مهین شکرالله پور، فعال حقوق بشر کرد و فعال زنان در خصوص پرونده ی «زانیار و لقمان» مرادی و آخرین وضعیت آنها را می توانید در ذیل بخوانید:

Kurdnews4@gmail.com

خانم شکرالله پور لطفا در خصوص پرونده لقمان و زانیار مرادی توضیح بفرمایید؟
در تاریخ ۱۷/۴/۱٣٨٨ طی یک حمله ی مسلحانه، سعدی شیرزادی، پسر ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان ترور و بلافاصله جانباخت. در این حمله مسلحانه متاسفانه «هادی شیرزادی برادرزاده وی و کریم کهنه پوش» نیز که همراه پسر امام جمعه بودند هدف حمله قرارمی گیرند و به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان جانشان را از دست می دهند.
بعد از ترور پسر امام جمعه مریوان و به فاصله ی کوتاهی لقمان مرادی و زانیار مرادی به عنوان عاملان این ترور توسط نیروهای اطلاعات سپاه در مریوان دستگیر و خیلی زود فیلم اعترافاتشان در تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. در فیلم مربوطه این دو جوان کرد برعلیه خود شهادت دادند!
زانیار مرادی و لقمان مرادی در اول دی ماه ۱٣٨۹ به حکم قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام در ملاء عام محکوم شدند. آنان در سیزدهم تیرماه سال ٨٨ به «محاربه» و «افساد فی الارض» و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان و همچنین به فعالیت در «کومه‌له» متهم شده بودند. آنها به ترتیب در دهم مردادماه سال ٨٨ و بیست و پنجم مهرماه سال ٨٨ در مریوان بازداشت شدند.
این دو جوان که تحت شدیدترین شکنجه ها وادار به اعتراف به قتل پسرامام جمعه مریوان شده بودند، در تاریخ ٣۰/٨/۱٣٨۹ به تهران منتقل و از همان اوایل به سلولهای بند ۲۰۹ زندان اوین برده شدند و به مدت یک ماه ونیم بدون هیچ ملاقات و تماس تلفنی با خانواده، نگهداری شدند که یک هفته پس از دادگاه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
زانیار و لقمان مرادی بعدا طی دو زجرنامه مجزا اعلام کردند ارتباطی با موضوع قتل فرزند امام جمعه شهر مریوان نداشته و گفته هایشان در اعترافات تلویزیونی تحت شدید ترین شکنجه‌های وحشیانه قرون وسطایی و غیر انسانی صورت گرفته و آنها وادار به این کار شده‌اند.


آیا «زانیار و لقمان» مرادی در طول بازپرسی وکیل داشته‌اند؟

خانواده این دو زندانی با مرارتهای زیادی موفق شدند از همان اوایل برای آنها وکیلی بگیرند ولی وکیل ایشان آقای حسن پایدار تا به حال نتوانسته هیچگونه ملاقاتی با آنان داشته باشد و اقدامی برای این دو زندانی جوان انجام دهد. این در حالیست که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی داشتن وکیل حق مسلم هر زندانی است. اما برای ما مشخص نیست آیا وکیل آنها در این رابطه پیگیری لازم را انجام نداده است یا اجازه به ایشان داد نشده است و ما هم نتوانسته‌ایم با آقای حسن پایدار ارتباطی داشته باشیم.
البته ما ضمن ارتباط با دوستانی که در این کار خبره و آگاه هستند تلاش کردیم که وکیل مدافع خوبی را برای این دو زندانی بگیریم و خب موفق هم شدیم اما باید مراحل قانونی طی شود چون تا وکیل مربوطه، وکالت نامه اش از سوی «زانیار و لقمان» مرادی امضا نشود، نمی تواند هیچگونه اقدامی در رابطه با این دو زندانی انجام دهد.

اکنون این دو زندانی کورد چه وضعیتی دارند و پرونده شان در چه مرحله ای هست؟
همانگونه که اطلاع دارید حکم اعدام «زانیار و لقمان» مرادی توسط قضات شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام فرستاده شده است.
حکم، پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و با نظر قاضی صلواتی ظرف چند دقیقه صادر شده بود. زانیار مرادی حدود بیست ساله و لقمان مرادی ۲۵ ساله به اتهام قتل پسر امام جمعه مریوان محکوم به اعدام شده بودند.
بعد از اینکه حکم زانیار و لقمان در دیوان عالی کشور تایید شد امام جمعه شهر مریوان، ماموستا شیرزادی در همان اوایل هم که پسرش کشته شده بود در بین مردم شهر اعلام کرده بود که این کار خود جمهوری اسلامی است. ایشان به علت تردیدی که در درستی حکم داشت، گفته بود که نمی خواهد در زمان اجرای حکم این دو جوان حضور داشته باشد چون شک دارد که این دو جوان مرتکب چنین جنایت و گناهی شده باشند. این در حالیست که نیروهای اطلاعات پیشتر به امام جمعه اعلام کرده بودند که باید در زمان اجرای حکم حضور داشته باشد.
اطلاعات و همه‌ی نهادهای جمهوری اسلامی قوانین خود را نیز در کردستان نادیده‌ می گیرند و حتی یکبار دادستان سنندج گفت که قوانین جمهوری اسلامی شامل کردستان نمی شود. بازداشت ها، شکنجه‌ها، وضعیت زندان ها، صدور احکام و احکام اعدام به نسبت دیگر مناطق خارج کردستان فوق العاده‌ غیرقانونی است. در کردستان قانون ارتش و سپاه اشغالگر حاکم است.
همانطور که می دانید با توجه به شرایط حساس کردستان، جمهوری اسلامی قصد دارد با ایجاد شرایط رعب و وحشت فزاینده در میان مردم به اهداف سرکوبگرانه اش در این راستا برسد. زانیار و لقمان مرادی طی رنجنامه‌ای به شرح شکنجه‌های جسمی که در مدت ۹ ماه در سلول انفرادی زندان اطلاعات سنندج بر روی آنها انجام شده بود پرداختند و همچنین اعلام کردند آن اعترافات زیر شدیدترین شکنجه ها و تهدید به تجاوز با استفاده از بطری انجام شده و فاقد هرگونه ارزش قانونی می باشد.

گویا شما کمپینی را هم برای اعتراض به حکم اعدام آنها و لغو این حکم راه انداختید لطفا در این مورد توضیح بفرمایید و اینکه کمپین تا کنون برای حمایت از «لقمان و زانیار» مرادی چه اقداماتی را انجام داده است؟
کمپین «لغو حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی» با تلاش تعدادی از فعالین مدنی و ضد اعدام و با هدف لغو حکم اعدام این دو جوان تشکیل شده است.
دادخواستی برای فرستادن به سازمانها حقوق بشری و جوامع بین الملی تنظیم شده است که تاکنون بیش از ۲۵۰۷ امضاء جمع شده است. این پتیشن بطور اتوماتیک به جوامع حقوق بشری ارسال می شود و همچنان برای امضا فعال می باشد.
کمپینی در فیسبوک با هدف اطلاع رسانی درخصوص وضعیت زانیار و لقمان مرادی ایجاد شده است. همچنین گروهی متشکل از ۴٣ نفر از فعالین ایرانی و غیر ایرانی در سراسر جهان برای هم فکری و یاری رساند به کمپین لغو حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی ایجادشده است.
تمامی مدارک و نامه های این دو زندانی که به کمپین رسیده به جوامع حقوق بشری ارسال گردیده و همچنین در دسترس نماینده سازمان ملل متحد ،احمد شهید قرار داده شده است.
کمپین توانست پشتیبانی پارلمان سوئد از طریق پارلمانتار کرد ( آمینه کاکه باوا ) را کسب و پارلمان سوئد نیز بیانیه ای در این خصوص صادر و به ایران ارسال کرد. همچنین با نماینده حزب سوسیالیست ( ( sv نروژ (آکیسل هاگن) ارتباط گرفته و آنها هم در اعتراض به این حکم ناعادلانه اعلام پشتیبانی کردند. دو نماینده پارلمان آلمان (اولا الپکه و آندریج هونکو ) از نمایندگان حزب چپ اعتراض و نگرانی خودرا از وخیم شدن وضعیت جسمی زانیار و لقمان مرادی طی نامه هایی مجزا برای علی رضا شیخ عطار، سفیر ایران در برلین ارسال داشتند.
کمپین سعی و تلاش فراوانی برای ارتباط با امنیستی های کشورهای مختلف و کسب نظر مساعد آنان را داشت که در مواردی منجر به صدور و انتشار بیانیه هایی در اعتراض به حکم اعدام «زانیار و لقمان» مرادی شد. سازمان عفو بین اللملی و حقوق بشر نیز اطلاعیه هایی صادر و منتشر کردند.
همچنین بسیاری از سایتهای بین الملی و انگلیسی مطالبی را در خصوص وضعیت این دو زندانی نوشته و تلاش زیادی برای درج اخبار مربوط به شرایط وخیم «زانیار و لقمان» مرادی داشته اند.
آکسیونهایی در کشورهای مختلف اروپایی جهت اعتراض به حکم اعدام و بالاخص احکام اعدام کسانی که در ماههای اخیرتایید شده بود مخصوصا این دو جوان و برای لغو آن تشکیل شده است. همچنین سخنگوی هومن رایت ایران ( محمود امیری مقدم ) در سه شهر اروپایی ( ایتالیا ، فرانسه و اسلو ) آماری از اعدام در سال ۲۰۱۱ ارائه داده و با نشان دادن عکس این دو زندانی درباره چگونگی روند اعتراف گیری از زانیار و لقمان مرادی صحبت کرد.
کمپین لغو حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی از هر امکان و شرایطی در اروپا ( سمینارها و کنفرانس ها ) برای همکاری و نشر اخبار در رابطه با شرایط حساس این دو زندانی استفاده و از همه سازمانها و جوامع حقوق بشری در خواست همکاری و یاری برای نجات جان این دو جوان کرده است.
همچنین مردم شهر مریوان (زادگاه لقمان و زانیار مرادی) با جمع آوری امضا و طوماراعتراضی به حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی و ارسال آن به سران جمهوری اسلامی تلاشی را جهت نجات جان این دو جوان آغاز کرده‌اند و پیوندی بین اعتراضات خارج کشور با داخل و خصوصا شهر مریوان صورت گرفته است.
سی زندانی همبند زانیار و لقمان مرادی در زندان رجایی شهر با ارسال نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواهان نقض حکم اعدام این دو جوان کرد شدند. این نامه به امضای لیدرهای زندانیان سیاسی از جمله رسول بداغی، مجید توکلی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و حشمت الله طبرزدی رسیده است.
با کانالها و تلویزیونهای کردی برای همکاری لازم در زمینه پخش و انعکاس اخبار مربوط به وضعیت این دو زندانی ارتباط برقرار شد.
همچنین با خانواده های زندانیان لقمان و زانیار مرادی مصاحبه شد و در سایتها منتشر گردید.
و نیز مسئله ای که لازم می دونم حتما به آن اشاره ای داشته باشم اینکه بر اساس آخرین اخبار دریافتی، اقبال محمدی نماینده ی رد صلاحیت شده ی انتخابات مجلس نهم روز جمعه، ۴ فروردین از تریبون نمازجمعه ی مریوان اعلام کرده که وی به دلیل حمایت از زانیار و لقمان مرادی و رد اتهام ترور توسط آنها از کاندیداتوری در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده است.

آقای احمد شهید در گزارش روز ۱۲ مارس خود به اعضای شورا و گروههای حقوق بشری سازمان ملل متحد نیز اشاره ای به وضعیت آقایان لقمان و زانیار مرادی داشتند. ایشان درمورد این دو زندانی کرد دقیقا چه گفتند؟
سخنرانی احمد شهید در مقر سازمان حقوق بشر در ژنو برگزارشد. نماینده سازمان ملل درباره مسئله نقض حقوق بشر در ایران سخن گفت و به عدم همکاری جمهوری اسلامی در خصوص پرونده هایی که در آنها نقض آشکار حقوق بشردیده شده است، اشاره کرد. از جمله موردی که احمد شهید به آن اشاره داشت، موضوع اعترافات زانیار و لقمان مرادی بود که در زیر شکنجه و تهدید به تجاوز گرفته شده بود. و در این خصوص اعلام کرد؛ «به گزارش منابع مختلف این دو جوان در سال ۲۰۰۹ به اتهام کشتن پسر امام جمعه دستگیر شدند. آنها ۹ ماه اول را بدون هرگونه محکومیتی در بازداشت موقت سپری کردند و شاهدانی گفته اند که زانیار و لقمان مرادی زیر ضرب و شتم شدید و تهدید به تجاوز وادار به اعتراف به اتهام قتل شده‌اند. و همه شهادتها تایید می کنند که این پرونده هیچ شاهد و مستندی ندارد و همچنین متهمین دسترسی کافی به کمکهای حقوقی را نداشته اند و حکم اعدام آنها از طریق طنابدار و در ملاء عام به تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

آنطور که شنیده ایم زانیار بیمار است. برای معالجه ایشان چه اقداماتی انجام شده است؟
همانطور که اطلاع دارید و در خبرها آمده، در ساتیها نیز منتشر شده است، وضعیت جسمی زانیار حاد می باشد. زانیار در اثر شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی بازجویان در دوران بازداشت از ناحیه زانوها، کمر و بیضه ها دچار آسیب دیدگی شدیدی شده است و مدتی طولانی است که به دلیل دردهای شدید و طاقت فرسا قادر به نشستن و دراز کشیدن نیست.
شش ماه قبل پزشک زندان گزارشی از وضعیت حاد جسمی زانیار تهیه و برای جعفری دولت آبادی دادستان تهران ارسال کرده و تایید شده بود که باید به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گیرد اما با وجود شرایط اورژانسی این زندانی هیچگونه اقدامی برای درمان وی انجام نگرفته است و زانیار مرادی را همچنان تحت شرایطی وخیم و غیر انسانی رها کرده‌اند.
زانیارمرادی در سخت ترین شرایط غیر انسانی و با گذشت حدود سه سال از زندانی شدنش تا بحال نتوانسته است هیچگونه ملاقاتی با خانواده ی خود داشته باشد. در طول مدت بازداشت در سلول انفرادی بوده و بطور پی در پی تحت شکنجه‌های قرون وسطایی برای گرفتن اعترافات تلویزیونی قرار داشته است که به عنوان نمونه ایشان را بر روی تختی به شکل صلیب درازکش کرده اند و بطور مداوم ضرباتی را بر روی زانوها، کمر، بیضه و سایر نقاط حساس بدنش وارد آورده اند. به همین دلیل نیز آسیب جدی به بدنش وارد شده و تاکنون از درمان وی خودداری کرده‌اند. البته ناگفته نماند که این آسیب دیدگی جدی به صورت دائمی با زندانی سیاسی خواهد ماند حتی اگر مورد درمان قرار بگیرد.
در آخر بر این عقیده ام که جمهوری اسلامی این دو جوان را به گروگان گرفته تا در شرایط حساس کنونی که سران رژیم هر لحظه انتظار گسترش مبارزات مردمی را دارند، برای زهر چشم گرفتن از مردم به کار گیرد. به ویژه در کردستان که از هر لحاظ آماده بروز نارضایتی گسترده است. زانیار و لقمان مرادی باید قربانی این سیاست رژیم شوند. بر این اساس در خواست لغو سریع این احکام غیر عادلانه را داریم و این پرونده نباید در جهت اهداف سیاسی رژیم جمهوری اسلامی مورد سوء استفاده قرار گیرد. از این رو از مجامع حقوق بشری، گروهها، شخصیتها، احزاب، سازمانها و تمامی آزاد اندیشان تقاضا داریم با مداخله موثر، فعال و فوری خود مانع از وقوع فاجعه و تراژدی دیگری شوند.
خانم شکرالله پور از اینکه وقتتان را در اختیار بنده قرار دادید سپاسگزارم.
بنده هم از شما به خاطر توجهی که نشان دادید سپاسگزارم.










مسئول برکنار شده زندان ارومیه به جرم قتل دو زندانی، ترفیع درجه گرفت
خبرگزاری هرانا - 6 فروردین
فردین کُردلَر، مسئول اسبق حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه، علی رغم اتهامات بسیار، در دادگاه تبرئه و پس از آن با ارتقای مقام در سطحِ استان آذربایجان غربی مواجه شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فردین کُردلَر، مسئول حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه در محدوده‌ی زمانی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶، با شکایت خانواده‌ی دو تن از زندانیانی که بر اثر ضرب و شتم وی به قتل رسیده بودند از حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه برکنار می‌شود.

کُردلَر سپس در سال ۱۳۸۹ به اتهام همکاری در قتل چند زندانی و هم‌چنین حمل مواد مخدر به داخل زندان، توسط اداره‌ی اطلاعات بازداشت و مدت دو ماه را در بازجویی به سر می‌برد. این در حالیست که وی پس از هشت ماه از زندان آزاد شده و سرانجام در دادگاهی، از تمامی این اتهامات تبرئه شده است.

هم‌چنین نامبرده پس از آزادی از زندان، در زمستان سال ۱۳۹۰ با ارتقای مقام، به سمت معاون مدیر کل سازمان زندان‌های استان آذربایجان شرقی منسوب می‌شود.

شایان ذکر است که این مقام اطلاعاتی در حالی با ارتقای پست روبه رو شده است که به مدت ۶ سال از عمده عوامل توزیع مواد مخدر در زندان بوده و خانواده‌ی قربانیان مذکور نیز کماکان شاکی هستند.











باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی اعلام کرد:

فعالیت ۲۵۰۰ دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها

«باشگاه خبرنگاران جوان» در گزارشی اعلام کرد بسیج دانشجویی در حال حاضر حدود دو هزار و ۵۰۰ پایگاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارد.
این سایت وابسته به صدا و سیما روز یکشنبه (ششم فروردین) نوشته که بسیج دانشجویی زیر نظر ناحیه بسیج دانشجویی از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران است که از سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.
آن‌طور که «باشگاه خبرنگاران جوان» اعلام کرده٬ فعالیت بسیج دانشجویی از سال ۱۳۷۴ گسترش یافته و در سال ۱۳۷۶ نیز تحولات بنیادین در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود ایجاد کرده است.
این سایت از حسین قدیانی به عنوان رئیس سازمان بسیج دانشجویی نام برده است. قدیانی در جریان حمله آذر ماه سال ۱۳۹۰ نیروهای بسیج دانشجویی به سفارت بریتانیا در تهران فرماندهی آن‌ها را بر عهده داشت.
بسیج دانشجویی مهم‌ترین بازوی سپاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود که با حمایت‌های مستقیم این نهاد نظامی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
بسیج دانشجویی در ۱۵ سال گذشته به عنوان اهرم فشار بر سایر تشکل‌های دانشجویی که منتقد وضعیت موجود هستند عمل کرده است.
در حال حاضر با سرکوب جریان‌های دانشجویی مستقل در دانشگاه‌های ایران٬ جمهوری اسلامی از بسیج دانشجویی به عنوان فراگیر‌ترین جریان دانشجویی حامی خود یاد می‌کند.










با فشار انصار حزب‌الله و محافظه‌کاران:

اکران دو فیلم به نفع «قلاده‌های طلا» متوقف می‌شود


تلاش محافظه‌کاران و رسانه‌های آنها برای حذف اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» به نفع «قلاده‌های طلا» منجر به تصمیم شورای صنفی نمایش برای توقف اکران این فیلم‌ها شد.
انصار حزب‌الله و محافظه‌کاران از یک هفته پیش اعتراض‌های گسترده‌ای نسبت به اکران نوروزی این فیلم‌ها آغاز کرده‌اند که در نتیجه این اعتراض‌ها نمایش این دو فیلم در قم٬ بابل٬ مشهد٬ کرمان و بوشهر متوقف شد.
سازمان سینمایی سوره (حوزه هنری) نیز روز یکشنبه (ششم فروردین) اعلام کرد نمایش فیلم‌های «گشت ارشاد» و «خصوصی» در سالن‌های زیر مجموعه این حوزه در سراسر کشور متوقف شده است.
علیرضا سجادپور٬ مدیرکل اداره نظارت و ارزش‌یابی سازمان سینمایی هم خبر داده که براساس تصمیم شورای صنفی سینما٬ دو فیلم «نارنجی‌پوش» و «بوسیدن روی ماه» جایگزین آنها خواهد شد.
فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» همزمان با فیلم جنجالی «قلاده‌های طلا» در سینماهای ایران به اکران درآمده و از رقبای اصلی این فیلم محسوب می‌شوند.
فیلم «گشت ارشاد» براساس گزارش‌ها تا ششم فروردین در رده نخست پرفروش‌ترین فیلم‌های نوروزی قرار دارد و «قلاده‌های طلا» نیز در رده دوم این فهرست است.
رسانه‌های محافظه‌کار با آغاز اکران «قلاده‌های طلا» تبلیغات گسترده‌ای برای این فیلم می‌کنند٬ اما میزان فروش آن برخلاف انتظار آنهاست.
جمال شورجه از کارگردانان محافظه‌کار سینما هم پیش‌بینی کرده «قلاده‌های طلا» نتواند از موج گسترده مخاطبین برخوردار شود.
به نظر می‌رسد محافظه‌کاران تلاش می‌کنند از طریق حذف کامل اکران فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» از سینماها٬ میزان فروش «قلاده‌های طلا» را بالا ببرند.
موضوع «قلاده‌های طلا» انتخابات سال ۱۳۸۸ و وقایع پس از آن است.






بازار ارز در ماه‌های آتی

سال ۱۳۹۱ از سوی رهبر ایران سال حمایت از تولید و سرمایه داخلی نامیده شد.
 بسیار نامگذاری خوب ایست ولی واقعیت امر این است که در ایران بحث اقتصادی مانند مسائل دینی است !
 ازطرفی نظام هرگز مسائل را کامل به مردم ( به قول خودشان عوام) نمی‌گوید تا دچار وحشت و تردید نشوند و ایشان از تفکر و تفحص اصولی نهی می‌شوند تا ایمان‌شان به باد نرود از سویی اکثر مردم نیز در عین انتقاد شدیدی به وضعیت اقتصادی و البته لمس گرانی و فقر روز افزون دارند، تمایلی به تفکر و بررسی دقیق قضایا و چیزی بیشتر از دشنام دادن به مسوولین و فلک و تقدیر و ... ندارند و اگر از سیاست‌های مطلوبشان بپرسید عملا کاری را طلب می‌کنند که دولت انجام می‌دهد و نتایجش را می‌بینیم.
 پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در ایران کار مشکلی نیست و تفاوت در تاکتیک‌هاست پس چرا بسیاری از پیش‌بینی‌ها غلط است ؟ زیرا پیش فرض‌ها اشتباه است.
 به گزارش بانک مرکزی ایران در اوج درآمد ارزی خود در دولت آقای احمدی‌نژاد با درآمد سرانه حدود ۴۳۰۰ دلار در بین بیش از ۲۰۰ کشور جهان دردارای رتبه نود و چندم بوده است و در سال‌هایی که درآمد نفتی آن کمتر بوده این رتبه به یکصد و سی هم رسیده بود. این به آن معناست که ایران علی رغم داشتن منابع چشمگیر طبیعی با توجه به جمعیتش کشوری با درآمد سرانه مشابه کشورهایی نظیر آنگولا، اکوادر، تونس و مقدونیه است با این تفاوت که در مثال‌های یاد شده جز آنگولا که صادرکننده بزرگ نفت است سایرین نفت چندانی هم ندارند و ثروتشان ماحصل تولید کالا و خدماتشان است!
 درآمد سرانه کشورها ارتباطی به نحوه پخش آن میان افراد جامعه ندارد بنابراین اینکه این پول چگونه توزیع شده است (اختلاس ، لبنان و فلسطین و برنامه هسته ای و ...)  این نکته را نمی‌پوشاند که ایران کشوری است با درآمد کم (تولید داخل) که با فروش اموالش (نفت) زندگی می‌کند و البته همان هم عادلانه توزیع نمی‌شود و بسیاری از آن حیف و میل می‌شود.

 به صورت ساده تر اینکه ایران کشور گرانی نیست بلکه مردم درآمد زیادی ندارند.
 سال ۲۰۱۱ ایران ۶۵ میلیارد دلار واردات داشته است که حدود ۶۰ میلیارد آن از منابع بانک مرکزی استفاده شده است. پس از حرکت حساب شده افزایش پلکانی قیمت ارز، دولت با حرکتی نمایشی قیمت دلار دولتی برای واردات را ۱۲۲۶ تومان قرار داد در حالیکه نرخ آزاد آن در حدود ۲۰۰۰ تومان است و البته اعمال سیاست‌های پلیسی برای کنترل آن که همه از آن اطلاع دارند.
 اولین کاری که برای حمایت از اقتصاد داخلی باید کرد، عدم دخالت دولت درآن است یعنی عکس اینکاری که شده است! و البته به بهانه حمایت از تولید داخلی سیاست‌های پولی را به سرعت عوض خواهد کرد.
 دولت در سال ۹۱ از وصول بخش اعظم ارز حاصل از صادرات نفت بنابر کامل شدن حلقه تحریم بانکی محروم خواهد شد و ناگزیر از تبادل پایاپای کالا و نفت است بنابراین ارزی به داخل نخواهد آمد که بر سر قیمت آن بحثی باشد و مباشرهای دولت کالاهای اساسی را با نفت معاوضه و وارد می‌کنند.
برای اینکه تولید داخلی به صرفه باشد چاره‌ای نیست جز آنکه کالای وارداتی ارزان تر تمام نشود بنابراین با ایجاد و آزاد گذاشتن بازارهای فرعی نظیر صرافی‌ها دولت تعیین قیمت دلار را به بازار واگذار خواهد کرد.
 انتخابات تمام شده، دولت هم طبق پیش‌بینی بازنده آن بود، ذخایر ارزی هرچند هم زیاد (در مقایسه با اقتصاد کوچک ایران) جوابگوی ریخت و پاش‌های قبلی نیست بنابراین سال ۹۱ سال گران شده دلار به چند برابر و البته گران شدن شدید کالا خواهد بود.
 اینکه این اتفاق به نفع تولید داخل باشد در تئوری درست است ولی در عمل علاوه بر سیاست‌های پولی بسیاری از چیزهای دیگر نظیر تعامل سازنده با دنیا ، کوچک کردن شدید دولت و ... نیز باید با آن همراه شوند که نیست (عکس آن اتفاق می‌افتد)؛ البته باید دید اصولا تولیدکننده ای خارج از زندان، خانه و سرپا باقیمانده است که حمایت شود یا نه؟
و نکته مهم‌تر اینکه آیا در صورت محقق شدن کلیه اصول یاد شده آیا اکثریت مردم حاضر به حمایت از تولید داخلی که با گرانی شدید کالا، افزایش ساعات کار و اخراج‌های کارمندهای دولتی و کم شدن شدید سود راحت ناشی از دلالی، سکه، اوراق مشارکت و پیش خرید ماشین و ... باید همراه شود خواهند بود یا نه؟
ایران قبل از ملی شدن نفت کشوری مبتنی بر دامداری و کشاورزی بوده است و پول نفت با آنکه ظاهر آن را مدرن و بسیاری از صنایع وارد شده‌اند ولی صنعتی نشده است زیرا به خاطر ماهیت درآمد اصلی دولت که ناشی از فروش اموال (نفت) سود کارهای غیر مولد بسیار بسیار بیشتراست که این درآمد به خاطربسیاری دلایل هر روز کمتر می‌شود پس بشنوید سال حمایت از تولید داخل بخوانید پول نداریم بخریم پس خودتان یک کاری بکنید!










اقتصاد مال کیه؟

imageدر پایان سال ۱۳۹۰ که از سوی مقام معظم رهبری بنام سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده بود، جا دارد که با در نظر گرفتن دست آوردهای عظیم اقتصادی این نظام مقدس، نظیر اختلاس‌های چند میلیاردی و گم شدن چند صد میلیارد دلار از پول ملت ایران، نگاهی بیاندازیم به جمله درخشان حضرت رو ح الله الموسوی الخمینی (س)، که در کمال خضوع و افتادگی فرمودند که «اقتصاد مال خره». از آنجایی که علم تفسیر یکی از «علومی» است که روحانیون شریف این کشور، به‌مدد آن ما را به این درجه از سربلندی رسانده‌اند، ما نیز نباید دست از دامان این «علم» بداریم و باید تا آنجا که می‌توانیم، بخصوص در خصوص فرمایشات بزرگان این آیین و این نظام، آن را بکار گیریم. لذا اینجانب، با در نظر گرفتن جمله گهربار آن یار سفر کرده، تفسیر زیر را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنم.
 امام راحل فرمودند که اقتصاد مال خر است
پس نتیجه می‌گیریم که
جهاد اقتصادی یک جهاد خرکی است
لذا باید قبول کنیم که
پس خرها هم اقتصاد می‌دانند، و هم جهاد می‌کنند
امری که به این معنی است که
خری که جهاد می‌کند، احتمالا اقتصاددان هم هست
 و یا بر عکس آن
اقتصاد دانی که جهاد می‌کند احتمالا خر هم است
براستی اگر به کنه استدلال و تفسیر بالا پی ببریم، براحتی شرایط اقتصاد شکوفای امروز کشورمان را درک می‌کنیم و در ضمن بهتر می‌فهمیم که این آیین همه‌اش شهد است وشکر
 خداوند همه مریض‌های اسلام را شفا عنایت بفرماید





نتیکت‌: آداب معاشرت فضای مجازی

۰۷ ف
آداب معاشرت آن‌لاین می‌تواند موجب صدمه ندیدن اعتبار اجتماعی و بالارفتن اعتبار آن‌لاین ما شود.
image«نتیکت» یا «آداب معاشرت شبکه‌ای»، مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات آن‌لاین وجود دارد.
 قانون طلاییِ آداب معاشرت اینترنتی هم مثل زندگی اجتماعی‌ست. یعنی آن‌که باید مراقب گفتار خود باشیم تا کسی را آزار ندهیم.
وقتی روبروی مانتیور نشسته ایم و انگشتان‌مان بر روی کیبورد است،  خیلی طبیعی‌ست که داشتنِ هوای آن‌هایی را که آن طرف هستند و آن‌ها را نمی بینیم کمی سخت‌تر می‌شود.
اگر این مساله دغدغه شما بوده که چه کنیم که این آزردگی که در لحظه اول خود را نشان نمی‌دهد کمتر رخ بدهد و این عمل ناشایست از طرف ما صورت نگیرد، درست کلیک کرده‌اید. این مطلب درباره قواعدی‌ست که همین هدف را دنبال می‌کند.
تا به حال شده که از فردی که می‌شناخته‌اید، رفتاری در فضای مجازی دیدید که شما را شوکه کرده و آزرده؟
این یک مساله‌ی مهم در زندگی آن‌لاین است که چطور می‌توانیم آزردگی را در فضای مجازی به حداقل ممکن برسانیم.
برخی قوانین مهم در این رابطه را که می‌تواند یاری دهنده ما باشد تا شخصیت خود را در فضای مجازی بیشتر حفظ کنیم در پی‌آید، این‌ها سوزن هایی‌ست که بهتر است به خودمان بزنیم تا کسی با جوالدوز روبرو نشود!

نخست- نخستین قانون، همان‌قدر که مورد تازه ای نیست، مهم است؛ احترام به دیگران و دغدغه‌هایشان.
این احترام معادل ساکت بودن شما نیست. بلکه به این معناست که می‌بایست به شخصیت آن‌لاین هر کاربری احترام گذاشت. هر کس به واسطه‌ی کاربر بودنش، شایسته احترامی‌ست. پس در سخن گفتن با او و برخوردهایی که در پست الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های پیام رسانی و امثال آن داریم بهتر است حواس‌مان به «حق آزادی عمل، حق رفتار آزادانه در چارچوب حقوق دیگران و گفتار» او باشد.
دوم- تا جایی که می‌توانید و خطری شما را تهدید نمی‌کند. از نام حقیقی خود استفاده کنید. با این‌کار، مسوولیت حرف‌هایی که می‌زنید را بر عهده بگیرید. این موجب می‌شود کسی به هویت شما شک نکند و احترام شما هم بیشتر حفظ شود.
سوم- شهروند پاسخ‌گوی دنیای دیجیتال باشیم. چه فرقی می‌کند این را چطور تعبیر کنیم ؟ این‌که حتما پاسخ هر ایمیلی را هرچند کوتاه، لازم است بنویسیم یا برای مثال، این‌که نسبت به رفتار و عمل خود در شبکه‌های اجتماعی پاسخگو باشیم. هر دوی این‌ها لازم است و به بالا رفتن اعتبار ما در فضای مجازی کمک می‌کند.
چهارم- اگر می‌خواهیم یک کاربر معتبر باشیم و البته خودمان هم مرعوب اعتبار سایت‌ها و فضاهای مختلف آن‌لاین نشویم، لازم است در هر محیطی که وارد می‌شویم، نخست «قوانین» آن را بخوانیم. این قوانین که ویژه آن محیط خاص است،‌ به طور معمول با عنوان «Policy» مشخص شده اند. هر گاه ایمیلی باز می‌کنیم، از سرویس تازه‌ای استفاده می‌کنیم یا عضو شبکه‌ای اجتماعی می‌شویم، فرض بر این است که ما این قوانین را پذیرفته‌ایم. آگاهی نداشتن ما از سازو کارها و هنجار ها و آداب این سایت‌ها می تواند برای خودمان بسیار گران تمام شود. اگر ناخوانده امضا شوند، حکم چک‌های سفید-امضایی را دارند که هر لحظه می‌توانند ما را به خاک سیاه بنشانند. خاکی سیاهی شاید به قیمت از دست دادن آدرس اینترنتی‌ که سال‌ها از آن استفاده می‌کنیم یا زیر سوال رفتن هویت آن‌لاین ما در شبکه‌هایی مانند فیس بوک.
پنجم- شوخی خوب است، اما گاهی شوخی‌ها به طعنه می‌ماند. از این نوع شوخی‌ها حذر کنیم. ممکن است وقتی با یک نفر شوخی می‌کنید، مشکلی به وجود نیاید اما گاهی که در فیس بوک،‌ مشغول شوخی کردن با دیگران هستیم، این از سوی خواننده‌های آن صفحه، می‌تواند به عنوان طعنه تلقی شده و او را آزار دهد. بهتر است از شوخی‌هایی که حالت متلک می‌گیرند، تا حد امکان پرهیز کرد.
ششم- راز مگو، گفتن ندارد. خیلی از ما در فضای مجازی از راز و رمز همدیگر خبر داریم.
اما دلیل نمیشود تا آنها را در محیطی که دیگران وجود دارد افشا کنیم. از این گذشته باید از اشاره به آن‌ها طوری که تنها خود فرد آن را بفهمد هم خودداری کنیم. رازدار باشیم. چرا که ممکن است هرگونه اشاره‌ای برای طرف مقابل تبعاتی داشته باشد که ما از آن بی‌خبر باشیم. 
هفتم- در شبکههای اجتماعی، هر کامنت جایی و هر لایک، زمانی دارد. افرادی که به صفحه‌ای می‌آیند تا چیزی بخوانند، توقع ندارند کامنت شما درباره مورد دیگری باشد. دقت کنید که درست همان چیزی که سوال شده را جواب می‌دهید یا پرسش خود را جایی مطرح می‌کنید که مخصوص همان بحث‌ است. لایک‌های خود را هم نخوانده پای چیزی نگذارید. مطالب را به دقت بخوانید. اگر فردی درباره دوستی پیام اندوهناکی گذاشته و عکس او را هم گذاشته، شاید او در کما باشد و این به صراحت نوشته نشده باشد، دلیلی ندارد پای این عکس درباره تکنیک عکاسی صحبت شود و نیازی نیست درباره کچلی سرِ فردی که نمی‌شناسیم نظر بدهیم. 
هشتم- اختیار صفحات شخصی شما با خودتان است. می‌توانید هرچقدر می‌خواهید در آن محتوای تجاری بگذارید. اما از صفحات دیگران به عنوان فرصتی برای کسب درآمد استفاده نکنید. این روزها خیلی پیش می‌آید که ‌موسسات و کمپانی‌های کوچک یا خسیس، زمانی که می‌‌خواهند بر روی شبکه‌های اجتماعی تبلیغات کنند آن‌ها را به افرادی می‌سپارند که در کامنت‌های دیگران پیام تبلیغاتی مشخصی را منتشر کنند. چنین نقشی را هیچ‌وقت بر عهده نگیرید. چنین کاری نه به نفع شماست و نه به نفع شرکت تبلیغ کننده. فکر نمی‌کنم هیچ کس راضی به دیدن پیام‌های ناخواسته‌ی شما باشد و یا از دیدن آن‌ها حس خوبی به او دست بدهد. ضد تبلیغ، گاهی به همین سادگی اتفاق می‌افتد و اعتبار تبلیغ کننده را هم زیر سوال می‌برد. 
نهم- امکانات و سرعتِ اینترنت را فراموش نکنید. اگر خارج از ایران هستید و طرف مقابل شما کاربری داخل ایران است، طبیعی‌ست که نتوان از او انتظار داشت پاسخ پیام‌های فیس بوک خود را به سرعت پاسخ بگوید، این حق را برای او به رسمیت بشناسیم که دسترسی غیرقابل پیش‌بینی ای به اینترنت دارد. اگر کمی پاسخ دادنش دیر شد، به حساب پاسخگو نبودن یا بی توجهی‌اش نگذاریم. 
 دهم- کوتاه، زیباست. در اینترنت همه عجله دارند، اگر توییتر موفق است به خاطر ۱۴۰ کاراکتری بودن پیام‌هایی ست که از طریق آن منتشر می‌شود. دیگر دوران طولانی نویسی مطبوعات چاپی و طومار نویسی که هیچ، حالا دیگر کمتر کسی حال و حوصله خواندن وبلاگ‌هایی با نوشته‌هایی حدود ۶۰۰-۷۰۰ کلمه را هم دارد. تا می‌توانید کوتاه و مختصر بنویسید. تا خوانده شوید و واکنش‌های خوبی بگیرید. 
 یازدهم- این روزها دیگر بیشتر اقوام و آشنایان ما در شبکه‌های اجتماعی عضوند. روزی نیست که پیر یا نوجوانی پا به شبکه‌های اجتماعی نگذارد. افراد از سنین مختلف هر روز بر شمار کاربران می‌افزایند. 
 توقع بی‌جایی‌ست اگر بخواهیم همه از این قواعد و آداب معاشرت با خبر باشند. اگر زمانی این والدین ما بودند که به ما آداب معاشرت فضای اجتماعی اطراف‌مان را آموختند، حالا نوبت ما است که به سنین بالاتر این آداب را بیاموزیم. یادمان نرود که در اثر اشتباهات ما، آن‌ها راهی جز «بخشش» پیش روی خودشان نگذاشتند. اگر از افراد دیگر، مواردی دیدیم که آزارنده بود، کافیست در پیامی خصوصی این را به آن‌ها یادآور شویم.
و اما:
 موارد بالا را رعایت کرده‌اید؟ همیشه بهتر است که پیش از زدن روی دکمه‌ی «ارسال» یک بار دیگر همه جملات‌مان را بخوانیم، شاید چیزی از قلم افتاده باشد.




‌پور محمدی: احمدی‌نژاد از اختلاس‌گران حمایت کرده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفتگویی ادعا کرده است که احمدی‌نژاد، رحیم مشایی و برخی وزرا و مدیران بانک‌ها از عوامل اختلاس سه هزار میلیارد تومانی حمایت کرده‌اند. وی همچنین از دستگیری و احضار چند نماینده مجلس و معاون وزیر در رابطه با این پرونده خبر داده است.
image پور محمدی در گفتگویی که وب سایت خبر آنلاین منتشر کرده است، ضمن تشریح اختلاس سه هزار میلیارد تومانی که به بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران معروف شده است، از دولت به عنوان حامی «گروه آریا» که گروه اصلی اختلاس بوده است نام برده. او اظهار کرده است: «اینکه دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رئیس‌جمهور، رئیس دفترشان، وزرا و بانک‌ها. این‌ها همه روشن است یک گروه بزرگ اقتصادی بودند از حمایت دولت و رانت دولت هم استفاده کردند در این هیچ تردیدی نیست.»
 رئیس سازمان بازرسی در ادامه از زندانی شدن یک معاون وزیر و احضار و تشکیل پرونده برای چند نماینده مجلس  خبر داده است. وی گفته است: «متهم اصلی دستگیر شده، معاون وزیر دستگیر شده، از وزیر در مجلس سئوال کرده‌اند. بردند و آورده‌اند. رئیس بانک مرکزی را بازخواست کرده‌اند. چند تا رئیس بانک جابه‌جا شدند. همه این کار‌ها صورت گرفته است.»

وی همچنین فرار خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی به کانادا را غافلگیری دستگاه قضایی نامیده است و اضافه کرده: «ایشان رفته بوده اهواز، سؤال جواب شده بود، حس کرده بود که دیگر سؤالات بازپرسی جدی است، و به او رسیده‌اند. حتی آن موقع هم بحث اینکه برای وی قرار صادر شود، حتی بازداشت و... هم بود. ولی مقامات قضایی گفتند که حالا مقداری آهسته حرکت کنید که اوضاع به هم نریزد، ما آقای خاوری را می‌خواهیم و دو باره بازجویی‌اش می‌کنیم در فضای آرام‌تری، پس از این او از اهواز که برمی‌گردد، نصف شب‌‌ همان شب می‌رود، به این بهانه که من آنجا سمیناری دارم و برنامه‌ای برای سخنرانی دارم و باید بروم، ولی ایشان بلیت داشته و ویزا داشته و همه چیزش آماده بوده، البته ویزا هم که نمی‌خواسته، همه چیز آماده بوده و با غافلگیری عمل کرد.»



باراک اوباما: ایران برای حل مساله اتمی خود باید با سرعت عمل کند 

باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا در اجلاس امنیتی هسته ای  در سئولنوشتۀ واسع محسن

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته است ایران فرصت زیادی ندارد تا برای حل مساله هسته ای این ‏کشور از طریق دپیلماتیک، از خود حسن نیت نشان دهد. ‏

رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه در نخستین روز گشایش اجلاس امنیتی هسته ای  در سئول، پایتخت کره ‏جنوبی، گفت "ترجیح میدهد مساله هسته ای ایران از طریق دپیلماتیک حل گردد." ‏
باراک اوباما در ادامه گفت : " برای این کار فرصت وجود دارد اما این فرصت کوتاه است. "‏
رئیس جمهور آمریکا افزود ایران باید " با جدیت و درک فوریت " در این قضیه عمل کند .‏
علیرغم انکار تهران، کشور های غربی و اسرائیل ایران را متهم کرده اند در پوشش برنامه هسته ای ‏غیرنظامی خود، سعی دارد بمب اتمی تولید کند. ‏
رئیس جمهور آمریکا در اجلاس امنیتی هسته ای سئول، رهبران کره شمالی را نیز مورد خطاب قرارداده و ‏گفت آمریکا تمایلات دشمنانه نسبت به این کشور ندارد اما " تحریکات " و بلند پروازیهای هسته ای این کشور ‏را نخواهد پذیرفت.‏
باراک اوباما در ادامه سخنانش گفت : " آمریکا طرفدار صلح است. امروز ما از شما میخواهیم این شجاعت ‏را داشته باشید تا برای صلح تلاش کرده و زندگی بهتری برای مردم کره شمالی تدارک ببینید."‏
کره شمالی اعلام کرده است بزودی یک ماهواره مشاهداتی را روی مدار زمین قرار خواهد داد.‏
جامعه جهانی این کشور را متهم می کند تحت پوشش این اقدام میخواهد دست به آزمایش موشکی بزند. ‏
یک مقام آمریکایی گفته است باراک اوباما در نظر داد پیشنهاد جدیدی را در زمینه محدود کردن سلاحهای اتمی ‏به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارائه کند. ‏
قرار است رهبران آمریکا و روسیه در ماه مه آینده با هم دیدار کنند. ‏




دشواری شرکت شل در پرداخت بدهی های خود به ایران

شرکت شل با قرارداد های به حجم 100 هزار بشکه در روز، همراه با شرکت توتال فرانسه، دومین خریدار ‏نفت ایران محسوب میشود. ‏

نوشتۀ واسع محسن
شرکت بریتانیایی- هلندی رویال دوچ شل در پرداخت نزدیک به یک میلیارد بدهی خرید نفت این شرکت از ‏ایران با دشواری مواجه شده است. گفته میشود بدلیل تحریمهای جاری بین المللی علیه ایران هرگونه عملیات ‏داد وستد پولی با ایران تقریبا غیر ممکن به نظر میرسد.‏

خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه از قول منابع صنعتی گزارش داد که شرکت شل بدلیل خرید نفت خام از ‏شرکت ملی نفت ایران نزدیک به یک میلیارد دلار به این شرکت بدهکار است.‏
گفته میشود این مبلغ بدهی هنگفت ، شامل بهای نزدیک به 8 میلیون بشکه نفت می گردد.‏
منابع صنعتی می گویند عدم پرداخت این بدهی ها به مساله حساسی بدل شده است زیرا شرکت شل از یکسو ‏میخواهد به تحریمهای بین المللی علیه ایران پابند بماند و از سوی دیگر روابط حسنه خود با ایران را حفظ ‏کند.‏
پیتر واسر، مدیر عامل شرکت شل در اوایل ماه مارس گفته بود آخرین محموله های نفت خریداری شده از ‏ایران تا چند هفته دیگر به این شرکت تحویل داده خواهد شد.‏
اتحادیه اروپا از اواخر ژانویه امسال تحریمهای شدید تر مالی را علیه ایران اعلام و خرید نفت از این کشور ‏را ممنوع اعلام کرده است اما علیرغم این ممنوعیت به شرکتهای بزرگ مهلت داده است تا خرید نفت از ‏ایران را بصورت تدریجی تا ماه ژوئیه امسال متوقف کنند.‏
گفته میشود بدلیل این تحریمها همین اکنون خرید و انتقال نفت خام از ایران فوق العاده دشوار شده است.‏
شرکت شل با قرارداد های به حجم 100 هزار بشکه در روز، همراه با شرکت توتال فرانسه، دومین خریدار ‏نفت ایران محسوب میشود. ‏



یک فرد ملبس به یونیفورم ارتش افغانستان دو سرباز بین المللی را به قتل رساند

نوشتۀ واسع محسن
سربازان آمریکایی در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار
یک فرد ملبس به یونیفورم ارتش افغانستان امروز دوشنبه دوسرباز مربوط به نیروهای بین المللی در جنوب ‏افغانستان را بقتل رسانده است.‏ سخنگوی نیروهای بین المللی، ایساف، در افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت فرد مهاجم توسط نیروهای بین المللی ‏کشته شده است.‏

یک منبع امنیتی دولت افغانستان گفته است حادثه امروز در داخل یک اردوگاه بازسازی ولایتی ‏PRT‏ در ‏ولایت هلمند در جنوب غرب افغانستان که تحت کنترل نیروهای آمریکایی قرار دارد رخ داده است.‏
در اعلامیه ای که از سوی نیروهای بین المللی در افغانستان منتشر شده گفته شده است یک گروه تحقیقاتی ‏متشکل از نیروهای افغان و نیروهای بین المللی این حادثه را تحت بررسی دارند.‏
از چند ماه بدینسو قتل نظامیان مربوط به نیروهای بین المللی از سوی سربازان مربوط به ارتش افغانستان ‏افزایش یافته است.‏
خبرگزری فرانسه می نویسد این برای سیزدهمین بار است که در سال 2012 سربازان بین المللی از سوی ‏افراد متعلق به ارتش افغانستان به قتل میرسند.‏
از آغاز سال جاری تا کنون 90 تن از نیروهای بین المللی در جریان در گیریها در افغانستان کشته شده اند. ‏ 



آمادگی پرداخت غرامت را به تهیه کنندگان ‘ گشت ارشاد’ و’خصوصی’ داریم

سحام نیوز: مدیرعامل موسسه تصویر شهر گفت: درصورت شکایت تهیه کنندگان فیلم‌های ‘گشت ارشاد’ و ‘خصوصی’ از شهرداری تهران برای توقف اکران قبل از سرآمدن موعد مقرر در قرار داد، آمادگی پرداخت غرامت را به آنها داریم.
‘سید هادی منبتی’ روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در واکنش به سخنان سخنگوی شورای صنفی نمایش مبنی بر پرداخت جریمه به تهیه کنندگان فیلم‌های ‘گشت ارشاد’ و ‘خصوصی’ از سوی حوزه هنری و شهرداری تهران که بدون مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به توقف نمایش این دو فیلم کرده اند؛ مدعی شد: “توقف اکران این فیلمها بدلیل واکنشهای مردم متدین بوده است! ”
وی با توضیح اینکه بر اساس قراردادی که با دفاتر پخش داریم مدت اکران فیلم‌ها مشخص شده است گفت: اگر قبل از این مدت فیلم‌ها از اکران برداشته شود و شکایتی صورت گیرد برابر موازین و قوانین ملزم به پرداخت خسارت خواهیم بود.
منبتی با تاکید بر اینکه در بندهای قرارداد مدت اکران مشخص شده است در مورد میزان پرداخت خسارت گفت: مورد مشابهی نبوده که بتوانیم میزان خسارت را تخمین بزنیم.
مدیرعامل موسسه تصویر شهر گفت: این دو فیلم از امروز-دوشنبه- از اکران برداشته شده است اما سه فیلم دیگر یعنی ‘فیتیله و ماه پیشونی ‘ ، ‘قلاده های طلا’ و ‘انتهای خیابان هشتم ‘ در پردیس‌های سینمایی در حال اکران است.
وی در مورد زمان اکران دو فیلم ‘بوسیدن روی ماه’ و ‘نارنجی پوش’ به عنوان فیلم‌های جایگزین گفت: در صورت آمادگی دفاتر پخش و رساندن کپی این فیلمها و همچنین تبلیغات محیطی به سرعت آنها را اکران خواهیم کرد.
منبتی از اکران فیلم‌های سه بعدی از امروز در ایوان شمس خبر داد و گفت : مقدمات کار برای اکران ۴ فیلم خارجی از جمله حریم ، هوگو که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده در سینمای آزادی نیز فراهم شده است.
اکران دو فیلم ‘گشت ارشاد’ ساخته سعید سهیلی و ‘ خصوصی’ اثری از محمدحسین فرحبخش طی روزهای گذشته، واکنش هایی را از سوی نیروهای لباس شخصی و بسیجی بدنبال داشت و در پی آن نمایش این دو اثر در چند شهر از جمله تهران متوقف شده است.



جشن نوروز برای آسیب دیدگان سونامی ژاپن

گروه پیام در این شب برنامه اجرا کرد
سحام نیوز: یک گروه ایرانی در ششمین روز از بهار با سفر به مناطق ‘ توهوکو ‘ ، جشن نوروز را با پیام همدلی و دوستی به میان ژاپنی های آسیب دیده از زلزله و سونامی برد.
به گزارش ایرنا، در ششمین روز از عید نوروز، شماری از اعضای سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در توکیو به همراه یک گروه موسیقی اصیل ایرانی، برای بیان همدلی و دوستی ملت ایران به مناطق سونامی زده ‘ توهوکو ‘ در شمال شرق ژاپن رفتند.
در این برنامه فرهنگی که با هماهنگی استانداری و مسئولین شهر ‘مینامی سان ریوکو ‘ استان میاگی صورت گرفت ، گروه موسیقی ‘پیام ‘ اعزامی از ایران جهت احترام به درگذشتگان و آسیب دیدگان زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ در ژاپن، برنامه هایی را اجرا کرد.
منطقه توهوکو با مرکزیت شهر ‘سان ریوکو ‘ در شمال شرق ژاپن و در ۳۷۰ کیلومتری توکیو واقع شده است.
این شهر یکی از شهرهای استان میاگی و جزیی از مناطق توهوکو است که دولت ژاپن بیشترین اردوگاه های موقت برای شمار زیادی از مردم که بعد از بحران هسته ای نیروگاه اتمی فوکوشیما از دیار خود آواره شده اند، در آنجا ایجاد کرده است .
در این مراسم اجرای گروه پیام از موسیقی سنتی با تک خوانی ‘پیام عزیزی’ از شعرهای شاعران بزرگی چون مولوی، حافظ و سعدی و سرود ای ایران، با استقبال گسترده حاضران روبرو شد.




کنیا به جمع کشورهای دارای نفت پیوست

سحام نیوز: کنیا به جمع کشورهای دارای نفت در آفریقای شرقی پیوست.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رئیس جمهوری کنیا گفته است که برای اولین بار در تاریخ این کشور نفت کشف شده است.
اموای کیباکی روز دوشنبه گفت که در آخر هفته گذشته در شمال غربی این کشور نفت کشف شده است اما کشورش هنوز تا تبدیل شدن به یک کشور صادر کننده نفت راه زیادی را در پیش دارد.
کنیا که با جنوب سودان و اوگاندا همسایه است از سال ۲۰۰۶ به طور رسمی عملیات کشف نفت را با کمک یک شرکت بزرگ نفتی چین آغاز کرده بود و گویا سرانجام به نتیجه رسیده است.
اولین بار مهندسان چینی طرح اکتشاف نفت در این کشور آفریقای شرقی را ارائه کرده بودند . سودان جنوبی و اوگاندا هر دو همسایه کنیا نفتی هستند و نفت کشف شده در کنیا نیز متعلق به منطقه توکانان در همسایگی سودان جنوبی است.





هشدار روسیه در مورد آخرین فرصت ها برای جلوگیری از جنگ داخلی در سوریه
 جـــرس: در پی سفر کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به روسیه برای حل بحران سوریه، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که ماموریت این مقام بین المللی، احتمالا آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی دراین کشور باشد .
به گزارش خبرگزاری آلمان، دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد خود برای پایان بحران سوریه را با کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای این بحران مطرح کرده است. روسیه تأکید دارد که این پیشنهاد، آتش‌بس و پایان خشونت در سوریه را مقدور خواهد کرد. به عقیده روسیه در گام نخست باید حمایت سیاسی و نظامی از اپوزیسیون سوریه از خارج این کشور متوقف شود.
وزیرامور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که شنبه (۲۴ مارس/ ۵ فرودین) در آستانه سفر کوفی عنان به این کشور منتشر شد، همچنین تأکید کرده است که مخالفان سوری باید وارد مذاکره با حکومت بشار اسد شوند. روسیه در نهایت خواستار بهبود امکان ارسال کمک‌‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان سوری شده است.
دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه (۲۵ مارس/ ۶ فرودین) پس از دیدار با کوفی عنان در مسکو تأکید کرد که مأموریت کوفی عنان «می‌تواند آخرین شانس جلوگیری از بروز جنگ داخلی بلندمدت در سوریه باشد». به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی، کوفی عنان خواستار اقدام روسیه علیه رژیم بشار اسد بوده است.

مخالفت روسیه با قطع‌نامه خروج نیروهای ارتش سوریه از شهرها
روسیه که از آخرین متحدان بشار اسد به شمار می‌رود در روزهای اخیر موضع خود را در برابر دولت سوریه اندکی تغییر داده است.
این کشور برای نخستین‌بار بیانیه غیرالزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت سوریه را امضا کرده است. این بیانیه از حکومت و مخالفان سوری می‌خواهد هرچه سریع‌تر به خشونت‌ها در این کشور‌پایان دهند.
البته روسیه و چین که پیش‌تر دوبار تصویب قطع‌نامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه را وتو کردند، روز جمعه (۲۳ مارس/ ۴ فروردین) قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را نیز که خواستار خروج ارتش سوریه از شهرهای تصرف شده بود، رد کردند.
سرگی لاورف، وزیرخارجه روسیه این خواست را یکجانبه خواند و گفت که چین و روسیه به دلیل اینکه این قطع‌نامه حکومت سوریه را به تنهایی مسئول خشونت‌های این کشور می‌دانست با آن مخالفت کردند.
وزیر امور خارجه روسیه افزود که کشورش پیشنهادهای خود برای پایان بحران سوریه را در سندی تنظیم کرده که در آن خشونت‌های گرو‌های مسلح و حملات تروریستی ‌شهرهای دمشق و حلب محکوم شده بود. وزیر خارجه در نهایت افزود: "اما همکاران ما تمامی این پیشنهادها را رد کردند."
بر اساس گزارش ها، کوفی عنان پس از مسکو برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات چینی راهی پکن می‌شود و سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده است که این کشور روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (۲۷ و ۲۸ مارس/ ۸ و ۹ فروردین) میزبان کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه خواهد بود.
هونگ لی ضمن تأکید بر ارج‌گذاری تلاش‌های دبیرکل پیشین سازمان ملل از سوی مقامات چینی، روشن نکرده است که کدام یک از مقامات این کشور با کوفی عنان دیدار خواهند کرد.
همزمان با تلاش‌های جامعه جهانی برای پایان بحران سوریه، درگیری میان نیروهای حکومتی و مخالفان بشار اسد در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد. نیروهای اپوزیسیون سوریه از ورود تانک‌های ارتش به شهر سراقب در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه خبر می‌د‌هند.
این شهر در استان ادلیب از ماه‌ها پیش در محاصره نیروهای ارتش قرار دارد. بخش‌های از شهر حمص نیز همچنان زیر آتش خمپاره و گلوله‌های تانک‌های ارتش قرار دارد. هزاران نفر از ساکنان این شهرها از خانه‌های خود گریخته‌اند.
به گزاش سازمان ملل متحد حدود ده هزار نفر از شهروندان سوریه تا کنون به کشورهای همسایه، از جمله ترکیه و اردن پناه برده‌اند. به نقل از این سازمان شمار قربانیان خشونت‌های سوریه از مرز هشت هزار انسان گذشته است.
به گزارش بی بی سی، در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیداری که یکشنبه ۲۵ مارس(ششم فروردین ) با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه داشت بر ضرورت کمک رسانی بیشتر از جمله ارائه تجهیزات ارتباطی به مخالفان دولت تاکید کرد.
اما رهبران دو کشور در عین حال فراهم کردن هرگونه تسلیحات برای مخالفان را رد کردند اما خاطرنشان ساختند که باید درجریان نشست "دوستان سوریه" در مورد اقدامات جدید در زمینه ارسال کمک به سوریه مذاکره شود. قرار است این نشست هفته آینده در ترکیه برگزار شود.






محرومیت اعضای دربند ادوار تحکیم از حقوق اولیه خود؛ گفتگو با همسر مومنی و اسدی زیدآبادی
  جرس: در پی تداوم فشارها بر اعضای  دربند ادوار تحکیم ، از مرخصی نوروزی آنها ممانعت بعمل آمد. عبدالله مومنی و حسن اسدی زیدآبادی دو تن از زندانیان ادوار تحکیم هستند که پیگیری های خانواده آنها برای مرخصی و ملاقات حضوری با مخالفت مسئولین بی نتیجه ماند.
  فاطمه آدینه وند همسر عبدالله مومنی در این خصوص به "جرس" می گوید: "الان دو سال است که آقای مومنی به مرخصی نیامده اند و در طول این دو سال دو بار هم بیشتر ملاقات حضوری نداشتیم. به علت نامه ای که نوشته بود از همه حقوق محرومش کردند. خودش هم به من می گوید نمی خواهد برای مرخصی و ملاقات حضوری درخواست بدهم، اما من می گویم این حق ماست حق من و فرزندانم است که بتوانیم ملاقات حضوری و مرخصی داشته باشیم. ما که چیزی غیر از حقوق خودمان نمی خواهیم."
عبدالله مؤمنی در سی خردادماه سال 88 در ساختمان ستاد شهروندان آزاد (حامیان مهدی کروبی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری) بازداشت و به مدت سه ماه در سلول های انفرادی تحت فشار و بازجویی قرار گرفت. مومنی در دادگاههای نمایشی و محاکمه های غیرقانونی بعد از انتخابات به تحمل چهار سال و یازده ماه حبس محکوم شد. اما این حکم غیرعادلانه هرگز باعث نشد که او از اعتقادات و مواضع خود دست بردارد و در شهریور ماه 89 با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رهبری با شرح شکنجه ها و شرایط اسف بار زندان های جمهوری اسلامی خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب پیرامون رخدادهای صورت گرفته، شد. اما به جای تشکیل کمیته حقیقت یاب بار دیگر عبدالله مومنی احضار و با اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب روبرو شد.
احمد زیدآبادی دبیر کل ادوار تحکیم وحدت، علی ملیحی روزنامه نگار و مسئول روابط عمومی ادوار تحکیم وحدت، علی جمالی دبیر سیاسی ادوار تحکیم وحدت از دیگر اعضای ادوار تحکیم هستند که امسال نتوانستند به مرخصی نوروزی بیایند.
همسر مومنی ادامه می دهد: "هیچکدام از بچه های ادوار تحکیم نتوانستند به مرخصی بیایند حتی آقای زیدآبادی را وعده داده بودند که به مرخصی بیاید، اما نیامد..."
او با اشاره به مشکلات جسمانی همسرش خاطرنشان می کند: "آقای مومنی مشکلات جسمانی زیادی دارد. دندان و روده اش ناراحتی دارد که باید رسیدگی شود تا حادتر نشود اما تحمل می کند و روحیه خودش را نگه داشته است. من و بچه ها در آخرین ملاقات آخر سالی هم که با آقای مومنی داشتیم از پشت شیشه او را دیدیم و خیلی سخت بود. حتی وقتی بچه های کوچک را می بردند آن طرف شیشه تا پدرشان را در آغوش بگیرند، پسرم با حسرت نگاهشان می کرد و به من گفت مامان ای کاش من هم خیلی کوچک بودم و می رفتم آن طرف شیشه پیش بابام! خیلی ناراحت شدم ای کاش مسئولین می فهمیدند که محبت و عشق پدری و فرزندی به سن و سال نیست. بلکه در هر سنی محبت پدر از اساسی ترین نیاز بچه هاست که از پشت شیشه قابل انتقال نیست."
آدینه وند در پایان بیان می کند: "آرزو دارم که انشالله در سال جدید در کشور صلح و آرامش برقرار شود. زندانیان سیاسی آزاد شوند بویژه آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی و خانم رهنورد حصرشان شکسته شود و آزاد شوند. عید زمانی است که همه عزیزان در بند ما آزاد شوند و آن زمان عید ماست و باید جشن بگیریم.

عاطفه خلفی همسر اسدی زیدآبادی نیز در خصوص آخرین وضعیت همسرش می گوید: "همسرم دومین سالی است که نتوانست برای عید به مرخصی بیاید. ما خیلی پیگیری کردیم اما موافقت نکردند. از مرداد ماه هم که ملاقات حضوری نداریم دلیل آن را هم نمی دانم. در هر حال دعای من در سال جدید برای همه ملت ایران عشق و صلح و دوستی است و امیدوارم زندانیان سیاسی هر چه زودتر آزاد شوند و همه در کنار هم برای آبادی و پیشرفت ایران و ایرانیان تلاش کنیم."
 
حسن اسدی زیدآبادی دوبار پس ازحوادث انتخابات خرداد 88 بازداشت شد. بار اول در آبان ماه همان سال که بیش از چهل روز را در بند 209 گذرانده و پس از آن به قید کفالت آزاد شد. بار دیگر در مرداد ماه سال 89 بازداشت شد و به 5 سال حبس تعزیری محکوم گردید. حکمی که اسدی زیدآبادی آن را متناسب با اتهامات وارده ندانسته و با تشریح موارد نقض قانون در جریان رسیدگی به پرونده اش، خواستار بازنگری در حکم صادره علیه خود شد، درخواستی که بی پاسخ ماند.
این عضو دربند ادوار تحکیم در نامه ای از زندان نوشته است: "جرم ما و سایر دوستان دربند ما شجاعت در انتقاد شرح مظالمی است که به مثابه امر به معروف و نهی از منکر خطاب به حاکمان بیان شده است،جرم ما روایت نقض حقوق انسانهاست..."







صادق طباطبایی: هنوز در مورد سرنوشت امام موسی صدر اطلاع دقیقی نداریم
جـــرس: 
صادق طباطبایی، خواهر زاده امام موسی صدر در گفت وگو با سایت حزب موتلفه در باره سرنوشت امام موسی صدر سخن گفت.
به گزارش مشرق به نقل از نشریه «شما» (شهدای موتلفه اسلامی)، وی در بخشهایی از این مصاحبه با تاکید مجدد بر ورود امام موسی صدر به لیبی و عدم خروجش از ان کشور در زمان معمر قذافی، گفته است "آنچه که اتفاق افتاده، خارج از اراده ایشان و تحت امر معمر قذافی بوده. اینکه چه بر سر ایشان آمده، آیا در قید حیات هستند یا نیستند؟ در هر دو قسمت مجموعه اطلاعاتی که رسیده، در حد خبر است و نمی‌شود مستند گفت کدام صحیح است. شواهدی هم که ذکر می‌کنند از منابع موثق و قابل اعتماد نیست، منتهی چند سالی است که اخباری که جنبه‌های ایجابی قضیه را تأئید می‌کند، بیشتر می‌رسد."
صادق طباطبایی با بیان اینکه "به نظر می‌رسد با تحولات اخیر لیبی چشم‌انداز مثبتی برای روشن شدن مجموعه آنچه بر سر امام موسی صدر آمده، فراهم شده باشد"، اظهار داشت "از مقامات اروپائی و آمریکایی بیشترین چیزی که می‌توانم روی آن تاکید کنم نیز، حرف‌های معاون وزیر امور خارجه آمریکاست. هنگامی که کرستوفر، سرمسئله گروگان‌ها در قم بحث می‌کرد و احساس کردم از راهی که ما گشودیم خیلی استقبال کرد، به او گفتم که من یک موضوع شخصی هم دارم و می‌خواهم از شما کمک بگیرم. با شور و شوق زیاد گفت هرچه بخواهید و به خودم گفتم لابد می‌گوید که ویزای امریکا می‌خواهم. گفتم می‌خواهم بدانم اطلاعات شما درباره دائی من امام صدر چیست؟ لحظه‌ای فکر کرد و گفت: «می‌ترسم اطلاعات ما بیش از اطلاعات شما نباشد.» گفتم: «تحقیق بیشتری بکنید و به من بگوئید.» فردا سر میز صبحانه، گفت: «تحقیق کردم و گفت اطلاع نداریم که ایشان کشته شده باشند، اما در کارمان موزائیک چینی می‌کنیم. سه تا قطعه پازل را بر اساس چیزهائی که به ما گفته شده، کنار هم بگذاریم، نتیجه خوشی به دست نمی‌آید. یکی اینکه هلیکوپتری در همان آستانه ورود ایشان به مدیترانه منفجر می‌شود. یکی دیگر اینکه امام صدر شب سالگرد انقلاب لیبی، بدون خداحافظی می‌خواهد آنجا را ترک کند و برود و شاهدان می‌گویند که ایشان خیلی برافروخته بود و سوم اینکه روز بعد از اعلام اختفای امام صدر، دوازده نفر بدون محاکمه در لیبی اعدام می‌شوند. حالا اگر تصور کنیم آن هلیکوپتر دستکاری شده بود که در آسمان لیبی منفجر شود، بنابراین از کسی که قذافی این فرمان را به او داده تا راننده‌ای که امام صدر را تا هلیکوپتر برده، همگی اعدام شده‌اند. اگر اینها به هم مرتبط باشند، نتیجه خبر خوشی نیست. اما هیچ کدام اینها موثق و قطعی نیست.»"
طباطبایی افزود: "چیز دیگری که در من شک ایجاد می‌کرد، خبرهائی بود که از گروه‌های مختلف می‌رسید که اگر این قدر پول بدهید، فلان خبر را می‌دهیم. کسانی هم که مراجعه می‌کردند، مسئله‌شان 20 هزار دلار و این حرف‌ها نبود. رقم‌های یک میلیون دلار و نصفش را اول می‌گیریم و بقیه‌اش را بعد از تحویل ایشان و از این حرف‌ها بود. مدتی اخبار را پیگیری می‌کردیم و دیدیم ته خط می‌رسد به رایزن لیبی در لبنان. اینها شک و شبهه ما را تقویت کرد. دوستان ایرانی‌ای هم که وارد قضیه شدند، متاسفانه به ما کمکی نکردند."
خواهر زاده امام موسی صدر تاکید کرد: "حتی دو درصد هم احتمال حیات ایشان باشد، با توجه به عواملی که مشوق این کار بوده‌اند، از اسرائیل بگیرید تا کسانی که آن موقع از پیروزی انقلاب ایران احساس خطر می‌کردند، اگر آقای صدر در حیات باشند، این احتمال وجود دارد قبل از اینکه دست ما به ایشان برسد، آنها کار را تمام کنند، لذا حجم گسترده‌ای اقداماتی که الان دارد صورت می‌گیرد، برای جلوگیری از این خطر احتمالی است."
وی پیرامون مخالفت محمد منتظری با نظریۀ قتل امام موسی صدر توسط قذافی و اینکه "محمد منتظری گفته بود قذافی سازمان اطلاعاتی مخوفی دارد و منطقی نیست که وقتی می‌خواهد کسی را از بین ببرد، او را به کشور خودش دعوت کند"، اظهار داشت: "من همین حرف را از خود منتظری هم شنیدم و گفتم شماها بیشتر از ما در یک بحث، وجوهات مختلفی را مطرح می‌کنید. اولین چیزی که می‌توانم بگویم و فرض شما را باطل کنم این است که قذافی از قبل چنین تصمیم نداشته، بلکه در لحظه‌ای که امام صدر به لیبی رفته، با کسی گفتگوئی کرده یا در فاصله‌ای که قرار شده بود ایشان به لیبی برود، دو سه نفری آمده و به او گفته بودند چنین کاری بکن. چه دلیلی برای نفی این فرض دارید؟ بماند که من همین الان دست کم 20 حادثه برای شما ذکر می‌کنم که نظیر این مسئله اتفاق افتاده است؛ که دست کم 8، 9 تای آنها از قول یاسر عرفات است. یک دیپلمات تونسی یا سودانی مفقود می‌شود و هرچه می‌گردند او را پیدا نمی‌کنند. همسرش می‌گوید یکی دو روز قبل از اینکه برود، من اتفاقاً از میان حرف‌هائی که با تلفن می‌زد، کلمه لیبی را شنیدم. مقامات آن دولت با لیبی تماس می‌گیرند و می‌گویند اینجا نبوده، ولی بعد از 23 سال، هفت هشت سال پیش در میان آن 110 نفری که آزاد شدند، آزاد شد. عرفات می‌گفت سفیر روسیه در مسکو را در لیبی احضار می‌کنند. بعد قذافی دستور می‌دهد سر او را بتراشند و در شهر بگردانند و بعد او را نزد او ببرند! وقتی می‌رود، قذافی می‌گوید: «تو از کجا می‌دانستی من در چه موردی می‌خواستم با تو صحبت کنم که در مسکو گفتی می‌خواهم بروم با قذافی حول تطورات جاریه صحبت کنم. تو از کجا می‌دانستی من می‌خواهم حول تطورات جاریه با تو حرف بزنم؟» کسی که چنین رفتاری را با یک سفیر می‌کند، معلوم است چه حال و روزی دارد. خود عرفات می‌گفت مرا 6 روز زندانی کرد. به محمد منتظری گفتم من می‌توانم دست کم 20 فقره از دیوانگی‌های قذافی را برایتان بشمارم."
صادق طباطبایی پیرامون اطلاعاتی که یاسر عرفات داشت نیز می گوید: "به من که چیزی نگفت. هانی‌الحسن هم چیزی نگفت، درحالی که او را به خاطر رفاقت با من در تهران گذاشت. ما از قبل با هانی‌الحسن مرتبط بودیم و روز سوم یا چهارم ورود امام بود که هیئت فلسطینی آمد و عرفات گفت که هانی در تهران می‌ماند. او که با من رفیق بود و در وزارت کشور اطراق کرد و شام و ناهار آنجا بود، جمله‌ای را که به آقای طالقانی گفته بود، به من نگفت...مطلبی که به آقای طالقانی می‌گوید این است که ایشان (امام موسی صدر) در قید حیات نیست. هانی حتما از رئیسش شنیده و نمی‌شود که عرفات ندانسته باشد. یک بار که به لبنان سفر داشتم و خواهر امام صدر هم حضور داشتند، عرفات به من گفت ان‌شاءالله که ایشان زنده‌اند و تو یادآور ایشان هستی و از این حرف‌ها. پیچیدگی این که می‌گوئید شخصیت عرفات داشت، از همین حرف و برخورد هم پیداست.
من حتی در 3، 4 سال اخیر به سازمان اطلاعات آلمان شرقی هم متوسل شدم. در آنجا مؤسسه‌ای هست که پرونده‌هائی از این قبیل در آنجا مفتوح است و می‌شود به آن مراجعه کرد. با توجه به اینکه آنها با روسیه مربوط بودند و روسیه هم با لیبی ارتباط داشت، امیدوار بودم که از این طریق اطلاعاتی را به دست بیاورم، ولی از آن طریق هم چیز مهمی دستگیر ما نشد. در نظر دارم این بار که به آنجا رفتم، پسر آقای صدر را به عنوان مدعی اصلی ببرم که اگر اطلاعاتی داشتند، به ما بدهند."

سرنوشت مبهم
گفتنی است، با وجود اظهارات یك منبع آگاه شورای ملی انتقالی لیبی پیرامون "شهادت امام موسی صدر در زندان مركزی طرابلس در سال ۱۹۹۸"، فعالیت ها برای مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر همچنان ادامه دارد و گزارش ها حاکی از سفر اعضای خانواده امام موسی صدر و تعدادی از اعضای جنبش امل به لیبی، طی زمستان اخیر بود.
همان زمان، حورا صدر، دختر امام صدر و رئیس موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در ایران، در پاسخ به اینکه سفر هیات لبنانی به لیبی در چه چارچوبی صورت می‌گیرد؟، گفته است" تا کنون هیچ خبری، حیات امام و همراهانش خدشه‌دار نکرده و همه اینها حکایت از این دارد که خانواده تاکنون گام‌های درستی برداشته است."
موسی صدر، مرجع دینی و رهبر سیاسی شیعیان لبنان که در لبنان و ایران به "امام موسی صدر" شهرت داشت، پنج ماه قبل از پیروزی انقلاب ایران و در حالی که به دعوت معمر قذافی، رهبر لیبی عازم آن کشور شده بود، در سوم شهریور سال ۱۳۵۷ وارد لیبی و در روز ۹ شهریور ربوده شد. دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا، و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمده، گواه آن بودند که موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته‌است.






چهارمین جلسه دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، روز سه شنبه برگزار می شود
جـــرس: 
به گزارش منابع خبری، چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ و فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی، فردا سه شنبه هشتم فروردین ماه ۹۱ برگزار می‌شود.
به گزارش فارس، قاضی ناصر سراج پس از مشورت با وکلای متهمان، زمان برگزاری جلسه چهارم رسیدگی به این پرونده را روز ۸ فروردین تعیین کرده است.
گفتنی است، اولین جلسه از محاکمه متهمان پرونده فساد مالی اخیر در ابتدای اسفندماه امسال و با حضور ۳۲ متهم این پرونده در دادگاه انقلاب برگزار شد.
این جلسه تنها توانست بخشی از کیفرخواست متهم ردیف اول را استماع کند و در نهایت متهم ردیف اول این پرونده بخشی از دفاعیات خود را مطرح کرد.
دومین جلسه در تاریخ ۲۱ اسفندماه در همان محل برگزار شد، که در این جلسه که نسبت به جلسه گذشته با تفاوت‌هایی روبه‌رو شد قرار بود تا چند مطلع در جایگاه متهمین قرار بگیرند و درباره یکی از اظهارنظرهای متهم ردیف اول پرونده مواردی را اعلام کنند.
در دومین جلسه دادگاه پس از شنیده شدن اظهارات مطلعین متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت و عنوان کرد که وکیل وی از ادامه وکالتش انصراف داده و به همین دلیل نمی‌تواند از خودش دفاع کند.
سومین جلسه دادگاه نیز، ۲۷ اسفندماه و در آخرین شنبه سال ۹۰ سومین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شد، که تنها ۱۹ نفر از متهمان حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، قاضی سراج، پس از مشورت با وکلای متهمان، زمان برگزاری جلسه چهارم رسیدگی به این پرونده را روز ۸ فروردین ذکر کرد.
به این ترتیب فردا سه شنبه هشتم فروردین، بار دیگر رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب آغاز خواهد شد.




جـــرس:
 در پی پخش یک آگهی تبلیغاتی توسط شعبه اسرائیلی کمپانی سامسونگ، رییس این شركت فراملیتی در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی در كره جنوبی از این اقدام اظهار تاسف و عذرخواهی كرد.
به گزارش ایرنا، 'یون- بو كیون'، در این دیدار گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این شركت را به اطلاع ' احمد معصومی فر' رساند.
مقام كره ای اظهار داشت: تهیه و پخش تیزر تبلیغاتی موهن توسط یك شبكه كابلی اسراییلی بنام ' اچ او تی ' بدون اطلاع، مشورت و مشاركت شركت تحت مسئولیت وی صورت گرفته است.
یون بوكیون گفت : پس از آگاهی از این اقدام غیرقانونی بلافاصله شركت وارد عمل شد و ضمن اعتراض شدید هرگونه رابطه تجاری و همكاری را با آن شركت قطع، نمایندگی مربوطه را توبیخ و دستور داد تمامی كلیپ های منتشره در فضای وب حذف شود.
وی تاكید كرد: ما به فرهنگ و اعتقادات مردم ایران احترام می گذاریم و هرگونه اهانت به آن را محكوم می كنیم.
یون در این ملاقات تاكید كرد كه چنین اتفاقی در آینده تكرار نخواهد شد.
رییس شركت مذكور همچنین در این دیدار نامه ای به سفیر جمهوری اسلامی تسلیم كرد كه در آن اقدامات غیر قانونی و ضد ایرانی شركت اسرائیلی در سوء استفاده از نام این شركت تشریح شده است.
سفیر جمهوری اسلامی نیز در این دیدار گفت: اقدام تبلیغاتی انجام شده یك حركت زشت و ضد انسانی بود كه فرهنگ و باورهای ملت متمدن ایران را مورد اهانت قرار داد.
وی افزود: هنوز افكار عمومی ایران از این اقدام آزرده خاطر است و چون این اقدام با استفاده از نام شركت كره ای صورت گرفته است باید برخورد شركت به گونه ای باشد كه ضمن متقاعد كردن افكار عمومی از تكرار چنین حوادثی پیشگیری شود.
رییس شركت كره ای ضمن تاكید بر اهمیت ایران برای شركت های كره ای به توسعه روابط تجاری این شركت با ایران تاكید كرد.





زمین لرزه ۴٫۸ ریشتری رودبار کرمان را لرزاند

زمین لرزه ای به شدت ۴٫۸ ریشتر رودبار در جنوب کرمان را تکان داد که به گفته مسئولان محلی خسارتی بر جا نگذاشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، زلزله ای با قدرت ۴٫۸ ریشتر دقایق ابتدایی صبح امروز رودبار در جنوب استان کرمان را لرزاند.
کانون این زمین لرزه که ساعت ۴ و ۳۶ دقیقه روی داد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و مشخصات جغرافیایی آن در ۵۸٫۷۳ درجه طول جغرافیایی و ۲۷٫۸۰ عرض جغرافیایی ثبت شده است.
این زمین لرزه به گفته مسئولان محلی شهرستان رودبار خسارتی در بر نداشته است اما گروه‌های امدادی این شهرستان و شهرستان‌های مجاور هم اکنون در حال آماده باش هستند.
محسن صالحی رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: این زمین لرزه ۴٫۸ ریشتری با وجود شدت بالا خوشبختانه در منطقه‌ای روی داده که خالی از سکنه بوده است.
وی تصریح کرد: همچنین کانون این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری قرار داشته و به دلیل عمق زیاد میزان لرزش کم بوده است.




سخنگوی کمیسیون انرژی: دولت به مجلس دهن کجی آشکار می کند

یک نماینده مجلس با اشاره به عدول دولت از برخی قوانین و ابراز تاسف از اینکه یک سری مشکلات موانعی را در مقابل مجلس برای برخورد با قانون گریزی های دولت ایجاد کرده که به مجالس بعدی نیز منتقل می شود ، تاکید کرد: مجلس بعدی هم راه مجلس فعلی را پیش می گیرد.
به گزارش اعتدال حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: دولت با بی قانونی ها و قانون شکنی هایش ، دهن کجی آشکار به مجلس و منتخبان مردم می کند و متاسفانه رفتار برخی نمایندگان حامی دولت هم مزید بر این رویه ناپسند است.
وی افزود: نمایندگان مجلس باید نظارت دقیق تری بر روی ارگان های اجرایی داشته باشند ، تا ضمن رعایت تفکیک قوا ، جایگاه و شان مجلس حفظ شود .
حسینی به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس اشاره کرد و گفت: متاسفانه تا زمانی که دولت ها با قدرت و امکانات دولتی بر انتخاب برخی نمایندگان تاثیر گذار هستند ، شاکله و قوام مجلس متلاشی می شود.
وی افزود: متاسفانه دولت در انتخابات مجلس نهم خیلی دخیل بود و با توجه به امکانات و شرایطش بیشتر از دولتهای پیشین در شکل گیری مجلس نهم تاثیر گذاشت.
حسینی در خاتمه گفت: مجلس نهم هم تا بیاید و قانون گریزی های دولت را پیگیری کند ، سال دوم می شود ، زیرا اکثر نمایندگان مجلس نهم جدید هستند و تا بیایند به وظایف خود آشنا شوند و آیین نامه های داخلی و قوانین را بشناسند ، زمان می برد.




توزیع کارت آزمون دوره دکترای ۹۱ از ۲۱ فروردین

دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص نحوه دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون و برگ راهنما در روزهای دوشنبه ۱۴ فروردین و ۲۱ فروردین در نشریه پیک سنجش منتشر و از روز ۱۴ فروردین برروی سایت سازمان نیز قرار می گیرد.
وی گفت: کارت شرکت در آزمون نیز از دوشنبه ۲۱ فروردین تا چهارشنبه ۲۴ فروردین برروی سایت قرار داده می شود و هر یک از داوطلبان ضرورت دارد که در این مهلت با مراجعه به سایت و با توجه به دستور العمل های مربوطه نسبت به مشاهده و پرینت کارت خود اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: این آزمون ۲۵ فروردین ماه سال ۹۱ برگزار خواهد شد.



سال نود: تیر خلاص بر پیکر آمار رسمی کشور

سالی که گذشت، سال آمارهای متناقض بود، اگر چه سال اول اجرای قانونی برنامه پنجم توسعه بود که بر اساس آن باید همه آمارها از طریق تنها مرجع قانونی آن یعنی مرکز آمار ایران اعلام می شد.
تا پیش از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه، تنوع و تناقض آماری آن قدر در کشور بود که اعتراض بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را بدنبال داشت . هر روز از هر گوشه‌ای توسط هر مقام مسوول و غیر مسوولی اطلاعاتی داده می‌شد که مشخص نبود به چه چیزی مستند است، اما قانون برنامه پنجم می‌خواست این مشکل را حل کند.
در این قانون مصوب شد که تنها مرجع رسمی انتشار آمار، مرکز آمار ایران است. مرکز آمار ایران یک مرجع تخصصی است که اطلاعاتش توسط بهترین دانش‌اموختگان علم آمار منتشر می‌شود.
حدود دو سال پیش مسوولیت این مرکز به دست کسی سپرده شد که خود از منتقدان آمارهای غیررسمی در کشور بوده و هست. عادل آذر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مشاور محسن رضایی، رقیب انتخاباتی و منتقد محمود احمدی نژاد بود اما پس از روی کار آمدن دولت نهم، به جای محمد مدد، ریاست مرکز آمار را بر عهده گرفت.
او از همان ابتدا با برگزیدن یک مدیریت ناکارآمد برای این مرکز، سکوت خبری را در این مرکز حاکم کرد. در حالی که کم کاری مرکز آمار ایران در انتشار گزارش‌های رسمی بر اساس روال قبلی مورد انتقاد همه قرار گرفت، سخنان رییس جمهور در مراسم روز ملی آمار سال ۸۹ آب پاکی را روی دست همه ریخت. احمدی نژاد در آن مراسم اعلام کرد که نیازی نیست همه آمارها به صورت علنی اعلام شود، چون ممکن است در مردم تشویش ایجاد کند.
پس از آن بود که تا مدتی بسیار طولانی از انتشار آمار خبری نبود و نرخ تورم و بیکاری و رشد اقتصادی، به عنوان سه شاخص کلان و مهم اقتصادی کشور نامشخص بود.
این روند آن قدر ادامه یافت تا نمایندگان مجلس، عادل آذر را برای ارائه گزارش نرخ بیکاری به خانه ملت احضار کردند و وقتی با آمار غیرواقعی او از کاهش نرخ بیماری مواجه شدند، فریاد دو دو به نشانهمخالفت سر دادند.
اما اقدامات غیرقابل دفاع این مرکز باز هم ادامه یافت، به طوری که نرخ تورم توسط آن اعلام نشد. در حالی که بانک مرکزی پیش از آن به طور مرتب نرخ تورم را اعلام می کرد، مرکز آمار ایران از انتشار آن خودداری کرد. این کار آن قدر ادامه یافت که مورد اعتراض رییس کل بانک مرکزی واقع شد و نتیجه آن شد که بانک مرکزی دوباره نرخ تورم را اعلام کند.
این اتفاق البته بسیار ناخوشایند بود، چون پس از آن مرکز آمار اعدادی تحت عنوان نرخ تورم منتشر کرد که هیچ نسبتی با اعداد بانک مرکزی نداشت و اغلب از آنها بزرگتر بود. این اعلام باعث شد که حتی وزیر اقتصاد هم از این آمار تبری بجوید و اعلام کند که معیار او برای ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور، آمار بانک مرکزی است.
در این آشفته بازار، مرکز آمار ایران دوباره ترجیح داد سکوت کند و به انتشار آمار مرغداری های گوشتی و معادن فعال و غیرفعال کشور بسنده کند.
این وضعیت متناقض بار دیگر هم تکرار شد، آن هم در مقطعی که نرخ رشد اقتصادی سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام شد. اعداد متفاوت اعلام شده نشان داد که اختلاف بین این دو نهاد همچنان برقرار است و ظاهرا هر دو هم بر علمی بودن اعداد اعلامی تاکید دارند.
به گزارش مشرق، به نظر می رسد مهمترین اقدام عادل آذر در مرکز آمار ایران نه ایجاد یک منبع مشخص و رسمی برای اعلام آمار واحد، بلکه ایجاد تشنجی رسمی در آمارهای کشوری بود. این اقدام او باعث شد که آمارها از منابع غیر رسمی اعلام شود و به نوعی به بی اعتمادی در سطح کشور نسبت به امارها را دامن زد ، حتی آماری که از سوی نهادی قانونی و رسمی مثل مرکز آمار ایران اعلام می‌شود. شاید به دلیل همین اقدام او بود که توانست نشان ملی لیاقت را دریافت کند!



برگزاری نشست اتحادیه عرب در جو امنیتی بغداد

به گزارش بی بی سی، تا زمان پایان نشست اتحادیه عرب در روز پنجشنبه آینده، پرواز هواپیماها بر فراز بغداد متوقف شده است. هم‌اکنون صدها مانع ایست بازرسی در بغداد ایجاد شده و گروه‌هایی از نیروهای امنیتی مسلح، خودروهای عبوری را بازرسی می‌کنند.
بحران در سوریه محور اصلی مذاکرات اتحادیه عرب در بغداد خواهد بود، ولی به دنبال خشونت‌های سال‌های اخیر در عراق، برگزاری این نشست، آزمونی برای دولت این کشور نیز به شمار می‌رود.
در ماه‌های گذشته چندین بمبگذاری در عراق انجام شد و این نگرانی وجود دارد که شورشیان در عراق، شرکت‌کنندگان در نشست اتحادیه عرب را هدف حمله‌های خود قرار دهند.



محدودیت ترافیکی در جاده‌های گیلان اعلام شد

از ساعت ۱۲ روز چهار شنبه ۹ فرورین ماه تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۴ فرورین ماه تردد انواع کامیون‌ها و تریلی‌ها از مسیر رشت به قزوین و بلعکس ممنوع است البته به استثنای حاملین مواد سوختنی و فاسد شدنی.
به گزارش ایلنا، پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان با آغاز نیمه دوم تعطیلات نوروزی محدودیت‌های ترافیکی جدید در محورهای مواصلاتی استان اعمال می‌نماید.
سرهنگ مجید جمشاد رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان این مطلب گفت: با توجه به آغاز نیمه دوم تعطیلات و پیش‌بینی خروج مسافران از استان همچنین در پیش بودن روز طبیعت ( ۱۳ فروردین ) پلیس راه استان محدودیت‌های را جهت ایجاد امنیت و کشش ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان، اعمال خواهد کرد.
رئیس پلیس راه گیلان افزود: بر این اساس از ساعت ۱۲۰۰ روز چهار شنبه ۹ فرورین ماه تا ساعت ۲۴۰۰ روز دوشنبه ۱۴ فرورین ماه تردد انواع کامیون‌ها و تریلی‌ها از مسیر رشت به قزوین و بلعکس ممنوع است البته به استثنای حاملین مواد سوختنی و فاسد شدنی.
سرهنگ جمشاد در پایان تصریح کرد: برای روز یکشنبه ۱۳ فروردین نیز در محور آستارا به اردبیل و اسالم به خلخال از ساعت ۰۷۰۰ صبح تا ۲۴۰۰ همان روز محدودیت ترافیکی برای انواع کامیون‌ها و تریلی ها به استثنای حاملین سوخت و مواد فاسد شدنی اعمال می‌شود‌.




تحریم تماس تلفنی از سوی زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین

خبرگزاری هرانا - زندانیان سیاسی که به دستور دادستان در ۵ روز ابتدایی نوروز، در حق تماس تلفنی با خانواده‌هایشان محروم شده بودند، دیروز پس از صدور اجازه از سوی دادستان، از برقراری تماس تلفنی با خانواده‌های خود، خودداری کرده‌اند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، درحالی‌که زندانیان بند ۳۵۰، هر بیست روز و یا یک ماه یک‌بار حق داشتند به طور محدود از طریق تلفن با خانواده‌هایشان، تمای بگیرند، در ۵ روز ابتدایی نوروز، به دستور دادستانی کلیه تماس‌های تلفنی این بند با خارج از زندان قطع شد. این درحالی بود که در این مدت، زندانیان سیاسی از ملاقات با خانواده‌های خود نیز محروم بودند.
گفته می‌شود، دیروز و پس از صدور اجازه دادستان در خصوص آزاد بودن تماس تلفنی، زندانیان بند ۳۵۰ در اعتراض به این برخوردها و محرومیت غیرقانونی‌شان، تماس تلفنی را تحریم کردند.
خانواده‌های زندانیان سیاسی پیش از عید، از مسئولان زندان خواسته بودند، ترتیبی دهند تا آنها بتوانند از طریق ملاقات و یا تلفن در روزهای عید، با زندانیانشان ارتباط بگیرند، اما این درخواست با مخالفت مسئولان مربوطه مواجه شد.
خانواده‌های زندانیان سیاسی زن که در آخرین ملاقات سال گذشته، مقدار شیرینی و آجیل برای زندانیان برده بودند، با وجود اصرارهای فراوان، نتوانستند این تنقلات عیدانه را به زندانیان سیاسی زن برسانند.
هم‌چنین لازم به یادآوری است که زندانیان سیاسی زن در زندان اوین بطور کلی از حق تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم هستند. اعتراضات آنها در این خصوص نیز تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.




شناسایی گروهی از وبلاگ ها و وبسایت های سیاسی و مخالف حکومت

خبرگزاری هرانا - در ادامه اعمال محدودیت ها و فشار بر حوزه اینترنت و فضای وب، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی ایران (فتا) از شناسایی چند سایت و وبلاگ که مدعی شده اند به «انتشار اکاذیب و پست‌های سیاسی و تبلیغات سوء، سبب تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی در فضای سایبری» مشغول بوده اند، خبر داد.
به گزارش ایرنا، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی اعلام کرده است که در پایش سایت های خبری، تحلیلی و سیاسی، چند سایت و وبلاگ شناسایی شد که با انتشار اکاذیب و پست های سیاسی و تبلیغات سوء، سبب تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی در فضای سایبری داشتند.
بر اساس ادعای نیروی انتظامی، این سایت ها و وبلاگ ها تحت پوشش خاطرات شخصی و همچنین صفحات علمی مراکز آموزشی، اقدام به این عمل غیر قانونی می کردند.
پلیس فتا تاکید کرد: این نیرو با افرادی که سبب بهم زدن نظم و امنیت و همچنین هتک حیثیت در فضای مجازی شوند، برخورد قانونی خواهد کرد.
طی سالهای اخیر و به ویژه ماههای گذشته، اعمال محدودیت و کنترل فضای وب شدید تر شده، و ارگان های متعدد نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی، به صورت گسترده ای به فیلترینگ، هک، کنترل و شناسایی وبلاگ نویسان، گردانندگان سایت های اطلاع رسانی و همچنین تارنماهای مخالف مشغولند.




هرانا؛ اقدام نیروهای امنیتی برای بازداشت بهروز جاوید تهرانی

خبرگزاری هرانا - روز شنبه مورخه ۵ فروردین ماه، نیروهای امنیتی برای بازداشت بهروز جاوید تهرانی به منزل شخصی ایشان مراجعه کردند.
هرانا - بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی پس از احضار تلفنی بهروز جاوید تهرانی به دادسرای مقدس (مستقر در زندان اوین) در طی هفته گذشته و عدم مراجعه ایشان برای بازداشت وی به منزل شخصی ایشان مراجعه کردند. نیروهای امنیتی با حضور در محل سکونت ایشان علیرغم تهدید سایر ساکنان مجتمع مسکونی به دلیل عدم حضور آقای جاوید تهرانی موفق به بازداشت ایشان نشدند. همچنین از دلایل احضار و تلاش برای بازداشت آقای جاوید تهرانی اطلاعی در دست نیست.
لازم به ذکر است بهروز جاوید تهرانی اخیرا پس از تحمل ۷ سال زندان بیش از ۹۰ روز پیش از زندان آزاد شده بود. وی به دلیل فعالیت های مدنی و سیاسی خود در مجموع از سال ۷۸ تا کنون مجموعا بیش از ۱۱ سال زندان را در دو مرتبه بازداشت تحمل کرده است.




هرانا؛ کارشکنی اطلاعات سپاه در پرونده داوود بهمن آبادی

خبرگزاری هرانا - اطلاعات سپاه پاسداران با کارشکنی در پرونده داوود بهمن آبادی زندانی سیاسی محبوس در بند ۲ الف از آزادی وی ممانعت به عمل آورده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، داوود بهمن آبادی شهروند ساکن تهران از روز چهارشنبه دوم آدرماه، در بازداشت اطلاعات سپاه پاسداران بسر می برد.
قاضی پرونده پیش از سال جدید با تبدیل قرار بازداشت این زندانی به وثیقه موافقت کرده است و این در حالی است که علی رغم گذشت بیش از ۱۰ روز نامبرده از زندان آزاد نشده است.
وی از روز یکم اسفند ماه به دلیل بلاتکلیفی و بازداشت بی‌مورد خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود و پس از ۱۰ روز به اعتصاب خود پایان داد.
این زندانی به آرتروز گردن و پروستات مبتلاست و عدم رسیدگی مناسب پزشکی به این زندانی موجب نگرانی خانواده وی شده است.