۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

باید فاتحه امر دفاع را در ایران خواند

مصاحبه با نسرین ستوده پس از تفتیش دفترش
فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری در مصاحبه با "روز" از تفتیش منزل و محل کارش خبر داد و اعلام کرد براساس برگه اخطاریه ای که به او داده اند باید ظرف 3 روز به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام" خود را به دادسرای اوین معرفی کند.

او همچنین با تاکید بر اینکه "این اتهامات را بی پایه و کذب محض" میداند، گفت پس از بررسی روال قانونی یا غیرقانونی صدور و اعلام اخطاریه و مشورت با وکلایش در خصوص مراجعه یا عدم مراجعه به دادگاه تصمیم خواهد گرفت.

تفتیش منزل خانم ستوده، ضبط پرونده ها و مدارک و وسایل شخصی این وکیل دادگستری و همسرش و اخطاریه برای او در حالی صورت گرفته است که بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، وکلای حقوق بشری نیز همچون قشرهای دیگر تحت فشار قرار گرفتند، برخی بازداشت و برخی دیگر ناچار از ترک کشور شدند.

عبدالفتاح سلطانی و محمد علی دادخواه دو وکیل سرشناسی هستند که ماهها در بند امنیتی زندان اوین به سر بردند و همچنان فشارها بر این دو حقوقدان ادامه دارد. محمد اولیایی فرد در زندان به سر می برد و دادگاه محمد سیف زاده، ، 22 شهریور ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. خلیل بهرامیان مدتی پیش به دادسرای اوین احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود و صالح نیکبخت نیز پرونده ای در دادسرای اوین دارد.

شاید از این رو است که خانم ستوده می گوید: قرار آقایان بر این است که آنقدر عرصه را بر وکلا تنگ کنند که کار دفاع از متهمین به ویژه متهمین سیاسی، غیر ممکن شود.

این وکیل دادگستری که روز شنبه موبایلش برای بار دوم از سوی ماموران توقیف شده است در توضیح تفتیش منزل و محل کارش به "روز" می گوید: روز شنبه بعد از ظهر من در دفتر کارم بودم که 4 مامور آمدند و همزمان 6 مامور هم به منزلم رفته بودند که همسرم و بچه هایم در منزل حضور داشتند. قراری که برای تفتیش منزل و دفتر کارم به من نشان دادند توسط دادیار ناظر دادسرای اوین، آقای فراهانی صادر شده بود و در آن نوشته شده بود که «برای جمع آوری مدارک و دلایل به منزل و دفتر متهم مراجعه شود و آلات و ادوات جرم ضبط شود».



توقیف پرونده ها، تلفن همراه و وسایل شخصی

خانم ستوده با اشاره به توقیف مجدد تلفن همراهش می گوید: بار اول بعد از اعدام آرش رحمانی پور بود که بعد از مدتی وصل شد اما اکنون دوباره در جریان تفتیش روز شنبه موبایلم را توقیف کردند و علیرغم تذکراتی که من در دفتر کارم و همسرم در منزل به ماموران دادیم اما متاسفانه وسایل حرفه ای کاری همسرم از جمله هارد کامپیوتر او را که جزو ابزار کارش است به همراه کیس کامپیوتر دختر و پسرم و سی دی های شخصی آنها با خود برده اند. اتاق متعلق به همسرم و اتاق شخصی بچه های مرا تفتیش کردند که این امر کاملا غیر قانونی بوده است.

وی می افزاید: تعدادی از پرونده های مرا با خود بردند از جمله پرونده مربوط به خانم شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر را. من یکی از وکلایی بودم که علیه بازپرس مربوط به پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر اعلام جرم کرده بودم. این پرونده را به اتفاق پرونده آرش رحمانی پور و تعدادی از پرونده های دیگر که در حال حاضر به آنها رسیدگی می کنم و موکلانم هستند با خود بردند و علیرغم تذکری که دادم که این پرونده ها اکنون در حال رسیدگی است، توجهی نکردند.

خانم ستوده سپس به نحوه ورود مامورات به منزلش اشاره میکند: ورود ماموران به منزل همراه با اظهارات کذب بوده؛ ابتدا خود را پستچی معرفی کرده و بعد به دروغ به همسرم گفته بودند که "شما چطور خبر ندارید که همسرتان امروز به دادسرای اوین احضار شده بود و مراجعه نکرد". این اظهارات کذب نگرانی همسرم را بیشتر کرده بود که مرا بعد از تفتیش بازداشت کنند.



دارند تهدیدشان را عملی میکنند؛ منتظر بودم

این حقوقدان که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی از جمله، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، ضیا نبوی و همچنین وکالت شیرین عبادی را برعهده دارد، از ارائه برگه اخطاریه ای سخن می گوید که طی آن به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور باید خود به دادسرای اوین معرفی کند.

او می گوید: هیچ کدام از این اتهامات کلیشه ای را قبول ندارم. یک کلیشه از قبل وجود داشته که همه فعالین اعم از فعالین کارگری و دانشجویی و مطبوعاتی و... را به تبلیغ علیه نظام متهم میکردند و بعد از انتخاب سال گذشته کلیشه دیگری به نام تبانی و اجتماع علیه امنیت کشور هم اضافه شده. من به عنوان یک وکیل دادگستری می گویم که این اتهامات کذب محض و خنده دار است نه فقط نسبت به من بلکه نسبت به همه کسانی که با این اتهامات در زندان به سر می برند. احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی و خیلی های دیگر.

خانم ستوده به احتمال بازداشت خودش اشاره می کند و می گوید: حدود 5 ماه پیش تلفنی به موبایل همسر من شد که به او گفته بودند به همسرت بگو پایش را از پرونده عبادی بیرون بکشد و الا برای او بد تمام خواهد شد. الان هم حتما میخواهند بگویند که دارند تهدیدشان را عملی می کنند. هیچ اشکالی ندارد؛ من هم منتظر بودم و بدیهی است که اگر بازداشت شوم شرایط عادلانه و برابر با بسیاری از موکلانم که بی گناه در زندان هستند پیدا میکنم و از این بابت وجدان آسوده ای خواهم یافت.



شمشیر دموکلس بالای سر وکلا

این وکیل دادگستری به فشارهایی که بر همکارانش وارد می شود اشاره میکند: شما ببینید چه فشارهایی متوجه خانم عبادی کرده اند؟ برگه مالیاتی اش از جایزه نوبلش بیشتر بود! اعضای کانون مدافعان حقوق بشر یکی پس از دیگری زندان رفتند و آقای سلطانی را هنوز هم می برند و می آورند و.... آقای سیف زاده به عنوان یکی از موسسین این کانون 22 شهریور محاکمه می شود، آقای بهرامیان دو هفته پیش، یک شب در دادسرای اوین بازداشت بود، آقای نیکبخت پرونده دارد. به همه این فشارهای امنیتی، فشارهای اقتصادی که روی همه مردم است را نیز اضافه کنید؛طبیعی است که ما نباید از این فشارها مستثنی باشیم و چمدان های دلاری که ساخته و پرداخته ذهن آقایان است به ما نرسیده است. از سوی دیگر برای تمام وکلای حقوق بشری، پرونده های مالیاتی با وجه های کلان صادر شده است.در واقع موضوع ازاین است: قرار است اینقدر عرصه بر وکلا تنگ شود که کار دفاع از متهمین به ویژه متهمین سیاسی مشکل و غیر ممکن شود.

خانم ستوده با بیان اینکه "بالای سر همه وکلا، شمشیر دموکلس است" تصریح میکند: در واقع باید فاتحه امر دفاع را در ایران خواند و قضیه سر دفاع است و من مطمئن ام که این اتهاماتی که به من نسبت داده اند بابت دفاعی است که از موکلانم کرده ام و می کنم. هر موقع رسیدگی قضایی وجود نداشت من به اطلاع مردم می رساندم و این قضیه آقایان را به شدت عصبانی کرده است اما من نمی توانم در این زمینه کاری بکنم چون اتهام سیاسی به حیات سیاسی جامعه برمیگردد و وقتی رسیدگی قضایی نیست افکار عمومی باید رسیدگی کند.

این حقوقدان سپس می گوید که باید شرایط صدور و ابلاغ اخطاریه را در مشورت با وکلایش بررسی کند: اگر این اخطاریه کاملا با رعایت موازین قانونی صادر شده باشد قطعا به دادگاه می روم.

او همچنین درباره موکلان فعلی اش و پرونده های آنها اطمینان می دهد: من پرونده ها را اکثرا به صورت مشترک با وکلای حقوق بشری برعهده گرفته ام که در صورت بازداشت احتمالی ام مشکلی برای این پرونده ها به وجود نخواهد آمد اما پرونده هایی که به تنهایی وکالت آنها را برعهده دارم قطعا قبل از مراجعه به دادگاه تعیین تکلیف خواهم کرد تا همکاری دیگر وکالت آنها را برعهده بگیرد و حقی از موکلین من ضایع نشود و پی گیری این پرونده ها متوقف نگردد

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها





سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر:
کمپین دفاع از شیوا نظر آهاری:
به دنبال موج اعتراض هاي مردمي صورت گرفته در سراسر جهان نسبت به حكم سنگسار خانم سكينه محمدي و همچنين روند ناعادلانه رسيدگي قضائي به وضعيت خانم شيوا نطر آهاري فعال حقوق بشر كه ماه هااست به دلايل نامعلوم و اتهامات واهي زنداني است و در انتظار بر گزاري دادگاه خود به سر مي برد، تجمعي اعتراضي در شهر ديژون فرانسه به همت سازمان غير دولتي «فرهنگ آزادي» برگزار شد.
در اين تجمع كه با همراهي جمعي از ايرانيان مقيم اين شهر برگزار شد. تجمع كنندگان خواستار لغو مجازات سنگسار خانم محمدي و آزادي بي قيد و شرط شيوا نظر آهاري شدند و در اعتراض به وضعيت نامطلوب حقوق بشر در ايران از ساعت 11 صبح تا 1 بعد از ظهر امروز 28 اگوست مطابق با 6 شهریور در ميدان اصلي شهر گرد هم آمدند.
در اين گردهمايي که با حضور نمایندگان تعدادی از رسانه های خبری فرانسه نیز همراه بود بيانيه اي خوانده شد كه در آن بر آزادي تمامي زندانيان سياسي و عقيدتي تاكيد گردید و در پايان مراسم نيز حاضران با امضاء نامه اي سرگشاده از دولت فرانسه و مراجع بين المللي حقوق بشر خواستند تا فرياد حق طلبانه زندانیان سیاسی را شنیده و عزم بيشتري را براي حمايت از آنان بكار گيرند.
لازم به ذکر است که تجمعی اعتراضی نسبت به وضعیت شیوا نظر آهاری، در تاریخ 3 سپتامبر از ساعت 18:30 تا 20:30 در فرانسه با شعار "شیوا را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنید" برگذار خواهد شد،که مکان تجمع به زودی اعلام می شود.
زمان : جمعه ، 3 سپتامبر 2010 ، 20:30 - 18:30
حامیان کمپین دفاع از شیوا نظرآهاری

 

 

وکیل خانواده‌ی فرهاد، به پخش بدون اجازه‌ی آثار این خواننده از صدا و سیما معترض است


خبرگزاری هرانا - در آستانه‌ی 9 شهریور ماه و هشتمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد، همچنان وكیل خانواده‌ی این هنرمند از اعتراض خانواده‌ی فرهاد به پخش بدون اجازه‌ی آثار این خواننده ایرانی از صدا و سیما معترض است و می‌گوید: "وضعیت برگزاری جایزه‌ی فرهاد نامشخص است و امیدواریم در شرایط مساعد برگزار شود."

به گزارش آفتاب، صالح نیكبخت، وكیل خانواده‌ی فرهاد، درباره‌ی آخرین وضعیت جایزه و پخش آثار فرهاد گفت: در آستانه‌ی سالگرد فوت فرهاد به عنوان نخستین خواننده‌ی پاپ كه صدای او در اندک زمانی با استقبال عموم مردم موجه شد، باید بگویم كه هنوز صدا و سیما بدون اخذ رضایت از ورثه‌ی نامبرده (همسر و خواهر او) صدا و موسیقی‌های مربوط به آواز و ترانه‌های این هنرمند را از رادیو و تلویزیون و كانال‌های مختلف پخش می‌كند.
و بعضا از موسیقی ترانه‌های او در بعضی از برنامه‌ها كه شاید افراد دیگر هم برای صدا و سیما تهیه كرده باشند، استفاده می‌كند و این موضوع همچنان مورد اعتراض ورثه‌ی آن مرحوم است.

وی یادآور شد: متأسفانه علی‌رغم اینكه در سال گذشته اقداماتی از طرف خانواده‌ی فرهاد با وكالت من صورت گرفت تا حقوق مادی و معنوی این خواننده‌ی معروف تامین شود، تا كنون نه صدا و سیما این حقوق را پرداخت كرده و علی‌رغم اعتراض خانواده‌ی «فرهاد» به انتشار موسیقی و صدای او به این كار ادامه داده است.

به همین جهت اعتراض این خانواده به جای خود باقی است و همچنان بحث درباره‌ی اینكه صداوسیما یک نهاد فرهنگی و آموزشی است و خانواده نخواستند از طریق مراجع قضایی اقدام كنند نیز وجود دارد.

نیكبخت در عین حال گفت: ولی در نهایت طبق آخرین صحبت‌هایی كه با همسر ایشان داشتم، مقرر شد به زودی مجددا به صدا و سیما به صورت رسمی این موضوع را اعلام كنیم، چنانچه همچنان به پخش صدا و موسیقی ترانه‌های فرهاد ادامه دهند، از طریق قانونی اقدام كنیم.

این وكیل درباره‌ی روند برگزاری جایزه‌ی «فرهاد» نیز، گفت: از سال گذشته، كسی كه قرار بود این جایزه را برگزار كند و متولی این كار شود و موسسه‌ای به نام "خانه‌ی فرهاد" از طرف مراجع قضایی به ترتیب از انجام این كار عزل و موسسه نیز به حكم دادگاه منحل شده است.

وی خبر داد:خانواده‌ی فرهاد در نظر دارند با توجه به شرایط فعلی در كشور، خود به نحو مقتضی و با هماهنگی با خوانندگان، موسیقی‌دانان، شاعران، نویسندگان و طرفداران فرهاد نسبت به برگزاری این جشنواره در شرایط مساعد اقدام نمایند.

فردا، نهم شهریور ماه، مصادف با ششمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد، خواننده ایرانی است.

فرهاد مهراد 29 دی ماه 1322 در تهران به‌دنیا آمد. او در سال 48 ترانه «مرد تنها» را برای فیلمی به كارگردانی مسعود كیمیایی خواند و پس از آن «جمعه»، «هفته خاكستری»، «آیینه‌ها»، «گنجشگك اشی‌مشی»، «آوار»، «شبانه2» با صدای فرهاد ثبت شدند.

یک ‌روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، 23 بهمن‌ماه 1357 ، با صدای این خواننده‌ی معاصر، ترانه‌ی «وحدت»، در وصف پیامبر اكرم (ص) ماندگار شد و پای ثابت موسیقی‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

از این هنرمند معاصر در سال 1372 آلبوم‌های «خواب در بیداری» و سال 1376 «برف» منتشر شده است.

برخی از اهالی مطرح عرصه‌ی سینما و تئاتر تاكید دارند كه ضروری است هنرپیشه‌های سینما و تئاتر، ساعت‌ها ترانه‌های ماندگار فرهاد را گوش دهند، چرا كه كمتر خواننده‌ای همانند فرهاد بر ارزش و محتوای واژگان تاكید داشته است.

گفته می‌شود، زمانی كه توده‌های مردم‏ كمتر با شعر نو عجین و آشنا بودند، شعر نو با صدای فرهاد‏،‌ برای توده مردم ‌آشنا شد و مورد استقبالشان قرار گرفت.

از مهرماه 1379 بیماری، فرهاد مهراد جدی شد و در سال 1381 برای درمان به فرانسه رفت و سرآخر در نهم شهریورماه همان سال، پس از مدتی اغما در بیمارستان، در سن 59 سالگی درگذشت و در سیزدهم شهریور در گورستان تیه در پاریس دفن شد.

 

 

تجمع تعدادي از معلمين حق‌التدريس در مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - جمعي از معلمين حق‌التدريس مقطع راهنمايي و متوسطه‌ي استان تهران در اعتراض به جذب 40 هزار نيروي جديد از سوي وزارت آموزش و پرورش و دعوت آنها به كار در مقطع دبيرستان به جاي اين افراد، ظهر امروز دوشنبه هشتم شهریورماه، براي چندمين بار در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.

به گزارش ايسنا، اين معلمين كه درخواست ملاقات با نمايندگان مجلس را داشتند، طي بيانيه‌اي اعتراض خود را نسبت به انتقال آنها از مقاطع دبيرستان و راهنمايي به دبستان اعلام كردند.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: وزارت آموزش و پرورش نيروهاي نهضت را كه سابقه‌ تدريس در مقطع ابتدايي دارند، به مقطع راهنمايي دعوت به كار كرده و ابلاغ آنها صادر شده است.

در حالي كه ما را كه در مقطع دبيرستان و راهنمايي تخصص داريم بالاجبار به مقطع ابتدايي فرستاده‌اند كه اين مساله و عدم مديريت در سازماندهي نيروهاي متخصص سبب بازدهي پايين و ناكارآمدي در سيستم آموزش و پرورش و هدر دادن استعدادها در زمينه‌ تدريس براي معلمين و در زمينه‌ شكوفايي براي دانش‌آموزان خواهد شد.

لذا ما خواستار اجراي قانون به نحو احسن و برگشت تمامي معلمين حق‌التدريس به مقطع اصلي خود كه در آن سال‌ها زحمت كشيده‌اند، مي‌باشيم.

 

تمدید قرار بازداشت محمد صابر عباسیان

خبرگزاری هرانا - قرار بازداشت موقت محمدصابر عباسیان، رئیس ستاد 88 استان فارس، برای هفتمین ماه متوالی تمدید شد.
به گزارش کلمه، با آنکه اولین جلسه دادگاه محمد صابر عباسیان پس از گذشت 165 روز از بازداشتش، در روز سی‌ام مرداد در دادگاه عمومی شیراز برگزار شد، دادستانی شیراز امروز ضمن رد درخواست وکیل این فعال سیاسی جهت تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه، قرار بازداشت موقت وی را برای یک ماه دیگر تمدید کرد.
محمدصابر عباسیان از 17 اسفند سال گذشته در بازداشت اداره اطلاعات شیراز به سر می‌برد. قرار بازداشت موقت وی در روز از 22 مرداد پایان یافته بود و در دو هفته اخیر نیز وی بلاتکلیف و به شکل غیر قانونی در زندان مانده بود، که اکنون با تمدید مجدد قرار، بازداشت موقت وی وارد هفتمین ماه می‌شود.
این در حالی است که بر اساس قانون، مدت زمان بازداشت موقت نمی‌تواند بیشتر از حداقل مجازات قانونی اتهام انتسابی به متهم باشد و هم چنین بر اساس نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه در سال 1380، پس از تعیین وقت دادرسی و یا تشکیل دادگاه، متهم از شمول بازداشت موقت خارج می‌شود.

 

 

تجمع تعدادي از معلمين حق‌التدريس در مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - جمعي از معلمين حق‌التدريس مقطع راهنمايي و متوسطه‌ي استان تهران در اعتراض به جذب 40 هزار نيروي جديد از سوي وزارت آموزش و پرورش و دعوت آنها به كار در مقطع دبيرستان به جاي اين افراد، ظهر امروز دوشنبه هشتم شهریورماه، براي چندمين بار در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.

به گزارش ايسنا، اين معلمين كه درخواست ملاقات با نمايندگان مجلس را داشتند، طي بيانيه‌اي اعتراض خود را نسبت به انتقال آنها از مقاطع دبيرستان و راهنمايي به دبستان اعلام كردند.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: وزارت آموزش و پرورش نيروهاي نهضت را كه سابقه‌ تدريس در مقطع ابتدايي دارند، به مقطع راهنمايي دعوت به كار كرده و ابلاغ آنها صادر شده است.

در حالي كه ما را كه در مقطع دبيرستان و راهنمايي تخصص داريم بالاجبار به مقطع ابتدايي فرستاده‌اند كه اين مساله و عدم مديريت در سازماندهي نيروهاي متخصص سبب بازدهي پايين و ناكارآمدي در سيستم آموزش و پرورش و هدر دادن استعدادها در زمينه‌ تدريس براي معلمين و در زمينه‌ شكوفايي براي دانش‌آموزان خواهد شد.

لذا ما خواستار اجراي قانون به نحو احسن و برگشت تمامي معلمين حق‌التدريس به مقطع اصلي خود كه در آن سال‌ها زحمت كشيده‌اند، مي‌باشيم.

 

مواد 22، 23 و 24 لايحه حمايت از خانواده به كميسيون ارجاع شد

خبرگزاری هرانا - با تصميم مجلس شوراي اسلامي و مشورتي كه قوه قضائيه صورت گرفته بود به علت وجود برخي اشكالات شرعي در مواد 22، 23 و 24، اين مواد براي بررسي‌هاي بيشتر به كميسيون حقوقي و قضايي رفت.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در ابتداي جلسه علني عصر امروز مجلس علي لاريجاني اظهار داشت: براساس تذكرات و اخطارهاي نمايندگان و مشورتي كه با قوه قضائيه صورت گرفته ،ظاهرا مواد 22، 23 و 24 داراي برخي اشكالات شرعي است.
وي ادامه داد: بنابراين اين مواد به كميسيون حقوقي و قضايي ارجاع مي‌شود تا تكميل شده تا مشكلات شرعي آن برطرف شود.
گفتني است؛ ماده 22 اين لايحه در ارتباط با ثبت ازدواج موقت در صورت بارداري زوجه، ماده 23 در ارتباط با شرايط ازدواج مجدد زوج و ماده 24 در ارتباط با ميزان مهريه بود كه به منظور بررسي‌هاي بيشتر به كميسيون حقوقي و قضايي رفته و در حال حاضر مجلس در حال بررسي ماده 25 است.

 

 

حمله به مزار محرم چگینی توسط افراد ناشناس

خبرگزاری هرانا -  طی دو هفته متوالی به مزار محرم چگینی که در راهپیمایی 25 خرداد مورد هدف گلوله قرار گرفته بود، حمله شده است اما در عین حال پیگیری های آنان از طریق مسولان بهشت زهرا نتیجه ای نداده است.
معصومه چگینی همسر محرم چگینی در گفتگویی تلفنی با جرس ضمن ابراز ناراحتی شدید از هجوم به سنگ وی، در تشریح این واقعه گفت: هفته اول که تمام شیشه های مقبره همسرم را شکستند و این هفته وقتی به مزار همسرم رفتم ، دیدم با بی رحمی تمام، عکس شهید و قرآنی که در مقبره بود را هم بردند، حتی تابلویی که از نام شهید ساخته بودیم را نیز از جا کندند و بردند.
خانم چگینی با بیان اینکه برای آنها هویت کسانی که مقبره این شهید را تخریب کرده اند، هنوز روشن نیست، یادآور شد: ابتدا به مسولان بهشت زهرا مراجعه کردم اما آنها می گویند بروید در ساختمان اداری، از آنجا به جای دیگر و در نهایت هم گفته اند، بروید یک تابلوی دیگر بر سر مزار نصب کنید.
وی ادامه داد: شاهدانی که در بهشت زهرا بوده اند، می گویند، چهارنفر با هجوم به مقبره همسرم در قطعه۲۵۶ تابلویی که ما خودمان برای همسرم درست کرده بودیم را از جا کندند ولی آنها هم نتوانستند تشخیص دهند که این افراد چه کسانی بودند و با چه هدفی اینکار را انجام دادند.
وی ضمن ابراز تاسف از این واقعه خطاب به مسولان می گوید: در تمام این یک سال، هیچ کسی سراغ مان نیامد، یک کارت شهید هم دادند دست مان و بعد گفتند بروید دنبال دیه که همان را هم نداده اند اما هرگز حاضر نشدند به ما بگویند چه کسی همسر من و جوانان بیگناه این کشور را تنها به جرم آنکه دنبال رای گمشده خود بودند با گلوله کشته است. چطور می شود که در خیابان های همین کشور کسانی به سمت این مردم و در برابر چشمان ما گلوله شلیک کنند و بیش از یک سال هم بگذرد و نه تنها جوابگو نباشند بلکه هر روز داغ ما را هم تازه تر کنند.
وی گفت: وقتی به خانه برگشتم و هیچ کس جوابگوی این نبود که چه کسی شیشه های مقبره همسرم را شکسته است، با خودم گفتم مگر وقتی به سنگ قبر ندا حمله کردند، کسی جوابگو بود که حالا ما دنبال جوابگویی مسولان باشیم اما از فردا دوباره پیگیر می شوم تا ببینم چه کسانی چنین بی رحمی می کنند که همین دلخوشی های کوچک خانواده های داغدار را هم از آنها می گیرند.
همسر محرم چگینی، با بیان اینکه در تمام این یک سال سخت ترین روزهای زندگی اش را در شرایط دشوار روحی، اقتصادی و تنهایی تجربه کرده است، می گوید: اما علی رغم همه این فشارها امیدی در دلم هست که با این امید زندگی می کنم.
وی می گوید: اگر چه با دیدن شیشه های شکسته شده مقبره همسرم، داغی که در روز کشته شدن او به دلم گذاشته بودند را دوباره تازه تر کردند و درست یاد همان روزی افتادم که همسرم را از دست داده بودم اما هدفی در دلم هست که به زندگی ام معنای دوباره بخشیده است. هدفی که با رفتن همسرم من هم به آن باور پیدا کردم که هرگز نباید راه او و راه آن همه جوانان نازنینی که بیگناه کشته شدند را فراموش کنیم.
وی ادامه داد: درست است که دیگر در خیابان راهپیمایی برگزار نمی شود، درست است که مردم ساکت به نظر می رسند اما من فکر می کنم در دل ما چیزی هست که به این راحتی ها فراموش نخواهیم کرد، چون نه همسر من و نه سایر جوانان که به خیابان رفته بودند رای خودشان را پس گرفته اند و نه به ما جواب داده اند که قاتلان عزیزان ما چه کسانی هستند.
خانم چگینی می گوید: مگر می شود این همه خون پایمال شود، مگر می شود مردم فراموش کنند که در برابر چشمان شان ، آن همه آدم را با گلوله کشتند و بعد هم به داد هیچ خانواده ای نرسیدند. من همه امیدم این است که بالاخره یک روزی قاتل همسرم را پیدا کنم و نگذارم خون همسرم و بقیه جوانان پایمال شود و خواهشم از رهبران جنبش و مردم عزیز هم همین است که ما را تنها نگذارند.
وی می افزاید: همسرم یک کارگر بود که با تلاش فراوان و زحمت خرج و اجاره خانه را می آورد، در یک کشور اسلامی هیچ یک از مسولان که این همه ادعای عدالت دارند از خودشان پرسیده اند که وقتی نان آور یک خانه را می کشید همسر تنهای او چگونه می تواند در شرایط اسف بار فعلی زندگی کند، هیچ یک از مسوولان از خودش پرسید که چرا حتی به وکیل ما هم جوابگو نیستند .
وی در پایان گفت: کسانی که خون جوانان را می ریزند و بعد هم اصلا به روی خودشان نمی آورند که این کشته شدگان زن و بچه دارند و ممکن است در شرایط سختی زندگی کنند بیاد بدانند همین امیدی که در دل ما و مردم هست، یک روز قاتلان را زمین گیر خواهد کرد. درست است که درد می کشیم وقتی می بینیم هر روز زخم ما را تازه تر می کنند اما همین کارهایشان هم مرا در هدفی که در دلم دارم راسخ تر می کند تا نگذارم خون همسرم پایمال شود.

 

 

فوت مادر یک زندانی مقتول بر اثر خودسوزی

خبرگزاری هرانا - مادر یک زندانی که به دلیل قتل پسرش در زندان، دست به خودسوزی زده بود، در بیمارستان ارومیه فوت کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مادر "بهمن مسعودی" یکی از زندانیان محبوس در زندان مرکزی ارومیه که صبح روز اول شهریور ماه و پس از شنیدن خبر کشته شدن پسرش در زندان، با ریختن نفت بر روی بدنش اقدام به خودسوزی کرد.
این مادر آذری زبان پس از انتقال به بیمارستان و علی رغم تلاش پزشکان به دلیل شدت جراحات وارده بر اثر سوختگی جان باخت.
شایان ذکر است که بهمن مسعودی، یکی از زندانیان عادی محبوس در زندان مرکزی ارومیه بود که مورخ سی و یکم مردادماه به علت اصابت باتوم به سر در سلول انفرادی توسط یکی از ماموران زندان به نام "خانزاده" به قتل رسیده بود.

 

تجمع دانشجويان دانشگاه خواجه‌نصير

خبرگزاری هرانا - دانشجويان دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي از ساعت 10:30 امروز دوشنبه 8 شهريورماه، در اعتراض به مشكلات صنفي و خوابگاهي خود در مقابل دفتر مركزي دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي تجمع كردند.

اين دانشجويان از آن دسته دانشجوياني هستند كه بايد مدرك كارشناسي خود را در طي 4 سال اخذ مي‌كردند اما به دليل عقب‌افتادگي واحدهاي درسي خود مدرك كارشناسي خود را در طي 5 سال دريافت مي‌كنند و به همين دليل مسئولان دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي خوابگاه‌هاي اين دانشجويان را از آنان تحويل گرفته و قصد دارند با آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌‌ها و مراكز آموزش عالي اين خوابگاه‌ها را در اختيار دانشجويان جديد‌الورود قرار دهند.

اين دانشجويان تجمع‌كننده به داخل ساختمان مركزي رفته و با مسئولان دانشگاه خواجه‌نصير به صحبت پرداختند اما به نتيجه‌اي نرسيدند.

دانشجويان اعلام كرده‌اند تا به نتيجه رسيدن مشكلات خود در مقابل دفتر مركزي دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي تحصن خواهند كرد.

 

حراست دانشگاه تبریز هیئت دانشجویان را تعطیل کرد

خبرگزاری هرانا - ماموران امنیتی تبریز در اقدامی خود سرانه اقدام به تعطیلی هیئت مکتب الشهدای دانشگاه تبریز در آستانه ی شب های مذهبی احیای مسلمانان کردند.
به گزارش کلمه، حراست دانشگاه تبریز  تنها هیئت مستقل و کاملا دانشجویی دانشگاه تبریز را بسته است.
ماموران حراست دانشگاه تبریز در اقدامی خودسرانه و به دور از حوزه وظایف خود، اقدام به بستن درِ اتاق های هیئت مکتب الشهدای دانشگاه تبریز کرده و هم چنین از عدم برگزاری مراسم مذهبی توسط این هیئت خبر داده‌اند.

 

بهزادیان نژاد با قرار وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا - رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی موقتا از زندان آزاد شد.

دکتر قربان بهزادیان‌نژاد نیمه‌شب گذشته و با قرار وثیقه پس از 9 ماه زندان که هفته‌های اول آن در بازداشت انفرادی بود به منزل بازگشت.

به گزارش سایت‌های خبری، قربان بهزادیان نژاد، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه تربیت مدرس بود که اخیرا همراه با دکتر بهشتی از تدریس و دریافت حقوق منع شده است.

وی در سال‌های اخیر فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشته است.

بهزادیان‌نژاد معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیدمحمد خاتمی را در کارنامه مسئولیت‌های خود جای داده است.

در سال‌های اخیر دکتر بهزادیان‌نژاد در موسساتی در زمینه علوم انسانی و مطالعات ایرانشناسی فعالیت می‌کرده و از مشاوران ارشد موسوی است.

 

جنگل ها و جانوران کوهستان شاهو همچنان قربانی خشونت در منطقه

خبرگزاری هرانا - نیروهای سپاه پاسداران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ی هفته گذشته در پی عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای یکی از احزاب کردی در منطقه "ریوار " مابین شهرستان مریوان و پاوه، در اقدامی غیر انسانی اقدام به آتش زدن جنگل های این مناطق کرده اند.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، مردم منطقه نیز که برای خاموش کردن این آتش سوزی به محل حادثه مراجعه کرده بودند مورد بی احترامی سپاه پاسدارن قرار گرفته و حتی از سوی این نیروها تهدید به بازداشت شدند.

شدت آتش سوزی ها به حدی گسترده بوده که موجب زنده سوختن ده ها خوک، روباه و خرگوش در این مناطق شده و مشاهده ی جسد ده ها حیوان سوخته شده به طور دسته جمعی صحنه ی دهشتناکی را در این منطقه به وجود آورده است.

لازم به ذکر است نیروهای سپاه پاسداران در طی ماه های گذشته به بهانه وجود نیروهای احزاب کردی مخالف اقدام به توپباران مناطق کوهستانی شاهو و اورامانات کرده اند که بر اثر این توپ باران ها بخش عظیمی از پوشش جنگلی این مناطق از بین رفته است.

 

دختران اولين قربانيان فقر در روستاها

خبرگزاری هرانا - بر اساس آمارهای موجود تعداد كودكان خارج از چرخه تحصيل در روستاها و عشاير بيشتر بوده و همه ساله تعداد زيادي از اين كودكان از ادامه تحصيل باز مي‌مانند.
داريوش قنبري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در مورد كودكان خارج شده از دايره تحصيل تاكيد كرد: فقر و نياز خانواده‌هاي روستايي به كار كودكان، هم چنين عدم خدمت‌رساني مناسب آموزش و پرورش در سطح روستاهاي محروم و عشاير باعث شده كه در اين نقاط امكان تحصيل كودكان تنها تا مقطع پنجم ابتدايي فراهم باشد.
او افزود: متاسفانه امكان تحصيل كودكان و نوجوانان در سطح راهنمايي و دبيرستان به دليل نداشتن هزينه‌هاي مربوطه و نداشتن توجيه اقتصادي وجود ندارد و در برخي از روستاها امكان آموزش مناسب فراهم نيست.
به گفته عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در حال حاضر براي تعداد زيادي از روستا‌ها، تنها يك مركز آموزشي وجود دارد و به دليل بعد مسافت امكان تحصيل براي تعداد زيادي از كودكان وجود نداشته و كودكان به اجبار وارد چرخه كار كشاورزي و زراعت مي‌شوند.
نماينده مردم ايلام خاطر نشان كرد: مشكلات اقتصادي خانواده‌هاي روستايي و فقير، در كنار ضعف سياست‌هاي دولت، امكان تحصيل را از بسياري از كودكان مي‌گيرد اما در عين حال دختران اولين قربانيان چنين محدوديت‌هايي هستند.
عضو كميسيون اجتماعي با ارايه مستنداتي گفت: در حوزه انتخابيه خوب (ايلام) حدود دو سال است كه در حال رايزني با مسئولان آموزش و پرورش براي احداث دبيرستاني در دهستان “بولي” از توابع بخش “چنار” هستم اما متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش امكانات لازم براي احداث دبيرستان را فراهم نمي‌كنند؛ به همين دليل
بسياري از جوانان مستعد اين منطقه با وجود علاقه زياد به ادامه تحصيل، از ادامه تحصيل و آموزش محروم هستند و كمك كار خانواده به حساب مي‌آيند.
او در ادامه از نبود آمارهاي لازم و قابل استناد در حوزه كودكان و نوجوانان خارج از چرخه تحصيل انتقاد كرد.

 

لایحه حمایت از خانواده را به رای بگذارید تا ببینید نود درصد زنان مخالف هستند

خبرگزاری هرانا - یک فعال حوزه زنان معتقد است اگر لایحه حمایت از خانواده در بین زنانی که نسبت به این لایحه آگاه هستند، به رفراندوم گذاشته شود، بیش از 90 درصد از زنان به آن رای منفی می‌دهند زیرا در این لایحه زن به عنوان شهروندی درجه دو و ابزاری در دست مرد تعریف شده است و گویا مرد هر چه می‌خواهد می‌تواند بر سر همسرش بیاورد.
به گزارش ایلنا خدیجه گلین‌‌مقدم فعال حوزه زنان گفت: وقتی جنگ شد در جنگ مشارکت جدی داشتیم، احساس می‌کنیم دین و کشور ما به خطر افتاده است و باید تلاش کرد تا مملکت آرام شود، تا ملت زندگی آرامی داشته باشند. حال که لایحه حمایت از خانواده در مجلس مطرح شده است نیز احساس می‌کنیم باید برای دفاع از مملکت خود به این لایحه اعتراض کنیم.
او گفت: با لایحه حمایت از خانواده مخالف هستم و این لایحه را جنگ علیه بنیان خانواده در ایران می‌دانم.
این فعال حوزه زنان گفت: قانون وضع می‌شود تا مردم آرامش داشته باشند اما لایحه حمایت از خانواده باعث شده است که آرامش در بین بسیاری از زنان جامعه از بین برود اگر یک رفراندوم در میان زنان کشور برگزار شود و از آنها در رابطه با لایحه حمایت از خانواده سئوال شود بیش از 90 درصد از زنانی که نسبت به لایحه حمایت از خانواده آگاهی دارند به این لایحه رای منفی می‌دهند.
گلین‌مقدم تصریح کرد: در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که به موضوع ازدواج مجدد پرداخته شده رضایت همسر اول فقط به عنوان یکی از ده شرط در نظر گرفته شده و این یعنی اینکه در 9 شرط دیگر مرد بدون اجازه همسرش می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد.
این فعال حوزه زنان اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که ترویج ازدواج مجدد و موقت ایرانی یک توطئه علیه بنیان خانواده است و در واقع ازدواج مجدد و موقت مردان نوعی برده‌داری نوین بر علیه زنان محسوب می‌شود.
او توضیح داد: می‌گوئیم برده‌داری نوین زیرا مردانی که پول بیشتری داشته باشند می‌توانند زنان بیشتری اختیار کنند و در واقع زنان بی‌پول و نیازمند به بردگی مردان ثروتمند درمی‌آیند.
گلین‌مقدم تصریح کرد: ترویج تعدد زوجات در ایران به نام اسلام و البته به کام مردان هوس‌ران است و در صورتی که ازدواج مجدد در لایحه حمایت از خانواده تصویب شود جرم و جنایت خانگی افزایش می‌یابد و زنان اعتماد خود را نسبت به همسران خود از دست می‌دهند و این باعث افزایش افسردگی در میان زنان می‌شود. فساد و بی‌بند‌باری در جامعه افزایش می‌یابد، وقتی زنی احساس کند که همسرش روابطی در بیرون از خانه دارد،او نیز به تلافی‌گویی برمی‌خیزد و همین باعث رواج فساد در کشور می‌شود.
این فعال حوزه زنان گفت: تصویب ماده 23 لایحه حمایت از خانواده باعث می‌شود نظام خانواده از هم بگسلد و در این میان فرزندان آسیب جدی می‌بینند. فرزندان مردانی که ازدواج مجدد داشتند حتی گاهی از فرزندان طلاق نیز وضعیت بدتری دارند. او ادامه داد: در لایحه‌ای که می‌توان آن را لایحه ضد خانواده نامید قربانی اصلی مادران و فرزندان هستند.

 

 

انتقاد جمعی از مديران مسئول نشريات استان بوشهر از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد

خبرگزاری هرانا - جمعی از مديران مسئول نشريات استان بوشهر در نامه ای خطاب به مجمع نمايندگان اين استان در مجلس، از آنچه که اعمال تبعيض وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال نشريات مستقل اين استان ناميدند، انتقاد کردند.

به گزارش رادیو فردا، در اين نامه به ويژه، به قطع آگهی های دولتی و سهميه کاغذ نشريات مستقل اعتراض شده است.

اين نامه به امضای مديران مسئول نشريات "چشم انداز جنوب، آوای بهارستان، نصير، نسيم جنوب، خليج فارس، پيغام، بيرمی و صاحب امتياز اتحاد جنوب" رسيده است.

آن ها در نامه خود نوشته اند که تاريخ مطبوعات بوشهر تاکنون روزهای تلخی همانند اين ايام را به چشم نديده و روزنامه نگاران مستقل هيچ گاه تا اين اندازه زير فشار مديريت دولتی قرار نداشته اند.

مديران مسئول اين هشت نشريه از مجمع نمايندگان استان بوشهر خواستند که از آزادی بيان و حقوق طبيعی مطبوعات و روزنامه نگاران در بوشهر دفاع کنند.

 

تفتیش منزل و محل کار نسرین ستوده و احضار وی به دادسرای اوین

خبرگزاری هرانا - نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری از تفتیش منزل و محل کارش خبر داد و اعلام کرد براساس برگه اخطاریه ای که به او داده اند باید ظرف 3 روز به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام" خود را به دادسرای اوین معرفی کند.
او هم چنین با تاکید بر اینکه "این اتهامات را بی پایه و کذب محض" می داند، گفت پس از بررسی روال قانونی یا غیرقانونی صدور و اعلام اخطاریه و مشورت با وکلایش در خصوص مراجعه یا عدم مراجعه به دادگاه تصمیم خواهد گرفت.
تفتیش منزل خانم ستوده، ضبط پرونده ها و مدارک و وسایل شخصی این وکیل دادگستری و همسرش و اخطاریه برای او در حالی صورت گرفته است که بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، وکلای حقوق بشری نیز همچون قشرهای دیگر تحت فشار قرار گرفتند، برخی بازداشت و برخی دیگر ناچار از ترک کشور شدند.
عبدالفتاح سلطانی و محمد علی دادخواه دو وکیل سرشناسی هستند که ماه ها در بند امنیتی زندان اوین به سر بردند و هم چنان فشارها بر این دو حقوقدان ادامه دارد. محمد اولیایی فرد در زندان به سر می برد و دادگاه محمد سیف زاده، ، 22 شهریور ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. خلیل بهرامیان مدتی پیش به دادسرای اوین احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود و صالح نیکبخت نیز پرونده ای در دادسرای اوین دارد.
شاید از این رو است که خانم ستوده می گوید: قرار آقایان بر این است که آنقدر عرصه را بر وکلا تنگ کنند که کار دفاع از متهمین به ویژه متهمین سیاسی، غیر ممکن شود.
این وکیل دادگستری که روز شنبه موبایلش برای بار دوم از سوی ماموران توقیف شده است در توضیح تفتیش منزل و محل کارش به "روز" می گوید: روز شنبه بعد از ظهر من در دفتر کارم بودم که 4 مامور آمدند و همزمان 6 مامور هم به منزلم رفته بودند که همسرم و بچه هایم در منزل حضور داشتند. قراری که برای تفتیش منزل و دفتر کارم به من نشان دادند توسط دادیار ناظر دادسرای اوین، آقای فراهانی صادر شده بود و در آن نوشته شده بود که «برای جمع آوری مدارک و دلایل به منزل و دفتر متهم مراجعه شود و آلات و ادوات جرم ضبط شود».
خانم ستوده با اشاره به توقیف مجدد تلفن همراهش به روز می گوید: بار اول بعد از اعدام آرش رحمانی پور بود که بعد از مدتی وصل شد اما اکنون دوباره در جریان تفتیش روز شنبه موبایلم را توقیف کردند و علیرغم تذکراتی که من در دفتر کارم و همسرم در منزل به ماموران دادیم اما متاسفانه وسایل حرفه ای کاری همسرم از جمله هارد کامپیوتر او را که جزو ابزار کارش است به همراه کیس کامپیوتر دختر و پسرم و سی دی های شخصی آنها با خود برده اند. اتاق متعلق به همسرم و اتاق شخصی بچه های مرا تفتیش کردند که این امر کاملا غیر قانونی بوده است.
وی می افزاید: تعدادی از پرونده های مرا با خود بردند از جمله پرونده مربوط به خانم شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر را. من یکی از وکلایی بودم که علیه بازپرس مربوط به پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر اعلام جرم کرده بودم. این پرونده را به اتفاق پرونده آرش رحمانی پور و تعدادی از پرونده های دیگر که در حال حاضر به آنها رسیدگی می کنم و موکلانم هستند با خود بردند و علیرغم تذکری که دادم که این پرونده ها اکنون در حال رسیدگی است، توجهی نکردند.
خانم ستوده سپس به نحوه ورود مامورات به منزلش اشاره میکند: ورود ماموران به منزل همراه با اظهارات کذب بوده؛ ابتدا خود را پستچی معرفی کرده و بعد به دروغ به همسرم گفته بودند که "شما چطور خبر ندارید که همسرتان امروز به دادسرای اوین احضار شده بود و مراجعه نکرد". این اظهارات کذب نگرانی همسرم را بیشتر کرده بود که مرا بعد از تفتیش بازداشت کنند.
این حقوقدان که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی از جمله، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، ضیا نبوی و همچنین وکالت شیرین عبادی را برعهده دارد، از ارائه برگه اخطاریه ای سخن می گوید که طی آن به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور باید خود به دادسرای اوین معرفی کند.
او می گوید: هیچ کدام از این اتهامات کلیشه ای را قبول ندارم. یک کلیشه از قبل وجود داشته که همه فعالین اعم از فعالین کارگری و دانشجویی و مطبوعاتی و... را به تبلیغ علیه نظام متهم میکردند و بعد از انتخاب سال گذشته کلیشه دیگری به نام تبانی و اجتماع علیه امنیت کشور هم اضافه شده. من به عنوان یک وکیل دادگستری می گویم که این اتهامات کذب محض و خنده دار است نه فقط نسبت به من بلکه نسبت به همه کسانی که با این اتهامات در زندان به سر می برند. احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی و خیلی های دیگر.
خانم ستوده به احتمال بازداشت خودش اشاره می کند و می گوید: حدود 5 ماه پیش تلفنی به موبایل همسر من شد که به او گفته بودند به همسرت بگو پایش را از پرونده عبادی بیرون بکشد و الا برای او بد تمام خواهد شد. الان هم حتما میخواهند بگویند که دارند تهدیدشان را عملی می کنند. هیچ اشکالی ندارد؛ من هم منتظر بودم و بدیهی است که اگر بازداشت شوم شرایط عادلانه و برابر با بسیاری از موکلانم که بی گناه در زندان هستند پیدا میکنم و از این بابت وجدان آسوده ای خواهم یافت.
این وکیل دادگستری به فشارهایی که بر همکارانش وارد می شود اشاره میکند: شما ببینید چه فشارهایی متوجه خانم عبادی کرده اند؟ برگه مالیاتی اش از جایزه نوبلش بیشتر بود! اعضای کانون مدافعان حقوق بشر یکی پس از دیگری زندان رفتند و آقای سلطانی را هنوز هم می برند و می آورند و.... آقای سیف زاده به عنوان یکی از موسسین این کانون 22 شهریور محاکمه می شود، آقای بهرامیان دو هفته پیش، یک شب در دادسرای اوین بازداشت بود، آقای نیکبخت پرونده دارد. به همه این فشارهای امنیتی، فشارهای اقتصادی که روی همه مردم است را نیز اضافه کنید؛طبیعی است که ما نباید از این فشارها مستثنی باشیم و چمدان های دلاری که ساخته و پرداخته ذهن آقایان است به ما نرسیده است. از سوی دیگر برای تمام وکلای حقوق بشری، پرونده های مالیاتی با وجه های کلان صادر شده است.در واقع موضوع ازاین است: قرار است اینقدر عرصه بر وکلا تنگ شود که کار دفاع از متهمین به ویژه متهمین سیاسی مشکل و غیر ممکن شود.
خانم ستوده با بیان اینکه "بالای سر همه وکلا، شمشیر دموکلس است" تصریح میکند: در واقع باید فاتحه امر دفاع را در ایران خواند و قضیه سر دفاع است و من مطمئن ام که این اتهاماتی که به من نسبت داده اند بابت دفاعی است که از موکلانم کرده ام و می کنم. هر موقع رسیدگی قضایی وجود نداشت من به اطلاع مردم می رساندم و این قضیه آقایان را به شدت عصبانی کرده است اما من نمی توانم در این زمینه کاری بکنم چون اتهام سیاسی به حیات سیاسی جامعه برمیگردد و وقتی رسیدگی قضایی نیست افکار عمومی باید رسیدگی کند.
این حقوقدان سپس می گوید که باید شرایط صدور و ابلاغ اخطاریه را در مشورت با وکلایش بررسی کند: اگر این اخطاریه کاملا با رعایت موازین قانونی صادر شده باشد قطعا به دادگاه می روم.
او همچنین درباره موکلان فعلی اش و پرونده های آنها اطمینان می دهد: من پرونده ها را اکثرا به صورت مشترک با وکلای حقوق بشری برعهده گرفته ام که در صورت بازداشت احتمالی ام مشکلی برای این پرونده ها به وجود نخواهد آمد اما پرونده هایی که به تنهایی وکالت آنها را برعهده دارم قطعا قبل از مراجعه به دادگاه تعیین تکلیف خواهم کرد تا همکاری دیگر وکالت آنها را برعهده بگیرد و حقی از موکلین من ضایع نشود و پی گیری این پرونده ها متوقف نگردد.

 

انتقال محبوبه کرمی به بیمارستان پس از آزادی از زندان


خبرگزاری هرانا - روز یک‌شنبه هفتم شهریورماه، محبوبه کرمی فعال زنان و حقوق بشر پس از آزادی از زندان به بیمارستان امام حسین منتقل شده است.
برادر خانم کرمی در گفت‌وگو با رادیو کوچه وضعیت روحی ایشان را نامساعد اعلام کرد و گفت‌: "به دستور پزشک معالج ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم و در حال حاضر به علت نبودن تخت خالی در بیمارستان امام حسین در صف انتظار به سر می‌بریم."
محبوبه کرمی در روز 11 اسفند 88 بازداشت و تا زمان برگزاری دادگاه در زندان اوین به سر می‌برده است نام‌برده در روز 27 مرداد ماه با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

 

 

احضار رضا جعفریان به اداره اطلاعات همدان

خبرگزاری هرانا - رضا جعفریان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان به اداره اطلاعات همدان احضار شد.
به گزارش جرس، وی تابستان 88 توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و به مدت 17 روز در زندان انفرادی بازداشتگاه این اداره در حبس بود و در نهایت به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم از طریق تجمع و تبلیغ بر علیه مسئولان نظام در شعبه یکم دادگاه انقلاب همدان به ریاست قاضی خزائی به یک سال حبس محکوم شد.
وی هم چنین پرونده مفتوح دیگری به اتهام تخریب و تحریق اموال عمومی در دادگاه عمومی همدان دارد و دادگاه تجدید نظر استان حکم یک سال حبس او را تایید کرده است.
گفتنی است جعفریان در آذر ماه گذشته پس از احضار به اداره اطلاعات محل زندگی خود در اهواز مورد ضرب و شتم شدید و تهدید قرار گرفته بود

 

 

زندان اوین تبدیل به بازداشتگاه می شود

خبرگزاری هرانا - رئیس سازمان زندان های کشور گفت: در قانون انتقال زندان ها به خارج از شهرها دیده شده که برای رفاه حال خانواده زندانیانی که در انتظار محاکمه هستند در شهرها باید به جای زندان بازداشتگاه ایجاد شود؛ در این قانون آمده است که تهران باید صاحب پنج بازداشتگاه شود و زندان اوین از زندان به بازداشتگاه تغییر کاربری می دهد و به یکی از پنج بازداشتگاه تهران تبدیل می شود.
رئیس سازمان زندان های کشور مدعی شد که آمار زندانیان مبتلا به ایدز در کشور افزایش نیافته و  اکنون تنها 7/1 درصد از زندانیان مبتلا به این بیماری هستند و ایدز با کنترل ورود مواد مخدر و ارتباط زندانیان در حال کنترل است.

غلامحسین اسماعیلی در گفتگو با مهر افزود از 265 مورد زندانی مبتلا به بیماری سل در زندان های کشور تنها 50 نفر همزمان با بیماری سل به بیماری ایدز مبتلا هستند.

رئیس سازمان زندان های کشور در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز خرید و فروش مواد مخدر در زندان های کشور وجود دارد اظهار داشت: سازمان زندانها با وجود بکارگیری تمام راهکارهای کنترل ورود مواد مخدر به زندانها هیچگاه نمی تواند خرید و فروش مواد مخدر را در زندان ها به صفر برساند.

وی افزود: هر چند که در زندان های کشور با استفاده از دستگاههای بادی اسکن، سگ های موادیاب و جستجوی کامل بدنی ورود مواد مخدر کنترل می شود ولی زندانیان راه های مختلفی را برای ورود مواد مخدر به زندان ها استفاده می کنند. به عنوان برخی زندانیان که برای حضور در دادگاهها یا مرخصی از زندان خارج می شوند پس از تهیه مواد مخدر آنها را آب بندی کرده و می بلعند و پس از ورود به زندان از آن استفاده می کنند.

اسماعیلی گفت: به زودی با استقرار دستگاه های بادی اسکن در تمامی زندان های کشور ورود مواد مخدر به داخل زندان ها به صفر می رسد.
اسماعیلی در پاسخ به اینکه چرا در زندان های ایران همانند زندانهای چین از نیروی کاری زندانیان استفاده نمی شود مدعی شد: آمار اشتغال زندانیان ایرانی بسیار بیشتر از چینی ها است اما دو تفاوت جدی میان زندانیان شاغل ایران و چین وجود دارد اول اینکه ایران به زندانیان شاغل خود دستمزد پرداخت می کند ولی چین از زندانیان خود بیگاری می کشد و دوم اینکه زندانیان ایرانی هیچ اجباری برای اشتغال ندارند.

 

 

ژیلا بنی یعقوب برای سوین بار در یکسال اخیر محاکمه شد

خبرگزاری هرانا - ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار، روز گذشته (یکشنبه) برای سومین بار در یکسال گذشته در دادگاه محاکمه شد.

دادگاه این روزنامه نگار با حضور هیأت منصفه مطبوعاتی و در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

به گفته فریده غیرت، وکیل مدافع ژیلا بنی‌یعقوب این بار موکلش به اتهام "توهین به رییس‌جمهوری و مقامات" به دادگاه فراخوانده شده بود.

به گزارش تارنمای تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، غیرت در این باره گفته است: "پس از بازداشت موکلم در حوادث پس از انتخابات، چندین اتهام به وی تفیهم شد که در نهایت با ارسال کیفرخواست شامل دو اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به رییس‌جمهوری در شعبه 26 محاکمه شد.

موارد اتهامی به مقالات منتشره موکلم در وبلاگ شخصی‌اش مستند شده است. دادگاه به ماهیت هر دو موضوع اتهامی ورود و به آن رسیدگی کرد. هم من و هم موکلم در آن دادگاه در برابر هر دو اتهام مطرح شده دفاع کردیم اما پس از صدور حکم، اخطاریه‌ای را مبنی‌بر برگزاری دادگاهی جدید برای موکلم در این خصوص دریافت کردم."

وی درباره دلایل تشکیل دادگاه جدید برای ژیلا بنی‌یعقوب گفت: "بعد از صدور حکم یک‌سال حبس تعزیری و 30 سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای بنی‌یعقوب، دادستان تهران در مرحله تجدیدنظرخواهی با این استدلال که برای موکلم در خصوص توهین به رییس‌جمهوری و مقامات در دادگاه قبلی حکم صادر نشده، درخواست برگزاری دادگاه مجدد را داد. در واقع محاکمه جدید موکلم براساس شکایت دادستان تهران از وی صورت پذیرفته است، به این معنا که برای موکلم علاوه بر مجازات قبلی درخواست مجازات جدید شده است."

غیرت در جلسه دادگاهی که دیروز برگزار شد، ضمن رد تمامی اتهامات وارده گفت: "موکل من به عنوان یک روزنامه‌نگار مستقل چند مقاله انتقادی در باره آقای احمدی‌نژاد نوشته و ایشان را به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری مورد نقد قرار داده است.

شعبه 26 دادگاه در حکمی که صادر کرده با استناد به همین مقالات وی را به یکسال حبس و سی سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم کرده است."

ژیلا بنی‌یعقوب در یکسال گذشته به ترتیب در شعبه 1054 دادگاه عمومی تهران، شعبه 26 دادگاه انقلاب و شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده است.