۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

مهمترین خبرهای روز ، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

میرحسین موسوی :

بر خلاف جناح اقتدارگرا جنبش سبز از عقل جمعی استفاده می کند

چکیده : موسوی خبر روزنامه رسالت را مبنی بر«وجود اختلاف در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح طلب تکذیب کرد و گفت: «هیچ اختلافی بین بنده و برادران بزرگوار کروبی و خاتمی وجود ندارد و ما مرتب با هم مشورت می کنیم.»

میرحسین موسوی در واکنش به یکی دیگر از خبر های کذب روزنامه رسالت گفت: در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح طلبان هیچ اختلافی وجود ندارد و  وی همواره با دیگر شخصیت های اصلاح طلب از جمله مهدی کروبی و سید محمد خاتمی مشورت می کند.
به گزارش خبرنگار کلمه موسوی خبر روزنامه رسالت را مبنی بر«وجود اختلاف در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح طلب تکذیب کرد و گفت: «هیچ اختلافی بین بنده و برادران بزرگوار کروبی و خاتمی وجود ندارد و ما مرتب با هم مشورت می کنیم.»
موسوی  تاکید کرد: «بر خلاف جناح اقتدار گرا جنبش سبز پدر خوانده ندارد و بیش از افراد به تعامل بین شبکه های اجتماعی سبز و پیشرو تکیه دارد و بر عکس آنان از عقل جمعی برای پیشرفت استفاده می کند.
وی اظهارامیدواری کرد که « گرداننده های رسالت یک بار دیگر بین خود نامه حضرت امام را به مرحوم آیت الله آذری قمی در سال۱۳۶۷ مطالعه کنند.»
به گزارش کلمه روزنامه رسالت که  در رقابت شدیدی با کیهان برای تهمت و دروغ به منتقدان دلسوز وضع موجود است  در  جعل خبری تازه مدعی اختلاف میان  موسوی، خاتمی و کروبی شده بود.
رویه و رویکرد مدیران روزنامه رسالت در زمان  دفاع مقدس علیه نخست وزیر نیز  به گونه ای بود که  حضرت امام (ره)  توزیع  این روزنامه را در جبهه ها برای  روحیه رزمندگان اسلام مضر تشخیص دادند.

 

اوباما در گفت و گو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی:

دولت ایران کشور را در مسیری قرار داده که باعث شده تمام دنیا آن را محکوم کنند




کلمه : ضیا نبوی از دانشجویان ستاره دار و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که از سوی قاضی پیرعباس به ۱۰ سال حبس تعزیری و همچنین تبعید به زندان خوزستان محکوم شده بود، در اقدامی غیرمنتظره از سوی دادستان تهران صبح روز ۵ شنبه اول مهر به زندان کارون اهواز تبعید شد. پس از تبعید وی ،فضای غمباری بر بند ۳۵۰ اوین حاکم شده است. جمعی از هم بندی های ضیا نبوی از جمله هم اتاقی های وی در بند ۳۵۰ زندان اوین به مناسبت تبعید این فعال دانشجویی و شرح رنج ها و امیدهای خود پس از این هجران نامه ای نوشته اند .
به گزارش خبرنگار کلمه ،متن این نامه که از زندان اوین به بیرون ارسال شده ،به این شرح است :
به نام او که اگر تنهاترین تنهاها شویم ،باز هم با ماست
دست نوازش آفتاب مهر تازه برتن مان نشسته بود که دخترک هرزه گرد باد پاییز ،خبر رفتن پسر بهار را کنار خستگی و کسالت ما نشاند و فهمیدیم ریشه هایمان بناست روی ابر پا بگیرد. حالا زنده به رویای آب و نان و دمکراسی و آزادی گریه می کنیم، اما نه به حال خودمان، به حال اولیای ظلمت که آرزویشان مرگ لبخند ماست و می خوانیم:
گمان مبر که به پایان رسیده کار ضحاک / هزار باده ناخورده در رگ تاک است
ما سبز و بیشمار. ما تو را تکثیر می کنیم که فردا از آن ماست.
صد ها نفر این مکتب صد ساله نوشتند / صد های دیگر با همه آحاد سازیم
ما انتقام می گیریم، ما لبخندمان و پوسیدگی شان را به رخشان می کشیم ، که یک دیار هرگز به ظلم و جور نمی ماند
اسامی امضا کنندگان :
عبدالله مومنی / بهمن احمدی امویی / علی ملیحی / میلاد اسدی / علی جمالی / کیوان صمیمی / حمیدرضا محمدی / علی پرویز / امیرخسرو دلیرثانی / محمد داوری / کوهیار گودرزی / عباس کاکایی / علی اکبر عجمی / مهدی اقبال



دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

خبرگزاری هرانا - انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، طی حکمی از جانب هیئت نظارت دانشگاه، به دلیل آنچه انتساب به طیف علامه دفتر تحکیم وحدت خوانده شده، غیر قانونی اعلام گردید و با حضور مامورین حراست دفتر آن تشکل دانشجویی منتقد پلمپ شد.
این حکم در حالی صح روز چهارشنبه، 31 شهریورماه به دبیر انجمن اسلامی ابلاغ شد، که در نامه‌‌ی دیگری از جانب معاونت دانشجویی از وی خواسته شده بود که تا ساعت 14 آن‌روز نسبت به تحویل اتاق‌ها و اموال در اختیار آن تشکل اقدام نموده و هم چنین مسئولیت نظارت و اجرای موارد فوق را چه در حضور و چه در غیاب دبیر انجمن به عهده‌ی او خوانده بود.

به گزارش جرس متن نامه‌ی هیئت نظارت به شرح زیر است:
"احتراما، در اجرای نامه‌ی شماره 8858/81 مورخ 13/11/87 هیات محترم مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، پس از کسب اطلاع از مراجع ذیربط و بررسی مواضع آن تشکل در جلسه مورخ 22/6/89 هیات نظارت دانشگاه، انتساب آن تشکل به مجموعه‌ی غیر قانونی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) محرز شده و طبق مصوبه‌ی مذکور اقدام می‌گردد.
بدیهی است که تخلفات صورت گرفته برخی اعضا، از طریق مراجع ذیربط پیگیری می‌شود."
افشین کشتکاری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، در حالی که جمله‌ی پایانی نامه‌ی هیئت نظارت را تهدیدآمیز خواند، در این‌باره گفت: "انحلال انجمن اسلامی توسط هیئت نظارت، آنهم بدون ابلاغ هیچ اتهام کتبی به این تشکل و خواستن پاسخ انجمن اسلامی دانشجویان نسبت به اتهامات وارده و تصمیم‌گیری یکباره در مورد انحلال انجمن اسلامی مخالف نص صریح آیین‌نامه‌ی تشکلهای اسلامی بوده و اقدام هیئت نظارت از مرحله تصمیم سازی تا تصمیم‌گیری در مورد انحلال انجمن اسلامی داری تخلفات متعدد قانونی می‌باشد."
وی همچنین با تاکید بر رفتار غیر قانونی هیئت نظارت خاطرنشان کرد: "خواستار اتخاذ مشی قانونی از سوی هیئت نظارت دانشگاه هستیم و حقوق قانونی خود را برای ادامه فعالیت پیگیری خواهیم کرد."
سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز در ادامه گفت: "هیئت نظارت دانشگاه که مجوز برگزاری سومین نشست سالیانه و انتخابات شورای مرکزی را قبل از انتخابات ریاست جمهوری برای بعد از انتخابات صادر کرده بود، هیچگاه به قول کتبی خود عمل نکرد و عملا از مهرماه سال گذشته اجازه‌ی فعالیت‌های برون تشکلی، با وابسته خواندن انجمن اسلامی به دفتر تحکیم وحدت و اتهامات دیگر از این تشکل گرفته شد و در بسیاری از زمینه‌ها بودجه‌ی انجمن اسلامی قطع شد. اتهاماتی که علی‌رغم پیگیری انجمن اسلامی هیچگاه بصورت کتبی به این تشکل ارائه نشد. و اکنون با تغییر ریاست دانشگاه در مردادماه گذشته، به یکباره انجمن اسلامی منحل اعلام شد."
وی با عنوان این نکته که از دی‌ماه سال گذشته اداره‌ انجمن اسلامی با تشکیل شورای عمومی به شورای موقت تحویل داده شد، اضافه کرد: "پس از غیر قانونی دانستن دفتر تحکیم وحدت از جانب وزارت علوم، انحلال انجمنهای اسلامی با ترفند وابسته خواندن تشکل به دفترتحکیم وحدت پرکاربردترین حربه‌ برای برخورد با انجمن‌های اسلامی و حذف صدای منتقد این تشکلها بوده است."

تاکید بر استفاده از لباس فرم در محافل عمومی

خبرگزاری هرانا - رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفته است که باید دانشجویان و افراد حاضر در مراکز فرهنگی با پوششی مناسب و یکدست در این مراکز حاضر شوند.
به گزارش ایسنا، کبری خزعلی تاکید کرده که برای بهبود وضعیت حجاب در جامعه باید لباس افرادی که در دانشگاه ها، مدارس، ادارات و مراکز اشتغال و "اماکن مقدس" حاضر می شوند ساماندهی شده و از لباس یکدست و فرم استفاده کنند.
وی با بیان اینکه پوشش عمومی جامعه چه برای مردان و چه برای زنان باید طبق ضوابطی نشانگر تشخص ایرانی- اسلامی بودن مردم باشد اظهار داشت: لباس در حقیقت ویترین فرهنگ در هر جامعه ای است و نباید مغایر با فرهنگ عمومی باشد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: حضور در فضاهای خاص نیز باید با پوششی مشترک حافظ قداست و فرهنگ حضور در آن مکان باشد چنانچه در اکثر نقاط جهان نیز همین گونه است.
خزعلی در مورد پیشنهاد شورای فرهنگی اجتماعی زنان در مورد راه اندازی مراکز دانشگاهی تک جنسیتی تاکید کرد: طرح هایی در شورا در دست بررسی است که با راه اندازی مراکز آموزشی تک جنسیتی آرامش دختران و زنان حفظ و رعایت شئونات اسلامی تضمین شود.
وی معتقد است راه اندازی مراکز آموزشی ویژه، پارک بانوان و محرم سازی مدارس دخترانه باعث می شود تا زنان در آرامش به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خود بپردازند.
به نظر می رسد این اظهارات بر پایه ی عملی کردن تمامی وجوه طرحی که به "حجاب و عفاف" موسوم شده است، باشد.



بلاتکلیفی رضا شهابی در آستانه ی اتمام مدت بازداشت موقت

خبرگزاری هرانا - رضا شهابی فعال کارگری محبوس در بند 209 زندان اوین که در 22 خردادماه سال جاری توسط مامورین امنیتی بازداشت شد، در آستانه ی چهارمین ماه از بازداشت موقت خود هم چنان در بلاتکلیفی به سر می برد.
رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبویرانی تهران و حومه و عضو هیات مدیره ی این سندیکا، پس از محبوس شدن در زندان اوین با اقدام غیر منتظره ی تمدید قرار بازداشت خود به مدت 2 ماه مواجه شده که این دو ماه طی روز های آتی به پایان می رسد.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری، با وجود گذشت این زمان، وکیل مدافع رضا شهابی که تاکنون بارها به بازپرسی مستقر در زندان اوین مراجعه کرده موفق به قرائت پرونده و یا ملاقات با وی نشده و مسئولان یکی از دلایل اعلام شده برای عدم پاسخگویی به وضعیت قضایی پرونده شهابی را در مرخصی تابستانی بودن بازپرس پرونده ی وی اعلام کرده اند!
این در حالیست که بیماری های جسمی شهابی ائم از درد شدید در نواحی گردن، کمر، دست و نیز ناراحتی گوارشی که در اثر حبس و فشار بر او عارض شده است به نگرانی ها درباره ی وضعیت وی افزوده است.
این فعال کارگری اکنون بیش از 2 ماه است در یکی از سلول های دونفره ی بند 209 زندان اوین محبوس است.



بیانیه بیش از 420 نفر از فعالان مدنی و جنبش زنان برای آزادی نسرین ستوده

جمعی از فعالان حقوق بشر و حوزه زنان، با امضای نامه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت نسرین ستوده، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شدند.
امضا کنندگان این نامه، با تاکید بر این که "دفاع از حقوق بشر جرم نیست"، آورده‌اند: مطالبه اصلی ستوده در دادسراها و دادگاه‌ها، تضمین حقوق موکلانش بوده و عجبا که تاوان طلب کردن قانون، آن هم به اتکای اندک ماده های قانون حقوق شهروندی، بازداشت و زندان است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

با گسترش فشار بر مدافعان حقوق بشر دایره فعالیت های مدافعان و وکلا روز به روز تنگ تر می شود. ممانعت از فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر تا لغو پروانه و تهدید و بازداشت و صدور احکام سنگین برای گزارشگران حقوق بشر چون شیوا نظرآهاری وادامه بازداشت وکلای مدافع حقوق بشرهمچون محمد اولیایی فرد نشانه بارز این فشارهاست. این بار وکیل شجاع حقوق زنان و حقوق بشر، نسرین ستوده به بند شده است تا وخامت دفاع از فعالان مدنی و سیاسی به عریانی بازنمایی شود؛ تا برترس و وحشت برای ادامه فعالیت های مدنی و سیاسی بیفزاید؛ و تا دفاع از حقوق زنان و دفاع از حقوق شهروندان هم جرم شناخته شود؛ تا موکل و وکیل را در جایگاه متهمان امنیت ملی بنشانند.
نسرین ستوده کنشگر مدنی، فعال حقوق زنان و وکیل مدافع حقوق بشراز فعالان حقوق کودک و از پیشگامان مبارزه با اعدام کودکان زیر 18 سال در ایران نیز است. این فعال جنبش زنان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، از جمله وکلای حق طلبی است که نه تنها زندگی حرفه ای خود را صرف دفاع از حقوق شهروندی و آموزش آن به وکلای خود کرده اند که دفاع از حقوق بشر بخشی از زندگی شان شده است.
مطالبه اصلی ستوده در دادسراها و دادگاه ها، تضمین حقوق موکلانش بوده و عجبا که تاوان طلب کردن قانون، آن هم به اتکای اندک ماده های قانون حقوق شهروندی، بازداشت و زندان است! ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن این که خواستار آزادی بی قید و شرط نسرین ستوده و دیگر وکلای مدافع حقوق بشر هستیم ادامه بازداشت آنها را امری غیرقانونی می دانیم.

منبع: تغییر برای برابری