۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: 

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران: ابراهیم مددی، کارگر و نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه، روز چهارشنبه ۱٨ آوریل پس از سپری کردن سه وسال نیم در زندان، ساعت ۱۴ از زندان آزاد شد، و خود را د رمیان اعضای خانواده، دوستان وهمکاران اش یافت که با دسته های گل و شیرینی و لبخند به پیشبازش رفته بودند. اتحاد بین المللی، آزادی ابراهیم مددی را به ایشان، اعضای خانواده و به سندیکای کارگران شرکت واحد تبریک و شاد باش می گوید.
ابراهیم مددی سه سال و نیم از زندگی خود را در زندان گذارند؛ جرمش این بود که به یاری همکاران خود کوشیده بود با احیای سندیکای کارگران، از حقوق کارگری و انسانی خود و همکارانش دفاع کند. پیش از او منصور اسانلو، رئیس هیئت مدیره سندیکا به همان جرم، بعد از سپری کردن بیش از چهار سال پشت دیوار های زندان، سرانجام با قید و شرط آزاد شد. و همین چند روز پیش رضا شهابی، خزانه دار سندیکای شرکت واحد، باز هم به همان جرم به شش سال حبس، پنج سال محرومیت از فعالیت کارگری و پرداخت ۷ ملیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. فعالین کارگری دیگر مانند بهنام ابراهیم زاده، علی نجاتی، علی اخوان، محمد جراحی ، مهدی فراحی، شاهرخ زمانی، و دیگر کارگران مبارز همچنان در زندان بسر می برند. فعالین کارگری در ایران، تاوان مبارزه برای تشکل یابی و عمل دستجمعی برای دفاع از حقوق اولیه خود را می پردازند. جمهوری اسلامی می کوشد که با زندانی کردن و سرکوب فعالین کارگری مانع از تداوم مبارزات کارگران شود. اما اکنون مدت هاست که فصل دیگری آغاز شده است. کارگران بیش از پیش دریافته اند که راه دیگری جز تشکل یابی ندارند. صدور احکام طولانی زندان برای کارگران ضمن برملا کردن بیشترماهیت ضد کارگری جمهوری اسلامی، نشان دهنده هراس این رژیم از تشکل یابی کارگران است .
ما همچنان برای آزادی کارگران زندانی تلاش خواهیم کرد.





اخبار روز: 

صدور حکم اعدام برای عبدالرضا قنبری و زندان برای رضا شهابی را محکوم می کنیم.
ما خواهان لغو این احکام و آزادی کلیه زندانیان سیاسی و کارگری هستیم

هم میهنان گرامی!
بر پایه اخبار رسیده و در آستانه روز جهانی کارگر، در حالی که هنوز تعدادی از فعالین کارگری و رهبران سازمان های معلمان، به رغم اعتراضات نیروهای دمکراتیک و عموم کارگران ایران و اعتراض اتحادیه های کارگری بین المللی، صرفاً به دلیل فعالیت های صنفی، همچنان توسط حکومت ایران در زندان نگهداشته شدهاند. آقای رضا شهابی، یکی ازاعضا هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در یک محاکمه فرمایشی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی، به ٦ سال حبس تعزیری و ۵ سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی محکوم شده است. آقای عبدالرضا قنبری، آموزگار و مدرّس دانشگاه هم به دلیل فعالیت های صنفی محکوم به اعدام گردیده است.
ما امضاکنندگان این اعلامیه ضمن محکوم نمودن این احکام ظالمانه و فاقد پایه و اساس، که بر پایه اتهامات جعلی صادر شدهاند، خواستار لغو آنها و آزادی بدون قید و شرط فوری همه زندانیان سیاسی و عقیدتی، بالاخص ابراهیم مددی، رضا شهابی، علی پورسلیمانی، محمد داوری، عبدالله مومنی، رسول بداغی، علی اخوان، شاهرخ زمانی و رعایت حقوق سندیکایی کارگران، معلمان و سایر گروه های مزدبگیر هستیم. ما در آستانه روز جهانی کارگر از کلیه هم میهنان عزیز تقاضا می کنیم تا به اشکال مقتضی نسبت به زندانی کردن شهروندان به دلایل سیاسی و عقیدتی اعتراض کنند و برای آزادی زندانیان سیاسی تلاش ورزند.

جمعی از فعالین سیاسی، کارگری و حقوق بشر
٢٧ فروردین ١٣٩١ (١٥ آوریل ٢٠١٢)

اسامی امضا کنندگان به ترتیب زمان وصول امضاها:
صادق کار، حسن فدایی، احمد حمیدزاده، رضا کریمی، علی فروزنده، الف. تهرانی، توران همتی، علی صمد، فرزانه عظیمی، مسعود فتحی، حسن زهتاب، اسفندیار طبری، مورن کارن، منوچهر مقصود نیا، حجت نارنجی، سهراب مبشری، بهروز خلیق، احمد نجاتی، سهیلا شقفی، اسماعیل ختایی، جمشید کابلیان، حسن نادری، محمد زاهدی، افشین فیاضی، مسعود شب فروز، پرویز داور پناه، علی اکبر موسوی خوئینی، آرش آهنگر قشقایی، ابوالفضل اردوخانی، رضا سلیمانی، علی پورنقوی، رضا مولایی، لیلی نبوی، بانو صابری، بهزاد کریمی، شاهین انزلی، داود نوایی، مناف عماری، ویدا فرهودی، مجید عبدالرحیم پور، ف. تابان، وهاب انصاری، امیر رشیدی، علی مختاری، مرتضی صادقی، مهدی فتاپور، فرخ نگهدار، سیامک سلطانی، مسعود خدادادی، فرخ نعمت پور، رضا کاویانی، طهماسب وزیری، کورش عرفانی، بهمن قاضی، سیامک کلهر، محمد صادق اصغر زاده، جعفرحسین زاده، کامران امیری، کاوه داد، آینده آزاد، حسن نایب هاشم، دنا زیبا، سیروس تبریزی، روزبه صادقی، شهرزاد صادقی، روحی شفیعی، انوش وفادار، لوفی آرمان، اشرف مرادی، یوسف محمدی، جمال جمالی، کارین فرند، بهرام امامی، انور میرستاری، سپیده فارسی، جواد جواهری، روحی شفیعی، مهناز باقری، رئوف حسین زاده، اژدر بهنام، آیدا ابروفراخ، سعید اخوان، انجمن کارگری دمکراسی خواه، جمعی از اعضای سندیکاهای کارگران فلزکار مکانیک تهران، کفاش، خم کارنورد کار و خیاطان تهران، کمیته کارگری سازمان خودرهاگران.   

اسامی امضا کنندگان به ترتیب زمان وصول امضاها
نقی حمیدیان، رضا علیجانی، یولای ساندن، احمد منتظری، کامان مهرپور، حسین خرمی، ضیا صدرالاشرافی، محسن نژد، ضیا صدر، محمد علیزاده، مهدی ابراهیم زاده، صادق ناهومی، عباسعلی فتاح، باقر فاطمی، شهلا بهاردوست، داریوش مرادی، مسعود شب فروز، رامیز لامعی، میترا میرشکاری، ناجی یخچالی، فریده بهادینی، شهریار ایازی، اشکان خراسانی، حسن توانا، زهره یوسفی، جلیل محمودی، خلیل مومنی، حسین نظری، علی ستاری، محمود ایمانی، مریم پورتنگستانی، زهره یوسفی، شیرین اسفندارمد، مصطفی پیران، پریسا احمدیان، مهناز هدایتی، نسیم عبدی، کاوه آهنگر، یوسف روشوندی، حسین صفا، رحیم قیومی، مرتضی عبدالهیان.عباس د، داریوش مرادی، فرزانه. ک، کیوان فروزان، ک. بهادریان، مهدی خانباباتهرانی.

دوستانی که مایل به امضای این درخواست هستند، می توانند، امضای خود را به ایمیل زیر ارسال نمایند.  
sadeg@online.no





محمود صالحی در گفتگو با روزنامه نگار فرانسوی:
دولت ایران، فعالین کارگری را تروریست می انگارد!


اخبار روز: 


محمود صالحی فعال کارگری که هشت ماه از سال را به خاطر فعالیت‌های سندیکایی در زندان بسر می برد، به دعوت کلکتیو سندیکاهای فرانسوی (س.اف.د.ت، س.ژ.ت، اف.اس.او، سولیدرو اونسا) برای سفری به پاریس رفت. او بسیار مصمم، خواهان شناساندن حقوق کارگران و زحمت‌کشان کشورش می‌باشد و از موانع موجود در مقابل اعمال فشارهای ملی و بین‌المللی بر رژیم ایران سخن می‌گوید. محمود صالحی در گفتگو با روزنامه نگار فرانسوی Anne-Sophie Balle از سندیکای CFDT به پرسش های وی درباره ی وضعیت کارگران در ایران پاسخ گفته است. این گفتگو توسط اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران ترجمه شده است:

چگونه تعهدات سندیکایی خود را به پیش می‌برید؟
بجز سه تشکل‌ رسمی که مورد تائید رژیم است، اتحادیه‌ها در ایران ممنوع و با فشارهای دائمی روبرو هستند. باید دانست که استفاده از واژه سندیکا در قانون اساسی ممنوع شده است.
من تعهدات خودم را با شناخت کامل از اوضاع به عهده می گیرم؛ و می دانم که زندان و شکنجه هر لحظه در انتظارم است. از جمله در بزرگداشت اول ماه مه که از طرف دولت ممنوع اعلام شده است، همیشه خودم را آماده دستگیر شدن می‌کنم. بعضی مواقع فقط برای یک روز مرا دستگیر می‌کنند که در مراسم اول ماه مه شرکت نکنم؛ و گاهی هم برای مدتی طولانی‌تر!
جدا از مورد شخصی من، ده‌ها مبارز در حال حاضر بدون هیچ اتهامی در زندان بسر می‌برند. بعضی از آنها نزدیک به دو سال است که در زندان‌اند. در سیستم قضایی ایران این مجازات‌ها شامل حال کسانی است که برای کشور خطری ایجاد کنند. احتمالا ما هم تروریست فرض می‌شویم. سال گذشته یک معلم که بدنبال یک تظاهرات دستگیر شده بود به جرم اقدام علیه امنیت ملی اعدام شد. با وجود ماهیت خونخوار قدرت حاکم، بسیاری از کارگران همچنان خواستار تشکیل اتحادیه‌های مستقل هستند.

کارگران چه مطالباتی دارند؟
در ابتدا آنها می‌خواهند که کارشان رسمی باشد و بتوانند از خدمات اجتماعی اولیه مانند بیمه‌های درمانی برخوردار باشند. علاوه بر کمبودهای موجود در قوهء مقننه (کارگاه‌های کمتر از ده کارگر مشمول قانون کار نمی‌شوند) استخدام‌های غیر رسمی، خارج از چارچوب قانونی از سوی کارفرما بسیار رایج است و این کارکنان استخدام رسمی نیستند. آنها فقط پنجاه درصد از حقوق خود را دریافت می‌کنند، ولی خواهان دریافت حقوق کاملشان هستند. یعنی حداقل حقوقی که سالانه از طرف وزارت کار تعیین می‌شود که حدود دویست یورو است.

در حالی که فعالیت‌های شما از سوی دولت غیرقانونی و ممنوع شده است، در رابطه با مطالباتتان به چه کسی رجوع می‌کنید؟
برای تقاضاهایمان ترفندهایی به کار می‌بریم! تشکل ما که ۶۰۰ عضو دارد به عنوان اتحادیه ثبت نشده است، بلکه به عنوان انجمن ثبت شده است. بنابراین ما با این عنوان به دولت رجوع می‌کنیم و سعی می‌کنیم اهداف خود را پیش ببریم. اما مشکل دیگر ما اجرای اصل «سه جانبه گرایی»* در تریبونال کار ایران است. نه تنها اکثر شکایت‌ها را رد می‌کنند، بلکه نمایندگان کارکنان باید هم زمان هم برعلیه کارفرما و هم بر علیه دولت مبارزه کنند. (اکثر پرونده‌ها در رابطه با اخراج هاست و مسأله اخراج در قوانین کار ایران درج نشده است).
این سه جانبه گرایی، مشکل دیگری هم (در سطح بین‌المللی) برای ما ایجاد می‌کند. ما شکایت‌هایی را نزد سازمان بین‌المللی کار بردیم، اما هیچ پاسخی تا کنون دریافت نکرده‌ایم و این هم تنها به یک دلیل ساده: هئیت ایرانی که در سازمان بین‌المللی کار، نماینده کارگران است عضو خانه کارگر (که یکی از سه تشکل رسمی دولتی است) می‌باشد!

جامعه بین المللی تحریم اقتصادی را به ایران تحمیل کرده است! این تحریم‌ها چه تاثیراتی در آنجا ایجاد کرده است؟

این مجازات‌ها تاثیر بسیار منفی روی کارگران فقیر دارد و در نهایت به نفع سرمایه‌دارها تمام می‌شود و آنها را ثروتمندتر می‌کند. تقریبا ساعت به ساعت تورم افزایش می‌یابد، اما حقوق‌ها رشدی ندارد. نتیجه این تحریم‌ها روی کار و شغل به روشنی مشاهده می‌شود. بیکاری نسبی در کارخانه‌های مونتاژ در حال افزایش است.
یک نوع دورویی در این تحریم‌های اقتصادی وجود دارد و آن اینکه کل یک کشور را تحریم اقتصادی می کنند ولی چشم بر روی شرکت‌های بزرگ خارجی مستقر در ایران، می‌بندند. شما باید بدانید که سه شرکت بزرگ اتوموبیل فرانسوی در ایران کارکنان خود را در شرایطی که شرح دادم به کار می‌گیرند و حتی گاهی از نیروی کار کودکان نیز استفاده می‌کنند.

در مقابل نبود یک مخاطب واقعی در سطح ملی و جامعه بین‌المللی بی‌کفایت، آیا همبستگی سندیکاهای بین‌المللی تنها راه ممکن نیست؟ چه انتظاراتی از آنها دارید؟
من نسبت به مضمون گفتگوهایی که ما با کالکتیو سندیکاهای فرانسوی، و بطور مشخص سندیکای س.اف.د.ت. داشتیم، بسیار خوشبین هستم. بدون آن ما نمی‌توانستیم به پاریس بیاییم و در شب همبستگی (۱۶ مارس) که توسط کلکتیو سندیکاهای فرانسوی برنامه‌ریزی شده بود، شرکت کنیم. برگزاری شب همبستگی برای دفاع از حقوق و آزادی مردم ایران و همچنین تشویق و دلگرمی ما برای ادامه مبارزه صورت گرفت. با این وجود، ما نمی توانیم بدون ایجاد یک اتحاد بین‌المللی که فراتر از نامه‌نگاری، ملزم به اتخاذ اقدامات مشخص و قابل مشاهده باشد با دولت مقابله کنیم. بهر صورت ما براین باور هستیم که سرنوشت کشور ما، مانند کشورهای عربی در خیابان و با تغییرات سیاسی تعیین می‌شود.
* در فرانسه در تریبونال کار هم نماینده کارگران یا کارمندان و هم نماینده کارفرما حضور دارند، یعنی دوجانبه گرایی. اما در ایران نماینده دولت هم حضور دارد.



تازه‌ترین اثر عباس کیارستمی به بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن راه یافت

تازه‌ترین فیلم عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس ایرانی، به نام «مثل یک عاشق» به بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن راه یافت.
ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره‌ی فیلم کن، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که علاوه بر کیارستمی،  چندین سینماگران سرشناس اروپایی نیز، مانند دیوید کراننبرگ، ژاک اودیار، میشائل هانکه و والتر سیلز، به بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی امسال راه یافته‌اند.
«مثل یک عاشق» در ژاپن و با حضور هنرپیشگان ژاپنی تولید شده و محصول مشترک ژاپن و فرانسه است.
عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۷ میلادی موفق شد با فیلم «طعم گیلاس»، جایزه‌ی نخل طلای جشنواره‌ی کن را که مهم‌ترین جایزه‌ی این جشنواره است، به دست بیاورد.





بولیوی از احتمال برداشتن پرچم‌ خود از روی کشتی‌های ایرانی خبر داد

بولیوی که به تازگی پرچم خود را بر روی ۱۵ کشتی ایرانی نصب کرده است، می‌گوید در صورتی که ثابت شود این کشتی‌ها متعلق به کشتیرانی ‌جمهوری اسلامی هستند پرچم خود را از آن‌ها پس خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۵ کشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی به تازگی با پرچم بولیوی در آب‌های بین‌المللی در حرکتند و این در حالی است که رویترز تاکید دارد این کشتی‌ها که تحت تحریم سازمان ملل هستند، با تغییر نام خود و استفاده از شرکت‌های صوری موفق به دریافت این مجوز شده‌اند.
تا چند ماه گذشته، پرچم مالت بر روی ۴۸ کشتی از ۱۴۴ کشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی به اهتزاز در می‌آمد و قبرس نیز پرچم خود را بر روی ۱۲ کشتی جمهوری اسلامی نصب کرده بود، اما با شدت گرفتن فشارها بر مالت و قبرس برای پس گرفتن پرچم‌های خود از کشتی‌های دولتی ایران، در ماه‌های گذشته ایران از طریق دو شرکت صوری به بولیوی روی آورده است.
مدیرسازمان ثبت کشتی‌ها در بولیوی روز ۳۰ فروردین‌ماه با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری رویترز با تاکید بر این‌که متوجه نشده است کشتی‌هایی که در هفته‌های اخیر به ثبت بولیوی رسیده‌اند، ایرانی بوده‌اند، افزوده است: در صورتی که ثابت شود این کشتی‌ها تحت تحریم‌های سازمان ملل هستند، بولیوی نام آن‌ها را از فهرست ثبت کشتی‌ها در این کشور خارج خواهد کرد.
تحریم‌های سازمان ملل علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت‌های تابعه آن که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وضع شده است، از سال ۲۰۱۰ به اجرا گذاشته شده‌اند.
شرکت‌های کشتیرانی تجاری برای دسترسی به بندرهای دنیا باید کشتی‌های خود را به ثبت یک شرکت ملی رسانده و پرچم آن کشور را بر روی کشتی‌های خود نصب کنند. با نصب این پرچم، کشتی‌ها در صورت انتقال کالا به کشوری که پرچم آن را در اختیار دارد، از ارائه مالیات نیز معاف می‌شود.
مدیر سازمان ثبت کشتی‌ها در بولیوی در نامه خود آورده است: «ما هیچ شاهدی در دست نداریم که ثابت کند این کشتی‌ها ایرانی هستند... بولیوی هر یک از این کشتی‌ها را در صورتی که در فهرست تحریمی سازمان ملل یا هر کشور دیگری قرار داشته باشد، از فهرست ثبت خود خارج می‌کند.»
نام کشتی‌ها و شرکت‌های دارنده این کشتی‌ها به راحتی قابل تغییر است، کاری که به گفته خبرگزاری رویترز، کشتیرانی جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی مدام انجام می‌دهد.
با این‌حال، شماره ثبت کشتی‌ها در سازمان بین‌المللی دریایی، غیرقابل تغییر است و از همین طریق می‌توان کشتی‌ها را ردیابی کرد.
در حال حاضر هشت کشتی ایرانی که تا پیش از این با پرچم قبرس در حرکت بودند و شش کشتی ایرانی دیگر که پرچم مالت را در اختیار داشتند، با نامی متفاوت و از سوی دو شرکت کشتیرانی جدید که به گفت رویترز، شرکت‌های صوری هستند، به ثبت بولیوی رسیده‌اند.
سخنگوی سازمان ثبت کشتی‌ها در بولیوی به خبرگزاری رویترز گفته است که این سازمان هنگام ثبت کشتی‌ها به جای کند و کاو مالکیت این کشتی‌ها، بیشتر بر روی مسائل ایمنی تمرکز می‌کند.
وی با این‌حال تاکید کرده است: در صورتی که مشخص شود این کشتی‌های متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی یا شرکت‌های تابعه آن هستند، بولیوی نام آن‌ها را از فهرست ثبت خود خارج می‌کند و این کشتی‌‌ها نیز قادر نخواهند بود هزینه‌ای را که برای ثبت متحمل شده‌اند پس بگیرند.
غرب معتقد است که برنامه اتمی ایران دارای بعد نظامی است و قصد دارد با تحریم‌های گسترده، تهران را در این خصوص به توضیح وادارد.
این در حالی است که ایران همواره گفته است از فعالیت‌‌های هسته‌ای خود به دنبال اهداف صلح‌آمیز است و تأکید دارد که تسلیم تحریم‌های بین‌المللی نخواهد شد.




نقش کاترین اشتون در مذاکرات اخیر ایران با غرب

وب‌سایت خبری «ال مانیتور» بر اساس تازه‌ترین اظهار نظرهای دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که گرچه پس از انجام گفت‌وگوهای اخیر در مورد بحران هسته‌ای ایران، دو طرف آن را «مثبت و سازنده» توصیف کردند، شواهدی تازه نشان می‌دهد که این مذاکرات نزدیک بوده است به شکست بینجامد.
ملاقات مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف یعنی سعید جلیلی از ایران و کا‌ترین اشتون از طرف غرب در جریان یک میهمانی شام در محل کنسول‌گری ایران در شهر استانبول صورت گرفته و چند ساعت به طول انجامیده است. به گفته یک دیپلمات اروپایی، صحبت‌های دو طرف در طول این دیدار به موضوع اصلی مذاکرات کشیده نشده، ولی شاید توانسته است زمینه را برای نجات مذاکرات اصلی در روز شنبه فراهم کند.
در پایان مذاکرات رسمی که شنبه شب انجام شد، سعید جلیلی و کا‌ترین اشتون یک بار دیگر به طور جداگانه با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند. این مذاکره ۹۰ دقیقه‌ای در دفتر وزیر خارجه ترکیه برگزار شد.
یک دیپلمات غربی که از روند مذاکرات اطلاع دارد می‌گوید که مسئله اصلی در این دیدار تاکید سعید جلیلی بر تعلیق تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا بود که قرار است از اول ماه ژوئیه به اجرا درآید.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند که سعید جلیلی در این دیدار با سماجت فراوان و شاید نزدیک به صد بار خواستار لغو یا به تعویق انداختن این تحریم‌ها شده است. کا‌ترین اشتون نیز چند روز پس از پایان گفت‌ؤگو‌ها در اظهار نظرهای خصوصی خود به سماجت سعید جلیلی اشاره کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن ملاقات به نماینده ایران می‌گوید که درخواست لغو این تحریم‌ها واقع‌بینانه نیست و علاوه بر این تصمیم‌گیری در این زمینه در حوزه اختیارات او نیست.
گزارشگر وب‌سایت «ال مانیتور» از قول دیپلمات‌های غربی حاضر در این مذاکرات می‌نویسد که بخش اول گفت‌وگو‌ها که صبح روز شنبه انجام شد خیلی مثبت و سازنده به نظر می‌آمد و حتی چنین احساس می‌شد که نمایندگان ایران حاضرند با نمایندگان هر یک از شش کشور دخیل در گفت‌وگو‌ها به طور دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کنند. اما در غروب آن روز ایران از دیدار جداگانه با هیئت نمایندگی هر یک از کشور‌ها به غیر از هیئت نمایندگی چین انصراف داده است.
در فاصله دو بخش از گفت‌وگو‌ها در روز شنبه، وزیر خارجه ترکیه برای کمک به تدقیق طرح پیشنهادی ایران با هیئت مذاکره‌کننده این کشور دیدار کرده و احتمالا مقامات ترکیه در این ملاقات به نمایندگان ایران پیشنهاد کرده‌اند که به طور جداگانه با هیئت‌های دیپلماتیک هر یک از کشور‌ها ملاقات کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه این حد از میانجی‌گری وزیر خارجه آن کشور را تکذیب و تاکید می‌کند که تنها نقشی که احمد داووداوغلو ایفا کرده است فراهم کردن زمینه برای دیدار جداگانه و مجدد سعید جلیلی و کا‌ترین اشتون بوده است.
به نظر می‌رسد که مقامات ایرانی نیز نمی‌خواهند چنین نقش مهمی را به مقامات ترکیه بدهند و با توجه به بروز مشکلات اخیر در مناسبات دو کشور بر سر بحران سوریه، یکی از دیپلمات‌های ایران گفته است که ایران به میانجی‌گری یا کمک داووداوغلو برای تسهیل دیدار بین نمایندگان دو طرف نیازی نداشته و ندارد.
نکته دیگری که باعث شد فضای ابهام و سردرگمی در این مذاکرات ایجاد شود خبری بود که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بعدازظهر روز شنبه مخابره کرد و مدعی شد که سعید جلیلی با درخواست نماینده آمریکا برای مذاکرات جداگانه موافقت کرده است.
این خبر به فاصله چند ساعت تکذیب شد. وندی شرمن، رئیس هیئت آمریکایی، در واکنش به این شایعه گفت: «ما از چنین چیزی خبر نداریم، ولی در عین حال برای انجام هر گونه دیدار و گفت‌وگویی آماده‌ایم.»
یک دیپلمات غربی حاضر در گفت‌وگوهای استانبول می‌گوید که در طول مذاکرات بین هیئت نمایندگی ایران و هیئت‌های نمایندگی شش کشور به نظر می‌رسید که نمایندگان ایران با دقت به سخنان همه توجه می‌کنند و واکنش و رفتار آنها به هنگام سخنان وندی شرمن، نماینده دولت آمریکا، نشان می‌داد که هیئت ایرانی با تمرکز و دقت فراوان سخنان وی را دنبال می‌کند.
به گفته دیپلمات‌های غربی، مسلما انجام مذاکرات دوجانبه بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی می‌توانست بر میزان اعتماد حاصل از این دوره مذاکرات بیفزاید، ولی عملی نشدن چنین دیداری را نباید به معنای نقطه‌ضعف یا ناکامی این دوره از گفت‌وگو‌ها تلقی کرد.
گزارشگر وب‌سایت «ال مانیتور» در پایان این گزارش به نقش ویژه کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این مذاکرات اشاره کرده و از قول دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که وی ضمن اتخاذ موضعی بسیار قاطع و سرسختانه در مقابل ایران در عین حال توانسته است فضای لازم برای ادامه گفت‌وگو را تضمین کند. علاوه بر این باید در نظر داشت که وظیفه وی به عنوان سرپرست هیئت‌های اعزامی از سوی کشورهای پنج به علاوه یک بسیار دشوار است، چون حفظ موضعی واحد در بین همه این کشور‌ها کار ساده‌ای نیست.
با توجه به این که روند مذاکرات بر سر بحران هسته‌ای ایران حدود یک سال و نیم متوقف شده بود کا‌ترین اشتون در جریان دیدار جداگانه خود در طول مهمانی شام در غروب روز جمعه توانست شرایط مساعدی را برای مذاکرات رسمی در روز شنبه فراهم کند. در عین حال خانم اشتون ضمن رد درخواست ایران برای لغو یا تعلیق تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، توانست انجام دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را تضمین کند.
دور بعدی مذاکرات روز ۲۳ ماه مه در شهر بغداد انجام خواهد شد و زمان‌بندی آن فقط دو هفته دیر‌تر از تاریخی است که دولت آمریکا مد نظر داشت. ظاهرا دلیل این تاخیر دو هفته‌ای برنامه‌ها و گرفتاری‌های کاری خانم اشتون بوده است. شاید این حد از تاخیر تصمیمی عمدی از سوی کا‌ترین اشتون باشد تا به دو طرف فرصت بیشتری برای دور بعدی مذاکرات بدهد.



«کلید موفقیت مذاکرات در دست حکومت ایران است»

وب‌سایت «انستیتو صلح آمریکا» در گفت‌وگویی با علیرضا نادر، کار‌شناس ارشد موسسه پژوهش‌های راهبردی «رند» در واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، مهم‌ترین نکات و آینده مذاکرات هسته‌ای اخیر بین ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک را بررسی کرده است.
انستیتو صلح آمریکا:‌ ایران در این دور از مذاکرات با کشورهای عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان به چه دستاوردهایی رسید؟
علیرضا نادر: به گفته دیپلمات‌ها و مقامات غربی، ظاهرا ایران در این مذاکرات رویکرد مثبتی داشته و در شرایط و اوضاع فعلی این رویکرد ایران جای تعجب ندارد. جمهوری اسلامی ایران از نظر اقتصادی و سیاسی تحت فشار شدید قرار دارد. تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده و آغاز تحریم نفت خام ایران توسط اتحادیه اروپا که از اول ژوئیه آینده، کمتر از سه ماه دیگر، به اجرا گذاشته خواهد شد اقتصاد وابسته به نفت ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد.
اما این مذاکرات در عین حال نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در مذاکره و معامله با کشورهای گروه پنج به علاوه یک و جامعه بین‌الملل به طور کلی، اهرم‌های زیادی در دست دارد. برنامه‌ هسته‌ای این کشور در حال پیشرفت است و با سرعتی نسبتا کند به مرحله‌ای می‌رسد که اگر رهبری کشور تصمیم بگیرد قادر خواهد بود سلاح هسته‌ای تولید کند. فقدان یک گزینه نظامی موثر و واقعی باعث می‌شود که ایران بر مواضع و چانه‌زنی‌های خود پافشاری کند. رهبران ایران به خوبی از مشکلات و هزینه‌های اقدام نظامی برای آمریکا اطلاع دارند. در هر صورت این مذاکرات بسیار مهم است و کلید موفقیت آن در دست حکومت ایران است.

مواضع ایران در این مذاکرات تا چه حد نشان‌دهنده تمایل این کشور به حصول توافق است؟
با توجه به این که ایران تا این مرحله هیچ گونه امتیازی نداده است، باید گفت که نشانه‌ای از تمایل به توافق در مواضع این کشور دیده نمی‌شود. آمدن ایران به سر میز مذاکرات بیشتر یک اقدام دیپلماتیک زیرکانه است تا نشانه‌ای قابل اطمینان مبنی بر تمایل این کشور به توافق. هنوز مشخص نیست که آیا ایران با شروط و خواسته‌‌های مهم غرب یعنی توقف غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت ۲۰ درصد و انتقال ذخایر اورانیوم خود به خارج از کشور در برابر دریافت سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت خواهد کرد یا خیر.
اگر ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران باقی بماند، در آینده این کشور می‌تواند برای تولید بمب هسته‌ای از آن استفاده کند. علاوه بر این ایران باید در مواردی که به وجود برنامه‌ هسته‌ای نظامی در کشور سوء ظن هست، اطلاعات لازم را در اختیار جامعه بین‌الملل قرار داده و شفافیت بیشتری از خود نشان دهد. این کار مستلزم فراهم نمودن شرایط بازرسی از مراکز حساس نظامی مثل تاسیسات پارچین است. برای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران یک چنین توافقی بسیار دشوار و مخاطره‌آمیز خواهد بود.

گذشته از فعالیت‌های هسته‌ای بحث‌انگیز ایران در این مذاکرات چه مسائل دیگری مطرح است؟
اگر به طور کلی بخواهیم توضیح بدهیم، از نگاه حکومت و رهبر ایران تمام اقدامات و فشارهای آمریکا در راستای سرنگون کردن و به اصطلاح تغییر رژیم در ایران است. در مقابل دولت آمریکا ایران را حامی گروه‌های تروریستی مثل حماس و حزب‌الله لبنان می‌داند و علاوه بر این نقض گسترده حقوق بشر در خود ایران را نیز محکوم کرده است.
هر دو کشور در پی تحکیم مواضع و گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه هستند. حوادث موسوم به «بهار عربی» رقابت و جنگ قدرت بین این دو کشور را تشدید کرده است. اما باید در نظر گرفت که با توجه به بحران سوریه برکناری یا تضعیف رژیم بشار اسد برای نفوذ ایران در منطقه یک ضربه بزرگ خواهد بود.
همزمان در سال‌های اخیر نفوذ عربستان سعودی و ترکیه در منطقه رو به افزایش بوده و این به ضرر ایران تمام شده است. حکومت ایران در این شرایط حساس نمی‌تواند از موضع ضعف وارد مذاکره شود، چون نه تنها قدرت این کشور در سطح منطقه، بلکه موجودیت آن در خطر است.

آینده این مذاکرات را چگونه می‌بینید؟
این گفت‌وگو‌ها ممکن است طولانی، پرپیچ و خم باشد و در ‌‌نهایت به نتیجه چندان مطلوبی نرسد. در میان محافل و نیروهای سیاسی و تصمیم‌گیر در آمریکا یک ضدیت بسیار شدید با حکومت ایران وجود دارد. در میان بسیاری از کشورهای متحد آمریکا در منطقه خلیج فارس نیز یک چنین دشمنی و ضدیتی دیده می‌شود. آیت‌الله خامنه‌ای بار‌ها تکرار کرده است که اختلاف اصلی بین ایران و آمریکا نه بحران هسته‌ای، بلکه مخالفت واشینگتن با موجودیت رژیم جمهوری اسلامی است.
دولت آمریکا در حال حاضر ممکن است یک سیاست فعال برای سرنگون کردن رژیم جمهوری اسلامی نداشته باشد، اما تداوم و تشدید تحریم‌ها همراه با عملیات خراب‌کارانه در تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان و مسئولان برنامه‌ هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را به این نتیجه رسانده که هدف استراتژیک آمریکا تغییر رژیم در ایران است.
تحت تاثیر فشار تحریم‌ها، اختلاف و جنگ قدرت در میان جناح‌های مختلف حکومتی و نارضایتی شدید در میان مردم شاید رهبران جمهوری اسلامی راه مصالحه را در پیش بگیرند یا حداقل چنین وانمود کنند و از این طریق بکوشند که از بخشی از این فشار‌ها بکاهند.




«بازداشت دیپلمات ایرانی» به اتهام آزار جنسی دختران برزیلی در استخر

پلیس برزیل یک دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در برازیلیا را برای مدتی بازداشت و سپس بر اساس قوانین مصونیت قضایی آزاد کرد. این دیپلمات متهم به آزار جنسی چند دختر نوجوان در یک استخر مختلط شده بود.
روزنامه «وال استریت ژورنال» در شماره روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، خود  گزارش داد که این دیپلمات ایرانی ۲۶ فروردین‌ماه، در حالی در یک استخر مختلط بازداشت شد که والدین تعدادی از دختران گرد وی جمع شده بودند؛ عده‌ای قصد داشتند به او حمله کنند و گروه دیگری در تلاش بودند تا از ضرب و شتم او جلوگیری کنند.
به گفته پلیس برزیل، شاهدان عینی گفته‌اند این دیپلمات ایرانی در حالی که تظاهر می‌کرد در حال شنا است، به زیر آب می‌رفت و در زیر آب، بدن چهار دختر بین ۹ تا ۱۵ سال را لمس می‌کرد و همین امر موجب شد که تعدادی از این دختران شروع به جیغ و فریاد کنند که این موضوع خشم والدین آنها را برانگیخت.
روزنامه برزیلی «او گلوبو» از این فرد با نام «حکمت‌الله قربانی» نام برده که بیش از ۵۰ سال سن دارد و نوشته است که وی در سلسله مراتب سفارت جمهوری اسلامی در برزیل، نفر سوم است.
این روزنامه به نقل از والدین سه تن از این دختران نوشته که این دیپلمات ایرانی هنگام شنا «اندام خصوصی» این دختران را لمس می‌کرد.
این روزنامه گزارش داده است: یکی از دختران که ۱۴ سال سن دارد، پس از تذکر دادن به این دیپلمات، نزد نجات غریق استخر رفته است و به دنبال بروز این حادثه، استخر یاد شده که در همان روز ۵۱ سالگی تاسیس آن جشن گرفته می‌شد، تعطیل شده است.
گزارش ها حاکی است که در پی اقدام این دیپلمات ایرانی، پدر یکی از دختران قصد حمله به وی را داشت که در نهایت پلیس برزیل موفق شد پیش از بالا گرفتن درگیری‌ها، این دیپلمات را بازداشت و به مرکز پلیس منتقل کند.
در نهایت، پس از آن‌که پلیس متوجه شد این فرد دیپلمات ‌است، وی را به دلیل مصونیت قضایی تحویل مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی در برزیل داده است.
به نوشته روزنامه برزیلی «او گلوبو»، یک فرد معمولی در برزیل می‌تواند به اتهام آزار و تعرض جنسی به هشت تا ۱۵ سال زندان محکوم شود.
با این‌حال طبق قوانین دیپلماتیک، یک دیپلمات در کشور میزبان از مصونیت قضایی برخوردار است و تنها در کشور خود و از سوی مقام‌های مسئول کشور خود می‌تواند مجازات شود.
مسئولان استخری که این حادثه در آن رخ داده به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند که کارت عضویت «حکمت‌الله قربانی» را باطل کرده‌اند.
یک مقام پلیس که بررسی این پرونده را در دست دارد گفته است: «بسیار تعجب‌آور است که یک دیپلمات چنین رفتاری داشته باشد.»
به دنبال آزاد شدن این دیپلمات ایرانی، خانواده‌های دخترانی که می‌گویند مورد تعرض این فرد واقع شده‌‌اند، دست به اعتراض زده و خواستار دیدار با مقام‌های مسئول شدند که به دنبال آن قرار شد یک مقام ارشد وزارت امور خارجه برزیل با این گروه دیدار داشته باشد.



وزیر نفت: در صورت عدم لغو تحریم‌ها، صادرات نفت به اروپا قطع می شود

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در بغدداد هشدار داد در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی علیه ایران را لغو نکند، ایران نیز متعاقبا صادرات نفت به اروپا را قطع خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رستم قاسمی روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین‌ ماه گفت: «اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند، حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد».
اشاره وزیر نفت جمهوری اسلامی به دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ است که قرار است سوم خردادماه در بغداد برگزار شود.
وی با تاکید بر این‌که صادرات نفت به فرانسه و انگلیس متوقف شده، اما فروش نفت به یونان رسما قطع نشده است، گفت: «صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد یا با مشکلات مالی مواجه هستیم اما منتظر خبرهای آینده هستیم و نحوره برخورد اروپا با ایران، در رابطه با فروش نفت به اروپا، تاثیر زیادی دارد».
به دنبال وضع تحریم‌های نفتی از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران در سوم بهمن‌ماه گذشته، تهران نیز اعلام کرد که صادرات نفت به چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه را قطع کرده است.
این در حالی است که وابستگی فرانسه و بریتانیا به نفت ایران بسیار اندک است و به گفته خبرگزاری رویترز، تنها چهار درصد از نفت وارداتی فرانسه و یک درصد از نفت وارداتی بریتانیا در سال ۲۰۱۱، از ایران خریداری شده بود.
تحریم‌های اتحادیه اروپا که به منظور مقابله با برنامه به گفته غرب «مشکوک» هسته‌ای ایران وضع شده‌اند، ضمن منع عقد قرادادهای جدید نفتی با ایران، مقرر کرده است کشورهایی که در حال حاضر طرف قرارداد ایران هستند  تنها تا یازدهم تیرماه می‌توانند به تجارت نفتی با ایران بپردازند.
تا کنون تعدادی از کشورهای اروپایی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و دیگر کشورها همراه با بعضی از خریداران آسیایی از میزان واردات نفت خود از ایران کاسته اند.
پرداخت‌های نفتی به ایران به دلیل تحریم های بین المللی با مشکل روبرو شده است. اوایل فروردین‌ماه منابع آگاه اعلام کردند که شرکت شل برای تسویه حساب یک میلیارد دلاری خود با ایران دچار مشکل شده است.
رستم قاسمی روز پنجشنبه در خصوص بدهی‌های نفتی ایران گفت: «(یونانی‌ها)‌ به ما بدهی دارند که در حال یافتن راهی برای پرداخت آن هستند و به جز شل و شرکت‌های یونانی بقیه کشورهای اروپایی بدهی نفتی به ایران ندارند.»
جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که تحریم نفت ایران به ضرر بازار جهانی خواهد بود و رستم قاسمی در سخنان اخیر خود بار دیگر به این نکته اشاره کرد و گفت: «همانطور که اعلام تحریم نفت ایران روی بازار جهانی نفت و قیمت‌ها تأثیر داشته، اگر تحریم نفت ایران در اروپا لغو نشود این مسئله تأثیرات جدی در تأمین و امنیت انرژی جهان و اروپا خواهد داشت.»
اتحادیه اروپا دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود که در مجموع حدود ۱۸ درصد از نفت تولید شده ایران را شامل می شود.
ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است و حدود ۸۰ درصد از درآمد خارجی سالانه خود را از محل فروش نفت به دست می‌آورد.





صد سال از مرگ خالق "دراکولای خون‌آشام" گذشت

برام استوکر، نویسنده‌ی ایرلندی و خالق "دراکولا" که صد سال پیش از جهان رفت، شهرت و "محبوبیت" بین‌المللی ضدقهرمانش را تجربه نکرد. او تا هنگام مرگش در سن ۶۴ سالگی، با فقر و مسکنت دست به‌گریبان بود.
رمان "دراکولا" برام استوکر، برای نخستین بار در سال ۱۸۹۷ به بازار آمد؛ این رمان از رشته داستان‌هایی درباره‌ی خون‌آشامی "کنت دراکولا" و انگیزه‌های او تشکیل می‌شد. این اشراف‌زاده‌ی مرموز، در کتاب ساکن قصری دورافتاده بود.
جاناتان هارکر، یکی از شخصیت‌های داستان، پس از آشنایی با این ضدقهرمان عجیب، در یادداشت‌های خود در باره‌ی او می‌نویسد «کنت دراکولا مردی مودب و قابل احترام است که علاقه‌ی شدیدی به خواندن کتاب دارد.». هارکر کتاب‌خانه‌ی عظیم کنت را، "گنجینه‌ی غنی‌ای از آثار قدیمی و با‌ارزش" ارزیابی می‌کند. او در نگاه اول، متوجه‌ی دو دندان بلند نیش کنت و لب‌های به غایت سرخ او نمی‌شود. این که کنت دراکولا روزها به خواب می‌رود و شب‌ها برای شکار قربانی‌های خود و نوشیدن خون آن‌ها در شهر پرسه می‌زند، هم از دید او مخفی می‌ماند. از ویژگی‌های دیگر کنت دراکولا در کتاب استوکر این‌ست که چهره‌‌ مهتابی‌اش، بازتابی در آینه ندارد. این اشراف‌زاده‌ی خون‌آشام، ولی قادر است خود را به شکل حیوانات مختلف از جمله سگ، گرگ و خفاش درآورد.

اسطوره‌ی دراکولا
پیش از آن که برام استوکر، کنت دراکولا را بیافریند، بیش از هفت سال در باره‌ی ویژ‌گی‌ها و عادات خفاش و شهرت اسطوره‌ای این "پرنده" در ادبیات تحقیق کرده بود. برخی تبار این "موجود افسانه‌ای" را در باورهای مردم کشورهای اروپای جنوب شرقی جستجو می‌کنند و بعضی بر این عقیده‌اند که کنت دراکولا، فرمانروای خشن و سنگدل سرزمینی بوده که در حال حاضر بخش جنوبی کشور رومانی را تشکیل می‌دهد.
این که برام استوکر، چنین شخصیت ادبی ترسناکی را آفریده نیز مورد بحث و جدل منقدان است. برخی معتقدند که او با خلق دراکولا، تجربه‌های تلخ و تاریک دوران کودکی خود را بازآفرینی کرده است: استوکر تا هفت سالگی به بیماری مرموزی مبتلا بود و توانایی راه‌رفتن و تکلم نداشت. پزشکان در درمان او ناتوان بودند و بهبودی ناگهانی برام را، چیزی شبیه معجزه می‌دانستند. این منقدان، "نیاز شدید دراکولا به خواب" را و نیز این که هر شب می‌میرد و دوباره زنده می‌شود، به تصاویری از دوران بیماری نویسنده نسبت داده‌اند.
ولی برخی از منقدان ادبی بر آن‌اند که استوکر از "مد روز" گرایش‌های ادبی آغاز قرن نوزده پیروی کرده است. دستمایه‌ی اغلب رمان‌های پرفروش آن دوره را موضوع‌های ترسناک و شخصیت‌های بدسرشت می‌ساختند.

دراکولا در فیلم
ضد قهرمان دراکولا، پس از مرگ نویسنده‌ی او به سرشناس‌ترین خون‌آشام ادبیات و سینما بدل شد. با الهام از کتاب استوکر، طی سال‌ها و در دوره‌های گوناگون آثار هنری و فیلم‌های زیادی به بازار آمد: مشهورترین فیلم‌های دراکولایی سال‌های دهه‌ی ۳۰، با شرکت بلا لوگوسی (۱۸۸۲ ـ ۱۹۵۹) بازیگر سرشناس رومانی و در سال‌های دهه‌ی ۵۰، با شرکت هنرپیشه‌ی معروف انگلیسی کریستوفر لی ساخته شد. فیلم "دراکولا"، به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا که در سال ۱۹۹۲ به روی پرده آمد، نیز بر اساس همین رمان تهیه شده است.



ستاره‌ها اجرام و غبار فضایی یکدیگر را می‌ربایند

کیهان‌شناسان می‌گویند که ستاره‌های موجود در کهکشان ما همزمان با حرکت خود در فضا اجرام و سیاره‌های سرگردان را به مدار خود جذب می‌کنند.
سیاره‌های سرگردان معمولا در دوره‌های اولیه شکل‌گیری یک منظومه بر اثر نیروی جاذبه و دافعه سیاره‌های هم‌جوار از منظومه خود خارج شده و در فضا معلق می‌مانند. در این حالت، اگر آنها در مسیر حرکت و میدان مغناطیسی یک ستاره دیگر قرار بگیرند که با سرعتی مشابه و در مسیری یکسان در حال حرکت باشد، ممکن است تحت تاثیر جاذبه آن قرار گرفته و به دنبال آن ستاره به حرکت دربیایند.
به نظر می‌رسد که تمام جابه‌جایی‌های سیاره‌های سرگردان در اولین مراحل شکل‌گیری منظومه‌ها اتفاق افتاده است. کیهان‌شناسان با بازسازی این روند متوجه شده‌اند که اگر تعداد سیاره‌های سرگردان موجود در هر غبار فضایی با تعداد ستاره‌ها یکسان باشد بین سه تا شش درصد احتمال دارد که ستاره‌ها یکی از این سیاره‌های سرگردان را به خود جذب کنند.
تحت تاثیر جذب هر یک از این سیاره‌ها به مرور غبار فضایی حاوی آنها متلاشی شده و سیاره‌های ساکن آن هر یک ممکن است به گوشه دیگری از کهکشان منتقل شوند.
رصد کردن این سیاره‌ها بسیار دشوار است، چون در اکثر موارد سرعت و مدار گردش آنها به دور ستاره مادر شکل بسیار نامنظمی دارد و حتی ‌گاه برعکس جهت سایر سیاره‌های موجود در آن منظومه به چرخش خود ادامه می‌دهند.
قوی‌ترین شواهد مربوط به فرضیه جذب ستاره‌های سرگردان در سال ۲۰۰۶ توسط دانشمندان رصدخانه‌ای در جنوب اروپا کشف شد که نشان داد دو توده فضایی شامل سیاره‌های سرگردان بدون وجود یک ستاره به دور یکدیگر می‌چرخند.
تاکنون هیچ سیاره سرگردانی در منظومه خورشیدی کشف نشده است. کیهان‌شناسان می‌گویند که بعید است در کنار سیاره‌های بزرگ منظومه خورشیدی اثری از وجود سیاره‌های سرگردان پیدا کرد. در عین حال نمی‌توان با قاطعیت گفت که چنین اجرامی در گوشه‌های تاریک و کمتر شناخته شده منظومه ما وجود ندارند.





روش‌های جدید و گران سرطان پروستات از روش‌های قدیمی بهتر نیستند

تحقیقات جدیدی که توسط مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد که روش‌های فعلی برای درمان سرطان پروستات به کمک پرتودرمانی از شیوه‌های قدیمی بسیار موثر‌تر است و در عین حال به خوبی روش‌های پیشنهادی و جدیدی است که تجهیزات آن بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار هزینه دارد.
این روز‌ها و همزمان با توجه افکار عمومی آمریکا به اصلاحات در سیستم بیمه درمانی و بهداشت این کشور چنین پژوهش‌هایی توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند. هم ادارات دولتی و هم مراکز پزشکی و شرکت‌های بیمه درمانی همه علاقه‌مند هستند که بدانند روش‌های جدید و پرهزینه درمان آیا واقعا بهتر از شیوه‌های قبلی نتیجه می‌دهند یا خیر.
یکی از مسئولان این پژوهش جدید می‌گوید قبل از روی آوردن به روش‌های جدید درمان یک بیماری باید تحقیقات کاملی انجام شده و ثابت شود که این روشها که ‌گاه بسیار پرهزینه‌اند بهتر از روش‌های فعلی هستند.
نتایج این تحقیقات در مورد کارآمدی روش پرتودرمانی در کنترل و معالجه بیماری سرطان پروستات در هفته جاری در نشریه جامعه پزشکی آمریکا منتشر شده است.
در آمریکا سرطان پروستات دومین مورد از سرطان‌های شایع در میان مردان است. برای مثال، در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۴۰ هزار مورد جدید از ابتلا به این بیماری گزارش شود و از میان این عده حدود ۲۸ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.
به گفته پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیای شمالی، دستگاه‌های گران‌قیمت و جدید پرتودرمانی می‌تواند اشعه متمرکزتری را برای نابود کردن غده‌های سرطانی صادر کند، ولی هنوز شواهد روشنی در دست نیست که نشان دهد تاثیر آن از دستگاه‌های معمولی پرتودرمانی بیشتر است.
دستگاه جدید با انتقال اشعه حاوی پروتون به غدد سرطانی کار می‌کند و ظاهرا در سال‌های اخیر به خاطر توانایی‌اش در پخش متمرکز‌تر اشعه و به جا نگذاشتن ضایعات جانبی در حاشیه غدد سرطانی اعتبار فراوانی کسب کرده است.
در تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا مشخص شده است که احتمال بروز عوارض جانبی به‌ویژه در ناحیه معده و روده بیمارانی که با دستگاه‌های معمولی پرتودرمانی، معروف به IMRT ، معالجه می‌شوند به نسبت آنهایی که با دستگاه‌های جدید درمان می‌شوند حدود ۳۴ درصد کمتر است.
هزینه درمان هر بیمار با دستگاه‌های جدید حدود ۵۰ هزار دلاراست، در صورتی که هزینه درمان با (IMRT) که‌‌ همان دستگاه‌های قدیمی‌تر پرتودرمانی است حدود ۳۰ هزار دلار برآورد می‌شود. در همین حال تاسیس یک مرکز برای استفاده از دستگاه‌های جدید پروتون‌درمانی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است. و در حال حاضر فقط ۱۰ مرکز پزشکی در سراسر آمریکا به این وسایل مجهز هستند.
مسئولان جامعه رادیودرمانی و پرتو‌درمانی در آمریکا از نتایج این تحقیقات جدید انتقاد کرده و می‌گویند سایر کار‌شناسان این رشته پزشکی نقطه ضعف‌های مهمی را در این تحقیقات پیدا کرده‌اند. آنها معتقدند که این تحقیقات فقط سال‌های آغازین استفاده از پروتون‌درمانی را مورد بررسی قرار داده، در حالی که معمولا پس از چند سال می‌توان نقاط ضعف هر دستگاه یا روش جدید را اصلاح کرد.
نکته دیگر این است که این تحقیقات فقط موارد سرطان پروستات را بررسی کرده و به نقش دستگاه‌های جدید در درمان سایر موارد سرطان نپرداخته است.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود سابقه ۱۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان پروستات را بررسی کرده و در نتیجه استفاده از سه روش پرتودرمانی بیمارانی که توسط روش IMRT درمان شده‌اند به نسبت بیمارانی که توسط دستگاه‌های بسیار قدیمی پرتودرمانی معالجه می‌شوند درصد عوارض جانبی مثل بیماری معده و روده یا ترک‌خوردگی در استخوان لگن کمتر بوده است.




بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، دولت سوریه را متهم کرد که توافقات بین‌المللی برای نقشه‌ی صلح را رعایت نمی‌کند. فعالان مدنی سوریه از درگیری‌های نظامی میان ارتش و نیروهای متمرد در شرق این کشور خبر می‌دهند.
دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای که به اعضای شورای امنیت نوشته و نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آلمان است، خاطر نشان ساخته که "نشانه‌ی روشنی" از سوی دولت سوریه برای پایبندی به توافقات بین‌المللی دیده نمی‌شود و "درگیری‌های خشونت‌آمیز" در روزهای گذشته در این کشور افزایش یافته‌اند.
بان کی‌مون همچنین انتقاد کرده که بر خلاف توافقات بین‌المللی، خروج سربازان و جنگ‌افزار سنگین از شهرها به درستی انجام نمی‌گیرد. دبیرکل سازمان ملل در این نامه "نگرانی عمیق" خود را از اوضاع کنونی سوریه بیان داشته است.
دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ی خود بار دیگر از ابتکار صلح سلف خود کوفی عنان پشتیبانی و به شورای امنیت توصیه کرده است که ۳۰۰ سرباز را به عنوان ناظر سازمان ملل به سوریه گسیل کند. بان کی‌مون در نامه‌ی خود نوشته که اگر چه از ادامه‌ی خشونت‌ها پس از شروع آتش‌بس اطلاع یافته، ولی باور خود را به پیشرفت امر صلح در این کشور از دست نداده است.

ادامه‌ی درگیری‌های نظامی
این در حالی است که فعالان مدنی سوریه روز پنجشنبه (۱۹ آوریل/۳۱ فروردین) از پیکارهای نظامی میان ارتش سوریه و سربازان متمرد در شرق کشور خبر داده‌اند. به گفته‌ی آنان در این درگیری‌ها تاکنون یک نفر کشته شده است. سه تن نیز در دیرالزور زخمی شده‌اند. به گفته‌ی فعالان مدنی، در روز پیش از آن نیز در سراسر کشور ۳۱ تن کشته شده‌اند.
ناظران حقوق بشر سوریه در لندن گفتند که گلوله‌باران بخش‌هایی از شهر حمص و منطقه‌ی کوثر در همسایگی آن توسط نیروهای دولتی ادامه دارد.
مخالفان رژیم بشار اسد در شهر حمص از ناظران سازمان ملل خواسته‌اند که هر چه زودتر از این شهر زیر فشار دیدن کنند. آنان در نامه‌ای که در اینترنت منتشر کرده‌اند درخواست استمداد کرده و نوشته‌اند که به‌رغم توافق بر سر آتش‌بس در یک هفته پیش، حمص هنوز زیر گلوله‌باران ارتش سوریه است.
ناظرانی که سازمان ملل تا کنون به سوریه گسیل کرده است، در این کشور به دو بخش تقسیم شده‌اند. بخشی از آنان با مقامات دمشق در حال مذاکره درباره‌ی جزییات ماموریت خود هستند و بخشی دیگر از نقاط مختلف دیدن می‌کنند. این گروه از ناظران تا کنون از درعا و حومه‌ی دمشق دیدن کرده‌اند.


شهر حمص هنوز زیر گلوله‌باران ارتش سوریه است
نشست "دوستان سوریه" در پاریس
گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان، تداوم خشونت‌ها در سوریه را محکوم کرد. وی روز پنجشنبه در حاشیه‌ی نشست ناتو در بروکسل گفت که از حوادث اخیر سوریه "مایوس و مضطرب" است. به گفته‌ی وستروله، آلمان "ناکامی‌های تاثیرگذار" بر روند صلح را نمی‌پذیرد.
وستروله شامگاه پنجشنبه رهسپار پاریس می‌شود تا در نشست گروه موسوم به "دوستان سوریه" شرکت کند. میزبان این نشست آلن ژوپه، وزیر خارجه‌ی فرانسه است. وی در آستانه‌ی این نشست خواهان "واکنش نیرومند" جامعه‌ی بین‌المللی در قبال سرکوب در سوریه شد.
از سوی دیگر روسیه گروه "دوستان سوریه" را متهم کرد که با نشست خود در پاریس، بحران در کشور عربی سوریه را تعمیق می‌کنند. وزارت خارجه‌ی روسیه اعلام کرد که هدف این نشست آشکارا ایجاد پایه‌ای برای تحکیم گفت‌وگوهای بین‌المللی نیست، بلکه عکس آن است و می‌خواهد با منزوی کردن دولت سوریه، بحران میان اپوزیسیون و دولت سوریه را دامن زند.

روسیه نماینده‌ای به کنفرانس پاریس نفرستاده است. آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه‌ی روسیه گفت، سازمان‌دهندگان این نشست ظاهرا ارزشی برای شرکت روسیه در این نشست قائل نیستند و دعوت‌نامه را با تاخیر برای روسیه فرستاده‌اند.
وی گروه "دوستان سوریه" را متهم کرد که قصد دارند تحریم‌های تازه‌ای علیه دولت سوریه وضع کنند. به گفته‌ی لوکاشویچ، این اقدام تلاش‌های صلح کوفی عنان را بی‌اثر می‌کند.
روسیه که از متحدان نزدیک رژیم بشار اسد است، اپوزیسیون سوریه را به نقض آتش‌بس متهم کرد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از "محافل آگاه روسیه" گزارش داده است که مخالفان دولت سوریه بارها با حمله به سربازان سوری، آتش‌بس توافق شده با کوفی عنان را نقض کرده‌اند.

چین آماده‌ی شرکت در ماموریت ناظران صلح
از سوی دیگر چین قصد دارد در ماموریت ناظران سازمان ملل برای سوریه شرکت کند. لیو وایمین، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین، روز پنجشنبه در پکن اعلام کرد که «چین به‌طور جدی به این مساله فکر می‌کند».
به گفته‌ی وی، شمار ناظران چینی در این ماموریت، به نقشه‌های سازمان ملل در این زمینه بستگی دارد.
چین روز چهارشنبه میزبان ولید معلم، وزیر خارجه‌ی سوریه بود. معلم در دیدار با همتای چینی خود گفت که دولت سوریه به نقشه‌ی صلح کوفی عنان احترام می‌گذارد و خواهان تحقق آن است.
یانگ یی‌چی، وزیر خارجه‌ی چین "اهمیت دیدار" ولید معلم از چین را یادآور شد و گفت دولت و اپوزیسیون سوریه باید به تعهدات خود درباره‌ی نقشه‌ی صلح کوفی عنان عمل کنند.
چین تا کنون دوبار به همراه روسیه مانع تصویب قطعنامه‌ی شورای امنیت در مورد رژیم بشار اسد شده است.



شرکت‌های ژاپنی واردات نفت از ایران را ۸۰ درصد کاهش داده‌اند. تایوان نیز اعلام کرده تا قطع کامل خرید نفت از ایران پیش خواهد رفت. بزرگترین پالایشگاه اسپانیا هم خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرده است.
۳۲۳ هزار بشکه در روز میزان خرید نفت ژاپن از ایران بود. این میزان به ۷۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. ژاپن چهارمین خریدار آسیایی نفت ایران است. این کشور اعلام کرده که تا پایان ماه آوریل (ماه جاری میلادی) خرید نفت از ایران را بیشتر نیز کاهش خواهد داد.
این میزان به معنای کاهش ۸۰ درصدی خرید نفت ژاپن از ایران است، در حالی که مقامات ایران پیش‌بینی کرده بودند که ژاپن تنها می‌تواند ۲۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.
"شووا شل" بزرگترین کمپانی ژاپنی واردکننده نفت از ایران، ۲۹ درصد از خرید خود را کاهش داده است. "جی.ایکس.نیپون" بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن نیز قرارداد خود با ایران را که ماه مارس (ماه گذشته میلادی) به پایان رسید، تجدید نکرده است.
عمان، کویت، عربستان سعودی و آنگولا کشورهایی هستند که کمبود نفت ایران را برای ژاپن جبران کرده‌اند.
معامله‌گران نفتی به رویترز گفته‌اند سال گذشته حداقل ۱۰ تانکر نفت در ماه از ایران به ژاپن صادر می‌شده، این میزان امسال به سه تا چهار تانکر کاهش پیدا کرده است.
رئیس یک شرکت تایوانی نیز روز چهارشنبه ۱۹ آوریل به رویترز گفته که این شرکت خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داده است. وی گفته است این روند کاهش تا قطع کامل خرید نفت از ایران ادامه خواهد داشت.
ژاپن، چین و کره شمالی در دو ماه اول امسال ۲۲ درصد از خرید نفت از ایران را به نسبت سال گذشته کاهش دادند.


اروپا به سمت قطع خرید نفت از ایران می‌رود
به گزارش رویترز، خریداران اروپایی نفت ایران خرید نفت از این کشور را به شدت کاهش داده‌اند تا خود را برای قطع کامل خرید از ماه ژوئيه آماده کنند. یک منبع آگاه در این زمینه به رویترز گفته هم‌اکنون میزان خرید نفت شرکت‌های اروپایی از ایران ۷۵ هزار بشکه در روز است.
سخنگوی "رپس‌اویل" بزرگترین پالایشگاه اسپانیا روز ۱۰ آوریل (۲۲ فرودین) به رویترز گفت که واردات نفت از ایران را به کلی قطع کرده و جای آن را با نفت عربستان پر کرده است.
عربستان سعودی، عراق و روسیه جانشینان نفت ایران برای شرکت‌های اروپایی بوده‌اند.
به گزارش رویترز شرکت‌های بیمه اروپایی که ۹۰ درصد تانکرهای نفتکش جهان را تحت پوشش دارند، به دلیل تحریم‌های جدید از بیمه نفتکش‌های ایران خودداری کرده‌اند. این دلیل دیگری است که شرکت‌های نفتی حتی در صورت خرید نفت از ایران، برای انتقال آن دچار مشکل می‌شوند.
ژاپن و کره شمالی به دنبال راه حلی بودند تا بتوانند علیرغم تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه دهند اما مسئله بیمه کشتی‌های نفتکش، این دو کشور را نیز به این نتیجه رسانده که باید به دنبال جایگزینی برای نفت ایران باشند.





مقامات امنیتی عراقی می گویند که در چندین بمب‌گذاری در شهرهای مختلف این کشور حداقل ۳۵ کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شده اند.
مجید حمد امین، وزیر بهداری عراق، هدف یکی از این انفجارها بود اما انفجار یک خودرو بمبگذاری شده در مسیر حرکت او آسیبی به وی نرساند.
دوازده بمب جداگانه در بغداد، کرکوک، سامرا و چند شهر دیگر منفجر شدند و در دو شهر دیگر، ازجمله تکریت، چندین خمپاره منفجر شد.
رسانه های ایرانی گزارش داده اند که در انفجار شهر کاظمین، چند نفر از زائران ایرانی نیز مجروح شده اند.
علی حیدری، از جمعیت هلال احمر ایران، گفته است که زائران ایرانی متعلق به یک کاروان زیارتی از استان خراسان رضوی بوده اند.
بمب‌گذاران در شهرهای مختلف شهروندان عراقی شیعه، سنی و کرد را هدف گرفته بودند و حملات آنها علیه یک گروه مذهبی یا نژادی خاص طراحی نشده بود.
سرهنگ ضیا الوکیل، سخنگوی فرماندهی نظامی بغداد، گفته است که نوع و شکل انفجارهای امروز شبیه حملات پیشین سازمان القاعده بوده است.
او گفته است که القاعده به دنبال متزلزل کردن ثبات نسبی اخیر در عراق است اما نیروهای امنیتی بر حفظ ثبات و امنیت کوشا خواهند بود.
پیش از این، بمب‌گذاری‌های عراق عموما به شورشیان سنی مذهب نسبت داده شده‌اند که پس از خروج واحدهای عملیاتی ارتش آمریکا از عراق در دسامبر سال گذشته حاضر به تسلیم سلاح‌های خود نشدند.




مقامات کره جنوبی در اظهاراتی کم سابقه، از به کارگیری موشک های بردبلند خبر داده و گفته اند که تمامی نقاط کره شمالی از جمله مراکز هسته ای و پایگاه های موشکی شمال در تیررس این موشک ها قرار دارد.
خبر به کار گیری موشک های بردبلند کره جنوبی در حالی انتشار می یابد که چند روز پیش، تلاش کره شمالی برای پرتاب یک فروند موشک بردبلند با هدف اعلام شده قرار دادن ماهواره در مدار زمین با شکست مواجه شد و به نتیجه نرسید.
کره جنوبی همچنین گفته است "به منظور واکنش به هر نوع اقدام ماجراجویانه کره شمالی" نوعی موشک بردکوتاه را هم به کار گرفته است.
دولت کره جنوبی به منظور افزایش برد موشک های بالیستیک خود که در حال حاضر به سیصد کیلومتر محدود است، مذاکراتی را با ایالات متحده آغاز کرده است.




سخنگوی وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش های مربوط به تخلف جنسی یک دیپلمات ایرانی در برزیل را تکذیب کرده است.
روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش های منتشر شده در مورد "آزار جنسی" چند دختر نوجوان توسط یک دیپلمات عضو سفارت جمهوری اسلامی در برزیل را تکذیب کرد.
آقای مهمانپرست گفت که "بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که مطالب منتشر شده توسط اینگونه رسانه ها، خلاف واقع و فاقد صحت است."
سخنگوی وزارت خارجه ایران در رد این گزارش ها، اتهامات وارد شده را "مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل" دانست.
روز چهارشنبه، روزنامه وال استریت جورنال به نقل از برخی منابع برزیلی گزارش کرد که پلیس برزیل یک دیپلمات ایرانی پنجاه و یک ساله به نام حکمت الله قربانی را به دلیل "دست اندازی" به دختران زیر سن قانونی برای مدتی بازداشت کرد.
این واقعه روز شنبه این هفته در یک استخر مختلط در یک باشگاه خانوادگی در شهر سائو پائولو، برزیل، روی داد و به گفته پلیس محلی، این دیپلمات جمهوری اسلامی با تظاهر به شنای زیر آبی، "اندام خصوصی" چهار دختر نه تا پانزده ساله را لمس کرد.
شاهدان عینی افزوده اند که والدین دخترانی که از این عمل دیپلمات ایرانی به خشم آمده بودند در صدد حمله به وی برآمدند و ماموران پلیس حاضر در محل به دشواری توانستند آقای قربانی را از دست آنان رها کنند و به پاسگاه پلیس انتقال دهند.
در پاسگاه پلیس، دیپلمات ایرانی با استناد به مصونیت دیپلماتیک، پس از مدتی کوتاه آزاد شد و منابع پلیس هم به همین دلیل از اظهار نظر در این زمینه و افشای نام او خودداری ورزیدند.
در حالیکه ارتکاب چنین جرمی در برزیل می تواند به محکومیت هشت تا پانزده سال زندان منجر شود، به گزارش وال استریت جورنال، والدین دخترانی که هدف دست اندازی آقای قربانی قرار گرفته بودند به آزادی او اعتراض کردند.
روز چهارشنبه، یک منبع وزارت خارجه برزیل گفت که یکی از مقامات این وزارتخانه با والدین این دختران ملاقات خواهد کرد و به شکایت آنان گوش خواهد داد.
این ماجرا انعکاس گسترده ای در رسانه های خبری محلی داشته زیرا استخری که این حادثه در آن روی داد محل استفاده خانواده هایی است که مایل هستند در امنیت از آن استفاده کنند.
مقامات باشگاه گفته اند که در پی این حادثه، کارت عضویت آقای قربانی را باطل کرده اند و او دیگر اجازه استفاده از این استخر مختلط خانوادگی را نخواهد داشت.
در ادامه گزارش وال استریت جورنال آمده است که دولت برزیل در تلاش برای کسب موقعیتی به عنوان "رابط بین کشورهای توسعه نیافته و پیشرفته"، کوشیده است در سال های اخیر روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.
ایران نیز برزیل را به عنوان متحد مهمی در مقابله با تحریم های غرب می داند هر چند سیاست دولت برزیل در تحکیم روابط با ایران با انتقاد مخالفان در داخل آن کشور روبرو بوده است.




بان و عنان
ساعاتی پس از آنکه دبیرکل سازمان ملل از کوتاهی ارتش سوریه در اجرای کامل طرح صلح این سازمان سخن گفت، گزارش شد که دولت سوریه و سازمان ملل بر سر نحوه فعالیت ناظران صلح به توافق رسیده اند.
روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه، اعلام کرد دولت سوریه و سازمان ملل بر سر "قواعد" فعالیت اولین گروه از ناظران بین المللی به توافق دست یافته اند.
در بیانیه آقای فوزی آمده است که این توافقنامه شامل نحوه فعالیت سی ناظر صلح است که طبق طرح صلح شش ماده ای آقای عنان "بر چگونگی توقف خشونت مسلحانه در تمامی اشکال و توسط تمامی طرف های درگیر نظارت خواهند کرد."
براساس این بیانیه، کوفی عنان هم جهت دستیابی به توافقی مشابه با گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه، "مذاکرات مشابهی" را با شخصیت های مخالف آغاز کرده است.
نخستین گروه از ناظران صلح سازمان ملل در روزهای اخیر به تدریج وارد سوریه شده اند اما تا کنون، چگونگی فعالیت آنان مشخص نبوده است.
در حالی که سازمان ملل انتظار داشته است که این افراد از آزادی عمل کامل برای بازدید از نقاط مختلف سوریه برخوردار باشند، دولت سوریه گفته بود که تنها در صورتی می تواند امنیت آنان را تضمین کند که با هماهنگی و اطلاع کامل دستگاه های امنیتی ماموریت خود را انجام دهند.
ناظران بین المللیدر مقابل، منتقدان حکومت سوریه هشدار داده بودند که هدف مقامات این است که قبل از عزیمت ناظران به هر ماموریتی، شرایط محل مورد بازدید را به نحو دلخواه خود تغییر دهند و مانع از آن شوند که ناظران از واقعیات آگاه شوند.
طرح کوفی عنان شامل اعزام دویست و پنجاه ناظر صلح بین المللی به سوریه است تا بر اجرای کامل توافقنامه آتش بس توسط ارتش سوریه و مخالفان مسلح حکومت نظارت کنند.
احتمالا سازمان ملل انتظار دارد توافقنامه مربوط به فعالیت سی ناظر اعزامی، زمینه ساز اعزام شمار بیشتری از صلحبانان بین المللی به سوریه شود.
خبر توافق مربوط به فعالیت ناظران صلح ساعاتی پس از آن انتشار یافت که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه ای به شورای امنیت خواستار اعزام دست کم سیصد ناظر صلح به سوریه شد.
آقای بان در نامه خود گفته است که دولت سوریه به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه صلح پیشنهادی عمل نکرده و افزوده است که "آمار تلفات بار دیگر در روزهای اخیر رو به افزایش گذاشته و مواردی از ادامه آتشباری به سوی مناطق غیرنظامی و آزار مردم توسط نیروهای دولتی گزارش شده است و منابع دولتی هم از اقدامات خشونت آمیز توسط گروه های مسلح خبر داده اند."

"پیشرفت" در اجرای طرح عنان

طرح پیشنهادی کوفی عنان برای پایان دادن به خشونت سیاسی در سوریه شامل شش ماده از جمله برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل، دسترسی گروه های امدادرسانی به غیرنظامیان، خروج واحدهای ارتش سوریه از مناطق شهری، آزادی برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و لغو ممنوعیت فعالیت خبرنگاران و آزادی عمل آنان جهت انتقال اخبار داخلی سوریه است.
دبیرکل سازمان ملل در تشریح شرایط کنونی سوریه، ضمن تاکید بر اینکه در مقایسه با شرایط قبل از برقراری آتش بس، از میزان خشونت علیه غیرنظامیان کاسته شده، گفته است که گروه کوچک ناظران سازمان ملل توانسته است از برخی نقاط سوریه در روز چهارشنبه دیدن کند.
ناظران طی بازدید خود، شاهد حضور نیروهای ارتش در داخل شهرها بودند و در یک مورد نیز مشاهده کردند که یک دستگاه نفربر زرهی، ظاهرا با هدف پنهان ماندن از دید ناظران، زیر یک صفحه نایلونی استتار شده بود.
حمص روز چهارشنبه
به گفته آقای بان، ناظران همچنین شاهد تجمع مخالفان دولت در یکی از نقاط حومه دمشق بودند که با شروع تیراندازی، متفرق شدند هر چند امکان تعیین دقیق منشاء تیراندازی وجود نداشته است.
دبیرکل سازمان ملل افزوده است که مقامات سوریه با سفر ناظران به شهر حمص، که طی چند هفته اخیر زیر آتش سنگین ارتش سوریه قرار داشته، موافقت نکردند و "مدعی شدند که نسبت به امنیت این هیات در حمص نگران هستند."
مخالفان حکومت سوریه گفته اند که با وجود اعلام برقراری آتش بس، نیروهای دولتی به گلوله باران مناطق مسکونی شهر حمص و چند نقطه دیگر ادامه می‌دهند که تلفاتی برجای گذاشته، هر چند تایید مستقل این گزارش ها امکانپذیر نبوده است.
دبیرکل سازمان ملل در مورد آزادی برگزاری تظاهرات گفته است که از زمان اعلام توافق آتش بس در روز ۱۳ آوریل، خشونت علیه تظاهرکنندگان به طرز قابل توجهی کاهش یافته اما همچنان گزارش های متعددی از عملیات ماموران امنیتی و افراد لباس شخصی وابسته به حکومت برای ارعاب معترضان، و همچنین تیراندازی نظامیان به سوی مردم در دست است.
به گفته آقای بان، "وضعیت هزاران تن از بازداشت شدگان در سراسر سوریه نیز همچنان مبهم است و در مورد بدرفتاری با آنان نگرانی واقعی وجود دارد."
دولت سوریه تا کنون برای پنجاه و سه روزنامه نگار عرب و غیر عرب خارجی ویزا صادر کرده اما دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده که باید تمامی روزنامه‌نگاران از آزادی عمل و سفر برای تهیه گزارش برخوردار باشند.
در نامه دبیرکل سازمان ملل آمده است که در زمینه دسترسی سازمان های امدادرسانی به "میلیون ها غیرنظامی نیازمند کمک در مناطق درگیری نیز هنوز پیشرفت چندانی دیده نشده است."
بان کی مون در نامه خود افزوده است که "تحولاتی که از روز ۱۲ آوریل تا کنون در سوریه رخ داده به منزله تاکید بر لزوم ارسال پیامی روشن به مقامات سوری است با این مضمون که باید توافقنامه قطع خشونت مسلحانه به طور کامل به اجرا درآید و تمامی مفاد طرح صلح شش ماده ای عملی شود."




کارگران فصلیمرکز آمار ایران در گزارشی در باره وضعیت بیکاری در سال گذشته خورشیدی گفته است که نرخ بیکاری همراه با "میزان مشارکت اقتصادی" کاهش پیدا کرده است.
میزان مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال (شاغل و جویای کار) به کل جمعیت بالای سن ده سال است و در نتیجه، انتظار می رود افزایش اشتغال با افزایش میزان مشارکت اقتصادی همراه باشد.
براساس این گزارش، میزان بیکاری در سال گذشته به ۱۲.۳ درصد رسیده است و تعداد بیکاران دو میلیون و ۸۷۷ هزار نفر بوده است.
این گزارش نشان می دهد که میزان بیکاری زنان دو برابر میزان بیکاری مردان است و در سال گذشته خورشیدی، ۸۳۰ هزار نفر از زنان جویای کار بیکار بوده اند.
بخش عمده بیکاران را جوانان تشکیل می دهند و نرخ بیکاری جوانان ۲۶.۵ درصد است.
این گزارش نشان می دهد که همانند سالهای گذشته، میزان بیکاری در فصل زمستان در مقایسه با بقیه فصول بسیار بیشتر بوده است. وضعیت بد آب و هوایی در زمستان و فصلی بودن بخشی از کارها از جمله علل افزایش میزان بیکاری در زمستان است.
گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که در فصل زمستان گذشته میزان بیکاری به ۱۴.۱ درصد رسیده است و بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به تعداد بیکاران افزوده شده است. تعداد بیکاران در پائیز سال گذشته حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است در حالی که این رقم در پایان زمستان به بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.
آنچه در گزارش "چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار" جلب توجه می کند، کاهش شدید نرخ مشارکت اقتصادی است که در چند سال گذشته بی سابقه است.
نرخ مشارکت اقتصادی به این معنی است که چه تعداد از افراد بالای ده سال از نظر اقتصادی فعال بودند و در گروه بیکاران یا شاغلان قرار داشته اند. بقیه جمعیت که تحصیل می کنند یا خانه دار هستند، جزو جمعیت غیرفعال به حساب می آیند.
نرخ مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال اقتصادی (بیکار و شاغل) به کل جمعیت کشور است و گزارش مرکز آمار نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی که در سال ۱۳۸۵ بیشتر از ۴۰.۴ درصد بود در سال ۱۳۹۰ به ۳۶.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.
این رقم کمترین میزان مشارکت اقتصادی در سالهای اخیر است و به درستی مشخص نیست که چرا میزان مشارکت اقتصادی تا این اندازه کاهش پیدا کرده است.
این در حالی است که جمعیت کشور در سالهای اخیر هر ساله افزایش پیدا کرده و تعداد دانشجویان کشور به بیشتر از چهار میلیون نفر رسیده است و هر ساله دستکم ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می شوند در این شرایط پاسخی قانع کننده برای کاهش جمعیت فعال کشور وجود ندارد.

جمعیت فعال و آماده کار

از مجموع جمعیت ۷۵ میلیونی کشور بیشتر از ۲۳ میلیون نفر فعال بوده اند یعنی یا شغل داشته یا به دنبال پیدا کردن شغل هستند و در فهرست بیکاران قرار دارند.
در سالهای اخیر تغییر چندانی در میزان فعال کشور به چشم نمی خورد و برخی گزارشهای دولتی دلیل اصلی آن را گرایش به ادامه تحصیل و عدم تمایل زنان به فعالیت های اقتصادی عنوان می کنند.
دانشگاه
در حال حاضر سهم زنان در فعالیت های اقتصادی در ایران کمتر از چهار میلیون نفر است در حالی که سهم مردان بیشتر از ۱۹ میلیون نفر است.
در حال حاضر سهم زنان در فعالیت های اقتصادی در ایران کمتر از چهار میلیون نفر است در حالی که سهم مردان بیشتر از ۱۹ میلیون نفر است.
این در حالی است که در سالهای اخیر زنان سهم برابر و گاه بیشتری را در دانشگاهها به خود اختصاص داده اند و ظاهرا تنها بخشی از این تعداد هر ساله به عنوان متقاضیان کار وارد بازار می شوند.
عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که "کاهش نرخ مشارکت را نگران کننده نمی دانم."
به گفته آقای شیخ الاسلامی در حال حاضر ایجاد فرصت های جدید شغلی بر افزایش نرخ مشارکت اقتصادی اولویت دارد و "ممکن است خانمی تا دیروز جویای کار بوده و یا حتی شاغل بود، در حال حاضر به هر دلیلی ترجیح بدهد دیگر جویای کار نباشد و در منزل بماند مانند این که برخی خانم ها پس از ازدواج تصمیم می گیرند دیگر کار نکنند، این افراد دیگر جزیی از جمعیت فعال کشور محسوب نمی شوند."
با آنکه نگرانی هایی در باره کاهش افراد فعال مطرح شده اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید که "این موضوع الزاما یک گام منفی برای کشور محسوب نمی شود، حداقل در شرایطی که ما در صدد کاهش نرخ بیکاری هستیم و اولویت کاستن از تعداد بیکاران است."
آقای شیخ الاسلامی تاکید می کند که "افزایش نرخ مشارکت اقتصادی امر خوبی است و افزایش اشتغال هم خوب است اما اگر قرار باشد بین این دو دست به انتخاب بزنیم، افزایش اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی را در اولویت قرار می دهیم."
سوای استدلالی که دولت در این زمینه دارد، گزارش مرکز آمار نشان می دهد که شعارهای دو سال گذشته دولت در زمینه ایجاد اشتغال درست نبوده است
دولت می گوید که در دو سال گذشته دست کم سه میلیون شغل ایجاد کرده اما به نظر کارشناسان اقتصادی این آمار به هیچوجه در میزان جمعیت فعال کشور و نرخ بیکاری تاثیر نگذاشته مگر این که بپذیریم به همان تعداد که شغل ایجاد شده، به همان اندازه هم بر تعداد بیکاران اضافه شده است.
گزارش های رسمی نشان می دهد که طی سالهای اخیر تغییر چندانی در تعداد بیکاران ایجاد نشده و این در حالی است که دولت وعده داده امسال بیکاری را ریشه کن کند.
اما برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به اجرای برنامه حذف یارانه ها و عدم حمایت دولت از بخش تولید، این احتمال وجود دارد که واحدهای تولیدی برای کاستن از هزینه ها، بخشی از نیروی کار خود را اخراج کنند و این می تواند باعث افزایش تعداد بیکاران شود.




دولت ترکیه در نظر دارد روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، یک کشتی باری مظنون به حمل اسلحه ارسالی ایران برای حکومت سوریه را که دریای مدیترانه متوقف شده و در بندر اسکندرون ترکیه پهلو گرفته، مورد بازرسی قرار دهد.
در حالیکه سوریه مشمول تحریم تسلیحاتی کشورهای غربی است، شرکت آلمانی مالک و شرکت اوکراینی اجاره کننده کشتی حمل اسلحه توسط این کشتی را تکذیب کرده اند، اما مخالفان حکومت سوریه گفته اند که تسلیحات ایران به مقصد سوریه هنگام توقف کشتی در جیبوتی بارگیری شد.
به گزارش وبسایت "مارین ترافیک" که مسیر کشتی ها و موقعیت کشتی ها را نشان می دهد، کشتی باری "آتلانتیک کروزر" با پرچم آنتیگوآ و باربودا (کشوری در دریای کارائیب) روز چهارشنبه، ۱۸ آوریل در نزدیکی سواحل سوریه در دریای مدیترانه متوقف و برای بازرسی به بندر اسکندرون هدایت شده است.
شرکت آلمانی بوکشتیگل، مالک این کشتی گفته است که بررسی است که هیچ سلاحی در این کشتی حمل نمی شده است و کشتی پس از بازرسی های لازم به مسیر خود به مقصد سوریه ادامه خواهد داد.
هنوز مقام های رسمی ترکیه وجود اسلحه بر روی کشتی "آتلانتیک کروزر" را تائید نکرده اند.
ایران و سوریه هرگونه مبادلات تسلیحاتی را تکذیب کرده اند.
علاوه بر این، سوریه به سازمان ملل گفته است نیروهای مسلح مخالف دولت سلاح های خود را از هواداران شان در لبنان و دیگر کشورهای همجوار سوریه تهیه می کنند.
درمقابل، مخالفان دولت سوریه، جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که در سرکوب معترضان توسط دولت بشار اسد، مشارکت دارد.
مقامات ایرانی ضمن ابراز حمایت کامل و آمادگی برای دفاع از حکومت بشار اسد در جریان اعتراضات کنونی، اتهام همکاری نظامی با دستگاه های امنیتی سوریه و مشارکت در سرکوب اعتراضات در آن کشور را تکذیب کرده اند.




رئوس برنامه های عمروموسی برای درصورت پیروزی

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
عمروموسی، دبیرسابق اتحادیه عرب و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در مصر
حدود پنج هفته مانده به اولین انتخابات ریاست جمهوری درمصر، پس ازسرنگونی حکومت حسنی مبارک، اولین نامزد ریاست جمهوری این کشور الویت های مبرم برنامه خود را اعلام داشت.

عمروموسی، دبیرسابق اتحادیه عرب و ازصاحب منصبان قدیمی مصر در دروان حکومت سی ساله ی حسنی مبارک روزچهارشنبه دردیدار ازیکی ازحومه های شهرقاهره پایتخت مصراعلام داشت که درصورت انتخاب دو الویت درصدردستورکاردولت وی خواهد بود: کاهش هرچه سریعتر فقر و اتقاع توان اقتصادی کشور. وی گفت درنظردارد توان اقتصادی مصر را طی ده سال آینده به دو برابر افزایش دهد. عمرو موسی تاکید می کند که فقر اولین دشمن مصر است که باید با آن به مبارزه برخواست.
عمرو موسی که هفتاد وپنج سال دارد گفته است که مایل است تنها یک دوره چهارساله درپست ریاست جمهوری باقی بماند. وی علاوه برمدتی طولانی دردبیرکلی اتحادیه عرب به مدت ده سال نیز پست وزارت امور خارجه مصررا برعهده داشته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، با رد صلاحیت های گسترده ازسوی کمیته عالی انتخابات مصر، بخت پیروزی عمرو موسی افزایش یافته است.
لازم با یادآوری است که این کمیته روز گذشته ده تن از نامزدان ریاست جمهوری را فاقد صلاحیت قانونی اعلام داشت که مهمترین آنها عُمرسلیمان رئیس سابق دستگاه امنیتی حکومت حسنی مبارک وسه تن از اسلامگرایان اخوان المسلمین و سلفی های مصری هستند.
ازسوی دیگر درحالی که روابط مصرو اسرائیل پس ازحکومت حسنی مبارک، علی رغم برخی اعتراضات اسلامیون تندرو، همچنان، مانند سابق، ادامه یافته است درقاهره اعلام شد که مفتی بزرگ قاهره، علی جمعه، روزگذشته اعلام داشت که اخیراً به اورشلیم سفرکرده و درمسجد "الاقصی" نماز گذارده است.
علی جمعه، که یکی ازعالی ترین مقامات مذهبی مصربه شمارمی رود، گفته است که ازطریق خاک اردن به اورشلیم رفته است.
این اقدام مفتی اعظم قاهره خشم تندروهای مذهبی سلفی را برانگیخته است. برخی از آنها خواستار حذف علی جمعه از سلسله مراتب سُنی در مصرگردیده اند، ولی علی جمعه می گوید این اولین دیدار وی جنبه رسمیت نداشته و تنها سفرخصوصی برای دیدار و زیارت از مسجد الاقصی بوده است.
 




پرتاب موشک قادر به حمل کلاهک هسته ای در هند

نوشتۀ فواد روستائی
هند امروز (پنجشنبه) نخستین موشک "دور برد قادر به حمل کلاهک هسته ای" خود را با موفقیت پرتاب کرد.هند امروز (پنجشنبه) نخستین موشک "دور برد قادر به حمل کلاهک هسته ای" خود را با موفقیت پرتاب کرد.این موشک که "اگنی ٥"* نام دارد ٥٠ تن وزن، ١٧ متر طول و ٥٠٠٠ کیلومتر برد دارد و می تواند علاوه بر چین کشورهای غیر آسیائی از جمله اروپائی را نیز هدف قرار دهد.

پرتاب موفقیت آمیز موشک هند در ساعت هشت و پنج دقیقۀ امروز به وقت محلی از پایگاهی در آب های ایالت "اریسا"* صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا به امروز تنها پنج کشور آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه مجهز به این نوع موشک بوده اند.
پرتاب موفقیت آمیز این موشک با استقبال گرم و تشویق های شدید نخست وزیر، وزیر دفاع و تنی چند از دیگر بلندپایگان هند توأم بود.
هند که سومین قدرت اقتصادی آسیا به شمار میرود در حال حاضر برنامۀ وسیعی را برای تجهیز و نوسازی ارتش و افزایش ظرفیت های دفاعی کشور به ویژه در قبال همسایۀ نیرومند خود چین به موقع اجرا گذاشته است.
واکنش چین به پرتاب موشک هند واکنشی میانه روانه بود. سخنگوی وزارت امورخارجۀ چین پس از اشاره به این که چین از پرتاب موشک هند مطلع شده است بر این نکته تأکید کرد که چین و هند دارای روابطی حسنه هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجۀ چین گفت این کشور وهند در مقام دو قدرت جدید رقیب یکدیگر نبوده و با هم همکاری و تشریک مساعی می کنند و باید به این روند ادامه دهند.




ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ملل متحد از وخامت اوضاع در سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل متحد
بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی عمیق از اوضاع در سوریه و فراخواندن رژیم دمشق به پایبندی به تعهداتی که پذیرفته است از شورای امنیت سازمان ملل خواست ناظران بیشتری به سوریه بفرستد.

بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از دولت خواست با ارسال "نشانه ای روشن" تمایل و عزم خود به برقراری صلح در این کشور را نشان دهد.
دبیر کل سازمان ملل متحد که دیشب در نیویورک، مقر این سازمان، سخن می گفت در عین حال خواستار آن شد که شورای امنیت اعزام ناظران بیشتری به سوریه را تصویب کند و شمار آنان را از ٢٥٠ نفر (شمار پیش بینی شده در قطعنامۀ تصویب شده در این شورا) به ٣٠٠ نفر افزایش دهد.
باید یادآوری کنیم که نخستین دسته از این ناظران که نظامی اما غیر مسلح هستند و مرکب از شش نفرند هم اکنون در سوریه به سر می برند.
دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن یادآوری ادامۀ خشونت ها در سوریه و گلوله باران مناطق مسکونی از طرف ارتش برغم موافقت دولت با آتش بس، از رژیم دمشق خواست به تعهداتی که پذیرفته است جامۀ عمل بپوشاند.
دبیر کل سازمان ملل یادآور شد که ناظران اعزامی این سازمان نتوانسته اند به وظایف خود عمل کنند.
بان کی- مون درپایان تأکید کرد که از وخامت اوضاع در سوریه به شدت نگران است.
همزمان با این اظهارات بان کی- مون در نیویورک، خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ امریکا نیز به نوبۀ خود در واشنگتن ضمن ابراز نگرانی از اوضاع سوریه از بشار اسد خواست از آخرین فرصتی که در دست است استفاده کند.
وزیر امورخارجۀ امریکا هشدار داد که در صورت از دست رفتن این آخرین فرصت اقدام های تازه ای علیه رژیم دمشق به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
قرار است امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به اوضاع سوریه و بررسی گزارش بان کی- مون در مورد چگونگی کار ناظران اعزام شده تشکیل جلسه دهد.
از سوی دیگر دیروز در پاریس اعلام شد وزیران امورخارجۀ پانزده کشور جهان امروز (پنجشنبه) در پاریس گرد می آیند.
این نشست به ابتکار آلن ژوپه، وزیر امورخارجۀ فرانسه، برای رسیدگی به اوضاع سوریه تشکیل می شود.
سرگئی لاورف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در واکنشی انتقاد آمیز به نشست امروز پاریس در مسکو گفت بدیهی است که هدف این نشست به هیچ وجه وادار کردن اپوزیسیون و رژیم به گفتگو و مذاکره نیست.
وزیر امور خارجۀ روسیه مدعی شد که هدف از گردهمائی پانزده وزیر امورخارجه در پاریس افزایش تضاد و تناقض میان رژیم و اپوزیسیون سوریه است.




نخست وزیر اسرائیل: ایران مجهز به بمب اتمی موجودیت اسرائیل را تهدید می کند

نوشتۀ فواد روستائی
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر به انتقاد از برنامۀ هسته ای و "خطر جمهوری اسلامی ایران" پرداخت و کسانی را که به زعم او این خطر را نادیده می گرند متهم کرد که از "هولوکاست" یا کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم هیچ نیاموخته اند.

نخست وزیر اسرائیل دیشب (چهارشنبه شب) در نطقی که به مناسبت فرارسیدن روز بزرگداشت قربانیان هولوکاست ایراد کرد بدون آن که از کشور یا فرد خاصی نام ببرد گفت کسانی که خطر ایران را نادیده گرفته و چیزی نمی گویند مانند کسانی که در خلال جنگ جهانی دوم در مورد هولوکاست سکوت کردند از گفتن حقیقت می ترسند.
بنیامین نتانیاهو سکوت در مقابل خطر جمهوری اسلامی ایران را توهین به قربانیان هولوکاست دانست و گفت حقیقت این است که یک ایران مجهز به جنگ افزار هسته ای خطری است که "موجودیت" اسرائیل را تهدید می کند.
نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که ایران مجهز به جنگ افزار هسته ای در عین حال تهدیدی برای کشورهای منطقه و صلح جهان نیز می باشد.
نتانیاهو جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای را تکلیفی برای جامعۀ جهانی دانست و گفت اما این این کار پیش از هر چیز تکلیفی برای اسرائیل است.
مراسم یادبود قربانیان هولوکاست امروز (پنجشنبه) در اسرائیل از جمله با یک "راه پیمائی زندگان" و دو دقیقه سکوت در ساعت ١٠ بامداد به وقت محلی برگزار می شود.






پرسش وبگاه اصولگرا:
توافقی پشت پرده ای که امارات ادعا می کند نقض شده چیست؟

عصر ایران
سفر اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به جزیره ابوموسی با اعتراض مقامات اماراتی روبه رو شده است.
مقامات اماراتی در اعتراضات خود سخن از توافقی با دولت ایران سخن به میان می آورند که براساس آن دو کشور به سکوت درباره مسئله جزایر سه گانه برای یافتن راه حلی راضی شده بودند. آنها مدعی اند که ایران با سفر اخیر رئیس جمهور ، نقض پیمان کرده است.
به عنوان مثال وزیر امور خارجه امارات اخیر گفته بود: امارات و ایران درگذشته توافق کرده بودند تا درباره مسئله جزایر سه گانه، آرامش برقرار شود. میان دو کشور توافقی وجود داشت که دو کشور از صدور بیانیه و موضع گیری درباره جزایر سه گانه خودداری کنند. امارات نیز در همین ارتباط، به سکوت پایبند شد و از طرح موضوع جزایر سه گانه در بیانیه های شورای امنیت و نشست های اتحادیه عرب خودداری کرد. ایران و امارات در مسیر یافتن وسیله و چارچوب مناسبی برای پایان اختلافات میان دو کشور بودند و در این مسیر، گام هایی را نیز برداشتند اما از سفر تحریک آمیز رئیس جمهوری به جزیره اماراتی و اشغال شده ابوموسی، غافلگیر شدیم.
همچنین در یادداشت اعتراض آمیز دولت امارات که تسلیم سفیر ایران در ابوظبی شده آمده بود: سفر احمدی نژاد به ابوموسی ، تلاش های دیپلماتیک دو کشور که برای حل مسالمت آمیز (مسئله جزایر) توافق کرده بودند را ناکام گذاشت. امارات برای ایجاد فضا و زمینه مناسب برای حل مسالمت آمیز و مشترک، به این توافق پایبند بود.
این در حالی است که موضع اعلامی مقامات ایرانی در داخل همیشه این بوده که موضوع جزایر به عنوان بخشی ازحاک ایران ، اساساً قابل مذاکره نیست.
حال مقامات ایرانی و در راس آنها وزارت امورخارجه توضیح دهند که آیا توافق ادعایی طرف اماراتی صحت دارد؟ اگر صحت ندارد ، چرا صراحتاً سخنان آنها را تکذیب نمی کنند و اگر توافقی در میان است مبنا، محتوای و بندهای آن چه بوده است؟ آیا نمایندگان مجلس از چنین توافقنامه ای با خبر هستند؟
البته بدیهی است که هر گونه توافقی هم که از سوی مسوولان ایرانی پذیرفته شده باشد ، معطوف به نادیده انگاری مالکیت ایران بر جزایر نیست چه آن که چنین گمان نادرستی را متوجه مسوولان ایرانی نمی دانیم ولی شفاف سازی ، آن هم در شرایطی که اماراتی ها زمین و زمان را پر کرده اند که ایران "توافق فیمابین" را نقض کرده است ، انتظار بزرگی از مسوولان سیاست خارجی کشور نیست.





اسامی اعدام شدگان گروهی زندانیان در زندان عادل آباد شیراز

فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز یکشنبه 27 فروردین ماه اعدام گروهی و قرون وسطایی 8 زندانی در زندان عادل آبادشیراز توسط رسانه های دولتی اعلام گردید. اما رسانه های دولتی از اعلام هویت این 8 زندانی خوداری کردند.
طبق تحقیقاتی که توسط فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران در این باره صورت گرفت مشخص گردید که از 8 زندانی اعدام شده 5 نفر از آنها از شهروندان افغانستان هستند.
اسامی تعدادی از زندانیان که روز یکشنبه 27 فروردین ماه در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند به قرار زیر می باشد :
1- تورج علی پرست از اهالی شیراز
2-زندانی احسن الله صفری 30 ساله متاهل و دارای 3 فرزند از شهروندان افغانستان، او بیش از 30 ماه در زندان عادل آباد شیراز زندانی بود.
3- حسن رودینی زاده 28 ساله از شهروندان افغانستان و نزدیگ به 30 ماه در زندان عادل آباد شیراز زندانی بود.
4-محمد کلب علی 29 ساله از شهروندان افغانستان و 3 سال بود که در زندان بسر می برد
5- حاتم شاه از شهروندان افغانستان
لازم به یادآوری است که از اوایل هفته تا به امروز 11 زندانی در زندانهای شیراز ،زنجان و سمنان بنابه اعلام رسانه های حکومتی اعدام شدند.
دادگاه های انقلاب رژیم ولی فقیه علی خامنه ای از اعلام اسامی شهروندان افغانی که اعدام می شوند خوداری می کند و تا به حال سعی داشته است که در خفای کامل اعدم ها صورت گیرد تا از طبعات بین المللی اعدام شهروندان کشورهای دیگر جلوگیری نماید.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعدام های گروهی و قرون وسطایی که به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه است را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا و پایان دادن به اعدام های گروهی می باشد.

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل




باهنر: «حضور اصلاح‌طلبان به نفع نظام است»

image
محمدرضا باهنر از نمایندگان اصول‌گرای مجلس گفت: «حضور اصلاح طلبان به نفع نظام خواهد بود.» همچنین این عضو هیأت رییسه مجلس گفته است که «هم اکنون در مجلس نهم تعداد قابل توجهی از افراد متصل به طیف اصلاح‌طلبی داریم که حضور آن‌ها را پاس می‌داریم.»
محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که از نیروهای اصول‌گرای جمهوری اسلامی به شمار می‌آید در یک نشست خبری از اصلاح‌طلبان درون نظام دفاع کرده است.
باهنر گفته است: «با توصیه رهبری به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی هستیم و معتقدم که اصلاح‌طلبی نباید به هیچ وجه مترادف با فتنه‌انگیزی تعریف شود.»
وی ادامه داده است: «حضور اصلاح طلبان و ایجاد فضایی چند صدایی به نفع نظام خواهد بود. ضمن اینکه هم اکنون نیز در مجلس نهم تعداد قابل توجهی از افراد متصل به طیف اصلاح طلبی داریم که حضور آن‌ها را پاس می‌داریم.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در واکنش به «الهام» که گفته بود کسانی وارد مجمع تشخیص مصلحت می‌شوند که امکان حضور در مجامع سیاسی را ندارند، گفت: «خود الهام هم باید به مجع برود، چرا که هم اکنون بی‌کار است، ضمن اینکه با همین تعبیر اکثر افراد جبهه پایداری باید وارد مجمع شوند.»




کاهش قیمت نفت علی‌رغم کاهش صادرات نفتی ایران

imageعلی‌رغم این که وزیر نفت ایران امروز خبر داده است که «فروش نفت ایران به شرکت انگلیسی شل متوقف شده» و همچنین منابع بازرگانی در توکیو گفته‌اند که «ژاپن خرید نفت از ایران را ۷۷ درصد کاهش داده»، بهاي نفت در بازارهاي جهاني امروز(پنجشنبه) كاهش يافته است.
امروز در ایران، وزیر نفت جمهوری اسلامی از توقف فروش نفت خام این کشور به شرکت انگلیسی هلندی شل خبر داده و اعلام کرده است: «در حال حاضر ایران از این شرکت اروپایی بابت فروش نفت یک میلیارد دلار طلب دارد.»
بر اساس گزارش مهر، شرکت انگلیسی- هلندی شل یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران بود که تا پیش از افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به طور متوسط روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.
تحریم‌های بین‌المللی در زمینه ارائه خدمات بانکی، دریافت مطالبات نفتی ایران را مختل کرده است.
همچنین امروز در خبری دیگر اعلام شد که واردات نفت خام ژاپن از ایران در ماه آوریل جاری نسبت به دو ماه اول سال ۲۰۱۲ میلادی، ۷۷ درصد کاهش یافته است.
این میزان کاهش واردات نفت خام معادل ۲۵۰ هزار بشکه در روز است. 
این بیشترین کاهش واردات نفت خام از ایران در میان واردات کنندگان آسیایی نفت خام این کشور به شمار می‌رود.
علی‌رغم کاهش صادرات نفتی ایران، امروز (پنجشنبه) بهاي نفت در بازارهاي جهاني به دليل افزايش بيش از حد انتظار موجودي نفت آمريکا، احتياط سرمايه‌گذاران در آستانه فروش اوراق قرضه اسپانيا و همچنين كاهش تقاضاي نفت به دليل نگراني‌هاي مجدد از بحران بدهي منطقه يورو، كاهش يافت.
این در حالی است که دیروز وزیر نفت ایران از افزایش قیمت نفت در آینده خبر داده و بر نقش ایران در بازارهای نفتی بین‌المللی تأکید کرده بود.





حضور اعلام نشده «انقلابیون بحرین» در قم

سایت محافظه‌کار «مشرق‌نیوز» از سخنرانی مقتدی صدر امام جمعه کوفه و رهبر جریان صدر عراق در جمع گروهی از انقلابیون بحرین در شهر قم خبر داده است.
 «مشرق‌نیوز» زمان دقیق این سخنرانی را اعلام نکرده٬ اما نوشته که آقای صدر در سخنرانی خود از «انقلاب اسلامی» بحرین حمایت کرده است.
این برای نخستین‌بار است که یک رسانه محافظه‌کار از حضور مخالفان حاکم بحرین در ایران خبر می‌دهد.
تعداد و علت حضور این «انقلابیون» در ایران مشخص نیست٬ اما حضور آنها به روشنی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در سازماندهی مخالفان حاکم بحرین نقشی اساسی ایفا می‌کند.
دولت بحرین بار‌ها جمهوری اسلامی را به تحریک شیعیان بحرینی علیه حکومت خاندان آل خلیفه متهم کرده و خواستار پایان دادن به این دخالت‌ها شده است.
اکثریت مردم بحرین شیعه هستند و به طور سنتی روابط خوبی با ایران دارند، اما حکومت این کشور در اختیار اقلیت سنی مذهب مورد حمایت دولت عربستان سعودی است.
مقام‌های جمهوری اسلامی از آغاز اعتراض‌های ضد دولتی در بحرین خواستار به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض مخالفان شده و سرکوب دولتی مخالفان را محکوم کرده‌اند.
سال گذشته نیز  سایت محافظه‌کار «عماریون» در یادداشتی گزارش‌ها در مورد دخالت نظامی جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در امور داخلی بحرین را تائید کرده و خواستار گسترش این دخالت‌ها شده بود.




از سوی محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت:

نخستین جلسه «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی»


محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت دهم با بی‌اعتنایی به نظر شورای نگهیان مبنی بر غیرقانونی بودن «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» نخستین جلسه این هیات را تشکیل داد.
آن‌طور که سایت رسمی ریاست جمهوری نوشته٬ این جلسه روز چهارشنبه (۳۰ فروردین) به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شده است.
آقای احمدی‌نژاد در این جلسه طی سخنانی بر ضرورت «صیانت» از قانون اساسی تاکید کرده است.
در این جلسه علاوه بر ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه هیات، مراحل تصویب پیش‌نویس آئین‌نامه تشکیلاتی و شرح وظایف هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.
احمدی‌نژاد باوجود مخالفت شورای نگهبان با احیای «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی»٬ ۱۷ اسفند ماه سال گذشته با صدور حکمی اعضای این شورا را منصوب کرد.
 وی در حکمی که برای اعضای این هیات صادر کرده٬ «نظارت بر حسن اجرای اصول قانون اساسی» و «پیگیری تحقق اهداف عالیه مندرج در قانون اساسی» را از جمله وظایف آن‌ها اعلام کرده است.
این هیات برای نخستین‌بار در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی تشکیل شد که در آن زمان شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و در ‌‌‌‌نهایت دولت احمدی‌نژاد دهم بهمن ماه سال ۱۳۸۴ آن را منحل کرد.
رئیس دولت دهم چندی پیش در دفاع از احیای این هیات گفته بود: «زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است.»




دستگیری‌های گسترده در بحرین؛ درگیری‌های خونین در سوریه

توقف قطار بهار عربی در دو ایستگاه دمشق و منامه

کلمه – گروه بین الملل: قطار بهار عربی مدتی است که در دو ایستگاه شرق و غرب خاورمیانه متوقف شده است: بحرین و سوریه. هرچند تعارض منافع قدرتهای منطقه‌ای و جهانی در این دو جبهه، هنوز اجازه نداده مبارزات ضد دیکتاتوری در این دو کشور به سرانجامی برسد، اما تلاش‌های مردم در این کشورها نیز متوقف نشده است.
هم در سوریه و هم در بحرین، مبارزت سیاسی در خیابان‌ها همچنان ادامه دارد؛ هرچند در سوریه به شکلی خونین و مسلحانه و با خواست سقوط حکومت و کنار رفتن بشار اسد، و در بحرین هنوز به شکلی نه چندان خشونت‌آمیز و با خواست آزادی زندانیان سیاسی، تضمین عدالت و آزادی‌های سیاسی و تسلیم پادشاه به قانون و رای اکثریت.
این دو کشور در حالی دستخوش درگیری‌های سنگین سیاسی در عرصه خیابان‌ها هستند که در مصر و یمن نیز تنش‌های سیاسی پس از سقوط دیکتاتورها ادامه دارد و معترضان در دیگر کشورها نیز به نوعی نگران شرایط سیاسی آینده و چشم انتظار تعیین تکلیف اعتراضات ضد حکومتی در سوریه و بحرین هستند؛ دو کشوری که این روزها پرخبرترین دوران تاریخ جدید خود را طی می‌کنند.
گسترش اعتراضات در بحرین، همزمان با برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی
روز پنجشنبه ۳۱ فروردین مخالفان دولت بحرین برای سومین روز تظاهرات اعتراضی بر پا کردند. این تظاهرات‌ها در اعتراض به سیاست‌های نظام آل خلیفه و تلاش این نظام برای مساعد جلوه دادن وضعیت بحرین با برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی صورت می‌گیرد. تظاهرکنندگان تصاویری از کشته‌شدگان در جریان اعتراضات در این کشور را در دست داشتند.
نبیل رجب، دبیرکل مرکز حقوق بشر بحرین تاکید کرده است که در ده‌ها تظاهراتی که در بحرین علیه رژیم آل خلیفه برگزار شد، شماری بازداشت و شکنجه شدند؛ همچنین با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی به سوی معترضان، چندین تن مجروح شدند.
او به شبکه خبری العالم گفت، مردم بحرین در سراسر این کشور در اعتراض به برگزاری مسابقات فرمول یک، و با درخواست آزادی عبدالهادی خواجه فعال حقوقی و سایر زندانیان سیاسی، اقدام به برگزاری تظاهرات بسیار گسترده‌ای کردند که در جریان آن، ده‌ها تن از مردم از جمله دو فعال سیاسی به نامهای “هشام صباغ” و “منصور جمری” دستگیر شدند؛ نیروهای امنیتی همچنین اقدام به شکنجه دستگیرشدگان کردند که شماری از آنها برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.
دستگیری ۸۰ فعال حقوق بشر
دولت بحرین در آستانه برگزاری مسابقات فرمول یک در بحرین با دستگیری بیش از ۸۰ فعال حقوق بشری، موجی از بازداشت را در این کشور به راه انداخته است. محمد مسقطی، رئیس انجمن حقوق بشر جوانان بحرین اعلام کرد که از روز ۱۴ آوریل تاکنون بیش از ۸۰ تن از فعالان حقوقی در روستاهای نزدیک به منامه پایتخت این کشور بازداشت شده‌اند. رئیس انجمن حقوق بشر جوانان بحرین تصریح کرد که آل خلیفه تلاش دارد تا با این بازداشت‌ها از شدت اعتراضات به برگزاری مسابقات فرمول یک بکاهد. مسقطی گفت: بیشتر بازداشت‌شدگان رهبران و سازمان‌دهندگان اعتراضات روازنه ضد دولتی علیه آل خلیفه بوده‌اند.
انتشار اخبار دستگیری‌های جدید با صدور بیانیه سازمان عفو بین الملل درباره شکنجه معترضان بازداشتی در زندان‌های بحرین با وجود وعده اصلاحات از سوی مقام‌های مسئول، همزمان شده است. حسیبه حاج صحراوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اظهار داشته است: «مقام‌های بحرینی می‌خواهند تصویری از کشوری قرار گرفته در مسیر اصلاحات منعکس کنند. اما همچنان گزارش‌هایی درباره شکنجه زندانیان و به کارگیری خشونت مفرط در برخورد با اعتراض‌ها به دست می‌آید.» او همچنین یادآور شده است: «اصلاحات پیاده شده تنها با بخشی از مشکلات تعامل دارد.»
نمایش آرامش و اصلاحات در بحرین
مقام‌های بحرینی امیدوارند با برگزاری مسابقات، چهره بین المللی خود را بازسازی کنند و حرکت کشور در مسیر اصلاحات را نشان دهند. آن‌ها همچنین به شکل ویژه‌ای می‌خواهند نشان دهند که حاکمان سنی مذهب بحرین رابطه خود را با اکثریت شیعه مذهب پس از اعتراض‌های سال گذشته بهبود بخشیدند.
به اعتراض‌های خیابانی سال گذشته شیعیان بحرین با مداخله نیروهای امنیتی پایان داده شد. بحرین به منظور آرام کردن اوضاع از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک خواست. به همین منظور عربستان سعودی، امارات عربی متحد و کویت نیروهای خود را به بحرین گسیل کردند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند.
شیعیان بحرین می‌گویند که مورد تبعیض قرار می‌گیرند و خدمات ارائه شده به آن‌ها از جمله در اشتغال و مسکن، کمتر از سنی‌ها است. خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان بحرینی گزارش داده است که رابطه میان دو طایفه شیعه و سنی همچنان پر تنش است و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن اعتراض‌ها از زور استفاده می‌کنند. دولت بحرین اتهام تبعیض علیه شیعیان را نمی‌پذیرد و ادعای دخالت خارجی و تحریک شیعیان از سوی جمهوری اسلامی ایران را مطرح می‌کند.
فعالان بحرینی می‌گویند در نا‌آرامی‌های سال گذشته این کشور، دستکم ۳۵ نفر کشته شده‌اند اما از زمان پایان وضعیت فوق العاده و در درگیری‌های پراکنده، شمار کشته شدگان به حدود ۷۰ نفر رسیده است. آن‌ها یکی از دلایل افزایش شمار قربانیان را استفاده گسترده پلیس از گاز اشک‌آور می‌دانند. دولت اما در کشته شدن کسی در اثر اشتنشاق گاز اشکاور تشکیک می‌کند.
*      *      *
همزمان با بحرین، در سوریه نیز قطار بهار عربی هنوز متوقف است و روند اعتراضات ضد حکومتی در این کشور هنوز به سرانجامی نرسیده است. دولت بشار اسد و مخالفان، یکدیگر را به نپذیرفتن مصالحه و نقض آتش بس متهم می کنند و کوفی عنان نیز از مشکلات استقرار آرامش در این کشور گله‌مند است.
در حالی که ادامه خشونت‌ها در سوریه با وجود حضور ناظران حافظ صلح سازمان ملل متحد در این کشور، باعث بروز تردیدهایی در خصوص موفقیت طرح صلح کوفی عنان و توانایی آن برای برقراری آتش بس میان دولت و مخالفان شده است هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که خشونت در سوریه باید متوقف شود، در غیر این صورت واشینگتن راه‌هایی برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد خواهد یافت.
درخواست از همسر بشار اسد برای توقف خونریزی ها
این روزها ظاهرا آخرین تلاش ها برای توقف مسالمت آمیز خشونت در سوریه در حال انجام است. همسران سفیران آلمان و بریتانیا در سازمان ملل با تهیه یک نوار ویدیویی چهار دقیقه ای که در یوتیوب منتشر شده، از اسما اسد، همسر رئیس جمهوری سوریه خواسته اند تا برای پایان دادن به کشتار در کشورش تلاش کند.
خانم فن فوس همسر نماینده آلمان در سازمان ملل گفته است: ما فکر می کنیم که او به راحتی می تواند در عموم صحبت کند و بگوید که خونریزی باید متوقف و صلح برقرار شود. ما چیز زیادی نمی خواهیم. ممکن است که این کار او را به دردسر بیاندازد اما هزاران زن سوری هر روز زندگیشان را به خطر می اندازند.
در این نوار ویدیویی، تصاویری از نحوه زندگی تجملاتی اسما اسد در کنار تصاویر کودکان کشته و زخمی شده توسط نیروهای دولتی نشان می دهد و از خانم اسد درخواست شده است تا مانع از آن شود که همسرش به سرکوب خشونت آمیز معترضان ادامه دهد.
آخرین فرصت های بشار اسد
هیلاری کلینتون نیز در کنفرانسی خبری در خاتمه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل، در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن حمام خون در سوریه اظهار داشت: «ما در یک دو راهی هستیم، یا به کمک ناظران در اجرای طرح کوفی عنان موفق می‌شویم یا اینکه اسد آخربن فرصت خود را از دست می‌دهد و یافتن راه‌های دیگری برای افزایش فشار بر او ضروری می‌شود.» هیلاری کلینتون ادامه داد که با همتایان خود در نشست درباره ضرورت تشدید تحریم‌ها و افزایش فشار بر نظام سوریه و کسانی که از او پشتیبانی می‌کنند سخن گفته است.
درگیری در حضور ناظران
بر اساس گزارش ها در حالی که ناظران سازمان ملل براساس طرح کوفی عنان به سوریه رفتنه‌اند تا بر آتش‌بس میان دولت و مخالفان حکومت سوریه نظارت کنند. هم رسانه‌های دولتی سوریه و هم مخالفان از درگیری و شلیک آتش در جریان حضور ناظران سازمان ملل متحد در منطقه عربین در حومه دمشق خبر داده‌اند.
یک فیلم ویدویی منتشر شده که گفته می‌شود از عربین هست؛ در این ویدیو دو خودرو با آرم سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد در حالی که جمع زیادی از معترضان به نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه گرداگرد آنها تجمع کرده‌اند. ناگهان صدای انفجار شنیده می‌شود و پس از آن تجمع‌کنندگان پا به فرار می‌گذارند. دوربین فیلمبرداری برخاستن گرد و خاک را روبروی خودوری اول نشان می‌دهد و پس از آن صدای آژیر به گوش می‌رسد و دو خودروی سازمان ملل به سرعت محل را ترک می‌کنند.
تلویزیون دولتی سوریه در این باره گزارش داد که گروه‌های تروریستی اقدام به بمب‌گذاری در یک ایست بازرسی کرده‌اند و یکی از نیروهای امنیتی در انفجار این بمب زخمی شده است. مخالفان اما فیلمی ویدیویی منتشر کرده‌اند که در آن به سمت تظاهر کنندگان معترض در عربین تیراندازی می‌شود.
گروه ناظران به منطقه جوبر در شهر حمص رفت. حضور ناظران در حالی صورت گرفت که صدای تیراندازی و گلوله باران مناطقی در شهر به گوش می‌رسید. ناظران به شهر درعا هم رفته‌اند. در حال حاضر ۶ ناظر در سوریه حضور دارند که سرهنگ مغربی احمد حمیش آنها را رهبری می‌کند. قرار است در روزهای آینده تعداد آنها به ۳۰ نفر برسد. در صورت توافق بر سر نحوه عملکرد ناظران و برنامه آنها در سوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش شمار آنها به ۲۵۰ نفر رای گیری خواهد کرد. این شورا روز شنبه در قطعنامه‌ای طرح کوفی عنان و اعزام ۳۰ ناظر به سوریه را به تصویب رساند.
صحنه سازی برای ناظران
شورای امنیت سازمان ملل هم خواستار دسترسی آزادانه ناظران اعزامی خود به سوریه شده اما دولت سوریه گفته که نمی تواند امنیت این افراد را تضمین کند مگر اینکه ماموریت آنان با هماهنگی کامل با دستگاه های دولتی انجام شود. مخالفان حکومت سوریه گفته اند که هدف دولت سوریه از طرح این موضوع این است که ناظران سازمان ملل مجبور شوند پیش از حرکت به مناطق مختلف برای نظارت بر آتش بس، مقصد و مسیر خود را به آگاهی ماموران دولتی برسانند تا آنان بتوانند پیشاپیش با صحنه سازی ناظران را فریب دهند. اما دولت بشار اسد می گوید که تنها در صورتی حملات خود را متوقف می کند که مخالفان هم به حملات خود پایان دهند.
خشنودی از موضع پکن
گفتنی است، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در جریان دیدار با «یانگ جیه‌چی» همتای چینی خود گفت که موضع محکم و اصولی پکن مبنی بر حمایت از سوریه درمحافل بین‌المللی، باعث بازگشت امید و توازن به سیاست‌های بین‌المللی شده است.
یانگ نیز در این دیدار بر «اهمیت زیاد» دیدار معلم از پکن تاکید کرد و گفت که امروز می‌توانیم درباره آخرین تحولات سوریه تبادل نظر کنیم. وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورش بر احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت و امنیت در سوریه تاکید دارد. او همچنین برای تبادل نظر با ولید معلم در ارتباط با مسائل اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز امیداری کرد. یانگ افزود: «معتقدم که دیدار ولید المعلم نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.»
اتهام لاوروف به اپوزیسیون سوریه
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گروه‌های مسلح اپوزیسیون سوریه با دست زدن به اقدام‌های تحریک‌آمیز به دنبال شکست طرح «کوفی عنان» نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور این کشور و بازگرداندن خشونت هستند. «سرگئی لاوروف» در کنفرانس خبری مشترکی با «سعد‌الدین عثمان» وزیر خارجه مراکش گفت که پیش‌داوری درباره طرح عنان را محکوم کرده و از تمامی کشورهایی که روی اپوزیسیون سوریه به ویژه گروه‌های مخالف مسلح نفوذ دارند، می‌خواهیم برای متوقف کردن اقدام‌های خشونت‌آمیز این گروه‌ها تلاش کنند.
او همچنین گفت که روسیه خواستار حل تمامی مسائل با در پیش گرفتن رویکردهای مسالمت‌آمیز مبتنی بر مذاکره، بدون دخالت خارجی، در چارچوب قوانین بین‌المللی و با احترام به تمامیت ارضی کشورها است. لاوروف همچنین گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح کوفی عنان را تصویب کرده است و تنها این نهاد است که صلاحیت ارزیابی این طرح بر مبنای اطلاعاتی که توسط گروه ناظرانش دریافت می‌کند را دارد.



با درخواست زندانیان و در پی وخامت حالش، رضا شهابی به اعتصاب غذای خود پایان داد

رضاشهابی فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد و اتوبوس رانی تهران و حومه پس از چند روز اعتصاب غذا و در پی وخامت حالش با درخواست سایر زندانیان به اعتصاب خود پایان داد.
این فعال کارگری در آستانه روز کارگر در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و تحقق نیافتن وعده های مقامات قضایی از روز شنبه ٢۶ فروردین دست به اعتصاب غذا زده بود.
به گزارش خبرنگار کلمه، از آنجا که این زندانی سیاسی در شرایط جسمی نامساعد بود، ادامه اعتصاب وی را با مشکلات بحرانی و جدی جسمی رو به رو کرده و هم بندانش از وی درخواست کردند تا با انصراف از اعتصاب غذا، از راه های دیگری خواسته های خود را دنبال کند. رضا شهابی نیز با این درخواست موافقت کرد.
این زندانی سیاسی همزمان با دومین روز سال نو مادر خود را از دست داد و مسئولان زندان از دادن مرخصی برای شرکت وی در مراسم عزاداری نیز خودداری کردند.
وی هفته گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
به گفته ربابه رضایی همسر رضا شهابی، در گفتگو با کلمه، وی بر اساس حکم صادره به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و هم چنین به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی نیز به پنج سال حبس محکوم شده است. همچنین بر اساس این حکم، رضا شهابی به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت محکوم شده است.
ربابه رضایی همچنین خاطر نشان کرد این حکم در حالی برای همسرش صادر می‌شود که وی تا به حال۲۲ ماه در بازداشت غیر قانونی و به صورت بلاتکلیف در زندان بوده است.
این عضو هیات مدیره و مسؤل امور مالی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی ٢٢خرداد ٨٩ بازداشت شد و در حین انتقال به بند ٢٠٩ به دلیل ضرب و شتم شدید از ناحیه گردن به شدت آسیب دید.
١٩ ماه نگهداری رضا شهابی در بند٢۴٠ و ٢٠٩ زندان اوین و بازجویی ها تحت فشار و شکنجه و تهدید به اعدام موجب شد، این زندانی برای رسیدگی به وضعیت حقوقی و قضایی دست به یک اعتصاب غذای طولانی بزند.
یک هفته اعتصاب خشک و ۴۵ روز اعتصاب غذای تر به همراه درمان نشدن آسیب های نخاعی موجب ضعیف شدن بنیه این زندانی سیاسی شده و شرایط بهداشت و تغذیه نامناسب زندان، وضعیت بیماری وی را تشدید کرده است. کم خونی حاد، فشارخون نامنظم، ضربان بی ثبات قلب، درد در ناحیه گردن و ستون فقرات و بی حسی در اندام های یک طرف بدن تنها بخش هایی از آسیب های دوران بازداشت است که این فعال کارگری با آن دست به گریبان است.




احضار سفیر ایران در مسکو: دو بازداشتی روسی آزاد شده، حال مساعدی ندارند

به دنبال بازداشت دو شهروند روسیه در ایران و آزادی آنان، سفیر ایران در مسکو به وزارت خارجه فرا خوانده شد.
رادیو صدای روسیه گزارش داد که وضعیت جسمانی دو شهروند روس که چندی پیش در ایران دستگیر شده بودند و بعدا آزاد شدند، بهبود نیافته است.
الکسی کایسین و الکساندر روماننکو، دو شهروند روس که با شرکت قزاقستانی – ایرانی «زرکوه» همکاری داشتند همراه با سایر کارکنان این شرکت بازدداشت شدند. این شرکت به استخراج طلا در خاک ایران مشغول است.
با گذشت دو هفته از دستگیری این افراد، هنوز دلایل این اقدام بیان نشده است.
وزارت خارجه روسیه در اطلاعیه ای اظهار داشته است که “ایگور مارگولوف” معاون وزیر خارجه روز چهارشنبه در رابطه با بازداشت شهروندان روسیه بدون توضیح دلایل به سید “محمود رضا سجادی” سفیر ایران در روسیه اعتراض کرد.
در سند وزارت خارجه آمده است “شهروندان روسیه در حال حاضر آزاد شده اند اما با این وجود مقامات ایران اسناد و اشیای شخصی آنها را در نزد خود نگه داشته اند. ایگور مارکولوف اعلام کرد ما امیدوار دریافت توضیحات قانع کننده طرف ایرانی درباره این رویداد و جلوگیر از تکرار چنین اوضاعی در آینده هستیم”.





نام میرحسین موسوی از رای‌ها زدودنی است، اما از قلب مردم نه

نامه سرگشاده محمدرضا معتمدنیا به رهبری: شجاعت داشته باشید و خواست ملت را بپذیرید

محمدرضا معتمدنیا زندانی سیاسی که این روزها در اعتصاب غذا به سر می برد طی نامه ای به رهبری با انتقاد از عملکرد وی سوالهایی را مطرح می کند که این روزها از زبان بسیاری در خلوت و جلوت شنیده می شود. از مردم عادی در کوچه و خیابان و اتوبوس و تاکسی تا فعالان و روزنامه نگاران دربند و رها. سوال هایی که هر بار پاسخش یا دشنام ها و اتهام هایی بوده از جانب افراد یا رسانه های وابسته با جناح حاکم و یا احضار و بازجویی و شکنجه و تنبیه و صدور حکم و افزایش حکم برای آنان که دربندند.
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی در نامه ی خود تاکید کرده است: اینک شما بر سر یک دوراهی تاریخی قرار دارید، یک راه همسویی با اراده ملت و احترام به حق انتهاب آزادانه آنان بر سرنوشتشان است و انتخاب دیگر تقابل با ملتی است که طی ۱۵۰ سال گذشته خیزش و انقلاب را در مقابل حاکمیت فردی و تحمیل اراده سلطانی سامان داده و به سرانجام رسانده است؛ فرصت را دریابید چه بسا که در آینده با الزام ها روبرو شوید نه با انتخاب ها.
محمدرضا معتمدنیا که تا چندی پیش به عنوان زندانی گمنام از او یاد می شد امروز در نامه اش به معرفی خود پرداخته و هر روز روشنتر از قبل می شود ماهیت انقلابی و میهن دوستی و جهادگر آنان که فتنه گر نامیده شدند.
مشاور شهیدان باهنر و رجایی و همراه سبز مردم میرحسین موسوی که این روزها در اعتراض به حبس میرحسین و کروبی و خانم رهنورد در اعتصاب غذا به سر می برد در پایان نامه ی خود تصریح کرده است: آنچه که امروز نجات بخش شما خواهد بود «شجاعت» است. شجاعت در پذیرش اشتباه، شجاعت در پذیرش خواست و اراده ملت و از همه مهمتر شجاعت در مقابل هوس قدرت و مقام. شاید برای کوتاه مدت بتوان بر پاره ای از امور سرپوش گذاشت اما به زودی همه واقعیت ها آشکار و در معرض داوری افکار عمومی، تاریخ و در مرحله بالاتر ذات اقدس الهی قرار خواهد گرفت که هیچ چیز نزد او پوشیده و مستور نیست برای شما بدنامی دارد که بگویند در برابر آنها که دشمنان خارجی و استکبار بین المللی می نامید پس از مدتی فشار تحریم و تهدید تن به گفتگو و مصالحه می دهید و اما در برابر ملت خود حاضر به خضوع و گفتگو با نمایندگان واقعی آنها نیستید و در سرکوب آنها بی پروا عمل می کنید.
معتمد نیا، هفته ی گذشته در پیامی از زندان اوین، اعلام کرده بود تا رفع کامل حصر خانگی نخست وزیر امام اعتصاب غذای تر خواهد کرد، از دوشنبه شب وارد اعتصاب خشک شده است.
معتمدنیا که بعد از ظهر یکشنبه با دستور مسئولان زندان اوین به سلول انفرادی بند٢۴٠ منتقل شده بود ظهر روز گذشته به دلیل بدحالی و افت شدید فشار به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده و پس از ساعاتی به انفرادی بند ۲۴۰ بازگردانده شد.
متن کامل این نامه سرگشاده که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
جناب آیت الله خامنه ای
فریادی که امروز از درون زندان بر می آورم هر چند برای شما تکراری و ملال آور است لیکن نزد من رنج نامه ای است از آرزوها و آرمان های برباد رفته ای که مشاهده بازیچه قرار گرفتن آنها محنت و عذاب حبس را بر من صد چندان می کند.
این روزها به حکم تجربه و تامل در اوضاع و احوال جنابعالی، امید بستن به کارگر افتادن هر نوع پند و اندرز و یا انتقادی به امری ناممکن شبیه شده است. اما چه کند فردی چون من که یک عمر عمل به تکلیف را سرلوحه خود قرار داده و حق گویی را همچون سر مشقی وام گرفته از اولیا الله پیش روی خود می داند پس من آن می کنم که بایسته است و باز هم امید آنکه شما آن کنید که شایسته.
از آنجا که می دانم در مرام حضرتعالی نظر به «ما قال» جایی ندارد در ابتدا خالی از فایده نمی دانم که قدری از «محمدرضا معتمد نیا» که امروز چیزی بیشتر از یک زندانی سیاسی و همراهی کوچک در جنبش سبز نیست و البته افتخاری بالاتر از این نیز سراغ ندارد با شما سخن بگویم شاید کمکی برای توجیه سینه چاکان و دل سپردگان به «تئوری فتنه» جنابعالی؛ گرچه خود به خوبی واقفید که این بله قربان گویان دست به سینه را تنها با توسل به دلارهای نفتی و بذل و بخشش هایی ملوکانه می توان در رکاب نگاه داشته؛ و الا این عده تا خیالشان از بابت مواجب و مزایا راحت نباشد شما را تا روضه رضوان هم همراهی نمی کنند.
باری اول کسی که به من درس مقاومت و آزادگی به من آموخت کسی نبود جز شهید بزرگوار محمدعلی رجایی، ۵ سال شاگردی این آموزگار حق و عدالت در دبیرستان پهلوی تهران دریچه ای رو به من گشود که به حول و قوه الهی تا امروز آن را به روی خود نبسته ام. آشنایی با آن معلم و توجه ویژه ای که ایشان به من داشت سبب شد تا چندی بعد و با پایان یافتن دوره مبارزه علیه رژیم ستم شاهی و آغاز فصل نظام مقدس جمهوری اسلامی وعده داده شده، طی قریب به ۳ دهه که فعالیت در چارچوب نظام حمهوری اسلامی را – بهترین راه خدمت رسانی به معلمم می دانستم اخلاص و قناعت و بی توقعی را به عنوان مهمترین آموزه های شهید رجایی سعی کردم نصب العین خویش سازم. از همین رو با خواهش از آن شهید در سال ۵۹ به جبهه های جنگ اعزام شدم و پس از مدتی حضور در سنگر دفاع از میهن به عنوان مشاور و نماینده و بازرسی ویژه شهید رجایی معرفی و در پی نخست وزیری شهید باهنر در حکمی که از سوی ایشان دریافت کردم با اختیار حل و فصل امور محوله به عنوان مشاور و نماینده و بازرس ویژه ایشان منصوب شدم. اندکی پس از ضایعه شهادت آن دو بزرگوار دغدغه ای نداشتیم جز تلاش برای پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری و برای یادآوری بد نیست که اشاره کنیم به ماجرای تهیه تصاویری از شما با پیراهن یقه دار و انتشار آن در قالب پوسترهای تبلیغاتی که توسط اینجانب و با هزینه شخصی در سطح کشور پخش شد.
در همان ایام به خوبی به یاد دارم که چه گفتگو هایی میان شما و جناب آقای مهدوی کنی در جریان بود و البته چه قرارهایی گذارده شد که پس از پیروزی در آن انتخابات هیچ گاه اجرایی نشد. چندی بعد بنا به اعتماد مهندس موسوی به عنوان مشاور و نماینده و بازرسی ویژه ایشان مشغول به کار شدم و از همین رو نیک می دانم که کینه و حقدی که امروز در درون شما نسبت به نخست وزیر محبوب امام ریشه دوانده از کجا ناشی می شود؛ وقتی در جلسه آخر هیئت دولت در پایان اولین دور ریاست جمهوریتان که در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد در روی پله ها جناب مهندس میرحسین را تهدید به تعویض کردید من آنجا بودم و از نگاه خصمانه آن روزتان هراسی نگران کننده در دلم افتاد.
در سال ۶۵ به عنوان مسئول بازسازی صنایع مناطق جنگی و نماینده وزارت صنایع در جنگ معرفی شدم و خدمت در فاو و کارخانه یخ سازی در مناطق جنگی و واحد های سنگ سازی در غرب و جنوب از افتخارات من است که مشاور اجرایی قرارگاه مهندسی رزمی خاتم هم بودم.
اکنون که هویت و کارنامه به تعبیر حضرتعالی این «فتنه گر» روشن شد بگذارید به عنوان مسلمانی و شیعه ای که پس از رحلت حضرت امام خمینی روزی تصور می کرد همزمان با نصب رهبر جدید مرجعی نیر برای تقلید امور شرعی یافته که عادل و آگاه است لختی با شما سخن بگویم و صد البته نه از موضع یک مقلد که باید عرض کنم هیچ گاه به «بقای بر میت» اعتقادی نداشته و ندارم، آری فاش می گویم آن تصور از آیت الله خامنه ای که من برای خویش ساخته بودم، حالا قریب به سه سال است که به کام مرگ فرو رفته است.
جناب آقای خامنه ای
عدالت از جمله اوصافی است که در تمامی ایام و اعصار صفتی پسندیده و گویا به قولی شرط انسانیت بوده است؛ در اینجا قصد ندارم به عنوان رهبر یا مرجعی که از عدل، عدول کرده خطابتان کنم بلکه تنها به مثابه فردی که باید برای متصف به صفت انسان بودن حداقلی از انصاف را رعایت کند، عتابتان می کنم و انذار می دهم.
طی مدت قریب به یکسالی که در بندهای مختلف زندان اوین از سلول های انفرادی و بازداشتگاه های امنیتی تا بند ۳۵۰ در حبس به سر برده ام با صحنه هایی مواجه شدم که پذیرش رخداد آن در سایه نظامی که با عنوان صدها هزار شهید و جانباز شکل گرفته برایم تلخ و باور ناپذیر است. با خود می گویم چگونه ممکن است میراث خوار آن همه فداکاری و ایثار که جنابعالی باشید، به خود اجازه می دهد که جوانی ۲۰ ساله را صرفا به اتهام پیامکی انتقادی علیه حکومت یا شخص رهبر آن مقدار در سلول انفرادی و زندان نگاه دارد که خود در دوره مبارزه علیه طاغوت پهلوی حتی یک دهم آن را هم به عنوان یکی از رهبران نهضت تجربه و چه بسا تصور هم نکرده است. والله که پشیزی انصاف هم بد نیست.
واقعیت آن است که اینجانب هنوز به این باور نرسیده ام که حضرت عالی میزان و ملاک ایمان افراد را اعتقاد به شخص خودتان تلقی می کنید و نعوذبالله همچون فرعون ادعای خدایی در سر دارید. لیکن با این همه در پاسخ به این پرسش در مانده ام که با چه توجیهی سیل میلیون ها مخالف خود را که البته بارها در خیابان های تهران و شهرستان ها جاری شده است یکسره فتنه گر و میکروب می خوانید و آیا احتمال نمی دهید که در میان آنها مومنانی نیز باشند که تنها با سیاست های شما مخالفند و آیا حضرت آیت الله تاکنون این حدیث شریف را نشنیده اند که حضرت صادق فرمود «حرمت مومن از شان حرمت کعبه است»
گرچه هنگامی که جان و حرمت خون مخالفان خود را در خطبه های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ به هیچ انگاشته و با اردو کشی نامیدن تظاهرات قانونی و مشروع مردم زمینه را فراهم ساختید که فردای آن روز به یکی از تلخ ترین و خونبار ترین سرکوب های پس از انتخابات بدل شود، بحث از آبرو و حیثیت مومنان مخالف شما امری عبث می نماید. و مگر در ادامه همان سیاستگذاری علنی نبود که عده ای از ماموران و قضات دست نشانده که پیش از این موارد مکرر تبعیت خویش از ولایت جنابعالی را اثبات کرده بودند برای تقویت هرچه بیشتر سطح شکنجه ها در بازداشتگاه های مختلف از جمله کهریزک را بدان پایه رساندند که از شدت قساوت آن دستکم ۴ جوان کشته شدند و بر عده فراوان دیگری چنان آسیب های جسمی و روحی وارد آمد که معلوم نیست چه زمانی آثار آن مرتفع شود. و شما بدانید که نمونه های قتل حاصل از شکنجه در دنیا به استثنای مواردی چون حکومت های بشار اسد و قذافی و هیتلر امری نادر و کمیاب است.
جناب آقای خامنه ای
وضع معیشتی مردم امری نیست که با تبلیغات تلویزیونی و وارونه نمایی حقایق و ارائه آمار های دروغین از تورم و بیکاری بتوان آن را پوشاند. دستاورد عمده دولت منصوب و محبوب شما طی قریب به ۷ سال گذشته چیزی نیست جز به راه انداختن موجی که هر روز گروه های بیشتری از مردم را در بر می گیرد و بی محابا در جریان است و نامی بر آن جز «موج فلاکت» نمی توان گذاشت. طی این مدت نه تنها نفت بر سر سفره مردم نیامد بلکه امید به تهیه اندک نان و نمکی هم رو به زوال رفته است، حضرتعالی عادت دارید که عموم مشکلات را به گردن عوامل خارجی و در یک کلام «دشمن» می اندازید ولی هم اینجانب و هم شما و هم بخش های وسیعی از مردم وضعیت معیشتی دوره جنگ و دفاع مقدس را به خوبی به خاطر دارند، شرایطی که دشمن متجاوز بخش هایی از خاک مقدس میهنمان را اشغال کرده و در مقاطعی شهرهای بزرگ نیز از اصابت موشک ها در امان نبودند، اما نخست وزیر حضرت امام و دولتش توانسته بود با نازل ترین سطح در آمد و تحت تحریم های جدی وضع معیشتی مردم را سر و سامان دهد و در عین حال کلیه منابع کشور را در خدمت دفاع از مرزها قرار دهد امری که عامل عمده آن را فارغ از کاری و لیاقت دولت ایشان می توان در پاک دستی و روحیه خدمت وی جستحو کرد و البته که باور به همین صفات بود که مردم را نیز با ایشان همدل ساخته و خاطره ای نیک را از دولت جناب آقای مهندس موسوی در خاطره ها به جای گذاشت.
اما امروزه در شرایطی که تنها در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد مجموع درآمد های نفتی برابر با تمامی تاریخ فروش نفت ایران بوده است و در آمدهای حاصل از آزادسازی قیمت ها و حذف یارانه ها فروش شرکت ها و املاک دولتی به طور بی سابقه ای افزایش یافته است مردم با چنان وضع نابسامانی مواجهند که هیچ کس اطمینانی نسبت به فردای خویش ندارد، با وجود سرکوب های وسیع، روزی نیست که از اقصی نقاط کشور خبر نرسد که صدها کارگر به دلیل عدم دریافت حقوق و یا اخراج دست به تجمع نزده باشند. وضعیت واحدهای تولیدی کوچک و بزرک نیز که اظهر من الشمس است و آمارهای رسمی منتشر شده نیز حکایت از توقف فعالیت درصد قابل توجهی از آنها دارد. بی انضباطی مالی و فساد دستگاه اداری تا بدان جاست که تنها در یک روز ارزش پول ملی بیش از۲۰٪ نزول می کند و مردم هراسان همچون جنگ زدگان در مقابل بانک ها و صرافی ها صف های شبانه روزی جهت خرید ارز تشکیل می دهند. این همان رونق و جهاد اقتصادی بود که وعده داده بودند؟ و آیا در چنین شرایطی سردادن شعار «تولید ملی» حکایت از توسل به سیاست فریب و فرافکنی ندارد؟
به همین گذشته نه چندان دور گاهی بیاندازید، در سال «جهاد اقتصادی» مهمترین رویداد در خود توجه چیزی نبود جز اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی که هوش از سر جامعه دزدان در سراسر دنیا ربود و صد البته که این تنها گوشه ای از فساد عظیمی است که تحت زعامت حضرتعالی در حال وقوع است؛ گرچه فرموده اید: که حرف و حدیث در این مورد «کش» پیدا نکند اما باور کنید اگر دزدی با این ابعاد در عصر ایران باستان هم روی داده بود خبر آن تا به امروز از خاطره ها محو نشده و همچو برگی از تاریخ محفوظ می ماند شما طی سالهای گذشته با کنایه و یا گاه به صراحت از دولت های قبلی به دلیل اشرافی گری و ریخت و پاش از منبع بیت المال انتقاد کرده اید اگر چه حتما انتقادهای به دولت های گذشته واد است اما برای من جالب است که چگونه با آنکه هیچ گاه ردپایی از چنین پرونده ی فسادی افشا نشده جنابعالی در خصوص فساد مالی دولتی که با اذعان صریح نمایندگان مجلس، معاون اول آن متهم به سوء استفاده کلان در پرونده مفتضح بیمه ایران است و رییس بانک ملی آن یعنی خزانه دار دولت به دلیل دست داشتن در اختلاس بزرگ اکنون در جزایر گمنام فراری است هیچ گاه سخن نمی گویید و دم فرو بسته اید.
و محبوبیت حضرت عالی در میان عموم مردم؟ اگر در چنین رویای شیرینی هستیدباید بگویم که خیر، این نمایشی که برگزار کردید نه تنها حماسه ای غرور آفرین نبود بلکه تراژدی غم باری بود در رثای جمهوریت برباد رفته نظام مقدس جمهوری اسلامی. آیا برگزاری انتخابات در شرایطی که بخش عمده ای از منتقدان جریان حاکم با در زندان هستند و یا با احکام حبس روبرو هستند و احزاب مستقل منحل و توقیف شده، هیچ روزنامه و رسانه آزادی حق اظهار نظر و انتقاد ندارد، امری افتخار آفرین است؟ اینکه حضرت عالی چند روز مانده به انتخابات داد سخن سر دهید و میزان مشارکت را پیش بینی بفرمایید و همان شود که باید، مایه مباهات است؟ خیر؛ اگر چنین بود و در دنیا بابت برگزاری چنین انتخابات هایی نشان افتخار به رهبران می دادند که بایستی بیشترین مدال افتخار را بر روی سینه صدام معدوم و حسنی مبارک مخلوع جستجو کرد. برگزاری چنین انتخابات هایی اگر مشروعیت آفرین بود که هیچ گاه بهار عربی به راه نمی افتاد و لرزه بر تن دیکتاتورهای خاورمیانه نمی انداخت.
جناب آقای خامنه ای
امروز که در حبسم و ضعف ناشی از اعتصاب غذا را تحمل می کنم یکی از عمده ترین دردهایی که قلبم را می فشارد حبس و حصر رهبران جنبش سبز و وضعیت جناب مهندس موسوی و همسر دانشمند و گرانقدرش سرکار خانم زهرا رهنورد و همچنین حجت الاسلام مهدی کروبی است. به صراحت عرض می کنم که آنچه با این بزرگواران کردید لکه ننگی است که تا ابد از دامان شما و مجموعه حلقه به گوشتان پاک نمی شود. من می دانم که هنوز به جهت حفظ ظاهر هم شده در محل کار و بیت خود تصویری از حضرت امام راحل بر روی دیوار نگاه می دارید اما نمی دانم که چگونه شرم نمی کنید وقتی به این تصویر نگاه می کنید در حالی که نزدیکترین و محبوب ترین یاران حضرت امام را یا چون آقایان موسوی و کروبی در حصر و حبس کرده اید یا چون سید مظلوم خاتمی و یا روحانی شجاع و انقلابی جناب آقای هاشمی رفسنجانی آماج تهمت ها و حملات اعوان و انصارتان قرار می دهید کسانی که به شک به مراتب نسبت به شما در شکل گیری و پیروزی انقلاب و در دوره مبارزه علیه استبداد پیشگام تر بودند.
و فی الحال نیز دلبستگی بیشتری نسبت به جنابعالی به آرمان های اولیه انقلاب و امام و خواست و اراده ملی دارند. دائما دم از خط امام می زنید اما عملکردتان چیزی جز عقده گشایی نسبت حضرت امام و نزدیکان آن رهبر مردمی نیست. آیا فراموش کردید همین آقای هاشمی که امروز در زمره خواص بی بصیرت است نقشی عمده و بی بدیلی در انتخاب شما به رهبری داشت؟ بر شاخه نشسته و بن می برید؟ اکنون آقایان جنتی، احمد خاتمی و مصباح یزدی خواص با بصیرت شما شده اند؟ چرا نظر حضرت امام را در خصوص برخی از این خواص بیان نمی فرمایید تا معلوم شود ادعای در خط حضرت امام بودن حضرت عالی تا چه پایه واقعی و جدی است؟
من به شما مشفقانه توصیه می کنم که کینه و حسادتی که نسبت به جناب میرحسین موسوی در دل داشتید و در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر و با مشاهده میزان محبوبیت ایشان در دل توده های مردم آن هم پس از بیست سال سکوت، صد چندان شد از قلب خود بیرون کنید و باور بفرمایید که شاید بتوان نام «میرحسین موسوی» را از روی برگه های رای میلیون ها ایرانی بیرون کشید اما علاقه ای را که نسبت به این خدمتگذار صدیق و قهرمان مبارزه با استبداد و دروغ در قلوب ملت رسوخ کرده نمی توان با سرکوب و تهمت و یاوه گویی از دل ها زدود.
جناب آقای خامنه ای
در پایان این نامه سرگشاده می خواهم بگویم آنچه که امروز نجات بخش شما خواهد بود «شجاعت» است. شجاعت در پذیرش اشتباه، شجاعت در پذیرش خواست و اراده ملت و از همه مهمتر شجاعت در مقابل هوس قدرت و مقام. شاید برای کوتاه مدت بتوان بر پاره ای از امور سرپوش گذاشت اما به زودی همه واقعیت ها آشکار و در معرض داوری افکار عمومی، تاریخ و در مرحله بالاتر ذات اقدس الهی قرار خواهد گرفت که هیچ چیز نزد او پوشیده و مستور نیست برای شما بدنامی دارد که بگویند در برابر آنها که دشمنان خارجی و استکبار بین المللی می نامید پس از مدتی فشار تحریم و تهدید تن به گفتگو و مصالحه می دهید و اما در برابر ملت خود حاضر به خضوع و گفتگو با نمایندگان واقعی آنها نیستید و در سرکوب آنها بی پروا عمل می کنید.
اینک شما بر سر یک دوراهی تاریخی قرار دارید، یک راه همسویی با اراده ملت و احترام به حق انتهاب آزادانه آنان بر سرنوشتشان است و انتخاب دیگر تقابل با ملتی است که طی ۱۵۰ سال گذشته خیزش و انقلاب را در مقابل حاکمیت فردی و تحمیل اراده سلطانی سامان داده و به سرانجام رسانده است؛ فرصت را دریابید چه بسا که در آینده با الزام ها روبرو شوید نه با انتخاب ها.
وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللّهَ عَلَى مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ (در متن نامه ذکر نشده اما مربوط به سوره بقره آیه ۲۰۴ است)
سوخته نظام و انقلاب
محمدرضا معتمد نیا
اعتصاب کننده غذا
زندان اوین




گزارشات موضوعی سالانه نقض حقوق بشر در ایران

خبرگزاری هرانا -- نهاد آمار،نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طبق روال کاری خود در طی ۳ سال گذشته و رسالتی که برای خود تعریف نموده، با آغاز سال جدید، اقدام به انتشار گزارش سالانه‌ی نقض حقوق بشر در ایران نموده است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی، که ممانعت از گردش آزاد اطلاعات را هم شامل می‌شود، طبعاً راه‌های گزارشگری و اطلاع رسانی در این حوزه را هم دشوار نموده است. در چنین شرایطی بدیهی ست که به رغم تلاش‌های شبانه روزی گروه‌ها و افراد فعال در این عرصه، بخش اعظمی از وقایع از حوزه‌ی دید ایشان مستتر می‌ماند.

از این رو مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکید می‌کند که این گزارشات نمایانگر کارنامه‌ی کامل جمهوری اسلامی در قبال وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران نیست، بلکه نظر به محدودیت فعالیت فعالان حقوق بشر در داخل کشور، از یک طرف بیانگر توانمندی آن‌ها در شرایط سرکوب و سانسور بوده و از طرف دیگر تنها بخشی از کل واقعیت نقض حقوق بشر در ایران را مستند و منعکس می سازد. بر همین اساس آسیب شناسی‌ای صورت گرفته که بر مبنای آن مخاطب درخواهد یافت فعالیت در حوزه‌ی مذکور در چه مناطقی از کشور قوی‌تر و در کدام نواحی ضعیف‌تر است.
بر حسب این بخش، اگر پایتخت (تهران) بیش‌ترین موارد مطرح شده در این گزارش را در مقابل استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و بوشهر به خود اختصاص داده، هرگز اثبات کننده‌ی این نیست که در چنین استان‌هایی وضعیت نقض حقوق بشر بحرانی نیست، که لازم است در آینده تقویت گزارشگری در چنین استان‌هایی در اولویت کاری فعالین حقوق بشر قرار گیرد.
این گزارش که در درجه‌ی اول هدف اطلاع رسانی و مستند سازی موارد نقض حقوق بشر به منظور روشن کردن افکار عمومی و تمرکز توجهات را دنبال می‌کند، تلاشی است جهت زمینه سازی اجرای درست عدالت در آینده‌ی نامعلوم و همینطور حقیقت یابی‌، که بتوان بر اساس آن محکومیت‌های بین المللی را زمینه سازی کرده تا از ادامه‌ی نقض حقوق بشر جلوگیری شود.
این گزارش که تازه‌ترین آمار و تحلیل از موارد نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۰ را در بر می‌گیرد، شامل ۷ بخش عمده است که در ۳۹ کتابچه و در ۹۳۷ صفحه منتشر شده است.
در بخش "آمار" ی علاوه بر جمع آوری و خلاصه سازی و ارائه‌ی داده‌های کمی، سعی شده که این داده‌ها با بهره گیری از اشکال متعدد، منجمله جداول و نمودارها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا نتیجه گیری با سهولت بیش‌تری به دست آید. این آمارها با تلاش شبانه روزی افراد فعال در بخش‌های مختلف مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و با در نظر گرفتن حداکثر ۱ تا ۳ درصد خطا ارائه شده است.
بخش "تفصیلی" نیز که به عبارتی می‌توان گفت، مرجع تمامی گزارشات محسوب می‌شود، وقایع را به شکل مفصل و با ذکر منبع و تاریخ مورد بازخوانی قرار داده است.
گزارش سالانه‌ی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم‌چنین دو بخش جداگانه‌ی دیگر، با تمرکز بر "بازداشت شدگان" در سال ۱۳۹۰ و "محکومین" که به احکام صادره شده‌ی تعزیری، تعلیقی، محرومیت و غیره در دادگاه‌های بدوی و قطعی (تجدید نظر، دیوان عالی و...) در این سال می‌پردازد؛ نیز در بر می‌گیرد.
در بخش بازداشت شدگان که به دستگیری ۱۶۷۱ فعال در حوزه‌های مختلف مرتبط است، اسامی ۱۰۱۰ مورد با ذکر جزئیات مطرح شده و ۶۶۱ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت فرد بازداشت شده بوده است.
در بخش محکومین هم مضاف بر اشاره به محکومیت ۶۲۸ تن از فعالین در حوزه‌های مختلف سیاسی- مدنی، به ۴۷۰ مورد آن به صورت جزئی‌تر پرداخته شده است.
با استناد به این قسمت از گزارش، شعبات ۲۶، ۲۸ و ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که ریاست آن‌ها به ترتیب بر عهده‌ی یحیی پیرعباسی، محمد مقیسه و ابوالقاسم صلواتی است، بیش‌ترین احکام را برای فعالین در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های سیاسی- مدنی در پایتخت صادر کرده‌اند. در این بین قاضی پیرعباسی با صدور ۳۶ مورد حکم محکومیت، رکورد دار نقض حقوق بشر در بین قضات شاغل در جمهوری اسلامی است.
هرچند که پیش از آن شایسته است از قاضی کیانوش شکوه‌تازه، رئیس شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز نام برده شود که دستکم ۱۲۸ تن از شهروندان و فعالین آذربایجانی در تبریز را محاکمه و ۴۳ تن از ایشان را محکوم نموده است.
این در حالیست که دادگاه‌های بدوی انقلاب دستکم برای ۱۸ نفر در حوزه‌های مختلف نیز حکم مرگ صادر کرده‌اند. بهنام رحیمی، اصغر رحیمی، یاور رحیمی، مختار رحیمی و بهمن رحیمی از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به جرم «عضویت در گروه سلفی» و «اقدامات تروریستی»، وحید اصغری و مهدی علیزاده با رای شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و به جرم «راه اندازی و هدایت سایت‌ها و مطالبی با محتوای پورنوگرافی»، امیر میرزایی حکمتی از طرف شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به اتهام «جاسوسی برای سازمان سیا»، غلامرضا خسروی بر پایه‌ی حکم شعبه‌ی ۲۶ و به جرم «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران»، عبدالرحمان حیدری، طه حیدری، جمشید حیدری، منصور حیدری و امیر معاوی از جانب دادگاه انقلاب اهواز و به جرم «تیراندازی به سمت ماموران امنیتی»، رضا اسماعیلی مامدی از سوی دادگاه انقلاب سلماس و به جرم «عضویت و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)»، علی افشاری و حبیب افشاری و هم‌چنین بهروز آلخانی سه تن از فعالین سیاسی‌ که به جرم «عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُردی» در دادگاه‌های انقلاب استان آذربایجان غربی به اعدام محکوم شده‌اند، اسامی این محکومین است.
احکام اعدام سعید ملک پور، زانیار مرادی و لقمان مرادی هم در دیوان عالی کشور تایید شده است.
پنجمین بخش از گزارش سالانه‌ی مذکور نیز که به تفکیک ماه‌ ارائه شده، شامل ۱۲ کتابچه می‌باشد که وقایع نقض حقوق بشر در کشور را از فروردین تا اسفندماه سال ۱۳۹۰ شرح می‌دهد.
قسمت ششم هم متشکل از ۱۱ کتابچه است که به صورت موضوعی حوزه‌های کارگران، اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی و کودکان را به عنوان عمده محورهای گزارشگری نقض حقوق دسته بندی و تبیین نموده است.
آخرین بخش گزارش سالانه‌ی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز مربوط به گزارشات ماهانه است که در آن مباحث از لحاظ آماری و حقوقی مورد بررسی قرار شده‌اند.
بر پایه‌ی گزارش سالانه‌ی اعدام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۳۹۰، ۴۵۶ شهروند در استان‌های مختلف کشور از راه حلق آویز اعدام شده‌اند و از این تعداد ۸۲ نفر در ملاء عام به دار آویخته شده‌اند که این مهم خود از مصادیق بارز بازتولید خشونت در جامعه محسوب می‌شود. از سویی ۷۱ درصد از گزارشات اعدام را منابع دولتی و ۲۹ درصد را که به صورت مخفیافه بوده، منابع مستقل حقوق بشری تایید کرده‌اند.
از این تعداد سه زندانی سیاسی به نام‌های «عزیز خاک زاد»، «خداداد رشیدی»، «عبدالحمید ریگی» که پیش‌تر از سوی شعب مختلف دادگاه‌ انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محارب شناخته شده بودند، به دار آویخته شدند و ۴ تن دیگر هم علی‌رغم قرار نگرفتن در حوزه‌ی زندانیان سیاسی، به اتهام محاربه اعدام شدند. دیگر اعدام شدگان با اتهاماتی نظیر جرایم مربوط به مواد مخدر، قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، رابطه‌ی نامشروع و لواط (هم‌جنسگرایی) روبه‌رو بوده‌اند.
در همین خصوص ۵۲۳ زندانی نیز با احکام مرگ از سوی دستگاه قضایی مواجه شدند.
بر اساس گزارش سالانه‌ی کارگران نیز در سال گذشته دستکم ۷۵ مورد اعتصاب کارگری گزارش شده که فروردین ماه ۹۰ بیش‌ترین آمار اعتصابات کارگری را به خود اختصاص داده است، ۴۴۵۲۵ کارگر از کار اخراج یا تعدیل شده‌اند و ۱۸۳ نفر به دلیل نبود ایمنی کافی در حین کار، دچار آسیب جسمانی شده و یا جان خود را از دست دادند. بازداشت ۴۵ فعال کارگری و احضار ۴۳ تن دیگر از ایشان در سال ۹۰ نیز از دیگر موارد اهم این گزارش به حساب می‌آید.
در گزارش سالانه‌ی زندانیان نیز آمده است که «محسن دکمه‌چی» (عدم رسیدگی پزشکی)، «هدی صابر (اعتصاب غذا)» و «ناصر خانی‌زاده» (عدم رسیدگی پزشکی) جان باختند. ۱۰۹ مورد اعتصاب غذای زندانیان به دلایلی نظیر اعتراض به بلاتکلیفی و یا شرایط نامطلوب زندان‌ها هم از دیگر موارد برجسته‌ی این گزارش شمرده می‌شود.
از دیگر موارد قابل توجه در گزارش سالانه‌ی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صدور و یا اجرای حکم اعدام ۴ نوجوان بزهکار بود که در حین ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. این در حالیست، که پس از آنکه قانون مجازات اسلامی، سرانجام در دی ماه سال گذشته توسط شورای نگهبان تایید شد، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مدعی شد که مجازات قصاص برای افراد زیر ۱۸ سال بر اساس این قانون ممنوع شده است. هرچند که بر پایه‌ی ماده‌ی ۹۰ این قانون، اگر افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکرده باشند و یا در رشد کمال و عقل آن‌ها شبهه وجود داشته باشد، از قصاص معاف می‌شود، اما اگر پزشکی قانونی و قاضی رای به خلاف این دهد، اعدام هم‌چنان پابرجا خواهد بود. جدا از این، قانون مورد اشاره، کماکان ابهاماتی در خصوص احتساب سن افراد به شمسی یا قمری باقی گذاشته است.

گزارش آماری:

در این گزارش که در نوع خود بی‌سابقه است، تلاش شده است در کنار اعلام آمار‌ها و استفاده از اشکال برای بیان میزان ثبت شده نقض حقوق بشر در ایران به توانمندی‌های گروههای مدافع حقوق بشر بر اساس حوزه کاری یا جغرافیایی نیز پرداخته شود.

بنابراین فرد مطالعه کننده متوجه خواهد شد گروههای مدافع حقوق بشر در چه مناطقی از کشور فعال‌تر هستند یا در چه مناطقی ضعیف هستند و همینطور در چه حوزه‌هایی گزارشگری فعالانه صورت می‌گیرد. این مهم می‌تواند با ایجاد امکان تجزیه و تحلیل بیشتر برای مدافعان حقوق بشر به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کند.

در این گزارش بالغ بر ۳۷ صفحه از ۴۹ نمودار و ده‌ها صفحه آمار استفاده شده است. گزارش آماری را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کنید.


اسامی بازداشت شدگان سال ۱۳۹۰:


در طی یکسال گذشته نیروهای امنیتی ۱۶۷۱ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۱۰۱۰مورد آن به صورت موردی و ۶۶۱ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.

در گزارش پیش رو اسامی و مشخصات ۱۰۱۰شهروند بازداشت شده سال ۱۳۹۰که هویت آن‌ها از سوی گروههای مدافع حقوق بشر مخابره شده و توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گردآوری شده می‌آید.

این گزارش بالغ بر ۴۶ صفحه است، این گزارش را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کنید.


مجموعه احکام دادگاههای انقلاب در سال ۱۳۹۰:


مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، در طی سال گذشته اقدام به صدور ۲۰۱۸۹ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) نموده‌اند، این احکام برای ۶۲۸ شهروند در سال گذشته صادر شده است.

در این گزارش تمامی احکام حبس‌های تعزیری و تعلیقی و همینطور دادگاههای تجدید نظر که از طریق منابع موثق اعلام شده‌اند بصورت موردی گردآوری شده است.

این گزارش بالغ بر ۵۳ صفحه است، این گزارش را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کنید

گزارش تفصیلی و آماری نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۰:


این گزارش بعنوان کامل‌ترین گزارش سالانه که تمامی دسته بندی‌های ماهانه و موضوعی را بصورت تفصیلی و آماری دارد مرجع سایر گزارشات محسوب می‌شود.


این گزارش که بالغ بر ۱۸۷ صفحه است و می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

گزارش سالانه بر اساس تفکیک ماه‌ها:

۱۲ گزارش ماهانه نقض حقوق بشر که بصورت آماری و تفضیلی به ارایه آمار نقض حقوق بشر در طی ماه‌های مختلف سال ۱۳۹۰ می‌پردازند در این عنوان گردآوری و لیست شده‌اند.
مجموع ۱۲ فایل گزارش بالغ بر ۲۸۴ صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب ماه مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجا تمام گزارشات را در یک فایل زیپ دریافت کنید

گزارش سالانه بر اساس تفکیک موضوعات:

در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت مجزا در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران بعنوان عمده محورهای گزارشگری نقض حقوق دسته بندی و تبیین شده‌اند.
هر گزارش بر اساس دسته، مجموع گزارشات حول محور خود در محدوده زمانی یکساله را در بر می‌گیرد.
مجموع ۱۱ فایل گزارش بالغ بر ۲۰۲صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب رسته مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجا تمام گزارشات را در یک فایل زیپ دریافت کنید.

گزارشات آماری بر اساس تفکیک ماهها:

در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت آماری و حقوقی در ۱۲ ماه سال و در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران مورد بررسی قرار گرفته است.

مجموع ۱۲ فایل گزارش بالغ بر ۱۲۸ صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب رسته مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجا تمام گزارشات را در یک فایل زیپ دریافت کنید.