۱۳۹۰ بهمن ۲۲, شنبه

روز شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

ویویان ریدینگ می‌گوید در نظر گرفتن سهمیه برای زنان باید کمک به بنگاه‌های اقتصادی باشد نه ترمز آنها نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بر ضرورت در نظر گرفتن سهمیه استخدامی برای زنان در مشاغل مدیریتی تاکید کرده است. وی گفته تک تک کشورهای عضو باید این سهمیه ثابت را برای زنان درنظر بگیرند.
در حالی که ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اروپا را زنان تشکیل می‌د‌هند، ۹۷ درصد مدیران عامل در کشورهای اتحادیه اروپا مرد هستند. به همین دلیل بود که دیپلمات‌های فعال در این زمینه به فکرچاره افتادند و طرح اجباری شدن سهمیه برای زنان در مشاغل بالا را مطرح کردند.

سال گذشته در همین ایام (فوریه ۲۰۱۱) اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد دارد کنسرن‌های بزرگ در کشورهای عضو را موظف به قبول سهمیه برای حضور زنان در رده‌های تصمیم‌گیری و رهبری کند.

پس از طرح این لایحه در پارلمان اروپا پنج کشور فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و هلند اعمال سهمیه بین ۳۰ تا۴۰ درصد را برای زنان در مدیریت شرکت‌های بزرگ اجباری کردند. نروژ اولین کشور اروپایی است که قبل از این طرح و از سال ۲۰۰۳، ۴۰ درصد سهمیه برای زنان در مناصب مدیریتی در نظر گرفته بود.
اکنون در سالگرد مطرح شدن این موضوع در اتحادیه اروپا "ویویان ریدینگ" نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید کشورهای عضو او را ناامید کرده‌اند.
وی در گفت و گوی با روزنامه "تاتس" آلمان گفته: «ما مشخصا مشاهده کرده‌ایم که تنها کشورهایی در زمینه مشارکت بیشتر زنان در مشاغل مدیریتی پیشرفت داشته‌اند که برای استخدام زنان سهمیه در نظر گرفته‌اند».
نتیجه بررسی و پژوهش خانم ریدینگ قرار است ماه مارس منتشر شود. وی تاکید کرده که بنا ندارد قبل از انتشار نتایج تحقیقش در مورد جزئیات آن صحبت کند اما در عین حال فاش کرده که تا به حال تنها ۸ شرکت بزرگ اتحادیه اروپا به طور داوطلبانه برای زنان در مناصب مدیریتی سهمیه در نظر گرفته‌اند.
نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرده که طرح سهمیه‌بندی باید برای شرکت‌های بزرگ یک کمک باشد نه یک ترمز.
در آلمان در حالی که وزیر کار، با ارائه لایحه‌ای خواهان اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی به زنان در پست‌های مدیریتی شده، آنگلا مرکل صدر اعظم و کریستینا شرودر وزیر زنان و خانواده هردو با این طرح مخالف‌اند. ویویان ریدینگ دلیل مخالفت زنانی را که خود مناصب بالا دارند با این طرح این‌گونه بیان می‌کند: «بعضی از زنانی که به مناصب بالای مدیریتی رسیده‌اند از این مسئله ترس دارند که با ورود زنان بیشتر به این حیطه، معدل کارکرد خوب آنان پایین بیاید. این زنان باید توجه داشته باشند که ما این کار را برای خودمان انجام نمی‌دهیم. یک ساختار مدیریتی متوازن و متعادل قطعا نتایج بهتری در بر خواهد داشت».

خبرنگار روزنامه تاتس از نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پرسیده که بسیاری از زنان منتقد این طرح بر این باورند که در صورت در نظر گرفتن سهمیه برای زنان ممکن است آنان به دلیل جنسیتشان در سلسله مراتب اداری رشد کنند و نه به دلیل توانایی‌های کاری‌شان. خانم ریدینگ در پاسخ به این پرسش گفته: «آیا چنین نگرانی را تا به حال از مردان شنیده‌اید؟ آنها هم تمام پست‌ها را به دست نمی‌آورند چون بر اساس توانایی‌شان تصمیم گرفته می‌شود نه جنسیتشان».
وی اضافه کرده که یک کمیته از اتحادیه اروپا با دانشگاه‌های اقتصاد در حال تحقیق و پژوهش روی این مسئله هستند تا بتوانند قدم به قدم موانع اشغال پست‌های مدیریتی توسط زنان را بررسی کنند.
نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که خود چگونه توانسته این "سقف شیشه‌ای" را بشکند گفته: «من هیچوقت اجازه ندادم که مرا در کنار گود قرار دهند، خودم هم هیچوقت کنار نرفتم. من همیشه ایمان داشتم که درست به اندازه یک مرد توانا هستم».

مشاور میرحسین موسوی در نامه‌ای به احمد شهید می‌گوید جان مهدی خزعلی در زندان در خطر است. خبرهایی از تلاش برای گرفتن اعتراف تلویزیونی از سهام الدین بورقانی و فشار به زندانیان سیاسی رسیده است.
اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید یکی از گروه‌های مخالف حکومت ایران در نامه‌ای به احمد شهید، بازرس ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به سلامت مهدی خزعلی در زندان اوین هشدار داد.


مهدی خزعلی، منتقد حکومت جمهوری اسلامی
به گزارش سایت کلمه، آقای امیرارجمند با اشاره به اعتصاب غذای یک ماهه‌ی مهدی خزعلی در اعتراض به «سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ی فعلی و رفتار ناشایستی که با وی در زندان شده است» می‌نویسد: «جان او در زندان اوین در خطر است.»
مهدی خزعلی به اتهام توهین به آیت‌الله خامنه‌ای و اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه بدوی انقلاب اسلامی به ۱۴ سال زندان و ۲۵ سال تبعید به برازجان محکوم شده است.
آقای امیرارجمند با ذکر این نکته که برازجان یکی از تبعیدگاه‌های سنتی حکومت پیشین ایران است، می‌افزاید: «این منطقه آب و هوای مساعدی برای زیستن ندارد.»
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در بخش دیگری از نامه خود از احمد شهید می‌خواهد که مسوولین حکومت ایران، برای ارائه مدارک پزشکی مهدی خزعلی تحت فشار قرار بگیرند تا به باور وی «از کشته شدن زندانی سیاسی دیگری که در دستان آن‌ها است جلوگیری شود.»

فشار برای اعتراف به ارتباط با بی‌بی‌سی فارسی
در همین حال سایت‌های نزدیک به مخالفان حکومت ایران گزارش می‌کنند که سهام‌الدین بورقانی، روزنامه‌نگاری که چند هفته پیش بازداشت شده برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار دارد.
بر اساس این گزارش‌ها، بازجویان از آقای بورقانی خواسته‌اند که اعتراف کند با شبکه بی‌بی‌سی فارسی همکاری داشته است.
پیش‌تر برخی خبرگزاری‌های دولتی از دستگیری برخی از همکاران بی‌بی‌سی فارسی در ایران خبر داده بود. بی‌بی‌سی فارسی این ادعا‌ها را رد کرده و می‌گوید در این کشور هیچ همکاری ندارد.
جلوگیری از مداوای کیوان صمیمی
کیوان صمیمی که در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت شش ساله‌ی خود را سپری می‌کند، از ناراحتی کبد رنج می‌برد. به گزارش سایت "ندای سبز آزادی" مسوولان زندان رجایی‌شهر از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.
کیوان صمیمی مدیر مسوول مجله توقیف شده "نامه" و عضو "انجمن دفاع از آزادی مطبوعات" است. وی همچنین در کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل عضویت دارد.
این گزارش به نقل از هم‌بندان این فعال سیاسی ملی مذهبی تصریح می‌کند وی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و «بیماری‌های مشکوک دیگری» شده است.
ممانعت از اعزام آقای صمیمی در حالی صورت می‌گیرد که پزشکان زندان تاکید کرده‌اند ادامه معالجات وی باید در بیمارستان صورت بگیرد. دادستانی تهران نیز انتقال وی به بیمارستان را تایید کرده است.

فراخوان به تحریم؛ علت اعمال فشار بر زندانیان سیاسی
مخالفان حکومت ایران می‌گویند بخشی از فشارهای اخیر بر زندانیان سیاسی با درخواست آن‌ها برای تحریم انتخابات مجلس نهم در ارتباط است. پیش‌تر تعدادی از زندانیان سیاسی با انتشار نامه‌ای از شهروندان ایران خواستند با تحریم انتخابات مجلس، برای آزادی «رهبران جنبش سبز» تلاش کنند.
میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ماه سال گذشته در حصر خانگی به سر می‌برند. برخی گروه‌های سیاسی مخالف حکومت ایران اعلام کرده‌اند ۲۵ بهمن امسال برای آزادی رهبران سیاسی‌شان راهپیمایی سکوت برگزار خواهند کرد.




طرح جنجالی پرسش از رئیس جمهور در مجلس اعلام وصول شد. قرار است احمدی‌نژاد پس از انتخابات مجلس در صحن علنی به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. آیا این طرح می‌تواند مقدمه‌ای برای عدم کفایت رئیس‌جمهور باشد؟
استعفای نافرجام علی مطهری در اعتراض به عدم طرح سوال از رئیس‌جمهور گویا بالاخره کارخود را کرد. دو روز قبل از ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب ایران، این طرح توسط هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
این تصادف زمانی اما برخی را خوش نیامد. محمد کاظم انبارلویی عضو حزب مؤتلفه اسلامی به سایت فردا گفت: «مجلس دو روز مانده به راهپیمایی پرشور ۲۲ بهمن دست به اعلام وصول سوال از رئیس جمهور زد. زمانی که مسئولان همگان را دعوت به اتحاد می‌کنند طرح سوال از رئیس دولت مطرح شد گویی نمایندگان طراح سوال متوجه حساسیت زمانی و نیاز کشور به آرامش نشده‌اند».
اما مشکل زمان فقط محدود به اعلام وصول این طرح نمی‌شود. مهدی کوچک‌زاده از نمایندگان حامی رئیس جمهور به زمان حضور او در مجلس که قرار است پس از انتخابات ۱۲ اسفند باشد اشاره می‌کند و می‌گوید نمایندگان با این قصد که حقایق پیش از انتخابات روشن نشود زمان حضور رئیس جمهور را به بعد از انتخابات موکول کردند.
این البته نظر معاون پارلمانی رئیس جمهور هم هست. محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته: «این طراحی حکایت از انگیزه تبلیغاتی نمایندگان سوال‌کننده دارد چرا که نمی‌خواهند پاسخ‌های محکم رئیس جمهور پیش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود».
احمد نجابت عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در توجیه زمان حضور احمدی‌نژاد در مجلس بعد از انتخابات به سایت فردا گفته: «امروز نظام سلطه و مغرضان می‌خواهند در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، از مسائل داخلی کشور سوءاستفاده و آن را ابزاری برای هرج و مرج در کشور قرار دهند».
در هر حال بحث درباره زمان حضور احمدی‌نژاد در مجلس دیگر بی‌فایده است چرا که مجلس از روز ۲۰ بهمن تا ۱۲ اسفند که روز انتخابات است در تعطیلات خواهد بود.
علی مزروعی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم معتقد است بحث فراتر از زمان حضور رئیس جمهور در مجلس است. به نظر او این طرح می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای عدم کفایت رئیس جمهور.
بشنوید: گفت‌وگو با علی مزروعی
دویچه‌وله: آقای مزروعی! طرح سؤال از رئیس جمهور بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اعلام وصول شد و قرار شده که بعد از انتخابات مجلس، در نیمه‌ی دوم اسفندماه، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حاضر شود و به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد. این برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی‌ست که رئیس جمهور برای پاسخ دادن به پرسش‌های نمایندگان به مجلس احضار می‌شود. آیا می‌شود این را اوج اختلافات درون جناحی جمهوری اسلامی دانست؟
علی مزروعی: راستش من فکر نمی‌کنم که حالا بشود این را اوج اختلافات دانست. ولی خب نشان‌دهنده‌ی اختلافی‌ست که بین دولت و مجلس وجود دارد و می‌دانید که این طرح سئوال از رئیس جمهور باید مراحلی را در مجلس طی کند. یعنی ابتدا این سئوال به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شده، نمایندگان دولت به کمیسیون‌ها احضار شدند و پاسخ دادند و چون پاسخ‌های‌شان قانع‌کننده نبوده در واقع این سئوال اعلام وصول شده و حالا خود رئیس جمهور باید بیاید جواب دهد.
به‌هرحال مضمون سئوالاتی که از رئیس جمهور کرده‌اند، سئوالاتی‌ست که در این سه چهار سال گذشته دائماً بین دولت و مجلس رد و بدل شده و به نظر می‌رسد که این‌ها در واقع بایستی توسط دولت پاسخ داده شود، برای برخی قوانینی که دولت به صراحت اعلام کرده که اجرا نمی‌کند و نمایندگان هم اصرار دارند که دولت در این باره بایستی پاسخگو باشد.

علی مزروعی میگوید خامنه‌ای هم دارد متقاعد می‌شود که بودن احمدی‌نژاد برای نظام مضر است
همان طور که شما هم اشاره کردید، این سئوالات سئوالاتی‌ هستند که حداقل در این دو سال اخیر خیلی زیاد طرح شده‌اند، مرتب توسط رسانه‌ها اعلام می‌شد که این سئوالات از وزرا، از معاونین رئیس جمهور، از خود رئیس جمهور طرح شده. حالا قرار است که رئیس جمهور به همین سئوالها در صحن علنی مجلس جواب دهد. اهمیت این که رئیس جمهور خودش به صحن علنی مجلس برود و به این سئوالات جواب دهد چیست که این قدر رئیس جمهور و اطرافیانش از آن واهمه دارند؟
این‌ها برمی‌گردد به مجموعه رفتارهایی که احمدی‌نژاد در این سال‌هایی که رئیس دولت بوده از خودش نشان داده است. به طور مثال ایشان به صراحت گفت که مجلس در رأس امور نیست و طبیعی‌ست که یک چنین سخنی مجلسیان را برآشفته می‌کند و آنها را وادار می‌کند که از قدرت خودشان در مقابل رئیس جمهور استفاده کنند. و همینطور قوانینی که از مجلس گذشته و طبق عرف و قانون دولت بایستی آنها را اجرا می‌کرده و دولت هیچ وقعی به آن قوانین نگذاشته است. یعنی در واقع دولت خودش را همه‌کاره می‌داند.
من فکر می‌کنم این یک جنگ قدرتی‌ست که متأسفانه بین این دو نهاد شکل گرفته و این که برای اولین بار رئيس جمهور را می‌خواهند به مجلس بیآورند، در واقع مجلسیان می‌خواهند قدرت خودشان را نشان دهند و این که در رأس امور هستند.
یکی دیگر از موارد اختلافی که بعد از نفس طرح سئوال هست، تاریخ آن است. معاون رئیس جمهور گفته که برای چه می‌خواهند بگذارند بعد از انتخابات، باید قبل از انتخابات رئیس جمهور بیاید و به همه سئوالها جواب دهد که اذهان مردم روشن شود. نمایندگان هم اصرار دارند که انتخابات نباید تحت‌الشعاع شرایط قرار گیرد و ما باید صبر کنیم برای بعد از انتخابات. به نظر شما پشت این دعوای زمانی چیست؟

الان در این انتخابات اصلاح‌طلبان که غایب هستند و در واقع رقابت بین نیروهایی‌ست که همه خودشان را در جناح اصولگرای حاکم تعریف می‌کنند. ولی ما می‌دانیم که الان این‌ها سه پاره شده‌اند و این سه پاره دارند با همدیگر رقابت می‌کنند. یکی از این پاره‌ها در واقع جریانی‌ست که به آن می‌گویند «جریان انحرافی» و به دولت تعلق دارد. یک جریان دیگرهم هست که در واقع اصولگرایان میانه‌رو هستند که اصولاً در مجلس‌اند و یک جریان دیگرهم جبهه‌ پایداری‌است که از افراطی‌های این جناح تشکیل می‌شود.
طبعاً دولت و مجلس هرکدام تلاششان این است که در مجلس آینده کرسی‌های بیشتری به‌دست آورند و دولتی‌ها فکر می‌کنند که اگر این پرسش‌ها قبل از انتخابات مطرح شود، پاسخ‌هایی که رئیس جمهور می‌دهد، می‌تواند به نفع‌شان باشد. در حالی که مجلسیان عکس این فکر می‌کنند و به خاطر همین این سئوال را انداخته‌اند به بعد از انتخابات. الان هم که مجلس دیگر به دلیل انتخابات تعطیل شده و دیگر من فکر نمی‌کنم اصلاً فرصتی باشد برای این که قبل از انتخابات این صورت گیرد.
در هر صورت این هم برمی‌گردد به چالش‌هایی که در درون جناح حاکم وجود دارد و قطعاً نتیجه‌ی انتخابات می‌تواند بر این که مجلس چگونه با رئیس جمهور برخورد کند تأثیر داشته باشد و همین طور رئیس جمهور چه طوری در مجلس حضور پیدا کند. به نظر می‌رسد که با توجه به شرایطی که به‌وجود آمده، شاید این سئوال و جواب می‌خواهد راه را باز کند، برای این که طرح عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس مطرح شود. به‌هرحال من فکر می‌کنم که عقب‌افتادن این سئوال به بعد از انتخابات ناشی از رقابت‌های درونی‌ست که در جناح حاکم وجود دارد.
اگر پیش‌بینی شما، که بسیاری دیگر از کارشناسان هم برآن عقیده هستند، درست باشد و این طرح سوال پیش‌زمینه‌‌ای‌ باشد برای طرح عدم کفایت رئیس جمهور، آن وقت جایگاه آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟ چون آقای خامنه‌ای به صراحت گفته‌ که مایل است این دولت عمر طبیعی‌اش را بکند و بارها و بارها از احمدی‌نژاد دفاع کرده‌ است. در این مورد فکر می‌کنید آقای خامنه‌ای ممکن است دخالت کند؟
قطعاً اگر بخواهد یک چنین چیزی صورت گیرد، بدون نظر ایشان نخواهد بود و با توجه به نظر ایشان مجلس وارد عمل خواهد شد. البته یک تحلیل دیگرهم این است که اگر بخواهد طرح عدم کفایت در مجلس مطرح شود، چون در آنجا احمدی‌نژاد هم فرصت پیدا می‌کند برای صحبت کردن و ایشان هم همیشه بحران را با بحران جواب می‌داده و ممکن است مشکلاتی پیش آید، احتمال زیاد دارد که طرح عدم کفایت از طریق قوه قضاییه عملی شود، به دلیل شکایت‌هایی که از سوی مجلس به قوه قضاییه ارجاع شده و می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری در قوه قضاییه باشد. به نظر می‌رسد که در این مسیر حتی آقای خامنه‌ای دارد متقاعد می‌شود که وجود احمدی‌نژاد ضررش بیشتر از نفع‌اش است و خب ایشان هم اگر به این نتیجه برسد، طبعاً به این دستگاه‌ها اشاره می‌دهد و این‌ها هم طرح عدم کفایت را به پیش خواهند برد.
شما گفتید که آقای خامنه‌ای دارد متقاعد می‌شود که وجود احمدی‌نژاد برای نظام مضر است. یک تحلیل دیگرهم می‌تواند این باشد که نمایندگان دیگر خیلی کاری به رهبر نداشته باشند و مستقل در این باره تصمیم بگیرند. تعداد نمایندگانی که دارند با دخالت رهبری در مجلس مخالفت می‌کنند، روز به روز زیادتر می‌شود و ما می‌شنویم حتی از نمایندگان اصولگرا که می‌گویند مجلس نباید وابسته باشد و باید خودش تصمیم گیرد. آیا واقعاً این مجلس مجلسی هست که بتواند احیاناً مقابل نظر آقای خامنه‌ای بایستد؟
نه! من فکر نمی‌کنم که چنین مجلسی را بشود الان داشت. برای این که اکثریت قاطع این نمایندگان نمایندگانی بودند که خودشان را ولایی می‌دانند و آن چند نماینده‌ای که چنین نگاهی دارند، در اقلیت محض به سر می‌برند و اصلاً همه‌ی سیستم و نظام نظارتی استصوابی برای این بوده که مجلس تابع ولی فقیه باشد و متأسفانه این امر هم اتفاق افتاده و من فکر نمی‌کنم که بدون اشاره‌ی ایشان مجلس کاری انجام دهد.
و اگر تصمیم‌گیری نهایی برعهده‌ی مجلس آینده گذاشته شود، پیش‌بینی شما چیست؟ آیا مجلس بعدی مشابه این مجلس عمل خواهد کرد؟
راستش من فکر می‌کنم مجلس بعدی بدتر از این مجلس است. یعنی انتخابات الان را می‌بینیم که به طور کلی مهندسی‌شده و سلطه‌ی شورای نگهبان را بر تأیید صلاحیت‌ها می‌بینیم و قطعاً مجلس بعدی وضع بدتری از این مجلس خواهد داشت و یک مجلس کاملاً فرمایشی و تابع خواهد بود. اما اگر اشاره‌ی رهبری باشد، فرقی نمی‌کند این مجلس یا آن مجلس. یعنی همه چیز بستگی به این دارد که رهبری با این کار موافق باشد یا نه.
میترا شجاعی
تحریریه: بهمن مهرداد




شورای عالی نظامی مصر به درخواست انتقال فوری قدرت به یک دولت غیرنظامی پاسخ منفی داد. نظامیان تاکید کردند تسلیم تهدیدها نخواهند شد و در مقابل توطئه برای ایجاد آشوب در کشور ایستادگی خواهند کرد.
شورای عالی نظامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «هرگز تسلیم تهدیدات و فشارها نخواهد شد». این بیانیه در شامگاه جمعه (۲۱ بهمن/۱۰فوریه) در تلویزیون دولتی مصر قرائت شد. نظامیان مصر در این بیانیه تاکید کردند که پیش از موعد مقرر از قدرت کناره‌گیری نخواهند کرد.
پس از پایان انتخابات پارلمانی مصر خواست واگذاری قدرت به یک حکومت غیرنظامی بیش از پیش در نیروهای اپوزیسیون و تظاهرات خیابانی شنیده می‌شد. با این موضع‌گیری جدید‌، ارتش مصر در عمل بر حضور ضروری خود در ساختار قدرت تاکید ورزیده است.
نظامیان نسبت به توطئه‌ای که قصد دارد با سرنگونی شورای عالی نظامی مصر، کشور را به آشوب بکشاند هشدار دادند.
نظامیان تا انتخاب ریاست‌جمهوری قدرت را واگذار نخواهند کرد
فعالان سیاسی مصر مردم را فراخواندند که به مناسبت سالگرد سرنگونی رژیم حسنی مبارک در روز شنبه (۲۲ بهمن/۱۱ فوریه) دست به اعتصاب عمومی بزنند. این روز از سوی اپوزیسیون روز "نافرمانی مدنی" نام گرفته است.

در روز جمعه (۱۰ فوریه) نیز هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های قاهره دست به تظاهرات علیه حکومت نظامیان زدند. جمعی از تظاهرکنندگان نیز در نزدیکی وزارت دفاع مصر در قاهره تجمع کردند. نیروهای انتظامی با سیم خاردار و تانک از ‌وزارت دفاع مصر محافظت می‌کنند.
پس از سقوط رژیم حسنی مبارک در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ ژنرال حسین طنطاوی، وزیر دفاع وقت مصر، قدرت را بدست گرفت. در حالی‌که بسیاری از مصریان خواستار انتقال فوری قدرت به یک دولت غیرنظامی هستند، افسران ارشد این کشور برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش‌شرط انتقال قدرت اعلام کرده‌اند.
هنوز تاریخ قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست، اما شورای عالی نظامی پیشتر اعلام کرده بود که این انتخابات تا پیش از ماه ژوئن برگزار خواهد شد.
برای جلوگیری از تعدد نامزدها، شورای عالی نظامی شرایطی را نیز برای نامزدی مهمترین پست اجرایی کشور در نظر گفته است. از جمله والدین نامزدها باید مصری باشند و هیچ یک از نامزدها نباید دارای تابعیت دوگانه یا همسر خارجی باشد. از سوی دیگر هر نامزد باید مورد حمایت دست‌کم ۳۰ هزار شهروند دارای حق رای مصری یا ۳۰ تن از نمایندگان پارلمان این کشور قرار گیرد.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در دیدار با  ژنرال محمدحسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی مصر
ضرورت ادامه کمک‌های آلمان به مصر
گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان، با اشاره به نا‌آرامی‌های خیابانی و ادامه اعتراضات از وضعیت بی‌ثبات در مصر ابراز نگرانی کرد. وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه (۲۲ بهمن/۱۱ فوریه) به عنوان نویسنده مهمان در روزنامه پرتیراژ "بیلد" نوشت: «مصر کشوری کلیدی در بهار عرب به شمار می‌آید. بدین دلیل ما به‌رغم همه مشکلات نباید کمک‌های اقتصادی و سیاسی خود را از این کشور دریغ کنیم.» وی افزود : «بازارهای اقتصادی ما باید به روی کشورمصر گشوده باشند.»
در مقاله وزیر امور خارجه آلمان آمده است: «هنوز آزادی در مصر پیروز نشده و چالش‌های فراوانی پیش رو هستند. اقتصاد درهم شکسته‌ی مصر نیاز به یاری دارد. واگذاری قدرت سیاسی به غیرنظامیان نیز متحقق نشده است. بسیاری از مصریان تحمل خود را از دست داده‌اند. حمله به دفتر بنیاد کنراد آدناوئر یکی از این ناکامی‌هاست.»
اشاره وزیر امور خارجه آلمان به تفتیش دفتر بنیاد کنراد آدناوئر در قاهره است که برخی کارکنان این بنیاد متهم به کمک‌های مالی به افراد و سازمان‌های غیردولتی در مصر شده‌اند.
وستروله در پایان مقاله کوتاه خود می‌نویسد: «ما به خاطر مردم و بخاطر آزادی به تلاش خود در بهار عرب ادامه خواهیم داد. از سوی دیگر وجود همسایگان باثبات در جنوب اروپا به سود همه ماست.»




ناتو: عملیات نظامی علیه ایران در دستور کار ما قرار ندارد

ناتو می‌گوید قصد ندارد در مواجهه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد فاز نظامی شود و بر اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی تأکید دارد. این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل گزارش می دهند که حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس به شدت افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، جیمز آپاتورای، نماینده ویژه ناتو در مسائل مربوط به قفقاز و آسیای مرکزی، روز جمعه در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه باکو، در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت یا عدم دخالت ناتو در کمپین اقدام نظامی علیه ایران، تأکید کرد که مسئله هسته‌ای ایران در دستور کار ناتو قرار ندارد و این مسئله در محافل دیگری می‌تواند مطرح باشد.
وی با تأکید بر این‌که پیمان آتلانتیک شمالی همچنان بر اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی اصرار دارد، این دست اقدامات را موثر دانست و افزود که انتظار می‌رود این فشارها شدت بگیرند.
در کنار تحریم‌های شدید غرب علیه جمهوری اسلامی، در چند وقت اخیر برخی مقام‌های اسرائیل، بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را مطرح کرده‌اند.
با این‌حال فرانسه، روسیه، آمریکا و برخی از همپیمانان اسرائیل نسبت به عواقب مخرب حمله نظامی هشدار داده‌اند و جمهوری اسلامی نیز بارها اعلام کرده است که در صورت هر گونه تعرض به خاک ایران، دست به اقدامی متقابل خواهد زد.
جیمز آپاتورای روز جمعه تأکید کرد که تمام جهان، از جمله اعضای ناتو خواستار پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش در قبال انرژی هسته‌ای هستند و می‌خواهند اطمینان خاطر حاصل کنند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و از اهداف نظامی به دور است.
وی افزود که عدم همکاری ایران با جامعه جهانی در زمینه هسته‌ای نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و افزود که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، تمام منطقه ثبات خود را از دست می‌دهد.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و قصد دارد با اعمال تحریم‌های شدید جلوی پیش‌روی فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کند.
با این‌حال ایران همواره با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق خود دانسته و تأکید کرده است که این فعالیت‌ها را متوقف نخواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیل: حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به شدت افزایش یافته است
در کنار بالا گرفتن بحث احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران در محافل خبری، رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند که در یک هفته گذشته تعداد پروازهای نیروی هوایی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس «به طرز قابل توجهی» افزایش یافته است.
به گزارش اینترفاکس به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، ایالات متحده و همپیمانانش در حال انتقال نیروی و تجهیزات نظامی به منطقه هستند.
این رسانه‌ها از پرواز هواپیماهای نظامی آمریکا بر فراز شبه‌جزیره سینا در جهت خلیج فارس خبر داده‌ و افزوده‌اند که این نیروها و تجهیزات نظامی آمریکایی به مقصد جزیره «مصیره»، متعلق به عمان، در حرکتند.
جزیره مصیره که در جنوب شرق تنگه هرمز واقع است، محل استقرار یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا در منطقه است.
در عین حال رسانه‌های اسرائیل می‌گویند حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی به اسرائیل آمده‌اند تا سیستم دفاع موشکی این کشور را مورد آزمایش قرار دهند.
این گزارش‌ها همچنین حاکی است که گروه‌های ویژه متعلق به نیروهای دریایی و هوایی بریتانیا و فرانسه نیز به عربستان سعودی و امارات اعزام شده‌اند.
چندی پیش نیز ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» با همراهی چندین ناو جنگی عازم ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین شدند و چهار روز را در منطقه گذراندند.
علاوه بر بحرین آمریکا دارای پایگاه‌های نظامی دیگری، اعم از هوایی، دریایی و زمینی در کویت، قطر، امارات و عمان است.
به گزارش اینترفاکس ایالات متحده در پایگاه‌های خود در کویت در مجموع دارای ۱۵ هزار نیرو است و تأکید کرده است که رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز می‌گویند آمریکا «شش بمب‌افکن استراتژیک» و تعداد زیادی هواپیمای نظامی در پایگاه هوایی «العبید» قطر مستقر کرده است.




احمدی نژاد: به زودی چند دستاورد بزرگ هسته‌ای رونمایی می‌شود

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، روز شنبه، در پايان راه‌پيمايی سالگرد ۲۲ بهمن در تهران اعلام کرد: «طی روزهای آينده، دنيا شاهد رونمايی از چند دستاورد بزرگ هسته ای ايران خواهد بود.»
آقای احمدی نژاد خاطر نشان کرد: «در بخش هسته ای طی چند سال اخير دستاوردهای عظيمی برای ملت ايران حاصل شد.»
  آقای احمدی نژاد در حالی این اظهارات را بیان کرده است که منابع ديپلماتيک  روز دوشنبه گفته بودند ايران فعاليت غنی سازی اورانيوم در تاسيسات زير زمينی «فردو»، در نزديکی شهر قم، را گسترش داده است.
از زمانی که ايران اعلام کرد که توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را به سايت فردو  منتقل می کند، نگرانی ها کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته ای ايران تشديد شده است.
رئیس جمهور ایران روز شنبه افزود: «ملت های جهان شاهد بودند مستکبران در بخش هسته ای همه عرصه ها را عليه ايران اسلامی تنگ و فشارها را ادامه دادند تا ملت ايران به پيشرفت هسته ای دست نيابد ، اما امروز نه تنها اين ملت هسته ای شده ، بلکه توانست بخش مهمی از نيازهای خود را نيز در اين زمينه تامين کند.»
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز، در خطبه‌های نماز جمعه، ۱۴ بهمن‌ماه، بار دیگر تاکید کرد که ایران در قضیه برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران  با نادیده گرفتن این خواست برنامه غنی سازی اورانیوم خود را توسعه داده است.
آمریکا و اتحاد اروپا  طی ماههای اخیر تحریم های یکجانبه مالی و نفتی علیه ایران اعمال کرده اند.
این تحریم ها به شدت بر سیستم مالی و تجاری ایران تاثیر گذاشته است. ایران برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده است و  تلاش می کند برای پرداخت بهای گندم وارداتی از طلا و نفت استفاده کند.
آژانس بين المللی انرژی نیز در جديدترين گزارش خود به پيامدهای تحريم نفت ايران اشاره کرده و گفته است احتمالا با آغاز تحريم نفت از طرف اتحاديه اروپا  صادرات نفت ايران حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت.
در جریان مراسم روز ۲۲ بهمن (سالروز پیروز انقلاب اسلامی)، ماکتی از هواپيمای بی‌سرنشين آمريکايی که در اختيار ايران قرار گرفته نيز به نمايش گذاشته شد.
يکی از سخنرانان این مراسم اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس در نوار غزه بود.
آقای هنیه در سخنرانی خود در تهران بار دیگر تاکید کرد که حماس هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.
محمود احمدی نژاد نیز  از دولت های غربی خواست «دست از دخالت در منطقه و حمايت از صهيونيست ها بردارند».
وی افزود : «آنها مثل خودروی اوراقی شده اند، به درد شما نمی خورند و هزينه شان بيش از فايده شان شده است.»
سخنان محمود احمدی نژاد در حالی بیان می شوند که در چند وقت گذشته بار دیگر بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران بالا گرفته و در مقابل نیز جمهوری اسلامی بارها تهدید به مقابله به مثل کرده است.
با این‌حال، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته تأکید کرده بود که هرگونه تصمیمی در مورد حمله نظامی اسرائیل به ایران «بسیار دور» است.
شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل نیز ۱۹ بهمن‌ماه، در پیامی خطاب به مردم ایران، ایرانیان را مردمانی صلح‌جو و مخالف جنگ خواند و تأکید کرد نیازی نیست که مردم دو کشور با یکدیگر دشمنی داشته باشند.




عفو بين‌الملل: بگذارید تظاهرات مسالمت‌آميز ۲۵ بهمن برگزار شود

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست به حق آزادی اجتماعات احترام بگذارند و به راهپيمايی مسالمت‌آميز ۲۵ بهمن در ايران اجازه برگزاری بدهند.
شورای هماهنگی راه سبز اميد در بيانيه ای از «همراهان جنبش سبز» ايران خواسته است روز ۲۵ بهمن‌ماه، دو هفته ديگر، در تهران و شهرستان‌ها در راهپيمايی سکوت شرکت کنند.
ورای هماهنگی راه سبز اميد مناسبت اين «پياده‌روی سکوت» را «سالگرد حضور خيابانی مردم به دعوت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همچنين سالگرد آغاز زندان خانگی» اين دو رهبر مخالفان عنوان کرده است.
اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، در گفتگویی با رادیو فردا در این مورد گفت: «ما نگرانی بسيار جدی‌ای در مورد سلامتی آقای مهندس موسوی و خانم رهنورد و همچنين آقای کروبی داريم و می خواهيم که تضمين کافی در اين مورد وجود داشته باشد که پزشکان مستقل بتوانند آنها را معاينه کرده و اين اطلاعات را در اختيار خانواده آنان قرار بدهند و خانواده آنها هم اين حق و آزادی عمل را داشته باشند که آن اطلاعات را در اختيار مردم ايران قرار دهند.»
روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ به دعوت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی تظاهراتی در تهران و چند شهر ديگر ايران در حمايت از قيام مردم مصر و تونس برگزار شد که طی آن، به گفته مقام های جمهوری اسلامی، دو نفر کشته و ده‌ها تن بازداشت شدند.
سازمان عفو بین الملل  در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرده، می گويد با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس در دوازدهم اسفندماه، سرکوب در ايران افزايش يافته است.

این سازمان که مقرش در لندن است، همچنين می گويد طبق گزارش هايی در يک ماه گذشته ۴۹ نفر از اقليت عرب زبان، دستکم در سه شهر خوزستان بازداشت شده اند.
گزارش های رسيده حاکی است که نيروهای امنيتی و انتظامی ايران در دو هفته گذشته با يورش به مناطق عرب نشين در شوش، حميديه و اهواز ۴۹ نفر را بازداشت کرده اند.
بر پايه اين گزارش ها، سه نفر از بازداشت شدگان به نام های ناصر آلبوشوکه درفشان، محمد کعبی و رضا مغامسی به دليل «جراحات ناشی از شکنجه» در زندان کشته شده اند.
گفته می شود اين بازداشت‌ها در ارتباط با تبليغ برای ترغيب مردم به تحریم انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.




منتظری: «یوم الله» یعنی روزی که خدا ملت را غضب کرد

image
دختر قائم مقام برکنارشده روح‌الله خمینی، درباره این‌که گفته می‌شود ۲۲ بهمن «یوم‌ الله» است، از حسینعلی منتظری نقل کرده که «ایام الله یعنی روزگارهایی که در آن خداوند ملت‌ را مورد غضب قرار داده است.»
سعیده منتظری، دختر حسینعلی منتظری، در یادداشتی نوشته است که معنی یوم‌الله آن چیزی نیست که تصور می‌شود و معنی بدی دارد.
وی نوشته است این روزها که مشغول ویراستاری شرح پدرش بر نهج‌البلاغه است به نکته جالبی برخورد کرده است.
به نوشته سعیده منتظری، آیت‌الله منتظری در شرح «یوم الله» که در نهج البلاغه آمده، نوشته است: «ایام الله که می‌گویند یعنی روزگارهایی که گذشته و در آن خداوند تبارک و تعالی ملت‌هایی را مورد غضب قرار داده است. ایام جمع یوم است؛ البته هم روز خوب داریم هم روز بد، اما معمولا «ایام الله» به روزهایی گفته می‌شود که غضب خدا در آن غلبه داشته است.»
سعیده منتظری ادامه داده که با مراجعه به ترجمه سید جعفر شهیدی از نهج البلاغه هم دیده است که «ایام الله» این چنین ترجمه شده است: «روزهایی که عذابشان کرد». و فیض‌الاسلام، مترجم دیگر نهج‌البلاغه نیز آن را «روزگارهای خشم» ترجمه کرده است.
این نوشته دختر آیت‌الله منتظری در حالی منتشر می‌شود که دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی طی سی سال گذشته همواره از ۲۲ بهمن و روزهای انقلابی دیگر به عنوان «یوم‌ الله» نام برده است.




حملۀ شدید احمدی نژاد به غرب و اسرائیل در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

نوشتۀ فواد روستائی
محمود احمدی نژاد- رئیس جمهوری اسلامی ایران، در یک سخنرانی طولانی که امروز (شنبه) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایراد کرد بار دیگر به شدت به غرب، اسرائیل و کشورهای منطقه حمله کرد و از «افتتاح چند دستاور بزرگ در عرصۀ هسته ای در روزهای آینده» خبر داد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پروندۀ هسته ای ایران ضمن تأکید مجدد بر این امر که ایران از حقوق خود چشم پوشی نمی کند گفت ایران همواره آمادۀ مذاکره بوده است البته در چارچوب عدالت و احترام.
بخش دیگری از سخنرانی امروز محمود احمدی نژاد به دفاع از کارنامۀ دولت خویش و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه های داخلی و خارجی اختصاص داشت؛ به عنوان نمونه، محمود احمدی نژاد ضمن تجلیل از مبارزۀ دولت خود با ریخت و پاش ها و سوء استفاده ها، مدعی شد که «این دولت پاک ترین دولت ها در همۀ دنیاست».
رئیس جمهوری اسلامی ایران «استقلال بی نظیر، حفظ وحدت و انسجام کم نظیر، کرامت و خودباوری و شجاعت» را تنها نمونه های از دستاورد های ملت ایران پس از انقلاب دانست.
محمود احمدی نژاد در ارتباط با برنامه ها و فعالیت های هسته ای ایران گفت: مستکبران در بخش هسته ای عرصه را بر ایران تنگ کرده اند اما با همۀ فشارهای وارد شده برای این که ایران اتمی نشود، ایران امروز اتمی شده است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامۀ سخنانش از «افتتاح چند دستاور بزرگ در عرصۀ هسته ای در روزهای آینده» خبر داد.
کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم در اروپا یا "هولوکاست" یکی دیگر از مسائل مطرح در سخنان امروز احمدی نژاد بود.
محمود احمدی نژاد گفت کار دیگر ملت ایران، شکستن بت جدید مدرن بود.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در توضیح این مطلب ادعا کرد که مستکبران، برده داران و استعمارگران برای سلطه بر جهان، بتی به نام رژیم صهیونیستی درست کردند که سوخت و روح آن از داستانی به نام "هولوکاست" نشأت می گرفت اما ملت ایران این بت را شکست.
محمود احمدی نژاد بخش دیگری سخنان خود را به حمله به کشورهای منطقه و دفاع از آن چه که «خط مقاومت» می خواند اختصاص داد و خطاب به کشورهای عرب منطقه که متحد آمریکا هستند گفت: کسانی که امروز در کنار آمریکا و برخی کشورهای اروپائی برای نجات اسرائیل یا به گفتۀ او «رژیم صهیونیستی» قیام کرده اند و به خط مقاومت فشار می آورند بدانند که فردا نوبت خود آن هاست و اگر خدا نکرده خط مقاومت آسیب ببیند آن ها را هم مثل یک دستمال استفاده شده به دور می اندازند.
رهبران جمهوری سلامی ایران کشور سوریه و سازمان هائی چون حماس فلسطین و حزب الله لبنان را خط مقاومت می دانند.
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه، که به تهران سفر کرده است امروز در راهپیمائی سالروز انقلاب در کنار احمدی نژاد و دیگر رهبران چمهوری اسلامی و یکی دیگر از سخن رانان این مراسم بود.





یک هفته مانده به برگزاری راهپیمایی سبز‌ها در تهران

قطع دسترسی ۳۰ میلیون نفر به جی‌میل در ایران

مقام‌های جمهوری اسلامی یک هفته مانده به برگزاری راهپیمایی «جنبش سبز» در ایران٬ از روز پنجشنبه دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی را مسدود کرده‌اند.
خبرگزاری مهر روز شنبه (۲۲ بهمن) نوشته از روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی و تمام سایت‌های خارجی که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده است.
به گزارش این خبرگزاری «هم اکنون کاربران ایرانی برای دسترسی به پست‌های الکترونیکی از جمله یاهو میل و جی‌میل، هات میل و یاهو مسنجر و غیره با مشکل قطعی مواجه هستند.»
به نوشته مهر٬ اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از سرویس‌های الکترونیکی خارجی استفاده می‌کنند و قطع کامل آنها مشکلات بسیاری را برای استفاده‌کنندگان به وجود آورده است.
این خبرگزاری در عین حال افزوده که پیگیری‌ها برای روشن شدن علت این قطعی تاکنون مشخص نشده و «شرکت ارتباطات زیرساخت» و «سازمان فناوری اطلاعات ایران» در این زمینه حاضر به ارائه توضیح نیستند.
دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی در شرایطی مسدود شده که حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی قصد دارند ۲۵ بهمن ماه در تهران و سایر شهر‌های ایران راهپیمایی اعتراضی برگزار کنند.
مقام‌های جمهوری اسلامی بیم آن دارند حامیان این دو رهبر جنبش سبز همچون گذشته با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بتوانند راهپیمایی گسترده‌ای در تهران ترتیب دهند.
به نظر می‌رسد اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه اینترنتی که با اعتراض گسترده «سربازان جنگ نرم» نیز مواجه شده٬ به منظور جلوگیری از سازماندهی مردم برای راهپیمایی روز ۲۵ بهمن صورت گرفته باشد.




نگرانی از سلامت مسعود سپهر در بازداشتگاه اطلاعات شیراز

نزدیک به سه ماه از بازداشت مسعود سپهر استاد علوم سیاسی و از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب می گذرد اما هنوز از علت دستگیری وی اطلاعی در دست نیست.
به گزارش ندای سبز آزادی، امیر سپهر فرزند مسعود سپهر در خصوص آخرین وضعیت پدرش می گوید: به ما اجازه ملاقات کابینی داده اند اما وضعیت جسمانی پدرم خوب نیست او ناراحتی کلیوی و فشار خون دارد و باید تحت نظر مداوم پزشک باشد اما این امکانات برای وی مهیا نیست.
وی می افزاید: پرونده او همچنان بلاتکلیف است، نه پرونده اش را به دادسرا ارجاع می دهند نه اجازه ملاقات به وکیل پدرم با وی را می دهند و نه از آزادی وی صحبتی در میان است ،هیچ گونه اتهامی هم در بین نیست. او را بی هیچ گناهی از تمام حقوق قانونی اش محروم کرده اند.
فرزند سپهر در مورد سابقه بازداشت پدرش می گوید: یک بار بعد از انتخابات یک مراسمی در تجلیل از حامیان سبز در شیراز برگزار شد که پدرم سخنرانی کردند که بعد ایشان را احضار کردند اما این مسئله همان زمان تمام شد و پرونده مربوط به آن هم مختومه اعلام شد.
او با اشاره به فشارهای وارده به خانواده می افزاید که مادرم بسیار ناراحت سلامت ایشان است،این وضعیت به سلامتی هر دو آنها لطمه خواهد زد، گفته بودند با هیچ کجا مصاحبه نکنید ،پرونده ایشان بررسی می شود و ایشان بزودی آزاد خواهند شد ،سه ماه گذشت و هنوز هم منتظریم ،پدرم بی گناه در بند است.
این فعال اصلاح طلب که از صبح پنجشنبه ۲۶ آبان ۹۰ توسط مامورین اطلاعات شیراز دستگیر گردیده در بازداشتگاه اطلاعات موسوم به پلاک صد نگهداری می شود.




بیانیه مجاهدین انقلاب اسلامی بمناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و دعوت به راهپیمایی ۲۵ بهمن

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سالروز پیروزی انقلاب و در آستانه ی یکمین سالگرد حبس خانگی غیرقانونی رهبران جنبش سبز حمایت و پشتیبانی خود را از دعوت به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید در اعتراض به حبس و حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی، وضعیت اسف بار اقتصادی، استبداد حاکم و مخالفت با تشدید تحریم های اقتصادی و خطر جنگ اعلام کرده و در بیانیه ای تاکید کرده است که انتظار می رود حضور سبز مردم در خیابان ها بتواند پیام آور اصلاحاتی برای عبور کشورمان از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی باشد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه ی خود با اشاره به اینکه سی و سه سال پیش، پس از سالها مبارزه، انقلابی مردمی در کشورمان در مقابله با استبداد داخلی و مداخله خارجی به پیروزی رسید و نظام “جمهوری اسلامی ” را برپا ساخت، آورده است: حال پس از گذشت سالها و پیمودن فراز و نشیب ها و تغییر نسلی باید از نسبت وضعیت کنونی و آرمانهای انقلاب پرسید و به ارزیابی عملکرد حاکمیت در این باره پرداخت، و اینکه آیا این کارنامه قرابتی با آنچه مردم در انقلاب می خواستند، دارد؟
متن کامل این بیانیه که در سایت امروز منتشر شده به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم آگاه و شریف ایران
در سی و سه سال پیش، پس از سالها مبارزه، انقلابی مردمی در کشورمان در مقابله با استبداد داخلی و مداخله خارجی به پیروزی رسید و نظام “جمهوری اسلامی ” را برپا ساخت. حال پس از گذشت سالها و پیمودن فراز و نشیب ها و تغییر نسلی باید از نسبت وضعیت کنونی و آرمانهای انقلاب پرسید و به ارزیابی عملکرد حاکمیت در این باره پرداخت، و اینکه آیا این کارنامه قرابتی با آنچه مردم در انقلاب می خواستند، دارد؟
اگر ” قانون اساسی” را اصلی ترین دستاورد انقلاب بدانیم و آنرا به عنوان میثاق حاکمیت با ملت بپذیریم، در این سالها عملکرد حاکمیت اقتدارگرا کمترین قرابتی با بسیاری از اصول این قانون نداشته و برخی از اصول در اجرا فراموش شده است. قرائت حاکمیت از قانون اساسی دراصل “ولایت مطلقه فقیه” خلاصه شده و تمامی اصول دیگر و به ویژه فصل “حقوق ملت” در سایه این عنوان بلاموضوع شده است. بر پایه این قرائت شهروندان ایرانی به خودی و غیرخودی تقسیم شده، و هرآنکه در زمره غیرخودی ها قرار گیرد از تمام حقوق شهروندی محروم، و اگر کوچکترین انتقاد و اعتراضی کند مستحق مجازات زندان و شکنجه و تبعید و…است. و این در حالی است که ناکارآمدی حاکمیت در اداره امور، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را بحرانی و همه شهروندان را درگیر امور روزمره معیشتی کرده است. درعرصه سیاست خارجی نیز روز بروز بر انزوای ایران و چالش هایش با دیگر کشورها افزوده است. تشدید تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان و چنگ اندازی سایه جنگ در این فضا چشم انداز تیره و تاری را به نمایش می گذارد، و دراین شرایط کشورمان در سالروز پیروزی انقلاب روزهای خوشی را سپری نمی کند.
در خرداد ۸۸ شهروندان برای تغییر این وضعیت اسف بار به پای صندوق های رای آمدند و انتظار داشتند که با رایشان سرنوشتشان را بسازند و راهی برای برون رفت کشور از نابسامانی ها و ناکارآمدی ها بیایند اما انجام کودتای انتخاباتی به اعتراض گسترده شهروندان منجر شد و حاکمیت بجای شنیدن فریاد معترضان بر طبل سرکوب و ارعاب کوبید و جنبش سبز از دل این حوادث روئید و رشد کرد، و با روئیدن جنبش های ضد استبدادی در کشورهای عربی طوفان تحول در منطقه براه افتاد و در ۲۵ بهمن ماه ۸۹ بود که سبزها به دعوت رهبران جنبش آقایان موسوی و کروبی به خیابان آمدند تا همبستگی خود را با جنبش های منطقه به نمایش گذارند و اینکه همراهی این جنبش ها تا رفع همه نظام های استبدادی ادامه خواهد داشت. در عکس العمل به این حضور قدرتمند خیابانی سبزها حاکمیت اقتدارگرا به حبس خانگی رهبران جنبش سبز اقدام کرد، با این خیال خام که با قطع پیوند این دو با بدنه جنبش می تواند به تضعیف و مهار جنبش بپردازد در حالیکه به رغم همه تمهیداتی که از سوی حاکمیت در این باره بکار بسته شده جنبش روز بروز بر عمق و گستره اش در جامعه افزوده و همچون یک موجود زنده به رشد و بالندگی خود ادامه داده و در مسیر پیروزی به پیش می رود. اجماع سبزها برای عدم شرکت در انتخابات نمایشی مجلس شاهدی بر این واقعیت و نمادی از این پویایی است.
اکنون در آستانه سالگرد دومین خیزش عظیم سبزها، در حالیکه رهبران جنبش سبز در حصر و بسیاری از فعالین سیاسی، دانشجویی، مطبوعاتی و … در حبس های غیر قانونی هستند، حاکمیت بار دیگر به سمت برگزاری یک انتخابات نمایشی و غیر آزاد گام بر می دارد. از صحبت اخیر رهبری در نماز جمعه مبنی بر شرکت مردم درانتخابات برای برطرف شدن تهدیدها می توان عدم اعتماد به نفس و بحران مشروعیت حاکمیت بعد از سرکوبهای خرداد ۸۸ را درک کرد.
همانطور که در بیانیه های پیشین سازمان، به ویژه بیانیه عدم شرکت در انتخابات مجلس نهم به وضوح بدان اشاره کرده ایم، شرکت مردم در انتخابات نه تنها تهدیدهای بین المللی (تحریمهای اقتصادی و تهدیدهای نظامی) را کاهش نمی دهد بلکه باعث تقویت موضع و اقدامات ماجراجویانه و ستیزه جویانه حاکمیت استبدادی در عرصه‌های داخلی و خارجی خواهد شد و آنها را به تداوم این رویکرد و مواضع تشویق و ترغیب می‌کند. در حالیکه عدم شرکت در انتخابات حاکمیت را در ادامه سیاست‌های ستیزه جویانه و جنگ طلبانه بی پشتوانه در عرصه خارجی و استبدادورزی و سرکوب در عرصه داخلی دچار تردید و بازنگری خواهدکرد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در یکمین سالگرد حبس خانگی غیرقانونی رهبران جنبش سبز حمایت و پشتیبانی خود را از دعوت به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید در اعتراض به حبس و حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی، وضعیت اسف بار اقتصادی، استبداد حاکم و مخالفت با تشدید تحریم های اقتصادی و خطر جنگ اعلام می دارد و انتظاردارد که حضور سبز مردم در خیابان ها بتواند پیام آور اصلاحاتی برای عبور کشورمان از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی باشد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخه خارج از کشور)
۲۲ بهمن ۱۳۹۰




روز پانزدهم؛ نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

نامزدهای انتخاباتی ما: کیوان صمیمی، فرید طاهری، جمال عاملی و حسین رونقی ملکی

کلمه_ گروه اجتماعی: رهبران جنبش اعتراضی آقایان موسوی و کروبی در زندان خانگی تحت شدید‌ترین فشار‌ها هستند. بسیاری از چهره‌های سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی، دانشگاهی، فرهنگی و حقوقدان در زندان به سر می‌برند و کمترین نشانه‌ای از آزادی بیان، فعالیت آزادانه مطبوعات، احزاب و سایر نهادهای مدنی وجود ندارد.
امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشور‌ها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می‌دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی‌های آن از قبل تعیین شده است.
بنابراین بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می‌کنیم که: امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با آرمان محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نیز در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است. تمامی این را زندانیان سبزمان گفتند، مردانی استوار و سرافراز که خود به دلیل وفاداری به قانون اساسی و انتخابات آزاد راهی زندان شدند، مردانی که گردن ننهادند بر ظلم و بی‌عدالتی و ایستادند بر سر پیمان خویش با مردمشان. اینک ما چطور می‌توانیم در این انتخابات شرکت کنیم هنگامی که یارانمان این چنین بر پیمان خویش استوار ایستاده‌اند، نمی‌توان در این انتخابات شرکت کرد هنگامی که:
کیوان صمیمی: عمو کیوان مدافع دانشجویان در رجایی شهر
روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در سال ۱۳۲۷ درشهر آبادان در جنوب ایران به دنیا آمد. او درست یک روز پس از کودتای انتخاباتِی ۱۳۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. پس از هشت ماه دادگاه کیوان صمیمی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تبانی برای برهم زدن امنیت ملی» به شش سال حبس محکوم کرد. مطابق رأی دادگاه، کیوان صمیمی برای پانزده سال از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیز محروم شد. وی بار‌ها در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی حاکمان دست به اعتصاب غذا زده است. کیوان تنها یک دختر به نام عادله دارد که در طول هفتصد روز نخستِ بازداشت بیست و پنج بار موفق به دیدارش شده؛ یعنی هر ماه تنها یک بار. کیوان صمیمی به خاطر همراهی با دانشجویان و حمایت از مطالبات جنبش دانشجویی، بین فعالان دانشجویی نیز مردی محبوب است. یکی از هم اتاقی‌های او در زندان اوین می‌نویسد: «درمدتی که با کیوان صمیمی در قرنطینه اندرزگاه ۷ اوین هم اطاق بودم، متانت، فروتنی، استواری و روحیه عالی و مهم‌تر از همه طنز نهفته در کلامش را دوست داشتم. او از معدود انسان‌هایی که درعمل به پولورالیسم معتقد است. به امید آزادی عمو کیوان». کیوان این روز‌ها را در زندان رجایی شهر کرج می‌گذارند.
فرید طاهری، قرآن پژوهی که به خاطر تسلیت به خانواده میرحسین در حبس شد
از اعضای نهضت آزادی، در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۸۹ گزارش شد که طاهری وضعیت نگران کننده‌یی در بند ۳۵۰ زندان اوین دارد. در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه فرید طاهری به تحمل سه سال حبس محکوم شد. همسر او سارا توسلی دختر محمد توسلی نخستین شهردار تهران است. سارا نیز پس از عاشورای خونین تهران به اتهام دیدار و عرض تسلیت به خانواده داغدار میر حسین موسوی و خانم دکتر زهرا رهنورد بازداشت شد. مهندس توسلی نیز اینک در امینتی زندان اوین به سر می‌برد. حکم سه سال حبس تعزیری مهندس طاهری در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.
محمد نوری زاد در باره او در مجموع گل‌ها و سیم خردار می‌نویسد: مردی را دیدم حدوداً چهل و پنج ساله، که سر در مطالعه قرآن فروبرده بود واز‌‌ همان اتاق پرهیاهو و پر سروصدا، خلوتی برای خود پرداخته بود. احساس کردم که یک حس مشترک مرادرکنار او به زانو زدن فرا می‌خواند. قرآنی که او مطالعه و تلاوت می‌کرد، متفاوت بود. از حیث چاپ، و ترجمه و پای نوشت‌های صفحه به صفحه، جذب قرآن او شدم. و قرآن او، مرا جذب خود اوکرد. باهم سخن گفتیم. درباره قرآن و قرآن، مارابه صحبت درباره خودمان ترغیب فرمود. ملاقات اولیه من بااو، بسیار کوتاه بود. اما آنجا که از کناراو برخاستم، هم قرآن او به امانت در دستم بود، وهم جذبه‌ای از ادب او و فهم او، و متانت او، درمن جا مانده بود. درحوض آیه‌های قرآن امانتی او، یک شب و یک روز، فروشدم و تن شستم. و آنگاه که سربرآوردم، دربرابر مترجم و محقق آن قرآن، سربه احترام فرو بردم. قرآنی بود پراز دقت و زیبایی و آگاهی و دانش، و البته سرشار از زحمت، وقتی» عمادالدین باقی» سرگشتگی مرا در جذبه آن قرآن دید، گفت: آیا دانستی ترجمه و تحقیق و نگارش این قرآن شریف، کار کیست؟ گفتم: نام نویسنده‌اش برجلوی آن است. گفت: همو پدر همین مهندس» فرید طاهری قزوینی» است.. «
جمال عاملی: او رای خود را می‌خواست
از حامیان جنبش سبز پاییز سال ۸۸ و در جریان اعتراض‌های مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم توسط نیروهای امنیتی سپاه بازداشت شد. او چهار ماه را به خاطر شرکت در اعتراض‌های مردمی در بند دو الف سپاه گذراند که از مجموع این دوران ۵۶ روز را در سلول انفرادی نگهداری شد. او بعدا توسط قاضی پیر عباسی ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به یک سال حبس قطعی محکوم شد. عاملی تیر ماه سال جاری برای گذراندن مدت زمان یک سال حبسش دوباره به زندان اوین فرا خوانده شد با اینکه پیش از آن به قید وثیقه مدتی را بیرون از زندان گذرانده بود.
او هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.
حسین رونقی ملکی: بابک خرمدین محروم از مداوای شکنجه‌ها
وبلاگ‌نویس ۲۵ ساله‌ای است که با نام مستعار بابک خرمدین در ایران به وبلاگ‌نویسی می‌پرداخت. حسین رونقی ملکی درتاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ همراه برادرش حسن رونقی ملکی در منزل پدری‌اش در شهر ملکان در نزدیک شهر تبریز بازداشت شد. بازداشت برادر وی به خاطر اعمال فشار بر روی او برای اخذ اعتراف و قبول اتهامات صورت گرفت. رونقی و برادرش در زندان شدیدا تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفتند، تا جایی که بنا بر گفتهٔ خانواده‌اش حسن رونقی ملکی در اثر شکنجه‌ها از ناحیه مهره‌های پشت گردن آسیب دید. برادر او یک ماه بعد با قرار وثیقه‌ای ۸۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد و از بازجویان پرونده به خطر شکنجه‌اش شکایت کرد که تا کنون به آن رسیدگی نشده است. رونقی و برادرش فردای روز بازداشت به زندان اوین و سلول‌های انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسدران انقلاب اسلامی که خارج از نظارت سازمان زندان‌ها است منتقل شدند. پس از بازداشت خانوادهٔ حسین رونقی شدیدا از سوی ماموران سپاه پاسدران تحت فشار قرار گرفته تا از اطلاع رسانی در مورد وضعیت وی خودداری کنند.
با گذشت ۱۰ ماه از بازداشت حسین رونقی ملکی در بند ۲ الف زندان اوین و بلاتکلیف نگاه داشتن این فعال حقوق بشر سرانجام در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۸۹ حکم ۱۵ سال حبس تعزیری برایش از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر و به وی ابلاغ شد. ابلاغ حکم توسط سردفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با تهدید و اجبار وی برای امضای حکم صورت گرفت. وی به خاطر امتناع از امضای حکم مورد ضرب شتم رئیس دفتر و ماموران همراه قرار گرفت. به همین علت وی در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹ برای سومین بار در طول دورهٔ زندان در اعتراض به حکم خود دست به اعتصاب غذا زد که وضعیت وخیم جسیمی‌اش را به دنبال داشت.
در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۸۹ پرونده حسین رونقی که با اعتراض وکلایش مواجه شده بود به دادگاه تجدید نظر ارسال شد و درتاریخ ۱۰ آذر ۱۳۸۹ حکم ۱۵ سال حبس تعزیری حسین رونقی ملکی از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر عینا به تایید رسید. اتهامات وی در دادگاه ««عضویت در شبکه ایران پروکسی، ‌ توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهوری» عنوان شد.
بعد از نزدیک به یک سال بازداشت و نگهداری این وبلاگ‌نویس در سلول‌های انفرادی و دو نفره بند ۲ الف زندان اوین و پس از گذشته یک ماه از صدور حکم ۱۵ سال زندان برای وی، سرانجام در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۸۹ به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. وی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد که بند زندانیان سیاسی در اوین است. وی در این بند مانند دیگر زندانیان سیاسی از حق تماس تلقنی با خانواده محروم است.
رونقی که از تیر ماه ۱۳۸۸ از حق ملاقات با خانواده‌اش محروم بود سرانجام در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۹ پس شش ماه با خانواده‌اش در زندان ملاقات کرد. همچنین با وجود صدور حکم و گذشت بیش از یک سال از بازداشتش مسئولان قضایی تاکید کردند حسین رونقی ملکی تنها با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی و موافقت و اجازه مقامات بالا می‌تواند به مرخصی برود.





ویدئو/ پخش اعلامیه و شعار نویسی و دعوت به راهپیمایی در آستانه ۲۵ بهمن

شبکه اجتماعی شش دی‌، در آستانه ۲۵ بهمن، ضمن اعلام همبستگی‌ و شرکت در تظاهرات برنامه ریزی شده این روز، اقدام به اطلاع رسانی از طریق شعار نویسی و پخش اعلامیه در سطح شهر کرد.
به گفته یکی‌ از فعالین این شبکه “اکنون که بیش از ۲ سال از تولد و فاز آگاهی‌ بخشی جنبش سبز می‌گذرد، زمان آن فرا رسیده است تا گام های عملیاتی جدی‌ در راستای انتقال فعالیت ها از فضای مجازی به بطن جامعه برداشته شود و از همین روی بقیه شبکه‌های اجتماعی را به همراهی در این مسیر دعوت می کنیم”.


متن اعلامیه شبکه شش دی‌ که در شب‌های اخیر توسط فعالین آن در تهران پخش شد بدین شرح است:
۲۵ بهمن ۱۳۹۰
آغاز اعتراضات پی‌ در پی‌ تا آزادی
مکان راهپیمایی: میدان فردوسی تا تقاطع نوّاب – آزادی
زمان: سه‌ شنبه ۲۵ بهمن ساعت ۴ بعد از ظهر
می آییم برای شکستن حصر یک ساله میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی و بانو زهرا رهنورد
ما خواستیم آنها بمانند و آنها ماندند. جانانه ماندند. استوار ماندند و خود کتک خوردند و شهید دادند و با انبوه توطئه ها، افترا و سرکوب ها و لشگرکشی اراذل به خانه و کاشانه خود مواجه شدند.
می آییم به یاد صانع ژاله و محمد مختاری شهدای ۲۵ بهمن ۸۹٫
می آییم به یاد شعار “موسوی دستگیر بشه ، ایران قیامت میشه”
می آییم چون بیکفایتی اقتصادی حاکمان و گرانی کمرمان را شکسته و شب عید مارا شرمنده خانواده مان کرده
می آییم چون اختلاس و رشوه خواری و فساد، اقتصاد مملکت را بیمار و ورشکسته کرده، چکها دگر پاس نمیشوند، کارخانه ها تعطیل و هزاران کارگر بیکار شده اند.
می آییم چون سیاست‌های خطرناک و سود جویانه حاکمین، کشور را به سوی جنگ و نا بودی سوق میدهند.
می آییم چون رأیمان را دزدینند و حال بی شرمانه انتخاباتی نمایشی برایمان ترتیب داده اند.
می آییم چون غرورمان را شکسته اند و مارا احمق تصور کرده اند.
می آییم زیرا هر بار که نیامده ایم زندگیمان سخت تر و تلخ تر شده است.
می آییم چون خسته شده ایم و میخواهیم یک بار و برای همیشه سرنوشت خود را به دست گیریم… ما می آییم.
همراه شو و همراه کن عزیز
چون رسانه تویی، هر ایرانی پنج ایرانی
شبکه اجتماعی ۶ دی





نامزدهای انتخابات کانون وکلا رد صلاحیت شدند

در حالی که تعداد قابل توجهی از وکیلان در زندان بسر می بردند، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از اعتراض به رد صلاحیت ۲۸ نفر از نامزدهای بیست و هفتمین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز خبر داد.
سید محمد جندقی کرمانی پور درباره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: در آخرین ساعات روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۹ بهمن ماه ) از طریق دادگاه انتظامی قضات اسامی ۸۸ نفر، نامزدهای ورود به بیست و هفتمین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام شد.
وی با اشاره به این که از مجموع ۱۱۸ نفری که برای تایید صلاحیت به دادگاه انتظامی قضات فرستاده بودیم، دو نفر آقای کشاورز و شافعی انصراف دادند، اظهارکرد: ۲۸ نفر صلاحیت‌شان تایید نشد و رد صلاحیت شدند که مورد اعتراض هم هیات مدیره و هم رد صلاحیت شده ها بود که در این خصوص روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه با دادگاه انتظامی قضات گفت‌وگو خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ابراز امیدواری کرد که اعتراض رد صلاحیت شده‌ها مورد توجه دادگاه انتظامی قضات قرار گیرد.
جندقی کرمانی پور یاد آور شد: روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن ماه، کمیسیون نظارت بر انتخابات تعیین کردیم تا آگهی انتخابات را برای روز ۱۹ اسفندماه و اسامی ۸۸ نفر نامزدهای انتخابات را در روزنامه کثیر الانتشار و در سایت کانون وکلای دادگستری مرکز منتشر کنیم.
این در حالی است که در انتخابات گذشته هم تعداد زیادی از کاندیداهای هیات مدیره رد صلاحیت شدند و پیگیری های رییس کانون وکلا به جایی نرسید.
در همان زمان، کاتوزیان پدر علم حقوق ایران با اشاره به رد صلاحیت برخی از وکلای با سابقه برای عضویت در هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکزگفته بود: وقتی وکلای مورد اعتمادکانون و طبقات برگزیده مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد در واقع نه تنها کانون صدمه می‌خورد، بلکه عدالت نیز مورد خدشه قرار می‌گیرد.




١٤٣ کشته در حوادث رانندگی ٢٤ ساعت گذشته راه های کشور

٩٤ مورد تصادف با ١٤٣ کشته در ٢٤ ساعت گذشته توسط پلیس راهور گزارش شده است.
به گزارش ایلنا، رییس مرکز نظارت کنترل ترافیک پلیس راهور گزارش داده است:« ٧۵ مورد تصادف جرحی، ١١٦کشته و ١٩ فقره تصادف فوتی، ٢٧ کشته در ٢٤ ساعت گذشته جاده های کشور بر جای گذاشته است.»
"رضا سلبی" در رابطه با مهمترین تصادف طی این مدت اظهار داشت: «برخورد دو دستگاه سواری پیکان وپراید با یک کامیون جرثقیل ٣ قربانی و ٣ مجروح بر جای گذاشت.»


"شعار" دانشگاه تهران رونمایی شد

مراسم رونمایی از شعار دانشگاه، چشم انداز و برنامه پنج ساله دوم (1394-1390) این دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش مهر، در این مراسم از تندیس شعار رسمی دانشگاه تهران با عنوان 'دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی ایران؛ دانشگاهی الهی، بصیر، بالنده و با نشاط' رونمایی شد.
این تندیس از سوی " شهرام عظیمی" دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه تهران طراحی شده که در این مراسم از وی و دیگر افرادی که در تهیه و تدوین سند چشم انداز و برنامه پنج ساله دوم دانشگاه مشارکت داشتند قدردانی شد.
همچنین، فرهاد رهبر - رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با بیان اینکه سند چشم انداز و برنامه پنج ساله دوم این دانشگاه با تکیه به اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز 20 ساله کشور و نقشه جامع علمی تدوین شده است، اضافه کرد: سند چشم انداز دانشگاه تهران در افق 1404 به تبیین ارزش ها، ماموریت ها، اهداف کیفی، شاخص های کلان و راهبردهای دانشگاه می پردازد.
وی گفت: برنامه پنج ساله دوم دانشگاه تهران شامل خلاصه اسناد بالادستی برنامه، عملکرد دانشگاه در بخش های آموزش، پژوهش و اعتبارات در برنامه اول، نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدهای موجود دانشگاه، اهداف کمی و کیفی و راهکارهای اجرایی جهت دستیابی به اهداف تعیین شده است.
به گفته رئیس دانشگاه تهران، در برنامه پنج ساله دوم دانشگاه تهران، 14 هدف کمی تعیین شده که شاخص های نسبت استاد به دانشجو، هرم اعضای هیات علمی، هرم مقاطع آموزشی، متوسط سن اعضای هیات علمی، سرانه تولیدات علمی و سرانه ارجاعات علمی از جمله این اهداف است.
رهبر ادامه داد: 20 هدف کیفی نیز در برنامه پنج ساله دوم دانشگاه تهران مشخص شده که در این میان می توان به شاخص های گسترش و افزایش استقلال دانشگاه، ارتقای جایگاه بین المللی، گسترش اختیارات و مدیریت های دانشگاه، توسعه متناسب فضای مجازی، افزایش بهره وری و تعمیق معرفت دینی در دانشگاه اشاره کرد.
وی به مسئولان گروه ها و دانشکده های دانشگاه تهران توصیه کرد درصورت دستیابی زودتر از موعد به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز و برنامه دوم دانشگاه، متوقف نشوند و حرکت خود به سوی بهبود شاخص ها و تحقق اهداف تعیین شده ادامه دهند.




یک قربانی دیگر: نیروهای امنیتی یک جوان عرب را در شهر ملاثانی با خودرو زیر گرفتند و کشتند
 بر اساس گزارش رسیده به "سبز یعنی وطن" نیروهای امنیتی روز پنجشنبه 9 فوریه (20 بهمن) جاری یک جوان عرب به  نام علی حمیدی را با خودرو زیر گرفتند و جوان دیگری را به شدت زخمی کردند. بنا به گزارش های رسیده علی حمیدی - 20 ساله - که همراه دوستش سوار بر موتور سیکلت بودند متوجه ایست بازرسی ورودی شهر ملاثانی نمی شوند و با تعقیب نیروهای امنیتی رو به رو می شوند که بر اثر برخورد شدید خودرو نیروهای امنیتی با موتور سیکلت، علی حمیدی جان می بازد و دوستش به شدت  زخمی می شود که هم اکنون در بیمارستان بستری است و در وضعیت خطرناکی به  سر می برد. گویا این دو موتور سوار اعلامیه تحریم انتخابات با خود حمل می کردند. همچنین دیروز جمعه شهر  ملاثانی شاهد ناآرامی هایی بوده  است. شهر عرب نشین ملاثانی  واقع در سی کیلومتری شمال شهر اهواز از چندی پیش شاهد اقدامات شدید امنیتی و برپایی هر چه بیشتر بازرسی ها و کنترل ها در ورودی و خروجی و نیز برخی  مناطق درون شهر بوده  است.
نیز شهرستان  آبادان - اعم از شهر و روستاها - شاهد توزیع گسترده اعلامیه هایی در تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است. این اعلامیه ها در شهر  و نیز در روستای چویبده و سایر روستاها توزیع شده.
گفتنی است در عرض یک ماه اخیر حدود هشتاد نفر از شهروندان عرب در شهرهای شوش، حمیدیه و اهوازدستگیر شده، دو نفر از آنان زیر شکنجه جان سپرده و یک نفر را با خودرو زیر گرفته اند. هم اکنون حدود دویست زندانی سیاسی عرب در زندان های اهواز وسایر شهرهای ایران زندانی هستند وامكان شكنجه و حتى مرگ تازه دستگیر شدگان دور از ذهن  نیست




انفجار در مسیر راهپیمایی امروز 22 بهمن 1390

طبق خبر رسیده به سبز یعنی وطن امروز در مسیر راهپیمایی 22 بهمن در محدوده ی خیابان آزادی، حوالی دانشگاه صنعتی شریف انفجار شدیدی رخ داده است. محل انفجار تقاطع بهبودی روبروی مسجد صاحب زمان گزارش شده است.
بر اساس این گزارش شیشه های بانک پارسیان، فروشگاه وزارت کار و بقیه فروشگاه ها شکسته شده و ماموران زیادی منطقه را بسته اند و اجازه ایستادن به کسی را نیز نمی دهند. صدای آژیر آمبولانس و ماشین های پلیس نیز در منطقه شنیده می شود.
هنوز از علت انفجار اطلاعی در دست نیست.
در این رابطه سایت تابناک اینگونه می نویسد:
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه ای اعلام کرد که حادثه روی داده در مسیر راهپیمایی 22 بهمن تهران مربوط به ترکیدن بادکنک تبلیغاتی بوده است.
بنا به اعلام مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ؛ بامداد امروز در تقاطع خیابان بهبودی تهران، یکی از بادکنک های تبلیغاتی نصب شده در مسیر راهپیمایی ( امروز 22 بهمن ماه) به دلیل تزریق بیش از حد گاز ترکید که این حادثه باعث شکسته شدن شیشه فروشگاه مجاور محل نصب بادکنک تبلیغاتی شده است.
بر اساس این گزارش خوشبختانه این رویداد هیچگونه خسارت جانی به همراه نداشته است.


احمدی نژاد: در حوزه های علمی جزء پنج کشور برتر دنیا خواهیم شد

محمود احمدی نژاد در سخنرانی مراسم ٢٢ بهمن اعلام کرده است که ایران طی سه تا چهار سال آینده در حوزه های پیشرفته علمی جزء ۵ یا ٦ کشور برتر دنیا خواهد شد.
وی همچنین از افتتاح "دستاوردهای بسیار بزرگ در زمینه هسته ای" طی روزهای آینده خبر داده است.
به گزارش دانشجونیوز، محمود احمدی نژاد ضمن دفاع از عملکرد دولت در سال های اخیر، گفته است: "تا پارسال واردکننده بنزین بودیم اما امروز با افتخار اعلام می کنیم که جزو صادرکنندگان اصلی بنزین،‌ گازوئیل و فرآورده های نفتی در جهان هستیم."
وی در ادامه گفت: "امروز فعال ترین و موفق ترین بورس دنیا که نشاط و فعالیت اقتصادی را نشان می دهد بورس جمهوری اسلامی ایران است."
احمدی نژاد در حالی که اسرائیل را "خودرو اوراقی" خواند که هزینه طرفداری از آن برای غرب بیشتر از فایده اش است، در مورد انتخابات مجلس نیز گفت: "معیار سنجش گروه های سیاسی که می خواهند در انتخابات جایگزین نماینده های فعلی مخالفت و ضدیت آشکار با سلطه آمریکا و غرب در منطقه و اشغال فلسطین است."





احضار و بازجویی ۱۲ زندانی سیاسی از بند ٣۵٠ زندان اوین

در روزهای گذشته، ۱۲ تن از زندانی سیاسی از بند ٣۵٠ زندان اوین مجددا احضار و بازجویی شده اند.
وبسایت کلمه گزارش داده است که در آستانه انتخابات مجلس نهم عده‌ای از زندانیان سیاسی بند ٣۵٠ اوین به انحاء مختلف به دادسرای اوین یا بند امنیتی ٢٠٩ این زندان احضار و بازخواست شدند.
بر اساس این گزارش، علیرضا رجایی عضو شورای ملی مذهبی‌ها، امیرخسرو دلیرثانی از اعضای جنبش مسلمانان مبارز و محمدرضا معتمدنیا نماینده ویژه میرحسین در دوران نخست وزیری به دادسرای شهیدمقدسی زندان اوین احضار شدند و در مورد بیانیه‌های انتخاباتی و اعتراض به حصر موسوی و کروبی و رهنورد مورد سوال قرار گرفتند.
این احضار‌ها در پی نامه وزارت اطلاعات به شعب مختلف این دادسرا مبنی بر رسیدگی به آنچه “اقدامات غیرقانونی” این زندانیان خوانده شد، صورت گرفته است. در این نامه‌ها از شعب بازپرسی خواسته شده است تا با این زندانیان برخورد قضایی صورت گیرد.
همچنین هفته گذشته ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی به بند ٢٠٩ اطلاعات احضار و در مورد بیانیه‌های ضدجنگ، حمایت از مردم بحرین و طرح پرسش از سید محمد خاتمی مورد بازخواست قرار گرفتند.
تهدید شاهین زینعلی به تبعید تنها چند روز پس از این تهدید عملی شد و وی در میان همدلی سایر زندانیان برای گذراندن حبس خود در تبعید (زندان رجایی شهر) بدرقه گردید.
حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی بیمار و وبلاگ نویس منتقد در زندان اوین نیز به دادسرا احضار شد و نسبت به مصاحبه‌های پدرش و همچنین نامه به سید محمد خاتمی و بیانیه حمایت از نسرین ستوده مورد بازخواست و تهدید قرار گرفت.
اعضای جبهه ملی همچون دکتر علی رشیدی و حمیدرضا خادم نیز از دیگر زندانیانی بودند که هفته گذشته به بند ٢٠٩ منتقل و مورد بازجویی قرار گرفتند.
بهمن احمدی امویی نیز هفته گذشته به بند ٢٠٩ برده و درمورد بیانیه موسوم به ٣٩ نفر در اعتراض به ادامه حصر موسوی و کروبی مورد بازجویی قرار گرفت.
سما نورانی، عارف درویش و مهدی خدایی نیز از فعالان حقوق بشری بودند که در خصوص بیانیه حمایت ازنسرین ستوده و طرح پرسش از خاتمی به دادسرای مقدسی احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
همچنین پیش از آن ابوالفضل قدیانی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که تنها چند روز به آزادی‌اش درآبانماه سال جاری باقی بود، به دادسرا احضار و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار نامه به رهبری مواجه شد. اتهامی که مانع از آزادی این زندانی بیمار و سالخورده شد.
پیش‌تر نیز محسن میردامادی دبیرکل زندانی جبهه مشارکت و فیض الله عرب سرخی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از سوی مامورین ٢الف سپاه احضار و در خصوص بیانیه ٣٩ زندانی سیاسی پیرامون انتخابات مورد بازجویی و فشار قرار گرفتند.



اخراج ۱۷ کارگر ذوب آهن غرب کشور به بهانه غیربومی بودن

خبرگزاری هرانا - جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن غرب کشور در نامه‌ای به ایلنا اعلام کردند: مدیریت این کارخانه به دلیل غیربومی بودن آنها از ورودشان به کارخانه جلوگیری کرده است.
این کارگران در تشریح جلوگیری از ورودشان به کارخانه با ارسال نامه‌ای به خبر گزاری کار عنوان کردند: کارخانه ذوب آهن غرب کشور با ۲۷۰ کارگر واقع در کیلومتر هفت جاده اسد آباد - قروه، با فسخ قرارداد به صورت یک جانبه با شرکت فرازمان کوش سپاهان، کارگران تحت نظارت این واحد را مجددا زیر نظر خود برده و با این کارگران تا پایان سال جاری قرار داد کار بسته است که با این وجود در هفته گذشته از ورود آنها به کارخانه جلوگیری شده است.
در این نامه آمده است که ۱۷ نفر از این کارگران که در واحدهای مشابهی که زمینه فعالیت‌شان فنی صنعتی است دارای سابقه کاری زیادی بوده و طی مراحل گزینش و مصاحبه و ارائه مدارک فنی حرفه‌ای و تحصیلی به استخدام شرکت فرازمان کوش سپاهان در آمده و پس از طی مراحل آموزش‌های ایمنی فنی و تخصصی دراین واحد مشغول بکار شده‌اند.
این کارگران یاد آور شدند: کارخانه ذوب آهن غرب کشور با فسخ قرارداد به صورت یک جانبه با شرکت فرازمان کوش سپاهان، کارگران تحت نظارت این واحد را مجددا زیر نظرخود آورده و با آنها قرار داد بسته است.
این کارگران معترض افزوده‌اند: طبق عقد قرارداد کاری که با کارخانه ذوب آهن غرب کشور داشتیم با مراجعه به کار در شیفت مقرر، با ممانعت نگهبانی کارخانه مواجه و از حضور و ورود ما ۱۷ نفر کارگر قروه‌ای جلوگیری به عمل آمد.
در ادامه این نامه آمده است: پس از انتظار طولانی مدت، دو تن از کارگران یه عنوان نماینده کارگران اخراجی به دفتر مدیر عامل شرکت ذوب آهن غرب مراجعه و دلایل ممانعت از ادامه کار این کارگران را جویا می شوند که در پاسخ علت اخراج این کارگران را سیاست‌های انتخاباتی نماینده وقت شهرستان اسد آباد بیان نموده و پاسخ داده‌اند که ایشان به عنوان عضو هیئت مدیره کارخانه دستور ممانعت بکار عده ای را که ساکن قروه و غیر بومی هستند را تا یک ماه بدون هیچ حقی صادر کرده است.
این کارگران معترض از ادامه همکاری خود با کارخانه ذوب آهن غرب طبق گفته مسئولان این واحد تولیدی پس از مدت یک ماه ابراز نا امیدی کرده و افزودند: این کارخانه بمدت سه ماه است که به بهانه نداشتن مواد اولیه و تعمیرات داخلی فعالیت ندارد.
در ادامه این نامه آمده است: یکی از کارگران به عنوان نماینده سایر کارگران اخراجی از یکی از مسئولان کارخانه درخواست تصویری از قرارداد خود و نامه ای مبنی بر تضمین گواهی بازگشت بکار افراد اخراج شده را طلب می‌کند که در جواب گفته می شود نامه‌ای یا دست نوشته‌ای، حتی تصویر آنها هم به شما داده نخواهد شد.
آنها در ادامه اظهار داشتند: کارخانه دوب آهن غرب کشور با همه کارگران خود قرار دادهای ۱ الی ۳ ماهه در یک نسخه می بندند که قرارداد ما کارگران اخراجی تا پایان سال جاری است.
این کارگران با عنوان اینکه سایر کارگران ۴ ماه از این واحد تولیدی حقوق معوقه و سنوات و حق ایاب ذهاب و سختی کارطلب دارند اضافه کردند: با وجود شرایط سخت کار در این واحد تولیدی حوادث ناشی از کار بسیاری برای کارگران این واحد بوجود می آید.
این کارگران اخراجی خواستار شدند که مسئولین پی گیر دلایل اخراج آنان باشند چرا که تنها دلیل اخراج آنان تولد و ساکن بودن در شهرستانی غیر از محل کارشان است.