۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

خانواده پزشک فجایع کهریزک خواستار محاکمه قاتل فرزندشان شدند

خبرگزاری هرانا - خانواده پزشک وظیفه ای که دو روز قبل از جان باختن قربانیان کهریزک آنها را مورد معاینه قرار داده بود و به نحوی مشکوک کشته شد خواستار محاکمه عاملان قتل فرزندشان شدند.
به گزارش سایت روز، خانواده رامین پوراندرجانی در اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک که پشت درهای بسته و به دور از نظارت افکار عمومی برگزار شد،خواستار شناسایی و محاکمه فرزندشان هستند. بر اساس این گزارش ، متهمان اصلی فجایع کهریزک در پست های دولتی، نظامی و قضایی همچنان مشغول به کار هستند.
روابط عمومی نیروهای مسلح در نمابری اعلام کرده است: "کیفرخواست برای تمام متهمان این پرونده که تعداد آنها ۱۲ نفر اعلام شده است، خوانده شد و موضوع اتهام ها و دلایل آن به وسیله رئیس دادگاه به کلیه متهمان تفهیم شد".
پیشتر سایت تابناک که متعلق به محسن رضایی است متهمان پرونده کهریزک را، چند مامور ارشد نیروی انتظامی معرفی کرده بود. با توجه به اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح هم کلیه متهمان پرونده، همان 12 نفری هستند که دیروز در دادگاه حضور داشتند و سعید مرتضوی که از سوی کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی به عنوان متهم اصلی پرونده کهریزک معرفی شده بود، جزو متهمان پرونده کهریزک نیست.
سردار رادان و سردار احمدی مقدم، دیگر مسئولانی هستند که از سوی افکار عمومی به عنوان متهمان پرونده کهریزک شناخته می شوند. برخی از آزاد شدگان از این بازداشتگاه مخوف اعلام کرده اند که سردار رادان در برخی موارد از شکنجه ها در این بازداشتگاه حضور داشته و نقش مستقیمی در فجایع رخ داده در این بازداشتگاه داشته است؛ اما این دو سردار نظامی نیز در سمت های نظامی خود مشغول به خدمت به جمهوری اسلامی هستند و نامی از آنها در پرونده متهمان کهریزک نیست.
حیدری فرد ، بازپرس شعبه سوم دادسرای امنیت دادگاه انقلاب نیز همچنان در سمت خود مشغول به کار است و نام او نیز در پرونده متهمان کهریزک نیست. این در حالیست که بسیاری از بازداشت شدگان بعد از انتخابات با دستور او به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده بودند. چنین است که افکار عمومی نگران آن است که نتیجه پرونده کهریزک نیز همانند پرونده کوی دانشگاه تهران شود که فقط یک سرباز به دلیل سرقت یک ریش تراش در آن مجرم شناخته شد!

افزایش فشارهای مراکز امنیتی شهر قروه بر خانواده یک روزنامه نگار کرد

خبرگزاری هرانا - خانواده ی عارف نادری، روزنامه نگار کرد، برای تحویل وی تحت فشار قرار دارند.
به گزارش هرانا، نیروهای امنیتی سپاه پاسداران و اطلاعات شهر قروه در این راستا به غیر از مراجعات و بازدیدهای مکرر از منزل مادر ایشان، دیگر اقوام وی را احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار داده اند و از ایشان خواسته اند که هرچه سریعتر نسبت به تحویل و تسلیم عارف به نهادهای امنیتی اقدام نمایند.
عارف نادری، از فعالین مدنی کردستان و شهرهای قروه و دهگلان می باشد که طی سالهای 82 تا 86 نیز با آرای 85% مردم شهر قروه به عنوان نفر نخست انتخابات شورای دور دوم برگزیده شد. نامبرده از همکاران هفته نامه های " سیروان"، "آبیدر"، "آشتی"، " پیام مردم " و از جمله موسسان سازمانهای غیردولتی و انجمن های فرهنگی در منطقه مذکور بوده است که دارای پرونده های متعددی در شعبه نخست دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی و دادستانی قروه به ریاست قاضی کریمی می باشد.
شایان ذکر است مراکز امنیتی تهدید کرده اند که تنها راه زنده ماندن عارف نادری تسلیم داوطلبانه می باشد.

بی خبری مطلق از زن مبارز کرد - فراخوان فوری برای نجات جان زینب جلالیان

• زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به اعدام از یکماه پیش توسط ماموران اداره ی آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست. این بی خبری باعث نگرانی فعالین حقوق بشر در مورد احتمال قریب الوقوع اجرای حکم اعدام وی شده است. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کرد با انتشار یک فراخوان فوری برای نجات جان زینب جلالیان درخواست کمک کرده است ... 
اخبار روز: زینب جلالیان زندانی کرد محکوم به اعدام به یک محل نامعلوم منتقل شده و هیج اطلاعی از او در دست نیست. در همین حال فراخوانی برای نجات جان او منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان؛ زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به اعدام از یکماه پیش توسط ماموران اداره ی آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست.   
خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری امروز چهارشنبه 19 اسفند ماه در گفتگویی با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: بنده روز دوشنبه 17 اسفند به کرمانشاه رفتم تا وکالت خانم جلالیان را به عهده بگیرم. برای وکالت، بنده می بایستی حتماً با ایشان ملاقات می کردم و وکالت نامه امضا شده از خانم جلالیان می گرفتم اما متاسفانه موفق به این کار نشدم چون نتوانستم با ایشان ملاقات داشته باشم. هر چند بنده برای دفاع از ایشان رفتم اما هنوز وکالت من مسجل نیست.
بهرامیان اضافه کرد: روز دوشنبه که به کرمانشاه رفتم، معاون دادستان و دادسرای کرمانشاه هماهنگی های لازم را انجام دادند. آنها هیچ گونه مشکلی با بنده نداشتند. سپس برای ملاقات با خانم جلالیان به زندان دیزل آباد کرمانشاه رفتم. در آنجا به من گفتند که زندان دیزل آباد مردانه است و هیچ زندانی زنی در آنجا نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به زندان زنان کانون اصلاح و تربیت بروید که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج است. لذا بنده هم به کانون مراجعه کردم اما در آنجا نیز یک سرباز جلوی در از طرف مدیریت کانون اطلاع داد که خانم جلالیان را یکماه پیش ماموران آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از اینجا برده اند و ما هیچ اطلاعی از ایشان نداریم. هر چه هم اصرار کردم و پرسیدم «آخه کدام قسمت؟!»، «کدام سازمان؟!»، آن سرباز در مقابل تعجب و سوالهای بنده از طرف مدیریت کانون فقط گفت که «ما هیچی نمی دانیم».
این وکیل دادگستری با ابراز نگرانی از وضعیت و سرنوشت زینب جلالیان در ادامه سخنانش افزود: در حال حاضر سوالی که بنده از مسئولان دارم این است، «خانم جلالیان دادگاهی شده اند و حکم اعدامشان هم صادر شده بنابراین چه لزومی دارد که ایشان را از زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل کنند؟!!»
خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در پایان سخنانش گفت: الان برای بنده فقط یک راه باقی مانده که جهت اعتراض به دادسرای کل کشور، قوه قضائیه و دفتر مقام معظم رهبری مراجعه کنم.
گفتنی است؛ خروج زینب جلالیان از محل زندانش و انتقال ایشان به مکانی نامعلوم باعث نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر شده است. برخی از آنان معتقدند احتمال اجرای حکم اعدام خانم زینب جلالیان با این انتقال می تواند قوت بگیرد.


فراخوان فوری برای نجات جان زینب جلالیان

همزمان با انتشار خبرهای نگران کننده، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کرد فراخوان فوری ای برای نجات جان زینب جلالیان منتشر کرده است. در این فراخوان فوری آمده است:

امروز در حالی بیشتر زنان آزادیخواه هشت مارس روز جهانی زن را با برپایی جشنها گرامی می دارند، که در ایران هدیه نظام اقتدارگرا و خودکامه به زنان دگراندیش و آزادیخواه چیزی جز زندان، تجاوز و اعدام نیست.
امروز در حالی زنان جهان با برپایی گرامیداشت صدمین سال روز جهانی زن مطالبات دمکراتیک و برابری طلبانه خویش را مطرح می کنند، که در ایران یک دختر فعال سیاسی کرد به جرم درخواست احقاق حقوق اولیه خویش در سلولهای تاریک و سرد اداره اطلاعات کرمانشاه در انتظار اجرای حکم اعدام است.
زینب جلالیان فعال سیاسی کرد که به اتهام عضویت در گروه های اپوزسیون کرد و محاربه به اعدام محکوم شده است و در حالی که حکم وی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است، از حدود یک ماهه پیش در یک اقدام غیرقانونی از سوی نیروهای امنیتی به سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل شده است و در این مدت هیچگونه تماسی با خانواده اش نداشته است و به دلیل قطعی بودن حکم وی و همزمان انتقال وی به بازداشت اداره اطلاعات، شائبه ی احتمال اجرای حکم اعدام این دختر کرد را به همراه داشته است و این سبب نگرانی شدید خانواده وی و فعالین حقوق بشری در ایران شده است.
ما امضا کنندگان زیر بر این اعتقاد هستیم که رژیم می خواهد بار دیگر از کردستان به عنوان جولانگاه یکه تازی در جهت ایجاد فضای رعب و وحشت در ایران استفاده بکند و هچنین رفتار دوگانه بیشتر نهادها و کشورهای به نام مدافع حقوق بشر در قبال وضعیت حقوق بشر در کردستان فرصت و زمینه لازم برای رژیم در جهت نیل به اهداف غیرانسانی خویش فراهم ساخته است، بر این اساس ما ضمن محکوم کردن فشار بر فعالین زن ایرانی در صدمین سال روز جهانی زن، خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام زینب جلالیان هستیم و از تمام نهادهای داخلی و بین المللی مدافع حقوق بشر می خواهیم از تمام ظرفیت های دمکراتیک خویش برای توقف اجرای سناریوی دوباره اعدامهای سیاسی در ایران و به خصوص کردستان استفاده بنمایند.

برای امضا به این آدرس مراجعه کنید:
kempein.blogfa.com

ملاقات بعد از فشارهای بین المللی

عده ای از حامیان زندانی مادران عزادار با خانواده های خود ملاقات کردند

اخبار روز: عده ای از حامیان زندانی مادران عزادار با خانواده های خود ملاقات کردند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، این ملاقات ها به دنبال اعتراضات اعتراضات گسترده بین المللی و از جمله اعتراض مادران آرژانتینی «میدان مه» صبح امروز و بعد از یک ماه اسارت تعدادی از حامیان مادران در بند صورت گرفته است.
بنابر این گزارش، صبح روز پنجشنبه ۲۰ اسفند ماه خانواده های حامیان مادران در بند توانستند با زندانیان خود ملاقات کنند. حامیان زندانی مادران در بند از روحیه بالائی برخوردار بودند و نسبت به بازداشت غیرانسانی و غیرقانونی خود اعتراض داشتند.
حامیان مادران در بند در طی مدت اسارت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین با شرایط سخت و طاقت فرسائی مواجه بوده اند. بازجوئی های طولانی و مستمر شبانه، شکنجه های روحی شدید، نسبت دادن اتهامات دروغین و غیرواقعی برای ترساندن و تخریب روحیه آنها، گذراندان دوران بازداشت در سلول هایی که چند برابر ظرفیت زندانی در آن جای داده اند، دروغ پراکنی علیه مادران دربند در برابر سایر زندانیان از جمله ی این موارد است.
بازجویان به کرات با طرح سوال در مورد زندگی خصوصی حامیان مادران عزادار آن ها را تحت فشارهای مستمر روحی قرار می دهند و حتی از آن ها خواسته اند از همسران خود جدا شوند.
مادران عزدار در بند تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرده اند و دستگیری و ادامه بازداشت خود را غیرانسانی اعلام کرده اند. آن ها علیرغم گذشت بیش از یک ماه هنوز در شرایط سخت و بازجوئی طولانی و بلاتکلیفی بسر می برند. در طی این مدت بارها به خانواده های آنها وعده داده شده است ولی تا به حال به هیچ کدام از وعده ها عملی نشده است.
بازجویان وزارت اطلاعات پرونده ای علیه حامیان مادران عزدار ساخته اند و به شعبه ۲٨ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون مرگ زندانیان سیاسی در سال ۱٣۶۷ ارجاع داده اند.
در حال حاضر پرونده ٨ نفر از حامیان مادران عزدار در شعبه ۲٨ دادگاه انقلاب می باشد که اسامی تعدادی از آن ها به قرار زیر می باشد:
خانم ام بنین ابراهیمی، خانم الهام احسنی، خانم ژیلا کرم زاده مکوندی، دکتر لیلا سیف الهی، خانم فاطمه رستگاری، منیژه طاهری و خانم فرزانه زینالی.
لازم به یادآوری است تا به حال سازمانهای حقوق بشری جهانی مانند؛ عفو بین المللی، دیده بان حقوق بشر، برنامه نظارت حقوق بشر و مادران آرژنتینی میدان ماه مه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط حامیان مادران عزادار شده اند. همچنین کمیسر عالی حقوق بشر، گزارشگران ویژه زنان و دستگیری های خودسرانه و سایر مراکز حقوق بشری سازمان ملل در جریان دستگیری آن ها قرار گرفته و اقداماتی را برای آزادی آنها نموده اند.