۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

محمدرضا نقدی
سرتیپ محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت که دولت مصر به دنبال شبیه سازی بسیج برای مقابله با معترضان بود اما موفق نشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای نقدی که در "مراسم تقدیر از جانبازان فتنه 88" در نیروی هوافضای سپاه پاسداران شرکت کرده بود، گفته است که "ژریم مصر می خواست با شبیه سازی از بسیج ایران از لباس شخصی ها برای دفاع از خود استفاده کند در حالی که لباس شخصی های مصر آدمهای فاسد، قدرت طلب و خائنی بودند."
به گفته رئیس سازمان بسیج مستضعفین، دولت مصر نمی دانست که "پشتوانه بسیجی های ایران خدا و اسلام است و این شیبه سازی مضحک است."
در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، علاوه بر نیروهای نظامی، گروهی از لباس شخصی ها با معترضان برخورد می کردند که گفته می شد وابسته به بسیج و سپاه هستند.
سازمان بسیج مستضعفین یکی از واحدهای وابسته به سپاه پاسداران است که پیش از این به عنوان نیروی مقاومت بسیج فعال بود. پائیز سال گذشته آیت الله علی خامنه ای آقای نقدی را به عنوان رئیس سازمان بسیج مستضعفین منصوب کرد که از ترکیب نیروی مقاومت بسیج و نیروی زمینی سپاه تشکیل شد.
پیش از این نیروهای بسیج ترکیبی از نیروهای داوطلب بود که به صورت پاره وقت بیشتر به فعالیت های فرهنگی و مذهبی مشغول بودند، اما بعد از تغییر و تحولات تازه در سپاه پاسداران، نهاد تازه تاسیس بسیج مستضعفین ترکیبی از نیروهای تمام وقت سیاسی - نظامی است که در صورت لزوم به شکل مسلح در محل زندگی خود عمل خواهند کرد.
حضور نیروهای بسیج و نظامی در جریان انتخابات ریاست جمهوری با اعتراض نامزدهای اصلاح طلب و هواداران آنها همراه بود اما همان وقت سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه در پاسخ به منتقدان گفت که بخش غیرنظامی بسیج حق فعالیت سیاسی دارد.
پس از انتخابات هم وظیفه برخورد با اعتراضات گسترده مخالفان دولت به نتیجه اعلام شده انتخابات عمدتا به عهده سپاه و بسیج بود که در جریان این برخوردها تعدادی از معترضان کشته شدند.
مقامات ایران می گویند که تعدادی از نیروهای بسیجی هم در درگیری های پس از انتخابات جان خود را از دست داده اند و گزارش خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است، نشان می دهد که آقای نقدی در مراسمی برای تقدیر از همین افراد شرکت داشته است.
فتنه واژه است که مقامات دولت ایران در باره وقایع بعد از انتخابات به کار می برند و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان سران فتنه یاد می کنند.
آقای نقدی با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفته که "آزمایش سال پیش سخت ترین آزمایش جمهوری اسلامی بود و ملت و بسیجیان با سرافرازی از آن عبور کردند و بسیجیان نشان دادند که در پیچیده ترین شرایط کم نمی آورند."
وقایع مصر و کنار رفتن حسنی مبارک با واکنش های متفاوتی رو به رو شده اما دولت ایران و مخالفان از تحولات مصر و تونس حمایت کرده اند.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی از دولت ایران درخواست مجوز کرده اند تا یک راهپیمایی در روز 25 بهمن برگزار کنند اما دولت تاکنون به آن پاسخ نداده است.
آقای نقدی گفته که "سازمان های جاسوسی غربی دنبال این هستند تا فرد عقب افتاده ای را پیدا کنند که خود را در تهران آتش بزند و این کار را با شروع تحولات مصر شبیه سازی کنند."
به گفته رئیس سازمان بسیج این افراد "خیلی عقب افتاده اند و فکر می کنند با تقلید از این کارها می توانند پیروز شوند."
بعد از انتخابات تا مدتها مردم شهرهای بزرگ به خصوص تهران هر شب الله اکبر می گفتند و آقای نقدی می گوید که "در فتنه سال گذشته نیز به دنبال شبیه سازی بودند و با تقلید از الله اکبر گفتن های اول انقلاب در پی پیروزی بودند، در حالی که ملت ایران این شبیه سازی ها را تشخیص داد و آنها را همان ابتدا تنها گذاشت و مقابلشان ایستاد."

سکوت منابع خبری رسمی ایران در انعکاس ناآرامی‌ها

تظاهراتی در جو امنیتی و پلیسی بسیار سنگین انجام شده است
در حالیکه خبرگزاری های بین المللی و بسیاری از سایت های خبری در ایران و خارج ازاین کشور اخبار مربوط به تجمع اعتراضی امروز مردم در تهران و شهرهای بزرگ را به دقت دنبال می کردند، برخی خبرگزاری ها و سایت های حامی دولت ایران تا ساعت ها هیچ خبری در این باره منتشر نکردند.
در همین حال بسیاری از سایت های خبری موافق و مخالف دولت محمود احمدی نژاد نیز از صبح روز دوشنبه 25 بهمن ماه هدف حملات سایبری قرار گرفتند. سایت های حامی دولت اعلام کردند که اين حملات بيشتر منشاء خارجی دارد و با هدف هك سايتهای خبري و انتشار اخبار دروغ درباره دعوت به تجمع 25بهمن در تهران صورت گرفته است.
شورای هماهنگی "راه سبز امید"، تشکلی که میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، از پایه گذاران آن بوده، با انتشار بیانه ای از مردم دعوت کرده بود تا "با حفظ آرامش در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کنند" و به این وسیله حمایت خود را از مردم تونس و مصر در مبارزه با دیکتاتوری به نمایش بگذارند.
شاهدان عینی، شرکت کنندگان، و رسانه هایی چون سی ان ان و خبرگزاری فرانسه تجمع معترضان را چند ده هزار نفری خواندند و گزارش دادند که این تظاهرات در جو امنیتی و پلیسی بسیار سنگین انجام شده است. مواردی هم از برخورد نیروهای پلیس و لباس شخصی ها با مردم و شلیک گاز اشک آور و ضرب و جرح مردم گزارش شد اما خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا و خبرگزاری مهر هنوز هم سکوت خبری خود را در این مورد حفظ کرده اند .
از سوی دیگر برخی سایت های نزدیک به اصولگرایان، حامیان دولت و رادیو و تلویزیون دولتی ایران با تاخیری چند ساعته به انعکاس اخبار مربوط به این نا آرامی ها پرداختند و آمریکا و اسرائیل را مسئول بروز نا آرامی ها عنوان کردند.
خبرگزاری فارس در ساعات اولیه شب خبر نخست سایت خود را به تجمع معترضان اختصاص داد و نوشت: "تجمع غیر قانونی عناصر منافقین، سلطنت طلبان، اراذل و اوباش و فتنه در برخی از خیابانهای شهر تهران با بهانه حمایت از مردم مصر و تونس برگزار شد."
خبر آنلاین هم در گزارشی، تجمع معترضان مخالف دولت را " نا آرامی مختصر در خیابان انقلاب تهران" عنوان کرد و نوشت: "پس از چندین روز جنجال و غوغای رسانه های اسرائیلی و غربی و دیگر دشمنان اسلام و انقلاب حول اطلاعیه سران فتنه، جماعتی عصر امروز-دوشنبه - در محور خیابان انقلاب تهران، سناریوی هماهنگ سران فتنه - منافقین - سلطنت طلب ها و دیگر گروه‌های ضد انقلاب را به نمایش گذاشتند و با تجمع غیرقانونی، ضمن آتش زدن چند سطل آشغال و تخریب برخی اماکن عمومی، آرمان های ملت و امام را با شعارهای ضدانقلابی مورد اهانت قرار دادند."
تلویزیون دولتی ایران در گزارشی با بررسی پوشش‌های خبری رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی و صدای آمریکا، آنها را به دروغ پردازی متهم کرد و با نمایش تصاویری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران مخالفان دولت ایران، آنها را عاملان فتنه خوانده و تلویحا خواستار برخورد قضایی با این افراد شد.
تابناک، سایت نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، معترضان را "دشمنان ملت" خواند و در خبری با عنوان "با وجود تلاش مذبوحانه دشمنان ملت، تهران آرام است" نوشت:"بر خلاف تبلیغات سنگین رسانه های بیگانه و گروهک های ضدانقلاب، تا این لحظه از سوی عوامل فتنه تنها دو تجمع چند صد نفری در محدوده میدان امام حسین و چهار راه ولیعصر و چند تجمع پراکنده 10 تا 20 نفری در برخی نقاط شهر از جمله فلکه صادقیه و... شکل گرفته که بلافاصله با تدبیر مامورین انتظامی متفرق شدند."

گزارش شده که ده ها نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده اند
سایت الف، سایت نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نوشت: "عصر امروز گروهی از هواداران ضدانقلاب در برخي نقاط تهران تجمع و شعار دادند كه با مقابله نيروهاي امنيتی متفرق شدند. در مواردي پليس ناچار شد براي پراكندن و پيشگيری از ايجاد اغتشاش توسط آنها از گاز اشك آور استفاده كند.به دنبال جوسازی كم سابقه ضدانقلاب برای برگزاری تجمع در تهران، از ظهر امروز مغازه داران خيابان انقلاب از ترس اوباش و آشوبگران مغازه هاي خود را زود تر از موعد هميشگی تعطيل كردند و به منازل خود پناه بردند."
در ادامه گزارش سایت الف آمده است: "از يك هفته پيش، رسانه های بين المللی با انتشار حجم بی سابقه ای خبر و تحليل، از حركت امروز هواداران ضدانقلاب در تهران خبر داده و تلاش داشتند اين حركت را بزرگ و سرنوشت ساز نشان دهند. در عمل تجمع كنندگان ضدانقلاب در عصر25 بهمن در تهران به گروه هاي متفرق چندصد نفره محدود بود و بيشتر شلوغی امروز خيابان انقلاب و آزادی به دليل تجمع وسيع نيروهاي انتظامي و نيز عابران كنجكاو بوده است."
جهان نیوز، از دیگر سایت های نزدیک به دولت ایران هم در ساعات پایانی امروز با انتشار گزارشی، معترضان را" گروهی از هواداران ضدانقلاب" خواند و نوشت که این افراد در برخی نقاط تهران تجمع کردند شعار دادند كه با مقابله نيروهای امنيتی متفرق شدند. در مواردی پليس ناچار شد برای پراكندن و پيشگيری از ايجاد اغتشاش توسط آنها از گاز اشك آور استفاده كند."
در حالیکه به نظر می رسد برخی سایت های خبری تلاش کردند اعتراضات خیابانی امروز 25 بهمن ماه را نادیده بگیرند و یا کم اهمیت جلوه بدهند، جمله بندی و نوع نگارش گزارش های این سایت ها در برخی موارد کاملا شبیه هم است.


حمایت قاطعانه آمریکا از معترضان ایرانی


وزیر امور خارجه آمریکا حکومت ایران را به دورویی متهم کرد
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از "شجاعت" معترضان در ایران تمجید و بر حمایت ایالات متحده از "آرمان های" آنان تاکید کرده است.
او روز دوشنبه در واشنگتن گفت: "بگذارید به طور صریح و مستقیم از آرمان های مردمی که امروز به خیابان های تهران آمده اند حمایت کنم."
هیلاری کلینتون گفت: "آنچه امروز در ایران اتفاق می افتد بیانگر شجاعت مردم این کشور است و نشان دهنده دو رویی رژیم ایران که طی سه هفته گذشته مرتبا آنچه در مصر در جریان بود را می ستود."
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در نمازجمعه پانزدهم بهمن، با اعلام حمایت از قیام مردم مصر، "بیداری اسلامی" را عامل تحولات شمال آفریقا دانسته بود.
با این وجود، دولت ایران از صدور مجوز برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن در حمایت از مردم مصر و تونس خودداری کرد.
هیلاری کلینتون گفت که مردم ایران نیز سزاوار برخورداری از حقوقی هستند که معترضان در مصر خواهان آن شده بودند و افزود: "ما از حقوق جهان شمول مردم ایران حمایت می کنیم."
او گفت حکومت ایران با خودداری از اعطای حق اعتراض به مردم که در مورد مصری ها از آن حمایت می کرد "ماهیت واقعی" خود را نشان داده است.
خانم کلینتون همچنین بر "لزوم باز شدن نظام سیاسی ایران" با هدف "شنیده شدن نظرات مخالفان و جامعه مدنی" تاکید کرد.
تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده هم روز شنبه با صدور بیانیه ای از حکومت ایران خواست به مردم این کشور اجازه دهد همانند معترضان مصری از حق جهانی برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز، تظاهرات و ارتباطات برخوردار شوند.
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنانی از حکومت ایران خواست به معترضان اجازه راهپیمایی مسالمت آمیز دهد و زندانیان سیاسی را آزاد کند.
محمود احمدی نژاد روز جمعه در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و چند ساعت پیش از اعلام کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر، از حق مردم این کشور برای اعتراض به حکومت این کشور دفاع کرد.
سایر واکنش ها
سازمان عفو بین الملل برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده است.
این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.
آقای هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.
پیشتر، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه که به ایران سفر کرده، صبح روز دوشنبه خواستار توجه دولت های منطقه به خواسته های ملت هایشان شده بود.
همزمان با تظاهرات اعتراضی در ایران، جمعی از ایرانیان مقیم خارج ار کشور در مقابل سفارت های ایران در شهرهای مختلف اروپا، از جمله بروکسل، پاریس و لندن تجمع کردند و شعارهای اعتراض آمیز سردادند.





مشاور موسوی: ۲۵ بهمن یک پیروزی بزرگ بود

اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران حضور خیابانی روز ۲۵ بهمن را در تهران و دیگر نقاط ایران یک "پیروزی بزرگ" و "خارج از انتظار" دانست.
وی در مصاحبه با بی بی سی فارسی تاکید کرد: "آنچه ما به دنبالش بودیم یک حرکت مسالمت آمیز از جانب مردم ایران بود و نشان دادن اینکه جنبش سبز، علی رغم تمام ادعاهایی که یک سال گذشته شده، زنده و شاداب است."
آقای امیرارجمند افزود: "اگر دولت به ظیفه خود عمل می کرد و اعلام مجوز راهپیمایی و تضمین امنیت مردم در این راهپیمایی صورت می گرفت، قطعا میلیون ها نفر در تهران و سایر شهرستان ها حضور به هم می رساندند."
او در عین حال خبر داد که در ۴۸ ساعت گذشته کلیه ارتباطات آقایان موسوی و کروبی قطع شده و ماموران امنیتی جلوی سه تلاش جداگانه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را برای پیوستن به راهپیمایان گرفته اند.
اردشیر امیر ارجمند افزود که روز بر اساس خبرهایی که به دست او رسیده، منزل محمد خاتمی و عبدالله نوری نیز در محاصره بوده و آنها هم نتوانسته اند علی رغم تصمیم خود، در تظاهرات شرکت کنند.
مشاور ارشد میرحسین موسوی در مورد برنامه های بعدی رهبران اصلاح طلب اظهار داشت: "با ارزیابی آنچه امروز اتفاق افتاده، تاکتیک های بعدی تعیین می شود."
اعتراضات در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران
ده‌ها هزار نفر در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران در فراخوان رهبران مخالفان دولت، در تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس شرکت کردند و بر اساس گزارشها در برخی از نقاط این تجمعات به خشونت گرایید.
درگیری‌ها پس از آن شروع شد که به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی و لباس شخصی به تجمعات معترضان حمله کردند.
گزارشها و اظهارات شاهدان عینی از استفاده ماموران انتظامی و امنیتی از گاز اشک آور در مقابله با تجمع کنندگان خبر داده اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از تهران، از صبح روز دوشنبه، 25 بهمن (14 فوریه)، و با نزدیک شدن زمان برگزاری تظاهرات حمایت از قیام های مردمی در تونس و مصر، نیروهای امنیتی در برخی نقاط پایتخت حضوری محسوس داشتند.
این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که دسته ای از ماموران پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان ولیعصر مستقر شده و ایستگاه های مترو در این مسیر بسته شده بود.
بستن ایستگاه های مترو به منظور جلوگیری از عزیمت مخالفان به محل های برگزاری تظاهرات از اقدامات متعارف نهادهای امنیتی در جریان تظاهرات اعتراضی بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.
همین خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی دیگر گفته است که تعدادی خودروی پلیس، که پنجره های آنها با پارچه سیاه پوشانده شده، در نزدیکی زندان اوین در شمال تهران پارک شده بود.
پیش از این، سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، از تجمع گروهی از مردم در یکی از میدان های شهر تهران خبر داده بود.
سحام نیوز به نقل از وبسایت ندای سبز آزادی، محل این تجمع را میدان صادقیه تهران گزارش کرد و این محل را دارای اهمیت دانست.
در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، میدان صادقیه از محل های شناخته شده تجمع و تظاهرات معترضان و درگیری با نیروهای امنیتی بود.
همچنین بر اساس گزارشها تجمعاتی در اصفهان، شیراز، مشهد و کرمانشاه هم برگزار شده است.
همزمان گزارش هایی مبنی بر بازداشت ده ها تن از معترضان در تهران و اصفهان منتشر شده است. مقامات مسئول هنوز این گزارش ها را تایید یا تکذیب نکرده اند.




نیروهای امنیتی همه راه ها را بستند+ عکس/ موسوی و رهنورد از شرکت در راهپیمایی بازماندند

در حالی که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در تلاش مجدد برای خروج از منزل به منظور شرکت در راهیپمایی امروز ۲۵ بهمن بودند به محافظان وی دستور داده شد که حق ندارند از مقر خود خارج شوند.
براساس گزارش های رسیده به کلمه، پس از این میرحسین موسوی که قصد استفاده از اتومبیل شخصی خود را برای خروج از منزل داشت از محافظان خود در خواست کرد که سوییچ اتومیبل شخص اش را در اختیار وی قرار دهند که نیروهای حفاظت گفتند که سوئیچ اتومبیل در نزد آنها نیست و قبلا توسط نیروهای امنیتی از آنها گرفته شده است.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بعد از این ممانعت ها تصمیم گرفتند که پیاده عازم محل راهپیمایی بشوند که ماشین ون متعلق به پلیس به گونه ای در کوچه محل سکونت آنها در مقابل منزل مسکونی شان قرار گرفت که امکان هرگونه تردد پیاده را نیز ار آنها گرفت.
عکس زیر  ون پلیس را نشان می دهد  که  در ابتدای کوچه محل زندگی  آقای موسوی و رهنورد برای بسته شدن راه  قرار داده شده بود.


تلاش موسوی و رهنورد برای حضور در تظاهرات/ تهدید نیروهای امنیتی

ساعت دو چهل و پنج دقیقه: میرحسین موسوی و زهرا رهنورد همچنان در تلاش برای خروج از منزل برای حضور در تظاهرات امروز مردم از میدان امام حسین تهران به سمت میدان آزادی هستند اما نیروهای امنیتی مانع خروج آنها می شوند.
به گزارش خبرنگار کلمه، نیروهای امنیتی حتی محافظان میرحسین را تهدید کرده اند که هرجور شده باید از خروج آنها از منزل ممانعت کنند.
این خبر در حال تکمیل است


تجمع چند هزار نفری در اصفهان و شیراز + خبر تکمیلی


هزاران نفر از مردم اصفهان در خیایان انقلاب این شهر و سی و سه پل تجمع در پاسخ به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری تجمع اعتراضی در حمایت از مردم مصر و تونس و دیگر ملتهای منطقه تجمع کرده اند.چند هزار نفر از مردم شیراز نیز در پاسخ به این فراخوان در خیابان ملاصداری این شهر تجمع کرده اند.
به گزارش خبرنگاران کلمه از اصفهان و شیراز مردم معترض در تظاهرات مسالمت امیز خود شعارهای الله و اکبر، مرگ بر دیکتاتور و یا حسین -میرحسین سر داده اند اما با خشونت شدید نیروهای پلیس و لباس شخصی روبرو شده اند.ماموران امنیتی و انتظامی در یورش مکرر به مردم در اصفهان و شیراز سعی کردند مردم معترض را پراکنده کنند.این نیروها در حمله به مردم از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرده و تعدادی از مردم را نیر مجروح کرده اند.اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.
خبرتکمیلی
دانشجویان دانشکده مهندسی شماره دو شیراز، در پی فراخوان موسوی و کروبی برای تظاهرات ۲۵ بهمن، تجمع خود را امروز ساعت ۱۵ و ۳۰دقیقه در مقابل در اصلی این دانشکده آغاز کردند و سپس به خیابان ملاصدرا وارد شدند و با پیوستن به مردم معترض شیراز در این خبابان، تظاهرات گسترده ای را شکل دادند
به گزارش خبرنگار کلمه از شیراز، دانشجویان شعار می دادند دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد/ نصرمن الله به فتح قربب،مرگ بر این دولت مردم فریب/مرگ بر دیکتاتور.نیروی انتظامی که در محل تظاهرات حضور داشت برخوردی با مردم و دانشجویان انجانم نداد که در مقابل مرم فریاد زدند:نیروی انتظامی تشکر، تشکر
همین گزارش حاکی است با ادامه تظاهرات، گارد یگان ویژه در محل حضور پیدا کرد و اقدام به ضرب وشتم مردم و دانشجویان کرد.این نیروها همچنین برای پراکندن مردم اقدام به شلیک هوایی کردند
تظاهرات مردم در ساعت ۱۷و ۳۰ دقیقه به میدان نمازی رسید که در این موقع تجمع کنندگان یکصدا شعار دادند :یا حسین،میرحسین
گزارش ها حکایت از ادامه تظاهرات تا ساعت هجده و سی دقیقه و پس از آن دارد.



وقت آن است که بار دیگر کاری زینبی کنیم

۲۵ خرداد تکرار شد، هرچند انقلاب را اشغال کردند و راه آزادی را بستند

کلمه – گروه سیاسی: روز بیست و پنجم بهمن‌ماه، رو به پایان است و یک شادی جمعی، یک امید مضاعف به آینده و یک تجدید عهد دوباره با راه سبز امید بود که پس از ۲۰ ماه، امروز بار دیگر زنده بودن خود را به همه‌ی کسانی که چشم دیدن حیات جنبش سبز را ندارند، ثابت کرد. اما هنوز کارهای نکرده‌ای هم باقی است.
بسیاری از کسانی که در راهپیمایی امروز حضور داشتند و همفکران سبزاندیش خود را در خیابان‌ها دیدند که چگونه با آرامش و روحیه‌ی عالی از کنار عزم آشکار نیروهای انتظامی و امنیتی برای سرکوب، عبور می‌کردند و سعی می‌کرد حتی برای یک قدم هم که شده، خود را به آزادی نزدیک‌تر کنند.
مسیر پرمعنا و نمادین خیابان انقلاب تا خیابان و میدان آزادی، امروز در میدان انقلاب به بن‌بست رسیده بود. هزاران هزار مامور موتورسوار و باتوم به دست، میدان انقلاب اسلامی را اشغال کرده بودند تا از راهی شدن سیل جمعیت به سمت آزادی جلوگیری کنند. همین بیان نمادین، برای اتفاقی که امروز در تهران افتاد، کافی است.
امروز در تهران ۲۵ خرداد تکرار شد. این توصیف را بسیاری از کسانی که در ساعات عصر روز  ۲۵ بهمن در خیابان‌ها بودند، با هم تکرار می‌کردند. آنها جمعیتی را که می‌دیدند، با سومین روز پس از کودتای انتخاباتی ۱۳۸۸ مقایسه می‌کردند و بسیار شنیده می‌شد که به هم بگویند: اگر جلوی مردم را نمی‌گرفتند و می گذاشتند به آزادی برسند …
صدها هزار تهرانی و هزاران نفر در مشهد و شیراز و اصفهان، امروز در خیابان‌ها نتیجه‌ی  تنها  و تنها یک هفته تلاش سبزها در تنگنای شدید رسانه‌ای برای تدارک راهپیمایی مسالمت‌آمیز را دیدند و نتیجه‌ی آن را هم مشاهده کردند؛ گویی جنبش سبز بار دیگر «رسانه شمایید» را تجربه کرد.
حضور مردمی از طبقات و گروههای اجتماعی مختلف، به خصوص کارگران و اقشار مستضعف، و نیز افراد مسن یا بسیار جوان، از نکات مشهود در راهپیمایی امروز بود.
همچنین رفتار مدنی راهپیمایان و پرهیز گسترده از مقابله خشونت‌آمیز با رفتار خشن سرکوب‌گران در خیابان‌ها، پرهیز بسیاری از تظاهرکنندگان از شعار دادن و در پیش گرفتن رویه‌ی راهپیمایی سکوت توسط بسیاری از مردم به خصوص در ساعات ابتدایی راهپیمایی، از نشانه‌های آن بود که فضای عمومی جامعه تفاوت مهمی با ماههای ابتدایی پس از کودتای انتخاباتی نکرده و همچنان همان فضا بر جامعه حاکم است و همان خواسته‌ها، اقبال اکثریت مردم را به دنبال دارد. از این رو می‌توان به صراحت، سخنان آن مقام نظامی را تایید کرد که جنبش سبز را آتش زیر خاکستر توصیف کرده بود.
رفتارهای مردم همچنین نشان داد که برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال بروز خشونت از سوی برخی از سبزها، دور از واقعیت است و معترضان به عملکرد حاکمیت، بیش از آنکه تصور شود، رفتاری مدنی و عقلانی از خود نشان می‌دهند.
اما اگر شادی و امید باقی‌مانده از این روز به یاد ماندنی بگذریم و بخواهیم از تجربه‌ی عاشورای ۸۸ هم درس بگیریم، یک ضرورت باقی می‌ماند که بدون آن، تجربه‌ی خوشایند ۲۵ بهمن ناقص می‌ماند.
این ضرورت چیزی جز همان ضرورتی نیست که در پیام میرحسین موسوی در آغاز ماه محرم به آن اشاره شده بود؛ ضرورت کار زینبی.
همه می‌دانند که حامیان دولت، تجمع ۹ دی بر مبنای یک دروغ بزرگ شکل دادند. آنها به دروغ به مردم گفتند که در روز عاشورای ۱۳۸۸ به امام حسین (ع) توهین شد. حال آنکه واقعیت چیزی دیگری بود و شکوه راهپیمایی گسترده‌ی عاشورا نیز پشت حجم تبلیغات فریبکارانه‌ی صداوسیما و رسانه‌های دولتی پنهان شد.
در عاشورای امسال که مجموعه فیلمهای جامعی از اتفاقات عاشورای سال گذشته در اینترنت منتشر شد، بسیاری از کسانی که این فیلم را دیدند، اذعان کردند که اگر این مجموعه فیلمها همان زمان به دست مردم رسیده بود، فضاسازی رسانه‌ای صداوسیمای دروغ ناکام می‌ماند.
اکنون که راهپیمایی ۲۵ بهمن، با وجود سرکوب گسترده، به یک قدرت‌نمایی آشکار و غیر قابل انکار از سوی سبزها تبدیل شده، باید این سرمایه را حفظ کرد. راه حفظ این سرمایه‌ی بزرگ نیز ایفای رسالت زینبی است.
بخش خبری پر از دروغ صداوسیما (بیست و سی) امشب با پخش فیلمها و تصاویری از آتش زدن چند سطل آشغال که کاملا با فضای حاکم بر راهپیمایی آرام و مسالمت‌آمیز متفاوت بود، ادعا کرد که فتنه‌گران باز شعارهای ضد نظام سر دادند، به امام راحل اهانت کردند! و در نهایت هم فیلمی از تظاهرات چند ده نفر علیه راهپیمایی امروز را پخش کرد که فیلمبردار آن، عامدانه حضور نیروهای نظامی و ضدشورش در حمایت از این گروه را خارج از کادر قرار داده بود.
اینها همه در حالی بود که تجمعات امروز معترضان در برخی کشورهای منطقه، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های وابسته به دولت مستقر داشته است تجمعاتی که تعداد آنها در بهترین حالت، چندین برابر کمتر از حضور امروز شهروندان تهرانی در خیابان‌ها بود.
این رسانه‌ها تصاویر و فیلمهای اعتراضات در الجزایر، یمن و بحرین را در حالی پخش کردند که در ایران، نه تنها هیچ‌کسی غیر از نیروهای اطلاعاتی حق فیلمبرداری از اعتراضات خیابانی را ندارد، بلکه فیلمبرداری با موبایل‌ها و دوربین‌های کوچک شخصی نیز با برخوردهای شدید و خشونت‌آمیز ماموران مواجه می‌شود و حتی کسی حق عکس گرفتن از رفتارهای غیر انسانی برخی ماموران لباس شخصی هم ندارد.
به نظر می‌رسد که رسانه‌های دروغ و فریب باز هم قصد دارند واقعیت را تحریف کنند و صحنه‌های زیبایی را که هزاران هزار ایرانی سبز هم دیدند و هم در خلق ان حضور داشتند، قلب کنند و وارونه جلوه دهند.
سبزها خود می‌دانند که در برابر موج فریبکاری‌های ساعت‌ها و روزهای آینده، چه باید بکنند. رسالت زینبی، وظیفه‌ی آگاهی‌بخشی و لزوم مقابله با دروغ‌پردازی‌های در دستور کار رسانه‌های وابسته به دولت، تعطیلی‌بردار نیست و شکوه ۲۵ بهمن را تنها با تثبیت تصویر واقعی آن در افکار عمومی می‌توان تکمیل کرد و نیز  تا رسیدن به عدالت  و آزادی ادامه داد. چنین باد.


این خبر هر لحظه به روز می شود

تظاهرات ۲۵ بهمن/ مردم یکدیگر را دوباره دیدند؛ جمعیت میلیونی بود، غافلگیری نیروهای امنیتی و فضای نظامی در شهر

کلمه شدیدا تحت حملات سایبری است و  ساعاتی با  مشکل به روز رسانی مواجه بود.  اگر این مشکل تداوم یافت  از صفحه فیس بوک کلمه اخبار را دریافت کنید
خبرنگاران کلمه که در نقاط مختلف خیابان انقلاب تهران حد فاصل امام حسین تا آزادی حضور داشته اند حضور مردم را در راهپیمایی امروز که در پاسخ به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام شده است، میلیونی برآورد کرده و آن را تا حد زیادی با تظاهرات میلیونی مردم در ۲۵ خرداد ۸۸ در تهران مقایسه کرده اند.
گزارش مشروح خبرنگاران کلمه از تظاهرات امروز تا ساعاتی دیگر در اختیار مخاطبان  قرار خواهد گرفت و اکنون تنها خلاصه خبرهای امروز را در زیر می بینید.
============================
ساعت ۱۵ و  ۴۵ دقیقه :
تجمع های اعتراضی مردم از ساعاتی قبل در قسمت های مختلف خیابان آزادی و انقلاب و خیابان های منتهی به آن شکل گرفته است.گزارش خبرنگاران کلمه از سطح شهر تهران بویژه خیابان های انقلاب و آزادی حاکی است که نیروهای امنیتی و نظامی نیز در سطح شهر حضور دارند.
گزارش خبرنگاران کلمه در لحظه تنظیم این خبر (۲۵ :۱۵) از میدان انقلاب تهران از حضور چند هزارنفری مردم در میدان انقلاب و خیابان های اطراف خبر می دهد.مردم در حال حاضر شعار نمی دهند و در سکوت کامل تجمع کرده اند.نیروهای امنیتی و انتظامی نیز تاکنون برخوردی با مردم نکرده و نظاره گرند.
گزارش های رسیده به کلمه حاکی است که در برخی از نقاط تهران مردم از صبح امروز خود را برای حضور در تظاهراتی که براساس فراخوان میرحسین موسوی و کروبی اعلام شده است، آماده کردند. در نخستین ساعات صبح امروز از چهار راه قصر-نزدیک دادگاه انقلاب خبر رسید که جوانی با بالارفتن از جرثقیل ساختمانی پارچه سبزی به سر و گردن خود بسته و شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر می دهد. جمعیت زیادی اطراف وی جمع شدند. برخی اقدام این جوان را نقطه آغازین تظاهرات امروز دانسته اند. ارتفاع این جوان در بالای حرثقیل به قدری با مردم زیاد بوده که تشخیص این موضوع که جوان معترض زن بوده یا مرد برای شاهدان عینی دشوار بوده اما در عین حال بسیاری از شاهدان تایید کرده اند وی یک دختر جوان بوده است .وی در نهایت حوالی ظهر امروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی انتقال داده شد
(ساعت ۱۵:۴۲)، از خیابان انقلاب حاکی است که هر لحظه بر شمار مردم تظاهر کننده افزوده می شود . یکی از خبرنگاران کلمه در خبری که با عجله زیاد مخابره کرده، می نویسد :”تعداد مردم در خیایان انقلاب خیلی خیلی زیاد است و تا چشم کار می کند جمعیت است اما نیروهای امنیتی و انتظامی با یورش های مکرر به مردم هر لحظه در تلاش برای ایجاد شکاف در تجمع گسترده مردم هستند.”
گزارش خبرنگار کلمه، از تقاطع خیایان حافظ-انقلاب نزدیکی دانشگاه امیرکبیر نیز حاکی است که تجمع مردم و دانشجویان این دانشگاه در چهارراه کالج شکل گرفته و به سمت میدان انقلاب حرکت می کنند.
خبرنگاران ما همچنان در خیابان های مختلف مرکزی تهران بویژه خیابان انقلاب حد واصل امام حسین تا ازادی حضور دارند و حضور مردم را پر تعداد و همراه با شعارهایی  در حمایت از جنبش سبز گزارش می کنند اما متاسفانه به دلیل افرایش حملات بر سایت قادر نیستیم  لحظه به لحظه اخبار را به روز کنیم .گروه فنی کلمه در تلاش برای خنثی کردن این حملات است تا بتوانیم با فاصله های کمتری گزارش های خبرنگاران خود را به اطلاع شما برسانیم
ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه
تجمع مردم در خیابان انقلاب، حوالی نواب  در پیاده‌روهای این  خیابان  به صورت  فشرده مشاهده می‌شود،  نیروهای انتظامی سعی در متفرق کردن شان دارد .مردم در این منطقه در سکوت تجمع کرده اند
همچنین بر اساس گفته‌های حاضران در پل کالج در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ، راهپیمایان در این منطقه تجمع کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی که نیروی انتظامی در این منطقه نیز به دنبال پراکنده کردن هسته‌های اولیه تجمعات است
ساعت  ۱۶ و  ۵۰  دقیقه
تمامی تلفن های همراه در خیایان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی و خیابان های منتهی به آن قطع شده است، نیروهای گارد شورش از تماس مردم با تلفن های عمومی نیز تا حد امکان در این مسیر خودداری می کنند و کسانی را که به طرف   باجه های تلفن های عمومی می روند، مورد ضرب و شتم قرار می دهند
ساعت ۱۷  :
گزارش خبرنگاران کلمه از میدان انقلاب تا آزادی حاکی است که همچنان حضور پرشمار مردم در این میادین و خیایان ها و کوچه های منتهی به آن ادامه دارد. نیروهای گارد ضد شورش با برخورد خشونت آمیز با مردم تلاش زیادی برای متفرق کردن  مردم دارند و به ضرب و شتم مردم پرداخته اند.نیروهای پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز آشک آور  و باتوم  استفاده می کنند.هلی کوپترهای نظامی نیز بالای سر مردم هر از گاهی به گشت هوایی می پردازند.نیروهای لباس شخصی به شدت با مردمی که قصد عکسبرداری و فیلمبرداری از تظاهرات مردم را دارند، برخورد می کنند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند
مردم شعارهایی در حمایت از مردم مصر،علیه دیکتاتوری و در حمایت از جنبش سبز ایران سر داده اند.مرگ دیکتاتور و یا حسین-میرحسین همچنان یکی از شعارهای اصلی مردم است
گزارش یک شاهد عینی نیز  از خیابان انقلاب حد فاصل خیابان قدس تا میدان انقلاب حاکی است که نیروهای امنیتی برای مقابله با جمعیت مردمی که شعار مرگ بر دیکتاتور و یا حسین میرحسین سر می‌دهند از گاز اشک آور و شلیک هوایی استفاده کرده‌اند. در برخی از نقاط از جمله تقاطع خیابان انقلاب و ولی عصر نیروهای امنیتی با مردم درگیر شده‌اند. به گفته شاهدان عینی، مأموران تلاش می‌کنند با استفاده از باتوم مانع از تجمع اعتراض کنندگان شوند.
ساعت ۱۷ و سی دقیقه  حوالی خیابان  توحید – آزادی
در ساعت ۵ و سی دقیقه جمعیت متراکمی از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی در حال حرکت بود که به یکباره درگیری شروع شد. گروه های پلیس که ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر تخمین زده میشدند در پارکینگ وزارت کار و راهنمایی و رانندگی تقاطع رودکی سازماندهی شده بودند که با سرازیر شدن جمعیت از تقاطع توحید به آزادی با مردم درگیر شدند و زد و خورد شد
لباس شخصی ها و جوانان کم سن و سالی که چماق و باتوم حمل می کردند با خشونت مردم را به سوی خیابان ستارخان و خیابان آذربایجان هدایت می کردند و بعد از ساختمان وزارت کار درگیری شدیدی بین نیروهای لباس شخصی و مردم رخ داد. شعارهای مردم مرگ بر دیکتاتور – ایرانی با غیرت حمایت حمایت بود.
گاز اشک آور به سمت مردم در آزادی شلیک شد و مردم محل از بالای پنجره ها و دفاتر کار برای مردم داخل خیابان روزنامه می انداختند تا برای خنثی کردن گاز آتش بزنند.  اتوبوس های بی ار تی کاملا مسدود شده و مردم داخل کوچه ها گیر افتادن چون نیروهای پلیس مردم رو به کوچه ها و خبابان های اطراف ازادی هدایت کردن و سر کوجچه ها رو بستن
مردم در داخل بی ار تی شدید شعار میداند و چون حجم جمعیت داخل اتوبوس ها زیاد بود پلیس اتو بوس ها را متوقف کرد و از قسمت خانم ها چند نفری رو بیرون کشید و کتک زد تا ایجاد رعب و وحشت کند.
ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه
در خیابان ولیعصر و خیابان رشت کنار دانشگاه هنر نیروهای لباس شخصی با مردم درگیر شدند و مردم با صورتهای خونین به شعارهای مرگ بر دیکتاتور سر می دهند.
به نظر می رسد غرور  نیرو های نظامی  از اینکه کسی نخواهد امد آنها  را  غافلگیر کرده است و تمامی گزارشات از سطح شهر  علیرغم سرکوب خشن و شدید نشان از عدم سازماندهی و امادگی کامل نیروهای انتظامی برای مقابله با سیل میلیونی جمعیت را دارد.
ساعت ۱۸
بیشترین درگیری ها و خشونت با مردم  در میدان ازادی و خیابان های اطراف آن گزارش شده است. مردم در این منطقه  نیز شعارهای” مرگ بردیکتاتور چه قاهره، چه تهران”، الله و اکبر و یا حسین میرحسین  سر داده اند.
ساعت ۱۸ و سی دقیقه
به گزارش خبرنگاران کلمه، تجمع میلیونی مردم در خیابان انقلاب تهران پایان یافته اما همچنان گروههای پراکنده مردم در خیابان حضور دارند و شعار می دهند.گزارش هایی تایید نشده از بازداشت چند صد نفر از معترضان در خیابان های تهران خبر می دهد. همچنین تعداد اندکی از موافقان دولت هم اکنون  با حضور در خیایان انقلاب شعار می دهند. یکی از اصلی ترین شعارهای مردم در تظاهرات امروز این بود که دیکتاتور حیا کن، مملکت رو رها کن.
ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه: گزارش خبرنگاران کلمه که تا ساعتی قبل در مناطق مرکزی شهر تهران بوده اند، حاکی است که تا ساعت ده و نیم امشب ، همچنان تجمع های پراکنده مردم در حد فاصل میدان انقلاب تا آزادی وجود داشته است . البته هرچقدر فاصله با میدان ازادی کمتر می شد، از شمار تجمع کنندگان کاسته و بر شدت نیروهای گارد ضد شورش افزوده شده است.نیروهای ضد شورش در ساعات پایانی شب تلاش زیادی برای ممانعت از رسیدن تجمع های پراکنده مردم به میدان آزادی انجام داده اند . بر شدت حملات نیروهای گارد به سوی مردم معترض در شب افزوده شده است.
این خبر در حال تکمیل است

گزارش مشروح خبرنگاران کلمه از تظاهرات ۲۵ بهمن تهران


کلمه –گروه اجتماعی: عقربه‌های ساعت، سه بعد از ظهر را نشان می‌دهد. میدان انقلاب تهران جای سوزن انداختن نیست. هنوز ساعات ابتدایی شروع تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه  به منظور حمایت از جنبش‌های اعتراضی در کشورهای مصر و تونس است. جمعیت زیادی در این میدان گرد هم آمده‌اند. جمعیت قصد حرکت به سمت میدان آزادی را دارد نمادهای سبز رنگ و لباسهای سبز رنگ را در هر گوشه و کنار می‌توانی ببینی.
شعارهای غالب در روز ۲۵ بهمن
جمعیت معترض حرکت خود را از میدان انقلاب به سمت خیابان آزادی ادامه می‌دهد. گروه بزرگی از مردم به هم پیوسته‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند شعاری که به شعار غالب مردم در این روز تبدیل شد. صحنه به هم پیوستن مردم در وسط خیابان، نشانه‌های پیروزی که نشان می‌دهند، تا حدودی یاد آور تظاهرات ۲۵ خرداد در روزهای پس از انتخابات ۸۸ است. هرچند که برخی از همکاران آن را با عاشورای تهران و یا روز قدس نیز مقایسه می‌کنند.
شعارهای مردم در این روز، بدون اشاره به تحولات این روزهای کشورهای مصر و تونس نبود. آن‌ها فریاد می‌زدند:  «مرگ بر دیکتاتور چه با موتور چه با ش‌تر.» مرگ بر دیکتاتور چه قاهره چه تهران، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»
مردم همچنین بار‌ها وبار‌ها سرود یار دبستانی را خواندند.
آنها بار‌ها «فریاد الله اکبر» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «یا حسین میر حسین» را در این روز سر دادند. همچنین از نیروی انتظامی در خواست حمایت می‌کردند: «نیروی انتظامی حمایت، حمایت».
غافلگیری نیروهای گارد ویژه و افسردگی نیروهای امنیتی
از‌‌ همان ابتدای حرکت مردم نیروهای گارد ویژه مستقر در میدان انقلاب با بلندگوی دستی به مردم هشدار می‌دانند که متفرق شوند و گرنه با آن‌ها برخورد خواهند کرد. اما دقیقه‌ها می‌گذشت و هر لحظه بر موج جمعیت افزوده می‌شد. خیلی از معترضان بر این نکته تاکید می‌کردند که نیروهای گارد ویژه از دیدن جمعیت زیاد مردم غافلگیر شده‌اند و سرعت عمل لازم را برای ایجاد ترس و رعبی که قصد دارند در دل مردم ایجاد و آن‌ها را متفرق کنند، ندارند.
جمعیت معترض به حوالی خیابان نواب رسیده که نیروهای گارد ویژه با ضربات باتوم به مردم حمله ور می‌شوند و مردم را به هر گوشه‌ای می‌رانند. قصد آن‌ها از این کار تنها متفرق کردن مردم و یکپارچه نشدن جمعیت است تا مردم نتوانند به میدان آزادی برسند. حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی نیز در این روز بسیار پر رنگ است، آن‌ها با چهره‌های افسرده مردم را تماشا می‌کردند و در بیسیم‌‌هایشان پچ پچ می‌کردند. اغلب مردم معتقد بودند که آن‌ها هرگزانتظار دیدن چنین جمعیتی را نداشته‌اند.
برخورد تا حدی مناسب نیروی انتظامی با مردم
هر چند ماموران نیروی انتظامی در هر چهار راه و نقطه شهر با باتوم‌هایشان ایستاده‌اند اما در سرکوب مردم نقش چندانی نداشتند و تنها با جملاتی مانند زود‌تر حرکت کنید به مردم فرمان حرکت می‌دادند. خیلی اوقات معترضان رو به آن‌ها انتقاد می‌کردند و یا حتی بر سرشان داد و فریاد می‌کردند که چرا بااین دولت مردم فریب همچنان همکاری می‌کنید؟ اما ماموران نیروی انتظامی برخورد خشنی با آن‌ها نمی‌کردند. در چند مورد حتی آن‌ها به مردم هشدار دادند که نیروهای گارد ویژه قصد حمله ور شدن به آن‌ها را دارند و بهتر است زود‌تر از آن منطقه دور شوند. هر چند در برخی نقاط تهران هم گزارش شده است که نیروی انتظامی نیز به ویژه در ساعات پایانی تظاهرات به مردم حمله ور شده‌اند.
حضور پررنگ لباس شخصی‌ها، نیروهای بسیج و گارد ویژه ضد شورش
گلوله‌های پلاستیکی، شوکر و گاز فلفل
در این روز هم مانند دیگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات حضور نیروهای لباس شخصی، بسیج و گارد ویژه بسیار پررنگ است. نیروهای بسیج با چماق و سوار بر موتور و اغلب با پرچم‌هایی که در دست داشتند بین مردم حرکت می‌کنند و با چماق‌ها و شوکرهایی که در دست دارند، سعی بر متفرق کردن مردم دارند. استفاده از شوکر در این روز بین نیروهای بسیج برای متفرق کردن مردم بسیار زیاد است. و البته بچه های ده دوازده ساله ای که باتوم به دستشان داده بودند.
شلیک گلوله‌های رنگی (پین بال) هم یکی از روشهای رایج این روز برای متفرق کردن جمعیت بود گلوله‌های رنگی که معترضان را نشان دار و با صدایی که تولید می‌کند به منظور ایجاد رعب و وحشت به کار می‌رود. برخی از معترضان که در اتوبوس‌های شرکت واحد هم شعار می‌دادند توسط همین گلوله‌ها و شلیک به داخل اتوبوس‌ها مجبور به سکوت می‌شدند. ضربات باتوم در این روز بار‌ها و بار‌ها بر سر و روی معترضان فرود آمد.
کشاندن مردم به خیا بان‌های فرعی و کوچه‌های بن بست
استراتژی اصلی نیروهای گارد ویژه امروز، ۲۵ بهمن، جلوگیر ی از اتصال مردم به یکدیگر بود، آن‌ها جمعیت معترض را که از سمت میدان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند، بار‌ها و بار‌ها با همین شیوه و کشاندن به خیابانهای فرعی و شلیک گاز فلفل و اشک آور متفرق می‌کردند. مردم که به خیابانهای فرعی می‌رسیدند اغلب از شلیک گاز فلفل به سرفه امی افتادند و مجبور بودند در این کوچه‌ها آتش روشن کنند و یا سیگاری آتش بزنند تا از سوزش شدید چشم‌ها، گلو و پوست صورتشان جلوگیری کنند.
تعدادی از معترضان هم با در دست داشتن سرکه و بوییدن آن به مقابله با گاز اشک آور می‌رفتند و یا هرجور شده به یکدیگر کمک می‌کردند تا اثرات این گاز را هر چه کمتر کنند.
حضور همه اقشار در راه پیمایی ۲۵ بهمن
آنچه بیش از هر چیز در جمعیت معترضان جلب توجه می‌کرد، حضور همه گرو ه‌های سنی و طبقاتی بود. زنان و مردان مسن و می‌انسال در کنار جوانان در این راه پیمایی حاضر شده بودند. همچنین حضور زنان باز هم مثل دیگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات بسیار چشمگیر بود. زنان خانه دار زیادی را در جمعیت معترض می‌دیدی که با مهربانی‌های مادرانه از جوانان حمایت می‌کردند.
تعطیلی ایستگاه‌های مرکزی مترو
با اینکه ماموران امنیتی و گارد ویژه بار‌ها به مردم می‌گفتند که نقاط مرکزی شهر را ترک کنند، اما ایستگاه‌های اصلی مترو بسته بودند و وقتی مردم به سمت ایستگاه‌های مترو می‌رفتند، با درهای بسته مواجه می‌شدند. یکی از ماموران امنیتی رو به مردم گفت «: شهرداری دستور بسته شدن مترو را داده است.» اما مردم معتقد بودند که ماموران امنیتی از ترس اینکه مردم در مترو هم به اعتراض ادامه داده و شعار سر دهند ایستگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند.
تظاهرات نه فقط در انقلاب
با وجودی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در فراخوان خود مسیر تظاهرات ۲۵ بهمن را از میدان امام حسین تا ازادی اعلام کرده بودند امروز در چند منطقه دیگر از جمله میدان صادقیه، پونک و… تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد. منابع موثق حضور مردم را بویژه در میدان صادقیه بسیار پرشمار ذکر کرده‌اند. مردم در این مناطق نیر علیه دیکتاتوری شعار دادند. در این مناطق نیز گارد ویژه مردم را مورد حمله قرار داد.
حاشیه‌ها
* برخی از مردم معترض می‌گفتند که از ساعت ۱۱ صبح در خیابان‌ها پرسه می‌زدند و منتظر برگزاری تظاهرات بوده‌اند.
* خیلی‌ها هم به شوخی در این روز می‌گفتند که باید خودمان را به میدان تحریر برسانیم که البته منظورشان‌‌ همان میدان آزادی بود که به خاطر تحولات مهم مصر مدام به زبانشان می‌آمد. مردم مصر روز‌ها در میدان تحریر این کشور دست به اعتراض زدند
*خیلی از معترضان از تجربه‌هایی که از شرکت در دیگر تجمع‌های اعتراضی به دست آورده بودند در این روز سخن می‌گفتند. در محدوده خیابان نواب یکی از معترضان روبه دیگران به شوخی گفت: می‌بینم کسی در این جمع نیست که حتی یک تجمع اعتراضی را هم از دست داده باشد.
* تعدادی از معترضان در این روز با موبایل‌ها‌هایشان مدام در حال فیلم برداری و عکسبرداری بودند و دیگران هم مواظب بودند تا کسانی که فیلم می‌گیرند توسط نیروهای امنیتی دستگیر نشوند.
*استفاده از شال سبز، مچ بندهای سبز و نماد وی در میان معترضان همچنان رایج بود.
* تعداد زیادی از معترضان در این روز می‌گفتند که از روز‌ها پیش برای این تظاهرات برنامه ریزی کرده‌اند.
* خیلی‌ها هم  می‌گفتند دولت می‌گوید، جنبش سبز مرده است عجب مرده سرزنده‌ای می‌بینیم.
*  بوق‌های ممتد از سوی معترضانی که سوار بر خودردوهای شخصیشان بودند، برای حمایت از دیگر معترضان که در خیابان بودند بار‌ها بار‌ها انجام شد.
* در این روز همچنین در خانه بسیاری از شهروندان به روی معترضان باز بود تا آنان هنگام خطر خود را به این خانه‌ها برسانند.
* تمامی تلفن‌های همراه در خیایان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی و خیابان‌های منتهی به آن قطع شده بود.
* تجمع‌های پراکنده مردم در تهران تا ساعت نه شب نیز گزارش شده است.
* برخی از منابع از بازداشت چند ده نفر از معرتضان در خیابان‌های خبر داده‌اند.
*دانشجویان دانشگاههای تهران، امیرکبیر و شریف با تجمع در مقابل دانشگاه‌های خود به تظاهرات مردم در خیایان انقلاب پیوستند.



 جرس: از برخی محله‌های تهران گزارش رسیده که امشب هم فریادهای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور بر پشت‌بام‌ها طنین‌انداز شده است. این درحالی است که  فراخوان هماهنگی در  رسانه ها داده نشده بود.
به گزارش کلمه، از جمله محله‌هایی که تا این ساعت (۱۱ شب) شعاردهی بر پشت‌بام‌ها گزارش شده، قلهک، اکباتان، یوسف‌آباد و کوی دانشگاه تهران بوده و احتمالا به مانند شب گذشته، گزارش الله‌اکبرگویی در دیگر محله‌های دیگر تهران و برخی شهرهای بزرگ نیز منتشر شود.
این در حالی است که در همین ساعت، گزارش‌های از ادامه‌ی حضور برخی معترضان در خیابان‌ها نیز منعکس شده است.

به رغم فشارهای امنیتی و خشونت ماموران، مردم در ۲۵  بهمن بار دیگر بلوغ سیاسی خود را به نمایش گذاشتندجرس: 
گزارشهای رسیده از تهران و شهرهای مختلف ایران حکایت از استقبال گسترده مردم از دعوت رهبران جنبش سبز دارد. این گزارشها بر حضورمردم در مسیرهای از پیش تعیین شده تاکید دارد.

سایت کلمه در گزارشی نوشته است: روز بیست و پنجم بهمن‌ماه، رو به پایان است و یک شادی جمعی، یک امید مضاعف به آینده و یک تجدید عهد دوباره با راه سبز امید بود که پس از ۲۰ ماه، امروز بار دیگر زنده بودن خود را به همه‌ی کسانی که چشم دیدن حیات جنبش سبز را ندارند، ثابت کرد. اما هنوز کارهای نکرده‌ای هم باقی است.
بسیاری از کسانی که در راهپیمایی امروز حضور داشتند و همفکران سبزاندیش خود را در خیابان‌ها دیدند که چگونه با آرامش و روحیه‌ی عالی از کنار عزم آشکار نیروهای انتظامی و امنیتی برای سرکوب، عبور می‌کردند و سعی می‌کرد حتی برای یک قدم هم که شده، خود را به آزادی نزدیک‌تر کنند.
این گزارش می افزاید: امروز در تهران ۲۵ خرداد تکرار شد. این توصیف را بسیاری از کسانی که در ساعات عصر روز  ۲۵ بهمن در خیابان‌ها بودند، با هم تکرار می‌کردند. آنها جمعیتی را که می‌دیدند، با سومین روز پس از کودتای انتخاباتی ۱۳۸۸ مقایسه می‌کردند و بسیار شنیده می‌شد که به هم بگویند: اگر جلوی مردم را نمی‌گرفتند و می گذاشتند به آزادی برسند …

صدها هزار تهرانی و هزاران نفر در مشهد و شیراز و اصفهان، امروز در خیابان‌ها نتیجه‌ تنها  و تنها یک هفته تلاش سبزها در تنگنای شدید رسانه‌ای برای تدارک راهپیمایی مسالمت‌آمیز را دیدند و نتیجه‌ی آن را هم مشاهده کردند؛ گویی جنبش سبز بار دیگر «رسانه شمایید» را تجربه کرد.
حضور مردمی از طبقات و گروههای اجتماعی مختلف، به خصوص کارگران و اقشار مستضعف، و نیز افراد مسن یا بسیار جوان، از نکات مشهود در راهپیمایی امروز بود.

همچنین رفتار مدنی راهپیمایان و پرهیز گسترده از مقابله خشونت‌آمیز با رفتار خشن سرکوب‌گران در خیابان‌ها، پرهیز بسیاری از تظاهرکنندگان از شعار دادن و در پیش گرفتن رویه‌ی راهپیمایی سکوت توسط بسیاری از مردم به خصوص در ساعات ابتدایی راهپیمایی، از نشانه‌های آن بود که فضای عمومی جامعه تفاوت مهمی با ماههای ابتدایی پس از کودتای انتخاباتی نکرده و همچنان همان فضا بر جامعه حاکم است و همان خواسته‌ها، اقبال اکثریت مردم را به دنبال دارد. از این رو می‌توان به صراحت، سخنان آن مقام نظامی را تایید کرد که جنبش سبز را آتش زیر خاکستر توصیف کرده بود.

سایت کلمه  همچنین در گزارش دیگری از تظاهرات روز گذشته تهران می نویسد: عقربه‌های ساعت، سه بعد از ظهر را نشان می‌دهد. میدان انقلاب تهران جای سوزن انداختن نیست. هنوز ساعات ابتدایی شروع تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه  به منظور حمایت از جنبش‌های اعتراضی در کشورهای مصر و تونس است. جمعیت زیادی در این میدان گرد هم آمده‌اند. جمعیت قصد حرکت به سمت میدان آزادی را دارد نمادهای سبز رنگ و لباسهای سبز رنگ را در هر گوشه و کنار می‌توانی ببینی.
شعارهای غالب در روز ۲۵ بهمن
جمعیت معترض حرکت خود را از میدان انقلاب به سمت خیابان آزادی ادامه می‌دهد. گروه بزرگی از مردم به هم پیوسته‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند شعاری که به شعار غالب مردم در این روز تبدیل شد. صحنه به هم پیوستن مردم در وسط خیابان، نشانه‌های پیروزی که نشان می‌دهند، تا حدودی یاد آور تظاهرات ۲۵ خرداد در روزهای پس از انتخابات ۸۸ است. هرچند که برخی از همکاران آن را با عاشورای تهران و یا روز قدس نیز مقایسه می‌کنند.
شعارهای مردم در این روز، بدون اشاره به تحولات این روزهای کشورهای مصر و تونس نبود. آن‌ها فریاد می‌زدند:  «مرگ بر دیکتاتور چه با موتور چه با ش‌تر.» مرگ بر دیکتاتور چه قاهره چه تهران، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»
مردم همچنین بار‌ها وبار‌ها سرود یار دبستانی را خواندند.
آنها بار‌ها «فریاد الله اکبر» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «یا حسین میر حسین» را در این روز سر دادند. همچنین از نیروی انتظامی در خواست حمایت می‌کردند: «نیروی انتظامی حمایت، حمایت».
غافلگیری نیروهای گارد ویژه و افسردگی نیروهای امنیتی
از‌‌ همان ابتدای حرکت مردم نیروهای گارد ویژه مستقر در میدان انقلاب با بلندگوی دستی به مردم هشدار می‌دانند که متفرق شوند و گرنه با آن‌ها برخورد خواهند کرد. اما دقیقه‌ها می‌گذشت و هر لحظه بر موج جمعیت افزوده می‌شد. خیلی از معترضان بر این نکته تاکید می‌کردند که نیروهای گارد ویژه از دیدن جمعیت زیاد مردم غافلگیر شده‌اند و سرعت عمل لازم را برای ایجاد ترس و رعبی که قصد دارند در دل مردم ایجاد و آن‌ها را متفرق کنند، ندارند.
جمعیت معترض به حوالی خیابان نواب رسیده که نیروهای گارد ویژه با ضربات باتوم به مردم حمله ور می‌شوند و مردم را به هر گوشه‌ای می‌رانند. قصد آن‌ها از این کار تنها متفرق کردن مردم و یکپارچه نشدن جمعیت است تا مردم نتوانند به میدان آزادی برسند. حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی نیز در این روز بسیار پر رنگ است، آن‌ها با چهره‌های افسرده مردم را تماشا می‌کردند و در بیسیم‌‌هایشان پچ پچ می‌کردند. اغلب مردم معتقد بودند که آن‌ها هرگزانتظار دیدن چنین جمعیتی را نداشته‌اند.
برخورد تا حدی مناسب نیروی انتظامی با مردم
هر چند ماموران نیروی انتظامی در هر چهار راه و نقطه شهر با باتوم‌هایشان ایستاده‌اند اما در سرکوب مردم نقش چندانی نداشتند و تنها با جملاتی مانند زود‌تر حرکت کنید به مردم فرمان حرکت می‌دادند. خیلی اوقات معترضان رو به آن‌ها انتقاد می‌کردند و یا حتی بر سرشان داد و فریاد می‌کردند که چرا بااین دولت مردم فریب همچنان همکاری می‌کنید؟ اما ماموران نیروی انتظامی برخورد خشنی با آن‌ها نمی‌کردند. در چند مورد حتی آن‌ها به مردم هشدار دادند که نیروهای گارد ویژه قصد حمله ور شدن به آن‌ها را دارند و بهتر است زود‌تر از آن منطقه دور شوند. هر چند در برخی نقاط تهران هم گزارش شده است که نیروی انتظامی نیز به ویژه در ساعات پایانی تظاهرات به مردم حمله ور شده‌اند.
حضور پررنگ لباس شخصی‌ها، نیروهای بسیج و گارد ویژه ضد شورش
گلوله‌های پلاستیکی، شوکر و گاز فلفل
در این روز هم مانند دیگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات حضور نیروهای لباس شخصی، بسیج و گارد ویژه بسیار پررنگ است. نیروهای بسیج با چماق و سوار بر موتور و اغلب با پرچم‌هایی که در دست داشتند بین مردم حرکت می‌کنند و با چماق‌ها و شوکرهایی که در دست دارند، سعی بر متفرق کردن مردم دارند. استفاده از شوکر در این روز بین نیروهای بسیج برای متفرق کردن مردم بسیار زیاد است. و البته بچه های ده دوازده ساله ای که باتوم به دستشان داده بودند.
شلیک گلوله‌های رنگی (پین بال) هم یکی از روشهای رایج این روز برای متفرق کردن جمعیت بود گلوله‌های رنگی که معترضان را نشان دار و با صدایی که تولید می‌کند به منظور ایجاد رعب و وحشت به کار می‌رود. برخی از معترضان که در اتوبوس‌های شرکت واحد هم شعار می‌دادند توسط همین گلوله‌ها و شلیک به داخل اتوبوس‌ها مجبور به سکوت می‌شدند. ضربات باتوم در این روز بار‌ها و بار‌ها بر سر و روی معترضان فرود آمد.
کشاندن مردم به خیا بان‌های فرعی و کوچه‌های بن بست
استراتژی اصلی نیروهای گارد ویژه امروز، ۲۵ بهمن، جلوگیر ی از اتصال مردم به یکدیگر بود، آن‌ها جمعیت معترض را که از سمت میدان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند، بار‌ها و بار‌ها با همین شیوه و کشاندن به خیابانهای فرعی و شلیک گاز فلفل و اشک آور متفرق می‌کردند. مردم که به خیابانهای فرعی می‌رسیدند اغلب از شلیک گاز فلفل به سرفه امی افتادند و مجبور بودند در این کوچه‌ها آتش روشن کنند و یا سیگاری آتش بزنند تا از سوزش شدید چشم‌ها، گلو و پوست صورتشان جلوگیری کنند.
تعدادی از معترضان هم با در دست داشتن سرکه و بوییدن آن به مقابله با گاز اشک آور می‌رفتند و یا هرجور شده به یکدیگر کمک می‌کردند تا اثرات این گاز را هر چه کمتر کنند.
حضور همه اقشار در راه پیمایی ۲۵ بهمن
آنچه بیش از هر چیز در جمعیت معترضان جلب توجه می‌کرد، حضور همه گرو ه‌های سنی و طبقاتی بود. زنان و مردان مسن و می‌انسال در کنار جوانان در این راه پیمایی حاضر شده بودند. همچنین حضور زنان باز هم مثل دیگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات بسیار چشمگیر بود. زنان خانه دار زیادی را در جمعیت معترض می‌دیدی که با مهربانی‌های مادرانه از جوانان حمایت می‌کردند.
تعطیلی ایستگاه‌های مرکزی مترو
با اینکه ماموران امنیتی و گارد ویژه بار‌ها به مردم می‌گفتند که نقاط مرکزی شهر را ترک کنند، اما ایستگاه‌های اصلی مترو بسته بودند و وقتی مردم به سمت ایستگاه‌های مترو می‌رفتند، با درهای بسته مواجه می‌شدند. یکی از ماموران امنیتی رو به مردم گفت «: شهرداری دستور بسته شدن مترو را داده است.» اما مردم معتقد بودند که ماموران امنیتی از ترس اینکه مردم در مترو هم به اعتراض ادامه داده و شعار سر دهند ایستگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند.
تظاهرات نه فقط در انقلاب
با وجودی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در فراخوان خود مسیر تظاهرات ۲۵ بهمن را از میدان امام حسین تا ازادی اعلام کرده بودند امروز در چند منطقه دیگر از جمله میدان صادقیه، پونک و… تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد. منابع موثق حضور مردم را بویژه در میدان صادقیه بسیار پرشمار ذکر کرده‌اند. مردم در این مناطق نیر علیه دیکتاتوری شعار دادند. در این مناطق نیز گارد ویژه مردم را مورد حمله قرار داد.
حاشیه‌ها
برخی از مردم معترض می‌گفتند که از ساعت ۱۱ صبح در خیابان‌ها پرسه می‌زدند و منتظر برگزاری تظاهرات بوده‌اند.
خیلی‌ها هم به شوخی در این روز می‌گفتند که باید خودمان را به میدان تحریر برسانیم که البته منظورشان‌‌ همان میدان آزادی بود که به خاطر تحولات مهم مصر مدام به زبانشان می‌آمد. مردم مصر روز‌ها در میدان تحریر این کشور دست به اعتراض زدند
*خیلی از معترضان از تجربه‌هایی که از شرکت در دیگر تجمع‌های اعتراضی به دست آورده بودند در این روز سخن می‌گفتند. در محدوده خیابان نواب یکی از معترضان روبه دیگران به شوخی گفت: می‌بینم کسی در این جمع نیست که حتی یک تجمع اعتراضی را هم از دست داده باشد.
تعدادی از معترضان در این روز با موبایل‌ها‌هایشان مدام در حال فیلم برداری و عکسبرداری بودند و دیگران هم مواظب بودند تا کسانی که فیلم می‌گیرند توسط نیروهای امنیتی دستگیر نشوند.
*استفاده از شال سبز، مچ بندهای سبز و نماد وی در میان معترضان همچنان رایج بود.
تعداد زیادی از معترضان در این روز می‌گفتند که از روز‌ها پیش برای این تظاهرات برنامه ریزی کرده‌اند.
* خیلی‌ها هم  می‌گفتند دولت می‌گوید، جنبش سبز مرده است عجب مرده سرزنده‌ای می‌بینیم.
*  بوق‌های ممتد از سوی معترضانی که سوار بر خودردوهای شخصیشان بودند، برای حمایت از دیگر معترضان که در خیابان بودند بار‌ها بار‌ها انجام شد.
* در این روز همچنین در خانه بسیاری از شهروندان به روی معترضان باز بود تا آنان هنگام خطر خود را به این خانه‌ها برسانند.
* تمامی تلفن‌های همراه در خیایان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی و خیابان‌های منتهی به آن قطع شده بود.
* تجمع‌های پراکنده مردم در تهران تا ساعت نه شب نیز گزارش شده است.
* برخی از منابع از بازداشت چند ده نفر از معرتضان در خیابان‌های خبر داده‌اند.
*دانشجویان دانشگاههای تهران، امیرکبیر و شریف با تجمع در مقابل دانشگاه‌های خود به تظاهرات مردم در خیایان انقلاب پیوستند.



   جرس: هم زمان با برنامه ریزیهای نهایی برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی 25 بهمن ، شورای هماهنگی راه سبز امید بیانیه ای منتشر کرده و در آن از شهروندان خواسته است که اجازه تغییر روند تظاهرات و اعمال خشونت را به عوامل نفوذی حکومت ندهند. در این بیانه از شهروندان معترض تقاضا شده که همچنان به مشی مسالمت آمیز در مبارزه با حکومت پایبند باشند و  با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی شرکت کنند. این بیانیه نخستین پیامی است که از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید منتشر شده و برخی ناظران می گویند که می توان آن را  بیانیه اجرایی فراخوان رهبران جنبش سبز برای راهپیمایی 25 بهمن تلقی کرد. دعوت از شهروندان برای راهپیمایی مسالمت آمیز در شرایطی است که مقام های حکومت علیرغم نص صریح قانون اساسی ایران مبنی بر آزادی برگزاری تجمع های مسالمت آمیز این امکان را از مخالفان خود دریغ می کنند.

 هشدار به حکومت
پیام اصلی بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید دعوت از شهروندان معترض برای آمدن به خیابان هاست. این بیانیه به مقام های حکومتی ایران گوشزد کرده است که اگر در برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز هواداران جنبش سبز اخلالی به وجود بیاورند اسباب سرافکندگی بیشتر خود در سطح ملی و بین المللی را فراهم خواهند کرد و موضع رسمی حکومت در هواداری از جنبش های مردم تونس و مصر را زیر سوال خواهند برد.
مقام های ایران در هفته های اخیر بارها از رفتار خشونت بار نیروهای امنیتی در مصر و تونس علیه معترضان حکومت انتقاد کرده  و حکومت های این دو کشور را به دلیل بدرفتاری با مخالفان دیکتاتور خوانده بودند. "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت امورخارجه در اظهاراتی گفنه بود که اعتراض مسالمت آمیز حق مشروع شهروندان مصری است و "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی قطع شبکه اینترنت و تلفن های همراه در مصر را سیاستی ناکارآمد از سوی حکومت حسنی مبارک دانسته بود. با این حال طی روزهای اخیر سرکوبهایی به مراتب شدیدتری از جانب حکومت ایران علیه فعالان مدنی و سیاسی جنبش سبز به کار گرفته شده و تقریبا تمام شبکه های ارتباطی اکنون با اختلالهای شدید همراه هستند.
نیازی به مجوز نیست
سرکوب های کم سابقه ای که طی روزهای اخیر علیه رهبران و فعالان جنبش سبز صورت گرفته است را می توان نشانه هراس حکومت از حضور پرشمار معترضان در راهپیمایی 25 تلقی کرد. تاکنون فراخوان های متعددی از سوی تشکل های دانشجویی، صنفی و روحانی برای این راهپیمایی منتشر شده است و گزارشها از تهران و برخی شهرهای دیگر گویای آمادگی هواداران جنبش برای یک حضور خیابانی دیگر است. در شبکه های اجتماعی مجازی نیز که این روزها شور و حال خاصی پیدا کرده اعتراض مسالمت آمیز خیابانی به عنوان یک حق قانونی مورد تاکید قرار گرفته که هیچ کس با هیچ بهانه ای حق نقض آن را ندارد. بسیاری از مخالفان حکومت می گویند که ما در هر حال به راهپیمایی 25 بهمن می پیوندیم چرا که این حق قانونی ماست و هیچ شخص و ارگانی نمی تواند و نباید آن را از ما دریغ کند. آنها معتقدند که حکومت طی ماه های پس از انتخابات با نادیده گرفتن اصل 27 قانون اساسی عناد خود با آزادیهای شهروندی را به نمایش گذاشته است و دیگر نمی توان امیدی به درخواست مجوز برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی داشت. در همین حال "اسماعیل گرامی مقدم" سخنگوی حزب اعتماد ملی که "مهدی کروبی" دبیرکلی آن را به عهده دارد ضمن تاکید بر انجام راهپیمایی بدون نیاز به مجوز گفته است : آنان که در خرداد ۸۸ آمدند هم به دعوت یا اجازه کسی نیامده بودند. پیش از  او "اردشیر امیر ارجمند" مشاور ارشد "میرحسین موسوی" نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود :  درخواست مجوز، کاری حقوقی بود اما راهپیمایی ۲۵ بهمن برگزار می‌شود و.. حکومت باید به وظیفه اش برای حفظ امنیت راهپیمایان عمل کند.
هویت صلح طلبانه
تجربه راهپیمایی های مسالمت آمیز شهروندان هوادار جنبش سبز در سال گذشته افکار عمومی جهانی را متوجه هویت صلح طلبانه این جنبش کرده است. فراخوان هایی که این بار نیز برای دعوت از شهروندان به اعتراض خیابانی منتشر شده همگی بر مبارزه بی خشونت تاکید دارند. در بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید نیز این مضمون به طور صریح طرح شده و علاوه بر آن از مقام های حکومتی خواسته شده که تدابیر لازم برای حفظ امنیت شهروندان و برگزاری مسالمت آمیز راهپیمایی را بکارگیرند. این درخواست در شرایطی مطرح است که برخی ناظران احتمال می دهند نیروهای نفوذی در جریان راهپیمایی دست به فعالیت هایی خشونت بار بزنند و برای حکومت توجیهی جهت سرکوب تظاهرات بتراشند. با این حال آن چه کنشگران جنبش سبز بر آن اتفاق نظر دارند مسوولیت بی قید و شرط حکومت در ایجاد تمهیدات لازم برای راهپیمایی های مسالمت آمیز است. از دید آنها هر اتفاق خشونت باری که در جریان راهپیمایی رخ دهد بدون تردید به پای نیروهای امنیتی و عوامل نفوذی آن نوشته خواهد شد.
آماده برای شروعی تازه
تکاپوی چند روزه شبکه اجتماعی جنبش سبز برای برگزاری راهپیمایی 25 بهمن توانایی های بالقوه این شبکه را بار دیگر به اثبات رسانده است. شور و حرارت برای سازماندهی دور تازه ای از اعتراض علیه حکومت میان همه طیف های جنبش سبز قابل مشاهده است و مجموعه ای از شیوه های خلاقانه اطلاع رسانی نیز به طور روزانه در شبکه های اجتماعی به آزمایش گذاشته می شود. از دید ناظران تکاپوی چند روز گذشته کنشگران جنبش، اعتماد به شبکه های مجازی برای یک سازماندهی قدرتمند اجتماعی را دوچندان کرده است. تجربه قیام های اصلاحی اخیر در تونس و مصر نیز که فعالان شبکه های اجتماعی پیشاهنگ سازماندهی آن بودند به جرات و اعتماد به نفس هواداران دموکراسی در ایران افزوده است.آنها طی این چند روز کمپین بزرگ 25 بهمن را تا جایی گسترده کردند که حکومت در یک اقدام منفعلانه ناگزیر از فیلتر کردن کلمه " بهمن " در موتورهای جستجوی اینترنتی شد. علیرغم این محدودیت های شدید و کم سابقه حکومتی، شواهد حاکی از  گستردگی و تنوع روز افزون شبکه های اجتماعی جنبش سبز است و به طور مداوم راه های تازه و کم هزینه ای در کنار مجموعه راه های اطلاع رسانی کنونی قرار می گیرد. ناظران بر همین اساس می گویند حتی اگر سرکوب های حکومتی در موعد برگزاری راهپیمایی 25 بهمن به اندازه ای باشد که امکان تجمع را از هواداران جنبش سبز سلب کند و جمعیت متراکمی از تظاهرکنندگان در خیابان شکل نگیرد باز چیزی از دست نرفته و تغییر نکرده است. از دید آنان کمترین دستاورد کمپین 25 بهمن محک زدن شبکه قدرتمند جنبش سبز و اثبات دوباره این واقعیت است که علیرغم همه سرکوب ها این شبکه همچنان به حیات پرشور خود ادامه می دهد و با کشف شیوه های تازه آگاهی رسانی، نقوذ اجتماعی اش را گسترده تر می کند.




برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها با تظاهرات ٢۵ بهمن
جرس: 
به گزارش منابع خبری، در پاسخ به فراخوان برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن و حمایت از قیامهای مردمی منطقه، جمع وسیعی از حامیان جنبش سبز، در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات و تجمعات گسترده ای زدند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه گردید. این درحالی بود که تلاش میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پیوستن به راهپیمایان ناکام ماند.
منابع خبری همچنین گزارش دادند که در تجمعات شکل‌گرفته در شهرهای تهران و اصفهان - که به خشونت کشیده شد- ده‌ها نفر بازداشت شده اند. به گزارش این منابع، درگیری ها پس از آن شروع شد که نیروهای امنیتی و لباس شخصی به تجمعات معترضان حمله کردند و مردم نیز در مقام دفاع برآمدند و در پاره ای موارد از خود واکنش نشان دادند.
همزمان شهرهای مشهد، رشت و شیراز نیز، صحنه برخوردهای خشونت بار ماموران حکومتی و نظامی، با تجمع  تظاهرکنندگان بود.
گزارش منابع خبری همچنین حاکی است در تجمع روز دوشنبه که با درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی، راهبران جنبش سبز در جهت حمایت از قیام های مردمی منطقه برگزار گردید، این دو چهره شاخص جنبش سبز، به دلیل آنکه در شرایط حصر خانگی قرار داشتند - با وجود تلاش های زیاد – موفق به حضور در جمع راهپیمایان نشدند.
گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است در تهران تجمع حامیان میرحسن موسوی و مهدی کروبی، در نقاط مختلف شهر به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی و پلیس برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم و سلاح‌های ساچمه‌ای کردند.
این گزارش همچنین حاکی است که در برخورد نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان در نقاط مختلف تهران، ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.
همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی با مسدود کردن راه‌های منتهی به میدان آزادی، از شکل‌گیری هر گونه تجمع در حوالی این میدان ممانعت کرده‌اند.
برخی گزارش‌ها  نیز حاکی از قطع برق و اختلال در تلفن های برخی نواحی تهران، از جمله مناطق مرکزی و نزدیک به میدان امام حسین و معابر حدفاصل میدان امام حسین و آزادی، مسیر راهپیمایی معترضان در تهران بود.

شهرهای دیگر
منابع خبری همچنین گزارش داده اند علاوه بر تهران، در اصفهان نیز، پلیس به تجمع‌کنندگان در میدان انقلاب آن شهر حمله کرده و شاهدان خاطرنشان کردند که ماموران یگان ویژه و گروهی از نیروهای امنیتی، به صورت آماده باش از ساعت ها قبل در پارکینگ انقلاب، جنب سینما ساحل، حضور داشتند.
همچنین گارد ویژه با استقرار در سی‌وسه پل و اطراف میدان انقلاب که محل شکل‌گیری تجمع روز دوشنبه بود، مانع از گرد هم آمدن راهپیمایان می‌شد.
منابع خبری همچنین گفتند راهپیمایان اصفهان، با وجود کثرت، شعار خاصی سر نمی‌دادند و حرکات خود را با سکوت پی گرفتند.
همزمان خبرگزاری رویترز گفته است، تجمع شهر اصفهان در منطقه چهارباغ به صحنه برخورد نیروهای امنیتی و معترضان بدل شده ونیروهای امنیتی ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان را دستگیر کرده‌اند.
در شهرهای دیگر نظیر رشت، مشهد، کرمانشاه و شیراز نیز روز دوشنبه صحنه تجمعات و تظاهرات حامیان جنبش سبز بود.
رویترز و خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کردند گرچه به دلیلی محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی از یک سال اخیر برای اطلاع‌رسانی رسانه‌های بین‌المللی و مستقل ایجاد کرده، اما گزارش شاهدان عینی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در این شهرها بود.
گزارش شاهدان عینی از رشت نیز حاکی است که نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کرده‌اند.
بر اساس گزارش شاهدان عینی حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کرده‌اند، که این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شده است.
شهر مشهد نیز شاهد حضور سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی بوده و منابع خبری گزارش دادند که تظاهرات حامیان جنبش سبز در مشهد، که ابتدا در دانشگاه فردوسی آغاز شده بود، توسط نیروهای لباس شخصی و حراست دانشگاه مورد حمله واقع شده است.
این گزارش حاکیست در سطح شهر مشهد و در اکثر میادین و چهارراه های اصلی نیروهای امنیتی ، انتظامی و یگان ویژه مشهد به صورت کم سابقه حضور داشتند و فضای شهر به حکومت نظامی اعلام نشده شبیه بود.
در میادین آزادی ، فلسطین ، احمدآباد و تقی آباد و خیابان های آزادشهر ، معلم ، سجاد ، راهنمایی ، رضا و احمدآباد حضور نیروهای لباس شحصی و انتظامی کاملا مشهود بود.
گزارش شامگاه دوشنبه از مشهد، حکایت از بازداشت چندین تن از معترضان در نقاط مختلف شهر را داشت.
همزمان تظاهرات حامیان جنبش سبز در شیراز نیز، با وجود جو شدیدا نظامی و امنیتی با حضور مردم و دانشجویان برگزار شد.
به گزارش منابع خبری در شیراز، در حد فاصل میدان نمازی ، دانشکده مهندسی شماره دو در خیابان ملاصدرا ، میدان ارم و بلوار دانشجو تراکم جمعیت بسیار زیاد بود و ماموران یگان ویژه پاسداران و لباس شخصی ها، شدیدا با هرگونه تحرک و تردد و تجمعی، شدیدا برخورد می کردند.
گفتنی است طبق آخرین گزارش ها از منابع مستقل از تهران، تجمعات و درگیری های پراکنده در این شهر همچنان ادامه دارد.

شعارها
منابع خبری و شاهدان عینی همچنین گزارش داده اند که با توجه به ماهیت اصلی تظاهرات و تجمعات امروز که جنبۀ حمایتی از قیام های مردم منطقه را داشت، حامیان جنبش سبز با شعارهای ابتکاری و مرتبط با منطقه، اعتراضات خود را شکل می دادند و شعار هایی از قبیل "مرگ بر دیکتاتور" و "سید علی حیا کن، مبارک نگاه کن"، "نظامی جدا شو، با ملت هم‌صدا شو" و "مبارک، بن‌علی، نوبت سیدعلی"، سر می دادند.
منابع خبری و شاهدان گفتند ابتدا جمعیت ساکت بود، اما به علت حمله‌ نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها و برخورد خشونت بار آنان، ناگهان شعارها سر داده شد.




  جرس: چندی پیش چمعی از مومنان سه پرسش را با مراجع و علما درمیان نهادند. احمد قابل به این پرسشها پاسخ داده است. وی از علمای اسلام رحمانی دارای اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله منتظری و یکی از سه مجتهدی است که از جانب ایشان برای پاسخ به پرسشهای شرعی معرفی شده است.  قابل از نخستین فقیهانی بود که فریضه نصیحت به ائمه مسلمین را اجرا کرده به رهبری نامه سرگشاده نوشته است و به دلیل انتقادات مصلحانه اش بیش از سه بار هر بار به مدت چند ماه طعم زندان را چشیده است. قابل دی ماه از زندان اخیر آزاد شده و منتظر صدور حکم دادگاه است. 
 پرسشها

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید نیروهای مسلح تونس و مصر به روی هموطنان معترض به دیکتاتوری و ظلم آتش نگشودند و حاضر نشدند ننگ ابدی ضرب و شتم مردم را بپذیرند و در نزاع دولت و ملت اعلام بیطرفی کردند. در کشور عزیز ما ایران زعمای امر با نهایت سوء تدبیر سپاه و بسیج را مأمور سرکوب وحشیانه صدای عدالت خواهانه و حق طلبانه ملت خسته از ظلم و استبداد کرده اند. در تظاهرات سال گذشته نزدیک یکصد نفر کشته شده و دهها هزار نفر از معترضان مسالمت جو برخلاف شرع و قانون مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته اند.
با توجه به خیزش منطقه علیه استبداد و در پیش بودن روز راه پیمائی مسالمت آمیز ملی ٢۵ بهمن در حمایت از قیام خداپسندانه مردم تونس و مصر و احتمال تکرار فجایع سال گذشته از سوی برخی افراد بی اطلاع خواهشمند است نظر شرع انور را درباره موارد زیر مشخص فرمائید تا خدای نکرده بنام اسلام و مذهب اهل بیت حقوق مردم پایمال نشود.

اول) اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی تظاهرات و تجمعات را به دو شرط عدم حمل سلام و مخل مبانی اسلام نبودن به رسمیت شناخته است. اگر مسئولان وزارت کشور بر خلاف قانون اجازه تظاهرات اسلامی و مسالمت جویانه به مردم ندهند، ایا این تجاوز به حریم حق الناس و نقض آزادی های مردم جائز و مرضی شارع مقدس است؟

دوم) آیا برادران متدین سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی مجازند به دستور مافوق به مردم غیرمسلح و بی دفاعی که برای حق طلبی و عدالت خواهی و آزادگی تظاهرات می کنند شلیک کنند، یا آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ آیا می توانند بگویند المامور معذور یا شرعا ضامن و معاقبند؟

سوم) در صورتی که مردان و زنان غیرمسلحی که برای دفاع از عدالت و آزادی و حقوق قانونی در حین راه پیمائی احیانا با ضرب و شتم ماموران حکومتی مواجه شوند، آیا شرعا مجازند بدون سلاح از خود دفاع کنند یا در ضرب و شتم سالمندان و افراد بی دفاع و بانوان محترمه از آنها بدون سلاح دفاع نمایند؟

با تشکر از پاسخ راه گشای شما

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
جمعی از مومنین
نوزدهم بهمن ٨٩
***********************
پاسخ احمد قابل
به نام خدا
سلام بر شما
در پاسخ به پرسش های سه گانه، چند نکته را به اطلاع می رسانم؛
یکم) اصول قانون اساسی هر کشوری، بیانگر «عهد و پیمان ملی» بین ملت و حاکمیت آنان است. شریعت محمدی(ص) با هرگونه «نقض عهد» و «پیمان شکنی» از سوی حاکمیت و یا افراد و گروه های غیر حکومتی، مخالف است و آن را جزو «گناهان کبیرة» می داند.
البته در صورتی که اکثریت یک ملت، خواستار تغییر قانون اساسی باشد، از راه های منطقی، مسالمت آمیز و پیش بینی شده در قانون یا احکام شریعت، می توانند اقدام به تغییر قرارداد های اجتماعی کنند ولی بدون رضایت اکثریت ملت نمی توان یکسویه، به نادیده گرفتن قانون در مقام عمل اقدام کرد.
قرآن کریم در آیه ی 34 سوره ی اسراء می فرماید:«اوفوا بالعهد، إن العهد کان مسئولا=به عهد و پیمان عمل کنید، همانا عهد و پیمان مورد پرسش خداوند رحمان قرار می گیرد». در آیه ی اول سوره ی مائدة، می گوید:«یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود=ای کسانی که ایمان آورده اید، به قراردادهایتان وفادار باشید».
پیامبر گرامی اسلام(ص) حتی مجاز به شکستن پیمانش با مشرکان مکه نبود و خداوند او را به وفاداری به چنان پیمان هایی فرا می خواند و خود وی نیز پیروانش را مؤکدا به لزوم وفاداری به پیمان ها و لزوم پرهیز از عهد شکنی، توصیه می کرد.
امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(ع) در عهد نامه اش به مالک اشتر نخعی می گوید:«مالک؛ به عهد و پیمان هایت با مردم وفادار باش، چرا که در میان واجبات الهی هیچ چیزی نیست که همه ی آدمیان، با تمامی تفاوت خواسته ها و اختلاف نظرهاشان، بر پذیرش آن اجتماع کرده باشند جز وفاداری به عهد و پیمان»( فإنه ليس من فرائض الله شئ الناس أشد عليه اجتماعا مع تفرق أهوائهم وتشتت آرائهم من تعظيم الوفاء بالعهود/نهج البلاغة، نامه ی 53).
با توجه به مطالب پیش گفته و مفاد اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها احتیاجی به مجوز نیست بلکه حاکمیت شرعا و قانونا موظف به حفظ امنیت تظاهرکنندگان معترض است.
این مسئولیت قانونی و شرعی تمامی افراد حاضر در حاکمیت است که در دو نوبت سال 1358 و 1368 به قانون اساسی رای داده و به آن ملتزم شده اند. نکول از انجام وظیفه، گناه بزرگی است که عذاب الهی را هم در دنیا و هم در آخرت درپی دارد.
دوم) مسئولیت نیروهای مسلح در هر کشور، حفظ امنیت ملتی است که حقوق ماهیانه ی آنان را می پردازند. حقوق ماهیانه ی نیروهای مسلح از محل درآمدهای عمومی کشور که ملک مردم کشور است، پرداخت می شود و حقوق بگیران، مزد کارخود را از مالکان حقیقی ثروت عمومی کشور(ملت) می گیرند. بنابر این تنها در برابر ملت خود پاسخگو هستند. در غیر اینصورت، تصرف آنان در حقوق ماهیانه ی خود، نامشروع است.
اگر کسی برخلاف این معاهده ی عقلانی و مشروع، عمل کند، نه تنها در پیشگاه خدای سبحان معذور نیست که قطعا محکوم است و کیفر متناسب با گناه خویش را خواهد دید.
البته گناه کسانی که سربازان و نیروهای موظف (غیر کادر) را وادار به برخوردهای خشن و نامشروع با ملت خود می کنند، با توجه به آگاهی بیشتر آنان از قوانین عرفی و شرعی، به مراتب بیشتر از سربازان و بسیجیانی است که حقایق را نمی دانند و گناه مسئولان اصلی کشور که مجوز برخوردهای نامشروع را صادر کرده و یا آمر به آن هستند، از همه ی نیروهای یادشده بیشتر و کیفر الهی آنان سنگین تر است.
اگر اقدامات سرکوبگرانه به قتل انسانی منتهی شود، گناه آن در حدی است که قرآن کریم آن را همچون «کشتار همه ی آدمیان» می داند(من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الأرض فکأنما قتل الناس جمیعا/مائدة 32) و بزرگی چنین جنایتی دامان آمران و عاملان را در دنیا و آخرت خواهد گرفت. اگر ضرب و جرحی تحقق یابد، نسبت به عواقب شرعی و قانونی آن (علاوه بر لزوم پرداخت دیه و کسب رضایت صاحب حق برای قبول توبه در پیشگاه خدا)مسئولیت های سنگینی از نظر آثار معنوی جرم، برعهده ی مرتکبان چنین جرائمی قرار می گیرد که کمترین آن، بی آبرویی و رسوایی در دنیا و آخرت است. 
سوم) گرچه دفاع از خود، حق طبیعی و فطری است و شریعت محمدی(ص) آن را تأیید می کند ولی با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای مهاجم، افرادی کم اطلاع هستند، بهتر است برای آرامش و امنیت بیشتر خود و دیگران، حتی المقدور از این حق طبیعی خود چشم پوشی شود.
البته دفاع از کسانی که توان دفاع از خود را ندارند، در حد توان افراد، لازم و واجب است ولی ملازم با درگیری خشونت بار نیست. تلاش شما نجات افراد ناتوان و کم توان باشد و نه درگیری با مهاجمان. شاید لازمه ی این امر، کتک خوردن و تحمل کردن باشد. مطمئنا تحمل این وضعیت بهتر است از تشدید درگیری که ممکن است منجر به جنایاتی از سوی مهاجمان شود که هرگز مطلوب و خردمندانه نیست و به همین جهت نه شرعی است و نه قانونی. مسلما کتک خوردن برای نجات یک مظلوم، وقتی منجر به آزادی او گردد، گوارا و پذیرفتنی است و نزد خدای رحمان، پاداشی بس بزرگ دارد.
آنچه بیان شد، ترجیح عفو و گذشت از حقوق فطری بود. اگر کسی نتواند برخی از تجاوزات مهاجمان به حقوق فطری خود یا دیگران را تحمل کند، اقدامات منطقی و معقول در جهت مقابله ی به مثل(بدون استفاده از سلاح سرد و گرم)، مشروع و قانونی است (فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل مااعتدی علیکم/بقرة 194)ولی امیدواریم که صبر و استقامت ملت در برابر اقدامات غیرقانونی و نامشروع، چندان باشد که همواره راه عفو و گذشت را بپیماید و جز با مسالمت، مطلوب خود را برآورده نسازد.
از خدای رحمان می خواهم که به ظالمان همتی دهد که از ظلم بیشتر، پرهیز کنند و به مظلومان همتی دهد که پذیرای ظلم و ستم نباشند و از حقوق فطری و قراردادی خود محافظت کنند
باسپاس و احترام و آرزوی توفیقات الهی برای همه ی حق جویان و حق طلبان
احمد قابل
مشهد 25/11/1389



سازمان عفو بین الملل: برپایی راهپیمایی حق مردم است، دولت ایران نمی تواند سرکوب معترضان را توجیه کندجرس:
بدنبال اعمال خشونت لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای سرکوب این تظاهرات را محکوم کرده و بر حق مردم ایران برای برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز تاکید کرد.
این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.
به گزارش فردا، حسیبه حاج‌صحراوی، قائم مقام بخش شمال آفریقا و خاور میانه در سازمان عفو بین‌الملل؛ که مقرش در لندن است، در این باره اظهار داشته است: «مردم ایران این حق را دارند که با شرکت در تجمعات مسالمت آمیز حمایت خود را از مردم مصر و تونس اعلام کنند.»
وی همچنین افزوده است: «مسئولیت دستگاه‌های دولتی در برقراری نظم اجتماعی نمی‌تواند، ممنوع ساختن اعتراض‌ها و سرکوب آن را توجیه کند.»
حسیبه حاج‌صحراوی، قائم مقام بخش شمال آفریقا و خاور میانه در سازمان عفو بین‌الملل در این باره اظهار داشته است: «سرکوب این تظاهرات تازه‌ترین تلاش دستگاه‌هایحکومتی در ایران برای جلوگیری از فعالیت مخالفان و خاموش کردن صدای دگراندیشان است.»
در همین حال بی بی سی گزارش داد:  ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته است که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.
هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد،  معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.


درگیری های وسیع در خیابان های منتهی به انقلاب و آزادی

حرکت بیش از صد هزار نفر از معترضان به سمت آزادی
خبرگزاری هرانا - با افزایش جمعیت تظاهر کننده، نیروهای امنیتی و لباس شخصی نیز به سرکوب معترضان روی آورده‌اند.
گزارش‌ها از تهران حاکی از از آن است که حد فاصل میدان فاطمی تا ابتدای خیابان آزادی، خیابان جمهوری و تمامی خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران درگیری‌های پراکنده وجود دارد.
بیش از صد هزار نفر از مردم معترض، تجمع وسیعی را شکل داده‌اند و از سوی خیابان انقلاب به سمت میدان آزادی در حرکت‌اند.
این در حالیست که میدان آزادی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بسته شده است.
شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای ضد شورش در خیابان‌هایی نظیر ۱۶ آذر و رودکی به وفور مشاهده می‌شود.
هم چنین گزارشگرات هرانا حاکی از آن است که ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شده‌اند.
از سوی دیگر نیز نیروهای امنیتی به کندن پلاک خودرو‌ها در خیابان ولیعصر روی آورده است.
شایان ذکر است که قطارهای مترو در ایستگاه‌های امام حسین، ولیعصر، آزادی، نواب فردوسی و انقلاب توقفی نداردند.


حملات اینترنتی به وب سایت های خبری

خبرگزاری هرانا – همزمان با آغاز تجمع اعتراضی در تهران و سایر شهرها حملات اینترنتی به وب سایت های خبری از جمله خبرگزاری هرانا افزایش یافته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این حملات بر روی سرور هرانا توسط عناصر نامعلومی شکل گرفته که حسب شواهد موجود این اقدام تطبیق زیادی با عملکرد جریان سایبری وابسته به سپاه پاسداران دارد که پیش از این نیز اقدامات خرابکارانه و غیرقانونی بر روی وب سایتهای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران داشته است.
از ساعت 15  ظهر امروز وب سایت های خبری وابسته به اصلاح طلبان و جنبش سبز از جمله سحام نیوز نیز با اختلال همراه بوده است به طوری که روند اطلاع رسانی توسط این سایت ها مختل شده است.
از سوی دیگر وب سایت های وابسته دولتی چون فرارو و آفتاب، واحد مرکزی خبر نیز مورد حملات هکری قرار گرفته اند.