۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مجموعه گزارشات ویدیویی از تجمعات ۲۵ بهمن ماه

خبرگزاری هرانا - در پی فرخوان برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن ماه، ده ها هزار تن از شهروندان تهرانی در مسیر های میدان امام حسین تا میدان آزادی اقدام به راهپیمایی نمودند؛ که با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی این راهپیمایی به خشونت کشیده شد.
طبق گزارشات دست کم کشته شدن یک تن و مجروح شدن سه تن توسط سلاح گرم برای گزارشگران هرانا تائید شده است، اما منابع غیر موثق تعداد مجروحین و کشته ها را بیش از این می دانند.

مجموعه گزارشات ویدیویی از اعتراضات امروز تهران
















برخورد خشونت آمیز نیروی نظامی با بازاریان و کسبه

خبرگزاری هرانا - با وجود نزدیک شدن به لحظات پایانی ۲۵ بهمن ماه، درگیری‌های پراکنده در میدان امام حسین (تا ساعت ۳۰: ۱۰ شب) هم چنان ادامه دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا ، نیروهای گارد ویژه اقدام به شکستن شیشه های تعدادی از مغازه هایی که همچنان باز بودند نموده و همینطور به بعضی از اموال عمومی خسارت وارد کردند.
از سویی شهروندان بر اثر پرتاب مکرر گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی، دچار مشکلات تنفسی حاد شده و مکررا به بیمارستان مراجعه می کنند.
هم چنین منابعی از کشته شدن شهروندی دیگر در خیابان جمال زاده خبر می دهند که تایید این خبر از سوی هرانا نیازمند اسناد بیشتری ست.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیش‌تر با انتشار گزارشی خبر از کشته شدن یک تن و مجروح شدن ۲ تن از شهروندان در حوالی خیابان رودکی- توحید داده بود که زخمی شدگان در این درگیری را بایستی به ۳ تن افزایش داد.
شایان ذکر است که خبرگزاری دولتی فارس ضمن تائید زخمی شدن تعدادی از شهروندان و وخیم توصیف کردن حال یکی از ایشان، مدعی شده است که به کار گیری خشونت ها و عامل مجروحیت شهروندان، اعضای سازمان مجاهدین خلق و به گفته ی وی "منافقین" بودند.

عکس از بی بی سی- ۲۵ بهمن ماه


ادامه تجمع های اعتراضی پراکنده و تشدید خشونت نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها از رسیدن دامنهٔ تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن به شهرهای مختلف و ادامه تجمعات اعتراضی پراکنده با وجود تاریک شدن هوا (تا ساعت ۲۱) حکایت دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مردم معترض به دلیل تاریکی و آلودگی هوا مجبور به آتش زدن سطل‌های زباله شده با نزدیک‌تر شدن به میدان آزادی، درگیری‌ها نیز تشدید می‌شود.
شمار تظاهر کنندگان در تهران تا عصر امروز، بالغ بر صدها هزار نفر تخمین زده شده است.
هم چنین دامنه ی اعتراضات به شهرهایی نظیر مشهد، اصفهان، رشت و کرمانشاه هم رسیده است و بر همین اساس چند هزار نفر از مردم شیراز نیز در خیابان ملاصدارا جمع شده اند. پیش تر جرس نیز از تجمع شهروندان اصفهانی در میدان انقلاب این شهر خبر داده بود.
نیروهای امنیتی مستقر در شهرهای مذکور با پرتاب گاز اشک آور، ضرب و شتم با باتوم و... به مقابله با تجمع کنندگان روی آورده اند.
منابع خبری نزدیک به اصلاح طلبان مدعی شده اند که موسوی و همسرش زهرا رهنورد از خیابان شادمان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به منزل باز گردانده شدند.
"نظامی جدا شو، با ملت هم‌صدا شو"، "پلیس جدا از دولت/ بیا کنار ملت"، سیدعلی مبارک پیوندتان مبارک" و "پول نفت چی شده خرج بسیجی شده" برخی شعارهای مردم معترض در ایران است.
هم چنین مشاهدات عینی شهروندان حاکی از آن است که هلی کوپترهای سنگین بر فراز تهران به پرواز در آمده اند.
لازم به ذکر است که عصر امروز سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم نموده است.


عکس از بی بی سی- ۲۵ بهمن ماه



محسن برزگر و حسين ضامن ضرابی بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - ساعاتي قبل محسن برزگر و حسين ضامن ضرابي دو تن از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه نوشيرواني بابل بازداشت شدند.
به گزارش دانشجونيوز، محسن برزگر و حسين ضامن ضرابي پس از خروج از دانشگاه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده و به مكان نامعلومي منتقل شدند.
علت بازداشت اين دو فعال دانشجوئی تاکنون مشخص نشده است.
محسن برزگر از اعضاي دفتر تحكيم وحدت، بعد از حوادث انتخابات رياست جمهوري براي چهارمين بار متوالي بازداشت شده است.
برزگر در حوادث پس از انتخابات دستگير و به ۱۰ ماه حبس تعزيري محكوم شده بود، وی چندي قبل نيز به همراه چند تن از اعضاي دفتر تحكيم وحدت بازداشت و راهي زندان اوين شده بود.
حسين ضامن ضرابي نیز که عضو انجمن اسلامي و مسئول كانون شعر و ادب دانشگاه است، چندي پيش توسط كميته انضباطي دانشگاه به يك ترم تعليق با احتساب سنوات محكوم شد.



سوسن محمد خانی غیاثوند بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - سوسن محمد خانی غیاثوند، فعال فرهنگی کرد، صبح امروز توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خانم غیاثوند که سابقه ی فعالیت مدنی و حقوق بشری نیز دارد و مقالات متعددی از وی در نشریات و سایت های خبری منتشر شده، صبح امروز در کرج بازداشت شده است.
وی در اسفندماه سال گذشته نیز مدتی را در بازداشت نیروهای امنیتی- اطلاعاتی به سر برده بود و برخی گزارش ها حاکی از تحت فشار قرار گرفتن روحی و جسمی وی در روزهای اولیه ی بازداشت بوده است.
شایان ذکر است که از علت بازداشت و محلی که این نویسنده ی کرد را بدان منتقل کرده اند، تاکنون اطلاعی در دست نیست.



محاصره منزل محمد خاتمی و عبدالله نوری توسط نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا - روز دوشنبه ٢۵ بهمن و همزمان با برگزاری تظاهرات مخافان دولت در پشتیبانی از قیام های منطقه، منزل محمد خاتمی (رئیس جمهور سابق) و همچنین منزل عبدالله نوری (وزیر کشور دولت اصلاحات)، توسط نیروهای امنیتی به محاصره درآمده است.
به گزارش جرس، منزل مهدی کروبی و منزل میرحسین موسوی نیز، از شامگاه روز پنجشنبه گذشته تحت کنترل نیروهای امنیتی- انتظامی بوده است.
هم چنین از صبح امروز برای خروج رهنورد و فاطمه کروبی از منزل مانع ایجاد شده و همزمان میرحسین موسوی امکان خروج از منزل را نداشته و حتی ماموران امنیتی محافظ وی را تهدید کردند.
از مهدی کروبی هم بدلیل قطع تمامی ارتباطات، خبری در دست نمی باشد.



گزارش تکمیلی از کشته و زخمی شدن سه تن شهروندان

خبرگزاری هرانا - علت کشته شدن یک تن و مجروح شدن دو نفر از شهروندان در حوالی خیابان رودکی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی موتور سوار گزارش شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تیراندازی توسط ماموران نیروی انتظامی و نه لباس شخصی و به وسیله ی سلاح کمری کلت صورت گرفته است.
گفته می شود پس از این اقدام خشونت آمیز توسط سربازان نیروی انتظامی، مردم ایشان را متوقف کرده و ضمن به آتش کشیدن سه دستگاه موتور سیکلت، آن ها را خلع سلاح کردند.
هم چنین مسیرهای منتهی به میدان آزادی تماما از سوی نیروهای امنیتی مسدود شده و تا لحظه ی تنظیم خبر متفرق کردن مردم توسط ایشان به طرق مختلف ادامه دارد.
لازم به یادآوری ست که "خبرگزاری هرانا" پیشتر از کشته شدن یک نفر در حوالی خیابان رودکی-توحید خبر داده بود.

عکس از بی‌بی سی- ۲۵ بهمن ماه


شته و مجروح شدن سه تن از شهروندان معترض

بازداشت دستکم ۲۵۰ تن از شهروندان معترض
خبرگزاری هرانا - در حد فاصل خیابان رودکی و میدان توحید تا ابتدای خیابان آزادی، نیروهای امنیتی به شدت با معترضان درگیر شدند، تا جایی که مستقیما به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا" از محل حادثه، بر اثر اصابت گلوله دستکم یک تن از معترضان کشته و دو نفر مجروح شدند.
از سویی دستکم ۲۵۰ تن از مردم معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شدند.
هم چنین به علت آلودگی هوای محل تجمعات بر اثر پرتاب‌های مکرر گاز اشک آور، شهروندان مجبور به روشن کردن آتش شده‌اند.

عکس از آرشیو