۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز:

اخبار روز - گزارش دریافتی: امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه تعداد زیادی از ایرانیان ساکن هامبورگ در حمایت از هموطنان خود در ایران مقابل سرکنسولگری رژیم جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.
شرکت کنندگان با سردادن شعار و خواندن بیانیه پشتیبانی‌ خود را از جنبش سبز و تظاهرات امروز مردم داخل ایران اعلام کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی، توقف اعدامها و توقف نقض آشکار حقوق بشر توسط رژیم جمهوری اسلامی شدند.

ایرانیان مقیم هامبورگ با شرکت در این مراسم بر لزوم اتّحاد و همصدای تمامی‌ ایرانیان با هر مرام و مسلکی برای حمایت از هموطنان داخل کشور و جنبش سبز مسالمت آمیز و آزادی خواهانه آنان تاکید کردند.

گروه ۲۲خرداد بار دیگر از تمامی‌ شرکت کنندگان و پشتیبانان این مراسم تشکر نموده و امیدوار است که در آینده همه با هم و دست در دست یکدیگر به حمایت از خواستها و حقوق مسلم هموطنان خود در داخل کشور ادامه دهیم.

 

گزارش هایی از بی بی سی، رادیو فردا، دویچه وله و سایت کلمه

از تجمعات امروز در ایران

25bahman-tehran-radioFarda.jpg
بروز نآرامی در شهرهای مختلف ایران
دویچه وله: بنا به برخی گزارش‌ها با نزدیک‌شدن غروب شمار بیشتری از مردم تهران به صف معترضان می‌پیوندند. برخی از خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران با ترافیک سنگین مواجه شده‌اند.از شهرهای دیگر نیز از تظاهرات و درگیری‌های پراکنده خبر می‌رسد.

این گزارش مرتب تکمیل می‌شود
زمان خبرها به وقت اروپای مرکزی است
[19:35] یک شاعد عینی به دویچه‌وله گفت گروه‌های کوچکی از افراد لباس شخصی را دیده که با ظاهری مشابه در بخشی از خیابان انقلاب با پلاکارهایی در دست شعار "نیروی انتظامی تشکر تشکر" سر می‌دادند. وی افزود به نظر می‌رسید این افراد سربازان وظیفه و یا از نیروهای انتظامی در لباس غیرنظامی بودند.
[19:25] سایت‌های خبری هوادار حکومت ایران اعتراضات امروز مردم را "سناریوی عوامل وابسته به آمریکا و اسرائیل" خواندند. فارس نوشت در این اعتراض‌های عده‌ای از "سلطنت طلب‌ها، اعضای سازمان مجاهدین خلق و حزب کومله" توسط مردم دستگیر و تحویل پلیس شده‌اند. ساعاتی پیش یک شاهد عینی حضور نیروهای لباس شخصی را در کنار نیروهای انتظامی بی‌سابقه خوانده بود.
[19:15] بازداشت فعالان سیاسی و دانشجویی امروز نیز ادامه داشته است. به گزارش سایت دانشجونیوز محسن برزگر و حسین ضامن ضرابی امروز پس از خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
[19:00] درسا جباری، گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران گفته است که ۱۰ هزار نیروی امنیتی برای جلوگیری از تجمع نهایی در میدان آزادی، به کار گرفته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز خبرداده که پلیس، از گلوله‌های رنگی پینت‌بال برای شناسایی و دستگیری تظاهرکنندگان استفاده کرده است.
[18:35] گزارش‌هایی از دو کشته و چند زخمی در درگیری‌های امروز تهران مخابره شده است. یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت کشته شدن دو نفر را در خیابان‌های جمال‌زاده و توحید دیده‌است. به علت عدم انتشار اطلاعات دقیق از منابع خبری مستقل دویچه‌وله صحت این خبر را تایید نمی‌کند.
[18:20] یک شاهد عینی به دویچه‌وله ‌گفت خیابان‌های اطرف آزادی، انقلاب، نواب، رودکی تا فردوسی تحت کنترل نیروی ضد شورش و لباس شخصی است.
[18:15] گزارش‌هایی از ادامه تجمع اعتراضی در میدان ونک و اطراف چهار راه ولی‌عصر منتشر شده است.
[18:05] به گزارش سایت مردمک شاهدان عینی از شیراز و مشهد گزارش کرده‌اند که در این شهرها هم تجمع و درگیری‌های پراکنده دیده شده است.
[17:55] یک شاهد عینی دقایقی پیش به دویچه‌وله فارسی گفت که بین نواب و انقلاب نیروهای ضد شورش با موتور از روی مردم رد شده‌اند. وی رفتار نیروهای انتظامی را "وحشیانه" توصیف کرد.
[17:50] یک شاهد عینی می‌گوید نیروهای بسیجی دانشگاه شریف را "تسخیر" کردند و درب دانشگاه را با زنجیر بستند. دانشگاه شریف ساعاتی پیش شاهد اعتراض دانشجویان مخالف دولت بود.
[17:45] یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر از هجوم نیروهای امنیتی به این دانشگاه خبر می‌دهد. وی به دویچه‌وله گفت که پیش از تظاهرات نیروهای امنیتی به این دانشگاه هجوم بردند و دانشجویان را "قلع و قمع" کردند. وی می‌افزاید: «آنقدر دست‌بند زدند که دست‌بند کم آوردند‬ و ‫دست‌های دانشجویان را با بست کمربندی به هم بستند و به صف کردند.»‬
[17:40] خبرگزاری رویترز از وقوع درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اصفهان خبر می‌دهد. یک وب‌سایت مخالفان حکومت ایران از حضور مردم اصفهان و شهرهای اطراف به خصوص نجف آباد و خمینی شهر در میدان انقلاب اصفهان وخیابان‌های اطراف آن خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن به ویژه خیابان چهارباغ در دو طرف سی‌وسه پل جمعیت قابل توجه‌ای حضور دارند.
[17:35] شبکه خبری یورونیوز گزارش می‌کند خیابان‌های تهران که قرار بود در حمایت از حرکت‌های آزادی خواهانه مردم مصر و تونس شاهد تظاهرات سکوت باشد، یادآور روزهای پس از انتخابات خرداد ۸۸ شده است.
[17:30] از تهران گزارش شده که گروه‌های کوچک بسیجی تحت حفاظت پلیس در برخی خیابان‌های اصلی با پرچم‌های ایران و نمادهای عزاداری مخصوص ماه محرم شعار می‌دهند: «حزب فقط حزب الله»
[17:30] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت که در میدان‌های اصلی از جمله آزادی‌، هفت تیر و فردوسی حضور انبوه نیروهای انتظامی دیده شده‌است. وی می‌‌‌افزاید اما جمعیت در حدفاصل انقلاب تا آزادی بسیار چشمگیر بود.
[17:25] گزارش‌ها از تهران حاکی است که تقاطع توحید و ستارخان شاهد جمعیت انبوهی است. یک گزارش‌ تایید نشده از کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن صدها تن خبر می‌دهد. علاوه بر این تخمین زده می‌شود که صدها تن بازداشت شده باشند.
[17:20] یک شاهد عینی به دویچه‌وله میگوید میدان آزادی به پادگان نظامی تبدیل شده است. وی از حضور بیشمار نیروهای امنیتی و ماشین‌های انتظامی خبر می‌دهد و می‌افزاید خیابان رودکی و آذربایجان به صحنه‌ی جنگ شباهت دارد. درگیری میان مردم و نیروهای انتظامی به شدت در جریان است. معترضان نیز سطل‌های زباله را به آتش کشیده‌اند.
[17:20] یک شاهد عینی به دویچه‌وله میگوید میدان آزادی به پادگان نظامی تبدیل شده است. وی از حضور بیشمار نیروهای امنیتی و ماشین‌های انتظامی خبر می‌دهد و می‌افزاید خیابان رودکی و آذربایجان به صحنه‌ی جنگ شباهت دارد. درگیری میانن مردم و نیروهای انتظامی به شدت در جریان است. معترضان نیز سطل‌های زباله را به آتش کشیده‌اند.
[17:15] یک منبع خبری در تهران گزارش داد محله‌های مرکزی شهر شاهد حضور پر رنگ معترضان است اما خیابان‌های اصلی در کنترل و اختیار نیروهای امنیتی و بسیج است که هر لحظه به تعداد آنها افزوده می‌شود.
[17:10] یک شاعد عینی به دویچه‌وله گفت دسته‌های متشکل از نیروهای بسیج با حمل پرچم تحت حفاظت پلیس به سوی میدان آزادی در حرکت هستند. وی مدعی شد که این احتمال وجود دارد که حکومت در نظر دارد یک شوی تلویزیونی را ترتیب بدهد.
[16:50] خبرگزاری فرانسه و شبکه تلوزیونی سی ان ان تعداد تظاهرکنندگان در تهران را "هزاران نفر" برآورد کرده‌اند. پیش از این یک منبع خبری به دویچه‌وله از حضور چند صد هراز معترض در نقاط مختلف تهران خبر داده بود.
[16:40] منابع خبری گزارش می‌کنند که با نزدیک شدن به غروب آفتاب به وقت تهران، شمار تازه‌ای از مردم معترض به راهپیمایی می‌پیوندند.
[16:35] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت که در اتوبان یادگار امام ترافیک سنگینی شکل گرفته است. وی می‌گوید تاکنون چنین ترافیکی را مشاهده نکرده است. گزارش‌هایی هم از حضور پرشمار معترضان در این اتوبان منتشر شده است.
[16:25] بنابر یک گزارش از خیابان انقلاب، دبیرستان البرز تهران یکی از محل‌های تجمع لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی است.
[16:15] صدای بوق ماشین‌ها در خیابان‌های مرکزی تهران شنیده می‌شود. یک شاهد عینی نیز در خیابان انقلاب گفت، مردم همچنان حضور دارند اما تا یک ساعت دیگر می‌توان فهمید که آیا شب را در خیابان می‌مانند و یا تظاهرات امروز پایان می‌یابد.
[16:00] یک منبع خبری به دویچه‌وله می‌گوید برآورد دقیق جمعیت معترضان ممکن نیست اما می‌توان از حداقل حضور چند صدهزار نفر در تجمعات امروز تهران سخن گفت. وی می‌افزاید خشونت پلیس مانع از شکل‌گیری یک راهپیمایی یک‌پارچه شده است. لازم به ذکر است تایید میزان جمعیت معترضان امروز برای دویچه‌وله امکان پذیر نیست.
[15:50] از رشت گزارش می‌شود که درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد، حضور نیروهای بسیجی و ضد شورش بسیار پر رنگ گزارش شده استژ همچنین خبرهای تایید نشده‌ای از تجمع و درگیری معترضان و نیروهای امنیتی در شیراز خبر می‌دهد.
[15:40] یک گزارش از تهران از بازداشت گسترده معترضان توسط نیروهای امنیتی خبر می‌دهد. این منبع خبری به دویچه‌وله فارسی گفت که معترضان به محض دستگیری با چشم‌بند و دست‌بند به ماشین‌های نیروهای امنیتی منتقل می‌شوند.

شعار علیه رهبران حکومت

[15:30] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت که دقایقی پیش از چهارراه ولی‌عصر تا خیابان جمال‌زاده جمعیت عظیمی در حرکت بود. نیروهای ضد شورش از نزدیک شدن جمعیت به میدان آزادی جلوگیری کرده است. همچنین نیروهای امنیتی به معترضان رنگ می‌پاشند. وی می‌گوید ابتدا جمعیت ساکت بود اما به علت حمله‌ی نیروهای امنیتی شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "سید علی حیا کن، مبارک نگاه کن" از سوی جمعیت سر داده شد.
[15:20] مردمک از سایت‌های خبری مخالفان ایران به نقل از یک شاهد عینی گفت که شماری از معترضان در نقطه‌ای از تهران شعار می‌دادند: «نظامی جدا شو، با ملت هم‌صدا شو». این سایت همچنین خبر می‌دهد که شعار دیگر معترضان این بود: «مبارک، بن‌علی، نوبت سیدعلی».
[15:15] یک گزارش از ایران از حضور نیروهای ضد شورش در ورزشگاه شیرودی در خیابان مفتح تهران خبر می‌دهد. به گفته یک شاهد عینی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ موتور سوار را دیده است که از این ورزشگاه خارج شده‌اند.
[15:10] بنابر گزارش‌های دریافتی از تهران، نیروهای امنیتی در تلاش برای متفرق کردن مردم هستند. یک شاهد عینی از خیابان فلسطین و کارگر و کوچه‌های اطراف آن از حضور موتورسواران مجهز به باتوم برقی خبر می‌دهد. وی به دویچه‌وله گفت که حضور مردم بسیار پر رنگ است. در این میان زنان و دختران حضور بسیار چشمگیرتری دارند. در خیابان آذربایجان مردم آتش روشن کرده‌اند و علیه حکومت شعار می‌دهند. در این منطقه جنگ و گریز میان پلیس و مردم در جریان است.

حضور انبوه مردم

[15:05] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت که حضور مردم باورنکردنی است. وی می‌گوید ميدان انقلاب به سمت آزادی بسته شده و در این خيابان توسط نیروهای ضد شورش گازاشک‌آور شلیک شده است. این نیروها همچنان به تجمعات مردم هجوم می‌ آورده‌اند اما جمعیت کماکان رو به افزایش است. این شاهد گفت در مقابل دانشگاه تهران صدای تیراندازی شنیده است. همچنین دو پسر جوان را دیده است که در چهار راه ولی‌عصر توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده است. وی می‌گوید برخورد نیروهای ضد شورش و لباس شخصی نسبت به سال گذشته ملایم‌تر است.
[15:00] در شهر رشت از هجوم نیروهای ضد شورش به تجمع آرام معترضان گزارش شده استز یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت که نیروی انتظامی با همراهی نیروهای لباس شخصی به مردم هجوم اورده اند و معترضان را به شدت مورد حمله قرار می‌دهند. چند نفر از معترضان نیز تاکنون بازداشت شده است. ‌
[14:45] به گزارش سایت مردمک از یک شاهد عینی از خیابان انقلاب حد فاصل خیابان قدس تا میدان انقلاب حاکی است که نیروهای امنیتی برای مقابله با جمعیت مردمی که شعار مرگ بر دیکتاتور و یا حسین میرحسین سر می‌دهند از گاز اشک آور و شلیک هوایی استفاده کرده‌اند.
[14:40] اجرای تمام نمایش‌های خیابانی که قرار بود امروز در چهارچوب جشنواره تئاتر فجر اجرا شود، لغو شده است. دبیر این جشنواره به خبرگزاری ایسنا گفته است این تصمیم به علت "عدم وجود ضمانت کافی برای محافظت از مخاطبان و هنرمندان تئاتر" اتخاذ شده است.
[14:30] خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره از تهران در گزارشی از حضور سنگین نیروهای امنیتی و همچنین لباس شخصی‌ها خبر داد. بنابر این گزارش نیروهای امنیتی در خطوط میانی خیابان انقلاب که محل رفت و آمد اتوبوس‌هاست در رفت و آمد هستند. ترافیک در خیابان انقلاب سنگین است و بخشی از بازار نیز بسته شده‌است.
[14:20] کشمکش رسانه‌ای و سایبری مخالفان و حکومت ایران بالاگرفته است. شبکه ماهواره‌ای بی بی سی فارسی با پارازیت شدید روبروست به شکلی که در دقایقی حتی در خارج از ایران نیز قابل دسترسی نیست. سایت سحام‌نیوز ارگان رسمی حزب اعتماد ملی نیز هک شده است. برای دقایقی اخباری علیه معترضان و رهبران آنها در این وب‌سایت منتشر شده بود. در حال حاضر این وب‌سایت نزدیک به مهدی کروبی از دسترس خارج شده است.

درگیری در خیابان انقلاب

[14:15] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت که درگیری در خیابان انقلاب بسیار شدید است و نیروهای ضد شورش اجازه شکل‌گیری تجمع را به مخالفان نمی‌دهند. نیروهای بسیجی و لباس شخصی زیادی نیز در کوچه‌های منتهی به خیابان انقلاب دیده می‌شوند. خطوط تلفن همراه با مشکلات زیادی روبروست. خطوط تلفن ثابت نیز دچار اختلال شده است.
[14:10] یک شاهد عینی به دویچه وله گفت بسیجی‌ها به تجمع مردم در خیابان‌های بزرگمهر و قدس حمله کرده و مانع از رسیدن آن خیابان انقلاب شده‌اند.
[14:00] وب‌سایت العربیه فارسی از خروج میرحسین موسوی از خانه‌اش برای پیوست به معترضان خبر داده است اما منابع خبری در ایران این گزارش را هنوز تایید نکرده اند.
[13:40] شاهدان عینی از شکل‌گیری جمعیت زیاد در میدان کالج خبر دادند. به گفته یک شاهد عینی جمعیت در حال حرک به سمت خیابان انقلاب بود که مورد حمله نیروی انتظامی قرار گرفت. در چهارراه کالج درگیری میان مردم و نیروی انتظامی رخ داده است. گزارش‌های منابع مختلف حاکی از درگیری‌ها در حدفاصل میان میدان فردوسی تا میدان انقلاب است. تلفن‌های همراه نیز در این منطقه قطع شده است.

خبری از اصفهان و نجف‌آباد

[13:32] یک وب‌سایت مخالفان حکومت ایران از حضور مردم اصفهان و شهرهای اطراف به خصوص نجف آباد و خمینی شهر در میدان انقلاب اصفهان و خیابان‌های اطراف آن خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن به ویژه خیابان چهارباغ در دو طرف سی و سه پل جمعیت قابل توجهی حضور دارند.
[13:30] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت جمعیت در خیابان انقلاب در حال افزایش است. وی از ترافیک سنگین در این خیابان خبر داد و گفت برخی ماشین‌ها مرتب بوق می‌زنند و به نظر می‌رسد به این شکل در اعتراض شرکت کرده‌اند. وی همچنین گفت از فاصله‌ی دورتری صدا شعارهای معترضان شنیده می‌شود.
[13:25] از ساعتی پیش چند فروند بالگرد در فضای مرکز شهر تهران به گشت زنی می‌پردازند. به گزارش وب‌سایت سحام نیوز این اقدام به احتمال زیاد در جهت ارعاب از حضور مردم در راهپیمایی صورت می‌گیرد.
[13:20] از لحظاتی پیش دسترسی به کلمه و جرس از سایت‌های اصلی مخالفان ایران دچار مشکل شده است. همچنین ایلنا خبرگزاری کار ایران، ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و سایت آفتاب نیز قابل دسترسی نیستند.
[13:15] سایت کلمه گزارش داد که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، برای حضور در تظاهرات امروز مردم از میدان امام حسین به سمت میدان آزادی در تلاش هستند. به گزارش این وب‌سایت، نیروهای امنیتی مانع خروج آنها شده‌اند و حتی محافظان میرحسین موسوی را تهدید کرده‌اند.
[12:50] از تهران خبر می‌رسد که در تاکنون در شبکه موبایل و اینترنت اختلالی ایجاد نشده است. اما خبرگزاری رویتر گزارش داد که ایستگاه‌های مرکزی مترو تهران تعطیل شده‌اند.

درگیری‌های پراکنده

[12:45] یک شاهد عینی از خیابان ولی‌عصر از آغاز درگیری‌های پراکنده خبر می‌دهد. وی به دویچه‌وله گفت که حدفاصل میدان تا چهار راه ‌ولی‌عصر حضور نیروهای انتظامی پر رنگ است. این نیروها از نزدیک شدن معترضان به خیابان انقلاب جلوگیری می‌کنند. به گفته این شهروند تهرانی به نظر می‌رسد نیروهای انتظامی در تلاش هستند برخی پاساژهای اصلی در این خیابان را تعطیل کنند.

بستن خروجی‌های مترو

[12:40] یک شاهد عینی گزارش داد که در آریا شهر نیز تجمع مردم چشمگیر است. وی که عازم میدان انقلاب بود گفت خبرمی‌رسد که حدود هزار تن از گاردهای ویژه در این میدان مستقر شده‌اند و نیروهای امنیتی خروجی های همه ایستگاه‌های مترو را در مناطق حساس مرکز تهران بسته‌اند. آن‌ها اجازه خروج به مسافران نمی‌دهد.
[12:30] یک شاهد عینی به دویچه‌وله می‌گوید جمعیت بسیار زیادی در چهار راه ولی‌عصر جمع شده‌اند و فضا بسیار ملتهب است. وی می‌افزاید که جمعیت سکوت محض کرده و هیچ شعاری داده نمی‌شود.
همچنین از میدان ولی‌عصر اما خبر می‌رسد که جمعیت بسیاری شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند. حضور نیروهای انتظامی نیز بسیار پر رنگ گزارش شده است. درگیری میان نیروهای انتظامی و مردم گزارش نشده است.

تکذیب صدور مجوز راهپیمایی

[12:00] در حالی که خبرهایی از حضور چشمگیر مردم در برخی نقاط تهران منتشر شده است سایت‌های خبری خبرهای ضد و نقیضی در مورد صدور مجوز راهپیمایی مخالفان منتشر کرده اند. سایت آفتاب با انتشار بیانیه وزارت کشور از صدور این مجوز خبر می‌دهد در همین حال خبرگزاری رسمی دولت این خبر را تکذیب کرده است.
سایت خبرگزاری رسمی ایران صدور مجوز برای راهپیمایی ۲۵ بهمن را تکذیب کرد. پیش از این سایت آفتاب اعلام کرده بود که وزارت کشور در پاسخ به در خواست عبدالله گل رئیس جمهور کشور ترکیه که هم اکنون در تهران به سر می برد، راهپیمایی سکوت امروز، ساعت ۳ ظهر، ۲۵ بهمن ماه را در صورت همکاری و مساعدت مردم مجاز و قانونی خواند.
در همین حال اکثر سایت‌های خبری ایران از جمله آفتاب، بازتاب و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی قابل دسترسی نیست. به نظر می‌رسد کشمکش سایبری در فضای مجازی نیز میان مخالفان و موافقان حکومت آغاز شده است.
[11:40] به گزارش برخی سایت‌های خبری مخالفان حکومت ایران از ساعاتی پیش حضور تجمع کنندگان در برخی نقاط تهران گزارش شده است. مخالفان دولت ایران اعلام کرده‌اند که امروز در حمایت از "قیام مردم تونس و مصر" تظاهرات اعتراضی برگزار خواهند کرد.
یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت در میدان صادقیه واقع در غرب تهران حضور مردم بسیار پر رنگ است. وی همچنین از حضور نیروهای انتظامی در این میدان خبر داد.
یک شاهد دیگر نیز از وجود "جوی ملتهب" در چهار راه ولی‌عصر تهران خبر داد. وی افزود که حضور مردم بیش از حد معمول است اما از نیروهای انتظامی خبری نیست.
در گزارشی دیگر خبرگزاری رویترز از تهران خبر داده که مأموران امنیتی در خیابان‌های مرکز شهر حضور پر رنگی دارند. یک شاهد عینی نیز به این خبرگزاری گفته است خودروهای پلیس در حالی که شیشه آن‌ها با پرده مشکی پوشیده شده، اطراف زندان اوین مستقر هستند.

******

تجمع و درگیری ها در ایران
بی بی سی:
گزارش ها از تهران، از ادامه تجمعات و درگیری ها در این شهر حکایت دارد. همزمان گزارش هایی مبنی بر بازداشت ده ها تن از معترضان در تهران و اصفهان منتشر شده است. مقامات مسئول هنوز این گزارش ها را تایید یا تکذیب نکرده اند.
درگیری ها پس از آن شروع شد که به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی و لباس شخصی به تجمعات معترضان حمله کردند.
پیشتر، خبرگزاری های خارجی از حضور هزاران نفر از معترضان در پاسخ به فراخوان رهبران مخالفان دولت، در تظاهرات روز دوشنبه 25 بهمن برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس خبر داده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران هزاران نفر در این تظاهرات حاضر بوده اند.
رضا سیاح، خبرنگار سی ان ان در اسلام آباد، از قول شاهدان عینی گزارش داد که ده ها هزار نفر از مخالفان دولت در حال راهپیمایی هستند و با تاریک شدن هوا بر تعدادشان افزوده شده است.
یک شاهد عینی با تایید این خبر به بی بی سی گفت که با تاریک شدن هوا انگار ترس بیشتر مردم ریخته و گروه های تازه ای در حال پیوستن به تجمعات اعتراضی هستند.
گزارش ها حاکی است که در برخی نقاط شهر تهران درگیری هایی بین ماموران امنیتی و نظامی با مردم رخ داده و پلیس از گاز اشک آور استفاده کرده است.

حضور گسترده ماموران امنیتی و لباش شخصی
بر اساس گزارش ها از ایران در واکنش به دعوت رهبران مخالف دولت به راهپیمایی در تهران، نیروهای امنیتی از اوایل ساعات صبح روز دوشنبه در نقاط مختلف شهر مستقر شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از تهران، از صبح روز دوشنبه، 25 بهمن (14 فوریه)، و با نزدیک شدن زمان برگزاری تظاهرات حمایت از قیام های مردمی در تونس و مصر، نیروهای امنیتی در برخی نقاط پایتخت حضوری محسوس داشتند.
این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که دسته ای از ماموران پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان ولیعصر مستقر شده و ایستگاه های مترو در این مسیر بسته شده بود.
بستن ایستگاه های مترو به منظور جلوگیری از عزیمت مخالفان به محل های برگزاری تظاهرات از اقدامات متعارف نهادهای امنیتی در جریان تظاهرات اعتراضی بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.
همین خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی دیگر گفته است که تعدادی خودروی پلیس، که پنجره های آنها با پارچه سیاه پوشانده شده، در نزدیکی زندان اوین در شمال تهران پارک شده بود.
پیش از این، سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، از تجمع گروهی از مردم در یکی از میدان های شهر تهران خبر داده بود.
سحام نیوز به نقل از وبسایت ندای سبز آزادی، محل این تجمع را میدان صادقیه تهران گزارش کرد و این محل را دارای اهمیت دانست.
در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، میدان صادقیه از محل های شناخته شده تجمع و تظاهرات معترضان و درگیری با نیروهای امنیتی بود.
سایت کلمه، که خبرها و دیدگاه های میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت را منعکس می کند هم به نقل از گزارشگران خود از حضور چند هزار نفر در میدان انقلاب و خیابان های اطراف آن خبر داده بود.
در همانحال، گزارشی از تحولات روز دوشنبه در رسانه ها و خبرگزاری های داخلی جمهوری اسلامی انعکاس نیافته است.

ممانعت از خروج رهبران مخالفان دولت

صبح روز دوشنبه همچنین گزارش شد که ماموران امنیتی با استقرار در برابر خانه میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، ارتباط آنان را با خارج قطع کردند که ظاهرا دلیل آن جلوگیری از حضور آنان در راهپیمایی حمایت از قیام مردم مصر و تونس بوده است.
براساس این گزارش، که سایت کلمه آن را منتشر کرد، از روز گذشته، خطوط تلفن و تلفن همراه آقای موسوی و خانم رهنورد قطع شده بود.
از روز 21 بهمن، نیروهای امنیتی مانع از تماس بازدیدکنندگان با مهدی کروبی شده اند و تنها به همسر او اجازه ورود به خانه را داده اند.
روز 16 بهمن، آقایان کروبی و موسوی در نامه ای خطاب به وزیر کشور، از او خواستند با صدور مجوز راهپیمایی "همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه" موافقت کند.
در این نامه، مسیر راهپیمایی مورد نظر میدان امام حسین تا میدان آزادی و زمان برگزاری آن از ساعت 3 بعد از ظهر روز دوشنبه، 25 بهمن، قید شده بود.
اگرچه وزارت کشور به این درخواست جواب مثبت نداد، اما در روزهای اخیر، وبسایت های مخالف دولت خواستار حضور گسترده مردم در این راهپیمایی شده بودند.

واکنش‌های جهانی به تظاهرات اعتراضی در ایران
در حالی که اعتراضات مخالفان دولت در ایران با وجود تاریک شدن همچنان ادامه دارد، برخلاف رسانه های نزدیک به حکومت، رسانه های خارجی پوشش خبری نسبتا گسترده ای از رویدادها و ناآرامی های روز 25 بهمن داشته اند.
همزمان نهادها و مقام های رسمی کشورهای مختلف به برخورد نیروهای حکومتی با معترضان واکنش نشان داده اند.
از جمله سازمان عفو بین الملل برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده است.
این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.
همچنین، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته است که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.
آقای هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.
در پی فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت هزاران نفر از ایرانیان برای حمایت از مردم مصر و تونس دست به تظاهرات زده اند.
بنا به گزارش رسیده نیروهای امنیتی و انتظامی سعی در برهم زدن تجمعات داشته اند که گاهی به درگیری و خشونت نیز کشیده شده است.
پیشتر، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه که به ایران سفر کرده، صبح روز دوشنبه خواستار توجه دولت های منطقه به خواسته های ملت هایشان شده بود.
همزمان با تظاهرات اعتراضی در ایران، جمعی از ایرانیان مقیم خارج ار کشور در مقابل سفارت های ایران در شهرهای مختلف اروپا، از جمله بروکسل، پاریس و لندن تجمع کردند و شعارهای اعتراض آمیز سردادند.
******

ده‌ها هزار معترض در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند
رادیو فردا: در پاسخ به درخواست برگزاری راهپیمایی در ۲۵ بهمن، ده‌ها هزار تن در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه بوده است. همچنین تلاش میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پیوستن به راهپیمایان ناکام مانده است.
تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که شمار معترضان در تهران چندین شهر ایران به ده‌ها هزار تن می‌رسید، گرچه در نبود رسانه‌های مستقل نیروهای امنیتی با سرکوب شدید و به شکل‌های مختلف از جمله شلیک گاز اشک‌آور از شکل‌گیری هسته‌های تجمع جلوگیری می‌کردند.
در تهران که محل اصلی راهپیمایی مورد درخواست رهبران مخالفان دولت بود، تعداد راهپیمایان بیش از دیگر شهرها بود و حجم حضور نیروهای امنیتی نیز بسیار سنگین توصیف شده است.
از صبح روز دوشنبه، روزی که مخالفان دولت در پی درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس تلاش می‌کنند، گزارش‌ها از تهران حاکی از استقرار نیروهای امنیتی در بخش‌های مختلف به ویژه مناطق مرکزی شهر بود.
گرچه بر اساس گزارش‌های اولیه میزان نیروهای انتظامی حاضر در سطح شهر را بیش روزهای عادی و کمتر از روزهای حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ ارزیابی می‌کرد، بر اساس گزارش شاهدان عینی، رفته رفته بر حجم نیروهای انتظامی افزوده شد.
با این حال در ساعات اولیه گزارش‌های معدودی از حضور نیروهای ویژه در مسیر اعلام شده برای راهپیمایی ۲۵ بهمن مخابره شد و بیشتر نیروهای انتظامی وظیفه جلوگیری از تشکیل هسته‌ای اولیه راهپیمایی را برعهده داشتند.
در همین حال گزارش شاهدان عینی در حوالی ساعت ۱۷ روز دوشنبه به وقت تهران، حاکی است نیروهای امنیتی به شماری از تظاهرکنندگان در میدان انقلاب حمله کرده‌اند.
در اطراف میدان انقلاب صدای شلیک تیر هوایی شنیده شده و گفته می‌شود تعدادی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با استفاده از موتور سیکلت سعی دارند جمعیت را پراکنده سازند.
همچنین شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای امنیتی در برخورد با راهپیمایان از گاز اشک‌آور و سلاح‌های ساچمه‌ای نیز استفاده کرده‌اند.
علاوه بر این بر اساس همین گزارش‌ها در حمله نیروهای امنیتی برخی از راهپیمایان زخمی و شماری از آنها بازداشت شده‌اند.
گزارش‌ها همچنین حاکی که پلیس و نیروهای امنیتی از حرکت مردم به سمت میدان آزادی و تجمع آنها در این میدان جلوگیری می‌کنند.
پیشتر یک شاهد عینی که در مسیر خیابان انقلاب، حوالی نواب حضور داشت، به رادیو فردا گفته بود که جمعیت پراکنده در پیاده‌روهای این منطقه مشاهده می‌شوند، اما نیروهای انتظامی سعی در هدایت آنها به خارج از این منطقه و جلوگیری از تجمع‌شان دارند.
وی افزوده بود که نیروهای انتظامی حاضر در این منطقه برخورد و عکس‌العمل تندی در قبال حاضران در محل نداشته‌اند و تنها سعی در ین شاهد عینی همچنین تأیید کرد که در چهار راه ولی‌عصر شاهد شکل‌گیری جمعیت و حرکت آن به سمت انقلاب بوده است.
همچنین بر اساس گفته‌های حاضران در پل کالج در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ، راهپیمایان در این منطقه تجمع کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی که نیروی انتظامی در این منطقه نیز به دنبال پراکنده کردن هسته‌های اولیه تجمعات است.
جمعیت شکل گرفته در این منطقه به گزارش شاهدان عینی چندین هزار نفر ارزیابی شده است.
همچنین بر اساس گزارش‌های تأیید شده توسط شاهدان عینی، گروه‌هایی از راهپیمایان، در حال حرکت به سوی میدان‌های فردوسی و امام حسین تهران هستند.
در همین حال به گفته یک شاهد عینی تجمع‌کنندگان به دنبال برگزاری راهپیمایی سکوت هستند و شعارهای تندی که از سوی برخی از آنها سرداده شده، توسط خود جمعیت کنترل می‌شود.
در همین حال برخی از گزارش‌ها حاکی از تشکیل هسته‌های اولیه در میدان صادقیه تهران است اما گزارش می‌شود که همه راه‌های منتهی به میدان‌های آزادی و انقلاب توسط نیروهای پلیس مسدود شده است.
همچنین گزارش می‌شود که منطقه پاستور که مقر دفتر رهبر جمهوری اسلامی، دفتر ریاست جمهوری و دفتر قوه قضائیه ایران است، توسط مأموران بسته شده است.
در مورد رهبران مخالفان نیز آخرین گزارش‌ها تأیید می‌کند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شرایط حصر خانگی هستند و کلیه کانال‌های ارتباطی با این دو رهبر مخالفان دولت قطع شده است.
سایت کلمه تأیید کرده است که تلاش میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برای شکستن این حصر و حضوز در جمع تجمع‌کنندگان تا کنون ناکام مانده است.
راهپیمایی امروز که در صورت شکل‌گیری، نخستین حضور خیابانی مخالفان دولت در بیش از یک سال گذشته است، و مسیری که برای آن انتخاب شده، یعنی حدفاصل میدان امام حسین و میدان آزادی، یادآور مسیری است که معترضان در روز ۲۵ خرداد ۸۸ با حضور میلیونی و مسالمت‌آمیز خود در آن به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند.

شکل‌گیری هسته‌های تجمع در برخی از شهرها

در همین حال گزارش‌های از اصفهان، مشهد، رشت، شیراز و کرمانشاه نیز حاکی است که در پاسخ به درخواست راهپیمایی رهبران مخالفان دولت، در این شهرها هسته‌های پر تعداد تجمع تشکیل داده‌است.
گرچه به دلیلی محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی از یک سال اخیر برای اطلاع‌رسانی رسانه‌های بین‌المللی و مستقل ایجاد کرده، گزارش مستقلی از حجم این تجمعات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با آن منتشر نشده است اما گزارش شاهدان عینی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در این شهرهاست.
در اصفهان که بر اساس گزارش‌ها پس از تهران صحنه شکل‌گیری بیشترین جمعیت معترض بود، آن طور که یک شاهد عینی به رادیو فردا گفته است، گارد ویژه در سی‌وسه پل و میدان انقلاب، محل شکل‌گیری تجمع روز دوشنبه، مانع از گرد هم آمدن راهپیمایان می‌شد.
این شاهد عینی، حضور پلیس و تجمع‌کنندگان را در میدان انقلاب اصفهان قابل توجه توصیف کرده و افزوده بود که در پارکینگ انقلاب، جنب سینما ساحل، نیروهای گارد و پلیس ضد شورش حضور داشتند.
گزارش شاهدان عینی از رشت نیز حاکی است که نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کرده‌اند.
بر اساس گزارش شاهدان عینی به حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کرده‌اند، این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شده است.

برخورد شدید نیروهای امنیتی؛ «ده‌ها نفر در تهران و اصفهان بازداشت شدند
تجمعات شکل‌گرفته در پاسخ به درخواست راهپیمایی ۲۵ بهمن، در تهران و اصفهان به خشونت کشیده شده و در اصفهان، نیروهای امینتی با سرکوب خشونت‌آمیز تجمع‌کنندگان، ده‌ها نفر را در این شهرها بازداشت کرده‌اند.
درحالی که تهران در روز دوشنبه صحنه برخورد نیروهای امینتی و راهپیمایان بود، یک شاهد عینی از اصفهان به رادیو فردا گفته بود که گارد ویژه با استقرار در سی‌وسه پل و اطراف میدان انقلاب که محل شکل‌گیری تجمع روز دوشنبه بود، مانع از گرد هم آمدن راهپیمایان می‌شد.
این شاهد عینی در میدان انقلاب حضور پلیس و تجمع‌کنندگان را در میدان انقلاب اصفهان قابل توجه توصیف کرده و افزوده بود که در پارکینگ انقلاب، جنب سینما ساحل، نیروهای گارد و پلیس ضد شورش حضور داشتند.
وی جمعیت راهپیمایان را در حال افزایش و مشابه دیگر تجمعات سال گذشته اصفهان ارزیابی کرده و افزوده بود که تجمع‌کنندگان شعار خاصی سر نمی‌دادند.
این شاهد عینی در مدت حضور خود در این منطقه برخوردی بین تجمع‌کنندگان و نیروهای پلیس و لباس شخصی مشاهده نکرده است.
با این حال آن طور که یک شاهد عینی دیگر به خبرگزاری رویترز گفته است، تجمع شهر اصفهان به صحنه برخورد نیروهای امنیتی و معترضان بدل شده است.
بر اساس همین گزارش نیروهای امنیتی ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان را دستگیر کرده‌اند.
تجمع روز دوشنبه با درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در ایران برگزار شد اما این دو چهره شاخص جنبش سبز، به دلیل آنکه در شرایط حصر خانگی قرار دارند، به رغم تلاش‌های خود موفق نشدند به جمع راهپیمایان بپیوندند.
در تهران نیز تجمع حامیان میرحسن موسوی و مهدی کروبی در پاسخ به درخواست راهپیمایی ۲۵ خرداد، در نقاط مختلف شهر به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی و پلیس برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم و سلاح‌های ساچمه‌ای کردند.
گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که در برخورد نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان در نقاط مختلف تهران، ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.
همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی با مسدود کردن راه‌های منتهی به میدان آزادی، از شکل‌گیری هر گونه تجمع در حوالی این میدان ممانعت کرده‌اند.
برخی گزارش‌ها که نیز حاکی قطع برق در برخی نواحی تهران، از جمله مناطق نزدیک به به میدان امام حسین و معابر حدفاصل میدان امام حسین و آزادی، مسیر راهپیمایی معترضان در تهران، است.
علاوه بر تهران و اصفهان شهرهای دیگری نظیر رشت، مشهد، کرمانشاه و شیراز نیز روز دوشنبه صحنه تجمعات مردمی بود.
گرچه به دلیلی محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی از یک سال اخیر برای اطلاع‌رسانی رسانه‌های بین‌المللی و مستقل ایجاد کرده، گزارش تأیید شده‌ای از حجم این تجمعات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با آن منتشر نشده است اما گزارش شاهدان عینی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در این شهرهاست.
گزارش شاهدان عینی از رشت نیز حاکی است که نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کرده‌اند.
بر اساس گزارش شاهدان عینی به حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کرده‌اند، این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شده است.
شهر مشهد نیز شاهد حضور سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی بوده است اما هنوز گزارشی در مورد وقایع روز دوشنبه این شهر در دست نیست.
*******

همراهی ایرانیان مقیم اروپا با مردم داخل ایران

دویچه وله: هم زمان با مردم معترض در ایران، ایرانیان خارج از کشور نیز اعلام کردند که در روز ۲۵ بهمن – ۱۴ ژانویه- در شهرهای محل اقامت خود دست به تجمع و راهپیمایی خواهند زد.
این تجمعات از روزهای پیش از ۲۵ بهمن آغاز شد و در این روز به اوج خود رسید. ایرانیان مقیم شهر منچستر انگلستان قبل از همه فعالیت خود را آغاز کردند. روز شنبه ۲۳ بهمن – ۱۲ فوریه "جنبش سبز جوانان ایران" در منچستر تظاهراتی به منظور حمایت از حرکت اعتراضی مردم ایران برگزار کرد. دکتر مهرداد خوانساری، فعال سیاسی مقیم لندن از سخنرانان این مراسم بود.
در شهر کلن آلمان نیز تجمعی به دعوت گروه‌های مختلف سیاسی از جمله "مادران کلن و دورتموند"، دانشجویان "موج سبز کلن" و جبهه ملی ایران – آلمان در روز یک‌شنبه ۲۴ بهمن برگزار شد. دراین تجمع که به گفته‌ی شاهدان عینی تعداد زیادی حضور داشتند، بیانیه‌ای در حمایت از حرکت مردم ایران در روز ۲۵ بهمن خوانده شد.

۲۵ بهمن: از تهران تا اسلو


محمود امیری مقدم نماینده سازمان حقوق بشر ایران، هدف از برگزاری این تجمع را چنین عنوان می‌کند: «ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که از حقوق مردم ایران و از حرکت‌شان در ایران، از خواسته‌های برحق‌شان برای داشتن دموکراسی و حقوق بشر حمایت کند. به همین دلیل هم جلو پارلمان شروع می‌کنیم و امیدواریم که نمایندگان پارلمان هم به جمع ما بپیوندند و درحمایت از مردم ایران سخنرانی کنند».
در استکهلم سوئد نیز ایرانیان به قصد همبستگی با مردم ایران در ساعت ۵ بعدازظهر روز ۲۵ بهمن در میدان اصلی شهر تجمع می‌کنند. مهرداد درویش‌‌پور جامعه‌شناس مقیم سوئد درباره این تجمع به دویچه‌وله گفت: «امروز هوای استکهلم ۱۸ درجه زیر صفر است و این شرایط حضور گسترده را بسیار سخت می‌کند، با این همه التهاب همگانی در جامعه ایرانی بسیار بالاست و ارزیابی‌ ما این است که جمعیت چشمگیری در تظاهرات امروز به‌رغم این سرمای سنگین شرکت خواهد کرد.»
به نقل از مهرداد درویش‌پور، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات سوئد - بزرگترین حزب سیاسی سوئد -سخنران اصلی این تظاهرات خواهد بود. وی می‌افزاید که نمایندگانی از احزاب لیبرال حزب چپ و محیط زیست هم به این گردهمایی دعوت شده‌اند.
به گفته‌ی آقای درویش‌پور، جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران برگزارکننده و دعوت‌کننده‌ی اصلی این تظاهرات است، اما این حرکت از پشتیبانی گروه‌های گوناگونی برخوردار شده از جمله «دموکراسی سبز»، «ابتکار مردمی» و احزاب سیاسی نظیر «حزب کومله» و «حزب دموکرات کردستان» هم از این حرکت پشتیبانی کرده‌اند.

برلین و بروکسل هم آرام نماندند

ایرانیان شهر برلین پایتخت آلمان نیز به حمایت از هم‌وطنان خود در داخل ایران روز دوشنبه ۲۵ بهمن در یکی از مراکز پر رفت و آمد این شهر تجمع می‌کنند.
در بروکسل پایتخت بلژیک نیز به دعوت گروه اتحاد برای ایران، تجمعی در ساعت ۵ بعدازظهر مقابل سفارت جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.
انور میرستاری یکی از برگزارکنندگان این مراسم به دویچه‌وله می‌گوید افرادی از کشور مراکش و کشورهای دیگر عربی امروز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.
وی درباره خبررسانی به اعضای پارلمان اروپا که مقرشان در بروکسل است می‌گوید: «متأسفانه همانطور که می‌دانید پارلمان اروپا گاهی در بروکسل برنامه دارد، گاهی در استراسبورگ. این هفته در استراسبورگ هستند و ما امروز سخنرانی از نمایندگان پارلمان اروپا نخواهیم داشت. ولی آن‌ها در جریان هستند و پشتیبانی خود را به طور کتبی از این حرکت اعلام کرده‌اند.»

*****

گزارش مشروح خبرنگاران کلمه از تظاهرات ۲۵ بهمن تهران

کلمه –گروه اجتماعی: عقربه‌های ساعت، سه بعد از ظهر را نشان می‌دهد. میدان انقلاب تهران جای سوزن انداختن نیست. هنوز ساعات ابتدایی شروع تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه به منظور حمایت از جنبش‌های اعتراضی در کشورهای مصر و تونس است. جمعیت زیادی در این میدان گرد هم آمده‌اند. جمعیت قصد حرکت به سمت میدان آزادی را دارد نمادهای سبز رنگ و لباسهای سبز رنگ را در هر گوشه و کنار می‌توانی ببینی.

شعارهای غالب در روز ۲۵ بهمن

جمعیت معترض حرکت خود را از میدان انقلاب به سمت خیابان آزادی ادامه می‌دهد. گروه بزرگی از مردم به هم پیوسته‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند شعاری که به شعار غالب مردم در این روز تبدیل شد. صحنه به هم پیوستن مردم در وسط خیابان، نشانه‌های پیروزی که نشان می‌دهند، تا حدودی یاد آور تظاهرات ۲۵ خرداد در روزهای پس از انتخابات ۸۸ است. هرچند که برخی از همکاران آن را با عاشورای تهران و یا روز قدس نیز مقایسه می‌کنند.
شعارهای مردم در این روز، بدون اشاره به تحولات این روزهای کشورهای مصر و تونس نبود. آن‌ها فریاد می‌زدند: «مرگ بر دیکتاتور چه با موتور چه با ش‌تر.» مرگ بر دیکتاتور چه قاهره چه تهران، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»
مردم همچنین بار‌ها وبار‌ها سرود یار دبستانی را خواندند.
آنها بار‌ها «فریاد الله اکبر» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «یا حسین میر حسین» را در این روز سر دادند. همچنین از نیروی انتظامی در خواست حمایت می‌کردند: «نیروی انتظامی حمایت، حمایت».

غافلگیری نیروهای گارد ویژه و افسردگی نیروهای امنیتی

از‌‌ همان ابتدای حرکت مردم نیروهای گارد ویژه مستقر در میدان انقلاب با بلندگوی دستی به مردم هشدار می‌دانند که متفرق شوند و گرنه با آن‌ها برخورد خواهند کرد. اما دقیقه‌ها می‌گذشت و هر لحظه بر موج جمعیت افزوده می‌شد. خیلی از معترضان بر این نکته تاکید می‌کردند که نیروهای گارد ویژه از دیدن جمعیت زیاد مردم غافلگیر شده‌اند و سرعت عمل لازم را برای ایجاد ترس و رعبی که قصد دارند در دل مردم ایجاد و آن‌ها را متفرق کنند، ندارند.
جمعیت معترض به حوالی خیابان نواب رسیده که نیروهای گارد ویژه با ضربات باتوم به مردم حمله ور می‌شوند و مردم را به هر گوشه‌ای می‌رانند. قصد آن‌ها از این کار تنها متفرق کردن مردم و یکپارچه نشدن جمعیت است تا مردم نتوانند به میدان آزادی برسند. حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی نیز در این روز بسیار پر رنگ است، آن‌ها با چهره‌های افسرده مردم را تماشا می‌کردند و در بیسیم‌‌هایشان پچ پچ می‌کردند. اغلب مردم معتقد بودند که آن‌ها هرگزانتظار دیدن چنین جمعیتی را نداشته‌اند.

برخورد تا حدی مناسب نیروی انتظامی با مردم

هر چند ماموران نیروی انتظامی در هر چهار راه و نقطه شهر با باتوم‌هایشان ایستاده‌اند اما در سرکوب مردم نقش چندانی نداشتند و تنها با جملاتی مانند زود‌تر حرکت کنید به مردم فرمان حرکت می‌دادند. خیلی اوقات معترضان رو به آن‌ها انتقاد می‌کردند و یا حتی بر سرشان داد و فریاد می‌کردند که چرا بااین دولت مردم فریب همچنان همکاری می‌کنید؟ اما ماموران نیروی انتظامی برخورد خشنی با آن‌ها نمی‌کردند. در چند مورد حتی آن‌ها به مردم هشدار دادند که نیروهای گارد ویژه قصد حمله ور شدن به آن‌ها را دارند و بهتر است زود‌تر از آن منطقه دور شوند. هر چند در برخی نقاط تهران هم گزارش شده است که نیروی انتظامی نیز به ویژه در ساعات پایانی تظاهرات به مردم حمله ور شده‌اند.

حضور پررنگ لباس شخصی‌ها، نیروهای بسیج و گارد ویژه ضد شورش
گلوله‌های پلاستیکی، شوکر و گاز فلفل

در این روز هم مانند دیگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات حضور نیروهای لباس شخصی، بسیج و گارد ویژه بسیار پررنگ است. نیروهای بسیج با چماق و سوار بر موتور و اغلب با پرچم‌هایی که در دست داشتند بین مردم حرکت می‌کنند و با چماق‌ها و شوکرهایی که در دست دارند، سعی بر متفرق کردن مردم دارند. استفاده از شوکر در این روز بین نیروهای بسیج برای متفرق کردن مردم بسیار زیاد است. و البته بچه های ده دوازده ساله ای که باتوم به دستشان داده بودند.
شلیک گلوله‌های رنگی (پین بال) هم یکی از روشهای رایج این روز برای متفرق کردن جمعیت بود گلوله‌های رنگی که معترضان را نشان دار و با صدایی که تولید می‌کند به منظور ایجاد رعب و وحشت به کار می‌رود. برخی از معترضان که در اتوبوس‌های شرکت واحد هم شعار می‌دادند توسط همین گلوله‌ها و شلیک به داخل اتوبوس‌ها مجبور به سکوت می‌شدند. ضربات باتوم در این روز بار‌ها و بار‌ها بر سر و روی معترضان فرود آمد.

کشاندن مردم به خیا بان‌های فرعی و کوچه‌های بن بست

استراتژی اصلی نیروهای گارد ویژه امروز، ۲۵ بهمن، جلوگیر ی از اتصال مردم به یکدیگر بود، آن‌ها جمعیت معترض را که از سمت میدان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند، بار‌ها و بار‌ها با همین شیوه و کشاندن به خیابانهای فرعی و شلیک گاز فلفل و اشک آور متفرق می‌کردند. مردم که به خیابانهای فرعی می‌رسیدند اغلب از شلیک گاز فلفل به سرفه امی افتادند و مجبور بودند در این کوچه‌ها آتش روشن کنند و یا سیگاری آتش بزنند تا از سوزش شدید چشم‌ها، گلو و پوست صورتشان جلوگیری کنند.
تعدادی از معترضان هم با در دست داشتن سرکه و بوییدن آن به مقابله با گاز اشک آور می‌رفتند و یا هرجور شده به یکدیگر کمک می‌کردند تا اثرات این گاز را هر چه کمتر کنند.

حضور همه اقشار در راه پیمایی ۲۵ بهمن

آنچه بیش از هر چیز در جمعیت معترضان جلب توجه می‌کرد، حضور همه گرو ه‌های سنی و طبقاتی بود. زنان و مردان مسن و می‌انسال در کنار جوانان در این راه پیمایی حاضر شده بودند. همچنین حضور زنان باز هم مثل دیگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات بسیار چشمگیر بود. زنان خانه دار زیادی را در جمعیت معترض می‌دیدی که با مهربانی‌های مادرانه از جوانان حمایت می‌کردند.

تعطیلی ایستگاه‌های مرکزی مترو

با اینکه ماموران امنیتی و گارد ویژه بار‌ها به مردم می‌گفتند که نقاط مرکزی شهر را ترک کنند، اما ایستگاه‌های اصلی مترو بسته بودند و وقتی مردم به سمت ایستگاه‌های مترو می‌رفتند، با درهای بسته مواجه می‌شدند. یکی از ماموران امنیتی رو به مردم گفت «: شهرداری دستور بسته شدن مترو را داده است.» اما مردم معتقد بودند که ماموران امنیتی از ترس اینکه مردم در مترو هم به اعتراض ادامه داده و شعار سر دهند ایستگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند.

تظاهرات نه فقط در انقلاب

با وجودی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در فراخوان خود مسیر تظاهرات ۲۵ بهمن را از میدان امام حسین تا ازادی اعلام کرده بودند امروز در چند منطقه دیگر از جمله میدان صادقیه، پونک و… تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد. منابع موثق حضور مردم را بویژه در میدان صادقیه بسیار پرشمار ذکر کرده‌اند. مردم در این مناطق نیر علیه دیکتاتوری شعار دادند. در این مناطق نیز گارد ویژه مردم را مورد حمله قرار داد.

حاشیه‌ها

* برخی از مردم معترض می‌گفتند که از ساعت ۱۱ صبح در خیابان‌ها پرسه می‌زدند و منتظر برگزاری تظاهرات بوده‌اند.
* خیلی‌ها هم به شوخی در این روز می‌گفتند که باید خودمان را به میدان تحریر برسانیم که البته منظورشان‌‌ همان میدان آزادی بود که به خاطر تحولات مهم مصر مدام به زبانشان می‌آمد. مردم مصر روز‌ها در میدان تحریر این کشور دست به اعتراض زدند.
*خیلی از معترضان از تجربه‌هایی که از شرکت در دیگر تجمع‌های اعتراضی به دست آورده بودند در این روز سخن می‌گفتند. در محدوده خیابان نواب یکی از معترضان روبه دیگران به شوخی گفت: می‌بینم کسی در این جمع نیست که حتی یک تجمع اعتراضی را هم از دست داده باشد.
* تعدادی از معترضان در این روز با موبایل‌ها‌هایشان مدام در حال فیلم برداری و عکسبرداری بودند و دیگران هم مواظب بودند تا کسانی که فیلم می‌گیرند توسط نیروهای امنیتی دستگیر نشوند.
*استفاده از شال سبز، مچ بندهای سبز و نماد وی در میان معترضان همچنان رایج بود.
* تعداد زیادی از معترضان در این روز می‌گفتند که از روز‌ها پیش برای این تظاهرات برنامه ریزی کرده‌اند.
* خیلی‌ها هم می‌گفتند دولت می‌گوید، جنبش سبز مرده است عجب مرده سرزنده‌ای می‌بینیم.
* بوق‌های ممتد از سوی معترضانی که سوار بر خودردوهای شخصیشان بودند، برای حمایت از دیگر معترضان که در خیابان بودند بار‌ها بار‌ها انجام شد.
* در این روز همچنین در خانه بسیاری از شهروندان به روی معترضان باز بود تا آنان هنگام خطر خود را به این خانه‌ها برسانند.
* تمامی تلفن‌های همراه در خیایان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی و خیابان‌های منتهی به آن قطع شده بود.
* تجمع‌های پراکنده مردم در تهران تا ساعت نه شب نیز گزارش شده است.
* برخی از منابع از بازداشت چند ده نفر از معرتضان در خیابان‌های خبر داده‌اند.
*دانشجویان دانشگاههای تهران، امیرکبیر و شریف با تجمع در مقابل دانشگاه‌های خود به تظاهرات مردم در خیایان انقلاب پیوستند.‍
۹ تشکل، سازمان و حزب سیاسی در نروژ فراخوانی داده و از ایرانیان دعوت کرده‌اند تا با شرکت در تجمعی مقابل پارلمان نروژ در حرکت اعتراضی مردم ایران سهیم شوند. سازمان حقوق بشر ایران به همراه «حامیان مادران پارک لاله»‌ی اسلو از جمله دعوت‌کنندگان برگزاری این تجمع هستند. این تجمع ساعت ۴/۵ بعدازظهر به وقت اسلو جلو پارلمان شهر اسلو شروع شده و تجمع‌کنندگان از آنجا به طرف سفارت ایران در اسلو حرکت خواهند کرد.

 

 

 

فیلم هائی از تظاهرات ۲۵ بهمن در ایران



گزارش تصویری از تجمع ۲۵ بهمن در وین

در حمایت از راه‍پیمایی در تهران و در همبستگی با مردم تونس و مصر و دیگر اعتراضات مردمی در منطقه

25bahman-wien-13.jpg
امروز دوشنبه ۲۵ بهمن، همراه با ۱۴ فوریه، ایرانیان مقیم وین نیز همراه با مردم ایران و ایرانیان سراسر جهان برای حمایت از دمکراسی و آزادی به تظاهرات دست زده و ضمن حمایت از مبارزات مردم مصر و تونس در پایان دادن به حکومت های استبدادی و گذار به دمکراسی، خواست پایان دادن به دیکتاتوری در همه کشورهای منطقه که حکومت خودکامه دارند و از جمله ایران را در شعارهای خود طرح کردند.
در این تظاهرات که به دعوت نسل آزادیخواه ایران - اتریش، حامیان مادران پارک لاله در وین - اتریش، جمعیت دفاع از حقوق مردم ایران در اتریش و کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران - اتریش برگزار شده بود و بیش از ۲۰۰ تن شرکت داشتند، شعارهائی مبنی بر دفاع از زندانیان سیاسی و خواست آزادی آنان، پایان دادن به دیکتاتوری و کنار رفتن خامنه ای، احترام به حقوق بشر و حقوق انسان ها و رعایت آنها داده شد. همچنان قطعنامه برگزارکنندگان به زبان آلمانی خوانده شد و نیز سخنرانی های کوتاهی به زبان فارسی و آلمانی صورت گرفت.
از جمله شعارها در این تظاهرات ایستاده عبارت بود از:
حُسنی رفت و بن علی - نوبت توست سید علی
نه با شتر، نه با موتور - چاره نداری ديکتاتور
چه با شتر، چه با موتور - باید بری ای ديکتاتور
زندانی سیاسی آزاد باید گردد- ترور شکنجه زندان نابود باید گردد
مصر، تونس وَ ايران - آوردگاه دلیران
چه تهران ، چه قاهره ، ديكتاتوري بايد بره

رسانه های اتریشی از جمله تلویزیون دولتی اتریش نیز گزارش مفصلی از این تظاهرات تهیه کردند. در این محل که مرکز شهر وین و منطقه ای توریستی است، این بار بیش از همیشه شاهد علاقه و کنجکاوی عابران و توریست هائی از ملیت های مختلفاز جمله عابران تونسی، فلسطینی و مصری و اتریشی بودیم که با علاقه عکس می گرفتند یا اظهار حمایت و آرزوی پیروزی می کردند.
این تظاهرات ایستاده که بیش از یکساعت در هوای برفی وین ادامه داشت، با پخش سرود ای ایران پایان یافت.
عکس هائی از این تظاهرات را می بینید:






















• حکومت با برقراری سانسور شدید گزارش های دروغ به افکار عمومی می دهد. مجموعه ی فیلم های ویدیوی از تظاهرات ۲۵ بهمن را در ادامه ببینید! ...

اخبار روز: 




اخبار روز: ۲۵ بهمن ۱٣٨۹ روز رستاخیز مردگان بود. مردمان بی حق و حقوق، مردمان فاقد آزادی و رفاه و عدالت که یک سال بیشتر است حکومت روزی هزار بار به آن ها اعلام کرده بود که مرده اند، حیات ندارند و حق هم حیات هم ندارند. یک سال گفتند و نوشتند و نمایش دادند و مجلس ختم گرفتند تا خودشان، مردم ایران و مردم دنیا باور کنند آزادی خواهان و جنبش سبزشان مرده اند. ۲۵ بهمن روز رستاخیز این مردگان بی حق و حقوق بود. همه ی اهمیت آن چه را که در ۲۵ بهمن ۱٣٨۹ روی داد می توان در همین واقعیت خلاصه کرد. جنبش سبز، سحر و جادوی یک ساله را فقط در عرض چند ساعت باطل کرد، به خود، به حکومت و به جهانیان اعلام کرد یک سال سرکوب، زندان، شکنجه، کشت و کشتار، تحقیر، دروغ و جنگ روانی نتیجه و آرامشی برای مستبدین به بار نیاورده است. هنوز یک دعوت چند خطی از سوی کسانی که تحت محاصره اند، صدایشان را بریده اند و دستشان را از همه جا کوتاه کرده اند، کافی است که پایتخت ام القرای اسلام و دیگر شهرهای بزرگ کشور را از این رو به آن رو کند و همه ی قوای ِ بی اندازه ی سرکوبگران را به خیابان ها بکشاند.
جنبش سبز در این روز گام بزرگی به جلو برداشت. ما آموختیم بدون اجازه ی دیکتاتورها نیز برای درخواست حقوق خود می توانیم به خیابان ها بیاییم. آموختیم برای آمدن به خیابان نه به اجازه کسی و نه به مناسبت خاصی احتیاج نداریم. در روزی به یاد ماندنی ترس، حقارت و وحشی گری حکومت دیکتاتوری را به همه ی دنیا نشان دادیم. نشان دادیم که دیکتاتور حاکم در ایران، از دیکتاتورهای فراری تونس و مصر نیز پست تر و جنایتکارتر است.
ما چه آن جا که توانستیم فریاد بزنیم و چه آن جا که نتوانستیم، به خواست مشترکی رسیدیم. دیکتاتور ایران باید برود. بعد از انقلابات تونس و مصر دیگر سازش با دیکتاتور و زندگی در زیر سایه ی سرنیزه ی دیکتاتوری، دشوارتر و تحمل ناپذیرتر و تحقیرآمیزتر شده است. ما با گام های بزرگتری به سوی توافق ملی بر سر این خواست مهم حرکت کردیم.
و ما مردم ایران و جنبش سبز تا چه میزان زیادی این رستاخیز زیبای خود را مرهون نفس مسیحایی هستیم که از صدها کیلومتر دورتر از ما، از سواحل رود نیل و باز دورتر، بر سرزمین و جنبش ما وزیدن گرفت. و ما مردم ایران چه سرفرازیم که امروز در رستاخیز خود علیه دیکتاتور تنها نبوده ایم و از یمن تا الجزایر و بحرین مردمان بی حقوقی نظیر خود ما، برای احقاق خود به پا خواستند.
پس زنده باد مردم تونس، مصر، یمن، الجزایر، بحرین و ایران. ما در کنار هم و به یاری و به پشتوانه ی هم، دیکتاتورها را از سرزمین هایمان بیرو



پنج ماه از حقوق معوق کارگران لوله‌سازي خوزستان پرداخت شد

(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: مجلس
نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پرداخت پنج ماه از حقوق معوق كارگران كارخانه‌ي لوله سازي خوزستان، گفت: اولويت راه‌اندازي كارخانه است.
سيدشريف حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در خوزستان، با بيان اين مطلب اظهار كرد: پرداخت حقوق كارگران در فاصله‌هاي زماني راه حل رفع اين مشكل نيست.
وي افزود: اين مبلغ از پيش پرداختي كه به‌منظور راه‌اندازي كارخانه اختصاص يافته بود پرداخت شده تا فضا و فرصتي ايجاد شود كه بتوانيم دنبال كار را براي راه‌اندازي كارخانه پيگيري كنيم.
حسيني بيان اين كه مشكل بازنشستگي تعدادي از كارگران كارخانه لوله سازي خوزستان تبديل به يك معضل شده بود، خاطرنشان كرد: هم اكنون مشكل 150 تا 200 نفر از اين افراد در حال حل شدن است.
نماينده مردم اهواز در مجلس با اشاره به نشست‌هاي متعدد با وزارت صنايع و تشكيل كميته‌اي به اين منظور در استانداري، بيان كرد: در برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مقرر شد وزارت صنايع با انعقاد قراردادي براي خريد لوله، مواد اوليه اين كارخانه را تامين و خط توليد را راه‌اندازي كند.
انتهاي پيام



سبحاني‌نيا: نگاه دنباله‌روي مجلس از دولت درست نيست

آفرینش: گروه سياسي: عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي ضمن تاکيد بر تقويت تعامل بين قواي مجريه و مقننه، اعلام کرد: اين نگاه درست نيست هر لايحه‌اي كه دولت آورد، مجلس بدون بررسي و كمترين تغيير آنرا تصويب كند. به گزارش ايسنا، حسين سبحاني‌نيا که در دومين گردهمايي روحانيون وزارت دفاع سخن مي گفت؛ با اشاره به لزوم تعامل دولت و مجلس، گفت: وظيفه‌ ماست كه اين تعامل را تقويت كنيم. البته برخي مسائل وجود دارد كه برخي از آن به تعارض برداشت مي‌كنند، اما اين نگاه غلط است كه برخي فكر مي‌كنند مجلس بايد دنباله‌رو محض سياست‌هاي دولت باشد. مجلس در عين حالي كه به تعامل اعتقاد دارد، قرار نيست هر لايحه‌اي كه دولت آورد را بدون بررسي و كمترين تغيير تصويب كند.
وي با اشاره به استيضاح وزير راه، گفت: مجلس ساز و كارهاي نظارتي دارد كه بايد آنها را مورد استفاده قرار دهد. استفاده از اهرم استيضاح نبايد اين تصور را ايجاد كند كه بين مجلس و دولت تعارض وجود دارد. روند اين استيضاح نيز قانوني بود و طبق قانون وقتي نسبت به مساله‌اي در مجلس اختلاف نظر ايجاد شود هيات رييسه‌ مجلس مفسر آن مواد قانوني است. سبحاني‌نيا در ادامه، گفت: كشور روي ريل سازندگي در حال حركت است و علي‌رغم محدوديت‌ها و تحريم‌هايي كه عليه ما ايجاد شده است، روند پيشرفت كشور متوقف نشده است. حتي تحريم‌ها باعث شده است كه كشور بيشتر به سمت خودكفايي حركت كند. اين نماينده‌ مجلس درباره‌ وحدت اصولگرايان نيز تصريح كرد: جامعتين منشوري تهيه كرده‌اند كه اگر مورد توجه قرار گيرد، مي‌تواند به وحدت ميان اصولگرايان كمك كند. پيش‌بيني من اين است كه در انتخابات آتي رقابت بين جريان‌هاي اصولگرا خواهد بود و اگر اين رقابت‌ها به سمت تخريب اين جريان‌ها توسط همديگر كشيده شود، به ضرر جريان ولايي و اصولگراست. وي درباره‌ استيضاح وزير راه همچنين گفت: در شب روزي كه قرار بود استيضاح وزير راه انجام شود تعدادي از نمايندگان مجلس امضاي خود را پس گرفتند و در مقابل، تعدادي ديگر آن را امضا كردند. اين موضعي كه دولت گرفت كه مي‌گفت اين استيضاح غيرقانوني است نظر درستي نيست. اگر عده‌اي مي‌توانند امضاي خود را پس بگيرند، در مقابل عده‌اي ديگر مي‌توانند امضا كنند. اگر وزير راه در اين جلسه شركت مي‌كرد حتما در سرنوشت رايش تغييراتي ايجاد مي‌شد.
اين نماينده‌ مجلس در ادامه با اشاره به پرونده‌ هسته‌اي ايران، تصريح كرد: موضوع هسته‌اي براي كشورهاي غربي تنها يك بهانه است و اگر ما به خواسته‌هاي آنها تن دهيم بدون شك چالش‌هاي ديگري براي ما ايجاد مي‌كنند؛ چون آنها با انقلاب اسلامي و ايدئولوژي آن مشكل دارند و آن را متناسب با منافع نظام سلطه نمي‌دانند. نظام جمهوري اسلامي هم‌اكنون با وجود تمام فشارها به خوبي توانسته است، پيش برود و حتي در حيات خلوت آمريكا يعني آمريكاي لاتين نفوذ كرده است و كساني در آن‌جا به قدرت مي‌رسند كه داراي گرايش‌هاي چپ و ضدسرمايه‌داري هستند.
وي با اشاره به بحران اقتصادي سال گذشته در غرب، گفت: ما هنوز هم شاهديم كه هر ماه تعدادي از بانك‌ها در غرب ورشكسته مي‌شوند، اما با وجود اين بحران اقتصاد جهاني، در داخل كشورمان دولت مي‌تواند هدفمندي يارانه‌ها را اجرا كند كه به نظر من يك انقلاب بزرگ در عرصه‌ اقتصاد است. ما نياز داريم كه وارد بازار تجارت جهاني شويم و اين ضرورت‌هايي را ايجاب مي‌كند كه يكي از آنها هدفمندي يارانه‌هاست و اگر امروز با اختيار اين كار را نكنيم، در آينده مجبور خواهيم بود.


تظاهرکنندگان: شب را در خیابان می مانیم

تحول سبز
بنا بر گزارشهای رسیده به تحول سبز، با وجود تاریک شدن هوا تظاهرکنندگان با روشن کردن آتش و تشویق رهگذران به پیوستن به آنها قصد ماندن در خیابان را دارند. در این تجمعات پراکنده که در نقاط مختلفی از جمله میدانهای انقلاب، امام حسین، فردوسی و خیابانهای منتهی به آنها در جریان است، مردم با سر دادن شعارهایی علیه رهبری جمهوری اسلامی، خواهان کناره گیری وی از قدرت هستند.

به گزارش منابع خبری تحول سبز، تجمع کنندگان خواستار ملحق شدن بیشتر مردم و حمایت از کسانی هستند که قصد دارند شب را در خیابان بگذرانند.


دو تن در ساری اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - دو زندانی بامداد روز دوشنبه، بیست و پنجم بهمن ماه در زندان ساری به دار آویخته شدند.
بر اساس گزارش وبسایت دادگستری مازندران این افراد به اتهام خرید و فروش، حمل ونگهداری انواع مواد مخدر از نوع، کراک و تریاک به اعدام محکوم شده بودند.
حجه الاسلام اسدالله جعفری در این رابطه اظهار داشت: "بعد از تحقیقات مقدماتی پرونده ی متهمان در دادگاه انقلاب شهرستان ساری رسیدگی و منجر به صدور حکم اعدام شد که حکم صادره طی تشریفات قانونی  در محوطه زندان ساری به اجرا در آمد."
این گزارش از هویت افراد اعدام شده، سخنی به میان نیاورده است.



بازداشت باقر اسکویی رییس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی جرس:
سید باقر اسکویی ‫رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی ساعاتی پیش در منزلش بازداشت شد.
 به گزارش تحول سبز ساعاتی پیش نیروهای امنیتی با هجوم به منزل باقر اسکویی پس از بازرسی منزل وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
 لازم به ذکر است باقر اسکویی فرزند شهید است و از فعالان سایق دفتر تحکیم وحدت و دبیر انجمن اسلامی علم و صنعت است که یک بار نیز پس از حوادث انتحابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و موج دستگیری فعالین سیاسی و اجتماعی بازداشت شده بود.