۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش دوّم تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

شعار 'مرگ بر کروبی، موسوی، خاتمی' در مجلس ایران

موسوی، خاتمی و کروبی
در پی تظاهرات روز 25 بهمن در تهران، رئیس مجلس ایران دستور تشکیل کمیته "بررسی افراد ضد انقلاب" را صادر کرده است و نمایندگان علیه رهبران اصلاح طلب شعار داده و خواستار اعدام آنان شده اند.
صبح روز سه شنبه، 26 بهمن (15 فوریه)، سایت واحد مرکزی خبر، متعلق به سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ایران، گزارش کرد که هنگام سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس، در انتقاد شدید از راهپیمایی روز گذشته، "نمایندگان مجلس یکپارجه قیام کردند و به سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر منافق پرداختند."
در این گزارش آمده است که "نمایندگان همچنین شعار مرگ بر موسوی، مرگ بر کروبی، موسوی و کروبی اعدام باید گردند، مرگ بر خاتمی و مرگ بر فتنه گر سر دادند."
براساس این گزارش، هنگام سخنرانی علی لاریجانی، نمایندگان چندین بار سخنان او را با شعار هایی "علیه فتنه گران و آمریکا و رژیم صهیونیستی قطع کردند."
مقامات و رسانه های دولتی ایران از معترضان به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با عنوان "فتنه گر" نام می برند.
به گفته واحد مرکزی خبر، نمایندگان در حمایت و ابراز اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی هم شعارهایی دادند.
براساس این گزارش، آقای لاریجانی در سخنان خود در آغاز جلسه روز سه شنبه مجلس، گفت که راهپیمایی 25 بهمن "جریانی بدلی و انحرافی در جهت اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی" بوده است.
خانه ملت - پایگاه اطلاع رسانی مجلس - نیز گفته است که علی لاریجانی در سخنان خود، کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی کشور، اصل نود قانون اساسی، فرهنگی، و قضایی و حقوقی مجلس را مامورتشکیل کمیته ای "برای بررسی ماهیت گروهی افراد ضد انقلاب در کشور" کرد.
وی از اعضای این کمیته خواست "ابعاد مختلف ماهیت افراد ضد انقلاب را بررسی و گزارشی از نتایج بررسی های خود به مجلس ارائه دهند تا نمایندگان بدانند با این جریان چگونه برخورد کنند."
واحد مرکزی خبر ساعاتی بعد گزارش کرد که "نمایندگان مجلس نوشته ای بر دیوار جایگاه هیات رئیسه نصب کرده اند که روی آن نوشته شده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار محاکمه و اشد مجازات موسوی و کروبی به جرم افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی کشور هستیم."
براساس این گزارش، روح الله حسینیان، از نمایندگان تندرو حامی دولت، به خبرنگار رادیو و تلویزیون دولتی گفته است که "نمایندگان مشغول جمع آوری امضا برای محاکمه سران فتنه هستند."
واکنش به تظاهرات 25 بهمن
جمهوری اسلامی از ابتدای پیدایش، به طور معمول منتقدان و مخالفان حکومت را با عنوان "ضد انقلاب" توصیف کرده و سران فتنه نیز اصطلاحی است که از زمان آغاز اعتراضات نسبت به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای معترضان به کار رفته است.
مجلس
اگرچه گزارش خانه ملت منظور آقای لاریجانی از "جریان ضد انقلاب" را مشخص نکرده است اما از آنجا که دستور او در واکنش به راهپیمایی روز گذشته صادر شده، ظاهرا وی این اصطلاح را به دعوت کنندگان به تظاهرات روز دوشنبه اطلاق کرده است.
این تظاهرات به دعوت مشترک میر حسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران اصلاح طلب منتقد دولت، به منظور اعلام همبستگی با قیام های اخیر علیه حکومت های تونس و مصر برگزار شد.
در جریان تظاهرات روز دوشنبه، اکثر رسانه های رسمی خبری داخل ایران از اظهار نظر آشکار در این زمینه خودداری کردند اما ساعاتی بعد، چند خبرگزاری و سایت تندرو حامی دولت، برگزاری آن را به قدرت های خارجی نسبت دادند.
شامگاه گذشته، رادیو دولتی ایران در تفسیری با عنوان "اجرای سناریوی هماهنگ سران فتنه، سلطنت طلبان و منافقین" نوشت که "پس از چند روز جنجال و غوغای رسانه های غربی و اسرائیلی و دیگر دشمنان اسلام و انقلاب حول دعوت سران فتنه، جماعتی عصر امروز در محور خیابان انقلاب تهران" تجمع کردند.
رادیو دولتی ایران این تجمع را "غیرقانونی" خواند و گفت که تظاهرکنندگان "سناریوی هماهنگ سران فتنه - منافقین - سلطنت طلبان و دیگر گروه های ضد انقلاب را به نمایش گذاشتند و با تجمع غیرقانونی، ضمن آتش زدن چند سطل آشغال و تخریب برخی اماکن عمومی، آرمان های ملت و امام را با شعارهای ضد انقلابی مورد اهانت قرار دادند."
تطاهرات 25 بهمن - راه سبز

به گزارش برخی سایت های غیردولتی، تظاهرکنندگان در بعضی شعارهای خود، وضعیت ایران را با شرایط قبلی مصر و تونس مقایسه کرده و از جمله با اشاره به کناره گیری رئیس جمهوری سابق مصر، از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، می خواستند به همین نحو عمل کند.
رادیو دولتی ایران در تفسیر شامگاه گذشته خود، از حمایت صریح آمریکا و اسرائیل از "تلاش سران فتنه، منافقین و سلطنت طلبان برای ایجاد نا امنی درتهران" سخن گفت و افزود که "تجمع غیرقانونی فتنه گران ساعاتی قبل با حضور گروه هایی از مردم انقلابی در خیابان ها و اقدامات ماموران حافظ نظم و امنیت پایان یافت."
معمولا نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل تظاهرات اعتراضی، علاوه بر اعزام ماموران امنیتی اونیفورم پوش، افراد دیگری را هم که گفته می شود از اعضای بسیج و نیروهای موسوم به لباس شخصی هستند، به منظور ابراز حمایت از حکومت و در صورت لزوم، برخورد خشونت آمیز با تظاهرکنندگان به خیابان ها می فرستند.
تایید "شهادت" یک نفر
در ادامه واکنش نسبت به تظاهرات 25 بهمن، به گزارش رادیو دولتی ایران، سرتیپ پاسدار احمد رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، "از اقدام مسلحانه منافقین [سازمان مجاهدین خلق] در روز گذشته خبر داد و گفت متاسفانه در این حادثه که در خیابان نواب و توحید روی داد، یک نفر از هموطنان شهید و هشت نفر زخمی شدند."
خبرگزاری فارس هم با اندک توصیف کردن تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه، آنان را "عوامل فتنه گر، منافقین مزدور، سلطنت طلبان و اراذل و اوباش" خوانده و نوشته بود که تظاهرکنندگان به سوی مردم و رهگذران تیراندازی کردند که "یک شهید و چند مجروح" برجای گذاشت اما در مورد دلیل تیراندازی تظاهرکنندگان به سوی "مردم و رهگذران" توضیحی نداد.
صانع ژاله - عکس از خبرگزاری مهر

خبرگزاری فارس در گزارش های تازه در روز سه شنبه، از فرد کشته شده با نام "صانع ژاله، دانشجوی هنر تهران" نام برد و با اعلام اینکه بسیج دانشجویی در نظر دارد مراسم تشییع جنازه این فرد را فردا برگزار کند، به نقل از عضو یک تشکل دانشجویی طرفدار دولت نوشت که "دانشجویان به تلافی خون دانشجوی شهید، انتقام سختی از موسوی و کروبی خواهند گرفت."
در مقابل، سایت های مخالف دولت و برخی خبرگزاری های خارجی از حضور چند هزار تن در خیابان های تهران و درگیری نیروهای امنیتی با آنان خبر داده اند.
به گفته این سایت ها، در برخی دیگر از شهرهای ایران، از جمله اصفهان و شیراز نیز تظاهرات مشابهی برگزار شده است.
از زمان آغاز تجمع های اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، رسانه ها، گروه ها و مقامات تندرو طرفدار دولت بارها خواستار برخورد قضایی با رهبران اصلاح طلب، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، و محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق شده اند.
با اینهمه، این نخستین باری است که رادیو و تلویزیون دولتی ایران در اخبار خود، با ذکر نام این شخصیت های شناخته شده جناح اصلاح طلب که از مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی نیز بوده اند، از موضعگیری دستجمعی نمایندگان مجلس علیه آنان خبر داده است.
این واکنش، نگرانی هایی را در مورد احتمال تصمیم حکومت به افزایش فشار و اقدامات تلافی جویانه علیه رهبران اصلاح طلب ایجاد کرده است.
در حالیکه مخالفان دولت و برخی از ناظران، راهپیمایی روز گذشته را نشانه ادامه حیات "جنبش سبز" و در نتیجه، ناقض اظهارات مقامات دولتی و اطلاعاتی در مورد خاتمه جریان اعتراضی دانسته اند، ممکن است حضور مردم در این تظاهرات، ناخرسندی و نگرانی رهبران جمهوری اسلامی را برانگیخته باشد.




مجلس ایران نگران است بودجه سال آینده در زمان مقرر تصویب نشود

ابوترابی فرد

در حالیکه مجلس نگران تصویب نشدن به موقع لایحه بودجه است، یک مقام دولتی خواستار تغییر در روش بررسی لوایح بودجه در مجلس شده است.
روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن (۹ فوریه)، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس، در مصاحبه با شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران، در اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال آینده شمسی به مجلس، گفت: "با توجه به مدت زمان باقیمانده تا پایان سال، احتمال می دهم مجلس نتواند قبل از پایان سال، بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور را نهایی کند."
آقای ابوترابی فرد گفت که مجلس به منظور بررسی لایحه بودجه به گونه ای مناسب، از دولت خواسته بود تا این لایحه را در زمان مقرر در آیین نامه مجلس، تقدیم کند اما این لایحه هنوز به مجلس نرسیده است.
براساس آیین نامه داخلی مجلس، دولت باید تا قبل از ۱۵ آذرماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه دهد تا نمایندگان فرصت کافی برای بررسی لایحه و طرح پیشنهادهای خود داشته باشند.
پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس توسط رئیس جمهوری، متن لایحه در اختیار نمایندگان قرار می گیرد و بررسی آن در صحن و کمیته های مجلس آغاز می شود.
معمولا در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس، نمایندگان پیشنهادهای اصلاحی خود را مطرح می کنند که در صورت تصویب، در متن مصوب مجلس منظور می شود.
آقای ابوترابی گفته است که "اراده ما این است که بعد از آنکه دولت لایحه را به مجلس تقدیم کرد، تمام وقت، بررسی لایحه را در دستور کار قرار دهیم و با توجه به پیشرفت در بررسی، تصمیم مقتضی را اتخاذ کنیم."
نایب رئیس اول مجلس در عین حال پیش بینی کرد که بررسی بودجه تا آخر ماه اول سال آینده به تصویب نرسد و به همین دلیل هم، برای تامین هزینه های جاری دولت، لازم باشد از بودجه های دو دوازدهم یا سه دوازدهم استفاده شود.
مجلس

در غیاب قانون بودجه سالانه، دولت ناگزیر است برای تامین هزینه های جاری دستگاه های دولتی، خواستار مجوزهای کوتاه مدت مجلس شامل اعتبار لازم برای مخارج یک ماهه یا چند ماهه دولت شود که به بودجه های یک دوازدهم و مانند آن معروف است.
رادیو و تلویزیون دولتی ایران در حالی اظهارات آقای ابوترابی فرد در مورد تاخیر در تصویب لایحه بودجه را گزارش کرده که محمدرضا میر تاج الدینی، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس، گفته است که لایحه بودجه سال آینده در نخستین جلسه کاری مجلس در هفته آینده تقدیم خواهد شد.
در چنین صورتی، لایحه بودجه سال آینده با بیش از دو ماه تاخیر به مجلس می رسد.
لزوم تغییر در شیوه بررسی بودجه
همزمان، آقای میرتاج الدینی خواستار تغییر در شیوه بررسی و تصویب بودجه در مجلس شده است.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است: "نظر دولت که البته جمعی از نمایندگان نیز با آن موافقند این است که شیوه ارزیابی و بررسی و تصویب بودجه در مجلس باید بازنگری شود."
به گزارش خبرگزاری فارس، پیش از این گفته می شد نظر دولت این است که بهتر است مجلس بودجه را یا رد و یا قبول کند.
احمدی نژاد

ظاهرا در چنین صورتی، لایحه بودجه بدون منظور کردن نظرات و پیشنهادهای نمایندگان تصویب می شود مگر مخالفت آنان با محتوای بودجه در حدی باشد که آن را به طور کلی غیر قابل قبول بدانند.
آقای میرتاج الدینی تلویحا اصلاحات نمایندگان در لایحه بودجه را نامناسب دانست و گفت "یک زمان بحث این است که مجلس بخواهد لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت را مجددا بازنویسی کند که این کار بسیار سنگین و طولانی است در حالیکه کارشناسان دولت این کار را انجام داده اند."
به گفته معاون رئیس جمهوری، "دولت آن دقت های لازم را در خصوص تنظیم و تطابق بودجه با سندهای بالادستی و رویکرد اصلی مورد توجه مجلس، در نظر گرفته است."
در مورد تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده، آقای میرتاج الدینی دلیل آن را تاخیر مجلس در تصویب و ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و گفت که بررسی این برنامه در مجلس، یک سال به طول انجامید و مجلس سرانجام در بهمن ماه سال جاری آن را نهایی کرد.
وی گفت که محتوای برنامه پنجم باید در لایحه بودجه سال ۱۳۹۰، که اولین سال اجرای این برنامه است، لحاظ شود و به همین دلیل، تکمیل لایحه بودجه به طول انجامیده است.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری که که انتظار دارد مجلس هم "با یک برنامه فشرده" لایحه بودجه را بررسی کند.
اخیرا پایگاه اطلاع رسانی مجلس گفت که دولت دهم امسال رکورد تمامی دولت های قبلی در خصوص تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس را شکسته است در حالیکه در اکثر سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، لایحه بودجه بعد از انقضای موعد مقرر به مجلس تقدیم شده است.
تاخیر در ارائه بودجه سال آینده انتقاد و تذکرات شماری ازنمایندگان مجلس را به همراه داشته است به خصوص اینکه از زمان آغاز دومین دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، روابط او با رئیس و برخی نمایندگان متنفذ اصولگرا در مجلس گاه تنش آمیز بوده است.
تاخیر در ارائه لایحه بودجه همراه با اقداماتی مانند خودداری از ابلاغ به موقع قوانین مصوب مجلس، به چالش خواندن نقش نظارتی و تقنینی نمایندگان، ابراز این نظر که رئیس جمهوری و نه مجلس در راس امور قرار دارد و انتقاد از آن دسته از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام که به خواست مجلس تمایل داشته باعث شده است که منتقدان آقای احمدی نژاد او را به تلاش برای تضعیف قوه مقننه متهم کنند.


دزدان دریایی سومالی یک کشتی ایرانی را ربودند

دزدان دریایی سومالیایی
مقام های ایرانی می گویند که دزدان دریایی در مسیر تجارت خلیج فارس قرار گرفته اند
ایران از ربوده شدن يك فروند كشتى متعلق به شركت كشتيرانى ايران و هند توسط دزدان سوماليایى خبر داده است.
محمد حسين داجمر، مديرعامل شركت كشتيرانى ايران گفته است که "هدف دزدان دريايى باج خواهى است و نكته مهم اين كه اين دزدان دامنه فعاليت خود را گسترش داده و با طى ۲ هزار كيلومتر در مسير تجارت خليج فارس قرار گرفته اند."
بنابر گزارش خبرگزارى هاى ايران، اين كشتى با ظرفيت ۵۲ هزار تن زغال سنگ، حدود ساعت پنج بعدازظهر سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، از بندرعباس به مقصد چين در حركت بود كه در شمال اقيانوس هند توسط مهاجمان مسلح و مجهز به قايق هاى تندرو متوقف و ربوده شد.
آقاى داجمر می گوید که "رادارها نشان مى دهد كه كشتى مذكور به سمت سومالى در حركت است و ناوهاى خارجى مستقر در منطقه به ما اطلاع داده اند كه افراد مسلح بر روى كشتى مستقر شده اند."
كميته اضطرارى كشتيرانى ايران و هند نيز اعلام كرده که"حال ۲۲ خدمه افسر و ملوان كشتى ربوده شده كه شامل ۱۳ايرانى و ۹ هندى است، صحيح و سالم گزارش شده است."
به گزارش خبرگزارى فارس، ۵۰ درصد سهام شركت مذكور متعلق به ايران و ۵۰ درصد متعلق به هند است.
آقاى داجمر همچنين در مورد آزادى كشتى هاى توقيفى ايران در مالت و هنگ کنگ گفته است که "اين كشتى ها هنوز آزاد نشده اند و اميدواريم كه عمليات آزادى آنها تا ماه آينده انجام شود."
اشاره آقاى داجمر به دو كشتى ايرانى است كه با شكايت يك بانك آلمانى در مالت و هنگ كنگ توقيف شده اند.
پيشتر نيز سه كشتى باربرى سهند، سبلان و توچال، متعلق به ناوگان كشتيرانى ايران، با شكايت يك بانك فرانسوى در سنگاپور توقيف شدند.
اين بانك فرانسوى كه وام خريد كشتى ها را پرداخت كرده، ظاهرا به دليل عدم دريافت اقساط وام هايش به دادگاه شكايت برد و دادگاه حكم توقيف اين كشتى ها و حراج آنها را صادر کرد اما بعد از آن شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که پولش مورد نیاز را تامین کرده و به زودی این کشتی ها آزاد می شوند. گزارشهای تازه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نشان می دهد که این کشتی ها هنوز آزاد نشده اند.



در بحرین و یمن هم تظاهرات ۲۵ بهمن سرکوب شد

همزمان با راهپیمایی گسترده مردم تهران و برخی شهرهای بزرگ در روز ۲۵ بهمن، در بحرین و یمن نیز تظاهراتی از سوی مخالفان دولت انجام شد که همانند ایران با حضور گسترده نیروهای امنیتی و سرکوب خشونت‌آمیز مردم همراه بود و به کشته شدن یک نفر در بحرین انجامید.
به گزارش کلمه، خبرگزاری‌های وابسته به دولت در ایران، برخلاف اخبار مربوط به اعتراضات داخلی که با سانسور شدید همراه بود، خبرهای بحرین و یمن را به طور کامل پوشش دادند.
اما خبرگزاری رسمی دولت ایران (ایرنا) برخلاف شهید حوادث دیروز تهران که قتل مسلحانه‌ی او را به فتنه‌گران نسبت داد، قتل شهید حوادث دیروز بحرین را به گردن نیروهای دولتی انداخت و از قول وزیر کشور بحرین نوشت که او تاکید کرده پلیس اجازه نداشته از اسلحه استفاده کند و با ماموران خاطی برخورد خواهد کرد.
باز همانند ایران، وزارت کشور بحرین هم اعلام کرد که راهپیمایی معترضان غیرقانونی بوده و مانند پلیس ایران از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرد. این در حالی است پادشاه بحرین نیز چند روز قبل اعلام کرده بود که به مردم هدیه‌ی نقدی پرداخت خواهد کرد.
از دیگر مطالبات معترضان بحرینی، که بی‌شباهت به خواسته‌های ایرانیان نیست، انتخاب مستقیم نخست‌وزیر از سوی مردم و آزادی همه زندانیان سیاسی و تحقیق درباره شکنجه آنها در زندان است.
هماهنگی های مخالفان دولت بحرین برای تظاهرات نیز در سایت فیس‌بوک انجام شده بود. دولت بحرین به همین خاطر، دیروز اینترنت و تلفن همراه را در سراسر بحرین قطع و ایمیل‌ها، فیس‌بوک، تویتر و یوتیوب را نیز فیلتر کرد.
معترضان بحرینی هم معتقدند که دولت در انتخابات پیشین تقلب کرده و زندانیان سیاسی را در زندان‌ها شکنجه می‌کند. بسیاری از رهبران شیعیان بحرین، هم اکنون در زندان هستند. آنها دولت را متهم می‌کنند که حقوق اساسی اکثریت شیعه را ندیده می‌گیرد.
در یمن هم، به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه تظاهرکنندگان مخالف دولت، با لباس‌شخصی‌های حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور، در خیابان‌های پایتخت درگیر شدند. این خبرگزاری همچنین خبر داد که پلیس یمن در مواردی از درگیری لباس‌شخصی‌های حامی دولت با مردم و دانشجویان جلوگیری کرده است.
العربیه گزارش داد که پلیس یمن برای متفرق کردن تظاهرکنندگان دست به تیراندازی زده و بی بی سی هم گزارش داد که نیروهای امنیتی یمن، خبرنگار و فیلمبردار این شبکه را مورد ضرب و شتم قرار داده است.
هرچند در بحرین و یمن، برخلاف ایران، شبکه‌های مستقل خبری امکان فعالیت دارند و فیلمبرداری مردم با موبایل‌ها و دوربین‌های شخصی نیز از سوی پلیس کنترل نمی‌شود.
منابع خبری عربی و غربی همچنین گزارش داده‌اند که در روزهای آینده، قرار است در الجزایر و لیبی و سودان نیز معترضان دولت به خیابان‌ها بیایند.
در سودان نیز، ماندن ایران، فیس‌بوک، تویتر و یوتیوب فیلتر شده و سرعت اینترنت نیز به شدت کاهش یافته است. همچنین اختلال‌هاى شدیدى در سیستم تلفن همراه و تلفن ثابت شهرى به وجود آمده است.


جنازه‌ها راه می‌روند و درختان ایستاده می‌میرند


کلمه- سارا زرتشت: ماه هاست دیدارمان را به هم حرام کرده‌اند. هزار نوع توهین و تهمت و بی‌حرمتی و دستگیری و داغ و درفش. روزی ما را مزدور صهیونیست می‌خوانند و روزی دیگر دشمنان سی سالهٔ نظام. روزی فریب خورده‌ایم و روزی فریبکار. روزی سر فتنه‌ایم و روزی خود فتنه و روزی دم فتنه. بد‌تر از همه انکارمان می‌کنند. اما کیست که باور کند؟
آقایان از جنبش مصر و تونس تمام قد حمایت می‌کنند و به آن‌ها رهبر و الگو پیشنهاد می‌دهند. لابد حمایت از مظلومیت جنبش مصر و تونس آن‌ها را نمک گیر می‌کند و تجمع ما را هم در حمایت از آن‌ها تحمل می‌کنند. درخواست می‌دهیم و هماهنگ می‌کنیم و در نبود رسانه‌ها و با همهٔ محدودیت‌ها همدیگر را خبر می‌کنیم و در فرصتی کوتاه برای حمایت از مظلومت‌ها آماده می‌شویم.
روز موعود فرا می‌رسد. خبرهای تلخ در راه‌اند، اما غیر منتظره نیستند. رهبرانمان را محصور کرده‌اند. شیخ مهدی را با همسرش در حبس خانگی نگه داشتند و راه را بر رهنورد و میر حسین بسته‌اند. مزدورانشان را بر خانه‌هایشان مامور کردند و مامورانشان را بر کوچه‌هایشان گماشته‌اند، مبادا به میان مردم بیایند. مگر آن‌ها را به برخورد مردم تهدید نکرده بودند؟! خانه‌های سید محمد خاتمی و عبدالله نوری را محاصره کرده‌اند، از ترس دیدار با مردم! لابد بزرگان دیگری را هم همین طور از همراهی با مردم محروم کرده‌اند، شاید مردم را به دام شوم خشونت بیاندازند و خوراکی باب میل رسانه‌هایشان بیابند و از آبی گل آلود نصیبی داشته باشند. اما غمی نیست، مردم می‌دانند جنبش را چگونه پیش ببرند و تجمع سکوتشان را چگونه رهبری کنند و سکوتشان را کجا بشکنند.
شهر آرایش نظامی به خود گرفته است. چندین گروهان از نیروی نظامی و انتظامی در ابتدای جاده مخصوص نرسیده به میدان آزادی کمین کرده‌اند، کمین برای کدام دشمن میهن؟! از میدان آزادی تا میدان امام حسین، همهٔ تقاطع‌ها و بزنگاه‌ها را با دسته‌های ۲۰-۳۰ نفره نیروی انتظامی قرق کرده‌اند. جلوی همهٔ ساختمان‌های دولتی را هم نیرو گذاشته‌اند. میدان آزادی در اسارت دو لایه از نیروهای انتظامی است. صد‌ها نیرو هم در چهار راه ولیعصر و پل کالج و پارک دانشجو می‌آیند و می‌روند. بی‌نظمی و ناهماهنگی آن‌ها خبر می‌دهد که از یک جا دستور نمی‌گیرند و از نظم و نظام چندان بهره‌ای نبرده‌اند. موتورسوارهای دو ترکه خطوط بی‌آرتی را در اختیار گرفته‌اند و چپ و راست می‌آیند و می‌روندو بی‌سیم می‌زنند و داد می‌زنند؛ هراسان‌اند!!
سایت‌های سبز هم زیر حمله‌اند، اگر اینترنتی در کار باشد. به این دریچه‌های کوچک خبر و آگاهی و مهرورزی هم رحم نمی‌کنند. موبایل‌ها آلت جرم‌اند و خطوط موبایل هم که از کار افتاده‌اند. در محدود ی تجمع نه پیامکی می‌رود و نه پیامکی می‌رسد. خبرگزاری‌های دولتی و رسمی و نیمه رسمی هم که کور و کر و لال شده‌اند. اما با زهم غمی نیست. ما آموخته‌ایم که هر کدام رسانه‌ای باشیم. در هر فرصتی و با کمترین مجالی خبر‌ها می‌رسد. در کمتر از نیم ساعت، سبز‌ها باز هم به صدر اخبار بازگشته‌اند. خبر‌ها و عکس‌های تجمعات هزاران وده‌ها هزار نفری را رسانه‌های معتبر جهان مخابره کرده‌اند. کاش دوربینی بود و مجالی تا به همهٔ آن‌ها نشان دهیم جمعیت حاضر بیشتر از این عددهاست.
سبز‌ها به هم رسیده‌اند و دلتنگی‌هایشان را با هم قسمت کرده‌اند. دسته‌های مردم، زن و مرد و پیر و جوان. نگاه‌ها سرشار از امید و سکوت‌ها سرشار از ناگفته. گاهی هم که بغضی شکسته می‌شود و مرگ بر دیکتاتوری گفته می‌شود، آقایان به خود می‌گیرند و رگبار باتوم و گاز و صدای گلوله امان نمی‌دهند.
سبز‌ها کار خود را کردند. نگاههای سرشار از امید ما و ناباوری و پریشانی مفرط آن‌ها گواه‌اند که سبز‌ها کار خود را کرده‌اند. بزودی سراسیمه دست به کار خواهند شد، که در حکایت مرگ جنبش و جمع کردن بساط فتنه بد جوری رسوا شده‌اند. لابد باز هم تجمع سکوت و جمعیت پاک و مردمان سبز و همه رنگش، در صدا و سیمایشان وارونه می‌شوند و به عشوه‌های بیست و سی تحریف خواهد شد، شاید دلی از ارباب قدرت بدست آرد و خلقی از عوام الله را بفریبد و ناخواسته میخی بر تابوت استبداد بکوبد.
حکایت یک بام و دوهوای آقایان هم، رسوایی مضاعف است و از همیشه دیدنی‌تر است. امروز عالم و آدم تناقض گفتار و رفتارشان را بهتر از همیشه دید و معنی حمایت از جنش‌های مصر و تونس را فهمید. قشون قشون لشکر کشی امروز خبر می‌داد که جنازه خواندن یک جنبش چه خیال خام و چه دروغی بزرگ است و کرور کرور پول‌هایی که خرج رفت و آمد و سامان نیروهای هفتاد رنگ نظامی و انتظامی و شبه انتظامی شده بود اشاره می‌کرد که پول نفت بر کدامین سفره‌ها نشسته است. نمی‌گویم از خدا بی‌خبر، اما آن فرماندهٔ سپاه از مردم بی‌خبر باید امروز بود و می‌دید «جنازه‌ها راه می‌روند و درختان ایستاده می‌میرند».


شعار نمایندگان در جلسه علنی: موسوی، کروبی اعدام باید گردند
 جرس:
بدنبال سردر گمی حکومت در مقابله با حرکتهای اعتراضی مردمی، علی لاریجانی در پایان نطق امروز خود فرمان تشکیل کمیته‌ای را صادر کرد که به بررسی دقیق ماهیت جریان "مزور فتنه "بپردازد. این سخنان با شعار مرگ بر موسوی و مرگ بر کروبی همراه شد.
به گزارش خبرآنلاین رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس باید بررسی دقیق‌تری از این جریان "مزور "داشته باشد اظهار داشت: اگر نمایندگان موافق باشند از رؤسای کمیسیون‌های مرتبط یعنی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و سیاست داخلی، اصل نود، فرهنگی و قضایی دعوت کنیم تا در اسرع وقت کمیته‌ای را تشکیل داده و ابعاد این مسئله را بررسی کنند.
لاریجانی که این روزها متصف به " خواص بی بصیرت" شده است،از اعضای این کمیته خواست تا ظرف چند روز آینده گزارشی را به مجلس ارائه دهند تا نمایندگان و ملت بدانند که چگونه با این جریان برخورد کنند و دستگاه‌های مختلف نیز به وظایف خود عمل نمایند.
وی در بخشی از سخنان  خود با اشاره به قیام مصر و نقش کشورهای خارجی، حرکت  مردمی جنبش سبز را یک حرکت ضد انقلابی خواند و اظهار داشت: برای سرپوش گذاشتن بر این شکست یک جریان بدلی دامن زدند که راهپیمایی در 25 بهمن برای حمایت از مردم مصر و تونس بود. این در حالی بود که تمام ملت ایران در 22 بهمن در دفاع از انقلاب مصر به صحنه آمدند اما برای این جریان انحرافی عده ای ورشکسته سیاسی خارج نشین و شاهزاده نگون بخت و مقامات و رسانه های آمریکا و اسرائیل در حمایت از آن چیزی کم نگذاشتند.
لاریجانی که اخیرا ازسوی نزدیکان مصباح یزدی بخاطر عدم حمایت از مواضع رهبری مورد مواخذه قرار گرفته در ادامه سخنانش گفت: همه هدف این بود که با مشابه سازی مدعی شوند بحران در نظام های دیکتاتوری و وابسته آمریکا در منطقه تعمیم یافته و ایران که 32 سال است پیشتاز مردم سالاری در منطقه بوده است هم دچار مسئله داخلی است. این حرکت ضد انقلابی نشانه عصبانیت آمریکا از حمایت ایران از نهضت های آزادیبخش منطقه بود و تازگی هم ندارد. از ابتدای انقلاب همین مسیر را دنبال کردند.
رئیس مجلس ادامه داد: می​پرسند ایران که حامی این انقلاب​ها در منطقه است چرا اجازه راهپیمایی نداد؟ نباید هم اجازه می​دادیم!  اگر وزارت کشور در این امر تخلف می​کرد، قطعا مجلس با وزیر برخورد می​کرد. مگر بناست ما چشممان را بر این امور ببندیم؟ اگر بخواهند علیه پیامبر و دین تظاهرات راه بیاندازند، ما باید اجازه بدهیم؟ راهپیمایی دیروز به مراتب بدتر از این بود.
بدنبال این سخنان،  نمایندگان مجلس در یک اقدام غیر متداول با شعار مرگ بر موسوی، کروبی و خاتمی، فریادهای خود را آغاز کرده و سپس این شعارها به فریاد «موسوی، کروبی اعدام باید گردند» تغییر یافت.
در پایان نمایندگان شعار می‌دادند ما همه سرباز توییم خامنه‌ای، گوش به فرمان توییم خامنه‌ای.
رئیس مجلس در واکنش به این شعارها گفت با توجه به مسائلی که این روزها رخ داده است فکر می‌کنم که باید یک میدان تحریر در مجلس ایجاد کنیم. این کنایه لاریجانی به برگزاری راهپیمایی " غیرقانونی" نمایندگان در حمایت از قیام مصر بر می گردد. 


 جرس: 
سردار احمدرضا رادان با اشاره به حوادث روز گذشته گفت: به دنبال فراخوان سران فتنه پس از 22 بهمن و به تحریک کشورهای خارجی، آمریکا، اسرائیل و انگلیس گروه اندکی از فتنه‌گران به خیابان‌ها آمدند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از مجروح شدن 9 تن از نیروهای امنیتی در تیراندازی‌های روز گذشته خبر داد و گفت: تیراندازی گروهی از منافقان در روز 25 بهمن منجر به کشته شدن یک نفر از هموطنانمان و مجروحیت چند تن دیگر شد.
به گزارش  مهر، وی ادامه داد: هدف و منظور سران فتنه پس از 22 بهمن تحت الشعاع قرار دادن جمعیت 50 میلیونی مردم در 22 بهمن و گم کردن مسیرهایی که در تونس و مصر منجر به حذف حاکمیت شد بود.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای آمریکایی‌ها حصر سران مصر و تونس بسیار سخت بود به نحوی که حتی در این زمینه  پوشش خبری انجام ندادند.

وی  همانند سایر نیروهای امنیتی با فرافکنی افزود: ‌بر همین اساس منافقان را در کشور به کار گرفتند تا به تجمع در کشور بپردازند و گروهی از افراد نیز با استفاده از پیک ترافیک اقدام به راهبندی مصنوعی کرده و انتظار همراهی مردم را داشتند.
سردار رادان  بدون اشاره حتی با آمار سایتهای حامی حکومت که از حضور دهها هزار تن خبر داد ه اند گفت: اما خوشبختانه مردم این عده قلیل را همراهی نکرده و حتی در حرکت‌های خودجوش اعتراض خود را به آنان نشان دادند.
وی  به شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی سخنی نگفت و افزود:  همچنین 150 نفر از این اغتشاشگران اقدام به آتش کشیدن سطل زباله‌ها و ویرانی بی‌آر‌تی‌ها کردند اما حضور به موقع نیروهای امنیتی مانع از تخریب زیاد اموال عمومی شد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با ادعای اینکه دست سران فتنه بار دیگر به خون مردم آغشته شده است گفت: در منطقه نواب، توحید گروهی از منافقان اقدام به تیراندازی به سوی مردم و نیروهای امنیتی کردند که در این جریان 9 نفر از ماموران مجروح و متاسفانه یک نفر از مردم کشته شد. حال یک نفر از مجروحین به شدت وخیم است که امیدواریم هر چه سریعتر بهبود یابد.
سردار رادان افزود: منافقان ظرف چند روز گذشته بسیار تلاش کردند که در 25 بهمن کشتاری را راه بیاندازند که با همراه نشدن مردم این هدف شوم آنان محقق نشد.

وی  نگفت به رغم اطلاع نیروهای انتظامی از تحرکات آنان چرا اقدامی برای بازداشت این افراد انجام نشده است و افزود: چند نفر از منافقان دستگیر شدند که پرونده آنها در حال تکمیل است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی همسو با رسانه های حامی دولت با اشاره به فردی که روز گذشته قصد خودکشی از بالای یک جرثقیل را داشت گفت: او فردی است که مشکلات روحی و روانی دارد و با خانواده خود درگیر است و می‌خواست با این کار خود را در معرض توجه قرار دهد و رسانه‌های بیگانه نیز از این موضوع می‌خواستند به نفع خود استفاده کنند.
 


 جرس:  
در ادامه واکنشهای حکومتی به حضور گسترده مردم در تظاهرات حمایت از مردم مصر و تونس، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه موسوی و کروبی تصور کرده​بودند که پیروز اتفاقات دیروز خواهند بود، گفت: اما آنها بازنده بوده و هستند.
به گزارش خبرآنلاین، غلامعلی حداد عادل  نماینده حامی دولت و پدر زن فرزند آقای خامنه ای در نطق امروز خود به میرحسین موسوی و مهدی کروبی  توهین کرده و آنان را با برادر حاتم مقایسه کرد.
  نمایندگان مجلس پس از اینکه حدادعادل به موسوی و کروبی و اقدامات اخیر آنها اشاره کرد، با فریادهای «موسوی و کروبی، اعدام باید گردند»، «سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن» و «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبرماست» و «مرگ بر آمریکا»، همراه شد.
غلامعلی حدادعادل حیرت آور است که آقایان موسوی و کروبی از حامیان خود دعوت کردند روز 25 بهمن به خیابان​ها بیایند و تحت عناوان حمایت از مصر و تونس به مخالفت با نظام بپردازند.
وی ادامه داد: آنها تصور کرده بودند که یا وزارت کشور اجازه می​دهد یا نمی​دهد. اگر اجازه داد که همه چیز را آتش می​زنند تا تلویزیون​های بیگانه نشان بدهند که انقلاب​ها به ایران نیز سرایت کرده است و اگر مجوز ندهند نیز با این رسانه​ها نشان می​دهند که اجازه مخالفت نداشته​اند و در هر حال پیروز خواهند بود. اما به آنها می​گویم که شما در هر حال بازنده بوده و هستید.
این عضو فرهنگستان که پیش از این از ادبیات احمدی نژاد انتقااد کرده بود، در مثالی غیر معمول با توهین به رهبران جنبش سبز ادامه داد: ​پس از راهپیمایی 22 بهمن چه نیازی به راهپیمایی دیگری بود که شما زمینه نفوذ فتنه گران و سلطنت طلبها و منافقین را فراهم آورید تا آمریکا مسیر مصر و تونس را دچار انحراف کنند. کار دشما شبیه برادر حاتم طائی است که برای معروف شدن در چاه زمزم ادرار کرد و معروف شد! آری امروز شما هم در منطقه و در ایران مثل برادر حاتم مشهور شده​اید اما مشهور به خدمت به دشمنان اسلام.


جرس:
بدنبال عدم صدور مجوز برای راهپیمایی مردم در روزفراکسیون اقلیت مجلس با صدور بیانیه​ای از حاکمیت خواست که در برخورد با منتقدین مصلح با سعه صدر بیشتری برخورد کند و اجازه دهند که دوستداران نظام و انقلاب اسلامی نقدهای دلسوزانه خود را که به اصلاح امور می‌انجامد بیان کنند.
در حالی که صبح امروز نمایندگان مجلس در یک اقدام غیر معمول بدنبال سخنان رئیس مجلس شعارهایی علیه سران جنبش سبز سر دادند، فراکسیون اقلیت مجلس با صدور بیانیه ای تاکید کرد که اصلاح‌طلبان معتقد به نقدهای منصفانه در چهارچوب ارزش‌های نظام هستند. 
به گزارش خبر آنلاین، متن کامل بیانیه فراکسیون اقلیت مجلس چنین است:  در شرایط حساس فعلی، کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش دارد. لذا اقداماتی که در جهت تنش‌زایی انجام شود خصوصا اقداماتی که به خشونت در جامعه دامن بزند به نفع کشور و نظام نیست.
بدیهی است اصلاح‌طلبی به معنی حرکت در چهارچوب قانون اساسی و اعمال اصلاحات با روش‌های مدنی است و با اقدامات خلاف قانون مخالفت و هر گونه اقدام خلاف قانون از دیدگاه اصلاح‌طلبان محکوم است.
اصلاح‌طلبان معتقد به نقدهای منصفانه در چهارچوب ارزش‌های نظام هستند و از حاکمیت می‌خواهند که در برخورد با منتقدین مصلح با سعه صدر بیشتری برخورد کند و اجازه دهند که دوستداران نظام و انقلاب اسلامی نقدهای دلسوزانه خود را که به اصلاح امور می‌انجامد بیان کنند.  در خاتمه تاکید می‌کنیم که منافقین و دشمنان نظام بدانند که با حرکات رذیلانه خود نمی‌توانند از اختلافات درون خانواده نظام سوءاستفاده و هر گونه حرکتی را محکوم و همچون همیشه از طرف مردم مطرود می‌باشد.
طنین شعار معنی دار “مبارک، بن علی، نوبت سیدعلی” در ٢۵ بهمن: همبستگی قیامهای ایران، تونس و مصر
جرس:
برای ارزیابی دستاوردهای تظاهرات دوشنبه 25 بهمن 1389 اگرچه کمی زود است و باید منتظر دریافت خبرهای تکمیلی از ایران باشیم اما موارد زیر را می توان به عنوان موفقیتها و دستاوردهای جنبش سبز برشمرد.

اول. جنبش سبز اقتدار خود را به نمایش گذاشت. آماده باش کامل تمام نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه به مدت بیش از 48 ساعت حکایت از واهمه شدید حاکمیت از حضور خیابانی سبزها بود. اگر چه بیش از یک سال از سرکوب وحشیانه عاشورا گذشت، 25 بهمن نخستین حضور مستقل سبزها پس از یک سال و نیم سرکوب مداوم بود. غیر از تظاهرات خرداد و تیر 1388، سبزها کوشیدند تجمعات حکومتی را سبز کنند. جنبش سبز با این گام  مستقل خود را به روزهای اوج نزدیکتر کرد.
دوم. جنبش سبز برای برگزاری تجمع و راه پیمائی از حکومت جائر کسب مجوز نمی کند، رسما به وزارت کشور اطلاع می دهد. موسوی و کروبی علیرغم عدم صدور مجوز از سوی وزارت کشور درخواست راهپیمائی خود را لغو نکردند و بر حضور پرشور مردم تاکید کردند و این قدم بزرگی است.
سوم. جنبش از دو ناحیه رشد کرده است. یکی گسترش در شهرهای مختلف و حتی غیردانشگاهی. جنبش دیگر منحصر به تهران و اصفهان و شیراز نیست. فهرست بلند شهرهائی که امروز با حضور مقتدرانه سبزها ناآرام بودند را مرور کنید. جمعیت تظاهر کننده بیش از حد انتظار بود. گستردگی جنبش از طبقه متوسط شهری به دیگر طبقات و اقشار کشیده شده است. حضور کارگران و زحمتکشان در تظاهرات 25 بهمن چشمگیر بود. چهره های تازه نفس در میان معترضان کم نبود.
چهارم. موج بازداشتها بالا بود. هر بازداشت یعنی پیوستن اعضای یک خانواده به جنبش. تجربه زندان را دست کم نگیرید. نظام جور با دست خود گور خود را می کند. کسی که طعم زندان و بازجوئی را چشید برای مقام معظم رهبری صلوات نخواهد فرستاد.
پنجم. سپاه در خیابانها غائب بود. فرماندهان سپاه از همتایان مصری و تونسی خود آموختند که به نفعشان نیست رو در روی ملت بایستند. حفظ نظم کار پلیس است. تظاهرات را با گلوله جنگی سرکوب کردن اشتباهی بود که سعی شد این بار توسط سپاه تکرار نشود. اگرچه بسیج حاضر بود اما ابتکار عمل بدست پلیس بود. به پادگان برگرداندن سپاه پیروزی جنبش سبز است.
ششم. درمیان شعارهای تظاهرات کنندگان بعد از دو شعار ملی الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور دو شعار دیگر بیشتر شنیده می شد، یکی "سیدعلی حیا کن، مبارکو نگا کن"؛ و دیگری "مبارک، بن علی نوبت سیدعلی". این زیباترین جلوه همبستگی سه ملت مسلمان منطقه است. ایرانیان با ذوق به هدف زدند. زین العابدین بن علی تونسی به زباله دان تاریخ پرتاب شد، حسنی مبارک مصری به کما فرو رفته است. و اکنون نوبت مقام معظم رهبری سید علی حسینی خامنه ای ایرانی است. طنین این شعار مبارک در فضای تهران و دیگر شهرهای کشور کم موفقیتی نیست.
هفتم. فشارهای بین المللی و موج فزاینده بیداری منطقه به حکام پرمدعا و کم خرد تهران آموخت که از سبعیت خود کمی - تنها کمی - بکاهند و همانند  تجمعات گذشته با خودروی نیروی انتظامی تظاهرکنندگان را زیر نگیرند و بسیج سینه هموطنانش را هدف گلوله جنگی قرار ندهد. جنبش سبز کاهش سبعیت را به ولایت جائر تحمیل کرد.
اکنون مائیم و جنبش سبز. باور کردیم که هنوز بیشماریم و می توانیم. اگر بخواهیم می توانیم. فقط باید استقامت کنیم. آزادی یک شبه بدست نمی آید. مصر و تونس تازه به نزدیکی های بهمن 57 ما ایرانیان رسیده اند. ما 32 سال از آنها جلوتریم. ما جمهوری اسلامی را تجربه کرده ایم، انها این تجربه را هنوز از سر نگذرانده اند
یادمان نرود آزادی یک شبه و یک ساله بدست نمی آید. "مطالبات محدود با مقاومتهای نامحدود" رمز پیروزی است. منتظر فراخوان بعدی باشیم



جرس: در حالیکه روز دوشنبه ۱۴ فوریه شورای عالی نیروهای مسلح مصر دو خواسته از سه مورد درخواستیِ معترضان مبنی بر "انحلال پارلمان و تعلیق قانون اساسی" را پذیرفته و در راستای جابه جایی قدرت پیش می رود، گزارش منابع خبری حاکی از ادامه اعترضات در کشورهای بحرین و یمن در منطقه خبر می دهد، که طی هفته های اخیر و بعد از اوج گرفتن قیام ها در تونس و مصر، به کشورهای منطقه کشیده شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه تظاهرکنندگان ضد دولتی در یمن، با لباس شخصی های حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری آن کشور در پایتخت درگیر شدند و همزمان در جریان تداوم تجمعاتی که از شامگاه یکشنبه توسط معترضین بحرینی در منامه پایتخت آن کشور و نقاط دیگر رخ داد، ماموران انتظامی به مردم حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

یمن، وعده های رئیس دولت
به گزارش این خبرگزاری، پلیس یمن در جریان درگیری میان مردم و دانشجویان با لباس شخصی ها تلاش کرده بود تا این دو گروه را از یکدیگر جدا کند .
گفتنی است معترضان طی هفته های اخیر خواهان استعفای رئیس جمهوری این کشور هستند، که بیش از سه دهه است در قدرت می باشد.
همچنین خبرگزاری بی بی سی گزارش داده است که خبرنگار و فیلمبردار آن شبکه توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته و زخمی شده اند.
شبکه العربیه گزارش داده است که در شهر صنعتی تعز نیز، پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به تیراندازی مبادرت کرده و ماموران امنیتی، برای این که کنترل امور از دست خارج نشود، دست به اقدامات امنیتی بیشتر زده اند.
علی عبدالله صالح قول داده است که در سال ٢۰۱٣، که دوره ریاست جمهوری او به پایان می رسد، دیگر کاندیدای انتخابات نشود و پسرش نیز در این انتخابات شرکت نکند.

بحرین، قول سلطان
گفتنی است در جریان درگیری های یکشنبه و دوشنبه در بحرین، پلیس با گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور تظاهرکنندگانی را که مانند مصر و تونس دست به اعتراض زده بودند را متفرق کرده و بیست تن را نیز به شدت مجروح ساخته است.
خبرگزاری فرانسه می افزاید دولت بحرین برای جلوگیری از تجمع مردم و وقوع قیامی شبیه آنچه که در جهان عرب اتفاق افتاده است قول کمکهای مالی به مردم این کشور داد. فعالان بحرینی در بیانیه ای از مردم بحرین خواستند تا در تظاهرات صلح آمیز در این کشور شرکت کنند.
در این بیانیه آمده است:" ما تاکید می کنیم که چهاردهم فوریه تنها آغاز یک قیام است. راهی طولانی در پیش است و تظاهرات ممکن است برای روزها و هفته ها ادامه یابد."
گفتنی است حمد بن عیسی ال خلیفه ،پادشاه بحرین، می کوشد از میزان اعتراضات در این کشور بکاهد. او قول داد به هر خانواده بحرینی هزار دینار اهداء کند و دولت نیز قول آزادی افرادی را داده که در اعتراضات سال گذشته در این کشور دستگیر شده اند.

مصر، خواسته ها عملی می شود
در راستای جا به جایی قدرت در مصر، شورای عالی نظامی که بعد از سقوط حسنی مبارک زمام امور را موقتا در دست گرفته، اعلام کرد که تا شش ماه دیگر انتخاباتی آزاد برای انتقال قدرت به غیرنظامیان برگزار خواهد کرد.
شورای عالی نیروهای مسلح این کشور در بیانیه‌ای، ضمن اعلام انحلال پارلمان و تعلیق قانون اساسی، خاطرنشان کرده است که انتقال صلح‌آمیز قدرت در چارچوب نظامی دموکراتیک را تضمین خواهد کرد.
همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از معترضان کماکان حاضر در میدان تحریر نوشته است که آنها انتظار دارند که زندانیان سیاسی هر چه سریع‌تر آزاد شوند.
محمود نصار یکی از معترضان حاضر در میدان تحریر گفته است که ارتش تا کنون گام‌های کافی را برای برآوردن خواست مردم برنداشته و خواست ما آزادی همه زندانیان سیاسی است که پیش و پس از ۲۵ ژانویه بازداشت شده‌اند.
این معترض مصری تأکید کرده است که تنها در این صورت ما به اعتراض‌ها پایان خواهیم داد.
سه روز پس از کناره‌گیری مبارک، صدها پلیس قاهره در همبستگی با مردم دست به تظاهرات زدند. جوانان جنبش ۶ آوریل، پس از مذاکره با نظامیان اعلام کردند که قصد تشکیل حزب دارند.
بر این اساس، وشنبه ۱۴ فوریه - ۲۵ بهمن، نمایندگان جوان گروه ۶ آوریل، به عنوان نخستین سازمان‌دهندگان اعتراضات مردمی، با رهبران ارتش به مذاکره نشستند. آن‌ها، سپس مذاکرات را ثمربخش ارزیابی کردند و به خبرگزاری‌ها گفتند که قصد تشکیل یک حزب را دارند.
تظاهرات همبستگی پلیس
خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داده است که همزمان، صدها پلیس در همبستگی با جنبش مردمی در خیابان‌های قاهره دست به تظاهرات زدند. آن‌ها پس از راه‌پیمائی، در میدان تحریر گرد آمدند و با استفاده از بلندگو اعلام کردند که خودشان را با مردم مصر یکی می‌دانند.
محمد مستقاوی یکی از افراد پلیس به خبرگزاری ها گفته است:"ما از مردم خواهش می‌کنیم به ما بی‌احترامی نکنند. ما دشمن آن‌ها نیستیم و خیلی از همکارانمان قربانی سیستم بوده‌اند."

لیبی و الجزایر
با به گزارش منابع خبری غربی و عرب زبان، طی روزهای آینده، علاوه بر یمن و بحرین، اعترضات در الجزایر ادامه پیدا خواهد کرد و همزمان گروههای مخالف حکومت سرهنگ معمر قذافی، خواستار برگزاری اعتراضاتی به تاسی از تونس و مصر شده اند.



نامهٔ سرگشادهٔ همسر پیمان عارف به رئیس قوهٔ قضاییه

خبرگزاری هرانا - پیمان عارف پنج شنبه شب مورخ بیست و یکم بهمن ماه، با یورش ماموران امنیتی به منرل شخصی‌اش بازداشت شد.
در اعتراض به بازداشت این فعال دانشجویی، سمیه جمشیدی همسر آقای عارف، نامه‌ای سرگشاده به آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوهٔ قضاییهٔ جمهوری اسلامی نگاشته است.
در بخش‌هایی از این نامه که در اختیار ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قرار گرفته، آمده است: "جناب قاضی، آیا گمان می‌برید اگر مردم بخواهند تصمیمی بگیرند، خاموش بودن در حبس همسرم، پیمان و ده‌ها دلاور چون او خللی در اراده مردم ایجاد خواهد کرد!؟"
متن کامل نامهٔ مذکور به شرح زیر می‌باشد:

رییس محترم قوه قضاییه
جناب آقای لاریجانی
؛
دو روز پیش مامورانتان همسرم را با خود بردند، کجا و چرا!؟
جناب لاریجانی، همسرم، پیمان عارف را خوب می‌‌شناسی!‌‌‌ همان دانشجوی ستاره داری که سال پیش ۱۱ ماه زندانی‌اش کردید! گفتند چون گفته ستاره دارم به رئیس جمهورتان توهین کرده! اما این بار من حکمی دیدم با عنوان قوهٔ قضاییه که در مضمونش به بازداشت هر آنکه می‌تواند در وقایع ۲۵ بهمن موثر باشد، اشاره شده بود؛ من حقوق‌دان نیستم، اما جناب قاضی این می‌تواند حکم قضایی باشد!؟
هنوز واقعه‌ای رخ نداده و هنوز همسرم در آن نقشی نداشته که به این اتهام بازداشت می‌شود.
جناب قاضی، آیا گمان می‌برید اگر مردم بخواهند تصمیمی بگیرند، خاموش بودن در حبس همسرم، پیمان و ده‌ها دلاور چون او خللی در اراده مردم ایجاد خواهد کرد!؟
جناب قاضی آیا مامورانتان چنین می‌اندیشند که با آزار روحی و جسمی همسرم تغییری در دگر اندیشی‌اش حاصل می‌شود! و یا از ایمان و باور من به وی کاسته می‌شود.
ریاست قضایی محترم
شاید شما بدانید همسرم را کجا برده‌اند و با او چه می‌کنند؟ می‌دانید که زندانیان سیاسی ماه‌ها هیچ تماسی با دنیای بیرون ندارند!
قاضی عزیز لطفا پاسخگوی من و ده‌ها خانواده دیگر باشید.



کارگران پالایشگاه نفت آبادان اعتصاب کردند

خبرگزاری هرانا - صبح روز گذشته، مورخ ۲۵ بهمن ماه بیش از ۵۰ تن از کارگران پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به بیکاری، دست به اعتصاب زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، کارگران پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان در قبال وضعیت معیشت ایشان در مقابل درب پالایشگاه بر روی زمین دراز کشیدند و مانع رفت و آمد به پالایشگاه شدند.
در پی این حرکت اعتراضی مامورین نیروی انتظامی و حراست پالایشگاه سریعا خود را به محل تجمع رساندند و سعی در متفرق کردن کارگران معترض داشتند.
گفته می‌شود مامورین با دیدن کوتاه نیامدن کارگران اقدام به تهیهٔ فیلم و عکس از آنان نمودند.
این تجمع تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشت.

لازم به ذکر است این کارگران برای بار دوم است که در اعتراض به بیکاری در مقابل پالایشگاه تجمع می‌کنند.


بازداشت بیش از ۱۰ دانشجوی دانشگاه تهران، در اعتراضات ۲۵ بهمن

خبرگزاری هرانا - روز گذشته به دنبال برگزاری تجمع پرشور بیست و پنج بهمن بیش از ده تن از دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران بازداشت شدند.
به گزارش دانشجونیوز، عارف بلند نظر دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، و خانم شریف از اعضای انجمن اسلامی دانشکده دارو سازی و یک تن دیگر از اعضای این انجمن روز گذشته بازداشت شدند.
بر اساس این گزارش، هشت تن از اعضای انجمن اسلامی دانشکده فنی نیز بازداشت شده اند که هنوز از اسامی آنان گزارش دقیقی در دست نیست.
هم چنین احسان شفاهیان، دانشجوی دانشکده متالورژی دانشگاه تهران نیز روز گذشته بازداشت شده است.
شایان ذکر است که با گذشت یک روز از تظاهرات روز گذشته و موج گسترده برخوردها و بازداشت ها در روز گذشته، هنوز آمار دقیق بازداشت شدگان و همچنین کشته شدگان احتمالی در دست نیست.


ابوذر رستمی، دانشجوی دانشگاه هنر بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - ابوذر رستمی، دانشجوی رشتهٔ سینما دانشگاه هنر تهران، در پی اعتراضات ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی شب گذشته در ۴ راه ولیعصر توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.
از سرنوشت این دانشجوی بازداشتی اطلاعی در دست نیست.
به گزارش هرانا روز گذشته، دستکم ۲۵۰ تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
شایان ذکر است که احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، در مصاحبه با رسانه‌های دولتی تعداد بازداشت شدگان اعتراضات روز گذشته را ۱۵۰ نفر اعلام کرده است.


شناسایی یکی از جان باختگان اعتراضات ۲۵ بهمن ماه

خبرگزاری هرانا - "صانع ژاله" متولد سال ۶۳ دانشجوی کرد رشته نمایش دانشگاه هنر تهران در اعتراضات ۲۵ بهمن ماه کشته شده است.
وی در در تقاطع خیابان جمال زاده- انقلاب به علت اصابت مستقیم گلوله زخمی شد اما به علت شدت جراحات وارده پس از انتقال به مراکز درمانی، جان خود را از دست داده است.
به گزارش برخی رسانه های دولتی، صانع ژاله که اهل شهرستان پاوه بود، به علت اصابت گلوله به سر جان خود را از دست داده است.
خبرگزاری هرانا روز گذشته از کشته شدن یک تن در خیابان جمالزاده خبر داد که برای تایید آن نیازمند اسناد بیشتری بود.
همچنین حال دو زخمی دیگر این حادثه وخیم گزارش می‌شود.
شاهدان عینی پیشتر گفته بودند که وی به علت اصابت گلوله ی ماموران امنیتی کشته شده است.



كشته شدن يك كارگر معدن در راور کرمان

خبرگزاری هرانا - به تازگی دبیراجرایی خانه کارگر استان کرمان از کشته شدن یک کارگر در معادن این استان خبر داد و این مهم نشان می دهد که معادن کرمان هم چنان قربانی می گیرد.
عباس کاربخش درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: این کارگر درمعدن پاودانا (همکار) کشته شده است.
وی با بیان اینکه معدن پاودانا در نزدیکی شهر راور قراردارد، اظهارداشت: ریزش معدن علت کشته شدن این کارگر بوده است.
دبیراجرایی خانه کارگراستان کرمان در پاسخ به این سوال که وضعیت ۳ کارگری که در معدن اشکیلی کشته شده بودند و هنوز زیرآور قراردارند چه شده است، گفت: جنازه این کارگران هنوز درمعدن قراردارد.
کاربخش‌گفت: طبق اطلاعاتی که دارم فعالیت‌ ‌ها برای بیرون آوردن جنازه این ۳ کارگر متوقف شده است.


حامد شاملو بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - حامد شاملو، از شاعران و داستان نویسان جوان، در پی اعتراضات مردمی روز ۲۵ بهمن ماه، بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد شاملو بعد از ظهر روز گذشته در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
از محلی که آقای شاملو پس از بازداشت بدانجا منتقل شده است، تاکنون اطلاعی در دست نیست.
حامد شاملو سبک نویی را در داستان نویسی دنبال می‌کرد.
شایان ذکر است که بر اساس اخبار هرانا روز گذشته دستکم ۲۵۰ تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.


بازداشت رامتين مقدادي عضو ستاد جوانان مهندس موسوي در بابل

خبرگزاری هرانا - روز گذشته رامتين مقدادي عضو ستاد جوانان مهندس موسوي در بابل دستگير شد.
به گزارش جرس، رامتين مقدادي در حين  برگزاري تجمع حوالي خيابان مدرس در بابل، توسط نيروهاي امنتي بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل شده است.
تاكنون مقامات امنيتي و قضائي اتهام اين فعال 17 ساله ستاد مهندس موسوي در بابل را مشخص نكردند. رامتين مقدادي دانش آموز كلاس سوم دبيرستان و عضو فعال ستاد جوانان مهندس موسوي در ايام انتخابات رياست جمهوري بوده در تجمع اعتراضي روز عاشوراي سال گذشته در بابل به مدت چند ساعت توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد.
گفتني است در حوادث روز گذشته در بابل محسن برزگر و حسين ضامن ضرابي، دو تن از فعالين دانشجويي سرشناس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل نيز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.