۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

دعوت گروه هشت از ایران به شفافیت و رعایت حقوق بشر

هشت کشور صنعتی آمریکا، آلمان، ژاپن، چین، انگلیس، فرانسه، کانادا و روسیه در پایان دومین روز از نشست خود اعلام کردند به حق داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز از سوی ایران احترام می گذارند اما عدم شفافیت ایران دربارۀ فعالیت های هسته ای این کشور و ادامۀ غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را بزرگترین مانع برای اعتماد به این کشور می دانند.

رهبران کشورهای عضو گروه هشت از ایران خواستند به حقوق بشر و آزادی بیان در این کشور احترام بگذارد. این کشورها همچنین در بیانیه ای از مسئولان حکومت ایران خواستند با بکار بردن "دیالوگ شفاف" دربارۀ برنامۀ هسته ای خود، نگرانی جامعۀ بین المللی در این مورد را رفع کنند.
به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه هشت کشور صنعتی آمریکا، آلمان، ژاپن، چین، انگلیس، فرانسه، کانادا و روسیه در پایان دومین روز از نشست خود اعلام کردند به حق داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز از سوی ایران احترام می گذارند اما عدم شفافیت ایران در بارۀ فعالیت های هسته ای این کشور و ادامۀ غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را بزرگترین مانع برای اعتماد به این کشور می دانند.
این کشورها ضمن حمایت دوباره از قطعنامۀ تحریمی علیه ایران، اظهار امیدواری کردند این قطعنامه بتواند ایران را به سمت بکار بردن " ادبیاتی شفاف و روشن" دربارۀ برنامۀ اتمی خود و همچنین توجه به تصمیمات شورای امنیت و احترام به آزادی بیان و حقوق بشر در سوق دهد.
در ابتدای ماه ژوئن، شورای امنیت سازمان ملل متحد با دوازده رأی، چهارمین قطعنامۀ تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. این قطعنامه تحریم شرکت های وابسته به سپاه پاسداران و برخی از مقامات حکومت ایران را در بر می گیرد. ضمن آنکه ایران از سرمایه گذاری در صنایع مرتبط با استخراج و تولید اورانیوم ممنوع شده است. همچنین به موجب این قطعنامه، فروش هشت نوع سلاح به این کشور ممنوع است.
اعضای گروه هشت همچنین در این بیانیه از کشورهای دیگر خواستند قطعنامۀ تحریمی علیه ایران را بکار ببندند. نشست گروه هشت در محلی بنام مسکوکا در نزدیکی تورنتو برگزار می شود. این گروه امروز یکشنبه به کار خود پایان داده و برای شرکت در اجلاس سالانۀ گروه بیست که از امروز آغاز می شود به تورنتو می روند. در این اجلاس بر سر بحران اقتصادی و تاثیرات آن بحث خواهد شد. ضمن آنکه به گفتۀ خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، این اجلاس نشانۀ آمادگی همکاری میان سیاستمداران برای حل مشکلات اقتصادی کشورهاست.
کسری بودجه مهمترین مانع در برابر کشورهای عضو گروه بیست در اجرای برنامه های اقتصادی این گروه است.
کشورهای اروپایی به دنبال کاهش بودجۀ و کاستن از قروض عمومی تا سال دوهزار و سیزده بعنوان راهی برای مقابله با تاثیرات بحران اقتصادی هستند. راهی که به نظر خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا می تواند نشانه ای از ارادۀ سیاستمداران برای حل مشکلات اقتصادی باشد.
گروه بیست از ترکیب گروه صنعتی هشت و دوازده کشور در حال توسعه از جمله هند، برزیل، عربستان سعودی، آرژانتین تشکیل شده است.