۱۳۹۱ فروردین ۱۴, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 Israel-Loves-Iran

Iran-Loves-Israel

We, do not want a war!
We, do not want an Islamic regime!
We, do not want to support terrorist groups!
We want democracy!
We want peace!
We want respect!
We want freedom!
  

 

 

 

 


اخبار روز - گزارش دریافتی: تعدادی از خانوادههای زندانیان سیاسی و نهادهای مدنی کرد طی نامه ی سرگشاده ای نسبت به اعدام های سیاسی در کردستان اعتراض کرده و خواهان قطع فوری اعدام ها شده اند. آنها با تاکید بر این که «اعدام مجازاتی غیرانسانی است» خواهان لغو صدور حکم اعدام و توقف بلادرنگ اعدام های سیاسی و بخصوص توقف اجرای حکم اعدام شیرکو معارفی ، حبیب گلپهری و زانیار و لقمان مرادی شده اند.
متن نامه سرگشاده ای این تعداد از خانوادهای زندانیان سیاسی و نهادهای مدنی به شرح زیر است:
با وجود این‌که طی ماههای گذشته حکم اعدام چند تن از زندانیان سیاسی کرد نقض شده است، اما هنوز بیش از بیست زندانی سیاسی دیگر در انتظار اعدام به سر می‌برند.
شیرکو معارفی، حبیب‌الله گلپری‌پور, زانیار و لقمان مرادی چهار تن از تعداد زندانیان سیاسی کرد هستند که برایشان حکم اعدام صادر شده و این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور تایید نیز شده است.
تعدادی از خانوادههای زندانیان سیاسی و چند نهاد مدنی طی نامه ی سرگشاده ای نسبت به اعدام های سیاسی در کردستان اعتراض کرده و خواهان قطع فوری اعدام ها و بخوصوص جلوگیری از اجرای حکم این چهار زندانی سیاسی کرد شدند.
ما خواهان توقف بلادرنگ اعدام های سیاسی هستیم. ما این اعدام ها را اقدام علیه وحدت ملی و علیه حیثیت و شان تمام مردم ایران و بخصوص مردم کردستان می دانیم. اعدام های سیاسی برای تولید ترس و وحشت عمومی در تمام ایران و بخصوص مناطق کردنشین است. ما صدور حکم اعدام را ترویج و تشویق خشونت می شناسیم و درباره‍ی تاثیر بسیار مخرب آن بر شرایط سیاسی و انباشتن خشم و نفرت در جامعه هشدار می دهیم.
ما صدور حکم اعدام را ترویج و تشویق خشونت می شناسیم و درباره‍ی تاثیر بسیار مخرب آن بر شرایط سیاسی و انباشتن خشم و نفرت در جامعه هشدار می دهیم. اعدام سیاسی یعنی ویران گری زمینه های همزیستی گروه های اجتماعی.
ما از هیچ کوششی برای توقف بلادرنگ ماشین اعدام فرو گزار نخواهیم کرد. اعتراض به اعدام یک وظیفه ملی است.
ما خواهان دیدار فوری آقای احمد شهید گزارش گران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد از ایران و دیدار از مناطق کردنشین هستیم. ما از جهانیان استمداد می طلبیم. ما از همه مجامع حقوق بشری، صلح دوست و عدالت خواه جهان تقاضا می کنیم در این روزهای دشوار مردم کردستان را تنها نگذارند.
ما خواهان اجرای عدالت و خواهان دادگاهی مجدد این عزیزان که بی گناه و در دادگاه‌های غیرعلنی و بدون حضور هیأت منصفه محاکمه شده که برایشان حکم اعدام صادر شده و این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور تایید نیز شده است. و همان گونه که روز به روز بر آمار فعالین کرد محکوم به اعدام افزوده میشود و دستگاه قضایی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی در پی اعدام یکایک این فعالین میباشد بر این اساس مداخه موثر و حمایت تمامی انسانهای آزاده و مجامع بین المللی در مقطع حساس کنونی از زندانیان سیاسی ومدنی کُرد ،مانع از وقوع هر فاجعه وتراژدی دیگری میباشد .
خانوادههای زندانیان سیاسی کرد : لقمان و زانیار مرادی ، شیرکو معارفی ، انور حسین پناهی ، ارسلان اولیایی ، مصطفی سلیمی ، رشید آخ کندی ، علی مرادی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
اتحادیه خانوادهای در بند کورد
کومیته ی دانشجوی دفاع از زندانیان سیاسی در سنندج
جمعیت جوانان کردستان ایران  

 


اخبار روز: 
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: مهندس حشمت الله طبرزدی زندانی سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) در نامه ای از داخل زندان نکاتی را پیرامون دمکراسی و حقوق بشر بیان داشت. دبیرکل جبهه دمکراتیک ایران در این نامه و در پاسخ برخی از منتقدین خود به توضیح پیرامون مسایلی مانند حقوق انسان ها، عدالت، دمکراسی و تمامیت ارضی ایران پرداخت.
متن کامل نامه حشمت الله طبرزدی:

عید فرخنده باستانی را بار دیگر به هم میهنان عزیز شادباش می گویم. می خواهم در این پیام به دو مساله حقوق بشری تاکید کنم.
یک؛ در شگفتم با وجود اینکه نزدیک به دو سال از طرح شکایت من علیه سید علی خامنه ای می گذرد، اما هیچ یک از افراد و نهادهای داعیه دار دفاع از حقوق بشر آن را پیگیری نکرده و یا حداقل نتیجه ای ملموس دست نداد. آیا حقوق بشر متمدن این امکان را نیافته است که دیکتاتورها را به پای میز محاکمه بکشاند و حتما می بایست با جنگ و دخالت نظامی به دیکتاتوری ها پایان داده شود؟ یا اینکه طرح چنین مسایلی برای برخی سیاست بازان مدعی دفاع از حقوق انسان ها به اندازه کافی نفع سیاسی ندارد؟
دو؛ گویا ویدئویی از من منتشر شده که در آن مساله ای تکراری در باب دمکراسی، حقوق بشر و سکولاریسم برای آینده سیاسی ایران را مطرح کرده بودم و طرح مساله فدرالیسم از سوی من نزاع هایی در بین اپوزیسیون به راه انداخته بود. حتی برخی دوستانم از راه هایی برایم پیام فرستادند که فعلا به چنین بحث هایی دامن نزنم. این موضوع موجب شد تا صرفاً به عنوان نظرات شخصی یک مبارز و یک روزنامه نگار حرف هایم را شفاف تر بیان کنم.
من نمی خواهم رئیس جمهور شوم، نه شاه و نه رهبر. افتخار مبارز بودن و روزنامه نگار بودن را برای خود حفظ خواهم کرد. بنابر این منتقدین اجازه بدهند آزادانه حرف هایم را بزنم و من را سانسور نکنند. از دیگر سو من از کسانی هستم که اگر یک دولت خارجی یا گروه داخلی قصد تجزیه ایران عزیز را داشته باشد حتماً از اولین هایی خواهم بود که اسلحه در دست گرفته و از وطن دفاع خواهم کرد. فکر می کنم سابقه خودم و خانواده ام در جنگ عراق و ایران که صدام چشم طمع به خوزستان داشت این را نشان می دهد.
اما سخن اصلی من این است که برای این مبارز و روزنامه نگار زندانی زندگی انسان ها، حقوق آنها و عدالت و دمکراسی مثل تمامیت ارضی مهم است. تجربه تاریخی ایران نشان می دهد که به دلیل ضعیف بودن احزاب، جناح ها و نهادهای صنفی و مدنی در ایران همواره حکومت ها ولو اینکه با عنوان مشروطه و غیره شروع به کار کرده اند به مرور به حکومت مطلقه و دیکتاتوری لگام گسیخته تبدیل شده اند. این واقعیت را در بیانیه «ساختار سیاسی آینده ایران» که در عید ۱٣۷٨ منتشر کردیم تحلیل نموده ایم. برای انتشار آن بیانیه که به نام «اتحادیه اسلامی دانشجویان و دانش آموختگان» منتشر کرده بودیم هزینه سنگینی دادیم زیرا خواستار جمهوری آزاد و دمکراتیک شده بودیم.
اینک اما می خواهم تاکید کنم ساختار سیاسی آینده ایران زیر عنوان هر نامی اعم از ملی یا مشروطه که باشد اگر به توزیع عادلانه قدرت توجه نشود بار دیگر از آن نوعی دیکتاتوری سر بر خواهد آورد. زیرا در ایران بنیادهای دمکراسی بسیار ضعیف است. تنها مکانیزمی که تضمین کننده حقوق انسان ها، عدالت و دمکراسی خواهد بود، پذیرش نوعی فدرالیسم است. از این طریق می توان به صورت علمی از تمرکز قدرت در مرکز و توسط یک جناح پیشگیری کرد. البته محتوای یک جمهوری فدرال را مجلس موسسان باید تعیین کند، برای اینکه مساله بسیار پیچیده ای است. پس پیشنهاد معین من جمهوری فدرال برای ایران است.
من اساساً مایل نیستم گفتمان حقوق بشری و دمکراسی خواهی را به یک گفتمان قومی تقلیل دهم، ولی می خواهم تاکید کنم نوعی جمهوری فدرال می تواند آینده دمکراسی، حقوق بشر و نفی تبعیض در ایران عزیز را تضمین کند.
باید از تاریخ انقلاب و نحوه برخورد خمینی با مساله توزیع قدرت درس بگیریم و پیش از اینکه رویدادهای تاریخی، خود را بر ما تحمیل کنند ما خودآگاهانه ضرورت های تاریخی را دریابیم. و با ارائه راه حل های بیرون از جزمیت های ایدئولوژیک به پیش از تاریخ برویم و بر سرنوشت خود حاکم شویم. برخی شخصیت ها و احزاب و گروه هایی که هنوز جزم های سنت گرایانه را کنار نگذاشته اند، تمایل دارند اتحاد اپوزیسیون را بدون لحاظ خواسته های به حق تاریخی گروه های بزرگ ایران اعم از قومیت ها، صفوف طبقات، مذاهب، احزاب و نهادهای مدنی و حتی جنسیتی حل کنند، و به همین دلیل هیچ گاه موفق نبوده اند.
شاید برخی معترضین و منتقدین این نظریه ایراد کنند که فعلا طرح چنین نظریه هایی زود است برای اینکه موجب تفرقه اپوزیسیون خواهد شد. برداشت من البته این است که وحدت کاذب موجب بروز دیکتاتوری فرد یا جریانی خاص خواهد شد، و مدتی پایدار و حقیقی است که حول مسایل و منافع مشخص باشد و تضمین کننده حقوق اساسی همگان باشد. هر گاه چنین شد پیروزی حتمی خواهد بود.
من از چنین نظریه ای که معطوف به دمکراسی، عدالت و حقوق بشر است دفاع می کنم و از موافقین دعوت می کنم حول آن وحدت حقیقی را پایه گذاری کنند. نباید به کسانی که صرفاً به جابجایی قدرت از این رژیم به رژیم خود می اندیشند اجازه داد بار دیگر بازی خمینی را برای ملت ایران تکرار کنند.

حشمت الله طبرزدی
۱۲ فروردین ۱٣۹۱ خورشیدی
سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج 

 


اخبار روز: 
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی: صبح امروز ۱۴ فروردین مامورین زندان اقدام به منحل کردن بند مالی زندان مرکزی تبریز کرده و زندانیان این بند را به بندهای ۱۲ محکومین و متادون زندان تبریز منتقل کردند. بیست زندانی سیاسی این بند به بند ۱۲ محکومین و سایر زندانیان به بند متادون منتقل شدند. اما ماموران بند ۱۲ محکومین از پذیرش شاهرخ زمانی کارگر زندانی خود داری کرده و وی به بند متادون منتقل شده است. زندانیان بند متادون همگی متادون مصرف کرده و معتاد به انواع مواد مخدر هستند و زندانیان آلوده به انواع بیماری های خطرناک از جمله ایدز و هپاتیت در این بند وجود دارد. این بند به لحاظ بهداشتی در وضعیت فوق العاده نا مناسبی قرار دارد و عملا امکان اولیه ای برای زندگی در آن وجود ندارد. این اقدام مسئولین زندان برای سخت تر کردن شرایط زندان برای شاهرخ زمانی و ایزوله کردن و جدا کردن او از هم خرجی ها و رفقایش برای تضعیف روحیه و مقاومت وی است.
این اقدامات در حالی انجام می شود که دستگیری و سپس حکم صادره برای وی یعنی یازده سال حبس تعزیری از اساس فاقد هرگونه سند و مدرک محکمه پسند و خلاف قانون است.
شیوه های ضدبشری و در نهایت درجه ارتجاعی به کار گرفته شده از طرف ماموران رژیم و دستگاه های سرکوبگر اطلاعاتی-امنیتی آن برای آزار هر چه بیشتر زندانیان پیش از این سابقه داشته و همواره در قبال زندانیان مقاوم به کار گرفته شده است.
ما تمامی فعالین کارگری و سیاسی را برای اقدام متحد در قبال این گونه اقدامات فاشیزم مذهبی و حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه فرا می خوانیم و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط شاهرخ زمانی فعال کارگری دربند هستیم.
جمهوری اسلامی امروز و در دوران پایانی عمر ننگین خود با وحشیت تمام به فعالین کارگری و مدنی یورش برده تا هرگونه بارقه ای از مقاومت را در جامعه از بین ببرد. پاسخ این یورش همانا مبارزه ی منسجم و سازمان یافته در محل کار و زندگی با راه اندازی هسته های مقاومت و کمیته های انقلابی است. چاره ی کار تنها در مبارزه ی متحدانه و متشکل است.

پیش به سوی مبارزه ی متحدانه علیه سرمایه داری اسلامی
پیش به سوی مبارزه ی متشکل با شعار:
کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد

 

افشاگری های جوانترین همسر بن لادن مقامات امنیتی پاکستان را زیر سوأل می برد

نوشتۀ آرش ادیب زاده
روزنامۀ فیگارو در مقاله ای به بررسی گزارش سرویس های امنیتی پاکستان که محتویات اظهارات جوان ترین همسر بن لادن را، در ارتباط با مسیر زندگی و نحوۀ پنهان شدن رهبر اسبق القاعده در ده سال آخر عمرش را منتشر کرده اند پرداخته است.

روزنامه‌های فرانسه
More 
 آرش ادیب زاده
بدین ترتیب معلوم شده که در حالیکه نظامیان آمریکایی و نیروها ی امنیتی و اطلاعاتی در مناطق کوستانی و قبائلی مرزی میان افغانستان و پاکستان در جستجوی بن لادن بودند ، رهبر اسبق القاعده در مناطق مسکونی شهر های پاکستان سکنی گزیده بود.

 

اطلاعی از نام نخستین زن روزنامه نگار ایرانی در دست نیست

در میان زنانی که در آن سال ها به روزنامه نگاری پرداختند آگاهی اندکی از این زن وجود دارد و نام نخستین او را کسی نمی داند اما او درهمدان متولد شد ودر بیمارستان آمریکایی های همدان درس خواند و از آنجا گواهی چشم پژشکی گرفت. او نه تنها نخستین زن روزنامه نگار ایرانی بود بلکه نخستین زن چشم پزشک کشورمان نیز محسوب می شود.

نوشته: دلبرتوکلی
درباره نخستین زن خبرنگار ایرانی روایت های مختلفی وجود دارد. فرید قاسمی ، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران در کتاب "مطبوعات ایرانی" خود از "عزت ملک خانم" (اشرف السلطنه) نخستین زن عکاس ایران به عنوان نخستین زن روزنامه نگار ایرانی نام می برد.
او درکتاب خود در این خصوص نوشته است: «عزت ملک خانم، با "اعتماد السلطنه" ازدواج کرد که 9 نشریه منتشر کرد و نامش بعنوان نخستین وزیر انطباعات در تاریخ به ثبت رسید. در این مدت اشرف السلطنه با او همکاری کرد و حتا بیشتر آنچه که به عنوان روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه بر جای مانده، تقریر اعتماد السلطنه و تحریر اشرف السلطنه است.
اعتمادالسلطنه در کتاب خود، "روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه" که شامل وقایع چهل سال زندگی او در دربار ناصرالدین شاه است، بارها به عکاسی اشرف السلطنه و عکاس هائی که او گرفته اشاره می کند. بدین ترتیب، باید عکس هائی که از اندرونی ناصرالدین شاه و حتی از خود او باقی مانده، توسط اشرف السلطنه گرفته شده باشد. اشرف السلطنه با سیاست دربار شاه و اتفاقات مملکت و روابط با خارجه، بدلیل موقعیت اعتماد السلطنه در دربار ناصرالدین شاه اطلاع کافی داشت. زبان فرانسه را از اعتمادالسلطنه آموخته بود. در سال 1313، پس از درگذشت اعتماد السلطنه املاک او را فروخت و از تهران به مشهد کوچ کرد. کتاب های خطی اعتماد السلطنه را به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا کرد و 53 سالگی در گذشت.»
از سوی دیگر، برخی محققان ایرانی از "بی بی خانم استر آبادی" به عنوان نخستین زن روزنامه نگار ایرانی یاد می کنند.
"بی بی خانم" در دوران مشروطه در روزنامه های حبل المتین ، تمدن و نشریه مجلس مقاله می نوشت. اگر روزنامه های مشروطه را بررسی کنیم با نام "بی بی" زیر مقاله ها روبرو می شویم که همان "بی‌بی خانم استرآبادی" است.
بی بی خانم در سال 1324 هجری قمری، مدرسه ای بنام "دوشیزگان" برای دختران تاسیس کرد. روحانیون سنتی ومذهبیون خشک اندیش علیه این اقدام جسورانه‌ بی بی خانم وارد میدان شدند و سرانجام مدرسه اش را ویران‌کردند.
چند سال بعد بر اثر پافشاری بی بی خانم بار دیگر مدرسه گشوده شد اما به این شرط که فقط برای دختران 4 تا 6 ساله باشد و کلمه‌ "دوشیزه" نیز از تابلوی مدرسه حذف شود. این دورانی است که سواد آموزی زن گناه شمرده می شد.
نخستین زن روزنامه نگار ایرانی چشم پزشک بود
گفتگوی دلبر توکلی با ناصرالدین پروین
 
02/04/2012
 
 
ناصرالدین پروین پژوهشگر تاریخ معاصر و تاریخ روزنامه نگاری فارسی و نویسنده کتاب تاریخ روزنامه نگاری ایرانیان و دیگر پارسی نویسان مقیم آلمان، در پاسخ به این پرسش که نخستین زن روزنامه نگار ایرانی چه کسی بود؟گفت:« نخستین روزنامه ویژه زنان به زبان فارسی به نام "دانش" بود که بانویی به نام دکتر کحال اندک زمانی پس از سقوط استبداد صغیردر 10 رمضان سال 1328(برابر با 23 شهریوردر1289) در تهران به چاپ رساند. البته این روزنامه هفتگی بود.»
این پژوهشگر درادامه گفت:« در میان زنانی که در آن سال ها به روزنامه نگاری پرداختند آگاهی اندکی از این زن وجود دارد و نام نخستین او را کسی نمی داند اما او درهمدان متولد شده است ودر بیمارستان آمریکایی های همدان درس خواند و از آنجا گواهی چشم پژشکی گرفت. او نه تنها نخستین زن روزنامه نگار ایرانی بود بلکه نخستین زن چشم پزشک کشورمان نیز محسوب می شود. به همین دلیل به نام خانم دکتر کحال از او نام برده می شود. حتا درتقاضای امتیاز برای روزنامه و در سایر جاها نیز از او به نام خانم دکتر کحال نام برده شد. او نخستین زنی است که به روزنامه نگاری به عنوان حرفه پرداخت.»
پروین درادامه گفت:« مطب دکتر کحال در آن زمان در جلیل آباد تهران بود وبیش از این اطلاعی از او دردست نیست.»
" پروین" در پاسخ به این پرسش که فرید قاسمی در کتاب مطبوعات ایرانی از"عزت ملک خانوم شرف السلطان" به عنوان نخستین زن روزنامه نگار ایرانی نام برده است و در روایت دیگری هم از "بی بی خانم استرآبادی" به عنوان نخستین زن روزنامه نگار ایرانی یاد شده است! گفت:« در روزنامه های پیش از انتشار دانش، نامه های زیادی از بانوان به روزنامه ها رسید و آن نامه ها زیر عنوان واردات به چاپ می رسیدند و این روزنامه نگاری نیست و در نهایت می توان به آن مقاله نگاری گفت . روزنامه نگاری صفت های ویژه ای دارد که از جمله اداره روزنامه و پیدا کردن مطلب برای انتشارنشریه است و این شامل کسانی که مقاله می فرستادند نمی شود.»
او گفت:« از طرفی در آن زمان عده زیادی به نام بانوان به روزنامه ها مطلب می فرستادند تا اثر بیشتری داشته باشد بخصوص آنهایی که جنبه های مترقی را برای بانوان کشور در نظر داشتند.»
این نویسنده در ادامه گفت:« بی بی خانم استرآیادی زنی است بسیار جالب توجه و با اندیشه. او در پاسخ به یک مطلب زن ستیز در ایران کتابی به نام معایب الرجال نوشته است . او زن بادانشی بود و شعرها و نوشته های متعددی از بی بی خانم، در جاهای مختلف دیده شده است اما من اعتقادی ندارم که او روزنامه نگاربود. »
بی بی خانم کتاب "معایب‌الرجال"را در دفاع از حقوق زن در ایران، در سال 1313 هجری قمری یعنی یازده سال پیش از امضای فرمان مشروطیت نوشت. در روزنامه ‌های "حبل‌المتین"، "تمدن" و نشریه‌ "مجلس" به دفاع از تحصیل دوشیزگان مقاله نوشت و با علمای دینی وارد مجادله شد.
گفتگوی دلبر توکلی با پوران فرخزاد
 
02/04/2012
 
 
پوران فرخزاد شاعر، نویسنده و پژوهشگر در رشته ادبیات تاریخ و مسائل زنان ایران، نیز با تاکید بر صحبت های ناصرالدین پروین گفت:« اطلاعات چندان زیادی از دکتر کحال در دست نیست اما من در هر دو دودانشنامه ای که به چاپ رساندم (به نام های زن از کتبه تا تاریخ درباره زنان ایران و جهان و دیگری به نام کارنمای زنان
کارای ایران) نام دکتر کحال را ذکر کرده ام. اما نام نخستین این روزنامه نگار آشکار نیست و در جایی به ثبت نرسیده است اما در تحقیقات خود آنچه در مورد این زن بدست آورده ام این است که تبارش یهودی بود و فرزند مردی بنام یعقوب جدیدالاسلام . از این نام مشخص می شود که پدر یهودی او بعدها مسلمان شده بود.»
او در ادامه گفت:« من روزنامه "دانش" را به چشم ندیدم اما تا جایی که شنیدم مطالب جالبی در خصوص زنان در آن درج می شد و تا 30 شماره منتشر شد. یکی از کارهای جالب او این بود که مطب و دفتر روزنامه در یک جا بود یعنی او در حالی که اجازه داشت فقط بیماران زن را مورد معاینه قرار دهد همان مطب به کارهای انتشار روزنامه می پرداخت. او در زمانی که زن در ایران اصلا بحساب نمی آمد یکی از پیش رو ترین ها بود و اولین شماره روزنامه دانش را منتشر کرد.»

 

سپاه پاسداران: دخالت کنندگان درسوریه مجازات خواهند شد

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
یک مقام نظامی سپاه پاسداران انقلاب درایران می گوید کشورهای آشوبگر درسوریه گوش مالی خواهند شد.
 گفتگو با نیما راشدان

More
 رحمت قاسم بیگلو
سردارپاسدارمسعود جزایری، معاون ستاد کل نیورهای مسلح جمهوری اسلامی گفته است : "وقت آن رسیده است تا نیروهای خارجی دخیل درآشوب های وسوریه گوشمالی داده شود".
این فرمانده سپاه آمریکا و انگلیس را درآشوب های سوریه دخیل دانسته و گفته است: "آمریکا و انگلیس به خاطر به آشوب کشانیدن سوریه مجازات خواهند شد".
اکنون سیزده ماه از آغازچنبش آزادی خواهانه مردم سوریه می گذرد. طی این مدت دررکنارجمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین با همه امکانات ازجمله دیپلماتیک و با وتو کردن دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ازرژیم بشاراسد حمایت کرده اند.
سازمان های حقوق بشری سوریه می گویند: طی سیزده ماه مبارزات مردم سوریه حداقل نه هزارنفر درسرکوب های داخلی سوریه جان خود را ازدست داده اند.
دریک گفت و گوی تلفنی با نیما راشدان ازکارشناسان امور ایران از وی پرسیدم علل لزوم ابراز چنین تهدید هائی را چگونه می بیند؟ نیما راشدان درسوئیس. گوش کنید:

 

مسکو مخالف تعیین مهلت برای رژیم بشار اسد

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیهسرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، یک روز پس از نشست "دوستان سوریه" در استانبول، در واکنش به تصمیم این نشست مبنی بر تعیین مهلت برای سوریه، گفت: کشورش با تعیین هرگونه مهلت و ضرب الاجل برای دولت سوریه در خصوص اجرای طرح کوفی عنان مخالف است.

گفتگو با حسن هاشمیان، تحلیلگر مسائل خاورمیانه
شرکت کنندگان در نشست "دوستان سوریه" خواستار آن شدند تا برای سوریه در خصوص اجرای طرح پیشنهادی کوفی عنان، مهلت و یا ضرب الاجل تعیین شود، چرا که به ادعای آنان، رژیم بشار اسد، با استفاده از طرح کوفی عنان می خواهد برای خود زمان بخرد.
به گفته وزیر امور خارجه روسیه تعیین اولتیماتوم و مهلت غیرواقع گرایانه، به ندرت موثر واقع می شود.
روز گذشته، نشست "دوستان سوریه" در استانبول برگزار شد.
بیش از ٧۰ کشور جهان، در دومین نشست دوستان سوریه، شورای ملی سوریه، یکی از گروههای اصلی مخالف دولت سوریه را به عنوان نماینده مشروع تمام مردم سوریه به رسمیت شناختند.
در این نشست، شرکت کنندگان، ضمن تاکید بر ضرورت اعمال تحریمهای بیشتر علیه رژیم بشار اسد، اعلام کرده اند که برای مذاکره و یافتن راه حلی دیپلماتیک به منظور پایان دادن به خشونت ها، همچنان فرصت باقی است.
کشورهای دوست و حامی دولت بشار اسد، از جمله چین، روسیه و جمهوری اسلامی نماینده ای به این نشست اعزام نکردند.
به رغم تلاش نمایندگان بیش از ٧۰ کشور حاضر در نشست "دوستان سوریه"، به منظور یافتن راهی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه، گلوله باران مناطق مسکونی و مراکز استقرار مخالفان در روزهای یک شنبه و دوشنبه، همچنان از سوی نیروهای نظامی و امنیتی سوریه ادامه داشت.
خبرگزاری فرانسه، به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، روز دوشنبه، دست کم ۱٨ نفر در جریان حملات نیروهای نظامی دولت سوریه به قتل رسیدند.
حسن هاشمیان، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، نشست "دوستان سوریه" در استانبول را یک تحول در جریان انقلاب سوریه می داند و به ویژه فعال شدن کمیته هائی را که پیش از این تشکیل شده بودند را یکی از نشانه های اهمیت این نشست می داند؛ از جمله فعال شدن کمیته‌ای که مربوط به کمک مالی به مخالفان است، بلافاصله یکصد میلیون دلار در اختیار این صندوق قرار داده شد تا حقوق سربازان ارتش را بپردازد.
این تحلیلگر سیاسی می افزاید که در نشست دوستان سوریه در استانبول در خصوص ارسال سلاح تصمیم مشخصی گرفته نشد اما به موجب چند بند از بیانیه‌ی مصوب نشست فوق، در صورتیکه بشار اسد دست از خشونت برندارد، موضوع "منطقه امن" عنوان خواهد شد که برای حفاظت از منطقه امن باید از سلاح استفاده کرد تا امنیت این منطقه تامین و حفظ شود و به همین جهت کمیته تسلیحاتی کمک به نیروهای مخالف تشکیل شده است تا از این طریق کمکهای لازم را ارائه دهد.
به گفته این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، طرح پیشنهادی کوفی عنان با شکست مواجه خواهد شد؛ شکست طرح کوفی عنان تاثیر بین المللی خواهد داشت و برنظر روسیه و چین در خصوص شیوه برخورد با اسد تاثیر خواهد داشت.
حسن هاشمیان در عین حال معتقد است که بررسی تمامی شرایط نشاندهنده آن است که رژیم بشار اسد سقوط خواهد کرد و در ماههای آینده شاهد تغییر رژیم در این کشور خواهیم بود، چرا که تمامی برگه های موجود، چه در سطح سوریه، چه در سطح منطقه و چه در سطح بین المللی به کار گرفته شده و همه به این نتیجه رسیده اند که بشار اسد، واقعیتها را وارونه جلوه می دهد و ملت سوریه، رژیم بشار اسد را نمی خواهد و این رژیم باید برود.

دو دختر و سه بیوه‌ی بن‌لادن به دلیل اقامت غیرقانونی در پاکستان به ۴۵ روز حبس محکوم شده‌اند. آن‌ها از یک ماه پیش در زندان بوده‌اند و قرار است پس از پایان محکومیت تا دو هفته دیگر به کشورهای خود بازگردانده شوند.
محمد امیر خلیل، وکیل مدافع همسران و دختران بن‌لادن اعلام کرده که این پنج نفر از آغاز ماه مارس در زندان بوده‌اند و به زودی به همراه فرزندانشان به کشورهای موطن خود فرستاده می‌شوند.
امیر خلیل گفته که حکم ۴۵ روز حبس به دلیل اقامت غیرقانونی این زنان در پاکستان، حکمی سبک است و طبق قوانین این کشور می‌توانست تا ۵ سال تعیین شود.
دو تن از بیوه‌های بن‌لادن شهروندان عربستان سعودی و یکی از آنان اهل یمن است. دولت سعودی اعلام کرده که علاقه‌ای به پذیرش این دو زن در خاک خود ندارد. سعودی‌ها در سال ۱۹۹۴ نیز تابعیت بن‌لادن را به دلیل فعالیت‌های تروریستی وی و لطمه به منافع این کشور سلب کرده بودند.
دستگاه قضایی پاکستان همچنین جریمه‌ای نقدی معادل ۱۱۰ دلار برای هر یک از این پنج زن در نظر گرفته است. به گفته وکیل مدافع آن‌ها، این مبلغ از سوی محکومان پرداخت شده و در احکام صادره نیز تجدیدنظر نخواهد شد.
سه همسر و دو دختر بن لادن در ماه مه سال ۲۰۱۱ و طی حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاه بن‌لادن در ابیت‌آباد بازداشت شدند. آن‌ها به دلیل همراهی با بن‌لادن در طول زندگی مخفی، از مهم‌ترین منابع بررسی پرونده رهبر القاعده به شمار می‌رفتند.

این افراد از زمان دستگیری تا هنگام محاکمه در حبس خانگی به سر برده و تحت نظر سازمان امنیت پاکستان (آی اس آی) بودند. گفته می‌شود که دستگاه قضایی پاکستان، رای ۴۵ روز حبس و جریمه نفدی ۱۰ هزار روپیه‌ای را با در نظر گرفتن ۱۰ ماه حبس خانگی این افراد صادر کرده است.
آزادی این سه زن و به سخن آمدن آن‌ها برای محافل اطلاعاتی آمریکا بسیار مهم است. پرسش‌های مرتبط به رویدادهای تروریستی ۱۱ سپتامبر و فرار بن‌لادن، همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند. برجسته‌ترین سوال در این میان آن است که چگونه بزرگ‌ترین تروریست دنیا حتی با تعیین ۲۵ میلیون دلار جایزه برای افشای محل اقامتش، توانست نه سال تمام از چنگ جستجوگران خود بگریزد؟ او تا زمان مرگ در کجا مخفی شد و چه زمانی تصمیم به فرار گرفت؟
بن لادن در مجموع دارای پنج همسر بود. نخستین همسر او در سال ۲۰۰۱ از وی جدا شد و دومی نیز در دهه نود میلادی او را ترک کرد. در زمان حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاه ابیت آباد، بن‌لادن با سه همسر دیگر خود خیریه صابر، سهام صابر و امل احمد الساده زندگی می‌کرد.

امل احمد الساده جوان‌ترین و محبوب‌ترین همسر بن‌لادن بود و هنگام عملیات نیروهای امریکایی در ابیت‌آباد زخمی شد. دو دختر بن لادن که دستگیر و محاکمه شدند، مریم و سمیه نام دارند و ۲۱ ساله و ۲۰ ساله هستند.
به‌خلاف خیریه و سهام که شهروندان سعودی هستند و عربستان با پذیرش آنان مخالفت کرده، دولت یمن خواستار عودت امل احمد الساده شده و تاکید کرده که این زن تقصیری در جنایات و اعمال بن‌لادن ندارد. الساده ۳۰ سال از رهبر القاعده جوان‌تر بوده است.
وزیر خارجه یمن گفته که نگران سلامتی چهار فرزند امل احمد است و به ویژه آن‌ها نباید تقاص گناهان پدر خود را پس بدهند.
الساده در بازجویی‌های انجام شده در اداره امنیت پاکستان گفته که خیریه نسبت به او حسادت می‌کرده و او بوده که در نهایت محل اختفای بن لادن را به آمریکاییان لو داده است. الساده در گفت‌وگوی دیگری افزوده که بن لادن از سال ۲۰۰۲ بدون هیچ مزاحمتی در پاکستان به سر می‌برد و در این فاصله صاحب چهار فرزند دیگر شد.
جوان‌ترین همسر بن‌لادن همچنین در بازجویی مورخ ۱۹ ژانویه خود گفته که دو تن از فرزندان رهبر القاعده را در بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌های دولتی به دنیا آورده است. الساده همچنین اظهار کرده که بن لادن در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در سه خانه دیگر در نزدیکی اسلام‌آباد سکنی داشته و از سال ۲۰۰۵ به بعد به ابیت‌آباد نقل مکان کرده است.

ادعا می‌شود که رژیم سوریه برای حفظ خود به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) تکیه می‌کند. این حزب بخش‌هایی از نواحی مرزی با ترکیه را تحت کنترل خود دارد. پ کا کا این ادعا را رد می‌کند.
۲۵۰ کرد سوری در خاک عراق در نزدیکی منطقه دومیز، واقع در ۱۲۰ کیلومتری مرز سوریه پناهنده شده‌اند. آن‌ها از داستان فرارشان می‌گویند. "روش" یکی از آن‌هاست. مردی سی ساله که در شهر کردنشین قامیشلی سوریه در تظاهرات ضد بشار اسد شرکت کرده است.
روش می‌گوید سال‌ها پیش خدمت سربازی‌اش را انجام داده ولی پس از شروع ناآرامی‌ها دوباره به ارتش فراخوانده شده و از ترس فرار کرده است. از ترس این که مبادا مجبور شود بر روی مخالفان حکومت شلیک کند. روش به قاچاقچی‌ها پول داده که از مرز عبورش دهند.

سوءاستفاده از ضعف اپوزیسیون
روش می‌گوید مخالفان در سوریه با هم متحد نیستند و بسیاری از گرو‌ه‌های کرد ضعیف‌اند. به گفته او همین موضوع به حزب کارگران کردستان ترکیه امکان داده تا از اوضاع به نفع خود سوءاستفاده کند. حزبی که ده‌ها سال ست با حکومت مرکزی ترکیه می‌جنگد.

عبدالله اوجالان، رئيس حزب کارگران کردستان ترکیه سال‌ها در سایه حکومت سوریه علیه ترکیه جنگید تا دهه نود میلادی که سوریه او را از خاک خود بیرون راند و آواره جغرافیای پهناور جهان کرد. عبدالله اوجالان بالاخره در کنیا به چنگ نیروهای امنیتی ترکیه افتاد.
از آن زمان نیروهای "پ ک ک" در کوه‌های صعب‌العبور شمال عراق مامن جستند و حملات خود به ترکیه و ایران را از آن جا سازمان دادند.

ترور کردهای اپوزیسیون
گفته می‌شود که با شروع جنبش اعتراضی در سوریه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از اعضای "پ ک ک" به خاک سوریه نفوذ کرده‌اند و این کار با موافقت بشار اسد صورت گرفته است. روش می‌گوید که حضور نیروهای پ ک ک پیش‌تر نامحسوس بود، اما پس از مدتی حسابی مشغول فعالیت شدند.
هم‌چنین ادعا می‌شود که رژیم دمشق اعمال بخشی از سیاست خشونت و سرکوب را به "پ ک ک" واگذار کرده است. این حزب دارای مدرسه و دادگا‌ه‌های ویژه خودش شده و حتی دست به مجازات کردهای سوری می‌زند که در اعتراض‌ها علیه اسد شرکت کنند.
"فاریس تمو" پسر "مشعل تمو" از رهبران کردستان سوریه که سال قبل کمی پس از آزادی از زندان ترور شد این ادعا را تایید می‌کند. او در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق پناهند شده و می‌گوید پدرش نماینده "جنبش آینده" کردستان در شورای
آیا احتمال یک جنگ داخی در کردستان سوریه با دخالت پ ک ک وجود دارد؟
ملی سوریه بود. به گفته "فاریس تمو" پدرش تنها کسی بود که می‌توانست کردها را علیه "پ کا کا" متحد کند و به همین خاطر هم به فرمان اسد و به دست عوامل "پ کا کا" یا آدم‌کشانی که با این حزب نزدیک‌اند ترور شد.

منافع دوجانبه
معامله رژیم سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه برای هر دو منافعی دارد. حکومت کنترل مناطق مرزی شمال سوریه را به آن‌ها واگذار می‌کند و خود با خیال راحت سرگرم سایر نقاط می‌شود. منابع دیگری مدعی می‌شوند که "پ ک ک" ضمن دریافت پول از رژیم سوریه از مردم روستاهای مرزی نیز اخاذی می‌کند، قاچاق کالا را سازمان می‌دهد، به جاسوسی برای حکومت می‌پردازد و دست به سرکوب مخالفان می‌زند.
ابراهیم کوثر، نماینده شاخه سوری حزب کارگران ترکیه، "پ ی د" همه این ادعاها را رد می‌کند. او هم ساکن اربیل است و می‌گوید "پ ک ک" در سوریه فعال نیست و همه چیز در دست ‌شاخه سوری است. او تاکید می‌کند که گرو‌ه‌اش برای دفاع از خود از هیچ خشونتی فروگذار نیست، البته فقط برای دفاع، وگرنه حزبی صل‌جو است و طرفداری حکومتی دمکراتیک.

پایان رژیم سوریه، آغاز جنگ داخلی در کردستان؟

کردهای عراق سخنان ابراهیم کوثر را خلاف حقیقت می‌دانند. کردهایی که نمی‌خواهند نامشان برده شود می‌گویند هیچ فرقی میان "پ ک ک" و "پ ی د" نیست. به گفته آن‌ها مدتی است که هزاران جنگنده "پ ک ک" دست در دست رژیم سوریه گذاشته‌اند. کردهای عراق هشدار می‌دهند که «رژیم اسد احتمالا تا شش ماه دیگر دوام نخواهد آورد و آن وقت اعضای پ ک ک" به عنوان خائن وسیله کردهای سوری به سزای اعمال‌شان خواهند رسید.»
کردهای عراقی ضمنا نگران آن هم هستند که پس از سرنگونی حکومت اسد در منطقه کردستان سوریه جنگ داخلی درگیرد و به ارتش ترکیه امکان دخالت در آن‌جا را بدهد.
ولی شاید همه چیز برخلاف گمانه‌زنی‌های فعلی پیش برود. شاید "پ ک ک" پس از سرنگونی اسد تلاش خود را بر این گذارد که نقاب فرشته نجات بر چهره خود زند. به این معنا که در صورت وقوع یک جنگ داخلی خود را حامی کردهای سوریه قلمداد کند. این یک موقعیت خوب برای حزبی است که سال‌هاست نفوذ خود را از دست داده است.
روش و امثال او تنها یک چیز می‌خواهند: بازگشت صلح به سوریه!

 

مدافعان محیط زیست می‌گویند، در سیزده‌به‌در بیشترین تخریب محیط زیست در ایران اتفاق می‌افتد. برخی می‌گویند، به‌نظر می‌رسد که دلیل پیدایش چنین روزی به فراموشی سپرده شده و از آن تنها شعاری باقی مانده است.
سیزده‌به‌در آیینی است برجامانده از ایران باستان. بیهوده نیست که سیزدهمین روز فروردین را "روز طبیعت" نام نهاده‌اند، زیرا این آیین برای تقویت پیوند انسان و طبیعت پا گرفته است.
سپهر سلیمی، کوشنده محیط زیست و مسئول بخش محیط زیست بنیاد جهانی میراث پاسارگاد در مورد فلسفه سیزد‌ه‌به‌در به دویچه‌وله می‌گوید: «نوروز جشن آغاز طبیعت است. در سفره هفت‌سین ایرانیان نمادهای طبیعت از سبزه و ماهی قرمز را می‌توان یافت و سیزده نوروز که در واقع پایانی بر جشن نوروز ایرانیان است نیز، با حضور در طبیعت همراه است و از آنجا که سیزده‌به‌‌در روز بزرگداشت طبيعت در ايران و از کهن‌ترين روزهای گرامی‌داشت طبيعت در جهان است، بنیاد جهانی پاسارگاد سال ۲۰۱۰ با ارسال درخواستی به یونسکو خواستار ثبت جهانی سيزده‌به‌در به عنوان کهن‌ترين روز جهانی بزرگ‌داشت طبيعت شد.»
با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که در سیزده‌به‌در بیشترین تعرض به طبیعت صورت می‌گیرد.

سپهر سلیمی ریشه این مشکل را "بی اطلاعی مردم از فلسفه سیزده به‌در" می‌داند و می‌گوید: «بی مهری با طبیعت و محیط زیست در سیزده به‌در ناشی از ضعف فرهنگ زیست محیطی و بی توجهی به فرهنگ ایرانی است.»
اطلاعیه‌ها: طبیعت را تخریب نکنید
در طول سال‌های گذشته گروه‌ها‌ی زیست‌محیطی با انتشار اطلاعیه‌هایی از مردم خواسته‌اند، در سیزده‌به‌در به حیات وحش و محیط طبیعی ایران احترام بگذارند و این فرهنگ را به کودکان خود نیز بیاموزند. با وجود این، تعرض به طبیعت همچنان ادامه دارد.
سپهر سلیمی در این باره می‌افزاید: «این به تنهایی کافی نیست و این تبلیغات باید در طول سال صورت بگیرد و نکته مهم‌تر این‌که فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در همه عرصه‌ها و مناطق کشور وجود داشته باشد، نمی‌شود نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه بی تفاوت بود، در میانکاله پالایشگاه احداث کرد، جنگل‌های شمال را نابود کرد، گاو خونی را خشک کرد ولی از مردم انتظار داشت که در روز سیزده نوروز، پاسبان محیط زیست باشند. شوربختانه رفتار ما با طبیعت و محیط زیست دوستانه نیست و آسیب های وارد شده از سوی مردم به طبیعت، آینه‌ای از رفتاری است که در طول سال با محیط زیست و طبیعت انجام می شود.»

"روز عزای طبیعت"
هومن خاکپور، نویسنده وبلاگ "دیده‌بان طبیعت بختیاری" سیزده‌به‌در را به این دلیل که در آن "تخریب رویشگاه‌های گیاهی و آلودگی‌های آبی و هوایی و خسارت محیط‌زیست به شدت افزایش می‌یابد" روز "عزای طبیعت" نامیده است.

خاکپور، از فعالان محیط زیست ایران دوشنبه (۱۴ فروردین) در مقاله‌ای که در ایلنا چاپ شد نوشته است:«زیبنده مردمان این سرزمین نیست که در این روز به جای صلح و آشتی، جنگ و قهر خود با طبیعت را به نمایش بگذارند. زباله‌های پلاستیکی، شیشه‌، بطری‌های نوشابه، قوطی‌های کنسروی و... را در طبیعت‌‌رها می‌کنیم، آب‌ها و رودخانه‌ها را آلوده می‌کنیم و محل زندگی زیست‌مندان طبیعت اطرافمان را ناامن می‌کنیم.»
وی با اشاره به انباشت زباله‌ها در سیزدهمین روز فروردین می‌افزاید: «برای روشن کردن آتش، شاخه درختان شکسته و بوته‌ها کنده می‌شوند و بر اثر سهل‌انگاری، جنگل‌ها و مراتع و زیست‌گاه‌های جانوری به آتش کشیده می‌شوند، اندوخته‌های طبیعی‌مان کاهش می‌یابد و پایداری طبیعت و سرزمین‌مان به شدت تهدید می‌شود.»
روز انباشت زباله‌ها
در گزارش‌های رسانه‌های ایران آمده که در بعضی استان‌ها تخریب طبیعت در سیزده‌به‌در ۱۰ برابر می‌شود.
امیر رضامند متخصص بیوتکنولوژی محیط زیست دوشنبه (۱۴ فروردین) در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به رها کردن بطری‌های پلاستیکی در این روز در طبیعت گفته است: «زمانی که مواد پلاستیکی در هوای باز و آزاد رها شده و یا حتی در محل دفن زباله‌ها ریخته می‌شود صدها سال طول می‌کشد تا این گونه مواد تجزیه شود.»

برخی از مدافعان محیط زیست ایران از انداختن سبزه نوروز به رودخانه‌ها در روز سیزده‌به‌درانتقاد کرده و نوشته‌اند، معلوم نیست که این فرهنگ از کجا پیدا شده و چه رابطه‌ای با جوهر آیین کهن سیزده‌به‌در و آشتی انسان و طبیعت دارد؟
بعضی با اشاره به تخریب شدید طبیعت، آزار رساندن به حیوانات و عدم رعایت قوانین مناطق حفا‌ظت‌شده در سیزده‌به‌در بر این عقیده‌اند که جوهر بنای چنین آیینی به فراموشی سپرده شده و از آن تنها شعاری باقی مانده است.
در غرب ده‌ها سال است که پژوهشگران بر روی پدیده‌ای به نام Earthing یا اتصال به زمین کار می‌کنند. پژوهشگران احتمال آن می‌دهند که تماس پا یا دست برهنه انسان با خاک برای انسان مفید بوده و حتی روند درمان برخی بیماری‌ها از طریق آن تسریع شود.
اهمیت طبیعت و لزوم حفظ آن روز‌به روز بیشتر بر بشر روشن می‌شود. حتی درمان‌گران بسیاری برای مقابله با مشکل استرس به مراجعان خود توصیه می‌کنند که ساعت‌هایی را در طبیعت بگذرانند. گویی که مفهوم این بیت مولانا همواره مصداق بیشتری می‌یابد:
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
فریبا والیات
تحریریه: جواد طالعی

 

گمرک آلمان در بن از صادرات ۵/ ۲ کیلو داروی اعتراف‌گیری "تیوپنتال" به ایران جلوگیری کرد. این محموله که تحت عنوان دارو راهی ایران می‌شد، از جمله می‌تواند در بازجویی و اعتراف‌گیری مورد استفاده قرار گیرد.
اداره‌ی مرکزی گمرک در شهر کلن اعلام کرد که محموله‌ی تیوپنتال (Thiopental) در قالب ۵ هزار شیشه کوچک دارویی آماده‌ی ارسال به ایران شده بود. این ماده‌ی دارویی مشمول بخشنامه "مقابله با شکنجه" در آلمان می‌شود و فروش آن به کشورهای خارجی به مجوز ویژه‌ی اداره‌ی فدرال آلمان در امور اقتصاد و کنترل صادرات نیاز دارد. این مجوز برای محموله‌ی مورد نظر صادر نشده بوده است.
بخشنامه‌ی مقابله با شکنجه در آلمان صادرات کالاهایی را ممنوع یا مشروط به صدور مجوزهای ویژه می‌کند که برای اجرای حکم اعدام، شکنجه یا دیگر صورت‌های رفتار یا مجازات غیرانسانی، تحقیرآمیز یا وحشیانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیوپنتال چیست؟
داروی حقیقت‌گویی یا "سرم اعتراف‌گیری" به ماده مخدری اطلاق می‌شود که به منظور گرفتن اطلاعات از فردی به کار گرفته می‌شود که حاضر به اعتراف بدان نیست. گمان می‌رود که سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی یکی از استفاده‌کنندگان از این دارو باشند. در آلمان و اتریش کاربرد این ماده در بازجویی ممنوع است.
از جمله تأثیرات تیوپنتال این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفت‌وگو و مراوده می‌شود و بدون تأمل افکارش را بیان می‌کند. این ماده در واقع توان داوری و قدرت تمرکز فرد قربانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کارشناس بازجویی را قادر می‌کند تا فرد قربانی را به سوی اعتراف در زمینه‌ی اطلاعات مطلوب بازجو هدایت کند.
یک برداشت گمراه‌کننده‌ی رایج این است که کاربرد "سرم حقیقت‌گویی" به طور خودکار قربانی را به سمت بیان حقیقت هدایت می‌کند. در حالی که فردی که تحت تأثیر این ماده‌ی مخدر قرار گرفته، قادر است همچون قبل دروغ بگوید، ولی نسبت به تلقین‌هایی که به او می‌شود آسیب‌پذیرتر است.
از تیوپنتال برای آماده‌کردن محکومان به اعدام با تزریق سم نیز استفاده می‌شود.

قرص آرام‌بخش ابطحی
حاکمیت ایران در طول ۳۳ سال حیات خود بارها به استفاده از مواد و داروهای روان‌گردان در بازجویی از زندانیان سیاسی متهم شده است. این اتهام‌ها و بحث "شکنجه سفید" به ویژه از سال ۱۳۸۰ و از زمان بازداشت گروهی چهره‌های ملی‌مذهبی و افراد نزدیک به نهضت آزادی ایران بالا گرفت.

محسن صفایی فراهانی در دادگاه‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی اصلاح‌طلب پس از انتخابات ۱۳۸۸ در ایران

در بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی در تابستان سال ۱۳۸۸ نیز استفاده از داروهای ویژه بازجویی‌ها در زندان‌های ایران بار دیگر به نگرانی‌ها افزود.
در ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ جمعی از خانواده‌های بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای که در بسیاری از وبسایت‌های خبری فارسی‌زیان منتشر شد به «استفاده از دارو برای درهم‌شکستن و اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان اشاره کرده‌اند.»
در این بیانیه نوشته شده بود: «اجبار زندانیان به استعمال داروهایی که اثرات جسمی و روانی فراوان بر روی مصرف کننده آن دارد، همه خانواده‌ها را نگران کرده و با توجه به این که اعتراف‌گیری تحت فشار و آزار و در شرایط غیرعادی، از جمله استعمال داروهای خاص، برای تدارک‌دیدگان سناریوی انقلاب مخملی واجد اهمیت فراوان است و هرگونه افشای حقیقت در این زمینه برای آنان هزینه‌های گزاف دارد، تلاش زیادی برای مستور ماندن این اقدامات غیرانسانی در زندان‌ها می‌شود.»


محمد علی ابطحی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری اسلامی، در زمان محمد خاتمی وبسایت «پارلمان نیوز» که زیرنظر فراکسیون اقلیت مجلس هشتم فعالیت می‌کند، روز ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ به نقل از همسر محمدعلی ابطحی نوشت: «بعد از ۴۳ روز که همسرم را دیدم حدود ۱۸ کیلو وزن کم کرده ‌بود و آقای ابطحی می‌گفت که چند روزی است که قرصی را به من می‌دهند که من را از جار و جنجال و هیاهوی این دنیا فارغ کرده است.»
ابطحی به همسرش گفته بود «این قرص من را بسیار آرام می‌کند.»
بسیاری از زندانیان سیاسی به خاطر اتهام‌هایی که به همین شیوه در زندان‌های ایران اخذ شده حکم حبس گرفته‌اند و برخی از آنها هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند.

مسئولان اقلیم کردستان عراق صدور نفت این منطقه را متوقف کردند. وزارت منابع طبیعی کردستان دلیل دست زدن به این اقدام را عدم پرداخت ده ماهه درآمدهای نفتی کردستان از سوی دولت مرکزی عراق اعلام کرد.
روز دوشنبه دوم آوریل وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قطع صدور نفت در پی گفت‌وگو با شرکت تولیدی مربوطه صورت گرفته و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. در همین بیانیه آمده است که دولت مرکزی عراق از ده‌ماه پیش بابت نفت چیزی به اقلیم کردستان نپرداخته‌اند و نشانه‌ای از پرداخت در ماه‌های آینده نیز وجود ندارد.

بدهی سنگین بغداد به اقلیم کردستان
بنا به‌گزارش وزارت منابع طبیعی کردستان، دولت مرکزی عراق در حال حاضر بابت سهم نفت، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به اقلیم کردستان بدهکار است. پیش‌تر حسین شهرستانی قائم‌مقام نخست‌وزیر عراق در امور انرژی، اقلیم کردستان را از قطع صدور نفت منع کرده‌بود.
شهرستانی روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «کردستان باید به درآمدهائی فکر کند که از طریق تولید نفت در سایر مناطق عراق کسب کرده. این درآمدها بیشتر از درآمد نفتی خود منطقه بوده است. علاوه بر این، اقلیم کردستان به تعهدات خود در زمینه بالابردن تولید نفت عمل نکرده است.»

کردستان عراق، سوریه و پ‌ک ک
تقویت مناسبات حزب کارگران کردستان ترکیه با رژیم بشار اسد در سوریه، به این گمانه‌زنی در منطقه دامن زده است که در صورت ادامه قطع صدور نفت کردستان ممکن است میان سوریه، حزب کارگران کردستان ترکیه و دولت مرکزی عراق اتحادی علیه اقلیم کردستان ایجاد شود.

گزارشگر شبکه ‌اول تلویزیون آلمان در قاهره که در حال حاضر در اربیل به سر می‌برد، خبر داده است که رژیم اسد، برای نجات خود به پشتیبانی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) تکیه کرده است. افراد مسلح این حزب، ماموریت یافته‌اند که با کنترل بخشی از شمال خاک سوریه، امنیت رژیم اسد را در این منطقه که با خاک ترکیه هم‌مرز است تامین کنند.
همزمان حدود ۲۵۰ تن از مخالفان رژیم سوریه در منطقه‌ای از اقلیم کردستان مستقر شده‌اند که ۱۲۰ کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد. دمشق از این موضوع خرسند نیست. مخالفان سوری در اقلیم کردستان، همکاری پ ک ک و رژیم اسد را مورد تایید قرار داده‌اند. به‌گفته آن‌ها بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ عضو مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه در خاک سوریه اقامت دارند.
خبرنگار شبکه اول تلویزیون آلمان از اربیل گزارش داده است که پ ک ک در سوریه دارای مدرسه و دادگاه است و تاکنون تعدادی از کردهای سوری را به اتهام شرکت در حرکات اعتراضی علیه دمشق محاکمه کرده است.

داستان ترور رهبر کردهای سوریه
فریز تمو، فرزند مشعل تمو فعال کرد سرشناس سوری، یکی از کسانی است که از سوریه به اربیل گریخته‌اند. پدر او در ماه اکتبر سال گذشته در پی آزادی از زندانی که ۳ سال در آن محبوس بود، به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسید.
مشعل تمو "جنبش آینده کردی سوریه" را در شورای ملی این کشور نمایندگی می‌کرد و تنها کسی بود که می‌توانست کردهای متفرق سوریه را علیه رژیم بشار اسد متحد کند.
فریز تمو به خبرنگار آلمانی گفته است که پدرش به‌خاطر نفوذی که روی کردهای سوریه داشته، با ماموریت رژیم اسد به وسیله افراد مسلح پ ک ک یا آدم‌کشان نزدیک به این حزب ترور شده است.

 

پال اشمیت، رئیس جمهور مجارستان، به دلیل متهم‌شدن به تقلب علمی در تنظیم پایان‌نامه‌ی دکترا، از سمت خود کناره‌گیری کرد. مدرک دکترای اشمیت هفته گذشته از سوی دانشگاه محل صدور در بوداپست فاقد اعتبار اعلام شد.
رئیس جمهور مجارستان در پارلمان کشورش حفظ وحدت مردم یک کشور را وظیفه‌ی شخص اول آن کشور دانست. او استعفا را «وظیفه» خود خواند. استعفای پال اشمیت به دلیل جنجالی است که در روزهای اخیر در مورد مدرک دکترای وی به پا شد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستاندانشگاه محل صدور مدرک دکترای رئیس جمهوری مجارستان هفته‌ی گذشته این مدرک را فاقد اعتبار خواند. پیش‌تر کمیسیونی تخصصی اعلام کرده بود که پایان‌نامه‌ی اشمیت که در سال ۱۹۹۲ نوشته شده، تقریبا به‌طور کامل از روی دو اثر دیگر رونویسی شده است. در پی این موضوع روزنامه‌نگاران و کارشناسان علمی بسیاری در مجارستان خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور از سمت خود شدند.
اشمیت که در زمان شوروی سابق و مجارستان کمونیستی، یکی از مدیران ارشد ورزشی در کشورش بود، بازی‌های المپیک در دوران جدید را به عنوان موضوع پایان‌نامه‌ی دکترای خود برگزیده بود. وی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت که پایان‌نامه‌ی دکترای خود را «با تکیه بر اصول علمی و اعتقاد به عمل عاقلانه و به درستی» تنظیم کرده است.


فیدس (Fidesz)، حزب حاکم مجارستان، از نشست پارلمان در روز دوشنبه (۲ آوریل/ ۱۴ فروردین) برای انتخاب رئیس جمهور جدید خبر داد.
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان از جناح راست محافظه‌کار، در ابتدا تلاش کرد اشمیت را در سمت خود حفظ کند. او در روزهای اخیر از «غیر قابل تعرض» بودن جایگاه ریاست جمهوری سخن راند.
در درون حزب حاکم اما مخالفت‌های شدیدی با روی کار ماندن اشمیت وجود داشت. رئیس جمهوری مستعفی مجارستان در سال ۲۰۱۰ برای مدت ۵ سال به این سمت برگزیده شد.

 

۷۰ درصد از کارگران ایران زير خط فقر زندگی می کنند

علی دهقان کيا، عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، گفت: ۷۰ درصد از کارگران زير خط فقر زندگی می کنند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای دهقان کيا با اشاره به اينکه نرخ سبد هزينه خانوار کارگری، يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است، افزود: نرخ دستمزد سال جاری کارگران بدون در نظر گرفتن اين موضوع محاسبه شده است.
شورای عالی کار در اسفند سال گذشته، حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری را حدود ۳۹۰ هزار تومان تعيين کرد.

 

«کاهش» عمليات پنهانی و خرابکارانه اسرائيل در ايران

هفته نامه آمريکايی « تايم» از قول مقامات امنيتی اسرائيل می نويسد که اين کشور طی ماههای اخير « بيش از ده درصد» از عمليات خرابکارانه و پنهانی خود در ايران، که با هدف ايجاد اختلال و تاخير در برنامه های هسته ای آن کشور صورت می گيرد، کاسته است.
به گفته مقامات اسرائيلی اين کاهش در تمامی عرصه ها صورت گرفته است، از عمليات مربوط به شناسايی و ترور مسئولان و دانشمندان هسته ای و يا خرابکاری و انفجار در مراکز نظامی ايران گرفته تا برنامه های مربوط به کسب اطلاعات و جذب جاسوس در داخل خاک ايران.
يکی از مقامات امنيتی اسرائيلی می گويد که اين کاهش در صفوف سازمان جاسوسی اسرائيل- موساد - نارضايتی ها را افزايش داده است. يک مقام امنيتی ديگر می گويد دليل اين کاهش، نگرانی های بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل از احتمال افشا شدن اين طرح ها و يا از کنترل خارج شدن اين قبيل اقدامات است.
هفته نامه « تايم » يادآوری می کند که در سال ۱۹۹۷ و دوره اول نخست وزيری بنيامين نتانياهو، اقدامات موساد برای ترور خالد مشعل از مقامات ارشد گروه حماس به نتايج بسيار بدی منجر شد. دو تن از ماموران موساد توسط حماس دستگير شده و دولت اسرائيل در مقابل آزادی آنها مجبور شد چند نفر از مقامات حماس از جمله شيخ احمد ياسين رهبر روحانی اين گروه را از زندان آزاد کند.
مقامات امنيتی اسرائيل می گويند که نتانياهو از اين سرانجام فاجعه بار عمليات موساد به شدت ضربه خورد و به همين خاطر نگران است که عمليات پنهانی عليه ايران نيز به يک چنين پيامدهايی منجر شود.
مقامات امنيتی غربی به هفته نامه « تايم» گفته اند که يکی از واحدهای جاسوسی اسرائيل در ايران توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشف و منهدم شده است. به گفته آنها اعترافات فردی به نام «مجيد جمال فرشيد» در مورد دست داشتن در ترور مسعود علی محمدی فيزيکدان ايرانی که در ماه ژانويه از تلويزيون پخش شد، واقعی بوده است. به نظر می رسد که سرويس های امنيتی يک کشور ثالت اين حلقه از جاسوسان محلی اسرائيل را به حکومت ايران معرفی کرده اند.
جمهوری اسلامی ايران همواره از کشف و خنثی کردن توطئه های «صهيونيستی» خبر می دهد. ولی اگر در يکی از اين موارد بتواند يک مامور اسرائيلی را بازداشت کرده و يا شواهد مستقيمی در مورد دخالت موساد در اين عمليات به دست بياورد پيامدهای تبليغاتی و واکنش های جامعه بين المللی برای دولت اسرائيل  فاجعه بار خواهد بود.
نمونه ديگری از تاثيرات فاجعه بار برملا شدن عمليات تروريستی موساد مورد قتل يکی از اعضای حماس در هتلی در شهر دوبی در سال ۲۰۱۰ بود. استفاده ماموران موساد از پاسپورت کشورهای غربی باعث شد که اسرائيل به شدت مورد انتقاد و تحت فشار قرار بگيرد. در آن زمان نيز بنيامن نتانياهو نخست وزير بود.
هفته نامه « تايم» تاکيد می کند که در شرايط فعلی پيامدهای شکست اطلاعاتی اسرائيل بسيار شديدتر خواهد بود. در وضعيتی که اقدامات بين المللی و ديپلماتيک برای اعمال فشار به ايران ادامه دارد، برملا شدن اقدامات خرابکارانه اسرائيل عليه ايران از يک سو باعث خواهد شد که ايران خود را يک قربانی جلوه دهد و از سوی ديگر توجه جامعه بين المللی را از تداوم اعمال فشار بر جمهوری اسلامی منحرف خواهد ساخت.
به عنوان نمونه دولت آمريکا هرگونه دخالت در عمليات ترور مصطفی احمدی روشن از مسئولان برنامه هسته ای ايران را که در ماه ژانويه اتفاق افتاد تکذيب کرده و اين ترور را محکوم کرد.
مقامات امنيتی غربی می گويند که او حداقل سومين مورد از عمليات ترور دانشمندان هسته ای توسط گروههای عملياتی موساد در ايران بوده است. مقامات امنيتی اسرائيلی نيز می گويند که عوامل آنان در ايران اکنون به سختی می توانند اهداف ديگری را برای ترور پيدا کنند.
پيامد ديگر عمليات خرابکارانه اسرائيل دعوت ايران به انجام اقدامات تلافی جويانه است. اين طور ادعا می شود که حملات تقريبا همزمان به اهداف اسرائيلی که طی ماه گذشته در کشورهای تايلند، آذربايجان ، گرجستان ، سنگاپور و هند انجام شد توسط ماموران ايران و عوامل وابسته به جمهوری اسلامی انجام شده اند. روش حمله به همسر يکی از ديپلمات های اسرائيلی در شهر دهلی دقيقا همان شيوه چسباندن بمب به بدنه اتومبيل بود که عوامل موساد در ترورهای خود در تهران به کار گرفته بودند.
هفته نامه « تايم» يادآوری می کند که در عين حال کاهش عمليات خرابکارانه عليه ايران نيز پيامدهايی خواهد داشت. يک مقام امنيتی اسرائيل خاطر نشان می کند که حتی به اعتراف مقامات ايرانی، تاکنون مجموعه اقدامات خرابکارانه باعث شده که روند غنی سازی اورانيوم در ايران حدود دو سال به تاخير بيفتد. شايد موثر ترين مورد از اين اقدامات انتقال و گسترش بدافزار «استاکس نت» در مراکز هدايت برنامه های هسته ای ايران بود که به نظر می رسد به صورت مشترک توسط اسرائيل و گروهی از کشورهای غربی انجام شده باشد.

تحت تاثير اين حملات سايبری دولت ايران اعلام کرده است که از اين پس تمام قطعات و تجهيزات مورد نياز برنامه هسته ای خود را در ايران توليد خواهد کرد. ولی کارشناسان انرژی هسته ای در مورد موفقيت ايران در اين زمينه ترديد فراوانی دارند. فعاليت های هسته ای ايران در صورت وارد کردن هرگونه تجهيزاتی از خارج در برابر خرابکاری فنی و يا حملات سايبری به شدت آسيب پذير خواهند بود.
تحت تاثير تحريم های شديد، ايران بيش از گذشته مجبور می شود که برای خريد تجهيزات به بازار سياه مراجعه کند. اين کشور به سختی خواهد توانست منبع اصلی تامين تجهيزات خود را شناسايی کند و سازمان های اطلاعاتی غربی راحت تر خواهند توانست در شبکه دلال ها و فروشندگان اين تجهيزات به ايران نفوذ کنند.
هفته نامه « تايم » در پايان گزارش خود يادآوری می کند بين ترور دانشمندان و مسئولان هسته ای و از سوی ديگر عمليات خرابکارانه بی سرو صدا، يک گزينه ديگر وجود دارد و آن عمليات خرابکارانه پر سرو صدا است.
درسالهای اخير انفجارهای متعددی در مراکز نظامی و يا تاسيساتی که با برنامه های هسته ای ايران مرتبط هستند اتفاق افتاده است. منابع امنيتی غربی می گويند، انفجار ماه نوامبر در مرکز موشکی سپاه پاسداران در حومه کرج کار عوامل اسرائيل بوده است که به طور اتفاقی طی آن يکی از مسئولان برنامه های موشکی ايران نيز کشته شد.ولی گذشته از اين مورد هنوز دقيقا کسی نمی داند که دليل وقوع انفجارهای ديگر طی سالهای اخير چه بوده است.

 

نرخ بیکاری در حوزه یورو به بالاترین حد خود در ۱۳ سال اخیر رسید

آمارهای منتشره در روز دوشنبه حاکی از کاهش بیکاری در آمریکا و ژاپن به پایین ترین میزان خود در چهار سال اخیر است ولی نرخ بیکاری در کشورهای حوزه یورو در ماه فوریه به بالاترین حد خود طی ۱۳ سال اخیر رسید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمارهای رسمی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد درصد بیکاری در ۱۷ کشور حوزه یورو پس از ده ماه افزایش متوالی، در ماه فوریه به ۱۰٫۸ درصد رسید که رقمی بی‌سابقه در سیزده سال اخیر است.
داده‌های منتشر شده توسط دفتر آمار اتحادیه اروپا، یوروستات، نشانگر این است که در ماه فوریه گذشته ۱۷.۱ میلیون مرد و زن در حوزه یورو بیکار بوده‌اند که این تعداد نسبت به یک سال پیش از آن يک ميليون و ۴۸۰ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.
بنا بر آمارها، طی ماه یادشده در کل اتحادیه اروپا ۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر بیکار بوده‌اند که این رقم نسبت به یک سال پیش از آن ۱٫۸۷ میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد.
بنا بر آمارها، نرخ بیکاری در ۱۸ کشور اتحادیه اروپا نسبت به یک سال پیش افزایش پیدا کرده و در هشت کشور کاهش داشته‌است.
در این میان اسپانیا با ۲۳.۴ درصد بیشترین تعداد بیکاران در این اتحادیه را دارد و پس از آن یونان با ۲۱ درصد، پرتغال با ۱۵ درصد و ایرلند با ۱۴.۷ درصد قرار دارند.
ایتالیا نیز با نرخ بیکاری ۹.۳ درصدی روبه‌رو است که برای این کشور یک رکورد به‌ شمار می‌آید.
آمارهای به‌دست آمده نشانگر افزایش شکاف میان شمال و جنوب اروپاست و کمترین میزان بیکاری هم‌چنان در کشورهای شمالی به چشم می‌خورد.
کمترین درصد بیکاری در اتحادیه اروپا در اتریش با ۴.۲ درصد است و پس از آن هلند با ۴.۹ درصد و لوکزامبورگ با ۵.۲ درصد و آلمان با ۵.۷ درصد قرار دارند.
بیشتر بیکاری مربوط به جوانان در کشورهای جنوب است به طوری‌که در حال حاضر از هر دو جوان اسپانیایی یا یونانی یک نفر بیکار است.

سرایت ضعف اقتصادی به آلمان و فرانسه
به نوشته خبرگزاری فرانسه، «شاخص مدیریت خرید تولیدکنندگان» که توسط مراکز تحقیقاتی محاسبه شده نشان می‌دهد که ظاهراً ضعف اقتصادی «کشورهای حاشیه» حوزه یورو در حال گسترش به «کشورهای اصلی» این حوزه هم‌چون آلمان و فرانسه است.
یک بررسی مهم نشان می‌دهد که میزان تولید در ماه مارس در اقتصادهای آلمان و فرانسه به پایین‌ترین درصد خود در سه‌ماهه اخیر نزول کرده‌است.
بنا بر این بررسی‌ها، شاخص تولید شرکت‌های اروپایی از ۴۹ در ماه فوریه به ۴۷.۷ در ماه مارس کاهش پیدا کرده که این نیز یکی دیگر از نشانه‌های حرکت به سمت رکود اقتصادی است.
رهبران حوزه یورو قول داده‌اند تا راهبردهای رشد و اشتغال‌زایی سختگیرانه‌ای را دنبال کنند ولی در همین حال برای این کار نیاز به کاهش بودجه در بخش‌های مختلف و اصلاحات ساختاری دارند که این امور در میان مردم از محبوبیت برخوردار نیست.
ادامه روند ضعف در اقتصاد اروپا در حالی است که آمارها نشان‌دهنده این است که در ایالات متحده آمریکا شمار افراد جویای کار طی هفته گذشته به کمترین میزان در چهار سال اخیر رسیده و این حکایت از بهبود بازار کار در این کشور دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول وزارت کار آمریکا، تعداد کارجویان در بازار کار آمریکا پنج هزار نفر در هر هفته کاهش نشان می‌دهد که این امر از آوریل ۲۰۰۸ به این‌سو سابقه نداشته‌است.
گزارش‌های دولت ژاپن نیز حاکی است میزان بیکاری در این کشور نیز در ماه اخیر با یک‌دهم درصد کاهش نسبت به ماه پیش، هم‌اینک به ۴.۵ درصد رسیده‌است.
گزارش‌ها حاکی است که انتشار آمارهای کاهش نرخ بیکاری در آمریکا ارزش سهام در بازارهای اروپایی را افزایش داد.

 

موسويان: پايان بحران هسته ای ايران ممکن است

«پايان نزديک به يک دهه بحران بر سر برنامه هسته ای ايران و کشورهای قدرتمند جهان ممکن است. به شرطی که ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايی اش حق ايران برای غنی سازی اورانيوم را به رسميت بشناسند.»
اينها تازه ترين نظرات حسين موسويان، مذاکره کننده سابق هسته ای جمهوری اسلامی ايران است که در نشريه «بوستون گلوب» منتشر شده است.
حسين موسويان در اين مقاله نوشته که مذاکرات ايران و گروه ۵ بعلاوه يک که قرار است در اواسط ماه جاری برگزار شود، بهترين فرصت برای پايان دادن به بن بست نه ساله بر سر برنامه هسته ای ايران است.
آقای موسويان که هم اکنون پژوهشگر مهمان در دانشگاه پرينستون در نيوجرسی آمريکاست زمانی که در دولت ايران سمت داشت، به عنوان فردی ميانه رو شناخته می شد.
با وجود اينکه آقای موسويان هم اکنون سمتی در جمهوری اسلامی ندارد، چنين موضع گيری هايی از مقام های ايرانی نادر است.
ايران می گويد برنامه هسته ای اش مصارف صلح آميز دارد و اتهامات آمريکا و اتحاديه اروپا مبنی بر تلاش برای دست يابی به سلاح هسته ای را رد می کند.
ايران همچنين درخواست شورای امنيت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم را رد کرده است.
در ماه های اخير گمانه زنی درباره حمله احتمالی اسراييل به تاسيسات هسته ای ايران شدت گرفته است. اتفاقی که تحليلگران سياسی از آن به عنوان آغازگر جنگ خاورميانه ياد کرده اند.
حسين موسويان می گويد در دور جديد مذاکرات که قرار است اواسط ماه آوريل، اواخر فروردين ماه انجام شود، آمريکا و اروپا بايد به طور روشن مشخص کنند که حمله نظامی و تهديد تنها گزينه های پيش رو نيستند.
به گفته آقای موسويان همانطور که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا بارها تکرار کرده، غرب بايد با ايران وارد گفت و گو شود و اين روش جواب خواهد داد.
به عقيده حسين موسويان ايران از سال ۲۰۰۳، نه سال پيش تاکنون به دنبال راه حل ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای اش می گردد.
حسين موسويان از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۵ و پيش از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد مذاکره کننده هسته ای ايران بوده است. به گفته ناظران بين المللی آقای موسويان همواره به دنبال رسيدن به توافق بر سر برنامه هسته ای ايران بوده است.
پس از انکه حسين موسويان از سمت خود برکنار شد، بازداشت شد و به اتهام جاسوسی مدتی را در زندان سپری کرد. او سپس از اين اتهام تبرئه شد و به تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی متهم شد.
خبرگزاری رويترز می گويد چنين اتهامی نمايانگر اختلاف در داخل رژيم جمهوری اسلامی بر سر چگونگی رفتار با غرب بر سر برنامه هسته ای ايران است. حسين موسويان در مقاله خود نوشته که غرب بايد ديگر از تغيير رژيم در ايران صحبتی به ميان نياورد. آقای موسويان در مقاله خود نوشته که اکنون دير است که از ايران بخواهيم غنی سازی اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد.
در همين حال هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا که روز شنبه در جلسه گشايش همايش امنيت آمريکا و خليج فارس سخنرانی می کرد، گفت واشنگتن با ادامه گفت و گوهای هسته ای گروه پنج بعلاوه يک با ايران خواستار دستيابی به نتايجی ملموس است و آمريکا پذيرفته انچنان که تهران می خواهد اين گفت و گوها در استانبول انجام شود.
خانم کلينتون همچنين به مقام های ايرانی هشدار داده است که درهای صلح به روی ايران تا ابد باز نخواهد ماند.

 

تهدید به تشدید تحريم نفت ايران پيش از مذاکرات استانبول

اظهارات روز جمعه باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، مبنی بر اينکه «جهان قادر خواهد بود قطع صادرات نفت ايران را تحمل کند»، حاکی از تصميم قطعی آمريکا برای تعميم تحريم نفت ايران فراسوی بازار های اروپايی و استفاده از تمامی اهرم های فشار عليه جمهوری اسلامی در صورت شکست مذاکرات حياتی استانبول است.
اگر چه بنظر می‌رسد شانس رسيدن به توافق های ابتدايی مابين ايران و گروه ۱+۵ در مذاکرات دو روزه ۱۳ و ۱۴ آوريل تا حدودی افزايش يافته، با اين وجود به نتيجه رسيدن مذاکرات مربوط هيچ وجه قطعی نيست.
تفاوت مذاکرات اتمی آينده در استانبول با بسياری از مذاکرات با اهميت سياسی که تاکنون بمنظور رفع اختلاف های منطقه ای يا جهانی صورت گرفته، تعيين تکليف گفتگو های ياد شده پيش از انجام ديدار برنامه ريزی شده مابين نمايندگان جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵، در تهران است.
از اين لحاظ، آمريکا و متحدان آن کشور قصد دارند رهبران جمهوری اسلامی را پيش از داخل شدن نمايندگان آنها در گفتگوهای استانبول، نسبت به عواقب شکست احتمالی آن مطمئن سازند.

تحريم کامل نفت
پيام روشن بيانيه روز جمعه اوباما که يک روز بعد از انجام ديدار نخست وزير ترکيه با رهبر جمهوری اسلامی انتشار يافت، تحريم کامل صادرات نفت ايران، در صورت به نتيجه نرسيدن مذاکرات استانبول است.       
اظهارات تهديد آميز رييس جمهور آمريکا،  در گفته های هيلاری کلينتون وزير خارجه آن کشور، پس از ديدار روز شنبه وی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی نيز انعکاس داشت.
خانم کلينتون در رياض ضمن تکرار اين هشدار که : « پنجره گفتگو با ايران پيرامون برنامه های اتمی آن کشور برای هميشه باز نخواهد ماند»، ياد آور شد : «بزودی روشن خواهد شد که ايران در مورد گفتگو های اتمی تا چه اندازه جدی است ؟»

آمادگی برای جبران
بيانيه های رسمی، پس از  گفتگو های دو ساعته وزير خارجه آمريکا با ملک عبدالله که در آن وليعهد، وزير خارجه و مسئولان امنيتی عربستان سعودی نيز حضور داشتند، حاکی از آن بود که وضعيت بازار های بين المللی نفت در صورت قطع صادرات نفت ايران، در مذاکرات ياد شده مطرح گرديده و عربستان برای پاسخگويی به نيازهای جهانی اعلام آمادگی کرده است.
در بيانيه هدف دار روز جمعه رييس جمهور آمريکا آمده است : «صدور ميزان کافی نفت خام و فراورده های نفتی از سوی ساير کشورها به بازارهای جهان اجازه ميدهد که کاهش قابل ملاحظه خريد نفت ايران به راحتی تحمل شود.»
  در فاصله کوتاهی پس از صدور بيانيه روز جمعه رييس جمهوری آمريکا، ترکيه اعلام داشت که واردات نفت خام از ايران را کاهش داده است. کره جنوبی نيز با در پيش گرفتن رفتاری مشابه امکان کاهش واردات نفت ايران را مطرح ساخته است.
انتظار ميرود در صورت شکست مذاکرات دو هفته آينده در استانبول، روند تحريم نفت ايران از سوی خريداران سنتی، سرعت بيشتری گرفته و همزمان با رسيدن مهلت تحريم نفت ايران از سوی جامعه اروپا در ماه ژوئن ( خرداد ماه )، صادرات نفت ايران به ساير بازارها نيز رو به کاهش بگذارد.

اقتصاد بدون صادرات نفت
با توجه به توليد ۳.۶ ميليون بشکه توليد روزانه نفت ايران و مصرف ۲ ميليون بشکه پالايشگاه های داخلی، ظرفيت کنونی برای صادرات نفت خام ايران نمي‌تواند از حد اکثر ۱.۶ ميليون بشکه در روز فراتر برود.
  در حال حاضر ايران همچنان از اين ظرفيت صادراتی برخوردار است، اما قطع صادرات نفت به بازارهای اروپايی تا حدود ۴۰۰ هزار بشکه از اين ظرفيت را کاهش خواهد داد.
مطابق آمارهای اوپک صادرات نفت خام ايران در سال گذشته بيش از ۲ ميليون بشکه در روز بوده است. بعد از اعمال تحريم های اروپايی، حتی در صورت  حفظ موقت ساير بازارها، صادرات نفت خام ايران طی سه ماه آينده به حدود ۱.۲ ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
درآمد های ناشی از صادرات نفت، منبع اصلی درآمدهای ارزی و محل پرداخت خريد های خارجی ايران بشمار ميرود.
 بخشی از کمبود درآمد ناشی از کاهش صادرات نفت ايران به دليل افزايش موقت قيمت نفت، قابل جبران است. اما در صورت سقوط سطح صادرات به ميزان ۱ تا ۱.۲ ميليون بشکه در روز ( طی سه ماه آينده )، و بازگشت تدريجی قيمتهای جهانی به سطح متعارفی، بعد از تامين نيازهای بازار از سوی ديگر کشور های صادر کننده مانند عربستان و عراق، در آمد های ارزی ايران ميتواند حتی تا حدود نيمی از درآمد پيش بينی شده در بودجه سال جاری کاهش يابد.

نيازهای وارداتی
اقتصاد ايران نيازمند واردات سالانه بيش از ۲۵ ميليارد دلار کالاهای اساسی، از جمله مواد دارويی، غذايی و مواد اوليه برای در گردش نگاه داشتن واحد های توليدی، و تا ۵۰ ميليارد دلار واردات کالاهای مصرفی است.  
در صورت قطع  صادرات نفت، اقتصاد ايران در فاصله کوتاهی به سرنوشت کنونی اقتصاد کشور های پرجمعيت و فاقد درآمد های صادراتی، مانند مصر و پاکستان، دچار خواهد شد-با اين تفاوت که در مصر و پاکستان به دليل فقر مزمن اقتصادی، الگوی واردات و مصرف از سالها پيش اصلاح و تعديل شده است.
پيش از عملی شدن تحريم نفت، و تنها در نتيجه اعمال فشار های مالی، پول ملی ايران طی چند ماه گذشته تا ۴۰ در صد از ارزش برابری خود را در برابر ارز های معتبر و حتی پول های محلی کشور های همسايه از دست داده است.
در صورت محروم ماندن از درآمد های ناشی از صادرات نفت، دشواری های اقتصادی ايران ميتواند به سرعت افزايش يافته و در وضعيت بحرانی قرار گيرد. 
آمريکا پيش از داخل شدن نمايندگان جمهوری اسلامی به گفتگوهای اتمی استانبول قصد دارد هزينه های سنگين شکست احتمالی مذاکرات آينده را به رهبران تهران خاطر نشان سازد.  پيام اخير اوباما و هشدار همزمان وزير خارجه آمريکا تلاشهايی است در جهت پيشگيری از تکرار شکست گفتگو های دسامبر ۲۰۱۰ در ژنو و ژانويه ۲۰۱۱  در استانبول.  
 

 

حسن غفوری فرد، نماینده جناح اکثریت در مجلس ایران پیش بینی کرد که فراکسیون اصولگرایان مجلس بعدی "به شکل علنی یا مخفی تبدیل به دو فراکسیون مجزا شود".
آقای غفوری فرد در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفت که ممکن است جبهه متحد و جبهه پایداری از همکاری در قالب یک فراکسیون واحد خودداری کنند، اما ابراز امیدواری کرد که چنین شکافی در میان اصولگرایان ایجاد نشود.
در انتخابات مجلس نهم، دو تشکل اصلی جناح اصولگرا تحت عنوان "جبهه متحد اصول‌گرایان" با محوریت محمدتقی مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان و "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" با حمایت محمدتقی مصباح یزدی، نظریه پرداز نزدیک به آیت الله خامنه ای به رقابت با یکدیگر پرداختند.
حسن غفوری فرد در بخشی از مصاحبه امروز خود، تعداد نمایندگان مجلس نهم را که "با چهره‌هایی همچون مشایی مرز مشخصی ندارند" بیش از ۲۰ نفر تخمین زده و احتمال تشکیل فراکسیونی مجزا را از سوی آنها بعید دانسته است.
چهره های جناح اصولگرای ایران، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد و همفکران او را اعضای "جریان انحرافی" می نامند و آنها را به عدم پیروی از خط مشی آیت الله خامنه ای متهم می کنند.

 

 

'اخطار غیر‌ رسمی' ایران به عربستان در مورد سوریه

ایران و سوریه
غلامرضا کرمی رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران، با اشاره به "اخطارهای غیررسمی" ایران به عربستان سعود‌ی‌ در مورد سوریه گفت: "انتظار می‌رود رژیم سعودی به عاقبت اقدامات ضدایرانی و حرکت در پازل آمریکا فکر کند."
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای کرمی امروز دوشنبه ۱۴ فروردین (۲ آوریل) گفت: "ایران بر اساس دکترین دفاعی خود از کشورهایی که در خط مقدم مقابله با آمریکا و اسرائیل باشند، دفاع خواهد کرد... ایران همراه با ملت سوریه اجازه عملی شدن توطئه‌‌های آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود را در سوریه نخواهد داد."
در اظهار نظر دیگری در همین ارتباط، دیروز مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: "وقت آن رسیده تا نیروهای خارجی دخیل در آشوب های سوریه گوشمالی داده شوند."
سرتیپ جزایری، بدون توضیح بیشتر، خطاب به دولت بشار اسد در سوریه اظهار داشت: "ارتجاع عرب و سایر کشورهایی که در نا آرامی های سوریه نقش داشته اند باید تنبیه شوند."
آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پیش در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، که از مخالفان بشار اسد حمایت می کند، اعلام کرد: "جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد."
رهبر ایران و سایر مقام های ارشد این کشور، در گذشته در موضع گیری هایی جداگانه تاکید کرده اند که ماهیت اعتراضات سوریه را با اعتراضات در سایر کشورهای عربی چون مصر، تونس، بحرین، یمن و لیبی متفاوت می دانند.
به عقیده مقامات جمهوری اسلامی، در سایر کشورهای عربی، مردم به "قیام علیه رژیم های دست نشانده آمریکا" پرداخته اند، اما در سوریه، دولت این کشور به خاطر "مقاومت در برابر آمریکا و اسرائیل" هدف عملیات براندازی هدایت شده از سوی خارج قرار گرفته است.

هشدار به قطر

غلامرضا کرمی رئیس کمیته دفاعی مجلس هشتم در بخش دیگری از اظهارات امروز خود، هشدارهایی را نیز علیه مقام های قطری مطرح کرده که یکی از پایگاه های نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، در کشور آنها قرار دارد.
آقای کرمی با بیان اینکه حکومت قطر، با عربستان سعودی علیه سوریه همکاری می‌کند، اظهار داشته است: "قطری ‌ها باید مراقبت رفتارهای خود باشند، چراکه پشیمانی برای آنها شاید گران تمام شود."
قطر و عربستان سعودی، اخیرا از پیشنهاد مسلح کردن مخالفان دولت سوریه حمایت کرده اند.
رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران همچنین گفته است: "اینکه قطری ها می‌گویند اجازه نخواهند داد از خاک این کشور به ایران حمله شود، در راستای حراست از تمامیت ارضی قطر است."
مقامات قطری تاکنون در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، دارای روابط نسبتا خوبی با ایران بوده اند و اخیرا گفته اند که اجازه استفاده از خاک این کشور را برای حمله نظامی به ایران نخواهند داد.
غلامرضا کرمی افزوده است: "ما رسما اعلام کرده‌ایم هر پایگاه‌ نظامی در منطقه که ایران را هدف قرار دهد، در سریع‌ترین زمان ممکن موشک‌باران خواهد شد و قطر نیز از این قاعده مستثنی نیست."
روز گذشته، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توصیه کرد که برای حفظ امنیت خود، "به جای پایگاه دادن به آمریکا" به دنبال "همکاری های امنیتی کشورهای منطقه" باشند.
آقای بروجردی در واکنش به اخبار حاکی از پی گیری طرح استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج فارس گفت که ایران به اقدامات تهدید کننده منافع ملی خود "واکنش مناسب و قاطع نشان خواهد داد".
اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، واکنشی به اظهارات روز قبل هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در مورد طرح تشکیل سپر دفاع موشکی مشترک محسوب می‌شد.
سعود الفیصل اظهار داشته بود که آمریکا و عربستان موضوع ایجاد سپر دفاع موشکی مشترک را مورد بحث قرار داده و در همین ارتباط، "کمیته‌ای از دیپلمات‌ها و کار‌شناسان امنیتی" تشکیل شده است.
خانم کلینتون نیز ایران را عامل "تهدید" امنیت کشورهای منطقه دانسته و گفته بود: "ما به دفاع از کشورهای خلیج [فارس] متعهد هستیم و می خواهیم این کار را به کارآمدترین شکل ممکن انجام بدهیم."
سه ماه پیش، در پایان نشست سالانه سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ملک عبدالله پادشاه عربستان مدعی شد که امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس "هدف" قرار گرفته است.



کوفی عنان
کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، امروز دوشنبه دوم آوریل از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که دهم آوریل را به عنوان مهلتی برای اجرای بخشی از طرح صلح پیشنهادی برای حل بحران سوریه تعیین کند.
در جلسه شورای امنیت که در پشت درهای بسته درجریان است، آقای عنان گفته است که ۴۸ ساعت بعد از ضرب الاجل تعیین شده باید در سوریه آتش بس کامل برقرار شود.
آقای عنان همچنین گفته است که دولت سوریه موافقت خود را با تعیین ضرب الاجلی برای برقراری آتش بس اعلام کرده است.
طرح صلح پیشنهادی شامل برقراری آتش بس از سوی تمام گروههای درگیر تحت نظارت سازمان ملل، خروج سربازان و سلاح های سنگین از شهرها و ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق مورد نیاز است.
در همین حال جاکوب کلینبرگر، مسئول صلیب سرخ جهانی برای گفتگو با مقامات سوریه به منظور گسترش عملیات امدادرسانی در این کشور به دمشق سفر می کند.
صلیب سرخ پیشتر در بیانیه ای خواستار دو ساعت آتش بس روزانه برای تخلیه مجروحان و ارسال کمک به مناطق مورد نیاز شده بود.
در همین حال فعالان مخالف گفته اند که در ادامه سرکوب مخالفان در شمال کشور دست کم ده نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.




راین در کرمان
به گزارش منابع خبری ایران، سد خاتم الانبیاء راین در استان کرمان پیش از بهره برداری شکست، اما اخبار متناقضی درباره میزان خسارتی که این شکستگی به بار آورده منتشر شده است.
این سد روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه در ساعت چهار صبح به وقت محلی شکست و به گفته بخشدار راین، آبی که پشت آن ذخیره شده بود به طور ناگهانی وارد رودخانه شد و در نتیجه موجب جاری شدن سیل شد.
این در حالیست که ساعاتی بعد معاون وزیر نیرو در امور آب در گفتگو با خبرگزاری مهر این اظهارات را رد کرد و گفته که اصلا سیلی جاری نشده است و این سد آنقدر کوچک بوده که آب زیادی پشت آن ذخیره نشده بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم پاریزی، بخشدار راین، که در دامنه کوه هزار در جنوب شهر کرمان واقع است، گفته بود که جاری شدن سیل در نتیجه شکستن این سد خسارت های "جدی و فراوانی" به مزارع و باغ های روستاهای اطراف این منطقه وارد کرد.
به گفته بخشدار این منطقه، از جمله خرابی هایی که به بار آمده از بین رفتن ۲۰۰ تا ۳۰۰ درخت گردو بوده که در دو طرف رودخانه قرار داشتند.
آقای پاریزی همچنین گفت که بر اثر این سیل، آب آشامیدنی و برق شش روستا در مسیر رودخانه قطع شد و به ۴۰ کیلومتر از راه های خاکی روستایی خسارت جدی وارد شد به طوری که بخشی از محور مواصلاتی روستاهای اطراف به طور کامل از بین رفته است.
اما محمدرضا عطارزاده، معاون وزیر نیروی ایران اندکی بعد از "رفع مشکل شکستن بخشی از سد خاتم الانبیاء شهرستان راین استان کرمان" خبر داد.
آقای عطارزاده به خبرگزاری مهر گفت که این سد از آب بندهای کوچکی بوده که توسط وزارت جهاد کشاورزی ساخته شده است.
وی که در این مصاحبه وقوع هرگونه سیل بر اثر شکستگی سد راین استان کرمان را رد کرد گفت: "به دلیل کوچکی این نوع سدها، آب زیادی در دریچه آن وجود ندارد".
در همین حال محسن صالحی، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان نیز در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرده که خسارات ناشی از شکستگی سد خاتم الانبیاء بخش راین شهرستان کرمان حدود ۱۷ میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته ابراهیم یوسفی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عملیات سد خاکی خاتم الانبیاء راین در سال ۱۳۸۵ شروع شده و حجم آبگیری آن ۵/۱ میلیون متر مکعب است.
آقای یوسفی در گفتگو با ایرنا گفت: "اعتبار احداث این سد سه میلیارد و ۷۰۰ میلون تومان از محل اعتبارات استانی بوده است."
بر اساس گزارش ها، این حادثه خسارت جانی در پی نداشته و در جریان آن به بدنه اصلی سد نیز صدمه ای وارد نشده است.
قرار بود این سد در سال جاری به بهره برداری برسد.




نامه فخرالسادات محتشمی پور به آیت الله وحید خراسانی

سحام نیوز: فخرالسادات محتشمی پور در نامه ای خطاب به آیت الله وحید خراسانی به شرح گوشه ای از فشارهای وارده از سوی قوه قضاییه و نیروهای امنیتی بر خود و همسرش پرداخته است.
به گزارش نوروز، در بخشی از این نامه آمده است: ” از آن جا که اطلاعات موثق ما مبنی بر فشار شدید نیروهای امنیتی بر بیت و دفتر حضرتعالی پس از دیدارهایتان با خانواده های مظلومان خوف ایجاد مشکلات بیشتر برای دادخواهان را ایجاد کرده و در ادامه این ملاقات ها اختلال و وقفه ایجاد کرده است، بخشی از آن چه پس از آزادی موقت از زندان ستم بنا داشتم با حضرتعالی درمیان بگذارم در این نامه سرگشاده مرقوم شد تا مردم نیز از حقایق و واقعیت های درون نظام اسلامی ما بی خبر نمانند و مابقی را موکول می کنم به فرصتی دیگر اگر عمری باقی باشد و خواست و اراده خدا بر دیداری فارغ از مکر مکاران، حسد حاسدان، کینه بدخواهان و زور جباران، تعلق گیرد.”
متن کامل این نامه در پی می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
«ان الله مع الذین اتقوا و ااذین هم محسنون»
محضر مبارک حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی
سلام علیکم
این جانب فخرالسادات محتشمی پور همسر آزاده دربند روزه دار، زندانی خاص جمهوری اسلامی ایران، سید مصطفی تاجزاده، در سومین روز اعتکاف خود در جوار حرم مطهر حضرت معصومه و هم زمان با روز وفات آن بانوی بزرگ به نگارش این نامه مبادرت نموده ام، هم زمان با سال گرد بازداشت غیرقانونی ام که منجر به گذراندن ۴۵ روز در شکنجه گاه انفرادی با محرومیت از اعظم حقوق اولیه انسانی و قانونی وشرعی ام توسط کسانی بود که از مخّ فقاهت چیزی ندانسته و نمی دانند.
حضرت آیة الله العظمی
مستحضرید که این حقیر در تمام دفعاتی که توفیق شرف یابی به محضر مبارک تان را داشتم، عنوان همسر زندانی سیاسی، سید مصطفی تاجزاده را که حضرت عالی نسبت به ایشان و خانواده مکرمشان و بویژه دایی مرحومشان آیة الله محی الدین فاضل هرندی که از اعاظم حوزه علمیه بوده و حق استادی به گردن بسیاری از علما و فضلای حوزه دارند، آشنایی دارید، بهانه ای قرار دادم که ضمن عرض حال ایشان و خانواده اش، به اجمال پاره ای مشاهدات عینی و مسموعات بلاواسطه یا حداقل با واسطه ای ثقه، همراه با مستنداتی کافی متضمن ظلم و ستم و تعدی توسط دستگاه قضاء و نیز دست گاه های امنیتی اطلاعات و سپاه را نسبت به شهروندان شریف و بندگان مظلوم خدا به عرض برسانم. و این امر بیش از این که انتظار بهبودی در روند امور را برایم متصور سازد، از باب اتمام حجت و انجام تکلیف شرعی بود که مبادا فردای قیامت در برابر دادار عادل و متعال، مورد سوال قرار گیرم که چرا آن چه دیدی و شنیدی و دانستی براهلش عرضه نکردی به امید صلاحی و گشایشی؟!
مرجع تقلید شیعیان
مستحضرید که در دفعاتی که این جانب به همراه خانواده هایی که خود یا عزیزانشان در زندان های جمهوری اسلامی تحت فشار و تضییقات فراوان قرار گرفته و به عسر و حرج گرفتار آمده بودند، خدمت حضرت عالی می رسیدیم، آن چه فضای مقام گاه کوچک محل دیدارهای شما و طبعاً روح بزرگتان را متأثر می نمود، درد ناشی از صداقت گفتار شاهدان عینی بود که تنها مشتی از خروار و برگی از دفتربزرگ ظلمی را که برآنان رفته بود، بدون هیچ غلو و اغراق و به اختصار نزد مرجعی آزاده می گشودند. و در نهایت استیصال تأکید می کردند که بیوت روحانیت معظم شیعه در تاریخ معاصر کشورمان همیشه ملجأ و پناهگاه مظلومان بوده است، پس انتظار استمالت و دلجویی و در عین حال دادخواهی مظلومان هم اینک که چشم های جهانیان، الگوی مطلوب کشورهای مسلمان و منطقه متأثر ازبهار عربی را برای اداره کشورهایشان جستجو می کند، از جانب مراجع بزرگوار نابه جا نمی نماید.
حضرت آیة الله وحید خراسانی
آن چه امروز مرا در سومین روز از اعتکاف در چند قدمی شما برآن داشت تا با زبان روزه و پس از ادای فریضه و قرائت سوره یس و ذکر یا فتاح به نیت آزادی زندانیان مظلوم و بی گناه که توصیه حضرتعالی به ما بود در اولین دیدارتان، دست به قلم برده و آن مرجع عالی قدر را مخاطب قرار دهم آن است که به طور طبیعی با توجه به جایگاه عالی علمی و فقهی و مرجعیت شما، نه تنها فرمایشات و توصیه هایتان برای شاگردان و مریدان و مقلدین، بلکه برای همه قوا اعم از مقننه و مجریه و قضائیه لازم الاتباع است و در این میان دستگاه قضاء باید مخاطب اصلی این مواعظ و بویژه فتواها باشد. قوه ای که باید از استقلال کامل برخوردار باشد و متأسفانه حداقل در دو سال و نیم گذشته شواهد و براهین فراوان دالّ بر عدم استقلال آن مشاهده شده است و در کمال تأسف بیان این واقعیت، خود برگی بر اوراق مجرمیت آزادگان دربند افزوده است.
مرجع بزرگوار و آزاده شیعه
خاطر مبارک را به جمله ای یادآور می شوم که هربار در ملاقات دادخواهان از مسلمین و شیعیان همین دیار با حضرتعالی تکرار می شد و آن این بود که «اجازه ندهید درب این بیت شریف به روی مظلومان بسته شود.» بی شک اصرار بر این مطالبه نه فقط از باب شفقت بر ستم دیدگانی بود که در زمان غیبت حضرت حجة الله الاعظم، درب عدالت خانه برای مراجعات قانونی آنان و گوش دادرسان برای شنیدن مطالبات به حقشان بسته است. بلکه بیش از آن این مهم از این جهت مورد تأکید قرار می گرفت که مبادا آخرین پیوندها میان نسل جوان سرگشته در هیاهوی ایسم ها و مکاتب و اندیشه های نوین با روحانیت و معنویت بگسلد و فرزندان پاک و معصوم ما، آغوش های گرم و گشاده ای را انتخاب کنند که هر روز بیشتر با مظاهر مادی برای رفع حوائج و نیازهای نو به نو آنان خودنمایی می کنند.
حضرت آیة الله العظمی
این جانب به عنوان فرزند اسلام و انقلاب مفتخرم که هرچند جرم اصلی ام وفای به عهد زوجیت و پیمان همسری است اما به زعم معاون حقوقی قرارگاه ثارالله و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، دلایل محکمه پسند برای اثبات مجرمیتم، انجام وظایف و تکالیف شرعی ازجمله ارتباط، دلجویی و کمک به رفع مشکلات خانواده های مظلوم آزادگان دربند، اطلاع رسانی مشکلات و مخاطرات و مظالم مان برای ممانعت از تشدید آن، شرکت در مراسم مذهبی و جلسات قرآن و نیایش و دعا و دیدار با مراجع بزرگوار و عرض حال خدمت ایشان است.
بازجوی بند دوالف سپاه شاهد است که من هشتمین نامه سرگشاده به رئیس قوه قضائیه را بر روی همان برگه بازجویی با این سؤال آغاز کردم که آیا برای این که به من ثابت کنید سخن گفتنم از ستم مقامات قضایی و امنیتی نسبت به همسر مظلوم و بی گناهم جرم است، باید به خودم ظلم روا دارید؟! و طبق روال و عادت مألوف خود نامه ام را برای مراجع تقلید رونوشت کردم. نامه ای که هرگز ارسال و منتشر نشد! و بازجویی که امانت داری نکرد! هم چنین در روز چهلم بازداشتم و در پایان یک چلّه نشینی اجباری، نامه دیگری خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشتم و در آن با استفاده از فرمایشات حضرت عالی از ایشان پرسش کردم که کدام مخّ فقاهتی مرا از ایفای وظیفه همسری و مادری و سایر نقش های خانوادگی و اجتماعی مانع شده است؟ آیا برای متنبه کردن همسر یک زندانی سایسی که ستم بر عزیزش را برنمی تابد، ستم مضاعف بر خود او و فرزندانش تجویز می شود؟! و در پایان تأکید کردم که اگر این نامه در بیرون زندان نوشته شده بود، رونوشتش برای مراجع بزرگوار به ویژه حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی ارسال می شد و کاش در مورد این مکاتبه خاص نیز که نمی دانم به دست صاحبش رسید یا خیر، امانت داری می شد.
بازجوی دو الف سپاه شاهد است که من در همان روزهای اول بازجویی، باصدای بلند اعلام کردم که طبق فتوای حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی، استناد به اعتراف و اقرار علیه دیگران و حتی علیه خود که در شرایط حبس و تنگنا و فشارجسمی یا روحی انجام می شود، قاضی را به پرتگاه جهنم سوق خواهد داد و از هر گونه پاسخ به سوالاتی که می توانست متضمن رساندن آسیبی به دیگران شود، استنکاف کردم.
مرجع تقلید شیعیان
در پایان ضمن تعذیر از تصدیع اعلام می دارم بخشی از جرایم ذکر شده در گردش کار قرار گاه ثارالله برای این جانب موجب افتخار و بخش دیگری که جز دروغ و افتراء نیست، موجب تأسف و انزجار است. اما فارغ از این اتهامات و صدور حکم ۴ سال حبس بر همین مبنا، نفرت آمیزترین اقدامی که سپاه آن را به عهده قوه قضائیه می گذارد و رئیس قوه قضائیه و زیرمجموعه هایش پاسخی برای آن ندارند و همسر عزیزتر از جانم آن را و مجموع اقدامات غیرقانونی علیه خود و خانواده اش را به آقازاده ای که پیش از این نامش را نیز فاش کرده است، نسبت می دهد، این است که سید مصطفی تاجزاده، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت اصلاحات و شاکی از رئیس شورای نگهبان و سردار مشفق و همکاران کودتاگرش، بی هیچ جرمی و مظلومانه از حقوق اولیه خویش محروم است. وی بیش از یک سال و نیم است که در قرنطینه و انفرادی نوبه ای قرار دارد و در اعتراض به این رفتار غیرقانونی نزدیک به یک سال و چهار ماه است که روزه دار است و براثر این روزه داری مداوم به ضعف جسمانی و به تبع آن تشدید بیماری ها دچار آمده است.
پایان کلام آن که اگر هیچ شکنجه و آزارو ستمی در زندان های جمهوری اسلامی و در قوه قضائیه تحت مسئولیت آقای صادق لاریجانی، داماد حضرت عالی وجود نداشت الا آن چه بر سیدی از اولاد رسول الله (ص) و از سلاله پاک زهرای اطهر و باب الحوائج موسی بن جعفر (ع)، سید مصطفی تاجزاده می رود، جای آن داشت که نه فقط همسر و فرزندان و خانواده اش بلکه هر مسلمان آزاده و غیرتمندی را که عزت اسلام و حرمت مسلمین و کرامت انسان ها را پاس می دارد، به فریاد و فعان آورد.
باید یادآور شوم از آن جا که اطلاعات موثق ما مبنی بر فشار شدید نیروهای امنیتی بر بیت و دفتر حضرتعالی پس از دیدارهایتان با خانواده های مظلومان خوف ایجاد مشکلات بیشتر برای دادخواهان را ایجاد کرده و در ادامه این ملاقات ها اختلال و وقفه ایجاد کرده است، بخشی از آن چه پس از آزادی موقت از زندان ستم بنا داشتم با حضرتعالی درمیان بگذارم در این نامه سرگشاده مرقوم شد تا مردم نیز از حقایق و واقعیت های درون نظام اسلامی ما بی خبر نمانند و مابقی را موکول می کنم به فرصتی دیگر اگر عمری باقی باشد و خواست و اراده خدا بر دیداری فارغ از مکر مکاران، حسد حاسدان، کینه بدخواهان و زور جباران، تعلق گیرد.
فسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون
فخرالسادات محتشمی پور همسر آزاده دربند روزه دار سید مصطفی تاجزاده
۱۳/۱۲/۱۳۹۰






تغییر مکان دانشگاه شریف قطعی شد

سحام نیوز: شورای عالی شهرسازی و معماری در آخرین روزهای سال ۹۰ با انتقال دانشگاه شریف موافقت کرد.
به گزارش خبرآنلاین، بنابر مصوبه شورای عالی شهرسازی ومعماری با تخصیص زمینی به مساحت ۳۸ هکتار در منطقه ۲۲ شهر تهران در شمال اتوبان همت غرب به دانشگاه شریف، دانشگاه شریف از محل فعلی آن در خیابان آزادی به محل جدید منتقل می شود.
در این مصوبه آمده: شورای عالی شهرسازی و معماری با واگذاری محدوده ۳۸٫۳۴ هکتار از اراضی شمال اتوبان همت غرب، جنب اراضی دانشگاه علوم و فنون نیروی انتظامی به دانشگاه شریف موافقت کرده و مقرر شد، این اراضی به کاربری اموزشی اختصاص یابد. ضمنا پس از احداث و جابجایی دانشگاه ، اراضی فعلی دانشگاه شریف در منطقه دو شهرداری تهران (خیابان آزادی) تدریجا طی پنج سال به محل جدید انتقال یابد.
به نظر می رسد با توجه به این مصوبه دانشگاه شریف باید اراضی فعلی خود را واگذار کند و این در حالی است که پیش تر دانشگاه شریف با واگذاری اراضی اش در شمال خیابان آزادی مخالفت کرده بود و لی با انتقال کابری آموزشی اراضی فعلی دانشگاه به محل جدید این واگذاری قطعی به نظر می رسد.




روزنامه کیهان خبر داد:

برگزاری کنگره ادبی «وصف گل» درباره خامنه‌ای

روزنامه کیهان از برگزاری کنگره‌ای ادبی با نام «وصف گل» در تمجید از علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.
این روزنامه در شماره روز دوشنبه (۱۴ فروردین) خود نوشته که کنگره مذکور از سوی «بنیاد خیریه فرهنگی المهدی» در اصفهان برگزار خواهد شد.
آن‌طور که کیهان نوشته است در این کنگره قرار است در تمجید از علی خامنه‌ای شعر، قطعات و مقالات ادبی خوانده شود.
در این کنگره قرار است شعرا و ادبا در شش محور از پیش اعلام شده در قالب شعر و قطعات ادبی از علی خامنه‌ای تعریف کنند.
این برای نخستین‌بار است که کنگره‌ای رسمی در تعریف از رهبر جمهوری اسلامی در دستور کار نهاد‌های فرهنگی قرار می‌گیرد.
طی دو سال گذشته تمجید‌ها از خامنه‌ای به طور سرسام‌آوری گسترش یافته و افزاد نزدیک به وی تعاریف اغراق‌آمیز و دور از واقعیت بسیاری از رهبر جمهوری اسلامی می‌کنند.




رئیس کمیته دفاعی مجلس خبر داد:

اخطار‌های غیررسمی ایران به عربستان درباره سوریه

غلامرضا کرمی٬ رئیس کمیته دفاعی مجلس از اخطارهای غیررسمی جمهوری اسلامی به مقام‌های عربستان سعودی درباره تحولات سوریه خبر داد.
به گزارش روز دوشنبه (۱۴ فروردین) سایت رسمی سازمان بسیج آقای کرمی گفته عربستان سعودی با ایران «گستاخانه» برخورد می‌کند و تهران انتظار دارد ریاض «ادبیات» خود را اصلاح کند.
وی افزوده است: «انتظار می‌رود رژیم سعودی به عاقبت اقدامات ضدایرانی و حرکت در پازل آمریکا فکر کند.»
کرمی در پایان اظهار کرده است: «سوریه در خط مقدم مبارزه با اسرائیل قرار دارد و ایران همراه با ملت سوریه اجازه عملی شدن توطئه‌های آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود را در سوریه نخواهد داد.»
عربستان سعودی برخلاف جمهوری اسلامی از مخالفان بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند که این موضوع با خشم روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران مواجه شده است.
روز گذشته (۱۳ فروردین) نیز مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: «وقت آن رسیده تا نیروهای خارجی دخیل در آشوب‌های سوریه گوشمالی داده شوند.»
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات هم دو روز پیش انتقاد‌های تندی متوجه مقام‌های عربستان سعودی به خاطر حمایت از مخالفان بشار اسد در سوریه کرده بود.
علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست‌ وزیر ترکیه به صراحت گفت ایران از سوریه حمایت کرده و می‌کند.



مادر «امام نقی» بزرگ‌ترین شخصیت ایران به انتخاب مخاطبان کیهان!

  عليرضا رضائي
image
در راستای رو کم کنی و انتخاب شخصیت‌های ماه و سال و قرن و تاریخ توسط رسانه‌ها و همچنین انتخاب کوروش کبیر بعنوان بزرگترین شخصیت ایران از طرف مخاطبان بی.بی.سی که هرچی هست عین رادیو فردا [...] شخصیت معرفی نمی‌کند، سایت کیهان که تا این لحظه هرگونه ارتباطش با روزنامه کیهان را تائید نموده است طی یک نظرسنجی خودجوش که در ستون کیهان و خوانندگان اتفاق افتاد مادر امام نقی را بعنوان بزرگترین شخصیت ایران معرفی کرد. مادر مربوطه که از طریق زائیدن پسرش خدمت بزرگی به شکوفائی طنز کشور کرد به این شیوه از طرف خوانندگان کیهان انتخاب شد:

3462---0919
لوله‌ی چاه ما در دامغان ترکیده و تولیدات داخلی ما رد نمی‌شود و آب فواره می‌زند به خودمان . لطفاً سران فتنه را محاکمه و اعدام نمائید تا ما از این فجایع راحت بشویم . (ژینوس کرمانی ده ساله از نائین)

2248---0912
آیا ما شهدا تا کی باید شاهد اینهمه بی‌حجابی در سطح کشور و جهان باشیم؟ شما که صدای مظلوم ما هستید حتماً این پیام را به نسل‌های بعدی منتقل بنمائید و دختر موسوی را هم بگیرید حصر بکنید. (حسن امینی – محل شهادت : فکه)

1264---0033
ما در سال جدید خواستار بخشش و گذشت مقام معظم رهبری از خودمان هستیم و اگر ایشان ما را ببخشد ما هم ایشان را می‌بخشیم و سال بعد همگی با هم سیزده بدر می‌رویم امام راحل سواری. (اردشیر امیر ارجمند از پاریس)

8372---0935
ما از میدان تره‌بار اسفراین زنگ می‌زنیم و در سال جدید آرزو می‌کنیم که کاش حضرت امام به درجه رفیع ارتحال نرسیده بود تا ایشان هم یک اسم روی امسال می‌گذاشت و همه خوشحال می‌شدیم. مرگ بر موسوی و کروبی خائن! (آناهیتا و پدرام، جمعاً سی و هشت ساله)

9761---0938
در پاسخ به پاسخ رئیس اتحادیه وانت‌داران یاسوج که محکوم کرده بود به استحضار می‌رساند که ما در اردیبهشت و خرداد ۷۶ خودمان دیدیم که ایشان پوسترهای خاتمی را همه جا می‌چسباند و آیا شما بگوئید، چنین شخصی صلاحیت پاسخ دادن دارد اصلاً؟ (رئیس اتحادیه کمپرسی‌داران حومه)

8473---0912
دیروز ساعت پنج صبح تا یازده شب ما یک فیلمی را که سی دفعه از تلویزیون پخش شد تماشا کردیم که جنایات امریکا در فجایع سوریه را افشا کرده بود و در آن عکس یک خانم سر لختی به دیوار بود که گمانم هیلاری بوده باشد و پیام ما اینست که لحظه‌ای کوتاه نخواهیم آمد. (بیت آیت الله مکارم شیرازی)
 سایت وزین کیهان از بین پیام‌های فوق نتیجه گرفت که همان جوک‌های مربوط به امام نقی از تمام این پیام‌ها خنده‌دارتر است. فلذا باعث و بانی این امر خیر را که همانا «بی‌بی» مادر امام نقی باشد بعنوان بزرگترین شخصیت ایران معرفی و ترویج می‌نماید!




بر اساس «اوجب واجبات» اعلام حُرمت سلاح هسته‌ای ارزشی ندارد


بر اساس حکم آیت‌اله خمینی حفظ نظام اوجب واجبات است. آیت‌اله همچنین در نامه‌ی ۱۶ دی ۶۶ به رئیس‌جمهور وقت و رهبر فعلی، که در نمازجمعه اظهار کرده بود که حکومت نمی‌تواند «بر خلاف احکام اسلامی شرط بگذارد»، می‌نویسد که «[تعبیر او] به کلی بر خلاف گفته‌های اینجانب است. حكومت كه شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌الله است یكی از احكام اولیه است و مقدم بر تمام احكام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است.»
بر اساس احکام بالا نظام و رهبر در راس آن برای بقای حکومت (نه بقای ایران و مردمش و حتا دین آنها) هر چیزی را مجاز می‌دانند، حتا اگر قبلاً نظری متفاوت در آن موضوع داشته‌اند.
در گذشته و به خصوص در چند روز اخیر رهبر فعلی به دفعات اعلام کرده است که بر اساس فتوای او سلاح هسته‌ای حرام است. حال سوال این است که اگر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای طوری شود که حکومت برای بقای خود لازم ببیند که سلاحهای نامتعارف بسازد، و توانائی ساخت آنها را هم داشت، آیا بر خلاف حکم «اوجب واجبات» عمل می‌کند، و به تعهدات و قرارهای بین‌المللی‌اش پایبند می‌ماند؟

زمانی از محمد جواد اردشیر لاریجانی نقل شد که گفته بود: «درست است که در اسلام دست‌دادن با زن نامحرم حرام است، ولی مسلمانان وِردی بلد هستند که با خواندن آن نه تنها دست‌دادن اشکالی ندارد، بلکه خیلی کارهای دیگر هم می‌شود کرد!»




وزیر کار قربانی «مرتضوی» می‌شود؛ متن استیضاح آماده شد

imageدر حالی که پیش از تعطیلات نوروزی خبر تهدید مجلس توسط احمدی‌نژاد رسانه‌ای شده بود، امروز پرویز سروری از نمایندگان مجلس خبر از آماده شدن متن اولیه استیضاح وزیر کار داد. دلیل اصلی این استیضاح انتصاب قاضی مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی است.
خبرگزاری فارس در خبری اختصاصی، از قول پرویز سروری نماینده مردم تهران و یکی از طراحان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از آماده شدن متن اولیه طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی خبر داد و گفت که محورهای این استیضاح در جلسه فردای طراحان بررسی و نهایی خواهد شد. وی اظهار داشته است: «در نشست فردا مسوولیت‌های نمایندگان در روند پیگیری استیضاح، بررسی متن طرح استیضاح و روند پیگیری طرح مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.» پیش از تعطیلات نوروزی تعدادی از نمایندگان مجلس پس از شایعه انتصاب سعید مرتضوی متهم اصلی پرونده بازداشتگاه کهریزک به ریاست سازمان بزرگ تامین اجتماعی، تهدید به استیضاح شیخ الاسلامی در صورت این انتصاب کرده بودند. اما پس از آن اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد مجلس را تهدید کرده است، در صورت استیضاح وزیر کار، مرتضوی را به سرپرستی وزارت کار و تعاون منصوب خواهد کرد. جمهوری اسلامی به صورت رسمی اذعان به کشته شدن حداقل سه نفر در بازداشتگاه کهریزک پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ کرده است.



هاشمی رفسنجانی: جلوی نقض حقوق بشر را می‌گرفتم

رئیس جمهور سابق ایران درباره وضعیت حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری خود گفته است «هر جا احساس می‌کردیم که حقوق بشر مراعات نمی‌شود جلویش می‌ایستادیم.» وی همچنین اعلام کرد که در آن زمان پیگیر مذاکره با آمریکا بوده است. هاشمی رفسنجانی به کشته شدن روشنفکران در داخل و ترور فعالان در خارج از ایران در سال‌های ریاست جمهوری‌اش اشاره‌ای نکرده است.
imageرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبر آن لاین درباره وضعیت حقوق بشر دوران ریاست جمهوری هشت ساله خود اظهار داشته است: «فکر می‌کنم هر جا احساس می‌کردیم که حقوق بشر مراعات نمی‌شود جلویش می‌ایستادیم... مثلاً یک بخش، بخش زن‌ها بود. من از‌‌ همان اول که آمدم دفتر امور زنان را تأسیس کردم. راه خانم‌ها را به دانشگاه باز کردیم که بعداً تشویق هم کردیم. مسئله ورزش زنان را که به طور کلی فراموش شده بود، این کار را درست کردیم.»
وی درباره زندانیان سیاسی، بسته شدن روزنامه‌ها و اقلیت‌های قومی اظهار کرد: «سعی می‌کردیم کمترین تعداد زندانی را داشته باشیم. البته یک مواردی هم پیش آمد که از اختیار ما خارج بود و افرادی خاص این کار را می‌کردند. اصلاً هیچ موردی تا به حال مخصوصاً آن دوره‌ای که رئیس جمهور بودم، موافق با زندانی سیاسی کردن هیچ کس نبودم. ما زندان را می‌شناختیم که چیست. بستن روزنامه برای من اصلاً یک تابو بود. مگر اینکه از دست من خارج بود. اقلیت‌های دینی یا قومی را سعی می‌کردیم که راضی باشند. همه تلاش می‌کردیم.»
و درباره پذیرش نماینده حقوق بشری سازمان ملل هم گفت: «یک بار آقای گالین دوپل را فرستادند. این مقدار مشکل اصلاً نداشتیم و به تدریج در حال حل شدن بود. مسئله هسته‌ای که مربوط به حقوق بشر نبود. ما مسئله هسته‌ای را خوب پیش می‌بردیم. به خاطر فضای خوبی که درست کرده بودیم، دیگر از ما نمی‌ترسیدند، تأسیسات و امکاناتی که الان داریم، تقریباً همه از آن زمان شروع شد و خیلی هم پیشرفت کرد.»
رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری درباره مذاکره با آمریکا تلویحا گفت که اجازه چنین کاری را نیافته است. «می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم. نتوانستم غیر از این است که نخواستم.»
لازم به ذکر است که وزارت اطلاعات در دوران هاشمی رفسنجانی باعث مرگ تعدادی از روشنفکران و فعالان ایرانی در داخل و خارج از کشور شد و گروهی از منتقدان ایشان حتی در زمینه‌های اقتصادی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و زندانی شدند.




آلمان ۲/۵ کیلو «سرم ویژه اعتراف گیری» به مقصد ایران را توقیف کرد

image
گمرک آلمان از صادرات ۵/ ۲ کیلو داروی راستگویی به ایران جلوگیری کرده است. این محموله که تحت عنوان دارو راهی ایران می‌شده، حاوی «تیوپنتال» بوده که در بازجویی و اعتراف گیری کاربرد فراوان دارد.
به گزارش دویچه وله، اداره‌ی مرکزی گمرک در شهر کلن اعلام کرد که محموله‌ی تیوپنتال (Thiopental) در قالب ۵ هزار شیشه کوچک دارویی آماده‌ی ارسال به ایران شده بود. این ماده‌ی دارویی مشمول بخشنامه «مقابله با شکنجه» در آلمان می‌شود.
دوچه وله همچنین نوشته است: «داروی حقیقت‌گویی به ماده مخدری اطلاق می‌شود که به منظور گرفتن اطلاعات از فردی به کار گرفته می‌شود که حاضر به اعتراف بدان نیست. گمان می‌رود که سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی یکی از استفاده‌کنندگان از این دارو باشند. در آلمان و اتریش کاربرد این ماده در بازجویی ممنوع است. از جمله تأثیرات تیوپنتال این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفت‌وگو و مراوده می‌شود و بدون تأمل افکارش را بیان می‌کند.»
پیش از این اخبار بسیاری در مورد استفاده از دارو برای اعتراف گیری در زندان‌های ایران به گوش رسیده است. اما به نظر می‌رسد استفاده از این نوع دارو‌ها در بازجویی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گسترش یافته باشد.




۴۵ پیام تبریک نوروزی از ۴۵ زندانی سیاسی

۴۵ زندانی سیاسی از زندان های مختلف در کشور پیام های نوروزی خطاب به هموطنان خود ارسال کردند.
به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی که بیشتر آنها سال نو را در کنار یکدیگر و در زندان های اوین تهران، رجایی شهر کرج و کارون اهواز تحویل کرده و  اکثر قریب به اتفاق آنها تمام ایام نوروز را از مرخصی محروم بوده اند در پیام هایی جداگانه سال جدید را به هموطنان خود تبریک گفته و هر یک آرزویی برای مردم، کشور و خانواده ی خود کرده اند.
تاکنون پیام ۴۵ زندانی سیاسی به کلمه رسیده است. به  محض دریافت پیام های تبریک دیگر،  بلافاصله آن ها نیز منتشر خواهد شد.
«برای دریافت پوستر پیام های تبریک به قسمت راه سبز امید  (اینجا) و یا  به  صفحه فیس بوک کلمه (اینجا) مراجعه بفرمایید»
به گزارش کلمه متن پیام های تبریک  زندانیان سر افراز  سیاسی از داخل زندان های کشور به شرح زیر است:

***
دوستان و رفقا و هم وطنان، به نام صلح و دموکراسی و آزادی و برابری برای همگان، به تمامی افرادی که آزادی را در آغوش می گیرند و برای آن احترام قائلند سلام و درود و تبریکات سال نو تقدیمشان باد.
خطاب من بیش از همه به زنان فروتن و متواضع کشورمان، زنان و دختران روستایی و شهری که با ما اعتماد دارند زنان و مردانی که در کارخانه ها و کوره آجرپزی ها و بیشه ها و مزارع ساعت های طولانی کار میکنند و مادرانی که نگرانی ما را برای کودکان این مرز و بوم درک می کنند تحصیل کودکان و جوانانی که آواز خوانان، توان روحیه رزمنده جوانی شان را در راه جنبش کارگری و دانشجویی ایران صرف کرده اند و مردان و زنان و کارگران و کشاورزان، روشنفکران، جوانان و دانشجویان و معلمان و همه کسانی که قلبشان برای آزادی و برابری و زندگی شاد انسانی می تپد. تبریکات سال نوی مرا پذیرا باشید.
مردم آزادخواه، من بهای وفاداری به مردم و کارگران را با زندگی ام خواهم داد و به کارگران و تمامی هم طبقه ای هایم می گویم و اطمینان دارم بذری که در اندیشه و جدان شریف هزاران کارگر ایرانی کاشته شده هرگز قابل از بین بردن نیست و به نام منافع مقدس کارگران کشور و مردم عزیز از شما می خواهم ایمان داشت باشید که آینده از آن ماست. جنایت و سرکوب، زندان و خفقان تاریخ را متوقف نخواهد کرد. این کوچه ای بن بست است که گشوده خواهد شد.
سال نو بر همه شما مردم آزادیخواه مبارک باد.
بهنام ابراهیم زاده
***
به نام خالق زیبایی ها
سلام و درود می فرستم به تمام مردم شریف ایران و به خصوص همسر فداکار و فرزند صبورم سید حسین؛
سال نو را از بند ۳۵۰ بیدادگاه اوین یا همیت سرای آزادگان به تمام دلیر مردان و زنان آزاده ی ایرانم، بخصوص مادران عزادار شهدای جنبش سبز تبریک عرض میکنم و امیدوارم همچون سال قبل که در راه مبارزه با جهل و ظلم پیکار می کردید ثابت قدم تر به سوی پله های آزادی و استقامت تا محو کامل ظلم و ستم گام بردارید.
نوروزتان پیروز و هر روزتان نوروز و سبز باد
سید محمد ابراهیمی
رابط مادران عزادار با رهبران جنبش سبز
***
مقاومت و همراهی شما در حنبش سبز ایران، شرایطی را فراهم کرد تا بهترین سال های عمرم را این سه سال اخیر بدانم. از اینکه این فرصت را به من دادید، از شما متشکرم. سال نو و تجربه های نو بر شما مبارک.
بهمن احمدی امویی
بند ۳۵۰ اوین
***
فرا رسیدن سال نو را به تمامی زندانیان سیاسی و خانواده محترمشان تبریک گفته، آنهایی که تنها به خاطر آرمانهای انسانی شان در بندند و آرزومندم که در سال های آتی دیگر هیچ فردی را به خاطر عقایدش در زندان نبینیم. به ویژه درود می فرستم به کارگران و رانندگان بخش حمل و نقل بین شهری که همیشه در این ایام کار و زحمتشان دوچندان می شود.
پیش به سوی تشکیل اتحادیه ها و سندیکاهای مستقل کارگری
زندان اوین
بند ۳۵۰
یکم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک
افشین اسانلو
***
شب پر پیچ و انتهای زمستان با تن پوشی طرد و هراسناک، از خواب جهان گریخت. وقتی آذرخش ابرهای دور و نزدیک شعله می کشید و راز تاریکی را می گشود، سروستان شهر شکفت و جادوی جاودانگی سنگ و سترونی پایان گرفت. جام لاله شهر، سر ریز از بادی پاکی و روشنی نسیم سرود خوان نوروز گواهان ناوردهای سوگ و لبخندانه و در این میانه، چشمی خون چکان از نیرنگ زمانه و چشمی دگر آرام و شادمان به رسیدن بهار می نگرد. پس بایسته است ما را در این جشن جاودانه، شادکامی و شادخواری و دست افشانی که رنجیدن و رنجاندن، نفرت روزگار را بر آورد.
فرخنده باد بر غنچه های بالنده فصلی نو، که در نطفه کارزار سپیده و ظلمت اند. نوباوگانی با جامه بلند عشق و آیینه که کهکشانی از واژه را بر دوش می کشند.
خجسته باد بر مسافران مانده در پس باروهای ویرانه آهن و سنگ، که عیدانه خویش را هر بامداد از زبان و لبان آفتاب ی جویند.
فرخنده باد بر مادران مهر، کجاوه نشینان توفان که درفش داوری هنوز بر قامت ستبرشان استوار است.
مجید اسدی – زندان اوین
زمستان ۹۰
***
نه دشنه ای در دست داریم و نه دشنامی بر لب، آنچه ما داریم زندگی ماست و آنچه می خواهی آزادی زندگی و زندگی آزادی است؛ و چون بودن را در حبس نمی توان کرد سرنوشت ما همچون دانه هایی است که با بهار به ناگاه سینه یخ زده خاک را می شکافد و برهوتی را سراسر سبز می کند. چنین بهاری در پیش است…
در آستانه سال نو، نوروز را به همسر صبورم و هر قلبی که در سرمای زمستان به عشق آزادی می تپد و به ویژه رهبران در بند جنبش سبز شادباش می گویم.
حسن اسدی زید آبادی
عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت
اوین بهار ۹۱
***
بهار بهانه ایی است برای آرزو کردن! دلم می خواهد در آستانه این بهار آرزو کنم که زمانه فرصت تماشای بهار سیاسی ایران را از دستم نگیرد.
بهاری که باید صبورانه در انتظارش ایستاد تا سال ما را نو کند!
سالی با روزنامه های بهاری و در کنار همه آنانی که خود را سربازان جنبش عدم خشونت می دانند و چراغ آرزوی آزادی همچنان در سینه هایشان روشن است.
سالی که می توان آن را سالی بدون فریب و دروغ، سالی بدون حذف و سانسور، سالی بدون حبس و حصر و سالی بدون توقیف و تهدید لقب داد. اما افسوس! واقعیت این است که دلسوز ترین مردمان این سرزمین محبوس و محصورند و با دلهره رفتار حاکمان را در برابر تحریم ها و تهدید های خارجی می نگرند. در این میانه اما من آرزو می کنم که این بهار، بهاری باشد که در آن آرزوهایم به واقعیت بدل شوند.
بهارتان مبارک
مسعود باستانی
زندان رجایی شهر
***
نوروز این آیین سبز باستانی که نشان از تمدن و فرهنگ کهن ایرانی دارد، و شاخه ای از درخت تنومند دانش و آگاهی ایرانیان در هماهنگی با طبیعت بر روان پاک انسانی است، بر همه نوروز داران گیتی به ویژه ایرانیان فرهیخته و ستم ستیز فرخنده باد.
با سپاس
رسول بداغی
بهار ۹۱
رجایی شهر کرج
***
به نام هستی بخش
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند / چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند
سبزکامانِ رهروِ راه بهار، در بند ۳۵۰ اوین، چه آشنا به یکدیگر شادباش می گویند؛ و این شاد باش همه ی ایران را در آغوش خواهد گرفت.
غریق در پای شرف در پشت دیوار سیاه / مانده اند یاران و سودای سرودن در پگاه
شور یاران شعله خندد در گذرگاه زمان / شعرشان پر می کشد تا بی کران آسمان
نوروز ۱۳۹۱ بهروز باد
مسعود پدرام
محکوم به سه سال حبس با اتهام تبانی – عضو شورای فعالان ملی – مذهبی
دکترا در علوم سیاسی
دارای همسری فهیم و پر مهر (زهرا حیدر زاده) و دو فرزند دوست داشتنی (بهاران و علی)
***
سال نو بهانه ایی شده است برای حرف های از یاد رفته که گاه باید بایستیم و به راهی که رفته ایم بنگریم و ببینیم که باید برویم و یا بازگردیم. شجاعت در بیانمان را ابتدا با اقرار به اشتباهاتمان نشان دهیم و بدانیم که باید بخوانیم و ببینیم و بشنویم. اگر با تجربه ها و فکر های سنجیده با زمان پیش نرویم یا در خودمان و خودیی مان بمانیم یا برای نخست بودن و هراس از فراموش شدن برویم، هرگز موفق نخواهیم شد.
حال می دانم که آزادی در بستر و زمینه مساعد و باوجود قانون و یا تعهد و همراهی همگانی معنی خواهد یافت. بیایید در این سال جدید انسانی نگاه کنیم، دغدغه مندانه عمل کنیم کمتر بگوییم و با تامل داوری کنیم و بدانیم اگر صادق باشیم و بی تردید اگر صادق باشیم، در پی صبر و امید به آنچه شایسته است خواهیم رسید. با تبریک سال نو آرزوی رسیدن لحظاتی را دارم که همگان درآن احساس شادی و خوشبختی داشته باشند.
مجید توکلی
زندان رجایی شهر
***
خیزش تدریجی و ناپایدار به دیدگان عجول طبیعت سرانجام دانه پرندگان و هوای آزاد شکوفه ها را تواما برآورده ساخت.
عیدتان مبارک
سعید جلالی فر
نوروز ۹۱
***
و اینک بهار، مادر سبز قبای شادی های ما از راه می رسد. سرودش محو انسداد زمستان است و رویایش رهایی ابدی. سبز و ساده و سرمست از رویای بهار عاشقانه ترین آرزوهایم را پیشکش همسر مهربان، نیکان مظلومم و همه ساکنان صبور این خاک خسته می کنم.
نوروزتان فرخنده
بهار ۱۳۹۱ خورشیدی
بند ۳۵۰ زندان اوین
علی جمالی
عضور شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت
 ***
با نام پروردگار آفرینش ها و رویش ها
باز هم سالی دیگر را سپری کردیم. سالی سرشار از آزمون ها و تجربه ها که هر یک به تنهایی درسی به وسعت زندگی بود. سالی که شادی ها و تلخی های بسیاری را به خود به همراه داشت و ایمان و اعتقاد و باور ما را بارها و بارها به بوته ی آزمایش کشید.
در این سال اگر چه تعدادی از عزیز ترین و با شرافت ترین فرزندان میهن مان (مرحوم عزت الله سحابی، شهید هاله سحابی و شهید هدی صابر) را در راه مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی و تلاش برای صلح و آزادی، از دست دادیم، اما یاد و خاطره ی آنها در ذهن و قلب تک تک ما جاودانه خواهد ماند و هدف آنها را سر لوحه ی امور خود قرار می دهیم.
بهار با تمام زیبایی هایش در پس تاریکی و سرمای زمستانی تیره و تار، ظهور می یابد و باور داریم که تاریک ترین لحظه شب، نزدیک ترین زمان سپیده دم و روشنایی است.
امیدوارم سال جدید برای تمامی هم میهنان عزیزم و تمامی مردم دنیا سالی همراه با صلح، آرامش، امنیت و عدالت باشد و شاهد روزهایی باشیم که سایه رعب و وحشت و بی اعتمادی از میان مردم رخت بربندد و لبخند شادی و رضایت بر لبان آنها نقش بندد.
نوروز بر همه ی شما مبارک
سید مهدی خدایی
***
زمستان هر چقدر با خودش برف داشته باشد، هر چقدر سرما و یخ بندان از چنته اش بیرون بیاورد سرانجام ناگزیر است جایش را به بهار بدهد، بهار سبز.
بهار طبیعت را به همسر عزیزم و پسر نازنینم تبریک می گویم و نیز به همه کسانی که در انتظار بهار سبز هستند و به آمدنش چشم امید دارند.
بابک داشاب
زندان اوین
***
هم میهنان بزرگوار، ایرانیان سربلند
درود بر شما که بار دیگر قدم در راه پر افتخار آزادی گذاشته اید تا راه ناتمام گذشتگان را به اتمام برسانیم
راهی که عزت و کرامت همه ما در پیمودن آن نهفته است و تحقق آرمان های تاریخی این سرزمین در گرو پافشاری بر این راه و همراهی با یکدیگر است.
نورورز را به شما شادباش می گویم چرا که شایسته نو شدن و بهاری شدن هستید و این روز که آغاز فصل مشترک هزاران مساله است من و تو را با تمام گذشته مان پیوندی دهد و آتیه ما را رقم خواهد زد.
در آستانه سومین سالگرد جنبش سبز تاریخ ایران و در حالیکه سومین نوروز را پشت میله ها و دیوار های بیدادگری می گذرانم به همراه پرندگان آزاده ی در قفس زمان را حبس نمودیم تا برای همیشه با ستم و ستمگران کارمان را یکسره سازیم و قصه پر غصه استبداد در ایران زمین را به پایان رسانیم.
ایمان به اراده پولادین شما و وفاداری به آرمان هایمان زندان را از معنا تهی و به زندگی در زندان معنا بخشیده ام و خوب می دانیم در این راه بی بازگشت با هم خواهیم ماند و بهار ایرانی را در پایان فصل تاریخ استبداد جشن خواهیم گرفت و در سایه آزادی و دموکراسی به بار نشستن میوه های امنیت، پیشرفت و عدالت را به تماشا خواهیم نشست.
به امید پیروزی
محمد داوری
نوروز ۱۳۹۱ هجری شمسی
اوین- بند ۳۵۰
 ***
به نام خداوند جان و خرد
درودی سرود گونه بر هم میهنان گرامی
اگرچه از محل کار اخراج و از دانشگاه دور مانده ام و مادرم از آرزوهایش برای من در راه میهن گذشت. استواری و آسودگی من در زندان برای همراهی و پشتیبانی روان آگاه نیاکان خردمندمان است. نوروز بر شما شاد باد.
از هستی بخش بزرگ بی هیچ سوگی دیر زیستن همراه با شادی را بری شما خواستارم.
امرداد باد درفش فر و فرهنگ ایران
عارف درویش
بیستم اسفند ماه نود خورشیدی
***
هو ۱۲۱
عید فرخنده و باستانی نوروز که میراث اهورایی نیکان ماست بر ملت شریف ایران و سالکان طریق معرفت مبارک باد.
سروری و بیداد زمستان! با آمدن نوروز به پایان رسیده و امید به بندگی، شادی و سرور بار دیگر زمین و زمان را متحول و به حرکت آورده است. باشد که نوروز دلها و جان های مان هم از راه رسیده و آزادی و رهایی از قیودات نفسانی و از بند و زنجیر اهریمنان ستم پیشه را ارمغان آورد.
دراویش گنابادی
 ***
به نام یگانه هستی بخش
ملت شریف و آزادی خواه ایران
سالی که گذشت، سالی پرفراز و نشیب برای آزادی خواهان و زندانین سیاسی و همراهان جنبش سبز بود، در لحظات تلخ و غم انگیزی همچون پرواز عاشقانه شهید هدی صابر نفس های گرم و سرشار از محبت شما تسلی بخش خاطر رنجیده مان شد و ما را به ادامه زندگی در پشت دیوار های بلند بیداد امیدوار ساخت و گرمای عشق شما به جانهای خسته مان روحی دوباره دمید.
فدای نفس های گرم و قدمهای استوارتان. از عمق جان و از منتهای وجودم عشق بی دریغ خود را نثارتان می دارم و از صمیم قلب از خداوند متعال سلامتی، سعادت، سربلندی برای همه ایرانیان و دمیدن سپیده آزادی برای سرزمینمان را در سال جدید خواستارم.
به امید ایرانی آباد و آکنده از مهر و دوستی و برابری.
شاد و پیروز و سربلند باشید
امیر خسرو دلیر ثانی
بند ۳۵۰ زندان اوین
بهار ۹۱
 ***
به نام خدا
الیس الصبح بقریب
فردا از آن ماست، این رویای خیال انگیز را آلوده به هیچ زنگار غرور و رسوب ناکامی نمی کنیم.
حسین زرینی
عضو ستاد میرحسین موسوی
 ***
به نام خداوند جان و خرد
گویند خداوند جهان را در ۷ روز آفرید و آنگاه که آفرینش جهان به انجام رسید پس از آن روز نوروز بود. پس بیایید در این روزهای فرخنده برای وحدت و آزای دعا کنیم: خداوندا! حال ما را، ملت ما و سرزمین ما را به بهترین حال دگرگون بفرما. سرزمینی که از آن تو و دوست داران توست.
شاهین زینعلی
***
نبینی نور را هرگز تو در بند / هزاران شمع را کشتند هرچند
نبود نور تاریکی است ای دل
درفش شعله وربر تارکت بند
دیوارهای زندان هرگز نتوانسته است مانع رسیدن فریادهای دادخواهی مشعل های دربند به گوش آزادی خواهان و آزادگان بهنه ی گیتی گردد و افسوس که هیچ واژه ای را نمی بینم که توان شادباش گفتن را در بهار طبیعت به ملتی داشته باشد که عزیزترین فرزندان خود را در خون خفته می بیند یا به زنجیر دادستیزان دین فروش کشیده شده!
ولی یقین دارم که ملت ایران بارها و بارها خزان های دیرپا را به سر سختی به دگرگونی وا داشته تا از دل آنها بهاری دیگر زاده شده است. چنین باد.
عبدالفتاح سلطانی
بند ۳۵۰ اوین
 ***
به نام خدا
به دوستان و بالاخص فرزندانم
سال نو پر بار، پیوندتان مبارک
شاید بپرسید، سال نو با پیوند چه ربطی داره؟ به نظر من در این سال‌ها با الهام از بهار، ما به پیوند و همدلی، بیش از هر زمانی نیاز داریم، البته از نوع پاک و خوبش. سیاوش دو سال پیش از تولد من در “مرغ آتش” خودش گفت: «بر من هراس نیست ز سردی و تیرگی، من از سپیده‌های دروغین مشوشم». و در پیوندش که با مطلع «هر خانه را دریست» می‌شعرد که «غم‌خانه‌ام، پر از آوازهای عشق، اما دریغ هر در این خانه بسته‌اند، اما دریغ هر رگ این کو بریده‌اند، پیوندها همه یکجا شکسته‌اند، در زیر سقف خویش و ز همسا‌یه‌گان جدا، هر تنگدل ز روزنه‌ای مویه می‌کند: من از کدام در، من در کدام کوه؟ من با کدام راه؟»
شاید بتوانم در پاسخ وی بگویم: «باید بهار را دوباره دید، باید به زیر دل خاک این دیار فریاد رویش دانه‌های امید را، با گوش جان شنید، پیوندها هنوز هم همان در است، راهی به سوی شهر، راهی به زندگی، چون آن شکوفه‌ها، در پیوند با بهار، باز هم در پی فصل گذشته‌مان، باز هم در تولد دوباره‌مان، پر بار می‌شود.»
پیوند امید با بهارتان، زمین سخت را هم می‌شکافد.
پیوندتان مبارک
داود سلیمانی
***
بنام خداوند عشق و آزادی
هموطنان عزیز ملت شریف ایران
سالها پیش در جهت تعمیق اعلامیه جهانی حقوق بشر و آگاهی مردم به حقوق حقه شان در معیت سرکار خانم شیرین عبادی و آقایان سلطانی، دادخواه، شریف کانون مدافعان حقوق بشر را با رعایت موازین قانونی بنیان نهادیم. کانون از طریق دفاع از متهمین سیاسی و مطبوعاتی بنحو رایگان و برگزاری کلاس و سمینار و انتشار بیانیه و ….. و نظارت بر نقض حقوق بشر و انتخابات با صدور بیانیه موارد نقض حقوق بشر و عدم انطباق انتخابات با موازین بیست گانه کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه را به شما ملت ایران گزارش نمودیم. حکومت به خصوص دولت نهم و دهم که دشمنی آشکاری با موازین حقوق بشر و تعمیق آگاهی مردم داشت در سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر که جشنی بپا داشته بودیم به کانون حمله و با مضروب و مجروح نمودن میزبان و میهمان درب کانون را بر خلاف کلیه موازین قانونی مهر و موم و با جرم انگاری و پرونده سازی برای اعضا موسس و حتی غیر موسس نظیر سروران بانوان نسرین ستوده و نرگس محمدی و تعقیب و مجازات آنها نمود. اما از پای ننشستیم و بر حقوق حقه مان پای فشردیم. اکنون از بند ۳۵۰ زندان اوین با شما عزیزان در آستانه حلول نوروز ۹۱ و فرارسیدن بهار دست به دعا بر می داریم که حال و وضعیتمان را به بهبودی تغییر دهد، نوروز باستانی ۹۱ را به همه ملت ایران از صمیم قلب تبریک عرض نموده و به امید روزی مبارزه می کنیم که هیچ کس در ایران به لحاظ ابراز عقیده و بیان تحت تعقیب و مجازات قرار نگیرد. بهارتان خجسته و مبارزه اتان پیروز باد
سید محمد سیف زاده
بهار ۹۱ بند ۳۵۰ زندان اوین
عضو موسس و شورای عالی نظارت کانون و دبیر کمیته های دفاع و نظارت و انتخابات آزاد و سالم و عادلانه کانون مدافعان حقوق بشر ایران
***
من قاسم شعله سعدی، معلم دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با ۲۸ سال سابقه تدریس سیاست و حقوق و ۳۰ سال کار وکالت دادگستری و مسئولیت دفاع از دعاوی بین المللی ایران در اروپا و میز نمایندگی مردم در مجلس، متاهل و دارای ۴ فرزند (۲ دندانپزشک و ۲ حقوق دان) و یک نوه ی کوچک و همسری فداکار که او نیز حقوق دان است، به اتهام توهین به آقای خمینی و حجه الاسلام خامنه ای و تبلیغ علیه نظام به ۲.۵ سال حبس محکوم شده ام و نیز محرومیت از تدریس در دانشگاه به مدت ۱۰ سال محکومیت یافته ام . اینک از بند ۳۵۰ زندان اوین به ملت ایران درود می فرستم و نوروز را شادباش می گویم.
به آرزوی روزی که ملت بزرگ به حکومتی که شایستگی آن را دارد دست یابند.
 ***
همراه شو عزیز تنها نمان به درد / کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود
فرارسیدن جشن نوروز را به تمام ایرانیان آزاده و شریف در داخل و خارج از کشور و همچنین تشکل های کارگری، دانشجویی، زنان و همه شخصیت های مردمی و فعالان صلح جو و همه داغ دیدگان و عموم زحمتکشان شرکت واحد بویژه فعالین سندیکایی و همچنین گروه پزشکان، پرستاران، و کارگرانی بیمارستانی که در مداوای اینجانب کوشش بی دریغ نموده اند شادباش گفته و برای آنها سالی سرشار از شادمانی و آزادی آرزو می کنم و در پایان لازم است از همسر و فرزندان و دیگر اعضای خانواده ام به خاطر رنج و سختی هایی که در مدت ۲۲ ماه بازداشت اینجانب تحمل نموده اند سپاس گذاری کنم و امیدوارم سال ۹۱ و بهار ۹۱ بهار امید و سربلندی و پیروزی و پیشرفت در تمام زمینه ها برای ملت ایران و کارگران باشد.
رضا شهابی زکریا
عضو هیات مدیره و مسئول عالی سندیکا
بند ۳۵۰ اوین
***
در رودهای جدایی
ایمان سبز ماست که جاریست
به هموطنانم و تمام انسان هایی که به دنیایی بهتر باور دارند، دنیایی عاری از خشونت٬ ستم و نابرابری بهاران خجسته باد.
و نیز به دوستان٬ رفقا و خانواده ام که همدلیشان در تیره ترین شبهای سرد توانم را در پیمودن راه دوچندان کرد٬ موسم سبز شدن مام طبیعت را شادباش می گویم.
فریدون صیدی راد
بند ۳۵۰ زندان اوین
***
فرارسیدن نوروز باستان و آغاز سال تازه را به همه ایرانیان و مردمان ایرانی و از جمله مردم کرد شادباش می گویم و سالی پر از امید و شادکامی و کامیابی را برای همگان و هم چنین بازگشت سلامتی را برای فرزند بیمارم (پژمان)، آرزومندم.
محمد صدیق کبودوند
***
عید فرخنده باستانی را به همه هم میهنان عزیز شادباش می گویم. سال ۹۱ را باید سال امید به رهایی نامید، برای اینکه ملت و جنبش سبز ۸۸ و پس از آن به ویژه در نمایش انتخابات اخیر، نارضایتی خود از دیکتاتوری حاکم را بیان کرد، از دیگر سو دول خارجی نیز تصمیم گرفته اند همکاری هایی خود با آن را قطع کنند. بنابراین، چنین دستگاهی که نه مردم قبولش دارند و نه دیگران با آن همکاری می کنند، سرنوشتش معین است.
حشمت الله طبرزدی
***
برای مردم کشورم روزهایی در آرامش از خداوند طلب می کنم که حق مردمان سرزمینم آرامش است و مردمی که سزاوار خوب زیستن هستند.
همچنین همزمان با زنده شدن دوبارۀ طبیعت، بیداری خفتگان را از خداوند زیبایی ها درخواست کرده و آرزوی رهایی خانواده های عزیز کروبی و مهندس موسوی را در این سال جدید دارم که آزادی سزاوار آزادگان است.
فیض الله عرب سرخی
بهار ۹۱
بند ۳۵۰ اوین
 ***
ایرانیان سرافراز، درود بر شما که بار دیگر آوای دلنشین آزادی خواهی تان در گوش جهانین طنین انداز شد و آمدید و با حضور سبزتان سرمنشا تحولات دموکراسی خواهانه در منطقه شدید و لرزه بر اندام مستبدان انداختید. آفرین بر شما مردمان آزادیخواه که به درستی راه و مسیر پیشینیان خود را در دستیابی به آزادی و دموکراسی انتخاب کردید و امید آن می رود که در سال جدید با صبر و استقامت شما مردمان بزرگوار و با همدلی و همراهی یکدیگر این مسیر سبز آزادی را هموار کرده و به آنچه شایسته شما مردم سلح دوست و آزادیخواه می باشد، دست یابیم.
نوروز را به همه یاران دبستانی ام، کارگران شریف، زنان آزادیخواه و شجاع این سرزمین و معلمان و کودکان تبریک و شادباش می گویم که به راستی سزاوار نو شدن و رهایی از زمستان استبداد هستید.
درحالی در این سال های به دور از نیمکت دانشگاه سومین نوروز را در پشت میله ها و دیوارهای سرد و بی روح زندان سپری میکنم که برای این فرزند کوچک شما آمیخته از تجربه های تلخ و شیرین بوده است. از صبر و پایداری شما مردم عزیز خرسندم و نیز از اینکه خانواده ها و مادران پیام آوران آزادی چون سحابی ها، هدی صابر، ندا، سهراب، اسکان و ترانه و … شادباش گفته و صبر و استقامتشان را می ستایم و نیک بدانید که مسیر سبز جان باختگان راه آزادی را ادامه خواهیم داد.
جواد علیخانی
زندان اوین بند ۳۵۰
نوروز ۹۱
 ***
شحنه شهر به فتوای که بست / در میخانه به روی من مست
ما که مستانه رسیدیم به یار / گو به آن کس که دل ما را خست
در کمال احترام و فروتنی، دوستان و همفکران خود را به مطالعه و تقویت ریشه های فرهنگی دعوت می کنم. عمیقا معتقدم مشکل امروز ایران ما نه سیاسی، که فرهنگی است. مشکل اصلی نه زور گویی جابران، که تحمل این ظلم و ستم توسط ماست.
نوروزتان پیروز
مزدک علی نظری
***
بسم الله الرحمن الرحیم
ازهمین روز گشوده به دود
به پرنده به گل به سبزه درود
رهنوردان راه آینده، از میان گذشته تلخ و شیرین، تنها ره توشه هایی را با خود همراه می کنند که دست و پا گیر رهپویی آنها نباشد.
به امید فردایی روشن برای ایرانیان، رها از عشق ها و نفرت های سودایی.
سیامک قادری
روزنامه نگار
***
من فرشاد قربان پور، جنایتکار نیستم بلکه یک روزنامه نگار هستم که به دلیل روزنامه نگاری که کاری جز مصاحبه، نوشتن گزارش و انتشار خبر نیست به یک سال زندان و پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده و اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین روزگار می گذرانم. در بیرون از اینجا پسری به نام آرمان و همسری به نام هاجر انتظارم را می کشند. مطمئن هستم عمر ما هنوز به دنیاست و فردا نیز متعلق به ما. پس نوروز همه مبارک. خوش باشد و سرفرازو امید وار که بیهوده نیست این امید و بیهوده نیست این هزینه دادن ها. سال نو مبارک.
***
بسم الله الرحمن الرحیم
یا مقلب القلوب و الابصار
نوروز باستانی همراه با سرسبزی طبیعت یادآور جنبش سبزو شادابی و تحرک مردم ایران است.
ملت شریف ایران بعد از انتخابات سال ۸۸ که انتخاباتی رسوا همراه با تقلب آشکار و سپس کودتای انتخاباتی بود، خیزش عظیمی جهت احقاق حقوق اولیه ی خود که بازپس گیری رای به سرقت رفته کمترین آن بود، آغاز کرد. راهپیمایی های اعتراضی که نظم و انظباط آن موجب شگفتی جهانیان گردید و فرهنگ و تمدن اصیل این ملت را به نمایش گذاشت.
سال گذشته در اثر بی خردی، ناکارآمدی و عدم احساس مسئولیت حاکمیت استبدادی که مسئولیت این استبدادورزی آن هم به نام دین متوجه شخص آقای خامنه ای می باشد، ملت ایران لطمات و خسارات زیادی را متحمل گردید و نیز جفای بزرگی در حق دین صورت گرفت و البته مردم در برابر استبداد و مستبد هوشیاری و پایداری قابل توجهی از خود نشان دادند.
امیدوارم در سال جدید شرایطی پدید آید که ملت ایران شاهد جامعه ای آزاد و عاری از استبداد باشد. از خداوند رحمان الرحیم مسئلت دارم که نوروز را بر مردم بزرگ ایران مبارک گرداند.
حول حالنا الی احسن الحال
ابوالفضل قدیانی
زندان اوین
بند ۳۵۰
 ***
به نام آزادی برای ایران
چند سال پیش از بازداشتم هرگاه خبری از زندانیان سیاسی به گوشم می رسید شاید برایم اغراق آمیز به نظر می رسید. تا اینکه دیری نپایید فشارها و شکنجه های ماموران امنیتی را با تمام وجود احساس کردم و چه زیبا آموختم با وجود فشار های روانی و جسمی در زندان چگونه از خواسته های خود کوتاه نیایم.
به امید روزی که زندانیان سیاسی امروز آخرین نسل زندانیان سیاسی باشند. نوروز این جشن کهن و زیبا بر همه ایرانیان شادباد و برای همه ایرانیانی که در پهنه ای از تفتان تا سبلان و از گرمی شن زارهای بلوچستان تا خنکای سبزینه شمال و از پهنه سرخس تا آبی آسمان ارس و از جلفا تا شرجی اروند و از وجب به وجب دریای همیشه پارس تا چابهار می زیند٬ آزادی و سربلندی را آرزو می کنم
م.کوهکن (کوروش)
اسفند ۱۳۹۰ خورشیدی
اوین بند ۳۵۰
 ***
در میان خط چین های فاصله
از پس سیم های خاردار هم
با قدم های سبز دل انگیزش
بهار می آید
قدم های این نو رسیده را به همه ی آنهایی که به یادمان هستند تبریک می گویم.
از طرف وحید لعلی پور و مهدیه گلرو
بهار ۱۳۹۱ زندان اوین
***
دوستان؛
خوشحالم که نوروز بهانه ای است تا در غیابمان از دیدار، به شما سلام کنم. با تبریک حلول سال نو بهروزی و شایتان را آرزومندم.
نوروز سال ۱۳۹۱ شمسی
سعید متین پور
زندان اوین
محکوم به ۸ سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی و تبلیغ علیه نظام
 ***
همراه شو عزیز تنها نمان به درد / کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود
فرا رسیدن جشن نوروز و سال نو را به همه همکاران و کارگران و زحمتکشان و دیگر مردم شریف و آزاده ایران شادباش می گوییم و آرزو داریم امسال سال شادی و خوشبختی و سرافرازی بیشتر و کاهش فشار اقتصادی برای مردم ایران، بویژه کارگران و زحمتکشان و رعایت حقوق سندیکایی کارگران ایران باشد و دیگر هیچ مدافع حقوق کارگری تحت تعقیب و اخراج و در زندان نباشد.
ابراهیم مددی
رضا شهابی زکریا
بند ۳۵۰
***
بسم الله الرحمن الرحیم
یزید و یزیدیان حاضر بودند که حسین و یارانش آنها را خلیفه بدانند و بشناسند سپس به سلامت در خانه و مسجد و دیار خود به ذکر و نماز و هر آنچه خواهند بنشینند ولی حاشا و کلا که این دین ابوسفیانی است نه دین محمدی.
از پشت این قفس ها و دیوار های سر به فلک کشیده اوین تبریکات صمیمانه خود را و سایر هم بندیانم را به خاک پای همه هموطنان دلیر و شجاع و آزاده و صبورم تقدیم می دارم.
محمد رضا معتمد نیا
زندان اوین
بند ۳۵۰
***
این سرزمین بهاری است که از پشت دیوار های زندان اوین تجربه می کنم.
آندره مالرو می گوید: «زندگی چیز بی ارزشی است اما ارزش هیچ چیز هم به اندازه زندگی نیست.»
بهار نوید زندگی دوباره می دهد و مهمترین وجه جنبش سبز نیز زندگی است.
عید نوروز را به خانواده مظلومم ودوستان مهربانم تبریک می گویم.
علی ملیحی
مسئول روابط عمومی ادوار تحکیم وحدت
بهار ۹۱ اوین
***
رسم است که بهار آمدنش را با رنگ و نور و نوا نوید می دهد. فریادش خاموشی زمستان است و آغاز نو شدن. به شکرانه بهار بندهایمان را فراموش می کنیم و همراه با همه مردان و زنان سبز اندیش این دیار هلهله رهایی سر می دهیم.
عبدالله مومنی
سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت
اوین بهار ۹۱
***
پس از گذراندن ۶۷ بهار از زندگی خود در آزادی و آزاده اندیشی، برای اولین بارنوروز ۹۱ را به دور از خانواده و دوستان خود در بند ۳۵۰ اوین گذران خواهم کرد. ولو تجربه تلخی است که در بند باشی ولی لذت پی بردن به هویت خود به عنوان یک ایرانی که ۵۲ سال از عمرش را در خارج از میهن گذرانده بسی شیرین است و با فرارسیدن بهار به همه همکاران دانشگاهی و دانشجویان و دانش پژوهان از صمیم قلب تبریک عرض کرده و امیدوارم که بهار های آینده بتواند برای همگان آزادی تفکر و قلم زدن به ارمغان بیاورد.
دکتر رضا مولوی
بند ۳۵۰ اوین
مدیر سابق مرکز مطالعات ایران
دانشگاه دارهام – انگلستان
***
تا اونجا که یادمه، ۱۰ سال تحویل متوالی را قبل از زندان تو دل طبیعت بودم. با دشت و دمن و کنار گوسفندها، طبیعت بکر. حالا دلم میخواهد از اینجا به طبیعت سلام کنم.
ضیانبوی
زندان کارون اهواز
***
عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ
چه بسا چیزی را خوش نداشته باشد ولی خیری برای شما در آن است
به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تجمع و تبانی و… دادگاه شعبه ۲۶ بدوی و شعبه ۵۴ تجدید نظر به شش سال حبس محکوم شده ام که آنها همگی را به یوم الجزا اگر اعتقاد دارند حوالت داده ام. حال در آستانه حلول سال ۱۳۹۱ و آمدن فصل بهار، عید نوروز را به همه زندانیان در بند ۳۵۰ و دیگر بندهای زندان اوین، خانواده های سرافراز خودم و دیگر رادمردان و تمامی مردم خوب کشورم در هر کجای این جهان تبریک عرض کرده و این روزهای سخت زندان را تمام شدنی و رحمتی از جانب حق میدانم «هذا رحمته من ربی» و همه زندانیان و خانواده ها را توصیه به صبر و پایداری می نمایم.
می گذرد روزگار تلخ تر از زهر / بار دگر روزگار چون شکر آید
محمد امین هادوی



برنامه دولت برای ایجاد تغییرات گسترده در وزارت امور خارجه

پس از صدور گسترده احکام بازنشستگی برای کارشناسان و نیروهای مجرب و سابقه دار وزارت امور خارجه، اکنون خبر می رسد که دولت احمدی نژاد قصد دارد در سال ۱۳۹۱ تحولات گسترده ای در وزارت امور خارجه ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار کلمه، دولت قصد دارد ترکیب نیروی انسانی وزارت امور خارجه را به طور کامل تغییر دهد و برای این منظور، رئیس دولت مجوز استخدام ۱۲۰۰ نیروی جدید را به منظور اجرای این طرح صادر کرده است.
بر اساس این گزارش، غالب افرادی که قرار است جذب شوند از میان منتسبان و هواداران دولت به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه های امام صادق و پیام نور انتخاب شده اند. همچنین زریبافان، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز خواستار آن شده که ۴۰۰ نفر از این افراد به عنوان سهمیه آن بنیاد در نظر گرفته شوند.
مطلعان پیش بینی کرده اند که در پی صدور گسترده احکام بازنشستگی برای کارکنان متخصص فعال در وزارت خارجه، استخدام فله ای نیروهای فاقد تجربه کاری در امور دیپلماتیک، به شدت گرفتن روند نزولی کیفیت نیروهای مسئول در دستگاه دیپلماسی کشور منجر شود.
این در حالی است که پیش از این هم، به دنبال اوج گیری جنبش های ضداستبدادی و آزادیخواهانه در کشورهای منطقه، بسیاری از مسئولان و اعضای اصلی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در این کشورها از پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب می شدند و همین موضوع به روند تضعیف کیفی دستگاه سیاست خارجی دولت دامن زده بود.




آغاز غیر رسمی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آینده، با امکانات دولتی

در حالی که آمار واقعی موجود در ستاد انتخاباتی کشور حاکی از شرکت ۳۴٫۵ درصدی شهروندان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۱۲ اسفند است، تحرک کاندیداهای بالقوه برای نشستن به کرسی ریاست جمهوری از هم اکنون آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار کلمه، در یکی از آخرین تحرکات برای جلب رأی در انتخابات آتی، در اسفندماه گذشته، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، که بیشترین همت خود را صرف امور مالی می کند، با صدور بخشنامه ای به سازمان های آموزش و پرورش همه استان های کشور، دستور به پرداخت حق بدی آب و هوا به همه کارکنان تحت پوشش این وزارتخانه، صرف نظر از شرایط آب و هوایی محل خدمت آنان، داده است.
افتتاح طرح های نیمه تمام توسط شهرداری ها و وزارتخانه ها که غالبا هزینه های زیادی در بر دارد، این پرسش را پیش آورده که با وجود اذعان رئیس دولت به خالی بودن صندوق ذخیره ارزی، تعطیلی پروژه های عمرانی به علت ناتوانی دولت از تأمین بودجه برای پرداخت یارانه ها و فشارهای روزافزون اقتصادی، که به اعتراف وزیر خارجه بخش مهم آن ناشی از تشدید تحریم های اقتصادی است، هزینه پیش پرده های نمایشی انتخابات ریاست جمهوری از کدام منبع تأمین می شود.




اعترافی دوباره به صداقت منتقدان راستین دولت که این روزهای زندانی‌اند

درخواست یک عضو هیات رئیسه‌ی مجلس: تعیین شعبه‌ی ویژه در قوه قضاییه برای پیگیری تخلفات دولت

کلمه: کمتر از دو ماه مانده به پایان کار مجلس هشتم، یک عضو هیات رئیسه مجلس خواستار تعیین شعبه ویژه ای از سوی قوه قضاییه برای رسیدگی به تخلفات دولت احمدی نژاد شد.
محمد دهقان که با خبرگزاری مهر گفت و گو می کرد، با توجه به افزایش شکایت نمایندگان مجلس از قانون شکنی های پی در پی دولت، خواستار تعیین شعب ویژه در قوه قضاییه برای رسیدگی خارج از نوبت به گزارش های ارسالی مجلس از تخلفات دولت شد.
بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس چنانچه ده نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونهای مجلس رای به عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان بدهند هیات رییسه مجلس موظف است گزارش را به کمیسون مربوطه ارسال نماید تا ظرف ده روز گزارشی تهیه و به هیات رییسه اعلام نمایند. تبصره یک ذیل این ماده نیز تصریح می کند که در اینگونه مواقع طبق نظر مجلس «موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.»
از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ تا امروز، نقض مکرر قانون و بی توجهی های پیاپی دولت به مصوبات مجلس و قوانین اساسی و عادی کشور، بارها تذکر و اعتراض لفظی نمایندگان را در پی داشته است، اما نمایندگان مدعی اصولگرایی تاکنون از برخورد با قانون شکنی های دولت و جلوگیری از آن، ناتوان نشان داده اند.
در یکی از تازه ترین موارد که اختلاف دولت و مجلس در آن به بالاترین حد خود رسیده بود، نمایندگان مجلس برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی تصمیم به احضار رئیس دولت و سؤال از وی در آخرین جلسه ی مجلس در سال ۹۰ گرفتند. اما احمدی نژاد با شوخی های مکرر و طفره رفتن از پاسخ به سؤال ها، نمایندگان حیرت زده مجلس را که سه سال با او و تخلفاتش مماشات کرده بودند و اکنون شاهد به تمسخر گرفته شدن سؤال مجلس بودند، به حال خود رها کرد و بی اعتنا به سؤالات آنان، مجلس را ترک کرد.
اگرچه این رفتار احمدی نژاد، عصبانیت و اعتراض برخی نمایندگان منتقد را به دنبال داشت، اما ناظران سیاسی این رفتار رئیس دولت را ادامه ی منطقی قانون شکنی های قبلی و همچنین سخنان پیشین او در تقلیل جایگاه مجلس ارزیابی کردند؛ تعریض آشکار رئیس دولت به سخنان صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «مجلس در رأس امور است» اکنون کار را به جایی رسانده بود که او سؤالات واضح نمایندگان را که پس از مدت‌ها کشمکش به صحن علنی رسیده بود، به شوخی برگزار کند و برود.
در همین حال به تازگی گزارشی در سایت الف منتشر شده که نشان می دهد رییس دولت در طول دوره ی مجلس هشتم از ابلاغ ۲۶ مصوبه خودداری کرده و ۲۴۹ مصوبه دیگر را با یک هفته تاخیر قانونی ابلاغ کرده است که نشان می دهد وی تنها ۸ درصد مصوبات را در وقت قانونی ابلاغ کرده است. کم نیستند از این دست آمارها یا اخبار و شنیده هایی که نشان از بی توجهی های گسترده هیات دولت و وزیران به تذکرات و دعوتهای مجلس دارد. یکی دیگر از نمونه های اخیر، دعوت مجلس از تیم اقتصادی دولت برای بررسی مشکلات بازار سکه و ارز یود که دو بار با خلف وعده بهمنی رییس بانک مرکزی و حسینی وزیر اقتصاد رو به رو شد و جلسه ناتمام ماند.
به نظر می رسد همین بی توجهی های بی پایان دولت و رئیس آن به قانون است که امروز حتی مجلسیان سابقا متحد با دولت را بر آن داشته است تا از قوه قضاییه بخواهند برای تسریع در رسیدگی به شکایات مجلس از دولت، شعب ویژه ای را مأمور رسیدگی کند. در این راستا، نماینده چناران و طرقبه معتقد است باید بازوی نظارتی مجلس تقویت شود، و لذا با تغییر در آیین نامه توسط مجلس هشتم شکایتها با موافقت نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت به قوه قضاییه می رود. این موضوع را پزشکیان، نماینده تبریز نیز پس از جلسه ی سؤال از احمدی نژاد مورد تاکید قرار داد و گفت: احمدی نژاد برخی جواب ها را سطحی بیان کرد، و اگر آیین نامه داخلی مجلس اصلاح نشود این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت.
نه فقط این نمایندگان مجلس و دیگر کارشناسان و صاحب نظران حقوقی، بلکه بسیاری از فعالان سیاسی و حتی برخی از کسانی که این روزها به دلیل انتقاد از دولت و حامیانش در حاکمیت در زندان به سر می برند، بارها نسبت به خطر تضعیف جایگاه مجلس هشدار داده اند و سرکشی های دولت را ناشی از ضعف مجلس در ایفای وظایف خود دانسته اند. اما انتقاداتی از این دست، همواره با واکنش تند حاکمیت مواجه شده و سیاه نمایی و بدخواهی نامیده شده است.
حال در شرایطی که مجلس هشتم در آخرین ماههای فعالیت خود نیز نتوانسته جلوی تخلفات دولت را بگیرد، عضو هیات رئیسه ی مجلس پیشنهاد تعیین شعبه ی ویژه در دستگاه قضایی برای پیگیری تخلفات دولت را مطرح کرده است؛ پیشنهادی که هرچند امیدی به نتیجه گیری از آن نیست، اما می توان نفس طرح آن را اعترافی صریح به صداقت منتقدان پیشین دولت تلقی کرد؛ منتقدانی که به جرم همین صداقت، این روزها یا در حصر و حبس به سر می برند و یا اجازه ی فعالیت و اظهار نظر نمی یابند.



۱۷ میلیارد ریال خسارت ناشی از شکستن سد پیش از بهره برداری

بخشدار راین گفت: سد راین پیش از بهره‌برداری شکست و موجب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه شد و بیش از ۱۷ میلیارد ریال خسارت در پی داشته است.
شهر تاریخی راین در صد کیلومتری کرمان قرار دارد.
سیدابراهیم پاریزی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شکستگی سد راین اظهار داشت: روز گذشته دریچه خروجی سد خاتم‌الانبیاء راین دچار شکستگی شد و آب ذخیره در پشت سد به یک باره وارد مسیر رودخانه و جاری شدن سیل شد.
وی افزود: سیل خسارت جدی به باغ‌ها و مزارع ‌روستاهای کم سرخ، باب طاهونه، احمد‌آباد، گروه، کدبک و خوروئیه در مسیر رودخانه وارد کرد.
بخشدار راین تصریح کرد: بر اثر این سیل آب آشامیدنی و برق شش روستای در مسیر رودخانه قطع و به ۴۰ کیلومتر از راه‌های خاکی روستایی خسارت جدی وارد شد.
این مسئول بیان داشت: بخشی از محور مواصلاتی روستاهای کم سرخ و خوروئیه نیز به طور کامل از بین رفته و قرار است با استفاده از دو دستگاه لودر و بولدوزر مسیر این روستاها بازگشایی شود.
پاریزی اضافه کرد: به علت شدت سیل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اصله درخت گردو در اطراف رودخانه از بین رفتند.
وی نیاز اصلی اهالی روستاهای سیل زده را تأمین آب آشامیدنی عنوان کرد.
بخشدار راین ابراز داشت: این سیل خسارت جانی به همراه نداشته و با توجه به اینکه منطقه راین منطقه گردشگری است از ورود گردشگران به منطقه سیل‌زده خودداری شد.
این مسئول ادامه داد: علت اصلی بروز این سانحه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است، اما بارندگی روز گذشته و وجود مشکل فنی در بخش دریچه خروجی در به وجود آمدن این حادثه دخیل است.
پاریزی بیان داشت: این سد هنوز به بهره‌برداری رسمی نرسیده بوده و قرار بود در دهه فجر سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی تصریح کرد: سد تحویل موقت شده بود و آبگیری آن در اواخر اسفند ماه سال گذشته انجام شد.




ایدز و سیاست/ آلن وایتساید

اچ آی وی/ ایدز جنسیت، مرگ، اشک و بیماری را به گونه‌ای در هم می‌آمیزد که می‌تواند با ساز و کارها یا تعصب‌ها و پیش داوری‌ها و اهداف متفاوت مورد تفسیر قرار بگیرد.
ایدز برای داغ ننگ زدن به گروه‌ها استفاده می‌شده است (و هنوز هم استفاده می‌شود). توجه‌ها در این زمینه بر کشفیات و جواب‌های تکنولوژیک و علمی متمرکز شده است. ما می‌خواهیم باور کنیم که راه‌های سریع تکنیکی برای حل این مسئله وجود دارد. و اگر وجود دارد ما می‌توانیم آن‌ها را بخریم؛ از آن‌ها استفاده کنیم و زندگی خود را ادامه دهیم. اما این اشتباه است به خصوص در مورد اچ‌ای وی/ ایدز.
قضیه پیچیده و مربوط به توسعهء پایدار، عدالت و برابری است. ما احتیاج داریم علل نهفته را بفهمیم. به دست آوردن سلامتی با کیفیت کار آسانی نیست و نیازمند دخالت‌های سیاسی خواهد بود.
ایدز سیاسی شده است. این مسئله به خصوص دربارهء آفریقای جنوبی مصداق بیشتری دارد. ایدهء ایدز به عنوان یک تهدید امنیتی در سال ۲۰۰۰ در کنسول امنیت آمریکا مطرح شد. «امنیتی کردن» این بیماری به خصوص در معنای نظامی آن به اغراق کشیده شد. به هر حال در معنای گستردهء امنیت انسانی، تاثیر آن زیاد است و برد زیادی دارد.
تاکنون به دلالت‌های سیاسی ایدز توجه اندکی شده است. در حالی که این بیماری بر نمایندگی، در فرایندهای انتخابات و پیوندهای سیاسی و تحرکات اجتماعی در پاسخ به اپیدمی تاثیر می‌گذارد.
تاریخ اولیهء ایدز با مبالغهء رسانه‌ها ثبت شد. چند مورد ابتلا به بیماری ایدز وجود داشت؟ این مبتلایان در چه مناطقی بودند؟ چه کسانی آلوده شده بودند و علت آلوده شدن آنها چه بود؟
موردهای اولیه ابتلا به بیماری ایدز در غرب به عنوان گروه‌هایی که رفتار مشترک خاصی داشتند شناخته شده اند؛ مثل مردهای گی و معتادان و ملیت‌های خاص مثل هاییتی‌ها در امریکا یا کسانی که محصولات خونی آلوده دریافت کرده بودند.
از بین راه‌هایی که اچ ‌آی وی متنقل می‌شد، تمرکز بر راه‌های بود که برای مردم نا‌شناس مانده بود نه مقوله‌های شناخته شده.
اطلاعات در مورد راه های انتقال ایدز به طور عامدانه ای، کاملا سیاسی بود. هیچ کشوری نمی‌خواست به عنوان یک کشور اپیدمیک در زمینه ایدز شناسایی شود.
پر سر و صدا‌ترین مثال در این زمینه، دست بردن در آمار در اواخر دههء ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. زیمباوه برای اینکه آمار کشورش از مبتلایان به ایدز از کشور آفریقای جنوبی کمتر باشد، در آمارهای تعداد مبتلایان به این بیماری اطلاعات غلط ارائه داد. زمانی که آفریقای جنوبی تعداد افراد مبتلا به ایدز در کشورش را۱۲۰ نفر اعلام کرد، زیمباوه آمار مبتلایان در کشور خود را ۱۱۹ نفر به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد.
باید دید در بد‌ترین حالت ممکن چه اتفاقی با ایدز خواهد افتاد؟ در بوتسوانا در سال ۲۰۰۲ پیش بینی شد که در صورت عدم تغییرات رفتاری عمده و پیشرفت‌های پزشکی، ۸۰% پسران پانزده ساله از ایدز خواهند مرد- آمار در مورد دختران از این هم بالا‌تر بود- اما مورد اعلام عمومی قرار نگرفت چون خیلی ناراحت کننده بود.
چگونه ایدز می‌تواند یک کشور را دچار سقوط کند؟ زیمباوه هنوز وجود دارد، همانطور که مالاوی. آفریقای جنوبی و اوگاندا با وجود اپیدمی ایدز رشد اقتصادی داشته‌اند و فرایند ملت سازی را تجربه کرده‌اند.
ایدز هنوز به عنوان عامل شکست یک کشور قلمداد نشده است چون تأثیر اپیدمی هنوز به طور کامل احساس نشده است، جوامع انعطاف پذیرند؛ در حالی که ارتباط مستقیم بین ایدز و سیاست به سختی قابل شناسایی و اندازه گیری است دلایلی برای نگرانی درباره ارتباط غیر مستقیم بین این دو وجود دارد. دانشمندان علوم اجتماعی سه فاکتور اساسی برای تقویت و محکم کردن حکومت دموکراتیک معرفی می‌کنند: اول، برای کشورهای فقیر‌تر نگهداری از دموکراسی دشوار‌تر است و پیمان‌های اقتصادی رشد نابرابری به شدت فرایندهای دموکراتیک را تهدید می‌کند. دوم اینکه به نهاد‌های قوی سیاسی شامل خدمات مدنی، قضایی و اجرایی نیاز هست. و سوم مسئلهء نگرش هاست- مردم باید دموکراسی را بخواهند. ایدز می‌تواند همهء این فاکتور‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
ایدز به درستی برای جهان ثروتمند جایی که عموما محدود به هویت‌های مشخص و بیشتر جمعیت‌های حاشیه‌ای است، تهدید به حساب نمی آید؛ بلکه یک بیماری مزمن قابل کنترل قلمداد شده است. به هرحال اگر تعداد رو به رشدی از افراد آلوده به ایدز به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می‌کنند، این افراد کسانی هستند که در کشورهای خود دسترسی به داروهای مورد نیاز ندارند و این همه چیز را عوض می‌کند.
در کشورهایی که دسترسی به مراقبتهای بهداشتی یک حق است، پیرامون اینکه چه کسانی باید درمان و مراقبت‌های بهداشتی دریافت کند بحث هایی شکل می گیرد. تمرکز سیاست‌های جهانی ایدز در کشورهای ثروتمند بر این مسئله و همچنین موضوع سرمایه گذاری خواهد بود.
نویسنده:  آلن وایتساید/ آکسفورد
ترجمه:  رها سپیدیان
منبع: ماهنامه خط صلح
برای دریافت ماهنامه خط صلح اینجا کلیک کنید




واکاوی ریشه‌های افزایش پرخاشگری در گفت‌و‌گو با استاد دانشگاه شهید بهشتی

مسافر با عصبانیت در ماشین را می‌کوبد و می‌رود، راننده سرش را از شیشه بیرون می‌آورد و فحشی نثار او می‌کند، مسافر برمی گردد و راننده پیاده می‌شود و مدتی نمی‌گذرد که خون از صورت یکی جاری می‌شود....
 این صحنه و مشابه آن را شاید همه ما بار‌ها و بار‌ها در خیابان دیده باشیم. هنگام سوار شدن به اتوبوس و مترو درگیری‌های دیگری را می‌بینیم. پشت ترافیک دست‌ها روی بوق‌ها می‌رود و اخم‌ها در هم.
 فضاهای اجتماعی انباشته از خشمی است که هر لحظه امکان بروز یک فاجعه میان دو نفر را انتظار می‌کشد. در حال حاضر جامعه در شرایطی قرار دارد که در فضاهای مختلف، برخوردهای اجتماعی افراد با فقدان مسئله‌ای به نام تحمل دیگری و فهم متقابل روبرو است.
رفتارهای پرخاشگرانه و پایین آمدن آستانه تحمل افراد به یکی از آسیب‌های اصلی جامعه ما بدل شده است که اگر هر چه زود‌تر برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده نشود، پیامدهای ناگوار آن ویرانی یک جامعه را به دنبال دارد.
از این روی و برای واکاوی ریشه‌های افزایش پرخاشگری در جامعه، گفت‌و‌گویی را با یکی از رفتار‌شناسان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم.
  • · پرخاشگری چیست و به چه رفتارهایی رفتار پرخاشگرانه می‌گویند؟
پرخاشگری عبارت از رفتاری است که به قصد زیان مادی، رفتاری و عصبی در مقابل دیگری انجام شود. یعنی رفتاری که ناشی از خشم از سوی کسی صادر شود برای زیان مادی یا معنوی دیگری.
ما دو نوع پرخاشگری داریم: یکی پرخاشگری خشم گینانه و دیگری پرخاشگری وسیله‌ای. این تفکیک را من خودم انجام دادم.
به خاطر اینکه پرخاشگری خشم گینانه آن نوعی است که بدون مقدمه و به یک باره کسی ناراحت می‌شود و موجب زیان به دیگری می‌شود. این زیان می‌تواند مادی، جانی و یا رفتاری باشد.
نوع دیگر پرخاشگری وسیله‌ای است. این نوع پرخاشگری با برنامه ریزی و مقدمه چینی صورت می‌گیرد. یعنی شخص به قصد انتقام می‌رود اسید می‌خرد و اقدام به اسید پاشی می‌کند. یعنی با زمینه قبلی صورت می‌گیرد. شخص اسلحه می‌خرد و می‌رود شخصی را مضروب می‌کند.
  • · علت بروز رفتار پرخاشگرانه چیست؟ چه عواملی موجب می‌شود که فرد چنین رفتاری را از خود بروز دهد؟
عوامل بوجود آمدن پرخاشگری متعدد است؛ یکی از آن‌ها عوامل ژنتیک است، یعنی وقتی که جنینی در رحم مادر است، اضطراب و استرس، تغذیه مادر، محیط‌هایی که مادر در آن قرار می‌گیرد، پرخاشگری‌هایی که در دوران حاملگی نسبت به مادر صورت می‌گیرد یا بیماری‌های اعصاب و روانی که والدین داشتند، در مجموع از عوامل ژنتیک در بروز رفتار پرخاشگرانه محسوب می‌شود.
عامل دیگر پرخاشگری، ناکامی و عدم موفقیت است. کسی که در زندگی‌اش انسان موفقی نبوده است و از نظر تحصیلی، عاطفی، اقتصادی و یا اجتماعی شکست خورده و ناکام است، مستعد بروز رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.
علت دیگر، شرایط محیطی است. معمولا در تابستان‌ها نزاع‌ها بیشتر از زمستان است و این شرایط محیطی نظیر آب و هوا، تاریک و روشن بودن، سرما و گرما بر پرخاشگری موثر است.
  • · عوامل اجتماعی چطور؟ شرایط اجتماعی که فرد در آن قرار دارد چقدر می‌تواند در بروز رفتارهای پرخاشگرانه نقش داشته باشد؟
عامل اجتماعی که می‌توان در بروز چنین رفتارهایی ذکر کرد، حضور، بروز و افزایش خشونت در جامعه است. وقتی که فردی در خانواده‌ای جنجالی و پر از تنش بزرگ می‌شود و این فرد وارد جامعه‌ای می‌شود که پر از تنش و اضطراب‌های اجتماعی است، زمینه بروز رفتار پرخاشگرانه در این فرد به وجود می‌آید. این فرد مانند انبار باروتی است که منتظر انفجار می‌ماند.
زمینه‌های اجتماعی پرخاشگری از نظر ما رفتار‌شناس‌ها، بسیار با اهمیت‌تر از دیگر عوامل است. برای مثال خیابان‌ها پر سر و صدا و آلودگی‌های صوتی نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منتج به بروز رفتارهای خشونت آمیز شود.
در حال حاضر حدود ۳۲۰ مورد از مراکز آموزشی ما در تهران از نظر آلودگی صوتی در مرحله بحرانی قرار دارند. این آلودگی‌های صوتی حالتی از تنش رفتاری ایجاد می‌کند.
در حال حاضر در جامعه بر سر کرایه تاکسی مسافر و راننده با هم درگیر می‌شوند در اتوبوس و مترو بر سر زود‌تر سوار شدن درگیر می‌شوند. تمام این الگوهای رفتاری موجب بوجود آمدن استعداد پرخاشگری می‌شود.
  • · چه عوامل دیگری می‌تواند موجب افزایش پرخاشگری میان افراد در جامعه شود؟
به نظر من بازی‌های رایانه‌ای نیز تا حد زیادی در نهادینه کردن پرخاشگری میان کودکان نقش دارد. در حال حاضر ۹۵ درصد از بازی‌های رایانه‌ای ما دارای صحنه‌ای خشن است و این مسئله را فقط یک رفتار‌شناس می‌تواند تشخیص دهد.
ضمن آنکه بیش از ۷۵ درصد از اسباب بازی‌های موجود در بازار، اسباب بازی‌های خشونت آمیز هستند، نظیر تانک، تفنگ، شمشیر و...، این اسباب بازی‌ها زمینه خشونت را ایجاد می‌کند.
همچنین فیلم‌ها و سریالهایی که صحنه‌های اکشن و خشونت آمیز دارند. متاسفانه در تلویزیون ایران نیز این مسئله وجود دارد که برای جذاب کردن برنامه‌ها، کشتار و تیراندازی به یکی از مولفه‌های اصلی بسیاری از فیلم‌ها بدل شده است.
  • · فارغ از اینکه این خشونت و پرخاشگری به چه نحوی بروز پیدا کند، به نظر شما ریشه پایین آمدن آستانه تحمل افراد را که منجر به بروز پرخاشگری خشم گینانه می‌شود در کجا باید جستجو کرد؟
ما دو ضریب ارزیابی هوش داریم. یکی IQ یا ضریب بهره هوشی و دیگری EQ یعنی ضریب هوش هیجانی. کسانی که ضریب هوش هیجانی بالایی دارند، آستانه تحملشان بالا است و به عکس.
ضعف مهارت‌های زندگی، اعم از خانوادگی و تحصیلی باعث پایین آمدن آستانه تحمل افراد می‌شود. پایین بودن سطح نشاط و شادی اجتماعی، بالا بودن درجه خشونت در جامعه، حتی انتشار اخبار مبنی بر جنایت موجود در جامعه موجب پایین آمدن آستانه تحمل می‌شود.
فقر، بیکاری و تورم، خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی، گروه‌های همسالان فاقد مهارت اجتماعی نیز باعث پایین آمدن آستانه تحمل می‌شود.
  • · آیا تعریف دقیقی از آستانه تحمل وجود دارد؟
آستانه تحمل به مرزی گفته می‌شود که اگر توان ذهنی و فکری انسان از آن پایین‌تر بیاید، کنترل رفتارش از دستش خارج می‌شود. وقتی از ما از مرز توانایی کنترل رفتار پایین‌تر می‌آییم، آستانه تحمل را از دست داده‌ایم.
  • · پایین آمدن آستانه تحمل چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟
پیامدهای آن پرخاشگری و خشونت می‌شود. در حال حاضر پرخاشگری کلامی در جامعه ما رایج شده و در عوض لبخند در گفت‌و‌گوهای اجتماعی ما بسیار کاهش پیدا کرده است.
پایین بودن آستانه تحمل در جامعه موجب بالا رفتن سطح خشونت و ایجاد اضطراب اجتماعی می‌شود، در نتیجه بالارفتن خشونت و اضطراب اجتماعی در جامعه احساس امنیت را سلب می‌کند.
  • · دلیل این امر چیست؟
تمام این‌ها نشانه این است که مهارت اجتماعی در جامعه در سطح نازلی قرار دارد. وقتی که مهارت اجتماعی پایین است، آستانه تحمل پایین می‌آید. زمانی که آستانه تحمل پایین آمد، مدیریت رفتار از دست انسان خارج می‌شود و در نتیجه آن، کنترلی بر هیجان‌ها وجود نخواهد داشت، دیگر نه عصبانیت و نه خشم کنترل می‌شود. ارتباط تفاهمی بین شهروندان از بین می‌رود.
در حال حاضر در جامعه شاهد هستیم که گاهی بر سر کرایه دادن، درگیری لفظی، نزاع فیزیکی و حتی قتل روی می‌دهد. گاهی یک عذرخواهی ساده می‌تواند از یک قتل جلوگیری کند. ۶۰ درصد از قتل‌ها بدون مقدمه اتفاق می‌افتد که به دلیل پایین بودن آستانه تحمل افراد است.
وقتی فرد مهارت اجتماعی کنترل خشم را ندارد و آستانه تحملش نیز پایین است یک درگیری ساده منجر به قتل می‌شود. در حال حاضر ما شاهد افزایش خشونت حتی در میان زنان هستیم.
  • · علت این افزایش میزان خشونت در میان زنان چیست؟
یکی از علل آن مشکلات عاطفی زن است. برای مثال شوهر معتاد، بدرفتار و پرخاشگر و یا دلایل مادی و اقتصادی و ناتوانی در دست یابی به خواسته‌های خود باعث می‌شود که زن دچار ناکامی شود.
یکی دیگر از علل آن این است که زن در زندگی زناشویی نمی‌تواند نیازهای جنسی‌اش را برآورده کند. ۷۰ درصد اختلافات زناشویی به خاطر عدم تفاهم جنسی است اما از آنجایی که صحبت کردن از این مسئله یک تابو است کسی آن را مطرح نمی‌کند.
من بیش از ۵۰ هزار پرونده طلاق را بررسی کردم و شاهد بودم که عدم تفاهم جنسی بین زن و شوهر ۷۰ درصد طلاق‌ها را به خود اختصاص داده است. شرایط سخت اقتصادی نیز به همراه این عوامل موجب پایین آمدن آستانه تحمل در زنان می‌شود.
  • · آیا پایین آمدن آستانه تحمل در افراد لزوما به درگیری‌های فیزکی منجر می‌شود؟
خیر، پایین بودن آستانه تحمل لزوما در درگیری فیزیکی تجلی پیدا نمی‌کند، بسیاری از رفتارهای اجتماعی ناشی از پایین بودن آستانه تحمل است. برای مثال وقتی فرد در ترافیک سنگین گرفتار شده است با وجود اینکه می‌داند راه باز نمی‌شود اما دستش را روی بوق می‌گذارد. بوق زدن در ترافیک، داد کشیدن، رفتارهای پرخطر در رانندگی همه از نشانه‌های پایین آمدن آستانه تحمل در جامعه است.
  • · شما به افزایش مهارت اجتماعی برای بالا بردن آستانه تحمل در افراد اشاره داشتید، چه گروه‌هایی می‌توانند در بالا بردن مهارت اجتماعی افراد نقش داشته باشند؟
دو گروه مسئول ارتقا مهارت‌های اجتماعی در جامعه هستند. یک گروه الگوهای رفتاری است. یکی از الگوهای رفتاری، پدر و مادر است. پدر و مادر اولین کسانی هستند که فرزند خود را جامعه پذیر می‌کنند. جامعه پذیری یعنی همسو شدن با هنجارهای اجتماعی.
بسیاری از الگوهای رفتاری، خودشان با مهارتهای اجتماعی آشنا نیستند. خانواده اولین مرکز نهادینه ساختن هنجار‌ها در کودک است. آموزگاران یکی دیگر از الگوهای رفتاری هستند. الگوی دیگر همسالان هستند و در ‌‌نهایت هنجارفرستان هستند نظیر ورزشکاران، هنرمندان و کسانی که محبوبیت اجتماعی دارند؛ این الگو‌ها، هنجار‌ها را نهادینه می‌کنند.
دومین گروه که مسئول ارتقا سطح مهارت‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، نهادهای متولی هستند مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها.
ما در مدرسه درسهایی را آموزش می‌دهیم که به هیچ درد زندگی اجتماعی افراد نمی‌خورد. برای گنجاندن مهارت‌های اجتماعی در برنامه‌های مدارس باید کار‌شناسان مختلف کنار هم بنشینند و در سیستم آموزشی بازنگری داشته باشند، ما سی سال است که غفلت کرده‌ایم. رسانه‌ها نیز باید مهارت‌های اجتماعی را آموزش بدهند.
  • · شما از رسانه‌ها به عنوان یکی از نهادهای مسئول در ارتقا مهارت‌های اجتماعی یاد کردید، با توجه به اینکه تلویزیون در ایران فراگیر است و تنها رسانه تصویری در کشور محسوب می‌شود عملکرد صدا و سیما را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من در حال حاضر ممنوع التصویر هستم، خطوط قرمز صداوسیما بسیار وسیع است و کار کردن در آن بسیار دشوار است اما اگر صداوسیما از هنرمندان و صاحب نظران خبره بهره گیرد، بسیاری از مشکلاتش حل می‌شود. زمانی که کار‌شناسان دعوت شده به برنامه‌ها و میزگردهای تلویزیون همه بر اساس توصیه و سفارش برخی افراد حضور می‌یابند، نتیجه آن بحث‌هایی خسته کننده و کسالت آور و فرار مردم از تلویزیون می‌شود. یکی از علل ممنوع التصویر شدن من این بود که گفته بودم تلویزیون باعث گسترش ماهواره در ایران شد.
در حال حاضر انتخاب کار‌شناسان در صدا و سیما بی‌هیچ معیاری صورت می‌گیرد و تنها بر اساس برخی روابط انجام می‌شود و دیگر اینکه باید کمیته‌ای مرکب از کار‌شناسان حوزه‌های مختلف مسئولیت برنامه‌های صدا و سیما را بر عهده داشته باشند.
  • · یعنی شما فکر می‌کنید در تهیه سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیون هیچ گونه ارزیابی برای تاثیرات آن‌ها بر رفتار جامعه انجام نمی‌شود؟
صداوسیما در حال حاضر واحدی به نام ارزیابی دارد که پس از پایان یافتن سریال‌ها، جلساتی می‌گذارند که کار‌شناسان نظرشان را در مورد آن‌ها بگویند. به نظر من این کار بی‌فایده است چرا که قبل از نمایش باید آثار سوء برخی برنامه و سریال‌ها ارزیابی شود. صدا و سیما با تولیدات ضعیف خود، مردم را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای سوق می‌دهد. ما در حال حاضر هنرمندان حرفه‌ای زیادی داریم که با ضوابط و شرایط صداوسیما حاضر نیستند آنجا برنامه سازی کنند.
  • · شما نقش قوانین قضایی را در بروز رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه چگونه می‌بینید؟
قوانین ما پیشگیری محور نیست. قوانین ما مجازات-محور و بیشتر زندان-محور است. ما باید قوانین پیشگیری محور داشته باشیم.
اصل ۱۵۳ قانون اساسی مشخص کرده است که پیشگیری از جرایم اجتماعی و ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به عهده قوه قضاییه است. در حال حاضر پس از گذشت سی و دو سال از انقلاب نزدیک به یک سال است که معاونت پیشگیری در قوه قضاییه تاسیس شده است. قبل از آن ما ۲۲ نهاد پیشگیری در کشور داشتیم که این عدم تمرکز در سیاست گذاری‌ها باعث بروز جرایم در جامعه شده است.
به نظر من با مجازات نمی‌توان آسیب‌ها را اصلاح کرد، مجازات نقش مُسکن دارد. ما باید پیشگیری کنیم. در حال حاضر ما دو برابر زندان‌هایمان زندانی داریم. مشخص است که زندان، اعدام و... جواب نداده است چون اگر این گونه مجازات کارساز بود باید الان در جامعه هیچ گونه خشونتی نمی‌داشتیم. به اعتقاد من باید پیشگیری‌های قضایی، فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.

  • · به نظر شما NGO‌ها در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و بالابردن آستانه تحمل اجتماعی چه نقشی می توانند داشته باشند؟
من معتقدم دولت در مسائل اجتماعی نمی‌تواند موفق باشد. باید کار را به مردم واگذار کنیم و این مهم، از طریق حمایت و نظارت دولت میسر می‌شود. دولت باید امکانات مختلف را در اختیار بگذارد و مردم خودشان عمل کنند. امنیت باید محله محور باشد، پیشگیری مردم محور باشد. دولت فقط نظارت داشته باشد. دولت تا امروز در زمینه پیشگیری و مقابله موفق نبوده است، افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی بیانگر این واقعیت تلخ است. هر قدر سازمانهای دولتی بزرگ‌تر بشوند، ناکارآمد‌تر می‌شود، مثلا سازمان بهزیستی را در نظر بگیرید، وظایف متعددی برعهده‌اش است و در انجام دادن هیچ کدام موفق نبوده است.
مصاحبه از: علی مشرقی
منبع: ماهنامه خط صلح
برای دریافت ماهنامه خط صلح اینجا کلیک کنید



هرانا؛ روز شمار نقض حقوق شهروندان بهایی اسفند ماه ۱۳۹۰

خبرگزاری هرانا - در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در اسفند ماه سال گذشته است.
متن این گزارش به قرار زیر است:

۱ اسفند: «عرفان شجاعی» شهروند بهایی ساکن کرمان پس از تفتیش منزلش و ضبط کامپیوترشخصی و وسایل مذهبی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
۲ اسفند: ماموران اداره اطلاعات ساری به منزل «ناتولی درخشان» شاعر بهایی مراجعه کرده و پس از تفتیش و ضبط کتب و عکس های مذهبی نامبرده را نیز دستگیر می کنند.
۳ اسفند: «ترانه ترابی» شهروند بهایی ساکن سمنان طبق حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به اتهام تشکیل و راه اندازی گروه غیر قانونی با اهداف تشکیلاتی به نفع اجانب و معاندین نظام و تبلیغ علیه نظام به ۵ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
- دو شهروند بهایی ساکن مشهد به نام های ژیلا رضوانی و سعیده فروغی (نگاری) به حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم که حکم مذکور به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمد.
۴ اسفند: ماموران اداره اطلاعات شیراز با حضور در محل کار «هومن زارعی» شهروند بهایی نامبرده را بازداشت کردند و به نقطه نامعلومی انتقال دادند.
۷ اسفند: «شاهین موسوی» دانشجوی رشته عمران دانشگاه غیر انتفاعی طبری بابل به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.
۸ اسفند: وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای در آبان ماه سال جاری به ادارات کل آموزش و پرورش خواهان شناسایی و معرفی دانش آموزان بهایی به حراست وزارتخانه شد.
- «یاسمن فنائیان» دانشجوی ترم یک رشته حسابداری دانشگاه پیام نور ساری به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج و از تحصیل محروم شد.
۱۳ اسفند: سرویس خبری جامعه بهایی اعلام کرد که بهاییان از تکمیل فرم تقاضای کارت الکترونیکی معافیت از خدمت سربازی به دلیل آنکه در ستون مذهب فرم مذکور فقط چهار گزینه (اسلام – یهودی – مسیحی – زرتشتی) موجود است منع شده اند.
- ماموران محل های کسب چهار شهروند بهایی اهل کرمانشاه مورد تفتیش قرار داده و پس از بازجویی و پرسش سوالاتی در مورد سایر بهاییان کرمانشاه محل را ترک نمودند.
۱۴ اسفند: ۱۴ شهروند بهایی ساکن قروه (در کردستان) هر یک جداگانه به اداره اطلاعات احضار و پس از بازجویی آزاد شدند از این افراد سوالاتی نظیر جلسات بهایی در قروه، سطح درآمد، تمایل به زندگی در خارج از ایران و اسامی بستگانی که در خارج از ایران زندگی می کنند پرسیده شد.
- یک دانشجوی بهایی به نام «مشکات شادپور» که مشغول تحصیل در مقطع کاردانی مطالعات کامپیوتر دانشگاه یزد بود به دلیل اعتقاد به ایین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج شد.
۱۶ اسفند: قرار بازداشت سه شهروند بهایی ساکن کرمان به نام های بختیار راسخی، فرحناز نعیمی (همسرش) و فرین راسخی (دخترشان) که از ۱۶ دی ماه بارداشت می باشند برای دو ماه دیگر تمدید شد.
۱۷ اسفند: دو شهروند بهایی ساکن مشهد به نام های «حوریه محسنی» و «نگین احمدیان» پس از تفتیش منزلشان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
۲۰ اسفند: چهار شهروند بهایی به نام های «ساناز تفضلی»، «انیسا دهقانی»، «کیوان دهقانی» و «آیه انوری» به حکم دادگاه انقلاب مشهد به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شدند قابل ذکر است به غیر از ساناز تفضلی سه تن دیگر ساکن اصفهان می باشند که پس از بازداشت به مشهد منتقل شده اند.
- «عفیف نعیمی» یکی از مدیران سابق جامعه بهایی ایران که در حال سپری کردن محکومیت ۲۰ ساله در زندان رجایی شهر می باشد برای انجام سی تی اسکن به بیمارستان منتقل شد نامبرده به ناراحتی شدیدی غدد لنفاوی و تورم حاد در ناحیه گلو مبتلاست که به دلیل عدم رسیدگی، تشدید شده است.
- «افروز ذبیحی» دانش آموز مقطع دوم دبیرستان استعدادهای درخشان شهرستان ساری به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از مدرسه مذکور اخراج شد.
۲۲ اسفند: «خشایار زارعی» قهرمان جودو و دانشجورشته معماری دانشگاه شیراز پس از یک ترم تحصیل به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از دانشگاه اخراج شد. نامبرده با انکه سه بار در وزن خود قهرمان کشور شده ولی به دلیل اعتقادات مذهبی از عضویت در تیم ملی جودو محروم شده است.
۲۷ اسفند: منازل هفت شهروند بهایی ساکن شیراز مورد تفتیش قرار گرفت و دو تن از ایشان به نام های «کامبیز حبیبی» و «کاووس صمیمی» بازداشت شدند.
- به حکم دادگاه انقلاب مشهد «دری امری» شهروند بهایی ساکن مشهد به یک سال حبس تعزیری و «مونا رضایی» به یک سال حبس تعزیری که به مدت ۴ سال به تعلیق درآمد محکوم شدند.
- سه شهروند بهایی ساکن مشهد به نام های بهناز حدادزاده، نوید نبیلی و فتانه حاجی پور پس از یک ماه بازداشت با وثیقه ملکی معادل ۶۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شدند.
تهیه و گرداوری: لوا متحده




جـــرس: با شروع سال نو و به فاصله ۲روز از حكم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، بنرهای پیام نوروزی و عكس مرتضوی در بیمارستان میلاد تهران نصب شده است.
همزمان منابع خبری از تفحص از ستاد تحت امر «سعید مرتضوی» (ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز) در صحن علنی طی روزهای آتی خبر داده و در حالی كه برخی از چهره های شاخص مجلس تصمیم دارند تا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی استیضاح كنند، كمیسیون اجتماعی مجلس از مرتضوی دعوت كرده تا بعدازظهر فردا در جلسه كمیسیون برای معارفه با اعضای كمیسیون حاضر شود.
به گزارش تارنمای الف، به فاصله ۲روز از حكم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، بنرهای پیام نوروزی و عكس مرتضوی در بیمارستان میلاد تهران نصب شده و بنرهای نصب شده حاوی عكس و پیام تبریك نوروزی سعید مرتضوی است.
در این پیام مرتضوی اعا كرده كه برنامه های كوتاه مدت خود را برای اداره تامین اجتماعی ارائه كرده است.
گفتنی است، بیمارستان میلاد یكی از دارایی های كلان صندوق تامین اجتماعی محسوب می شود. مجموع دارایی این صندوق كه حاصل حق بیمه میلیونها كارگر طی دهها سال است، ۵۰هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. دارایی صندوق تامین اجتماعی علاوه بر بیمارستانهای مشهور، حدود ۴۵ درصد صنعت سیمان، بیش از ده درصد خودروسازی، بیش از ۴۰ درصد صنعت داروسازی، بانک رفاه کارگران، فولاد مبارکه و صدها شرکت دیگر را هم شامل می شود.
بر اساس گزارش ها، سعید مرتضوی دادستان مخلوع تهران است كه پس از رسوایی جنایت كهریزك از سمت خود خلع و پرونده ای برای رسیدگی به عملكرد وی تشكیل شد. در دی ماه ۸۸ هیات ویژه مجلس برای رسیدگی به وقایع بازداشتگاه كهریزك منتشر شد كه در آن سعید مرتضوی صریحا متهم اصلی شناخته شده است. پس از عزل مرتضوی از دادستانی تهران و انتشار گزارش مجلس، احمدی نژاد او را به قوه مجریه برد و به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب كرد.
در اسفندماه گذشته شایعه انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی منتشر شد. الیاس نادران در آخرین جلسه مجلس در سال۹۰ اعلام كرد كه اگر در تعطیلات مجلس، سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی منصوب شود، وزیر تعاون وكار استیضاح خواهد شد.
در روز شنبه ۲۷ اسفندماه۹۰ سعید مرتضوی به عنوان ریاست تامین اجتماعی منصوب و توسط شیخ الاسلامی وزیر تعاون، كار و امور اجتماعی معارفه شد.

تفحص در صحن مجلس
به گزارش جام جم، در حالی كه برخی از چهره های شاخص مجلس تصمیم دارند تا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی استیضاح كنند، اما كمیسیون اجتماعی مجلس از مرتضوی دعوت كرده تا بعدازظهر فردا سه شنبه، در جلسه كمیسیون برای معارفه با اعضای كمیسیون حاضر شود.
زهره الهیان نماینده تهران طی روزهای اخیر گفت‌وگویی اعلام داشت كه به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تأمین اجتماعی در اولین جلسه مجلس در سال جدید، استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیگیری خواهیم كرد.
با این وجود كمیسیون اجتماعی مجلس در دستور هفتگی این هفته خود اعلام داشت كه ساعت دو بعد از ظهر فردا جلسه معارفه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تقدیر از خدمات مدیرعامل اسبق در این كمیسیون برگزار خواهد شد.
بر اساس گزارش ها، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید از فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.
بر این اساس، رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد "تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور هفته جاری قرار دارد."