۱۳۹۱ فروردین ۱۴, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مذاکرات در بغداد، پیروزی سوچی در انتخابات میانمار، صفحه اول شرق
مذاکرات در بغداد، پیروزی سوچی در انتخابات میانمار، صفحه اول شرق
در اولین روز کاری مطبوعات در سال ۱۳۹۱ روزنامه های متعددی بخش هایی از پیام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی را در صدر اخبار خود منعکس کرده اند چنان که تهران امروز نوشته "در هر سطحی حمله شود حمله می کنیم"، روزنامه جمهوری اسلامی این سخن را برای تیتر اول خود برگزیده "آمریکا چوب خطاهای خود در مورد ایران را خواهد خورد"، و کیهان خبر داده که "جمهوری اسلامی مانند شیر از حقوق ملت ایران دفاع می کند."

تحریم با تکانه شدید اما شکست خورده

"بغداد به جای استانبول" عنوان اصلی شرق است و اعتماد از "ترکیه مکان جدید مذاکرات ایران و پنج به اضافه یک" خبر داده است.
تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته اقدام باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در امضای نهایی تحریم نفتی و مالی علیه ایران علاوه بر اینکه تکان شدیدی را به بازار جهانی نفت و انرژی وارد کرده است، اعتراض علنی و تند برخی قدرتهای جهانی مانند چین را هم به‌دنبال داشته است. باراک اوباما ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۲ فروردین ماه با مصوبه کنگره آمریکا درباره مجازات بانکهای طرف معامله با ایران موافقت کرد. بر طبق این مصوبه بانکها و موسساتی که با ایران معامله نفتی یا مالی کنند مورد تحریم دولت آمریکا قرار می گیرند.
اما کیهان همین خبر را با عنوان "یازده کشور به تحریم ایران تن ندادند، آمریکا عقب نشست" منعکس کرده و نوشته به عقیده کارشناسان، دولت اوباما به دنبال راهی است که اندکی به بازار جهانی نفت آرامش بخشیده و جلوی رشد تصاعدی قیمت نفت را بگیرد، و اگر راه گریزی برای خود پیدا نمی کرد به زودی با بن بستی به نام ضرورت تحریم متحدان مواجه می شد چرا که اگر آمریکا این ۱۱ کشور را از تحریم ها معاف نمی کرد به دلیل عدم پایبندی آشکار آنها به این تحریم ها به زودی مجبور بود همه آنها را تحریم کند و این هیچ معنایی جز بحرانی شدن روابط آمریکا با بخشی از بزرگترین و مهم ترین متحدانش نداشت.
نوشته کیهان بعد از آن صورت می گیرد که سران کشورهای آمریکائی و اروپائی تکرار می کنند که تحریم ها به نتیجه رسیده و حکومت ایران را وادار به نرمش کرده است.
حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان در اولین روز سال با نقل همان خبر نوشته "حالا خودتان قضاوت کنید، آیا این اقدام آمریکا بعد از آن همه رجزخوانی درباره مجازات کشورهایی که تحریم ایران را نادیده بگیرند، نشانه عقب نشینی و اعتراف به شکست نیست؟! روال تعریف شده آن بود که اگر کشوری تحریم ها را نادیده گرفت و یا تحریم های وضع شده را آن گونه که در مصوبه آمده است اجرا نکرد، مورد توبیخ قرار گرفته و دستکم این که به رعایت کامل تحریم ها توصیه شود، نه آن که از اجرای تحریم ها معاف شود!"
نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان تاکید کرده "باید توجه داشت که به گفته خانم کلینتون، قرار بود این تحریم ها برای ایران «فلج کننده» باشد و سال گذشته آقای جرج سوروس در مصاحبه با CNN گفته بود «حاضرم شرط ببندم که با اعمال این تحریم ها تا یکسال دیگر اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نخواهد ماند»! و دهها اظهارنظر مشابه و رجزخوانی «دون کیشوت» مآبانه دیگر از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی درباره آثار فلج کننده تحریم ها...!"

سینما در نوروز ۹۱

مذاکرات در ترکیه، نشست بریکس در صفحه اول اعتمادمذاکرات در ترکیه، نشست بریکس در صفحه اول اعتماد
مینا اکبری در مقاله ای در اعتماد نوشته مجموعه اتفاقات پیش‌آمده برای اکران نوروز ۹۱، پرده‌برداری صریح و افشاگری روشنی از تناقضات مدیریتی و ناکارآمدی‌های صنفی سینمای ایران بود. مدیریت سینما از یک‌سو آستین‌ها را بالا می‌زند و به دلایلی که از بیان آنها طفره می‌رود، تکلیف فیلم‌های اکران نوروزی را روشن می‌کند، شورای صنفی نمایش هم با تعارف ترکیب را تایید می‌کند و فیلم‌ها روانه پرده‌ها می‌شوند؛ ترکیبی که از همان ابتدا معلوم بود حاوی پیام حمایت از فیلم‌های همسو و ضرب‌‌ شست نشان دادن به فیلم‌‌های غیر همسو است؛ ترکیبی که می‌توانست با کمی تغییر، از میزان حملات و فشار‌ها بر اکران مهم سال بکاهد. اما وقتی لج و لجبازی و قدرت‌‌نمایی جای تدبیر و تعقل را می‌گیرد نتیجه‌اش داستان اکران نوروز امسال می‌شود.
نویسنده تاکید کرده در طلیعه سالی که سازمان سینمایی کشور می‌خواهد کارش را با ارتقای مدیریتی از سطح معاونت به ریاست به خوبی نشان دهد، فشار‌های بیرون از سینما به‌راحتی عزم مدیران را مخدوش می‌کند و ترکیب را به‌هم می‌ریزد، ارزش قانونی پروانه نمایش به عنوان مهم‌ترین اهرم مدیریتی سینما زیر سوال می‌رود و ماهیت قانونی بخشنامه‌ها و دستورات قبلی نیز زیر سوال می‌رود.سینمای ایران هم نمی‌تواند در هیچ بعدی روی حرف خودش بایستد، چرا که ماهیتش از منظر قانونی هنوز مشخص نیست.

تلویزیون در نوروز

جام جم روزنامه صدا و سیما با تیتر بهار۹۱ با لبخند تلویزیون آغاز شد به انعکاس گزارشی درباره چند سریال تلویزیون تعطیلات نوروز پرداخته و ادعا کرده که جامعه از این برنامه ها راضی بوده و از زبان چند نماینده مجلس از نوآوری های صدا و سیما در نوروز تجلیل کرده است.
اما روزنامه جمهوری اسلامی نوشته تلویزیون در ایام نوروز، با پخش برنامه‌های ضعیف و انحرافی، ناتوانی خود در بخش فرهنگی را نشان داد و مورد انتقاد مردم و بعضی ائمه جمعه قرار گرفت. حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه نماز جمعه ضمن انتقاد از برنامه‌های نوروزی تلویزیون گفت: اکنون زمان دامن زدن به مسائلی که باعث کمرنگ شدن عفت و حیا در جامعه می‌شود نیست.
سروش قهرمانلو در شرق در مقاله ای با عنوان چه سرمان آمده یادآوری کرده که سال‌هاست که رادیو و تلویزیون برای هر لحظه و مناسبتی که توانسته از موسیقی استاد جلال ذوالفنون استفاده کرده است؛ «اندک اندک جمع مستان می‌رسند» برای دفاع مقدس، «از نگاه یاران به یاران ندا می‌رسد دوره رهایی فرا می‌رسد» برای آزادگان و لحظات زیبای رهایی اسرای عزیزمان، موسیقی تئاتر عروسکی حسن و خانم حنا که در دهه ۷۰ از تلویزیون پخش می‌شد، موسیقی متن انیمیشن «شکرستان» که دقیقا در یکم فروردین امسال هم پخش شد، استفاده از موسیقی آلبوم «پرند» در لحظات پیش از اذان و بسیاری دیگر...
با همه این ها نویسنده تاکید کرده که با اینکه ۳۰ سال رادیو و تلویزیون ایران از موسیقی استاد استفاده کرد تا روز یکم فروردین مجموع اخباری که در این زمینه در شبکه‌های مختلف و بی‌شمار تلویزیون ملی درباره فوت استاد ذوالفنون گفته شد شاید روی هم‌رفته بیش از یک دقیقه نشد. این در حالی بود که در همان شبکه‌ها درباره تصادف یکی از ستاره‌های فوتبال و همین‌طور فوت پدر گرامی مدیرعامل یکی از باشگاه‌های فوتبال فراوان گفته شد.
نویسنده مقاله شرق اما به یادآورده که شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج از ایران مساله فقدان این استاد موسیقی را منعکس کرده اند در حالی که هیچ‌کدام از مجری‌های برنامه‌های زنده و هیچ یک از موزیسین‌ها و خوانندگان (به غیر از فقط یک نفر) حتی اشاره‌ای کوچک به این ضایعه بزرگ نکردند تا صبح از همه جا صحبت شد، شوخی‌های لوس و بی‌مزه کردند، انگار نه انگار که شب گذشته اتفاقی افتاده است.

تعطیلات و مطبوعات

غلامرضا کیا مهر در مقاله ای در اعتماد نوشته تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مطبوعات را رکن چهارم مشروطیت می‌نامیدند هدف اصلی از نگارش این یادداشت، درست بعد از پایان تعطیلات ۱۵ روزه نوروزی این است که معلوم شود آیا گردانندگان رکن چهارم دموکراسی خود را مقید به ایفای چنین نقشی در دموکراسی می‌دانند و اگر می‌دانند چرا هر سال حتی چند روز قبل از شروع رسمی تعطیلات نوروزی کرکره‌های رکن چهارم دموکراسی را پایین می‌کشند و مانند کارمندان دولت و نه حتی مانند دانش‌آموزان مدارس تا روز چهاردهم فروردین‌ماه کار و فعالیت خود را تعطیل و جامعه را با یک خلأ بزرگ اطلاع‌رسانی روبه‌رو می‌کنند؟
تا آنجا که نویسنده اطلاع دارد، مطبوعات در کشورهای پیشرفته و حتی در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت جهان، بی‌آنکه برای خود عنوان رکن چهارم دموکراسی قائل باشند، در هیچ‌یک از تعطیلات رسمی آن کشورها، انتشار خود را متوقف نمی‌کنند و مانند سایر مردم به تعطیلات طولانی نمی‌روند. این درست است که درصد بالایی از خوراک خبری و اطلاع‌رسانی مطبوعات ما را به دلیل نقش تعیین‌کننده دولت در همه شئون اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌دهند اما آیا خارج از محدوده دستگاه‌های دولتی و در متن زندگی روزمره مردم هیچ‌گونه واقعه و حادثه‌یی که اخبار و اطلاعات مربوط به آن، ارزش نشر و پخش داشته باشد وجود ندارد که مطبوعات ما بتوانند در غیاب خبرهای دولتی، درباره آنها دست به اطلاع‌رسانی بزنند؟
پوریا عالمی هم در مانیفست سیزده نوشته:سیزده روز بیشتر است که تعطیل است و آب از آب تکان نخورده. نه در اقتصاد، نه در سیاست، نه در بورس، نه در ما، نه در شما، نه در دشمن، نه در جاهای دیگر. (البته تنها چیزی که تغییر کرده صورت ظاهر سیاستمداران است که به خاطر خوردن آجیل و تخمه صورتشان پاشیده و جوش زده و نهانشان عیان شده. که این موضوع به ما دخلی ندارد.) خلاصه این تعطیلات ثابت کرد شش ماه هم تعطیل باشیم اتفاقی نمی‌افتد و این یعنی در ثبات کامل به سر می‌بریم و هیچی رویمان تاثیرگذار نیست.
به نوشته طنزنویس اعتماد: برخلاف اروپا و امریکا که تقی به توقی بخورد اقتصادشان بالا و پایین می‌شود، تا این لحظه بالا و پایین ما تغییری نکرده و همه‌چیز سر جای خودش است. این جابه‌جایی، مساله مهمی است که تحلیلگران بهش دقت نمی‌کنند. لطفا از این به بعد بهش دقت کنید.

تولید ملی؛ کار یا شعار

در حالی که بیشتر روزنامه های امروز صبح سخن رهبر ایران را برگزیده اند که سال ۹۱ را سال تولید ملی اعلام کرده است محمد نهاوندیان در مقاله ای در شرق با اشاره به همین موضوع نوشته نباید فراموش کرد که نیل به این مقصود لازمه‌هایی دارد که اصلی‌ترین آن، رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان کشور و توجه به بهبود مستمر فضای کسب و کار است. بی‌شک رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور در حوزه اقتصاد مستلزم حمایت از تولید داخل و مشارکت حداکثری بخش خصوصی در اجرای برنامه‌های اقتصادی است.
نویسنده اضافه کرده اگر بخواهیم با این پیام برخوردی جدی و عملی و فراتر از تعارف و تکرار شعار داشته باشیم، باید هم تعریف دقیقی از این عبارت داشته باشیم و هم لوازم توفیق در آن را بشناسیم و شاخص‌های این توفیق را تبیین کنیم.
رییس اتاق بازرگانی و صنعت و معادن در مقاله شرق تاکید کرده در حال حاضر تولید با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که از مشکلات دیگر برای واحدهای صنعتی کشور در فضای رقابت جهانی چه در داخل اقتصاد و چه در بازارهای صادراتی می‌توان به بالا بودن هزینه‌های تحمیلی به بخش صنعت اشاره کرد. در شرایطی که نرخ تورم در داخل کشور بیشتر از نرخ تورم جهانی باشد و ما سیاست تثبیت نرخ ارز را دنبال کرده باشیم هر سال که می‌گذرد در پایان سال قدرت رقابتی تولیدکننده داخلی نسبت به رقیب خارجی خودش پایین‌تر می‌رود. پس اگر می‌خواهیم از تولید ملی به معنای کلمه حمایت کنیم باید مسایل و مشکلات یادشده را به دقت موشکافی کرده و در راستای کاهش بروکراسی حاکم و همچنین رفع موانع موجود بر سر راه تولید قدم برداریم.
فرشاد مومنی اقتصاددان در مقاله ای در اعتماد با عنوان "با واقعیت ها لجبازی نکنید" نوشته "در آغاز سال جدید علی‌الاصول باید به امیدها و نویدها بیشتر اهمیت داد و آنها را برجسته‌تر کرد، اما در عین حال باید توجه کرد که فاصله گرفتن بیش از حد از واقعیت نیز می‌تواند خسارت‌بار و پرهزینه باشد. بنابراین در عین حال که همچنان باید بر امیدواری خود در جهت توجه به بدیهیات اولیه در سطح سیاستگذاری اقتصادی پافشاری کنیم اما نمی‌توانیم از این واقعیت نیز خود را چندان دور نگه داریم که مسائل جدی و مهمی فراروی نظام سیاستگذاری کشور قرار دارد که اگر به دقت و با جدیت به آنها توجه نشود، بیم آن می‌رود که حتی فرصت‌ها نیز به تهدید تبدیل شوند."
مقاله اعتماد با این سئوال ادامه می یابد که چرا تنها تعداد اندکی از کشورهای جهان می‌توانند و یا تاکنون توانسته‌اند از درآمدهای نفتی به مثابه یک موهبت استفاده کنند. در پاسخ به چنین سوالی از زوایای متفاوتی می‌توان سخن به میان آورد، اما طی دو دهه گذشته یک زاویه با درجه اهمیت استثنایی مورد توجه نظریه‌پردازان و کارشناسان قرار گرفته است و آن هم چیزی جز نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت نیست. طی دو دهه اخیر بخش عمده‌یی از ادبیات موضوع ناظر بر این مساله است که واقعیت جز این نیست که بهانه‌هایی همچون نسبت دادن همه کاستی‌ها به نفت چیزی جز رد گم کردن یا خود را فریب دادن یا از مسوولیت فرار کردن به حساب نمی‌آید.
پویا جبل عاملی در سرمقاله دنیای اقتصاد از دشواری های اقتصاد ایران نوشته که در کلام رییس بانک مرکزی هم منعکس شده و اضافه کرده ضمن آنکه آقای بهمنی با صراحت بیشتری از مشکلات پیش‌رو سخن می‌راند و در عین حال با واقع‌بینی بیشتر و به دور از وعده‌های مرسوم به ترسیم تصویری از اقتصاد ایران تمایل دارد که با وجود معضلاتی که به خصوص از حوزه بین‌الملل در سال پیش رو بر این اقتصاد سنگینی خواهد کرد، نتواند آنچنان بر معیشت مردم تاثیر بگذارد.
با روز طبیعت، کارتون جواد تکخو، اعتماد
با روز طبیعت، کارتون جواد تکخو، اعتماد
این گزاره هر چند نشان‌دهنده آن است که بانک مرکزی به دور از ایده‌آل‌ها، به واقعیات ملموس اقتصاد ایران نظاره می‌کند، اما حاکی از این امر نیز هست که سیاستگذاران اقتصادی ایران بیش از هر زمان دیگر مجبور هستند تا با ریسک‌هایی دست‌وپنجه نرم کنند که از حوزه‌هایی خارج از حیطه اقتصاد بر آنان تحمیل می‌شود و این امر برای اقتصادی که خواهان رشد و ترقی افزون‌تر است، نمی‌تواند مطلوب باشد. شاید رییس کل با بیان این عبارات که در جای جای مقاله وی به چشم می‌خورد، در پی آن است تا دستگاه‌های مسوول را به کاهش این ریسک‌ها فرا بخواند.
فراتر از این، رییس‌کل اذعان به این مساله می‌کند که پیش از افزایش نرخ بهره بانکی، سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و طلا موثر نبوده است و در عین حال سیاست‌های پولی جدید را راهکاری می‌داند که توانسته به طور کارآمدتری بر این بازارها تاثیر بگذارد. هر چند می‌توان با رییس کل همراهی کرد و همواره یکی از توصیه‌های کارشناسان برای کنترل شوک‌ها در بازار ارز و طلا، افزایش سود بانکی بوده است، اما نمی‌توان از این مساله چشم پوشی کرد که بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ یکی از دستاورد‌های خودش را که تک نرخی شدن قیمت ارز بود از دست داد.

درس نوروز ۹۱ برای گردشگران ایرانی

محمد درویش در یادداشتی در شرق نوشت نگارنده در تعطیلات نوروزی امسال، این بخت را داشت تا چند استان کشور را از اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تا فارس و بوشهر و... درنوردد. تقریبا در تمامی این مسیر چند هزارکیلومتری، چیزی که موج می‌زد، جمعیت بود و جمعیت... به نحوی که به سختی می‌شد مثلا در امتداد بلوار ساحل طولانی بوشهر، محلی خالی برای ایستادن و تماشای خلیج‌فارس یافت.
به نظر نویسنده این مقاله و البته نوروز امسال، شاید یک ویژگی منحصربه‌فرد دیگر هم داشت؛ به ویژه برای آن ۱۸ میلیون گردشگری که تعطیلات خود را در کنار دریاچه ارومیه، گاوخونی، زاینده‌رود، دریاچه پریشان، تالاب بختگان و دشت ارژن، جنگل‌های برم، آبشار آتشگاه لردگان و تالاب شادگان گذراندند. زیرا آنها به چشم خود مرگ باورنکردنی بزرگ‌ترین آبگیرها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و رویشگاه‌های جنگلی وطن را دیدند و شاید برخی از آنها گونه‌هایشان از تماشای این مرگ خاموش خیس هم شد...

دنبال نخود سیاه

روز طبیعت، کار هادی حیدری، شرقنویسنده ستون کاناپه در اعتماد وضعیت سیزده به در مطبوعات را چنین توصیف کرده است: در این لحظه که شما دارید سبزه گره می‌زنید و مشغول نوشیدن نوشابه رژیمی هستید و روی چمن ولو شده‌اید، ما آمدیم در تحریریه روزنامه و مشغول نوشیدن چای هستیم و روی کاناپه مستقر شدیم و مشغول نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی هستیم.
روز طبیعت، کار هادی حیدری، شرق
به نوشته این ستون: بساط آبدارخانه هم تعطیل است و همه «چایی‌سرخود» شده‌اند. در این لحظه – واقعا - شما هنوز روی چمن ولو هستید و دارید نوشابه می‌خورید؟ بس است دیگر. زیاده‌روی نکنید. در ضمن، اگر دارید سبزه گره می‌زنید، شماها که دست‌تان به گره ‌زدن آشناست، بی‌زحمت برای همه جوانان هم یک گره‌هایی بزنید، بلکه افاقه کرد و در سال جدید همه ازدواج کنند و سرشان گرم شود و دیگر کاری به سیاست و اقتصاد نداشته باشند و این طوری دغدغه دولت هم کم شود که دیگر هی به زور وام ازدواج و هر بچه یک میلیون و این چیزها جوانان را نفرستد دنبال نخود سیاه. خیلی ممنون.

 

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید افزایش قیمت بنزین به قانون جدیدی نیاز دارد

عماد حسینی ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت بنزین را نیازمند تصویب قانون جدیدی دانسته و افزوده است که بر اساس قانون هیچ درصدی نمی تواند به قیمت بنزین اضافه شود.
در روزهای اخیر گزارشهایی مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بنزین منتشر شده که با واکنش نمایندگان مجلس روبرو شده است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بنقل از آقای حسینی نوشته است که دولت باید افزایش بهای بنزین را در سال سوم اجرای سیاست هدفمند کردن یارانه ها از سر بگیرد؛ زیرا به گفته او «در سال اول به اندازه دو سال آزاد سازی قیمت اعمال شده است».
بر پایه آمار رسمی مصرف بنزین در ماههای اخیر افزایش یافته و به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.




کشف ۳۰۰ تن گوشت تاريخ مصرف گذشته در تهران

محمد حسین مولاخواه، مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روز یکشنبه، ۱۳ فروردین، گفته که نزدیک به ۳۰۰ تن انواع گوشت گوسفندی وارداتی و داخلی تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه‌های بدون مجوز تهران پیدا شده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای مولاخواه گفته است: «ارزش این کشفیات سه میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان است و ضمن پلمپ مکان پیدا شدن این گوشت‌های از تاریخ گذشته، پرونده مدیر سردخانه و صاحب کالا به اتهام اعلام نکردن موجودی و احتکار به دادگاه فرستاده می‌شود.»
این گزارش می‌گوید صاحب کالاهای یاد شده، گوشت را برای توزیع در بازار عرضه مستقیم دریافت کرده ولی آن را در سردخانه مخفی کرده به همین دلیل از تاریخ مصرف آن گذشته بوده است.
بر اساس این گزارش، در این پرونده فقط صاحب کالا و سردخانه متهم نیست و این پرونده متهمان دیگری هم دارد. از جمله یکی دیگر از شرکت‌های واردکننده که متعهد به واردات و توزیع گوشت قرمز به شبکه‌های منتخب وزارت صنعت معدن و تجارت بوده، تعهد خود را اجرا نکرده و خارج از شبکه کالا به عرضه اقدام کرده است.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفته است: «بر اساس ردگیری‌های انجام شد، مشخص شد مقدار ۴۲۰ تن گوشت در سردخانه‌های شهرهای تهران، بوشهر، مشهد، ارومیه، اصفهان، شهرکرد و دزفول توزیع شده که هماهنگی لازم جهت توقیف و عرضه گوشت در شبکه تعیین شده با قیمت مصوب صورت گرفته است.»
این گزارش می‌گوید طبق تصمیمات اسفندماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصرف‌کننده، گوشت گوساله منجمد وارداتی برای قطعات ران کیلویی ۹هزار و۵۰۰ تومان، سردست ۹هزار و ۲۰۰ تومان، گردن هشت هزار و ۳۰۰ تومان و مخلوط ۹هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است .
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان همچنین گفته بیشترین تخلفات کشف شده به ترتیب مربوط به آهن آلات، برنج، سیمان، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، پودرشوینده و لاستیک است.




مالت مجوز کشتی ایرانی حامل نفت سوریه را لغو کرد


وزارت خارجه کشور مالت روز یک‌شنبه اعلام کرد که مقام‌های ترابری این کشور هفته گذشته مجوز یک کشتی نفت‌کش متعلق به ایران که تحت پرچم مالت به طور غیرقانونی برای سوریه نفت حمل می‌کرد را باطل کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز روز جمعه خبر داد پس از آنکه دولت سوریه به خاطر تحریم‌ها موفق به صدور یک محموله نفت خام به ارزش ۸۴ میلیون دلار از بندر طرطوس سوریه نشده‌بود، مقام‌های ایرانی یک کشتی نفت‌کش خود را برای حمل این نفت و رساندن آن به دست یک شرکت دولتی چینی ارسال کرده‌بودند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کشتی مذکور «ام. تی. تور» نام دارد و متعلق به شرکتی به نام «آی‌اس‌آی‌ام تور» است که «جزء آن دسته از شرکت‌هایی است که ایران برای دور زدن تحریم‌ها برپا کرده‌است.»
به گفته وزارت خارجه مالت، مقام‌های این کشور پس از آگاهی از اینکه این کشتی ایرانی با پرچم مالت اقدام به بارگیری ۱۲۰ هزار تن نفت خام برای دولت سوریه کرده است «بلافاصله» برای لغو مجوز آن اقدام کردند.
این وزارتخانه اعلام کرد: «مالت به رعایت کامل تحریم‌هایی که توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا وضع شده اند ادامه خواهد داد و هر کشتی دیگری که با پرچم مالت حرکت کند و به نقض تحریم‌ها بپردازد نیز لغو مجوز خواهد شد.»
مالت کشوری جزیره‌ای در جنوب ایتالیا است و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.
کمک های ایران برای صدور نفت سوریه در حالی است که جمهوری اسلامی خود مشمول تحریم‌های گسترده غرب و به‌ ویژه ایالات متحده است و برای فروش نفت خام هم‌اکنون با مشکلات زیادی روبه‌روست.
خبرگزاری رویترز به نقل از «منبعی در صنعت نفت» می‌گوید، کمپانی چینی که قرار بود نفت کشتی «ام. تی. تور» را دریافت کند «ژوهایی ژن‌رونگ» نام دارد و این شرکت، خود نیز در ماه ژانویه گذشته مشمول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده‌است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه ژانویه اعلام کرد که کمپانی «ژوهایی ژن‌رونگ» بزرگ‌ترین تامین‌کننده فراورده‌های پالایشی برای ایران است و به همین دلیل از تجارت در بازار آمریکا منع شده‌است.
به گفته مقامات آمریکایی، ایران به دنبال افزایش تحریم‌ها و با هدف دور زدن آنها، شرکت‌های صوری بسیاری را در نقاط مختلف جهان از جمله دبی و سنگاپور به ثبت رسانده‌است.
ایران و سوریه تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، اما سخنگوی کمپانی چینی از وجود این کشتی نفت‌کش و حمل نفت سوریه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌است.
ایران از هم‌پیمانان نزدیک حکومت بشار اسد در سوریه است و چین نیز با وتو کردن قطعنامه‌های سازمان ملل علیه خونریزی در سوریه از دولت اسد پشتیبانی کرده‌است.
کشورهای غربی و عربی تحریم‌هایی را علیه دولت سوریه وضع کرده‌اند تا این دولت را وادار به توقف سرکوب معترضان کنند.
اعتراض‌های ضد دولتی در سوریه از حدود یک سال پیش آغاز شده است و به برآورد سازمان ملل تاکنون حدود ۹ هزار شهروند سوری در جریان سرکوب این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.




ديدار دانشجويان فرانسوی و ايرانی از اردوگاه های مرگ در لهستان

 اتحاديه دانشجويان يهودی فرانسه امسال برای نخستين بار توری متشکل از دانشجويان يهودی فرانسه و دانشجويان ايرانی برای بازديد از اردوگاه های مرگ اسرای يهودی در لهستان ترتيب داده است.
اين تور پنج روزه از بيست و هشتم مارس برابر با نهم فروردين ماه آغاز شده و تا سيزدهم فروردين ماه ادامه داشت.
به گفته ساشا رن گورتس، نايب رئيس اتحاديه دانشجويان يهودی فرانسه، هدف از سازمان دادن اين تور که برای نخستين بار انجام شده، مبارزه با نژاد پرستی و يهودی ستيزی بوده و شرکت کنندگان در اين سفر پنج روزه به بازديد از اردوگاه های کار اجباری و اتاق های گازی برده شده اند که نازی ها برای کشتار يهودی ها در طول جنگ جهانی دوم در لهستان از  آنها استفاده می کردند.
ساشا رن گورتس اهميت اين تور پنج روزه را آشنا کردن ايرانيان با وقايعی می داند که برای يهوديان در اردوگاه های کار اجباری و اتاق های گاز افتاده و جان ميليون ها تن از آنان را گرفته است.
اينکه حکومت فعلی ايران موضعی خصمانه نسبت به يهوديان دارد و محمود احمدی نژاد کشته شدن شش ميليون يهودی را انکار می کند، اين سفر حامل پيام صلح برای ايران است.
شرکت ما در اين سفرهمراه با دانشجويان ايرانی حامل دو پيام است؛ اول اينکه اقدام هولوکاست اقدامی نژاد پرستانه است و انکار يکی از مخوف ترين کشتارها در تاريخ است.
پيام دوم هم اين است که ما مردم يهودی و مردم ايران با يکديگر دشمنی نداريم.
امين کريميان، دانشجوی ايرانی ساکن لندن و عضو هيات رئيسه کنفدراسيون دانشجويان ايرانی که همراه با هشت تن ديگر از ايرانيان برای بازديد از کشتارگاه های يهوديان همراه با اين تور به لهستان سفر کرده هدف از اين سفر را اين طور شرح می دهد: «فکر می کنم اين فرصت خيلی خوبی بود که افراد يهودی و دانشجويان يهودی را بهتر بشناسيم و بتوانيم يک اتحاد مابين دانشجويان ايرانی و مردم اسرائيل و يهوديان کل دنيا برقرار کنيم.»
اين سفر پنج روزه با بازديد از اردوگاه مرگ ترويلينکاه در نزديکی مرز ورشو، پايتخت لهستان شروع شده و با بازديد از اردوگاه آشوييتس در اين کشور ادامه يافته است.
بخشی از اين تور هم به ديدار با يهوديان شهر کراکو اختصاص يافته است.
ضمن اينکه يکی از بازماندگان واقعه هولوکاست هم ميهمانان اين تور را همراهی می کرده است.
اتحاديه دانشجويان يهودی فرانسه در سال ۱۹۴۴ ميلادی، يعنی ۶۸ سال قبل از سوی يکی از اعضای جنبش مقاومت فرانسه که از بازماندگان هولوکاست بوده پايه گذاری شده و هدف آن کمک به دانشجويان يهودی برای از سر گرفتن زندگی عادی و ادامه تحصيل در دانشگاه ها بوده است.
به گفته ساشا رين گورتس، اين اتحاديه قصد دارد در آينده اين گونه سفرها را ادامه دهد و احتمالا فيلمی نيز در اين زمينه تهيه کند.



رهبران جامعه بهایی،۱۰ هزار روز پشت ميله های زندان

اتحاد برای ايران» پلاکاردهايی را روی دوچرخه ها نصب کرده که روی آنها تصاوير هفت بهايی زندانی ديده می شد.
 با رسيدن اول آوريل ( ۱۳ فروردين) ۲۰۱۲، رهبران جامعه بهايی ايران جمعاً ده هزار  روز را در زندان های ايران بسر برده اند.
به اين مناسبت کمپين «اتحاد برای ايران»، روز يکشنبه اول آوريل، برای دفاع از زندانيان عقيدتی و سياسی در ايران دست به اقدامات اعتراضی در ۱۲ شهر جهان از جمله برلين، دهلی نو، واشينگتن و پاريس زده است. هدف اين فعاليت ها اطلاع رسانی و آگاهی مردم جهان در مورد وضع زندانيان بهايی و ديگر زندانيان عقيديتی در ايران بوده است.
«اتحاد برای ايران» (United4iran)، خود را سازمان غيرانتفاعی معرفی می کند که برای دفاع از حقوق بشر  و جامعه مدنی ايران فعاليت می کند.
درشهر برلين در آلمان،  فعالان حقوق بشری بهايی و غيربهايی کمپين «اتحاد برای ايران» پلاکاردهايی را روی دوچرخه هايشان نصب کرده بودند که روی آنها تصاوير هفت بهايی زندانی ديده می شد. بالا و زير تصاوير آنها به زبان آلمانی نوشته شده بود: «آزادی برای بهایيان: زندانی های عقيدتی در ايران. آنها بخاطر عقيده شان به بيست سال زندان محکوم شده است.»

درون تصاوير  رهبران بهايی، صدها عکس مينياتوری زندانيان سياسی درج شده است: عکس های روزنامه نويسان، وکلا، فعالين صنفی، دانشجويان، فعالين حقوق زنان، شخصيتهای مذهبی و رهبران اپوزيسيون ايران.

عده ای از بهاييان برلين و دوستانشان در نامه ای سرگشاده  خطاب به وزير خارجه آلمان آقای گيدو وستروله نوشته اند که رهبران جامعه ۳۰۰ هزار نفره بهايی در ايران بيگناه ميباشند و فقط مسئول کارهای اجتماعی جامعه بهایيان در ايران بوده اند. بعلاوه در آن نامه تذکر داده شده که حتی آقای عبدالفتاح سلطانی، عضو کانون وکلای دادگستری و کانون مدافعان حقوق بشر که جايزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان را هم دريافت کرده است و منجمله از بهائيان ايران دفاع ميکرد به هيجده سال زندان محکوم شده است.
  نويسندگان نامه به وزير خارجه آلمان نگرانی خود را از اينکه جامعه جهانی زندانيان عقيدتی در ايران را به فراموشی بسپرد، می نويسند که مسائل  مربوط به برنامه اتمی ايران در مطبوعات جهانی مرتب مطرح ميشوند ولی به نقض حقوق بشر در ايران به اندازه کافی توجه  نميشود.

در آن نامه خطاب به آقای وستروله  آمده است: «ما ميدانيم که دولت آلمان و اتحاديه اروپا با مسائل حقوق بشر در ايران دائما مشغول ميباشند. ولی ما نگرانيم که انتقاد به نمايندگان رسمی ايران در گفتگوها ودر جلسات سازمان ملل متحد کافی نباشند.»

سارا شورد، يکی از شهروندان آمريکايی که  بیش از یک سال در ايران بازداشت بوده از اين کمپين حمايت کرده است.
طبق گزارش «اتحاد برای ايران»  سارا شورد که در زندان با يکی از بهاییان آشنا شده بود گفت: «من و خانم کمال آبادی را با چشم های بسته به بخش بهداشت زندان بردند. او با محبت دست به  شانه های من می کشيد و با لبخند اظهار تاسف  ميکرد که  چرا من در سلولم تنها هستم. بعد او خود را معرفی کرد.»
  خانم شورد ميگويد: «آنها فقط بخاطر اعتقادات مذهبی شان در حبس نگه داشته ميشوند آنها در زندانند زيرا از حقوق شهروندی و حق تحصيل بهائيان دفاع ميکنند.»
خانم  شورد تاکيد کرد:«دولت ايران کاملا بر خلاف قوانين بين المللی عمل ميکند. همه زندانيان عقيدتی و سياسی بايد آزاد شوند.»
  خانم فيروزه محمودی بنيانگذار «اتحاد برای ايران» که ساکن آمريکاست، گفت: «ما اميدواريم که با اين آکسيون توجه جامعه بين المللی را به عذابی که به اين هفت نفر از رهبران جامعه بهایی ايران وارد ميشود جلب کنيم.»
در ۲۵ مارس ۲۰۱۲ نیز سنای آمريکا با صدور قطعنامه ای خواهان آزادی رهبران جامعه بهایی در ايران شد.


در حالی‌که تحریم‌های فزاینده بین‌المللی ایران را با چالش‌های جدی اقتصادی مواجه کرده، وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواستار انسجام ملی، حتی همبستگی با مخالفان نظام در خارج کشور در زمینه مناقشه اتمی شد.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفت که فشارهای غرب بر ایران ادامه داشته و در زمینه تحریم‌ها عقب‌نشینی از سوی کشورهای غربی مشاهده نمی‌شود.
پیشتر برخی از مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که مستثنی کردن ۱۱ کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک عقب‌نشینی است.
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۲ فروردین ۱۳۹۱) در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه مدعی شده بود که اقدام آمریکا در معاف کردن موسسات مالی ۱۱ کشور جهان از تحریم‌های ایران یک "عقب‌نشينی آشكار" است.
مقامات ایالت متحده همواره تاکید کرده‌اند که آمریکا در تحریم نفتی ایران متوجه منافع متحدان خود بوده و خواهان جلوگیری از افزایش بی‌رویه بهای نفت خام در بازارهای جهانی است.
صالحی بر ضرورت انسجام ملی در برابر تحریم‌های غرب تاکید کرد و گفت: «وقتی غرب بداند که ما همچون صخره‌ای مستحکم در مقابل آنها ایستاده‌ایم و امکان ایجاد هیچ روزنه‌ای در این صخره وجود ندارد کوتاه می‌آید. اما عقیده دارم هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند.»
صالحی: ضرورت همبستگی با مخالفان نظام در مناقشه اتمی
در حالی‌که اختلافات سیاسی میان جناح‌های درون نظام شدت گرفته و تشکل‌های اصلاح‌طلب نیز به خارج از دایره قدرت رانده شده‌اند، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر همبستگی ملی گفت: «ما می‌توانیم با وجود اختلافاتی که حاصل تفاوت افکار است و ضمن احترام به آرای یکدیگر‌درباره منافع کشورمان یکدست و یکپارچه باشیم.»

احمد داوداغلو و علی‌اکبر صالحی وزیران خارجه ترکیه و ایران. برگزاری مذاکرات اتمی در استانبول هنوز قطعی نیست.
احمد داوداغلو و علی‌اکبر صالحی وزیران خارجه ترکیه و ایران. برگزاری مذاکرات اتمی در استانبول هنوز قطعی نیست.
صالحی این همبستگی را حتی به ایرانیان خارج کشور نیز توسعه داد و تصریح کرد: «حتی ایرانیانی که در خارج از کشور نظرات متفاوتی درباره نظام دارند، بر حق مسلم استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید دارند و امیدواریم که آنها نیز به حقیقت انقلاب اسلامی پی ببرند.» وی از ایرانیان خارج کشور خواست که اشتباهات فردی را به پای نظام نگذارند.
"دشمن را دست کم نمی‌گیریم"
صالحی تاکید کرد که جمهوری اسلامی در رویارویی با غرب «هیچ دشمنی را حتی اگر حقیر و کوچک هم باشد، دست کم» نمی‌گیرد. وزیر خارجه ایران تاکید کرد:«غرب تصور می‌کند که ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر با فشار آمریکا کوتاه می‌آید در صورتی که این تصور از اساس اشتباه است.»
مهمان‌پرست: آمادگی ایران برای از سرگیری روابط با بریتانیا
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به ارزیابی عملکرد وزارت امورخارجه ایران در سال ۹۰ پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به قطع مناسبات دیپلماتیک با بریتانیا درباره احتمال برقراری مجدد روابط گفت: «از نظر ما زمینه برای توسعه روابط با همه کشورهای اروپایی حتی انگلیس، می‌تواند آماده باشد. شرط یک رابطه خوب و پایدار، احترام گذاشتن به حقوق ملت ما، عدم پیگیری سیاست دخالت در امور داخلی و احترام به رای مردم و حقوق ملت ایران برای دسترسی به دانش و پیشرفت است.»
در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران و اشغال موقت آن، دولت بریتانیا دیپلمات‌‌های خود از ایران را فراخواند و با بستن سفارت خود در تهران از کارکنان سفارت ایران نیز خواست که خاک بریتانیا را ترک کنند.
مناسبات جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا در سال ۹۰ یکی از پر تنش‌ترین دوره‌ها در مناسبات دو جانبه به شمار می‌آید. اتحادیه اروپا با برقراری تحریم‌های مختلف ‌سرانجام تصمیم به قطع واردات نفت از ایران گرفت.
سلطانیه: غنی‌سازی را تعلیق نمی‌کنیم
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد و ما مصمم به پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای‌مان هستیم.»
سلطانیه درباره حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران گفت: «هیچ‌کس جرات حمله به ایران را ندارد.» وی افزود اما در صورت حمله «یک پاسخ قوی با یک مشت آهنین در انتظار اسرائیل است.»
انتظار می‌رود که مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ در اواخر فروردین ماه برگزار شود. پیشتر استانبول به عنوان مکان برگزاری این مذاکرات مطرح شده بود، اما هنوز گمانه‌زنی‌ها درباره محل قطعی مذاکرات ادامه دارد.

شورای ملی سوریه به کمک‌ برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به نیروهای مسلح مخالف رژیم اسد حقوق پرداخت می‌کند. حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای هزینه‌های "ارتش آزاد سوریه" در سه ماه آینده منظور شده است.
برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اعلام کردند که موافق اعطای کمک‌های مالی به شورای ملی سوریه هستند. حدود ۱۰۰ میلیون دلار در طی سه ماه آینده برای "ارتش آزاد سوریه" در نظر گرفته شده است.
برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه در روز یک‌شنبه (۱۳ فروردین/۱ آوریل) در نشست "دوستان سوریه" در استانبول اعلام کرد که این شورا به نظامیان جداشده از ارتش سوریه حقوق و مستمری پرداخت خواهد کرد.
شورای ملی سوریه با کسب اعتماد از شرکت‌کنندگان در نشست استانبول توانست موقعیت خود را به عنوان تنها نماینده مخالفان سوریه بهبود بخشد. غلیون حکومت اسد را رژیمی تروریست خواند و گفت: «ما برای برقراری دمکراسی و برضد تروریسم رژیم حاکم قیام کرده‌ایم.»
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش می‌دهد که برخی کشورهای عربی آمادگی خود را برای پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار به شورای ملی سوریه به منظور حمایت از نیروهای مسلح مخالفان در سه ماه آینده اعلام کرده‌اند.
محلم الدروبی یکی از اعضای شورای ملی سوریه نیز این خبر را در حاشیه نشست استانبول تایید کرده است. بخش اصلی این کمک‌ها از سوی عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی تامین خواهد شد.
در نشست استانبول حدود ۸۳ کشور و نهاد بین‌المللی حضور داشتند. اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در اجلاس "دوستان سوریه" گفت: «نباید در مقابل کشتار مردم سوریه به دست رژیم این کشور ساکت نشست.»
عربستان سعودی و قطر پیشتر خواهان تسلیح مخالفان اسد شده بودند، اما کشورهای غربی هنوز به تلاش‌های کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای یافتن راه‌حلی سیاسی امید دارند.


تظاهرات مخالفان اسد در استانبولحمد بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر نیز خواستار جدولی زمانی برای ماموریت کوفی عنان در سوریه شد. شرکت‌کنندگان در نشست استانبول نیز تاکید کردند در صورتی که «کشتار مردم در سوریه ادامه یابد شورای امنیت سازمان ملل متحد باید وارد عمل شود.»
بیانیه پایانی اجلاس "دوستان سوریه" تاکید می‌کند که بشار اسد زمانی نامحدود برای پایان دادن به خشونت‌ها و تحقق برنامه شش ماده‌ای کوفی عنان ندارد.
آمریکا درصدد تشدید فشارها بر رژیم اسد است

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا ضمن هشدار به بشار اسد تصریح کرد که ادامه خشونت در سوریه "پیامدهایی جدی" برای مقامات سوری در پی خواهد داشت.
کلینتون گفت: «یک هفته از ارائه برنامه عنان می‌گذرد و ما باید تصمیم بگیریم. فهرست نقض وعد‌ه‌های رژیم اسد طولانی‌تر می‌شود.» وی تصریح کرد که ایالت متحده شیوه برخورد خود با دولت سوریه را شدیدتر خواهد کرد.
به گفته کلینتون آمریکا در زمینه ارتباطات به مخالفان اسد یاری می‌رساند. وزیر امورخارجه آمریکا افزود: «ما سرگرم رایزنی با متحدان خود برای گسترش کمک‌ها به مخالفان هستیم.»
آلمان خواهان اجرای سریع برنامه عنان شد
گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان نیز ضمن تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک، دولت سوریه را تهدید به تحریم‌های بیشتر کرد. وی از حکومت سوریه خواست که برنامه صلح کوفی عنان را هر چه سریع‌تر به اجرا بگذارد.
وزیر امورخارجه آلمان تاکید کرد که «راه‌حل سیاسی را نمی‌توان معوق گذاشت. ما تحریم‌ها بر حکومت سوریه را افزایش خواهیم داد.»


ترکیه در صدد کاهش ۲۰ درصد از میزان واردات نفت خود از ایران است. ایالات متحده از این تصمیم آنکارا حمایت کرده است. ترکیه می‌خواهد به این ترتیب از تحریم‌ها و مجازات احتمالی از سوی آمریکا در امان بماند.
ایالات متحده روز یک‌شنبه (۱ آوریل٬ ۱۳ فروردین) نسبت به تصمیم ترکیه مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت از ایران ابراز خرسندی و حمایت کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ هیلاری کلینتون٬ وزیر امورخارجه آمریکا٬ در کنفرانسی خبری در حاشیه کنفرانس «دوستان سوریه» در استانبول گفت: «من از شنیدن بیانیه ترکیه درباره این‌که این کشور به‌طور قابل توجهی از میزان واردات نفت‌خام خود از ایران خواهد کاست٬ دل‌گرم شده‌ام. ما قطعا از این بیانیه پشتیبانی می‌کنیم.»
توپراس٬ شرکت ملی نفت ترکیه٬ روز جمعه اعلام کرد که ۲۰ درصد از میزان واردات نفت خود از ایران را کاسته است. این اقدام ترکیه٬ گامی در جهت همراهی با جامعه جهانی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران و افزایش انزوای جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی است.
کمپانی توپراس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «با توجه به شرایط» تصمیم کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت‌خام از ایران را اتخاذ کرده است. ترکیه که یک‌سوم نیاز نفتی‌اش را از طریق واردات از ایران تامین می‌کند٬ بدین ‌خاطر چنین تصمیمی گرفته که از مجازات احتمالی آمریکا در آینده نزدیک در امان بماند. مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که جای خالی نفت ایران را با نفت لیبی پر خواهند کرد.

بر اساس طرحی که به‌تازگی توسط باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ به تایید نهایی رسید٬ ایالات متحده آن دسته از بانک‌ها و موسسات مالی خارجی را که هم‌چنان به خرید نفت از ایران و تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند٬ تحریم خواهد کرد.
نگرانی از افزایش بهای نفت

آمریکا با ستایش از کشورهایی که در حال کاهش وابستگی خود به نفت ایران‌اند٬ پیش‌تر اعلام کرده بود که ژاپن و ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا از چنین تحریم‌هایی معاف خواهند بود. مقامات ترکیه گفته بودند که تلاش می‌کنند تا آنها هم به چنین معافیتی دست یابند.
اتحادیه اروپا٬ ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌گویند هدف از افزایش بی‌سابقه فشار بر ایران٬ جلوگیری از حمله نظامی احتمالی از سوی اسرائیل و نیز وادار کردن رهبران جمهوری اسلامی به تغییر رفتار و عقب‌نشینی از مواضع سرسختانه در قبال برنامه هسته‌ای است.
با بالاگرفتن تنش‌های میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز جمهوری اسلامی٬ بهای نفت در بازارهای جهانی روندی افزایشی در پیش گرفته و این مساله در اولویت اقدامات مقامات آمریکایی است که وادار کردن دیگر کشورها به کاهش یا قطع خرید نفت‌خام از ایران موجب افزایش برق‌آسای قیمت‌ها نشود.
ترکیه از برنامه هسته‌ای ایران برای مصارف صلح‌آمیز حمایت کرده و می‌کوشد تا برای ازسرگیری مذاکرات ایران وگروه ۱+۵ و حل‌وفصل بحران ۹ ساله هسته‌ای ایران نقش میانجی را برعهده بگیرد. مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ۱۴ و ۱۵ آوریل به میزبانی استانبول برگزار خواهد شد.
قرار است کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، امروز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه (دوم آوریل) برای توضیح درباره روند اجرا شدن طرح صلح پیشنهادی‌اش برای حل بحران این کشور در شورای امنیت سازمان ملل حضور یابد.
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هفته گذشته موافقت خود را با این طرح صلح اعلام کرد، اما گزارش ها همچنان از ادامه درگیری ها در این کشور حکایت دارد.
روز گذشته کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همزمان با پایان کنفرانس استانبول، موافقت کردند که هزینه های ارتش آزاد سوریه را از طریق مقامات شورای ملی این کشور بپردازند.
ارتش آزاد سوریه که از نیروهای جدا شده از ارتش این کشور تشکیل شده، در حال حاضر علیه دولت سوریه فعالیت می‌کند.


محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرده که با ایجاد "چالش‌های" جدید، درصدد فرار از پاسخگویی است.
آقای دهقان به خبرگزاری مهر گفته است دولت به دنبال فرار از پاسخگویی در برابر نوسانات بازار طلا و ارز، ناکارآمدی برخی مسئولان اقتصادی وفساد اقتصادی است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در باره انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفت: "این فرد شایستگی هیچ مسئولیتی را ندارد و نباید در پست های کلیدی و مهم قرار گیرد."
او افزود: "از دولت انجام هر عمل غیر قانونی بر می آید."
انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی انتقادهایی را به دنبال داشته است.
پس از انتخابات سال ۸۸ ریاست جمهوری، سعید مرتضوی، که دادستان تهران بود، از سمت خود برکنار شد و از قوه قضائیه به دولت رفت. دولت آقای احمدی نژاد او را ابتدا به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس به ریاست صندوق تأمین اجتماعی منصوب کرد.


هزاران نفر در هنگ کنگ علیه "دخالت‌های دولت چین" در روند انتخاب رئیس شورای اجرایی این منطقه دست به تظاهرات زدند.
سازمان دهندگان این تظاهرات که روز گذشته برگزار شد، گفتند بیش از ۱۵ هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند.
تظاهرکنندگان خواهان انتخاب رئیس شورای اجرایی این منطقه با رای گیری مستقیم شدند.
در حال حاضر یک هیات، رئیس شورای اجرایی را انتخاب می کند که معترضان می گویند اکثر اعضای آن را افراد وفادار به دولت چین تشکیل می دهند.
پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز فلفل استفاده کرد.
سی وای لیونگ، مشاور سابق دولت چین گفته است از حق مردم برای بیان نظراتشان حمایت می کند.
او در ماه مارس در یک انتخابات جنجالی به عنوان رئیس شورای اجرایی هنگ کنگ انتخاب شد و دوره او از ژوئیه امسال آغاز می شود.
رئیس شورای اجرایی در هنگ کنگ، رئیس دولت این جزیره محسوب می شود.


با کاهش تنش ها میان هند و پاکستان، مقام های پاکستانی می گویند که آصف علی زرداری رئیس جمهوری این کشور، در ادامه ماه جاری به هند سفر خواهد کرد.
سخنگوی آقای زرداری گفت او در یک ظرفیت خصوصی از مقبره یک قدیس صوفی در ایالت راجستان در شمال غربی هند بازدید خواهد کرد.
او گفت این احتمال وجود دارد که این به یک دیدار رسمی بدل شود.
جیل مک گیورینگ خبرنگار بی بی سی می گوید این اولین دیدار یک رهبر پاکستان از هند ظرف هفت سال خواهد بود.
به گفته خبرنگار ما تنش ها میان دو کشور در یک سال گذشته تخفیف یافته و تلاش های قابل توجهی برای بهبود تجارت متقابل انجام شده است.
به گفته فرهت الله بابار سخنگوی دفتر ریاست جمهوری پاکستان، آقای زرداری "به زودی زود" از آرامگاه اجمر شریف در راجستان دیدار خواهد کرد.
زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستانزلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان رهسپار قطر شده تا در مورد مذاکره با طالبان برای پایان دادن به خشونتهای افغانستان، با مقامات این کشور گفتگو کند.
این سفر دو روزه، براساس دعوت رسمی از وزیر خارجه افغانستان صورت می گیرد.
وزارت خارجه افغانستان گفته که آقای رسول برای شرکت در نشستی در مورد سوریه به ترکیه رفته و از آنجا به قطر می رود.
مقامات این وزارت می گویند، اهداف اصلی گفت و گو میان آقای رسول و مقامات قطر، "تحکیم روابط دوجانبه و مشورت در زمینه چگونگی پیشبرد مذاکرات صلح" با طالبان است.
گروه طالبان پیشتر پذیرفته بود که برای پیشبرد مذاکرات صلح، دفتری در قطر برای آنها باز شود، اما این گروه اخیرا به دلیل آنچه که "ابهام" در موضع آمریکا خواند، اعلام کرد که مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده است.
گفته شد که یکی از اعتراض های طالبان، عدم رهایی پنج عضو این گروه از زندان گوانتانامو بوده است. این افراد قرار بود به عنوان بخشی از پیش شرط های طالبان برای آغاز مذاکرات صلح با آمریکا، از زندان آزاد شوند.
اما با وجود این موانع، آمریکا و دولت افغانستان تاکید کرده اند که هنوز به پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان مصمم هستند.
در چنین شرایطی، سفر وزیر خارجه افغانستان به قطر، نشان می دهد که این موضوع حداقل برای دولت افغانستان کماکان جدی است.
همزمان با این سفر، تلاشها در داخل افغانستان برای از سر گیری فعالیت شورای عالی صلح در این کشور تشدید شده است.
مقامات افغان گفته اند که بزودی قرار است رئیس این شورا تعیین شود.
فعالیت شورای عالی صلح پس از کشته شدن برهان الدین ربانی، رئیس پیشین آن، در اثر یک حمله انتحاری در کابل، کمرنگ شده است.
هنوز معلوم نیست که چه کسی برای ریاست این شورا انتخاب می شود، اما مقامات افغان گفته اند که رئیس جمهور کرزی در این زمینه "مشورت های لازم" را انجام داده است.




رجب طیب اردوغان و هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا ایران را ترغیب کرده است با اقدامات عملی نشان دهد که اعلامیه اش دایر بر مغایرت اصول اسلامی با ساخت سلاح اتمی جدی است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه در جریان دیداری در استانبول، خانم کلینتون را در جریان گفتگوهای اخیرش با مقام های ایرانی درباره برنامه اتمی آن کشور قرار داد. آقای اردوغان هفته گذشته به تهران سفر کرده بود.
یک روز پیشتر خانم کلینتون اعلام کرده بود که اعضای گروه ۱+۵ قرار است در روز ۱۳ آوریل با مقام های ایرانی در استانبول مذاکره کنند.
خانم کلینتون روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت: "به آنها (مقام های ترکیه) گفته شده که رهبر ایران سلاح های کشتار جمعی را از لحاظ مذهبی ممنوع و غیراسلامی می داند."
او افزود: "ما برای بحث درباره چگونگی بدل کردن آنچه یک بیانیه رسمی است به یک طرح عملی با ایرانی ها ملاقات می کنیم. این یک عقیده انتزاعی نیست، بلکه یک سیاست دولتی است. این سیاست دولتی را می توان به شکل های مختلف به نمایش گذاشت.... جامعه بین المللی اکنون می خواهد شاهد اعمال مرتبط با آن عقیده، که رسما بیان شده، باشد."
او به باز کردن درهای تاسیسات اتمی ایران به روی بازرسان بین المللی و همچنین انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به خارج در ازای دریافت سوخت راکتور تحقیقاتی اشاره کرد.
خانم کلینتون گفته است که مذاکرات آتی استانبول با ایران "بی انتها" نخواهد بود. او روشن کرده که زمان برای حل اختلاف بر سر ماهیت برنامه اتمی ایران به تدریج از دست می رود.
آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در سال ۲۰۰۵ طی فتوایی سلاح های اتمی را "حرام" اعلام کرد. مقام های ایرانی اخیرا تاکید کرده اند که این فتوا حتی در زمان جنگ تغییری نخواهد کرد.

استقبال از تصمیم ترکیه

خانم کلینتون روز یکشنبه همچنین از تصمیم ترکیه برای کاهش خرید نفت ایران استقبال کرد.
خانم کلینتون گفت: "من از شنیدن اعلامیه ترکیه دایر بر اینکه به طور قابل توجهی از واردات نفت خام از ایران خواهد کاست دلگرم شده ام. ما مسلما از آن استقبال می کنیم."
توپراش، شرکت ملی نفت ترکیه روز جمعه اعلام کرده بود که خرید نفت خام از ایران را تا ۲۰ درصد کم می‌کند و آن را با نفت لیبی جایگزین می‌کند.
سفیر آمریکا در آنکارا روز پنجشنبه از ترکیه خواسته بود خرید نفت از ایران را کاهش دهد.
ترکیه امیدوار است با کاهش خرید نفت از ایران، از تحریم‌های تازه آمریکا معاف شود.
تحریم‌های مصوب آمریکا علیه ایران از روز ۲۸ ژوئن (هشتم تیر) و تحریم‌های اتحادیه اروپا از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) امسال اجرایی می‌شوند و با نزدیک شدن این موعد، تعداد کشورهایی که اعلام کرده‌اند به تبعیت از این تحریم‌ها واردات نفت ایران را متوقف می‌کنند، در حال افزایش است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی که از خریداران اصلی نفت خام ایران در آسیا هستند میزان واردات نفت خود از ایران را کم کرده‌اند.



تنش در روابط سودان و سودان جنوبی و تعویق مذاکرات
سودان جنوبی، سودان را به از سرگیری بمباران مناطق مورد مناقشه با این کشور متهم کرده است.
پاگان آموم از مقامات ارشد سودان جنوبی گفته است درگیری هایی در شهرهای مانگا و پاناکواچ، در ایالت یونیتی سودان جنوبی روی داده است.
ارتش سودان بمباران مناطق ذکر شده را رد کرده و در مقابل دولت سودان جنوبی را به حمله به مناطق نفتی که از دید جامعه جهانی، رسما بخشی از دولت سودان هستند، متهم کرده است.
سودان جنوبی هم در مقابل این اتهامات را رد کرده است.
درگیری میان دو طرف هفته پیش آغاز شد. این درگیری ها منجر به تعویق افتادن مذاکرات میان نمایندگان دو کشور شده که قرار بود در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار شود.
از زمان تشکیل سودان جنوبی، روابط دو کشور بر سر مسائل متعدد دچار تنش بوده است.
امنیت مرزها و تقسیم منابع نفتی از جمله این مسایل بوده است.
حدود سه چهارم ذخایر نفتی سودان در جنوب این کشور قرار دارد ولی خط لوله های نفت صادراتی، از شمال سودان می گذرد.
سودان و سودان جنوبی، یکدیگر را به حمایت از شورشیان متهم می‌کنند.
عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، چندی پیش هشدار داد که اختلاف‌نظرها بین دو کشور می‌تواند منجر به جنگ شود.
اخیرا مقام‌های سودان جنوبی، ایران را متهم کردند که سلاح در اختیار سودان قرار داده است، اتهامی که ایران آن را رد کرد.




مقام های روسیه می گویند که یک هواپیمای مسافربری با ۴۳ سرنشین به فاصله کوتاهی پس از برخاستن، در سیبری سقوط کرده است.
این مقام‌ها گفته اند حداقل ۳۱ نفر در این سانحه کشته شده اند و نجات یافتگان به بیمارستان منتقل شده اند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.
این هواپیما از نوع "اِی تی آر - ۷۲" از تیومن از زمین برخاسته بود و به سوی سورگوت در شمال شرقی که در سیبری واقع است می رفت که دچار سانحه شد.
کانال خبری "روسیه ۲۴" که متعلق به دولت است به نقل از سازمان ترابری هوایی فدرال گزارش داد که هواپیما در ساعت ۰۵:۳۵ صبح به وقت محلی از صفحه رادار ناپدید شد.
رسانه های محلی گفتند که هواپیما به شرکت "یوتیر" تعلق داشته است.
وزارت حمل و نقل روسیه دستور انجام تحقیقات در این باره را داده است.



احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه اول آوریل (۱۳ فروردین) در پایان دومین نشست "دوستان سوریه" در استانبول گفت که حاضران در این نشست توافق کرده‌اند که از روند تامین نیازهای بشردوستانه مردم سوریه و نیز کشورهای همسایه سوریه که پذیرای پناهجویان سوری هستند، حمایت بیشتری بکنند.
او بر حق مردم سوریه برای دفاع از خود در برابر حمله‌ها نیز تاکید کرد.
گزارش شده است که کشورهای حامی تغییرات سیاسی در سوریه، شورای ملی سوریه، یکی از گروه‌های اصلی مخالف دولت سوریه را به عنوان نماینده مشروع تمام مردم سوریه به رسمیت شناخته‌اند.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز صبح روز یکشنبه اول آوریل در مراسم آغاز به کار کنفرانس "دوستان سوریه" گفت که درخواست‌های مشروع مردم سوریه باید هرچه سریع‌تر برآورده شود و جامعه بین‌الملل در این باره کوتاهی کرده است.
وزیران امور خارجه بیش از ۷۰ کشور جهان در دومین نشست "دوستان سوریه" در استانبول شرکت داشتند. بررسی روش‌های افزایش فشارها بر دولت بشار اسد برای اجرای طرح صلح پیشنهادی فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب هدف اصلی این نشست اعلام شده بود.
بر اساس گزارش‌ها از استانبول، شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت سوریه تاکید کرده‌اند، اما در عین حال، گفته شده است که همچنان برای مذاکره و یافتن راه‌حلی دیپلماتیک به منظور پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه فرصت باقی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، روز یکشنبه اول آوریل (۱۳ فروردین) در جمع خبرنگاران در استانبول گفته است: "تصمیم گرفته‌ایم کارگروهی درباره تحریم‌ها علیه سوریه تشکیل شود."
نمایندگان ۷۰ کشور در شرایطی یافتن راهی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه را بررسی کردند که کشورهای حامی دولت بشار اسد، از جمله روسیه، چین و ایران، در این نشست نماینده‌ای نداشتند.
دولت سوریه نیز نشست استانبول را نشست "دشمنان سوریه" خوانده است.

'مبارزان سوری، حقوق می‌گیرند'

همزمان با پایان کنفرانس استانبول در روز یکشنبه، اول آوریل، مقامات شورای ملی سوریه اعلام کردند که تامین منابع مالی مورد نیاز افراد مسلحی را که در جدال با دولت سوریه هستند، به عهده می‌گیرند و به این افراد حقوق داده خواهد شد.
آنها همچنین گفته‌اند که به سربازانی هم که ارتش سوریه را ترک کنند، حقوق می‌دهند.
گفته شده است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس چندین میلیون دلار در ماه در اختیار این شورا قرار خواهند داد تا حقوق و دیگر هزینه‌های "ارتش آزاد سوریه" را تامین کند.
ارتش آزاد سوریه از گروه‌های مسلحی فعال در داخل سوریه است.

'دیگر نمی‌توان منتظر ماند'

دولت سوریه با اجرای طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه موافقت کرده است.
اما بسیاری از حاضران در نشست استانبول نسبت به پایبندی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به مفاد این طرح صلح ابراز تردید کرده‌اند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست گفت: "نزدیک به یک هفته (از پذیرش طرح صلح از سوی بشار اسد) می‌گذرد و باید گفت که فهرست وعده‌هایی که این رژیم زیر پا گذاشته است، طولانی‌تر می‌شود."
با این حال، جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که دولت سوریه چندان نگران نتایج نشست استانبول نیست و تلویزیون دولتی این کشور با پخش تصاویری زنده از سخنرانی‌های افتتاحیه این نشست، از آن به عنوان نشست "دشمنان سوریه" یاد کرده است.
خانم کلینتون خواهان اتحاد کشورها برای واداشتن بشار اسد به اجرای طرح صلح پیشنهادی آقای عنان شد و گفت: "بیش از این نمی‌توانیم عقب بنشینیم و منتظر باشیم."

ادامه خشونت‌ها

در چارچوب طرح پیشنهادی آقای عنان، مقامات سوریه باید نیروهای ارتش را از مناطق مسکونی خارج کنند و افزون بر فراهم کردن امکان ارائه کمک‌های بشردوستانه در این کشور، به خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خبری در سوریه نیز آزادی عمل بیشتری بدهند.
ولی وزیر امور خارجه آمریکا در استانبول گفته است: "نظامیان اسد به جای عقب‌نشینی، به حمله‌هایی جدید به شهرهای سوریه دست زده‌اند."
خانم کلینتون اضافه کرد: "به جای آن که اجازه ارائه کمک‌های بشردوستانه داده شود، نیروهای امنیتی به محاصره مناطق مسکونی در حمص و دیگر مناطق شدت داده‌اند."
خانم کلینتون همچنین خواهان اعمال تحریم‌‎های سخت‌تر علیه دولت سوریه شد.
او گفت: "پیام ما برای دستوردهندگان و مجریان این دستورها باید روشن باشد: به کشتار شهروندان خود پایان دهید، در غیراینصورت با عواقبی جدی روبه‌رو خواهید شد."
همزمان با برگزاری نشست "دوستان سوریه" در استانبول، مخالفان دولت از تداوم خشونت‌ها در سوریه خبر داده و گفته‌اند که نیروهای امنیتی، شهر حمص را همچنان زیر آتش دارند.
گزارش شده است که دست‌کم ۱۰ نفر در درگیری‌هایی در نزدیکی مرز عراق و نیز در منطقه مرزی سوریه با اردن کشته شده‌اند.
همچنین گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأیید کرده است که دست‌کم ۲۵ نفر روز شنبه ۳۱ مارس در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند.

تردیدها باقی است

با وجود نظر مشترک حاضران در نشست استانبول برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه به منظور پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور، گزارش‌هایی از اختلاف‌نظر آنها بر سر برخی محورهای مورد بحث در این نشست منتشر شده است.
برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، از اصلی‌ترین گروه های مخالف دولت سوریه، خواهان ایجاد "مسیرهایی امنیتی" در داخل خاک سوریه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان شده است. ولی گزارش شد که این درخواست مورد توجه قرار نگرفته است.
بر سر تامین تسلیحات مورد نیاز گروه‌های مسلح فعال در سوریه نیز اتفاق‌نظری بین "دوستان سوریه" وجود ندارد؛ نمایندگان قطر و عربستان سعودی به شدت از ارائه تسلیحات به این گروه‌ها حمایت کرده‌اند، اما این نظر مورد مخالفت دیگر حاضران در نشست استانبول قرار گرفته است.
نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در محل نشست "دوستان سوریه" در استانبول می‌گوید که بر اساس گزارش‌ها، هفت کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از مسلح کردن مخالفان دولت سوریه حمایت کرده‌اند.
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفته است که حاضران در این نشست باید "به طور همزمان از شورای امنیت سازمان ملل بخواهند تا برای توقف خشونت‌ها در سوریه تصمیمی الزام‌آور اتخاذ کند."








سانوگو
سربازانی که ماه گذشته در مالی رئیس جمهوری این کشور را برکنار کردند در واکنش به تهدید تحریم ها از سوی همسایگان این کشور، قول واگذاری قدرت را داده اند.
آمادو سانوگو رهبر کودتا که هفته گذشته یک قانون اساسی تازه را علنی کرده بود گفت که او قانون اساسی سال ۱۹۹۲ را احیا خواهد کرد.
"اکوواس"، بلوک تجاری منطقه ای در غرب آفریقا، که ضرب الاجل آن برای بازگشت نیروهای نظامی به پادگان هایشان روز دوشنبه سر می رسد قرار است برای تصمیم گیری درباره تحریم ها ملاقات کند.
در همین حال شورشیان توارگ اکنون کنترل شمال این کشور را به دست گرفته اند.
آنها روز یکشنبه در جریان تسخیر شهر تیمبوکتو، سومین کانون منطقه ای در شمال که ظرف سه روز گذشته سقوط می کند، به هیچ مقاومتی برخورد نکردند.
یک بیانیه شورشیان حاکیست که آنها "کنترل کل منطقه" را به دست گرفته اند و به "اشغال" مالی پایان داده اند.
چرخش تمام عیار آمادو سانوگو و قول او برای احیای قانون اساسی پس از فشار شدید رهبران منطقه بر نظامیان صورت می گیرد.
آقای سانوگو گفت او با نیروهای سیاسی محلی برای ایجاد یک نهاد انتقالی "با هدف سازمان دادن یک انتخابات مسالمت آمیز، آزاد و دموکراتیک که ما در آن شرکت نخواهیم کرد" رایزنی خواهد کرد.
او همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت که فرستادگانی را به منطقه تیمبوکتو فرستاده تا برای آتش بس با شورشیان تلاش کنند.
اکوواس تهدید کرده است که در صورت عدم بازگشت سربازان به پادگان هایشان تا روز دوشنبه، مرزها با این کشور را خواهد بست، دارایی ها را مسدود خواهد کرد و اعطای اعتبار تجاری را متوقف خواهد کرد. این ضرب الاجل اکنون به سرآمده است.
آلاسان واتارا رئیس جمهوری ساحل عاج که ریاست کنونی اکوواس را به عهده دارد گفت که روز یکشنبه با سانوگو صحبت کرده و برای اطمینان از بازگشت حاکمیت قانون در حداقل زمان ممکن خواهد کوشید.
اما آقای سانوگو هیچ جدول زمانی برای انتقال قدرت ارائه نکرد و معلوم نیست که آیا قول او برای رفع تهدید تحریم ها کافی خواهد بود یا نه.
نحوه مقابله دولت با شورشیان توارگ دادخواهی اصلی سربازان بوده است.
اما آنها از زمان برکناری ده روز قبل آمادو تومانی دوره، رئیس جمهوری، کنترل بخش های وسیعی از کشور را از دست داده اند.







در حالی که وزرات کشور بریتانیا این اقدام را در مقابله با جرائم و عملیات تروریستی حائز اهمیت دانسته، گروههای مدافع آزادی های مدنی از آن انتقاد کرده اند.
براساس قوانین تازه ای که قرار است بزودی در بریتانیا اعلام شود، از این پس دولت این کشور می تواند مکالمات تلفنی، ای میل ها، پیامک ها و سایت های اینترنتی مورد استفاده افراد را کنترل کند.
براساس این قانون جدید از شرکت های اینترنتی خواسته می شود تا اطلاعات مورد نیاز افراد را در اختیار سازمان اطلاعات دولتی بریتانیا (GCHQ) قرار دهند.
در حالی که وزرات کشور بریتانیا این اقدام را درمقابله با جرائم و عملیات تروریستی حائز اهمیت دانسته، گروههای مدافع آزادی های مدنی از آن انتقاد کرده اند.
دیوید دیویس از نمایندگان محافظه کار در پارلمان این قانون جدید را "اقدامی غیرضروری در گسترش توانایی دولت درزمینه تجسس در زندگی مردم معمولی دانسته است."
تلاش های دولت قبلی بریتانیا در اجرایی شدن چنین اقدامی به دلیل مخالفت های بسیار از جمله در بین نمایندگان محافظه کار با شکست روبرو شد.

گام های بی سابقه

این قانون جدید احتمالا توسط ملکه الیزابت دوم در جریان سخنرانی در ماه مه اعلام خواهد شد.
البته این قانون به سازمان اطلاعات دولتی بریتانیا اجازه نخواهد داد تا بدون حکم دادگاه، به محتوای ای میلها، مکالمات تلفنی و یا پیامک های افراد دسترسی پیدا کند.
اما براساس این قانون ماموران اطلاعاتی می توانند افراد و گروههایی را که با فرد مورد نظر در تماس هستند، شناسایی کرده و همچنین دریابند که برای چه زمانی و یا مدتی این تماس ها وجود داشته است.
ماموران اطلاعاتی همچنین این امکان را خواهند داشت تا سایت های مورد بازدید هر فرد را شناسایی کنند.
وزرات کشور بریتانیا در بیانیه ای گفته است ضرورت دارد " با توجه به تحولات در زمینه تکنولوژی به اطلاعات، دسترسی مداوم داشت."
یکی از سخنگویان وزارت کشور هم در این باره گفت:" بسیار ضروری است که پلیس و سرویس های امنیتی بتوانند در شرایطی خاص برای تحقیق در مورد اقدامات جنایی و تروریستی جدی به اطلاعات دسترسی داشته باشند تا بتوانند از جامعه محافظت کنند."
اما در مقابل دیوید دیویس از نمایندگان محافظه کار گفته است که این قانون به دولت اجازه می دهد تا " در مورد شمار زیادی از مردم استراق سمع کند."
آقای دیویس به بی بی سی گفت:" این قانون تمرکزش برتروریست ها و یا جنایتکاران نیست، بلکه مکالمات تلفنی، ای میل ها و سایت های اینترنتی مورد استفاده توسط هر فردی هدف این قانون قرار می گیرد."
به گفته این نماینده محافظه کار" نباید ورای معیارهای یک جامعه متمدن حرکت کرد، حال آن که این قانون ناقض چنین جامعه ای است."
در همین حال نیک پیکلز، مدیر گروه موسوم (Big Brother Watch) گفته است:" این اقدام گامی بی سابقه در بریتانیا است که مشابه آن در چین و ایران دیده شده است."
آقای پیکلز افزوده این اقدام حمله ای کامل به حریم خصوصی افراد است و مشخص نیست که آیا در جهت منافع امنیت عمومی عمل می کند یا خیر
بهر حال حتی اگر این قانون جدید توسط ملکه الیزابت دوم اعلام شود، براساس روال موجود هر قانون جدیدی باید از طریق پارلمان این کشور رسمیت پیدا کند.








حسین موسویانآقای موسویان از مذاکره کنندگان پیشین هسته ای ایران پیشنهاداتی را برای گذر از بن بست در مذاکرات هسته ای مطرح کرده است.
حسین موسویان، مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران پیشنهاداتی را برای خروج از بن بست مذاکرات هسته ای مطرح کرده و گفته است که ایران به دنبال راه حلی بنیادی برای بحران هسته ای خود است و در شرایط فعلی دستیابی به توافق امکانپذیر است.
آقای موسویان در مقاله ای که در روزنامه آمریکایی "بوستون گلوب" چاپ شده، راه حل هایی را برای خروج از بن بست هسته ای پیشنهاد کرده است.
او ضمن توصیه هایی به کشورهای غربی برای نشان دادن حسن نیت، از این کشورها می خواهد که غنی سازی در ایران را به رسمیت بشناسند.
این پیشنهاد در حالی مطرح شده که مهمترین درخواست غرب از ایران، توقف کلیه فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم است.
آقای موسویان که در دولت محمد خاتمی عضو گروه مذاکره کنندگان هسته ای ایران بود، معتقد است که آمریکا باید به گونه ای به ایران ثابت کند که سیاست آن کشور تعامل با ایران است نه تغییر رژیم.
غیر از این، آقای موسویان برای برون رفت از بن بست هسته ای ایران پیشنهاداتی را مطرح می کند که دو طرف باید اقدامات متقابلی انجام دهند.
بخشی از این پیشنهاد مربوط به این است که ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و در مقابل غرب میله های سوخت مورد نیاز برای استفاده در راکتور تهران را تامین و تحریم نفتی و بانک مرکزی ایران را تعلیق کند.
پیشنهاد دیگر مربوط به این است که ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز اتمی را بدهد و غنی سازی را هم محدود به تاسیسات موجود کند و در مقابل گروه ۱+۵، تحریم های یک جانبه در زمینه امور هسته ای و کالاهای غیر نظامی را رفع کند.
پاسخ ایران به سئوالات آژانس در باره ابعاد نظامی و اجرای ماده ۳.۱ پادمان از سوی ایران از دیگر بخش های پیشنهادی آقای موسویان است که به عقیده وی در مقابل باید تحریم های سازمان ملل علیه ایران مرتبط با امور هسته ای تعلیق شود.
در نهایت نیز آقای موسویان توصیه کرده است که ایران برای تضمین شفافیت، پروتکل الحاقی و ماده ۳.۱ را مصوب کرده و همکاری خود را با آژانس به حداکثر برساند و تا زمانی که ابهامات آژانس رفع نشده، ساخت تاسیسات جدید غنی سازی را متوقف کند و در مقابل گروه ۱+۵ تمام تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه علیه ایران را بردارد.
این پیشنهادات در حالی مطرح شده که بعد از مدتها قرار است مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران روز ۲۵ فروردین در استانبول ترکیه از سر گرفته شود.
برخی کشورهای غربی، دولت ایران را متهم کرده اند که در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای، در صدد دست یافتن به اسلحه اتمی است، اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی طی چند سال گذشته، از ایران خواسته اند تا زمانی که جامعه جهانی از صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از این فعالیت ها، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
ایران این درخواست را نپذیرفته و شورای امنیت نیز با صدور قطعنامه هایی، یک رشته تحریم های بین المللی را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده و به اجرا گذاشته و تعدادی دیگر از کشورهای جهان نیز ایران را هدف تحریم های یکجانبه قرار داده اند.






تحریم ایرانتحریم نظام بانکی ایران توسط آمریکا و کشورهای اروپایی، سبب شده است که این کشور بخشی از خرید‍‌های خود را به صورت پایاپای انجام دهد.
رئیس انجمن شکر پاکستان به تازگی اعلام کرد که کشورش می‌تواند حداقل ۲۰۰ هزار تن شکر به ایران بفروشد و در مقابل، از ایران کود شیمیایی وارد کند.
همچنین اروگوئه اعلام کرده که در برابر دریافت نفت خام ایران، به این کشور برنج تحویل می‌دهد.
با توقف ارائه خدمات سوئیفت (شبکه الکترونیکی انتقال پول بین بانک های) به بانک های تحریم شده ایرانی، نقل و انتقال پولی این بانک‌ها با خارج از راه‌های رسمی غیر ممکن است.
سوئیفت یک نهاد بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه داری آمریکا و بانک های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.
پیشتر نیز محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که از این پس ایران در مبادلات بازرگانی‌اش با دیگر کشورها تنها از دلار استفاده نمی‌کند، بلکه هر کشوری می‌تواند در مبادلاتش با ایران از طلا و حتی واحد پولی خود استفاده کند.
به گفته آقای بهمنی، معاملات پایاپای از مدتی پیش با چین آغاز شده و چین بخشی از بدهی‌های نفتی خود را با صادرات کالا پرداخت کرده است.
در همین حال عنوان شده که وزارت خارجه هند پیشنهاد پرداخت پول نفت را از طریق صادرات گندم به ایران داده است و منتظر تصمیم نهایی این کشور است.
ایران سالانه حدود ۱۲ میلیاراد دلار نفت به هند صادر می‌‎کند و پس از عربستان، دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است.
بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد که ایران از آغاز سال میلادی جدید برای واردات کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شده است.
ایران در حال حاضر نفت خود را با ارزهایی مثل ین ژاپن، وون کره جنوبی و روپیه هند می‌فروشد. اما با افزایش تحریم‌ها، شرایط سخت‌تر شده است.
در حالی که صادرات نفتی ۸۰ درصد ذخایر ارزی ایران را تامین می‌کند، یکی از مشکلات اساسی این کشور در حال حاضر مشکلات در دریافت و انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور است.
اروپا در حدود ۲۰ در صد از صادرات نفت ایران را خریداری می‌کند. یونان وابستگی زیادی به نفت ایران دارد به گونه ای که حدود یک سوم نفت وارداتیش را از ایران تامین می‌کند.
ایتالیا و اسپانیا هر کدام کمی بیش از ۱۰ در صد از نفت خود را از ایران تهیه می‌کنند. این کشورها اکنون باید جایگزینی برای ایران پیدا کنند.
این در حالی است که ظاهرا دیگر تولیدکنندگان نفت مانند عربستان سعودی، کاملا آماده هستند که علی رغم تهدیدهای ایران، کمبود نفت ناشی از تحریم این کشور را در بازارهای جهانی جبران کنند.
مشتریان اصلی نفت ایران البته در اروپا نیستند، بلکه در میان کشورهای آسیایی قرار دارند و سرنوشت این دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را نیز همین نکته مشخص می‌کند.










ارتقای کیفی سانسور در سال ۱۳۹۰

مجید محمدیسانسور در جمهوری اسلامی از دادن اصلاحیه بر کتاب‌ها و فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها برای حذف برخی لغات، عبارات، بندها و حتی فصول کتاب تا حد عدم جواز انتشار یک اثر آغاز شد (سانسور منفی). سپس از نویسندگان خواسته شد خود اموری را که سانسورچیان سانسور می کنند اصولا بر روی کاغذ نیاورند (خود سانسوری). پس از آن سانسورچیان نه تنها به حذف برخی بخش‌ها پرداختند بله خود عباراتی را به آثار افزودند یا از نویسنده تقاضا کردند مطالبی را بر اساس پیشنهادات آنها به متن اضافه کند تا اثرش قابل چاپ شود (سیاست هدایتی یا همان سانسور ایجابی).
در گام بعدی، سانسور یک نوبتی به سانسور دائمی تبدیل شد، به این معنا که اثر می بایستی در هر چاپ یا پخش مورد بازبینی قرار گیرد چون یک اثر برای یک دولت ممکن است بدون اشکال بوده باشد، اما برای دولت دیگر غیر قابل چاپ.
بسیارند آثاری که یک یا چند بار در ایران منتشر یا پخش شده‌اند، اما امروز مجوز نشر نمی یابند. مشروط اعلام کردن کتاب بدون اعلام موارد به نویسنده و ناشر نیز یک قاعده است تا استثناء. در مرحله بعد قرار بر آن شد که سانسور به نحو یکدست و علنی اعمال شود. همچنین سانسور مثبت به تغییر ساختاری آثار نیز بسط یافت. آخرین تحول بسط سانسور به حوزه توزیع علاوه بر حوزه تولید کتاب بوده است.
وحدت رویه در سانسور ترجمه‌های یک اثر
سطح تازه‌ای از سانسور در جمهوری اسلامی، ایجاد وحدت رویه در سانسور ترجمه‌های یک کتاب واحد است که هر یک چندین چاپ داشته‌اند: "سال گذشته، مثلا اثری بود که امروز در بازار نشر هست و این اثر را ۱۷ ناشر با ترجمه‌های مختلف منتشر کرده بودند و کاری که کارشناسان ما انجام دادند‌، این بود که کار کارشناسی واحد روی این‌ها صورت گرفت و سعی شد وحدت رویه به این معنا روی‌ آن‌ها انجام شود." (محمد اللهیاری، مدیر اداره کتاب، ایسنا، ۸ دی ۱۳۹۰) به عنوان نمونه از کتاب کوری اثر ساراماگو سه ترجمه به فارسی (مهدی غبرایی، مینو مشیری، و اسدالله امرایی) منتشر شده است. اداره سانسور کتاب در وزارت ارشاد نام این سانسور یکدست و ظلم علی السویه را گذاشته "یکسان‌سازی رویه کارشناسی چاپ مجدد ترجمه مترجمان مختلف از یک اثر واحد." (همانجا) توقف چاپ مجدد ترجمه‌های امرایی و غبرایی از این اثر با این هدف صورت گرفته که این ترجمه‌ها از جهت محتوا و عبارت به هم نزدیک باشند تا خوانندگان ترجمه‌ای را که به متن نزدیک تر است انتخاب نکنند، گرچه از قیف تنگ سانسور رد شده باشد.
همین جاست که دولت در فرایند تولید و توریع و حتی مصرف کتاب در چارچوب‌های تعریف شده‌اش مجددا دخالت می کند. وزارت ارشاد در اینجا به خوانندگان می گوید این ترجمه را بخوانید و نه آن دوتای دیگر را. بنا به این سیاست مترجمان حتی حق ندارند سبک‌های متفاوتی در ترجمه یک اثر واحد داشته باشند، گرچه این ترجمه‌ها به صورت منفرد از زیر تیغ سانسورچیان رد شده باشند.
این سیاست در آینده مشوق کسانی خواهد بود که در ترجمه آثار پر فروش با سانسور مثبت نظر اداره سانسور را تامین کرده و در حالی که ترجمه‌های وفادارتر به متن در اداره کتاب خاک می خورند ترجمه‌های نزدیک تر به سلیقه حکومت منتشر می  شوند. این سیاست همچنین به رقابت میان مترجمان در خود سانسوری بیشتر دامن خواهد زد.
سلاخی اثر
سانسور در جمهوری اسلامی فقط گریبان آثار خارجی یا آثار تولید شده دور از چشم مقامات را نمی گیرد، بلکه اثری که فیلمنامه‌اش خوانده و مجوز ساختش نیز صادر شده در مرحله نمایش سانسور می شود. این سانسور می تواند از چند دقیقه یک فیلم تا ده‌ها دقیقه از آن و از کل یک اثر تا دهها قسمت از یک مجموعه تلویزیونی را شامل شود. ۱۲ قسمت از مجموعه تلویزیونی "تا ثریا" (۵۰۰ دقیقه) با یک تصمیم مدیران تلویزیون تحت فشار مجلس حذف شد. (تابناک، ۲۸ دی ۱۳۹۰)
بازنویسی ساختاری
سانسورچیان دولت آقای احمدی نژاد به اعمال سلیقه در اثر یا حذف مطالبی که می گویند برای روحانیون یا بسیجیان حساسیت زاست قانع نیستند، بلکه در مواردی تلاش می کنند ساختار اثر مطابق با میل آنان تغییر یابد. حسین پاکدل در باب انصراف از اجرای نمایش عشق و عالیجناب (به کارگردانی خود وی) می گوید: "رئیس شورای نظارت پس از نشست روز دوشنبه بیست و دوم اسفند در مرکز هنرهای نمایشی و تصمیم‌گیری درخصوص نمایش عشق و عالیجناب به شکل حیرت‌انگیزی اعلام داشتند باید تمامی شخصیت‌های تاریخی و سیاسی اثر حذف شوند و شخصیت محوری نه در اثر کودتای امریکایی‌ها به دستیاری و معاونت زاهدی بلکه در اثر یک جنایت یا خیانت شخصی دچار مشکل شود." (ایلنا، ۲۳ اسفند ۱۳۹۰) این اثر پیش از مرحله اجرا برای عموم به تصویب شورای نظارت بر نمایش رسیده و در جشنواره سی‌ام تئاتر فجر با دو اجرا نامزد چند جایزه شده بود.
سانسور ناهماهنگ در همسایگی
شبکه‌های تلویزیون دولتی در ایران از یک خانواده‌اند و همنواز و همصدا، و مخاطب آنها نیز از سوی مدیران طبقه بندی و قشر بندی نشده است. اما به علت آنکه سانسور اصولا تحت قاعده در نمی آید و سلیقه‌ای است یک اثر در دو شبکه دولتی به صور گوناگونی سانسور می شود. به عنوان نمونه‌ای از خروار، وقتی فیلم "سپیده" از دو شبکه مختلف تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد با دو نوع ممیزی متفاوت رو به رو شد: یکی از پلان‌های این فیلم در شبکه یک حذف شد، اما همین پلان در شبکه قرآن پخش شد و در عوض پلان دیگری که در شبکه یک پخش شده بود در شبکه قرآن حذف شد. (الف، ۷ بهمن ۱۳۹۰)
تاریخ نویسی و خاطره نگاری به روایت قدرت
از حوزه های که سانسور در آن به شدت فعال است، تاریخ نویسی و خاطره نگاری است. حکومت می خواهد روایت خود را از رویدادها عرضه کند و دیگر روایت‌ها مطرح نشوند. این خواست هم سیال است چون بسیاری از افرادی که در یک دوره بخشی از تاریخ جمهوری اسلامی اند در دوره‌ای دیگر از این قلمرو خارج می شوند: "من به خصوص حدس می‌زنم کسانی که از این به بعد تاریخ جنگ بنویسند، کمتر نامی از آقای هاشمی رفسنجانی بیاورند یا اگر بخواهند درباره بعضی تغییر و تحولات سیاسی سخن بگویند، اسم برخی شخصیت‌ها را کمتر بیاورند... از سال ۱۳۸۸ به بعد تغییری اساسی در تاریخ‌نویسی‌ها رخ داده است، خیلی از شخصیت‌ها به تدریج در حال فراموشی هستند." (رسول جعفریان، رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس، مهر، ۱۴ بهمن ۱۳۹۰)
به گفته ی وفادارترین افراد به نظام ولایت فقیه، "تاریخ‌نویسی در مواردی که برای استفاده عموم است و یا در حوزه کتاب‌های درسی و یا آنهایی که مجوز نشر می‌گیرد، معمولاً باید مورد تائید بعضی مراکز باشد و همین است که مشکل ایجاد می‌کند." (همانجا)
سانسور آشکار، بدون بزک
در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی، وقتی اصلاحیه‌هایی بر روی آثار سانسور شده توسط اداره کتاب به ناشر و نویسنده ارائه می شد این امکان برای نویسنده بود که عبارات حذف شدنی را با کلماتی دیگر جایگزین کند. این کار به نویسنده این مجال را می داد که سر و صورت اثرش را علی رغم سانسور بزک کند و به وزارت ارشاد نیز این امکان را می داد که سانسور را مخفی سازد. اما سیاست جدید وزارت ارشاد آشکار کردن سانسور و از ریخت و قیافه انداختن اثر است. آثار سانسور شده با نقاطی خالی در میان سطور منتشر می شوند: "بارها گفتم کلمه را که حذف می‌کنید بگذارید چیزی جایش بگذارم. گفتند نه. کتابم را که ورق می‌زنید می‌بینید لابه‌لای خیلی از سطورش سفید است. میان جملات خالی است." (احمد بیگدلی، خبرگزاری مهر، ۵ اسفند ۱۳۹۰)
سانسور، ابزاری برای گسترش سلیقه‌ها
در جشنواره سی‌ام فیلم فجر فیلمی به نام «بوسیدن روی ماه» اکران شد که درباره دو مادر است که منتظر فرزندان مفقود‌الاثر خود هستند. یکی از این پیرزن‌ها به دلیل بیماری به زودی از دنیا خواهد رفت. به همین خاطر آن یکی مادر تصمیم می‌گیرد تا در این روزهای باقیمانده با فراهم کردن قلیان برای او وی را شاد نگه دارد. اتفاقاً تا مادر می‌خواهد قلیان بکشد سرفه کرده و نمی‌تواند خیلی استفاده کند. وزارت ارشاد به تهیه کننده اعلام کرده که بنا بر بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت قلیان این صحنه باید در فیلم حذف شود در حالی که عملاً قلیان در هر کوی و برزن و قهوه‌خانه و رستورانی وجود دارد. (فردا نیوز ۴ اسفند ۱۳۹۰) سانسور گریبان قلیان پیرزنان را نیز گرفته است.
سانسور در توزیع
محدود کردن آثار در توزیع پس از رد شدن یک اثر از هفت خوان سانسور در اداره کتاب از نمایشگاه کتاب آغاز شد به این ترتیب که برخی آثار منتشر شده از توزیع در نمایشگاه کتاب منع شدند یا وزارت ارشاد تصمیم گرفت کدام کتاب‌ها را از نمایشگاه جمع آوی کند. پس از آن برای باز هم محدود کردن توزیع برخی آثار که در دوره‌های قبل منتشر بودند یا مقامات احساس می کردند نباید مجوز می گرفته‌اند به ناشران ابلاغ می شده است که این آثار را فقط در کتابفروشی خود یا برخی کتابفروشی‌ها یا برخی شهرها توزیع کنند.
همه این تصمیم گیری‌ها ناشی از فقدان سیاستی مشخص و روزمرگی تحت تاثیر فشارهای سیاسی از بیرون دستگاه‌های فرهنگی (به عنوان مثال، تلفن یک امام جمعه یا یک سردار سپاه یا فردی از دفتر رهبری یا روسای قوای سه گانه) بوده است. سانسور فیلم در مرحله پخش نیز بخشی جدایی ناپذیر از رفتار تلویزیون دولتی و مقامات سینمایی کشور بوده است.
*مجید محمدی، جامعه شناس ایرانی ساکن آمریکا است






انفجار دو بمب در بغلان باعث زخمی شدن 24 تن شد

مقامهای پزشکی ولایت بغلان در شمال افغانستان می گویند انفجار دو بمب در یکی از بازارهای بغلان مرکزی باعث زخمی شدن 24 تن از جمله 13 دانش آموز گردیده است.

انفجار بمب های دست ساخته یکی از شیوه های رایج طالبان در حملات این گروه علیه نیروهای افغان و بین المللی بحساب میرود-تصویر آرشیویعبدالقهار غنی، پزشک در یکی از بیمارستانهای بغلان مرکزی به خبرگزاری فرانسه گفت 24 زخمی ناشی از انفجارهای امروز به بیمارستان منتقل شده اند و در میان آنان 17 غیر نظامی ازجمله 13 دانش آموز دیده میشوند.
بگفته او 7 زخمی دیگر انفجار های امروز افراد متعلق به نیروهای امنیتی افغان هستند که در میان آنان رئیس بخش جنایی پلیس و رئیس استخبارات شهر بغلان مرکزی نیز دیده میشوند.
  پیشتر گفته شده بود در انفجار های یاد شده 18 تن از جمله 5 عضو نیروهای امنیتی افغان زخمی شده اند.
انفجار های امروز در حالی رخ داده است که تصور میرود نواحی شمال افغانستان تا کنون از وقوع چنین حملاتی در امان بوده اند.
تا کنون کسی مسئولیت این انفجار ها رابعهده نگرفته است اما انفجار بمب های دست ساخته یکی از شیوه های رایج طالبان در حملات این گروه علیه نیروهای افغان و بین المللی بحساب میرود. ‏
خبرگزاری فرانسه می نویسد در پاره ای از موارد رقابتهای قومی و گروهی مافیایی نیز باعث بروز خشونتها شده است.   









هیلاری کلینتون: ایران باید ثابت کند تولید سلاح اتمی با اصول اسلامی مغایرت دارد

نوشتۀ واسع محسن
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از تصمیم ترکیه مبنی بر کاهش خرید نفت از ایران استقبال کرده است. وی در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از ایران خواست در عمل ثابت کند تولید سلاح اتمی با اصول اسلامی مغایرت دارد.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در استانبول گفت: " ما از اعلامیه ترکیه برای کاهش قابل ملاحظه خرید نفت از ایران استقبال می کنیم. "
شرکت ترکی توپراس روز جمعه گذشته اعلام کرد خرید نفت خام از ایران را تا 20 در صد کاهش خواهد داد.
مقامهای ترکیه می گویند ترکیه که نزدیک به یک سوم نفت مورد احتیاج خود را از ایران وارد می کند سعی خواهد کرد این کاهش را با خرید نفت از لیبی جبران کند.
  علیرغم تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه نفت ایران، ترکیه می گوید این کشور تنها تحریمهای تصویب شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایران را رعایت خواهد کرد و نه تحریمهای یکجانبه یا گروهی شماری از کشور ها را.
با این حال آمریکا تلاش دارد ترکیه را در خرید نفت خود از ایران به تجدید نظر وادار کند.
بگزارش خبرگزاری های بین المللی، هیلاری کلینتون، در دیدار روز یکشنبه گذشته خود با رجب طیب اردوغان از ایران خواسته است در عمل ثابت کند تولید سلاح اتمی با اصول اسلامی مغایرت دارد.
وزیر خارجه آمریکا گفت ایران به مقامهای ترکیه گفته است " رهبر جمهوری اسلامی، سلاحهای کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام و مغایر با اصول اسلامی میداند."
هیلاری کلینتون افزود جامعه جهانی میخواهد بداند ایران چگونه " یک عقیده دینی را در عمل پیاده خواهد کرد."
انتظار میرود کشور های عضو گروه 5+1 روز 13 آوریل با مقامهای ایرانی در استانبول دیدار کنند.
با این حال، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران امروز دوشنبه در اظهاراتی بیان داشت علیرغم تحریمهای کشور های غربی علیه ایران، این کشور به دستاوردهای هسته ای خود پشت پا نخواهد زد.






احتمال افزایش ٢٠ تا٤٠ درصدی قیمت بنزین

نوشتۀ شهلا رستمی
دولت ایران برای افزایش ٢٠ تا ٤٠ درصدی بهای بنزین در سال ١٣٩١ خود را آماده می کند.

خبرگزاری مهر، در خبری می نویسد دولت در اقدامی ناگهانی با واریز ٢٨ هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به هر سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشته است.
به نوشته این خبرگزاری بدین ترتیب در فاز دوم دست کم قیمت بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین ٢٠ تا ٤٠ درصد افزایش خواهد یافت. اما چون بنزین فرآورده ای استراتژیک است، بیش از کالاهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود ٦٠ میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با سال ١٣٨٩ حدود سه درصد کاهش نشان می داد اما در روزهای پایانی اسفند ماه ١٣٩٠ ، طبیعتأ به دلیل نزدیکی عید نوروز و افزایش رفت و آمد ها، مصرف بنزین رکورد شکن شده است.
برمبنای آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با وجود عدم اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی، مصرف روز٢٩ اسفند را ٩٠ میلیون و ٩٤٠ هزار لیتر بنزین در کشور نشان می دهد.
از سوی دیگر در ماه پایانی سال ١٣٩٠، در مجموع حدود یک میلیارد و٨٧٤ میلیون لیتر بنزین مصرف شد؛ در حالی که میانگین مصرف بنزین در اسفند ماه، ٦٤٫٤میلیون لیتر در روز بوده که در مقایسه، با میانگین مصرف ٥٧ میلیون لیتری مدت مشابه سال ٨٩ از رشد ١١٫٥ درصدی مصرف بنزین حکایت می‌کند.








گفتگوهای آمریکا و تاجیکستان برای حمایت از عملیات آمریکا در افغانستان

ژنرال "جیمز ماتیس"- سرپرست مرکز فرماندهی عملیات نظامی آمریکا، در دیدار  با امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستاننوشتۀ شهلا رستمی
ژنرال "جیمز ماتیس"- سرپرست مرکز فرماندهی عملیات نظامی آمریکا، در دیدار دیروز خود با امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، خواستار ادامه حمایت این کشور از عملیات نظامی آمریکا در افغانستان شد.
امام علی رحمان نیز در پاسخ گفت: کشورش علاقمند به گسترش همکاری با آمریکا در راه حفظ امنیت و برقراری صلح در منطقه است.  

ژنرال "جیمز ماتیس"، با سپاسگذاری از حمایت تاجیکستان از عملیات ناتو در افغانستان گفت: واشنگتن به کمک های خود به منظور بهبود وضع نظامیان و پاسداران مرزی تاجیکستان ادامه خواهد داد؛ او افزود این کمک ها بویژه از سال ٢٠١٤ به بعد، یعنی پس از خروج نیرو های موتلف از افغانستان افزایش خواهد یافت.
تاجیکستان که دارای ١٣٤٠ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است در سال ٢٠٠٩ به نیروهای ناتو اجازه داد تا از خاک این کشور تجهیزات غیر نظامی به افغانستان منتقل کنند.
بنا بر برنامه ناتو، حفظ امنیت کامل کشور افغانستان در سال ٢٠١٤ بدست ارتش و پلیس افغانستان سپرده خواهد شد، اما آمریکا میخواهد پس از آن نیز شماری از نیروهای خود را در افغانستان نگه دارد.
ژنرال "جیمز ماتیس" پیش از گفتگو با امام علی رحمان، در ترکمنستان و ازبکستان با رهبران این کشورها ، "قربان قلیوردیمحمد اف" و "اسلام کریم اف" دیدار و گفتکو کرده بود.
 








نا آرامی ها در یمن شماری قربانی به بار آورد

نوشتۀ شهلا رستمی
منصور هادی جانشین علی عبداله صالح، که پس از جانشینی او فعالیت القاعده در یمن  شدت بیشتری پیدا کرده استهفت مأمور پلیس امروز در حمله ای در جنوب یمن کشته شدند.
این مأموران در یک سنگر پلیسی توسط کسانی که گفته می شود از اعضای القاعده بودند، مورد حمله قرار گرفتند.  
در لحاج، در جنوب یمن هم یک سرهنگ سرویس های اطلاعاتی توسط شخصی که مظنون به همکاری با القاعده است مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
گفتنی است که اعضای بلند پایه و مأموران سرویس امنیتی یمن از هدف های اصلی القاعده هستند.

در روز شنبه نیز ٢٨ سرباز و ١٢ بنیاد گرا در زدو خوردهائی که پس از حمله اعضای القاعده به یکی از مواضع ارتش انجام گرفت، کشته شدند.
القاعده در پی ضعیف شدن دولت در یمن، طی ماه های اخیر حضور فعال تر و پر رنگ تری در جنوب یمن پیدا کرده است؛ این فعالیت ها از ٢٥ فوریه، روز جانشینی علی عبداله صالح توسط معاونش "منصور هادی" شدت بیشتری پیدا کرده است.





مرد شماره ٢ اخوان المسلمین کاندیدای ریاست جمهوری

نوشتۀ شهلا رستمی
خیرات الشاطر، مرد شماره ٢ اخوان المسلمین کاندیدای ریاست جمهوری در مصربرادران مسلمان (اخوان المسلمین)، مهمترین گروه سیاسی در مصر، شب گذشته "خیرات الشاطر" نفر دوم این گروه را به عنوان کاندیدای اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از واژگونی رژیم حسنی مبارک معرفی کردند.

"خیرات الشاطر" که ٦١ ساله و استاد رشته مهندسی است و سرمایه کلانی از راه های بازرگانی بدست آورده، در سال ١٩٨١ به عضویت گروه "برادران مسلمان" در آمده است. او چندین بار در دوران ریاست جمهوری مبارک و ممنوعیت این گروه به زندان افکنده شده بود.
هم اوست که توانسته تا امروز پول کلانی در اختیار این گروه "برادران مسلمان" که همنابع مالی اش مبهم است، بگذارد
انتخابات ریاست جمهوری مصر در روزهای ٢٣ و ٢٤ ماه  مه انجام خواهد گرفت.




انفجار بمب در تایلند شماری قربانی بر جا گذاشت


نوشتۀ شهلا رستمی
در پی سوء قصدها و انفجار بمب در چندین شهر جنوب تایلند، ١٤ نفر کشته شده حدود ٥٠٠ نفر زخمی گردیدند.

این حملات از خونین ترین حملاتی است که در این منطقه پرتنش تایلند انجام می گیرد که از سال ٢٠٠٤ دستخوش شورش و نا آرامی بوده است.
در روز شنبه نیز سوءقصدها ١١ کشته و ١١٠ زخمی ببار آورده بودند.
شورش ها در منطقه جنوبی تایلند که تا اوائل قرن بیستم متعلق به مالزی بود، از سال ٢٠٠٤ بیش از ٥٠٠٠ کشته برجا گذاشته است.
این شورشیان به تصرف این منطقه توسط بانکوک اعتراض دارند. اما اعتراضی که در آغاز جنبه سیاسی داشت، امروز بیشتر رنگ مذهبی به خود گرفته چرا که اهالی ساکن آن از قوم "ماله" و مسلمان هستند؛ در حالی که دیگر مردم تایلند بودائی مسلکند.