۱۳۹۱ فروردین ۱۴, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: 


هیلاری کلینتون وزیر خارجه ی آمریکا در دیدار از کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس، پیشنهاد کرد آمریکا و این کشورها برای مقابله با حمله احتمالی ایران یک سامانه دفاع ضد موشکی ایجاد کنند.
به گزارش دویچه وله، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که برای شرکت در همایش امنیتی مشترک با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایتخت عربستان، ریاض، به سر می‌برد می‌گوید، راه‌اندازی یک سپر دفاع ضد موشکی که کشورهای این منطقه را در برابر موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی حفاظت کند، از اولویت‌های واشنگتن است.
هیلاری کلینتون پس از دیدار با همتایان خود از کشورهای عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، کویت و امارات متحده عربی، خبر داد که بررسی‌های کارشناسی برای ایجاد یک سامانه دفاع ضد موشکی در منطقه آغاز شده است. سایت خبری "عرب نیوز" روز یکشنبه (۱۳ فروردین / ۱ آوریل) نوشت، کلینتون این سخنان را شامگاه شنبه در یک نشست خبری همراه با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، بیان کرده است.
کلینتون همایش همکاری‌های استراتژیک آمریکا و شش کشور عربی را فرصتی برای گسترش همکاری‌های چندجانبه در جهت برقراری امنیت در منطقه توصیف کرده است. بنا بر گزارش‌ها، سعود الفیصل در مورد پیشنهاد راه‌اندازی یک سامانه دفاع ضد موشکی گفته است، هیاتی متشکل از کارشناسان امنیتی و دیپلمات‌های آمریکا و شش کشور حوزه خلیج فارس بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا ایران را به خاطر آنچه "تهدید کشورهای همسایه، به خطر انداختن امنیت منطقه و حمایت از کشتارهای حکومت بشار اسد" خوانده، مورد انتقاد قرار داده است. او همچنین جمهوری اسلامی را به دخالت در مسائل داخلی یمن و ناامن کردن آزادی رفت و آمدهای دریایی متهم کرده است.
کلینتون می‌گوید، آمریکا آماده است "گام‌های عملی و مشخصی" برای تقویت امنیت منطقه، از جمله راه‌اندازی یک سپر دفاع موشکی، بردارد. او همچنین تاکید می‌کند، ایالات متحده نگران "امکانات ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی است."
کلینتون پیشنهاد کرده است، ارتش‌های ایالات متحده و شش کشور کناره‌های جنوبی خلیج فارس تدوین برنامه‌های واحدی را برای تقویت بنیه دفاعی و همکاری برای افزایش امنیت دریایی منطقه در دستور کار قرار دهند.

واکنش علاءالدین بروجردی به طرح آمریکا
سایت خبری "بازتاب امروز" روز یکشنبه (۱۳ فروردین) در گزارشی زیر عنوان «توطئه تازه هیلاری در سفر به جنوب ایران» به پیشنهاد آمریکا به شش کشور عربی پرداخت و نوشت: «وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی از برنامه تحریک‌آمیز خود در جنوب کشورمان پرده برداشتند.»
خبرگزاری مهر (۱۳ فروردین) از قول علاءالدین بروجردی نوشت: «مطرح کردن سپر موشکی در خلیج فارس موضوعی تشنج‌زا است.» بروجردی آمریکا را متهم می‌کند که «سال‌هاست با فریب دادن کشورهای منطقه و مطرح کردن ایران به عنوان خطر در خاورمیانه از این کشورها باج می‌گیرد و بسیاری از پایگاهای نظامی در منطقه را در اختیار خود می‌گیرد.»
به گزارش خبرگزاری مهر، بروجردی می‌گوید: «پیشنهاد ایجاد سپر موشکی در عربستان در حد حرف است و تا رسیدن به گام عملی مراحل زیادی باید طی شود.» او در عین حال ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران متناسب با هرگونه اقدامی که بر خلاف منافع ملی‌اش باشد عکس‌العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد.»





«برای صلح، برای فلسطین»
بیانیه‌ای از جنبش چپ ایران در دفاع از مردم 
 اخبار روز:
این روزها که بار دیگر بر طبل حمله‌ی نظامی به ایران کوبیده می‌شود، گروهی از مردم اسرائیل کمپینی را در مخالفت با جنگ احتمالی دولت‌ اسرائیل و آمریکا علیه ایران آغاز کرده و به واسطه‌ی آن پیام‌های دوستی و احترام خود را برای مردم ایران می‌فرستند؛ البته از موقعیتی فرادست و با این پیام که ما «هرگز به ایران حمله نخواهیم کرد». گروهی از ایرانیان نیز متقابلاً پیام دوستی و احترام به مردم اسرائیل فرستاده‌اند، و ضمن اعلام برائت از جنگ‌طلبیِ دولت ایران، با حمله‌ی نظامی به ایران مخالفت کرده‌اند. ناگفته نماند که گروهی از سازمان‌دهندگانِ اولیه‌ی کمپینِ طرف ایرانی، از فعالان سیاسی دست‌راستی هستند که اتفاقاً پیش از این، ابایی از بیان حمایت خود از حمله‌ی نظامی به ایران نداشتند و آن را در بوق و کرنا می‌کردند، و رسانه‌ها پر بود از حمایت آشکار و نهانِ آن‌ها از تحریم‌های اقتصادی و جنگ، تحت عنوان «مداخله‌ی بشردوستانه» در ایران. بخشی از این لشکر نولیبرال‌های ایرانی نیز با ماسک‌های «ضد جنگ» و «ضد تحریم» مشغول تئوری‌پردازی برای به اصطلاح «مداخله‌ی بشردوستانه»‌ی قدرت‌های بزرگِ سرمایه‌داری جهانی بر علیه ایران بودند. اگرچه کمپین ضد جنگ و دوستیِ متقابل از سوی شهروندان کشورها، مستقل از دولت‌هایشان در شرایط بحرانی تشدید جنگ لفظی و تشنگی هر دو طرف به بحران‌، یک اقدام مثبت به شمار می‌رود، اما نادیده گرفتن رنج مردم ایران در سی‌وسه سال گذشته و مساله‌ی مردمِ فلسطین از بخش‌های مهم فراموش‌شده در این کمپین هستند.
به باور ما، جنبش‌های مردمیِ ضد جنگ باید به شکلی نمادین مرزهای بین کشورها - جایی که نمود اعمال قدرت دولت‌ها محسوب می‌شود- را از بین برده و در پی ایجاد همبستگیِ هرچه بیشتر بین مردم کشورهای درگیر باشند. «کمپین ضد جنگ» در اسرائیل، باید از نقد و نفیِ «دیوار جدایی» که حائلی است بین مردم اسرائیل و باقی مردم دنیا موجودیت خود را آغاز کند. هیچ کارزار ضد جنگی از اسرائیل نمی‌تواند پیام صلح و دوستی به هیچ نقطه‌ای از جهان بفرستد بی آن‌که آن پیام از بدن‌های به فقر کشانیده‌شده و بی‌حقِ مردم فلسطین عبور کند. مردم اسرائیل نمی‌توانند با جنگ علیه ایران مبارزه کنند پیش از آن که متوجه این امر مهم شوند که در حال حاضر جنگی علیه مردم فلسطین و ایران در جریان است که این جنگ البته از بی‌عدالتی‌های سیاسی- اقتصادی در اسرائیل و دیگر نقاط جهان جدا نیست.
تهدید به مداخله‌ی نظامی و خطر اعلانِ جنگ به ایران در شرایطی اوج گرفته که مبارزات و مقاومت‌های مردمی در ایران طی سه سال گذشته توجه بخشی از افکار عمومی و فعالین سیاسی در جهان را از برنامه‌ی هسته‌ای، به سمت خواسته‌های سیاسی و اقتصادی مردم ایران معطوف کرده است. درست زمانی که حکومت تحت فشار عظیم نارضایتی سیاسی- اقتصادی و مقاومت مردم در ایران قرار دارد، تهدید به جنگ به یاری حکومت ایران آمده است تا نگاه‌ها را از موضوعات داخلی منحرف ساخته و دست‌یابی به مطالباتِ تاریخی-سیاسیِ برابری‌طلبانه و آزادیخواهانه را برای مردم ایران به تأخیر بیاندازد؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از مردم در ایران به خاطر مبارزه برای همین مطالبات زندانی می‌شوند و یا مجبور می‌شوند کشور را ترک کنند. چنین شرایطی در بحبوحه‌ی مبارازت پس از انقلاب بهمن سال ۵۷ درست زمانی که صدام حسین از سوی آمریکا و اروپا به جنگ با ایران تشویق شد نیز در جریان بود. جنگ عراق علیه ایران، مردم ایران را مجبور کرد به جای این‌که در مقابل انحرافِ انقلاب و مصادره‌ی ضدِ انقلابیِ آن بایستند، از زندگی و کشورشان دفاع کنند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مردم ایران، تهدید به جنگ علیه کشورشان را تلاشی از جانب برخی حکومت‌ها برای در قدرت نگه‌داشتنِ جمهوری اسلامی تلقی می‌کنند، آن هم درست زمانی که جمهوری اسلامی در ضعیف‌ترین دوران حیات خود بسر می برد .
بیش از سی سال است که مردم ایران نه تنها به تناوب از تهدید حمله به کشورشان رنج برده‌اند، که همواره قربانی تحریم‌های اقتصادیِ یک‌جانبه شده و هر ساله تعداد کثیری از آن‌ها، در نتیجه‌ی این تحریم‌ها، در سوانح هوایی کشته می‌شوند. آثار غیر قابل انکار تحریم‌ها بر سامانه‌ی ارائه‌ی خدمات سلامت در ایران، حوزه‌ی بهداشت و درمان را در موقعیتی بحرانی فرو برده است. این تحریم‌ها و تهدیدها به ایجاد بازار زیرزمینی و تشدید فساد اقتصادی توسط لایه‌هایی از حکومت کمک کرده است. به وضوح می‌توان دید که تحریم‌های اقتصادی و تهدید به جنگ، فشارهایی نیستند که تنها بر حکومت ایران تحمیل می‌شوند، بلکه پیکره‌ی اقتصادی-سیاسی در ایران، مبارزات مردم و امید آن‌ها برای رسیدن به آینده‌ای بهتر برای کشورشان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند. مردمی که رنج یک کودتای انگلیسی-آمریکایی را کشیده‌اند و تا همین امروز نیز تبعات آن را متحمل شده و مبارزات‌شان اغلب با تهدید قدرت‌های جهانی به جنگ پس زده‌ شده‌است، دلایل بی‌شماری دارند که به لحاظ سیاسی، نسبت به در دست گرفتن سرنوشت‌شان، احساس ناامیدی و سرخوردگی کنند. شک و تردید برای چنین مردمی نه جزئی از یک تئوری توطئه، بلکه یک نتیجه‌گیریِ عقلانی از تاریخ است.
افزون بر این، ما معتقدیم این کمپینِ ضد جنگ، تنها در صورتی که دربرگیرنده‌ی مردم فلسطین باشد، می‌تواند از نهادهای قدرت اعلام استقلال کرده و مخاطب را مجاب کند که صرف نظر از قومیت‌ها و ملیت‌ها خواستار عدالت است و نشان دهد که رابطه‌ی میانِ مسأله‌ی فلسطین و تهدیدِ جنگ علیه ایران را درک کرده است. مسأله‌ی فلسطین تنها محدود به فلسطینیان نمی‌شود. فلسطین یک مفهوم جهانی است و مرزها را در می نوردد. همبستگی میان مردمان ستم‌دیده از این رو لازم است که مسأله‌ی یک گروه از آن‌ها ابزاری برای استثمار گروهی دیگر نشود. در حالی که فعالین کارگری همچون «رضا شهابی»، «شاهرخ زمانی»، «بهنام ابراهیم‌زاده»، «محمد جراحی»، «ابراهیم مددی»، «علی‌رضا اخوان»، «پدرام نصراللهی» و ... به خاطر فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق زحمتکشان برای سال‌ها به زندان محکوم شده و در بند هستند، طرح مسأله‌ی فلسطین از سوی حکومت ایران تنها یک نمونه‌ از بهره‌برداری های مضحک دولت‌ها است تا خود را به عنوان سردمدار دفاع از حقوق ستم‌دیدگانِ جهان جا بزنند. حکومت ترکیه نیز، که کردهای ساکن این کشور را به خاطر برپایی مراسم سال جدیدشان سرکوب می‌کند، یا یک دانشجو را به دلیل استفاده از شال فلسطینی به زندان می‌افکند، به نحو دیگری مسأله‌ی فلسطین را مورد سوء استفاده قرار می‌دهد تا خود را مدافع عدالت برای مردم تحت ستم جهان معرفی کند.
فهرست اول امضا ها:
امیرعباس آذرم وند
سهیل آصفی
عسل اخوان
مرجان افتخاری
مریم افشاری
بابک اکبری فراهانی
امیر امیرقلی
بهداد بردبار
هژیر پلاسچی
آرزو پوراسماعیلی
زهرا پورعزیزی
عابد توانچه
منصور تیفوری
اسماعیل جلیلوند
جمعی از دانشجویانِ چپ دانشگاه های تبریز
امین حصوری
مینا خانلرزاده
مینا خانی
اشکان خراسانی
گلناز خواجه گیری
سارا دهکردی
دیدار از طرف بلاگرهای فتوبلاگ ولی عصر
عطا رحمتی
پژمان رحیمی
رضوان زندیه
طاها زینالی
ربرت سپانیان
محسن سهرابی
سامان شاه محمدی
مصی شیروانی
ستاره صبور
محسن عمادی
میثم فرهنگ
علی کلایی
آرش کیا
امیرمحسن محمدی
قادر محمدی
سپهر مساکنی
امیر مهرزاد
یونس میرحسینی
پریسا نصرآبادی
پویا نودهی
بهادر نیکفر
آرمین نیکنام
وحید ولی‌زاده
عدنان هم قبیله
سحر یزدانی پور   

جمع آوری امضا‌ها برای لیست دوم ادامه دارد، در صورت تمایل به امضای این بیانیه نام خود را به ایمیل زیر بفرستید:
iraninanleft@gmail.com





دبير انجمن برنج:
دولت تصميم جدي براي خريد تضميني ارقام پرمحصول ندارد


خبرگزاري موج
دبير انجمن برنج گفت: تا کنون قيمت خريد تضميني ارقام پرمحصول برنج اعلام نشده و به نظر مي رسد دولت اراده جدي براي ادامه روند گذشته را ندارد.جميل عليزاده شايق، دبير انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج با بيان اين مطلب اظهار داشت: به نظر مي رسد دولت تصميم جدي براي خريد تضميني ارقام پرمحصول ندارد.وي افزود: اگر دولت قصد خريد تضميني برنج را ندارد بهتر است صادقانه سياست هاي خود را به کشاورزان اعلام کند. عليزاده شايق خاطر نشان ساخت: وقتي کشاورز 20 سال عادت کرده که برنج پرمحصول قيمت تضميني داشته باشد با تغيير ناگهاني سياست هاي دولت، دچار سردرگمي مي شود.

وي ادامه داد: در شرايطي که مقام معظم رهبري سال جاري را سال حمايت از توليد داخلي معرفي کرده است، نبايد کشاورزان را بلاتکليف رها کرد.
دبير انجمن برنج تاکيد کرد: اگر دولت نمي خواهد برنج پرمحصول را خريداري کند بايد دليل اين رفتار خود را به کشاورزان اعلام کند. وي با اشاره به اعلام قيمت خريد تضميني برنج در 7 فرودين ماه سال گذشته، گفت: در سال جاري عليرغم اتمام تعطيلات نوروز هنوز قيمت خريد تضميني برنج اعلام نشده است.
عليزاده شايق اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزي نيز بر حمايت از برنج پرمحصول تاکيد داشته و دليل عدم اعلام قيمت تضميني برنج را پيگيري مي کند اما تا کنون پاسخي از سوي متوليان امر دريافت نکرده است.
وي در پاسخ به سئوالي درباره کشت ارقام پرمحصول در کشور، اذعان داشت: کشاورزاني که به کشت اين نوع برنج اعتقاد دارند، اقدام به کشت کرده اند.
دبير انجمن برنج اضافه کرد: اما اگر قيمت خريد تضميني اعلام مي شد به طور قطع با افزايش سطح زير کشت مواجه بوديم.
وي تصريح کرد: کيفيت ارقام پرمحصول از انواع وارداتي بسيار مناسب تر بوده و مصرف کننده به دليل قيمت اقتصادي از آن استقبال مي کند.






توقیف مجوز نفتکش ایرانی با 84 میلیون دلار نفت سوریه

بازتاب
وزارت امور خارجه مالت اعلام کرد مجوز یک کشتی نفتکش ایرانی را که با برافراشتن پرچم مالت به حمل نفت سوریه پرداخته بود لغو کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز این اقدام دولت مالت در راستای اقدامات و تحریم های بین المللی علیه دمشق صورت گرفته است.
کشتی ام . تی . تور به شرکتی تعلق دارد که توسط جمهوری اسلامی تأسیس شده است. وزارت خزانه داری آمریکا این شرکت را به عنوان نهادی که در فرار از تحریم ها فعالیت می کند شناسایی کرده است.
پس از آن که سوریه به دلیل تحریم هاى بین المللى در یافتن نفتکشی براى حمل نفت خود دچار مشکل شد، ایران کشتى ام . تى . تور را هفته گذشته به بندر طرطوس فرستاد تا ۱۲۰ هزار تن نفت خام سوریه به ارزش ۸۴ میلیون دلار را بارگیرى کند.



۱۳ پارازیتی‌ها به «در» شد و دوستی‌ها برقرار

image
جای همه‌تان خالی، امروز با بر و بکس پارازیت رفته بودیم در پارکی در شمال واشینگتن سیزده را به در کنیم!
اشتباه نخواندید. همه بودند. از کامبیز و سامان گرفته تا نویسنده‌ها و ادیتورها با کلی از بر و بچه‌های خوب واشینگتن... فوتبال بازی کردیم، وسطی بازی کردیم...نفسمان هم در آمد!
این دو نفر و همکارانشان، سرمایه‌های ما هستند. سرمایه‌های رسانه‌های ما. شاهد بوده‌ام که عده‌ای در طول ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند این سرمایه‌ها، بی‌مایه بشوند. اختلاف جای دوستی را بگیرد و یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تاریخ صدای آمریکا خاموش شود.
از سویی گروهی از دوستان هم تلاش کردند همه چیز به سمت تفاهم پیش برود.
شاید از این به بعد همه ما به این بیاندیشیم که آیا باید تحت تاثیر قرار گرفت؟ تحت تاثیر کسانی که خوبی هیچکدام را نمی‌خواسته‌اند؟
آیا واقعا توجه به وبلاگ‌هایی که فقط و فقط برای ایجاد اختلاف متولد شده‌اند ارزش دارد؟ آیا توجه به ارسال پیام‌هایی که جز برای جنگ روانی ایجاد نمی‌شوند، ارزش دارد؟ آیا توجه به جنگ روانی در چند وب‌سایت که احتمالا خرده حسابی هم با مدیران صدای آمریکا  داشته‌اند می‌تواند منطقی باشد؟
اختلاف و سو تفاهم در یک کار گروهی سنگین غیر منتظره نیست. مهم این است که بتوان با وجود همه تفاوت‌ها کاری کرد کارستان. کاری که در پارازیت شاهدش بودیم و خواهیم بود!
***
به زودی شاهد خلاقیت‌هایی از بچه‌های پارازیت و گسترش کارشان خواهید بود. خواهید دید که تاثیر حضور فکرهای جدید در تولید کارهای جدید چقدر خواهد بود. 
سال‌ها پیش، دو همکار «دیلی شو»، کارشان را گسترش دادند و از دل یک برنامه، یک برنامه بسیار قوی دیگر متولد شد.
چرا دو کار قوی در کنار هم نتواند حاصل خلاقیت اربابی و حسینی و همکاران‌شان باشد؟
منتظر خبرهای خوب باشید.

------
البته این دارا ایرانی گزارش داده بود که بنده مرحوم شده بودم. احتمالا داشتم از آسمان پنجم همه چیز را می‌دیدم!





میزگردی بر نفت، مالیات و دموکراسی- بخش اول

image بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند تا زمانی که ایران نفت دارد به دموکراسی نخواهد رسید و برخی هم معتقدند که تا مردم ایران مالیات ندهند نمی‌توانند دولتی پاسخگو داشته باشند. «نفت، مالیات و دموکراسی» بحث میزگردی بود که با حضور آقایان دکتر خاوند و دکتر اسدی و بخش چرتکه خودنویس انجام شد.
 خودنویس: «بحثی وجود دارد که ایران تا زمانی که نفت دارد به دموکراسی نخواهد رسید و عده‌ای هم معتقدند که اگر سیستم براساس مالیات نچرخد و دولت به این واسطه به مردم پاسخگو نباشد ما بازهم به دموکراسی نخواهیم رسید. نظر شما چیست؟».
فریدون خاوند: وضعیت تقریبا در تمام کشورهایی که از رانت استفاده می‌کند [رانت نفتی] از نظر تکیه گاه بودن منابع نفتی برای اقتصادشان به هم شباهت دارد که به این را در ادبیات اقتصادی، بیماری هلندی می‌گویند. در حال حاضر اگر شما به کشورهای نفت خیز تولیدکننده و صادرکننده نفت نگاه کنید چه نیجریه، چه ایران، چه عربستان ویا ونزوئلا، در همه این کشورها بخش بزرگی از منابعی که دولت برای تامین هزینه‌های بودجه به آنها نیاز دارد از محل نفت تامین می‌شود و مالیات نقش بسیار کمی را در تامین هزینه‌های دولت دارد. براساس آخرین آمار، یعنی لایجه بودجه دولت برای سال نود و یک، می‌بینیم که از منابع عمومی این لایجه، ۴۲ درصدر آن رسما از منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی تامین می‌شود، ۳۱ درصد از منابع مالیاتی و بقیه از سایر منابع مثل واگذاری شرکت‌های دولتی یا درآمدهای خاص وزارتخانه‌ها. اما فراموش نکنیم که بخشی از این ۳۱ درصد منابع مالیاتی هم از نفت است. چون اگر نفت نبود ایران نمی‌توانست واردات کالاداشته باشد و در نتیجه عوارض و دریافتی‌های گمرکی که روی واردات بسته می‌شود نبود که به درآمدهای مالیاتی اضافه شود. بنابراین درمجموع می‌توان گفت که ایران جزو کشورهایی است که مالیات کمترین سهم رو دارد. براساس آمار خود جمهوری اسلامی، ایران جزو ده کشور دنیا هست که مالیات نسبت به تولبد ناخالص داخلی پایین‌تر از جاهای دیگر است. این البته فقط مساله ایران نیست و بلکه مسئله تمام کشورهای رانت‌خوار نفتی است. معمولا در کشورهای عادی ما شهروندی داریم که مالیات دهنده هم هست اما در کشورهای نفتی قدرت‌های سیاسی بر این رانت تکیه می‌کنند و اصولا به مالیات شهروندان آنچنان که باید وشاید نیازی ندارد.


جمشید اسدی:  به نظر من البته، این پرسش شما بیشتر از اینکه اقتصادی باشد اشاره دارد به رابطه نفت در دست دولت و رابطه‌اش با دموکراسی. من اندکی متفاوت از دکتر خاوند فکر می‌کنم و با این فکری هم که الان رایج است تفاوت دارد. در پژوهش ما باید بین دو رابطه علت و معلولی وهمزمانی تفاوت بگذاریم. آیا می‌توان از تمام تحلیل‌های دکتر خاوند در مورد کم بودن مالیات و بالا بودن درآمد نفت و حکومت دیکتاتوری در ایران نتیجه گرفت که رابطه مستقیمی هست بین میزان درآمد مالیاتی و دموکراسی؟ من فکر نمی‌کنم! من فکر می‌کنم که اول ما یک حکومت استبدادی داشته‌ایم که نفت را از آن خود کرده است. در ایران حکومتی هست که همه چیز از نفت تا رسانه‌ها را ازآن خود کرده است. این دولت اگر نفت نداشت و باید از مردم مالیات بیشتری می‌گرفت آیا به مردم پاسخگو می‌شد؟ هرگز! آیا قبل از سال ۱۹۷۳ و افزایش چهاربرابر قیمت نفت این کشورهایی که به تعبیر آقای دکتر خاوند امروز رانت‌خوار هستند، کشورهای دموکراتی بودند؟ هرگز! آیا کشورهایی مثل انگلیس زمانی که نفت زیادی داشت یا نروژ، کشورهای دیکتاتوری بودند؟ هرگز! یعنی می‌خواهم بگویم که این رابطه را باید یک رابطه همزمانی در نظر گرفت نه علت و معلولی. این حکومت مستبدی که در ایران هست، با نفت یا بدون نفت استبداد خود را خواهد داشت. خب، سابقه استبداد هم که در ایران بوده است به غیر از چند دوره خاص. نکته آخر اینکه، نفس مالیات نفس وکیل کردن دولت است از سوی مردم برای دخالت در زندگی اجتماعی. یعنی نباید فکر کرد که مردم اگر مالیات بدهند، دولت نقش کمتری بازی خواهد کرد، برعکس! علت مالیات این است که از دولت می‌خواهند که در زندگی اجتماعی به دلایل تخصیص مناسب منابع اقتصادی، تولید خدمات و کالاهای عمومی، و توزیع درآمد دخالت کند. شهروند از دولت می‌خواهد که در برابر مالیات این وظایف را انجام دهد. اگر یک رابطه سیاسی دموکراتیک برقرار شده بود، دولت در برابر این مالیات ها پاسخگو است اما اگر این رابطه سیاسی توازن قوای دموکراتیک برقرار نشده بود، دولت حتی می‌تواند مالیات را به زور بگیرد یا دستمزد کمتر از مقداری که باید بدهد که این یک شکل مخفی گرفتن مالیات است. پس نوع دولت مدیریت نفت را تعیین می‌کند اگر دولت دیکتاتوری باشد چه با نفت و چه با مالیات دیکتاتور می‌ماند.

خودنویس: آقای دکتر اسدی، کسانی که طرفدار این نظر هستند که مردم باید مالیات دهند تا در ایران به سمت دموکراسی برویم معتقد هستند همان طور که شما هم فرمودید، مردم از دولت می‌خواهند که دخالت کند در برخی از امور در قبال مالیات و بنابراین این حق را پیدا خواهند کرد که از دولت پاسخ بخواهند. یعنی در واقع با مستقل شدن از نفت از طریق پرداخت مالیات حکومت را جوابگو کنیم.
 جمشید اسدی: بینید، بحث من این است که اول یک رابطه دموکراتیک و یا مستبدانه تعیین می شود و آنگاه نفت و مالیات نقش دموکراتیک یا مستبدانه خود را بازی می‌کنند. مستقل از تعیین رابطه سیاسی بین حکومت‌گر و حکومت شونده نمی توان نقشی باری مالیات و نفت قائل شد. در واقع می‌خواهم بگویم که وقتی که مبنا آزادی نیست مالیات که سهل است وقتی مردم رای هم می‌دهند در آن تخلف می‌شود. یعنی پس بحث اصلی توازن قوا و حکومت دموکراتیک است.
 فریدون خاوند: من می‌خواهم به چند نکته در رابطه با صحبت‌های دکتر اسدی تاکید کنم. من اصلا نمی‌گویم تنها در جامعه‌ای که نفت باشد دیکتاتوری حاکم می شود و در جوامعی که نفت ندارند، دیکتاتوری ندارند. منظور من این بود که برخورداری از رانت نفتی در بسیاری از کشورها به تحکیم دیکتاتوری کمک می‌کند. بهترین نمونه در آمریکای لاتین است. می‌بینیم که بسیاری از این کشورها توانسته‌اند رفرم‌های سیاسی خود را پیش ببرند و توانستند در عرصه اقتصادی هم به یک اقتصاد آزاد دست پیدا کنند، جز کشوری مثل ونزوئلا که هوگو چاوز می‌تواند بر درآمدهای نفتی تکیه داشته باشد. یا روسیه، که به احتمال قریب به یقین، به نظر من، اگر دولت روسیه نمی‌توانست از درآمدهای عظیم نفت و گاز برخوردار باشد رفرم های اقتصادی بعد از سقوط کمونیزم در روسیه، با سرعت خیلی خیلی بیشتری از این پیش می‌رفت و مرحله گذار از نظام کمونیستی به اقتصاد آزاد در این کشور هم به احتمال زیاد با سرعتی مثل لهستان و مجارستان و یا جمهوری چک انجام می‌گرفت. بنابراین متاسفانه در بسیاری از کشورهای نفت خیز این وضعیت هست. و برخلاف آنچه هم که آقای دکتر اسدی از صحبت‌های من برداشت کردند منظور من این نبود که در نفت یک جبری هست که باعث می‌شود یک دولت نفتی نتواند اصلا نتواند از دیکتاتوری بیرون بیاید.
ادامه دارد....




احتمال کمتر انتقال بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی گول‌تان نزند! کاندوم هم فراموش نشود!

برادران علایی این بار به سوال‌های خوانندگان خودنویس پاسخ گفته‌اند...از احتمال ابتلا به ایدز در رابطه جنسی بدون محافظت است تا سکس دهانی و مساله رفتن به آرایشگاه‌ها...
سوال اول: آیا ایدز از راه سکس بدون دخول هم منتقل می‌شود( آیا تماس آلت مرد با اندام بیرونی زن خطرناک است؟). سکس دهانی چطور؟
image آرش علایی:این موضوع بسیار مهم است که بدانیم انتقال بیماری از طریق تماس با ترشحات جنسی و خونی است که حاوی ویروس است. پس تماس سطح پوست با سطح پوست بیماری را منتقل نمی کند. به عبارت دیگر اگر آلت تناسلی با ترشحات جنسی تماس نداشته باشد و فقط با سطح پوست تماس داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود. در واقع مسئله فقط دخول نیست بلکه مهم ترشحات است، اگر آلت تناسلی با ترشحات جنسی تماس نداشته باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید. به طور کلی سکس دهانی در شرایطی خاص می‌تواند بیماری را منتقل کند. اگر لثه یا آلت تناسلی فردی که مبتلا به ایدز نیست دارای زخم باشد ایدز می‌تواند منتقل شود. در این زمینه برای کسانی که همجنس‌گرا هستند( مثلا برای دو خانم) توصیه می‌شود که از کاندوم‌هایی مخصوصی که برای سکس دهانی تهیه شده استفاده کنند.

سوال دوم: آیا آرایشگاه‌ها می‌توانند محل انتقال ایدز باشند؟
 آرش علایی: به طور کلی هرگونه وسیله‌ای که از سطح پوست عبور کند می‌تواند بیماری را انتقال دهد. اگر تیغ یا ماشین ریش تراشی پوست را زخم کند می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. اما باید توجه کرد این موضوع فقط به بیماری ایدز محدود نمی‌شود. اصولا برای جلوگیری از ابتلای فرد به بیماری هایی مثل ایدز و یا بیماری های پوستی و قارچی، توصیه می‌شود که وسایل در آرایشگاه‌ها ضدعفونی شوند. برای ضدعفونی می‌توان از الکل، وایتکس و یا ساولن استفاده کرد. 

سوال سوم: آیا ویروس ایدز در معرض هوا از بین می‌رود؟ 
 آرش علایی: بستگی به شرایط دارد. دروسایل دندانپزشکی، یا وسایل آرایشگاه و.... این سوال همیشه هست که این ویروس چقدر در محیط خارج زنده می‌ماند. ما هیچ وقت در این مکان ها یک ویروس را به تنهایی نداریم یعنی یا ویروس همراه با ترشحات جنسی است یا همراه با خون. مدت حیات ویروس در این شرایط بسته به حرارت و رطوبت محیط دارد. یعنی اگر حرارت ملایم باشد و رطوبت خوب باشد، دیده شده که در وسایل دندانپزشکی این ویروس تا دو هفته زنده مانده است. اما اگر یک ویروس را به تنهایی در نظر بگیریم، در هوای معتدل، ویروس در معرض هوا حدودا بیست دقیقه زنده می‌ماند. به طور کلی هرچه دما بیشتر و رطوبت کمتر باشد ویروس زودتر از بین می‌رود.

سوال چهارم: احتمال انتقال ایدز در یک رابطه جنسی از مرد به زن چقدر است؟
 آرش علایی:  اول باید به این موضوع توجه شود که اعدادی که در این زمینه ارائه می‌شوند احتمال بیماری به ایدز را نشان می‌دهد. مثلا در انداختن یک تاس احتمال آمدن عدد شش، یک ششم است اما در عمل، ممکن است فرد بیست بار تاس بیندازد و شش نیاورد. پس ما نباید به عدد و ارقام انتقال بیماری فکر کنیم. هر فرد می‌تواند با یک بار ارتباط جنسی به بیماری مبتلا شود. اما به طور کلی احتمال انتقال بیماری از زن به مرد در کشورهایی که درآمد بالایی دارند، چهار صدم درصد است و از مرد به زن هشت صدم درصد است. می‌بینیم که احتمال انتقال از مرد به زن بیشتر است زیرا که مدخل ورودی آلت تناسلی مرد بسته است و سطح پوست ( اگر زخم نباشد) باعث انتقال بیماری نمی‌شود اما تمام مجرای تناسلی زن احتمال ورود ویروس را دارد. اما برای کشورهای درحال توسعه این احتمالات ده برابر می‌شود. احتمال انتقال از مقعد هم، خیلی بالا می‌رود و به ۱/۷ درصد می‌رسد. اما این درصدهای پایین نباید گول زننده باشد چون حتی با یک بار تماس جنسی فرد می‌تواند به ویروس مبتلا شود.

سوال پنجم: کاندوم تا چند درصد می‌تواند ریسک مبتلا به ایدز را کاهش دهد.
 آرش علایی: اگر جنس کاندوم لاتکس باشد می‌تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند. اصولا می‌گویند که به احتمال نود درصد ار انتقال ایدز جلوگیری می‌کند، دلیل این است که گاهی کاندوم پاره شده است و یا درست و در موقع خودش استفاده نشده است. اما اگر کاندوم درست و به موقع استفاده شود تا نزدیک صد درصدر می‌تواند از انتقال جلوگیری کند.




تصمیم «موساد» به کاهش عملیات تخریبی درون خاک ایران

image
مسئولان عالیرتبه امنیتی اسرائیل در تصمیمی که موجب نارضائی کادرهای درونی سازمان های اطلاعاتی آن کشور گردیده است تصمیم به کاهش عملیات میدانی نیروهای این کشور درون ایران، از جمله عملیات ترور، تخریب و انفجار سایت های موشکی و صنعتی، و جذب و استخدام تیم های عملیاتی و جاسوسی داخل مرزهای ایران گرفته اند. مجله تایم در مقاله ای به بررسی جوانب و دلایل این تصمیم استراتژیک پرداخته است که آن را از یک سو با تجربه های ناموفق قبلی نخست وزیر فعلی اسرائیل، «بنیامین نتنیاهو»، و از سوی دیگر با شکل گرفتن موفقیت آمیز یک جبهه بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی مرتبط میداند.
این هفته «تایم» در مقاله‌ای به قلم «کارل ویک» و همکاری «آرون کلاین» از قول «مسوولان عالیرتبه امنیتی اسرائیل»، نیروهای جاسوسی اسرائیل در ماه‌های اخیر دامنه عملیات مخفی درون خاک ایران را محدودتر کرده‌اند، و میزان تلاش‌های عملیاتی مستقیم خود برای ایجاد مانع یا ازمیان برداشتن تکنولوژی هسته‌ای در ایران را  «ده‌ها درصد» کاهش داده‌اند.
این کاهش شامل طیف وسیعی از عملیات می‌شود که نه تنها پروژه‌های پر سر و صدایی از قبیل ترورهای افراد و انفجار در سایت‌های موشکی، بلکه همچنین دامنه عملیات تجسسی و کسب اطلاعات مستقیم، و میزان جذب و استخدام جاسوس درون ایران را نیز دربر می‌گیرد. 
به ادعای یکی از این مسوولین، تصمیم به کاهش فعالیت‌ها موجب «نارضایی افزاینده‌ای» درون کادرهای موساد شده است.  «تایم» سپس از قول یکی دیگر از مسوولین عالی‌رتبه امنیتی در اسرائیل، دلیل اصلی بی‌میلی اخیر به ادامه سنگین فعالیت‌های امنیتی درون خاک ایران را هراس نخست وزیر اسرائیل «بنیامین نتنیاهو» از پیامدهای احتمالی لو رفتن عملیات و تیم های اطلاعاتی درون ایران معرفی می‌کند.  
در توضیح این وضعیت، «تایم» به اقدام ناموفق موساد در دوران نخست وزیری نتنیاهو در سال ۱۹۹۷  برای ترور «خالد مشعل» یکی از مسوولین حماس در پایتخت اردن اشاره می‌کند.  به نوشته این نشریه، دو مامور عملیاتی موساد در آن زمان پس از مسموم کردن «خالد مشعل» از طریق آلودن پوست وی به یک ماده سمی دستگیر شدند و تنها پس از دستور«نتنیاهو» برای تحویل پادزهر آن سم به مقامات حماس و نیز آزاد سازی «شیخ احمد یاسین» از زندان اسرائیل بود که  حماس مامورین موساد را به اسرائیل  تحویل داد.  این شکست بزرگی برای نتنیاهو بود که موجب تقویت شدید قدرت اجتماعی و سیاسی حماس نیز گردید.
«تایم» از قول مسوول امنیتی اسرائیل می‌نویسد: «قضیه مشعل ضربه بدی به نتنیاهو زد، و حالا او از این وحشت دارد که اتفاق مشابهی بیافتد و دوباره همه چیز بر سرش خراب بشود.»
در ادامه مطلب از قول «منابع اطلاعاتی غربی در گفتگو با تایم» این موضوع تایید شده است که «سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی اخیرا موفق به شکستن یک شبکه عملیاتی که توسط موساد آموزش و تجهیزات دریافت کرده بود شده اند.»  به ادعای «تایم» از قول آن منابع امنیتی، «محتوا و جزئیاتی که در اعترافات «مجید جمالی فش»، متهم اصلی تروردانشمند هسته‌ای ایران «مسعود علیمحمدی»، از طریق تلویزیون دولتی ایران پخش شد واقعیت داشته است، و یک کشور ثالث مسوول لو رفتن آن شبکه بود.» 
«تایم» سپس می‌نویسد، «در آن قضیه میزان تخریبی که به وجهه عمومی اسرائیل وارد شد به دلیل عدم اعتبار جمهوری اسلامی در افکار عمومی بسیار محدود بود، چرا که مسئولین جمهوری اسلامی عموما و به نحو روزمره ای هرنوع مشکلات و مسائل داخلی را به «استکبار جهانی» و «مزدوران صهیونیسم» نسبت می‌دهند. اما واقعیت این است که اگر جمهوری اسلامی موفق به دستگیری و نمایش دادن یکی از شهروندان اسرائیل شود و یا به مدارک مستقیمی دست بیابد مثل فیلمهای ویدئویی و مدارک جعلی ماموران موساد که در جریان ترور «محمد المبحوح»، مسئول خرید اسلحه حماس، در دوبی به دست ماموران اماراتی افتاد، آنوقت این وضعیت [بی اعتباری ادعا های جمهوری اسلامی] ممکن است به سرعت عوض شود.»
در ادامه مطلب تاکید شده است، «امروز میزان ریسک در صورت وقوع چنین شکست‌هایی بسیار با اهمیت‌تر است. در زمانی که مسئله ایران در راس نگرانی‌های بین المللی قرار گرفته، چنین پیشامدی می‌تواند جبهه متحد قابل توجهی که واشنگتن موفق شده بر علیه ملا ها ایجاد کند را از هم بگسلاند، به ایران این موقعیت را بدهد که خودش را به عنوان یک قربانی معرفی کند و یا کلا صورت مسئله هسته‌ای را از یک مسئله و نگرانی جهانی به یک مشکل منطقه ای بین دو دشمن دیرینی تغییر دهد.»
برخی مدعی‌اند که ترورها در حال حاضر نیز این مشکلات را ایجاد کرده‌اند.  بعد از تازه‌ترین ترور که در آن دانشمند هسته‌ای «مصطفی احمدی روشن» به قتل رسید، ایالات متحده «هر نوع دخالت و همکاری» در جریان قتل را انکار و ترور آن دانشمند را نیز محکوم کرد.»  مسئولین امنیتی غربی می‌گویند احمدی روشن حداقل سومین دانشمند ایرانی بود که توسط مامورین عملیاتی موساد به قتل رسیده است.
مقاله «تایم» سپس به برخی دلایل دیگر برای کاهش استراتژیک عملیات اسرائیل درون خاک ایران می‌پردازد، از جمله خطر افزایش عملیات مقابله‌ای توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، از قبیل حمله‌های تروریستی اخیر به اهداف اسرائیلی در تایلند، آذربایجان، سنگاپور، گرجستان و هند.  و در نهایت از ادامه تلاش اسرائیل برای خراب‌کاری در پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای جمهوری اسلامی با استفاده از روش‌های غیر مستقیم خبر می‌دهد، تلاش‌هایی از قبیل استفاده از ویروس‌های کامپیوتری و یا خراب‌کاری صنعتی از طریق دستکاری در قطعاتی که جمهوری اسلامی مجبور است از خارج برای صنایع هسته‌ای خود وارد سازد.


روزنامه کالگاری هرالد: اسرائیل نمی‌تواند در واکنش به ایران تاخیر کند

image
 روزنامه  کالگری هرالد امروز به بررسی وضعیت اسرائیل در قبال ایران پرداخته است.
 در مقاله این روزنامه آمده است: «اسرائیل در حال حاضر و از زمان تآسیس نوینش در سال ۱۹۴۸ تا به امروز با بزرگترین تهدید حیاتش روبرو است. فقط چند صد مایل دورتر  از  آن، در ایران، رژیم اسلامی غیر منطقی و نفرت‌انگیز و کینه جوی ضد یهود، به طور پیوسته تهدید می‌کند که اسرائیل را  از روی زمین پاک خواهد کرد. چنین   یهودی‌ستیزی آشکاری از زمان یاوه‌گویی‌های دولت نازی آلمان هیتلری در دهه ۱۹۳۰ تا کنون وجود نداشته است. اگر چه مقامات مذهبی یهودی در محاکمه عیسی مسیح درگیر بودند، رومیان دژخیمان واقعی بودند و تمامی یهودیان پس از آن محکوم شدند.»
نویسنده پس از بررسی شواهد تاریخی مرتبط با ساکنان اولیه اسرائیل و برخورد یهودی‌ستیزان می‌افزاید: «امروز اسرائیل دولتی دموکراتیک و پیشرفت است.  پنج میلیون و هشتصد هزار یهودی در آن زندگی می‌کنند، عددی به طرز مرموزی نزدیک به شش میلیون یهودی که در جنگ قرن گذشته کشته شدند.  در آنجا همچنین میلیون‌ها عرب در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند در انتظار جابجایی جمعیت اسرائیل به سر می برد و آنچه را که یهودیان از صحرا ساخته شده‌اند. کشورهای عرب و فارس اطراف شامل صدها میلیون مسلمانند. نگرش آنان نسبت به اسرائیل از دیدگاهی خصومت‌آميز و ملایم تا دشمنی کینه‌جو در تغییر است. ایران نمونه دومی است. بسیاری از کشورها مخالف پیشرفت ایران در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هستند، اما امنیت اسرائیل به دور از انگیزه‌های اصلی که همانا نفت می‌باشد است. هجده درصد از نفت جهان از طریق تنگه هرمز عبور می‌کند.  ایران هسته‌ای می‌تواند این عرضه را مسدود کند و با داشتن سلاحی نیرومند مانع از اقدامات تلافی جویانه شود. ایران هسته‌ای می‌تواند از تروریسم در سراسر جهان حمایت کند.
 نویسنده با انتقاد از مواضع رئیس جمهوری آمریکا به عنوان مانعی بر سر حمله اسرائیل به ایران می‌نویسد: «امروز نیز باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به بهانه «بی ثبات کردن» خاور میانه مانع از حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران می‌شود. اما چقدر بی‌ثبات‌تر خواهد شد اگر ایران دارای سلاح‌های هسته‌ای گردد؟ اوباما و دیگر رهبران غربی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وضع می‌کنند.»
نویسنده در پایان به ناکافی بودن تحریم‌های مالی می‌پردازد: «رخی از حساب‌های بانکی ایران را در غرب مسدود کردید؟ صادرات ایران حدود ۴/۲ میلیون بشکه نفت در روز است. هر بشکه صد دلار، ۴۲۰ میلیون دلار درآمد ناخالص امروز و هر روز بدنبال دارد! بسیاری از کشورها به ویژه چین و هند نفت را خواهند خرید. و بسیاری از بانک‌ها بی سر و صدا معاملات را جوش خواهند داد، برای دستمزد، البته. اسرائیل باید هم اکنون دست به اقدامی بزند. این کاری بس دشوار است. ایران کشوری بزرگ است و تاسیسات هسته‌ای خود را در بسیاری از نقاط پراکنده کرده است. فواصل پوشانده شده و مناطق بیش از حد طولانی و ناشناخته‌اند، اما در این سو اسرائیل منفعل و در معرض خطر نابود خواهد شد. و حملات ایران به غرب پس از آن چندان دور نخواهد بود.
 پس از هولوکاست جنگ جهانی دوم یهودیان همه جا متعهد شدند «بار دیگر هرگز».  آن زمان اینک فرا رسیده است. اسرائیل برای چه باید منتظر بماند؟»






مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح:

وقت آن است که ارتجاع عرب گوشمالی شود

مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: «وقت آن رسیده تا نیروهای خارجی دخیل در آشوب‌های سوریه گوشمالی داده شوند.»
به گزارش روز یکشنبه (۱۳ فروردین) سایت «حزب‌الله نیوز»٬ آقای جزایری گفته است: «ارتجاع عرب و سایر کشورهایی که در نا‌آرامی‌های سوریه نقش داشته‌اند باید تنبیه شوند.»
جزایری ادامه داد که «آمریکا و انگلیس به خاطر به آشوب کشانیدن سوریه مجازات خواهند شد.»
اظهارات این فرمانده سپاه یکی از صریح‌ترین تهدیدات فرماندهان نظامی در جمهوری اسلامی علیه کشور‌های منطقه٬ آمریکا و بریتانیا پس از آغاز سرکوب‌ها در سوریه است.
مقام‌های جمهوری اسلامی در یک هفته گذشته تهدید‌ها علیه کشور‌های عربی حامی سرنگونی بشار اسد در سوریه را افزایش داده و صریح‌تر کرده‌اند.
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز دو روز پیش انتقاد‌های تندی متوجه مقام‌های عربستان سعودی به خاطر حمایت از مخالفان بشار اسد در سوریه کرده بود.
علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی هم در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست‌ وزیر ترکیه به صراحت گفت ایران از سوریه حمایت کرده و می‌کند.




افزایش انتقاد‌ها از سخنان احمدی‌نژاد درباره فردوسی


محسن حیدری٬ عضو مجلس خبرگان رهبری پس از ناصر مکارم‌شیرازی از گفته‌های محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه ابوالقاسم فردوسی «مکتب اسلام» را احیا کرده است٬ انتقاد کرد.
به گزارش روز یکشنبه (۱۳ فروردین) خبرگزاری «رسا» آقای حیدری گفته است: «اینکه فردوسی را احیاگر اسلام بدانیم مبالغه و حرف غلطی است.»
این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرده است: «امیدواریم پشت این حرف‌ها، آن مکتب ایرانی که در مقابل مکتب اسلام قرار دارد نهفته نباشد، زیرا این بازگشت به عقب است.»
هفته گذشته نیز ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم گفته بود: «مطرح کردن فرودسی به عنوان منجی اسلام ظلم بزرگی به علمای بزرگ اسلام است.»
احمدی‌نژاد اوایل فروردین ماه امسال طی سخنانی در جمع گروهی از مردم ایران در تاجیکستان گفت: «اسلام توسط بنی امیه و بنی عباس خراب شده بود و فردوسی آمد و مکتب پیامبر را نجات داد.»
این سخنان رئیس دولت دهم با خشم گروهی از روحانیون مواجه شده که معتقدند تیم احمدی‌نژاد برای حذف آن‌ها از سیاست و قدرت تلاش می‌کند.
مراجع تقلید قم سال‌هاست به یکی از مهم‌ترین جریان‌های منتقد و مخالف تیم احمدی‌نژاد تبدیل شده‌اند.
 




شورای ملی سوریه از سوی ۸۳ کشور به رسمیت شناخته شد

سحام نیوز: کنفرانس دوستان مردم سوریه در بیانیه پایانی خود «شورای ملی سوریه» که در آن طیف‌های گسترده از از مخالفان نظام بشار اسد حضور دارند را به عنوان «نماینده قانونی مردم سوریه» به رسمیت شناخت.
به گزارش رادیو فردا، بدین ترتیب، به رغم درخواست مخالفان، شورای ملی به عنوان «تنها نماینده مردم سوریه» به رسمیت شناخته نشده و همچنان تعامل با آن، همچون یک دولت نخواهد بود.
یکی از نتایج این به رسمیت شناختن، این است که شورای ملی سوریه این امکان را خواهد داشت که در کشورهایی که بیانیه نشست استانبول را امضا کرده‌اند، دفتر نمایندگی افتتاح کند و کمک‌های مالی را نیز رسما دریافت کند.
اما سفارتخانه‌هایی که در اختیار نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند بسته نخواهند شد و دیپلمات‌های حاضر در آنها نیز به کار خود ادامه می‌دهند. برپایه توافق‌های دوجانبه شورای ملی امکان صدور اوراق قانونی برای اتباع سوریه را به طور محدود خواهد داشت.
برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس استانبول خواستار آن شد که این شورا به عنوان «تنها نماینده قانونی مردم سوریه» به رسمیت شناخته شود.
در لیبی شورای ملی انتقالی که مخالفان در آغاز اعتراض‌ها علیه نظام معمر قذافی رهبر پیشین این کشور تشکیل داده بودند، به عنوان تنها نماینده قانونی مردم این لیبی به رسمیت شناخته شده بود. این اقدام باعث شد در بسیاری از کشور‌ها سفارتخانه‌های لیبی به نمایندگان شورای انتقالی واگذار شود.
دومین کنفرانس دوستان مردم سوریه یکشنبه در استانبول ترکیه با حضور نمایندگان بیش از ۷۰ کشور جهان و چند سازمان بین‌المللی در استانبول ترکیه برگزار شد. کنفرانس نخست ماه گذشته در تونس برگزار شده بود. در استانبول اعلام شد که کنفرانس سوم در فرانسه برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز بیانیه پایانی کنفرانس استانبول همچنین از کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به سوریه خواست جدولی زمانبندی شده برای اقدام‌های خود ارائه دهد.
کوفی عنان در جریان سفر دوهفته پیش خود به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور، طرحی شش ماده‌ای به منظور پایان دادن به بحران این کشور ارائه داد. در این نشست «دوستان مردم سوریه» کوفی عنان شرکت نکرده بود.
آتش بس میان طرف‌های درگیر، خارج کردن ادوات سنگین نظامی از مناطق مسکونی،اجازه رساندن کمک‌های انسانی به مردم در مناطق درگیری‌ها، آزادی فعالیت‌های رسانه‌ای و آغاز گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه از جمله موارد مندرج در طرح کوفی عنان است. دولت سوریه اعلام کرده که این طرح را پذیرفته است.
در بیانیه پایانی کنفرانس استانبول آمده است که اسد باید بداند فرصتی بی‌پایان برای عمل به تعهدات خود به عنان ندارد. این بیانیه افزوده: «عملکرد‌ها معیار قضاوت در خصوص نظام سوریه است و نه وعده‌های آن.»
این بیانیه همچنین از نیروهای نظامی و امنیتی سوریه خواسته از دستورهای صادره برای هدف قرار دادن مردم از سوی مقام‌های بالا‌تر سرپیچی کنند.
بیانیه کنفرانس «دوستان مردم سوریه» به ارائه کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان بشار اسد اشاره نکرده است. برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهان ارائه چنین کمک‌هایی هستند.
احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی خبری درپایان کنفرانس استانبول گفت: «به نظام سوریه اجازه سوء استفاده از فرصت‌ها نمی‌دهیم. این آخرین فرصت است که به این نظام داده می‌شود.»
او همچنین وضعیت سوریه را به وضعیت بوسنی تشبیه کرد و گفت: «در بوسنی جامعه جهانی بیش از اندازه تعلل کرد. از همین رو بسیاری از مردم کشته شدند. در سوریه جامعه جهانی نباید چنین تعللی از خود نشان دهد. باید بی‌درنگ اقدام کنیم.»
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری خود پس از نشست استانبول تاکید کرد که بشار اسد تا کنون به وعده‌های خود در خصوص طرح عنان پایبند نبوده است. او گفت که آمریکا کمک‌هایی در حوزه برقراری تماس میان معترضان سوری و همچنین کمک‌های انسانی به مردم این کشور ارائه خواهد داد.
نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب خواستار صدور قطعنامه‌ای الزام آور بر پایه بند هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت شد تا دولت این کشور مجبور به اجرای تعهدات خود باشد.
بند هفتم منشور سازمان ملل متحد اجازه استفاده از زور برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت را می‌دهد.




قطع درختان کهنسال برای فعالیت تجاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی

در سکوت مراجع مسئول، مرکز اسناد انقلاب اسلامی با قطع درختان تنومند و کهنسال به بهانه ساخت کتابخانه مرکزی تاریخ معاصر ایران می خواهد چند باب مغازه نیز بسازد.
ساختمان مرکز اسناد، بنایی بزرگ و قدیمی واقع در خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس است که پیش از انقلاب در اختیار “امیر هوشنگ دولو” فرزند محمدولی­خان آصف­ السلطنه از نزدیکان محمدرضا پهلوی بوده که درختان زیادی داشت.
به گزارش بازتاب، در ماه های گذشته، تعداد قابل توجهی از درختان کهنسال با قدمت ۴۰ تا ۵۰ ساله در محوطه مرکز اسناد انقلاب اسلامی قطع شده است. این در حالی است که رسالت این مرکز پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی است و این پرسش را به وجود آورده که علت قطع این درخت ها چیست؟
در حالی که برخی شایعات از ساخت مجتمع تجاری در این ملک حکایت دارد، روابط عمومی مرکز اسناد در پاسخ خبرنگار بازتاب، ضمن تایید قطع درختان، علت آن را ساخت ساختمان جدید کتابخانه دانست.
این روابط عمومی البته ساخت مجتمع تجاری را رد کرد، اما اظهار کرد در زیر ساختمانی که ساخته خواهد شد، چند باب مغازه نیز راه اندازی خواهد شد.
به گفته مرکز اسناد، قطع این درختان کاملا با مجوز شهرداری و تحت نظارت کارشناسان شهرداری تهران انجام شده تا در یک ساختمان چند طبقه، مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی تاریخ معاصر ایران به عنوان کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و چند آمفی تئاتر راه اندازی شود و چند باب مغازه نیز در زیر آن تعبیه خواهد شد.






یک سال حبس تعزیری برای ریحانه طباطبایی، روزنامه نگار

ریحانه طباطبایی، روزنامه نگار، به اتهام فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، در حکم صادره برای این روزنامه نگار و فعال جنبش سبز، تلاش برای انتخابات آزاد از طریق”حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان و اصلاح شورای نگهبان، مطبوعات آزاد، احزاب آزاد و آزادی زندانیان اغتشاشات و فتنه گران و عدم دخالت نظامیان در سیاست و اقتصاد و بازگشت نظامیان به پادگان ها” به معنای “تضعیف ارکان نظام جمهوری اسلامی” فرض شده و این موارد که همگی ریشه در قانون اساسی و شعارهای انقلاب دارد را “بر اساس ایده و نظریه انحرافی مصطفی تاجزاده” دانسته اند!
در بخش های دیگری از حکم صادره برای این روزنامه نگار، انتشار اخبار زندانیان سیاسی و دیگر اخبار جنبش سبز به عنوان “زنده نگهداشتن جریان فتنه و برجسته کردن اخبار مربوط به محکومان جریان فتنه و متهمان حوادث پس از انتخابات” عنوان شده و نیز “شرکت در مراسم چهلم ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی و مراسم شمع روشن کردن در خیابان ولی عصر و شرکت در تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان و محکومان در مقابل زندان اوین” به عنوان دیگر مصادیق ارتکاب ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی موسوم به “تبیلغ علیه نظام” ذکر شده است.
این حکم در مرحله بدوی است و امکان درخواست تجدیدنظر درباره آن وجود دارد.
ریحانه طباطبایی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند ۲ الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفت. او در حال حاضر عضو تحریریه سیاسی روزنامه شرق است.
طباطبایی بیش از این در مجله ایران فردا، خبرگزاری سینا، روزنامه های فرهیختگان، کلمه سبز، بهار سابقه فعالیت داشته است.
این حکم در تاریخ ۹ فروردین ما ۹۱ و در ایام تعطیلات نوروزی به طباطبایی ابلاغ شده است.






پیشنهاد یکی از خوانندگان کلمه

به استقبال «روز دروغ ممنوع» در سیزدهم خردادماه

دیروز روز سیزدهم عید بود. روز سیزده به در و روز طبیعت، و برای بعضی از ما هم روز دروغ سیزده. مانند خیلی ها که دیروز را در دامن طبیعت گذراندند، کم نبودند کسانی هم که دیروز با دروغ سیزده مشغول بودند و به این بهانه با یکدیگر شوخی کردند و خندیدند.
برای ما سبزها که بیشتر برای خودمان دغدغه ی اجتماعی و اخلاقی قائلیم، زیر بار دروغ رفتن، حتی برای یک روز و حتی به شوخی، سخت است. البته می توانیم اینطور توجیه کنیم که یک روز است و همه می دانند که شوخی است و …
اما حالا که به ناچار پذیرفته ایم این یک روز را زیر بار دروغ های شوخی و موقتی برویم، از خود بپرسیم، آیا انصاف نیست که لااقل یک روز در سال را هم، البته کاملا جدی، از خودمان و دیگران و به خصوص از بزرگان و مسئولان و صاحب منصبان کشورمان بخواهیم که دروغ نگویند؟!
شاید بهترین پیشنهاد برای چنین مناسبتی هم درست دو ماه بعد باشد، یعنی روز سیزدهم خرداد که در حین آن مناظره ی معروف، انگشت اشاره ی میرحسین موسوی دروغگویی های مکرر و بی عدالتی رئیس دولت مدعی عدالت را نشانه رفت و زبان دروغ و تهمت را به سکوت وادار کرد.
آن روز و آن لحظه را می توان اوج ایستادگی ملی در برابر موج رو به گسترش دروغ در دولت و جامعه ایرانی دانست و به پاس همان یک لحظه سکوت ناگزیر نماد امپراتوری دروغ در برابر مظهر اراده ی اخلاقی یک ملت، آن روز را به قدردانی نشست.
شأن سیزدهم خرداد بی شک این هست که آن را در مقابل سیزده فروردین، “روز دروغ ممنوع” بنامیم و قدر آن روز و یاد صاحبش را بزرگ بداریم؛ میر عزیز ما که از وقتی که در حصر است، هر لحظه آزادی اش را در انتظاریم.





گزارش خبرنگار کلمه از دغدغه های معیشتی مردم در اولین روزهای سال نو

عیددیدنی با طعم گرانی؛ قصه ی بی پایان غصه های اقشار کم درآمد

کلمه_ زهره نقیبی
 چندان عجیب نیست که دید و بازدیدهای نوروزی میان مردم هم به بحث درباره دغدغه های گرانی و مشکلات اقتصادی بگذرد.موضوعاتی که حتما شما نیز در این ایام حتما یا شنونده آن بوده و یا دیگران پای دردو دل تان در این زمینه بوده اند.
گرانی های بی سابقه یک سال گذشته که همزمان با سال جدید تداوم داشته وشدت گرفته است، باعث شده تا بحث در این مورد به محافل نوروزی نیز کشیده شود.
تبادل قیمت های مختلف از لبنیات و مواد گوشتی و برنج و روغن و دیگر اقلام و مقایسه آن با دوره ها و ماه های قبل از جمله این موضوعات است که فرصت های نوروزی را هم به طرح نگرانی های میان یکدیگر بدل کرد.
یکی از تغییر لحظه ای قیمت اقلام مختلف در قبل و بعد نوروز می گوید که باعث شده فروشندگان حتی از درج قیمت روی کالاها خودداری کنند و آن دیگری با اشاره به نوسانات بازار ارز و طلا و مستمر بودن این نوسان، پیش بینی تشدید گرانی ها در ماه های آتی را می کند.یکی می گوید : بدتر از آنچه از گرانی شاهدیم چه می خواهد باشد و آن یکی معتقد است که این حالا روزگار خوش مان است.آن یکی هم پیش بینی می کند اوج گرانی های امسال از تیر ماه آغاز شود.
واریز مبالغی غیرقابل برداشت به نام یارانه به حساب مردم در ایام فروردین نیز نگرانی و بحث جدیدی را میان مردم در دیدو بازدیدهای نوروزی کشاند، موضوعی که پای آن با اعلام خبر مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر واریز مبلغ ۲۸ هزار تومان غیرقابل برداشت به حساب ها به عنوان مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، به بحث های نوروزی کشیده شد.
آثار تجربه تلخ رشد تورم و تحمیل سختی های اقتصادی و معیشتی به مردم از دور نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه ها هنوز با خانوارهای ایرانی است که با بحث در مورد شروع دور جدید این طرح ، نگرانی های جدی و دوباره ای را متوجه آنها کرده است.
برخی می گویند این مبالغ هم یک نمایش جدید برای سرگرم کردن مردم است و دوباره به حساب دولت باز می گردد و برخی هم با تکرار خبر سازمان هدفمندی یارانه ها که آن را مابه التفاوت دور اول و دوم این طرح دانسته از دور جدید گرانی ها ابراز نگرانی می کنند.
یکی آن را عیدی نوروزی تلقی می کند و دیگری هم با بیان اینکه به ازای این مبلغ افزایش یافته ، چندین برابر اجناس را گران می کنند، اشاره دارد که یارانه ها تنها فقر را در کشور گسترش داد.
شهروندی معتقد است با این کارها می خواهند ریشه مردم را بزنند و آن یکی نیز می گوید: کمر مردم زیر بار گرانی خم شده است.
به هر روی مشکلات اقتصادی ناشی از اجرای طرحی که قرار بود اقتصاد کشور را ترمیم و جراحی کند،حالا به شکلی مردم را گرفتار کرده که افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه ها به نام دور جدید طرح هدفمندی یارانه ها را برخلاف آنچه دولت اعلام می کند،نه تنها در بهبود وضع معیشتی خود بی تاثیر دانسته بلکه به اعتقاد مردم، باید مبالغی را هم به آن اضافه کنند تا جبران هزینه های جاری را نماید که دولت با گران کردن حامل های انرژی و کالاهای اساسی و غیراساسی بر خانوارها هوار کرده است.
اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از شب ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ و با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش قیمت ۱۶ قلم کالا و خدمات آغاز شد.در زمان آغاز اجرای مرحله اول این قانون نیز دولت ابتدا اولین قسط یارانه نقدی را به حساب خانوارها واریز کرد و پس از آن، قیمت کالاها و خدمات را افزایش داد.
براساس آمار منتشره در یک سالگی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ، تا آن مقطع میزان نقدینگی با افزایش ۸۰ هزار میلیارد تومانی از حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در پایان پائیز سال ۸۹ به بیشتر از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.در همین مقطع نرخ تورم نیز دوبرابر شد و از حدود ۱۰ درصد به مرز بیست درصد رسید.
آنچه در شرایط موجود موج جدیدی از نگرانی را در خانوارهای ایرانی ایجاد کرده ، دور جدید افزایش قیمت ها است.چه فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها به معنای حذف بخش دیگری از یارانه های دولتی است که عمدتا به سوخت و انرژی اختصاص پیدا می کند.
با اجرای طرح حذف یارانه ها، قیمت بنزین از لیتری یکصد تومان به هفتصد تومان، گازوئیل از لیتری ۵/۱۶ تومان به ۳۵۰ تومان، گاز طبیعی از حدود هر مترمکعب ۱۳ تومان به ۷۰ تومان، برق از هر کیلووات ساعت ۵/۱۶ تومان به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان و آب از ۸۰ تومان به ۲۸۳ تومان افزایش یافت.این جدای از افزایش قیمتی است که متاثر از حذف این یارانه ها بر سایر کالاها اضافه شد. این طرح از زمان شروع موجب نارضایتی و نگرانی مردم شده است. توزیع ۴۰ هزار میلیارد تومان پول نقد بین مردم، هم حجم نقدینگی را به شدت افزایش داد و هم آتش تورم را گداخته تر کرده است.
حالا زمزمه آغاز دور جدید طرح هدفمندی یارانه ها،در حالی است که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت اواخر سال گذشته از افزایش قیمت آب، بنزین، گاز، گازوئیل، نفت‌کوره و آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.هم چنین دی ماه سال ۹۰ مهدی ثمره‌هاشمی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب اعلام کرد:براساس پیشنهاد وزارت نیرو، قیمت آب در فاز آتی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
در همین حال مجید نامجو هم گفته بود گزینه‌ها و سناریوهای مختلفی در خصوص قیمت آب و برق در مرحله دوم مطرح است. نرخ بنزین نیز براساس آنچه گفته شده قرار است گران تر شود.خبرگزاری فارس وابسته به سپاه از بنزین هزار تومانی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و اعلام کرد: افزایش قیمت بنزین آزاد به یک‌هزار تومان و تثبیت قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای در رقم ۴۰۰ تومان به یکی از سناریوهای مطرح ستاد هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم اجرای این قانون تبدیل شده است.
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی نوشت: در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد. رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور باعلام اینکه افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۱ قطعی است، گفته است: تاکنون درباره میزان افزایش بهای این حامل انرژی توافقی حاصل نشده است.
قیمت بنزین در حال حاضر نیمه یارانه ای و به طور میانگین (میانگین دو نرخ ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی) ۵۵۰ تومان است. نرخ هزار تومانی بنزین یعنی رشد ۸۲ درصدی قیمت بنزین. احتمالا گازوئیل نیز رشد قیمت مشابهی خواهد داشت.این موضوع از سویی علاوه بر رشد کالاهای مختلف، گران شدن هزینه های حمل و نقل را هم به همراه خواهد داشت.
با وجود این نگرانی ها احمدی نژاد و اطرافیان او توزیع یارانه های نقدی را یکی از موفقیت های خود دانسته و می گویند یارانه های نقدی فاصله میان دخل و خرج خانوارها را پر می کند. دولت می گوید با اجرای طرح حذف یارانه ها، وضع زندگی اکثر مردم بهتر و فاصلۀ طبقاتی کمتر شده است، این برخلاف نظر عمومی جامعه با درآمد متوسط است که اذعان دارند بار اقتصادی ناشی از حذف یارانه ها بر آنها سنگینی می کند.این در حالی است که با رشد بی سابقه قیمت کالاهای اساسی و هم چنین نرخ گاز و برق و آب خانوارهای ایرانی معتقدند باید با اضافه کردن بخشی از حقوق خود به یارانه هایی که دریافت می کنند، این مبالغ را به ازای گران شدن حامل های انرژی به دولت برگردانند.
مرکز آمار پیشتر متوسط هزینه یک خانوار چهار نفره شهری را – قبل از حذف یارانه ها – حدود ۹۵۰هزار تومان اعلام کرده بود.این در شرایطی است که شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۱ براساس مصوبه شورای عالی کار ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان به اضافه ۳۵هزار تومان بن تصویب کرد به عبارتی عدد اعلام شده از سوی مرکز آمار برای هزینه خانوار آن هم پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بیش از دو برابر حداقل دستمزد تعیین شده برای سال ۹۱ است.
محمود بهمنی مدیرعامل بانک مرکزی هم با مردم در مورد شدت گرفتن گرانی ها هم عقیده و پیش بینی اش در این مورد یکسان است.او گفته است که سال جدید با چالش‌های مضاعفی در زمینه‌ی تورم و افت نرخ رشد همراه خواهد بود.
دولت در حالی مقدمات اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها را فراهم می کند که اجرای این طرح تنها با نارضایتی و گله مندی مردم از گرانی های لجام گسیخته که آنها را در تامین حداقل های هزینه زندگی مستاصل کرده است، رو به رو است که مجلس هم از دیگر معترضان به دولت است که اعتقاد دارد دولت طرح تحول اقتصادی را مطابق قانون اجراء نکرده و کسری بودجه هنگفتی به وجود آورده است.
براساس آمار سال قبل دولت به طور میانگین بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان به صورت یارانه نقدی به هر ایرانی داده است که با توجه به پرداخت نقدی یارانه ها در سطح گسترده، مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده است که در نتیجه حجم نقدینگی بالا رفته و آثار تورمی اجرای این طرح نمایان شده است. کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس در ماه‌های پایانی سال گذشته با انتشار گزارشی درباره تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی کرد که دولت تا پایان سال ۱۳۹۰ با ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌رو شود.و بر این اساس آن چیزی که از آن با عنوان اجرای فاز دوم نام می برند، می تواند به کسری بودجه دولت دامن بزند. چراکه دولت به سختی توانسته این منابع را با قرض گرفتن از جاهای مختلف تامین و پرداخت کند.




گزارش تصویری هفت سین دانشجویان دانشگاه شریف به یاد آزادگان در بند

دانشجویان دانشگاه شریف یاد دانشجویان دربند را گرامی داشتند. در این مراسم عکس ۷ دانشجوی دربند که در زندان های مختلف کشور محبوس شده اند بر روی سفره ی هفت سین گذارده شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، ضیا نبوی، مجید دری، مهدیه گلرو، مجید توکلی، کوهیار گودرزی، علی اکبر محمدزاده، امیدکوکبی دانشجویان دربندی بود که یادشان در سفره ی هفت سین دانشجویان دانشگاه شریف گرامی داشته شد.

امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا با گرایش لیزر، در ١٠ بهمن سال ١٣٨٩ بازداشت شد.
این نخبه جوان ایرانی، پس از سفر به ایران جهت دیدار با اعضای خانواده، در هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام دستگیر شد. وی که قصد داشت جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کند، به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
جلسه اول دادگاه امید کوکبی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. وزارت اطلاعات اتهامات وی را «ارتباط با دولت متخاصم» و کسب درآمد نامشروع» عنوان کرده است.
امید کوکبی، که از هم وطنان اهل سنت و ترکمن است، هم اکنون در بند ٣۵٠ زندان اوین می باشد.





















علی اکبر محمد زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، در روز دوشنبه ٢۶ بهمن ٨٩ به هنگام خروج از درب آزادی دانشگاه صنعتی شریف، توسط ماموران امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و پس از ضرب و شتم در میدان آزادی دستگیر شد.
جلسه دادگاه این فعال دانشجویی در سوم مرداد در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
علی اکبر محمد زاده در این دادگاه به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم متشکل از ۵ سال به اتهام تجمع و تبانی براساس ماده ۶۱۰ و ۱ سال به اتهام تبلیغ علیه نظام براساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی است.

مجید توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، در ١۶ آذر سال ١٣٨٨برای سومین بار بازداشت شد .
مجید توکلی، پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد. وی در دی ماه همان سال به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” در شعبه ١۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.





















مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی، در ١٨تیرماه سال ۱۳۸۸ در شهر قزوین بازداشت شد.
مجید دری، عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در آذر ماه سال ۸۸، از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به دلیل اتهاماتی چون محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و بر هم زدن نظم عمومی به یازده سال زندان همراه با تبعید محکوم شد. در دادگاه تجدید نظر این حکم به به ۶.۵ سال زندان در تبعید کاهش یافت .
مجید دری، هم اکنون دوران محکومیت خویش را در تبعید، در زندان بهبهان، بدون هیچ گونه استفاده از حق مرخصی سپری می کند.

مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را، بدون هیچ گونه استفاده از مرخصی از ابتدای بازداشت، در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است .
ضیا نبوی، دانش آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق به کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی شد، با این وجود از ادامه تحصیل وی در مقطع کارشناسی ارشد جلوگیری به عمل آمد.
در ۲۲ دی ۸۸، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، وی را به به ۱۵ سال زندان (۱۰ سال حبس در تبعید در شهرستان ایذه) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم نمود. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.





















کوهیار گودرزی، دانشجوی محروم از تحصیل رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف، در ٩ مرداد ماه سال ١٣٩٠ بازداشت شد.
کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، پیش از این نیز در حالی که رهسپار شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله منتظری در قم بود، در ۲۹ آذر ١٣٨٨ بازداشت شده بود.
وی در خرداد ماه سال ۸۹ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به اتهام تبلیغ علیه نظام، به یکسال حبس تعزیری محکوم و در نهایت در ۲۳ آذر ۱۳۸۹ از زندان آزاد شد.

مهدیه گلرو، دانشجوی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، در ١١ آذر سال ١٣٨٨ با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد .
مهدیه گلرو، نائب دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، پیش از این نیز دو بار بازداشت شده بود. وی در فروردین ماه ١٣٨٩، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر این حکم را به دو سال زندان کاهش داد .
مهدیه گلرو هم چنین به دلیل انتشار مطالب از داخل زندان و صدور بیانیه به مناسبت روز دانشجو، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و به شش ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد. وی همچنین یک روز پیش از بازداشت، در دهم آذر ماه سال ۸۸، از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که در پی بازداشت اخیر وی، این حکم نیز به اجرا گذاشته می شود .
مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل، هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین، سپری می کند.





فرمانده ناجا از اجرای دوباره طرح امنیت اخلاقی خبر داد

کلمه_ گروه اجتماعی: در حالی که طی چند دهه طرح امنیت اجتماعی عدم موفقیت خود را به اثبات رسانده است، فرمانده نیروی انتظامی بار دیگر از تداوم اجرای طرح امنیت اخلاقی در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم در این طرح همراهی مردم و فرهنگسازی بیشتر از برخوردهای پلیسی باشد.
طرح امنیت اخلاقی از طرح هایی است که تاکنون منتقدان جدی داشته است. اشرف بروجردی پبشتر در انتقاد از این طرح گفته بود؛ طرح امنیت اجتماعی ناشی از همان نگاهی است که حاکمیت فکر می کند بر همه چیز جامعه حق دخالت و تسلط دارد. و این در حالی است که از دستورالعمل های دینی گرفته تا نظرات بزرگان جامعه شناسی همه بر این اعتقاد هستند که تسلط پیدا کردن بر مردم حق حکومت نیست و نمی شود از این طریق جامعه را هدایت کرد.
معاون امور اجتماعی سابق وزیر کشور بر این باور است: چون نگاه به جامعه، نگاه اتهامی است، این موضوع باعث می شود سرمایه های اجتماعی خود را از دست بدهیم و هیچ کس به دیگری اعتماد نکند.
سردار اسماعیل احمدی مقدم در گفتگو با مهر اظهار داشته است که طرح امنیت اخلاقی در سال ۹۱ نیز همانند گذشته اجرا می شود و امیدواریم در سالی که با امنیت و آرامش آغاز شده با رعایت اخلاق سپری شود. در این میان مردم نیز باید در حفظ ارزشهای اسلامی، انقلابی و ایرانی کوشا باشند.
وی با اعلام اینکه طرح امنیت اخلاقی جزو وظایف قانونی پلیس است، افزود: نیروی انتظامی در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی نمی کند و طرح امنیت اخلاقی نیز بر وفق قانون است که پلیس به آن عمل می کند.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: پلیس تلاش می کند اجرای این طرح به صورت موسمی و فصلی نباشد بلکه آن را به صورت مستمر و تدریجی در دستور کار داریم اما باید در این طرح باید به جای برخوردهای انتظامی به سمت فرهنگسازی و همراهی مردم پیش رفت.
وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: پلیس براساس وظیفه خود بستر تولید و اشتغال را فراهم و مبارزه با اقتصاد زیرزمینی را تشدید کرده است. همچنین راه اندازی بانک قوامین توسط این نیرو نیز همسو با سرمایه گذاری برای تحقق شعار تولید و توسعه ملی است.
چندی پیش در نشست آسیب شناسی طرح امنیت اجتماعی، آزادارمکی، جامعه شناس، در تبیین این مساله که سرمنزل مقصود در طرح امنیت اجتماعی کجاست و در نهایت قرار است مردم به کجا بروند، گفته بود؛ هیچ سرمنزل مقصودی وجود ندارد، چون جامعه یک متن از پیش نوشته شده نیست که تمام شود بلکه جامعه به طور مداوم دچار تغییر می شود و معلوم نیست که ۱۰ سال دیگر تعریف حجاب در جامعه اسلامی ایران چه باشد.
وی گفته بود: زمانی که حرف از طرح امنیت اجتماعی می شود، با این فرض رو به رو می شویم که جامعه در حال فروریزی است و این در حالی است که من به عنوان یک جامعه شناس تاکنون احساس نکردم جامعه نیاز به طرح امنیت اجتماعی دارد.



کشف ۳۰۰ تن گوشت تاریخ مصرف گذشته

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، گفت: نزدیک به ۳۰۰ تن انواع گوشت گوسفندی وارداتی و داخلی تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه‌های بدون مجوز تهران پیدا شده است.
این در حالی است که چندی پیش مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه نظارت دقیق بر گوشت‌های منجمد وارداتی و تاریخ مصرف آنها انجام می‌شود، گفته بود : مردم به هیچ عنوان نگران سلامتی این گوشت‌ها نباشند.
صمد یگانه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: گوشت‌های وارداتی با نظارت سازمان دامپزشکی کشور و کشور مبداء وارد کشور شده و در گمرک بعد از اینکه سلامت و صحت مدارک تایید شد اجازه ترخیص صادر می‌شود.
مولاخواه گفت: «ارزش این کشفیات سه میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان است و ضمن پلمپ مکان پیدا شدن این گوشت‌های از تاریخ گذشته، پرونده مدیر سردخانه و صاحب کالا به اتهام اعلام نکردن موجودی و احتکار به دادگاه فرستاده می‌شود.»
به گزارش ایرنا، صاحب کالاهای یاد شده، گوشت را برای توزیع در بازار عرضه مستقیم دریافت کرده ولی آن را در سردخانه مخفی کرده به همین دلیل از تاریخ مصرف آن گذشته بوده است.
بر اساس این گزارش، در این پرونده فقط صاحب کالا و سردخانه متهم نیست و این پرونده متهمان دیگری هم دارد. از جمله یکی دیگر از شرکت‌های واردکننده که متعهد به واردات و توزیع گوشت قرمز به شبکه‌های منتخب وزارت صنعت معدن و تجارت بوده، تعهد خود را اجرا نکرده و خارج از شبکه کالا به عرضه اقدام کرده است.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفته است: «بر اساس ردگیری‌های انجام شد، مشخص شد مقدار ۴۲۰ تن گوشت در سردخانه‌های شهرهای تهران، بوشهر، مشهد، ارومیه، اصفهان، شهرکرد و دزفول توزیع شده که هماهنگی لازم جهت توقیف و عرضه گوشت در شبکه تعیین شده با قیمت مصوب صورت گرفته است.»
طبق تصمیمات اسفندماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصرف‌کننده، گوشت گوساله منجمد وارداتی برای قطعات ران کیلویی ۹هزار و۵۰۰ تومان، سردست ۹هزار و ۲۰۰ تومان، گردن هشت هزار و ۳۰۰ تومان و مخلوط ۹هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان همچنین گفته بیشترین تخلفات کشف شده به ترتیب مربوط به آهن آلات، برنج، سیمان، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، پودرشوینده و لاستیک است.





جـــرس: وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده و از او آخرین جزییات را شنیده است.
این درحالیست که قرار است حدود دو هفته دیگر، گفت وگوهای ایران و پنج به علاوه یک در استانبول برگزار شود.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، هیلاری کلینتون که در کنفرانستان «دوستان مردم سوریه» در استانبول شرکت کرده بود، طی کنفرانس خبری خود با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره حرام بوده بمب اتمی گفت: «به مقا‌م‌های ترکیه‌ای گفته شده که رهبر جمهوری اسلامی، سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام و مغایر با اسلام می‌داند... ما با ایرانی‌ها به گفت‌وگو خواهیم نشست تا ببنیم این باور‌ دینی چگونه در عمل پیاده می‌شود.»
هیلاری کلینتون اظهار داشت:«"این یک باور کلی نیست بلکه سیاست یک دولت است. به این معنی که این سیاست دولت باید به طرقی تجلی پیدا کند. جامعه جهانی اکنون می‌خواهد کردار و این باور دینی را در کنار هم ببیند.»
رهبر جمهوری اسلامی طی ماههای گذشته و اخیرا در سخنانی در مشهد گفته بود که «داشتن بمب اتم برای ما حرام است.»




پیروزی رهبر مخالفان برمه در انتخابات پارلمانی
جـــرس:
 به گزارش منابع بین المللی، حزب لیگ ملی دموکراسی، از احزاب مخالف دولت در برمه از پیروزی آنگ سان سوچی، رهبر و نامزد این حزب در انتخابات میان دوره ای پارلمان این کشور خبر داده است.
به گزارش بی بی سی، هنوز نتایج رسمی این انتخابات که روز یکشنبه اول آوریل (۱۳ فروردین ماه) با حضور گسترده مردم برگزار شد، اعلام نشده است.
این اولین بار از سال ۱۹۹۰ میلادی است که حزب وابسته به خانم سوچی در انتخابات این کشور شرکت می کند.
تحلیلگران از انتخابات روز یکشنبه به عنوان آزمونی برای عملی شدن اصلاحات سیاسی وعده داده شده در کشور یاد می کنند، هر چند که حزب حاکم که از حمایت نظامیان برخوردار است، همچنان قدرت را در اختیار خواهد داشت.
اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود در صورتی که این انتخابات در جوی آرام و عادلانه برگزار شود، در تحریم های اعمال شده علیه این کشور بازنگری می شود.
انتخابات میان دوره ای پارلمان برمه برای خانم سوچی که در ۲۰ سال گذشته در حبس خانگی بود، رویدادی مهم بشمار می رود.
خانم سوچی که برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۱ است، پس از لغو حصر خانگی، فعالیت سیاسی را از سر گرفته و امیدوار است در پارلمان جدید کرسی های بیشتری برای حزب خود کسب کند.
بر اساس این گزارش، نتایج رای گیری اخیر موازنه قدرت را در برمه بر هم نخواهد زد، اما می تواند زمینه ای برای بیان نظرات مخالفان در کشور ایجاد کند.
نتیجه رسمی انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان این کشور قرار است ظرف هفته آینده اعلام شود.
خبرگزاری آلمان نیز همزمان گزارش داده است که نماینده رسمی این کشور با زندانیان سیاسی آزادشده پیرامون آینده‌ی کشور گفت‌وگو کرده و آن‌ها به‌طور مشخص از اتحادیه‌ی اروپا خواسته اند، از فشار سیاسی خود بر دولت حاکم میانمار کم نکند.
اما این زندانیان سیاسی هم‌زمان، برخلاف نظر سیاسی‌های تبعیدی میانمار، معتقدند که تحریم‌های بین‌المللی باید لغو شوند، زیرا بار آن را مردم بر دوش می‌کشند.
دولت میانمار تلاش دارد با سهیم کردن خانم سان سوچی در ساختار دولت و دادن پست وزارت به او در کابینه‌ی این کشور، از فشار تحریم‌های خارجی بکاهد و سرمایه‌گذارانی برای اقتصاد ورشکسته‌ی این کشور بیابد. آنگ سان سوچی تاکنون پیشنهادهای رئیس دولت برای رفتن به کابینه را رد کرده است.




هرانا؛ انتقال آریا الماسی به بند زنان زندان اوین، پس از تحمل دو ماه انفرادی

خبرگزاری هرانا - آریا الماسی، پس از تحمل بیش از دو ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، طی روزهای گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آریا الماسی که دو ماه قبل به همراه همسرش، ماشاالله حائری، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و متعاقباً به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، در اولین روزهای نوروز سال جاری به بند زنان این زندان منتقل شد.
ماشاالله حائری نیز پس از تحمل دو ماه انفرادی، اخیراً به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.
گفتنی ست که ماشالله حائری از زندانیان سیاسی دهه‌ی ۶۰، در شرایطی که به علت اوضاع نامساعد جسمی‌اش در مرخصی استعلاجی شش ماهه بسر می‌برد؛ به همراه همسرش بازداشت شد. وی علی‌رغم بیماری و کهولت سن به شدت مورد ضرب و شتم و فحاشی ماموران امنیتی در بند ۲۰۹ قرار گرفت.
این زندانی سیاسی به دلیل بیماری قلبی و عروقی در پائیز سال گذشته با موافقت دادستانی با مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شده بود.
دادگاه انقلاب تهران، پیش‌تر آقای حائری را به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم نموده بود.



اسیدپاشی به یک دختر جوان در تهران در اولین روز سال جدید

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که مردی به نام "جمشید" در اولین روز سال ۱۳۹۱ در بلوار تهرانسر، پس از شنیدن پاسخ منفی از سوی دختر مورد علاقه‌اش، به صورت وی اسید پاشیده است.
روزنامه‌ی جام‌جم در این خصوص نوشت: "ساعت ۴۵‌ :۱۸ اول فروردین مردی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تهران تماس گرفت و از وقوع یک فقره اسیدپاشی در بلوار اصلی تهرانسر خبر داد. ماموران انتظامی با حضور در محل حادثه متوجه شدند، دختر جوانی از ناحیه ۲ چشم و صورت دچار سوختگی شده و به بیمارستان شهید مطهری انتقال یافته است. با وقوع این حادثه پرونده‌ای تشکیل و تحقیقات ماموران اداره ۱۶ آگاهی تهران در این ارتباط آغاز شد."
بر اساس این گزارش، دختر جوان در تشریح ماجرا گفت: "مدتی پیش با جوانی به نام جمشید آشنا شدم. او چند بار به خواستگاری‌ام آمد اما خانواده‌ام که درباره وضعیت خانوادگی وی تحقیق کرده و متوجه شدند، جمشید یک فرد شرور و سابقه‌دار است، با این وصلت مخالفت کردند. من نیز با اطلاع از این موضوع از ازدواج با او منصرف شدم. با او تماس گرفتم و خواستم برای همیشه مرا فراموش کند اما او حاضر به جدایی نبود و تهدید می‌کرد اگر با او ازدواج نکنم به خانواده‌ام آسیب می‌رساند."
دختر مصدوم گفت: "عصر روز حادثه جمشید با من تماس گرفت و خواست در بلوار تهرانسر او را ببینم تا آخرین حرف‌هایش را با من بزند و تهدید کرد در غیر این صورت به من و خانواده‌ام آسیب می‌رساند. از ترس جان خانواده‌ام به دیدار مرد جوان رفتم. با دیدن جمشید که یک بطری در دست داشت، ترسیدم و از او فاصله گرفتم. در همین موقع او با ادعای اینکه درون بطری مشروبات الکلی است، در آن را باز کرد و به صورتم پاشید."



یک مقام مسئول نقض حقوق دوجنسیتی‌ها در ایران را تکذیب کرد

خبرگزاری هرانا - حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت مدعی شده است که گزارش احمد شهید در مورد نقض حقوق دوجنسیتی‌ها در ایران "کذب محض" است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران حسن امامی رضوی در این خصوص گفت: "آنچه از سوی گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در خصوص دوجنسیتی ها ادعا شده، صحت نداشته و این افراد از حقوق لازم پزشکی برای تغییر وضعیت جنسیتی خود در ایران در چارچوب قانون کاملا برخوردارند."
وی اظهار داشت: این افراد "دو دسته هستند، یک گروه کسانی که مشکلات ژنتیکی دارند و دارای ظاهر متفاوت هستند، که این افراد برای تغییر جنسیت از لحاظ پزشکی و قانونی از کودکی تا بزرگسالی هیچ مشکلی ندارند. گروه دوم افرادی هستند که مشکلات ژنتیکی ندارند ولی به لحاظ روحی پسر دخترنما یا دختر پسرنما هستند که این افراد برای تغییر جنسیت باید از پزشکی قانونی مجوز بگیرند."
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: "در صورتی که کارشناسان پزشکی قانونی این معضل را در آنان تشخیص داده و تائید کنند، مراکز درمانی دولتی و خصوصی نسبت به تغییر جنسیت آنان مبادرت می کنند"
امامی رضوی در ادامه مدعی شد: "بنابراین، گزارش احمد شهید در خصوص نقض حقوق افراد دوجنسه در ایران کاملا رد می شود و این افراد از تمامی حقوق خود برای تغییر جنسیت و سایر حقوق قانونی در کشورمان برخوردارند."
لازم به ذکر است که گزارش احمد شهید در مورد نقض حقوق افراد دوجنسیتی در ایران محدود به نقض حقوق لازم پزشکی نبوده است.
احمد شهید در بخشی از گزارش خود تاکید کرده بود که اعضاء جامعه‌ی همجنس گرایان زن و مرد، دوجنس گرا و فراجنسیتی (دگرباشان جنسی) در ایران با آزار، اذیت، و مجازات ظالمانه روبرو هستند و حقوق پایه‌ی بشری آنها، شامل حق آنان به زندگی، پایمال می‌شود.