۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

پیروزی تاریخی وعبرت انگیز یک زن مصمم در میانمار

پرویز داورپناه
این دیگر دروغ اوّل آوریل نیست. پیروزی خانم سوچی در انتخابات میانمار اثبات کرد که حق بر تر از زور است.
خانم سوچی توانسته  است روز اول آوریل سال جاری یکی از ۴۵ کرسی پارلمان میانمار (برمه) را به دست‌ آورد.
انتخابات میان‌دوره‌ای میانمار روز یکشنبه (اول آوریل) پس از اصلاحاتی که در این کشور صورت گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است. آنگ سان سوچی ۲۰ سال از عمرش را در حبس خانگی گذرانده است و حزب وی یکی از ۱۷ حزب مخالفی است که در این انتخابات شرکت کرده است.
خانم سوچی چهره ای مصمم در سراسر جهان است که بیشترین سالهای زندگی اش را در راه آزادی و آرمانش داده است. آرمانی که بر اساس آن می خواهد کشورش، میانمار، از زیر یوغ رژیم دیکتاتوری رها شود.
خانم سوچی گفته است:
«من به نبرد مسلحانه اعتقاد ندارم، زيرا اين سنت را به جاي خواهد گذاشت تا هركس كه سلاح‌هاي مجهزتري در اختيار دارد، قدرت را از آن خود كند. حتي اگر جنبش دموكراسي‌ خواهي از راه توسل به روش‌هاي خشونت‌آميز به پيروزي برسد، باز در ذهن مردم اين انديشه را به‌جاي خواهد گذاشت كه هر كه زورش بيشتر است، برنده نهايي است. اين تفكر، كمكي به برقراري دموكراسي نمي‌كند.»*
خانم سوچی معتقد است:
«شرافت سياسي به معناي صادق بودن در عرصه سياست است. يكي از مهمترين چيزها براي فردي كه در اين عرصه كار و فعاليت مي‌كند، اين است كه وي هرگز نبايد مردم كشورش را فريب دهد. سياستمداري كه مردم را فريب مي‌دهد، فاقد شرافت سياسي است و سران حكومت كشور من اصلاً معناي شرافت سياسي را نمي‌دانند، ‌زيرا همواره مشغول فريب‌دادن مردم هستند...»*
آنگ ‌سان سوچي كه در عين داشتن گرايش‌هاي بودايي، بخشي از دوران نوجواني و جواني خود را در هندوستان گذرانده و به باور برخي محققان، زندگي در اين كشور به تأثيرپذيري وي از انديشه‌هاي مبارزاتي گاندي و رويكرد وي در نبرد سياسي عاري از خشونت انجاميده، خود معتقد است:
«من خودم را نه يك سياستمدار گاندي‌وار تلقي مي‌كنم و نه يك سياستمدار بودايي. البته من يك بودايي هستم و در طي تمامي مراحل زندگي‌ام تلاش كرده‌ام به اصول آئین بودايي‌عمل كنم. واقعيت اين است كه من ستايشگر كساني هستم كه جنبش اوليه استقلال برمه را پايه‌ريزي كردند. دليل اصلي من براي مخالفت با روش‌هاي مبارزاتي خشونت‌آميز اين است كه توسل به اين اقدامات باعث پايه‌ريزي يك سنت غلط مي‌شود؛ سنت تغييردادن وضعيت سياسي از راه توسل به زور. اگر شما خواهان پايه‌ريزي يك سنت قوي از دموكراسي در كشور هستيد، يكي از اصول اساسي براي آفريدن اين سنت، ايجاد تغيير سياسي صلح‌آميز از طريق به‌شمار آوردن اراده مردم است؛ اراده‌اي كه خود را از طريق صندوق‌هاي رأي آشكار مي‌كند و نه از طريق نيروهاي مسلح. ما كه خواهان تغييردادن نظامي هستيم كه معتقد است «حق با كسي است كه زور دارد»، بايد اثبات كنيم «حق» برتر از زور است.
«...نبرد براي دموكراسي نبردي براي بهبود زندگي روزانه ماست و نبردي است دائمي و توقف‌ناپذير... من مي‌دانم كه رژيم توانايي اين را دارد كه هر بلايي كه دوست دارد بر سرم بياورد و با اين حال هيچ ترسي از آنها ندارم. نترسيدن من ناشي از ناآگاهي‌ام نسبت به اين توانايي رژيم نيست. نترسيدن من ناشي از عدم نفرت من به رژيم است. ترس و نفرت دست در دست هم جلو مي‌روند...»*
آنگ سان سوچی دختر ژنرال آنگ سان است که در سال ۱۹۴۷ در مورد استقلال میانمار که در آن زمان برمه خوانده می شد، با بریتانیا وارد مذاکره شد. ژنرال آنگ سان یکسال بعد، و زمانیکه آنگ سان سوچی تنها دو سال داشت، ترور شد.
آنگ سان سوچی در سال ۱۹۸۸ و پس از  بیست سال تحصیل در خارج از کشور از جمله در بریتانیا، به میانمار بازگشت. در این سال، میانمار دستخوش تظاهرات گسترده مردم برای دموکراسی و سرکوبی های ارتش بود و سرانجام نظامیان حکومت را در دست گرفتند.
سوچی وارد سیاست شد و با گروهی از همفکرانش اتحاد ملی و دموکراسی را بنیاد نهاد و خود دبیر کلی آن را بر عهده گرفت. حکومت نظامیان او را بازداشت کرد و شرط آزادی او را خروج وی از برمه اعلام داشت. اما آنگ سان سوچی از ترک میانمار خودداری کرد و در انتخاباتی که سال بعد تحت فشار دولت نظامیان برگذار شد پیروز گردید. اما انتخابات توسط حکومت نظامیان باطل وآنگ سان سوچی بار دیگر بازداشت شد. نتیجه این رسوایی بین المللی، اعطای جایزه صلح نوبل به آنگ سان در سال ۱۹۹۵ بود، اما نظامیان تسلیم نشدند. در همان سال، دولت، آنگ سان را رها کرد اما حکم بر آن داد که اگر وی میانمار را برای دیدن خانواده اش ترک کند، دیگر هرگز اجازه بازگشت نخواهد یافت.
آنگ سان برای بار دوم تصمیم گرفت در میانمار بماند. او از دیدن کودکانش محروم بود و دیگر هرگز شوهرش را که در سال ۱۹۹۹ از بیماری سرطان درگذشت ندید.
در طول بیست سال گذشته، همزمان با دریافت جوائز متعدد، آنگ سان سوچی زندگی شخصی اش را فدای کشورش کرده، اما اوتا انتخابات اول آوریل ۲۰۱۲به هدف نرسیده بود، گرچه هنوز هم آخرین سخن را نگفته است.
آنگ سان سوچی (Aung San Suu Kyi) در سال ۱۹۴۵ در رانگون پایتخت کشور میانمار به دنیا آمد.
نام وی برگرفته از ۳ نام پدرش، ژنرال آنگ سان، نام مادربزرگ پدری‌اش سو، و نام مادرش چی است.
پدرش بنیانگذار ارتش نوین برمه (میانمار) و از مذاکره کنندگان استقلال برمه از انگلستان در سال ۱۹۴۷ بود.
وی که یکی از قهرمانان استقلال برمه شناخته می‌شود، ۶ ماه پیش از اعلام استقلال این کشور کشته شد.
مادرش نیز به عنوان یک چهره سیاسی در دولت جدید برمه حضور داشت و به عنوان سفیر به هند و نپال اعزام شد و فرصتی فراهم آورد تا آنگ سان در سال ۱۹۶۴ به تحصیل علوم سیاسی در دهلی بپردازد.
آنگ سان سوچی در ۱۹۶۹ دوره‌ کارشناسی در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد را در کالجی در آکسفورد به پایان رساند. سپس به مدت ۳ سال در نیویورک زندگی کرد و در سازمان ملل به کار پرداخت.
او همزمان مجبور بود برای تأمین مخارج خود مطالبی برای مایکل اریس محقق فرهنگ تبت بنویسد. آن دو در ۱۹۷۲ با یکدیگر ازدواج کردند. او در ۱۹۸۵ دکترای خود را در دانشگاه لندن از دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، دریافت کرد.*
آنگ سان سوچی در سال ۱۹۸۸ برای نگهداری از مادر بیمارش به برمه بازگشت و از همان سال فعالیت‌های دموکراسی‌خواهانه خود را آغاز کرد.
او پس از بازگشت به برمه درگیر مبارزات علیه ژنرال نه وین، دیکتاتور وقت شد که در ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۸ طی یک کودتای نظامی به قدرت رسید. این مبارزات توسط ارتش به شدت سرکوب شد.
دیدار او با شوهرش مایکل اریس نیز در کریسمس ۱۹۹۵ آخرین دیدار بود. در آن زمان آنگ سان در برمه باقی ماند و شوهرش کشور را ترک کرد، ولی درخواست‌های بعدی شوهرش برای دریافت ویزا با امتناع دولت برمه روبرو شد.
اریس در ۱۹۷۷ از سرطان غیر قابل علاج خود آگاه شد. علی‌رغم درخواست مستقیم کوفی عنان و پاپ ژان پل دوم از حکومت برمه برای دادن ویزا، دیکتاتورها به این بهانه که امکانات لازم برای نگهداری از مایکل اریس را ندارند از دادن ویزا به او سر باز زدند.
آنان در عوض پیشنهاد دادند که آنگ سان سوچی برای دیدار او از کشور خارج شود. او به طور موقت از بازداشت خانگی در آمد تا بتواند از کشور خارج شود.
ولی او که می‌دانست در صورت خروج دیگر اجازه ورود به کشور را نخواهد یافت از این کار امتناع کرد. اریس در سال ۱۹۹۹ در روز ورود به ۵۳ سالگی خود درگذشت.
در ماه مه سال ۱۹۹۰ حکومت نظامی برمه دستور برگذاری انتخابات را صادر کرد. با اینکه سوچی در رانگون در حبس خانگی به سر می برد، حزب تحت رهبری او (لیگ ملی برای دموکراسی) در این انتخابات با اکثریت قاطع به پیروزی رسید.
ژنرال‌های ارتش از پذیرش پیروزی لیگ ملی برای دموکراسی سر باز زدند و همچنان قدرت را در میانمار در دست دارند. با وجود اعطای جایزه صلح نوبل به خانم سوچی، او تا سال ۱۹۹۵ در حبس بود.
رفت و آمد خانم سوچی به شدت محدود شد. او بار دیگر در سال ۲۰۰۰ بازداشت، و ۲ سال بعد بدون قید و شرط آزاد شد.
آنگ سان سوچی نپذیرفت که برمه را ترک کند و گفت ترجیح می‌دهد در کنار مردم کشورش بماند. در حدود ۱سال بعد، در پی بروز درگیری بین هواداران خانم سوچی و طرفداران دولت، بار دیگر سوچی زندانی شد. از آن موقع تا پیش از آزادی سال ۲۰۱۰، سوچی تقریبا بی وقفه در حبس بوده است.
در سال ۲۰۰۳، خانم سوچی در اولین حضور خود در انظار عمومی پس از چندین سال حبس، از پشت دروازه‌های خانه‌اش با عده‌ای از راهبان بودایی معترض ملاقات کرد.
چند روز بیشتر نگذشت که نظامیان برمه برای سرکوب آنچه که جدی‌ترین خطر برای ژنرال‌های این کشور طی ۲ دهه گذشته محسوب می‌شد، دست به سرکوب خشونت‌بار اعتراضات زدند.
از آن زمان تا به امروز، در مواردی معدود به دیپلمات های ارشد بین المللی اجازه داده شده تا با آنگ سان سوچی دیدار داشته باشند. دولت‌های غربی همواره برای آزادی خانم سوچی تلاش کرده‌اند.
سوچی ۲فرزند پسر دارد که یکی از آنها، به نام کیم آریس، ساکن تایلند است. وی صاحب چند نواده می‌باشد که آنها را ندیده است.
آنگ سان سو چی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۰ از بازداشت خانگی خارج شد.
با اجرای فرمان آزادی آنگ ‌سان سو چی،  رهبر مخالفان دولت میانمار و برچیده شدن ایستگاه‌های پلیس در اطراف خانه وی، دوران حصر خانگی این برنده جایزه صلح نوبل سرانجام سپری شد و صدها نفر از حامیان خانم سوچی، وی را در مقابل درب منزلش مشاهده کردند.
پیداست که راه یافتن یک یا چند نماینده ی حزب خانم ... به پارلمان در یک انتخاب میان دوره ای که از بیش از ششصد نماینده ی مجلس تنها چهل و پنج تن از آنان باید از نو انتخاب شوند از لحاظ ظواهر کمّی می تواند کم اهمیت پنداشته شود. اما در واقع آنچه  به این انتخابات اهمیت بسیار می بخشد، علاوه بر ورود رهبر بلامنازع آزادیخواهان برمه به پارلمان، که در حوزه ی انتخابی خود بیش از نود و نه در صد آراء را نیز به دست آورده است، این است که با هلهله های شادی صدها هزار تن از مردم  این کشور که از پیروزی رهبر خود چون جشنی ملی استقبال کرده اند و می کنند دیکتاتورها بار دیگر می بینند که ده ها سال خفقان نیز نمی تواند عشق به آزادی را در یک ملت از میان بردارد. هرچند که نمودارشدن چنین حقیقتی برای چند صدمین بار همه ی نظام های دیکتاتوری جهان را بیش از پیش از مردم و اراده ی آزاد آنان بیمناک می سازد و بر دل های بسیاری از آنان لرزه می افکند، اما چنین واقعه هایی همچنین اخطاری است به همه ی آنها.
این اخطار بدین معنی است که مردم  گاه می توانند با بهره برداری از کمترین فرصتی پایه های خودکامگی آنان را متزلزل کنند و حتی کل نظامی را که بر آن یله داده اند از میان بردارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماخذ:
*کتاب « راه من»، زندگی و اندیشه های آنگ سان سوچی، ترجمه ی بیژن اشتری، انتشارات فرهنگ. 



ریابکوف: زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه 5+1قطعی نشده

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه
معاون وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف اعلام کرد که هنوز تاریخ و محل برگزاری مذاکرات کشورهای گروه 5+1 در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تعیین نشده است. سرگئی ریابکوف گفت که متأسفانه اسرائیل رسیدن به یک توافق در مذاکرات کشورهای گروه 5+1 بر روی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را باور ندارد و بدین لحاظ گزینه نظامی در متن توجهات مسئولان دولت اسرائیل قرار گرفته است.

سرگئی ریابکوف گفت که مذاکرات شاید در روزهای 13 یا 14 آوریل یا در روزهای بعدی برگذار گردد.
پیش از این هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که مذاکرات گروه 5+1( آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان) بر روی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در روزهای 13 و 14 آوریل در استانبول بر گزار خواهد شد.
در همين ارتباط ، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که شش قدرت جهانی در خصوص زمان و مکان مذاکرات توافق کرده اند و این بر عهده ایران است که به پیشنهاد آنها پاسخ بدهد.
سرگئی ريابکوف گفت که اکنون، شرایط بسیار مشکل و پیچیده بوده و رو به خرابی میرود و در چنین شرایطی مذاکرات بر روی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم می باشد.
معاون وزارت امور خارجه روسیه در باره تهدید اسرائیل مبنی بر حمله هوایی به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی هشدار داد و آن را غیر قابل قبول دانست. وی در این رابطه گفت که متأسفانه اسرائیل رسیدن به یک توافق در مذاکرات کشورهای گروه 5+1 بر روی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را باور ندارد و بدین لحاظ گزینه نظامی در متن توجهات مسئولان دولت اسرائیل قرار گرفته است.


موافقت سوریه با آتش بس در چارچوب طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه
کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که سوریه با مقدمات اجرای صلح و آتش بس در 10 آوریل آینده موافقت کرده است.

دولت بشار اسد طی نامه ای که از سوی وزیر امور خارجه سوریه به کوفی عنان ارائه گردید به وی قول داده است که ارتش این کشور سریعا ً از ۱۰ آوريل آینده استقرار نيروها و سلاح های سنگين را متوقف کرده و اين نيروها به طور کامل از مراکز شهری خارج و به پایگاه هایشان باز خواهند گشت.
بر اساس طرح شش‌ماده‌ای کوفی عنان برای پايان دادن به خشونت‌ها، دولت سوریه موظف است که بلافاصله نيروهای نظامی و سلاح‌های سنگين خود را از شهرها بيرون بکشد.
سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل که کشورش در ماه آوریل ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد ضمن تأیید این خبر به خبرنگاران گفت که کوفی عنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد ملل خواسته است تا از ضرب الاجل ۱۰ آوريل برای آتش بس حمايت کند.
خانم رايس در ادامه به خبر نگاران گفت که به گفته کوفی عنان، ناصر القدوه، معاون وی، گفت وگوی سازنده ای را با مخالفان حکومت سوريه داشته و آنان را به رعایت آتش بس ترغيب کرده است.
با این وجود، سوزان رایس اعلام کرد که با توجه به تجربه گذشته، آمریکا در باره خواست رژیم بشار اسد و وعده به قولی که داده است، تردید دارد.
کوفی عنان همچنین از شورای امنیت خواسته است تا برای نظارت بر آتش بس در 10 آوریل نسبت به ایجاد مأموریت ناظران صلح اقدام نامیند.
15
عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیبانی کامل خود را از اقدامات کوفی عنان اعلام داشتند.
در همین حال آمریکا، فرانسه و انگلستان اقدام به تهیه طرح قطعنامه جدید شورا ی امنیت نمودند تا به توافق حاصل شده در شورا رسمیت داده شود.
 




در نامه ای به خامنه ای؛
لاریجانی خواستار تعیین تکلیف فاز دوم هدفمندی شد


(تیتر از جنگ خبر)
اعتدال
اجرای ناگهانی فاز دوم هدفمندی یارانه ها با اعتراضات شدید نمایندگان و شوک وارده به مردم در روز های اولیه سال 91 آغاز شد
درحالی که دولت بودجه به صورت دو دوازدهم و تنخواه طبق بودجه سال قبل در اختبار قویه مجریه قرار گرفته است معلوم نیست دولتی ها مابه تفاوت هدفمندی در دور اول و دوم را از کدام منبع تهیه نموده اند
علاوه بر این از نظر قانونی شروع فاز دوم هدفمندی پنج مغایرت اساسی با قوانین مصوب مجلس دارد پنج تخلف دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را در زمینه تامین منابع مالی، مغایرت با قوانین بودجه، هدفمندی یارانه‌ها، تنخواه دو دوازدهم و استفساریه مجلس هستند هرکدام از این پنج تخلف کافی است تا از ادامه طرح جلوگیری شود
بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید منابع درآمدی در یک ردیف و منابع مصرفی در دو ردیف بودجه سالانه درج شود، بنابراین اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در قانون بودجه سال 1391 درج شود. تنها مستمسک دولت برای اجرای فاز دوم این است که از همان مجوز افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در سال 90 استفاده کند این استدلال هم با استفساریه مجلس در سال گذشته قابل قبول نیست در اواسط اسفند ماه سال گذشته مجلس استفساریه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن 20درصد یارانه هایی که باید در طول سال 90 آزاد می‌شده نباید در پایان سال تجمیع شده و به صورت یک باره اجرا شود، عملا با این استفساریه اجرای فاز دوم یارانه‌ها قبل از تصویب بودجه سال 1391 غیرقانونی است
حال تنها راه ادامه طرح جمله معروف احمدی نژاد است که "من این قانون را قبول ندارم" رئیس جمهور خود یک تنه تصمیم به اجرای طرحی گرفته است که خلاف 5 قانون محرز مجلس است .
گزارشات تعامل حاکی است این تصمیم دولت موجب عکس العمل شدید مجلس شده است تا آن جا که لاریجانی با نگارش نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار تعیین تکلیف می شود. به نظر می رسد یکی از موضوعات جلسه امروز هیئت رئیسه مجلس با رهبری هدفمند کردن یارانه ها باشد.
باید دید که مجلس این بار از پس دولت بر خواهد آمد و یا اینکه نظر احمدی نژاد در باره راس امور نبودن مجلس به کرسی خواهد نشست.
سال گذشته به دنبال افشای برداشت بدون اطلاع و غیرقانونی منابع مالی بانک ها از سوی بانک مرکزی تحت عنوان «مابه‌التفاوت نرخ ارز» و واکنش شدید کانون بانک های خصوصی و نمایندگان مجلس بانک مرکزی مجبور شد حدود 90 درصد پول برداشتی از برخی بانکها را 28 اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت دهد. اما مطابق جدیدترین خبرهای منتشر شده در پی تاکید بر اجرای دقیق مصوبه کمیته پنج نفره ارزی دولت، در ساعات پایانی سال 90 بانک مرکزی دوباره از حساب بانکها پول برداشت کرده است.
مطابق خبری که دیروز خبرگزاری «مهر» منتشر کرد،لیست برداشت دوباره دولت از حساب برخی بانکها بدین شرح است: بانک ملی حدود 530 میلیارد تومان، بانک ملت حدود 210 میلیارد تومان، بانک تجارت حدود 180 میلیارد تومان، بانک سینا حدود 30 میلیارد تومان، بانک پارسیان حدود 110 میلیارد تومان و پاسارگاد حدود 120 میلیارد تومان

منبع: تعامل




کمک ۱۰۰ میلیاردی قالیباف به مساجد تهران

عبدالمقیم ناصحی٬ رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران از کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری به مساجد تهران در سال ۱۳۹۱ خبر داد.
به گزارش روز سه‌شنبه (۱۵ بهمن) سایت «نسیم‌آنلاین» آقای ناصحی این مطلب را در جلسه شهردار و ائمه جماعات منطقه ۲۲ تهران اعلام کرده است.
وی هدف از اختصاص چنین بودجه‌ای از سوی شهرداری تهران را «رسیدگی به امور مساجد» عنوان کرده است.
به نظر می‌رسد این کمک مالی بی‌ارتباط با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف٬ شهردار تهران برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نباشد.
فعالیت‌ غیر رسمی ستاد‌های انتخاباتی قالیباف پیش از انتخابات مجلس نهم آغاز شده است به طوری که شهرداری تهران با سپاه و مداحان بریده از احمدی‌نژاد نیز همکاری‌های تازه‌ای آغاز کرده‌ است.
فرماندهان سپاه پس از افزایش تنش‌ها میان احمدی‌نژاد و خامنه‌ای٬ تصمیم گرفته‌اند به هر طریقی که شده مانع از پیروزی تیم احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شوند.
از محمدباقر قالیباف با عنوان یکی از نامزد‌های احتمالی مورد نظر علی خامنه‌ای در انتخابات آینده ریاست جمهوری نام برده می‌شود.





طرح استیضاح وزیر کار تسلیم هیات رئیسه مجلس شد

تنش‌ها میان دولت و مجلس به سال ۹۱ کشیده شد


طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی ‌با ۱۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد.
به گزارش روز سه‌شنبه (۱۵ فروردین) خبرگزاری فارس٬ امضاکنندگان این طرح اعلام کرده‌اند به استناد مواد ۲۱۹ و ۲۲۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس خواستار استیضاح وزیر کار هستند.
در متن طرح استیضاح وزیر کار آمده که سعید مرتضوی٬ دادستان پیشین تهران از متهمان بازداشتگاه کهریزک است و از نظر مجلس از مقصران «فاجعه کهریزک» به شمار می‌رود.
بازداشتگاه کهریزک سال ۱۳۸۸ محل نگهداری گروهی از معترضان دستگیر شده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود که در این بازداشتگاه به خاطر برخورد‌های خشن دست‌کم چهارتن جان باختند.
پرونده بازداشتگاه کهریزک هرچند از سوی قوه قضائیه پیگیری شده و برای برخی متهمان آن حکم صادر شده است٬ اما بسیاری از زوایای آن همچنان نامعلوم و تاریک است.
سعید مرتضوی که سال ۱۳۸۸ دادستان تهران بود در پرونده کهریزک از متهمان اصلی شناخته می‌شود که تاکنون به اتهامات وی رسیدگی نشده است.
نام آقای مرتضوی به غیر از پرونده بازداشتگاه کهریزک در پرونده فروش سئوالات آزمون ورودی دانشگاه آزاد هم وجود دارد که از سرنوشت این پرونده نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.
طراحان استیضاح وزیر کار نیز به این موضوع اشاره کرده و نوشته‌اند: «در پرونده دانشگاه آزاد اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی {مرتضوی} موجود است.»
امضا‌کنندگان این اضافه کرده‌اند که اسناد مطمئنی از «سوء‌استفاده» سعید مرتضوی از موقعیت شغلی خود در اختیار دارند.
آنها در بخش دیگری از طرح خود اعلام کرده‌اند که سعید مرتضوی تخصص حضور در سازمان تامین اجتماعی را ندارد.
«علی زاکانی»٬ احمد توکلی»٬ «حسین نجابت»٬ «الیاس نادران»٬ «پرویز سروری»٬ «غلامرضا مصباحی مقدم»٬ «زهره االهیان» و «علی مطهری» از جمله امضا‌کنندگان طرح استیضاح هستند.
محمدرضا باهنر٬ عضو هیات رئیسه مجلس هم اعلام کرده که امضاهای طرح استیضاح وزیر کار به ۲۰ امضا رسیده و فردا (چهارشنبه) این طرح به طور رسمی اعلام وصول و به دولت اعلام می‌شود.
سعید مرتضوی اسفند ماه گذشته با وجود مخالفت‌های فراوان نمایندگان مجلس به عنوان رئیس جدید صندوق سازمان تامین اجتماعی منصوب شد که این موضوع با واکنش مجلس و نمایندگان مواجه شده است.
Printer-friendly version





جرس: مهندس محمد توسلی از آبان ماه سال گذشته بدون هیچگونه اتهامی در بازداشت بسر می برد. این در حالی است که هنوز از سوی مقامات همسر مهندس توسلی: هنوز از سوی مقامات قضایی پاسخی به سوالات ما داده نشده استقضایی دلیل مشخصی برای نگهداری این عضو نهضت آزادی ایران ذکر نگردیده است.
خانم یزدی، همسر مهندس توسلی در این زمینه به "جرس" می گوید: "حدود دو ماه است که قرار وثیقه صادر شده اما ایشان همچنان در زندان بسر می برند. بازپرس همسرم می گوید که از نظر او آقای توسلی آزاد است. اما زمانیکه می پرسم پس اگر آزاد هستند و با وجودیکه وثیقه هم گذاشته شده، چرا در زندان نگهداری می شوند؟ پاسخ می دهند که حکم سال 80 را داریم اجرا می کنیم. سوالات ما این است: اول، اگر آقای توسلی دارند حکم سال 80 را می گذرانند پس چرا حکم را به ایشان ابلاغ نمی کنند و او را به بند عمومی منتقل نمی کنند؟ دوم اینکه ده سال از روی حکم سال 80 می گذرد و ایشان ده سال پیرتر شده اند و حکم با توجه به سن ده سال پیش ایشان صادر شده است و اگر قرار بوده این حکم اجرا شود چرا همان ده سال پیش حکم را اجرا نکردند؟ و سوم اینکه وکیل آقای توسلی می گویند حکم مشمول مرور زمان شده و اساسا قابل اجرا نیست. علاوه بر اینها، فقط ایشان در آن زمان محکوم نشدند، بلکه چهل نفر دیگر بخاطر نوشتن آن نامه در سال 80 بازداشت شدند و حکم شامل همه بوده است، چرا از بین همه فقط آقای توسلی؟! چه خصومتی با ایشان دارند؟ خلاصه این ایرادات و سوالات ماست که امیدواریم هر چه زودتر رسیدگی شود."
شایان ذکر است، مهندس توسلی به همراه دیگر اعضای نهضت آزادی ایران فروردین ماه سال 1380 توسط دادگاه انقلاب اسلامی بازداشت شد و پس از سپری کردن یازده ماه زندان انفرادی با قرار وثیقه سنگین آزاد و پس از آن به هشت سال حبس محکوم گردید.
خانواده مهندس محمد توسلی در نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه و وزیر اطلاعات، خواستار پاسخگویی دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در خصوص پرونده و سرنوشت و وضعیت مهندس محمد توسلی شده اند. در بخشی از این نامه آمده است: "نقش قوه قضائیه در این پرونده کجاست؟ بازجو اخیراً به مهندس محمد توسلی، اعلام نموده است که حکمی (دستوری) را از مقامات قضائی دریافت داشته تا ایشان را در بند 209 نگهدارد!؟ چرا فردیکه از سال 40، با قلم خود و با توکل و ایمان و نیز با متانت، با بی عدالتی مبارزه کرده، باید بدلیل صرفاً امضای یک نامه روانه زندان شود و با گذشت بیش از دو ماه از تاریخ صدور قرار وثیقه و تودیع آن، هنوز در بند 209 و در سلولی فاقد هرگونه امکانات نگهداری شود؟"
همسر مهندس توسلی می افزاید: "تاکنون که پاسخی به نامه های ما داده نشده است اما امیدواریم با توجه به اینکه تعطیلات پایان یافته یک ترتیب اثری به نامه ها داده شود."
خانم یزدی به اشاره به شرایط نامناسب جسمانی مهندس توسلی خاطرنشان می کند: "وضعیت جسمانی ایشان مناسب نیست. باتوجه به سن بالای ایشان و وضعیت سلولهای 209 که نور ندارد و هفته ای دوبار به مدت یک ربع فقط به هواخوری برده می شوند و شرایط سخت این محیط باعث تشدید مشکلات جسمانی ایشان می شود. الان چشمشان هم مشکل پیدا کرده و آب مروارید آورده است و باید دکتر متخصص ایشان را ببیند (دو هفته یکبار چشم پزشک به آنجا می آید). خب، نه تلویزیونی است که بخواهند تماشا کنند و نه قلم و کاغذی که بخواهند بنویسند!"
خواهر دکتر ابراهیم یزدی با تاکید بر شرایط سخت بند 209 ادامه می دهد: "کلا بند 209 را انفرادی می گویند، به خود آقای توسلی هم گفتم شما مثل اینکه عضو ثابت این بند شده اید! گاهی تنها نگهداری می شوند و گاهی یکی و دو نفر را پیش ایشان می آورند و بعد از یکی و دو هفته دوباره آنها را می برند. به هرحال شرایط مناسبی نیست. هر پانزده روز هم یکبار بصورت کابینی می توانیم ایشان را ملاقات کنیم و هفته ای هم یکبار یک تماس کوتاه تلفنی می گیرند. عملا ما پانزده روز تا ملاقات بعدی از وضعیت ایشان بی خبریم مگر همان یک تماس تلفنی که در میان هفته می گیرند که آن هم نمی توانند راحت صحبت کنند."
مهندس محمد توسلی اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب 1357 بوده و بارها قبل و بعد از انقلاب زندانی و شکنجه شده است. او بر این باور است که آزادی و دموکراسی و حاکمیت ملت از مطالبات تاریخی ملت ایران از انقلاب مشروطیت تا کنون است که در شعارهای انقلاب در سال 57 و اصول فصل سوم و پنجم قانون اساسی نیز منعکس شده است ولی متاسفانه عدم تحقق این آرمانها مشکل جدی امروز کشور و مانع تحقق عدالت و خواست های واقعی اقشار مختلف مردم است.




جـــرس: یک هفته پس از تعلیق فعالیت های خبرگزاری رویترز در ایران، مدیر كل رسانه های خارجی وزارت ارشاد دولت جمهوری اسلامی از توقف کلیه فعالیتهای دفتر خبرگزاری رویترز در تهران تا اطلاع ثانوی خبر داد.
به گزارش ایرنا، محمد جواد آقاجری روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این تصمیم به دنبال تهیه فیلمی توسط بخش ویدئویی دفتر این خبرگزاری در اواخر سال گذشته در خصوص فعالیت های ورزشی تعدادی از بانوان ورزشكار ایرانی در رشته نینجتسو و معرفی آنان به عنوان تروریست، اتخاذ شده است .
وی ادامه داد: این درحالی است كه این بانوان بعضا دانش آموز، دانشجو یا خانه دار می باشند و صرفا به دلیل علاقه شخصی به این رشته ورزشی روی آورده اند.
مدیر كل رسانه های خارجی وزارت ارشاد گفت: خبرگزاری رویترز تیتر مجعول 'هزاران زن نینجا به عنوان قاتلان ایرانی آموزش می بینند' را برای فیلم ویدئویی خود انتخاب و آن را در اختیار مشتركان تصویری قرار داده كه متاسفانه بازتاب بسیار منفی در دیگر رسانه های خارجی داشته است .
آقا جری افزود: متاسفانه انتخاب چنین تیتری با موضوع آموزش های آدمشكی و تروریستی در ایران و گزینش بخش های از مصاحبه با ورزشكاران زن ایرانی در راستای القای این گونه آموزش های تروریستی، نشان از تمایل این خبرگزاری به انحراف افكار عمومی جهانی داشته است .
مدیر كل رسانه های خارجی وزارت ارشاد گفت: این اداره كل پس از اطلاع از اقدام مغرضانه بخش تصویری رویترز و با توجه به شكایت بانوان ورزشكار در این رشته به مرجع قضایی، فعالیت دفتر این خبرگزاری را تا بررسی كامل موضوع، متوقف كرده است .
اوایل هفته گذشته اعلام شده بود که دولت جمهوری اسلامی پروانه کار خبرگزاری رویترز را تعلیق کرده و از ۱۱ کارمند این خبرگزاری خواسته که پروانه‌‌ی کار خود را پس دهند.



جـــرس: در حالیکه ترکیه از آمادگی خود برای میزبانی مجدد مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ خبر داده، تیرگی روابط میان تهران و آنکارا سبب گردید تا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کند دور آتی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ به جای استانبول در یکی از شهرهای بغداد ، دمشق یا بیروت برگزار شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، وی در دیدار مدیران و کارکنان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب افزود: با توجه به بد قولی های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات ، بهتر است مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در یکی دیگر از کشورهای دوست برگزار شود ، از این رو بغداد، دمشق و بیروت مکان های مناسب تری برای انجام مذاکرات نسبت به استانبول هستند.
وی تصریح کرد: نباید علامت غلطی به گروه ۱+۵ داده شود و آنها نباید احساس کنند که ایران در موضع ضعف قرار دارد. به همین دلیل بهتر است در مورد محل مذاکرات تامل بیشتری صورت گیرد و اینگونه تداعی نشود که استانبول تنها گزینه ماست .
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار عقیده کرد: نجات غرب در آینده در دست ایران است و ما می توانیم از نیاز غرب به خودمان استفاده کنیم و با یک دیپلماسی فعال و قوی اکثر موانع را از سر راه خود برداریم.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش گفت : موضع جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی همواره بر ایستادگی همراه با منطق و تدبیر مبتنی بوده است از این رو تحریم و اعمال فشار را باید با دیپلماسی قوی در خارج و مقاومت در داخل خنثی کرد . تنها در این صورت است که غرب از تحریم، نتیجه ای نخواهد گرفت . مقامات غربی به این امر واقفند که رهبران و مدیران ایران بدنبال جنگ نیستند ولی تسلیم هم نمی شوند لذا چاره ای جز مذاکره با ایران ندارند.
وی ادامه داد: ما نه خواهان جنگ هستیم و نه اینکه تسلیم می شویم . معتقدیم منطق قوی پیروز خواهد شد و منطق ضعیف شکست می خورد. ما می گوییم غنی سازی آری ولی بمب اتم نه.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات پیش رو باید به اندازه کافی پیشنهادهای ابتکاری برای خنثی کردن بهانه جویی های آنها داشته باشد و با پیشنهادهای سازنده و از موضع منافع ملی می توان از وحدت بین قدرت های بین المللی علیه ایران جلوگیری کرد.
رضایی با بیان اینکه سال ۹۱ سال بسیار مهم و تعیین کننده ای است تاکید کرد : سال جاری هم در بعد اقتصادی و هم در بعد امنیت ملی سال پر اهمیتی است و تنها با وحدت می توانیم هم تولید ملی را گسترش دهیم و هم تحریم ها را خنثی کنیم و هم امنیت ملی کشور را تامین کنیم .
وی ادامه داد : دستیابی به وحدت پیرامون رهبری و نظام موجب افزایش اقتدار ایران می شود و این امر ، هم نیاز به ایثار از یک طرف و کنار گذاشتن انحصار طلبی از سوی دیگر دارد.




جـــرس: با گذشت چند سال از طرح مورد ادعای محمود احمدی نژاد در دولت نهم، موسوم به «بنگاههای زود بازده»، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان کشور معتقدند "بنگاه های زودبازده نه تنها «زود» به بازدهی مورد ادعای دولتیان نرسید، بلکه بخش بزرگی از اعتبارات و پول نفت را در خود بلعیدند تا منابعی که می توانست صنعت کشور را شکوفا سازد، در طرح بی بازده و غیر کارشناسانه دولت به هدر رود و امروز حتی برخی از کارشناسان مواجب بگیر دولت نیز زمزمه هایی مبنی بر شکست این طرح را مطرح می کنند."
این کارشناسان می گویند "آیا زمان آن فرا نرسیده که محمود احمدی نژاد که اشتیاق خاصی به حضور در برنامه های تلویزیونی و گفتگوی رودر رو با مردم دارد ، در یک برنامه زنده تلویزیونی و با حضور اساتید خبره اقتصادی به پاسخگویی درباره طرحی که منابع زیادی از سرمایه کشور را به هدر داد ، بپردازد و برای این مهم از مردم عذر خواهی کند ؟"
به گزارش اعتدال، عده ای از کارشناسان معتقدند که ادامه اجرای طرح بنگاه های زودبازده و مقاومت درباره اعلام رسمی شکست این طرح و توقف آن ، به لطمات شدیدی که بر پیکره اقتصاد کشور وارد شد ، تداوم می دهد و اظهار می دارند که باید هرچه سریع تر این طرح را متوقف کرد و شکست آن را پذیرفت و فریب نامهای مشابه مانند طرح مشاغل خانگی و ... که شاکله همان طرح های شکست خورده پیشین است را نخورد.
بر اساس این گزارش، «حمیدرضا پشنگ» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح بنگاه های کوچک زودبازده اظهار داشت: قرار بود طرح بنگاه های کوچک زودبازده، بیکاری را در کوتاه مدت کاهش دهد. اما نه تنها باعث کاهش بیکاری نشد، بلکه مشکلات جدی در زمینه نقدینگی برای بیکاران به وجود آورد.
وقتی بحث بنگاه های زودبازده مطرح شد، رئیس دولت از آن به عنوان یک طرح مهم در اشتغال زایی یاد کرد. در واقع دو هدف اصلی حمایت از بنگاه های زودبازده، شتاب بخشیدن به تولید داخلی و افزایش فرصت های شغلی بود و دولت مدعی بود که طرح بنگاه های زودبازده می تواند برای حلقه های اقتصادی ، در فرآیند توسعه مفید واقع شود. به همین دلیل وزارت کار به عنوان مدعی اصلی حمایت از بنگاه های زودبازده در برابر مباحث مطرح شده از طرف رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفت و پس از نامه نگاری های مختلف و حتی جدال های لفظی بین وزیر کار و رئیس کل بانک مرکزی ، در نهایت مقرر شد که یک تیم از کارشناسان بانک مرکزی با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی، تحقیق میدانی فراگیر درباره پرونده بنگاه های زودبازده که در استان های مختلف از بانک ها وام دریافت کرده اند انجام دهد و با بررسی مستندات موجود، مسیر مالی مصرف وجوه دریافتی از سوی این بنگاه ها را ردیابی و مشخص کند که چند درصد این وجوه در جای خود و چند درصد در غیر جای خود به مصرف رسیده است. تیم تحقیق با بررسی ۱۰ درصد کل پرونده وام های پرداختی به بنگاه های زودبازده، در ۳۰ استان کشور، انحراف بنگاه های زودبازده از اهداف خود را از نظر اشتغال زایی وام های دریافتی، ۳۸ درصد اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، در واقع ۸ هزار بنگاه زودبازده دریافت کننده وام ازمجموع ۳۵۰ هزار بنگاه در این نمونه بررسی شده، نشان داد که این بنگاه ها نزدیک به ۱/۴ هزار میلیارد ریال وام دریافت کردند که از این رقم ۶/۱ هزار میلیارد ریال صرف اموری غیر از اشتغال زایی شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: این وجوه صرف خرید زمین، آپارتمان سازی، سپرده گذاری در بانک های دولتی و خصوصی به صورت سپرده سرمایه گذاری مدت دار یا خرید اوراق مشارکت شده است.
به عبارتی آن چه که در سالهای قبل تحت عنوان فعالیت بنگاه های زودبازده مطرح شده است، همان مفهومی است که از شبکه های تعاونی در سال های اول انقلاب در ذهن داریم و هدف هم این بود تا برای تعدادی از جوانان هر طوری که شده ، از نظر آماری اشتغال ایجاد کنیم. در حالی که این جوانان ممکن است هیچ گونه تخصصی نداشته باشند. با همین نگرش منابع مالی زیادی در اختیار چنین افرادی تحت عنوان اشتغال زایی در بنگاه های زودبازده قرار گرفته است که براساس برخی از آمارها نزدیک به ۴۰ درصد آن سرمایه ها نتیجه نداده است و بیش از ۹۰ درصد این بنگاه ها توان بازپرداخت وام های خود به بانک ها را ندارند.
در انتها آمده است اگر قرار است هنوز واحدهای جدیدی تحت نام های مشابه بنگاه های زودبازده و یا مشاغل خانگی راه اندازی شود، بهتر است به جای آن بخش های نیمه تعطیل یا در حال تعطیل صنعت را فعال کنیم و بپذیریم که جایگاه و نقش بنگاه های زودبازده، هنوز در صنعت و زنجیره تولید کشور تعریف نشده است و بدون تحقیقات لازم، همچنان ما مثل گذشته آزمون وخطا را در راه اندازی بنگاه های زودبازده تکرار می کنیم. این در حالی است که نقش و جایگاه بنگاه های زودبازده در اقتصاد کشورهایی مثل چین، مالزی، کره و کشورهای اروپایی مشخص است. نکته مهم این دو طرح اشتغال زایی ابهاماتی است که از سوی کارشناسان و فعالان بازار کار کشور مطرح می شود به نحوی که آنها معتقدند اجرای طرح های اشتغال زایی ضربتی و به کارگیری طرح های متعدد نمی تواند راهکار مناسبی برای کاهش نرخ بیکاری و پاسخگویی به نیازهای شغلی جوانان باشد.
و نکته مهم تر آنکه آیا زمان آن فرا نرسیده که احمدی نژاد که اشتیاق خاصی به حضور در برنامه های تلویزیونی و گفتگوی رودر رو با مردم دارد، در یک برنامه زنده تلویزیونی و با حضور اساتید خبره اقتصادی به پاسخگویی درباره طرحی که منابع زیادی از سرمایه کشور را به هدر داد ، بپردازد و برای این مهم از مردم عذر خواهی کند ؟





جـــرس: در ادامه مناقشات منطقه ای، یک منبع روسی با انتشار خبری با عنوان "آمریکا خود را برای عملیات دریایی در خلیج فارس آماده می کند" نوشت: امریکا در حال اعزام یک گروه ضربتی زمینی و دو هزار سرباز نیروی دریایی به خلیج فارس است. اما دولت اوباما اعلام کرده که اعزام این گروه ها بخشی از یک برنامه متعارف است.
همزمان معاون نخست وزیر عراق گفت: ما به شدت در حال رایزنی با واشنگتن و تهران برای کاهش تنش بر سر تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز هستیم.
به گزارش انتخاب، راشاتودی با انتشار خبری با عنوان "آمریکا خود را برای عملیات دریایی در خلیج فارس آماده می کند" نوشت: امریکا در حال اعزام یک گروه ضربتی زمینی و دو هزار سرباز نیروی دریایی به خلیج فارس است. دولت اوباما اعلام کرده است که اعزام این گروه ها بخشی از یک برنامه منظم است.
بر اساس این گزارش، گروه ضربتی ایو جیما از کشتی حمله ای ایوجیما، کشتی حمل و نقل نیویورک، کشتی گانستون هال تشکیل می شود. این مجموعه به وسیله یک زیردریایی اتمی و تعدادی هلی کوپتر تقویت شده است.
این گروه که از آن می توان در ماموریت ها ی مختلفی استفاده نمود، سه شنبه گذشته امریکا را ترک و به سمت خلیج فارس در حرکت است.
بیش از دو هزار نیروی دریای امریکایی سوار بر ایوجیما هستند.بسیاری از آنها از جمله سربازانی هستند که در عراق و افغانستان حضور داشته اند.
گزارش مذکور می افزاید آمریکا هم اکنون گروهی دیگر به مانند گروه ایوجیما به همراه یک واحد نیروی دریای در خلیج فارس دارد و نام این گروه "ماکین ایلند" نام دارد و در ماه ژانویه و پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در خلیج فارس مستقر شده است.
گفتنی است، جمهوری اسلامی طی شش ماه گذشته، چندین بار تهدید به بستن تنگه ی هرمز کرده است. از طرفی امریکا و ناتو در حال افزایش حضور دریایی خود در خلیج فارس هستند.

مذاکره عراق با ایران و امریکا بر سر تنگه ی هرمز
همزمان، حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر عراق گفت: ما به شدت در حال رایزنی با واشنگتن و تهران برای کاهش تنش بر سر تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز هستیم.
به گزارش انتخاب، وی همچنین اظهار عقیده کرد که مسدود شدن این تنگه منجر به کاهش شدید عرضه نفت توسط عربستان، کویت و خود ایران می شود.
وی تصریح کرد: با این اقدام قیمت نفت هم به شدت افزایش می یابد.
الشهرستانی گفت: قیمت کنونی قیمت نفت معقولانه است و عراق هم تولید نفت خود را افزایش داده است.
وی در ادامه افزود: عراق درخواست های "بسیار جدی" مشتریان سابق ایران را بررسی می کند.
معاون انرژی نوری المالکی گفت: عراق در سطح سیاسی در حال مذاکره با امریکا و ایران برای جلوگیری از درگیری نظامی در اطراف تنگه هرمز است.
وی افزود: بخش عظیمی از صادرات نفتی عراق از تنگه ی هرمز عبور می کند، به همین دلیل ما خیلی نگرانیم.
الشهرستانی گفت: ما به دنبال افزایش تولید نفت از طریق خط لوله ای به سمت ترکیه و خط لوله ی دیگری که ما را از سوریه به مدیترانه متصل می کند ، هستیم اما باید اعتراف کنم که این راه ها هرگز جایگزین تنگه ی هرمز نمی شوند.



روسیه زمان و مکان مذاکرات ۵+۱ قطعی نیست

ایران و امریکا: مذاکرات ۲۵ و ۲۶ فروردین در ترکیه برگزار می شود

در حالی که ایران و امریکا زمان و مکان مذاکرات هسته ای را اعلام کرده اند، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه مدعی شد: هنوز «زمان و مکان» دور آینده مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ و ایران به طور «قطعی» مشخص نشده است.
به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس سرگئی ریابکوف گفته است که این نشست می تواند بین روزهای ۱۳ یا ۱۴ آوریل یا روز های بعدی آن برگزار شود. وی تصریح کرده است، این مذاکرات می بایست هرچه زودتر آغاز شود.
سرگئی ریابکوف گفته است: «شرایط خیلی پیچیده شده است و می تواند بدتر بشود. نمی توانیم بیش از این صبر کنیم. این مذاکرات به شدت مهم هستند.»
اظهارات سرگئی ریابکوف در واکنش به سخنان روز شنبه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده که گفته بود، گروه ۱+ ۵ با ایران توافق کرده اند که دور بعدی گفت و گوها در مورد برنامه اتمی ایران بین روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین) در استانبول انجام شود.
در همین زمینه، ویکتوریا نولند،سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، روز دوشنبه گفته است، شش قدرت جهانی در خصوص زمان و مکان مذاکرات توافق کرده اند و این بر عهده ایران است که به پیشنهاد آنها پاسخ بدهد.
دیپلمات های اتحادیه اروپا نیز گفته اند به رغم سخنان هیلاری کلینتون، چگونکی این مذاکرات به طورکامل مورد تایید قرار نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات اورپایی که خواست نامش فاش نشود، گفته است: این مذاکرات قرار است اواخر روز ۱۳ (۲۵ فروردین ) آوریل آغاز و مذاکرات در روز ۱۴ متمرکز خواهد بود.
این دیپلمات همچنین گفته است که احتمالا مذاکرات در استانبول برگزار خواهد شد، ولی همه طرف ها هنوز در این خصوص موافقت نکرده اند.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه نیز گفته بود که مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵ روز ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) برگزار خواهد شد.
کشورهای آلمان، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طریق گفت و گو ایران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای این کشور ترغیب کنند.
آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ و به میزبانی استانبول، بدون دستیابی به نتیجه ای در ژانویه سال ۲۰۱۱ انجام شد.
در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه به شدت نسبت به حمله به ایران هشدار داد و گفت که حمله پیشگیرانه نقض قوانین بین المللی است.
آقای لاوروف که به ارمنستان سفر کرده همچنین گفته است، حمله به ایران ثبات منطقه را بر هم خواهد زد.



افزایش نرخ مکالمات تلفن ثابت به موبایل

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از تغییر نرخ مکالمات تلفن ثابت به همراه اول در برخی مناطق خاص در راستای اجرای طرح یکسان سازی کدهای استانی خبرداد و گفت: این افزایش نرخ مکالمات تحت هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شده است.
صابر فیضی در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه های مخابرات برای اجرای دو مصوبه تغییر نرخ مکالمات تلفنی در سال جدید که شامل مصوبه هیات دولت برای تغییر نرخ مکالمات در راستای اجرای طرح یکسان سازی کدهای استانی و نیز مصوبه شورای رقابت برای افزایش ۱۴ درصدی نرخ مکالمات تلفنی می شود، اظهار داشت: هیات دولت اجرای طرح یکسان سازی کدهای استانی را تصویب کرده و شرکت مخابرات ایران با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال انجام مقدمات اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در تهران انجام شده است ادامه داد: در راستای اجرای طرح یکسان سازی کدهای شهرستانهای تهران نرخ تعرفه های مکالمات تلفن ثابت درون شهری و برون شهری افزایش یافته اما در برخی استانهای دیگر و تنها در برخی مناطق این استانها نرخ مکالمات تلفن ثابت به موبایل نیز تغییراتی داشته که اطلاعیه آن از سوی شرکت مخابرات منطقه مربوطه اعلام شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه چنانچه تعرفه های مخابراتی در هر یک از استانهای کشور تغییر یابد به طور قطع از سوی شرکتهای مخابراتی اطلاع رسانی می شود، در پاسخ به این سوال مهر که آیا در مناطقی که اعلام کرده اید نرخ مکالمه تلفن ثابت به موبایل همراه اول از ۴۴۷ ریال به ۶۰۰ ریال افزایش یافته است؟ گفت: در هر منطقه ای که تغییراتی انجام شده باشد اطلاعیه های آن صادر شده است؛ برای مثال در فلاورجان اصفهان با مصوبه هیات دولت این اتفاق افتاده و آنجا تغییرات لازم داده شده است. به طور کل این تغییر نرخ از تلفن ثابت به همراه اول به صورت منطقه ای بوده و شامل تمامی مشترکان نمی شود.
وی با تاکید براینکه در تهران تنها تعرفه تلفن ثابت شهری و استانی به دلیل حذف کدهای شهرستانها تغییر یافته است، اضافه کرد: اما در مناطقی از کشور که بنا بوده در راستای هم کدی تعرفه های تماس با موبایل هم تغییر یابد اطلاع رسانی صورت گرفته است و در مابقی شهرها این موضوع هنوز قطعی نشده است و در حال بررسی هستیم و تا نهایی شدن این تصمیم نرخ مکالمات مانند گذشته محاسبه می شود.
فیضی با بیان اینکه برای اجرای طرح یکسان سازی کدهای سایر شهرستانها در حال بررسی هستیم در مورد اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی بر افزایش ۱۴ درصدی نرخ مکالمات تلفنی نیز گفت: این مصوبه هنوز اجرایی نشده است و در حال هماهنگی و بررسی آن هستیم.




رییس اتحادیه فروشندگان مرغ: انصاف نیست مرغ را ۵۵۰۰ تومان بفروشند

در حالی که مرغ با قیمت بیش از ۵ هزار تومان به فروش می رسد، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران مدعی است که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده سه هزار و صد تا سه هزار و ۲۰۰ تومان است و بر همین اساس مرغ کشتار روز باید حداکثر کیلویی چهارهزارو ۵۰۰ باشد. 

محمد یوسفی درخصوص افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: در ایام نوروز تقاضای مرغ افزایش پیدا کرده بود و در واقع قیمت مرغ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی افزود: قیمت مرغ در نقاط مختلف تهران از چهار هزار و ۲۰۰ تومان تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت، در حالی که همه این افراد مرغ زنده را به همان قیمت سه هزار و صد و سه هزار و ۲۰۰ تومان خرید می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود تا صنوف انصاف را رعایت کنند.
رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران اظهار داشت: قیمت مرغ زنده در ایام نوروزی بین صد تا ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم‌ گران شد.





بازگشت مهدی محمودیان به زندان، پس از مرخصی شش روزه

مهدی محمودیان که هفته ی گذشته  پس از دو سال و نیم برای اولین بار به مرخصی آمده بود، به زندان رجایی شهر بازگشت.
به گزارش خبرنگار کلمه، با تمدید نشدن مرخصی این روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی وی به زندان رجایی شهر بازگشت.
مهدی محمودیان که در خصوص وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرد، ۲۵ شهریور ماه در منزل شخصی اش بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. او در داخل زندان نیز نامه ای درباره وضعیت اسفناک زندان رجایی شهر کرج و تجاوزهای مکرر در این زندان خطاب به آقای خامنه ای نوشت.
مهدی محمودیان به علت شرایط نامساعد زندان بخشی از ریه خود را از دست داد. سرانجام چندی پیش با انتقال وی به بیمارستان موافقت شد.
طی دو سال گذشته بارها مادر محمودیان از طریق دادستانی پیگیر مرخصی استعلاجی برای فرزندش بود. پس از عمل نیز، خانواده این زندانی سیاسی در خواست داشتند که به محمودیان مرخصی استعلاجی داده شود تا او بتواند سلامت خود را باز یابد. اما مسئولان زندان به این درخواست پاسخی ندادند.




سهم ۴۰ درصدی قاچاق در بازار سیگار کشور

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده در حال حاضر حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از نیاز بازار دخانیات کشور از محصولات قاچاق تامین می‌شود.
به گزارش ایسنا، در حالی که مصرف سیگار در کشور بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ در سال برآورد می‌شود، مدیرکل مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات ایران اعلام کرده که در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۲۰ میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق شده است. به گفته مصطفی کربلایی، حجم کشف سیگار قاچاق در سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۳۸۸ افزایش داشته است.
این در حالی است که تاکنون آماری درباره حجم سیگار قاچاق شده به کشور در سال ۱۳۹۰ منتشر نشده است. آمار رسمی فوق در حالی اعلام شده که معمولا رقم دقیق‌تر قاچاق چیزی حدود ۱۰ درصد بیش از اعداد اعلام شده است.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز بازار دخانیات کشور از طریق سیگارهای قاچاق تامین می‌شود که این رقم بسیار بالایی در جهان محسوب می‌شود. همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که بیش از نیمی از سیگارهای قاچاق موجود در کشور از طریق مرزهای غربی وارد کشور شده‌اند.




مخالف دادستانی تهران با مرخصی بهمن صادقی، زندانی سیاسی

مقامات دادستانی تهران با حضور تحت الحفظ بهمن (محسن) صادقی نور به هنگام زایمان همسرش موافقت نکردند و همسر این زندانی که پیشتر به دلیل مشکلات دوره بازجویی همسرش دچار اختلال و خونریزی در ایام بارداری شده بود، بدون حضور همسرش وضع حمل کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، بهمن (محسن) صادقی نور محکوم به تحمل ۴ سال حبس است که تا کنون حدود ۲ سال آن را گذرانده است و برابر آیین نامه سازمان زندان ها در مورد اعزام به مرخصی، جز زندانیان واجد حق اعزام به مرخصی است.
بر اساس ماده ۲۲۰ و تبصره ۴ ماده ۲۱۴ آیین نامه سازمان زندانها در مواقع اضطراری حتی متهمان و کسانی که واجد حق مرخصی نیستند می توانند به صورت ساعتی و به مدت ۱۲ ساعت تحت الحفظ به مرخصی اعزام شوند.
نگار شاهپری همسر صادقی روز جمعه ۱۱ فروردین در بیمارستان اقبال تهران بستری شده و فرزندش را به دنیا آورد. تولد این نوزاد پس از مرگ مادر رضا شهابی و پدر اصغر محمودیان که موجی از تاثر را در سال جدید در بند ۳۵۰ ایجاد کرده بود، منجر به ایجاد خوشجالی در این فضا شد. این زندانی سیاسی همچنان امیدوار است تا ظرف روزهای آینده فرزند خود و همسر بیمارش را عیادت کند.



نادران از تکرار سناریوی کردان در انتصاب مرتضوی خبر داد

با پایان تعطیلات مجلس، واکنش ها به انتصاب متهم جنایت کهریزک ادامه داشته و نادران معتقد است در دولت عده ای هستند که می خواهند همان بلایی را که بر سر کردان وزیر وقت کشور آوردند، بر سر شیخ الاسلامی و مرتضوی بیاورند.
یکی از طراحان استیضاح شیخ الاسلامی گفت: طراحان این استیضاح جهت هماهنگی صبح فردا سه شنبه ۱۵ فروردین نشست دارند و بعد از آن از هیئت رئیسه مجلس می خواهیم تا این استیضاح را اعلام وصول کند.
“الیاس نادران” روز دوشنبه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه طراحان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تصمیم خود جدی هستند، افزود: صبح فردا و قبل از جلسه علنی مجلس، نشستی با حضور طراحان استیضاح بر گزار خواهد شد.
وی با بیان این که دلیل استیضاح شیخ الاسلامی انتصاب سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا به ریاست صندوق تأمین اجتماعی است،اظهار داشت: این جلسه صرفا برای تقدیم استیضاح به هیئت رئیسه مجلس و آخرین هماهنگی ها است و بعد از این جلسه از هیئت رئیسه مجلس می خواهیم تا نسبت به اعلام وصول استیضاح اقدام کند.
” به نظر می رسد در دولت عده ایی هستند که می خواهند همان بلایی که بر سر کردان وزیر وقت کشور آوردند را بر سر شیخ الاسلامی و مرتضوی بیاورند.”
نادران افزود: در زمان استیضاح کردان در جلسات خیر خواهانه نمایندگان ، از وی خواسته شد تا از سمت وزارت کشور کنار رود و این فرصت برای وی باشد تا در جای دیگر به خدمت بپردازد.
“‌بنا به گفته یکی از مسئولین وزارت کشور، مرحوم کردان متقاعد شد تا استعفاء دهد اما برخی مانع این کار شدند و نتیجه استیضاح عزل وی شد.”
این طراح استیضاح شیخ الاسلامی اضافه کرد: در حال حاضر هم برخی از طراحان استیضاح بصورت مستقیم و غیر مستقیم در جلساتی با شیخ الاسلامی و مرتضوی خواستار انصراف وزیر از انتصاب مرتضوی شدند و نتایج این اقدام را گوشزد کردند.
نادران با بیان اینکه به شیخ الاسلامی و مرتضوی گفته شد که در این دام نیافتند، گفت: به نظر می رسد اراده ای در دولت وجود دارد تا سناریوی کردان برای این آقایان تکرار شود و عمر کاری مرتضوی و شیخ الاسلامی با هم به اتمام برسد.
عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۷ اسفند سال گذشته سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا را به ریاست صندوق تأمین اجتماعی منصوب کرد که نمایندگان تصمیم دارند به همین دلیل وی را استیضاح کنند.



تستی شدن تمام سئوالات کنکور دکتری در سال ١٣٩١

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: تمام سئوالات عمومی و اختصاصی کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ١٣٩١ در تمام رشته‌های آزمایشی به صورت تستی چهار گزینه‌ای خواهد بود.
حسین توکلی در گفتگو با مهر ضمن اعلام این خبر اضافه کرد: تمام سوالات عمومی و اختصاصی آزمون هر یک از رشته‌های امتحانی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ٩١ به صورت تستی چهار گزینه‌ای خواهد بود.
وی گفت: همانطور که مشخص است در تست‌های چهار گزینه‌ای، برای هر پاسخ صحیح ٣ نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط به منظور خنثی کردن پاسخ‌های حدسی یا تصادفی یک نمره منفی منظور خواهد شد.
به گفته توکلی، بر خلاف سال گذشته آزمون اختصاصی کنکور نیمه متمرکز دکتری ٩١، صبح و آزمون عمومی بعد از ظهر برگزار خواهد شد.
آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ٩١ با رشد ٣۵ درصدی تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته در روز ٢۵ فروردین ماه ٩١ برگزار خواهد شد.
در آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز سال ٩١ تعداد ١٧٨ هزار و ٤٢٧ داوطلب ثبت نام کردند که از این تعداد ٧٠ هزار و ٤٩٨ نفر معادل ٣٩.۵١ درصد داوطلبان زن و ١٠٧ هزار و ٩٢٦ نفر معادل ٦٠.٤٩ داوطلبان مرد هستند که این آمار نسبت به سال گذشته ٣۵.٤۵ درصد افزایش داشته است.
آزمون دکتری سال ٩١، در ٩ گروه آموزشی و ٢٨۵ کد رشته امتحانی شامل گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی - مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، علوم پزشکی، دامپزشکی، زبان خارجی، تربیت بدنی و علوم پزشکی برگزار می‌شود.





اخراج بیش از بیست نفر از کارگران کشت و صنعت مهاباد

خبرگزاری هرانا - از اوایل سال جدید و به دنبال افزایش سرسام آور قیمت‌ها، شرکت کشت و صنعت مهاباد به دلیل افزایش بیش از حد قیمت دانه مرغی از خرید دانه در موقع مقرر سر باز زده و دست به اخراج کارگران این شرکت زده است.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، در آخرین مرحله از اخراج‌های شرکت کشت و صنعت مهاباد ۲۱ نفر از کارگران واحد یک این مجموعه واقع در جاده مهاباد میاندوآب، از کار بیکار شدند.
همچنین کارفرما اعلام نموده که روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین در مورد برگشت به کار تعدادی از کارگران اعلام نظر خواهد کرد.
شرکت مذکور دارای واحدهای ۲ و ۳ و جوجه کشی در مسیر جاده مهاباد ارومیه می‌باشد که به علت ارتباط زنجیروار این واحد‌ها به یکدیگر با ادامه وضعیت موجود احتمال اخراج کارگران این واحد‌ها نیز وجود دارد.



۷۰ درصد از کارگران زير خط فقر زندگی می‌کنند

خبرگزاری هرانا - علی دهقان کيا، عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، گفت: ۷۰ درصد از کارگران زير خط فقر زندگی می کنند.
به گزارش ايلنا، دهقان کيا با اشاره به اينکه نرخ سبد هزينه خانوار کارگری، يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است، افزود: "نرخ دستمزد سال جاری کارگران بدون در نظر گرفتن اين موضوع محاسبه شده است."
شورای عالی کار در اسفند سال گذشته، حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری را حدود ۳۹۰ هزار تومان تعيين کرد.




بازگشت احمد زیدآبادی به زندان، پس از مرخصی پنج روزه

خبرگزاری هرانا - احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، با پایان یافتن مرخصی خود به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.
به گزارش ادوارنیوز، این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با پایان یافتن مرخصی خود و عدم تمدید آن از سوی مراجع قضایی به زندان بازگشت.
وی که از روز نهم فروردین به مرخصی آمده بود از سوی مراجع قضایی به زندان فراخوانده شد و بامداد امروز به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.
دادگاه انقلاب زیدآبادی را به شش سال زندان، پنج سال تبعید و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم کرده است.
دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران در سال ۱۳۹۰ برنده جایزه آزادی مطبوعات جهانی سازمان یونسکو ۲۰۱۱ موسوم به “گیلرمو کانو” شد.




جمع آوری ده‌ها کارتن خواب و چند کودک خیابانی در تهران

خبرگزاری هرانا - غلامرضا سجادی، فرمانده‌ی یگان انتظامی و اجرائیات شهرداری، صبح امروز از جمع آوری و ساماندهی ۱۱ متکدی، ۴۵ کارتن خواب و ۳ کودک خیابانی طی طرح موسوم به "امنیت محله محور" در تهران خبر داد.
غلامرضا سجادی، گفت: "بنابر تدابیر فرمانده انتظامی تهران بزرگ و به خواست شهروندان، ماموران این یگان با اجرای طرح امنیت محله محور اقدام به دستگیری معتادان پر خطر و ولگرد محله‌های شهر تهران، و ساماندهی متکدیان، کارتن خواب‌ها و کودکان خیابانی در ۲۴ ساعت گذشته کردند."
سرهنگ سجادی ادامه داد: "در این طرح ۱۱ متکدی، ۴۵ کارتن خواب جمع آوری و ساماندهی شده و پس از تکمیل پرونده و صورتجلسه راهی مراکز نگهداری از این دسته افراد شدند."
فرمانده یگان انتظامی و اجراییات شهرداری در پایان با ادعا به اینکه طرح امنیت محله محور در راستای افزایش احساس امنیت شهروندان به اجرا در آمده است، گفت: "در این طرح همچنین ۳ کودک خیابانی بی‌خانمان، جمع آوری و به مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست منتقل شدند."
لازم به ذکر است که بنا بر مشاهدات عینی جمع آوری افراد مذکور توسط نیروهای انتظامی و یا ماموران شهرداری عموماً با رفتاری خشونت آمیز و غیرانسانی صورت می‌گیرد.