۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

انزجار، نفرت، اعتراض... احزاب سیاسی، روشنفکران و فعالین کارگری اعدام را محکوم می کنند

 
• خلاصه ای از اطلاعیه های احزاب سیاسی و تشکل های دموکراتیک را در ادامه بخوانید ...

اخبار روز: 


اخبار روز: اعدام فعالان سیاسی کشور، موجی از نفرت و انزجار را موجب شده است. احزاب، گروه ها و سازمان های سیاسی و دموکراتیک با انتشار اطلاعیه هایی این اقدام جنایتکارانه را محکوم کرده اند. بخش هایی از این اطلاعیه ها را که تا لحظه ی تنظیم این گزارش به دست ما رسیده است، در ادامه می خوانید:

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) اعدام ها را «اقدام جنایتکارانه» خوانده و نوشته است: این اعدام‏ها در آستانه سالگرد ۲۲ خرداد صورت گرفته است. کودتاگران از برآمد جنبش اعتراضی در روز ۲۲ خرداد و فریاد مردم در خیابان ها علیه دیکتاتوری به شدت در هراس هستند. آن‏ها می‏خواهند با اعدام‏ زندانیان سیاسی، جو ترس و رعب در بین مردم به وجود آورند تا مردم در روز ۲۲ خردا دست به اعتراض نزنند. اما صدای اعتراض مردم علیه دیکتاتوری با این اقدامات، خاموش نخواهد شد.
در ادامه ی این اطلاعیه آمده است: ما اقدام جنایتکارانه رژیم اسلامی را محکوم می‏کنیم و از تمام سازمان‏های سیاسی اپوزیسیون، فعالین جنبش اعتراضی، فعالین حقوق بشر و جوامع بین‏المللی می‏خواهیم که صدای اعتراض خود را علیه جنایات رژیم اسلامی بلند کنند.

کمیته مرکزی کومله درمورد اعدام پنج فعال سیاسی نوشته است: ما این جنایت هولناک و ضدبشری را محکوم و از تمام سازمانهای مدافع حقوق بشر و همچنین نهادهای بین المللی خواهانیم که در برابر موج سرکوب ها و اعدام های دسته جمعی جمهوری اسلامی بی صدا نباشند. در همین رابطه کومله زحمتکشان کردستان به تمامی خانواده ی این جانباختگان و همچنین خلق های ایران و خصوصا خلق کردستان تسلیت گفته و خواهان همدردی مردم و همچنین تداوم مبارزه تا سرنگونی جمهوری اسلامی می باشد.
کومله زحمتکشان کردستان در ادامه ی اطلاعیه ی خود از تمامی مردم کرد خواسته است که مراتب همدردی و همیاری را با خانواده این عزیزان ادامه داده و آنها را در این شرایط تنها نگذارند.

حزب کومله کردستان ایران نوشته است: بدون تردید یکی از اهدف جمهوری اسلامی ایران از اعدام ناگهانی زندانیان سیاسی مذکور، در آستانه سالگرد خیزش آزادیخواهانه مردم ایران در اعتراض به تقلب بزرگ انتخاباتی سال گذشته، زهر چشم گرفتن از مردم و ایجاد فضای رعب و وحشت در میان جامعه و ترس از خیزش دوباره جنبش عمومی آزادیخواهانه ی ایران است.
کومه له اعدام این زندانیان را به عنوان نقض آشکار حقوق بشر و بخشی از سیاست سرکوب و ارعاب مردم کردستان و ایران به شدت محکوم می کند و خواستار محکومیت گسترده آن از جانب تمام آزادیخواهان ایران و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر می باشد.

دفتر نمایندگی حزب دمکرات کردستان ایران- پاریس و سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران- پاریس، در اطلاعیه ای تحت عنوان «اعدام ها را متوقف کنید!» نوشته اند: حکومت اسلامی در مقابله با گسترش جنبشهای اعتراضی و مقاومت مردم در مقابل دولت پس از کودتای انتخاباتی، به سرکوب گسترده و خشن متوسل شده است. این خشونت در مناطق ملی بی رحمانه‌تر و گسترده‌تر اعمال می‌شود. به واقع تشدید خشونت، با هدف ایجاد رعب و وحشت و ترس، در دستور قرار گرفته است. دستگاه ولایت با این خیال خام می‌کوشد تا با تشدید سرکوب و اعدام آزادیخواهان، مردم را از ادامه راهی که برگزیده‌اند، به هراساند و آنان را به خانه‌ها بازگرداند.
در ادامه ی این اطلاعیه آمده است: ما ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها، همه هموطنان ، فعالین سیاسی اجتماعی و نهادهای مترقی، احزاب و سازمان‌های چپ و دموکرات وترقیخواه را دعوت می‌کنیم، تا امروز عصر ساعت چهار بعدازظهر در میدان تروکادرو- پاریس جمع شده و با ابراز مخالفت و اعتراض به احکام ناعادلانه بیدادگاههای حکومت اسلامی، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بین‌المللی را به جنایات حکومت اسلامی جلب کرده و مبارزه برای پایان دادن به کشتار و جنایت دولتی در ایران را تقویت کنیم.

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر) پیرامون «اعدام پنج تن از فرزندان مردم» نوشته است: این جنایت رژیم اسلامی با این هدف صورت می گیرد که مردم و جوانان این کشور را از ادامه راه خود برای در هم شکستن استبداد دینی بازدارند. از آن جا که چهار تن از اعدام شدگان از فرزندان مردم کردستان هستنند، رژیم اسلامی در تلاش است با این اقدام خود، از پیوستن مردم کردستان به جنبش سراسری مردم ایران جلوگیری کند. اما آن ها نفرت و کینه ملت کرد را دامن می زند و زخم های سنگینی بر جای می گذارند. این سرکوب خشن و بیرحمانه در مورد ملیت های ایران، چه در کردستان و چه در بلوجستان، برای موجودیت ایران می تواند خطرناک باشد. جمهوری اسلامی که در یازده ماه گذشته با جنبش سراسری ضداستبدادی روبروست و ارکان حکومتش به لرزه درآمده، و این خیزش های مردمی ترس را بر وجود حاکمانش مستولی کرده است، در آستانه اولین سالگرد آغاز اعتراضات توده ای، دست به جنایت های بیشتری می زند تا شاید بتواند مانع گسترش مبارزات مردمی و پیوستن بخش های هر چه بیشتری از مردم به این جنبش انقلابی شود.
در ادامه ی اطلاعیه آمده است: مردم و جوانان رشیدشان که از جنایات کهریزک نهراسیدند؛ از به گلوله بسته شدن در خیابان ها نترسیدند؛ از شکنجه های قرون وسطائی و تجاوزات جنسی هراسی به خود راه ندادند، در برابر اعدام عزیزانشان نیز ترسی به خود راه نخواهند داد. آن ها این غم سنگین بر دل هایشان را به خشم و نفرت و انرژی بی پایان برای ادامه راه خود، راه در هم شکستن استبداد ولایتی با تمام قدرت به کار خواهند گرفت.
این سازمان از همه مردم آزاده و جوانان جسور و شجاع خواسته است، در این شرایط حساس، خانواده های این شهیدان را تنها نگذارند و اجازه ندهند آن ها در غم و اندوه سنگین خود تنها بمانند و مورد تهدیدات بیشرمانه مقامات امنیتی قرار گیرند.

کانون نویسندگان ایران در تبعید در اطلاعیه ی خود تحت عنوان «جمهوری اسلامی یعنی؛ جنایت، جنایت، جنایت!» نوشته است: اعدام این پنج زندانی سیاسی در سحرگاه امروز در زندان مخوف اوین، نشانه بارز دیگری از درماندگی رژیم جمهوری اسلامی برای درهم شکستن مقاومت این پنج زندانی و خیزش آزادی خواهانه و برابری طلبانه مردم ایران است. رژیم تا نهایت ارتجاعی و ضدبشری جمهوری اسلامی مذبوحانه تلاش می کند در واکنشی زبونانه به اعتراضات گسترده کارگران، معلمان، زنان و دانشجویان و فرهنگ ورزان، بار دیگر به جنایت متوسل شود.
در ادامه ی اطلاعیه آمده است: کانون نویسندگان ایران در تبعید، بنابر منشور و آرمان خود در دفاع از آزادی اندیشه و بیان و حقوق مسلم مردم برای رهائی از ستم و بیداد، اعدام این پنج زندانی سیاسی را محکوم و از همه مردم آزادی خواه جهان درخواست می کند که صدای اعتراض خود را در برابر این جنایت ها بلند کنند و به مقابله همه جانبه با بیداد این رژیم ارتجاعی و پوسیده بپردازند.

جمعی از فعالین کارگری (JAFK) در اطلاعیه ی خود نوشته اند: پاسخ شایسته به جنایات رژیم اسلامی، مبارزه انقلابی برای ساختن نظامی است که از این ستمگری ها بری باشد. پاسخ شایسته به این اعدام ها، خشکاندن ریشه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی زندان و شکنجه و اعدام در خاک جامعه است. پاسخ شایسته به ربودن صدها و هزاران فرزاد، شیرین، علی، فرهاد، مهدی از دامان مردم، حرکت آگاهانه و متشکل و متحد برای برپایی جامعه ای است که از ستم طبقاتی و جنسیتی و ملی و مذهبی رها باشد. جامعه ای که در آن، مبارزه با بهره کشی انسان از انسان، مبارزه با مردسالاری و پدرسالاری، مبارزه با خرافه و جهل، مبارزه با برتری جویی ملی و نژادی، نه جرم که ارزش و فضیلت باشد. جامعه ای که در آن، میلیون ها زن و مرد کارگر و زحمتکش و ستمدیده واقعا بر زندگی و کار خود حاکم باشند، دولت خود را تشکیل دهند و فرهنگ نوین خود را بسازند. جامعه ای که برای دختران و پسران جوان و شورشگر، برای روشنفکران و هنرمندان و دانشمندان پیشرو و نواندیش، قفس یا منگنه نباشد.

بنیاد دموکراسی و حقوق بشر کردستان، ضمن محکوم کردن اعدام پنج زندانی سیاسی،مدنی، درخواست برای تحصن مردم کردستان کرده است. در اطلاعیه ی این بنیاد آمده است: بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان ایران ضمن محکوم کردن این اقدام غیر انسانی از همه وجدانهای بیدار درخواست مینماید که در برابر موج اعدام فعالین سیاسی ،مدنی سکوت ننمایند .
فلذا درخواست میگردد از مردم شریف کردستان برای همدردی با خانواده قربانیان و جلوگیری از اعدام های دیگر فعالین سیاسی ،مدنی که حال در انتظار اجرای احکام خود بسر میبرند روز چهارشنبه مورخه ۲۲ اردیبهشت ماه با تحصن و تعطیلی کلیه بازار و اصناف این اقدام غیر انسانی جمهوری اسلامی را محکوم نمایند.

نشریه ی دانشجویی بذر در اطلاعیه ای که به این مناسبت منتشر کرده نوشته است: امروز ۵ نفر اعدام شدند. این اعدامها هیچ هدفی نداشت بجز مرعوب کردن مبارزات رادیکال مردم، جوانان و جنبش دانشجویی. هنوز چند روزی از اعتصابات دانشگاهها نگذشته است که این جنایت انجام شد.
این نشریه از تمام نیروهای مبارز و انقلابی، دانشجویان و محصلان، اساتید دانشگاهها و معلمان مدارس، کارگران و زحمتکشان و ... خواسته است تا این اعدام را به موج مبارزه عادلانه ای تبدیل کنند. مبارزه ای که فرزاد می خواست و می خواهد. مبارزه برای رهایی.

کارزار تدارک دادگاه بین المللی برای رسیدگی به کشتار زندانیان سیاسی در زندان های ایران در اطلاعیه ای به نام «بازهم کشتار سیاسی، بازهم ضرورت یک محکمه مردمی» خاطرنشان کرده است: ماشین سرکوب و مرگ رژیم جمهوری اسلامی طی سی و یک سال حاکمیت اش هرگز متوقف نشد. رژیم خونین ترین جنایت خود را در دهه شصت به اجرا در آورد که طی آن هزاران زندانی سیاسی را به جوخه های مرگ سپرد. رژیم جمهوری اسلامی حذف فیزیکی مخالفان و آزای خواهان و انقلابیون را همواره با اتهامات واهی به اجرا در آورده است. کشتار جوانان در خیزش اعتراضی اخیر مردم، تجاوز به دختران جوان و آتش زدن اجساد آنان، و اکنون اعدام جمعی پنچ تن از زندانیان سیاسی، نشانگر این واقعیت است تا زمانی که جمهوری اسلامی در قدرت است، ماشین سرکوب و کشتارش متوقف نخواهد شد.
در ادامه ی این اطلاعیه آمده است: رژیم جمهوری اسلامی باید در جائی جوابگوی جنایات خود باشد. دولت ها و نهادهای بین المللی وابسته به آن ها هرگز تلاش نکردند ماشین سرکوب و اعدام رژیم را متوقف کنند. هیچ نهاد و محکمه بین المللی هم حاضر نیست به دادخواهی خانواده های قربانیان سرکوب و ماشین کشتار رژیم رسیدگی کند. اعدام های سیاسی اخیر، ضرورت تشکیل یک دادگاه مردمی برای رسیدگی به جنایات رژیم در زندان ها را پیش ار بیش ایجاب می کند.

هیات اجرایی سازمان های جبهه ی ملی ایران در خارج از کشور با صدور اطلاعیه ای اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی توسط جمهوری اسلامی را بشدت محکوم کرده است. در این اطلاعیه آمده است: همه میدانند که هدف از اعدام ها ایجاد جو ترس در بین مردم در آستانه سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد است. رژیم ضد ملی و سرکوبگر که ناتوانی اش در حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و بین المللی بیش از پیش آشکار شده و امروز خود را با نارضائی اکثریتی بزرگ روبرو می بیند، هنوز به عبث تصور میکند که اعدام و کشتار به ترس مردم و خودداری آنان از مقاومت خواهد انجامید و میتواند با توسل به این جنابات برای همیشه ادامه حیات خود را ممکن سازد.
در ادامه ی این اطلاعیه گفته شده: سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور اعدامهای غیر انسانی و وحشیانه را بشدت محکوم مینماید و بار دیگر به سران این رژیم قرون وسطائی و جنایتکار هشدار میدهد که در پیشگاه مردم ایران هیچیک از این جنایاتشان بدون مجازات نخواهد ماند.