۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

برادر فرزاد کمانگر: مقام‌های قضایی قول آزادی فرزاد را داده بودند

سحرگاه روز یکشنبه پنج زندانی را به اتهام در «گروهک های ضد انقلاب» را در زندان اوین تهران اعدام شدند که چهار تن از آنان، از جمله فرزاد کمانگر، مرتبط با گروه پژاک معرفی شده‌اند؛ مهرداد کمانگر، درباره اعدام برادرش به رادیو فردا گفت‌وگو کرده است؛ مهرداد کمانگر می‌گوید خبر اعدام برادرش را دوستانش از روی سایت‌ها به وی اطلاع داده‌اند؛  برادر فرزاد کمانگر همچنین می‌گوید که مقام‌های قضایی پیش از این قول آزادی وی را داده بودند. من شنیده‌ام که آقای خلیل بهرامیان، وکیل آقای فرزاد کمانگر رفته‌اند که در مورد صحت و سقم قضیه مطمئن شوند. شما خبر را از کجا دریافت کردید، آقای کمانگر؟

مهرداد کمانگر- من در کمال خونسردی به شما اعلام می‌کنم. نمی‌دانم شما برنامه زنده دارید. اخبار به گوش من رسیده به گوش همه خانواده رسیده. این آتشی است که خودشان روشن کرده‌اند. باید خودشان هم پایش بایستند. تمام سیستم اطلاعات، سیستم قضایی همه باید جوابگو باشند. این لحظه به بعد همه باید جوابگو باشند. اگر خبر موثق باشد. از چند سایت خبری مطلع شدیم. چند نفر دوستان تهران و خارج از کشور با ما تماس گرفتند. خبر سایت‌ها را به ما دادند.

آخرین خبری که از برادرتان داشتید، چه بود؟

دیروز ساعت چهار با ما تماس گرفت.

چه گفتند؟

هیچ، عادی، جز تلفنی که با مادر حرف زد، دیگر ارتباطی بعد از ساعت چهار نبود.

هیچ مسئله خاصی در مورد احتمال اجرای حکم...

نه اصلاً به هیچ عنوان. عادی عادی تلفنی با مادر تماس گرفت.

از طرف مقام‌های قضایی چه؟ با شما قبلاً تماس گرفته بودند؟

اصلاً کسی جوابگوی ما نیست. من با مسئول پرونده ایشان در تهران در تماس بودم. مکرراً ارتباط داشتم. از امروز به بعد ایشان به تلفن‌های من جواب نمی‌دهد. دفتر پیگیری اطلاعات به تلفن‌های من جواب نمی‌دهد. کسی به من جواب نمی‌دهد. آقای بهرامیان هم دادستانی رفته ولی تلفن ایشان هم قطع شده. ما از ایشان خبری نتوانستیم کسب کنیم که دادستانی چه خبری ممکن است به او داده باشد.

خود آقای فرزاد کمانگر در مورد حکمشان چه می‌گفتند؟ در آخرین مکالماتی که داشتید. یعنی احتمال می‌دادند که ممکن است این حکم عوض شود یا امیدی نداشتند؟


اینها به خودشان قول دادند. من حضوراً نشسته بودم. این مسئول پرونده گفت فرزاد هیچ گناهی نداشته و فرزاد باید آزاد شود. اگر هم قرار است مشکلی برای فرزاد ایجاد کرده باشند یا بکنند، خودشان مسئول‌اند. حتی رهبری مسئول است. کسی که به عنوان رهبری مملکت آن بالا نشسته، باید جوابگو باشد.

آخرین حرف مقامات قضائی به شما چه بود؟

که فرزاد هیچ گناهی نداشته و باید آزاد شود. تمام اینها را باید جوابگو باشند.

مقامات قضایی به شما گفتند که آقای کمانگر گناهی ندارد و باید آزاد شود؟

بله خود دادستانی تهران گفته و حتی مرتضوی که ۱۸ ماه تمام پرونده را گم کرد، دادستان تهران همین جعفری دولت آبادی به آقای بهرامیان گفت. به خود فرزاد گفته بود، به من گفته بود.

مستقیماً به خود شما گفته بودند که فرزاد آزاد می شود؟

بله. بله.

شما چه اقداماتی کردید تا این اواخر در مورد پرونده برادرتان؟

ما بارها به دادستانی رفتیم. بارها با خود دادستان حرف زدیم. آقای بهرامیان هر روز به دادستانی رفت. با نمایندگان مجلس حرف زدیم. نمایندگان مجلس هم قرار ملاقات گذاشته بودند با رئیس قوه قضاییه در خصوص حل مشکل فرزاد.

سئوال آخر را می‌خواستم درمورد پرونده ایشان بپرسم. آیا آقای فرزاد کمانگر فعالیت سیاسی مستمر یا مشخصی داشتند؟ ایشان متهم به ارتباط با گروه پ کا کا شده بودند.

به هیچ عنوان. من به عنوان نزدیکترین فرد به فرزاد، خودش هم که بارها اعلام کرد، اعلام می کنم که هیچ ارتباطی با هیچ جریان سیاسی نداشت و همه اینها پرونده بود. فقط قصد و نیت شان این بود که فعالان مدنی کرد را قربانی کنند.

فعالیت مدنی آقای فرزاد کمانگر چه بود؟

معلم، یک معلم دلسوز. در چارچوب قانون.

پس شما تکذیب می کنید هرگونه همکاری ایشان را با پ کا کا و گروه‌های دیگر؟

به هیچ عنوان... جالب است به شما بگویم هفته معلم دیروز بود.

الان آنجا چطور است؟ فضای خانه و خانواده و مادرتان در چه وضعیتی است؟

ما خبری را اعلام نکرده‌ایم چیزی را مطرح نکرده‌ایم. ولی همه جمع شده‌اند و همه به هر نحوی است هر کسی، هر کاری که از دستش بر می‌آید می‌خواهد برای فرزاد انجام بدهد. ولی احتمالاً باید خودمان هم راهی تهران باشیم. به عنوان خانواده فرزاد اعلام می‌کنم مستقیماً خود رهبری کشور باید جوابگو باشد. هر مشکلی که برای هر کدام از جوانان این سرزمین درست شده، شخص ایشان مسئول‌اند. شخص ایشان مسئول‌اند، باید جوابگو باشند.