۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

نتانیاهو: غرب به ایران پنج هفته برای غنی‌سازی هدیه داد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از گفت‌وگوهای اتمی غرب با ایران انتقاد کرد. او روز یکشنبه (۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین) گفت که مذاکرات روزهای اخیر در استانبول و ادامه‌ی آن در روزهای پایانی ماه مه در بغداد فرصت بیشتری در اختیار تهران قرار داد: «نخستین برداشت من این است که هدیه‌ای به ایران داده شده است.» به اعتقاد نتانیاهو، تهران پنج هفته‌ی دیگر زمان به دست آورد تا «بدون محدودیت و مزاحمت غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد.»
نتانیاهو با اشاره به این که نباید به ایران برای ساخت بمب اتمی فرصتی داد خواستار توقف فوری غنی‌سازی از سوی این کشور شد.
نخستین مرحله از دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی و نمایندگان ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان روز شنبه (۱۴ آوریل) در استانبول برگزار شد. دو طرف گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کردند و از برگزاری دور دوم آن در روز سوم خرداد (۲۳ مه) در بغداد خبر دادند.
آخرین دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی و گروه موسوم به "۱+۵" پیش از این، در ژانویه ۲۰۱۱ بی‌نتیجه برگزار شده بودند.




آمار وزارت کشور افغانستان از تلفات حمله‌های روز یکشنبه طالبان

وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه (۱۶ آوریل/ ۲۸ فروردین) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور در درگیری‌های روز پیش از آن ۳۶ شورشی طالب را از پای درآورده‌اند. ۸ نیروی امنیتی افغان و ۳ غیرنظامی نیز در حمله‌های روز یکشنبه جان خود را از دست داده‌اند.
وزارت کشور افغانستان پیش از این از دستگیری یک تن از گروه طالبان خبر داده بود.
طالبان ظهر یکشنبه یک رشته حملات هماهنگ را در نقاط مختلف افغانستان آغاز کردند. درگیری‌های به وجود آمده در پی این حملات تا صبح دوشنبه ادامه داشتند.
سفارتخانه‌های خارجی، از جمله سفارتخانه‌ی آلمان و انگلیس، و ساختمان پارلمان افغانستان از اهداف این حمله‌ها بودند. مقام‌های افغان می‌گویند شبکه‌ی حقانی مسئول حمله‌های روز یکشنبه بوده است.



سخنگوی طالبان با پذیرش مسئولیت حملات یکشنبه در افغانستان، سفارت‌خانه‌های آلمان و بریتانیا را از اهداف اصلی این حملات خواند. یک سخنگوی وزارت کشور افغانستان از دست‌داشتن شبکه حقانی در این حملات سخن راند.
شهر کابل یکشنبه (۱۵ آوریل/۲۷ فروردین) شاهد حملات وسیعی به شماری از سفارت‌خانه‌های مستقر در کابل و همینطور ساختمان پارلمان بود. در منطقه دیپلمات‌نشین این شهر تا غروب آفتاب صدای آژیر شنیده می‌شد و دود غلیظی از نقاط مختلف این محل به هوا برخاسته بود.
به گزارش خبرگزای رویترز یک نارنجک به درون ساختمانی پرتاب شده که مورد استفاده دیپلمات‌های بریتانیایی بوده است. در مجموع دستکم هفت منطقه از شهر کابل مورد حمله قرار گرفته است. ساختمان پارلمان افغانستان نیز هدف خمپاره قرار گرفته است. نعیم حمید ساعی، یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان، به خبرگزاری رویترز گفته است که تعدادی از نمایندگان وارد عملیات دفاع از ساختمان پارلمان شدند.
نیروهای ایساف همچنین از درگیری در نزدیکی سفارت‌خانه‌های آلمان، روسیه و آمریکا خبر دادند. سربازان آمریکایی و افغان به سرعت به مناطق درگیر نبرد اعزام شدند.

موضع‌گیری آلمان در پی حملات روز یکشنبه
سفارت آلمان ساعاتی پس از این حادثه اعلام کرد که تمامی کارکنان خود را به مکان امن منتقل کرده است.
گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان، بعد از ظهر یکشنبه در برلین گفت که فردی از کارکنان سفارت این کشور در افغانستان مجروح نشده، اما ساختمان سفارت اندکی آسیب دیده است.
وزیرخارجه آلمان تأکید کرد که این حمله تأثیری بر سیاست دولت آلمان در مورد افغانستان نخواهد داشت. او تصریح کرد: «ما تسلیم خشونت تروریست‌ها نخواهیم شد.» سفارت آمریکا نیز با ارسال اس‌ام‌اس به خبرگزاری رویترز از سلامت تمامی کارکنان خود خبر داده است.
به نقل از رسانه‌های محلی افغانستان، مردان مسلح به هتل "ستاره" کابل نیز حمله کردند. از پنجره‌های این ساختمان تا ساعاتی پس از حمله دود بلند می‌شد. یک فروشگاه مواد غذایی محبوب خارجی‌ها در نزدیکی سفارت آلمان نیز مورد حمله سه خمپاره قرار گرفته است.

"آغاز حملات بهاری نیروهای طالبان"
شورشیان در شهرستان "پکتیا" نیز به یک ساختمان سه طبقه مقر پلیس حمله کردند. نمای خارجی ساختمان در پی انفجارها و رگبار مسلسل تخریب شده است.

حملات روز یکشنبه در کابل تا غروب آفتاب ادامه داشته است
در جلال‌آباد نیز یک پایگاه نیروهای خارجی در نزدیکی یک مدرسه مورد حمله قرار گرفته است. در فرودگاه این منطقه نیز چندین انفجار رخ داد است. به نقل از نیروهای پلیس محلی دو مهاجم کشته شدند و یک مهاجم دیگر نیز دستگیر شده است.
طالبان مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. سخنگوی طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است این حملات آغاز حملات این گروه در فصل بهار است.
ذبیح‌الله مجاهد مدعی شده است: «ما این حملات را از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی کردیم.» او سفارت‌خانه‌های آلمان، بریتانیا و مقر اصلی نیروهای ناتو را از اهداف این حملات خواند.
ذبیح‌الله مجاهد حملات روز یکشنبه را انتقام سوزندان قرآن در یک پایگاه سربازان آمریکایی، مرگ ۱۷ شهروند افغان به دست یک سرباز آمریکایی، و انتشار ویدئویی عنوان کرد که در آن سربازان آمریکایی بر روی جنازه شورشیان طالبان ادرار می‌کنند.

سال گذشته نیز طالبان منطقه با آغاز فصل بهار به حملات خود علیه سربازان محلی و نیروهای خارجی شدت بخشیدند. یک سخنگوی ناتو چند روز پیش‌تر اعلام کرده بود نشانه‌ای از تکرار این حملات در سال جاری دیده نمی‌شود. وی پیش‌بینی کرده بود که شورشیان حملات فردی کوچک علیه نیروهای نظامی و پایگاه‌های ارتش برنامه‌ریزی کردند.
شواهدی مبنی بر دست داشتن شبکه حقانی در حملات کابل

سربازان افغان به سرعت به منطقه دیپلمات‌نشین کابل اعزام شدند
شماری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حملات شورشیان که با واگذاری مسئولیت حفظ امنیت افغانستان به نیروهای داخلی این کشور شدت گرفته، نگرانی جامعه جهانی در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی تا سال ۲۰۱۴ را شدت خواهد بخشید.
با این حال سفیر آمریکا در افغانستان واکنش نیروهای افغان در برابر این حملات هماهنگ شده را ستود. رایان کروکر ساعاتی پس از حملات روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" گفت که نیروهای افغان نشان دادند که می‌‌توانند در چنین شرایطی به تنهایی واکنش نشان دهند و این "نشانه روشن پیشرفت" آنهاست.
طالبان در حالی مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند که به گفته یک سخنگوی وزارت کشور افغانستان نخستین شواهد از شرکت نیروهای شبکه حقانی در این حملات خبر می‌د‌هد. پایگاه اسلامگرایان افراطی شبکه حقانی در پاکستان است. صحت چنین شواهدی بی‌تردید روابط پاکستان و آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
دولت واشینگتن از مدتها پیش خواستار برخورد جدی اسلام‌آباد با این شبکه افراطی است. چند ساعت پیش از حملات یکشنبه شورشیان اسلامگرا در پاکستان با حمله به یک زندان، حدود ۴۰۰ زندانی را فراری دادند.



اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا بدون انتشار بیانیه مشترکی به کار خود پایان داد. دلیل عمده، نظر آمریکا و کانادا بر ادامه عدم حضور کوبا در نشست‌های آتی این اجلاس و مخالفت سایر کشورهای منطقه با این تصمیم عنوان شد.
اجلاس سران ۳۳ کشور آمریکایی در کلمبیا روز یکشنبه (۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین – به وقت محلی) بدون جمع بستی معین و امضای بیانیه مشترک به کار خود پایان داد.
دلیل ناهماهنگی میان اعضای این نشست دو روزه که در کلمبیا برگزار شد، موضوع کوبا و بحث حضور و یا ادامه عدم حضور این کشور در اجلاس کشورهای آمریکایی عنوان شده است.
ایالات متحده آمریکا و کانادا بر عدم حضور کوبا در نشست‌های آتی این اجلاس اصرار ورزیدند.
تصمیمی که با مخالفت سایر سران کشورهای آمریکایی روبرو شد و بی‌نتیجه ماندن بزرگ‌ترین اجلاس تاریخ قاره آمریکا را در پی داشت.
کوبا تنها کشور قاره آمریکاست که از نیم قرن پیش (۱۹۶۲ میلادی) از حضور در اجلاس سران این قاره محروم بوده است.
رئیس جمهوری آمریکا به دلیل آنچه فقدان ساختارهای دمکراتیک در کوبا عنوان می‌شود، مخالفت اصولی خود با حضور کوبا در این دوره از اجلاس را پیش‌تر اعلام کرده بود.
با آنکه پیش از آغاز اجلاس بحث‌ها در مورد کوبا شدت گرفته بود، اما کمتر ناظری بر این باور بود که همین موضوع باعث دو دستگی در اجلاس و عدم امضای بیانیه مشترک کشورهای عضو شود.
موضوع حضور کوبا در اجلاس کشورهای آمریکایی به حدی اهمیت یافت که برخی از کشورهای چپگرای منطقه تهدید کردند، چنانچه کوبا در دور بعدی اجلاس حضور نیابد و آمریکا و کانادا از حق وتوی خود برای جلوگیری از حضور این کشور استفاده کنند، آن‌ها نیز برای همیشه از شرکت در اجلاس کشورهای آمریکایی خودداری خواهند کرد.
معضل مواد مخدر، دومین موضوعی که بی‌نیتجه ماند

اتو پرز، رئیس جمهوری گوآتمالا (راست) در کنار باراک اوباما، همتای آمریکایی خود اتو پرز، رئیس جمهوری گوآتمالا (راست) در کنار باراک اوباما، همتای آمریکایی خود
اما موضوع کوبا تنها موضوع مورد اختلاف میان سران کشورهای آمریکایی نبود. آن‌ها بر سر معضل بزرگ قاچاق مواد مخدر نیز به توافق لازم دست پیدا نکردند.
برخی از کشورهای آمریکای مرکزی پیش‌تر پیشنهاد داده بودند با هدفمند کردن تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر، کنترل بیشتری بر باندهای قاچاق مواد مخدر اتخاذ شود.
این نظر نیز با مخالفت آمریکا روبرو شد. باراک اوباما در این باره گفت: «راه مبارزه با افزایش قدرت کارتل‌های مواد مخدر در این منطقه، ایجاد اقتصاد قوی‌تر، تاکید بر اجرای قانون و ایجاد ساختار امنیتی بهتر است.»
رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: «عقیده شخصی من و دولت‌ام این است که قانونی کردن مواد اعتیاد آور راه حل این موضوع نیست.»
حاشیه‌ای که به توبیخ محافظان رئیس جمهور آمریکا انجامید
اما بزرگ‌ترین اجلاس قاره آمریکا تنها به عدم دستیابی به جمع بستی مشترک ختم نشد و با حاشیه‌هایی همراه بود.
یازده نفر از محافظان رئیس جمهور آمریکا به دلیل آنچه رفتار "ناشایست و غیراخلاقی" خوانده شد، به آمریکا بازگرداننده شدند.
گفته می‌شود تخلف محافظان بارک اوباما در دو مورد بوده است: برقراری ارتباط با روسپی‌ها در شهر کارتاخنا، شهر محل برگزاری نشست، و همچنین خروج برخی از محافظان از هتل در خارج از ساعات مجاز.
ظاهرا عدم دستیابی به توافقی مشترک در اجلاس سران کشورهای آمریکایی و همچنین حاشیه‌های این نشست در مورد محافظان رئیس جمهور آمریکا، خاطرات خوشی را برای باراک اوباما برجای نخواهد گذاشت.
اوباما در آمریکا درگیر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری است و به گفته‌ی ناظران اتفاقاتی نظیر آنچه در کلمبیا روی داد، می‌تواند تاثیر منفی بر میزان آرای وی در انتخابات ماه نوامبر داشته باشد.



اوباما: در صورت شکست مذاکرات تحريم های بيشتر در انتظار ايران است

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه در سخنانی گفت که اگر گفت و گوهای هسته ای با ايران در ماه های آينده به پيشرفتی منجر نشود تحريم های بيشتری در انتظار ايران خواهد بود. به نظر می رسد سخنان اوباما واکنش به اظهارات نخست وزير اسرائيل است که از دادن فرصت به ايران انتقاد کرده بود.
آقای اوباما که برای شرکت در نشست کشورهای آمريکايی به کلمبيا سفر کرده است، در نشستی خبری در شهر کارتخنا گفت: «مذاکرات ميان ايران و شش قدرت جهانی که از روز شنبه از سر گرفته شد طولانی مدت نخواهد بود و از ايران می خواهم که دست به اقدام بزند.»
وی اظهار داشت: «ما منتظر می مانيم تا ببينيم چه پيشرفت هايی حاصل می شود. زمان در حال سپری شدن است و من به ايران و شرکای مذاکره کننده خود يادآوری می کنم که قرار نيست اين گفت و گوها تنها راهی برای بيرون آمدن از روند ايستای فعلی باشد.»
سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران که رياست هيات مذاکره کننده هسته ای تهران را با گروه پنج به علاوه يک بر عهده دارد روز شنبه، ۲۶ فروردين ماه، دور تازه گفت و گوهای خود را با نمايندگان اين گروه در استانبول ترکيه آغاز کرد.
اين مذاکرات پس از يکسال توقف در گفت و گوهای طرفين انجام شد و هدف آن پيدا کردن راه حلی برای برنامه هسته ای ايران است که کشورهای غربی معتقدند در پوشش آن، به دنبال ساخت سلاح اتمی است.
آقای جليلی مذاکرات استانبول را «موفق» ارزيابی کرده و گفته است: «در مجموع آنچه که امروز (شنبه) صورت گرفت با توجه به اينکه بر مبنای رويکرد و راهبرد گفت ‌و گو و همکاری بود، توانست موفق باشد و رو به جلو باشد؛ التزام به اين رويکرد می‌تواند به گفت‌وگوهای آينده شکل بدهد و موفقيت آنها را هم تضمين کند.»
نمايندگان گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، فرانسه، چين و بريتانيا همراه با آلمان در نشست روز شنبه خود توافق کردند که دور بعدی مذاکرات با ايران در بغداد و در روز ۲۳ می انجام شود.
تعيين اين تاريخ با واکنش بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روبرو شد و وی روز یکشنبه تاکيد کرد: «بسيار حياتی است که ايران همين حالا برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.»
آقای نتانياهو گفت: «احساس اوليه من اين است که ايران يک امتيازی گرفته است. اين کشور پنج هفته ديگر فرصت دارد تا بدون هيچگونه محدوديت و مانعی به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد.»
ظرف يکسال گذشته اسرائيل و آمريکا بارها به ايران هشدار داده اند که در صورت تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای از اقدام نظامی برای متوقف کردن بلندپروازی های تهران استفاده خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما که قرار است در انتخابات ماه نوامبر آمريکا بخت خود را برای دور دوم رياست جمهوری اين کشور بيازمايد مايل نيست که با ايران وارد درگيری نظامی شود. وی در عين حال اعلام کرده است که قصد دارد تا نيروهای آمريکايی را از افغانستان خارج کند.
رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری روز یکشنبه خود گفت که هنوز فرصت برای کاهش تنش ها در ارتباط با برنامه هسته ای ايران وجود دارد.
وی اظهار داشت: «هنوز دريچه ای برای حل ديپلماتيک منازعه وجود دارد. اين دريچه در حال بسته شدن است و ايران بايد از اين فرصت استفاده کند.»




نخستین گروه از ناظران بین المللی به سوریه رسید

نخستین گروه از ناظران سازمان ملل متحد متشکل از ۵ نفر شامگاه یکشنبه وارد سوریه شد. ۲۵ نفر دیگر از ناظران قرار است در ساعت‌های آینده به این کشور برسند.
این ناظران که نظامی اما غیر مسلح هستند، قرار است بر آتش بس میان دولت سوریه و مخالفان مسلح آن نظارت کنند.
آتش بس میان دولت و مخالفان برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه برقرار شده است.
این طرح از حمایت جامعه جهانی برخوردار است. شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه که همه اعضای شورا به آن رای مثبت دادند، با اعزام ۳۰ ناظر به سوریه در مرحله اول موافقت کرد.
به نظر می‌رسد در سایه آتش بس ناپایدار در سوریه، ماموریت ناظران دشوار باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که از پنجشنبه گذشته که آتش بس وارد مرحله اجرایی شد، صدای شلیک گلوله و خمپاره در برخی مناطق متوقف نشده است.
دولت و مخالفان یکدیگر را به نقض آتش بس و ادامه حملات متهم می‌کنند. آخرین گزارش سازمان ملل متحد از تجاوز شمار کشته شدگان از ۹ هزار نفر، از زمان آغاز بحران سوریه در حدود یک سال و یک ماه پیش حکایت می‌کند.
از سویی بثینه شعبان مشاور سیاسی و اطلاع رسانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه یکشنبه در کنفرانس خبری گفت دولت کشورش چنانچه در تمام مراحل تصمیم گیری و فعالیت ناظران مشارکت نداشته باشد، نمی‌تواند مسئول حفاظت از جان آنها باشد.
او در این باره اظهار داشت: «تعیین زمان فعالیت ناظران و اولیت ماموریت آنها، با هماهنگی دولت سوریه مشخص خواهد شد زیرا دولت سوریه نمی‌تواند مسئول امنیتشان باشد مگر اینکه در تمام مراحل مشارکت کند.»
شعبان همچنین گفت که دولت سوریه «حق پذیرفتن و یا نپذیرفتن برخی از ناظران را برپایه تابعیتشان دارد.»
احمد فوزی سخنگوی کوفی عنان هم پیشتر گفته بود قرار است اولین گروه از ناظران آتش بس شامگاه یکشنبه به سوریه برسد و روز دوشنبه اعزام آنها به مناطق مختلف آغاز خواهد شد.
مشاور سیاسی و اطلاع رسانی بشار اسد افزود: «آغاز فعالیت ناظران در دو مرحله خواهد بود. در مرحله اول ۳۰ ناظر به سوریه می‌رسند و در جریان گفت‌و‌گو با آنها پروتکل نحوه فعالیتشان تدوین و امضا خواهد شد و سپس تعداد آنها به ۲۵۰ نفر افزایش خواهد یافت.»
او تاکید کرد که نیروهای دولتی به تعهدات خود در خصوص آتش بس پایبند هستند اما حق پاسخگویی را به حملات را دارند.
شعبان با تاکید بر اینکه «حضور ناظران در روشن شدن حقیقت و اینکه چه کسانی اقدام به آدم ربایی، قتل و خرابکاری می‌کنند» موثر خواهد بود گفت که «حضور ناضران به سود دولت سوریه است.»
او ادامه داد: «از زمان اعلام آتش بس در صبح روز پنجشنبه گذشته، گروه‌های مسلح ۶۰ بار به نیروهای امنیتی، ارتش و غیر نظامیان حمله کردند.» او گفت گزارش این تجاوز‌ها به کوفی عنان ارسال شده است.
در مقابل، مخالفان نیروهای دولتی را متهم به ادامه گلوله باران توپخانه‌ای برخی از مناطق به ویژه حمص و همچنین شلیک گلوله به سمت تظاهرات اعتراض آمیز می‌کنند.



در پی انتشار اطلاعات «صدها هزار» مشتری بانکی مجوز شرکت خدمات‌دهنده لغو شد

به دنبال  انتشار گزارش‌هایی مبنی بر  لو رفتن  اطلاعات صدها هزار مشتری بانکی  در ایران، ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی روز یکشنبه در نشستی خبری گفت که «مجوز شرکتی که اطلاعات بانکی مشتریان را لو داد، لغو شده» ولی «اطلاعاتی که به بیرون درز کرده، اهمیتی برای سوءاستفاده از حساب‌های بانکی افراد، ندارد.»
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای حکیمی در نشستی خبری گفته است: «حدود ۳ روز پیش یک تیم در بانک مرکزی اخباری را دریافت کرد که طی آن یک شخص از کارکنان شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت بانکی (ف. ا) ادعا کرد که اطلاعات بانکی برخی از دارندگان کارت بانکی را منتشر کرده است.»
​​مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با ذکر اینکه «اطلاعات درز شده اهمیت آن چنانی نداشته»، به شهروندان توصیه کرده که رمز بانکی خود را تغییر دهند. متعاقب این خبر هجوم مردم به عابربانک‌ها برای تغییر رمز عبور گزارش شد.
آقای حکیمی گفته که خطر «احتمالی به وجود آمده» برای «حدود دو درصد از ۱۶۰ میلیون کارت بانکی موجود در شبکه ایجاد شده است.»
​​وی افزود: «طی سه روز گذشته مشخص شد که هیچ سندی حاکی از دسترسی غیرمجاز به حساب‌های بانکی مردم و یا برداشت ثبت نشده است.»
مدیراداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی همچنین گفته که هیچ‌گونه «هک در سیستم بانکی صورت نگرفته و ادعای شخص در وبلاگش صرفا از طریق گزارش‌های روزانه مردم بوده است، سهل‌انگاری مدیریتی یا نرم افزاری در یک شرکت خصوصی که عهده‌دار خدمات پایانه‌های فروش بود باعث این اتفاق شد.»
وی گفته است: «از این به بعد، فعالیت این گونه شرکت‌ها، برای اعطای مجوز چند ده برابر گذشته امنیت نرم افزارهای آنان کنترل خواهد شد.»
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی همچنین گفته که ۱۵ شرکت دیگر در این حوزه فعالیت دارند که ممکن است بانک‌ها در ادامه ارتباط با این شرکت‌ها تجدیدنظر کنند.
خبرگزاری مهر و فارس در دو گزارش و به نقل از منابع آگاه به بررسی شرکت مظنون در این مسئله، به نام شرکت ف آ اشاره کرده و نوشته‌اند: «این شرکت تنها شرکت خصوصی دارای مجوز پرداخت الکترونیک از بانک مرکزی است که در سال ۷۸ تاسیس شده است.»
گزارش یاد شده می‌گوید این شرکت در سال ۸۳ توانست موافقت اصولی «ارائه خدمات پرداخت» از بانک مرکزی را دریافت کند و در حال حاضر تنها شرکت خصوصی دارای مجوز پرداخت الکترونیک از بانک مرکزی است.
این گزارش می‌افزاید: «در سال ۸۴ این شرکت توانست موافقت اصولی اخذ شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به مجوز دائمی به عنوان تنها و اولین شرکت خصوصی فعال در صنعت بانکداری و خدمات پرداخت کشور تبدیل کند.»
پیشتر گزارش شده بود که سیستم اطلاعات ۱۰ بانک کشور هک شده و اطلاعات محرمانه بانکی سه میلیون تن به بیرون درز کرده است. مجلس شورای اسلامی در زمان اعلام این گزارش گفت موضوع را دنبال می‌کند و حتی ممکن است رییس بانک مرکزی را به مجلس فرابخواند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم در اطلاعیه‌ای از بانک‌ها خواسته بود به مشتریان خود بگویند که رمز عبور خود را تغییر دهند ولی حاضر نشده بود درز اطلاعات یا هک شدن اطلاعات را بپذیرد و فقط گفته بود: «در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی، به بانک‌های کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارت‌هایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر نداده‌اند، با مراجعه به خودپرداز‌ها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام کنند.»
سایت الف در گزارشی نوشته درز کردن مشخصات بانکی شماری از مشتریان هک نبوده، که یکی از کسانی که این اطلاعات را در دست داشته، از کشور خارج شده و آنها را منتشر کرده است.
این گزارش می‌گوید «مدیر نرم افزار اسبق یکی از شرکت‌های همکار بانک مرکزی پس از بروز اختلافاتی با مدیران شرکت، با همراه داشتن اطلاعات بانکی محرمانه، به خارج از کشور گریخته و سپس با ایجاد یک وبلاگ به انتشار اطلاعات سه میلیون کارت بانکی اقدام کرده است.»
در این گزارش آمده که شخص یاد شده که از اون به نام آقای خ- ز نام برده شده، چندین سال در شرکت مشغول فعالیت بوده و در حوزه وظایفش، «نرم افزارهای پایانه‌های فروش و سوییچ بانکی شرکت» را تولید کرده است. پس از آنکه بابت خدمات انجام شده و بر سر پرداخت آن با شرکت دچار اختلاف می‌شود، «با هدف آشکار کردن سوء مدیریت مدیران بانکی اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه کارت‌های مشتریان بانک‌ها به همراه رمز عبور آنها (به شکل رمز مخفی) می‌کند.
شخص یاد شده گفته که قبل از این اقدام تلاش کرده با مدیران بانک‌های مختلف تماس بگیرد اما به درخواست‌های وی ترتیب اثر داده نشده است.
بر اساس این گزارش، اطلاعات سه میلیون کارت‌های صادره توسط بانک‌های ملی، ملت، صادرات، پارسیان، پاسارگاد، کشاورزی و ده‌ها بانک دیگر، درحال حاضر توسط خ- ز از طریق یک وبلاگ منتشر و علنی شده است.
شخص یاد شده روی وبلاگ خود نوشته رمزهای عبور را به نحوی اعلام کرده که فقط توسط صاحبان کارت‌ها قابل تشخیص است و فعلا تهدیدی برای صاحبان آن‌ها به شمار نمی‌رود.



عبادی: به سکوت دنيا در مورد نقض حقوق بشر در ايران اعتراض دارم

 شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل که برای انجام چند سخنرانی در دانشگاه های آمریکا در این کشور بسر می برد، با انتقاد از کشورهای غربی، خواستار از بین رفتن تحریم هایی شد که تاثیر دردناکی بر زندگی مردم ایران گذاشته اند.
خانم عبادی همچنین از کشورهای غربی انتقاد کرد که تنها به برنامه
هسته ای ایران توجه می کنند و درباره نقض حقوق بشر در ایران سکوت کرده اند. خانم عبادی بخش زیادی از سخنرانی خود در دانشگاه های آمریکا را به وضعیت دانشجویان زندانی اختصاص داد و خواستار پایان فشارها بر دانشجویان شد.
رادیو فردا در این باره با شیرین عبادی گفت و گو کرده و نخست از او پرسیده انتقاد او از کشورهای غربی چیست؟
 عبادی: من از کشورهای ۱+۵ و کشورهای غربی که خودشان را متعهد به حقوق بشر می دانند سوالی دارم. آيا حقوق بشر يک مقوله داخلی است؟
و آيا در مذاکرات فقط بايستی انرژی هسته ای مورد بحث قرار بگيرد؟ و حقوق بشر در اين ميان فراموش بشود؟
به عبارت ديگر فقط غرب نگران امنيت خودش است؟ و اصلا برايش مهم نيست که چطور در ايران جوان ها کشته می شوند؟ يا به زندان می افتند و يا با کوچکترين انتقادی از ادامه تحصيل بازمی مانند و اينها را از دانشگاه بيرون می کنند؟
بر همين اساس حرف من هميشه اين بوده، در مذاکراتی که غرب با دولت ايران می کند، مسئله حقوق بشر نيز بايستی موضوع مذاکره باشد و بر همين اساس با دولت ايران وارد گفت و گو بشوند و دولت را تشويق کنند که به نقض حقوق بشر خاتمه دهد.
به اعتقاد من در صورتی که وضعيت حقوق بشر در ايران بهتر شد، آنوقت بايستی تحريم ها را حذف کنند.

خانم عبادی، از حقوق بشر در ايران گفتيد. شما در صحبت هايی که در دانشگاه های آمريکا ايراد کرديد در مورد وضعيت دانشجويان در ايران صحبت کرديد.
شما می دانيد که دانشجويان در ايران با فشارهای زيادی روبرو هستند. به نظر شما چه اقداماتی بايد انجام شود برای اينکه اين فشارها بر دانشجويان کاسته شود؟
صدای زندانی بايستی به بيرون از زندان منعکس شود. ما می خواهيم که جامعه صدای جوانان زندانی ما را بشنود.
بر همين اساس است که من از همه آزادی خواهان و علاقمندان به ايران دعوت می کنم که صدای دانشجوی زندانی باشند و اعتراض آنها را بگوييد.
از جمله ديديم که ضياء نبوی، دانشجوی زندانی که هم اکنون در تبعيد و در زندان به سر می برد، يعنی ستم مضاعفی بر او روا داشته شده، چگونه شکنجه های خودش را شرح می دهد و هيچ اعتنايی به حرف اين دانشجو نمی شود.
حرف اين دانشجو را بايستی به تمام مردم دنيا منتقل کرد. شاهد هستيم که دانشجويانی مانند مهديه گلرو، مجيد توکلی يا بهاره هدايت به صرف اينکه خواهان آزادی و دموکراسی بوده اند، بايستی سال های جوانی خودشان را پشت ميله های زندان سپری کنند.
سوال اين است که آيا دنيا می خواهد چشم بر اين فجايع ببندد؟ من بارها تکرار کرده ام که حقوق بشر مقوله ای است بين المللی و ارتباطی به حاکميت داخلی کشورها ندارد.
به همان استدلالی که دولت ايران می تواند به نقض حقوق بشر در افغانستان و عراق  فلسطين اعتراض کند، به همان استدلال نيز دنيا بايستی به نقض حقوق بشر در ايران اعتراض کند.
من به سکوت دنيا در مورد نقض حقوق بشر در ايران اعتراض دارم.

خانم عبادی، از تعدادی از دانشجويان زندانی نام برديد. تعداد دانشجويان زندانی زياد است. شما گفتيد که از دنيا توقع داريد که به وضعيت حقوق بشر در ايران رسيدگی کند. شما از مقام های ايران چه درخواستی داريد؟
من درمورد درخواست هايم از مقام های ايران نااميد شده ام. الان اين درخواست ها را از افکار عمومی دنيا طلب می کنم.
اين خيلی طبيعی است که دولت ايران بايستی بدون قيد و شرط جوانان ايرانی را آزاد کند. درخواست ما آزادی فوری بدون قيد و شرط کليه زندانيان سياسی ، خصوصا دانشجويان است.
جای دانشجودر کلاس درس است. جای دانشجو در زندان ها نيست.




جستجو برای همزاد خورشید

بزرگترین چالش دانشمندان برای یافتن سیاره‌هایی مشابه کره زمین این است که در کجای کهکشان‌ها چنین جستجویی را باید انجام داد. در فضایی آکنده از صدها هزار ستاره، تمرکز چنین جستجویی کار بسیار دشواری است.
وب‌سایت علمی «دیسکاوری» می‌نویسد که یکی از اهداف اصلی در مأموریت‌های شناسایی مثل نمونه تجسس‌های تلسکوپ فضایی ناسا به نام «کپلر» یافتن سیاره‌های کوچک سنگی و خاکی است که با زمین همانندی‌های فراوانی دارند و ممکن است سکونتگاه گونه‌ای از زیست باشند.
به همین خاطر پژوهشگران تلسکوپ «کپلر» جستجوهای خود را بر روی یافتن ستاره‌هایی مشابه خورشید متمرکز کرده‌اند تا شاید از این طریق سیاره‌هایی را در مدار این ستاره‌ها پیدا کنند که وضعیت دما در آنها امکان وجود آب مایع و سایر منابع زیستی را محتمل سازد.
گروهی از پژوهشگران علوم فضایی در دانشگاه «تورکو» در فنلاند به دنبال ستاره‌هایی می‌گردند که علاوه بر همانندی‌های ظاهری از جهات دیگر نیز با خورشید شباهت دارند و شاید بتوان آنها را همزاد و یا خواهر و برادران خورشید تلقی کرد.
حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال پیش هنگامی که خورشید دوران نوزادی خود را طی می‌کرد هزاران ستاره دیگر شبیه به خورشید نیز در فضای مشابهی رشد می‌کردند. یک میلیارد سال بعد توده کلانی از این ستاره‌ها راه خود را به جای‌جای کهکشان در پیش گرفته و در گوشه و کنار این پهنه عظیم پراکنده شدند.
اما همچون اعضای هر خانواده دیگری این ستاره‌های همزاد ویژگی‌های مشترک فراوانی دارند و شاید در دوران نوزادی و کودکی که به یکدیگر نزدیک‌تر بودند تحت تاثیر عوامل مشابهی قرار گرفته و بنابراین عناصر شیمیایی یکسانی در آنها وجود داشته باشد. اگر در سیاره‌ای همچون زمین که به دور خورشید می‌چرخد زیست توانسته شکل بگیرد شاید در سیاره‌های پیرامونی ستاره‌های مشابه خورشید نیز عناصری از حیات به وجود آمده باشد.
پژوهشگران دانشگاه «تورکو» فنلاند می‌گویند: «اگر سیاره‌ای که در آن زیست وجود دارد مورد اصابت شهاب‌سنگ و یا دیگر اجرام آسمانی قرار بگیرد تحت تاثیر این تصادم ذرات خردشده شهاب‌سنگ که گاهی ابعاد آن نزدیک به یک متر است در فضا پخش می‌شوند. این ذرات در برخی از موارد نمونه‌های ریزی از حیات موجود در آن سیاره را در درون خود حفظ کرده و پس از میلیون‌ها سال ممکن است در سیاره‌ای دیگر به زمین بنشینند. اگر آن سیاره شرایط لازم را داشته باشد ممکن است نمونه‌های زیستی در آن‌جا شکل بگیرند.»
بعید نیست که ذرات آسمانی و یا خرده‌سنگ‌هایی که از کره زمین جدا شده‌اند نمونه‌های بسیار کوچکی از حیات مثل باکتری‌ها را به نقاط دیگر کهکشان منتقل کرده باشند. ولی شاید همین روش انتقال عناصر موجود در هر جرم آسمانی به جرم دیگر در دوران نوزادی و تکوین خورشید نیز رخ داده‌باشد. در آن صورت می‌توان جستجو برای یافتن سیاره‌های مشابه کره زمین را به شکل متمرکزتر و هدفمندتری دنبال کرد.
نویسنده وب‌سایت علمی «دیسکاوری» سپس این نکته را مطرح می‌کند که در کهکشانی مملو از صدها هزار ستاره چگونه می‌توان ستاره‌های همزاد با خورشید را پیدا کرد؟
کیهان‌شناسان دانشگاه «تورکو» در فنلاند با استفاده از داده‌هایی که در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ توسط ماهواره‌های اطلاعات فضایی اروپا جمع‌آوری شده ستاره‌هایی که سرعت حرکت آنها مشابه با خورشید است را دسته‌بندی می‌کنند. در میان صد هزار ستاره موجود در این فهرست دو ستاره علاوه بر داشتن سرعتی مشابه با سرعت خورشید حاوی عناصر فلزی هستند که قدمت آنها با عمر خورشید بسیار نزدیک است.
هم‌اینک این دو ستاره یعنی اچ‌آی‌پی۴۷۳۹۹ و اچ‌آی‌پی۸۷۳۸۲ با منظومه خورشیدی حدود صد سال نوری فاصله دارند. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این دو ستاره نیز در زادگاه خورشید زاده شده باشند.
دانشمندان دانشگاه «تورکو» در گام بعدی از تحقیقات خود به جستجوی وجود سیاره‌هایی نظیر کره زمین در پیرامون این ستاره‌ها خواهند پرداخت. اگر چنین سیاره‌هایی وجود داشته باشند در آن صورت هدف پژوهش، بررسی احتمال وجود حیات در آن سیاره‌ها خواهد بود.
متاسفانه حتی اگر جهانی شبیه به کره زمین در سایر نقاط کهکشان وجود داشته باشد برای تشخیص آن در نقاط دوردست فضا به روش‌هایی بسیار پیچیده نیاز است که هنوز تا رسیدن به آن مرحله فاصله فراوانی وجود دارد.




جزييات تازه از انتشار اطلاعات سه ميليون کارت بانکی

 « انصراف نمايندگان مجلس هشتم از استيضاح وزير کار »  بازتاب گسترده ای در شماره دوشنبه روزنامه های شرق، تهران امروز، کيهان، اعتماد، جهان صنعت و خراسان داشته است. شماری از روزنامه ها آن را «رودست دوباره دولت به مجلس» و «فروش حقوق موکلان از سوی نمايندگان» توصيف کرده اند.
روزنامه های دنيای اقتصاد، اعتماد، خراسان، کيهان، جهان صنعت « جزييات تازه ای از انتشار اطلاعات سه ميليون کارت بانکی » منتشر کرده اند، و روزنامه جام جم از «نرخ بيکاری دورقمی در ۲۳ استان کشور» خبر داده است.
روزنامه شرق هم گزارش داده که «سامانه‌‌پالايش محتوای اينترنت جايگزين فيلترينگ سراسری» در ايران می شود.

بازتاب لغو استيضاح وزير کار؛ « نمايندگان حقوق موکلان را فروختند »
« انصراف نمايندگان مجلس هشتم از استيضاح وزير کار »  بازتاب گسترده ای در شماره دوشنبه روزنامه های شرق، تهران امروز، کيهان، اعتماد، جهان صنعت و خراسان داشته است، و شماری از روزنامه ها آن را « رودست دوباره دولت به مجلس » و « فروش حقوق موکلان از سوی نمايندگان مجلس » توصيف کرده اند.
روزنامه خراسان با تيتر « مرتضوی برای استعفا قول شرف داد ،استيضاح وزير کار منتفی شد »، گزارش داده که « بررسی استيضاح وزير کار،‌تعاون و رفاه اجتماعی اولين دستور کار جلسه روز يک شنبه مجلس بود که با رايزنی‌های انجام شده و در پادرميانی حداد عادل و نامه وی به استيضاح کنندگان مبنی بر اين که مرتضوی قول داده از مسند رياست صندوق تامين اجتماعی استعفا دهد ۱۷ نماينده از ۲۰ نماينده امضا کننده طرح استيضاح اعلام امضاهای خود را پس گرفتند و در نهايت استيضاح عبدالرضا شيخ‌الاسلامی منتفی شد. »
روزنامه رسالت هم از قول احمد توکلی نوشته درباره مذاکرات انجام شده برای لغو استيضاح وزير کار نوشته که خود وی « ۱۵ ساعت مذاکره با سعيد مرتضوی و استيضاح کنندگان وزير کار » داشته و علاوه براين « سعيد مرتضوی دو ساعت و نيم با غلامعلی حداد‌عادل صحبت کرد و در همان جا پذيرفت که استعفا دهد، متن استعفا را نوشت و نظر مشورتی آقای حداد‌عادل را اخذ کرد و قول شرف داد که به سازمان تامين اجتماعی بازنگردد‌. »
روزنامه شرق در تيتر يک شماره دوشنبه با تاکيد براينکه «حکميت» استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير کار را « هوا کرد » ، نوشته که در جريان انتصاب سعيد مرتضوی به عنوان مديرعامل صندوق تامين اجتماعی و استيضاح وزير کار به خاطر همين انتصاب، شماری از نمايندگان مجلس « همه نقش‌ها را با هم بازی کردند. »
اين روزنامه از « احمد توکلی، الياس نادران و عليرضا زاکانی و غلامعلی حدادعادل » به عنوان « نمايندگانی از هسته اصلی جبهه متحد اصولگرايان » نامبرده که در اين ماجرا « هر کدام هم نقشی بازی کردند »، و« نادران سخنگوی معترضان به انتصاب مرتضوی شد.زاکانی به ديدار مرتضوی رفت. حدادعادل نقش بزرگ‌تر و حرف آخرزن را برعهده گرفت.
احمد توکلی هم حکم شد »  تا آن جا که « ريش و قيچی دست اين چهار نفر بود » و «
خودشان زحمت اعتراض را به جان خريدند، قبای استيضاح را بريدند و در نهايت جامه انصراف را دوختند؛ بعد هم با کمک هم بر تن مجلس پوشاندند، ساير نمايندگان هم بودند؛ البته تماشاچی. »
روزنامه شرق درعين حال تاکيد کرده که «  دولت اما تنها يک کار کرد، سرانتصابش ماند و به استقبال استيضاح رفت » و « گويا هم رفت که برود، چراکه علی لاريجانی احتمال مطرح شدن دوباره استيضاح عبدالرضا شيخ‌الاسلامی را با توجه به زمان کم باقيمانده تا پايان مجلس هشتم بعيد اعلام کرد. »
روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود اما از قول سعيد مرتضوی نوشته «با توکلی ديدار نداشته ام. »
اين روزنامه وابسته به جناح حاکم با اشاره به « اخبار و اظهارات ضد و نقيض درباره استعفای مرتضوی و استيضاح وزير کار » نوشته « سعيد مرتضوی ادعای ديدار با احمد توکلی را تکذيب کرد و گفت که در پنج روز گذشته توکلی با بنده ديداری نداشته است و من هم با وی ديدار نکرده ام » و « قويا تکذيب می کنم که بين ما ديداری انجام شده است.  »
به نوشته کيهان، سعيد مرتضوی به طور ضمنی اظهارات احمد توکلی درباره « قول شرف مرتضوی برای استعفا از مديرعاملی صندوق تامين اجتماعی » را « دروغ » خوانده و گفته است «بنده تلاش کردم دروغگويی ها خاتمه يابد ولی ظاهرا با وجود اين تلاش ها اين هدف محقق نشد. »
روزنامه تهران امروز در تيتر يک دوشنبه با تاکيد بر « رودست دوباره دولت به مجلس » نوشته « فقط دادن يک قول شرف کافی بود تا سرنوشت يکی از جنجالی ترين استيضاح‌ها در مجلس هشتم به گونه ای ديگر رقم بخورد » و درحالی که روز يک شنبه « روز موعود طرح استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار دولت احمدی نژاد بود تا به نمايندگان دلايل انتصاب سعيد مرتضوی به سمت مديرعاملی تامين اجتماعی را توضيح بدهد » مانند « هميشه در استيضاح بر پاشنه ديگری چرخيد. »
اين روزنامه گزارش داده که به رغم « قول شرف سعيد مرتضوی » که « غلامعلی حداد عادل،رئيس کميسيون فرهنگی مجلس آن‌را مکتوب کرد » منجر به لغو استيضاح وزير کار شد اما اکنون محمود احمدی نژاد  با تاکيد بر « آمادگی برای پاسخگويی به استيضاح کنندگان، سه بار تصريح کرده که دولت هيچ تعهدی در اين خصوص، يعنی موافقت با کناره‌گيری مرتضوی، نداده است » و « محمد رضا مير تاج الدينی ،معاون پارلمانی احمدی نزاد هم اعلام کرده که « دولت هيچ تعهدی به مجلس نداده است و ضمنا با استعفای آقای مرتضوی هم مخالف است. »
بهمن اخوان نماينده مجلس شورای اسلامی طی يادداشتی در روزنامه شرق ماجرای اعتراض شماری از نمايندگان به ارتقاء سهيد مرتضوی در دولت و استيضاح وزير کار را « تلباش انتخاباتی » توصيف کرده و نوشته « مشخص بود که استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار نمی‌شود.دليلش هم رايزنی‌های در حال انجامی بود که ما در مجلس شاهد آن بوديم » و «  امتيازاتی رد و بدل شد که مانع‌ها برای وقوع استيضاح را بلند‌تر و بلند‌تر می‌کرد. »
اين نماينده مجلس هشتم تاکيد کرده که « اگر نمايندگان درخواست‌کننده استيضاح به دليل سوابق سعيد مرتضوی مخالف او بودند و هدف فعاليتی سياسی در آستانه دور دوم انتخابات و تلاشی برای تاثيرگذاری بر تعيين رييس مجلس آينده نبود » بايد « به اين سوال پاسخ دهند که چرا همان دو سال پيش که احمدی‌نژاد دذر حکمی سعيد مرتضوی را به عنوان رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد صدای اعتراضی برنخاست. »
نادر کريمی جونی هم در سرمقاله روزنامه جهان صنعت با طرح اين پرسش که « حرمت امامزاده را چه کسی قرار است حفظ کند؟ » نوشته « رويدادی که روز يک شنبه در پارلمان ايران اتفاق افتاد تنها نمونه اين مسامحه کاری برخی نمايندگان نيست » و پيشتر هم در « ماجرای سوال از رييس‌جمهور و چه در ماجرای استيضاح وزير امور اقتصادی » هم اعضای مجلس هشتم « با رفتاری نادقيق و شايد نسنجيده علاوه بر مخدوش ساختن شان مجلس از دستيابی به اهداف نمايندگی و انجام وظايف ذاتی خود بازماندند.»
سرمقاله نويس روزنامه جهان صنعت با اشاره به اظهارات نمايندگان وابسته به جناح حاکم درباره « قول شرف سعيد مرتضوی برای استعفا » نوشته « اگر قرار بود با وعده‌وعيد، قول‌های شرف، گرو گذاشتن سبيل و مواردی از اين دست امور مملکت اداره شود ديگر چه احتياجی به ابزار مدرن قانون‌گذاری، نظارت خانه ملت بر شئون اجرايی و توسل به نهاد‌های تقنينی و حقوقی وجود داشت؟ »
نادر کريمی جونی در سرمقاله روزنامه جهان صنعت با انتقاد از رفتار نمايندگان مجلس هشتم، نوشته « نمايندگان آنجا که وظيفه دارند ايستادگی و از حقوق خود و موکلان خود در مجلس شورای اسلامی حفاظت کنند به راه‌های مصلحت انديشانه و تسامح روی می‌آورند و حقوق موکلان خود را به ثمن بخس می‌فروشند. »

« جزييات تازه ای از انتشار اطلاعات سه ميليون کارت بانکی »
روزنامه های دنيای اقتصاد، اعتماد، خراسان، کيهان، جهان صنعت « جزييات تازه ای از انتشار اطلاعات سه ميليون کارت بانکی » منتشر کرده اند.
روزنامه اعتماد گزارش داده که روز يک شنبه « ناصر حکيمی مدير اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اعلام جزييات سرقت اطلاعات سه ميليون کارت بانکی » گفت که «  ۳۰ تا ۴۰ درصد از کارت‌های مذکور غير فعال بوده و به همين دليل سارقان نمی‌توانند هيچ اقدامی درباره آن ها انجام دهند » و « با توجه به اينکه کارتی در اختيار فرد سوءاستفاده‌کننده نبوده و رمزی نيز نداشته است، امکان برداشت از حساب‌ها وجود ندارد. »
به نوشته روزنامه اعتماد،  ناصر حکيمی همچنين گفت که « بانک مرکزی روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته توانست از طريق مرکز امنيتی کنترل اين تهديد امنيتی را رصد کند » و « اقدامات لازم روز جمعه انجام شد و روز شنبه اطلاع‌رسانی در اين زمينه صورت گرفت. »
اين مقام بانک مرکزی درباره عامل انتشار اطلاعات بانکی سه ميليون حساب نيز اعلام کرد که « فرد مذکور در وبلاگی ادعای دارا بودن اطلاعات امنيتی کارت‌های بانکی را کرده بود، اما وی هيچ تماسی با بانک مرکزی نداشته است »  و « درباره دستگيری عامل اين تهديد بانکی هم بانک مرکزی هيچ اطلاعی ندارد و مراجع امنيتی پيگير موضوع هستند. »
روزنامه اعتماد نوشته که ناصر حکيمی « تهديد امنيتی سيستم بانکی را غير جدی » توصيف کرد اما گفت که « بانک مرکزی پس از شناسايی و کنترل اين تهديد، کارت‌های مشکوک را غيرفعال کرد و از مردم خواست از طريق خودپردازها رمز کارت‌های خود را تغيير دهند. »
اين مقام بانک مرکزی همچنين « عدم بايگانی صحيح اطلاعات در شرکت توليدکننده کارت‌های بانکی » را « دليل بروز اين مشکل  » ذکر کرد و گفت « کليه عمليات اين شرکت تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته تا تصميم‌گيری درباره توقف يا ادامه فعاليت آن انجام شود. »
روزنامه کيهان اما خبر داده که « در پی اخراج يکی از مديران » شرکت الکترونيکی"فن آوران انياک" به دليل اختلاف با مديريت، « اين مدير روز شنبه اين اطلاعات بانکی را افشا کرده است تا تا نشان دهد در اين شرکت عدم امنيت اطلاعات و روابط ناصحيح در بخش نظارتی سيستم بانکی وجود داشته است. »
روزنامه جهان صنعت با اشاره به اينکه « فاش شدن اطلاعات بيش از سه ميليون کارت بانکی همچنان خبرساز است و اين موضوع به مجلس هم کشيده شده است »، از  « هک اطلاعات بانک‌ها » به عنوان « درد سر تازه برای رييس کل بانک مرکزی » نامبرده است.
اين روزنامه همچنين نوشته « مدير نرم‌افزار اسبق يکی از شرکت‌های همکار بانک مرکزی که به عنوان شرکت PSP، خدمات پرداخت را ارايه می‌کند پس از بروز اختلافاتی با مديران شرکت، با همراه داشتن اطلاعات بانکی محرمانه به خارج از کشور گريخته و سپس با ايجاد يک وبلاگ به انتشار اطلاعات سه ميليون کارت بانکی اقدام کرده است. »
اين روزنامه تاکيد کرده که در حال حاضر شرکت « فن آوران انياک » راهبری و پشتيبانی عمليات وسيع بانکی را « برای بزرگ‌ترين بانک‌های ايران » بر عهده دارد، و « با اين اوصاف شوک الکترونيکی بانکی سبب هجوم مردم به خودپردازهای بانکی برای تغيير رمز کارت‌های بانکی شده است و مردم نگران سوءاستفاده از حساب‌های خود هستند. »
شهرام شريف کارشناس آی.تی طی سرمقاله ای در روزنامه دنيای اقتصاد نوشته « تغيير اجباری رمزکارت‌های بانکی و شنيده شدن خبرهای تاييد نشده‌ای از لو رفتن اطلاعات ميليون‌ها کارت، توجه همگان را به موضوع امنيت شبکه بانکی کشور جلب کرده است » و « هر چند مقام‌های بانک مرکزی تاکنون ادعاهايی مبنی بر لو رفتن اطلاعات را تاييد نکرده‌اند، اما در عين حال واکنش‌های عملی شبکه بانکی از تغيير اجباری رمز تا قطع موقت پرداخت از طريق خودپردازها، به مشتريان اين پيام را می‌دهد که موضوعی وجود داشته است. »
سرمقاله نويس دنيای اقتصاد نوشته « در جريان پيش آمده ظاهرا نه نفوذی صورت گرفته و نه سرقتی انجام پذيرفته است » اما «  بحثی مانند لو رفتن اطلاعات ميليون‌ها کارت، موضوعی با فراگيری ملی و دامنه ريسک فراوان است » و « کوچک‌ترين بی‌احتياطی در مديريت آن می‌تواند به بروز مشکلات بزرگ برای کل شبکه بانکی کشور منجر شود »، همان طور که موضوعی مشابه چند سال قبل « در يکی از کشورهای خاور دور باعث ورشکستگی کامل تعدادی از بانک‌ها شد. »
شهرام شريف به مقام های « بانک مرکزی و ساير بانک‌های کشور » توصيه کرده تا « با موضوع صادقانه و شفاف » برخوردکنند چرا که « اعتراف به وجود يک نقصان و تلاش برای رفع آن بهترين و صادقانه‌ترين روش برای برخورد است. »
سرمقاله نويس روزنامه دنيای اقتصاد همچنين نوشته « بروز هر نفوذ و افشای هر نوع اطلاعات محرمانه‌نتيجه نقصان بخشی از زنجيره امنی است که در يک فرآيند سيستمی وجود دارد »، و درحالی که « ميزان تکيه به تراکنش‌های الکترونيکی و استفاده از سرويس‌های الکترونيکی روز به روز در حال افزايش است » اگر « اين مزيت‌ها و سودها با ارتقای ايمنی تراکنش‌های مشتريان همراه نباشد، می‌تواند اعتماد به سرويس‌های الکترونيکی را متزلزل کند. »

« نرخ بيکاری دورقمی در ۲۳ استان کشور »
روزنامه جام جم از « نرخ بيکاری دورقمی در ۲۳ استان کشور » خبر داده و نوشته « نرخ بيکاری سال ۹۰ در ۳۱ استان منتشر شد که براساس آن اين نرخ در ۸ استان تک‌رقمی و ۲۳ استان دورقمی است. »
اين روزنامه به استناد « گزارش مرکز آمار ايران از طرح آمارگيری نيروی کار در سال ۹۰ » نوشته « يزد با ۶ درصد کمترين و استان‌های البرز و لرستان به ترتيب با ۳‌.‌و ۲‌.‌درصد بالاترين نرخ بيکاری را دارند.
به گزارش روزنامه جام جم در سال ۹۰ همچنين پس از استان های البرز و لرستان « بيشترين نرخ بيکاری در کشور» به ترتيب در استان های « فارس با ۵‌.‌درصد، گيلان با ۶‌.‌درصد، ايلام و کرمانشاه ۷‌.‌درصد، کهگيلويه و بويراحمد ‌.۱ درصد، کردستان ۱۴ درصد، چهارمحال و بختياری ۳‌.‌درصد، اصفهان ۲‌.‌درصد، آذربايجان غربی ۱۳ درصد، اردبيل ۷‌.‌درصد، قزوين و همدان ۴‌.‌درصد، خراسان شمالی و کرمان ۱‌.‌درصد، تهران ۳‌.‌درصد » و « بوشهر، مرکزی و هرمزگان ۱۱ درصد، خوزستان ۵‌.‌درصد، سمنان ۳‌.‌درصد و مازندران ۱۰.۲ درصد » به ثبت رسيده است.

روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم اما از قول يک نماينده مجلس شورای اسلامی « نرخ بيکاری » اعلام شده از سوی دولت را « رد » کرده و نوشته « نرخ بيکاری واقعی با آمار رسمی متفاوت است. »
مويد حسينی از نمايندگان مجلس هشتم با تاکيد براينکه « نرخ بيکاری واقعی با آمار رسمی اعلام شده از سوی مراجع قانونی تفاوت دارد » گفته است « آماری که دولت در ارتباط با ميزان بيکاری حاکم بر جامعه اعلام می‌کند از آمار واقعی کمتر است » و « هم‌اکنون با توجه به آنچه در جامعه ديده و احساس می‌شود ميزان بيکاری حدود ۲۰ درصد است. »
به نوشته روزنامه رسالت، مويد حسينی درعين حال تاکيد کرده که « هم اکنون در بسياری از استان‌های کشور مردم با مشکل بيکاری جوانان خود دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که نرخ بيکاری در ۲۵ استان بالا است » و «  مسئولان حوزه اشتغال بايد برای رفع اين معضل به طور جدی و کاربردی چاره‌انديشی کنند. »

« فيلتريک هوشمند محتوای اينترنت، جايگزين فيلترينگ سراسری می شود »
روزنامه شرق گزارش داده که « سامانه‌‌پالايش محتوای اينترنت جايگزين فيلترينگ سراسری » در ايران خواهد شد.
به نوشته اين روزنامه، « مرکز تحقيقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، به جای اعمال فيلترينگ در دروازه‌های ورودی اينترنت کشور به دنبال ايجاد سامانه‌های‌بومی جامع پالايش اينترنت است که بر پايه تحليل محتوای وب، صفحات را پالايش کند » و مرکز تحقيقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات « به تازگی پروژه‌ای را با موضوع ارايه طرح‌های کاربردی و عملياتی با هدف سالم‌سازی و پالايش اينترنت برای انجام، برون‌سپاری کرده است » که « اين اقدام در راستای ايجاد فيلترينگ يکپارچه در کشور است که از سوی شرکت ارتباطات زيرساخت قرار است اجرا شود. »
اين روزنامه با مروری بر « طرح فيلترينگ هوشمند در ايران » نوشته « بر اساس اين نوع فيلترينگ اگر کاربری به سايتی مراجعه کند که فيلتر شده باشد، صفحه به‌صورت هوشمند نياز کاربر و عبارت و موضوع مورد جست‌وجوی کاربر را تشخيص داده و لينک‌های مجاز مرتبط را در اختيارش قرار می‌دهد.»
به گزارش روزنامه شرق، محمدرضا آقاميری عضو کارگروه تعيين محتوای مجرمانه اينترنتی می گويد که « در برخی موارد در فيلترينگ سايت‌های اينترنتی افراط صورت می‌گيرد به همين دليل در فيلترينگ سايت‌های اينترنتی چنانچه وزارت ارتباطات، اطلاعات شفاف را در اختيار کاربران قرار دهد، مشکلات حل خواهد شد و فيلترينگ يکپارچه و بومی در حال ايجاد است به زودی تمام اين مشکلات را حل خواهد کرد. »
اين عضو کارگروه تعيين محتوای مجرمانه اينترنتی همچنين گفته « اينترنتی که از طريق "گيت وی" وارد کشور می‌شود با وجود سيستم فيلترينگ در موارد ارسال و دريافت و نقل و انتقال داده پالايش شده و موارد خلاف قوانين در آن حذف خواهد شد » و « علاوه بر فيلترينگی که از طريق سامانه فيلترينگ روی سايت‌های اينترنتی از مجرای ورودی صورت می‌گيرد، يک بخش ديگر هم توسط کارگروه تعيين محتوای مجرمانه اينترنتی بررسی می‌شود که برمبنای سايت‌های خلاف امنيت اجتماعی و عفت عمومی صورت می‌گيرد به اين ترتيب گروه‌های کارشناسی اين کارگروه تارنماهايی را پيدا می‌کنند که اقدام به درج محتوای مجرمانه اينترنتی کرده‌اند که اين سامانه‌ها پس از تذکر به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی می‌شوند و اين وزارتخانه آنها را مسدود می‌کند. »
روزنامه شرق يادآوری کرده « فيلترينگ محتوا » يا « فيلترينگ هوشمند » در حالی صورت می‌گيرد که « پيش از اين مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات،اينترنت ملی، را در راستای ايجاد اينترنت پاک دانسته و معتقد بودند با اجرای اين پروژه نيازی به فيلتر کردن شبکه نيست. »







در پی کشته شدن آخرین مهاجم مسلح توسط نیروهای امنیتی افغانستان در حملات کابل، مقامات افغانستان آمار تلفات ناشی از این حملات را که به طور همزمان، چهار ولایت افغانستان را هدف قرار داد، منتشر کرده اند.
وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید که این خشونت ها، ۴۷ کشته برجا گذاشته که از این جمع، ۳۶ نفر آنها مهاجمان مسلح بوده اند.
سه غیرنظامی و هشت نفر از نیروهای امنیتی افغانستان نیز در جریان این خشونت ها کشته شده اند.
بسم الله محمدی، وزیر داخله افغانستان که صبح روز دوشنبه، ۱۶ آوریل (۲۸ حمل / فروردین) با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت که در این حملات، ۶۵ نفر دیگر زخمی شده اند که بیست و پنج نفر آنها غیرنظامیان و باقی نیروهای امنیتی هستند.
این خشونت ها، روز گذشته به طور همزمان در دست کم سه نقطه شهر کابل، پایتخت و همچنین ولایات ننگرهار، پکتیا و لوگر آغاز شد.
طالبان مسئولیت این حملات را برعهده گرفته و گفتند که "دهها مهاجم انتحاری" در این عملیات شرکت داشته اند.

'شبکه حقانی'

خشونت ها در ولایات لوگر، پکتیا و ننگرهار، شب گذشته پایان یافت، اما در کابل شماری از شورشیان تا ساعات اولیه بامداد امروز (دوشنبه) در کابل در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کردند.
رامین انوری، خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید که صدای انفجارها و تیراندازی سلاح سبک، تا حوالی ساعت چهار بامداد از منطقه وزیر اکبر خان در کابل شنیده می شد.

رامین انوری، بی بی سی

نیروهای امنیتی افغانستان تا بامداد روز دوشنبه، به مدت بیش از هجده ساعت، با حداقل دو مهاجمی که در دو نقطه شهر کابل مقاومت می کردند، جنگیدند.
دشواری کار در کابل این بود که مهاجمان در مناطق مسکونی سنگر گرفته بودند و نیروهای امنیتی علاوه بر تلاش برای از پا درآوردن مهاجمان، باید مواظب می بودند به غیرنظامیانی که در اطراف این محلات زندگی می کنند، آسیبی نرسد.
براساس گزارشها، یکی از این مهاجمان در یک ساختمان نیمه کاره در وزیر اکبر خان و مهاجم دومی در نزدیک ساختمان پارلمان افغانستان پناه گرفته و از آنجا به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی می کردند.
صدای تیراندازی شامگاه روز گذشته (یکشنبه) برای ساعاتی خاموش شد، اما حوالی نیمه شب، صدای انفجارها و تیراندازی سلاح سبک یک بار دیگر آرامش شب کابل را برهم زد.
هلی کوپترها بر فراز شهر به پرواز درآمدند و تیراندازی های پراکنده تا ساعات اولیه بامداد ادامه یافت.
هلی کوپترهای ناتو نیز برای نظارت بر اوضاع، تا صبح بر فراز شهر پرواز کردند.
بسم الله محمدی، وزیر داخله افغانستان به خبرنگاران گفت که هدف اصلی مهاجمان در کابل، حمله به پارلمان افغانستان بوده است.
او گفت که یک نفر از مهاجمان که زخمی شده بود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و در اعتراف های خود گفته که برنامه حمله از سوی شبکه جلال الدین حقانی طراحی شده بود.
در یک عملیات مشابه که اخیرا به هدف سفارت آمریکا در کابل انجام شد نیز افراد مربوط به شبکه حقانی مقصر دانسته شدند.
در جریان حملات کابل، به ساختمان پارلمان افغانستان و سفارت روسیه در نزدیکی پارلمان، حملات راکتی صورت گرفت.
حملات جداگانه ای هم به اهداف سفارت های بریتانیا، آلمان و ژاپن انجام شد، اما مقامات می گویند، در این حملات به هیچ یک از کارمندان این سفارت خانه ها آسیبی نرسیده است.
در شهر جلال آباد، مرکز ولایت شرقی ننگرهار، یک بمبگذاری انتحاری در نزدیکی فرودگاه جلال آباد صورت گرفت و همچنین مهاجمان در ولایات پکتیا و لوگر، وارد ساختمان های دولتی و یک مرکز پلیس شده و به طرف نیروهای امنیتی تیراندازی کردند.
همزمان با این حملات، نیروهای امنیتی از برهم زدن برنامه سوءقصد به جان محمد کریم خلیلی، معاون رئیس جمهوری افغانستان خبر دادند.
به گفته مسئولان امنیتی، گروهی از شورشیان که برای اجرای این عملیات، جلیقه های انتحاری به تن داشتند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
این بزرگترین حمله گروهی و سازمان یافته طالبان به اهداف مختلف در افغانستان، ظرف بیش از شش ماه اخیر بوده است.
طالبان با انتشار اعلامیه ای گفتند که این حملات، پاسخی به کشتار غیرنظامیان از سوی یک سرباز آمریکایی در قندهار و آتش زدن نسخه های قرآن در پایگاه نظامی بگرام بوده است.
یک سخنگوی طالبان همچنین گفت که این حملات، آغاز عملیات بهاری آنها در افغانستان است.



سازمان ملل متحد، تایید کرد که سودان، در یک حمله هوایی، مواضعی در سودان جنوبی را بمباران کرده است.
دو جنگنده سودانی، چهار بمب را در سودان جنوبی به زمین انداختند که در جریان آن دست کم یک نفر کشته شده است.
مقام های محلی همچنین می گویند که هواپیماها شهر مایوم را هم بمباران کردند که در جریان آن عده ای کشته شده اند که در میانشان زن و بچه هم بوده است.
سودان در این خصوص هنوز نظری نداده، اما پیش از این همواره وقوع هر حمله هوایی را تکذیب کرده بود.
دور جدید درگیری های دو کشور زمانی آغاز شد، که سودان جنوبی در سه شنبه گذشته مناطق نفت خیز هگلیگ را تصرف کرد. این منطقه نفتی، بزرگترین منبع ذخایر سودان است.



از تهران گزارش می شود که خوش بینی نسبت به مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی باعث رشد قابل توجه ارزش سهام در بازار بورس شده است.
بنا بر این گزارش ها، شاخص بورس تهران در طی هفته گذشته ۴۵۷ واحد رشد کرده و از مرز ۲۷ هزار واحد گذشته است.
دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که دیروز در استانبول از سر گرفته شد قرار است چند هفته دیگر در بغداد ادامه یابد.
دو طرف مذاکرات استانبول را مثبت و سازنده ارزیابی کردند.



حمص همچنان زیر آتش است
اولین گروه از ناظران سازمان ملل وارد دمشق پایتخت سوریه شدند. ورود این ناظران به سوریه بخشی از برنامه صلح کوفی عنان برای بازگشت آرامش به سوریه است.
شش نفر از ناظران سازمان ملل یکشنبه به دمشق وارد شدند و گفته شده که از روز دوشنبه کار خود را آغاز می کنند.
این ناظران در حالی نیویورک را ترک کردند که روز شنبه، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا، قطعنامه ای را در این مورد تصویب کرد.
تعداد ناظران بناست به ۳۰ نفر برسد. البته کوفی عنان که از سوی اتحادیه عرب مامور شده تا طرح صلحی را بین دو طرف برقرار کند، امیدوار است که تعداد این ناظران به ۲۰۰ نفر هم افزایش پیدا کند.
همچنین روز یکشنبه از حمص خبر رسید که نیروهای دولتی چند بار شهر را بمباران کردند. این امر، آتش بس شکننده دو طرف را با خطر مواجه می کند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در همین زمینه از دو طرف خواست تا به آتش بس پایبند باشند.
خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) از ناظرانی که به دمشق وارد شدند خواسته تا آنها شاهد "جنایات گروه های تروریستی مسلح" باشند.
همزمان مخالفان می گویند که دست کم سه نفر در جریان حمله نیروهای دولتی کشته شده اند. آنها می گویند که دقیقه ای یک بمب به سوی آنها پرتاب می شده است.
آقای بان همچنین به دو طرف هشدار داده که جهان مشغول تماشای آنهاست تا ببینند آیا آتش بس را رعابت مب کنند.
آقای بان درباره حمله های نیروهای دولتی به شهر حمص ابراز نگرانی کرده است.
دولت سوریه هم در مقابل، نیروهای مخالفان را متهم می کند که بعد از شروع آتش بس، حملات خود را گسترش داده اند.
کوفی عنان خواهان آزادی عمل ناظران شده تا به هر جا که صلاح می دانند بروند. حال باید دید که این امر تا چه حد امکان پذیر است و تا چه حد دولت سوریه با آنها همکاری می کند.
در سیزدهمین ماه از شروع ناآرامی ها در سوریه تعداد کشته شده ها در این کشور دست کم ۹ هزار نفر تخمین زده می شود.




توفان در شهر وودوارد
توفان در آمریکا جان پنج نفر را در ایالت اوکلاهما گرفت. توفان در مسیر خود به سمت شرق آمریکا باعث به وجود آمدن چندین گردباد در ایالت های نبراسکا، آیوا و کانزاس هم شد.
مقام های محلی گفتند که آژیرهای خطر، در شهر وودوارد در ایالت اوکلاهما درست کار نکردند و برای همین توفانی که در بامداد روز یکشنبه وزید، به کشته شدن پنج نفر منجر شد.
توفان همچنین در غرب وودواورد سبب خرابی های بسیاری شد و ۲۹ نفر در جریان آن مجروح شدند.
مقام های محلی نگران هستند که تاریکی شب به متخصصان اجازه ندهد که به راحتی شکل گیری توفان را تشخیص دهند. همچنین آنها نگران این هستند که مردم در شب صدای آژیرهای خطر را نشنوند.
اسوشیتد پرس چند ساعت بعد از وافعه از شهر وودوارد گزارش داد که ماموران برای یافتن کسانی که زیر آوار مانده اند مشغول به کار شدند.
وزش باد در این شهر، درختان را از ریشه در آورده و خانه ها را خراب کرده و تیرهای برق را هم دچار مشکل کرده است.
توفان در شهر وودوارد
رویترز هم به نقل از شهردار وودوارد گزارش کرده که ردیفی از آپارتمان ها در این شهر توسط گردباد از بین رفته اند.
معاون سازمان اوضاع اضطراری در ایالت اوکلاهما گفته که مقام های این ایالت اصلا انتظار چنین توفانی را با چنان قدرتی نداشتند.
در ایالت آیوا هم توفان سبب شده که بخش عمده ای از شهر ترمن نابود شود اما آسیب چندانی به مردم این شهر وارد نشده است.
یکی از ساکنان این شهر به شبکه ای بی سی آمریکا گفته که توفان حدود سه یا چهار دقیقه طول کشید اما همین هم برای او طوری بوده که احساس می کرده توفان تمام شدنی نیست.
گردباد هم در یکی از شهرهای ایالت کانزاس سبب شده که بخش عمده ای از شهر دچار خسارت شود؛ از جمله این که برق این مناطق هم قطع شده است.
متخصصان می گویند امکان داشت که در جریان توفانی که از روز شنبه در آمریکا آغاز شد، آدم های بیشتری جانشان را از دست بدهند.
از آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی (حدود چهار ماه پیش) به این سو، دست کم ۳۹ نفر جانشان را در جریان توفان در آمریکا از دست داده اند.


خوان منوئل سنتوس، رییس جمهوری کلمبیا
خوان منوئل سنتوس، رییس جمهوری کلمبیا گفت که شرکت نکردن کوبا در این اجلاس "قابل قبول" نیست
سران ۳۰ کشور قاره آمریکا در آخرین روزاجلاس خود از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا کوبا هم در اجلاس آینده شرکت کند.
خوان منوئل سنتوس، رییس جمهوری کلمبیا و میزبان این نشست، گفت شرکت نکردن کوبا در این اجلاس "قابل قبول" نیست.
رئیس جمهوری کلمبیا گفت که منزوی کردن کوبا تاثیری نداشته است و در دنیای امروزی، هیچ دلیلی برای عدم حضور کوبا دراین اجلاس وجود ندارد.
سخنان آقای سنتوس، اظهارات ایوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی را تائید می کند که گفته بود همه کشورهای آمریکای لاتین از شرکت کوبا در این اجلاس حمایت می کنند.
رئیس جمهوری بولیوی گفت: "غیر ممکن است که یک کشور (ایالات متحده آمریکا) خواسته بقیه کشورها را نادیده بگیرد و به حرف آنها گوش ندهد."
اما به نظر می رسد با وجود فشارها، آمریکا و کانادا از این پیشنهاد استقبال نکنند.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوی آمریکا در ماه نوامبر سال جاری میلادی، آقای اوباما با موافقت برای شرکت کوبا در این اجلاس موقعیت خود را به خطر نخواهد انداخت تا رقبای محافظه کارش، از این فرصت علیه او استفاده کنند.
کوبا در سال ۱۹۶۲ در سالهای جنگ سرد میان دو اردوگاه سرمایه داری در غرب و سوسیالیسم در شرق، با توجه به نفوذ دولت ایالات متحده از عضویت سازمان کشورهای آمریکایی کنار گذاشته شد.
ممانعت از شرکت کوبا در این اجلاس باعث شد که رافائل کوررا، رئیس‌جمهوری اکوادور در این نشست شرکت نکند.
کشورهای مشهور به آلبا (ALBA) ، یک دسته از کشورهای چپگرای آمریکای لاتین هم گفته اند که اگر کوبا (یکی از اعضای این گروه)، به اجلاس آینده راه پیدا نکند، از شرکت در این اجلاس ممانعت خواهند کرد.
در این بیانیه، کشورهای عضو آلبا خواستار پایان بخشیدن به تحریمهای"غیر انسانی" پنجاه ساله اقتصادی و تجاری آمریکا علیه کوبا شده اند و از کشورهای ناحیه خواسته اند تا اتحاد خود را برای شرکت کوبا در این اجلاس حفظ کنند.
کشورهای ونزوئلا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوا، کوبا، آنتیگوا، باربودا و سن وینسنت، اعضای گروه آلبا هستند.
کوبا تا کنون هیچگاه در این اجلاس شرکت نکرده است.
این اجلاس توسط سازمان اتحادیه آمریکا (OAS) حمایت می شود.




دادگاه رسیدگی به اتهامات آندرس برویک، فردی که سال گذشته، ۷۷ نفر را در بمبگذاری اسلو و حمله مسلحانه به اردوی جوانان طرفدار حزب حاکم کشت، امروز (دوشنبه، ۱۶ آوریل) در اسلو، پایتخت نروژ آغاز شده است.
او پس از آنکه در دادگاه دستبند از دستانش باز شد، در حالیکه لبخند بر لب داشت با بلند کردن دست مشت کرده خود، مانند نازی ها سلام نظامی داد.
برویک در ابتدای نخستین جلسه محاکمه اش گفت که صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی شناسد.
برویک در ماه ژوئیه ۲۰۱۱ ابتدا در مقر نخست وزیری نروژ بمبی کار گذاشت و سپس به اردوی نوجوانان هوادار حزب کارگر رفت و به کسانی که آنجا بودند تیراندازی کرد.
برویک به این کشتار اعتراف کرده اما خود را مجرم نمی داند.
او می گوید حزب حاکم کارگر به دلیل مدارا با مسلمانان، هدف "حملات مشروع" او بوده است.
اگر دادگاه اعلام کند که برویک دچار جنون است، او تحت روان درمانی قرار می گیرد و در صورتیکه دادگاه اعلام کند که او دارای سلامت روانی است، به تحمل زندان محکوم می شود.
برویک گفته است که مردم نروژ شصت سال دیگر اقدامات او را درک خواهند کرد
در صورتیکه دادگاه اعلام کند که او هنگام ارتکاب جرم عاقل بوده ۲۱ سال را در زندان خواهد گذراند؛ محکومیتی که امکان دارد تمدید شود و تا پایان عمر او ادامه یابد.
هفته گذشته روانپزشکان منصوب دادگاه در نروژ گفتند که برویک عاقل است.
پیش از آن گروه دیگری از متخصصان پس از معاینه برویک، در گزارشی او را روانپریش خوانده و گفته بودند به اسکیزوفرنی پارانوئید مبتلاست.
در گزارش گروه اول متخصصان گفته شده بود که آندرس برویک هنگام ارتکاب حملات مسلحانه سال گذشته‌، در شرایط بحرانی روانی قرار داشت.
دادگاه باید گزارش‌های دو گروه روانپزشک را در تصمیم گیری اش درباره این پرونده مدنظر قرار دهد.
استیو روزنبرگ، خبرنگار بی بی سی در اسلو می گوید که به نظر نمی رسد که برویک در دادگاه ابراز پشیمانی کند.
دادگاه رسیدگی به اتهامات برویک از ساعت ۹ صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ آوریل) به وقت محلی (۷ صبح به وقت گرینویچ) در اسلو آغاز شده است.
انتظار می رود که نخستین جلسه این دادگاه به تفهیم اتهام، دادخواست برویک و بررسی روند چگونگی محاکمه بگذرد. همچنین انتظار می رود که برویک اتهامات مطروحه را رد و اظهار بیگناهی کند.
یورید نوردملان، یکی از بازماندگان این کشتار به بی بی سی گفته است که در این محاکمه حضور خواهد داشت.
او گفت: "روزی تاریخی برای نروژی هاست. ما تاکنون چنین محاکمه ای نداشته ایم و همه می خواهیم بدانیم که نتیجه آن چه خواهد بود."
بریویک بر اساس قوانین جنایی نروژ با اتهام اقدام به اعمال تروریستی مواجه است.
اتهامات او شامل تلاش برای بی‌ثبات کردن نهادهای حیاتی جامعه، از جمله دولت و همین طور ایجاد رعب و وحشت در جامعه است.
برویک گفته است که می خواسته نروژ و اروپا را از تبدیل شدن به "مستعمره مسلمانان" نجات دهد.



صد سال پیش بزرگ ترین کشتی ساخته شده تا آن زمان، در میان بهت و ناباوری جهانیان غرق شد و بیش از ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت.
غرق شدن تایتانیک اما نه خاطره این کشتی افسانه ای را از به فراموشی سپرد و نه یاد کسانی را که با آن سفر می کردند.
این کشتی که گفته می شد غرق ناشدنی است، ۱۰ آوریل ۱۹۱۲ بندر ساوتهمپتون در جنوب بریتانیا را به مقصد نیویورک ترک کرد و تنها ۵ روز بعد غرق شد.
حادثه ۱۱:۴۰ دقیقه شب ۱۴ آوریل و بعد از برخورد بدنه آن با قطعه یخی شناور در اقیانوس اطلس رقم خورد و تنها ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه بعد این کشتی باعظمت در اعماق اقیانوس فرو رفت و به تاریخ پیوست.

راز ماندگاری

غرق شدن تایتانیک هنوز هم یکی از بزرگ ترین فجایع دریایی است که تاکنون در اقیانوس اطلس شمالی رخ داده است. اما پررنگ ماندن این حادثه در اذهان عمومی بعد از گذشت صد سال دلایل زیادی دارد.
بعضی از کارشناسان، وجود عناصر یک داستان تراژیک کلاسیک را دلیل ماندگار شدن این واقعه می دانند، از جمله آوازه تایتانیک به عنوان بزرگ ترین کشتی جهان، حضور بعضی از مشهورترین چهره های وقت در میان سرنشینان آن و وعده غرق نشدنی بودن این هیولای دریایی. از آنجا که بخت با آن و مسافرانش یار نمی شود و سفر هیچگاه به فرجامی خوش نمی رسد، تراژدی هم در آن نمود پیدا می کند.
ریموند لپیان، رئیس پیشین انجمن تاریخی تایتانیک اهمیت حادثه را در این می داند که به بشر یادآوری شد هنوز به طبیعت چیره نشده است.
او به بی بی سی فارسی گفت: "تایتانیک زمانی اتفاق افتاد که دنیا در آرامش بود، انگار که انسان همه چیز را به تسخیر در آورده باشد. اما در یک لحظه همه عناصر نه تنها به او پشت می کند، بلکه یک اردنگی هم به او می زند. فقط به این دلیل که انسان زیادی به خودش غره شده بود."

"آغاز یک پایان"

اسامی جان باختگان تایتانیک در یک بنای یادبود جدید در بلفاست حک شده است
غرق شدن تایتانیک با شروع یک دوره تاریخی ناآرام همراه است. کشتاری که از سال ۱۹۱۴ یعنی تنها دو سال بعد از این حادثه در جنگ جهانی اول رخ داد، فاجعه تایتانیک را در خاطره ها کمرنگ کرد. پایان این جنگ، دنیا را با رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ رو به رو کرد و یک دهه بعد از آن، جرقه جنگ جهانی دوم زده شد.
همه این حوادث تنها در طی یک قرن رخ داد اما هیچ کدام از آنها نتوانست جای ماجرای تایتانیک را در ذهن جهانیان بگیرد.
آقای لپیان به بی بی سی فارسی می گوید: "هر جای دنیا که بروید، مردمش با سه چیز آشنا هستند: خدا، کوکا کولا و تایتانیک... با استانداردهای امروز ۱۵۰۰ کشته در مقایسه با کشته های جنگ جهانی اول و دوم هیچ است. اما چون همه چیز ماجرا سر جای خودش قرار دارد، تخیل مردم را به کار می گیرد و آن را ماندگار می کند."

فراز و نشیب

تایتانیک از جنبه های مختلف برای افراد زیادی جذابیت دارد؛ بعضی به رمز و راز چگونگی ساخت آن علاقمندند، بعضی با کشته شدگان آشنایی داشتند و بعضی با کشف رمز و راز آن می خواهند با فرهنگ آن دوره از تاریخ آشنا شوند.
این علاقه اما به تدریج شکل گرفت؛ از سال ۱۹۱۲ تا دهه چهل میلادی تقریبا هیچ کتابی در مورد تایتانیک منتشر نشد.
در سال ۱۹۵۵ والتر لرد، نویسنده آمریکایی، کتاب پرفروش "یک شب به یادماندنی" را در مورد حادثه تایتانیک نوشت و بذر خاطره این حادثه را در ذهن مردم کاشت. سه سال بعد از آن هم روی وارد بیکر، کارگردان بریتانیایی، با ساختن فیلمی از روی این کتاب خاطره آن را یک بار دیگر زنده کرد.
راز ماندگاری تایتانیک هر چه باشد، همان گونه که سرگذشتش در صد سال گذشته سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده، احتمالا در آینده هم، هر کس دست کم یک بار شرح این کشتی فراموش نشدنی را خواهد شنید.




در ششمین جلسه دادگاه، دو نفر از متهمان اتهام افساد فی الارض را رد کردند
بر اساس گزارش‌ها از ایران، در ادامه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی در ایران، نماینده دادستان تهران گفت که ارتباط گسترده‌ای بین مه آفرید خسروی، متهم ردیف اول این پرونده با برخی مدیران اجرایی، نمایندگان مجلس، مدیران ارشد بانکها و شرکت ها خارجی وجود داشته است.
مهدی فراهانی نماینده دادستان تهران در ششمین جلسه رسیدگی به این پرونده گفت که "فساد اقتصادی مولد بسیاری از جرایم و آثار آن بسیار گسترده است به همین دلیل متهمان این پرونده مستحق سنگین ترین مجازات هستند."
در پرونده فساد بزرگ اقتصادی در ایران، گروهی از فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران سیستم بانکی متهم هستند که با صدور غیرقانونی اسناد اعتباری (ال‌سی) به ارزش حدود سه هزار میلیارد تومان، به کسب سود پرداخته‌اند.
در ششمین جلسه رسیدگی به این پرونده"س.ک" رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی فولاد اهواز که ال سی های ریالی در آن شعبه صادر شده بود، به عنوان آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفته و گفت که "بیش از ۴۰ بار از شعبه بازرسی شد، اما کسی نگاه نکرد که چرا برخی از ال سی ها وجود ندارد."
او گفت که تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال سی ها باخبر بودند.
رئیس سابق بانک صادرات شعبه گروه ملی فولاد اهواز گفت که دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومن از مه آفرید خسروی به عنوان خیریه گرفته است.
بعد از وی "س.م" مدیر بانک ملی کیش به عنوان متهم از خودش دفاع کرد. او که بخشی از ال سی های صادر شده از بانک صادرات را به قیمت پائین تر خریده است (تنزیل) گفت که "بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن از دفتر مدیریت بالا دستی بانک به تهران برگشت و اصلا بازرسی نکرد."
او گفت که کل پرونده ال سی های تنزیل شده ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان است در حالی که سهم شعبه کیش که تحت مدیریت من بوده است تنها یک ششم از کل آن بوده است.
مدیر بانک ملی شعبه کیش گفت که "متاسفم از این که در جایی کار کردم که خاوری مدیر عامل آنجا بوده است. خاوری طی الارض کرده است، اما من به عنوان فسادفی الارض متهم هستم."
محمودرضا خاوری، مدیر عامل وقت بانک ملی ایران بعد از افشای پرونده فساد مالی، از ایران خارج شد و به کانادا رفت.
مدیر بانک ملی شعبه کیش گفت که "خاوری در یک گوشه دنیا فارغ از این اتفاقات دارد عشق و حال می کند، اما من و خانواده ام در حال زجر کشیدن هستیم."
بعد از دفاعیات مدیر عامل شعبه کیش، متهم ردیف دوم پرونده که از وی به عنوان "چشم راست" متهم ردیف اول یاد می شود در جایگاه قرار گرفت. او که رسانه ها از وی به اسم "ب.ب" نام برده اند، گفت که "اتهام افساد فی الارض را قبول ندارم."
او همچنین گفت که اتهام تحصیل مال نامشروع و این که گفته اند وی ۱۹ ملک به نام خودش خریده است را قبول ندارد. او گفت که فقط برای نوشتن قرارداد وکیل بوده و قبل از این که وارد گروه شود ۴۰۰ میلیون تومان پول داشته که "اکنون این رقم به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که ۴۰۰ میلیون تومان آن وام بوده که از خسروی گرفتم."
غلامعلی ریاحی وکیل متهم در دفاع از موکلش گفت که بانک مرکزی هم در این پرونده متهم است و در آنجایی که باید نظارت می کرد، کوتاهی کرده است.
آقای ریاحی گفت که مدیران بانک ها و بانک مرکزی در این پرونده دخیل هستند ولی "چرا ناظران بانکها، آنهایی که در سطح اول هستند را گذاشتند آخر پرونده، اما به اینهایی که سلول آخر چارت بانکی هستند اتهام فساد زدند."
آقای ریاحی پیش از پایان دادگاه از قاضی خواست که برای موکلش "حکم برائت" صادر کند و "حداکثر تخفیف" را برایش در نظر بگیرد.



عمارت کوشک یزد
در پی انتشار خبر تخریب عمارت کوشک یزد بنایی که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد، بحث تخریب آثار تاریخی و فرهنگی ایران مجددا در معرض توجه رسانه ها قرار گرفته است.
تخریب آثار تاریخی ایران که به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، مساله جدیدی نیست. هر سال خبرهایی مبنی بر تخریب یا تهدید هویت تاریخی بناها و آثار در ایران منتشر می‌شود و کارشناسان دلیل آن را کمبود بودجه حفاظتی و بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی عنوان می‌‎کنند.
براساس گزارشی که در خبرگزاری مهر منتشر شده، در پی بی‌توجهی به این عمارت بخش‌هایی از آن تخریب شده و مصرف کنندگان مواد مخدر در این محوطه تاریخی حضور دارند.
براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۱، برای سازمان میراث فرهنگی در سال جاری ۳۳۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون تومان بودجه پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی یافته است.
اما به گفته مسئولان میراث فرهنگی، بودجه در نظر گرفته شده تنها بخشی از هزینه های این سازمان را تامین خواهد کرد. روح الله احمد زاده رئیس سابق میراث فرهنگی پیشتر گفته بود که برای مرمت و جلوگیری از تخریب آثار فرهنگی، اعتبارات این سازمان باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
براساس آمار سازمان میراث فرهنگی، بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ بنای ایران تحت تملک این سازمان است، حال آنکه کارشناسان تعداد بناهای تاریخی ایران را چندین هزار برآورد می کنند.
یکی از نمونه های جدید تخریب آثار که در اواسط فروردین رسانه ای شد، موضوع دفن مردگان در کاخ اردشیر بابکان در ۱۰۰ کیلومتری شیراز است. براساس گزارش رسانه‌ها از ایران" مردم روستای آتشکده به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی زمین‌های کشاورزی آنها را برای ثبت حریم کاخ تملک کرده اما هزینه ای پرداخت نکرد، مردگان خود را در حریم این کاخ دفن می کنند."
در ادامه روند تخریب آثار و بناها در ایران، هفتم مرداد سال گذشته در پی صدور حکمی از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج خانه صداقت (یکی از بناهای تاریخی منطقه منیریه در محدوده سنگلج تهران) از فهرست آثار ملی، تخریب این خانه از سوی مالک آغاز شد.
همچنین به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه پدری پروین اعتصامی و خانه اتحادیه (محل ساخت سریال دایی جان ناپلئون) از فهرست آثار ملی خارج شدند و احتمال تخریب آن ها وجود دارد.
سرای قاجاری دلگشا در خیابان ۱۵ خرداد، روبه روی میدان ارگ تهران نیز، در سال ۱۳۸۹ در پی حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج از فهرست آثار ملی، تخریب و گودبرداری شد.
برخی صاحب‌نظران و فعالان حوزه میراث فرهنگی بر این باور هستند که مجموعه آثار باستانی قبل از اسلام، در سال های اخیر به گونه ای کم سابقه در خطر تخریب قرار گرفته اند.
از نمونه‌های ذکر شده برای این ادعا تخریب بخشی از نقش‌برجسته بهرام دوم در منطقه بیشاپور است که مدتی پیش با پتک مورد حمله قرار گرفت. همچنین ماجرای تخریب کتیبه هخامنشی در جزیره خارک و تخریب سازه های آبی شوشتر از دیگر مواردی است که مورد توجه این صاحب‌نظران قرار گرفته است.
با این حال، مسعود علویان صدره معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در بهمن ماه سال گذشته گفت که در دوره دولت های نهم و دهم، شاهد بیشترین میزان مرمت بنا و ثبت آثار تاریخی در کشور بودیم. وی افزود: "جوسازی بعضی افراد باعث شده است که این خدمات ارزنده در حوزه میراث فرهنگی کشور کمتر دیده شود."
در حالی‌که وضعیت آثار تاریخی و فرهنگی تنها در شهر تهران باعث شد تا احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلای شهر تهران در نامه‌ای به مهدی چمران رئیس این شورا نسبت به تخریب آثار تاریخی پایتخت هشدار دهد.
به گفته او طبق اعلام نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محدوده تاریخی شهر تهران در حدود دوهزار و ۲۵۰ هکتار است. وی با ذکر اینکه دو هزار و ۴۰۰ اثر واجد شرایط تاریخی در تهران شناسایی شده که از این تعداد تنها ۳۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده تاکید کرده است: "از میان آثار واجد شرایط بنا بر برخی گزارش‌ها حدود ۸۰۰ اثر که این تعداد در حدود ۳۰درصد کل آثار تاریخی پایتخت است در سال‌های اخیر تخریب شده که متاسفانه تخریب‌های این سال‌ها با مجوز قانونی صورت گرفته است. "
چندی پیش روزنامه شرق نوشت از سال ۱۳۸۲ تا کنون که قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا ابتدای سال ۱۳۹۰، دست کم ۴۰ اثر یا محوطه تاریخی ثبت ملی یا دارای ارزش ثبت، تخریب شده است.
شهرام زارع کارشناس میراث فرهنگی و باستان شناس معتقد است "این آمار تنها بخش اندکی از محوطه ها و آثار تاریخی است که در این مدت یا از پیش از آن تخریب شده است."




آمریکا که بزرگترین سهامدار بانک جهانی بشمار می رود با حمایت اروپا و ژاپن نقشی کلیدی در تعین رئیس بانک جهانی دارد
برای اولین بار از زمان تاسیس بانک جهانی در پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا با چالشی جدی در انتخاب رئیس این نهاد بین المللی مواجه شده است.
رهبران برخی از کشورهای توسعه یافته و برخی از اقتصاد های در حال توسعه از دکتر جیم یونگ کیم، پزشک و انسان شناس که کاندیدای مورد نظر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای ریاست این نهاد بین المللی است، حمایت نکرده اند.
آمریکا که بزرگترین سهامدار بانک جهانی بشمار می رود، با پشتیبانی اروپا و ژاپن همواره در انتخاب رئیس این بانک نقشی اساسی داشته است.
به گفته تحلیل گران اقتصادی، براساس قوانینی نانوشته درحالی که اروپا تعیین کننده رئیس صندوق بین المللی پول است، آمریکا هم در انتخاب رئیس بانک جهانی نقشی کلیدی دارد.
در حالی که هیات مدیره بانک خود را برای رای گیری نهایی در روز دوشنبه ۱۶ آوریل آماده می کند، این بار به نظر می رسد که آمریکا با چالشی اساسی روبه روست.
براساس گزارش های منتشره، گروهی از مقامات سابق بانک جهانی در نامه ای حمایت خود را از اوکونجو آیویلا، اقتصاددان و وزیر اقتصاد نیجریه اعلام کرده اند.
هر چند در هفته های گذشته گروهی دیگر از اقتصاد دانان هم با امضای طوماری حمایت خود را از خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر سابق اقتصاد کلمبیا و از مقامات ارشد سازمان ملل اعلام کرده بودند، اما آقای اوکامپو در هفته گذشته اعلام کرد که به نفع خانم اوکونجو آیویلا از این رقابت های کناره گیری می کند.
به این ترتیب خانم اوکونجو آیویلا، تنها رقیب اصلی نامزد مورد حمایت آمریکا یعنی آقای کیم بشمار می رود.
جیم یونگ کیم، از حمایت آمریکا برای کسب پست ریاست بانک جهانی برخوردار است
واکنش های اخیر در این مورد که چه کسی رئیس آینده بانک جهانی خواهد شد نشان می دهد که اقتصادهای در حال توسعه به نحو فزاینده ای از سیستم فعلی انتخاب رئیس ناخشنود و خواستار تغییرات در آن هستند.
رهبران کشورهای موسوم به (بریکس) که شامل روسیه، برزیل، چین ، هند و افریقای جنوبی هستند، اخیرا خواستار تجدید نظر در سیستم رای گیری در بانک جهانی شده اند.
این در حالی است که به نظر می رسد کاندیداتوری دکتر کیم و حمایت آمریکا از او این فرصت را به کشورهای در حال توسعه داده است تا نامزدهای خود را برای کسب این پست معرفی کرده و از آنها حمایت کنند.
سارا بازوبندی تحلیل گر ارشد اقتصادی در موسسه تحقیقات اقتصادی روبینی، در گفتگویی با بی بی سی فارسی با اشاره به این که دلایل حمایت آمریکا از کاندیداتوری دکتر کیم هنوز به‌درستی مشخص نیست، گفت که کشورهای موسوم به بریکس که قدرت های اقتصادی نوظهور محسوب می شوند، در تلاشند تا در تصمیم گیری های بزرگ مالی جهان نقش مهم تری داشته باشند و معرفی کاندیدایی برای ریاست بانک جهانی می تواند نقطه شروعی برای این کشورها باشد.
وزیر اقتصاد نیجریه یکی از دو کاندیدای کسب پست ریاست بانک جهانی است
کامران دادخواه استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن درباره علت مخالفت کشورها با کاندیدای مورد حمایت آمریکا به بی بی سی فارسی گفت سال گذشته تعدادی از کشورها که در زمینه اقتصادی به پیشرفت هایی رسیده اند، ضمن اعتراض به نحوه انتخاب رئیس بانک جهانی خواستار آن شدند تا این امتیاز از آمریکا که نقشی کلیدی در این روند دارد، گرفته شود.
کشورهایی که مخالف سیستم فعلی گزینش ریاست بانک جهانی هستند، در توجیه مخالفتشان می گویند بدون وجود یک روند رقابتی، امکان ظهور بهترین ایده ها در رهبری این نهاد بین المللی وجود نخواهد داشت.
به عقیده این کشورها، یک سیستم گزینشی که برپایه حمایت آمریکا و سایر قدرت های اقتصادی استوار باشد، حمایت سهامداران از رئیس بانک جهانی را محدود کرده و در نتییجه مانع از آن می شود که رئیس این نهاد بین‌المللی بتواند به اصلاحات گسترده مورد نیاز دست بزند. نتیجه چنین سیستم گزینشی باعث می شود که بانک جهانی در اقدامات خود از الگویی پیروی کند که طبق آن وام های مشخصی در اختیار کشورها قرار می‌گیرد، هر چند این عملکرد با هدف این بانک که مقابله با فقر جهانی است ، انطباق ندارد.
اما رئیس بانک جهانی چه نقشی می تواند در تصمیم گیری های مهم این نهاد بین المللی داشته باشد که انتخاب آن در این دوره جنجال برانگیز شده است؟
خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر سابق اقتصاد کلمبیا و از کاندیداهای این پست به نفع نامزد نیجریایی از رقابت برای احراز این سمت کناره گیری کرد
کامران دادخواه معتقد است که این کشمکش ها نمی تواند نشانه با اهمیت بودن این مقام باشد، به این دلیل که تصمیمات بانک توسط هیات اجرایی متشکل از سهامداران این بانک گرفته می شود.
به گفته این استاد اقتصاد، به همین دلیل است که آمریکا به همراه کشورهای اروپایی و ژاپن به این دلیل که ۵۴ درصد از سهام بانک را در اختیار دارند از قدرت بیشتری در تصمیم گیری های این بانک برخوردارند.
سارا بازوبندی ، تحلیل گر ارشد اقتصادی هم معتقد است هر چند که رئیس یک موسسه مثل بانک جهانی دارای حق رای و تصمیم گیری هایی است، اما در عین حال این گونه موسسات تنها براساس تصمیم گیری های شخصی و فردی کار نمی کنند.
روسای پیشین بانک جهانی ضرورت تغییرات در این نهاد را تشخیص داده بودند. پانزده سال پیش جیمز ولفونسون سعی داشت که بانک جهانی را بیشتر به "بانک اطلاعات و مشاوره" تبدیل کند، به نحوی که بتواند بهترین دیدگاهها را برای رویارویی با چالش های ناشی از فقر جهانی ارائه دهد.
رابرت زولیک، که دوره ریاست او درحال اتمام است، بانک اطلاعاتی این نهاد را در اختیارپژوهشگران غیروابسته به بانک قرارداد و صندوقی را برای مواجهه با مسائلی مانند افزایش سریع بهای مواد غذایی در سطح جهانی ایجاد کرد.
با این همه تشکیلات اداری بانک مانع اصلی در راه تحقق این گونه اصلاحات است. در این تشکیلات کارایی به طور سنتی براساس حجم وام و کمک های اعطایی ارزیابی می شود تا تاثیر طرح ها در کمک به نیازمندان.



رشته کوه های قراقرومرشته کوه های قراقروم
گروهی از دانشمندان می گویند که بر خلاف روند سال های اخیر که از قطر یخچال های طبیعی در حال کاهش بود، یخچال هایی که در رشته کوه های قراقروم هستند در حال ضخیم تر شدن هستند.
دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده اند، فرانسوی هستند و از اطلاعاتی استفاده کرده اند که از ماهواره ها دریافت کرده بودند.
بنا به یافته آنها آن یخچال هایی که در بخشی از رشته کوه های قراقروم که در غرب رشته کوه های هیمالیاست، حجیم تر شده اند.
هنوز معلوم نیست که دلیل این پدیده چیست. این پدیده زمانی عجیب تر می شود که بنا به یافته های علمی، بخش های دیگر هیمالیا یخچال هایش در حال آب شدن است.
این یخچال ها، آب مورد نیاز میلیاردها آدم را تامین می کنند.
ذوب شدن یخ های هیمالیا از پنج سال پیش که اعلام شد، تا سال ۲۰۳۵ تمام یخ های این منطقه بخار می شود موضوع مهم محیط زیست شده است.
البته قارقروم رشته کوه جداگانه ای است که K۲ بلندترین قله آن، بعد از اورست، در جایگاه دومین قله رفیع دنیاست.
بیشتر این منطقه صعب العبور است و تا به حال تحقیق زیادی درباره آن انجام نشده است.