۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: 

Vollbild anzeigen ما کارگران پروژه ای نفت و گاز همچون دیگر کارگران امسال را در حالی آغاز کرده ایم که فقر و تنگدستی زندگی ما را هرچه بیشتر تحت فشار قرار داده است. از ابتدای سال کارگران بسیاری از کار اخراج شده اند کارگران شهاب خودرو نمونه بارز آن است .تورم بالای بیست درصد کمر مارا شکسته است ،در طی سال گذشته نرخ برابری ارز با ریال به شدت تغییر کرده و قدرت خرید مارا نصف کرده است .
سال گذشته همچون سالهای گذشته فعالین کارگری و کارگران آگاه تحت فشار بوده و زندان خانه دوم آنان گردیده است .هرگونه اعتراض کارگران به شدید ترین وجه سرکوب شده است.
در آستانه اول ماه مه روز جهانی کارگر اخبار بدی را نیز میشنویم رضا شهابی یکی از فعالین خوش نام کارگری به شش سال زندان محکوم شده است فقط به جرم دفاع از حقوق همکاان خود بایستی بهترین سال های عمر خود را در زندان سپری کند.
سایه بیکار سازی حتی مارا نیز که شالوده اقتصاد ایران که وابستگی شدید به نفت دارد را می سازیم تحدید میکند.
هم رزمان عزیز بیایید مبارزه ای متحدانه را برای گرفتن حقوق اولیه انسانی که همانا کار و دستمزد متناصب با یک زندگی انسانی است به پیش ببریم. تنها با اتحاد بین همه کارگران ایران و جهان است که می توانیم حقوق اولیه خود را بدست آوریم.
مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر را امسال هرچه باشکوه تر در سراسر ایران برگذار کنیم

پیش به سوی ایجاد تشکل های مستقل کارگری
۲٨ فروردین ۹۱
جمعی از کارگران عسلویه ،کنگان وکارگران پروژه ای نفت و گاز 



متروی تهران در آب غرق شد

اخبار روز:


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اعلام سرویس دهی خط ۴ از ایستگاه شهید کلاهدوز تا میدان انقلاب اسلامی از نخستین ساعات صبح امروز دوشنبه اعلام کرد: هیچ ریزشی در ایستگاه حبیب‌الهی نداشته ایم.

علی‌محمد قلی‌‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که هم اکنون نیروهای معاونت خدمات شهری، سازمان مدیریت بحران شهر تهران و نیز شهرداری‌های مناطق در سایر ایستگاه‌های ادامه خط ۴ حضور دارند افزود: تمامی نیروها مشغول تخلیه آب داخل ایستگاه‌ها و تونل داخل مترو هستند.
قلی‌ها با بیان این‌که بالغ بر ۵۰۰ هزار متر مکعب آب وارد تونل‌ها وایستگاه‌های مترو شده است اظهار کرد: پس از اتمام عملیات تخلیه آب از داخل مترو و نیز لجن‌زدایی، تیم فنی شرکت بهره برداری متروی تهران برای برآورد خسارت‌ها در داخل تونل حاضر خواهد شد.
وی با بیان این‌که در حال حاضر نمی‌توانیم تخمینی از میزان خسارت وارد شده به ایستگاه‌های متروی خط ۴ داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های فردوسی، ولیعصر و انقلاب اسلامی حجم آب کمتری داشت و به همین دلیل عملیات تخلیه در شب گذشته تکمیل شد.
وی ادامه داد: این درحالی است که در ایستگاه‌های مسیر غربی خط ۴ حجم آب به حدی زیاد است که تقریبا تا سقف تونل‌ها پر شده و عملیات سنگین‌تری برای تخلیه در حال انجام است.
وی در خصوص شایعاتی مبنی بر ریزش دیوار ایستگاه حبیب‌اللهی که جزو ایستگاه‌های اخیرا بهره برداری شده متروی تهران است، گفت: این موضوع صحت ندارد و خسارت‌های وارد شده تنها ناشی از ورود آب به داخل سامانه‌های مترو است.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به سرویس‌دهی خط BRT تهرانپارس‌‌ آزادی برای جبران عدم سرویس دهی مترو در بخش‌هایی از خط ۴ اظهار کرد: ظاهرا ۶۰ درصد به ناوگان این خط BRT افزوده شده است.
وی در خاتمه تاکید کرد: شرکت بهره برداری متروی تهران به محض تخلیه آب از داخل ایستگاه‌ها و تونل مترو برای رفع خسارات و نقایص فنی اقدام خواهد کرد تا در کمترین زمان ممکن تمامی طول خط چهار آماده سرویس‌دهی شود.  






اخبار روز: دولت اسرائیل، تنها دولتی است که از مذاکرات استانبول بین جمهوری اسلامی و کشورهای پنج به علاوه ی یک ابراز ناخرسندی کرده است.
به گزارش رادیو فرانسه، نخست‌وزیر اسرائیل از نحوه ی ادامه ی مذاکرات اتمی گروه ١+٥ با ایران انتقاد کرد و گفت که موکول شدن دور بعدی گفتگوها به روز ٢٣ ماه مه، باز هم مهلت دیگری به ایران خواهد داد تا غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد. در مقابل مسئولان ایرانی، با اشاره به نشست دیروز از "رویکردی مثبت" سخن گفتند.
بنابر این گزارش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از این که دور بعدی مذاکرات گروه ١+٥ با ایران به بیش از یک ماه دیگر موکول شده، ابراز ناخرسندی کرد و گفت: "نخستین احساس من اینست که به ایرانی‌ها هدیه داده‌اند، چرا که بدین ترتیب ایران پنج هفته ی دیگر وقت به دست آورده تا غنی‌سازی اورانیوم را بدون هیچ محدودیتی ادامه دهد".
نتانیاهو، پس از دیداری در شهر بیت‌المقدس با سناتور آمریکایی، جوزف لیبرمن، بی‌صبری خود را در مورد مذاکره با ایران نشان داد و گفت: "به نظر من، ایران باید بلافاصله همه ی فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، سپس تمامی ذخیره ی اورانیوم غنی‌شده ی خود را تحویل دهد و بالاخره تأسیسات اتمی قم (فردو) را برچیند".
نخست‌وزیر اسرائیل افزود: "من همچنان اعتقاد دارم که اولین کشور تروریست دنیا نباید فرصتی برای ساخت سلاح اتمی داشته باشد".
بعد از پانزده ماه توقف، بالاخره مذاکرات ایران با گروه ١+٥ روز شنبه در استانبول از سر گرفته شد. هر دو طرف از این مذاکرات ابراز رضایت کردند و گفتند که دور بعدی گفتگوها روز ٢٣ ماه مه (سوم خرداد) در بغداد انجام خواهد شد.
سعید جلیلی، مسئول اصلی مذاکرات، روز یکشنبه در تهران، در باره ی نشست استانبول گفت: "این دور از مذاکرات نسبت به مذاکرات قبلی رو به جلو بود و طرف مقابل رویکرد مثبت داشت و هم‌چنین نقش کاترین اشتون در ایجاد چنین فضایی قابل توجه است".  

اوباما: آمریکا به ایران وقت آزاد نداده است

صدای آمریکا: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه تأکید کرد که دولت آمریکا در تازه ترین دور مذاکرات با ایران در ترکیه، به جمهوری اسلامی وقت آزاد نداده است.
آقای اوباما که برای شرکت در نشست کشورهای قاره آمریکا به کشور کلمبیا سفر کرده است همچنین از تصمیم واشنگتن به فشار آوردن در جهت پیشبرد راه دیپلماتیک برای حل اختلافات در مورد اهداف اتمی ایران، دفاع کرد. او گفت به رغم اجتناب از تبدیل مذاکرات به روندی برای اتلاف وقت، آماده است که آخرین فرصت را برای امکان موفقیت آمیز راه حل دیپلماتیک، فراهم کند.
پرزیدنت اوباما این سخنان را در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، بیان کرد.






اخبار روز: 

صدور حکم اعدام برای عبدالرضا قنبری و زندان برای رضا شهابی را محکوم می کنیم.
ما خواهان لغو این احکام و آزادی کلیه زندانیان سیاسی و کارگری هستیم

هم میهنان گرامی!
بر پایه اخبار رسیده و در آستانه روز جهانی کارگر، در حالی که هنوز تعدادی از فعالین کارگری و رهبران سازمان های معلمان، به رغم اعتراضات نیروهای دمکراتیک و عموم کارگران ایران و اعتراض اتحادیه های کارگری بین المللی، صرفاً به دلیل فعالیت های صنفی، همچنان توسط حکومت ایران در زندان نگهداشته شدهاند. آقای رضا شهابی، یکی ازاعضا هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در یک محاکمه فرمایشی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی، به ٦ سال حبس تعزیری و ۵ سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی محکوم شده است. آقای عبدالرضا قنبری، آموزگار و مدرّس دانشگاه هم به دلیل فعالیت های صنفی محکوم به اعدام گردیده است.
ما امضاکنندگان این اعلامیه ضمن محکوم نمودن این احکام ظالمانه و فاقد پایه و اساس، که بر پایه اتهامات جعلی صادر شدهاند، خواستار لغو آنها و آزادی بدون قید و شرط فوری همه زندانیان سیاسی و عقیدتی، بالاخص ابراهیم مددی، رضا شهابی، علی پورسلیمانی، محمد داوری، عبدالله مومنی، رسول بداغی، علی اخوان، شاهرخ زمانی و رعایت حقوق سندیکایی کارگران، معلمان و سایر گروه های مزدبگیر هستیم. ما در آستانه روز جهانی کارگر از کلیه هم میهنان عزیز تقاضا می کنیم تا به اشکال مقتضی نسبت به زندانی کردن شهروندان به دلایل سیاسی و عقیدتی اعتراض کنند و برای آزادی زندانیان سیاسی تلاش ورزند.

جمعی از فعالین سیاسی، کارگری و حقوق بشر
٢٧ فروردین ١٣٩١ (١٥ آوریل ٢٠١٢)

اسامی امضا کنندگان به ترتیب زمان وصول امضاها:
صادق کار، حسن فدایی، احمد حمیدزاده، رضا کریمی، علی فروزنده، الف. تهرانی، توران همتی، علی صمد، فرزانه عظیمی، مسعود فتحی، حسن زهتاب، اسفندیار طبری، مورن کارن، منوچهر مقصود نیا، حجت نارنجی، سهراب مبشری، بهروز خلیق، احمد نجاتی، سهیلا شقفی، اسماعیل ختایی، جمشید کابلیان، حسن نادری، محمد زاهدی، افشین فیاضی، مسعود شب فروز، پرویز داور پناه، علی اکبر موسوی خوئینی، آرش آهنگر قشقایی، ابوالفضل اردوخانی، رضا سلیمانی، علی پورنقوی، رضا مولایی، لیلی نبوی، بانو صابری، بهزاد کریمی، شاهین انزلی، داود نوایی، مناف عماری، ویدا فرهودی، مجید عبدالرحیم پور، ف. تابان، وهاب انصاری، امیر رشیدی، علی مختاری، مرتضی صادقی، مهدی فتاپور، فرخ نگهدار، سیامک سلطانی، مسعود خدادادی، فرخ نعمت پور، رضا کاویانی، طهماسب وزیری، کورش عرفانی، بهمن قاضی، سیامک کلهر، محمد صادق اصغر زاده، جعفرحسین زاده، کامران امیری، کاوه داد، آینده آزاد، حسن نایب هاشم، دنا زیبا، سیروس تبریزی، روزبه صادقی، شهرزاد صادقی، روحی شفیعی، انوش وفادار، لوفی آرمان، اشرف مرادی، یوسف محمدی، جمال جمالی، کارین فرند، بهرام امامی، انور میرستاری، سپیده فارسی، جواد جواهری، روحی شفیعی، مهناز باقری، رئوف حسین زاده، اژدر بهنام، آیدا ابروفراخ، سعید اخوان، انجمن کارگری دمکراسی خواه، جمعی از اعضای سندیکاهای کارگران فلزکار مکانیک تهران، کفاش، خم کارنورد کار و خیاطان تهران، کمیته کارگری سازمان خودرهاگران.   
دوستانی که مایل به امضای این درخواست هستند، می توانند، امضای خود را به ایمیل زیر ارسال نمایند.

sadeg@online.no

سوریه ۴ قرن در زیر سیطره امپراطوری عثمانی قرار داشت و هم اینک دارای ۹۰۰ کیلومتر مرز زمینی با ترکیه است. در شرایطی که سوریه درگیر بحرانی سرنوشت‌ساز شده است، ترکیه چه سیاستی را در برابر آن به‌کار می‌گیرد؟
وزارت امور خارجه‌ی ترکیه با صدور بیانیه‌ای در روز یکشنبه (۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل) اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اعزام گروه ناظران نظامی غیرمسلح برای کنترل آتش‌بس در سوریه را "فقط یک گام در راهی صحیح" ارزیابی کرد.
درهمین بیانیه به‌صراحت آمده است که انتظارات ترکیه برآورده نشده و اینکه این کشور از اعزام ناظران خود به سوریه امتناع می‌ورزد. ترکیه پیش از آن نیز طرح کوفی عنان، فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه را به‌عنوان "آخرین شانس در حل بحران سوریه" ارزیابی کرده بود و امید قطعی به اجرای این طرح نداشت.

همسو شدن سیاست‌های ترکیه با آمریکا و غرب
آیخان شیمشک، دبیر بخش ترکی دویچه وله، در تحلیل خود از رویکرد ترکیه در سوریه چنین می‌گوید: «حدود یک سال است که ترکیه در مسائل مربوط به سوریه با آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا همسو شده تا پس از تغییر رژیم اسد نقش فعالی را در این کشور ایفا کند. افزون بر این ترکیه قصد دارد پایگاه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) را تضعیف کند.»
شیمشک که اخیرا برای تهیه گزارش درباره اوضاع سوریه به ترکیه سفر کرده، در گفتگو با بخش فارسی دویچه وله می‌گوید که ترکیه در حمایت از مخالفان سوری تفاوتی بین کردها، ترکمن‌ها یا اقلیت‌های دینی مسیحی یا علوی قائل نیست و همه‌ی گروه‌های مخالف را به وحدت دعوت می‌کند.

منافع چند جانبه‌ی ترکیه در سوریه

اردوگاه پناهجویان سوری در خاک ترکیه
محمد صالح خاتم، روزنامه‌نگار و تحلیل گر مسائل ترکیه از شهر استانبول، در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید که ترکیه منافع چندجانبه‌ای در سوریه دارد و سوریه "کریدور ترکیه به سمت خاورمیانه" است. وی بر این نکته تاکید می‌کند که در زمان حافظ اسد سوریه پایگاه حزب کارگران کردستان ترکیه بود، اما در زمان پسر او، بشار اسد، روابط دو کشور توسعه یافت و قرارداد اجرای پروژه‌های کلان اقتصادی میان دو کشور بسته شد. این کارشناس در ادامه‌ی صحبت‌های خود نتیجه می‌گیرد که در ظرف یکسال گذشته سیاست ترکیه نسبت به سوریه متحول شده و اکنون این کشور در پی دگرگونی آرام رژیم بشار اسد و تبدیل آن به یک نظام میانه‌رو است.

تلاش ترکیه برای تبدیل شدن به الگو در منطقه
محمد صالح خاتم همچنین می‌گوید که اردوغان با محکوم کردن سیاست‌های رژیم سوریه حتی روابط دوستانه و خانوادگی خود با بشاراسد را نیز قربانی کرده است.
وی درباره علت تغییر سیاست ترکیه چنین می‌گوید: «اگر ترکیه از مخالفان حمایت نمی‌کرد با این پرسش روبرو می‌شد که چرا با آنکه خود را مدافع دمکراسی در منطقه می‌داند، از یک رژیم توتالیتر حمایت می‌کند. این موضوع باعث شد ترکیه از جریان‌های آزادی‌خواه در سوریه حمایت کند تا الگویی برای دمکراسی در منطقه باشد. ما در تونس، لیبی و حتی مصر شاهد بودیم که برخی از رهبران جدید آن کشورها مدل ترکیه را برای کشورشان انتخاب کردند.»

گزینه‌ها و رویکردهای ترکیه در قبال سوریه
محمد مشتاق، کارشناس امور ترکیه، انتقاد می‌کند به اینکه ترکیه با حمایت از مخالفان رژیم اسد فعالانه در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند. این کارشناس پیش‌بینی می‌کند که این سیاست ترکیه در نهایت به شکست خواهد انجامید.
محمد مشتاق جزو آن دسته از صاحب‌نظران مقیم ترکیه است که سیاست این کشور در قبال سوریه را اشتباه می‌‌دانند. او در این باره چنین توضیح می‌دهد: «در لیبی عشایر به جان هم افتادند و این کشور در آستانه‌ی تجزیه شدن است. در مصر مشاهده می‌کنیم که هنوز نظامیان بر مسند کار هستند. عراق هم عملا تجزیه شده و هدف غرب و آمریکا هم در سوریه تجزیه این کشور و تاسیس یک کردستان در شمال سوریه است که در آینده به کردستان شمال عراق ملحق خواهد شد.»
مشتاق نتیجه می‌گیرد که سقوط رژیم بشار اسد نه تنها به نفع ترکیه نیست بلکه منافع این کشور را به خطر می‌اندازد. او معتقد است که ترکیه «نباید با حمایت از مخالفان اسد در امور داخلی این کشور دخالتی بکند».
محمد صالح خاتم ، کارشناس ایرانی مقیم استانبول، نظری دیگر دارد. به گفته او ترکیه از کردهای سوریه مخالف بشار اسد هم حمایت می‌کند، زیرا این امر باعث تقویت کردهای میانه‌رو و منجر به تضعیف حزب "پ ک ک" و نیروهای آن خواهد شد. او همچنین اشاره می‌کند به اینکه رسانه‌های ترکیه خبرهایی مبنی بر حمایت حزب "پ ک ک" از رژیم بشار اسد انتشار داده‌اند.

برهان غلیون، رئیس "شورای ملی مخالفان سوریه" در نشست دوستان سوریه در استانبول
آرتوم دینج، کارشناس مسائل ترکیه، درباره‌ی سیاست ترکیه در برابر سوریه به چهار رویکرد اشاره می‌کند: «رویکرد نخست، در نتیجه تشویق قدرت‌های جهانی در جهت مداخله حتی نظامی در "جنگ داخلی" سوریه و تغییر رژیم در این کشور است. دومین رویکرد این است که مقام‌های ترک حساسیت‌های انسانی را در نظر دارند و می‌خواهند جلوی خونریزی را بگیرند.» به باور دینج سیاست‌گذاران ترکیه بیشتر این گزینه را مد نظر دارند.
رویکرد سوم به نظر این کارشناس این است که ترکیه نمی‌تواند در مرزهای خود ایجاد یک لبنان دوم را تحمل بکند و برای جلوگیری از این امر دست به تلاش‌های دیپلماتیک می‌زند. و سرانجام چهارمین رویکرد تغییر دسته‌بندی‌های ژئوپولیتیک و استراتژیک در خاورمیانه بر محور "اتحاد افقی شیعی" ایران، عراق، سوریه و لبنان بر اساس مذهب تشیع و یک "خط عمودی اتحاد ترکیه، قطر و عربستان" است که با اتحاد شیعی در تضاد قرار دارد. از نظر ترکیه برگزاری یک انتخابات آزاد با نظارت ناظران بین‌المللی نیز نتیجه‌ای به‌جز به قدرت رسیدن سنی‌ها در سوریه نخواهد داشت.

سرنوشت سوریه از منظر ترکیه
آرتوم دینج بر این باور است که قدرت‌های منطقه‌ای چون چین و روسیه از سوئی و اتحادیه اروپا و آمریکا از سوی دیگر در این صف‌بندی‌ها تاثیرگذارهستند.
او ضمن اشاره به سفرهای اخیر اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به ایران و چین برای قانع کردن دو حامی سوریه می‌گوید: «ترکیه انتظار دارد با یک اتحاد و رویکرد بین‌المللی تغییر رژیم در سوریه هر چه سریع‌تر انجام بگیرد.»
اما آیا این انتظار برآورده شده است؟ وزارت امور خارجه‌ی ترکیه "پاسخ با صدای واحد شورای امنیت سازمان ملل" را پیام مهمی تلقی می‌کند، در عین حال تاکید دارد که تصمیم شورای امنیت "انتظارات کامل" این کشور را برآورده نکرده است.
اگر چه کارشناسان در گفت‌وگو با دویچه وله نظرات متفاوتی را در مورد سیاست ترکیه در سوریه مطرح می‌کنند، اما آنان در این مورد هم‌نظرند که سیاست ترکیه نسبت به سوریه در یکسال اخیر دستخوش تحولی اساسی شده و ترکیه بیش از هرچیز مایل است که رژیم بشار اسد تغییر کند.
طاهر شیرمحمدی
تحریریه: کیواندخت قهاری


وزارت کشور افغانستان شمار کشته‌ها و مجروحان حمله‌های روز یکشنبه طالبان به نقاط مختلف این کشور را منتشر کرد. این حملات که از جمله سفارتخانه‌های کشورهای غربی و ساختمان پارلمان را هدف گرفتند، تا صبح دوشنبه ادامه داشتند.
در حمله‌های هماهنگ طالبان به نقاط مختلف افغانستان۴۷ تن جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنان از شورشیان هستند. به گفته‌ی بسم‌الله محمدی، وزیر کشور افغانستان، ۳۶ طالب، ۸ نیروی امنیتی و ۳ شهروند غیرنظامی در درگیری‌های روز یکشنبه (۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل) جان خود را از دست داده‌اند؛ ۴۰ نیروی امنیتی و ۲۵ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

صبح دوشنبه و پس از حدود ۱۸ ساعت درگیری‌ها در کابل پایان یافتند. شورشیان به مناطقی در شرق افغانستان نیز حمله کردند و درگیری‌های روز یکشنبه را آغاز "عملیات بهاری" خود خواندند.
به گفته‌ی وزیر کشور افغانستان، در حمله به سه منطقه‌ی مختلف در کابل ۱۶ شورشی طالب شرکت داشته‌اند و بیشتر آنها خود را زیر پوشش زنانه مخفی کرده بودند.
به گفته‌ی ژنرال محمد ایوب سالنگی، رئیس پلیس کابل، «همه‌ی تروریست‌ها کشته شده‌اند و اوضاع تحت کنترل است». جستجو برای یافتن بمب‌ها و نارنجک‌های باقیمانده همچنان ادامه دارد. بنا بر اعلام مقام‌های افغان، شورشیان در جریان حمله‌ی خود بیش از ۳۵ شهروند را هم به گروگان گرفته بودند. همه‌ی این افراد آزاد شده‌اند و ظاهرا فقط یک زن جراحت سطحی برداشته است.

نقش شبکه‌ی حقانی در حمله‌های روز یکشنبه
خبرگزاری آلمان از کابل گزارش می‌دهد که یک شورشی دستگیرشده در جریان حمله‌های روز یکشنبه مسئولیت این حمله‌ها را متوجه شبکه‌ی حقانی دانسته است. به گفته‌ی بسم‌الله محمدی، وزیر کشور افغانستان، این فرد در ولایت "ننگرهار" در شرق افغانستان دستگیر شده است.

درگیری‌ها در کابل تا صبح دوشنبه ادامه داشتند
وزارت دفاع افغانستان هم در آمارهای خود در مورد تلفات درگیری‌های روز یکشنبه در افغانستان، به دستگیرشدن یکی از شرکت‌کنندگان در حمله‌ها اشاره کرده بود.
یک سخنگوی وزارت کشور افغانستان شامگاه یکشنبه اعلام کرده بود که شواهدی از شرکت نیروهای شبکه حقانی در این حمله‌ها وجود دارد. پایگاه اسلامگرایان افراطی شبکه حقانی در پاکستان است. این شبکه با شبکه‌ی تروریستی القاعده ارتباط دارد.

درخواست برخی از کارشناسان دفاعی آلمان از کشورهای غربی
کارشناسان دفاعی حزب سبزها و لیبرال‌های آلمان خواستار از سرگیری گفت‌وگوها با تمام گروه‌های شورشی اسلامگرا در افغانستان شدند. امید نوری‌پور، نماینده‌ی ایرانی‌تبار سبزها در پارلمان سراسری آلمان، خواستار گفت‌وگو با همه‌ی گروه‌های طالبان شد که «خواستار مذاکره هستند».
به اعتقاد این سیاستمدار، بار اصلی در این مسیر باید به دوش دولت افغانستان باشد، اما دولت‌های غربی به ویژه‌ ایالات متحده‌ی آمریکا نیز باید بر سر میز مذاکره حضور داشته باشند.
به اعتقاد الکه هوف، سخنگوی سیاسی دفاعی حزب لیبرال‌های آلمان، غرب باید بپذیرد که طالبان مناطق پشتونشین جنوب و شرق افغانستان را نمایندگی می‌کنند و «باید در قدرت در کابل سهم داشته باشند».
ساختمان سفارتخانه‌ی آلمان در کابل یکی از اهداف اصلی حمله‌های روز یکشنبه‌ی طالبان بود. در این حمله ساختمان سفارتخانه صدمه دید اما به دیپلمات‌های آلمانی آسیبی نرسید.

ظرف ۴۸ ساعت پس از مذاکرات گروه ۵+۱ و جمهوری اسلامی در استانبول، بهای نفت، طلا و مس در بازارهای جهانی اندکی کاهش یافت. کارشناسان اقتصادی ارزیابی مثبت از مذاکرات استانبول را دلیل کاهش نرخ مواد‌ خام ‌می‌دانند.
روز دوشنبه (۱۶ آوریل / ۲۸ فروردین) بهای نفت خام غرب آمریکا به بشکه‌ای ۱۰۱ دلار و ۹۶ سنت رسید و نرخ نفت برنت دریای شمال به ۱۱۹ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه کاهش یافت. کاهش قیمت نسبت به روز جمعه هفته گذشته بین ۹ دهم درصد و ۳ / ۱ درصد بود.
به‌گزارش روزنامه اتریشی "استاندارد" بهای هر بشکه نفت سبد اوپک نیز که در روز جمعه (۱۳ آپریل / ۲۵ فروردین) ۱۱۹ دلار و ۱۰ سنت اعلام شده بود، نیمروز دوشنبه به ۱۱۸ دلار و ۷۲ سنت تنزل کرد.
همزمان با کاهش بهای نفت، نرخ طلا نیز در فاصله جمعه تا نیمروز دوشنبه رو به کاهش نهاد. نرخ هر اونس طلا بعد از ظهر جمعه یک هزار و ۶۶۶ دلار و ۵۰ سنت ثبت شده بود، اما روز دوشنبه به یک هزار و ۶۴۵ دلار و ۸۰ سنت رسید.
در کنار نفت و طلا، قیمت مس‌ نیز روز دوشنبه در بورس فلزات لندن با ۲ / ۱ درصد کاهش به تنی ۷ هزار و ۸۹۳ دلار رسید.
مذاکرات استانبول و بحران بدهی‌های اروپا
روزنامه‌های "دی ولت"، "هندلزبلات" و "استاندارد"، کاهش نرخ نفت‌خام و طلا را نتیجه ارزیابی مثبت جهان غرب از نتیجه مذاکرات روز جمعه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج باضافه یک دانسته‌اند. کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه ‌اروپا، و علی‌اکبر صالحی، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این مذاکرات را سازنده خواندند. دور بعدی مذاکرات قرار است ۲۳ ماه مه (۳ خرداد) برگزار شود.

معدن طلا در کلمبیا
"استاندارد" اتریش نوشته است: «کارشناسان کاهش قیمت‌‌ها را پیش از هرچیز ناشی از چشم‌انداز کاهش تنش اتمی با ایران می‌دانند. آن‌ها همچنین تاکید می‌کنند که انتشار اطلاعات مربوط به افزایش نگرانی نسبت به بحران بدهی‌های اتحادیه اروپا نیز در این روند بی‌تاثیر نبوده است. این موضوع سبب شد که ارزش برابری دلار در برابر یورو اندکی افزایش یابد.»

کاهش خطر اختلال در جریان نفت
تارنمای روزنامه آلمانی "دی‌ولت" به این نکته اشاره کرده است که بخشی از افزایش بهای نفت در ماه‌های گذشته ناشی از نگرانی جامعه جهانی نسبت به تشدید تنش میان ایران و غرب بوده که می‌توانست جریان صدور نفت از خلیج فارس و تنگه هرمز را احتمالا مختل کند.
مارک پروان، رئیس بخش تحقیقات مواد‌ خام گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند، در مصاحبه با تلویزیون "بلومبرگ" تاثیر این نگرانی را در گرانی نفت خام بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد کرده است.
کارشناسان با اشاره به این نکته که هم جمهوری اسلامی و هم گروه پنج باضافه یک مذاکرات استانبول را مثبت ارزیابی کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که بهای نفت و برخی دیگر از مواد خام تا روشن شدن نتیجه دور بعدی مذاکرات ایران و غرب روند کاهش تدریجی را طی ‌کند. اما اگر این مذاکرات نتیجه مثبتی نداشته باشد، نفت با‌ز‌هم گران خواهد شد.



بازی مساوی با وقت اضافه ۵+۱ و ايران در استانبول


گاردین در مقاله ای در مورد گفتگوهای هسته ای ایران می نویسد اگر چه ديپلماسی استانبول بدون رسيدن به هيچ نقطه عطفی در روند فرسايشی چانه زنی‌ها، تهديد‌ها و تشويق‌های حول موضوع برنامه هسته‌ای ايران به پايان رسيده اما عجالتاً خيال بسياری از اين بابت آسوده شد که سايه سنگين تهديد بمب های جنگ افروز دست کم به مدت يک ماه از سر ايران کوتاه شده است.
جوليان بورگر، ازروزنامه نگاران روزنامه انگليسی «گاردين»، با اشاره به پايان گفت و گوهای گروه ۵+۱ در شهر استانبول می نويسد: «شايد دستاورد اين سری گفت و گو ها به ظاهر چندان چشمگير به نظر نرسد اما وقتی زمينه بستر اين تحول را مد نظر قرار دهيد متوجه خواهيد شد که همين مقدار پيشرفت هم چندان ناچيز نبوده است.»
وی می افزاید  طرف های اين مذاکرات از ماه ژانويه سال گذشته ميلادی، حدود پانزده ماه پيش، با يکديگر ملاقات نکرده بودند، تحريم شديدتر نفتی ايران در پيش است و اين کشور در اثر تحريم های فلج کننده اقتصادی از بخش اعظم نظام بانکی جهان کنار گذاشته شده است. علاوه بر اين همه خطر حمله نظامی اسرائيل و بروز يک رويارويی خشونت آميز ديگر در منطقه خاورميانه روز به روز جدی تر می شود. ازين روست که وقتی ايران و گروه شش کشور قدرتمند جهان بر سر نشستن پشت ميز مذاکره به توافق می رسند و در پس آن هم از «گفت و گو های سازنده» و «گام های عملی» سخن می گويند بايد تمام اين تحولات را غنيمت شمرد و پيشرفتی قابل توجه دانست.
به نوشته اين روزنامه انگليسی، اما آنچه به واقع در استانبول روی داد، بر خلاف آنچه مطرح شده، «ده ساعت گفت و گو» نبود. بلکه شايد بتوان قسمت مفيد اين صحبت های چند جانبه را در تنها پنج ساعت خلاصه کرد. از طرف ايران، رئيس هيئت نمايندگی را سعيد جليلی برعهده داشت که انگليسی دان نيست و ترجمه سخنان او روند امور را کند کرده بود. زمان صرف ناهار را هم که در نظر بگيريد همان پنج ساعت نيز زياد به نظر خواهد رسيد. آنچه در آن پنج ساعت روی داد نيز بيشتر روندی خسته کننده و بدون فراز و فرودی قابل توجه بود.
جوليان بورگر می افزايد در اين ميان حدود بعد از ظهر روز مذاکرات هلهله ای ميان خبرنگاران افتاد، چرا که خبرگزاری دانشجويان ايران، موسوم به ايسنا، گزارش کرده بود که سعيد جليلی برای ملاقات با وندی شرمن، همتای آمريکايی خود، موافقت کرده است. خبر فوق بلافاصله تکذيب شد و به احتمال قوی يک نفر در ايسنا ازين بابت هم اکنون به دردسر جدی افتاده است. از آن سو خانم شرمن هم که از ديدگاه سلسله مراتب قدرت در ايران نسبت به انجام گفت و گو با آمريکا مطلع بود تنها به شکلی غير مستقيم به ذکر اين حرف بسنده کرد که برای انجام مذاکره با هر کسی که علاقه مند به گفت و گو هست آمادگی دارد.
گاردين می افزايد در بخش قابل توجه ديگری از اين نشست، گفت و گوهای کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا و سعيد جليلی در حاشيه مذاکرات استانبول بيشتر از آنچه پيش بينی می شد به طول انجاميد و ديدار اين دو ديپلمات حدود ۹۰ دقيقه ادامه يافت. گويا دليل اين مسئله درخواست ناگهانی آقای جليلی برای به تعويق انداختن تحريم های نفتی توسط اتحاديه اروپا بوده که قرار است از يکم ژوئيه اجرايی شود. اشتون نيز در پاسخ به نماينده ويژه رهبری ايران گفته که او در جايگاهی نيست که در غياب ديگر نمايندگان گروه راجع به اين مسئله تصميم گيری کند و طرح اين موضوع و تصميم بر سر آن را به مرحله بعدی مذاکرات، در بغداد، موکول کرده است.
به گفته جوليان بورگر، شايد يکی ديگر از امتيازهای گفت و گوهای پيش رو در بغداد اين مسئله باشد که سعيد جليلی موفق شد طوری موضوعيت مذاکرات را برای نمايندگان ۵+۱ جا بيندازد که همه اين حرکت را منطبق با نظر آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بدانند. آيت الله خامنه ای به تازگی با صدور فتوايی ساخت سلاح های اتمی را حرام اعلام کرده بود، حکمی که به قول سعيد جليلی: «فرصتی برای برداشتن گام هايی عملی در راستای خلع سلاح و منع گسترش سلاح های هسته ای ايجاد کرده است.»
روز نامه گاردين می افزايد شايد اکنون که اين دور گفت و گو ها به پايان رسيده بتوان اعلام نظر کرد که اتفاقی که در استانبول افتاد به مثابه يک بازی فوتبال بود که در آن هر دو تيم به دنبال آن بودند که طوری بازی کنند که نتيجه بازی مساوی شود تا هردو به مرحله بعدی مسابقات راه يابند. شايد برای ناظران تماشای چنين نشست هايی ملال آور باشد اما دست کم در مورد اين دور گفت و گوها نتيجه حاصل شده بسيار مؤثر بوده است. تنها طرفی که بازنده اين ماجراست «غايبان ميدان» هستند. شش کشور شرکت کننده و ايران با حضور در نشست استانبول آزادی عمل اسرائيل را محدود کردند و تا زمانی که گفت و گو ها در جريان است تهاجم نظامی ای نيز در کار نخواهد بود.
به نوشته اين روزنامه بريتانيايی، با اين همه برای حفظ دستاوردهای مذاکراتی از اين قبيل نتايج عملی حاصل بايد در روندی روبه رشد به صورتی پيوسته بهبود يابند. توافق بر سر غنی سازی ۲۰ درصدی ايران و محدوديت در مقدار ذخيره اورانيوم آن کشور حساس ترين مورد از رئوس موارد پيش رو برای بحث ميان کشورهای مذاکره کننده خواهد بود. تخمين زده می شود که ايران در حال حاضر ۱۲۰ کيلو گرم اورانيوم در اختيار دارد، در حالی که حداقل ميزان مورد نياز از اين ماده برای ساخت بمب ۱۸۵ کيلوگرم است.
گاردين می نويسد در مقابل گام های ايران برای محدود نگاه داشتن برنامه هسته ای آن کشور، شش کشور ديگر نيز می بايست فتيله تحريم های وسيع اقتصادی عليه جمهوری اسلامی را پايين بکشند. برای مثال، همان طور که سعيد جليلی خواسته بود، می توان تحريم های نفتی اتحاديه اروپا را به تعويق انداخت.
يکی از ديپلمات های حاضر در نشست استانبول به روزنامه گاردين گفته است: «صبر من زياد است اما دنيا جای خطرناکی است.»
در پايان گاردين می افزايد در حال حاضر بايد صبر کرد و ديد گفت و گو های بغداد به کدام سمت و سو کشيده خواهد شد و آيا روند سازنده ای که آغاز شده به نتيجه می رسد يا اينکه منطقه آشوب زده خاورميانه باری ديگر صحنه يک رويارويی نظامی خونبار خواهد بود.




علی مطهری: سر کار نرفتن سعيد مرتضوی نصف روز بيشتر طول نکشيد


علی مطهری، نماينده مجلس، روز دوشنبه گفت که اعتماد به سعيد مرتضوی خطا بود و سر کار نرفتن او نصف روز بيشتر دوام پيدا نکرد. همزمان خبرگزاری فارس گزارش داده که آقای مرتضوی به دستور احمدی نژاد به سازمان تامين اجتماعی برگشته است.
به دنبال انتصاب سعيد مرتضوی به عنوان رييس سازمان تامين اجتماعی ايران، ۲۰ نماينده مجلس در ۱۵ فروردين ماه طرحی را برای استيضاح وزير تعاون، کار و امور اجتماعی تهيه کردند و روز يکشنبه، ۲۷ فروردين، برای برگزاری جلسه استيضاح تعيين شد.
ولی پس از ديدار چند نماينده مجلس از جمله غلامعلی حدادعادل با آقای مرتضوی و «قول شرف» دادن وی مبنی بر استعفا از مقام خود برای لغو جلسه استيضاح وزير کار، اين طرح روز يکشنبه از دستور کار مجلس خارج شد. همزمان گزارش شد که سعيد مرتضوی روز يکشنبه سر کار خود حاضر نشد.
اما علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی و از طراحان استيضاح می گويد که وعده رييس سازمان تامين اجتماعی برای استعفا نصف روز بيشتر دوام نداشت و «آقای مرتضوی با اين ترفندی که به کار برد دوستان ما را خام کرد و به هدفش رسيد.»
به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: «به نظر من آقای مرتضوی می خواست جلسه استيضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تريبون مجلس بازگو نشود و در نتيجه، محاکمه اش تسريع نشود.»
آقای مطهری افزود: «دوستان ما بايد زمانی استيضاح را منتفی می کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا می داد و وزير رسما استعفای او را می پذيرفت نه اينکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث يعنی آقای حداد، استيضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جايگاه مجلس تنزل پيدا کند.»
اين نماينده مجلس تصريح کرد: «اين مسئله هم روشن بود که استعفای آقای مرتضوی پذيرفته نخواهد شد زيرا در دولت آقای احمدی نژاد، وزيران کاره ای نيستند و خود آقای احمدی نژاد تصميم گير است و روشن است که ايشان هيچ گاه از راهی که رفته هر چند اشتباه باشد بر نمی گردد.»
با اين حال آقای مطهری می گويد: «با وضعيت موجود راه استيضاح باز است، حال که گفت و گو و ملاطفت نتيجه نداده است بايد اقدام عملی کرد.»
اما محمود احمدی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس که از حاميان دولت محمود احمدی نژاد است  با اشاره به اينکه «مجلس در برابر زياده خواهی برخی از نمايندگان استيضاح کننده وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايستادگی کرد»، گفت: «هيات رييسه مجلس حق اعلام وصول مجدد طرح استيضاح از سوی امضاکنندگان قبلی را ندارد.»
ولی حسين نجابت نماينده تهران به خبرگزاری ايلنا گفته است: «اين احمدی نژاد نيست که بايد استعفای مرتضوی را بپذيرد بلکه وزير کار وی را در راس صندوق تامين اجتماعی قرار داده است و اين وزير کار است که بايد با استعفای مرتضوی موافقت کند.»
وی تاکيد کرده که حتی اگر از عمر مجلس هشتم يک روز باقی مانده باشد، استيضاح را مطرح خواهند کرد.
در همين حال، خبرگزاری فارس به نقل از يک منبع آگاه در سازمان تامين اجتماعی خبر داد که «سعيد مرتضوی امروز (دوشنبه) با دستور رييس جمهوری به صندوق تامين اجتماعی بازگشته و با معاونين اين صندوق جلسه گذاشته است.»
در ادامه اختلافات ميان مجلس و دولت محمود احمدی نژاد بر سر انتصاب سعيد مرتضوی، علی اکبر جوانفکر، مديرعامل خبرگزاری ايرنا روز دوشنبه در يادداشتی نوشت: «ادامه کار آقای سعيد مرتضوی در سمت رياست صندوق تامين اجتماعی، يک درس پندآموز برای کسانی است که خود را فراتر از قانون ميپندارند.»
وی در مقاله خود در سایت «شبکه ایران» وابسته به روزنامه «ایران» گفته است: «افراد مدعی تقوا و اخلاق روز گذشته بار ديگر به مرتضوی دروغی را نسبت دادند مبنی بر اينکه وی قول شرف داده استعفا دهد در صورتی که چنين وعده و تعهدی از سمت وی وجود ندارد.»
اشاره وی به اظهارات احمد توکلی، نماينده مجلس، در جلسه علنی روز يکشنبه است که گفته بود آقای مرتضوی در ديدار با وی قول شرف داده است تا از مقام خود کناره گيری کند.
آقای توکلی می گويد که «جلسه با سعيد مرتضوی ۱۳ ساعت به طول انجاميد و چهار ضبط صوت با اطلاع همه تمام مذاکرات را ضبط کرد.»
اما آقای مرتضوی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، انجام هر گونه ديدار با احمد توکلی را تکذيب کرده است.
در همین حال، محمدرضا رحیمی، معاون اول رييس ‌جمهوری ایران، از حملات به سعید مرتضوی انتقاد کرده و گفته است که «به مرتضوی ظلم شده و عده ‌ای تلاش كردند كه رييس سازمان تامين اجتماعی را ويران كنند.»
به گفته رحیمی، «آقای مرتضوی وقتی كه به سازمان تامين اجتماعی آمد يكی از كارهای بزرگش تلاش برای پرداخت بدهی اين سازمان به وزارت بهداشت و درمان بود.»
به دنبال از دستور کار خارج شدن طرح استيضاح وزير کار، جلسه روز يکشنبه مجلس شورای اسلامی متشنج شد و بسياری از نمايندگان به اقدام هيات رييسه اعتراض کردند. ولی علی لاريجانی، رييس مجلس، گفت که بر اساس آيين نامه مجلس اقدام به اين کار کرده است.
به فاصله کمی پس از اين اقدام مجلس، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام کرد که دولت هيچ تعهدی برای پذيرفتن استعفای سعيد مرتضوی نداده است.
مجلس شورای اسلامی که دوره هشتم آن تا يک ماه ديگر به پايان می رسد در روزهای آينده با بررسی بودجه سال ۱۳۹۱ و همچنين مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دست به گريبان خواهد بود و دولت محمود احمدی نژاد اميدوار است از اين فرصت استفاده کرده و سعيد مرتضوی را در پست خود نگهدارد.



امارات سفير ايران را در ارتباط با جزيره ابوموسی احضار کرد

امارات متحده عربی سفير جمهوری اسلامی ايران در ابوظبی را برای اعتراض به سفر محمود احمدی نژاد به جزيره ابوموسی احضار کرده و همزمان موج حملات به ادعاهای ارضی امارات در ايران بالا گرفته است.
خبرگزاری امارات، وام، روز دوشنبه گزارش داد که انور محمد قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی «سفير ايران را احضار و با تسليم نامه ای به وی مراتب اعتراض خود را به سفر روز چهارشنبه محمود احمدی نژاد به جزيره ابوموسی ابلاغ کرد.»
بر اساس گزارش ياد شده، انور قرقاش انجام اين سفر را «نقض حاکميت امارات» توصيف کرده است.
احضار سفير ايران از سوی امارات پس از آن صورت می گيرد که اين کشور روز پنجشنبه، ۲۴ فروردين، سفير خود را از تهران فراخواند و با تسليم يادداشتی به سازمان ملل نسبت به سفر رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی اعتراض کرد.
امارات که مدعی است جزيره ابوموسی همراه با جزاير تنب بزرگ و تنب کوچک متعلق به اين کشور است خواهان گفت و گو بر سر اين جزاير شده است يا موضوع برای رسيدگی به محاکم بين المللی ارجاع شود.
به گزاری خبرگزاری امارات، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات، روز يکشنبه با سفرای کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل در ابوظبی ديدار و سفر رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی را «محکوم» کرد.
ايران در واکنش به اعتراض های امارات گفته است که انجام سفر رييس جمهوری ايران به اين جزيره يک موضوع داخلی است.
محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه، ۲۳ فروردين ماه، در ادامه سفر استانی خود به استان هرمزگان به جزيره ابوموسی سفر کرد و در جمع مردم اين جزيره با تاکيد بر اينکه همه اسناد تاريخی گواه بر 'فارس' بودن خليج نيلگون فارس است، گفت: «برخی حقايق مانند خورشيد روشن است و نمی‌توان حقيقت آن را زيرسوال برد.»

انتقادهای شديد از امارات
واکنش مقام های اماراتی و رسانه های اين کشور به سفر رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی با اعتراض ها و انتقادهای تندی از سوی رسانه ها، نمايندگان مجلس و مسوولان ايرانی روبرو شده است.
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه گفت: «حاکميت ما بر اين جزاير قابل گفت‌ و گو و مذاکره نيست و حاکميت ايران بر اين جزاير امری مسلم و مسجل است.»
وی گفته است که ايران درباره حاکميت خود صحبت نمی کند ولی حاضر است برای رفع سوء تفاهم ها با امارات مذاکره داشته باشد.
محمد کرمی راد، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی نیز خواستار «پاسخ کوبنده» دستگاه سياست خارجی جمهوری اسلامی به ادعاهای امارات شد.
وی گفته است: «اگر ما بخواهيم مدعی باشيم، امارات، بحرين و بخشی از کشورهای منطقه روزی جزء سرزمين های آبا و اجدادی ما بودند و اماراتی ها کسانی نيستند که بخواهند در مورد نقض حاکميت خودشان آن هم در سرزمين پدری ما ادعايی داشته باشند.»
کاظم جلالی، سخنگوی اين کميسيون نيز به خبرگزاری ايسنا گفته است که موضوع «تحرکات امارات» درباره جزاير تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی در کميسيون امنيت ملی بررسی شده و اين کميسيون چنين تحرکاتی را «دخالت در امور داخلی ايران» می داند.
پرويز سروری، ديگر نماينده عضو کميسيون امنيت ملی مجلس ايران، سفر محمود احمدی نژاد به جزيره ابوموسی را «امری بسيار عادی و متعارف» خوانده و گفته است: «رييس هر کشوری مختار است به هرکجا از خاک کشورش سرکشی کند اما مواضعی که امارات در اين باره اتخاذ کرده مواضع خودش نيست بلکه اجرای يک دستور است.»
وی آمريکا را متهم کرد که به امارات دستور می دهد و افزوده است: «اماراتی ها بدانند که سياست جمهوری اسلامی، ضربه زدن به مرکز چنين فتنه هايی است و سطح تقابل از آمريکا را به امارات تنزل نخواهد داد.»
گزارش ها حاکی است که شورای همکاری خليج فارس قرار است روز سه شنبه در نشستی اضطراری در دوحه قطر درباره اتخاذ راه های ديپلماتيک عليه ايران رايزنی کند.
برگزاری اين جلسه با واکنش برخی رسانه های ايران روبرو شده و از جمله سايت «تابناک» نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، شورای همکاری خليج فارس را فاقد صلاحيت برای بررسی اين موضوع دانسته است.
اين سايت با اشاره به معاهده ميان ايران و امير شارجه درباره جزيره ابوموسی نوشته است که «در زمان انعقاد اين تفاهم ‌نامه، شورای همکاری خليج‌فارس هنوز تشکيل نشده بود؛ بنابر اين، از لحاظ حقوق بين‌الملل، صلاحيت حقوقی برای طرح ادعا عليه تماميت ارضی ايران را نداشته و نخواهد داشت.»
سايت تابناک در ادامه امارات را تهديد کرده که ايران می تواند عليه آن ادعای ارضی مطرح کند و افزوده است: «مقام‌های اماراتی و شورای همکاری خليج‌ فارس و اتحاديه عرب با توجه به اسناد تاريخی، می‌ توانند دريابند که افزون بر بحرين، همه کرانه‌های جنوبی خليج‌ فارس از جمله شيخ نشين دوبی و امارات عربی کنونی هم در طول تاريخ در مالکيت ايران بوده است؛ پس اين گمان قوی است که ساکنان ايرانی تبار اين سرزمين‌ها، خواهان پيوستن به ايران باشند و در صورت ادامه ادعاهای امارات، اعمال حاکميت دوباره ايران بر امارات و بحرين از طريق مجامع بين‌‏المللی، قابل پيگيری خواهد بود.»





وزارت داخله افغانستان می گوید پناه بردن مهاجمان مسلح به مناطق مسکونی، مقابله با آنان را به درازا کشاند
حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان می گوید ضعف استخباراتی (اطلاعاتی)، به ویژه از سوی نیروهای یاری بین المللی (آیساف) موجب وقوع حملات روز یکشنبه در کابل و سه شهر دیگر افغانستان شد.
حملات هماهنگ روز یکشنبه به نقاط استراتژیک و مهم پایتخت و چند شهر دیگر افغانستان، مردم این شهرها را وحشت‌زده کرد و آرامش این مناطق را برای چندین ساعت برهم زد. وزارت داخله افغانستان می گوید در این حملات، ۴۷ تن کشته شدند که ۳۶ از آنها، مهاجمان مسلح بودند.

'ضعف استخباراتی'
رئیس جمهوری افغانستان در نخستین واکنش پس از حوادث روز یکشنبه، از عملکرد نیروهای امنیتی کشورش قدردانی کرد. آقای کرزی گفت این نیروها ثابت کردند که آمادگی دفاع از کشور را دارند.
حامد کرزی در اعلامیه ای که از سوی دفترش در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته، گفته است: رخنه تروریست ها به کابل و ولایت های دیگر کشور، نمایانگر ضعف استخباراتی ما و به ویژه ناتو است و در این مورد باید به صورت جدی تحقیق شود.
از سوی دیگر، بسم الله محمدی، وزیر کشور افغانستان در یک نشست خبری، ضمن قدردانی از عملکرد نیروهای امنیتی و پلیس، گفت حفظ جان شهروندان، اولویت اول نیروهای تحت امر او بوده است.
آقای محمدی گفت حمله های مسلحانه در ولایت های ننگرهار، لوگر و پکتیا، در همان ساعت های اولیه مهار شد، اما در کابل، به خاطر حفظ جان غیرنظامیان، عملیاتِ مقابله با مهاجمان، ساعت ها به طول انجامید. او گفت در دست کم دو نقطه، مهاجمان از ساختمان هایی برای حمله استفاده می کردند که محل زندگی مردم عادی بود.
بسم الله محمدی افزود که شماری از مهاجمان با لباس زنانه وارد شده بودند و حتی در یک مورد، یک سبد گل به همراه داشتند تا اینگونه به نظر بیاید که در حال رفتن به یک مراسم عروسی هستند.
وزیر کشور افغانستان در این کنفرانس مطبوعاتی گفت تمامی مهاجمان در عملیات نیروهای پلیس کشته شدند و یک حمله کننده انتحاری هم پیش از اینکه موفق به انجام چنین حمله ای شود، توسط پلیس بازداشت شده است.

'شبکه حقانی'

خشونت ها در ولایات لوگر، پکتیا و ننگرهار، شب گذشته پایان یافت، اما در کابل شماری از شورشیان تا ساعات اولیه بامداد امروز (دوشنبه) در کابل در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کردند.
رامین انوری، خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید که صدای انفجارها و تیراندازی سلاح سبک، تا حوالی ساعت چهار بامداد از منطقه وزیر اکبر خان در کابل شنیده می شد.
هلی کوپترهای ناتو نیز برای نظارت بر اوضاع، تا صبح بر فراز شهر پرواز کردند.
بسم الله محمدی، وزیر داخله افغانستان به خبرنگاران گفت که هدف اصلی مهاجمان در کابل، حمله به پارلمان افغانستان بوده است.
او گفت که یک نفر از مهاجمان که زخمی شده بود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و در اعتراف های خود گفته که برنامه حمله از سوی شبکه جلال الدین حقانی طراحی شده بود.
در یک عملیات مشابه که اخیرا به هدف سفارت آمریکا در کابل انجام شد نیز افراد مربوط به شبکه حقانی مقصر دانسته شدند.
در جریان حملات کابل، به ساختمان پارلمان افغانستان و سفارت روسیه در نزدیکی پارلمان، حملات راکتی صورت گرفت.
حملات جداگانه ای هم به اهداف سفارت های بریتانیا، آلمان و ژاپن انجام شد، اما مقامات می گویند، در این حملات به هیچ یک از کارمندان این سفارت خانه ها آسیبی نرسیده است.
در شهر جلال آباد، مرکز ولایت شرقی ننگرهار، یک بمبگذاری انتحاری در نزدیکی فرودگاه جلال آباد صورت گرفت و همچنین مهاجمان در ولایات پکتیا و لوگر، وارد ساختمان های دولتی و یک مرکز پلیس شده و به طرف نیروهای امنیتی تیراندازی کردند.
همزمان با این حملات، نیروهای امنیتی از برهم زدن برنامه سوءقصد به جان محمد کریم خلیلی، معاون رئیس جمهوری افغانستان خبر دادند. به گفته مسئولان امنیتی، گروهی از شورشیان که برای اجرای این عملیات، جلیقه های انتحاری به تن داشتند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
این بزرگترین حمله گروهی و سازمان یافته طالبان به اهداف مختلف در افغانستان، ظرف بیش از شش ماه اخیر بوده است.
طالبان با انتشار اعلامیه ای گفتند که این حملات، پاسخی به کشتار غیرنظامیان از سوی یک سرباز آمریکایی در قندهار و آتش زدن نسخه های قرآن در پایگاه نظامی بگرام بوده است.
یک سخنگوی طالبان همچنین گفت که این حملات، آغاز عملیات بهاری آنها در افغانستان است.




به فاصله کوتاهی پس از آغاز مجدد گفت و گوی های اتمی ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در استانبول، وزیر امور خارجه ایران گفته است "نخواهیم گذاشت موضوع گفت و گوهای اتمی به بن بست برسد".
علی اکبر صالحی یکشنبه شب ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران، نشست استانبول را موفق ارزیابی کرد و گفت: "ما قبلا هم بارها اعلام کرده بودیم که در این اجلاس به یقین یک قدم به جلو برخواهیم داشت."
گفت و گو های اتمی ایران با کشورهای ۱+۵ (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان) پس از ۱۴ ماه توقف، روز شنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار شد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از ایران و کشورهای۱+۵ هدایت مذاکرات را بر عهده داشتند.
دو طرف گفت و گوهای اخیر را "مثبت و سازنده" ارزیابی کرده اند و قرار است دور دوم این مذاکرات روز سوم خرداد در بغداد پایتخت عراق برگزار شود.
شورای امنیت سازمان ملل و پیش از آن آژانس بین المللی انرژی اتمی، با صدور قطعنامه های متعدد و تحریم های پی در پی خواستار توقف فرایند غنی سازی اورانیوم در ایران و صدور اجازه بازرسی بیشتر از تاسیسات این کشور شده بودند.
ایران می گوید که با غنی سازی اورانیوم اهداف صلح آمیز همچون تولید رادیوداروها را پی گیری می گیرد و قطعنامه های شورای امنیت را اجرا نخواهد کرد.
این کشور اخیرا اعلام کرده است که با تولید کافی اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی برای راکتور تحقیقاتی تهران، ممکن است ادامه غنی سازی تا این سطح را متوقف کند.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران درباره نحوه تصمیم گیری درباره موضوع اتمی در این کشور گفته است که "حضور در یک چنین نشست هایی مستلزم هماهنگی های فراوانی در داخل است و این گونه نیست که ما لحظه ای تصمیم بگیریم در یک نشست شرکت بکنیم و مثلا فی البداهه بخواهیم در آنجا اظهار نظر بکنیم، از قبل طراحی شده و در باره شیوه کار و مسائل قابل طرح بحث شده است."
در جریان مذاکرات اخیر اتمی در استانبول، رسانه های آمریکایی از درخواست نماینده این کشور برای دیدار و گفت و گوی دوجانبه با سعید جلیلی خبر داده بودند.
هرچند برخی از رسانه های ایرانی ابتدا از انجام گفت و گوی دوجانبه ایران و آمریکا در استانبول خبر دادند، اما دقایقی بعد این موضوع از سوی رسانه های نزدیک به حکومت ایران تکذیب شد.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا درخواست هیات آمریکایی با پاسخ منفی ایران رو به رو شد، گفته است که گفت و گو های استانبول، نشست گروه کشورهای ۱+۵ با ایران بود و مذاکره دوجانبه (میان دو کشور) نبود.
نقل قول اردوغان از اوباما برای رهبر ایران
آقای صالحی گفت: "ما نمی خواهیم به گونه ای عمل کنیم و یا اظهار نظر بکنیم که کسی را کوچک و یا بزرگ بکنیم."
او در عین حال به دیدار رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و میزبان نشست اتمی اخیر با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در روزهای نوروز سال جاری در مشهد اشاره کرده و گفته تا جایی که او اطلاع دارد "آقای اردوغان حامل نامه ای از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای ایران نبود."

آقای صالحی از قول نخست وزیر ترکیه در دیدار با آیت الله خامنه ای نقل کرده است که "رئیس جمهوری آمریکا به دنبال این است که بالاخره راه حلی برای برون رفت از موضوع هسته ای ایران پیدا بشود."
آیت الله خامنه ای در نخستین سخنرانی خود در سال جدید خورشیدی که در شهر مشهد انجام شد، گفته بود که ایران بمب اتمی ندارد و به دنبال تولید آن هم نیست.
رهبر ایران در اواخر سال گذشته خورشیدی هم در جمع شماری از دانشمندان اتمی ایران بار دیگر اعلام کرده بود که بمب اتمی را حرام می داند.
واکنش ها به نشست استانبول
ایالات متحده آمریکا از گفته های اخیر آیت الله خامنه ای استقبال کرده و در اولین واکنش به گفت و گوهای استانبول، آن را "اولین گام مثبت" تلقی کرده است؛ اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به ایران هشدار داده که اگر مذاکرات آغاز شده در ماه های آینده به پیشرفتی منجر نشود، تحریم های تازه علیه این کشور وضع خواهد شد.
به جز چهار دور تحریم های اقتصادی وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی، تحریم های یک جانبه سنگینی از جمله تحریم خرید نفت، در ماه های اخیر علیه ایران وضع کرده اند.
ناظران مسائل ایران می گویند که افزایش تحریم ها و آغاز تاثیر آنها بر اقتصاد ایران، و بالا گرفتن احتمال درگیری نظامی، در متمایل کردن رهبران ایران به از سرگیری مذاکرات اتمی موثر بوده است.

ایالات متحده آمریکا، پیش از آغاز اجلاس استانبول به ایران هشدار داده بود که "روزنه های گفت و گو در حال بسته شدن است و نشست استانبول می تواند آخرین بخت برای دیپلماسی باشد."
طرف های مذاکره از نتایج اولیه نشست استانبول استقبال و نسبت به گفت و گو های بعدی در بغداد ابراز خوشبینی کرده اند، اما اسرائیل از وقفه ۵ هفته ای میان گفت و گو ها در استانبول و بغداد انتقاد کرده است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درجریان نشستی با جوزف لیبرمن، از سناتورهای آمریکایی، گفته "تصور اولیه من این است که به ایران یک جایزه داده اید. به این کشور پنج هفته وقت داده اید تا بدون هر گونه محدودیتی به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد."
همزمان با کاهش جهانی قیمت طلا، رضایت طرف های گفت و گو از نشست استانبول و توافق بر سر دور بعدی مذاکرات، بر بازار ارز و طلای ایران تاثیر گذاشته و به کاهش قیمت دلار و سکه انجامیده است.




فرید براتی، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است که افزایش سو مصرف ماده روانگردان شیشه به صورت تزریقی خطر شیوع بیماری‌های عفونی و رفتارهای پرخطر را افزایش می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای براتی نسبت به افزایش سو مصرف هروئین در ایران نیز هشدار داده و گفته است: "براساس ارزیابی انجام شده از کلینیک‌ها و مراکز درمان اعتیاد شاهد افزایش مصرف این ماده مخدر هستیم."
آقای براتی خواهان حمایت بیشتر از برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی در بودجه امسال شده و گفته است که برای ایجاد خانه‌های 'بین راهی' (مکانی برای معتادان ترک اعتیاد کرده اما بی جا و مکان) به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.



جوانفکر خبر داد؛ مرتضوی نمی‌رود

image
علی اکبر جوانفکر معاون مطبوعاتی احمدی‌نژاد در یادداشتی ضمن حمله به نمایندگان مجلس و «زیاده خواه» خواندن آن‌ها از ادامه کار مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی خبر داده است.
به نوشته تابناک جوانفکر در مطلبی که در سایت شبکه ایران منتشر شده است، نوشته است: «رئیس جمهور، رنج سفرهای پی در پی را به جان می‌خرد تا اجتماعات گسترده مردم پرشور، باایمان و حاضر در صحنه را در جای جای این سرزمین، به رخ قداره‌بندهای غربی بکشد... احمدی‌نژاد پس از چند روز کار طاقت‌فرسا، از هرمزگان به تهران بازگشته و به تجربه نیز دریافته است که هیچیک از مدعیان و راحت‌طلبان به او خداقوت نخواهند گفت. در این سو، مدعیان زیاده‌خواهی وجود دارند که صندلی‌های سبز بهارستان، آن‌ها را برای اجرای ترفندی تازه علیه رئیس‌جمهور و دولتمردانش شارژ می‌کند. عده‌ای به حکمیت نشسته‌اند و سرگرم جد و جهدی ویرانگرند تا یکی از همکاران پرتلاش رئیس جمهور را از مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زیر بکشند.» وی ادامه داده است: «در این سو، برخی مجلسی‌ها روز یکشنبه گردهم آمدند تا به بهانه یک انتصاب قانونی، وزیر آقای احمدی‌نژاد را در صحن علنی استیضاح کنند و این در حالی است که رئیس جمهور با گام‌هایی استوار و مصمم پا به درون ساختمان بهارستان می‌گذارد تا از وزیر کارآمد خود دفاع کند. یکی را می‌فرستند تا راه را بر او ببندد و از آمدنش به صحن مجلس جلوگیری کند. به او می‌گویند که جمعی از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند و طرح استیضاح منتفی است. پاسخ می‌دهد که بنده آماده دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستم و بر سر موضوع استیضاح نیز هیچ تعهدی در کار نیست.» مدیر مسئول روزنامه ایران در ادامه می‌نویسد: «بازگشت آقای شیخ‌الاسلامی به محل کارش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادامه کار آقای سعید مرتضوی در سمت ریاست صندوق تأمین‌اجتماعی، یک درس پندآموز برای کسانی است که خود را فرا‌تر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازیهای پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد.»
این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که نمایندگان مجلس همچنان معتقدند که مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی کنار رفته است.








وزیرامورخارجۀ ایران: در مورد سطح غنی ساری می توان بحث کرد

نوشتۀ فواد روستائی
علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران
علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، دیشب در گفتگوئی با شبکۀ تلویزیونی جام جم، یکی از تلویزیون های ماهواره ای ایران گفت، غنی سازی اورانیوم طیفی گسترده از اورانیوم طبیعی تا اورانیوم ١٠٠٪ غنی شده را در بر می گیرد که می شود روی آن بحث کرد.

وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این مطلب افزود صحبت کردن در این مورد فعلاً زود است و این امر منوط می شود به مذاکرات بغداد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این سخنان علی اکبر صالحی اختصاص داده است چنین نتیجه گیری کرده است که از نظر وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، برغم خودداری تهران از چشم پوشی از حق قانونی خود در این عرصه، «کاهش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی تهران منتفی نیست».
علی اکبر صالحی در بخش دیگری از گفتگو با تلویزیون جام جم ادعا کرد که غربی ها به این نتیجه رسیده اند که ایران در هر شرایطی کار خود را پیش می برد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی در اظهار نظر در این مورد که آیا ایران در مذاکرات استانبول از مواضع خود عقب نشینی کرده یا امتیاز خاصی به طرف مقابل داده است گفت: همانطور که سعید جلیلی-(دبیر شورای عالی و امنیت ملی و مسئول پروندۀ هسته ای ایران، اعلام کرده است «ایران بر حق و حقوق خود پایدار و استوار است».
علی اکبر صالحی ضمن «ساختگی» خواندن پروندۀ هسته ای ایران و تأکید بر این که بسته شدن این پرونده به نفع طرفین است، کشورهای گروه (١+٥) را به آغاز اقداماتی در راستای «اطمینان سازی» تا نشست بغداد فراخواند تا در مذاکرات پایتخت عراق بحث مورد نظر سریع تر و روان تر به جلو حرکت کند.
باید یادآوری کنیم که کشورهای عضو این گروه به نوبۀ خود بارها جمهوری اسلامی ایران را به شفاف سازی و جلب اعتماد جامعۀ جهانی در ارتباط با فعالیت های هسته ای خود فراخوانده اند.
مذاکرات استانبول در روزشنبه (پریروز) پس از یک وقفۀ ١٥ ماهه از سرگرفته شد و طرفین در پایان گفتگوها ضمن مثبت و سازنده خواندن فضای مذاکرات، از حصول توافق برای از سرگیری گفتگوها در بغداد در ٢٣ ماه مه خبر دادند.








ادامۀ تنش میان ایران و امارات بر سر سفر احمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی

نوشتۀ فواد روستائی
سفر محموداحمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی
وزیران امورخارجۀ کشورهای عضوشورای همکاری خلیج فارس (امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین، سلطان نشین عمان، قطر و کویت) فردا (سه شنبه) برای بحث و تبادل نظر در این مورد، در دوحه، پایتخت قطر تشکیل جلسه می دهند.

امارات متحدۀ عربی در اعتراض به بازدید اخیر محمود احمدی نژاد- رئیس جهموری اسلامی ایران، از جزیرۀ ابوموسی، سفیر ایران در امارات را به وزارت امورخارجه احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی امارات از ابوظبی، مقامات وزارت امورخارجۀ این کشور در جریان احضار محمد علی فیاض- سفیر ایران در امارات، نامه ای را تسلیم او کردند که در آن به سفر احمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی اعتراض شده است.
در این نامه از جزیرۀ ابوموسی به عنوان «جزیرۀ اماراتی اشغال شده» یاد شده است.
همین خبرگزاری در گزارش خود افزود، شیح عبدالله بن زاید آل نهیان- وزیر امورخارجۀ امارات، دیروز (یکشنبه) در ملاقاتی با سفیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آنان را در جریان این سفر که از نظر او «اقدامی تحریک آمیز» به شمار می رود قرار داد.
وزیران امورخارجۀ کشورهای عضوشورای همکاری خلیج فارس فردا (سه شنبه) برای بحث و تبادل نظر در این مورد در دوحه ، پایتخت قطر، تشکیل جلسه می دهند.
باید یادآوری کنیم که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس ( امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین، سلطان نشین عمان، قطر و کویت) در روز پنجشنبه سفر محمود احمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی را محکوم کرده و آن را «اقدامی از سر بی مسئولیتی و در تضاد با روابط حسن همجواری» بین ایران و همسایگانش توصیف کرده بودند.
جمهوری اسلامی ایران و امارات متحدۀ عربی هر یک به جای خود، سه جزیرۀ تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را جزء لاینفک قلمرو خویش می دانند و سال هاست در این مورد با هم در گیر جنگ اعلامیه ها و بیانیه ها هستند.
ارتش ایران در سال ١٣٥٠ خورشیدی (١٩٧١ میلادی) پس از خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس دراین سه جزیرۀ کوچک خلیج فارس مستقر شد.
 






امان منطقی شاعر، نویسنده و سینماگرایرانی درپاریس درگذشت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 "امان منطقی" نویسنده، شاعرو سینماگرایرانی، روزشنبه چهاردهم ماه آوریل (بیست وششم فروردین ماه)، بدنبال یک بیماری طولانی چشم برجهان فروبست.

گفت و گو با منوچهر نامورآزاد
More 
رحمت قاسم بیگلو
امان منطقی درسال ١٣١٢درتهران زاده شد وپس گذراندن دانشکده افسری، درارتش ایران به خدمت پرداخت.
امان منطقی فعالیت سینمائی خود را از سال ١٣٣٦ وارد دنیای هنرهفتم شد و به عنوان تهیه کننده و نویسنده فیلم های مستند و تبلیغاتی وارد صحنه سینما درایران گردید. وی دردوران زندگی خود حداقل ٧٠٠ فیلم ساخت که برخی ازآنها عبارتند از: افیون- تب مرگ، سربازاسلام، مفسدین، شبگرد، میرم بابا بخرم، جبارسرجوخه فراری، شیخ صالح و صدها فیلم دیگر.
مراسم یادبود امان منطقی روزیک شنبه بیست و دوم آوریل درمرکز زرتشتیان پاریس برگزارخواهد شد.
***
درگفت و گوئی با منوچهر نامورآزاد ازدوستان وهمکاران امان منطقی ازوی درآغاز از جایگاه و تولیدات هنری امان منطقی پرسیدم
توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم...
 






ورود نخستین گروه ناظران سازمان ملل به دمشق

نخستین گروه از ناظران سازمان ملل متحد، شب گذشته، یک شنبه، وارد دمشق شدند و قرار است مأموریت خود را از روز دوشنبه (۱٦ آوریل)، آغاز نمایند. ناظران سازمان ملل بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که روز شنبه به تصویب رسید، وارد سوریه می شوند و قرار است بر مسئله اجرای آتش بس در این کشور نظارت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، روز دوشنبه، رژیم سوریه را به «خویشتن داری» دعوت کرد و از نیروهای مخالف دولت سوریه نیز خواست تا «همکاری لازم را با ناظران بین المللی» انجام دهند. 
ناظران سازمان ملل متحد در حالی مأموریت خود را در دمشق آغاز می کنند که ادامه گلوله باران و درگیری های میان طرفین بر تردیدها در خصوص اجرای طرح صلح کوفی عنان و برقراری آتش بس افزوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از روز پنج شنبه و اعلام رسمی آتش بس از سوی دولت سوریه تا صبح روز دوشنبه، ٤١ تن از شهروندان سوریه در نتیجه ادامه خشونت ها جان باخته اند.
شش تن از ناظران سازمان ملل متحد، از روز دوشنبه مأموریت خود را در سوریه آغاز کردند.
سرهنگ احمد حمیش، سرپرستی این گروه از ناظران سازمان ملل را برعهده دارد.
یک مقام سوری نیز گفته است که تعداد دیگری از ناظران به سوریه وارد خواهند شد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات در سازمان ملل متحد گزارش می دهد، در صورتیکه آتش بس برقرار نشود مذاکرات سیاسی انجام نخواهد شد و این مأموریت یکی از پیچیده ترین مأموریت هائی است که تاکنون سازمان ملل متحد انجام داده است.
درگیری های میان نیروهای امنیتی و مخالفان، امروز(دوشنبه) در مناطق شمال غربی سوریه ادامه داشت و ارتش سوریه شهر حمص، یکی از مناطق در دست کنترل مخالفان را گلوله باران کرد.
ناظران سازمان ملل بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که روز شنبه به تصویب رسید، وارد سوریه می شوند و قرار است بر مسئله اجرای آتش بس در این کشور نظارت کنند.
کوفی عنان ابراز امیدواری کرده است که درصورت توقف کامل خشونت ها در سوریه و پس از تصویب قطعنامه ای جدید، بیش از ٢۰۰ ناظر سازمان ملل وارد سوریه شوند.



آغاز فاز اول عملیات انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران


محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه ،۲۸ فروردین، در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی ایران، گفت: در سال گذشته برای كنترل آب های مرزی كشور بیش از ٢ هزار و ٣۰۰ میلیارد تومان اعتبار اضافه پرداخت شد تا در این خصوص اقدامات سریع تری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا"، عملیات اجرائی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی ایران، روز دوشنبه ،۲۸ فروردین، با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، در منطقه گوهرباران ساری آغاز شد.
این طرح با هزینه ای بالغ بر ٢ هزار و ٣۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد و قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران مجری انجام این طرح است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در تشریح گزارش جدید آبی ایران، گفته است: انتقال ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به مرکز کشور و انتقال یک میلیون متر مکعب از جنوب ایران به مناطق مختلف کشور از اهداف سالیانه این طرح است.
همین منبع تأکید می کند که این اقدام از طریق شیرین سازی آب در کنار دریا و انتقال آن با خطوط انتقال آبرسانی به مناطق مختلف کشور انجام می شود البته در برخی نقاط نیاز به پمپاژ آب خواهیم داشت.
استان های سمنان، قم و اصفهان از جمله استان های مورد نظر در این طرح هستند. 
محمود احمدی نژاد، در مراسم آغاز عملیات گفت که بدلیل تغییر اقلیم آب و هوائی در مناطق مختلف ایران و جهان، دولت برای مهار آب های مرزی و همچنین بهینه سازی مصرف آب در کشور برنامه ها و طرح های گسترده ای را به اجرا خواهد گذاشت.
 بخش اول طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی و استان سمنان، استان زادگاه محمود احمدی‌نژاد، ۲۴ ماه بطول خواهد انجامید.
به گزارش خبرگزاری ایرنا علاوه بر انتقال آب از شمال کشور، بخش دیگری از این پروژه به انتقال آب از جنوب کشور (خلیج فارس) اختصاص دارد که در صورت عملیاتی شدن این طرح یک میلیون متر مکعب  آب آشامیدنی و کشاورزی را از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می دهد.
محمود احمدی نژاد با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده در حوزه تأمین و توسعه منابع آبی گفت که کویر در حال گسترش است و باید آن را کنترل کنیم، بر این اساس یکی از مواردی که می‌تواند در جهت کنترل کویر مؤثر واقع شود انتقال آب است.
محمود احمدی نژاد از برنامه های گسترده در جهت مهار آب های مرزی نیز خبر داد.
طرح انتقال آب دریاهای شمال و جنوب ایران به مناطق مرکزی و خشک در چند دهه گذشته از سوی برخی کارشناسان ایرانی مطرح شده بود.





کارگران نساجی مازندران خواستار شدند:
اجراي قانون مشاغل سخت و زیان آور براي 300 کارگر اخراجی


ایلنا
نماینده کارگران نساجی مازندران گفت: سازمان تامین اجتماعی از اجرای قانون سخت و زیان آور در خصوص ۳۰۰ کارگر قراردادی نساجی مازندران سر باز می‌زند.
محمد نوبخت در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به مصوبه هیئت دولت در خصوص احتساب سوابق بیمه بیکاری کارگران اخراجی نساجی مازندران جزء سوابق مشاغل سخت و زیان آور، افزود: تامین اجتماعی استان از اجرای این مصوبه در خصوص کارگرانی که پیش از ابلاغ این مصوبه از بیمه بیکاری استفاده می‌کردند سر باز زده و دولت مجددا در خصوص این کارگران اصلاحیه‌ای فرستاد و ابلاغ کرد كه اجرای این مصوبه شامل همه کارگران نساجی ‌شود.
او با بيان اينكه سازمان تامین اجتماعی بابت سهم چهار درصدی در ازای بازنشسته کردن ۳۰۰ کارگر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از مالك کارخانه دریافت کرده است، ادامه داد: متاسفانه بعد از تعطیلات نوروز تامین اجتماعی استان از اجرای مصوبه خوداری کرده و علي‌رغم اینکه این مصوبه امضای مدیر عامل تامین اجتماعی استان را در خود دارد به بهانه اینکه دولت باید بار مالی آن را تقبل کند از اجراي آن سر باز می‌زنند.
نماینده کارگران در ادامه عنوان کرد: مدیر عامل کارخانه نساجی مازندران عدم نقدینگی و پائین بودن راندمان کار کارگران را بهانه کرده و ادامه کار و تولید را به صرفه نمی‌داند و خواستار تعلیق کارگران قراردادی و جایگزینی نیروهای جدید بجای نیروهای قدیم شده است.
او همچنین با اشاره به جلسه شورای تامین استان که مدیر عامل را مکلف کرده بود ادامه کار نساجی با شروع به کار کارگران شاغل ادامه پیدا کند،افزود: متاسفانه مدیر عامل کارخانه با این پیشنهاد موافقت نکرده و بر خواسته خود تاكيد دارد.
او با بیان اینکه سرمایه گذار کارخانه در خصوص رفع مشکلات نساجی مازندران هیچ اقدامی نکرده است خاطر نشان کرد: تنها کاری که صورت گرفته وارد کردن ماشین آلات جدید است که هنوز در انبار‌ها نگهداری می‌شوند و برای تولید نصب نمی‌شوند.
او با تاکید براینکه کارگران خواستار بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور با توجه به مصوبه استاندار و مدیر کل تامین اجتماعی مازندران هستند افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی به بهانه بار مالی، مصوبه دولت را اجرا نمی‌کند نباید مصوبه بازنشستگی ۳۰۰ کارگر قراردادی را امضاء می‌کرد.





نتقاد معاون استاندار تهران از بي‌تدبيري شهرداري:

خسارت‌ تاسيسات مترو در بارندگي‌، بيش ازصدها ميلياردتومان است


ایسنا
معاون عمران استاندار تهران با انتقاد شديد از بي‌توجهي شهرداري به لايروبي كانال‌هاي آب گفت: خسارت‌هاي ناشي از بارندگي روز گذشته تهران بيش از صدها ميليارد تومان است كه اين هزينه‌ها از جيب مردم مي‌رود.
محمدرضا محمودي در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: در بارندگي‌هاي ديروز به خط 4 مترو خسارت‌هاي سنگيني وارد شده و همچنان اين خط غيرفعال است و آب‌هاي جمع شده در داخل خط هنوز تخليه نشده و احتمال و خطر ريزش وجود دارد.
وي افزود: اين خط پس از تخليه آب جمع شده و همچنين تعمير تاسيسات قابل استفاده مجدد است.
محمودي با اشاره به شكسته شدن يكي از ديوارهاي كانال در منطقه كن گفت: علت اصلي اين خسارت لايروبي نشدن كانال‌ها بوده و خدمات شهري بايد قبل از آغاز بارندگي‌ها اين كانال‌ها را لايروبي مي‌كرد و متاسفانه اين اقدام صورت نگرفته و به علت بالا بودن حجم آب ديوار يكي از كانال‌ها شكسته و اين خسارت‌ها به بار آمده است.
وي افزود: در زمان مديريت سابق مترو ديواري در كنار مترو شهيد ستاري (بلوار فردوس) كشيده شده اما از آنجا كه اين ديوار از مقاومت كافي برخوردار نبوده و چون كانال‌ها كشش آب را نداشتند باعث شكسته شدن ديوار كانال و ورود آب به ايستگاه اكباتان وارد خط 4 مترو شده است.
محمودي با انتقاد شديد از عملكرد خدمات شهري شهرداري تهران همچنين به ايسنا گفت: در حال حاضر خسارت‌هاي زيادي به مترو خط 4 وارد شده و برآورد مي‌شود اين خسارت‌ها بيش از صدهاميليارد تومان باشد و مسئولين شهري بايد جوابگو باشند چراكه اين پولها از جيب مردم هزينه مي‌شود و متاسفانه با يك بي‌تدبيري اين خسارت‌ها به بار آمده است.
معاون عمراني استاندار تهران گفت: كاش مي‌شد شهردار تهران برخي از مديران بي‌كفايتش را عزل مي‌كرد تا مردم دلشان كمي راضي شود.
محمودي درباره خسارت‌هاي ناشي از بارندگي ديروز در باغات و محصولات كشاورزي روستايي استان نيز گفت: تاكنون گزارشي دراين‌باره به استانداري نرسيده است.





اولین گروه از ناظران کلاه آبی سازمان ملل وارد سوریه شدند

العربیه. نت فارسی
اولین گروه از ناظران سازمان ملل شب گذشته وارد دمشق شدند و قرار است ماموریت خود را از امروز دوشنبه 16 – 4 – 2012 آغاز کنند.
این ناظران در حالی وارد دمشق شدند که رژیم سوریه اعلام کرده است در صورت عدم مشارکت ناظران در اجرای همه بندهای طرح عنان مسئول محافظت از جان آنها نیست.
یک مقام سوری نیز که ناظران را همراهی می کرد تاکید کرد تعداد دیگری از ناظران وارد سوریه خواهند شد.
طلال حاج گزارشگر العربیه در نیویورک نیز به نقل از منابع موثق اعلام کرد رابرت مود ژنرال نروژی که قرار بود ریاست تیم ناظران را برعهده بگیرد به کشور خود بازگشت و از همراهی ناظران به سوریه بازماند.
این ژنرال نروژی هفته گذشته پس از تشکیل یک تیم فنی با دولت سوریه در مورد صلاحیت ها و امکانات ناظران وارد مذاکرات شد.
احمد فوزی سخنگوی نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب نیز بازگشت ژنرال مود به کشورش را تایید و اعلام کرد کوفی عنان فرمانده جدیدی برای ناظران انتخاب خواهد کرد.
فوزی در گفتگو با العربیه اعلام کرده بود شش تن از ناظران شب یکشنبه وارد دمشق خواهند شد و هنگام انجام ماموریت کلاه آبی بر سر خواهند گذاشت.
او تاکید کرد تعداد این ناظران به زودی به 25 تن خواد رسید و از مناطق مختلف سوریه بازدید خواهند کرد.
ناظران بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وارد سوریه خواهند شد و قرار است بر مسئله اجرای آتش بس در این کشور نظارت کنند.





آندرس برینگ برویک با «سلام فاشیستی» در اولین جلسه دادگاه شرکت کردجـــرس:
 محاکمه آندرس برینگ برویک نروژی، روز دوشنبه به اتهام قتل ۷۷ نفر، در اسلو پایتخت نروژ شروع شد.
به گزارش یورو نیوز، او در اولین جلسه محاکمه خود با «سلام نظامی نازی» در برابر قاضی و در صندلی متهم نشست.
محاکمه آندرس برینگ برویک به اتهام انفجار بمبب در اسلو، اقدام به تیراندازی و کشتار جمعی ۷۷ نفر یکی از رویداد‌های حساس در نروژ و مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی این کشور است.
او با اعتراف به قتل ۷۷ نفر، از پذیرقتن مسئولیت کیفری امتناع کرده است. در صورتیکه رای دادگاه دایر بر جنون او باشد، برویک به مراکز روانپزشکی منتقل خواهد شد. در صورتیکه دادگاه او را به لحاظ روانی سالم تشخیص دهد، متهم به ۲۱ سال زندان قابل تمدید به حبس ابد محکوم خواهد شد.
اولین جلسه دادگاه، قرائت کیفر خواست متهم، دفاع اولیه او مبنی بر پذیرش اتهام قتل یا عدم پذیرش آن و اعلام تاریخ جلسات بعدی دادگاه خواهد بود.
خانوداه‌های قربانیان که ۶۹ نفر آن‌ها جوانان و نوجوانان بودند در محل دادگاه حاضر شدند.
آندرس برینگ برویک تابستان سال گذشته ۷۷ نفر را در نروژ به قتل رساند. ۸ نفر از آن‌ها طی انفجار بمب توسط او در مرکز اسلو و ۶۹ نفر در اردوگاه تابستانی جوانان حزب کارگر در کنار دریا با شلیک رگبار اسلحه بروینگ به قتل رسیدند.
به گزارش بی بی سی، او می گوید حزب حاکم کارگر به دلیل مدارا با مسلمانان، هدف "حملات مشروع" او بوده و می خواسته نروژ و اروپا را از تبدیل شدن به "مستعمره مسلمانان" نجات دهد.




زنجیره‌ نور برای جانباختگان راه آزادی در ایران و سوریه جـــرس:
 بنا به گزارش های رسیده، روز شنبه ۱۴ آوریل، ۲۶ فروردین ماه، گروه زیادی از ایرانیان و سوری‌های مقیم هامبورگ آلمان و شهرهای اطراف، جهت پاسداشت خون کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸یران، قربانیان اخیر و هر روزه سوری به دست دیکتاتوری آن کشور، مراسم بزرگداشتی برپا داشتند.
به گزارش صفحه فیس بوکی «گروه ۲۲ خرداد» هامبورگ، در این مراسم از زن و کودک، پیر و جوان، ایرانی و سوری، دوشادوش هم و با در دست داشتن شمع، به یاد قربانیان راه آزادی در یکی‌ از خیابانهای مرکزی شهر گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند و همزمان از تداوم امید در میان مبارزان خبر دهند.
جمعیت حاضر با برپا کردن زنجیره‌‌ای از نور از بهار عربی‌ در سوریه و جنبش سبز ایران یاد کردند و اعلام نمودند که بازماندگان و مبارزان، همچنان با بیداری و هشیاری به دموکراسی می‌ اندیشند و در راه روشن آزادی و صلح از هیچگونه تلاش مسالمت آمیزی دست بر نخواهند داشت.
در ادامه این گردهمائی، بیانیه‌ای در دفاع از مردم مظلوم سوریه و همچنین شهدای جنبش سبز ایران و زندانیان سیاسی از قرائت شد.
گفتنی است این همایش به همت،گروه ۲۲ خرداد هامبورگ، مادران ایرانی‌ هامبورگ- حامیان ماداران پارک لاله و گروه دانشجویان و فارغ تحصیلان سوریه برگزار شد.





پیام میر سبز در شهر پیچیده است

بازار کتاب در جست‌و‌جوی «وجدان بیدار»

کلمه – زهره نقیبی:
این روزها اگر سری به بازار کتاب بزنید، کتاب “وجدان بیدار” رکوردزنی می کند. از تعداد مراجعه و تقاضا برای خرید کتاب تا همهمه هایی که میان برخی فروشندگان بی خبر ایجاد شده که راز این بیداری وجدان چیست که بعد از این همه سال، نام این کتاب را بر سر زبانها انداخته است.
حال و هوای این روزهای بازار کتاب تهران، سبز است. پیام میرحسین در شهر پیچیده و با توصیه برای مطالعه کتاب “وجدان بیدار” مردم سبز سرزمین که حالا ۱۴ ماه است از پیام ها و بیانیه های رهبر سبز در حصر محروم مانده اند، در تکاپو برای دسترسی به این کتاب و خواندن آن هستند.
در حال حاضر چاپ کتاب وجدان بیدار تمام شده و اینطور که برخی کتابفروش ها می گویند، به ناشرین آن اجازه چاپ مجدد داده نشده است. این موضوع، برخی را به تکاپو انداخته تا نسخه‌ی کپی شده‌ی آن را وارد بازار کنند. تعجب نکنید اگر برای خرید این کتاب قیمت های مختلف از ۵ هزار تومان تا ۷ و ۸ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان هم رو به رو می شوید. برخی کپی‌ها با کیفیت است و برخی هم با فونت ریز و ارزان تر. علاوه بر کتاب فروشی ها، بازار دستفروش ها هم داغ است. اگر احیانا نسخه کپی شده‌ی کتاب را نداشته باشند با یک تلفن آن را فراهم می کنند. برخی از انتشارات صاحب نام هم خبر می دهند که با وجود ممنوعیت برای چاپ کتاب قرار است به هر شکل چاپ مجدد آن صورت بگیرد. به گفته‌ی کتابفروشان تهرانی، نسخه های باقی مانده از این کتاب در کتابفروشی ها در همان روزهای اول پس از معرفی، به فروش رفته و به دلیل ممنوعیت انتشار آن و تقاضای بالا، نسخه کپی شده‌ی آن وارد بازار شده است.
گزارش میدانی خبرنگار کلمه از بازار کتاب تهران حاکی از آن است که با وجود فراخوان رسانه های سبز برای همراهی با میر سبز، مردم خود پیش از آن این همراهی را به شیوه‌ی دیگری شکل داده اند.
*       *       *
برای پرس و جویی در بازار کتاب در مورد وجدان بیدار “اشتفان تسوایگ” از میدان انقلاب شروع می کنم و تا کریم خان در کتابفروشی ها و انتشارات مختلف پیگیر کتاب می شوم. کمتر فروشنده ای است که طی هفته های اخیر اسم این کتاب را نشیده باشند و از مراجعه فراوان برای خرید آن خبر ندهد. از کتابفروشی ها و انتشارات مختلف تا حتی دستفروش ها، به دلیل تقاضای بالای مردمی در این طرح سبز همراه شده اند.


نسخه‌ی کپی‌شده‌ی کتاب وجدان بیدار، با جلد سبزوجدان بیدار با جلد سبز هم به بازار آمد
پله های زیر زمین یکی از بازارهای کتاب را که به سمت پایین می روم، دست نوشته ای خودنمایی می کند: ” وجدان بیدار رسید “.
وارد کتابفروشی می شوم و سراغ کتاب را می گیرم که سه نسخه متفاوت کپی شده مقابلم قرار می دهد، دو کتاب با جلد زرد و یک شکل که تنها تفاوت آن در کیفیت و چاپ است و کتاب دیگر هم با جلد سبز است. ابتدای یکی از آنها را باز می کنم، توضیحی که در سایت کلمه در مورد کتاب آمده بود، ابتدای آن آمده است. فروشنده که مرد میانسالی است، می گوید: برای موج سبز است. می گویم: جنبش سبز. توضیح می دهد که کتاب بی نظیری است و استقبال از آن عالی بوده است. ادامه می دهد: اگر یک بار بی بی سی هم اعلام کند عالی تر می شود. همه با خبر می شوند.
در مورد محتوای کتاب سوال می کنم که می گوید تازه خواندن آن را آغاز کرده است، و توضیح می دهد: تا زمانی که تقاضا به همین شکل باشد، کپی آن را ادامه می دهیم. روی سه کتاب قیمت های ۵ هزار تومان، ۷ هزار و ۱۰ هزار تومان درج شده است.
به کتاب فروشی دیگری می روم. اسم کتاب را که می شنود، می پرسد: قضیه این کتاب چیست؟ مراجعه زیاد داریم. وقتی برایش توضیح می دهم، اشاره به آدم ربایی مارکز می کند که از آن استقبال خوبی شد. بعد هم اسم کتاب و نویسنده آن را در برگه ای یادداشت می کند و می گوید: در لیست سفارش قرار می دهم.
از ممانعت در چاپ تا انتشار پنهانی
یک کتابفروشی وعده‌ی فردا و آن یکی قول دو روز دیگر را می دهد و می گوید: انتشار مجدد آن ممنوع شده است و همین که در بازار است، کپی کتاب است.
فروشنده‌ی جوانی معتقد است: اولش جلوی آن مقاومت می کنند. یکی دو هفته دیگر چاپ اصلی پیدا می شود. او که به تقاضای بالای مراجعه برای خرید این کتاب اشاره می کند، می گوید: طبیعی هم هست، چون آقای موسوی دعوت به خواندن کرده است. توضیح می دهد که کپی کار نمی کنند، و ضمن آن می گوید: با این حال اگر تکلیف چاپ اصلی آن معلوم نشود، مجبوریم همین نسخه های کپی را بیاوریم. کیفیت خوبی هم دارند.
کتابفروش دیگری هم درحالی می گوید کتاب دیگر در بازار نیست که همکارش توضیح می دهد: اصل کتاب قاچاقی چاپ شده، هفته بعد وارد بازار می شود.
با این حال در بسیاری از کتاب فروشی ها، حتی کتابفروشی های شناخته شده، نسخه کپی شده‌ی کتاب وجدان بیدار پیدا می شود.
فروشنده ای می گوید: کتاب خوبی است. من هم در حال خواندن آن هستم. از موضوع کتاب سوال می کنم، می گوید: یک مسیحی است که با خشک اندیشان این دین مبارزه می کند. نثر روانی هم دارد. کتاب برای جنبش سبز است، خوب هم استقبال شده است. همین امروز ۸ تا فروختم.
مسیر را به سمت کتابفروشی دیگر ادامه می دهم. به محض شنیدن نام کتاب، نسخه کپی شده‌ی آن را می آورد و می گوید: صدها نفر تا حالا مراجعه کردند و همین کتاب را بردند. کامل است. نسخه اصلی ممنوع شده است و غیر از این چیزی پیدا نمی شود.
همزمان خانم جوانی برای وجدان بیدار مراجعه می کند، می گوید که به تعداد زیادی از این کتاب می خواهد. در موجودی کتابفروشی تنها پنج کتاب باقی مانده که فروشنده می گوید: نامحدود با تخفیف سفارش می گیرد. مشتری دیگری هم به بحث آمده و می گوید: با اصلش فرق ندارد. من خودم از همین جا خریدم. با این حال یکی از مشتریان او به آرامی نشانی انتشاراتی در همان حوالی را می دهد که نسخه اصلی کتاب در آن یافت می شود. اگر چه پیگیری برای نسخه اصلی آن بی نتیجه می ماند.
برخی انتشاراتی های معروف هم اگر چه می گویند نسخه کپی کار نمی کنند اما اگر آشنایی پیدا کنی، حتی از طریق آنها هم می توان به وجدان بیدار رسید. یکی از فروشندگان آنها از قیمت های بازار سوال می کند و سپس می گوید: ۱۰ هزار تومان خرج کردن برای کتاب توصیه شده از موسوی عدد زیادی نیست.
فروشنده جوان یکی از کتابفروشی ها با اعلام اینکه این کتاب چاپ تمام است، اشاره می کند: از موقعی که آقای موسوی اعلام کردند روزی نیست که مراجعه برای خرید این کتاب نباشد. اما ما چون کپی کار نمی کنیم، این کتاب را نمی آوریم. مگر آنکه تجدید چاپ شود، که آن هم بعید میدانم، مثل اینکه ممنوع شده است. اما اصل کتاب دیگر نایاب شده است.
جواب ها همه یکی است. پیام میر سبز از داخل حصر به همه رسیده است. پیامی که ترس از خواندن یک کتاب توصیه شده از سوی او نیز، حاکمیت را به واهمه انداخته، تا جایی که به گفته‌ی اهالی کتاب، وزارت ارشاد از چاپ آن ممانعت کرده است.
وارد کتابفروشی دیگری می شوم، پیرمرد در حال مطالعه کتاب است. از کتاب وجدان بیدار سراغ می گیرم که کتابش را می بندد و روی میز می گذارد و کتاب را از زیر میز مقابلم قرار می دهد و می گوید: کتاب خوبی است؛ اما دیگر تمام شد. ممنوع است. اصلش دیگر پیدا نمی شود. من کتاب را قبل از اعلام آقای موسوی خواندم، کتاب خوبی است. نویسنده کلا مهم است. تسوایگ بعد از گوته از مهم ترین نویسنده های آلمان است. ولی خود کتاب بیشتر درباره‌ی اصلاح طلبی دینی است. منازعات مذهبی که در دنیای پروتستان اتفاق می افتد در فضای کاتولیکی آن موقع، کتاب متاثر از آن است. نثرش هم خیلی سنگین نیست. جزو کتابهای پابلیک این نویسنده است. او سپس می گوید: صدها نفر مثل شما برای این کتاب مراجعه کرده اند.
یکی از انتشاراتی ها هم می گوید: تنها ۳ تا ۴ نسخه اصلی کتاب را داشته که همان هم پس از رسیدن پیام میرحسین به فروش رفته است. می گوید: به درخواست مشتریان به انبار هم سر زدیم و پیگیر شدیم اما موجودی این کتاب صفر شده است.
رقابت بر سر فروش وجدان بیدار
در مسیر، سراغ دستفروش های کتاب هم که می روم، بلااستثنا همگی نسخه کپی شده‌ی کتاب را دارند. رقابتی بین آنها برای فروش این کتاب در جریان است. هریک نسخه ای را که برای فروش دارد، بهتر از دیگر نسخه های کپی شده می داند. یکی از آنها می گوید: فروشش ممنوع است. علت را که می پرسم، می گوید: حتما ایرادی داشته که ممنوع کردند. من بی خبرم. اما خدا رو شکر بازار ما که برایش پر مشتری است.
از دستفروش دیگری در مورد تقاضا برای کتاب وجدان بیدار سوال می کنم که می گوید: شما صدمین نفر هستید.
یکی از دستفروشان میدان انقلاب هم که پسر جوانی است، تاکید دارد که کتابش با آنکه کپی است اما کامل است. می گوید: می خواهی پیام کتاب را بگیری؟ اصل و کپی فرقی ندارد. یک “واو” هم از این کم نشده است. ببر، نایاب است و پیدا نمی کنی.
دستفروشی هم اسم کتاب را که می شنود، می گوید: همین که برای سبزهاست؟ هر چه بود امروز تمام شده. او نشانی کتابفروشی داخل یکی از بازارهای کتاب را می دهد که آن هم نسخه کپی شده‌ی کتاب را دارد.
هر شهروند پنج نفر را از وجدان بیدار مطلع کند
مسیر را به سمت کتابفروشی های قدیمی ادامه می دهم. فروشنده در حالی که در حال چیدن کتاب در قفسه ها است، اسم کتاب را که می شنود، با صدای بلند می پرسد: چه خبر هست همه سراغ این کتاب را می گیرند؟ می دانید شما چندمین نفر هستید؟ می پرسم: چندمین نفر؟ باز سوال می کند منبع کنکوری چیزی شده است؟! دهها نفر مراجعه کردند مثل شما. توضیح می دهم که میرحسین موسوی این کتاب را برای مطالعه معرفی کرده است. می گوید: مثل آدم ربایی مارکز؟
همزمان خانم جوانی هم پیگیر کتاب می شود که وقتی از او سوال می کنم، می گوید: این دومین کتابی است که آقای موسوی معرفی کرده است. می پرسم از کجا باخبر شده است، که می گوید: بالاخره کسی بی خبر نمی ماند، و ادامه می دهد: قرار است هر شهروند این کتاب را به ۵ نفر معرفی کند.
به کتابفروشی دیگری مراجعه می کنم و مشغول جست و جو در قفسه های آن می شوم و همزمان می گویم: وجدان بیدار بین این کتابها پیدا می شود؟ می گوید: برو جلوی دانشگاه، زیراکس کردند می فروشند. خیلی هم با کیفیت است. ادامه می دهد: تا موسوی اعلام کرد، همه مراجعه کردند برای کتاب. اصلا کسی نگاه هم به این کتاب نمی کرد. اجازه چاپ هم نمی دهند. اگر اجازه چاپ بدهند که میره تو لیست پرفروش ها.
بیشتر کتابفروشی های قدیمی نشانی پاتوق دستفروش ها را برای تهیه نسخه کپی کتاب می دهند.
فروشنده دیگری می گوید: جلوی کتابفروشی های میدان انقلاب کپی اش هست. چون چاپ کتاب تمام شده اما این صحبت آقای موسوی شده است، کپی کردند، کیفیتش هم خوب است. کتابفروش ها از آنها می خرند. توی این یک هفته اینقدر آمدند دنبال این کتاب که حسابش از دستم خارج شده است.
سوال می کنم از کجا مطلع شده است، که می گوید: سه چهار نفر اول که آمدند، کنجکاو شدم که چه خبر است. بعد پرسیدم، گفتند داستان این است. من این کتاب را نخواندم. برو بازار بزرگ کتاب انقلاب، ببین چه خبر است برای این کتاب. ادامه می دهد: گزارش آدم ربایی هم بود که من خیلی سال پیش خوانده بودم. اما این را نخواندم. به هر حال چون موسوی گفته، مردم می آیند سراغش.
فروشنده دیگری توضیح می دهد: همه مغازه ها ندارند، اما کنار خیابان پر است. توی این یک هفته گذشته اینقدر آمدند، چون موسوی اعلام کرده بخوانید. مشتری دیگری که مرد میانسالی است و در میان انبوه کتابهای قدیمی در حال جست و جو است، می پرسد: موسوی نخست وزیر؟ مغازه دار می گوید: به دخترانش پیام داده است. گزارش یک آدم ربایی هم بود. آن هم خوب فروش داشت. شباهت هایی هم با شرایط امروز داشت. این هم حتما مرتبط است. مشتری می گوید: خوب است، حداقل فرهنگ کتاب خوانی بیشتر می شود.
ظاهرا پیام میر سبز در شهر پیچیده است. همه در تکاپو برای رسیدن به یک “وجدان بیدار” هستند …





درخواست مجوز راه پیمایی به وزارت کشور ارسال شد

کارگران به صورت خودجوش در روز کارگر راهپیمایی می‌کنند

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: ‌در صورت عدم ارائه مجوز از سوی وزارت کشور، کارگران با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی به صورت خودجوش راهپیمایی می‌کنند.
علی اکبر عیوضی عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با ایلنا برگزاری راهپیمایی را جزء خواسته‌های صنفی کارگران در سال جاری اعلام کرد و گفت: وزارت کشور به منظور تحقق شعار رهبری در خصوص حمایت از کار و تولید باید مجوز برگزاری راهپیمایی را به کارگران سراسر کشور بدهد.
او برگزاری راهپیمایی را از تعهدات ایران طی مقاوله نامه‌های سازمان بین المللی کار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دولت به دلیل عدم ارائه مجوز برخلاف مقاوله نامه‌های سازمان بین المللی کار عمل می کند و در صورتی که امسال هم نسبت به ارائه مجوز در این روز اقدام نکند، سازمان بین المللی کار به این مسئله وارد خواهد شد.
او تحقق شعار حمایت از کار و تولید را در گروی حمایت از کارگران اعلام کرد و گفت: در حال حاضر عده‌ای از عناصر دولتی از برگزاری راهپیمایی در روز جهانی کارگر ممانعت می کنند و این در حالیست که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی وزارت کشور باید مجوز برگزاری راهپیمایی را به کارگران بدهد.
درخواست برگزاری مجوز راهپیمایی
خانه کارگر خواستار دریافت مجوز برگزاری راهپیمایی در روز جهانی کارگر شد.
علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر در حاشیه آخرین جلسه ستاد مرکزی گرامیداشت هفته کارگر،به خبرنگار ایلنا گفت: درخواست برگزاری مجوز راهپیمایی روز کارگر را در راستای حمایت از تولید ملی و فرمایشات رهبری به وزارت کشور ارائه کردیم ولی تا کنون در خصوص کلیات آن نظری ارائه نشده است.
محجوب ادامه داد: از وزارت کشور خواستاریم که سریعا اعلام نظر کنند و سپس در خصوص محل و زمان برگزاری راهپیمایی به اجماع می‌رسیم.
او راهپیمایی روز کارگر را جزء حقوق صنفی کارگران اعلام کرد و افزود: کارگران در خصوص راهپیمایی روز کارگر همواره در سال‌های گذشته با مشکلاتی در روند ارائه مجوز مواجه بودند و این در حالیست که راهپیمایی روز کارگر طبق اصل ۲۷ قانون اساسی از حقوق اصلی کارگران است.
محجوب حمایت از کار و تولید را در گرو حمایت از کارگران سراسر کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: در راستای اجرای بیانات مقام رهبری امیدواریم که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با برگزاری راهپیمایی در روز جهانی کارگر موافقت کند.



رمق دریاچه ارومیه رو به پایان است

در ادامه خطر خشک شدن دریاچه ارومیه، حسنی صدر با تاکید بر اینکه رمق دریاچه ارومیه رو به پایان است، گفت:اگر از سوی مسئولان ذی ربط،نمایندگان مجلس و دولت به دریاچه ارومیه کمکی نشود دیگر شاهد حیات این دریاچه نخواهیم بود.
موید حسنی صدر نماینده مردم ارومیه در گفتگو با ایلنا با بیان این که رساندن آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه با کندی صورت می‌گیرد،گفت: اگر به همین منوال مسئولان بخواهند به دریاچه ارومیه کمک کنند قطعا دیگر شاهد وجود چنین دریاچه‌ای در ایران نخواهیم بود.
وی در ادامه افزود: مسئولان باید هر چه سریع‌تر آب‌های سطحی را به این رودخانه روانه کننند و برای عدم تبخیرآب این دریاچه دیوار ساحلی احداث کرده و آب دریاچه را به درون آن سوق دهند.
حسینی صدر بیان کرد:دریاچه ارومیه نیاز به کمک و همکاری همه جانبه دارد و همه ملت ایران باید به حل این معضل محیط زیستی کمک کنند.




تعلیق فعالیت‌های یک تشکل دانشجویی منتقد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور (صنعت آب و برق) تعلیق شد.
به گزارش دانشجونیوز، در پی شکایت های متعدد بسیج دانشجویی، هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرد.
فشار برای توقف فعالیت های این انجمن پس از برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری در ۲۰ آذر ماه سال ١٣٩٠ به اوج خود رسیده بود.
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که روز یکشنبه ۲۰ آذر به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه آب و برق شهید عباسپور در این دانشگاه حضور پیدا کرده بود، با اعتراض دانشجویان روبه‌رو شد.
دانشجویان معترض حاضر در این مراسم با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی چون؛ احمد زیدآبادی، مصطفی تاجزاده، نسرین ستوده، مجید توکلی و… و همچنین با حمل برخی از پلاکاردهای حاوی شعارهای اعتراضی، به حسین شریعتمداری اعتراض نموده که این امر موجب عصبانیت و استفاده ازالفاظ توهین آمیز از سوی وی در ارتباط با این دانشجویان شده بود.
یکی از دانشجویان دختر نیز پلاکاردی را در دست داشته که در آن نوشته شده بود: «کیهان، رسانه فاشیست»
در بخش انتهایی این سخنرانی یک دانشجوی معترض دیگر خطاب به دانشجویان و شریعتمداری گفت: «متاسفم برای دانشگاه و دانشجویی که سخنران و سخنگوهایش حسین بازجو هستند، یک عمر است روزنامه در دست توست.»
بر اساس این گزارش، سه روز بعد از حضور شریعتمداری در دانشگاه شهید عباسپور که با حرکت اعتراضی دانشجویان مواجه شد، صادق وفایی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه عباسپور، در مصاحبه ای با خبرگزاری های حکومتی خواستار تعلیق فعالیت انجمن اسلامی این دانشگاه شده بود.
وی در سخنان خود گفته بود که “اسناد تخلفات انجمن به اصطلاح اسلامی این را دانشگاه در اختیار مسئولان دانشگاه قرار داده‌اند و منتظر برخورد قانونی با این تخلفات هستند”. این مسئول بسیج دانشجویی در ادامه خواستار توقف فعالیت های این انجمن شده بود.
پیش از این در اسفند ماه سال ٨٨ نیز هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرده بود. انجمن اسلامی دانشگاه شهید عباسپور از معدود تشکل های مستقل دانشجویی بود که در سال های اخیر در دانشگاه های کشور اجازه فعالیت داشت.
با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨۴ پروژه تعطیل کردن انجمن های اسلامی منتقد به حاکمیت آغاز شد و شمار زیادی از دانشجویان در سال های اخیر به واسطه فعالیت در این تشکل های دانشجویی، احکام محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه دریافت کرده اند.



برگزاری آخرین جلسه دادگاه روزنامه اعتماد ملی/ حکم هفته آینده صادر می‌شود

در پی برگزاری آخرین جلسه دادگاه روزنامه اعتماد ملی، مدیرمسئول این روزنامه از صدور حکم در هفته آینده خبر داد. حق شناس همچنین اعلام کرد که هیئت منصفه دیروز در رابطه با این پرونده تشکیل شور داد و در اکثر موارد روزنامه اعتماد ملی را مجرم شناخت.
دیروز پنجمین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.
ایسنا گزارش داد که در این جلسه که به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد،‌ محمدجواد حق‌شناس مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی به دفاع از خود پرداخت. سپس وکیل مدافع مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی نیز به بیان دفاعیان خود از موکلش پرداخت و در جلسه دادگاه آخرین دفاع نیز اخذ شد.
در جلسات گذشته محمدجواد حق‌شناس در خصوص شکایت‌های مطرح شده نسبت به روزنامه متبوع خود توضیحاتی را بیان کرده بود و در این جلسه در خصوص دو شکایت مطرح شده از سوی دادستان عمومی و انقلاب وقت به ارائه دفاعیات پرداخت.
امروز مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی هم در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه پنجمین جلسه دادگاه روز گذشته برگزار شد، گفت: اولین شکایتی که از روزنامه اعتمادملی انجام شد مربوط به سال ۸۵ می‌باشد و در ۲۰ مرداد ۸۸ نیز شکایت‌هایی از این روزنامه به عمل آمد.
وی در ادامه افزود: شکایت‌های مطرح شده از روزنامه اعتماد ملی را می‌توان به ۳ بخش تقسیم کرد، بخشی که مربوط می‌شود به مدعی العموم و بخش دولتی و بخش خصوصی که ۱۰ در صد شکایت‌ها را به خود اختصاص داده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دادسرای کارکنان دولت در ۲۷ مرداد ۸۸ روزنامه اعتماد ملی را به صورت موقت توقیف کرد و بازپرسی در زمان مرتضوی دادستان وقت تهران انجام پذیرفت تا اینکه در اوایل سال ۹۰ پرونده از دادسرا به دادگاه احاله شد.
این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: پرونده روزنامه اعتماد ملی با ۳۴ بند کیفر خواست از دادسرا به دادگاه کیفری استان و قضاوت مدیر خراسانی فرستاده شد.
وی ادامه داد: پس از ارسال پرونده از دادسرا به دادگاه کیفری استان چندین جلسه تشکیل شد که آخرین جلسه مربوط به ۲۷ فروردین با حضور هیئت منصفه بود.
حق‌شناس به دستور جلسه روز گذشته اعتماد ملی در دادگاه کیفری استان اشاره و بیان کرد: جلسه روز گذشته مربوط می‌شود به شکایت مدعی العموم در رابطه با چاپ مقاله‌ای که درباره اعتراف متهمان در ۸۸ بیان شده بود و دیگری نیز چاپ بخش‌هایی از نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی. که در دادگاه از موارد اتهامی دفاع کردم.
این استاد دانشگاه در رابطه با دفاع خود درباره کیفر خواست چاپ مقاله اعترافات متهمان اظهار داشت: انتشار کیفرخواست صادره علیه متهمان در روزنامه ملی با درخواست و اصرار دادستان وقت تهران انجام شد.
وی همچنین در رابطه با چاپ نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد: در‌‌ همان زمان که دیدیم چاپ چنین نامه‌ای مغایر با اصول و روند کلی روزنامه و فضای موجود در آن زمان بود بخش‌هایی از نامه را حذف کردیم.
این فعال سیاسی به خاطره‌ای از جلیلی در روند مذاکرات با کا‌ترین اشتون که جلیلی در آن روز با اشاره به روزنامه اعتماد ملی یاد آور شد که حتی منتقدین دولت نیز به دنبال دستابی ایران به حقوق هسته‌ای هستند اشاره کرد و گفت: روزنامه در طول انتشار در راستای منافع ملی و رعایت قانون قدم برداشته است.
حق‌شناس یادآور شد: در روز خبرنگار احمدی‌نژاد از بخش‌های دولتی خواست که شکایت خود را از اعتمادملی پس بگیرند که در این راستا حدود ۲۰ بخش دولتی که از اعتماد ملی شکایت کرده بودند بجز بسیج دانشجویی و بنیاد حفظ آثاز دفاع مقدس و سازمان نظام دامپزشکی و تربیت بدنی در زمان تصدی علی آبادی از شکایت خود علیه روزنامه اعتماد ملی صرف نظر کردند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی تصریح کرد: برخی از اعضای هیئت منصفه مطبوعات همچون حبیب الله عسگر اولادی در هیچ یک از جلسات چهارگانه رسیدگی علیه روزنامه اعتماد ملی حضور پیدا نکرده‌اند.




ناتوانی دولت از مهار قیمت مسکن/ اجاره‌ها همچنان می‌تازند

در حالی که یک عضو کمیسیون عمران از افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی اجاره بهای مسکن در کلانشهرها خبر می دهد و رسانه ها هم از تفاوت اطلاعات گزارش جدید مرکز آمار با ادعاهای وزیر مسکن پرده برداشته اند، انبوه سازان مسکن نیز اعلام می کنند که ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران در روزهای اخیر موجب توقف ساخت و سازها شده و احتمالا موجب افزایش شدید قیمت مسکن خواهد شد.
دیروز مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران از افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی اجاره بها در کلان شهرها خبر داد و گفت: در سال های اخیر دولت اقداماتی در خصوص مسکن مهر انجام داده اما به دلیل مشکلات متعدد در این بخش تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
سایت مشرق هم به مقایسه اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت خانه و اجاره بها در سال گذشته و اعدادی که مرکز آمار ایران در این باره اعلام کرده، پرداخت و نتیجه گرفت که بین اطلاعات این دو، تفاوت فاحشی وجود دارد. در این مقایسه به ادعای نیکزاد در ۹ فروردین ۹۰ اشاره شده که گفته بود: “در سال جاری افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت.”
وزیر دولت دهم در ۲۷ خرداد ۹۰ هم از تثبیت قطعی قیمت مسکن خبر داده و در ۲۶ بهمن ۹۰ هم با تکذیب افزایش قیمت مسکن، اظهار داشته است: “اگر من خبر دارم که اعلام می‌کنم هیچ افزایشی در قیمت مسکن وجود نداشته است و اگر شما خبرنگاران اعلام می‌کنید که افزایش قیمت داشته‌ایم، اینجانب بی‌اطلاعم.” وی یک هفته بعد هم در حاشیه جلسه هیئت دولت ادعای کاهش قیمت مسکن را مطرح کرده است.
با این حال، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، فقط در تابستان سال گذشته قیمت مسکن در تهران تا ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است. این اطلاعات که به تازگی توسط مرکز آمار منتشر شده، نشان می دهد متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین کلنگی در تابستان سال گذشته در تهران، نسبت به فصل بهار سال گذشته ۱۸.۹ درصد و نسبت به تابستان سال ۸۸ معادل ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است.
همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع ملک مسکونی نسبت به فصل بهار ۸ درصد و نسبت به تابستان سال قبل آن ۱۹.۵ درصد بیشتر شده است. درباره اجاره بها نیز همین وضعیت وجود دارد، به طوری که متوسط اجاره ماهانه در تابستان سال گذشته نسبت به فصل بهار ۳.۱ درصد و نسبت به تابستان سال قبل آن ۱۴.۲ درصد افزایش یافته است.
سایت مشرق نتیجه گرفته است: “مقایسه این آمار با اظهارات آقای وزیر نشان می دهد که بازار در حال تغییرات جدی است، بدون این که به طرح مسکن مهر دولت که حتی از اعلام تعداد واحدهای تحویل شده آن تاکنون اجتناب می شود توجهی داشته باشد.”
در همین حال خبرگزاری فارس هم گزارش داده که “مشاوران املاک و سازندگان مسکن، طرح تفصیلی شهر تهران را که اخیراً از سوی شهرداری ابلاغ شده است، موجب افزایش شدید قیمت مسکن و کاهش ساخت و ساز ارزیابی کردند و در واکنش به این طرح فعلاً سازندگان مسکن دست نگه داشته اند.”
بنابراین گزارش، تهران طی سالهای گذشته در مدیریت توسعه ساخت و ساز شهری چندان موفق ظاهر نشده است و تمامی طرح‌هایی که در گذشته برای رفع مشکلات توسعه شهری مطرح شده مقطعی بوده است.
این خبرگزاری در گفت‌وگو با برخی مشاوران املاک تهران هم از آنها در خصوص تأثیر طرح تفصیلی تهران بر قیمت مسکن پرسیده است که تمامی مشاوران املاک براین نکته اذعان داشته‌اند که قیمت آپارتمان‌ها افزایش و آمار ساخت‌وساز کاهش می‌یابد.



افزایش سه برابری هزینه شالی‌کاران و بیکاری گسترده کارگران

نایب رئیس انجمن برنج کشور از افزایش سه برابری هزینه شالی‌کاران در سال جاری خبر داد.
پرویز حسین نتاج در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه هزینه‌های کارگری در این بخش بیش از ۷۰ درصد مجموع هزینه‌ها را شامل می‌شود، تصریح کرد: به علت عدم حمایت دولت از کشاورزان در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه کارگران افزایش یافته است.
او با اشاره به افزایش بیکاری کارگران در این بخش تصریح کرد: به علت افزایش هزینه‌ها، کشاورزان قادر به تامین هزینه‌های کارگران نیستند و روند بیکاری کارگران در این بخش افزایش یافته است، به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز تعداد زیادی از کارگران در این بخش بیکار شوند.
نایب رئیس انجمن برنج کشور خواستار افزایش سیاست‌های حمایتی دولت در این بخش شد و گفت: به دلیل عدم حمایت‌های دولت سال گذشته بخش زیادی از شالیزار‌ها تبدیل به باغ شده است.
نتاج با انتقاد از سیاست دولت در روند واردات برنج به داخل کشور یاد آور شد: ‌ دولت سالیانه به طور میانگین یک میلیون تن برنج داخل کشور می‌کند که در بد‌ترین شرایط نیاز کشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن است.
وی تاکید کرد: کشاورزان مجبور به پرداخت خساراتی هستند که در ایجاد آن هیچ نقشی ندارند.
نایب رییس انجمن برنج اظهار داشت: کارخانه‌های شالیکوبی، برنج دریافتی را به هر شکلی و کیفیتی که مایل باشند به کشاورزان تحویل داده و هیچ کس بر کار آنان نظارتی ندارد.



نامه کبودوند به آیت الله خامنه‌ای: آشتی ملی و اصلاحات اساسی در کشور و آشتی با جامعه جهانی خواسته مردمی است

 

سحام نیوز: محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار و رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در نامه‌ای که به رهبر ایران، آیت الله خامنه‌ای نوشته: سازمان حقوق بشر کردستان از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام جمهوری اسلامی درخواست می نماید با اعلام آشتی ملی در کشور و صلح و آشتی با جامعه جهانی و ایجاد روابط دوستانه با مردمان و ملل جهان، مردم و جوامع ایرانی را از خطرهایی که امنیت، همبستگی و اساس زندگی جمعی آنها را تهدید می نماید، دور نموده تا ایران در میان کشورهای جهان در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.
به گزارش سحام‌نیوز، محمدصدیق کبودوند از دهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و زندانی شده‌است. در دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده است که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.
متن کامل این نامه به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به شرح زیر است:
به عالی جناب آیت اله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران
همانگونه که آشکار است حکومت جمهوری اسلامی به واسطه اتخاذ برخی سیاست های پرتنش و ناموجه از یک طرف با ایستادگی در برابر اراده جهانی و اکثریت ملل متحد، کشور را با انزوای سیاسی و انواعی از تحریم های کمرشکن اقتصادی و مالی و بانکی، و حتی تا مرز رویارویی نظامی و ورود به جنگی بنیان برافکن پیش برده، و از سویی دیگر با اعمال و اجرای سیاست های استبدادی و غیردموکراتیک در روابط با مردم و جوامع ملی، قومی، مذهبی و مدنی و اعمال و آزادی های مشروع، نادیده گرفتن خواسته ها و مطالبات اساسی و واقعی مردم، ناامنی های مدنی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ایجاد جو امنیتی و رعب و وحشت در جامعه، بیدادگری ها و بی عدالتی های قضایی و غیرقضایی، گسترش فسادهای نجومی و سوءاستفاده های عظیم اقتصادی و مالی توسط وابستگان به مراکز قدرت و تشدید و تعمیق فقر و فرودستی و بی کاری بخش های عظیمی از جامعه، کشور را با بحرانی بزرگ و فرساینده و فروپاشنده مواجه ساخته است.
عالی جناب
اغلب مردم بر این نظراند که تمامی قدرت سیاسی حکومت جمهوری اسلامی در عمل، در قبضه جنابعالی قرار دارد و دستگاه های قانون گذاری، قضایی و اجرایی و نظامی و امنیتی مطابق اوامر شما عمل می کنند. مجلس شورای اسلامی بعنوان یکی از ارگان اصلی ناقض حقوق مردم، با سیاهه ای طولانی از تحدید، سلب و پایمالی آزادی ها و حقوق اساسی مردم، دستگاه قضایی با زیرپا نهادن اصول و معیارهای یک دادگستری مستقل و دادگستر، به مثابه دستگاهی کاملا سیاسی مدافع اعمال عمال حکومت و دادگاه های انقلابی بعنوان ابزاری برای سرکوب و حبس و اعدام منتقدان و مخالفان سیاست های حکومتی در دست وزارت امنیت و اطلاعات، و سرانجام دستگاه اجرایی که خود را تجلی و رای مردم می داند، با دادن وعده های غیرقابل اجرا و با ارائه آمارهای غیرواقعی و کاذب از رشد و پیشرفت و اقدامات پوپولیستی و فریب مردم، آزادی، حقوق بنیادی و امنیت انسانی را از جامعه ایرانی سلب کرده اند.
عالی جناب
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با اعتقاد به اینکه مردم ایران را سزاوار تحریم و انزوا، و فشار ، رنج و آزار و محرومیت از امنیت انسانی، آزادی های اساسی، دموکراسی و حقوق بشر نمی داند و با باور به اینکه سلب آزادی و حیات انسانی، تحقیر حقوق بشر وسرکوب و اعمال غیرانسانی، می تواند روح بشریت را به عصیان و قیام وا بدارد، و از آنجایی که آمال و آرزوی همه ایرانیان برپایی سامانه ای است که در آن همه مردم در بیان و عقیده و وجدان آزاد و از ترس و فقر و احتیاج رها باشند و از آنجا که تنها با تنظیم قوانین مبتنی بر اراده مردم و آزادی و دموکراسی و حمایت از حقوق بشر می توان مردم را از قیام بر ضد ظلم و ستم باز داشت و از آنجایی که حفظ کرامت و ارزش های انسانی و احترام به شادی میان زنان و مردان و برابری میان همه انسان ها فارغ از داشتن هرگونه عقیده و مذهب، ملیت و قومیت، نژاد و جنسیت اساس مشترک صلح، برابری، برادری و همزیستی مسالمت آمیز در میان جوامع در داخل کشور و در میان جمیع افراد بشری و جمیع جوامع و ملت در جهان است، از این رو این سازمان از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام جمهوری اسلامی درخواست می نماید با اعلام آشتی ملی در کشور و صلح و آشتی با جامعه جهانی و ایجاد روابط دوستانه با مردمان و ملل جهان، مردم و جوامع ایرانی را از خطرهایی که امنیت، همبستگی و اساس زندگی جمعی آنها را تهدید می نماید، دور نموده تا ایران در میان کشورهای جهان در جایگاه واقعی خود فرا بگیرد.
عالی جناب
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان براین نظر است که کشور نیازمند اصلاحات و تغییرات بنیادی و همسان سازی مجموعه قوانین، اعمال و رفتار حکومت با اصول و قواعد و ارزش های پذیرفته شده جهانی و حقوق بشر است. این سازمان بر این باور است که تنها با گشودن درهای صلح بر روی جهانیان و آشتی ملی در کشور و اجرای برنامه های اصلاح طلبانه، مشروطیت بخش به حاکمیت، تجدید قدرت هیات حاکمه، استقلال بخشی به قوای سه گانه، رسمیت بخشیدن به نظارت مردمی، آزادسازی فعالیت احزاب و مجامع سیاسی مستقل و مردمی، توجه به خواسته ها و احترام به اراده مردم، تضمین و تامین آزادی، دموکراسی، حقوق بشر، احترام به برابری حقوق زنان یا مردان، احترام به حقوق جوامع تحت ستم ملی، قومی و مذهبی، تامین امنیت انسانی کارگران، اقشار آسیب پذیر و فرودست و همه مردم و سرانجام با همراهی و همکاری با جامعه جهانی و ملل متحد، می توان مردم و کشور را از انزوا و رنج و شورش و فروپاشی نجات داد و رهایی بخشید و این موارد در شرایط موجود از نظر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، از خواسته های مردمی و ضرورت های جدی است که باید هرچه سریع تر بدان ها پرداخته شود.
تهران: زندان اوین ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ / ۹ آوریل ۲۰۱۲
محمدصدیق کبودوند
رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان



انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه عباسپور تعلیق شد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور (صنعت آب و برق) تعلیق شد.
به گزارش دانشجونیوز، در پی شکایت های متعدد بسیج دانشجویی، هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرد.
فشار برای توقف فعالیت های این انجمن پس از برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری در ۲۰ آذر ماه سال ١٣٩٠ به اوج خود رسیده بود.
«کیهان، رسانه فاشیست»
دانشجویان معترض حاضر در این مراسم با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی چون؛ احمد زیدآبادی، مصطفی تاجزاده، نسرین ستوده، مجید توکلی و... و همچنین با حمل برخی از پلاکاردهای حاوی شعارهای اعتراضی، به حسین شریعتمداری اعتراض نموده که این امر موجب عصبانیت و استفاده ازالفاظ توهین آمیز از سوی وی در ارتباط با این دانشجویان شده بود.
یکی از دانشجویان دختر نیز پلاکاردی را در دست داشته که در آن نوشته شده بود: «کیهان، رسانه فاشیست»
در بخش انتهایی این سخنرانی یک دانشجوی معترض دیگر خطاب به دانشجویان و شریعتمداری گفت: «متاسفم برای دانشگاه و دانشجويی كه سخنران و سخنگوهايش حسين بازجو هستند، يك عمر است روزنامه در دست توست.»
بسیج دانشجویی: فعالیت های انجمن اسلامی را متوقف کنید
سه روز بعد از حضور حسین شریعتمداری در دانشگاه شهید عباسپور که با حرکت  اعتراضی دانشجویان مواجه شد، صادق وفایی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه عباسپور، در مصاحبه ای با خبرگزاری های حکومتی خواستار تعلیق فعالیت انجمن اسلامی این دانشگاه شده بود.
وی در سخنان خود گفته بود که "اسناد تخلفات انجمن به اصطلاح اسلامی این را دانشگاه در اختیار مسئولان دانشگاه قرار داده‌اند و منتظر برخورد قانونی با این  تخلفات هستند". این مسئول بسیج دانشجویی در  ادامه خواستار توقف فعالیت های این انجمن شده بود.
پیش از این در اسفند ماه سال ٨٨ نیز هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرده بود. انجمن اسلامی دانشگاه شهید عباسپور از معدود تشکل های مستقل دانشجویی بود که در سال های اخیر در دانشگاه های کشور اجازه فعالیت داشت.
با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ پروژه تعطیل کردن انجمن های اسلامی منتقد به حاکمیت آغاز شد و شمار زیادی از دانشجویان در سال های اخیر بواسطه فعالیت در این تشکل های دانشجویی، احکام محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه دریافت کرده اند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور به شریعتمداری: «کیهان، رسانه فاشیست»





پیام بهاره هدایت به بنیاد هارالد ادلستام در پی اعطای جایزه شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت

مراسم اهدای جایزه بنیاد هارالد ادلستم به بهاره هدایت به دلیل "شجاعت فوق‌العاده و تعهد فعالانه به عدالت در برابر نقض حقوق بشر در ایران"، ظهر امروز در شهر استکهلم سوئد برگزار می شود.
بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که به دلیل حضور در زندان نمی تواند در این مراسم حضور بیابد، در پیامی خطاب به بنیاد هارالد ادلستم آورده است:
«عنوان "شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت" برای این جایزه مرا بر آن می دارد که روزی نه چندان دور را آرزو نمایم که هیچ کس برای تعهد فعالانه خود جهت دستیابی به عدالت و اعتراض به نقض حقوق بشر مستوجب پرداخت هزینه نباشد و انتخاب سبک زندگی، ابراز عقیده و انتقاد از حاکمان و مطالبه حقوق برابر نه از سر "شجاعت فوق العاده"، بلکه آزادانه و جزء حقوق سلب ناشدنی مردم سرزمینم باشد.»
به گزارش دانشجونیوز، مراسم اهدای این جایزه امروز در شهر استکهلم برگزار خواهد شد و پروین اردلان به نمایندگی از بهاره هدایت این جایزه را دریافت خواهد کرد.
در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، بهاره هدایت را به اتهام  «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال و نیم زندان محکوم کرد. هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام «اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نیز به اجرا درآمده و وی در مجموع به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مرداد ۱۳۸۹، این حکم را عینا تایید کرد. علاوه بر این، بهاره هدایت به همراه مهدیه گلرو و مجید توکلی در دادگاهی دیگر به دلیل انتشار مطالبی از داخل زندان، به اتهام "تبلیغ علیه نظام"، به شش ماه زندان دیگر محکوم شد و حکم وی به ده سال زندان افزایش یافت.
متن پیام بهاره هدایت که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته، به شرح زیر است:
بسیار مفتخرم که مراتب تشکر و قدردانی خود را از اعطای این جایزه از سوی بنیاد هارالد ادلستم اعلام دارم. اما بگذارید کمی از احساس خود پس از دریافت خبر این جایزه از سوی خانواده ام در یکی از ملاقات های هفتگی برایتان بگویم.
در ابتدا هر چند نمی توانستم شادی خود را از دریافت این جایزه پنهان نمایم، شادی‌ای توامان با امید؛ امیدواری از اینکه پس از نزدیک به سه سال حضور در پشت میله های زندان، همواره هستند کسانی که برای پویندگان راه دشوار ازادی در اقصا نقاط جهان می کوشند و ان ها را از دغدغه فراموش شدن می رهانند و شعله های امید به کامیابی نهایی را در انها زنده نگاه می دارند. اما در پس این شادی رنجی دوچندان فرصت شادی را از من دریغ می کند.
رنج یادآوری انچه بر دانشجویان و همرزمانم در اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت رفت، انان که مشقت زندان و تبعید و محرومیت از تحصیل را در این راه به جان خریدند؛ رنج انچه بر خیل عظیم وکلا و روزنامه نگاران شجاع سرزمینم که جز برای اعاده حقوق پایمال شده مردمشان نمی کوشیدند، رفت؛ زنان سرزمینم که فریاد برابری خواهی شان رنج زندان و تبعید را برایشان به همراه داشت؛ از یاد نمی برم عزیزانی چون هدی صابر را که در این راه حتی از جان خویش دست شستند و مهمتر از همه هموطنان عزیزم و همراهان بزرگوارشان که فریاد حق خواهی و مطالبه ازادی شان جز گلوله، تازیانه، شکنجه، حصر و زندان پاسخی نیافت و همچنان با قامتی سرافراز گرچه مجروح و حبس کشیده ایستاده اند.
عنوان "شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت" برای این جایزه مرا بر آن می دارد که روزی نه چندان دور را آرزو نمایم که هیچ کس برای تعهد فعالانه خود جهت دستیابی به عدالت و اعتراض به نقض حقوق بشر مستوجب پرداخت هزینه نباشد و انتخاب سبک زندگی، ابراز عقیده و انتقاد از حاکمان و مطالبه حقوق برابر نه از سر "شجاعت فوق العاده"، بلکه آزادانه و جزء حقوق سلب ناشدنی مردم سرزمینم باشد و آخرین فردی از کشورم باشم که سزاوار دریافت این جایزه است...
با تشکر
بهاره هدایت
زندان اوین
بهار ١٣٩١

بهاره هدايت برنده جایزه ادلستام سوئد شد





هرانا؛ گزارشی درباره‌ی مهندس صادق الحسینی، زندانی امنیتی

خبرگزاری هرانا - جمشید صادق الحسینی، زندانی امنیتی که در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر رجایی شهر کرج محبوس است، اخیراً از سوی شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، حبس ابد محکوم شده است.
وی در سال ۱۳۸۷ از سوی ماموران امنیتی به اتهام جاسوسی از طریق همکاری با دولت آمریکا بازداشت شد.
گزارشی در خصوص پیشه‌ی این زندانی امنیتی و هم‌چنین وضعیت وی طی دوران حبس به دست گزارشگران هرانا رسیده است:
مهندس جمشید صادق الحسینی، متولد اردی‌بهشت ماه ۱۳۵۹ است. او در خانواده‌ای فرهنگی در مشهد، بزرگ شده است و دانش آموز ممتاز و المپیادی دبیرستان‌های مشهد بوده است. وی در سال ۱۳۷۷ برای تحصیل در رشتهٔ مهندسی صنایع دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) به تهران آمد. او لیسانس خود را در گرایش تولید صنعتی به پایان رسانید و برای ادامهٔ تحصیل به دانشگاه علم و صنعت ایران رفت و موفق شد در سال ۱۳۸۴ مدرک کار‌شناسی ارشد مهندسی سیستم‌ها را از این دانشگاه بگیرد.
او در محیط‌های کاری، فردی منضبط و کوشا و عدالت خواه بود. حضور وی در سازمان انرژی اتمی، با درخشش در این محیط کاری همراه بود. جمشید در شرایطی کار می‌کرد که تناقضات و تعارضات بسیاری بین باور‌ها و اعتقاداتش با آنچه که در کارش می‌دید، وجود داشت و همین امر سبب بروز تنش‌ها و کش و قوس‌های فراوان اداری شد.
عدم باور وی به تبعیض‌های درخواستی مدیران میانی و رانت‌خواری در پروژه‌ها سبب شد تا مدیران میانی، به دنبال حذف وی از موقعیت اداری باشند. از طرفی تسلط در کار و توانایی‌اش در برنامه ریزی و تحلیل سیستم سبب شد تا مدیران میانی بالا‌تر از وی گمان کنند که او به زودی ترقی کرده لذا با تنگ نظری ویژهٔ محیط اداری و به قصد حفظ جایگاه خود، به دنبال تخریب نامبرده بودند.
این شرایط سخت باعث دلزدگی و آزردگی خاطر جوانی شد که می‌کوشید تا با بهره گیری از استعداد و دانش خود در محیط کاری، به کشورش خدمت کند. او تصمیم می‌گیرد تا شرایط و محیط کاری خود را عوض کند. مقالات علمی و پژوهشی او در زمینهٔ برنامه ریزی و کنترل پروژه، برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی و آنالیز سیستم‌ها، طراحی سیستم‌های کیفی و ارائهٔ متدولوژی طراحی محصول جدید در ساختاری کلان پروژه‌ها در کنار سوابق کاری او به عنوان مهندس مشاور در شرکت‌های معتبری چون ایران خودرو و مهندسی و ساخت تجهیزات نفت و نیز کار‌شناسی ارشد در شرکت برنامه ریزی مبنا و سازمان انرژی اتمی به همراه تسلطش به زبان انگلیسی (وی مدرک TOFEL و GRE دارد) سبب می‌شود تا کشورهای داخلی و خارجی زیادی به او پیشنهاد همکاری بدهند. از این روی او برای ادامهٔ کار به دبی می‌رود و شرکت معتبری چون نفت بریتانیا (BP) تمایل خود را برای استخدام او در پروژه‌های بین المللی اعلام می‌دارد.
متاسفانه وی در یکی از سفر‌هایش و در حین بازگشت به ایران در بهمن ماه ۱۳۸۷، به اتهام همکاری با دولت امریکا دستگیر می‌شود. وی را به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال و در سلول انفرادی در شرایطی تنش‌زا قرار می‌دهند. بازجویی‌های طولانی، پرفشار و کاملاً فریب کارانه با عدم اطلاع متهم جوان از حقوق قانونی‌اش صورت می‌گیرد تا بتوان از وی طعمه‌ای جهت تبلیغات سیاسی فراهم آورند. متاسفانه بازجویان وی روند پرونده را کاملاً شخصی می‌کنند و سرنوشت این جوان را به مراحل خطرناکی سوق می‌دهند.
کار به آنجا می‌رسد که وی بعد از دورانی طولانی حبس در بند ۲۰۹ و بعد از یکسال که حتی یکبار هم وکیل خود را ملاقات نکرده، به شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قلضی صلواتی فرستاده می‌شود. در این دادگاه، قاضی صلواتی بدون توجه و دقت نظر به دفاعیات وی، این جوان را درحالیکه در پرونده‌اش حتی یک کلمه اعتراف مبنی بر همکاری و ارتباط با دولت آمریکا وجود نداشت؛ به همین اتهام محکوم می‌کند. او بدون استناد به موارد موجود در پرونده و دقت به مفاد قانونی و بدون اثبات مسئله، محارب تشخیص داده می‌شود و با یک درجه تخفیف، به حبس ابد محکوم و به زندان مخوف رجایی شهر تبعید می‌گردد.
حکم وی در شعبهٔ ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به ریاست قاضی موحد بدون هیچ دقت نظری، عیناً تایید شده و حتی از ارسال حکم به دیوان عالی کشور هم جلوگیری می‌شود.
نکتهٔ جالب اینجاست که در تیرماه سال ۹۰ و بعد از مختومه شدن پرونده و مراحل دادرسی بازجویان بار دیگر به سراغ جمشید می‌آیند تا در پی ادعاهای وزیر اطلاعات مبنی بر کشف یک شبکهٔ جاسوسی آمریکایی با فریب و تهدید وی و پر کردن فیلم‌های اعتراف، تبلیغات و بهره برداری سیاسی کنند؛ مسئله‌ای که هیچ ارتباطی با جمشید نداشت...
لذا پس از تمکین وی به تقاضاهای آن‌ها مبنی بر اعترافات دروغین و نامرتبط، او را تهدید می‌کنند که از انجام هرگونه گشایش در پرونده و یا مرخصی و مواردی از این دست محروم خواهد شد. او که بیش از ۳ سال است در زندان به سر می‌برد و حتی گاهاً تهدید به اعدام هم می‌شود.
سوء مدیریت، تنگ نظری و عدم استفاده از نخبگان جامعه در کنار اعمال سلایق شخصی و لجبازی‌های کودکانهٔ بازجویان سبب شد جوانی که می‌توانست برای جامعه و مملکت فرد مفیدی باشد، اکنون می‌بایست در زندان روزگار سپری کند.
گفتنی ست پدر و مادر وی که از فرهنگیان بازنشستهٔ آموزش و پرورش هستند، هرهفته بایستی با طی مسافتی طولانی برای ملاقات با او، از مشهد به کرج بیایند تا از نزدیک شاهد از بین رفتن خود و سرمایهٔ مملکتشان باشند.
• نویسنده: همبندی تازه آزاد شده مهندس صادق الحسینی (نویسنده نزد هرانا محفوظ است)



سه نفر در شهرکرد به اعدام محکوم شدند

خبرگزاری هرانا - محمد موسوی، معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد با تاکید بر اینکه حمل بیش از ۳۰ گرم کراک، شیشه و هروئین مشمول حکم اعدام است، از صدور حکم اعدام برای سه تن خبر داده است.
به گزارش ایسنا، معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد در این خصوص گفت: "در پرونده‌ی نخست مجرم به اتهام حمل ۴۰۰ گرم کراک، ۲۲ گرم شیشه و ۱۴ گرم حشیش هجدهم خرداد دستگیر و پس از طی مراحل قانونی و رد تقاضای عفو حکم وی قطعی شد."
وی حمل بیش از ۳۰ گرم کراک، شیشه وهروئین را مشمول حکم اعدام دانست و با اشاره به اینکه فرد مذکور اقرار به فروش یک کیلوگرم هروئین هم داشته، افزود: "با استناد به اعتراف خود وی، این جرم هم به وی منتصب است."
موسوی ادامه داد: "در پرونده‌ی دوم نیز به جرم دو نفر رسیدگی شد که جرم یکی از آن‌ها مشارکت در نگهداری سه کیلو و ۱۰۲ گرم هروئین، کراک و شیشه و دیگری نیز به جرم مشارکت در نگهداری دو کیلو و ۷۸۳ گرم هروئین، کراک و شیشه دهم بهمن ماه ۸۹ دستگیر شدند."
گفتنی ست که وی اجرای حکم اعدام این سه شهروند را نشان از عزم جدی قوه قضاییه در برخورد با مجرمان مواد مخدر خواند.



اخراج تعدادی از كارگران كارخانه‌ی آرد مهاباد

خبرگزاری هرانا - طی چند روز گذشته کارفرمای کارخانه‌ی آرد سنبل مهاباد واقع در ۱۰ کیلومتری جاده‌ی مهاباد- ارومیه تعداد ۵ نفر از کارگران بخش تولید را اخراج نموده است.
به گزارش کمیته‌ی هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، از زمان اجرای طرح تعدیل اقتصادی و برای چندمین بار کارخانه‌ی آرد سنبل مهاباد اقدام به تعدیل نیروی کاری خویش نموده و کارگران را اخراج می‌­نماید.
بر اساس این گزارش، کارفرمای کارخانه‌ی مذکور دلیل اخراج این کارگران را ناتوانی در خرید گندم اعلام و گفته است که فعلا گندم کافی برای شروع به کار مجدد این کارگران موجود نیست.






اخبار روز: 

ساوالان سسی : کمپین سازمان عفو بین الملل و انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران(آداپ)در مقابل موزه هنر شهر ونکوور(آرت گالری) برگزار شد.
در این کمپین که از ساعت سه تا هشت بعد از ظهر روز شنبه ۲۶ فروردین ۱٣۹۱(۱۴ آوریل ۲۰۱۲) در مرکز شهر ونکوور برگزار شده بود بیش از سیصد شهروند کانادایی کارت پستالهای سازمان عفو بین الملل برای آزادی فوری سعید متین پور را امضا کردند.
شرکت کنندگان در کمپین با امضای کارت پستال از حکومت ایران خواستند تا سعید متین پور، این زندانی عقیده و وجدان که به خاطر دفاع صلح آمیز از حقوق زبانی آذربایجانیها زندانی شده است را سریعا آزاد کند. آنها همچنین از دولت ایران خواستند تا امکان آموزش کودکان آذربایجانی به زبان مادری شان را فراهم کند.
برگزارکنندگان مراسم نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت آذربایجانیها در ایران، شهروندان کانادایی را با تبعیضات اتنیکی در حق آذربایجانیها در ایران و ممنوعیت زبان مادری میلیونها انسان آشنا کردند.
یاشار حکاک پور مسئول هماهنگ کننده این کمپین می گوید:«مسئله ممنوعیت زبانی میلیونها انسان در ایران نظر شهروندان کانادایی را به خود جلب کرده بود و آنها به شدت از این مسئله و وضعیت پیش آمده برای متین پور متاثر می شدند.» حکاک پور ضمن تشکر از سازمان عفو بین الملل در کمک به برگزاری این کمپین می گوید:«سازمان عفو بین الملل همواره پشتیبان حقوق آذربایجانیها در ایران بوده و زمانی که ما صدایی در خارج از کشور نداشتیم این سازمان حقوق بشری ما را یاری کرد تا صدایی داشته باشیم و به همین خاطر جامعه آذربایجانی در ایران از کمکهای عفو بین الملل متشکر است».
این مراسم توسط عفو بین الملل و با هماهنگی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی و با حمایت جامعه آذربایجانی ونکوور برگزار شده بود. پیش از این نیز کمپینهای مشابهی برای آزادی سعید متین پور در شهرهای لندن، تورنتو، فرانکفورت، کلن، هایدلبرگ، لیدز و برگن برگزار شده بود.
فعالین حقوق بشر آذربایجانی بر این اعتقادند که سعید متین پور صرفا در رابطه با فعالیتهایش در عرصه روزنامه نگاری و دفاع از حقوق بشر در منطقه آذربایجان زندانی شده و پس از گذشت بیش از سه سال همچنان در زندان به سر می برد.