۱۳۹۰ آذر ۲۵, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

هند نمی تواند پول خرید نفت ایران را از راه بانک های ترکیه بپردازد

نوشتۀ شهلا رستمی
سه شرکت بزرگ صنایع نفتی هندی، امروز (پنج شنبه) اعلام کردند نمی توانند پول خرید نفت ایران را به دلیل خوداری بانک "خلق" ترکیه از باز کردن حساب برای واریز کردن پول هند به حساب ایران، بپردازند.

گفتگو با رضا تقی زاده
 
15/12/2011 by شهلا رستمی
در این راستا، یک منبعی که نامش فاش نشد می گوید دولت هند در تلاش یافتن راهی برای رساندن این پول به ایران از طریق بانکهای روسی است.
گفتنی است که هند دومین خریدار نفت خام ایران با خرید 341.000 بشکه در روز یا 13% ، 2.6 میلیون بشکه صادرات ایران در روز است.
از رضا تقی زاده، کارشناس مسائل بین المللی و ایران، خواستم دو مشکلی که این تحریم به وجود آورده را تجزیه تحلیل کندکه یکی سرازیر شدن نفت ایران به رایگان به سوی هند در نبود مکانیسمی که بتواند پول آن را بازگرداند و دیگری تضادی است که این مشکل با ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی پیدا می کند که می گویند تحریم های نفتی ایران توسط غرب نمی تواند لطمه به کشور بزند چرا که آنها مشتریان خود را خواهند داشت و نگاهشان به سوی شرق، از جمله هند، چین و ژاپن بود.
رضا تقی زاده می گوید در افزایش تحریم ها کشورهائی که شرکت هایشان با اروپا و آمریکا مبادلات بازرگانی دارند، در داد وستد با ایران با افزایش مشکلاتروبرو خواهند شد.
او می افزاید روس ها فاقد ظرفیت بانکی لازم برای حل این مشکل هستند و از سوی دیگر روسیه هم نمی خواهد روابط بازرگانی خود با آمریکا و به ویژه شرکت بزرگ"گازپروم"، که خواستار ورود به بازارهای آمریکائی است، را به خطر بیاندازد.
 


سفر دو روزۀ وزیر دفاع آمریکا به ترکیه آغاز شد

نوشتۀ ناصر اعتمادی
"لئون پانه تا" وزیر دفاع آمریکا دیروز برای انجام یک سفر رسمی دو روزه به ترکیه وارد آنکارا شد. در این سفر وزیر دفاع آمریکا با رهبران متحد کلیدی خود در منطقه دربارۀ مسائل خاورمیانه از جمله گذار سیاسی در عراق، لیبی و مصر و همچنین وضعیت بشار اسد در سوریه گفتگو خواهد کرد.

پیش از ورود به آنکارا وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد که همکاری با ترکیه در مرحلۀ حساس کنونی بسیار مهم است. "لئون پانه تا" در سفرش به ترکیه با همتای خود "عصمت یلماز" و سپس با رییس جمهوری ترکیه "عبدالله گُل" دیدار و در مورد تغییر و تحولات همسایگان ترکیه و به ویژه همکاری مستقیم و تنگاتنگ دو کشور در پشتیبانی از گذار سیاسی در عراق، مصر و لیبی و همچنین در مقابله با بشار اسد در سوریه گفتگو می کند.
پیش از ورود به ترکیه، وزیر دفاع آمریکا برای شرکت در مراسم خروج آخرین سربازان آمریکایی از عراق به بغداد سفر کرده بود.
خروج نیروهای آمریکایی از عرافق همزمان است با استقرار چهار هواپیمای تجسسی بدون سرنشین آمریکا در پایگاه ناتو در جنوب ترکیه. دولت آمریکا گفته است که این هواپیماها برای شناسایی پایگاه های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) مورد استفاده قرار می گیرند که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیۀ اروپا به عنوان سازمانی تروریستی شناخته می شود.
بعد از بحرانی کوتاه بر سر برنامۀ اتمی ایران در سال ٢٠١٠، مناسبات آنکارا و واشنگتن به طرز محسوسی بهبود یافته است.
"جو بایدن" معاون رییس جمهوری آمریکا در سفرش به ترکیه در اوایل ماه دسامبر عزم راسخ ترکیه را در قبال رژیم بشار اسد ستود. با این حال، آمریکا از سردی مناسبات اسرائیل و ترکیه نگران است و هر دو کشور را به ترمیم مناسبات خود فراخوانده و آن را به سود منافع راهبردی دو کشور می داند.
ترکیه تنها کشور مسلمان عضو ناتو است و اخیراً رادارهای موشک های ردیاب پیمان آتلانتیک شمالی را در خاک خود مستقر کرده است که نگرانی و واکنش های تند مقامات سیاسی و نظامی ایران را برانگیخته است.
ترکیه در عین حال، هزار و هشتصد سرباز خود را نیز در چارچوب نیروهای بین المللی حافظ امنیت در افغانستان مستقر کرده است و یکی از مشتریان صنایع نظامی آمریکا به شمار می رود. آمریکا اخیراً سه هلی کوپتر جنگی "سوپرکبرا" به ترکیه فروخته و دولت آنکارا در طرح هواپیمای جنگی نامرئی "اف-٣٥" آمریکا نیز شرکت دارد و قصد دارد ١١٦ فروند از این هواپیما را خریداری کند.
 



آبدارچی استانداری تهران به‌روی پشت بام رفت و تهدید به خودکشی کرد

image
یک کارگر آبدارچی که در یکی از معاونت‌های استانداری تهران کار می‌کند بر بالای پشت بام این اداره رفته و با بیان اینکه هفت ماه است حقوق نگرفته و به ستوه آمده تهدید به خودکشی می‌کند.
به دنبال عدم پرداخت حقوق بسیاری از کارگران در ایران، و در شرایطی که کشور در شرایط بد اقتصادی و گرانی بسر می‌برد، برخی از کارگران به ستوه آمده دست به اعتراضات قابل تاملی می‌زنند
در این زمینه روز گذشته آبدارچی یکی از ادارات دولتی که مدت‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده است تهدید به خودکشی کرد.
به گزارش عصر ایران این کارگر آبدارچی که در یکی از معاونت‌های استانداری تهران کار می‌کند بر بالای پشت بام این اداره رفته و تهدید به خودکشی می‌کند و می‌گوید که هفت ماه است حقوق نگرفته و به ستوه آمده است.
پس از این اتفاق همه‌ی مسئولین این استانداری با وعده وعیدهایی وی را منصرف می‌کنند و در نهایت این کارگر از طبقه‌ی ۱۶ به پایین آورده می‌شود.
گفتنی است هفته گذشته نیز یکی از کارگران کارخانه نساجی که بیش از هفت ماه حقوق نگرفته بود با پرتاب کفش خود بسوی احمدی‌نژاد اعتراض خود را بیان کرد.



نویسنده کتاب «خدا بزرگ نیست» درگذشت

image ۲۵ آذر ۱۳۹۰ نیک آهنگ کوثر

عکس: تورنتو ستار
کریستوفر هیچنز، روزنامه‌نگار و نویسنده سرشناس انگلیسی-آمریکایی که مطالب متعددی در نقد مذهب نوشته بود، دیشب درگذشت. او در کتاب «خدا بزرگ نیست» دیدگاه‌های مذهبی را به چالش کشیده بود. هیچنز که از سرطان رنج می‌برد، از منتقدان نظام جمهوری اسلامی ایران و «فاشیزم اسلامی» بود و دست‌یابی ایران اسلامی را به سلاح هسته‌ای، فاجعه‌بار می‌دانست.
کریستوفر هیچنز، روزنامه‌نگار نام‌دار انگلیسی-آمریکایی که یکی منتقدان شناخته شده ساختارهای مذهبی بود، دیشب در سن ۶۲ سالگی درگذشت. یکی از کتاب‌های پرفروش هیچنز، «خدا بزرگ نیست؛ چگونه دین همه چیز را مسموم می‌کند»، علیه اعتقادات دینی بود.
هیچنز که در سال ۲۰۰۵ به ایران سفر کرده بود، انتخابات سال ۱۳۸۴ ایران را «تقلبی» می‌دانست.
او در باره ساختار انتخابات در ایران نوشت که تکلیف هر گونه انتخاباتی در ایران، حتی قبل از انجام عملا تمام شده است، چرا که شورای نگهبان تعیین می‌کند چه کسی اجازه رقابت دارد یا ندارد.
هیچنز از جمله کسانی بود که با نگرانی از مسلح شدن جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای یاد می‌کرد و معتقد بود که سلاح هسته‌ای در دست نظام مذهبی ایران برای جهان بحران‌زاست.

هیچنز ابتدا از موافقان جنگ عراق و برخورد خشن با دشمنان بود. یکی از دلایل همراهی او با جنگ، نگاه منفی‌اش به «فاشیزم اسلامی» بود. او اما بعدها با درک شکنجه‌هایی که علیه بسیاری در عراق اعمال شده بود، بدل به یکی از منتقدان تند جنگ و شکنجه شد.


هیچنز برای درک بهتر یکی از روش‌های اعتراف‌گیری آمریکایی‌ها، ایجاد حس غرق شدن(Waterboarding) با پیشنهاد سربیر مجله «ونیتی فر» خود را در معرض آن قرار داد. این روش باعث می‌شود که کسی که در معرض شکنجه است احساس یک غریق را پیدا کند. آن زمان، بحث بر سر اینکه این عمل شکنجه است یا نه، میان موافقان و مخالفان بوش داغ شده بود. هیچنز بعد از آنکه خود را در معرض این غرق شدگی مصنوعی قرار داد، آن‌را مصداق شکنجه دانست.

کریستوفر هیچنز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بارها در برنامه‌های تلویزیونی و میزگردها از نظام جمهوری اسلامی به خاطر تقلب و سرکوب مخالفان انتقاد کرد.




این نویسنده، سال گذشته در مقاله‌ای در سایت «سلیت»، خطر دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را یادآور شد و نوشت: «سپاه پاسداران که در سال گذشته، متجاوزانه راه خود را برای دست‌یابی به قدرت تقریبا مطلق طی کرد، کنترل برنامه هسته‌ای را بر عهده دارد و دست‌یابی سپاه به قدرت هسته‌ای، امکان خشونت‌ورزی‌شان را در خارج از ایران نیز افزایش می‌دهد... هرگونه مقابله با حزب‌الله لبنان و یا نیروهایی که با اسرائیل درگیرند وقتی پدرخوانده‌شان ایران هسته‌ای باشد، سخت‌تر است.»
مجموعه آثار هیچنز تنوع زیادی داشت، اما در یک چیز مشترک بودند؛ نگاه تند و انتقادی او چیزی نبود که خواننده بتواند به راحتی از کنارش بگذرد. نگاهی آمیخته به طنز. او در برنامه‌های تلویزیونی هم طنز گزنده خود را با حاضرجوابی می‌آمیخت.
او افکار بسیاری را به چالش می‌کشید و سوال‌های زیادی ایجاد کرد.
منابع:
نیویورک تایمز
نشنال پست
سلیت




رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه:
مخالفان نظام اسلامي چهار دسته اند و هیچکدام حق ورود به حکومت را ندارند


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشور با بيان اين‌كه «مخالفان نظام علوي حق ورود به سازمان‌هاي حكومتي را ندارند» گفت: كسي كه معاند و مخالف است يعني مخالفت را در صحنه عمل آورده است و قطعا چنين افرادي نمي‌توانند دلسوز نظام اسلامي باشند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران اظهار كرد: در سلسله مباحث مربوط به سيره علوي اكنون موضوع دوستي‌ها و دشمني‌ها را مورد بررسي قرار خواهيم داد و همانطور كه در جلسات قبل گفته شد مولاي متقيان علي (ع) همانند ساير شخصيت‌هاي تاريخي دوستاني فداكار، شيفته و عاشق و دشمناني سياه‌دل و كينه‌توز نيز دارند.
وي تصريح كرد: سيره علوي در برخورد با مخالفان و دشمنان خود علاوه بر اين‌كه مباحث حقوقي را تا حدودي روشن مي‌كند به لحاظ اخلاقي و انساني نيز مي‌تواند مفيد و آموزنده بوده و نگاه اسلام را نسبت به سياست‌ و حكومت در حاكميت اسلامي به نمايش بگذارد زيرا يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي سياسي و حاكميتي بررسي حقوق مخالفان است.
تقوي خاطرنشان كرد: در هر حكومتي مطرح است كه مخالفان در يك نظام بايد داراي چه جايگاهي باشند و حاكميت نيز بايد با مخالفان نظام چگونه برخورد كند زيرا اگر مخالفان حاكميت اسلامي حق و حقوقي داشته باشند بايد در نظر گرفته شود كه آن حق چيست و به چه ميزاني مي‌باشد.
رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشور در ادامه افزود: براي پاسخ به اين گونه سوالات مخالفان نظام اسلامي بايد در يك دسته‌بندي به چهار گروه مخالفان و دشمنان اعتقادي، معاندان ستيزه‌گر، دنياطلبان و زياده‌خواهان و خادمان حاكميت جور تقسيم مي‌شوند.
وي تاكيد كرد: سيره علوي در مخالفت با چهار گروه ذكر شده تفاوت بارزي را قائل است زيرا اولا هيچ كدام از اين گروه‌ها حق ورود به سازمان‌هاي حكومتي را ندارند و مسوولان نبايد كارهاي نظام و مردم را به آن‌ها واگذار كنند.
تقوي تصريح كرد: دليل چنين سياستي مشخص است زيرا كساني كه معاند و مخالف باشند يعني مخالفت را در صحنه عمل نشان داده‌ و دنياطلب بوده و به دنبال خواسته‌هاي شخصي و نفساني هستند و قطعا نمي‌توانند دلسوز نظام اسلامي باشند. لذا در نظام اسلامي نيز به اين‌گونه افراد هيچ گونه مسووليتي واگذار نشده است.
رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشور در پايان با اشاره به روش‌هاي حضرت علي (ع) در برخورد با مخالفان و دشمنان اظهار كرد: ‌علي (ع) در برخورد با مخالفان و دشمنان از شيوه‌هاي نصيحت و روشنگري، رعايت اصول انساني، رعايت عدالت و رعايت اصول اخلاقي استفاده مي‌كردند.

انتهاي پيام




آمریکا دو میلیون و هشتصد هزار دلار به جمهوری اسلامی برمی گرداند

(تیتر از جنگ خبر)
بی بی سی
یک دادگاه استیناف در آمریکا در دعوای حقوقی دولت ایران با یک شرکت آمریکایی به نفع ایران رای داده است.
در دعوای حقوقی بین دولت ایران و شرکت سیستم های دفاعی و ترابری کیوبیک بر سر قراردادی که این شرکت در سال های قبل از انقلاب با دولت ایران منعقد کرده بود، دادگاه استیناف در شهر پاسادنا، ایالت کالبفرنیا در آمریکا به نفع جمهوری اسلامی رای داده و شرکت کیوبیک را به پرداخت دو میلیون و هشتصد هزار دلار ملزم کرده است.
پرونده مورد رسیدگی در این دادگاه به قراردادی مربوط بوده است که در سال های پیش از انقلاب ایران، بین وزارت دفاع این کشور و شرکت کیوبیک منعقد و اجرای آن پس از استقرار جمهوری اسلامی متوقف شد.
در پی توقف اجرای قرارداد، دولت ایران خواستار دریافت مبالغی شد که به شرکت آمریکایی پرداخت شده بود و این شرکت از تادیه آن خودداری می ورزید.
در سال ۱۹۹۱ دولت ایران موضوع اختلاف با شرکت کیوبیک را به بخش داوری اتاق بازرگانی بین المللی ارجاع کرد و این مرجع به نفع ایران رای داد.
براساس این رای، قرار شد شرکت کیوبیک مبلغ دو میلیون و هشتصد هزار دلار را همراه با هزینه پیگیری دعوا و بهره بانکی این مبلغ به ایران پرداخت کند اما شرکت آمریکایی از اجرای این رای سر باز زد.
شرکت آمریکایی به عنوان دلیل خودداری از تادیه این مبلغ، به دستور اجرایی جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا مورخ سال ۱۹۷۹ استناد کرده بود که بر اساس آن، روابط مالی و تجاری بین شهروندان ایالات متحده و ایران ممنوع اعلام شده است.
به گفته شرکت کیوبیک، حتی اگر ایران قانونا مستحق دریافت مبلغ مورد ادعا هم باشد، این شرکت امکان و اجازه پرداخت آن را نخواهد داشت و به این ترتیب، رای صادر شده به نفع ایران غیرقابل اجراست.
در رای اخیر دادگاه استیناف به نفع جمهوری اسلامی، آمده است که با وجود تحریم های ایالات متحده علیه ایران، مطالبات مورد ادعای دولت این کشور علیه شرکت آمریکایی قابل پرداخت است.
همچنین، دولت آمریکا در بیانیه ای در دادگاه گفت که با وجود اینکه روابط ایران با آمریکا محدود شده است، اما "تحریم های جاری مانع از آن نمی شود که دادگاه رای داوری بین المللی را قابل اجرا نداند."
دادگاه استیناف رای داد که رسیدگی به ادعای ایران در مورد دریافت هزینه این دعوا و بهره دیرکرد مبلغ مورد نظر در حوزه صلاحیت دادگاه حوزه قضایی است و این مورد را به دادگاه پائین تر ارجاع کرد.
اختلافات سی ساله
اختلاف بین دولت ایران و شرکت کیوبیک بکی از پرونده های مربوط به اختلافات مالی ایران و آمریکاست که از سی سال پیش به این سو در مراجع قضایی در جریان بوده است.
در نوامبر سال ۱۹۷۹ (آذر ۱۳۵۸)، سفارت آمریکا در تهران به اشغال "دانشجویان پیرو خط امام" در آمد و پنجاه و دو کارمند سفارت به گروگان گرفته شدند.
این واقعه به قطع روابط سیاسی آمریکا با جمهوری اسلامی منجر شد در حالیکه دولت آمریکا، ظاهرا به دلیل نگرانی از خودداری ایران از پرداخت بدهی های مرتبط با قراردادهای قبلی دو طرف، چند میلیارد دارایی های ایران در آمریکا شامل سپرده های بانکی را نیز مسدود کرد.
پس از آزادی گروگان ها، ایران و آمریکا موضوع مطالبات دوطرف را در مذاکراتی که با میانجیگری دولت الجزایر صورت گرفت مورد بررسی قرار دادند.
این مذاکرات به امضای پیمان نامه الجزایر منجر شد که در بخشی از آن، پیش بینی شده بود که شعبه ای برای رسیدگی به دعاوی مالی متقابل ایران و آمریکا در دیوان داوری لاهه ایجاد شود.
در طول سال های گذشته، پرونده های متعددی از جمله در ارتباط با مطالبات اشخاص حقوقی و حقیقی آمریکایی به خاطر لغو قراردادهای امضا شده در سال های قبل از انقلاب در این شعبه و مراجع دیگر مورد رسیدگی قرار گرفته است.
با وجود گذشت سه دهه از قطع روابط سیاسی و محدودیت شدید روابط اقتصادی و مالی ایران و آمریکا، هنوز هم تمامی پرونده های مربوط به اختلافات تجاری دو طرف فیصله نیافته و سپرده های بانکی مسدود شده ایران در آمریکا نیز هنوز آزاد نشده است.
اختلاف بین ایران و شرکت سیستم های دفاعی کیوبیک یکی از جمله دعاوی طولانی مدت بین دو طرف بوده است.
طبق قرارداد سال ۱۹۷۷ بین شرکت کیوبیک و وزارت دفاع ایران (وزارت جنگ سابق)، این شرکت متعهد شده بود که یک سیستم عملیات هوایی را برای ایران طراحی و قطعات و تجهیزات لازم برای راه اندازی آن را تامین کند.
با وقوع انقلاب ایران، اجرای طرح و ارسال اقلام مورد توافق به حالت تعلیق در آمد و دو طرف بر سر لغو قرارداد موافقت کردند و پذیرفتند که مسایل مالی بعدا حل و فصل شود.
شرکت کیوبیک بعدا اقلام و تجهیزاتی را که برای نصب در ایران تهیه کرده بود به کانادا فروخت و دولت ایران نیز در مقابل، خواستار دریافت مبالغی شد که برای اجرای قرارداد در اختیار شرکت قرار گرفته بود.



روسیه با ارئه طرح محکوم کردن سوریه، شورای امنیت را غافلگیر کرد

لعربیه. نت
روسیه روز پنجشنبه 16 – 12 – 2011 در یک اقدام غافلگیرانه طرحی را به شورای امنیت ارائه کرد که خشونت و سرکوب در سوریه را محکوم می کند.
روسیه در این طرح که در خبرگزاری فرانسه منتشر شده است " خشونت جاری در سوریه از طرف همه گروه ها و از جمله به کارگیری خشونت مفرط از جانب رژیم سوریه را محکوم می کند."
جیرار ارنو نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل این اقدام را " تحول بزرگ " خوانده است و در بیانیه ای که در سایت نمایندگی فرانسه منتشر شده ، گفت :" فکر می کنم این یک تحول بزرگی است. روسیه بالاخره تصمیم گرفت از حالت جمود خارج شود و در مورد سوریه طرحی ارائه کند."
او گفت :" طرحی که پیشنویس آن در اختیار ما قرار گرفت بدون شک به بازنگری زیادی نیاز دارد. اما ما باید بر اساس آن گفتگو کنیم."
شورای امنیت سازمان ملل پیش از این به دلیل مخالفت روسیه و چین نتوانست سوریه را محکوم کند.
روسیه در ماه جاری ریاست دوره ای شورای امنیت را در دست می گیرد.
سازمان ملل اعلام کرده است بیش از 5 هزار تن از مخالفان از آغاز اعتراض ها در مارس گذشته به دست نیروهای دولتی کشته شده اند.
در همین حال وزیران خارجه عرب قرار است روز شنبه در قاهره مسائل سوریه را بررسی کنند.
این اتحادیه پیش از این عضویت سوریه را تعلیق کرده بود و برخی مقامات و مسئولان امنیتی را تحریم کرده است.
آمریکا در مورد طرح روسیه اعلام کرده است پیشنویس قطعنامه " حاوی بندهای غیرقابل قبول است."
واشینگتن تاکید کرده است این طرح بین رژیم سوریه و تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را برابر شمرده است.





حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه:

ایرانی‌ها از تعطیلی سفارت بریتانیا نگران شده‌اند

حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه اعلام کرد تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران٬ باعث «نگرانی» و «سردرگمی» ۳۵۰ هزار ایرانی مقیم بریتانیا شده که ۹۰ درصد آن‌ها به ایران رفت و آمد دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای قشقاوی این مطلب را روز پنجشنبه (۲۴ آذر) در سومین نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در سال ۹۰ در دانشگاه امیر کبیر بیان کرده است.
این مقام وزارت خارجه با انتقاد از بریتانیا در فراخواندن سفیر خود و اخراج دیپلمات‌های ایران از لندن٬ گفته است: «ما از موضع انسانی و اینکه قطع روابط بین دو کشور ممکن است آسیب رسان باشد، کاهش و نه قطع روابط را در نظر داشتیم.»
مجلس شورای اسلامی اوایل آذر ماه امسال طرح کاهش رابطه جمهوری اسلامی با بریتانیا را تصویب کرد که در پی این مصوبه گروهی از نیرو‌های بسیج دانشجویی به سفارت این کشور در تهران حمله کردند.
این حمله که با خسارت‌هایی نیز همراه بود٬ منجر به قطع رابطه کامل تهران و لندن شد٬ اما در هفته‌های اخیر نمایندگان مجلس و برخی مقام‌های جمهوری اسلامی به طور تلویحی گفته‌اند قصد نداشته‌اند رابطه دو کشور به طور کامل قطع شود.
قشقاوی در سخنرانی خود این اقدام بریتانیا را «غیرمسئولانه» خوانده و گفته که لندن با فراخواندن دیپلمات‌های خود به «منافع ملی‌اش» توجه نکرده است.
این اظهارات در شرایطی ایراد می‌شود که روز گذشته زهره الهیان٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود: «پس از مصوبه مجلس مبنی بر کاهش رابطه با انگلیس، انگلیسی‌ها به التماس افتادند.»
خانم الهیان افزوده که «از دفتر ملکه انگلیس با برخی مقامات کشور تماس گرفته می‌شد و التماس می‌کردند {تا روابط تهران و لندن از سر گرفته شود} و این موضوع همچنان ادامه دارد.»
 





معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ارشاد ادعا کرد:

هزار و ۱۲۳ کانال فارسی زبان علیه نظام فعال هستند


علی‌اکبر مسعودپور٬ معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ارشاد ادعا کرد: «هم‌اکنون یک هزار و ۱۲۳ کانال فارسی زبان علیه نظام جمهوری اسلامی طی شبانه‌روز برنامه پخش می‌کنند.»
به گزارش روز جمعه (۲۵ آذر) خبرگزاری فارس٬ آقای مسعود‌پور در مراسم تودیع و معارفه سرپرست اداره کل ارشاد خراسان شمالی٬ این ادعا را مطرح کرده است.
وی اظهار کرده است: «آتش توپخانه دشمن از روی سن‌ها و متن‌ها در جامعه بدون ویزا پخش می‌شود.»
این مقام وزارت ارشاد نگفته که آمار خود درباره هزار و ۱۲۳ کانال فارسی زبان را از چه منبعی نقل کرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست آمار‌های بسیار متناقضی از تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌هایی که به اعتقاد آن‌ها علیه باور‌ها و اعتقادات مردم فعال هستند٬ ارائه می‌کنند.
جمهوری اسلامی از فعالیت ماهواره‌ها٬ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با عنوان «جنگ نرم» یاد کرده و مدعی است فعالیت آن‌ها در راستای براندازی نظام حاکم بر ایران است.
اول مهرماه نیز محسن حبیبی٬ مدیر گروه فرهنگ و معارف شبکه دو سیما اعلام کرده بود «حدود چهار هزار و ۶۸۹ شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای علیه جمهوری اسلامی» فعالیت می‌کنند و نظام توان مقابله با برنامه‌های فرهنگی آن‌ها را ندارد.
روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران طرح‌های مختلفی برای مبارزه با برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها با شکست مواجه شده است.



درخواست اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی از رضا شهابی برای شکستن اعتصاب غذا

سحام‌نیوز: رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در بند ۳۵۰ اوین روز سه شنبه به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رضا شهابی به دلیل بیماری آرتروز و عدم رسیدگی پزشکی در زندان از اوایل آذر ماه با پرهیز از خوردن غذا تا تعیین تکلیف نهایی پرونده دست به اعتصاب غذا زده بود که بالاخره با پیگیریهای خانواده و تصمیم دادستان مبنی بر رسیدگی پزشکی خارج زندان روز سه شنبه به بیمارستانی در تهران منتقل و توسط پزشکان متخصص معاینه و ادامه رسیدگی کامل به روز های بعد موکول شد.
بر اساس این گزارش اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن حمایت از عضو بازداشتی خود از رضا شهابی خواسته اند که برای حفظ سلامتی خود اعتصاب غذای خود را بشکند تا پزشکان بتوانند رسیدگی های تکمیلی را با آرامش خیال به نتیجه برسانند.
رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد در اعتراض به بلاتکلیفی خود از روز ۴ آذر دست به اعتصاب غذا زده است.
ربابه رضایی همسر این فعال کارگری، در گفتگو با کلمه گفته بود: نزدیک ۲۰ ماه است که همسرم و پرونده اش را در وضعیت بلاتکلیفی نگه داشته اند. ضمن اینکه ما و خود ایشان معتقدیم که وی هیچ کار خطایی نکرده است و بیخودی آنجا نگهش داشتند. همسر من یک راننده شرکت واحد و عضو سندیکای شرکت واحد هست. او فقط از حقوق خودش و بقیه ی کارگران دفاع کرده است.
نامه‌ی سرگشاده‌ی پنج چهره‌ی سیاسی ایران به رضا شهابی حاوی نگرانی جدی امضاکنندگان بود: «شنیده‌ایم که بر سر تعیین تکلیف حقوقی‌تان، دست به اعتصاب غذا زده‌اید. با توجه به نگرانی خانواده، دوستان و دوستداران‌تان نسبت به سلامت جسمی شما؛ این جانبان تقاضا می‌کنیم که به اعتصاب خود پایان داده و با حفظ سلامتی‌تان پیگیر وضعیت حقوقی خود شوید. امیدواریم که هر چه سریع‌تر به وضعیت شما رسیدگی شده و خانواده‌تان نیز از نگرانی بیرون آیند.»
این نامه را خانم اعظم طالقانی و آقایان حبیب‌الله پیمان، صدر حاج ‌سیدجوادی، حسین شاه‌حسینی ، لطف‌الله میثمی امضا کرده‌اند.
پیشتر محمد حیدری، روزنامه‌نگار نیز در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نسبت به وضعیت رضا شهابی هشدار داده بود. محمد حیدری در نامه‌اش نوشته است، رضا شهابی در اواخر تیرماه ۱۳۸۹ و با پایان بازجویی‌اش تهدید به اعدام شده و به دلیل فشار ناشی از این تهدیدها مدتی حافظه‌اش نیز دچار مشکل شده است. حیدری همچنین یادآور شده که بازپرس شهابی بسیاری از اتهامات وارد بر او، از جمله اتهام “ارتباط با گروه‌های معاند” را کاملا بی‌اساس دانسته بود.
رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد است. او در سال ۱۳۸۴ به دلیل فعالیت‌ سندیکایی از کار تعلیق شد، ادامه تحصیل داد، دیپلم گرفت و تحصیل در رشته حقوق را آغاز کرد. شهابی پس از اشتغال مجدد در شرکت واحد، در خرداد ماه ۱۳۸۹ در محل کارش توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
بر اساس این گزارش پزشک معالج رضا شهابی گزارش می‌دهد که غضروف بین تعدادی از مهره‌های ستون فقرات‌ او از بین رفته و احتمال از کار افتادن دست و پای چپش وجود دارد. به همین دلیل او در اواخر آبان ماه ۱۳۸۹ برای معاینات پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و بار دیگر به زندان بازگردانده شد.
پیشتر با توجه به نگرانی فعالان ایرانی از وضعیت این عضو سندیکای کارکنان شرکت واحد، کمیته‌ای با عنوان “کمیته دفاع از رضا شهابی” تشکیل شده است.
در نخستین بیانیه این کمیته آمده است: “در این مدت ۱۹ ماهه، اعضای خانواده و فرزندان رضا در بدترین شرایط روحی، جسمی و اقتصادی به سر برده‌اند. ما بارها به مقامات قضایی و نیز مسئولین مختلف مراجعه و نامه‌نگاری کرده‌ایم اما رضا تا کنون آزاد نشده است و همچنان بلاتکلیف است و جانش نیز در خطر است.”
خانم رضایی همچنین به کلمه گفته بود: میخواهم از این طریق از تمام کسانی که ما را تنها نگذاشتند تشکر کنم. و بخواهم که باز هم پشت ما باشند و ما را یاری کنند، تا شاید ما به نتیجه ای برسیم.


استفتا از آیت‌الله بیات زنجانی برای انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی زندانیان سیاسی

سحام‌نیوز: آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید، با صدور فتوای مهمی که در پاسخ به سؤال یکی از مقلدانش صادر شده است، اقدام به هتک حیثیت و آبروی یکی از زندانیان آزاد شده و خانوادۀ آنها با کنار هم قرار دادن تصاویر و اسنادی بی ارتباط از فیلمها و عکسهای خصوصی را از مصادیق “اشاعۀ فحشاء” و “گناه کبیره” خوانده و مرتکب آن را فاسق و آمر به چنین رفتار خلاف شرعی را ساقط از عدالت ساقط دانسته و ضرورت پیگیری مسایل اینچنینی و مجازات مرتکبین آن از سوی دستگاه قضائی مستقل را مورد تاکید قرار داده است.
به گزارش سایت اطلاع رسانی آیت الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید در بخش دیگری از پاسخ خود، در مورد سابقه این شیوه برخورد با منتقدین و مخالفان اعلام کرده است: در دوران حکومت نبوی(ص) و علوی(ع) و حکومت شش ماهۀ امام حسن مجتبی(ع) چنین رفتارهائی از سوی حکومت آن حضرات علیهم السلام نسبت به مخالفین و منتقدین وجود ندارد و سند قابل تکیه ای بر این موضوعات نمی توان در طول تاریخ یافت.
وی این مورد را از موارد اتیان منکر دانسته و توصیه کرده است: وظیفۀ مسلمین در برابر چنین وقایعی امر به معروف و نهی از منکربا رعایت مراتب آن است کما اینکه امام حسین (ع) در این باره تکلیف همگان را روشن کرده و قیام نفرموده مگر برای اصلاح و احیای امر به معروف و نهی از منکر.
متن پرسش و پاسخ این استفتاء به شرح زیر است:
سوال:
حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی؛
سلام علیکم
به استحضار می رساند پس از رخدادهای پس از انتخابات سال گذشته و برخوردهائی که توسط نیروهای امنیتی با خانواده زندانیان سیاسی شده که حضرتعالی نیز در جریان برخی از آنها قرار گرفته اید و مواضع به حقی نیز در قبال آنها داشته اید، با کمال تاسف اخیراً در اقدامی بی سابقه، برخی از آن نیروها با انتشار فیلمها و عکسهای خصوصی به دست آمده از کامپیوترهای شخصی ضبط شده از منازل برخی زندانیان و در کنار هم قرار دادن آن تصاویر و اسنادی بی ارتباط با این مجموعه ها، در مواردی اقدام به هتک حیثیت و آبروی یکی از زندانیان آزاد شده و خانوادۀ آنها گرفته اند. با این مورد رخ داده خواهشمند است راهنمایی فرمایید:
اولاً آیا چنین رفتارهائی را می توان در تاریخ اسلام و از حاکمان مسلط نسبت به مخالفین و منتقدین دید و به مواردی استناد کرد؟
در ثانی سؤال اینجاست که آیا چنین رفتارهایی توجیه شرعی و قانونی دارد یا خیر؟
در آخر تکلیف مسلمانان و شیعیان در قبال چنین رفتارهائی چیست و حضرتعالی توصیه به چه مسائلی می فرمائید.
با تشکر و سپاس
پاسخ کامل آیت الله بیات زنجانی به این شرح است:
باسلام و تحیت؛
در پاسخ به سؤال اول باید تاکید کنم که در دوران حکومت نبوی(ص) و علوی(ع) و حکومت شش ماهۀ امام حسن مجتبی(ع) چنین رفتارهائی از سوی حکومت آن حضرات علیهم السلام نسبت به مخالفین و منتقدین وجود ندارد و سند قابل تکیه ای بر این موضوعات نمی توان در طول تاریخ یافت؛ با این وجود با نگاهی به تاریخ می توان چنین رفتارهائی را از سوی دشمنان اهل بیت(ع) در زمان تصدی حکومت بر علیه مخالفینشان دید کمااینکه برای مثال نیروهای معاویه با نقض حقوق شهروندی یک زن اهل کتاب، به منزلش وارد شده، خلخال از پای او ربودند که این موضوع چنان در نگاه امیرالمومنین(ع) سخت و ثقیل آمد که فرمود: اگر فردی چنین خبری را بشنود و از شنیدن آن بمیرد، حق داشته و این مرگ در نزد من امری پسندیده است.
فرض سؤال دوم از مصادیق اشاعۀ فحشاء آن هم بر علیه انسان های مومن و پاکدامن است که قطعاً گناه کبیره بوده و مرتکب آن فاسق و آمر به چنین رفتار خلاف شرعی قطعاً از عدالت ساقط بوده و بر عهدۀ دستگاه قضائی مستقل است که مسائل اینچنینی را پیگیری کرده و مرتکبین آن را مجازات کند.
در مورد آخر نیز باید عرض کنم که این مورد از موارد اتیان منکر است و امر به معروف و نهی از منکر، مورد تاکید قرآن و سنت بوده و در وجوب آن هیچ یک از فقهای عظام تردید نکرده اند.
اما وظیفۀ مسلمین در برابر چنین وقایعی امر به معروف و نهی از منکربا رعایت مراتب آن است کما اینکه امام حسین (ع) در این باره تکلیف همگان را روشن کرده و قیام نفرموده مگر برای اصلاح و احیای امر به معروف و نهی از منکر.
سایتهای وابسته به ‫نیروهای امنیتی و صداو سیما اخیرا اقدام به تهیه فیلمهای مجعول و مبهمی برای محمد نوری زاد کرده اند که اگر چه از خود فیلم هم مشخص است این اقدام با هدف تخریب این زندانی سیاسی صورت می گیرد.چه پرونده‌سازی‌هایی از این دست، از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی برای مخالفان خود، سابقه دارد.
این اقدام در پاسخ به نامه های دلسوزانه ای که این نویسنده خطاب به آیت الله خامنه ای با هدف اصلاح روند کنونی حاکم بر کشور نوشت، صورت گرفت. این کارگردان سینما، در آخرین نامه خود، با اشاره به اینکه مشخص نیست تا چه زمانی قادر به نوشتن نامه باشد خبر از آن داده بود که ماموران اطلاعات سپاه پاسداران تهدید کرده‌اند که وی را “پودر می‌کنند.وی همچنین خبر از آزار و اذیت اعضای خانواده خود توسط ماموران امنیتی داده و رفتار آن‌ها را “مشمئز کننده و سخیف” نامیده بود: “کاری که اطلاعات سپاه با من و با خانواده‌ام شروع کرده است، آن‌قدر مشمئز کننده و سخیف است که من هیچگاه یک چنین رفتاری را از ساواک شاه، نه شنیده و نه درجایی خواند.



 
پدر پزشک کهریزک: محدودیت هایی است که نمی توانم پیگیری کنم جرس: در حالی آبان ماه سال جاری دومین سالگرد درگذشت رامین اندرجانی، پزشک کهریزک در منزل این شهید برگزار شد که تاکنون پیگیری های خانواده او برای روشن شدن علت مرگ وی به هیچ نتیجه ای نرسیده است. اما پدر این شهید به عدالت خدا ایمان دارد و می گوید: "چه بگویم؟ چه مانده که بگویم؟ همه چیز "روشن" است و خدا خودش عادل است من همه چیز را به او واگذار کردم."
دکتر رامین پوراندرجانی روز نوزدهم آبان ماه سال 88 در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ بطرز مشکوکی جان سپرد و علت مرگ وی از سوی مقامات قضایی سکته قلبی در خواب عنوان شد و جسد وی بدون اجازۀ کالبد شکافی به خانواده، توسط نیروی انتظامی دفن شد. رامین پوراندرجانی تعدادی از قربانیان شکنجه بازداشتگاه کهریزک از جمله شهید محسن روح الامینی را ویزیت کرده بود. او بارها مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت تا جنایات کهریزک را افشا نکند و این مسائل را پیش از مرگ خود به تعدادی از دوستان و خانواده اش مطرح کرده بود.
رضا قلی پوراندرجانی پدر رامین در خصوص پیگیری های پرونده قتل فرزندش به "جرس" می گوید: "والله هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و پرونده همین جور مانده است، خودشان اصرار داشتند که پرونده را ببندیم اما ما اعتراض و شکایتمان را کردیم. حالا هم به آنها گفتیم هر جور که می خواهید پرونده را ببندید اما ما اعتراض داریم. حالا هم ظاهرا پرونده مفتوح است و علی رغم اینکه اصرار می کنند که پرونده رامین را ببندیم اما چطور اینکار را کنیم؟! الان هم که می دانم به نتیجه ای نمی رسم. ما اعتراض و لایحه مان را دادیم و دیگر دنبالش را نمی گیریم و بخدا واگذار کردیم. ببینید، اگر قرار باشد شکایت کنم به چه کسی باید شکایت کنم؟ باید به نیروی انتظامی شکایت کنم دیگر؟ اول دستگاه قضایی از آنجا شروع می شود من هم پسرم را صحیح و سالم برای خدمت سربازی به نیروی انتظامی تحویل دادم، همانجایی که رامین از بین رفته و گفتند بیا جسدش را تحویل بگیر، حالا به آنها شکایت کنم؟ ما به خدا ایمان داریم و این مسئله را به خود او واگذار کردیم و حتما عدالت خدا اجرا خواهد شد. "
بعد از مرگ پوراندرزجانی، مقامات قضایی علت مرگ را یک بار سکته قلبی و بار دیگر مسمومیت غذایی عنوان کردند اما پس از مدتی مشخص شد که رامین اندرزجانی برای دیدار با نمایندگان مجلس وقت گرفته و تلاش داشته است تا از شرایط بازداشتگاه کهریزک و آنچه بر سر زندانیان آنجا آمده است سخن بگوید.
این پدر داغدیده ادامه می دهد: "محدودیت هایی است که نمی توانم پیگیری کنم بالاخره من غیر از رامین یک پسر دیگر هم دارم... الان هم متاسفانه در موقعیتی قرار داریم که دستمان به جایی بند نیست. مگر بزرگ ترهاش به نتیجه ای رسیدند؟ حالا من به تنهایی چه می توانم انجام دهم؟ مگر متن شکایت نامه ها و گروهی که آمدند چکار توانستند انجام دهند؟ بارها به مراجع قضایی برای پیگیری مراجعه کردم، یکبار گفتند مسمومیت غذایی است، یکبار گفتند خودکشی است، یکبار گفتند ایست قلبی است... خلاصه معلوم نشد و این حرفهای آنهاست دیگر، چه بگویم؟ چه مانده که بگویم؟ همه چیز روشن است و خدا خودش عادل است من همه چیز را به او واگذار کردم."
پدر رامین اندرجانی با اشاره به دردهایش بعد از سکوت طولانی، با آه می گوید:" امسال آبان ماه مراسم سالگرد رامین را در منزل گرفتیم و خدا را شکر مشکلی نداشتیم، اما وضعیت روحی مان معلوم است ما همه چیزمان رامین بود. حال مادرش هم خوب نیست و دیگر حال و روزی برایمان باقی نمانده است. مگر می توانیم یک لحظه او را فراموش کنیم..."
پدر رامین اندرجانی پیش از این در گفتگویی با جرس گفته بود: "پسرم اهل سیاست نبود و فقط دنبال علم و خدمت به مردم و کشور بود. او دنبال انسانیت بود هیچوقت برای خودش چیزی نمی خواست برای جامعه و مردم می خواست. او دنبال علم و ترقی بود و پله های ترقی را می خواست یکی بعد از دیگری بالا برود. او می خواست برای جامعه اش خدمت کند و تخصصش را بگیرد. در سربازی هم هر روز شصت نفر را معالجه می کرد. او عاشق علم و خدمت به کشور و مردم بود. من از این ناراحتم که فرزندم سیاسی نبود و در لباس پزشکی به مردم خدمت می کرد اما این بلا را به سرش آوردند..."




«هیچ فردی با عنوان اصلاح‌طلب در انتخابات نهم شرکت نخواهد کرد»

پس از آنکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات دوره آتی مجلس خبر داده بود، محمد‌رضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گفتگو با یک رسانه دولتی اعلام کرده است که «هیچ فردی با عنوان اصلاح‌طلب در انتخابات نهم شرکت نخواهد کرد.»
به گزارش دانشجونیوز، در حالی که گمانه زنی ها برای شرکت یا عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ایران ادامه داشته است، اینبار محمد رضا تابش، نماینده اصلاح طلب و رییس فراکسیون اقلیت مجلس در گفتگو با وبسایت نسیم با رد موضوع «تحریم انتخابات» از تصمیم اصلاح طلبان مبنی بر «عدم شرکت در انتخابات مجلس» خبر داده و گفته است: «هیچ فردی با عنوان اصلاح‌طلب در انتخابات نهم شرکت نخواهد کرد.»
رئیس فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به «بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات« و «بیان واقعیت ها از سوی بزرگان» این جبهه اضافه کرده است: «می‌توانستیم با حل و فصل برخی از مسایل شاهد حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات باشیم.»
بر اساس گفتگویی که دو روز گذشته خبرگزاری دولتی ایسنا با رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انجام داده بود، غربیانی، رییس این شورا هم اعلام کرده بود: « اعضای شورا (شورای هماهنگی جبهه اصلاحات) در دو جلسه اخیر خود پس از طرح مباحث طولانی، به این جمع‌بندی رسیدند که لیست انتخاباتی ارائه ندهند و از کسی هم حمایت نکنند.»
تابش در بخشی از این گفتگو با اشاره به اینکه «سید‌محمد خاتمی نیز مخلص کلام و اصل مطلب را بیان کرده بودند» افزوده است: «متاسفانه خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و دست‌اندرکاران امر واکنش مثبتی نشان ندادند.»
-این نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره دو دسته بودن نماینگان اصلاح طلب مجلس گفته است: «اگر افرادی بتوانند از تیغ شورای نگهبان رد شده و زمینه رای در حوزه‌های انتخاباتی خویش دارد بصورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کند.»
در بخش انتهایی این گفتگو تابش تاکید کرد: «کسی به هویت اصلاح‌طلبی در انتخابات نهم شرکت نمی‌کند ولی افراد علی‌الخصوص نمایندگان مجلس هشتم در صورت تمایل بصورت مستقل شرکت خواهند کرد.»
از سوی دیگر چندی پیش آيت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئيس مجلس خبرگان رهبری گفته بود آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات به "اقرار به اشتباه" مشروط کرده است.
آيت‌الله مهدوی کنی همچنین گفته بود: « (آيت‌الله خامنه‌ای) می‌گويد هرکس آمد و گفت من اين اصول و قانون اساسی و انقلاب و اسلام و رهبری را قبول دارم، حتی اگر اختلاف سليقه با من هم دارد، نبايد از انقلاب طرد شود.»
مهدوی کنی ادامه داده بود: « از (آيت‌الله خامنه‌ای) پرسيديم اصلاح‌طلب‌ها چطور؟ گفتند اگر آمدند و اقرار به اشتباه کردند، مسأله‌ای نيست، ولی نه اينکه بگويند ما می‌خواهيم بياييم در انتخابات و از نان پخته شده استفاده کنيم. بيايند و بگويند ما در برهه‌ای اشتباه کرديم و حالا هم فهميده‌ايم و ديگر نمی‌خواهيم آن اشتباهات را تکرار کنيم.»
محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری پيشين ايران و از رهبران اصلاح‌طلبان نيز تاکنون چندين بار "آزادی زندانيان سياسی و ايجاد فضای آزاد برای احزاب، پايبندی مسئولان به قانون اساسی و برگزاری انتخاب آزاد و سالم" را به‌عنوان شروط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم اعلام کرده است.
گفتنی است نهمين دوره انتخابات مجلس ايران ۱۲ اسفند سال جاری خورشيدی در سراسر ايران برگزار می‌شود.




سعید متین پور؛ دو سال و پنج ماه زندان بدون حق مرخصی

سعید متین پور، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی محبوس در بند 350 زندان اوین است که از حق مرخصی و ملاقات حضوری و تلفن "محروم" است.
جمعی از زندانیان سیاسی بر اساس فهرستی که بازجوهای وزارت اطلاعات به دادستان تهران داده اند، از سال گذشته تاکنون از حق مرخصی و ملاقات حضوری محروم هستند.
عطیه طاهری همسر سعید متین پور با اشاره به محرومیت همسرش از حقوق اولیه خود به "جرس" می گوید: " الان به مدت دو سال و پنج ماه است که همسرم در زندان بسر می برد بدون اینکه از حق مرخصی برخوردار باشد. تا الان نه تنها با مرخصی او موافقت نکرده اند بلکه ملاقات حضوری هم به مدت شش ماه است که "قطع" شده است. من بارها به دفتر دادستانی برای این مسائل مراجعه کرده ام اما جواب نگرفتم. خود دادستان را که متاسفانه نمی توانیم ملاقات کنیم و فقط یک فرم هایی به ما می دهند و ما پر می کنیم اما بی هیچ نتیجه ای و اصلا نمی دانیم دادستان این نامه ها را می خواند یا نه و دلیل اینکه با این نامه ها موافقت نمی کنند چه هست؟"
او با اشاره به اینکه همسرش در بند 350 زندان اوین محبوس است، ادامه می دهد: "من هر هفته برای ملاقات کابینی از زنجان به تهران می آیم و این رفت و آمدها خیلی سخت است، البته در مقابل سختی هایی که عزیزانمان در بند تحمل می کند، هیچ است. در هر حال ما برای دیدن و با خبر شدن از حالش چاره ای جز این رفت و آمدها نداریم. بیشترین مشکل ما ناراحتی های ذهنی و روانی ما است که نگران وضعیت عزیزان در بندمان هستیم و من خودم مدام نگران همسرم هستم که در چه شرایطی بسر می برد، آیا لباس گرم دارد؟ مشکلات جسمانی ندارد؟ و هزار مشغولیت ذهنی دیگر از جمله عدم تغذیه مناسب و عدم امکانات بهداشتی زندان مسائلی است که ما را نگران وضعیت آنها می کند... از سوی دیگر سعید کمر درد شدیدی دارد که به پزشک مراجعه کرده و یک عکس خاصی از کمرش گرفته اند و تشخیص داده اند که یکی از مهره های کمرش جابجا شده و ملتهب است و دارو دادند. بعد به ما گفتند با یک پزشک در بیرون از زندان هماهنگ کنید، اما چون می خواستند به سعید پابند بزنند و او را به دکتر ببرند سعید حاضر نشد با پابند به مطب پزشک برود. شکر خدا با تمام این شرایط روحیه "خیلی" عالی دارد."
چندی پیش آیت الله بیات زنجانی، طی تماس تلفنی با خانواده سعید متین پور و دلجویی از آنان خواسته بود تا با توکل به خداوند، در برابر سختی ها و ناملایمات صبر پیشه کنند.
همسر متین پور در این زمینه می گوید: "این ارتباطات و پیامها باعث دلگرمی ما می شود و نشان می دهد سعید و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی که در زندان هستند فراموش نشده اند و این پیام امید و زندگی برای ما است. آیت الله بیات زنجانی از ما دلجویی کردند و گفتند به سعید بگویید روحیه اش را حفظ کند و این روزها به پایان می رسد و در بیرون به یاد آنها هستند و بدانند که تنها نیستند."
سعید متین پور چهارم خرداد سال 86 در زنجان بازداشت و به مدت نه ماه در سلولهای وزارت اطلاعات زنجان و اوین تحت بازجویی و فشارهای سخت قرار داشت و در طی این مدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. نهایتا شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی طی حکمی در خرداد 87 وی را به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به یکسال و مجموعا به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد. این در حالی است که وی این اتهام را قبول نکرد و در دادگاه به او اجازه دفاع از این اتهام داده نشد.
همسر این روزنامه نگار دربند با رد اتهام همسرش اضافه می کند: "اتهام سعید ارتباط با دولت ترکیه بود، اتهامی که سعید رد کرد. او نه ماه تمام در سلولهای اطلاعات زنجان و اوین مورد بازجویی های بسیار بسیار سخت همراه با ضرب و شتم قرار داشت تا جاییکه خودش نمی توانست آنچه بر سرش آمده را بیان کند و حتی از یادآوری آن روزها ناراحت می شود. این در حالی است که در دادگاه برای دفاع از خود به دقیقه دوم نرسیده بود قاضی صلواتی گفته بود شلوغش نکن و نگذاشته بود در مقابل این اتهام واهی از خود دفاع کند و هشت سال حکم زندان برای او صادر کرد. بارها هم گفته ام پرونده ای که برای اینها باز کرده بودند همسرم بهمراه ده نفر دیگر متهم شده بود که متهم ردیف اول این پرونده تبرئه و بقیه هم یا تبرئه یا حکم تعلیق گرفتند اما فقط سعید حکم هشت سال زندان گرفت که این نشان دهنده این است که سیستم قضایی ما در چه وضعیتی قرار دارد؟!"
خانم طاهری در پایان می گوید: "سال 86 که سعید بازداشت شد هفت ماه تمام در انفرادی و دو ماه هم در شرایط سخت در سلول دو نفره بود. در این نه ماه هر بلایی که نباید بر سر ما می آمد متاسفانه آمد. من الان هیچ تقاضایی از مسئولین ندارم وقتی چندین ماه است که ما نامه می نویسیم و حق اولیه عزیزان خودمان را می خواهیم اما بی نتیجه است دیگر چه انتظاری می شود از مسئولین داشت؟ وقتی اینها به چیزهایی که خودشان تبلیغ می کنند پایبند نیستند دیگر چه انتظاری می توان داشت؟ از صدا و سیما در پیشگاه ملت مدعی هستند که بدنبال عدالت و اجرای قانون هستند! اما زمانیکه ما برای عدالت و قانون با درهای بسته مواجه می شویم چه انتظاری می توانیم از مسئولین داشته باشیم؟ فکر نمی کنم که دیگر امیدی به اینها باشد و صدای ما را بشنوند.
گفتنی است، متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی آذری زبان است.



اجرای حکم اعدام یک زندانی علی‌رغم شرایط وخیم جسمی

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام یک زندانی‌ در سحرگاه روز شنبه بیستم آذرماه سال جاری، در میدان دانش شهرکرد در حالی به اجرا در آمده است، که وی احتیاج مبرم به مداوای پزشکی داشت.
بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی، یک زندانی با هویت "کیانوش.ش" که دقایقی قبل از اعدام اقدام به خودزنی کرده بوده، علی‌رغم خونریزی شدید از راه حل آویز در ملاءعام اعدام شد.
گفته می‌شود وی به وسیله‌ی لبه‌ی تیز دستبدش، اقدام به پاره کردن رگ دستش نموده بود.
لازم به ذکر است که دستگاه امنیتی در پاره‌ای از مواقع برای جلوگیری از رویدادهای مشابه، به افراد متهم به مجازات مرگ قبل از اجرای حکم داروهای آرام بخش می‌دهد.
در همین زمینه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز با اشاره به آیین نامه نحوه اجرای احکام اعدام مصوب ۲۷ شهریور سال ۸۲، در این باره گفت: "بر اساس آیین نامه موجود چنانچه محکوم به اعدام بیمار باشد و این بیماری به حدی باشد که طبق نظر پزشکی قانونی مانع انجام تشریفات اجرای حکم باشد پس از تایید توسط قاضی صادر کننده حکم یا دادستان، اجرای حکم تا رفع مانع به تاخیر خواهد افتاد."
این جرم‌شناس خاطرنشان کرد: "قبل از اجرای حکم پزشکی قانونی به اتفاق مجری حکم به زندان رفته و مجرم را معاینه و اعلام نظر می‌کندکه از نظر جسمی مانعی برای اجرای حکم وجود نداشته باشد، بنابراین وضعیت روحی محکوم و حتی ابتلا او به جنون و یا بیماری جسمی که مانع اجرای حکم نباشد، تاثیری در اجرای حکم ندارد."
به گفته وی، به هنگام اجرای حکم نباید به محکوم اهانت و یا بی‌احترامی کرد و قبل از اجرای حکم چنانچه محکوم خوردنی یا آشامیدنی تقاضا کند مامورین مکلف به تهیه آن هستند مگر اینکه تقاضای وی فقط برای تاخیر اجرای حکم باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: "چنانچه وضعیت جسمی محکوم به نحوی باشد که امکان اجرای حکم وجود نداشته باشد و پزشکی قانونی نیز آن‌را تایید کند اجرای حکم متوقف می‌شود که در این صورت فرقی بین خود زنی محکوم و دیگر زنی وجود ندارد و به موجب ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی چنانچه مامور دولت محکومی را سخت‌تر از مجازاتی که مورد حکم است مجازات کند به ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد و چنانچه این عمل به دستور فرد دیگری انجام شود فقط آمر به مجازات مذکور محکوم می‌شود."



هرانا؛ اخراج یک دانشجوی دانشگاه تربیت معلم از دانشگاه

خبرگزاری هرانا - هادی بینش ورودی سال ۸۶ رشتهٔ علوم سیاسی و فعال دانشجویی دانشگاه تربیت معلم و از فعالین ستاد مهدی ˜کروبی از دانشگاه اخراج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، وی از سوی دانشگاه به اتهاماتی از قبیل تجمع غیر قانونی در دانشگاه، توهین به شعاعر اسلامی در دانشگاه وخواندن سرود‌های غیر مجاز و... در شب چهارشنبه سوری سال ۸۹ به او نسبت داده شده و بر این اساس بند ۲۰ ازآئین نامهٔ انضباطی مبنی بر اخراج دائم از دانشگاه محکوم شده است.
وی از فعالین تحصن سال ۸۷ تربیت معلم و هم چنین فعالیت‌هایی را پس ازانتخابات در اعتراض به نتایج انتخابات در دانشگاه انجام داده بود.
لازم به ذکر است این دومین دانشجویی است که طی شش ماه گذشته ازدانشگاه تربیت معلم به دلیل فعالیت‌هایش اخراج می‌شود پیش از هادی بینش، مسعود چناسی دیگر فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نیز اخراج شده است.
مسعود چناسی در این رابطه می‌گوید: دانشگاه در مورد احکام سنگین تنها می‌تواند به وزارت علوم پیشنهاد دهد که چه بندی را اجرا کنند و تصمیم گیرندهٔ قطعی در مورد احکام سنگین وزارت علوم است. اما بیش از ۶ ماه است که وزارت علوم وضعیت قطعی این احکام را اعلام نمی‌کند و ما در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. سوال اساسی اینجاست که یک مهر تائید زدن زیرحکم چگونه بیش از ۶ ماه طول می‌کشد و دانشگاه در این مدت با وجود قطعی نشدن احکام انظباطی از ورود ما به دانشگاه جلوگیری می‌کند و کاربری ما را در سایت دانشگاه از اول مهر امسال به دلیل اخراج از دانشگاه مسدود کرده‌اند.
سند حکم:

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.


اعدام یک زندانی در آران و بیدگل

خبرگزاری هرانا - در ادامه موج اعدامهای اخیر یک زندانی به انهام حمل و نگهداری مواد مخدر در شهرستان آران و بیگدل اعدام شد.
پورتال رسمی شهرستان آران و بیگدل از اعدام این زندانی در این شهرستان خبر داده است.
این سایت به نقل از فرمانده انتظامی شهرستان آران و بیدگل اتهام این فرد را حمل و نگهدای ۶۳۹ گرم کراک و ۱۲ گرم حشیش اعلام کرد.
هویت این فرد در گزارش ذکر نشده است.



رضا شهابی به بیمارستان منتقل شد

خبرگزاری هرانا - سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با صدور اطلاعیه ای گفته است که رضا شهابی ، عضو زندانی آن در پی سه هفته اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده است.
آقای شهابی در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است.
این فعال کارگری از روز شنبه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون در شرایط بلاتکلیف و در بازداشت موقت به سر می‌برد.
در روز های گذشته هم گزارشهایی درباره وخامت حال او منتشر شده بود.
لازم به ذکر است که رضا شهابی از بیماری‌های متعددی منجمله ناراحتی کلیه، کبد و معده و همینطور در مورد بیماری آرتروز ایشان که در ایام بازداشت منجر به بی‌حسی سمت چپ بدن ‪وی شده پزشکان بر فوریت تحت عمل جراحی قرار گرفتن ایشان تاکید داشته اند



نقض حکم اعدام؛ محکومیت زینب جلالیان به حبس ابد

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، از سوی دیوان عالی نقض و وی به اتهام " محاربه" به حبس ابد محکوم شد.
دکتر محمد شریف وکیل پرونده زینب جلالیان، با اعلام این خبر به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت:" پس از پیگیری‌های طولانی و عدم پاسخگویی مقامات قضایی در خصوص این پرونده، بلاخره دو هفته پیش دیوان عالی کشور، حکم اعدام وی را نقض کرده و آن را به " حبس ابد" تبدیل کرد."
زینب جلالیان در آذرماه سال ۱۳۸۸ به اتهام محاربه و همکاری با گروه پژاک به اعدام محکوم شد.
جلالیان،۲7 ساله، پس از بازداشت، به مدت ۴ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات به سر برد. وی در این مدت جهت اعتراف به شدت مورد شکنجه قرار گرفت به طوریکه از ناحیه سر دچار جراحت شدید شد . وی درحالی که حکم خود را دریافت کرده و در انتظار تجدیدنظرخواهی خود از دیوان عالی کشور بود، در روندی غیرقانونی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به مدت ۳ ماه به سلول انفرادی منتقل شد. او که در اعتراض به انتقال غیرقانونی و بی‌دلیل خود به سلول انفرادی، دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از وخامت اوضاع جسمانی‌اش، بار دیگر به بند عمومی زندان کرمانشاه منتقل شد. در طی مدت انتقال وی به سلول انفرادی و بی‌خبری از شرایط او، بسیاری گمان می‌کردند که این فعال سیاسی کرد، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده است.
زینب جلالیان سپس در اسفندماه ۸۸ از زندان کرمانشاه به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. جلالیان که خود نیز دلیل این جابجایی‌های نامعلوم را نمی‌دانست. بارها در مورد شرایط خود اعتراض کرد و نگهداری‌اش را در بازداشتگاه با توجه به اتمام بازجویی‌ها و صدور حکم، غیرقانونی دانست. وی در مدت حضور در بند ۲۰۹، چندین‌بار از سوی بازجویان در مورد مصاحبه تلویزیونی تحت فشار قرار گرفت. مأموران اطلاعات به او وعده داده بودند، در صورت انجام مصاحبه تلویزیونی، حکم اعدام او را لغو خواهند کرد. این فشارها به خصوص پس از اجرای حکم اعدام ۵ فعال سیاسی کرد در اسفندماه سال 88، افزایش یافت.
جلالیان پس از ۵ ماه حضور در بند ۲۰۹، و پس از ملاقات با دادستان تهران، به زندان کرمانشاه انتقال یافت و هم‌اکنون در این زندان به سر می‌برد.



محکومیت کاپیتان ملکی به ۱۰ سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - یعقوب ملکی از اعضای ستاد انتخاباتی ارومیه، خلبان و رزمنده دفاع مقدس به ١٠سال حبس محکوم شد.
به گزارش کلمه، صبح روز چهارشنبه ٢٣ آذرماه یعقوب ملکی از اعضای ستاد انتخاباتی ارومیه، خلبان و رزمنده جنگ از بند ٣۵٠ زندان اوین به دادگاه انقلاب احضار و قاضی پیرعباسی رییس شعبه ٢۶ دادگاه به وی حکم ١٠سال حبس تعزیری را ابلاغ کرد.
ملکی استاد خلبان هواپیماهای جنگی اف و سوخو و دانش آموخته خلبانی از مراکز دانشگاهی امریکا است که با شروع جنگ به کشور بازگشت و در تمامی مدت ٨سال جنگ در نیروی هوایی ارتش مشغول خدمت بود.
این زندانی سیاسی که اتهامش همکاری با یک کشور متخاصم ذکر شده پس از اتمام دوران خدمتش در ارتش یک موسسه آموزش زبان های خارجی در شهرستان ارومیه تاسیس کرد و به همراه فرزندانش به تدریس در آن پرداختند.
ملکی که در بند ٣۵٠ به کاپتان شهرت دارد از معترضان به نتایج انتخابات سال ٨٨ به همین علت بازداشت شده است.
بر اساس این گزارش، وی درجریان بازجویی ها با کابل شکنجه شده و بر اثر ضربات متعدد سیلی قدرت شنوایی یکی از گوش هایش را از دست داده است.



چهاردهمین نفر از قربانیان حادثه‌ی فولاد یزد جان باخت

خبرگزاری هرانا - مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد از افزایش شمار کشته ‌شدگان حادثه انفجار فولاد غدیر یزد خبر داد و گفت: "چهاردهمین مصدوم این حادثه که یک تبعه هندی بود نیز جان باخت."
علی سیلمان ‌پور در گفتگو با مهر اظهار داشت: "تعداد کشته ‌شدگان در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه هفت نفر و تعداد مجروحان ۱۴ نفر اعلام شده بود که طی چند روز اخیر، هفت نفر از مجروحان به دلیل شدت جراحات وارده و شدت سوختگی جان خود را از دست دادند."
وی افزود: "هم‌ اکنون تعداد کشته ‌های حادثه انفجار کوره فولاد غدیر یزد به ۱۴ نفر رسیده است که پنج نفر از آن‌ها در صحنه حادثه، دو نفر یک روز بعد، سه نفر در دومین روز بعد از حادثه و چهار نفر در سومین روز پس از حادثه جان سپردند و اجساد کشته ‌شدگان پس از طی مراحل قانونی برای خاکسپاری به بستگان آن‌ها تحویل داده شد."
سلیمان‌‌پور همچنین در مورد یکی از تبعه ‌های کشور هندوستان که از جمله مصدومان این حادثه دلخراش بود، بیان کرد: "یکی از اتباع کشور هندوستان به نام «جاسبیر سینگ» که در حادثه روز یکشنبه، ۲۱ آذرماه به شدت دچار جراحت سوختگی شده بود، به بیمارستان سوانح سوختگی منتقل شد اما با وجود تلاش فراوان کارکنان این بیمارستان به دلیل شدت و وسعت سوختگی درگذشت."
وی عنوان کرد: "جسد وی نیز به پزشکی قانونی منتقل شده است و با طی مراحل قانونی به بستگان وی تحویل داده می‌‌شود."
سلیمان ‌پور افزود: "از میان مصدومان حادثه هم ‌اکنون پنج نفر مجروح و در بیمارستان بستری هستند که البته دو نفر در‌‌ همان روزهای اول مداوا و از بیمارستان ترخیص شدند."
پزشکی قانونی استان یزد اسامی کشته ‌شدگان این حادثه را به شرح زیر اعلام کرد: عدنان عزیزی فرزند رشید، عبدالحمید صادقی فرزند الله ‌داد، مصیب کریمی ‌راد فرزند رحمت‌الله، مراد خالق ‌پور فرزند محمد، ایرج مهاجری فرزند عزیز، ولی محمدی فرزند علی، رحم ‌الدین نورزهی فرزند نصرالدین، خدارحم اولیازهی فرزند درمحمد، محمد ایزدی فرزند مرتضی، هاشم عابدینی فرزند سیف ‌الله، رضا خالق ‌پور فرزند علیداد، رضا خالق ‌پور فرزند چراغ، پویا عزیزی فرزند عدنان و جاسبیر سینگ فرزند میخی ‌رام.





حسین شریعتمداری: گزارش هایی را كه ما داریم وزارت اطلاعات هم ندارد
جـــرس: به گزارش منابع دانشجویی، سخنرانی مدیر مسئول روزنامه تحت امر رهبر جمهوری اسلامی علیه جنبش سبز، که در دانشگاه صنعتی «شهید عباسپور» تهران برگزار شد، با واکنش شدید دانشجویان روبرو گردید، که در جریان این مراسم، چندین دانشجو تصاویر زندانیان سیاسی را بالا گرفته و همزمان یکی از دانشجویان دختر نیز پلاکاردی را در دست داشته که در آن نوشته شده بود: "کیهان، رسانه فاشیست."
به گزارش «دانشجو نیوز»، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه حکومتی کیهان که به دعوت بسیج دانشجویی در دانشگاه شهید عباسپور حضور پیدا کرده بود، تا در ارتباط با «تبین روز دانشجو و 16 آذرماه» سخنرانی کند، با اعتراض دانشجویان این دانشگاه مواجه شد.
بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض حاضر در این مراسم با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی چون؛ احمد زیدآبادی، مصطفی تاجزاده، نسرین ستوده، مجید توکلی و... و همچنین با حمل برخی از پلاکاردهای حاوی شعارهای اعتراضی، به حسین شریعتمداری اعتراض نموده که این امر موجب عصبانیت و استفاده ازالفاظ توهین آمیز از سوی وی در ارتباط با این دانشجویان شده بود.
خبرگزاری حکومتی "دانشجو"، نزدیک به دانشجویان بسیجی و حامی حکومت ایران نیز که به پوشش این سخنرانی پرداخته بود، این اقدام اعتراضی دانشجویان را توهین به شریعتمداری ارزیابی کرده است.
بر اساس این گزارش، در جریان این مراسم، یکی از دانشجویان دختر دانشگاه شهید عباسپور که در فاصله نزدیکی با حسین شریعتمداری نشسته بود، پلاکاردی را خطاب به وی بالاگرفت که روی آن نوشته شده بود: "کیهان؛ رسانه فاشیست"، که این اقدام دانشجوی معترض با عصبانیت شریعتمداری روبرو شده و وی را مجبور ساخت تا به تکرار ادعای سایر نیروهای حکومتی پرداخته و این اقدام را تعبیر «رادیو اسراییل» و «کف و سوت زدن برای نتانیاهو» بنامد.
شریعتمداری در این مراسم با ادعای اینکه «معترضان عاشورای ۸۸ به امام حسین توهین کرده اند» خطاب به دانشجویان گفت: "شما كه به طور قطع مثل آن اشخاصی نیستید كه عاشورای دو سال پیش به ساحت اباعبدالله توهین كردند؛ چون اگر خودتان هم بگویید هستید، من می گوییم نیستید چون به چهره‌تان نمی آید."
در این هنگام یکی از دانشجویان با صدای بلند خطاب به شریعتمداری گفت: "ما مثل شما نیستیم؛ چون باتوم نداریم."
در ادامه حسین شریعتمداری دانشجویان سوال کننده و سایر دانشجویان معترض را متهم به آدم کشی با "قمه" و "بلوک سیمانی" کرد و مدعی شد که "بلوك سیمانی بر سر بسیجی می اندازید."
مدیرمسئول روزنامه حکومتی كیهان در واکنش دیگری به اعتراض دانشجویان، با ادعای آنکه "هزاران نشریه از آمریكا و اسرائیل حامیتان هستند و از شما دفاع می كنند" ادعا کرد: "اگر بچه حزب اللهی‌ها این حرف را بزنند، حق دارند؛ تا یك سایت راه اندازی می كنند سایتشان را هك می كنند."
وی در بخشی دیگر از سخنانش، تسخیر سفارت بریتانیا از سوی لباس شخصی ها را "قابل پیش بینی" دانسته و آن را ناشی از "حق طلبی و غیرت دینی و اسلامی بود كه پسندیده و معقول" ارزیابی نمود.
مدیرمسئول روزنامه كیهان همچنین به راه اندازی سفارت مجازی در ایران نیز اشاره نموده و آن را "کاسه لیسی" برای اصلاح طلبان دانسته و در ارتباط با تعبیر اصلاح طلبان از این سفارت مجازی گفت: "تعبیرشان این است كه خانم كلینتون یك شیشه مربا را گذاشته و می گوید یا شیشه را لیس بزنید یا نانتان را به شیشه مربا بمالید؛ البته به نظر من كار بدی نیست چون كار آنها كاسه لیسی است حالا به جای كاسه، شیشه لیس بزنند."
در حالی که شریعتمداری در جریان سخنرانی اش چندین بار با بهره گیری از ادبیات نامتعارف و زننده، به برخی از دانشجویان و گروهای سیاسی منتقد توهین کرده بود، در بخشی از سخنانش در ارتباط با اصلاح طلبان، اضافه کرد: ‌"در این باره تعابیر دیگری هم وجود دارد كه خیلی زشت است و من در چنین محفلی از اسم بردن آنها خودداری می كنم، اما همین حیاست كه بی حیاها را پررو می كند."
در بخش دیگری از سخنرانی وی، یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت "شما(شریعت مداری) به عنوان مدیرمسئول روزنامه پرتیراژ كیهان، به خاطر افكار و قلم متعصبانه و متحجرانه كه در اغلب مسائل بروز و ظهور دارد، برای قشر جوان غیر قابل پسند هستید و مخاطبی در قشر جوان امروز ندارید."
این دانشجو همچنین خطاب به شریعتمداری گفت: ‌"شما وقتی می خواهید صحبت كنید سریعاً پشت دشمن پنهان می شوید، ما در این مملكت اگر مشكلی داشته باشیم خودمان می توانیم حل كنیم، لازم نیست با این لفظ صحبت كردن از آمریكا و اسرائیل و خانم كلینتون و نتانیاهو جواب سوالات ما را بدهید."
در ادامه این دانشجو خطاب به شریعتمداری گفت: "شما می توانید چند دقیقه بدون حرف زدن از اسرائیل و آمریكا صحبت كنید؟"
شریعتمداری در پاسخ به این دانشجو بار دیگر به اصلاح طلبان اشاره نموده و آنها را "متحجرترین افراد" خواند.
شریعتمداری که از انتقادات و اعتراضات دانشجویان به شدت برافروخته بود خطاب به دانشجویان گفت: "من هم مثل شما دانشجو بودم، اما در آن زمان كسی جرات نمی كرد كه مثلا 16 آذر را به نفع آمریكا مصادره كند. فاشیست یعنی كسی كه جنایات آمریكا و اسرائیل را می بیند و از آن حمایت می كند یعنی اصلاح طلبان."
با وجود اینکه شریعت مداری بارها در این مراسم به دانشجویان توهین نموده و پاسخی برای انتقادات دانشجویان نداشته است، این مراسم را "منطقی" و همراه با نماینده بسیج ادعا کرد که "اصلاح طلبان" از حضور در آن و مناظره با شریعتمداری خودداری کرده و "فرار" کرده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان اش باردیگر از اعتراضات دو سال پیش بعنوان «فتنه ۸۸ » یاد کرد و مدعی شد: "شعارها وتشكیل كمیته صیانت از آرا" حرف جین شارپ است.
مدیر مسئول روزنامه كیهان در ادامه از حذف اصلاح طلبان استقبال نموده و گفت: "مگر منافقین حذف شدند نظام تك قطبی شد كه این طیف از اصلاح طلبان كه متاسفانه زیاد هم هستند، اگر حذف شوند نظام تك قطبی شود، البته اصلاح طلبان زیاد نیستند، آن طیف زیاد است یعنی زیادی است."
دانشجوی دیگری با طرح سوال خود گفت:‌ "شما گفتید برای اسلام كار می كنید، اما اگر ما زندگی ائمه و امام حسین را ببنیم كه چطور برای اسلام كار كردند، باید بگوییم ما برای اسلام كاری نكردیم از طرف دیگر گفتید بسیجی تكه تكه می شود تا ما راحت زندگی كنیم درست است اما تمام بسیجی ها یا شهید شدند و یا در بیمارستان ساسان و آسایشگاه ثارالله هستند نه در خیابان ها."
شریعتمداری در پاسخ به این دانشجو این سوال را نیز در راستای حمایت از امریکا و اسراییل ارزیابی کرد وگفت: "شما با این حرف می خواهید به آمریكا و اسرائیل دلداری دهید كه بسیجی وجود ندارد!"
این دانشجو در ادامه سوال خود گفت: نظر شما راجع به دین زدگی كه در مردم و جامعه رخ داده چیست؟ و چرا ما باید كار خود را به اسلام بچسبانیم كه منتقد ما منتقد اسلام شود.
در بخش دیگری از این سخنرانی یکی از دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: "من آقای شریعتمداری را در حدی نمی بینم كه از او سوال كنم او را یك دروغگو می دانم، او را حتی سركرده آمریكا و اسرائیل هم نمی دانم."
دانشجوی دیگری سوال كرد: "برخی مطالبی كه در روزنامه كیهان مطرح می كنید مشابه یك حكم دادگاهی است و نیاز دارد كه طرفین بیایند و قضیه ثابت شود، لطفا بفرمایید چطور شما به خودتان اجازه می دهید كه چنین حكم هایی در روزنامه خودتان صادر كنید."
شریعتمداری در پاسخ به این سوالات با ادعای اینکه "به صراحت می گویم گزارش هایی را كه ما داریم وزارت اطلاعات هم ندارد." اضافه نمود: "همه جا بچه های بسیجی هستند و گزارش های خود را به ما می دهند ."
وی ادامه داد: "خاتمی می گوید من با جرج سوروس دیدار نكردم، ما می دانیم كه دو بار با او دیدار كردی و دفعه دوم هم خیلی ناراحت شدی و گفتی اگر لو برود خیلی بد است."
مدیر مسئول روزنامه كیهان همچنین ادعا کرد: "دولت اصلاحات قصد داشت 400 هزار دلار به یكی از فیلمسازان معروف بدهد كه یك شبكه ماهواره‌ای راه بیاندازد ما باخبر شدیم و گفتیم كه چنین چیزی مطرح است كه آقای خاتمی تكذیب كرد؛ نامه‌اش را یكی از بچه‌ها برای ما آورده بود ولی به خاطر اینكه خاتمی رئیس جمهور بود آن را پاك كردیم اما بعد كه دیدیم خودشان هم می گویند دروغ است آن را چاپ كردیم."
شریعتمداری همچنین خطاب به اعتراض دانشجویانی كه در سالن وجود داشت، گفت: "من خوشحالم كه از من ناراحت هستید، خانم شیرین عبادی هشت وكیل داشت كه دو نفر آنها خانم بودند بنابراین حرمت خانم‌ها را نگه دارید، هر چه ما گفتیم و استناد كردیم به حرف‌های خودشان بود."
در بخش انتهایی این سخنرانی یک دانشجوی معترض دیگر خطاب به دانشجویان و شریعتمداری گفت : "متاسفم برای دانشگاه و دانشجویی كه سخنران و سخنگوهایش حسین بازجو هستند، یك عمر است روزنامه در دست توست."
شریعتمداری نیز در پاسخ به این دانشجو گفت: "من بازجو نبودم ولی افتخار می كنم در نظام جمهوری اسلامی چنین كاری بكنم متاسفم از اینكه ثواب بازجویی در نظام جمهوری اسلامی و جمع كردن كثافت‌ها از جمعیت در اعمالم ثبت نشده است."
دانشجویی دیگری با طرح سوال خود خطاب به شریعت مداری گفت: "در عاشورا كسی كه نامسلمان بود و خون ریخت و از روی پل مردم را به پایین پرتاب كرد و با ماشین از روی آنها رد شد، وجود داشت، شما بزرگترین خادم آمریكا و اسرائیل هستید، شما آنها را دشمن كردید كه مردم را در كشور سركوب كنید و آنها هم شما را دشمن كردند تا تمام خاورمیانه را اسلحه بپوشد، شماها لولوی آنها و آنها لولوی شما هستید."
گفتنی است در انتهای این مراسم دانشجویان دانشگاه آب و برق شهید عباسپور، تصویر "مجید توکلی" را در مقابل صورت شریعتمداری گرفتند.
در پی برگزاری این برنامه، خبرها از این دانشگاه حاکی از آن است که بسیج دانشجویی قصد دارد از انجمن اسلامی این دانشگاه که قانونی بوده و قبلا نیز یک بار تعلیق شده شکایت نماید.





 جـــرس: درحالیکه مقامات قضایی به خانواده مرحوم هاله سحابی اعلام کرده اند نیروهای انتظامی و امنیتی از ارائه فیلم های مربوط به صحنه جانباختن هاله سحابی خودداری کرده و بر اساس شواهد موجود، مرگ آن مرحوم "طبیعی" می باشد، مگر آنکه خود خانواده به دادگاه "شاهد" معرفی کند، یکی از حامیان جنبش که در صحنۀ منتهی به فوت هاله سحابی حضور داشته، ضمن انتشار تصویری، دست کم سه دوربین افراد خاص را افشا کرد.
منابع خبری جرس روز گذشته اعلام کرده بودند درحالیکه ماموران انتظامی، لباس شخصی ها و امنیتی های حاضر در محل، با دوربین های متعدد شرکت کنندگان و هرگونه تحرکی را زیر نظر داشته و از فیلمبرداری شرکت کنندگان در مراسم جلوگیری می کردند، از ارائه این فیلم ها و تصاویر خود به مراجع قضایی و پزشکی قانونی – جهت قضاوت عادلانه و طی مراحل قضایی مستقل- خودداری کرده اند، تا در نهایت حکم دادگاه، مرگ هاله سحابی را "طبیعی" اعلام کند و به خانواده داغدار آن مرحوم بیان شود: "خودتان شاهد بیاورید."
در پی کارشکنی نهادها امنیتی و انتظامی در روند عادلانۀ دادگاه جانباختن مرحوم هاله سحابی، یکی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع و تدفین مرحوم عزت الله سحابی - که بلوا سازی و ضرب و شتم ماموران منجر به جانباختن مرحوم هاله سحابی شد – با تلفن همراه خود تصویری از ماموران و لباس شخصی های حاضر در محل و کنترل کنندۀ اوضاع را انتشار داده، که نشان می دهد، دست کم "سه دوربین به دست" در حال تصویر برداری از حضار هستند.

این درحالیست که مقامات و نهادهای امنیتی، از دادن تصاویر به مراجع قضایی خودداری کرده اند.
گفتنی است، همان زمان حاضران در صحنه – از جمله احمد منتظری- گفتند که یکی از لباس شخصی ها که نزدیک به هاله سحابی شده، با وی مشاجره کرده و ضربه ای به او زده که باعث از حال رفتن و نهایتا مرگ او شد. اما مقامات رسمی مرگ او را "طبیعی" و بر اثر "حمله قلبی"، همچنین "گرمای هوا" و "شوک ناشی از مرگ پدر" توصیف کردند.
روز چهارشنبه هفته اخیر، علی مطهری، نماینده اصولگرا و منتقد دولت، در مراسمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در خصوص درگذشت هاله سحابی گفته بود: "درباره مرگ هاله سحابی از وزیر اطلاعات سوال كردیم كه به كمیسیون آمده و توضیحاتی را ارایه بدهد و قرار بر این شد كه سی دی (فیلم) را به ما داده و ما آن را مشاهده و بعد اظهارنظر كنیم و در صحن علنی اعلام شود نباید از این‌گونه مسایل گذشت...حرف این بود كه نمی‌خواستند وی از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده بی‌توجهی «مامور» بوده است و اگر مامور خطایی انجام داده باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود. آنقدر نترسید و قداست بیجا برای نظام ایجاد نكنید، اگر بگوییم كه اشتباه كرده‌ایم نظام آسیب نمی‌بیند."



روزنامه «اعتماد» به پرداخت جزای نقدی محکوم شد

شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» را به پرداخت ۱۵ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم کرد.
به گزارش ایسنا، جلسه‌ رسیدگی به اتهامات مدیر‌مسئول روزنامه اعتماد، سوم مهر ماه سال جاری در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد و پس از اعلام نظر هیات منصفه مطبوعات، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» را در مورد اتهامات نشر مطالب خلاف واقع و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به پرداخت پانزده میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم کرد.
براساس این گزارش،‌ حکم صادره بر اساس شکایتی بوده که پیش از توقیف این روزنامه مطرح شده است و این رای ارتباطی با موضوع اتفاقات هفته‌های اخیر این روزنامه که منجر به تعطیلی آن شد، ندارد.



هشدار یک روحانی مسلمان به زنان: به موز و خیار نزدیک نشوید!

image
به گزارش فاکس نیوز، یک روحانی مسلمان ساکن اروپا به زنان مسلمان اخطار کرده که به موز و خیار نزدیک نشوند تا مبادا افکار «جنسی» به سرشان بزند!
بنا بر همین گزارش و به نقل از یک ناشر اسلامی که سایت Bikya Masr آنرا نقل کرده، زنانی که هوس خوردن موز و خیار به سرشان می‌زند، باید بعد از قطعه قطه و ریز شدن توسط یک مرد آشنا (ترجیحا پدر یا همسر) آنرا میل کنند.
کدو و هویج هم در فهرست میوه‌های ممنوعه این روحانی وجود دارد،
انتشار این خبر در میان گروه‌های لیبرال مسلمان باعث شرمساری و ناراحتی و البته بسیاری با این مساله به شوخی و خنده برخورد کرده‌اند.
بنا بر همین گزارش، این روحانی که تنها از او به عنوان «شیخ» یاد شده، این حرف‌ها را در پاسخ به این سوال که چگونه باید زن‌ها را «کنترل» کرد وقتی برای خرید به سبزی فروشی و بقالی می‌روند و آیا اگر این قلام را در دست بگیرند، بد است یا نه، گفته است که این دیگر مساله‌ای است میان ایشان و خدای خودشان.
یک روزنامه‌نگار زن لبنانی-دانمارکی در توییتر پرسیده است: «اگر زنان مسلمانان باید از موز و خیار دوری کنند، پس مردان هم باید از "طالبی" فاصله بگیرند!»



یک روحانی مصری: صورت زنان مثل واژن (عضو جنسی‌ زنانه) می‌ماند

image
یک شیخ سلفی گفته است که حجاب زنانه برای پوشاندن چهره زنان است، چون صورت زن مثل «واژن» می‌ماند! بعد از مقایسه پوست آرنج مردان با پوست بیضه از سوی یک روحانی ایرانی که معتقد بود به همین دلیل باید پوشانده شود تا زنان تحریک نشوند، مقایسه چهره زنان با اندام جنسی‌شان و اعتقاد به پوشاندن به خاطر تحریک مردان، توسط این شیخ مصری، احتمالا باید منتظر مقایسه‌های دیگری باشیم.
به گزارش سایت «ایلاف» شیخ أبو اسحاق الحويني که یک روحانی سلفی است گفته که حجاب زنانه برای پوشاندن چهره زنان است، چون صورت زن مثل واژن است! این خبر سایت لبنان امروز نقل کرده است.
سخنان این شیخ در واکنش به بحثی در مورد رفتار هدى شعراوي، فمینیست مصری بود که در دهه بیست، حجابش را در ملا عام و در یک ایستگاه قطار از سر درآورده بود.
این شیخ معتقد است که چهره زنان برای مردان جذاب است و به همین دلیل آن‌را با اندام جنسی‌شان مقایسه کرده است.
بعد از مقایسه پوست آرنج مردان با پوست بیضه از سوی یک روحانی ایرانی که معتقد بود به همین دلیل باید پوشانده شود تا زنان تحریک نشوند، مقایسه چهره زنان با اندام جنسی‌شان و اعتقاد به پوشاندن به خاطر تحریک مردان،  توسط این شیخ مصری، باید منتظر مقایسه‌های دیگری باشیم.
 منع نزدیک شدن به خیار و کدو از سوی یک روحانی دیگر در روزهای اخیر و اظهار نظر هایی از این دست، موضوع نگاه روحانیون اسلام درکشورهای مختلف به زنان را برای رسانه‌های غربی،  تبدیل به سوژه‌ای طنز کرده ست.