۱۳۹۰ آذر ۲۵, جمعه

روز جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید: اجماع عمومی اصلاح اطلبان برای عدم شرکت در انتخابات مجلس نهم


بدنبال اعلام موضع جبهه هماهنگی اصلاحات مبنی بر عدم ارایه لیست در انتخابات مجلس نهم، مشاور ارشد میرحسین موسوی معتقد است امروز یک اجماع عمومی بین اصلاح طلبان در مورد انتخابات ایجاد شده است.
اردشیر امیرارجمند در خصوص شرکت اصلاح طلبان در انتخابات می گوید: به رغم تلاش همه دلسوزان مبنی بر رعایت مصالح عمومی، منافع کشور با توجه به فشارهای موجود سیاسی و اقتصاد موجود، باز اقتدارگرایان به لجاجت خود ادامه دادند.
به گزارش ندای سبز آزادی، وی با اشاره به شرایط موجود جامعه و فضای بسته کنونی اظهار می دارد: همه افرادی که می خواهند انتخابات معنا داشته باشد، دلسرد شده اند و معتقدند انتخابات فایده ای ندارد.
علی‌محمد غریبانی رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، از تصمیم این شورا برای ارائه نکردن لیست انتخاباتی در انتخابات مجلس نهم خبر داد و گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر این امر واقف است که اگر کوچکترین اشتباهی در برنامه اصلاح‌طلبی و روند کار خود داشته باشد و یا از اهداف و اصول اصلاح‌طلبی انحراف پیدا کرده یا در مدیریت خود اشتباه کند، یقینا موجب شکست خواهد بود و از نظر آیندگان غیرقابل بخشش است.
وی که با شبکه تلویزیونی رسا مصاحبه می کرد، نمی تواند پیش بینی کند که اصلاح طلب بصورت منفرد چگونه در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما معتقد است با اقبال زیادی رو به رو نخواهند شد.
وی با اشاره به اهمیت جبهه اصلاحات تصمیم آنان را معنا دار می داند و می گوید: آنها انتظار داشتند که مقامات کشور برای شرکت اصلاح طلبان تسهیلاتی فراهم کنند. حتما شرایط خیلی وخیم و نامساعد است که آنان نگرانی چنین نگرانی دارند.
امیرارجمند در خاتمه می گوید: انتخابات تبدیل به یک جسد بی روح و معنا شود وسیله ای برای اقتدارگرایی شود که بخواهند از آن استفاده ابزاری شود.
شورای هماهنگی راه سبز امید پیش از این از در مورد شرایط برگزاری انتخابات سالم در بیانیه ای تصریح کرده بود: “آزادی و اعاده حیثیت تمامی شهروندانی که در حوادث پس از انتخابات ۸۸به شکل غیرقانونی و ناعادلانه بازداشت شده و یا با جریمه ها و وثیقه های سنگین به طور موقت آزاد هستند؛ دست نهادهای نظامی و امنیتی از عرصه رقابت ها و منازعات سیاسی و نیز هرگونه دخالت و مهندسی انتخابات کوتاه شود؛ به حبس خانگی آقایان موسوی، کروبی و همسران ایشان خاتمه داده شود و کلیه محدودیت های امنیتی و پلیسی موجود برای فعالیت آنان برطرف گردد؛ موانع و محدودیت های غیر قانونی موجود از مقابل فعالیت آزاد احزاب و تشکل های صنفی سیاسی و نهادهای غیر دولتی برداشته شود؛ به سانسور و اعمال فشار علیه رسانه ها و توقیف غیر قانونی علیه مطبوعات پایان داده شود و آزادی قلم محترم شناخته شود؛ با لغو نظارت استصوابی که مغایر موازین انتخابات آزاد، سالم و منصفانه و همچنین قانون اساسی است، انتخابات زیر نظر مرجع نظارتی بی طرف و مورد اعتماد کلیه جریان های سیاسی و اجتماعی برگزار گردد؛ تمامی شهروندان و همه گرایش ها و تشکل های سیاسی، ‏عقیدتی و قومی بتوانند بدون احساس زور و تحمیل در انتخابات فعال شوند و به نامزدهای مورد نظر ‏خود رأی دهند و به خاطر رأی خود مورد بازخواست و تهدید و محرومیت واقع نشوند؛ حاکمیت باید تمام اقدامات لازم را به عمل آورد تا احزاب و نامزدها و رأی دهندگان از امنیت جانی و مالی و ‏حیثیتی مساوی برخوردار باشند و از اعمال هر نوع خشونت، جلوگیری بعمل آید.”
شورای هماهنگی راه سبز امید “تحریم بی قید و شرط” انتخابات را نمی پذیرد و بر این باور است که “باید توجه داشت که جنبش سبز خود، حاصل یک تجربه اصلاحی که محصول آگاهی گستردة مردم نسبت به حقوق شهروندی است بوده و بنابراین نمی تواند به طور پیشینی و نامشروط، مخالف با اصل هرگونه انتخابات باشد. از این رو به نظر می رسد شرکت در هر انتخابات آزاد، سالم و منصفانه در شرایط متعارف سیاسی، منطبق با اصول جنبش سبز است.”
گفتنی است پیش از این سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور اصلاحات نیز از آزادی تمام زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز بعنوان شروط شرکت اصلاح طلبان در انتخابات یاد کرده بود.
همچنین سی و شش زندانی سیاسی منتقد در زندانهای اوین، رجایی شهر و خوزستان با صدور بیانیه ای در باره انتخابات آتی مجلس، ضمن هشدار به مسوولان ارشد نظام درباره روند فعلی اداره کشور، تاکید کرده اند که صلاح جنبش سبز و جریان اصلاح طلب در این است که در صورت برگزاری انتخابات سالم و آزاد به طور یکپارچه از آن استقبال کنند و در صورت ناسالم بودن آن، با انسجام و وحدت و داشتن برنامه، عامل مشروعیت بخش به انتخاباتی ناسالم و غیرقانونی نشوند.
امضا کنندگان این بیانیه یکی از مهم ترین مشکلات امروز کشور در عرصه های مختلف از جمله انتخابات را ورود نهادها و نیروهای نظامی و امنیتی به این عرصه ها دانسته و تاکید کرده بودند: «این نهادها قانونا و عرفا از ورود به آنها منع شده اند. تنها در نظام های استبدادی است که اینگونه نهادها در امور سیاسی، اقتصادی، قضایی و امثال آن مداخله می کنند و هرچه استبداد در نظامی بیشتر و شدیدتر باشد، حضور نهادهای امنیتی و نظامی نیز در عرصه های مختلف بیشتر و پررنگ تر است. در کشور ما نیز سکاندار اصلی حوادث انتخابات سال ۸۸ و پس از آن این نهادها بودند و هستند که حضور آنها همچنان ادامه دارد و فضای امنیتی سنگینی را بر کشور مستولی و سایه افکن کرده اند.»
اخیرا مهدوی کنی به نقل از آیت الله خامنه ای گفته است اصلاح طلبان بشرطی که از به اشتباهات خود اقرار کنند می توانند در انتخابات شرکت کنند.
از سوی دیگر تلاش اصولگرایان برای متقاعد کردن اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات تاکنون بی نتیجه مانده است. این در حالی است که نگرانی از شرکت گروه موسوم به جریان انحرافی و تیم احمدی نژاد، اصولگرایان را حول محور مهدوی کنی گرد آورده است.
انتخابات مجلس نهم، اسفند ماه سالجاری برگزار خواهد شد.

 

 

برادر احمدی‌نژاد:انقلاب اسلامی ایران در حال فتح دنیاست

داوود احمدی‌نژاد با اشاره به جدیدترین اقدامات جریان انحرافی گفت: این جریان افرادی را در جنگل‌های شمال در قالب تیم‌های کوه‌نوردی آموزش‌های نظامی داده و از طریق کانال‌های توریستی وابسته به دولت برای آموزش به خارج می‌بردند.
فارس در این‌باره نوشت: داوود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در بازرسی ریاست‌جمهوری با تمام وجود مقابل این جریان ایستادیم، گفت: به ما گفتند که این گروه را در بازرسی‌ها مستثنی کنید و زمانی که مقاومتم را دیدند به من گفتند که موقعیت خود را از دست می‌دهی و پس از آن از بازرسی بیرون رفتم.
داوود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر خود به اصفهان در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: جریان انحرافی به دنبال درست کردن مجلسی است که بویی از ولایت فقیه نداشته باشد تا به اهداف ناصواب خود دست یابد.
وی در ادامه با اشاره به پرونده اختلاس‌های اخیر به ویژه اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی افزود: این نوع فسادها یک شبه اتفاق نیفتاده و ریشه‌دار است.
برادر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه زمانی که در بازرسی نهاد ریاست جمهوری بودم، زمینه‌سازی برخورد با این نوع پرونده‌ها را آماده کردم، تصریح کرد: آن زمان نامه‌ای رسمی نوشتم و در آن قید کردم که مدیرعامل بانک ملی این بانک را ورشکست کرده و سیتی‌زن کارت اروپا را نیز در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه جریان انحرافی از امروز شکل نگرفته و همواره در ۳۲ سال انقلاب از این دست جریانات در کشور ما وجود داشته است، بیان داشت: انقلاب همواره در معرض این خطر بوده است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: جریان انحرافی کنونی افرادی را در جنگل‌های شمال در قالب تیم‌های کوه‌نوردی آموزش‌های نظامی داده و از طریق کانال‌های توریستی وابسته به دولت برای آموزش به خارج می‌بردند.
وی با اشاره به اینکه در بازرسی ریاست‌جمهوری با تمام وجود مقابل این جریان ایستادیم، گفت: به ما گفتند که این گروه را در بازرسی‌ها مستثنی کنید و زمانی که مقاومتم را دیدند به من گفتند که موقعیت خود را از دست می‌دهی و پس از آن از بازرسی بیرون رفتم.
دبیر سابق کمیته پدافند غیرعامل کشور در ادامه با اشاره به اینکه در هر کاری گوش به فرمان ولایت هستم، اضافه کرد: پیروزی انقلاب و خروجی به دلیل وجود ولایت است و اگر ولایت نبود ما اکنون هویتی نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین پدافند ما دفاع از ولایت است، بیان داشت: ایران پول و امکانات برای صادر کردن ندارد و تنها رفتار انقلابی خود را در سایه ولایت ارسال کردیم.
احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه اسلام شایسته‌سالاری را بنا نهاده است، اظهار داشت: این تفکر ارزش نیست که چون برادر یا فامیلت کار اشتباهی می‌کند در مقابل او کوتاه بیایی و نباید به دلایل فامیلی هوای کسی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه جریان انحرافی در ادامه فتنه سال ۸۸ است، افزود: این موضوع را بارها اعلام کرده‌ام و وزیر اطلاعات هم اخیراً بر آن صحه گذاشته است.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه جریان انحرافی در مقابل رژیم اسرائیل سر تعظیم فرود آورد، تاکید کرد: برخی آمدند و از رژیمی تعریف کردند که ملت ایران ۳۲ سال است آن را به رسمیت نمی‌شناسند.
وی با اشاره به اینکه اگر مقاومت سوریه توسط رژیم صهیونیستی شکسته می‌شد، به فکر درگیری با ایران می‌افتاد، تصریح کرد: ولایت فقیه در این جریان‌ها نیز به صحنه آمد و از دستاورد ملت ایران به زیبایی دفاع کرد.
برادر رئیس جمهور با اشاره به اینکه جریان انحرافی می‌خواهد به ولایت فقیه بگوید “نه”، اضافه کرد: در زمانی که جهان با تحولات و بیداری اسلامی مواجه شده و چشم این کشورها به ایران دوخته شده، دعوت از پادشاه اردن چه معنایی می‌دهد؟
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به جایی رسیده که در حال فتح دنیاست، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل اثرپذیری کشورهای دنیا از انقلاب ایران، از خودگذشتگی و گذشتن مردم از منیت خود در برابر ولایت فقیه است.

 

 

گفتگوی منتشر نشده ی رسا با مهدی کروبی

سحام نیوز: تلویزیون رسا، قسمت اول از یک گفت و گوی منتشر نشده با مهدی کروبی را پخش کرد.
به گزارش رسا، این گفت و گو پیش از حصر کروبی ضبط شده است و آقای کروبی در این گفت و گوی جالب، جمهوری اسلامی را در سه مقطع پیش از تشکیل، از پیروزی تا رحلت امام و از رحلت امام تا کنون مورد بررسی قرار داده و می گوید، برای من مقطع سوم از همه مهم تر است زیرا انحرافاتی در این مقطع رخ داده که منجر به اتفاقات این چند سال شده و عده زیادی از نیروهای اصیل انقلاب حذف شده اند.
او از خاطرات انتخابات مجالس اول دوم و سوم می گوید و درباره استعفای آیت الله منتظری و کنار گذاشتن ایشان نکات قابل توجهی را مطرح می کند.
در قسمت اول این گفت و گو که پخش شد، کروبی تاکید کرد انحراف در انقلاب و نظام اسلامی بعد از رحلت امام آغاز شد و وضعیت فعلی را به وجو آورد که عده زیادی از نیروهای اصیل انقلاب یا حذف شدند و یا در زندان به سر می برند. با این حال آقای کروبی با ذکر خاطراتی از دوره مجلس دوم و بعد از آن می گوید افرادی که پس از فوت امام خمینی در قدرت قرار گرفتند و انحرافات موجود را به وجود آوردند، از همان دوره اقدامات حذفی و گرایش به محدود کردن دیگران را آغاز کرده بودند.
دبیرکل حزب اعتماد ملی با یادآوری فضای آزاد انتخابات مجلس اول که همه گروه ها و گرایشات سیاسی اجازه حضور در صحنه انتخابات را داشتند، می گوید در خلال انتخابات مجلس دوم و بعد از آن متاسفانه همین تفکری که بعد از رحلت امام وضعیت فعلی را به وجود آورد تلاش می کرد از فرصت استفاده کرده و پایه های قدرت خود را تثبیت کند. این افراد شروع کردند به ایجاد محدودیت بر سر راه دیگران که در انتخابات شرکت نکنند.
کروبی کانون این اقدامات حذفی را جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ذکر کرد و با یادآوری مخالفت های امام با اقدامات حذفی این جناح گفت که علت انشعاب مجمع روحانیون از درون جامعه روحانیت نیز مبارزه با همین اقدامات بوده است.
کروبی از ماجرای نود و نه نفر نماینده مخالف میرحسین موسوی در مجلس و نیز ابطال صندوق های رای در برخی شهرها مانند اصفهان و شیراز به عنوان بخشی از اقدامات این جناح تمامیت خواه نام برد و گفت،این افراد با ادامه نخست وزیری میرحسین موسوی مشکل داشتند.
کروبی همچنین با اشاره به انشعاب از جامعه روحانیت و تشکیل مجمع روحانیون گفت تنها تشکلی که برای تاسیس و فعالیت اجازه کتبی از امام دارد مجمع روحانیون است که پس از تشکیل در انتخابات مجلس سوم اکثریت را از آن خود کرد اما درست یکسال بعد از تشکیل مجلس سوم امام رحلت کرد.
در قسمت بعدی این گفت و گو که هفته آینده از تلویزیون رسا پخش خواهد شد، آقای کروبی به ذکر انحرافات نظام بعد از رحلت امام خواهد پرداخت.

 گفتگوی ویژه با مهدی کروبی - بخش ۱

 

 

شرایط در نیروگاه اتمی آسیب دیده ژاپن 'تثبیت شده است'

نخست وزیر ژاپن گفته است که نه ماه پس از آسیب به نیروگاه فوکوشیما در اثر زمین لرزه و سونامی، شرایط این نیروگاه "تثبیت" و تمامی رآکتورهای آن خاموش و فعالیت آنها متوقف شده است.
وی گفت که اگر حوادث غیرمنتظره دیگری نیز در این محل روی دهد، بازهم خطر افزایش میزان رادیو اکتیو در محیط اطراف آن وجود ندارد.
در ماه مارس سال جاری، وقوع زمین لرزه شدید و سونامی در شمال شرق ژاپن باعث آسیب جدی به سه رآکتور نیروگاه اتمی فوکوشیما و نشت مواد رادیو اکتیور به محیط اطراف آن شد.




رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که دولت کانادا حقوق بومیان آتاواپیسکات آن کشور را نقض کرده و شورای حقوق بشر سازمان ملل باید فورا گزارشگر ویژه ای را برای رسیدگی به تخلف دولت کانادا در این زمینه منصوب و به آن کشور اعزام کند.
دولت کانادا بومیان آتاواپیسکات را که جمعیت آنها به حدود دو هزار و هشتصد نفر می رسد یکی از "ملت های نخستین" ساکن این کشور تعریف کرده و سرزمین محل سکونت آنان را مورد شناسایی و حمایت قرار داده اما آقای مهمانپرست گفته است که مجمع ملی بومیان کانادا خواستار رسیدگی سازمان ملل به "وضعیت فاجعه آمیز انسانی" این گروه شده است.
تاکنون شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به آنچه که نقض فاحش حقوق بشر خوانده، برای سه کشور کره شمالی، میانمار و جمهوری اسلامی گزارشگر ویژه منصوب کرده اما دولت ایران به گزارشگر ویژه اجازه سفر به این کشور را نداده است.


احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران گفته است که "برای کشف و جلوگیری از جرم و حنایت، بانک ژنتیک تاثیر زیادی دارد و قرار است سال آینده، فایل ژنتیک همه مجرمان سابقه دار را تهیه و وارد بانک کنیم."
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای شجاعی افزوده است که با ایجاد بانک ژنتیکی، امکان آن ایجاد می شود که افراد حاضر در صحنه جرم با مراجعه به این بانک شناسایی شوند البته در صورتی که این افراد دارای سابقه و فایل ژنتیکی باشند.
در بسیاری از کشورها پیشرفته، شناسایی و بایگانی خصوصیات دی ان ای متهمان و مجرمان از روش های متداول پلیس است که در تحقیقات جنایی مورد استفاده قرار می گیرد.


 رستم قاسمی
وزیر نفت ایران می گوید که در صورت تحریم خرید نفت ایران، بازار بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.
رستم قاسمی وزیر نفت ایران تحریم احتمالی خرید نفت ایران از سوی اروپا را کاری غیر "عاقلانه" توصیف کرده و گفته است که جمهوری اسلامی قصد بستن تنگه هرمز را ندارد.
خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا به نقل از آقای قاسمی نوشته که "من اعتقاد دارم که جایگاه نفت ایران خاص است و به لحاظ حجمی و کیفی جایگزینی برای آن وجود ندارد."
به گفته وزیر نفت ایران، پالایشگاههایی در برخی کشورهای ساخته شده که به لحاظ کیفی با نفت ایران هماهنگ است و تغییر آن هزینه سنگینی به دنبال دارد.
در پی خودداری ایران از اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام کرده بود که ممکن است خرید نفت از ایران را تحریم کند.
ایران از سوی کشورهای غربی متهم شده که درصدد دستیابی به تسلیحات هسته ای است اما ایران همواره تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و بر غیرنظامی بودن برنامه های اتمی خود تاکید داشته است.
ایران به عنوان دومین صادر کننده نفت عضوی اوپک، ۱۸ درصد از نفت خود را به اروپا صادر می‌کند و آقای قاسمی می گوید که "برای کشورها عاقلانه نیست که نفت ایران را تحریم کنند و اگر این اتفاق بیفتد، بازار بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد."
به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت ایران تاکید کرده است که این کشور "قصد بستن تنگه هرمز را ندارد."
چند روز پیش و در آستانه برگزاری نشست اوپک، برخی مقامات جمهوری اسلامی احتمال بستن تنگه هرمز را در صورت عملیات نظامی علیه ایران مطرح کرده بودند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که بستن تنگه هرمز دستور کار ایران قرار ندارد و افزود که "این تهدید عکس‌العملی در مقابل تهدیدات آمریکا است".
آقای مهمانپرست گفت "افرادی که در کشور مسئولیت رسمی سیاسی ندارند، ممکن است در قالب نماینده مجلس و نماینده بخشی از مردم نظرات شخصی خود را ابراز کنند، اما موضع رسمی ایران از طریق مقامات رسمی و سیاسی اعلام می‌شود."
با این حال، خبرگزاری فارس سخنان حسین ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس را نقل کرده که گفته است "هشدار ایران برای بستن تنگه هرمز بسیار جدی است و آمریکایی ها بدانند که شوخی با ایران برای آنها گران تمام خواهد شد."
آقای ابراهیمی گفته است که در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران، "یکی از پاسخ های قطعی ایران به حمله نظامی، بستن تنگه هرمز است."
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که "رزمایشی که قرار است از سوی نیروهای مسلح ایران برای بستن تنگه هرمز انجام شود، هشداری جدی به آمریکایی هاست."




مسجد باستانی شهر بیت المقدس که تصور می شود جنگجویان ارتش صلاح الدین ایوبی در آنجا دفن شده اند، هم اوایل روز سه شنبه مورد حمله قرار گرفت و حمله کنندگان سعی کردند آنرا به آتش بکشند
عده ای ناشناس در مسجدی در بیت المقدس آتش به راه انداخته اند.
این دومین مورد از چنین حملاتی در دو روز اخیر است.
مقامات روستای برقه واقع در شرق رام الله می گویند بر اثر این حمله فرش و صندلی های این مسجد شهر سوخته است.
به گفته این مقامات، حمله کنندگان روی دیوار مسجد هم به زبان عبری نوشته اند : "جنگ".
روز سه شنبه در بیت المقدس هم یک مسجد متعلق به قرن ۱۲ میلادی مورد حمله ای مشابه قرار گرفت و در آن آتشی به راه انداخته شد.
در مورد این حملات انگشت اتهام متوجه شهرکنشینان یهودی خشمگینی است که به سیاست دولت اسراییل در مورد شهرکسازی اعتراض دارند و آنرا در جهت محدود کردن ساخت شهرکهای یهودی نشین می دانند.
رییس شورای روستای برقه به بی بی سی گفت: " این اقدامی پست و بزدلانه است که توسط شهرک نشینان انجام گرفته است. آنها می خواهند که ما سرزمینمان را ترک کنیم ولی ما هرگز چنین کاری نخواهیم کرد."
حمله به مسجد شهر برقه در اواسط شب رخ داد و کسی عاملان آن را ندیده است.
اما این مسجد در یک کیلومتری شهرک یهودی نشین "میگرون" قرار دارد که به دستور دادگاه عالی اسراییل قرار است اوایل سال آینده میلادی تخریب شود.
در گذشته هم روستای برقه شاهد اقدامات تلافی جویانه ای از سوی برخی یهودیان افراطی بوده است که می خواهند هر گونه اقدام دولت یا نیروهای امنیتی اسراییل علیه گسترش شهرکسازی را با حمله به فلسطینیان و یا املاک آنها تلافی کنند.
مسجد باستانی شهر بیت المقدس که تصور می شود جنگجویان ارتش صلاح الدین ایوبی در آنجا دفن شده اند، هم اوایل روز سه شنبه مورد حمله قرار گرفت و حمله کنندگان سعی کردند آن را به آتش بکشند.
حمله به این بنای تاریخی که به عنوان مسجد از آن استفاده نمی شود، مورد محکومیت نیر بیرکات، شهردار بیت المقدس قرار گرفت.
او در بیانیه ای گفت: "ما خشونت را به هیچ شکل و نوعی نباید تحمل کنیم و باید شرایط را برای همزیستی در این شهر حفظ کنیم."
سربازان اسراییلی که برای محافظت از شهرکنشینان یهودی در کرانه باختری مستقر شده اند اما در اجرای دستور تخریب شهرکها نقش داشته اند، هم از سوی شهرکنشینان مورد حمله قرار گرفته اند.
چهارشنبه شب، سربازان اسراییلی دو بنا را در یک آبادی یهودی نشین دیگر در نزدیکی شهر نابلس در شمال کرانه باختری تخریب کردند.
به دنبال این واقعه در اقدامی اعتراضی روی یکی از پاسگاه های نیروهای امنیتی اسراییل در نزدیکی نابلس رنگ پاشیده شد و مقامات اساییلی هم سپس فردی را در رابطه با این اقدام دستگیر کردند.
روز چهارشنبه به دنبال حمله به یک پایگاه نظامی اسراییل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل مقرراتی را برای برخورد با افراط گرایان تصویب کرد.
بر اساس این مقررات جدید ماموران پلیس و ارتش می توانند متخلفین را دستگیر کنند و آنها در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد.

دادستان دادگاه جنایی بین المللی می گوید نحوه کشته شدن معمر قذافی می‌تواند "جنایت جنگی" تلقی شود

لوئیس مورنو اُکامپو Luis Moreno-Ocampo  دادستان کل ِ دیوان ِ بین المللی کیفری لاهه می گوید، نحوه کشته شدن معمر قذافی رهبر پیشین لیبی می تواند یک جنایت جنگی باشد.
دادستان کل دیوان بین المللی  کیفری،  که روزپنجشنبه،  پس از شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک سخن می گفت، تصریح کرد، دفتر وی، از رئیس ِشورای ملی انتقالی لیبی خواسته است، جزئییات برنامه دولت موقت لیبی در خصوص انجام تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایت جنگی از سوی دو طرف مناقشه، از جمله رفتار مخالفان با قذافی را به این دادگاه ارایه دهد.

دیوان بین المللی کیفری که مقر آن در لاهه ِهلند است، این قدرت را دارد که در صورت عدم تمایل و یا توانایی دولت‌های متبوع به بررسی پرونده‌های مرتبط با  جنایات جنگی ، به این اتهامات رسیدگی کرده حکم قابل اجرا صادر کند.

وجود شواهد و فیلم های ضبط شده از لحظات دستگیری معمر قذافی، توسط مخالفانش، حکایت از آن دارد، که رهبر سرنگون شده لیبی، قبل از کشته شدن، مورد ضرب و شتم و آزار قرار گرفته است.

شورای انتقالی لیبی گفته است قذافی در جریان تیر اندازیهای دو طرف کشته شده است.

رئیس صندوق بین المللی پول می‌گوید "دورنمای اقتصاد جهانی تیره و تار به نظر می‌رسد"

کریستین لاگارد Christine Lagarde رئیس صندوق بین المللی پول می‌گوید، چشم انداز اقتصاد جهانی بسیار تیره و تار است، و نیاز به  همکاری بین‌المللی دارد.
به گفته خانم لاگارد،  جامعه جهانی باید  اقدامات جهت بهبود ِ دورنمای اقتصاد جهان را،  با کمک رساندن به  کشورهای وام دار اروپا آغاز کند.
رئیس صندوق بین المللی پول که در وزارت خارجه آمریکا و در واشینگتن سخن می گفت، هشدار داد، تازمانی که با مشکلات اقتصادی جهانی غیرقاطعانه برخورد شود، جهان با همان  تهدیدهایی  روبرو خواهد بود که در دوران رکود اقتصادی دهه 1930 جهان را به سوی یک افسردگی عظیم کشاند
رئیس صندوق بین المللی پول گفت، در صورت عدم همکاری بین المللی هیچ اقتصادی در جهان ، چه در کشور های کم در آمد، چه اقتصاد های نوظهور و چه کشور های ثروتمند، از بحران در امان نخواهد ماند.



شکنجه و آزار کودکان در یک مدرسه دینی پاکستان

به گفته تعدادی از کودکان که در مدرسه دینی «زکریا» واقع در شمال کراچی مشغول تحصیل بوده‌اند، مسئولان و معلمان این مدرسه به طور دائم و گسترده از روش‌های گوناگون شکنجه و آزار کودکان استفاده می‌کردند.
به گفته قربانیان، آنها بیش از آنکه تعلیمات یا دروس دینی دریافت کنند، در این مدرسه کتک خورده‌اند و یا دست و پای آنها با قفل و زنجیر بسته شده است.

هارون پسر ۱۲ ساله‌ای که در این مدرسه تحصیل می‌کرده به خبرنگار رادیو مشعل، وابسته به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است که «آنها پاهای من را با قفل و زنجیر می‌بستند. فقط هفته‌ای یک بار و به مدت کوتاهی ما را از زندان آزاد می‌کردند و به ما چند دقیقه فرصت می‌دادند تا استحمام کنیم.»

هارون اضافه کرده است که « اگر ما اعتراض می‌کردیم و یا فریاد می‌زدیم آنها ما را کتک می‌زدند. یکی از مفتی‌ها پاهای ما را می‌گرفت و دیگری شلاق می‌زد. آنها روی ما آب سرد می‌ریختند و یا با کابل و تسمه‌های آهنی ما را می زدند.»

محصل دیگری از اهالی شهر کویته می‌گوید: «زیر زمین این مدرسه مثل یک شکنجه‌گاه بود و اتاق‌های فراوانی داشت که در آنجا محصلان را با زنجیر به دیوار قفل می‌کردند. هر گاه والدین به دیدار ما می‌آمدند ما چیزی در مورد این شکنجه‌ها نمی‌گفتیم چون می‌ترسیدیم که مسئولان مدرسه ما را بیشتر کتک بزنند. از همان روز اول که من وارد این مدرسه شدم آنها پاهای من را با زنجیر بستند و تا روز آخر وضعیت من همینطور بود.» به دنبال شکایات محصلان این مدرسه بالاخره در روز ۱۲ سپتامبر امسال، ۲۱ شهریور، پلیس کراچی به این مدرسه حمله کرد. فرمانده پلیس کراچی می‌گوید که مأموران از دیدن شرایط غیرانسانی در زیرزمین این مدرسه و نحوه رفتار با محصلان شوک شده‌اند.
در نتیجه حمله پلیس یکی از مسئولین مدرسه بازداشت شده، ولی چهار نفر دیگر از آنها متواری شده‌اند.

شیرعلی، پسر جوانی است که والدین وی از افغانستان او را برای آموزش به این مدرسه دینی فرستاده بودند. اما با وجود آنکه دایی او صاحب و مدیر این مدرسه بوده ولی او نیز طعم این شکنجه‌ها را چشیده است.

شیرعلی می‌گوید: «آنها ما را با زنجیر می‌بستند و بعد ترکیبی از آب و روغن روی بدن ما می‌ریختند و بعد شروع می‌کردند به کتک زدن. من سه ماه در این مدرسه بوده‌ام و بیشتر از آنکه به من قران آموزش دهند در این مدت مرا کتک زده و شکنجه کرده‌اند.» والدین برای آموزش فرزندان خود غیر از مبلغ اولیه نام‌نویسی که حدود ۱۵۰ دلار بوده، ماهانه ۷۰ دلار پرداخت می‌کردند. برخی از والدین این محصلان از بدرفتاری و شکنجه رایج در این مدرسه مطلع بودند اما چنین تصور می کردند که روش‌های خشن مسئولان این مدرسه دینی می‌تواند رفتار فرزندان آنها را تصحیح کند.

اکثر والدین فرزندان خود را برای ترک اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و یا تصحیح رفتار سرکشانه آنها به این مدرسه می‌فرستادند. تعدادی از این والدین از روش‌های خشونت‌آمیز رایج در این مدرسه دفاع کرده و می‌گویند که برای تعلیم اسلام و هدایت آنها به راه راست فرزندان خود را به این مدرسه فرستاده‌اند.

حتی برخی از آنها می‌گویند که ابزار شکنجه مثل قفل و زنجیر و شلاق را خود آنها به مسئولان مدرسه داده‌اند تا از این طریق فرزندان آنها را ادب کنند.

پلیس کراچی می گوید بین این مدرسه دینی و گروه‌های اسلام‌گرای تندرو در منطقه ارتباطی وجود ندارد.



نشست وزيران «اوپک» در وين : پيامی تلخ برای جمهوری اسلامی

افزايش رسمی سقف توليد نفت از سوی سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، نگرانی هايی را در دستگاه رهبری جمهوری اسلامی به وجود آورده است. اين موضوع گفتگوی اقتصادی امروز راديو فردا با فریدون خاوند، صاحبنظر اقتصادی، است.
راديو فردا :در صد و شصتمين نشست وزيران سازمان «اوپک»، که چهارشنبه چهاردهم دسامبر در وين تشکيل شد، سقف رسمی توليد اعضای اين سازمان از ۲۵ ميليون بشکه به سی ميليون بشکه در روز افزايش يافت. آيا اين تصميم، که عرضه رسمی نفت از سوی سازمان «اوپک» را بالا می برد، به کاهش بهای نفت منجر نخواهد شد؟
گفت‌وگو با فریدون خاوند درباره نشست وزيران «اوپک» در وين
فريدون خاوند:  تصميم روز چهارشنبه وزيران «اوپک» در مورد افزايش سقف توليد سازمان تا اندازه ای غافلگير کننده بود، چون پيش بينی ميشد که صد و شصتمين نشست وزيران اين سازمان در ادامه وضعيت سه سال گذشته، توليد اعضای خودش را در سطح ۲۵ ميليون بشکه در روز تثبيت کند.
به علاوه با توجه به تداوم و حتی تشديد رکود در کشور های پيشرفته و پيدايش نشانه های کاهش فعاليت حتی در اقتصاد های نوظهور از جمله هند و چين، و نيز پيش بينی های آژانس بين المللی انرژی در مورد کاهش تقاضا، بعيد به نظر ميرسيد که نشست وزيران «اوپک» سقف توليد رسمی سازمان را بالا ببرد.
ولی نشست روز چهارشنبه، سقف توليد «اوپک» را پنج ميليون بشکه در روز بالا برد. اين تصميم، اگر صرفا در سطح عرضه و تقاضا بررسی بشود، چيزی را عوض نمی کند، چون در واقعيت امر، اعضای «اوپک» طی سه سال گذشته بدون پرده پوشی سقف رسمی را پشت سر می گذاشتند و عملا، پنج تا شش ميليون بشکه بيشتر نفت توليد ميکردند.
به علاوه، در سقف رسمی تازه توليد، که سی ميليون بشکه در روز باشد، برای اولين بار بعد از جنگ اول خليج فارس، که حدود ده سال پيش اتفاق افتاد، نفت عراق هم گنجانده شده، و همين طور نفت ليبی، که بعد از وقايع اخير اين کشور، دوباره به بازار بر ميگردد.
ادغام نفت عراق در محدوده سقف رسمی اوپک، يکی از مهم ترين تصميم های نشست ديروز «اوپک» بود.
با اين حال شماری از تحليلگران ميگويند که تصميم «اوپک» در مورد افزايش سقف توليد اعضايش، بر خلاف نظر ايران گرفته شده. چرا ايران بايد از اين تصميم نگران باشد؟
مسئولان ارشد نفتی جمهوری اسلامی رسما به اين تصميم اعتراضی نکردند، ولی ترديدی نيست که در فضای کنونی روابط ايران با دنيا، تهران نمی تواند از اين تصميم راضی باشد.
ميدانيم که امکان دارد کشور های اروپايی خريد نفت از ايران را متوقف کنند، و تصميم در اين مورد به احتمال فراوان اوايل سال ۲۰۱۲ ميلادی گرفته خواهد شد.
در اين شرايط ابتکار «اوپک» در مورد افزايش سقف رسمی توليد هر چند واقعيت های بازار را از لحاظ عرضه و تقاضا عوض نمی کند، ولی در بر دارنده پيامی است آشکار به اروپايی ها که آنرا می توان چنين خلاصه کرد : اگر قرار شد از ايران نفت نخريد، از کمبود نفت در بازار اصلا نگران نباشيد، چون ديگر قدرت های «اوپک» توانايی و اراده بالا بردن توليد نفت خودشان را دارند.
اين يک پيام سياسی است که امضای عربستان سعودی و بعضی ديگر از قدرت های نفتی خليج فارس در زير آن به صورت واضح  ديده ميشود.
اين پيامی است تلخ برای جمهوری اسلامی که مدام به کشور های اروپايی هشدار ميدهد اگر از ايران نفت نخرند، آسمان به زمين ميآيد.
با نشست ديروز سازمان «اوپک» در وين، دوره رياست يکساله ايران بر اين سازمان عملا به پايان رسيد. طی اين يک سال، رياست ايران چه تاثيری بر «اوپک» و فعاليت های آن داشت؟
با پايان رياست دوره ای ايران بر «اوپک»، عراق از آغاز سال نوی ميلادی در راس اين سازمان قرار ميگيرد. ادغام نفت عراق در توليد کلی نفت «اوپک»، که در واقع به معنای عادی شدن وضعيت عراق در بازار جهانی نفت است، به رياست اين کشور معنای خاصی ميدهد. به علاوه اين رويداد با اوجگيری توليد نفت عراق همزمان شده، که قرار است در سال ۲۰۱۲ به سه ميليون و دويست هزار بشکه در روز برسد.
به اين ترتيب توليد نفت عراق  به ايران نزديک ميشود، درست موقعی که توليد نفت ايران رو به سراشيب دارد. از لحاظ صادرات نفت، عراق از هم اکنون ايران را پشت سر گذاشته است. اين گام تازه ای است در راه حاشيه ای کردن باز هم بيشتر موقعيت ايران در سازمان «اوپک».
و اما کارنامه رياست يکساله جمهوری اسلامی در  «اوپک».
ايران در سال ۲۰۱۱ بعد از ۳۶ سال رياست اين سازمان را بر عهده گرفت و اين يک سال همزمان شد با آشفتگی هر چه بيشتر در راس وزارت نفت جمهوری اسلامی : مسعود مير کاظمی از وزارت نفت برکنار شد، چند روزی محمود احمدی نژاد تصميم گرفت شخصا در راس اين وزارتخانه کليدی قرار بگيرد د و چون موفق نشد، محمد علی آبادی را، که کاملا با مسايل نفتی بيگانه بود به سرپرستی اين وزارتخانه منصوب کرد تا سر انجام  کرسی وزارت در اختيار رستم قاسمی، فرمانده قرار گاه خاتم الانبيا قرار گرفت.
در اين شرايط، فرصتی نبود برای پرداختن به سازمان «اوپک». روزگاری ايران به برکت شخصيت هايی چون فوآد روحانی در «اوپک» می درخشيد. طی اين يک سال نمايندگان جمهوری اسلامی در نشست های اين سازمان، دستکم با درجه تسلط خود بر زبان انگليسی، موجبات تفريح همکاران خود را فراهم آوردند.



کره جنوبی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کرد

کره جنوبی روز جمعه آغاز سرمایه‌گذاری‌های تازه در بخش نفت و گاز جمهوری اسلامی را ممنوع اعلام کرد و بیش از صد شخص و گروه را در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی به فهرست تحریمی خود افزود.
کره جنوبی به منظور افزایش فشار بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های جدیدی‌ را علیه ایران اعمال کرد اما در این میان با مد نظر قراردادن مراودات مالی نفتی، از تحریم بانک مرکزی ایران خودداری کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دارایی کره جنوبی در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد از تحریم «۹۹ گروه و شش شخص» مرتبط با توسعه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
کره جنوبی سال گذشته نیز در همراهی با تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران، بانک ملت و ۱۰۱ شرکت ایرانی دیگر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.
این بار، علیرغم شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، کره جنوبی که حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند، به منظور برقرار بودن مراودات مالی مربوط به خرید نفت، از تحریم بانک مرکزی ایران بازماند.
وزیر دارایی کره جنوبی روز جمعه در این زمینه تأکید کرد که کشورش حساب‌های متعلق به بانک مرکزی در بانک‌های کره‌ای را باز نگه خواهد داشت تا سئول قادر باشد بهای نفت خریداری شده از ایران را به «وون»، واحد پول کره جنوبی، پرداخت کند.
به گزارش رویترز، ايران برای دريافت بهای نفت خود حسابهايی نزد بانک «ووری» و بانک صنعتی کره (ای بی کی) دارد و سئول متمايل است اين حساب‌ها باز بمانند.
با وجود دایر بودن حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌های کره جنوبی، از سال گذشته تا کنون ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، مبلغ حدود ۵ میلیارد دلار از کره جنوبی طلبکار است که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی قادر به تحویل گرفتن این مبلغ نشده است.
مجلس سنا و نمایندگان آمریکا طرح تحریم بانک مرکزی را تصویب کرده‌اند و در انتظار موافقت رئیس جمهور آمریکا با این طرح هستند، با این‌حال کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن که برای واردات نفت خود از ایران نیازمند مراوده با بانک مرکزی هستند، خواهان آن هستند که از تحریم‌‌های آمریکا علیه موسساتی که با سيستم بانکی ايران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی همکاری می کنند، معاف شوند.
به گزارش رويترز، مصوبه تحريم بانک مرکزی ايران توسط کنگره آمريکا چنين معافيتی را برای کشورهايی که با آمريکا در زمينه تشديد فشار بر ايران همکاری می کنند در نظر گرفته است.
طبق مصوبه کنگره آمريکا درباره تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نهادهای مالی و پولی که با بانک های ايرانی مورد تحريم آمريکا همکاری کنند، از فعاليت در آمريکا و بهره مندی از سيستم بانکی اين کشور محروم خواهند شد.
تحريم بانک مرکزی ايران در راستای تشديد فشار بر جمهوری اسلامی برای به اجرا گذاشتن قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم انجام می شود.
غرب جمهوری اسلامی ایران را متهم می کند که فعالیت های هسته ای این کشور دارای بعد نظامی است، اما تهران همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ایش دارای ماهیت کاملا صلح‌آمیز است.



عليرضا سيدين به اتهام انجام غسل تعميد در ترکيه به زندان محکوم شد

به گزارش وبسايت کمپين حقوق بشر ايران، قاضی پرونده عليرضا سيدين، ايرانی ۳۱ ساله که چهار سال پيش اسلام را ترک کرده و به مسيحيت گراييده است، او را به شش سال زندان محکوم کرده است. قاضی دادگاه گفته «ما به اندازه کافی کشيش برای غسل تعميد در ايران داريم و اين که متهم در ترکيه اين کار را کرده، اقدام عليه نظام محسوب می شود.»
محمد علی دادخواه، وکيل اين پرونده به کمپين حقوق بشر ايران گفته است: «قاضی دادگاه می گويد اقدام متهم برای غسل تعميد در ترکيه، اقدام عليه نظام تلقی می شود و اگر او واقعا نياز به غسل تعميد داشت، ما به اندازه کافی در ايران کشيش داريم که اين کار را انجام دهد.»
وی افزود: «به نظر قاضی، متهم با اين کار فقط خواسته فقدان آزادی در ايران را نشان دهد.»
به گفته آقای دادخواه، اين پرونده بيش از آن که متوجه تغيير دين متهم باشد، به اين مسئله متمرکز شده که چرا مراسم غسل تعميد در ترکيه انجام شده است.
«کری کاکونده» مسئول امور مطبوعاتی «اتحاد مسيحيان جهان» که مقر آن در لندن است به رادیو فردا گفت: «ما هم اخبار نگران کننده در مورد اتهام های پرونده آقای سیدین را دریافت کرده ایم.»
وی افزود: «این گونه فشارها بر نوکیشان مسیحی ادامه همان سیاست های قبلی است که در ایران اعمال می شود و ما خواستار آزادی و نیز رفع اتهامات علیرضا سیدین هستیم.»
آقای سيدين که يک کليسايی خانگی را اداره می کند، اولين بار حدود دو سال پيش دستگير شده و با قيد وثيقه آزاد شد. نخستين جلسه دادگاه او چند هفته پيش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.
به گفته وکيل پرونده، عليرضا سيدين با موارد اتهامی ديگری از جمله پخش کردن ويدئوهايی در مورد غسل تعميد و همچنين انجام گفت وگو و مصاحبه در مورد غسل تعميد روبرو است.
محمد علی دادخواه گفت: «همچنين موکل من با اتهام راه اندازی و اداره کليسايی خانگی روبرو است. وی در کليسای خانگی خود با ديگر کسانی که به مسيحيت گراييده بودند ديدار داشته ولی فقط موکل من دستگير شده است.» وی افزود: «قاضی دادگاه معتقد تمامی موارد اتهامی، در راستای اقدام عليه نظام تعريف می شود.»
وی افزود: «من در لايحه دفاعی سعی کردم به قاضی بگويم می توان اين اتهام ها را تبليغ عليه نظام هم تعريف کرد که مجازات آن فقط يک سال زندان است.»
هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی، آئين مسيحيت را به رسميت شناخته است، اما در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدوديت‌های گسترده‌ای را برای اقليت‌های مذهبی و به ويژه مسيحيان در ايران اعمال کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازداشت شماری از کشيشان مسيحی و محاکمه آنان اشاره کرد.
آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران پيشتر و در جريان سفرش به قم گفته بود  دشمن از طريق ترويج «عرفان‌های کاذب»، «بهائيت» و «کليساهای خانگی» در صدد تضعيف دين در جامعه است.


اردشیر امیرارجمند: میان اصلاح‌طلبان بر سر تحریم انتخابات اجماع ایجاد شده است

سخنگوی "شورای هماهنگی راه سبز امید" می‌گوید، امروز بر سر انتخابات نهمین دوره‌ی مجلس میان اصلاح‌طلبان "یک اجماع عمومی ایجاد شده است." پایگاه اینترنتی ندای سبز آزادی صبح جمعه (۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر) از قول اردشیر امیرارجمند نوشت: «با توجه به شرایط موجود جامعه و فضای بسته کنونی همه افرادی که می‌خواهند انتخابات معنا داشته باشد، دلسرد شده‌اند و معتقدند انتخابات فایده‌ای ندارد.»
پیشتر علی‌محمد غریبانی، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اعلام کرده بود این شورا قصد ندارد برای انتخابات آینده مجلس فهرستی منتشر کند. او در گفتگویی که در برخی از رسانه‌های داخلی نیز منعکس شد تاکید کرد: «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر این امر واقف است که اگر کوچکترین اشتباهی در برنامه اصلاح‌طلبی و روند کار خود داشته باشد و یا از اهداف و اصول اصلاح‌طلبی انحراف پیدا کرده یا در مدیریت خود اشتباه کند، یقینا موجب شکست خواهد بود و از نظر آیندگان غیرقابل بخشش است.»
رئیس جمهور پیشین، محمد خاتمی، بارها باز شدن فضای سیاسی، رفع بازداشت خانگی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، و آزادی تمام زندانیان سیاسی را پیش شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس عنوان کرده است. انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.



طرح دولت برای ایجاد پایتخت اداری در اطراف تهران

محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران، می‌گوید، «محققان و دانشگاهیان در حال بررسی طرحی با عنوان ایجاد پایتخت اداری در کنار پایتخت فعلی کشور هستند». خبرگزاری مهر صبح جمعه (۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر) از قول محمودی گزارش داد بررسی این طرح به دستور محمود احمدی‌نژاد آغاز شده و هدف آن «مطالعه روی طرحی است که بتواند فشار هزینه‌ای پایتخت بر روی تهران را کاهش دهد».
در دوران دولت نهم نیز بحث‌هایی در مورد ضرورت انتقال پایتخت از تهران مطرح بود که هرگز به طور جدی پیگیری نشد. محمدرضا محمودی گفته است: «استانداری تهران با اختصاص بودجه تحقیقاتی برای این موضوع، به نهادهای پژوهشی و دانشگاهی کشور ماموریت داده ابعاد مختلف تشکیل "شهر اداری" در اطراف تهران را بررسی و نتایج آن را برای اقدامات بعدی دولت ارائه کنند.»
به گزارش خبرگزاری مهر، معاون عمرانی استاندار تهران گفت: «از یکسو حوادث غیرمترقبه به خصوص زلزله‌بزرگ احتمالی و گسل‌های فعال زیر شهر تهران مطرح است و از سوی دیگر منابع طبیعی و خدماتی تهران همچون آب و زمین کفاف جمعیت پایتخت که روز به روز در حال افزایش است را نمی‌دهد.» او خاطرنشان می‌کند، به همین دلیل باید در کنار تهران یک شهر اداری نیز ایجاد کنیم تا «همچون برخی کشورها، ایران به دو پایتخت تجاری و اداری تجهیز شود».



اسناد محرمانه ارتش آمریکا در مورد "کشتار شهر حدیثه" در زباله‌دانی پیدا شدند

تصویر به دست آمده از یک نوار ویدئویی نشان‌دهنده قتل عامی است که در حدیثه رخ داد

خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز صدها صفحه از اسناد محرمانه‌ بازجویی‌های نظامی مربوط به ارتش آمریکا را در یک زباله‌دانی در نزدیکی بغداد پیدا کرده است. این اسناد راوی کشتن غیرنظامیان در شهر حدیثه‌ی عراق در نوامبر ۲۰۰۵ هستند.

انتشار خبر کشتن ۲۴ غیرنظامی در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۵ در شهر حدیثه عراق توسط تفنگداران آمریکایی انعکاس گسترده‌ای را در رسانه‌های خبری جهان به همراه داشت و ضربه شدیدی به وجهه آمریکا در این کشور وارد کرد.
همزمان با خروج سربازان آمریکایی از عراق و پایان رسمی جنگ در این کشور، روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی پرده از اسناد محرمانه‌ای برداشته که بخشی از آن توسط خبرنگار این روزنامه در یک زباله‌دانی در نزدیکی بغداد پیدا شده‌اند.
این اسناد پروتکل بازجویی‌های نظامیان آمریکا در رابطه با قتل عام حدیثه است که در حقیقت می‌باید پیش‌تر از بین می‌رفتند. خبرنگار نیویورک تایمز این اسناد را در حالی پیدا کرده که به گفته‌ی وی یکی از سربازان آمریکایی می‌خواسته ورق‌ها را آتش بزند و روی آنها ماهی کباب کند.

افزایش فشارهای روحی
به نوشته این روزنامه، اسناد یافت شده تأیید کننده‌ی خشونتی است که در آن روز تفنگداران آمریکایی در مقابل غیرنظامیان از خود نشان داده‌اند. پس از آنکه کاروان‌ نظامیان آمریکایی از روی یک بمب عبور می‌کند، سربازان به روی مردان عراقی که سوار بر یک خودرو بودند، آتش می‌گشایند.
سربازان سپس جستجوی خانه به خانه را آغاز می‌کنند و ۱۹ نفر از ساکنان این شهر را به ضرب گلوله از پای در می‌آورند.
این اسناد همچنین از آن جهت جالب توجه هستند که تا حد زیادی فشار روحی و روانی را که سربازان آمریکایی در مدت مأموریت در عراق بر روی خود احساس می‌کردند، نشان می‌دهند. به نقل از این اسناد این فشار تا آن اندازه زیاد بوده است که مرگ غیرنظامیان دیگر احساسی را در میان شماری از سربازان بر نمی‌انگیخته و نسبت به آن بی‌تفاوت شده بوده‌اند.
در این شرایط شماری از وسائل نقلیه ناشناس تنها به صرف اینکه سرنشینان آنها از سوی سربازان آمریکایی "عاملان انتحاری" تشخیص داده می‌شدند، در ایستگاه‌های بازرسی به زیر آتش گرفته می‌شدند.
اتهامات علیه تفنگداران آمریکایی در مورد "کشتار حدیثه" کنار گذاشته و یکی از آنان نیز تبرئه شد. محاکمه گروهبان فرانک ووتریش، که در زمان حادثه رهبری واحد تفنگداران را بر عهده داشت، در سال آینده آغاز خواهد شد.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، یکی از سخنگویان ارتش آمریکا حاضر نشده تا در مورد اسنادی که به دست این روزنامه افتاده، صحبت کند.


آمریکا درصدد کاهش خسارات احتمالی از تحریم بانک مرکزی ایران است

بانک مرکزی ایران

تحریم بانک مرکزی ایران احتمالاَ پیامدهای منفی برای اقتصاد جهان به همراه خواهد داشت. افزایش آنی بهای نفت و ضررهای مالی به متحدان آمریکا، از جمله هزینه‌هایی است که واشنگتن به‌رغم تشدید تحریم‌ها قصد دارد آنها را کاهش دهد.

دولت ایالات متحده در حال بررسی راه‌هایی است که برای اعمال تحریم بانک مرکزی ایران پیش‌رو دارد٬ تا در پایان کار مسیری را در پیش گیرد که کم‌ترین خسارت‌ها را برای متحدان و هم‌پیمانان آمریکا در سراسر جهان به‌همراه داشته باشد.
دولت دمکرات باراک اوباما٬ به طرح کنگره برای هدف قرار دادن نبض اقتصاد ایران با تحریم‌های فلج‌کننده تن داده و کاخ سفید اعلام کرده که به‌رغم نگرانی‌های موجود درباره احتمال افزایش ‌آنی بهای نفت در بازارهای جهانی٬ این طرح را وتو نخواهد کرد. این طرح روز چهارشنبه با رای بالایی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و روز پنج‌شنبه هم با ۸۶ رای موافق در برابر ۱۲ رای مخالف از تصویب سنا گذشت و حالا به کاخ سفید فرستاده شده و پس از امضای رئیس‌جمهور٬ رسما ابلاغ و اعمال خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ ویکتوریا نولند٬ سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا٬ روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مقامات ایالات متحده روش‌های گوناگون اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بر ضد بانک مرکزی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند تا در نهایت «فشار بر ایران به بالاترین حد ممکن برسد و کمترین فشار و خسارت به دوستان و هم‌پیمانان آمریکا در سراسر جهان وارد شود.»
به‌رغم حمایت چشمگیر سنا و کنگره از طرح گسترش و تشدید بی‌سابقه تحریم‌ها علیه ایران٬ دولت آمریکا در ابتدا با آن مخالفت کرده بود. برخی از متحدان آمریکا در اروپا و آسیا از ایران نفت وارد می‌کنند و برای معاملات خود با این کشور نیازمند انتقال وجوه از طریق بانک مرکزی ایران‌اند. طرح پیشنهادی نمایندگان کنگره٬ ممنوعیت‌های گسترده‌ای پیش‌روی نهادها و موسسات مالی طرف حساب با بانک مرکزی ایران قرار خواهد داد٬ که بخشی از آنها ممکن است به متحدان آمریکا هم آسیب‌هایی وارد کند.
از سوی دیگر٬ در صورتی که این اقدام منجر به افزایش آنی بهای نفت در بازارهای جهانی شود٬ به‌طور طبیعی افزایش درآمدهای نفتی ایران را در پی خواهد داشت و همین مساله از دیگر نگرانی‌های مقامات دولتی در آمریکا است. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی آورده است که «در این صورت این طرح به ضد خود تبدیل خواهد شد و دست ایران را در حمایت از ترور و سرمایه‌گذاری بیش‌تر در زمینه غنی‌سازی اورانیوم بازتر خواهد کرد.» گذشته از این‌ها٬ افزایش آنی بهای نفت می‌تواند در روند بهبود و بازیابی اقتصاد آمریکا نیز اختلال ایجاد کند.
هماهنگی بیشتر میان دولت و کنگره آمریکا
در پی درخواست‌های مکرر دولت آمریکا٬ تغییراتی در این طرح پدید آمده تا انعطاف‌پذیری بیش‌تر آن٬ از آسیب‌ها و خسارات احتمالی بکاهد. ویکتوریا نولند در سخنان روز پنج‌شنبه خود دیگر به انتقادات و ایرادهایی که دولت به این طرح وارد کرده بود٬ اشاره‌ای نکرد و به نظر می‌رسد نظر دولت آمریکا تا حدودی تامین شده است.
تاثیرگذاری این تحریم‌ها تا شش ماه پس از امضای طرح توسط رئیس‌جمهور٬ آغاز نخواهد شد. رئیس‌جمهور در این شش ماه می‌تواند برخی از مجازات‌های در نظر گرفته شده را با استناد به دلایلی که ریشه در «امنیت ملی آمریکا» دارند٬ تعدیل یا حتی حذف کند.
ویکتوریا نولند٬ سخنگوی وزارت خارجه در پایان سخنان خود که پس از تصویب نهایی این طرح در سنا ایراد شد٬ گفت: «ما در تحقق اراده کنگره تردیدی نداریم. ما هدف مشترکی داریم و آن افزایش فشار بر ایران است٬ اما همان‌طور که می‌دانید در چنین طرح پیچیده‌ای٬ بخش‌هایی وجود دارند که می‌توان تفاسیر گوناگونی از آن داشت. باید درباره این بخش‌ها گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشیم٬ به‌خصوص با کنگره.»
نگرانی‌های جدی جامعه جهانی نسبت به برنامه بحث برانگیز هسته‌ای ایران، از جمله علل اصلی این اقدامات سخت‌گیرانه در قبال این کشور است و گفته می‌شود هدف از اعمال این تحریم‌ها، تغییر رفتار حاکمان جمهوری اسلامی است.
تحریم‌های بی‌سابقه جدید در میان مقامات ایرانی نیز نگرانی‌های محسوسی پدید آورده و قرار است مجلس هفته آینده در یک جلسه غیرعلنی رسمی به بررسی تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور بپردازد؛ تحریم‌هایی که آشکارا قصد دارند توان مقاومت اقتصادی جمهوری اسلامی را کاهش دهند.



هشدار ایران به افغانستان برای جلوگیری از پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا

نمایش پهپاد آمریکایی در تلویزیون ایران

وزیرامور خارجه ایران برای نخستین بار به مسئولیت افغانستان در انجام عملیات جاسوسی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و از همسایه شرقی خود خواست که زمینه‌ اقدامات «خصمانه و تهاجمی» آمریکا از خاک این کشور را فراهم نکند.

علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امور خارجه ایران٬ روز پنج‌شنبه (۲۴ آذر/ ۱۵ نوامبر) از افغانستان خواست که به آمریکا اجازه استفاده از پایگاه‌های موجود در این کشور برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی (پهپاد) را ندهد. آقای صالحی ورود هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به ایران را اقدامی «خصمانه و تهاجمی» خواند و از همسایگان ایران خواست که امکان «سوء استفاده آمریکا از حریم هوایی» خود را از بین ببرند.
وزیر امور خارجه ایران٬ این سخنان را در گفت‌وگویی اختصاصی با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بیان کرده و اظهارات وی در رسانه‌های غربی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. به گفته آقای صالحی «افغانستان باید این موضوع را به‌ طور جدی پیگیری کند و تحت هیچ شرایطی اجازه تکرار چنین حوادثی را ندهد٬ چون در این صورت اقداماتش غیردوستانه تلقی خواهد شد.»
این نخستین باری است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی به مسئولیت افغانستان در این موضوع اشاره می‌کند. ایران مدعی است که پهپاد آمریکایی با قصد جاسوسی و شناسایی وارد حریم هوایی ایران شده بود، اما تا کنون هیچ‌یک از مقامات رسمی افغانستان به اظهارات علی‌اکبر صالحی واکنشی نشان نداده‌اند.
تاکید بر تداوم عملیات هواپیماهای بدون سرنشین
لئون پانه‌تا٬ وزیر دفاع آمریکا٬ روز چهارشنبه در دیدار با حامد کرزای٬ رئیس‌جمهور افغانستان٬ تاکید کرد که «پروازهای جاسوسی» هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز ایران٬ به‌رغم ناپدید شدن یکی از آنها٬ هم‌چنان ادامه خواهد یافت. حامد کرزای٬ در واکنشی محتاطانه و محافظه‌کارانه به اظهارات آقای پانه‌تا٬ اعلام کرد که «افغانستان قصد دارد با همه همسایگانش روابط خوبی داشته باشد و نمی‌خواهد درگیر روابط خصمانه ایران و آمریکا شود.»
از دو هفته پیش که نمایش سیاسی ایران با محوریت هواپیمای بدون سرنشین و رادارگریز RQ-170 آغاز شد٬ فضای متفاوتی پدید آمده و سخنان پیچیده و متناقضی بیان شده است. برخی از مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که متخصصان ایرانی با هدف قرار دادن یکی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود در سیستم ناوبری این هواپیمای پیشرفته٬ در یک حمله پیچیده الکترونیک/سایبری٬ آن را وادار به فرود کرده‌اند٬ بدون این‌که خسارت زیادی به هواپیما وارد شود.
پهپاد‌های جاسوسی و رزمی بیش از پیش در عرصه‌های نظامی و شناسایی به کار گرفته می‌شوند
این هواپیما که از طریق کنترل‌گرهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا٬ سیا٬ در افغانستان هدایت می‌شد٬ به گفته برخی مقامات آمریکایی ماموریتی جز شناسایی تاسیسات مشکوک هسته‌ای در ایران نداشته است. مقامات آمریکایی اظهارات مقامات ایرانی درباره نحوه در اختیار گرفتن این هواپیما را تکذیب کرده ‌و آن را «برساخته ماشین تبلیغاتی جمهوری اسلامی» خوانده‌اند. به اعتقاد آنها یک اختلال تکنیکی نامشخص منجر به از دست دادن کنترل این هواپیمای جاسوسی شده است٬ اما با این همه آنها جزییات بیشتری در این‌باره منتشر نکرده‌اند.
هفته گذشته تلویزیون دولتی ایران تصاویری از این هواپیما را منتشر کرد که در آن متخصصان و مقامات نظامی ایران در کنار این ماشین پیشرفته جاسوسی که سالم و بی‌خدشه به نظر می‌رسید٬ اعلام کردند که با مهندسی معکوس و رمزگشایی داده‌ها٬ این هواپیما را به تولید انبوه خواهند رساند.
روز دوشنبه هفته جاری نیز باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ اعلام کرد که دولت این کشور رسما خواستار بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین شده است. در واکنش٬ سردار محمد حجازی٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح٬ درخواست رئیس‌جمهور آمریکا را «پیشنهادی بی‌شرمانه» خواند و گفت: «امروز ما شاهد هستیم كه با وجود این تجاوز آشكار و نقض قوانین بین‌المللی، مقامات آمریكایی از جمله رئیس‌جمهور این كشور با پررویی و جسارت چنین مسائلی را مطرح می‌كنند.»
افزایش عملیات جاسوسی٬ نتیجه افزایش تردیدها درباره پنهان‌کاری هسته‌ای ایران
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی افزایش عملیات پنهانی جاسوسی آمریکا علیه ایران را ناشی از تشدید تردیدها در غرب نسبت به برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران خوانده است. ایران همواره اتهام پیگیری برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای را با قاطعیت رد کرده٬ اما با انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه گذشته٬ تردیدها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران سیری صعودی در پیش گرفته است. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی محافل سیاسی خواستار جنگ پیش‌گیرانه علیه ایران شده‌اند.
در پی انتشار همین گزارش٬ موج جدید و گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران به راه افتاده است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌ها بر علیه ایران را تشدید کرده‌اند و کنگره آمریکا٬ بانک مرکزی جمهوری اسلامی٬ نبض اقتصادی کشور را نیز هدف تحریم‌های یک‌جانبه قرار داده است. این تحریم‌های فلج‌کننده بنا به تعریف قرار است آن‌قدر کمرشکن باشند که مقامات جمهوری اسلامی را وادار به تغییر رفتار در قبال جامعه جهانی کنند.