۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان ایرانی: جان جعفر پناهی در خطر است

به دنبال اعتصاب غذای جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی در زندان و در اعتراض به شرایطی که بر وی تحمیل شده، نگرانی در مورد وی افزایش یافته است.به ویژه آنکه پناهی به اعتصاب خشک مبادرت کرده و به "سینما" سوگند خورده تا دستیابی به خواسته هایش، دست از اعتصاب نکشد. وضعیتی که باعث شد جمعی از چهره های ادبی، فرهنگی و مطبوعاتی  با صدور بیانیه ای، از وی بخواهند اعتصاب غذای خود را بشکند.

متن این بیانیه به شرح زیرست:
جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی که هفته هاست در بازداشت به سر می برد، از روز یکشنبه 26 اردیبهشت در اعتراض به وضعیت خود  دست به اعتصاب غذا زده است؛ وضعیتی که در توصیفش نوشته است: "صبح روز يکشنبه مرا به بازجويی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فيلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهديد کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگير و به اوين منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با اين حرف ها قدرت تجزيه و تحليل را از من سلب کردند."
اعتصاب غذای پناهی خشک است و خطرناک و خواسته هایش بسیار ساده و به حق:
۱. تماس و ديدار با خانواده و اطمينان کامل از سلامت آنها.
۲. حق داشتن وکيل بعد از ۷۷روز و مشورت با او.
۳. آزادی بدون قيد و شرط تا تشکيل دادگاه و صدور حکم قطعی.
ما به عنوان شماری از هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان ایرانی، ضمن ابراز همدلی با جعفر پناهی و ابراز نگرانی شدید در مورد سلامتی وی، بدینوسیله اعلام می کنیم که دستگاه های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی مسئول به خطرافتادن جان جعفر پناهی و هر اتفاق ناگوار دیگری هستند که در زندان برای این هنرمند سرشناس پیش بیاید.
از این رو از یک سو از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهیم سریعا و بدون هیچ قید و شرطی جعفر پناهی را که از مفاخر هنری کشورمان است، آزاد کنند واز سوی دیگر، خطاب مان به جعفر پناهی است که جان عزیز هنرمند را این چنان به خطر نیفکند؛ اعتصاب خویش را بشکند و به یاد داشته باشد که ایران و هنر ایران زمین بیش از اینها به وی نیاز دارد.
اسامی امضا کنندگان این بیانیه به شرح زیرست:
داریوش آشوری/ سیمین بهبهانی /حمید دباشی/ بهمن قبادی/ نوشابه امیری/ هوشنگ اسدی/ مهرانگیز کار/ احمد رافت / فرشته قاضی/ سامان رسول پور/ مازیار بهاری/ نیک آهنگ کوثر/ مانا نیستانی/ بابک پیامی/ شادی صدر/ آسیه امینی/ مسیح علی نژاد/ شهرام رفیع زاده/ سید ابراهیم نبوی/ هادی قائمی/ فاطمه حقیقت جو/ جواد منتظری.