۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

کاوه کرمانشاهی، تحت فشار و شکنجه برای اعتراف به اتهام جاسوسی



کمیته گزارشگران حقوق بشر - کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر، که از تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال گذشته در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می‌برد، تحت «فشار و شکنجه روحی و روانی» برای اعتراف به اتهام «جاسوسی» قرار دارد.
فرنگیس داوودی، مادر این فعال حقوق بشر، دیروز ۱۹ فروردین ماه موفق به دیدار کوتاهی با فرزندش شد. خانم داوودی بعد از این ملاقات که در حضور بازجوی کاوه صورت گرفت، وضعیت روحی و جسمی کاوه را «بسیار نامساعد» توصیف کرده است. کاوه کرمانشاهی در این ملاقات اذعان داشته تحت «شدیدترین فشارها برای اعتراف به اتهام جاسوسی» قرار دارد.
این در حالی است که کاوه در ملاقاتش گفته که «بارها این اتهام را رد کرده و تمامی فعالیت‌هایش را مدنی، مسالمت‌آمیز و قانونی می‌داند.»
شیرزادی، بازپرس پرونده، اتهام تفهیم شده به کرمانشاهی را «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرده است. به عقیده نزدیکان کاوه به نظر می‌رسد طرح اتهام سنگین جاسوسی جهت «افزایش هر چه بیشتر فشار بر این فعال حقوق بشر» صورت گرفته است.
مادر کاوه همچنین با اشاره به مشکلات جسمی فرزندش و نیاز مبرم وی به پزشک متخصص، نسبت به وضعیت جسمی پسرش به شدت اظهار نگرانی کرده است. لازم به توضیح است کاوه قبلا «چندین‌بار» از ناحیه دهان و دندان مورد عمل جراحی قرار گرفته و تحت «نظارت دائمی» پزشک بوده است.
این ملاقات دیروز درحالی صورت گرفت که قبل از تعطیلات نوروزی دو نامه قاضی پرونده مبنی بر اجازه ملاقات به اداره اطلاعات کرمانشاه ارسال شده بود اما تا دیروز و پس از تمدید قرار بازداشت موقت کاوه کرمانشاهی این اجازه به خانواده وی داده نشد.
کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر، عضو کمپین یک میلیون امضا، سازمان حقوق بشر کردستان و عضو ادوار تحکیم وحدت، ۶۶ روز است که در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می‌برد.