۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روزسه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 
این بار دیگر از فرشته افشاگر خبری نیست

بهت ویکی لیکس در تهران

دیگر رسانه های دولتی با ویکی لیکس دوست نیستند. در دور اول انتشار اسناد این سایت ویکی لیکس برای رسانه های جناح راست هم فرشته بود هم دیو، هم توطئه اسکتباری آمریکا بود که سر هیچ اهل بصیرتی را نمی توانست کلاه بگذارد، هم اطلاعات آن گاهی می توانست موضوع مقالات ضد امریکائی شود، اما این بار  دیگر شیطان است، شیطان مطلق. چرا که این دفعه نشان می دهد ایران هراسی توطئه آمریکائی نیست بلکه مسلمانان آمریکا را از ایران می هراسد و در ضمن میان اخبار معلوم می شود  از نظر دستگاه های اطلاعاتی غرب هم در  انتخابات سال گذشته ایران  میرحسین موسوی 26میلیون رای آورده  واحمدی نژاد بین 4تا 5 میلیون رای...
بنابر گزارش بی بی سی پیامهای محرمانه بخش ایران در کنسولگری آمریکا در دوبی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته حاکی است "گرچه تعداد واقعی آرا را نمی دانیم و شاید هرگز هم ندانیم، اما روشن است که سطح مشارکت بییسابقه بوده و تقلبی سیستماتیک در شمارش آرا صورت گرفته (حتی معلوم نیست که آرا شمرده شده باشد) با این هدف که در همان مرحله اول "پیروزی بزرگی" برای احمدی نژاد ساخته شود."
 این پیام می افزاید بخش های تندروی سپاه پاسداران ایران آیت الله خامنه ای را قانع کردند که می توان نامزد مطلوب را با هزینه کمی برنده کرد. در ادامه این پیام با اشاره به سوء مدیریت های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد آمده است تحولات سی سال گذشته در ایران نشان می دهد که این موضوعات سیاسی، و نه اقتصادی، بوده است که مردم را به خیابانها کشانده و نگرانی های اقتصادی به ندرت به اعتراضات بزرگ انجامیده است.

26میلیون رای میر حسین
به گفته گاردین بر اساس قسمت دیگری از اسناد منتشر شده درمکاتبات  سفارت امریکا در ترکمنستان  به آرای واقعی میر حسین موسوی وودیگر رقبا اشاره شده است. دراین بخش آمده است: "بر اساس گزارشات حدود ۲۶ میلیون رای به میر حسین موسوی از ۴۲ میلیون کل رای‌ها، ۱۰ تا ۱۲ میلیون کروبی و احمدی نژاد در بیشترین حالت ۴ تا ۵ میلیون رای آورده و بقیه آرا مربوط به محسن رضائی بوده است."
همچنین: "در مورد وقایع مربوط به انتخابات اخیر در ایران، شیخ محمد بن زاید آل نهیان هشدار داد و گفت میر حسین موسوی در زمینه جاه طلبی های هسته ای هیچ تفاوتی با احمدی نژاد ندارد:‌ "هدفشان یکی است، تاکتیکشان متفاوت است." وی معتقد است موسوی ازین جهت خطرناک تر از احمدی نژاد است چون لااقل احمدی نژاد  مثل کتابی است که باز است [و میشود محتوایش را دید]. ولی موسوی و مشاورانش همان کسانی هستند که سفارت آمریکا را در سال ۱۹۷۹ اشغال کردند."
در بخش دیگری از این افشاگری این دور از اسناد در خصوص ایران، ویکی لیکس به آنجا میرسد  که رو میکند سران کشورهای عربی وهمسایه ایران ازملک عبدالله پادشاه عربستان گرفته تا امیرامارت وبحرین همگی از آمریکا میخواهند که به ایران حمله کند
اهمیت این بخش از آن جاست که تاکنون جمهوری اسلامی در تبلیغات و تحلیل های خود تاکید داشت که آمریکائی ها برادران مسلمان را از ایران می ترسانند تا به مطامع خود برسند. در حالی که اسناد فاش شده نشان می دهد اعراب از آمریکا می خواهند به ایران حمله نظامی برد و این واشنگتن است که چندان عجله ای و شاید علاقه ای به این کار نشان نمی دهد.
اسناد ویکی لیکس که چند نشریه معتبر آمریکائی و انگلیسی و فرانسوی و آلمانی از مدت ها پیش مشغول تجزیه و خلاصه سازی آن هستند و از دیروز استفاد هاز آن آغاز کرده اند حاکی از آن است که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به طور محرمانه آمریکا را به بمباران تاسیسات اتمی ایران تشویق کرده و گفته بود: "سر این مار را قطع کنید."
بر اساس این مدارک، ملک عبدالله در جریان یک ملاقات خصوصی با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور کشورهای عربی کرده و گفته بود: "ما را از شر خود خلاص کنید." وی به وزیر خارجه ایران گفته بود: "شما فارسها حق دخالت در امور داخلی اعراب را ندارید." مدارک منتشر شده حاکی از آن است که ملک عبدالله در گفتگو با مقام های کاخ سفید ایران را متهم به ایجاد مشکل و بی ثباتی در منطقه کرده و افزوده بود: "خدا ما را از شر آنها برهاند." بر اساس مدارک ویکی لیکس، رهبران امارات متحده عربی هم در ملاقات با مقام های آمریکا تهدید تهران را "۴۶ ثانیه" توصیف کرده اند که فاصله زمانی رسیدن یک موشک بالستیک از ایران به این کشور است.
از جمله، شیخ محمد زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، ایران را "تهدیدی علیه موجودیت" کشورش دانسته بود.
براساس مدارک منتشر شده توسط ویکی لیکس، وی به مقام های آمریکایی گفته بود اگر حمله هوایی نتواند تاسیسات اتمی ایران را نابود کند، واشنگتن باید آماده اعزام نیروی زمینی به ایران باشد.
از طرف دیگر سلطان قابوس، پادشاه عمان، به دریاسالار ویلیام فالون فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اظهار داشته بود که ایران قدرت مهمی در منطقه است و باید با آن کنار آمد. این مدارک نشان می دهد که عمان تنها کشور عربی است که موضع ملایم تری در قبال ایران اتخاذ کرده بود. یکی دیگر از پیام های محرمانه وزارت خارجه آمریکا حاوی گزارش ملاقات فوریه گذشته بین رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور، با فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا در رم است.
رابرت  گیتس در این ملاقات به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که اگر جلوی برنامه اتمی ایران گرفته نشود ممکن است اسرائیل به ایران حمله کند.

تحلیل الف: اتفاقا زیاد به ضرر مانیست
  درتحلیل این موضوع نویسنده سایت خبر می نویسید که این دور جدید افشاگری می تواند برای ایران فرصت باشد. در بخشی از این تحلیل میخوانیم: "در افشاگری جدید ویکی لیکس،  موارد تهدیدساز علیه ایران به چشم نمی خورد و حتی می توان گفت، بسیاری از مواردی که درباره ایران گفته شده است، با مدیریت مناسب خبری و سیاسی می تواند به فرصتی برای ایران تبدیل شود."
 و در ادامه: "توجه به این  نکته مهم ضروری به نظر می رسد  كه  در ماههای اخیر تحولی مثبت در بهبود روابط ایران و برخی کشورهای عربی و در صدر آنها عربستان که پیش تر ساز مخالفت با ایران می زدند، ایجاد شده است که در مواری از جمله سفر احمدی نژاد به لبنان یا سفر سعد حریری به ایران بازتاب یافته است و امکان دارد این تحول تلاش های آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای بهره برداری از دادگاه ترور حریری برای پیشبرد اهداف و سیاست های منطقه ای خود با چالش جدی مواجه کند. در چنین وضعیتی احتمال اینکه انتشار این اسناد در مقطع کنونی با هدف ایجاد اخلال در روند رو به بهبود روابط ایران و عربستان صورت گرفته باشد،  بعید نیست و آنچه صحت چنین احتمالی را تائید می کند؛ تمرکز گسترده و ویژه رسانه های غربی بر درخواست مقامات عربستانی از آمریکا برای توسل به اقدام نظامی علیه ایران بوده است، حال آنکه اسناد افشا شده مطالب و موارد گسترده ای را در بر می گیرد در این رسانه ها مغفول واقع شده است یا برجسته نمی شود."

باز هم سرطان خون رهبر
بنا بر گزارش رویترز در بخش دیگری از این اسناد منتشر شده در خصوص ایران  آمده است که: "در یکی از این اسناد خبری مبنی بر سرطان پیشرفته رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای وجود دارد. منبع این خبر یک تاجر غیر ایرانی است که  رفت و آمد زیادی به تهران دارد. او می گوید که یکی از رابط هایش از هاشمی رفسنجانی شنیده است که رهبر ایران مبتلا به سرطان پیشرفته خون است و احتمال مرگ وی تا چند ماه آیتده وجود دارد. تاریخ این سند آگوست ۲۰۰۹ است. این سند که نوشته یک دیپلمات آمریکایی است، مدعی است که هاشمی رفسنجانی بر همین اساس خود را برای جانشینی رهبر ایران آماده می کند. لوموند که برای اولین بار این سند را منتشر کرد می گوید که اسناد درباره ایران نشان می دهد که آمریکا برای روشن شدن معمای ایران سیاست های خود را بر اساس نظرات تنی چند از ناظران امور ایران تمشیت می کند."
سایت الف اعتبار این بخش را زیر سوال برد  وآن را شایعه ای بیش نمی داند که مایکل لدین سناتورآمریکایی قبلا آنرا مطرح کرده بود. بنا بر گزارش بی بی سی نیز رییس دولت دیروز در کنفرانس مطبوعاتی اش این اسناد را فاقد اعتبار وارزش دانست وان را شیطنتی بیش ندانست. همچنین روز يكشنبه روزنامه "نيويورك تايمز" به نقل از اسناد افشا شده  ويكي‌ليكس خبر داده بود كه ايران تجهيزات موشكي از كره شمالي دريافت كرده است كه توانايي رسيدن به خاك كشورهاي اروپاي غربي را دارند. سفير ايران در روسيه البته این  خبر نيويورك تايمز آمريكا را را تكذيب میکند به گزارش  اينترفكس، محمودرضا سجادي  سفير ايران در مسكو روز دوشنبه اعلام كرد كه جمهوري اسلامي تجهيزات موشكي از كره شمالي دريافت نكرده است.
در دور اول افشاگری های ویکی لیکس صدا وسیما وفارس و برخی از  رسانه های دولتی از برخی قسمت های افشاگری های ویکی لیکس استقبال کرده  وآن را چالشی عظیم روبه روی دولت اوباما ارزیابی میکردند. اما وقتی افشاگری ها سمت وسوی ایران را در برگرفت درخبرها، اسناد ویکی لیکس شیطنت غرب لقب گرفت. در چندین موردهم به نسبت موضوع های مختلف تکذیبه هایی از سوی مقامات ایران صادر شد.
رجا نیوز اما در دور جدید این افشاگری ها نوشت: "يك نشريه آمريكايي در گزارشي نوشت كه برخي ژنرال‌هاي آمريكايي با نام‌هاي مستعار در سايت ويكي ليكس ادعايي درباره ايران مطرح‌ كرده اند تا بتوانند رودررويي با ايران را محتمل‌تر كنند."
 
 
 
مصوبه امنیتی مجلس هشتم

همه مشاغل کشور در کنترل وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، موظف شد "طرح نظام ملي تعيين صلاحيت امنيتي مشاغل کشور" را تهیه کند.
مجلس شورای اسلامی این وظیفه را دیروز صبح و در ادامه بررسی "ماده 183 بخش سیاسی – امنیتی" لایحه برنامه پنجم کل کشور، بر عهده وزارت اطلاعات گذاشتند.
به موجب این مصوبه مجلس هشتم با اکثریت جناح راست، وزارت اطلاعات را موظف کرد  تا یک آئین نامه گزینش با رویکرد اطلاعاتی امنیتی برای مشاغل دولتي، عمومي و خصوصي  کشور تهیه کند.
تدوین کنندگان این طرح، هدف از تصویب آن را "جلوگيري از نفوذ و دسترسي عوامل بيگانه و دشمنان نظام به اطلاعات اسناد و طبقه بندي شده" عنوان کرده اند.
هنوز مشخص نیست که در صورت تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان که اینک خود دارای تشکیلاتی موازی برای جمع آوری اطلاعات افراد است، ضوابط و مقررات وزارت اطلاعات برای استخدام افراد در بخش های مختلف اداری و استخدامی کشور و نظارت بر آنها، به مقررات هیئت عالی گزینش کشور اضافه می شود یا اینکه سرنوشت دیگری برای این هیئت و اختیارات آن پیش بینی می شود.

راه دشوار استخدام در ایران
طبق یک قانون نانوشته در ایران، بر عهده گرفتن پست های مهم مدیریتی، اجرایی و سیاسی در تمام دستگاه های دولتی و نیمه دولتی، باید با تایید سوابق و شایستگی فرد مورد نظر توسط وزارت اطلاعات صورت بگیرد.
در مورد کارمندان و کارگران جزء دولت، این وظیفه بر عهده هسته های گزینش سازمان یا اداره مربوطه بوده است.
بر اساس ماده 1 قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، این وزارتخانه به منظور "کسب و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی و حفاظت اطلاعات و ضد جاسوسی و به دست آوردن آگاهی‌های لازم از‌وضعیت دشمنان داخلی و خارجی جهت پیش‌گیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران" تاسیس شده است.
بر پایه اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران "تفتیش عقیده" ممنوع است و کسی را نمی توان به خاطر داشتن عقیده ای، مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
با وجود این اصل، طبق قانون گزینش کشور، صلاحیت فکری و عقیدتی تمام متقاضیان استخدام در ادارات، سازمان ها، نهادها، بنیادها و وزارتخانه های دولتی و نیمه دولتی در ایران، باید توسط هسته گزینش نهاد مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.
در صورت منفی بودن نظر هسته گزینش، فرد متقاضی امکان استخدام در مجموعه مورد نظر را ندارد.
طبق ماده 2 قانون گزینش کشور، شرایط لازم متقاضیان استخدام بدین قرار است: اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به احکام اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق، عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان ها و گروه هایی که غیر قانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده و یا می‌شود مگر آنکه توبه ایشان احراز شود، عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر.
این ماده با تمام اجزای آن از دوران سلطنت پهلوی گرفته شده منتها به جای التزام به ولایت فقیه، اطاعت از فرامین شاهنشاه و وفاداری به نظام شاهنشاهی تصریح شده بود.

مصوبات امنیتی مجلس
مجلس هشتم دیروز همچنین وزارت اطلاعات را موظف کرد تا "طرح نظام سامان دهي حفاظت از اسناد و اطلاعات طبقه بندي شده" را نیز تهيه كند.
بر مبنای این طرح، وزارت اطلاعات موظف شده تا نسبت به تهيه طرح جامع و "دريافت يك نسخه از بانك‌هاي ديجيتالي موجود در كشور" براي "تامين اطلاعات و توسعه بانك جامع اطلاعاتي كشور" تا 90 درصد اطلاعات مورد نياز با هدف "سرويس دهي بهينه به كليه دستگاه‌ها و ارگان‌هاي متقاضي" اقدام كند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) كليه دستگاه‌ها و نهادهايي كه از بودجه عمومي كشور استفاده مي‌كنند موظفند نسبت به دراختيار قرار دادن بانك‌هاي ديجيتالي خود در روزآمد كردن اطلاعات مزبور مطابق توافقات دوجانبه اقدام كنند.
همچنین بر اساس بند ديگر الحاقي به ماده 183، وزارت اطلاعات باید كميسيون ويژه‌اي مركب از دستگاه‌هاي اصلي زيربط را مامور تهيه و اجرايي نمودن "طرح جامع مبارزه با بيوتروريسم" كرده و موارد نيازمند قانون در اين زمينه را به مجلس ارائه كند و با تعيين وظايف هر يك از دستگاه‌ها شرايطي را فراهم كند كه در پايان اين برنامه "مبارزه هماهنگ با تروريسم به صورت يك اصل نهادينه شده در كشور امتداد يابد."
مجلس شورای اسلامی دو روز قبل نیز وزارت اطلاعات را به "ارتقاي كمي و كيفي زيرساخت‌هاي اطلاعاتي با هدف تحكيم و تقويت امنيت پايدار و فراگير در كشور" موظف کرده بود.

وزارتخانه "متهم"
منتقدان و مخالفان حکومت ایران، همواره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به دستگیری غیرقانونی، سرکوب، شکنجه و حتی ترور مخالفان نظام سیاسی حاکم بر این کشور متهم می کنند.
پرونده موسوم به "قتل های زنجیره ای" عمده ترین دلیل این دسته از افراد برای اثبات نظر خود است.
در جریان این مسئله در دهه 1370، تعداد زیادی از روشنفکران، نویسندگان و فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسیدند.
این روند تا یک سال پس از روی کار آمدن سید محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب ایران در دوم خرداد 1376 ادامه داشت تا اینکه با قتل داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و افشای دست داشتن تعدادی از ماموران و مقامات وقت وزارت اطلاعات مانند سعید امامی، مهرداد عالیخانی و مصطفی موسوی در این قتل ها توسط روزنامه های مستقل و اصلاح طلب، این موضوع به یکی از جنجالی ترین مسائل تاریخ سیاسی ایران تبدیل شد.
با پافشاری خاتمی، وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه ای که آن را روز 15 دی 1377 منتشر کرد، نقش ماموران این وزارتخانه را در قتل های زنجیره ای پذیرفت اما آنها را "نیروهای خودسر" معرفی کرد.
بسیاری از تحلیلگران، این اطلاعیه وزارت اطلاعات را "تاریخی" عنوان کردند.
سید مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی که هم اکنون و به دنبال وقایع پس از انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری در زندان به سر می برد، سه روز پیش در دیدار با همسرش، وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد را به "شکنجه زندانیان" متهم کرد.
محمد نوری زاد، دیگر زندانی حوادث پس از انتخابات هم تاکنون چندین بار ماموران و بازجوهای وزارت اطلاعات را به ضرب و شتم، شکنجه و فحاشی زندانیان سیاسی متهم کرده است.
بسیاری از دیگر زندانیان سیاسی یا افرادی که از زندان های جمهوری اسلامی آزاد شده اند نیز مدعی شکنجه خود و دیگران توسط ماموران و بازجوهای وزارت اطلاعات شده اند.

 
 
 
 
آخرین وضعیت میلاد اسدی در گفت‌وگو با نسیم سرابندی

عفو نامه امضا نکرد، مرخصی لغو شد

میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، روز نهم آذرماه سال گذشته بازداشت شد. امروز مدت زمان بازداشت او به یک سال می رسد. میلاد اسدی از جمله زندانیانی بوده است که در این مدت از مرخصی نیز استفاده نکرده است. وی دردادگاه – که 3 بار تشکیل آن به تعویق افتاده بود -  به  هفت سال و نیم زندان محکوم شد. حکم اسدی در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.
درباره وضعیت میلاد اسدی، گفت‌وگویی کردیم با نسیم سرابندی، از فعالان جنبش دانشجویی و فعالان حقوق زنان. خانم سرابندی، در این گفت‌وگو، به بررسی وضعیت میلاد اسدی. دیگر زندانیان جنبش دانشجویی پرداخته اند.

خانم سرابندی، از آخرین وضعیت آقای اسدی چه خبری وجود دارد؟ الان که یک سال از بازداشت ایشان می گذرد، چه وضعیتی دارند؟
متاسفانه خبر خاص و قابل ذکری وجود ندارد. در روزهای گذشته، موجی از امیدواری وجود داشت که با آزادی برخی از زندانیان سیاسی، میلاد هم بعد از یک سال به مرخصی بیاید. به خصوص آن که این شایعه این بار بسیار قوی بود. ولی متاسفانه این بار هم خبری از مرخصی میلاد نشد تا او سالگرد بازداشتش را هم در زندان به سر ببرد.

شاید بهتر باشد، از همان ابتدا داستان را دنبال کنیم. آقای اسدی چطور بازداشت شد؟
میلاد دقیقا نهم آذر سال گذشته در موجی که برای بازداشت فعالان دانشجویی آغاز شده بود، بازداشت شد. البته حدود یک ماه بود که میلاد تحت تعقیب بود، چندین بار نیروهای امنیتی برای بازداشت وی به مکان های مختلف رفته بودند، اما موفق به بازداشتش نشدند. تا این که روز نهم آذر ماه و در منزل میلاد، او را بازداشت می کنند. این بازداشت مصادف شد با جست‌وجوی منزل آن ها و البته ضبط وسایل شخصی میلاد که همراه وی به زندان برده شد.
در واقع آن زمان بازداشت میلاد، نوعی آغاز بود برای بازداشت و فشار بیشتر بر اعضای دفتر تحکیم. پیش از میلاد اسدی، عباس حکیم زاده در آبان ماه بازداشت شده بود، سپس بهاره هدایت یک روز پس از عاشورا بازداشت شد، چند روز بعد شاهد بازداشت مرتضی سیمیاری بودیم و در بهمنماه هم مهدی عربشاهی بازداشت شد. این بازداشت ها هم دلیلی نداشت جز تلاش برای افزایش فضای سرکوب و اختناق در دانشگاه ها و جلوگیری از گسترش اعتراضات دانشگاه ها. اگر در خاطر داشته باشید، آن زمان، دانشگاهها بسیار فعال بودند و همین مساله موجب شد که نیروهای امینتی تلاش کنند تا با سرکوب و فشار این موج اعتراضات در دانشگاه ها را از بین ببرند.

یعنی در واقع بازداشت آقای اسدی، مقدمه ای بود برای فشار بر جنبش دانشجویی؟
بله. این مساله حتی در نحوه برخورد با میلاد هم مشخص است. میلاد بیشتر از یک ماه در سلول انفرادی بود و بدون این که تفهیم اتهام شود، بازجویی پس می داد. بعد از آن هم به بند 240 منقل شده بود. شما در نظر بگیرید که یک ماه از میلاد خبری نبود و او بعد از یک ماه موفق شد با خانواده اش تماس بگیرد. اولین ملاقاتش با خانواده، حدودا 3 ماه بعد از بازداشتش بود. دادگاه میلاد هم که 3 بار به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا این حکم سنگین و ناعادلانه برایش صادر شد.

مبنای صدور چنین حکم سنگینی چه بوده است؟ چون حداقل در میان اعضای شورای مرکزی تحکیم، حکم میلاد یکی از سنگین ترین حکم هاست؟
چیزی که دادگاه اعلام کرده، اتهاماتی چون عضویت در تحکیم، تبلیغ علیه نظام، برگزاری تجمع و.. بوده. اما به طور مشخص، این مسایل بهانه ای بیش نیست. مگر عضویت در یک تشکل قانونی دانشجویی جرم محسوب می شود؟ حکمی که برای میلاد صادر شده است، درواقع برای زهرچشم گرفتن از فعالان دانشجویی بوده است. برای آن بوده که تمامی فعالیت ها در دانشگاه به حال تعلیق درآید. شما اگر دقت کنید، حکم میلاد در ماه خرداد صادر شده است. یعنی نزدیک به 18 تیر و می دانید که اصولا ماه های خرداد و تیر، همیشه ماه های پرتلاطمی در دانشگاه بوده است. تصور افرادی که حکم را صادر کرده اند، این بود که با صدور چنین احکامی، می توانند دیگر فعالان دانشجویی را به سکوت وا دارند.

با این توجیه هم، نمی توان دلیلی برای عدم اجازه به استفاده از مرخصی، پیدا کرد
بله. متاسفانه نه تنها حکم صادر شده برای آقای اسدی غیرقانونی است، بلکه شرایطی که در زندان هم به وی تحمیل کرده اند، غیرقانونی است. شما اگر دقت کنید می بینید که بسیاری از فعالان دانشجوی، از جمله خانم هدایت، آقای ملیحی، آقای نبوی، آقای توکلی، آقای دری و حدود هفتاد فعال دانشجویی که در بند هستند، شرایط بسیار سختی را در زندان ها سپری می کنند. از طرف دیگر به بسیاری از اعضای موثر سازمان ها و احزاب و تشکل ها، اجازه مرخصی نمی دهند. به طور مثال می توان از آقای زیدابادی نام برد. و البته بسیاری از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات. این نشان می دهد که مسوولان از این مساله واهمه دارند که ازادی این افراد، باعث ایجاد موج جدیدی از اعتراضات در دانشگاه ها و جامعه شود.

پیگیری ها خانواده آقای اسدی هم تاکنون برای مرخصی به نتیجه ای نرسیده است. آیا دلیل مشخصی برای این امر اعلام شده؟ مثلا نهادهای امنیتی با مرخصی مخالفند یا...؟
خانواده آقای اسدی بارها برای مرخصی به دادگاه رفته اند. بارها به دادستانی، قوه قضاییه، نهادهای حقوق بشری و.. مراجعه کردهاند. گرچه گاهی قول هایی به آنان داده شده، اما هرگز این قول ها جامه عمل به خود نپوشیده اند. هیچ دلیل خاصی هم برای این مساله اعلام نشده است.
البته نباید فراموش کنیم که برخی مقامات قضایی و امنیتی، به زندان مراجعه کرده و از زندانیان – از جمله میلاد اسدی – خواسته بودند که نامه هایی را بنوسند که در آن ها از افکار و اعمال گذشته خود اظهار پشیمانی کرده و درخواست عفو ارائه دهند. اعلام شده بود که این نامه ها و درخواست عفو، می تواند باعث استفاده از مرخصی شود. میلاد و خیلی از زندانیان دیگر، این درخواست ها را امضا نکردند و همین باعث شد که از مرخصی محروم شوند.

خانم سرابندی، فکر می کنید بازداشت آقای اسدی، خانم هدایت و دیگر فعالان دانشجویی، تا چه حد می تواند روی فضای دانشگاه ها و تحرکات دانشجویی اثر بگذارد؟ آیا این گونه رفتارها می تواند باعث ایجاد واکنش منفی نسبت به فعالیت دردانشگاه از سوی دانشجویان شود؟
ببینید، دانشگاه بخشی از جامعه است و به طور حتم از آن تاثیر می گیرد. در حال حاضر، در جامعه سکوت نسبی برقرار است. سکوتی که البته من به شخصه آن را منفی ارزیابی نمی کنم. شاید سال گذشته، در چنین زمانی، توقعات و امیدهای بیشتری وجود داشت. یا شاهد تجمعات و اعتراضات دردانشگاه های مختلف بودیم. اما امسال وضع بدان گونه نیست. جو سرکوب و بازداشت فعالان دانشجویی، و همچنین تهدیدها و برخوردهایی که در دانشگاه ها انجام می گرد هم چون احکام مختلف اخراج، تعلیق از تحصیل، ستاره دار کردن دانشجویان و... شاید در کوتاه مدت تاثیر بگذارد، اما سابقه جنبش دانشجویی نشان می دهد که یان سکوت، سکوتی مقطعی است. جو سرکوب و اختناق، بالاخره و خیلی زود در هم خواهد شکست. سکوتی که الان در دانشگاه ها شاهدآن هستیم، در واقع آرامشی پیش از طوفان است. فعالان جنبش دانشجویی اکنون در حال ارزیابی گذشته و یافتن راه حل برای فعالیت در آینده هستند. تصورم این است که باز هم چون همیشه، این دانشگاه خواهد بود که علیه استبدا قیام می کند و جو سرکوب و اختناق را در هم می شکند.



نخست‌وزیر لبنان با چه هدفی به ایران سفر کرد؟

سعد حریری و 
محمود اخمدی نژاد

رسانه‌های داخلی ایران نوشته‌اند که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان برای تحکیم دوستی میان لبنان و ایران به تهران سفر کرده است. اما تحلیل‌گران این سفر دو روزه را با نتیجه دادگاه ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان مرتبط می‌دانند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه (۲۷ نوامبر، ۶ آذر) به همراه پنج وزیر کابینه خود وارد تهران شد. این دومین بار است که یک نخست‌وزیر لبنان به ایران سفر می‌کند. رفیق حریری، پدر نخست‌وزیر فعلی لبنان، در سال ۲۰۰۱ پس از خروج اسرائیل از جنوب لبنان به ایران سفر کرده بود.
همزمانی خارج شدن اسرائیل از روستای مرزی «غجر»، سفر احمدی‌نژاد به لبنان، اوضاع نابسامان عربستان سعودی و سخنان تهدید آمیز دبیر کل حزب‌الله درباره پیامدهای اعلام نتیجه دادگاه بین المللی، باعث شده تا کارشناسان، اهداف این سفر را فراتر از «تحکیم روابط دوستانه» میان ایران و لبنان ارزیابی کنند.
 
حزب‌الله و تکرار تهدیدها
حسن نصرالله،
 رهبر حزب‌الله
دبیرکل حزب‌الله لبنان یکشنبه شب (۲۸ نوامبر، ۷ آذر) در مراسم جشنی در حومه جنوبی بیروت تصریح کرد:«اگر دادگاه علیه حزب‌الله رای صادر کند، اوضاع به همین شکل نخواهد ماند. اگر خواهان آن هستید که با حزب‌الله به راه حل برسید، باید بدانید که دست‌یابی به راه حل، قبل و بعد از صدور رای دادگاه یکی نخواهد بود.» سید حسن نصرالله چندی پیش نیز تهدید کرده بود که «دستی را که برای بازداشت اعضای حزب‌الله دراز شود، قطع خواهیم کرد.»
در سال ۲۰۰۵ پس از ترور رفیق حریری نخست‌وزیر وقت لبنان، یک کمیته‌ بین‌المللی برای رسیدگی به ترور وی تشکیل شد و شورای امنیت نیز تشکیل دادگاه بین‌المللی را تصویب کرد. پس از تحقیقات اولیه، این کمیته‌ از احتمال دست داشتن سوریه و حزب‌الله در ترور حریری خبر داد که با واکنش‌های شدیدی از سوی متهمان روبرو شد.
از زمان تصویب تشکیل دادگاه بین‌المللی در شورای امنیت، حزب‌الله با موضع‌گیری‌های لفظی، اقدامات عملی و به تعطیل کشاندن دولت، سعی کرد تا مانع از برگزاری دادگاه و نسبت دادن این اتهام تروریستی به خود شود. شیعیان وابسته به حزب‌الله، بیشتر از یکسال در یکی از میادین اصلی سنی‌نشین شهر بیروت با برپایی چادر، تحصن شبانه‌روزی کردند و پس از آن وزرای شیعه استعفانامه‌های خود را به پارلمان تحویل دادند.
به‌رغم این تلاش‌ها، سرانجام شورای امنیت، تشکیل دادگاه بین‌المللی را بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل تصویب کرد. در این مصوبه قید شد که دادگاه بین‌المللی مستقل از دولت لبنان عمل می‌کند و خود را موظف به اجرای تصمیم شورای امنیت می‌داند. این مصوبه اعتراض تهدیدآمیز حزب الله را برانگیخت؛ روندی که با نزدیک‌تر شدن زمان اعلام نتیجه دادگاه، نگران کننده توصیف می‌شود.
 
نقش ایران، ترکیه، سوریه و عربستان در لبنان
احمدی نژاد 
در لبنانپس از ترور رفیق حریری و مطرح شدن احتمال شرکت سوریه در این ترور، روابط عربستان و سوریه رو به تیرگی نهاد. رفیق حریری، شهروند عربستان سعودی و مورد پشتیبانی ریاض بود. سرانجام امیر قطر با میانجی‌گری توانست باعث سفر ملک عبدالله به سوریه شود.
بنا به پیشنهاد نبیه‌بری، رئیس پارلمان لبنان و دبیر کل حزب امل، معادله‌ای به نام سین ـ سین (سوریه و سعودی) شکل گرفت تا برای جلوگیری از آسیب‌پذیری لبنان در مقابل روند دادگاه ترور رفیق حریری فعالیت کند. اما پس از تحولات اخیر در کشور عربستان و وخامت حال پادشاه این کشور، این معادله رو به ضعف نهاد و نفوذ قبلی خود را از دست داد.
از سوی دیگر، هفته گذشته اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، که مناسبات خوبی با ایران دارد، در سفری به لبنان اعلام کرد که حاضر است برای امنیت لبنان همکاری کند.
رفتار متناقض دولتمردان ایرانی درباره دادگاه
سعد حریری، هنگام ورود به تهران مورد استقبال احمد وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی قرار گرفت. به گزارش رسانه‌های لبنانی، وحیدی خطاب به نخست‌وزیر لبنان گفت: « در صورت موافقت دولت لبنان، ارتش جمهوری اسلامی پا به پای ارتش لبنان در حمایت از این کشور حاضر خواهد شد.» برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با کم شدن نفود "سین ـ سین" در لبنان، ایران تلاش می‌کند با جذب حریری و جلب حمایت سوریه و ترکیه، کاهش نفوذ خود در این کشور را جبران کند.
انتخاب سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان، با توجه به درصد آرائی که او کسب کرده، نشان‌دهنده محبوبیت او در میان لبنانی‌ها است. محمود‌احمدی نژاد در سفر اخیر خود به لبنان، ضمن دیدار با سعد حریری اعلام کرده بود: «مسائلی مانند دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری از مسائل داخلی است که ایران در آن دخالت نمی‌کند». وی اما در دیدارهای عمومی و سخنرانی خود در حومه جنوبی بیروت در میان شیعیان لبنانی، با موضع‌گیری در مقابل کشورهای غربی مدعی شد: «نظام سلطه غرب متهم به ترور رفیق حریری است و دادگاه بین‌المللی رسیدگی کننده به این ترور آلت دست این نظام سلطه است که قصد دارد با متهم کردن گروهی در لبنان فتنه به پا کند.»
نظر تحلیل‌گران و سفر سعد حریری
سعد حریری
"روزانا بومنصف" تحلیل‌گر لبنانی روز دوشنبه (۲۹ نوامبر، ۸ آذر) در روزنامه النهار لبنان که به گروه ۱۴ مارس نزدیک است سفر سعد حریری به تهران را چنین تحلیل می‌کند: «احتمال اول این است که از زمان سفر احمدی‌نژاد به لبنان تاکنون اتفاق قابل توجهی رخ نداده و این سفر با هدف تلاش برای برقراری ارتباط با همه کشورها انجام می‌شود.»
تحلیلگر لبنانی در عین حال این احتمال را نیز قائل می‌شود که ایران پس از ایفای نقشی موثر در عراق، امروز خواهان نقش بیشتری در لبنان است. وی می‌نویسد:«از سویی دیگر اوضاع لبنان به شکل مستقیم زیر نفوذ عربستان سعودی و سوریه است. اما بیماری پادشاه عربستان این محور را تضعیف کرده و ایران در این شرایط خواهان گسترش نفوذ خود در لبنان است.»
بومنصف این احتمال را نیز قائل می‌شود که ممکن است تهران در برابر تضمین تقویت نقش خود در لبنان، امتیازاتی نیز به سعد حریری بدهد.
برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که علیرغم سخنان تهدیدآمیز یکشنبه شب حسن نصرالله، سعد حریری خواهد کوشید دولت ایران را، به عنوان بزرگترین حامی حزب‌الله متقاعد کند که نمی‌توان در روند دادگاه خللی وارد کرد.

"بعضی کشورهای عربی می‌خواهند سر به تن حکومت ایران نباشد"

اسناد ویکی‌لیکس حکایت از خصومت کشورهای عربی منطقه با ایران دارد. موضع ناروشن این کشورها به تائید تلویحی اسناد تعبیر شده است. محمود احمدی‌نژاد اسناد را بی‌اهمیت خوانده و عربستان آن را تکذیب کرده است.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس، حکومت ایران برای پادشاه عربستان یک "مار" است که "باید سرش را زد" و برخورد سایر رهبران عرب منطقه نیز بیش از این محترمانه و دوستانه نیست. امروز سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی، مفاد اسناد فاش شده را تکذیب کرد و سمت‌گیری کشور خود را "روشن" دانست.
آن چه در این اسناد جلب توجه می‌کند تقاضاهای مداوم مقام‌های عربستان، دوبی، ابوظبی، اردن، بحرین و مصر از آمریکا برای برخورد شدید و تمایل به گزینه جنگ با ایران است. ترس و دشمنی کشورهای عربی منطقه با ایران تازه نیست، ولی آن چه در این اسناد منتشر شده است، اگر صحت داشته باشد، نشان از عمق و ابعاد خصومتی دارد که تا کنون در سطح مناسبات دیپلماتیک علنی نشده بود. 
دشمنی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران به دوران بعد از انقلاب محدود نمی‌شود. این کشورها در دوره شاه نیز سیاست مهار ایران را دنبال می‌کردند. ولی قدرت شاه در منطقه و روابطی که در عرصه بین‌المللی داشت، به اعراب اجازه عرض‌اندام در برابر ایران را نمی‌داد.
علیرضا نامور
 حقیقی، تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در کانادا
سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران تلاش کرد مناسبات دوستانه‌ای با کشورهای عربی منطقه برقرار کند. سیاست نزدیکی با عربستان به عقد یک پیمان امنیتی میان دو کشور انجامید. اما اکنون روابط در جهت عکس است. به عقیده علیرضا نامور حقیقی، تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در کانادا: «با تمام امتیازاتی که محمود احمدی‌نژاد حاضر است به این کشورها بدهد، شاهد خصومت عمیق آن‌ها با ایران و بلند شدن طنین صدای آن‌ها در این دشمنی هستیم.»

تاثیر علنی شدن اسناد ویکی‌لیکس در مناسبات ایران و اعراب
در اسناد ویکی‌لیکس گذشته از نفرت و ترس این کشورها از ایران، نوعی خوار شمردن و تحقیر حکومت ایران نیز به چشم می‌خورد. واژه‌هایی که درباره محمود احمدی‌نژاد به کار برده شده‌، بیش از هرچیز گویای این نگرش است. چیزی که در موضعگیری‌های رسمی مجال بروز نمی‌یابد.
البته محمود احمدی‌نژاد گفته است این اسناد اهمیتی ندارد و هنوز کشورهای عرب همسایه را "دوست" می‌نامد. علی لاریجانی رئيس مجلس نیز معتقد است انتشار این اسناد کار خود آمریکاست! ولی آیا علنی شدن این اسناد هیچ تاثیری در مناسبات متقابل نمی‌گذارد؟
سراج‌الدین 
میردامادی، روزنامه نگارسراج‌الدین میردامادی، روزنامه نگار، معقتد است: «حتی اگر آقای احمدی‌نژاد هم بخواهد آن‌ها را فاقد اعتبار و ارزش حقوقی بداند، اما خودش و آقای خامنه‌ای و رهبران جمهوری اسلامی خوب می‌دانند که شکاف عمیق است و بیخ گوش این‌ها در حوزه‌ خلیج فارس که حوزه‌ای از نظر سوق‌الجیشی و استراتژیکی‌ بسیار مهم و حساس است، به خاطر اقتصاد و مسائل نظامی، دول عرب آنجا همه با حمله‌ی نظامی به ایران موافق هستند، حتی اگر آمریکا دارای چنین اراده‌ای در دولت آقای اوباما نباشد. اما بعید نیست که اگر اسراییل این کار کند، طبعا دول همسایه با حمله‌کننده‌ی ایران همدلی داشته باشند.»
به نظر علیرضا نامور حقیقی افشای این اسناد، در لایه‌های تصمیم‌گیری تاثیر خواهد گذاشت، بدون این که الزاما انعکاس دیپلماتیک یا انعکاس رسانه‌ای داشته باشد:
«به این مفهوم که در سطح تصمیم‌گیری اولا ایرانی‌ها با احتیاط بیش‌تری عمل خواهند کرد. منابع مالی یا دیگر منابعی که ممکن است در صورت مقابله میان ایران و آمریکا در اختیار اعراب باشد، را از دسترس آن‌ها خارج خواهند کرد.»
تحریم‌های سنگین‌تر و فشار نظامی بر ایران
اصرار و ابرام برخی کشورهای عرب بر فشار نظامی بر ایران و تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را به کلی فلج کند، از جمله مواردی است که به شدت در اسناد ویکی‌لیکس جلب توجه می‌کند. رهبران چند کشور عربی گذشته از برنامه هسته‌ای ایران، به دخالت‌های زیانبار جمهوری اسلامی در عراق، افغانستان، مصر ولبنان اشاره کرده‌اند و مصرا خواستار شدت عمل در قبال ایران شده‌اند.
علیرضا نامورحقیقی در این باره می‌گوید: «اگر مقابله‌ی نظامی با ایران از سوی عربستان و امارات متحده عربی و دیگر کشورها، همراه با حمایت مالی باشد، به این مفهوم که مانند جنگ اول خلیج فارس، اعراب قول داده باشند که هزینه‌های جنگ را تأمین کنند، پیشنهادی که به‌خصوص برای جناح‌های محافظه کار و  جمهوری‌خواهی که معتقدند رونق اقتصادی از طریق جنگ صورت خواهد گرفت، وسوسه‌انگیزی خواهد بود.»
البته آقای حقیقی معقتد است که ایران در شرایط تحریم  و پیش رو داشتن مذاکرات هسته‌ای، به گشودن یک جبهه جدید در برابر اعراب تمایلی ندارد. او می‌افزاید: «مضافا براین که اعراب هم نمی‌خواهند به‌هیچ‌عنوان در افکارعمومی بگویند که ما با حمایت آمریکا، طرفدار جنگی جدید علیه یک کشور مسلمان هستیم. درحقیقت الان سه گروه هوادار جنگ علیه ایران هستند: القاعده، اسراییلی‌ها و جناح‌های تندرو در آمریکا. اعراب نمی‌خواهند وارد این جبهه شوند، چون در افکارعمومی‌شان دچار مشکل خواهند شد. طبیعی‌ست با وضعیتی که مطرح شده و تکذیبی که از سوی ایران شده است، آ‌ن‌ها هم می‌آیند به سمت همین موضع. ولی قطعا اعتماد آن‌ها به دستگاه دیپلماسی آمریکا کمتر خواهد شد و علاوه بر این سعی خواهند کرد این سیاستی که مبتنی بر حمایت از مقابله نظامی با ایران است، را حداقل تا مدت کوتاهی از دستور کار خارج کنند تا ظن و گمان‌های ایران نسبت به آن‌ها کمرنگ شود.»
امارات متحده عربی مخالف موسوی!
از دیگر مواردی که درباره ایران در اسناد ویکی‌لیکس آمده موضوع تقلب در انتخابات ایران است. بر اساس این اسناد آرای محمود احمدی‌نژاد حداکثر ۴ یا ۵ میلیون بوده است و بیشترین رای را میرحسین موسوی آورده است.
سراج‌الدین میردامادی و علیرضا نامور حقیقی هردو درباره اعتبار آماری اسناد ویکی‌لیکس در این زمینه و منبع آن تردید دارند.
اما علیرضا نامورحقیقی به نکته دیگری در این بخش از اسناد اشاره می‌کند: «نکته‌ی مهمی که در این اسناد وجود دارد این است که در حقیقت دولت امارات متحده عربی مخالفت خودش را با موسوی مطرح کرده است، به خاطر این که گفته است آقای موسوی سیاست هسته‌ایش عین سیاست آقای احمدی‌نژاد است و فرقی نمی‌کند و آقای احمدی‌نژاد بهتر از آقای موسوی است، چون در حقیقت کتابی باز شده است و آقای موسوی در واقع کتابی‌ست که خوانده نشده. و همین نشان می‌‌دهد که ادعاهای آقای احمدی‌نژاد در مورد آقای موسوی و جناح آقای موسوی در انتخابات که می‌گفت کشورهای عربی به این جناح پول داده‌اند، حرفی واهی است. این بخش اسناد موضوع را به راحتی زیر علامت سئوال می‌برد و به نظر من این نکته‌ی مهمی است و بیش از مسئله‌ی نتیجه‌ی انتخابات در مورد این قضیه اهمیت دارد. آنچه در مورد نتیجه‌ی انتخابات منتشر کردند، به نظر من خیلی اهمیت ندارد. برای این که نه منبع مشخصی دارد و نه چیزی‌ست که بشود از جنبه‌ی سندی گفت که مثلا از طرف وزارت کشور یا مقام صلاحیت‌دار و رسمی چنین حرفی زده است.»

مریم انصاری
تحریریه: علی امینی



واکنش‌ها به تقاضای کشورهای عربی از آمریکا برای حمله به ایران

جزئیات و پیامدهای انتشار اسناد وزارت امور خارجه آمریکا توسط سایت ویکی‌لیکس بحث داغ روز است. تقاضای برخی ار کشورهای عربی از آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در چند کشور واکنش‌هایی را برانگیخته است.

انتشار ۲۵۰ هزار سند غیرعلنی وزارت امور خارجه آمریکا توسط سایت ویکی‌لیکس، بازتاب‌های مختلفی پیدا کرده است. در روزهای قبل از انتشار این اسناد دولت آمریکا تلاش کرد که مسئولان ویکی‌لیکس را از این اقدام بازدارد، تلاشی که با موفقیت توام نبود. همزمان مسئولان آمریکایی تلاش کردند از طریق تماس با رهبران و مسئولان کشورهای مختلف پیشاپیش اثرات منفی انتشار این اسناد را که بخش عمده‌ی آنها به گزارش سفیران ایالات متحده از کشورهای محل ماموریتشان اختصاص دارد، خنثی یا کم‌اثر کنند. در بسیاری از این اسناد گفت‌وگوهای غیرعلنی سفیران آمریکا با مقام‌های کشورهای محل ماموریتشان بازتاب یافته است.
"بریدن سر مار"
در بخشی از این اسناد که به ایران مربوط می‌شود آمده است که ملک ‌عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، و برخی دیگر از ممالک عربی حاشیه خلیج فارس چندین بار از آمریکا خواسته‌اند که با حمله نظامی، تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند. در یکی از این اسناد، یک مقام سعودی از قول عبدالله ایران را به مار تشبیه کرده و از آمریکا می خواهد که سر این مار (ایران) را ببرد.
محمود احمدی‌نژاد، رئس جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی عصر دوشنبه، اسناد انتشاریافته از سوی ویکی‌لکس را فاقد ارزش حقوقي خواند. او گفت که «كشورهای منطقه همه باهم دوست و برادرند و اين شيطنت ها تاثيری در روابط بين ملت ها نخواهد داشت.»
 رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی ایران نیز ارزیابی‌ها و تحلیل‌هایی مشابه آقای احمدی‌نژاد ارائه کرده‌اند و با تأکید بر "مشکوک ‌بودن" ویکی‌لیکس، با شک و تردید  به استقبال خبر مذبور رفته‌اند. خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر در یک گزارش تحلیلی در این باره، این سوال را مطرح کرده است که در صورت حمله آمریکا به ایران، کشورهایی همچون عربستان، امارات، بحرین، اردن و مصر چه سودی از این ماجرا می‌برند؟ مهر در ادامه با لحنی توام با شگفتی می‌نویسد که تصویری که از اسناد ویکی‌لیکس به دست می‌آید این است که «ایران ریشه تمام مشکلات موجود در این منطقه است و تمام کشورهای حاضر در این منطقه خواهان از بین رفتن ریشه این ناآرامی‌ها هستند».
"کار خودشان است"!
مهر سپس آشکارا خود آمریکا را در پشت ماجرای ویکی‌لیکس دیده و هدف این کشور را برهم‌زدن "مناسبات دوستانه" ایران با کشورهای عرب منطقه ذکر کرده است: «نگاهی دیگر به اسناد جدید منتشر شده از سوی ویکی لیکس این فرضیه را که خود آمریکا در پشت پرده افشای این اسناد بوده تقویت می‌کند، چرا که از یک سوی در پی ناآرام کردن اوضاع خاورمیانه و بر هم زدن روابط دوستانه موجود میان ایران و کشورهای عرب منطقه است تا از آن سود ببرد... تاریخ نشان داده که اگر امریکا خود در پشت پرده افشای این اسناد نبود تا این لحظه بدون شک به طریقی از شر "جولیان آسانگ" مدیر ویکی لیکس و این سایت خلاص می شد از سوی دیگر با انتشار اسنادی درباره کشورهایی چون روسیه در پی سهم‌خواهی از آنها و جلوگیری از رشد آنها در عرصه بین‌الملل است.»
تاکید بر "تلاش آمریکا برای برهم زدن مناسبات میان ایران و عربستان" در حالی است که گاه و بی‌گاه مقام‌های کشورهای عربی در نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گویند و مقابله با توان موشکی فزاینده ایران را مستلزم خریدهای تسلیحاتی کلان خود می‌دانند.
"از این اسناد نمی‌توان گذشت"
در همین حال، روپرشت پولنتس، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان، اسناد ویکی ‌لیکس در باره‌ی ایران را محملی برای تغییر بحث و نگاه نسبت به این کشور ارزیابی کرد. او که صبح روز دوشنبه، ۸ آذر، با شبکه دوم تلویزیون آلمان سخن می‌گفت، به این نکته اشاره کرد که نگاه منفی کشورهای عربی به برنامه هسته‌ای ایران و تقاضای آنها برای حمله به این کشور تا کنون به صورت شایعه مطرح بوده است. مستند شدن این درک و دریافت کشورهای عربی، ازنگاه پولنتس، بحث در مورد ایران را به گونه‌ای محسوس تغییر خواهد داد. او محتوای این اسناد را حساس‌تر از آن دانست که نادیده گرفته شود.
در این میان یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با تاکید بر این که اسناد ویکی‌لیکس بر صراحت اسرائیل و عدم دورویی این کشور در قبال برنامه هسته‌ای دلالت دارند، گفت که این اسناد نشان می‌دهند کشورهای عرب منطقه نیز در عمل درک و نگاه روشنی در باره‌ی خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای دارند.
"روشدن دورویی"
به گزارش خبرگزاری آلمان، هر سه روزنامه بزرگ اسرائیل، "هاآرتص"، "یدیعوت آخارونوت" و "ژروزالم‌ پست"، نیز در تفسیرهای خود با استقبال از افشاگری‌های ویکی‌لیکس درباره‌ی نگاه و لحن رهبران عرب منطقه نسبت به "خطر برنامه هسته‌ای ایران"، "دورویی" این رهبران را نیز به باد انتقاد گرفته‌اند. روزنامه "هاآرتص" در این باره نوشته است: «سال‌های سال اسرائیل از دورویی کشورهای میانه‌رو عرب شاکی بوده است. این کشورها از یک سو در خفا به اسرائیل فشار آورده‌اند که به ایران و متحدان تندرو آن مانند حماس و حزب‌الله حمله کند تا بعد خودشان در مقام منتقد این حملات ظاهر شوند.»

واکنش محتاطانه چین به انتشار اسناد وزارت خارجه آمریکا

در اسناد غیرعلنی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌ها و ارزیابی‌های بحث‌انگیزی در باره‌ی مناسبات چین با ایران و کره‌ شمالی وجود دارد. دولت چین از ایالات متحده خواسته است در باره‌ی "سؤال‌های ایجاد شده" توضیح دهد.


دو روز پس از انتشار اسناد غیرعلنی وزارت امور خارجه آمریکا در سایت ویکی‌لیکس، دولت چین واکنشی محتاطانه به محتوای این اسناد نشان داده است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه (۳۰ نوامبر / ۹ آذر) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که دولت این کشور از مضمون اسناد اطلاع یافته است. او خواهان آن شد که آمریکا «در مورد سؤال‌های ایجادشده روشنگری کند». سخنگوی یادشده در باره‌ی چندوچون سؤال‌ها و روشنگری آمریکا توضیح بیشتری نداد.
بخش‌هایی از اسناد انتشاریافته توسط ویکی‌لیکس به گزارش‌ها و ارزیابی‌های نمایندگان و سفرای آمریکا از مناسبات چین با کشورهایی مانند ایران و کره شمالی برمی‌گردد. در یکی از این اسناد، سفیر آمریکا در کره جنوبی ارزیابی یکی از مقام‌های این کشور در باره‌ی رابطه‌ی چین و کره‌ شمالی را به واشنگتن گزارش داده است. بر اساس این ارزیابی، برخی از نمایندگان دولت چین دیگر به کره‌شمالی به عنوان متحدی ارزشمند نگاه نمی‌کنند و معتقدند که کشورشان در صورت فروپاشی حکومت این کشور نباید اقدامی انجام دهد.
ارزیابی یادشده ظاهراَ از آن چون یونگ وو، قائم‌مقام پیشین وزارت امور خارجه کره‌جنوبی، است که در حال حاضر مشاور امنیتی رئیس جمهور این کشور است. روزنامه‌های "گاردین" و "نیویورک‌تایمز" بر اساس اسناد ویکلیکس از مکاتبات سفیر آمریکا در کره‌جنوبی، از قول یونگ آمده است که نسل جدید در رهبری چین دیگر کره شمالی را قابل اعتماد نمی‌داند و فراتر از آن، از وحدت دو کره تحت رهبری کره جنوبی نیز خشنود خواهند شد. یونگ‌ وو افزوده است که رهبران یادشده‌ی چین کره‌شمالی را به لحاظ اقتصادی ورشکسته می‌دانند و معتقدند که حکومت کیم ایل جونگ، پس از مرگ احتمالی او، بیش از دو سه سال دوام نخواهد آورد.
"مخالفت چین با تقاضای ایران برای همکاری استراتژیک"
در باره‌ی مناسبات چین و ایران نیز اسناد وزارت امور خارجه آمریکا حاوی نکات بحث‌انگیزی است. در یکی از اسناد، نماینده آمریکا در چین از قول یک «فرد مرتبط» که ظاهراَ از درون دستگاه رهبری چین خبر دارد، می‌نویسد که ایران بارها ابراز علاقه کرده است که با چین وارد مناسباتی استراتژیک شود، اما چین به این تمایل واکنش مثبتی نشان نداده است.
در اسناد ویکی‌لیکس همچنین آمده است که دولت آمریکا در سال ۲۰۰۷ از چین خواسته است که جلوی ارسال تجهیزات موشک بالستیک را از کره شمالی به ایران از طریق بیجینگ (پکن) بگیرد.
بنا به اسناد یادشده، دولت آمریکا تاکید کرده که از عدم همکاری دولت چین در این زمینه، «خسته شده است».
در یک سند دیگر که تاریخ سوم نوامبر ۲۰۰۷ را دارد و کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در دولت جرج بوش، آن را امضا کرده، قرار بوده محموله‌ای از پره‌های موشک جت ساخت کره شمالی، فردای آن روز برای استفاده در موشک‌های بالستیک ایران، از طریق پکن و هواپیمایی ایران ایر، به تهران ارسال شود. بنا به این سند، وزارت امور خارجه آمریکا، خواستار اقدام فوری چین در مورد این موضوع حاد شده و از این کشور خواسته است که فرودگاه پکن را به سکوی امنی جهت انتقال این گونه محموله‌ها به ایران تبدیل نکند.
سفارت آمریکا در لندن نیز در گزارشی که ۲۵ ژوئن به واشنگتن فرستاده از گفت‌وشنود با افتیمیوس میتروپولوس، رئیس سازمان جهانی کشتیرانی، خبر می‌دهد که به تازگی از کره‌شمالی برگشته بوده است. به گفته افتیمیوس، نیمی از صندلی‌های هواپیمایی که او را از کره‌شمالی برمی‌گردانده، با افراد ایرانی پر شده بوده است.
"برآشفتگی بی‌سابقه"
هیلاری کلینتون: انتشار اسناد ضربه به منافع ملی آمریکا و حمله به 
جامعه جهانی است
در این میان، تلاش‌های آمریکا برای محدود‌ نگه داشتن پیامدهای منفی انتشار اسناد غیرعلنی وزات امور خارجه‌ی این کشور همچنان ادامه دارد. هیلاری کلینتون، رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا، گفته است که انتشار ۲۵۰ هزار سند از وزارتخانه تحت ریاست او نه تنها ضربه‌ای به منافع سیاست خارجی ایالات متحده، بلکه تهاجمی به جامعه جهانی است.
به گفته خبرنگاران، کلینتون که روز دوشنبه به وقت محلی سخن می‌گفت، چهره‌ای مملو از خشم و عصبانیت داشت. گفته می‌شود که تا کنون کلینتون این گونه برآشفته در فضای عمومی حاضر نشده است.
وزیر امور خارجه آمریکا افزوده است که انتشار اسناد یادشده منافع ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد و همکاری این کشور با سایر کشورها را دشوار می‌کند.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز از زبان سخنگوی خود، "دستبرد" به اسناد و انتشار ده‌ها هزار مورد از گزارش‌های سفارت‌خانه‌های آمریکا بر روی اینترنت را یک "جنایت" توصیف کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز جولیان آسنج، مسئول سایت ویکی‌لیکس، را فردی توصیف کرده که به "اقدامی جنایی" دست زده است. گرچه کارشناسان برای پیگرد حقوقی آسنج شانس چندانی قائل نیستند، ولی سخنگوی اوباما تأکید کرده است که کاخ سفید پیگیری خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.
در همین حال، برای حفاظت بیشتر از اسناد وزارت امور خارجه قرار است ارتباط کامپیوترهای این وزارتخانه با وزارت دفاع قطع شود، زیرا اسناد انتشاریافته در ویکی‌لیکس را یک کارشناس کامپیوتر ارتش آمریکا از کامپیوترهای وزارت دفاع دانلود کرده است.

 

 

سرخط‌ خبرها

آمریکا ترورهای تهران را محکوم کرد  

آمریکا ترورهای روز دوشنبه در تهران را محکوم کرد.
رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید درواکنش به سوء قصد به جان دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: آمریکا ترور را در هرجا که رخ دهد محکوم می کند.
سخنگوی دولت اسرائیل نیز در واکنش به اتهام های جمهوری اسلامی گفته است که دولت اسرائیل مطابق روال همیشگی خود تمایلی به ابراز نظر در این موارد ندارد.

سازمان ملل:مسئولیت اثبات ماهیت مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران، با جمهوری اسلامی است 

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل می گوید مسئولیت اثبات ماهیت مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران، با جمهوری اسلامی است. آقای بان در مصاحبه با
گزارشگر بخش قزاقستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در «آستانه»، همچنین گفت که محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی در سفر اخیرش به نیویورک وعده است به پرسش های سازمان ملل در باره نقض حقوق بشر در ایران بطور صریح و شفاف پاسخ دهد.

چین خواستار «حل مناسب» مسئله انتشار اسناد توسط ویکی لیکس شد 

وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام ویکی لیکس در انتشار اسناد وزارتخارجه آمریکا در ارتباط با پکن، خواستار یافتن «راه حل مناسبی» برای این مسئله شد.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که این کشور مایل نیست هیچ گونه اخلالی در روابط دو کشورپدید آید، و از هرگونه اظهار نظری در زمینه اسناد منتشر شده، خودداری می کند.
اسناد انتشار یافته از سوی ویکی لیکس، حاکی است که مقام های ارشد چین گفته اند که این کشور، کره شمالی را بعنوان متحدی مفید بشمار نمی آورد و در صورت فروپاشی این نظام، مداخله نخواهند کرد و با وحدت دو کره نیزمشکلی نخواهد داشت.



سپاه پاسداران: مقصد هواپیماربایی در مسیر تهران – دمشق سرزمین اشغالی بود 

یدالله جوانی از فرمانده هان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی می گوید فردی که تلاش کرد هواپیمای «ایران ایرا» را در مسیر تهران – دمشق برباید، قصد داشت آن را به اسرائیل ببرد. او همچنین هدف این هواپیماربایی را تحت تاثیر قرار دادن سفر سعد حریری، نخست وزیر لبنان به تهران توصیف کرده است.
خبرگزاری های ایران گزارش داده بودند که «فردی با مشکل روانی و غیرمسلح» جمعه شب ادعا کرده بود که می خواهد این هواپیما را برباید، اما سپاه پاسدارن ساعاتی بعد، این فرد را از «عناصر ضد انقلاب» معرفی کرد.


ویکی‌لیکس اطلاعاتی از بانک‌های بزرگ آمریکا منتشر می‌کند


جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت ویکی‌لیکس، در گفتگو با مجله آمریکایی "فوربس" اعلام کرده است که در ماه ژانویه اطلاعاتی منتشر می‌کند که از شیوه مدیریت، اعمال غیراخلاقی و قانون‌شکنی‌های گسترده در بانک‌های بزرگ آمریکایی خبر می‌دهد. به گفته آسانژ، این اطلاعات نشان می‌دهد که مدیران مالی آمریکا در درجه نخست سود شخصی خود را در نظر دارند. وب‌سایت ویکی‌لیکس روز یکشنبه (۲۸ نوامبر/ ۷ آذر) ۲۵۰ هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرد. 


ایران هفته آینده به پای میز مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد 
ایران، هفته آینده با کاترین اشتون دیدار خواهد کرد  سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که خانم اشتون و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر در ژنو با یکدیگر دیدار می‌کنند. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی خانم اشتون با اشاره به این که مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آذرماه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده، در ژنو برگزار خواهد شد، اعلام کرد: «ما اکنون پاسخ رسمی از سوی مقامات ایران دریافت کرده‌ایم که دکتر جلیلی پیشنهاد کاترین اشتون برای دیدار در ژنو را پذیرفته است.»
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۹ آذر، اعلام کرد حال که ۵+۱ خواستار گفت‌وگوست، ایران نیز با مذاکرات موافقت می‌کند و با اشاره به این که ایران همواره آماده گفت‌و‌گو بوده است، گفت: «ما توصیه می‌کنیم که آنها از این فرصت به خوبی استفاده کنند.»
انتظار می‌رود که نمایندگان ۵+۱ شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان نیز در این مذاکرات دوروزه شرکت داشته باشند.
خبر برگزاری مذاکرات هسته‌ای در هفته آینده در حالی منتشر شده است که به نظر می‌رسد طرفین مذاکره تاکنون در مورد محور مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.
خانم اشتون که نمایندگی گروه ۵+۱ را بر عهده دارد در اول آذرماه تأکید کرده بود که محور مذاکرات آینده با ایران قابلیت نظامی برنامه اتمی تهران است و مباحث صریحی در این زمینه مطرح خواهد شد.
وی با این حال خاطرنشان کرده بود که در خلال مذاکرات فرصت‌هایی برای طرح سایر مباحث نیز رخ می‌دهد که نباید از دست برود.
این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که مبادله سوخت جایی در مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ نخواهد داشت.
محمود احمدی‌نژاد نیز روز سه‌شنبه با اشاره به این ‌که طبق اساسنامه آژانس و معهده ان‌پی‌تی، یکی از حقوق اعضا، «حق بهره‌مندی از چرخه غنی‌سازی سوخت و تولید سوخت است» افزود: «این حقوق که در قانون مقرر شده است قابل مذاکره نیست، اما در مورد همکاری‌های هسته‌ای مذاکره و مشارکت می‌کنیم.»
مذاکرات سطح بالای هسته‌ای ایران و ۵+۱ آخرین بار در مهرماه سال ۸۸ انجام شد که به دنبال آن تهران توافق کرد تا بخش عمده‌ای از اورانیوم با غنای پایین خود را برای تبدیل به سوخت اتمی به روسیه و فرانسه ارسال کند، اما جمهوری اسلامی بعدها اعلام کرد تنها حاضر به مبادله سوخت در خاک خود است.
به دنبال سرباز زدن تهران از مبادله سوخت بر مبنای توافق اولیه و توقف مذاکرات ایران با ۵+۱، شورای امنیت سازمان ملل برای تحت فشار قرار دادن ایران برای بازگشتش به میز مذاکرات چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند و پس از آن ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کردند.
غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی نظامی دارد و سعی دارد ایران را برای شفافیت‌سازی در مورد فعالیت هسته‌ایش به پای میز مذاکره بکشاند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید که با برنامه هسته‌ایش اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند و حاضر نیست در این مورد با ۵+۱ مذاکره کند.

دادستان تهران: امیدوارم پرونده ترور استادان به سرنوشت پرونده علی‌محمدی دچار نشود

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز سه شنبه ابراز امیدواری کرده که پرونده ترور استادان دانشگاه پیگیری شده و «به پرونده علی محمدی، تبدیل نشود.»
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دادستان تهران گفت: « اميدوارم پليس و دستگاه‌های امنيتی با قاطعيت بيشتر اين خائنين را شناسايی و به سزای اعمال خود برسانند و اميدوارم اين پرونده به سرنوشت پرونده استاد علی محمدی تبديل نشود و قابل قبول نيست که پرونده‌ها اين گونه شود.»
مسعود علی محمدی، دانش‌آموخته دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی در دانشگاه صنعتی شریف بود و از سال ۱۳۷۴ در گروه فيزيک دانشگاه تهران، کوآنتوم مکانيک و الکترومغناطيس تدریس می‌کرد. وی همچنین عضو وابسته پژوهشکده دانش‌های بنیادی ایران بود و دی ماه سال پیش، در سوءقصدی کشته شد.
دادستان تهران، آن زمان و پس از ترور آقای علی محمدی گفته بود: «بازپرس از محل بازديد و دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی را صادر کرده و تحقيقات به منظور دستگيری عامل اين انفجار و علت و انگيزه آن در دادسرای جنايی آغاز شده است.» هرچند آقای جعفری دولت آبادی خود خبر از پیگیری این پرونده داده بود، با این حال روز سه شنبه تایید کرده که این پرونده هنوز به سرانجام نرسیده است.
نام علی محمدی، استاد دانشگاه تهران در «پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی» در میان نام استادانی آمده بود که دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی آقای موسوی برای مقام ریاست جمهوری ایران حمایت کرده بودند.
دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی، صبح روز دوشنبه زمانی که به همراه راننده و همسرش به سمت دانشگاه در حرکت بود، در حوالی میدان ارتش در اثر انفجار بمب کشته شد.
دکتر شهریاری پس از مسعود علی‌محمدی، دومین محقق ایران در پروژه سزامی بود که به قتل رسید.
همچنین در این سوء قصد همسر و راننده آقای شهریاری نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند.
دکتر فریدون عباسی، دیگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی نیز صبح دوشنبه زمانی که به همراه همسرش در حال پارک خودروی خود در خیابان ولنجک و در نزدیکی دانشگاه بود، مورد سوء قصد قرار گرفت، اما به گفته خبرگزاری مهر وی متوجه بمب‌گذاری شده و از محل حادثه فاصله گرفت اما مجروح شد.
پس از این انفجار دکتر عباسی و همسرش به بیمارستان طالقانی منتقل شدند و تحت مداوای سرپایی قرار گرفتند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این مورد گفته بود که هر دو سوء قصد توسط افراد موتورسوار صورت گرفته است و در هر دو مورد، بمبی با آهنربا به بدنه ماشین نصب شده است.


خودداری مقامات ارمنستان از اظهار نظر درباره اتهام ارسال سلاح به ايران

سرژ 
سرکيسيان، رييس جمهوری ارمنستان
دفتر رييس جمهوری و وزارت امورخارجه ارمنستان از اظهار نظر در خصوص اسناد «ويکی ليکس» و اتهام آمريکا عليه اين کشور درباره واسطه گری صادرات سلاح به ايران و همچنين احتمال تحريم اين کشور خودداری کردند.
به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، براساس يکی از اسناد وزارت امور خارجه آمريکا که به همراه هزاران سند توسط «ويکی ليکس» منتشر شده است، يکی از مقامات بلندپايه دولت جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريکا، «نگرانی عميق» خود را در خصوص صادرات سلاح به ايران با سرژ سرکيسيان، رييس جمهور ارمنستان در ميان گذاشته است.
طبق اين سند وزارت امور خارجه آمريکا، اين مقام دولت جرج بوش از پاسخ سرژ سرکيسيان، که در زمان صدور اين سلاح ها در سال ۲۰۰۳ وزير دفاع بوده است، قانع نشده است.
اين گزارش می افزايد: جان نگرو پونته، معاون وزير امور خارجه آمريکا، در سال ۲۰۰۸ از سرژ سرکيسيان خواسته است تا اقدامات لازم را برای جلوگيری از وقوع مجدد چنين مساله ای در آينده انجام دهد.
براساس اين گزارش جان نگرو پونته گفته است: «طبق قانون، انتقال اين تسليحات ما را ملزم می کند تا اعمال تحريم های آمريکا در اين زمينه را مورد بررسی قرار دهيم.»
جان نگرو پونته اضافه کرده است: «اگر تحريمی اعمال شود، تنبيهات شامل قطع کمک ها آمريکا و محدوديت در صادارت خواهد بود.»
طبق اين گزارش، معاون وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفته است:«برای جلوگيری از اعمال چنين تحريم هايی ، اين اساسی است که شما اسناد قابل اعتنايی ارائه کنيد که دولت شما با ما همکاری می کند و تضمين دهد چنين انتقالی در اينده نيز رخ نخواهد داد.»
مشخص نيست که دولت ارمنستان تضمينی در اين زمينه ارائه کرده است يا نه.
در همين زمينه، آرمن آرزومانيان، دبير مطبوعاتی رياست جمهوری ارمنستان، روز دوشنبه از پاسخ به پرسش راديو اروپای آزاد، راديو آزادی در اين خصوص خودداری کرد و گفت حاضر نيست در اين زمينه اظهار نظر کند.
وزارت امورخارجه ارمنستان نيز حاضر به اظهار نظر در اين مورد نشده است.
وب‌سايت ويکی‌ليکس، روز يکشنبه، بخشی از ۲۵۰ هزار گزارش محرمانه ديپلماتيک آمريکا را که می‌گويد در اختيار دارد، منتشر کرد.
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا ، در واکنش به انتشار اسناد توسط «يکی ليکس»، از افشای اين اطلاعات به شدت ابراز تاسف کرد و گفت اين اقدام نه تنها حمله به سياست خارجی آمريکا بلکه حمله به جامعه جهانی است.


تداوم آلودگی هوا در تهران؛ چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل است

به دنبال ماندگاری وضعیت آلودگی هوای تهران در وضعیت هشدار و همچنین قرار گرفتن برخی از مناطق تهران از لحاظ آلودگی هوا در شرایط «اضطرار»، کلیه ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌های تهران بر اساس اعلام دولت در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرتضی تمدن، استاندار تهران و رئیس کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران روز دوشنبه اعلام کرد: «به دلیل استمرار آلودگی هوا و پیشبینی ماندگاری این حالت تا پایان هفته، چهارشنبه و پنجشنبه این هفته همه ادارت دولتی،‌مدارس و دانشگاه‌های تهران تعطیل است.»
وی همچنین خاطر نشان کرد که تا «اطلاع ثانوی همه ادارات دولتی یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند» و افزود که «مراکز امدادی، اورژانسی و نظامی و انتظامی» در این دور روز تعطیل نیستند و تابع مقررات خاص خود خواهند بود.
به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، روز دوشنبه، ۸ آذر، بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به جز دی اکسید نیتروژن، نسبت به روز گذشته افزوده شده است و ایستگاه سنجش هوای آزادی از لحاظ منوکسید کربن و ایستگاه فرمانداری شهر ری از نظر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، در شرایط «اضطرار» قرار گرفته است.
این در حالی است که سایر ایستگاه‌های سنجش هوای تهران نیز از لحاظ میزان آلاینده‌ها در وضعیت هشدار قرار داردند.
یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این زمینه به ایسنا گفته است: «آمارها نشان می‌دهد پایداری جوی در تهران تا اواسط هفته آینده نیز ادامه داشته و میزان آلودگی هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تشدید می‌شود.»
پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز روز دوشنبه به نقل از آقای محمد جواد محمدی‌زاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد که از اواسط هفته آینده وضعیت هوا بهتر خواهد شد.
وی همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که دولت، چهار برنامه اجرایی بلند مدت شامل افزایش کیفیت استانداردها و فرآورده‌های سوختی، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت تولید خودرو و خارج کردن خودروهای فرسوده از مدار، در دست اجرا دارد و ابراز امیدواری کرد که این طرح‌ها «حداکثر» در طول پنج سال آینده به طور کامل به اجرا درآیند.
بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های داخلی، آلودگی هوای تهران از اوایل آذرماه به وضعیت هشدار رسیده است و پیش از این کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران، در سوم آذرماه تمامی ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران را به دلیل وضعیت هشدار دهنده آلودگی هوا، تعطیل کرد.
در وضعیت فعلی به کلیه افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شده است از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و بقیه افراد نیز فعالیت طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند. 
 
 

اخبار روز:
سایت سندیکای کارگران شرکت واحد، از بازداشت یکی دیگر از فعالین سندیکایی گزارش داده است. بنابر این گزارش، علی اکبر نظری راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و یکی از اعضای عادی سندیکای کارگران شرکت واحد، بر اساس احضار تلفنی که از طرف شعبه دوم ویژه امنیت انجام گرفته بود روز دوشنبه به این دادسرا مراجعه و با صدور قرار کفالت ۱۰ میلیون تومانی بازداشت و به قرنطینه زندان اوین منتقل شده است.
آقای نظری بعد از بازداشت طی تماس تلفنی که با یکی از همکارانش از انتقال به زندان اوین و مورد اتهامی جعل نام برده است.
در حال حاضر ۴ نفر از اعضای سندیکا به نام های رضا شهابی، ابراهیم مددی، مرتضی کمساری و علی اکبر نظری در زندان اوین و غلامرضا غلامحسینی در زندان رجایی شهر در بند می باشند.
 
 

«آزادی ۵۰ نفر» از بازداشت‌شدگان رویدادهای انتخابات از زندان


زندان مرکزی همدان
روز سه‌شنبه اعلام شد که «۵۰ نفر» از محکومان رویدادهای پس از انتخابات «به مناسبت عید غدیر خم» از زندان‌های ایران آزاد شده‌اند.
خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس نزدیک به سپاه پاسداران با ذکر این خبر آزاد شدن این محکومین را «به دلیل اظهار ندامت شدید» و «به مناسبت عید غدیر خم» اعلام کرده است.
بنا بر این گزارش، این زندانیان در رویدادهای پس از انتخابات «در خیابان‌ها دست به اغتشاش زده بودند» و محکومیت آنها «اقدامات ضد امنیتی، ایجاد شبکه‌های اخلالگر اجتماعی و ارتباط با عناصر خارجی» بوده ‌است.
این خبرگزاری نام افراد آزاد شده را ذکر نکرد و جزئیات دیگری در مورد آزادی این زندانیان سیاسی ارائه نداد.
روز پنج‌شنبه گذشته نیز ۱۹ تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین تهران که در فهرست کمیسیون عفو و بخشودگی قرار داشتند از این زندان آزاد شدند.
روز جمعه «بامدادخبر»، از پایگاه‌های خبری جنبش دانشجویی، گزارش داده‌ بود که چند فعال سرشناس سیاسی و دانشجویی دیگر نیز قرار است در روزهای پس از آن، از زندان آزاد شوند.
در میان آزادشدگان روز پنج‌شنبه نام ناصر عبدالحسینی و امیررضا عارفی به چشم می‌خورد که پیش از این در مرحله‌ای از حبس خود حتی به اعدام نیز محکوم شده بودند.
از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، موجی از دستگیری‌ها در ایران آغاز شد که این بازداشت‌ها هم‌اینک نیز به‌رغم فروکش کردن ادامه دارد.
از آن جمله، روز یک‌شنبه ساجده کیانوش راد، فرزند یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت، به همراه همسرش، بهروز شاهرخ‌نیا، در تهران بازداشت شدند.
همچنین به گزارش وب‌سایت «کلمه»، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی، روز یک‌شنبه نیروهای امنیتی برخی جوانان اصلاح‌طلب را بازداشت کرده و تعدادی دیگر را به زندان اوین فراخوانده‌اند.
در هفته‌های اخیر همچنین شماری از مسئولان و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نیز بازداشت و شماری از آنان زندانی شده‌اند.
گزارش‌ها از تهران حاکی است که علی‌اکبر نظری، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، روز یک‌شنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و در حال حاضر، منصور اسانلو، ابراهیم مددی، رضا شهابی، غلامرضا غلام‌حسینی، مرتضی کمساری و علی‌اکبر نظری، از مسئولان و اعضای این سندیکا، در زندان به‌سر می‌برند.


ویکی لیکس: طرح ترور نوری زاده

عليرضا نوری زاده
در اسناد منتشر شده توسط ويکی ليکس، طرح ترور يک روزنامه نگار ايرانی نيز فاش شده است. به گزارش روزنامه انگليسی گاردين، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، برای خاموش ساختن عليرضا نوری زاده روزنامه نگار و تحليل گر سياسی، توطئه ای طرح کرده بود که ناکام ماند.
بر پايه همين گزارش و به گفته اف. بی. آی. اداره پليس فدرال آمريکا، مردی به نام رضا صادقی نيا با نزديک شدن به عليرضا نوری زاده ،
سرگرم پياده کردن طرح ترور او بوده است.
راديو فردا در گفت و گو با عليرضا نوری زاده از او می خواهد در اين زمينه توضيح دهد.
نوری زاده: آنچه در ميان اسناد ويکی ليکس منتشر شده است در واقع مربوط به ماجرايی است که به يک سال و نيم پيش از اين برمی گردد.
قضيه از اين قرار بود که يکی از اين جوانانی که به مسائل سياسی و برنامه های من اشتياق نشان می دهند- با اشتياقی فراتر از حد معمول- با من تماس گرفت و بعد از مدتها گفت و گوی تلفنی و اظهار اشتياق و علاقه، در يکی از سفرهايی که به آمريکا رفته بودم، از ايالتی که در آنجا زندگی می کند به لوس آنجلس آمد و در آنجا مرا ديد.
او بسيار اظهار اشتياق و علاقه می کرد و بعد از اينکه با هم صحبت کرديم ادعا کرد که سابق بر اين طرفدار آقای فتح الله منوچهری ملقب به فولادوند بوده که برنامه ايی تلويزيونی با موضعی تند عليه مذهب داشت.
ولی گويا از او بريده و علاقمند است که با من در تماس باشد. از آنجايی که کرد بود و اعلام کرد که پدرو مادرش هم بسيار به من وابسته اند چرا که همسر من هم کرد است و من به اين دليل با کردها در ارتباطم،ايشان هم به اين موضوع علاقمند است.
در هر حال اين مقدمه آشنايی ما با همديگر شد و ادامه پيدا کرد و ايشان با من در تماس بود تا اينکه يک بار به لندن آمد و سه روز هم در لندن ماند و مدعی شد که فقط برای ديدن من آمده و شروع کرد عکس گرفتن از من در همه حالت های مختلف.
وقتی به ايشان گفتم برای چه اينهمه از من عکس می اندازد؟ ادعا کرد که می خواهم يک کتابی درباره شما منتشر کنم تا نسل ما بداند که برای ما چه کرده ايد؟
شما در طول اين مدت که ظاهرا نزديک به يکسال شده، هيچگونه شکی به اين شخص پيدا نکرديد؟ به حرفها و رفتارش مشکوک نشديد؟چرا. بعد از اينکه عکس هايی از من گرفت از طريق منبعی که در ايران داشتم به من خبر رسيد که نزديک به يکصد عکس از من روی ميز معاون اطلاعات بوده و از من سوال کرد که اين عکس ها چطور گرفته شده است؟
من کم کم به اين آدم شک کردم ولی وقتی پليس آمد و مرا خبر کرد معلوم شد که قضيه فراتر از اين حد بوده است.
وقتی دوباره به آمريکا رفتم ، اف.بی.آی هم با من گفت و گو کرد و آنها هم مدارکی داشتند که نشانه اين بود که اين فرد احتمالا قصد داشته با سم يا يک ماده شيميايی، مرا به قتل برساند که موفق نشده است.
اگر شما دقت کنيد اين آدم از ژوئيه يا جولای ۲۰۰۹ تا کنون در زندان است. قاعدتا بنا به قوانينی که آمريکائيها دارند بايد او را محاکمه می کردند، ولی هنوز محاکمه نکرده اند و همين نشان می دهد که از او به عنوان يک آدم خطرناک ياد می شود.
آقای نوری زاده، ظاهرا اين آقا قصد داشته است که شخص ديگری را هم در کاليفرنيا به قتل برساند و گويا يک نفر را هم برای انجام اين کار اجير کرده بوده است؟بله. اين طور که من هم فهميده ام و پليس هم به من گفت هدفش همين بوده است. ايشان فرد ديگری را هم مد نظر داشته که ظاهرا يک راديوی اينترنتی به نام تندر دارد و همان افکار و عقايد آقای فولادوند را دنبال می کند.
اين آقا را هم مثل اينکه به عنوان يکی از هدف هايش مورد نظر داشته است.
آقای نوری زاده، چرا شما تا به حال در اين مورد سکوت کرده ايد؟ و با وجود در اختيار داشتن ابزار و رسانه، اين موضوع را مخفی نگاه داشته ايد؟اگر چه پليس مرا مخير کرد که اگر دلم می خواهد راجع به اين جريان صحبت کنم اما من به دو دليل ترجيح دادم در اين مورد صحبت نکنم. دليل اولم اين بود که وقتی شما راجع به خودتان صحبت می کنيد مردم می گويند داريد بازار گرمی می کنيد. حداقل بعضی ها اين برداشت را دارند. و من مايل نبودم برای خودم بازار گرمی کنم.
نکته ديگر که مانع من شد نگرانی برای خانواده ام بود من نمی خواستم خانواده ام را به ويژه کسانی که در ايران هستند را نگران کنم.
سومين مسئله اين بود که رژيم خبر داشت که من از اين توطئه خبر دارم و همين برای من کافی بود. حداقل من با نشانه هايی که در برنامه و نوشته هايم داده بودم گفته بودم که برنامه هايی برای من تدارک ديده شده بود، البته بدون اينکه وارد جزييات بشوم.
الان هم ديگر ناچار شدم در اين مورد صحبت کنم. چون به هر حال اسناد موجود منتشر شده است. اين نکته مهم است که پليس بريتانيا – که من از آنها بسيار سپاسگذارم- در آن حدی که شايد بيشتر از حد لازم بود، وسايل آسودگی خاطر من و خانواده ام را فراهم کردند. 
 
 
 

شهلا جاهد؛ پایان جنجالی‌ترین پرونده قضایی دهه ۱۳۸۰

شهلا جاهد به
 همراه وکیل مدافع خود، عبدالصمد خرمشاهی

همزمان با اعلام رسمی خبر اعدام شهلا جاهد در سحرگاه فردا، یکی از اعضای "هیئت صلح و سازش" اعلام کرد که با وجود شکست تلاش‌ها و قطعی شدن حکم قصاص، این هیئت تا پای چوبه دار، برای جلب رضایت خانواده مقتول تلاش خواهد کرد.


با شکست آخرین جلسه صلح و سازش برای گرفتن رضایت از شاکیان شهلا جاهد، وکیل او، عبدالصمد خرمشاهی اعلام کرد که موکل او سحرگاه چهارشنبه (دهم آذر برابر اول دسامبر) در زندان اوین اعدام خواهد شد.
آقای خرمشاهی گفت که زمان اجرای حکم، صبح امروز در واحد اجرای احکام به وی ابلاغ شده است. این در حالی است که یک عضو هیئت صلح و سازش می‌گوید که این هیئت، صبح فردا تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا بتواند در پای چوبه دار حکم رضایت را برای نجات شهلا از مرگ حتمی بگیرد.
به گزارش خبر آنلاین، صبح امروز در شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران و با حضور ناصر محمدخانی و فرزندش علیرضا و وکیل خانواده مقتول (لاله سحرخیزان)، هیئت "صلح وسازش" دادسرای جنایی، تلاش خود را برای جلب رضایت و جلوگیری از حکم قصاص آغاز کرد اما پس از ۳ ساعت بحث و گفتگو پیرامون حادثه، جلسه بی‌نتیجه ماند و به گفته ناصر محمدخانی، مصاحبه‌های اخیر شهلا و وکیل مدافع وی، باعث خشم خانواده مقتول و شکست گفتگوها شده است.
بنا بر این گزارش در جلسه قضایی صبح سه‌شنبه (۹ آذر / ۳۰ نوامبر) که با حضور "هئیت صلح و سازش" برگزار شد، ابتدا قاضی جابری و دیگر اعضای هیئت، تلاش گسترده‌ای برای جلب رضایت خانواده سحرخیزان آغاز کردند اما این جلسه بدون نتیجه پایان یافت و ناصر محمدخانی اعلام کرد که او وکالت دو فرزندش را بر عهده دارد و علاوه بر او، مادر لاله و دو خواهر او و یک برادرش که بعد از فوت پدرشان در این زمینه صاحب حق هستند، باید تصمیم‌گیری کنند.
اگرچه پیش از این، وکیل شهلا جاهد اظهار امیدواری کرده بود که اجرای مجازات در دهم آذرماه صحت ندارد و شاید برخی افراد بتوانند با گرفتن رضایت از خانواده مقتول، این پرونده را به بخشش ختم کنند، ولی با ابلاغ رسمی اجرای حکم قصاص در روز دهم آذر، احتمال اجرای حکم اعدام قوت گرفته است.
پرونده‌ای با هزاران صفحه و ده‌ها قاضی
شهلا جاهد، به قتل فاطمه (لاله) سحرخيزان همسر ۳۲ ساله ناصر محمدخانی بازيکن سابق تيم ملی فوتبال ايران متهم شده است. لاله سحرخیزان روز ۱۷ مهر ماه سال ۱۳۸۱ در خانه خود و در حالی که همسرش همراه با تيم پرسپوليس در آلمان به سر می برد و فرزندانش در مدرسه بودند، با ضربات چاقو به قتل رسيد.

پليس در مراحل تحقيق در مورد این پرونده، به ارتباط پنهان ميان ناصر محمدخانی و یک پرستار به نام شهلا جاهد پی برد و با يافتن قرائنی عليه شهلا جاهد، او را بازداشت کرد.
ناصر 
محمدخانی،‌ فوتبالیست ایرانی
شهلا جاهد در مراحل بازجويی، خود را همسر موقت ناصر محمدخانی معرفی و پس از یازده ماه مقاومت در بازجویی، سرانجام به قتل همسر عقدی او اعتراف کرد. سپس او در دادگاه منکر اعترافات خود شد. اما دادگاه، شهلا جاهد را بر اساس قاعده حقوقی "نپذیرفتن انکار بعد از اقرار" قاتل شناخت و حکم به قصاص او داد.
این حکم در شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور تأیید شد اما یکی از قضات پرونده با ارسال نامه‌ای برای رئیس قوه قضائیه، ۱۰ورد ایراد در پرونده شهلا جاهد برشمرد و در پی آن، رئیس قوه قضائیه با جلوگیری از اجرای حکم، پرونده را برای رسیدگی مجدد به دادگاه دیگری فرستاد. این دادگاه نیز شهلا جاهد را گناهکار و مستحق اعدام شناخت و شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام را تأیید کرد.
این بار وکیل شهلا جاهد با ارسال نامه‌ای برای رئیس قوه قضائیه، از مستنداتی سخن گفت که حاکی از بیگناهی وکیل است و رئیس قوه قضائیه بار دیگر از اجرای حکم جلوگیری کرد و پرونده را به دادگاه دیگری ارجاع داد.
بار سوم هم دادگاه شهلا جاهد را گناهکار دانست و حکم اعدامی که دادگاه صادر کرد در شعبه سوم دیوان عالی کشور تأیید شد.
در اول آذرماه جاری، وکیل جاهد از ملاقات طولانی با موکل خود در زندان خبر داده بود و گفته بود: "روند پرونده شهلا جاهد نشان می‌دهد این زن، ۱۱ ماه در بازداشت به سر برده و پس از آن، به قتل لاله سحرخیزان، همسر محمدخانی اعتراف کرد، ولی در دادگاه ابتدایی خود، اعترافاتش را انکار کرد و مدعی شد که بیگناه است. وی در اولین دادگاه گفته بود: "چند روز قبل از اینکه به قتل اعتراف کنم ناصر به سراغ من آمد و گفت اگر به قتل لاله اعتراف نکنم باز برای او دردسر درست می‌شود و من هم برای اینکه عاشق ناصر بودم خواسته او را پذیرفتم و به دروغ قتل لاله را گردن گرفتم".
رسانه‌های جمعی پرونده شهلا جاهد را یکی از پرجنجال‌ترین پرونده‌های جنایی در دهه اخیر می‌دانند؛ پرونده‌ای که بارها حکم قضایی برای آن صادر شده و حکم و نقض و ابرام بیش از ۲۷ قاضی و نزدیک به ۴ هزار صفحه را به خود اختصاص داده است و اکنون با تایید حکم قصاص از سوی عالی‌ترین مقام قضایی ایران، متهم به دار آویخته می‌شود تا مجازات، کامل شود.
آخرین اظهارات متهم
طبق آخرین اظهارات وکیل این متهم، "او همچنان خود را بیگناه می‌داند و می‌گوید قاتل نیست." وی تصریح کرد شهلا هم‌چنان محور حرف‌هایش این است که قاتل نیست و بی‌گناه پای چوبه‌ی دار خواهد رفت.
اما خانواده مقتول، بارها تاکید کرده‌اند که حاضر نیستند قتل فرزندشان را قبول کنند و تنها خواستار قصاص‌ هستند. گفته می‌شود که تلاش‌های بشردوستانه جمعی از چهره‌های مشهور و محبوب برای میانجی‌گری و گرفتن رضایت از اولیای دم تاکنون به نتیجه نرسیده و احتمال گذشتن از خون جاهد، وجود ندارد.
 با این حال برخی از فعالان این پرونده همچنان امیدوار هستند که در لحظه آخر، پرونده جنجالی‌ترین قتل سال‌های اخیر به بخشودگی ختم شود.
رسانه‌ها به نقل از مسئولان واحد اجرای احکام دادسرا، گفته‌اند که قرار است این حکم در محوطه زندان اوین واقع در شمال تهران اجرا شود.

 
 

ادامه توقیف گذرنامه‌های رهبران دینی اهل سنت

حسن امينى، 
حاكم شرع مردمى كردستان: دليل توقيف گذرنامه‌ام را نمى‌دانم

حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان در فرودگاه امام خمینی تحت بازرسی و تفتیش قرار گرفت. او در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید که گذرنامه‌اش توقیف شده و نامش در فهرست ممنوع الخروج‌هاست. وی دلیل این محدودیت‌ها را توضیح می‌دهد.


علاوه بر حسن امینی، هاشم حسین‌پناهی مدرس مدرسه‌ی علوم دینی امام بخاری سنندج نیزدر فرودگاه امام خمینی تحت بازرسی و تفتیش مأموران قرارگرفتند. پیش از این نیز گذرنامه‌ی تعدادی از علمای اهل سنت از جمله مولانا عبدالغنی بدری، معاونت آموزشی حوزه‌ی دارالعلوم زاهدان، دکتر عبیدالله استاد حدیث این حوزه و مولانا عثمان قلندرزهی، مدیر مدرسه مدینة‌العلوم خاش که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی اسلامی عازم ترکیه بودند در فرودگاه امام خمینی توقیف شد.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به مولانا عبدالحمید امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان اجازه سفر برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی اسلامی در ترکیه را دادند ولی گذرنامه‌ی او پس از بازگشت از ترکیه توقیف شد و خود او نیز ممنوع الخروج شد.
«من نمی‌دانم برای چه گذرنامه‌ام را گرفتند»
حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان در گفتگو با دویچه‌وله دلایل توقیف گذرنامه‌اش را این‌گونه شرح می‌دهد: «وقتی از دوبی برگشتیم به فرودگاه امام خمینی، گذرنامه‌ی مرا گرفتند. کتاب‌های دینی ما را هم بردند. مامورین به ما گفتند، آنها به دستور دادگاه ویژه‌ی روحانیت این کار را انجام دادند».
آقای امینی درباره‌ی انگیزه‌ی سفرش به دوبی هم چنین توضیح می‌دهد: «من بنابه دعوت "شبکه تلویزیونی نور" به دوبی رفتم و حدود ۲۰ روز آنجا ماندم. پیش از این نیز برای این منظور به دوبی سفر کرده‌ام. این شبکه تلویزیونی ویژه‌ی اهل سنت در ایران است و من قبلا هم برنامه داشتم. ما انتظار داریم که بر حسب قوانین کشور با ما برخورد شود. هنوزحتی یک برنامه ضبط شده‌ی من از شبکه نور پخس نشده است تا آنها این مسئله را بهانه بگیرند».
توقیف گذرنامه‌ها پس از بازگشت به ایران
آگاهان به مسائل امور اهل‌سنت می‌گویند، به رقم متفاوت بودن اشکال توقیف گذرنامه‌ها، این اقدامات انگیزه‌‌ی یکسانی داشته‌است.
خود آقای امینی هم درباره‌ی این انگیزه به دویچه‌وله چنین می‌گوید: «آنچه اکنون روی داده فقط مربوط به من نیست، بلکه مربوط است به رهبران و روسای دینی اهل سنت. دلایل این گونه توقیف‌ها را به ما فعلا نگفتند. ما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد. چونکه هر فرد ایرانی دو شناسنامه دارد، یکی برای داخل کشور و دیگری برای خارج از کشور».
تاسیس"مجمع روحانیون اهل سنت"
كاوه قريشى، 
فعال حقوق بشر در كردستان مي‌گويد، توقيف گذرنامه نشانه‌ى تشديد فشار به 
رهبران دينى اهل سنت استبه‌نظر کاوه قریشی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرد، فعالیت رهبران اهل‌سنت در ایران صرفا دینی است. وی در گفتگو با دویچه‌وله تاکید می‌کند: «حسن امینی و گروه تحت رهبری وی صرفا فعالیت دینی دارد و از سیاست کناره‌گیری کرده است. اما وی در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی مهدی کروبی دفاع کرده و تابحال چندین بار احضارشد و فشارها براوهمچنان ادامه دارد».
این فعال حقوق بشر کرد در ادامه صحبت‌هایش اشاره می‌کند: «آقای امینی متهم است به اینکه قصد داشته "مجمع روحانیون اهل سنت" را تاسیس کند و با توجه به سیادت اهل تشیع در ایران، حکومت احساس خطرمی‌کند».
آقای قریشی نتیجه می‌گیرد، ممنوع الخروج شدن تعدادی از رهبران سنی نشانه‌ی تشدید فشارعلیه اهل سنت در ایران است. به نظر او دولت جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته نیز "سیاست ذوب کردن اهل سنت در اهل تشیع و حفظ اقتدار اهل تشیع" را در پیش گرفت.
کاوه قریشی برای این ادعای خود چنین مثال می‌آورد: «دولت از اوایل انقلاب تا حال تلاش کرده مانع فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی اهل سنت شود و برخورد شدیدی با فعالان حقوق آنان کرده است. اتحاد شیعه و سنی در ایران هم آنگونه که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند واقعی نیست و چنین وحدتی صورت نگرفته و بیشتر به شکل شعار مانده است».
"دخالت دولت در جزئیات امور دینی اهل سنت"
حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان به تشدید فشار به روحانیون سنی از طرف "مرکز بزرگ اسلامی غرب" در کردستان اشاره می‌کند ومی‌گوید: «حتی در جزئیات مسائل دینی ما دخالت می‌کنند. مثلا درباره‌ی اینکه چه روزی عیدقربان بگیریم نیز مسئله داریم. هر سال مراسم‌عید مرا به هم می‌زنند. تمامی این اقدامات از سوی "مرکز بزرگ اسلامی غرب" سازمان داده می‌شود».
مولوى 
عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم ممنوع‌الخروج استحسن امینی به شیوه‌هایی هم اشاره می‌کند که وی را مجبور به سکوت کنند. او در این رابطه خاطرنشان می‌کند: «مرا پارسال وقتی از زاهدان برگشتم دستگیرکردند و پرونده‌ای درست کردند تا من نتوانم حرفی بزنم و حق قانونی‌ام را طرح کنم. مرا پارسال پانزدهم دیماه به مشهد بردند و محاکمه کردند و تابحال نیز حکمی ارائه نشده است».
درخواست دیدار رهبران اهل سنت با آیت‌الله خامنه‌ای
روحانیون اهل سنت از جمله مولانا عبدالحمید و مولانا محمد حسین گرگیج، امام جمعه‌ی اهل سنت آزاد شهرگلستان علنا به توقیف گذرنامه‌ها اعتراض کردند. پایگاه اطلاع رسانی مکتب قرآن کردستان نیز در مطلبی به توقیف گذرنامه‌ی حسن امینی واکنش نشان داده و می‌نویسد: «چنین اقداماتی نادیده گرفتن حقوق مشروع، قانونی و ابتدایی شهروندان اهل‌سنت تلقی می‌گردد».
مولانا عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان برای چاره‌جوئی این مسئله دیدار مشترک روحانیون بلندپایه‌ی اهل سنت ایران با آیت‌الله علی خامنه‌ای را پیشنهاد کرد. درعین حال رهبران اهل سنت گله می‌کنند، مقام‌های بلندپایه ایران تابه حال به درخواست آنها پاسخی نداده‌اند.
تردید و امید به کاهش مشکلات
کاوه قریشی فعال حقوق بشرکرد در این رابطه به دیدار سال پیش آیت‌الله خامنه‌ای از کردستان اشاره می‌کند که بیش از ۳۰۰ تن از علمای روحانی کردستان با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از او درخواست کردند، به مشکلات آنها رسیدگی کنند. اما تابحال پاسخی به آنها داده نشده است.
حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان هم دیدارسال پیش خود با احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران را مثال می‌آورد که وی وعده داده است به "دخالت دولت در امور دینی اهل سنت" رسیدگی کند، اما تابحال بنا به گفته او اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است. با این وحود، حاکم شرع مردمی کردستان از دیدار رهبران اهل‌ سنت در کشور با آیت‌الله علی خامنه‌ای استقبال می‌کند و معتقد است این دیدارسبب کاهش برخی از مشکلات آنان خواهد شد.
طاهر شیرمحمدی
تحریریه: فرید وحیدی