۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

سکینه محمدی آشتیانی سنگسار نمی شود

خبرگزاری هرانا - همزمان با موج شدیدی از اعتراضات بین المللی علیه حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، یک روزنامه بریتانیایی به نقل از مقامات ایرانی گفته است وی سنگسار نخواهد شد.

روزنامه تایمز روز جمعه گزارش داد که سفارت ایران در لندن در بیانیه ای گفته است: "بر اساس اطلاعات رسیده از مقامات قضایی مسئول در ایران، سکینه محمدی آشتیانی سنگسار نخواهد شد."
اما بگفته این روزنامه بیانیه سفارت ایران تصریح نمیکند که آیا سکینه محمدی از مجازات اعدام رهایی یافته و یا اینکه بعوض سنگسار شدن، بدار آویخته خواهد شد.
مقامات قضایی ایران تا کنون در این باره واکنش نشان نداده اند.
به گزارش رادیو فرانسه، سکینه محمدی که 43 دارد و در شهر تبریز زندانیست، بار اول بجرم اتهام رابطه" نامشروع " با دو مرد بعد از مرگ همسرش به 99 ضربه شلاق محکوم شد و این حکم در مورد او به اجرا درآمد. اما با باز شدن دوباره پرونده قتل همسرش، این بار به اتهام "زنای محصنه" و حکم سنگسار روبرو شد.
حکم سنگسار در مورد سکینه محمدی که بگزارش خبرگزاری فرانسه انتظار میر فت امروز جمعه به اجرا درآید واکنش های شدید بین المللی از جمله در اروپا و آمریکا را بدنبال داشت.
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا روز پنجشنبه حکم سنگسار سکینه محمدی را "قرون وسطایی" توصیف کرده و گفته بود اجرای آن باعث "نفرت و انزجار" در جهان خواهد شد.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این حکم را بعنوان "مرگ همراه با شکنجه"، یک اقدام وحشیانه خوانده و آن را محکوم کرد.
پیش از این کشور های نروژ و فرانسه نیز این حکم مقامات ایرانی درباره سکینه محمدی را محکوم کرده بودند.
سفارت نروژ، روز دوشنبه گذشته با احضار سفیر ایران در اوسلو به این حکم اعتراض کرده و با یادآوری این که متهم در سال 2006 یک بار به اتهام زنا به 99 ضربه شلاق محکوم ومجازات شده است گفت این یک اصل بین المللی است که یک نفررا نباید برای ارتکاب یک جرم، چند بار مجازات کرد.