۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

اخبار زندانیان سبز

جرس: 
به رغم مجوز دادستانی، خانواده تاجیک موفق به ملاقات با وی نشدند!
بر اساس مجوزي كه دادستان تهران براي ملاقات با عبدالرضا تاجيك صادر كرده بود خانواده او بايد رور پنج شنبه 17 تير ماه او را ملاقات مي‌كردند اما مسئولان زندان اوين از دادن ملاقات به خانواده عبدالرضا تاجيك امتناع كردند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، همين مساله باعث شده است تا بيم از سلامتي عبدالرضا تاجيك شدت يابد و پيش از هر زمان ديگري خانواده او را نگر ان سازد.

البته وخامت وضع جسماني نرگس محمدي هنگام آزادي از زندان نيز اين نگراني را تشديد كرده است چون به نظر مي‌رسد مسئولان دولتي با خشونت و شدت بيشتري با فعالان حقوق بشر برخورد مي كنند. در حال حاضر اين پرسش مطرح است كه اگر حال عبدالرضا تاجيك خوب است و در سلامتي به سر مي‌برد چرا خانواده او نتوانسته‌اند به رغم داشتن مجوز از سوي دادستان با او ملاقات كنند.
عبدالرضا تاجیك همكار رسانه‌اي كانون مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگار است كه با روزنامه‌هاي اصلاح طلب زيادي مانند خرداد، فتح، شرق و كارگزاران در سال‌هاي گذشته فعاليت داشته است.
او در 22 خرداد ماه امسال يعني درست همزمان با سالگرد انتخابات پر خرف و حدیث دهمين دور از رياست جمهوري ايران براي سومين بار بازداشت شد و هنوز از او اطلاعي در دست نيست.



تعیین شعبه 54 تجدیدنظر برای رسیدگی به پرونده مهدیه گلرو
 
پرونده مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل به شعبه 54 دادگاه تجدید نظر فرستاده شد. بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، امیر رئیسیان، وکیل وی با مراجعه به دادگاه تجدید نظر از تعیین شعبه دادگاه تجدید نظر خبر داد.
به گفته رئیسیان، شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی موحد مسئول رسیدگی به پرونده این دانشجوی محروم از تحصیل است.
مهدیه گلرو، که روز دوازدهم آبان ماه بازداشت شد، و در فروردین ماه در دادگاه بدوی به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی پیش از این به یک سال حبس تعلیقی از جانب دادگاه انقلاب محکوم شده بود که با صدور حکم جدید، حکم قبلی وی نیز به حبس تعزیری تبدیل شده است.

بهزاد عرب گل جانباز جنگ تحمیلی، با قرار وثیقه آزاد شد

بهزاد عرب گل رئیس ستاد منطقه چهار میرحسین موسوی روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش هم میهن، بهزاد عرب گل جانباز جنگ تحمیلی است، او در حالی که هنوز ترکش های جنگ را در بدنش حمل می کند مدت ۴ ماه در زندان اوین بدون هیچ مراقبت ویژه ای بازداشت بود.
بهزاد عرب گل تنها ۱۷ سال داشت که برای دفاع از وطنش به جبهه رفت و مجروح شد، او تاکنون از هیچیک از حقوق و مزایای جانبازی استفاده نکرده است. او اکنون یک فرزند دارد و تا قبل از بازداشت برای تامین زندگی به کار ساختمانی مشغول بود.
پس از وقایع روز عاشورا به بهانه اینکه او شبیه کسی بوده که در تظاهرات روز عاشورا حضور داشته شبانه به منزل او یورش بردند اما عرب گل آن روز برای انجام کاری در شهرستان به سر می برد.
حمله‌های چندین و چند باره به منزل او و تحت فشار قرار دادن خانواده او باعث می شود او در اسفند ماه خود را به اداره اطلاعات معرفی کند. او مدت دوماه در سلول انفرادی تحت فشار های شدید بازجو ها بود، بازجو ها اصرار داشته‌اند او اتهام حمله به گارد و ضرب و شتم را بپذیرد. اما علی رغم تمامی فشارها او هیچ یک از این اتهامات را نپذیرفت.
او روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.


بی‌خبری از وضعیت روزیتا واثقی

از وضعیت رزیتا واثقی شهروند بهایی در بند که از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت شده اطلاعی در دست نیست.
به گزارش هرانا، خانواده نامبرده طي روزهاي گذشته به اداره اطلاعات مشهد مراجعه كرده اند كه در پاسخ به ايشان گفته شده فرزندشان در تاريخ 12 خرداد شماره زنداني گرفته و به زندان وكيل آباد منتقل شده است ولي پس از مراجعه به زندان و دادسرا، مسئولان مربوطه از وجود چنين شخصي در زندان وكيل آباد اظهار بي اطلاعي كرده اند.
قابل توجه است كه در تاريخ 6 تيرماه براي آزادي رزيتا واثقي از خانواده اش وثيقه ملكي معادل 50 ميليون تومان اخذ شده ولي تاكنون هيچ اقدامي در اين مورد انجام نشده است.
طبق آخرين اخبار واصله، نامبرده نزديك به چهار ماه است در حبس انفرادي است و براي امضاء تعهدي كتبي مبني بر عدم تبليغ آئين بهايي به شدت تحت فشار قرار دارد كه سرباززدن وي از اين تعهد موجب فشارهاي بيشتر بر وي شده است.


انتقال مختار اسدی به بند 209 زندان اوین

مختار اسدی از فعالان کانون صنفی معلمان ایران روز سه شنبه پانزدهم تیرماه، به بند 209 زندان اوین منتقل شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان، از اتهامات احتمالی این فرهنگی کرد که منجر به بازداشت وی شده خبری در دست نیست.


گفتنی است مختار اسدی که روز دوشنبه هفتم تیر ماه جاری در کرج بازداشت شده، پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی مدتی را در تبعید سپری کرده بود.


تمدید قرار بازداشت مختار هوشمند برای یک ماه دیگر

قرار بازداشت مختار هوشمند، فعال هنری و مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان، پس از سپری کردن بیش از یک ماه در بازداشتگاه اطلاعات سنندج، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.
به گزارش روانیوز، یکی از نزدیکان مختار هوشمند با اعلام این خبر گفت: با وجود نگهداری غیرقانونی مختار هوشمند به مدت یک ماه و سپس تمدید قرار بازداشت موقت وی به مدت 10 روز مسئولان قضایی برای بار دوم اعلام کرده اند این قرار به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.
وی هم چنین خبر داد که در طول یک ماه گذشته، خانواده هوشمند از هرگونه تماس تلفنی با وی محروم بوده و از انجام هر گونه مصاحبه با رسانه ها منع شده اند.
نیروهای امنیتی در همان روز بازداشت مختار هوشمند هم به خانواده‌ این هنرمند گفته بودند از اعلام خبر دستگیری و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.
پیش تر برخی از منابع خبری از رایزنی های خانواده جهت اخذ وکیل خبر برای وی خبر داده بودند، اما این شخص نزدیک به این فعال هنری کُرد می گوید که تلاش هایشان برای اخذ وکیل تا این لحظه بی نتیجه مانده است.
مختار هوشمند، نقاش، فعال فرهنگی، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره سالانه طراحی مناطق کردنشین است که در سال های گذشته نمایشگاه های متعددی در زمینه هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپا کرده بود.
مختار هوشمند در تاریخ دو خرداد ماه 1389 بازداشت شده بود.


محکومیت جهانگیر عبدالهی به پنج سال حبس تعلیقی

جهانگیر عبدالهی فعال دانشجوی کرد دیروز چهارشنبه، شانزدهم تیرماه از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.
به گزارش هرانا، جهانگیر عبدالهی به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب کردی" به پنج سال زندان تعلیقی محکوم شده است.
عبدالهی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر کانون فرهنگی دانشجویان کرد دانشگاه تهران است.
این فعال دانشجویی بهمن ماه سال گذشته در جلوی خوابگاه دانشگاه تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و چندین ماه را تحت فشار و شکنجه‌ جسمانی در زندان اوین به سر برد.
در طی مدت بازداشت بازجویان پرونده بارها وی را تهدید کرده بودند که مانند دیگر زندانیان سیاسی کرد اعدامش خواهند کرد.
گفتی است جهانگیر عبدالهی به تازگی و با سپردن وثیقه 100 میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شده بود.



 ۱۷ فعال مدنی بازداشتی در زندان اطلاعات تبریز
 
 با انتقال حسن رحیمی بیات از فعالان مدنی ،به زندان اطلاعات تبریز، تعداد فعالان مدنی بازداشتی در سلول‌های انفرادی این زندان به ۱۷ نفر رسید.

به گزارش سایت خبری سانانیوز، حسن رحیمی بیات، از فعالان شناخته شده حرکت ملی آذربایجان و از فعالان حقوق بشر که در تاریخ ۱۲ تیرماه ۸۹ در محل کار خود بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده بود، برای بازجویی های بیشتر به اطلاعات تبریز منتقل شده است.
با انتقال این فعال مدنی ساکن کرج، به زندان اطلاعات تبریز، هم‌اکنون ۱۷ نفر از فعالان مدنی در این زندان در بازداشت به سر می‌برند که اسامی آنها به شرح زیر است:
 آیت(یوروش) مهرعلی بیگلو- ۶۰ روز، آیدین خواجه‌ای- ۵۱ روز، بهبود قلی‌زاده- ۵۰ روز، بهمن نصیرزاده- ۴۸ روز، دکتر علیرضا عبداللهی- ۴۸ روز، مهندس شهرام رادمهر- ۴۶ روز، دکتر لطیف حسنی- ۴۶ روز، استاد اکبر آزاد- ۴۵ روز، حمیده(پینار) فرج زاده- ۴۵ روز، حیدر(یاشار) کریمی- ۳۱ روز، مهندس محمود فضلی- ۳۱ روز، نعیم احمدی- ۲۵ روز، مهندس ابراهیم رشیدی- ۲۵ روز، یونس سلیمانی- ۲۲ روز، زهرا فرج زاده- ۱۹ روز، شکرالله قهرمانی فرد- ۱۷ روز و حسن رحیمی بیات- ۶ روز.
گفتنی است رحیمی بیات، پیش از این نیز در شهریور ماه ۱۳۸۷ همراه با یک گروه ۲۰ نفره در یک مراسم افطاری بازداشت شده و در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین به مدت قریب به ۴۰ روز در انفرادی به سر برده است.