۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

آخرین اخبار و گزارشات از مطبوعات

 
خبرگزاری هرانا
 سه عضو نهاد شبه نظامی بسیج با سوء استفاده از مدارک شناسایی خود، دختر جوانی را در شهر تبریز ربوده و پس از ضرب و شتم و تعرض و تجاوز به وسیله سلاح گرم او را به قتل رسانده و جسد وی را در بیرون شهر رها کرده اند. این موضوع باعث حساسیت افکار عمومی و تالم شدید مردم منطقه شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پس ازمفقود شدن دختر جوانی در شهر تبریز با نام الناز - ب. 26 ساله، خانواده او مراتب مفقود شدن وی را به تمامی نهادهای مربوطه اطلاع دادند و پس از یک هفته تجسس جسد وی در پزشکی قانونی در حالی که پزشکی قانونی پس از آزمایشات از تعرض، ضرب و شتم، تجاوز و قتل به وسیله شلیک سلاح گرم را تایید می کرد به خانواده تحویل داده شد. نیروهای انتظامی محل کشف جسد را اطراف گورستان امامیه تبریز اعلام نمودند.
با اعلام شکایت خانواده نیروهای انتظامی سه شهروند تبریزی عضو فعال بسیج را بازداشت نمودند که متهم ردیف اول در اداره آگاهی به تمام موارد فوق اعتراف نمود. وی اذعان نمود که با عنوان امر به معروف و تذکر بابت بدحجابی که در قالب طرح "حجاب و عفاف" از سوی بسیج و نیروی انتظامی تعریف می شود وارد خودروی این دختر جوان در منطقه ولیعصر تبریز می شود و سپس با تهدید وی با سلاح گرم و سوار نمودن دو تن دیگر از دوستان خود وی را به خارج شهر کشانده و مورد سوء استفاده قرار می دهند. و پس از این اقدام با شلیک سه گلوله به ناحیه سینه نامبرده را از پای در می آورند.
در حال حاضر گفته می شود متهم اصلی این پرونده به دلیل حساسیت موضوع، در اختیار سپاه پاسداران است.
عضویت وی در نیروی شبه نظامی بسیج، حمل سلاح گرم، حضور نیروهای رده بالای سپاه در خانواده وی و همینطور استفاده از کارت شناسایی و عنوان طرح مبارزه با بدحجابی به حساسیت های این موضوع در افکار عمومی افزوده است.


استیضاح ها و تحقیق و تفحص ها بی اثر می شود
نگرانی رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس از قانون گریزی دولت

جرس:
 نماینده مردم اصفهان در مجلس با ابراز نگرانی از بی اثر شدن ابزارهای نظارتی مجلس مانند استیضاح و تحقیق و تفحص گفت: درهمه دولتها تمایل به قانون گریزی و دوری ازنظارت وجود داشته اما در این دولت گرایش به تجمیع اختیارات هم وجود دارد.
حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درگفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه مهمترین نقد های وارد به رفتار دولت و مجلس چیست گفت: بخشی نگری و توجه به امور محلی از جمله آفت های کار نمایندگان است و در دولت هم تمایل به تجمیع اختیارات وجود دارد.
وی با با بیان اینکه نفس توجه به توسعه حوزه انتخابیه چیز بدی نیست و همه نقاط کشور باید رشد کند،افزود: اما این دغدغه درست، برخی اوقات سبب می شود که مصالح ملی در تصویب قوانین قربانی شود.
  وی یکی دیگر از مشکلات موجود در مجلس رابخشی نگری دانست و گفت: این مشکل در شرایطی بروز می کند که کلان نگری فراموش می شود و نماینده تنها به دنبال حل مشکل حوزه کاری خود است در حالی که همه بخش ها راباید با هم دید وبراساس یک نگاه کلان به تصویب قوانین پرداخت
.
فولادگرتصریح کرد: درتصویب هر قانونی باید به اسناد بالا دستی توجه داشت و مسائل بخش ها و مناطق را براساس آن اولویت بندی کرد.
وی افزود:درباره نحوه تعامل با دولت هم این آفت وجود دارد که برخی سوال ها و امضا استیضاح ها با قول و قراری که بین نمایندگان و وزارتخانه مربوطه انجام می گیرند پس گرفته می شود و این سبب می شود که استیضاح ها و تحقیق و تفحص ها که به عنوان ابزار های نظارتی مجلس است، بلا اثر شود.
وی درباره حل این عیوب گفت:بخشی از این موضوع به این برمی گردد که مردم در زمان انتخاب نماینده خود به افراد کلان نگر تر رای بدهند و یک بخش آن هم به اصلاح قانون انتخابات باز می گردد.
به گفته وی راهکار سوم در این زمینه آن است که به سمتی پیش برویم که اختیارات اجرایی حوزه های انتخابیه به نهاد دیگری واگذار شود و نماینده مجبور نشود برای انجام کارهای حوزه انتخابیه به روش های نظارتی که بوی معامله گری می دهد روی بیاورد یا در قانون گذاری بخشی نگری و منطقه ای نگری کند.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره گردن گشی دولت دربرابر اجرای قوانین گفت:موضوع قانون گریزی ونظارت پذیر نبودن عموما در دولت های گذشته هم بوده و آنها به دنبال ان بودند که نظارت بر آنها کمتر باشد.
وی با بیان اینکه اگر لایحه دولت در مجلس تغییراتی کرده راهکارش اجرا نکردن نیست افزود: قانون اساسی در این زمینه راهکاردارد.کافی است لایحه ای با فورتی به مجلس تقدیم کنند و با ارائه دلایل قانون را اصلاح کند. چون اگر دولت هر قانونی را به فرض اینکه اجرایی نیست اجرا نکند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.
وی درپاسخ به اینکه در کدام دولت ها این روند افزایش یا کاهش داشته است گفت:من بنای این گونه قضاوت کردن را ندارم اما در دوره هفتم وهشتم که در مجلس حضور داشتم در یک و نیم سالی که با دولت آقای خاتمی کار کردیم در آن دولت هم لایه های از این قانون گریزی وعدم اجرای قوانین را دیدیم اما در دولت فعلی علاوه برقانون گریزی و عدم تن دادن به نظارت گرایش به تجمیع اختیارات هم دیده می شود.
این عضو جامعه اسلامی مهندسین درادامه با اشاره به برخی نامه نگاری های بین دولت وشورای نگهبان، مذاکراتی رئیس جمهور با کمیسیون اصل نود آنها را حاکی از روحیه تجمیع اختیارات دانست و گفت: برخی از طرح ها و ولوایحی هم که به مجلس می آید حاکی ازهمین روحیه تجمیع اختیارات در دولت است.



کشته شدن یکی از بازاریان معترض به دست لباس شخصی ها
ادامه اعتصاب و ناآرامی در بازار تهران
جرس:

 بازار پارچه فروشان و بخشي از بازار فرش فروشان تهران روز يكشنبه در اعتراض به کشته شدن یکی از بازاریان بدست لباس شخصی ها در حالت نیمه تعطیل بود.
  به گزارش خبرنگار جرس از تهران، طرح ماليات بر ارزش افزوده ، در هفته گذشته موجب ناآرامي و اعتصاب در بازار تهران شد و باعث شد تا از روز سه شنبه هفته گذشته بازار تهران در اعتصاب بسر برد و اين اعتصاب هنوز هم ادامه داشته باشد.
 
اعتصاب از بازار پارچه فروشان شروع شد و به بازار فرش فروشان و سپس طلافروشان سرايت كرد . عده اي از بازاريان تهران معتقدند كه پس از مدتها اين اولين بار بود كه در ميان بازاريان چنين اتحادي اتفاق افتاد كه منجر به تعطيلي كامل بازار در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه شد . حتي روساي صنوف بازار در مذاكره با يكديگر به اين نتيجه رسيده اند كه همگي در اعتراض به اين طرح استعفا بدهند.
گزارش خبرنگار جرس حاکی است: تعطيلي بازار تهران باعث شد تا نيروهاي نظامي و لباس شخصي ها به بازار حمله كنند و كسبه را وادار كنند تا مغازه هاي خود را باز كنند. گفته مي شود يكي از بازاريان به نام و معروف صنف پارچه فروشان كه معروف به حاجي كاشاني است در اين درگيري ها به ضرب چاقوي يك لباس شخصي از پا در آمده است.
بازار تهران در بايكوت خبري از طرف دولت قرار دارد، عكاسان اجازه عكسبرداري ندارند و خبرنگاران در محل بازداشت مي شوند. اما يكي از بازاريان معروف تهران كه بنا به دلایل امنیتی از از ذكر نامش خودداری می شود، خبر كشته شدن حاجي كاشاني را تائيد كرد.
وي گفت كه روز يكشنبه قرار بود در بازار مراسمي به مناسبت درگذشت وي برگزار شود و شايد به همين دليل دولت اين دو روز را تعطيل اعلام كرده است. وي اضافه كرد كه حاجي كاشاني آدم كوچكي نيست و دولت نمي تواند اين خبر را براي مدت زيادي مخفي نگاهدارد.
در عين حال به نظر مي رسد تعطيلي كامل صنف پارچه فروشان در روز يكشنبه به دليل اعتراض به قتل حاجي كاشاني و ممنوعيت برگزاري مراسم براي اين كاسب معروف بازار بوده است.
این در حالی است که از هفته گذشته خبر کشته شدن یکی از بازاریان در برخی سایتها منتشر شده بود.
همچنین روز چهارشنبه نماینده صنف پارچه فروشان نیز از سوی لباس شخصی ها دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بحران روابط دولت و بازار هنوز پايان نيافته است. با اينهمه به نظر مي رسد دولت عقب نشيني از اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده را آغاز كرده است. سال گذشته نيز در پي اعتراض به اين طرح، دولت ناگزير از تعويق يك ساله اين طرح شد.
از سوی دیگر خبرهای دیگر حاکی است که تعداد زیادی لباس شخصی‌ها با بی‌سیم و دوربین در اطراف سبزه ‌میدان تردد می‌کنند.
طبق خبرهای رسیده از تهران به "ایران‌پرس‌نیوز" روی پشت بام بانک ملی، مشرف به سبزه میدان، نیز تعدادی لباس شخصی با بی‌سیم و دوربین ایستاده‌اند.
علاوه بر این، چهار مینی‌بوس نیروی پلیس ضد شورش از سمت میدان ارک به محوطه پشت بانک ملی (سبزه میدان) وارد و در آنجا مستقر شدند.
بر اساس این گزارش، از صبح امروز در بازار بزرگ تهران رفت و آمدهای مشکوکی از لباس شخصی‌ها دیده شده است و بیم آن می‌رود حکومت برای ضربه زدن یا تهدید بازاریان توسط اوباش حکومتی دست به خرابکاری بزند.
اعتصاب و تنش در بخش‌هایی از بازار تهران از ۱۵ تیر ماه، درپی بالا گرفتن اختلاف میان سازمان امور مالیاتی و اصناف در خصوص تعیین مالیات سال ‌٨٨، آغاز شد.

سرای پارچه‌فروشان، پاساژ قائم، بازار قماش و پرده، بازار عباس‌آباد و حمام چال از جمله بازارهایی بود که با نا آرامی و اعتراض بازاریان همراه بود. همچنین بازار طلا و پارچه با هدف عقب انداختن مجدد مالیات بر اصناف دست به اعتصاب زدند.
گفته می‌شود تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه به بهانه "گرمای هوا" به دلیل نمایش کمتر اعتصاب بازاریان در سطح عمومی جامعه بوده است.
گفتنی است گرچه یک روز پس از اعتصاب در بازار تهران، معاون وزیر بازرگانی ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس مدعی شد افزایش ۷۰ درصدی مالیات از ابتدا نیز مطرح نبوده که منتفی شود، اما روز گذشته رییس سازمان امور مالیاتی درباره منتفی شدن مالیات 70 درصدی اصناف گفت: بنده درباره چنین درصدی تا زمانی که تعیین تکلیف منابع بین اتحادیه‌ها و توزیعش بین اعضا انجام نشود، چیزی نمی‌توانم بگویم.
علی عسکری، رییس سازمان امور مالیاتی، اظهار کرد: در چند روز گذشته تفاهم‌نامه جدیدی با شورای اصناف امضا کردیم و بر اساس همان هم عمل می‌کنیم.



احمدی‌نژاد: نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است
برخی هنوز گمان می‌کنند موضوع اصلی دانشگاه، دانش است

جرس:
 احمدی نژاد گفت: نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است. وی افزود: هنوز برخی از مدیران و برنامه ریزان هستند که تصور می‌کنند موضوع اصلی دانشگاه، دانش است، اما به نظر من ما باید موضوع دانشگاه را عوض کنیم چرا که اگر موضوع دانشگاه بر محور دانش قرار بگیرد نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم.
محمود احمدي‌نژاد كه عصر ديروز در همايش مسئولان نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها سخن مي‌گفت، افزود: موضوع اصلی دانشگاه خود انسان است، چرا که علم باید در خدمت انسان قرار داشته باشد؛ اگر تنها دانش در دانشگاه ارائه شود، دانش صرف به چه کاری می آید، دانش منهای حقیقت انسان و دانش منهای انسانیت انسان هیچ مفهومی ندارد.
با اشاره به اینکه دایره حقیقت انقلاب بسیار وسیع است گفت : با تشکیل جناح‌بندی‌های سیاسی، فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد، درحالیکه نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است.
به گزارش ایلنا، وی در ادامه مدعی شد: دانشگاه های ما صد سال پیش تاسیس شدند و تفکر کسانی که دانشگاه های ما را تاسیس کردند خارج از حوزه فرهنگ و اندیشه بوده است.
احمدی‌نژاد در ادامه گفت: انشاء الله دانشگاه‌هایی که تحت کنترل ما نیستند به سرعت تحت مدیریت دولت در بیایند.
وی افزود: متاسفانه دانشگاه سال‌ها مانند قطاری در این ریل حرکت کرده است و تمام تجهیزات، قطعات و وسایل آن براساس این مسأله شکل گرفته است از این رو تغییر دادن آن کار مشکلی است اما شدنی است. این مسأله خیلی طول می‌کشد اما شاید یکی از بهترین نقاط شروع آن برای تحقق این هدف گروه معارف و دفتر نمایندگی ولی فقیه است.
احمدی‌نژاد با این ادعا که گزارش‌ها وضع فرهنگی و پوشش تعداد زیادی را نامناسب و خارج از حوزه فرهنگ توضیح می‌دهد، اظهار عقیده کرد: علت این است که ما دایره و محدوده خود را به گونه‌ای ترسیم کرده ایم که عده زیادی تصور می‌کنند که خارج از دایره ارزش ها و آرمان های انقلاب قرار گرفته‌اند.
در حالی که موج بازنشتسگی زود هنگام و اخراج منجر به خالی شدن دانشگاهها از استادان با تجربه شده است، وی ادعا کرد: به عنوان مثال ما در دوره‌ای کروات زدن را مسأله کردیم و یا زمانی بود که اگر استادی ریش خود را می‌تراشید تمام گروه‌های حزب‌اللهی از وی در دانشگاه فاصله می‌گرفتند و این در حالی است که دایره انقلاب و اسلام دایره‌ای بسیار وسیع است و حتی وسیع‌تر از آن چیزی است که ما تصور آن را می‌کنیم.
احمدی‌نژاد با بیان این که "در جامعه آن چیزی نیست که ما برای آن زحمت کشیده‌ایم" ادعا کرد: دوران قبل از انقلاب استادی بود که منافقان وی را به‌عنوان یک استاد بزرگ اخلاق قبول داشتند و ما دائم بر سر وی با آنها جرح و بحث داشتیم. زمانی یکی از دوستان برای دیدن این شخص به کردستان رفته بود و از مقامات عرفانی او تعریف می‌کرد که وی در یک حجره ساده اقامت کرده و تنها حصیری را در زیر پای خود انداخته و با یک کتری سیاه روزگار را می گذراند. بعد از انقلاب این شخص در یکی از استان‌های اصلی حاکم شهر شد اما زمانی که حضرت امام (ره) مقام معظم رهبری را به سمت امام جمعه تهران منصوب کردند وی اعلامیه‌ای علیه این کار صادر کرد و بعد به کردستان عراق فرار کرد و در کنار صدام بر علیه انقلاب شروع به فعالیت کرد. چرا این طور شد، دلیل اصلی آن این بود که درس معارف و درس اخلاق به تنهایی کافی نیست و آن چیزی که در معارف و اخلاق جان می‌دمد چیز دیگری است.
وی اظهار عقیده کرد: ما تصور کردیم که اگر ذهن‌ها را از علوم انباشته کنیم آدم‌ها تربیت می‌شوند اما اینگونه نشد، آن آدم‌هایی که ملاتر از بقیه بودندو مدعی بودند نتوانستند در تار و پود حوادث، به‌درستی تشخیص بدهند. تصور من از عرفان و دین چیز دیگری است، من فکر می‌کنم عرفان و اخلاق باید در موانع عملی دست آدم را بگیرند مگر نه اینکه دین باید به انسان فرقان بدهد.
وی ادامه داد: می‌گویند فلانی آدم خیلی با تقوایی است، آنکه آدم با تقوایی است که در موقعیت حساس در کنار آمریکا، انگلیس، منافقین، سلطنت‌طلبان و تمام دزدها قرار گرفت، چطور آن اخلاق به دادش نرسید. در این صورت ما باید یا در کلام خدا تردید کنیم یا باید دینداری او را محل اشکال بدانیم. کسی که مدعی دینداری است و از آمریکا می‌ترسد، ما می‌گوییم چنین شخصی دیندار است اما دینش ضعیف است.
احمدی‌نژاد، گفت: تربیت تنها یک کار مکانیکی نیست البته برخی‌ها به این کار مکانیکی ایمان دارند، اما کار شما تنها از طریق عشق ممکن است و این عشق تجلی وجود نازنین امام است. استکبار برای دانشجو برنامه‌ریزی می‌کند. قبل از آنکه طرف وارد دانشگاه شود برای وی مرزبندی درست می‌کنند.
وی با بیان این که "برخی‌ آمریکا را دست‌کم گرفتند" گفت: آنها بسیار بیشتر از ما تلاش می‌کنند، تنها در یک قلم به صورت رسمی اعلام کردند که 400 میلیون دلار را هزینه کرده‌اند. آنها مثل ما نیستند که تا زمانی که یک طرح به‌صورت کامل مصوب نشده آن را پشت تریبون اعلام کنند، زمانی که رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای را مبنی‌بر حمایت یک گروه خاص اعلام می‌کند شما مطمئن باشید که چندین برابر آن در پشت این بیانیه کار شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از وقتی که برخی از جناح بندی‌ها در داخل کشور درست شد، بسیاری از این مشکلات پیش آمد البته ما مشکلی با احزاب نداریم اما ولایت و انقلاب یک حزب بیشتر ندارد و آن حزب ولایت و حزب خداست. از روزی که انقلاب را دو شقه کردند در داخل کار را به جایی رساندند که صحبت از ماموریت جهانی انقلاب و شهدا مذموم شد و مقاله‌نویسانی که به این ارزش‌ها اهانت کردند از ناحیه حکومت مورد تشویق قرار گرفتند.
احمدی نژاد بر این باور است که دعوای اصلی ما بر سر امامت جامعه است . امامت نه برای حکومت و نه برای قدرت طلبی، مانند جامعه ما که عده ای اعم از چپ و راست به دنبال ولایت هستند و هدف اصلی آنها گرفتن پست و مقام است و اگر آنها را با ذره بین به دقت نگاه کنیم متوجه می شویم که آن دو به هیچ عنوان تفاوتی با یکدیگر ندارند. من ولایتی را مد نظرم است که تنها راه نزول رحمت الهی است و هیچ راه دیگری به غیر از آن برای رسیدن انسانها به کمال وجود ندارد.



گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از افزایش دو رقمی نرخ بیکاری

جرس:  
در بررسی مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در خصوص حوزه اقتصاد كلان را در چارچوب برنامه پنجم توسعه با اشاره به مساله بیکاری آمده است: از حوزه‌‌هاي چالشي و دغدغه‌هاي پيش روي سياستگذاران در عرصه اقتصاد كلان كشور، نرخ بالاي بيكاري است. شواهد تحولات نرخ بيكاري ايران در سال‌هاي گذشته همگي از نرخ‌ بيكاري دو رقمي حكايت مي‌كند.
به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز با اعلام اين مطلب كه بر اساس سياست‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه، به منظور قطع وابستگي دولت به نفت، صندوق پس‌انداز توسعه ملي طراحي شده است، افزود: تفاوت برنامه پنجم با برنامه چهارم اين است كه در برنامه پنجم به جاي به كار بردن عبارت «تلاش براي قطع اتكاي هزينه‌هاي جاري به نفت» «تغيير نگاه به نفت و گاز و درآمدهاي حاصل از آن، از منبع تأمين بودجه عمومي به منابع و سرمايه‌هاي زاينده اقتصادي و ايجاد صندوق توسعه ملي با تصويب اساسنامه آن در مجلس شوراي اسلامي» مورد تاكيد و تصريح قرار گرفته است كه بدون ترديد تعبيه ساز و كار نظارتي و تدارك ابزارهاي تحقق اين سهم از جانب دستگاه مقننه به عنوان امري ضروري جلوه مي‌كند.
در این گزارش آمده است: يكي ديگر از دغدغه‌هاي اقتصاد كلان، توزيع عادلانه درآمد و رسيدگي به وضع اقشار ضعيف و آسيب‌پذير است. بر اين اساس در اين سياست‌‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه به تأسي از الگوي ايراني – اسلامي توسعه يك محور از امور اقتصادي به گسترش عدالت اجتماعي اختصاص يافته است.
به طور خاص كاهش فاصله دو دهك بالا – پايين درآمدي جامعه به طوري كه ضريب جيني به حداكثر 0/35 در پايان برنامه برسد، مورد هدف واقع شده است. بررسي مواد لايحه حاكي از آن است كه متأسفانه اهتمام لازم براي اين مهم صورت نپذيرفته است.
اين گزارش مي‌افزايد: از ديگر حوزه‌‌هاي چالشي و دغدغه‌هاي پيش روي سياستگذاران در عرصه اقتصاد كلان كشور، نرخ بالاي بيكاري است. شواهد تحولات نرخ بيكاري ايران در سال‌هاي گذشته همگي از نرخ‌ بيكاري دو رقمي حكايت مي‌كند. اين مهم در سياست‌‌هاي كلي برنامه مورد دقت نظر قرار گرفته و كاهش آن به 7 درصد توصيه شده است. به طور خاص جهت تحقق اين مهم اتخاذ سياست‌هاي فعال بازار كار توسط سياستگذاران و برنامه‌ريزان بازار كار مورد تأكيد قرار مي‌گيرد. چرا كه تأثير بيشتر سياست‌هاي فعال در كاهش نرخ بيكاري در مقايسه با سياست‌‌هاي منفعل بازار كار در تجربيات كشورهاي موجود به اثبات رسيده است.
همچنين از جمله نكات ديگر مورد تأكيد در برنامه پنجم توسعه، تحقق رشد مستمر و پايدار اقتصادي است. بررسي مواد حاكي از آن است كه آن‌گونه كه انتظار است در جهت هدف مذكور مواد لايحه برنامه پاسخگو نيست.
در این گزارش آمده است: اين مهم را نيز نبايد از نظر دور داشت كه بهتر است به دو مقوله دستيابي به رشد شتابان و مستمر و نيز توزيع برابر ثمرات رشد به صورت همزمان و توأمان نگريسته شود.
در خصوص ارتقاي سهم بهره‌‌وري از رشد اقتصادي مورد تأييد سياست‌‌هاي كلي نيز متأسفانه مشاهدات حاكي از آن است كه در تمام سال‌هاي مورد برسي ارتقاي رشد اقتصادي از طريق بهبود بهره‌وري عوامل توليد محقق نشده است. از مفاد سياست‌‌هاي كلي برنامه پنجم چنين مستفاد مي‌شود كه افزايش بهره‌وري بايد در پايان برنامه پنجم دست كم 7/2 درصد بر رشد اقتصادي ساليانه كشور اضافه كند.



نماینده رهبری در سپاه:  کوچکترین خطای  مسئولان،  کیفرسنگین دارد

جـــرس:
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت "مسئولیت نیاز به مراقبت دارد و اگر كوچك‌ترین خطایی از سوی فرد مسئول صورت گیرد، همراه با كیفرهای سنگین خواهد بود."
به گزاش ایلنا، علی‌سعیدی در پنجمین مراسم انتخاب كتاب سال سپاه و همچنین پاسداران اهل قلم، با بیان اینکه "مسئولیت نیاز به مراقبت دارد و اگر كوچك‌ترین خطایی از سوی فرد مسوول صورت گیرد، همراه با كیفرهای سنگین خواهد بود"، خاطرنشان کرد "مسوولیت از این بُعد، نسبت به ائمه، انبیاء و رهبران دینی یكسان است."
سعیدی تصریح کرد "كسانی كه در جایگاه‌ها و پست‌های كلیدی قرار می‌گیرند، چنین مسوولیتی متوجه آنها است؛ بنابراین باید خیلی از خود مراقبت كنند واگر كسی با این جریان و شجره طیبه انتساب داشته باشد، باید این مسائل را رعایت كند."
نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینكه این انقلاب بر محور قلم و بیان امام خمینی می باشد، ادامه داد: "شهید مطهری و آیت‌الله مصباح نیز خط مقدم جهاد فكری و اعتقادی انقلاب هستند."
سعیدی تاكید كرد: خانواده شهدا مانند دیگران نیستند كه همین جوری موضع بگیرند. و ادامه داد "محدودیت‌های شرعی، عرفی و سازمانی سه محدودیت خانواده پاسداران محسوب می‌شود."
نماینده ولی فقیه در سپاه، روز ولایت امام حسین (و روز پاسدار) را مسوولیت سنگینی برای پاسداران دانست و گفت: سپاهی كه امام حسین می‌خواهد و پاسدارانی كه زیبنده ایشان هستند از جهت رفتار فردی، مدیریت اجتماعی وخانوادگی باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟ بنابراین از این جهت مسوولیت سنگینی متوجه پاسداران است.
این مقام روحانی سپاه پاسداران، بدون ذکر اقدامی خاص اظهار عقیده کرد: انتصاب به امام حسین الزاماتی به همراه دارد كه هم سازمان سپاه باید آن خصوصیات در خود ایجاد كند و هم پاسداران.
گفتنی است ورود و دخالت نظامیان به امور سیاسی، از جمله موارد مورد منع توسط رهبر فقید جمهوری اسلامی و قوانین موضوعه کشور می باشد؛ اما با این حال، طی سالیان اخیر، مقامات سپاه در امور سیاسی، اقتصادی و اجرایی کشور دخالت واضح و آشکار داشته اند.




کارکنان تالیا فقط یک ماه حقوق گرفته‌اند

 

خبرگزاری هرانا
کارکنان شرکت تالیا می‌گویند: با گذشت نزدیک به چهار ماه از آغاز سال جاری تنها یک ماه حقوق دریافت کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارکنان که تعداد آنها نزدیک به 200 نفر است و درچارچوب قانون کار در استخدام شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری «تالیا» هستند می‌گویند: چون بر توافق شرکت های مخابراتی، استخدام کارمندان اخراحی ویا مستعفی این شرکت در شرکت های دیگر ممنوع است در نتجه کارمندان این شرکت با آنکه سه ماه حقوق عقب افتاده طلب دارند از ترس بیکاری نمی‌توانند استعفا دهند.
آن ها هم چنین می‌گویند که با وجود داشتن تخصص در زمینه مخابرات از ابتدایی ترین امکانات رفاهی همانند نهار خوری ونمازخانه وامکانات ورزشی…محروم هستند.
بیشترین سابقه کاری این کارگران در شرکت تالیا به زمان آغاز فعالیت‌های مخابراتی این شرکت در خرداد سال ۸۴ بازمی‌گردد.
به گفته کارکنان وضع موجود درحالی است که مسوولان تالیا می‌توانند از محل وجوه دریافتی از مشتریان مشترک خود مطالبات کارکنان را به موقع پرداخت کنند.




محکومیت پنج ساله یک زن زندانی در روند غیر قانونی دادرسی

 


خبرگزاری هرانا
 خانم ناهید ملک محمدی 59 ساله مادر دو فرزند 31 و 28 ساله با گذشت بیش از شش ماه از زمان بازداشت با دریافت بی دلیل حکم، محکوم به 5 سال حبس تعزیری شد و در حال حاضر در بند نسوان زندان اوین تحمل کیفر می نماید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ایشان در تاریخ دهم دی ماه سال گذشته و پس از حوادث 6 دی ماه(عاشورا) هنگام دستگیری همسرش علی اصغر محمودیان توسط نیروهای امنیتی در ساعت 2 با مداد بدون حکم بازداشت دستگیر و بند 209 سلول انفرادی زندان اوین منتقل می شود.

نامبرده در طی مراحل بازجویی با تحت فشار قرار گرفتن و اعلام دروغین پذیرش شرکت در تظاهرات بعد از انتخابات توسط همسرش، اتهاماتی به ایشان القا و مجبور به پذیرش شرکت در تظاهرات می نماید در صورتی که چنین عملی نه توسط ایشان و نه توسط همسرش انجام نشده است و در پرونده بازجویی همسر ایشان نیز چنین مسئله ای وجود ندارد اما بازجویان وزارت اطلاعات در بازجویی ها به خانم ملک محمدی اعلام می کنند همسر ایشان به شرکت در تظاهرات اعتراف نموده که این مسئله دروغ و بی اساس است.

پرونده این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش به شعبه 28 به ریاست قاضی مقیسه ارسال و در تاریخ نوزدهم اری بهشت ماه سال جاری علی رغم تشکیل جزئیات اظهارات ایشان که بر اثر فریب بازجو ترتیب داده شده بود و ضمن دفاعیات روشنگرانه وکیل مدافع به نحوه غیر قانونی بازداشت و فریب در مراحل بازجویی نقض آئین دادرسی توسط بازجویان وزارت اطلاعات نهایتا ایشان با اتهام اجتماع و تبانی به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.
لازم به ذکر است، نامبرده پیشتر در تیر ماه سال 60 دستگیر و به مدت 20 روز در بازداشت گاه پل رومی در بین زندانیان معتاد و فروشندگان مواد مخدر در بدترین شرایط و تحت انواع شکنجه ها و شدیدترین ضرب و شتم قرار گرفته که یک نمونه آن اعدام مصنوعی در اطراف بیابان های مجموعه ورزشی آزادی بوده است و این همه در حالیست که ایشان دو ماهه باردار بوده و جهت جلوگیری از ضرب و شتم و آزار و اذیت بارها به مسئولین مسئله بارداری را یادآورمی شود که هیچ تاثیری در رفتار خشونت آمیز آنان نداشته است و سپس به اوین منتقل و مجددا تحت بازجویی و ضرب و شتم قرار می گیرد و در نهایت پس از گذشت حدود 16 ماه در تاریخ 22/6/61 بعد از متولد شدن فرزندش در زندان و پس از دستگیری همسرش بدون تفهیم اتهام و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی و بدون حضور در دادگاه آزاد می شود.
 



بازداشت نعمت اسدی، دبیر اخراجی آموزش و پرورش کردستان

 


خبرگزاری هرانا
 نعمت اسدی، فرزند حبیب الله، دبیر اخراجی آموزش و پرورش کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حدود 20 روز پیش نعمت اسدی، دبیر اخراجی رشته حسابداری و از فعالین مدنی بسیار کوشای سنندجی بار دیگر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی اش دستگیر شد.
مأموران ضمن تفتیش منزل و ضبط کیس کامپیوتر، کتاب ها و یادداشتهای ایشان خانواده ی وی را نیز تهدید نموده اند که در صورت انعکاس موضوع با عواقب ناگوار آن روبرو خواهند شد.
گفتنی است پیگیری های خانواده وی تاکنون نتیجه ی در پی نداشته و نتوانسته اند از مکان نگهداری و علت بازداشتش مطلع شوند.
نعمت اسدی که به عنوان همکار هفته نامه "ژیوار" به فعالیت های مطبوعاتی مشغول بود، پیش تر نیز به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" مدتی را را در بازداشتگاه ها و زندان های جمهوری اسلامی به سر برده است.




پرونده كهريزك به دادگاه تجديد نظر رفت



خبرگزاری هرانا
 رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح گفت: پرونده كهريزك هم‌اكنون مرحله نهايي تجديد نظر را سپري مي‌كند و به زودي حكم قطعي در مورد متهمان اجرايي مي‌شود.
حجت‌‌‌الاسلام محمدكاظم بهرامي امروز در حاشيه سفر به اردبيل و در گفت‌و‌گوي اختصاصي با خبرنگار فارس در اردبيل اظهار داشت: حكم اوليه متهمان اين پرونده صادر شده و با توجه به اعتراض متهمان و محكومين پرونده براي تجديدنظر در مرحله رسيدگي نهايي است.
وي گفت: در اين پرونده‌ها هم محكومين و هم شكات مي‌توانند اعلام تجديد نظر كنند و ما قرار است بعد از اعلام راي قطعي مراحل اجراي احكام صادره را مطابق با قانون اجرايي كنيم.
شایان ذکر است، دادگاه اولیه دو تن از عاملین در قتل شهروندان معترض به نتیجه انتخابات را به اعدام محکوم کرده است.




سقوط سه کارگر از طبقه ششم یک ساختمان نیمه‌کاره



خبرگزاری هرانا - عدم تامین اینی در حین کار، منجر به سقوط سه کارگر از طبقه ششم ساختمان در حال ساخت شد.
در پی تماس شهروندان با سامانه 125 حادثه سقوط چند کارگر از روی داربست به آتش‌نشانی گزارش شد و آتش‌نشانان ایستگاه 29 ساعت 18 دقیقه بامداد روز دوشنبه به سوی محل حادثه واقع در خیابان شریعتی اعزام شدند.
به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر طالقانی فرمانده آتش‌نشانان اعزامی در رابطه با جزییات این حادثه اظهار کرد: در این حادثه سه کارگر هنگام کار بر روی داربست یک ساختمان در حال ساخت از طبقه ششم به پایین سقوط کردند که یک نفر از آنها در طبقه پنج و دو نفر دیگر در طبقه اول متوقف شده بودند.
وی افزود: آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی محل، این سه کارگر را که دست، پا، سر و صورتشان آسیب دیده بود، با استفاده از برانکارد به سطح خیابان منتقل کرده و آن ها را برای اعزام به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس دادند.
گفتنی است سالانه تعداد کثیری از کارگران، به دلیل نبود ایمنی کافی در محل کار مصدوم شده و بعضا جان خود را از دست می دهند.




160 فعال مطبوعاتی، سیاسی و روزنامه نگاری خواستار آزادی اعظم ویسمه شدند


نیمه شب دوشنبه دهم خردادماه، گروهی از ماموران امنیتی با ورود به منزل خبرنگار باسابقه پارلمانی اعظم ویسمه، پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی، بدون ارائه هیچ توضیحی وی را بازداشت و روانه زندان اوین کرده اند.
اعظم ویسمه، خبرنگار سایت پارلمان نیوز وابسته به فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی اتهامی جز فعالیت در رسانه های رسمی کشور، خبررسانی و فعالیت حرفه ای و تخصصی مطبوعاتی در چهارچوب قانون نداشته است واکنون با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت وی، ما جمعی از همکاران، همفکران و دوستان، اعتراض خود را به نقض حق آزادی بیان و بازداشت این عضو مطبوعات کشور و تداوم بازداشت سایر روزنامه نگاران دربند اعلام داشته و خواستار آزادی هرچه سریع تر آنها و احترام مسوولان به حقوق اساسی و رکن چهارم دموکراسی هستیم.
1. آذرمند مریم
2. آسترکی روشنک
3. احمدی امیر
4. اسدپور زهرا
5. اسفاری لیلا
6. اسلامی سعیده
7. اسماعیلی سیدکوهزاد
8. اسماعیلی معصومه
9. اصلاح چی مرتضی
10. اعتمادی بهارک
11. اعتمادی ریحانه
12. افشار نازک
13. افشارنیک مهدی
14. آقایی سامناک
15. اکبریان هاشم
16. اکرمی علی
17. امرآبادی مهسا
18. امیدپرور نجمه
19. امیرشاهی سیدافشین
20. امیری نوشابه
21. امین زاده مهدی
22. امینی آسیه
23. انصاری راد رضا
24. انصاری راد رضا
25. ایران مهر امید
26. ایزدی محمد
27. باطبی احمد
28. بذرپور فرزانه
29. براتیان ایمان
30. بنی یعقوب ژیلا
31. بهرامی نجات
32. بهمنی آرش
33. بهنود مسعود
34. پاک نهاد ایمان
35. پوراندخت سمیرا
36. تاجیک مهدی
37. تراب علی
38. توحیدی مرجان
39. توماج فرشاد
40. جدیدفرد ریحانه
41. جزایری ایلیا
42. جعفری حمید
43. جعفري مريم
44. جمالی حمیده
45. جوانبخت علیرضا
46. حبیبی فرزاد
47. حسن پور لیلی
48. حسن نیا آرش
49. حسین زاده محبوبه
50. حسینی پژوه آرش
51. حسینی نژاد لیدا
52. حقیقت جو فاطمه
53. حکمی حافظ
54. حیدری جواد
55. خرد پیر علی
56. خسروی مصطفی
57. خضر حیدری فهیمه
58. راد سوده
59. رجبعلی فرهاد
60. رحیمی سالومه
61. رحیمی طاهره
62. رسول پور سامان
63. رشیدی امیر
64. رضایی علیرضا
65. رضایی علیرضا
66. رفیع زاده شهرام
67. رفیعی بهرام
68. زارع زاده اردشیر حسن
69. زارع کهن نفیسه
70. زمان زاده سامان
71. زند نسرین
72. سراب پور سونیتا
73. سربخشیان حسن
74. سعیدزاده محمد
75. سعیدزاده محمود
76. سمیع نژاد مجتبی
77. شاکر صالح
78. شجاعی صادق
79. شروقی علی
80. شریفی حجت
81. شیخ لو صابر
82. شیرافکن آمنه
83. صابری فاطمه
84. صادقی محمد
85. صارمی مهسا
86. صفی اریان یحیی
87. صمد بیگی بهروز
88. طاهری رسول
89. طباطبایی اردکانی سیدعلی
90. طباطبایی ریحانه
91. طباطبایی مرجان
92. عابدی ترلان
93. عابدینی آرزو
94. عباسی رضا
95. عبدی علی
96. عرب سرخی ساجده
97. عزلتی مریم
98. علی پور زهرا
99. علی نژاد مسیح
100. علیپور سعیده
101. علیپور فرهمند
102. غالبی حمزه
103. غائب فریده
104. غضنفری سارا
105. غفوری آرش
106. فخرایی پویان
107. فناییان فاطمه
108. قاسمی اختر
109. قاسمی نژاد سعید
110. قاضی فرشته
111. قاضی‌زاده علی‌حسین
112. قجر آیدا
113. قریشی کاوه
114. قریشی مسعود
115. کحال زاده هادی
116. گرجی حامد
117. گلکاری سحر
118. لطفی لیلا
119. محبعلی نیلوفر
120. محتشمی پور فخرالسادات
121. محجوب نیکی
122. محسنی مهدی
123. محمدی احسان
124. محمدی روژین
125. مختاری آزاده
126. مرادویسی بلال
127. مرشدیان احمد
128. مزروعی حنیف
129. مصطفوی نریمان
130. مظاهری ریحانه
131. مفید نگار
132. ملکی رویا
133. منتظری جواد
134. مهتدی علی
135. مهتری ابراهیم
136. موسوی خوئینی علی اکبر
137. موسوی سمانه
138. میرابراهیمی روزبه
139. میرزا مریم
140. میرشفیعی محمد
141. میرهادی زاده داوود
142. ناعمه مرتضی
143. نجدی یوحنا
144. نجفی روجا
145. نراقی آرش
146. نسان نیلوفر
147. نسب عبداللهی محمدرضا
148. نعیمی سعید
149. نوربخش سید شاهین
150. نوروزی احسان
151. نوریان حسین
152. هاشمی محمد
153. هراتیان صفا
154. همایی راد عنایت
155. هنری علی
156. وباب نینا
157. یزدان پناه محمدرضا