۱۳۸۹ خرداد ۱۴, جمعه

گروه کمک رسانی به غزه: کمک ایران را قبول نکردیم


رادیو فردا: 
یکی از رهبران گروهی که سازماندهی ارسال کمک ها با کشتی به غزه را به عهده داشت، می‌گوید که ایران نیز به این گروه پیشنهاد ارسال کمک داده بود ولی این گروه این پیشنهاد را نپذیرفته است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، گرتا برلین یکی از رهبران گروه جنبش آزادی غزه گفته است که این گروه پیشنهاد ارسال کمک و حمایت از سوی گرو‌ه‌ها و دولت‌های تندرو را نمی پذیرد.
خانم برلین همچنین گفته است بزرگترین دریافت مالی این گروه از طریق جذب کمک از سوی ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی بوده، که ۳۰۰ هزار دلار جمع آوری شده و این گروه این پول را صرف خرید سه کشتی کرده است.   
خانم برلین روز پنجشنبه گفت که گروه جنبش آزادی غزه چهار سال پیش در کالیفرنیا تشکیل شده و هنوز ۳۸ هزار دلار بودجه در اختیار دارد.
در جریان حمله روز دوشنبه نیروهای اسرائیلی به کشتی ارسالی این گروه به نزدیکی آب های غزه، ۹ نفر کشته شدند. گزارش ها حاکی است یکی از کشته شدگان، یک شهروند آمریکا بوده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه تایید کرد یک شهروند آمریکایی هم در کشتی حضور داشته و جریان حمله نیروهای اسرائیلی کشته شده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا فیلیپ کراولی گفت که «فرقان دوغان» ۱۹ ساله و متولد نیویورک، تابعیت دوگانه آمریکا – ترکیه داشته که بر اثر زخم ناشی از تیراندازی جان سپرده است.
رسانه های ترکیه گفته اند که دوغان در پی شلیک چهار گلوله به سینه اش کشته شده است. سخنگوی وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد درباره این گزارش ها صحبت کند؛ وی با این حال اظهار داشت که ممکن است اف بی آی برای تحقیق بیشتر، پرونده قتل این شهروند آمریکایی را دنبال کند..
اسرائیل می‌گوید غزه را برای قطع ارسال تسلیحات و کمک های نظامی به منطقه ای که زیر نظر جنبش مقاومت اسلامی حماس اداره می شود، مورد حصر قرار داده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده پیش از حرکت این کشتی ها، تماس هایی با اسرائیل داشته و تایید کرد که واشینگتن از تل آویو خواسته بود مراقب هرگونه اشتباه در محاسبات باشد؛ سخنگوی وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشینگتن از پیش می‌دانست که در میان سرنشینان کشتی، شهروندان آمریکایی حضور دارند.
حمله اسرائیل به کشتی حامل کمک ها به غزه، واکنش های جهانی گسترده ای به همراه داشته است.