۱۳۸۹ خرداد ۱۵, شنبه

انتقاد گزارشگر ویژۀ سازمان ملل از شورای حقوق بشر

خبرگزاری هرانا - گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل شورای حقوق بشر را متهم کرده که به جای رسیدگی به همۀ موارد نقض حقوق بشر در جهان، توجه اش را مشخصاً به نقض حقوق بشر در سرزمین های فلسطینی متمرکز کرده و به این ترتیب به اعتبار خود لطمه زده است.
فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های غیرقانونی، دیروز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل را متهم کرد که چشمانش را به روی کشتارهایی می بندد که در بخش وسیعی از جهان در حال انجام است و در مقابل همۀ توجه اش را بر تندروی های نسبت داده شده به دولت اسرائیل متمرکز می کند.
به گزارش رادیو فرانسه، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل که این سخنان را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی و در پایان مأموریت شش ساله اش ایراد می کرد، همچنین گفت : در صورتی که شورای حقوق بشر سازمان ملل به طور خاص نسبت به اتهام نقض حقوق بشر در سرزمین های فلسطینی از خود واکنش نشان بدهد، همۀ اعتبار خود را از دست می دهد.
فیلیپ آلستون در جای دیگری از اظهاراتش از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا حساسیتش را نسبت به همۀ موارد نقش حقوق بشر در جهان تقویت کند.
در پی حملۀ ارتش اسرائیل به کشتی های امدادرسانی به مردم غزه که 9 کشته بر جای گذاشت، شورای حقوق بشر سازمان ملل عملیات ارتش اسرائیل را نقض حقوق بین الملل توصیف کرد و خواستار انجام تحقیق در اینباره شد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژوئن 2006 تأسیس شد و مرکب از نمایندگان 47 کشور است. در حال حاضر کشورهای در حال رشد، به ویژه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که غالباً مخالف دولت یهود هستند اکثریت اعضای این شورا را تشکیل می دهند.
فیلیپ آلستون در سخنان امروزش ضمن پشتیبانی از ابتکار عمل شورای حقوق بشر در مورد غزه تصریح نمود که این شورا یک سال پیش در مورد جنگ داخلی سری لانکا که تنها در آخرین مرحله اش به کشته شدن 30000 نفر منجر شد از خود واکنش مشابه نشان نداد. گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در ادامه افزود که شورای حقوق بشر سازمان ملل با پیشنهاد او برای انجام تحقیق در مورد کشتار سری لانکا مخالفت کرد. فیلیپ آلستون همچنین بی تفاوتی شورای حقوق بشر را نسبت به اعدام جوانان بزهکار در ایران سرزنش کرد و در جای دیگری از اظهاراتش واکنش مشابه این شورا را نسبت به اعمال گروه های شبه نظامی کنیا مورد انتقاد قرار داد که از سوی پلیس این کشور برای قتل و سرکوب مخالفان ساماندهی و هدایت می شوند.