۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

ایران یکی از بدنام ترین کشورها در زمینه ی حقوق بشر است

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران «بسیار وخیم‌تر» شده‌ است.

این گزارش که در تارنمای عفو بین‌الملل منتشر شده، سال ۲۰۰۹ در ایران را سال «وحشت» توصیف کرده‌است.


بنا به این گزارش نزدیک به پنج‌هزار نفر از منتقدان دولت ایران در شرایط «دشوار و در خطر دائمی شکنجه»، در زندان‌ هستند و در یک سال گذشته حداقل ۱۶ نفر از مخالفان دولت در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین از محاکمه بیش از ۸۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر طی یک سال گذشته خبر داده‌است.

دولت ایران پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد سال گذشته، شمار زیادی از معترضان به «تقلب» در انتخابات را سرکوب کرد. گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از کشته شدن ده‌ها نفر از مخالفان و «شکنجه و تجاوز» به بازداشت‌شدگان است.

ایران، کنگو، اسرائیل، فلسطین، روسیه، افغانستان، چین و سریلانکا از جمله کشورهایی هستند که در این گزارش به سبب نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

بنا به این گزارش دست کم ۱۱۱ کشور جهان در سال گذشته حقوق بشر را نقض کرده‌اند و ۵۵ کشور پرونده‌های قضایی را با «بی‌عدالتی» بررسی کرده‌اند. این گزارش هم‌چنین از بازداشت معترضان سیاسی در ۴۸ کشور جهان خبر داده و می‌گوید که این معترضان بدون ارتکاب هیچ‌گونه خشونتی زندانی شده‌اند.

محدودیت آزادی بیان در ۹۶ کشور جهان از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن پرداخته شده‌است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که در سال گذشته ۲۴۰۰ نفر از افراد غیرنظامی به دست طالبان و نیروهای نظامی چندملیتی در افغانستان کشته شده‌اند.

این گزارش با اشاره به «زیرفشار بودن» منتقدان در کشور چین، آورده‌است که حقوق انسانی در این کشور به خاطر برنامه‌ریزی‌های دولتی نادیده گرفته می‌شود و اعدام‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.

منبع: رادیو زمانه