۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

اتحادیه اروپا: ایران اعدام ها را متوقف کند

بی بی سی: اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای از ایران خواسته است هر چه سریعتر اجرای احکام اعدام زندانیان را صرفنظر از جرایم آنها متوقف کند.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز جمعه در این بیانیه اظهار داشت مقام های ایران روز دوم فوریه اعلام کردند نه نفر در دادگاه های دسته جمعی اخیر به جرایمی از جمله محاربه با خدا محکوم و بزودی اعدام می کنند.
وی افزود این اظهارات بخشی از روند نگران کننده ارعاب معترضین و مخالفین است.
در ادامه این بیانیه آمده است اتحادیه اروپا با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است و از ایران می خواهد اعدام ها را به سرعت به حال تعلیق در آورد.
اتحادیه اروپا از بیانیه اخیر ایران "عمیقا اظهار نگرانی" کرده و خواستار "احترام به حداقل معیارها" از جمله حق محاکمه عادلانه و درخواست عفو بر طبق قوانین و تعهدات بین المللی این کشور است.
حکومت ایران هفته پیش محمد علی زمانی و آرش رحمانی پور را که در دادگاه های بعد از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند، در زندان اوین اعدام کرد.
این اعدام ها و احکام اعدام نه نفر دیگری که اخیرا صادر شده موجی از نگرانی ها در داخل و خارج از ایران ایجاد کرده است.
رهبران اصلاح طلبان این اعدام ها را محکوم کردند و جبهه مشارکت ایران، از بزرگترین احزاب اصلاح طلب کشور، در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، اعدام این اقدام را مایه "حیرت و تعجب" شهروندان ایرانی دانسته و هشدار داد "قوه قضاییه تحت تاثیر تریبون هایی که هر روز و شب فرمان خونریزی و اعدام بیشتر صادر می کنند قرار گیرد."
اما احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از صادق لاریجانی تقدیر کرد و گفت اگر ضعف نشان داده شود "آینده بدتری در انتظار" است.
در خارج از ایران نیز سازمان های حقوق بشر و برخی دولت های غربی موج جدید اعدام ها را محکوم
کردند.