۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

محاکمه ی ۴ زن معترض به جرم محاربه

 اخبار روز: فعالین حقوق بشر در ایران از محاکمه ی چهار زن معترض در دادگاه های جمهوری اسلامی به جرم محاربه خبر داده اند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران خانم ها آقائی، کاظمی، معصومی و زهرا جباری متهم های ردیف اول تا چهارم دادگاهی بوده اند که روز یازدهم بهمن برگزار شده. آن ها اتهامات خود را رد کرده و گفته اند در زندان مورد شکنجه قرار گرفته اند. این زنان معترض در شعبه ی ۲٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ای محاکمه شده اند.
بنابر این گزارش، خانم معصومی نسبت به اتهامات وارده اعتراض کرده و هیچ کدام از آنها را نپذیرفته است. او در دادگاه اعلام کرده که اعترافات گرفته شده تحت شکنجه صورت گرفته و غیر واقعی می باشد. مقیسه ای در واکنش به اعتراض خانم معصومی اعلام کرده است که از بازجویان وزارت اطلاعات نسبت به ادعای او استعلام خواهد کرد.
خانم زهرا جباری به اتهامات نسبت داده شده اعتراض کرده و به مقیسه ای گفته است بازجویان او را مورد شکنجه قرار داده اند و ناخن های وی را کشیده اند. وی اثرات کشیدن ناخن خود را در دادگاه به مقیسه ای نشان داده است، قاضی دادگاه اما مدعی شده که این زندانی سیاسی خودش ناخن های خود را کشیده تا کارشناس (بازجو) را متهم کند! صحبت های مقیسه ای باعث شگفتی وکلا و حاضرین در دادگاه شده است. نهایتا مقیسه ای به خانم جباری گفته است که از بازجوی وی تقاضای استعلام خواهد کرد و در دادگاهی که بعد از عید نوروز بر گزار خواهد شد به این ادعا رسیدگی خواهد شد.
خانم زهرا جباری در ۲۷ شهریور ماه دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او به مدت ۲ ماه در سلولهای انفرادی تحت بازجوئی و شکنجه بسر برد و سپس به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او بدلیل داشتن ارتباط خانوادگی با خواهر و ۲ برادرش در قرارگاه اشرف در عراق در زندان بسر می برد.
گزارش فوق می افزادیک خانم ها آقایی و کاظمی نیز بر مبنای قانون محاربه مورد محاکمه قرار گرفته اند. رئیس دادگاه به آن ها گفته است که حکم آنها در هفته های آینده ابلاغ خواهد شد.
محمد مقیسه ای معروف به ناصریان با رفتاری غیرانسانی با زندانیان سیاسی و وکلای آنها برخورد کرده و بارها زندانیان را مورد اهانت قرار داده است. او همچنین از حضور خانواده های زندانیان سیاسی در دادگاه ممانعت کرده و دستور داده است که خانواده ها را از راهروی دادگاه بیرون کنند.