۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

روز چهارشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها




عبور ناو هواپيمابر "آبراهام لينکلن" آمريکا از تنگه هرمز

 راديو فردا

ناو هواپيمابر آبراهام لينکلن روزسه شنبه از تنگه هرمز در نزديکی آب‌های ساحلی ايران عبور کرده است.اين ناو هواپيما بر ماه گذشته با عبور از تنگه هرمز وارد خليج فارس شده بود.
به گزارش خبرگزاری رويترز، اين ناو هواپيمابر را ناو رزمی «کيپ سنت جورج» همراهی می کرد.
دريا سالار تروی شوماکر، يک مقام نيروی دريايی آمريکا در اين زمينه به خبرگزاری رويترز، گفته است : « اگرشما به اظهارات (مقامهای ايرانی) گوش کنيد. شايد فکر کنيد که تنش زيادی وجود دارد.»
وی اضافه کرده است: ما به وضوح به اين اظهارات توجه می کنيم ولی ما با عبور از اين تنگه عمليات عادی خود را انجام می دهيم.
به دنبال تشديد تحريمهای ايران توسط آمريکا و اتحاديه اروپا، فرماندهان نظامی و مقام های دولتی جمهوری اسلامی ايران در ماه گذشته بارها تهديد کرده بودند که در صورت به خطر افتادن امنيت ايران و يا تحريم نفتی، تنگه هرمز را مسدود کرده و اجازه نخواهند داد تا نفت از اين آبراه به بازارهای جهانی صادر شود.
پيش ازیک ماه پیش پس از خروج يک ناو هواپیمابر آمريکايی«جان استینس» از خليج فارس، سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران، هشدار داد که ناوهای آمريکايی به منطقه باز نگردند.
مقام های آمريکايی بارها اعلام کرده اند که اقدام احتمالی ايران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و اين اقدام، «خط قرمز» ايالات متحده محسوب می شود.
قرار است ناو هواپيمابر اينترپرايز که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند در ماموريت دريايی خود در ماه مارس وارد خليج فارس شود.
درهمين زمينه، درياسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده در بحرين، روزيکشنبه گفته بود، که نيروی دريايی آمريکا، هم‌‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ايران را دارد؛ گفت نيروی دريايی آمريکا خود را برای شرايط متفاوت آماده کرده است.
درياسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده، ضمن اذعان به توانايی‌های نظامی ايران، تاکيد کرد که نيروی دريايی آمريکا «همين امروز» آمادگی دارد که به هرگونه تحرک ايران پاسخ دهد.
اين فرمانده بلندپايه آمريکايی تصريح کرد، ناوگان تحت امرش، بر روی گزينه‌های احتمالی گسترده‌ای کار کرده‌اند




چالش جديد برای صادرات نفت ايران

 شرق

برخی شرکت‌های نفتی تحت فشار کشورهای غربی تصميم به عدم حمل نفت از ايران گرفتند. سه شرکت بين‌المللی اولی گروه کشتيرانی "اواس‌جی"، دومی شرکت "فرانت لاين" و سومی شرکت "نوا".
شرق: شرکت‌هايی که پيش از اين يا در کنار شرکت‌های داخلی ايرانی به خصوص شرکت ملی نفتکش يا در غياب آنها به دليل اعمال محدوديت‌های بين‌المللی، اقدام به جابه‌جايی نفت ايران به اقصا نقاط جهان می‌کردند، حالا اين سه نيز قدم به راهی گذاشتند که جاده صاف‌کن آن اتحاديه اروپا و آمريکا بودند.
«اواس‌جی»، «فرانت لاين» و «نوا» اعلام کرده‌اند که از اين پس نفت ايران را به مشتريان آن در نقاط مختلف جهان منتقل نخواهند کرد. اين شرکت‌ها صاحب بيشترين سوپرتانکرهای نفتکش جهان هستند.
«او‌اس‌جی» آمريکايی که دفتر آن در نيويورک واقع شده، کنترل بيش از صد تانکر عظيم نفتی و ۴۵ سوپرتانکر را در اختيار دارد، شرکت‌های کشتيرانی «فرانت لاين» و «نوا» اروپايی هم مجموعا ۹۳ نفتکش و سوپرتانکر در اختيار دارند که گفته‌اند از داد‌و‌ستد با جمهوری اسلامی خودداری می‌کنند.
متقاعد کردن اين شرکت‌ها برای دست کشيدن از داد و ستد با جمهوری اسلامی ادامه تلاش‌های غرب برای ايجاد محدوديت‌های بيشتر به منظور واداشتن تهران به توقف گسترش برنامه هسته‌ای‌اش است. موضوعی که با توقف مذاکرات فنی و سياسی هسته‌ای و طرح اتهامات جديد حول محور برنامه هسته‌ای ايران از جمله وجود ابعاد احتمالی در اين برنامه، شتاب دو چندانی گرفته است.
برهمين اساس ابتدا آمريکا و اتحاديه اروپا، تلاش کردند تا با اعمال تحريم‌هايی عليه بانک مرکزی، درآمدهای ارزی ايران از محل صادرات نفت را کاهش دهند و سپس صنعت نفت ايران را نشانه گرفتند. اکنون نيز غرب درصدد پيگيری راهکارهايی است که تحريم‌های اعمال شده را اثربخش‌تر کند؛ از جمله اين راهکارها نيز ايجاد مانع در برابر صادرات نفت ايران است. راهکاری که پيش از اين نيز دنبال شده بود اما چندان مثمرثمر نبود.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، فعاليت بيشتر شرکت‌های بزرگ نفتکش در خارج از آمريکا و اروپا متمرکز شده است و به همين دليل در گذشته جلوگيری از نقل و انتقال نفت ايران مشکل بود. اما اکنون با تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا و همچنين تحريم شرکت‌های بيمه‌ای که با ايران همکاری می‌کنند، نقل و انتقال نفت ايران با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.
بيمه حدود ۹۵درصد از شرکت‌های نفتکش بين‌المللی طبق قوانين اروپا صادر می‌شود. به نوشته بلومبرگ، گرچه شرکت‌های بزرگ کشتيرانی تا چند هفته پيش هم به نقل و انتقال نفت ايران ادامه می‌دادند ولی به گفته «پرمنسون»، از دست‌اندرکاران خطوط بين‌المللی کشتيرانی در استکهلم سوئد، برگ برنده در اين زمينه، کنترل شرکت‌های بيمه است که می‌تواند داد و ستد با ايران را کاهش دهد.
بر همين اساس در هفته‌های اخير شرکت‌های بزرگ بين‌المللی که نگران لغو قراردادهای بيمه نفتکش‌های خود هستند روز به روز از بازار ايران فاصله گرفتند.
شرکت‌های بين‌المللی نفتکش درحالی به دنبال فاصله گرفتن از بازار ايران هستند که به گفته مقامات جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش هنوز می‌تواند جايگزين مطمئن برای آنها باشد.
اخيرا نيز مجله اقتصادی فوربس در گزارشی اعلام کرده بود که شرکت ملی نفتکش ايران، چهارمين شرکت بزرگ حمل و نقل نفت خام در جهان است و از نقش مهمی در بازار نفت برخوردار است. بر اساس رده‌بندی موسسه لويدز انگليس نيز شرکت ملی نفتکش ايران در رتبه چهارم بزرگ‌ترين شرکت‌های متصدی حمل و نقل نفت خام در جهان قرار دارد. اين شرکت سال گذشته مسوول انتقال ۵۳ ميليون تن نفت خام بوده است. در حال حاضر، در فهرست موجود در پايگاه اينترنتی شرکت ملی نفتکش ايران، نام يک ناوگان متشکل از ۳۹نفتکش به چشم می‌خورد که برای ترانزيت نفت ايران و ساير کشورها مورد استفاده قرار می‌گيرند.
شرکت ملی نفتکش ايران، نه به‌عنوان يک حمل‌کننده صرف نفت، بلکه به عنوان کانال دسترسی ايران به موقعيت‌های مختلف تجاری به شمار می‌رود. بنابر اعلام شرکت ملی نفتکش ايران، هدف اصلی فعاليت‌های چارترينگ اين شرکت، ايجاد روابط نزديک با شرکت‌های قابل اطمينان اجاره‌دهنده کشتی و واسطه‌گر و همچنين فراخواندن مجموعه متنوعی از بنادر و ترمينال‌های جهانی به همکاری است.
اين در حالی است که کميته امور بانکی مجلس سنا در ادامه اعمال محدوديت‌های ايالات‌متحده آمريکا عليه ايران، شرکت ملی نفتکش ايران را هدف تحريم‌های بعدی واشنگتن عليه ايران قرار داده است.
باوجود تحريم‌های متعددی که تاکنون عليه ايران تصويب شده خطوط دريايی ايران که نفت ايران را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند، تاکنون از اين تحريم‌ها معاف بوده‌اند.




قانون مجازات اسلامی با تغییراتی چشمگیر به تصویب رسید؛ و قرار است علاوه بر ۳۰ سال گذشته، پنج سال دیگر به‌طور آزمایشی اجرا شود. حقوقدانان تغییرات را مثبت اما ناکافی و در برخی موارد دوگانه می‌دانند.
محمدرضا حدادی ۲۴ ساله از ۱۵ سالگی به اتهام قتل در زندان است. برای او حکم او قصاص صادر شده حدود ۳۰ سالی می‌شود که قانون مجازات اسلامی به طور "آزمایشی" اجرا می‌شود. سال ۱۳۶۲ بود که این قانون به تصویب کمیسیون قضایی مجلس وقت رسید وقرار شد به مدت پنج سال آزمایشی اجرا شود. آن پنج سال اما تا سال ۱۳۹۰ طول کشید.
در آخرین روزهای کاری مجلس پیش از انتخابات سال ۱۳۹۰ نسخه نهایی این قانون با بیش از ۷۲۰ ماده در کمیسیون‌های داخلی تصویب شد و می‌تواند به طور آزمایشی اجرا شود. این قانون آزمایشی در حین اجرا تنها با افزودن یک ماده واحده می‌تواند به قانون دائمی تبدیل شود.
اما اینکه این قانون به صحن علنی مجلس نرفته و تنها در کمیسیون‌های مربوطه تصویب شده، ظاهرا نتیجه خوبی داشته است. سایت خبرآنلاین درباره این قانون نوشت مجازات سنگسار از این قانون حذف شده و قصاص افراد زیر ۱۸ سال هم ممنوع شده است.
از دیگر جنبه‌های مثبت این قانون می‌توان به "نظام نیمه آزادی" اشاره کرد که به صورت رویه اجرا می‌شده ولی از این به بعد قانونی خواهد بود. در این سیستم فرد محکوم می‌تواند در زمان اجرای حکم حبس، فعالیت‌های شغلی و حرفه‌ای، درمانی و آموزشی را در خارج از زندان داشته باشد.
ماده دیگر اصلاح‌شده در قانون مجازات اسلامی مقرر کرده که در جرايم تعزیری سبک، اگر دادگاه تشخیص دهد که فرد می‌تواند اصلاح شود و در صورت نداشتن سابقه کیفری و گذشت شاکی، حکم به معافیت از مجازات دهد.

قصاص کودکان و سن مسئولیت کیفری
سن مسئولیت کیفری در ایران برای دختران ۹ سال تمام قمری و برای پسران ۱۵ سال تمام قمری ذکر شده است اما بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی می‌توان گفت این سن برای تمامی افراد صرف نظر از جنسیت ۱۵ سال تمام شمسی تعیین شده. در این تغییر دو نکته وجود دارد یکی از بین رفتن تفاوت جنسیتی و دیگر استفاده از سال شمسی به جای سال قمری.

محمدرضا حدادی ۲۴ ساله از ۱۵ سالگی به اتهام قتل در زندان است. برای او حکم او قصاص صادر شده
مهناز پراکند، وکیل و حقوقدان مقیم نروژ، معتقد است هرچند برداشتن تفاوت جنسیتی و نیز رساندن سن مسئولیت کیفری دختران از ۹ سال به ۱۵ سال یک اقدام مثبت است اما تبدیل سن قمری به شمسی تغییر چندانی در اصل قضیه نخواهد داد: «مسئله این است که اطفال زیر ۱۸ سال باید مبرا از مسئولیت کیفری باشند. حالا این‌ها بیایند قمری را بکنند شمسی یا شمسی را بکنند قمری، فرقی در اصل قضیه نمی‌کند. مسئله این است که افراد زیر ۱۸ سال را مبرا از مسئولیت کیفری تلقی نکرده‌اند و برایش مجازات تعیین کرده‌اند. برای افرادی که بالای ۱۵ سال مرتکب جرم می‌شوند، برای‌شان مجازات تعیین کرده‌اند. در رابطه با حدود و قصاص مسئله‌ی کمال و رشد عقلی را در نظر گرفته‌اند. یعنی به‌هرحال برای‌شان مسئولیت کیفری قائل هستند. این با معیارهای جهانی حقوق بشر و با کنوانسیون‌های بین‌المللی حمایت از حقوق کودکان مغایر است».
مطابق اصل ۹۰ قانون جدید مجازات اسلامی احکام حدود و قصاص برای اطفال زیر ۱۸ سال که در کمال عقل و رشد آنها شبهه وجود داشته باشد اجرا نخواهد شد. در حقیقت اینجا هم قانونگزار دست قاضی را باز گذاشته تا اگر در رشد عقلی متهم زیر ۱۸ سال شک کرد، حکم حد و قصاص را برای او اجرا نکند.
مهناز پراکند دراین باره چنین می‌گوید: «قبل از این که این به اصطلاح اصلاحات هم در قانون مجازات صورت گیرد، ما کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان را داشتیم. کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان جزو قوانین داخلی ما به‌حساب می‌آید. وقتی دولت جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون‌های بین‌المللی را می‌پذیرد و مجلس هم تصویب می‌کند، طبق ماده‌۹ قانون مدنی جزو قوانین داخلی به‌حساب می‌آید و باید به آن عمل شود. در کنوانسیون حقوق کودکان تصریح شده کودک، افراد زیر ۱۸ سال هستند و افراد زیر ۱۸ سال مبرا از مسئولیت کیفری هستند. اصلاً برای‌شان حکم مجازاتی صادر نمی‌شود، به‌ویژه حدود قصاص یا احکام سالب اختیار. اینجا هم که مسئله شبهه در کمال عقل و رشد را مطرح کرده، در واقع مثل بقیه قوانینی که سابقاً هم داشتیم و دامنه‌اش هم بسیار گسترده است، قانونگزار باز دست قاضی را باز گذاشته».
"محمدرضا حدادی" یکی از اطفالی است که در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده. او که متولد سال ۱۳۶۶ است، از سال ۱۳۸۱ در زندان است. معصومه طهماسبی وکیل او به دویچه‌وله می‌گوید، اگر لایحه جدید مجازات اسلامی به صورت قانون لازم‌الاجرا درآید، موکل او آزاد خواهد شد چرا که بر اساس قانون جدید، این قانون تمامی احکام پیش از این صادر شده را نیز در بر می‌گیرد و کودکانی که برایشان حکم قصاص صادر شده و منتظر پایان ۱۸ سالگی‌شان بودند تا اعدام شوند، هم‌اکنون با استناد به این قانون می‌توانند از قصاص تبرئه شوند.
خانم طهماسبی اما نگران آن چیزی است که برخی قضات به عنوان "حق اولیای دم در قصاص" از آن یاد می‌کنند. وی می‌گوید اگر قانون در این زمینه به اندازه کافی گویا نباشد، قاضی می‌تواند با استناد به این "حق" صدور حکم قصاص برای نوجوان مرتکب قتل را مجاز بداند.
طبق قانون قبلی نیز صدور حکم اعدام برای کودکان کمتر از ۱۸ سال ممنوع بود اما درباره قصاص استدلال می‌شد که قصاص با اعدام فرق دارد و حق اولیای دم است و نمی‌توان از آن گذشت.

قانون جدید، صدور حکم سنگسار برای زنای محصنه را حذف کرده اما حقوقدانان می‌گویند این به معنای حذف کامل این مجازات نیست قانون جدید، صدور حکم سنگسار برای زنای محصنه را حذف کرده اما حقوقدانان می‌گویند این به معنای حذف کامل این مجازات نیست

حذف مجازات سنگسار
طبق ماده ۲۲۵ قانون جدید مجازات اسلامی، مجازات سنگسار برای جرم "زنای محصنه" یعنی رابطه کامل جنسی بین زن و مرد همسردار حذف شده است. اما از آنجا که حکم سنگسار حد شرعی است، امکان استفاده قضات در این مورد از اصل ۱۶۷ قانون اساسی وجود دارد.
اصل ۱۶۷ قانون اساسی می‌گوید: «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدون بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر حکم را صادر کند و نمی‌تواد به بهانه سکوت یا نقض یا اجمال یا تعارض قوانین مدون از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتنااع ورزد».
بر اساس این اصل قانون اساسی اگر جرمی مستحق حدود الهی روی دهد و در قانون به آن اشاره نشده باشد، قاضی می‌تواند با مراجعه به فتوای فقیه برای آن حکم شرعی صادر کند.

آسیه امینی، کنشگر کمپین مبارزه با سنگسار، به دویچه‌وله می‌گوید حذف حکم سنگسارهم وجه مثبت دارد و هم منفی. او جنبه مثبت قانون جدید را این‌ گونه بیان می‌کند: «نمایندگان مجلس در حقیقت دارند مسئولیت صدور این حکم را از دوش قانون بر می‌دارند. سنگسار یک حکم شرعی است که در ایران جنبه قانونی پیدا کرده ولی با حذف این قانون، مسئولیت قانونی این حکم شرعی برداشته شده است».
وی اصل ۱۶۷ قانون اساسی را مسبب نکته منفی‌ای می‌داند که او برای این قانون جدید قائل است. خانم امینی به احکام اجراشده‌ی سنگسار در ایران اشاره می‌کند که همگی با اصرار قاضی بر اجرای حدود الهی عملی شده‌اند.
آسیه امینی به حکم اجرا‌شده‌ی سنگسار در قزوین در سال ۱۳۸۵ اشاره کرده و می‌گوید: «قاضی مسئول آن پرونده به صراحت می‌گفت طبق آیین دادرسی کیفری من مسئولیت دارم که در مورد این حکم کوتاه نیایم و احدی نمی‌تواند مانع من برای اجرای این حکم شود».
در حقیقت قانون جدید اگرچه مسئولیت قانونی را از قضات سلب کرده ولی راه شرعی را برای آنان باز گذاشته است. خانم امینی ترجیح می‌دهد به جای واژه «حذف مجازات سنگسار» از واژه «سکوت قانون» در مورد مجازات زنای محصنه استفاده کند. به نظر وی قانون در این مورد سکوت کرده و مسئولیت را بر گردن قاضی و مجتهد گذاشته است.
مهناز پراکند نیز با آسیه امینی هم‌عقیده است. او می‌گوید: «اصل ۱۶۷ قانون اساسی همه این‌ها را دربرمی‌گیرد. یعنی این اصل باید از بین برود. تا وقتی این اصل وجود داشته باشد، ما اگرچه زنای محصنه را به‌عنوان جرم در قانون پیش‌بینی نکرده باشیم، اما قاضی با استناد به اصل ۱۶۷ می‌گوید زنای محصنه جرمی‌ست که از نظر شرع و از نظر فقه اسلام جرم تلقی شده و برایش مجازاتی هم تعیین شده و قاضی می‌تواند با توسل به این اصل برای آن حکم صادر کند».

قانونی در مجموع بهتر از قبل
علیرغم تمامی نقاط ضعف ذکرشده در قانون جدید مجازات اسلامی اما کارشناسان معتقدند در مجموع این قانون قدم‌هایی را به سوی بهبود برداشته است. این که سن مسئولیت کیفری عملا برای دختران هم به ۱۵ سال رسیده، این که کودکان کمتر از ۱۸ سال هرچند به صورت مشروط از قصاص و اعدام معاف هستند و اینکه مجازات سنگسار برای زنای محصنه لااقل مسکوت گذاشته شده، همگی قدم‌هایی هستند که می‌توانند قانون جزای ایران را هرچند آرام و مورچه‌وار به سمت قوانین بین‌المللی پیش ببرند. به تاکید کارشناسان چنین مسیری مستلزم تکمیل و تعمیق اصلاحاتی است که اینک به قانون جزای جدید راه یافته تا آن را بیش از پپش با مبانی حقوق بشر و داوری‌های مدرن قضایی دمساز کند.
میترا شجاعی


رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ، معاون رئیس‌جمهوری و رهبر آینده چین در کاخ سفید دیدار کرد. باراک اوباما از این کشور خواست تا از قوانین تجارت جهانی پیروی کند و به حقوق بشر احترام بگذارد.
باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری آمریکا در دیداری که روز سه‌شنبه (۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن) با شی جین پینگ، معاون رئیس‌جمهور و رهبر آینده چین، در کاخ سفید داشت، با اشاره به «پیشرفت‌های چشمگیر» چین اظهار داشت که قدرت و رفاه بیشتر به معنای «مسئولیت‌پذیری بیشتر» پکن است.
آقای اوباما گفت، آمریکا تمایل دارد تا همکاری‌های خود را با چین ادامه دهد تا به این ترتیب «از رعایت قوانین سیستم جهانی تجارت از سوی هر دو طرف اطمینان خاطر یابد».
یکی از نکات اختلاف‌برانگیز میان آمریکا و چین ارزش پایین یوآن، واحد پولی چین است که واشنگتن آن را به عنوان برتری ناعادلانه‌ی پکن در بازارهای جهانی محکوم می‌کند. این امر موجب شده است تا نمایندگان کنگره آمریکا خواستار اعمال تعرفه بر روی محصولات چینی شوند.
به همین منظور باراک اوباما از ایجاد یک نهاد جدید به منظور بررسی رعایت قوانین تجاری به ویژه از سوی چین خبر داده است.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با زیر فشار گذاردن چین در مورد لزوم رعایت حقوق بشر بدون انتقاد مستقیم از چین تلویحا اشاره کرد: «در مورد مسائل مناقشه‌برانگیز نظیر حقوق بشرهمچنان بر امری که برای ما قابل اهمیت است، تأکید داریم و آن به رسمیت‌شناختن تلاش ‌و حقوق تمامی انسان‌هاست.»
آقای شی نیز در پاسخ به انتقادات غیرمستقیم آمریکا اظهار داشت که چین در ۳۰ سال گذشته ‌«پیشرفت‌های چشمگیری» را در زمینه حقوق بشر داشته است اما با این همه «همیشه جا برای بهبود وجود دارد». او همچنین افزود که چین آماده است تا با آمریکا و دیگر کشورها گفت‌وگوهای سازنده‌ای در این زمینه داشته باشد.
"قدرت و پختگی" در مناسبات دو طرف
معاون ریاست‌‌جمهوری چین پیش‌تر با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا دیدار کرده بود.
آقای بایدن روابط پکن و واشنگتن را، به‌رغم اختلاف‌نظرهای طرفین «یکی از مهم‌ترین روابط دو جانبه در جهان» توصیف کرده و گفت‌وگوهای دوستانه را نشانه "قدرت و پختگی" در این مناسبات خوانده بود.
شی جی پینگ، معاون ریاست‌‌جمهوری چین در دهه‌ی ۱۹۸۰ مدتی را برای تحصیل در ایالت آیوا سپری کرده و دختر وی نیز هم‌اینک در دانشگاه هاروارد مشغول تحصیل است.
دومین دوره‌ی پنج‌ساله ریاست‌جمهوری هو جین تائو در سال ۲۰۱۳ به پایان می‌رسد و کمیته مرکزی حزب کمونیست چین هم‌‌اینک در حال آماده‌سازی زمینه‌ها برای تغییر رهبری در این کشور است.
انتظار می‌‌‌‌رود که شی جی پینگ در کنگره آتی حزب در پاییز سال جاری به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی چین معرفی شود و به این ترتیب رهبری این کشور را در دست گیرد.


وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اسرائیل تصمیم خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را هنوز نهایی نکرده است. لئون پانه‌تا پیش‌تر احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه ایران را در ماه آوریل، مه یا ژوئن بالا دانسته بود.
لئون پانتا٬ وزیر دفاع آمریکا‌، روز سه‌شنبه (۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن) اعلام کرد به اعتقاد او اسرائیل هنوز برای حمله نظامی به ایران با هدف خنثی‌سازی تهدیدات هسته‌ای احتمالی از سوی جمهوری اسلامی٬ تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ آقای پانتا همچنین در پاسخ به پرسش‌ها در مورد زمزمه‌هایی که پیرامون حمله احتمالی اسرائیل به ایران در بهار سال آینده مطرح شده گفت که در این‌باره چنین نظری ندارد.
وزیر دفاع ایالات متحده که در نشستی با کمیته امور تسلیحاتی سنا حضور یافته بود٬ پس از آن‌که توسط برخی از سناتورها تحت فشار قرار گرفت تا مواضع و ارزیابی‌های خود را به‌صراحت اعلام کند٬ از پاسخ‌گویی روشن خودداری کرد٬ اما تلویحا گفت که موضع او با آنچه به‌تازگی در رسانه‌ها اعلام‌شده متفاوت است.
یکی از ستون‌نویسان روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا در مقاله‌ای نوشته بود که لئون پانه‌تا احتمال وقوع حمله نظامی از سوی اسرائیل بر ضد ایران در "ماه آوریل٬ مه یا ژوئن" را بسیار بالا می‌داند٬ اما واکنش‌های آقای پانه‌تا در نشست با سناتورها نشان می‌دهد که او قریب‌الوقوع بودن حمله نظامی اسرائیل را چندان محتمل نمی‌داند.
لئون پانه‌تا گفت که کشورش با اسرائیل و جامعه‌جهانی درباره تهدیدات ایران اشتراک نظر دارد و در این زمینه منافع مشترکی هم وجود دارد: «ما به‌روشنی اعلام کرده‌ایم که اجازه تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای را به ایران نخواهیم داد. ما به‌صراحت گفته‌ایم که اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهیم داد و با قاطعیت تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی باید از صدور تروریسم و تضعیف دولت‌های دیگر دست بردارد.»
وزیر دفاع آمریکا بار دیگر با تاکید بر ضرورت حفظ اتحاد در جامعه جهانی٬ تصریح کرد که ایالات متحده و جامعه جهانی گام‌های محکمی برای تشدید تحریم‌ها و افزایش بی‌سابقه فشار بر ایران برداشته‌اند.
باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا نیز اخیرا گفته بود که اسرائیل هنوز درباره واکنش نظامی به تهدیدات هسته‌ای از جانب ایران٬ تصمیم نهایی را نگرفته است.

اتهام دولت اسرائیل، تکذیب دولت ایران
در دو روز گذشته٬ پس از وقوع دو حمله تروریستی در مجاورت سفارت‌خانه‌های اسرائیل در دهلی و تفلیس٬ و نیز انفجاری در بانکوک٬ اسرائیل دولت ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول این حوادث معرفی کرد. دیپلمات‌های اسرائیلی هدف این حملات تروریستی بوده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی ایفای نقش در این اقدامات تروریستی را رد کرده‌اند.
مقامات جمهوری اسلامی دست داشتن در این اقدامات تروریستی اخیر را رد کرده‌اند
در انفجارهای تایلند یک ایرانی به‌شدت مجروح شد و پاهای خود را از دست داد و ساعاتی پیش خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که یک ایرانی دیگر نیز در ارتباط با همین حادثه بازداشت شده است. این شخص که قصد داشت بانکوک را به مقصد مالزی ترک کند٬ در فرودگاه پایتخت تایلند دستگیر شد.
وقوع این حملات چند روز پس از سال‌روز کشته‌شدن عماد مغنیه و عباس موسوی٬ از مقامات ارشد حزب‌الله لبنان٬ شبهات پیرامون نقش جمهوری اسلامی و بازوی نظامی‌اش در لبنان در این حوادث را تقویت کرده است.
حالا تنش‌ها میان ایران و اسرائیل به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته و با تندتر شدن آهنگ وقوع حوادث٬ ناظران نسبت به احتمال برافروخته شدن آتش درگیری میان این دو کشور هشدار می‌دهند.



ازبهار عربی تا خزان آرزوهای جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی در یک سال گذشته اصرار عجیبی داشته که آنچه را در برخی کشورهای عربی به وقوع پیوسته، بیداری اسلامی بنامد. عوامل رسانه ای او هم بر این ادعا پافشاری می کنند که تحولات آزادیخواهانه آن کشورها متأثر از انقلاب اسلامی ایران بوده است.
البته تا چندی قبل، تنها مدعای سران جمهوری اسلامی و رسانه های ایشان این بود که انقلاب اسلامی ایران، الگوی تحرکات مردمی در کشورهای عربی بوده است. اما تجمع چند روز قبل عده ای از شهروندان کشورهای انقلاب زده در دفتر رهبر جمهوری اسلامی و نمایش “چشمان اشک الود” و ‌”دستان مشت کرده” آنها، تئوری پردازان “بیداری اسلامی” را وارد فاز جدیدی کرده است.
رسانه های رسمی حکومت اسلامی مرتبا بر این سخن پافشاری می کنند که “بیداری اسلامی، سراسر منطقه از بحرین و یمن تا تونس و لیبی را فراگرفته و مردم آن کشورها، انقلاب اسلامی به رهبری امام خامنه ای را الگوی خویش قرار داده اند".
نباید گمان کرد تغییر نام “بهار عربی”‌ به “بیداری اسلامی” و ادعای “علاقمندی و پیروی اکثریت آزادیخواهان منطقه از رهبر جمهوری اسلامی”، تنها نوعی توهم یا بخشی از تملق گویی های رایج در فضای رسانه ای ایران است، بلکه تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی پیرامون بهار عربی، بازتاب دهنده ایده لزوم تبعیت همه مسلمانان از ولی فقیه است.
آقای خامنه ای خود را "ولی امر مسلمین جهان" می داند و شاید گمان می کند که رسانه های استکباری، مانع از رسیدن “پیام های نجات بخش” او به مردم منطقه شده اند و اگر این پیام ها بارها برای انقلابیون عرب تکرار شود آنگاه “عاشقان بیداری اسلامی"، زیر پرچمی که رهبر جمهوری اسلامی برافراشته، قرار خواهند گرفت و از انحراف بیداری اسلامی به طرف بهار عربی، جلوگیری خواهند کرد.
نخستین نشانه ها از این توهم دردسر ساز، در روز پانزدهم بهمن ماه ۸۹ آشکار شد. در آن روز، آقای خامنه ای که سخنران خطبه های نماز جمعه تهران بود، خطبه ای به عربی قرائت کرد و در هشت بند، رهنمودهایی در اختیار علما، دانشگاهیان، نظامیان و جوانان انقلابی مصرگذاشت. او به زعم خود با ایراد این خطبه ها، به دنبال آن بود تا انقلابی که به ادعای رهبر جمهور اسلامی، یک حرکت اسلامی بود زودتر به پیروزی برسد.
ساعاتی پس از این اظهارات، رهبران گروه اسلامی اخوان المسلمین در مصر، با صراحت اعلام کردند که تحرک مصری ها را یک انقلاب اسلامی نمی دانند. اما این موضع گیری صریح، در کمیت و کیفیت ادعاهایی که مقامات جمهوری اسلامی مطرح می نمودند تغییری ایجاد نکرد. حتی چندی بعد از آن، رسانه های حکومتی ایران، نامه ای را از قول مسلمانان بحرینی منتشر کردند که در بخشی از آن آمده بود: «هر طور که صلاح می دانید‪ ‬ما مقلدان و فرزندان خود در بحرین را یاری دهید. سخنرانی عربی جنابعالی در خصوص‪ ‬انقلاب مصر، برادران مصری ما را منصور گردانید و موجب توفیق و نصرت آنان شد».
با برگزاری انتخابات در تونس و اعلام پیروزی اسلامگرایان، بار دیگر ماشین تبلیغاتی جمهوری اسلامی، فعال شد تا ادعا کند که تحولات در کشورهای آزاد شده عربی، در همان روندی است که توسط آقای خامنه ای رهبری می شود.
این در حالی بود که چهره های منتخب مردم در آن کشورها، ضمن اسلامگرایی آشکار و علنی، تلاش می کردند فاصله دیدگاه های خود با گفتمان غالب بر جمهوری اسلامی را به اطلاع رأی دهندگان در داخل همان کشورها و ناظران نگران در سایر کشورها برسانند.
تأکید مکرر بر عدم الزام شهروندان به اجرای احکام شرعی و اظهار علاقه به الگوی ترکیه و مالزی، دو نشانه ای بود که کاندیداهای عضویت در نهادهای انتخابی یا منتخبان مردم در کشورهای تازه رها شده از دیکتاتوری، برای نشان دادن تفاوت خود با حاکمان ایران، ارائه می کردند.
اما سران و رسانه های حکومت ایران، همچنان ترجیح می دادند “بهار عربی”‌را با عبارت “بیداری اسلامی” ‌جایگزین و این ادعا را مطرح نمایند که سقوط دیکتاتورها در کشورهای عربی، موضع جمهوری اسلامی را در برابر دشمنان یا مخالفان منطقه ای و جهانی آن، تقویت می کند.
تداوم این اصرار، علیرغم تکرار مواضع روشن جناح های پیروز در انتخابات مصر وتونس، ثابت کرد که رهبر جمهوری اسلامی و یاران او بیش از آن که به بازتاب سخنان خود درمیان ملت های آزاد شده عرب بیندیشند به فکر بهره برداری تبلیغاتی در میان ایرانیانی هستند که با اوج گیری بهار عربی، به امید تازه ای برای آزادی ایران، دست یافته اند. به عبارت دیگر، نظام اسلامی به دنبال القای این نکته بود که روند تغییرات در کشورهای عربی، نه تنها موجب تقویت موضع مخالفان حکومت ایران نخواهد شد، بلکه بر تعداد حاکمان همفکر با رهبر جمهوری اسلامی در منطقه می افزاید و از این طریق، فشارهای وارده بر نظام ولایت فقیه کاهش خواهد یافت.
اما تغییرات در کشورهای عربی به گونه ای پیش رفت که نه تنها آرزوهای سران نظام جمهوری اسلامی، همراهان و خریدارانی پیدا نکرد، بلکه در حال حاضر، جدی ترین مخالفت ها نسبت به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی توسط سران همان کشورهایی بیان می شود که پیروزی اسلام گرایان در آنها موجب خوشحالی مقامات جمهوری اسلامی شده بود.
این وضعیت به خصوص در موضوع سوریه قابل مشاهده است که برای نظام ولایت فقیه جنبه مرگ و زندگی دارد. درست در همان روزی که رهبر جمهوری اسلامی به تحلیل پیروزی اسلامگرایان در تونس پرداخت دولت اسلامی تونس، به عنوان نخستین کشور عربی، دستور اخراج سفیر سوریه را صادر کرد. پیش از آن هم دولت مصر، میزبانی جلسه ای را به عهده گرفته بود که هدف آن، ایجاد هماهنگی میان مخالفان بشار اسد دیکتاتور سوریه بود.
البته ایستادگی "اسلامگرایان تازه به قدرت رسیده” در برابر اصلی ترین متحد منطقه ای آقای خامنه ای، تنها ناکامی او در روند تغییرات اخیر نبوده است. حاکمان جدید در منطقه به خوبی می دانستند موضوع فلسطین و اسرائیل، یکی از حساسیت ها و نگرانی ها برای بسیاری از مردم منطقه است و سران جمهوری اسلامی با آگاهی از همین نگرانی ها، توجه ملت ها را به خود معطوف و برخی گروه های حامی فلسطین را به طرف خود جلب کرده اند.
بر همین اساس، اسلامگرایانی که به تازگی در کشورهای منطقه به قدرت رسیده اند رفتار غیر مدبرانه و گاه انفعالی اسلاف خویش در مقابل اسرائیل کنار گذاشتند تا سران نظام جمهو ری اسلامی دیگر نتوانند از این موضوع بهره برداری تبلیغاتی کنند. نتیجه این تدبیر، آن شد که گروه حماس به عنوان نزدیک ترین تشکل فلسطینی به جمهوری اسلامی، به ناگاه تغییر رویه داد.
در نخستین گام، خالد مشعل که تا چندی پیش در سوریه سکونت داشت دست در دست وزیر خارجه قطر به اردن رفت. این سفر، دو پیام شفاف برای ایران داشت. نخست نزدیکی حماس به دولت قطر که در ماههای اخیر سردمدار مخالفت با سوریه بوده است و دوم، ترجیح اردن به عنوان یکی از ناهماهنگ ترین کشورهای عرب به ایران بر سوریه.
اندکی بعد از این سفر، گروه حماس موافقت خود را با همکاری با محمود عباس و گروه فتح اعلام کرد؛ همان گروهی که که در سالهای اخیر، دشمنی دو طرفه میان آن گروه و حکومت جمهوری اسلامی وجود داشته است.
در یک کلام، رهبر جمهوری اسلامی تلاش وافری داشت که “بهار عربی” را “بیداری اسلامی” بنامد، اما اکنون شرایطی ایجاد شده است که شاید سران نظام اسلامی دیگر نتوانند حتی شعارهای خود در مورد وابستگی و تأثیر پذیری تحولات در کشورهای عربی به انقلاب ایران را تکرار و از این طریق، مخالفان داخلی و خارجی خویش را مرعوب سازند.
اکنون می توان حدس زد که "بهار عربی" به جای آنکه آرزوی رهبر جمهوری اسلامی برای تحقق شعار “بیداری اسلامی” را محقق سازد، امید اغلب ایرانیان برای فرا رسیدن "خزان شعارهای توخالی و هزینه ساز سران حکومت اسلامی” را بر آورده خواهد ساخت.




کریستوس پاپوتسیس، وزیر نظم عمومی یونان، گفته است که دولت آن کشور تلاش "فوق العاده ای" کرده است که خواسته های ریاضت اقتصادی مد نظر دیگر کشورهای عضو حوزه یورو را اعمال کند.
او، پس از این که اعلام شد جلسه اتحادیه اروپا در بروکسل در خصوص اعطا یک وام اضطراری به یونان لغو شده است، گفت که اینک بر عهده اروپا است که مسوولانه عمل کند.
ژان کلود یونکر، ریسس گروه کشورهای عضو واحد پولی یورو در درون اتحادیه اروپا، گفته است که دولت یونان نشان نداده که به اعمال سیاست ریاضت اقتصادی پایبند است.
اتحادیه اروپا در قبال پرداخت یک وام اضطراری معادل 130 میلیارد یورو از یونان خواسته است که علاوه بر کاهش هزینه های توافق شده فعلی، معادل 325 میلیون یورو دیگر نیز از بودجه عمومی دولت بکاهد.
دولت یونان برای بازپرداخت دیونی که سر رسید آنها در ماه آینده میلادی است، نیاز به دریافت وام اضطراری از اتحادیه اروپا دارد.
وزیر نظم عمومی یونان پس از یک جلسه هیات دولت گفت که یونان هر چه از دستش بر می آمده انجام داده است و "مردم تحمل فشار بیشتری را ندارند."
آقای پاپوتسیس گفت "دولت دارد تلاش فوق العاده ای انجام می دهد و ما اکنون به نهایت توان نظام اجتماعی و اقتصادی خود رسیده ایم. از اینجا به بعد را باید اتحادیه اروپا مسوولیت بپذیرد."
این در حالی است که ژان کلود یونکر دیروز گفته بود که هنوز در چند زمینه باید کار فنی با دولت یونان انجام پذیرد. او گفته است که وزیران دارایی کشورهای اروپایی از رهبران احزاب یونانی تاییدیه ای مبنی بر توافق آنها با برنامه ریاضت اقتصادی مصوب دولت و پارلمان یونان، دریافت نکرده اند.
رهبران اتحادیه اروپا در ماه اکتبر گذشته (چهار ماه پیش)، پرداخت وام اضطراری به یونان را به اعمال سیاست ریاضت اقتصادی و تغییر ساختار اقتصاد در آن کشور منوط کرده بودند.
تغییرات مورد نظر اتحادیه اروپا، پس از تایید شدن توسط هیات دولت، روز یکشنبه گذشته در میان شورشهای خیابانی در یونان به تصویب مجلس آن کشور نیز رسید.
بر اساس یک گزارش رسمی که دیروز (سه شنبه) منتشر شد، اقتصاد یونان از سال 2007 دچار رکود بوده است.




باراک اوباما و شی جین‌پینگ
شی جین پینگ معاون رئیس جمهوری چین که انتظار می رود رهبر این کشور شود، در سفری به واشنگتن از سابقه حقوق بشر کشورش دفاع کرده است.
آقای شی روز سه شنبه در جریان مراسم نهار در وزارت خارجه آمریکا گفت که چین در ۳۰ سال اخیر دستاوردهای "عظیمی" در زمینه حقوق بشر داشته اما افزود "البته همیشه جا برای بهبود هست."
به گفته مقام ها آقای شی و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره تجارت و مساله واحد پولی و همچنین موضعگیری چین در قبال بحران سوریه گفتگو کردند.
آقای اوباما در دیدار با شی جین پینگ همچنین گفت "حیاتی" است که واشنگتن روابط قوی با پکن را حفظ کند.
آقای شی هم گفت امیدوار است که دیدارش تفاهم و دوستی متقابل میان دو قدرت را تقویت کند.
انتظار می رود که آقای شی، ۵۸ ساله، جانشین هو جین تائو رئیس جمهوری فعلی این کشور شود. آقای جین تائو باید امسال از رهبری حزب کمونیست و در سال آینده از ریاست جمهوری بازنشسته شود.
آمریکا و چین بر سر تجارت، واحد پولی و حقوق بشر اختلاف نظر دارند. ماه گذشته وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه توسط چین - و روسیه - باعث خشم مقام های آمریکایی شد.
آقای شی که تا پایان هفته در آمریکا خواهد بود گفت "تبادل نظری بی پرده" در زمینه حقوق بشر با جو بایدن، همتای خود، و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا داشته است.
او گفت: "من تاکید کردم که چین طی سی و اندی سال قبل از زمان اصلاحات و گشایش، دستاوردهای عظیم و قابل تشخیصی در زمینه حقوق بشر داشته است."
او اضافه کرد: "البته وقتی نوبت به حقوق بشر می رسد، همیشه جا برای بهبود هست."
اظهارات او مشابه نقطه نظرهای یک سال قبل هو جین تائو رئیس جمهوری چین در جریان سفر به واشنگتن است.
سفر آقای شی همزمان با نگرانی ها در مورد سرکوب تظاهرات در تبت توسط حکومت چین صورت می گیرد. فعالان حقوق بشر هنگام ورود معاون رئیس جمهوری چین، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.
کیم غطاس خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید که برخورد آقای اوباما در این دیدار گرم اما قاطع بود.
واشنگتن در مورد آنچه شیوه های غیرعادلانه و همچنین دستکاری ارزش یوان می داند بر پکن فشار آورده است.
آقای اوباما روز سه شنبه گفت: "ما خواهان کار با چین برای اطمینان از این هستیم که وقتی نوبت به نظام اقتصاد جهانی می رسد همه به قوانین مسیری که در آن حرکت می کنیم احترام می گذارند. این شامل اطمینان از یک جریان متوازن تجاری نه فقط میان آمریکا و چین بلکه در همه جهان است."
آقای اوباما افزود: "در مورد مسائل حیاتی مثل حقوق بشر همچنان تاکید خواهیم کرد که به اهمیت شناسایی آرزوها و حقوق همه مردم اعتقاد داریم."
او همچنین از افزایش همکاری اقتصادی با آمریکا تمجید کرد و گفت همه مسائل باید از طریق گفتگو حل شود "نه حفاظت گرایی".
شی جین پینگبه گفته یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشد، آقای اوباما به طور خصوصی به آقای شی گفت که از وتوی قطعنامه سوریه توسط چین مایوس است.

طلوع سیاسی 

معاون رئیس جمهوری چین در ادامه روز سه شنبه در پنتاگون با لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد.آقای شی و آقای پانه تا در آغاز دیدار کمی صحبت کردند اما به سوالات خبرنگاران پاسخ ندادند.آقای بایدن که سال گذشته برای آشنایی با همتای چینی خود به پکن رفته بود، در این سفر رسما میزبانی از آقای شی را بر عهده دارد.سفر آقای شی جین پینگ زمانی انجام می شود که تنش‌ها بین ایالات متحده آمریکا و چین در جبهه‌های مختلفی رو به افزایش است.در برخورد با بحرانهای اخیر خاورمیانه نیز دو کشور در نقطه مقابل هم قرار داشته‌اند.

آقای شی پیش از سفر به آمریکا در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست گفت که تجربه ۴۰ سال اخیر نشان می دهد که روابط خوب دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا به نفع هر دو کشور است.
آقای شی درباره ناخرسندی آمریکا از "پایین نگه داشتن ارزش پول چین در برابر دلار" می‌گوید که کشورش در این زمینه "قدم‌های موثری" برداشته است.
او در عین حال گفته که امیدوار است آمریکا به خواسته‌های مشروع کشورهای آسیایی احترام بگذارد.
آقای شی رسما ً در ۱۸ اکتبر سال گذشته میلادی به سمت قائم مقام کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد، سمتی که هو جین تائو، رئیس جمهور فعلی چین تا پیش از رسیدن به مقام دبیر کلی حزب کمونیست و متعاقبا ً کسب مقام ریاست جمهوری در اختیار داشت.
با این انتصاب، انتظار می رود که شی جین‌پینگ ۵۸ ساله، در سال جاری میلادی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب شود و سال آینده کرسی ریاست جمهوری را به دست آورد.
از ماه‌ها پیش، طلوع ستاره اقبال سیاسی آقای شی توجه رسانه های غربی را هم به خود جلب کرده است، تا جایی که ماهنامه بریتانیایی New Statesman آقای شی را در رتبه چهارم بانفوذترین مردان جهان قرار داده است.
در راستای تلاش چین برای جلب دوستی مخاطبان جهانی که به "دیپلماسی لبخند" مشهور است، آقای شی قرار است به ایالت آیوا هم سری بزند، جایی که او ۲۷ سال پیش، هنگامی که یک مقام معمولی دولت چین بود، به آن سفر کرده بود.
شهر لس آنجلس در ساحل شرقی آمریکا نیز در دستور سفر آقای شی قرار دارد.



بازی خطرناک اوباما با ايران

به نوشته نشريه آمريکايی نيوزويک و پايگاه خبری معتبر آمريکايی «ديلی بيست»، تامير پاردو، رييس موساد اسرائيل، در سفر دو هفته پيش خود به واشينگتن در جستجوی پاسخی برای اين پرسش بوده است که اگر اسرائيل خود به تنهايی به حمله به تأسيسات هسته ای ايران اقدام کند، آمريکا چه عملکرد و واکنشی نشان خواهد داد.
  نشريه آمريکايی نيوزويک دوشنبه بيست و چهارم بهمن، در گزارشی مشروح زير عنوان «بازی خطرناک اوباما با ايران»، بخشی از نبرد هيجان انگيز قدرت نمايی پشت پرده ميان اسرائيل و آمريکا را بر سر مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران منتشر کرده است.

نيوزويک و «ديلی بيست» می نويسند که آخرين ديدار تامير پاردو از پايتخت آمريکا (که به طور اتفاقی از سوی اعضای سنای اين کشور فاش شد)، برای «سنجيدن نبض» دولت اوباما در ارتباط  با قضيه ی پرالتهاب مقابله با طرح های اتمی ايران بود.
  يکی از مقامات آمريکايی که در گزارش نيوزويک مورد استناد قرار گرفته است، مدعی است که تامير پاردو از جمله در ديدارهای خود پرسيد: «آيا شما (آمريکا) آماده حمله هستيد؟ آيا بعداً اين کار را می کنيد؟ اگر در هر حال اسرائيل خودش اين کار را انجام دهد، نظر شما چيست؟»  به نوشته نيوزويک، اسرائيل ديگر بخش بزرگی از برنامه های نظامی خود را با آمريکا در ميان نمی گذارد و لذا، بر اساس ارزيابی نيوزويک، ممکن است که همين پنهان کاری موجب بيان سخنان اخير لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا شد؛ او گفته بود که ممکن است اسرائيل تا ماه ژوئن (تير ماه) به ايران حمله کند.

نيوزويک با استناد به منابعی نيز که اسرائيلی توصيف شده اند، بدون ذکر نام آنها، نوشته است که اسرائيل از آمريکا تضمين هايی درخواست کرده است که اگر تحريم ها عليه ايران ناکام شود و آيت الله خامنه ای مسير برنامه هسته ای ايران را تغيير ندهد و در پی آن اسرائيل به سوی عملی کردن برنامه نظامی پيش برود، اسرائيل می خواهد که قدرت نظامی آمريکا را بعد از شروع يک حمله در کنار خود داشته باشد ولی برای آغاز برنامه نظامی حتی نيازی نداشته باشد که آمريکا را پيشاپيش از اين امر آگاه نمايد.

گزارش نيوزويک همچنين با استناد به کسانی که آن ها را عوامل پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، توصيف می کند، به آنچه که «پنهان کاری» و «چشم برهم نهادن» آمريکا در برابر اقدامات منتسب به اسرائيل در قتل کارشناسان برنامه هسته ای ايران می نامد، می پردازد.

نيوزويک در اين زمينه می نويسد حتی پيش از سفر پاردو به واشينگتن، «نبرد سايه ها» با برنامه اتمی ايران، نظر به بروز اختلافات ميان آمريکا و اسرائيل بر سر «رويکردها و راهبردهای مقابله» شدت گرفته و پيچيده شده بود و از جمله آمريکا با کشتن مهره هايی در برنامه هسته ای ايران مخالف بوده است.

نيوزويک توضيح می دهد که اقدام هوايی برای کشتن افرادی (آنگونه که آمريکا در افغانستان، پاکستان، بخش هايی از خاورميانه و حتی سرزمين های ديگر انجام می دهد)-«عمليات جنگی» محسوب می شود و «قانونی» لحاظ می گردد.

يک مقام آمريکايی در اين زمينه گفته است: «اسرائيلی ها هدف های متحرک را مورد ضربه قرار داده اند و ما تنها در برخی از عمليات غير متحرک با اسرائيلی ها بوده ايم». اين گفته مبهم را نيوزويک به نقل از يک عضو پنتاگون بازتاب داده است
در هر حال، نيوزويک با استناد به يک مقام «بلند پايه اطلاعاتی» آمريکا می نويسد که دو کشور در هر آن چه که در ارتباط با سوء قصدها و «تصادفات» سال های گذشته در ايران بوده است، اين بازی را دنبال کرده اند: «اسرائيلی ها بيان نمی کنند؛ و آمريکا نمی خواهد چيزی بشنود» (از تو نگفتن، از ما نشنيدن).

اين مقام اطلاعاتی آمريکا افزوده است که «ما مواردی را کنترل می کنيم تا بفهميم که اطلاعاتی که آن را با اسرائيلی ها سهيم شده بوديم، برای اموری که از نظر قوانين آمريکا غير قانونی است، به کار نرفته باشد و لذا،  در بيان آنچه که با اسرائيلی ها سهيم می شويم، همواره محتاط  بوده ايم و اسرائيلی ها خودشان به خوبی می دانند که چرا (اين احتياط  را نشان می دهيم).»

اين مقام پنتاگون از جمله گفته است که آمريکا عامدانه تصاوير ماهواره ای حساس و برخی آگاهی های ديگر را از اسرائيل پنهان می کند؛ اموری که «می توانست کمک مهمی برای اسرائيل باشد.»

به نوشته نيوزويک، در زمان رياست جمهوری جرج بوش، همکاری های نزديکی ميان اسرائيل و آمريکا در مقابله با برنامه هسته ای ايران انجام می شد که مهم ترين آنها، فروش تجهيزات نامناسب و لطمه ديده يا مجهز به برنامه های نرم افزاری جاسوسی برای رد گيری مکان آزمايشگاههای هسته ای پنهانی اتمی ايران و يا لطمه رساندن به اين طرحها بود؛ فروش هايی که توسط  مأمورانی که به قالب فروشنده تجهيزات در بازار سياه در آمده بودند، انجام می شد.

نيوزويک به همکاری ها در توليد برنامه های نرم افزاری («بد افزارها») نيز در چارچوب نبرد سايبری و وارد کردن ويروس، با هدف از کار انداختن سانتريفيوژهای غنی کننده اورانيوم ايران اشاره می کند و می نويسد که با روی کارآمدن اوباما، در حالی که مأموران ارشد آمريکايی درگير در اين طرح ها نمی خواستند که اين شيوه ها قطع شود و بويژه سيا از اين که «سرمايه های مهمش در ايران از بين برود» نگران بود، اما دولت اوباما در صدد تجديد نظر در اين برنامه ها برآمد.

نيوزويک می گويد که با روی کارآمدن اوباما، استيو کاپس، مرد شماره دو سيا و ژنرال جيمز کرات رايت، مرد شماره دو ستاد نيروهای مسلح آمريکا نزد تام دانيلون، از مشاوران ارشد امنيتی اوباما (کسی که بعداً به عنوان مشاور امنيت ملی اوباما نيز منصوب شد و هنوز هم اين مقام را دارد) رفته و به او گفتند که برنامه های پيشين در ارتباط با برنامه هسته ای ايران بايد ادامه يابد و هنگامی که پاسخ کافی نگرفتند، ژنرال کرات رايت شخصاً نزد اوباما رفت.

نيوزويک توصيف می کند که «اوباما با دقت کامل به حرف های کرات رايت گوش سپرد؛ نگرانی اش را درک کرد؛ اما نگران بود که ادامه اين عمليات محرمانه ممکن است که به برنامه های خود او برای اولويت دادن گام های سياسی در برابر ايران لطمه بزند».
يکی از دستياران اوباما به نيوزويک گفته است «پرزيدنت تلاش کرد که آهنگ برنامه های محرمانه ما را کاهش دهد و نتيجه اين شد که ايرانی ها توانستند دوباره برنامه غنی سازی اورانيوم خود را با سرعت بيشتری از سر بگيرند» و سرانجام اوباما متقاعد شد که او بايد هر دو مسير را با هم ادامه دهد: اقدامات محرمانه به موازات گام های ديپلماتيک، به گونه ای که اوباما به دستيارانش گفت: «اقدام موفق در لطمه زدن به برنامه هسته ای ايران، فرصت و بخت بيشتری به ما برای پيشبرد اقدامات سياسی مان می دهد.»

در زمينه «سکوت اسرائيلی ها» در قبال رويکردهای اوباما در برابر ايران، مقامات اسرائيلی که در گزارش نيوزويک مورد مصاحبه قرار گرفته اند، تنها گفته اند که از «تغيير مثبت» اخير در ديدگاههای رييس جمهوری آمريکا خشنود هستند و بيان او در قياس با سال گذشته بسيار تغيير کرده است.

نيوزويک به نقل از يکی از عوامل اسرائيلی که او را از «دايره نزديکان نتانياهو»، نخست وزير اسرائيل، توصيف کرده است، نوشته است که «امروز وقتی شما به اوباما گوش می دهيد، اين احساس را داريد که اگر بدترين سناريو رخ دهد، آمريکايی ها آماده حمله هستند».
در هرحال، يکی ديگر از مقامات اسرائيلی به نيوزويک گفته است که «تنها با گذشت زمان است که تصوير روشن تر خواهد شد اما آمريکا در مسير تنازع (با ايران) است و احتمال ورودش به مقابله (نظامی) با ايران بيشتر می شود.»

همزمان با نشريه نيوزويک، پايگاه خبری معتبر آمريکايی «ديلی بيست» نيز تأکيد کرده است که سفر تامير پاردو به واشينگتن برای سنجيدن دولت اوباما در زمينه اين پرسش بوده است که آمريکا تا چه حد با يک حمله اسرائيلی مخالف است.

اين ها در حالی است که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در نماز آدينه ده روز پيش در تهران به آمريکا هشدار داد که در مسير تقابل نظامی با ايران نباشد و گفت «تهديد، آمريکا را به خطر می اندازد و عملی کردن تهديد، ده برابر بيشتر.»

روزنامه واشينگتن پست نيز يکشنبه در تفسيری نوشته بود که بوی جنگ خاورميانه را در بر گرفته است.




تايلند دو ايرانی را به بمبگذاری عليه اهداف اسرائيلی متهم کرد

پليس تايلند روز چهارشنبه دو ايرانی را به توطئه بمبگذاری عليه ديپلمات های اسرائيلی متهم کرد و همزمان اعلام شد که متهم سوم به مالزی فرار کرده است. اين اتهام جديد، فشارها را بر تهران به دليل اقدام عليه اهداف اسرائيلی تشديد کرده است.
تنش ها ميان ايران و اسرائيل در روزهای اخير پس از آن بالا گرفت که سه حادثه بمبگذاری در پايتخت های هند، گرجستان و تايلند به فاصله يک روز به وقوع پيوست و پای ايران به اين حوادث کشيده شد.
روز دوشنبه، کارکنان سفارت اسرائيل در هند و گرجستان هدف چند بمبگذاری قرار گرفتند که در جريان آن يک ديپلمات زن اسرائيلی در دهلی نو به شدت زخمی شد. روز سه شنبه نيز حادثه مشابهی در بانکوک پايتخت تايلند به وقوع پيوست.
پليس تایلند دو ايرانی را متهم کرده است که در اين بمبگذاری دست داشته اند. يکی از دو نفر به نام سعيد مرادی ۲۸ ساله، زمانی که قصد داشت نارنجکی را به سوی پليس پرتاب کند به دليل انفجار زودهنگام آن، دو پای خود را از دست داد.
وی هنگامی که در حال فرار از خانه ای بود که در آن انفجاری به وقوع پيوسته بود اقدام به پرتاب نارنجک کرد. دومين ايرانی محمد خزائی معرفی شده است که در فرودگاه بانکوک دستگير شده است.
يک مقام پليس تايلند متهم سوم را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته است که وی با هواپیما به مالزی فرار کرده و احتمالا هنوز در این کشور به سر می برد.
يک مقام امنيتی تايلند که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين سه ايرانی بخشی از يک تيم آدمکش بودند و قصد داشتند تا ديپلمات های اسرائيلی از جمله سفير اين کشور را ترور کنند.»
وی افزود: «آنها در صدد بودند تا در خودروی اين ديپلمات ها بمبگذاری کنند.»
گزارش ها حاکی است که مقاديری مواد منفجره و قطعات ساخت بمب در خانه اين افراد کشف شده است.
سوراپونگ توويچاکچايکول، وزير امور خارجه تايلند، در اين زمينه گفت: دو متهم اين حادثه به دليل استفاده از مواد منفجره غير مجاز و تلاش برای کشتن افسران پليس و مردم عادی تفهيم اتهام شده اند.
وی با بيان اينکه ما در حال حاضر نمی توانيم بگوييم که اين يک «اقدام تروريستی» بوده است، اظهار داشت: «اما اين حادثه شبيه تلاش های صورت گرفته برای ترور ديپلمات ها در هند است.»
مقام های اسرائيلی ايران را متهم کرده اند که در سازماندهی حملات عليه کارکنان سفارتخانه های اين کشور در گرجستان و هند در روز دوشنبه دست داشته است.
سيلوان شالوم، معاون نخست وزير اسراييل، روز سه شنبه پس از ديدار و گفت وگو با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد به رسانه ها گفت: «دولت ايران مدت هاست که می کوشد در سراسر جهان تهديدهايی را عليه تاسيسات اسراييلی و يهوديان عملی کند.»
اما رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، هر گونه دست داشتن جمهوری اسلامی در اين بمبگذاری ها را رد کرد و گفت که اين اتهام در چارچوب «جنگ روانی رژيم اشغالگر قدس عليه ايران» است.
وی افزود: «هدف اصلی رژيم اشغالگر قدس، پنهان ساختن چهره واقعی خويش در انجام اقدام های تروريستی به ويژه ترور دانشمندان جمهوری اسلامی ايران است.»
مقام های ايرانی از جمله حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، پيشتر تهديد کرده بودند که پاسخ محکمی به ترور دانشمندان ايرانی خواهند داد.
آقای مصلحی اواخر دی ماه با متهم کردن اسرائيل، آمريکا و بريتانيا به دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته ای ایران» گفت: «ما پاسخ محکمی به اين اقدامات خواهيم داد و همه‌ اين مجموعه‌ها اعم از انگليسی‌ها، آمريکايی‌ها، موساد و مجموعه‌های ديگری که با آنها همراهی می‌کنند، جواب قاطع و سنگين خواهيم داد.»




وزارت خارجه ایران شش سفیر اروپایی را در رابطه با تحریم‌ها احضار کرد

خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیران شش کشور اروپایی را در روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران احضار کرده است.
در گزارش های منتشره اعلام شده است که سفیران یادشده از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، پرتغال و هلند هستند.
ببه گزارش خبرگزاری مهر، این سفرا در روز چهارشنبه به صورت جداگانه با مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه دیدار می‌کنند و محور این دعوت، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران ذکر شده‌است.
هنوز مشخص نیست که آیا ایران خواستار توضیحات سفیران شش کشور اتحادیه اروپایی درباره جزئیات تحریم ها است، یا قرار است مراتب اعتراض تهران به تصویب این تحریم ها به آنها ابلاغ شود.
اتحادیه اروپا در ماه های اخیر و در پی افزایش نگرانی‌های کشورهای عضو آن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تحریم ها بر ضد تهران را تشدید کرده است.
وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به تازگی بر سر ممنوعیت هر گونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به این قاره به توافق رسیدند.
این مقامات همچنین موافقت کردند که همه دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کنند و هر گونه تجارت الماس، طلا و دیگر فلزات گرانبها با بانک مرکزی ایران و دیگر ارگان‌های دولتی ایران نیز ممنوع شود.
تحریم های جدید، اقتصاد ایران را با مشکلات عدیده‌ای به ویژه در زمینه پرداخت بهای کالای اساسی خریداری شده در بازارهای جهانی مواجه کرده‌است.
گزارش‌های دیگری حاکی است که در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا، بانک‌های بزرگ این اتحادیه معامله غلات با جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که ایران از واردکنندگان بزرگ ذرت در جهان به شمار می‌رود.
دعوت از شش سفیر اروپایی برای گفت‌وگو در وزارت خارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که وزیر نفت جمهوری اسلامی از «توقف قطعی» صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی به عنوان اقدامی «تلافی‌جویانه» در برابر تحریم خرید نفت از ایران خبر داده‌است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته‌است تا فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این خواست، برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده‌ است.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و به همین منظور با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار می‌دهد.
این در حالی است که تهران همواره تأکید کرده‌است فعالیت‌های هسته‌ای اش دارای ماهیت کاملا صلح‌آمیز است و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
رییس اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه، از دولت چین خواست با جدیت بیشتری جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای کند.




پانه تا: اسرائيل هنوز برای حمله به ايران تصميم نگرفته است

لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، روز سه شنبه گفته است، فکر نمی کند اسرائيل هنوز درخصوص  حمله احتمالی به ايران تصميمی گرفته باشد.
لئون پانه تا که در کميته امور تسليحاتی سنای آمريکا حاضر شده بود گفته است، چنين نظری ندارد که اسرائيل در بهار  آينده به ايران حمله خواهد کرد.
اين در حالی است که اوايل ماه فوريه روزنامه  واشینگتن پست در مقاله ای به نقل از آقای پانه تا نوشته بود که احتمالا حمله اسرائيل به ايران در بهار سال آينده صورت خواهد گرفت.
راجر ويکر، سناتور جمهوريخواه، روز سه شنبه از وزير دفاع آمريکا پرسيد: «بنابراين شما فکر نمی کنيد که احتمالا اسرائيل در بهار آينده دست به چنين حمله ای خواهد زد؟» که لئون پانه تا در پاسخ گفت:«فکر نمی کنم.»
لئون پانه تا با اين حال روز سه شنبه تاکيد کرد که دولت آمريکا شديدا نگران رفتارها و جاه طلبی هسته ای ايران است.
وزير دفاع آمريکا گفت:«ما و اسرائيل يک هدف مشترک داريم. ما و جامعه بين المللی در خصوص نگرانی درباره برنامه هسته ای ايران هدف مشترک داريم.»
لئون پانه تا اضافه کرده است:«ما خيلی شفاف اعلام کرده ايم ايران نبايد سلاح اتمی توليد کند. ما خيلی صريح اعلام کرده ايم آنها نبايد تنگه هرمز  را ببندند. ما خيلی صريح گفته ايم آنها نبايد با صدور تروريسم دولت های ديگر را تضعيف کنند.»
لئون پانه تا تصريح کرد که آمريکا و ديگر کشورها تا کنون در راستای تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی گام های خوبی را برداشته اند. وی بارديگر بر ضروت موضع واحد جامعه بين المللی در قبال ايران تاکيد کرد.
 در همین زمینه، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا هم هفته پیش گفته بود : اسرائيل هنوز درباره چگونگی واکنش به نگرانی‌ها از برنامه اتمی ايران تصميمی نگرفته است.
باراک اوباما گفته بود:«فکر نمی‌کنم اسرائيل (در قبال ايران) تصميم گرفته باشد که چه کاری می‌خواهد انجام دهد.»
اسرائيل، امريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است.
ايران با رد اين اتهام می گويد، برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز  و برای توليد انرژی است.




اعلام همبستگی فعالان سیاسی ایرانی، حزب سبز آلمان و مخالفان رژیم سوریه با معترضان ایرانی

یک سال از حبس و حصر خانگی آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد گذشت. ٤٣۰ نفر از شخصیت ها و فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی آنان شدند. همچنین به همین مناسبت حزب سبزهای آلمان و ٧۰ تن از اعضاء شورای ملی سوریه همبستگی خود را با معترضان دولت ایران اعلام نمودند.

در بیانیه فعالان و شخصیت های سیاسی و مدنی ایران آمده است: « پایداری و استقامت آنها در این مدت بر خواسته های شان نمادی است از استواری وصبوری میلیون ها مردمی که در سال ۱٣٨٨ بطور مسالمت آمیز اعتراض خود را به تخلف و تقلب گسترده در انتخابات و سرقت و اختلاس رای خود توسط حاکمان نظامی-امنیتی ابراز کرده بودند و نصیب آنها، به جای تحقق اراده سیاسی شان در انتخاب رئیس جمهوری خود، سرکوب، قتل، شکنجه و تجاوز بود».
این فعالان سیاسی ضمن تأکید بر استقامت رهبران مخالف دولت که مظهر پایداری و تداوم حق طلبی صد ها زندانی مظلوم و مردمی هستند که صحنۀ خواسته هایشان از خیابان به چهاردیواری زندان منتقل شده است، از ایران بعنوان زندان بزرگ نام می برند که دهها فعال سیاسی و مدنی، دانشجو، روزنامه نگار، وکیل، استاد دانشگاه، کارگر و کارمند، اعم از زن و مرد، زندان های مختلف آن را پر کرده اند.
این فعالان سیاسی تأکید کرده اند: اکنون ایران اوین است و اوین ایران و زندان های ایران در هر گوشه ای از این سرزمین از خراسان تا آذربایجان، از کردستان تا خوزستان و ... هر یک نمادهائی از این مبارزه سراسری را در خود گرفته اند.
امضا کنندگان این بیانیه ضمن تأکید بر پایداری بر اعتراض نسبت به تخلف و تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱٣٨٨و اعلام «اعتراض نسبت به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، چهره های شاخص مقاومت جنبش سبز مردم آگاه ایران»، اعلام کرده اند که با وجود تفاوت و تنوع در آراء، بطور متحد به کمپین رهائی در اعتراض به حبس آنان می پیوندند و هم صدا با مردم از احمد شهید- نماینده ویژه حقوق بشر، در را بطه با ایران و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستارند تا با توجه به قوانین بین المللی حقوق بشر و قوانین مربوط به آئین دادرسی در جمهوری اسلامی ایران، وضعیت تمامی زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران را دنبال نمایند.

رهبر حزب سبزهای آلمان: حصر رهبران مخالفان ایران، آدم ربائی حکومتی است
حزب سبزهای آلمان نیز به همین مناسبت در بیانیه ای ضمن درخواست «پایان بخشیدن به این بازداشت های غیرقانونی»، تأکید کرده است: ربودن و بازداشت موسوی، کروبی و رهنورد به دستور مقامات حکومت صورت گرفته است.
در بیانیه حزب سبزهای آلمان که به امضای کلودیا روت- رهبر این حزب، رسیده است از حصر خانگی رهبران مخالفان با عنوان «آدم ربائی حکومتی» یاد شده است.

اعلام همبستگی ٧۰ تن از اعضاء شورای ملی سوریه با مخالفان حکومت ایران
بیش از ٧۰ تن از اعضاء شورای ملی سوریه با امضای بیانیه ای حمایت و همبستگی خود را از «مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی» اعلام نمودند.
امضا کنندگان بیانیه، با یادآوری تظاهرات ٢۵ بهمن ماه سال گذشته و اعلام حمایت ایرانیان از "بهار عربی" و مبارزات مردم کشورهای عربی، تأکید کردند که مبارزه مردم برای دستیابی به دموکراسی در کشورهای خاورمیانه با یکدیگر در ارتباط است.
 





رفسنجانی در مقابل تعرض احمدی نژاد حاضر به تسلیم نیست

نوشتۀ بیژن برهمندی
محمد رضا یزدان پناه- روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران، درباره این تعرض جدید محمود احمدی نژاد معتقد است که در مبارزه برای تسخیر دانشگاه آزاد بنظر میرسد که رئیس جمهوری از حمایت رقبای محافظه کارش نیز برخوردار است

گفتگو با محمد رضا یزدان پناه- روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران
در حالیکه حکم انتصاب فرهاد دانشجو به عنوان رئیس دانشگاه آزاد که توسط محمود احمدی نژاد امضاء شده بود، اینک در روزنامه رسمی کشور هم منتشر شده است، هنوز هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی حاضر به امضای حکم انتصاب نیست.
بگزارش مطبوعات، هاشمی تأیید خود بر این انتصاب را موکول به آن کرده است که فرهاد دانشجو در جلسه هیأت امنا حاضر شود و برنامه های خود را ارائه کند تا بتوان درباره اش قضاوت کرد و تصمیم گرفت.
این در حالی است که برخی مطالب درباره جعلی بودن مدرک دکترای او منتشر شده است.
***
محمد رضا یزدان پناه- روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران، درباره این تعرض جدید محمود احمدی نژاد معتقد است که در مبارزه برای تسخیر دانشگاه آزاد بنظر میرسد که رئیس جمهوری از حمایت رقبای محافظه کارش نیز برخوردار است.
او می گوید ساختار جمهوری اسلامی بشکلی است که اگر آقای احمدی نژاد برای افشاگری علیه مخالفان بتواند از اسناد زیادی استفاده کند؛ بقیه نهاد های قدرت در جمهوری اسلامی، مثل قوه قضائیه یا مجلس هم اسناد و مدارک زیادی درباره فساد مالی و سیاسی تیم آقای احمدی نژاد در اختیار دارند.




بیست و سه سال پس از اعلام حکم قتل سلمان رشدی افراطی گری در میان مسلمانان افت کرده است

نوشتۀ بیژن برهمندی
"سلمان رشدی" نویسنده کتاب "آیات شیطانی"
بعقیده مهدی مظفری قدرت و نفوذ فتواها و خطبه ها و گفتمان مذهبی افراطی ، نسبت به چند سال ، در میان مسلمانان جهان افت کرده است.

گفتگو با مهدی مظفری، پژوهشگر و استاد دانشگاه در دانمارک
 بیست و سه سال پیش، در چنین روزی آیت الله خمینی پر سرو صدا ترین فتوای خود را با حکم اعدام یک نویسنده سرشناس انگلیسی منتشر کرد و از مسلمانان جهان خواست که "سلمان رشدی" نویسنده کتاب "آیات شیطانی" را «به محض رؤیت» به قتل برسانند.
مهدی مظفری پژوهشگر و استاد دانشگاه در دانمارک بمناسبت سالروز این حادثه تأکید میکند که آنچه به اسم فتوای آقای خمینی معروف شده در واقع فتوا نیست؛ نه آقای خمینی ادعا کرده که این فتواست و نه هیچیک از مقامات جمهوری اسلامی آنرا فتوا نامیده اند.
این یک بیانیه یا اطلاعیه است که صبح روز بیست و پنج بهمن از رادیو تهران پخش شد و با این جمله آغاز میشود: به اطلاع مسلمانان سراسر جهان میرسانم....
بعقیده مهدی مظفری قدرت و نفوذ فتواها و خطبه ها و گفتمان مذهبی افراطی ، نسبت به چند سال، در میان مسلمانان جهان افت کرده است.
 



جمع بندی های سیاسی در آستانۀ آغاز مذاکره با طالبان

رنگین داد فر سپنتا

نوشتۀ عزیز احمد فرد
آمریکائیان گفته اند که فرمول مذاکره با طالبان چندین مجهول دارد و از سوی دیگر، رنگین داد فر سپنتا- وزیر امر خارجۀ سابق، هم در مورد ابعاد مختلف این مذاکره صحبت های کرده است.

گفتگو با فواد پامیری، فعال سیاسی
 عزیز احمد فرد
در صحبت مفصلی که آقای "سپنتا" با شبکۀ تلویزیونی "طلوع نیوز" انجام داده است، برخورد انتقادی به مسایل صورت گرفته و حتی بعضی ها از آن یکنوعی اتمام حجت یاد کرده اند.
***
این موضوع را با فواد پامیری، یکی از فعالان سیاسی، در میان گذاشتیم.
آقای پامیری میگوید که جنگ افغانستان و علل و عوامل بحران، از آغاز آن تا امروز به درستی تعریف نشده است و شاید در آغاز آمریکا برای دولت آقای کرزی حد و مرزی تعین کرده بود که امروز حکومت افغانستان میخواهد از آن فرا تر برود.
از سوی دیگر، آقای پامیری میگوید که شاید حکومت کرزی درست متوجه نشده است که اساس سیاست های آمریکا در منطقه، همان سیاست «اف/پاک» است، یعنی افغانستان و پاکستان در یک پروژۀ مشترک، نه جدا از همدیگر؛ که در آن پاکستان اهمیت تعین کننده دارد.
در مورد اینکه آیا رنگین داد فر سپنتا، بهتر از آقای کرزی این مسایل را درک کرده است، آقای پامیری میگوید که یگانه کریدتی که از در سیاست افغانستان به دست آورد، طرح مسئلۀ منافع ملی و مشخص ساختن این مفهوم بود که آن هم متأسفانه در حد یک طرح ماند.
در نهایت آقای پامیری بر میگردد به احتمالات امروزی و دلیل اقدامات شخصیت های سیاسی حکومتی را در این میداند که آنان متوجه شده اند که آمریکا در آیندۀ این کشور برای آنان نقشی نخواهد داد.




فیگارو: ورود به مرحلۀ تازه ای از جنگ سرّی ایران و اسرائیل

فیگارو- نشریه صبح چاپ فرانسه، در عنوان نخست صفحه اول نشریه می نویسد: گزینه حمله به ایران از سوی اسرائیل قوت می گیرد. به نوشته این نشریه، جنگ سرّی میان ایران و اسرائیل از روز دوشنبه وارد مرحلۀ تازه ای شده است.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل، تهران را به مهندسی دو حمله تروریستی در دهلی هند و تفلیس گرجستان متهم کرد.
نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرده که ایران در پشت این حوادث تروریستی قرار داشته و این کشور را به ترویج اقدامات تروریستی در جهان متهم کرد.
به نوشته فیگارو، اظهارات نخست وزیر اسرائیل بیانگر عمق تنش های کنونی میان دو کشور است. همین نشریه با اشاره به افکار عمومی اسرائیل تأکید می کند که بخش عمده ای از مردم این کشور دیگر نسبت به احتمال حمله به ایران تردیدی ندارند، تنها زمان این حمله تاکنون مشخص نشده است و پرسش عمده در اینجاست که آیا دولت اسرائیل می تواند به تنهائی و دست کم، بدون چراغ سبز ضمنی باراک اوباما، به تأسیسات هسته ای ایران حمله نماید.
فیگارو در ادامه می نویسد: به هر حال دو کشور از فرصت استفاده کرده و به مجهز کردن ارتش های خود برای رویاروئی با یک درگیری نظامی اقدام کرده اند.
فیگارو به نقل از مقامات دولت اسرائیل می نویسد که این استراتژی به معنای «به تعویق انداختن» حمله نیست، چرا که آنان به خوبی دریافته اند که به رغم تمامی تحریم های بین المللی و تشدید تحریم ها، ایران دست کم تا یک سال آینده اولین بمب اتمی خود را تولید خواهد کرد و نخست وزیر اسرائیل بهمراه ایهود باراک- وزیر دفاع این کشور، بر این باورند که در چنین شرایطی باید از یک قتل عام جدید جلوگیری کرد.
فیگارو متذکر می شود که اسرائیلی ها به مذاکرات خود بر سر لزوم مطلع ساختن هم پیمان آمریکائی خود، پیش از حمله به تأسیسات هسته ای ایران ادامه می دهند.
فیگارو در مقاله دیگری زیرعنوان «تلاش مخالفان ضعیف شده احمدی نژاد برای خیزش دوباره»، با اشاره به فراخوان تظاهرات روز ٢۵ بهمن ماه می نویسد: در نخستین سالگرد حصر خانگی دو رهبر مخالفان دولت، مهدی کروبی و میرحسین موسوی و سه هفته مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم از کمترین امکانات برای آگاه نمودن یکدیگر استفاده می کنند و نمونه آن پیام هائی برای شرکت در تظاهرات است که حتی برروی اسکناس هائی که دست به دست می چرخند نوشته می شوند.
این نشریه به قطع برخی پایگاه های اینترنتی و افزایش سانسور اینترنتی در ایران، در هفته گذشته اشاره دارد. فیگارو متذکر می شود که با وجود تمامی محدودیت ها جوانان خود را برای رفتن به خیابان ها آماده می کنند و از این میان به دختر جوان سی و یک ساله اشاره می کند که مصمم است تا امروز برای رساندن پیام خود که همانا «آرزوی تغییرات» در ایران است، به خیابان برود.
نشریه فیگارو که در شماره امروز بخش اعظم مقاله های بین المللی خود را به ایران اختصاص داده است در مقاله ای دیگر با اشاره به تحریم نفت ایران، به افزایش قیمت ها در ایران اشاره دارد و می نویسد: آیت الله علی خامنه ای- رهبر جمهوری اسلامی، در تازه ترین سخنرانی خود به مناسبت سی و سومین سالگرد انقلاب بهمن ۵٧، برای نخستین بار به تحریم های جدید بین المللی علیه ایران اشاره کرد.
همین نشریه ضمن تأکید بر این سخنان رهبر جمهوری اسلامی که این تحریم ها برای مردم ما سودمند است، متذکر می شود که همین که آیت الله خامنه ای در برابر مردم صحبت از این تحریم ها می کند، نشانگر عمق مشکلات اقتصادی است که رهبران ایران با آن دست بگریبانند و در عین حال نمی توانند فشارهای ناشی غرب را انکار نمایند.
فیگارو، به نقل از یک اقتصاددان از تهران، که بدلیل حساس بودن موضوع نخواسته نامش فاش شود می نویسد: این اظهارات، اقرار به ناتوانی است.
فیگارو، در ادامه متذکر می شود که غرب بدون شک در پی آن است که از یک سو ایرانیان را به صف آرائی در برابر رهبران خود برانگیزاند و از سوی دیگربر رهبران ایران برای صرفنظر کردن از برنامه هسته ای فشار وارد آورد. این نشریه در تحلیل این اظهارات به گفته های یک کارشناس امور ایران در فرانسه اشاره می کند.
این کارشناس فرانسوی امور ایران معتقد است که رهبران ایران، از سوئی بدلیل ترس از خیزش مردم و سرنگون شدن جمهوری اسلامی می توانند بر فشارها بیافزایند و از سوی دیگر می توانند دست به یک اقدام استراتژیک بزنند و تا زمانی که صندوق های مالیشان خالی نشده، با هر قیمتی بر سرعت برنامه هسته ای خود بیافزایند.




فراخوان ایران به مذاکره از سوی فرانسه و متهم شدنش به تروریسم از سوی اسرائیل

نوشتۀ فواد روستائی
وزیر امور خارجه فرانسه  - Alain Juppé.وزیر امور خارجۀ فرانسه می گوید برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از مهم ترین خطرهائی است که نه تنها صلح در منطقه بلکه صلح جهان را تهدید می کند.در همین حال وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد انفجارهای امروز در بانکوک ثابت می کند که جمهوری اسلامی ایران و دست نشاندگان این کشور در گیر فعالیت های تروریستی هستند.

"آلن ژوپه"٭- وزیر امور خارجۀ فرانسه، امروز (سه شنبه) در مجلس ملی این کشور گفت جمهوری اسلامی ایران باید برای حل مشکل هسته ای خود مذاکره و گفتگو را بر گزیند.
رئیس دیپلماسی فرانسه افزود برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از مهم ترین خطرهائی است که نه تنها صلح در منطقه، بلکه صلح جهان را تهدید می کند.
آلن ژوپه گفت عمیقاً بر این باور است که ایران بر خلاف خواست جامعۀ بین المللی به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد.
وزیر امورخارجۀ فرانسه افزود پیشنهاد مذاکرۀ قدرت های غربی به ایران کماکان به اعتبار خود باقی و بر روی میز است.
آلن ژوپه اذعان کرد که در حال حاضر شایعاتی در مورد حملۀ اسرائیل به ایران در اسرائیل بر سر زبان هاست؛
وزیر امورخارجۀ فرانسه گفت به اعتقاد او چنین حمله ای دارای پیامدهای غیر قابل محاسبه ای برای منطقه و صلح جهان خواهد بود و فرانسه برای جلوگیری از توسل به چنین گزینه ای به هر تلاش و کوششی دست خواهد زد.
همزمان با اظهارات امروز آلن ژوپه در مجلس ملی فرانسه و ساعاتی چند پس از اعلام خبر چند انفجار در بانکوک و زخمی شدن یک ایرانی در اثر انفجار بمبی که به همراه داشت، اهود باراک- وزیر دفاع اسرائیل، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به اقدامات تروریستی متهم کرد.
وزیر دفاع اسرائیل گفت انفجارهای امروز در بانکوک ثابت می کند که جمهوری اسلامی ایران و دست نشاندگان این کشور در گیر فعالیت های تروریستی هستند.
اهود باراک گفت ایران و حزب الله لبنان عامل تروریسم هستند و موازنۀ منطقه و جهان را به هم می زنند.
٭ Alain Juppe
 





رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه: در تابستان آینده در مورد ایران تصمیمی گرفته خواهد شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه - Nicvolaï  Makarov

نوشتۀ فواد روستائی
ژنرال "نیکلای ماکارف"٭- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، می گوید اوضاع در اطراف ایران در بهار سال جاری دستخوش تحول و دگرگونی  شده و در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در اوائل تابستان سال جاری تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

کشورهای غربی و در رأس آنان آمریکا و نیز اسرائیل تا کنون بارها ایران را به تلاش برای دست یابی به جنگ افزار هسته ای در چهارچوب برنامۀ هسته ای این کشور متهم کرده اند؛ اتهامی که همواره به گونه ای قاطعانه از سوی تهران رد شده است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه ضمن تأکید بر این که ایران نقطه ای «حساس» است گفت روسیه اوضاع در خاورمیانه و از جمله ایران را از نزدیک و به دقت دنبال می کند.
ژنرال "نیکلای ماکارف" افزود دنبال کردن و زیر نظر داشتن اوضاع در خاورمیانه و ایران از طریق مرکزی به نام« مرکزوضعیت های بحرانی» صورت می گیرد و مسکو به برکت این مرکز که اخیرآً به وسیلۀ وزارت دفاع روسیه به راه افتاده است می تواند همزمان با بروز رویدادها، در جریان آن ها قرار گیرد و از آنچه می گذرد مطلع شود.
خبرگزاری رویترز در گزارشی که به سخنان امروز ژنرال "ماکارف" اختصاص داده است یادآور می شود که روسیه که از اعضای دائمی شورای امنیت و دارای حق وتو ست، به شدت با توسل به زور برای حل مشکل هسته ای ایران مخالف است.
مسکو بر این باور است که در ارتباط با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، فشار بیش از حد بر تهران سازنده نیست.
افزون بر این مقامات بلند پایۀ روسیه در ماه ها و هفته های اخیر بارها اعلام کرده اند که اجازه نخواهند داد که ماجرای لیبی تکرار شود.
نیروهای ناتو با استناد به قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل که برای حفاظت از جان غیرنظامیان لیبی به تصویب رسید به کمک شورشیان لیبی شتافته و رژیم معمر قذافی را سرنگون کردند.
٭ Nicvolaï  Makarov




پیچیدگی معادلۀ مذاکره با طالبان از نظرآمریکا

نوشتۀ عزیز احمد فرد
واشنگتن با طالبان وارد گفتگو های مقدماتی شده است تا راه را برای مذاکره با آنان، تحت نظر حکومت افغانستان باز کند. ولی به نظر می آید که در معادلۀ این مذاکرات، آمریکائیان، متغیرهای جدیدی کشف کرده اند.

با این ارتباطات مقدماتی، آمریکائیان از مذاکره با طالبان، به عنوان یک معادلۀ چند مجهوله صحبت میکنند. یکی از این مواردی که برای آنان مجهول است، ندانستن هدف شورشیان است.
از یک سو، تحلیلگران آمریکایی روی این تأکید میکنند که آمریکا میخواهد افغانستان را ترک کند و به همین دلیل میخواهد رهبری مذاکره با طالبان را به حکومت افغانستان واگذار کند؛ ولی از سوی دیگر، بسیاری از مفسرین افغانی در این فکر هستند که آامریکا با آغاز مذاکره مستقیم و رسمی با طالبان، حکومت کرزی را منزوی کرده است.
مجهول دیگر این معادله هم این است که آیا شورشیان حاضرند با حامد کرزی وارد مذاکره شوند؟ یا اینکه او را عروسکی در دست کشور های غربی میدانند و هدف آنان از این مذاکرات، تنها خروج نیروهای خارجی است؟ یکی از قدیمی های سازمان "سی. آی. ای."- بروس ریدل، میگوید که تا زمانی که این مسایل روشن شود، آمریکا محتاطانه پیش میرود.
مجهول دیگر در معادلۀ مذاکره با طالبان، موضع ارتش پاکستان است، که آیا واقعاً خواهان مذاکره میان طالبان و حکومت کرزی است، یا نه؟ و در نهایت، این هم باعث پیچیدگی معادلۀ مذاکره میشود که امسال در آمریکا انتخابات است و باراک اوباما میخواهد دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.
مسائلی چون آزاد کردن زندانیان طالبان از گوانتانامو، در بحث های داخلی ایالات متحده هم مطرح است و اوباما نمیتواند بدون بدست آوردن امتیاز هایی از جانب طالبان، با آن موافقت کند.




سالروز آغازحصرخانگی میرحسین موسوی ومهدی کروبی و همسران آنها

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
امروزسه شنبه بیست و پنجم ماه بهمن مصادف است با سالروز تظاهرات خیابانی درتهران که نهایتاً  به  آغازحصرخانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز ایران انجامید. به همین مناسبت دراروپا وآمریکا تظاهرات و اعتراضاتی به ادامه حبس خانگی این دوتن و همسران آنها برگزار شد. 
گفتگو با حسن شریعتمداری، فعال سیاسی وعضو جنبش جمهوری خواهان لائیک ایران

More
 رحمت قاسم بیگلو
درپاریس نیز به دعوت گروهائی از فعلان سیاسی ایرانی، طی یک گردهم آئی در"میدان حقوق بشر" پاریس خواستارآزادی سه تن ازآنان یعنی، خانم زهرا رهنورد وآقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده اند
همزمان با برگزاری تظاهرات موردی دربرخی از شهرهای اروپا و آمریکا، کارگزاران و هواداران آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی با انتشارفراخوان هایی از مردم ایران خواسته بودند تا با انجام «تظاهرات سکوت» درتهران و شهرهای بزرگ ایران اعتراض خاموش خود را به حبس رهبران سبزو سیاست های حکومت اعلام دارند.
***

درروز ٢٥ بهمن سال ١٣٨٩چه گذشت؟
چرا جنش با زندانی شدن رهبران نمادین آن دچاررکود شد؟
به نظرات حسن شریعتمداری ازفعالان سیاسی وعضو جنبش جمهوری خواهان لائیک ایران گوش کنید ....
 





تظاهرات خیابانی درمیدان مروارید منامه پایتحت بحرین

دقایقی پس از آغازراهپیمائی ، نیروهای ضد شورش دولتی دست به خشونت زده و تظاهرکنندگان راپراکنده کردند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
امروز درمنامه پایتخت بحرین هزاران نفر به مناسبت سالروز آغازتظاهرات سراسری این کشور، درچهاردهم فوریه دوهزارو یازده میلادی، دست به تظاهرات خیابانی زدند.

به گزارش منابع خبری دقایقی پس از آغازراهپیمائی یاد بود، نیروهای ضد شورش دولتی دست به خشونت زده و تظاهرکنندگان راپراکنده کردند.
به همین مناسبت، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه- پادشاه بحرین، طی سخنانی بدون اشاره به رویدادهای سال گذشته از شهروندان این کشورخواست تا برای حفظ انسجام جامعه میان باورمندان شیعه و سنی بکوشند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است نیروهای انتظامی بامداد امروز درمیدان "مروارید" اقدام به بازداشت شماری از جوانان و زنان کرده اند.
یک سخنگوی حزب "وفاق" دربرگیرنده عمده ترین بخش اپوزیسیون شیعه بحرین به خبرگزاری فرانسه گفته است ما از نظرپلیسی دریک «وضعیت اضطراری غیرعلنی و اعلام نشده» قرار داریم .
لازم به یادآوری است که درساله گذشته میلادی ازچهاردهم ماه فوریه تا نیمه های ماه مارس، هزاران تن ازناراضیان شیعه بحرینی میدان مروارید پایتخت را دراختیارگرفتند وبالاخره درنیمه های ماه مارس نیروهای ضد شورش توانستند میدان را ازاختیارمعترضین به درآورند.
درآن زمان گفته شد نیروهای کمکی عربستان و امارات متحده برای سرکوب شورش های بحرین با این کشوراعزام شده اند.
 




مجروح شدن یک ایرانی در بانکوک در پی انفجار بمبی که با خود داشت

نوشتۀ فواد روستائی
در شهر بانکوک- پایتخت تایلند، یک شهروند ایرانی امروز (سه شنبه) در اثر انفجار بمبی که به همراه خود داشت یک پای خود را از دست داد.

به گزارش مقامات تایلندی یک ساعت پیش از این انفجار، انفجار دیگری در مسکن اجاره ای این ایرانی در یکی از محلات بانکوک رخ داده بود و در محلی نه چندان دور از این مسکن نیز انفجار سومی به وقوع پیوسته است.
یک سخنگوی دولت تایلند در گفتگوئی با رسانه ها گفت پلیس بر اوضاع مسلط است و به احتمال زیاد این شهروند ایرانی مقدار زیادی مواد منفجره در محل سکونت خود انبار کرده است.
به گفتۀ مقامات تایلندی فرد مجروح شده دارای گذرنامۀ ایرانی است و از طریق جزیرۀ "فوکت" در روز هشتم ماه فوریۀ جاری وارد فرودگاهی در بانکوک شده است.
فرد مظنون دیگری در فرودگاه دستگیر شده و پلیس در جستجوی یک مظنون سوم است.
خبرگزاری رویترز یادآور می شود که پلیس تایلند درماه ژانویه یک لبنانی را به اتهام تلاش برای دست زدن به اقدامی تروریستی دستگیر و مقداری مواد مورد مصرف در ساختن بمب را نزد او کشف کرده بود.
این خبرگزاری ضمن اشاره به مجروح شدن همسر وابستۀ نظامی سفارت اسرائیل در دهلی نو- پایتخت هند، و کشف بمبی در اتومبیل سفارت اسرائیل در گرجستان می نویسد، بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این اقدامات تروریستی متهم کرد.
پس از سخنان نتانیاهو، رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در تهران هرگونه دست داشتن ایران در این گونه اقدام ها را رد کرد و اتهامات نخست وزیر اسرائیل را ادامۀ جنگ روانی علیه تهران خواند.




٣٠٠ کشته در حمص در سوریه طی ١٠ روز

ادامۀ بمباران شهر حمص توسط ارتش سوریهخانم ناوی پیلای- کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد- می گوید بی عملی ودست روی دست گذاشتن شورای امنیت سازمان موجب تشویق رژیم سوریه به سرکوب بیرحمانه تر مردم این کشور خواهد شد و تا زمانی که این دست روی دست گذاشتن جامعۀ بین المللی ادامه داشته باشد، مردم سوریه قربانی بی رحمی ها و قساوت های بیشتر رژیم خواهند بود.

نیروهای وفادار به بشار اسد- رئیس جمهوری سوریه، برای دهمین روز متوالی شهر حمص را گلوله باران کردند. همزمان با گلوله باران شهر به وسیلۀ نیروهای دولتی سوریه، تیراندازانی نیز که در نقاط محتلف شهر کمین کرده اند به تیر اندازی به سوی مردم معترض ادامه می دهند.
به گفتۀ یکی از منابع نزدیک به اپوزیسیون سوریه اوضاع در شهر حمص لحظه به لحظه وخیم تر می شود و ارتش محاصرۀ محلات شهر را با ایجاد سدهای گوناگون تنگ تر می کند.
به گفتۀ این منبع، گلوله باران شهر به گونه ای روش مند (متدویک) صورت می گیرد به این معنی که در ساعات صبح به شدت اجرا می شود، در ساعات بعد از ظهر آرام می گیرد و شب از سر گرفته می شود.
سازمان ملل متحد از ٣٠٠ کشته در این شهر در ١٠ روز اخیر خبر می دهد. امروز (سه شنبه) تا لحظۀ مخابرۀ این خبر دست کم ٦ تن کشته شده اند.
در پی ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصویب یک قطعنامه در محکومیت رژیم سوریه به خاطر مخالفت و وتوی روسیه و چین، خانم ناوی پیلای- کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، دیشب اعلام کرد که بی عملی ودست روی دست گذاشتن شورای امنیت سازمان موجب تشویق رژیم سوریه به سرکوب بیرحمانه تر مردم این کشور خواهد شد و تا زمانی که این دست روی دست گذاشتن جامعۀ بین المللی ادامه داشته باشد، مردم سوریه قربانی بی رحمی ها و قساوت های بیشتر رژیم خواهند بود.
در این میان "ون ژیابائو"*- نخست وزیر چین، امروز در پکن گفت این کشور آماده است برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه در چهارچوب سازمان ملل و بدون جانبداری و موضع گیری به نفع یا به زیان یک طرف تلاش کند.
نخست وزیر چین افزود این کشور آماده است که ضمن احترام به منشور سازمان ملل متحد، تماس های خود با کلیۀ جناح ها در سوریه و جامعۀ بین المللی را افزایش دهد.
روسیه که تا کنون اپوزیسیون و رژیم را به یک چوب رانده و هر دو طرف را به گونه ای یکسان عامل خشونت دانسته است، خواستار برقراری آتش بس به عنوان پیش شرطی برای آغاز تلاش ها در راستای حل بحران شده است.




مخالفت نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات رئیس جمهوری فرانسه با حملۀ اسرائیل به ایران

نوشتۀ فواد روستائی

فرانسوا هولاند- نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری این کشور، ضمن مخالفت با حملۀ احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت هر تصمیمی در این عرصه باید از تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار باشد.

"فرانسوا هولاند" دیروز (سه شنبه) در گفتگوئی تلویزیونی گفت جمهوری اسلامی ایران را با توجه به این که در پی دست یابی به جنگ افزار هسته ای است یک تهدید تلقی می کند که باید تحت فشار باشد.
نامزد حزب سوسیالیست افزود ایران هم اکنون نیز تحت فشار است و باید بر این افشار افزود اما هیچگاه نمی توان در راستای راه حل یکجانبۀ حملۀ اسرائیل گام برداشت.
فرانسوا هولاند در مورد موضع خود در مورد گزینۀ نظامی در ارتباط با مسألۀ هسته ای ایران تأکید کرد که چنین گزینه ای باید مهر تأیید شورای امنیت سازمان ملل را داشته باشد.
باید یادآوری کنیم که بر اساس بیشینۀ نظر سنجی هائی که تا به امروز انجام شده است، فرانسوا هولاند در انتخابات ریاست جمهوری امسال در دور دوم بر نیکلا سارکوزی- رئیس جمهوری این کشور، پیروز خواهد شد.
نیکلا سارکوزی تا به امروز رسماً نامزدی خود را برای این اتخابات اعلام نکرده است اما تردیدی نیست که این کار را خواهد کرد.
رئیس جمهوری فرانسه نیز به نوبۀ خود اخیراً بر مخالفتش با حملۀ نظامی به ایران تأکید کرده است.
خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش کوتاهی که به سخنان فرانسوا هولاند- این شخصیت حزب سوسیالیست فرانسه، اختصاص داده است یادآوری می کند که اسرائیل اخیراً اعلام کرده است که جمهوری سلامی ایران از اورانیوم غنی شدۀ کافی برای تولید دو بمب اتمی برخوردار است.
اسرائیل بارها اعلام کرده است که برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی هیچ گزینه ای، از جمله گزینۀ نظامی را کنار نخواهد گذاشت.