۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مصطفی پورمحمدی از نگاه شاهد هیئت سه نفره مرگ



زنجیره ی نور برای جانباختگان راه آزادی

 





معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي:
غرب براي موفقيت مذاكرات تحريم ها را لغو كند


العالم
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران با ابراز اميدواري نسبت به ادامه مذاكرات، بر لزوم عقب نشيني غرب از تحريم ها ضد ايران به منظور موفقيت نشست تهران و 1+5 تاكيد كرد.
"علي باقري" شنبه شب در مصاحبه با شبكه خبري العالم از استانبول محل مذاكرات ايران و 1+5 با بيان اين كه اين دور از نشست ها با ديدارهاي قبلي متفاوت بود، ابراز اميدواري كرد كه اين مذاكرات با رعايت سطح و جايگاه جمهوري اسلامي ايران و با توجه به نقش تهران در منطقه ادامه يابد.
باقري بر لزوم بازگشت غرب از تحريم هاي غيرقابل توجيه عليه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد و گفت: غرب بايد براي موفقيت مذاكرات و انتقال به مرحله مذاكرات سازنده، از تحريم هاي خود ضد ايران عقب نشيني كند.
معاون سياست خارجي و امنيت بين المللي شوراي عالي امنيت ملي ايران افزود: در نشست روز شنبه (26 فروردين) در استانبول تركيه به موضوع غني سازي اورانيوم 20 درصد پرداخته نشد و احتمالا در دور بعدي مذاكرات به آن پرداخته شود.
باقري اظهار داشت: در اين نشست توافق شد كه نمايندگان و كارشناسان دو طرف پيش نويس بيانيه اي را ارايه كنند كه در آن جديت طرفين در دستيابي به تفاهم در مذاكرات را اثبات كند.
وي بر جديت جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات تاكيد كرد و گفت: طرف مقابل نيز بايد جديت خود را اثبات نمايد.
باقري اظهار داشت: موفقيت مذاكرات مستلزم همكاري و تعامل در همه زمينه ها ميان دو طرف است.
وي ادامه داد: دو طرف در اواخر ماه مه (خرداد) نيز مذاكراتي درباره موضوعات مختلف خواهند داشت تا افق آينده مذاكرات را ترسيم كنند.
بنابر اين گزارش به دنبال پايان نشست استانبول، كاترين اشتون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز از برگزاري مرحله دوم مذاكرات هسته اي ايران با گروه 1+5 در بغداد خبر داد.
اشتون شنبه شب (26 فروردين) در پايان نوبت دوم مذاكرات هسته اي ايران با گروه 1+5 در استانبول در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مرحله دوم مذاكرات روز بيست و سوم مي سال جاري ميلادي (3 خردادماه) در بغداد پايتخت عراق برگزارمي شود.
مذاكرات يك روزه هسته اي ايران و 1+5 شنبه (26 فروردين) در دو نوبت صبح و عصر در فضاي تفاهم و رو به جلو در آنكارا برگزار شد.




اخبار روز: 

شرایط و آهنگ روند مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامهٔ هسته‌یی آن کشور، نشانگر آن است که احتمال برخورد [نظامی] در این منطقه و وقوع یک جنگ تمام‌عیار هرچه بیشتر می‌شود.
کودیر سخنان شنبهٔ پیش هیلاری کلینتون وزیر امور خارجهٔ آمریکا را در آستانهٔ برگزاری نشست ۵+۱ شامل کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌علاوهٔ آلمان در روز ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین)، محکوم می‌کند. خانم کلینتون پس از شرکت در کنفرانسی در عربستان سعودی در ارتباط با موضوع امنیت، گفت: «ما فقط به یک قصد وارد این مذاکرات [۵+۱] می‌شویم، و آن حل و فصل نگرانی‌های جامعهٔ بین‌المللی در مورد برنامهٔ هسته‌یی ایران است. سیاست ما، سیاست پیشگیری است، نه مهار [پس از وقوع]. ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی هستیم... ما با نگاهی روشن و جدی دربارهٔ هدف‌های ایران وارد این مذاکرات می‌شویم. به عهدهٔ ایران است که در عمل نشان دهد که با رضا و رغبت همکاری خواهد کرد و به قصد کسب نتایج مشخص وارد این مذاکرات می‌شود.»
به نظر کودیر، وزیر امور خارجهٔ آمریکا اینک در وضعیتی قرار دارد که به خاطر نزدیکی بیش از حد [مواضعش] به رژیم‌های اسرائیل و عربستان سعودی، هیچ‌یک از گفته‌هایش به عنوان نمایندهٔ دولت آمریکا، از سوی تهران جدی گرفته نمی‌شود. به گفتهٔ جمشید احمدی، معاون دبیرکل کودیر، «بیان و کلام ایالات متحد آمریکا هرچه بیشتر و بیشتر حالت اتمام حجت پیدا می‌کند. سند و گواهی وجود ندارد که نشان دهد برنامهٔ هسته‌یی ایران- که ایران مرتباً ادعا می‌کند فقط مقاصد صلح‌آمیز دارد- تهدیدی فوری است. با وجود این، آمریکا مرتباً وانمود می‌کند که خطری فوری از جانب تهران احساس می‌شود، که این طرز برخورد فقط موجب وخیم‌تر شدن تنش‌هایی می‌شود که هم‌اکنون در این بخش از دنیا وجود دارد.»
نگرانی کودیر همچنین از این است که سخنان خانم کلینتون در پی اعلام این خبر از سوی پرزیدنت باراک اوباما مطرح می‌شود که ایالات متحد آمریکا به‌زودی مجازات‌هایی [تحریم‌هایی] را که موجب محدودیت درآمدهای نفتی ایران می‌شود اجرا خواهد کرد، در حالی که با عربستان سعودی و دیگر دولت‌های خلیج فارس برای اطمینان از تأمین و عرضهٔ نفت مذاکره می‌کند.
کودیر مبارزه در راه صلح در این منطقه را جدا از مبارزه برای دموکراسی در ایران نمی‌داند. در ایران، طبق آمار رسمی کشور، نرخ بیکاری تقریباً ۱۵ درصد است، در حالی که بیشتر از ۲۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کند. اقلیت بسیار ثروتمندی که ریشه‌هایش در روحانیت اسلامی [حاکم] است و در بالاترین لایه‌های دستگاه نظامی و دولتی کشور نفوذ دارد، قدرت دولتی را در مهار خود دارد. دیدگاه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این رژیم به حد هولناکی واپسگرا و ارتجاعی است.
به علت تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر ایران، اقتصاد این کشور از هم پاشیده و بی‌سروسامان است. نگرانی کودیر از آن است که این مردم ایران هستند که تا کنون بهای این تحریم‌ها را پرداخته‌اند و قربانیان اصلی هر برخورد [نظامی] خواهند بود.
خواستن از ایران در نشست ۵+۱ در استانبول که تأسیسات هسته زیرزمینی‌اش را در فوردو تعطیل کند، غنی‌سازی تا ۲۰ درصد را متوقف کند، و اورانیوم موجود غنی شده تا ۲۰ درصد را (در حدود ۱۰۰ کیلوگرم) تحویل دهد، بازتاب خواست‌های بنیامین نتانیاهو است که در ماه گذشته در دیداری که در کاخ سفید با باراک اوباما داشت، مطرح کرد.
جمشید احمدی اظهار داشت: «طرز تدوین و تنظیم این خواست‌ها این برداشت را تقویت می‌کند که نشست ۵+۱ چیزی نیست جز تحریک کردن و جلو انداختن شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط اسرائیل. جالب اینجاست که اسرائیل خودش سابقهٔ درخشانی در تبعیت از خواست‌های سازمان ملل ندارد. کودیر به تلاش‌های خود برای حفظ صلح در منطقه و تأکید بر این امر که تنها از راه مذاکره و گفتگو می‌توان به پیشرفتی دست یافت، ادامه خواهد داد. نشست استانبول "آخرین فرصت" نخواهد بود، اما باید از همین فرصت هم استفاده کرد تا امر صلح در خاورمیانه در صدر موضوع‌های مورد نظر و بحث سازمان ملل متحد قرار بگیرد و مردم ایران و منطقه را امیدوار کند.»
کودیر از همهٔ سازمان‌های ضدجنگ و طرفدار صلح در سراسر جهان می‌خواهد که با تلاش‌هایی که برای راه‌اندازی جنگ علیه ایران صورت می‌گیرد مخالفت کنند. به اعتقاد کودیر، همهٔ مناقشات در مورد برنامهٔ هسته‌یی ایران را می‌توان از راه مذاکره در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مطابق با منشور سازمان ملل متحد حل و فصل کرد.

اطلاعات تماس با کودیر:

آدرس پستی:

B.M.CODIR
London
WC۱N ٣XX
UK
Website: www.codir.net
E-mail: codir_info@btinternet.com






اخبار روز: 

تابناک: پس از انتشار خبر درخواست مذاکره رو در روی نماینده امریکا با سعید جلیلی در حاشیه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ خبرگزاری های خارجی به نقل از خبرگزاری ایسنا مدعی شدند که جلیلی ئرخواست مذاکره با ویندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات ایران با ۱+۵ را پذیرفته است.
اما لحظاتی پیش خبرگزاری فارس به نقل یکی از دیپلمات های حاضر در استانبول این خبر را تکذیب کرد.
به گزارش فارس، یک منبع آگاه، موافقت جلیلی با گفتگو با طرف آمریکایی کذب است
یک منبع مطلع در اجلاس گروه ۱+۵ با ایران در استانبول تصریح کرد: تا زمانی که گفت‌وگوها با پایان نرسد نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.
یک منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص ادامه مذاکرات ۱+۵ با ایران گفت: باید حرف‌های طرف مقابل به طور کامل شنیده شده و تا گفت‌وگو با طور کامل انجام نگیرد نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.
وی با اشاره به دیدار سعید جلیلی و داود اوغلو که دقایقی پیش آغاز شده است گفت: زمان دور دوم نشست بستگی به مذاکرات دو جانبه هیئت ایرانی با هیئت های حاضر در نشست استانبول دارد و هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.
وی در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون موافقت جلیلی با دیدار و گفت و گو با طرف هیئت آمریکایی، ضمن تکذیب آن، این دروغ پردازی را ناشی از در پیش گرفتن یک جریان خبری علیه هیئت ایرانی مذاکره دانست. 




بازداشت فردی مظنون به فعالیت‌های تروریستی در آلمان

اداره فدرال جنایی آلمان اعلام کرد که یک فرد مظنون به فعالیت‌های تروریستی را در فرودگاه کلن/بن آلمان دستگیر کرده است. فرد مظنون ۲۷ سال دارد و دارای تابعیت دوگانه آلمانی و لیبیایی است. به گفته مقام‌های امنیتی، وی با گروه تروریستی "جنبش اسلامی ازبکستان" ارتباطاتی داشته است. وی در آلمان وظیفه تبلیغ و جذب نیروهای جدید برای این گروه تروریستی را برعهده داشته است. به گفته رسانه‌های آلمان، وی در زمان دستگیری قصد سفر به تونس را داشته است.




قیمت سکه و دلار در ایران کاهش یافت

همزمان با پایان نشست استانبول و رضایت دو طرف ایرانی و اروپایی از مذاکرات هسته ای، روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا که از عصر روز شنبه (۲۶ فروردین / ۱۴ آوریل) آغاز شده بود، با شتاب بیشتری ادامه دارد.
به گزارش خبرآنلاین، صبح روز یکشنبه (۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل) با شروع معاملات بازارهای ارز و سکه، قیمت هر دلار آمریکا به ۱۸۵۶ تومان رسید. یورو هم ۲۰ تومان ارزان شد و در معاملات بازارهای ارز ۲۴۶۰ تومان فروش رفت.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم بامداد یکشنبه ۷۲۰ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با عصر روز گذشته ۱۴ هزارتومان پایین‌تر بود.
در همین حال سکه طرح قدیم ۷۲۸ هزار تومان، نیم سکه ۳۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۸۳ هزار تومان، سکه یک گرمی ۹۹ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۳ هزار تومان به فروش رسید.
در بازار سهام نیز کمتر از یک ساعت و نیم پس از آغاز داد و ستدهای روز یکشنبه، شاخص کل بورس تهران ۳۲۰ واحد صعود کرد و از مرز ۲۷ هزار واحد عبور کرد.
شاخص کل بورس تهران از ۷ ماه پیش و با حاکم شدن رکود نسبی بر معاملات سهام از ۲۷ هزار واحد فاصله گرفته بود.


به دنبال حمله ستیزه‌جویان طالبان به بازداشتگاهی در پاکستان صدها زندانی موفق به فرار شدند. طالبان پاکستان مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است. به گفته مقام‌های امنیتی برخی از زندانیان فراری "بسیار خطرناک" هستند.
در پی حمله ستیزه‌جویان طالبان به بازداشتگاهی در شمال غربی پاکستان در شهر "بانو" (Bannu) صدها زندانی موفق به فرار شدند. این حمله در بامداد یکشنبه (۱۵ آوریل / ۲۷ فروردین) رخ داده است.
به گفته پلیس پاکستان، نیروهای طالبان در این عملیات، مسلح به مسلسل و "آر پی جی" بوده‌اند. در جریان زد و خورد مهاجمان با نیروهای انتظامی، سه مامور زندان نیز زخمی شده‌اند.
شهر "بانو" در نزدیکی مناطق پشتونشین در پاکستان و در جوار مرز افغانستان واقع است. به گفته یک مقام امنیتی پاکستان، «شورشیان همواره در این منطقه تردد و اقامتی مستمر داشته و دارند.» یک مقام انتظامی پاکستان گفت: «یک از زندانیان فراری عدنان رشید بوده که در سوء‌قصدی به پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان، مشارکت داشته است.» رشید یکی از پرسنل نیروی هوایی پاکستان بوده که در پی ترور ناکام مشرف دستگیر و سپس در دادگاه به اعدام محکوم شده است.
رسانه‌های پاکستانی گزارش می‌دهند که تعداد مجروحان بیش از سه تن است. ستیزه‌جویان طالبان ضمن پذیرش مسئولیت این حمله مدعی شدند که "صدها نفر از هم‌رزمان" خود را از زندان فرار داده‌اند. یک سخنگوی طالبان گفت: «ما موفق شدیم که در این عملیات صدها نفر را در بانو آزاد کنیم. شماری از هم‌رزمان ما به سلامت به مقصد‌های خود رسیده‌اند و تعداد دیگری نیز هنوز در راه هستند.»

فرار صدها زندانی از بازداشتگاه "بانو" در شمال غربی پاکستان
فرار صدها زندانی از بازداشتگاه "بانو" در شمال غربی پاکستان
این عملیات در تقابل با ادعاهای مقام‌های امنیتی پاکستان است که پیشتر گفته بودند، در این منطقه شورشیان مسلح را به شدت تضعیف کرده و ضربات جدی به طالبان وارد کرده‌اند.
"عملیات با طراحی دقیق نظامی صورت گرفته است"

به گفته پلیس پاکستان، در زمان حمله حدود ۹۴۴ زندانی در این بازداشتگاه دوران محکومیت خود را سپری می‌کرده‌اند. نخستین خبرها حاکی از آن است که حدود ۳۸۴ نفر موفق به فرار شده‌اند. یک مقام امنیتی پاکستان ضمن رد ادعاهای طالبان گفت: «تنها تعداد اندکی از فراریان وابسته به شورشیان مسلح بوده‌اند.»
شورشیان طالبان در افغانستان نیز تا کنون بارها با انجام عملیات مشابه توانسته‌اند امکان فرار زندانیان از بازداشتگاه‌های این کشور را به وجود آورند.
آمریکا کشور پاکستان را یکی از کانون‌های بی‌ثباتی در منطقه بویژه در اوضاع افغانستان ارزیابی می‌کند. حال افزایش عملیات نظامی و انتحاری از سوی شورشیان اسلام‌گرا در پاکستان نگرانی کشورهای غربی را تشدید کرده است. پاکستان قدرتی اتمی است که با کشور هند‌، همسایه بزرگ خود مناسبات تنش‌زا و بعضاَ خصمانه‌ای دارد.
یک مقام ارشد پلیس پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت: «ده‌ها نفر از شورشیان مسلح در این عملیات شرکت داشته‌اند.» وی تایید کرد که شورشیان با استفاده از موشک‌های دستی و "آر پی جی" به شش بخش زندان به طور هماهنگ حمله کرده‌اند. رسانه‌ها تعداد مهاجمان را ۱۵۰ تا ۲۰۰ اعلام کرده‌اند.
آنچه نگرانی مقام‌های امنیتی را بیشتر کرده، سازماندهی و قابلیت نظامی شورشیان در این عملیات بوده است. مقام‌های امنیتی در آمریکا، پاکستان و افغانستان به همکاری میان نیروهای طالبان در افغانستان و پاکستان اذعان دارند. به نظر می‌رسد که تجربه ستیزه‌جویان افغانستان به اسلام‌گرایان طالبان در پاکستان نیز به خوبی انتقال یافته است. سخنگوی طالبان تایید کرد که عملیات اخیر "از مدت‌ها پیش طراحی و برنامه‌ریزی" شده بود.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، پیش از این، منطقه مرزی میان پاکستان و افغانستان را "خطرناک‌ترین منطقه جهان" نامیده بود.



سران ۳۳ کشور آمریکایی در کلمبیا گردآمده‌اند تا در بزرگترین اجلاس تاریخ این قاره در مورد مشکلات منطقه رایزنی کنند. وضعیت کوبا و معضل قاچاق مواد مخدر مهمترین‌ موضوع‌هایی هستند که طی دو روز بررسی خواهند شد.
بیش از هشت هزار نفر به نمایندگی از کشورهای آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب برای شرکت در اجلاس دو روزه‌ی سران منطقه به شهر کارتاخنای کلمبیا سفر کرده‌اند. باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در راس با هیات ۷۰۰ نفره به کارتاخنا رفته است.
کوبا، غایب بزرگ اجلاس کلمبیا
کوبا تنها کشور قاره آمریکاست که از نیم قرن پیش از حضور در اجلاس سران محروم بوده است. برخی از دولت‌های چپ‌‌گرای منطقه خواستار پذیرش کوبا به جمع سازمان کشورهای آمریکایی هستند. اوباما به دلیل آنچه فقدان ساختارهای دمکراتیک در کوبا عنوان می‌شود مخالفت اصولی خود را با چنین درخواستی بارها اعلام کرده است.
انتظار می‌رود موضوع کوبا به یکی از محورهای مهم بحث‌های اجلاس کارتاخنا تبدیل شود. رئیس جمهور کشور میزبان، خوان مانوئل سانتوس معتقد است وضعیت موجود باید تغییر کند. او در آستانه‌ی گشایش رسمی اجلاس تاکید کرد که در سخنرانی افتتاحیه‌ی خود به مسئله کوبا و ضرورت تغییر رفتار در برابر این کشور خواهد پرداخت.
رافائل کوره‌آ، رئیس جمهور اکوادور تنها شخصیت ارشدی است که در اعتراض به مواضع آمریکا از شرکت در اجلاس کشورهای آمریکایی خودداری کرده است. سانتوس می‌گوید عدم حضور رهبر کوبا در اجلاس به دلیل مخالفت واشنگتن بوده است اما او اطمینان دارد که سران بسیاری از کشورها مخالفت خود را با این تصمیم ابراز خواهند کرد.
چپ‌گرایان در برابر آمریکا
بنابر گزارش‌ها کانادا یکی از معدود کشورهایی است که از تصمیم واشنگتن در مورد کوبا حمایت می‌کند. وزیر خارجه بولیوی به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، اگر به رهبران کوبا اجازه حضور در اجلاس آتی داده نشود این آخرین دیدار سران کشورهای آمریکایی خواهد بود.
بنابر این گزارش وزیران خارجه آرژانتین، ونزوئلا و اوروگوئه نیز تهدید کرده‌اند در صورت ادامه مخالفت آمریکا و کانادا با شرکت کوبا در اجلاس بعدی، این کشورها از امضای بیانیه‌ی پایانی خودداری خواهند کرد.
مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی در سال ۲۰۰۹ میلادی قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که قرار بود زمینه بازگشت کوبا به این تشکیلات را فراهم کند. رهبر کوبا، رائول کاسترو به این قطعنامه پاسخ مثبتی نداد اما ابراز تمایل کرده بود در اجلاس کلمبیا به عنوان کشور غیر عضو شرکت کند.
حضور پر رنگ چین در قاره آمریکا

اوباما در حال گوش کردن سخنرانی‌های رهبران برزیل و کلمبیا در اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی
یکی دیگر از محورهای مهم اجلاس کارتاخنا همکاری‌های اقتصادی و مناسبات بازرگانی میان کشورهای منطقه است. برخی از ناظران معتقدند ایالات متحده که در اقتصاد کشورهای آمریکایی نقشی اساسی بر عهده دارد با گسترش روابط تجاری کشورهای آمریکای لاتین با چین اهمیت پیشین خود را از دست داده است.
به رغم این رئیس جمهور کلمبیا از واشنگتن می‌خواهد که نقش فعال‌تری در قاره آمریکا ایفا کند. او روز جمعه، ۲۵ فروردین در یک همایش اقتصادی خاطر نشان کرد، ایالات متحده باید در نظر داشته باشد که منافع استراتژیک و درازمدتش نه در افغانستان و پاکستان که در آمریکای لاتین قرار دارد.
معضل بزرگ قاچاق مواد مخدر
در کنار موضوع کوبا، انتظار می‌رود معضل قاچاق مواد مخدر نیز یکی از محورهای مهم بحث‌های اجلاس دو روزه‌ی کلمبیا باشد. برخی از کشورهای آمریکای مرکزی خواستار اتخاذ تدبیرهای هماهنگی شده‌اند که دامنه‌ی فعالیت باندهای و شبکه‌های سازماندهی شده و مافیایی قاچاق را محدود کند.
اوتو پرز، رهبر گواتمالا و شماری دیگر از سران کشورهای مرکز آمریکا ابراز امیدواری می‌کنند با قانونی کردن هدفمند تولید، فروش و مصرف مواد مخدر قدرت روزافزون باندهای قاچاق مهار شود. شماری از کشورها معتقدند سیاست برخورد قهرآمیز با قاچاق مواد مخدر تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده و تنها به جابه‌جایی مراکز فعالیت باندهای تبهکار منجر شده است.
در برخی از کشورهای قاره آمریکا باندهای قاچاقچی از چنان قدرتی برخوردارند که حکومت مرکزی را در سایه قرار می‌دهند و از مسئولان اصلی افزایش خشونت هستند. رهبران تعدادی از کشورها معتقدند قانونی کردن بخشی از چرخه تولید تا مصرف از قدرت و نفوذ باندهای مافیایی خواهد کاست.
تعویض ماموران حفاظتی آمریکا
همزمان با آغاز اجلاس سران کشورهای آمریکایی شماری از اعضای تیم محافظان باراک اوباما به دلیل آنچه "رفتار سوء" عنوان شده مجبور به ترک کلمبیا شده‌اند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست دست‌کم یکی از دوازده ماموری که که برای بررسی جوانب امنیتی به کارتاخنا اعزام شده بود متهم شده با روسپیان این شهر ارتباط برقرار کرده است.
هنوز از جزییات اتهام اعضای تیم محافظ اوباما خبر دقیقی منتشر نشده اما مقام‌های مسئول پلیس آمریکا تایید کرده‌اند که ماموران جدیدی جایگزین تیم قبلی شده‌اند.
در همین حال منابع نزدیک به پلیس کلمبیا خبر از وقوع سه انفجار خفیف در آستانه افتتاح اجلاس داده‌اند. ظاهرا دو انفجار در شهر بندری محل برگزاری اجلاس و سومی در بوگوتا پایتخت کلمبیا رخ داده است. بیش از ۱۵ هزار نیروی پلیس محلی وظیفه حفاظت از شرکت‌کنندگان در اجلاس را بر عهده دارند.




استیضاح وزیر کار منتفی شد؛ «احمدی نژاد درباره کنارگذاشتن مرتضوی تعهد نداد»

به دنبال وعده سعيد مرتضوی برای کناره گیری از رياست سازمان تامين اجتماعی، استيضاح وزير کار از دستور کار مجلس خارج شد. ولی معاون پارلمانی احمدی نژاد می گوید که دولت هيچ وعده ای برای کنار گذاشتن مرتضوی نداده است.
گزارش سايت خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، حاکی است که ۱۶ نفر از ۲۰ نماينده طراح استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزیر تعاون و کار و امور اجتماعی، امضای خود را پس گرفته اند و هيات رييسه مجلس روز يکشنبه اين طرح را از دستور کار مجلس خارج کرد.
استيضاح وزير کار در واکنش به انتصاب سعيد مرتضوی به عنوان رييس سازمان تامين اجتماعی مطرح شده بود.
منتفی شدن طرح استيضاح پس از آن صورت گرفت که غلامعلی حداد عادل، رييس کميسون فرهنگی مجلس، چهارشنبه شب در نامه ای به نمايندگان مجلس اعلام کرد که پس از مذاکره با سعيد مرتضوی، وی پذيرفته است که از مقام استعفا دهد و از اين رو نيازی به طرح استيضاح وزير کار نيست.
به گفته آقای حداد عادل، اين ديدار به درخواست سعيد مرتضوی صورت گرفت و «نظر مشورتی بنده را درباره اين موضوع جويا شدند.»
اين نماينده مجلس می گويد که «با توجه به ضرورت همکاری و همدلی ميان مجلس و دولت و با تاکيد بر بيانات رهبر انقلاب اسلامی» به آقای مرتضوی پيشنهاد کرده است که از رياست سازمان تامين اجتماعی استعفاء دهد.
وی افزوده است: «جناب آقای مرتضوی نيز با قبول مصلحت انديشی پيشنهاد اين جانب را پذيرفتند و آمادگی خود را برای استعفا هم در آن جلسه و هم در تماس مکرر تلفنی بعدی اعلام کردند.»
با اين حال، محمد کرمی راد، نماينده مجلس شورای اسلامی به نقل از معاون پارلمانی وزير کار گفته است که «سعيد مرتضوی ديشب وعده استعفا داد اما اين استعفا هنوز به دست عبدالرضا شيخ الاسلامی نرسيده است.»
وی به سايت خانه ملت گفت: «بنا به گفته معاون پارلمانی وزير تعاون، کار و امور اجتماعی اگر متن استعفای سعيد مرتضوی از رياست سازمان تامين اجتماعی امروز به دست وزير برسد شيخ الاسلامی در جلسه ای با رييس جمهوری درباره پذيرش يا عدم پذيرش اين استعفا تصميم گيری می کند.»
پيش از ميانجی گری آقای حدادعادل، سعيد مرتضوی پذيرفته بود که احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس، در زمينه ماندن يا رفتن وی حکميت کند.
آقای توکلی روز يکشنبه در مجلس با اشاره به اسناد ارائه شده توسط عليرضا زاکانی درباره اتهام ها عليه سعيد مرتضوی گفت: «بعد از دقت در بررسی اسنادی که طرف مورد نظر ارائه داد، رای من به کناره گيری آقای مرتضوی اعلام شد و البته من هيچ مصاحبه ای در اين رابطه نداشتم تا فرايند مذکور به نتيجه برسد و کناره گيری آقای مرتضوی محقق شود.»
به گفته وی، سعید مرتضوی «قول شرف» داده است تا به سازمان تامین اجتماعی باز نگردد.
کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس به پس گرفتن استيضاح و حکميت احمد توکلی اعتراض کرده و با بيان اينکه «طرح استيضاح وزير کار آبروی دسته جمعی مجلس است»، گفت: «تعجب می‌کنم چرا توکلی که در جاهايی بسيار دقيق عمل می‌کند به يک قسم مرتضوی قانع شده و استيضاح را پس می‌گيرد.»

«دولت تعهدی نداده است»
هنوز مشخص نيست که با توجه به روزهای آخر مجلس هشتم و همچنين بررسی بودجه سال ۹۱، آيا محمود احمدی نژاد که وی را مسوول اصلی انتصاب سعيد مرتضوی به رياست سازمان تامين اجتماعی می دانند، حاضر به پذيرش استعفای او خواهد شد يا نه.
پايگاه اطلاع رسانی رييس جمهور ايران روز يکشنبه نوشت: «رييس جمهوری با تاکيد بر آمادگی برای پاسخگويی به استيضاح کنندگان، سه بار تصريح کرد که دولت هيچ تعهدی در اين خصوص نداده است.»
محمدرضا مير تاج الدينی، معاون پارلمانی رييس جمهوری اسلامی ايران نيز گفته است: «دولت هيچگونه صحبت و تعهدی برای استعفای مرتضوی از رياست صندوق تامين اجتماعی به نمايندگان نداشته است.»
بر اساس گزارش خبرگزاری های ايرنا و ايسنا، وی افزود: «رييس ‌جمهوری صبح امروز بر اساس دستور کار جلسه علنی مجلس که استيضاح را در دستور داشت با معاون اول و تعدادی از وزرا به مجلس آمد و تا ورودی مجلس داخل شد که به ايشان اطلاع داده شد انصراف نمايندگان استيضاح کننده از استيضاح شيخ ‌الاسلامی قرائت شده است.»
آقای مير تاج الدينی اظهار داشت: «پس از منتفی شدن استيضاح با انصراف نمايندگان، رييس ‌جمهوری از مجلس برگشت در حالی که آماده بود در برنامه استيضاح شرکت کند و پاسخگوی نمايندگان در اين رابطه باشد.»
در همين حال، خبرگزاری فارس نزديک به سپاه پاسداران گفته است که سعيد مرتضوی روز يکشنبه در محل کار خود حاضر نشده است.

اعتراض نمايندگان مجلس
از دستور کار خارج کردن استيضاح آقای شيخ الاسلامی با واکنش نمايندگان روبرو شد و سيد سلمان ذاکر، عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس گفته است: «اين برخورد مجلس که استيضاح مطرح می شود و کمی بعد آن را از دستور کار خارج می کنند، خلاف روال قانونی مجلس است.»
محمدرضا خباز، نماينده کاشمر نيز در تذکری به هيات رييسه مجلس گفت که «مطرح کردن استيضاح و حل شدن آن با حکميت در شان مجلس نيست و به آن لطمه وارد می کند.»
به گفته وی، «بهتر است طرح استيضاح اگر قرار است در صحن علنی و فوری از دستور خارج شود از ابتدا اصلا مطرح نشود.»
مصطفی کواکبيان، نماينده سمنان، نيز اظهار داشت:  «بر اساس ماده ۸۹ قانون اساسی و آيين نامه جديد داخلی مجلس شورای اسلامی که اخيراً تصويب شده پس از اينکه استيضاح اعلام وصول شد ظاهراً وجاهت ندارد که بگوييم استيضاح از حد نصاب افتاده است.»
علی لاريجانی، رييس مجلس، در واکنش به اين انتقادها گفت که بر اساس آيين نامه اگر در روز استيضاح تعداد امضا کنندگان از عدد ۱۰ بيافتد ما نمی توانيم استيضاح را مطرح کنيم.
وی افزود: «اينکه بحث حکميت را پذيرفته اند يا نه مربوط به استيضاح کنندگان است و مربوط به مجلس نيست؛ استيضاح کنندگان پذيرفتند که استيضاح خود را پس بگيرند بنابراين ما از نظر شکل آيين نامه ای نمی توانيم غير از اين عمل کنيم.»
استيضاح وزير تعاون، کار و امور اجتماعی روز ۱۵ فروردين از سوی ۲۰ نماينده مجلس به هيات رييسه ارائه شد و در آن از وزير کار خواسته شد توضيح دهد چرا «فردی غير متخصص را به عنوان رييس سازمان تامين اجتماعی منصوب کرده است؟»




يک شرکت ایرانی تور بازديد از جزاير سه گانه را «راه‌اندازی می‌کند»


در حالی که اختلاف ميان ايران و امارات بر سر جزاير سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک همچنان ادامه دارد يک شرکت ايرانی سرمايه گذار در امور گردشگری گفته است که قصد دارد در آينده نزديک، تور بازديد از اين جزاير ايرانی را راه اندازی کند.
جمشيد حمزه زاده، مديرعامل شرکت سرمايه گذاری هتل های پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا گفته که اين جزاير «بخشی از سرزمين های جمهوری اسلامی ايران محسوب می شوند و در نظر داريم که برای گردشگران جزيره کيش، تورهای دريايی سفر به اين جزاير را برگزار کنيم.»
وی رويکرد سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری را «توسعه گردشگری دريايی» عنوان کرده و تاکيد کرده که «جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک و هنديجان از جمله مقاصد اين تور گردشگری دريايی خواهند بود.»
آقای حمزه زاده افزوده است که «جمهوری اسلامی ايران جزاير متعددی در خليج فارس دارد» که به گفته وی، «برای بسياری از ايرانيان ناشناخته باقی مانده و برپايی اين تورهای گردشگری می تواند ضمن تحکيم وحدت ملی، سبب آشنايی مردم با فرهنگ ها و اقوام مختلفی شود که در اين جزاير ساکن هستند.»
برگزاری تور برای این جزایر در حالی اعلام می شود که جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک غیر مسکونی بوده و جزیره ابوموسی نیز فقط برای ساکنان آن قابل تردد است.
این سه جزيره از جزاير استراتژيک در خليج فارس محسوب می شوند و از سال ۱۹۹۲ تاکنون محل اختلاف ايران و امارات متحده عربی بوده اند.
در حالی که ايران بر اساس معاهده سال ۱۹۷۱ با امير شارجه که اکنون بخشی از امارات است کنترل جزيره ابوموسی را در اختيار دارد امارات می گويد که اين جزيره همراه با جزاير تنب بزرگ و کوچک از سوی ايران «اشغال» شده است.
روز چهارشنبه، ۲۳ فروردين ماه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران از جزيره ابوموسی بازديد کرد که نخستين ديدار يک مقام بلندپايه ايران به جزيره ظرف سه دهه گذشته بود. اين اقدام با واکنش تند امارات متحده عربی روبرو شد و وزارت امور خارجه اين کشور، ديدار آقای احمدی نژاد از ابوموسی را «نقض آشکار تماميت ارضی» خود عنوان کرد.
امارات يک روز بعد سفير خود را از ايران فرا خواند و بازی دوستانه تيم ملی اين کشور با ايران را لغو کرد.
همزمان شورای همکاری خليج فارس با صدور بيانيه ای اقدام رييس جمهوری اسلامی ايران را «تحريک آميز» خوانده و آن را «محکوم» کرد. اتحاديه عرب نيز از اقدام رييس جمهوری ايران انتقاد کرده است.
حسين امير عبداللهيان، معاون عربی آفريقايی وزارت امورخارجه ايران روز پنجشنبه، ۲۴ فروردين، در واکنش به اين اظهارات، گفت: «موضوع بازديد محمود احمدی ‌نژاد از اين جزيره (ابوموسی)، موضوع داخلی است که در چارچوب سفر استانی وی انجام گرفته است.»
به رغم گذشت چند روز از بالا گرفتن اختلافات ايران و امارات، خبرگزاری ها گزارش داده اند که شورای همکاری خليج فارس قرار است روز چهارشنبه در نشستی اضطراری در دوحه قطر درباره اتخاذ اقدام های ديپلماتيک در قبال ايران رايزنی کند.
بر اساس گزارش روزنامه «گلف نيوز» چاپ امارات، اين شورا قرار است درباره «اتخاذ يکسری اقدامات ديپلماتيک در واکنش به تحريکات ايران تصميم گيری کند.»
جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.
ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است به صورت مشترک اداره می شود.
اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.
ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.



تاکید نماینده دادستان بر حضور افراد حکومتی در پرونده «اختلاس بزرگ»


نماینده دادستان تهران در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی»، برخی از نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضایی- امنیتی، اطلاعاتی، سازمان خصوصی سازی و مدیران بانک‌ها را متهم کرد که در این اختلاس دست داشته اند.
به گزارش خبرگزاری های ایران، در جلسه روز یکشنبه دادگاه رسیدگی به این پرونده، به اتهام‌های مدیر عامل سابق بانک صادرات اهواز، مدیر پیشین بانک ملی شعبه کیش و معاون مالی شرکت امیر منصور آریا رسیدگی شد.
در این جلسه معاون مالی گروه آریا که از وی با نام اختصاری «ش» یاد می‌شود به «فساد فی‌الارض» متهم شد.
مهدی فراهانی، نماینده دادستان تهران، با اشاره به اعتراف‌های متهمان از آقای «ش» به عنوان یکی از «ژنرال‌های» گروه آریا یاد کرد و گفت: «وی مسئول پرداخت رشوه به مدیران و کارکنان بانک‌ها و همچنین جانشین مه آفرید (متهم اصلی پرونده) بوده است.»
آقای «ش» اگر چه در این جلسه تمام اتهام‌ها را رد کرد، ولی گفت که گروه آریا «میلیون‌ها تومان» رشوه به برخی از مسئولان و مدیران بانک‌ها و وزارتخانه‌ها داده است.
وی در عین حال تاکید کرد که عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نبوده و هیچ نقشی در این نقل و انتقال‌های مالی نداشته است.
معاون مالی گروه آریا در ادامه در خصوص واریز شدن وجه کلانی به حساب وی گفت: «هشت میلیاردی که به حساب من واریز شد را قبول دارم، اما آقای قاضی من هنوز کیفش را نکردم، دارم کتک می‌خورم.»
در ادامه این جلسه، رضا بشردوست، وکیل این متهم ضمن رد اتهام‌های موکلش گفت: «این انصاف نیست که در این پرونده بسیاری آقایان مانند مدیران بانک‌ها مقصر هستند و تنها کارکنان شرکت آریا محاکمه می‌شوند. جای مرکزنشینان و مدیران بانک مرکزی خالی است.»

متهم پرونده: مدیران بانک‌ها از اهواز تا تهران در جریان کارهای گروه آریا بودند
در جلسه روز یکشنبه، آقای «ک»، مدیر عامل پیشین بانک صادرات اهواز در خصوص اتهام دریافت رشوه از گروه آریا گفت: «پولی که به من دادند پاداش بود که با عنوان پاداش به مدیران پرداخت می‌شد... قبول دارم پول را گرفتم. از بانک صادرات اهواز تا مدیران در تهران موضوع را می‌دانستند و می‌توانم این را با دلیل ثابت کنم.»
وی در ادامه از دریافت «دو میلیاد و ۳۵۰ میلیارد تومان» از آقای خسروی برای امور خیریه خبر داد.
آقای «ک» افزود: «من هیچ سندی را جعل نکرده‌ام. اگر می‌خواستم این کار را انجام دهم به قاچاق مواد، اسلحه و انسان روی می‌آوردم.»
در ادامه وکیل متهم نیز اتهام افساد فی‌الارض به موکلش را رد کرد.

مدیر پیشین شعبه بانک ملی: همه چیز با دستور خاوری انجام می‌شد
روز یکشنبه مدیر بانک ملی شعبه کیش (ر. م) نیز که به افساد فی‌الارض متهم شده است، گفت: «همه اقدامات با دستور مستقیم خاوری (مدیر عامل پیشین بانک ملی) انجام می‌شد، اما او اکنون آزاد است و من مفسد فی‌الارض شناخته شده‌ام.»
وی همچنین تأکید کرد که مه‌آفرید امیرخسروی را برای نخستین بار در دادگاه دیده‌ و هیچ‌گاه با او در ارتباط مستقیم نبوده است.
در ادامه دادگاه، وکیل متهم پرونده ضمن رد اتهام افساد فی‌الارض موکلش گفت که وی به دلیل ترس از بازخواست به دلیل اجرا نکردن اوامر مافوق دست به اقدامات غیرقانونی زده است.
وکیل آقای «ر. م» اتهام دریافت رشوه موکلش را نپذیرفت و گفت: «(موکلم) تنها یک چک به عنوان قرض الحسنه دریافت کرده که هفت میلیون (تومان) آن را کار خیر انجام داده است.»
ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی ساعت ۱۴:۰۰ به وقت تهران به پایان رسید و به گفته قاضی پرونده جلسه بعدی تا اواخر فروردین برگزار می‌شود.




مطرح شدن بحث جایگزینی مجازات‌های دیگر به‌جای سنگسار در ایران

هفته گذشته بحث جایگزین کردن مجازات سنگسار با مجازات‌های دیگر و حتی  احتمال عفو مجرمان در این گونه پرونده‌ها جایگاه خاصی در روزنامه اعتماد چاپ تهران داشت. شورای نگهبان در دیماه گذشته تغییر مجازات سنگسار را در قانون مجازات اسلامی گنجانده‌است. اگر بعد از بررسی در قوه قضائیه رئیس مجلس مصوبه شورای نگهبان را ابلاغ کند قانون قضات را مکلف می‌کند دیگر در موارد رابطه نامشروع  جنسی زن شوهردار یا مرد همسردار حکم سنگسار صادر نکنند. این هم در نظر گرفته شده که اگر رابطه جنسی نامشروع از راه اقرار داوطلبانه کشف شود قاضی پرونده را به رئیس قوه قضائیه رجوع دهد تا رهبر جمهوری اسلامی ایران حکم بر عفو مجرم دهد.

دیدگاه‌ها: بحث امکان جایگزینی سنگسار با مجازات دیگر
در کنار اینها استفتاء خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از شش مرجع تقلید ارشد شیعه خبرساز شده‌است. در این استفتاء هم به این نکته اشاره شده که آنچه دشمنان اسلام نامیده از موارد اجرای سنگسار برای وهن احکام شرعی استفاده می‌کنند و هم به این نکته که به نوشته ایسنا حکم سنگسار صریحا در قرآن نیامده. آیت‌الله‌ها حسین نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، سید محمدعلی علوی گرگانی و سید محمدحسین زنجانی پاسخ‌هایی داده‌اند که از همه کم و بیش برمی‌آید که مجازات سنگسار لازم‌الاجرا نیست. با اینکه در میان این شش مرجع آیت‌الله‌ها نوری همدانی و علوی گرگانی همزمان خود را موظف دیده‌اند یادآوری کنند که فتوایشان به معنی تغییر اصل حکم الهی نیست.
در داخل ایران برخی حقوق‌دانان مجرب مثل حسین میرمحمد صادقی و علی نجفی توانا تغییر مورد تایید شورای نگهبان در زمینه سنگسار را ستوده‌اند. هرچند برخی مانند محمد آخوندی، حقوق‌دان ارشد جزا و جرم‌شناسی خواهان صراحت قانون در زمینه محو سنگسار هستند.
اقدام شورای نگهبان و استفتاء یکی از خبرگزاری‌های داخلی با خوشبینی برخی از روحانیون نواندیش و تحول‌طلب روبه‌رو شده‌است. مثلا یکی از میهمانان این هفته برنامه دیدگاه‌ها حجت‌الاسلام احمد منتظری فرزند مرجع تقلید فقید آیت‌الله حسینعلی منتظری در قم.
شماری از حقوق‌دانان مانند مهرانگیز کار میهمان دیگر که این هفته در استکهلم سوئد به پرسش‌های دیدگاه‌ها پاسخ می‌دهد هنوز اما و اگرهایی دارند و به دنبال شفافیت و یکدستی بیشتر قانون‌های جرایی دیگر ایران هستند. فعالان مدافع حقوق بشر هم مثل عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون جامعه‌های جهانی حقوق بشر در پاریس سومین میهمان برنامه این هفته با نشان دادن تردیدهایی خواهان مطابقت قوانین جزایی ایران با منشورها و توافق‌نامه‌های بین‌المللی هستند که ایران زیر آن را امضا کرده‌است.

آقای منتظری، با توجه به وزن و جایگاه شش آیت‌اللهی که درباره امکان جایگزینی سنگسار با مجازات‌های دیگر فتوا داده‌اند اهمیت فقهی این فتواها در چه حدی  است که بتواند اجرای سنگسار را متوقف کند یا اینجا و آنجا ممکن است هنوز ما شاهد سنگسار باشیم در ایران با این وجود؟

احمد منتظری: مسلم این نظرات می‌تواند متوقف کند. یعنی اصل مسئله سنگسار نه تنها نیامده بلکه می‌توانیم بگوییم خلافش آمده. یعنی آن چیزی بوده که از دین یهود آمده بود و در اسلام... تا اینکه در قرآن کریم آمده که اگر کسی مرتکب عمل زنا شد باید ۱۰۰ تازیانه خورده شود. این است که تعیین می‌کند ۱۰۰ تازیانه یعنی آن رجم دیگر وجود ندارد. علاوه بر آن در آیه ۲۵ سوره‌ نساء صریحا آمده که آن کنیزهایی که شوهر دارند اگر مرتکب این کار شوند نصف زنهای آزاد است که مرتکب همان کار شوند.

اما دست کم یکی از این آیت‌الله‌ها علی‌رغم این که گفته‌اند می‌شود جور دیگری این را دید گفته‌اند اصل این حکم تغییرناپذیر است. در نتیجه در این مورد نظرات متفاوتی وجود دارد. این‌طور نیست؟

بله. نظرات متفاوتی هست. این که گفته‌اند تغییرناپذیر است این بر اثر اهمیت دادن روایات است در مقابل قرآن. یعنی وقتی قرآن صریحا به این صورت می‌گوید اصلا نوبت به این نمی‌رسد که ما بخواهیم به روایات برویم. در روایات بله روایات مختلفی هست که از نظر صحت هم ضعیف و قوی دارند. ولی صریح قرآن وقتی باشد دیگر اصلا نوبت به این نمی‌رسد که بخواهند به روایت عمل کنند. ولی اگر بخواهند به طرف روایت بروند این حکم قطعی بعضی‌ها گفته‌اند و  استقرار کرده‌اند و باتوجه به همین باز همان آقایی که گفته که... و ایجاد شبهه کرده‌اند. که... مخصوصا خانم کار و آقای دکتر لاهیجی که حقوق‌دان هستند (می توانند بگویند) که حدود با شبهه برطرف می‌شود. این شبهه شامل شبهات موضوعی هست و شامل شبهات... هم هست. همین اخطارها به نظر مراجع باعث شبهه است. یعنی حکم قطعی نیست. کوچکترین شبهه این اجرای حد باید برطرف شود. طبق دستور اسلام.

آن موردی که گفتم آیت‌الله علوی گرگانی بود ولی آیت‌الله نوری همدانی هم نظر مشابهی دارند که حکم الهی تغییر پذیر نیست. خانم کار، با این فتواها از لحاظ حقوقی تا چه حد زمینه برای تعلیق حکم سنگسار فراهم شده؟ شما سالها در ایران این باور را ترویج می‌کردید که علمای حوزه توانایی این را دارند که با همان روش‌های سنتی به نتایج جدیدی درباره احکامی مثل سنگسار برسند. درباره فتوای جدید چه فکر می‌کنید؟

مهرانگیز کار: بله، من هنوز هم آن نظر را دارم. ولی این فتاوی جدیدی که روبه‌روی من هست و چند روز است درباره‌اش صحبت می‌کنند نشان می‌دهد که هنوز آقایان به یک چنین اراده‌ای نرسیده‌اند. حتی آن آقایانی که نظرات ملایم‌تری دارند در این باره و تغییر مجازات سنگسار را خیلی صریح پذیرفته‌اند بر ثابت و غیرقابل تغییر بودنش تاکید دارند. از طرف دیگر قانونی که گذرانده‌اند و اسمش هست اصلاح قانون مجازات اسلامی در این خصوص به نظر من فقط کلمه سنگسار را از این قانون پاک کرده. قانونی که قبلا بود می‌شود گفت قانون برهنه‌ای بود و این قانون همان است اندکی پوشش دارد.
ولی هم سنگسار قابلیت اجرا دارد و هم اینکه در این قانون حتی به زبان فقهی هم اگر بخواهیم ارزیابی کنیم این اصلاحاتی را که درباره‌اش صحبت می‌کنند و هنوز هم ابلاغ نشده، هیچ کجا مشاهده نمی‌کنیم که گفته باشد مثلا سنگسار به لحاظ وضعیت خاص حالا یا وهن اسلام یا اوضاع و احوال مملکتی یا اینکه اوضاع و احوال جهانی یا همان حرفهایی که خودشان می‌گویند مثلا بهره‌برداری دشمنان از آن، تعطیل شده باشد. به هیچ وجه ما تعطیل بودن سنگسار را در این اصلاحات مشاهده نمی‌کنیم. تاکیدی دارد بر توبه که ابدا این جدید نیست. من بیست سال پیش پرونده داشتم. عینا همین اتفاق می‌افتاد. از زن به زور اقرار می‌گرفتند. از موکل من و محرز می‌کردند و بعد از احراز چون آن موقع روابط با اتحادیه اروپا غیر از این بود و سعی می‌کردند اندکی اتحادیه اروپا را ملایم و نرم نسبت به خودشان نگاه دارند دستور رسیده بود از مقام رهبری که بعد از اینکه احراز کردید بفرستید به دفتر من.
این را هم با اقرار احراز می‌کردند و بعد صدا می‌زدند موکل من را و یک حضور محترم مقام رهبری می‌نوشت و تقاضای توبه می‌کرد. بنابراین این هم امر جدیدی نیست که آقایان متذکر می‌شوند که توبه را آورده‌اند، حتی توبه بعد از اقرار و احراز حکمی که بر پایه اقرار صادر شده باشد توبه پذیرفته‌است. همیشه این طور بوده. در تمام مواد قانون مجازات اسلامی که مجازات سخت در برابرش هست در مواردی که توبه در شرع اسلام قابل پذیرش هست توبه مطرح شده. پس این کار ما را حل نمی‌کند و قانون را به نظر من فقط پیچیده تر کرده‌اند. هم برای مردم و هم برای قضاتی که آن را باید اجرا کنند.

در مورد شرایط اجرایش در نوبت بعدی از شما می‌پرسم. آقای لاهیجی، سه دهه بیشتر است که مجامع جهانی حقوق بشر با اعتراض به موارد اجرای سنگسار جمهوری اسلامی ایران را تشویق کرده‌اند که مجازات سنگسار را به عنوان مجازاتی خشن و غیرعادی کنار بگذارند یعنی جایگزین کنند. یعنی همین کاری که الان گفته می‌شود در محافل ایران در شرف وقوع است. حالا که این صحبت‌ها دارد می‌شود نظر این مجامع درباره فتواهای جدید درباره سنگسار چیست؟

عبدالکریم لاهیجی: یا جمهوری اسلامی یک نظام قانون‌مدار هست یا نیست. در یک نظام قانون‌مدار فتاوی فقها نمی‌تواند جایگزین قانون شود. این فتاوی را باید در تجدید نظری که پس از سالها در قانون مجازات اسلامی می‌کردند تاثیر می‌دادند. حالا ممکن است نظر اقلیت باشد. ولی اراده سیاسی وجود داشته باشد برای اینکه به یک صورتی با جامعه بین‌المللی از در آشتی دربیایند و این مجازات‌های غیر انسانی را که سنگسار متاسفانه دیگر واقعا شنیع‌ترین آنهاست، مجازات‌های دیگر هم هست،  دست بریدن، به صلیب کشیدن، شلاق زدن... اینها از مصادیق شکنجه است به نص کنوانسیون جهانی ضد شکنجه. این کنوانسیون جهانی ضد شکنجه از ۱۹۴ دولتی که در دنیا عضو سازمان ملل است فقط هفت دولت این کنوانسیون را نپذیرفتند. یکی اش ایران است.
بنابراین اگر این جوری که گفته‌اند بخواهند با جامعه بین‌المللی از در آشتی در بیایند راهی وجود ندارد مگر این را جامه قانون بپوشانند.... قوه قضائیه آقای شاهرودی که آن زمان هم مذاکراتی با اتحادیه اروپا بود و شخص من هم حضور داشتم و بودم و آقای شاهرودی در اجرای توافق‌هایی که شده بود بخشنامه صادر کرد که این مجازات اجرا نشود. دیدیم که باز اجرا شد. چرا؟ برای اینکه قانون همچنان پابرجا بود. بنابراین تا قانون عوض نشود فتوا نمی‌تواند جایگزین قانون شود.

شورای نگهبان این را در دی‌ماه گذرانده‌است و تصویب کرده‌است؛ قرار است مجلس حالا بررسی کند.

موارد زیادی را در گذشته دیدیم که شورای نگهبان هم قانونی را یا نقض کرده و آن را مخالف شرع دانسته و بعد بردندش مجمع تشخیص مصلحت نظام و به لحاظ تامین مصلحت و حفظ جمهوری اسلامی آن قانونی که شورای نگهبان رد کرده بود اجرایش کردند. عکس این را هم دیدیم. تا زمانی که مجلس شورای اسلامی قانون را تصویب نکند و این مجازات را لغو نکند، شورای نگهبان هم بر آن صحه نگذارد... من پیش‌داوری نمی‌کنم. ولی می‌خواهم بگویم اگر ما دنبال راه‌حل حقوقی و قانونی چه در چارچوب قوانین ایران و چه در چارچوب موازین بین‌المللی هستیم راه قانونی این است. راه دیگری وجود ندارد.

آقای منتظری می‌خواستم نظر شما را درباره حرف‌هایی که آقای لاهیجی و قبل از آن خانم کار زدند بپرسم. ولی یک موقع گفته می‌شد به جای سنگسار می‌شود به دار آویخت. اما صحبت از این است که در صورتی که کشف جرم از راه اقرار و توبه صورت گیرد یعنی به صورت داوطلبانه بعد دادگاه می‌تواند در تماس با رئیس قوه قضائیه از رهبر جمهوری اسلامی ایران بخواهد مجرم را عفو کند. این به این معنی است که از لحاظ فقهی امکان این هست که حتی مجرم به دار هم آویخته نشود. خانم کار هم در ضمن گفتند که این چیز نویی نیست.

احمد منتظری: یکی از موارد شبهه همین است. الان سنگسار اصلا به معنای این نیست که طرف از بین برود. در روایت هست که شخصی را می‌خواستند تبعید کنند به دلیل این کار و بردند در خارج شهر و سنگ زدند و او را با سنگ بدرقه کردند. یعنی رجم به معنی سنگ انداختن است نه اینکه اعدام کردن. یکی از مواردی که شبهه است و نمی‌شود این مجازات را اعمال کرد همین است که سنگسار کاملا مشخص نیست و از موارد اختلافی است. ثانیا همین که راه را آمده نظام جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده که وقتی این حکم ثابت شد می‌تواند با عفو رهبری حل شود به این معناست که اقرار می‌کنند که این موجب وهن دین و مذهب است که در این زمان این مسئله و این حکم اجرا شود. حرف آنهایی که می‌گویند این حکم قطعی است اتفاق نظرشان همین است. اگر موجب وهن دین و مذهب شود باید منتفی شود. آیت‌الله منتظری هم در موارد مختلف این را تصریح کردند. از جمله در کتاب مجازات‌های اسلامی و حقوق بشر صریحا گفتند که اگر این مسئله باشد باید این حکم متوقف شود.

ولی به خانم کار و آقای لاهیجی حق می‌دهید که تردید داشته باشند؟

بله. آن هم که آقای دکتر لاهیجی فرمودند که به نظر یک مجتهد و یک فتوا عمل می‌شود در واقع آن مصرح است که اگر در موردی قانون مشخصی وجود نداشته باشد می‌شود به فتوای مرجع تقلید عمل کرد و اینکه قانون باشد و با این حال بیایند مخالف آن به نظر یک مرجع عمل کنند چنین چیزی در قانون مجازات اسلامی هم نیست. یعنی تا آنجا که من اطلاع دارم. این وقتی مشخص شود در قانون دیگر نوبتی به فتوای مراجع تقلید نمی‌رسد.

خانم کار، الان بیش از دو ماه است که شورای نگهبان قانون جدید مجازات اسلامی را که امکان عفو در آن مطرح شده همانطور که خودتان هم گفتید و زنای محصنه را هم در موارد سنگسار نیاورده و به گفته موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار است در مجلس هم بحث شود تا رئیس مجلس آن را ابلاغ کند، تا اجرایی شدن قانون مجازات اسلامی چقدر وقت مانده یا این روند خاص استثنایی است و مسبوق به سابقه نیست؟

مهرانگیز کار: نه. من فکر می‌کنم که درون خودشان حتی با همین نظریه‌هایی که این آقایان فقها اخیرا اعلام کردند باز با این نظریه‌ها هم برخورد وجود دارد. یعنی روحانیون بسیار تندروتری از این آقایان که البته چهارتایشان من فکر می‌کنم از جمله تندروان هستند و آیت‌الله زنجانی یا آیت‌الله اردبیلی نیستند. ولی بقیه محافظه‌کارند. با این حال من گمان می‌کنم مشکل اساسی درون طیف خودشان است. یعنی از این آقایان محافظه‌کارتر وجود دارد. حتی در مورد همین فتاوی و گفته‌ می‌شود در مورد قانون مجازات اسلامی اصلاحش بر این پایه‌ها انجام گرفته، اینها حرف دارند و مشکل دارند و می‌گویند مثلا سنگسار باید حتما انجام شود و اگر نشود عرش الهی می‌لرزد.
حالا یا به عقیده من لازم است که اگر اراده‌ای هست یا حسن نیتی هست در این قانون که به قول شما به این شکل هم ابلاغ نشده اصلاح درست‌تری انجام شود و صریح گفته شود با توجه به اوضاع و احوال یا هر جور که دلشان می‌خواهد بنویسند که این حکم تعطیل می‌شود. در این صورت حرف آقای منتظری صحیح خواهد بود و دیگر نمی‌توانند به اصل ۱۶۷ قانون اساسی استناد کنند و یک قاضی بگوید که چون به نظرم می‌آید این جرم است و توی قانون هم حکمش را پیدا نکردم بنابراین می‌روم سراغ فلان فقیه که از جمله این شش فقیه هم نباشد و حکم سنگسار صادر می‌کنم. بنابراین مادام که امکان چنین مجازاتی در یک قانون وجود دارد متاسفانه با اینکه خیلی دلمان می‌خواهد خوشحال شویم، نمی‌توانیم از این اصلاحات شادمانی کنیم. تازه یک قدم بسیار کوچکی است بعد از ۳۳ سال که می‌توانستند لااقل همین قدم کوچک را ۲۸ سال پیش بردارند.
در ایران هم حقوق‌دانان برجسته خوبی هستند که حرف می‌زنند، آقای دکتر محمود آخوندی یکی از  آنها هستند، که خیلی صریح و روشن گفته‌اند که سنگسار اگر هم معتقدید که خیلی پایگاه محکم دارد، روش سنگسار کردن یک حکم تامینی نیست. امضایی است و تغییر احکام امضایی در شرایطی منع فقهی ندارد. بنابراین می‌شود که قانون را صریح نوشت و می‌شود در قانون صراحتا سنگسار را محود کرد. و حالا نمی‌دانم به جایش اعدام گذاشتن کدام یک از مشکلات ثانوی ما را حل می‌کند.

آقای لاهیجی، اگر شرایطی ایجاد شود که خانم کار گفتند و شما رویش تاکید کردید که قانون صراحت داشته باشد تا چه حد اجرایی شدن مجازات جایگزین و امکان عفو مجرم می‌تواند به بازسازی وجهه جمهوری اسلامی ایران کمک کند در مجامع حقوق بشر با توجه به این که در استفتاء ایسنا اصلا اشاره شده به «استفاده دشمنان اسلام» از موارد سنگسار برای وهن احکام شرعی؟

عبدالکریم لاهیجی: ما با یک نظامی سر و کار داریم که اسمش اسلامی است. من در حضور آقای منتظری نمی‌خواهم صحبت از مسایل فقهی کنم. ولی در قرآن بهره پول حرام است. آقای منتظری گفتند که در مورد سنگسار ما نصی در قرآن نداریم ولی در مورد ربا در قرآن نفی هست. بهره پول در جمهوری اسلامی یکی از بالاترین بهره‌های پول در دنیاست. بنابراین آنجایی که منافعشان ایجاب کند بسیاری از احکامی را هم که در قران آمده یا اینکه سند حدیثی‌اش سند محکمی است، زیر پا گذاشتند و می‌گذارند. ولی آنجایی که مسئله مسئله ایجاد رعب و اخافه مردم است، ترساندن مردم است، و فکر می‌کنند از بالا بردن مجازات و شدت مجازات می‌توانند در جامعه ایجاد رعب و هراس کنند به دلیل همین هم در این قانون جدید می‌بینیم که بسیاری از مجازات‌ها شدیدتر شده و بسیاری از جرایمی که در گذشته نبوده در این قانون آمده و برای آنها هم مجازات اعدام قایل شده‌اند حتی در ارتباط با مسائل انتشار صور قبیحه و مسایل دیگری که الان موضوع بحث ما نیست.
بنابراین آن چیزی که مشکل اساسی است این است که تا زمانی که فلسفه مجازات در ایران نه اصلاح مجرم باشد نه مبارزه با جرم و جنایت باشد بلکه ایجاد ترس و خوف در جامعه باشد خوب متاسفانه جامعه بین‌المللی هم نمی‌تواند این امر را نادیده بگیرد که بیایند مثلا به جای سنگسار دار زدن را بگذارند.
رابطه جنسی در کشورهایی که شما از آنها به اسم جامعه بین‌المللی صحبت می‌کنید جرم نیست. حتی اگر یکی از دو طرف هم متاهل باشد. خوب بنابراین اینکه بیایند عملی را که جامعه بین‌المللی اصلا جرم نمی‌داند تا الان جزایش سنگسار بوده تبدیل کنند به دار زدن یا نوع دیگری از اعدام، نه. اگر می‌خواهید به طور صریح خدمتتان عرض کنم به عنوان یک حقوق‌دان که با موازین بین‌المللی هر روز سر و کار دارد، نه! این موجب اعاده حیثیت جمهوری اسلامی نخواهد شد.

آقای منتظری، آیا یک توازنی بین اخلاق وحقوق می‌شود برقرار شود در نتیجه این بحث‌ها؟ یعنی گفته شود که کاری از نظر شما یا دیگر روحانیان غیراخلاقی باشد ولی از لحاظ حقوقی به این صورت مجازاتی برایش نباشد؟

احمد منتظری: بله. ممکن است. همه تخلف از امور اخلاقی مجازات ندارد. ولی باز تاکید می‌کنم که سنگسار به معنای اعدام نیست که بخواهند این را بردارند و به جایش اعدام با طناب دار بگذارند. سنگسار زدن سنگ بوده. رجم در ایام حج می‌بینیم که نماد شیطان را می‌آیند رجم می‌کنند. یعنی با سنگ به طرفش می‌زنند و از آن ابراز برائت و مخالفت می‌کنند. رجم در لغت همین بوده. بسیاری از فقها هم همین را نظر داده‌اند.

مطابق روایت است که مجرم را بدرقه کنید با سنگ. بعضی که گفته‌اند او را در خاک کنید یعنی یک تعدادی سنگ بخورد. نه اینکه در قدم اول فرار کند. چون طبق قوانین شرعی کسی که در حال سنگسار شدن فرار کند حق ندارند او را بگیرند و ببرند. روایت هست که وقتی پیغمبر اکرم یک مجرم  را می‌برند پیغمبر حرف توی دهنش می‌گذارد که تو مثل اینکه این کار را نکردی... یعنی شاید به آن مرحله نرسیدی که ارتباط جنسی باشد. چه در این مرحله و چه در مرحله مجازات، یعنی وقتی سنگسار شروع شد مجرم می‌تواند فرار کند و این موارد باید مورد توجه قرار گیرد. ولی سؤالی که می‌فرمایید، نه. این جور نیست که هر تخلف از اخلاقی مجازات داشته باشد. یعنی الان تهمت و چیزهایی که احرام مسلم شریعت است و در مواردی ممکن است تغییر کنند، یعنی حاکم شرع ببیند فلان کس اصلا کارش شده دروغگویی و بیاید  چند ضربه شلاق بگیرد و متذکر شود که این کار خلاف است. ولی حدی در دین اسلام برایش پیش‌بینی نشده.

خانم کار، نکته دیگری مانده؟

مهرانگیز کار: منظور آقایان از این همه مجازات‌های مشقت‌بار بدنی چه بوده؟ ظاهرا می‌گفتند که می‌خواهند مدینه فاضله درست کنند. از ایران جامعه‌ای بسازند که طیب و طاهر شود. آیا این آقایان آمار جرم و جنایت این ۳۳ ساله در اختیارشان نیست؟ بدون شک هست و در بسیاری از موارد این آمارها را از زبان خودشان می‌شنویم. این خیانت زن به مرد و خیانت مرد به زن حالا اگر همین لفظ را بخواهیم استفاده کنیم، چرا سینمایی‌ها متوجه این شدند و این را وارد هنر سینمای  امروز کردند. از بس زیاد است. خوب این آقایان با اینهمه لجبازی و اصرار بر این مجازات‌ها از چه مساله‌ای که به نظرشان بد است در آن جامعه کم کردند؟ از زنای محصنه کم کردند؟ آخر بالاخره یک منطقی هم باید وجود داشته باشد. همه‌اش که نمی‌توانند بگویند حکم خداست. حکم خداست. حکم خدا برای بهبود وضعیت مردم می‌شود استناد کرد. نه برای قتل عام مردم یا کشت و کشتار مردم. بدون کمترین نتیجه‌ای که از ابتدا رهبران دینی و سیاسی این انقلاب نویدشان را می‌دادند.

عبدالکریم لاهیجی: اگر می‌خواهند واقعا اصلاحی در قوانین ایران کنند اصلاح باید با توجه به اصول جهان‌شمول حقوق بشر و حقوق جزا باشد که در این اصول دیگر مجازات‌های بدنی به عنوان اعمال وحشیانه و شکنجه خوشبختانه دیگر جایی ندارند.

احمد منتظری: برعکس خانم مهرانگیز کار که اظهار ناامیدی کردند امیدوارم که این بار بخواهند یک تصمیم جدی بگیرند. یعنی یک خبرگزاری دولتی که از شش مرجع استفتاء می‌کند این بی‌جهت نیست و می‌خواهند کاری انجام دهند و امیدوارم با این مقدمه شروع کردند یک نتیجه خوبی باشد و اصلاح اساسی در این قانون شود و سنگسار به کلی از قانون حذف شود.

مهرانگیز کار: ما هم به امید شما احترام می‌گذاریم.

عبدالکریم لاهیجی: ما هم تمام تلاش و کوشش‌مان طی این سالها، آقای منتظری، خانم کار و من دیگر حقوق‌دانان بر این بوده که جمهوری اسلامی به یک مسیر عقلانیت گام بگذارد و امیدوارم که این امیدواری شما مورد داشته باشد و این مسیر را طی ماه‌ها و سال‌های آینده مردم ایران از نزدیک ببینند.




توافق‌های ناگفته هسته‌ای، پشت درهای بسته مذاکرات استانبول

برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای در ۲۳ ماه مه در بغداد تنها توافق اعلام شده مذاکرات طولانی هیئت اعزامی ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ در استانبول محسوب می‌شود. به دلیل باقی ماندن فاصله عمیق میان خواسته‌های دو طرف در پایان دور اول مذاکرات، و همچنین حساسیت خاص مسائل مطروحه، سرفصل‌های گفت‌وگوهای انجام شده محرمانه باقی ماند.
هدف اصلی و نتیجه عمده مذاکرات مقدماتی استانبول را می‌توان در اعلام موفقیت و «سازنده» بودن آن، و در نتیجه نمایش پیروزی دیپلماسی گفت‌وگو، در رقابت با جنگ تلقی کرد. به‌منظور دست یافتن به هدف تعیین شده، سرمایه‌گذاری انجام شده اندک و نتیجه بدست آمده، بیش و کم مورد قبول تمامی طرف‌های ذینفع بود.
با اعلام انجام دور دوم گفت‌وگو‌ها در بغداد، طرفین مذاکرات ابتدا از یک فرصت مغتنم و حساس ۴۰ روزه برای یافتن «راه حل گام به گام» در یکی از پیچیده‌ترین مشکلات سیاسی-فنی دوران معاصر جهان برخوردار شدند.

نیاز‌های مشترک برای خریدن وقت
بااهمیت‌ترین مسئله داخلی دولت کنونی آمریکا  که معماری «دیپلماسی هوشمند» (تنبیه و تشویق) در مقابل ایران را به‌خود نسبت می‌دهد، پرهیز از شکست در انتخابات رئیس جمهوری ماه نوامبر است.
هفته گذشته با اعلام انصراف ریک سنتورم از ادامه رقابت‌ها، مقابله میت رامنی به مثابه رقیب اصلی، با اوباما در انتخابات آینده عملا قطعی شده‌است. اوباما مایل نیست تا پیش از انتخابات ماه نوامبر به حمایت اجباری از اسرائیل برخاسته و به جنگ ناخواسته علیه ایران داخل شود.
جامعه اروپا مایل نیست که در وضعیت جاری اقتصادی و در حالی که بی‌ثباتی کشورهای شمال آفریقا، بعد از تجربه بهار عربی، همچنان ادامه دارد، با برافروختن شعله‌های یک بحران تازه در یک کشور بزرگ و نفت‌خیز، دشواری‌های ناشی از گرانی قیمت نفت خام و محدود شدن بازار‌های صادراتی خود را بیش از پیش افزایش دهد.
در این نگرانی‌ها، چین به عنوان یک واردکننده بزرگ نفت خام و فروشنده کالا، با اروپا کاملا همراه و هم‌نظر است.
نگرانی اصلی روسیه که طرح «مذاکرات گام به گام» با ایران را ابتکار کرده، بروز جنگی تازه در منطقه و متزلزل شدن حکومت کنونی در تهران است.
در صورت تغییر حکومت جمهوری اسلامی، غرب و ناتو در تمامی مناطق نزدیک به مرزهای جنوبی آن کشور، از قفقاز تا آسیای میانه و طبیعتاً حوزه نفت‌خیز دریای خزر، دست بالا خواهند یافت. یک معنی توافق استانبول، تعلیق جنگ و تاخیر در تعبیر کابوس روسیه خواهد بود.
ایران که در طول کمتر از شش ماه ۴۰ درصد از بازار‌های صادراتی نفت خام خود و به همین نسبت ارزش برابری پول ملی را در نتیجه اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا از دست داده، آرام  آرام در حال خزیدن به سمت و سوی یک بحران اقتصادی بزرگ و رویارویی با یک ناآرامی بزرگ داخلی است.

اسرائیل که سوریه را در کنار خود دارد، تعیین تکلیف نهایی حکومت بشار اسد را در خط جدایی دمشق از تهران، و در نتیجه ضعیف‌تر شدن موقعیت ایران در منطقه می‌بیند. حتی در صورت داشتن نیت واقعی حمله نظامی علیه ایران، هزینه‌های برخورد نظامی احتمالی برای اسرائیل، در صورت جدا شدن سوریه از جمهوری اسلامی، بسیار کمتر خواهد بود تا مبادرت به حمله، پیش از تغییر وضعیت در مشق.                             به این ترتیب، خریداری ۴۰ روز وقت، با صرف هزینه‌ای اندک، تمامی طرف‌های درگیر در بن‌بست اتمی ایران را به نوعی راضی می‌سازد.

زمینه‌سازی در ایران
استقبال روز ۸ ماه مارس رهبر جمهوری اسلامی از اظهارات اوباما مبنی بر «پیگیری راه حل سیاسی در برابر تهدید به جنگ» توسط آمریکا در قبال ایران، ماموریت ۲۹ ماه مارس اردوغان در تهران، بعد از دیدار وی با رئیس جمهور آمریکا در سئول را به دنبال داشت.
این مأموریت را در هیئتی متفاوت، یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، با سفر روز ۷ آوریل خود به تهران و دیدار و گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی ادامه داد.
طی یک تحول داخلی، هاشمی رفسنجانی نیز با پی گرفتن زیرکانه و حساب شده حرکت قبلی علی خامنه‌ای در صفحه شطرنج برنامه اتمی ایران و مناسبات با آمریکا داخل شد و روز ۴ ماه آوریل از نامه‌ای یاد کرد که در مورد مذاکره با آمریکا به آیت‌الله خمینی نوشته بود.
با وجود واکنش‌های انتقادی ملایم یک نماینده مجلس و انتشار چند تحلیل انتقادی محترمانه از هاشمی، سه روز بعد تصویر خندان  و دوستانه رئیس مجمع تشخیص مصلحت رژیم در کنار رهبر جمهوری اسلامی انتشار یافت.
در تصویر منتشر شده، در حالی که رهبر جمهوری اسلامی محمود احمدی‌نژاد را نشسته در سمت راست خود داشت، به سمت چپ خم شده و با تبسم در حال گفت‌وگو با هاشمی دیده می‌شد. بعد از دیدار اعضاء مجمع و هاشمی با آیت‌الله خامنه‌ای انتقادات از هاشمی  در رسانه‌های داخلی متوقف ماند.
دیدارهای روز شنبه و یکشنبه در استانبول از هفته‌های قبل برنامه‌ریزی شده بود. تصمیم به انجام دور دوم مذاکرات در بغداد نیز، پیش از سفر روز سه‌شنبه باقری به عراق، مورد توافق ایران و جامعه اروپا قرار گرفته بود. در غیر این صورت انجام مذاکرات دور دوم بدون جلب رضایت طرف گفت‌وگو‌ها پیرامون زمان و محل ملاقات آنها، عاقلانه نمی‌نمود.

برنامه کاری تازه         
مذاکرات طولانی نمایندگان ایران و جامعه اروپا در استانبول، بی تردید نحوه پیشبرد مذاکرات آینده و دستور کار آنرا دربر می‌گرفت و نمی‌توانست تنها محدود به خریدن یک فرصت ۴۰ روزه بماند.
مذاکرات مقدماتی دور بعد که احتمالا از هفته جاری  آغاز خواهد شد، خارج ساختن ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با غلظت ۲۰ درصد از ایران به بهانه صادرات، اجرای تدریجی پرتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و صدور اجازه بازدید‌های سرزده به نمایندگان آژانس از تاسیسات اتمی ایران، پیش از تصویب پیوستن ایران به پیمان یادشده در مجلس را در دستور کار خود خواهد داشت.
بخش دیگری از توافق‌های دو طرف  که به احتمال قوی در دستور مذاکرات دوروزه استانبول قرار داشته ولی از اعلام رسمی آن خودداری شده، از سر گرفتن گفت‌وگو‌های ایران و آژانس و پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک اتمی ایران است.
دیدار از پارچین، ساده‌ترین بخش از این توافق‌ها، و گفت‌وگوی با مدیران ارشد و کارشناسان هسته‌ای ایران مانند محسن فخری‌زاده از دشوارترین آنها خواهد بود.

دشواری‌های آینده
اگرچه دور اول گفت‌وگو‌ها مطابق برنامه برگزار و تاریخ و محل مذاکرات دور دوم نیز اعلام شد، برداشتن گام اول لزوما به معنی پیشرفت بی‌وقفه و بدون مشکل این مذاکرات در دیدار‌های آینده نیست.
جمهوری اسلامی طی دو دهه گذشته به‌منظور قرار دادن برنامه‌های هسته‌ای خود در جایگاه کنونی سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده و علاوه بر آن در طول ۵ سال گذشته، با ده‌ها میلیارد دلار هزینه‌های غیر مستقیم ادامه این برنامه را به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌است.
دست کشیدن قطعی ایران از هد‌ف‌های اصلی این برنامه، طی گفت‌وگو‌های چهل روزه آینده، انتظاری است مغایر با عقل عملی. مفهوم تحقق تمامی انتظارات جامعه جهانی از ایران، به معنی تغییر سرشت و ماهیت سیاسی رژیم حاکم بر ایران است.
در گفت‌وگو‌های آینده حتی رضایت دادن به تعطیل مرکز غنی‌سازی فوردو نیز انتظاری است بزرگ، چه رسد به پذیرش قطع غنی‌سازی اورانیوم در نطنز.
با ادامه کار فردو، و غنی‌سازی اورانیوم در نطنز نیز اسرائیل، بی‌اعتنا به علاقه شخصی اوباما به دیپلماسی گفت‌وگو، جمهوری اسلامی را همچنان خطری برای ماندگاری خود معرفی می‌کند-برداشتی که پاره‌ای از کشور‌های عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس با گرمی از آن استقبال می‌کنند.

موضوع بده‌بستان‌ها
به این ترتیب، حداکثر انتظار از گفت‌وگو‌های جمهوری اسلامی با نمایندگان جامعه اروپا طی ۴۰ روز آینده را می‌باید به توافق در فروش اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده و صدور اجازه بازرسی‌های بیشتر به نمایندگان آژانس و پاسخگویی تدریجی به پرسش‌های آژانس محدود ساخت.
در مقابل، تعهدات مقدماتی آمریکا در برابر ایران نیز می‌تواند خودداری از افزایش تحریم‌های یک‌جانبه، کاهش تهدید به جنگ و دادن اجازه فروش بیشتر نفت خام ایران را شامل شود.
بی‌تردید پرونده‌ای که در طول ۵ سال گذشته پیوسته به حجم و پیچیدگی آن افزوده شده، در طول یک روز و یک ماه قابل برچیده شدن نیست. مناسبات خارجی ایران در منطقه و در رابطه با آمریکا نیز در آینده قابل پیش‌بینی در خط عادی شدن قرار نخواهد گرفت. انتظار لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران طی ۴۰ روز آینده را نیز نباید داشت.
با این وجود  برخورداری از یک زنگ تفریح ۴۰ روز و امیدواری به ادامه گفت‌وگو‌های تا پیش از ماه نوامبر سال جاری، انگیزه‌ای است که تمامی طرف‌های درگیر به گرمی از آن استقبال می‌کنند- ازجمله خانم کاترین اشتون که با دادن رنگ پیروزی به مذاکرات موقعیت شغلی خود را نجات داده‌است.




آیا به باور آیت‌الله خامنه‌ای داشتن سلاح هسته‌ای «گناه» است؟

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای از همان جنس اطلاعات دریافتی دیگر از حکومت مخفی‌کار و مرموز جمهوری اسلامی است: مواضع اعلام شده رهبر انقلاب گاه متناقض و تقریباً همیشه موضوع تفاسیر و تعابیر متفاوت بوده‌است. ازین رو، در حالی که دور تازه‌ای از گفت‌وگو‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران از روز شنبه، چهاردهم آوریل، در شهر استانبول ترکیه آغاز شده، تلاش‌ها برای تشخیص موضع اصلی رهبر جمهوری اسلامی در قبال برنامه هسته‌ای اهمیت به‌سزایی یافته‌است.
به نوشته روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، حضور سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، که با سمت جدید «نماینده شخصی رهبر انقلاب» پشت میز مذاکره استانبول قرار گرفته نقش محوری آیت‌الله خامنه‌ای را در گفت‌وگو‌های استانبول بیش از پیش مورد تأکید قرار داده‌است.
ماه پیش نیز در اخبار آمده بود که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی اعلام کرده: «ما سلاح اتمی نداریم و نخواهیم ساخت.» رهبر جمهوری اسلامی همچنین با صدور فتوایی حکم بر حرام و گناه بودن تولید جنگ‌افزار هسته‌ای توسط ایران داده‌است.
با این همه، به نظر می‌رسد رفتار رژیم ایران و برخی سخنان شخص رهبر انقلاب اسلامی در تناقض آشکار با احکام و سخنان یادشده بوده‌است. برای نمونه، تحلیل‌گران به حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای در سال گذشته اشاره می‌کنند که تصمیم سرهنگ قذافی، رهبر پیشین لیبی، را در کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای آن کشور یک اشتباه دانسته بود.
به باور برخی صاحب‌نظران، مسائل هنگامی پیچیده‌تر می‌شود که مواضع آیت‌الله خامنه‌ای در رد بلندپروازی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را در قالب یک مفهموم تاریخی مذهب شیعه موسوم به «تقیه»، یا پنهان‌کاری مذهبی، تفسیر می‌کنند. مفهوم «تقیه» در اسلام در طول قرن‌ها و در پی آن شکل گرفت که شیعیان به عنوان اقلیتی تحت سرکوب، برای حفظ جان خود سیاست پنهان نگاه داشتن هویت فرقه‌ای‌شان را در پیش گرفتند و بدین ترتیب زمینه استفاده از دروغ را در جامعه شیعی‌مذهب پایه‌گذاری کردند.
دنیس راس – که پاییز گذشته از مقام خود به عنوان هماهنگ‌کننده امور مناسبات ایران و آمریکا کناره‌گیری کرد، – درباره رویکرد رهبر جمهوری اسلامی در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید: «او مخالفت ما با برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان بخشی از تلاش‌هایمان در جهت تضییع استقلال‌شان می‌داند.»
آقای راس در ادامه می‌افزاید: «در عین حال، رهبر ایران در سخنان جدیدش می‌گوید که تولید جنگ‌افزار هسته‌ای گناه است، و پیشتر نیز طی فتوایی این موضع خود را تبیین کرده، اما همچنان از پیگیری برنامه هسته‌ای پشتیبانی می‌کند و متعهد است که آن را به پیش ببرد، اما باید توجه داشت که مسئله دیگری که آن هم برای آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت دارد حفظ نظامی است که آن را ایجاد کرده.»
آیت‌الله روح‌الله خمینی – رهبر انقلاب اسلامی‌ای که محمدرضا پهلوی، پادشاه متمایل به غرب ایران، را در سال ۱۹۷۹ از قدرت برکنار کرد، – در ابتدای کار بر این باور بود که ساخت جنگ‌افزار اتمی عملی غیر اسلامی است و برنامه هسته‌ای سِری‌ای را که شاه بنا نهاده بود به حالت تعلیق در آورد.
اما در مرحله بعد و با شعله‌ور شدن آتش جنگ خانمان‌سوز ایران و عراق – که از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ به طول انجامید، تفکر ایرانی‌ها درباره جنگ‌افزار هسته‌ای را تغییر داد. نیروهای عراق به رهبری صدام حسین از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای ایران استفاده کردند که آمادگی مقابله با چنین جنگ‌افزاری را نداشتند. در آن زمان ایالات متحده در قبال این رفتار رژیم عراق سکوت اختیار کرد و در طول جنگ به جانبداری از عراق پرداخت. در سال ۱۹۸۴ آیت‌الله خمینی به صورت مخفیانه فرمان ازسرگیری برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای را صادر کرد و در همان حین آیت‌الله خامنه‌ای بر مسند ریاست جمهوری اسلامی نشسته بود. در پی مرگ آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ آیت الله خامنه‌ای به مقام رهبری جمهوری اسلامی منصوب شد.
شاید در واکنش به تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، – که بر پایه اتهام دارا بودن سلاح‌های کشتار جمعی توسط رژیم عراق صورت پذیرفت، – آیت‌الله خامنه‌ای دستور تعلیق برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را صادر کرد. اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی کماکان ادامه یافت.
در سال ۲۰۰۵ در جریان ملاقاتی اضطراری در آژانس انرژی اتمی، نماینده مذاکره‌کننده ایران با اشاره به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن تولید جنگ‌افزار هسته‌ای اعلام کرده بود: «ایران هرگز به دنبال دستیابی به چنین سلاح‌هایی نخواهد بود.»
امروز نیز به نظر می‌رسد مقام‌های آمریکایی شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای استانبول آماده‌اند، دست کم در اعلام موضع عمومی خود، با تکیه بر سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای نشان دهند که کلام وی را می‌پذیرند. در ماه جاری میلادی، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از ایران خواست در عمل با توافق بر سر یک طرح مشخص نشان دهد که به آنچه درباره مغایرت اسلام با ساخت جنگ‌افزار کشتار جمعی می‌گوید پای‌بند است.
خانم کلینتون همچنین تصریح کرده بود که: «ما در دیدار با مقام‌های ایرانی قصد داریم درباره چگونگی گنجاندن آنچه به عنوان اعتقادشان اعلام کرده‌اند در قالب یک برنامه عملی گفت‌وگو کنیم.»






سعید مرتضوی
هیأت ویژه مجلس ایران آقای مرتضوی را به عنوان صادرکننده دستور انتقال بازداشت شدگان حوادث روز ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ به بازداشتگاه کهریزک و مسئول وقایع این بازداشتگاه معرفی کرده است
طرح استیضاح وزیر کار ایران لحظاتی پیش از مطرح شدن در صحن علنی مجلس ایران، با وعده استعفای سعید مرتضوی از مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی، از دستور کار خارج شد، اما دولت می گوید که استعفایی صورت نگرفته و در این مورد قولی هم داده نشده است.
تعدادی از نمایندگان امضا کننده استیضاح که به انتصاب آقای مرتضوی به عنوان مدیرعامل این صندوق معترض بودند، پس از آنکه توسط غلامعلی حداد عادل و احمد توکلی اعلام شد که او قول داده است از سمت خود کناره گیری کند، امضاهای خود را پس گرفتند و به این ترتیب طرح استیضاح متوقف شد.
اما محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که به همراه معاون اول خود، محمدرضا رحیمی برای دفاع از عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس رفته بود، تأکید کرد که دولت در مورد کنار رفتن آقای مرتضوی هیچ قولی نداده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در این مورد نوشت که آقای احمدی نژاد "در آستانه ورود به صحن علنی" توسط محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس از خارج شدن طرح استیضاح از دستور کار مجلس مطلع شد.
بنابراین گزارش، رئیس جمهور ایران با تأکید بر آمادگی خود برای حضور در مجلس و دفاع از وزیر کار، "سه بار تصریح کرد که دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است".
مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون اقلیت مجلس ایران در تذکری آیین نامه ای به خارج شدن طرح استیضاح وزیر از دستور کار اعتراض کرد و گفت که محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرده که آقای احمدی نژاد استعفای آقای مرتضوی را نپذیرفته و او "همچنان سر کار خود است".
اما احمد توکلی، از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در مجلس و از امضا کنندگان طرح استیضاح آقای شیخ الاسلامی، در پاسخ به سخنان آقای کواکبیان گفت: "الآن که پیامک سخنان میر تاج الدینی آمد، مرتضوی زنگ زد و به من گفت که من خانه نشسته ام و همانطور که به شما قول دادم، سر کار نمی روم و بر قول خود هستم".
آقای توکلی می گوید که هفته گذشته آقای مرتضوی از او خواسته بود میان او و نمایندگان معترض به انتصاب او "حکمیت" کند و آقای توکلی هم به او توصیه کرده بود که از سمت خود کنار رود.
غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم پیش تر با انتشار نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد که آقای مرتضوی در دیدار با او پیشنهاد استعفا را پذیرفته است.
آقای حداد عادل از نمایندگان خواسته بود که از استیضاح وزیر کار خودداری کنند "تا ان‌شاءالله با پی‌گیری بیشتر استعفای جناب آقای مرتضوی به صورت کامل محقق شود".
اما اکنون سایت روزنامه ایران، روزنامه دولت، نوشته است: "آقای دکتر سعید مرتضوی تنها با پیشنهاد استعفا به عنوان یک گزینه جهت حفظ مصالح نظام وتحقق منویات مقام معظم رهبری موافقت کرده اند و هیچ گونه استعفایی از سوی ایشان مطرح نشده است. همچنین شایان ذکر است که هر استعفایی مستلزم پذیرش آن از سوی مقام مافوق می باشد و هرگونه ترک کار پیش از این اتفاق بی معناست".









یک گروه کوچک از ناظران سازمان ملل متشکل از ۶ نفر آماده می شوند تا در اولین مرحله برای نظارت بر روند آتش بس در سوریه به این کشور سفر کنند. انتظار می رود این گروه امروز( یکشنبه ۱۵ آوریل - ۲۷ فروردین) وارد سوریه شوند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم گفته است که او پیشنهاداتی را برای اعزام گروهی شامل حدود ۲۵۰ نفر تا اواخر هفته جاری ارائه خواهد کرد.
اعزام اولین گروه از ناظران سازمان ملل پس از آن صورت می گیرد که روز گذشته ( شنبه ۱۴ آوریل) شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه ای را در این مورد تصویب کرد.
به گفته خبرنگار بی بی سی، ماموریت این ناظران در حالی انجام خواهد شد که آتش بس برقرار شده از روز پنج شنبه گذشته ( ۱۲ آوریل) در بخش های از سوریه در معرض خطر قرار گرفته است.
در همین حال فعالان مخالف دولت سوریه از کشته شدن دست کم ۲۰ نفر در جریان درگیری های روز گذشته در شهر حمص و حلب خبر داده اند.
سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن محکوم کردن این کشتارها، گفته است که " این اقدامات تردید هایی را در مورد تعهد دولت سوریه به آتش بس ایجاد می کند."
به گفته خانم رایس، قطعنامه روز گذشته فرصت مهمی را برای توقف خشونت ها در این کشور ایجاد کرده است.
این در حالی است که نماینده سوریه در سازمان ملل، مخالفان دولت را در بروز خشونت ها مقصر دانسته و گفته است که بیش از ۵۰ مورد نقض آتش بس از سوی مخالفان از جمله انجام " اقدامات تروریستی و آشوبگری" صورت گرفته است.
در همین حال قطعنامه روز گذشته با استقبال شورای ملی سوریه که متشکل از مخالفان دولت است، قرار گرفته است.
نماینده روسیه در سازمان ملل هم در مورد حمایت کشورش ازقطعنامه ای که روز گذشته به تصویب رسید، گفت مسکو از این قطعنامه حمایت کرد به این دلیل که در شرایط فعلی اعزام سریع ناظران به سوریه امری ضروری است.






اسرائیل برای جلوگیری از ورود صدها فعال طرفدار فلسطینیان که قصد دارند امروز( یکشنبه ۱۵ آوریل) از کرانه باختری دیدار کنند، دست به اقداماتی زده است.
پلیس اسرائیل گفته است که تعدادی از این فعالان را که علیه کنترل اسرائیل بر مناطق فلسطینی فعالیت می کنند، به کشورهایشان بازگردانده است.
بعضی از خطوط هوایی اروپا هم گفته اند که از پرواز مسافرانی که اسرائیل اسامی آن ها را داده به فرودگاه بن گوریون در این کشور خودداری می کنند.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که این فعالان باید نگرانی هایشان را در مورد سایر کشورها در منطقه از جمله سوریه متمرکز کنند.




تنها ساعاتی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعزام گروهی از ناظران به سوریه، که روز شنبه انجام گرفت، این ناظران، آمادگی خود را برای این سفر اعلام کرده اند.
این افراد قرار است بر روند برقراری آتش بس در این کشور نظارت کنند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه گفت در روزهای آتی پیشنهادی برای ارسال گروهی ۲۵۰ نفره به این کشور ارائه خواهد داد.
با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گزارش ها همچنان خبر از بی ثباتی در این کشور می دهند.



گزارش ها از افزایش تنش و درگیری ها میان سودان و همسایه تازه استقلال یافته اش سودان جنوبی حکایت دارد.
ریک مچر، معاون رئیس جمهور سودان جنوبی به بی بی سی گفته که جنگنده های نیروی هوایی سودان یک فروشگاه مواد غذایی در شهر بنتیو را هدف قرار داده و ۵ نفر را کشته اند.
سازمان ملل متحد نیز گزارش های مشابهی در این رابطه منتشر کرده است.
همزمان عبدالله العزرق، سفیر سودان در لندن می گوید که هواپیماهای سودانی شهروندان عادی را هدف قرار نداده اند.
او تاکید کرده که جنگنده نیروی هوایی سودان مقر نظامی شورشیانی را هدف قرار داده که توسط دولت سودان جنوبی حمایت می شوند.



پلیس یمن از کشته شدن دست کم ۱۲ نفر در جریان حمله نیروهای وابسته به القاعده به یک پست بازرسی در جنوب شهر عدن خبر داده است.
به گفته مقامات پلیس در جریان این درگیری ۴ نیروی امنیتی و ۸ پیکارجو کشته شدند.
این حمله به یک پست بازرسی در حومه شهر بندری عدن صورت گرفته است.
پیکارجویان اسلامگرا درجریان نا آرامی های سیاسی سال گذشته یمن، موفق شدند که بخش هایی از جنوب این کشور را به کنترل خود در آورند.
گفته می شود در جریان درگیری های هفته گذشته بین پیکارجویان و نیروهای امنیتی یمن صدها نفر در اطراف شهر عدن کشته شدند.





در پی حمله پیکارجویان به بازداشتگاهی در پاکستان، نزدیک به ۴۰۰ زندانی موفق به فرار از آنجا شدند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ده ها پیکارجوی اسلامگرا با استفاده از سلاح های گرم به این زندان که در شمال غربی پاکستان قرار دارد، حمله کرده اند.
بر اساس این گزارش گروه طالبان این عملیات را بر عهده گرفته است و عده ای از زندانیان فراری، خود پیکارجو بوده اند.
این زندان در نزدیکی شهر بانو، در مرز پاکستان قرار دارد، ناحیه ای که به لحاظ امنیتی ناپایدار است.
یک سخنگوی طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است: "ما صدها نفر از یارانمان را در این حمله آزاد کرده ایم. تعدادی از این افراد به مقصدهای خود رسیده اند و تعدادی دیگر نیز در راه هستند."
افتخار خان، یک مقام ارشد پلیس در بانو به خبرگزاری فرانسه گفته است سه نفر از نیروهای پلیس در این حمله زخمی شده اند.
مقام های پلیس در این منطقه می گویند افراد مسلح با ماشین وارد محوطه زندان شدند دست به شلیک گلوله و پرتاب نارنجک زدند.
آنها می گویند از حدود هزار زندانی که در این بازداشتگاه به سر می بردند، ۳۸۱ فرار کرده اند.
دست کم ۲۰ نفر از این زندانیان "خطرناک" به شمار می روند. پلیس می گوید یکی از آنها، عدنان رشید، عضو پیشین نیروی هوایی پاکستان بوده است که به علت حمله به پرویز مشرف، رییس جمهور پیشین، به اعدام محکوم شده است.
عالم مقبول، خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید این حمله برای نیروهای امنیتی پاکستان که توانسته بودند قدرت پیکارجویان در این منطقه را کاهش دهند، یک عقب گرد به حساب می آید.




سعید جلیلی و کاترین اشتون
در واکنش به مذاکراتی که روز شنبه میان ایران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته ای ایران در استانبول صورت گرفت، بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت کاخ سفید آن را 'گام اول مثبتی' تلقی می کند.
آقای رادز روز شنبه (۱۴ آوریل) گفت آمریکا معتقد است فضا برای گفتگو درباره راه هایی که ایران بتواند با آن به تعهدات بین المللی اش عمل کند وجود دارد.
آقای رادز که همراه باراک اوباما برای شرکت در نشست سران قاره آمریکا در کلمبیا به سر می برد، به خبرنگاران گفت: "به نظر ما گفتگوها در استانبول گام نخست مثبتی بوده است. فضای سازنده ای وجود داشته، ایرانی ها به میز مذاکره آمدند و درباره موضوع هسته ای کشورشان گفتگو کردند."
بن رادز تعیین مکان بعدی گفتگوها را نیز یک نشان مثبت دیگر خواند.
همزمان سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از روند "موفقیت آمیز" مذاکرات ابراز رضایت کرده و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته ای با ایران را مفید و سودمند توصیف کرده است.
خانم اشتون گفت که دور بعدی مذاکرات در ۲۳ ماه می (سوم خرداد) در بغداد برگزار می شود.
خانم اشتون با تاکید بر این نکته که گفتگوهای من با آقای جلیلی بسیار صریح بود، گفت که آقای جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف "پیشرفت واقعی" در روند مذاکرات انجام شود و البته موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز رضایت از مذاکرات گفت این طور نبود که ما نقاط اختلاف نداشتیم اما نکاتی که مورد توافق قرار گرفت قابل توجه بود.
آقای جلیلی گفت که رفتار آینده باید مبتنی بر جلب اعتماد ایران باشد و ما توافق کردیم که با رویکرد "مثبت و سازنده" مذاکرات را ادامه بدهیم.
مذاکره کننده ارشد ایران گفت که فرآیند همکاری باید بر اساس رویکرد گام به گام و متقابل و هر گونه همکاری هم باید بر اساس ان پی تی باشد.
آقای جلیلی گفت که ایران در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز توانمندی های پیدا کرده است و الگوی موفق "سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه" است.
نفیسه کوهنور خبرنگار بی بی سی فارسی که در محل مذاکرات حضور داشت، گفت که برخلاف اجلاس قبلی، با آنکه مذاکره کنندگان خسته به نظر می رسیدند اما در صورتشان لبخندی حاکی از رضایت از روند مذاکرات دیده می شد.
دور اول مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یازده ساعت ادامه داشت. این مذاکرات در ۲ نوبت صبح و عصر دنبال شد و بنابر گزارشها، دیدارهای جداگانه ای نیز بین مذاکره کنندگان ایران و مقامات برخی اعضای گروه پنج بعلاوه یک صورت گرفته است.

مذاکرات جدی

پیش پایان مذاکرات هسته ای یکی از سخنگویان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این دور از گفتگوها را "مثبت و سازنده" خوانده بود.
نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی بی سی فارسی از قول یکی از سخنگویان خانم اشتون می گوید که کشورهای پنج بعلاوه یک پیشنهادات قبلی خود را که شامل درخواست برای شفافیت بیشتر از سوی ایران است، با هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی مطرح کرده اند.
دور دوم مذاکرات به صورت دوجانبه برگزار شده است. هیات مذاکره کننده ایرانی از علاقه تمام طرف های مذاکره به گفت و گوی دوجانبه خبر داده اما برنامه دیدار با هیات آمریکایی را رد یا تایید نکرده است.
دیپلمات های غربی حاضر در مذاکرات امروز به بی بی سی فارسی گفته اند که هیات مذاکره کننده با انتظارات اندکی وارد استانبول شد اما هیات ایرانی بر خلاف دفعات گذشته که به موضوعات حاشیه ای می پرداخت، این بار به روی موضوع اتمی متمرکز است.

خوش بینی به مذاکرات استانبول

به رغم این که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا کنون نتیجه‌ای نداشته اما در جریان مذاکرات برخی منابع خبری و دیپلماتیک نسبت به مذاکرات امروز، اظهار خوش بینی کرده‌ بودند.
سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران که هدایت مذاکرات اتمی ایران را به عهده دارد پیش از شروع این مذاکرات، با وزیر امور خارجه ترکیه و نمایندگان برخی کشورها از جمله روسیه و چین دیدار کرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این مذاکرات را "آخرین فرصت برای دیپلماسی" خوانده است.
سعید جلیلی پیش از سفر به استانبول گفت که "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای ۱+۵ نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند."
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر این که کشورش خواهان سلاح اتمی نیست گفت ایران متعهد به گفت و گو است.
دیپلمات‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات امروز، راه را برای حل و فصل بحران هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک هموار کند.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کند که تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را همواره رد کرده و تاکید کرده که هدفش از این برنامه، مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای است.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اخیرا با تاکید بر این که این کشور در پی تولید سلاح اتمی نیست، گفت "ما به دلایل خودمان به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. نه تولید کرده ایم و نه تولید خواهیم کرد. این بهانه است".
تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه تجهیزات هسته‌ای ایران مطرح شده است، که ایران نسبت به انتشار چنین گزارش‌هایی واکنش نشان داده و گفته است در صورت حمله، دست به اقدام متقابل خواهد زد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به قوت خود باقی است.

ضیافت شام

سعید جلیلی و کاترین اشتون
پیش از شروع مذاکرات رسمی میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شب گذشته در ضیافت شامی در محل کنسولگری ایران در استانبول با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
دیدار پیشین این دو، در جریان دور قبل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول صورت گرفت که نتیجه‌ای در بر نداشت.
پیش از نشست استانبول منابع دیپلماتیک خبر داده‌ بودند که در صورت موفقیت در این دور از مذاکرات، دور بعدی مذاکرات در بغداد، پایتخت عراق برگزار خواهد شد.
چند روز پیش هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته بود که ایران پیشنهاد داده تا دور بعدی مذاکرات این کشور با کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای در بغداد برگزار شود.




باراک اوباما
باراک اوباما در آستانه نشست سران ۳۰ کشور قاره آمریکا که در کلمبیا برگزار می شود گفت قانونی کردن مواد اعتیاد آور می تواند باعث تشدید مشکلات مربوط به آن شود.
این سخنان وی در پاسخ به درخواست سران برخی از کشورهای آمریکای لاتین برای پیگیری راهبردهای جدید برای مبارزه با این مواد عنوان شده است.
با این حال آقای اوباما گفت حاضر است درباره این موضوع بحث و گفتگو کند.
روز جمعه اوتو پرز مولینا، رییس جمهور گواتمالا، به بی بی سی موندو گفت سیاست های فعلی مبارزه با قاچاق مواد اعتیادآور کارساز نبوده اند.
او گفت: "ما خواهان یک گفتگوی جدی و مسئولانه هستیم که در آن موضوع مبارزه با مواد اعتیاد آور را به طور علمی مورد بررسی قرار دهیم."
باراک اوباما در این باره گفت راه مبارزه با افزایش قدرت کارتل های مواد مخدر در این منطقه، ایجاد اقتصاد قوی‌تر، تاکید بر اجرای قانون و ایجاد ساختار امنیتی بهتر است.
او گفت: "عقیده شخصی من و دولتم این است که قانونی کردن مواد اعتیاد آور راه حل این موضوع نیست."
او در ادامه گفت اگر این مواد قانونی شوند، در طولانی مدت مفید نخواهد بود و ممکن است وضع را بدتر هم بکند.
آقای اوباما این سخنان را ساعاتی قبل از آغاز نشست ۳۰ کشور قاره آمریکا در کارتاخنای کلمبیا ابراز کرد.
موضوع این نشست نردیک تر شدن کشورهای قاره آمریکا و بررسی همکاری های تجاری است.
اما خوان منوئل سنتوس، رییس جمهور کلمبیا و میزبان این نشست، همراه با برخی دیگر از سران کشورهای آمریکای لاتین خواهان بحث درباره اتخاذ سیاست های جدید درباره مبارزه با مواد اعتیادآور هستند.
سفر آقای اوباما به کلمبیا همراه با حاشیه هایی نیز بوده است.
عده ای از محافظان وی به علت "رفتارهایی خلاف قوانین کاری" خود به آمریکا بازگردانده شده اند.
تعدادی از آنها به دلیل برقراری رابطه با روسپی ها در محل اقامت خود و عده ای دیگر نیز به دلیل خروج از هتل در زمان غیرمجاز توبیخ شده اند.




باراک اوباما
تعدادی از محافظان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، که او را در سفر به کلمبیا همراهی می کردند، به دلیل رفتار ناشایست به آمریکا فراخوانده شده اند.
آقای اوباما روز جمعه برای شرکت در نشست سران کشورهای قاره آمریکا به کلمبیا سفر کرد.
این محافظان در دو مورد جداگانه قوانین کاری خود را زیر پا گذاشته اند.
در مورد اول، اتهام محافظان برقراری ارتباط با روسپی ها در شهر کارتاخنا، محل برگزاری نشست بوده است.
در دومین مورد، تعدادی از آنها، خارج از ساعت های مجاز، از هتل خود خارج شده اند.
ادوین دونووان، سخنگوی سرویس امنیتی آمریکا در این زمینه گفت قبل از ورود آقای اوباما به این شهر نیز، اتهاماتی به این محافظان وارد شده بوده است.
او در ادامه گفت: "به همین دلیل است که آنها از کار خود بر کنار شده و به آمریکا بازگردانده شدند."
اما او گفت تعدادی نیروی جدید جایگزین آنها شده اند و امنیت رییس جمهور به مخاطره نیفتاده است.
روزنامه واشنگتن پست، که نخست این گزارش را منتشر کرده، خبر از احضار ۱۲ نفر از محافظان، و اخراج دست کم یک نفر از آنها داده است.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه گفت باراک اوباما از این اتفاق مطلع شده است، اما او جزئیات بیشتری نداد و گفت این موضوعی است که سرویس اطلاعاتی باید به آن رسیدگی کند.
سرویس اطلاعاتی آمریکا قبلا هم در موردی دیگر به علت کوتاهی های خود زیر سوال رفته بود.
در آن مورد که آنرا نیز روزنامه واشنگتن پست اولین بار مطرح کرد، یک زوج آمریکایی، بدون دعوت قبلی توانسته بودند وارد میهمانی شامی در کاخ سفید شوند.
این موضوع نگرانی های زیادی درباره افرادی که از رییس جمهوری آمریکا محافظت می کنند ایجاد کرده بود.
قرار است در نشستی که آقای اوباما برای شرکت در آن به کلمبیا سفر کرده است، سران ۳۰ کشور قاره آمریکا درباره همکاری های اقتصادی و تجاری گفتگو کنند.




به‌سلامتی نتیجه‌ی «کار» جلیلی با کاترین اشتون مثبت شد!

image
 به میمنت و شگون سخنگوی کاترین اشتون از قول آزمایشگاهی در ترکیه گفت دور اول مذاکرات 1+5 با ایران «مثبت بود». وی نگفت که این مذاکرات که قرار بود اصلاً برگزار نشود ولی چون خیلی چیزهای دیگر هم قبلاً قرار بود که الآن دیگر قرار نیست، برگزار شد، حالا قرار است تا کی طول بکشد. مایکل مان با تاکید بر اینکه این تازه دور اولش بود حالا کجاشو دیدی، افزود امیدواریم برای دوم مذاکرات که احتمالاً هفت هشت سال دیگر همین موقع‌ها اتفاق می‌افتد در مورد محل برگزاری گفتگوها کمتر از یکماه خشتک همدیگر را دربیاوریم. وی برگزاری نشست در استامبول و اصولاً هرگونه نشستن در این محل را گام مهمی در حل بحران هسته‌ای ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که رجب اردوغان که اخیراً با حفظ سمت بعنوان پستچی اوباما هم بین واشنگتن و خیابان فلسطین رفت و آمد می‌کند در سفر بعدی‌اش به ایران چندتا عکس هم با هاشمی رفسنجانی بگیرد.
مایکل مان دلیل مثبت شدن مذاکرات را استفاده از مترجم عربی برای فهمیدن حرفهای مقامات ایرانی ذکر کرد و گفت هزار ماشالا جلیلی خیلی خوب قرآن می‌خواند. سخنگوی مربوطه همچنین آمادگی خود و بقیه‌ی کسانی که در شش سال گذشته اساساً سر کارند برای برگزاری دورهای بعدی مذاکرات در محل شعب ابی طالب اعلام نمود و تصریح کرد اگر ما خبر داشتیم که مفاتیح الجنان، غیر از باز کردن بخت و قبولی کنکور و رفع تب یونجه حتی بحران هسته‌ای را هم می‌تواند حل بکند، با بچه‌های 1+5 می‌رفتیم هفت هشت ده جلد می‌خریدیم. مایکل مورد اشاره با اشاره به چند بیت از غزل‌های امام راحل که در جریان مذاکرات هسته‌ای خوانده شد افزود اتفاقاً یکی از دلائل اینکه مذاکرات مثبت شد همین بود که ما قبل از مذاکره، برای اطلاع بیشتر از دلیل اینهمه فعالیت‌های صلح آمیز ایران، وصیت‌نامه سیاسی الهی حضرت امام را سه دور خوانده بودیم.
به همین مناسبت و در راستای مثبت بودن زیاد، امریکا سه ناو هواپیمابر دیگر که از قبلی‌ها یک کمی گنده‌تر هستند به خلیج فارس آورد و بلافاصله سردار فیروزآبادی آمادگی خود و سایر هم‌نوعانش را برای شخم زدن زمین‌های اسرائیل اعلام کرد. وی با بیان اینکه واحد عملیات راهبردی سپاه قادر است گاوآهن‌هائی بسازد که بشود جاهای بزرگتر از اسرائیل را هم شخم زد، هرگونه حضور نیروهای امریکائی در منطقه را نشانه‌ی فروپاشی امریکای جهانخوار نامید و افزود با وارد شدن این ناو آخریه به خلیج فارس، الآن دقیقاً سه هفته و دو روز و یازده ساعت تا نابودی کامل امریکا وقت باقی مانده است. وی که از بالای جرثقیل شخصی خود حرف می‌زد در مورد اینکه چرا وقتی امریکا ناو می‌آورد مذاکرات مثبت می‌شود چیزی نگفت!




جمهوری اسلامی ایران از آرمان های هسته‌ای جا زد!

تحت تعقبیان سابق
image با توجه به مذاکرات پیشرو مذاکره کننده جمهوری اسلامی در استانبول در دو نوبت صبح و بعدازظهر با ایادی استکبار جهانی و شرق ملحد و غرب کافر به استحضار می‌رساند جام زهر هسته‌ای اماده بالا کشیدن است و حقوق بشر هم کشک است و اصلا مطرح نیست که نیست!
ما اولش خیال می‌کردیم این سران ناحق جمهوری اسلامی الگوی‌شان برادران کمونیست واقع در شبه جزیره کره و احیانا کمونیست‌های مستقر در جزیره کوبا می‌باشد و هیچ جوره به صراط راست هدایت نمی‌شوند. بعد از کلی خط و نشان کشیدن برای هسته و اتم مشخص شد اخوندها انقدرها هم کله خراب نیستند و اگر فشار حقیقی بر جاهای نظام وارد شود ممکن است رام شوند و سواری به غرب بدهند.  
قضیه از جایی شروع شد که این حق مسلم هسته‌ای  انقدر عزیز و گرامی شد که تحریم‌های شدیدی بر نظام جمهوری اسلامی اعمال شد یعنی هنوز به صورت عملی اساسی بر انجای جمهوری اسلامی اعمال نشده است قرار بود از اردیبهشت و تیرماه تحریم‌های مالی و نفتی و بازرگانی بر جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته شود که دلار از ۱۱۰۰ تومان پرواز کرد و در مقصد ۱۹۰۰ تومان فعلی متوقف شد. یعنی اینطور که پیداست که رژیم جمهوری اسلامی انقدر ها هم توان ایستادگی در برابر تحریم‌ها را ندارد و خیلی زود جا زد. بازهم صد رحمت به کره شمالی که چند دهه تحریم است ولی هنوز به شکر خوردن نیافته است، ولی گویا همین مقداری که زور به کمر رژیم جمهوری اسلامی وارد شده حساب کار دست‌شان امده است که قراره شکر بخورند ولیکن ما از همین تربیون می‌گوییم به‌زودی شاهد توافقاتی مبنی بر توقف غنی‌سازی در سایت فردو با غلظت ۲۰ درصد باشید و تحریم‌های امریکای بشر دوست حافظ حقوق بشر هم از روی دوش نظام برداشته می‌شود از ان طرف عکس‌های سانسور شده‌ای که در جراید و رسانه‌های جمهوری اسلامی از دیدار جلیلی با زنان به چاپ می‌رسد مردم احساسی را به تحریک وا می‌دارد که دلارهای‌شان هرچه ارزان‌تر بفروشند و این‌جوری می‌شه که دلار و سکه سقوط می‌کنه!
الیته  این جام زهر هسته‌ای موقتی است و هر وقت میل همایونی ولی فقیه جمهوری اسلامی اراده نماید پشت پا به قراردادهای هسته‌ای زده و پادزهر جام زهر هسته‌ای را بالا می‌کشد و چرخه انرژی اتمی با غلظت صددرصد به جریان می‌افتد و این بار از انجایی که سید محمد خاتمی و شرکایش در انتخابات سال ۹۲ به ریاست جمهوری اسلامی دست یافته‌اند همه باید با ایران اصلاح طلب سازش کنند و دوباره نامه هاشمی به امام راحل در خصوص مذاکره با امریکا در سال ۹۲ قبل از ازمایش بمب اتمی مطرح می‌شود و حقوق بشر هم چنان کشک است.




خواهشی از سیاسی‌نویسان: لطفن فقط بدترین ها را نقد نکنید

اثبات کردن مزخرف بودن حرف‌های مزخرف، نه هنر است نه با ارزش، وقت کشی خود و خواننده است. نقد گزاف‌گویی های چند طرفدار، نقد آن تفکر نیست. نوشته وقتی پربار می‌شود که نقدهای اساسی مورد چالش قرار گیرند و به سوال‌های اساسی جواب داده شود و یا سوال های جدیدی به وجود آورد.
اصلاح‌طلبان، سلطنت‌طلبان، جمهوری‌خواهانِ مخالف اصلاح‌طلب، طرفداران حکومت؛ اینها همه طرفداران و تبلیغ کنندگانی دارند که چرت و پرت زیاد می‌گویند و سعی بر کوبیدن حریف دارند و استدلال برای‌شان مهم نیست. این امری است عادی. 
تاسف بار اما این است که بسیاری از مغزهای همه این گروه ها با استفاده از این چرت و پرت‌ها سعی بر این دارند که عدم حقانیت گروه‌های دیگر را اثبات کنند. اثبات کردن مزخرف بودن حرف‌های مزخرف، نه هنر است نه با ارزش، وقت‌کشی خود و خواننده است. نقد گزاف‌گویی های چند طرفدار، نقد آن تفکر نیست. نوشته وقتی پربار می‌شود که نقدهای اساسی مورد چالش قرار گیرند و به سوال‌های اساسی جواب داده شود و یا سوال‌های جدیدی به وجود آورد.
نقد شخصیت‌ها تفاوت چندانی ندارد. می‌توان برای کوبیدن اصلاح‌طلبان، فقط از کواکبیان نام برد و او را به عنوان نماد اصلاح‌طلبی معرف کرد وبه روی خود نیاورد که اصلاح‌طلبان محبوبی هم وجود دارند مانند تاج‌زاده و دکتر خزعلی. یا برای کوبیدن سلطنت‌طلبان گفت [فلانی] دروغ‌گوست ولی اسمی از نقد پذیری رضا پهلوی نبرد. یا در نقد اصول‌گرایان فقط از امام جمعه خاتمی یاد کرد و از مطهری اسمی نبرد. فکر کنم موافق باشید که اینگونه نه کسی را با خود همراه می‌کنیم و نه کاری را به جلو می‌بریم. بیشتر کم آوردن خود در استدلال را نشان داده، خواننده را از خود می‌رانیم.




استیضاح لغو شد٬ احمدی‌نژاد استعفا را نپذیرفت


سعید مرتضوی٬ رئیس سازمان تامین اجتماعی پذیرفت که استعفا کند٬ نمایندگان نیز استیضاح وزیر کار را لغو کردند٬ اما محمود احمدی‌نژاد و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با استعفای مرتضوی مخالفت کرده‌اند.
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی٬ وزیر کار قرار بود روز یکشنبه (۲۷ فروردین) استیضاح شود که غلامعلی حداد عادل با انتشار نامه‌ای به نمایندگان خبر داد مرتضوی پذیرفته که استعغا کند و بهتر است استیضاح متوقف شود.
در پی انتشار این نامه، ۱۸ نفر از نمایندگان از جمله احمد توکلی، ‌الیاس نادران و علیرضا زاکانی امضای خود را پس گرفتند و استیضاح وزیر کار از دستور کار مجلس خارج شد.
ساعتی پس از اعلام خبر لغو استیضاح٬ کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از مخالفت احمدی‌نژاد و شیخ‌الاسلامی با استعفای مرتضوی خبر داده است.
محمدرضا میرتاج الدینی٬ معاون پارلمانی احمدی‌نژاد هم اعلام کرده که «دولت تعهدی برای استعفای مرتضوی به نمایندگان نداده است.»
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری هم اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد تاکید کرده هیج تعهدی به نمایندگان در مورد استیضاح نداده است.
موضوع انتصاب سعید مرتضوی٬ دادستان پیشین تهران به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی به جنجال تازه‌ای میان مجلس و دولت تبدیل شده است.
مجلس اعلام کرده است در صورتی که مرتضوی از سمت خود استعفا نکند٬ وزیر کار استیضاح خواهد شد.
خبرگزاری فارس و احمد توکلی٬ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم اعلام کرده‌اند سعید مرتضوی به قول خود مبنی بر استعفا عمل کرده و امروز در محل کار خود حاضر نشده است.





خبرگزاری فارس گزارش کرد:

سامانه بومی جامع پالایش اینترنت راه‌اندازی می‌‌شود



خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد مرکز تحقیقات ICT وزارت ارتباطات، به جای اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی اینترنت کشور٬ به دنبال ایجاد «سامانه‌های‌ بومی جامع پالایش» اینترنت است.
این خبرگزاری روز یکشنبه (۲۷ فروردین) نوشته موسسه‌ای وابسته به وزارت ارتباطات، پروژه‌ای را با موضوع ارائه طرح‌های کاربردی و عملیاتی با هدف «سالم‌سازی و پالایش اینترنت» آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ این موسسه از شرکت‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های خواسته پیشنهادهای خود در زمینه پالایش اینترنت را به این موسسه ارسال کنند.
راه‌اندازی یک «سامانه بومی جامع پالایش اینترنت» که بر پایه تحلیل محتوای وب، اقدام به پالایش صفحات می‌کند، از جمله اهداف این پروژه اعلام شده است.
این موسسه از «ستاد پالایش کشور» به عنوان عالیترین مرجع در رسیدگی به امر پالایش و تفکیک وظایف هر سازمان در نظام‌نامه پالایش سخن به میان آورده است.
خبرگزاری فارس اضافه کرده پیگیری‌های این خبرگزاری برای روشن شدن «چیستی و اصل وجودی ستاد و نظام نامه پالایش کشور» تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.
در ایران بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی فیلتر است و مقام‌های جمهوری اسلامی هر روز تلاش‌ها برای محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را افزایش می‌دهند.




احمدی نژاد و وزیر کار استعفای مرتضوی را نپذیرفتند

سحام نیوز: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هیئت رئیسه مجلس نسبت به دستور کار استیضاح و بازپس گیری آن تاکید کردند که با توجه به اینکه احمدی نژاد و وزیر کار استعفای مرتضوی را نپذیرفته اند، روند طی شده در این مسیر را به ضرر آبروی مجلس خواندند.
به گزارش خبرنگار مهر، کاظم جلالی در تذکری خطاب به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس گرفتن استیضاح وزیر کار آبروی دسته جمعی مجلس بوده است، بیان کرد: من سال اول هم در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش این مسئله را مطرح کردم که این مسائل به آبروی دسته جمعی مجلس مربوط است.
وی با بیان اینکه جزو امضا کنندگان استیضاح وزیر کار نبوده است، اظهار داشت: آنچه اکنون در مورد این استیضاح می دانیم این است که کسی به شرفش را قسم خورده که استعفا می دهد، اما استعفای او را رئیس جمهور و وزیر نپذیرفته اند.
جلالی گفت: از شخصیت آقای توکلی در عجبم که گاهی اوقات مو را از ماست می کشد و گاهی اوقات به این آسانی از برخی از موضوعات می گذرد. برخی از دوستان در مجلس نقش بازی می کنند . این افراد عقبه ای در دولت دارند و در مجلس نیز نقش بازی می کنند.
وی تصریح کرد: در زمان سئوال از رئیس جمهور نیز کسانی که موضوع سئوال را مطرح کردند در روزهای آخر مسئله مذاکره را مطرح کردند.
جلالی تأکید کرد: این کار به افتضاح بانی ، صانع و مستمع تمام شد.
همچنین در جلسه امروز مجلس سیدمحمدجوادابطحی از دیگر منتقدان پس گرفتن استیضاح وزیر کار در تذکر دیگری خطاب به رئیس مجلس گفت: شما از هر کسی که در مجلس اظهار نظر می کند سئوال می کنید که بر اساس استناد به کدام مواد قانون اساسی اظهار نظر می کند اما چرا این سئوال را از توکلی نکردید .
وی ادامه داد: چرا برخی از نمایندگان در مجلس نماینده تر هستند.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: از آنجایی که آقایان مصر به استیضاح بودند و آن را در لحظات پایانی پس گرفتند که من فکر کردم بهتر است همه نمایندگان در جریان باشند و بدانند مسیر طی شده چگونه بوده است.
حجت الاسلام ذاکر نیز به نحوه کار هیأت رئیسه مجلس که طرح استیضاح را به عنوان دستور کار مجلس قرائت کرد در حالی که می دانست استیضاح پس گرفته شده است تذکر داد که لاریجانی در پاسخ به این تذکر نیز دلیل این اقدام هیأت رئیسه را پس گرفتن استیضاح در آخرین لحظات عنوان کرد .




مافیای نمایندگان مجلس و نیروهای امنیتی و قضایی در پرونده اختلاس

سحام نیوز: نماینده دادستان تهران با بیان اینکه مجموعه مه آفرید یک شبکه مافیایی بوده است گفت: در این شبکه برخی از مدیران بانکی، برخی نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضائی ـ امنیتی، اطلاعاتی و سازمان خصوصی سازی وارد شده‌اند.
به گزارش مهر، قاضی سراج صبح یکشنبه در ابتدای ششمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ با اعلام اینکه در جلسه گذشته دادستان تهران چندین بار خواستار وقت برای صحبت شد اما به علت کمبود وقت این امر محقق نشد، افزوذ: در این جلسه نماینده دادستان توضیحات خود را در ابتدای جلسه اعلام کند.
سپس فراهانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و سخنان خود را با ترجمه آیاتی از قرآن کریم درباره کتمان حقیقت آغاز کرد.
وی با اعلام اینکه فقر ریشه اغلب جرایم است، گفت: فساد مالی مولد فقر است. متهمان این پرونده عامل به وجود آمدن جرم هستند و جرم آنها بسیار سنگین است. لذا متهمان مستحق سنگین ترین مجازات ها هستند.
نماینده دادستان تهران در خصوص ادعای متهمان مبنی بر اینکه نیت سوء نداشته اند نیز اظهار داشت:باید بگویم وجود انسان های شفافیت دار در ثبت و نگهداری حساب های مالی است. دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در دفاتر گروه ثبت نشده است. پولها به حساب مه آفرید و شرکت امیر منصور آریا ریخته می شد.
فراهانی ادامه داد: گردش مالی مجموعه مه آفرید سه هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال بوده است. اگر این افراد یک شبکه سازمان یافته بودند مه آفرید نخ تسبیح بود. آنها شبکه مافیا تشکیل دادند. شبکه ای که برخی از مدیران بانک، برخی نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضائی- امنیتی، اطلاعاتی و سازمان خصوصی سازی در آن وارد شده اند.




دیدار دوساعت و نیمه مرتضوی با حدادعادل برای جلوگیری از استیضاح وزیر کار

سحام نیوز: یک طراح استیضاح وزیر کار از حکمیت ۳۰ ساعته خود و دیدار ۲٫۵ ساعته مرتضوی با حدادعادل برای جلوگیری از استیضاح وزیر کار را در صحن علنی مجلس توضیح داد.
به گزارش مهر، احمد توکلی پس از اینکه طرح استیضاح وزیر کار با اعلام هیات رئیسه از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد با اعلام تذکری گفت: از ابتدا هدف استیضاح کنندگان این بود که فرد نامناسب بر سازمان تامین اجتماعی مدیریت نکند.
توکلی با اشاره به رایزنی‌های طراحان استیضاح برای جلوگیری از این انتصاب گفت: پیش از این ملاقات‌های خصوصی برای جلوگیری از این انتصاب انجام شد و ۲۰ نفر از نمایندگان نیز طی تذکر کتبی خواستار عدم انتصاب مرتضوی شدند، فعالان دانشجویی نیز در راستای جلوگیری از این انتصاب تلاش کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: به ناچار ۱۵ فروردین ماه استیضاح وزیر کار به عنوان ابزار فشاری برای جلوگیری از انتصاب مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی اعلام وصول شد.
رئیس مرکز پژوهش‌ها افزود: پس از اعلام وصول استیضاح معاون مرتضوی تقاضا کرد بنده میان طراحان استیضاح و آقای مرتضوی حکمیت کنم، من از ابتدا قبول نمی‌کردم چون خودم یک طرف ماجرا بودم اما ایشان اصرار کرده و اعلام کردند حکمیت بنده را قبول دارند چون توکلی آخرتش را به دنیا نمی‌فروشد.
وی افزود: جلسات طراحان استیضاح و مرتضوی ۳۰ ساعت طول کشید و بنده پس از ۱۵ ساعت دقت در اسنادی که دو طرف ارایه کرده بودند نظر خود را اعلام کردم اما این حکمیت را رسانه‌ای نکردم تا این فرآیند به نتیجه برسد.
توکلی در خصوص رایزنی‌های مرتضوی با حدادعادل گفت: سه روز بعد مرتضوی ۲٫۵ ساعت با آقای حداد صحبت کرد و همان جا متن استعفای خود را نوشته و گفت قول شرف می‌دهم که دیگر به سازمان تامین اجتماعی برنگردم.
وی افزود: از صبح دیروز تا ۱۱٫۵ شب چند بار با حداد تماس گرفت و گفت من سر قول خود هستم.
توکلی در پایان گفت: آقای حداد نیز با ما تماس گرفتند و با توجه به قول مرتضوی درخواست کردند طرح استیضاح پس گرفته شود. توکلی در این هنگام نامه‌ای از جانب طراحان استیضاح خطاب به ملت ایران قرائت کرد و اعلام کرد در صورتی که ظرف دو سه روز آینده استعفای مرتضوی رسماً اعلام نشود طرح استیضاح مجدداً در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: با پس گرفتن امضاها استیضاح از نصاب افتاده و دیگر قابل طرح در صحن علنی مجلس نیست.



استیضاح وزیر کار رسماً منتفی شد

سحام نیوز: عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که ۱۸ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر کار امضای خود را پس گرفتند، بنابراین استیضاح وزیر کار منتفی شد. به گزارش فارس، در جلسه علنی امروز مجلس پس از اینکه جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که نخستین دستور‌کار جلسه علنی استیضاح شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، امیدوار رضایی عضو دیگر هیئت رئیسه طی سخنانی گفت: ۱۸ نفر از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر کار،‌ امضاهای خود را پس گرفتند.
وی افزود: آقایان نادران، نجابت، زاکانی، نوروزی، توکلی، اکرمی، دهدشتی، مسعودی ریحان، پزشکیان، دهقانی نقندر، سروری، مصباحی‌مقدم، الهیان، حیدرپور، امیر حسین رحیمی،‌ موسی‌الرضا ثروتی و شکور اکبر نژاد از جمله افرادی هستند که امضای خود را از طرح استیضاح وزیر کار پس گرفتند.
سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو نیز قبلاً امضای خود را پس گرفته بود.
این عضو هیئت رئیسه بر همین اساس اعلام کرد که از آنجا که ۱۸ نفر امضای خود را پس گرفتند، استیضاح قابل طرح نیست.
پس از این سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد: ‌طبق آئین‌نامه مجلس طرح استیضاحی که کمتر از ۱۰ امضا داشته باشد، قابل طرح نیست.



امروز، ششمین جلسه دادگاه اختلاس ۳۰۰۰میلیارد تومانی

سحام نیوز: ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی از دقایقی قبل با حضور ۳ متهم آغاز شد. به گزارش فارس؛ ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی از دقایقی قبل در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج آغاز شد.
بر اساس شنیده‌ها احتمالاً جلسه امروز در قالب دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. در جلسه صبح به اتهامات «س.ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز و همچنین «س.م» رئیس بانک ملی کیش رسیدگی می‌شود.
در ادامه در صورت لزوم و با نظر قاضی، نوبت عصر دادگاه امروز به اتهامات «ب.ب» متهم دیگر پرونده رسیدگی می‌شود که چنانچه زمان نوبت صبح دادگاه اجازه دهد، محاکمه این متهم نیز در نوبت صبح انجام می‌شود.
در حال حاضر هر ۳ متهم مذکور در جلسه دادگاه حضور دارند.




استیضاح کنسل شد/ دولت تعهدی برای استعفای سعید مرتضوی نداده است

کلمه: در حالی که معاون احمدی نژاد گفته است دولت تعهدی برای استعفای مرتضوی نداده است، نمایندگان استیضاح کننده امضای خود را برای استیضاح وزیر کار پس گرفتند.
در همین حال برخی از نمایندگان از سیاسی کاری های صورت گرفته برای انتخاب هیات رییسه مجلس نهم به بهانه مساله مرتضوی انتقاد کردند.
اولین ساعات بامداد امروز حداد عادل در نامه ای به نمایندگان مجلس خبر از استعفای مرتضوی داد و از نمایندگان خواست دستور استیضاح را از جلسه امروز خارج کنند.
در همین حال میرتاج الدینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: احمدی نژاد صبح امروز براساس دستور کار جلسه علنی مجلس که استیضاح را در دستور داشت با معاون اول و تعدادی از وزرا به مجلس آمد و تا ورودی مجلس داخل شد که به وی اطلاع داده شد انصراف نمایندگان استیضاح کننده از استیضاح شیخ‌الاسلامی قرائت شده است.
وی گفت: احمدی نژاد و دولت نسبت به جلسه استعفای ‘سعید مرتضوی’ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی سخنی نگفته و تعهدی نیز به نمایندگان مجلس نداده است.
بر اساس گزارشها امیدوار رضایی اسامی استیضاح‌کنندگانی که امضاهای خود را پس گرفتند به این شرح اعلام کرد: نادران، نجابت،‌ توکلی، اکرمی، ‌رحیمی، ثروتی، زاکانی، دهدشتی، مسعودی ریحان، اکبرنژاد، پزشکیان، دهقانی نقدر، سروری،‌ مصباحی‌مقدم، الهیان، نوروزی و عوض حیدرپور.
به گفته امیدوار رضایی، این افراد کتبا نامه انصراف خود از استیضاح را به هیات رییسه مجلس ارائه کردند و استیضاح را پس گرفتند که در نتیجه از نظر قانونی این استیضاح قابل طرح نیست.
علی لاریجانی، رییس مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه امضاکنندگان استیضاح کمتر از ۱۰ نفر هستند استیضاح قابل طرح نیست.
علی مطهری امضای خود را پس نگرفته است.

استعفای مرتضوی را قرائت کنید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر استیضاح کنندگان استعفای مرتضوی را قرائت کنند مجلس بحث منتفی شدن این بحث را خواهد پذیرفت گفت: نباید به بهای یک تعهد شفاهی با کرامت و عظمت مجلس و مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بازی شود.
به گزارش خانه ملت، نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکری نسبت به خارج شدن بحث استیضاح وزیر کار از دستور کار مجلس گفت: پس از اینکه متوجه شدیم عده‌ای از نمایندگان در کش و قوس پدیده‌ای به نام استیضاح گرفتارند، شائبه زیادی از سوی تحلیلگران مطرح شد که در این استیضاح نیم نگاهی به انتخابات آتی تهران و هیأت رئیسه مجلس نهم وجود دارد که ما این تحلیل را قبول نکردیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم امروز استیضاح کنندگان واقعا قابل نقد است افزود:‌ می‌گویند مرتضوی قصد استعفا دارد یا استعفایش را نوشته است اما هنوز این استعفا به وزیر کار تقدیم نشده و یا وزیر با آن موافقت نکرده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم با طرح این سؤال که از منظر حقوقی و اخلاقی این مذاکره چقدر قابل اعتماد است؟ ادامه داد: ‌اگر مرتضوی استعفا داده است همین الان استعفایش را قرائت کنید تا موضوع استیضاح وزیر کار منتفی شود وگرنه به چه بهایی با کرامت و عزت مجلس مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بازی می کنید.



آلودگی خلیج‌فارس ۴۶ برابر حد مجاز است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفت: «میزان آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان ۴۶ برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگی‌ها مربوط به خلیج‌فارس است.»
به گزارش مهر، محمد درویش افزود: «در حال حاضر آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی یکی از مهم‌ترین مشکلات زمین در کشور است.»
به گفته وی، دایره گسترش آلودگی‌های آب‌های سطحی هم‌اکنون به آب‌های مرزی مانند خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر رسیده است.
درویش اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان ۴۶ برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگی‌ها مربوط به خلیج‌فارس است. به اعتقاد درویش، دریای خزر نیز یکی از آلوده‌ترین آبگیرهای دنیاست و دوگونه مهم ماهی خاویار و کیلکا در آن رو به نابودی و انقراض‌هستند.




تاثیر تحریم ها بر کالاهای پزشکی؛ تجهیزات بی کیفیت و دست دوم بلای جان مردم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به واردات تجهیزات بی‌کیفیت و دست‌دوم پزشکی از سوی واردکننده‌ها، گفت: هم‌اکنون یکی از علت‌های بروز خطاهای پزشکی در کشور استفاده از این‌گونه تجهیزات است.
به گزارش خانه ملت، حسین حسنی‌بافرانی با اشاره به واردات تجهیزات بی‌کیفیت و دست‌دوم پزشکی از سوی واردکننده‌ها افزود: هم‌اکنون بخشی از این واردات به‌علت تحریم و مجبور بودن و بخش دیگر به‌وسیله دلال‌ها برای درآمدزایی صورت می‌گیرد.
نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه کشورهای اروپایی و حتی آسیایی بر اساس استانداردهای پزشکی از تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند، گفت: این کشورها بعد از مدتی و بر اساس استاندارد محصولاتی را مانند دستگاه‌های سی.‌تی‌اسکن و ‌ام.آر.آی را کنار می‌گذارند این در حالی است که واردکنندگان و دلالان این محصولات را به‌عنوان تجهیزات طراز اول به داخل کشور وارد می‌کنند.
وی با اشاره به نقش گروهی از دلال‌ها در بازاریابی تجهیزات دست‌دوم پزشکی برای مراکز درمانی کشور، یاد‌آور شد: این محصولات اغلب به بیمارستان‌های دولتی و گاهی به بیمارستان‌های خصوصی فروخته می‌شود. این نماینده مجلس هشتم، با تاکید بر اینکه دلالی و مافیای تجهیزات پزشکی بازار پرسودی را برای افراد ایجاد کرده است، گفت: هم‌اکنون رقم‌های سنگین و میلیاردی برای واردات تجهیزات پزشکی دست‌دوم در کشور جابه‌جا می‌شود.




شورای نگهبان تایید صلاحیت کرده بود؛ یک قاتل و زمین خوار نماینده مجلس نهم شد

در حالی که نمایندگان واقعی مردم در زندان ها هستند و فرزندان انقلاب به بهانه های واهی رد صلاحیت می شوند، یکی از افراد شرور و قاتل که سوابق بسیاری در محاکم قضایی دارد به عنوان منتخب مردم یکی از شهر‌ها به مجلس نهم راه یافته است.
بولتن نیوز نوشت: در راه رو‌های مجلس شنیده شد که که یکی از منتخبان مجلس نهم که در انتخابات اسفند ماه سال گذشته توانسته بود رای مردم یکی از شهرستان‌ها را به خود جلب کند به دلیل سابقه ارتکاب قتل عمد و ایراد جرح عمدی نسبت به یک خانواده شهید در دستگاه قضایی دارای پرونده است.
بنا بر این گزارش این فرد شرور علاوه بر سابقه قتل عمد سوابق متعددی نیز در موضوع زمین خواری داشته و برخی از زمین‌های بیت المال را به تصرف خود در آورده است و در همین زمینه نیز رای محکومیت قطعی از سوی دادگستری شهرستان دارد.
نکته قابل توجه اینجاست که به رغم داشتن سوابق شرارت و قتل عمد متاسفانه در اعلام سوابق وی به شورای نگهبان در هنگام تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس نهم هیچ اشاره‌ای به این سوابق فرد یاد شده نشده بود و پرونده وی سفید تحویل مسئولین شد. از سوی دیگر این فرد هم با تبلیغات بسیار و جلب توجه مردم توانست رای اول شهرستان را به خود جلب نموده و به خانه ملت راه پیدا کند.
گفته می شود شورای نگهبان اخیراً متوجه سوابق قضایی و کیفری این فرد شده و در حال بررسی این موضوع و اقدامات لازم بعدی است.
روزنامه جمهوری اسلامی نیز با باز نشر این خبر نوشته است: انتخاب شدن یک قاتل شرور به عنوان نماینده مجلس نهم از رویدادهای عجیب است که این روزها سایت‌ها به آن پرداخته‌اند.





جرس:
 رقابت انتخابات ریاست جمهوری مصر با رد 10 نامزد وارد مرحله جدیدی شده است که نامزد اخوان المسلمین و رئیس سازمان اطلاعات رژیم حسنی مبارک از جمله نامزدهای مطرح هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از تعیین صلاحیت نامزدها وارد مرحله جدیدی شده است.
الجزیره در این رابطه اعلام کرد که کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر شب گذشته پس از بررسی صلاحیت نامزدها که تعداد آنها بالغ بر 23 نفر بود 10 نفر را رد صلاحیت کرد که "خیرت الشاطر"، نامزد اخوان المسلمین، "حازم ابواسماعیل"، و "عمر سلیمان" رئیس سازمان اطلاعات رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک از جمله این افراد محسوب می شوند.
این کمیته در بیانیه ای اعلام کرد که افراد مذکور شرایط لازم برای ریاست جمهوری مصر را ندارند اما می توانند ظرف 48 ساعت به رد صلاحیت خود اعتراض کنند.
گفته می شود عمر سلیمان به دلیل عدم کسب هزار امضا در یکی از استان ها و خیرت الشاطر نامزد اخوان المسلمین و "ایمن نور" نامزد حزب غد الثوره (فردای انقلاب) نیز به دلیل اینکه به طور کامل قانون عفو شامل حال آنها نشده است رد صلایت شده اند.
حازم صلاح ابواسماعیل نیز به دلیل تابعیت آمریکایی مادرش رد صلاحیت شده است. کمیته عالی انتخابات مصر پیش از این اعلام کرده بود علیه برخی از نامزدها شکایت شده و دادخواست حقوقی علیه آنها تنظیم شده بود که خیرت الشاطر، ایمن نور و ابواسماعیل از جمله این نامزدها بودند.
این در حالی است که اخوان المسلمین مصر پیش از در اقدامی محتاطانه "محمد المرسی" یکی از رهبران خود را به عنوان فرد جایگزین خیرت الشاطر معرفی کرده بود تا در صورت رد صلاحیت الشاطر المرسی جایگزین وی شود.
در این میان "عمرو موسی" دبیر کل اتحادیه عرب، "عبدالمنعم ابوالفتوح" یکی از رهبران سابق اخوان المسلمین و "احمد شفیق" نخست وزیر سابق مصر از جمله نامزدهایی هستند که تاکنون رد صلاحیت نشده اند.
فضای مصر هم اکنون به شدت امنیتی است چرا که احتمال تظاهرات گسترده مردمی از سوی طرفداران نامزدهای رد صلاحیت شده وجود دارد و پلیس تدابیر امنیتی شدیدی را در این زمینه اتخاذ کرده است.
در همین راستا کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر دستورالعملی را درباره تبلیغات انتخاباتی تدوین کرده که به موجب آن هیچ نامزدی حق ندارد در تبلیغات خود به روابط میان افراد جامعه خدشه وارد کند یا زندگی خصوصی دیگر نامزدها را هدف قرار دهد.
پیش بینی می شود کمیته مذکور 26 آوریل فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کند انتخاباتی که قرار است 23 و 24 می (سوم و چهارم خرداد) برگزار شود. تبلیغات انتخاباتی نامزدها از 30 آوریل آغاز و تا 21 می 2 روز پیش از آغاز انتخابات ادامه خواهد داشت.




جواد علیخانی، دانشجوی زندانی، پس از خونریزی داخلی به بهداری اوین منتقل شد

جواد علیخانی، فعال دانشجویی، که از بیماری کلیوی و خونریزی داخلی رنج می برد، برای چندمین بار به بهداری اوین منتقل شد.
مادر این دانشجوی زندانی می گوید که جواد علیخانی حاضر نشده است او را با دستبند به بیمارستان منتقل کنند.
به گزارش دانشجونیوز، جواد علیخانی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز، برای دومین بار، در دوم خرداد ١٣٨٩ بازداشت شد.
این فعال دانشجویی پیش از این نیز در مهر ماه سال ٨٦ بازداشت و پس از ۱۱ ماه حبس در شهر اهواز، با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی در پاییز سال ١٣٨٧ در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان کاهش یافت.
جواد علیخانی که ماه های نخست محکومیت خود را در زندان های اهواز سپری کرده بود، پس از انتقال به تهران، هم اکنون در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند.
تارنمای کلمه در گزارشی از وضعیت نامناسب پزشکی وی آورده است که آزمایش های لازم از این زندانی چند بار انجام شده و سونوگرافی به بهانه تعطیلات نوروزی انجام نشده بود و این زندانی خواستار انجام سونوگرافی و درمان قطعی بیماری کلیوی خود است. جواد علیخانی پیشتر دچار انسداد مجرای مثانه شده بود که با انجام عملیات سونداژ، ادرار وی تخلیه شده است و در حال حاضر خونریزی مداوم دارد.
مادر جواد علیخانی نیز در گفتگویی با جرس  گفته است که مسئولین به وضعیت وخیم فرزندش توجهی ندارند: "پسرم باید هر چه سریعتر تحت درمان قرار گیرد اما مسئولین توجهی نمی کنند، فقط او را به بهداری می برند و مسکن می زنند. خیلی پیگیری کردم و گفتم که سلامت پسرم در خطر است بگذارید حداقل خود من او را دکتر ببرم، اما موافقت نمی کنند. مشکل کلیه و سنگ کلیه دارد. الان خونریزی اش نسبت به قبل خیلی زیاد شده و درد شدید دارد. خودشان هم دیدند حالش بد است و خواستند او را با دستبند به بیمارستان ببرند که پسرم قبول نکرد و گفت مگر من قاچاقچی هستم که با دستبند به بیمارستان ببرید. من اگر می خواستم فرار کنم که اصلا خودم را معرفی نمی کردم. خلاصه زمانی هم که او را با حال بیمار می خواهند به بیمارستان ببرند خیلی اذیت می کنند. دیگر نمی دانم کجا برویم و به چه کسی حرفمان را بزنیم."
او با گریه ادامه می دهد: "در ملاقات که او را دیدم خیلی لاغر شده بود. باور کنید حدود ده پانزده کیلو وزن کم کرده بود، بس که درد می کشد. گفتم جواد چرا اینجوری شدی؟ گفت مامان حرص نخور مریضم و خوب می شوم. به بچه ها هم گفته به مامان نگویید مریضم. اما مگر می شود من رنگ و رو و ضعف بچه ام را ببینم و نفهمم که او چه می کشد؟ بخدا اینقدر نگران و ناراحتش هستم، اعصابم خرد شده و قرص اعصاب می خورم..."
مادر جواد علیخانی در پایان می گوید: "با حقوق کارگری شوهرم این بچه ها را وارد دانشگاه کردم. جواد اول در دانشگاه آزاد قبول شد اما می دانست پدرش با حقوق کارگری نمی تواند هزینه تحصیلش را بدهد، نرفت. بعد یکسال حسابی درس خواند تا در دانشگاه سراسری قبول شد. نمی دانید وقتی دانشگاه قبول شد چقدر شادی کردم اما حالا می بینم بعد از آن همه درس خواندن، او باید به این وضعیت جوانی و سلامتی اشان را در زندان از دست بدهد. چرا؟ اینقدر ناراحت و نگران هستم که آیا امسال می گذارند در دانشگاه درسش را تمام کند، زیرا یکسال بیشتر از درسش نمانده تا دکترایش را بگیرد. نمی دانم چه می شود؟ برای خودش ناراحت هستم اینقدر درس می خواند و علاقه داشت..."( در اینجا مادر علیخانی گریه می کند و دیگر قادر به ادامه حرف زدن نبود)




صدور مجوز راه پیمایی در بیابان‌های بهشت‌زهرا برای انصراف کارگران است

خبرگزاری هرانا - در پی انتشار اخباری مبنی بر اعطای مجوز تظاهرات روز جهانی کارگر به کارگران پایتخت در بیابان‌های اطراف بهشت زهرای تهران، یک فعال كارگری با اشاره به ترفندهای دولت در سال‌های گذشته می‌گوید اعطای مجوز برگزاری راهپیمایی روز كارگر درچنین مکانی برای منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان صورت می‌گیرد و كار عبث و بیهوده‌ای است.
به گزارش ایلنا، حسین طاهر‌زاده، فعال کارگری ضمن بیان اینکه در سال‌های اخیر كمیسیون ماده ده احزاب با برگزاری راهپیمایی كارگران در تهران مخالفت می‌كند، گفت: "طبق اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری راهپیمایی و تجمع بدون حمل سلاح و به شکلی که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و کمیسیون ماده ده احزاب با نادیده گرفتن این اصل مترقی قانون اساسی و به بهانه‌های مختلف از برگزاری راهپیمایی صنفی کارگران جلوگیری می‌كند."
این فعال كارگری، راهپیمایی روز جهانی كارگر را فرصتی جهت رساندن صدای كارگران به گوش دولت‌ها دانست و افزود: "روز جهانی کارگر در قانون کار ایران به رسمیت شناخته شده است، چرا كه فرصتی است تا كارگران جهت دفاع از حقوق صنفی خود و ارج نهادن به مقام كارگر در سراسر جهان همزمان راهپیمایی‌های باشكوهی را برگزار كنند."
او با تاکید بر اینکه کارگران می‌خواهند با راهپیمایی در این روز بزرگ و مطرح کردن خواسته‌های صنفی و مشکلات تولیدی و صنعتی کشور صدای خود رابه گوش مسئولان برسانند، اظهار داشت: "برای تحقق شعار سال حمایت از كار و تولید ملی باید به خواسته‌های کارگران در روز جهانی کارگر اهمیت داده شود."
در همین زمینه، عضو هیات مدیره كانون شوراهای اسلامی كار استان تهران نیز اعلام كرد: "طبق قانون اساسی دولت موظف است تجمع و راهپیمایی صنفی كارگران را به رسمیت بشناسد."
عبدالله مختاری با اشاره به جلوگیری دولت از برگزاری راهپیمایی روز جهانی كارگر اظهار داشت: "كارگران نه تنها در روز كارگر كه در تمامی روزهای سال در سراسر كشور برای بیان خواسته‌های صنفی خود نیازی به مجوز ندارند و ممانعت دولت غیر قانونی است."
او با بیان این كه تجمع صنفی كارگران باید در جهت رساندن صدای جامعه كارگری به گوش مسئولان به منظور بهبود شرایط زندگی و كار نیروی كار صورت بگیرد یاد آور شد:‌ خواسته‌های صنفی كارگران را نباید با مسائل سیاسی درهم آمیخت.




هرانا؛ بازداشت سه جوان تبریزی به جرم چاپ اعلامیه ترحیم

خبرگزاری هرانا - در پی درگذشت یکی از فعالین محیط زیست در تبریز بازماندگان وی به جرم چاپ آگهی ترحیم وی به زبان ترکی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، پس از فوت صادق عوض‌پور فعال محیط زیست تبریزی بازماندگان ایشان اقدام به چاپ آگهی ترحیم وی به زبان ترکی را نمودند که در پی این اقدام در روز مجلس ترحیم مرتضی عوض‌پور فرزند متوفی به همراه پسرخاله‌اش حسن رنجبر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت گردیدند و برای فرزند دیگر متوفی مصطفی عوض پور احضاریه صادر شد.
این اقدام در حالی صورت گرفت که صادق عوض‌پور با تمام دوستان و خانواده‌اش به این زبان سخن می‌گفته است.