۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: همزمان با آغاز اعتراضات مردمی به مناسبت هفتمین سالیاد تظاهرات مردم عرب خوزستان، در شامگاه ۱٣ آوریل ۲۰۱۲ در اهواز و دیگر شهرها وروستاهای تابعه این استان یک شهروند عرب کشته، چندین تن بازداشت و ٣ پلیس زخمی شدند.
به گزارش فعالان حقوق بشری از آبادان؛ شهاب حیاوی (۲۵ ساله) از اهالی قصبه در نزدیکی آبادان بر اثر شلیک گلوله از سوی نیروهای پلیس در دم کشته شده است. در تظاهرات گروهی و پراکنده در محلات عرب نشین ملاشیه ،کوت عبدالله، حی الثوره، و شهرهای شیبان و روستاهای مسیر اهواز به ملاثانی (در ۴۵ کیلومتری شمال اهواز) تعداد زیادی از تظاهر کنندگان بازداشت شدند. این عده در حال حاضر در پادگان های اطراف اهواز نگهداری می شوند.
گزارشگران حقوق بشر در گزارش های خود از تیراندازی نیروهای انتظامی در یک ایستگاه بازرسی به سوی عابرین خبر دادند، این گزارش ها حاکی است که پس از تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی اتوموبیل های شخصی، ساکنان محل نزدیک با سنگ وچوب به سوی نیروهای انتظامی در این ایستگاه حمله کرده و ٣ تن از نیروهای پلیس را به شدت زخمی و روانه بیمارستان کردند. نیروی انتظامی بعد از این حادثه به تعداد نیروهای خود و گشت های ویژه در مسیر ملاثانی به اهواز اقدام کرده است.
همزمان با این حوادث و دقایقی قبل از آغاز تظاهرت در حی الثوره ، فاضل سواری فرزند عبد، مغازه دار و از ساکنان خیابان فرحانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز؛ در طی چند روز گذشته، نبی سواری (۴۰ ساله) فرزند حسن، متاهل و دارای ۴ فرزند، احمد سواری (۲۵ ساله) فرزند عبدالواحد، صادق شرهانی (۳۰ساله) فرزند عبادی، حمود صیاحی (۳۰ ساله)، سید نبی موسوی (۲۶ ساله) فرزند سید جاسم، حمود سواری (۲۵ ساله) فرزند رحیم و عقیل سواری (۳۰ ساله) فرزند رحیم در شهر اهواز بازداشت شده بودند.
گزارش فعالان حقوق بشر می افزاید که همزمان با این موج امنیتی و برقراری ایستگاههای بازرسی در محلات عرب نشین، روستاهای اهواز و دیگر شهرهای استان، پادگان های سپاه نیز اعلام آماده باش کرده و سربازان عرب را به مرخصی فرستاده اند.
فعالان عرب پیش از این هشدار داده بودند؛ که افزایش اعدام ها ودستگیری ها و آماده باش نیروهای امنیتی و نظامی در سطح استان گویای این است که جمهوری اسلامی آماده شده است در روزهای آینده در صورتی که مردم عرب همانند سال های گذشته به تظاهرات اقدام کنند به سرکوب آن ها اقدام کند.
مردم عرب هر ساله در ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) سالیاد انتفاضه ملی خود را که در اعتراض به نقض حقوق خلق عرب و تغییر بافت جمعیتی استان بوده، گرامی می دارند و به تظاهرات های مسالمت آمیز در شهرها و روستاهای استان اقدام می کنند.  




زنجیره ی نور برای جانباختگان راه آزادی در هامبورگ

شهلا بهاردوست

در روز ۱۴ آوریل ایرانیان و سوری‌های مقیم هامبورگ و حومه  به دعوت گروههای بیست و دو خرداد - هامبورگ، مادران ایرانی - هامبورگ و گروه دانشجویان و تحصیلکردگان سوریهامبورگ،  به جهت پاسداشت خون کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات ایران و قربانیان هر روزه سوری به دست دیکتاتوری اسد و رژیم جمهوری اسلامی بزرگداشتی برپا داشتند.
آنها با در دست داشتن شمع در یکی‌ از خیابانهای مرکزی شهر، به یاد قربانیان، گرد هم آمدند تا صدای اعتراض هموطنان خود را به گوش جهانیان رسانده و همچنین نشان دهند که علی‌رغم ظلمی که بر عزیزانشان رفته اما نورِ امید در قلبهایشان همچنان فروزان است. 
آنان با این حرکت، اعتراض خود را به تمام دولت‌های دیکتاتور جهان، از جمله دولت جمهوری اسلامی و دولت بشار اسد که پاسخ خبرنگاران، وکلا، نویسندگان، روزنامه نگاران، دانشجویان و اساسا هر معترضی خشونت و زندان و شکنجه است را اعلام کردند.
این فعالان با پخش اطلاعیه های خود به زبان آلمانی و با گفتگو با شهروندان هامبورگی آنان را در جریان اوضاع سیاسی و اجتماعی و خفقان حاکم بر دو کشور ایران و سوریه قرار دادند.
همچنین آنها با برپا کردن زنجیره‌‌ای از نور از بهار عربی‌ در سوریه و جنبش سبز ایران یاد کرده و اعلام نمودند که شهدای این جنبش‌های آزادی خواهی‌ هرگز نمرده اند و در دلهای تک تک ما و تاریخ ملت ما جاویدان می مانند.
در پایان این مراسم نیز بار دیگر تاکید شد که ما خانواده ها و بازماندگان همچنان با بیداری و هشیاری به دموکراسی می‌ اندیشیم و در راه روشن آزادی و صلح از هیچگونه تلاش مسالمت آمیزی دست بر نخواهیم داشت و راه عزیزانمان را ادامه خواهیم داد و با حمایت خود از مردم ستمدیده ی سوریه و ایران و زندانیان سیاسی و مبارزین راه آنها را پیگیر هستیم.
این مراسم در ساعت 21 با دادن شعارهای:
زنده باد آزادی
برقرار باد دمکراسی
زنده باد وحدت بین المللی
به پایان رسید.
ویدئویی از مراسم در لینک زیر:

 در زیر آدرسهای تماس با برگزار کنندگان برای هماهنگی برنامه های پیش رو و اطلاع از تجمعات آتی آورده می شود.
 
Die Gruppe 22Khordad- Hamburg
www.22khordad-Hamburg.com

Solidarität mit den Müttern von Parke Laleh im Iran- Hamburg
http://madaraneirani-hh.de/

Union of Syrian Students and Academics “USSA
http://www.ussa-syria.org/



بررسی ۱۴ تحقیق علمی نشان می‌دهد کسپول‌ روغن ماهی تأثیری در پیشگیری از بروز سکته قلبی ندارد. در این تحقیقات داوطلبانی شرکت کردند که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند. برخی از پژوهشگران این نتیجه را روشن نمی‌د‌انند.
مصرف مرتب ماهی، به ویژه ماهی کم‌چربی مانند ماهی‌ آزاد برای سلامت قلب مفید است. ماهی حاوی اسید‌ اشباع‌نشده امگا ۳ است. امگا ۳ مانع التهاب و رسوب چربی و املاح در رگ‌ها می‌شود و به این ترتیب می‌تواند در پیشگیری از بروز سکته قلبی موثر باشد.
کپسول‌های روغن ماهی در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران، شناخته شده و پرمصرف هستند. تحقیقات اولیه‌ای که در مورد تأثیر کپسول روغن‌ماهی بر روی بیماران مبتلا به قلب و عروق صورت گرفت، حاکی از آن بود که مصرف این خوردنی افزودنی عوارض بیماری آنها را کمتر می‌کند.
اما بررسی نهایی ۱۴ تحقیقی که در این مورد صورت گرفته است، اکنون حکایت از نتیجه دیگری دارد: کپسول‌های روغن ماهی مانع بروز دیگر بیماری‌های قلبی نمی‌شوند.
نتیجه این بررسی در مجله تخصصی "آرشیو پزشکان داخلی" (Archives of Internal Medicine) به چاپ رسیده است. این بررسی توسط پژوهشگران "مرکز پیشگیری و تشخیص سرطان" در کره‌جنوبی صورت گرفته است.

مصرف ماهی برای سلامت قلب مفید است مصرف ماهی برای سلامت قلب مفید است
سانگ می ‌کواک، یکی از این پژوهشگران تأکید می‌کند که در۱۴ تحقیق مورد نظر داوطلبانی شرکت کردند که از بیماری قلب و عروق رنج می‌بردند.
بررسی تأثیر مصرف کپسول روی ۲۱ هزار نفر
گروهی از این داوطلبان کپسول امگا ۳ و گروه دیگر کپسول‌های پلاسبو یا بی‌اثر مصرف کردند. ‎‎داوطلبان و پزشک آنها، هیچ‌کدام اطلاع نداشتند چه کسی چه نوع کسپولی دریافت کرده است.
در این ۱۴ تحقیق حدود ۲۱ هزار فرد بیمار داوطلب شرکت کردند که در زمان آغاز تحقیق، میانگین سنی آنها ۶۳ سال بود. ۵/ ۷۸ درصد داوطلبان مرد بودند. بررسی نتیجه این ۱۴ تحقیق نشان می‌د‌هد که مصرف کپسول امگا ۳ تأثیری در پیشگیری از سایر عوارض بیماری‌های قلب و عروق از جمله سکته قلبی نداشته است.
این جمع‌بست، البته مورد تردید گروه دیگری از پژوهشگران است که معتقدند تیم پژوهشی کره‌جنوبی دو تحقیق بزرگ در زمینه تأثیر مصرف کپسول روغن ماهی را نایده گرفته است. این دو تحقیق که سالها پیش صورت گرفتند، از تأثیر مثبت این افزودنی خوراکی خبر دادند.

دلیل اثربخش بودن کپسول در تحقیقات نخستین
در دو تحقیق پیشین حدود ۳۰ هزار فرد داوطلب شرکت داشتند. البته نکته قابل ذکر اینجاست که  در این دو تحقیق گروه کنترل وجود نداشته است. گروه کنترل، گروهی است که داروی پلاسبو مصرف می‌کند. پژوهشگران کره‌جنوبی می‌گویند فقدان گروه کنترل، نتیجه تحقیق را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد.

از آن گذشته در این تحقیق بیمارانی که کپسول روغن‌ماهی مصرف کردند حال عمومی بهتری داشتند اما در نهایت اثر چشمگیری در بهبود کلی وضعیت آنها مشاهده نشده است.
توضیح علمی تفاوت نتیجه این دو تحقیق با تحقیقات تازه هم به عقیده پژوهشگران کره‌جنوبی می‌تواند این باشد که آن‌زمان کپسول‌ها موثر بودند اما با گذشت زمان این اثر کمرنگ شده است.
دلیل این مسئله هم اینجاست که بیماران قلب و عروق امروزه داروهای بیشتری مصرف می‌کنند، به ویژه داروهایی که ازبروز سکته قلبی پیشگیری می‌کنند.
  در تحقیقات نخستین تنها ۵ درصد از داوطلبان از این داروها که کلسترول خون را نیز کاهش می‌د‌هد اسفاده می‌کردند. اما در تحقیقات تازه حدود ۸۵ درصد از داوطلبان چنین داروهایی مصرف می‌کردند.
پژوهشگران بر این باورند که مصرف کپسول‌های روغن ماهی همراه با این قرص‌ها تأثیر چندانی در حفظ سلامت فرد ندارد.
در نهایت باید این نکته را اضافه کرد که هرچند اثر مثبت این کپسول‌ها در هیچ ‌تحقیقی ثابت نشده است اما مدرکی هم دال بر زیان‌بخش بودن آنها در دست نیست.
با این حال پژوهشگران توصیه می‌‌کنند به جای اکتفا به کپسول روغن ماهی، ماهی جایگزین گوشت قرمز شود و هفته‌ای دوبار ماهی مصرف شود.  ‌به کسانی که علاقه‌ای به ماهی ندارند، مصرف گردو، سویا، روغن کلزا یا بذر کتان توصیه می‌شود.




نمایندگان مجلس دستور دولت به بانک مرکزی برای تبدیل ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی به ریال با نرخ بازار آزاد را "تخلف دولت" و باعث "تورم شدید" دانستند. یکی از نمایندگان این اقدام دولت را "خلق پول و اسکناس" خواند.
غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی واریز حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان معادل ۵۳ میلیارد دلار به حساب خزانه‌ کشور را "خلق پول و اسکناس" عنوان کرد. به گفته وی این اقدام سبب "افزوده شدن بر مشکلات" خواهد شد.
هیات وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای سال ۹۰ از بانک مرکزی خواسته بود ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی را با قیمت ارز در بازار آزاد "فورا" به ریال تبدیل کرده و به حساب خزانه‌ی کشور واریز کند.
بنابر گزارش رسانه‌های ایران، هیات وزیران دولت احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۴ اسفند بانک مرکزی را موظف کردند "فورا و حداکثر تا پایان وقت ۲۸ اسفند ۹۰، "بدون نیاز به تشکیل مجمع عمومی بانک و بدون نیاز به امضا یا ابلاغ صورت جلسات قبل و آتی مجمع عمومی بانک مرکزی، مبلغ یادشده را به خزانه‌ی کشور واریز نماید.
به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم: «قانون سقف پرداخت از درآمد حاصل از یارانه‌ها ۵۰ درصد بود که دولت اجازه داشت ۱۰ درصد به آن اضافه کند اما برداشت بیشتری صورت گرفته است.»
رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها دولت ابتدا باید سهم تولید را پرداخت کند. به گفته مصباحی‌مقدم قرار بود در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۳۰ درصد منابع به بخش تولید تخصیص باید اما این اقدام انجام نشد و تولیدکنندگان "مجبور به تعدیل نیرو و کاهش تولید" شدند.
غلامرضا مصباحی‌مقدم اعلام کرده است "این کار در دنیا بی‌نظیر است که بانک مرکزی شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کند."
آقای مصباحی‌مقدم روز جمعه ۲۵ فروردین در نشست با اقتصاددانان مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است در چند ماه اخیر دولت برای پرداخت یارانه نقدی ۹ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی قرض کرده است که معنای آن "ایجاد تورم شدید" است.
در همین زمینه عباسعلی نورا عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز ۲۶ فروردین درباره "تخلف دولت" گفته است: «تبدیل دلارهای نفتی به ریال باید به نرخ مرجع بانک مرکزی باشد و مصوبه اخیر تبدیل ۵۳ میلیارد دلار به ریال با نرخ بازار آزاد تخلف است.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است بر اساس قانون بودجه سال ۹۰، دولت دلارهای حاصل از فروش نفت را باید به نرخ ۱۰۵۰ تومان و نه قیمت دلار در بازار آزاد محاسبه می‌کرده است.
به گفته عباسعلی نورا معادل ریالی ۵۳ میلیارد دلار با دلار ۱۰۵۰ تومانی حدود ۵۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان می‌شود که باید در بودجه عمومی لحاظ شود و مازاد این رقم را باید به حساب خزانه‌ی کشور واریز کند.
برداشت شبانه دولت
در آخرین روزهای سال ۹۰ دو بار خبرهایی در مورد برداشت شبانه دولت و بانک مرکزی از حساب بانک‌های عموما خصوصی بدون کسب مجوز منتشر شد. به نوشته‌ی مهر «برخی از مدیران بانک‌ها در تماس‌هایی با نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی این موضوع شدند.»
پس از واریز مبالغ اضافه به حساب سرپرست خانوارها در هفته نخست سال جدید، این پرسش مطرح شد که دولت با توجه به کسری بودجه در اجرای مرحله‌نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، پول جدید را از کجا تأمین کرده است.
با این همه در روزهای آغازین سال ۱۳۹۱ پس از واریز «مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه‌ها» به حساب شماری از سرپرست خانوارها، اعتراض‌ها به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها در بین نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل اقتصادی آغاز شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه علنی مجلس در سال ۹۱ اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را "خلاف صریح قانون"، "غیرکارشناسی" و "موجب بروز توفان تورم" خوانده بود.
با پافشاری دولت بر موضع خود علی لاریجانی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از وی خواست تا «بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی از اختیاراتشان برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها استفاده کند».
با آغاز مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بخش دیگری از یارانه‌های دولتی در ایران حذف خواهد شد.
به گفته مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، آب، برق و گاز اصلاح خواهد شد.


میانمار برای نخستین بار پس از آغاز اصلاحات سیاسی، میزبان یک نخست‌وزیر اروپایی بود. دیوید کامرون در این سفر با رهبر اپوزیسیون میانمار ملاقات کرد و از لغو گام به‌گام تحریم‌های این کشور خبر داد.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در روز جمعه (۱۲ آوریل/۲۵ فروردین) سفری یک روزه به میانمار (برمه) کرد. این سفر از دو جنبه قابل توجه و اهمیت بود: او نخستین مقام ارشد اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که پس از فروپاشی خونتای نظامی در میانمار، پا به خاک این کشور می‌گذارد. این هم‌چنین اولین دیدار یک نخست وزیر بریتانیایی از مستعمره پیشین بود. اعلام استقلال میانمار از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ صورت گرفت و از آن زمان به بعد هیچ نخست‌وزیر بریتانیایی در زمان زعامت خود به این کشور نرفت.
پیش از کامرون، وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا هیلاری کلینتون و ویلیام هیگ نیز به میانمار رفته ‌و ضمن دیدار با مقامات دولتی، با آنگ سان سوچی رهبر اپوزیسیون این کشور نیز ملاقات کرده‌اند.
دیوید کامرون در زمان ورود به پایتخت میانمار  روند اصلاحات در آن را ستود و گفت:« اینک سرزمین میانمار پس از ده‌ها سال سرکوب خونین، دولتی دارد که خواهان اصلاحات است و نخستین گام‌ها در این عرصه را نیز آغاز کرده است.»
نخست وزیر بریتانیا افزود که سفرش با هدف پشتیبانی از روند اصلاحات در میانمار انجام می‌شود.
 دیوید کامرون هم‌چنین با ستایش از آنگ سان سوچی رهبر اپوزیسیون میانمار، تاکید کرد که وی الگویی درخشان برای مردمی است که آزادی، دمکراسی و پیشرفت می‌طلبند.
ورود دیوید کامرون به پایتخت میانمار با مراسم استقبال رسمی و نظامی از سوی تین شین رئیس جمهور میانمار همراه بود. تین شین پس از دیداری چهل دقیقه‌ای با نخست وزیر بریتانیا گفت که دولتش از به رسمیت شناخته شدن روند اصلاحات از سوی غرب احساس خوشنودی می‌کند. هنوز جزییاتی از محتوای مذاکرات دو طرف منتشر نشده است.

تین شین که یک ژنرال بازنشسته است،  پس از یک ربع قرن حکومت خودکامه نظامیان، اصلاحات محتاطانه‌ای را در میانمار آغاز کرده که نقطه عطف آن انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۰ و واگذاری قدرت به دولت غیرنظامی در همین سال بود.
رفع تدریجی و مشروط  تحریم‌های میانمار
دیوید کامرون در سفر به میانمار از سوی یک هیات بازرگانی و اقتصادی همراهی شد. حضور سرمایه‌گذاران بریتانیایی در این دیدار به معنای پایان گرفتن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه میانمار تلقی شده است.
بریتانیا در وضع این تحریم‌ها علیه خونتای نظامی میانمار نقشی کلیدی داشت و محافل بازرگانی و اقتصادی این کشور اینک خواستار  دریافت سهمی در خور در زمان رفع تحریم‌ها هستند.
دیوید کامرون به خبرنگاران گفت که رفع کامل تحریم و سرمایه‌گذاری در میانمار مستلزم کسب اطمینان از تغییرات واقعی در این کشور هستند.
 کامرون در دیدار با آنگ سان سوچی رهبر اپوزیسیون میانمار در شهر رانگون نیز بر لزوم رفع تحریم‌ها به موازت پیشبرد اصلاحات تاکید کرد. خانم سوچی که اخیرا به نمایندگی پارلمان میانمار انتخاب شده،  در این دیدار ابراز اطمینان کرد که برداشته شدن تحریم‌ها به روند اصلاحات شتاب بیشتری خواهند داد.

کامرون پس از دیدار با سان سوچی در نشستی مطبوعاتی تصریح کرد که گام‌های زیادی باید برای پیشبرد اصلاحات در میانمار برداشته شوند. او افزود که این گام‌ها موجب اعتماد غرب به امکان پیشرفت مسالمت آمیز دمکراسی در میانمار می‌شوند و این اعتماد به نوبه خود به پشتیبانی از این روند منجر خواهد شد.
پیام غیر مستقیم کامرون به دولت میانمار این بود که تحریم‌های تنبیهی علیه این کشور در صورت تداوم رفتاری غیردمکراتیک، به قوت خود باقی می‌مانند.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است در ۲۳ آوریل در باره لغو تحریم‌های موجود علیه میانمار به مشاوره بنشینند. به اعتقاد ناظران آگاه، بخشی از تحریم‌ها برداشته نخواهند شد تا دولت میانمار انگیزه‌ای برای گام‌های بعدی در فرآیند اصلاحات داشته باشد.
اتحادیه اروپا خواستار آزاد گذاشتن حزب لیگ ملی برای شرکت در روند دمکراسی در میانمار است که رهبری آن را خانم سوچی بر عهده دارد. آشتی ملی با اقلیت‌های قومی در میانمار و آزاد کردن صدها زندانی سیاسی نیز از جمله گام‌های مورد نظر اتحادیه اروپا در پروسه اصلاحات میانمار است.

مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران در استانبول، ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران شامگاه روز شنبه ۲۶ فروردین/۱۴ آوریل در استانبول به پایان رسید. هر دو طرف این مذاکرات را "مثبت" و "سازنده" خواندند. دور بعدی گفت‌وگوها روز ۲۳ مه / ۳ خرداد در بغداد برگزار خواهد شد.
دور نخست مذاکرات هسته‌ای میان ایران و نمایندگان کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) جمعه شب و در حاشیه یک میهمانی شام برگزار شد. گفت‌وگوهای رسمی اما پیش از ظهر شنبه، ۲۶ فروردین/ ۱۴آوریل انجام شد که حدود سه ساعت ادامه یافت.
دیدارهای دو و چند جانبه
میشائیل مان، سخنگوی کاترین اشتون دور اول مذاکرات را "سازنده" توصیف کرد. منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران نیز این بخش از مذاکرات را "به اندازه کافی مثبت" ارزیابی کردند. این گفتگوها سه ساعت و پشت درهای بسته ادامه یافت. با این پیش زمینه هر دو طرف ابراز امیدواری کردند که بتوان مذاکره را در گروه‌های کوچکتر و در مورد جزییات مسائل مورد اختلاف ادامه داد.

دیدار سعید جلیلی و کاترین آشتون در استانبول، ۱۴ آوریل ۲۰۱۲
مذاکرات هیات ایرانی که سرپرستی آن را سعید جلیلی بر عهده داشت با هیات نمایندگی جامعه جهانی در سالن همایش‌های «لطفی کردار» استانبول برگزار شد. پیش از دور دوم مذاکرات گفتگوهای دو و چند جانبه‌ای نیز میان هیات ایرانی با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس کاترین اشتون و داووداوغلو نیز ۲ بار پس از دور نخست مذاکرات با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. مذاکرات "استانبول۲" شامگاه شنبه ۲۶ فروردین پس از ۱۱ ساعت گفت‌وگو پایان یافت.
ارزیابی دو طرف از گفت‌وگوها

در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که در پایان مذاکرات در سالن همایش‌های "لطفی کردار" استانبول برگزار شد، هر دو طرف این مذاکرات را "مثبت" و "سازنده" خواندند. کاترین اشتون ضمن ارزیابی مثبت از مذاکرات روز شنبه گفت، توافق شده که گفت‌وگوها با رویکرد مثبت و سازنده ادامه یابد. او افزود، دور بعدی مذاکرات روز ۲۳ مه/ ۳ خرداد در بغداد برگزار خواهد شد.
سعید جلیلی، سرپرست تیم ایران در مذاکرات استانبول نیز در این کنفرانس مطبوعاتی از چند مورد توافق خبر داد. او گفت، طرفین توافق کرده‌اند که "مذاکرات با رویکرد مثبت و سازنده ادامه یابد"، "رفتار آینده گروه ۵+۱ مبتنی بر جلب اعتماد ایران باشد"، "هر دو طرف بر رویکرد گام به گام و عمل متقابل تاکید کردند"، "معاونان دو طرف ماموریت پیدا کردند که برای اجلاس ۳ خرداد در بغداد پیش‌نویسی آماده کنند که چارچوب همکاری‌های آینده را مشخص کند".
دور قبلی مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای پنج به علاوه یک ژانویه سال ۲۰۱۱ در همین شهر استانبول برگزار شد، اما به ‌نتیجه‌ای نرسید.
ناظران معتقدند تغییر لحن تهران و عقب نشینی این کشور از پیش شرط لغو تحریم‌ها برای ادامه‌ی گفتگو، در مثبت بودن فضای کلی گفتگوهای استانبول بی‌تاثیر نبوده است. سعید جلیلی با تاکید بر این که همچنان بر سر بسیاری از مسائل توافقی به دست نیامده نکات مورد توافق را "قابل توجه" خواند.



موجی از خشونت‌های تازه، استقرار آتش بس در سوریه را تهدید می‌کند. در آخرین درگیری‌ها بین قوای دولتی و شورشی دستکم ۲۰ نفر کشته شده‌اند. با تصویب شورای امنیت، تیمی ۳۰ نفره برای نظارت بر آتش‌بس به سوریه اعزام می‌شود.
شورای امنیت سازمان ملل در روز شنبه ۱۴ آوریل تصمیم گرفت گروهی را برای نظارت بر مقررات آتش بس به سوریه بفرستند. کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پیش‌تر از لزوم این ماموریت و از آمادگی همکاران خود برای انجام آن خبر داده بود.
طبق قطعنامه ۲۰۴۲ شورای امنیت، یک تیم ۳۰ نفره در روزهای آینده برای نظارت بر آتش بس به سوریه اعزام می‌شود. قرار است با تصویب قطعنامه‌های دیگر، تعداد این افراد به تدریج به ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر افزایش یابد.
قطعنامه یاد شده از مقامات دولتی سوریه خواسته که مراقب امنیت جانی این ناظران باشد و در عین حال اجازه تردد آزادانه آنها به شهرهای مختلف را بدهد.
گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، ضمن استقبال از مصوبه اخیر شورای امنیت گفته که این قطعنامه نشانگر حمایت این شورا از طرح صلح کوفی عنان است. وستروله افزوده که آتش‌بس در سوریه به گام‌های بسیار نیاز دارد و جامعه جهانی باید تلاش خود را برای برآورده ساختن نکات مندرج در طرح عنان به کار بندد.
آتش بس یکی از شش نکته مطرح شده در پیشنهاد عنان برای حل بحران سوریه است. طرح عنان خواستار توقف عملیات نظامی علیه غیرنظامیان، خروج نیروهای نظامی از مناطق شهری، اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز، آزادی زندانیان سیاسی، گشایش در ارسال کمک‌های بشردوستانه و گفتگوهای سیاسی بین طرفین شده است.

این طرح که مورد حمایت روسیه و چین و هم‌چنین بشار اسد قرار گرفته از نگاه ناظران، کامل‌ترین و عملی‌ترین طرح موجود برای حل بحران سوریه تلقی می‌شود.
ادامه خونریزی در سوریه
به موازات تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، رسانه‌ها از درگیری طرفین مناقشه سوریه در شهر حمص خبر می‌دهند. به نقل از فعالان حقوق بشر سوریه، نیروهای دولتی با حمله خیابانی به دوتن از شورشیان حمص یکی از آنها را کشته‌‌اند. این محافل افزوده‌اند که جسد فرد کشته شده به دلیل تبادل خمپاره و شلیک مداوم ساعت‌ها روی زمین مانده است.
از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سانا گزارش داده که شورشیان در شهر حمص با نارنجک به کانون سکونت طرفداران رژیم در محله "صحرا" حمله کرده‌ و یک نفر را کشته‌اند. سانا تعداد مجروحان را ۱۲ نفر قید کرده است.

از سایر نقاط سوریه نیز خبر درگیری و خونریزی از هر دو طرف مناقشه می‌رسد. به نفل از کمیته هماهنگی آتش‌بس، سربازان دولتی در یک مراسم خاکسپاری در شهر حلب به روی مردم آتش گشوده‌ و دستکم ۴ نفر را کشته‌اند.
این کمیته هم‌چنین از انفجار یک خودرو در ناحیه الدمیر در حوالی دمشق، کشته شدن یک غیرنظامی، جراحت دو نفر و دستگیری گروهی از مردم این منطقه خبر داده است.
در حمله شورشیان به خودروی دیگری در شهر درعا که حامل سربازان دولتی بوده، دو نیروی امنیتی کشته شده‌اند. خبرگزاری دولتی سانا هم‌چنین از ربوده شدن یک افسر ارتش در شهر حماه در حین رفتن به سرکار خبر داده است. همین خبرگزاری افزوده که افراد مسلح در شمال سوریه با حمله به یک هوادار دولتی به نام محمد اسماعیل الاحمد او را کشته و جسدش را نیز با خود برده‌اند.
گزارش‌های رسیده از سوریه از شکننده بودن آتش بس در این کشور و نقض آن خبر می‌دهند. کمیته هماهنگ کننده‌ای که وظیفه مستند کردن شرایط آتش‌بس را بر عهده دارد، از شکسته شدن آن در دستکم ۸۱ مورد خبر داده است.




اشتون: دور بعدی گفت‌وگوها سوم خرداد در بغداد؛ جلیلی: گفت‌وگوها موفق بود

 کاترین اشتون، پس از دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، دور بعدی گفت‌وگوها سوم خرداد و در بغداد انجام خواهد شد.
وی در این کنفرانس کوتاه خبری، اظهار داشت ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای در راه‌های مسالمت‌آمیز را دارد.
 اشتون هدف از مذاکرات را «دست یافتن به یک راه‌حل فراگیر و مبتنی بر مذاکره» عنوان کرد که بتواند «اعتماد بین‌المللی به برنامه منحصرا صلح‌آمیز ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند.»
کاترین اشتون همچنین اظهار داشت که ما می‌‌خواستیم بدانیم که آیا ایران برای یک روند ادامه دار از جدیت برخوردار است یا نه که ما امروز این مذاکرات را آغاز کردیم تا از این امر اطمینان  حاصل کنیم.
وی افزود مذاکرات ما درباره این بود که چگونه این مسیر را ادامه دهیم، و طی چه فرآیندی ما پیشنهادهای ملموس را مطرح خواهیم کرد و چگونه یک چارچوب برای کارمان تعیین کنیم و چه هنگام باید با یکدیگر دیدار داشته باشیم که این اقدامات را  آغاز کنیم و اینکه چطور کارشناسان این حوزه می‌توانند نشست مقدماتی داشته باشند.
 اشتون تاکید کرد که هدف مذاکرات استانبول این بود که ببنیم چگونه باید این مسیر را ادامه بدهیم و معیار موفقیت این مذاکرات هم این است که من می‌توانم  زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را اعلام کنم.
 اشتون تصریح کرد در وهله نخست پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) مبنای اصلی کار ماست. دوم اینکه به دنبال این هستیم که ایران به همه  تعهدات بین‌المللی خود عمل کند؛ سوم اینکه در یک فرآیند گام‌به‌گام و اقدام متقابل کار را ادامه دهیم. ما همچنین به صراحت گفتیم که ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی را داشته باشد.
 به گفته اشتون از همین رو دو طرف تصمیم گرفتند که برای نیل به این هدف دور بعدی مذاکرات در  بغداد انجام شود.
 نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی اظهار داشت هدف از برگزاری مذاکرات استانبول این بود که گفت‌وگوها بر سر مسائل در پیش رو ادامه پیدا کند.

 جلیلی: مذاکرات موفق بود
سعید جلیلی نیز در یک کنفرانس خبری جداگانه شرکت کرد و اظهار داشت که گفت‌وگوها موفق بود.
سعید جلیلی گفت پس از تایید پیش‌نویس همکاری‌های در نشست سوم خرداد بغداد همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و ما شاهد گام‌هایی از همکاری‌ در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.
جلیلی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم در مجموع آنچه که امروز صورت گرفت باتوجه به اینکه بر مبنای رویکرد و راهبرد گفت‌وگو و همکاری بود، توانست موفق باشد و رو به جلو باشد؛ التزام به این رویکرد می‌تواند به گفت‌وگوهای آینده شکل بدهد و موفقیت آنها را هم تضمین کند.»
 وی افزود: «در همکاری‌های هسته‌‌ای توافق کردیم هرگونه همکاری هسته‌ای باید بر مبنای معاهده ان‌پی‌تی باشد و در این باره به باقری و اشمیت ماموریت داده شد برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی تهیه کنند و چارچوب کاری برای همکاری‌ها ارائه کنند.»
جلیلی درباره تحریم‌ها گفت: «در روند همکاری‌ها باید اعتماد ملت ایران جلب شود و رفع تحریم‌ها یکی از مسیر‌ها و راه‌های جلب اعتماد ایران است.»
جلیلی اظهار داشت ‌گفت‌وگوها در چارچوب ان‌پی‌تی بود و غنی‌سازی اورانیوم هم در چارچوب ان‌پی‌تی جزء حقوق ایران است.

 «مثبت و سازنده»
خبرگزاری‌ها هم به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده‌اند که گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در استانبول در فضایی «سازنده» برگزار شده است.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، پس از پایان نشست شنبه صبح اظهار داشت برداشت وی این است که این گفت‌وگوها «بسیار سازنده» برگزار شد.
دو طرف پس از صرف ناهار، و برگزاری دیدارهای دوجانبه،‌ دور دوم گفت‌‌وگوهای خود را آغاز کردند. این گفت‌وگوها در مجموع ۱۱ ساعت به طول انجامید.
یکی از دیپلمات‌ها که خواسته نامش برده نشود فضا را مثبت توصیف کرده و گفت تیم ایرانی به  «فتوای» آیت‌الله خامنه‌ای درباره «حرام بودن» سلاح هسته‌ای اشاره کرده است.
این دیپلمات نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس فضای مذاکرات را «بسیار سازنده»  توصیف کرده و گفته است به نظر می‌رسد زمینه‌های گفت‌وگوهای آینده مهیا شده است.
یک دیپلمات دیگر نیز پس از دور نخست مذاکرات گفت که «یک صبح کاری مفید» را داشته است. وی اظهار داشت که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها به دنبال یک «روند جدی» هستند.
پیش از آغاز مذاکرات کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، هدف از  این مذاکرات را یافتن راه‌هایی برای اعتمادسازی میان دو طرف  عنوان کرد تا به موجب آن اطمینان حاصل شود که ایران به سوی ساخت بمب اتم نمی‌رود.
در این گفت‌وگوها، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی است. علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت امور خارجه و مصطفی دولت‌یار در تیم ایران حضور دارند.
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، ژاک گوئتس اودبر معاون وزیر امور خارجه فرانسه، کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، و ما ژائو شو معاون وزیر امور خارجی چین  از جمله مقام‌های حاضر در گروه ۱+۵ هستند.

«درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه»
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا، در خبری به نقل از یک «دیپلمات ایرانی» گزارش داد که وندی شرمن، نماینده  ایالات متحده در مذاکرات، خواستار گفت‌وگوی دو جانبه با سعید جلیلی شده  و این دو مقام باهم دیدار خواهند داشت.
پس از  انتشار  این خبر، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه موافقت جلیلی با این درخواست را  «کذب محض» اعلام کرد.
پس از این تکذیبیه ایسنا در گزارش دیگری نوشت: «به دليل برنامه‌ريزی قبلی برای هيات ايرانی، هنوز امكان برگزاری اين نشست مشخص نشده است.»
خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک دیپلمات‌ ایرانی در استانبول گزارش داد که هیات ایرانی هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.
آنگونه که ایرنا گزارش کرده، آخرین خبرها حاکی از آن است که هیات ایرانی درخواست  وندی شرمن را رد کرده است.
به گزارش ایرنا، هیات ایرانی پس از دور نخست مذکرات در  روز شنبه با احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون به طور جداگانه دیدار کرد.
  پیش از این هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده، تصریح کرده بود که ۱+۵ دادن تضمین به  ایران را مد نظر دارد.

 گزارش گاردین از محتوای مذاکرات
 روزنامه گاردین گزارش می‌دهد، صبح روز شنبه نشست ایران و ۱+۵ با سخنان ۱۵ دقیقه‌ای کاترین اشتون آغاز شد و به گفته دیپلمات‌ها با پاسخ مثبت سعید جلیلی ادامه یافت.
یک دیپلمات به گاردین گفته است که اظهارات جلیلی، «طولانی»، «پرطمطراق» و «تبلیغاتی» نبود.
به گفته این دیپلمات در حالی که لحن جلیلی «آرام و سازنده» بود، وی اظهار داشت که  «آماده است به طور جدی به موضوع هسته‌ای ایران بپردازد.»
یک منبع دیپلماتیک دیگر به گاردین گفت: «همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که ایرانی‌ها می‌خواهند جدی و سازنده باشند.»
یک  مقام حاضر در مذاکرات نیز به گاردین گفته است که ایرانی‌ها باید نشان دهند که برای همکاری جدی هستند تا بتوان قضاوت کرد.
یک منبع دیگر به این روزنامه گفته  که علائمی از سوی ایرانی‌ها مشاهده شد که آنها آماده‌اند در ازای کاسته شدن از تحریم‌ها، غنی‌سازی را محدود کنند.
یک دیپلمات غربی در استانبول می‌گوید: «شدت تحریم‌های نفتی ایرانی‌ها را شگفت‌زده کرده  و آنها واقعا لطمه دیده‌اند.»
و دیپلمات دیگری که در مذاکرات حضور دارد تاکید می‌کند که «ایرانی‌ها اگر جدی نبودند، به  استانبول نمی آمدند.»
 دیپلمات‌ها در استانبول می‌گویند به احتمال زیاد ایران ایران پیشنهاد می‌إهد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را محدود کند و در ازای آن از شدت تحریم‌ها کاسته شود.
 این دیپلمات‌ها به سخنان فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اشاره می‌کنند که چند روز پیش گفته بود که غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌تواند تعلیق شود به محض آنکه  سوخت کافی برای رآکتور تحقیقاتی تهران فراهم شود.





هشدار بانک مرکزی: رمز کارت‌های هوشمند بانکی خود را تغییر دهید

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای که بر روی سایت خود منتشر کرد، از مردم خواست رمز کارت‌های هوشمند بانکی خود را تغییر دهند.
این اطلاعیه پس از آن صادر شده است که خبری درباره درز کردن رمز بسیاری کارت‌های بانکی از طریق سیستم شتاب و در معرض تهدید واقع شدن حساب‌های بانکی کاربران، در فضای مجازی اینترنت منتشر شد.
در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «به اطلاع می‌رساند در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانکهای کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارت‌هایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر نداده‌اند، با مراجعه به خودپرداز‌ها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام نمایند.»
از صبح شنبه شایعه‌ای در فضای اینترنت مبنی بر هک شدن سیستم شتاب و درز کردن رمز ۳میلیون کارت بانکی منتشر شده بود. این شایعه از سوی نهادهای مسئول تکذیب نشد.
در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: «پوزش از برخی مشتریان بانک‌ها که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، لازم به ذکر می‌داند اتخاذ این تمهیدات صرفاً به منظور ارتقای سطح ایمنی کارت‌ها صورت پذیرفته و درادامه توصیه‌های قبلی این بانک و بانک‌های کشور مبنی بر رعایت نکات ایمنی در خصوص نگهداری و کاربری کارت‌ها به مشتریان اکیداً توصیه می‌شود: حداقل هر سه ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای کارت در اختیار اشخاص دیگر تحت هر عنوان جداً اجتناب فرمایند.»
سایت تابناک گزارش داده است که تکذیب نشدن شایعه از سوی بانک مرکزی باعث موج منفی در میان کاربران شده است. همچنین اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص تغییر رمز عابر بانک‌ها احتمال صحیت این شایعه را تقویت کرده است؛ به ویژه اینکه بانک‌های خصوصی با ارسال پیامک به دارندگان حساب از آنها خواسته رمز کارت‌های بانکی خود را تغییر دهند.




خیرات الشاطر
قبلا به نظر می رسید خیرات الشاطر از گروه اخوان المسلمین موفقیت هایی در انتخابات کسب کند
مقام های انتخاباتی در مصر ۱۰ نفر از نامزدهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را رد صلاحیت کردند. در میان این افراد نام کسانی چون عمر سلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر در زمان حسنی مبارک، و خیرات الشاطر نامزد گروه اخوان المسلمین هم دیده می شود.
حازم صالح ابو اسماعیل، مجری سرشناس تلویزیونی و از فعالان وابسته به اخوان المسلمین و ایمن نور، رهبر مخالفان و نامزد لیبرال ها نیز جزء افراد رد صلاحیت شده هستند.
این افراد فرصت دارند تا ظرف مدت ۴۸ ساعت شکایات خود نسبت به این تصمیم نهاد انتخاباتی مصر را اعلام کنند. از میان کاندیداهای ریاست جمهوری هم اکنون ۱۳ نفر دیگر باقی مانده اند.
بنابر گزارش ها این رد صلاحیت ها شگفتی بسیاری را برانگیخته و تاثیرات زیادی در شکل گیری و ادامه رقابت ها خواهد داشت.
تعداد زیادی از کسانی که از رقابت ها حذف شده اند همراه با طرفداران آنها از این عمل ابراز ناخرسندی کرده اند و قرار است تظاهراتی در همین زمینه در قاهره برگزار شود.

درخواست بازبینی

بنا به گزارش خبرنگار بی بی سی در مصر، عمر سلیمان که در دستگاه حکومتی حسنی مبارک مرد شماره دو و بسیار بانفوذ بود و با اعلام کاندیداتوری خود اعتراضاتی را برانگیخت، به دلیل عدم ارائه امضاء های کافی برای حمایت از نامزدی خود از رقابت ها حذف شده است.
همزمان، آقای ابو اسماعیل، نماینده اسلامگرایان نیز به دلیل تابعیت آمریکایی مادرش حذف شده است.
آقای شاطر، نماینده گروه اخوان المسلمین و ایمن نور، هر دو به دلیل محکومیت های قضایی قبلی رد صلاحیت شده اند.
گروه اخوان المسلمین در پی حذف کاندیدای خود، فرد جدیدی را وارد رقابت ها کرده است.
با وجود برگزاری انتخابات مجلس، مصر همچنان توسط شورای نظامی اداره می شود.
گفته می شود کاندیداهای حذف شده نسبت به حکم رد صلاحیت شان شکایت خواهند کرد.




سعید جلیلی و کاترین اشتون
با پایان یافتن دور اول مذاکرات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در استانبول ترکیه، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از روند "موفقیت آمیز" مذاکرات ابراز رضایت کرده و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته ای با ایران را مفید و سودمند توصیف کرده است.
خانم اشتون گفت که دور بعدی مذاکرات در ۲۳ ماه می (سوم خرداد) در بغداد برگزار می شود.
خانم اشتون با تاکید بر این نکته که گفتگوهای من با آقای جلیلی بسیار صریح بود، گفت که آقای جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف "پیشرفت واقعی" در روند مذاکرات انجام شود و البته موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز رضایت از مذاکرات گفت این طور نبود که ما نقاط اختلاف نداشتیم اما نکاتی که مورد توافق قرار گرفت قابل توجه بود.
آقای جلیلی گفت که رفتار آینده باید مبتنی بر جلب اعتماد ایران باشد و ما توافق کردیم که با رویکرد "مثبت و سازنده" مذاکرات را ادامه بدهیم.
مذاکره کننده ارشد ایران گفت که فرآیند همکاری باید بر اساس رویکرد گام به گام و متقابل و هر گونه همکاری هم باید بر اساس ان پی تی باشد.
آقای جلیلی گفت که ایران در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز توانمندی های پیدا کرده است و الگوی موفق "سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه" است.
نفیسه کوهنور خبرنگار بی بی سی فارسی که در محل مذاکرات حضور داشت، گفت که برخلاف اجلاس قبلی، با آنکه مذاکره کنندگان خسته به نظر می رسیدند اما در صورتشان لبخندی حاکی از رضایت از روند مذاکرات دیده می شد.
دور اول مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یازده ساعت ادامه داشت. این مذاکرات در ۲ نوبت صبح و عصر دنبال شد و بنابر گزارشها، دیدارهای جداگانه ای نیز بین مذاکره کنندگان ایران و مقامات برخی اعضای گروه پنج بعلاوه یک صورت گرفته است.

مذاکرات جدی

پیش پایان مذاکرات هسته ای یکی از سخنگویان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این دور از گفتگوها را "مثبت و سازنده" خوانده بود.
نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی بی سی فارسی از قول یکی از سخنگویان خانم اشتون می گوید که کشورهای پنج بعلاوه یک پیشنهادات قبلی خود را که شامل درخواست برای شفافیت بیشتر از سوی ایران است، با هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی مطرح کرده اند.
دور دوم مذاکرات به صورت دوجانبه برگزار شده است. هیات مذاکره کننده ایرانی از علاقه تمام طرف های مذاکره به گفت و گوی دوجانبه خبر داده اما برنامه دیدار با هیات آمریکایی را رد یا تایید نکرده است.
دیپلمات های غربی حاضر در مذاکرات امروز به بی بی سی فارسی گفته اند که هیات مذاکره کننده با انتظارات اندکی وارد استانبول شد اما هیات ایرانی بر خلاف دفعات گذشته که به موضوعات حاشیه ای می پرداخت، این بار به روی موضوع اتمی متمرکز است.

خوش بینی به مذاکرات استانبول

به رغم این که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا کنون نتیجه‌ای نداشته اما در جریان مذاکرات برخی منابع خبری و دیپلماتیک نسبت به مذاکرات امروز، اظهار خوش بینی کرده‌ بودند.
سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران که هدایت مذاکرات اتمی ایران را به عهده دارد پیش از شروع این مذاکرات، با وزیر امور خارجه ترکیه و نمایندگان برخی کشورها از جمله روسیه و چین دیدار کرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این مذاکرات را "آخرین فرصت برای دیپلماسی" خوانده است.
سعید جلیلی پیش از سفر به استانبول گفت که "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای ۱+۵ نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند."
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر این که کشورش خواهان سلاح اتمی نیست گفت ایران متعهد به گفت و گو است.
دیپلمات‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات امروز، راه را برای حل و فصل بحران هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک هموار کند.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کند که تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را همواره رد کرده و تاکید کرده که هدفش از این برنامه، مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای است.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اخیرا با تاکید بر این که این کشور در پی تولید سلاح اتمی نیست، گفت "ما به دلایل خودمان به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. نه تولید کرده ایم و نه تولید خواهیم کرد. این بهانه است".
تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه تجهیزات هسته‌ای ایران مطرح شده است، که ایران نسبت به انتشار چنین گزارش‌هایی واکنش نشان داده و گفته است در صورت حمله، دست به اقدام متقابل خواهد زد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به قوت خود باقی است.

ضیافت شام

سعید جلیلی و کاترین اشتون
پیش از شروع مذاکرات رسمی میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شب گذشته در ضیافت شامی در محل کنسولگری ایران در استانبول با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
دیدار پیشین این دو، در جریان دور قبل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول صورت گرفت که نتیجه‌ای در بر نداشت.
پیش از نشست استانبول منابع دیپلماتیک خبر داده‌ بودند که در صورت موفقیت در این دور از مذاکرات، دور بعدی مذاکرات در بغداد، پایتخت عراق برگزار خواهد شد.
چند روز پیش هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته بود که ایران پیشنهاد داده تا دور بعدی مذاکرات این کشور با کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای در بغداد برگزار شود.




حزب نازی آمریکا
حزب نازی آمریکا در حقیقت دنباله رو حزبی ملی گرای سوسیالیستی است که در اواسط قرن بیستم توسط فردی به نام جرج لینکلن راکویل راه اندازی شده بود
یکی از رهبران حزب نازی آمریکا برای نخستین بار رسما برای لابی گری ثبت نام کرد.
جان بولز، از سوی حزب نازی آمریکا به رسانه ها گفته که ثبت نام او همسو با حقوق سیاسی احزاب در آمریکا و حق رای دادن است و انتظار دارد که اعضای کنگره آمریکا درخواست برگزاری جلسات رایزنی با وی را بپذیرند.
لابی گری یک شغل کاملا حرفه ای است که در آن یک فرد یا یک گروه برای گسترش نفوذ یک دیدگاه و یا نقطه نظر مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور فعالیت می کند.
آقای بولز به شبکه ای.بی.سی گفته که لابی گری حوزه جدیدی است که حزب نازی آمریکا تلاش می کند وارد آن شود.
یکی از شرایط ثبت نام رسمی برای لابی گری در آمریکا، اعلام رسمی دیدگاه ها و اهدافی است که حزب یا فرد لابی گر دنبال می کند.
نماینده حزب نازی گفته اهدافی که او در لابی های خود با سیاستمداران و نمایندگان مجلس دنبال خواهد کرد عبارتند از کشاورزی، عمران آب، حقوق شهروندی، قوانین بهداشت عمومی، مهاجرت، بازنشستگی و صنعت.
آقای بولز گفته که او بابت این فعالیت خود هیچگونه حقوقی دریافت نخواهد کرد.
او در سال ۲۰۰۸ هم به عنوان کاندیدای جنبش ملی سوسیالیست آمریکا برای رقابت های ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود.
حزب نازی آمریکا در حقیقت دنباله رو حزبی ملی گرای سوسیالیستی است که در اواسط قرن بیستم توسط فردی به نام جرج لینکلن راکویل راه اندازی شده بود.
جرج لینکلن راکویل در سال ۱۹۵۹ و پس از پایان جنگ جهانی دوم که به شکست آدولف هیتلر انجامید، اتحادیه آزاد ناسیونال سوسیالیست را راه اندازی کرد که کمی بعد به حزب نازی آمریکا نام داد.




باراک اوباما
آقای اوباما برای شرکت در ششمین نشست کشورهای قاره آمریکا به کلمبیا سفر کرده است
تعدادی از محافظان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، که او را در سفر به کلمبیا همراهی می کردند، به دلیل رفتار ناشایست به آمریکا فراخوانده شده اند.
آقای اوباما روز جمعه برای شرکت در نشست سران کشورهای قاره آمریکا به کلمبیا سفر کرد.
این محافظان در دو مورد جداگانه قوانین کاری خود را زیر پا گذاشته اند.
در مورد اول، اتهام محافظان برقراری ارتباط با روسپی ها در شهر کارتاخنا، محل برگزاری نشست بوده است.
در دومین مورد، تعدادی از آنها، خارج از ساعت های مجاز، از هتل خود خارج شده اند.
ادوین دونووان، سخنگوی سرویس امنیتی آمریکا در این زمینه گفت قبل از ورود آقای اوباما به این شهر نیز، اتهاماتی به این محافظان وارد شده بوده است.
او در ادامه گفت: "به همین دلیل است که آنها از کار خود بر کنار شده و به آمریکا بازگردانده شدند."
اما او گفت تعدادی نیروی جدید جایگزین آنها شده اند و امنیت رییس جمهور به مخاطره نیفتاده است.
روزنامه واشنگتن پست، که نخست این گزارش را منتشر کرده، خبر از احضار ۱۲ نفر از محافظان، و اخراج دست کم یک نفر از آنها داده است.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه گفت باراک اوباما از این اتفاق مطلع شده است، اما او جزئیات بیشتری نداد و گفت این موضوعی است که سرویس اطلاعاتی باید به آن رسیدگی کند.
سرویس اطلاعاتی آمریکا قبلا هم در موردی دیگر به علت کوتاهی های خود زیر سوال رفته بود.
در آن مورد که آنرا نیز روزنامه واشنگتن پست اولین بار مطرح کرد، یک زوج آمریکایی، بدون دعوت قبلی توانسته بودند وارد میهمانی شامی در کاخ سفید شوند.
این موضوع نگرانی های زیادی درباره افرادی که از رییس جمهوری آمریکا محافظت می کنند ایجاد کرده بود.
قرار است در نشستی که آقای اوباما برای شرکت در آن به کلمبیا سفر کرده است، سران ۳۰ کشور قاره آمریکا درباره همکاری های اقتصادی و تجاری گفتگو کنند.



احمد کامیابی از سوی دولت فرانسه نشان عالی «شوالیه پالم‌های آکادمیک» را دریافت کرده است
یک مترجم ایرانی گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور مجوز چاپ کتاب ترجمه و تفسیر نمایشنامه "جنگ هزارساله" از فرناندو آرابال را مشروط به حذف ۵۹ سطر از این کتاب کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد کامیابی مسک، که ترجمه آثار فرناندو آرابال، نمایشنامه نویس، شاعر و رمان نویس برجسته اسپانیایی را با اجازه نویسنده بر عهده دارد، گفت: "این اثر متعلق به آرابال است. من اگر بخواهم تغییری در ترجمه کتاب اعمال کنم باید از آرابال اجازه بگیرم، اما باید بگویم که آبروی کشورم را پیش او نمی‌برم و نزد او طرح مساله نمی‌کنم."
به گفته آقای کامیابی‌مسک، ترجمه و تفسیر نمایشنامه "جنگ هزارساله" از طریق نشر قطره برای دریافت مجوز چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد فرستاده شده است.
این مترجم و پژوهشگر تئاتر که در دانشگاه تهران تدريس می کند، تاکنون علاوه بر ترجمه چند اثر از فرناندو آرابال، نمایشنامه ها و آثاری از اوژن یونسکو و ژان ژنه را نیز ترجمه کرده و در سال گذشته، از سوی دولت فرانسه مفتخر به دریافت نشان عالی "شوالیه پالم‌های آکادمیک" شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، او گفت: "از متن ترجمه نمی‌توان سطری را حذف کرد. چون ترجمه برای شناساندن نویسنده، متن و فرهنگش به مردمی دیگر انجام می‌شود. ترجمه این کتاب هم برای آشنایی با اثر دیگری از آرابال است اما نمی‌شود ۵۹ سطر آن را حذف کرد چون برداشت هموطنان ما از متن آرابال اشتباه و متفاوت از اصل موضوع و برداشت دیگر مردم جهان از آن خواهد شد. در نتیجه نمی‌توانیم موضع صحیحی در مقابل آن داشته باشیم و نقدش کنیم."
احمد کامیابی مسک گفت: "اثر برای آرابال است. من چگونه می‌توانم راضی شوم که حرف‌هایش قطع شده و نصفه و نیمه به مخاطب برسد."
این اولین بار نیست که یک مترجم و نویسنده نسبت به ممیزی و روند صدور مجوز برای کتاب ها معترض است. پیش از این هم نویسندگان، مترجمان و ناشران فراوانی به شیوه ممیزی وزارت ارشاد اعتراض کرده اند.
افزایش سختگیری و تاخیر در صدور مجوز، لغو مجوز کتاب های مجوزدار، فقدان پاسخگویی به ناشران، مترجمان و نویسندگان معترض به شیوه ممیزی از جمله انتقادهای روز افزون اهالی کتاب و نشر در سال های اخیر بوده است.
سال گذشته، محسن پرویز، نویسنده و معاون فرهنگی سابق وزارت ارشاد درباره عملکرد این وزارتخانه گفت که "رویه جاری وزارت ارشاد طبق ضوابط نیست و بر اساس اختیار شخصی عمل می‌شود."
چندی پیش مدیر نشر شباویز نیز در گفتگو با ایلنا گفته بود که عدم صدور مجوز برای برخی کتاب های این انتشاراتی حدود دو میلیارد تومان برایش هزینه داشته و معتقد است غالبا کتابهایش به "دلایل واهی و غیر کارشناسانه" مورد تایید ارشاد قرار نمی گیرد.
این در حالی است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی تیرماه سال ۹۰ از لزوم نظارت بر بازار کتاب بر ایران سخن گفته بود و تاکید کرده بود که نباید"هر کتابی" را در بازار بفروشند.



تصویب اولین قطعنامۀ شورای امنیت در مورد سوریه به اتفاق آراء

نوشتۀ فواد روستائی
شورای امنیت سازمان ملل متحد
در این قطعنامه به سازمان ملل متحد اجازه داده شده است که طی روزهای آینده یک "گروه پیشاهنگ ناظران نظامی غیر مسلح حدوداً ٣٠ نفره" را در سوریه مستقر کند. این هیأت ناظران با رسیدن شمار اعضای آن به ٢٥٠ نفر کامل خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (شنبه) قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن ناظرانی غیر مسلح برای نظارت بر رعایت آتش بس در سوریه به این کشور اعزام خواهند شد.
در این قطعنامه که به اتفاق آراء به تصویب رسید به سازمان ملل متحد اجازه داده شده است که طی روزهای آینده یک "گروه پیشاهنگ ناظران نظامی غیر مسلح حدوداً ٣٠ نفره" را در سوریه مستقر کند.
این هیأت ناظران با رسیدن شمار اعضای آن به ٢٥٠ نفر کامل خواهد شد. استقرار کامل این ناظران چند هفته به درازا خواهد کشید و مستلزم تصویب یک قطعنامۀ دیگر خواهد بود.
قطعنامه ای که امروز به تصویب شورای امنیت رسید قطعنامۀ ٢٠٤٢ این شوراست. شورای امنیت طی ١٣ ماهی که از بحران سوریه می گذرد سه بیانیه را در ارتباط با سوریه تصویب کرده است اما به خاطر مخالفت و وتوی چین و روسیه تا به امروز موفق به صدور قطعنامه ای در این ارتباط نشده بود.
در قطعنامۀ امروز از دولت سوریه خواسته شده است که برای به ثمر رسیدن مأموریت این ناظران امنیت و آزادی رفت و آمد آنان را تأمین و تضمین کند.
بر اساس این قطعنامه اگر مفاد و مواد آن به خوبی اجرا نشود شورای امنیت به اقداماتی که مقتضی بداند خواهد اندیشید.
در بخش دیگری از قطعنامۀ امروز از دمشق درخواست شده است به قول هائی که با پذیرش طرح کوفی عنان داده است از جمله خارج ساختن نیروهای خود از شهرها عمل کند.
کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل که نمایندۀ مشرک این سازمان و اتحادیۀ عرب برای حل بحران سوریه است طی سفری به دمشق طرحی شش ماده ای را برای حل بحران این کشور به رهبران دمشق ارائه کرد.



مذاکرات 5+1 استانبول آخرین شانس برای جلوگیری از بحران نظامی

روزنامۀ فیگارو سرمقالۀ امروز خود را به بررسی و تحلیل نشست 5+1 استانبول پیرامون پروندۀ هسته ای ایران اختصاص داده است. روزنامۀ لوموند در مقاله ای به بررسی وضعیت مردم ایران در قبال احتمال حملۀ نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی پرداخته است.

نگاهی به روزنامه های امروز فرانسه
More 
by آرش ادیب زاده
به نوشتۀ فیگارو می توان از نشست 5+1 در استانبول به عنوان نشست آخرین شانس برای جمهوری اسلامی یاد کرد، چرا که هدف اصلی برگزاری این مذاکرات یافتن راه حلی دیپلماتیک است قبل از اینکه اسرائیل تأسیسات اتمی ایران را مورد هدف قرار دهد.
البته فیگارو متذکر می شود که آنچه بیش از ترس و واهمه از حملۀ احتمالی اسرائیل سبب شده است که مقامات جمهوری اسلامی به پای مسز مذاکرات بیایند، تشدید تحریمهای بین المللی در ماه های اخیر است.
روزنامۀ لوموند با اساره به اینکه پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009  در ایران، دیگر تقریبأ رسانه های خارجی نمی توانند در ایران فعالیت کنند، از طریق تلفن و شبکۀ اینترنت به نظر سنجی مردم در داخل ایران پیرامون بحران نظامی با اسرائیل پرداخته است.
به نوشتۀ لوموند، قشر متوسط جامعه از احتمال بوقوع پیوستن تهدید های نظامی اسرائیل علیه ایران بسیار نگرانند و عدۀ بسیاری بر این عقیده اند که آغاز جنگ تنها به نفع اصولگرایان خواهد بود و بدون شک مواضع و موقعیت افراطیون را تٍبیت خواهد کرد.





آیت الله خامنه ای نسبت به سران جنبش سبز عقب نشینی کرد

نوشتۀ دلبر توکلی
میر حسین موسوی و مهدی کروبی، از سران جنبش سبز
 این را یک نوع عقب نشینی از سوی آقای خامنه ای نسبت به مواضع آقایان کروبی و موسوی می دانم. پیش از این آقای خامنه ای گفته بود که این افراد به کشتی نظام بازگردند و آقای کروبی نیز در پاسخ گفته بود که این کشتی نیست و قایق است و حالا می بینیم که حتا قایق هم نیست و به دامن تبدیل شده است.

گفتگو با مجتبی واحدی
More
 دلبر توکلی
"عباس جعفری دولت آبادی" دادستان تهران، صبح امروز در مراسم معارفه رئیس دادسرای جرایم یارانه ای بار دیگر به سران جنبش سبز توصیه کرد که به دامن نظام برگردند.
به گزارش خبر گزاری مهر، او این بار علاوه برآقایان مهدی کروبی ومیرحسین موسوی از آقای خاتمی نیز نام برد و گفت:« کروبی ، خاتمی و موسوی توصیه میکنم به دامن نظام بازگردند زیرا هنوز دیر نشده است.»
دادستان عمومی و انقلاب تهران پیش از این در اسفند ماه 1390، اقدامات انجام شده علیه رهبران جنبش سبز پس از بیست و پنجم بهمن ۱۳۸۹ را اقدام “پیشگیرانه” خواند و اعتراف کرد که تصمیم برای حصر رهبران جنبش، در سطوح مختلف بررسی و طراحی شده بوده است.
به گزارش تارنمای «الف»، عباس جعفری دولت آبادی، دریادداشتی تحت عنوان "وظیفه‌ دادستان در پیش‌گیری از وقوع جرم"، با اشاره به اقدامات نهادهای امنیتی درباره فراخوان رهبران جنبش سبز برای بیست و پنجم بهمن ۱۳۸۹ اعتراف کرد که این نهادها ، فعالیت‌ها و ارتباطات سران جنبش سبز را در چهارچوب وظایف پیش‌گیرانه محدود کردند.
در این یادداشت، دادستان تهران مدعی شده است: "در سال ۱۳۸۸ با برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری عده‌ای با طرح ادعای تقلب در جریان انتخابات، امنیت ملی کشور را با چالش مواجه نمودند. به‌رغم هشدارها و انذارهای مقامات ارشد، اردوکشی‌های خیابانی آغاز شد. هشت ماه تمام کشور را در موقعیت آشوب، اغتشاش و شورش قرار دادند؛ نهادهای مسؤول برای دفع فتنه، ناگزیر به دستگیری عوامل آن و محاکمه‌ی مرتکبان ‌شدند؛ تظاهرات خیابانی که با نشانه گرفتن جمهوریت نظام آغاز شده بود، با هدف گرفتن اسلامیت نظام در روز عاشورا به اوج خود ‌رسید."
"مجتبی واحدی" روزنامه نگار و سخنگوی آقای مهدی کروبی مقیم در آمریکا در خصوص توصیه دادستان تهران به سران جنبش سبز گفت:« سه ماه قبل از این که زندان خانگی آقایان کروبی و موسوی شروع شود دادستان و رئیس قوه قضائیه صحبت هایی کردند که همه فهمیدند تصمیم گیری در خصوص آقاین کروبی و موسوی توسط آیت الله خامنه ای صورت می گیرد و این باز می گردد به مشکلاتی که رهبرطی 25 سال گذشته با این آقایان داشته است. در داخل نظام جمهوری اسلامی بحث امروز نیست بلکه کینه های دیروز است که تصمیم گیری می کند.»
او گفت:« دادستان تهران در حدی نیست که بخواهد در مورد بازگشت یا افرادی مانند آقایان کروبی و موسوی صحبتی کند و این کُدی است که از سوی آقای خامنه ای اعلام شده است و دلیل آن هم به بحران های خارجی و داخلی ایران باز می گردد.»
این روزنامه نگار در ادامه گفت:« این را یک نوع عقب نشینی از سوی آقای خامنه ای نسبت به مواضع آقایان کروبی و موسوی می دانم. پیش از این آقای خامنه ای گفته بود که این افراد به کشتی نظام بازگردند و اقای کروبی نیز در پاسخ گفته بود که این کشتی نیست و قایق است و حالا می بینیم که حتا قایق هم نیست و به دامن تبدیل شده است.»
مجتبی واحدی در پاسخ به این پرسش که چرا نام آقای خاتمی رئیس جمهئور پیشین نظام جمهوری اسلامی در کنار آقایان کروبی و موسوی برای بازگشت به دامن نظام آمده است؟ گفت: «خاتمی با شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به همه اصلاح طلبانی که با انتخابات مخالف بودند پشت پا زد و با آن که پس از این اتفاق آقای خامنه ای گفته بودند که من دعا می کردم که آقای خاتمی از نظام خارج نشده باشد و با رای دادن ثابت شد که این اتفاق نیافتاده است، حال نمی دانم که آقای خامنه ای دچارآلزایمر شده است! یا اطرافیان، ایشان را تحریک کردند که باز آقای خاتمی را هم نمی پذیرند.»




محیط زیست خلیج فارس به دیدبان منطقه ای نیاز دارد

نوشتۀ دلبر توکلی
یک پیمان یا دیدبان منطقه ای در خلیج فارس باید بوجود بیاید تا با اتکا به مجموعه دولت های حوزه خلیج فارس و با اقدامات بین المللی و متخصصان، همه اقدامات کشورهای حوزه خلیج فارس را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و سیاست های درست و اقدامات متناسب با آنچه می تواند از آلودگی بیشتر زیست محیطی آبهای خلیج فارس جلوگیری کند را به اجرا در آورد.

گفتگو با جلال ایجادی
More
 دلبر توکلی
میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگی ها مربوط به خلیج فارس است، دایره ‏گسترش آلودگی های آبهای سطحی هم اکنون به آبهای مرزی مانند خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر رسیده است.‏
به گزارش مهر، "محمد درویش"عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مراتع، با اعلام این مطلب گفت:« در حال حاضر ‏آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی یکی از مهمترین مشکلات زمین در کشور است.»
‏" جلال ایجادی کارشناس" محیط زیست و استاد دانشگاه مقیم در فرانسه، در پاسخ به این پرسش که منایع اصلی افزایش این آلاینده ها در خلیج فارس چیست؟ گفت: « عوامل اصلی آلودگی خلیج فارس بسیار متنوع و گونا گون است. حد اقل سه جنگ گوناگون از جمله، جنگ بین ایران و عراق، کویت و عراق و حضور آمریکا در منطقه و جنگی که در آخرین مرحله صورت گرفت به مسائل زیست محیطی در خلسج فارس آسیب های فراوانی وارد کرد. بنا بر آمار سازمان ملل در سال 2007 حدود بیش از 970 بمب در خلیج فارس فرود آمد و در همین جنگ ها 80 کشتی نفت خام در درون خلیج فارس سقوط کرد و وارد آبهای خلیج فارس شد.»
او گفت:« همچنین همسایه های ایران از جمله شیخ نشینان، بخش مهمی از آبها را به جزیره های خصوصی تبدیل کردند و انواع ساختمان و اسکله سازی در اطراف خلی فارس در حال انجام است.»
این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: « از سوی دیگر مجموعه نشت های نفتی، وارد زمین و حفره های آبی می شوند و بخش دیگری از آلودگی ها ناشی از صنایع گوناگونی است که در اطراف خلیج وجود دارد و از جمله موسسات دولتی و وزارت نیرو یکی از وزارت خانه هایی است که نقش فعالی در بالا بردن ضریب آلودگی در خلیج فارس دارد.»
او با اشاره به اینکه موارد گفته شده تنها دلایل آلودگی در آبهای خلیج فارس نیستند گفت: « مجموعه این موارد در کنار ورود فاضلاب های شهری و صنعتی در داخل آب های خلیج فارس همه و همه منجر به این شده است که وضعیت زیست محیطی و تنوع زیستی در طی 30 سال به شدت رو به وخامت داشته است.»
خلیج فارس به دلیل شرایط اقلیمی ویژه حاکم بر آن بسیار شکننده و آسیب پذیر است و ورود کمترین آلاینده به داخل دریا اثرات مخربی بر سلامت آبزیان و موجودات آن دارد چرا که حداکثر درجه حرارت آب دریا در تابستان گاهی اوقات به ۳۶ تا ۳۷ درجه و در شمال خلیج فارس به ۱۲ درجه می رسد که البته میانگین آن در سطح دریا بین ۲۶ تا ۲۷ درجه است و در اثر شدت گرما میزان تبخیر نیز بسیار بالاست و به ۱۴۰۰ میلیون لیتر در سال می رسد.
او همچنین در پاسخ به این که راه پیشگیری برای آلودگی آبهای خلیج فارس چیست؟ گفت:« در حوزه مسائل مربوط به آب های بین المللی پیمان هایی وجود دارد که متاسفانه رعایت نمی شود و اگر مجموعه کشورهای خلیج فارس توجه کافی به امر زیست محیطی نشان ندهند و کنترل و بازرسی وجود نداشته باشد به ناگزیر یک روند نابود کننده همچنان رشد خواهد داشت.»
این استاد دانشگاه گفت:« یک پیمان یا دیدبان منطقه ای در خلیج فارس باید بوجود بیاید تا با اتکا به مجموعه دولت های حوزه خلیج فارس و با اقدامات بین المللی و متخصصان، همه اقدامات کشورهای حوزه خلیج فارس را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و سیاست های درست و اقدامات متناسب با آنچه می تواند از آلودگی بیشتر زیست محیطی آبهای خلیج فارس جلوگیری کند را به اجرا در آورد.»
خلیج فارس با تمام مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است به طوری که نسبت به دریای خزر وضع بسیار مطلوب تر و متنوع تری دارد طوری که فقط بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ گونه ماهی در این دریا زندگی می کند که از تعداد زیادی از این ماهیان بهره برداری اقتصادی می شود. علاوه بر ماهی ها ۳۰۰ تا ۴۵۰ نوع دیگر آبزیان نیز در این دریا زیست دارند که این عامل دریای خلیج فارس را از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم نظیر و پر تنوع معرفی کرده است.
 




عمر سلیمان در رأس توجه مردم مصر برای ریاست جمهوری

عمر سلیمان، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت مصر

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
در کمتر از شش هفته به زمان اجرای انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر، نتیجه یک نظر سنجی مستقل نشان میدهد که عمر سلیمان رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت این کشور و معاون سابق حسنی مبارک در رأس توجه مردم مصر برای مقام ریاست جمهوری مصر قرار دارد.

نتایج این نظر سنجی که امروز در روزنامه مستقل المصرالیوم انتشار یافت نشان می دهد که 38 در صد سنجش شدگان هنوز در این باره تصمیم نگرفته اند.
بر اساس نظر 62 درصد باقیمانده، عمر سلیمان با کسب اندکی بیش از 20 در صد در مقام نخست قرار می گیرد.
عبدالمنعم ابوالفتوح عضو سابق اخوان المسلمین با 12.4 در صد و حازم ابو اسماعیل نامزد گروه سلفی ها با 11.7 در صد به ترتیب در مقام های دوم و سوم توجه سنجش شدگان برای بدست آوردن پست ریاست جمهوری آینده مصر قرار میگیرند. عمرو موسی دبیر کل سابق اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه دوران حسنی مبارک با 6.4 در صد نظر دهندگان، در مقام چهارم قرار می گیرد.
این نظر سنجی همچنین نشان میدهد که خیرات الشاطر نامزد اخوان المسلمین برای انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر فقط نظر مساعد 3،2 در صد سنجش شدگان را بدست آورده است.
این نظر سنجی بر روی یک نمونه آماری 2034 نفری صورت پذیرفته است. 95 در صد از سنجش شدگان در این نظر سنجی اعلام کرده اند که عضو هیچ گروه و حزب سیاسی نیستند.
شایان توجه است که عمر سلیمان در دهات و روستاهای این کشور ونزد مردم بی سواد و یا کمتر تحصیل کرده مصر در رأس توجه قرار دارد. این در حالی است که دانشگاهیان و مردم تحصیل کرده مصر در شهر های عمده این کشور نسبت به انتخاب عبدالمنعم ابوالفتوح نظر مساعد دارند.
بازگشت اعضای وابسته به رژیم سابق مصر به صحنه سیاسی با مخالفت شدید انقلابیون و احزاب اسلامی این کشور همراه است. پارلمان مصر با اکثریت احزاب اسلام گرای اخوان المسلمین و سلفی ها برای بستن راه شخصیت های دوران حسنی مبارک به صحنه سیاسی این کشور اقدام به تصویب یک طرح قانونی نمودند. این طرح برای اجرایی شدن باید به تصویب شورای نظامی حاکم بر این کشور برسد.

لو رفتن اطلاعات بانکی میلیون کاربر ایرانی؟

imageامروز چند بانک خصوصی از مشتریان خود درخواست کرده اند که اطلاعات کاربری و رمز دسترسی حساب‌های خود در طرح شتاب را عوض کنند و دلیلی هم ذکر نکردند.
امکان برداشت پول هم در بعضی بانک‌ها به علت مسائل امنیتی محدود شده است.
 با توجه به نوع خبرسانی و چگونگی ترکیب کسانی که ممکن است دچار این مشکل شده باشند مشکل باید از نشت اطلاعاتی یکی از شرکت‌های تولید کننده سخت افزار مورد نیاز باشد.
ظاهرا منبع اولیه خبر هم یکی از مدیران آن شرکت است.
به نظر می‌رسد بهترین راه برای دارندگان کارت‌های بانکی، تغییر سریع اطلاعات و انتقال پول به حساب‌های سنتی است.





یک آخوند خطاب به آخوندهای دیگر: از سرنوشت روحانیت مسیحی عبرت بگیرید

imageیک روحانی خطاب به دیگر روحانیان گفته است: «روحانیت انقلابی باید متوجه حساسیت کار خود باشد و از بلایی که روحانیت مسیحی دچار آن شدند عبرت بگیرند.»
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد که خود یک روحانی است خطاب به دیگر روحانیان مسئول در جمهوری اسلامی درباره فاصله افتادن میان آن‌ها و مردم هشدار داده است.
وی گفته است : «مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را به مدیران خود و نظام یعنی روحانیت منتسب می‎کنند.»
این روحانی ادامه داده اشت : «روحانیت انقلابی باید متوجه حساسیت کار خود باشد و از بلایی که روحانیت مسیحی دچار آن شدند عبرت بگیرند.»
همچنین وی به هم‌صنفان خود هشدار داده است که از بیت المال و مردم سوء استفاده نکنند و هم مردم را به خود بد بین نکنند.




مذاکرات استانبول بدون دعا برای امام زمان برگزار شد

خودنویس
image
به گفته یکی از دیپلمات‌های حاضر در استانبول سخنان آغازین جلیلی در استانبول این بار بدون دعا برای «امام زمان» بوده است. بر اساس گزارش‌های رسیده، طرفین به دنبال مذاکره بر روی نقاط مشترک بوده‌اند و کاترین اشتون گفته‌های مسوولان جمهوری اسلامی مبنی بر نبود تمایل به ساخت سلاح هسته‌ای را جدی گرفته و پایبندی به معاهده NPT را پایه هر گونه توافق با ایران برای دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دانسته است.
گاردین گزارش داد که در مذاکرات امروز استانبول، نشانه‌هایی از جدیت ایران برای رسیدن به نتیجه مشاهده شده است. به نوشته گاردین، جامعه جهانی با نرم‌تر کردن حد و حدود برای ایران، امکان کنار آمدن جمهوری اسلامی را فراهم کرده و ایران نیز با پیش‌آمدن، راه را برای دور دوم گفتگوها باز کرده است.
خبرگزاری فرانسه نیز از سخنگوی خانم اشتون نقل کرده که مذاکرات این بار برخلاف گذشته مثبت بوده است.
دیپلمات‌های حاضر در استانبول به گاردین گفته‌اند که ایرانی‌ها، تمامی نشانه‌های جدی بودن در مذاکرات را از خود بروز داده‌اند. به گفته این منابع، امروز کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه در باره تاریخچه گفتگوها با ایران سخن گفته و بعد از او، جلیلی، مذاکره کننده ایرانی بدون استفاده از زبان پرخاشجویانه و تبلیغاتی با صدایی آرام و به نحوی سازنده پاسخ داده است و گفته که با جدیت آماده گفتگو در باره مساله هسته‌ای است. جلیلی این بار «دعای حضرت مهدی» را به زبان نیاورده است.
بعد از سخنان جلیلی، کاترین اشتون مجددا پشت تریبون آمده و ضمن تاکید روی قول ایران مبنی بر عدم تمایل برای ساخت سلاح، معاعده را پایه گفتگوها خوانده است.
سپس دیپلمات‌های کشورهای ۵+۱ به نوبت پشت تریبون آمده‌اند و نماینده ایالات متحده گفته است که رابطه ایران و آمریکا می‌تواند بهتر از این باشد.
جلیلی در پاسخ به دیپلمات‌ها با لحنی ملایم‌تر از همیشه مخالفت خود را با برخی نکته‌ها ابروز کرده است. او برخلاف دفعه پیشین نگفته است که ایران از سوی قدرت‌ها تحت فشار بوده است.




احضارهای شفاهی دامن حزب‌الله را هم گرفت

دامنه احضار‌های شفاهی و با واسطه فعالان سیاسی‌٬ مدنی و رسانه‌ای٬ عاقبت دامن «سربازان جنگ نرم» و وفاداران علی خامنه‌ای را هم گرفت.
خبرگزاری فارس روز شنبه (۲۶ فروردین) گزارش کرده که محمدصالح مفتاح٬ مدیر مسئول سایت محافظه‌کار «تریبون مستضعفین» به طور شفاهی و با واسطه به دادسرا احضار شده است.
آقای مفتاح نیز اعلام کرده است تا زمانی که دادستانی به طور رسمی برگه احضاریه برای وی نفرستد با روند غیرقانونی احضار شفاهی به دادسرا همراهی نخواهد کرد.
وی گفته است: «حدود ۴۰ روز است سایت تریبون مستضعفین بدون اطلاع قبلی از سوی دادستانی فیلتر شده و تا به امروز هم هیچ دعوتی از سوی دادستانی برای پیگیری این موضوع انجام نشده است.»
مدیر مسئول سایت «تریبون مستضعفین» اضافه کرده که این سایت به خاطر طرح برخی انتقاد‌ها از علی لاریجانی٬ رئیس مجلس فیلتر شده است.
سایت «الف» نیز احضار شفاهی این فعال سایبری حزب‌الله به دادسرا را برخوردی «خارج از رویه» دانسته و نوشته که این قوه پیش‌تر با احضار برخی فعالان سایبری حزب‌الله از آنها «تعهد» گرفته است.
این سایت همچنین نوشته آقای مفتاح اواخر سال ۱۳۹۰ در نامه‌ای به علی خامنه‌ای٬ روند برخورد قوه قضائیه با سایت «تریبون مستضعفین» و چند سایت دیگر را تشریح کرده است.
سایت «تریبون مستضعفین» با وجودی که در ایران فیلتر شده همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و مدیر آن اعلام کرده حاضر به دادن تعهد به قوه قضائیه نیست.
دامنه برخورد قوه قضائیه با فعالان سایبری حزب‌الله و «سربازان جنگ نرم» در ماه‌های اخیر تشدید شده است به طوری که طی این مدت چندین سایت و وبلاگ فیلتر شده و دست‌اندرکاران آن‌ها نیز احضار شده‌اند.
این برخورد‌ها با وفاداران جمهوری اسلامی که در فضای مجازی فارسی زبان فعال هستند٬ ادامه برخورد‌هایی است که از سال‌ها قبل با سایر فعالان سیاسی٬ مدنی و رسانه‌ای مستقل در ایران آغاز شده است.







محمد دهقان٬ عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد:

طرح ناگفته‌ها درباره سعید مرتضوی در جلسه استیضاح

محمد دهقان٬ یکی از طراحان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی٬ وزیر کار اعلام کرد در جلسه استیضاح وی «ناگفته‌هایی درباره سعید مرتضوی بیان می‌شود که به نفع دولت، شیخ الاسلام و مرتضوی نیست.»
طرح استیضاح وزیر کار دولت محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به انتصاب سعید مرتضوی٬ دادستان پیشین تهران به سمت ریاست صندوق سازمان تامین اجتماعی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
آقای دهقان روز شنبه (۲۶ فروردین) به خبرگزاری مهر گفته است در صورتی که مرتضوی از سمت خود استعفا نکند٬ فردا (یکشنبه ۲۷ فروردین) وزیر کار در مجلس استیضاح خواهد شد.
دهقان افزوده است: «در جلسه استیضاح مطالبی که ما مایل به بیان آن نیستیم و تا به حال در فضای کشور گفته نشده بیان خواهد شد که این امر به نفع دولت، شیخ الاسلام و مرتضوی نیست.»
این عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرده است: «مرتضوی به هیچ وجه برای تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مجموعه بزرگ مالی مناسب نیست.»
از مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول وقایع بازداشتگاه کهریزک نام برده می‌شود که تاکنون به اتهامات وی به طور جدی رسیدگی نشده است.
در بازداشتگاه کهریزک دست‌کم چهار تن از معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ بر اثر خشونت‌ ماموران جان باختند.
الیاس نادران٬ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته که «با توجه به سوابقی که از مرتضوی در این جلسه افشا خواهیم کرد، کار برای ادامه مسئولیت وی خیلی سخت می‌شود.»
آقای نادران افزوده است: «کسی {مرتضوی} با چنین سوابقی بعید است بتواند جایی مسئولیت بگیرد، به همین دلیل از اینکه مسائل مربوط به آقای مرتضوی گفته شود اکراه» داریم.
وی گفته است: «اگر حرف‌هایی را که استیضاح کنندگان از تریبون مجلس در خصوص سعید مرتضوی می‌زنند رئیس جمهور بشنود دیگر اصراری به ماندن مرتضوی در مسئولیت‌های فعلی‌اش داشته باشد.»




رئیس مؤسسه «معارف وحی و خرد»:

روحانیت نباید از مردم و بیت‌المال سوءاستفاده کند

علی نصیری٬ رئیس مؤسسه «معارف وحی و خرد» به روحانیون حاکم در جمهوری اسلامی توصیه کرد از «سرنوشت روحانیت مسیحی عبرت» گرفته و «از بیت المال و مردم سوء استفاده نکنند.»
آقای نصیری روز شنبه (۲۶ فروردین) در گفتگو با خبرگزاری مهر خطاب به روحانیون گفته آنها «باید طوری رفتار کند که هم مورد رضای الهی باشند٬ هم از بیت المال و مردم سوء استفاده نکنند.»
وی همچنین اظهار کرده که روحانیون «مردم را به خود بدبین نکنند. مردم هم باید بدانند فاصله گرفتن از روحانیت به ضرر زندگی دنیوی و اخروی آنهاست.»
رئیس مؤسسه «معارف وحی و خرد» اضافه کرده که در حال حاضر مردم «تا حدودی» روحانیت را مسئول «مشکلات اقتصادی و معیشتی» خود می‌دانند که این مسئله هشداری برای روحانیون است.
این ظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که روحانیون بیش از ۳۰ سال است در ایران حکمرانی می‌کنند و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی بر مبنای قوانین اسلامی اتخاذ و اجرا می‌شود.
بسیاری از شهروندان ایران انتقاد‌های زیادی به حکومت روحانیون دارند٬ اما مقام‌های جمهوری اسلامی با هرگونه انتقاد مقابله کرده و اعتراض‌ها را با توسل به خشونت سرکوب می‌کنند.
۱۴ مرداد ماه سال گذشته نیز آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی گفته بود روحانیت عامل گرانی‌ها٬ تورم و مشکلات اقتصادی نیست و برخی «منحرفین» تلاش می‌کنند با انتساب این مسائل به روحانیت٬ مردم را نسبت به آن‌ها بدبین کنند.



تصویب قطعنامه شورای امنیت در خصوص سوریه

سحام نیوز: شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست امروز ( شنبه ۱۴ آوریل) با تصویب قطعنامه ای موافقت خود را با اعزام گروهی از ناظران به سوریه برای نظارت بر روند برقراری آتش بس در این کشور اعلام کرد.
به گزارش بی بی سی، درجریان این نشست، شورای امنیت همچنین نقض حقوق بشر توسط نیروهای سوری و اعمال خشونت توسط گروههای مسلح را محکوم کرد.
این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
فرستادن ناظران به سوریه دومین مرحله از طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب است. مرحله اول این طرح صلح، آتش بس بود که وارد سومین روز شده اما شکنندگی آن همچنان حس می‌شود.
براساس گزارش های دریافتی، روز گذشته (جمعه ۲۵ فروردین ماه) پیش نویس این قطعنامه پس از ایجاد اصلاحاتی که به درخواست روسیه صورت گرفت، به تصویب رسید.
رای گیری نهایی این قطعنامه در حالی صورت گرفته که جیم میور خبرنگار بی بی سی در بیروت که اوضاع سوریه را دنبال می کند از در خطر بودن آتش بس در بعضی از نواحی سوریه خبر داده است.
در همین حال گزارش ها از گلوله باران سنگین شهر حمص، سومین شهر بزرگ سوریه حکایت دارد.
فعالان مخالف می گویند دست کم ۱۷ نفر در جریان درگیری های امروز شنبه ۱۴ آوریل ( ۲۶ فروردین) کشته شدند.
گزارش ها همچنین حاکی از کشته شدن چندین نفر توسط نیروهای امنیتی درمراسم تشیع جنازه در شهر حلب است.
طرح صلح پیشنهادی آقای عنان با هدف خاتمه دادن به ناآرامی ها در سوریه ارائه شده است.




دور دوم مذاکرات دوجانبه جلیلی و اشتون آغاز شد

سحام نیوز: گزارشها از مذاکرات دو جانبه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول حکایت دارد.
به گزارش مهر از استانبول، مذاکرات هیئت جمهوری اسلامی ایران و “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان دور نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول آغاز شده و هم اکنون در جریان است.
خبرنگار مهر احتمال داد مذاکرات هسته ای تا ساعت ۱۸ به وقت محلی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) به درازا کشیده شده و پس از آن دو طرف حاضر در مذاکرات بیانیه مشترکی را منتشر کنند.




هشدار بانک مرکزی به دارندگان کارت‌های بانکی در پی ادعای انتشار اطلاعات ۳میلیون کارت

سحام نیوز: بانک مرکزی اعلام کرد، در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی، به آن دسته از مشتریانی که طی ماه‌های گذشته رمز کارت بانکی خود را تغییر نداده‌اند توصیه می‌شود با مراجعه به خودپردازها و یا شعب بانکی نسبت به تغییر رمز کارت خود اقدام کنند.
به گزارش مهر، بانک مرکزی در اطلاعیه ای به دارندگان کارت های اعتباری هشدار داد، در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانک های کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارت هایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر نداده‌اند، با مراجعه به خودپردازها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام نمایند.
ضمن پوزش از برخی مشتریان بانک ها که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، لازم به ذکر است اتخاذ این تمهیدات صرفا به منظور ارتقای سطح ایمنی کارت ها صورت پذیرفته و درادامه توصیه‌های قبلی این بانک و بانک ‌های کشور مبنی بر رعایت نکات ایمنی در خصوص نگهداری و کاربری کارت‌ها به مشتریان اکیدا توصیه می‌شود، حداقل هر ۳ ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای کارت در اختیار اشخاص دیگر تحت هر عنوان جدا اجتناب کنند.
لازم به توضیح است اطلاعات حساب های سه میلیون کاربر بانکی، به ادعای یک فرد؛ در وبلاگی منتشر شده است. این فرد هدف خود از این اقدام را “ اطلاع رسانی به مردم و دارندگان کارتها در خصوص کجروی های مدیران بانک ها در زمینه امنیت اطلاعات کاربران” اعلام نموده است.
این شخص در وبلاگ خود نوشته است: “اطلاعات سه میلیون کارت بانکی در این وبلاگ پخش میشود . تنها چاره اطلاع رسانی به مردم و دارندگان کارتهاست. کدام مدیران انفورماتیک بانکها با دریافت رشوه چشم بر کجرویها بستند؟ “




پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس به مرکزیت بوموسی و تبدیل جزایر به منطقه آزادتجاری

سحام نیوز: در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ سایت عصرایران ، پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس را مطرح کرد و از لزوم آبادانی و توسعه جزایر ایرانی خلیج فارس به ویژه جزایر سه گانه سخن به میان آورد.
این طرح پیشنهادی، با واکنش کشورهای عربی و رسانه های آنان مواجه شد و به شدت از احتمال اجرای آن ابراز نگرانی کردند و مقامات و سیاستمداران جنوب خلیج فارس ، طی مصاحبه هایی ابراز امیدواری کردند که این طرح اجرایی نشود.
در آن زمان ، هر چند برخی نمایندگان مجلس نیز از این پیشنهاد استقبال کردند و حتی اظهار داشتند که ان را در کمیسیون های تخصصی مطرخ می کنند ولی در عمل چنین کاری نکردند و ترجیح دادند به روزمرگی ها مشغول باشند و کاری نکنند که شیوخ جنوب خلیج فارس آزرده خاطر شوند!
اینک اما کار حاکمان جنوب خلیج فارس بدانجا رسیده که به سفر احمدی نژاد به جزیره بوموسی نیز می تازند و آن را نقض حاکمیت امارات بر این جزیره می دانند!
هر چند در این گستاخی ها ، نقش قدرت های فرامنطقه ای و نیز عناد تاریخی حاکمان جنوب خلیج فارس مشهود است ، اما باید تصریح کرد که بی عملی و مماشات بیش از حد مسوولان ایرانی با طرف های شیوخ جنوب خلیج فارس نیز در تشدید این روند ضدایرانی بسیار سهیم بوده است.
قطعاً ادامه چرت ایرانی در برابر وقاحت مدعیان ، زمینه ساز قضاوتی سهمگین در تاریخ در خصوص عملکرد امروزمان خواهد بود.
سایت عصرایران ، به مناسبت رخدادهای اخیر که در پی سفر احمدی نژاد به بوموسی شکل گرفته و پرده ای دیگر از ادعاهای ارضی اعراب جنوب خلیج فارس نسبت به ایران را در پی داشته ، متن کامل پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس را مجدداً بازخوانی کرده است بدان امید که مسوولان در کنار جنجال های بی حاصلی که مدام بدان ها مشغول اند کاری هم برای سرزمین مادری کنند.
متن کامل این پیشنهاد :
در حالی که کشور امارات متحده عربی به پشتوانه برخی کشورهای غربی و عربی همچنان بر طبل ادعاهای ارضی نسبت به جزایر سه گانه می کوبد ، به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات عملی بیشتری را برای تثبیت قوی تر حاکمیت ایران بر بوموسی ، تنب کوچک و تنب بزرگ در دستور کار قرار دهد.
بی گمان یکی از مهم ترین و راهبردی ترین سیاست های ممکن در این خصوص ، تلاش برای عمران و آبادانی این جزایر است چه آن که ادعای مالکیت بر بخش های مسکونی و آباد یک کشور ، بسیار سخت تر از ادعا بر چند جزیره نیمه مسکون و نه چندان آباد است.
پیشنهاد مشخصی که در این باره می توان مطرح کرد این است که مجموعه جزایر ایرانی خلیج فارس ، در قالب یک استان مجمع الجزیره ای به نام “استان خلیج فارس” در آیند و مرکز این استان تازه تأسیس نیز “بوموسی” باشد.
فایده این طرح ، ابتدا بر نام آن مترتب است چه آن که یک استان در خلیج فارس به همین نام شکل می گیرد و به نوعی تثبت این نام تاریخی است.
علاوه بر آن ، با استان شدن جزایر ، می توان شاهد رشد و شکوفایی آنها به عنوان یک واحد مستقل تقسیمات درون سرزمینی شد چه آن که تجربه ثابت کرده است که هر جا استان شده ، روند توسعه و عمران اش نیز بهبود یافته است( و به همین دلیل است که هم اکنون بخش های زیادی از کشور خواستار استان شدن هستند.)
البته می توان در سال های اولیه استان شدن جزایر خلیج فارس ، امور اداری آنها را به شکل کنونی و در ارتباط با مراکز فعلی شان مانند بندر عباس حفظ کرد تا این استان قوام گیرد و از جمله بوموسی بتواند به حداقل استانداردهای لازم برای تصدی عملی مرکزیت استان برسد (که الان در این حد نیست) ولی از همان بدو امر ، از نظر تقسیمات کشوری مرکز استان تعریف شود و برنامه هایی که برای استان های دیگر تدوین می شود مانند تخصیص بودجه مستقل ، سفرهای استانی و … برای بوموسی و این استان هم لحاظ شود.
برای رشد و توسعه سریع جزایر به ویژه بوموسی و تنب بزرگ نیز پیشنهاد می شود آنها را همانند قشم و کیش ، “منطقه آزاد تجاری – توریستی” کرد و بدین وسیله با ارائه مشوق هایی مانند وام های کم بهره ، معافیت های مالیاتی ، راه اندازی خطوط هوایی منظم و … سیل سرمایه های داخلی و حتی خارجی را بدان سمت رهنمون کرد.
این جزایر ، به مراتب کوچک تر از قشم و کیش هستند و لذا می توان آنها را در مدت زمان بسیار کوتاهی به شکلی مدرن و آبرومند آباد کرد و برای هزاران ایرانی از سراسر کشور و به ویژه اهالی جنوب ایران اشتغال زایی کرد.
با توسعه این جزایر ، جمعیت ساکن آن نیز افزایش می یابد ، کما این که به عنوان مثال جمعیت کیش در سال های بعد از تبدیل اش به منطقه آزاد چندین برابر شده است.
در ساخت بناهای جدید این جزایر نیز علاوه بر رعایت اصول فنی و استانداردهای روز دنیا ، می توان دستورالعمل معماری ایرانی را به عنوان یک سیاست مهم پیگیری کرد تا آنچه از خانه و بازار و اداره و اماکن تفریحی و … در آن ساخته می شود به سبک و ظاهر بناهای اصیل ایرانی باشد تا حتی از منظر بصری هم ایرانیت این جزایر تقویت شود.
ایجاد اماکنی مانند موزه ایران شناسی ، موزه خلیج فارس ، پارک ماکت بناهای ایرانی ، سالن ها و زمین های ورزشی برای برگزاری مسابقات ملی ، منطقه ای و بین المللی به میزبانی جزایر ، مرکز همایش ها برای این که بتوان برخی همایش های داخلی و خارجی را در آنجا برگزار نمود و … همه و همه می توانند در تثبت حاکمیت ایران بر این جزایر بسیار مؤثر باشند.
همچنین با ایجاد امکانات توریستی در این جزایر ، می توان در برنامه توریست های خارجی به ایران می آیند ، سفر به جزایر را نیز گنجاند.
در کنار همه این ها ، انتقال بخشی از زرادخانه دفاعی ایران به این جزایر نیز جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور ، می تواند اقدامی راهبردی تلقی شود.
به راحتی می توان پیش بینی کرد که با تشکیل استان خلیج فارس و انجام اقدامات ذکر شده ، در یک بازه زمانی ۵ ساله ، جزایر خلیج فارس و به ویژه جزایری که اماراتی ها بدان ها چشم طمع دوخته اند ، رونقی بی نظیر خواهند یافت و علاوه بر آن که خدمتی بزرگ به اهالی سختکوش خلیج فارس صورت می گیرد ، حاکمیت ایران بر این بخش از سرزمین پهناورمان بیش از پیش تثبیت می شود.




توصیه دادستان تهران به سران فتنه؛ پیروی از رفتار خاتمی در انتخابات و برگشت به دامان انقلاب

سحام نیوز: دادستان تهران مدعی حضور قاطبه مردم در انتخابات نمایشی مجلس نهم شد و با اشاره به حضور ناباورانه محمد خاتمی در انتخابات گفت: “آنقدر فضای تحریم انتخابات زیاد بود که برخی دوستان هم بر این باور بودند ممکن است اتفاقی رخ دهد ولی همانطور که شاهد بودیم در ساعات پایانی رای گیری یکی از سران فتنه مجبور شد در انتخابات شرکت کند و توصیه من به سایر سران فتنه داخل کشور این است که دامان انقلاب برگردند و هنوز دیر نشده است.”
عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین از قرار جلب به دادرسی برای سعید مرتضوی خبر داد.
به گزارش مهر، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، صبح شنبه در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای با بیان اینکه ورود اینترنت به جهان هم مخرب و هم مفید بوده است گفت: جهان سوم بر اساس اعتقادات مذهبی و رسوم بومی خود پیش می روند در حالی که فضای اینترنت این اعتقادات هدف گرفته است ولی کشورهایی مانند چین و هند با راهکارهای ویژه در حال مقابله با این تهدید هستند.
وی افزود: اقدام مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی مجازی نشان دهنده دقت مسئولان نظام در مقابله با تاثیرات مخرب فضای مجازی در کشور است که دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای هم باید سهم خودش را در این جهاد ایفا کند.
دادستان تهران شکستن حریمهای خصوصی افراد، کلاهبرداریهای اینترنتی و انتشار بی عفتی ها را از مهمترین جرائم اینترنتی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تشکیل شورای عالی مجازی و عملکرد مطلوب دادسرای جرائم رایانه ای بتوانیم نقش تاریخی را در این برهه از زمان ایفا کنیم.
جعفری دولت آبادی در مورد اعتراض برخی به دلیل فیلتر شدن سایتها مدعی شد: “افراد رسانه ای می دانند که سایتها باید بر اساس قوانین موجود در کشور فعالیت کنند هر چند می شود با برخی فناوریها کاری کرد که سایت بالا نیاید ولی ما اگر ببینیم سایتی بر خلاف قانون کار می کند فیلتر می کنیم و این اقدامی پیشگیرانه است.”
وی همچنین عدم ثبت سایتها را یکی از مشکلات مهم در عرضه فضای مجازی عنوان کرد و افزود: اگر تمامی سایتها ثبت شده و نام مدیران آنها مشخص باشد بهتر و سریعتر می توان به پرونده های تخلفاتی آنها رسیدگی کرد و این کار الزامی است. سایتها باید بدانند که هر چیز را نمی توان منتشر کرد و بهترین شیوه حرکت در مدار قانون است ولی متاسفانه برخی سایتها به خصوص در انتخابات دور اول مجلس نهم به جایگاه مبارزات انتخاباتی تبدیل شده و مطالب مجرمانه منتشر می کردند.
پیشنهاد دادستان تهران برای تشکیل ستاد جرائم خاص رایانه ای و اینترنتی
دادستان تهران در ادامه صحبتهای خود پیشنهاد داد که مسئولان عالی کشور با تشکیل ستاد جرائم خاص اینترنتی و رایانه ای دستگاههای زیرمجموعه با امور رایانه ای و فضای مجازی را دخیل کرده تا بتوان بهتر و سریعتر جرائم رایانه ای را رصد کرد.
سه برنامه دادستانی تهران در سال جدید
وی در ادامه از سه برنامه دادستانی در سال جدید سخن گفت و افزود: نظارت بر زندانها و ملاقات چهره به چهره دادستانها با زندانیان، اجرای سریع احکام و افزایش نظارتها در تمامی حوزه ها و کارکنان از مهمترین برنامه های دادستانی در سال جاری خواهد بود.
توصیه دادستان تهران به فعالان جنبش
جعفری دولت آبادی در ادامه سخنان خود، مدعی “حضور چشم گیر مردم در عرصه انتخابات در اسفند ماه سال گذشته” شد و گفت: “آنقدر فضای تحریمها علیه انتخابات زیاد بود که برخی دوستان هم بر این باور بودند ممکن است اتفاقی رخ دهد ولی همانطور که شاهد بودیم در ساعات پایانی رای گیری یکی از سران فتنه مجبور شد در انتخابات شرکت کند و توصیه من به سایر سران فتنه داخل کشور این است که دامان انقلاب برگردند و هنوز دیر نشده است.”
صدور کیفرخواستی دیگر
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای یک نفر دیگر از کارمندان گروه امیرمنصور آریا خبر داد. او هم‌چنین با اشاره به آخرین وضعیت پرونده کهریزک تاکید کرد که در این پرونده از هر سه متهم تحقیق خواهد شد. جعفری دولت‌آبادی گفت که سرنوشت نهایی این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران رقم خواهد خورد. او هم‌چنین از صدور رای پرونده کرسنت خبر داد.
قرار جلب برای مرتضوی
به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد قاضی مرتضوی و دو متهم دیگر پرونده کهریزک گفت: همان‌طور که سخنگوی قوه قضاییه اشاره کردند پرونده ایشان در سال گذشته با صدور قرار منع تعقیب به دادگاه رفت و با اعتراض شاکی دادگاه در یک رای شصت صفحه‌ای استدلال کرد و قرار جلب به دادرسی صادر کرد. پرونده با این قرار به دادسرا بازگشت و طبیعتا از هر سه متهم این پرونده در آینده نزدیک تحقیق خواهد شد چون با صدور قرار جلب دادرسی، دادستان فقط می‌تواند کیفرخواست صادر کند این پرونده باید به دادگاه برود بنابراین سرنوشت نهایی این پرونده در دادگاه کیفری استان تعیین خواهد شد.
وعده ای که داده بودم
خبرنگاری به صحبت‌های جعفری دولت‌آبادی در سال گذشته مبنی بر وعده دادن اخباری جدید اشاره کرد که دادستان تهران در این زمینه گفت: یک مورد تاسیس دادسرای نفت و انرژی بود که امیدواریم در حوزه تخصصی گام مهمی باشد تا پرونده‌ها را بهتر و کارشناسی‌ شده‌تر به دادگاه بفرستیم. مورد دوم خبری بود که در حوزه پرونده کرسنت رخ داد و آن این بود که حکم دادگاه در این پرونده صادر شد.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرونده‌های شکایت از مداحان، روحانی آمر به معروف و سرقت مجسمه‌های تهران، گفت: در مورد پرونده انرژی درمانی دادگاه تجدیدنظر به لحاظ تبرئه‌ای که صادر کرد مورد اعتراض دادستانی واقع شده است. این پرونده مهمی بود که سالیان سال در دادستانی مانده بود که فعلا منتظر هستیم به اعتراض رسیدگی شود. پرونده عقرب سیاه هم هنوز دیوان عالی کشور به اعتراض دادستانی پاسخ نداده است که به محض اینکه اعلام شود و اگر رای مجدد صادر شود اعلام می‌کنیم.
در مورد جهرمی و فساد
خبرنگاری پرسید محمد جهرمی، مدیر عامل برکنار شدۀ بانک صادرات نسبت به اظهارات نماینده دادستان در دادگاه فساد بانکی واکنش نشان داده و گفته دیداری با مه‌آفرید امیرخسروی نداشته است،‌ جعفری دولت‌آبادی در این زمینه گفت: اولا مطبوعات حق ندارند اسامی را منتشر کنند، من از همین جا به برخی خبرگزاری‌ها و نشریات که اسامی متهمان را منتشر می‌کنند تذکر می‌دهم زیرا نماینده دادستان در دادگاه می‌تواند مطالب را بازگو کند و اگر در دادگاه اسمی هم برده می‌شود مطبوعات نباید آن را ذکر کنند. نکته دوم اینکه افراد می‌توانند پاسخ خودشان را به مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کنند که جهرمی هم این راه را رفته و پاسخ خود را در روزنامه ایران چاپ کرده است.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اجرای حکم علی‌اکبر جوانفکر گفت: در وقت مقرر در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
در مورد ادعای وزیر علوم
خبرنگاری گفت وزارت علوم اعلام کرده “به افرادی که در فتنه نقش داشته‌اند اجازه ورود به دانشگاه داده نمی‌شود. آیا این امر قانونی است؟ “جعفری دولت‌آبادی در این زمینه پاسخ داد: قانون مجازات اسلامی برای محکومیت‌ها آثاری پیش‌بینی کرده به آنها آثار اجتماعی حکم گفته می‌شود. در مواردی که محکومان امنیتی محکومیت‌هایی داشته باشند که آثار اجتماعی داشته باشد این آثار به خودی خود می‌تواند مورد توجه قرار گیرد یا برخی از دستگاه‌ها از طریق هیات‌های تخلف خودشان پیگیری کنند. لذا به طور مطلق ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم بلکه بسته به نوع حکم، میزان حبس و وضع افراد است.
دانه درشت ها…
خبرنگاری به صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر وجود برخی معاونان وزیر در بین ۳۲متهم دادگاه فساد بانکی اشاره کرد که دادستان تهران در این زمینه گفت: سخنگوی قوه قضاییه به این امر اشاره کردند اما بزرگ کردن این قضایا هم موجب گرفتاری دستگاه قضایی و هم دستگاه‌های اجرایی می‌شود لذا به جای پرداختن به حواشی، شما را به پرداختن به اصل پرونده توصیه می‌کنم بنابراین اینکه این افراد چند نفر هستند با پیگیری پرونده در جلسات آینده دادگاه مشخص خواهد شد.
وی در این زمینه گفت: اصلا صحبتی از اختلاس در میان نبوده و تا آنجایی که من کیفرخواست را امضا کرده‌ام صحبتی از اختلاس در میان نیست و اتهامات به شرح کیفرخواست است.
خودکشی یک نخبه
جعفری دولت‌آبادی در رابطه با وضعیت پرونده خودکشی یک نخبه گفت: بازپرس ما از نزدیک این صحنه را بررسی کرد. البته قبل از حضور بازپرس،‌ اورژانس تهران به محل رفته و جنازه را پایین آورده بود. آقای بازپرس طبق آخرین تحقیقات به خودکشی بیشتر اعتقاد دارد اما به لحاظ تحقیقاتی که انجام می‌گیرد اجازه بدهید نتیجه نهایی را در جلسه دیگری اعلام کنیم.
عکاسی ها
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت قانونی نگه داشتن اصل فایل‌ها در آتلیه‌های عکاسی گفت: نظارت بر اصناف به عهده نیروی انتظامی است اما یک حکم کلی وجود دارد که اگر جایی برخلاف مقررات و رضایت شخصی که خدمت را گرفته است مثلا در همین عکاسی فردی که عکسش منتشر شده چه در فضای مجازی یا مطبوعات قابل پیگرد است و افراد می‌توانند مراجعه کرده و شکایت کنند. اگر مورد عمومی باشد دادستان هم می‌تواند ورود کند.
عدم مجوز به کارگران
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در زمینه علت مجوز ندادن وزارت کشور به خانه کارگر برای راهپیمایی در روز جهانی کارگر با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مدعی شد: به شما دو توصیه می‌کنم؛ یکی اینکه کمتر سایت‌های ضدانقلاب را بخوانید و دوم اینکه صدور این مجوز به عهده مقامات اجرایی است.
گفتنی است، دولت در راستای محدود سازی فضای سیاسی و تشدید انسداد، مجوز برگزاری تظاهرات روز جهانی کارگر را برای بیابان های اطرف تهران صادر کرده، تا بنا به قول فعالان کارگری، کارگران را منصرف نماید.
وی در مورد تعداد متهمانی که قرار است در جلسه یکشنبه (فردا) به اتهامات آنها در پرونده فساد بانکی رسیدگی شود، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم سه نفر از متهمان قبلی هستند که دفاعیات آنها ناتمام مانده که قرار است در جلسه فردا به ارائه دفاعیات خود بپردازند. البته این خبر مربوط به روز چهارشنبه است و ممکن است در آن تغییراتی رخ بدهد.



مولوی عبدالحمید: هر مسلمان وظیفه دارد، به اندازه توانایی خود جلوی ظلم را بگیرد

سحام نیوز: مولوی عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ*وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» [توبه:۷۱-۷۲] آغاز کرد و با بیان اینکه هر مسلمانی وظیفه دارد، به اندازه توانایی خود، جلوی گناه، ظلم و منکرات را بگیرد، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از وظایف مهم و سرنوشت ساز مسلمانان عنوان کرد.
به گزارش سنی آنلاین، ایشان خاطرنشان کرد: هر انسان عاقلی این را قبول دارد که باید از نارضایتی الله تعالی و از عذاب الهی در دنیا و آخرت نجات پیدا کند. لذا هر انسانی وظیفه دارد که در حد توان خویش در فکر اصلاح و نجات اعضای خانواده و افراد جامعه باشد. اما متاسفانه بسیاری از انسانها از این وظیفه غافل هستند. گاهی اوقات نفس و شیطان یک انسان را فریب می دهند که خودت اصلاح شده ای و هیچ عیب و نقصی ندارد. در حالی که این تصور کاملا اشتباهی است و کسی که در دام چنین تفکری قرار بگیرد، در قبر و قیامت با مشکلات مواجه می شود.
مولوی عبدالحمید اضافه کرد: مسیر زندگی مسلمان باید شریعت اسلام باشد و طبق خواسته خدا و رسول زندگی را سپری نماید و از معاصی و منکرات اجتناب کند. محیط خانواده هر مسلمان باید محیط دینی و اسلامی باشد و اعضای خانواده به ادای نمازها پایبندی داشته باشند. فضا و محیط خانواده طوری نباشد که بویی از دین در آن نباشد و هر کس وارد شود با محبت دنیا و مادیات از آن خارج شود.
ایشان در ادامه هدف از زندگی را بندگی و عبادت پروردگار دانست و گفت: زندگی برای عبادت و بندگی الله تعالی است، اما متاسفانه امروزه بالاترین هدف زندگی‏ها مادیات و پست و مقام و ریاست قرار گرفته است. در حالی که مهمترین هدف زندگی انسانها، عبادت و بندگی است. لذا باید با شیاطین جنی و انسی مخالفت کرده و از الله تعالی پیروی کنیم و به خاطر رضایت زن و فرزند و دیگران، الله تعالی را از خود ناراض نکنیم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان بی تفاوت نبودن در قبال گناهان در جامعه را از وظایف مسلمان خواند و خاطرنشان نمود: دستور قرآن و سنت این است که مسلمان باید در فکر اصلاح جامعه باشد. وقتی در جامعه گناه انجام می گیرد، فقط فردی که مرتکب گناه می شود متضرر نمی شود، وقتی در جامعه ظلم و اجحاف و تبعیض صورت می گیرد، فقط انسان ظالم متضرر نمی شود، بلکه کسانی که جلوی ظلم را نگیرند نیز متضرر می شوند. لذا هر کس به اندازه توان و به هر صورت ممکن باید جلوی ظلم و گناه را بگیرد، دولتمردان و صاحبان حکومت‏های دنیا با ابزار و قدرتی که در اختیار دارند می توانند از گناه جلوگیری کنند، ریش سفیدان، متنفذین، والدین و… هر کس به اندازۀ توانایی خود باید مانع شکسته شدن احکام الهی شده و به فکر اصلاح دیگران باشند. اگر به فکر اصلاح خود و دیگران نباشیم و فساد عام شود، به عذاب الهی گرفتار خواهیم شد. اگر جلوی گناه و ظلم و فساد در جامعه گرفته نشود، این خطر وجود دارد که محیط آلوده شود و ما و فرزندان‏مان در این آلودگی گرفتار شده، نسل آینده در تاریکی زندگی کند و در مخاطره قرار گیرد.
ایشان در ادامه تاکید کرد: این تعلیم اسلام است که انسان در فکر نجات خود و دیگران باشد. اگر در آخرین نقطه دنیا ظلمی انجام گرفته و خونی ریخته شود و حق مظلومی پایمال شود، ولی کسانی که از دست آنها کاری بر می آید سکوت کنند، فردای قیامت در بارگاه الهی مؤاخذه می شوند. حکومت‏ها، صاحبان قدرت، علما، خطبا و هر کس به اندازه توانایی خودش مسئول است که از حق مظلوم دفاع کند و ظالم را مورد سرزنش و ملامت قرار دهد. اما متاسفانه امروزه در قبال این مسئولیت کوتاهی صورت می گیرد.
مولوی عبدالحمید یادآور شد: تاریخ گواه است که هرگاه مسلمانان وظیفه خود را انجام دادند و دین خدا را به جهانیان رساندند، متحد و منسجم بودند و برکات زمینی و آسمانی بر آنها نازل شده و الله تعالی از آنها راضی شده است، اما هرگاه مسلمانان به زندگی دنیا و مادیات چسبیدند و دنبال عیش و نوش رفته و راحت طلبی را اختیار کرده اند، با مشکلات مواجه شده اند. آنحضرت صلی الله علیه وسلم خطاب به یکی از صحابه فرمود: «إیاک و التنعم فإن عبادالله لیسوا بالمتنعمین» از عیاشی و خوشگذرانی- حتی از راه حلال و درست- برحذر باش، زیرا بندگان صالح خدا عیاش و خوشگذران نیستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه همه اقشار جامعه به ویژه علما را نسبت به اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: اقشار مختلف جامعه به ویژه علما باید الله تعالی را بندگی کرده، برای آخرت آمادگی کنند و در فکر اصلاح جامعه باشند. اگر در جامعه امراضی از قبیل اعتیاد، ربا، رشوه، زنا، شرابخواری و… موجود است، باید جلوی این گناهان را گرفته شده و نهی از منکر با نرمی و حکمت و دلسوزی انجام گیرد. همه ما مسئولیت داریم که از دین دفاع کنیم و برای حفاظت دین جان خود و فرزندان خود را قربان کنیم. خداوند متعال می فرماید: «إن تنصروالله ینصرکم» اگر الله را نصرت کنید الله شما را نصرت می کند. نصرت خدا، نصرت دین خداست، دفاع از حق و عدالت و انصاف و امانتداری و معروفات نصرت خدا و نصرت دین خداست.
مولوی عبدالحمید در پایان سخنان خود وجود مشکلات و قحطی در جامعه را نتیجه گناهان دانست و همگان را به اصلاح نفس و اصلاح جامعه و عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر توصیه و تاکید کرد.




محرومیت جواد ابوعلی وبلاگ‌نویس دربند از مرخصی

جواد ابوعلی وبلاگ‌نویس زندانی در زندان بهبهان از مرخصی و حق آزادی مشروط محروم است.
به گزارش کلمه، این وبلاگ‌نویس به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است و تاکنون علی‌رغم گذشت ۸ ماه زندان و درخواست‌ های مکرر برای مرخصی همچنان از این حق محروم است.
این فعال سیاسی، اجتماعی که در شهریور ماه ۸۹ توسط اداره اطلاعات بهبهان دستگیر و ماه‌ها در بی‌خبری کامل نگهداری می‌شد، با رای شعبهٔ دوم دادگاه انقلاب ماهشهر مستقر در بهبهان جمعا به ۱۲ ماه حبس محکوم شده بود که این حکم در شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان خوزستان به تایید رسید.
جواد ابوعلی مهر ماه سال گذشته با اجرای حکم ابوعلی در بهبهان، برای گذراندن دوره حبس خود راهی زندان شده بود.



عبدالله نوری: آشتی ملی با شعار محقق نمی‌شود، الزاماتی می‌خواهد که اکنون فراهم نیست

عبدالله نوری در دیدار با جمعی از فعالان و چهره های سیاسی و دانشگاهی اصفهان ضمن «بغرنج و پیچیده» توصیف کردن وضعیت کشور راه مطلوب برون رفت از این وضعیت را «گفتگو» و «احیای اعتماد» میان نیروهای سیاسی داخل کشور و «پرهیز از افراطی گری و زیاده گویی و رعایت اخلاق و منش سیاسی دانست.»
بنا به گزارش های رسیده به کلمه، عبدالله نوری در این دیدار در تحلیل وضعیت نیروهای اصلاح طلب و تحول خواه، «یأس» و «بی‌برنامگی» موجود میان این نیرو‌ها را یکی از مشکلات اساسی آن‌ها دانست.
به اعتقاد وی مشکل این نیرو‌ها که عمدتا ذیل عناوین مختلفی مانند جنبش سبز یا اصلاح طلب فعالیت می‌کنند این است که «به دلیل افراطی گری که در هر دو سوی ماجرا پدید آمده است، نمی‌دانند در چنین جوی چه چیزی بخواهند که هم باعث ریزش طرفداران نشود و هم حاکمیت را به بی اعتمادی بیشتر دچار نکند؟»
نوری ضمن تاکید بر لزوم وجود یک «برنامه‌ی سیاسی» مشخص، در توضیح این مطلب گفت: «حرف‌های کلی و مبهم مشکلی را حل نمی‌کند، ما باید دقیق و صریح حرف بزنیم، صرف تکرار حرفهایی مثل اینکه دموکراسی خوب است یا آزادی بیان خوب است یا زندانیان سیاسی باید آزاد شوند مشکلی را حل نمی‌کند. وقتی که یک برنامه و اراده‌ی سیاسی روشن پشتوانه‌ی این مطالبات به حق نباشد تکرار این‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد یأس و ملال در افکار عمومی ندارد.»
عبدالله نوری همچنین در پاسخ به جوانان حاضر در جلسه که خواهان «فعال» شدن و حضور «پر رنگ‌« در فضای سیاسی کشور و طرح دیدگاه ها و نظرات وی با افکار عمومی بودند، گفت: «شما بیش و پیش از اینکه به اشخاص بیاندیشید باید به راه حل فکر کنید. مسئله این نیست که چه کسی مطرح باشد بلکه مسئله اصلی این است که باید در راستای منافع کشور به یک تصمیم روشن سیاسی رسید و بر اساس آن تصمیم و متناسب با آن، برنامه هم داشت.»
نوری تاکیدش بر لزوم «تصمیم گیری» را اینگونه توضیح داد: «زمانی پیش می‌آید که از دو یا چند خواسته ی به حق که به طور همزمان مطرح می‌شوند امکان تحقق هر دو یا همه در یک زمان عملی نیست و باید یکی را انتخاب کرد و دیگری را فدا نمود. مشکل وقتی مضاعف می‌شود و تضاد، تنش و بی اعتمادی زمانی بیشتر می گردد که یک جریان سیاسی بخواهد تصمیم بگیرد اما حاضر نباشد شرایطی را که به اتخاذ تصمیم منجر می شود عملی سازد. ضمن اینکه فرصت اتخاذ برخی تصمیم‌ها هم ممکن است به دلیل تأخیر بیش ازحد از دست برود.»
عبدالله نوری ضمن انتقاد از «مطلق گرایی»، «ناب خواهی» و «آرمان گرایی» حاکم بر نیروهای سیاسی در ایران گفت: «این صفات نه تنها مانع تحلیل درست اوضاع می‌شود بلکه نیروهای سیاسی را از هر نوع تصمیم گیری و برنامه ریزی واقع بینانه عاجز می‌کند.» به اعتقاد نوری در سیاست خیلی وقت‌ها باید میان «مطلوب» و «ممکن» تفکیک قائل شد.
وی بر این اساس نتیجه گرفت که «در بسیاری مواقع برای یک سیاستمدار واقع بین و عملگرا مطلوب آن چیزی است که ممکن است و چه بسا این امر ممکن بد باشد ولی در قیاس با امر بدتر اجتناب ناپذیر است زیرا به تعبیر اهل فن، سیاست در بسیاری موارد گزینش میان بد و بدتر و یا “خیر شرین” است. باید بدانیم که قدرتمند ترین سیاستمداران جهان هم همیشه به مطلوب خود نمی رسند و به همین جهت تلاش می کنند بهترین گزینه ممکن را انتخاب نمایند.»
نوری همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد امکان آشتی ملی و در نتیجه مصالحه و سازش بین حاکمیت و نیروهای منتقد و معترض گفت: «به نظر من گزینه‌ی مصالحه و آشتی ملی با رعایت شرایط خاص خود می تواند گزینه‌ی مطلوبی باشد اما در شرایط فعلی متاسفانه من امکان و فرصتی برای آن نمی‌بینم. آشتی ملی تنها با شعار محقق نمی‌شود و الزامات، شرایط و بستری می‌خواهد که اکنون فراهم نیست»
وی در توضیح موانع مصالحه و آشتی ملی گفت: «مانع اول این است که حاکمیت در شرایط کنونی به پشتوانه ی امکانات فراوانی که در اختیار دارد نیازی به مصالحه احساس نمی‌کند، به نظر می رسد تحلیل حکومت این است که در داخل کشور به لحاظ سیاسی مشکل خاصی ندارد و توانسته ‌است با اختیارات و امکانات گوناگونی که از آن برخوردار است جامعه و نیروهای سیاسی را کنترل کند. چنانچه حکومت نگرانی داشته باشد بیشتر در ارتباط با مشکلات و بحران های اقتصادی و تهدیدهای خارجی است. حاکمیت احساس می‌کند منتقدان و معترضان به دلیل فقدان برنامه و اراده‌ی روشن و ضعف در تصمیم گیری و عدم انسجام، نمی‌توانند مجری اقدام و کنش مؤثری باشند و بدیهی است در این وضعیت پبش آمده در جبهه ی مخالفان، که جریان حاکم نیز در شکل گیری این شرایط بی نقش نبوده و خشنود به نظر می آید، نیازی به مصالحه و حتی گفتگو با مخالفان و معترضان نمی‌بیند.»
نوری اما دومین مانع را چنین بیان داشت: «مانع مهم دیگر عدم اعتماد میان نیروهاست، نه معترضین و منتقدین به حاکمیت اعتماد دارند و نه حاکمیت به آن‌ها و هر دو هم خود را در این عدم اعتماد محق می‌دانند. مهم‌تر اینکه حاکمیت احساس می‌کند طرف مقابلش به چیزی کمتر از نابودی و خلع ید کامل او از قدرت رضایت نمی‌دهد و حتی هدف نهایی اش از ورود به قدرت یا شرکت در انتخابات هم همین است. طبیعتا تا وقتی چنین احساسی وجود داشته باشد مجالی برای فعالیت به نیروهای منتقد و معترض نخواهد داد و روشن است که حاکمیت با نیرویی که فکر می‌کند خواهان نابودی کامل اوست دست به مصالحه نخواهد زد، ضمن اینکه طرف مقابل حاکمیت نیز هیچگاه مصالحه را به طور واقعی در دستور کار خود قرار نداده است چرا که چنین دستور کاری مخالفانی هم دارد. آنها اینگونه می اندیشند که در هر گونه تعامل و مذاکره ای با حکومت برسر اختلافات، برنده به صورت یکطرفه حکومت خواهد بود و حکومت تنها منافع خود را پی می گیرد و هیچ گونه بها و ارزشی به نظرات طرف مقابل نخواهد داد زیرا این حکومت است که راه حل مصالحه و آشتی ملی را نمی خواهد چرا که تا کنون از راه های متعدد می توانست به آن دست یابد.»
عبدالله نوری در ادامه با اشاره به نقش پایگاه اجتماعی در تقویت جایگاه و موضع نیروهای خواهان اصلاحات افزود: «کسانی که مورد اعتماد مردم بوده و در پی راه حل هستند باید گفتار و بیان شان با عمل و کردارشان یکسان باشد و بر اساس آشنایی از توان و استقامت خود و آمادگی برای پرداخت هزینه، گفتار و عمل خود را تنظیم کنند. بگونه ای سخن بگویند که بتوان روی مواضع آنها حساب کرد چرا که اگر بین حرف و عمل فاصله باشد نه تنها نمی‌توان با رقبای خود وارد یک گفتگو بر مبنای تفاهم و اعتماد متقابل شد بلکه پایگاه اجتماعی خود را هم از دست می‌دهند و بدون یک پایگاه اجتماعی مشخص، البته توانی هم برای مذاکره و چانه زنی نخواهد بود.»
عبدالله نوری در پاسخ به سئوال های حاضران در مورد رأی دادن محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم و بحث لزوم اعتماد میان رهبران اصلاحات و بدنه‌ی آن و خدشه دار شدن اعتماد حامیان و طرفداران اصلاحات نسبت به سران اصلاح طلب، نخست یادآور شد که: «برداشت من هم در مذاکره با آقای خاتمی این بود که ایشان بدون محقق شدن شرایطی که اعلام کرده بود در انتخابات شرکت نخواهد کرد. به هر حال اگر ایشان از ابتدا بنای شرکت شخصی می‌داشت بهتر بود از قبل در بیانات خود شرایط شخصی خویش را از بحث جمعی جدا می‌کرد تا سوء تفاهمی به وجود نیاید و یا اصولا آن شرایط را بیان نمی کرد.» وی همچنین در مورد توجیهات مطرح شده در خصوص رای دادن خاتمی چنین اظهار نظر کرد: «آنچه برای توجیه رأی دادن ایشان بیان شده چنانچه درست باشد در ارتباط با تمامی افراد صادق است و این توجیهات در روز رأی گیری به یکباره ظاهر نشده است و از قبل هم می¬شد با همین توجیهات به گونه ی دیگری رفتار نمود.»
عبدالله نوری اما در ادامه به انتقاد از نحوه‌ی مواجهه‌ی برخی نیرو‌های معترض با این اقدام محمد خاتمی پرداخت و تاکید کرد: «در نقد باید جنبه انصاف رعایت شود و نباید از مرز اعتدال و احترام خارج شد، از این رو خدمات افراد نباید نادیده گرفته شود و خط بطلان بر تمامی زحمات و تلاش های افراد کشیده شود.»
نوری همچنین افزود: «آقای خاتمی از چهره های شاخص اصلاحات در داخل و خارج و نیز وزنه ای گرانقدر برای معترضان است که با آسیب رسیدن به شخصیت ایشان نیروهای اصلاح طلب زیان خواهند کرد و در آن سوی ماجرا مخالفان فراوانی دارد که از آسیب دیدن ایشان سود خواهند برد.»
وزیر کشور دولت اصلاحات که خود به جهت پیگیری اهداف اصلاح طلبانه در مجلس استیضاح و پس از آن نیز در مقام مدیر مسئول روزنامه ی خرداد در دادگاه محاکمه شد و سال هایی را در زندان سپری کرد در پاسخ به پرسشی در مورد بحث اصلاحات و نقش آقایان موسوی، کروبی و خاتمی گفت: «به هر حال طیف وسیعی از نیروهای معترض و منتقد نسبت به وضعیت موجود، به دلایل متعدد برنامه ی خود را اصلاح و رفرم نظام سیاسی از درون و بدون دخالت اراده خارجی و بیگانه و بر اساس قانون اساسی موجود می¬دانند. حتی اصلاح قانون اساسی را هم بر اساس ساز و کار حقوقی-قانونی و واقعی و عملی خواستارند. به اعتقاد من آقایان موسوی، کروبی و خاتمی خود را در این چهارچوب تعریف کرده و می¬کنند. از این رو دلیلی وجود ندارد که ما برای خود خط کشی برداریم و میان آنها مرز بندی و جدا سازی ایجاد کنیم. طبیعی است نظرات مختلف باعث میشود در جایی برخی یک گام جلوتر و برخی دیگر عقب تر حرکت کنند و در جای دیگر بر عکس و لکن بر اساس آنچه از گفتار و نوشتار این بزرگواران استنباط میشود همگی اهداف مشترکی دارند ولی برای رسیدن به آن مسیرهای مختلف را می پیمایند که چهارچوب کلی این اهداف مشترک می تواند اینگونه بیان شود، نخست، اجرای بدون تنازل قانون اساسی و رعایت تمامی حقوق ملت، مصرح در قانون اساسی. دوم، پیگیری اصلاحات در مسایل داخلی در بخش فرهنگ، اقتصاد، سیاست و قضا و نقد بدون اغماض و در عین حال به دور از هر گونه افراط و یا تفریط که هر کدام می تواند آسیب جدی به کشور وارد نماید. سوم، انتقاد به خط مشی ها و روش های حکومت در عرصه جهانی و در عین حال تأکید بر مخالفت با هر گونه تهدید علیه امنیت ملی، مهم نیست این تهدید با چه ادعایی صورت گیرد و چهارم، موضعگیری روشن در مورد مداخله و خطر حمله خارجی و مرز بندی داشتن با کسانی که برای ایجاد تغییر در ایران گوشه چشمی به کمک از خارج دارند.»
عبدالله نوری در پایان سخنان خود افزود: «البته این به معنای نبود سئوال و ابهام در مورد چگونگی تحقق این اهداف نیست. این گونه مباحث از مصادیق سخن اولیه این جلسه است که چهره های موثر اصلاحات و جنبش سبز باید در جهت شفاف سازی اهداف و برنامه های خود برای حامیان خویش، طبقات مختلف مردم، حاکمیت و حتی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.»





مصوبه 24 اسفند دولت: بانک مرکزی فورا 53 میلیارد دلار را به قیمت بازار آزاد، نقد کند!

افشای دستور چاپ اسکناس بی پشتوانه در تعطیلات عید برای پرداخت یارانه ها

کلمه – گروه اقتصادی: یک نماینده مجلس هشتم فاش کرد که دولت احمدی نژاد در هفته پایانی سال گذشته، بانک مرکزی را ملزم به واریز معادل ریالی ۵۳ میلیارد دلار به حساب خزانه برای پرداخت یارانه های نقدی کرده است.
غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به مصوبه دولت در تاریخ ۲۴ اسفندماه، تصریح کرده که بر اساس مصوبه دولت، این حجم بزرگ ارز باید به قیمت بازار آزاد! به ریال تبدیل شود. وی همچنین تاکید کرده که این دستور دولت به بانک مرکزی، در واقع به معنای “خلق پول و اسکناس” است.
این عضو جامعه روحانیت مبارز که در مسجد امام صادق تهران به این خبر اشاره کرده، همچنین گفته است که در “چند مدت اخیر” دولت ۹ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است. اما از اندازه ی مدت مورد اشاره اش چیزی نگفته است.
او تلاش های اخیر دولت برای استقراض ارقام هنگفت از بانک مرکزی را با برداشت ناگهانی و غیرقانونی شبانه در آستانه تعطیلات عید از حساب بانک ها ربط داده و گفته است: “این کار در دنیا بی‌نظیر است که بانک مرکزی شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کند.”
مصباحی مقدم در واکنش به دستور دولت به بانک مرکزی برای چاپ اسکناس نیز خاطرنشان کرده است: “با ایجاد پول پرقدرت هیچ مشکلی حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات افزوده می‌شود. ما انتظار داریم دولت اگر در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها مشکلی دارد با مجلس شورای اسلامی مطرح کند… اگر دولت امروز تصمیمی می‌گیرد شش ماه بعد اثرش پیدا می‌شود. اگر در حال حاضر هم این گونه اتفاقات رخ دهد نتیجه‌اش در شش ماه دوم ۹۱ قابل مشاهده است که گرانی بیشتری هویدا می شود.”
رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس بدین ترتیب اعتراف کرده که آنچه مردم کوچه و بازار در ماههای اخیر می گفتند و به ظاهر باورنکردنی می نمود، یعنی دست داشتن دولت در بحران گرانی ارز و همچنین تامین پول پرداخت یارانه های نقدی به شیوه هایی از جمله دست اندازی به سرمایه های مردم در بانک ها، کاملا واقعیت داشته است.
او همچنین ناخواسته فاش کرده که دولت احمدی نژاد علاوه بر ضربه ای که با ایجاد تلاطم در بازار ارز به پول ملی زده، و خللی که با تضعیف ارزش پول ملی به منافع ملی وارد آورده، با صدور دستور چاپ انبوه اسکناس نیز – که قاعدتا نمی تواند در این حجم، با پشتوانه باشد – بار دیگر، و این بار به شکلی به مراتب خطرناک تر، به سرمایه های ملی آسیب زده است.
هشدارهای اخیر کارشناسان درباره تبعات تورمی رسیدن حجم نقدینگی سرگردان در کشور به مرز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان، اکنون با افشای تصمیم اخیر دولت برای تبدیل دلار به ریال در حجمی معادل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، اهمیتی مضاعف می یابد.
اما آیا در حاکمیت امروز، با حذف همه دلسوزان کشور از صحنه، کسی هم باقی مانده است که بخواهد و بتواند جلوی ضربه های سنگینی را که دولت دهم در حال وارد آوردن آن به امروز و فردای کشور است، بگیرد؟




مذاکره در باغ‌گیلاس

شهریار یا شلمچه، باغ یا اتوبوس، گیلاس یا خرما؛ دوگانه‌هایی است برای تصاحب یک صندلی. صندلی‌ای بزرگ‌تر، مهم‌تر و بالا‌تر از محل نشستن ۲۹۰ راه‌یافته دیگر. جایگاهی که فعلا دو گزینه برای آن مطرح شده: «غلامعلی حدادعادل» و «علی اردشیرلاریجانی». هنوز مجلس نهم اصولگرایان آغاز نشده، دو فراکسیون تشکیل شده است. درون‌باغی‌ها و بیرون‌باغی‌ها؛ درون اتوبوسی‌ها و بیرون اتوبوسی‌ها. مسافران سرزمین خرما و گردآمدگان باغ گیلاس شهریار. آنان که زیر نخل می‌نشینند یا اینان که سایه درخت گیلاس را ترجیح می‌دهند.
دوم: فراکسیون گیلاس
دومین نشست غیررسمی تعدادی از منتخبان به مجلس نهم کیلومترها دورتر از نشست نخست، چهارشنبه شب گذشته در «باغ گیلاس» شهریار برگزار شد؛ با عنوان کلی «نخستین نشست منتخبین مجلس نهم.» حالا مراسم هفته پیش «شلمچه» یک خواهرخوانده هم دارد؛ نشست «باغ گیلاس شهریار»؛ و چه جایی بهتر از شهریار؛ نزدیک نیست، دور هم نیست. یک قدمی تهران است اما تهران نیست. زیر گوش بهارستان است اما خیلی هم توی چشم نیست. از جاده قدیم تهران- کرج که به سمت شهریار بپیچید، از دور دست‌ها تابلوی «باغ گیلاس» خودنمایی می‌کند. باغی مصفا و بزرگ با چند در و چندین تالار؛ جایی در حاشیه شهرستان شهریار استان تازه تاسیس البرز. مردم محلی می‌گویند این باغ روی جاده‌ای قرار دارد که یکی، دو سال پیش کشیده شده؛ جاده‌ای که برخی از آنان معتقد‌ند نباید از آنجا عبور می‌کرده که البته حالا عبور کرده. باغی که هتل آپارتمان هم دارد؛ دانشگاه آزاد شهریار هم در آن کلاس برگزار می‌کند.
همه چیز این باغ ورود را تبلیغ می‌کند؛ آب روان و شکوفه‌های گیلاس و خنکای هوا در یک روز گرم. افرادی که مسوول اجرای این نشست هستند می‌گویند مراسم «باغ گیلاس» با هدف حضور ۱۵۰ نفر از منتخبان مجلس نهم تشکیل شده؛ درست مانند نشست «شلمچه».
مراسمی با دو نشست در دو تالار: «شقایق» و «زمرد». «شقایق» تالار نشست علنی بود و «زمرد» تالار نشست خصوصی. در «شقایق» به روی همه باز بود و صندلی‌های «زمرد» فقط مخصوص نمایندگان بود.
ساعت به شش عصر که نزدیک شد و آفتاب کم‌کم پشت درختان گیلاس پنهان، میهمانان یکی یکی آمدند؛ تعدادی از صنعتگران شهریار و رباط‌کریم، فرمانداران و بخش‌داران. کم‌کم تعدادی از نمایندگان هم وارد شدند؛ از راه دور و نزدیک. از سرخس تا همین اطراف تهران. پذیرایی پیش از شروع مراسم هم روی تخت‌های سنتی زیر درختان سر به آسمان کشیده انجام شد؛ از آن پذیرایی‌های غیررسمی‌ای که فقط قلیان کم داشت. برخی از افراد راه‌یافته به مجلس نهم هم کم‌کم همدیگر را پیدا کردند و خوش‌وبش‌ها شروع شد. نمایندگان مجلس نهمی تازه‌وارد را که چهره‌هایشان آشنا نبود، می‌شد از اطرافیان و همراهان پرتعدادشان تشخیص داد.
بعد هم نماز مغرب و عشا برگزار شد تا همه راهی سالن شقایق شوند. «شقایق» جایی بود برای برگزاری همایش روتینی در حمایت از شعار سال؛ یعنی حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی.
نشستی که آنقدر سایه تلاش برای تاثیر‌گذاری بر ترکیب هیات‌رییسه مجلس نهم بر سر آن سنگینی می‌کرد که «حسین گروسی» نماینده شهریار تا به عنوان متولی مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد نسبتی بین این نشست و تعیین رییس مجلس آینده نیست. با این حال آنقدر این شایبه قوی بود که تعدادی از میهمانان صنعتی هم منتظر حضور «علی لاریجانی» بودند و البته متعجب از نیامدنش.
نشستی که گویا خیلی فوری برگزار شده بود، چراکه دعوت‌نامه تعدادی از غیرنمایندگان را همان روز به دست‌شان رسانده بودند. بعد هم شام سرو شد و زمان به موعد خداحافظی غیرمنتخبان به مجلس نهم از باغ نزدیک. نوبت که به تالار «زمرد» رسید، بسیاری از میهمانان صنعتی فهمیدند که وقت رفتن است. آواز جیرجیرک‌ها نشان می‌داد که موعد «زمرد» نزدیک شده است؛ اگر شلوغی و بالا بودن تعداد میهمانان علامت برگزاری نشست در سالن شقایق بود، سکوت شب زمان «زمرد» را خبر می‌داد.
نشستی که تا دقایقی پس از نیمه‌شب ادامه پیدا کرد. تعداد افرادی که به سالن «زمرد» رفتند کم بود؛ در مراسمی که برای ۵۰۰ نفری شام سرو شد، حدود ۶۰ نفر به سالن «زمرد» راه‌یافتند. هر چند که برخی از مسوولان برگزاری نشست که همگی از نزدیکان «حسین گروسی» نماینده شهریار بودند می‌گفتند که ۱۸۰ نفر دعوت شده اما ۲۲۰ نفر حاضر شدند! اما دبیر جلسه نخست، به «شرق» گفت که با همه منتخبان به مجلس نهم تماس گرفته‌اند و حدود ۸۰ نفر به شهریار آمده‌اند اما ۶۰ نفر در نشست دوم شرکت کردند. گویا آمار منتخبان به مجلس نهم که در «باغ گیلاس» حاضر شدند خیلی برای برگزار‌کنندگان مهم بود چراکه تمام زورشان را زدند تا معلوم نشود چه کسی آمده و چه کسی نه.
از نام آشنایان مجلس هشتم هم «مسعود پزشکیان» و «علیرضا محجوب» بودند. در نهایت هم مایل به اعلام اینکه در جلسه دوم چه گذشت، نشدند اما گویا چیزی شبیه اردوی نمایندگان مجلس نهم در قالب اردوی راهیان نور بوده است؛ اینکه مطلوب است ترکیب هیات‌رییسه مجلس نهم چه باشد و چه کسانی باشند و چه کسانی نباشند. نمایندگان پیشکسوت‌تر هم میدان‌دار بوده‌اند و راهنما. و البته به رسم میزبانی دهن‌های خیری هم برای حضور «حسین گروسی» و «ابراهیم نکو» نمایندگان شهریار و رباط‌کریم که به نوعی میزبان محسوب می‌شدند در هیات‌رییسه مجلس خوانده شده است.
نخست: فراکسیون خرما
برای پی بردن به اهمیت نشست «باغ گیلاس» شاید مثالی بهتر از چگونگی تلاش برای تشکیل فراکسیونی در «سرزمین خرما» نباشد؛ جنوب. همین یک هفته پیش بود که فراکسیون نخست تشکیل شد؛ عده‌ای از منتخبان مجلس نهم در قالب کاروان راهیان نور به «شلمچه» رفتند. جایی کیلومتر‌ها دور از پایتخت.
در خبر‌ها آمد که تعدادشان ۱۵۰ نفر بوده و بانی‌اش هم آنانی که برای به ریاست رساندن «غلامعلی حدادعادل» تلاش می‌کنند. هر چند که همواره تلاش شد تا ربط این سفر و لابی برای تعیین رییس مجلس آینده پوشانده شود. اما مگر می‌شود بنا بر ادعای «حدادعادل» ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم دور هم بنشینند و راجع به شغل آینده‌شان حرفی نزنند؛ و مگر می‌شود از شغل آینده گفت اما از رییس نگفت.
حالا شاید بتوان یقین پیدا کرد که سرنوشت ریاست بر صندلی مجلس نهم خط‌بندی‌های جدید اصولگرایان را مشخص می‌کند. اگر در مجلس هشتم این «علی لاریجانی» تازه‌وارد بود که جای «حدادعادل» را گرفت و مجلس هشتم را تا حدودی از طرفداری صرف و همه‌جانبه از دولت به سمت یکی به نعل همراهی زدن و چند تا به میخ استقلال کوفتن برد، حالا این «حدادعادل» است که می‌خواهد به جایگاهش برگردد.
پس از، از ریاست افتادن «حداد» کمتر موضوعی اتفاق افتاد که او ورود به آن را در شأن خودش بداند؛ دریغ از اظهارنظری، تذکری، نطقی. توجه به «حداد» اما وقتی جلب می‌شد که به رسم قرعه و برای جابه‌جایی‌های دوره‌ای نمایندگان از صندلی‌ای به صندلی دیگری می‌رفتند. «حداد» اما از این خانه‌کشی‌ها خسته شده؛ این را تکاپویش برای بازگشت به صندلی ریاست مجلس نهم نشان می‌دهد چراکه تنها جایگاهی که صندلی‌اش جابه‌جا نمی‌شود همان صندلی‌های جاگیرشده در هیات‌رییسه است. رییس مجلس شدن هم که بی‌لابی نمی‌شود.
درست است که «لاریجانی» از کانال خسته شدن نمایندگان از حمایت همه‌جانبه از دولت «محمود احمدی‌نژاد» گذشت و با شعار اعلام‌نشده بازگرداندن شأن مجلس و در راس امور قرار دادن آن، بر صندلی ریاست نشست، اما الان شاید خیلی این نوع نگاه جواب ندهد؛ یا اگر هم جواب بدهد «حدادعادل» گزینه مناسبی برای آن نباشد. چه آنکه نزدیکی «حداد» به دولت و همراهی تمام و کمالش در مجلس هفتم با دولت نهم بر کسی پوشیده نیست. همان زمان هم که اعلام شد نزدیکان رییس مجلس هفتم قرار است نمایندگان را به اردو ببرند برخی از رسانه‌ها آن را تلاشی معطوف به تعیین سرنوشت رییس مجلس نهم اعلام کردند.
جلسه‌ای که منابع خبری «شرق» از سخنرانی «حدادعادل» و «آیت‌الله جزایری» امام‌جمعه اهواز برای نمایندگان خبر دادند. در آن اردو علنی‌تر شدن تلاش برای جلب نظر نمایندگان برای نشستن «حدادعادل» بر ریاست مجلس نهم حتی با اعتراض برخی مواجه شد و پرسیدند که منابع مالی این نشست از کجا تامین شده است. همان‌جا فراکسیون نخست تشکیل شد و هسته اصلی حامیان «حدادعادل» برای نشستن بر صندلی ریاست تشکیل.
«شقایق، زمرد، گیلاس، شهریار». «اتوبوس، راهیان نور، خرما، شلمچه»؛ اینها نماد‌های دو راه است؛ دو فراکسیون غیررسمی؛ فراکسیون «گیلاس» و فراکسیون «خرما». از هر طرف که بروی این دو راه به یکجا که نه، به یک صندلی و چند نیمچه‌صندلی ختم می‌شود؛ هیات‌رییسه مجلس. تا هفتم خرداد و زمان شروع به کار مجلس نهم برسد نوبرانه‌های «خرما» و «گیلاس» هم به بازار می‌آیند؛ اما طعم گس «گیلاس» کجا و شیرینی تند «خرما» کجا.
منبع: شرق





 جـــرس:

راهپیمایی اعتراضی روز جهانی كارگر نیازی به مجوز دولت ندارد
در پی اعلام اعطای مجوز تظاهرات روز جهانی کارگر به کارگران پایتخت در بیابان های اطراف بهشت زهرای تهران، یک حقوقدان گفت: منظور از راهپیمایی در اصل 27 قانون اساسی، راهپیمایی‌های اعتراضی است چرا كه راهپیمایی‌های عادی صرفا پیاده‌روی محسوب می‌شود و انجام پیاده‌روی نیازی به ذكر در قانون اساسی ندارد.
 به گزارش ایلنا، نعمت احمدی، در تشریخ اصل 27 قانون اساسی كه تاكید دارد «تشكیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنكه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»، به خبرنگار ایلنا گفت: واژه راهپیمایی در این اصل قانون اساسی به معنای راهپیمایی اعتراضی و صنفی است و در غیر این صورت وجود این اصل در قانون اساسی بی‌معنا بود.
این حقوق‌دان در زمینه جلوگیری دولت از برگزاری راهپیمایی روز جهانی كارگر در چند سال اخیر، افزود: طبق قانون وزارت کشور نباید محدودیتی برای برگزاری اینگونه راهپیمایی‌های صنفی ایجاد کند به این دلیل كه ما نمی‌توانیم با قانون عادی، قانون اساسی كه قانون مادر و شاکله نظام قضایی کشور و مانیفستی میان مردم و حاکمان محسوب می‌شود را محدود کرده و تفسیری خلاف اصل قانون داشته باشیم.
نعمت احمدی در تشریح اصل 27 قانون اساسی افزود: یکی از اشکالات اساسی و انتقاداتی که به نحوه اعمال اجرای قانون اساسی وارد شده است درباره اجرای اصول روشنی است که با نوعی کج سلیقگی در تفسیر آن‌ها روبرو می‌شویم.
او ضمن تاكید بر اینكه نظام جمهوری اسلامی با راهپیمایی مردم پدید آمد و اصل مطالبه حقوق دغدغه‌ی پسندیده‌ای است، بیان كرد: در قانون اساسی تصریح شده که راهپیمایی نباید مخل مبانی اسلام باشد و در آن سلاح حمل شود و مبانی اسلام نیز تشریح شده است.
او ادامه داد: با مراجعه به شروع مذاکرات برای تصویب قانون اساسی متوجه می‌شویم به دلیل روشن و واضح بودن این اصل در مورد آن صحبتهای زیادی انجام نشده است واین اصل به سادگی به تصویب رسیده و ابهامی نداشته است.
این حقوق‌دان با اشاره به اینكه سالهاست از اجتماع و راهپیمایی كارگران جلوگیری می‌شود، گفت: باید برگزاری راهپیمایی به وزارت کشور اطلاع داده شود اما وزارت کشور نباید براساس قانون محدودیتی برای برگزاری راهپیمایی ایجاد کند، ما نمی‌توانیم به بهانه قانون عادی، قانون اساسی را محدود کرده و تفسیری خلاف اصل قانون داشته باشیم.
احمدی با تاکید بر اینکه راهپیمایی حق مردم است افزود: به عنوان یک استاد حقوق بیان می‌کنم که تفسیر یا شرح قانون آدابی دارد وقتی عنوان می‌کنیم تشکیل راهپیمایی آزاد است دیگر تفسیری ندارد.
وی با اشاره به اینکه به صورت کلی راهپیمایی تنها نیاز به اعلام دارد و نیاز به مجوز ندارد، گفت: اینکه به كارگران حتی در روز جهانی كارگر اجازه برگزاری راهپیمایی نمی‌دهند مخالفت صریح با قانون اساسی است.
روز گذشته نیز یک فعال كارگری با اشاره به ترفندهای دولت در سال‌های گذشته گفت: اعطای مجوز برگزاری راهپیمایی روز كارگر در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا برای منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان صورت می‌گیرد و كار عبس و بیهوده‌ای است.





جـــرس:
 بنا به گزارش های رسیده، هفته گذشته رسانه ها از پرونده سازی جدیدی برای سید مصطفی تاج زاده و احضار این زندانی سیاسی که در قرنطینه اوین به سر می برد، خبر داده بودند.  
 به گزارش نوروز، روز شنبه فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده، پس از ملاقات کابینی با همسرش اطلاعات بیشتری از این احضار و مطالبی که به عنوان اتهام به مصطفی تاجزاده تفهیم شده است در اختیار خوانندگان صفحه فیس بوک خود قرار داده است.
بر اساس این گزارش، عضو ارشد جبهه مشارکت در ملاقات امروز خود با اشاره به پرونده پانصد صفحه ای جدیدی که برایش تهیه شده است اعلام کرده که موارد اتهامی از مقاله "پدر مادر ما بازهم متهمیم" آغاز شده است و تا آخرین موضع گیری وی در خصوص حمایت از آقای خاتمی را در بر میگیرد.
از موارد دیگر اتهامی این زندانی سیاسی"ترغیب جوانان به تلاش برای انتخابات آزاد" بوده است.
تاجزاده با اشاره به اینکه پس از انتشار موضع گیری خود در خصوص قتلهای زنجیره ای احضار شده است، از این پرونده به عنوان عیدی دیگری از "مجتبی خامنه ای" یاد کرده است.
سرپرست وزارت کشور دولت اصلاحات در توضیح بخشی دیگر از اتهامات مطرح شده، می گوید: "بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت حتی آن ها که در محکومیت ترور شهید احمدی و انفجار در سیستان و بلوچستان صادر شده بود، هم موارد اتهامی من بود که تصمیم دارم مسئولیت همه بیانیه ها و موضع گیری های این دو حزب را بپذیرم درست مانند پرونده قبلی که در بازجویی ها مسئولیت همه مواضع و بیانیه ها را پذیرفتم و از آن ها دفاع کردم."

متن کامل اظهارات امروز تاجزاده به نقل از همسر وی در پی می آید:
دوشنبه به دادسرای اوین احضار شدم برای پرونده پانصد صفحه ای تازه ای که سازمان اطلاعات سپاه برایم تهیه کرده و براساس آن شکایت کرده بود. گفتم باید پرونده را بخوانم و باید وکیلم را ببینم و با او مشورت کنم. چون دفعه قبل که سه روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری حکم بازداشتم به درخواست سپاه امضا شده بود، در دادگاه از خود دفاع نکردم و تجدیدنظر هم نخواستم. این بار که باز هم چند روزی قبل از انتخابات مجلس سپاه شکایت کرده و پرونده جدید تدارک دیده احتمالا بازپرسی را هم لازم نمی دانم و در این مورد و برای تصمیماتی که در مورد اقدامات بعدی خود خواهم گرفت، باید با وکیلم مشورت کنم و باید دکتر حسین آبادی را ببینم و بعد تصمیم نهایی را بگیرم. پرونده را سه ساعت مطالعه کردم و چون درد گردنم شدید شد از بازپرس خواستم وقت دیگری برای مطالعه آن بگذارد.
جالب است که موارد اتهامی از مقاله «پدر، مادر، ما باز هم متهمیم» آغاز شده و علیرغم این که رهبری گفته بود شکایت از طریق قانونی پی گیری شود و من و سایر دوستانم از طریق قانونی علیه ستاد کودتا و نیز شکنجه کنندگان شکایت کرده بودیم، این ها هم دو اتهام جدید من هستند. جالب تر این که دفاع من از آقای خاتمی که چندی پیش گفته بود آشتی کنید و طرفین خطاهای یکدیگر را ببخشند و من هم تأکید کرده بودم که شرایط خطرناک است و باید به سمت تفاهم پیش برویم، مورد اتهامی دیگر من بود!
بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت حتی آن ها که در محکومیت ترور شهید احمدی و انفجار در سیستان و بلوچستان صادر شده بود، هم موارد اتهامی من بود که تصمیم دارم مسئولیت همه بیانیه ها و موضع گیری های این دو حزب را بپذیرم درست مانند پرونده قبلی که در بازجویی ها مسئولیت همه مواضع و بیانیه ها را پذیرفتم و از آن ها دفاع کردم. یک مورد جالب دیگر ترغیب جوانان به تلاش برای انتخابات آزاد بود که آقایان حتی رعایت ظاهر را هم نکرده مکنونات قلبی شان را آشکار کرده بودند!
پرونده مربوط به قبل از عید بود. درست چند روز قبل از دوازده اسفند و انتخابات مجلس ولی احضار من بعد از موضع گیری علیه قتل های زنجیره ای بود. خلاصه عیدی ما را آقا مجتبی داد.
همسرجان هم چنین گفت: این ها بازی برد برد را فقط با آمریکا دنبال می کنند و با اصلاح طلبان فقط شیوه سرکوب را پیش گرفته اند و ادامه می دهند. این ها حتی سایت های مؤتلفه و آقای هاشمی و محسن رضایی را تحمل نمی کنند و به اختناق محض و النصر بالرعب اعتقاد دارند و تازه می خواهند جمهوری اسلامی، الگو هم باشد برای منطقه بلکه جهان! همسرجان یک نکته تأمل برانگیز هم در گفته هایش بود و آن این که: کسانی که در زندان های شاه مرعوب شده اند فکر می کنند با زندان کردن مخالفانشان پایه های حکومتشان محکم می شود وگرنه کسی که خود زندانی بوده و ایستادگی کرده و ستم ستیز بوده روش ساواک و شاه را دنبال نمی کند.
همسرجان هم چنین از ملاقات آقای محمد علی ولایتی در دادسرای اوین خبر داد که بیست و چند روز اعتصاب غذا او را سخت نحیف و پژمرده کرده بوده است. آقای ولایتی به او گفته بود که مدتی از این اعتصاب غذا را در روزهای تعطیلات عید نوروز در انفرادی اطلاعات گذارنده است!
قصه عجیبی بود من مات و متحیر به آن چه شنیده ام فکر می کنم و همسرجان آرام و خونسرد بعد از سفارشاتی که برای من و فاطمه و بچه ها دارد، خداحافظی می کند و می رود...


روز چهل و پنجم
فروردین رو به پایان است. به پیشنهاد فاطمه قرار است روز بیست و پنجم در خانه نمانیم. با دوستان می رویم بیرون و جان و تن به طبیعت می سپاریم. کسی یادش نیست امروز برای من روزی خاطره انگیز است. روز وصل یار و دیدار او پس از نزدیک دو ماه در اتاق ملاقات بازداشت گاه سپاه در اوین یا همان «دوالف» در سال گذشته.
هوا ابری است. نه آفتابی است. نه بارانی است! هوا متغیر است درست مثل این دل من که یاد سال گذشته آن را پر کرده و هجران، ابری اش می کند. امید، آفتابی اش می کند و وصل بارانی اش می کند و رنگین کمانی!
کسی یادش نیست مناسبت امروز را. چرا باید یادشان باشد وقتی روزهای هول انگیز همه ذهن و خاطرشان را انباشته کرده روزهای هجوم و بازداشت و حمله و تفتیش و رعب و وحشت! اصل با هجمه است و دستگیری های غریب، رهایی ها پشت ابرهای تردید گم می شوند!
هوا متغیر است و لطیف. من در میان جمع و دلم جای دیگر است:
هوا آفتابی بود. در هواخوری صبح گفته بودم که باید رئیس بازداشت گاه را ببینم نامش فراموشم شده. این روزها تنها یک نام است که مانند نسیم بهاری می وزد در حوالی جان من و می نوازد همه وجودم را مابقی می روند و می آیند و می نشینند و نمی مانند! روز چهل و پنجم است و من همین پنج روز پیش در پایان اولین چلّه نشینی و توفیق اجباری ام نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه نوشتم. قبل از مغرب یکی از برگه های آ چهار اهدایی بازجو را برداشتم و شروع کردم به نوشتن. با نام خدا و نمی دانم کدام آیه شروع کردم و صدای اذان که بلند شد دیگر جمعش کردم تمامش کردم با آیه قرآن! تهدید نبود از سرگیری اعتصاب غذایم. دیگر تابی برایم نمانده بود پس نزدیک پنجاه روز بی خبری از همسرجان و محرومیت از دیدار قرص کامل ماه آسمان زندگی ام.
روز چهل و چهارم رئیس بازداشت گاه در برابر سؤال مکرر من گفته بود قرار است مشکل شما اساسی رفع شود و من باز پرسیده بودم همسرم را کی می بینم؟؟؟ این تنها خواسته من است. روز چهل و چهارم خواسته بودند حالی من کنند که رفتنی هستم از آن بازداشت گاه غیرقانونی و من وحشت داشتم از ترک مکانی که فاصله اش با همسرجان چند قدم بیش نبود و قدم گذاشتن در فضایی که زندانی آرزوی آن را باید داشته باشد به طور طبیعی. ولی ما کجای داستانمان طبیعی بود؟ من و همسرجان روزه دار دربندم!

روز چهل و پنجم
روز چهل و پنجم در هواخوری رئیس بازداشت گاه آمد و پرسید که با من کاری داشتید؟ من با او کاری داشتم. کارم این بود: دیشب ساعت ها با آن مهمان ناخوانده در سلول سروکله زدم تا به شکلی غیروحشیانه عذرش را بخواهم اما هیچ دری باز نبود به رویش طفلکی سوسک راه گم کرده زندانی. مجبور شدم زیر فرش کف اتاق نفسش را جانش را بگیرم تا آلودگی ها دیرتر پخش شود در فضای سلول تا مرض دیرتر بریزد به جان من که حالا بیش از گذشته جانم را دوست دارم تا مجال وصل و دیدار یار ممکن آید!
می گویم: سوسک ها تردد دارند آزادانه! مواد ضدعفونی غیبت ممتد غیرموجه دارند! و کم کمک کف خوابی های اجباری دارد مشکلاتی برایم ایجاد می کند. در برنامه که نیست ایجاد این مشکلات؟؟؟ مراقب را صدا می زند و می گوید: به افسرنگهبان بگویید یک تخت برای سلول ایشان بگذارند. دیگر سؤالی ندارم. خیالم راحت می شود که ماندنی هستم در زندان. سؤالی ندارم. قرار ولی دارم با خودم از همین فردا از روز چهل و ششم!
هواخوری که طولانی می شود، اطمینان حاصل می کنم که دارند تخت را نصب می کنند در سلولم و پیش خود فکر می کنم دیگر امکان ورزش و قدم زدن در سلول هم سلب می شود. بالاخره زندان است دیگر. هر سرش را بگیری جای دیگری مشکل عیان می شود. در خیال خود سلولم را با تخت تصور می کنم و احساس اشرافی گری افکارم را در هم می ریزد! هواخوری تمام می شود. در سلول از تخت خبری نیست!
به استقبال نماز ظهر می روم. عبادت گاه کوچک من به استقبالم می آید. یادم نیست روز چهل و پنجم روز چه کسی بود و روزه و اعمال مستحبی به چه کسی تقدیم شد. اما این روزها تقریباً تمامی رفتگان از فامیل و دوست و آشنا و همه شهدا را به یاد آوردم. قرآن امروزبه جزء آخر رسیده است. دعای ختم قرآن را با خضوع می خوانم. حس خوبی دارم. همیشه موقع تمام کردن کارها حس خوبی دارم درست مثل شروعش. تنها یک کار نیمه تمام به مرحمت آقایان در زندگی ام چون داغ ماند آن هم دفاع نکردن از پایان نامه دکتری به دلیل توقیف دوساله بودن پاسپورتم و یا به عبارتی مسروقه شدن آن توسط برادران مهاجم سپاه به منزل بدون حضور صاحب البیت!
روزنامه اطلاعات بعد از نهج البلاغه و کاغذ و قلم، سومین غنیمتی است که اخیراً در زندان و شکنجه گاه انفرادی به دستم می رسد. آن را ورق می زنم. مقالات و مطالب ارزشمندش را جدا می کنم و کنار می گذارم و خودم را با بقیه صفحات سرگرم می کنم. حالا وقت نهج البلاغه خوانی است. می خوانم و یادداشت برمی دارم. دریچه سلول که باز می شود، خودم را برای هواخوری عصرگاه آماده می کنم و می خواهم سوال کنم که چرا تخت نصب نشده است؟! مراقب می گوید: آماده شو برای ملاقات. ملاقات؟؟؟ با چه کسی؟ پیش از آن که نامی را برزبان بیاورد همه احتمالات می آید در ذهنم که پررنگ ترینش دیدار شیرین همسرجان است. می رود و برمی گردد و می گوید: کارشناستان. با بی رغبتی آماده می شوم و راه می افتم. اتاق ملاقات نه. اتاق بازجویی. همان اتاق آئینه. کسی آن جا نیست.چشم بند را برمی دارم و در همان فضای کوچک راه می روم و ... ناگهان صدای آشنایی سلام می گوید.
جواب می دهم و جناب کریمی درب اتاق را باز میکند و در همان چارچوب درب می ایستد و می گوید: من دنبال این بودم که جای دیگری به ملاقات شما بیایم. پیش از این هم در اتاق بازجویی دیگری همدیگر را دیده بودیم و من از او دیدار همسرجان را خواسته بودم و او با بازجوی من صحبت کرده بود و او همان چیزهایی را که دائم به من می گفت برای او تکرار کرده بود با صدای بلند که خودم هم بشنوم و من ... حالا او به من می گوید: لابد پیش خود فکر کرده اید من بدقول هستم که بعد از آخرین دیدار سراغتان نیامدم و خبری ندادم ولی واقعا داشتم کارها را پی گیری می کردم. همین الان پهلوی آقا مصطفی بودم. گوش ها را تیز می کنم. و می پرسم خوب بود؟ حالش خوب است؟ می گوید: بله بله خیلی خوب. حالا آمده ام بگویم که می توانید او را ببینید!
روز چهل و پنجم، روز خوشبختی من است. من پس از نزدیک به دو ماه می توانم عزیزترین و نزدیک ترین یار و همدمم را ببینم. جناب کریمی می گوید: این جوری که نمی خواهید بروید پیش آقا مصطفی؟! این جوری؟؟؟ چه عیب دارد؟ من چهل و پنج روز است که این جوری هستم. با لباس زندان با همین حال و وضع. با همین شکل و شمایل درست مثل آن روزهای خودش! کسی باید بیاید و مرا به اتاق ملاقات ببرد من دیگر توان ایستادن ندارم می خواهم تا آن جا را بدوم. می گوید: نیم ساعت ملاقات و در جواب اعتراض من به کوتاهی این وعده دیر رسیده می گوید: بیرون منتظرتان هستند باید بروید! کجا بروم؟ بیرون! من هیچ احساسی ندارم پس از شنیدن این خبر! دلم به سوی همسرجان پر می کشد. می روم در آغوشش می گیرم و ...
نیم ساعت به چشم برهم زدنی می گذرد من در کنار او نشسته ام. سر بر شانه اش گذاشته ام و به او می گویم: دلم می خواهد بیایی بیرون کارهای درمانی ات را دنبال کنی. دلم می خواهد بیایی بیرون حالا که به من گفته اند باید بروم بیرون. دستم را می گیرد در چشمانم چشم می دوزد و آرام می گوید: تو برو به سلامت. خدا پشت و پناهت باشد من این جا می مانم تا وقتی که دیگر در جمهوری اسلامی زندانی سیاسی و عقیدتی نباشد و جرم نقد مشفقانه و ناصحانه زندان و داغ و درفش نباشد. صدای آشنا از بیرون می گوید: آقای تاجزاده وقت ملاقات تمام است. باید برگردید. من دست هایش را رها نمی کنم. نگاهم را از او برنمی دارم. دلم می خواهد تا همیشه همین گونه در کنارش باشم. با همه توان اما جلوی جاری شدن اشک ها را می گیرم. همسرجان نرم و آرام دستش را از دست من بیرون می کشد و آخرین نگاه را به من می اندازد و می گوید: باید بروی فاطمه منتظر است همه منتظرند باید بروی و من ناله می کنم: بی تو نمی شود نمی توانم. همسرجان را می برند و من بر دیوار چنگ می زنم و اشک ها امانم نمی دهد. جناب کریمی صدا می زند: خانم محتشمی! جواب نمی دهم. باید بروید بیرون منتظر شما هستند روز پنج شنبه است و کادر اداری باید بروند منتظر شما هستند. می گویم: شما بگویید من بدون همسرجان چگونه بروم کجا بروم؟ می گوید: شما بروید بیرون انشاء الله فضا را آماده می کنید و آقا مصطفی هم می آید. صدای همسرجان در گوشم زنگ می زند: فاطمه به تو نیاز دارد باید بروی! من این لحظه را در تمام دوران زندان باور نداشتم. لحظه بیرون رفتن از زندان بدون همسرجان را. حالا او راهش را گرفته و باز هم تنها بدون من رفته به قرارگاهش و من را هم دارند بیرون می کنند. آن بیرون منتظر من هستند. من باید بروم فضا را آماده کنم تا همسرجان بیاید!
بیرون هوا بهاری است. دل من برای دیدن مادرجان و پدرجان و فاطمه بی قرار است. دست گل زیبایی روی صندلی عقب ماشین خواهرجان انتظار مرا می کشد و دسته گل های زیبایی که روزهای بعد به دستم می رسد همگی به نشانه مهر به نشانه دوستی.
ترتیبی داده اند که مرا آرام و بی سرو صدا سوار ماشین کنند ببرند منزل به این و آن سفارش کرده اند سرو صدا نشود. من گفته ام درب خانه تاجزاده به روی کسی بسته نمی شود. مرا می برند خانه پدری! همسرجان حالا خیالش راحت است که فاطمه مادربالای سرش است. فاطمه بی قراری می کند برای پدر. من هم بی قراری می کنم برای او. ما باید کنار هم باشیم باید با هم باشیم. پدرجان و مادرجان پهنه صورتشان را شادی فراگرفته و من باید دوش بگیرم و آخرین روزه ام را این جا دور از یار دربند روزه دارم باز کنم.
این بیرون هوا شرجی است دم دار است. آدم نفس تنگی می گیرد از بی خبری که نه از خبرهای بد! خبرهای بد که نه خبرهای عجیب. قصه اتهامات تازه قصه های نو! دادستان می گوید: خانواده ها باید زندانی هایشان را مدیریت کنند که جرایمشان را در مرخصی تکرار نکنند. جرم تاجزاده سخن گفتن است.نقد است! سخن گفتن وجه ممیزه انسان و حیوان است. تاجزاده انسان بزرگی است. انسانیتش بعضی ها را رنج می دهد. برای این که رنجش دهند زن و بچه اش را آزار می دهند. بچه اش را ممنوع الخروج می کنند. ممنوع المعامله می کنند. زنش را می گیرند می بینند خوشحالی می کند می اندازندش بیرون از زندان. انسانیت تاجزاده او را به خدا نزدیک و نزدیک تر کرده. حالا جز با رضای او راضی نیست و جز با خشم او به خشم نمی آید. تاجزاده مغضوب است چون انسانیت و شرف را به مذبح قدرت و مصلحت نمی برد. حالا او زندانی خاص جمهوری اسلامی است با یک سال و هشت ماه قرنطینه و انفرادی و یک سال و پنج ماه روزه اعتراضی! تاجزاده در زندان محبوب تر است. اصحاب قدرت این را می دانند اما خود را به نفهمی می زنند.
روز چهل و پنجم شیرین است با دیدار یار و تلخ است با دور شدن از او
همسرتاجزاده از خیر ملاقات حضوری با همسرش گذشته، نگران سلامت اوست. باید وضعیت درمانی همسرجانش را پی گیری کند.
تلفن همراه جناب کریمی مدت هاست که خاموش است!
تی دلم برای تو تنگ می شود دوست دارم همه عکس هایمان را قاب کنم و بیاویزم به دیوار روبرو. دوست دارم همه دیوارهای دنیا پر شود از عکس های تو





مرتضوی پیشنهاد استعفا را پذیرفت؛ نمایندگان از استیضاح وزیر کار خودداری کنند
جـــرس: در حالیکه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند تنها راه انصراف از استیضاح وزیر کار، کناره گیری و استعفای سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی است، غلامعلی حدادعادل در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد: سعید مرتضوی پیشنهاد استعفا از سوی اینجانب را که بر مبنای ضرورت همکاری و همدلی میان مجلس و دولت و با تأکید بر بیانات رهبری مطرح کردم، پذیرفت.
غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس هشتم و از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی، روز گذشته طی گفتگویی با صدا و سیما گفته بود "تعاملات و پیگیری‌های پشت صحنه در چند روز گذشته وجود داشته و حتی شنیدم جلسه ۱۳ ساعته برای بررسی امور مربوط به این استیضاح تشکیل شده است. بعضی نمایندگان نیز سعی کردند گره را به جای دندان با دست باز کنند اما به نتیجه مطلوب نرسیدند، لذا اگر تا چند روز آینده به نتیجه نرسند ممکن است استیضاح در هفته آینده انجام شود."
همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ماندن مرتضوی در هر مسئولیتی درپی افشاگری‌های روز استیضاح بسیار سخت خواهد بود، گفته بود: فکر نمی کنم اگر حرفهایی را که استیضاح کنندگان از تریبون مجلس در خصوص مرتضوی می زنند رئیس دولت بشنود دیگر اصراری به ماندن وی در مسئولیت‌های فعلی داشته باشد.
الیاس نادران با اشاره به اهداف استیضاح وزیر کار گفته بود: استیضاح کنندگان شیخ الاسلامی چندان تمایلی به این ندارند که ضعف ها و کاستی های سعید مرتضوی از تریبون مجلس مطرح شود ولی اگر ناچار شویم فردا یکشنبه مسائل مربوط به مرتضوی را از تریبون مجلس مطرح می کنیم، که به نظر من با توجه به سوابقی که از مرتضوی در این جلسه افشا خواهیم کرد، کار برای ادامه مسئولیت وی خیلی سخت می شود و کسی با چنین سوابقی بعید است بتواند جایی مسئولیت بگیرد، به همین دلیل از این که مسائل مربوط به آقای مرتضوی گفته شود اکراه داشتیم.
نادران هشدار داده بود: استیضاح کنندگان وزیر کار تمام رایزنی هایی که می توانست منجر به کناره گیری مرتضوی از سمت خود شود را انجام داده اند و اگر این اقدامات تا فردا به نتیجه نرسد راهی جز استیضاح باقی نمی ماند.
به گزارش فارس، در همین رابطه غلامعلی حدادعادل شامگاه شنبه و چند ساعت مانده به روز استیضاح، در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد: سعید مرتضوی پیشنهاد استعفا از سوی اینجانب را که بر مبنای ضرورت همکاری و همدلی میان مجلس و دولت و با تأکید بر بیانات رهبری مطرح کردم، پذیرفت.
متن نامه غلامعلی حدادعادل به شرح زیر است:
با سلام و احترام، به اطلاع آن عده از همکاران محترم و نمایندگانی که تقاضای استیضاح وزیر محترم تعاون و کار و رفاه اجتماعی را امضا کرده‌اند می‌رساند که جناب آقای سعید مرتضوی به درخواست خود، حوالی ظهر روز شنبه ۹۱.۱.۲۶ با این‌جانب ملاقات کردند و نظر مشورتی بنده را درباره این موضوع جویا شدند این‌جانب با توجه به ضرورت همکاری و همدلی میان مجلس و دولت و با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با مسئولین و مقام‌های کشور، به ایشان پیشنهاد کردم برای حل مشکل از سمت مدیریت عامل سازمان تأمین اجتماعی استعفا کند جناب آقای مرتضوی نیز با قبول این مصلحت‌اندیشی پیشنهاد این‌جانب را پذیرفتند و آمادگی کامل خود را برای استعفا هم در آن جلسه و هم در تماس‌های مکرر تلفنی بعدی اعلام نمودند. اکنون با عنایت به آنچه گفته شد این‌جانب ضمن تشکر از جناب آقای مرتضوی و توجه و اعتمادی که ابراز داشته‌اند از شما دوستان عزیز که تقاضای استیضاح را امضا کرده‌اید درخواست می‌کنم از مطرح کردن استیضاح در جلسه علنی مورخه ۹۱.۱.۲۷ مجلس شورای اسلامی خودداری فرمایید تا انشاءالله با پی‌گیری بیشتر استعفای جناب آقای مرتضوی به صورت کامل محقق شود و موجبی برای استیضاح باقی نماند. بدیهی است حق استفاده از استیضاح در هر حال برای نمایندگان محترم محفوظ خواهد بود و در فرصت باقی‌مانده تا پایان دوره هشتم قانون‌گذاری هر زمان که ضروری بدانند به وظیفه خود عمل خواهند کرد.
الحمدالله رب العالمین والعاقبت للمتقین
۹۱.۱.۲۶
غلامعلی حدادعادل

هنوز از نتیجه این اقدام و عقب نشینی مجلس در برابر استیضاح وزیر کار خبری منتشر نشده است.





جـــرس:
 سید حمید روحانی، فعال اصولگرا، طی نوشته ای، به دیدگاه اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مذاکره و رابطه با امریکا حمله کرده و گفته است که "هاشمی نه به خط امام باور داشت و نه به رهبری تعبد دارد."
به گزارش سایت «24 آنلاین»، روحانی در سایت بنیاد تاریخ پژوهی که خود آن را راه اندازی کرده، با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی در رابطه به رابطه با آمریکا و نامه نگاری پیرامون این موضوع با رهبر فقید جمهوری اسلامی مدعی شد:
"اعلام موضع آقای هاشمی پیرامون مذاکره با امریکا و برداشتن پرده از روی نامه‌ای که درباره امریکا به امام نوشته است، جای تقدیر و تحسین دارد، زیرا ما سالیان درازی بود که به این واقعیت پی برده بودیم که نامبرده به خط و راه و اندیشه امام باورمند نمی‌باشد، چنان‌که می دانیم نسبت به رهبری نیز تعبد ندارد و امروز می‌بینیم که خود او به این واقعیت اذعان کرد و نشان داد که بر خلاف یکی از اصول انقلابی امام که مبارزه آشتی‌ناپذیر با شیطان بزرگ است، از زمان‌های دور پای‌بند نبوده و تلاش داشته است تا امام را به سازش با آن ابرقدرت جنایت‌پیشه بکشاند."
روحانی ادامه داد: "من اطمینان دارم که امام به این نامه و نظر او هیچ‌گاه پاسخ نداده‌اند. زیرا امام به نظریه‌ها و پیشنهادهایی بها می‌دادند و برای پاسخ به آن وقت گرانبهای خود را صرف می‌کردند که بر پایه عقل و خرد و اندیشه باشد و این‌گونه نبود که به هر «لاطائلاتی» پاسخ گویند."
گفتنی است، هاشمی رفسنجانی اخیرا طی گفتگویی با مسئولین فصلنامه مطالعات بین المللی، پیرامون رابطه و آمریکا و ضرورت توجه به این مسئله در اواخر عمر رهبر فقید جمهوری اسلامی گفته بود: "من در سال های آخر حیات امام نامه ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نكردم برای این كه نمی خواستم كسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح كردم و نوشتم شما بهتر است در زمان حیاتتان اینها را حل كنید. در غیر این صورت، ممكن است اینها به صورت معضلی، سد راه آینده كشور شود. گردنه هایی است كه اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور كردن مشكل خواهد بود. یكی از این مسایل، رابطه با آمریكا بود. نوشتم بالاخره سبكی كه الان داریم كه با آمریكا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم قابل دوام نیست. آمریكا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریكا، چین با آمریكا و روسیه با آمریكا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاكره داریم چرا با آمریكا مذاكره نكنیم؟ معنای مذاكره هم این نیست كه تسلیم آنها شویم. مذاكره می كنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است."
طی هفته های اخیر، گروهی از نمایندگان مجلس، همچنین برخی اصولگرایان تندرو و نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی، واکنش های تندی نسبت به سخنان هاشمی نشان داده و وی را مورد حمله قرار داده اند.



محل و زمان دور بعدی مذاکرات اتمی اعلام شد: سوم خرداد در بغداد
جـــرس: به گزارش منابع خبری، نوبت عصر شنبۀ مذاکرات ایران و ۵+۱ در استانبول شامگاه پایان یافت، که در نهایت هیئت های شرکت کننده در مذاکرات توافق کردند که دور بعدی مذاکرات سوم خرداد ماه در بغداد برگزار شود.
همزمان یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از مذاکرات استانبول، فضای کلی جلسه صبح مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد روند کنونی راه را برای برگزاری دور دوم مذاکرات هموار می‌کند.
به گزارش فارس ازاستانبول، مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ از صبح شنبه با حضور هیئت‌های شرکت کننده از ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، انگلیس و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالن همایش‌های لطفی کردار استانبول آغاز شد. این مذاکرات در ۲ نوبت صبح و عصر دنبال شد.
پس از صرف ناهار که به صورت جداگانه صورت گرفت هیئت ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
کاترین اشتون و داوود اوغلو نیز ۲ بار پس از دور نخست مذاکرات با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
در نهایت هیئت های شرکت کننده در مذاکرات ایران و ۵+۱ در استانبول در پایان دو دور مذاکره توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در ۲۳ ماه مه مصادف با سوم خرداد در بغداد برگزار شود.

نماینده آمریکا در مذاکرات اتمی: روابط تهران و واشنگتن نباید تیره باشد
همزمان، یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از مذاکرات استانبول، فضای کلی جلسه صبح مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد روند کنونی راه را برای برگزاری دور دوم مذاکرات هموار می‌کند.
این خبرگزاری به نقل از گاردین نوشته است: مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ تا ظهر با فضای خوبی ادامه پیدا کرد.
به گفته دیپلمات‌های غربی هیئت ایرانی با رعایت استانداردهای لازم، تعهد خود را نشان داده است. با توجه به شرایط کنونی، برگزاری دور دوم مذاکرات محتمل به نظر می‌رسد.
بنابراین آرامش نسبی تا ماه آینده و برگزاری دور بعدی مذاکرات و تا زمانی که توافقات مشخص‌تری میان طرف‌های مذاکره صورت بگیرد، برقرار خواهد بود.
مذاکرات روز شنبه، در مورد دستور کارها و موضوعات کلی مذاکرات بود.
به گفته دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات، اشتون در جلسه شنبه با سخنرانی پانزده دقیقه‌ای روند گذشته تا کنون مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای را مرور کرد. به گفته دیپلمات‌های حاضر در جلسه، ادبیات جلیلی در این مذاکرات دیگر مانند سابق ادبیاتی تبلیغاتی یا تهاجمی نبود. لحن صحبت‌های وی آرام و سازنده بود.
پس از جلیلی، اشتون ادامه داد که در مذاکرات قبلی نقطه‌ نظرات مشترکی نیز با ایران وجود داشته از جمله اینکه ایران تصریح کرده که هیچ تمایلی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد و تأکید کرده که ان‌پی‌تی و حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مبنای تمام توافقات خواهد بود.
به گزارش گاردین، پس از سخنان جلیلی و اشتون، نمایندگان دیگر کشورهای شرکت‌ کننده در مذاکرات صحبت کردند. نماینده روسیه نیز به ذکر پیشینه مذاکرات با ایران پرداخت.
نماینده فرانسه نیز بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید کرد.
نماینده چین‌ هم ضرب‌المثلی چینی با این مضمون گفت: "سفری هزار مایلی با برداشتن قدم‌های اول آغاز میِ‌شود."
نماینده آمریکا نیز اظهار داشت که روابط تهران و واشنگتن نباید تیره باشد.
نماینده آلمان نیز به ذکر مواردی کلی پرداخت و فرستاده انگلیس نیز گفت برنامه هسته‌ای ایران مسئله‌ای حل نشدنی نیست و راه‌حلی برای آن وجود دارد.
جلیلی پس از آن با ادبیاتی دیپلماتیک و نرم، مخالفت خود را با برخی نکات مطرح شده ابراز داشت. وی تصریح کرد که ملت ایران خواهان اعتمادسازی بیشتر از سوی طرف‌های مذاکره هستند و از مذاکرات نیز استقبال می‌کنند. وی صحبت‌های خود را با اعلام اینکه باید مذاکراتی برنامه‌ریزی شده انجام گیرد، به پایان رساند.
گاردین در پایان نوشت: تا کنون ابتکار جدیدی در این مذاکرات مطرح نشده است اما مذاکرات برای ادامه آن در دور دوم "سازنده" اعلام شده است که احتمالا در بغداد خواهد بود.

"درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه"
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا، در خبری به نقل از یک دیپلمات ایرانی گزارش داد که وندی شرمن، نماینده ایالات متحده در مذاکرات، خواستار گفت‌وگوی دو جانبه با سعید جلیلی شده و این دو مقام باهم دیدار خواهند داشت.
پس از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه موافقت جلیلی با این درخواست را "کذب محض" اعلام کرد.
پس از این تکذیبیه ایسنا در گزارش دیگری نوشت: "به دلیل برنامه‌ریزی قبلی برای هیات ایرانی، هنوز امکان برگزاری این نشست مشخص نشده است."
خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک دیپلمات‌ ایرانی در استانبول گزارش داد که هیات ایرانی هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.





جـــرس:
 فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری و تعدادی دیگر از اعضای خانواده ایشان، و همچنین تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی، طی ماههای اخیر نسبت به دیدار و دلجویی از خانواده زندانیان سیاسی در ایران اقدام کرده اند.
از جمله دیدارهای اخیر وی می توان به ملاقات با خانواده های علیرضا رجایی، امیر خرم و تعدادی از زندانیان در استان مازندران اشاره کرد.
به گزارش کلمه، خانم طاهره منتظری، فرزند آیت الله العظمی منتظری در ماه های اخیر پس از فشار حکومت برای قطع دیدارها و ملاقات ها در این بیت، نسبت به مراجعه و دیدار با خانواده زندانیان سیاسی در تهران و شهرستان ها و دلجویی از آنها اقدام کرده اند. در این دیدارها وی ضمن تشریح اوضاع و توصیه به صبر و استقامت در راه آزادی و تحمل مصائب نسبت به دلجویی و دادن آرامش به این خانواده ها اقدام می کند.

دیدار با خانواده علیرضا رجایی
بر اساس این گزارش، از جمله دیدارهای بیت مرحوم آیت الله منتظری با خانواده علیرضا رجایی بوده است. علیرضا رجایی، از فعالان سیاسی ملی-مذهبی ایران، زندانی سیاسی و مدیر انتشارات گام نو است. او مدیر گروه سیاسی هیئت تحریریه روزنامه‌های جامعه، توس و نشاط بود. وی در انتخابات مجلس ششم ۱۳۷۸ کاندیدای ائتلاف نیروهای ملی-مذهبی در تهران بود و بر اساس نتایج انتخابات در ردهٔ بیست‌ و هشتم قرار گرفته و به مجلس راه یافت، اما پس از بازشماری آراء توسط شورای نگهبان وی از فهرست نامزدهای منتخب خارج شده و جای خود را به غلامعلی حداد عادل داد.
پس از انتخابات ریاست جمهوری، وی در سال ۱۳۸۸ و اردیبهشت ۱۳۹۰ به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی از سوی مامورین امنیتی بازداشت شد. علیرضا رجایی طبق حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی حداد، به اتهام عضویت در ائتلاف نیروهای ملی مذهبی و اقدام علیه امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی و نیز فعالیت تبلیغی علیه نظام، به ۴ سال حبس و ۵ سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکل‌های سیاسی و نهادهای مدنی، محکوم شد
در دیداری که خانم منتظری با خانواده رجایی داشت، با تقدیر از صبر و تحمل آنها در وضع موجود ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این فعال مدنی و استاد دانشگاه آزاد شود.

دیدار با خانواده عیسی سحرخیز
عیسی سحرخیز از جمله زندانیان سیاسی است که حساسیت بسیاری روی وی وجود دارد و همین حساسیت باعث شده فشارها و تضییقات بیشتری بر خانواده وی در ملاقات و اعطای مرخصی صورت گیرد. از همین رو فرزند آیت الله منتظری با مراجعه به منزل وی و دیدار با اعضای خانواده وی به پاسداشت استقامت و صبر او پرداخته است. این دیدار در روزهای پایانی سال گذشته انجام شده است.
یادآور می شود، عیسی سحرخیز، از چهره‌های فعال سیاسی و مطبوعاتی در ایران است که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او در جریان اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۸ بازداشت شد. سحرخیز از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال حبس محکوم شده بود، اما در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ امسال طی حکمی به دو سال حبس دیگر به دلیل فعالیت های مطبوعاتی سابقش و در مجموع به ۵ سال زندان محکوم شد.
در سوم مرداد ۱۳۸۹ سحرخیز از زندان رجایی‌شهر نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران منتشر کرد که در این نامه اعلام کرده‌است در صورتی که ظرف مدت یک‌ماه به شکایت‌اش رسیدگی نشود از طریق شیرین عبادی از این افراد به مجامع بین‌المللی شکایت خواهد برد.
او پس از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و در تیر ماه ۱۳۹۰ به همراه مسعود باستانی اعتصاب غذا کرد. او به بیماری کم خونی دچار است و از داشتن مرخصی در دوران محکومیت خود محروم است.
در دیدار طاهره منتظری با خانواده این زندانی سیاسی، خانواده ی وی نسبت به فشار ها و نگهداری در شرایط نامناسب زندان و سلامت او ابراز نگرانی کردند.

دیدار با خانواده سیدامیر خرم
طاهره منتظری در دیگر دیدار خود به منزل سید امیر خرم عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، رفته است.
خرم، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در نهضت آزادی ایران، نوشتن مقالات و انجام مصاحبه با رادیوهای بیگانه و نیز حضور در تجمعات غیرقانونی، به هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم بدوی این عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران که در ۲۶ مهر ماه محاکمه شده بود، روز ۱۶ آذر گذشته به وکیل وی ابلاغ شد. آقای خرم سال گذشته و در پی وقایع عاشورا به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد و مدت ۵۰ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد. همچنین او از سال گذشته ممنوع الخروج است.
خانم منتظری در دیدار با خانواده این عضو نهضت آزادی داشته ابراز امیدواری داشت که هرچه زودتر مقدمات آزادی وی از زندان فراهم شود.

سفر به مازندران
علاوه بر دیدار با خانواده زندانیان در شهر تهران، فرزند آیت الله منتظری به سیاق پدر مرحوم خود، ارتباط و دلجویی از زندانیان و خانواده آنها در شهرستان ها را نیز مورد توجه قرار داده است. وی در همین راستا در واپسین روزهای سال گذشته به استان مازندران سفر کرده و به دیدار خانواده های زندانیان رفت.
این افراد از جمله فعالان مدنی، سیاسی و شخصیت های برجسته استان مازندران هستند که دوران پس از انتخابات بازداشت و محکوم به حبس شدند. برخی از آنها هم اکنون در زندان به سر برده و برخی دیگر نیز در ایام عید آزاد شده اند. از جمله این دیدارها، ملاقات با خانواده احمد میری، شهیری، محمد کربلایی، علیرضا فلاحتی، آریا آرام نژاد، تاری، محمدرضا معصومیان و اشکان ذهابیان در شهرستان بابل پیش از عید ۹۱ بوده است.



جـــرس: 
به گزارش منابع بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز شنبه ۱۴ آوریل، با تصویب قطعنامه ای موافقت خود را با اعزام گروهی از ناظران به سوریه برای نظارت بر روند برقراری آتش بس در این کشور اعلام کرد.
به گزارش بی بی سی، درجریان این نشست، شورای امنیت همچنین نقض حقوق بشر توسط نیروهای سوری و اعمال خشونت توسط گروههای مسلح را محکوم کرد.
بر اساس گزارش ها، این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
فرستادن ناظران به سوریه دومین مرحله از طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب است. مرحله اول این طرح صلح، آتش بس بود که وارد سومین روز شده اما شکنندگی آن همچنان حس می‌شود.
همچنین براساس گزارش های دریافتی، روز گذشته (جمعه ۲۵ فروردین ماه) پیش نویس این قطعنامه پس از ایجاد اصلاحاتی که به درخواست روسیه صورت گرفت، به تصویب رسید.
رای گیری نهایی این قطعنامه در حالی صورت گرفته که جیم میور خبرنگار بی بی سی در بیروت که اوضاع سوریه را دنبال می کند از در خطر بودن آتش بس در بعضی از نواحی سوریه خبر داده است.
در همین حال گزارش ها از گلوله باران سنگین شهر حمص، سومین شهر بزرگ سوریه حکایت دارد.
فعالان مخالف می گویند دست کم ۱۷ نفر در جریان درگیری های امروز شنبه ۱۴ آوریل ( ۲۶ فروردین) کشته شدند.
گزارش ها همچنین حاکی از کشته شدن چندین نفر توسط نیروهای امنیتی درمراسم تشیع جنازه در شهر حلب است.
طرح صلح پیشنهادی آقای عنان با هدف خاتمه دادن به ناآرامی ها در سوریه ارائه شده است.



هرانا؛ محرومیت میثاق یزدان‌نژاد، زندانی سیاسی از رسیدگی پزشکی

خبرگزاری هرانا - میثاق یزدان‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج، علی‌رغم وضعیت اورژانسی‌اش از رسیدگی پزشکی محروم مانده و هم‌چنین وضعیت روحی نامساعدی دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میثاق یزدان‌نژاد، مدت‌هاست که به بیماری "باد فتخ" مبتلاست و بایستی هرچه سریع‌تر تحت عمل جراحی قرار گیرد.
این در حالیست که علی رغم اینکه مسئولان زندان، طی هفته‌های اخیر ۳ مرتبه حتی وی را به علت وضعیت اورژانسی‌اش به بیمارستان منتقل کردند، بدون اینکه عمل جراحی صورت گیرد، او را با دست بند و پابند به زندان بازگرداندند و تاکید کرده‌اند تا آقایان سحرخیز و صمیمی از بیمارستان ترخیص نشده و به زندان برنگردند، کس دیگری را اعزام نمی‌کنیم.
آقای یزدان‌نژاد مشکل اعصاب و روان دارد و محیط زندان ناراحتی وی را تشدید کرده تا جایی که  متاسفانه به مدت ۸ ماه است دچار افسرگی شدید شده است.
میثاق یزدان‌نژاد، متولد سال ۱۳۶۵، از شهریور ۸۶ در زندان به سر می‌برد و از سال ۸۸ به زندان رجایی شهر تبعید شده است. این زندانی سیاسی همینطور ۶ ماه و بیست روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ بوده است.
وی، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی در مقطع لیسانس است که به اتهام شرکت در مراسم بزرگداشت اعدامیان سال ۶۷ در گلزار خاوران، دستگیر و به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران، به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده است.
این حکم از سوی دادگاه انقلاب تهران شعبه ۱۵ به ریاست صلواتی در سال ۸۸ بعد از دو سال بلاتکلیف بودن به او ابلاغ شد.



هرانا؛ تهدید خانواده امیر ایرانشاهی از بازداشت شدگان ۲۵ بهمن

خبرگزاری هرانا – در پی تلاش ناموفق ماموران وزارت اطلاعات جهت بازداشت امیر ایرانشاهی خانواده این زندانی از سوی ماموران مورد تهدید قرار دارند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این ماموران با تهدید ضبط خانه پدری امیر ایرانشاهی در صورت عدم مراجعه ایشان به اداره اطلاعات فشار‌ها بر خانواده را افزایش داده‌اند.
امیر ایرانشاهی که در ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ در تهران بازداشت شد پس از تحمل ۲۷ روز انفرادی با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد، وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یکسال حبس تعزیری محکوم شده است.



بیكاری كارگران آلومینیم هرمزگان به تبعِ طرح كاهش مصرف انرژی

خبرگزاری هرانا - در پی تصمیم دولت جهت کاهش مصرف انرژی در کارخانه آلومنیوم هرمزگان، منابع کارگری نتیجه این امر را "کاهش شدید تولید" و بیکاری کارگران اعلام کرده و گفته است در صورت كاهش مجدد مصرف انرژی مجبور می‌شویم میزان تولید را تا حداقل ظرفیت کاهش بدهیم كه به تبع كاهش تولید تعدادی از همكاران ما بیكار خواهند شد.
به گزارش ایلنا، كارگر نمونه كشوری در سال گذشته، با اظهار نگرانی از تاثیرات كاهش مصرف انرژی در واحد تولیدی خود، گفت: "با درخواست اداره برق منطقه مبنی بر کاهش مصرف انرژی در کارخانه مجبور به تولید کمتر می‌شویم که در صورت ادامه این روند مدیران كارخانه ناچارند تعداد كارگران را كاهش دهند."
مهرداد ابراهیمی دزفولی، کارگر کارخانه آلومنیم المهدی هرمزگان گفت: "برای کاهش مصرف انرژی سیستم جدیدی را طراحی کردیم به نام سیستم تغذیه‌ای مصرفی که در این سیستم نیز تغییراتی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مصرف را تا حد امکان کاهش دهیم ولی به دلیل فعالیت گسترده كارگاه‌های مسكن مهر در بندرعباس اداره برق باز هم از ما خواست مصرف انرژی كارخانه را كاهش دهیم."
این كارگر ادامه داد: "در صورت كاهش مجدد مصرف انرژی مجبور می‌شویم میزان تولید را تا حداقل ظرفیت کاهش بدهیم كه به تبع كاهش تولید تعدادی از همكاران ما بیكار خواهند شد."
او یادآور شد: "كارخانه آلومینیم هرمزگان از اواخر اسفند سعی در کاهش مصرف انرژی داشته ولی متاسفانه باز هم اداره برق هرمزگان تاکید زیادی بر مصرف کمتر کارخانه کرده است كه این موضوع سبب کاهش قابل توجه تولید آلمینیوم و بیکاری تعداد زیادی کارگران در طی سال جاری خواهد شد."
دزفولی خاطرنشان کرد: "با وجود میزان تولید و سفارشات بالا سعی می کنیم که تا حدال امکان سلول های آلومینیم را از تولید خارج کرده و مصرف انرزی را کاهش دهیم ولی دولت باید توجه كند كه به امید خانه دار شدن مردم در پروژه‌های مسكن مهر نباید فرصت‌های شغلی موجود را از بین ببرد."



رضا شهابی به شش سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش کمیته دفاع از رضا شهابی، بر اساس حکم صادره این فعال کارگری به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس و هم چنین به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی نیز به پنج سال حبس محکوم شده است.
همچنین در این حکم، رضا شهابی به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت محکوم شده است.
این حکم در حالی برای این فعال کارگری صادر می‌شودذ که در ۲۲ ماه بازداشت غیر قانونی وی به صورت بلاتکلیف در زندان بسر برده است.