۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

فراخوان به حمایت از آزادی بیان +  لیست تکمیلی امضا کنندگان 

 گونتر گراس نباید به دلیل بیان افکارش تحت فشار قرار گیرد
Gedicht "Was gesagt werden muss": Der Literaturnobelpreisträger Günter Grass... 
اخبار روز: رفتار دولت های اسرائیل و آلمان که یک نویسنده ی برنده ی جایزه ی صلح نوبل را به دلیل بیان افکار خود تحت فشار و مورد اتهامات بیشرمانه قرار داده اند، هشداری است که آزادی بیان در قلب سرزمین هایی که خود را دموکراتیک می دانند نیز به دفاعی قاطعانه نیاز دارد. 
شاعر و نویسنده ی ایرانی خانم شهلا بهاردوست در اعتراض به این رفتار متنی را تهیه کرده و خواهان پشتیانی از آن شده است، این متن به شرح زیر است: 


 
از آنچه باید گفته شود و می شود نباید هراس داشت هراسمان از آن باید باشد که گفتنی ها ناگفته بمانند! 
شهلا بهاردوست

مدتی است که در صفحات مجازی می بینیم که گروههای مختلف مردم در جهان کمپین صلح و دوستی راه انداخته اند و هر روز تعداد بیشتری به این کمپین ها می پیوندند و پیام صلح و دوستی خود را برای ملتها می فرستند در این میان نیز  بسیاری از هنرمندان و آزادیخواهان در این کمپین ها حضور پیدا کرده و هر کدام بگونه ای همراهی و مشارکت خود را اعلام نموده اند.
یکی از جذابترین آنها کمپین دوستی ایران و اسرائیل در فیس بوک است که این روزها توجه همه ی جهانیان را به خود جلب نموده است.
اما گویا این خوشایند دولتهای قدرت طلب نیست، و گوششان را این نوای آزادی و صلح جویی می آزارد و به دنبال جنگ افروزی برای پایداری نظامشان هستند. حکومت اسلامی
که اهدافش از کسی پوشیده نیست هر روز بیش از پیش به زور و ضرب سلاح و زندان و شکنجه و اعدام بر ملت ایران حکومت  کرده، و هر صدای مخالف را خفه می کند و تنها راه را برای دوام خود در جنگی خانمانسوز می بیند و از راهی که در آن قدم گذاشته خارج نمی شود و مدام در تحریک دولتها و ایجاد ترس و وحشت برای جهانیان است!
در کنارش نیز دولتهای دیگر به هر دلیل که خود بیان می کنند در تلاشند مقابله به مثل نموده و این رژیم جنایتکار را بر سر جایش بنشانند اما هنوز نمی دانند به چه بهایی در این راه قدم نهاده اند!
از موضعگیری دولت ها و سیاست های تهدید آمیزشان و حمایتهای بی چون و چرا از رفتارهای یکدیگر گونتر گراس نویسنده ی آلمانی با وجدانی بیدار و حس مسئولیت در مقابل جامعه ی بشری و صلح جهانی، انتقادی بجا انجام داد که بدنبال آن مورد حمله ی محافل و اشخاص آلمانی و اسرائیلی قرار گرفت. بسیاری با ضد یهودی خواندن گونتر گراس و اتهاماتی که به او وارد نموده اند، تلاش کرده اند هر گونه موضعگیری و انتقاد به جنگ طلبی دولتها را در نطفه خفه کنند و با بر چسب زدن و تحریک اذهان عمومی (که برای ما ایرانیان امری شناخته شده است و بیش از سی سال است که در کشورمان روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنیم)  تلاش برای سرکوب هر گونه حرکتی در جامعه ی آزاد و دمکراتیک می کنند و با موجه جلوه دادن خواستهای جنگ طلبانه ی خود حمله به مرزهای یکدیگر و برافراشتن آتش خانمانسوز جنگ برای ملتها را توجیه می کنند
دولت اسرائیل روز یکشنبه (۸ آوریل/۲۰ فروردین) ورود گونتر گراس را  به این کشور ممنوع اعلام کرد این تصمیم دولت اسرائیل بر علیه آزادی بیان و بر علیه یک نویسنده شناخته شده ی صلح طلب و ازادی خواه شرم آور است و اتهامات مبنی بر حمایت گراس از دولت ایران و ضدبهود بودن او از آنهم شرم آورتر.
گونتر گراس بروشنی درهمین نوشته خود با صراحت سیاست های هر دوطرف را که صلح جهانی را به خطر انداخته اند را مورد انتقاد قراد داده است .
سخنگوی وزارت کشور اسرائیل به نقل از آقای ییشای وزیر کشور گفت که گونتر گراس “قصد گسترش ایده‌هایی را دارد که پیش‌تر با پوشیدن یونیفرم نازی‌ها از آنها به طور علنی حمایت کرده است. این درحالی است که گونترگراس برای روشنفکران جهان و ایران بیش از آن شناخته شده است که برچسب آنتی سمیتیسم به او بچسبد.این اتهامات یاد آوراتهاماتی است که جمهوری اسلامی تحت عنوان عامل بیگانه , جاسوس و ضد انقلاب به مخالفین خود می زند.
آقای وستروله وزیر امورخارجه آلمان بدرستی استدلال کرده است که عدم همکاری چندین ساله‌‌ی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و کوشش آن برای دست یابی به سلاح هسته ای و تهدید به نابودی اسرائیل از سوی رهبران جمهوری اسلامی تهدید اصلی صلح در منطقه است , ولی ایا این به معنی تائید و تصدیق سیاست های اسرائیل و چشم فروبستن بر تهدیدهای آن است؟
آیا با این بهانه می توان آزادی یک نویسنده منتقد را از او سلب کرد؟
انتظار ما از کشورهای مدعی دمکراسی و برقرار کنندگان آزادی و حفظ آن چیزی غیر از این است که طی چند روز گذشته اعمال گردیده است!
موضع گیری های دولتهای آلمان و اسرائیل نه فقط با همه اصول دموکراتیک مغایر است بلکه بهترین بهانه را بدست مرتجعین منطقه و در راس همه آنها حکومت اسلامی می دهد تا با بی اعتبار کردن ارزش های جهانی حقوق بشرمخالفین خود را زیرفشارهای مضاعف قراردهند!
سیاستمداران و دولت آلمان با تهاجم به گونتر گراس و با رد هر گونه انتقاد به دولت مستقل اسرائیل میدان را تنها برای یهودی ستیزان و نئو نازیست ها خالی می گذارند تا در نبود دمکراتها آنها بتوانند دست به عوام فریبی بزنند.
ما هنرمندان، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر ایران خواهان برقراری و پایداری صلح جهانی هستیم و هر گونه حرکتی را که باعث بر هم زدن آرامش و دوستی میان ملتها می شود را از جانب هر دولتی که باشد شدیدن محکوم می نماییم.
همینطور با برخوردهایی که با آقای گونتر گراس طی روزهای گذشته انجام گرفته مخالفیم و خواهان آن هستیم تا هر گونه انتقاد عاملی برای تفکر و دیالوگ باشد نه عاملی برای سرکوب و تحریک جامعه!
از آنچه باید گفته شود و می شود نباید هراس داشت هراسمان از آن باید باشد که گفتنی ها ناگفته بمانند!

امضاها:

  1. بیژن آبادی
  2. هوشنگ آریانپور
  3. حمید آزادی
  4. فرزانه آقایی پور
  5. رشید آهنگری
  6. شاهین انزلی
  7. اردوان ارشاد
  8. ژیلا افتخاری
  9. دکتر بیژن افتخاری
  10. علی افشاری
  11. اسعد اعظمی
  12. رضا اغنمی
  13. نادر انتصار
  14. جمشید بامیری
  15. شهلا بهاردوست
  16. دانش بهرو
  17. محمّد بهشتی
  18. محمود تجلی مهر
  19. علی توکلی
  20. رضا چرندابی
  21. پرویز داورپناه
  22. منوچهر راستا
  23. کمال رحمانیان
  24. حسین رزاقی
  25. فریبا روستایی
  26. منصوره شجاعی
  27. نیلوفر شمیرانی
  28. سوسن شهبازی
  29. جهانگیر شهریاری
  30. احمد صبوری
  31. خسرو صدری
  32. دکتر نجف طایفه
  33. یوسف عزیزی بنی طرف
  34. برزو علی پور
  35. فروغ فاطمه طیاری
  36. باقر فاطمی
  37. آراز فنی
  38. دکتر مصطفی قهرمانی
  39. فریده کرملویی
  40. رضا کریمی
  41. حسن ماسالی
  42. ملیحه محمدی
  43. امیر م. معصومی
  44. علی مقدادی
  45. احمد مقصودلو
  46. علی ملک
  47. مرتضی ملک محمدی
  48. سیروس ملکوتی
  49. سیامک رضا مهجوری
  50. علی اکبر مهدی
  51. حسن مهدوی منش
  52. سیامک میاحی بیتی
  53. مهران میرفخرایی
  54. حسن نایب هاشم
  55. محسن نژاد
  56. مزدک نصیری
  57. پرتو نوری علا
  58. بیژن نیابتی
  59. دکتر ایرج واحدی پور
  60. رضا هیوا
  61. مهشید یاسری
  62. علیرضا یکتا






اخبار روز: 

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران کارخانه های صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ که از روز شنبه هفته جاری آغاز شده است امروز چهارشنبه ۲٣ فروردین ماه پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت. این کارگران در دومین روز اعتصاب خود در مقابل نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع زدند و فردای این تجمع طی جلسه ای در وزارت صنایع توافق نامه ای میان نماینده کارفرما، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و معاون سازمان در امور صنایع و اقتصاد برای تحقق خواستهای کارگران امضا شد. اما کارگران اطمینانی به اجرای این توافقنامه نداشتند و تصمیم به ادامه اعتصاب تا تحقق بند دوم توافقنامه که یک مهلت ۴٨ ساعته برای اجرای آن تعیین شده بود گرفتند.
بنا بر این گزارش علیرغم گذشت ۴٨ ساعت از مهلت مقرر، کارفرما حتی به این بند که حداکثر هزینه آن تا ٣۰ میلیون تومان بود نیز عمل نکرده است این در حالی است که مطالبات معوقه هشتصد کارگر شاغل کارخانجات صنایع فلزی و کارگران بازنشسته این کارخانه بیش از ٣ میلیارد تومان است.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، نماینده تام الاختیار کارفرما که ماه هاست به کارخانه نیامده است پس از توافق در وزارت صنایع بار دیگر به منوال قبل عمل کرده و در کارخانه حاضر نشده است و دیروز فقط طی ملاقاتی در دفتر خود در بیرون از کارخانه با نماینده های کارگران اعلام کرد کارفرما مبلغ لازم برای برون رفت از وضعیت حاضر و پرداخت مطالبات مختلف کارگران را ۴ میلیارد و هشتصد میلیون تومان برآورد کرده است که هر زمان آنرا در اختیار من قرار دهد اقدام به اجرای توافق نامه خواهم کرد. کارگران صنایع فلزی کارفرمای جدید این کارخانه را هیچگاه ندیده اند و پیش آمدن چنین وضعیتی را به کارفرمای قبلی نسبت میدهند.
کارگران کارخانجات صنایع فلزی اعلام کرده اند تا زمان تحقق خواستهایشان یا حداقل بخشهایی از آن، همچنان به اعتصاب و اعتراضات خود ادامه خواهند داد. 









اخبار و گزارشات کارگری ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۱

- اعتصاب کارگران کارخانجات صنایع فلزی وارد پنجمین روز خود شد
- تماس تلفنی با پدرام نصراللهی و اطلاع از حال وخیم او!
- مرگ كارگرجوان بر اثر سقوط


- اعتصاب کارگران کارخانجات صنایع فلزی وارد پنجمین روز خود شد
- تماس تلفنی با پدرام نصراللهی و اطلاع از حال وخیم او!
- مرگ كارگرجوان بر اثر سقوط
- چهار نفر از كاركنان شركت گاز شهرستان ایجرود بر اثر گازگرفتگی جان باختند
- معدنچیان پرو نجات یافتند


اعتصاب کارگران کارخانجات صنایع فلزی پنجمین روز خود شد

هیچیک از توافقات صورت گرفته در وزارت صنایع به اجرا در نیامد
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران کارخانه های صنایع فلزی شماره 1 و 2 که از روز شنبه هفته جاری آغاز شده است امروز چهارشنبه 23 فروردین ماه پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت. این کارگران در دومین روز اعتصاب خود در مقابل نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع زدند و فردای این تجمع طی جلسه ای در وزارت صنایع توافق نامه ای میان نماینده کارفرما، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و معاون سازمان در امور صنایع و اقتصاد برای تحقق خواستهای کارگران امضا شد. اما کارگران اطمینانی به اجرای این توافقنامه نداشتند و تصمیم به ادامه اعتصاب تا تحقق بند دوم توافقنامه که یک مهلت 48 ساعته برای اجرای آن تعیین شده بود گرفتند.
بنا بر این گزارش علیرغم گذشت 48 ساعت از مهلت مقرر، کارفرما حتی به این بند که حداکثر هزینه آن تا 30 میلیون تومان بود نیز عمل نکرده است این در حالی است که مطالبات معوقه هشتصد کارگر شاغل کارخانجات صنایع فلزی و کارگران بازنشسته این کارخانه بیش از 3 میلیارد تومان است.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، نماینده تام الاختیار کارفرما که ماه هاست به کارخانه نیامده است پس از توافق در وزارت صنایع بار دیگر به منوال قبل عمل کرده و در کارخانه حاضر نشده است و دیروز فقط طی ملاقاتی در دفتر خود در بیرون از کارخانه با نماینده های کارگران اعلام کرد کارفرما مبلغ لازم برای برون رفت از وضعیت حاضر و پرداخت مطالبات مختلف کارگران را 4 میلیارد و هشتصد میلیون تومان برآورد کرده است که هر زمان آنرا در اختیار من قرار دهد اقدام به اجرای توافق نامه خواهم کرد. کارگران صنایع فلزی کارفرمای جدید این کارخانه را هیچگاه ندیده اند و پیش آمدن چنین وضعیتی را به کارفرمای قبلی نسبت میدهند.
کارگران کارخانجات صنایع فلزی اعلام کرده اند تا زمان تحقق خواستهایشان یا حداقل بخشهایی از آن، همچنان به اعتصاب و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- 23 فروردین ماه 1391

تماس تلفنی با پدرام نصراللهی و اطلاع از حال وخیم او!

روز دوشنبه 21/1/91 خانواده ی پدرام نصراللهی فعال کارگری در بند و عضو کمیته‌ی هماهنگی پس از اعمال فشار زیاد بر اداره‌ی اطلاعات، موفق به برقراری تماس تلفنی با عزیز در بندشان شدند تا بدین‌وسیله پاره‌ای از ابهامات موجود، دال بر تحمل اذیت و آزار فراوان و انتقال وی به بیمارستان به دلیل وخامت حال او تبدیل به یقین شده و نگرانی‌های خانواده و دوستان این فعال کارگری بیش‌تر شود.
این در حالی است که پدرام نصر‌اللهی تنها به اتهام عضویت در کمیته‌ی هماهنگی و فعالیت در این تشکل کارگری محکوم به تحمل ادامه‌ی بازداشت است و طبق اظهارات کارگزارن اداره‌ی اطلاعات، با استعفا از کمیته‌ی مزبور پرونده‌ی وی مختومه و متعاقباً آزاد می‌گردد!
لذا ما اعضای کمیته‌ی هماهنگی ضمن محکوم کردن ادامه‌ی بازداشت این فعال کارگری و سایر فعالان کارگری، خواستار پایان بخشیدن به فشار و اذیت و آزار و منع تعقیب تمامی فعالان کارگری بوده و آزادی بی قید و شرط تمامی کارگران و فعالان کارگری دربند را در اسرع وقت خواهانیم.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-22 فروردین‌ماه 1391

مرگ كارگرجوان بر اثر سقوط

كارگر جوانی بر اثر سقوط از طبقه منفی 2 به طبقه منفی 4 یك ساختمان درحال ساخت در میدان آرژانتین جان خود را از دست داد.
به گزارش مورخ23فروردین پایگاه خبری 125،این حادثه در میدان آرژانتین، خیابان زاگرس واقع شد.
محمدرضا وکیلی رئیس ایستگاه 11 آتش نشانی در مورد این حادثه گفت:این کارگر 25 ساله دریك پروژه ساختمانی در طبقه منفی 2 ساختمان اسكلت بندی مشغول کار بود كه ناگهان به پایین سقوط كرد كه پس از معاینه عوامل اورژانس، فوت این شخص، تایید شد.
براساس این گزارش،تحقیقات بیشتر درمورد این حادثه مرگبار هم چنان از سوی كارشناسان این سازمان و نیروی انتظامی ادامه دارد.

چهار نفر از كاركنان شركت گاز شهرستان ایجرود بر اثر گازگرفتگی جان باختند

به گزارش ایرنا بتاریخ 23فروردین اززنجان - فرمانده انتظامی شهرستان ایجرود با اعلام این خبر گفت : كاركنان شركت گاز به منظور ترمیم نشتی گاز به حوالی روستای 'اغول بیك اولیاء' در این شهرستان اعزام شده بودند كه با این حادثه مواجه شدند.
سرهنگ 'جعفر كردلو' افزود: مأموران آگاهی و كلانتری 11 زرین آباد از طریق فوریت های پلیسی از مرگ چهار نفر در اثر نشتی گاز در نزدیكی روستای ' اغول بیك اولیاء ' مطلع و بلافاصله جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی اظهار كرد: در بررسی اولیه مشخص شد كه چهار نفر از كاركنان شركت گاز به نام های 'م – ك ' ، ' ح – ك ' ، ' الف – الف ' و ' م – ك ' كه از مهندسان و كاركنان شركت گاز استان بودند جهت بررسی نشتی گاز از چاله فلكه اعزام شده بودند.
فرمانده انتظامی شهرستان ایجرود اضافه كرد: هر چهار نفر به ترتیب برای بستن شیر فلكه بزرگ انتقال گاز وارد حوضچه شده و در اثر گاز گرفتگی بیهوش و متأسفانه جانشان را از دست دادند.
به گفته ی كردلو ، در این خصوص پرونده حادثه مربوطه تشكیل و موضوع تحت رسیدگی قرار گرفته است.

معدنچیان پرو نجات یافتند

به گزارش11آوریل یورونیوز،معدنچیانی که در عمق ۲۰۰ متری یک معدن طلا و مس در جنوب پرو گیر افتاده بودند، روز چهارشنبه، ۱۱ آوریل، نجات پیدا کردند. این ۹ معدنچی از پنجشنبه گذشته بر اثر ریزش معدن محبوس شده بودند، اما امدادگران موفق شده بودند به آ‌نها آب و اکسیژن برسانند. اگرچه سختی و جنس صخره حائل عملیات نجات را مشکل و کند کرده بود اما بالاخره امدادگران پس از تقریبا یک هفته موفق به نجات این ۹ معدنچی شدند.
بیست وسوم فروردین ماه1391
akhbarkargari2468@gmail.com





كانون مدافعان حقوق كارگر

اقتصاد انگلي وجنبش ضد سرمايه داري

عليرضا ثقفي
تقديم به علي اخوان


باز مرغي فوق ديواري نشست ديده سوي دانه دامي ببست
يك نظر اوسوي صحرا مي كند يك نظرحرصش تمنا مي كند
اين نظر باآن نظر چاليش كرد ناگهاني از خرد خاليش كرد
مولانا
برروي يك پلاكارد در جنبش ضد سرمايه داري نوشته شده بود :
«دنيا به اندازه نياز همگان دارد ولي به اندازه حرص همه ندارد»
سيستم اقتصادي ايران با الگوبرداري سه دهه ي گذشته از سيستم اقتصاد كشورهاي سرمايه داري غربي ، به صورت كم وبيش يكسان، اما با تفاوت هاي خاص خود، در تقويت بازار مالي و گردش نقدينگي در سطح جهاني هماهنگ بوده است.هر چند اين سيستم تلاش كرده كه براي خود استقلال محلي را حفظ كند اما قوانين مشخص حاكم بر سرمايه داري اين تلاش ها را به مسير حاكميت سود كشانده است.
در مقاله ي 9 ماه پس از هدفمند سازي يارانه ها (1) گردش مالي اقتصادي و چرخش نقدينگي در بازار مالي تا حدودي مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد كه تزريق نقدينگي به صورت هدفمندسازي يارانه ها، كه در اختيار اقشار مختلف به خصوص كارگران وحقوق بگيران وساكنان روستايي وحاشيه نشينان قرار مي گيرد، با يك چرخش در دست شركت هاي بزرگ و واردكنندگان كالا جمع شده و سر از بازار مالي درمي آورد. اكنون مي توان اين چرخش مالي و چگونگي آن را در اقتصاد ايران بيشتر مورد بررسي قرار داد.
دست اندركاران بازار مالي تلاش دارند بگويند كه بازار مالي ايران، جدا از بازار مالي جهاني است و براي خود استقلال دارد و حتا در شرايطي كه بورس هاي جهان مسير سقوط را طي مي كرد، بورس ايران و بازار مالي آن از رونق برخوردار بود به طوري كه شاخص بورس در ظرف سال گذشته نزديك به دو برابر افزايش يافت و بازار بورس ايران از مرز 125 ميليارد دلار گذشت كه بسيار كم سابقه بود. اما با سقوط مجدد بازار مالي و به خصوص چند تهديد قطعنامه اي آژانس اتمي و شوراي امنيت، بازار مالي ايران ظرف يكي دو هفته مسير سقوط را پيمود و نشان داد كه از اين نظر هر چند با تفاوت هايي، اما تابع همان قوانين بازار مالي جهاني است؛ حتا ضعيف تر از آن و با يك اخم بازار جهاني و با يك قطعنامه كشورهاي متروپل سرمايه داري، چگونه ساقط مي شود.
به همين دليل اقتصاد ايران در مقياسي هر چند منطقه اي و بعضا تاريخي و تحت تاثير هرم قدرت، اما در مجموع هم روند با اقتصاد جهاني است و بررسي نوع اقتصاد و سيستم انگلي حاكم بر آن نشان دهنده ي همان اقتصاد انگلي حاكم بر كل جهان سرمايه داري است كه اين روزها با بحران فزاينده اي روبروست.
در آذر ماه شاخص بورس بر طبق گفته ي دست اندركاران 39 ميليارد دلار كاهش يافت كه نشان دهنده ي وجود حباب قيمت در اين بازار است و اگر كل گردش بورس و اوراق آن را، به گفته ي روزنامه ي رسمي ومقامات بورس همان 125 ميليارد دلار در نظر بگيريم، بورس ايران در ظرف دو هفته يك سوم سقوط كرد. (2) و اگر در كنار اين مساله در نظر آوريم كه ارزش ريال در برابر دلار حداقل در چند ماهه ي اخير يك سوم كاهش يافته است، به گونه اي كه اگر بخواهيم ارزش بورس را با دلار 2000 تومان بسنجيم، كل بورس به حدود 50 ميليارد دلار رسيده است. (ارزش بورس به حدود يك سوم سقوط كرده است)
اين گردش و افت و خيز در بازارهاي مالي جهاني به صورت هاي ديگر وجود داشته است كه همه ي آن ها از قوانين واحد سرمايه داري پيروي مي كند ولي با تفاوت و ويژگي خاص خود. در اين نوشته ضمن شكافتن آن قوانين حاكم كلي، ويژگي هاي اقتصاد ايران را تا سرحد امكان مورد بررسي قرار مي دهيم. قوانين بازار مالي كه همواره به دنبال سود مي گردد تا بتواند درمجموع كاهش نزولي نرخ سود خود را حفظ كند، باعث مي شود كه نقدينگي به صورت سيال به بازارهاي غيررسمي و قاچاق ارز، طلا و يا هر كالاي ديگري سرريز كند تا جايگزين اين كاهش نرخ سود باشد.
در برابر سقوط اين بورس، قيمت دلار و طلا افزايش يافت واين نشانگر وجود همان نقدينگي هايي در بازار است كه به يك سمت سرازير مي شوند... و پس از چندي همانند هر سيكل ديگر، احتمالا از بازارمسكن يا مصالح ساختماني، مواد غذايي و غيره سر در مي آورند. هم اكنون گراني لجام گسيخته درهمه ي كالاها مشهود است تا باز هم نرخ سود را حفظ كند. بالا و پايين كردن نرخ بهره ي بانكي، فروش سهام و اوراق قرضه ي دولتي و غيردولتي ، همواره ابزاري براي هدايت اين نقدينگي ها و بازارهاي مالي بوده است كه سياست گذاران اين بازار با رانت اطلاعاتي شركت هاي بزرگ (3) همواره سعي دارند از موج تخريبي سياليت اين بازار مالي جلوگيري كنند، اما با همه اين احوال در بحران هاي بوجود آمده از مقابله با آن عاجز هستند. سرمايه داري براي جلوگيري از كاهش نرخ سود بايد همواره راه جديدي پيدا كند. (4) چاپ اسكناس بي پشتوانه و كسري بودجه ي دولت ، كه در حقيقت خرج كردن از ثروت عمومي و جيب مردم است، باعث گسترش اين نقدينگي مي شود كه در 6 سال گذشته از 60 ميليارد دلار به 400 ميليارد دلار رسيده است. (5)
يكي از راه هاي مقابله با كاهش نزولي نرخ سود، گسترش بازار غيررسمي است كه در دو دهه اخير شاهدش بوديم و ابعاد فراواني داشته است و ما در اين نوشته به آن مي پردازيم.
يكي از بلاياي گردش مالي فراوان در دست عده اي خاص، كه دسترسي به زواياي پنهان اقتصاد را هم دارا هستند، گسترش بازار غيررسمي است كه در ايران سابقه اي طولاني دارد، به خصوص كه در سي سال گذشته وجود يك اقتصاد به ظاهر تحريمي، اين بازار و مكانيزم هاي آن را كاملا گسترش داده است. اين بازار غيررسمي از دلار و سكه و ارزهاي مختلف گرفته تا كالاهاي مصرفي مانند سيگار، قند و شكر و يا هر چيز ديگري را در برمي گيرد كه مربوط به زندگي مردم مي شود همانند ميوه، مصالح ساختماني وغيره و بطور كلي تمام اقتصاد ايران. به طوري كه گاه برخي از مسوولان هم از بزرگترين بازار غيررسمي(قاچاق) دراقتصاد ايران صحبت مي كنند .
به موارد زير كه از زبان خود مسوولان آمده است توجه كنيم:
واردات رسمي سالانه 70 ميليارد دلار است كه اين آمار مربوط به گمركات است و در شش ماهه اول سال اين واردات 30 ميليارد دلار بوده است. حال اگر با يك حساب ساده بر طبق آمارها، واردات ايران را سالانه بيش از 125 ميليارد دلار بدانيم، (6) ،(تمام آمارها حاكي از آن است كه درآمد ارزي ايران در سال هاي اخير بيش از 125 ميليارد دلار بوده است) و اگر در نظر آوريم كه در اين سال ها ذخاير ارزي هم بر طبق گفته ي منابع رسمي كاهش يافته است، بازار واردات غيررسمي حتا بيش از 50 درصد بوده است. در غير اين صورت ايران بايد سالانه 65 ميليارد دلار ذخيره ارزي داشته باشد.
اين ارقام از طريق ديگري نيز قابل اثبات است. بنا به گفته ي معاون بانك مركزي در سال 90 با دو ماه و اندي مانده به آخر سال، 40 ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشته ايم و در همين تاريخ يك مقام رسمي اعلام مي كند كه تا اين تاريخ 90 ميليارد دلار صادرات نفت داشته ايم.(7) در نتيجه به روشني گفته مي شود كه در ده ماه اول سال 130 ميليارد دلار صادرات داشته ايم و در برابر 60 ميليارد دلار واردات . در نتيجه به طور مشخص 70 ميليارد دلار مازاد ارزي داشته ايم كه بايد معادل آن ذخيره ارزي وجود داشته باشد و يا به هر ترتيب وارد بازار غيررسمي شده باشد. زيرا ميزان ذخاير ارزي ايران هم چنان نامشخص است. در همين حال از قول يك مقام بلند پايه گفته مي شود: "نمي خواهم بگويم سهم قاچاق كالامعادل حجم جابه جايي قانوني كالاست ولي نمي توان گفت خيلي كمتر از آن است." مقام ديگر اذعان مي كند كه حجم قاچاق كالا در سال 1387 به 19 ميليارد دلار رسيده است.(8) آنقدر مساله بالا مي گيرد كه 116 نماينده درگزارشي از مجلس مي خواهند به اقتصاد غيررسمي رسيدگي كنند و در نامه اي خواهان مبارزه با قاچاق كالا مي شوند. در نامه از وجود سه اسكله متعلق به سپاه در چابهار، خوررنگي و هرمزگان و چندين اسكله متعلق به نيروي انتظامي، نيروي دريايي، ارتش، استانداري و چند نهاد ديگر دولتي نام برده شده كه بيانگر وجود اسكله هاي غيرقانوني براي هر نهادي است تا نيازهاي اقتصادي مديران و برخي از پرسنل را حل كند.
اگر حتا حجم قاچاق كالا را حدود 50درصد در نظر بگيريم و علاوه بر آن، تفاوت بازار رسمي وغير رسمي را هم در نظر آوريم، اين واردات غيررسمي بيشتر از 50درصد خواهد شد؛ زيرا تفاوت قيمت دلار در بازار رسمي و غيررسمي از ابتداي امسال بين 200 تا 300 تومان در نوسان بوده است و اخيرا به 500 تا 800تومان رسيده است. با يك حساب ساده 70 ميليارد دلار واردات رسمي بين 14 تا 17 ميليارد دلار با بازار غير رسمي تفاوت دارد كه به نفع بازار غيررسمي است و اگر قيمت دلار را به صورت آزاد در واردات كالاي غيررسمي (قاچاق) به حساب آوريم، نزديك به دو سوم بازار ايران را كالاهاي قاچاق تسخير كرده است.
در حالي كه برطبق بعضي آمارها در سال ،1389 ميزان كل واردات 128.7 ميليارد دلار بوده است. اگر در نظر بگيريم كه در سال 1390 نيز كل واردات به همان مبلغ باشد، در نتيجه مي توان گفت كه از كل اين واردات در شش ماهه ي اول، تنها 30 ميليارد دلار ثبت شده واگر در شش ماهه دوم نيز به همين مقدار ثبت شود (كه البته با احتساب مصرف كالا ها در زمستان به نظر مي رسد اين آمار كمتر باشد) كمتر از نيمي از واردات از طريق رسمي و گمركات وارد كشور مي شود و در صورتي كه همان تفاوت قيمت دلار در بازار آزاد و رسمي را در نظر آوريم، دوباره به همان آمار دو سوم اقتصاد غير رسمي در ايران مي رسيم.
اين آمارها با داده هاي ديگر نيز تاييد مي شود. سازمان تجارت جهاني اعلام كرده كه صادرات ايران در سال 2010 ميزان 101 ميليارد دلار و واردات ايران در همين سال 63 ميليارد دلار اعلام شده كه 38 ميليارد دلار تفاوت آن در باراز غير رسمي است ،غير از تفاوت نرخ ارز. (9)
اما اقتصاد غير رسمي تنها محدود به واردات نمي شود، بلكه در چرخش اقتصادي به صورت قانوني اقتصاد غيررسمي به رسميت شناخته مي شود. به عنوان مثال واگذاري قراردادهاي نفت وگاز با ترك تشريفات به سپاه از يك طرف و به نزديكان دولتي از طرف ديگر اعتراض خود طرفداران سرمايه داري را به همراه داشته است. از جمله:
واگذاري پروژه هاي نفتي به قرار گاه خاتم انبيا بدون هر گونه تشريفات
واگذاري فازهاي عسلويه و پارس جنوبي (پروژه هاي گاز) بدون هيچ گونه تشريفات
واگذاري طرح هايي همانند بزرگترين پروژه راهسازي، باز هم بدون هيچ گونه تشريفات ومزايده و...
واگذاري بدون مناقصه ده ميليارد دلار قراردادهاي خريد به قرارگاه خاتم النبيا
واگذاري فازهاي 17 و18 عسلويه
واگذاري بدون تشريفات ساخت تالارهاي كيش به نزيكان دولت كه در آن 400 ميليارد تومان به يك خانواده پرداخت شد.(10)
همچنين گزارش مربوط به وجود 50هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست 200 نفر در گزارش كمسيون اصل 90مجلس (11)
همه موارد فوق و صدها مورد ريز و درشت ديگر همه حاكي از آن است كه اقتصاد رسمي و قانوني براي خود سرمايه داري به صورت آرزوي دست نيافتني در آمده است و بسياري از سرمايه داران غيروابسته به مراكز قدرت آرزو مي كنند كه بتوانند در يك رقابت بازار با نهادهاي وابسته به قدرت وارد فعاليت شوند.(به ضميمه مراجعه شود)
آري حتا نظم كلاسيك سرمايه داري براي سرمايه داران هم تبديل به آرزو شده است.
اما آيا اين مساله دلبخواه است؟ آيا سرمايه داري چه در ايران و چه در سطح جهاني مي تواند از اقتصاد غيررسمي و قاچاق خلاص شود؟ آنچه كه سرمايه داري را وادار كرده است كه در اين مسير بيافتد چيست؟ آيا سرمايه داري راه ديگري هم داشته است؟
اين گسترش اقتصاد غيررسمي (يعني به دور از نظارت قوانين مورد قبول) مخصوص كشور ما نيست. از سال 1992 كه معاهده نامه نفتا بسته شد در امريكاي شمالي اقتصاد غيررسمي گسترش يافت. ايجاد مناطق آزاد تجاري در حقيقت گسترش اقتصاد غيررسمي بود. مناطق آزاد تجاري، كه بنيانش بر فرار از قوانين حاكم بر خود سرمايه داري بود، به مناطقي تبديل شد كه سرمايه داري در آن رها از قيد و بندهاي خود سرمايه داري شد. در اين مناطق، چند اصل مهم ِاين نظام به طور مشخص نقض مي شد كه از همه مهم تر، الزام به رعايت قوانين كار بود وهم روند با آن، عدم پرداخت ماليات، عدم رعايت قوانين محيط زيست وقوانين گمركي، كه همه اين موارد به عنوان موانعي از سرراه گسترش سرمايه داري برداشته مي شد. هر چند كه قبل از آن هم بازار سياه اقتصاد غيررسمي وجود داشت و بازارهايي همانند فروش اسلحه و يا مواد مخدر همواره به دور از چشم اقتصاد رسمي وجود داشته است. نمونه ي آن را مي توان در فروش غيررسمي اسلحه به ايران، در جريان ماجراي ايران كنترا و يا ايران گيت مشاهده كرد. در اين معامله، اسلحه از اسرائيل به ايران تحت نظارت امريكا داده مي شد و پول آن بدون ورود به امريكا در اختيار مخالفان ساندنيست ها در نيكاراگوئه قرار مي گرفت تا با حكومت چپ گراي آن مبارزه كنند. (12)
اما با راه افتادن مناطق آزاد تجاري، توليدات اصلي شركت هاي بزرگ در اين مناطق صورت مي گرفت و بسياري از شركت هاي بزرگ كارخانه هاي اصلي خود و توليد اصلي شان را به اين مناطق منتقل كردند، يعني آن بخش از توليد كه نياز به نيروي كار ارزان داشت و تنها بخش فني مهندسي و طراحي، بخش مونتاژ يا كنترل نهايي و فروش را در دستان خود نگه داشتند. شركت هاي بزرگي مانند مرسدس بنز كليه توليدات قطعات خود را به كشورهاي هند، ‌برزيل وتركيه منتقل كردند و جنرال موتورز به كره جنوبي و مناطق آزاد آسياي جنوب شرقي منتقل شد. و ساير بخش ها به مناطق آزاد تجاري روانه شد. البته همين مناطق آزاد است كه ضرورت گسترش سرمايه داري و ضرورت آنارشي واز هم پاشيدگي نظام حاكم بر آن را تشديد مي كند. شايد در آن زمان كه تئوريسين هاي سرمايه داري طرح مي ريختند كه براي حفظ نرخ سود ضروري است تا از 4 قيد وبند سرمايه داري رسمي خلاص شويم (يعني قيد وبندهاي حمايتي از نيروي كار- قيد و بندهاي پرداخت ماليات به دولت ها - قيد وبندهاي حقوق گمركي - قيد وبند محيط زيست) هيچ گاه گمان نمي كردند كه عواقب اين رهايي چيست؟ اكنون مي توان مشاهده كرد كه بيست سال پس از رهايي از قيد وبندهاي خود سرمايه داري وزير پا گذاشتن قوانين مورد قبول اين نظام سيستم سرمايه داري به چه حالت درآمده است.
درهمین راستا است که سرمایه داران وسیاستمداران درهم آمیختند وآمیزه ای از ثروت وقدرت را به وجود آوردند كه شركت هاي تحت حاكميت ديك چيني وزير دفاع امريكا و كاندوليزا رايس وزير امور خارجه و گروه بوش رييس جمهور سابق امريكا ، كليه قراردادهاي نفتي و اسلحه را در سراسرجهان از آن خود كرده بودند والگوئی برای اقتصاد جهانی شدند. (13) اولين نتايج و تبعات اين سودطلبي شركت هاي بزرگ يعني رهايي از قيد و بندهاي 4 گانه فوق ، توليد بي كيفيت و ارزان تر در مناطق آزاد، در چين، هند، آسياي جنوب شرقي و در نتيجه پر شدن بازارهاي خود كشورهاي متروپل از كالاهاي بنجل و نيم بنجل و ارزان با همان مارك هاي اصلي شركت هاي معروف است، كه حاضر نيستند مارك هاي معروف خود را به هر قيمتي از دست بدهند. شركت هاي بزرگي همانند نايك، جنرال موتورز، زيمنس ، كارگاه هاي اصلي خود را به مناطق آزاد منتقل كرده اند تا اولا از نيروي كار ارزان بدون هيچ تعهدي استفاده كنند، ثانيا قوانين مالياتي را زير پا گذارده و توليداتشان باز هم ارزان تر باشد تا بتوانند سود خود را بالاتر ببرند و در هر صورت كالاهاي خود را بدون هيچ گونه عوارض و گمركي به هر جا كه بخواهند بفرستند و از اين طريق بتوانند با دامپينگ، صنايع بومي را به ورشكستگي بكشانند و بازارهاي داخلي كشورهاي ديگر را قبضه كنند )اين مسايل را در صنايع نساجي ، كفش ، قند وشكر، لباس، ابزارآلات، قطعه سازي و... در ايران نيز شاهد هستيم( و درانتها خود را از تمام قيد وبندهاي نظام سرمايه داري رها كنند كه در اثر مبارزات كارگران،زحمتكشان،روشنفكران و مبارزات اجتماعي براي حفظ محيط زيست، حداقل دستمزد و بيمه هاي اجتماعي بوجود آمده است.
دومين نتيجه آن است كه سرمايه داري با واگذاري بخشي از توليدات خود به مناطق آزاد تجاري به گسترش بازار بورس وبازار مالي و در حقيقت بورس بازي بر روي آن مناطق آزاد پرداخت. برخي از حباب هاي قيمت مربوط به اين سرمايه گذاري ها بود كه در حقيقت سودآوري فراواني داشت. قيمت اوراق شركت هايي كه توانسته بودند در اين مناطق آزاد فعاليت گسترده اي داشته باشند، روز به روز بالاتر مي رفت به طوري كه به هيچ وجه با ارزش واقعي آن ها برابري نمي كرد.... شركت هاي بزرگ در حقيقت با بزرگ نمايي موفقيت هاي خود در مناطق آزاد و يا گسترش مناطق نفوذ خود در سراسر جهان، اوراق بورسي خود را در كشورهاي متروپل به فروش مي رساندند وشركت هاي بيمه و هم چنين صندوق هاي بازنشستگي كه به نوعي سرمايه هاي كلاني در اختيار داشتند و از جمع آوري حقوق بازنشستگان در ساليان گذشته حجم وسيعي از سرمايه را به هم زده بودند، دركنار سرمايه هاي سرگردان ديگر كه زمينه اي براي گسترش توليدات خودبه شكل قديم نداشتند، به خريد وفروش اوراق مشاركت و بهادار پرداختند و از اين طريق به گسترش بازار مالي دامن زدند. انگيزه ي سود همه سرمایه داران را به بازارهای غیررسمی هدایت کرد تا به سودهای بادآورده برسند. اين مساله به نوعي تكرار تاريخ در سطحي فراتر است، زيرا كه همچنان حرص وطمع راهنماي آن است.
هنگامي كه در سال 1880، بارون جوليوس دو رويترز در اولين سرمايه گذاري در ايران و گرفتن امتياز ساخت راه آهن و بانكداري دراین کشور موفق شد، آن چنان تبليغاتي در اين زمينه به راه افتاده بود كه اين سهام با چند برابر قيمت در لندن به فروش رفت. هنگامي كه امتياز تاسيس بانك شاهنشاهي به رويترز داده شد، سهام آن تا ده برابر قيمت اصلي در لندن به فروش رفت. يعني بورس بازي براي امتيازات كشورهاي تحت سلطه ي سرمايه داري به راه افتاد. (14) بورس بازي هاي جديد بر روي مناطق آزاد يادآور شيوه هاي قديم استعمار است كه اكنون در سطحي بالاتر مي خواهد در گردش مالي ،سودهاي فراوان به جيب بزند. درحالي كه اگر همان شركت هاي بيمه و يا صندوق هاي بازنشستگي به سودهاي افسانه اي نمي انديشيدند و با سودهاي كمتر توليدات محلي و بومي براي بازار داخلي خودشان توليد مي كردند، به حرص و آز دست نمي زدند و به گسترش مراكز تعاوني با سود كمتر و يا حتا بدون سود تنها براي ايجاد اشتغال مي پرداختند، با اين حباب قيمت ودر حقيقت از دست رفتن كل سرمايه شان مواجه نمي شدند. اين موضوع نشان مي دهد هر چند ظاهر سرمايه داري تغيير كرده اما محتواي استعماري و سودطلبي آن همچنان يكسان است و رابطه ي استعماري با مناطق عقب مانده هم چنان برقرار است.
اقتصاد ايران نيزاز اين حباب در بورس بازي مستثني نبود وحباب بورس در ايران نيز در طي 4 سال گذشته از شاخص كل 8 هزار، به 27 هزار رسيد. به طور عمده معامله بر روي قراردادهاي بدون تشريفات و گسترش حباب وار شركت هاي وابسته به سپاه و دولت، شركت مبين ، سرمايه گذاري مهر و...، گسترش بانك هاي مختلف همانند اقتصاد نوين، پاسارگارد و... و آخرينش فعاليت هاي گروه آريا و ... يك اقتصاد انگلي را بوجود آورد كه به پيروي از همان اقتصاد انگلي سرمايه جهاني است وارتباط اين دو با هزاران پيوند از طرق مختلف صورت مي گيرد.
گسترش مناطق آزاد كه بازار غيررسمي سرمايه داري هستند، درحقيقت گسترش همان سرمايه انگلي است. اين انگل از بدنه اصلي سيستم تغذيه مي كند كه همان نيروي كار است. گسترش بازار مالي انگلي ِتوليدات ِمناطق آزاد با استفاده ي هر چه فزاينده تر از نيروي كار ارزان و به هم ريختن سيستم تا حدودي نظام مند سرمايه داري در زمينه ي پرداخت ماليات، بيمه هاي اجتماعي و حقوق گمركي و... سبب به وجود آمدن نيروي عظيم بيكار در خود كشورهاي متروپل شد. در حقيقت اقتصاد انگلي است كه اقتصاد رسمي را به حاشيه مي راند. بر طبق آمار رسمي 40 ميليون نفر در خود امريكا زير خط فقر زندگي مي كنند و بيش از يك ميليارد نفر در سراسر جهان با فقر مطلق مواجه اند. تمام اين شكاف طبقاتي و اين گرسنگي سراسري در جهان مي توانست با دست برداشتن سرمايه داري از سودطلبي و حرص فزاينده تخفيف يابد . اما ساز و كار نظامي كه مبناي آن سود است نمي تواند به راه حل هاي انساني فكر كند و براي مقابله با بحران هاي پيش رو، محور زندگي را انسان ها قرار دهد وبه جای چاره اندیشی برای رفع بحران، در هرجا كه با بن بست مواجه مي شود راه حل را گسترش نظامي گري و تقويت نيروهاي ارتشي و امنيتي و پليس مي داند....
گسترش بازار غير رسمي سرمايه داري را از اتخاذ تصميات اقتصادي موثر براي مقابله با بحران هاي اضافه توليد كاملا باز مي دارد، زيرا كه مبناي پيدا كردن راه حل ،گسترش سود است.
سرمايه داري براي حل اين بحران موجود چه راه حل هايي دارد؟
گزينه نظام سرمايه داري و صاحب نظران حفظ اين نظام چندان متنوع نيست و اگر در نظر آوريم كه در برخورد با هر يك از بحران هاي گذشته چه راه حل هايي را انتخاب كرده است، آنگاه بهتر مي توانيم به گزينه هاي پيش روي سرمايه داري براي برون رفت از نظام كنوني بپردازيم.
با اطمينان مي توان گفت كه نظام سرمايه داري براي بيرون آمدن از بحران موجود راه حل كنار گذاردن بازار مالي را برنمي گزيند و در شرايط حاضرتمام توانش را به كار مي گيرد تا بازار مالي كه پادگان اصلي نظام است با همان شيوه ي قديم حفظ شود، زيرا با از هم پاشيدن بازار مالي و بورس و بانكداري در حقيقت پشتوانه ي اصلي حفظ نظام از ميان خواهد رفت. سرمايه داري بدون بازار مالي نمي تواند سرمايه داري باشد زيرا ضرورت وجودي نظام سرمايه داري او را به گسترش بازار مالي فرا خوانده است. (15)
پس تمام توان خود را به كار خواهد گرفت تا اين بازار مالي را حفظ كند وهم چنانكه در گذشته اين كار را انجام داده است اين بار نيز تمام تلاش خود را به كار خواهد برد كه اين تلاش ها عبارت از موارد زير باشد:
باز هم تزريق پول وسيع، وايجاد شرايط در گسترش بازارهاي جديدتر
استفاده از نيروي كار ارزان تر و سعي در صدور سرمايه ها به مناطق بكرتر و گشايش بازارهاي جديد براي سرمايه گذاري بيشتر از هر طريق ممكن.
اين دو مورد كه تقريبا در تمام بحران هاي سراسر قرن بيستم و در بحران 2002 و 2008 به كار گرفته شده و به دلايل متعدد كارايي خود را از دست داده است. در مورد اول تزريق پول در بحران 2008 به ميزان بيش از 11 هزار ميليارد دلار به بازار هاي مالي اروپا ژاپن، امريكا (16) انجام شد و در عين تزريق اين مقدار پول، بحران فروكش نكرده و كارآيي لازم را نداشت. اين شيوه در بحران 1929 تا33 به خوبي پاسخ داد و باعث گسترش سرمايه داري به خصوص رونق بخش توليدي سرمايه داري شد و از درون اين رونق بود كه با بحران سرريز و نياز به بازارهاي جديد بوجود آمد و سپس رقابت بر سر بازارهاي جديد منجر به جنگ جهاني دوم شد.
همين شيوه پس از جنگ جهاني دوم بار ديگر به كار گرفته شد وبا ارائه طرح مارشال يعني تزريق پول به بازار كشورهاي آسيب ديده از جنگ و تلاش در جهت راه اندازي اقتصاد كشورهاي تخريب شده در اثر جنگ جهاني، در حقيقت سرمايه هاي جديد در بانكداري بيمه و صنايع به كار انداخته شد.و موجب ايجاد اشتغال فراوان و هم چنين افزايش حقوق كارگران، افزايش خدمات اجتماعي نظير بيمه هاي اجتماعي و آموزش و پرورش رايگان ، حمل و نقل تقريبا رايگان، در بسياري از كشورها گرديد، هم چنين انرژي نسبتا رايگان و غيره تا مدتها در اختيار مردم قرار داشت. علاوه بر آن در رقابت ميان دو اردوگاه در دوران جنگ سرد "دولت هاي رفاه" براي خنثي كردن تبليغات طرف مقابل،‌مقبوليت عام يافته بود. اين دست آوردها از طريق مبارزاتي كسب شده بود كه در جنگ هاي جهاني با مشاركت نيروهاي آزادي خواه براي مقابله با فاشيسم و به دست آوردن دموكراسي ، حقوق بشر و اصول انساني حاكم بر دوران پس از جنگ بود.
اين نسخه ها نيز تا سال هاي 1973 در سراسر جهان تا حدود زيادي توانست بحران ها را تخفيف داده و جهان سرمايه داري با تكيه بر استثمار هر چه بيشتر كشورهاي تحت سلطه، جاي نسبتا مناسبي براي زندگي كردن باشد.
اما درهمين دوره با راه افتادن جنگ هاي استقلال طلبانه مستعمراتي نظير الجزاير، ويتنام، كره و... شديدترين سركوب ها را متوجه مردم تحت ستم كشورهاي مستعمره كرد. با اين احوال از بحران 1973 به بعد كه بازار مالي گسترش فوق العاده اي يافت و پشتوانه ي طلا از پول برداشته شد، ديگر تزريق پول تنها بحران ها را عميق تر كرده و پاسخ هاي كوتاه مدت مي داد. (17) آخرين آن تزريق بيش از 30 هزارميليارد دلار بين سال هاي 2008 تا 2010 در اقتصاد جهاني بود كه آن هم افاقه نكرد.
راه حل دوم گشايش بازارهاي جديد است كه آن را در سوءاستفاده از مبارزات مردم تحت ستم ديكتاتوري ها ي مورد حمايت قبلي خود نظام سرمايه داري مشاهده مي كنيم. حمايت از مبارزات مردم ليبي، مصر، سوريه، تونس و تلاش براي تحت تسلط درآوردن اين مبارزات و عقيم كردن مبارزات مردمي در حقيقت همان بازارگشايي دوران هاي قبل است. اما از ‌آنجا كه نظام سرمايه داري گزينه هاي زيادي براي بازارگشايي ندارد و محدوده ي آن يا مبارك و طنطاوي(مصر) و يا بن علي و راشد غنوشي(تونس) ، يا بشار اسد و غليون(سوريه)، يا قذافي و جبرئيلي ليبي)و... در يك كلام يا نيروهاي ليبرال جديد و يا مذهبي اخوان المسلمين است. در نتيجه بازار چندان جديدي براي نظام سرمايه داري نخواهد گشود. زيرا كشورهاي مزبور و يا بخش خاور ميانه كه اكنون درمعرض كشمكش ها براي گشودن بازارهاي جديد است از سال ها قبل واز دوران جنگ جهاني اول بازارهايش به روي سرمايه داري گشوده بود و حتا كشوري مانند ايران هيچ گاه بازارهايش به روي سرمايه داري غرب بسته نبود وكشورهاي ديگر كه شرايطي به مراتب بازتر در برابر سرمايه داري غرب داشتند و هم اكنون بازار مالي ايران كه در بخش بعدي مورد بررسي قرار خواهد گرفت ، بخشي از بازار مالي غيررسمي و تاحدودي رسمي جهاني است.
طمع سرمايه داري انگلي عقلش را ضايع مي كند
وجود فقر فزاينده وگسترش بي خانماني، بي كاري، گرسنگي در پاكستان و افغانستان با پديده اي مانند طالبان مواجه شد. سرمايه داري مي خواست از اين فقر فزاينده و بي خانماني ارتشي بسازد تا آن را براي مقاصد خود در اختيار گيرد و پس از آنكه اختيار اين ارتش را از دست داد تنها به راه حل سركوب و لشكركشي نظامي مي انديشد. سرمايه داري راه حل آن را نه در گسترش امور رفاهي ، ايجاد اشتغال و گسترش مراكز فرهنگي و آموزشي، كه در لشگركشي و تقويت بودجه نظامي جست وجو مي كند تا از آن طريق هم به صنايع نظامي خود كمك كند وهم حكومت هاي متحد و دست نشانده ي خود را حفظ كند وهمچنين سود ها را افزايش دهد.
پس از جنگ جهاني دوم، نظام سرمايه داري در ابتدا براي كنترل خاورميانه به تاسيس نظام و رژيم بنياد گراي اسرائيل پرداخت و يك حكومت خشن، جنايتكار را در منطقه پايه ريزي كرد كه براي مدت 40 سال تقويت كننده ي سيستم هاي ديكتاتوري در منطقه بود. ديكتاتورهاي منطقه نيروهاي امنيتي خود را براي آموزش به اسرائيل مي فرستادند. اولين قتل عام ها و نسل كشي ها پس از جنگ جهاني دوم در فلسطين و در دهكده هايي مانند كفرقاسم و ديرياسين اتفاق افتاد. سازمان امنيت اسرائيل ابداع كننده شيوه هاي مختلف شكنجه جديد در منطقه بود. اگر درخاورميانه ومناطق نفت خيز با مقاومت عيني و رواني در برابر غارت منابع انرژي و گسترش بازارها مواجه مي شود، راه حل آن را نه درحمايت از نيروهاي آزادي خواه و دموكرات منطقه مي يابد بلكه با لشگركشي و قواي نظامي خواهان جايگزيني مهره هايي به جاي مهره هاي سوخته ي قديمي بر مي آيد كه از آن طريق تسلطش را بر ذخاور انرژي بيشتر كند و.......
آخرين گزينه ي نظام سرمايه داري براي فرار از بحران كنوني
آخرين گزينه نظام سرمايه داري براي فرار از بحران هاي موجود ايجاد سرزمين هاي سوخته است. از هم اكنون اين راه حل در مورد ايران به صورت گسترده تبليغ مي شود. بهانه تهاجم به ايران نه حقوق بشر، نه حمايت از مخالفان ونه چيز ديگري به جز ، تسليحات نظامي است. تسليحاتي كه خود نظام سرمايه داري به طور كامل از آن بهره مند است. خواسته ي عريان سرزمين هاي سوخته در اين مورد كاملا آشكار است. اين كه بعضي دخالت بشردوستانه را در باره ي ايران مطرح مي كنند، فقط خودشان را گول مي زنند. زيرا نظام سرمايه داري به روشني اعلام كرده است كه هدف از تدارك تهاجم نظامي به ايران فقط تسليحات نظامي است. برخي از گوش به فرمانان و مجيزگويان سرمايه داري براي خودشيريني هدف اعلام شده و آشكار كشورهاي سرمايه داري از آرايش نظامي در برابر ايران را در روز روشن تحريف مي كنند تا توجيهي براي منافع خودشان باشد. مي توان به جاي بحث هاي طولاني از طرفداران دخالت بشردوستانه پرسيد كه لطفا يك نمونه نشان دهيد كه كشورهاي غربي اعلام كرده باشند هدف از تدارك نظامي در برابر ايران دخالت بشردوستانه و نجات مردم ايران است. اتفاقا تمام شواهد نشان مي دهد كه اين كشورها در برابر نقض حقوق بشر در ايران تا آنجا كه منافعشان تامين باشد هيچ گونه واكنشي نداشته اند...ونمونه های آنرا در سال های گذشته وبخصوص دردهه شصت کاملا دیده ایم.
اما آيا نظام سرمايه داري به اين گزينه ي سرزمين هاي سوخته تن خواهد داد و براي فرار از بحران كنوني اين تنها راه حل موجود را برخواهد گزيد، مطلبي است كه هم اكنون برخي نشانه هاآن را تاييد مي كند كه حاكي از استيصال اين نظام است و وظيفه كارگران و زحمتكشان ومردم تحت ستم اين نظام مقابله با جنگ طلبي هاي برخاسته از حرص وآز است .
***
اكنون با توضيحات فوق باز مي گرديم به بررسي اقتصاد ايران .
بازار غيررسمي در ايران در تبعيت كوركورانه از اقتصاد جهاني همراه با ويژگي هاي خود، گسترش فوق العاده اي يافته است كه بيشتر ويژگي هاي يك اقتصاد سرمايه داري تحميلي واستعماري را دارد. به اين گزارشات توجه كنيد:
به گزارش ايلنا رئيس سازمان امور مالياتی گستردگی معافيت‌های مالياتی را يکی از مشکلات کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اقتصاد کشور دارای لايه‌های خاکستری و سياه است، به نحوی که حدود ۶۰ درصد از اقتصاد کشور زير چتر ماليات نيست.
اين مساله خود بيانگر و تاييد كننده ي همان بخش غيررسمي اقتصاد است كه به خوبي گسترش اين بخش را نشان مي دهد و با گفته هاي ساير مسوولان نيز انطباق دارد.
"علی عسکری در همايش «تبيين طرح تحول نظام مالياتی گفت: از ابتدای اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده در مهر ماه ۱۳۸۷ تا مهر ماه سال جاری ۱۸. ۱ هزار ميليارد تومان ماليات و عوارض وصول شده است. وي تصريح کرد: از اين رقم ۱۱. ۱ هزار ميليارد تومان ماليات برای دولت و ۷ هزار ميليارد تومان عوارض برای شهرداري‌ها و دهياري‌های کشور وصول شده است. رئيس کل سازمان امور مالياتی افزود: تاکنون ۲۲۹ هزار و ۷۰۰ فعال اقتصادی در قالب نظام ماليات بر ارزش افزوده شناسايی شده و يک ميليون و ۹۴۰ هزار اظهارنامه به صورت الکترونيکی دريافت شده است.
وی با بيان اينکه بخش‌های سياه (قاچاق) و خاکستری (غير رسمی) ماليات پرداخت نمي‌کنند خاطرنشان ساخت: اين رقم در کشورهای توسعه يافته برای بخش‌های خاکستری و سياه ۱۴ درصد، برای کشورهای در حال توسعه ۲۰ تا ۳۰ درصد و برای توسعه نيافته ۳۵ تا ۴۰ درصد است و ....."
براي ايران هم كه بالاتر از همه است. وبه گفته اين مسئول 60درصد است.
نگاهي به شيوه اختلاس اخير كه گفته مي شود بزرگترين اختلاس دوره اخير بوده است، نشان مي دهد كه شيوه هاي به كارگرفته شده در آن ، همان شيوه هاي معمول در بازار است: وام گرفتن از يك بانك وخريد يك كارخانه يا موسسه اقتصادي،سپس گرو گذاردن آن با قيمتي بيش از ميزان واقعي در بانكي ديگر وگرفتن وامي جديد ......، امري معمولي است. همچنين پرداخت رشوه وهديه به ماموران ومتصديان بانكي امري است كه تمام دست اندر كاران بازار هرروزه با آن سرو كار دارند. وقتي بهره بانك هاي دولتي با بانك هاي خصوصي بيش از 10درصد وبا بازار آزاد بيش از 40درصد تفاوت دارد. هر كس كه دست اندر كار بازار باشد براي دريافت وام از بانك هاي دولتي ، به راحتي وبا اشتياق هديه هاي كلان را به متصديان وام ها مي پر دازد. وجود موسسات دلالي وام در بازار كه به طور رسمي فعاليت كرده وهر روزه آگهي هاي رنگارنگ شان در روزنامه هاي رسمي منتشر مي شود، حاكي از به رسميت شناخته شدن اين موسسات در اقتصاد رسمي است . اين موسسات به راحتي از بانك هاي دولتي ويا خصوصي وام مي گيرند وبه سرعت وبا ترك تشريفات آن را دراختيار متقاضي مي گذارند كه البته با كارمزد هاي خودشان همان نرخ آزاد وام برای وام گیرنده تمام می شود.
اين كه عده اي زميني را با قيمت ارزان و در روابط خاص تصاحب كرده و سپس طرحي در باره ي آن بدهند كه به آن زمين امكاناتي نظير آب و برق و گاز و تلفن تعلق گيرد و آنگاه آن زمين را با چند برابر قيمت به بانك واگذار كرده و در ازاي آن وام كلان دريافت كنند، امري معمول در اقتصاد ايران است. (18) و يا شيوه ي ديگر كه واگذاري LC اعتباري و همين طور چرخش مدام اين اعتبار و بالا بردن حجم حساب براي گرفتن امتياز و وبالابردن موجودي حساب براي تاسيس بانك جديد، امري است كه تمام بانك هاي خصوصي ايجاد شده در سال هاي اخير به آن مبادرت كرده اند، در حقيقت امري معمول در اقتصاد ايران است.
به همان گونه كه در اظهار نظر هاي مختلف آمده است اگر گردش اقتصادي اين گروه منجر به افتتاح بانك خصوصي خودشان مي شد و جلوي كار آ‌نها گرفته نمي شد آنها مي توانستند تمام بدهي هاي خود را بپردازند. (19)
اين نوع كار كردن در اقتصاد ايران امري معمولي است.
در نتيجه به خوبي روشن مي شود كه اقتصاد غيررسمي عارضه اي است كه براي فرار از بحران ايجاد شده و همانند هر عارضه ي ديگر سرمايه داري بيشترين خسارتش به كشورهاي توسعه نيافته و مستعمرات قديم منتقل مي شود. حال اگر در نظرآوريم كه اين اقتصاد غيررسمي به كشورهايي مانند چين و هند كشانده شده و بخشي از سرمايه هاي موجود در اين كشورها، همان سرمايه هاي كشورهاي متروپل است ، آنگاه متوجه مي شويم كه سياست تحريم هاي اقتصادي به ميزان زيادي با چالش مواجه است.
اما باید به این پرسش نیز پاسخ دهیم: آيا آن گونه که ادعا می شود این مساله به خاطر تفاوت اقتصاد ایران با اقتصاد کشورهای دیگر است یا مكانیزم های نظام سرمایه داری عاجز از تاثیر گذاری تحریم های اقتصادی است؟
اینكه در دنيا نرخ بهره پايين مي آيد و در ايران بالا مي رود، در همه جا بانك ها ورشكسته مي شوند ودر ايران مثل قارچ رو به گسترش هستند، نشان دهنده آن است که در اين زمينه اقتصاد ايران همان راهي را مي رود كه اقتصاد جهان سرمايه داري در 20 سال پيش آغاز كرد. اما در حقيقت تقليد كميك آن است. اقتصاد نظامي ايران مي خواهد به نوعي پا جاي پاي شركت هاي ديك چني و كاندوليزارايس بگذارد. اما با تاخير 15-20 ساله. يعني در شرايط حاضر كه اين اقتصاد انحصاري – نظامي به بحران عظيمي خورده است تازه دست اندركاران اقتصاد غير رسمي ايران الگوي آن را پياده مي كنند. (20)
هر چند اين بازار غير رسمي در سي سال گذشته به دلايل مختلف از جمله جنگ ، تحريم هاي به ظاهر گسترده ودر واقعيت به گونه اي ديگر عملكرد دارد و مي توان گفت ايران را تبديل به يك اقتصاد غير رسمي كرده است كه در آن هيچ گونه برنامه ريزي امكان پذير نيست وهمگان امروز به اين امر واقفند ،اما در شرايط موجود ايران هرچند تفاوت هائی وجود دارد ، ولي استثنايي نيست. سرمايه داري در همه ي كشورها براي بقاي خود مجبور به پذيرش اقتصاد غير رسمي و انگلي شده است.
تمام شواهد وتجربیات گذشته در مورد تحریم های اقتصادی نشان می دهد در گذشته که تسلط سرمایه داری بر اقتصاد رسمی بسیار بیشتر از امروز بود، این تحریم ها تاثیر کمی داشته است .علاوه برآن اقتصاد ایران درهمان مسیر اقتصاد جهانی با تفاوت های خاص خود قرار گرفته است.
قاچاق كالا، اسلحه، مواد مخدر و اعضاي بدن انسان آنقدر در اين اقتصاد نوليبرالي و سلطه گر افزايش يافته است كه پس از 5 سال وضع تحريم ها بر ايران تنها توانسته اند بخشي از ارزش كالا را پايين آورد ، آن هم نه به طور جدي بلكه در برابري ارزي، يعني كم شدن ارز خارجي. (دلار، يورو و...) اين مساله هر چند تاثير مهمي در اقتصاد وابسته ايران دارد اما تاثير تعيين كننده ندارد. يعني اقتصاد ايران را ساقط نمي كند بلكه رشد آن را كُند مي كند. ممكن است آن رامنفي كند اما تا سقوط به گونه اي كه در سال هاي پاياني جنگ صورت گرفت فاصله دارد.
دليل اصلي آن وجود همان بازار هاي غيررسمي در سطح جهاني است كه اقتصاد انگلي سرمايه داري بدون آن نمي تواند به حيات خود ادامه دهد. نمونه هاي آن را باز هم مي توان در بازار چين و هند و... مشاهده كرد.(21)
موارد فراوان نقض تحريم ها از طرف امريكاو كشورهاي ديگر نشان مي دهد كه بازار غيررسمي تاچه ميزان در اين كشور ها نفوذ و جذابيت دارد. بنا به يك گزارش از ديلي تلگراف لندن (1/1/1391)از ابتداي سال مالي 2011-2012 تا كنون 84 شركت انگليسي به تلاش براي نقض تحريم ها تجاري ايران متهم شده اند كه به گفته همين منبع خبري اين ميزان از تخلفات ِكشف شده است واگر در نظر آوريم كه تخلفات كشف نشده چه ميزان است (چندين برابر تخلفات كشف شده) آنگاه متوجه مي شويم كه بازار غيررسمي چه حجمي دارد. اگر گزارشات ديگري را مد نظر قراردهيم، بازهم ابعاد اين مساله روشن تر خواهد شد. اداره حساب رسي آمريكا در تاريخ 6 /7/189 اعلام كرده بود كه 16 شركت نفتي به تحريم هاي ايران پايبند نيستند ودر گزارش ديگر آمده است كه گوگل واپل(apel (تحريم هاي ايران را نقض مي كنند. (22)
گزارش ديگري نيز حاكي از آن است كه بزرگترين شركت هاي جنبش تي پارتي كه به برادران كوش تعلق دارد با ايران روابط بازرگاني غيرمجاز دارند. (23)
هم چنين يك مقام ايراني از وجود ده هامورد پرونده نقض تحريم ها از جانب ايرانيان در دادگاه هاي آمريكا خبر داد (24) ومنابع ديگر از وجود بيش از 400 مورد پرونده در دادگاه هاي آمريكا عليه شركت ها واشخاص مختلف ايراني وآمريكايي خبر مي دهند .....
ودر چنین آشفته بازاری است که اعتراضات گسترده از هر سو علیه کل نظام سر مایه داری و برنامه های ریاضت اقتصادی آن بلند می شود، زیرا که اکثریت قاطع مردم ،کارگران زحمتکشان ، مزد وحقوق بگیران (99درصدي ها) واقشار میانی وحتی لایه هايی از خود سرمایه داری درک کرده اند که این برنامه های ریاضت کشانه چیزی جز حفظ وافزایش سود های همان بازار انگلی ومالی نیست.
چرا 99 درصد؟
سرمايه داري به آن چنان بن بستي رسيده است كه تنها كمتر از يك درصد، يعني همان گردانندگان اقتصاد غير رسمي از آن بهره مي برند و حتا خود نظام سرمايه داري و طرفداران آن هم اين وضعيت را قابل قبول نمي دانند. گاه بعضي از نظريه پردازان اين سيستم تنها پادگان مالي آن را مقصر مي دانند درحالي كه حاكميت اقتصاد غيررسمي و حاكميت مالي ضرورت گسترش سرمايه داري بوده است و نه انتخاب. معني اين مساله اين است كه اگر بار ديگر سرمايه داري از آغاز دوران رقابت آزاد شروع كند، باز به همين نقطه مي رسد كه تنها كمتر از يك درصد مي توانند از آن بهره مند شوند و 99 درصد ديگر امكان فعاليت مفيد ندارند. 99 درصد وامدار آن يك درصد هستند. به اين آمار دقت كنيد:
نام كشور توليد ناخالص ملي بدهي خارجي (تريليون يورو)
فرانسه 1.8 4.2
اسپانيا 7/0 1.9
پرتغال
ايتاليا 1.2 2
ايرلند 2/0 1.7
انگلستان 1.7 7.3
جمع 17.1(يورو)
معادل 22 تريليون دلار
امريكا 12 14 دلار
يعني جمع بدهي هاي كشورهاي سرمايه داري به حدود 36 ميليارد دلار مي رسد كه به طور تقريب معادل پول تزريق شده اضافي در سال هاي گذشته به بازار است. درحقيقت اين كشورها به نهادهاي مالي مانند صندوق بين المللي پول ، بانك جهاني، بانك هاي كشورها و ساير نهادهاي مالي اين مقدار بدهكارند. البته دولت ها كه نه، اين بدهي در حقيقت به مردم اين كشورها مربوط مي شود كه دولت آن كشورها، مثلا به نمايندگي از مردم، اين همه پول را وام گرفته اند. به طور مشخص براي فرار از بحران ها ، دولت هاي سرمايه داري مردم را به نهادهاي مالي بدهكار كرده اند واز همين جاست كه اعتراضات و شورش ها آغاز شده است. زيرا مردم اثرات اين بدهكاري را در فقر روز افزون وافزايش استثمار روزانه درك مي كنند.
حال كدام مكانيزم اين همه دارايي را در دست آن نهادهاي اقتصادي جمع كرده است، امري است كه سيستم اقتصادي ، پول شويي،‌ اقتصاد غيررسمي ، فروش غيرواقعي سهام و حباب قيمت ناشي از همان اقتصاد غيررسمي باعث آن شده است و جز با توقف اين دورباطل و درهم ريزي اين نظام راه حلي ندارد. يا بايد تمام نهادهاي مالي را كه مردم اين كشورها به آنها بدهكارند حذف واين نهادهاي مالي را منحل كنند كه در اين صورت نظام سرمايه داري بهم مي ريزد و يا مدام بايد با تحميل رياضت كشي هاي اقتصادي با چالش اعتراضات ودرگيري هاي مردمي مواجه باشند كه نمونه هاي آن را در يونان، ايتاليا ،اسپانيا وهمچنين در انگلستان وايرلند وساير كشورها شاهدهستيم. جنبش ضد سرمايه داري آمريكا هم شاهدي برهمين مساله است و كشورهاي ديگر نيز ازاين دور خارج نيستند . همين روند است كه در ايران نيز سرمايه هاي عظيم مالي را دردست عده اي خاص قرار داده است تا هرگونه برنامه ريزي براي اقتصاد را خنثي كند و توان هر گونه تغيير در روابط اقتصادي را از آن گرفته است وهمان يك در صد را دربرابر 99درصد قرار مي دهد .........

زيرنويس ها:
1- منتشر شده در وبلاگ كانون مدافعان حقوق كارگر آبان 1390
2-همشهري ، 2‌آذر 1390
3- در مقاله ي9 ماه پس از هدفمند سازي يارانه ها مورد بررسي قرار گرفت
4-كاهش نزولي نرخ سود ازآنجا ناشي مي شود كه سر مايه داري دائم در پي كشف راه هاي جديد براي بالابردن ارزش اضافي است واين انگيزه سرمايه داري را وادار مي كند تا همواره در جهت كشف تكنولو‍‍‍ژي جديد وبالابردن بهره وري از نيروي كار باشد . اما اين راه هاي جديد هرچند حجم سود را بالا مي برد اما حجم سرمايه نسبت به آن افزايش بيشتري مي يابد و از همين رو است كه سرمايه داران همواره از كمبود نقدينگي مي نالند ودائم در پي افزايش سرمايه خود هستند تا براي كشف راه هاي جديد سرمايه لازم را داشته باشند تا از رقباي جهاني ومنطقه اي ويا ساير رشته هاي اقتصادي عقب نمانند زيراعقب ماندگي در افزايش حجم سرمايه خطر ورشكستگي در دوران هاي بحراني را به همراه دارد . اما نرخ سود به نسبت افزايش سرمايه نيست به همين جهت همواره سرمايه داري همانند تشنه اي كه سيرآب نمي شود و يا آن چه كه حرص و آز ناميده مي شود ،به دنبال كشفيات جديد براي بالابردن سود است.
5- مراجعه شود به مقالات سمينار همبستگي با جنبش وال استريت – دانشكده علوم اجتماعي تهران – انجمن جامعه شناسي
6- همشهري 28مهر 90
7- 8 بهمن 90 روزنامه اطلاعات از قول رئيس جمهور
8- رئيس مركز مبارزه با قاچاق ارز وكالا(1389)
9- خبرگزاري فارس 8بهمن 1390
10- همشهري 7 مرداد 90 : طي روزهاي گذشته اسنادي در باره ي قرارداد 400 ميليارد توماني مجتمع تالارهاي بين المللي ايران – كيش به يك شركت خانوادگي و پرداخت وجه نقد توسط مشائي ... از محل يك مصوبه باطل شده به 30 شركت و افراد منتشر شده است وبقايي معاون اجرايي رييس جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصاد كشور
11- روزنامه شرق 6/10/89
12- نگاه كنيد به گزارش كميسيون تاور در مجلس نمايندگان امريكا 1985
13- به منابع زير نگاه كنيد دكترين شوك نوامي كلين- بحران سرمايه داري و نيروي كار – چرا طرح تحول اقتصادي به اين سرعت تصويب شد- جنبش مردمي و جناح هاي داخلي حكومت :مقالات منتشره در وبلاگ كانون مدافعان حقوق كارگر
14- سير تحولات استعمار درايران - ص 142
15- نگاه كنيد به مقالات همبستگي با جنبش وال استريت دركرج و دانشگاه تهران
16- مقاله بحران سرمايه داري و نيروي كارمنتشر شده در وبلاگ كانون مدافعان حقوق كارگر
17- نگاه كنيد به سخنراني جنبش جهاني ضد سرمايه داري دانشگاه تهران
18- نگاه كنيد به مقاله دستمزد 1389، وبلاگ كانون مدافعان حقوق كارگر
19- نگاه كنيد به مقاله اختلاس به زبان ساده غلامحسين كرباسچي
http://efsha.squarespace.com/blog/2011/10/5/3000.html
20- مقاله "بحران سرمايه داري ونيروي كار" منتشر شده در وبلاگ كانون مدافعان حقوق كارگر
21- امروزه هر قطعه كالاي صنعتي مورد نياز كشور با يك مارك دلخواه توسط اين دوكشور توليد مي شود. سفارش دهندگان مي دانند كه به راحتي مي توان قطعه اي را با مارك زيمنس ، اردل، توشيبا، جنرال موتورز و يا هر مارك ديگري به اين كشورها سفارش دهند وآن ها هم بدون هيچ گونه پرده پوشي آن كالا را با همان مارك توليد مي كنند وصد البته كه مجوز همان شركت ها را هم به راحتي دريافت مي كنند و آن شركت ها هم از اين معامله سود خودشان را مي برند.
22-
http://ahlulbasar.ir/thread4949
23-
http://khabarfarsi.com/ext/1237728
24- روزنامه مردم سالاري 26/5/90
ضمايم :
برخي موارد اقتصاد غير رسمي:
رقم قاچاق کالا تنها در يك گمرك مرز افغانستان بالاتر از 225 میلیارد تومان است.
بولتن نیوز، 2 آذر 1390، نوشت: تنها آمار اعلام شده از سوی گمرک دوغارون و گمرک مشهد در مورد میزان تخلف 17 شرکت خوشنام صادرات فرآورده های نفتی طی سال 90 که نوع کالای اظهار شده آن ها با نتیجه آزمایشگاه های استاندارد متفاوت است، نشان می دهد که میزان جریمه این شرکت ها تنها در یک گمرک یعنی گمرک دوغارون حدود 155 میلیارد تومان بوده است.
براین اساس، اگر میزان تخلف یا قاچاق کالا به میزان نصف جریمه ها باشد حدود 75 میلیارد تومان تنها توسط 17 شرکت خوشنام تخلف یا قاچاق در یک گمرک صورت گرفته است و اگر سایر گمرک ها، و سایر کالاهای قاچاق را در نظر بگیریم قطعا رقم قاچاق بیش از رقم 225 میلیارد تومان است و نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است و سوال این است که چرا آمار تخلف شرکت های خوشنام به آمار قاچاق کالا اضافه نشده است؟
اگر تخلفات صادراتی در حوزه فرآورده های نفتی در گمرکات بندرعباس، کردستان، سیستان و بلوچستان و... را به آن ها اضافه کنیم رقم قاچاق فرآورده های نفتی بسیار بالاتر از رقم 225 میلیارد تومان اعلام شده توسط معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.معمارنژاد، ميزان مبلغ وصول نشده به گمرك را در حدود 8 الی 9 ميليارد تومان اعلام كرد. او، در پايان ارزش ميزان قاچاق كالا در سال گذشته را برابر برآورد ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، 5/14 ميليارد دلار ذكر كرد.
-----------
واحد مرکزی خبر، نوشت: فتح ‌الله زمانیان، رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا گفت: «در پنج ماهه گذشته حدود ۳۹۳ باند که فعالیت گسترده ‌ای در حوزه قاچاق کالا و ارز از جمله کالاهای گمرکی، دخانی، ممنوع و سوخت داشتند دستگیر شدند.»
او، افزود: «هم چنین متهمانی که در این خصوص با این میزان کشفیات دستگیر شده ‌اند ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر هستند که در زمینه موضوعات مختلف قاچاق دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند.» به گفته فتح‌الله زمانیان، در ایران «در پنج ماهه گذشته به ارزش بیش از ۳ هزار و ۹۷۶ میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال کالای قاچاق کشف شده است.»
------------
بازار داغ قاچاق کالا از راه تنگه هرمز به سوی ایران به رغم حضور ناوگانهای آمریکائی در خلیج فارس، قاچاق کالاهای لوکس از این تنگه به سوی ایران همچنان گرم است.
تحریمها علیه ایران افزایش می یابد، اما بازار قاچاق کالا همچنان داغ است.
قاچاقچیان کالا، جدیدترین مدلهای تلویزیون و میکروفر تا چای هندی و نوشابه های گازدار را از آنسوی خلیج فارس به ایران قاچاق می کنند.
جزیره قشم یکی از عمده ترین بازارهای فروش این محصولات است و قاچاقچیان کالا گاهی تا چند بار در روز فاصله میان بندر خزاب تا جزیره قشم را طی می کنند.از این نقطه است که فروشندگان، این اجناس را به دیگر نقاط ایران می فرستند.(18 بهمن 89)
http://www.persian.rfi.fr/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%86%DA%AF%D9%87-%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-20120319/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

واگذاري مناقصه ها و مزايده ها به ارگان هاي نظامي ويا شركت هاي وابسته به قدرت بدون تشريفات مناقصه و مزايده مصداق بارز اقتصاد غيررسمي است.
علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در گفتگو با مهر با اشاره به واگذاری ساخت دو خط لوله انتقال فراورده های نفتی و نفت خام به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، گفت: این پروژه های نفتی به صورت ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است . وي تصریح کرد: علاوه بر این پیشتر قرارداد طرح توسعه بندر نفتی ماهشهر و ساخت مخازن جدید فرآورده نفتی هم به این مجموعه واگذار شده است . به گزارش مهر، بهمن ماه امسال قرارداد ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی به ارزش تقریبی 1.3 میلیارد دلار به طور رسمی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است. بر این اساس ساخت خط لوله انتقال نفت خام ترش از منطقه سبزآب به ری و همچنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان - اهواز - اراک به ری در مجموع به طول یک هزار و 100 کیلومتر توسط این مجموعه انجام می شود. از سوی دیگر پیش بینی می شود هفته جاری قرارداد ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا به ارزش تقریبی یک میلیارد و 300 میلیون دلار بین شرکت ملی گاز، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و بانک پارسیان امضا ‌شود. در همین حال اخیرا قرارداد ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسری (خط لوله گاز پاکستان) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.
http://ghatipati.net/akhbar-iran/tabaghe%20kargare%20iran.htm
---
سردار عبداللهی معاون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم اخیرا از اجرای هفت هزار و 500 کیلومتر خطوط لوله جدید انتقال نفت و گاز در بخشهای مختلف کشور توسط متخصصان این مجموعه خبر داده است. این در حالی است که سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(در دوره قبل) از واگذاری قرارداد ساخت خط لوله پتروشیمی اتیلن مرکز به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داده و به مهر گفته است: ارزش تقریبی قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز حدود 500 میلیارد تومان (500 میلیون دلار) برآورد می شود. با توافق بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و قرارگاه خاتم الانبیا، قرارداد ساخت این خط لوله اتیلنی به صورت EPCCF شامل مهندسی، تدارکات، نصب، راه اندازی و تامین منابع مالی امضا شده است.منبع : خبرگزاري مهر
http://www.petroson.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1140:---2------&catid=35:1389-07-24-10-23-05&Itemid=61
3 خرداد 1389- خبرگزاري مهر: امضای قرارداد سه فاز پارس جنوبی تا شهریور
پس از کنارگذاشتن ترکیه از طرح توسعه فازهای 22 تا 24 میدان مشترک پارس جنوبی، مذاکرات با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای واگذاری قرارداد این سه فاز گازی مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد. از سوی دیگر اخیرا با موافقت نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در امور نفت مجوزی برای برگزاری با روش ترک تشریفات مناقصه فازهای پارس جنوبی بدست آمده است که دست شرکت نفت را برای توسعه این میدان مشترک گازی باز گذاشته است.
در همین حال موسی سوری مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس نیز با تایید واگذاری قرارداد فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به قرارگاه خاتم الانبیا، گفته است: پیش بینی می کنیم تا شهریورماه امسال مذاکرات این سه فاز پارس جنوبی نهایی و عملیات اجرایی این مگا پروژه گازی آغاز شود.
بر اساس برآوردهای جدید انجام گرفته در شرکت ملی نفت، ارزش تقریبی طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی حدود 5 تا 6 میلیارد دلار تعیین شده که در صورت توافق دو طرف برای اولین بار قرار است قرارداد این طرح گازی به روش eppsc شامل طراحی ، تدارک و تامین ، ساخت و راه اندازی امضا شود.
هدف از طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی تولید روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز، 57 هزار بشکه مایعات گازی، 300 تن گوگرد و سالانه 750 هزار تن اتان، 800 هزار تن گاز مایع است.
جزئیات تفاهم نامه جدید شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا
به گزارش مهر، شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هفته گذشته تفاهم نامه ای به ارزش تقریبی یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری امضا کرده اند.
در صورت توافق نهایی دو طرف، ساخت این خط لوله 600 کیلومتری (اهواز تا دهگلان کردستان) که از آن به عنوان خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا یاد می کنند همچون خط لوله صلح، توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام می شود.
تاکنون مسئولان شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا بر روی مسائل فنی اجرای این طرح گازی به روش epcf به توافق رسیده اند اما هنوز مذاکرات دو طرف برای حصول توافق مالی نهایی نشده است.
تاکنون قطعات اول و دوم خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی 611 کیلومتر از عسلویه تا اهواز به پایان رسیده است، ضمن آنکه در مسیر قطعه سوم این خط لوله گاز ساخت 7 تاسیسات تقویت فشار پیش بینی شده که با تکمیل ساخت آن امکان انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی به شمالغرب کشور فراهم خواهد شد.
طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هم از دیگر طرح هایی است که در شرایط فعلی مذاکرات شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا برای نهایی کردن قرارداد آن در حال انجام است.
ارزش تقریبی این پروژه گازی حدود 120 میلیون دلار برآورد می شود که با اجرای آن ظرفیت تولید گاز پالایشگاه ایلام را به 10 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
گفته می شود قرار است بخشی از منابع مالی مورد نیاز ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و ادامه خط لوله ششم سراسری توسط بانک صادرات تامین شود.
پیش از این نیز ساخت خط لوله دهم سراسری (حدفاصل پتاوه – پل کله) به طول 175 کیلومتر، خط لوله دوم خرم آباد به طول 169 کیلومتر، خط لوله طرح توسعه میدان گازی کیش به طول 92 کیلومتر، خط لوله زیردریایی کیش به طول 17 کیلومتر و ساخت دو ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر قطعه دوم خط لوله ششم به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده بود.
توافق با شرکت نفت برای توسعه میدان نفتی سوسنگرد
به گزارش مهر، طرح توسعه میدان نفتی سوسنگرد از دیگر پروژه هایی است که اخیرا تفاهم نامه آن بین شرکت ملی نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شده است.
سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت گاز اروندان هم با اشاره به امضای تفاهم نامه توسعه میدان سوسنگرد با خاتم الانبیا، ارزش این پروژه نفتی را حدود 500 میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود: تاکنون ارزیابی اولیه توسعه این میدان توسط خاتم الانبیا انجام شده اما یکی از شروط واگذاری طرح توسعه این میدان نفتی تامین منابع مالی آن است.
میدان سوسنگرد با در اختیار داشتن بیش از 8.8 میلیارد بشکه ذخیره نفت یکی از بزرگترین اکتشافات سالهای اخیر وزارت نفت بوده که پیش بینی می شود با توسعه آن حدود 30 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران اضافه شود.
خاتم الانبیا مشتری جدید خط لوله نکا – جاسک
اسفند ماه سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه ای به ارزش تقریبی 850 میلیون دلار برای ساخت سه خط لوله نفتی در مجموع به طول یکهزار و 810 کیلومتر امضا کردند.
اما اخیرا این مجموعه برای ساخت خط لوله یک هزار و 680 کیلومتری نفت نکا به بندر جاسک نیز مذاکراتی را با وزارت نفت آغاز کرده است.
ارزش تقریبی این پروژه نفتی نیز بیش از سه میلیارد دلار برآورد می شود که با اجرای آن امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس فراهم خواهد شد.

 ------------
واگذاری 5 فاز جدید پارس جنوبی به قرارگاه خاتم الانبیا - ۰۳ خرداد ۱۳۸۹
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به امضای تفاهم نامه قرارداد فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، از واگذاری قرارداد فاز 13 و 14 پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از خاتم الانبیا و چند مجموعه داخلی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی وکیلی با اشاره به واگذاری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: در حال حاضر تفاهم نامه توسعه این سه فاز پارس جنوبی با خاتم الانبیا امضا شده و زمین برای آغاز عملیات اجرایی نیز تحویل این مجموعه شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به واگذاری قرارداد طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی به پتروپارس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: همچنین قرارداد فاز 20 و 21 پارس جنوبی نیز پیشتر با شرکت ساختمان صنایع نفت (اویک) واگذار شده است. این مقام مسئول همچنین از واگذاری قرارداد فاز 13 و 14 پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای داخلی خبر داد و یادآور شد: به نظر می رسد قرارگاه سازندگی سازندگی خاتم الانبیا، صدرا، شرکت ملی حفاری و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی اعضای این کنسرسیومها را تشکیل خواهند داد.وی در ادامه با یادآوری اینکه هم اکنون بیش از 200 میلیون متر مکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می شود، بیان کرد: پیش بینی می شود میزان برداشت گاز از این حوزه مشترک تا پایان شهریور ماه به 275 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.
به گفته وکیلی با اجرای تمامی فازهای باقی مانده پالایشگاهی ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به 800 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پایان با بیان اینکه هم عملیات اجرایی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی حدود 45 درصد است، یادآور شد: همچنین در شرایط فعلی ساخت و توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی حدود 40 درصد و فاز 12 به عنوان بزرگترین فازهای در دست اجرای پارس جنوبی حدود 30 درصد پیشرفت اجرایی دارند. كدخبر: ۳۱۹۶۱
http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1090946
-------
طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هم از دیگر طرحهایی است که در شرایط فعلی مذاکرات شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا برای نهایی کردن قرارداد آن در حال انجام است. ارزش تقریبی این پروژه گازی حدود 120 میلیون دلار برآورد می شود که با اجرای آن ظرفیت تولید گاز پالایشگاه ایلام را به 10 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.گفته می شود قرار است بخشی از منابع مالی مورد نیاز ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و ادامه خط لوله ششم سراسری توسط بانک صادرات تامین شود.
پیش از این نیز ساخت خط لوله دهم سراسری (حدفاصل پتاوه – پل کله) به طول 175 کیلومتر، خط لوله دوم خرم آباد به طول 169 کیلومتر، خط لوله طرح توسعه میدان گازی کیش به طول 92 کیلومتر، خط لوله زیردریایی کیش به طول 17 کیلومتر و ساخت دو ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر قطعه دوم خط لوله ششم به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده بود.
http://www.boursenews.ir/fa/pages/?cid=31961
-----------
واگذاری بزرگترین پروژه راه سازی ایران به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران - یکشنبه, ۱۸ مهر, ۱۳۸۹
در راستای واگذاری پروژه های بزرگ و سودآور کشور به سپاه پاسداران و با گذشت حدود یک ماه پس از واگذاری پروژۀ توسعۀ جاده هراز (شمال شرق تهران) به قرارگاه خاتم الانبیاء (وابسته به سپاه)، ساخت بزرگراه قم به مشهد نیز- بعنوان یکی از بزرگترین پروژه های کشور- توسط دولت به شرکت «تهران گسترش»، وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار گردید.
به گزارش ایسنا، این بزرگراه که “حرم تا حرم” نامگذاری شده، یک هزار و صد کیلومتر طول دارد و محمود احمدی نژاد در مراسم کلنگ زنی آن در روز شنبه ۱۷ مهر (۹ اکتبر)، با بیان اینکه “بزرگراه حرم تا حرم بزرگترین پروژه در تاریخ کشور و منطقه است”، خاطرنشان کرد “پیش از این چشم ما به دست چند شرکت خارجی و پول بانک های غربی بود که با منت زیاد سرمایه گذاری می کردند و هر روز هم به یک بهانه کار را متوقف می کردند؛ اما حالا همه به صف شده اند.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، با بیان این که “هزینه این طرح بین ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود، خاطرنشان کرد “این بزرگراه با مشارکت وزارت راه، بانک ملی ایران و قرارگاه خاتم الانبیاء احداث می شود.”
http://www.kaleme.com/1389/07/18/klm-34544
------------
باز هم لازم به ذكر است كه تمام اين قراردادها به صورت ترك تشريفات است.امروزه همگان مي دانندكه پروژه هاي بزرگ بدون مشاركت ارگان هاي نظامي ويا بانك هاي خصوصي وابسته به همان ارگان ها امكان پذير نيست. هر گونه طرح بزرگ و يا سرمايه گذاري كلان به صورت قطعي يا با مشاركت يك ارگان قدرت باشد و هيچ پروژه اي كه نياز به سرمايه گذاري كلان و درحقيقت سود كلان داشته باشد، بدون هماهنگي با مراكز قدرت امكان پذير نيست. و به همين دليل است كه بحث "برادران قاچاقچي" مطرح است و بالاترين مقام اجرايي ميگويد اقتصاد غير رسمي اگر بيشتر از اقتصاد رسمي نباشد كمتر هم نيست.
http://kanoonmodafean1.blogspot.com/2012/04/blog-post_11.html 

كانون مدافعان حقوق كارگر -


سوریه در نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده و این جایگاهی استراتژیک به آن بخشیده است. سوریه کشوری با گروه‌های نژادی و قومیت‌های گوناگون است و کردها بزرگترین اقلیت قومی آن هستند.
سوریه کشوری کوچک با مساحت۱۸۵۱۸۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر است. سوریه از شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و اسراییل همسایه است. این کشور دارای ۱۴ استان است که شامل سویدا، دیرالزور، رقه، طرطوس، حما، لاذقیه، حمص، دومه، دمشق، حلب، قنیطره، ادلب، درعا و حسکه می‌شوند. 
قرار گرفتن سوریه در نقطه اتصال اروپای صنعتی و خاورمیانه نفت‌خیز و هم‌زیستی قوم‌ها و مذاهب مختلف در این کشور، موقعیتی بس ویژه به آن داده است.
نزدیک ۷۴ درصد جمعیت سوریه به مسلمانان سنی تعلق دارد. طیف دیگری از مسلمانان این کشور را علوی‌ها، شیعیان دوازده امامی و اسماعیلیان با مجموع ۱۲ درصد تشکیل می‌دهند که سهم علویان ۶ درصد، دوازده امامی‌ها ۵ درصد و اسماعیلیان حدود یک درصد است. ۱۰ درصد جمعیت سوریه نیز مسیحی هستند و  بقیه جمعیت شامل  دروزیان و یزیدیان می شود. مسلمانان شیعه بیشتر در شهرهای دمشق، حلب و روستاهای اطراف حمص ساکن‌اند.

مسیحیان سوری ۱۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند
۸۹ درصد مردم سوریه عرب هستند و بزرگترین اقلیت قومی در این کشور را کردها با رقمی حدود ۶ درصد جمعیت تشکیل می‌دهند. در سوریه دست‌کم یک میلیون آواره عراقی و پانصد هزار فلسطینی نیز زندگی می‌کنند که همراه با کردها حدود  ۹ درصد کل جمعیت را شامل می‌شوند.
ارمنی‌ها ، ترک ها، چرکس‌ها و یهودیان از دیگر اقلیت‌های ساکن این کشورند.
سوریه جامعه‌ای جوان تلقی می‌شود و بخش بزرگی از جمعیت آن را کودکان تشکیل می‌دهند. سوریه و لبنان در میان کشورهای خاورمیانه به گوناگونی مذاهب شهرت دارند.
سوریه بطور سنتی کشوری کشاورزی بوده اما نفت، گاز، معادن سنگ نمک و فسفات و صادرات غیرنفتی چون نخ و پارچه و مواد شیمیایی در دوران معاصر بزرگترین تکیه گاه اقتصاد این کشور هستند. نفت كالای اصلی صادراتی است هر چند ذخاير نفت سوريه در مقايسه با ديگر كشورهای خاورميانه اندك است . نزدیک یک چهارم نیروی کار سوریه در حوزه کشاورزی مشغول هستند. زراعت در این کشور در جلگه‌ی ساحلی و زمين‌های دره‌ی فرات متمركز است . كشت عمده شامل پنبه ، گندم و جو می‌شود.
نظام آموزشی سوریه به دلیل حضور مسلط افسران در میان نخبگان کشور، آمیزه‌ای از آموزه‌های اسلامی، عثمانی و اروپایی است. خط و زبان مردم سوریه عربی است و کردی و ارمنی نیز از دیگر زبان‌ها به شمار می روند. در سوریه ۳۵ طایفه زندگی می‌کنند و کردها و عرب‌ها اکثریت سنی را تشکیل می‌دهند. عرب‌ها در همه نواحی سوریه زندگی می‌کنند اما اقلیت‌های قومی و مذهبی این کشور معمولا در یک یا دو ناحیه متمرکز شده‌  و بسیار مقید و وفادار به فرهنگ و مناسبات اجتماعی و رفتاری خود هستند.

بخش بزرگی از جمعیت سوریه را کودکان تشکیل می‌دهند
شش درصد از جمعیت سوریه را علوی‌ها (نصیریون) تشکیل می‌دهند. بخش بزرگی از افسران نظامی و قدرتمداران و همچنین خانواده اسد در این تعلق مذهبی ریشه دارند.
حکومت سوریه برای این کشور که محل سکونت اقوام و گروه های زبانی مختلف است تنها یک هویت می‌شناسد و آن هویت عربی است.
کردهای سوریه عمدتا در شمال شرقی این کشور سکنی دارند و از بسیاری آزادی‌های سیاسی و اجتماعی محروم هستند. فرهنگ آنها از سوی دولت سوریه به رسمیت شناخته نشده و انتشار روزنامه به زبان کردی یا  صحبت به زبان کردی نیز در مدارس این کشور غیرقانونی تلقی می‌شود. استان‌های کردنشین سوریه، زیرساخت‌های اقتصادی ضعیف‌تری نسبت به سایر نقاط دارند و فقیرترین بخش های این کشور به شمار می‌روند.
ارمنی ها، چرکس‌ها و ترکمن‌ها از دیگر اقلیت‌های قومی سوریه‌اند. پیشینه‌ی حضور ارمنی‌ها در این  کشور به جنگ جهانی اول و اجبار آنها به کوچ از شرق ترکیه باز می گردد. ارمنی‌ها بیشتر در شهرهایی چون حلب، دیرالزور و الحسا ساکن هستند. چرکس ها که مسلمانان غیرعرب هستند در قرن‌های نوزدهم و بیستم از قفقاز روسیه به سوریه آمده‌اند. بخشی از مردم ترک زبان و گروهی از آرامی زبان‌ها( اقلیت آسوری) نیز در سوریه زندگی می‌کنند. چند صد هزار فلسطینی هم  در این کشور سکونت دارند که محل زیست بیشترشان در دمشق است.
این تنوع قومی، زبانی و مذهبی در سوریه که رنگین‌کمان و مینیاتوری از جامعه بشری است، در کمتر کشور جهان دیده می‌شود.
ترک‌ها از جمله اقلیت‌های سوریه هستند که بازمانده تاخت و تازهای دوران سلجوقی و جنگ‌های صلیبی محسوب می‌شوند. امروزه اکثر ترک‌های سوریه در حوالی لاذقیه، حلب و دمشق اسکان دارند و همواره به صورت یک جمع جدا از دیگران زندگی می‌کنند. لاذقیه با دارا بودن جمعا ۲۶۵ روستای ترک‌نشین، کانون ترکهای سوری به شمار می‌رود.

کردها بزرگ‌ترین اقلیت قومی در سوریه هستند
وجه تمایز سوریه با سایر کشورها از نظر گروه‌های دینی در متمرکز بودن نقاط سکونت این گروه‌هاست. بطور مثال مسیحیان این کشور در دمشق و حلب و شهرهایی چون لاذقیه، حمص و درعا یا حسکه زندگی می‌کنند. بیش از ۹۰ درصد علویان هم در استان لاذقیه و روستاهای اطراف آن هستند. استان سویدا و روستاهای آن نیز منطقه سکونت بیش از ۹۰ درصد دروزی‌ها محسوب می‌شود. شیعیان جعفری در حمص و حلب و دمشق به سر می‌برند و گروه اندک و کم تاثیری در اقتصاد و سیاست به شمار می‌آیند.
کردهای سوریه به خلاف کردهای عراق یا ترکیه تاکنون با دولت مرکزی خود درگیری مسلحانه نداشته  و در اعتراض‌های کنونی ضد دولتی در این کشور نیز حضور چندانی نیافته‌اند. آنان که در "حسکه" ، " قامشلی" و " دیریک" سکونت دارند، دلیل این سکوت را بی‌اعتنایی به حقوق خود و روشن نبودن آینده عنوان کرده و می‌گویند که نه به اپوزیسیون اعتماد دارند نه به دولت کنونی.
آنها هم چنین نگران هستند که اپوزیسیون این کشور پس از سقوط رژیم این کشور به دلیل حمایت دولتمردان ترکیه از اعتراضات مردم سوریه، تحت تاثیر مواضع ترکیه قرار گیرد و وقعی به حقوق کردها نگذارد.



گوگل می‌خواهد داده‌های شبکه را پیش چشم شما بگذارد. یعنی وقتی به دور و برتان نگاه می‌کنید اطلاعات را روی همان تصویری مشاهده کنید که مقابل چشم‌تان است. پروژه‌هایی که یک پژوهشگر ایرانی هم در آن سهیم است.
تصور کنید، جلوی پله‌هایی که شما را به سمت مترو هدایت می‌کند ایستاده‌اید که ناگهان یک هشدار روی شیشه‌ی عینکتان نقش می‌بندد: «خط شش امروز به دلیل تعمیر ریل‌ها حرکت نمی‌کند.» با یک کلیک بر روی یک تکمه یک برنامه مقابل چشم شما باز می‌شود که مسیر حرکتی را که پیاده طی کرده‌اید با رنگ قرمز مشخص کرده‌است بعلاوه‌ی این تذکر که « لطفا به سمت چپ بروید، به سوی خیابان X برای سوار شدن به خط Y».
اگر امکانی باشد که وقتی به اطراف خود نگاه می‌کنید، اطلاعات را روی تصاویری که در حال مشاهد‌ه‌ی آن هستید ببینید، دیگر مجبور نیستند برای باخبر شدن از تغییر برنامه‌ی قطار یا گرفتن اطلاعاتی درباره‌ی ساختمان تاریخی که مقابل آن ایستاده‌اید، دقیقه‌ها به گوشی هوشمند خود زل بزنید. عینک ویژه‌ای این اطلاعات را به فرمت‌های گوناگون مستقیما جلوی چشم شما نمایش می‌دهد. موضوعی برای فیلم‌های علمی- تخیلی؟ گوگل می‌خواهد با ساخت عینک ویژه‌ای این رویا را به واقعیت بدل کند و اعلام کرده است که این عینک سایبری را اواخر سال جاری با قیمت گوشی‌های هوشمند روانه‌ی بازار می‌کند.


با عینک سایبری داده‌های متناسب با تصاویری که مشاهده می‌کنید، پیش چشمتان نمایش داده می‌شود، البته نه به بزرگی این تصویر که بر روی شیشه‌ی عینکتان
طراحی و ساخت این عینک نتیجه‌ی تحقیقات و کار سری گروهی از متخصصان گوگل است. به اهمیت این عینک سایبری می‌توان از ترکیب گروه طراحان و سازندگان آن پی برد. استیو لی از بنیانگذاران و طراحان سرویس Latitude و مسوول پروژه‌های مکان‌یابی گوگل، سباستین تران که با دست داشتن در ساخت اتومبیل‌های بی‌سرنشین برای خود شهرتی به هم زده است و بالاخره بابک امیر پرویز از دانشگاه واشنگتن که به خاطر تحقیقاتش بر روی "لنزهای چشمی" برای دسترسی به "واقعیت افزوده" مشهور است، با این پروژه همکاری کرده‌اند.

"واقعیت افزوده" یا Augmented Reality
اما ساخت عینکی سایبری که داده‌های خود را از اینترنت فرامی‌خواند و آنها را مستقیما پیش چشم ما روی شیشه‌ی عینکمان نمایش می‌دهد، یکی از جنبه‌های ویژه‌ی جنجال برانگیزترین موضوع روز دنیای فناوری یعنی "واقعیت افزوده" یا Augmented Reality است که از مدت‌ها پیش آغاز شده است. پروژه‌ی "لنز چشمی" که بابک امیر پرویز آن را هدایت می‌کند یکی از نمونه‌های تلاش پژوهشگران برای دست‌یابی به "واقعیت افزوده" است.
پروژه‌ی "لنز چشمی" به دنبال ارتباط بین داده‌های دیداری محیط اطراف ماست که از طریق حسگرهای یک لنز چشمی دریافت می‌شوند و با جستجوی اطلاعات متناسب ذخیره شده، در کلاودهای گوناگون با آنها پیوند می‌خورند و سپس به گیرنده‌ی لنز چشمی‌ای که قادر به پخش یا در حقیقت نمایش تصویر "نتیجه‌ی این جستجو و پیوند" است، منتقل می‌شوند.
نمونه‌ی دیگر مشاهده‌ی همزمان اطلاعات متناسب با محیط، گوشی‌های هوشمندی هستند که با حسگرهای خود قادرند مکانی که در آن حضور داریم، جهت حرکت ما و پروفایل مسیر ما را "بفهمند".
مدت‌هاست که برنامه‌هایی برای گوشی‌های هوشمند روانه بازار شده که به تصاویر زنده‌ای که توسط دوربین دستگاه گرفته می‌شوند، "اطلاعات همزمان ِ افزوده" ای می‌دهند که در نتیجه‌ی جستجو و پیوند با داده‌های دیگر در اینترنت است. برای مثال اگر کاربر مقابل یک اثر باستانی ایستاده باشد و از آن عکس بگیرد، گوشی هوشمند او نام و اطلاعاتی در مورد این اثر به عکس می‌افزاید.
یا در برخی از خودروهای جدید بر روی شیشه‌ی جلو، اطلاعاتی نقش می‌بندند که در حقیقت از سیستم مسیریاب می‌آیند مثل فلشی که جهت حرکت را نشان می‌دهد یا اخطارهایی در مورد محدودیت سرعت.
به این اطلاعات باید داده‌هایی را افزود که کاربران اینترنت از خود و درباره‌ی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. فیس بوک شبکه اجتماعی آنلاینی است که بیش از ۸۵۰ میلیون کاربر دارد. رقیب فیس بوک یعنی گوگل هم چندی پیش اعلام کرد که گوگل پلاس این کنسرن ۱۰۰ میلیون عضو دارد. آنچه که مشخص است این است که از طریق پیوند داده‌ها و تکنیک‌های گوناگون، محصول تازه‌ای خلق خواهد شد.
کنسرن‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک علاقه‌ی زیادی به پیوند ارتباطات و تکنیک‌ها و محصولات نوین برآمده از دل این پیوند دارند. کنسرن‌هایی که اکسیر زندگی‌شان داده‌های کاربران است. دسترسی به این همه داده درباره‌ی تک تک کاربران تاکنون به این کنسرن‌ها امکان تبلیغات هدفمند را داده است. بهایی که کاربران برای تکنیک‌ها و محصولات تازه‌این کنسرن‌ها می‌پردازند، داده‌ها، اطلاعات شخصی و ردپایی است که کاربران از خود در شبکه بر جای می‌گذراند.


وزیر امور خارجه‌ی آمریکا گفته است تنها زمان اندکی برای حل مناقشه‌ی اتمی ایران از راه مذاکره باقی است.او تاکید کرده ایران باید هرچه سریع‌تر اقدام‌های عملی برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی انجام دهد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا روز چهارشنبه (۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) بار دیگر تاکید کرد که هنوز زمان برای حل مساله‌ی برنامه‌ی اتمی ایران از طریق دیپلماتیک باقی مانده است.
وزیر امور خارجه‌ی آمریکا با این‌حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران موظف است تا "هرچه سریعتر" اقدام مناسبی برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی از برنامه‌ی اتمی خود انجام دهد.
هیلاری کلینتون که در مراسم افتتاح نشست وزیران امور خارجه‌ی گروه جی۸ صحبت می‌کرد، نشست استانبول میان مقامات مذاکره کننده‌ی ایرانی با سران گروه موسوم به ۱+۵ در استانبول را فرصتی مناسب برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد تا به "نگرانی‌های عمیق جامعه‌ی بین‌المللی" پاسخ دهد.

آخرین دور مذکرات ایران و جامعه جهانی در ژانویه ۲۰۱۰ بی‌نتیجه بود. کاترین اشتون و سعید جلیلی آخرین دور مذکرات ایران و جامعه جهانی در ژانویه ۲۰۱۰ بی‌نتیجه بود. کاترین اشتون و سعید جلیلی
وزیر امورخارجه‌ آمریکا با اشاره بر این‌که به نظر آمریکا هنوز وقت کمی برای حل بحران اتمی ایران از طریق دیپلماسی باقی است، تاکید کرد:«با این‌حال ضروری است که مقامات مذاکره کننده از سوی جمهوری اسلامی ایران با آمادگی برای مذاکره و شیوه‌ی سازنده بر سر میز مذاکره آیند تا این نشست به نتایجی مثبت و راهگشا منجر شود.
جمهوری اسلامی ایران قرار است در نشستی در استانبول در روز شنبه (۱۴ آوریل/۲۶ فروردین) با مقامات ۶ کشور بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا دیدار و مذاکره کند. این نشست بر سر برنامه‌ی اتمی مناقشه برانگیز ایران، بعد از نزدیک به یک سال بن‌بست مذاکرات وپس از اعمال تحریم‌های شدید علیه نفت، بانک‌ها و سیستم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.
وعده‌ی ایران برای حضور "با دست پر" در مذاکرات استانبول
نشست استانبول در شرایطی برگزار خواهد شد که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و و سرپرست تیم مذاکره‌کننده‌ی اتمی ایران روز چهارشنبه(۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) اعلام کرده که هیئت ایران این بار با پیشنهادهای تازه‌ای راهی استانبول می‌شود.
پیش از این در روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران در پی نشست استانبول، غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد.
اورانیوم برای استفاده در راکتور اتمی فقط تا حدود ۵ درصد باید غنی شود، در حالی‌که ‌ برای ساخت سلاح اتمی اورانیوم باید تا حدود ۹۰ درصد غنی‌سازی شود.
جمهوری اسلامی ایران بعد از ان‌که غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را آغاز کرد، اعلام کرد که این میزان اورانیوم غنی‌شده را برای استفاده در رآکتور اتمی تهران آماده می‌کند. به گفته مقامات ایرانی راکتور تهران تنها به منظور مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آخرین نشست گروه ۱+۵ با مقامات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، کشورهای عضو۱+۵ به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دادند تا اورانیوم ۲۰ درصدی را کشورهای دیگر غنی کرده و سپس در اختیار ایران قرار دهند. اما جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد کشورهای غربی را نپذیرفت.
یک دیپلمات غربی که در هیات مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی حضور دارد ، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز اعلام کرده که پیشنهاد قبلی برای غنی‌سازی اورانیوم موردنیاز ایران در خاک کشوری دیگر، هنوز در تئوری می‌تواند امکان‌پذیر باشد.
این دیپلمات که نامش فاش نشده است، به رویتزر گفته است:« در مذاکراتی این‌چنین حساس، منطقی نیست که پیشنهاد قبلی را دوباره مطرح و بر سر میز مذاکره آورد. بااین‌حال پیشنهاد قبلی برای غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز ایران، هنوز می‌تواند راهگشا و گزینه‌ای مطلوب برای رفع بخشی از نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی از برنامه‌ی اتمی ایران باشد.»
خبرگزاری دولتی "ایرنا" نیز به از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، می‌نویسد که ایران اجازه نخواهد داد تا کشورهای غربی در این مذاکرات، از جمهوری اسلامی ایران باج بگیرند. احمدی‌نژاد گفت:«من از طرف ملت ایران می‌گویم که زبان زور راه به جایی نمی‌برد و آن‌ها باید با احترام با ایران مذاکره کنند.
مذاکرات در استانبول در شرایطی رخ می‌دهد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاثیرات عمیقی بر اقتصاد کشور گذاشته است. برخی از دیپلمات‌های غربی با بدبینی مذاکران پیش‌رو را تحلیل کرده و می‌گویند که این دور از مذاکرات نیز به نتیجه‌ایی ملموس و راهگشا منجر نخواهد شد. برخی تحلیل‌گران می‌گویند جمهوری اسلامی ایران به دنبال به دست آوردن زمان بیشتر برای پیش‌برد برنامه‌ی اتمی خود است و به دنبال همکاری موثر با جهان برای حل بحران اتمی نیست.


بر اساس آخرین خبرهای رسیده آتش‌بس در سوریه به اجرا گذاشته شده و اوضاع شهرهای این کشور آرام است. به گفته دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه، تانک‌های ارتش بر خلاف توافقات هنوز در شهرها مستقر هستند.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که ساعاتی پس از برقراری آتش‌بس در سوریه اوضاع در شهرهای این کشور آرام است.
به گفته سرپرست دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه، وضعیت از ساعت ۶ بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ آوریل) در این کشور آرام و تا کنون بدون درگیری گزارش شده است. اما این فعال حقوق‌بشری تاکید کرد که تانک‌های ارتش از شهرها هنوز خارج نشده‌اند.

تصویری از شهر تخریب‌شده حمص تصویری از شهر تخریب‌شده حمص
بر اساس برنامه صلح کوفی عنان تمام نیروهای ارتش سوریه باید تا روز سه‌شنبه ۱۰ آوریل شهرها را ترک می‌کردند.
دولت سوریه در روز چهارشنبه (۱۱ آوریل) تضمین داد که ارتش این کشور تمام عملیات نظامی خود را از روز پنچ‌شنبه متوقف خواهد کرد، اما در صورت حمله‌، "حق واکنش متقابل" را برای خود محفوظ می‌داند.
برنامه شش ماده‌ای کوفی‌عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در کنار برقراری آتش‌بس به مواردی همچون کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان، آزادی زندانیان سیاسی، آغاز مذاکره میان دولت و اپوزیسیون و اجازه ورود خبرنگاران مستقل به سوریه را نیز در بر می‌گیرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برقراری آتش‌بس در یک تماسی تلفنی درباره اوضاع سوریه با یکدیگر گفت‌وگو داشتند.
رهبران آلمان و آمریکا تاکید کردند که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با "قاطعیت بیشتری" در مورد بحران سوریه عمل کند.
تردید آمریکا نسبت به رعایت آتش‌بس
دولت آمریکا اعلام کرد نسبت به پایبندی رژیم اسد به برنامه کوفی عنان تردید دارد.
هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا که در مراسم افتتاحیه نشست گروه جی۸ در واشنگتن در روز چهارشنبه (۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) سخن می‌گفت تصریح کرد که رژیم سوریه تا کنون بارها وعده‌هایی داده، اما به آنها عمل نکرده است. کلینتون افزود: «خودداری از خشونت باید در عمل ثابت شود.»
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد در صورت شکست برنامه کوفی عنان و عدم رعایت آتش‌بس، آمریکا پس از رایزنی با متحدان خود تدابیری شدیدتری را علیه رژیم اسد اتخاذ خواهد کرد.





ایران با فروش ارزان‌تر نفت خود در آسیا در صدد جلب مشتریان جدید است. به گفته کارشناسان، این تخفیف‌ها حتا تا ۹ دلار در هر بشکه است. از سوی دیگر تولید نفت ایران در ما‌ه‌های اخیر کاهشی چشمگیر داشته است.
جمهوری اسلامی ایران در پی تشدید تحریم‌ها می‌کوشد با فروش ارزان‌تر نفت خود در بازارهای آسیایی از میزان فشارها بکاهد.
به گفته کارشناسان بین‌المللی، جمهوری اسلامی این اقدام را "نشانه قدرت" خود تلقی می‌کند، اما این تلاش‌ها در اصل نقض تحریم‌های بین‌المللی بوده و گویای تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است.
روزنامه آلمانی "فاینانشال تایمز دویچلند" می‌نویسد که با قطع خرید نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی، حال جمهوری اسلامی بدنبال یافتن مشتریان جدید در آسیا بوده و در این راه حاضر است نفت‌خام خود زیر قیمت‌های رایج عرضه کند.
در این گزارش با استناد به گفته‌های کارشناسان نفتی آمده است که جمهوری اسلامی با تسهیلاتی بی‌سابقه نفت خام خود را به مشتریان منتخب عرضه می‌کند و این شرکت‌ها می‌توانند با مهلت زمانی ۱۸۰ روزه، صورت‌حساب‌های خود را بدون بهره بازپرداخت کنند.

بدلیل کمبود سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، تولید نفت ایران کاهش یافته است بدلیل کمبود سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، تولید نفت ایران کاهش یافته است
پیش از این ایران برای مشتریان ویژه‌ی خود تنها مهلت‌هایی ۶۰ تا ۹۰ روزه منظور داشته بود. برخی شرکت‌های هندی از جمله مشتریان ویژه ایران به شمار می‌‌آیند.
محاسبات کارشناسان نفتی نشان می‌دهد که فروش نفت بدون بهره در هر ماه به معنای تخفیفی معادل ۲/ ۱ تا ۵/ ۱ دلار برای هر بشکه نفت خام است. کارشناس نفتی تایید می‌کنند که برخی مشتریان ویژه و منتخب ایران حتی تا حدود ۹ دلار برای هر بشکه نفت خام تخفیف دریافت می‌کنند.
تاکتیک جدید فروش نفت ایران در حالی علنی شده است که در روز شنبه، ۲۶ فروردین مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه  ۱+۵ در استانبول برگزار می‌شود.
پیشتر نیز کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها سبب توقف فروش نفت ایران نخواهد شد و نیاز فزاینده کشورهای آسیایی به انرژی، راه را برای دور زدن تحریم‌ها آسان می‌کند.
کاهش تولید نفت ایران
گرچه تحریم ‌نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی از اوایل ژوئیه امسال آغاز خواهد شد، اما بسیاری از کشورهای اروپایی واردات نفت خام خود از ایران را یا متوقف کرده‌اند و یا میزان آن را به‌طور چشمگیری کاهش داده‌اند. ایران نیز متقابلاَ مدعی است که صدور نفت خود به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، یونان و اسپانیا را قطع کرده است.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تولید نفت ایران در حال حاضر به سطح تولید سال ۲۰۰۲ میلادی سقوط کرده است.
در ماه فوریه ۲۰۱۲ به‌طور متوسط تولید نفت ایران ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد. این بدین معناست که تولید روزانه ایران حدود ۳۸/ ۳ میلیون بشکه در روز است که حدود نیمی از آن در داخل مصرف می‌شود. یکی از دلایل عمده کاهش تولید، کمبود سرمایه‌گذاری در بخش صنایع نفت است.

به گفته کارشناسان بین‌المللی تحریم نفت ایران به همراه پیامدهای آن نظیر عدم همکاری شرکت‌های بیمه و شرکت‌های حمل و نقل، سبب افزایش بهای نفت خام شده است.
نفت برنت دریای شمال در روز سه‌شنبه حدود ۱۲۰ دلار معامله شد. به گفته کریستف روهل، کارشناس شرکت "بی‌پی" (BP) بخشی از این افزایش قیمت به خاطر خطراتی است که اوضاع نا‌‌آرام ایران به بازار نفت تحمیل کرده است و ربط مستقیمی به میزان تولید جهانی در حال حاضر ندارد.
تاثیر افزایش بهای نفت در آمریکا
افزایش بهای نفت در آمریکا نیز سبب نگرانی مقامات این کشور شده است. بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه، ۱۲ آوریل پیرامون تاثیرات منفی افزایش بهای نفت بر رشد اقتصادی در این کشور هشدار داد.
از آنجایی‌که مالیات وارده بر بنزین در آمریکا در مقایسه با کشورهای اروپایی همچون آلمان بسیار کمتر است، افزایش بهای نفت خام با سرعت و شدت بیشتری خود را در افزایش قیمت بنزین آشکار می‌کند.
مصرف‌کنندگان آمریکایی برای جبران افزایش بهای بنزین مجبورند در خرید کالا‌های دیگر صرفه‌جویی کنند، و این موضوع تاثیری مستقیم بر بازار داخلی آمریکا می‌گذارد.
حدود دو سوم توان اقتصاد آمریکا وابسته به بازار داخلی این کشور است. افزایش بهای بنزین سبب تورم در آمریکا خواهد شد که به نوبه خود بر رشد اقتصادی این کشور تأثیر خواهد گذارد.
در صورت رشد تورم در آمریکا بانک مرکزی باید نرخ سود در این کشور را افزایش دهد. این بدین معناست که اعتبارات مالی برای سرمایه‌گذاران گرانتر می‌شود. ترکیبی از افزایش نرخ سود و رشد بهای نفت، اقتصاد آمریکا را آسیب‌پذیر خواهد کرد.
این وضعیت تاثیری مستقیم بر سیاست و مبارزه انتخاباتی برای گزینش رئیس‌جمهوری آتی آمریکا در فوریه ۲۰۱۲ خواهد داشت. جمهوری‌خواهان اوضاع اقتصادی را یکی از موضوعات محوری مبارزه انتخاباتی می‌دانند و خواهان به چالش‌کشیدن سیاست‌های اقتصادی باراک اوباما هستند.




آتش بس در سوریه؛ ناظران از برقراری آرامش در شهرها خبر می دهند


به دنبال فرا رسیدن زمان رسمی اجرای آتش بس کامل در سوریه، گزارش‌ها از شهرهای مختلف حاکی از آن است که روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، درگیری و کشتار در سوریه متوقف شده است.
بر پایه طرح صلح کوفی عنان قرار بر این بود که آتش بس رسمی از ساعت شش صبح روز پنجشنبه اجرایی شود.
رامی عبدالرحمان، رییس سازمان ناظران حقوق بشر در سوريه روز پنجشنبه یک ساعت پس از اجرای آتش بس اعلام کرد که وضعیت در تمامی نواحی سوریه آرام است.
وی با این‌حال افزود که مدت کوتاهی پس از اجرای آتش‌بس صدای چند انفجار از شهر «الزبدانی»، در نزدیکی دمشق، به گوش رسیده است.
ناظران حقوق بشر در شهرهای حمص، حما و ادلب، از مراکز اصلی ناآرامی‌های سوریه، نیز گزارش کرده‌اند که از زمان آغاز آتش بس، وضعیت این شهرها آرام بوده است و یک فعال حقوق بشری نیز از برقراری آرامش در دمشق خبر داده است.
خبرگزاری فرانسه تأکید دارد که با توجه به محدودیت‌های رسانه‌ای حکمفرما در سوریه، این گزارش‌ها قابل تأیید نیستند.
عبدالرحمن رامی اگرچه از اجرای آتش بس در سوریه خبر داده است، اما افزوده که علیرغم تعهد دولت سوریه به تخلیه خیابان‌ها از نیروهای نظامی، این نیروها همچنان در شهرها حضور دارند.
طرح صلح کوفی عنان که از سوی دولت سوریه نیز پذیرفته شده است، مقرر کرده بود که از روز ۲۲ فروردین، نیروهای دولتی از شهرها خارج شوند.
سازمان ناظران حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که روز چهارشنبه و تنها ساعاتی پیش از آغاز رسمی آتش بس، نیروهای نظامی دولتی حملات مرگباری را علیه مراکز نا آرامی ها ترتیب دادند که بر اثر آن ۲۵ شهروند از جمله ۱۰ تن در شهر «الرستن» کشته شده‌اند.
سخنگوی کوفی عنان،نماينده ويژه  سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که دولت سوريه به آقای عنان گفته است کليه عمليات نظامی خود را  از صبح پنجشنبه متوقف خواهد کرد، ولی حق پاسخ دادن به حملات احتمالی مخالفان را برای خود محفوظ می‌داند.
دولت‌های غربی می‌گویند که اجرای طرح آتش بس به تنهایی کافی نیست و دمشق باید نیروهای نظامی را از سطح شهرها جمع‌آوری کند.
آمریکا و آلمان روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، اعلام کردند بشار اسد به مفاد طرح صلح کوفی عنان پایبند نیست و همچنان به سرکوب مردم ادامه می‌دهد.
این دو دولت از کوفی عنان خواستند تا در این خصوص قاطعیت بیشتری به خرج دهد.
فرانسه و بریتانیا نیز کمی پیش از آغاز آتش بس اعلام کردند که این آتش بس را زیر نظر خواهند داشت.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده است که در صورت عدم تعهد بشار اسد به آتش‌بس، دولت بریتانیا ضمن حمایت از اپوزیسیون سوریه، اجرای تحریم‌های بیشتر علیه دمشق را مد نظر قرار خواهد داد.
از سوی دیگر، وزارت خارجه چین ضمن تقدیر از «تعهد دولت بشار اسد» به برقراری آتش بس در سوریه از اپوزیسیون این کشور نیز درخواست کرد تا به تعهد خود در این خصوص وفادار بماند.
۱۳ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از ۹ هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.
دمشق نیز می‌گوید که «شورشیان» سوریه در این مدت بیش از دو هزار و ۶۰۰ سرباز را از پای درآورده‌اند.




امارات سفر احمدی نژاد به ابوموسی را «نقض آشکار حاکميت» خود دانست


ساعاتی پس از سفر محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران به جزيره ابوموسی، وزير امور خارجه امارات متحده عربی اين سفر را مورد انتقاد قرار داد و آن را «نقض آشکار حاکميت امارات بر سرزمين خود» خواند.
خبرگزاری رسمی امارات، وام، اواخر روز چهارشنبه گزارش داد که «شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان (وزير امور خارجه امارات) سفر اين مقام ايرانی را نقض آشکار حاکميت امارات بر سرزمين های خود و گامی رو به عقب در زمينه تمام تلاش ها و کوشش های امارات به منظور يافتن راه حلی صلح آميز برای پايان دادن به اشغال سه جزيره اماراتی از سوی ايران دانسته است.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه امارات گفته است که «اين سفر موجب نخواهد شد تا وضعيت حقوقی اين جزاير که بخشی از سرزمين ملی امارات متحده عربی محسوب می شوند تغيير کند.»
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در ادامه سفر خود به استان هرمزگان وارد جزيره ابوموسی شد و در سخنانی گفت که «ملت ايران هيچ نگرانی از ناحيه تحريف اسامی چون خليج فارس ندارد چرا که نگرانی ناشی از ناتوانی و ضعف است که ملت ايران از اين نقيصه دور هستند.»
وی با تاکيد بر اينکه همه اسناد تاريخی گواه بر 'فارس' بودن خليج نيلگون فارس است، گفت: «برخی حقايق مانند خورشيد روشن است و نمی‌توان حقيقت آن را زيرسوال برد.»
به گفته رييس جمهوری ايران، «در طول هزاران سال گذشته هيچ عامل موثر ديگری جز تمدن، فرهنگ و حکومت اسلامی - ايران در بخش وسيعی از عالم از جمله جغرافيای امروز ما وجود نداشته است.»
آقای احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود که ظاهرا اشاره آن به کشورهای حاشيه خليج فارس بود گفت: «اين خيلی ناپسند است که به ديگران اجازه دهيم در سرزمين ما پايگاه نظامی ايجاد کرده و از ما عليه ديگر ملت‌های منطقه استفاده کنند و هزينه‌های اقدامات را نيز از پول نفت و امکانات خودمان محاسبه کنند.»
وزير امور خارجه امارات که در بهمن سال گذشته از ايران ديدار کرده بود در واکنش به سفر رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی گفته است: «اقدام احمدی نژاد و رويکرد تحريک آميز وی...در تضاد با ادعاهای ايران مبنی بر تمايل آن به داشتن روابطی خوب با امارات متحده عربی و ساير کشورهای منطقه است.»
به گفته وی، اقدامات احمدی نژاد در حالی رخ می دهد که «دو کشور توافق کرده اند تا تلاش های مضاعفی را برای حل منازعه ميان خود صورت دهند ...انجام اين سفر نقض فاحش توافقات صورت گرفته است.»
شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان از ايران خواسته است تا «ابتکارها و مواضعی اتخاذ کند که اعتماد ميان کشورها و مردم منطقه را تحکيم ببخشد و از دامن زدن به تحريکات خودداری کند.»
جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.
ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است به صورت مشترک اداره می شود.
اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.
ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.
روابط ایران و امارات در سال های اخیر علاوه بر موضوع جزایر یاد شده، به دلیل احداث جزایر مصنوعی از سوی امارات در خلیج فارس و همچنین اجرای تحریم های بین المللی علیه ایران از سوی ابوظبی به تیرگی بیشتری گراییده است.



شرکت سونی ۱۰ هزار شغل را حذف می کند


شرکت سونی پيش بينی می کند در طول سال مالی که اخيرا به پايان رسيده است حدود شش ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار ضرر خواهد داشت.
اين چهارمين سال پياپی است که اين شرکت متحمل ضرر مالی بزرگی می شود و زیان سال مالی اخير تقريبا دو برابر ميزان سال گذشته است.بخش اعظم اين ضرر مربوط به پرداخت ماليات مربوط به سرمايه های ثابت اين شرکت در آمريکا است.
شرکت ژاپنی سونی در بيانيه ای به منظور جلب اعتماد سرمايه گذاران و سهامداران اعلام کرده که در سال مالی آينده از طريق طرح های جديدی ميزان سودآوری خود را به ۱۸۰ ميليارد ين خواهد رساند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت سونی در نظر دارد حدود ۱۰ هزار شغل را که معادل شش درصد از کل کارکنان اين شرکت در سطح جهان است طی ماه های آينده حذف کند.
اين شرکت در بازار فروش تلويزيون با رقابت شديدی از سوی توليد کنندگان ديگر به خصوص شرکت های کره ای مثل سامسونگ روبرو است.
مديرعامل جديد شرکت سونی که کار خود را در ماه جاری آغاز کرده وعده داده است که بخش توليد تلويزيون اين شرکت را طی دو سال آينده احيا کند. فقط ضررهای ناشی از کاهش فروش تلويزيون سونی طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰ ميليارد دلار به اين شرکت ضرر زده است.
سونی تنها شرکت ژاپنی توليد وسايل الکترونيک نيست که در سال های اخير با دشواری های فراوانی روبرو شده و ضرر فراوانی متحمل شده است. شرکت های ژاپنی ديگر مثل «شارپ» و «پاناسونيک» نيز در عرصه فروش تلويزيون و وسايل صوتی بخش زيادی از بازار خود را به شرکت های کره ای مثل « سامسونگ» و « ال جی» واگذار کرده اند.
قبل از اعلام خبر ضرر مالی بزرگ شرکت سونی حدود سه و نيم درصد از ارزش سهام اين شرکت کاسته شد. به گفته کارشناسان بازار محصولات الکترونيک، شرکت سونی در عرصه توليد و فروش محصولات موسيقی بخش زيادی از مشتريان خود را به شرکت اپل باخته و شرکت هايی نظير سامسونگ نيز بخشی از بازار فروش تلويزيون و وسايل پخش موسيقی را از انحصار شرکت سونی درآورده اند.
مديرعامل جديد سونی که از ماه جاری کار خود را آغاز کرده می گويد بخش هايی را که سودآور نيستند تعطيل خواهد کرد و از طريق اين اقدامات صرفه جويانه قدرت رقابت سونی در بازار محصولات الکترونيک را احيا خواهد کرد.
اين شرکت اميدوار است که در سال جاری مالی برای اولين بار پس از پنج سال نه تنها متحمل ضرر نشده بلکه سود خالص خود را به ۱۸۰ ميليارد ين برساند.
بر اساس بيانيه اخير شرکت سونی ضرر مالی سال گذشته از زمان تاسيس اين شرکت در سال ۱۹۴۶ تاکنون سابقه نداشته است. به گفته سخنگوی سونی، اين شرکت طی پنج سال اخير در مجموع حدود ۵۲۰ ميليارد ين ضرر کرده است.
ارزش مالی شرکت سونی در بازار سهام در سال ۲۰۰۰ بيش از ۱۲۵ ميليارد دلار بود ولی اکنون اين رقم به حدود ۲۰ ميليارد دلار سقوط کرده است. در مقابل ارزش مالی شرکت های رقيب سونی در سالهای اخير به شدت افزايش يافته است. به عنوان مثال ارزش مالی شرکت اپل اکنون حدود ۶۰۰ ميليارد دلار و ارزش مالی شرکت کره ای سامسونگ حدود ۱۷۰ ميليارد دلار است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، مديرعامل جديد سونی که موفقيت دستگاه های «پلی استيشن» را در کارنامه خود دارد، گروه جديدی از مديران را به اين شرکت آورده و شخصا مسئوليت بخش توليد تلويزيون در اين شرکت بزرگ را برعهده گرفته است.
کارشناسان بازار وسايل الکترونيک پيش بينی می کنند که بخش توليد تلويزيون سونی طی يک تا دو سال آينده کماکان متضرر خواهد شد. به نظر می رسد که در طرح احيا و سودآور کردن شرکت سونی، خط توليد تلويزيون جزو اولويت های اصلی است.
همزمان شرکت سونی قصد دارد حدود ۱۰ هزار نفر از کارکنان خود در سراسر جهان بکاهد. سال گذشته نيز اين شرکت از يک طرح مشترک با شرکت سامسونگ برای توليد صفحات الکترونيکی خارج شد و سهم خود را در اين طرح به قيمت ۵۰ ميليارد ين به فروش رساند.
خبرگزاری رويترز در پايان می نويسد که سونی تنها شرکت ژاپنی توليد وسايل الکترونيک نيست که در سال های اخير با دشواری های فراوانی روبرو شده و ضرر فراوانی متحمل شده است. شرکت های ژاپنی ديگر مثل «شارپ» و «پاناسونيک» نيز در عرصه فروش تلويزيون و وسايل صوتی بخش زيادی از بازار خود را به شرکت های کره ای مثل « سامسونگ» و « ال جی» واگذار کرده اند.
همزمان طی ماه های اخير موسسات بين المللی تعيين اعتبار مثل «موديز» و «استاندارد و پورز» به خاطر کاهش ميزان فروش و کاهش قيمت محصولات سونی از درجه اعتبار اين شرکت کاسته اند. اين عوامل احتمالا تلاش شرکت سونی برای توقف ضرر دهی و احيا خط توليد و فروش تلويزيون را با دشواری هايی روبرو خواهد کرد.




تورم در ايران : اعتراض عليه نرخ بانک مرکزی

پا به پای اوجگيری قيمت ها در ايران، بخش مهمی از افکار عمومی کشور نرخ تورم اعلام شده از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی را  نا درست ميداند. گفتگوی اقتصادی امروز راديو فردا با فريدون خاوند به همين موضوع می پردازد.
 رسانه های رسمی جمهوری اسلامی از اوجگيری بيسابقه تب قيمت ها در ايران خبر ميدهند و آمار رسمی جمهوری اسلامی را در باره نرخ تورم، بيش از هميشه زير پرسش می برند. حتی ايت الله مکارم شيرازی، از فقهای با نفوذ قم، و يا محافظه کار ترين روزنامه های تهران، از غير واقعی بودن نرخ تورم، آنگونه که از سوی منابع رسمی اعلام شده، صحبت ميکنند. در اين شرايط اين پرسش پيش میۀيد که اصولا چه نهادی مسئوليت تهيه و انتشار نرخ تورم ايران را بر عهده دارد و اين شاخص بر پايه چه ملاک هايی تعيين ميشود؟
فريدون خاوند - ماده ۵۴ قانون برنامه پنجساله پنجم ميگويد که مرجع رسمی تهيه و انتشار آمار های رسمی کشور از جمله نرخ تورم، مرکز آمار ايران است. ولی همين ماده ۵۴، همزمان، به ديگر دستگاه های اجرايی کشور اجازه ميدهد در حدود وظايف قانونی خودشان نسبت به توليد آمار تخصصی حوزه مربوط به خود اقدام کنند.
برای روشن شدن موضوع، همين نرخ تورم را در نظر بگيريم که تهيه و انتشار آن با مرکز آمار ايران است. ولی همين شاخص، در حوزه تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم قرار ميگيرد و همين نهاد، با ارزيابی خودش، نرخ تورمی را اعلام ميکند که معمولا با نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار متفاوت است.
منابع کارشناسی ايرانی و بين المللی، از جمله صندوق بين المللی پول هم در مورد نرخ تورم کشور به آمار بانک مرکزی استناد ميکنند.
بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم بر سبدی تکيه ميکند مرکب از ۳۵۹ قلم کالا و خدمات که در دوازده گروه کالايی طبقه بندی شده اند و قيمت های آنها در ۷۵ شهر منتخب کشور مورد ارزيابی قرار ميگيرد. بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم از سه روش استفاده ميکند :
روش اول تورم نقطه به نقطه است، يا افزايش شاخص قيمت ها در يک ماه مشخص  نسبت به دوازده ماه پيش از آن. بر اين اساس نرخ تورم ايران در اسفند ۱۳۹۰، نسبت به اسفند ماه سال قبل، ۲۱.۸ در صد بالا رفته، البته به گفته بانک مرکزی.
روش دوم، محاسبه نرخ تورم است در ماه جاری نسبت به ماه قبل. بانک مرکزی ميگويد که نرخ تورم اسفند ماه  ۱۳۹۰ نسبت به نرخ تورم بهمن ماه  همان سال، ۳.۴ در صد بيشتر شده.
و بالاخره روش سوم يا متداول ترين روش که بر پايه آن ميانگين نرخ تورم يک سال را نسبت به ميانگين نرخ تورم سال ماقبل آن می سنجند. بانک مرکزی اعلام کرده که ميانگين نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۹۰ نسبت به ميانگين دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۸۹، ۲۱.۵ در صد است.
همين نرخ است که مورد اعتراض قرار گرفته و درست بودن آن به شدت زير پرسش رفته است.

 چرا نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی تا  اين حد زير پرسش رفته است؟
همان طور که گفته شد، نرخ تورم را بانک مرکزی بر پايه ۳۵۹ قلم کالا و خدمت محاسبه ميکند که تعداد زيادی از آنها به ندرت و يا با فاصله زمانی زياد مورد استفاده يک مصرف کننده عادی ايرانی است.
در عوض همان مصرف کننده می بيند که بهای کالا های مورد نياز دايمی او، به خصوص کالا های خوراکی، روز به روز بالا ميرود و به همين علت، بر پايه تجربه خودش، به اين نتيجه ميرسد که نرخ تورمی در سطح مثلا پنجاه در صد بيشتر به واقعيت نزديک است تا نرخ تورم ۲۱ در صدی اعلام شده از طرف بانک مرکزی.
اگر نگاهی بيندازيم به رسانه های يکی دو روز اخير تهران می بينيم که قيمت برنج به کيلويی ۴۵۰۰ تومان رسيده، هر شانه تخم مرغ ۶۰۰۰ تومان شده، قيمت مصالح ساختمانی طی مدتی کوتاه از ۱۶ تا ۶۰ در صد بالا رفته و غيره. از واکنش مردم در رسانه های می بينيم که وضع حتی بد تر اين ها است.

با وضعيت موجود، اوجگيری تب قيمت ها تا چه سطحی می تواند ادامه پيدا کند؟
متاسفانه در شرايط فعلی نه فضای داخلی جمهوری اسلامی برای مقابله با جهش تورمی مناسب است و نه  فضای بين المللی آن.
يکی از روسای سابق بانک مرکزی آلمان ميگفت تورم مثل خمير دندان است، وقتی از لوله بيرون بيآيد، باز گرداندن دوباره  آن به لوله غير ممکن است. البته  استفاده از کلمه غير ممکن اغراق آميز است. غول تورم را می شود مهار کرد، ولی نه در وضعيتی مشابه آنچه در  ايران ديده ميشود.   
در درون حلقه اصلی جمهوری اسلامی هم فرياد عليه تب قيمت ها به آسمان بلند شده و آمار رسمی بانک مرکزی زير پرسش رفته، ولی ريشه های اصلی اين آفت به عوامل موهوم نسبت داده شده. حسين شريعتمداری سر دبير کيهان، تورم  را گناه مسئولانی ميداند که به نوشته او «از حوزه دغدغه های مردم دور شده و به مرز نامردمی رسيده اند.»
آيت الله مکارم شيرازی هم تورم را پيآمد «توطئه دشمنان» ميداند.
 مرکز پژوهش های مجلس نظر ديگری دارد و در يکی از گزارش های تازه اش، در توضيح دلايل اوجگيری قيمت ها  بر عواملی مثل افزايش کسری بودجه دولت، بالا رفتن ابعاد مداخله دولت در چارچوب قانون هدفمند کردن يارانه ها، زياد شدن برنامه های لحظه ای، شدت گرفتن تحريم ها،  بالا رفتن نرخ ارز و چند عامل ديگر تاکيد ميکند.
در مجموع مخلوطی از مديريت نادرست و تضييقات خارجی، فشار تورم را که يکی از مهم ترين آفت های اقتصادی ايران در سه دهه گذشته بوده، سخت تر کرده و اين فشار طبعا بيش از همه بر قشر های کم درآمد جامعه ايران وارد ميشود.
با توجه به سياست های جاری دولت و آنچه در فضای بين المللی جمهوری اسلامی ميگذارد، هيچ دليلی وجود ندارد که در سال ۱۳۹۱ جهش تورمی متوقف شود.
لايحه بودجه ای که دولت احمدی نژاد به مجلس برده، بر پايه بررسی های انجام شده حتی در درون مراجع کارشناسی جمهوری اسلامی، به دليل موهوم بودن بخش مهمی از در آمد هايش، با کسری شديد روبرو است و کسری بودجه يکی از سرچشمه های اصلی تورم است. افزايش حجم نقدينگی، در سطحی بالای چهل در صد، کاملا امکان پذير است.
سقوط پول ملی ايران هم، که خودش هم معلول تورم است و هم عامل شدت گرفت جهش تورمی، در فضای فعلی سياست و اقتصاد کشور، می تواند ادامه پيدا کند، به ويژه به اين دليل که بخش مهمی از تحريم های خارجی قرار است طی ماه آينده به اجرا گذاشته شود.




فیشر: بروز «فاجعه بزرگ» در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران


«يوشکا فيشر» يکی از رهبران با سابقه حزب سبزهای آلمان که در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ وزير امور خارجه و معاون صدراعظم اين کشور بود در مقاله ای که روزنامه انگليسی زبان «پراگ پست» آن را منتشر کرده است می نويسد: «مذاکرات با ايران وارد يک مرحله جديد و حساس می شود».
به گفته آقای فيشر، دور جديد مذاکرات هسته ای ايران با نمايندگان کشورهای عضو دائم شورای امنيت به علاوه آلمان بسيار تعيين کننده خواهد بود. گفت و گوهای هسته ای با ايران حدود ۱۰ سال است که ادامه دارد و در دوره هايی متوقف شده است، بنابراين به دشواری می توان گفت که در اين دور به موفقيت خواهد رسيد يا نه. اما شرايط هيچ گاه تا اين حد جدی نبوده و نتايج اين مذاکرات می تواند در تضمين صلح نقش تعيين کننده ای داشته باشد.
پس از سفر اخير بنيامين نتانياهو به واشنگتن و ديدار رجب طيب اردوغان با سران حکومت در تهران، شرايط مبهم ماه های گذشته تا حدی روشن تر شده است. به نظر می رسد که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، مهلت مشخصی برای تداوم ديپلماسی تعيين کرده که به زمان شروع فعاليت های نظامی هسته ای در ايران بستگی خواهد داشت و به رهبر اسرائيل تضمين داده است که اگر مذاکرات با ايران به شکست بيانجامد آمريکا آماده اقدام نظامی است.
علاوه بر اين دولت آمريکا همراه با متحدان اروپايی و ساير هم پيمانان خود با در نظر گرفتن خطرهای ناشی از اقدام نظامی از ماه ها پيش برای تحت فشار قرار دادن ايران تحريم های شديد و «هوشمندانه ای» را عليه این کشور و به خصوص در مورد صادرات نفت که منبع اصلی درآمد ايران است به اجرا گذاشته است. جمهوری اسلامی ايران اکنون از انجام هر گونه معامله ای از طريق سيستم و شبکه متعارف بانکی در سطح بين المللی محروم شده است.
حکومت ايران به شدت به درآمد حاصل از فروش نفت خود محتاج است و بدون برخورداری از خدمات شبکه بانکی بين المللی معاملات خارجی آن کشور تقريبا فلج خواهد شد. معاملات پاياپای و يا دريافت پول نقد نمی تواند پاسخگوی معاملات مربوط به صادرات نفت ايران باشد و به همين خاطر بنيان های اقتصاد اين کشور به شدت به لرزه افتاده است.
به نظر می رسد که دولت آمريکا از راه های بسيار موثر و معتبری حساسيت شرايط و نيات و برنامه های خود را به رهبران ايران انتقال داده است. بنابراين اگر اين دور از مذاکرات نيز به شکست بيانجامد به احتمال فراوان يک فاجعه بزرگ به وقوع خواهد پیوست.
يوشکا فيشر در ادامه تحليل خود می افزايد: به نظر می رسد که دولت آمريکا از راه های بسيار موثر و معتبری حساسيت شرايط و نيات و برنامه های خود را به رهبران ايران انتقال داده است. بنابراين اگر اين دور از مذاکرات نيز به شکست بيانجامد به احتمال فراوان يک فاجعه بزرگ به وقوع خواهد پیوست.
نکته مثبت اين است که ظاهرا همه طرف های ذينفع در اين گفت و گوها از اين وضعيت به خوبی خبر دارند که قاعدتا بايد به تمرکزجدی تر روی مذاکره و تلاش برای يافتن يک نوع مصالحه بيانجامد. در عين حال به زودی مشخص خواهد شد که آيا ايران واقعا در اين دوره قصد گفت و گو و مصالحه دارد يا نه. چون معيارها و شروط موفقيت برای اين مذاکرات به صراحت تعيين و اعلام شده اند.
مضمون و چارچوب های يک چنين توافقی تقريبا روشن است. از يک سو حق ايران برای تداوم غنی سازی با غلظت پايين پذيرفته خواهد شد به شرط آنکه بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی بتوانند نظارت دقيق و همه جانبه تری بر اين فعاليت ها داشته باشند. از سوی ديگر اورانيوم های غنی شده ايران برای انجام غنی سازی بيشتر بايد به خارج انتقال يابند و ايران ثابت کند که اين مواد برای آزمايش ها و يا برنامه های مربوط به سلاح هسته ای به کار گرفته نمی شوند. در عين حال ايران بايد امکان بازرسی از تمام تاسيساتی را که قبلا بازرسان آژانس اجازه بازرسی از آنها را نداشته اند فراهم کند.
يوشکا فيشر در ادامه مطلب خود در هفته نامه «پراگ پست» خاطر نشان می کند که حصول به توافقی در اين زمينه مسلما رفتار و سياست های جمهوری اسلامی در داخل آن کشور و يا رفتار و بلندپروازی های ايران را در سطح منطقه شامل نخواهد شد که موجب نگرانی شديد اسرائيل، کشورهای حاشيه خليج فارس و به خصوص دولت عربستان سعودی است.
اما با توجه  به اينکه در حال حاضر هيچ کشور و قدرتی حاضر نيست به خاطر تغيير رژيم در ايران به جنگ برود و با توجه به تجربه شکست خورده عراق، هيچکس نبايد به خاطر آمال و آرزوهای دست نيافتنی مثل تغيير رژيم، مذاکرات جديد در مورد بحران هسته ای ايران را کم اهميت تلقی کند.
اين موضوع در مورد روش برخورد ايران نيز صدق می کند. برخی از رهبران ارشد حکومت ايران هنوز هم بر اين باور هستند که گويا می توان آمريکا را از منطقه خاورميانه بيرون کرد و شرايط فعلی را می توان به شکلی تغيير داد که در نتيجه آن ايران به قدرت برتر در منطقه تبديل شود. يک چنين توهمی در ميان مقامات ايرانی درست همچون آرزوی تغيير رژيم در ذهن برخی از دولتمردان غربی، نه از طريق مذاکره برای حل بحران هسته ای بلکه فقط در قالب افزايش تنش های منطقه ای و احتمال بروز جنگی قابل تعقيب است که به بی ثباتی در کل منطقه خاورميانه خواهد انجاميد.
البته عوامل مهم ديگری در تعيين نتايج اين دور از مذاکرات هسته ای با ايران تاثير گذار خواهند بود. يکی از اين عوامل سياست داخلی و تداوم جنگ قدرت در درون رژيم است. جنگ قدرتی که تا حد زيادی در به شکست انجاميدن مذاکرات هسته ای سال ۲۰۰۹ موثر بود. در آن دوره نه محافظه کاران پيرو آيت الله خامنه ای و نه معدود اصلاح طلبان حاشيه حکومت هيچيک حاضر نبودند موفقيت محمود احمدی نژاد در به نتيجه رساندن اين مذاکرات را بپذيرند. فقط می توان اميدوار بود که اين بار با توجه به جديت و اهميت مذاکرات فعلی، جنگ قدرت در درون حکومت ايران دوباره مشکل آفرين نشود.
عامل ديگری که بايد در نظر گرفت تحولات اخير در سوريه است. سوريه تنها متحد نزديک و قديمی حکومت ايران در کل منطقه است . اگر رژيم بشار اسد سرنگون و يا متحول شد ايران تنها متحد خود را از دست داده و تقريبا با يک جبهه واحد از کشورهای عربی روبرو خواهد شد. يک چنين جبهه ای از سوی ترکيه ، آمريکا و حتی به شکل غيرمستقيم از سوی اسرائيل مورد حمايت قرار خواهد گرفت.
در چنين شرايطی تداوم نفوذ ايران در لبنان با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و در عراق نيز حتی با وجود کنترل بخش عمده ارگانهای حکوتی توسط شيعيان ، نفوذ ايران تضعيف خواهد شد. به طور خلاصه بايد گفت که تلاش های يک دهه اخير حکومت ايران برای کسب نوعی برتری در سطح منطقه به شکست خواهد انجاميد.
يوشکا فيشر خاطر نشان می کند که با در نظر گرفتن پيچيدگی های عوامل خارجی اين نکته بسيار مهم است که بايد از دخالت دادن موضوعات حساس و پيچيده منطقه ای در مذاکرات هسته ای با ايران که هدف ديگری دارد، به شدت پرهيز کرد.
اگر بتوان در اين دور از مذاکرات هسته ای به نوعی از توافق رسيد و خطر وقوع جنگ بر سر برنامه های هسته ای ايران را منتفی کرد، در آينده فرصت های ديگری فراهم خواهد شد که مسائلی مثل آينده سوريه و يا نگرانی های موجود در حاشيه خليج فارس را می توان در آنجا به مذاکره گذاشت.
از عهد باستان و زمانی که «اسکندر کبير» آن طور که در اساطير نقل می شود با يک ضربه شمشير گره گورديان را گشود مردم به يک چنين روشی عادت کرده و بسياری فکر می کنند که تنها راه حل بحران های پيچيده يک حمله نظامی است. ولی معمولا به کارگيری قدرت نظامی بحران و مشکلات جديدی را به همراه می آورد.
در مورد عراق، راهکار جورج دبليو بوش، ديک چينی و رونالد رامسفلد نشان داد که حمله نظامی نه تنها از منظر اخلاقی و انسانی بلکه حتی از لحاظ سياست های عملگرايانه نيز نادرست است.
در برخی از مواقع استفاده از نيروی نظامی اجتناب ناپذيراست ولی هيچگاه نبايد اقدام نظامی را به عنوان جايگزينی برای ديپلماسی برگزيد. مسلما در مورد گره کور بحران هسته ای نيز اين اصل صادق است اکنون هر دو طرف در برابر يک تصميم بزرگ قرار دارند: ديپلماسی و يا جنگ.



اتصال خزر به خليج فارس؛ «از کانال تا خيال»

مقامات ايران اخيرا از پروژه اتصال دريای خزر به خليج فارس خبر داده اند.
اين پروژه  در چند مرحله انجام خواهد شد و  شيرين سازی آب خزر، يکی از بخش های اين پروژه توسط شرکت خاتم الانبيا وابسته به سپاه پاسداران که هزينه آن دو ميليارد دلار اعلام شده است.

انتقال ۵۰۰ ميليون متر مکعب آب به استان های مرکزی ايران و نهايتا، تکميل اين پروژه با ايجاد کانالی برای اتصال دريای خزر به خليج فارس صورت خواهد گرفت.
  هزينه اين پروژه طبق اظهارات مجيد نامجو وزير انرژی ايران، تا هفت  ميليارد دلار برآورد شده است.
  به گزارش خبرگزاری فارس آقای نامجو گفته است که اين کانال ارتباطی آبی قابل کشتيرانی خواهد بود.
خبرگزاری ترند می نويسد که با توجه به اينکه سطح دريای خزر ۲۸ متر پايينتر از سطح آبهای آزاد (خليج فارس) است و مسير شمال-جنوب ايران با بيش از ۲۰۰۰ کيلومتر فاصله دارای پستيها و بلنديهای زيادی مانند ارتفاعات البرز و پستيهای دشت کوير و دشت لوت است، مقامات ايران هنوز درباره مشکلات جغرافيايی اين پروژه توضيحی نداده اند.
  دکتر اسماعيل کهرم، کارشناس ايرانی مسائل محيط زيست به اين خبرگزاری گفته است که ايده اتصال دريای خزر به خليج فارس، از زمان ناصر الدين شاه وجود داشته، در زمان هاشمی رفسنجانی نيز مطرح شده و تاکنون ادامه داشته، اما اين پروژه تاکنون عملياتی نشده و قابل اجرا نيز نيست. «ايده انتقال اب دريای خزر برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی به استانهای مرکزی منجمله سمنان که موطن آقای احمدی نژاد نيز هست، اخيرا مطرح شده، اما شوری آب درياچه خزر ۱۳ ميلی گرم در هر ليتر است که قابل استفاده در اين زمينه ها نيست، صرفه اقتصادی هم ندارد. از طرفی خاک سمنان و مناطق مرکزی قابل کشت نيست، کلا شن و خاک رس است. برای کدام مصارف کشاورزی و صنعتی قرار است اين پروژه چند ميلياردی عظيم انجام شود؟»
  بگفته وی، پروژه انتقال آب خزر به درياچه رو به خشک شدن اروميه که هنوز هم روی کاغذ مانده، عملی شد؟، پروژه انتقال آب رود ارس به درياچه اروميه چطور؟ پس چطور پروژه کانال خزر-خليج فارس می خواهد به واقعيت بپيوندد.
  آقای کلهر در ادامه می گويد که وزير نيروی ايران می خواهد توجه ها را از درياچه اروميه به پروژه های ديگر جلب کند، وگرنه هيچ توجيهی برای پروژه ياد شده وجود ندارد.
دکتر چنگيز اسماعيل اف، کارشناس علوم جغرافی و رئيس مرکز تحقيقات خزر در دانشگاه دولتی باکو نيز درباره اين پروژه گفته است که با توجه به پستی-بلندی های موجود در مسير شمال-جنوب، ايران ناگزير است در مسير سربالايی اين کانال در چندين منطقه آبگيرهای بزرگی احداث کند تا از سرريز شدن آب کانال جلوگيری کند. مسيرهايی با اين خصوصيات، مانند کناره های البرز انبوهی از جمعيت را در خود جای داده است که بايد زمينها و خانه های اطراف پروژه تخليه شود. «همچنين ايجاد آبگير باعث افزايش خطر زلزله خواهد شد، مانند آنچه که در داغستان يا منطقه «مينگه چوير» قفقار اتفاق افتاد. در حالت عادی، ايجاد آبگير باعث می شود سالانه تا ۳۰۰ زمين لرزه با مقياس پايين در منطقه اتفاق افتد، اگر اين منطقه مانند مناطق شمالی ايران زلزله خيز نيز باشد، بايد ريسکهای ايجاد آبگيرهای بزرگ به دقت در نظر گرفته شود.
بگفته وی، ايجاد يک کانال برای عبور کشتيهای کوچک حداقل ۵ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض لازم دارد و با توجه به طول اين کانال که بيشتر از ۲۰۰۰ کيلومتر خواهد بود، نياز به حداقل يک دهم حجم آب رودخانه ولگای روسيه که ۸۵ درصد آب خزر را تامين می کند وجود دارد. آيا همسايه های شمالی ايران با اين پروژه موافق خواهند بود؟ طبيعتا خير.
  اسماعيل اف، می گويد که اين پروژه قابل اجرا شدن نيست و دولت ايران اين حرف ها را برای اين می زند که نشان دهد تحريمها تاثيری بر کشور نداشته و ايران پروژه های بسيار عظيمی را درکنار پروژه های کلان انرژی مانند توسعه ميدان گازی پارس جنوبی می تواند اجرايی کند، وگرنه اين پروژه نه توجيه اقتصادی دارد، نه از لحاظ جغرافيايی قابل اجرا شدن است.
 




«بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است»

روزنامه های شرق و کيهان از رد دو فوريت طرح «اصلاح روند سئوال از ریيس جمهوری »، يک روز بعد از «تصويب» کليات اين طرح در مجلس، خبر داده اند.
روزنامه های رسالت، اعتماد و خراسان گزارش ها و يادداشت هايی درباره «مذاکرات کوفی عنان با احمدی نژاد، جليلی و صالحی درباره سوريه» منتشر کرده اند، و روزنامه رسالت تاکيد کرده که «بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است.»
روزنامه جهان صنعت از تشکيل «کميته وصول قبض گاز» با دستور محمود احمدی نژاد و «تعادلی شدن قيمت بنزين» در استان های مرزی خبر داده است.
روزنامه اعتماد با اشاره به اظهارات کامران دانشجو، وزير علوم، درباره «اخراج استادان معاند، کارشناسی مداحی و دکترای مادری»، به ارزيابی پيامد اظهارات تهديدآميز وزير علوم عليه دانشگاهيان پرداخته است.
روزنامه تهران امروز گزارش داده که مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت با اعلام خبر «گران‌شدن ۹ درصدی دارو» خبر داده است.

«رد» دو فوريت «اصلاح روند سئوال از ریيس جمهوری» يک روز بعد از تصويب
روزنامه های شرق و کيهان از رد  طرح «اصلاح روند سئوال از ریيس جمهوری»، يک روز بعد از تصويب کليات آن در مجلس هشتم خبر داده اند.
به نوشته روزنامه کيهان در حالی که نمايندگان عضو مجلس هشتم «دو روز پيش به دو فوريت طرح تغيير نحوه بررسی طرح سوال از رئيس جمهور رأی مثبت داده بودند، روز چهارشنبه کليات آن را رد کردند.»
اين روزنامه در عين حال خبر داده که پس از تصويب و رد  «طرح تغيير نحوه بررسی طرح سوال از رئيس جمهور»، بار ديگر «با تقاضای ۵۰ نماينده مجلس و  طبق ماده ۱۳۳ آئين نامه داخلی ۲ فوريت اصلاح ماده ۱۹۷ آئين نامه داخلی و الحاق ۲ تبصره به آن در مورد تغيير روند بررسی سوال از رئيس جمهور در صحن علنی را در دستور کار مجدد مجلس قرار گرفته است. »
روزنامه کيهان در عين حال اعتراض و تذکر برخی از حاميان دولت در مجلس به « طرح تغيير نحوه بررسی طرح سوال از رئيس جمهور » را مورد توجه قرار داده است.
روزنامه شرق نيز گزارش داده که « در يک اتفاق نادر ديروز کليات طرح اصلاح روند سوال از رييس‌جمهوری که دو فوريت آن روز سه‌شنبه تصويب شده بود، رای نياورد. »
به نوشته اين روزنامه، پس از تصويب و رد  « کليات طرح اصلاح روند سوال از رييس‌جمهور » در دو روز پياپی، روز چهارشنبه «  نمايندگان به نحوه طرح و رای  آن در جلسه اعتراض کردند  »، و « مجددا طرح با ۵۰ امضای نمايندگان ارايه شد که به تصويب رسيد. »
روزنامه شرق درعين حال نوشته است: «در پی نامه ۵۰ نماينده، بررسی دوباره کليات به جلسه آينده موکول شد» چرا که «رييس مجلس طرح مجدد آن را خلاف شأن مجلس دانست» و اعلام کرد که « اگر طراحان خواستار بررسی اين مساله هستند، بايد بار ديگر درخواست دو فوريت آن را در جلسه آتی مجلس مطرح کنند. »
به نوشته اين روزنامه، اواخر سال ۹۰ و هنگام طرح سوال از محمود احمدی نژاد بود که نمايندگان مجلس « متوجه ضعف و خلأ آيين‌نامه داخلی مجلس شدند » و « پاسخ‌های طنزآلود احمدی‌نژاد جلسه «جدی» سوال را به جلسه پاسخ‌های «شوخی‌وار به سبک احمدی‌نژاد» در پارلمان تبديل کرد اما در آن جلسه « نمايندگان مجلس هشتم طبق آيين‌نامه داخلی تنها نظاره‌گر بودند و اجازه پاسخگويی و واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد را نداشتند. »
روزنامه شرق يادآوری کرده که براساس « طرح تغيير روند سئوال از رئيس جمهور » و در صورت تصويب آن در مجلس و تائيد شورای نگهبان از اين پس «در پايان هر سوال مجلس درباره پاسخ‌های رييس‌جمهوری رای‌گيری خواهد شد،  اگر به تشخيص مجلس پاسخ‌های يک رييس‌جمهور قانع‌کننده نباشد، سوال برای پيگيری به قوه قضاييه ارجاع می‌شود» و  «در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يک رييس‌جمهور به عدد شش برسيد، طرح استيضاح رييس‌جمهور با رعايت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی و مواد آيين‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می گيرد.»

«بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است»
روزنامه های رسالت، اعتماد و خراسان گزارش ها و يادداشت هايی درباره « مذاکرات کوفی عنان با احمدی نژاد، جليلی و صالحی درباره سوريه » منتشر کرده اند، و روزنامه رسالت تاکيد کرده که « بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است. »
روزنامه خراسان گزارش داده که « کوفی عنان، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه » که پيشتر به ترکيه، روسيه و چين سفر کرده بود، در ادامه سفرهای دوره ای خود پس از ورود به ايران در تهران با سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی و علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی و در فرودگاه قشم با محمود احمدی نژاد ديدار و گفت و گو کرده است.
روزنامه اعتماد هم با اشاره به « رايزنی‌های فشرده عنان در تهران و قشم » نوشته است: «سياستمدار ۷۴ ساله غنايی که اين روزها در مقام سفير صلح بار سفر بسته و از اين کشور به آن کشور می‌رود تا خاطرات گروه صلح‌بان بوسنی را در اذهان زنده کند، اين‌بار رهسپار ايران شده تا از متحد استراتژيک سوريه بخواهد با او در اجرای طرح شش ماده‌ای برای آتش‌بس در کشور همسايه کمک کند. »
اين روزنامه البته اظهار نظر متنفاوت چهره های وابسته به جناح حاکم درباره سوريه را منعکس کرده و نوشته که « مقامات ايران تلويحا طرح صلح دبيرکل سابق سازمان ملل را مورد پذيرش قرار داده‌اند » اما « افرادی همچون حسن غفوری‌فرد، نماينده مجلس بر اين اعتقادند که سفر عنان به ايران برای ترغيب مقامات کشورمان برای آوردن فشار بيشتر به دولت سوريه برای عقب‌نشينی و اعلام آتش‌بس است و ايران به هيچ‌وجه اين خواست کوفی عنان را نخواهد پذيرفت. »
اعتماد همزمان خبر داده که شماری ديگر از چهره های وابسته به جناح حاکم  از جمله علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ضمن « استقبال از طرح عنان » می گويند: « با توجه به اينکه طرح کوفی عنان يک طرح سازمان مللی است و وی به عنوان نماينده ويژه دبيرکل اين طرح را آماده کرد و ما هم با اصلاحات در سوريه موافق هستيم و خواهان پايان درگيری‌ها در سوريه هستيم. »
روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم اما در سر مقاله ای با تيتر « ۶ پيام مهم در پاسخ به پيشنهاد ۶ ماده ای عنان»  تاکيد کرده « بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ايران است.»
به نوشته اين روزنامه، علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی در ديدار با کوفی عنان «حمايت جمهوری اسلامی ايران را از هرگونه طرح صلح در سوريه » را اعلام کرده اما گفته که اين طرح بايد «در چارچوب اجرای اصلاحات آغاز شده از سوی بشار اسد» و «عدم دخالت خارجی در جهت جنگ افروزی و اختلاف افکنی در سوريه» باشد.
روزنامه رسالت با تاکيد براينکه مذکرات روز چهارشنبه مقام های جمهوری اسلامی با کوفی عنان « حاوی ۶ پيام مهم برای غربی ها و دشمنان ثبات در سوريه بود »، نوشته است: نخستين پيام اين است که « بشار اسد خط قرمز ايران است و جمهوری اسلامی به هيچ وجه اجازه سقوط رئيس جمهور قانونی سوريه را نمی دهد. »
اين روزنامه وابسته به جناح حاکم بر ايران همچنين از قول مقام های جمهوری اسلامی تاکيد کرده که « هر تغييری در سوريه در چارچوب اصلاحات زير نظر بشار اسد محتمل است »، و « بايد فرصت لازم به بشار اسد داده شود تا اصلاحات انجام شود. »
سرمقاله نويس روزنامه رسالت تاکيد کرده که يکی از پيام های اصلی مقام های جمهوری اسلامی اين است که « مداخله خارجی در امور سوريه و ايجاد درگيری های مسلحانه از جانب برخی کشورهای منطقه که به صراحت اعلام کرده اند تا براندازی بشار ايستاده اند، بلافاصله بايد قطع شود » و پيام ديگر اين است که « هر گونه برخورد غير اصولی با موضوع سوريه آثار و تبعات مخربی در فضای منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد داشت. »

تشکيل « کميته وصول قبض گاز » با دستور احمدی نژاد
روزنامه جهان صنعت از تشکيل «کميته وصول قبض گاز» با دستور محمود احمدی نژاد خبر داده است.
به گزارش اين روزنامه، مجتبی شيخ بهايی مدير گازرسانی شرکت ملی گاز  روز چهارشنبه با اشاره به تشکيل «کميته‌های وصول قبوض گاز مشترکان در استان‌ها با دستور محمود احمدی نژاد» از «قطع گاز مشترکان بدهکار» خبر داد.
اين مقام شرکت گاز تاکيد کرده که «بر اساس اين دستور رييس‌جمهور و با موافقت وزارت کشور ، و همکاری و مساعدت لازم با شرکت گاز استانی سراسر کشور برای وصول قبوض گاز از مشترکان، کميته‌های وصول قبوض گاز مشترکاندر استان‌ها» تشکيل شده است.
مجتبی شيخ بهايی مدير گاز رسانی شرکت ملی گاز  همچنين گفته که «بر اساس مصوبه جديد دولت گاز مشترکانی که سه ماه نسبت به پرداخت گازبهای خود اقدام نکنند، قطع می‌شود» و «پس از قطع گاز مشترکان بدهکار، گازبهای اين دسته از مشترکان به صورت آزاد محاسبه می‌شود.»
به نوشته روزنامه جهان صنعت، مدير گازرسانی شرکت ملی گاز  «از صنايع عمده و نيروگاه‌ها به عنوان بدهکارترين مشترکان گازی دولت ياد کرده» و  درباره گرانتر شدن قيمت گاز هم اعلام کرد «سناريوهای جديد افزايش قيمت گاز که به دولت ارسال شده، محرمانه است.»
روزنامه جهان صنعت همزمان خبر داده که قيمت بنزين در برخی از استان‌ها «تعادلی » شده است.
به نوشته اين روزنامه، جليل سالاری مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به « آغاز طرح فروش بنزين با قيمت‌های تعادلی در برخی از استان‌های مرزی کشور » اعلام کرد که « اين طرح از روز ۲۰ فروردين‌ ماه سال‌جاری در تمامی جايگاه‌های مرزی عرضه سوخت استان‌های مختلف کشور اجرايی شده است.»
مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنين درباره «نحوه قيمت‌گذاری بنزين با نرخ‌های تعادلی»، گفته است: «اين قيمت‌ها مطابق با قيمت فروش بنزين در کشورهای همجوار تعيين می‌شود» اما «در مجموع قيمت فروش بنزين ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از مرز کشور همسايه تعيين می‌شود.»

پيامد اظهارات تهديدآميز وزير علوم عليه دانشگاهيان
روزنامه اعتماد با اشاره به اظهارات کامران دانشجو وزير علوم درباره «اخراج استادان معاند، کارشناسی مداحی و دکترای مادری»، اين پرسش را طرح کرده که آيا «با اين پيشنهادها و اخبار، آموزش عالی متحول می‌شود؟»
به نوشته اين روزنامه ، کامران دانشجو «در آيين گشايش پارک علم و فناوری در قم» اعلام کرده است کسانی که به تعبير وی در فتنه ۸۸ فعال بوده و پس از تيرماه آن سال همچنان به «فتنه‌گری»‌های خود ادامه داده‌اند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند»، و «محسن طاهری مديرعامل خانه مداحان» و «عليرضا پناهيان» از مسئولان نهاد نمايندگی آيت الله خامنه ای در دانشگاه ها هم از راه اندازی رشته‌های جديد «مداحی» و «مادری» در دانشگاه ها خبر داده اند.
اعتماد با اشاره به اينکه «نشانه‌های تغيير در دانشگاه‌های کشور، تنها محدود به طراحی رشته‌های جديد مانند "مداحی" و "مادری" نيست»، و کامران دانشجو وزير علوم می‌گويد «تمام کسانی که در دانشگاه‌ها، افکار غربی را ترويج می‌کنند، بايد بروند».
این روزنامه از قول وزير علوم نوشته است: «افرادی هستند که از روی ناآگاهی با تصور اينکه انديشه غرب درست است، افکار غربی را ترويج می‌کنند. افرادی که با اسلام و نظام معاند هستند ديگر جايی در دانشگاه‌ها نخواهند داشت و آن ها را با استادانی که انقلابی و معتقد به اسلام هستند جايگزين خواهيم کرد.»
روزنامه اعتماد تاکيد کرده که اين اظهارات کامران دانشجو «در بين برخی از فعالان حوزه دانشگاهی، نگرانی‌هايی را به وجود آورده از جمله اينکه موج جديد خانه‌نشينی و بازنشستگی استادان مانند آنچه در سال ۸۹ اتفاق افتاد، در راه است.»
نورالله حيدری دستنايی، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به روزنامه اعتماد گفته است: «به نظر نمی‌رسد وزير محترم علوم بر خلاف قوانين کشور، استادان را تهديد به اخراج کرده باشد، زيرا او و همه مسوولان بايد اقدامات خود را منطبق با قانون، تنظيم کنند. »
اين عضو عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين گفته است: «منتظريم در هفته آينده، آقای کامران دانشجو در کميسيون حاضر شود و اگر پس از شنيدن توضيحات او، کميسيون احساس کند مانعی برای اجرای صحيح قانون وجود دارد يا بر اساس موقعيت‌های موجود، عملکرد وزير قابل انطباق با قانون نيست، مساله از طريق مجلس پيگيری می‌شود.»

وزير بهداشت: دارو ۹ درصد گران می شود
روزنامه تهران امروز گزارش داده که مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت با اعلام خبر « گران‌شدن دارو »، گفته است « سال گذشته قيمت دارو به‌طورمتوسط حدود ۹ درصد افزايش يافت، و برای سال جاری نيز افزايشی اين چنينی پيش بينی می‌شود تا به اين ترتيب با تعديل در قيمت دارو، به مردم فشار وارد نشود. »
اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده که «گران شدن دارو طی سال ۹۰ و سال جاری در حالی رخ می‌دهد که وعده های بسياری مبنی بر گران نشدن دارو بعد از هدفمندی يارانه ها به مردم داده شد» و «بر خلاف وعده هايی است که مرضيه وحيد دستجردی و احمد شيبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت سال ۹۰ به شهروندان دادند» چرا که اين دو مقام وزارت بهداشت بارها گفته بودند  «هر افزايش قيمتی در ويزيت‌‌ها و داروها به بهانه هدفمندی يارانه‌ها غيرقانونی است.»
روزنامه تهران امروز با ابراز ترديد درباره آمار و نرخ اعلام شده از سوی وزير بهعداشت درباره گرانی دارو، نوشته «اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها که رئيس مجلس و اکثر نمايندگان مجلس نظر مساعدی نسبت به آن ندارند، اين ابهام را به وجود می آورد که قيمت داروها برخلاف وعده وزير بهداشت نه ۹ درصد که ۹۰ درصد افزايش پيدا کند، چرا که سير صعودی افزايش قيمت‌ها آغاز شده و در صورتی که موجش به حوزه دارو برسد، احتمالا با مشکلات بيشتری روبه‌رو می‌شود.»
اين روزنامه همچنين خبر داده که «داروخانه‌ها قادر نيستند تعهدات مالی خود را انجام دهند » و نوشته است: «اگر تامين اجتماعی بدهی داروخانه‌ها را پرداخت نکند از ۲۰ ارديبهشت ماه به بعد در تهران، هزينه داروهای بيماران تحت پوشش صندوق تامين اجتماعی به طور نقدی دريافت شده» و به اين ترتيب «داروها با قيمت آزاد به بيمه‌شدگان تامين‌اجتماعی فروخته می‌شود.»




علی دهقان کیا، عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با انتقاد از اینکه دولت در پنج سال گذشته مجوز راهپیمایی روز کارگر، را به "دلایل سیاسی"نداده است، اعلام کرد که درخواست برای راهپیمایی امسال را هفته آینده به وزارت کشور ارائه خواهند داد.
آقای دهقان کیا روز پنجشنبه۲۴ فروردین، ۱۲ آوریل به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت که بعد از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، کارگران به سختی مجوز قانونی برگزاری تجمع را هم گرفته‌اند.
او گفت که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، دولت باید مجوز برگزاری راهپیمایی روز کارگر را بدهد و تاکید کرد که در صورت صدور مجوز این راهپیمایی "کارگران می‌توانند مشکلات ایجاد شده در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را یکصدا به گوش مسئولان برسانند."
طبق اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی، بدون حمل سلاح، به شرطی که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.
اول ماه مه در بسیاری از کشورهای جهان روز کارگر نامیده شده است و اتحادیه‌های کارگری به مناسبت این روز راهپیمایی برگزار می‌کنند، روز جهانی کارگر در ایران ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.



رئیس جمهوری آمریکا سوزان مارش الیوت را به مقام سفیر این کشور در تاجیکستان نامزد کرده است.
قرار است خانم الیوت جانشین کنت گروس شود که در ظرف سه سال اخیر سفیر آمریکا در تاجیکستان بود.
در بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید که روز چهارشنبه ۱۱ آوریل منتشر گردید، آمده است: "سوزان مارش الیوت، کارمند ارشد وزارت خارجه آمریکا و تا حال معاونت دستیار وزیر در امور آسیای جنوبی و مرکزی را به عهده داشت."
خانم الیوت در سال‌های ۱۹۹۴-۱۹۹۵ در سمت هماهنگساز حل مناقشات منطقه‌ای در کشورهای عضو اتحاد کشورهای همسود در باره ناآرامی‌ها در تاجیکستان گزارش‌ها تهیه کرده است.
او دو پسر دارد و شوهرش، ماتیاس میتمن، نیز کارمند وزارت خارجه آمریکا است.
ضمناً، قبل از پیوستن به وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۹۰، در سفارت آمریکا در تگوسیگالپا به عنوان پرستار کار کرده است.




وزارت اطلاعات ایران با صدور اطلاعیه ای در روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین (۲۲ آوریل)، اعلام کرد که "تا کنون پانزده تن از عوامل ترور شهید مصطفی جنگی زهی" امام جمعه راسک، از توابع شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان را بازداشت کرده هر چند هنوز جزئیاتی در مورد نحوه ارتباط این پانزده نفر با این ترور و احتمال بازداشت افراد دیگری در این ارتباط انتشار نداده است.
در بهمن ماه سال گذشته گزارش شد که راکبان مسلح دو موتور سوار اتومبیل حامل مولوی جنگی زهی را که عازم محل سکونت خود بود به گلوله بستند و پس از قتل او، ازمحل گریختند.
اگرچه انگیزه این ترور مشخص نشد و هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت، اما برخی از رسانه های دولتی در ایران گفتند که قتل مولوی جنگی زهی به دلیل اظهاراتش در محکومیت گروه جندالله و ابراز شادمانی از اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، و یا انتقاد از وهابیون بوده است.
وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود ضمن "هشدار جدی به عوامل پشت پرده" این ترور و اینکه "هرگز نقش هیچیک از اضلاع خبیث این جنایت را از یاد نخواهد برد و در موقعیت مناسب به اقدام مقتضی خواهد پرداخت" گفته است که "با هرگونه سناریویی برای فریب افکار عمومی و غائله آفرینی برخورد خواهد کرد."



به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گروه مذاکره کنندگان ایران برای شرکت در جلسه گفتگو با نمایندگان گروه ۱+۵ پیرامون پرونده هسته ای جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) وارد استانبول، محل برگزاری اجلاس می شوند.
براساس این گزارش، هیات مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی از چهار نفر تشکیل یافته که تعدادی خبرنگار و عکاس اعزامی رسانه های جمهوری اسلامی نیز آنان را همراهی می کنند و قرار است گفتگوها از روز شنبه در سالن "لطفی کردار" استانبول آغاز شود.
پنج کشور عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه - و همچنین آلمان، به عنوان عضو اتحادیه اروپا، در گروه ۱+۵ عضویت دارند و معمولا ریاست هیات مذاکره کننده این گروه را مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده می گیرد.



عنان
کوفی عنان وعده داده بود که از صبح پنجشنبه در وضعیت سوریه "بهبود" مشاهده خواهد شد
با فرا رسیدن ضرب الاجل جدید برقراری آتش بس در سوریه، عملیات نظامی طرف های درگیر در این کشور متوقف شده است.
گزارش های رسیده از سوریه حاکی از آن است که از ساعت ۶ بامداد به وقت محلی در روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل)، آتشباری واحدهای ارتش سوریه به سوی مناطق مسکونی شهرهای این کشور متوقف شده و مخالفان مسلح حکومت این کشور نیز دست از تیراندازی به سوی نیروهای دولتی برداشته اند.
روز گذشته کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه وعده داد که از ساعت ۶ صبح پنجشنبه، "بهبودی مشهودی" در وضعیت سوریه دیده خواهد شد.
در ساعات پس از برقراری آتش بس، رسانه های بین المللی با استناد به اظهارات شاهدان عینی و گزارش های منابع خبری وابسته به مخالفان حکومت و رسانه های دولتی، گفتند که "فعلا" در شهرهای حمص، حما و ادلیب، که در هفته های اخیر هدف حملات واحدهای زرهی و توپخانه ارتش قرار داشته، آرامش برقرار است و شهر دمشق، پایتخت نیز، آرام به نظر می رسد.
به گفته مخالفان دولت سوریه، آتش بس صبح پنجشنبه پس از آتشباری سنگین ارتش به سوی مناطق مسکونی شهر حمص طی ساعات شب گذشته برقرار شده است اما نشانه ای از خروج یگان های نظامی از مناطق مسکونی این شهر دیده نمی شود.
براساس طرح پیشنهادی آقای عنان، لازم است پس از برقراری آتش بس، واحدهای ارتش همراه با جنگ افزارهای سنگین و تک تیراندازان از مناطق مسکونی خارج شوند تا معترضان بتوانند به برگزاری تظاهرات و ابراز مسالمت آمیز اعتراضات علیه حکومت مبادرت ورزند.
وزارت دفاع سوریه روز گذشته با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که از بامداد پنجشنبه، عملیات نظامی در شهرهای این کشور را متوقف می کند اما به خروج واحدهای ارتشی از مناطق مسکونی اشاره ای نکرد.
تانک های ارتشی
با وجود برقراری آتش بس هنوز گزارشی از خروج واحدهای ارتشی از مناطق مسکونی انتشار نیافته است
این اطلاعیه تاکید کرده است که واحدهای نظامی و امنیتی "به حمله گروه های تروریستی به نهادها و نفرات حکومتی، شهروندان و اموال دولتی و خصوصی واکنشی متناسب" نشان خواهند داد.
پیشتر سخنگویان مخالفان دولت سوریه گفته بودند که با رعایت آتش بس، عملیات مسلحانه علیه نیروهای ارتشی را متوقف کرده اند اما بر "اجرای کامل" طرح پیشنهادی کوفی عنان از جمله خروج واحدهای ارتشی از مناطق مسکونی نیز تاکید نهادند.
در طرح صلح کوفی عنان، که از حمایت شورای امنیت و اتحادیه عرب برخوردار است، اعزام ناظران بین المللی برای نظارت بر اجرای آتش بس پیش بینی شده و انتظار می رود که در صورت دوام آتش بس، در روزهای آینده اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.
برخی گزارش ها حاکی از آن بوده است که مقامات سوریه تنها با اعزام ناظران از کشورهایی که مورد تایید آنان باشد موافقت خواهند کرد اما این گزارش ها مورد تایید قرار نگرفته است.

تردید نسبت به تعهد دولت

در همانحال، گروه های مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، نسبت به نیت واقعی وی در توقف خشونت ابراز تردید کرده و گفته اند که با توجه به سابقه دولت سوریه در زیر پا گذاشتن تعهدات خود، امیدی به حل و فصل مسالمت آمیز بحران کنونی ندارند.
اسد
مخالفان اسد گفته اند که او مشروعیت خود را از دست داده و تنها با توسل به خشونت قدرت را حفظ کرده است
به گفته آنان، با توجه به شدت عمل نیروهای نظامی و امنیتی علیه شهروندان غیرنظامی و گسترش دامنه اعتراضات طی یک سال گذشته، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، مشروعیت سیاسی خود را از دست داده و تنها با ادامه سرکوب شدید خواهد توانست قدرت را حفظ کند و توقف عملیات نظامی تنها به گسترش اعتراضات و مقاومت مدنی منجر می شود و زمینه مساعدتری را برای تضعیف و سقوط وی فراهم می آورد.
به همین دلیل، این امکان وجود دارد که ارتش با ادامه حضور در داخل و یا اطراف شهرها، به طور متناوب عملیاتی را علیه مناطق شهری به اجرا بگذارد و آن را با توسل به بهانه های مختلف، از جمله نقض آتش بس از سوی طرف مقابل، توجیه کند.
تظاهرات اعتراضی در سوریه از بیش از یک سال پیش با درخواست از آقای اسد برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد حکومتی آغاز شد اما برخورد خشونت آمیز واحدهای ارتشی را در پی آورد و گفته می شود طی این مدت، بیش از نه هزار تن کشته و هزاران تن دیگر بازداشت، شکنجه و ناپدید شده اند.
در طول ماه های بعد، گروهی از نظامیان با ترک خدمت، تشکیلاتی را با نام ارتش آزاد سوریه و با هدف حمایت از غیرنظامیان در برابر ارتش ایجاد کردند که اگرچه نفرات آن عمدتا به اسلحه سبک مجهز هستند، اما ظاهرا توانسته اند تاحدودی مانع از تسلط کامل نیروهای دولتی بر مناطق شهری شوند.
منابع دولتی از کشته شدن چند صد تن از افراد نظامی و امنیتی در اثر حملات مخالفان مسلح خبر داده و هدف از حملات نظامی به مناطق مسکونی را منهدم کردن آنان اعلام کرده اند.
لاوروف و عنان
لاوروف: باید به طرح کوفی عنان فرصت بیشتری برای موفقیت داده شود
با وجود توافق دولت سوریه با آتش بس، بسیاری از مخالفان بشار اسد و شماری از کشورهای غربی و عربی نسبت به موفقیت طرح کوفی عنان و خاتمه سرکوب مردم سوریه ابراز تردید کرده و گفته اند که لازم است دولت سوریه تحت فشار بین المللی شدید قرار گیرد و برای حفاظت از شهروندان سوری در برابر عملیات نظامی دولت این کشور اقدامات بیشتری انجام شود.
از جمله اقدامات مورد نظر این گروه از کشورها، ایجاد منطقه امن تحت حفاظت بین المللی در نواحی مرزی سوریه با ترکیه است تا شهروندان سوری که از برابر حملات ارتش این کشور می گریزند، بتوانند به این مناطق پناه ببرند.
پیش از این، تلاش های شورای امنیت سازمان ملل برای وارد کردن فشار بر دولت سوریه به دلیل مخالفت روسیه و چین، از اعضای دارای حق وتو در این شورا، به نتیجه نرسیده است اما دامنه و شدت عملیات ارتش سوریه علیه شهروندان این کشور ظاهرا باعث شده است که مقامات روسی دولت سوریه را برای خاتمه دادن به این عملیات تحت فشار قرار دهند.
ساعاتی پیش از انتشار گزارش های مربوط به برقراری آتش بس در سوریه، سرگتی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که برخی از کشورهای غربی و عربی طرح کوفی عنان را "پیشاپیش شکست خورده" می دانند، اما باید به این طرح فرصت بیشتری برای موفقیت داده شود.
آقای لاوروف گفت که رئیس جمهوری سوریه "به ما اطمینان داده که آماده اجرای طرح شش ماده ای کوفی عنان است" و افزود که لازم است وعده دولت سوریه و همچنین میزان تعهد نیروهای مخالف به توقف خونریزی به آزمایش گذاشته شود.





کیم جونگ اون، مقام رهبری کره شمالی را در دسامبر ۲۰۱۱ به ارث برد
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، دو سمت دیگر را به عهده گرفته است که در گذشته پدرش عهده دار آن بود.
طبق گزارش رسانه های دولتی کره‌شمالی، کیم جونگ اون به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی ارتش و عضو دائمی پولیت‌بورو (ستاد مرکزی حزب کمونیست) منصوب شده است.
این خبر پس از برگزاری اجلاسی ویژه اعلام شد که انتظار می رفت در آن سمت های جدیدی به کیم جونگ اون واگذار گردد.
اجلاس ویژه حزب کارگران در حالی تشکیل شد که مقامات کره شمالی در نظر دارند ظرف چند روز آینده موشکی را پرتاب کنند که به گفته آنها هدف از آن حمل و قراردادن یک ماهواره تحقیقاتی در مدار زمین است.
اما ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی هدف از این اقدام را آزمایش موشکی و مغایر قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت علیه برنامه های اتمی و موشکی کره‌شمالی دانسته اند.
مسیری که برای پرتاب این موشک انتخاب شده، آن را از جنوب بر فراز فیلیپین و ژاپن عبور می دهد.
کره جنوبی و ژاپن هر دو گفته اند در صورتی که موشک وارد حریم هوایی آنها شود، آن را منهدم خواهند کرد.
حزب کارگران کره شمالی، تنها حزب موجود در این کشور، در روز چهارشنبه ۱۱ آوریل، اجلاسی ویژه برگزار کرد.
به گزارش رسانه های دولتی، کیم جونگ اون در این اجلاس به مقام "دبیر اول" حزب منتخب شد و پدرش که در ماه دسامبر درگذشت با عنوان "دبیر کل تا ابدیت" نامگذاری شد.
روز یکشنبه نیز قرار است به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، پدر بزرگ کیم جوان و رهبر پیشین و پایه گذار نظام کمونیستی کره شمالی، مراسمی ویژه در سراسر کشور برگزار شود.
کره شمالی می گوید پرتاب موشک به یادبود کیم ایل سونگ انجام می شود و هدف از آن کمک به انجام پژوهش های علمی است.
موشک قرار است به زودی، بین روزهای ۱۲ تا ۱۶ آوریل، از پایگاه تونگ چنگ-ری واقع در سواحل شمال غربی کشور پرتاب گردد.
تعداد از خطوط هوایی برای پرهیز از موشک، مسیر پروازهای خود را تغییر داده اند و آمریکا یک کشتی حامل رادار به منطقه اعزام کرده است تا بر پرتاب موشک نظارت داشته باشد.
یوشی هیکو نودا، نخست وزیر ژاپن گفت: "ما می خواهیم کاملا آماده رویارویی با احتمال عبور موشک از حریم هوایی خود باشیم."





سوریه در ماه های اخیر صحنه ناآرامی ها و سرکوب شدید مخالفان بشار اسد بوده است
سازمان انبوه سازان ایران می گوید پروژه های خانه سازی ایران در سوریه متوقف شده است.
ایرج رهبر، رئیس سازان انبوه سازان به سایت این سازمان گفته است که طرح های ساخت به علت ناآرامی های سوریه متوقف شده است.
اواخر پاییز سال گذشته خورشیدی، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی ایران، از احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای افراد کم درآمد در کشور سوریه خبر داده بود.
آقای نیکزاد گفته بود که این پروژه به تبعیت از طرح مسکن مهر ایران و به همان شیوه در سوریه اجرا می‌شود.
قرار بود این واحدها ظرف یک سال احداث شود اما چند هفته بعد از اعلام این خبر توسط وزیر راه و شهرسازی ایران، حسن محتشم، یکی ازاعضای هیات‌مدیره این سازمان، از احتمال توقف طرح های مورد توافق در سوریه خبر داد.
نگرانی در مورد مسایل امنیتی و فقدان تضمین در مورد امنیت سرمایه‌گذاری برای انبوه‌سازان ایرانی مهمترین عامل احتمال لغو اجرای طرح های سازمان انبوه سازان در سوریه اعلام شده بود.
انبوه سازی مسکن توسط ایران در سوریه از جمله توافق های رهبران دو کشور بوده که روابط سیاسی بسیار نزدیکی با هم دارند.

ایران از حکومت بشار اسد حمایت می کند و سوریه را شریک استراتژیک خود می خواند
مقام های جمهوری اسلامی ایران، سوریه را متحد استراتژیک خود در منطقه خاورمیانه توصیف می کنند.
علیرغم اعترضات وسیع در سوریه و سرکوب خونین معترضان توسط حکومت بشار اسد، رئیس جمهور آن کشور، ایران همچنان از معدود حامیان حکومت سوریه است.
مقام های و رسانه های دولتی ایران، به تبعیت از مقام های سوریه، اعتراضات جاری در آن کشور را ناشی از مداخله خارجی عنوان می کنند.
به گفته مقام های جمهوری اسلامی، حکومت سوریه عضوی مهم از "جبهه مقاومت"، شامل دولت ها و گروه هایی است که با مذاکرات فلسطینیان و اسرائیل و روند صلح خاورمیانه مخالفت می کنند.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، اخیرا تاکید کرده است که سیاست کشورش دفاع از حکومت سوریه است.
ایران می گوید از اصلاحات در سوریه حمایت می کند اما این اصلاحات باید به رهبری بشار اسد به اجرا گذاشته شود.




مسیحیان سوریه
مسیحیان سوریه هم از جانب حکومت و هم مخالفان احساس نگرانی می‌کنند
یک سال از تنشی که جامعه سوریه را به قطب‌های متضاد تجزیه کرده، می‌گذرد و جامعه مسیحیان ارتودوکس، هم از جانب حکومت و هم مخالفان احساس نگرانی می‌کنند.
لینا (اسم مستعار) که دانشجوی پزشکی دانشگاه حلب است در ای‌میلی می‌گوید "دانشگاه به میدان جنگ موافقان و مخالفان رژیم تبدیل شده است."
او در این ای‌میل به من گفت که نمی‌تواند مطابق قرارمان در دانشگاه مرا ببیند.
او نوشت: "هر دو طرف به من به عنوان یک مسیحی مشکوکند. واقعیت این است که من نه همراه رژیم هستم و نه علیه آن."
لینا هیچ وقت به سیاست اهمیت نداده بود تا این که بیش از یک سال پیش و با آغاز بحران سوریه خود را همراه با خانواده‌اش درگیر بحث‌های هرروزه درباره آن دید.
او می‌گوید: "ما پیرو این قاعده ساده بودیم که در باره سیاست حرف نزن، ولی هر کاری دلت می‌خواهد بکن."
"پیشتر وقتی در دانشگاه امتحان داشتم، تنها دغدغه مادرم این بود که نمره "عالی" کسب کنم. اما حالا به خاطر آدم‌ربایی‌ها نگران این است که مبادا تاکسی بگیرم."
با وجود این که بعضی از روشنفکران مسیحی آشکارا با حکومت بشار اسد مخالفت کرده‌اند و به زندان افتاده‌اند، به نظر می‌رسد که اکثریت مسیحیان از پیامدهای نامعلوم فروپاشی احتمالی حکومت واهمه دارند.
آنان به وضعیت مسیحیان در عراق و اخیرا هم در مصر به عنوان مبنای هراس خود ارجاع می‌دهند.
کلیسای ارتودوکس سریانی روزگاری از عظیم‌ترین کلیساهای امپراطوری روم شرقی بود؛ این سریانی‌ها بودند که نوشته‌های یونانی را به عربی برگرداندند.

دعوت به گفتگو

مسیحیان سوریه
شمار مسیحیان سوریه به ۱۴۰ هزار نفر کاهش یافته است.
به گفته پدر گرگیوس یوحنا ابراهیم، اسقف حلب، شمار مسیحیان به ۱۴۰ هزار نفر کاهش یافته است.
وقتی در دیرش به ملاقاتش رفتم از او پرسیدم که اقلیت مسیحی چگونه با این بحرانی که کشور در آن غوطه‌ور است مواجه شده‌اند.
او برآشفته گفت: "به ما نگویید اقلیت. ما جامعه‌ای بی‌همتا هستیم و ریشه‌هایی عمیق در این کشور داریم."
او ادامه داد: "مخالفان و حکومت هر دو اشتباهاتی مرتکب شده‌اند. آنان به راه خرد بازنمی‌گردند و خون فقط خون بیشتری جاری می‌کند."
"ما همه را به گفت و گو دعوت می‌کنیم. گفت و گویی که می‌بایست نماینده مخالفان را هم در بر بگیرد، نه فقط آنانی را که دولت به عنوان مخالف به رسمیت می‌شناسد."
او می‌گوید: "ببینید، ما دغدغه‌هایی داریم، دغدغه‌هایی بزرگ داریم. نمی‌توان مدل عراق را برای هیچ کس خواست و ضمنا مسیحیان منطقه از آنچه اخیرا در مصر رخ داده پریشانند."
"مساله ما این نیست که چه کسی به قدرت می‌رسد، بلکه از این می‌ترسیم که هر کسی بر سر کار بیاید چشم‌ و گوشش را خواهد بست و یا علاقه‌ای نخواهد داشت سر و کارش به ما بیفتد."
"ما از اسلام‌گرایان نمی‌ترسیم، از افراط‌گرایان خشونت‌طلبی می‌ترسیم که دیگران را نمی‌پذیرند."
به هنگام ملاقات من، چند نفری در خیابان‌های اطراف دیر ارتودوکس یونانی در بخش قدیمی دمشق بودند. اسامی خیابان‌ها، ساختمان‌ها و بازارها در مناطق توریستی، هنوز هم بخش زیادی از سابقه یونانیشان را در خود دارند. اما کلیسایی که در آن اسقف لوقا الخوری را دیدم تقریبا خالی بود.

فداکاری برای میهن

اسقف لوقا الخوری
اسقف لوقا الخوری می‌گوید مسیحیان در کنار حکومت نمی‌ایستند
اسقف الخوری از بابت تعلق به قدیمی‌ترین کلیسای عربی به خود می‌بالد.
"می‌توانید یک حزب سوری یا جنبشی را نام ببرید که مسیحی ارتودوکسی میان رهبرانش ندارد؟"
لحن نوستالوژیک حرفش توجهم را جلب می‌کند.
او اصرار دارد: "مسیحیان سوریه متهمند که پشت حکومت قرار گرفته‌اند. این درست نیست."
"سوری‌ها تنها به کشورشان تعلق دارند و نه به حکومت. مسیحیانی میهن‌پرست داریم که در زمره اولین فداییان انقلاب بوده‌اند."
"بی‌تردید ما ترس‌هایی هم داریم. چرا که هرگز خشونتی این چنینی را ندیده بودیم."
اسقف لوقا الخوری گفت: "ولی ما در کنار حکومت نمی‌ایستیم. ما پشت سر میهنمان هستیم و هر کسی که به وطنمان و منافعمان خدمت کند."



صحرانه
جشن صحرانه شباهت زیادی به مراسم سیزده‌بدر دارد
"صحرانه" یکی از دو جشن بزرگی است که هر سال کردهای یهودی ایرانی الاصل را در اسرائیل دور هم جمع می کند.
"صحرانه" (یا سیرانه) امسال آنها سه شنبه این هفته، در یکی از پارک های شهر کفار یونا، واقع در شمال تل آویو، برگزار شد.
برای افرادی مانند الیاهو غریب پور که ۶۰ سال پیش زادگاهش سقز را ترک کرده، این مراسم فرصتی است برای دیدار با دوستان، به راه انداختن بساط کباب و رقص سنتی کردها.
آقای غریب پور می گوید: "از همه شهرها اینجا می آیند، با هم حرف می زنند... در ایران همدیگر را می شناختیم، اینجا این طرف و آن طرف افتاده ایم. می خواهیم (دور هم) جمع شویم."
تعداد یهودیان کرد که از ایران به اسرائیل مهاجرت کرده اند، بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر برآورد می شود.
آنها عمدتا در شمال اسرائیل زندگی می کنند. شهر بیت المقدس و بندر اشدود (در جنوب) هم از مراکز مهم آنهاست.
موشه توکلی که خود را "بچه سنندج" معرفی می کند می گوید، کردهای یهودی ایرانی، در اسرائیل جامعه ای منسجم و متحد ندارند.
او می گوید نسل جوان تر، آن طور که باید و شاید زبان آرامی (زبان باستانی کردهای یهودی) را حفظ نکرده است.
داوید سالاری، که ۲۷ سال پیش ایران را ترک کرده می گوید: "من زبان کردی هم بلد هستم، از یادم نمی رود. ولی بچه ها، انگار نه انگار... می گویند فقط اسرائیلی هستیم."
این در حالیست که عده ای از اعضای این جامعه بر ایرانی بودن خود بیشتر تاکید دارند.
بیتا که در تهران بزرگ شده، می گوید: "ما دلمان می خواهد که بچه هایمان بدانند که از کجا آمده اند و ریشه اشان چیست. ایرانی هستند."
در بین کردهای یهودی ایرانی تبار، بعضی هم مانند یوخی نیسان، زن اسرائیلی ساکن کفار یونا، زبان های آرامی، کردی یا فارسی را فراموش کرده اند.
خانم نیسان، فقط عبری و کمی انگلیسی می داند.
او که می گوید پدر و مادرش اهل سقز و بانه هستند، برگزار کننده اصلی جشن "صحرانه" در کفار یونا بود.
عکسهای بیشتر را در لینک ببینید